Thursday 6 September 2018

BIAR BETUL PAS NI?


Menurut apa yang dinyatakan oleh Pesuruhjaya Pas Selangor, Salehan Mukhyi, negara kini sudah kehilangan sebuah kerajaan yang sangat baik apabila keputusan PRU14 lalu menyaksikan BN tumbang kepada Pakatan Harapan.


Bukan sekadar Melayu hilang kuasa, malah rakyat hilang sebuah kerajaan yang sangat baik, kata beliau yang juga AJK Pas Pusat.


Dalam erti kata lain, di mata Pas sekarang, kerajaan BN pimpinan Najib Razak dan UMNO sebelum ini adalah sebuah kerajaan yang jauh lebih baik berbanding Pakatan Harapan yang dipilih oleh rakyat.


Biar betul Pas ni?


Apakah kerajaan yang meninggalkan hutang melebihi RM1 trilion boleh dikategorikan sebagai kerajaan yang sangat baik?


Apakah apabila ketua kerajaannya, Najib yang terlibat dengan skandal 1MDB sehingga hutang-hutangnya terpaksa dibayar dengan wang rakyat, maka kerajaannnya  masih mahu dianggap sebuah kerajaan yang sangat baik?


Adakah apabila di rumah bekas ketua kerajaan yang berjaya ditumbangkan iaitu Najib dan isterinya, Rosmah Mansor ditemui wang tunai, barang kemas dan beg tangan mewah bernilai RM1.1 bilion selepas kejatuhannya, itu menunjukkan kerajaan BN sebelum ini sangat baik?


Apakah pentadbiran BN yang menyebabkan wang bayaran balik GST berjumlah RM19 bilion dan cukai LHDN yang terlebih bayar sebanyak RM16 bilion, tetapi gagal dikembalikan boleh dikira sebuah kerajaan yang sangat baik?


Apakah kerajaan yang suka bermewah, banyak membazir dan kemudian meletakkan semua beban itu di bahu rakyat benar-benar sebuah kerajaan yang sangat baik?


Sekali lagi pertanyaan...biar betul Pas ni?


Atau sekarang ini Pas sedang mabuk apa agaknya? (ShahbudinHusin 06/09/2018)

141 comments:

  1. Replies
    1. mabuk bau kentut jadi loklak khayal macam pil kuda juga ke???

      Delete
    2. Mahasiswa akan buat bantahan jika Maszlee enggan letak jawatan
      FMT Reporters - September 6, 2018
      Share

      Gamis mendakwa Maszlee Malik seolah-olah “gelap mata’ apabila hidup berkuasa sebagai seorang menteri. (Gambar Facebook)
      PETALING JAYA: Bantahan secara besar-besaran akan diadakan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) jika Menteri Pendidikan Maszlee Malik enggan meletakkan jawatan sebagai presiden universiti itu, kata pertubuhan mahasiswa Islam.

      Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) Muhammad Faizzuddin Mohd Zai berkata, pihaknya memberikan tempoh selama 7 hari bermula esok kepada Maszlee untuk meletakkan jawatan, memandangkan keputusannya itu menimbulkan kemarahan mahasiswa.

      “Sekiranya beliau masih berdegil untuk memegang jawatan tersebut, satu bantahan secara besar-besaran akan dilakukan di UIAM oleh mahasiswa Malaysia.

      “Ini adalah amaran dan janji daripada kami. Percayalah, apabila kami berjanji, kami akan tunaikan janji kami,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Pada 7 Jun lalu, Maszlee memberi jaminan kepada pentadbiran universiti bahawa institusi itu tidak akan disalah gunakan oleh sesiapa, termasuk dirinya demi kepentingan politik.

      “Ini adalah era baru, saya akan memastikan kerajaan Pakatan Harapan tidak akan salah gunakan universiti untuk kepentingan politik, ia termasuk saya,” katanya.

      Faizzuddin berkata, Maszlee seolah-olah “gelap mata” dengan kehidupan mewah apabila hidup berkuasa sebagai seorang menteri, hingga lupa prinsip perjuangan untuk mengangkat autonomi universiti awam daripada pengaruh politik.

      “Gamis menyeru kepada Maszlee untuk bermuhasabah, bertaubat dan kembali memikirkan soal perjuangan untuk menyerahkan kembali universiti awam kepada ahli akademik secara sepenuhnya.

      “Bahkan meletakkan jawatan serta merta bagi menghormati perjuangan dan janji yang sudah ditaburkan sewaktu PRU14 (pilihan raya umum ke-14) yang lalu,” katanya.

      Terdahulu, Adun Bukit Tunku, Lim Yi Wei turut menggesa Maszlee melepaskan jawatannya sebagai Presiden UIAM yang baharu.

      Lim yang juga pengerusi Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Petaling Jaya Utara berkata, sebagai ahli politik yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam Kementerian Pendidikan, memegang pula jawatan tertinggi di sebuah universiti jelas akan mewujudkan konflik kepentingan.

      UIAM dalam kenyataannya, bagaimanapun mempertahankan Maszlee sebagai presiden baharu, mengatakan pelantikan itu dipersetujui oleh ketua perlembagaannya, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

      UIAM juga berkata, pelantikan Maszlee disokong Rektor Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak.

      Delete
    3. Bukan Umno saja, PH pun kita jemput’
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      ‘Bukan Umno saja, PH pun kita jemput’
      Takiyuddin Hassan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Jemputan untuk menghadiri majlis perasmian Muktamar Pas ke-64 pada 15 September ini terbuka kepada semua parti sama ada pembangkang atau kerajaan.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya dalam proses untuk menghantar semua jemputan tersebut termasuk kepada Umno dan PH.


      “Ini merupakan muktamar pertama selepas PRU14, maka Pas telah buat keputusan untuk memanjangkan jemputan majlis perasmian muktamar kepada semua parti. Sama ada parti-parti yang dulu jadi kerajaan kini sudah jadi pembangkang iaitu Umno, MIC dan MCA atau parti yang sekarang jadi kerajaan.

      “Untuk PH pun kita akan panjangkan jemputan. Jemputan ini kepada semua parti,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

      Terdahulu, Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan Umno akan menghantar wakilnya ke Muktamar Pas di Kuala Terengganu sekiranya mendapat undangan.

      Menurut Takiyuddin, ini merupakan kali pertama Umno dijemput dan ia adalah atas dasar semangat pembangkang.

      Ditanya sama ada Pas akan menghadiri Perhimpunan Agung Umno hujung bulan ini, Takiyuddin berkata, ia akan dibincangkan terlebih dahulu.

      “Jika ada jemputan, kita akan bawa ke dalam mesyuarat untuk bincang mengenai kehadiran Pas. Buat masa sekarang tak ada jemputan lagi,” katanya.

      Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka akan menyampaikan ucapan dasar sekaligus merasmikan Muktamar Pas ke-64 pada 15 September di Stadium Tertutup Gong Badak, Kuala Terengganu.

      Delete
    4. PAS: Malaysia hilang kerajaan sangat baik sejak PRU14
      Anne Muhammad | Diterbitkan 6 Sep 2018, 2:48 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 3:47 petang

      A+ A-
      Jika pemimpin Umno mendakwa orang Melayu sudah kehilangan kuasa di negara ini sejak 9 Mei lalu, PAS pula melihat suasana semasa lebih parah.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Sallehen Mukhyi berkata parti itu berpendapat negara ini sudah kehilangan sebuah kerajaan yang "sangat baik" apabila keputusan pilihan raya umum (PRU) lalu menyaksikan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengambil alih Putrajaya.

      “Bukan sekadar Melayu (hilang kuasa) tapi rakyat hilang kerajaan yang sangat baik.

      "(Kita) ingatkan (sangka) apabila mereka (HARAPAN) dapat tumbangkan BN, maka rakyat dapat bernaung dengan baik bawah HARAPAN, tapi apa yang berlaku ialah rakyat berasakan taraf kehidupan semakin teruk.

      "Ini yang pertama sekali dilihat rakyat marhaen,” katanya pada sidang media di Bilik Operasi Induk PRK Seri Setia di Shah Alam, hari ini.

      Turut hadir, Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

      Pada 2 Sept lalu anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mengumumkan orang Melayu di negara ini sudah kehilangan kuasa.

      Berucap di majlis Himpunan Kebangkitan Melayu Pasir Salak di pekan Kampung Gajah, Perak Tajuddin berkata kerajaan HARAPAN hari ini dikawal oleh kalangan bukan Melayu.

      Hakis semangat beragama

      “Lebih separuh daripada jawatan dalam kerajaan hari ini dipegang oleh orang bukan Melayu dan bukan Islam.

      "DAP sendiri mempunyai lima atau enam jawatan, dan mereka juga mempunyai lebih banyak timbalan menteri. Separuh daripada kerajaan adalah kerajaan DAP," katanya yang juga anggota parlimen Pasir Salak.



      Bagaimanapun untuk rekod, 17 daripada 28 menteri dalam kerajaan HARAPAN sekarang ialah Melayu Islam.

      Kata Sallehen ketika ini orang Islam di negara ini semakin terhimpit dengan pelbagai isu termasuk fahaman liberalisme dan amalan Syiah.

      Selain itu katanya, isu berkaitan akidah lebih besar berbanding Melayu.
      “Hari ini bagi saya jika kita cakap tentang isu Melayu, tapi sebenarnya ia merentasi kehidupan orang Islam yang semakin terhimpit, bentuk kehidupan umat islam bercelaru dengan fahaman yang masuk.

      "Bukan setakat liberal, amalan Syiah terbuka mengancam akidah - itu saya fikir isu lebih besar daripada kekuasaan (orang Melayu).

      “Hari ini dalam kerajaan HARAPAN yang paling mendominasi ialah DAP.

      “Jadi sebab tu saya percaya rakyat melihat mereka mempunyai agenda tersendiri, bukan sekadar melupakan kekuasaan orang Melayu tapi pada waktu sama menghakis semangat hidup beragama dalam negara,” katanya yang juga pesuruhjaya PAS Selangor.

      Delete
    5. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA

      Delete
    6. PAS dulu parti keliru dan celaru..sekarang sudah gila..

      Delete

    7. EVERLASTINGKNIGHT = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

      CAPTAIN MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      WHAT HE CAN DO (EQUATING STYLE) WE CAN DO BETTER

      Delete
    8. Sakit hati tengok kawan2 kat Amanah yg dah pun jadi menteri.. tak baik ade perasaan gitu encik PAS.

      Delete
    9. Gitulh agaknya bro..bersua muka bersalaman pun dah x boleh..parah..

      Delete
    10. Tiga suku pemimpin Pas ada semacam penyakit yang dipanggil "giler esim" iaitu penyakit giler dalam menjalankan agama,,dan inilah yang berlaku sekarang sehingga yang hak jadi batil.

      Delete
    11. Satu suku itu gila stim..penyakut lalok dlm menjalankan kehidupan..berlaku hingga yg waras jd bingai..
      hahahahapelbagaiperangai..

      Delete
    12. PH JANGAN BUANG RAJA


      Yang di-Pertuan Agong tonggak negara
      WARTAWAN SINAR HARIAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Zainul Rijal Abu Bakar
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MALAYSIA adalah satu-satunya negara yang unik kerana mempunyai sistem giliran dalam kalangan raja-raja Melayu yang dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pemilihan lima tahun sekali ini merupakan sejarah yang akan diingati oleh setiap rakyat. Tiada negara lain yang mengamalkan sistem giliran seperti Malaysia.

      Perkara 39 Perlembagaan Per­sekutuan meletakkan kuasa eksekutif Persekutuan adalah di tangan Yang di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh jemaah menteri. Walaupun Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasi­hat, ia tidak bermakna Yang di-Pertuan Agong pada hari ini perlu mematuhi secara total nasihat jemaah menteri.


      Kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan cuma pentafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mungkin masih dibelenggu dengan tafsiran silam.

      Sebagaimana diketahui umum bagi mentafsirkan sesuatu per­kataan dalam Perlembagaan Persekutuan terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti. Antaranya jika perkataan tersebut jelas maka makna yang jelas tersebut tidak perlu ditafsirkan lagi. Makna literalnya perlu diberikan bukan makna yang dihasratkan oleh penggubal undang-undang.

      Pada pandangan saya nasihat adalah nasihat, nasihat tidak perlu diikuti sepenuhnya kerana perkataan nasihat itu sangat jelas dan mempunyai maknanya sendiri.

      Sudah sampai masanya tafsiran perlembagaan tidak boleh lagi dipenjara dengan tafsiran berdasarkan sejarah kerana makna perkataan nasihat itu sangat jelas. Kalau dahulu British mentafsirkan nasihat Resident British kepada raja-raja Melayu bersifat wajib dipatuhi, tafsiran sebegitu hendaklah tidak lagi di­gunakan sebaliknya memartabatkan makna sebenar nasihat itu sendiri yang tidak bersifat mengikat.

      British mengongkong raja-raja Melayu melalui residen mereka kerana British mahu mengawal Tanah Melayu mengikut telunjuk mereka. Ini juga dilakukan bagi menjaga kepentingan British di Tanah Melayu. Pada hari ini hal yang sama tidak lagi berlaku yang mana Kerajaan yang dilantik adalah pilihan rakyat dan terdiri daripada anak watan.

      Ramai yang sudah mula sedar sistem kenegaraan di Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia bukanlah hanya berpaksi kepada tiga elemen sahaja iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.

      Sebaliknya ketiga-tiga elemen tersebut dipayungi oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu Yang di-Pertuan Agong perlu diberi kebebasan menilai nasihat jemaah menteri. Kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong melaksanakan tanggung­jawab berperlembagaan baginda sudah tidak boleh dinafikan lagi kerana kita lihat ketika ini raja-raja Melayu sudah mempunyai pen­didikan tinggi.

      Malah Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan pula mengangkat Yang di-Pertuan Agong sebagai Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong juga berfungsi menjaga keamanan dan mempertahan kedau­latan negara.

      Baginda pada bila-bila masa boleh mengerah angkatan tentera bersiap siaga atau melakukan sesuatu bagi mempertahankan negara dari aspek ketenteraan.

      Yang di-Pertuan Agong tidak keseorangan dalam melaksanakan tanggungjawab berperlembagaan baginda. Baginda dibantu oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan raja-raja Melayu kese­luruhannya.

      Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan umpamanya memberi keabsahan kepada Majlis Raja-Raja menimbang dan memberi penelitian berkenaan dasar-dasar negara. Penimbang telitian dasar negara tidak akan menjadi sah tanpa kehadiran Yang di-Pertuan Agong.

      Delete
    13. PH PAKAR KENCING


      Jangan asyik beri alasan bayar hutang'
      SYAMILAH ZULKIFLI 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      'Jangan asyik beri alasan bayar hutang'
      LATTEFFAH
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Kerajaan PH tidak sewajarnya mem­berikan alasan ingin memberi tumpuan men­gurang­kan hutang negara hingga mengakibatkan tiada kenaikan gaji terhadap 1.6 juta penjawat awam di negara ini.

      Ketua Wanita Umno Negeri Sembilan, Latteffah Ali berkata, kenyataan itu jelas menunjukkan yang mereka gagal mengurus tadbir kewangan dan ia tidak pernah berlaku pada kerajaan BN sebelum ini.


      “Kenapa kerajaan baru ini tak boleh buat benda sama? Dulu mereka kata kerajaan BN banyak hutang, tapi setiap tahun penjawat awam tetap ada kenaikan gaji.

      “Jangan pula semua perkara beri alasan sebab nak bayar hutang negara. Gunakanlah kutipan Tabung Harapan Malaysia itu untuk bayar segala hutang atau mungkin boleh kurangkan jumlah hutang yang ada,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, jika benar kerajaan begitu bersusah payah terpaksa membayar hutang negara, buktikan kepada penjawat awam secara lebih telus ia berikutan dalam keadaan ekonomi negara hari ini, kenaikan gaji amat penting terutamanya kepada yang berpendapatan rendah.

      “Walaupun jumlah kenaikan diberi sedikit, tapi ia amat bermakna. Yang penting ada kenaikan kerana itu yang dinanti-nanti penjawat awam setiap tahun. Saya berharap kerajaan dapat pertimbangkannya semula,” katanya.

      Terdahulu Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan belum bersedia menaikkan gaji 1.6 juta penjawat awam namun berjanji untuk melakukannya pada waktu bersesuaian.

      Beliau berkata, kenaikan gaji itu akan memberi kesan kepada kerajaan yang ketika ini sedang memberi tumpuan untuk mengurangkan hutang negara.

      Delete
    14. PH TAK PANDAI URUS EKONOMI


      Ringgit opens lowest in 8 months against US dollar
      Bernama | August 15, 2018
      Current investors were said to be worried about the contagion affecting emerging market currencies, which saw a move to a safe haven.

      Ringgit Malaysia. (Reuters pic)

      KUALA LUMPUR: The ringgit slid further against the US dollar in early trade today, reaching an eight-month low amid escalating tension between Washington and Ankara.

      At 9 am, the local note was traded at 4.0970/1000 versus the greenback from yesterday’s close of 4.0950/1000.

      Hermana Capital Bhd Chief Executive Officer and Chief Investment Officer Datuk Nazri Khan Adam Khan said current investors were worried about the contagion affecting emerging market currencies, which saw a move to a safe haven.

      “Malaysia will be affected as we are a significant trading partner with Turkey, with the nation being the 18th largest economy in the world. However, the ringgit (poor) performance is due to external factors, not domestic,” he said.



      Yesterday, Turkey retaliated with a boycott on American electronic products after the US hit the nation with higher tariffs on aluminium and steel following the detention of an American pastor.

      The ringgit, however, was traded higher against a basket of major currencies.

      It increased against the Singapore dollar to 2.9714/9747 from 2.9795/9851 on Tuesday and rose against the Japanese yen to 3.6787/6818 from 3.6909/6964.

      The local note inched up against the British pound to 5.2061/2107 from 5.2330/2410 and strengthened vis-a-vis the euro at 4.6435/6486 from 4.6699/6769.

      Delete
    15. Kerajaan akan haram perkawinan bawah umur walaupun pun Islam (Allah) benar kata Mujahid



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, meskipun Islam membenarkan perkahwinan bawah umur, namun kerajaan melihat kepada maslahat (keperluan) yang lebih besar.

      Menurut menteri agama, berdasarkan siasah syar'iyyah, kerajaan mahu mengharamkan perkahwinan bawah umur bagi mengelak berlakunya eksploitasi golongan itu.

      "Kalau kita ketatkan (kawalan), ia bersifat sementara sahaja. Isu perkahwinan kanak-kanak ini adalah untuk melindungi kanak-kanak bawah umur.

      "Kita kena ambil satu sikap, biarpun dia (Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) kata dalam Islam (Allah) dibenarkan.

      "Perkara itu boleh, tapi kita kena faham maslahat kepentingan awam yang lebih besar terutama pelindungan pada kanak-kanak dan banyak kes perkahwinan bawah umur ini lebih kepada eksploitasi," katanya.

      Beliau berkata demikian pada pemberita di lobi parlimen hari ini.

      Ia sebagai mengulas soalan pemberita berhubung kenyataan Mohd Amar, timbalan menteri besar Kelantan, yang tidak setuju pengharaman perkahwinan kanak-kanak dilaksanakan atas alasan “dari segi agama ia tidak salah”.

      Komentar:

      Mohon saya kongsikan sedikit keindahan agama Islam dengan saudara. Dalam Islam, anak gadis tidak boleh berkahwin kecuali dengan izin wali yang sah (kebiasaan ibu bapa). Tak kira lah anak gadis tersebut dah umur berapa sekali pon.

      Dan apa itu syarat umum menjadi wali dalam perkahwinan? Wali wajib seseorang yang baligh, berakal, merdeka, laki2, islam, adil dan tidak dalam haji/umrah. Sekiranya wali tidak menepati syarat tersebut, perkahwinan dianggap tidak sah. Sekiranya perkahwinan tersebut merugikan anak gadis, adakah wali tersebut boleh dianggap adil?

      Islam telah memberi jawapan isu perkahwinan bawah umur ini 1400 tahun dahulu, sedangkan Malaysia masih mencari penyelesaian pada tahun 2018. Begitulah indahnya ajaran Islam. Tepat dan terpakai sepanjang zaman. - Abdullah Sadzik

      : Pakatan Harapan cuba Mengharamkan yang halal dan peliknya yang haram dihalalkan pula. Rosak pimpinan yang langgar baiah dengan Allah dan lari daripada PAS atas alasan kononnya PAS tak terbuka....

      Delete

    16. EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT = PENJILAT NAJIB

      Najib akan berdepan banyak lagi pertuduhan - Dr Mahathir

      Bbagus, bagus, bagus. Biar dia bergelumang dalam tuduhan mahkamah. Moga2 30 tahun dalam penjara -

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Datuk Seri Najib bagi berdepan dengan lebih banyak pertuduhan.

      Berecakap pada sidang media selepas mesyuarat majlis presiden Pakatan Harapan di Petaling jaya, katanya, siasatan kes rasuah bukan hanya tertumpu pada kes besar tetapi juga kes-kes kecil yang membabitkan pemimpin pentadbiran lama.

      [Berita penuh menyusul]

      Delete
    17. Najib seorang yang berjiwa haprak nauZubillah ........!!! Siang malam dok merompak.......!!!

      Delete
    18. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Seronak jadi presiden parti Islam liberal Amanah rahmatan lilaalamin



    Mat Sabu ini tak boleh jumpa perempuan, mula menggatai. Sebelum ni dengan Zaza. Kata nak saman sampai hari senyap aje 'tutup kotei'. (sesuai dengan isu ceramah Mat Sabu di kedah)

    Dengar cerita "Haji Ikram" sedang buat persiapan nak guling si Mat Sabu ni pada konvesyen mereka tahun depan.

    Nampaknya perang besarlah...


    : Siapa nak ganti Salahuddin atau Husam?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cabar Najib Hidup RM1500 sebulan, Atuknya si Mahathir tu mampu ke hidup RM1050 sebulan?



      Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mencabar Datuk Seri Najib Razak cuba hidup dengan gaji RM1,500 sebulan bagi membuktikan kos sara hidup di Malaysia terendah di kalangan negara Asean.

      Beliau yang dipetik Sinar Harian berkata, perdana menteri hanya perlu melalui cara hidup itu selama sebulan untuk menilai sendiri bebanan ditanggung rakyat.

      “Cuba beliau hidup dengan gaji RM1,500 seperti kebanyakan rakyat Malaysia. Cuba berbelanja dengan gaji sebanyak itu…boleh hidup tak, senang tak?” soalnya yang memilih jumlah itu kerana mendakwa ia adalah purata gaji kebanyakan rakyat Malaysia.

      Habis Mahathir putus gaji minimum RM1050. Tak nak cabar ke Mahathir hidup dengan gaji RM1050 sebulan?

      Makin hari makin nampak celaru menteri kerajaan PH.
      Lagi celaru mereka pertahankan tindakan dengan menipu rakyat.

      Delete
    2. Sebat, Pendirian Kerajaan PH Songsang Dan Sumbang



      1. Kenyataan YAB Perdana Menteri berkaitan pelaksanaan hukuman sebat ke atas dua pesalah yang cuba melakukan musahaqah menunjukkan pendirian songsang dan sumbang Kerajaan Pakatan Harapan dalam isu ini.

      2. Kerajaan Persekutuan tidak sepatutnya mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu kerana undang-undang Islam adalah di bawah Senarai Negeri dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Mahkamah telah membuat keputusan ini berdasarkan Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama.

      3. Hakim dalam menentukan kadar hukuman bukan sahaja menilai keadaan pesalah sebaliknya turut mengambil kira implikasi kesalahan yang dilakukan itu terhadap kepentingan awam melibatkan agama dan masyarakat. Tambah pula, menurut perspektif Islam malah juga dari sudut nilai moral dan naluri kemanusiaan, kesalahan musahaqah ini adalah perlakuan songsang yang sangat mencemar maruah dan kehormatan masyarakat dan sangat berat sehingga boleh mengundang kemurkaan Allah s.w.t.

      4. Justeru, sama ada ia merupakan kesalahan kali pertama atau kali ke-berapa pun, adalah munasabah hukuman pengajaran seperti sebat syarie dijatuhkan sebagaimana peruntukan undang-undang itu bagi memberi amaran dan mesej nasihat bukan hanya kepada pesalah tetapi juga kepada masyarakat agar tidak melakukannya.

      5. Mengatakan bahawa hukuman yang dijatuhkan itu telah mempamerkan Islam bengis hanya memperlihatkan betapa tidak cermat dan jahilnya YAB Perdana Menteri dan ahli-ahli kabinet Kerajaan terhadap kaedah hukuman sebat syarie yang sebenar - sangat ringan dan tidak mencederakan kulit langsung.

      6. Sangat malang, saya mengandaikan tiada dalam kalangan ahli kabinet termasuk yang berpendidikan agama memberikan pencerahan tentang kaedah hukuman sebat syarie ini kepada kabinet. Sebat syarie jauh lebih ringan berbanding kaedah sebat dalam undang-undang sivil yang menyakitkan dan mencederakan. Sebaiknya kabinet mempertikaikan hukuman sebat sivil berbanding mempertikaikan hukuman sebat syarie.

      7. Ia bukannya mempamerkan wajah bengis Islam sebagaimana dakwaan songsang kabinet malah sebenarnya memaparkan wajah ihsan dan rahmatnya pelaksanaan sebat syarie. Sebaliknya sebat sivillah yang telah memaparkan wajah bengis undang-undang negara yang telah diterima pakai dan diamalkan sejak dahulu hingga sekarang. Itulah yang sepatutnya lebih utama dipertikaikan oleh kabinet.

      8. Adapun imej buruk yang kononnya dipaparkan oleh sebat syarie ini sebagaimana dakwaan kabinet, suka saya tegaskan bahawa imej buruk itu terpapar apabila perlakuan songsang disokong dan dibela oleh pemimpin bergelar Muslim. Sebaliknya, menghukum sebagai pengajaran terhadap perlakuan sumbang ia adalah lambang betapa Islam adalah agama yang terhormat dan mengangkat nilai kehormatan diri masyarakat daripada terjebak dalam perlakuan songsang dan sumbang.

      9. Islam dicemuh bukan kerana hukuman sebat syarie itu, tetapi kerana ada dalam kalangan pemimpin Kerajaan yang beragama Islam lemah jiwa dan imannya serta tidak bersifat "izzah" dan tegas terhadap kemungkaran menyebabkan orang yang jahil dan pihak yang memusuhi Islam bertambah selesa untuk terus memberikan persepsi buruk terhadap Islam.

      10. Saya mengira kabinet pimpinan PH telah memberi mesej yang salah tentang sikap dan pendirian mereka terhadap amalan songsang. Saya berharap agar YAB Perdana Menteri dan Kerajaan Pakatan Harapan dapat memperbetulkan semula pendirian yang songsang dan sumbang ini.

      Sekian.

      ”Sejahtera Bersama Islam”

      Delete
    3. Naik gaji RM50 penuh troli



      Kerajaan mengumumkan kadar gaji minimum seragam bagi seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak ditetapkan sebanyak RM1,050 sebulan atau RM5.05 sejam berkuat kuasa 1 Januari depan.

      Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan hari ini berkata, sebelum ini, Perintah Gaji Minimum 2016 memperuntukkan kadar gaji minimum sebanyak RM1,000 sebulan bagi Semenanjung dan RM920 sebulan bagi Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan.

      Menurutnya, seperti diperuntukkan Seksyen 25, Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 (Akta732), Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) selesai membuat kajian semula terhadap Perintah Gaji Minimum 2016 dan syor-syor MPGN juga sudah dibincangkan oleh Kabinet hari ini.

      Katanya, selepas menimbang syor MPGN daripada pelbagai sudut, kerajaan buat pertama kali bersetuju untuk melaksanakan kadar gaji minimum yang seragam bagi seluruh negara.


