Wednesday 5 September 2018

SEBELUM DAN SELEPAS....


Di bawah ini adalah penampilan Musa Aman ketika masih ada jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah.

Ini pula wajah terbarunya ketika hadir untuk majlis angkat sumpah hari ini di Kota Kinabalu. 


Beliau sebelum ini dipercayai melarikan diri ke luar negara selepas gagal mempertahankan kedudukannya, tetapi kemudian dikatakan menerima rawatan kesihatan atas masalah kesihatan yang dihadapinya.

Bagaimanapun, oleh kerana tempoh akhir beliau perlu mengangkat sumpah ialah Jumaat ini dan untuk mengelakkan kedudukannya sebagai Adun terlucut, Musa Aman tiada pilihan selain terpaksa hadir untuk angkat sumpah hari ini.


Jauh sungguh perbezaan wajah dan penampilannya antara sebelum hilang jawatan dengan selepas ketiadaan lagi jawatan.


Selepas selesai majlis angkat sumpah ringkas petang tadi, beliau dilaporkan terus kembali semula ke Kuala Lumpur untuk mendapat rawatan susulan.


Hmmm...bagaimana dengan siasatan polis dan SPRM terhadap kesnya? (ShahbudinHusin 05/09/2018)

142 comments:

  1. Replies
    1. Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      MUHAMAD FAIZ SULONG 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore19
      Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas akan memberi fokus kepada dua isu utama iaitu kegagalan kerajaan menunaikan manifesto Janji 100 Hari serta ketidakseimbangan komposisi kerusi di dalam Dun pada kempen PRK Dun Seri Setia.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.


      “Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan. Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam Dun Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

      “Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

      Pas meletakkan calonnya, Dr Halimah Ali.

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

      Malah, menurutnya, kerajaan sendiri mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

      “Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto PH kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

      “Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yangbdijanjikan," katanya.

      Delete
    2. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT

      Delete
    3. Dr Mujahid, jadilah ‘gay’
      Hasmi Hashim | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 12:23 tengah hari | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 12:27 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN | Seorang anak buah saya, warga Amerika, umurnya 12 tahun. Dia bercuti sebulan setengah, pulang ke Malaysia.

      Dia pulang ke Malaysia ketika ada cerita panas tentang LBGT. Dia tak tahu itu. Dia tidak membaca berita tentang negara ini. Baginya, bagi abang dan kakaknya yang berbeza empat dan tiga tahun lebih tua, “family first”: keluargalah yang perlu diutamakan.

      Selepas keluarga, barulah negara mereka: Amerika Syarikat. “Family first” adalah “nilai Amerika” yang ketiga-tiganya belajar di sekolah. Dan memang sistem pendidikan AS—bagi sesetengah orang mengecamnya sebagai ‘sistem Barat’ atau ‘kafir’ itu—mengajarkan bahawa keluarga adalah perkara utama waima dalam hidup bernegara.

      Dalam kata lain, negara pun tidak boleh menandingi keluarga. Apatah lagi hal-hal lain. Begitulah asas patriotisme Amerika dibentuk. Seolah-olah keluarga adalah negara, negara adalah keluarga.

      Umurnya 12 tahun seperti yang saya tuliskan tadi. Sehinggalah dalam satu perbualan kami, dia memberi komen tentang maksud “gay”. Katanya, gay mempunyai dua makna dalam perbendaharaan kata bahasa Inggeris.

      Makna pertama adalah makna yang dikecam ramai orang. Gay, jelasnya, bermaksud seseorang lelaki yang suka kepada pasangan sejenis. Sementara maksud kedua, jelasnya lagi, “gembira” (“happy”).

      Maksud kedua itu adalah pengertian yang lebih lama dipakai bagi tamadun manusia. Bukan pengertian pertama. Dan dia pun memberikan contoh ayat, “Hey Uncle Hasmi, I am so gay for you!”

      Terjemahan dalam bahasa Melayu, “Hei Pakcik Hasmi, saya gembira untuk anda!”

      Di waktu lain, anak buah saya itu ngobrol dengan kakaknya. Dia merasa aneh dengan lelaki yang menyukai kaum sejenis. Jawab sang kakak, “jangan tindas dan bersikap berat sebelah terhadap mereka.”

      Jawab sang adik, “ya, tetapi tetap aneh!”

      Di dalam masyarakat yang terbuka seperti Amerika Syarikat itu pun, menyukai kaum sejenis tetap dilihat aneh.

      Aneh bukan kerana sesiapa yang menyebut atau mengajarkannya sebagai aneh, tetapi daripada rasa awalnya sendiri sudah pun begitu. Perasaan awal itulah barangkali yang disebut dalam Islam sebagai “fitrah”.

      Tetapi Amerika tidak memakai hujah agama bagi berhadapan dengan individu LBGT. Terutama begitu rencam dan banyaknya agama di sana.

      Delete
    4. Khalid jawab MB isu tawaran nilai beli Splash
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore366
      Khalid Ibrahim
      Khalid Ibrahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan, beliau tidak ada pada sebarang masa membuat tawaran pembelian ekuiti Splash dengan nilai RM2.92 bilion sebagaimana yang dinyatakan Menteri Besar, Amirudin Shari.

      Katanya, kenyataan dibuat Amirudin itu hanyalah bagi menjustifikasikan tawaran RM2.55 bilion kerajaan negeri bagi pembelian ekuiti Splash selain mendakwa Amirudin keliru dengan perbezaan maksud ‘jumlah keseluruhan tawaran’ dengan ‘tawaran pembelian nilai ekuiti syarikat’.


      “Saya percaya butiran yang dibekalkan jelas menunjukkan bahawa semua tawaran harga yang ditawarkan kepada pemegang konsesi bukan tawaran nilai ekuiti semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pengambilalihan Splash, siapa kata kena bayar 10 kali ganda?]

      “Tetapi, ia adalah berpandukan kepada elemen yang ditetapkan di dalam penstrukturan iaitu jumlah pelaburan yang telah dibuat oleh pemegang saham syarikat konsesi, tempoh pelaburan yang telah dibuat, jumlah hutang atau liabiliti termasuk bon yang ditanggung syarikat konsesi, nilaian aset yang akan diambil alih oleh PAAB pada nilaian 1 kali Nilai Buku (1×Book Value) dan pulangan keuntungan sebanyak 12 peratus setahun,” katanya menerusi hantaran di Facebooknya.

      Menerusi hantaran sama, Abdul Khalid turut menyertakan salinan siri tawaran yang dibuat sewaktu beliau menjadi menteri besar, yang terkandung di dalam Kertas Pembentangan di dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri dan Kertas Putih serta telah dibentangkan di Dewan Negeri Selangor pada 2013.

      Beliau turut menyertakan salinan perincian tawaran pengambilalihan dan jumlah keseluruhan tawaran.

      “Justeru, alasan kerajaan negeri bahawa saya juga telah pada 2009 menawarkan sejumlah RM2.92 bilion bagi nilai ekuiti adalah terpesong dan sengaja mahu mengelirukan rakyat.

      “Tambahan pula setiap tawaran yang dilakukan kerajaan negeri akan dengan sendirinya terbatal sekiranya terdapat pemegang konsesi yang menolak tawaran dan jika ia tamat tempoh selepas 14 hari ditawarkan.

      Tindakan menteri besar menjadikan tawaran tamat tempoh yang saya berikan sebagai justifikasi membayar lebih kepada Splash adalah alasan budak mentah dan tidak bertanggungjawab,” katanya.

      Amirudin sebelum ini dilaporkan mendakwa Abdul Khalid sewaktu menjadi menteri besar pernah membuat tawaran melebihi nilai yang dibuat oleh kerajaan negeri hari ini (RM2.55 bilion), tetapi membuat pusingan U setelah melantik juru nilai bebas.

      Sebuah portal berita juga melaporkan Amirudin menyalahkan tawaran yang dibuat Abdul Khalid, sebagai salah satu sebab proses penstrukturan air telah tertangguh dan menyebabkan nilai pengambilalihan keseluruhan Splash meningkat kepada RM3.54 bilion berbanding RM1.9 hingga RM2 bilion.

      Delete
    5. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    6. Agus pula kritik Janji Pakatan Harapan



      1. Rakyat faham jika tol dan bayaran PTPTN belum dapat dihapuskan, harga minyak tidak dapat diturunkan, dan gaji belum boleh dinaikkan. Ini kerana kesemua di atas memerlukan wang, sedangkan negara kita dilanda beban hutang.

      2. Apa yang rakyat tidak faham ialah bila kerajaan lambat menyelesaikan janji dan harapan rakyat yang tidak melibatkan kos.

      3. Pertanyaan rakyat mudah. Bilakah penyangak, perasuah, pencuri dan penyeleweng kuasa hendak dibawa ke muka pengadilan. Mengapa begitu lambat?

      4. Bilakah reformasi institusi parlimen, SPR, dan kehakiman hendak dilaksanakan? Janji dan laungan untuk merubahnya dah terlalu kerap didengar. Isunya, apakah yang akan diubah dan bilakah akan bermula? Mengapa begitu lambat?

      5. Bilakah semakan semula terhadap undang-undang yang dikatakan drakonian dahulu seperti Akta MKN, Sosma dan lainnya hendak dipinda atau dimansuhkan? Di peringkat manakah proses semakan atau pemansuhan itu?

      6. Rakyat sebenarnya sudah jenuh menunggu untuk melihat reformasi institusi berlaku dalam negara. Harap sekali semuanya dapat dipercepatkan. Bertindaklah segera supaya negara kita boleh cepat melangkah ke depan.

      - prof agus


      : Kalau mereka yang hidup zaman Mahathir menerajui BN 22 tahun, mereka pasti tidak hairan apa yang PH buat sama dengan BN zaman Mahathir buat.....

      Delete

    7. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

      CAPTAIN MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      Delete
    8. Tambah baik sistem BR1M sedia ada kata Abdul Hadi



      MARANG - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan konsep membantu golongan miskin perlu diteruskan bagi mengatasi masalah kemiskinan di Malaysia.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pendapat beliau berhubung cadangan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu memansuhkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak lama lagi.

      Menurut Ahli Parlimen Marang itu, perkara penting yang perlu diberi penekanan adalah pembaikan terhadap sistem sedia ada dan melakukannya dengan cara sistematik, bukannya ‘hilang’ begitu sahaja.

      “Apa yang penting adalah konsep membantu orang miskin, konsep itu perlu diteruskan. Yang penting adalah melakukan pembaikan untuk melakukannya dengan cara sistematik.

      “Jangan hilang begitu sahaja. Usahakan betul-betul supaya dapat mengatasi masalah kemiskinan,” katanya pada sidang media selepas Majlis Melabuh Unjam di Perairan Marang, di sini, hari ini.

      Semalam, Dr Mahathir memaklumkan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Menurutnya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.


      : Membaiki apa yang sedia ada, hindari daripada merasuah rakyat, bantu yang benar-benar memerlukan menghidari negara daripada sistem kapitalis....

      Delete
    9. Muga hayat Mahathir yang sampai ke PRU15


      Dato Huan Cheng Guan Penang menulis:

      Saya baca ini pun ketawa besar . Tun M kata Najib may not be around to participate in next GE .

      Dulu Cikgu Inggeris saya dia ajar dan kata itu perkataan 'may ', bermakna mungkin bolih dan mungkin tidak bolih.

      Masih fresh dalam memori saya, dalam kempen ceramah di merata PRU 14, Nga Kor Meng dan Hew Kuan Yew @ superman pun kata mereka DAP hanya gunakan Tun M sahaja dan Tun M akan MAY not be around very soon kerana umur Tun M pun dah mencecah 93 tahun.

      Apa apa pun, Dato Sri Najib may be around to contest or not, that is another story.


      Jangan dok tiap tiap hari maki hamun DSNR sudah. Yang sudah memang pergi lah buat kerja , tak payah lah everyday dok run down DSNR .

      Apa apa pun hati saya tak sebusuk macam Nga Kor Ming dan Hew Kuan Yew dari DAP kerana dalam ceramah di merata tempat, MEREKA KATA TUN M WONT BE AROUND VERY SOON.

      Tapi, saya tetap doakan Tun M panjang umur dan Dato Sri Najib Razak tetap hero dan pemimpin yang saya hormati untuk selama lamanya.

      Wow! Fadzil Noor pun doakan tapi tak pada suntikan hormon

      Delete
    10. Jangan diskriminasi wanita Islam
      RIDAUDDIN DAUD 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore54
      Jangan diskriminasi wanita Islam
      Orang ramai menghadiri Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, di Putrajaya, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Kerajaan perlu memastikan wanita Islam tidak dihalang daripada melaksanakan tuntutan agama seperti bertudung dan hak beribadah di tempat kerja baik di hotel, syarikat penerbangan, butik pakaian dan syarikat pelancongan.

      Pengarah Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, Siti Affiza Mohammad berkata, cadangan tersebut merupakan salah satu daripada tujuh resolusi yang dibawa sempena konvensyen tersebut yang ditandatangani 3,500 wanita.


      Antara lain, katanya, mereka juga menggesa kerajaan mempergiatkan kempen kesedaran hak-hak wanita dalam peruntukan undang-undang , kesihatan, pendidikan dan politik.

      “Selain itu, kami juga meminta kerajaan perlu mewujudkan satu sistem penguatkuasaan dan pemantauan berkesan bagi polisi dan undang-undang yang sedia ada.

      “Kerajaan juga perlu menyelia majikan supaya sediakan insentif kewangan dan bukan kewangan bagi kesejahteraan wanita dan keluarga.

      “Malah, kerajaan perlu mengiktiraf kos ekonomi bagi peranan wanita dan menyokong usaha-usaha pembangunan wanita dilakukan badan bukan kerajaan (NGO) tanpa diskriminasi dan birokrasi,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian semasa menghadiri konvensyen tersebut di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.

      Tambahnya lagi, semua pihak juga perlu melaksanakan ‘Program Pemerkasaan Lelaki’ dari aspek agama, politik, ekonomi dan pendidikan demi kebahagiaan wanita dan kesejahteraan negara.

      Jelasnya, peranan wanita perlu diberi perhatian kerana mereka merupakan komponen masyarakat yang penting dalam menentukan hala tuju negara.

      “Dasar Wanita Negara menegaskan perlunya penyediaan persekitaran kondusif bagi meningkatkan martabat dan kesejahteraan hidup wanita.

      “Melihatkan kepada perkara tersebut, Konwanis 2018 mengemukakan tujuh resolusi untuk perhatian kerajaan. Resolusi ini mewakili suara 3,500 wanita.

      “Konwanis 2018 menggesa agar resolusi ini diambil kira dalam Pelan Tindakan Dasar Wanita Negara dan peruntukan dalam Bajet 2019 nanti,” ujarnya.

      Konvensyen tersebut membincangkan pelbagai isu melibatkan wanita dengan membawa beberapa tokoh untuk membentangkan pelbagai kajian dan perkongsian ilmu bersama peserta.

      Kira-kira 3,000 peserta menyertai program yang julung-julung kali diadakan anjuran Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dengan kerjasama Tarbiah Sentap, Sinar Harian dan Hijriahome.

      Delete
    11. Bila makan duit DAP, facebook Hussin makin bodoh membuat komen



      Memang banyak dapat duit kalau jadi "RedArmy" DAP. Tapi malang kalau bagi yang beragama Islam sanggup jual agama sehingga hilang kewarasanya dalam menjalankan kerja propanganda DAP.

      Royalti adalah hak rakyat. Kalau dapat royalti bukan rakyat penyokong PAS sahaja dapat manafaat. Yang sokong PH, Yang sokong BN @ UMNO pun dapat. Yang jual agama dengan DAP macam Hussin pun akan dapat manafaatnya.

      Soal royalti adalah soal prinsip dan kalau PH buat kerja bodoh macam apa yang dikehendaki oleh si Hussin yang jual diri kerana nak sesuap nasi mana prinsi perjuangan PAKATAN RAKYAT. Apakah PH nak dirinya sama macam BN @ UMNO dulu yang rakyat jatuhkannya?

      Zaman sekarang orang dah fikir matang. Politik bukan zaman Pak Kaduk tapi malang fikiran jumud
      Hussin nak PH jadi Pak Kaduk dan Mahathir jadi MAHAZALIM semula.

      Harap jangan layang si bodoh Hussin
      akal dia pendek. Binalah politik matang.

      Delete
    12. Kesian,bukan tak kesian..tapi takpelah En Shah , lama dah dia hidup senang lenang..ujian dunia.

      Delete
    13. PH = LGBT



      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete
    14. MATIPUCUK KNIGHT = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = GENG NAJIS = ALL KINDS OF SHIT

      MATIPUCUK KNIGHT = JUSTICE LEAGUE = yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      Delete
    15. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    16. PM-4 PUNCA KEROSAKAN AKHLAK


      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      AZIMAH GHAZALI 29 OGOS 2018
      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      Afiqah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GADIS ini antara contoh terbaik belia bijak mengambil peluang, di samping menabur bakti untuk anak bangsa sebaik tamat pengajian di institusi pengajian tinggi.

      Naib juara pentas akhir Da’i Pendakwah Nusantara, Nur Afiqah Mahmud, 23, kini menumpukan kampung halamannya Kedah khususnya di tempatnya di Baling, untuk menjalankan program kemasyarakatan.

      Jika sebelum ini banyak membuat program dengan kerjasama agensi dan jabatan terlibat, dengan platform yang ada sebaik tamat pengajiannya di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) Mei lalu, dia kini menumpukan program meningkatkan jati diri golongan anak gadis.

      “Saya pun ada latar belakang Ijazah Sarjana Muda Kaunseling, kajian tesis saya pun pasal isu anak luar nikah, dari situ saya lihat isu anak gadis di negara ini perlu diberi perhatian. Saya rasa perlu ‘all-out’ isu ni.

      “Nak buka premis kebajikan gadis tu mungkin tak mampu lagi. Sekarang saya mulakan dengan langkah pencegahan dulu,” katanya yang sebelum ini sering turun padang ke sekolah-sekolah dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi memberikan ceramah kepada pelajar wanita. Khuatir dengan isu-isu berkait belia wanita, katanya, tumpuan diberikan kepada gadis kerana berasa dekat dengan golongan itu, apatah lagi hampir sebaya.

      Afiqah juga mengajak rakan-rakan dainya bersama, namun buat masa ini mahu berbakti dahulu di kawasannya dengan menumpukan 18 sekolah menengah di Baling sebelum bergerak ke daerah dan negeri lain.

      “Saya salah seorang Ikon JKM dilantik awal tahun ni. Daripada situ saya kumpul maklumat. Saya bimbang, bayangkan daripada jumlah belia Malaysia, purata didapati dalam masa 15 minit, seorang anak luar nikah dilahirkan.

      “Kalau dalam tempoh satu bulan lebih kurang 2,000 anak luar nikah. Kalau dalam tempoh setahun bayangkan berapa, itu perangkaan daripada Jabatan Pendaftaran Negara. Saya ambil semua tu dari JKM. Itu statistik pada 2012. Sekarang boleh jangkakan apakah jumlah itu meningkat. Ini sebab penting tumpuan diberikan terhadap mereka ini,” katanya.



      Gejala sosial
      Sedar untuk menjangkau bilangan pelajar wanita bukan mudah, Afiqah berkata, dia perlu ada kerjasama dengan guru-guru kaunseling seluruh negara.

      Mengulas belia terlibat gejala sosial, sama ada lelaki mahupun wanita, katanya punca utama disebabkan melihat video pornografi.

      “Saya boleh kata, 90 peratus remaja sekolah kita yang lihat benda (porno) ni. Tambahan dengan wifi free, guna telefon bimbit tak dikawal oleh ibu bapa, sampai tak boleh belajar, terlanjur.

      “Bila lihat jumlah yang ramai ini rasa nak menangis. Bila terlibat benda-benda macam tu, saya tanya soalan kedua pula, solat tak... 90 peratus juga yang tak solat. Jadi benda tu berkait, bila tak solat akademik pun jatuh,” katanya.

      Menurutnya, dibimbangkan dengan isu timbul ini, generasi akan datang turut terjejas sekali gus boleh merosakkan negara.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      USTAZ ROSLI ABDUL JABAR

      Delete
    2. Kalau tak fitnah, tak ada isu PH nak “kencing” rakyat



      Sehari dua ini isu Mat Sabu kunjung majlis syiah. Dr Rozaimi kononnya bersangka baik. Tanya samada gambar itu edit atau tidak. Kalau isu kena kepada PAS mulut terus 'laser' kutuk hilang sngka baik.

      Isu Syiah ini PAS telah menjelaskan bahawa tidak semua syiah itu sesat kerana ada yang menghampir pendapat ahli sunnah. Begitu juga PAS mengajar ahli-ahli tentang politik kenapa wujudnya syiah dan apa sebenarnya negara Iran sekarang.

      Tapi malangnya yang bodoh dan merapu tak faham kerja nak buat fitnah. Kalau tak fitnah mungkin kerajaan PH tak mampu nak jawab isu-isu yang banyak mereka kencing rakyat.

      Jadi tak hairan mengikut maklumat satu peruntukkan besar untuk membina cybertropper untuk mengatasi isu kebangkitan rakyat di media sosial.

      DAN MENJADI SATU SENJATA PH IALAH MENIPU & MEMBUAT FITNAH.

      ..................

      Kebebalan puak cybertropper PH yang tak pernah berhenti...'tempek gambaq', lepas tu mai gengnya konon-konon buat soalan...

      Utk makluman mangkuk ayun sekalian, individu sebelah TGHH tu adalah Syeikh Ahmad Badreddin, Mufti Syria yg bermazhab fiqh as-Syafi'e...ertinya mazhab fiqh dia dgn majoriti rakyat Malaysia ni sama...



      dia dilantik sebagai Mufti Syria sejak 2005 iaitu sebelum konflik perang yg masih berlarutan hingga ke hari ini tercetus....dan dia masih kekal sebagai Mufti sehingga ke hari ini...walau apa pun posisinya, walau apa pun stand nya dalam konflik tersebut...jangan dok buat fitnah kalau x kenai orang...

      alfaqir ilallah ppk

      Delete
    3. Rompak GST: Alasan PH tak laksana janji manifesto
      NOR AINNA HAMZAH 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang dilihat sekali lagi memberikan kenyataan politik yang tidak benar berhubung tuduhan BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Najib menerusi kenyataan di laman sosial Facebooknya menegaskan tuduhan Guan Eng itu tidak berasas sama sekali.


      Menurutnya, apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun lalu, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      ”Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, sebagai akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      ”Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri,” katanya.

      Menurutnya, dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

      ”Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan,” katanya.

      Najib berkata, jika dakwaan berkenaan didapati tidak benar, maka Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      “Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

      Sikap Guan Eng yang terus membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram’ juga dipersoalkan oleh Najib.

      “Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      “Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu,” katanya.

      Najib berkata, atas dasar itu, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      [ARTIKEL BERKAITAN:Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM]

      [ARTIKEL BERKAITAN:Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b]

      Menurutnya, di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

      Delete
    4. Mufti P Pinang: Seni bukan untuk tujuan liar dan tak bermoral
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 3:26 petang

      A+ A-
      Golongan yang kecewa dengan penurunan potret aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dalam pameran fotografi tidak faham erti kebebasan, kata Mufti Pulau Pinang.

      “Apa yang mereka perjuangkan sebenarnya ialah kebebasan haiwan kerana kebebasan manusia mestilah dibatasi agama dan adat,” kata Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dipetik Sinar Harian.

      Wan Salim berkata demikian sebagai menggesa agar kerajaan Pulau Pinang tidak tunduk dengan desakan yang diterima susulan penurunan potret aktivis LGBT, Nisha Ayub dan Pang Khee Teik dalam festival pameran fotografi Stripes and Strokes di George Town.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof semalam mengaku mengarahkan potret aktivis LGBT itu diturunkan dengan menyifatkan ia berbentuk promosi serta bertentangan dengan polisi kerajaan berhubung isu LGBT.

      Tambah Wan Salim, Islam tidak menentang aktiviti seni tetapi perlu mengikut batas agama dan adat.

      “Biarlah segala kegiatan seni yang kita lakukan mampu menyumbang kepada pembinaan peribadi dan jati diri bangsa kita, bukan seni yang liar dan tidak bermoral yang boleh membawa bangsa dan negara kita ke jurang keruntuhan,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Dalam perkembangan sama, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memuji dan menyokong tindakan Mujahid dalam menangani perkara itu.

      "Tahniah dan syabas diucapkan kepada menteri agama kerana berani menyatakan kebenaran dan secara tidak langsung mempertahankan kredibiliti institusi agama Islam," katanya.

      Harussani juga berkata mempromosi ikon LGBT merupakan usaha untuk "menggalakkan dan mengiktiraf" golongan berkenaan.

      "LGBT adalah perbuatan mungkar yang dilaknat dan diharamkan oleh Allah sama ada dilakukan secara terang atau sembunyi.

      "LGBT juga merupakan perbuatan terkutuk yang menyalahi kemuliaan seseorang manusia kerana menafikan hak berhubungan melalui perkahwinan yang sah dan diiktiraf syarak.

