Saturday 8 September 2018

ALAHAI MENTERI PENDIDIKAN.....


Semacam ada yang tidak kena dengan Menteri Pendidikan, Mazlee Malik sejak beliau memegang jawatan itu.


Selain beberapa kontroversi sebagai Menteri Pendidikan sebelum ini, beliau seperti sengaja menempah satu lagi kecaman ramai apabila bersetuju menerima perlantikan sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia atau UIAM.


Mempertahankan perlantikan itu, Mazlee berkata kedudukannya itu tidak melibatkan sebarang pembayaran gaji dan elaun, malah menjimatkan duit universiti berbanding jika orang lain yang dilantik yang memerlukan bayaran gaji dan elain berjumlah hampir setengah juta ringgit.

Ini bukan soal gaji, elaun atau berapa banyak wang universiti dapat dijimatkan, tapi Malaysia Baru mesti dinampakkan berbeza dengan era BN dahulu.


Alahai YB Dr. Mazlee....janganlah guna hujah yang lebih kurang macam Ahmad Maslan?


Sebelum kecoh-kecoh berkaitan dirinya sebagai Presiden UIAM, Mazlee juga telah melantik Penasihat khasnya di Kementerian Pendidikan, Wan Saiful Wan Jan sebagai Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional atau PTPTN.


Yang lebih menarik, demi mewajarkan perlantikan itu, beliau berkata, Wan Saiful yang kalah bertanding di Parlimen Pendang dalam PRU14 lalu dilantik sebagai Pengerusi PTPTN kerana orang lain tidak mahu jawatan tersebut.

Kahkahkah....bagaimana Mazlee tahu orang lain tak mahu jawatan itu?


Adakah pernah ditawarkan kepada orang lain sebelum ini?


Sekali lagi...alahai....


Satu lagi perlantikan di bawah kementerian Mazlee yang turut menjadi bualan ramai ketika ini ialah apabila Setiausaha Politiknya, Mohd Nizam Morad dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah, Universiti Utara Malaysia atau UUM bermula 1 Ogos lalu.

Tidakkah dengan Setiausaha Politik  Menteri Pendidikan duduk dalam Lembaga Pengarah UUM ia merupakan satu bentuk campurtangan politik dalam hal ehwal universiti?


Apa pula agaknya kewajaran Mazlee berkaitan Setiausaha Politiknya itu menjadi Ahli Lembaga Pengarah UUM?


Turut menjadi bualan ramai ialah berhubung perlantikan Dr. Ahmad Bashawir Abdul Ghani sebagai Naib Cancelor UUM bermula 26 Ogos lalu kerana beliau dikatakan baru saja mendapat gelaran Profesor, selain perlantikannya dilaporkan kerana pengaruh Mohd Nizam.


Untuk kali yang ketiga....alahai Mazlee, belum setahun jadi menteri dah macam-macam hal celaru yang berlaku.


Tak kesiankah dengan Tun Mahathir, parti dan kerajaan yang terpaksa menanggung semua beban karenahmu? (ShahbudinHusin 08/09/2018)

56 comments:

  1. Pengundi Rasa Kecewa Dan Tertipu: Hasil Kajian 100 Hari Janji-Janji Manifesto PH



    Setelah 100 hari PH mendapat mandat memerintah Malaysia, pelbagai pihak telah menyatakan rasa kecewa dan tidak berpuashati dengan prestasi kerajaan PH yang dilihat tidak serius malah memberi pelbagai alasan yang tidak dapat diterima pengundi. “Manifesto bukan Kitab Suci” adalah kemuncak pembohongan yang melenyapkan terus harapan yang ditabur sebelum PRU ke-14. Segala janji-janji manifesto hanya tinggal janji kosong ibarat “menanam tebu dibibir”.

    Slogan “Malaysia Baharu” tidak memberi apa-apa makna kerana kos sara hidup masih tetap melambung, harga petrol gagal untuk diturunkan. Jauh sekali mahu menghapuskan TOL dan hutang PTPTN seperti dijanjikan. Malah cukai GST yang dihapuskan akan diganti pula dengan cukai SST yang lebih tinggi dan membebankan. Menteri Kewangan sendiri tidak dapat menjamin harga barangan dapat diturunkan selepas cukai SST diperkenalkan semula pada September nanti. Pemimpin Pakatan seolah baru tersedar bahawa mereka telah “over promised” dan akhirnya mengakui janji yang ditabur tidak akan dapat dilaksanakan.

    Hakikatnya mereka sangat tahu terutamanya Tun Dr Mahathir yang berpengalaman 22 tahun bahawa janji-janji manifesto PH hanyalah sekadar mengabui mata rakyat untuk menumbangkan BN. Sebaliknya apa yang dihidangkan kepada rakyat dengan mengangkat kelompok LGBT, skandal rasuah politik pegawai Menteri Pertahanan dan lain-lain telah menambah lagi derita ibarat menuang garam ke atas luka yang memedihkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hasil Kajian

      Penyataan kekecewaan ini telah dizahirkan dan di laporkan melalui beberapa kajian yang dilakukan oleh pelbagai pihak.

      1. Sinar Harian

      Undian secara langsung di facebook page Sinar Harian menunjukkan 78% atau 21,320 mengatakan Pakatan Harapan TIDAK memenuhi janji manifesto mereka. Hanya22% atau 5,707 pengundi mengatakan YA.

      2. Facebook Kelab Maya Mahathir

      KMM ini mendapat penyertaan paling tinggi iaitu seramai 54,100 pengundi. Keputusannya menunjukkan 88% kurang berpuashati dan cuma 12% mengatakan 100 hari kerajaan Pakatan Harapan di bawah Tun Mahathir adalah terbaik.

      3. Suara Rakyat

      Sementara undi Suara Rakyat “Adakah anda berpuas hati dengan pentadbiran 100 hari kerajaan Pakatan Harapan di bawah Tun Dr Mahathir” yang melibatkan 42, 100 pengundi setakat ini menunjukkan 79% tidak berpuas hati. Hanya21% yang berpuas hati.

      4. Malaysian Insight

      The Malaysian Insight dalam survey “Are you happy with Pakatan Harapan first 100 days in office?” mendapati hanya 33% pengundi yang menjawab YES sementara 67% pengundi menjawab NO. Undian yang dilakukan melibatkan 53,000 pengundi.

      5. Merdeka Centre

      Kaji Selidik Merdeka Centre yang cenderung kepada kerajaan Pakatan Harapan pun merekodkan penurunan setakat Ogos 2018 daripada 87% kepada 67% rakyat berpuashati dengan kerajaan Pakatan Harapan berbanding peringkat awal peralihan kuasa. Walaupun masih tinggi peratusan yang berpuashati namun kajian ini hanya melibatkan 1,160 pengundi yang di anggap sangat kecil dan tidak mewakili rakyat terbanyak. Merdeka Centre mendapat pembiayaan kewangan dari National Endowment for Democracy (NED) yang berpengkalan di Washington Amerika.

      6. Otai BERSIH

      Keputusan undian oleh Otai BERSIH yang melibatkan 36, 500 pengundi menunjukkan 80% tidak berpuas hatidengan kerajaan Pakatan yang gagal melaksanakan janji 100 hari.

      7. PATRIOT dan TKMM

      Kajian yang dilakukan dua badan ini menunjukkan 90%pengundi yang sangat tidak berpuashati sementara hanya10% yang sangat berpuas hati.

      Kesimpulan

      Majoriti kajian-kajian yang jalankan menunjukkan rasa tidak puashati dan kecewa sebahagian besar pengundi atas kegagalan kerajaan Pakatan Harapan menunaikan janji-janji 100 hari mereka. Rakyat merasa tertipu dan semakin resah dengan gelagat pemimpin Pakatan Harapan yang masih dengan retorik tanpa tindakan yang konkrit. Tidak di nafikan masih ada segelintir rakyat terutamanya pengundi tegar PH yang berpuas hati dengan prestasi kurang memberangsangkan kerajaan Pakatan. Mereka seolah-olah sekadar mahu menyedapkan hati dan menjaga air muka pemimpin atasan PH walau jauh disudut hati menyesali apa yang berlaku. Pemimpin PH dilihat tidak serius dan masih berpikiran “ala pembangkang” sedangkan mereka yang sedang memerintah kerajaan sekarang. Perebutan kuasa untuk memastikan kroni yang berkepentingan lebih diutamakan berbanding usaha untuk mengotakan janji-janji manifesto PH. Alasan mewarisi hutang kerajaan terdahulu juga tidak dapat diterima rakyat. Jika pandai berjanji, pandailah juga mengotakan janji kerana “lembu dipegang pada talinya manusia dipegang pada janjinya”.

      : Rakyat perlu beri signal sebelum PH mencengkam lebih mendalam kepada rakyat....

      Delete
    2. Lim Guan Eng buat 2 transaksi RM5 juta kepada SPRM - Lokman



      Dalam ucapan ringkasnya di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Lokman mendakwa Menteri Kewangan Lim Guan Eng melalui kementeriannya telah membuat dua transaksi sebanyak RM5 juta kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      "Lim Guan Eng telah buat dua pemindahan tunai yang sangat mencurigakan sebelum bermulanya kes Datuk Seri Najib (Razak).

      "Pertama, pada 23 Mei 2018, dokumen... telah disediakan oleh kementerian kewangan berjumlah RM2.5 juta dari akaun MOF (Kementerian Kewangan) ke akaun bank SPRM.

      "Manakala transaksi kedua pada 27 Julai... untuk tujuan pindahan sebanyak RM2.5 juta ke akaun bank SPRM," katanya.

      Lokman berkata pihaknya membuat laporan hari ini untuk SPRM menyiasat jika transaksi ini dibuat untuk memastikan Najib didakwa atau ia rasuah bagi memastikan kes Lim digugurkan.



      Walapun bagaimana pun himpunan yang diketuai anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam di Jalan Tuanku Abdul Rahman semalam gagal berlangsung seperti yang dirancang apabila disekat oleh pihak polis.

      Sepasukan anggota dari Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi diketuai ACP Shaharudin Abdullah menyekat perarakan berkenaan dan mengarahkan kira-kira 50 pesertanya bersurai.

      Polis juga didakwa merampas mikrofon daripada Lokman.



      Penunjuk perasaan yang dipimpin Lokman mula berarak ke arah ibu pejabat polis Dang Wangi.

      Dihadang polis, penunjuk perasaan berundur kembali ke pintu masuk Sogo dan mereka dikepung anggota polis termasuk pasukan Light Strike Force.

      Lokman terus berucap dan pihak polis beberapa kali memintanya berhenti.

      Himpunan yang bermula sekitar jam 9 malam tadi bersurai pada jam 10.30 malam.

      Lokman pada sidang akhbar kemudiannya berkata Shaharudin tidak profesional dan pihak polis telah mengoyakkan salinan laporan polis yang dibuatnya.

      : Lokman lupa polis sekarang bawah Mahahir, nanti polis akan balasah dan tumbuk lebam mata lokman baru Lokman tak akan jadi Melayu lupa lagi bahawa si Mahathir itu sebenarnya Mahafiraun yang berukar tudung kepala dengan jubah....

      Delete
    3. Hukuman Sebat, DAP dah ‘warning’ parti Islam liberal Amanah



      Parti Amanah Negara (PAN) yang menyokong hukuman sebatan terhadap pasangan lesbian di Mahkamah Syariah Kuala Terengganu, di minta memberi penjelasan kerana di dakwa bertentangan dgn Ketetapan kerajaan dan kabinet PH.

      Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan dari DAP, Ean Yong Hian Wah, Tun M dan Anwar Ibrahim turut memberi komentar mereka yang sememangnya berlawanan dengan keputusan Majlis agama dan Mufti² selain mufti Perlis yang tidak jelas kedudukannya.

      Inilah nasib sebuah parti penumpang yang menerima subsidi sara hidup dari Dap pada awal penubuhannya. Inilah Rahmatan Lil Alamin versi Dap yang mahukan kedudukan LGBT di terima oleh masyarakat Islam.

      Para pengundi PH.

      Insaflah, sampai bila kalian ingin bersama mereka yang tidak mengiktiraf prinsip Islam untuk di guna pakai oleh orang Islam? Apakah kalian tidak beriman kepada surah Al Kafirun. Surah pendek tetapi menggariskan perbezaan besar aqidah dan amalan seorang Islam dan kafir?

      Berhentilah mencari dalil dan di sebut sebagai maqasid, sekiranya menyentuh kepentingan prinsip Islam ianya tertolak juga. Kembalilah kalian ke perjuangan Islam. Islam tertegak dengan izin Allah dengan ikhtiar orang Islam bukan di bantu orang munafiq dan kafir yang bencikan Islam.

      Tidak malu dan penatkah kalian menjadi alat kepada musuh agama Allah?

      Tn Ismet GS
      Al Haram. Makkah
      07/09/2018

      Delete
    4. Alumni UIAM Sekat Netizen Kutuk Maszlee Jadi Presiden



      DENDAM… Tidak sampai 24 jam pengesahan pelantikan Dr. Maszlee Malik sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), amalan kebebasan bersuara mula disekat.

      Ini sekali gus cetus persoalan cepumas, adakah ia diarahkan sendiri oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) kepada pentadbiran UIAM bagi kekang kemarahan rakyat terhadap kepincangan urus tadbir blok itu yang cacamarba.

      Ia susulan pelantikan Maszlee sebagai menggantikan Tan Sri Dr. Rais Yatim menimbulkan polemik kerana beliau pada masa yang sama pula merupakan Menteri Pendidikan dan Anggota Parlimen Simpang Renggam di Johor.

      Tindakan kerajaan baharu sengaja lantik pemimpin PPBM, sebuah parti kecil diterajui Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad jelas ‘langgar’ manifesto PH konon tidak akan ada lantikan politik untuk jawatan profesional.

      Ini termasuk pelantikan dalam pelbagai posisi penting melibatkan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan duta Malaysia ke negara tertentu sebagai mana yang lazim dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu.

      PH juga dalam manifesto mereka sendiri ketika Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu berjanji kononnya mahu pulih kembali suasana kebebasan akademik di institusi pengajian tinggi tanpa ada lagi campur tangan politik kerajaan.



