Monday 10 September 2018

MENGAPA BARU SEKARANG NAJIB TAMPIL BUAT PENJELASAN?


Membaca huraian panjang lebar yang dibuat Najib Razak di laman Facebooknya semalam berhubung rampasan wang berjuta-juta di beberapa unit kondo yang dikaitkan dengannya, persoalan paling utama yang timbul ialah mengapa baru sekarang beliau tampil berbuat demikian?


Kenapa hanya setelah lebih tiga bulan rampasan itu dilakukan oleh pihak polis barulah Najib ada penjelasan mengenainya?


Mengapa tidak ketika beberapa hari setelah rampasan itu dilakuka dahulu?


Apakah Najib memerlukan masa lebih tiga bulan untuk mendapat ilham menulis penjelasannya itu?


Selain itu, orangramai memang tidak mempertikaikan hak beliau sebagai Presiden UMNO ketika itu untuk mengumpul dana bagi kegiatan parti atau untuk menghadapi pilihanraya dan memang tidak aneh pun ada wang berjuta-juta disimpan di Pejabat Perdana Menteri.


Tetapi,  persoalan lain yang membingungkan dan sedikit aneh ialah mengapakah, jika benar, semua wang tersebut ialah lebihan daripada belanja pilihanraya yang tidak digunakan, ia perlu dihantar ke kondo yang terletak di tengah-tengah ibukota?


Mengapa ratusan juta yang kononnya daripada simpanan bilik kebal di Pejabat Perdana Menteri tidak dihantar ke kediaman peribadi Najib yang diketahui umum yang terletak di Taman Duta?


Apa tujuannya dipindahkan ke tempat lain, kalau pun benar kononnya wang itu adalah milik UMNO dan untuk menunggu selesainya proses peralihan kepimpinan parti?


Bukankah rumah peribadi Najib di Taman Duta itu lebih besar dan lebih mudah untuk mengangkut beg-beg pakaian bersaiz besar yang mengandungi wang tunai tersebut berbanding memindahkannya ke kondo di atas awan di tengah-tengah kesesakan ibukota?


Bagaimana pula dengan ribuan barangan kemas dan ratusan beg tangan mewah yang turut terdapat di kondo tersebut?


Mengapa ia diletakkan di situ dan tidak di kediaman di Jalan Duta?


Ohhh....sebelum itu iaitu beberapa hari selepas hilang kuasa, bukankah Najib dan keluarga didapati cuba meninggalkan negara kononnya untuk bercuti ke Indonesia dengan sebuah jet sewa khas yang disediakan kenalannya?


Apakah ada kaitan cubaan pergi ke Indonesia dengan penemuan 72 beg berisi wang tunai dan barangan kemas di kondo tersebut berbanding sepatutnya semua beg-beg itu disimpan  di rumah yang biasa dikunjungi ramai dan diketahui umum di Jalan Duta?


Huhh...mujur Tun Mahathir Mohamad yang jadi Perdana Menteri dan beliau ternyata dengan cekap menghalang Najib daripada meninggalkan negara.


Cuba kita bayangkan dan renung sejenak, apa akan jadi sekarang ini jika ketika itu Najib, Rosmah Mansor dan keluarganya dapat berlepas ke Indonesia dengan jet sewa khas tersebut?


Apakah mungkin masih ditemui 72 beg tersebut? (ShahbudinHusin 10/09/2018)

77 comments:

  1. Anwar wajib jawab tuduhan Rafizi terhadap Azmin



    Semalam calon Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli melancarkan satu serangan maut ke atas penyandang jawatan itu Datuk Seri Azmin Ali sambil mengheret Datuk Seri Anwar Ibrahim yang selama ini cuba melakonkan sifat neutral dalam perebutan jawatan PKR kali ini.

    “Saya boleh sebut di sini dia pergi ke Turki untuk berjumpa dengan Anwar sendiri. Anwar baru habis pembedahan, dia boleh pergi berjumpa dan berkata, kamu (Anwar) tak payah jadi presiden parti biar saya jadi presiden parti.

    “Sekarang biar saya yang tanya Azmin, kamu pergi jumpa Anwar sendiri minta jadi presiden, jadi salahkah kawan-kawan lain tanya kenapa kamu tidak boleh sokong Anwar dari awal lagi sebagai presiden,” begitulah pendedahan Rafizi dalam serangan terbarunya terhadap Azmin.

    Setiausaha politik Azmin, Hilman Idham terus tampil menafikan dakwaan itu sambil berkata Anwar tidak mungkin akan membenarkan Azmin berjumpanya ketika beliau menerima rawatan di Turki sekiranya benar itu permintaan Azmin.

    Jika dilihat daripada kronologi peristiwa yang berlaku, Anwar mengumumkan keputusannya untuk bertanding jawatan presiden PKR pada 14 Julai yang lalu di Twitter.

    “Justeru setelah berbincang dengan Azizah, timbalan presiden dan kepimpinan, serta mengambil kira segenap pandangan dan keperluan demi kelangsungan KEADILAN, dengan penuh kesedaran atas prinsip iltizam bil jamaah, saya menawar diri untuk bertanding jawatan Presiden KEADILAN,” tulis beliau dari Turki.

    Pada keesokan harinya 15hb Julai, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari mengesahkan bahawa Azmin telah pergi ke Turki kononnya untuk memuktamadkan nama calon Pakatan Harapan bagi PRK DUN Sungai Kandis. Ini selari dengan tulisan Anwar di atas.

    Pada hari yang sama, Azmin juga memuatkan status Twitter berbunyi, “Tiba dari Istanbul bersama YAB @drwanazizah dan @n_izzah sebentar tadi. Dua hari bersama @anwaribrahim dan syukur beliau bertambah sihat dan bincang panjang tentang negara dan umat.”

    Sekiranya tuduhan Rafizi benar, apakah perbincangan dengan Azmin itu yang menyebabkan Anwar bertekad untuk bertanding jawatan presiden PKR?

    Persoalannya bagaimanakah Rafizi boleh tahu mengenai perkara yang sebegitu sulit perbualan antara 2 orang manusia, melainkan salah seorang mereka memberitahunya atau beliau mengetahui daripada pihak ketiga?

    Jika Anwar tetap berdiam diri atau mengelak untuk menjawab atau melontarkan bola ini kembali kepada Rafizi, maka bolehlah kita menganggap apa yang disebut Rafizi itu benar dan merupakan pemangkin kepada keputusan Anwar untuk bertanding jawatan Presiden PKR?

    Ini akan menyebabkan tercetusnya perang terbuka dalam PKR kerana Azmin akan terasa beliau dikhianati apabila perbualan sulit itu bocor ke tangan Rafizi dengan sengaja.

    Sekiranya Anwar menafikan tuduhan Rafizi, maka ia akan meletakkan Rafizi dalam keadaan kekok dan bahaya dalam pertarungan jawatan timbalan presiden PKR kali ini.

    Apapun kekeliruan yang ditimbulkan Rafizi ini wajib dijawab oleh Anwar dan jawapan itu akan menentukan siapakah yang bakal menjadi timbalan presiden PKR pada bulan November ini.

    TIMMY SAY.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas ketua hakim: AGC guna 'jalan selamat' kes Guan Eng?


      Bekas ketua hakim Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan keputusan Pejabat Peguam Negara (AGC) melepaskan tanpa membebaskan dalam kes bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.

      Dalam tulisan di blognya hari ini, Hamid bertanya sama ada Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria mengambil jalan selamat dengan membuat keputusan itu dan bukannya pembebasan penuh atau dilepaskan dan dibebaskan.



      "Menurut Hanafiah, dia hanya minta (Lim) dilepaskan tanpa dibebaskan.

      "Adakah dia tidak pasti dengan keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan, atau hanya mengambil jalan selamat, jalan tengah, agar dia tidaj disalahkan dan kedudukannya tidak terancam?" katanya dalam tulisan panjang yang mengkritik keputusan Peguam Negara Tommy Thomas dan jabatannya.

      Pada 3 Sept lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang memberi pembebasan penuh kepada Lim dan Phang meskipun pendakwaan hanya memohon untuk pelepasan tanpa pembebasan.

      Menurut Hamid, sekiranya pendakwaan berhasrat untuk pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah.

      "Jika arahan mahkamah untuk pembebasan penuh, mahkamah akan disalahkan, sementara Lim, DAP dan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan gembira, dan peguam negara tidak akan rasa selesa apabila berjumpa Lim.

      "Sekiranya pendakwaan benar-benar serius ia hanya mahukan pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan hakim itu,

      "Atau adakah mereka sangat gembira kerana dapat lebih daripada yang diminta, dan boleh tuding jari pada mahkamah atas keputusan itu?" katanya.



      Dalam tulisan itu juga, Hamid mendakwa Hanafiah didesak untuk menggugurkan dakwaan terhadap Lim dan Phang meskipun Thomas tidak memberi apa-apa arahan kepadanya.

      "Dalam situasi itu, dia (Hanafiah) tahu dia perlu membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap Lim dan dia perlu mencari alasan.

      "Jadi dia beri alasan bahawa dia mendapati kes pendakwaan lemah selepas penelitian dan penemuan bukti baru! Saya rasa kasihan kepadanya," katanya merujuk penjelasan Hanafiah dalam pengguguran kes itu.

      Bagaimanapun, menurut Hamid, Hanafiah seharusnya memanggil ketua pendakwaan kes itu dan SPRM bagi menangani kelemahan - seperti mencari bukti bari atau memanggil saksi tambahan.

      Delete
    2. Keluar Parti Amanah setelah istikharah



      Mohd Sabri Salleh (baju petak), Ketua Pemuda Amanah Pasir Puteh telah keluar daripada parti AMANAH setelah mendapat petunjuk daripada solat istikharahnya

      Sebelum ini (4 April 2018 ) dia, Mohd Sabri membuat laporan mengenainya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Puteh rakaman suaranya tular di laman sosial berkaitan isu penyaluran wang oleh Umno kepada Pas, sepupunya Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz .

      Ini adalah petikan kenyataan dia.

      Bismillahirrahmanirrahim..

      Sejak akhir2 ni saya lihat kecelaruan dalam politik sejak beberapa bulan yang lalu, terutamanya dalam parti Amanah, menyebabkan saya melakukan istikharah, dan melalui petunjuk dari istikharah inilah, hari yg penuh barakah ini saya mengisytiharkan bahawa saya meletak jawatan AJK Amanah kawasan Pasir Puteh, dan keluar dari parti Amanah.

      Walaupun dengan berat hati, namun saya terpaksa lakukan juga demi mengikut petunjuk istikharah yg saya buat sejak bbrp bulan yang lalu. Saya yakin tindakan saya ini tidak akan mengurangkan, dan ada saya juga tidak menambah apa2. Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabat2 sekelian. Moga ukhuwwah kita terus kekal berpanjangan walaupun kita mungkin akan berbeza pendapat dalam bbrp perkara. Moga Allah ampuni segala dosaku dan terus beri petunjuk dari masa ke semasa.

      Siruu ala barakatillah...

      Mohd Sabri Salleh.
      Ketua Pemuda Amanah Pasir Puteh


      : Bertaubat itu sebaik-baik membuat kesalahan. Tapi sukar juga untuk nak kembalikan apa yang kita buat sebelum ini kerana tidak semua orang yang salah faham dengan apa yang kita buat boleh mendapat pencerahan semula..

      Delete
    3. Hukum Sebatan Ke Atas Salah Laku Seks Sejenis (Homoseksual): Apa Yang Orang Awam Perlu Tahu



      Polemik hukum sebat ke atas pelaku seks sejenis sepasang lesbian di Terengganu menjadi topik yang hangat diperbincangkan. Sebagai rakyat biasa, saya melihat ini sebagai satu kesempatan untuk menambah kefahaman mengenai hukum jenayah syariah. Saya dapati ramai orang awam seperti saya yang keliru tentang isu pokok yang sepatutnya diperjelaskan oleh alim ulamak kita bila menangani polemik ini. Daripada sudut yang positif, polemik ini sepatutnya dijadikan sebagai batu loncatan untuk menambah ilmu pengetahuan, bukan medan bertelagah dan melempiaskan amarah penuh emosi samada untuk mempertahan ataupun menentang.