      "Perbuatan mempromosi ikon-ikon LGBT di khalayak ramai adalah usaha untuk menggalakkan dan mengiktiraf perbuatan haram tersebut," katanya.

      Delete
    5. Rafizi: Azmin, Zuraida, Tian mahu kerjasama dengan PAS PRU lalu
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 5:20 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 6:12 petang

      A+ A-
      Di tengah kehangatan bahang pemilihan PKR, naib presiden parti itu, Rafizi Ramli, mendakwa pesaingnya untuk jawatan timbalan presiden, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu bekerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Selain Azmin, Rafizi turut menamakan dua lagi pemimpin kanan PKR iaitu ketua wanitanya, Zuraida Kamaruddin dan seorang lagi naib presiden, Tian Chua.

      Kata Rafizi mereka menyokong kerjasama PKR dengan PAS bagi mengelakkan Pakatan Harapan (HARAPAN) berdepan dengan pertembungan tiga penjuru.

      Pendedahan itu dibuat Rafizi selepas tinjauan kaji selidik menerusi telefon dijalankan pihaknya kepada ahli PKR menerima kritikan daripada penyokong Azmin.

      Baca: Tinjauan telefon: Ahli PKR dakwa Rafizi ceroboh data peribadi

      "Pasukan saya di Invoke bertanggungjawab menjalankan kaji selidik dan memprofil pengundi-pengundi sepanjang kempen PRU ke-14 yang lepas.

      "Antara lain, saya bertegas sejak awal bahawa pertandingan tiga penjuru yang melibatkan PAS akan memberi kemenangan kepada PKR/Pakatan Harapan, walaupun saingan saya Datuk Seri Azmin Ali menentang kerjasama dengan Pakatan Harapan dan mahu mengelakkan pertandingan tiga penjuru melalui kerjasama politik dengan PAS.

      "Oleh kerana Invoke mempunyai data pengundi yang membolehkan kami membuat kajianlah, maka saya dan sahabat-sahabat berjaya meyakinkan pimpinan untuk meneruskan pertandingan tiga penjuru, walaupun pimpinan lain seperti Datuk Seri Azmin, saudara Tian Chua, saudari Zuraida mahu meneruskan kerjasama dengan PAS," kata Rafizi.

      Pada pemilihan PKR yang dijadual bermula 14 September depan, Rafizi akan mencabar Azmin bagi jawatan timbalan presiden PKR yang kini disandang menteri hal ehwal ekonomi itu.

      Manakala Zuraida akan bertanding merebut jawatan naib presiden dan Tian pula akan mempertahankan jawatannya - juga sebagai naib presiden PKR.

      Kedua-dua Zuraida dan Tian dilihat berada dalam kem Azmin.

      Pada pilihan raya umum lalu, HARAPAN yang terdiri daripada PKR, DAP, AMANAH dan BERSATU mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya berjaya menumbangkan BN yang telah berkuasa selama 61 tahun.

      PAS pula bersendirian membentuk gabungan yang dikenali sebagai Gagasan Sejahtera, memenangi dua negeri di Kelantan dan Terengganu.


      Menurut Rafizi, tidak ada pihak daripada kalangan pimpinan PKR atau HARAPAN sebelum ini menuduh beliau serta Invoke melanggar undang-undang.

      "Satu-satunya pihak sebelum ini yang mendakwa Invoke melanggar undang-undang dan mahu operasi kami ditutup adalah Umno.

      "Saya berharap saingan saya tidak meminjam modal kempen yang sama dari Umno dalam saingan ini.

      "Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat yang bertanding agar memberi tumpuan kepada wawasan kita untuk memperkuatkan parti, bukannya menyerang dan membuat tuduhan seperti ini," katanya.

      Malaysiakini sedang berusaha mengubungi pihak Azmin untuk mendapatkan reaksi.

      Delete
    6. K'jaan HARAPAN mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:39 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 5:11 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mungkin sudah membelanjakan RM18 bilion wang pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Najib berkata, dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa BN merompak wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali.

      Ini kerana katanya, seperti kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan.

      Dari situ, katanya, dana dibayar ke akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      "Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin HARAPAN juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu," kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru, kata Najib tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kesemua kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      "Oleh kerana kerajaan HARAPAN kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan HARAPAN mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      "Akibatnya, kerajaan HARAPAN mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekali gus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      "Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan HARAPAN sendiri," katanya.

      Bagaimanapun Najib berkata beliau bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku bekas Menteri Kewangan.

      "Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      "Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik," katanya.

      Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 Selasa lalu, Lim mendedahkan audit dalaman Jabatan Kastam mendapati tabung bayaran balik GST kekurangan hampir RM18 bilion.


      Baca: 'Audit dedah salah guna RM18 bilion tabung bayar balik GST'

      Beliau mendakwa kerajaan BN memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

      Bagaimanapun, Lim enggan mengaitkan perkara itu dengan Najib, sebaliknya berkata bekas setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah pasti "tahu" mengenainya.

      Irwan menafikan dakwaan bahawa kerajaan BN telah merompak bayaran balik GST dan membuat laporan kepada SPRM pagi ini.

      Delete

    7. Kesian si Najib. Tapi bila fikirkan dia menjahanamkan negara, mencuri duit rakyat, mendorong korapsi, pi mampuih lah dia -

      Panggilan telefon 9 Mei: Anwar dedah Najib terkedu

      Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan lebih banyak butiran mengenai perbualan telefon dengan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada malam kejatuhan BN dan Umno daripada kekuasaan selama enam dekad.

      Ketika wawancara bersama ThaiPBS, Anwar berkata Najib dalam perbualannya secara berterusan bertanyakan mengenai apa yang difahamkan sebagai percubaan bekas presiden Umno itu mengatur langkah mengekalkan BN sebagai parti pemerintah.

      Bagaimanapun, Najib akhirnya terkedu apabila Anwar berkata Najib perlu mengemukakan permintaannya kepada Tun Dr Mahathir Mohamad yang bakal menjadi perdana menteri pada ketika itu.

      "Beliau (Najib) berterusan berkata - terdapat kemungkinan untuk mengatur sesuatu kerana kami (BN) tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya.

      "Akhirnya, saya kata, kamu perlu sedar, secara teknikalnya saya di dalam penjara... Ini akan jadi panggilan terakhir kamu kepada saya, selepas ini, kamu perlu berurusan dengan Mahathir.

      "Kemudian beliau menjadi terkedu seketika," kata Anwar, petik ThaiPBS.

      Perbincangan datang kemudian

      Apabila wartawan Suthichai Yoon bertanyakan jika beliau sepenuhnya menutup pintu rundingan mengenai kemungkinan kerjasama dengan BN, Anwar berkata mesej beliau kepada Najib adalah beliau perlu mengaku kalah terlebih dahulu dan perbincangan, jika ada itu boleh dibuat kemudian.

      "Najib ada membayangkan beliau sedia untuk berbincang dan berunding tetapi saya tidak layan. Mandat kami cukup jelas, kami menang dengan majoriti yang jelas. (Saya katakan kepadanya) hal ini (perbincangan) akan datang kemudian.

      "Jika kamu mahu, kamu boleh berbincang dengan Mahathir, beliau terdiam... tak terkata apa-apa," kata Anwar.

      Bagaimanapun, Anwar berkata walaupun beliau menasihatkan Najib untuk mengaku kalah, namun bekas presiden Umno itu menunda pengumumannya sehingga keesokan harinya.

      "Beliau enggan (mengaku kalah) sehinggalah keesokan harinya sekitar jam 11 pagi dan malah masih cuba berkeras.

      "Sebenarnya ini kerana kesombongannya yang menyebabkan tindak balas sebegini," katanya.

      Delete
    8. Mahu tutup isu janji manifesto'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      AES
      Kebanyakan kenderaan bergerak perlahan apabila melepasi Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di Kilometer 6.6 Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) yang menghubungkan Kajang-Puchong hari ini. -Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memansuhkan saman AES hanyalah untuk menutupi janji manifesto yang gagal dilaksanakan kerajaan PH.

      Bekas Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, langkah tersebut dilihat sebagai satu pendekatan yang mudah semata-mata untuk menyedapkan hati rakyat.


      “Ini merupakan pada saya satu pendekatan yang mudah kerana kerajaan hari ini tidak menunaikan janji-janji yang besar-besar antaranya tidak dapat menurunkan harga minyak, harga barangan dan tol juga tidak dapat hapuskan.

      “Jadi paling tidak, tindakan ini paling kurang pun untuk sedapkan hati rakyat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Pada masa sama, beliau turut menafikan dakwaan kerajaan BN sebelum ini dikatakan mengaut keuntungan daripada kutipan saman AES tersebut.

      “AES ini dilaksanakan sebenarnya untuk mendisiplinkan rakyat supaya lebih berhemah di atas jalan raya dan paling penting tujuannya untuk mengurangkan kadar kemalangan.

      “Apabila saman AES ini dibatalkan, ia sekali gus menjadikan pengguna jalan raya tidak serik dengan kesalahan yang dilakukan. Jadi tidak timbul soal kerajaan BN kaut keuntungan seperti dakwaan tersebut,” katanya.

      Jelasnya lagi, mana-mana individu yang melanggar undang-undang akan dikenakan denda dan ia turut berlaku di seluruh dunia.

      Delete
    9. Apa susah nak hadkan pada 2 penggal.

      Satu penggal 11 tahun. Dua penggal 2 tahun. Pencen kedua umur 115 tahun.

      Wow! Pada 100 hari, boleh lancar novel Kencing Sepanjang Jalan

      Delete
    10. Pantun Manifesto Tomato


      Buah tomato dibawa berlayar,
      Masak sebiji diatas peti,
      Tol tak hapus masih kena bayar,
      Bagaikan menunggu anak pengantin LGBT.

      Buah tomato kacang bendi,
      Jadi perencah untuk memasak kari,
      Harga barang tak turun 0% GST,
      Inikan pula 10% sst.

      Buah tomato turun harga,
      Begitu juga harga durian,
      Manifesto hanya masa pilihanraya,
      Bukan Bible bila jadi kerajaan.

      Pergi ke kedai membeli tomato,
      Naik motor ke pekan banting,
      Sebelum PRU wall penuh Manifesto,
      Lepas PRU upah admin delete posting.

      Cili, tomato dan bunga kantan,
      Buat perasa didalam masakan,
      Pendidikan percuma manifesto pakatan,
      UEC pula yang didahulukan.

      Spaghetti bologna sedap dimakan,
      Dimasak dengan tomato puri,
      Bila wartawan tanya soalan,
      “Tak Tahu”, jawapan para Menteri 😂

      Credit: Huzry Fionnawatty Hussien

      Wow! Jual orang dengan janji, Mungkir janji jual diri

      Delete
    11. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete
    12. Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan mengkaji semula projek Forest City kerana unit kediaman percuma di kawasan itu dijadikan insentif untuk pelaburan di China.

      Azmin berkata demikian sebagai menegaskan keperluan agar rakyat memahami sebab kerajaan mengkaji semula projek pembangunan berkenaan.

      "Apa yang jadi adalah transaksi berkenaan tidak dilakukan di Johor atau di Malaysia.

      "Terdapat program khas di mana jika anda melabur sejumlah wang di China, anda dapat unit (kediaman) percuma di Forest City.

      "Jadi sudah tentu kita tidak boleh membiarkan perkara itu," kata Azmin dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

      Jelas Azmin, amalan seperti itu tidak akan menguntungkan ekonomi Malaysia.

      "Mereka bayar cukai di China, mereka buat transaksi di China, tapi ia tidak memberi keuntungan kepada kita dan ekonomi di Malaysia. Mereka merancang untuk membawa 700,000 warga China dari tanah besar China untuk menjadi pemilik hartanah di Forest City," katanya.

      Tambah Azmin, kerajaan mahu memastikan semua pelaburan dari China perlu memberi bilai kepada warga tempatan dan Malaysia.


      "Itu adalah jenis pelaburan yang kita mahu lihat di masa depan," katanya.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata Malaysia tidak lagi akan membenarkan orang asing membeli unit kediaman di Forest City di Johor.

      Bagaimanapun, Forest City menafikan kenyataan Dr Mahathir dan mendakwa perdana menteri itu menyatakan sebaliknya kepada mereka.

      Delete
    13. Idea siapa agaknya bandar ni. Rasanya sudah tentu penyangak2 ekonomi yang tak sayangkan negara...

      Delete
    14. Boleh tak AJK surau jadi "Council of Elders"?


      Kononnya "Council of Eminent Person" atau "Council of Elders". Dalam bahasa Melayu, boleh diterjemah sebagai Majlis Orang Hebat-Hebat atau Majlis Orang Tua-Tua.

      Memang hebat-hebat ...
      Bekas Gabenor Bank Negara,
      Billionaire Melayu (Bekas Menteri Kewangan)
      Taikun perniagaan
      Professor Economy
      Bekas Chairman Petronas
      Hebat hingga kuasa mereka tidak perlu disebut dalam Perlembagaan. Mereka mengatasi Kabinet. Tiada General Order menentukan kuasa dan tatacara.

      Hasil penyelesaian:



      Wujudkan tabung bayar hutang negara.



      Rupanya janji capati dan rakyat kena keluar duit untuk selesaikan masaalahnyang mereka jadi penyebab.



      Wow! Boleh juga AJK surau jadi ahli council.

      Delete

    15. Najib = Umno = LBGT, benarkan 6 Kelab Gay di KL di zaman depa merintah -

      Ada enam kelab gay di KL, kata timbalan menteri
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 2:08 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 2:11 petang

      A+ A-

      DEWAN NEGARA l Risikan kerajaan mengesahkan terdapat enam kelab gay beroperasi secara aktif di ibu negara, kata Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Shahruddin Md Salleh.

      Bercakap ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong dalam sidang Dewan Negara, hari ini, katanya keenam-enam kelab itu termasuk kelab Blue Boy yang terkenal di kalangan pelancong Eropah.

      Walau bagaimanapun, menurut beliau pihaknya, sentiasa memantau semua kelab itu bagi memastikan tiada kes salah laku, jenayah dan penyalahgunaan dadah.


      “Kita alu-alukan aduan daripada orang ramai untuk dilakukan serbuan dan operasi.

      “Kelab Blue Boy saya difahamkan terkenal seluruh dunia kerana pamer perkhidmatan dalam media sosial. Blue Boy dikenali kerana pelancong-pelancong dari Eropah ‘taste’ (minat) orang Asia,” katanya.

      Shahruddin juga memberi jaminan kementeriannya akan bertindak dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

      Sejak menerajui kerajaan pusat selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU), kerajaan Pakatan Harapan dilaporkan melancarkan beberapa serbuan ke atas kelab gay dan beberapa Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kuala Lumpur.

      Delete
    16. Najib biarkan 6 Kelab Gay di KL -

      dah ada pon di zaman Najib. Tapi masa tu bole idup BERTOLERANSI lg. Lepas k’jaan bertukar, spesis2 ni dah x bole TAHAN dah. Jahanam lah MAINAN POLITIK DUMNOPASU dengan Kelab Gay...!!

      Gay ni elok sumbat dlm kandang. Kalau salah sorang dari mereka boleh hamil baru keluarkan. Memalukan

      Delete
    17. PH ANTI KALAU RAMAI MELAYU YANG DAPAT


      Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
  3. KALU DAH GINI ROPE NYERRRRR

    GAI MANA NAK BERKHIDMAT KEPADA RAKYAT

    LETAK JAWATAN JE LA......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    2. Netizen persoal Mat Sabu sertai majlis Syiah



      Pemergian Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu ke salah sebuah markas Syiah di Selatan Thailand, tiga hari lalu, menjadi persoalan netizen media sosial di Malaysia, khususnya Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menolak fahaman itu.

      Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dikatakan menyertai majlis korban di masjid Zainabiyyah di Phatthalung, yang menjadi markas Syiah di wilayah itu.

      Kehadiran beliau yang turut memberi ucapan pada perhimpunan di masjid berkenaan dimuat naik dalam akaun Facebook pemimpin dan pengikut Syiah di markas berkenaan.

      Antara yang turut hadir pada majlis berkenaan ialah pegawai polis dan tentera Thailand. Pada majlis itu, Mat Sabu turut menyembelih seekor lembu kurban.



      Netizen media sosial mempertikaikan sama ada pemergian Mat Sabu ke majlis berkenaan dilakukan secara diam-diam sebagaimana beliau ke Syria, sebelum ini.

      Pada 2013 lalu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menjelaskan bahawa semua ajaran atau fahaman Syiah di Malaysia adalah menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan hukum syarak.

      Malah, Jakim juga menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengatakan ada fahaman Syiah yang mempunyai persamaan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini.

      Jakim yang menjalankan kajian mendapati, dakyah Syiah sebagai sebuah mazhab berasaskan aliran Syiah Imamiyyah Ithna ‘Ashariyyah atau Imam Dua Belas mula aktif di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada 1979.



      Mat Sabu sebelum ini didakwa mengikut fahaman Syiah.

      Malah, pada 2013 lalu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika itu, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi mengesahkan bahawa Mat Sabu yang ketika itu Timbalan Presiden PAS, adalah pengikut fahaman Syiah.

      Abdul Rahim pada sidang media di Putrajaya, pada 12 Disember 2013 berkata, kenyataan itu berdasarkan kepada 10 fakta dan maklumat yang dikumpul oleh KDN, termasuk keterangan daripada Mohamad sendiri.

      Antaranya, Mat Sabu pernah menggesa supaya umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeni melalui tulisannya bertajuk ‘Teladan Pemerintahan Nabi Yusof, Khomeni’ dalam ruangan Fikrah yang terbit dalam akhbar Harakah pada 5 hingga 15 Julai 2008.

      Delete
    3. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete
    4. PENYAMUN CABAR PEROMPAK


      Najib cabar lapor polis, Apa lagi Lim Guan Eng dan PH nak? Lapor ajelah kalau bukan “persepsi”



      Datuk Seri Najib Tun Razak cabar Lim Guan Eng lapor polis isu dakwaan konon RM19 bilion bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) ‘dirompak’ Barisan Nasional (BN).

      Bekas perdana menteri itu berkata, di sebalik tuduhan liar di Parlimen kerana Pakatan Harapan (PH) ada imuniti, Guan Eng sepatutnya secara peribadi buat laporan polis dengan nyata secara jelas BN telah rompak dana tersebut.

      “Berikutan cara pengurusan ekonomi yang tersasar kerajaan baharu ini, mereka (menteri kewangan) kini menuding jari ke arah kerajaan BN. Ini adalah sebab sebenar mengapa banyak janji manifesto PH kekal tidak ditunaikan.

      “Juga mengapa program bantuan kepada golongan memerlukan pula dipotong manakala kenaikan gaji kakitangan awam dibekukan, dan bukanlah kerana tuduhan ciptaan mereka kononnya hutang negara adalah RM1 trilion.

      “Kemudian dakwa BN ‘merompak RM19 bilion daripada dana tuntutan GST’,” kata Najib dalam nada sindiran sebagai ulas kegagalan PH tunai pelbagai janji manis manifesto mereka sendiri dengan cipta banyak dalih baharu.

      Minggu lepas, Guan Eng mengejutkan Dewan Rakyat dengan berkata BN ‘merompak’ wang bayaran balik GST dan akibat itu wujudnya kekurangan sebanyak RM19 bilion wang yang tidak dibayar balik kepada peniaga sejak 2015.

      Setakat ini, Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin membuat laporan polis berhubung dakwaan itu dan mahu kes tersebut dibawa kepada pihak mahkamah jika benar berlaku ‘rompakan’ seperti ditohmah Guan Eng.

      Sistem GST 6 peratus mula disifarkan pada 1 Jun lepas dan kerajaan PH bakal memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bermula 1 September depan sempena Hari Kebangsaan 2018 dengan kadar 16 peratus.

      Najib berkata, kerajaan PH juga perlu membayar balik cukai input sebanyak RM8 bilion kepada peniaga bagi GST yang dibayar ke atas pembelian dan perbelanjaan (termasuk import barangan) untuk bulan April dan Mei.

      “Kesemua itu melibatkan kurangan sebanyak RM31 bilion bagi tahun ini.” Justeru beliau berkata, defisit pendapatan daripada GST itu menyebabkan PH potong bantuan kepada golongan miskin dan tidak naik gaji penjawat awam.

      Mengulas lanjut Najib berkata, kerajaan PH sebaliknya lebih minat menyalahkan BN atas kegagalan laksana janji manifesto kempen pilihan raya umum mereka dan berlindung di sebalik kekebalan diberikan oleh Parlimen.

      Ini termasuk dengan buat dakwaan jahat konon BN ‘rompak’ RM19 bilion wang bayaran balik GST yang kemudian terbukti tidak benar setelah dinafikan sendiri oleh pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia sendiri minggu lalu.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan turut mengingatkan orang ramai tentang kemungkinan cukai baharu diperkenalkan oleh kerajaan PH bagi tampung kekurangan hasil akibat pemansuhan GST. – Mynewshub.TV

      : Setelah pengalaman PRU-14 banyak perkara dimanipulasi oleh pihak PH untuk jatuhkan BN, jadi rakyat mula ragui apa kenyataan pimpinan PH. Jalan terbaik biar pihak berkuasa menyiasat untuk mengesahkan kebenarannya. Tapi kenapa PH tak berani?....

      Delete
    5. Lim guan eng sudah bagi keterangan kod pokis ...ko je yg bodooh...cerita dah basi..

      Delete
    6. KBB...my bosom buddy...Masih hangat lagi berita berkaitan Dr. maszlee ni....tentu kau pun terkejut king kong bila mendengar berita sensasi tu kan ????

      Secara logik akal mereka ynag berfikiran waras....Apa lah yang nak diherankan sangat bila Menteri Pendidikan Cap Kasut Hitam ni menerima lantikan sebagai Presiden IIUM. Dah memang itu standard pemikiran dia.

      Walau pun dia ada taraf "Doctorate", tapi itu tidak bermakna dia terkecuali dari menjadi seorang MUNAFIK selagi dia gagal menunaikan janji yang dia buat.

      Jangan cerita pasal Janji nak hapuskan tol menghala ke Simpang Renggam seperti yang dijanjikan sewaktu Pilihan Raya Umum yang lalu.

      Nak tunaikan janji dia pada diri dia sendiri pun dia tak mampu. Inikan pulak janji dia nak meningkatkan taraf pendidikan di Malaysia. Memang entah ke mana la jawabnya...kena humban ke laut aje kot !!!

      Itu pasal la idea dia yang paling bernas setakat ini ialah menukar warna kasut sekolah dari Putih kepada Hitam sebab itu merupakan representasi hati dan jiwa dia sendiri yang masih bengong tak berkesudahan tu....betul tak bhai????

      Delete
    7. Komen2 kp berita Panggilan telefon 9 Mei: Anwar dedah Najib terkedu

      "Beliau (Najib) berterusan berkata - terdapat kemungkinan untuk mengatur sesuatu kerana kami (BN) tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya.

      Surat cinta CIA makcik MEIO tulis mintak k’jaan asing CAMPUR TANGAN ANGKAT SI KLEPET BIJAN jd PM M’sia. Habuan makcik USD 12,000,000 DERMA ikhlas drpd Rakyat M’sia. Mmg sial Bijan ni.

      Bagi aku, Anwar tidak perlu dedahkan dulu apa perbualan antara dia dan najib. Boleh cerita kemudian bila Najib dah nginap di Sg Buloh... jika bagitahu skrg, Najib putar alam akan spin 360 deg untuk kenakan kau lagi.. kan semua naklum Najib ada pakar mathematic dan pakar BOHONG. Tiada siapa boleh tandinginya... parti suci pun terperangkap. Apa2 pun sumbat dulu ke bamboo river...

      .. jadi, tak salah ke songlap 42juta? 2.6b dalam proses...60% siasatan telah siap. Ia melibatkan byk negara. Yg 42juta paling senang sbb semua transaksi dalam negara.

      Delete
    8. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    9. PENYAMUN PERLI PEROMPAK


      Najib sempat perli Tony Pua selepas PH Tangguh untuk mansuh tol



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak membidas pegawai khas kepada menteri kewangan, Tony Pua, selepas Pakatan Harapan mengumumkan janji memansuhkan tol tidak dapat dipenuhi ketika ini kerana kerajaan tidak cukup wang untuk membayar pampasan kepada konsesi.

      Bekas perdana menteri menyorot perhatian kepada kos yang diperlukan untuk menghapuskan tol seperti yang diumumkan menteri semalam, iaitu lebih RM400 bilion, berbanding kiraan DAP sebelum ini, RM25 bilion.

      “Kerajaan PH seharusnya menugaskan Tony Pua dalam usaha menghapuskan semua tol jalan raya bagi menepati antara janji utama manifesto PRU14 mereka.

      “Saya percaya Tony Pua dan DAP bukan penipu dan pengiraan mereka yang jauh lebih murah adalah tepat – bukan hanya dibuat untuk menipu undi rakyat dan tidak mungkin DAP selalu salah titik perpuluhan.