      : 22 tahun pegawai kerajaan merana zaman atuk ini. Kini pegawai kerajaan nak tambah lagi merana kerana kebodohan pimpinan PH terikut dengan atuk ini....

      Delete
    4. Sivarasa Rasiah pula kritik pelantikan Maszlee



      SHAH ALAM: Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Sivarasa Rasiah menggesa keputusan melantik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik sebagai presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) dikaji semula.

      Sivarasa berkata, langkah itu perlu dilakukan supaya ia selaras dengan semangat membebaskan instiusi pendidikan termasuk UIA daripada pengaruh politik dan memberikan kuasa autonomi kepada universiti untuk mentadbir.

      “Saya juga terkejut dengar pengumuman itu dan saya rasa adalah wajar keputusan melantik Maszlee dikaji semula supaya ia selaras dengan semangat yang disebut dalam manifesto kita,” katanya kepada pemberita selepas majlis ceramah Pakatan Harapan (PH) di Glenmarie, Shah Alam, malam tadi.

      Pada 7 Jun lalu, Maszlee memberi jaminan kepada pentadbiran universiti bahawa institusi itu tidak akan disalah gunakan oleh sesiapa, termasuk dirinya demi kepentingan politik.

      “Ini adalah era baru, saya akan memastikan kerajaan PH tidak akan salah gunakan universiti untuk kepentingan politik, ia termasuk saya,” katanya.

      Sivarasa berkata, tidak dinafikan kesilapan dalam kalangan pemimpin boleh berlaku, termasuk Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sewaktu mengumumkan perlantikan dirinya sebagai menteri pendidikan sebelum ini.

      “Walaupun kita kadang-kadang buat silap, tetapi ia boleh dibetulkan, macam perdana menteri sendiri sebagai contoh, sebelum ini dia umumkan akan ambil portfolio perdana menteri bersama menteri pendidikan.

      “Tetapi apabila beberapa orang sudah tunjukkan kepada beliau (Dr Mahathir) bahawa itu bercanggah dengan manifesto, maka perdana menteri buat keputusan untuk berundur,” katanya.




      Terdahulu, Adun Bukit Tunku, Lim Yi Wei turut menggesa Maszlee melepaskan jawatannya sebagai presiden UIAM yang baru.

      Yi Wei yang juga pengerusi Pemuda DAP Petaling Jaya Utara berkata, sebagai ahli politik yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam Kementerian Pendidikan, memegang jawatan tertinggi di sebuah universiti jelas akan mewujudkan konflik kepentingan.

      UIA dalam kenyataannya bagaimanapun mempertahankan lantikan Maszlee sebagai presiden baru mereka, mengatakan pelantikan itu dipersetujui oleh ketua perlembagaannya, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

      Bukan itu sahaja, UIA juga menambah pelantikan Maszlee juga disokong oleh Rektor universiti berkenaan, Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak.

      Maszlee dilantik menggantikan Tan Sri Rais Yatim sebagai presiden ke-8 UIA. Kerusi itu kosong sejak tempoh perkhidmatan 5 tahun Rais tamat pada Jun lalu.


      : PH dah mula tunjuk angkuh tidak menerima teguran....

      Delete
    5. Pelantikan Maszlee hanya salin kulit PH dan BN



      Pelantikan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sangat tidak munasabah, kata Ketua Pemuda PAS, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi.

      Beliau berkata, tradisi melantik orang politik dalam jawatan di sesebuah universiti sepatutnya diubah dan dipertimbangkan dengan cara melantik tokoh ilmuan lain.

      “Tak munasabah Menteri Pendidikan memegang jawatan tersebut, patut beri peluang kepada tokoh ilmuwan lain yang boleh beri lebih fokus.

      “Pelantikan ini menggambarkan tiada beza antara kerajaan PH dan BN. Hanya salin kulit sahaja. Tetap meneruskan tradisi melantik orang politik,” katanya seperti dilapor Sinar Harian.

      Semalam, Persatuan Staf Akademik UIAM mengucapkan tahniah kepada Dr Maszlee atas pelantikannya sebagai presiden universiti itu.

      Dalam masa sama, Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyifatkan Dr Maszlee bercakap tidak serupa bikin apabila menerima jawatan berkenaan.

      Ia berikutan, sebelum ini Maszlee pernah berjanji kerajaan PH tidak akan memperalatkan universiti untuk kepentingan politik, termasuk dirinya.

      “Yang membuat kami terkejut apabila YB menerima jawatan Presiden UIA, pada masa sama Setiausaha Politik YB pula dilantik Lembaga Pengarah Universiti Utara Malaysia

      “Kotakan janji YB, lantiklah tokoh cendekiawan yang dihormati rakyat untuk mengemudi universiti dalam era kerajaan baharu ini,” kata Asyraf Wajdi.


      : Sudahlah janji 100 hari tak dilaksanakan janji lain pun mereka 'kencing' juga....

      Delete
    6. UMNO dan Pas akan hadir muktamar & perhimpunan agong



      SHAH ALAM 6 Sept. - Tautan kerjasama antara UMNO dan Pas semakin erat apabila kedua-dua parti terbesar orang Melayu itu mengesahkan akan hadir dalam perhimpunan agung serta muktamar parti masing-masing yang berlangsung bulan ini.

      Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, UMNO akan menjemput pemimpin Pas hadir dalam perhimpunan agung pada 29 dan 30 September ini, manakala Pas juga akan berbuat perkara sama bagi muktamar di Terengganu bermula 14 September.

      “Kalau dijemput (ke muktamar) kita akan hadir dan saya difahamkan Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man juga sudah memaklumkan hal sama, akan hadir (ke perhimpunan agung).

      “UMNO akan jemput Pas, Pas akan jemput UMNO dan kita akan sama-sama menghadirinya,” katanya dalam sidang akhbar bersama Pas Selangor di Ibu Pejabat Pas negeri sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia di sini hari ini.

      : Hubungan UMNO-PAS makin erat fitnah kini telah menjadi nyata. Yang fitnah mungkin tension....

      Delete
    7. Saya dah isytihar harta, Halimey bila lagi, soal Halimah



      SHAH ALAM: Calon Pakatan Harapan (PH) bagi pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia, Halimey Abu Bakar dicabar untuk mengisytiharkan hartanya sebelum tiba hari pengundian.

      Calon PAS, Dr Halimah Ali berkata beliau bersedia dan tidak mempunyai sebarang masalah untuk mengisytiharkan harta kerana pernah berbuat demikian ketika menjadi exco kerajaan negeri, sebelum ini.

      “Sebenarnya saya punya dah ada dalam dokumen kerajaan negeri Selangor masa exco itu, dan saya tiada tambahan apa-apa lagi selain kereta Camry yang saya beli 10 tahun lepas.

      “Jadi saya akan tambah kereta itu sahaja,” katanya dalam satu sidang media di Pejabat Perhubungan PAS Selangor, hari ini.

      Tambahnya, lebih “molek” Halimey turut mengistiharkan hartanya seiring dengan perjuangan reformasi PH yang sering dilaungkannya.

      “Kita tidak mahu orang yang memegang jawatan yang melibatkan rakyat menggunakan jawatan tersebut, lebih-lebih lagi dia dalam kerajaan.

      “Jadi dia tidak pernah isytihar sebelum ini, saya sudah,” katanya.

      Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Shahir yang turut berada di sidang media itu berkata mesyuarat PAS-Umno yang diadakan hari ini memutuskan agar Halimey mengisytihar hartanya.

      “Penting untuk kita melahirkan pemimpin yang berintergriti. Kita nak rakyat berpeluang untuk memilih calon yang paling layak, bersih, cekap dan penuh berintergriti.

      “Kita kena isytihar harta, biar rakyat tahu pemimpin yang mereka mahu pilih itu tidak akan menyalahgunakan kuasa bila diberi kuasa,” katanya.

      Esok merupakan hari terakhir bagi kedua-dua calon itu berkempen sebelum tiba hari pengundian pada Sabtu ini.

      : PH kena tunjuk yang calonnya adalah berintergriti....

      Delete
    8. Rotan: Fokus sebat atau LGBT? - Pas
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore179
      Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
      Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pas kesal terhadap kenyataan Kabinet berhubung kes rotan yang dijalankan oleh mahkamah tinggi syariah di Terengganu.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan Kabinet jelas mempertikaikan bidang kuasa mahkamah syariah negeri yang berada di luar bidang kuasa kerajaan Pusat.


      "Pas menyeru kerajaan PH memberikan kesempatan kepada negeri-negeri melaksanakan hukum syarak yang berada di bawah bidang kuasa negeri, bukan mempertikaikannya.



      "Apa yang dikesalkan ialah yang disensasikan dan difokuskan ialah hukuman sebat itu dan bukannya kebimbangan terhadap perbuatan LGBT yang semakin berleluasa, meskipun ia suatu kesalahan jenayah," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyatakan hukuman sebat yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu terhadap pasangan kekasih lesbian (musahaqah) tidak mencerminkan keadilan dan timbang rasa oleh Islam.

      Dr Mahathir berkata, umum mengetahui ia adalah kesalahan pertama pasangan tersebut dan mereka sepatutnya diberikan nasihat serta tidak terus dijatuhkan hukuman sebat sehingga diketahui oleh seluruh negara.

      Menurut Tuan Ibrahim, tindakan melaksanakan hukuman rotan di khalayak ramai adalah selaras dengan perintah ALLAH SWT dalam Surah An-Nur Ayat 2.

      "Apakah melaksanakan hukum yang diperintah oleh Allah boleh dianggap zalim, kejam dan tidak berperikemanusiaan? Jangan kita mendahului ALLAH dan Rasul dalam urusan hidup dunia ini," katanya.

      Katanya, hukuman ke atas pesalah dengan enam kali sebatan syarie langsung tidak menyakiti apa lagi mencederakan pesalah.

      "Ia sekadar memalukan dan yang lebih penting ialah dia bertaubat dan memohon keampunan ALLAH di atas kesalahannya. Bukan sahaja itu, hukum syarak juga mempunyai nilai pencegahan ke atas masyarakat di mana penyaksian ke atas hukuman itulah nilai pencegahan kepada orang ramai agar tidak melakukan kesalahan yang sama.

      "Ini berbeza dengan sebatan sivil yang ternyata gagal mencegah perbuatan jenayah kerana ia dilakukan secara tertutup. Kegerunan hanya ada kepada yang melakukan jenayah, bukan bersifat mencegah mereka yang belum atau berhasrat melakukan jenayah," katanya.

      Delete
    9. Hina Sultan Johor: Umno Pulai lapor polis
      MOHD FIRDAUS YON 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore143
      Hina Sultan Johor
      Rokiah (tengah) bersama ahli Umno Bajahian Pulai di hadapan Balai Polis Tampoi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Umno Bahagian Pulai membuat laporan polis terhadap satu akaun Facebook yang didakwa mengeluarkan kenyataan biadab yang menghina Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar.

      Laporan polis tersebut dibuat Ketua Wanita Umno Bahagian Pulai, Rokiah Hassan kira-kira jam 5.40 petang di Balai Polis Tampoi, di sini, hari ini


      Rokiah berkata, kenyataan melalui akaun laman sosial Facebook terbabit disedarinya sekitar jam 12.30 tengahari ketika berada di pejabat Umno Bahagian Pulai.



      “Saya terbaca satu posting di Facebook yang turut memuat naik gambar Sultan Johor dengan kenyataan biadab dan menghina.

      “Saya mewakili Umno Bahagian Pulai dan juga anak jati Johor membuat laporan kerana sangat tidak berpuas hati terhadap individu tersebut kerana telah menghina DYMM Sultan Johor,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

      Rokiah berkata, penghinaan seumpama itu memperlihatkan serangan terhadap institusi diraja dengan penyerang terbabit bersembunyi di sebalik laman sosial.

      “Sultan Johor tidak patut diberikan penghinaan sebegitu kerana selama ini kita tahu Sultan Johor ialah sultan yang dekat dengan rakyat.

      “Tuanku tetap berada bersama dengan kita. Kita sebagai rakyat Johor tetap akan taat setia kepada Sultan Johor. Ini adalah satu penghinaan yang tidak dapat kita terima,” katanya.

      Menurutnya, Umno bahagian itu mahu polis menyiasat dan mengambil tindakan ke atas pemilik akaun laman sosial terbabit.

      Delete
    10. Sebat: Pandang hukuman secara positif
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore586
      Sebat: Pandang hukuman secara positif
      Muhamad Hafizuddin Abdul Rahim dan Nor Asfa Yusuf
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Rakyat Pahang menyambut baik pelaksanaan hukuman sebat terhadap pesalah golongan songsang di khalayak ramai.

      Tinjauan Sinar Harian mendapati rakyat juga berharap pelaksanaan hukuman tersebut dapat segera dijalankan di negeri ini.


      Seorang penjawat awam, Muhamad Hafizuddin Abdul Rahim, 28, berkata dirinya memandang perkara ini ke arah positif kerana dilihat dapat membanteras gejala songsang daripada berleluasa.

      "Hukuman sebat di khalayak ramai pada dasarnya cukup bagus untuk memberi kesedaran kepada pesalah supaya tidak mengulangi kesalahan.

      “Hukuman ini juga mampu memberi kesan mendalam serta pengajaran kepada masyarakat terutama pesalah kerana memberikan pengajaran yang amat berguna,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di sini, semalam.

      Dalam pada itu, seorang peniaga, Nor Asfa Yusuf, 26, turut menyambut baik tentang pelaksanaan hukuman tersebut namun perlu dijelaskan secara terperinci kepada rakyat bagi mengelakkan sebarang kekeliruan dan timbul salah faham.

      “Pelaksanaan hukuman seperti ini perlu dihebahkan secara langsung kepada orang ramai termasuk kaedah sebatan yang hendak dilaksanakan terhadap pesalah,” katanya.

      Sementara itu, Pengerusi Persatuan Kebajikan Ukhwah dan Silaturahim Pahang (Ukhwah), Zulkefly Senek berkata, pihaknya berharap masyarakat tidak memandang negatif perkara ini yang dapat menjadi titik tolak membendung amalan itu dengan lebih tegas

      "Hubungan songsang ini perlu dibendung dan kita percaya hukuman sebatan ini menghantar mesej bahawa perbuatan tidak sesuai dan salah seperti lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) tidak wajar dilakukan,” katanya

      "Hukuman berkenaan boleh dijadikan bentuk pendidikan untuk mendidik anak muda mengenai kesalahan amalan LGBT sekali gus menangani penularan gejala itu yang semakin membimbangkan," katanya.

      Delete
    11. Tommy Thomas pemurah, baik hati gugur kes
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Jamal Md Yunos
      Jamal Md Yunos
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos memuji sikap pemurah Tommy Thomas sebagai Peguam Negara (AG).

      Ini berikutan sejak Pakatan Harapan berjaya mentadbir kerajaan, banyak kes yang telah dikemukakan terhadap beberapa individu seperti bekas Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan Menteri Kewangan, Datuk Jamal Md Yunos digugurkan dan ditarik balik.


      Justeru katanya, beliau mengambil kesempatan sikap itu agar Thomas menyemak dan menarik balik pertuduhan dikemukakan kepadanya.

      "Hari ini saya mengambil kesempatan atas pemurah peguam negara untuk beliau juga menarik juga kes- kes yang sedang saya hadapi," katanya.

      Menurutnya, orang ramai juga diseru agar tidak melepaskan kemarahan terhadap Thomas kerana sikap tersebut.

      "Jangan marah kepada AG. AG ini cukup baik hati berbanding dengan sebelum ini semua jahat- jahat," katanya.

      Beliau berkata, mana-mana pihak termasuk bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sedang berhadapan dengan kes mahkamah diminta menulis surat rasmi atau menghantar representasi kepada peguam negara.

      "Yang marah di sebelah sana itu kerana mereka tidak memohon. Jadi kalau tidak mohon macam mana AG nak lepaskan," katanya sambil tersenyum.

      Jamal berkata, tindakan Thomas juga membantu mengurangkan kesesakan banduan di dalam penjara.

      "Kuranglah orang masuk penjara. Perbelanjaan kerajaan pun jimat maklumlah negara dikatakan sedang menghadapi masalah kewangan dan sebagainya," katanya.

      Terdahulu, Jamal tiba di pekarangan bangunan Jabatan Peguam Negara jam 2.45 ditemani peguamnya, Datuk Imran Tamrin.

      Beliau kemudiannya meluangkan masa selama lima minit dengan pegawai Thomas untuk menyerahkan surat permohonan tarik balik tiga pertuduhan yang sedang dihadapinya.

      "Saya ada tiga kes sedang berjalan di mahkamah dan dua lagi akan didakwa dalam masa terdekat manakala 25 kes sedang disiasat," katanya.

      Delete
    12. Najib tanya apa jadi kepada dua tuduhan terhadap dirinya
      MOHD HAFIZ ISMAIL 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.9K
      Najib
      Datuk Seri Najib Tun Razak. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membangkitkan persoalan mengenai perkembangan dua tuduhan terhadap dirinya sebelum PRU14 iaitu kehilangan dana rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) berjumlah RM160 bilion dan 40,000 hektar tanah Kementerian Pertahanan.

      Katanya, selama lima bulan memerintah, PH boleh merujuk dan membuat siasatan sesuka hati bagi mencari bukti tetapi, sehingga sekarang, tiada pengumuman atau kenyataan bagi kedua-dua tuduhan serius ini


      Berikut merupakan kenyataan penuh Najib:

      Sebelum PRU14, kita dengar tuduhan-tuduhan seperti Melaka Gateway, Forest City dan Taman perindustrian MCKIP di Kuantan di mana ia kini ternyata fitnah terhadap saya.

      (Baru saya tahu cara penyelesaian isu “jual negara” ialah dengan merendahkan tembok kilang besi sebanyak 1.2 meter (3.9 kaki). Mengapa dulu tak beritahu?)

      Saya juga ingin bertanya mengenai dua lagi tuduhan yang amat berat yang dibuat terhadap saya sebelum PRU14.

      Yang pertama ialah tuduhan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa sebanyak RM160 bilion telah ‘hilang’ dari dana rizab Bank Negara Malaysia (BNM) di bawah pentadbiran saya di mana ia disamakan dengan RM31.5 bilion (bersamaan dengan RM100 bilion pada hari ini) yang lesap akibat pertaruhan Forex ketika beliau menerajui pentadbiran kerajaan pada tahun 90an, dah sudahpun disahkan oleh RCI.

      (Wang rizab antarabangsa BNM RM160 bilion ini bukan hilang atau di curi tetapi ditukar dari mata wang asing kepada ringgit dalam usaha mempertahankan nilai ringgit pada waktu itu. Ia tidak sama dengan kehilangan akibat kalah judi opsyen Forex dalam skandal tahun 1990an itu)

      Kedua ialah tuduhan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz sebulan sebelum PRU14 di mana bekas menteri ini memulakan kenyataan tuduhannya dengan ayat "saya bersaksi dengan ALLAH" dan diakhiri dengan “Wallahi, Wabillahi, Watallahi” kononnya 40,000 hektar tanah telah diswastakan kepada syarikat milik tiga individu dan mereka kini memiliki ‘setiap inci tanah’ Kementerian Pertahanan atau pihak tentera.

      Nama ALLAH telah digunakan untuk melemparkan tuduhan. Ini satu tuduhan palsu yang amat berat yang digunakan untuk menaikkan kemarahan undi tentera sebelum PRU14.

      Kini, PH telah memegang Putrajaya selama 5 bulan dan boleh merujuk dan membuat siasatan sesuka hati untuk mencari bukti tetapi hingga sekarang, tiada pengumuman ataupun kenyataan pernah dibuat mengenai kedua-dua tuduhan yang amat serius ini.

      Apa telah jadi dengan dua lagi tuduhan ini?


      Delete
    13. Tanah Rizab Melayu tinggal 12 peratus - Hanif Omar
      Bernama | Diterbitkan 6 Sep 2018, 9:43 malam | Dikemaskini 6 Sep 2018, 9:44 malam

      A+ A-
      Hanya tinggal 12 peratus sahaja Tanah Rizab Melayu (TRM) di seluruh negara ketika ini berbanding 50 peratus yang diperuntukkan kepada orang Melayu sebelum ini, kata Penasihat Majlis Perundingan Melayu (MPM) Tun Hanif Omar.

      Beliau berkata peratusan itu diperolehi hasil siasatan Biro Integriti MPM yang dipengerusikan oleh Tan Sri Mohd Zaman Khan.

      Menurut Hanif, penyusutan itu berlaku apabila ada pihak yang mengambil TRM untuk membuat pembangunan seperti jalan raya, namun tidak menggantikannya semula.

      "Jika ada penggantian, tuan tanah sendiri berpakat dengan pegawai terlibat tidak mahu tanah itu dijadikan TRM kerana tanah ini tidak boleh dijual kepada kaum lain, tetapi jika jual kepada orang Melayu harganya akan menjadi murah," katanya kepada pemberita.

      Beliau ditemui selepas menjadi panel Konvensyen Karamah Bangsa anjuran Kursi Institusi Raja-Raja Melayu, Universiti Teknologi MARA (UiTM) di universiti itu di Shah Alam, hari ini.

      Sehubungan itu, Hanif yang juga bekas ketua polis negara berkata pihaknya akan mengaturkan pertemuan dengan kerajaan dan Majlis Raja-Raja bagi membincangkan perkara itu seterusnya mencari jalan penyelesaian yang terbaik.

      Konvensyen Karamah Bangsa menghimpunkan tokoh ilmuan serta pemikir Melayu bagi berkongsi pengalaman dan pengetahuan mengenai sejarah penubuhan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan UiTM.

      Selain itu, ia bertujuan menanam semangat kecintaan serta rasa bangga generasi muda terhadap kedua-dua institusi tersebut yang telah banyak menyumbang kepada pembangunan negara.

      Turut menjadi panel pada konvensyen sehari itu ialah pengamal undang-undang Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman dan Pro Canselor UiTM Tan Sri Arshad Ayub, manakala penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu, Prof Emeritus Datuk Dr Zainal Kling bertindak selaku moderator.

      - Bernama

      Delete
    14. PAS seru k'jaan benarkan negeri laksana hukum syarak
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 6:45 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 6:53 petang

      A+ A-
      Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memberikan peluang negeri-negeri melaksanakan hukum syarak.

      "PAS menyeru kerajaan HARAPAN memberikan kesempatan kepada negeri-negeri melaksanakan hukum syarak yang berada di bawah bidang kuasa negeri, bukan mempertikaikannya.

      "PAS melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan kabinet berhubung kes rotan yang dijalankan oleh mahkamah Tinggi Syariah di negeri Terengganu.

      "Kenyataan kabinet jelas mempertikaikan bidang kuasa mahkamah syariah negeri yang berada diluar bidang kuasa kerajaaan pusat," katanya dalam suatu kenyataan hari ini yang mengulas isu sebatan terhadap dua pasangan lesbian di Terengganu.

      Anggota parlimen Kubang Kerian juga berkata hukuman sebat syariah jauh lebih ringan daripada hukuman rotan mahkamah sivil.

      "Apakah melaksanakan hukum yang diperintah oleh Allah boleh dianggap zalim, kejam dan tidak berperikemanusiaan?

      "... hukuman tersebut jauh lebih ringan dari sebatan dalam penjara, yang juga ternyata gagal mencegah jenayah berbanding hukuman syarak yang mahu mencegah jenayah dalam masyarakat," katanya.

      Kehadiran orang awam

      Terdahulu hari ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Azis Jamman berkata beliau tidak bersetuju dengan pelaksanaan hukuman sebatan di khalayak ramai seperti di Terengganu awal minggu ini.


      “Sama ada ia patut dilakukan di khalayak ramai atau tidak, secara peribadinya saya tidak setuju,” katanya yang turut memaklumkan perkara berkaitan mahkamah syariah terletak bawah bidang kuasa negeri, bukan kementeriannya.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa pada 3 September lalu berkata pihaknya mengambil pendirian bahawa hukuman sebat ke atas dua pesalah syariah di Terengganu berkenaan dijalankan mengikut proses undang-undang negeri.

      Katanya, pihaknya turut mengikut perkembangan kes tersebut dan difahamkan hukuman dijatuhkan mengikut kaedah Islam.

      Bagaimanapun beliau berkata aspek kehadiran orang awam sewaktu proses sebatan perlu dilihat semula.

      Delete

    15. 'Info baru' sahkan Najib bayar Shafee RM9.5 juta

      Kot dia tawarkan 20 juta untuk bela dia kali ini. Tapi mcm mana pun kena 10-20 tahun penjara -

      Pejabat Peguam Negara (AGC) telah menyerahkan "maklumat baru" kepada Mahkamah Rayuan yang menunjukkan perdana menteri pada ketika itu Datuk Seri Najib Razak membayar RM9.5 juta kepada peguam Tan Sri Shafee Abdullah antara tahun 2013 dan 2014.

      Bukti baru itu diserahkan kepada pegawai petugas khas peguam negara dalam suatu afidavit yang turut memperincikan urusan transaksi bank antara akaun milik Najib dan Shafee.

      Ia turut menyertakan dua salinan cek oleh Najib bertarikh 11 September 2013 dan 14 Februari 2014 kepada Shafee masing-masing sebanyak RM4.3 juta dan RM5.2 juta.

      Afidavit itu dibuat sebagai maklum balas kepada rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Rayuan mengenai kes liwatnya yang telah mendapat pengampunan diraja.

      Anwar ketika perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berhujah beliau dinafikan perbicaraan yang adil kerana pihak pendakwaan menerima bayaran daripada Najib, yang juga pencabar politiknya.

      Anwar dalam suatu kenyataan yang dikeluarkan pejabatnya berkata beliau menerima afidavit tersebut yang menyertakan keterangan mengenai bayaran RM9.5 juta itu.

      "Pelantikan seorang pendakwa raya bukanlah amalan biasa bagi peguam negara, dan lebih ganjil lagi bila yang dilantik itu seorang kenalan rapat Datuk Seri Najib, yang terlibat secara material di dalam kes tersebut.

      "Tan Sri Shafee juga menjadi saksi kejadian konspirasi terhadap saya yang berlaku di dalam kehadiran Datuk Seri Najib, yang membuatkan kedua-dua pihak ini berkemungkinan menjadi saksi.

      "...Tan Sri Shafee telah menerima RM 9.5 juta dari akaun peribadi Datuk Seri Najib sewaktu beliau bertugas sebagai pendakwa raya dalam rayuan kes saya menghancurkan kredibiliti beliau sebagai seorang agen Jabatan Peguam Negara yang tidak berat sebelah," kata Anwar.

      Iltizam terhadap kedaulatan undang-undang

      Anwar pada tahun 2010 dituduh dan dibicarakan atas dakwaan meliwat bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan.

      Saiful, sebelum menuduh Anwar meliwatnya, telah secara peribadi bertemu dengan Najib. Bekas perdana menteri pada waktu itu berkata Saiful bertemu dengannya untuk membincangkan biasiswa.

      Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Anwar daripada salah laku tetapi pihak pendakwaan merayu kes itu di Mahkamah Rayuan, kali ini dengan Shafee ditugaskan sebagai pendakwa raya luar.

      Mahkamah Rayuan telah menolak keputusan pembebasan Anwar pada tahun 2014 dan Mahkamah Persekutuan menegaskan keputusan itu sekali lagi pada Februari 2015.
      Anwar kemudiannya dipenjarakan dan dibebaskan pada Mei tahun ini, berikutan pengampunan diraja selepas perubahan kerajaan persekutuan.

      Anwar berkata perlu ada iltizam teguh terhadap kedaulatan undang-undang dalam "Malaysia baru" dan kewibawaan badan kehakiman serta badan perundangan mesti dikembalikan semula.

      "Saya gesa pihak yang bertanggungjawab untuk menjaga institusi-institusi kita untuk mempertimbang langkah-langkah memperbetul keadaan agar rakyat Malaysia malah juga dunia yakin terhadap integriti sistem perundangan kita," katanya.