      Malangnya, seorang netizen yang merupakan bekas pelajar UIAM meluahkan perasaan kecewa apabila sindiran beliau kemudian menyebabkan dirinya disekat oleh pentadbir akaun sosial Twitter Persatuan Alumni UIAM.

      Netizen yang guna nama Aisehman itu menulis: “Sirih pulang ke gagang, jika kamu (UIAM) mahu, kamu boleh dapatkan beliau (Maszlee) sepenuh masa secara jujur. Saya tidak fikir beliau dirindui sangat oleh kalangan kita.”

      Padahnya ibarat indah khabar daripada rupa, kicauan netizen itu yang berbaur agak sinis mengakibatkan dirinya kemudian langsung disekat oleh pihak pentadbir akaun persatuan lepasan penuntut universiti awam tersebut.

      Kesal dengan tindak balas aniaya itu, Aisehman membuat kicauan balas dengan hantaran berbunyi: “Semalam saya kicau kenyataan akhbar Persatuan Alumni UIAM yang mengalu-alukan Maszlee sebagai Presiden UIAM baharu.

      “Hari ini, mereka (persatuan tersebut) mula melaksanakan hak kebebasan berucap dan meluahkan perasaan dengan balas semula berdasarkan kepada Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan. Begitu pantas masanya bertindak.

      Hantaran terbaharu oleh Aisehman itu turut menerima pelbagai reaksi daripada netizen tempatan termasuk dari kalangan bekas penuntut UIAM sendiri yang terkejut dengan tindakan aneh pihak alumni universiti berkenaan.



      Seorang netizen dikenali sebagai Mohd Sofian @ PyanCGT mengicau dengan ayat: “Haha takut le tu…” sementara seorang lagi bernama samaran KucingMalaya @ buttercity pula “Sungguh memalukan tindakan pihak UIAM itu.”

      Manakala pengguna media sosial dengan nama Khairul @ kayown menulis komen: “Sentap cepat IIUM Alumni. Sepanjang yang saya tahu mereka ni cukup hebat. Mungkin pentadbir akaun itu sahaja yang sentap terlebih.”

      Apa yang nyata, langkah janggal dilakukan Persatuan Alumni UIAM telah membuktikan kerajaan PH sebenarnya hanya pandai bercakap tetapi tidak pandai mengotakan cakap tersebut, bahkan lebih teruk daripada zaman BN.

      Beberapa universiti awam juga menyaksikan perubahan kepimpinan pasca-PRU ke-14 dengan paling kontroversi Prof. Datuk Seri Dr. Mohamed Mustafa Ishak dipecat Universiti Utara Malaysia pada hari ke-100 PH berkuasa.

      Untuk rekod, Presiden UIAM pertama ialah Tun Hussein Onn (1983-1987) diikuti Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum dipecat Mahathir secara zalim pada 1998 digantikan dengan Datuk Seri Najib Tun Razak sehingga 1999.

      Selepas PRU ke-10, Tan Sri Sanusi Junid pula dilantik sebagai presiden universiti itu selama lapan tahun sebelum diambil alih oleh Tan Sri Sidek Hassan (2008-2013) dan kemudian Rais (2013-2018). – Mynewshub.TV

      : Oleh kerana mereka menang besar mereka rasa rakyat boleh diabaikan dan mereka mula sikap kuku besi....

      Delete
    5. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH

      Delete
    6. Mapim bidas Siti Kasim
      ROSLINDA HASIM 8 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore366
      Mapim bidas Siti Kasim
      Mohd Azmi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menyelar kenyataan peguam dan aktivis, Siti Zabedah Kasim atau Siti Kasim yang didakwa menghina Islam dan Melayu dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris, baru-baru ini.

      Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, ia tidak sewajarnya berlaku kerana kritikan terhadap agama atau kaum lain tidak dibenarkan dalam negara.


      Menurutnya, tuduhan Siti Kasim terhadap umat Islam Melayu adalah tidak berasas, bersifat provokasi, menghina serta berbentuk fitnah.

      “Antaranya, asimilasi nilai-nilai Islam dalam tadbir urus kerajaan dikatakan penyebab kemunduran Melayu, serta ketidakupayaan bersaing dengan kaum lain. Siti Kasim dakwa Melayu yang membentuk lebih 60 peratus daripada penduduk Malaysia tidak produktif dan bersifat parasit dan bergantung kepada industri serta tenaga buruh dikelola kaum Cina dan India,” katanya.

      Menurutnya, Siti Kasim turut mempertikai sama ada masyarakat Melayu, yang bersifat insular dan tahayul dalam pemikiran boleh bersaing secara kompetitif dengan penduduk bukan Islam.

      “Tuduhan beliau konon­nya orang Melayu di universiti, GLC dan perkhidmatan awam mengakibatkan perkem­bangan universiti tidak kompetitif, kumpulan siswazah Melayu yang tidak berupaya dalam sektor swasta serta paling ramai bekerja di sektor awam, kegagalan GLC serta pentadbiran yang korup,” katanya.

      Menurutnya, Mapim kesal dengan tindakan beliau merumuskan agama Islam sebagai ejen memporak-perandakan nasib orang Melayu.

      “Mengejutkan seorang peguam yang dilatih berfikir secara logik dan rasional menghasilkan nukilan seperti ini. Dari mana sumber hubung kait kemunduran Melayu kepada Islamisasi. Adakah berdasarkan kajian atau rujukan laporan berkredibiliti? Atau sekadar tuduhan berpaksikan sentimen dan prasangka buruk terhadap Islam?,” katanya.

      Mohd Azmi turut menempelak Siti Kasim kerana menggelar Melayu sebagai parasit.

      “Beliau menuduh bahawa orang Melayu berpuas hati dengan norma-norma kehidupan yang mencerminkan nilai-nilai pentaksub agama yang tidak produktif,” katanya.

      Beliau berkata, Siti Kasim wajar memohon maaf kepada orang Melayu Islam selain menarik balik dakwaan tidak berasas tersebut.

      Delete
    7. Pemuda Pas kecam Phil Robertson
      FARAH SHAZWANI ALI 8 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore275
      Muhammad Khalil Abdul Hadi
      Muhammad Khalil Abdul Hadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Dewan Pemuda Pas mengecam kritikan yang dibuat Timbalan Pengarah Human Rights Watch (Asia), Phil Robertson berkait hukuman sebatan syariah yang dilakukan di Terengganu, baru-baru ini.

      Ketuanya, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, kenyataan Phil Robertson yang menyifatkan hukuman sebatan tersebut sebagai satu penderaan, pencabulan hak asasi manusia dan memburukkan imej Malaysia sebagai tidak berasas sama sekali.


      “Kami mengambil serius kritikan yang dibuat sepertimana dilaporkan sebuah akhbar tempatan bertarikh 4 September 2018.

      “Beliau juga tidak wajar memberikan tekanan politik kepada Kerajaan Persekutuan kerana tindakan tersebut telah mencabar kedaulatan undang-undang di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan, di sini.

      Akhbar berkenaan turut melaporkan komentar daripada seorang aktor AS, Dirk Blocker yang menggesa supaya memboikot produk-produk buatan Malaysia sehingga pihak kerajaan berhenti mendera rakyat.

      “Mereka perlu sedar hubungan seks songsang dan LGBT umumnya tidak diterima dalam undang-undang dan hukum adat di Malaysia. Sesiapa yang disabitkan bersalah boleh dihukum dengan hukuman takzir seperti mana yang telah diperuntukkan oleh lunas undang-undang,” jelasnya.

      Muhammad Khalil yang juga Adun Batu Burok turut menjemput Phil Robertson untuk berdialog dengan pihak berautoriti bagi mendapatkan gambaran secara keseluruhan berhubung kedudukan Islam dan perundangan syariah di Malaysia termasuk Enakmen Undang-Undang Jenayah Syariah yang telah termaktub di negeri-negeri.

      Beliau juga merayu agar rakyat negara ini memberikan sokongan kepada pelaksanaan undang-undang syariah dan menggesa pihak autoriti tampil memberikan penjelasan secara meluas kepada masyarakat.

      “Ramai lagi yang masih tidak berpuas hati dengan pelaksanaan hukuman ini termasuk pemimpin parti politik tertinggi kerajaan, walhal peruntukan ini sudah bertahun diperuntukkan dalam enakmen setiap negeri,” katanya.

      Delete
    8. BANDUAN HOMO NAK JADI HERO


      Satu kerusi Parlimen untuk Anwar minggu depan
      MOHD ZAILANI AB RAHMAN 8 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore26
      Satu kerusi Parlimen untuk Anwar minggu depan
      Rafizi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Bagi membuat persediaan mengangkat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri kelapan, satu kerusi parlimen bakal dikosongkan untuk Penasihat PKR itu minggu depan.

      Bayangan tersebut dinyatakan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dalam Ceramah Reformasi 2.0 yang diadakan di Tunjong, malam tadi.


      Bekas ahli Parlimen Pandan itu bagaimanapun tidak mendedahkan secara lanjut butiran itu sebaliknya meminta semua pihak bersabar untuk mengetahui kerusi mana yang akan terlibat untuk tujuan itu.

      "Langkah pertama untuk menjadikan Anwar sebagai Presiden parti sudah selesai dan langkah kedua pula adalah untuk menjadikan Anwar sebagai ahli Parlimen.

      "Saya nak beritahu, minggu depan akan ada satu kerusi parlimen dikosongkan untuk Anwar bertanding.

      "Minggu depan Insya-ALLAH satu kerusi dikosongkan dan insya-ALLAH Anwar Ibrahim akan kembali ke Parlimen," katanya.

      Sehingga kini, hanya tiga kerusi sahaja iaitu Sungai Petani, Selayang dan Sungai Siput yang bersedia menawarkan diri memberi laluan bagi pengosongan kerusi parlimen tersebut.

      Beliau berkata, pihaknya mempunyai dua kepentingan yang perlu diutamakan dalam agenda PKR iaitu menjadikan Anwar sebagai presiden parti dan ahli parlimen serta perdana menteri kelapan.

      "Kami duduk berbincang dengan Anwar, datuk seri jangan ambil mudah. Ingat orang luar dan dalam akan bagi ruang. Tidak cukup jadi ketua umum,"katanya

      Delete
    9. ISLAM IKUT KEPALA DIA


      Tun M kena lihat sendiri proses sebatan
      NORHASPIDA YATIM 8 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.1K
      Satiful Bahri Mamat
      Satiful Bahri Mamat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dipelawa hadir ke Mahkamah Syariah Terengganu sebagai saksi bagi melihat sendiri proses sebatan syariah yang dijalankan di negeri ini.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahri Mamat berkata, langkah itu bagi memberi gambaran sebenar kehalusan hukum Islam supaya tidak timbul pelbagai persepsi negatif yang bertentangan dengan amalan sebenar.


      Menurutnya, dalam tempoh terdekat ini, akan ada lagi hukuman sebatan yang akan dikenakan kepada pesalah.

      "Ada lagi hukuman sebatan syariah yang akan dikenakan kepada pesalah membabitkan seorang wanita yang menjadi pelacur dan lelaki yang bertindak sebagai ‘bapa ayam’.

      "Jadi kita menjemput Tun Mahathir untuk hadir menyaksikan sendiri bagaimana pelaksanaan hukuman dilakukan bagi mendapatkan gambaran sebenar," katanya.

      Dalam pada itu, Satiful berkata, hukuman dikenakan bertujuan mendidik dan memberi teladan, bukan ingin memalukan mana-mana pihak terlibat.

      "Islam bukan agama yang akan mengaibkan sesiapa secara membuta tuli malah dalam kes pasangan sejenis itu, kedua-dua pesalah telah diberi peluang untuk membuat rayuan," katanya

      Delete
    10. ISLAM IKUT KEPALA PUAK LIBERAL


      Mahkamah Syariah dinasihat berhikmah, ambil kira fakta kes sebelum buat keputusan
      Diterbitkan 8 Sep 2018, 6:38 pagi | Dikemaskini 8 Sep 2018, 6:55 pagi

      A+ A-
      Mahkamah Syariah dinasihatkan agar berhikmah dalam mengambil kira fakta kes dan faktor yang relevan dengan sesuatu kes melalui kuasa dan budi bicara mahkamah sebelum membuat apa-apa keputusan.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata ia bagi memastikan sebarang keputusan yang dibuat tidak dilihat tergesa-gesa kerana kesannya amat besar kepada imej Islam.

      Beliau berkata kerajaan persekutuan amat prihatin berhubung isu sebat terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini dan saranan dibuat tidak bertujuan untuk mempertikai dan mempersoal kewibawaan Mahkamah Syariah.

      "Berdasarkan pemerhatian dan beberapa petunjuk, kami mendapati terdapat perkara yang perlu diketengahkan dan diberi perhatian oleh semua pihak sebagai pengajaran penting agar kerahmatan Islam dapat dipelihara.

      "Pelaksanaan hukuman sebat itu sememangnya memberi kesan yang mendalam bukan saja kepada pesalah tetapi kepada keluarga, masyarakat dan juga persepsi terhadap pelaksanaan hukuman syariah di negara ini," katanya dalam satu kenyataan semalam.

      Mujahid berkata perkara itu wajar diberi pertimbangan oleh Mahkamah Syariah kerana ia institusi yang mewakili perundangan Islam

      "Bagi kesalahan kali pertama contohnya, serta pengakuan bersalah dan tahap pengetahuan atau pendidikan pelaku perlu diambil kira dalam menentukan bentuk hukuman yang selayaknya.

      "Aspek faktor mitigasi dalam penghakiman perlu diambil kira bagi memberi keadilan kepada pesalah sebelum sesuatu hukuman diputuskan," katanya.

      Kelmarin, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata kabinet memutuskan hukuman sebat terhadap dua pesalah wanita di Terengganu itu tidak mencerminkan keadilan dan timbang rasa oleh agama Islam.