      “Apatah lagi, syarikat konsesi-konsesi tol berkenaan bukan kroni mahupun rakan-rakan saya tetapi mereka adalah dari era seorang perdana menteri sebelum saya,” katanya.

      Menteri Kerja Raya Baru Bian di Dewan Rakyat semalam mengumumkan langkah menghapuskan tol ditangguhkan sehingga keadaan kewangan negara mengizinkan.

      Beliau juga mengingatkan penghapusan tol itu tidak termasuk dalam janji 100 hari kerajaan Pakatan Harapan.

      Najib hari ini berkata kerajaan sejak 2008 lagi memberitahu langkah menghapuskan semua konsesi tol jalan raya memerlukan kos RM231 bilion.

      “Tetapi, pada masa itu Tony Pua menuduh kita sebagai penipu,” katanya.

      “Semalam, menteri memberitahu Parlimen kos untuk berbuat demikian jauh lebih tinggi dari apa yang telah kerajaan BN umumkan dahulu.”

      Najib menambah pentadbirannya berusaha untuk menghapuskan banyak tol di seluruh negara dan pada tempoh tersebut, tidak ada tol lebuh raya milik syarikat kerajaan menaikkan kadar tol.

      “Tetapi kerajaan menghadapi kesukaran untuk tidak membenarkan tol milik swasta menaikkan kadar tol kerana terikat dengan perjanjian konsesi yang dirunding dan dimeterai semasa Tun Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri ke-4.”

      Najib juga memaklumkan semua perjanjian konsesi tol jalan raya boleh disemak orang ramai kerana beliau sudah menukar status kerahsiaan dokumen berkenaan pada Oktober 2008.


      : Janji PH janji Melayu Baharu....

      Delete
    10. PH BADUT SARKAS


      Demonstrasi talian perkhidmatan pelanggan SST undang ketawa
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 5:29 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 5:50 petang

      A+ A-
      Ketua Pengarah Kastam Datuk T Subromaniam mengundang ketawa ketika taklimat Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) di Johor Bahru semalam selepas cuba mendemonstrasikan talian perkhidmatan pelanggan jabatannya.

      Menurut akhbar harian China Press yang melaporkan kejadian itu, Subromaniam sebelum itu cuba menghubungi sendiri talian berkenaan untuk membuktikan kepada hadirin bahawa ia berfungsi setiap hari.

      Bagaimanapun, panggilan beliau dijawab oleh peti suara yang memintanya untuk memilih beberapa pilihan sementara hadirin yang mendengar taklimat itu mula tersengih.

      Subromaniam dikatakan mengambil masa lebih seminit untuk melepasi semua langkah yang diarahkan peti suara dan selepas itu diminta menunggu.
      Hadirin kemudian menghamburkan ketawa dan Subromaniam kemudian menamatkan panggilan.

      Subromaniam kemudian menegaskan bahawa talian perkhidmatan pelanggan SST itu beroperasi setiap hati kecuali cuti umum.

      "Mereka (pengendali talian) akan bekerja sehingga lewat malam, itu yang saya cuba katakan," katanya.

      Delete
    11. Tak wajar guna alasan tiada dana
      ROSLINDA HASHIM 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore187
      Tak wajar guna alasan tiada dana
      Mahfuz (kanan) ketika meninjau wad Violet Zone yang belum beroperasi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan pusat tidak wajar menggunakan alasan kekurangan peruntukan sebagai kekangan menaik taraf kemudahan kesihatan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, ini kerana infrastruktur yang tidak sempurna serta kekurangan pegawai perubatan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan selain aspek keselamatan dan nyawa pesakit. Menurutnya, kebanyakan hospital mengalami masalah sama, terutama kekurangan doktor pakar dan pegawai perubatan di wad kecemasan serta kesesakan pesakit dalam wad.


      “Kerajaan perlu penuhi permintaan pihak hospital seperti tambahan pegawai perubatan dan doktor pakar, kekangan kewangan tidak boleh dijadikan alasan,” katanya ketika meninjau bangunan baharu wad kecemasan Violet, di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

      Mahfuz berkata, HSB antara hospital yang berdepan masalah kekurangan pegawai perubatan, di mana jumlah doktor bertugas di wad kecemasan adalah 29 orang untuk 24 jam, dibandingkan keperluan untuk beroperasi 24 jam adalah 60 doktor.

      “Apabila jumlah doktor kurang, pesakit kes ringan terpaksa menunggu lama. Keutamaan rawatan adalah untuk pesakit kritikal, kemalangan dan serangan yang serius,” katanya.

      Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, wad kecemasan juga sentiasa sesak dengan pesakit kerana pesakit kes ringan enggan ke klinik sebagai pilihan.

      “Walaupun ada rungutan tempoh menunggu lama, kadang sehingga tiga jam sebelum dirawat, namun tidak dapat elak kerana pesakit yang alami sakit biasa pun datang sini. Sedangkan mereka ada pilihan ke klinik menyebabkan berlaku kesesakan,” katanya.

      Sehubungan itu, Mahfuz berharap orang ramai harus peka peranan wad kecemasan yang perlu diberikan keutamaan kepada pesakit kritikal.

      “Ada pesakit sanggup tunggu berjam-jam namun ia agak membuang masa. Jika pilih klinik, rawatan pun sama. Masyaralat harus tahu pilihan yang ada, manakala Jabatan Kesihatan negeri perlu uarkan maklumat lebih meluas mengenai kewujudan klinik sekitar kawasan,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya masalah ini berlarutan antara opsyen adalah dengan menetapkan peraturan lebih ketat seperti hanya pesakit kritikal diterima di wad kecemasan.

      “Namun perlu diadakan hebahan atau kempen terlebih dahulu berkaitan peranan wad kecemasan dan pilihan rawatan di klinik,” katanya.

      Mengulas mengenai tambahan bangunan baharu menempatkan pesakit wad kecemasan yang dikenali sebagai Violet Zone, katanya, ia antara usaha baik mengurangkan kesesakan pesakit.

      “Wad kecemasan tambahan ini dikhususkan kepada penyakit mudah berjangkit, dikuarantin selepas pulang dari luar negara seperti Makkah atau alami jangkitan lain. Tempat sudah siap namun peralatan belum lengkap, hanya menempatkan katil lama tanpa tilam,” katanya.

      Mahfuz berharap, Kementerian Kesihatan menyediakan peruntukan untuk melengkapkan kemudahan di wad berkenaan agar dapat beroperasi segera

      Delete

    12. GENG NAJIS = MATIPUCUK KNIGHT = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = ETC

      Apekedarahnye budak mentah yang di jadikan Menteri tapi tak fahamkan dan tak hormatkan Perlembagaan negara Perkara 152 berkenaan BM nih?

      Buang saja dia dari Jemaah Menteri.

      Syed Saddiq bantah arahan padam tulisan Cina
      Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman membantah arahan supaya papan tanda tulisan Cina milik beberapa peruncit tempatan di bandar Muar dipadam.

      Ini susulan laporan berita bahawa pemilik kedai diarahkan Majlis Perbandaran Muar untuk memadam tulisan besar nama kedai dalam bahasa Cina.

      Pihak berkuasa tempatan dilapor memberi alasan tulisannya lebih besar daripada bahasa Melayu.

      "Secara tegas saya bantah pelupusan papan tanda bertulisan bahasa Mandarin (Cina) secara paksa.

      KEPALA BAPAK DIA.

      Akhbar Cina, Sin Chew Daily, semalam melaporkan bahawa anggota majlis perbandaran itu melawat beberapa kedai pada Selasa lalu dan mengarahkan pemilik supaya menurunkan tulisan Cina di papan tanda mereka.

      Pemilik kedai berkenaan, yang menjalankan perniagaan di sana selama beberapa dekad, dilaporkan tidak berpuas hati dengan arahan itu.

      Menurut laporan itu, anggota penguatkuasa memaklumkan bahawa papan tanda itu melanggar undang-undang pengiklanan tempatan.

      Pemilik kedai diberi amaran bahawa mereka boleh didenda maksimum RM2,000 atau hukuman penjara selama dua tahun, atau kedua-duanya.

      Denda sebanyak RM200 bagi setiap hari pelanggaran juga boleh dikenakan.

      Tiada diskriminasi

      Dalam perkembangan berkaitan, exco Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Sains dan Teknologi Johor, Tan Hong Pin dilaporkan berkata notis terhadap pemilik premis yang tidak menjelaskan bayaran papan iklan termasuk yang berusia lebih setengah abad tiada unsur diskriminasi atau bersifat perkauman.

      Katanya, Majlis Perbandaran Muar hanya menguatkuasakan peruntukan undang-undang yang ada tanpa sebarang niat jahat.

      Portal Utusan Malaysia memetiknya sebagai berkata, perkara berkenaan adalah melibatkan premis-premis yang memaparkan papan iklan lebih daripada satu termasuk di tiang dan sebagainya tetapi hanya membuat bayaran bagi satu papan iklan.
      “Namun, kerajaan negeri juga mengambil kira trend tulisan berbentuk iklan yang dipapar di tiang premis yang mempunyai warisan sejarah kerana wujud sejak lebih setengah abad dahulu.

      “Jadi, mungkin ada sedikit kekeliruan dalam hal ini tetapi dari segi undang-undang tiang iklan itu juga perlu dilesenkan seperti yang lain. Kita akan selesaikan perkara ini dengan segera,” katanya yang dipetik oleh portal itu ketika melawat papan-papan iklan premis di Bandar Maharani.

      Beliau diiringi oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Maharani, Nor Hayati Bachok dan Yang Dipertua MPM, Mustaffa Kamal Shamsudin.

      Budak mentah di jadikan menteri itu menyonsang arus di beberpa segi - pendirian Exco, pendirian Majlis Banadaran, orang ramai yang hormatkn Perlembagaan negara

      Tun Mahathir mesti kasi warning kpd dia.

      Delete
    13. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Angka korban tunjuk perasaan Palestin meningkat
      11 OGOS 2018
      Angka korban tunjuk perasaan Palestin meningkat
      Mayat sukarelawan perubatan, Abdullah al-Qatati diusung orang ramai ke tanah perkuburan.
      GAZA - PALESTIN.Seorang lelaki Palestin berusia 40 tahun yang terkena tembakan Israel di sempadan Gaza maut akibat kecederaan, hari ini dan menjadikan jumlah terkini kematian tunjuk perasaan semalam kepada tiga orang.

      Mangsa adalah antara sekurang-kurangnya 131 penduduk Palestin yang cedera angkara peluru rejim Zionis, walaupun gencatan tidak rasmi antara pemerintah Islam Hamas dan tentera Israel masih berjalan.


      Kementerian Kesihatan wilayah itu mengenal pasti mangsa sebagai Ahmed Abu Lulu, ditembak di sempadan dekat timur bandar Rafah, di mana dua lagi penduduk Palestin lain turut maut.

      Dua mangsa sebelum ini adalah Ali al-Alul, 55, dan sukarelawan perubatan Abdullah al-Qatati, 21. - AFP

      Delete
  4. CAPTAIN MALAYSIA!!!
    PUKIMAK KAU BERLENDIH SIAL ANAK HARAM
    BUKAK BLOG SENDIRI LAH SIAL.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sobat2, terutamanya melayutakberkhatan...Kau orang tau tak, pengguguran tuduhan terhadap Ah Beng dalam kes Banglownya tu adalh atas arahan dari pemimpin tertentu dalam PH sendiri. Kenapa..sebabnya Tun M sendiri pun menzahirkan rasa terkejut beroknya bila AB ni dibebaskan dari segala tuduhan tanpa melalui perbicaraan dalam mahkamah.

      Kemungkinan besar, ini adalah atas arahan LKS kepada Tommy and Friends, yang mana kita semua tau adalah peguam bela AB dalam kes tu dulu.Jadi TT telah gunakan kuasanya sebagai AG untuk arahkan mahkamah menggugurkan kes tu ..dan dah tentu lah terpaksa dipatuhi walaupun dengan berat hati.

      Kini..2 September telah diistihyarkan sebagai Hari terkejut Se Malaya, dan akan dibuat sambutan besar2an setiap tahun. Bntahan dari majlis peguam , terutama Cynthia Gabriels tak diendahkan langsung. Dah nampak peroses keadilan di Msia ni semakin terhakis dengan teruknya. Ramai pemimpin2 PH ynag terlibat dengan kes2 jenayah telah dibebaskan tanpa melalaui perbicaraan di mahkamah.

      Nampak gayanya...janji2 PH untuk pengasingan kuasa antara politik dengan judisiari tak ditunaikan..malah ditingkatkan ke tahap paling maksima untuk kepentingan politik mereka. Padan muka rakyat Msia yang telah mengundi mereka...ternyata kamu semua telah dikincinkan kaw2 dengan mereka bhai !!

      Delete

    2. Malam 9 Mei, Najib terkedu -

      Elok ceritakan perbualan Anwar dengan Najib tu malam Umno lingkup tuh. Anwar dah 71 tahun.. Kalo mati, mungkin xdak sapa nak bagitau.

      Skrg terbuka. Banyak info kita dan rakyat tahu, memantapkan sistem politik kita. Makin rapat jurang pemahaman setiap kaum.

      Kalo semua nak diam aje, kita akan terus dengar DAP kapir harbi, LGBT itu ini, kutuanan melayu sungguh suci drpd tuhan.. Skrg biarkan info² ni berterbangan.. Ramai dah tahu menganalisa meskipun ramai yg masih bodoh bangang.. Aku lebih pandai sikit dari budak bangang, gerenti ..

      Delete
    3. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete
    4. PH MULA TUNJUK BELANG


      Yuran konsultasi klinik swasta naik harga tak lama lagi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 1:33 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      Orang ramai boleh menjangkakan yuran konsultasi lebih mahal dicaj oleh doktor di klinik swasta tidak lama lagi berikutan caj pengamal am antara RM10 dan RM35 akan dinaikkan kepada antara RM35 dan RM125.

      Kenaikan itu dipersetujui pada ‘Sesi Town Hall: Konsultasi Pihak Berkepentingan Bagi Cadangan Semakan Caj Pengamal Am’ yang berlangsung di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, hari ini.

      Bercakap kepada pemberita selepas menjadi moderator pada sesi itu, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata semakan caj itu memang sudah tiba masanya berikutan kali terakhir dilaksanakan pada 2006.

      "Lagi rumit penyakit dihidapi seseorang itu, lebih tinggi caj konsultasi akan dikenakan. Harga siling bagi caj konsultasi adalah RM125," katanya.

      Dr Azman berkata sesi ‘town hall’ atau dialog hari ini adalah sesi terakhir sebelum beliau menyerahkan kertas cadangan semakan caj itu kepada Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      "Menteri Kesihatan kemudian akan menyerahkan cadangan semakan caj pengamal am itu ke Jabatan Peguam Negara dan, jika semuanya berjalan lancar, ia akan diserahkan kepada Kabinet untuk disahkan,” katanya.

      Dr Azman tidak menolak kemungkinan caj baharu konsultasi itu akan dilaksanakan pada awal tahun depan.

      Beliau berkata kementerian juga telah mengadakan perbincangan dengan pelbagai kumpulan berhubung perkara itu.

      "Dan, hari ini, kami menghimpunkan semua pihak berkepentingan, bukan sahaja doktor yang mengusahakan klinik sendiri tetapi juga badan bukan kerajaan dan kumpulan pengguna. Ini untuk memastikan semakan caj pengamal am ini dilakukan secara adil," katanya.

      - Bernama

      Delete
    5. PH MULA TUNJUK BELANG


      Yuran konsultasi klinik swasta naik harga tak lama lagi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 1:33 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      Orang ramai boleh menjangkakan yuran konsultasi lebih mahal dicaj oleh doktor di klinik swasta tidak lama lagi berikutan caj pengamal am antara RM10 dan RM35 akan dinaikkan kepada antara RM35 dan RM125.

      Kenaikan itu dipersetujui pada ‘Sesi Town Hall: Konsultasi Pihak Berkepentingan Bagi Cadangan Semakan Caj Pengamal Am’ yang berlangsung di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, hari ini.

      Bercakap kepada pemberita selepas menjadi moderator pada sesi itu, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata semakan caj itu memang sudah tiba masanya berikutan kali terakhir dilaksanakan pada 2006.

      "Lagi rumit penyakit dihidapi seseorang itu, lebih tinggi caj konsultasi akan dikenakan. Harga siling bagi caj konsultasi adalah RM125," katanya.

      Dr Azman berkata sesi ‘town hall’ atau dialog hari ini adalah sesi terakhir sebelum beliau menyerahkan kertas cadangan semakan caj itu kepada Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      "Menteri Kesihatan kemudian akan menyerahkan cadangan semakan caj pengamal am itu ke Jabatan Peguam Negara dan, jika semuanya berjalan lancar, ia akan diserahkan kepada Kabinet untuk disahkan,” katanya.

      Dr Azman tidak menolak kemungkinan caj baharu konsultasi itu akan dilaksanakan pada awal tahun depan.

      Beliau berkata kementerian juga telah mengadakan perbincangan dengan pelbagai kumpulan berhubung perkara itu.

      "Dan, hari ini, kami menghimpunkan semua pihak berkepentingan, bukan sahaja doktor yang mengusahakan klinik sendiri tetapi juga badan bukan kerajaan dan kumpulan pengguna. Ini untuk memastikan semakan caj pengamal am ini dilakukan secara adil," katanya.

      - Bernama

      Delete
    6. Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore435
      Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      Noor Hariri Mohamed Noor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Tindakan anak Perdana Menteri, Marina Mahathir yang menyokong perjuangan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negara ini dibimbangi mampu mempengaruhi Kerajaan PH untuk mengiktiraf kumpulan berkenaan.

      Ketua Pemuda Umno Kelantan, Noor Hariri Mohamed Noor berkata, pihaknya berpandangan Marina akan sedaya upaya mempengaruhi bapanya (Tun Dr Mahathir Mohamed) untuk mendapat 'lampu hijau' bagi memastikan LGBT mendapat tempat.


      "Itulah yang menjadi kebimbangan kami terhadap isu LGBT.

      "Sebab itulah, Pemuda Umno Kelantan mendesak supaya Kerajaan PH menyatakan pendirian mereka berhubung isu LGBT," katanya.

      Menurutnya, Pemuda Umno Kelantan bimbang sekiranya pendirian itu tidak segera dinyatakan ia akan menimbulkan pelbagai persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

      Katanya, persepsi negatif itu dibimbangi boleh mencetuskan rasa kurang senang rakyat khususnya umat Islam berhubung isu ini.

      "Islam adalah agama persekutuan yang telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia.

      "Jangan kerana kepentingan segelintir golongan minoriti kita sanggup menggadaikan agama dan kestabilan negara," katanya.

      Noor Hariri berkata, beliau hairan dengan tindak-tanduk Marina yang ghairah menyokong LGBT sedangkan sebelum ini dia memperjuangkan isu Aids.

      "Barangkali Marina sudah lupa bahaya seks bebas, luar tabii dan hubungan sejenis antara penyumbang utama kepada penyakit itu," katanya.

      Menurutnya, beliau berharap Marina kembali ke pangkal jalan dengan kadar segera dan melupakan perjuangan tidak masuk akal itu.

      Delete
    7. Bahasa Cina di kedai Muar -

      Jdt
      pegawai kerajaan di PBT perlu tahu dan faham tentang warisan sejarah yang perlu dikekalkan kerana ia aset yang tak ternilai untuk generasi akan datang dan telah digazetkan.

      Cheng Leong Teo
      Ur very understanding...if they're half as smart as u, there will be no issue...

      Me
      Kepala hotak korang. Korang ada sekolah ke? Pernah dengor Perlembagaan Nnegara ke? Ada tahu Perkara 152 fasal Bahasa Malaysia ke?

      Baca. Jangan membodoh main bukak mulut tak menentu.

      Delete
    8. ANCAMAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      ANGKASA: Batu meteor lintasi ruang udara Sabah
      Bernama | Diterbitkan 21 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 21 Ogs 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) mengesahkan objek bercahaya yang melintasi ruang atmosfera yang disusuli dentuman kuat di Sabah semalam adalah batuan dari angkasa lepas yang memasuki atmosfera bumi disebabkan tarikan graviti bumi.

      ANGKASA dalam kenyataan di sini hari ini berkata pada kebiasaannya batuan meteor itu berasal daripada serpihan asteroid yang bersaiz lebih kecil iaitu kurang dari O.5 meter persegi.

      "Apabila memasuki ruang atmosfera bumi dengan kelajuan yang tinggi batuan itu bergesel dengan partikel di atmosfera bumi dan menghasilkan haba yang menyebabkan ia terbakar dan bercahaya," kata kenyataan itu.

      Menurut kenyataan itu bunyi dentuman yang kuat mungkin disebabkan batuan panas itu meletup di ruang atmosfera iaitu selepas beberapa saat cahaya meteor tersebut hilang.

      Hasil daripada letupan berkenaan batuan meteor tersebut akan berkecai menjadi debu atau serpihan kecil yang berkemungkinan akan jatuh ke bumi.

      "Memandangkan ia adalah fenomena biasa, rakyat Malaysia khususnya di Sabah tidak perlu bimbang dengan kejadian yang berlaku malam tadi kerana 95 peratus meteor akan musnah terbakar di atmosfera bumi," kata kenyataan itu.

      Pihak ANGKASA juga menyarankan agar orang ramai tidak menyebarkan maklumat tidak sahih melalui media sosial.

      Semalam penduduk di daerah Kota Belud dan beberapa daerah sekitarnya kehairanan melihat cahaya terang melintasi ruang langit daerah itu sebelum hilang kira-kira jam 11.26 malam.

      - Bernama

      Delete
  5. Celaka haram betul ni captain sial ni. Dah la dungu bangang nak mampus. Hei babi pun lagi baik dari kamu la,bangkai...
    Kalau ada pendapat berhujah la. Setakat apa sial kau buat ni,memang jenis babi. Paham tak? BABI.
    DASAR HARAMJADAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng...kau perasan tak hal ni beb ????

      Rakyat Msia,khususnya golongan marhaein macam aku ni, semuanya TERKEJUT bila Ah Beng, Menteri Rejim Pakatan Hancing ni KELIRU pasal kategori bahan basah sehingga menyebabkan semua benda dikenakan SST.

      Alasan Si Menteri DAPigs ni, dia tengok senarai bahan basah tu semuanya macam bahan makanan mewah. Jadi dia kira semua tu patut dikenakan cukai SST 10+6 peratus.

      Tapi tak heran la kalau Si Menteri DAPigs ni boleh jadi KELIRU pasal bahan mentah ni. Orang tak pernah pergi pasar, mana dia kenal bahan basah. Yang dia tau basah, Pendedak Rejim Pakatan Hancing tu je.

      Tambahan pulak, isu pasal dia KELIRU tu hanya taktik untuk membuatkan rakyat tak TERKEJUT pasal keputusan mahkamah yang menggugurkan dakwaan rasuah terhadap diri dia sebelum ini. Jadi dia buat-buat la KELIRU...setuju tak bhai!!!

      Delete
    2. Ape masalahnye...

      Lim guan tak ade kes rasuah pon..hanye rekaan najib dan apandir nak kenakan lge...rakyat tak heran pon...pejabat peguam negara sudah buat penjelasan...kalaodajwa pon kalah kerana tak ade bukti..

      Delete
    3. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    4. Dulu Mat Maslan, kini PH ada Mat Maszlee


      Dulu ada Ahmad Maslan, Sekarang ada Ahmad Maszlee

      Isu PTPTN kena bayar balik ni ada pro dan kontra. Hutang walaupun perlu dibayar, tapi senior-senior Nabeel yang getik mengundi PH tentu berharap PT tak payah bayar.

      Tapi getik mereka hanya seketika, hutang tetap hutang. BN atau PH kalau dah nama kerajaan mesti mau graduat bayar.

      Tapi, u-turn baru yang best Menteri Pendidikan kita buat ni, bukan takat PT, tapi pasal beg sekolah.

      Konon nak jadi Finland. Tapi, defend pulak beg berat budak, konon cuma 28%.

      Come on la Dr Maszlee. Semua orang tau beg budak ni berat. Buku budak darjah satu pun mau kurang2 3 kilo dari 4 kilo muatan yang perlu mereka tanggung setiap hari ikut kakak ipar Nabeel.

      Kenapa Dr Maszlee defend gila2 berat buku sekolah ni? Ada cadang nak kasi tender baru buku teks ke😎?

      Nabeel harap Dr Maszlee hati-hatila dengan sentimen ibu-bapa.

      Nama macam dah nak sama, nanti jadi bahan pula..

      "Dulu kita ada Ahmad Maslan, sekarang kita ada Ahmad Maszlee"😜

      -Nabeel Naqie-

      Wow! Pagi petang siang malam subuh senja ... tol free

      Delete
    5. PH MULA BERAHSIA SEPERTI BN


      Jomo setuju laporan Majlis Penasihat Kerajaan kekal sulit
      Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:22 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Laporan oleh Majlis Penasihat Kerajaan perlu kekal sebagai dokumen sulit kerana kandungannya yang sensitif, kata pakar ekonomi Jomo Kwame Sundaram.