      AGC berkata maklumat baru itu muncul selepas SPRM membekukan akaun bank Shafee dan memulakan siasatan kes pengubahan wang haram.

      Delete
    16. Cadangan buat Everlastingknight sila buat blog sendiri. Komen panjang2 kat blog ni pun bukannya ade yg nak baca.

      Delete
    17. NAK KELENTONG BELAJAR DENGAN PENYAMUN


      Guan Eng berbohong isu SST?
      RIDAUDDIN DAUD 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      Guan Eng berbohong isu SST?
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Selepas tidak lagi menjadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat semakin aktif berkongsi pandangan beliau terutamanya berkaitan isu semasa negara dalam laman sosial Facebooknya.

      Terbaru, Ahli Parlimen Pekan itu mendakwa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak bercakap benar apabila mengatakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) hanya dibayar pengilang dan bukan pengguna.


      Menurutnya, ramai tidak menyedari SST adalah dua jenis cukai berbeza (cukai jualan dan cukai perkhidmatan) yang memerlukan dua akta berbeza diluluskan dalam Parlimen sedangkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) hanya melibatkan satu akta.

      “Saya lihat ketam, udang, sotong, kerang dan lala kini dikenakan cukai jualan 10 peratus. Pelbagai jenis perencah, sos, beberapa jenis daging dan ikan, daging burger, sosej, keju dan mentega turut dikenakan cukai jualan antara lima dan 10 peratus.

      Saya juga lihat pelbagai jenis minuman dikenakan cukai jualan termasuk jus buah dikenakan cukai lima peratus, soda 10 peratus dan air mineral 10 peratus.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Merdeka GST, selamat datang SST’]

      “Maka, apabila restoran dan isi rumah membeli bahan mentah seperti udang, ketam dan kerang, mereka sudah membayar cukai jualan 10 peratus yang perlu ditanggung oleh pengilang atau pengeluar,” katanya dalam catatan tersebut.

      Tambah Najib, restoran dan isu rumah tidak akan melihat jumlah yang dibayar tetapi terpaksa membayar harga tinggi dan situasi lebih buruk berlaku apabila pengguna membeli makanan tersebut di restoran (yang mengenakan SST).

      “Apabila mereka menyediakan hidangan itu (yang dikenakan SST) bersama minuman dalam botol yang mempunyai cukai jualan, mereka juga akan mengenakan tambahan enam peratus bagi cukai perkhidmatan yang dipaparkan pada resit pelanggan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Banyak lagi ke barang dikecualikan SST akhir tahun ini?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Senarai barangan cukai SST belum muktamad: Guan Eng]

      “Untuk itu, pelanggan restoran dikenakan cukai dua kali, cukai perkhidmatan enam peratus yang dapat dilihat pada bil dan cukai jualan ke atas makanan dan minuman disediakan namun tidak dipaparkan pada resit,” ujarnya.

      Tambahnya, beliau dan beberapa pihak lain pernah memberi amaran bahawa SST adalah satu sistem percukaian bertindih yang berbeza dengan GST pada kadar enam peratus yang hanya dicaj sekali.

      Justeru, beliau menggesa kerajaan mengeluarkan semua makanan segar, minuman dan bahan penyediaan makanan dari dikenakan cukai untuk mengelak berlaku cukai berganda di restoran dan untuk mengelak dari menghukum golongan B40.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M pertahan SST]

      “Orang dari golongan B40 juga makan ikan masin, udang, kerang dan ketam. Biarpun untuk dimasak dirumah ataupun di restoran, ia tidak patut dikenakan cukai jualan seperti yang dikecualikan di bawah GST dahulu,” katanya.

      Delete
    18. Dr Rozaimi belajar agama untuk mengkritik PAS sahaja



      Semalam Dr Rozaimi Ramle membuat ulasan berkenaan perkataan sesat yang digunakan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng terhadap celahan dibuat anggota parlimen PAS dari Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi di Dewan Rakyat. Che Abdullah Mat Nawi meminta LGE menarik perkataan tersebut kerana "sesat" selalu digunakan kepada ahli neraka dalam al Quran.

      Saya tak nak komen perkataan sesat tersebut. Sebab perkataan baik pun kalau digunakan tujuan untuk perli boleh bawa maksud buruk. Misalnya LGE "terlalu cerdik" sehingga negara mengalami kerugian pelabur berbilion ringgit. Adalah TERLALU CERDIK itu baik? LGE gelak menerima pujian?

      Isunya si Rozaimi ni yang suka sangat mengkritik PAS. Kerjanya nak cari apa pimpinan PAS sebut yang boleh disalahkan dan dijadikan isu kononnya PAS perguna agama. PAS Tunggang Islam.

      Sebelum ini dia kritik tuan Ibramin Tuan Man bila tuan Ibrahim buat twit di Twitter semasa nak membeli sebaik-baiknya jangan beli dipasar ramadan penjualnya tak menutup aurat. Di bahas oleh si Rozaimi ini sah beli. Tuan Ibrahim cakap pasal tasauf dia galak nak kritik hujah guna fekah. Pengikut dia jadi bodoh sama politik perkara tak sepatutnya.





      Yang peliknya tak ada pun dia mengkritik Mujahid pasal penggunaan tandas oleh geng transgender. Natizen sahaja yang memnbuat kritikan sehingga Mujahid minta maaf.

      Adakah kerana Mujahid itu geng kita maka kita tak perlu kritik.

      Begitu dengan Mahathir. Tak dengar kritikan daripada Rozaimi pasal komen Mahathir berkenaan zakat dia perli ada orang tak bayar zakat kepada kerajaan. "Saya baca al-Quran tetapi tak ada yang kata kita perlu membayar zakat kepada kerajaan."Tetapi saya suka bayar zakat kepada kerajaan. Jika tidak, kita perlu cari orang miskin, ini susah".

      Dr Rozaimi sama macam Dr Asri hanya bergantung kepada "dagu" pemerintah.

      Delete
    19. PH FIKIRAN TAK WARAS


      Kenapa Menteri & Timbalan Menteri PH buat kenyataan “bodoh” macam BN sebelum ini?



      Hari ini Naib Presiden AMANAH Datuk Mahfuz Omar, yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) seharusnya dibantu untuk kembali semula ke identiti asal dan bukannya membangkitkan isu untuk mengiktiraf hak golongan itu secara total.

      Kata si Mahfuz, “Saya fikir isu ini tidak harus dilihat dalam satu kerangka yang salah, kita harus melihat dalam konteks mendidik bagaimana nak bawa mereka balik kepada identiti yang normal, yang sebenarnya, itu yang harus dilakukan."




      Saya setuju kalau yang kencing bediri seperti yang dipostkan oleh seorang facebooker pagi tadi untuk kembalik normal kerana "anu"nya masih ada. Tapi dia kena buat pembedahan untuk buang impalan dalam dadanya.

      Tapi bagaimana pula yang dah tak ada "anu" kerana telah dipotong? Nak sambung balik? Dengan apa?

      Mahfuz sepatutnya faham isu kenapa ada sebahagian rakyat marah dan mengecam kumpulan ini kerana mereka ini bukan KHUNSA tetapi lahir sebagai LELAKI SEJATI tapi makan hormon dan membuat pembedahan besarkan bahagian tertentu. Begitu yang wanita jadi lelaki.

      Ini adalah gejala yang Allah lingkupkan bumi dengan BALA yang sangat dahsyat dan kita dilarang untuk menzirahi kawasan yang dibalakan oleh Allah. Nabi s.a.w. mencepatkan perjalanan apabila sampai ke kawasan yang dibalakan oleh ALlah.



      Seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang juga pimpinan parti AMANAH sebelum ini, menyatakan bahawa golongan LGBT di Malaysia berhak menikmati hak yang sama sebagai warganegara ini dan mereka tidak seharusnya didiskriminasi dalam sebarang bentuk termasuk di tempat kerja. Transgender boleh guna tandas wanita katanya.

      Yang lain saya setuju tapi bab guna tandas wanita tu saya rasa Mujahid masih pening macam si Mahfuz juga.


      Bayangkan si Transgender (baca pondan) ni masih belum potong kerana kos potong paling murah pun RM20k. Jadi macam dalam kartun di atas.

      Mujahid walaunpun dia pakai pakaian perempuan kalau dia lahir dengan asal dan asli sebagai LELAKI, dia ada NAFSU SYAWAT. Tiba naik syawatnya tak haru satu tandas.

      Bila saya fikir rupanya 'bodoh' betul menteri dan timbalan menteri PH ni.

      Delete

    20. EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT = PENJILAT NAJIB

      Hahaha Dr M kata menyindir: Jemputlah orang asing kalau nak tinggal di rumah kayu

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan nada menyindir berkata beliau bersetuju dengan Menteri Besar Johor, Osman Sapian untuk membenarkan warga asing membeli kediaman di Forest City, sekiranya mahu rakyat Malaysia tinggal di rumah kayu.

      Mahathir berkata orang asing ini juga boleh membangun Johor menjadi sebuah bandar yang lebih moden daripada Singapura.

      "Kalau nak supaya seluruh Malaysia diserah kepada orang lain, percayalah negara Malaysia ini akan bangun dengan pesat, dan akan jadi lebih daripada Singapura.

      "Kerana orang ini ada duit dan boleh melabur, pandai berniaga boleh buat bangunan yang cantik, tapi kita duduk dalam rumah bebek, rumah kayu bumbung tinggi.

      "Kalau kita nak itu, it's okey. I will support MB of Johor. Kalau nak masuk banyak orang-orang lagi dan mereka kaya. Mereka akan bayar cukai lebih banyak daripada kita. Okey, kita kayalah," kata Mahathir kepada Malaysiakini dan Sinar Harian dalam satu wawancara bersama semalam.

      Mahathir berkata demikian ketika ditanya mengenai kenyataan Osman bahawa beliau mungkin tidak memahami dasar hartanah negeri itu.

      Bulan lalu, Mahathir berkata rumah yang dibina di Forest City tidak boleh dijual kepada orang asing dan kerajaan "tidak akan memberikan visa untuk mereka datang dan tinggal di sini".

      Osman mempertahankan projek yang dijalankan syarikat dari China itu dan akan bekerjasama dengan jawatankuasa khas diketuai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin untuk mencapai kata sepakat seperti mengurangkan kuota pemilikan warga asing.

      Bagaimanapun Mahathir tetap dengan pendiran untuk tidak tidak membenarkan warga asing menetap di negara ini.

      "Saya tak nak orang ini datang sini dan duduk di sini. Kalau dia buat bandar yang begitu besar, tak akan nak duduk lima hari.

      "Dia buat bangunan. Dia nak duduk di sini, itu sebab dia nak melabur. Kalau dia buka kedai, tentu ada kedai bukan?

      "Takkan kedai buka tujuh hari sahaja lepas itu balik China atau negara dia. Dia nak duduk di sini, kalau dia nak duduk di sini jadi sebahagian daripada negara kita," kata nya.

      Komen: Mana boleh di benarkan. Setuju dengan pendirian Tun M.

      Delete
  3. Pas sudah merasa betapa nikmatnya Bertaawun dengan Penyamun. Sedang menyedut kembali kahak yg diludahkan kepada Umno. Pas dibawah kepimpinan Hadi semakin berserabut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh PH, mereka ingat cukai soda boleh selesai masalah obesiti



      Sebuah badan penyelidikan dasar awam menasihatkan kerajaan berhati-hati terhadap cadangan cukai soda kerana masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai memandangkan minuman soda bukan satu-satunya penyumbang terhadap masalah obesiti.

      Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial, Azrul Mohd Khalib berkata, keluarga berpendapatan rendah yang membelanjakan sebahagian wang ke atas minuman soda sebagai sumber tenaga murah akan terjejas dengan pelaksanaan cukai itu.

      Katanya, kajian dan pengalaman di negara lain yang melaksanakan cukai sedemikian, seperti Chile, Mexico dan United Kingdom (UK), menunjukkan cukai soda mempunyai kesan jangka pendek serta panjang.

      “Untuk jangka pendek, pengguna muda (berusia 13 hingga 30 tahun) dengan latar belakang sosial ekonomi berlainan kemungkinan besar akan mengurangkan pengambilan gula sehingga 80% berbanding purata pengguna, dengan beralih kepada minuman kurang gula.

      “Orang lebih tua dan mereka yang mengamalkan diet bergula tinggi berkemungkinan tidak mengubah tabiat kerana mereka sudah mempunyai pilihan sendiri untuk gula dan tidak sensitif terhadap kenaikan harga.

      “Dalam jangka panjang, situasi itu akan menjadi normal dan pengguna mungkin membeli minuman soda sama, tetapi membayar harga lebih mahal.”

      Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini yang berkata, kerajaan sedang mempertimbangkan pelaksanaan cukai soda bagi menggalakkan kehidupan lebih sihat dan mengurangkan pengambilan gula yang boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

      Azrul berkata, cukai itu mungkin berjaya mencapai sasaran mengurangkan pengambilan gula bagi satu kumpulan khusus, tetapi kesannya tidak besar terhadap kumpulan lebih besar.

      “Jika mereka beralih atau meningkatkan pengambilan minuman bergula seperti teh tarik atau kopi susu, maka kesannya mungkin hilang.

      “Oleh itu, keberkesanan cukai soda dalam mengurangkan masalah obesiti bercampur-campur.”

      Katanya, perniagaannya seperti kedai kopi dan runcit akan terjejas dalam jangka pendek, tetapi keadaan mungkin pulih selepas kenaikan kos diselaraskan dan menjadi normal.

      Azrul mencadangkan cukai itu dilaksanakan ke atas pengeluar dan bukannya di peringkat peruncit, seperti di UK.

      Katanya, minuman dengan kuantiti gula tertentu bagi setiap 100ml perlu dikenakan kadar cukai khusus untuk setiap liter.

      “Ini akan mendapat hasil yang dikehendaki untuk pengeluar mengambil inisiatif dan mempunyai insentif mengurangkan kandungan gula dalam produk mereka untuk mengelak dikenakan cukai.

      “Hasil pendapatan yang dikutip akan disalurkan untuk membiayai program kesihatan bagi menangani penyakit tidak berjangkit (NCD), khasnya kencing manis dan faktor risiko seperti obesiti.”

      Katanya, masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai kerana ada penyumbang lain terhadap masalah itu.

      Beliau berkata, kerajaan perlu mengutamakan pengetahuan kesihatan dan program pencegahan NCD untuk mendidik serta mewujudkan kesedaran rakyat terhadap pilihan sihat dan tingkah laku berpengaruh.

      : Sebenarnya kerajaan melihat banyak duit boleh diperolehi daripada tumbuh macam cendawan kedai makanan segera yang kebanyakkan minumannya adalah soda.....

      Delete

    2. Tuan Garu Nik Yola
      Itu diaaa...!! Duit rm9.5 juta dari akaun peribadi Najib tu duit dari mana pulak?? Kenapa Najib perlu bayar Shafiee guna duit sendiri....? Apa kepentingan kerajaan buat rayuan pembebasan Anwar oleh mahkamah tinggi?

      Sila Dato Seri Najib selaku PERDANA MENTERI FACEBOOK jawab pelan2...Silakan... Mcm biasa tebalkan kulit muka dan buat2 takde apa2 berlaku...!! . ...Kah kah kahh

      Eucliwood 'kore wa zombie desu ka'
      Adakah Jawapan Najib:
      A : Saya tidak tahu
      B : Saya tidak tahu
      C : Saya tidak tahu
      D : Kesemua di atas

      Ban Chang
      Eucliwood 'kore wa zombie desu ka' jawapan mmg sy tidak tahu.. kohkohkoh

      Jebon Harbi
      Tu dia.... RM9JUTA sorang2 dia aje... Pak2 lebai PAS PIS PUS pulak ramai2 dapat RM90JUTA ... Tunggu la ya wahai lebai2 PAS PIS PUS... Duduk diam2... Mana mau lari? Kah kah kah..

      Delete
    3. Everlosttoingnut..
      Pas pis pus..kambuuss..

      Delete
    4. SST beri kelebihan kepada Pas: Halimah
      HIDAYAH HAIROM 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore388
      SST beri kelebihan kepada Pas: Halimah
      Halimah bergambar bersama dua pasangan mempelai yang diraikan secara serentak dalam satu majlis hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas yakin kelahiran semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bagi menggantikan cukai barang dan perkhidmatan (GST bermula semalam bakal memberi kesan terhadap sokongan rakyat yang akan diterjemahkan menerusi PRK 8 September ini.

      Calon Pas Dun Seri Setia, Dr Halimah Ali, berkata, isu SST kini menjadi perbualan hangat di media sosial dan portal-portal berita, memberi kelebihan kepada Pas untuk meraih sokongan yang lebih daripada pengundi.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Halimah ikrar bela nasib pengundi wanita di Seri Setia]

      "SST bermula semalam, nampak gayanya harga barang semakin bertambah dan maknanya dari segi sosio ekonomi, kalau kita lihat di Seri Setia ini ia tidak akan memberikan gambaran yang lebih baik seperti yang dijanjikan sebelum PRU14.

      "Jadi sudah tentu ia akan beri impak yang besar terhadap sokongan pengundi nanti," katanya.

      Bermula 1 September kerajaan telah menetapkan SST bagi menggantikan GST yang diperkenalkan oleh kerajaan BN sebelum ini.

      Sebelum itu, GST ditetapkan dengan kadar sifar bermula 1 Jun 2018 selepas PH mengambil alih kerajaan ekoran kekalahan kerajaan BN pada PRU14 lalu.

      Delete
    5. Beca, tembikai susu, Naimbif antara kejayaan 100 hari Kelantan
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:40 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 4:56 petang

      A+ A-

      Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”.

      Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

      “Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

      Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”.

      “Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad.

      Dalam kenyataan hari ini, Ahmad juga berkata bagi penggal ini, kerajaan negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada tiga fokus utama iaitu:


      Menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.

      Bagi menjayakan program kebersihan, keceriaan bandar dan penghijauan.

      Menangani masalah sosial dan maksiat.

      “Walaupun kerajaan negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat negeri Kelantan,” katanya.

      Delete
    6. PH BENCI BAHASA MELAYU


      Harussani dukacita jika UEC diiktiraf



      KUALA LUMPUR – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berpendapat tindakan kerajaan mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) akan merosakkan dasar pendidikan sedia ada.

      Jelas beliau, Dasar Pendidikan Kebangsaan kini sudah terbukti mampu memacu pembangunan negara ke arah kebaikan selaras dengan sistem pendidikan negara yang berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      “Pengiktirafan UEC akan merungkai asas perpaduan kaum yang berpaksikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Adalah amat mendukacitakan sama sekali sekiranya UEC diiktiraf, ini kerana ia membuka ruang yang cukup besar kepada kaum lain dengan menimbulkan semangat perkauman, sekali gus boleh merosakkan suasana harmoni yang sudah sekian lama wujud di negara ini,” katanya dalam satu kenyataannya di sini hari ini.

      Ahad lalu, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu dilaporkan berkata, kerajaan negeri sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon mendapat kredit dalam Bahasa Melayu.

      Beliau dipetik sebagai berkata, ia selaras dengan janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Harussani berkata, Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 adalah antara dasar terbaik yang sudah digubal dengan mengambil kira semangat perpaduan kaum bagi memastikan sistem pendidikan negara mampu memelihara perpaduan nasional dan manfaatnya sudah dirasai rakyat sekarang.

      Jelasnya, pengorbanan negarawan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lok dan Tun Tan Siew Sin daripada MCA yang menghalang UEC pada zaman mereka adalah semangat perpaduan kaum yang sangat tinggi.

      “Mutakhir ini bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu yang semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan sedia ada.

      “Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Tambahan pula, Dasar Pendidikan Kebangsaan mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar,” katanya. – MalaysiaGazette

      : Untuk membentuk negara Malaysia dalam berbilangan kaum mesti ada satu pengikatnya. Bahasa Melayu adalah ikatan yang terbina lebih 60 tahu tapi kini dilonggarkan oleh mereka yang berkepentingan politik....

      Delete
    7. Forest City -

      Setakat ini Tun never fail when he decides. All were correct including on this predicament. He is right too. He sees the future for Malaysians.

      Maaf cakap, demi anak bangsa Malaysia dan generasi akan datang, pemimpin politik tak perlu sangat patuh kepada kehendak kerabat di Raja. ekarang kita demokrasi, meti brpandukan Perlembagaan negara.

      Biar kerabat berdarah kebal tak untung besar dalam bisnes mereka, asalkan majoriti rakyat marhaen tidak rugi besar dalam hidup mereka. Nak rumah pun tak dapat, mana tak rugi hidup, tanah pulak nak di jual kpd China.

      Apa apa pun aku setuju pendapat Tun. kalau rakyat China bolih tinggal di Malaysia, sebab dia ada duit hancur lah perinsip Malaysia untuk org Malaysia saja ta kira dari kaum mana.

      Delete
  4. Sohbat2 ku sekelian...kalau kau orang ingat dulu...Manifesto BN janji naikkan gaji minima dari RM 1000 jadi 1200. Ramai orang perlekeh dan buat dakwaan yang bukan-bukan.

    Manifestomato Pakatan Haprakan janji naikkan gaji minima sehingga RM 1500. Ramai yang sanggup berguling sokong macam nai gila sepanjang lebuhraya PLUS hingga Trans Borneo. Akhirnya BN tumbang...kerana rakyat percaya manifestomato tu !!!

    Bila Rejim Pakatan Haprakan berjaya rampas Putrajaya, gaji minima naik 50 ringgit je. Ramai Pendedak Pakatan bersorak gembira dalam keadaan bau badan kelat bau hancing pemimpin atasan....kira ok lah tu... RM 50 sekarang ni dapat penuh satu troli bila shopping kat mana2 pasaraya di Msia ni kan bhai!!!.

    Keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhikioikhkiokioiki !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisey man ...
      Dari siang hingga kemalam itu Everlastingknight aka pahlawankekalsampaimati @ berterusan naik masih bekerja .
      Kalau macam mak badak pun tak bolih tahan walaupun confirm ecrl pun bolih buat u_turn

      Delete
    2. PH LGBT

      LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      Delete

    3. Ujang Jang
      Masak la ko shafie dibuat ulam belacan Najib nanti. Besar mana gak jebon tu ada duit juta2..ratus juta atau bilion hnya sbgai gaji pm.???.... jembalang betul

      Azman Man
      Jebon Harbi bodoh ko

      Badaruddin Atan
      Terbaek...Perdana menteri Bonttbook...kah kah kah...hancur umno ni.

      David Long
      Jebon Harbi ..pak lebai tunggu tepi tangga surau buat muka tebal ...

      Man Masai
      Eucliwood 'kore wa zombie desu ka' 95j wat modal 2 prk cukup ke tuhh oppp opocottt salah titik puluhan plk 9.5 hagagaha bln sept nihh bln torkujutt hahaga

      Delete

    4. GENG NAJIB = EVERLASTINGKNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT

      Ra Sa
      Tapi pas cakap kerajaan UMNO BN najib paling terbaik banding dgn kerajaan PH Tun......disebabkan kehilangan kuasa ketuanan mereka2 ini tidak PEDULI RAKYAT DAN NEGARA cuma MAHU KUASA KUASA KUASA

      Ghazali Mohd
      Loyar Shafei ini orang baik dia cuma ambil yuran drpd kerajaan 100 rm katanya la bapa aku kata loyer dgn peyamun sama Najib .. betul juga kata bapa aku.

      Zack Yess
      Sita harta shafee n tarik gelaran dia,,, rakan subahat klaptokrat

      Fazli Mohd Fazli Hasan
      Jebon Harbi, biarkan lebai2 terjun dengan labu-labunya..


      Delete
    5. Jangan ganggu, politikkan Mara
      RIDAUDDIN DAUD 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore801
      Noraini Ahmad
      Noraini Ahmad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Wanita Umno berharap Mara tidak lagi diganggu atau digunakan sebagai ‘senjata politik’ selepas ini.

      Ketuanya, Datuk Dr Noraini Ahmad berkata, manifesto Pakatan Harapan yang mahu memperkasakan Mara tidak bermakna ia harus dijadikan modal politik kerana selama ini Mara sudah terbukti mampu membantu orang Melayu khususnya.


      Menurutnya, Mara juga memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan melalui pendidikan dengan mewujudkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan pendidikan tertiari seperti Universiti Kuala Lumpur (UniKL) serta German Malaysia Institute (GMI).

      “Inilah yang disedari oleh pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, barangkali tidak tunduk pada tekanan pihak-pihak tertentu dan berfikir semula untuk meletakkan Mara di bawah kawalan cuma sebuah kementerian iaitu Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Annuar Musa hargai Tun M tak pecahkan Mara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Jangan kacau Mara, fokus isu pendidikan]

      “Kerajaan pastinya gusar seandainya Mara `diracik-racik’ memandangkan sejak sekian lama dari aspek keusahawanan, Mara sentiasa memberi bantuan kepada usahawan-usahawan dengan bantuan kewangan, latihan kemahiran dan juga dari segi pembangunan infrastruktur.

      “Demikian jugalah dalam aspek pelaburan di mana Mara terus cemerlang dalam mendukung ekonomi Melayu, Bumiputera dan negara melalui penubuhan anak syarikat untuk menjana kewangan mampan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Tambah Noraini, beliau bersyukur kerana kerajaan memperakui keprihatinan dibangkitkan wakil Parlimen daripada blok pembangkang yang berkeras menolak agar fungsi Mara dipecahbelahkan kepada beberapa kementerian sebelum ini.

      Tegasnya, ia membuktikan Harapan masih memerlukan pembangkang yang dinamik dan konstruktif untuk memperjuangkan institusi berpaksikan orang Melayu dan Bumiputera agar terus dibela dan dipertahankan status quonya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kementerian akan tingkat fungsi Mara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Langgar akta jika pecahkan fungsi Mara]

      “Wakil-wakil pembangkang bersedia `mengurangkan kebimbangan’ ini (barisan menteri kurang berpengalaman) dengan memastikan kepentingan orang Melayu dan Bumiputera dalam segmen tertentu dijamin dalam kontrak sosial dan Perlembagaan.

      “Mengalu-alukan keputusan kerajaan tidak meracik-racikkan Mara, Wanita Umno percaya kerajaan pimpinan Dr Mahathir amat menyedari bahawa sebarang perpecahan Mara akan mengganggu-gugat ekonomi dan pendidikan orang Melayu,” ujarnya.

      Delete
    6. PH didakwa cuba permainkan rakyat
      WARTAWAN SINAR HARIAN 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man. - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kerajaan PH didakwa cuba mempermainkan rakyat apabila menggunakan isu ketiadaan wang, namun pada masa sama melakukan perkara-perkara lain yang boleh dipertikaikan.

      Ini termasuk juga dengan pelantikan Pengerusi DAP, Tan Kok Wai sebagai Duta Khas ke China.


      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, rakyat dimaklumkan kerajaan tidak mampu laksanakan janji 100 hari dan membatalkan pelbagai projek yang memberi impak besar kepada kepentingan rakyat disebabkan ketiadaan kewangan.

      Namun katanya, pada masa sama, kerajaan dilihat berhasrat untuk mengadakan pelbagai program besar yang lain.

      "Dalam ketiadaan wang untuk rakyat, pelbagai tindakan kerajaan seperti mengadakan semula Formula 1, Kereta Nasional dan kini pelantikan Duta Khas ke China menyebabkan rakyat terasa dipermainkan.

      "Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelitkan fakta dan menipu rakyat ," katanya dalam satu kenyataan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata, Pas kesal dengan tindakan kerajaan melantik Kok Wai sebagai Duta Khas ke China yang didakwa mengikut jejak langkah BN.