      Apabila hukuman sebat dilaksanakan ke atas pasangan lesbian di Terengganu, wujud 2 golongan iaitu golongan yang menyokong dan golongan yang tidak bersetuju dengan bentuk hukuman tersebut. Pada pandangan saya, titik tolak berlakunya polemik ini mungkin bermula apabila ada pihak yang menyuarakan pendapat tidak bersetuju dengan hukuman tersebut dan menganggap bahawa ada kaedah lain yang lebih baik dilaksanakan. Maka berlakulah tuduh menuduh bahawa satu pihak tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh mahkamah tinggi syariah Terengganu. Dalam kalangan alim ulamak juga terdapat perbezaan pendapat tetapi dengan kefahaman yang mendalam, perbezaan pendapat ini dapat dikawal. Apa yang menjadi masalah adalah perbalahan dalam kalangan RAKYAT BIASA seperti saya yang kurang pengetahuan tentang hukum hakam agama khususnya berkenaan dengan hukum jenayah syariah. Akibatnya berlakulah tuduh menuduh termasuklah label melabel dalam kalangan sesama Islam.

      Saya berpandangan bahawa polemik ini akan reda jika ada pihak yang berautoriti memberi penjelasan yang mudah difahami oleh orang awam tentang APAKAH HUKUMAN YANG SEPATUTNYA DIKENAKAN KE ATAS PESALAH HUBUNGAN SEKS SEJENIS MENGIKUT AJARAN ISLAM. Jadi di dalam tulisan ini, kita akan mencari jawapan ke atas persoalan ini. Untuk tujuan tersebut saya berkesempatan merujuk beberapa tulisan ahli akademik dan juga ulamak. Saya juga berbincang dengan seorang Pensyarah Jabatan Syariah dan Undang-Undang yang juga Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar) Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya iaitu A.Prof Dr. Ruzman Md Noor. Berikut adalah beberapa fakta mengenai Undang-Undang Jenayah Islam di Malaysia dan jawapan kepada persoalan utama yang saya nyatakan di atas:

      1.Negara kita mempunyai dua jenis mahkamah iaitu Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah

      2.Mahkamah Syariah ialah institusi kehakiman yang membicarakan serta menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam bagi kesalahan sivil dan jenayah agama mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan kepadanya

      3.Bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah berasingan dengan Mahkamah Sivil

      4.Mahkamah Syariah bebas daripada campur tangan mahkamah sivil dan dianggap setaraf. Kuasa kedua-dua mahkamah ini tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia.

      5.Undang-undang yang lulus di Dewan Undangan Negeri dinamakan ENAKMEN, manakala undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen dinamakan AKTA.

      6.Jenis hukuman ke atas pesalah yang dibicara di dalam mahkamah syariah ditentukan oleh undang-undang negeri (enakmen) masing-masing. Ianya boleh berbeza tetapi had maksima hukuman adalah sama untuk semua negeri kerana ianya tertakluk kepada Akta.

      7.Had kuasa dan hukuman maksima Mahkamah Syariah tertakluk kepada akta yang diluluskan oleh Parlimen Malaysia.

      8.Parlimen telah meluluskan satu AKTA yang bertujuan MENGHADKAN KUASA mahkamah syariah. Akta yang menghadkan kuasa mahkamah syariah ke atas Jenayah Syariah adalah Akta 355 ( pindaan 1984). Akta 355 ini menghadkan hukuman kepada denda tidak melebihi RM5000 atau 3 tahun penjara atau hukuman rotan tidak melebihi 6 sebatan atau gabungan ketiga-tiganya. Anakmen yang ditentukan di peringkat negeri tidak boleh melampaui had ini.

      Delete
    4. 9.Maka untuk meningkatkan had hukuman bagi Jenayah Syariah di peringkat negeri, perlu pindaan akta 355 di peringkat parlimen. Justeru RUU355 adalah rang undang-undang yang dicadangkan untuk meningkatkan had hukuman ke atas Jenayah Syariah.

      10.Salah satu bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah membicara dan menghukum kes-kes JENAYAH SYARIAH.

      11.Terdapat 3 kategori Jenayah Syariah iaitu :
      a.QISAS (Jenayah terhadap nyawa dan tubuh badan, bunuh dibalas bunuh, cedera di balas cedera dengan syarat-syarat yang ditentukan, hukum Qisas dinyatakan dalam Quran dan Hadith)
      b.HUDUD (Jenis kesalahan dan hukuman dinyatakan dalam Quran dan Hadith iaitu Zina,Qazaf (tuduh zina tanpa cukup saksi),Minum Arak, Mencuri,Memberontak dan Murtad)
      c.TAKZIR (Kesalahan dan dosa/maksiat yang hukumannya TIDAK dinyatakan dengan khusus di dalam Quran dan Hadith, hukuman mengikut kebijaksanaan Hakim)

      12.Jenis kesalahan dan bentuk hukuman di bawah kategori hudud adalah jelas kerana ianya dinyatakan di dalam Quran dan Hadith. Jadi Hudud hanya sebahagian kecil daripada jenayah syariah yang dibicarakan oleh mahkamah syariah. Proses perbicaraan dan perlaksanaan hukuman adalah mengikut syarat-syarat yang ketat mengikut Quran, Hadith dan Ijmak Ulamak.

      13.Adakah HUBUNGAN SEJENIS (homoseksual) termasuk di dalam makna ZINA? Jika hubungan sejenis adalah kesalahan zina, maka ia termasuk di dalam kategori HUDUD dan hukum hudud untuk penzina adalah rejam (sudah berkahwin) dan sebat 100 rotan (belum berkahwin) dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.

      Delete

    5. 14.Terdapat PERBEZAAN PENDAPAT mengenai status kesalahan hubungan sejenis di dalam jenayah Syariah. Percanggahan ini berlaku semenjak zaman sahabat lagi, mengikut penulis buku Undang-Undang Jenayah Islam, Dr. Paizah Haji Ismail, mantan Pensyarah Akademi Islam, UM. Kebanyakan ulamak termasuk Imam besar Abu Hanifah (mazhab Hanafi) berpendapat bahawa amalan homoseksual (termasuk liwat dan lesbian/sahhak) TIDAK dikategorikan sebagai zina dan dihukum TAKZIR. Walau bagaimanapun tidak kurang juga ulamak dan mazhab yang memberi pendapat berbeza. Hukuman terhadap jenayah hubungan sejenis ini TIDAK dinyatakan dengan jelas di dalam Quran dan Hadith. Pendek kata kedua-dua pendapat mempunyai kekuatan hujah masing-masing. Tidak ada percanggahan pendapat tentang besarnya dosa kedua-dua perbuatan ini.

      15.Bentuk hukuman di bawah TAKZIR adalah mengikut KEBIJAKSANAAN hakim. Hukuman boleh merangkumi penjara, sebat, buang daerah, denda, nasihat dan lain-lain. Kebijaksanaan hakim ini merangkumi bentuk hukuman dan juga samada perlu ataupun tidak dipamerkan kepada orang ramai.

      KESIMPULAN

      Daripada penulisan di atas boleh disimpulkan bahawa hukuman sebatan sebanyak 6 kali dan denda RM3,300 yang dikenakan ke atas pesalah lesbian di Terengganu adalah di bawah kategori TAKZIR dan bukan hudud. Apabila ianya jatuh di bawah hukuman takzir, maka bentuk hukumannya boleh berbeza pendapat mengikut kebijaksanaan hakim dan pemerintah. Di bawah hukuman takzir juga, hakim boleh membuat keputusan samada hukuman itu perlu ataupun tidak dilakukan di hadapan khalayak ramai. Setiap negeri dan mahkamah syariah yang ada di dalamnya berhak untuk menentukan jenis hukuman yang dikenakan mengikut enakmen dan kebijaksanaan masing-masing bagi mencapai Maqasid Syariah selagi ianya di dalam bidang kuasa yang telah ditentukan. Persoalan samada boleh ataupun tidak pihak lain mengkritik keputusan mahkamah syariah di dalam kes ini, itu saya serahkan kepada pembaca semua untuk membuat penilaian dan pertimbangan. Apa yang penting adalah raikan perbezaan pendapat selagi ruangnya diberikan oleh agama kita dan janganlah pula ada yang menuduh pihak yang berbeza ini sebagai sesat. Kita sesama Islam hendaklah cuba mencari titik pertemuan, tidak berpecah dan tidak terpengaruh dengan mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan individu ataupun golongan tertentu.

      Penulis: DDr Rushdan Noor
      Penyemak: Prof Madya Dr.Ruzman Md Noor, Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar), Pensyarah Jabatan Syariah dan Undang-Undang, Akademi Islam , Universiti Malaya

      9 hb September 2018

      RUJUKAN

      1. https://www.bharian.com.my/…/461036/pasangan-lesbian-didend…
      2. Paizah Haji Ismail, Undang-Undang Jenayah Islam, Dewan Pustaka Islam, 1991
      3. https://www.hidayatullah.com/…/homoseksual-dan-lesbian-dala…
      4. https://islamqa.info/en/21058
      5. http://muftiwp.gov.my/…/2154-realiti-perundangan-dalam-pela…
      6. http://agama-mahkamahsyariah.blogspot.com/…/definisi-mahkam…

      Sumber: https://www.facebook.com/rushdan.noor/posts/10212048732761459?__tn__=K-R

      Delete
    6. Muhyiddin Keliru dan berbelit pasal hubungan PAS dan UMNO



      Baik Umno mahu pun PAS, kedua-dua parti itu kini dipercayai semakin yakin bahawa formula yang dipersetujui bersama mutakhir ini akan membawa manfaat buat mereka.

      Keputusan yang dicatat pada pilihan raya kecil Seri Setia semalam mungkin boleh dijadikan satu lagi dalil bahawa kedua-dua parti berkenaan membuat keputusan paling tepat untuk mendepani kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Namun bagi Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menjadi salah seorang bekas pemimpin paling kanan - dan lama - dalam Umno suatu ketika dulu hubungan intim PAS dan Umno tidak akan ke mana-mana.

      Di mata presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu Umno sudah menjadi sejarah.

      "Umno sekarang bukan saja sudah kalah teruk, tapi hampir hancur.

      "Mereka kini menjadi satu kelompok parti pembangkang yang jauh lebih kecil. Saya percaya mereka sudah hilang keyakinan," katanya pada sesi wawancara dengan Malaysiakini dan wakil Sinar Harian dikediamannya di Bukit Damansara pada 7 Sept.

      Antara kecelaruan Muhyiddin dalam temubual tersebut ialah;

      1. Muhyuddin berkata
      "Sebab itu, dalam keadaan tidak menentu mereka mungkin cuba berbicara dengan PAS (tapi) saya tak yakin Umno boleh bersama dengan PAS.

      "Ini (kerjasama Umno dan PAS) bukan cerita baru. Cerita ini sudah jadi sejak zaman berzaman.

      "Mereka nampak baik, lepas tu tak baik... lepas tu sebelum pilihan raya nak bekerjasama, lepas tu tak jadi, lepas tu macam-macam.
      Habis bagaimana BERSATU dan DAP boleh bekerjasama sedangkan serangan Mahathir kepada DAP bukan perkara baru?

      2. Muhyiddin berkata
      Menurut Muhyiddin, ada anggota Umno sendiri tidak akan setuju jika parti itu bekerjasama dengan PAS.

      Pada masa sama kata anggota parlimen Pagoh itu anggota PAS - yang selama ini diasuh bahawa Umno itu adalah musuh politik - juga tidak akan menerima kerjasama berkenaan walaupun di peringkat pimpinan ia sudah berlaku.

      "Orang PAS saya percaya (tak boleh terima) sebab selama ini mereka melihat Umno sebagai parti yang katanya tak Islam, tak ikut syariat agama, yang buat macam-macam kemungkaran.
      Jika ini alasanya bagaimana Mahathir boleh bersama Anwar Ibrahim? Bagaimana DAP boleh terima Mahathir?

      Hubungan PAS-UMNO boleh jadi atau tidak bergantyung kepada keperluan politik semasa sebagai mana Mahathir perlukan DAP dan Anwar untuk jatuhkan Najib. Politik buka bacaan buku yang sekadar kita anggap itu dan ini.

      Delete
    7. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan

      Delete
    8. Kamu gerun dengan pembangkang'
      SAIFULLAH AHMAD 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Mohd Akmal Kamaruddin
      Mohd Akmal Kamaruddin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - PH dilihat seolah-olah gerun dengan kerjasama parti-parti pembangkang terutama antara Pas dan Umno ketika ini.

      Ketua Pemuda Pas Perak, Mohd Akmal Kamaruddin berkata, hubungan baik antara Pas dan Umno tercetus atas dasar kesatuan parti pembangkang seperti PH sebelum menjadi kerajaan.


      "Pas berjuang selama ini bukan untuk menjatuhkan Umno tetapi mahu memartabatkan Islam. Mereka sekarang terima agenda Islam. Kenapa nak bermusuh lagi? Kita akan bermusuh dengan sesiapa saja halang agenda Islam.