      Jomo yang juga merupakan bekas anggota majlis penasihat berkenaan memberitahu wartawan hari ini bahawa maklumat di dalam laporan berkenaan yang disediakan untuk Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad boleh disalah guna oleh pihak yang mempunyai motif tertentu sekiranya ia dijadikan dokumen awam.

      "Kita tidak pernah menulis laporan itu dengan niat untuk menerbitkannya. Niat kami adalah untuk menasihati perdana menteri, yang mana kami jangka dia akan kongsi (laporan itu) dengan menteri yang berkaitan, untuk mereka buat keputusan," katanya kepada pemberita selepas memberi ceramah di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di Kuala lumpur petang tadi.

      Memberi contoh, Jomo berkata,terdapat perincian dalam laporan berkenaan yang jelas akan memberi kesan kepada perniagaan tertentu dan kerajaan perlu berhati-hati menangani maklumat itu.

      "Begitu juga dengan perkara yang memberi kesan kepada negara lain. Kita perlu berhati-hati dengan maklumat itu.

      "Sangat penting untuk rakyat menyedari bahawa walaupun kerajaan hari ini perlu lebih telus dan lebih bertanggungjawab, itu tidak bererti setiap langkah kerajaan perlu didedahkan," katanya.

      Jomo berkata demikian sebagai mengulas kenyataan terbaru Dr Mahathir bahawa laporan Majlis Penasihat kerajaan yang diserahkan minggu lalu mungkin tidak akan didedahkan kepada umum.


      Bagaimanapun, Jomo menambah, terdapat bahagian dalam laporan itu yang tidak sensitif untuk disiarkan namun boleh disalah guna untuk mengkritik keputusan kerajaan.

      Jomo juga memetik Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan oleh HARAPAN sebagai contoh.

      "Katakan SST sudah diumumkan. Apa relevan mempunyai alternatif lain (bagi cukai berkenaan) ketika ini? Kerana ia akan disalah guna oleh orang yang mempunyai motif tertentu, yang akan kata, tak patut buat ini dan itu," katanya.

      Delete
    6. ak ambil berat usaha dakwah, masyarakat makin celaru
      WARTAWAN SINAR HARIAN 21 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore477
      Datuk Ahmad Yakob
      Datuk Ahmad Yakob
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Masyarakat hari ini semakin bercelaru kerana tidak mengambil berat ajaran Islam dan usaha dakwah, kata Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob.

      Beliau berkata, kebelakangan ini terdapat banyak suara cuba untuk menyebarkan fahaman yang bertentangan dengan ajaran Islam.


      "Terdapat juga tuntutan-tuntutan yang songsang dan melawan norma kemanusiaan.

      "Sewajarnya kita sebagai umat Islam berusaha untuk memartabatkan Islam bermula dengan diri kita, keluarga dan masyarakat seterusnya negara yang kita cintai ini," katanya dalam perutusan sempena Aidiladha hari ini.

      Beliau turut mengambil contoh pengorbanan Nabi Ibrahim AS yang menjunjung dengan penuh ketaatan dan pengorbanan terhadap perintah ALLAH SWT untuk menyembelih anaknya, Nabi Ismail AS.

      "Segala usaha dakwah dan pelaksanaan undang-undang syariah hendaklah disokong dan didokong sepenuhnya.

      "Alhamdulillah, Kelantan sebagai sebuah negeri yang meletakkan dasar Membangun Bersama Islam sentiasa komited untuk memastikan Islam dapat didaulatkan," katanya.

      Dalam pada itu, Ahmad turut mendoakan jemaah haji di tanah suci dapat menunaikan ibadah dengan sempurna dan beroleh haji yang mabrur.

      "Bagi yang melaksanakan ibadah korban, sama-samalah kita mengikhlaskan diri dalam melaksanakan ibadah yang mulia ini. Semoga segala pengorbanan dan ibadah kita diterima di sisi ALLAH SWT," katanya. - Bernama

      Delete

    7. Captain Perosak Malaysia = GENG NAJIS - JUSTICE LEAGUE JUST LICK YOUR WOUNDS = MATI PUCUK KNIGHT ETC

      Pasal iklan bahasa Cina di kedai Muar -

      menteri Saddiq ni pon bahalul.. baca undang2 dulu. baru buat kenyataan. mana2 papan iklan kat malaysia perlu guna bahasa melayu. kalo tak setuju bawak usul ke dun johor dan tukar peraturan tu.

      Ini Malaysia Baru..ikut Rule of Law.
      Kalau betul kedai mereka tu ada nilai sejarah yang perlu dipelihara, suruh diorang mohon tukar kedai mereka kepada status UNESCO World Heritage....yang akan datang dgn syarat-syarat tertentu.

      Syed Sadek ni dah jadi lidah DAP ker?
      Tulisan banner cina kalau tak dikawal habis satu malaysia guna bahasa cina...nanti signboard, tanda jalan, iklan dan iklan kerja dll. Kan sakit tu kalau dah iklan bahasa cina. Mcam sengaja tak nak bagi bangsa lain tahu. Satu hari propanganda yang merosakka n ditulis atas banner bahasa cina. Memang patut diturunkan. Jangan kasi muka.

      Delete
    8. PAS: HARAPAN ikut jejak langkah BN lantik duta khas
      Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:19 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 4:22 petang

      A+ A-

      PAS menyifatkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengikut jejak langkah pentadbiran BN apabila meneruskan jawatan duta khas perdana menteri.

      Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian ketika mengulas pelantikan pengerusi DAP merangkap anggota parlimen Cheras Tan Kok Wai sebagai duta khas perdana menteri ke China.

      Tuan Ibrahim berkata, apatah lagi HARAPAN sendiri sebelum ini mengkritik BN yang melantik antaranya Tun Samy Vellu sebagai duta khas ke India dan Asia Selatan serta Datuk Seri Ong Ka Ting sebagai duta khas ke China.

      "PAS kesal Kerajaan HARAPAN mengikut jejak langkah Kerajaan BN dengan melantik Tan Kok Wai sebagai duta khas ke China," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau berkata lagi, kerajaan mengumumkan tidak mampu melaksanakan janji 100 hari dan pembatalan serta penangguhan projek yang membawa kebaikan kepada rakyat kerana tiada kemampuan kewangan.


      "Pada masa sama tindakan kerajaan seperti cadangan kereta nasional baru dan kini pelantikan duta khas menyebabkan rakyat terasa dipermainkan. Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelit fakta dan menipu rakyat," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

      Menurut laporan media tempatan, Tan akan menggantikan Ong Ka Ting berkuatkuasa 1 Ogos lalu dengan peranan untuk memperkukuh hubungan negara dengan kuasa ekonomi dunia itu.

      Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong hari ini memberitahu Dewan Rakyat terma dan syarat pelantikan Tan masih belum dimuktamadkan.

      Beliau berkata duta khas itu mungkin dilantik secara kontrak dan tidak diberi taraf menteri seperti yang dibuat pentadbiran BN.

      Delete
  6. Musa dan anifah dah tak aman lagi..

    Bila kalah terus jatuh sakit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan semua, termasuk lah KBB...Hari ini pecah berita, Dr Maszlee telah melantik dirinya sendiri sebagai Presiden UIAM hari ni.

      Rakyat Msia nak ucapakan tahniah tak terhingga di atas perlantikan tu. Kami masih ingat kata2 Dr. Maszlee yang mengaskan IPTA mestilah dibebaskan dari segaal pengaruh parti politik..ada kuasa autonomi. tapi nampak gayanya dia telah terlupa kata2 nya tu. kita pun tak faham kenapa dia beriya2 sangat nakkan jawatan tu..sedangkan jawatan sekarang sebagai menteri pendidikan ni pun dah culup berat untuk ditangani. Tengok aje lah apa kah sumabngannya sejak jadi menteri tu..setakat iktiraf UEC dan kuat kuasakan pemakaian kasut hitam paad pelajar2 sekolah aje. Takde pun satu polisi atau dasar baru yang betul2 memberi impak positif kepada sistem pendidikan negara diperkenalkannya.

      Rata2 rakyat mempertikaikan perlantikan tersebut...ini dah sebijik sama macam apa yang dilakukan oleh mantan PM ke 4 yang telah melantik PM Ke 7 untuk jadi pengerusi khazanah Bhd. baru2 ni. Dah tentu lah...anak didik PM tu mengikut jejak langkan mentornya kan.

      Maalh beberapa orang pimpinan2 tertinggi DAP juga mempewrsoalkan perlantikan tu. Mereka melihat takde sebab yang perlu untuk Dr Maszlee menyandsang jawatan tu. Sebagai menteri kanan, tak sepatutnya Maszlee mengambil tindakan tersebut. Tumpukan perhatian untuk memajukan MOF agar pendidikan Msia setanding dengan negara2 serantau seperti Spore.

      Kadang2 kalau rakyat mengatakan menteri2 PH ni dah macam Badut..tau pulak marah dan melenting sakan, tapi hakikatnya itu lah yang terjadi. maszlee ni dah jadi tamak jawatan ke..tak cukup lagi jawatan menteri tu. Serahkan aje lah Presiden UIAM tu pada ahli akademik lain yang bebas dari sebarang pengaruh politik, takkan lah takde sorang pun dalam Msia ni yang layak untuk jawatan tu kot !!!!

      Haah..stu lagi Warga Simpang Renggam nak tanya...mana janji untuk hapuskan Tol ke Spg, Renggam tu??? Dulu masa berkempen, cakap kalau dia menang, tuntut agar janjinya tu ditunaikan ..kini dah lebih 100 Hari...Haboook pun tarak. Bila dituntut, buat bodo aje ataupun memang jenis betul2 bodo kot ???

      Delete
    2. Dia sekarang menteri...lantikan bukan atas politik pon.

      Delete
    3. Warga simpang renggam tak bantah pon dan tak berdemo pon...lokeman adam yg berdemo dgn 120 penyokong berbayar..

      Delete
    4. Pantun Manifesto Tomato


      Buah tomato dibawa berlayar,
      Masak sebiji diatas peti,
      Tol tak hapus masih kena bayar,
      Bagaikan menunggu anak pengantin LGBT.

      Buah tomato kacang bendi,
      Jadi perencah untuk memasak kari,
      Harga barang tak turun 0% GST,
      Inikan pula 10% sst.

      Buah tomato turun harga,
      Begitu juga harga durian,
      Manifesto hanya masa pilihanraya,
      Bukan Bible bila jadi kerajaan.

      Pergi ke kedai membeli tomato,
      Naik motor ke pekan banting,
      Sebelum PRU wall penuh Manifesto,
      Lepas PRU upah admin delete posting.

      Cili, tomato dan bunga kantan,
      Buat perasa didalam masakan,
      Pendidikan percuma manifesto pakatan,
      UEC pula yang didahulukan.

      Spaghetti bologna sedap dimakan,
      Dimasak dengan tomato puri,
      Bila wartawan tanya soalan,
      “Tak Tahu”, jawapan para Menteri 😂

      Credit: Huzry Fionnawatty Hussien

      Wow! Jual orang dengan janji, Mungkir janji jual diri

      Delete
    5. PH BADUT SARKAS


      Demonstrasi talian perkhidmatan pelanggan SST undang ketawa
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 5:29 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 5:50 petang

      A+ A-
      Ketua Pengarah Kastam Datuk T Subromaniam mengundang ketawa ketika taklimat Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) di Johor Bahru semalam selepas cuba mendemonstrasikan talian perkhidmatan pelanggan jabatannya.

      Menurut akhbar harian China Press yang melaporkan kejadian itu, Subromaniam sebelum itu cuba menghubungi sendiri talian berkenaan untuk membuktikan kepada hadirin bahawa ia berfungsi setiap hari.

      Bagaimanapun, panggilan beliau dijawab oleh peti suara yang memintanya untuk memilih beberapa pilihan sementara hadirin yang mendengar taklimat itu mula tersengih.

      Subromaniam dikatakan mengambil masa lebih seminit untuk melepasi semua langkah yang diarahkan peti suara dan selepas itu diminta menunggu.
      Hadirin kemudian menghamburkan ketawa dan Subromaniam kemudian menamatkan panggilan.

      Subromaniam kemudian menegaskan bahawa talian perkhidmatan pelanggan SST itu beroperasi setiap hati kecuali cuti umum.

      "Mereka (pengendali talian) akan bekerja sehingga lewat malam, itu yang saya cuba katakan," katanya.

      Delete
    6. PH = KRONI


      Anak Lim Kit Siang dilantik jadi Senator... anak Hadi aje tak boleh



      Anak perempuan kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Lim Hui Ying dilantik menjadi Ahli Dewan Negara penggal 2018-2022.

      Hui Ying yang merupakan Setiausaha DAP Pulau Pinang dan adik perempuan kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng diusulkan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang untuk jawatan itu.

      Selain daripada Hui Ying, DUN Pulau Pinang juga meluluskan bekas Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff sebagai Ahli Dewan Negara yang baru.

      Kedua-dua mereka akan menggantikan Siti Aishah Shaik Ismail dan Dr Ariffin S M Omar yang tamat tempoh perkhidmatan sebagai Ahli Dewan Negara pada 1 Jun 2018.

      Usul pelantikan itu dicadangkan sendiri oleh Ketua Menteri, Chow Kon Yeow dan disokong Dr Afif Bahardin (PKR- Seberang Jaya).

      Cadangan itu kemudian mendapat persetujuan sebulat suara oleh semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) petang tadi.

      Hui Ying yang menyertai DAP pada 1999 mula berjinak-jinak dengan dunia politik dengan lebih mendalam semenjak abangnya Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang pada tahun 2008.

      : DAP buat apa sahaja penjilat parti AMANAH dah kata parti itu maksum....

      Delete
    7. Majlis Penasihat Kerajaan tak perlu diteruskan, kata Jomo
      Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:58 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 11:02 malam

      A+ A-
      Tiada keperluan untuk meneruskan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) selepas tamat tempoh 100 hari pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) memandangkan ada banyak "salah tanggapan" terhadapnya, kata Jomo Kwame Sundaram.

      Pakar ekonomi dan salah seorang anggota majlis itu berkata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagaimanapun boleh menggunakan khidmat mereka secara individu jika mahu berbuat demikian.

      "Kita boleh teruskan tetapi bukan sebagai CEP. Terlalu ramai yang ada tanggapan salah tentangnya. Banyak kritikan dan tiada guna untuk menjawabnya. Tamatkan saja (CEP).

      "Jika kerajaan mahukan anggota CEP memberi khidmat kepada kerajaan atau Tun Mahathir, boleh saja. Saya rasa semua dalam CEP sanggup membantu.

      "Tetapi CEP sendiri sudah jadi kontroversi dan kerajaan tidak sepatutnya diganggu dengan kontroversi yang tidak perlu," katanya kepada pemberita selepas program di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di Kuala lumpur petang tadi.

      Beliau menjawab soalan tentang kemungkinan majlis itu diteruskan melangkaui tempoh 100 hari minggu lalu.

      Antara salah tanggapan itu, katanya lagi, adalah anggota CEP berada dalam majlis itu untuk manfaat peribadi, dan mereka telah melakukan "banyak perkara" walaupun ia tidak berlaku.
      Katanya lagi, sokongan dan keadaan positif sewaktu majlis itu mula menjalankan tugas lama kelamaan semakin berkurangan.

      "Jadi mengapa teruskannya, mengembalikan kontroversi secara sia-sia?"

      Beliau berkata sebab mereka menerima tanggungjawab itu adalah untuk membantu Mahathir, dan beliau percaya perdana menteri memang memerlukan bantuan dalam beberapa perkara.

      "(Selepas ini) Beliau patut memanggil kami secara individu untuk membantunya dalam tugas tertentu. Dan itu patut dilakukan," katanya lagi.

      Delete

    8. Bantah? Apakah tindakan Syed Siddiq ataupun cuma kata-kata buat publisiti murahan? Majlis Perbandaran, yakni Kerajaan Tempatan, masih berada di bawah Kerajaan Negeri. Osman Sapian, Menteri Besar yg mengepalai Kerajaan Negeri Johor satu parti dengan Syed Siddiq - kita tengok apa boleh Syed Siddiq boleh melakukan sbg orang penting BERSATU.

      Itu iklan sejak zaman gomen dulu. Belasah Umno, MB lama dsb nya. Syed Saddiq boleh runding denfn MB sekarang. Tapi kot kan di kuis MB saja - MB mesti sokong Majlis Bandaran, buang iklan yang melanggar peraturan itu, hormatkan BM di Perlembagan negara.

      Kita bukan negara china sepatutnya semua tulisan atau iklan di mana. Sj mesti ditulis dlm bahasa melayu.

      Inilah sifat gopoh orang muda. Cari lah maklumat dulu biar betul, jangan pakai hentam macam pembangkang, wahai Syed Sddiq.

      Delete
    9. Pas prihatin nasib semua kaum
      ASYRAF MUHAMMAD 29 OGOS 2018
      Dr Halimah Ali
      Halimah menandatangani buku lawatan ketika berkunjung ke pusat media PRK Dun Seri Setia hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas adalah sebuah parti yang prihatin dan sentiasa memberi perhatian terhadap nasib seluruh kaum di negara ini.

      Calon Pas PRK Dun Seri Setia, Dr Halimah Ali berkata, dakwaan yang mengatakan bahawa Pas hanya memberi tumpuan kepada satu kaum sahaja adalah tidak benar berikutan terdapat pelbagai program yang telah dirangka membabitkan penglibatan daripada pelbagai kaum sebelum ini.


      "Saya sendiri sebagai Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional dan Biro Solidariti Pas Selangor sememangnya telah merancang dan melaksanakan banyak aktiviti bersama pelbagai kaum.

      "Kita kena beri perhatian khusus dan layanan seadanya kepada golongan bukan Melayu memandangkan perkara ini turut termaktub di dalam perlembagaan Pas," katanya ketika sidang media hari ini.

      Halimah berkata demikian selepas mengadakan lawatan ke Pusat Media PRK Dun Seri Setia di Bangunan Tabung Haji Kelana Jaya.

      Dalam pada itu, Halimah juga memberi jaminan akan menumpukan perhatian kepada semua kaum di Dun Seri Setia sekiranya dipilih selepas ini sejajar dengan perlembagaan parti.

      Katanya, sewaktu berkhidmat sebagai Adun Selat Klang sejak 2008 lalu, beliau telah berkhidmat buat semua kaum di kawasan terlibat bagi membantu membela nasib rakyat secara keseluruhan.

      "Sebagai contoh di Pulau Ketam, kawasan itu mempunyai kira-kira 99 peratus masyarakat Cina namun dalam setiap perayaan mereka, saya akan turut sama turun padang bagi meraikan mereka.

      "Sepanjang kira-kira 10 tahun berkidmat sebagai Adun sebelum ini, saya sentiasa meraikan kepelbagaian kaum, agama dan bangsa," katanya.

      Halimah berkata, beliau tidak mempunyai masalah untuk meneruskan tradisi sedemikian di Dun Seri Setia selepas ini bagi memberi perkhidmatan kepada seluruh rakyat tanpa mengira kaum, agama dan bangsa.

      "Pas bukan ekstrimis dan Pas menentang ekstremisme.

      "Dan jika saya dipilih, saya akan bawa suara seluruh rakyat di dalam Sidang Dun selepas ini," katanya.

      Delete
  7. Geng najib aku kecian najib..


    Panggilan telefon 9 Mei: Anwar dedah Najib terkedu

    5 Sep 2018, 9:13 malam (Dikemaskini 5 Sep 2018, 11:06 malam)

    A A
    Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan lebih banyak butiran mengenai perbualan telefon dengan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada malam kejatuhan BN dan Umno daripada kekuasaan selama enam dekad.

    Ketika wawancara bersama ThaiPBS, Anwar berkata Najib dalam perbualannya secara berterusan bertanyakan mengenai apa yang difahamkan sebagai percubaan bekas presiden Umno itu mengatur langkah mengekalkan BN sebagai parti pemerintah.

    Bagaimanapun, Najib akhirnya terkedu apabila Anwar berkata Najib perlu mengemukakan permintaannya kepada Tun Dr Mahathir Mohamad yang bakal menjadi perdana menteri pada ketika itu.

    "Beliau (Najib) berterusan berkata - terdapat kemungkinan untuk mengatur sesuatu kerana kami (BN) tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya.

    "Akhirnya, saya kata, kamu perlu sedar, secara teknikalnya saya di dalam penjara... Ini akan jadi panggilan terakhir kamu kepada saya, selepas ini, kamu perlu berurusan dengan Mahathir.

    "Kemudian beliau menjadi terkedu seketika," kata Anwar, petik ThaiPBS.

    Perbincangan datang kemudian

    Apabila wartawan Suthichai Yoon bertanyakan jika beliau sepenuhnya menutup pintu rundingan mengenai kemungkinan kerjasama dengan BN, Anwar berkata mesej beliau kepada Najib adalah beliau perlu mengaku kalah terlebih dahulu dan perbincangan, jika ada itu boleh dibuat kemudian.

    "Najib ada membayangkan beliau sedia untuk berbincang dan berunding tetapi saya tidak layan. Mandat kami cukup jelas, kami menang dengan majoriti yang jelas. (Saya katakan kepadanya) hal ini (perbincangan) akan datang kemudian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sumbat anwar ke penjara dgn fitnah jubo sefool masih ade hati nak berunding nak selamatkan kepala....hihihi..

      Delete
    2. KBB...Sebagai penjilat tegar Kerajaan Haprakan ni, dah tentu kau sedar benda ni...atau buat2 tak perasan aje kot ???

      Hebat kan...cukup Pandai lagi licik Peguam DAPigs ni buat kenyataan dengan membuat tuduhan melampau sehingga menyebabkan SPRM hilang kemaluan. Mereka berdrama sakan bila SPRM terkejut denagn keputusan mahkamah berkaita isu Ah Beng dengan banlownya tu

      Mentang - mentang lah Ketua Pengarah SPRM tu jenis Hati Tisu. Suka - suka hati je DAPigs nak buli dan membuat tuduhan terhadap badan penguatkuasa tu.

      Dah la imej SPRM sekarang pun dah tercemar sebab dapat Ketua Pengarah yang hanya jadi boneka pembalas dendam bagi pihak Rejim Pakatan Hancing.

      Sekarang giliran DAPigs pulak picit buah kerandut SPRM dan buat dakwaan kononnya pihak berkuasa tu sengaja cuba nak mengelirukan rakyat.

      Soalnya sekarang, siapa yang bertanggungjawab? SPRM? Peguam Negara? Atau badan kehakiman yang sanggup memejam mata terhadap kelacuran undang-undang yang sedang berlaku ketika ini....apa pendapat kau bhai???

      Delete

    3. Anwar kata Najib talipon - dia terkedu di malam 9 mei -

      Wow menarik cerita ini... Pendedahan berterusan ...apa kes bertiga ini... Ada kemungkinan pemimpin2 ini bersatu atas satu persefahaman... HANYA MEREKA SAHAJA YG TAU ISI TERSURAT DAN TERSIRAT PERBUALAN TERSEBUT....bab seterusnya dinantikan..#malaysiaamandamai

      Zahid telepon. Najib telepon, bukan sekali. Dua kali? Lebeh? Apa yg Najib tawarkan? Tentulah BN + PKR tubuh kerajaan dan Anwar jadi PM. Najib jadi TPM pun tak pe asal dapat lepas kes 1MDB.
      Najib tak putus asa. Besok pukul 11 dia buat PC tapi masih samar2. Majlis angkat sumpah TDM sepatut berlaku pagi tak jadi, petang tak jadi. Akhirnya malam pukul 9 baru jadi. Najib lah punya kerja. Terkencing terberak dia nak selamatkan diri sendiri dan umno bn. Tapi akhirnya terpaksa mengaku kalah.

      Delete
    4. Tan Sri Anuar Musa bangkang boss sendiri di Parlimen.

      "Saya minta maaf Bagan Datuk saya tak setuju dengan kenyataan Yang Berhormat yang menyebut hanya harga tomato turun.

      "Sebab harga saham, getah, sawit, ringgit Malaysia pun turun," katanya yang mengundang sorakan wakil rakyat BN.

      Dia lupa sebut durian pun jatuh harga.

      Wow! Lagi untung jual tomato bila orang kena jual

      Delete
    5. Bahaya ancaman ideologi asing
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore36
      Bahaya ancaman ideologi asing
      Abd Latiff ketika ditemubual wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan secara langsung, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Peperangan sebenar pada masa kini bukan lagi menghunus senjata sebaliknya serapan ideologi asing ke dalam masyarakat yang kian tular secara halus tanpa disedari.

      Demikian pesan bekas pejuang negara yang merupakan Naib Presiden III, Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) Kapten (B) Abd Lataiff Mohd Nor.


      Menurutnya, perang ideologi dan pemikiran ini sudah lama melanda dan sama ada sedar atau tidak, dibimbangi pemikiran generasi X, Y, Z telah berubah kepada pemikiran asing seperti fahaman komunisme.