      Menurut Mahathir, kes itu adalah yang pertama bagi dua wanita berkenaan, justeru biasanya mereka perlu diberikan nasihat dan tidak terus dihukum sebat sehingga diketahui seluruh negara dengan jemaah menteri berpendapat pertimbangan hendaklah diberi kepada keadaan tertentu yang mana dalam Islam, hukuman yang lebih ringan boleh dijatuhkan.

      Dalam kes melibatkan dua wanita itu, Mujahid berkata pertuduhan yang dikenakan terhadap mereka ialah percubaan melakukan musahaqah sedangkan perlakuan sebenar masih belum dibuktikan.

      Delete
    11. PADAN MUKA KAU TOKONG


      Hujan lebat berterusan, banjir kilat landa Pulau Pinang
      Bernama | Diterbitkan 7 Sep 2018, 9:23 malam | Dikemaskini 7 Sep 2018, 9:24 malam

      A+ A-

      Beberapa kawasan di sekitar bahagian pulau di Pulau Pinang mengalami banjir kilat selepas hujan lebat sejak awal pagi ini yang masih berterusan sehingga pukul 7 malam ini.

      Antara kawasan yang dinaiki air ialah di Jalan P.Ramlee; belakang kawasan Sekolah Menengah Kebangsaan Abdullah Munshi; Lintang P.Ramlee; Jabatan Lorong Kulit; Kampung Batu Uban; halaman Bukit Gambir; Jalan Sultan Azlan Shah; Kampung Makam dan Jalan Langkawi. Tiada mangsa dipindahkan.

      Jurucakap Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) berkata Jalan P.Ramlee, Jalan Sungai dan Jalan Perak dinaiki air kira-kira 50 sentimeter.

      Jalan-jalan lain yang turut terlibat ialah Simpang Jalan Tun Dr Awang dan Jalan Bukit di Daerah Timur Laut manakala di Daerah Barat Daya membabitkan Persimpangan Lebuh Kampung Jawa/Sungai Nibong; Jalan Sultan Azlan Shah/Laluan Masuk Jalan Osram menuju ke Bayan Baru; Simpang Lebuhraya Mayang Pasir/CIMB Bank; Simpang Lebuhraya Thean Teik/Jalan Thean Teik/Jalan Angsana dan Jalan Sultan Azlan Shah/Jalan Mayang Pasir.

      Seorang mangsa banjir yang ditemui di Jalan P.Ramlee, Mohamed Razak Mohamed Shaharudin, 45, berkata rumahnya dinaiki air hingga paras betis dan beliau sempat memindahkan barang-barang elekrik ke tingkat atas kediamannya.

      "Memang rumah saya akan masuk air kalau hujan lebat lebih dua jam, sebab itu saya ambil langkah segera alihkan barang-barang. Harap air cepat surut dan kami kena bersihkan rumah lepas ini," katanya.

      Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Utiliti dan Tebatan Banjir negeri Zairil Khir Johari berkata gabungan hujan lebat berterusan bersama peningkatan aras laut menyebabkan banjir di beberapa kawasan di Pulau Pinang.

      "Kadar hujan yang dicatat di Stesen Batu Lancang ialah 74 milimeter (mm) manakala di Stesen Sungai Air Itam ialah 71mm.


      “Pada masa itu, aras air Sungai Pinang telah naik sebanyak 2.01 meter (m), aras air laut pula meningkat sebanyak 1.1m...hujan lebat yang berlaku serentak dengan fenomena air pasang menyebabkan air hujan sukar untuk mengalir keluar ke laut,” katanya pada sidang akhbar di George Town hari ini.

      Zairil berkata kawasan-kawasan yang dilanda banjir kilat itu merupakan kawasan yang sentiasa ditenggelami air apabila hujan lebat dengan kebanyakannya adalah kawasan yang berhampiran empangan Sungai Pinang.

      "Kebanyakan kawasan itu adalah kawasan yang sudah dikenal pasti kawasan panas banjir," katanya.

      - Bernama

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
    13. Gobind jangan wujudkan suasana 'tikam menikam'
      AHMAD ISMADI ISMAIL 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Gobind jangan wujudkan suasana 'tikam menikam'
      Tan Chee Teong bergambar dengan penduduk di Bandar Tun Hussein Onn
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BALAKONG - Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo disarankan agar tidak mewujudkan situasi 'tikam-menikam' dalam kempen PRK Dun Balakong.

      Calon MCA, Tan Chee Teong berkata, Gobind seharusnya berfikir cara bagaimana hendak menyelesaikan dan meringankan beban yang dihadapi rakyat pada ketika ini.


      “Beliau juga tidak seharusnya mempolitikan isu kerajaan lalu, lagipun BN dalam lipatan sejarah, sudah kalah pada PRU14, sepatutnya Gobind Singh memberi idea bagaimana untuk meringankan beban rakyat,” katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: MCA membisu isu skandal kerajaan BN: Gobind]

      Chee Teong berkata demikian mengulas kenyataan Gobind yang menggesa MCA menjelaskan kepada rakyat kenapa ia tidak mempertahankan hak rakyat walaupun pelbagai penyalahgunaan kuasa dan penyelewangan wang dilakukan oleh kerajaan terdahulu yang dianggotainya.

      Menurut Gobind, MCA bukan sahaja membisu dalam hal seperti skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), malah mencemuh PH bermain politik apabila membongkarkan isu penyelewengan dana syarikat pelaburan strategik negara tersebut.

      Mengulas lanjut, Chee Teong berkata, jika PH dan MCA masih ‘tikam-menikam’, ia tidak akan memberi kebaikan kepada rakyat.

      “Saya tidak mahu mengulas isu kerajaan terdahulu. Sebagai parti konstruktif, kita mesti lakukan apa yang terbaik untuk rakyat,” katanya mengulas mengenai kenyataan Gobind pada sesi ceramah PH sempena PRK Balakong di sini, malam tadi.

      Chee Teong berkata, beliau juga enggan menjawab isu yang dibangkitkan oleh Gobind itu dan menyerahkan perkara tersebut kepada MCA pusat.

      "Saya tak akan campur tangan dalam hal ini. Kalau boleh saya tak mahu jawab,” katanya.

      Dalam ceramah itu, Gobind turut menyatakan tindakan MCA untuk bertanding atas benderanya menunjukkan parti itu kini malu untuk dikaitkan dengan BN dan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Delete
    14. Tidak mustahil di Malaysia akan ada macam ini



      Luar negara gerakan Islam liberal adalah satu daripada ancaman kepada umat Islam yang dirancang oleh musuh Islam untuk merosakkan Islam daripada dalam melalui penganutnya yang "jahil".

      Tidak mustahil usaha di Malaysia akan menjadi lebih mudah setelah kerajaan PH berlunak dengan golongan ini. Apatah lagi ada pimpinan Islam daripada PH yang kini mendokong golongan ini.

      : Kerajaan PH menghakis Islam secara halus. Pendokongnya adalah perosak Islam secara tidak sedar....

      Delete
    15. Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
      WARTAWAN SINAR HARIAN 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore354
      Tolak cadangan wujud kemudahan buat LGBT
      Rosni Sohar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Wanita Umno Selangor menolak cadangan kerajaan yang ingin mewujudkan ekosistem dan kemudahan buat golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang dilihat bertentangan dengan agama Islam.

      Ketuanya, Datuk Rosni Sohar berkata, kerajaan seharusnya lebih sensitif dalam menyediakan ekosistem kemudahan buat semua lapisan masyarakat dan bukan hanya tertumpu kepada satu golongan tertentu sahaja.


      Beliau berkata, pihaknya merasakan kerajaan PH telah tersasar dalam fokus mereka yang kononnya untuk menyelamatkan Malaysia.

      "Sebaliknya kerajaan hari ini telah kabur dalam menuruti tekanan pihak tertentu dengan pendekatan dan keputusan populis demi meredakan kemarahan serta kegelisahan rakyat terhadap ketidakmampuan mereka menunaikan janji-janji PRU14 lalu,"katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Rosni memaklumkan bahawa pihaknya turut mendesak kerajaan PH untuk menyelesaikan isu berkaitan LGBT ini dengan kadar segera dan tegas.

      "Ini adalah supaya kegusaran rakyat dapat diredakan terutamanya di kalangan keluarga Islam yang menolak perlakuan LGBT secara terbuka.,"katanya.

      Dalam pada itu, mengulas mengenai surat terbuka Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi kepada aktivis masyarakat, Datin Paduka Marina Mahathir berhubung isu LGBT, Rosni berkata Wanita Umno Selangor turut menyatakan sokongan kepada pihak terbabit yang menyuarakan pendirian berhubung isu itu.

      Tambah Rosni, pihaknya berharap agar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak mengenakan tindakan tatatertib ke atas tindakan beliau berikutan negara ini mengamalkan kebebasan bersuara.

      "Apatah lagi tindakan Dr. Ilyani itu tidak melanggar mana-mana undang-undang,"katanya.

      Sebelum ini, gara-gara menulis surat secara terbuka, Nur Ilyani berdepan tindakan tatatertib selepas tindakannya diadukan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA).

      [ARTIKEL BERKAITAN: Gara-gara utus surat kepada Marina, doktor diadu kepada BPA]

      Semalam, Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad menyatakan pihaknya belum membuat kata putus berhubung isu melibatkan Nur Ilyani.

      Namun begitu, beliau berkata, perkara tersebut tidak senyap begitu sahaja dan ia berada dalam pemerhatiannya.

      Delete
    16. justice league = JUST LICK YOUR WOUNDS KALAH pRU14. Or lick jibo's assol.

      Azmin: Harga HSR melambung kerana 'banyak elemen rasuah'

      Ada yang kata komisen sampai 30%, kalau betul, itu mengarut.

      Kot ramai yang ambik komisen, sorang 3% saja, 10 orang memang 30%.

      Najib celaka bawa malang kpd kita. Dia rasuah paling besar, mencuri RM2.6 bilion dll, mana tak semua orang dah main rasuah nak komisen dsb nya.

      Malaysia dah jadi Philippines atau Indonesia bepuluh ahun lalu. Akibat pendirian dan salah perintah penjangak Najib.

      Delete
    17. Agama tak boleh bebas dengan politik. Agama membimbing politik ke jalan yang benar sebagai tututan Islam. Balik Mekah ingat makin cerdik menghurai sesuatu perkara tetapi makin kalut....

      Delete
    18. PENYAMUN BELASAH PEROMPAK


      Lantik Petron timbul konflik kepentingan: Najib
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6K
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Pelantikan Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai salah satu pembekal rasmi bahan api untuk kegunaan kerajaan dijangka akan menimbulkan konflik kepentingan memandangkan syarikat itu terkait anak Perdana Menteri, Mirzan Mahathir.

      Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan kerajaan itu akan membenih persepsi negatif di minda rakyat Malaysia.


      “Itu (persepsi) yang berlegar di minda ramai rakyat Malaysia hari ini.

      “Sudah tentu timbul soal pemilik Petron yang boleh menjadi konflik dari segi keputusan dari sudut moral,” katanya ketika ditemui media di Taman Botani Perdana dalam program berkelah bersama Datuk Seri Najib sempena merdeka ke-61, di sini, hari ini.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan berkata, ramai yang berpendapat lebih wajar Petronas sahaja yang jadi pengedar minyak kepada kenderaan rasmi kerajaan sebab Petronas milik negara dan rakyat Malaysia.

      “Petronas merupakan syarikat milik negara dan rakyat Malaysia. Jadi akan timbul persoalan mengapa Petronas dibenarkan diganggu gugat sumber pendapatannya melalui perbelanjaan Kerajaan tidak lain tidak bukan oleh Kerajaan Malaysia sendiri.

      “Petronas mempunyai stesen di hampir semua kawasan di Malaysia dan sudah tentu bersama dengan Shell, merupakan kombinasi yang memadai untuk kenderaan kerajaan Malaysia.

      “Jika alasannya adalah untuk kemudahan, mengapa Caltex dan BHP diketepikan sedangkan mereka mempunyai bilangan stesen yang hampir sama dengan Petron? Soalnya.

      Najib yakin ramai yang berpendapat lebih wajar Petronas yang menjadi pengedar tunggal kepada kenderaan rasmi kerajaan kerana Petronas milik negara dan rakyat Malaysia.

      "Bahkan Petronas merupakan sebuah syarikat yang sudah menjadi kebangsaan negara jadi akan timbul persoalan mengapa syarikat yang berjaya di peringkat antarabangsa lebih kepada 40 negara,” tambahnya.

      Semalam, Kementerian Kewangan menjelaskan pelantikan Petron bukanlah sebagai pembekal tunggal minyak petrol dan diesel kenderaan kerajaan.

      Menurut kementerian itu, selain Petron, syarikat minyak Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan Shell Malaysia masih lagi merupakan pembekal bahan api itu sejak 1997.

      “Pelantikan ini dibuat secara pentadbiran kerana ia adalah berkaitan dengan urusan operasi dan tidak melibatkan sebarang implikasi kewangan kepada Kerajaan.

      “Melalui kelulusan ini, kerajaan memperoleh lebih banyak pilihan di antara Petronas, Shell dan Petron dan dapat membuka peluang serta persaingan yang sihat di kalangan pembekal minyak petrol dan diesel,”katanya.

      Bagaimanapun, isu yang timbul ialah Petron telah mengesahkan Mirzan ialah ahli lembaga syarikat induknya Petron Corporation Filipina. Beliau dipilih sebagai pengarah Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dan memegang 1,000 saham.

      Di bawah undang-undang kecil syarikat, seseorang itu harus menjadi pemegang saham untuk layak sebagai pengarah.

      Delete
    19. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    20. Ini termasuk membenarkan mereka untuk membaca dan menimba naratif berbeza dari sebuah penerbitan akhbar.

      Akhbar Utusan Malaysia merupakan penerbitan media perdana yang telah banyak berjasa dalam pembangunan negara.

      Ia turut memainkan peranan penting dalam setiap lipatan sejarah tanahair dengan memberikan laporan tepat dan tuntas. Seluruh warga akhbar itu amat arif dan akur tentang keluhuran Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan negara.

      Jika "credentials" semapan itupun boleh dikesampingkan KPM, apatah lagi yang sewaktu dengannya.