      "Ketika era kerajaan lalu (BN), pembangkang mengkritik tindakan BN melantik Duta khas Perdana Menteri bertaraf menteri iaitu Tun Samy Vellu (India dan Asia Selatan), Ong Ka Ting (China) dan Datuk Seri Tiong King Sing (Asia Timur merangkumi Jepun, Korea Selatan dan Taiwan)," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tan Kok Wai layak sebagai Duta Khas ke China]

      Semalam, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, pelantikan Kok Wai adalah berdasarkan kelayakannya dan beliau mempunyai tanggungjawab untuk memudahkan hubungan perniagaan antara Malaysia dan China.

      Delete
    7. Wakil rakyat PH tegur kerajaan
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.3K
      Hassan Abdul Karim
      Hassan Abdul Karim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Wakil rakyat PH menegur kerajaan berhubung beberapa isu yang dilihat tidak menyebelahi rakyat termasuk projek Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan pelantikan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

      Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) berkata walaupun beliau di kerusi penyokong kerajaan namun beliau menegaskan tidak bersetuju dengan perkara tersebut.


      "Walaupun saya dari parti pemerintah tapi ada beberapa perkara saya tak sokong. Misalnya tentang Khazanah, perdana menteri menjadi Pengerusi Lembaga Khazanah dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi (Datuk Seri Mohamed Azmin) sebagai Ahli Lembaga Pengarah.

      "Saya rasa bagi Malaysia yang baharu, eloklah GLC ini kita serah kepada golongan profesional yang ada merit, integriti untuk menguruskan badan-badan yang penting ini," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018, hari ini.

      Mengulas soal ECRL, Hassan berkata kerajaan perlu mengkaji kos dan memastikan projek itu berjalan demi rakyat di Pantai Timur.

      "Memang disebut projek ini mahal berpuluh bilion tapi bagi saya, kalau itu (kos) masalahnya, kita kaji balik. Kos itu mungkin boleh ditimbang semula supaya tidak semahal itu tapi janganlah dibatalkan.

      "Rakyat di Pantai Timur perlukan pembangunan dan infrastruktur. Keretapi ini ada di Pantai Barat, kenapa kita mesti nafikan di Pantai Timur?

      "Mungkin kebetulan sahaja tiga negeri ini-Kelantan, Terengganu dan Pahang tidak diwakili oleh PH tapi kita mesti ingat bahawa mereka mendapat mandat daripada rakyat. Jadi saya berharap jangan dibatalkan tapi kaji semula, lambat sedikit tak apa, buat secara berperingkat. Ini negara kita bersama," katanya yang menerima ucapan terima kasih daripada beberapa wakil rakyat pembangkang.

      [ARTIKEL BERKAITAN : ECRL diteruskan namun bersyarat]

      Dalam pada itu beliau turut menyatakan tidak setuju terhadap rancangan memulakan semula projek kereta nasional.

      [ARTIKEL BERKAITAN : Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

      Katanya, kerajaan sepatutnya mempercepatkan projek keretapi Gemas-Johor Bahru serta projek Sistem Transit Rapid (RTS) Malaysia-Singapura bagi menangani masalah kesesakan di negeri itu.

      "Saya juga tidak bersetuju...ada ura-ura cadangan untuk memulakan semula projek kereta nasional yang baharu. Yang lebih baik saya lihat, jarang disebut tentang landasan keretapi berkembar elektrik dari Gemas ke Johor Bahru. Saya rasa projek ini perlu dipercepatkan dan tidaklah semahal HSR.

      "Saya nuga harap Kabinet percepatkan keretapi RTS antara Johor Bahru-Singapura yang memudahkan rakyat kedua negara ulang alik setiap hari," katanya.

      Delete

    8. Forest City -

      Memang benar kata-kata Tun Mahathir. Sekarang mungkin kita tak nampak kesannya, anak2 dan cucu2 kita nanti yg bakal melihatnya dan mungkin berkata "Wah, gahnya tempat mampu tengok ni, belum mampu milik lagi".

      Betul. Skrg pun byk rumah mampu tengok je. Buyer semua foreigner. Saya Saya byk berurusan dgn agent hartanah di area KL. Byk condo mewah milik org Dari Singapore, Hongkong dan negara lain. Orang tempatan yg mampu terdiri dari VVIP Dato', tan sri..tu pun utk simpan gundek. Sedih jgk bila mengenangkan nasib anak² kita.

      setuju sgt, di KL pun majoriti kondo mewah di miliki oleh org luar je, sebab depa je yg mampu beli, kalau dah harganya mampu tengok je lah oleh org tempatan

      Jadi, suruh Forest City pinda pelan pembangunan depa. Bikin rumah murah sekurang kurang nya 30%.

      Delete
  5. kengkawan semua ...jom kita recap kembali apa kata menteri sukaneka Rejim kerajaan Haprakan si Sadiq Sigaraga ni berkaitan gaji mininum pekerja di Msia !!!

    10/5/2017 : Syed Saddiq mencabar Perdana Menteri ketika itu, DS Najib Tun Razak, untuk menjalani kehidupan sehari2an dengan gaji RM1,500 sebulan.

    Syed Saddiq sebelum beliau jadi Menteri dulu, beliau telah mencabar DS Najib Tun Razak untuk cuba berbelanja RM1,500 sebulan dan merasa denyut nadi Rakyat Marhaein.

    7/8/2018, beranikah Syed Saddiq yang merupakan Menteri Belia Dan Sukaneka mencabar Perdana Menteri hari ini, Tun Dr Mahathir untuk hidup dengan gaji RM1,050 sebulan?

    Beranikah atau sama hipokrit?

    Rasanya...Tun M takde masaalah untuk hidup dengan gaji minimum sewbantak RM 1050 tu..dengan syarat jangan ditarik balik pengawal UTK dan tukang masaknya..mengamuk sakan pulak dia nanti bhai !!!

    Keh..keh..keh...Harrk..Tuii...kokokhikikioikioikoikik !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brp ekor kengkawan kamu geng najib ?

      Delete
    2. Kerja lebih sikit malas . Otak senteng di katanya hebat macam Ahmad Masalang.

      Gaji nak tinggi ....pergi buat kerja sendirilah .
      Klu tak cukup gak ...curi macam Najib

      Delete
    3. Pak diny....Pak kena maaf dan ampunkan Kerajaan PH Haprakan ni kerana mewreka Tersalah Letak 5 Di Tempat Puluh Dan Bukannya Ratus bila umumkan gaji minimum tu hari ni !!!!

      Pak juga kena ucapkan tahniah tak terhingga kepada Kerajaan PH yang telah menaikkan gaji minima daripada RM1,000 kepada RM1,050.

      Kenaikan RM50 adalah satu kenaikan yang sangat besar dewasa ini. Rakyat Malaysia haruslah bersyukur dengan kenaikan ini.

      Mengenang kembali kata-kata pengikut-pengikut tegar macai Tomato, "Rindu zaman Tun. Dengan RM50 boleh beli penuh barang satu troli."

      Alhamdulillah, kita fikir baik sahajah. Kerajaan PH terutama Menteri Kewangannya terkenal dengan kesalahan titik perpuluhan. Hendaklah kita husnuzon. Berkemungkinan besar kabinet dapur Kerajaan PH hendak meletakkan 5 di angka ratus menjadikannya RM1,500 seperti mana manifestomato mereka.

      Sebaliknya, kesilapan telah berlaku dan tersalah letak 5 di angka puluh menjadikannya RM1,050.

      Biasa lah Pak diny...kita kan manusia yang tak terlepas dari melakukan kesilapan ..kan Pak. Setuju tak Pak diny oooii???

      Delete
    4. GENG NAJIS = EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT

      Pm1mdb cakap...

      Jawapannya E. (Semua A,B,C &D)+yang saya tak tahu.
      ''Saya tak tahu yang saya tak tahu'' menurut ilmu matematik yg saya belajar dari ahmad mazlan, Angka 0 tiada nilai. Saya cuma derma kat shafie duit untuk minum kopi Rm 4.3 dan rm5.2=rm9.5
      Bila digenapkan jadilah Rm 10. Bila 0 tak da nilai..jadi RM1

      Kan shafiee dah cakap dia terima RM1 shj dari kerajaan nAJIB.
      Alaaa...korang ni..shafiee nak beramal jariah dgn Rm1 pun korang bising haha...

      mana ada org sanggup guna RM1 untuk jelajah 1 Malaysia siang malam semata2 nak terangkan lagi secàra terperinci ttg kesalahan Anwar yg sudah disumbat dlm jel ketika itu. Hanya shafiee sorang je sanggup krn itu merupakan amalan guaman yg diiktiraf dunia hihi.

      Apa...? Rm9.5 juta...? Tak banyak tu...tak caya pergi minum kopi kat Jakarta. Rakyat indonesia kebanyakannya jutawan...ada uang juta juta..

      Delete
    5. Dah banyak mentekedaghah peruntukan sleweng dpt semasa kerajaan najib merentah..kenalh balas budi sebanyak mungkin..lg2 hasil pun melambak2 dr kebun..ntah halal ke ntah haram..atau modal dah tipis..buatlh keje jd pak sanggup nak membela kerajaan kleptokrasi yg dah tertonggeng tersungkit
      bermati2an..dapatlh dedak nak hidup..siklepet najib kan loaded..biliun2 x habis2 pun lg..kan geng najib..kan kan kan

      Delete
    6. Ia bukan desas bin desus
      Hishamudin Rais | Diterbitkan 2 Sep 2018, 3:50 petang | Dikemaskini 2 Sep 2018, 6:41 petang

      A+ A-
      ULASAN | Saya Hishamuddin Rais terpanggil untuk menjawab pertanyaan media tentang tulisan saya bertajuk : Merakam Sejarah - Disailang Lagi - yang disiar dalam kolum saya di Malaysiakini pada 30 Ogos 2018

      Beberapa media cetak dan portal dalam dan luar negara telah membuat laporan bersangkutan dengan tulisan saya ini.

      Laporan media itu juga bersangkutan dengan komen daripada saudara Anwar Ibrahim mengenai tulisan saya.

      Saya jelaskan di sini. Apa yang telah saya tulis itu adalah fakta. Saya tahu apa yang saya tulis. Ia bukan rekaan. Ia bukan desas bin desus. Ia bukan cerita tepi jalan. Ia bukan bisikan sesiapa pun.

      Baca: Hishamuddin Rais ahli cereka, kata Anwar

      Ada babak-babak politik yang telah menjadi berita. Babak politik ini diketahui umum.

      Contohnya: Kenyataan Rafizi menolak pengumuman Mahathir yang telah melantik Lim Guan Eng, Mat Sabu dan Muhyiddin Yassin sebagai menteri.

      Contohnya: Istiadat angkat sumpah lambat.

      Contohnya: Pada hari Sabtu 12 Mei 2108 wajah Wan Azizah dan pemimpin PKR tidak kelihatan ketika Mahathir mengumumkan pelantikan awal tiga menteri - Muhyiddin, Mat Sabu dan Lim Guan Eng.

      Fakta di belakang tabir

      Apa yang saya tulis ialah menerangkan fakta-fakta di belakang tabir yang melahirkan berita-berita ini. Saya melakar peta dan mencantumkan berita dan babak ini. Saya ikat berita ini dengan babak-babak latar yang tidak diketahui umum.

      Justeru saya memberi pencerahan kepada orang ramai kenapa angkat sumpah lambat. Kenapa Rafizi mengeluarkan kenyataan menolak lantikan Mahathir. Atau kenapa tidak dilihat muka Wan Azizah pada Sabtu 12 Mei 2018.

      Sila ambil perhatian : Babak sejarah juga memiliki sejarahnya sendiri.

      Saya lakukan ini sebagai tugas saya untuk merakam sejarah. Ini untuk rujukan anak cucu cicit kita seperti yang telah dilakukan oleh Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin. Seperti yang telah dilakukan oleh Abdullah Munshi dalam Hikayat Abdullah.

      Pertahan agenda demokrasi

      Saya juga menulis pekara ini kerana dalam beberapa babak saya sendiri ada bersama. Justeru saya wajib berlaku jujur kepada diri saya sendiri untuk merakamkan apa yang saya lihat dan apa yang saya dengar.

      Saya tidak ambil 'pot' siapa menjadi perdana menteri. Mahathir ke? Anwar ke? Azmin ke? Lim Guan Eng ke?

      Sosok-sosok hilang berganti. Menteri ini atau menteri itu akan hidup dan akan mati. Para menteri ini berpotensi untuk belot.

      Pada pandangan politik saya yang fundamental bukan sosok atau individu. Untuk saya yang penting dan fundamental ialah mempertahan agenda reform.

      Agenda reform ialah untuk mewujudkan lembaga-lembaga yang demokratik dalam Malaysia Baru di bawah Pakatan Harapan.

      Hanya dengan perubahan struktural. Ertinya dengan mewujudkan lembaga daulah yang demokratik. Hanya dengan adanya struktur dan lembaga daulah yang demokratik maka ia boleh menjamin ruang demokrasi yang anak semua bangsa menangi pada 5 Mei 2018 akan terus wujud.

      Gelojoh miliki kuasa

      Delete
    7. ANWAR KENA KENCING


      Pelan untuk hadkan tempoh PM mungkin tangguh, kata Dr M
      Hariz Mohd | Diterbitkan 13 Ogs 2018, 8:18 malam | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Pelan untuk mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada dua penggal mungkin ditangguhkan kerana ia memerlukan pindaan perlembagaan yang menghendaki sokongan dua pertiga anggota parlimen, maklum Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ini katanya antara pembaharuan yang perlu ditangguhkan sehingga Pakatan Harapan (HARAPAN) mendapatkan sokongan mencukupi di parlimen.

      "Satu perkara yang tak mungkin kita lakukan ialah perkara-perkara yang perlu pindaan perlembagaan ini tak dapat dilakukan kerana kita tak punyai dua pertiga ahli dalam parlimen.

      "Tetapi berkenaan perkara-perkara tertentu, jika kita dapati kelakuan dari parti lawan bahawa mereka akan sokong dan memberi sokongan dua pertiga kepada pindaan, barulah kita akan buat tindakan-tindakan yang perlu kelulusan dua pertiga daripada parlimen," kata beliau kepada pemberita pada sidang akhybar selepas mempengerusikan mesyuarat khas kabinet mengenai antirasuah awal hari ini.

      Menyebut had tempoh jawatan perdana menteri sebagai contoh, Mahathir berkata beliau akan berbincang dengan parti pembangkang tidak lama lagi.

      PM akan bincang dengan pembangkang

      "Misalnya, apabila kami kata kami mahukan perdana menteri memegang jawatannya selama satu penggal sahaja, kami perlu memiliki kuasa tertentu di parlimen. Beberapa perkara itu memerlukan pindaan perlembagaan.


      "Ini antara punca yang menyebabkan kami terpaksa menangguhkan (janji ini) sehinggalah kami mendapat sokongan yang mencukupi," katanya.

      Ketika ditanya wartawan jika HARAPANH akan membincangkan dengan parti pembangkang mengenai cadangan pindaan berkenaan, Mahathir berkata: "Kami telah memutuskan hal tersebut sebentar tadi. Selepas ini, saya akan berbincang dengan pihak pembangkang."

      Antara janji manifesto HARAPAN pada PRU14 lalu adalah mengehadkan tempoh memegang jawatan perdana menteri selama dua penggal sahaja dan perdana menteri tidak boleh menjawat portfolio menteri kewangan.

      Delete
    8. PH TERORRIST


      Himpunan Desak Ramasamy Letak Jawatan



      Sahabat NGO Islam di sekitar Pulau Pinang hadir memberikan sokongan tanpa mengira fahaman politik & agama kepada Himpunan Desak Ramasamy letak jawatan. Dianggar sekitar 7000 berhimpunan sepanjang jalan untuk himpunan ini.




      Ramasamy didukung mereka yang Pro-LTTE di Malaysia dan Ramasamy menyanjung tinggi pengganas seperti pengasas LTTE iaitu Prabakharan.

      Kita tidak mahu mana-mana ekstrimis berleluasa di Malaysia tanpa mengira apa jua agama, bangsa dan parti politiknya.



      Pihak NGO Islam sempat menyampaikan memorudum kepada wakil kerajaan Pualau Pinang.










      : Tahniah NGO Islam dan ada bukan Islam di Pulau Pinang priihatin tentang kedaulatan negara kita..

      Delete
  6. Sobat2 sekelian..kaum orang perasan tak benda ni haah ???

    Sebelum PRU14 iaini sebelum dikencing PH :

    Setiausaha Agung MTUC, J Solomon berkata :

    Let's give Pakatan Harapan an opportunity to serve Malaysians as a majority ruling party for five years. If they do not serve the workers, we can rise again to change them in the next five years.

    In this way no government will be indispensable and will not demonstrate arrogance, inconsiderate and corrupt practices as they will be reminded that they will be voted out by the population if they do not perform responsibly.


    Lain pulak jadinya selepas PRU14 iaini Selepas dikencing PH :

    Setiausaha Agung MTUC, J Solomon (macha yang sama) berkata :

    Hak asasi manusia yang asas bagi warga B40 terang-terangan telah dilanggar walaupun memiliki kerajaan baru.

    Peningkatan sebanyak RM50 daripada RM1,000.00 adalah jumlah yang kecil kepada buruh manakala kenaikan RM130 bagi Sabah dan Sarawak masih berada di bawah garis kemiskinan iaitu RM1,180 di Sabah.

    Selepas penangguhan selama 18 bulan dalam semakan pertama dan satu lagi penangguhan selama enam bulan dalam semakan kedua yang bersamaan 24 bulan menunjukkan sikap tidak mengendahkan pekerja miskin dengan kenaikan gaji minimum ini.

    Kesimpulannya, padan muka lu orang yang beriya2 menyokong PH macam nak rak..last2 lencun satu badan kena kincin dengan depa bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIS = EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT

      Kan terbongkar sudah? Apa sebab berjuta duit diberi pada peguam negara upahan Najib masa kes DSAI? Perincian transaksi akaun tidak boleh menipu? Ada sesuatu tujuankan?

      Cash is King ini betul2 boleh memberi dan membeli undang2 ikut kesesuaian dan kepentingan? Apakah ini sebagai satu penganiayaan pada yang tidak bersalah?...Saiful yang diliwat katanya konon apa ceritanya sekarang? Jika betul nak diperbetulkan pastikan beliau ini tidak terlepas pandang....

      Cuba bayangkan, Jibbon nt kata saya tak tahu menahu mcm mana duit tu boleh terkeluar dari akaun bank saya..kpd akaun Shafie..ni mesti ada org dengki dan cuba sabotaj. Mcm2 nt dia boleh bg alasan..nak kata dia tak tahu langsung...hahaha...sampai tua la......alasan.

      Delete
    2. Gelojoh miliki kuasa

      Menteri dilantik bukan kerana keluarga, bukan kerana turun temurun atau kerana perhubungan rapat dengan si anu atau si anu. Orang ramai melantik YB agar YB mempertahan ruang demokrasi dan agihan ekonomi yang adil.

      Agenda Malaysia Baru pada saat ini ialah memertahankan ruang demokrasi.

      Anak semua bangsa wajib belajar daripada apa yang terjadi di Filipina. Bagaimana ‘People Power’ dari kemenangan Corazon Aguino (1986) akhirnya hari ini melahirkan Duterte. Kita juga wajib melihat apa yang telah terjadi di Indonesia.

      Anak semua bangsa dan bangsa semua agama di Malaysia wajib sedar bahawa kemenangan ruang demokrasi pada 5 Mei 018 ini boleh hilang lenyap dalam sekelip mata.

      Ruang demokrasi ini berkemungkinan hilang jika anak semua bangsa tidak menolak sosok-sosok yang gopoh lagi gelojoh untuk memiliki kuasa.

      Sosok-sosok yang berebut -rebut untuk mendapat kuasa. Bukan bangun mempertahan agenda reform dan ruang demokrasi tetapi untuk mensabotaj agenda reform dan kembali kepada Malaysia lama yang feudal.

      HISHAMUDDIN RAIS ialah aktivis politik dan kolumnis Malaysiakini.

      Delete
    3. SEBELUM MENANG MENGATA ORANG, BILA DAH MENANG MULALAH BUAT YANG SAMA


      SPRM siasat orang kuat Mat Sabu susulan 'bantuan RM800k'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:53 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 5:03 petang

      A+ A-
      EKSKLUSIF l Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat seorang pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

      Ini susulan dakwaan dia menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan hutangnya dan dikeluarkan daripada status muflis.

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa siasatan sedang dijalankan tetapi enggan mendedahkan lanjut butiran berkaitan.

      Sementara itu, sumber-sumber memberitahu Malaysiakini, pegawai itu diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu.

      Status itu kekal sehingga penghujung Mei lalu, apabila beberapa bayaran dikatakan dimasukkan ke dalam akaun jabatan itu oleh beberapa pihak untuk penyelesaian hutangnya.

      “Didakwa bayaran itu dibuat bagi pihaknya hanya beberapa hari selepas Mohamad mengangkat sumpah sebagai menteri pertahanan,” kata sumber.

      Sumber yang lain berkata SPRM telah merakamkan kenyataan pegawai itu untuk membantu siasatan.

      Selain dia, sepuluh lagi individu telah dirakamkan kenyataan, termasuk beberapa kontraktor pertahanan dan wakil-wakil perniagaan.

      “Agak meragukan bila dia dikatakan akan dilantik sebagai pembantu kepada menteri,” katanya.


      Sumber berkata SPRM menyiasat sama ada hutang itu diselesaikan dengan niat mendapatkan projek sebagai balasan.

      Mohamad, yang juga presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), melapor diri sebagai menteri pertahanan pada 22 Mei, sehari selepas mengangkat sumpah jawatan bersama 13 lagi pemimpin Pakatan Harapan.

      Malaysiakini sudah menghubungi menteri dan seorang setiausahanya serta masih menunggu penjelasan mereka.

      Delete
    4. PH BENCI ORANG MELAYU


      MB: Terengganu berharap k'jaan pertimbang semula ECRL
      Bernama | Diterbitkan 22 Ogs 2018, 4:53 petang | Dikemaskini 22 Ogs 2018, 4:55 petang

      A+ A-
      Kerajaan Terengganu berharap bahawa kerajaan Persekutuan mempertimbangkan semula pembatalan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kerana ia akan menjejaskan perkembangan ekonomi negeri ini.

      Menteri Besar Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar yang mengetahui mengenai pembatalan itu menerusi media massa berkata ketika ini proses awal seperti membina laluan, stesen, terowong, jambatan telahpun dilakukan termasuk proses pengambilalihan tanah.

      Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri majlis korban perdana Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang, di Kampung Rhu Muda, di Marang, hari ini.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan memutuskan untuk membatalkan projek usaha sama dengan kerajaan China dan akan cuba mencari jalan penyelesaian tanpa perlu membayar pampasan yang tinggi kepada pihak yang terlibat dalam projek berkenaan.

      Projek ECRL yang dicadangkan pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum itu mencetuskan kontroversi berikutan kosnya yang mencecah hingga RM70 bilion.

      Mengikut perancangan, laluan sepanjang 688 kilometer itu menghubungkan Pelabuhan Klang di Pantai Barat dengan Pantai Timur melalui Kuantan, di Pahang dan berakhir di Pengkalan Kubor di Kelantan.

      Sementara itu, Ahmad Shamsuri turut menyertai upacara korban 22 ekor lembu hari ini untuk diagihkan kepada golongan kurang berkemampuan di Dun Rhu Rendang.

      - Bernama

      Delete
    5. PH TAK MINAT BANTU ORANG MELAYU MISLOM


      Guan Eng perlu buktikan mahu bantu orang miskin'
      Diterbitkan 12 Ogs 2018, 11:11 malam | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 11:14 malam

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng perlu membuktikan dirinya bukan seorang yang benar-benar mahu membantu golongan miskin dan bukan orang kaya.

      "Guan Eng perlu buktikan bahawa dia benar-benar mahu membantu golongan B40 dan bukan hanya mahu menolong golongan kaya, peniaga dan ekonomi gelap untuk mengelakkan cukai atau membantu pengaliran dana haram ke luar negara," kata anggota parlimen Pekan dalam suatu kenyataan malam ini.

      Najib menyelar Lim selepas dikritik menteri berkenaan kerana sebelum ini bekas presiden Umno itu membidas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Najib menyebut kenyataan Mahathir bahawa tidak akan ada kenaikan gaji pegawai awam kerana kekangan kewangan dan menyalahkan keputusan Pakatan Harapan untuk menghapuskan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

      Walau bagaimanapun, Lim berkata rakyat telah menolak BN dalam PRU14 kerana GST. Lim juga mengulang komitmen pentadbiran baru untuk membantu golongan miskin, termasuk meneruskan bantuan tunai BSH dan subsidi petrol.

      Najib terkejut berselang tawa

      Najib berkata Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dipetik Lim sangat menggelikan hatinya kerana bantuan tunai itu sudah disediakan kerajaan sebelumnya.

      Menurut Najib, BSH hanyalah penjenamaan semula BR1M.

      "Saya terkejut membaca kenyataan Lim Guan Eng yang cuba memberi bukti kononnya dia juga mempertahankan golongan yang miskin.

      "Terkejut saya berselang ketawa sebenarnya.

      "Malahan, jika BN menang bayaran ini sepatutnya RM800 dan bukan RM400 sahaja untuk ansuran ini," katanya.
      Najib turut menempelak keputusan kerajaan HARAPAN untuk mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20 seliter.

      Beliau mendakwa Lim sebelum ini mengadu apabila RON95 berharga RM2.10 seliter walaupun harga minyak dunia lebih tinggi.

      Najib meminta Lim untuk membuktikan komitmennya untuk membantu golongan miskin dengan memenuhi janji HARAPAN untuk mengurangkan harga minyak, menghapuskan tol dan menurunkan harga elektrik.

      "Dia juga patut menjamin harga barang tidak akan naik bila SST diperkenalkan bulan depan pada ketika harga barang tidak turun selepas GST telah dimansuhkan," kata Najib lagi.

      Delete
    6. Kos sara hidup rakyat tetap sama
      MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Kos sara hidup rakyat tetap sama
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

      Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


      Kota beberapa janji
      Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

      Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

      Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

      Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

      Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

      Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

      Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

      Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

      Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

      Kos sara hidup belum selesai
      Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

      Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

      Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

      Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

      Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

      Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.

      Delete
    7. Kaji selidik: Selepas PRU14, rasuah masih kerisauan utama rakyat
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Ogs 2018, 2:10 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 2:17 petang

      A+ A-
      Beberapa bulan selepas PRU ke-14, isu rasuah masih lagi kerisauan utama di kalangan rakyat Malaysia.

      Kaji selidik yang dijalankan Julai lalu oleh firma kajian pasaran global Ipsos mendapati 60 peratus daripada 500 responden memilih rasuah politik dan kewangan sebagai satu daripada tiga kerisauan utama mereka.

      Rasuah masih menjadi kerisauan utama walaupun kadarnya menurun enam peratus daripada kaji selidik sama yang dibuat April lalu, kata Pengarah Urusan Ipsos Malaysia Arun Menon.

      Beliau berkata, ia mungkin disebabkan pelbagai pendedahan dan penyiasatan kes rasuah sejak perubahan kerajaan.

      Sementara pendedahan tersebut membuka mata ramai, Menon berkata rakyat mahu tahu bagaimana kerajaan Pakatan Harapan akan menangani isu itu.

      "Walaupun kita lihat banyak pendedahan (kes rasuah) dibuat, ia tidak mengurangkan kerisauan," katanya.

      Isu saban hari

      Perbandingan dengan keputusan kaji selidik April juga menunjukkan kebimbangan terhadap pengangguran dan pekerjaan, serta jenayah dan keganasan, kian meningkat.

      Kebimbangan bagi pengangguran dan pekerjaan meningkat kepada 43 peratus (Julai) berbanding 33 peratus (April), manakala bagi jenayah dan keganasan meningkat kepada 41 peratus daripada 33 peratus.



      Arun berkata ia mungkin disebabkan perubahan fokus memandangkan demam pilihan raya semakin kebah.

      "Selepas keterujaan pilihan raya, orang ramai kembali kepada isu seharian iaitu pekerjaan serta jenayah dan keganasan," katanya.