      "Sebelum merdeka, ada dua komunis yang tentera perangi. Pertama komunis bersenjata, yang berada di dalam hutan, berperang dengan tentera. Yang kedua berada di luar yang membekalkan senjata, makan minum dan informasi kepada komunis yang berada di dalam hutan.

      "Apabila peletakan senjata pada 1987, komunis di dalam hutan ini letakkan senjata. Namun persoalannya ke mana mereka yang berada di luar dan dalam kalangan masyarakat ini pada masa dulu?

      "Inilah yang saya katakan cabaran perjuangan pejuang pada masa kini. Ke manakah komunis komunis yang tidak terlibat dalam peletakan senjata ini? Komunis pada masa dahulu memberikan ancaman dengan peperangan, jerangkap samar dan helah yang bijak serta di luar kotak pemikiran, namun ancaman pada masa kini lebih hebat lagi apabila mereka memerangi kita dari sudut ideologi dan pemikiran,” katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sesi temu bual secara langsung bersama Wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan di Facebook Sinar Harian, semalam.

      Menurutnya, apa yang lebih mencabar adalah untuk memberi pemahaman dan menjaga pemikiran anak muda generasi baharu agar tidak mudah menerima ideologi yang dibawa komunisme.

      Apatah lagi katanya, dengan kemudahan dan kemodenan masa kini sesuatu berita itu terlalu mudah berlegar dan dibawa oleh media sosial.

      "Mendepani media sosial juga merupakan cabaran berat buat pejuang masa kini. Apatah lagi masyarakat terdedah dengan akses yang mudah dan amat mempercayai apa yang mereka dengar dan baca yang dikongsi menerusi sosial media, ” katanya.

      Dalam temu bual tersebut beliau turut berkongsi pengalaman ketika berperang dengan komunis di mana secara peribadi beliau berpendapat komunis memiliki semangat juang tinggi serta dendam sampai ke mati.

      "Komunis sikapnya apabila nak balas dendam dengan tentera itu, sampai ke mati. Ketika saya menangani mayat musuh, saya dapati komunis ini selepas dah cedera atau mati kena tembak, dia akan cabut pin granit, pegang di badan dan meniarap.

      "Apabila kita periksa badan komunis tu, granit tu akan meletup. Lihat, sebelum mati pun komunis ni berfikir nak balas dendam.

      "Nampak tak komunis dia dendam sampai nak mati pun dia tak nak mati seorang,” katanya.

      Dalam pada itu beliau turut berpesan kepada bekas atau pesara tentera yang belum mendaftar mana-mana persatuan untuk menyertai PVATM.

      Menurutnya, kerajaan menerusi mana-mana persatuan bekas dan veteran tentera amat mengutamakan kebajikan mereka lebih-lebih lagi dari sudut kesihatan.

      "Daftarlah pada mana-mana cawangan persatuan di seluruh Malaysia kerana banyak manfaat bukan sahaja untuk veteran tentera, tetapi juga balu dan ahli keluarga bekas tentera.

      "Jika tak daftar persatuan bagaimana kerajaan nak tahu ada pesara atau veteran yang perlu dibantu?” katanya.

      Delete
    6. Zaman najib getah dan sawit tak turun?...ringgit turun zaman najib hingga 4.40 sedolar...kos barang impot melambong...PH ambik alih ringgit jatuh tapi tak mencecah 4.40...

      Harga saham pon tidak jatuh merudum...

      Kejatuhan ringgit dan saham sejajar dengan mejatuhan matawang negar2 lain dan pasaran saham negara2 lain..

      Tak payah belit lah...rakyat sudah selesa dibawah PH..

      Delete
    7. PH ANTI MELAYU


      Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      NOR AINNA HAMZAH 2 OGOS 2018
      'Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      Zaharah ketika ditemui pada program berkenaan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Melayu di negara ini bukanlah pendatang sebaliknya keturunan Melayu diiktiraf DNA kedua terbesar di dunia.

      Penyelidik sejarah dan penulis Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia (IAAM), Zaharah Sulaiman berkata, sewajarnya tidak timbul isu Melayu sebagai pendatang memandangkan Melayu merupakan orang asal di negara ini berasal dari Benua Sunda.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Saya minta maaf: Kula Segaran]

      Menurutnya yang berkongsi hasil kajian dalam bukunya ‘Asal Usul Melayu, Induknya di Benua Sunda’, Melayu merupakan kaum di dunia ini yang paling bertoleransi tinggi dan tidak materialistik.

      “Sejak dari dahulu, Melayu telah ditolak ke kampung-kampung dan mempunyai kehidupan yang santai. Kerajaan pula hanya membina bandar-bandar yang diduduki bangsa asing.

      “Bukan mengenai rasis atau menindas. Kita pandang dari segi sejarah, sudut mana kita dipinggirkan dan kajian saya ini boleh digunakan sebagai rujukan termasuklah rujukan kerajaan bagi takrifan Melayu dalam perlembagaan negara,” katanya sempena Program Syarahan ‘Asal Usul Melayu Induknya di Benua Sunda’ di Institut Antarabangsa Tamadun Islam dan Dunia Melayu (ISRAC), hari ini.

      Sementara itu, Zaharah berkata, dapatan dari buku berkenaan juga akan dapat memadatkan lagi tafsiran bangsa Melayu dalam perlembagaan negara supaya tidak ada kelonggaran lopong-lopong maksud jati diri Melayu.

      “Malah menurutnya orang yang membuat polisi (kerajaan) juga boleh membuat polisi lebih baik berdasarkan kajian buku ini bagi masa depan Melayu di negara ini,” katanya.

      Delete
  8. KBB, Madatni dan melayutakberkhatan.., ko orang tentu dah tertengok video kat youtube berkaitan kenyataan Madey terhadap rakyat Msia, khususnya orang2 melayu kan ???

    Terbaik la kenyataan yang dibuat oleh Ketua Rejim Haprakan ni. Berapi-rapi dia kutuk rakyat sampai melekat ke dinding.

    Kalau sebelum Pilihan Raya, dia rayu, dia pujuk, dia hasut dan dia seru rakyat supaya membenci Kerajaan BN.

    Dia tuduh kononnya BN tak menjaga kebajikan rakyat dan dia kesian melihat penderitaan yang dialami oleh rakyat.

    Tapi lepas habis Pilihan Raya, rakyat bukan sahaja dihina sebagai Pemalas dan terlalu dimanjakan oleh Kerajaan BN sebelum ini.

    Malah Ketua Rejim Pakatan Hancing ni beri gambaran seolah-olah rakyat Malaysia ni semuanya Pengemis yang mengharapkan bantuan dari Kerajaan.

    Itu pun rakyat masih boleh terima lagi penghinaan yang diberikan secara terbuka seperti yang dilakukan? Kalau Pendedak Rejim Pakatan Hancing tu kita tak pelik sebab diorang memang suka bau kelat hancing pemimpin kesayangan diorang ni....takkan lah rakyat Msia nak menerima kutukannya tu dan berdiam diri aje, WAJIB diajar mulut longkang tak berinsuran tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja diUmno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.
      @@@

      Bila bendaklah yang menggunakan nama GENG NAJIB, justice league dll itu masukkan kopipes hingga seminit tiap satu, maka nampak lah dia gunakan cara Internet Bots atau Robot. Definasi nya ada di komen berikut ini.

      Siapa yang ada masa melayan nya, sila lah. Kalau tidak, biorkan aje, boikot dia. Siapa yang sebut sahaja nama dia, tentu akan menyebabkan dia masuk. Jenis keras kepala, jenis kejarkan bayaran bagi komen2 dia dari Umno DTD.

      Bila dia masuk, letih lah kita mengscroll atas bawah. Ada masa kita bosan, tak dapat ikut perbincangan diantara kita, peserta pro-PH diblog ini. Bila itu berlaku, menang lah dia, tercapai lah sebahagian dari tujuan Umno DTD. Jadi, bergantung lah diatas sesiapa yang mahu melayan nya.

      Melayan dia sudah tentu membikin dia masuk dengan lebih banyak kopipes lagi. Gamak nya membunyikan alarm dilaptop nya yang dia kaitkan dengan komen2 kita yang menyebut dia.

      Saya boikot dia. Ha nya sesekali menjawab, bila yang dikomen atau dikopipes nya nampak bodoh sangat, mahu tunjukkan pembaca bahawa dia mengarut. Tak salah meng-counter comment. Tapi dia mengarut.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform
      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

      Delete

    2. DIA SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    3. Bila pakai kondom, sampai bila PH tak beranak


      Penyokong tegar PH masih ingatkan mereka berkahwin dan pastinya persamaan bakal dikurniakan zuriat.

      Tapi jika pengantin memakai kondom, sampai bila si isteri tidak akan mengandung.

      Dulu peminjam #PTPTN ingat dapat tangga untuk keluar dari hutang bila Kerajaan #MalaysiaBaharu naik.


      Mula-mula janji akan ditarik keluar dari blacklist untuk keluar negara. Sekarang akan dimufliskan dan ini bermakna tak boleh juga ke luar negara.

      Wow! Bukan saja jatuh ditimpa tangga, dihempap Maszlee, dipijak Teo Nie.... 🙄🙄🙄

      Delete
    4. PH = LGBT

      Kes HIV libatkan LGBT naik mendadak
      RIDAUDDIN DAUD 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.3K
      LGBT
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kajian Kementerian Kesihatan menunjukkan 50 peratus daripada kes baru HIV yang direkodkan pada 2017 adalah berpunca dari aktiviti homoseksual dan biseksual.

      Presiden Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (Papisma), Datuk Dr Suhaini Kadiman berkata, jumlah tersebut 14 kali ganda lebih tinggi berbanding individu ambil dadah melalui suntikan.


      Menurutnya, kadar kes melibatkan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) meningkat dengan mendadak setiap tahun daripada hanya 63 kes pada tahun 2000 kepada 1,697 kes pada tahun 2017.

      “Maka Papisma ingin menzahirkan sokongan kepada mereka yang tidak bersetuju dengan pengiktirafan LGBT. Buat masa ini golongan tersebut tiada masalah mendapat rawatan, pendidikan, pemilikan harta dan kerakyatan di Malaysia.

      “Maka tiada sebabnya mereka perlu satu pengiktirafan khas. Hakikatnya mereka amalkan perkara yang melanggar tabii fitrah manusia dan melampaui batas semua agama dan norma masyarakat.

      “Mereka melanggar norma manusia namun inginkan majoriti rakyat Malaysia menerima mereka sebagai ‘normal’ pula,” katanya memetik satu kenyataan media.

      Tambah beliau, mengiktiraf LGBT hanya menggalakkan mereka meneruskan kehidupan berisiko tinggi malah menambahkan jumlah golongan tersebut.

      Katanya lagi, usaha pendekatan memberikan kesedaran kepada mereka selari dengan kaedah pencegahan telah terbukti sebagai kaedah paling berkesan di samping kos perubatan yang rendah.

      “Golongan LGBT perlu terlebih dahulu mengiktiraf diri dan menyedari bahawa mereka memerlukan rawatan. Dalam masa sama, masyarakat wajib beri sokongan dan turut sama bantu mereka kembali kepada fitrah.

      “Bagaimanapun, sikap masyarakat yang prejudis, suka menghukum dan menggugat keselamatan mereka, sekiranya ada tidak akan membantu proses pemulihan ini,” ujarnya.

      Delete
    5. Kelabtan paling tinggi kes hiv...tanye lobai pas yg dekat dgn golok..

      Delete
    6. PH SEKS BEBAS


      10. Seorang ibu mahu saya bertemu dengan kedua orang anak lelakinya. Seorang berusia 5 tahun dan seorang lagi 7 tahun. Kata si ibu, anaknya ini telah diliwat oleh sepupu lelaki (13 tahun) ketika balik kampung. Saya bertemu sendiri dengan si mangsa. Mereka telah diajar oleh abang sepupu menonton video lucah gay. Yang 7 tahun diliwat 5 kali, yang 5 tahun, diliwat sekali.

      Datin tahu apa jadi kemudiannya? Bila yang 7 tahun teringat memori itu, beliau buat dengan adiknya pula, dalam bilik, dalam tandas dan di ruang tamu. Katanya, zakar adik kecil, tak sakit. Zakar abang sepupu besar, sebab dia dah bersunat. Sakit buntutnya. Datin bayangkan jika tiada sesiapa yang tahu apa yang telah terjadi kepada 2 orang budak ini. Rasa-rasa 10 ke 15 tahun akan datang siapa mereka?

      Apa yang bakal dilakukan oleh mereka? Dan adakah Datin seperti biasa, memperjuangkan hak mereka?

      11. Allah, saya yang menulis ni pun sebak. Jiwa seperti disiat-siat. Sampai bila kita mahu semua ini berterusan. Itu belum lagi saya kongsikan kenapa ada perempuan jadi lesbian dan pengkid. Maaf cakap, banyak kes bermula dari pencabulan masa kecil, oleh ayah, abang, bapak saudara, datuk.

      Jika tak trauma, jalan homoseksuallah yang mereka pilih. Baginya, tiada lelaki yang boleh dipercayai di dunia.

      12. Yang jadi transgender atau terus buang alat kelamin hingga jadi transeksual, Datin pernah ke terfikir kenapa mereka jadi begitu? Saya bagi jawapanlah ya. Kebanyakkan mereka ini lahir dengan perwatakan lembut. Masuk sekolah rendah, kerapkali diejek kawan sebagai sotong, maknyah, pondan dan bapuk. Datin kenal tak ‘adik-adik’ yang sedang meningkat naik, si Faiz Roslan?

      Apakata Datin tanya dia, berapa ramai kawan-kawan di sekolah yang kutuk beliau sebagai nyah. Bila Datin dapat jawapannya, pasti Datin maklum yang tukar jantina ni bukan saja-saja, bahkan pernah menjadi mangsa buli mental dan emosi. Ia satu trauma dalaman yang wajib diubati sejak dari awal.

      Persoalannya adalah, siapa yang sudi bantu mereka?




      13. Seorang sahabat saya yang lembut berkongsi, kelompok LGBT ni mahu diri mereka diakui keberadaannya oleh orang lain. Puncanya adalah, confident level yang sangat rendah. Ya lah, dari kecil sudah dibuli serta diejek lembut. Maka tak hairan, mereka berusaha lebih gigih berbanding orang lain. Kemudian, buat sesuatu yang bodoh bagi orang lain nampak. Contoh paling mudah, video-video pelik si Faiz Roslan.

      Mereka nak diri mereka dihargai oleh orang sebenarnya. Jiwa rapuh dan kosong. Tiada orang yang hulurkan tangan ketika mereka memerlukan dahulu. Bila sudah berseronok dalam dunia LGBT, ketika itulah mereka perolehi kasih sayang melalui hubungan seks songsang. Bila kembali sedar, ternyata ia sudah terlambat. Seolah-olah tiada lagi jalan pulang. Jadilah seperti Sajat, Safiey Illias dan lain-lain.

      14. Datin Paduka Marina yang baik hati, saya yakin Datin pun maklum kes jangkitan HIV yang pertama berlaku di dunia. Faktanya adalah, ia bermula dari budaya homoseksual, di Chicago. Rujuklah data dari KKM yang terkini, bagaimana cepatnya golongan homoseksual mengatasi jumlah jangkitan HIV, melangkaui seks bebas dan pertukaran jarum. Dalam tempoh 10 tahun, mencanak-canak statistiknya naik.

      15. Salah satu hujah gay yang popular adalah, seronok tusuk ke dubur, sebab ketat, tak sama macam faraj. Juga tak payah fikir pasangannya nak mengandung atau tak. Pancut sahaja sperm ke lubang tahi itu. Rasa-rasa mereka pakai kondom tak? Itulah permulaan merebaknya virus HIV serta mikrob yang akan menyebabkan STD/I (penyakit kelamin).

      Hujah dubur ketat inilah yang membuatkan gay bercerai berai dengan isteri bila nikmat berjimak rasa lain bila zakar dimasukkan ke dalam vagina. Ini spesis biseksual bingai!

      Delete
    7. 16. Saya harap post saya ni tak perlulah di report kepada pihak fb. Nanti jadi macam kes posting Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi dari Kelantan tu pula. Apa yang saya cuba ketengahkan adalah, bantulah kelompok LGBT ini dari awal, sedari kanak-kanak dan usia remaja.

      Itu belum lagi kes kanak-kanak dan remaja yang dicabul oleh guru di sekolah. Macam-macam Datin.

      Saya dan rakan-rakan sampai tahap mahu Kementerian Pendidikan Malaysia tubuhkan satu Badan Siasatan Bebas, dalam membantu ibubapa yang anaknya dicabul oleh guru.

      17. Tiada seorang manusia di muka bumi ni pun nak jadi LGBT. Baik ibubapanya, bahkan individu itu sendiri. Semuanya berpunca dari pengalaman silam yang menjadikan mereka sedemikian rupa kini.

      18. Kenapa mereka perjuangkan hak mereka bila dah dewasa? Senang je jawapannya. Sebab masa kanak-kanak dan remaja tiada sesiapa yang perjuangkan hak mangsa cabul, mengadu pada mak ayah takut, jika mak ayah tahu pun, didiamkan sahaja. Langsung tak buat laporan polis.

      Sekarang aku dah besar, biar aku sendiri yang perjuangkan hakku sendiri! Ia salah satu bentuk protes!

      19. Apakata, suatu hari nanti, Datin jumpa kawan-kawan LGBT, beri mereka sehelai kertas A4, pen dan cermin. Minta mereka menulis dan merancang siapa mereka dan apa mereka nak jadi dalam tempoh 5 ke 40 tahun akan datang. Saya nak tengok, adakah semasa berusia 60 tahun, LGBT ini masih nekad nak teruskan perjuangan ini.

      Cermin itu pula minta diletakkan di depan muka mereka. Suruh mereka tenung matanya sendiri dan berkata, “aku sayang, cinta dan rindu diriku yang sebenarnya.”

      Jika Datin masih memegang premis ‘memperjuangkan’ hak LGBT tanpa merawat puncanya, bersedialah untuk berjuang mengangkat kelompok Paedophile pula, sama seperti yang berlaku di barat sekarang ni.

      Terima kasih sudi baca hingga ke perenggan ini. Jemput share dan tag rakan-rakan ya. Niat saya hanya mahu berkongsi, tak lebih dari itu.

      Kerana saya adalah,

      Akhi Fairuz Al-Jengkawi
      #TukangCeramahBudakSekolah
      Sumber Asal : FB Akhi Fairuz Al Jengkawi (LINK)

      Delete
    8. GN pernah tulus dulu dengan megah dan angkuhnya PH jangan harap nak menang dan siap halau penyokong PH supaya berambus dari msia ni... sekarang ubn dah kalah.... silalah gn dan yg lain2 tu berambus....Menyampah baca kopipes korang kat sini...buat habis data aku aje...

      Delete
    9. PH LGBT


      Surat lelaki Pula Kepada Marina: Golongan Luar Tabie Tak Pernah Dilabel Rakyat Kelas Dua



      Amaran: Bacaan ini ada banyak perkataan ^%&$.

      Begini wahai Datin Paduka Marina Mahathir,

      1. Fakta pertama yang perlu Datin tahu adalah, tiada gay atau lesbian yang dlayan seperti rakyat kelas kedua di Malaysia. Belum pernah lagi saya mendengar, mana-mana sekolah, atau ipt, atau syarikat atau agensi bertanyakan orientasi seks seseorang.

      Tiada satu pun ruang dalam borang bertanyakan hal itu. Yang ada hanya gender, male or female. Jika mahu juga hak LGBT di borang, kena ada satu ruang, shemale.




      2. Fakta kedua, tiada sekatan dari mana-mana pihak menghalang kelompok transgender atau transeksual menonjolkan diri di khalayak. Saya tak pernah dengar lagi pihak berkuasa tempatan atau pihak polis atau jabatan agama menurunkan atau menggunting wajah Safiey Ilias yang terpampang di billboard jalanraya, sama seperti wajah Tun Mahathir yang digunting ketika pilihanraya lepas.


      Sajat, Safiey Ilias, Riz Ulala dan lain-lain bebas mengiklankan produk mereka di mana-mana yang mereka mahu.

      3. Saya membaca laporan Malaysiakini dengan penuh berhati-hati, khuatir salah membuat penilaian dalam mengeluarkan pendapat. Yalah, tajuknya kemain kontroversi, namun kontennya biasa-biasa sahaja.

      Oleh yang demikian, saya dengar terus rakaman video penuh berdurasi 4 minit di Youtube, temubual Datin bersama wartawan Malaysiakini.

      4. Saya sependapat dengan Datin dalam hal LGBT di Malaysia tak sama macam di luar negara. Mereka taklah sampai tahap nak berkahwin sama jantina.

      5. Namun, Datin juga haruslah sedar punca-punca LGBT di Malaysia sedikit berbeza berbanding dengan negara barat. Saya dan rakan-rakan (Zeeda Aziz, Mohd Fadhli) bagai nak mati menyelamatkan anak-anak muda di luar sana dari terjebak dengan isu ini.

      6. Datin tanyalah kepada rakan-rakan LGBT yang Datin kenal. Tanya mereka, apa punca sebenar mereka jadi sedemikian rupa. Adakah sebab menceduk 100% idea dari barat atau masing-masing ada pengalaman silam yang menyakitkan.

      7. Datin, mari saya senaraikan beberapa kes yang saya handle. Semua kisah ini merupakan permulaan kepada pengenalan manusia normal kepada sisi gelap LGBT.

      8. Saya pernah berjumpa seorang remaja lelaki berusia 15 tahun. Dibuang dari salah satu sekolah berprestij di Malaysia. Kantoi bersama rakan-rakan dalam asrama. Mereka sedang asyik memegang kemaluan rakannya yang lain dan mengonanikannya.

      Punca, terjebak dengan pornografi gay sejak berusia 13 tahun. Bayangkan jika pihak sekolah tak sedar akan kes ini, siapa remaja ni 5 ke 10 tahun akan datang. Sudah bersedap-sedap dengan dunianya, disamping Datin berusaha memperjuangkan hak mereka.

      9. Saya pernah berprogram bersama pelajar Darjah 6. Namun ada 6 orang kanak-kanak lelaki darjah 5 yang bersama, duduk paling hadapan. Selepas habis program, saya minta izin untuk bertemu dengan mereka semua. Cikgu masukkan mereka dalam program sebab kantoi melukis gambar lucah aksi sama jantina, serta ada seorang pelajar yang menggeselkan kemaluan pada buntut rakan lelakinya yang lain.

      Akhirnya, saya temui kisah yang sebenar. 4 orang ikut-ikut sahaja, sambil 2 orang lagi pernah diliwat. Seorang diliwat oleh pelajar lelaki Tingkatan 4 semasa usianya 10 tahun, seorang lagi diliwat oleh abang kandung sendiri yang berusia 14 tahun. Saya menangis masa mendengar kisah mereka.

      Kalaulah tiada siapa yang tahu dan bantu mulai sekarang, siapalah mereka 10 ke 15 tahun akan datang. Pasti bersedap-sedap dengan lelaki lain disamping Datin berusaha memperjuangkan hak mereka.

      Delete
  9. Kengkawan semua....Baru lah rakyat marhaein macam aku ni faham kenapa Menteri dan pemimpin Rejim Pakatan Haprak ni semuanya tak boleh nak ditegur. Rupa2nya semuanya telah DISUCIKAN oleh Rejim Pakatan Hancing tu dengan memperalatkan AG dan mahkamah untuk mensucikan mereka semua beb !!!

    Walaupun ada dikalangan pemimpin Pakatan Hancing tu berlakon seolah-olah "Terkejut" dan mendesak agar semua keputusan mahkamah ini telus, tapi itu semua wayang belaka.

    Diorang dakwaan kononnya keputusan mahkamah tu adil dan tidak dipengaruhi campurtangan Politik ataupun Tangan Ghaib diperingkat pemerintah.

    Habis, yang lantik Peguam Negara tu sapa kalau bukan orang Politik? Inilah masalah bingai pemimpin - pemimpin Pakatan Hancing ni.

    Diorang ingat semua rakyat boleh dikencing gamaknya. Setakat Pendedak Rejim Pakatan tu tak kisah la sebab diorang suka bau kelat hancing pemimpin atasan...malah dikhabarkan ada rakyat yang bergembira dan bersorak sorai bila Ah Beng dan Sivarasa dibebaskan dari tuduhan terhadao mereka..termasuk kau kot!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

      CAPTAIN MALAYSIA = JUSTICE LEAGUE = yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      Delete
    2. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
    3. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete
    4. Tindakan “cerdik” Mat Sabu dalam isu keselamatan negara



      Termasuk semalam, sudah dua kali Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu mendedahkan secara terang-terang tanpa berselindung tentang kelemahan pasukan pertahanan kita yakni Angkatan Tentera Malaysia.

      Tidaklah diketahui apa sebab dan musababnya Mat Sabu mendedahkan perkara itu untuk pengetahuan umum, mungkin untuk menunjukkan yang kerajaan Pakatan Harapan ini lebih telus dari kerajaan dahulu iaitu Barisan Nasional atau Mat Sabu ada sebab lain.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Semalam sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?