      Kelima, dalam suasana ekonomi yang tidak menentu serta perubahan landskap politik negara, KPM perlu lebih manusiawi dalam menjalankan peranannya.

      Tentunya tindakan pemberhentian sedemikian rupa bakal menjejaskan sekian ramai pengamal media dan keluarga mereka.

      Jika dendam kesumat yang menjadi garis pandu bagi Perdana Menteri dan KPM dalam mengambil tindakan terhadap Utusan Malaysia, percayalah kelak karma akan menimpa si pembuat di kemudian hari.

      Justeru, saya menggesa agar kenyataan dan keputusan tersebut ditarik semula.


      Perdana menteri dan KPM seharusnya berjiwa besar dan menjadi pelopor kepada meningkatkan kebebasan media menerusi kerencaman sumber ilmu.

      Usah dibunuh Utusan Malaysia!

      NOR AZMAN HASBULLAH Ialah ketua penerangan Majlis Belia Negeri Johor (MBNJ).

      Delete
  2. Replies
    1. Arab Saudi cuba malukan Mahathir jemput Ketua Pembangkang



      Belum pernah berlaku dalam sejarah, pemimpin pembangkang sesebuah negara Islam diiktiraf kerajaan Arab Saudi dan dijemput hadiri majlis rasmi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

      Lebih unik, jemputan khas itu sebenarnya hanya dihadiri sejumlah pemimpin negara, ketua kerajaan dan menteri kanan yang datang menunaikan ibadah haji di Tanah Suci serta diraikan baginda bersempena Hari Raya Aidiladha.

      Lucunya, ketika Menteri Agama di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa ‘bangga’ kongsi gambar beliau di Istana Mina dalam majlis tersebut menerusi akaun sosial Facebook, ramai netizen pula tegur pemimpin PAN itu.



      Apa tidaknya, bukan sahaja wakil kerajaan Pakatan Harapan (PH) ada di situ, malah Ketua Pembangkang yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pun berada di tempat sama serta lebih diberi fokus netizen.

      Bayangkanlah imej beliau yang disiarkan secara langsung melalui program khas stesen televisyen kebangsaan Arab Saudi kelmarin kemudian tular luas dalam kalangan pengguna media sosial tempatan berbanding Mujahid sendiri.

      Secara umum, bukan mudah kerajaan Arab Saudi sanggup ‘buang masa’ jemput Ahmad Zahid yang tiada lagi apa-apa jawatan pun dalam kerajaan Malaysia, tetapi dirai Raja Salman pada acara formal di istana semayam baginda.



      Bahkan, pemerintah Arab Saudi itu ketika bertitah seolah-olah sindir kerajaan PH kerana bertindak biadab menutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang operasi ditanggung sepenuhnya oleh baginda sendiri.

      Raja Salman namun ulangi komitmen negara itu bagi perangi keganasan puak pelampau sambil beri gambaran yang semacam merujuk tindakan Malaysia tarik pasukan tentera ditugas khas kawal keselamatan Makkah dan Kaabah.

      Meskipun tidak sebut secara terbuka, bagi yang faham senario geopolitik Asia Barat, tentu maklum imej hubungan kurang mesra Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Arab Saudi susulan fitnah beliau dalam isu dana RM2.6 bilion.

      Akibat PH sengaja eksploitasi cerita derma peribadi kerabat diraja Arab Saudi itu, tidak hairanlah kuota jemaah haji Malaysia kembali kepada 30,200 orang pada kali ini dibandingkan lebih 40,000 orang beberapa tahun sebelum itu.

      Natijahnya sehingga kini, perdana menteri dengan usia tertua di dunia itu ‘tidak berani’ pula bertemu Raja Salman, apatah lagi buat lawatan rasmi ke Arab Saudi berbanding era PM 4 dahulu.

      Riyadh sudah sampai ‘isyarat’ amaran kepada Putrajaya, dan penghormatan Raja Salman meraikan Ahmad Zahid secara simbolik beri gambaran awal: kerajaan PH berhentilah buat fitnah dan politik manipulasi.

      Bersumberkan Mynewshub.TV

      : PH nampak macam cerdik politiknya, tapi bila dikaji dan direnungi sebenarnya politik bodoh, jahat dan penuh dengan dendam....

      Delete
    2. MCA P Pinang berkabung HARAPAN gagal tunai janji 100 hari
      Diterbitkan 20 Ogs 2018, 3:32 petang | Dikemaskini 20 Ogs 2018, 3:35 petang

      A+ A-
      MCA Pulau Pinang mengadakan acara pengkebumian olok-olok bagi 'berkabung' atas pemergian 100 hari pentadbiran Pakatan Harapan.

      Dengan berpakaian serba hitam, pengerusi sepuluh Bahagian MCA di negeri itu berkumpul pada malam Sabtu lalu dan menyalakan lilin sebagai tanda kegagalan HARAPAN menunaikan kebanyakan janji 100 hari mereka.

      Pengerusi MCA Pulau Pinang Tan Chuan Hong berkata HARAPAN telah mengecewakan pengundi mereka, khususnya dalam isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

      "Kepada rakyat, jelas bahawa tiada harapan untuk kerajaan baru ini," katanya sambil berkata perjuangan untuk pengiktirafan UEC kini menjadi lebih sukar.

      "Kami menjangka dalam masa lima tahun janji ini akan semakin sukar untuk dipenuhi, dan ia akan menyusahkan pengundi Cina yang memilih mereka pada PRU ke-14," katanya dalam kenyataan.

      Beliau merujuk kenyataan Menteri Pendidikan Maszlee Malik bahawa isu UEC akan dikaji secara teliti dan keputusan akan dibuat dalam masa lima tahun.

      Beliau berkata HARAPAN juga memungkiri janji untuk memberi dana bagi pembangunan dan pengurusan sekolah Cina.

      "Menteri pendidikan kata HARAPAN tidak boleh memberi dana kepada pengurusan sekolah persendirian, dan hanya peruntukkan wang untuk pembangunan.

      "Tetapi Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata sekolah persendirian akan diperuntukkan dana secara sistematik selepas pertukaran kerajaan.


      "Mengapa sehingga sekarang DAP tidak cukup tegas untuk menekan kerajaan HARAPAN dalam soal ini?" soalnya.

      Berdasarkan manifesto HARAPAN, pengiktirafan UEC tidak termasuk dalam janji 100 hariny, sebaliknya sebahagian daripada perancangan lima tahun.

      Maszlee semalam mempertahankan rekodnya dengan berkata kementeriannya telah melaksanakan 43 inisiatif pendidikan dalam masa 100 hari.

      Ia termasuk membuang nama peminjam PTPTM dalam senarai hitam Jabatan Imigresen, pemberian lebih autonomi kepada institut pengajian tinggi dan setuju untuk membina enam sekolah jenis kebangsaan Cina baru.

      Delete
    3. Nak jual Equanimity mungkin ambil masa bertahun’
      WARTAWAN SINAR HARIAN 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore420
      Kapal layar mewah Equanimity
      Kapal layar mewah Equanimity - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Selepas Mahkamah Admiralti membenarkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menjual kapal mewah Equanimity, proses mencari pembeli untuk kapal tersebut sudah boleh dimulakan.

      Salah satu cara yang boleh diambil adalah dengan melelong kapal tersebut namun Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merancang untuk membuka bidaan bagi kapal layar mewah berkenaan.


      Begitupun, Ketua VesselsValue (syarikat berpengkalan di London menilai harga kapal), Sam Tucker memaklumkan proses penjualan kapal kadangkala memakan masa selama bertahun-tahun.

      “Biasanya penjualan kapal akan melibatkan penjual bekerjasama dengan broker. Jadi, broker ini akan mengiklankan penjualan itu menggunakan pelbagai cara kepada prospek pembeli.

      “Apabila pembeli munculkan diri maka proses survey dan tawar-menawar bermula. Kadangkala kapal berada di pasaran selama beberapa tahun sebelum berjaya dijual,” katanya memetik laporan The Star, hari ini.

      Dalam pada itu, Tucker menjelaskan tidak ramai berminat untuk membeli kapal layar mewah dalam pasaran dan situasi itu sebenarnya sama dengan sebelum ini, tidak pernah berubah.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Jho Low selar kerajaan mahu jual Equanimity]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M mahu jual segera kapal Equanimity]

      Menurutnya, sebuah kapal layar, Anastasia yang dibina di tempat sama dengan Equanimity tetapi saiznya lebih kecil dijual pada harga RM321 juta baru-baru ini.

      Ketika ditanya adakah Equanimity boleh dijual dengan harga RM761 juta seperti diniliai VesselsValue, Tucker berpendapat ia boleh dijual pada harga tersebut asalkan keadaan kapal masih baik.

      “Jika kapal itu dijual dengan cepat seperti dalam lelongan misalnya, mungkin harganya sedikit rendah berbanding jika ia diiklankan dan dijual seperti biasa.

      “Mengekalkan keadaan Equanimity adalah penting kerana ia merupakan faktor utama yang boleh menyebabkan penurunan harga kapal,” ujarnya.

      Difahamkan, penurunan harga untuk kapal layar mewah seperti itu adalah sekitar 20 peratus selepas tahun pertama, lima ke 10 peratus untuk tahun kedua, lima ke tujuh peratus untuk tahun ketiga dan lima peratus lagi bagi tahun-tahun berikutnya.

      Dalam pada itu, Tucker menjelaskan pencemaran air dan asap di sekitar Boustead Cruise Centre, Pelabuhan Klang tidak akan menyebabkan banyak kerosakan kepada kapal tersebut.

      “Impak yang ada adalah jurutera dan krew kapal perlu membersihkan beberapa bahagian dalam kapal itu dan ia biasanya adalah tugas rutin untuk kapal sebesar itu.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Bahagian dalam The Equanimity kelihatan mewah ]

      “Selagi krew terus membersihkan kapal itu maka sepatutnya tiada kesan kerosakan jangka masa panjang kepada kapal tersebut,” jelasnya.

      Beliau berkata demikian bagi menjawab dakwaan mengatakan kapal mewah dikatakan milik ahli perniagaan kontroversi, Low Taek Jho (Jho Low) bakal rosak disebabkan terdedah dengan persekitaran tidak sihat.

      Delete

    4. 'Najib did too many wrongs'

      Parti Pribumi Bersatu Malaysia chairman Tun Dr Mahathir Mohamad speaking at a press conference after chairing a Pakatan Harapan Presidential Council meeting at Yayasan Selangor in Petaling Jaya yesterday. With him is PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Pix by Asyraf Hamzah

      KUALA LUMPUR: PRIME Minister Tun Dr Mahathir Mohamad has accused his predecessor, Datuk Seri Najib Razak, of accumulating a string of wrongdoings, which required the authorities to sift through all of them in stages.

      He said this task would require time and that it was impossible to bring to book all the offences made by the past administration at one go.

      “There are many charges against Najib, many wrong things that he has done.

      “We have to choose which case to proceed first. Now there are two cases against him, but there are many more and it will take time. We need to get the facts right, like evidence and documents, to support the case.

      “I’m sure that, in time, we will (get the charges going), but investigations take a long time because sometimes we don’t get the full cooperation of people who know the facts. Sometimes, it is difficult to get documents to back the allegations made,” Dr Mahathir said after chairing the Pakatan Harapan Presidential Council meeting at Yayasan Selangor near here yesterday.

      In July, Najib was slapped with three counts of criminal breach of trust and one count of abuse of power for gratification involving RM4 billion from SRC International Sdn Bhd since 2011.

      Last month, he found himself in the dock again, this time to face three charges under Section 4(1)(b) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001, for receiving RM42 million in illegal proceeds linked to SRC International.

      He was charged with electronically receiving the monies, which were purportedly proceeds of illegal activities, at an AmIslamic Bank branch in Jalan Raja Chulan here between Dec 26, 2014 and Feb 10, 2015.

      Dr Mahathir had been consistently pointing out Najib’s long list of wrongdoings.

      In March, two months before Pakatan Harapan won the 14th General Election, Dr Mahathir had said Najib had committed at least 62 wrongdoings since becoming prime minister in 2009.

      Yesterday, he said the effects of the previous administration’s wrongdoings were still seen.

      He said there were stubborn civil servants still loyal to the previous administration who refused to pay salaries of officers of ministers in the new government.

      He said these rogue civil servants were “sabotaging the newly-elected government”.

      Dr Mahathir, in revealing this, said these civil servants caused problems for the implementation of government policies by not paying the salaries of newly-appointed officers of ministries for four months.

      He said this was due to the damage done to the government machinery.

      “There are some civil servants who do not want to implement policies approved by the government... There are some officers still loyal to Najib Razak.”

      “They (new officers) have not been paid their salary for four months because there are others in the civil service who felt there must be something wrong with their (new officers’) appointments.

      “These officers are still influenced by the previous government and we had to move some of them out to other positions and also drop them.”

      Delete
    5. Kerajaan kena buktikan jet Jho Low dibeli dengan dana Malaysia dulu'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 12:31 tengah hari | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 12:44 tengah hari

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Kerajaan perlu membuktikan jet Jho Low dibeli menggunakan dana Malaysia terlebih dahulu sebelum dapat membawa balik ke negara ini.

      “Kita akan cuba dapatkan balik (jet itu). Kita percaya jet itu dibeli menggunakan wang curi dari Malaysia.

      “Kita perlukan buktikan wang digunakan untuk beli jet itu adalah wang curi, kerana (Jho Low) curi wang dari Malaysia.

      “Jadi jet itu milik Malaysia, sama seperti bot (Equanimity),” kata Tun Dr Mahthir Mohamad.

      Perdana menteri berkata demikian selepas menjawab soalan pemberita di Putrajaya berkaitan usaha membawa balik jet berkaitan dari Singapura.

      Pada 12 Ogos lalu, Mahathir berkata jet persendirian itu perlu dibawa balik ke negara ini.


      Bagaimanapun ketika itu, katanya, beliau kurang tahu butiran terhadap usaha membawa jet tersebut yang kini ditahan di Singapura.

      Singapura dilaporkan merampas jet Bombardier Global 5000 berharga AS$ 5 juta pada Februari lalu.