      “Kini kamu pula yang sesak nafas terhadap agenda Islam yang kami bawa maka kamu pula musuh kami,” katanya kepada Sinar Harian.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Setiausaha Agung DAP, Nga Kor Ming yang menyifatkan kerjasama Pas dan Umno yang ditunjukkan pada PRK Seri Setia sebagai gabungan politik tidak berprinsip.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pas-Umno gabungan politik tidak berprinsip]

      Mohd Akmal berkata, kerjasama Pas dan Umno mungkin kelihatan pelik bagi mereka kerana Umno tidak pernah menjadi pembangkang.

      "Bagaimanapun pemimpin PH tidak sedar dakwaan mereka bahawa Umno rosak sejak 60 itu sebahagian daripadanya berlaku ketika zaman Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri kali pertama dahulu.

      Beliau berkata, Dr Mahathir mengetuai pakatan mereka pada hari ini dan disanjung tinggi.

      “Kami tahu kerjasama antara Pas dan Umno ini amat menggerunkan kamu sebab itu kamu pula yang tentang kerjasama kami. Sepatutnya kamu sambut baiklah untuk semak dan imbang untuk kerajaanPH,” katanya.

      Delete
    9. Pas bukti pencapaian baharu
      HASNIZA HUSSAIN 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore948
      Pas bukti pencapaian baharu
      Halimey meraikan kemenangannya.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kemenangan Pakatan Harapan (PH) di Seri Setia kelmarin, bukan sesuatu yang luar biasa kerana ramai sudah menjangkakan ia akan terus kekal menjadi milik PH ekoran ia merupakan kubu kuat parti gabungan itu sejak tiga penggal lalu.

      Kelebihan calonnya, Halimey Abu Bakar yang bukan saja anak tempatan, malah sebagai bekas Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) tidak dinafikan banyak membantu kemenangan pada kali ini.


      Namun di sebalik kegembiraan PH mengekalkan kemenangan di kubu kuat mereka itu, berlaku kemerosotan dari segi bilangan undi diraih pada PRK kali ini berbanding PRU14 lalu iaitu daripada 29,250 undi kepada 13,725 undi.

      Sementara itu, kekalahan calon Pas, Dr Halimah Ali pada PRK ini pula tidak dilihat sebagai perjuangan yang sia-sia, sebaliknya kekalahan parti Islam itu menunjukkan perkembangan positif apabila pelbagai pencapaian berjaya dicipta dalam keadaan serba kekurangan termasuk dari segi jentera dan dana.

      Advertisement

      Antara kejayaan lain Pas adalah dapat meningkatkan jumlah undi pada PRK kali ini sebanyak 9,689 undi berbanding 4,563 undi sahaja pada PRU14 lalu, malah turut menang menerusi undi pos, undi awal daripada polis dan tentera, peningkatan ketara undi daripada golongan muda di sebahagian saluran di Seri Setia serta peningkatan sokongan undi kira-kira 30 peratus dari kaum India serta 10 kali ganda sokongan undi dari kaum Cina.

      Dalam pada itu, kadar peratusan keluar mengundi di PRK Seri Setia turut direkodkan antara yang terburuk kerana mencatatkan kadar lebih rendah berbanding PRK Sungai Kandis sebanyak 44.1 peratus dan ia turut dikaitkan dengan faktor cuti panjang, cuaca tidak menentu, tempoh PRU14 yang baru dilaksanakan beberapa bulan lalu selain keengganan ahli Pas dan Umno untuk keluar mengundi kerana dikatakan tidak suka dengan kerjasama yang terjalin antara kedua-dua parti.

      Secara keseluruhannya, walaupun menang, PH tampaknya belum boleh menarik nafas lega serta berpuas hati kerana pencapaian dicipta Pas menerusi kekalahan mereka seolah-olah isyarat dari rakyat buat PH untuk lebih berhati-hati dalam setiap tindakan mereka selepas ini, malah kemerosotan peratusan keluar mengundi juga tidak boleh diabaikan dan perlu diteliti dengan lebih mendalam.

      Kalah tapi banyak peningkatan
      Berdasarkan analisa Pas, Pengarah Pilihan Raya Pas Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir menyifatkan peningkatan besar sokongan terhadap Pas pada PRK Seri Setia dipengaruhi kerjasama antara Pas dan Umno, selain isyarat dari rakyat yang mula menolak PH.

      "PH menang tapi jumlah undi semakin mengecil dan kita yakin ia isyarat penolakan dari rakyat dan akan semakin ketara menjelang PRU15 nanti.

      "Ahli dan penyokong Pas serta Umno mempamerkan kerjasama yang baik dan memandangkan hubungan ini masih baru, jika ia terus dipupuk dan dipertingkatkan tidak mustahil dapat menerbitkan hasil yang lebih kukuh pada masa depan," katanya.

      Perlu kajian lebih mendalam
      Walaupun Pas dilihat begitu positif dengan kekalahan mereka di Seri Setia dan menganggapnya sebagai kalah dalam menang, Profesor Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia yang juga pemerhati politik, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood pula berpandangan analisa Pas itu perlu dilihat dengan lebih terperinci.

      Beliau berkata, analisis dibuat parti Islam itu mungkin benar atau sebaliknya dan faktor jumlah pengundi juga boleh menjadi alasan untuk menolak analisis tersebut.

      Delete
    10. Harga rumah dijangka tidak turun selepas SST
      WARTAWAN SINAR HARIAN 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      rumah
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Harga rumah dijangka tidak turun atau mungkin masih kekal kadar lama walaupun perkhidmatan pembinaan dikecualikan daripada cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

      Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MSN Group of Companies (MSN), Masnawi Ariffin berkata, ini kerana harga rumah ditentukan banyak faktor lain, bukan sahaja bahan binaan tetapi juga melibatkan nilai tanah semasa mengikut lokasi, selain kos-kos autoriti.


      Selain itu katanya, pemaju terpaksa menanggung kos melibatkan lebih 40 jenis yuran yang dibayar kepada agensi seperti Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam proses untuk membangunkan satu projek perumahan.

      "Perkara inilah yang akan menyebabkan harga rumah tinggi. Untuk kos pembinaan, bagi saya sebenarnya ia stabil. Masa kenakan GST , pemaju boleh tuntut balik, sekarang tanpa SST harga akan kekal, tetapi pemaju tidak akan turunkan harga rumah.

      "Cuma mungkin harga rumah akan kekal. Saya sudah 19 tahun dalam industri dan banyak kali alami pelbagai situasi seperti ini," katanya.

      Semalam, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kerajaan mahu melihat lebih banyak respons positif penggiat industri perumahan, susulan pengumuman perkhidmatan pembinaan dikecualikan SST.

      Pengarah yang juga Pengarah Jualan Bandacaya Group, Raja Umar Raja Ali juga senada dengan Masnawi dengan mengatakan, sekiranya harga rumah turun, ia hanya melibatkan rumah jenis apartmen.

      Menurutnya, cukai bukanlah penyebab kenaikan harga rumah, sebaliknya berpunca daripada tiadanya pemantauan dari segi penilaian bagi setiap kaki persegi tanah dan binaan.

      "Harga rumah boleh dikawal dari segi itu, di mana juru nilai atau penilai kerajaan yang menilai perlu melihat apabila pemaju memohon lesen pemaju atau mendapatkan Permit Import (AP). Mereka kena pastikan harga kaki perseginya standard," katanya.

      Delete
    11. Pau pun kena SST!
      RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore12K
      Pau pun kena SST!
      Twitter Najib Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bukan saja memberi kesan kepada rakyat biasa malah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut terkena tempiasnya.

      Beliau yang kini aktif mengulas isu semasa dalam laman sosialnya kali ini memilih untuk meluahkan rasa ‘tidak puas hati’ selepas kuih pau yang dibelinya dikenakan SST.


      Dalam catatan di Twitternya, Najib mendakwa SST dikenakan ketika beliau membeli kuih tersebut di sebuah restoran terkenal di Tanjung Malim, Perak.

      “Berhenti di kedai Pau Yik Mun, Tg (Tanjung) Malim untuk membeli pau. Jelas SST dikenakan walaupun kedai ini sederhana kecil!

      “Kedai Pau pun kena SST,” tulisnya dalam status tersebut.

      Malah, Ahli Parlimen Pekan itu turut memuat naik gambar resit diterimanya dan dalam resit tersebut jelas terpampang SST berjumlah RM3.80 dikenakan kepada Najib.

      Delete
    12. Kenapa terlalu mudah gugur kes Guan Eng?
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore836
      Guan Eng
      Guan Eng
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad nyata kurang senang dengan keputusan Pejabat Peguam Negara menggugurkan kes rasuah melibatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dan ahli perniagaan, Phang Li Koon.

      Dalam catatan panjang di laman blognya, Hamid mempersoalkan adakah Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria mengambil jalan selamat dengan membuat keputusan tersebut.


      Menurutnya, adakah keputusan Mohamad Hanafiah itu juga untuk memastikan kedudukannya tidak terancam dan tidak disalahkan jika berlaku sesuatu dalam kes berkenaan.

      “Menurut Hanafiah, dia hanya minta (Guan Eng) dilepaskan tanpa dibebaskan. Adakah dia tidak pasti dengan keputusan tidak meneruskan pendakwaan.

      “Atau dia hanya mengambil jalan selamat, jalan tengah, agar dia tidak disalahkan dan kedudukannya tidak terancam?" soalnya.

      Sementara itu, Abdul Hamid turut mendakwa Hanafiah didesak menggugurkan dakwaan terhadap Guan Eng meskipun tiada arahan sedemikian daripada Peguam Negara, Tommy Thomas.

      "Jika arahan mahkamah untuk pembebasan penuh, mahkamah akan disalahkan, sementara Guan Eng, DAP dan PH akan gembira dan Peguam Negara tidak akan rasa selesa apabila berjumpa Guan Eng," katanya.

      Delete
    13. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete
    14. Prestasi Thomas dikritik bekas Ketua Hakim Negara
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Abdul Hamid Mohamad
      Abdul Hamid Mohamad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Tommy Thomas berhubung pelbagai tindakannya selama tiga bulan menjawat jawatan Peguam Negara.

      Kritikan itu antara lain menyentuh keputusan Thomas dalam beberapa kes berprofil tinggi termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan 1MDB.


      Dalam kes 1MDB itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwaan menarik diri dan melantik bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      Alasan diberikan Thomas adalah tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Advertisement

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugas sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel di blognya hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya tetap Thomas yang sama’]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Agong perkenan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tommy Thomas undur diri ketuai kes Najib]

      Abdul Hamid berkata, apa yang dilakukan Thomas itu membuktikan bahawa beliau sebagai seorang peguam persendirian yang ternama tetapi tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itu kata Abdul Hamid, Peguam Negara seharusnya dilantik dalam kalangan perkhidmatan undang-undang dan kehakiman.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya.

      Abdul Hamid juga mengkritik keputusan Thomas melantik bekas Hakim Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Selain kes 1MDB, Abdul Hamid turut menyentuh kes kapal persiar mewah Equanimity; kes kerajaan Sarawak dengan Petronas; pembatalan dakwaan terhadap ahli Parlimen dan penyokong PH serta kes pengguguran pendakwaan rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang membeli sebuah rumah banglo di bawah harga pasaran semasa.

      Setakat ini katanya, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran.

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan PH?" soalnya.

      Delete

    15. justice league = JUST LICK YOUR WOUNDS = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = GENG PENJILAT NAJIB.

      CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      justice league PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      WHAT HE CAN DO (EQUATING STYLE) WE CAN DO BETTER

      Delete
    16. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete
    17. Justice league ker atau justice sundal?

      Asyik nak menyundal dlm blog Budin ni.

      Delete
    18. Najib kan Mr Cool, bila semua dah cool baru boleh explain..

      Delete
    19. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete

    20. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA =
      yenggedey valikopo = PENJILAT NAJIB = PENCURI DUIT

      Lim: Wang 1MDB dari S'pura hanya bahagian kecil dari jumlah sebenar

      Wang berjumlah RM45.9 juta yang akan dipulangkan Singapura kepada Malaysia hanyalah sebahagian kecil daripada jumlah sebenar dana berkaitan 1MDB yang mahu diambil semula oleh Malaysia, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

      Beliau berharap pemulangan itu menjadi langkah permulaan bagi usaha kerajaan mendapatkan semula wang yang didakwa diselewengkan daripada 1MDB.

      "Kami mengalu-alukan keputusan Mahkamah Tinggi Singapura yang meluluskan pengembalian wang 1MDB dengan jumlah RM45.9 juta kepada negara.