      Gembira dengan cuti cukai

      Kaji selidik itu menyenaraikan enam subjek yang paling dititikberatkan rakyat Malaysia. Tiga lagi adalah kemerosotan moral, cukai dan inflasi.

      Kemerosotan moral meningkat daripada 27 ke 31 peratus dan menurut Menon, ia secara relatif berkait dengan isu rasuah.



      Bagaimanapun kebimbangan terhadap cukai dan inflasi menurun dengan banyak.

      Kebimbangan terhadap cukai menurun separuh daripada 28 peratus, dan inflasi berkurang daripada 24 kepada 16 peratus.

      Beliau berkata ia mungkin reaksi daripada kadar GST sifar bermula 1 Jun lalu oleh kerajaan.


      "Secara automatik, apabila enam peratus (GST) dikurangkan, wang yang anda keluarkan untuk pembelian seharian berkurang.

      "Dengan SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan), kita akan tengok bagaimana statistiknya."

      Beliau berkata Ipsos Malaysia menjalankan kaji selidik melibatkan 500 responden setiap bulan, kebanyakannya secara atas talain.

      Para responden, katanya, bukanlah orang yang sama dan melibatkan pelbagai peringkat umur, pendapatan dan kaum di seluruh negara.

      Delete
    8. NAJIB BEBAS TUDUHAN


      Guan Eng bebas tuduhan rasuah
      MOHAMAD FAKHRI MOHD ALI 3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Lim Guan Eng
      Guan Eng bergambar bersama barisan peguamnya selepas keluar daripada kamar mahkamah, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GEORGETOWN - Mahkamah Tinggi Pulau Pinang menggugurkan kes rasuah membabitkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng bersama seorang ahli perniagaan, Phang Li Koon dalam pembelian banglo bawah harga pasaran.

      Kedua-dua mereka telah mengemukakan representasi kepada Jabatan Peguam Negara pada 6 Julai lalu.


      Hakim, Datuk Hadhariah Syed Ismail membuat keputusan itu setelah pihak pendakwaan bersetuju menarik semula semua pertuduhan terhadap mereka.

      Beliau berkata, kedua-dua mereka dibebaskan dengan segera tanpa perlu dipanggil semula pada masa akan datang.

      Sementara itu, Guan Eng semasa ditemui di luar kamar mahkamah gembira dengan keputusan tersebut.

      Delete

    9. EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT = GENG NAJIS =

      FOREST cITY -

      Keutamaan mestilah diberikan kepada warganegara. Sampai bila orang tempatan nak merempat di negara sendiri. Kasi panas peluang kat rakyat tempatan. Kita concern ttg mereka yg berpendapatan sederhana dan rendah. Yg kaya jgn Cite lagi... jadikan umh kondo mewah utk simpan gundek or anak ikan. Dah byk terjadi kat kondo mewah di KL.
      Suka · Balas · 4 · 2j

      Fareed Husin
      Dulu Buat kondo mahal² utk lembu. Rakyat tempatan xde rumah sorang pun x kisah. Tapi bila nak kutip cukai pandai dtg. Fikirlah sikit.
      Suka · Balas · 4 · 2j

      Arasan Sukumaran
      MB Johor, Dari Hari pertama ambil sumpah memang buat hal.
      Support PM please. Dia lebih berpengalaman dan tahu Malaysia 🇲🇾 lebih mendalam.....
      Kalau selalu macam ni, then time to replace MB lah. Apa lagi.

      Betul, memang betul, tukar sja dia. Dan pinda Perlembagaan lagi kalay masalah lantikan dengan istana.

      Delete
  7. Pak diny..Sebagai sorang yang mengikti perkembangan isu
    semasa dengan rapat, tentu Pak sedar apa yang dibuat oleh si Azmin ni kan ????

    Rakyat Msia yang waras memang tau tau segala cakap2 Menteri Ekonomi ni memang berbelit-belit dan putar alam aje.

    Dua hari lepas iaitu pada 03/09/2018 Azmin Ali berkata Malaysia tidak akan membayar sebarang pampasan kepada Singapura kerana telah menangguhkan projek HSR.

    Semalam, 05/09/2018 Kerajaan mengumumkan bahawa Kerajaan akan membayar pampaaan USD15 juta kesan dari penangguhan itu.

    Ini kali kedua Azmin Ali kantoi menipu berkaitan projek HSR selepas kali pertama beliau didapati berbohong berjumpa dengan pegawai Singapura untuk berbincang mengenai projek berkenaan dan Kerajaan Singapura pula telah menafikannya.

    Buat warga Singapura, kami Rakyat Malaysia akui anda semua adalah saudara kami yang terdekat dan terbaik. Oleh itu, kami sedia 'menderma' SGD15 juta (RM45.1 juta) dalam satu majlis gilang gemilang yang akan dibuat secara live ke seluruh dunia.

    Kesimpulannya, Kerajaan PH kata Malaysia komited untuk teruskan HSR pada 2020. Maknanya 15 bulan dari sekarang. Kenapa sanggup bayar RM45.1 juta hanya untuk tangguh 15 bulan dan berdepan dengan kos pembinaan yang pastinya lebih tinggi pada tahun 2020 berbanding sekarang?

    Pak kan pakar dalam bab2 macam ni...boleh beri pencerahan ke...itu baru HSR, tengok lah tak lama lagi China pulak akan tuntut pampasan berkaitan ECRL pulak...kena lagi kita kan ..betul tak Pak ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIS = EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT

      9.5 juta sikit je bagi si najis. Dedak dah masuk mulut korje lah sang hitam. Kesian tiada setaraf dua penyagak ini...... Nasib baik malaysia sudah insaf. Nasib baik
      Cuma pak lebai akan respond malaysia 'kehilangan' kerajaan yang teramat baik. Meluat sungguh

      Itulah engkau Ajib.... masa kamu dah tiba untuk pembalasan si pitung. Kalau dah banyak kes... tak ada guna lagi mahu hidup

      Hahahahhah,Kantoi kali ini Shafee. Kena kes money laundring ni. Kalu tidak silap , Shafee pernah buat pengakuan bersumpah yg dia tidak terima wang dari Jibby, pengakuan bersumpah yg tidak benar adalah satu kesalahan disisi undang undang.

      Delete
    2. Isu MARA bukti k'jaan perlukan pembangkang yang konstruktif
      Noraini Ahmad | Diterbitkan 2 Sep 2018, 11:34 pagi | Dikemaskini 2 Sep 2018, 11:51 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Alhamdulillah, syukurlah akhirnya kerajaan Pakatan Harapan semalam akur dan memperakui keprihatinan yang dibangkitkan oleh wakil-wakil parlimen daripada pembangkang yang berkeras menolak agar fungsi Majlis Amanah Rakyat (MARA) dipecah-pecahkan kepada beberapa kementerian sebelum ini.

      Ini sekali gus membuktikan kerajaan, khususnya parti-parti yang berteraskan Melayu dalam HARAPAN masih memerlukan pembangkang yang dinamik dan konstruktif untuk memperjuangkan institusi-institusi yang berpaksikan orang Melayu dan Bumiputera untuk terus dibela dan dipertahankan status quonya.

      Mengambil kira pengakuan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini bahawa barisan kabinet beliau kurang pengalaman memandangkan ramai menteri yang baru, maka barisan wakil-wakil pembangkang bersedia `mengurangkan kebimbangan’ ini dengan memastikan kepentingan orang Melayu dan Bumiputera dalam segmen-segmen tertentu dan dijamin dalam kontrak sosial dan perlembagaan terus dijaga dan terpelihara.

      Mengalu-alukan keputusan kerajaan tidak meracik-racikkan MARA, Wanita Umno percaya kerajaan HARAPAN pimpinan Dr Mahathir amat menyedari bahawa sebarang perpecahan MARA akan menganggu-gugat ekonomi dan pendidikan orang Melayu serta melanggar Akta Majlis Amanah Rakyat 1966 yang membawa kepada penubuhan MARA sebagai sebuah badan berkanun.

      Memperkasakan MARA seperti yang dijanjikan di dalam manifesto HARAPAN tempoh hari tidak bermakna MARA harus `dijadikan modal politik’ kerana selama ini ia sudah terbukti memiliki misi, visi dan objektif yang jelas iaitu membangunkan usahawan berjaya serta inovatif, selain melahirkan modal insan global dan berintegriti.

      Gusar MARA diracik-racik

      Inilah yang disedari oleh pimpinan Dr. Mahathir, sekali gus barangkali tidak `tunduk pada tekanan pihak-pihak tertentu’ lantas berfikir semula untuk meletakkan semula MARA di bawah kawalan cuma sebuah kementerian iaitu Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

      Kerajaan pastinya gusar seandainya MARA `diracik-racik’ memandangkan sejak sekian lama dari aspek keusahawanan, MARA sentiasa memberi bantuan kepada usahawan-usahawan dengan bantuan kewangan, latihan kemahiran dan juga dari segi pembangunan infrastruktur. Melalui Pelan Strategik MARA 2011-2015 misalnya, MARA telah mendidik lebih 80,000 usahawan ke arah kejayaan.

      MARA juga telah memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan melalui pendidikan. Buktinya, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan pendidikan tertiari seperti Universiti Kuala Lumpur (UniKL), German Malaysia Institute (GMI), MARA-Japan Industrial Institute (MJII), GiatMARA dan kolej MARA telah melahirkan banyak tenaga kerja, pakar industri dan profesional.

      Juarai agenda Bumiputera

      Demikian jugalah dalam aspek pelaburan di mana MARA terus cemerlang dalam mendukung ekonomi Melayu, Bumiputera dan negara melalui penubuhan anak syarikat untuk menjana kewangan mampan.

      Anak syarikat MARA Liner Sdn Bhd, misalnya menjadi jalinan perhubungan antara bandar dan luar bandar, MARA Incorporated Sdn Bhd, bertanggungjawab menjaga sektor hartanah, pelaburan dan pengurusan aset melalui Pelaburan MARA Berhad serta Aerospace City sebagai platform kepada pemain industri seluruh dunia mengembangkan perniagaan aeroangkasa di Asia. Ini adalah bukti usaha MARA untuk terus menjuarai agenda Bumiputera.

      Visi MARA untuk menerajui aspirasi Melayu dan Bumiputera menjadi kuasa besar dalam bidang keusahawanan, pendidikan, pelaburan dan pemilikan ekuiti seharusnya terus disokong oleh kerajaan hari ini.

      Justeru, Wanita Umno berharap MARA tidak lagi diganggu atau digunakan sebagai `senjata politik'.
      Mengembalikan MARA pada status quonya seperti mana ditegaskan oleh Dr Mahathir semalam bermakna inilah kaedah yang betul bagaimana MARA perlu diperkasakan lagi demi memastikan ia terus memainkan peranannya untuk membantu Melayu dan Bumiputera.

      Delete
    3. AMARAN SUPAYA KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      Gempar bunyi kuat di Puchong
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 1 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.2K
      Gempar bunyi kuat di Puchong
      Tular gambar objek misteri yang dikaitkan dengan bunyi kuat menggemparkan penduduk Puchong malam tadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUCHONG - Ribuan penduduk Puchong semalam gempar dan cemas apabila merasai gegaran dan mendengar bunyi guruh kuat dalam tempoh lama kira-kira jam 8 malam semalam.

      Gegaran turut dirasai penduduk sekitar Cyberjaya dan Putrajaya malah perkara itu dikongsi netizen di media sosial.


      Turut mengejutkan apabila tular rakaman objek misteri bersama kilat seolah-olah membentuk cahaya menuju ke langit.

      Penduduk mendakwa ketika bunyi guruh luar biasa itu, alat penggera kenderaan kebanyakkan kereta berbunyi tanpa henti dalam insiden berlaku ketika hujan lebat malam tadi.

      Netizen, Sarah Alveorr dalam status dimuatnaik dalam akaun Facebook miliknya berkata terdengar bunyi dentuman kuat seolah-olah pintu digegarkan.

      “Bunyi dentuman kuat…bergegar-gegar pintu rumah dan tingkap…apa benda tu…,”muatnaiknya.

      Fizzi Zain pula berkata, keadaan turut dirasai di Seri Kembangan.

      “Sama la kat (dekat) Seri Kembangan ni…ternampak cahaya terang…pastu (lepas itu) bunyi guruh panjang…saya suspek meteor kecik (kecil) terbakar kat langit sebelum terhempas,”katanya.

      Norhayati Abu ATie pula berkata, kilat masuk hingga ke ruangan dapur rumahnya.

      “SubhanaAllah…ye kat P14E1 pun macam tu…kilat macam nak masuk kat dapur tengah nak masak…kuat gila bunyinya…bergegar satu rumah…telinga rasa berdengung,”katanya.

      Dalam pada itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat yang dihubungi memaklumkan tidak menerima sebarang laporan gempa bumi malam tadi

      Delete
    4. PH BENCI ISLAM


      Pas tunggu peluang bahas RUU355 di Parlimen
      12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      RUU355
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas tidak akan berputus asa untuk mencari peluang membahaskan kembali Rang Undang-Undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU355) di Parlimen di sebalik langkah kerajaan Persekutuan yang sedang mencari formula penyelesaian lebih holistik untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

      Ketua Dewan Ulama Pas Kelantan, Datuk Hassan Mohamood berkata walaupun parti itu bersetuju dengan langkah Kerajaan Persekutuan dalam mencari penyelesaian terbaik berhubung perkara tersebut namun dalam masa yang sama Pas yakin hanya RUU355 dapat menyelesaikan masalah sosial yang melanda umat Islam ketika ini.


      “Kita setuju memperkasa (Mahkamah Syariah secara holistik) tapi dalam memperkasa pun, RUU355 ini mesti diutamakan sebab matlamat kita nak perkasa Mahkamah Syariah ini supaya masalah-masalah yang berbangkit seperti gejala sosial dapat dikurangkan seterusnya dapat dihapuskan.

      “Salah satu caranya (menghapuskan gejala sosial) adalah menerusi pelaksanaan RUU355,” katanya ketika ditemui di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: RUU355 tidak perlu jawatankuasa baharu]

      Rabu lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dilaporkan berkata jawatankuasa yang ditubuhkan antara pentadbiran kerajaan Persekutuan terdahulu dan kerajaan negeri dalam membincangkan RUU 355 kini tidak lagi berfungsi.

      Mujahid dipetik sebagai berkata dasar kerajaan baharu melihat Mahkamah Syariah dalam kerangka yang lebih holisitik dan lebih melihat kepada intipati dari segi hakim, penguatkuasaan, infrastruktur dan lain-lain.- Bernama

      Delete
    5. KERANA DITINDAS BN & PH


      Kaji kenapa rakyat Kelantan berhijrah
      AKMALIAH RAZAK 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore619
      Kaji kenapa rakyat Kelantan berhijrah
      Mohd Radzi (kanan) hadir merasmikan Majlis Penutupan Bulan Kebangsaan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GUA MUSANG - Kajian diperlukan bagi mencari punca mengapa majoriti rakyat Kelantan menjana pendapatan di luar negeri itu.

      Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Dr Mohd Radzi Jidin tidak menolak kemungkinan, mereka tidak mempunyai peluang di negeri sendiri sehingga perlu keluar mencari peluang di negeri orang.


      Katanya, mesej Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad jelas, dimana rakyat Kelantan berkebolehan dan berkemampuan dalam perniagaan.

      "Bukan sahaja dalam bidang perniagaan malah pegawai kerajaan juga ramai dari Kelantan. Kita memerlukan kajian dan perlu lihat apa punca dan bagimana nak gembeleng mereka dalam pembangunan di negeri ini.

      "Persoalannya, adakah kita mahu yang ada pada hari ini dibiarkan dan terus menggunakan kepakaran itu diluar atau sebaliknya. Itu yang akan kita teliti.

      "Bagaimanapun, masih terlalu awal untuk memikirkan langkah kerana untuk membuat satu-satu polisi dan dasar, kita perlu memahami keadaan tambah-tambah lagi, kita (kerajaan) masih baharu," katanya.

      Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Penutupan Bulan Kebangsaan Peringkat Sekolah Kebangsaan Sri Chiku 2 dan Program Berjalan Seribu Langkah Peringkat Felda Chiku 2 Tahun 2018, hari ini.

      Turut hadir, Pengarah Pendidikan Kelantan, Muhammad Zahari Othman.

      Terdahulu, Dr Mahathir berkata, ada sesuatu yang 'tidak kena' dengan iklim di negeri Kelantan hinggakan rakyatnya tidak mampu berbakti di negeri sendiri.

      Tambah Radzi, kerajaan memerlukan masa, statistik, data dan maklumat bagi merangka perjalanan dalam situasi ini.

      "Pun begitu, dalam hal ini, kita tidak mahu menimbulkan polemik antara kerajaan negeri. Yang penting, kita berusaha untuk membangunkan Kelantan," katanya.

      Delete
    6. TOKONG PAKAR KELENTONG


      Guan Eng berbohong isu SST?
      RIDAUDDIN DAUD 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore9.7K
      Guan Eng berbohong isu SST?
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Selepas tidak lagi menjadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat semakin aktif berkongsi pandangan beliau terutamanya berkaitan isu semasa negara dalam laman sosial Facebooknya.

      Terbaru, Ahli Parlimen Pekan itu mendakwa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak bercakap benar apabila mengatakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) hanya dibayar pengilang dan bukan pengguna.


      Menurutnya, ramai tidak menyedari SST adalah dua jenis cukai berbeza (cukai jualan dan cukai perkhidmatan) yang memerlukan dua akta berbeza diluluskan dalam Parlimen sedangkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) hanya melibatkan satu akta.

      “Saya lihat ketam, udang, sotong, kerang dan lala kini dikenakan cukai jualan 10 peratus. Pelbagai jenis perencah, sos, beberapa jenis daging dan ikan, daging burger, sosej, keju dan mentega turut dikenakan cukai jualan antara lima dan 10 peratus.

      Saya juga lihat pelbagai jenis minuman dikenakan cukai jualan termasuk jus buah dikenakan cukai lima peratus, soda 10 peratus dan air mineral 10 peratus.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Merdeka GST, selamat datang SST’]

      “Maka, apabila restoran dan isi rumah membeli bahan mentah seperti udang, ketam dan kerang, mereka sudah membayar cukai jualan 10 peratus yang perlu ditanggung oleh pengilang atau pengeluar,” katanya dalam catatan tersebut.

      Tambah Najib, restoran dan isu rumah tidak akan melihat jumlah yang dibayar tetapi terpaksa membayar harga tinggi dan situasi lebih buruk berlaku apabila pengguna membeli makanan tersebut di restoran (yang mengenakan SST).

      “Apabila mereka menyediakan hidangan itu (yang dikenakan SST) bersama minuman dalam botol yang mempunyai cukai jualan, mereka juga akan mengenakan tambahan enam peratus bagi cukai perkhidmatan yang dipaparkan pada resit pelanggan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Banyak lagi ke barang dikecualikan SST akhir tahun ini?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Senarai barangan cukai SST belum muktamad: Guan Eng]

      “Untuk itu, pelanggan restoran dikenakan cukai dua kali, cukai perkhidmatan enam peratus yang dapat dilihat pada bil dan cukai jualan ke atas makanan dan minuman disediakan namun tidak dipaparkan pada resit,” ujarnya.

      Tambahnya, beliau dan beberapa pihak lain pernah memberi amaran bahawa SST adalah satu sistem percukaian bertindih yang berbeza dengan GST pada kadar enam peratus yang hanya dicaj sekali.

      Justeru, beliau menggesa kerajaan mengeluarkan semua makanan segar, minuman dan bahan penyediaan makanan dari dikenakan cukai untuk mengelak berlaku cukai berganda di restoran dan untuk mengelak dari menghukum golongan B40.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M pertahan SST]

      “Orang dari golongan B40 juga makan ikan masin, udang, kerang dan ketam. Biarpun untuk dimasak dirumah ataupun di restoran, ia tidak patut dikenakan cukai jualan seperti yang dikecualikan di bawah GST dahulu,” katanya.

      Delete

    7. forest city -

      Hadam betul² tu wahai MB Johor Osman Sapian. Tun M bukan budak² kau nak ngakalkan dia. Kalau perangai kau lagu tu juga, alamat tak lamalah kau jadi MB. Kepentingan rakyat dan negara mesti didahulukan, berbanding kepentingan pihak² tertentu. Sila buang perangai UMngokporNO dlm diri tu.


      Setuju dgn pendapat Tun..keutamaan adalah rakyat tempatan..kalau bg org asing tinggal menetap disini alamat jahanam lah negara Kita..

      Delete
  8. Pak diny...Masih belum terlambat untuk Pak mengucapakan tahniah tak terhingga kepada Kerajaan Pakatan Harapan yang melantik Dr Maszlee Malik, Ahli Parlimen Simpang Renggam sebagai Presiden Universiti Islam Antrabangsa Malaysia (UIAM) baru2 ni.

    Ternyata...Ini ada lah usaha terbaru Kerajaan Pakatan Harapan untuk membuat kelainan kepada bidang pendidikan selain memperkenalkan kasut hitam untuk dipakai oleh pelajar-pelajar sekolah.

    Ironi cerita perlantikan Presiden UIAM ini sebegini:

    Menteri Pendidikan tanya Ahli Parlimen (MP) Simpang Renggam siapa paling layak menjadi Presiden UIAM. MP Simpang Renggam teringat sorang kawan beliau, bekas pensyarah yang lantang bersuara lawan Barisan Nasional.

    Bincang punya bincang semua pakat setuju bekas pensyarah tersebut menjadi Presiden UIAM. Mereka yakin tiada yang lebih layak daripada beliau untuk dilantik. Pensyarah yang dimaksudkan adalah Dr Maszlee Malik.

    Semasa pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional, seseorang Menteri hanya dilantik sebagai Menteri Mentor kepada Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan bukan Presiden atau Naib Chanselor.

    Contohnya, DS Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Mentor (MM) kepada UPNM, DS Azalina Othman MM kepada UM dan YB Khairy Jamaluddin MM kepada UIAM (sekadar menamakan beberapa nama).

    Namun peranan yang dimainkan sebagai Menteri Mentor adalah berlainan. Menteri Mentor tidak mempunyai peranan rasmi. Menteri Mentor hanya memainkan peranan untuk merapatkan hubungan dengan pihak universiti, menghadiri majlis rasmi dan sebagainya.

    Berikut ialah kenyataan yang dipetik dari Dr Maszlee dalam satu temuramah bertarikh 7 Jun 2018:

    "This is a new era. I will make sure that the Pakatan Harapan (PH) government will never misuse universities for political interests ... this includes me.
    (Ini merupakan era baru. Saya akan pastikan Kerajaan Pakatan Harapan tidak akan sampai bila-bila memperalatkan universiti untuk kepentingan politik ... ini termasuk diri saya)"

    Kesimpulannya, apabila seorang Menteri melantik dirinya sebagai Presiden sesebuah Universiti memang agak pelik bin ajaib.

    Tak ada orang lain nak dilantik sebagai Presiden UIAM? Menteri sendiri nak juga jawatan ini? Ingat Malaysia Baharu ni tak gila jawatan? Teringat peringatan Dr Maszlee pada tahun 2015 dalam FBnya dulu "pemimpin yang bodoh lahir dari tangan pengundi yang bodoh".

    Kini tenyata Macai-macai Tomato yang mengundinya di Simpang Renggam tu memang bodoh....amacam..setuju tak Pak diny ????

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIS = EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT

      Dah cukup bukti dgn afidavit yg trbaru ni jgn lupa bekukn akaun peguam shafee poyo ni....mesti Jib pakai duit 1MDB....

      mana Jib mangkuk tandas ni ada duit bnyak tu klo tk menyamun duit rakyat dn negara.Lg satu jgn Lpskn Saipol gibauk sorang ni....kaki dedak pastu bt fitnah .....bicara ikut mahkamah syariah dn sebat mcm kes lesbian aritu.....bukan dendam kena tunjuk keadilan kerajaan PH yg baru..

      Ada lagi kes. Najib. Banyak sangat salah laku. Mana ahli-ahli UMNO. Tak ada ke bangsa Melayu Bangkit.

      Jibby kau fitnah orang sekarang tiba giliran kau pula...kedua natang Jibby Shafee ni kalau trbukti brsalah hukum manusia keparat ni dengan seberat hikuman... 10-20 tahun dlm penjara ..



      Delete
    2. Kebangkitan Melayu bermula di Pasir Salak
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Sep 2018, 10:43 pagi | Dikemaskini 2 Sep 2018, 11:13 pagi

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      Item 4
      A+ A-

      Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata ribuan yang hadir ke pekan Kampung Gajah, Pasir Salak, bagi menyertai Himpunan Kebangkitan Melayu malam tadi menjadi petanda orang Melayu sedia mempertahankan hak istimewa, kedaulatan Raja-raja dan Islam.

      "Saya percaya Melayu akan bangkit, bermula di Pasir Salak ini. Hari ini adalah isyarat kita kepada mereka yang cuba memainkan sentimen ini.

      "Kita nak beri isyarat kepada puak-puak DAP, mereka inilah cauvinis, rasis, yang datang menjadi pengkhianat dan penyangak yang meruntuhkan kestabilan negara," katanya.

      Himpunan tersebut dianjurkan Umno Pasir Salak. Ketua bahagiannya yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dalam pengumumannya menyatakan kira-kira 10,000 yang hadir malam tadi.

      Anggaran wartawan Malaysiakini di lokasi pula adalah 5,000 kehadiran.

      Himpunan dimulakan dengan tayangan video kisah Leftenan Adnan dan deklamasi sajak bertemakan pejuang-pejuang Melayu menentang British ketika sebelum kemerdekaan.

      Laungan seperti 'Melayu bangkit', 'hidup Melayu' dan 'Daulat Tuanku' bergema sepanjang himpunan oleh hadirin yang kebanyakannya memakai lilitan kepala dan membawa sepanduk tertera 'Melayu bangkit'.



      Dalam ucapannya, Asyraf (gambar) berkata mereka tidak teragak untuk membawa himpunan tersebut ke seluruh negara, termasuk Kuala Lumpur.

      "Kalau mereka masih cuba menidakkan hak kita, memainkan sentimen Melayu-Islam, kita tidak akan teragak-agak untuk turun beramai-ramai.

      "Kita akan ajak sahabat daripada PAS, kena beritahu mereka 'cukuplah, kita sudah lama bermusuh'...Sampai bila kita mahu diperlekehkan?" soalnya lagi.

      DAP sekali lagi tidak terlepas daripada dijadikan subjek serangan dalam himpunan seumpama ini dan Asyraf tidak terkecuali.



      Beliau membangkitkan kenyataan bekas pengerusinya mendiang Karpal Singh pada era 1990-an yang dilaporkan berkata "langkah mayatnya jika ingin menjadikan Malaysia negara Islam".

      "Tak pernah dalam sejarah kita Islam mula diperkotak-katikkan," katanya yang menyangkal DAP sebagai sebuah parti pelbagai kaum.

      “Hakikatnya pernah kita dengar puak DAP memperjuangkan hak Melayu? Pernah tak kita dengar puak DAP memperjuangkan hak Islam? Tidak,” katanya lagi.

      Untuk rekod, pemimpin DAP berulang-kali menafikan dakwaan parti itu ingin menghapuskan hak orang Melayu dan berkata golongan itu akan tetap dibela jika mereka menjadi kerajaan.

      Ucapan daripada pemimpin lain juga berkisar kepada keadaan politik semasa dan kesannya terhadap orang Melayu dan agama Islam.

      Antara pemimpin lain yang hadir adalah Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam, Ketua Puteri Umno Datuk Zahida Zarik Khan dan Pengerusi Umno Perak Datuk Saarani Mohamad.

      Di akhir himpunan, Ketua Pemuda Umno Pasir Salak merangkap pengerusi program Faizal Tajuddin membacakan resolusi yang menunutut kedaulatan Raja-raja Melayu dikekalkan, hak istimewa Melayi tidak dipertikai dan Islam dipertahankan.