      Selain Equanimity, jet itu antara aset yang dikehendaki Jabatan Keadilan (DOJ), Amerika Syarikat (AS) sebagai sebahagian daripada saman pelucuthakan sivil mereka.

      DOJ mendakwa aset tersebut dibeli dengan menggunakan dana 1MDB.

      Delete
    6. Epidemik liberalisme, sekularisme
      DR MOHD AZMIR MOHD NIZAH 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Epidemik liberalisme, sekularisme
      Sekularisme itulah yang sebenarnya endemik dan menjadi epidemik kepada masyarakat Malaysia.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PENYATAAN demi penyataan yang mengelirukan muncul. Semuanya atas slogan Malaysia baharu, seolah-olah selepas kemenangan Pakatan Harapan pada PRU14 lalu, Malaysia perlu melalui proses dekonstriksi dalam membina negara.

      Terkini, kenyataan Pengurus Program Sisters in Islam (SIS), Shareena Sheriff yang mendakwa Islam sebagai endemik yang menyelubungi sama ada dalam aspek legislatif, judisiari mahupun eksekutif. Islam juga dilihat sebagai penyakit yang mempengaruhi pendidikan, ekonomi dan juga sosial masyarakat.

      Telahan oleh individu tersebut memperlihatkan betapa cetek pengetahuan dan tuli terhadap citra Malaysia ini. Mungkin kerana pengaruh pendidikan luar, ataupun pengalaman lampau beliau yang menjadi nadi kepada komitmennya itu.

      Walau apa pun pandangan tersebut, ia membawa konotasi negatif dan berniat jahat. Agenda sekularisme yang dicanangkan ini juga mendedahkan bahawa Shareena masih dalam pemikiran kolonial yang jelas bertentangan dengan norma Islam dan Melayu.

      Sekularisme muncul kerana bentakan Renaissance mahupun Enlightenment kerana pengaruh total institusi gereja di Eropah. Tetapi di Malaysia, kedaulatan dan kehebatan watan Melayu lebih awal daripada humanisme Barat.

      Makanya, sekularisme itulah yang sebenarnya endemik dan menjadi epidemik kepada masyarakat Malaysia. Islam bukan sahaja sebagai fahaman dan pegangan dalam beragama, tetapi ia adalah cara hidup.

      Dalam isu ini, Shareena seolah-olah melihat Islam sebagai beban. Jika itulah paradigma yang dipunyai oleh Shareena, maka silakan. Tetapi janganlah menggeneralisasikan pandangan tersebut. Shareena tidak bertoleransi dengan kepelbagaian yang ada.

      Manakala etnik itu merupakan pengenalan sama ada untuk pembinaan polisi mahupun identifikasi sesebuah kawasan mahupun negara. Seharusnya sebagai ahli dalam sebuah suruhanjaya mahupun syarikat, Shareena seharusnya lebih cakna tentang perlembagaan dan agenda besar Perlembagaan Malaysia.

      William Petersen (1997) menyatakan, kepelbagaian inilah yang akan mewujudkan masyarakat plural berbudaya yang harmoni. Jadi, setelah merdeka selama 61 tahun ini, kepelbagaian inilah yang menjadi nadi kepada kewujudan Malaysia.

      Jelas, sekularisme dan liberalisme yang merangkak masuk dalam citra Melayu Islam Malaysia telah mula berjalan dengan lagak, sehingga cuba menolak kepentingan majoriti.

      Memetik tulisan Dr Yusuf al-Qaradawi, sekularisme bukan dicipta untuk Muslim, dan bukan untuk menyelesai masalah Muslim. Begitu juga yang berlaku dalam forum tersebut.

      *Penulis ialah Pengarah, Pusat Pengajian Teras Universiti Sains Islam Malaysia

      Delete

    7. Putrajaya will 'eventually' investigate lawyer Shafee's RM9.5 million fee, says Dr Mahathir

      Anwar Ibrahim says an affidavit by the Attorney-General’s Chambers had backed his claim that Muhammad Shafee Abdullah (pic) was paid RM9.5 million after prosecuting him. He says the Umno lawyer should never have been allowed to prosecute his appeal.

      THE government will look into claims that lawyer Muhammad Shafee Abdullah had received money from former prime minister Najib Razak to prosecute PKR president-elect Anwar Ibrahim.

      Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said the allegations against Shafee will be tackled eventually as there were currently other issues involving Najib that were of greater priority.


      Delete
  3. pada pemerhatian saya, BERSATU/Tun M se olah2 ketandusan calun yg cukup berwibawa utk memegang jawatan2 menteri dlm kabinet. tapi sedih yg nya, mereka yg tlh d lantik sdg memberikan banyak masaalah yg membuat kelancaran mengurus terjejas.

    mat salleh kata tun m mungkin tlh terpaksa 'scrapping d barrel'.

    sungguhpun sudah d persetujui agihan jawatan2 menteri d anatara parti komponen PH, namun saya sarankan agar tun m dpt menimbangkan syor agar jawatan2 yg d sandang olih wakil drpd BERSATU,(jika tiada calun2 lain yg layak) d pinjamkan kdp parti2 lain dlm PH agar 'd business of governance' dpt d laksanakan dgn lebih berkesan.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak pihak akui PAS makin gagah, kata Nik Abduh
      Diterbitkan 20 Ogs 2018, 2:57 petang | Dikemaskini 20 Ogs 2018, 3:05 petang

      A+ A-
      Tidak seperti diyakini orang ramai PAS percaya parti itu kini semakin kuat berdasarkan keputusan pilihan raya umum (PRU) yang diadakan kurang dari empat bulan lalu.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Nik Mohamad Abduh Nik Aziz berkata walaupun pakatan Gagasan Sejahtera (GAGASAN) gagal menawan Putrajaya, kedudukan mereka semakin kukuh di persada negara.

      Katanya PAS kembali menguasai Terengganu dan pada masa sama mengekalkan Kelantan di bawah pentadbiran parti berkenaan dengan memperoleh kemenangan meyakinkan.

      "PAS juga hampir menawan kembali Kedah, selain turut menang lebih besar di Pahang.

      "PAS mempunyai wakil hampir di semua dewan undangan negeri negeri (DUN) di seluruh Malaysia," katanya.

      Paling nyata, menurut anggota parlimen Bachok tersebut PAS menguasai 18 kerusi parlimen walaupun bergerak dengan gabungan parti-parti kecil yang bergabung dalam GAGASAN.

      Katanya ia adalah kejayaan yang belum pernah dicapai PAS sebelum ini dan kekuataan itu diakui oleh ramai pihak.

      Petua bangkit semula

      Untuk rekod PAS menurunkan 158 calon untuk kerusi parlimen di seluruh negara pada 9 Mei lalu dalam usaha mereka dalam percaturan mereka menjadi king maker.

      Sasaran asal PAS bersama GAGASAN pula ialah menjadi kerajaan pusat, selain menguasai beberapa negeri termasuk di Pantai Barat.

      Bagaimanapun di Selangor parti itu kini hanya mempunyai seorang anggota DUN berbanding 12 selepas sebelum parlimen dibubakan.

      Sementara itu dalam kenyataan sama Nik Mohamad Abduh turut menyampaikan nasihat kepada Umno yang dinafikan haknya oleh pengundi daripada terus menjadi kerajaan selepas 9 Mei lalu.



      Kata Nik Mohamad Abduh kekalahan besar dialami Umno baru-baru ini wajar difahami sebagai ujian terbesar buat parti berkenaan.

      Saya berkata, oleh kerana kekalahan besar UMNO BN belum mematikan mereka, bahkan mereka masih memiliki kerusi yang banyak di Parlimen, maka UMNO berhak dan masih berpeluang untuk kembali bangkit di dalam arena politik negara.

      Baca Nik Abduh: Orang memberi kita merasa

      Namun kata anak bekas menteri besar Kelantan itu, Umno perlu sedar ada dua pengajaran yang perlu diambil kira dan wajar dijadikan "penawar".

      "Saya mengingatkan mereka dengan dua perkara utama sebagai penawar kebangkitan.

      Pertama, jangan terlalu menyalahkan orang lain atas kekalahan dan hukuman (yang dikenakan oleh) rakyat ke atas mereka.

      "Ya, mereka mungkin berang dan marasai keperitan akibat wujudnya fitnah ke atas mereka, tetapi untuk sebuah kebangkitan yang berjaya, Umno-BN mestilah lebih melihat kepada kesalahan sendiri," katanya.

      Menurut Nik Mohamad Abduh lagi lebih baik untuk Umno dan BN merasai sendiri kesan besar fitnah yang dikenakan ke atas mereka selepas parti itu melakukan perbuatan tersebut ke atas pembangkang lain, terutama PAS.

      "Itu adalah lebih baik untuk pengubatan dan kebangkitan," katanya.

      Delete
    2. BAPA KEDEKUT RAKYAT A.K.A BAPA BOROS KRONI



      BR1M dikurangkan sebelum mansuh: Tun M
      25 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore17.1K
      Tun Dr Mahathir Mohamed
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kerajaan akan mengurangkan jumlah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Memetik wawancara The Malaysia Insight, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.


      “Kita akan kurangkan sedikit demi sedikit apa yang kita berikan kepada mereka (BR1M) dan jelaskan kepada mereka apa objektif kita.

      “Saya sentiasa cakap mengenai tongkat. Buanglah tongkat anda, berjalan di atas kaki sendiri. Barulah anda menjadi kuat dan anda akan jadi lebih baik.

      “Jika anda hanya suap rakyat, mereka akan jadi lemah,” katanya.

      Pada 15 Mei lalu, Dr Mahathir memaklumkan pemberian BR1M akan diteruskan, namun beberapa perkara dalam pemberian itu akan dikaji semula bagi memastikan hanya golongan yang benar-benar layak sahaja akan menerima bantuan tersebut.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M diteruskan: Mahathir]

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir mendakwa, Najib sebelum ini telah memanjakan rakyat dengan hanya memberikan rakyat wang tanpa perlu melakukan kerja.

      “Najib memanjakan rakyat dengan membuatkan mereka fikir tanpa melakukan sebarang kerja kerajaan akan berikan wang kepada mereka.

      “Sekarang kita tidak boleh berikan mereka wang kerana kita tidak mencuri wang, tetapi mereka masih mahu wang (BR1M).

      “Mereka (rakyat) menjadi sangat bergantung kepada kerajaan dan ini adalah tidak baik. Mana-mana negara yang rakyatnya berasa kerajaan akan membayar wang walaupun tidak melakukan apa-apa, ia akan muflis,” katanya.

      Mahathir berkata, objektif kerajaan baru adalah untuk menyediakan peluang pekerjaan sebanyak mungkin menerusi pelaburan asing dan domestik.

      Delete
    3. Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

      Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

      Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

      Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

      Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

      Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.
      Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

      Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

      Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .

      Delete
    4. Lokman syak Hasanah disabotaj, tapi...
      Anne Muhammad | Diterbitkan 31 Ogs 2018, 12:22 tengah hari | Dikemaskini 31 Ogs 2018, 1:00 petang

      A+ A-

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno mengesyaki bekas pegawai tertinggi badan perisikan kerajaan disabotaj orang bawahannya apabila ada surat ditulis kepada Agensi Perisikan Pusat (CIA) bagi meminta bantuan AS untuk kerajaan BN.

      Kata Datuk Lokman Noor Adam beliau "mendapat maklumat" kononnya Datuk Hasanah Abdul Hamid itu tidak bersalah, sebaliknya ada pihak lain sudah memperdayakannya.

      "Saya (dapat) maklumat daripada belah dia (Hasanah) yang mengatakan bahawa orang bawah dia yang mainkan dia," katanya tanpa memberi penjelasan lanjut kepada media di Kuala Lumpur hari ini.

      Bagaimanapun calon BN yang kalah pada pilihan raya kecil Sungai Kandis di Selangor 4 Ogos lalu itu menegaskan, jika Hasanah memang menulis surat bagi meminta bantuan CIA, ia satu kesalahan yang berat.

      Kata Lokman, pihak berkuasa wajar menyiasat bekas pengarah Pertubuhan Perisikan Luaran Malaysia (MEIO) itu n mengambil tindakan sewajarnya jika terbukti bersalah.

      "Bagi saya kalau ketua perisik tulis surat kepada CIA itu adalah satu kesalahan yang tidak boleh dimaafkan.

      "Tapi kita harap pihak berkuasa siasat... kalau betullah memang dia sengaja menulis surat itu, kita kena ambil tindakan.

      "Kita tak boleh bertoleransi dengan mana-mana pengkhianat negara," katanya.



      Terdahulu Lokman hadir bersama Datuk Seri Najib Razak di majlis perkelahan dengan bekas perdana menteri itu di Taman Botani, Kuala Lumpur.

      Turut memeriahkan sambutan isteri Najib, Rosmah Mansor.

      Untuk rekod Hasanah yang sebelum ini pernah menjadi pengarah Pertubuhan Perisikan Luaran Malaysia (MEIO) ditahan pihak berkuasa pada Selasa lalu.

      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kemudian diberi kebenaran oleh mahkamah untuk menahan reman Hasanah selama lima hari mulai 29 Ogos untuk membantu siasatan mengenai dana bernilai berjuta-juta dolar AS yang disyaki ada kaitan dengan 1MDB.

      Lokman sebelum itu ditanya mengenai surat yang menampilkan tandatangan Hasanah kepada CIA untuk meminta AS memberi sokongan kepada Najib jika BN menang tipis dalam pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Hasanah kemudian menjelaskan kepada media, surat tersebut tiada kena-mengena dengan Najib.

      Lokman yang juga presiden Pemantau Malaysia Baru berkata mana-mana pihak tidak boleh mengharap bantuan luar bagi mendapatkan kuasa.

      Ditanya sama ada surat itu benar-benar bertujuan mengharapkan sokongan dari Rumah Putih untuk Najib terus menjadi perdana menteri, Lokman berkata: "Bullshit (mengarut)."