      "Saya harap ini adalah permulaan. Ini kerana jumlah itu adalah sebahagian kecil daripada jumlah sebenar wang berkaitan 1MDB yang (perlu) dipulangkan," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Menurut laporan, wang tersebut akan dipindahkan ke akaun bank pemulihan khas 1MDB di Kuala Lumpur.

      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) berjanji untuk menuntut semula aset berkaitan 1MDB di luar negara dan baru-baru ini berjaya mendapatkan kembali kapal pesiar mewah Equanimity - yang didakwa dibeli menggunakan wang 1MDB - daripada kerajaan Indonesia.

      Singapura antara negara yang mengambil tindakan undang-undang terhadap skandal 1MDB.

      Negara itu telah mendakwa dan menjatuhkan hukuman penjara 54 bulan terhadap bekas pegawai bank BSI Singapura Yeo Jiawei atas kesalahan pengubahan wang haram dan penipuan berkaitan 1MDB.

      Selain Singapura, dana berkaitan 1MDB turut dilaporkan dibekukan di Luxemburg dengan jumlah kira-kira RM415 juta (AS$100 juta) dan dirampas Switzerland berjumlah RM430 juta.

      Lim turut menyatakan penghargaan terhadap Peguam Negara Tommy Thomas dan berkata usahanya untuk mendapatkan semula wang itu telah membuahkan hasil.

      Julai lalu, Thomas meluluskan pelantikan firma guaman Tetuan Tan Rajah & Cheah - yang berpangkalan di Singapura - untuk memfailkan permohonan di mahkamah Singapura terhadap 53 defendan bagi mendapatkan perintah untuk mendapatkan semula wang milik 1MDB.

      Ahli perniagaan Low Taek Jho, atau Jho Low, dilaporkan salah seorang daripada 53 defendan itu.

      Delete
  2. dgn macai boleh lah keluar citer kartun jib oii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete

    2. justice league, if you don't want to lick your wounds, LICK JIBO'S ASSOL.

      Your endless copy-pasting will be countered by doing the same about Jibo's / Umno's shit and about PH greatness.

      Laporan: Singapura kembalikan RM45.9 juta wang 1MDB, SRC
      Diterbitkan 10 Sep 2018, 1:47 petang | Dikemaskini 10 Sep 2018, 2:06 petang

      A+ A-
      Mahkamah Tinggi Singapura dilaporkan telah mengarahkan agar wang yang diambil secara salah daripada akaun berkaitan 1MDB dan SRC International Sdn Bhd dikembalikan kepada Malaysia.

      Menurut Astro Awani hari ini, mahkamah meluluskan permohonan peguam kerajaan Malaysia agar wang berjumlah RM45.9 juta (S$15.3 juta) dipulangkan.

      Menurut laporan itu, wang itu akan dipindahkan ke akaun bank pemulihan khas 1MDB di Kuala Lumpur.

      Perkara itu dinyatakan salah satu firma guaman yang mewakili Malaysia, Tetuan Tan Rajah & Cheah, dalam satu kenyataan, menurut laporan itu.


      Firma guaman yang berpangkalan di Singapura itu juga berkata usaha lain untuk mendapatkan kembali wang milik 1MDB masih dijalankan.

      Julai lalu, peguam negara Tommy Thomas meluluskan pelantikan firma guaman itu untuk memfailkan permohonan kepada Mahkamah Tinggi Singapura terhadap 53 defendan bagi mendapatkan perintah untuk mendapatkan semula wang milik 1MDB.

      Ahli perniagaan Low Taek Jho, atau Jho Low, dilaporkan salah seorang daripada 53 defendan itu.

      Ia selepas pihak berkuasa Malaysia dan Singapura setuju untuk bekerjasama dalam usaha membawa pulang wang yang dipercayai diselewengkan daripada 1MDB di negara itu.

      Delete
    3. Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan mengkaji semula projek Forest City kerana unit kediaman percuma di kawasan itu dijadikan insentif untuk pelaburan di China.

      Azmin berkata demikian sebagai menegaskan keperluan agar rakyat memahami sebab kerajaan mengkaji semula projek pembangunan berkenaan.

      "Apa yang jadi adalah transaksi berkenaan tidak dilakukan di Johor atau di Malaysia.

      "Terdapat program khas di mana jika anda melabur sejumlah wang di China, anda dapat unit (kediaman) percuma di Forest City.

      "Jadi sudah tentu kita tidak boleh membiarkan perkara itu," kata Azmin dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

      Jelas Azmin, amalan seperti itu tidak akan menguntungkan ekonomi Malaysia.

      "Mereka bayar cukai di China, mereka buat transaksi di China, tapi ia tidak memberi keuntungan kepada kita dan ekonomi di Malaysia. Mereka merancang untuk membawa 700,000 warga China dari tanah besar China untuk menjadi pemilik hartanah di Forest City," katanya.

      Tambah Azmin, kerajaan mahu memastikan semua pelaburan dari China perlu memberi bilai kepada warga tempatan dan Malaysia.


      "Itu adalah jenis pelaburan yang kita mahu lihat di masa depan," katanya.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata Malaysia tidak lagi akan membenarkan orang asing membeli unit kediaman di Forest City di Johor.

      Bagaimanapun, Forest City menafikan kenyataan Dr Mahathir dan mendakwa perdana menteri itu menyatakan sebaliknya kepada mereka.

      Delete

    4. KOMEN2 kpd berita "Lim: Wang 1MDB dari S'pura hanya bahagian kecil dari jumlah sebenar
      " -

      Chris Lim

      K’jaan baru lepas ambik alih dah dpt claim blk 49j dari S’pura, kapal 1 Bilion dlm proses, hartanah di seluruh dunia yg dimiliki ole JL, anak tiri Bijan, dan proxsi2, dan akaun2 lain berkaitan dgn IMDb yg telah dibekukan ole pihak k’jaan luar negara yg pd asalnya DINAFIKAN ole pihak IMDb dan k’jaan bahawa aset2 ni miliknya.

      Mmg pelik bahawa hasil siasatan luar negara dpti ade isu penggubalan wang haram dan semua aset akaun dibekukan dan panggil pihak berkenaan terutama k’jaan Bijan tampil ke dpn buat claim tapi pihak IMDb dan Bijan ENGGAN berbuat demikian.

      Lg pelik ada pihak yg bertopengkan agama BERPUAS HATI dgn penjelasan si Arul bahawa semua desas desus adalah REKAAN pihak yg nak sabotaj k’jaan Dumno.

      Tahniah k’jaan baru atas kejayaan membawa blk wang dan aset yg TELAH DICURIK.

      Delete
  3. Semenjak kalah PRU14, sudah banyak terbongkar kerja2 rompakan, salahguna dan penipuan yang dibuat oleh Najib ni. So kenapa kita nak percaya dengan cakap2 si penipu ni lagi? Dana pilihanraya? Tak semudah itu untuk cuba menipu kerana cakap2 kosong tanpa bukti tak membawa apa2 makna. Najib boleh cakap dan menipu tetapi bukti2 dan segala fail2 merah akan tetap menjerat leher dia. Jangan ingat dia boleh tipu orang melayu lagi. Orang melayu dah bangkit dan dengan kebangkitan itulah UMNO tersungkur.

    Tak logiklah orang melayu yang sudah bangkit ingin menyungkurkan diri mereka lagi agar dipijak semula oleh Najib dan UMNO. PRU14 adalah permulaan kebangkitan orang melayu yang akan mematikan UMNO dan UMNO akan ditanam sedalam2nya. Najib dan UMNO nak bangkit semula? Not on my watch and I will teach my children to do the same!

    Nick.
    cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa susah nak hadkan pada 2 penggal.

      Satu penggal 11 tahun. Dua penggal 2 tahun. Pencen kedua umur 115 tahun.

      Wow! Pada 100 hari, boleh lancar novel Kencing Sepanjang Jalan

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Singapura kembalikan RM45.9 juta wang 1MDB, SRC":


      阿愧
      Nampaknya kerajaan PH membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa mereka lebih telus darpada kerajaan pimpinan BN.. . Tahniah kerana kerajaan PH berada dilandasan yang betul ..

      Razi Shahdan Razi Shahdan
      kerajaan bn tak sayangkan negara mereka cuma sayangkan harta negara itu sebab mereka berlumba lumba mencuri harta negara dengan rasa tak bersalah.

      Daren Chua Leong Kim
      Najib b razak. I rasa mau sumbat durian musang king ke dalam jubur u 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

      Asirvatham Asirvatham
      Jangan2 nanti nak berak susah.....JJ pun dah pension

      Delete
    3. Boleh tak AJK surau jadi "Council of Elders"?


      Kononnya "Council of Eminent Person" atau "Council of Elders". Dalam bahasa Melayu, boleh diterjemah sebagai Majlis Orang Hebat-Hebat atau Majlis Orang Tua-Tua.

      Memang hebat-hebat ...
      Bekas Gabenor Bank Negara,
      Billionaire Melayu (Bekas Menteri Kewangan)
      Taikun perniagaan
      Professor Economy
      Bekas Chairman Petronas
      Hebat hingga kuasa mereka tidak perlu disebut dalam Perlembagaan. Mereka mengatasi Kabinet. Tiada General Order menentukan kuasa dan tatacara.

      Hasil penyelesaian:



      Wujudkan tabung bayar hutang negara.



      Rupanya janji capati dan rakyat kena keluar duit untuk selesaikan masaalahnyang mereka jadi penyebab.



      Wow! Boleh juga AJK surau jadi ahli council.

      Delete

    4. KOMEN2 kpd berita "Lim: Wang 1MDB dari S'pura hanya bahagian kecil dari jumlah sebenar" -

      Se Suke

      kalau nak tahu..ini laaa s3babnya tony tarik diri dari ketua pendakwaan kepada najib..dia bertanggongjawab mengembalikan wang 1 mdb diluar negara..bagi mengatasi masalah keewangan malaysia..

      syabas tony

      Hasry Perak

      Tahniah Tommy & mereka yang terlibat dlm menuntut harta/ asset negara dikembalikan ke Malaysia. Aku berharap lebih banyak harta/ asset akan dapat dituntut dlm masa terdekat. Mereka yang terlibat dlm penyelewengan perlu didakwa dan harta mereka perlu disita.

      Kalau terbukti UMNO, MCA, MIC dll parti drpd Sabah/ Sarawak terlibat, AG perlu minta mahkamah menyita harta2 mereka.

      Delete




  4. BEGITU BANYAK DANA UNTUK PILIHANRAYA?????


    TAK SALAH KA???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantun Manifesto Tomato


      Buah tomato dibawa berlayar,
      Masak sebiji diatas peti,
      Tol tak hapus masih kena bayar,
      Bagaikan menunggu anak pengantin LGBT.

      Buah tomato kacang bendi,
      Jadi perencah untuk memasak kari,
      Harga barang tak turun 0% GST,
      Inikan pula 10% sst.

      Buah tomato turun harga,
      Begitu juga harga durian,
      Manifesto hanya masa pilihanraya,
      Bukan Bible bila jadi kerajaan.

      Pergi ke kedai membeli tomato,
      Naik motor ke pekan banting,
      Sebelum PRU wall penuh Manifesto,
      Lepas PRU upah admin delete posting.

      Cili, tomato dan bunga kantan,
      Buat perasa didalam masakan,
      Pendidikan percuma manifesto pakatan,
      UEC pula yang didahulukan.

      Spaghetti bologna sedap dimakan,
      Dimasak dengan tomato puri,
      Bila wartawan tanya soalan,
      “Tak Tahu”, jawapan para Menteri 😂

      Credit: Huzry Fionnawatty Hussien

      Wow! Jual orang dengan janji, Mungkir janji jual diri

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Singapura kembalikan RM45.9 juta wang 1MDB, SRC":

      Anatta Zen
      Alhamdulillah. Ni permulaan wang2 1MDB di bawa balik. Kat US masih ada berbilion2. Kat switzerland ada RM400j. Jet JLow masih ada kat singapura.

      Pria Anggun
      Alhamdulillah...tahniah PH kerana berjaya mendapatkan kembali wang rakyat Malaysia yang dicuri... tak sabar nak tengok pencuri disumbat dalam penjara...kalau dapat hantar kat Terengganu supaya tangannya dipotong (itupun kalau betul2 nak buatlah)... kalau curi sardin pun kena penjara takkan curi bilion2 masih bebas dan enjoy sakan kot?

      Kancil Guesthouse
      Tunggu apo si-Najis akan kato..
      Ini duit simpan dia ..atau balance duit travelling keluarga dia..atau duit sedekah dari keuluarga Raja Saud....atau duit dia curian dari rakyat..