      Delete
    3. PH ULTRA KIASU


      Kelantan tolak UEC



      KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam, demi mengekalkan kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata malah pihaknya turut menyokong penuh kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju UEC diiktiraf kerana hanya akan merosakkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Kita mesti berhati-hati kerana ia membabitkan ketuanan Melayu dan bahasa Melayu. Bagus untuk pihak tertentu memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum perkara itu berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu dikekalkan. Pengiktirafan UEC dilihat membolehkan seseorang mudah berada dalam perkhidmatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Masjid Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan kenyataan Harussani yang tidak bersetuju dengan pandangan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mahu mengiktiraf UEC.

      Harussani dipetik sebagai berkata, dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan Malaysia ke arah kebaikan selaras sistem pendidikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      "Mutakhir ini, bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum, sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," kata Harussani.

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan tidak selari silibus ditetapkan Kementerian Pendidikan.

      Terdahulu, Ahmad Faizal dilaporkan sebagai berkata, kerajaan Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon memperoleh kredit dalam Bahasa Melayu, selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).


      : UEC adalah titik pemisah perpaduan kaum di Malaysia....

      Delete
    4. PAS selar pengerusi Suhakam kerana pertahan pasangan lesbian
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 5:57 petang

      A+ A-

      PAS memberi amaran akan mengheret Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke mahkamah atas tuduhan menghina kerana mengecam keputusan Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman ke atas dua wanita kerana melakukan hubungan sejenis.

      Sehubungan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menggesa Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail untuk menarik balik kenyataan suruhanjaya itu semalam, yang membidas sabitan itu sebagai hukuman tidak berperikemanusiaan dan satu bentuk penyeksaan.

      "Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu mensabitkan dua wanita kerana cuba melakukan hubungan sejenis. Dari maklumat yang kami perolehi, kedua-dua wanita mengaku bersalah di mahkamah," katanya.

      "Mereka dituduh di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) di mana mahkamah dibenarkan menjatuhkan hukuman maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan," katanya.

      Menurut pemimpin PAS itu, wanita berkenaan, masing-masing dikenakan denda RM3,300 dan enam sebatan, yang adalah dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

      "PAS menolak dan membantah penghinaan mahkamah oleh pengerusi Suhakam itu," kata Takiyuddin yang adalah Ahli Parlimen Kota Bharu.

      "Sekiranya dia tidak menarik balik kenyataan itu, mungkin kita akan melakukan sesuatu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

      Beliau berkata, sebagai wakil rakyat beragama Islam, pihaknya sekeras-kerasnya menolak, mengutuk dan mengecam tindakan Razali.

      “Apabila mahkamah jatuhkan hukuman, kita orang biasa tidak boleh mempersoalkan selagi mana hukuman dijatuhkan itu berada dalam lingkungan undang-undang.

      “Kenyataan ini tidak wajar dikeluarkan oleh Suhakam kerana ini membabitkan hak asasi orang Islam yang tidak dipaksa kepada orang bukan Islam.


      “Dalam kes ini, orang yang dituduh dan dihukum adalah orang Islam,” katanya.

      Takiyuddin turut mempersoalkan kenyataan Razali mempertikai hukuman sebat terhadap pasangan terbabit.

      “Ini rotan syariah. Kami tidak bersetuju dengan pandangan pengerusi Suhakam menyifatkan tindakan sebatan syariah sebagai kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan,” katanya.

      Delete
    5. Bantulah kami penoreh getah’
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 2 OGOS 2018
      ‘Bantulah kami penoreh getah’
      Norman menunjukkan penghasilan getah beku yang semakin sedikit.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEGAMAT - Rata-rata penoreh getah di sini yang ditemui mahu kerajaan mengambil langkah mewujudkan satu skim bantuan yang mampu mengeluarkan mereka daripada keadaan yang semakin terhimpit ekoran kejatuhan teruk harga komoditi getah ketika ini.

      Norman Haron, 41, berkata, pendapatannya sebagai penoreh merosot sehingga 50 peratus iaitu sekitar RM500 sebulan disebabkan kejatuhan harga getah yang berada di bawah paras RM2 selain penghasilan yang semakin berkurangan akibat pelbagai faktor termasuk cuaca.


      “Walaupun terdapat bantuan kejatuhan harga getah serta bantuan musim tengkujuh sebelum ini, ia tak banyak membantu kerana hanya pemilik kebun saja yang layak memohon bantuan tersebut bukannya penoreh yang mengambil upah mengerjakan kebun.

      “Dengan pengeluaran getah yang semakin merosot disebabkan penyakit daun luruh dan cuaca serta harga pasaran yang rendah, kami sebenarnya berada di bawah paras kemiskinan,” katanya.

      Menurutnya, dia yang mengambil upah mengerjakan kebun penduduk kampung seluas 1.5 hektar selepas kebun getahnya ditanam semula kini hanya mampu meraih pendapatan di bawah RM500 sebulan dan pendapatan tersebut tidak mencukupi untuk menyara keluarganya.

      Bagi M Azman Miskam, 55, kehidupan penoreh getah ketika ini sememangnya memerlukan perhatian kerajaan.

      Delete

    6. Forest City -

      Tukar MB ni...patut dia tidak dilantik sebagai mb. Tun x faham konon, kata nya KEPALA HOTK DIA. Tun x faham sebab kau bersengkokol ngan org atas2 kat sana.

      Berapa banyak masuk. Jujur ke atau pun sama ngan bekas mb. Pecat dia Tun. Tak nampak kebaikan beliau pada negara.

      Warga asing berlambak kerja kat kedai2 kopi, restoran2, pengawal keselamatan dll.....indon, bangla, nepal, myamar, vietcon, thailand, china.... di situ

      Terbaik pandangan Tun, sokong 100%. Rakyat Johor nak campak mana? Apa MB Johor mahu rakyat Johor duduk kat tepi hutan? Pandangan Tun utk generasi masa depan iaitu anak-cucu kita.
      Suka · Balas · 1j

      Magen Mac
      MB dipilih oleh rakyat bukan oleh kerabat.....jika tak mampu ikut hala tuju TDM baik mb letak jawatan......

      Kalau tak, pecat saja, guna saluran parti memecat nya ..


      Delete
  9. Walau apa pon hujah kau geng najis, rakyat tak peduli. Asalkan bukan najib dan umno dan rosmah yang berkuasa, rakyat dah senang hati
    Tentang pas pis pus, pergi mampos la dengan pedagang/pelacur agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti Pahang sambut baik cadangan cuti Jumaat, Sabtu
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 1 OGOS 2018
      Mufti Pahang sambut baik cadangan cuti Jumaat, Sabtu
      ABDUL RAHMAN
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman, menyambut baik cadangan mengubah cuti hujung minggu kepada Jumaat dan Sabtu di negeri ini yang memberi manfaat besar buat umat Islam untuk beribadah.

      Abdul Rahman berkata jika cadangan tersebut dilaksanakan, ia memberi banyak fadilat kepada orang Islam supaya dapat hadir awal ke masjid pada Jumaat dan fokus beribadah tanpa memikirkan urusan duniawi seperti perlu menyelesaikan pekerjaan.

      Menurutnya, cuti pada hari Jumaat sangat digalakkan dalam Islam dan kebanyakan negara Islam telah melaksanakan perkara tersebut yang mengutamakan hari Jumaat yang memberi kelebihan buat Muslimin menunaikan solat Jumaat.

      "Pada pandangan peribadi, saya menyambut baik pelaksanaan cuti pada Jumaat dan Sabtu kerana mempunyai banyak fadilat untuk umat Islam beribadah dan digalakkan untuk datang awal ke Masjid.

      "Bagaimanapun, terpulang kepada kuasa Tuanku (Sultan Ahmad Shah) dan Pemangku Raja Pahang (Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah) yang juga pemerintah tertinggi berkaitan hal ehwal agama Islam negeri untuk menentukan perkara itu," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di sini, semalam.

      Pada sidang Dun Pahang minggu lalu, Adun Tanjung Lumpur, Rosli Abdul Jabar, membentangkan usul mengubah cuti hujung minggu negeri ini kepada Jumaat dan Sabtu.

      Rosli yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang, membuat cadangan itu atas alasan majoriti penduduk negeri ini adalah beragama Islam dan cuti pada Jumaat akan membolehkan pekerja tidak tergesa-gesa bersiap untuk ke masjid.

      Usul itu mendapat pelbagai reaksi ramai Adun, termasuk Chow Yu Hui (PH-DAP Tras) yang berpendapat tiada keperluan untuk menukar pelaksanaan cuti pada Sabtu dan Ahad ketika ini.

      Manakala bekas menteri besar, Datuk Seri Adnan Yaakob (BN-Pelangai) berpendapat beliau tidak melihat cuti Jumaat sebagai keperluan.

      Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata, untuk pelaksanaan cadangan tersebut bagaimanapun memerlukan kajian mendalam dari pelbagai sudut khususnya pada sektor ekonomi dan pentadbiran kerajaan negeri.

      Delete
    2. Menteri PH yang hebat sanggup tidur dijalanan untuk turun harga minyak



      Sebelum kuasa, sebelum rakyat undi bukan main hebat tunjuk kepada rakyat sanggup berpanas, sanggup tidur tepi jalan demi perjuangan rakyat. Nak turun harga minyak.

      Bila ada kuasa. Minyak tak boleh turun pasal negara banyak hutang.. Cakap MUNAFIK BERTOPENGKAN AGAMA.


      : Jangan kata bertopengkan agama, dia baru balik Mekah, baru baca khutabah Arafah. Ramai lagi yang kena kencing tu lihat menteri agama baru naik pangkat terus jumpa tuhan....

      Delete
    3. TOKONG YANG DISEMBAH MELAYU PH


      Guan Eng kena jual pegawai kerajaan



      Fatimah Jasmin komen di FB:

      Only in Malaysia yang kena rompak melolong RM18 bil dirompak. Yang (dituduh) merompak pula buat lapuran polis kerana merompak... Adoi

      Pelik-pelik Malaysia baru....

      Jika yang dituduh merompak begitu yakin hjngga sendiri buat laporan polis, bukanlah merompak.

      Sepatutnya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng segera buat laporan polis. Baru tahu, dia masih menyiasat. Eloklah jawatannya diberi jenama baru sebagai Menteri Propaganda Kewangan.

      Husin syak Guan Eng tidak tahu dia dipekena penjawat awam. Dia dan Tony Pua terlalu angkuh untuk terima nasihat, mudah melenting dan asyik nak putarbelit lalu dibiar belit diri sendiri.

      Mereka hanya diamkan dengan diberi maklumat tanpa penjelasan penuh. Orang ingat dah pandai tak guna dinasihat. Otak asyik nak spin mesti terus nak main serang.

      Kenyataan penjelasan dari Ketua Pengarah Kastam hampir senada dan seiring dengan kenyataan-kenyataan mantan KSP dan Menteri-Menteri yang faham.

      Wow! Sah Guan Eng kena jual

      Delete

    4. Akhirnya kantol juga Ganesan a/l Mutusamy ini .. tak jujur pada agama,tak jujur pada manusia,tak jujur pada professional peguam,

      pengkhianat pada undang2 negara,tak jujur pada Raja2,dan tak jujur juga pada rakyat maka mrk2 ini hanya jujur pada duit haram yg di terima adalah saitan bertopeng wajah manusia..yg hanya layak duduk sg.buluh seumur hidup.

      Najib yg kaya raya dengan duit curi bole bayar apa saja,, 9.5juta tu mungkin utk membayar saksi dan rakan subahat mereka cipta cerita liwat ,,, 9.5 juta cukup utk buat wayang termasuk bayar tuan director,,, tunggulah nasib ko jibby,, sg buluh merindui mu panglima bugis

      Dah di berita M'kini, nampak lah fitnah Shafee -
      Pada Nov 2017- Shafee file affidavit palsu dlm mahkamahTinggi mengatakan dia tk terima 9.5million dari Najib.

      Satu repot polis perlu dibuat atas kesalahan reka keterangan palsu utk tujuan prosiding..dibawah sek.192 Kanun Keseksaan.
      Sudah smpai masa nya loyar ni dihadap ke muka pengadilan.

      Delete
    5. Everlostoingnut..toing toing toing..bungkus kukuus

      Delete
    6. EX-PHAROAH VS EX-SODOM PRISONER


      Mahathir memberitahu kepada yang hadir bahawa dia melantik Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri, Mat Sabu sebagai menteri pertahanan dan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

      Wan Azizah bersuara menyatakan yang dia tidak bersetuju dengan pelantikan Lim Guan Eng.

      “Kalau bukan Guan Eng, siapa yang patut dilantik?” Mahathir bertanya.

      “Rafizi,” Wan Azizah memberi jawapan jelas.

      Keadaan menjadi tegang. High noon muncul di Yayasan Albukhary. Ini kerana apa yang disuarakan oleh Wan Azizah tidak masuk akal kepada sesiapa yang waras.

      “Bagaimana?” Mahathir bertanya.

      Pertanyaan Mahathir ini berasaskan fakta. Rafizi tidak bertanding dalam PRU14 ini. Rafizi sedang menghadapi beberapa tuduhan. Kerusi Parlimen Pandan yang dahulunya diwakili oleh Rafizi kini diambil alih oleh Wan Azizah sendiri.

      Semua mata memandang kepada Wan Azizah. Semua menunggu jawapan. Suasana tegang.

      “Kita tangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu. Kita ampunkan Anwar. Kita ampunkan Rafizi.”

      Ini jalan pintas yang diajukan oleh Wan Azizah.

      Jika gajah ada dalam bilik ketika Wan Azizah bersuara pasti gajah ini akan bertempik. Jika harimau yang mendengar kata-kata Wan Azizah pada petang itu pasti sang harimau ini akan menerkam. Tapi ini tidak berlaku di bilik mesyuarat Yayasan Albukhary.

      Semua sopan membisu. Semua senyap. Semua menjadi hairan bin takjub. Semua menjadi pelik bin tak percaya. Tapi inilah yang telah berlaku pada Jumaat 11 Mei 2018 di Yayasan Albukhary.

      Kata-kata pelik dari Cik Siti Susah Nak Percaya berdesing lalu. Hairan. Hairan. Pelik lagi memelikkan.

      Babak Yayasan Albukhary yang saya tulis ini pasti ramai yang tidak akan percaya. Kenyataan PKR untuk menangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu tidak masuk akal. Tujuan penangguhan hanya untuk tujuan pengampunan Anwar dan Rafizi pasti susah untuk dipercayai.

      Tangguh dua minggu ertinya meneruskan kerajaan kerajaan Najib-Rosmah sebagai kerajaan menjaga. Pelik tetapi inilah yang disuarakan oleh Wan Azizah.

      Hishamuddin Rais wajib merakam babak ini. Ini untuk pengajaran kepada anak cucu-cicit kita. Ini untuk mengenali watak mat songel sama seperti kita semua dapat mengenali watak Si Kitul yang wujud 600 tahun dahulu dalam kerajaan Melayu Melaka.

      Suasana tegang berterusan. Ratusan media dalam dan luar negara sedang menunggu di luar bangunan. Dalam suasana tegang ini sidang akhbar diadakan juga sesudah mesyuarat berakhir. Mahathir memberitahu media bahawa nama-nama para menteri akan diumumkan esok, Sabtu 12 Mei 2018.

      Mesyuarat kedua Pakatan Harapan akan diadakan di ibu pejabat Bersatu di sebelah Amcorp Mall Petaling Jaya.

      Pada hemat saya pada Jumaat malam sebelum pagi Sabtu muncul pasti banyak perkara yang telah bergayut dan hanyut dalam sungai PKR. Pasti banyak surat khabar lama yang dibaca sekali lagi. Pasti banyak hampas kelapa yang telah diramas berkali-kali. Pasti deringan telefon simpang siur. Merancang. Berstrategi.

      Buktinya, di pagi Sabtu 12 Mei 2108, PKR menolak untuk mengadakan mesyuarat di ibu pejabat BERSATU. Wan Azizah mencadangkan mesyuarat diadakan di bilik tahanan Anwar di Hospital Cheras.

      Delete
    7. PH AJE YANG BETUL


      Apa salah PLKN, BTN?
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas mempertikaikan keputusan PH mengubah sistem kerajaan terdahulu tanpa melihat implikasi kepada kos.

      Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Pas-Kubang Kerian) berkata kerajaan baharu sepatutnya menguruskan sistem atau dasar yang ada dengan lebih baik.


      "Setiap kali kita tukar sistem, perlu melihat daripada kerangka yang menyeluruh. Kita tahu kegagalan (sistem lama) kerana kelemahan dalam urus tadbir atau diseleweng, salah guna jadi kita harapkan kerajaan PH ini betulkan apa yang tak betul itu.

      "Apa salah PLKN? Apa masalah BTN? Kalau kata mereka disalahgunakan, kerajaan baharu ini janganlah salahguna.

      "Betulkan polisi, dasar supaya kita dapat betulkan kembali tapi bukan dengan menukar atau menamatkan. Implikasinya amat besar, ia melibatkan kakitangan dan kos-kos yang berlaku di kem-kem tersebut," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan (Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan) 2018, hari ini.

      Pagi tadi, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng ketika bacaan RUU kali kedua berkata Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan Biro Tata Negara (BTN) dimansuhkan di mana penstrukturan semula fungsi, perjawatan, peruntukan kewangan serta aset akan dilakukan oleh Kementerian Belia dan Sukan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim yang juga Timbalan Presiden Pas memberitahu kos pelaksanaan keseluruhan GST pada tahun 2015 ialah RM376 juta dan pertukaran kembali kepada SST mencecah kos sebanyak RM4.5 juta.

      Selain itu, beliau turut menyentuh soal percanggahan kenyataam antara menteri melibatkan beberapa perkara yang sering berlaku sejak kebelakangan ini.

      "Dalam Parlimen kerajaan kata tangguh PLKN dan BTN tapi kenyataan media hari ini kata dibubarkan. Mana satu sebenarnya? Kadang-kadang ada yang bercanggah antara jawapan menteri dengan menteri lain.

      "Sebagai contoh, menteri kata elaun sara diri hidup kepada nelayan diteruskan tepai perdana menteri kata akan dibatalkan. Jadi mana satu yang betul? Banyak kali berlaku percanggahan," katanya.

      Delete
    8. PAS yakin UMNO, MCA, PAS & atas pagar akan undi pembangkang



      PAS mahu anggota parti mereka mengundi calon MCA di pilihan raya kecil (PRK) di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata ia adalah atas "semangat pembangkang".

      "InshaAllah kerana kita sama-sama semangat pembangkang," katanya menjawab soalan pemberita sama ada PAS akan mengarahkan anggotanya mengundi calon MCA di Balakong.

      Abdul Hadi berkata demikian pada sidang media selepas pengumuman calon PAS bagi kerusi DUN Seri Setia di Petaling Jaya, semalam.

      MCA sebelum ini mengumumkan meletakkan Ketua Pemuda MCA Cawangan Batu 11 Cheras Tan Chee Teong sebagai calon parti mereka untuk pilihan raya kecil (PRK) Balakong.

      PRK Balakong dan Seri Setia akan diadakan serentak pada 8 September depan.

      Sementara itu, Abdul Hadi yang juga merupakan anggota parlimen Marang yakin penyokong Umno akan mengundi calon PAS di kerusi DUN Seri Setia.

      "Bukan sahaja pengundi Umno tetapi pengundi bukan Umno, yang ada rakan-rakan kita, Umno yang ada pengaruh itu boleh menambah nilai," katanya.

      'Buka pintu pada semua'

      Abdul Hadi juga menjelaskan bahawa pihaknya membuka pintu kepada semua yang ingin membantu kempen PAS di Seri Setia, termasuklah kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      "Kita tak tutup pintu pada semua, terpulang pada pandangan masing masing untuk datang (membantu kempen)," katanya.

      Umno sebelum ini mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada PAS untuk bertanding di kerusi DUN Seri Setia.

      Pada PRK di Sungai Kandi 4 Ogos lalu, PAS tidak meletakkan calon untuk "memudahkan mengalahkan calon HARAPAN".

      Pada sidang media semalam, PAS menamakan bekas anggota dewan undangan negeri (ADUN) Selat Kelang Dr Halimah Ali, sebagai calon PRK Seri Setia.

      Kerusi DUN Seri Setia kosong berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos lalu.

      Pada PRU lalu, Shaharuddin memenangi kerusi DUN Seri Setia dengan majoriti 19,372 undi selepas menewaskan calon BN, Yusoff M Haniff; Mohd Ghazali Daud (PAS) dan S Vigneswaran (Bebas).

      : Sudah sampai masa PAS perlu bina Pakatan Pembangkang dengan mengambil komponen UMNO, MCA dan MIC yang bersih....

      Delete
    9. Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      SITI AZIELAH WAHI 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore485
      Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      Datuk Seri Wee Ka Siong
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong menggesa kerajaan mendedahkan kesemua faktor yang diambil kira berhubung pembatalan tiga projek mega kerajaan BN sebelum ini.

      Ka Siong melalui laman Facebooknya menyarankan kerajaan membatalkan status kerahsiaan dokumen bagi kesemua projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL), Saluran Paip Pelbagai Produk (MPP) dan Saluran Gas Trans Sabah (TSGP) bagi membutikan kewajaran tindakan mereka tindakan mereka.


      Ka Siong berkata, kerajaan perlu menunjukkan kajian kemungkinan, analisis kos manfaat dan kajian kesan ekonomi yang dilakukan untuk semua tiga projek itu.

      “Tunjukkan juga kepada kepada kami kontrak untuk semua projek termasuk klausa pampasan dan pengesahan,”katanya.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Ayer Hitam turut menggesa kerajaan menunjukkan bukti dakwaan mereka bahawa kontraktor, China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) yang merupakan syarikat ke-4 terbesar di dunia tidak mampu menyelesaikan dua talian paip dalam tempoh tiga tahun yang telah dipersetujui.

      “Beritahu kami jika pendirian kerajaan Harapan bahawa kontraktor ECRL iaitu China Communications Construction Company - CCCC dan CCPB, yang merupakan syarikat milik negara dan antara yang terbesar di dunia telah melakukan amalan rasuah dan menipu Kerajaan Malaysia,” ujarnya.

      Sebaliknya, Ka Siong berkata satu video yang menunjukkan status projek ECRL yang tersebar hari ini mendapat reaksi daripada ramai rakyat Malaysia bahawa membatalkannya sekarang adalah satu pembaziran kerana perlu membayar penalti pembatalan RM22 bilion lagi.

      “Ada juga yang mempersoalkan jika pembatalan ini adalah hukuman ke atas tiga buah negeri yang boleh mendapat manfaat daripada projek ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang kerana mereka tidak berada di bawah pemerintahan kerajaan Harapan,”katanya.

      Beliau berkata rakyat wajar diberikan keadilan dengan semua fakta sebenar supaya dapat dinilai samada dakwaan kerajaan Harapan adalah benar dan berasas selain membuktikan tindakan mereka adalah tepat.

      “Oleh kerana jumlah yang terlibat mungkin berada dalam lingkungan berbilion ringgit dan tuduhan itu amat serius, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan,

      Seandainya siasatan kelak mendapati sebarang salah laku, maka MCA dan saya akan tampil ke hadapan untuk menyokong kerajaan Harapan dan pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab,” tegasnya.

      Delete
    10. Forest City -

      Osman SaPien ni memang x layak jadi MB. sila cari calon lain yg lebih sesuai.. Kerajaan Negeri Johor ibarat kartun..

      MB johor dari PH ni dah kena screw up dgn seseorang yang dulu berkuasa dlm ini negeri lah itu sebab dia boleh cakap tun M tak faham dasar ini negeri lah tapi tun M dah cekak leher TS Muhyiddin suruh tukar lah ini MB kasi out dan ganti new MB dalam 2,3 bulan lagi

      Tak Susah sangat, walau pun kena ada pekenan sultan. Sultan perlu ikut Perlembagaan. Kalau perlu, pinda Perlembagaan.

      mmg akan jadi apa yg tun kata.

      Contoh. Tanah Palestin dan Tanah Melayu. Hampir sama waktu bangsa tempatan ketinggalan tambahan plk China Kominih mentalitinya berbeza dgn bangsa lain...

      Dan klo kita benarkan depa duduk dan dapat PR dlm 10tahun lg, penduduk Forest City dah jadi 7juta, agak2nya apa akan jadi. Mereka boleh jadi pengundi.... osman nak kata ape masa tu? Buat2 BODO.. ke dia pun dah mati. sebab itu, mati awal pun takpa

      Delete
  10. Ternyata kepimpinan PAS adalah kelompok yang memalukan gerakan Islam. Retorik memperjuangkan Islam hanyalah gimik politik yang lompong. PAS ibarat lalang yang sering bertukar pegangan mengikut arah angin dan sesungguhnya PAS masih teraba-raba mencari pedoman bagi menghalalkan tindak-tanduk para pemimpinnya. Apa hikmahnya perjuangan Islam PAS sekiranya melekat bergelumang dengan parti seperti UMNO yang terbukti sebagai parasit rasuah, penuh skandal yang menjahanamkan negara dan menjerumuskan rakyat terbanyak ke lembah keperitan hidup. Apakah pemimpin PAS buta atau tuli atau tolol yang tidak mengetahui kisah kecurangan UMNO. Apakah atas alasan politik matang untuk mencari kemenangan piliharaya, maka tuhan akan meredhai segala dosa-dosa UMNO dan seterusnya PAS wajib bersengama dengan mereka. Daif benar mental para pemimpin PAS. Para penyokong PAS harus sedar bahawa kepimpinan PAS yang ada hari ini lebih gemar bersahabat dengan pencuri dari memperjuang realiti kehidupan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keputusan PRK Seri Setia Adalah Referendum Rakyat Terhadap Polisi PH



      Keputusan Prk Seri Setia Adalah Referendum Rakyat Terhadap Polisi PH.

      Jika PH Menang Bergaya, Menunjukkan Bahawa Rakyat Bersetuju Dgn.

      1. Rakyat Terutama Orang Melayu Tidak Memerlukan Tongkat Lagi Dan Boleh Bersaing Secara Berdepan.

      2. Pembayaran PTPTN akan dikuatkuasakan secara tegas supaya PTPTN dapat diteruskan tanpa Pump in Money dari Kerajaan.

      3. Subsidi Harga Minyak Petrol Dan Diesel Tidak Diperlukan Rakyat dan wang tersebut lebih digunakan utk pembinaan projek mega yg lain seperti proton2.

      4. Pemberian Bantuan Oleh Korporat Kepada Orang Kanan Politik Seperti SU Menteri Bukanlah Kesalahan.

      5. Tol akan diteruskan dan dinaikkan berdasarkan perjanjian sedia ada.

      6. Klinik RM1 Tidak Bagus, Kerana Rakyat Mahukan Perkhidmatan Lebih Baik Dan Sanggup Membayar Insuran Kesihatan.

      7. Rakyat Malaysia Dibenarkan Mempromosikan Apa Jua Agama Dan Mazhab Tanpa Halangan.

      Dr Ishak IbrahimPenganalis Politik


      : Rakyat perlu bijak untuk menjadi pengimbang dan ini akan memberikan kelebihan kepada rakyat dalam menentukan masa depan negara....

      Delete
    2. Sekiranya ini tahap pemikiran seorang yang mempunyai doktor falsafah dan mengakui sebagai penganalisis politik, maka amat malang sekali sistem pendidikan negàra ini. Untuk perkara 1 dan 2, inilah yang sewajarnya berlaku sekiranya kita mahu bangsa kita berjaya dan kalis cabaran dan PTPTN harus dilihat sebagai entiti perniagaan yang mampu berdikari disamping menyumbang kearah kesejahteraan rakyat. Perkara 3 dan 5 adalah kenyataan songsang dengan niat untuk mengelirukan. Perkara 4 adalah fitnah dan memaparkan kebusukan jiwa dan moral agama yang rendah.Perkara 6 memperlihatkan kekurangan maklumat dan tidak mengetahui duduk sebenar perancangan kerajaan. Perkara 7 juga merupakan fitnah yang didorong sikap ego dan kelemahan pegangan iman. Rakyat bukan saja perlu jadi pengimbang malah dituntut berilmu bagi mengenalpasti pemimpin dan talibarut yang kononnya berilmu, alim tapi sebenarnya sekelompok spesis manusia yang gagal menjiwai denyut realiti kehidupan.