      Delete

    5. Najib charged with 3 counts of money laundering


      By NSTP Team - August 8, 2018 @ 11:34am
      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak found himself in the dock again, this time to face three charges of receiving RM42 million in illegal proceeds linked to SRC International Sdn Bhd.

      Clad in a dark blue suit, the ex-premier looked calm as the charges were read out to him in the packed Sessions Court. No plea was recorded.

      He was alleged to have received the monies, which were purportedly proceeds of illegal activities, at an AmIslamic Bank branch at Jalan Raja Chulan here between Dec 26, 2014, and Feb 10, 2015.

      He allegedly received the proceeds via electronic transfer.

      He was charged under Section 4 (1) (b) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act.

      Najib faces a maximum 15 years’ jail and no less than five times the amount of proceeds involved, or a RM5 million fine, whichever is higher, if convicted.

      His children, Norashman and Nooryana Najib, were seen seated directly behind the dock in the public gallery today.

      Nooryana Najwa’s husband, Daniyar Kessikbayev, was also present.

      Sessions Court judge Azura Alwi allowed the prosecution’s application to transfer the case to the High Court.

      On July 4, Najib, who is Pekan member of Parliament, claimed trial to three counts of criminal breach of trust and another charge of abuse of power.

      The four charges involved RM42 million linked to SRC International, a former subsidiary of 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

      Today, Najib was represented by a legal team led by veteran lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

      The prosecution team is comprised of deputy public prosecutors Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria, Manoj Kurup, and Datuk Suhaimi Ibrahim, among others.

      Also present was lawyer Datuk K. Kumaraendran, who was holding a watching brief for Najib’s wife Datin Seri Rosmah Mansor.

      Delete
    6. hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

      Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

      Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

      Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

      Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

      Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
      Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

      Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

      Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
      Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

      Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

      Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
      Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
      Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

      Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

      Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

      Tidak cukup!

      Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

      Delete
    7. Lantik Petron undang persepsi politik
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      Lantik Petron undang persepsi politik
      Isu Petron sebagai pembekal minyak kerajaan. Gambar kecil: Awang Azman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Keputusan kerajaan melantik Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai pembekal minyak kepada kenderaan kerajaan mengundang persepsi politik.

      Ini berikutan kedudukan anak Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Mirzan sebagai pengarah syarikat induk Petron, Petron Corporation di Filipina.


      Penganalisis politik, Profesor Madya Dr Awang Azman Awang Pawi berpendapat bahawa kerajaan perlu memberi respon segera bagi menyakinkan rakyat.

      "Ia perlu dijelaskan agar tidak berlaku kehilangan kepercayaan dan keyakinan rakyat dalam jangka panjang terhadap politik kerajaan PH," katanya.

      Menurutnya, persepsi politik kadang kala lebih 'hidup' daripada realiti sebenar.

      "Dalam media sosial sudah tular isu ini dan pastinya terdapat beberapa pihak yang tak berpuas hati.

      "Ada pihak mahu semak dan imbang berlaku dan tidak mahu ada unsur-unsur nepotisme dan kronisme berlaku meskipun ia sekadar persepsi," katanya.

      Beliau berkata, pihak kedua iaitu penyokong tegar PH sudah tentu tidak mahu persepsi ini dijadikan isu oleh pembangkang.

      Manakala katanya, pihak ketiga iaitu pembangkang akan mengambil kesempatan persepsi politik ini untuk menggunakan isu ini bagi melemahkan kerajaan PH.

      "Realiti sebenar ia bukan monopoli dan hanyalah satu daripada tiga pembekal bahan api kepada kerajaan berdasarkan sepucuk surat lantikan yang tersebar dalam media sosial," katanya.

      Delete
  4. Jika d ibiratkan tentera, perlantikan de mazlee umpama pegawai pangkat leftenan dlm askar wataniah d serapkan ke askar regular dan dlantik jd panglima tentera. Saya setuju perlantikan ini dpibnjamkan pd paeti rakan. Otherwise more blunders.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajian: Belia mungkin tukar sokongan jika HARAPAN gagal laksana tugas
      Diterbitkan 30 Ogs 2018, 8:00 malam | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 11:34 malam

      A+ A-
      Walaupun mengundi Pakatan Harapan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), golongan muda dilihat berhati-hati terhadap kerajaan baru dan bersedia mempertimbangkan untuk menyokong parti politik lain, menurut satu kajian.

      Kajian Iman Research bertajuk "Persepsi Belia di Malaysia Baru" menunjukkan golongan muda mungkin menukar sokongan mereka kepada parti yang boleh membawa pertumbuhan dan kemajuan yang lebih baik kepada negara.

      Pengarah program badan pemikir itu, Badrul Hisham menjelaskan para pesert lebih bimbang mengenai apa yang boleh ditawarkan oleh ahli politik berbanding parti yang diwakili mereka.

      "Mereka mencari pemimpin yang boleh dipercayai, mereka yang memperjuangkan agenda belia [...] seperti menghasilkan lebih banyak pekerjaan dan menawarkan lebih banyak kebebasan.

      "Adalah jelas bahawa belia tidak mengikuti garis parti. Mereka lebih matang dan melihat individu (pemimpin),"katanya.

      Kajian itu juga menunjukkan golongan belia membantah projek kereta nasional baru yang diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

      Memetik statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kajian itu mengatakan 40.9 peratus pengundi pada PRU14 berumur antara 21 dan 39 dan oleh itu membentuk demografi berpengaruh dalam pilihan raya.

      Kajian yang dijalankan melalui perbincangan kumpulan fokus dengan 40 peserta berusia 18-35 itu melibatkan mereka dari Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor, Terengganu dan Sabah.

      Kajian itu juga meminta pendapat golongan muda mengenai pemimpin politik tertentu dari HARAPAN dan pembangkang.

      Tak puas hati dengan Anwar, Wan Azizah

      Majoriti peserta berkata mereka "tidak selesa" dengan kebangkitan presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas PRU14.

      "Biarlah dia menjadi ikon Reformasi, lebih baik baginya untuk bersara, bermain dengan cucu. Beri ruang kepada wajah baru," kata seorang.

      Mereka juga bimbang terhadap pengaruh Anwar ke atas isterinya, yang juga Timbalan Perdana Menteri, Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      Rata-rata mereka berpendapat Wan Azizah terlalu menonjolkan peranannya sebagai isteri Anwar dan kelihatan hanya mengikut arahan suaminya itu.

      "Dia dilihat sebagai boneka, banyak keputusannya diprogramkan atau dipengaruhi oleh Anwar Ibrahim," kata seorang peserta.

      Sementara itu, golongan muda juga melihat parti pembangkang sebagai 'lemah', namun kebanyakan mereka percaya Anggota Parlimen Rembau Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar boleh menjadi pemimpin yang cemerlang.

      Rata-rata mereka juga menyatakan rasa kagum dengan pestasi terkini yang ditunjukkan anggota Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan di Dewan Rakyat.

      "Ahmad Maslan tidak lagi bingung (bingung). Hujahnya mempersoalkan penghapusan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) masuk akal," kata seorang peserta.

      Laporan penuh mengenai kajian itu dijangka akan diterbitkan oleh Iman Research di laman web mereka minggu depan.

      Delete
    2. PH jangan buat silap dalam isu BR1M: Nik Nazmi
      MOHD HAFIZ ISMAIL 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4K
      Nik Nazmi
      Nik Nazmi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ketua Pemuda Harapan, Nik Nazmi Nik Ahmad menyatakan sebarang keputusan berkaitan Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dahulunya dikenali dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) harus dibuat melalui persetujuan kesemua parti PH dan Kabinet.

      Katanya, ini kerana Manifesto PH telah berjanji bahawa BR1M akan dikekalkan untuk golongan B40.


      Menurutnya, sistem BSH perlu diteliti semula agar ia menepati matlamat untuk mengurangkan jurang pendapatan dalam masyarakat dan membolehkan penerima berdiri di atas kaki sendiri.

      “Sebarang perubahan juga mesti memastikan bahawa penerima tidak terkesan sehingga menjadi lebih susah. Walau apa pun yang dinyatakan, sebarang perancangan juga perlu mengambil kira terutamanya penerima yang tidak mampu bekerja sama ada kerana faktor umur atau kecacatan fizikal atau mental.

      “Perancangan ini mestilah dibuat dengan telus dan informasi hendaklah disampaikan kepada rakyat dengan jelas untuk mengelakkan daripada berlaku sebarang salah faham,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Dalam satu wawancara, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Katanya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M dikurangkan sebelum mansuh: Tun M]

      Menurut Nik Nazmi, sebarang bantuan dalam bentuk pemindahan wang tidak salah, terutama jika disyaratkan kepada sesuatu yang positif seperti meletakkan syarat bahawa anak-anak penerima diberi imunisasi dahulu atau sebarang syarat berkenaan pendidikan dan latihan.

      “Kejayaan bantuan sebegini telah dibuktikan di negara lain seperti program Prospera di Mexico dan Bolsa Familia di Brazil, kedua-duanya mendapat pujian serata dunia dengan kajian mendapati ia berjaya meningkatkan keadaan kesihatan, perolehan pendidikan, mobiliti sosial seperti memberi kesan positif kepada pasaran kerja dan ekonomi rumahtangga.

      “Juga tidak boleh dinafikan bahawa bantuan yang membina lebih baik daripada yang cuma memberi. Tetapi ada juga segilintir golongan masyarakat yang amat memerlukan bantuan dan perkara ini tidak boleh diperkecilkan. PH tidak boleh membuat kesilapan dalam hal ini, sejarah akan menilai kita,” katanya.

      Mengulas lanjut, beliau mendakwa jumlah rakyat yang mengharapkan bantuan tersebut adalah antara kegagalan kerajaan pimpinan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      “Keguasaran pasti dirasai oleh ramai penerima BSH yang lain apabila Dr Mahathir menyatakan untuk mengurangkan atau memansuhkan terus bantuan berkenaan.

      “Ini kerana pemberian wang sudah menjadi bantuan hayat bagi kebanyakan mereka,” katanya.

      Delete
    3. Tuduhan Islam endemik biadab
      MOHAMAD HAFIZI MOHD SAID 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore355
      Zamri Hashim
      Zamri Hashim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Tindakan menyifatkan Islam sebagai endemik adalah satu kebiadaban dan tuduhan berat.

      Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim berkata, pandangan itu juga jelas menggambarkan kejahilan atau keegoan terhadap arahan ALLAH S.W.T serta kemuliaan Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap.


      "Usaha memisahkan peranan agama dalam kehidupan adalah salah dalam ajaran Islam. Ia bertentangan dengan status negara ini sebagai negara Islam yang dicontohi oleh negara-negara lain," katanya ketika mengulas penganjuran Forum Malaysia Baru:61 Tahun Selepas Merdeka, Adakah Etnik dan Agama Masih Penting?.

      Terdahulu, sebuah akhbar tempatan melaporkan menerusi forum itu, Pengurus Program Sister in Islam (SIS), Shareena Sheriff mendakwa Islam telah menjadi satu endemik yang memberi kesan

      kepada hampir semua aspek pentadbiran, perundangan dan badan eksekutif negara.

      Mengulas lanjut, Zamri berkata, kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap penganjur dan panel program terbabit.

      "Tindakan ini untuk memperbetulkan tanggapan yang salah dan penegasan yang jelas kepada masyarakat," katanya.

      Delete

    4. 'Under Najib, many became thieves': PM Dr Mahathir


      Dr Mahathir said that there was so much rot in the government, brought on by his predecessor and one-time protégé Datuk Seri Najib Razak, that everyone under him “became a thief.”--fotoBERNAMA
      By Veena Babulal - August 26, 2018 @ 12:04am
      ALOR STAR: Your days are numbered.

      This was the message delivered by Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today to those from the previous administration who had broken the law with impunity.

      Dr Mahathir said that there was so much rot in the government, brought on by his predecessor and one-time protégé Datuk Seri Najib Razak, that everyone under him “became a thief.”

      “When Najib became a thief, everyone under him became a thief.

      “Government officers made RM200,000 a month. Where did (the money) come from? It was all stolen money.

      “(And) some government officers were given RM300 million for projects – but pocketed RM100 million.

      “Those who (committed these crimes) will have their comeuppance. Malaysia has its laws,” said the Bersatu chairman at the Jelajah Malaysia Baru event here.

      Also in attendance was Deputy Prime Minister and outgoing PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Defence Minister and Amanah president Mohamad Sabu; and Kedah Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

      "Najib stole money and gave to people (so often) that it was almost like (regular) income for them. They could go for free haj and they didn’t even have to (work for it).

      "People ask us if we will still give them money. Yes, we could – if you allow us to steal," said Dr Mahathir, in an allusion to his desire to discontinue the BR1M programme.

      A news portal had earlier quoted the prime minister as saying that 7.2 million BR1M recipients are in for a shocker, as Putrajaya plans to slowly reduce the payouts before ending them altogether.

      The portal also quoted Dr Mahathir as blaming the Najib administration for "spoiling" the people; and that the rakyat should stop depending on the government and believing that they are entitled to money without doing any work.

      According to the portal, Dr Mahathir said that the Malaysian government wants to create more jobs, businesses and educational opportunities.

      Among other things, loans would be given to those keen on going into entrepreneurship or business, he said.

      "During my visit to China, I found that we can learn much from them. They were once upon a time more backward than us, but now they are leading. Some, like Jack Ma, can make billions in a day.

      "But what is important to the government is not just the (general) economy, but the people’s economy. We want to raise the income of Malaysians so that they can get rich, and we as a nation can become rich by taxing them.

      "If people are poor, the government also becomes poor, because we would need to come up with measures to raise their livelihoods," he said, in an apparent dig at Najib’s administration which reported high Gross Domestic Product figures amidst skyrocketing costs of goods.

      Delete
    5. PAS: Menteri Pertahanan bagai ayam jantan bernajis di ekor
      Diterbitkan 27 Ogs 2018, 4:33 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 4:46 petang

      A+ A-
      PAS menganggap Menteri Pertahanan Mohamad Sabu laksana seekor ayam jantan yang berkokok namun dicemari najis kerana membangkitkan semula isu parti itu menerima wang daripada Umno.

      Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan berkata isu itu dikaitkan dengan kerjasama antara parti itu dengan Umno bagi menghadapi pilihan raya kecil Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong.