      Bayan Budiman
      Jumlah ni kelak akan diguna bayar pampasan hsr kembali ke singapore...ada le untung cikit.

      Delete
    3. PH ANTI KALAU RAMAI MELAYU YANG DAPAT


      Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete

    4. KOMEN2 kpd berita "Lim: Wang 1MDB dari S'pura hanya bahagian kecil dari jumlah sebenar" -

      Rames Krishnan

      spore tu negara cerdik dan licik....bila dia beri satu dia akan harap sesuatu....gitu la gaya org pintar...kasi npak dia tu hebat tp dsebaliknya dia akan perangkap kita utk kemajuan atau keuntungan mrk....lge dapatka kau tandingi kepintaran politik mrk...kita tgu dan lihat

      Willy Ck
      Engko pandai sangat!

      Siva Sanmugam

      Willy Ck betoi tu rames ckp wa pernah kerja 10 tahun abang pr adik pr tau la hal spore

      Delete
  5. Satu hal nak kongsi sama
    Bila Tun ada tak terima
    Orang dalam suara bergema
    Berdepan takut, baik dijelma!

    Rakan sendiri sudah 'seleweng'
    Sekarang pandai nak buat bising
    Baik didepan belakang mereng
    Tak nak ikut, nak tukar stereng!

    Pemandu tua bukan sebarang
    Jangan cuba nak bakar arang
    Tanpa si tua tak menang sekarang
    Tolak si tua maksud nak perang!

    Ditokok tambah diasam garam
    Biar si tua orang pun geram
    Tidak sabar niat diperam
    Ini baru awal Muharram!

    Sorang rakan pulak terlajak
    Diberi betis kepala nak pijak
    Persoal Melayu memang tak bijak
    Kerbau baru terlebih bajak!

    Jika Tun beralih rasa
    Rakan kini tak kenang jasa
    Menang Tun sudah biasa
    Pakatan selamat, atau binasa..?




    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    2. negara kena diletakkan dalam bengkel pembaikan

      berpunca dari kepala bapak ko

      sial punya pengikut bodoh

      Delete

    3. KOMEN2 kpd berita "Lim: Wang 1MDB dari S'pura hanya bahagian kecil dari jumlah sebenar" -

      Rozai Ady

      Wang rakyat harus di tuntut dengan segera. mungkin perlu di wujudkan tabung 1 mdb.. sebagai pedoman d masa akan datang.

      Sohadis Musidi

      kesian Najib tak tahu semua hal ini

      Lay Pid

      ya lor tarak tau amacam dia boleh jadi itu banana mentri, semua tarak tau, tandatangan pun tarak baca punya org.

      Siva Sanmugam

      Nanti komen d fb isreat tungu

      TrafficRamasamy MY

      Tip of the iceberg....

      Delete
  6. Replies
    1. Netizen persoal Mat Sabu sertai majlis Syiah



      Pemergian Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu ke salah sebuah markas Syiah di Selatan Thailand, tiga hari lalu, menjadi persoalan netizen media sosial di Malaysia, khususnya Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menolak fahaman itu.

      Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dikatakan menyertai majlis korban di masjid Zainabiyyah di Phatthalung, yang menjadi markas Syiah di wilayah itu.

      Kehadiran beliau yang turut memberi ucapan pada perhimpunan di masjid berkenaan dimuat naik dalam akaun Facebook pemimpin dan pengikut Syiah di markas berkenaan.

      Antara yang turut hadir pada majlis berkenaan ialah pegawai polis dan tentera Thailand. Pada majlis itu, Mat Sabu turut menyembelih seekor lembu kurban.



      Netizen media sosial mempertikaikan sama ada pemergian Mat Sabu ke majlis berkenaan dilakukan secara diam-diam sebagaimana beliau ke Syria, sebelum ini.

      Pada 2013 lalu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menjelaskan bahawa semua ajaran atau fahaman Syiah di Malaysia adalah menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan hukum syarak.

      Malah, Jakim juga menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengatakan ada fahaman Syiah yang mempunyai persamaan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini.

      Jakim yang menjalankan kajian mendapati, dakyah Syiah sebagai sebuah mazhab berasaskan aliran Syiah Imamiyyah Ithna ‘Ashariyyah atau Imam Dua Belas mula aktif di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada 1979.



      Mat Sabu sebelum ini didakwa mengikut fahaman Syiah.

      Malah, pada 2013 lalu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika itu, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi mengesahkan bahawa Mat Sabu yang ketika itu Timbalan Presiden PAS, adalah pengikut fahaman Syiah.

      Abdul Rahim pada sidang media di Putrajaya, pada 12 Disember 2013 berkata, kenyataan itu berdasarkan kepada 10 fakta dan maklumat yang dikumpul oleh KDN, termasuk keterangan daripada Mohamad sendiri.

      Antaranya, Mat Sabu pernah menggesa supaya umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeni melalui tulisannya bertajuk ‘Teladan Pemerintahan Nabi Yusof, Khomeni’ dalam ruangan Fikrah yang terbit dalam akhbar Harakah pada 5 hingga 15 Julai 2008.

      Delete

    2. Tian Chua balas Rafizi: PKR sudah jadi kongsi gelap?

      Naib Presiden PKR Tian Chua mendakwa Rafizi Ramli cuba merancang pilihan raya kecil untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim secara rahsia.

      Beliau berkata ia bertentangan dengan apa yang sering disuarakan Rafizi sebelum ini tentang keperluan untuk Pakatan Harapan bersikap terbuka dan mengutamakan konsensus.

      "Sebelum ini anda tak habis-habis bercakap tentang keterbukaan, ketelusan dan kebenaran. Tapi kini boleh pula mendakwa beberapa orang terpilih boleh membuat keputusan besar untuk parti tanpa berunding dengan orang lain dalam kepimpinan.

      "Ini parti demokratik atau kongsi gelap?" katanya menerusi ciapan di Twitter hari ini.

      Dalam satu program di Kota Bharu Jumaat lalu, Rafizi yang juga naib presiden PKR berkata seorang anggota parlimen parti itu akan meletakkan jawatan minggu ini bagi memberi laluan kepada Anwar untuk kembali ke Parlimen.

      Susulan itu, Chua mengkritik Rafizi kerana membuat dakwaan itu memandangkan perkara itu tidak pernah dibincangkan oleh pimpinan PKR.

      Semalam, Rafizi dilaporkan berkata sebahagian "keputusan penting tidak dibincangkan dengan semua orang dan hanya diselesaikan dengan beberapa orang di kalangan kita", mencetuskan bidasan daripada Tian Chua hari ini.

      Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail - yang dilihat sebagai dekat dengan Rafizi - berkata kawasan yang akan ditandingi Anwar akan diumumkan Rabu ini.

      Tian Chua juga membangkitkan semula tindakan Rafizi mengkritik Tun Dr Mahathir Mohamad kerana membuat keputusan secara sepihak.

      "Bukankah ini orang sama yang mengkritik perdana menteri kerana buat keputusan sepihak dalam pelantikan kabinet dan dasar tanpa berudning dengan pimpinan Pakatan Harapan?" soalnya.

      Kempen agresif

      Beliau merujuk kenyataan Rafizi berikutan keputusan Mahathir untuk melantik Presiden AMANAH Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

      Isu rancangan PRK untuk Anwar muncul di saat Rafizi dan kemnya berkempen dengan agresif untuk meyakinkan anggota parti agar mengundi mereka untuk memimpin parti itu.

      Rafizi yang akan melawan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi jawatan timbalan presiden kini giat mengadakan jelajah menjelang pemilihan PKR yang akan bermula 22 September ini.

      Delete
  7. Bila nak songlap bilion bilion, dia perlu masa sengkat je. Langsai semua. Bila kena redhanded perlu masa lama nak explain sbb cerita2 katun perlu dreka olih makbadak dan para2 bomohnya. Halas biol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete
    2. Bukan rata2. Tapi rakyat Malaysia dan penjilat najib oun benci najib. Bukan rata2 ye. Nak menipu pun lembab. Sampai 3 bulan baru dpt idea nak menipu. Patut la kalah. Bodoh, lembab, kuat mengumpat, dan tak layak jadi pomen. Pasal nak jadi pomen kena pandai, bukan pandai menipu, nak cari rezeki halal tak boleh menipu. Cuma tak boleh ade akal mcm najib dan lokman adam. Takut kebodohan yg ada menyebabkan kawan anda ditindih oleh engine masa nak general o/haul, gearbox jatuh masa tukar clutch. Dan brek drum serta tayar tindih kita masa tukar brek laining. Tu pasal masa lokman adam mintak keje dgn aku, aku suruh jadi tukang beli air aje. Pasal dia taknak, tu yg dia teruskan kerjaya menjilat org bodoh yg lain. 😂😂😂😂😂. Cerita kat atas tu lawak je ye. Tapi lokman adam dgn bos dia bodoh tu memang cerita benar. Harap macai lokman adam dijauhi Kerana dia berjangkit . Yg baiknya dia berjangkit pada org yg biasa cekik dedak haram dan ade otak sama mcm lokman adam saja. Harap diberi perhatian... Ooo lupe, antidot utk penyakit bodoh level lokman adam cuma kawan la dgn semua bangsa dan agama, selagi dia bukan Israel dan tak hormat agama org lain, tuhan pun suruh kita berbaik sesama manusia... Kecuali org tu lokman adam. 😊😊😊😊 ... Tu pun aku yg cakap. Tapi lokman adam tu bodoh tetap kisah benar. ..

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA "Tian Chua balas Rafizi: PKR sudah jadi kongsi gelap?" -

      Johari Shamsuddin

      Rafizi has gone too far by declaring war against Azmin..this is certainly not a leader to appreciate..this war only invites hatred..

      rafizi sotong tu mulut ngalah kan mulut org pompuan. taw la rafizi tu lembut cam sotong.. dok popet popet popet kutuk azmin.. aku xnpk pon azmin serang balik tuduhan rafizi..

      Ramlli Kamal

      Nora Mei Li

      Betul Dooloh Henggit
      Rafizi tin kosong

      Ng Bk

      Rafizi terburu-buru nak jadi penghulu ke ?

      Zainuddin Hussin

      Tian Chua & Azmin adalah pelopor PKR. Ketika tu Rafizi masih belum kenal PKR...

      Aqua Min

      akU x heran ade org sokong rafizi.. akU yg xbnyk sal rafizi dn azmin ni pn.. aKu lbih rela pilih amin.. akU x mau pnyakit umgok bjangkit kat ph

      Delete
  8. Dia ni dah kena penyakit misteri...kejap tak tahu...kejap tak kenal...kejap tak ingat...kejap, entah apa lagi. Kesian!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah kesian dgn org mcm tu. Dia simpan bilion2 kat rumah. Lepas 3 bulan buat cerita dgn harapan org percaya. Sepisis Otak lokman adam je yg percaya. Dia tak peduli pun rakyat makan ke tak. Pas tu Melayu jadi bangsat kalau umno kalah. Setau aku la, dia je dibangsatkan bukan aaja semua rakyat Malaysia yg ade otak, otak lokman adam tak kira, malah penjilat2 dia pun membangsatkan dia juga. Contoh paling nyata, tgk kj, nazri, tapi yg pelik pati islam kata kita hilang kerajaan yg baik. Tak pasal aku muntah belahak pasal baca org otak lokman adam buat kenyataan. Bodoh punya lebai otak lokman adam. Takpe la aku kawan dgn kapir dap dari kawan dgn lebai yg ade otak sama mcm lokman adam. Sekurangnya kapir dap tak curi duit simpan kat rumah, pas tu buat gst, sapu duit dari kilang, kedai, sampai ke rumah. Memang s14l otak lokman adam ni. Dah tu duit yg janji nak bagi balik dan tetlebih bayar pun dia curi jugak. Bodoh punya lebai otak lokman adam. Memang la baik, hasil mencuri tu terbaik. Boleh beli Q7 bagi bini muda pakai.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Tian Chua balas Rafizi: PKR sudah jadi kongsi gelap?" -

      Adi Masta

      rafizi perasan dia hebat...kenyataannya rafizi tdk layak sebagai pemimpin...apa lagi mencabar azmin ali yg terbukti kredibilitinya...pilihan Tun terhadap azmin sebagai menteri dan mengabaikan rafizi adalah sangat tepat...

      perasan pandai belum tentu karismanya sebagai pemimpin...JIKA rafizi jika tdk disekat akan jadi virus perosak kemuafakatan dlm PH dan pengganggu gugat kelancaran kerajaan hari ini...

      gelagat rafizi akhir2 ini sangat2 dibenci rakyat...semoga rafizi tdk jadi pengacau daun dlm kerajaan yg dipimpin oleh Tun hari ini..