      Delete

    3. EVERLASTING KNIGHT = MATI PUCUK AT NIGHT

      Jawablah wei Jibby ...!!!! Jangan kau sibuk ulas kenyataan LGE. Haramjadah kau Jibby....!!!! Dari mana kau dapat duit sebanyak itu? Kenapa kau peribadi bayar kpd mamak SHAFEE sial tu? Bukankah mamak sial itu dilantik oleh kerajaan sbg pihak pendakwa?

      Apakah ada kepentingan peribadi dgn niat utk menghancurkan karier politik DSAI? Kau memang laknatlah jibby. Kau akan terima balasannya nanti

      Yg najib nmpk je yg hncing tak nmpk plk tu bAru lAgi berlku 2 kesah dlm msa seminggu bru kau pulak terkncing

      Delete
    4. PH BAZIR TAK PE PLAK


      PH membayar hampir RM1 juta untuk posting mengenai Mahathir dan DAP



      Walaupun tak mampu tunaikan janji mansuhkan tol, ptptn dan hutang felda, kerajaan PH mampu membayar sehingga RM12 ribu untuk 1 posting article dan propaganda Tun Mahathir di FB Page Siakap Keli.

      Video-Video Tun Mahathir pula dicadang dikeluarkan oleh pihak DAP. Kos untuk produksi dan pembikinan video adalah tidak diketahui lagi nilai peruntukannya.

      Kerajaan PH juga memperuntukkan sehingga RM300ribu untuk google search, email dan iklan di youtube.

      Kerajaan juga memperunukkan sebanyak RM558 ribu untuk FB Pages DAP dalam Bahasa Melayu dan Cina.

      Jumlah keseluruhan hampir RM1juta. Job untuk media sosial ini nampaknya banyak dapat kepada DAP.


      -Tun Carlos
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=205195256813679&id=170782270254978


      : PH berjaya manipulasi semua pihak demi kepentingan politik masing-masing. Sekarang mereka dapat kuasa.. rakyat dapat apa?....

      Delete
    5. PH PUNCA MEREBAKNYA LGBT


      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete
    6. Cadangan :

      Saya percaya Dato` tidak diberikan input yang jelas berkenaan kes-kes dan situasi yang telah berlaku di luar negara apabila golongan ini menjadi terlampau agresif dan dominant dalam bersuara. Oleh itu saya berharap dapat berjumpa dengan Dato` at your most convenient time untuk saya bentangkan pula pandangan kami wanita-wanita normal yang telah pun didiskriminisasikan daripada hak privasi dan keamanan untuk mengunakan tempat awam seperti tandas wanita .

      Kalau Dato` boleh berjumpa dengan Nisha, apa salahnya mendengar pandangan saya pula walaupun saya bukan selebriti.

      Cadangan kedua- saya pohon Dato` keluarkan kenyataan sekali lagi berkenaan isu ini tetapi lebih jelas berhubung "public places".

      Saya pohon dengan rendah diri Dato` menyatakan bahawa golongan transgender boleh mengunakan public places yang dikhususkan untuk lelaki sahaja. Kalau tandas - guna tandas lelaki. Kalau ruang solat- sila solat di ruang lelaki.

      Barulah kami tidak bising. Selagi Dato` tidak memperbaiki kenyataan Dato`, selagi itulah kami wanita normal terpaksa mempertahankan hak kami. Dan Dato` kami tidak ragu-ragu untuk mengunakan proses Mahkamah sekiranya kenyataan Dato` itu telah menyebabkan peningkatan penggunaan oleh golongan transgender di ruang awam untuk wanita .

      Terima kasih di atas masa Dato` membaca email ini. Mudahan mendapat perhatian Dato` sewajarnya.

      Yang benar,

      Nurhidayaty Maidin
      Peguambela & Peguamcara
      Tetuan Nur Maidin & Co

      Email to : parlimenparitbuntar@gmail.com, mujahidrawa64@gmail.com


      : Susah manusia sebelum jadi pemimpin banyak sangat kritik orang, bila tuhan berikan kuasa mula tak tahu cara nak selesaikan dengan bijaksana....

      Delete
    7. su LGBT: Ambil Iktibar Kisah Nabi Luth
      NIK AMIRULMU'MIN NIK MIN 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore325
      Datuk Wan Rosdy Wan Ismail
      Datuk Wan Rosdy Wan Ismail
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail meminta pihak bertanggungjawab memainkan peranan memantau dan menangani gejala Lesbian, Gay, Biseksual dan Trangender (LGBT) di negeri ini.

      Memetik kenyataannya yang dimuatnaik melalui laman facebook beliau, Wan Rosdy menegaskan, sebagai umat Islam, budaya LGBT perlu ditentang.


      "Budaya LGBT ini jelas haram di sisi agama Islam dan bertentangan dengan adat resam yang kita amalkan.

      "Akhir-akhir ini, isu LGBT semakin hangat diperkatakan bukan hanya di luar negara malah di negara ini,"katanya.

      [ARTIKEL: BERKAITAN: Mufti Pahang: Tiada kompromi untuk golongan LGBT]

      Beliau berkata, umat Islam perlu mengelak dan tidak melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak bermoral ini dan mengambil iktibar daripada peristiwa yang menimpa kaum Nabi Luth AS.

      "Marilah kita bersama-sama berdoa agar Allah SWT merahmati negeri ini dan menjauhi kita daripada segala wabak dan bala,"katanya.

      Delete
    8. Forest City -

      Harap kerajaaan negeri johor buka mata dan minda terhadap mesej tun ni tak guna kita bangga negeri maju nampak maju ekonomi maju tapi bukan dari usaha dan kejayaan rakyat negara sure la nanti semuanya kita cuma mampu tengok je masa tu nak reverse balik pon dah terlambat sebab kuasa veto d tangan mereka kalau kita menentang ekonomi jatuh dan macam2 lagi baik d cegah sebelom melarat...

      Bodoh MB. Mungkin dia takut dgn sultan. Sultan raja berperlembagaan. Tak boleh dengar ckp sultan tentang kepentingan negara.

      Kalo sultan tak ikut Perlembagaan, boleh pinda lagi Perlembagaan, tulis dengan nyata apa peranan dan fungsi mereka

      Delete
  11. Kerajaan yg ada sekarang lagi baik tau. Peguam negara kita yg baru ni sangat baik hati. Kawan-kawan dia yg ada kes mahkamah semua dia tolong gugurkan. Terbaru menteri kewangan.
    Kalau sesiapa yg ada kes mahkamah, tulis surat je kat dia minta dia settle, selesai.

    Berjiwa rakyat betul & ingat pd kawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. usul tergempar kutuk usaha iktiraf LGBT



      KOTA BHARU - Muktamar Pemuda Pas Kelantan Kali Ke-59 hari ini meluluskan satu usul tergempar mengutuk sebarang usaha untuk mengiktiraf golongan LGBT.

      Muktamar berlangsung di Hotel Grand River View itu sekali gus menyatakan solidariti bersama Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi yang telah mencetuskan fenomena alam maya dengan surat terbukanya kepada Marina Mahathir baru-baru ini.

      Usul tersebut dibawa oleh perwakilan dari Machang, Abdullah Hassan dan disokong oeh perwakilan dari Pasir Mas, Muhammad Saiful Adli Sulaiman.

      Ketua Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, usul yang diluluskan sebulat suara itu menandakan keprihatinan pihaknya terhadap semua pihak yang sedang berusaha menentang budaya songsang LGBT daripada menular ke tengah masyarakat.

      Menurutnya, fenomena tersebut dikhuatiri semakin merebak apabila melihat kenyataan demi kenyataan dikeluarkan pihak kerajaan melalui para menterinya kelihatan seolah-olah ke arah mengiktiraf tuntutan golongan itu.

      “Apa yang mengejutkan kita ialah apabila surat terbuka yang ditulis oleh Dr Nur Ilyani telah dipadamkan oleh pihak pengurusan Facebook di atas alasan ia menganggu hak komuniti lain.

      “Ia sekali gus membayangkan bahawa golongan ini mempunyai suara yang cukup berpengaruh sehingga tulisan tersebut dipadamkan hanya selepas beberapa jam sahaja disiarkan di media sosial,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam masa sama, Ahmad Fadhli Shaari turut mendesak kerajaan melalui Kementerian Kesihatan agar tidak mengenakan apa-apa tekanan kepada pegawai berkenaan yang jelas tidak melanggar sebarang peraturan dalam perkhidmatan awam semasa menulis surat berkenaan.

      “Kita berikan amaran, jika sebarang tindakan dikenakan, pihak kerajaan berdepan dengan kebangkitan besar-besaran dari seluruh umat Islam di Malaysia,” katanya.

      Sementara itu, Abdullah Hassan yang membangkitkan usul berkenaan turut menyatakan tuntutan agar pihak kerajaan bertindak ke atas golongan yang sedang mempromosikan budaya songsang berkenaan.

      “Kita mendesak kerajaan mengambil tindakan sesuai yang tegas terhadap usaha-usaha pihak tertentu yang cuba memperomosikan LGBT dan menuntut hak yang tidak munasabah di atas nama hak asasi manusia,” katanya.

      Katanya, aktiviti tersebut sekiranya tidak dibendung akan menjadi ancaman kepada amalan hidup masyarakat Islam di Malaysia.

      Delete
    2. Anunimouse..Perli nampak..geng2 kalah biasalh kecewa..yg elok nampak x elok..kan3..

      Delete
    3. Peneroka Felda tuntut janji PH
      AKMALIAH RAZAK 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.1K
      Mohd Norfazly
      Mohd Norfazly
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GUA MUSANG - Kerajaan diminta menunaikan janji menghapuskan hutang peneroka Felda sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto PH pada PRU14 lalu.

      Pengerusi Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Kelantan, Mohd Norfazly Mohd Daud berkata, janji yang disenaraikan dalam tempoh 100 hari pemerintahan itu masih belum tertunai.


      Menurutnya, walaupun tempoh 100 hari bakal berakhir, peneroka masih menunggu janji berkenaan daripada pemerintahan baharu.

      "Peneroka menuntut janji berkenaan kerana hutang semakin tinggi. Mereka bimbang memandangkan rata-rata peneroka sudah semakin berusia.

      "Janji yang disenaraikan dalam manifesto itu cukup menarik kerana itulah masalah utama yang membelenggu peneroka hingga kini.

      "Malah, hutang yang ada tidak mudah untuk dilangsaikan dalam usia mereka dan akan ditanggung generasi kedua dan seterusnya," katanya.

      Bagi peneroka Felda Aring 1, Ruzelan Romli, dia memohon kerajaan supaya mempertimbangkan separuh daripada pinjaman sara hidup dilupuskan.

      Katanya, untuk 100 peratus itu, dia kurang yakin kerajaan mampu menunaikannya dan cukup sekiranya 40 peratus sahaja.

      "Rata-rata purata pinjaman peneroka di antara RM80,000 hingga RM100,000. Kalau separuh atau 40 peratus daripadanya, ia sudah memadai.

      "Untuk menyelesaikan kesemua jumlah itu, ia adalah satu perkara yang mustahil kerana kami golongan peneroka semakin dimamah usia dan akan menanggung hutang seumur hidup.

      "Selain itu, kita mohon agar hutang kos pembangunan tanam semula dihapuskan. Setiap peneroka menanggung kos berkenaan kira-kira RM40,000," katanya.

      Delete
    4. MUNAFIK SUKA MENIPU


      NGO tak puas hati pencapaian 100 hari HARAPAN
      Anne Muhammad | Diterbitkan 15 Ogs 2018, 4:12 petang | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 4:19 petang

      A+ A-
      Menjelang 100 hari kerajaan baru, beberapa pemimpin NGO menyifatkan prestasi Pakatan Harapan (HARAPAN) belum memuaskan terutama dalam soal menunaikan janji dalam manifesto PRU ke-14.

      Penasihat Suara Rakyat Malaysia (Suaram) Kua Kia Soong menyifatkan kerajaan berdolak-dalik dalam beberapa janji, antaranya isu royalti kepada negeri pengeluar minyak dan penghapusan tol lebuh raya.

      "Pendapatan daripada royalti minyak dijanjikan kepada penduduk Pantai Timur. (Kerajaan) flip flop dalam royalti, (dan juga) tol lebuh raya," katanya ketika membentangkan laporan 100 hari janji HARAPAN di Dewan Perhimpuna Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH) hari ini.

      Isu berhubung royalti timbul apabila Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelaskan janji 20 peratus adalah daripada keuntungan dan bukannya pengeluaran hasil seperti tanggapan awal.

      Kelantan tetap mahukan lima peratus royalti daripada pengeluaran hasil, manakala Terengganu pula akan meneliti secara terperinci berhubung perkara itu.

      Azmin juga berkata kerajaan tidak dapat menyegerakan penyaluran 20 peratus royalti minyak kerana perlu meminda Akta Pembangunan Petroleum 1974.



      Antara perkara lain yang dibangkitkan Kua adalah ketiadaan siasatan terhadap Yang di-Pertua Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan keluarganya yang tidak mengisytiharkan aset.

      Untuk rekod, Menteri Undang-undang datuk Liew Vui Keong berkata Taib telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013, manakala SPRM berkata telah membuka 15 kertas siasatan tetapi didapati tiada pertuduhan dan memerlukan maklumat baru.

      Kua juga mendakwa kerajaan lebih berminat mencari kesalahan kerajaan lalu.

      “Kita baca berita tentang wang GST yang hilang tapi apa tindakan susulan? Sudahkah polis atau peguam negara bertindak? Sepatutnya kita diberitahu apa jadi pada wang itu dalam masa seminggu,” katanya lagi.

      'Pembaharu bukan tukang bersih'

      Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) 2.0 juga tidak berpuas hati dalam soal janji manifesto tetapi memahami kesukaran yang dihadapi kerajaan mewarisi pentadbiran daripada BN.

      “Tak (puas hati) tapi secara umum okey, kita faham bukan senang nak betulkan masalah selama 60 tahun. Kalau sesetengah menteri kata dia datang rumah sudah buruk, tiba-tiba nak kemas memang susah.




      “Tetapi kita tak boleh biarkan kerajaan bergerak dengan kadar yang bersahaja tanpa ada desakan dan komentar daripada takyat,” kata pemangku pengerusinya Shahrul Aman Mohd Shaari (gambar).

      Beliau bagaimanapun gembira apabila kerajaan hari ini membuka ruang untuk NGO menyuarakan kritikan berbanding pentadbiran lalu yang melabel mereka sebagai propembangkang.

      Penolong Profesor Fakulti Sains Sosial University Nottingham, Gayathry Venkiteswaran pula berharap kerajaan baru berhenti menjadi 'pembersih' dan mula menjadi 'pembaharu' seperti yang dijanjikan sebelum ini.

      "Mereka (kerajaan) mahu beri gambaran yang BN sangat teruk. Benar, BN bertanggungjawab terhadap banyak perkara.

      "Tetapi kerajaan perlu mengubah sikap agar lebih terbuka untuk membuat pembaharuan," katanya lagi.

      Delete
    5. PAS kekal jadi 'kingmaker'
      Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 2 Ogs 2018, 11:57 pagi | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 2:08 petang

      A+ A-
      WAWANCARA | PAS tetap yakin parti itu kekal dengan statusnya sebagai kingmaker walaupun selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Menurut timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, istilah itu bukan sahaja terpakai semasa pilihan raya malah melibatkan senario semasa politik.

      "Saya fikir kita kekal sebagai kingmaker dalam konteks sokongan politik.

      "Walaupun ia tidak (memberi kesan) pada keputusan (PRU) baru-baru ini tetapi dari segi sokongan (PAS tetap kingmaker).

      "King maker ini bukan melibatkan pilihan raya sahaja tetapi (termasuk) senario politik," katanya dalam temubual bersama Malaysiakini.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kedudukan terkini parti itu yang sebelum ini diuar-uarkan menjadi kingmaker seperti yang dinyatakan Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Menjelang PRU ke-14 lalu, Abdul Hadi pernah menjangkakan tiada satu pun parti yang dapat membentuk kerajaan selepas PRU14.

      Ekoran itu, Abdul Hadi yang mengekalkan kerusi parlimen Marang menganggap PAS sebagai king maker sekiranya parti itu menang 40 kerusi dan menjadi tempat bergantung parti lain yang mahu menubuhkan kerajaan.

      Namun, pada PRU pada 9 Mei alu, PAS hanya memenangi 18 kerusi parlimen. Cuma parti itu mengekalkan pentadbiran di Kelantan serta menawan Terengganu.

      Muafakat bersama Umno

      Sementara itu, bercakap mengenai pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Tuan Ibrahim memberitahu bahawa arahan parti sangat jelas iaitu menggesa anggota akar umbi tidak memberikan undi kepada Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Menurut anggota parlimen Kubang Kerian itu, PAS perlu memastikan blok pembangkang kuat di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor bagi mengimbangi kerajaan negeri.

      "Kita tengok pada pelbagai isu dan sokongan, jadi kita tak pilih HARAPAN. Pertama, kita baru buat himpunan (UMMAH) yang marah dengan pelbagai isu yang berlaku, tiba-tiba nak undi HARAPAN. Nampak tak kena.

      "Kedua, keperluan untuk wujud suasana pembangkang yang kuat dalam DUN Selangor. Memang pilihan raya kecil ini tidak akan jejaskan kerajan negeri tapi ia mungkin dapat kukuhkan suara pembangkang," katanya.

      Menurut bekas pensyarah Institut Teknologi MARA itu wujud perbezaan pada pembangkang dulu dan sekarang.

      Katanya pembangkang tidak wajar dijadikan musuh kerana dalam sistem demokrasi, mereka sebenarnya banyak membantu kerajaan.

      "Kita kena ambil pendekatan itu, bukan macam dulu.

      "Dalam konteks ini, kenyataan yang dikeluarkan Nasruddin Hasan dan Khairuddin Aman Razali sama dengan setiausaha agung," ujarnya.



      Meskipun menggesa agar ahli akar umbi memberi undi kepada Umno namun Tuan Ibrahim menegaskan tiada sebarang perjanjian atau kerjasama yang dilakukan PAS bersama parti berkenaan.

      "PAS tak terikat dengan Umno dengan sebarang perjanjian. Keputusan kita sokong mana-mana (parti) bergantung kepada kes. Di Selangor dalam blok pembangkang kita bersama Umno.

      "Jadi saya fikir tak timbul isu kecelaruan.

      "Kita bukan anti-HARAPAN cuma ada muafakat dengan Umno. Ia berdasarkan keperluan semasa," katanya.

      Ditanya mengapa kini PAS boleh bekerjasama dengan Umno sedangkan parti itu merupakan musuh utama mereka sebelum ini, Tuan Ibrahim berkata muafakat itu berlaku memandangkan mereka sama-sama pembangkang.



      Diajukan soalan mengapa ketika menjadi pembangkang bersama HARAPAN tiada muafakat berlaku, beliau menjelaskan, ia berikutan wujudnya DAP yang sering menghalang agenda Islam.

      "Dulu Umno kerajaan. Dalam konteks dia kerajaan, kalau kita tahu mereka tak betul, tak betullah kalau kita nak beri kuasa pada dia. Sekarang Umno bukan lagi kerajaan.

      "Perjuangan PAS bermatlamat untuk mendaulatkan Islam, muafakat itu perlu. Kalau ada muafakat tapi kuasa Islam tak boleh di bawa, agenda islam ditentang, dibantah.

      Delete
    6. TOMMY TAK AKAN DAKWA NAJIB


      Rasuah 1.5 Billion: Shafie Apdal Tidak Akan Didakwa



      Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal tidak akan didakwa atas kes penyalahgunaan dana sebanyak RM1.5 bilion yang dikaitkan dengan beliau ketika menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong berkata, tiada bukti mencukupi untuk mendakwa Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) itu.

      Malah, kata beliau, Pejabat Peguam Negara memutuskan kes tersebut sebagai `tiada tindakan lanjut’ (NFA) dan `kes untuk simpan’ (KUS) kerana bukti tidak mencukupi.

      Pendakwa Raya memutuskan pada 28 Jun lalu bahawa tiada pendakwaan diteruskan kerana bukti yang diperolehi tidak mencukupi bagi tindakan selanjutnya.

      Beliau menjawab soalan Senator Datuk Jamilah Sulaiman yang meminta menyatakan kedudukan kes penyalahgunaan dana yang dikaitkan dengan Mohd. Shafie dan sama ada pendakwaan akan diteruskan atau tidak.

      Sebelum ini bekas Perdana Menteri DS Najib Razak tetap akan didakwa pada tahun hadapan walaupun bukti masih lagi tidak mencukupi mengenai tuduhan di atas penggubahan wang haram.

      Ini adalah kerana DS Najib bukan pemimpin Pakatan Harapan.


      : Sehari dua ini kita lihat beberapa kes mahkamah yang melibatkan pimpinan atau orang PH telah dibebaskan atau dibuang kes. Nampaknya PH tak kurang hebatknya macam BN pasal kroni....

      Delete
    7. Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan"



      Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan" dalam sejarah Malaysia Dan Asia... Oleh kerana janji manifesto bulan dan bintang, telah menyebabkan Kerajaan PH pada hari ini tidak berdaya untuk melaksanakan janji-janji tersebut...

      Justeru itu, kepada semua rakyat kita wajib mendesak hak sebagai rakyat Malaysia tidak kiralah apa parti pun yang kita dokong pada PRU yang lepas...

      Kerajaan PH mulai resah
      Oleh kerana banyak janji-janji dan juga permasalahan demi permasalahan timbul, rejim madey ini telah menjadi semakin resah Dan terdesak... Akibat dari faktor mereka tidak dapat hendak mainkan isu Najib kerana Masih belum lagi didakwa sampai ke Hari ini, menyebabkan rejim madey termasuk PM ke 7 menjadi semakin resah! Tambahan Pula rakyat telah mula sedar isu Najib ini dah menjadi seperti cerita kartun kerana isu Najib ini hanya digembar gemburkan untuk mengalih perhatian rakyat, kerana banyak langkah2 PH menerajui negera Malaysia ini sangat teruk dan keupayaan Menteri yang rata-rata dungu dalam menjalankan tugasan

      Mahathir ternyata telah tenggelam punca kerana rakyat dah muak dengan Cara Kerajaan PH Yang hanya mainkan politik dendam untuk mendakwa Najib Yang boleh dikatakan sampai ke hari ini tetap steady dan terus berjuang seperti biasa walaupun si tua madey ini bertalu-talu mengecam Najib... Taktik madey dalam usaha memburukkan Najib ternyata telah membuatkan rakyat muak dan jelak...

      Madey wujudkan pula berita pasal kapal mewah kononnya Najib Beli pakai duit 1MDB, Dan berita ini sengaja disensasikan kerana ingin menutup cerita tentang anaknya dak Marina yang nyata mempertahankan menuntut hak LGBT... Rakyat menjadi marah sangat dengan isu ini, ternyata madey walaupun beliau PM yang beragama Islam, tetapi gagal membawa Islam dengan sebaiknya, kerana langsung tidak menegur perbuatan anaknya, Yang bertentangan dari ajaran Islam...

      Cara madey ini, nampak seperti beliau sudi menghalalkan sesuatu Yang haram dan dari segi hukum, pemimpin Islam seperti madey ini tidak wajib untuk dihormat dan harus ditentang jika berlarutan seperti ini... Ini adalah usaha ke arah untuk Liberal kan Islam di Malaysia ini

      Madey juga gagal mengawal sikap menteri2 nya yang angkuh lagi bodoh dan biadap kepada Islam dan Masyarakat Melayu... Penghinaan dan keceluparan menteri2 PH semakin biadap, melampau dan tidak boleh senang2 dimaafkan!

      Ternyata pada hari ini, orang Islam dan Melayu di Negara Malaysia ini semakin dicabar... Begitu juga dengan Raja Melayu, semakin dicuit-cuit oleh si bangsat madey dan menteri2 serta penyokong2 PH yang biadap!!!!

      Delete

    8. Forest City -

      Kerajaan PH dibawah pimpinan Tun M sentiasa memikirkan nasib rakyat Malaysia di dalam apa jua yg kerajaan lakukan. Sebab itu Tun M tdk mahu warga asing memiliki hartanah di Forest City kerana akan datang rakyat Malaysia pasti akan ketinggalan berbanding warga asing.

      Syabas Tun M!. Negarawan akan berfikir untuk masa depan generasi negaranya sendiri. Ahli politik akan berfikir untuk 'periuk nasi' politiknya. MB Johor sepatutnya bijak menilai ke hadapan demi bangsa Johor lebih selesa. Apa guna bercakap soal kekayaan dan pembangunan, tetapi rakyat sendiri keciciran dan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

      Othman Sabtu, sultan patutnya pertahankan negeri dan rakyat, bukannya untuk kenyangkan perut sendiri seorang diri atau dengan anak berana saja.

      Bila ditegur marah kata derhaka bagai, tapi tingkah laku yang tak betul tu kena tegur juga walaupun dituduh derhaka bagai.

      Pangkat, jawatan di dunia ni bukannya boleh bawa masuk dalam kubur dan dimegah-megahkan di hadapan Allah di mahsyar kelak, tapi orang yang jenis tak reti ni tak akan faham semua itu.

      Nanti Allah SWT akan membalas nya.

      Delete
  12. Apa nak dikatakan x taulh bro..mabuk ke lalok ke..udah bercelaru jiwa dan fikiran..selama berpuluh thn berlawan melebel mengutuk kerajaan lama secara sendirian..secara gabungan..barisan alternatif..pakatan rakyat..gagasan sejakberuk..tetiba kot lebih baik berbandingan kerajaan baru..cerdik sia2 heran dimana kah dapatan pertunjuk sikarut ini seketika pentadbiran baru belum pun tamat sepenggal..nak mengampu pun patut2lh..nak sangat mengenjut dgn siumno x payah lh sorok2..
    Udah lama sedondon..potong kek pun keris 4 depa panjang..pandai pun bertanjak bersamping..buat apalh bermuka2..terus jelh ikatan..x gitu bangShah..
    Hahah saka puak aliran sempit..
    Kehkehhehmacai puak angkut sampah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana? Di mana? Di mana?

      Saya ulangi sekali lagi, di bilik Anwar Ibrahim ditahan. Di mana? Dalam Hospital Cheras. Biar betul?

      Betul. Apa yang ditulis oleh Hishamuddin Rais ini betul, tepat lagi sahih. Ini bukan fitnah. Ini bukan penglipur lara. Ini fakta. Ini bukan skrip teater Tok Gopoh.

      Bila cadangan ini keluar dari mulut Wan Azizah, semua pemimpin Pakatan berpandangan sesama sendiri. Cadangan membuat mesyuarat di bilik tahanan dalam hospital Cheras diperkuat oleh desakan YB Saifuddin Nasution yang juga setiausaha PKR.

      PKR berkeras

      Semua senyap kerana pemimpin Pakatan Harapan tidak menyangka apa yang mereka dengar. Wan Azizah terus dengan pendirian untuk mengadakan mesyuarat di bilik tahanan Hospital Cheras. PKR berkeras dengan tuntunan ini. PKR tidak mahu mesyuarat berlangsung di pejabat BERSATU.

      Mahathir Muhamad secara sopan menolak cadangan Wan Azizah. Mahathir mahu meneruskan permesyuaratan di pejabat BERSATU. Tapi PKR terus berkeras.

      Dua pandangan kini bertentangan.