      Benarkah pertahanan negara lemah? peruntukan untuk pertahanan sebanyak RM.17.0 Billion untuk tahun 2018, RM.15.1 Billion (2017) RM.17.3 Billion (2016) dan RM.17.7 Billion (2015) dengan peruntukan sebegitu banyak, adakah adil untuk Mat Sabu mengatakan pertahanan negara kita atara yang terlemah di rantau Asean ini? Laos, Cambodia, Philippines dan Myanmar lebih hebat dari Malaysia?

      Malah kita masih ingat lagi, beberapa rakan Mat Sabu ketika itu memperlekehkan aset-aset pertahanan kita seperti mengatakan kapal selam Scorpene milik TLDM tidak boleh menyelam dan ada suara-suara sumbang mereka-mereka yang kini telah menjadi kerajaan dulu mengatakan "buat apa beli senjata canggih-canggih, kita bukannya nak perang pun...!! baik guna wang rakyat tu untuk bina sekolah, rumah, hospital.." dan "alah beli senjata perang canggih-canggih tapi tak guna pun, kita bukan ada musuh, bukan nak perang pun..." itu adalah sekelumit psyche di kalangan pemimpin pembangkang kini mereka sudah pun menjadi kerajaan.

      Dengan keceluparan mulut-mulut sahabat Mat Sabu itu dulu, sudah tentu membantutkan usaha kerajaan ketika itu Barisan Nasional untuk memperkasakan ATM, bayangkan ketika Najib Razak membentangkan Bajet Pertahanan, cakap-cakap yang menyakitkan hati pastinya akan keluar dari mulut rakan-rakan Menhan Mat Sabu, pernah sampai satu tahap, rakan-rakan Mat Sabu mempertikaikan peranan ATM yang berkhidmat dibawah panji-paji PBB dan mempersoalkan latihan-latihan ketenteraan yang dibuat oleh ATM di dalam mahupun di luar negara, pembaziran kata mereka.

      Jadi, kenyataan Mat Sabu yang mengatakan pertahanan negara kita lemah boleh mengundang petaka buat negara kita, pelabur boleh menarik pelaburan mereka dari negara ini, pelabur tidak yakin untuk melabur di sesebuah negara yang mana pertahanan negara itu lemah dan di akui sendiri oleh Menteri Pertahanan negara itu, bolehkah kita anggap Mat Sabu cuba mensabotaj ekonomi negara?


      : Jangan marah dia sedang 'ghairah'....

      Delete
    5. PENYAMUN TEGUR PEROMPAK


      kenapa Guan Eng baru sedar RM18b tunggakan GST
      Bernama | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 9:22 malam | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 9:24 malam

      A+ A-
      Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mempertikaikan bagaimana Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengambil masa sehingga tiga bulan untuk menyedari terdapat tunggakan tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sebanyak RM18 bilion.

      Dalam catatan terbaharunya di laman Facebook, bekas perdana menteri itu turut menyoal kenyataan Lim bahawa kerajaan tidak boleh membuat bayaran itu kerana sudah ‘dirompak’ sedangkan RM18 bilion itu bukanlah suatu angka yang kecil.

      “Apa yang saya lihat, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebenarnya tidak menjangkakan peningkatan mendadak tuntutan GST sebaik sahaja ia disifarkan.

      “Pengecualian cukai GST selama tiga bulan di mana kerajaan tidak lagi memperolehi pendapatan daripada (hasil) GST atau Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) turut bermakna wang di dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya disalurkan, mungkin sudah digunakan bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, Jabatan Kastam Diraja Malaysia juga telah mengesahkan kutipan GST tidak dicuri, dirompak atau disalurkan ke mana-mana akaun tidak sah sebaliknya didepositkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan Kerajaan yang kemudian digunakan untuk membayar kepada akaun tuntutan GST secara berkala.

      “Tempoh yang disebut adalah sehingga 31 Mei 2018. Barisan Nasional (BN) hilang kuasa pada 9 Mei 2018. Ini bermakna, permintaan untuk menyalurkan dana ke akaun amanah tuntutan GST bagi bulan April dan Mei 2018 adalah di bawah pentadbiran Pakatan Harapan,” katanya.

      Jelas Najib, jumlah tuntutan adalah berdasarkan kepada borang GST-3, yang mana ia diisi oleh pemilik perniagaan untuk membuat tuntutan yang kemudiannya bergantung kepada berapa jumlah yang sudah diaudit atau diluluskan oleh pihak kastam.

      “Ia adalah jumlah kasar dan bukan jumlah yang sudah diluluskan. Berapa jumlah tertunggak yang sudah diaudit, ditolak atau diluluskan oleh pihak kastam sebelum membuat permohonan dana dipindahkan ke dalam akaun amanah tuntutan GST?” soal beliau.

      Beliau juga bertanya daripada jumlah RM19.4 bilion tersebut, berapa banyakkah tuntutan baharu berikutan langkah pensifaran GST.

      “Biar pun mengambil kira tuntutan GST bagi April dan Mei yang amat tinggi di mana ia bukan lagi di bawah kerajaan BN, lebih 76 peratus daripada tuntutan GST sudah dibuat oleh kerajaan BN dan menunjukkan tidak berlaku langsung rompakan seperti dituduh,” katanya.

      Najib berkata, kutipan SST yang lebih rendah berbanding GST akan memburukkan lagi keadaan yang mana kerajaan dijangka tidak akan memiliki dana untuk membayar tuntutan GST tertunggak itu.


      “Ini akan memberi kesan kepada pelabur yang risau janji Lim bahawa kerajaan HARAPAN akan mencapai defisit bajet 2.8 peratus tidak akan dapat ditunaikan.

      “Tidak mencapai sasaran janji defisit bajet turut akan mengurangkan keyakinan pelabur dan akan menyebabkan penarafan kredit negara ini diturunkan,” katanya.

      Beliau juga berharap siasatan pihak Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan mendedahkan perkara sebenar dalam isu terbabit.

      - Bernama

      Delete
    6. Rafizi dedah empat dokumen rasuah RM800,000 Mat Sabu kata 'no comment’



      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu enggan memberi sebarang ulasan berkenaan pendedahan Naib Presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli yang mendedahkan bukti membabitkan isu pegawainya.

      “Tak apa, saya tak mahu jawab berkenaan itu,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini. (sila rujuk Pegawai Mat Sabu disiasat SPRM dakwaan terima RM800,000 )

      Terdahulu, beliau yang juga Ahli Parliman Kota Raja, melawat kawasan kebakaran tanah gambut di Kampung Johan Setia, Jalan Kebun, di sini.

      Kelmarin, Rafizi dalam satu kenyataan mendedahkan empat bayaran meragukan yang didakwa diterima pegawai Mohamad membabitkan jumlah RM318,525; RM100,000; RM300,000 dan RM100,800 pada 30 Mei 2018 dan 31 Mei 2018.(sila rujuk Alasan pegawai Mat Sabu dapat RM800k dari derma sukar diterima — Rafizi)

      Calon Naib Presiden PKR itu berkata, sukar menerima alasan kononnya wang itu diperoleh hasil biaya awam untuk melepaskan pegawai itu daripada status muflis.

      Sebelum ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, mengesahkan pihaknya sedang menyiasat pembantu politik Mohamad berhubung dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan masalah hutang serta dikeluarkan daripada status muflis.(sila rujuk Menteri sound Rafizi dedah dokumen rasuah pegawai Mat Sabu)

      Sementara itu, Mohamad berkata, kementeriannya sudah menggerakkan aset udara mereka bagi proses pembenihan awam dalam usaha menangani cuaca panas dan jerebu.

      Katanya, aset terbabit sudah digerakkan di sekitar Selangor dan Perak sebagai usaha mencari kedudukan awan yang sesuai. (Sila rujuk Menteri terlibat rasuah akan dipecat – Tun M)

      “Kita ikhtiar pelbagai cara. Jerebu ini bukan disebabkan kebakaran di negara ini saja tetapi juga yang berlaku di Sumatera.

      “Kita perlu cari awan dan kawasan sesuai untuk melakukan kerja pembenihan awan. Jika kita buat di kawasan padang pasir yang tiada awan, (pembenihan awan) tidak jadi juga,” katanya. – BH

      Sumber: Link

      : Dulu nak saman 3 orang yang dedah video dan gambar berkepit dengan gadis g-string. Sampai hari ini senya aje.....

      Delete
  10. kami harap gng najib dn cptain malaysia akn jatuh longkang atau kolam kumbahan najis krana niat busuk mrk nk sabotaj perbincangan dlm blog ini....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas yakin berlaku perubahan besar-besaran di Seri Setia
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore348
      Pas yakin berlaku perubahan besar-besaran di Seri Setia
      Tuan Ibrahim (tengah) ketika bercakap pada sidang media, petang tadi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Setelah lebih kurang dua minggu tempoh berkempen bagi PRK Dun Seri Setia, Pas melihat perubahan positif daripada pengundi terhadap kempen serta calon parti itu, Dr Halimah Ali.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, bagaimanapun jentera parti akan terus melipatgandakan usaha dan kerja bagi memastikan kerusi Dun Seri Setia dapat dimenangi pada 8 September ini.


      "Berbaki seminggu kempen, Pas melihat perubahan positif rakyat terhadap kempen serta calon kita.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Saya sudah biasa hidup susah: Halimah]

      "Tetapi Pas menyedari majoriti yang dimenangi PH pada PRU14 lalu amat besar, justeru para petugas Pas diseru menggandakan usaha dan merayu agar pengundi Dun Seri Setia membuat perubahan pada PRK nanti.

      "Pas berkeyakinan perubahan besar-besaran sokongan pengundi kepada Pas di Seri Setia akan memberi signal penting kepada PH supaya jangan memandang enteng janji yang mereka taburkan pada PRU14 lalu," katanya ketika sidang media.

      Sementara itu, Tuan Ibrahim turut melahirkan penghargaan kepada Umno, MIC, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta tokoh perseorangan pelbagai kaum yang telah bersungguh-sungguh membantu kempen Pas atas semangat kebersamaan sebagai blok pembangkang.

      "Kerjasama yang diberikan mereka diyakini akan mengukuhkan kuasa politik semak imbang di Selangor yang mempunyai bulangan Adun PH yang begitu besar.

      "Usaha untuk memenangkan calon Pas di Seri Setia dan calon MCA di Balakong adalah ke arah memperkasakan blok pembangkang dalam Dewan Selangor demi kebaikan rakyat dan negeri ini," katanya.

      Delete
    2. Rakyat Kelantan pandai tapi miskin: Dr M separuh betul
      Ahmad Fadhli Shaari | Diterbitkan 1 Sep 2018, 9:15 malam | Dikemaskini 1 Sep 2018, 9:30 malam

      A+ A-

      ULASAN | Saya bersetuju dengan sebahagian kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mengulas mengenai peluang perniagaan bumiputera di Kelantan dalam sesi soal jawab semasa Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara (KBN 2018),di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pagi ini.

      Menurut beliau seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini, Kelantan merupakan sebuah negeri yang miskin walaupun ramai rakyatnya terdiri daripada usahawan yang mahir dan berbakat, dan ini disebabkan kerajaan negeri yang dikuasai PAS tidak dapat mentadbir sendiri tanpa bantuan daripada kerajaan persekutuan.

      Setuju saya itu berdasarkan kepada pengakuan beliau bahawa rakyat Kelantan pandai. Pandai rakyat Kelantan itu telah dibuktikan dalam masa tempoh 28 tahun bermula tahun 1990 di mana rakyat Kelantan secara total menolak BN pada tahun tersebut pada ketika perdana menteri pada masa itu ialah perdana menteri yang sama pada hari ini.

      Termasuk tahun 1990, sebanyak tiga kali pilihan raya umum rakyat Kelantan telah menolak Dr Mahathir sehinggalah beliau berundur pada tahun 2003.

      Di dalam pilihan raya umum lalu pada Mei yang lepas juga, rakyat Kelantan (dan Terengganu) sekali lagi membuktikan kepandaiannya dengan tidak memberikan satu kerusi pun kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) yang telah menobatkan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri.

      Justeru, sangat benar kata-kata Dr Mahathir bahawa rakyat Kelantan pandai bahkan bagi saya, sangat pandai.

      Adapun berhubung dakwaan beliau bahawa Kelantan miskin sehingga memerlukan bantuan kerajaan pusat, suka untuk saya merujuk kepada data yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada 27 Oktober 2017 di bawah tajuk Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2018.

      Di dalam Lampiran E iaitu di bawah tajuk Pemberian Sebenar Kepada Kerajaan Negeri Tahun 2016, Kelantan dinyatakan telah menerima sejumlah RM397,989,333.00.

      Jika dibandingkan dengan negeri Selangor, negeri tersebut telah menerima sebanyak RM761,803,058.00 di bawah peruntukan Perbendaharaan Negara untuk tahun 2016.

      Delete
    3. Hospital Kajang sesak, kadar guna katil 150% sehari
      Bernama | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:10 malam | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:12 malam

      A+ A-
      Hospital Kajang sesak kerana menerima kemasukan pesakit 50 peratus melebihi kapasitinya, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      Beliau berkata kadar penggunaan katil harian hospital itu tinggi sehingga mencapai 150 peratus sehari merupakan antara punca utama kesesakan itu.

      Menurutnya, perkara yang telah berlanjutan sejak beberapa tahun lalu itu disebabkan oleh kemasukan pesakit yang tinggi sehingga bukan sahaja memberi kesan pada wad-wad hospital tersebut malah di Klinik Pakar dan Jabatan Kecemasan.

      Katanya kadar kemasukan tinggi itu telah memaksa pihak hospital menerima kemasukan pesakit walaupun melebihi kapasiti hospital berkenaan.

      Oleh itu Dr Dzulkefly berkata beliau telah mengarahkan hospital itu untuk mengoptimakan penggunaan ruang sedia ada di samping memohon penambahan jumlah katil.

      “Buat masa ini Hospital Kajang mempunyai 326 katil, jadi saya telah minta supaya pihak hospital buat permohonan sekurang-kurangnya tambah 15 katil lagi.

      “Bagi penyelesaian jangka panjang, pihak kementerian bercadang untuk membina blok tambahan dan menaik taraf bangunan sedia ada,” kata Dr Dzulkefly kepada pemberita setelah melawat hospital itu di Kajang, hari ini.

      Lawatan itu dibuat bagi meninjau kesesakan hospital itu susulan aduan seorang pengguna di laman Twitter bulan lalu yang turut mendapat reaksi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.


      Sementara itu, Dr Dzulkefly berkata pembinaan Kompleks Wanita dan Kanak-Kanak, yang merupakan sebahagian daripada projek menaik taraf Hospital Kajang juga diharap dapat menampung jumlah kemasukan pesakit yang meningkat.

      Menurutnya, projek yang dijangka siap pada 2021 itu bakal mempunyai kapasiti sebanyak 272 katil.

      “Dengan adanya projek naik taraf ini kami harap fasiliti baharu ini akan beri keselesaan dan memenuhi kehendak masyarakat setempat,” katanya.

      - Bernama

      Delete
    4. Tak payah tukar spec, tukar Menteri Kewangan


      Dulu tipu undi CEC, kata salah Microsoft Excel. Kontrak terowong naik dari RM4 billion ke RM6 billion, salah Microsoft Words.

      Sekarang salah sebut RM19.4 billion, titik perpuluhan pulak dipersalahkan.

      Kalau asyik tak nampak, tak payah tukar spec. Lawatan ke China pun tak boleh ikut. Tukar saja Menteri Kewangan.

      Perdana Menteri yang asyik cari kesalahan orang untuk tidak mahu bantu rakyat kini main pertahan orang yang salah.

      Sampai masa tuhan akan tukarkan.

      Wow! Orang muda tak main jual... tukar saja.

      Delete
    5. Walaupun India mempunyai lebih 1 billion penduduk, Malaysia yang mempunyai 31 juta penduduk ternyata lebih hebat dari India.

      India ada Taj Mahal.

      Malaysia ada barang mahal, ikan mahal, sayur mahal, minyak mahal, ayam mahal, daging mahal, rumah mahal dan lain-lain.

      Dari FB John F

      Wow! Mahal punya lawak

      Delete
    6. Equanimity menjadi bangkai biawak kerana kebodohan Mahathir & PH



      Dulu semasa isu tuduhan liwat kepada Anwar Ibrahim, tilam menjadi bahan bukti untuk dijaja bagi menunjukkan kesungguhan atau benarnya apa yang diperkatakan. Kini untuk Najib, kapal mewah Equanimity pula dipertontonkan untuk menunjukkan Najib telah menjahanamkan harta rakyat.

      Sedar tak sedar, rakyat pula menjadi mangsa untuk membiayai kos Equanimity yang tak sepatutnya rakyat terbeban dengan mainan POLITIK BODOH DAN KOTOR PAKATAN HARAPAN. Anda boleh baca tulisan Timmy Say dalam isu ini di bawah..

      .....

      Kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kos penyelengaraan kapal Equanimity mencecah RM 2 juta sebulan dan oleh sebab itu kerajaan bercadang menjualnya secepat mungkin.

      Tambah beliau lagi, kapal mewah itu perlu dijaga dengan baik dan tidak dibuka kepada umum supaya ia dapat dijual kepada pembeli yang berminat.

      Kapal Equanimity yang didakwa milik Jho Low yang dibeli dengan menggunakan duit 1MDB diserahkan kepada Malaysia oleh pihak Indonesia pada 7 Ogos lalu setelah kapal itu disita oleh pihak polis negara jiran itu pada 26 Februari 2018 atas permohonan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).

      Ini bermakna sudah 5 bulan kapal itu berada di bawah jagaan kerajaan Indonesia sebelum diserahkan kepada kerajaan Malaysia. Tidak diketahui siapakah yang membiayai kos penyelengaraan Equanimity selama 5 bulan yang lepas sejak ia disita oleh kerajaan Indonesia.

      Terdapat juga ura-ura yang menyatakan kerajaan Indonesia tidak sanggup membelanjakan duit untuk menyelenggara Equanimity lalu diserahkan kapal mewah ini kepada Malaysia untuk dijaga. Namun perkara ini tidak dapat disahkan.

      Apapun kini Equanimity sudah berada di tangan Malaysia dan sudah menjadi tanggungjawab kerajaan Malaysia untuk menjaganya dengan perbelanjaan RM2 juta sebulan.

      Persoalannya apakah Equanimity dapat dijual dengan mudah?

      Pada bulan April lalu, hakim Mahkamah Daerah Jakarta Selatan mendapati kapal layar berkenaan merupakan milik sah Equanimity (Cayman) Ltd dan memerintahkan supaya kapal terbabit dikembalikan kepada pemohon (Equanimity Cayman) selaku pemiliknya.

      Tiga bulan kemudian, polis Indonesia sekali lagi merampas Equanimity pada bulan Julai yang lalu juga atas permohonan DOJ sebelum diserahkan pada Malaysia pada 7 Ogos yang lalu.

      Persoalannya, bolehkah kerajaan Malaysia menjual Equanimity sebelum proses mahkamah menentukan siapa pemilik sebenar Equanimity selesai?

      Jika Equanimity (Cayman) Ltd terus menfailkan tuntutan balas terhadap hasil jualan Equanimity, berapa lamakah proses ini akan berlangsung dan siapakah yang akan membiayai kos penyelenggaraan kapal mewah itu yang kini berada di Pulau Indah sepanjang waktu tuntutan ini? Apakah duit rakyat akan digunakan untuk membiayai kos tersebut?

      Persoalan lebih besar ialah dengan latar belakang proses undang-undang yang sebegitu rumit, dan nama Equanimity yang sudah diburukkan seluruh pelosok dunia bersama skandal 1MDB, maka siapakah yang sanggup memiliki kapal mewah yang terlalu sensasi beritanya itu meskipun ia ditawarkan pada harga yang sangat murah?

      Ini kerana pembeli kapal mewah juga bakal berhadapan dengan kes tuntutan terhadap kapal ini oleh Equanimity (Cayman) Ltd yang mungkin panjang proses undang-undangnya.

      Lebih teruk, peribadi pembeli dan sumber duit yang digunakan untuk membeli kapal mewah ini juga terdedah kepada perhatian media yang tidak perlu.

      Diharap Equanimity tidak menjadi bangkai biawak yang perlu dipikul rakyat Malaysia buat satu tempoh yang panjang hanya kerana ada pihak yang ingin terus meraih mata politik terhadap BN dan Datuk Seri Najib Razak secara berpanjangan bagi menutup kegagalan menunaikan janji-janji pilihanraya.

      TIMMY SAY


      : Agaknya 100 hari nanti rakyat masih sedar atau tidak bahawa mereka sudah basah dan hancing dengan kencingan Pakatan Harapan?....

      Delete
  11. Berdosa kah andaikata kita ramai2 berdoa kepada Allah supaya KeptenMalaysia, Geng Najib dan seangkatan dengan mereka DICABUT NYAWA olehNya di atas perbuatan sengaja mengganggu insan lain dan berniat jahat melakukan perbuatan yang menimbulkan kemarahan orang....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan diskriminasi wanita Islam
      RIDAUDDIN DAUD 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore54
      Jangan diskriminasi wanita Islam
      Orang ramai menghadiri Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, di Putrajaya, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Kerajaan perlu memastikan wanita Islam tidak dihalang daripada melaksanakan tuntutan agama seperti bertudung dan hak beribadah di tempat kerja baik di hotel, syarikat penerbangan, butik pakaian dan syarikat pelancongan.

      Pengarah Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, Siti Affiza Mohammad berkata, cadangan tersebut merupakan salah satu daripada tujuh resolusi yang dibawa sempena konvensyen tersebut yang ditandatangani 3,500 wanita.


      Antara lain, katanya, mereka juga menggesa kerajaan mempergiatkan kempen kesedaran hak-hak wanita dalam peruntukan undang-undang , kesihatan, pendidikan dan politik.

      “Selain itu, kami juga meminta kerajaan perlu mewujudkan satu sistem penguatkuasaan dan pemantauan berkesan bagi polisi dan undang-undang yang sedia ada.

      “Kerajaan juga perlu menyelia majikan supaya sediakan insentif kewangan dan bukan kewangan bagi kesejahteraan wanita dan keluarga.

      “Malah, kerajaan perlu mengiktiraf kos ekonomi bagi peranan wanita dan menyokong usaha-usaha pembangunan wanita dilakukan badan bukan kerajaan (NGO) tanpa diskriminasi dan birokrasi,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian semasa menghadiri konvensyen tersebut di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.

      Tambahnya lagi, semua pihak juga perlu melaksanakan ‘Program Pemerkasaan Lelaki’ dari aspek agama, politik, ekonomi dan pendidikan demi kebahagiaan wanita dan kesejahteraan negara.

      Jelasnya, peranan wanita perlu diberi perhatian kerana mereka merupakan komponen masyarakat yang penting dalam menentukan hala tuju negara.

      “Dasar Wanita Negara menegaskan perlunya penyediaan persekitaran kondusif bagi meningkatkan martabat dan kesejahteraan hidup wanita.

      “Melihatkan kepada perkara tersebut, Konwanis 2018 mengemukakan tujuh resolusi untuk perhatian kerajaan. Resolusi ini mewakili suara 3,500 wanita.

      “Konwanis 2018 menggesa agar resolusi ini diambil kira dalam Pelan Tindakan Dasar Wanita Negara dan peruntukan dalam Bajet 2019 nanti,” ujarnya.

      Konvensyen tersebut membincangkan pelbagai isu melibatkan wanita dengan membawa beberapa tokoh untuk membentangkan pelbagai kajian dan perkongsian ilmu bersama peserta.

      Kira-kira 3,000 peserta menyertai program yang julung-julung kali diadakan anjuran Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dengan kerjasama Tarbiah Sentap, Sinar Harian dan Hijriahome.

      Delete
    2. PH MULA BERAHSIA SEPERTI BN


      Jomo setuju laporan Majlis Penasihat Kerajaan kekal sulit
      Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:22 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Laporan oleh Majlis Penasihat Kerajaan perlu kekal sebagai dokumen sulit kerana kandungannya yang sensitif, kata pakar ekonomi Jomo Kwame Sundaram.

      Jomo yang juga merupakan bekas anggota majlis penasihat berkenaan memberitahu wartawan hari ini bahawa maklumat di dalam laporan berkenaan yang disediakan untuk Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad boleh disalah guna oleh pihak yang mempunyai motif tertentu sekiranya ia dijadikan dokumen awam.

      "Kita tidak pernah menulis laporan itu dengan niat untuk menerbitkannya. Niat kami adalah untuk menasihati perdana menteri, yang mana kami jangka dia akan kongsi (laporan itu) dengan menteri yang berkaitan, untuk mereka buat keputusan," katanya kepada pemberita selepas memberi ceramah di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di Kuala lumpur petang tadi.

      Memberi contoh, Jomo berkata,terdapat perincian dalam laporan berkenaan yang jelas akan memberi kesan kepada perniagaan tertentu dan kerajaan perlu berhati-hati menangani maklumat itu.