      Ng Bk

      Rafizi kata terus terang tak nak jawatan kementerian tapi terburu-buru rebut kuasa dan terburu-buru nak angkat Anwar jadi PM buat apa ya? Guna Hati Suci bukan Hati Dengki tu bahaya dah ....

      Zakaria Kaliwan Rosnani Rebu

      Dia pun nak merasa duduk dalam pentadbiran kerajaan baru juga kerana dah penat bersuara sehingga nak masuk penjara tapi x jadi.

      Delete
  9. penjarakan saja,rakyat sudah tidak sabar

    ReplyDelete

  10. Kerana selepas 3 bulan baru Najib baru buat penjelasan, apa yang dikata nya itu susah mahu dipercayai.

    Tidak masuk akal wang beratus juta Ringgit baki kegunaan PRU14 konon nya disimpan dirumah. Tambah pulak, bukan dirumah dia, tapi dikediaman anak nya.

    Najib akan masuk sejarah bukan sahaja sebagai "pencuri, perompak dan pelanun" (kata kata Tun Dr Mahathir), tetapi juga sebagai pembohong, penipu yang amat besar dinegara ini.

    Di masa akan datang, mungkin ada cucu cicit nya menangis di sekolah sebab di ejek datup nya penipu dan pencuri besar di zaman dia memerintah. Kesian cucu cicit nya, dosa Najib di tnggung mereka digenerasi kemudian.

    ReplyDelete

  11. Tun Dr Mahathir: Melayu, Cina sama-sama pandai, tapi...-

    Sikap yang buruk punca orang Melayu gagal bersaing dengan masyarakat Cina, terutama dalam bidang ekonomi di negara ini, kata perdana menteri.

    Menurut Tun Dr Mahathir Mohamad orang Melayu memiliki kemampuan dari segi daya kepintaran dan sepatutnya boleh mencabar bangsa lain - termasuk Cina - untuk berjaya.

    Dalam temu bual eksklusif dengan Dr Mahathir pada Khamis lalu anggota parlimen Langkawi tersebut berkata orang Melayu sehingga kini masih gagal menonjol dalam bidang sepatutnya walaupun mendapat pelbagai keistimewaan daripada kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Perlu disebarkan kepada rakyat umum bahawa orang Melayu susah mahu tandingi orang Cina dalam perniagaan dan ekonomi sebab orang Melayu tiada budaya berniaga. Orang Cina sudah berniaga beribu tahun.

      Tambah pula, mereka diberi berbagai "togkat" di 80 tahun zaman British kolonial memerintah negara ini - lesen melombong, tanah pajakan melombong, lesen judi berbagai bentuk yang menyenangkan mengumpul wang sebagai modal untuk berniaga, lesen menjual beli bijih, getah dsb nya.

      Masakan Melayu tidak di peduli British sedikit pun dalam hal perniagaan. Tiada apa "tongkat", tiada apa galakan berniaga pun di beri kepada mereka.

      "Pandai" nya Melayu di dalam sejarah nya telah tersekat, tidak dapat mengembang dengan pesat sebab tamadun mereka ada lah insular (kepulauan, di dalam Gugusan Pulau Pulau Melayu atau The Malay Archipelago).

      Namun demikian, Dasar Ekonomi Baru (DEB) di zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir yang pertama telah membawa kepada Melayu mencapai 30% kekayaan korporat. Dan timbul seorang Malay billionaire. Perlu DEB di pesatkan lagi di zaman pemerintahan Tun sekarang ini.

      Dan Tun diberi masa yang cukup memegang jawatan PM bagi mencapai kemajuan ekonomi Melayu lagi untuk mengurangkan jurang di antara ekonomi Melayu dan Cina. Agenda Bumiputera yang dikemukakan DS Azmin sdang dilihat dengan penuh kecenderungan.

      Delete
  12. Sobat2 sekelian...kau orang sedar tak berkaitan benda ni haaah????

    Patut la Anwar Ibrahim panggil Ketua Rejim ni Anak Kutty. Bila bercakap sebijik macam Keling. Asal bercakap je semuanya tak serupa bikin.

    Kononnya dia nak umat Islam bersepakat bagi mengelakkan perpecahan. Tapi tindakan yang dia buat selama ini memecah-belahkan umat Islam tu sendiri.

    Bahkan apabila dua parti yang majoritinya terdiri dari kalangan umat Islam, UMNO dan PAS nak bersatu, macam-macam tuduhan fitnah dilemparkan.

    Dituduhnya PAS tu makan dedak la, UMNO terdesak la. Malah hari-hari dia maki hamun orang Islam secara terbuka. Itu yang dia kata nak mengelakkan perpecahan dikalangan umat Islam? Setakat bercakap je, baik tak payah. Buat mengabihkan masa mendengar temberangnya aje!!!

    ReplyDelete
  13. Kengkawan semua..sudah tentu korang tersangat2 bersetuju kan dengan kenyataan Tun M baru2 ni !!!!

    Lepas ni orang Melayu jangan harap la bantuan daripada Rejim Pakatan Hancing ni. Soal Ketuanan Melayu pun diorang dah humban dalam longkang.

    Orang Melayu lepas ni kena pandai-pandai la nak hidup sebab Rejim Pakatan Hancing tu hanya akan bantu orang Melayu yang rajin berusaha.

    Ironiknya kenyataan Ketua Rejim Pakatan Hancing ni. Sebelum ni, sewaktu PKR tibai dia pasal isu berkaitan dengan kekayaan anak-anak, dia bagi alasan kononnya berjaya atas usaha sendiri.

    Kiranya, kenyataan yang dibuat diatas ni merujuk kepada anak-anak dia sendiri dan kroni2nya aje yang memang terbukti rajin berkerja dan menjadi kaya raya tanpa sikit pun bantuan dari Tun. Rejim Pakatan Hancing tu akan bantu anak-anak dia je...rakyat marhaein biasa..pandai2 lah kalu nak hidup, tak mananya akan dibantunya walau sikit pun bhai!!!

    ReplyDelete
  14. kengkawan sekelian..Ini aku nak turunkan pengalaman aku di kedaim mamak ..harap kau orang membaca dan menghadamnya dengan minda yang terbuka yeer !!!

    Alkisah di kedai mamak bersama 3 orang sahabat menonton berita malam semalam.

    "Rakyat pilih Pakatan ni bukan suruh cerita pasal Najib je 24 jam. Rakyat nak Pakatan ni jaga kebajikan," kata seorang sahabat yang memang Pendedak Rejim Pakatan.

    "Ini tidak. Asal takde modal nak cerita pasal hal kebajikan rakyat je, asyik ulang cerita pasal Najib. Hal kebajikan rakyat tak diambil peduli," keluhnya lagi.

    "Macam mana dia nak cerita pasal hal kebajikan rakyat. Bila cerita kang, salah titik perpuluhan, salah dapat maklumat. Bila ditanya, semua dia jawab 'Tak Tahu'", sindir seorang lagi sahabat.

    "Nak jaga kebajikan rakyat macam mana. Negara sekarang kan banyak berhutang sampai 1 trillion. Apa benda pun tak boleh buat bro," sindir seorang sahabat yang lain.

    Tengok muka member yang jadi Pendedak Rejim Pakatan tu semacam je. Mungkin dia terasa basah atas kepala. Mujur takde bau hancing melekat kat badan dia malam tadi. Kalau tidak, mau muntah minum teh tarik jawabnya!!

    ReplyDelete
  15. Cai2 PH yang melambak2 kat blog batu api ni...tentu kau orang perasan benda ni kan !!!

    Selama ni, elok sangat dah Kerajaan Barisan Nasional menjaga kebajikan golongan pekerja MTUC ni. Macam-macam benda dan kebajikan yang telah diberikan kepada mereka sejak zaman berzaman lagi.

    Semua tuntutan yang diorang mintak bukan setakat dipertimbangkan, malah kebanyakkannya semua dipenuhi belaka. Tapi itu pun diorang masih tak puas hati.

    Sekarang, bila Rejim Pakatan Haprak tu memerintah, baru la geng MTUC ni nak menyesal tak tentu arah apabila kehendak mereka tidak dipedulikan.

    Itulah bahananya bila dalam hati ada rasa tak nak bersyukur. Bila dah ditarik balik semua kelebihan yang dimiliki, baru la diorang nak meroyan macam orang hilang akal.

    Sekarang, cium la bau kelat hancing Rejim Pakatan Haprak tu puas-puas. Korang jugak yang nak kan? Padan muka...tak dapek den nak nolongnya haah!!!

    ReplyDelete
  16. Raakn2 sekelian...dah tentu kita semua sedar aap yang berlaku sekarang sejak SST ni dikuatkuasakan dim negara ini.

    Lebih kurang macam skrip dalam filem P. Ramlee jugak la situasi Menteri kewangan Rejim Pakatan Hancing, Si Ah Beng ni. Dah la Bodoh, Gelojoh tak tentu arah pulak.

    Hari tu bila orang tanya kenapa tergesa-gesa sangat Rejim Pakatan Hancing ni nak laksanakan SST, diorang bagi alasan sebab nak cari sumber kewangan Negara.

    Hakikatnya Rejim Pakatan Hancing sekadar nak kukuhkan dakwaan kononnya keadaan kewangan Negara sangat kritikal disebabkan pentadbiran Kerajaan BN sebelum ini.

    Malah diorang dakwa cukai SST ni tidak dikenakan kepada rakyat. Tapi malangnya, banyak barang keperluan terkesan dari cukai SST yang dilaksanakan dan meningkatkan kos sara hidup rakyat.

    Dalam erti kata lainnya, SST yang dilaksanakan oleh Rejim Pakatan Hancing ni tidak sedikit pun membantu mengurangkan kos sara hidup. Sebaliknya, Rejim Pakatan Hancing tu je yang "Suka Sangat Tipu" rakyat...dan cai2 Ph lah yang nampak sangat merelakan diri mereka untuk dikincinkan kaw2 punya!!!

    ReplyDelete
  17. Fuhhh..Kengkawan ku yang di kasihi sekelian. Ini ada satu berita yang bakal membuat korang tak tidur lena malam ni beb !!!

    Ahli Parlimen Sepanggar, Mohd Azis Jamman telah digelar 'The Giant Killer' kerana telah menewaskan DS Abdul Rahman Dahlan. Sekarang beliau menjawat jawatan sebagai Timbalan Menteri, Kementerian Dalam Negeri.

    Dalam satu kejadian yang berlaku di Publica Solaris, Duta Mas, Kuala Lumpur, seorang lelaki (mungkin pegawai khas Mohd Azis) yang menemani beliau untuk membuat pemeriksaan mata didapati lagi hebat.

    Beliau ditangkap merakam bahagian bawah skirt (underskirt) jurujual atau 'promoter' kedai berkenaan. Aksi kotor beliau dirakam CCTV seperti dalam video yang tular kat media sosial baru2 ni..

    Mangsa yang bekerja di sebuah kedai kacamata telah buat laporan polis terhadap pembantu Ahli Parlimen Parti Warisan ini.

    Menurut mangsa, pembantu kepada Timbalan Menteri telah merakam di bahagian bawah skirtnya dengan menggunakan relefon bimbit. Kejadian itu berlaku ketika mangsa sedang melakukan pemeriksaan mata terhadap Timbalan Menteri tersebut.

    Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan menteri dalam negeri tu, beliau telah mengambil tindakan tegas memecat pegawai tersebut. Yang peliknya..kenapa lah tak dijalankan saringan yang ketat sebelum melantik orang ni jadi pegawai khasnya..kan dah kes nyaya macm ni..buat malu kerajaan PH aje lah kan !!!








    ReplyDelete
  18. Sobat2 ku sekelian.. Aku ni bukan la nak menyokong sangat kat Datuk Seri Jamal Yunos ni, berkaitan dengan permintaannya agar kesnya dan DSNR digugurkan oleh mahkamah dan AG.

    Tapi kenyataan yang dibuat ni memang tepat melekat pada batang hidung Rejim Pakatan Hancing tu.

    Alang-alang dah dilantik Peguam Negara yang "Baik Gila Babi", maka takde salah kalau DSJ ni mohon jasa baik daripada Boneka Rejim Pakatan Hancing tu.

    Sedangkan kes Lim Guan Eng yang terang-terang ada bukti dan didakwa sendiri oleh SPRM pun Peguam Negara boleh bagi arahan suruh gugurkan kes begitu sahaja.