      Katanya, apa yang dilakukan Mohamad itu sebagai sesuatu yang "malang" kerana menteri terbabit sengaja mahu melupakan kes seorang pegawainya sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      "Beliau ibarat ayam jantan berkokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi," kata Nasrudin melalui satu kenyataan hari ini.

      Beliau yang juga bekas calon PAS bagi kerusi parlimen Indera Mahkota berkata Mohamad serta anggota kabinet yang lain wajar mendengar teguran Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengakui ada antara mereka tidak berpengalaman.

      Justeru kata Nasrudin menteri terbabit wajar menambah baik fungsi mereka di kementerian masing-masing selain memikirkan langkah melaksanakan agenda untuk rakyat.

      "Mereka tidak selayaknya terus-menerus melakukan fitnah lapuk yang entah berapa kali dikitar semula.

      "Lebih memalukan apabika ia dikitar sendiri oleh sang menteri yang tidak ubah lagaknya seperti cybertrooper (askar siber) upahan," katanya.

      Masih menjaja fitnah

      Untuk rekod Mohamad ialah bekas timbalan presiden PAS sebelum beliau serta sejumlah pemimpin lain diketepikan perwakilan parti sewaktu pemilihan pad 2015.

      Ekoran penyingkiran beramai-ramai itu Mohamad dan beberapa pemimpin kanan lain menubuhkan Parti Amanah Negara (AMANAH) yang kemudian menjadi salah satu seteru utama PAS selain DAP.

      AMANAH, PKR dan DAP kemudian membentuk Pakatan Harapan (HARAPAN) sebelum Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menyertainya.



      PAS tidak menyertai HARAPAN dan menubuhkan Gagasan Sejahtera bersama beberapa parti kecil bagi menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-14. Dalam keadaan begitu PAS meletakkan matlamat sekurang-kurangnya menjadi king maker dalam usaha membentuk kerajaan pusat.

      Bagaimanapun HARAPAN berjaya mengetepikan BN buat kali pertama dalam tempoh lebih 60 tahun, manakala PAS kekal menjadi pembangkang di peringkat pusat.

      Kata Nasrudin amat malang apabila HARAPAN yang sudah menjadi kerajaan terus mengadakan siri jelajah ke seluruh negara untuk "menjaja fitnah".

      Baca Mat Sabu: Isu integriti tidak akan dikompromi
      "Sepatutnya mereka menumpukan fokus untuk memulihkan kegagalan menyempurnakan 10 janji 100 hari dan meningkatkan keyakinan rakyat serta pelabur, tetapi sibuk dengan agenda ceramah ala pembangkang untuk membentuk kembali persepsi lapuk yang telah mereka doktrinkan selama ini.

      "HARAPAN sepatutnya mengambil pengajaran tempoh 100 hari pentadbiran yang menunjukkan prestasi gagal. Pelbagai masalah yang lebih buruk telah dilakukan satu demi satu.

      "Rakyat terus ditekan dengan pelbagai sekatan kewangan. Bonus tidak diberi. Kenaikan gaji ditangguhkan. BR1M akan dihapuskan. Tol dikekalkan.

      "SST (cukai jualan dan perkhidmatan) lebih menguntungkan peniaga. Harga petrol tidak turun. PTPTN (pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) tetap diteruskan. AES terus terpacak.

      "Harga barang tidak turun secara signifikan. Polisi dan keputusan kerajaan banyak flip flop (berdolak-dalik). Apa sebenarnya yang kerajaan telah lakukan?" katanya.

      Delete
  5. Saya sokong Dr. Maszlee. Ada banyak trojan horse beend letak dlm pentadbiran kerajaan PH, jadi Dr. Maszlee harus buat apa yg. patut dibuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raja Petra bawa IRI ke Malaysia pada tahun 2000



      Blogger terkenal, Raja Petra Kamarudin, semalam mendedahkan secara terperinci berkenaan koridor kuasa atau perancangan menyeluruh mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad secara penaklukan kuasa bagi memperluaskan 'legasi Mahathir' menjelang tahun 2020.



      Baru-baru ini telah tersebar dengan meluas sebuah video berdurasi 2.26 minit mengenai sebuah forum yang di adakan oleh Centre for Strategic and International Studies (CSIS) di Amerika Syarikat. Di dalam video tersebut seorang individu yang dikenali sebagai Daniel Twinning telah memperkenal diri beliau sebagai ahli International Republic Institute (IRI).

      Daniel Twinning - IRI
      Daniel Twinning telah secara terbuka membuat pengakuan bahawa IRI telah pun bekerjasama dengan pihak pembangkang- PAKATAN (pihak kerajaan masa kini) sejak tahun 2002 untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Daniel Twinning juga mengaku telah bertemu dengan beberapa individu pemimpin pembangkang pada masa itu untuk bekerjasama termasuklah menyalurkan dana serta berkongsi strategi untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional.

      Laporan Polis Reggy Jessy
      Selama 15 tahun pada 2018 pembangkang yang disebut di atas telah berjaya menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional pada PRU14 lalu. Ekoran dari sebaran video tersebut satu laporan Polis telah di buat oleh sebuah NGO Pergerakan Malaysiaku Tanah Airku diterajui oleh penulis blog The Third Force - Reggy Jessy pada 7hb Ogos 2018. Reggy Jessy berpendapat pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia hendaklah menjalankan siasatan kerana pendedahan di dalam video tersebut adalah suatu pengakuan yang boleh diterima pakai dari sudut perundangan. Manakala individu yang dinyatakan oleh Daniel Twinning merupakan “pengkhianat Negara” dan harus dikenal pasti serta di ambil tindakan berpandukan peruntukkan undang-undang Negara serta Perlembagaan Persekutuan bagi kesalahan cubaan menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dengan menggunakan kuasa asing secara tidak sah.

      Raja Petra Kamarudin
      Geliga Naga mengesahkan bahawa Raja Petra Kamarudin merupakan individu yang bertanggung jawab ke Washington, Amerika Syarikat pada tahun 2000 dan beliaulah yang membawa masuk IRI ke Negara Malaysia bagi tujuan untuk bekerjasama menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional pada ketika itu. Raja Petra Kamarudin telah membawa dua orang ahli IRI ke Malaysia pada ketika itu. Satu perjumpaan telah berlaku di antara dua ahli IRI tersebut dengan Mustafa Ali di Terengganu, bagi membincangkan perkara yang sama.




      RPK ditahan dibawah ISA
      Raja Petra Kamarudin kemudiannya telah di tahan oleh pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia pada April 2001 dibawah tindakan perundangan ISA selama 60 hari. Di dalam tempoh 60 hari beliau di tahan, pihak Cawangan Khas PDRM telah mensyaki Raja Petra Kamarudin adalah agent kepada CIA dan sebanyak 200 helai dokumen soal siasat telah ditandatangani oleh Raja Petra Kamarudin mengesahkan penglibatan IRI di dalam usaha kerjasama bersama pembangkang untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional. Maka dengan dokumen-dokumen yang direkodkan seperti di atas adalah relaven untuk pihak Polis Diraja Malaysia menjalankan siasatan bersabit laporan Polis yang dibuat oleh Reggy Jessy. Pihak PDRM haruslah bertindak secara professional berlandaskan undang-undang tanpa dipengaruhi oleh unsur-unsur politik semasa di dalam menjalankan tugas dan menguatkuasakan undang-undang demi keutuhan integrity PDRM. Geliga Naga berpendapat PDRM haruslah mengesan dan mengenal pasti individu-individu yang bekerjsama dengan IRI untuk menjatuhkan Kerajaan Barisan Nasional dan harus dibawa ke muka pengadilan.

      Dato Seri Najib Razak
      Malahan Dato Seri Najib Razak sendiri telah mengeluarkan kenyataan media menggesa pihak berkuasa PDRM untuk menjalankan siasatan serta mengambil tindakan di atas pendedahan video tersebut – “ Najib calls for inquiry into between Pakatan and IRI” The Star online 7hb Ogos 2018. Kredibiliti pembangkang ketika itu dan menjadi kerajaan ketika ini amatlah dikhuatiri.

      Sumber : Geliga Naga

      Delete
    2. PENYAMUN HENTAM PEROMPAK


      Rakyat terbeban pada 1 September ini?
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 30 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5K
      Najib
      Najib
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjangkakan pelaksanaan cukai Jualan dan Barangan (SST) pada 1 September ini bakal memberi impak besar kepada rakyat.

      Ahli Parlimen Pekan itu berkata, pelaksanaan enam peratus cukai perkhidmatan dan 10 peratus cukai jualan itu nyata akan memberikan tekanan yang besar kepada rakyat di negara ini.


      "Saya jangka kenaikan 10 dan enam peratus atas barang-barang yang disenaraikan.

      "Setengah barang akan naik harga tapi pengangkutan pun akan naik enam peratus.

      "Ada setengahnya akan beri impak sekali ganda maknanya perkhidmatan seperti lori dan sistem penghantaran pun akan naik enam peratus. Jadi rakyat akan tanggung kenaikan yang agak besar kesannya," katanya kepada media dalam sidang media di Sekolah Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, sebentar tadi.

      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng hari ini berkata SST perlu dilaksana mulai 1 September ini bagi mengelak kerajaan beroperasi dalam keadaan defisit.

      Katanya, tanpa pelaksanaan sistem percukaian berkenaan, kerajaan akan mengalami kekurangan hasil sebanyak RM4 bilion pada tahun ini.

      Dalam pada itu, ketika mengulas mengenai keadaan ekonomi semasa, Najib berkata rakyat kini terus dicengkam.

      "Kalau sebiji tayar boleh dikatakan RM500, jadi kalau 10 peratus maknanya sudah naik RM50. Malah ada sesetengah tayar tu harga lebih daripada itu. RM1800 pun ada.

      "Pasang pun kena cukai. Ini semua akan bawa kepada tekanan harga kepada rakyat.

      "Ada orang kata kalau Najib ada ringgit akan turun. Sekarang namun tidak ada lagi dahsyat. Itu masing-masing jawab," katanya lagi.

      Delete

    3. Waning support for Najib Razak?


      Najib was charged at the High Court this morning with receiving RM42 million from illegal proceeds linked to SRC International Sdn Bhd. Pix by Syarafiq Abd Samad
      By Rahmat Khairulrijal - August 8, 2018 @ 12:11pm
      KUALA LUMPUR: Support for former prime minister Datuk Seri Najib Razak seems to have waned as seen by the lack of supporters at the Kuala Lumpur Court Complex today.

      About 15 people, led by Umno supreme council member Datuk Lokman Noor Adam, arrived at the court complex in Jalan Duta here to back the former premier, who has been slapped with another three money laundering charges.

      However, they were barred from entering the court compound and could only gather at the main gate.

      “The court complex is a public building; I do not understand why the authority did not allow us to go in.

      “It looks like the Federal government is desperate to silence us from giving our support to Datuk Seri Najib,” he said.


      About 15 people, led by Umno supreme council member Datuk Lokman Noor Adam, arrived at the court complex in Jalan Duta. However, they were barred from entering the court compound and could only gather at the main gate. Pix by Mohamad Shahril Badri Saali
      A police spokesperson, when approached, said they received an order to prevent supporters from entering the premises due to security reason.

      “This is due to the previous incident on July 4 when a small commotion broke out at the court’s lobby while the Attorney-General (AG) was about to give his press conference,” the spokesman said.

      Najib was charged at the High Court this morning with receiving RM42 million from illegal proceeds linked to SRC International Sdn Bhd.

      He pleaded not guilty.

      He was alleged to have received RM42 million, in total, at an AmIslamic Bank branch at Jalan Raja Chulan here between Dec 26, 2014, and Feb 10, 2015.

      He allegedly received the proceeds via electronic funds transfer.

      He was charged under Section 4 (1) (b) of the Anti-Money Laundering and Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act.

      Najib faces a maximum 15 years’ jail and no less than five times the amount of proceeds involved, or a RM5 million fine, whichever is higher, if convicted.

      Delete
    4. UEC: Bahasa menyamakan BN dan PH



      MEMAHKAMAHKAN PM Najib betul. Menyelongkar misteri 1MDB betul. Memansuhkan GST pun betul. Apa kesan jangka pendeknya terpaksa dilalui tetapi setiap yang berhantu mesti hantunya dimasukkan ke dalam botol seperti jin zaman purba tersimpan dalam botol zaman purba.


      Kerajaan Pakatan Harapan telah memerdekakan rakyat dan negara dari puaka yang berhantu itu. Berbulan madu sekaliannya justerunya.

      Tetapi sekalian yang merdeka tadi boleh diserang angin ahmar apabila kerajaan PH bermain mata dengan UEC (Sijil Peperiksaan Bersepadu) yang seolah-olah pro Taiwan dan mengancam jiwa bahasa yang sudah separuh nyawa ikan itu. Pemuja Mahathir kata, PH tak gagal. Tetapi sekaliannya boleh masuk hospital.

      Dato’ Seri Anwar Ibrahim dimasukkan ke hospital luar negeri atas sakit yang diidap lama, tetapi jangan isu UEC itu dia tidak discaj atau dimasukkan semula ke wad.

      Saya terharu atas aduan jasawan kementerian pendidikan tentang main mata menteri Maszlee Malik atas isu UEC yang berpuaka itu. Sekoman-koman menteri pelajaran Hishammuddin Hussein dulu memo itu tidak dibawa ke mejanya.

      Saya sangsi aduan awam atas Maszlee yang sedang diuji itu. Tetapi saya ikut wacana Karangkrafnya di TV, saya rasa dia boleh meyakinkan politik UECnya, tidak seperti yang dibimbangkan oleh jasawan kementerian itu. Tetapi setiap yang bermain mata itu tetap berisiko.

      Selepas itu saya terima persepsi umum, Maszlee konfiden bila tiada DAP. Bila didatangi DAP dia dikatakan longlai.