      "Begitu juga dengan perkara yang memberi kesan kepada negara lain. Kita perlu berhati-hati dengan maklumat itu.

      "Sangat penting untuk rakyat menyedari bahawa walaupun kerajaan hari ini perlu lebih telus dan lebih bertanggungjawab, itu tidak bererti setiap langkah kerajaan perlu didedahkan," katanya.

      Jomo berkata demikian sebagai mengulas kenyataan terbaru Dr Mahathir bahawa laporan Majlis Penasihat kerajaan yang diserahkan minggu lalu mungkin tidak akan didedahkan kepada umum.


      Bagaimanapun, Jomo menambah, terdapat bahagian dalam laporan itu yang tidak sensitif untuk disiarkan namun boleh disalah guna untuk mengkritik keputusan kerajaan.

      Jomo juga memetik Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan oleh HARAPAN sebagai contoh.

      "Katakan SST sudah diumumkan. Apa relevan mempunyai alternatif lain (bagi cukai berkenaan) ketika ini? Kerana ia akan disalah guna oleh orang yang mempunyai motif tertentu, yang akan kata, tak patut buat ini dan itu," katanya.

      Delete
    3. Pengusaha bas minta k'jaan kurang harga diesel
      Bernama | Diterbitkan 12 Ogs 2018, 6:26 petang | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 6:29 petang

      A+ A-
      Konsortium E-Mutiara Berhad memohon kerajaan agar mengkaji kembali harga diesel bagi mengurangkan beban kepada pengusaha pengangkutan awam.

      Pengerusi Eksekutifnya Che Ibrahim Che Ismail berkata jika harga bahan api tersebut dapat dikurangkan, ia akan memberi kesan positif terhadap pertumbuhan ekonomi syarikat pengangkutan.

      “Hampir 10 tahun tiada kenaikan tambang bas jadi kita harap sekurang-kurangnya ada perubahan positif dari penurunan harga diesel terutama kepada pengusaha bas

      “Kos operasi sentiasa meningkat, tetapi tambang bas masih pada tahap yang sama,” katanya pada majlis pelancaran Kempen Kibar Jalur Gemilang di Terminal Bas Lembah Sireh di Kota Bharu, hari ini.


      Program tersebut dilancarkan Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) Ahmad Robert Abdul Rahim.

      Pada kempen itu, Konsortium E-Mutiara Berhad mengedarkan sebanyak 2,000 bendera Jalur Gemilang sempena Kempen Kibar Jalur Gemilang untuk menyuntik semangat patriotisme khususnya kepada generasi muda.

      Che Ibrahim berkata, program julung kali diadakan itu melibatkan kira-kira 300 pekerja syarikat berkenaan termasuk pelajar Kolej Poly-Tech MARA (KPTM) Kota Bharu serta penumpang bas dan pengguna jalanraya di sekitar Terminal Bas Lembah Sireh.

      - Bernama

      Delete
    4. Harga minyK naik tiap minggu angkara najib nak bayar utang...

      Delete
    5. Cabut nyawa tu rasanya terlalu ekstrim .

      Cukuplah jika mereka ni di humban ke tanjung rambutan je .

      Delete
    6. PH PEROSAK MALAYSIA


      Pencen mansuh, ganti dengan KWSP?
      WARTAWAN SINAR HARIAN 28 OGOS 2018
      Pencen mansuh, ganti dengan KWSP?
      Astro Awani menafikan terbitan artikle ini
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      AUTA

      TERSEBAR di media sosial mengenai artikel 'Bayaran Pencen diganti kepada KWSP serta-merta' kononnya disiarkan di Astro Awani.

      Artikel itu mendakwa kononnya tiada pembayaran pencen selepas pesaraan 2021 sebaliknya diganti dengan KWSP.

      Mesej itu turut meletakkan gambar Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad seolah-olah beliau mengeluarkan kenyataan tersebut.

      FAKTA

      Astro Awani dalam satu kenyataan menafikan pernah menerbit dan menyiarkan artikel tersebut.

      Katanya, paparan imej yang menyalahgunakan logo nama Astro Awani itu sengaja disunting serta diolah oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk mengelirukan masyarakat.

      Astro Awani turut menyeru semua pihak khususnya pengguna internet supaya berhati-hati dalam mengakses maklumat dan hanya mendapatkan berita yang benar dan sahih dari sumber yang betul iaitu di laman web serta akaun media sosial rasmi mereka.

      Delete
  12. Aku dan yg lain yg cedik dah paham kenape lim guan eng dibebaskan dan dilepaskan oleh mahkamah seperti kenyataan pejabat peguam negara...tak ade bukti..

    Tinggal cai dan Geng Najib bodoo takkan paham....

    Apandir tak mao damwa najib kebas 42 juta wang orang pencen Geng najib dan cai bodoo2 takut komen sedangkan transaksi pemindahan wang dibank cukup jelas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH PONDAN


      PH jangan prejudis terhadap media
      1 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      PH jangan prejudis terhadap media
      Foto: Awani
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Hubungan pengamal media dengan kerajaan yang memerintah perlu saling lengkap melengkapi dan tidak sepatutnya wujud sikap prejudis bahawa anggota media adalah propembangkang.

      Penganalisis politik, Prof Madya Mohd Izani Mohd Zain dari Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata, kebanyakan anggota media hari ini berkhidmat kepada kerajaan semasa yang ditadbir PH hasil gabungan Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP, Parti Amanah dan Bersatu.


      "Ini kerana peranan media amat penting bukan sahaja dalam melaporkan program yang dilaksanakan kerajaan bahkan aktiviti parti-parti berkenaan," katanya di sini.

      Usaha mendapatkan pandangan beliau terbit berikutan keadaan kelam kabut yang dialami petugas media di negeri ini yang mahu melaporkan proses pencalonan bagi pemilihan pucuk pimpinan PKR negeri Sembilan, baru-baru ini.

      Keadaan ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pengamal media kerana walaupun PKR kini mentadbir negeri ini namun masih menganggap mereka parti pembangkang.

      Ada pengamal media yang mendakwa mereka telah diminta untuk beredar dari lokasi oleh urusetia parti setelah menunggu beberapa jam, malah ada di kalangan petugas media yang terpinga-pinga memandangkan tiada individu yang dapat berperanan sebagai pemudah cara untuk membolehkan mereka mendapatkan sebarang maklumat mengenai calon yang menawarkan diri.

      Menurut seorang pengamal media, meskipun mereka tidak dijemput, prapemilihan PKR di negeri ini sudah tentu menjadi tumpuan bukan sahaja di kalangan media bahkan masyarakat apatah lagi ia melibatkan pencalonan daripada menteri besar yang juga Pengerusi PKR Negeri Sembilan, Aminuddin Harun.

      Justeru, dalam hal ini perlulah wujud keadaan ‘menang-menang’ baik kepada parti politik dan juga media agar saling lengkap melengkapi.

      Selaku parti yang membentuk kerajaan di Negeri Sembilan bersama-sama dengan komponen parti dalam PH, proses pencalonan bagi pemilihan PKR sudah semestinya mempunyai nilai berita yang menarik untuk disajikan kepada masyarakat.

      Sehubungan itu, Mohd Izani berkata atas semangat Malaysia baharu, PKR Negeri Sembilan tidak boleh lagi bersikap prejudis bahawa media yang ada hari ini adalah media propembangkang.

      “Ini kerana kebanyakan media hari ini berkhidmat kepada kerajaan semasa. Peranan media ini amat penting bukan sahaja dalam melaporkan aktiviti yang dilaksanakan kerajaan bahkan juga membantu menaikkan imej parti.

      "Jika liputan yang baik dapat diberikan oleh media kepada parti ekoran kerjasama yang diberikan, maka sudah tentu kredibiliti dan imej parti akan meningkat.

      “Pemimpin dan anggota akar umbi harus mempercayai dan mempunyai hubungan baik dengan media arus perdana yang lebih berkredibiliti berbanding media sosial. Pemimpin parti juga perlu sedar bahawa sebelum PRU14 mereka adalah pembangkang tetapi sekarang ini mereka adalah kerajaan,” katanya.

      Beliau berkata selagi laporan itu tidak memberi kemudaratan dan ancaman, media seharusnya diberi peluang seluasnya untuk melaporkan apa yang berlaku.

      ”Pucuk pimpinan dan anggota parti perlulah segera mengubah cara pendekatan dan pemikiran supaya dilihat lebih mesra media,” katanya.

      Delete
    2. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete
    3. Seorang ayah berjanji dgn 10 orang anaknya jika dapat puasa penuh sebulan akan dapat duit raya RM500 seorang. Jadi total ayah kena sediakan RM5000 untuk tunaikan janjinya kelak. Dalam benak ayahnya takkan dapat puasa penuh)..

      Dijadikan cerita, takdir Allah mengubah segalanya. Anaknya semua berjaya berpuasa penuh sebulan Ramadan. Ayahnya mula pening dengan janjinya. RM5000 bukan jumlah yg sedikit.

      Ayahnya mula mencari helah untuk mengelak menunaikan janjinya kerana baginya agak mustahil anak yg seawal usia 6 hingga 10 tahun boleh berpuasa penuh dan berdasarkan pengalaman tahun lepas tiada seorang anaknya yg mampu berpuasa penuh..

      Ayahnya mula mencari alasan bahawa bebanan kewangan mereka pada tahun ini agak kronik. Sang anak pula memahami masalah keluarga mereka dan setuju untuk memecahkan tabung untuk diberikan kepada ayahnya.

      Maka dengan itu bersorak la si ayah bukan saja tidak perlu menunaikan janjinya bahkan dapat duit lagi pemberian anaknya..

      Wow! Bijak si bapak penipu

      Delete
  13. Tak suka gst boleh pegi planet marikh kerana disana tak ade gst

    Tak suka malaysia boleh tinggalkan malaysia...kat wak Jahid..

    Slogan pemimpin BN...

    BN yg ditinggalkan..

    Geng najis captainkapal karam dan yg sewaktu perlu ikut arahan wak jahid....tinggalkan malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Syor pemimpin tentera Myanmar didakwa lakukan genosid
      28 OGOS 2018
      PBB
      PBB
      NEW YORK – AMERIKA SYARIKAT. Para penyiasat yang dilantik Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menyiasat isu penghijrahan beramai-ramai pelarian Myanmar pada Isnin mengesyorkan agar beberapa komander tentera tertinggi negara itu diheret ke muka pengadilan iaitu berdepan satu inkuiri dan pendakwaan kerana melakukan jenayah “paling kejam” terhadap orang awam, termasuk genosid, di bawah undang-undang antarabangsa.

      Gesaan itu dibuat susulan satu laporan oleh badan dunia itu berhubung situasi yang membawa kepada penghijrahan beramai-ramai lebih 700,000 pelarian Rohingya dari Myanmar, bermula pada pertengahan Ogos tahun lepas.


      Terdahulu, Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia menyifatkan penghijrahan beramai-ramai pelarian dari Myanmar itu sebagai satu “contoh pembersihan etnik dalam buku teks.”

      Laporan itu menyenaraikan jenayah yang dilakukan seperti pembunuhan, rogol, penyeksaan, perhambaan seksual, penganiayaan dan perhambaan.

      Perkara ini dinyatakan oleh Misi Pencarian Fakta Antarabangsa Bebas di Myanmar (IIFFMM).

      Pasukan penyiasat itu, yang terdiri daripada Marzuki Darusman, Radhika Coomaraswamy dan Christopher Sidoti menonjolkan kepada media “ciri kekejaman teratur yang terpaksa ditempuhi orang awam di negeri Rakhine, Myanmar sejak 2011, serta negeri-negeri Kachin dan Shan.”

      “Misi pencarian fakta itu telah merumuskan, berdasarkan alasan yang munasabah, bahawa pola pelanggaran teruk hak asasi manusia dan pencabulan serius undang-undang kemanusiaan antarabangsa yang ditemui adalah terjumlah kepada jenayah paling kejam di bawah undang-undang antarabangsa,” kata Sidoti sambil menegaskan bahawa jenayah ini pada dasarnya dilakukan oleh tentera, Tatmadaw, yang merujuk kepada angkatan bersenjata Myanmar.

      Termasuk dalam senarai yang didakwa sebagai pelaku ialah Ketua Komander Kanan Jeneral Min Aung Hlaing dan lima komander lain.

      “Misi itu telah merumuskan bahawa siasan dan pendakwaan jenayah adalah wajar, yang memfokus kepada jeneral tertinggi Tatmadaw, berhubung tiga kategori jenayah di bawah undang-undang antarabangsa; genosid, jenayah terhadap kemanusiaan dan jenayah perang.”

      “Di Myanmar, terdapat rantaian perintah yang amat jelas,” kata Sidoti sambil menambah “tidak ada sebarang keraguan dalam minda kami, apapun yang kita lihat berlaku di Rakhine secara keseluruhan, tidak akan berlaku tanpa, pertamanya, pengetahuan kepimpinan kanan tentera dan keduanya, di bawah kawalan berkesan mereka.

      “Oleh itu, berdasarkan kejelasan rantaian perintah di Myanmar, maka kami mengesyorkan agar siasatan dan pendakwaan dilakukan terhadap keenam-enam individu ini.”

      Delete
    2. HANIPA MAIDIN SOKONG SYIAH SEBAB BANYAK BACA BUKU SYIAH


      Hentilah mainkan isu mazhab, Hanipa tegur Rozaimi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 3:46 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 4:35 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Jarang-jarang berlaku, tetapi sesekali Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri 'membela' parti yang selalu menjadi kecamannya, iaitu PAS.

      Kali ini Hanipa Maidin mempertahankan tindakan pemimpin PAS berbaik-baik dengan Iran tetapi dikritik seorang pendakwah terkenal di negara ini Dr Rozaimi Ramle.

      Kata Hanipa penglibatan PAS dengan Iran bukan sesuatu yang baru, malah pemimpin parti terbabit yang sangat dihormati ramai, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah ke Iran.

      Malah kata Hanipa bekas mursyidul am PAS berkenaan menyertai program dianjurkan oleh penganut Syiah.

      "Tapi itu bukan bermakna mereka Syiah. Kita perlu adil walaupun terhadap orang yang kita tak suka," katanya.

      Hanipa berkata demikian sebagai mengulas laporan Malaysiakini mengenai teguran Rozaimi terhadap penyokong PAS.

      Kata Rozaimi, penyokong PAS dilihat bersikap taasub kerana mengecam seorang menteri negara ini yang mengadakan program di kawasan petempatan negara jiran yang didiami penganut Syiah tetapi mempertahankan kunjungan Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Iran pada penghujung 2016.

      "Apabila melihat berita ini, dengan hormat, saya ingin kata mungkin orang parti tu pun boleh kata pada Dr (Rozaimi): enta pun dua kali lima juga... taasub dari segi lain," kata Hanipa.

      Justeru Hanipa yang juga anggota parlimen Sepang menyarankan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris itu tidak berhujah menggunakan isu perbezaan mazhab.
      "Jadi berhentilah mainkan isu mazhab ni Dr. Ia hanya membuat imej dan reputasi anda merosot," katanya.

      Menurut Hanipa beliau sendiri banyak membaca kitab-kitab ulama Syiah semasa masih bersekolah.

      Bagaimanapun kata Hanipa tindakan itu tidak menyebabkan beliau bertukar menjadi penganut fahaman Syiah.

      "Saya tetap kekal dalam mazhab Sunni walaupun banyak kali difitnah dan dituduh bermazhab Syiah. Tak ada masalah, isu kecil," katanya.

      Delete
    3. PH = LEMAH OTAK = BEBAL


      Pemimpin, rakyat perlu terbuka terima teguran
      ROSHILA MURNI ROSLI 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore105
      Pemimpin, rakyat perlu terbuka terima teguran
      Mahfuz (tengah) bergambar bersama barisan pentadbiran SK Convent setelah selesai majlis Anugerah Kecemerlangan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Pemimpin dan orang ramai perlu mengamalkan sikap keterbukaan dalam menyatakan pandangan masing-masing berhubung sesuatu isu yang dibangkitkan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, kedua-dua pihak sama ada rakyat atau pemimpin berhak mengetengahkan pandangan masing-masing.


      Katanya, jika pemimpin mempunyai pendapat dan pandangan yang tersendiri, rakyat juga berhak untuk beri pandangan berkaitan kelemahan yang ada pada pemimpin.

      "Bagi saya rakyat dan pemimpin ini perlu menjadi cermin antara satu sama lain, iaitu rakyat cermin kepada pemimpin dan pemimpin cermin kepada rakyat.

      "Saya ambil pendekatan cermin sebab cermin tak pernah berbohong, sebab itu sebagai rakyat kita tak boleh berkata bohong di hadapan pemimpin dan begitu juga sebaliknya," katanya,ketika ditemui di Majlis Anugerah Kecemerlangan SK Convent 2018 di Auditorium Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kedah.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, pemimpin seharusnya berani menegur kesalahan yang dilakukan rakyat.

      "Sekiranya ada tindakan mereka yang tidak betul, kita harus menegur dengan cara yang terbaik.

      "Saya sendiri kadang-kadang kalau ada yang saya nampak tak kena, saya akan tegur,sebab semua orang ada hak untuk bersuara,"katanya.

      Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan jemaah menteri agar lebih sensitif terhadap pandangan orang ramai.

      Delete
  14. Daim Dedah Rahsia PH Tewaskan BN.

    DAIM (kanan) pada program temu bual eksklusif Soal Rakyat yang disiarkan di TV3 malam tadi.
    Daim berkata, menyedari perkara itu, beliau kemudian merancang dua strategi bagi menumbangkan BN iaitu dengan mewujudkan kepercayaan kepada rakyat bahawa MCA dan MIC sudah tidak relevan serta menyerang FELDA yang menjadi ‘simpanan tetap’ BN.

    “Kita ada dua strategi dan paling penting masa (melaksanakan) mesti tepat. Maka mereka minta saya buat satu wawancara dengan Nanyang Siang Pow. Dengan cara itu kita ‘musnahkan’ MCA dan MIC dulu sebagai sudah tidak relevan. Selepas itu tumpu kepada UMNO.
    “UMNO ketika itu bongkak, dia ingat mesti menang kerana ada isu, ada jentera, ada figura dan penyandang. Saya bincang dan kita kata, Dr Mahathir mesti menjadi ketua dan orang Melayu mesti terima dan orang bandar juga tidak ada masalah.
    “Kita buat strategi dan Sabah kita jangan kacau. Biarkan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di sana. Lepas itu kita tumpu kawasan kita boleh menang, yang penting FELDA. FELDA dia (BN) punya ‘simpanan tetap’. Kalau kita pecahkan ‘simpanan tetap’, mereka tidak ada apalah,” katanya.
    Daim turut mendedahkan beliau mengadakan perbincangan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Penjara Sungai Buloh mengenai rancangan menumbangkan BN.
    “Hendak jumpa Anwar susah. Yang dibenarkan jumpa hanya ahli keluarga atau peguam. Maka, untuk atasi masalah ini saya jadi peguam balik. Dengan cara ini saya dapat masuk di (Penjara) Sungai Buloh dan jumpa Anwar.
    “Saya jumpa dan berbincang sebanyak enam kali. Selepas itu saya tidak dibenarkan. Bila tidak dibenarkan, saya tulis surat kepada Perdana Menteri dan tanya mengapa tidak boleh berjumpa kerana saya peguam.
    “Sudah tentu mereka ada laporan tertentu maka saya tidak dibenarkan masuk. Tidak mengapalah sebab kami dah bincang. Yang perlu dibincang masalah ketika itu ialah masalah politik,” katanya.
    Beliau turut menghargai pengorbanan DAP yang sanggup tidak menggunakan logo parti mereka pada PRU-14 bagi menunjukkan mereka sedia berkorban untuk negara.
    “Bila orang tengok DAP sanggup berkorban, itu penting menunjukkan mereka bukan perkauman sebaliknya pentingkan negara. Lihat DAP bersedia berkorban, MCA sanggup atau tidak? Tidak sanggup, ini cara kita main.
    “DAP dulu orang Melayu tidak boleh terima, tapi bila datang kepentingan negara dia sanggup berkorban. Tidak guna simbol dia, itu pengorbanan,” katanya.(BH)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khalid jawab MB isu tawaran nilai beli Splash
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore366
      Khalid Ibrahim
      Khalid Ibrahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan, beliau tidak ada pada sebarang masa membuat tawaran pembelian ekuiti Splash dengan nilai RM2.92 bilion sebagaimana yang dinyatakan Menteri Besar, Amirudin Shari.

      Katanya, kenyataan dibuat Amirudin itu hanyalah bagi menjustifikasikan tawaran RM2.55 bilion kerajaan negeri bagi pembelian ekuiti Splash selain mendakwa Amirudin keliru dengan perbezaan maksud ‘jumlah keseluruhan tawaran’ dengan ‘tawaran pembelian nilai ekuiti syarikat’.


      “Saya percaya butiran yang dibekalkan jelas menunjukkan bahawa semua tawaran harga yang ditawarkan kepada pemegang konsesi bukan tawaran nilai ekuiti semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pengambilalihan Splash, siapa kata kena bayar 10 kali ganda?]

      “Tetapi, ia adalah berpandukan kepada elemen yang ditetapkan di dalam penstrukturan iaitu jumlah pelaburan yang telah dibuat oleh pemegang saham syarikat konsesi, tempoh pelaburan yang telah dibuat, jumlah hutang atau liabiliti termasuk bon yang ditanggung syarikat konsesi, nilaian aset yang akan diambil alih oleh PAAB pada nilaian 1 kali Nilai Buku (1×Book Value) dan pulangan keuntungan sebanyak 12 peratus setahun,” katanya menerusi hantaran di Facebooknya.

      Menerusi hantaran sama, Abdul Khalid turut menyertakan salinan siri tawaran yang dibuat sewaktu beliau menjadi menteri besar, yang terkandung di dalam Kertas Pembentangan di dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri dan Kertas Putih serta telah dibentangkan di Dewan Negeri Selangor pada 2013.

      Beliau turut menyertakan salinan perincian tawaran pengambilalihan dan jumlah keseluruhan tawaran.

      “Justeru, alasan kerajaan negeri bahawa saya juga telah pada 2009 menawarkan sejumlah RM2.92 bilion bagi nilai ekuiti adalah terpesong dan sengaja mahu mengelirukan rakyat.

      “Tambahan pula setiap tawaran yang dilakukan kerajaan negeri akan dengan sendirinya terbatal sekiranya terdapat pemegang konsesi yang menolak tawaran dan jika ia tamat tempoh selepas 14 hari ditawarkan.

      Tindakan menteri besar menjadikan tawaran tamat tempoh yang saya berikan sebagai justifikasi membayar lebih kepada Splash adalah alasan budak mentah dan tidak bertanggungjawab,” katanya.

      Amirudin sebelum ini dilaporkan mendakwa Abdul Khalid sewaktu menjadi menteri besar pernah membuat tawaran melebihi nilai yang dibuat oleh kerajaan negeri hari ini (RM2.55 bilion), tetapi membuat pusingan U setelah melantik juru nilai bebas.

      Sebuah portal berita juga melaporkan Amirudin menyalahkan tawaran yang dibuat Abdul Khalid, sebagai salah satu sebab proses penstrukturan air telah tertangguh dan menyebabkan nilai pengambilalihan keseluruhan Splash meningkat kepada RM3.54 bilion berbanding RM1.9 hingga RM2 bilion.

      Delete
    2. BRUNEI DAN ACHEH DAH LAKSANAKAN HUKUM HUDUD...MALAYSIA BILA?


      Polis: Himpunan Ummah di KL contoh baik perhimpunan aman
      Bernama | July 29, 2018
      Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim berkata pihaknya dapat menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kerjasama peserta perhimpunan yang hadir.

      Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, semalam bertujuan mempertahankan kepentingan dan hak orang Melayu serta Islam.

      JOHOR BAHRU: Polis berharap Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, semalam menjadi contoh baik kepada penganjuran perhimpunan aman oleh badan bukan kerajaan.

      Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata ini kerana pihaknya dapat menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kerjasama peserta perhimpunan yang hadir.

      “Himpunan semalam berjalan dengan lancar, orang ramai yang hadir juga memberi kerjasama yang baik kepada polis. Kehadiran kami jangka dalam 3,500 hingga 4,000 orang awam terlibat dan semuanya berjalan mengikut peraturan.

      “Kami berharap perhimpunan seperti ini dapat dijadikan contoh baik bagi memudahkan tugas PDRM. Kami juga berharap peserta perhimpunan patuh pada peraturan dan tidak mengganggu orang ramai,” katanya selepas menghadiri Majlis Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara kepada 400 pesara polis oleh Menteri Besar Johor, Datuk Osman Sapian di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, hari ini.



      Rashid berkata, antara yang hadir ke himpunan itu adalah bekas penasihat sosio budaya kerajaan, Tan Sri Rais Yatim dan bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan.

      Menurutnya, penganjur perhimpunan turut memaklumkan polis program berkenaan dan polis mengambil langkah sesuai bagi memastikan perjalanan trafik sepanjang program berkenaan lancar.