    Jadi apa salahnya kalau Anjing Pakatan Hancing tu buat benda yang sama untuk semua orang yang sedang didakwa di mahkamah pada ketika ini? Baru la nampak bahawa Rejim Pakatan Haprak tu tidak mengamalkan undang-undang bertaraf Longkang...korang pun nak tak nak kena bersetuju jugak dengan tuntutan DSJ tu kan!!!

    ReplyDelete
  19. awal muharam masa yg sesuai untuk kembali...
    tahniah dan teruskan.. dato najib

    Terbaik DSNajib..sbb itu DSNajib tenang shj walau berbagai cemuhan dnbmski hamun beliau.sudah terbukti dsnajib difitnah oleh kutte.blh dkatakn setiap hari difitnah..sehingga pencacar najis dn penyokng2 kutte termkn bangkai yg kutte ciptakn.puak2 ni walau dh ada bukti sekli pun puak2 ph mmg tk percaya sbb dh termkn racun kutte dn mkn taik dap.hati mereka dh hitam.tk dpt diselamatkn lg .hancing 1 mlysia wreekkk busuknye mulut mereka permkn mkn bangkai ni

    ReplyDelete
  20. org melayu PH ni bodo..
    islam zaman ni dah wajib kena baca sejarah arab saudi..
    lg pun KIBLAT kita kat MEKAH KAAABAH...
    bukan kiblat kita kat TOKONG DAP..

    akhir zaman ni la kena kuat rapat dgn arab saudi...
    sbb situ saja la area DAJJAL tak boleh nak masuk...

    depa dok kiblatkan IRAN kot...?
    sbb tu la MAT SABU ramai kawan syiah...
    lebih baik pi belajaq kitab agama dulu
    sblm beri komen...

    la ni hangpa pi la tgok ceramh USTAZ DZUKIFLI INDONESIA tu..
    YOUTUBE pun dah ada
    dok tgok ceramah madey saja buat apa?
    buang karan saja...
    ilmu liberal saja dok dpt drp dia tu....

    ustaz tu dah bongkar smua isu akhir zaman
    sapa RAJA SALMAN..
    sapa RAJA ABDULLLAH...
    SAPA BAKAL PENGGANTI RAJA SALMAN
    apa yg akan jd kt arab saudi ke depan ni...
    smua dia dah terangkan...
    benda2 ni la jd pedoman kt kita utk kita halang anasir luaq masuk ke malaysia ni...

    kalau xmua tengok sudah..
    biaq la hangpa dgn kebodohan hangpa
    sapa suruh..
    ha ha ha
    ha ketok...

    ReplyDelete
  21. Understanding DAP’s Chinese Agenda

    DAP opposes Article 153 of the Federal Constitution of Malaysia and the Bumiputera economic policy because the Chinese dominate the economy.

    DAP opposes the RM2,500 per month minimum wage because the Chinese dominate the SMIs or small and medium-scale industries.

    DAP upholds Chinese schools and Chinese education because 98% of the Chinese vote Pakatan Harapan and this could never be achieved without dominating the Chinese schools and Chinese education.

    DAP’s agenda is a Chinese agenda but they need to disguise this by claiming they are a multi-racial party. When you talk about racism, Umno is very mild and tame by comparison. At least Umno does not hide the fact it fights for Malay nationalism and does not pretend it is multi-racial. In fact, PPBM also does not hide the fact it is a Malay nationalist party.

    ReplyDelete
  22. KENAPA MAHATHIR DAN MATTHIAS MASIH MEMBISU?
    Setelah tiga hari TS Muhammad Shafee Abdullah membuat kenyataan media (8.9.2018), Perdana Menteri dan tali barutnya, Matthias Chang, masih membisu dan tidak menjawab pendedahan TS Shafee.

    Pendedahan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendesak TS Shafee supaya bersetuju menjadi Pendakwaraya Khas perbicaraan Sodomi II Anwar Ibrahim telah membuka “Pandora Box” yang paling digeruni oleh Tun Dr Mahathir terbukti mencampuri urusan negara, menggunakan ugutan dan mengutamakan agenda peribadi.

    TS Shafee adalah peguam tersohor dan “credible”. Sudah pasti kenyataan medianya bukan calang calang. Mana mungkin dia membuat kenyataan mengejutkan itu tanpa asas apatah lagi jika bertujuan fitnah.
    TS Shafee mendedahkan DS Najib Tun Razak keberatan dengan permintaan Mahathir itu yang boleh menyinggung perasaan TS Gani Patail. Berkemungkinan Tun Mahathir juga telah memanggil TS Gani Patail sehingga akhirnya perlantikan TS Shafee sebagai Pendakwaraya Khas kes Sodomi II melalui kaedah “fiat” dipenuhi.

    Jalan ceritanya hampir sama apabila Tun Mahathir mengadakan perjumpaan tertutup dengan UMNO Johor di Hotel Pullman Putrajaya. Dalam pertemuan itu Tun Mahathir memaklumkan dia telah berjumpa dengan Najib dan Najib bersetuju membina semula Jambatan Bengkok dengan syarat UMNO Johor bersetuju. UMNO Johor tidak bersetuju dan itu satu sebab Tun Mahathir marah dengan Najib.

    Lebih mengejutkan, Matthias memaklumkan Perdana Menteri ada 6 tuntutan terhadap Najib. Jika tidak di penuhi, Tun Mahathir akan menentang Najib habis-habisan. Apakah lima lagi tuntutan Tun Mahathir itu? Apakah amalan ugut ini juga digunakan sekarang sehingga menyebabkan Menteri Menteri PH termasuk DAP dan Dr Wan Azizah Ismail seperti dicucuk hidung?

    Ternyata campur tangan dan ugutan Tun Mahathir itu bertujuan peribadi. Ia mendedahkan Tun Mahathir melakukan “Tikam belakang” terhadap Anwar. Dia bimbang Anwar menang kes Sodomi II. Dia mahu Anwar dipenjarakan. Sekarang dia terpaksa membebaskan Anwar. Sebab itu mana mungkin Anwar akan menjadi Perdana Menteri ke 8.

    Justeru Perdana Menteri dan kuncunya Matthias perlu tampil membuat penjelasan kerana ini melibatkan pendedahan serius dan mencabar kredibiliti mereka termasuk konspirasi mereka memfailkan saman di Pejabat DoJ. Rakyat, Bar Council, UMNO, PAS, NGO termasuk NGO guaman perlu membuat laporan Polis. Polis juga mesti secara professional membuat siasatan penuh.

    ReplyDelete
  23. Kerajaan Pakatan Harapan Di Sabotaj
    Ada pihak tertentu dalam Suruhanjaya Perkhidmatan (SPM) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) didakwa merancang untuk mengingkari arahan perdana menteri sekali gus mensabotaj kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

    Menurut beberapa sumber ada pegawai tertentu di JPA menggunakan budi bicara sendiri untuk menilai semula pangkat pegawai-pegawai baru yang dilantik kabinet Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Kerajaan Pakatan Harapan Di Sabotaj. Berdasarkan pekeliling JPA, pelantikan seseorang pegawai memerlukan surat persetujuan daripada menteri atau timbalan mereka selain daripada perdana menteri sendiri.

    Pekeliling yang dikeluarkan pada 2012 itu tidak menyatakan pihak SPA atau JPA diberi kuasa bagi menetapkan pangkat seseorang pegawai yang dilantik.

    "Mereka (JPA) kata perdana menteri boleh memberi persetujuan tapi akhirnya terserah kepada JPA menentukan pangkat pegawai itu sama ada mereka layak atau tidak," katanya seperti dilapor portal The Malaysian Insight hari ini.

    Menurut sumber itu lagi berdasarkan pekeliling berkenaan perdana menteri dan menteri-menteri meluluskan pelantikan beberapa pegawai khas baru, setiausaha sulit dan pegawai media, malah menyatakan gaji yang perlu dibayar buat kakitangan terbabit.

    Bagaimanapun katanya JPA tidak mengendahkan arahan berkenaan.

    Tambahnya JPA menentukan gred pegawai yang dilantik, malah ada kakitangan yang berkhidmat di bawah kerajaan sebelum ini diturunkan pangkatnya.

    Kerajaan Pakatan Harapan Di Sabotaj

    Mesti setia kepada kerajaan

    Kata sumber itu berdasarkan pekeliling 2012 pegawai yang berkhidmat dalam kerajaan terdahulu perlu diberi gaji sama, tertakluk kepada had maksimum sesuatu gred.

    Isu berkenaan katanya dibangkitkan dalam pertemuan mereka dengan Dr Mahathir pada 17 Ogos lalu dan didapati ia berlaku secara berleluasa sehingga memaksa perdana menteri campur tangan untuk mengatasinya.

    "Hal ini tidak berlaku di bawah kerajaan BN kerana JPA hanya menjalankan arahan daripada kabinet. Pelik apabila ia berlaku sekarang," kata sumber itu.

    Untuk rekod Malaysiakini sebelum ini turut melaporkan pandangan Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap kakitangan semasa kerajaan.

    Kerajaan Pakatan Harapan Di Sabotaj

    Ditanya mengenai prestasi menteri HARAPAN, presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu berkata keberkesanan anggota kabinet turut dipengaruhi oleh pegawai kerajaan.

    Katanya mereka mesti setia kepada kerajaan semasa.

    "Mesti patuh kepada government of the day dan government of the daysekarang ialah HARAPAN," katanya.

    Pada masa sama Muhyiddin juga mengingatkan seseorang pegawai kerajaan yang enggan atau gagal melaksanakan tugas seperti diarahkan boleh dikenakan tindakan.

    Kerajaan Pakatan Harapan Di Sabotaj. "Itu terserah kepada menteri untuk ambil tindakan untuk melaporkan kepada pihak lembaga tatatertib atau disiplin tapi kita harap perkara itu tidak menjadi amalan biasalah," katanya.

    ReplyDelete
  24. ramalan terkini dato najib @
    Ini Terjadi Jika Azmin Kalah Dengan Rafizi...

    Jika Azmin Ali kalah Dengan Rafizi Ramli dalam pemilihan timbalan presiden Azmin bakal masuk ke parti bersatu mengantikan muhyiddin yang sedang sakit. -

    PKR dan BERSATU ni serabut...

    kalau azmin masuk BERSATU
    dia akan berebut nak jadi PM dgn MUKRIZ pulak

    sbb tujuan parti BERSATU tu dibina sbb nak angkat MUKRIZ jd PM...

    kalau dia dok dlm PKR
    tetap akan berebut dgn RAFIZI smpai xsudah2....

    pi mai pi mai
    nasib melayu dan rakyat xberubah jugak

    asyik dok perati depa rebut jawatan ja

    Wahai penjilat2 dan pencacai2 tun m jgnlah membuta mata dan memekakkan telinga pd hujah2 yg tdk memihak kpdmu. Akal dan fikiran adalah anugerah Allah yg wajib dimanfaatkan. Sy tak suka najib tapi hujahnya ada angka dan fakta.

    ReplyDelete
  25. Rakyat Menanti Bila Derma RM 2.6 Billion Nak Dibuktikan Sebagai Duit “Curi”?

    Pendedahan Peguam Kanan Tan Sri Shafie Abdullah kelmarin mengenai cerita “sebenar” disebalik episod perlantikan beliau sebagai Pendakwa Raya dalam rayuan sebuah kes liwat pada tahun 2015, hasil pengaruh siapa dan sebagainya, memang menarik.

    Sikit sebanyak dari kenyataan itu sekarang, saya secara peribadi boleh faham kenapa semua ini berlaku – bukan kerana rakyat sama sekali, dipandang dari sudut mana punlah.

    Apa pun saya tinggalkan perkara itu dulu kerana kalau dakwaan itu tidak benar, pihak yang dikaitkan boleh menyaman Shafie di Mahkamah. Saman, bukti dakwaan Shafie salah, tak saman bukti dakwaan Shafie betul, tidak ada masalah.
    Hari ini saya nak mengulas tentang dokumen yang ditunjukkan Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bagi membuktikan dakwaan beliau selama hari ini bahawa sememangnya derma RM 2.6 billion yang dituduh Pakatan sebagai duit curi dulu tu, adalah derma dari kerajaan Arab Saudi.

    Kita faham kenapa Najib tidak mendedahkan semua dokumen itu sebelum ini kerana beliau berpegang kepada janji atas kapasiti sebagai Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu. Sekarang bila tidak lagi menjadi Perdana Menteri, beliau tidak terikat kepada semua janji-janji tersebut.

    Ada juga yang percaya, Najib mendedahkan semua dokumen itu sekarang setelah mendapat persetujuan pihak berkepentingan di Arab Saudi. Mana-mana pun yang pentingnya pendedahan itu tidak tercabar setakat artikel ini ditulis.
    Najib nampaknya rela kalah dan difitnah dari mengkhianati amanah yang beliau terima – diakhirnya, macam itulah ceritanya.