      Wabak puaka UEC merebak HFMD tentang tangan, kaki dan mulut. Semua boleh dilanggar sakit jantung. Jangan itu pecah di perut ada perhimpunan ribuan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Ia dikuti oleh lambakan rencana terasa hampas dengan kerajaan PH yang belum disahkan gagal. Ia boleh menjadikan perlembagaan kosong dan satu bahasa mati meragam.

      Semuanya menyimpulkan kerajaan BN menghampakan kerana takut kepada kaum saudagar. Tetapi kerajaan PH juga tidak dapat diharap. Perkembangan PH setakat ini masuk minggu kesepuluh sama hampas dengan kerajaan BN 60 tahun.

      Bila-bila dua sama - dari sistem yang satu - mungkin itulah natijahnya memandang remeh kepada pihak yang ketiga yang menjadi pihak ketiga dalam lawanan tiga penjuru.

      Menteri Maszlee melalui wacana di Karangkraf seolah-olah terhandal dari semua menteri pelajaran yang terdiri dari Khir Johari, Hamid Khan, Dr. Mahathir, Musa Hitam, Hussein Onn, Anwar Ibrahim, Abdulah Badawi, Najib, Hishammuddin Hussein, Muhyiddin Yassin dan Mahdzir Khalid. Bahasa Melayu akan diperkasa bersama Inggeris sebagaimana Inggeris itu perkasa di England.

      Apabila PH dikatakan sehampas BN, yang menjadikan ia hampas iaitu Maszlee masuk bakul yang sama dengan semua mantan menteri pelajaran.

      Dirasa dasar pelajaran itu hebat justeru menteri pelajaran yang pertama Tun Razak. Dia hebat dengan Penyata Razaknya dan ditambah kemas dengan Penyata Rahman Talib. Yang hebat hanya penyata dan dasar. Pelaksanaan tetap hampas.

      Selepas 13 Mei 1969, Rahman Yaakub jadi menteri pelajaran. Disediakannya dasar satu bahasa pengantar di semua sekolah dari rendah hingga ke universiti. Tun Razak yang menggantikan Tunku ragu bukan Melayu akan menghantar anak sekolah luar negeri.

      Dia minta Rahman Yaakub menangguhkan. Berapa ramai mampu hantar anak sekolah rendah luar negeri. Rahman Yaakub tidak berganjak. Menangis siswa bila Rahman dihantar balik ke Sarawak. Mereka usir dari kampus Hussein Onn yang menggantikan menteri pelajaran.

      Sekolah satu bahasa terkubur. Tun Razak rupanya nasonalis separuh masak juga.

      SUBKY LATIF


      : Tak ada beza BN dan PH melainkan satu perompak dan satu lagi penyamum wang rakyat....

      Delete

  6. Dr M harap jumpa pengganti dalam BERSATU

    WAWANCARA | Pengerusi BERSATU Tun Dr Mahathir Mohamad yakin parti itu mampu melahirkan pengganti yang mampu menggalas tugas selepas beliau tiada lagi.

    Diminta mengulas lanjut berhubung anggota muda yang dilihat mempunyai potensi sebagai pemimpin, beliau menamakan Ketua Pemuda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Mohd Rafiq Naizamohideen sebagai contoh.

    AWAS: JANGAN HARAPKAN SYED SADDIQ, DIA PEMIKIRAN TAK BETUL, TAK HORMATKAN PERLEMBAGAAN PERKARA 152 KEDUDUKAN BAHASA MELAYU - DIA BANTAH PIHAK BERKUASA MUAR SURUH KEDAI PADAMKAN IKLAN BAHASA CHINA TULISAN BESAR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INDONESIA DAN SINGAPURA MEMANG BIJAK BERPOLITIK


      S'pura mahu M'sia bayar RM3 juta untuk parkir pesawat Jho Low
      Diterbitkan 24 Ogs 2018, 10:16 pagi | Dikemaskini 24 Ogs 2018, 11:11 pagi

      A+ A-
      Malaysia dilaporkan perlu membayar kira-kira RM3.5 juta jika ia mahu mendapatkan sebuah pesawat peribadi yang dikatakan milik ahli perniagaan kontroversi Jho Low.

      The Star, memetik sumber, melaporkan bayaran ini termasuk RM3 juta bagi tempat letak pesawat mewah berkenaan yang telah ditempatkan selama 18 bulan di Lapangan Terbang Seletar.

      Laporan itu berkata rundingan telah dibuat mengenai bayaran berkenaan.

      "Kerajaan Malaysia juga mesti membayar RM500,000 lagi untuk servis pesawat, yang telah terkandas dan dibiarkan di bawah matahari di apron lapangan terbang itu," sumber itu menambah.

      Kerja-kerja penyelenggaraan bagi memastikan pesawat itu selamat untuk diterbangkan telah hampir disempurnakan.

      Singapura dilaporkan merampas pesawat Bombardier Global 5000 berharga AS$35 juta itu pada Februari 2017, di mana ia telah terkandas sejak itu.

      Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ) mendakwa Jho Low telah menyalahgunakan wang daripada 1MDB untuk membeli pesawat itu pada 2009.

      Malaysia telah merampas kapal layar mewah, Equanimity - salah satu daripada aset yang yang dikatakan diperoleh secara salah oleh Low.

      Delete
    2. Pendedahan Azam Baki prejudis?
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 30 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore822
      Pendedahan Azam Baki prejudis?
      Datuk Hasanah Abdul Hamid
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Pasukan peguam bela bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid (MEIO) menyifatkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan maklumat siasatan berhubung rampasan AS$6.3 juta kepada media telah memprejudiskan anak guam mereka.

      Tetuan Azam Aziz Shaharudinali & Co dalam kenyataannya berkata, pihaknya terkejut dengan pengumuman demi pengumuman yang dibuat SPRM.


      "Jika SPRM merahsiakan daripada kami (peguam) berhubung maklumat ini atas alasan boleh mengganggu siasatan, mengapa pula bebas membocorkan (kononnya) bukti siasatan kepada media?," soalnya.

      Menurutnya, pendedahan melalui media akan menyebabkan beberapa jejak bukti dimusnahkan oleh individu yang belum ditangkap dan melarikan diri selepas mendapat maklumat secara percuma.

      "Adakah menjadi trend agensi penyiasat sekarang ini untuk mendedahkan semuanya di media agar diperdebatkan oleh rakyat hakim negara yang tak mengetahui hujung pangkal kes ini?" katanya.

      Pasukan peguambela itu juga berkata, ketika disoal majistret semalam, Hasanah secara terbuka memaklumkan kepada mahkamah bahawa tugas-tugas beliau ketika menjawat jawatan itu adalah terikat dengan Akta Rahsia Rasmi.

      "Beliau tidak boleh mendedahkan sebarang maklumat berkaitan tugas rasmi kepada SPRM,"katanya.

      Tambahnya, pihaknya memahami adalah fokus utama kerajaan baharu untuk membuka seberapa banyak pekung pentadbiran kerajaan lama dan mendedahkannya kepada media.

      "Seseorang itu tidak bersalah selagi belum di sabitkan kesalahan oleh mahkamah dan sehingga hari ini Hasanah dan tujuh yang lain belum lagi dikemukakan pertuduhan.

      "Jadi setiap spekulasi yang melibatkan kesemua anak guam kami adalah tidak berasas buat masa ini kerana siasatan masih berjalan dan belum selesai," katanya.

      Sehubungan itu, pihaknya terus memantau keghairahan SPRM.

      "Pastinya kami telah bersedia untuk membela kesemua anak guam kami mengikut hak mereka yang di jamin perlembagaan berdasarkan tugasan rasmi mereka sebagai penjawat awam yang telah bertindak menurut perintah," katanya.

      Hari ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki dalam sidang media mengumumkan sejumlah AS$ 6.3 juta dirampas dipercayai mempunyai kaitan dengan Hasanah.

      Delete

    3. suit against Rosmah by Lebanese jewellers
      Share this story
      Share

      Tweet

      Share

      Datin Seri Rosmah Mansor had filed a statement of defence through her lawyers saying that she had not purchased 44 pieces of jewellery worth US$14.8 million (RM59.8 million). Pic by ROSELA ISMAIL
      By MURNI WAN OMAR - July 27, 2018 @ 7:00am
      KUALA LUMPUR: The court case set to draw the most attention today is the case management of a suit brought by Lebanese jewellers Global Royalty Trading SAL against Datin Seri Rosmah Mansor.

      It will be brought for remention before High Court senior assistant registrar Faraziana Zainuddin. A judge and date will then be set for the case.

      On Monday, Rosmah had filed a statement of defence through her lawyers saying that she had not purchased 44 pieces of jewellery worth US$14.8 million (RM59.8 million).

      The jewellery company had mentioned these pieces of jewellery in its suit against her.

      Rosmah said this in her statement of defence filed through Messrs Geethan Ram at the High Court here in a suit filed by a Lebanese wholesale jewellery firm, Global Royalty Trading SAL based in Beirut.

      Rosmah’s lawyers, in a press release, had said: “Our client did not purchase any of the jewellery which is the subject-matter of the said suit. Hence, the legal titles in respect of the jewellery were never passed to our client.”

      The statement said the jewellery in question were delivered for Rosmah’s viewing by virtue of the fact that she was then the wife of the prime minister of Malaysia on the plaintiff’s own accord and volition and without there being any obligation for Rosmah to purchase the jewellery.

      It said the suit filed by Global Royalty as the plaintiff had contravened the provisions of the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001.

      “Accordingly the said suit filed by Global Royalty against our client is clearly unlawful, frivolous, vexatious and/or an abuse of the court process. In the circumstances, the position taken by Global Royalty that our client is liable to indemnify them monies in the sum of RM59,831,317.40 is misconceived and without any legal basis,” it said.

      The statement said Rosmah would, in due course, be making an application to the court to strike out the suit.

      Global Royalty, which is based in Beirut, had filed the suit on June 26 claiming that Rosmah, as their client, had previously borrowed pieces of jewellery and returned them.

      The 44 pieces of jewellery mentioned in the suit had been delivered, the company claimed, on Feb 10.

      Meanwhile, High Court judicial commissioner Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh is set to hear a suit brought by a businesswoman against former Umno Perlis liaison committee chairman Datuk Seri Shahidan Kassim and two others.

      On April 6, Florence Lee Jye Wen had filed the suit seeking compensation of RM592,000, naming Shahidan, Datuk Zahidi Zainul Abidin and Datuk Rozabil Abdul Rahman for breach of contract over the purchase of rice cookers meant for distribution in Perlis.

      In her statement of claim, Lee alleged that Umno Perlis had ordered 60,000 1.8l rice cookers bearing Umno and Barisan Nasional logos, as well as the acronym “DSSK”, referring to Shahidan, on June 3, 2015.

      However, she alleged, the trio failed to collect nor pay for 8,000 rice cookers, causing her losses of RM592,000.

      Lee is also seeking special and general damages, the amount of which would be determined by the court.

      Delete
    4. Ezam pertikai pelantikan Bakke sebagai pengerusi MPOB



      Pengerusi NGO Hisbah Centre For Reform (Hisbah), Datuk Ezam Mohd Nor mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd Bakke Salleh sebagai pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang baru.

      Ini kerana menurutnya, Bakke merupakan salah seorang ahli lembaga 1MDB suatu ketika dahulu dan namanya turut dinyatakan beberapa kali dalam laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berhubung skandal syarikat berkenaan.

      "Mengekalkan kedudukan beliau sedia ada dalam GLC sementara siasatan menyeluruh terhadap 1MDB dituntaskan boleh diterima tetapi membuat pelantikan baru dalam sebuah agensi kerajaan adalah salah dan tidak boleh diterima sama sekali," kata Ezam dalam satu kenyataan.

      Ezam berkata pada April 2017, beliau memfailkan saman sivil terhadap perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak dan kesemua ahli lembaga pengarah 1MDB termasuk Bakke sendiri.

      Kes itu katanya masih berjalan di Mahkamah Rayuan.

      "Saya menuntut penjelasan daripada menteri yang berkuasa dan terlibat dalam pelantikan ini.

      "Komitmen kerajaan baru untuk melakukan koreksi terhadap kesalahan lalu khususnya 1MDB mesti menyeluruh dan tidak hanya membabitkan Najib dan beberapa kuncu tegarnya sahaja.

      "Adalah bodoh dan tidak masuk akal sekiranya kita boleh mengandaikan puluhan billion wang negara yang dicuri hanya membabitkan 2-3 kerat penyamun sahaja," tegasnya.

      Semalam MPOB mengumumkan Mohd Bakke dilantik sebagai pengerusi baru lembaga berkenaan untuk tempoh dua tahun berkuat kuasa 31 Julai 2018.

      MPOB menjelaskan Mohd Bakke yang kini berkhidmat sebagai timbalan pengerusi eksekutif dan pengarah urusan Sime Darby Plantations Bhd, dilantik berdasarkan mempunyai pengalaman luas dalam industri minyak sawit.

      Pelantikan itu juga kata MPOB berdasarkan pembabitannya dalam beberapa syarikat perladangan termasuk presiden dan ketua eksekutif kumpulan Sime Darby.

      Sementara itu Ezam berkata Hisbah juga meneliti "kelakuan" beberapa pemimpin kerajaan baru yang "memberi muka" malah memberikan layanan VIP kepada mereka yang jelas terlibat dalam skandal 1MDB.

      Ini katanya, termasuk adik kepada Najib yang terpalit dengan skandal berkenaan secara langsung tetapi masih mendapat "layanan istimewa".

      Delete
  7. Bak kata Syed Ali Al-Attas, ahli akademia tidak semestinya mempunyai kualiti seorang sarjana (scholar) sepertimana seorang ustaz tidak semestinya mencapai tahap ulamak; juga tidak semestinya mempunyai kualti seorang pemimpin politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete
  8. Hai teman-teman. Nama saya Asep Darjat. Saya adalah warga negara Indonesia
    Saya sangat senang dan sangat berterima kasih kepada Bunda Deborah Avant. Saya baru saja mendapatkan pinjaman saya dan cepat dan aman Anda bisa mendapatkan pinjaman Anda juga. Kirim email kepadanya jika Anda memerlukan pinjaman dalam bentuk apa pun melalui
    email: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...