      Sementara itu, Rashid berkata, penganugerahan PJPN merupakan istiadat amat penting dalam PDRM bagi menghargai jasa dan pengorbanan anggota serta pegawai kepada tanah air.

      Beliau berkata, di Johor sahaja, sehingga hari ini terdapat lebih kurang 8,000 pesara polis menetap di negeri ini.

      “Ada dalam kalangan pesara ini telah pencen lebih 30 tahun, yang kita raikan pada hari ini bagi memberi pengiktirafan kepada pengorbanan mereka, terutamanya pada zaman darurat dan kedatangan komunis suatu ketika dahulu.

      “Hari ini, kami meraikan 400 pesara yang 100 daripada mereka ini masih berkhidmat dalam jabatan, manakala selebihnya akan kami sampaikan secara berperingkat.”

      Delete
  15. Blog Captain M Tak laku. Tak Ada visitor. Terpaksa menempel di dining. Buat semak saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M pemimpin sekular: Harussani
      ROSHILA MURNI ROSLI 28 OGOS 2018
      Tun M pemimpin sekular: Harussani
      Harussani (tiga,kanan) memegang buku yang menceritakan kisah hidupnya.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SINTOK - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai seorang pemimpin bersifat sekular.

      Bagaimanapun menurutnya, disebabkan perlembagaan negara berpandukan Islam, maka Mahathir tidak mengabaikan Islam sepenuhnya dalam pemerintahannya.

      "Dia (Mahathir) seorang yang apa yang dia fikir dia nak buat dia pasti akan buat, memang pendirian dia sebegitu.

      "Malah semasa beliau menjadi Perdana Menteri kali pertama dahulu, dia pernah kata kepada saya supaya kami buat perjumpaan tiga bulan sekali.

      "Jadi saya akan pi jumpa dia, dari situ dia akan meminta nasihat daripada saya mengenai hal-hal atau masalah tertentu dalam pentadbiran," katanya,ketika ditemui selepas program Institutional Building Talk: Membina Negara Bangsa Menurut Perspektif Islam dan pelancaran Buku Dia Akan Jadi Mufti di Dewan Budi Siswa, Pusat Budaya & Seni, Universiti Utara Malaysia (UUM), tadi.

      Harussani berkata, walaupun pemerintahan Mahathir sekarang ini turut melibatkan rakan pemimpin dari parti bukan Islam, namun ia tidak menggugat institusi keislaman negara kita.

      "Saya yakin perkara itu tak akan terjadi, dia (Mahathir) tetap dengan pegangan dia.

      "Bagaimanapun, sejak Mahathir menjadi Perdana Menteri kali kedua, saya masih belum berpeluang untuk bertemu beliau.

      "Mungkin ada ruang dan peluang suatu hari nanti, untuk kami bersua kembali," katanya.

      Terdahulu, Harussani berpeluang berkongsi pendapatnya dalam wacana yang berlangsung selama satu jam di Dewan Budi Siswa sempena Ulang tahun ke-15 Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir (IPDM).

      Turut berlangsung pelancaran buku 'Dia Akan Jadi Mufti' oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof Dr Ayoib Che Ahmad.

      Buku berkenaan menceritakan perjalanan hidup Harussani sehingga beliau dilantik menjadi Mufti Perak sejak 1985 sehingga kini.

      Delete
    2. GST di zero, tapi saudagar beri alasan


      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh pembekal terdahulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ianya menyukarkan kami menurunkan harga barang walaupun GST berkadar sifar," - Saudagar Penipu

      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh bekas isteri pakcik adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ini menyukarkan pakcik memberi duit raya, maka tahun ini tiada duit raya," - Pakcik Duda

      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh ex-girlfriend i dulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ianya menyukarkan janji-janji i untuk hidup bersama u," - Pakwe Buaya

      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh kawan aku dulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Jadi aku tak mampu lagi bayar hutang hang," - Kengkawan

      FB Fairu Zamir

      Semua ngikut cara Tok Wan buat alasan mungkir janji dan cari helah:



      Wow! Untung jual orang 'uneducated'

      Delete
  16. Aloo mr syed albodin,,syed aljibon,, syed tan, syed saad, syed saud, syed said.. hawoww do you do..

    Masa ada jawatan mosa aman.
    Bila hilang jawatan mosa tak aman-aman.
    Sebelom mandeka mlayu jd koli penjajah.
    Selepas mandeka mlayu jd pemerentah.
    Berasa nyaman dan aman. ( wowww)
    Alih-alih koli lombong jd tokeh..dari moda sampe toa dan sampe mampuih.
    Mlayu jd kolibatak pada koli lombong dari moda sampe toa dan sampe mampuih.

    Palakhotaknya puteh ,,,,misai dan janggot pong puteh ..
    Sebelom jumaat khamis .selepas khamis jumaat,sabtu ahad senin selasa rabu..
    Lepas sorang sorang sorang mkn kuah kwah kwah kwah kwah mkn kwah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berat sekali fitnah yang harus dihadapi oleh kaum muslimin di akhir zaman, terutama apabila sudah berhadapan dengan kekuasaan yang berada di tangan orang-orang zalim. Fenomena rakyat dan pemimpin yang zalim adalah lingkaran syaitan yang terus berputar tanpa diketahui jalan untuk memutusnya.

      Dekatkanlah diri kita kepada Allah dengan melakukan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Semoga dengan rahmat dan perlindunganNya kita selamat dari termasuk golongan-golongan yang dimurkaiNya.


      : Islam mengajar bagaimana memilih pemimpin tapi malang rakyat lebih percaya khabar internet dan media massa daripada khbar al Quran dan Sunnah....

      Delete

    2. Ini lah jenis menteri yang Najib kantik - menghasut rakyat melanggar undang2. Hamsat betul Mat Mase lan -

      Langgar je palang tol tuan-tuan, saran Ahmad Maslan
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 2:37 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 2:49 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Anggota Parlimen Pontian Ahmad Maslan menyarankan para pengundi yang tidak berpuas hati dengan kegagalan Pakatan Harapan (HARAPAN) menghapuskan tol supaya tidak membayar caj tol yang dikenakan kepada mereka.

      "Nak hapuskan tol, adakah mereka (Pakatan Harapan) hapuskan tol? Ada ?

      "Saya harap ada yang antara kita ni yang berani melangar palang-palang tol yang berada di mana mana. Langgar je tuan-tuan dan puan-puan palang-palang tol.

      "Kalau kena tangkap jangan cari saya. Tuan-tuan jawab sendiri," kata Ahmad kepada kira-kira 50 pengundi Melayu di ceramah MCA di Desa Baiduri Awam, Balakong malam tadi.

      Menurut Ahmad, ada antara rakan beliau turut berbuat demikian kerana tidak mahu membayar tol.

      "Macam mana cara nak langgar tol, tuan-tuan fikirlah sendiri. Tetapi kalau ada apa-apa hal, ditangkap dan sebagainya, (akan) di bawa ke makahmah dan sebagainya," katanya.

      Ahmad dalam ucapannya turut menyentuh mengenai video pemimpin DAP, Tony Pua sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 yang berjanji HARAPAN akan memansuhkan tol sekiranya menjadi kerajaan.

      "Saya bertanya di Dewan Rakyat kepada Menteri Kerja Raya yang baru, Baru Bian, bila nak hapus tol ini.
      "Dia kata kalau nak hapus tol, kena belanja RM400 bilion. Mana ada duit RM400 bilion. Kenapa kamu janji menghapuskan tol hari itu (sebelum PRU)?

      "Kencing dan hancing satu Malaya tuan-tuan dan puan-puan," katanya.

      Sebelum ini Calon MCA bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Balakong, Tan Chee Teong mengingatkan penduduk bahawa kawasan itu dikelilingi oleh tujuh tol yang ‘mengepung’ mereka.

      Menurutnya, penduduk Balakong seakan terperangkap dengan tol kerana terpaksa membayar tol untuk keluar ke Kajang atau Kuala Lumpur.

      Delete

    3. Ahmad Maslan perlu di tangkap kerana mnghasut itu.

      Delete
    4. PH PEROSAK MASYARAKAT


      Pakatan Harapan tak faham hak sama rata dengan hak kesaksamaan



      DAP bagitau DASAR Malaysian Malaysia akan menjaga HAK SAMA RATA orang Melayu, Cina, India...

      Ni nak bgtau kat puak2 #mahacaiPH #uneducated yg dok puja DAP...HAK SAMA RATA adalah berbeza dengan HAK KESAKSAMAAN..

      Contoh:

      HAK SAMA RATA: Jika di sebuah kawasan/daerah/negeri ada Masjid, maka perlu ada gereja, kuil, tokong di situ juga dengan saiz yg sama spt masjid dan mendapat peruntukan sptmana masjid dapat.

      HAK KESAKSAMAAN: Pembinaan rumah2 ibadat perlu dilihat kepada komposisi kaum di kawasan tersebut. Jika kawasan tersebut lebih ramai org bukan islam maka masjid tak perlu dibina cukuplah sekadar surau/musolla sesuai dengan jumlah orang islam di kawasan itu. Peruntukan utk surau adalah sangat sedikit.

      Ini baru hal rumah ibadat, tidak masuk dengan hal pendidikan, perumahan, tanah dsb. Apa yg lebihnya di malaysia ini bab ekonomi, sesiapa yg berusaha lebih dan rajin akan baguslah ekonominya tidak ada halangan yg besar kpd sesiapa yg mahu berniaga. Jadi Malaysian Malaysia menggambarkan sifat dan sikap CAUVANIS pihak DAP dlm agenda negara.

      Jangan lupa kita masih lagi ada KONTRAK SOSIAL yg perlu DIHORMATI. Jangan sampai Orang Melayu/Bumiputra MENUNTUT agar dibatalkan!

      FB
      Suhasni Al-Hayan
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2199800570033607&id=100000110571478





      : Cara 1 hak sama rata, Cara 2 Hak kesaksamaan dan Cara 3 Islam ajar (lihat gambar di atas) buang masalah, semuanya dapat menikmati tanpa perlu melebihi mana-mana pihak....

      Delete
  17. SERANGAN PEMBANGKANG SUDAH TUMPUL LEMAH MATI AKAL..

    Apa jua isu, di mana jua, serangan pembangkang sudah tidak bermaya.

    Ia lebih menjadi input untuk meningkatkan prestasi.

    Najib juga sudah bukan ancaman, dia akhirnya perlu berhadapan dengan sesuatu yang dulunya sangat dielak, mahkamah.

    Tempat terbaik dan adil untuk membersihkan dirinya.

    Isu ugama dan kaum ada hak masing² di sisi perlembagaan. Tidak perlu "lebih goreng", people dont buy.. Hidup secara bertamadun dan harmonis.

    Orang Melayu Islam tidak akan goyah selagi amanah dan berakhlak.

    Ditangkis, diurus, ditangani dengan baik, cepat dan tepat oleh semua pihak.

    Isu politik, ugama, ekonomi, sosial, undang² terkawal tersusun terjawab.

    Sikap PM menjawab sendiri isu dengan spontan, tanpa bertangguh, tanpa tukang jawab tanpa mengelak menjadikan setiap isu ada penjelasan, pencerahan dan tenggelam begitu sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peminjam PTPTN, ... dan kucing tak beranak senasib


      Menurut Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik kepada The Star SINI, kerajaan Pakatan Harapan telah pospon janji untuk mansuhkan bayar balik PTPTN kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Toll tak boleh dihapuskan kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Bonus Raya FELDA tak boleh kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Gaji penjawat awam tak boleh naik kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Kuching tak beranak kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Hutang RM1 trillion semua propaganda bohong. Nasib peminjam PTPTN, peneroka Felda, penjawat awam dan kucing tak beranak sama.

      Ha ha ha ... Semua kena jual dan dikencing

      Delete

    2. Lebih baik tulus mengenai keadaan hutang negara (yang Najib buat) - Daim

      Lebih baik tulus mengenai keadaan hutang negara daripada menipu, kata Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan (MPK), Tun Daim Zainuddin.

      Beliau berkata, kerajaan pada hari ini sanggup berterus-terang dan menolak rasuah selain berusaha melaksanakan pembaharuan.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya sekiranya tindakan mendedahkan hutang negara yang mencecah RM1 trilion akan menyebabkan kebimbangan dalam kalangan pelabur.

      “Agensi penarafan berjumpa saya, saya kata apa (yang anda) mahu. Mahu kita tipu, kita boleh tipu, kita tipu. Itukah (yang) dia mahu. Lebih baik (kita) berterus-terang,” katanya dalam temu bual eksklusif Soal Rakyat yang disiarkan di saluran televisyen TV3 malam tadi.

      Rancangan bersiaran selama sejam itu dikendalikan Tan Sri Johan Jaafar dan Mustapha Kamil Mohd Janor sebagai moderator.

      Daim berkata, bersikap terbuka mengenai keadaan sebenar akan membolehkan agensi penarafan melakukan analisis yang betul mengenai negara dan keputusan pelaburan.

      “Dia (agensi penarafan) datang (ke) negara ini (dengan memperolehi butiran yang) semuanya tulus, kalau kita sembunyi, buat apa, esok terkejut. Jangan (berbuat demikian). Mereka faham,” katanya apabila ditanya mengenai sentimen pelabur.

      Daim juga memaklumkan bahawa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan ke Amerika Syarikat dan United Kingdom malah pelabur juga amat berminat untuk mendengar penjelasan beliau mengenai pembaharuan Malaysia.

      “Ini yang penting. Jangan sesekali sembunyi. Ini keadaan sebenar. Kita tidak mahu tipu (macam Najib sellu buat),” katanya.

      Delete
    3. Pengalaman memandikan jenazah pondan



      Terpanggil dihati saya untuk berkongsi satu pengalaman sepanjang menguruskan jenazah. Mohon ampun dan maaf bukanlah niat untuk mengaibkan sesiapa malah lebih kepada iktibar dan pengajaran buat kita yang masih hidup agar tidak melakukan dosa dan sesuatu yg dilarang ALLAH kerana balasannya ALLAH bayar tunai tika di dunia lagi. Nauzubillah.

      Berlaku di sebuah hospital, saya disambut oleh waris arwah iaitu ibunya yang ingin menyampaikan sesuatu kepada saya. Ada sedikit debaran dihati saya namun demi tugas saya perlu laksanakan tanggungjawab ini hingga selesai. Menurut ibu arwah, jenazah anaknya telah menukar jantina dari lelaki kepada perempuan.

      In Shaa ALLAH Sebelum saya cerita kisahnya, saya akan bagi sedikit penjelasan, bagaimana menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang telah menjalani pembedahan penukaran jantina, siapa yang patut melaksanakan pengurusan jenazahnya, bagi menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang menukar jantina, jenazah tersebut hendaklah diuruskan mengikut jantina asalnya dan diuruskan oleh warisnya atau pihak berkuasa agama.

      Setelah saya bagi keterangan terperinci kepada ibunya, saya terus masuk ke bilik pengurusan jenazah untuk memandikan dan mengkafankan jenazah. Saya dibantu 3 waris jenazah, ibu dan 2 orang abangnya, 3 waris jenazah ini sahaja yang ada, yang lain hampir 30 orang sahabat sahabat jenazah ke semuanya sejenis sepertinya. Sebelum saya mandikan jenazah, seperti biasa saya akan bentangkan kain untuk di kafankan siap-siap supaya mudah kerja saya.

      Setelah selesai, saya mengangkat jenazah ke tempat mandi, saya tutup pakai kain kafan dan buka pakaiannya, alhamdulillah putih kulitnya namun perlahan lahan ke seluruhan tubuh badan jenazah mula menghitam, sikit demi sedikit, ibu dan abang arwah mula perasan, ibu arwah tidak dapat berkata apa-apa, seolah-olah sudah tahu apa yang akan terjadi setelah tahun mengenai jentina anaknya itu, mengalir air mata ibu arwah sehingga saya sendiri pun mengalirkan air mata.

      Saya memulakan mandi jenazah dengan istinjak (buang najis), ketika saya istinjak jenazah itu, najisnya cukup banyak, sehingga saya behenti, kerana saya rasa sudah terlalu lama saya istinjak, tetapi najisnya tidak behenti keluar. Saya terus menyucikan jenazah macam biasa, saya lihat air yang mengalir kekuningan keluar dari tubuh jenazah dan yang lebih menyedihkan keluar dari kemaluannya nanah bercampur darah dan juga ulat.

      Selama itu jugalah mulut saya tiada henti memohon doa agar ALLAH SWT meringankan azab arwah dan memudahkan urusan keatas arwah agar dapat saya uruskan sempurna yang mungkin. Perlahan lahan saya memasukkan kapas kedalam kemaluan jenazah dengan tujuan memberhentikan pengaliran darah tadi.

      Ibu jenazah yang mulanya nak membantu saya untuk mandikan jenazah anaknya tadi pengsan, kerana melihat kejadian itu. Saya terus mandikan jenazah anaknya, selesai saya mandikan dan wudukan jenazah, saya tutup keseluruhan tubuh jenazah dengan kain kafan sebelum saya jiruskan dengan air sembilan.

      Sedikit penerangan, air sembilan ini air yang dicampurkan, air kapor barus, air kayu cendana dan air sintok, air ini untuk mewangikan jenazah.

      Setelah selesai saya jirus air sembilan tadi, saya bukak kain kafan tadi, sekali lagi ALLAH tunjuk kekuasaanNYA. Jenazah kelihatan sangat reput, buah dada palsunya mengecut. Selesai saya mandi dan kafankan jenazah tadi, saya jemput kesemua sahabat sahabatnya tadi untuk duduk di depan jenazah, saya mengambil peluang itu untuk memberi sedikit tazkirah dan hampir kesemuanya menangis.

      Delete
  18. NGO dakwa KM tak konsisten dalam isu PORR, PIL 1
    Diterbitkan 10 Ogs 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:14 petang

    A+ A-
    Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) hari ini mendakwa Ketua Menteri Chow Kon Yeow tidak konsisten dalam usaha menangani masalah kesesakan lalu lintas di Pulau Pinang dengan membantah projek Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR) dulu tetapi menyokong projek lebuh raya Pan Island Link 1 (PIL1) sekarang.

    Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) R Meenakshi berkata semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 2002, Chow adalah antara pembangkang yang membantah PORR.

    Beliau mempersoalkan kenapa Chow kini menyokong PIL 1 sedangkan jajarannya adalah lebih kurang sama dengan jajaran projek PORR oleh kerajaan BN terdahulu.

    "Chow menyokong seruan NGO (badan bukan kerajaan) pada ketika itu untuk membantah projek PORR yang bernilai RM5 bilion, tetapi kini beliau sendiri menyokong PIL 1 yang akan merosakkan alam sekitar," katanya di Georgetown hari ini.

    Beliau berkata Chow sebagai Anggota Parlimen Tanjong dulu pernah berhujah ketika Pameran Kesedaran Orang Awam anjuran DAP Pulau Pinang bahawa PORR bertukar menjadi projek naungan politik kerana keberkesanan dalam menangani masalah kesesakan lalu lintas di negeri ini amat diragui.

    Terdahulu, Meenakshi bersama lebih 50 anggota NGO termasuk bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Uban T. Jayabalan, bekas ADUN Tanjung Bungah Teh Yee Cheu, bekas Anggota Majlis Bandaraya Pulau Pinang Dr Lim Mah Hui dan Penasihat Chant Group Yan Lee mengadakan demonstrasi aman di hadapan Dewan Undangan Negeri untuk membantah PIL 1.

    Sementara itu, Anggota Jawatankuasa gabungan pertubuhan masyarakat, Penang Forum Khoo Salma Nasution meminta kerajaan negeri supaya mendedahkan semua pelan dalam PTMP supaya maklumat itu dapat dinilai badan global bebas.

    Beliau berkata pemimpin Pakatan Harapan negeri dalam Buku Harapan telah berhasrat untuk mengurangkan pengguna kereta persendirian dalam usaha mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

    "Saya ingin tahu adakah PIL 1 dan PTMP boleh mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini dan melindungi alam sekitar?

    “Harapan kami agar kerajaan negeri dapat menunaikan janji mereka dan menyemak semula PTMP," katanya.

    Beliau berkata hanya sistem pengangkutan negeri yang menyeluruh dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, sekali gus mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

    Projek PIL 1 dijadualkan dilaksana dalam fasa pertama Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) yang bernilai RM46 bilion.

    PTMP adalah inisiatif kerajaan negeri, merangkumi pembinaan terowong dasar laut, lebuh raya serta LRT dan monorel selain jaringan perhubungan bas yang luas di tanah besar dan bahagian pulau.

    - Bernama

    ReplyDelete

  19. Daim bongkar mengenai Jho Low

    Tun Daim Zainuddin mendedahkan jutawan kontroversi, Low Taek Jho atau Jho Low pernah cuba untuk menghubunginya beberapa kali bagi membantu menyelesaikan isu berkaitan skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

    Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan itu berkata Jho Low pernah menelefonnya termasuk sebelum beliau ke China pada Julai lepas.

    Mendedahkan perkara berkenaan dalam temu bual eksklusif Soal Rakyat yang disiarkan di TV3 malam tadi, Daim menolak untuk bercakap dengan Jho Low dan menyuruh ahli perniagaan kelahiran Malaysia itu bercakap dengan wakilnya sahaja.

    Daim berkata sejak kerajaan Pakatan Harapan mengambil alih pemerintahan negara, mereka yang terlibat dalam skandal 1MDB sanggup menjadi saksi untuk menyatakan apa yang sebenarnya berlaku.


    ReplyDelete
  20. Mula-mula Suka Kemudian Padam Muka




    Langkah untuk kembali kepada sistem SST merupakan langkah keterbelakang, terutamanya ketika lebih 160 negara di seluruh dunia sudah beralih kepada sistem GST.

    Hal ini kerana, hasil daripada persetujuan antara pakar-pakar dan pertubuhan ekonomi antarabangsa merumuskan GST tiada cukai bertindih (cascading effect), lebih telus dan mempunyai sistem kawal selia menyeluruh bagi mengelakkan penyelewengan.

    Cadangan menggantikan GST kepada SST seperti berbalik kepada roda petak daripada roda bulat. Penguatkuasaan cukai sebanyak 6% akan dikenakan pada setiap peringkat pengilang, pengedaran sehinggalah ke peringkat pengguna.

    Di bawah sistem SST, harga produk sering diubah suai sesuka hati oleh orang tengah kerana mereka tidak perlu menyatakan jumlah cukai sebenar.

    Terdapat banyak kes di mana pengilang tidak mendedahkan kadar SST mereka dan menyimpan kutipan cukai ini yang dikenakan ke atas pengguna.

    Apabila kita melihatnya secara objektif, GST merupakan langkah ke depan. Sekarang, ramai menentang GST kerana ia muncul secara jelas di dalam bil mereka, mengingatkan mereka sedang membayar cukai. Manakala di bawah sistem SST pula, peniaga tidak perlu menyatakan cukai. Jadi, kita tidak terasa seperti membayar cukai kerana tidak sedar kewujudannya.

    Ada yang akan bertanya, jika SST menjadikan barangan lebih mahal, mengapa harga barangan lebih murah sebelum kedatangan GST, iaitu di bawah SST?

    Terdapat 2 jawapan bagi persoalan ini. Pertama sekali dan yang paling popular adalah kegiatan pencatutan. Orang tengah mengambil kesempatan menaikkan harga dan menuduh GST penyebabnya.

    Sebab ke-2 adalah GST lebih cekap dan menyeluruh dalam pengutipan cukai kerana ianya dikawal selia sistem kukuh, menyebabkan tiada sesiapa dapat lari daripada dikenakan GST.

    Isu pokoknya, tiada sesiapa yang suka membayar cukai. Namun, penghapusan GST tidak bermakna cukai akan dihapuskan. Sebaliknya, SST akan dikembalikan.

    Jika ada pihak ikhlas mahu menghapuskan cukai kepenggunaan, mereka akan menurunkan kadar GST ke sifar, bukannya memperdaya orang dengan menukarnya kepada SST.

    Jadi, pembangkang perlu bersikap jujur terhadap rakyat, sudah tentu mereka tahu kelemahan sistem SST ini kerana ramai di antara mereka terdiri daripada golongan yang arif dalam ilmu kewangan.

    Jadi, adakah mereka benar-benar percaya kepada sistem ini atau mereka hanya mahu memansuhkan GST (untuk digantikan dengan SST) semata-mata untuk memancing undi?

    Kesimpulannya, terdapat 2 perkara utama yang perlu difahami. Pertama, sekiranya GST dihapuskan, ia akan disusuli SST. Kedua, SST adalah sistem lapuk dan tindakan mengembalikannya adalah perbuatan tidak bertanggungjawab.

    Dasar yang diguna pakai untuk negara kita perlulah bersesuaian buat jangka panjang (#Forwardlooking), bukannya yang lapuk. Oleh itu, penting untuk kita menerapkan pemikiran #ForwardTogether demi merealisasikan masa depan cerah. Sufiyan Abas

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...