    Apa pun, Najib telah menunjukkan bukti dari pihaknya menunjukkan itu bukan duit songlap dan rakyat tertunggu-tunggu bila pulak pihak yang menuduh untuk buktikan RM 2.6 billion ini adalah duit yang dicuri? Sepatutnya tidak ada masalah untuk membuktikan itu semua kerana semua syarikat dan agensi yang berkaitan telah berada dibawah kawalan penuduh.

    Silalah buktikan, rakyat masih menunggu.

    Desakan ini bukan apa, untuk kebaikan penuduh juga. Kita tak mahulah nanti penuduh dikenang dalam sejarah sebagai menang dengan cara menipu kan kalau dakwaan derma ini adalah duit curi ,tidak berjaya dibuktikan. Dahlah janji manifesto (kecuali satu – itupun makin menyusahkan rakyat) kesemuanya gagal dilaksanakan, kantoi menipu pulak lagi, apalah rupanya nanti tu?

    ReplyDelete
  26. Melayu Gagal atau Mahathir Gagal?

    Tun Mahathir menggariskan mengapa orang Melayu gagal.

    Mahathir apabila terdesak sentiasa menunding jari kepada sikap negatif orang Melayu bagi menyelamatkan pentadbirannya yang gagal.
    Anda hanya perlu melihat ucapan-ucapan lampau beliau apabila negara berhadapan masalah ekonomi.

    Hari ini kerana beliau adalah pemimpin kerajaan boneka DAP, maka beliau akan membuat banyak polisi yang tidak menggembirakan masyarakat Bumiputera pada masa hadapan.

    Untuk itu beliau perlu menyerang masyarakat bumiputera terbesar di negara ini iaitu orang Melayu.
    Beliau akan mengungkit sisi gelap orang Melayu seperti sikap negatif dan kegagalan.

    Alasan-alasan seperti untuk memberi kesedaran kepada Melayu, mewujudkan Melayu baru yang cekal akan digunakan oleh beliau dan penyokong beliau untuk menghalalkan sesuatu polisi yang tidak pro-Bumi.

    Persoalannya mana ada bangsa yang sempurna? Kebanyakan Cina yang berjaya di negara ini pun dengan pertolongan dan bantuan elit politik.

    Mahathir mungkin berhak mengkritik kegagalan orang Melayu jika beliau dan anak-anaknya adalah ahli perniagaan yang berjaya atas kaki sendiri.

    Hakikatnya Mahathir sendiri sentiasa gagal dalam perniagaan. Sama ada perniagaan menggunakan wang kerajaan seperti Proton dan Perwaja, mahu pun wang sendiri seperti The Loaf.

    Anak-anak beliau yang berjaya semua melalui pertolongan dan bantuan kerajaan. Malahan pada 1990-an Melayu lain yang tidak berbinkan Mahathir atau berbau Tun Daim tidak akan mendapat keistimewaan seperti mereka yang mengaut kontrak berbilion.

    Melayu lain juga tidak diselamatkan oleh kerajaan berbilion ringgit apabila perniagaan gagal seperti mana berlaku ke atas anak dan kroninya.

    Sebenarnya ramai Melayu yang berjaya tanpa pertolongan Mahathir dan kerajaannya. Ada ramai juga yang berjaya kerana bantuan kerajaan dan terus kekal mampan dalam perniagaan mereka.

    Sudah tentu ada sebahagian Melayu akan gagal dalam perniagaan. Namun bangsa mana yang sempurna di dunia ini?

    Cukuplah Tun mengulangi retorik 90-an. Kami bukan bodoh lagi.

    ReplyDelete
  27. Salam #MaalHijrah1440 kepada seluruh umat Islam. Semoga bumi bertuah Malaysia dirahmati dan dilindungi dari fitnah-fitnah yang semakin berleluasa. Semoga Allah tunjukkan kebenaran kepada mereka mereka yang telah teruk difitnah. Aminnn

    ReplyDelete
  28. Rakam bawah skirt: Bekas pegawai timbalan menteri dibebaskan
    BANGI, 1 Muharram 1440H, Selasa – Bekas setiausaha sulit kepada timbalan menteri yang didakwa merakam video di bawah skirt seorang wanita menggunakan telefon bimbitnya di sebuah kedai cermin mata di Publika Solaris Duta Mas, Sabtu lalu telah dibebaskan malam tadi.

    Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner R Munusamy berkata, lelaki berusia 47 tahun itu dibebaskan pada jam 10 malam.

    “Lelaki itu telah dibebaskan dengan jaminan polis” katanya.

    Sebelum ini, bekas pegawai kepada Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Mohd Azis Jamman itu ditahan kira-kira jam 1 petang di sebuah restoran di ibu negara semalam, bagi membantu siasatan.
    Dia ditahan selepas seorang petugas wanita di kedai cermin mata membuat laporan di Balai Polis Damansara, Petaling Jaya, apabila menyedari seorang lelaki dipercayai pegawai kepada Azis Jamman merakam video bahagian bawah skirtnya.

    Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Khee memaklumkan insiden itu berlaku ketika dia sedang membuat pemeriksaan mata timbalan menteri berkenaan sebelum menyedari tindakan lelaki terbabit mengubah kedudukan kerusi dan duduk rapat menghampirinya di bahagian belakang sambil memegang telefon bimbit.

    Perbuatan tersebut turut dirakam oleh kamera litar tertutup (CCTV) dan tular di laman sosial.

    ReplyDelete
  29. "Sampai ke bawah skirt pun dia intip," kata Tunku Ismail...

    Selepas mendakwa "diperhatikan" kerajaan, Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim hari ini memuatnaik satu video yang hanya berdurasi 22 saat. Video pendek dengan kata-kata sinis itu dipercayai merujuk kepada tindakan bekas pegawai Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Azis Jaman yang didakwa merakam bawah skirt seorang wanita menggunakan telefon bimbit di sebuah kedai cermin mata. "Sampai ke bawah skirt pun dia intip," kata Tunku Ismail...

    ReplyDelete
  30. Umat Islam Malaysia sedang diuji - Sultan Terengganu

    KUALA TERENGGANU 11 Sept. - Umat Islam di negara ini sedang diuji dengan usaha-usaha untuk menafikan kedudukan Islam seperti yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin bertitah, suasana sukar yang turut dihadapi umat Islam di seluruh dunia itu menuntut kepada kesatuan dan perpaduan dalam kalangan ummah, yang merupakan kunci penting kepada peristiwa hijrah.


    “Kunci penting itulah yang membawa kepada terbinanya Madinah, model kerajaan Islam terbilang yang dipenuhi rahmat kepada seluruh masyarakat sama ada penduduk Islam atau bukan Islam.

    “Sebagai umat Islam marilah kita melakukan perubahan dengan berhijrah ke arah yang lebih baik dalam semua aspek kehidupan, selaraskanlah semuanya agar selari dengan tuntutan mencari keredhaan Allah S.W.T,” titah baginda.

    Baginda bertitah demikian dalam majlis sambutan Maal Hijrah Peringkat Negeri Terengganu 1440H/2018M di Stadium Negeri di sini hari ini.


    Turut berangkat, Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah dan anakanda baginda, Tengku Muhammad Ismail yang diiringi Ahli Dewan Pangkuan DiRaja, Datuk Shaikh Harun Shaikh Ismail. 


    Yang hadir sama, Menteri Besar, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar dan isteri, Tuan Faizah Tuan Ab. Rahman; Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk A. Rahman Yahya,barisan kepimpinan kerajaan dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul. Hadi Awang.

    Sultan Mizan menarik perhatian, kejayaan peristiwa hijrah telah mengukuhkan pegangan akidah, ibadat, akhlak dan gaya hidup umat Islam pada zaman berkenaan bahkan, langkah mempersaudarakan antara Muhajirin dan Ansar turut memperlihatkan kebesaran nilai kasih sayang sesama Islam.

    Titah baginda, kasih sayang merupakan perisai dalam menjaga kekuatan sesebuah negara di samping membanteras kemiskinan dan masalah sosial dalam kalangan fakir miskin dan golongan kurang berkemampuan.

    Dalam majlis itu, pegawai penyelidik di Jabatan Mufti Terengganu, Talib Abdul Rahman, 65, diumumkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah negeri.

    Bekas pensyarah Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) itu menerima wang tunai RM10,000 di samping tajaan umrah, set persalinan, plak piala dan sijil penghargaan.-

    ReplyDelete
  31. Tangani pihak pesong akidah - Tengku Abdullah

    KUANTAN 11 Sept. - Kerajaan negeri perlu mengambil tindakan tegas dan proaktif dalam mengekang cubaan untuk memesongkan kepercayaan serta akidah umat Islam.

    Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah, permusuhan dan perpecahan akan berlaku apabila wujudnya ajaran serta fahaman yang boleh menggugat akidah umat Islam khususnya di negeri ini.

    Allah SWT berfirman dalam surah Ali Imran ayat 103 bermaksud: Dan berpegang teguhlah kamu pada tali Allah, semuanya dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah kamu akan rahmat Allah ke atas kamu ketika kamu bermusuh-musuhan, lalu Dia menyatukan hati-hati kamu, supaya dengan rahmat-Nya, kamu menjadi bersaudara,” titah baginda.

    Baginda bertitah demikian pada Majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Negeri Pahang di Masjid Sultan Ahmad 1 di sini hari ini.

    Kira-kira 1,000 umat Islam hadir pada majlis berkenaan yang bertemakan Menyantuni Umat Membawa Rahmat.

    Yang hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail; Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Pendidikan dan Kesihatan negeri, Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Fuziah Salleh dan Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman.

    Tengku Abdullah bertitah, umat Islam harus mengambil pengajaran daripada peristiwa hijrah yang menyaksikan Rasulullah SAW menempuh pelbagai dugaan demi menegakkan syiar Islam.

    Ujar baginda, selain kecekalan Rasulullah SAW, semangat perpaduan yang ditunjukkan umat terdahulu harus dijadikan contoh masyarakat Islam di negara ini.



    ReplyDelete
  32. Najib rajin sekarang, tiap-tiap hari ada kenyataan - Guan Eng

    PULAU PINANG 11 Sept. - Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menyindir bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang disifatkan 'rajin' selepas membuat beberapa kenyataan dalam sehari menerusi laman sosial.

    Beliau memberi reaksi itu ketika ditanya pemberita mengenai pendedahan terbaharu Najib yang juga bekas Menteri Kewangan berkenaan dana berbilion ringgit yang diterima daripada kerajaan Arab Saudi.


    Berhubung pendedahan itu, Guan Eng bagaimanapun mengakui beliau tidak membaca apa yang didedahkan dan dijelaskan Najib menerusi laman sosial Facebook tersebut.

    Dalam masa sama, katanya, beliau menyerahkan kepada pihak bertanggunggjawab termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau Jabatan Peguam Negara sekiranya perkara berkenaan menyentuh bidang kuasa pihak terbabit.



    ReplyDelete
  33. Pau: Najib balas sindiran Guan Eng
    Najib Razak
    3 jam ·

    Semalam, Lim Guan Eng berang dan kata saya tak jujur. Dia kata makanan ‘pau’ pun kena 6% GST dulu sama seperti 6% SST sekarang. Dia sangat suka marah saya. Dia demam.

    Persoalan saya: jika sama, kenapa nak tukar sistem cukai sedangkan apabila GST dimansuhkan, harga barang tidak turun?

    Bukankah Guan Eng pernah kata beberapa kali bahawa cukai SST hanya dikenakan pada pengilang sahaja dan bukan pengguna. Saya bukan pengilang, mengapa saya kena cukai 6% pula?

    Dengan GST, peniaga yang mengelak cukai dan ekonomi gelap tidak dapat lari dari cukai tetapi BR1M semakin naik, bantuan lain semakin naik, gaji dan bonus pejawat awam semakin naik.

    Dengan SST, BR1M semaikin turun sehingga dimansuhkan, bantuan lain disekat, gaji dan bonus penjawat awam tak naik atau dibatalkan.

    Satu lagi. Jika Guan Eng memeriksa resit dari kedai "pau" ini, minuman pun kena cukai 6%.

    Saya minum ice lemon tea di sana. Mengikut jadual SST yang terbaru, cukai jualan ke atas ‘ice lemon tea’ ialah 10% bermakna apabila kedai itu beli ice lemon tea dari pengilang, cukai 10% sudah termasuk secara tersembunyi dalam harganya.

    Bermakna dengan tambahan 6% dikenakan kedai itu, saya membayar 10 + 6 peratus cukai, lebih tinggi dari GST 6%.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...