      Ini menjadikan suasana pagi Sabtu tegang-megang. Suasana high noon sekali lagi muncul pada hari kedua kerajaan Pakatan Harapan.

      Ini titik dan detik-detik songel dalam sejarah Malaysia Baru. Fakta ini wajib diketahui oleh anak semua bangsa. Hari pertama mesyuarat pertama Pakatan Harapan telah menjadi songel. Hari kedua juga berpotensi untuk menjadi lebih songel.

      Wan Azizah enggan mengendur. Mahathir juga tidak lentur. Wan Azizah mahu ‘menarik diri’ jika mesyuarat ini diteruskan. Semua menjadi gelabah. Tegang.

      Kalau dalam istana, pada malam sebelumnya seorang Cina bernama Lim Guan Eng telah memujuk Mahathir. Kali ini seorang Benggali bernama Gobind Sing Deo telah memujuk Wan Azizah agar jangan walk out dari mesyuarat.

      Jalan tengah dicari. Satu delegasi dihantar bertemu Anwar untuk menerangkan duduk perkara. Mesyuarat ditangguh.

      Sosok yang dilantik sebagai wakil Pakatan untuk pergi ke Cheras ialah Mat Sabu dari AMANAH, Gobind dari DAP dan Syed Saddiq dari BERSATU. Mereka ditugaskan membuat penerangan demi meredakan ketegangan.

      Di Hospital Cheras, Gobind dan Mat Sabu dibenarkan masuk. Syed Saddiq tidak dibenarkan masuk atas alasan ini tempat banduan ditahan. Kenapa dua dibenarkan dan yang ketiga dilarang? Inilah namanya politik Dunia Ketiga yang bergantung kepada budi bicara. Khalas.

      Gobind menerangkan duduk perkara kepada Anwar. Cuba meredakan keadaan dan memperlihatkan logik kenapa mesyuarat diadakan di ibu pejabat BERSATU dan bukan dalam tempat banduan atau hospital.

      Gobind juga berjanji kepada Anwar bahawa dia akan meminta Mahathir sendiri datang berjumpa dengan Anwar selepas mesyuarat selesai pada petang ini.

      Bagaimana dengan Mat Sabu? Apa yang disuarakan oleh Anwar kepada Mat Sabu?

      Sejarah merakamkan bahawa Mat Sabu dan Anwar ialah kawan lama dan juga musuh lama. Pada satu ketika dulu Mat Sabu memperkenalkan konsep “Al-juburi” untuk Anwar Ibrahim. Ini ketika Anwar dalam United Malays National Organisation dan Mat Sabu dalam Parti Islam PAS.

      Di zaman Reformasi, dua musuh ini berkawan kembali dalam kancah perjuangan menentang musuh yang bernama Mahathir. Musuh bersama yang memenjarakan Anwar. Ketika Anwar ditahan kali kedua Mat Sabu terus bersama bertahan melawan Najib.

      Delete
    2. Helah janji HARAPAN tak masuk akal
      Shamsul Anuar Nasarah | Diterbitkan 13 Ogs 2018, 8:40 malam | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 8:51 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) akhirnya terpaksa mengakui kesukaran memansuhkan kutipan tol di seluruh negara. Kemudian sudah diduga, isu kelemahan ekonomi negara akan digunakan untuk menutup kegagalan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menunaikan janji manifestonya kepada rakyat sedangkan ia merancang pembangunan berbilion ringgit.

      Namun, sesuatu yang sukar diterima dan tidak masuk akal. Dalam merancang pembinaan projek LRT Pulau Pinang yang bakal menelan belanja berbilion ringgit, dan usahasama kereta nasional ke-3 dengan Indonesia, kerajaan tampak tidak tahu mengurus kewangan negara dengan baik serta tidak berkeupayaan menentukan keutamaan dan keperluan rakyat.

      Pengumuman Menteri Kerja Raya, Baru Bian tidak sedikitpun memeranjatkan pembangkang kerana pemansuhan tol dan PTPTN yang didakwa sebagai sama jumlahnya dengan hutang 1MDB, sebenarnya cuma janji untuk menipu rakyat dan menggula-gulakan mereka.

      Lebih menampakkan permainan persepsi oleh kerajaan HARAPAN, ialah apabila memaklumkan pada rakyat perlunya menjual kapal mewah Equanimity untuk membayar hutang 1MDB.

      BN wariskan kewangan kukuh

      Semua ini boleh dipersoalkan kerana adalah sesuatu yang kurang waras memandangkan kerajaan Amerika Syarikat belum pun secara rasminya memaklumkan Malaysia bahawa ia dibeli dengan wang rakyat.

      Kerajaan Barisan Nasional sebenarnya mewariskan kewangan dan tahap ekonomi yang kukuh kepada HARAPAN.

      Dengan pakej stimulus dan rangsangan ekonomi yang mantap sepatutnya tidak menimbulkan banyak masalah kepada kerajaan HARAPAN, namun mereka terus mencari jalan untuk berbohong agar kebanyakan janji manifesto tidak ditunaikan.

      Kita tahu bahawa penghapusan kutipan tol yang membabitkan RM52 bilion dalam bentuk sukuk, amat mustahil dilaksanakan, lebih-lebih lagi dengan beberapa pembinaan lebuh raya bertol bernilai kira-kira RM40 bilion sekarang.

      Apakah kerajaan sanggup membayar balik kos pembinaan lebuh raya berkenaan dan menanggung biaya senggaraannya?



      Sampai bilakah kerajaan HARAPAN akan menggunakan helah 'ekonomi yang lemah' untuk menutup kegagalannya menunaikan janji kepada rakyat?

      Lebih tidak meningkatkan keyakinan pemain ekonomi apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula membuat kenyataan seperti budak sekolah umpamanya berkata sistem percukaian SST akan lebih merancakkan pembangunan ekonomi dan negara tidak akan bankrap.

      Apakah Malaysia sudah bankrap ketika HARAPAN mengambil alih? Ke mana perginya pakar ekonomi mereka yang sepatutnya memberi tumpuan kepada 'stimulus package' dan formula terbaik untuk meringankan beban hidup rakyat.

      Mungkin kerajaan menganggap pemansuhan BTN dan Program Latihan Khidmat Negara yang diumumkan hari ini adalah untuk kebaikan rakyat dan meningkatkan taraf hidup mereka, malah mungkin menganggap tindakan penting ketika ini.

      Dendam kesumat hapuskan projek BN

      Pada saya, ia cuma untuk meneruskan politik dendam kesumat dengan menghapuskan apa saja projek yang diperkenalkan di bawah kerajaan BN. Sedang keutamaan kerajaan sepatut membela kebajikan rakyat ketika ini.

      Justeru, bilakah kutipan tol akan dihentikan? Bagaimana pula dengan PTPTN? Sampai bila pula ekonomi negara akan dianggap kukuh untuk melaksanakan janji-janji PRU14 itu?

      Paling tidak masuk akal ialah helah perdana menteri untuk tidak memberi kenaikan gaji walau satu peratus pun kepada penjawat awam, kononnya menunggu sehingga ekonomi pulih.


      Semua dilihat tidak mesra rakyat sebaliknya lebih 'mesra kroni-kroni' kerajaan. Selama mana pula rakyat akan berdiam diri dengan segala pembohongan dan putar-belit seumpama ini.

      Malah dalam keadaan kerajaan HARAPAN mendakwa tiada wang, dalam RUU Perbekalan ( Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan ) 2018 yang dibahas hari ini, diperuntukkan pula perbelanjaan untuk Formula 1 di bawah kementerian belia dan sukan ?

      Delete
    3. Isi beb..abang shah bkn kesah pun..faham agaknya dia..korang puak saka hantu toing3.kan bro everlostoingnut..

      Delete
    4. Harus kita ingat, janji2 manifesto PH, mereka tak tepati, LGBT mereka sanjung gila2, Menteri pendidikan baru jadi Menteri pendapatan tak seberapa dah pergi Haji Naik first class dengan tambang Yang Mahal, Menteri kewangan paling bebal, termasuk Menteri ekonomi bercakap skrip drama sbb main pusing2 cakap, Menteri pertahanan Pula uneducated.... Menteri2 Yang berbangsa India biadap nak mampus! Menteri Melayu PH tunggul Dan jadi kayu walaupun agama Islam diperkotak-katikkan dan Melayu ditindas!!!

      Segelintir masyarakat cina, siap ajak penguatkuasa Majlis bergaduh dan mengherdik penguatkuasa Yang berbangsa Melayu itu...

      Harga ringgit makin jatuh! Getah, minyak kelapa sawit pun jatuh teruk!!!! Tetapi anak madey dapat projek besar!!! Belum tengok Di negeri-negeri pemerintahan PH, siapa yang dapat projek juta2....

      Orang kerja Kerajaan walau Ada kelulusan bagai nak mampus kerja tapi tangga gaji naik setapak demi setapak!!! Tapi pegawai khas menteri-menteri takde kelulusan atau kelulusan rendah terus dapat gred JUSA... Ada akal ke? Cuba cek Di semua kementerian!!!

      Pendek kata Kerajaan PH gagal dan tak layak jadi Kerajaan... Kami mahu YDPA bubarkan Kerajaan ini dengan segera!!!!

      Kami tak mahu agama Islam Dan bangsa Melayu dipijak-pijak!!! Diinjak-injak!!! Kami mahu PRU semula... Atau sistem Monarki Di Malaysia ini semula!!!

      Kebangkitan keramat


      : Sudah sampai masa rakyat bangkit dan menentang sebelum Mahathir dan PH mencengkam lebih kuat....

      Delete

    5. Forest City -

      If ada country yg betul2 melabur cara adil, fine. But China? Is big no no. See beberapa negara di Africa, ekonomi diaorg habis dijajah orang China. The reason to avoid penjajahan ekonomi and Tun M tak nak negara Malaysia dijajah orang asing. No point negara Merdeka tapi ekonomi dijajah oleh China. This is also the reason Tun M mad dengan Najib dengan melaksanakan perjanjian dgn China.

      tun mahathir terkenal sbg pemimpin yg berpandangan jauh dan ketegasan beliau mengenai isu ni ada relevannya kerana beliau tidak mahu kediaman di forest city johor dipenuhi warganegara China sehingga mengetepikan hak rakyat malaysia

      bagus tun berdiri tegas mempertahan kan tanah air, aku yakin malaysia akan sentiasa dilindungi oleh allah,amin

      Kita seru agar pihak kerajaan sentiasa memberikan keutamaan dan keselesaan terhadap penduduk tempatan terlebih dahulu sebelum memberi peluang atau peruntukan kepada warga asing di negara ini agar rakyat tempatan mendapat “merasa” akan keistimewaan apabila berada didlm bumi/negara sendiri

      Kalo tidak, tidak ada justifikasi kamu di beri undi.

      Delete
  13. Parti dah habis gas.....PAS....PIS.....PUS!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH TAK SUKA ORANG KUAT AGAMA


      Pramugari terpaksa buka tudung demi sara keluarga



      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS mendakwa ada pramugari Islam yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja demi menyara kehidupan keluarga.

      Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil tindakan tegas untuk melindungi hak pekerja wanita, khasnya dalam isu etika pakaian.

      “Ada pekerja wanita mengadu mereka tak boleh berpakaian menutup aurat kerana halangan majikan, sebagai contoh pramugari.

      “Secara peribadi, saya pernah bercakap dengan mereka, mereka kata terpaksa buka tudung apabila bekerja untuk sara mak dan anak,” katanya ketika membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

      Zailah turut menegur pemimpin yang lantang memperjuangkan Islam, tetapi kini mendiamkan diri selepas mendapat jawatan.

      “Apa jadi kepada negara kita, di mana suara-suara menteri yang sebelum ini hebat mempertahankan Islam? Adakah kerana mereka sudah dapat kedudukan (maka mereka) senyap? Kalau betul nak laksana Islam, laksana sebagaimana diperintah agama.

      Beliau berharap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa akan memandang serius dan bertindak terhadap isu etika pakaian serta masalah lain yang dihadapi pekerja beragama Islam.

      “Saya berharap menteri agama ambil berat perkara ini, kalau betul-betul nak jaga agama, nombor 1 jaga agama Islam sebagai agama rasmi.

      “Kita tidak mahu rakyat kita ada tak dapat keluar solat Jumaat, ada juga suara NGO mencadangkan sembahyang Jumaat dibuat pada Sabtu.”

      : Ramai pimpinan Islam dalam PH kini mulut tersumbat dedak kerana tak mampu bersuara..

      Delete
    2. PH RASIS


      MCA: Kenapa kenyataan Maszlee dalam bahasa Cina sahaja?
      Wee Ka Siong | Diterbitkan 27 Jul 2018, 11:30 pagi | Dikemaskini 27 Jul 2018, 11:56 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik hanya dalam Bahasa Cina? Bukankah bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan?

      Menurut rakan-rakan media, menteri pendidikan hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      BACA : Kini Maszlee kata SMPC boleh dapat peruntukan

      Sebagai seorang menteri, Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian? Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Bahasa Malaysia bahasa rasmi

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan bahasa kebangsaan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa menteri pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?

      Maszlee harus faham bahawa Sekolah Persendirian Cina tidak terhad kepada pelajar kaum Cina sahaja. Ini menunjukkan beliau berfikiran sempit perkauman.

      Selain itu, sebagai menteri pendidikan, beliau sepatutnya mengamalkan sikap terbuka kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan tidak mengamalkan favouritism dalam menangani isu-isu pendidikan.

      Sehubungan itu, tindakan Maszlee yang hanya mengeluarkan kenyataan media dalam bahasa Cina berhubung isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” juga amat mencurigakan, memandangkan kandungan kenyataan media tersebut adalah jawapan tambahan kepada pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat.

      Pencerahan rakyat berbilang kaum

      Maka, sewajarnya beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dalam bahasa Malaysia supaya ia turut dapat memberi pencerahan kepada semua rakyat berbilang kaum.

      Pendek kata, Maszlee tidak patut mengeluarkan kenyataan yang sedap didengar masyarakat Cina tetapi bercakap lain di masyarakat kaum bukan Cina.


      Sekiranya beliau ikhlas dalam mempertingkatkan mutu sistem pendidikan pelbagai aliran di negara ini, termasuklah pendidikan aliran Cina, beliau perlu bersikap terbuka dan telus dalam menggalas tanggungjawab sebagai seorang menteri pendidikan yang mewakili semua rakyat Malaysia

      Delete
    3. Rafizi meraung-raung

      Saya tidak menjawab SMS Si Ayen. Saya harapkan dia akan membaca tulisan ini. Maka dia akan faham kenapa Wan Azizah dan pimpinan PKR tidak hadir dalam sidang akhbar itu.

      Pada petang Sabtu yang sama saya difahamkan Mahathir telah pergi berjumpa Anwar Ibrahim dalam bilik tahanan di Hospital Cheras. Apa yang mereka labunkan hanya Guru Nanak yang tahu.

      Tetiba, Tup-tup, lewat petang Sabtu yang sama, Rafizi meraung-raung dan melaung-laung tanda tidak puas hati atas lantikan tiga menteri oleh Mahathir. Rafizi menolak lantikan ini. PKR tidak bersetuju.

      Beberapa jam sesudah berita raungan Rafizi yang dilaporkan oleh Malaysiakini muncul pula berita dari Twitter Ambiga.

      Ambiga menulis: “PKR please stop your nonsense”.

      Dalam Bahasa Melayu Si Ambiga dengan penuh hormat meminta PKR berhenti dari membuat onar karut-marut.

      Apakah onar karut-marut ini berhenti? Tunggu minggu hadapan. END

      HISHAMUDDIN RAIS seorang aktivis politik, penulis dan pengarah filem.Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi redaksi Malaysiakini.

      Delete
    4. PH NAK RAMPAS HAK MELAYU


      This is Malay land’, Tajuddin beritahu wakil rakyat DAP
      Faiz Zainudin | July 25, 2018
      Ahli Parlimen Pasir Salak berkata demikian selepas Khoo Poay Tiong meminta dia belajar sejarah sebelum bercakap mengenai Malaysian Malaysia.
      DEWAN RAKYAT


      KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat gamat apabila Khoo Poay Tiong (PH-Kota Melaka) meminta Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) belajar sejarah sebelum bercakap mengenai konsep Malaysian Malaysia.

      “Sejarah? Ini tanah Melayu tahu. Kamu cakap soal sejarah, ‘this is Malay land’,” katanya ketika membahaskan titah Agong hari ini.

      Terdahulu, Tajuddin dalam ucapannya menyeru semua wakil rakyat menghormati institusi raja-raja dan hak orang Melayu, namun RSN Rayer (PH-Jelutong) tidak berpuas hati kerana merasakan ia ditujukan kepada Pakatan Harapan.





      Tajuddin berkata gesaannya untuk semua pihak. “Kita mesti tunjukkan kesetiaan kepada raja-raja Melayu. Raja penting kepada kita, sebagai ketua agama Islam. Kalau kamu hina raja, kamu hina orang Melayu.”

      Beliau menjelaskan gesaannya mahu mempertahankan institusi raja-raja, yang bertanggungjawab menjaga hak dan keistimewaan Bumiputera dan Islam.

      “Tapi ada orang mewujudkan persepsi perkauman. Kalau kita orang Melayu-Islam pertahan hak kita bukan bermakna kita rasis,” katanya.

      Tajuddin sempat membidas idea kesamarataan dalam konsep Malaysian Malaysia yang dikaitkan dengan DAP.

      “Itu bukan keadilan. Kita beri pertolongan kepada yang memerlukan. Kita beri pada Orang India, Melayu, Cina dan lain-lain yang perlukan pertolongan. Tidak ada perkauman,” katanya.

      Kata-kata Tajuddin itu mengundang reaksi Khoo, yang bangun mencelah dan berkata Malaysian Malaysia yang dilaungkan DAP itu untuk menjaga hak semua kaum.

      Tajuddin bagaimanapun mempertikaikan jawapan Khoo. “Jangan cakap sahaja. Di mulut lain, di hati lain. Kita tahu agenda kamu.”

      Khoo membalas dakwaan itu dengan meminta Tajuddin mempelajari sejarah, di mana ia dijawab dengan berkata “this is Malay land”.

      Keadaan semakin tegang apabila Willie Mongin (PH-Puncak Borneo) bangun dan mencelah. “Ini tanah Malaysia, bukan tanah Melayu”.

      “Kalau awak nak berdebat dengan saya kita boleh berdebat di luar,” kata Tajuddin pula.

      Keadaan kembali tenang apabila Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon meminta Khoo dan Willie berhenti mengganggu Tajuddin.

      Tanah Melayu atau nama Inggerisnya, Malaya, adalah kumpulan negeri-negeri di Malaysia Barat, dan dirujuk seperti itu dalam dokumen rasmi kerajaan seperti Perintah Perlembagaan Persekutuan dan jawatan seperti Hakim Besar Malaya.

      Tanah Melayu bergabung dengan Sarawak, Borneo Utara (sekarang Sabah) dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada 1963

      Delete
    5. Kay Kim kirim soalan sejarah kepada Timbalan Menteri KPM



      SHAH ALAM - Kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching mengenai mata pelajaran sejarah tidak akan dimasukkan dalam pengiktirafan Sijil Pendidikan Bersepadu (UEC) disifatkan sebagai tidak berasas.

      Pakar sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim berkata, subjek tersebut perlu ada dalam setiap peperiksaan ataupun sijil bagi memastikan rakyat tidak lupa sejarah penting yang pernah berlaku di negara ini.

      Malah, kenyataan tersebut amat mengecewakan kerana sejarah perlu sentiasa diangkat bukan dipinggirkan.



      “Kalau kita tak tahu sejarah, kita tak tahu bagaimana negara ini berkembang dan kemudian menjadi negara bangsa.

      “Sejarah sangat penting untuk kita faham tentang diri sendiri. Setiap orang pun ada sejarah keluarga dan sejarah mereka sendiri. Setiap kaum di negara ni pun ada sejarah. Jadi, kenapa sejarah tidak penting dalam pengiktirafan sijil tersebut,” katanya.

      Semalam, Nie Cheng menyatakan syarat lulus mata pelajaran Sejarah tidak akan dimasukkan dalam pengiktirafan UEC selaras dengan manifesto PH yang mewajibkan hanya mata pelajaran Bahasa Melayu perlu mendapat kredit (kepujian).

      Sementara itu, Kay kim turut mengirim soalan sejarah untuk dijawab oleh Nie Ching.

      “Awak (wartawan) tanya beliau tentang kesultanan di negara ini. Bagaimana sistem itu bermula? Contohnya sejarah Raja Lumut sekitar tahun 1730 yang menjadi pemerintah di Selangor pada waktu itu selama 20 tahun. Tetapi tidak gunakan gelaran sultan.

      “Kemudian, pada tahun 1766, beliau belayar ke Kota Lumut di Perak dan ditabalkan sebagai Sultan dan Yang Dipertuan Selangor oleh sultan Perak, Sultan Mahmud (atau Raja Kimas) dengan gelaran Sultan Salehuddin dan menamakan jajahan takluk pemerintahannya Selangor. Selepas itu barulah baginda gunakan gelaran sultan itu. Kenapa? biar timbalan menteri pendidikan jawab soalan ini,” katanya.


      : Dulu zaman penjajah mereka seleweng sejarah negara dan pejuang negara, kini ada usaha nak padam sejarah negara dengan harapan orang Melayu Islam boleh dipinggirkan...

      Delete

    6. Forest City -

      Bab ini kita patut mendukung penuh PM Mahathir. Rakyat harus dan wajib membantah dan menghalang penjajahan zaman baru serta mempertahankan tanah air tempat tumpah darah. Seringkali bila berlaku penjajahan Rakyat bawahan jadi mangsa manakala

      dan pihak berkuasa bumiputera pulak jangan lah suka-suka tukar status bumiputera tanah mereka kepada tanah pegangan bebas sebab terbeliak mata tengok cash banyak.... korang akan di sumpah

      Kita harus renungi dan fahami kata2 yg tersirat dan tersurat dari Tun Dr Mahathir agar kita x menyesal dikemudian hari.......kerana tamakkan kuasa dan nak kaya sanggup butakan mata dan matikan akal menggadai kenikmatan masa depan rakyat dan negara kita. Tiada maaf bagi mu.

      Delete
  14. Sekarang ni perumpamaan yang dibuat Hj Hadi kepada UMNO dan MCA sudah boleh diguna pakai untuk kerjasama antara PAS, UMNO dan MCA. Apa yang sedang dilihat oleh rakyat sekarang ini adalah penyatuan geng2 penunggang agama dengan sang penyamun dan dibantu dengan parti balaci yang tengah nazak nak mampus. Samada ianya Bala Neraka 2.0 atau Gagasan malapetaka, ketiga2 parti ini ibarat seperti sekawah gulai daging bangkai, dicampur dengan rempah2 yang dibeli dengan duit curi dan sebagai penyedap rasa dicampur dengan daging yang tak halal dalam islam. Rasa2nya takde umat islam yang ada selera nak makan malah orang bukan islam pun loya nak makan gulai ciptaan PAS, Umno dan MCA ni. Loya wei, tekak aku!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan sokong produk LGBT
      RAIHAM MOHD SANUSI 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore186
      Jangan sokong produk LGBT
      Satiful (dua, kiri) menyerahkan bendera TATIUC kepada kepada kontinjen TATIUC yang bakal bertanding dalam Networking Games Majlis Sukan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) Malaysia 2018.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEMAMAN - Kerajaan negeri meminta masyarakat tidak memberi sokongan dan tidak membeli produk keluaran golongan lesbian, gay, biseksual dan transgander (LGBT) sebagai tanda memprotes agar mereka kembali ke pangkal jalan.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, masyarakat perlu memainkan peranan kerana perkara mungkar menjadi tanggungjawab bersama untuk dicegah dan bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan.


      "Kalau kita jadi pengikut mereka di media sosial seperti Facebook dan kita promosikan mereka, kita beli barang mereka, lagilah keadaan akan bertambah serius sebab mereka.

      "Jangan serah kepada kerajaan saja untuk selesaikan isu LGBT ini. Semua masyarakat perlu mainkan peranan, jangan beri galakan kepada mereka. Kalau semua orang marah, tak selesa...mereka InsyaALLAH akan berubah," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas beramah mesra bersama warga kerja Kolej Universiti TATI (TATIUC) di Teluk Kalong, di sini.

      Bagaimanapun, Satiful berkata, mereka yang terjebak dengan gejala LGBT di Terengganu masih lagi rendah iaitu tidak sampai satu peratus daripada keseluruhan rakyat negeri ini yang dianggarkan seramai 1 juta orang.

      "Kita lihat sekarang golongan LGBT ini mahu masyarakat menerima mereka tetapi kita tengok mereka sendiri tidak boleh menerima diri mereka.

      "Perkara-perkara ini terjadi saya rasa kerana kita terlalu terikut dengan situasi berlaku di negara barat dan kita import ke dalam masyarakat kita," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan negeri menerusi porrfolionya di bawah Bahagian Pelaksanaan Syariah mengambil pendekatan lembut dalam menangani masalah berkenaan termasuk melibatkan mereka dalam seminar seperti yang telah dianjurkan baru-baru ini.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai saranan agar golongan transgender menggunakan tandas orang kurang upaya (OKU), Satiful membantah cadangan berkenaan.

      "Dia perlu tandas ke? Mana boleh guna tandas OKU kalau dia sendiri bukan OKU," katanya sambil berseloroh

      Delete
    2. Kerajaan HARAPAN jangan abai tuntutan NGO Islam'
      Anne Muhammad & Alyaa Alhadjri | Diterbitkan 28 Jul 2018, 4:52 petang | Dikemaskini 28 Jul 2018, 5:10 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-

      Ketua Sekretariat Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) - pengajur Himpunan Kebangkitan Ummah hari ini - Aminuddin Yahaya mendesak kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) agar lebih terbuka dalam mendengar tuntutan NGO Islam di negara ini.

      "Jika lebih teruk layanan terhadap kami, ini bukan (Malaysia) baru, tetapi haru-biru. Kita harap kerajaan ini betul-betul baru - lebih baik dan konstruktif," katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas Himpunan Kebangkitan Ummah yang disertai lebih 1,000 hadirin di padang Kelab Sultan Sulaiman di Kampung Baru, Kuala Lumpur hari ini.

      Beliau mendakwa telah menghantar enam tuntutan kepada Jawatankuasa Pembaharuan Institusi (IRC) tetapi tidak dilayan.

      "Kita kecewa kerana tahu Datuk S Ambiga ada dalam IRC, mungkin itu (sebabnya) mereka tidak melayan tuntutan kita," katanya yang juga timbalan presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

      Antara isu yang dibangkitkan dalam himpunan itu adalah isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender), pemerkasaan bahasa kebangsaan dan tanah rizab Melayu.



      Aminuddin berkata himpunan itu adalah luahan kegusaran kalangan umat Islam dan rasa tidak puas hati mereka kepada kerajaan.

      "UMMAH menuntut kerajaan segera membaiki kepincangan yang sedang dan bakal berlaku.


      "Kami tidak menolak akan ada siri himpunan yang lebih besar di negeri-negeri jika tiada tindakan daripada mereka," katanya lagi.

      UMMAH menyatakan enam resolusi kepada kerajaan, antaranya tindakan kerajaan haruslah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan tanpa menjejaskan perpaduan dan keharmonian antara agama.

      Selain itu, gabungan NGO itu menuntut hak istimewa Melayu dan kedudukan Islam tidak digugat dan penolakan terhadap pengiktirafan UEC.

      Selain pemimpin NGO, himpunan yang bertemakan 'Malaysia Baru Pasca PRU-14: Islam Melayu Terancam' turut dihadiri beberapa pemimpin Umno dan PAS, antaranya Datuk Takiyuddin Hassan, Nasrudin Hassan, Datuk Asyrat Wajdi Dusuki dan Datuk Lokman Noor Adam.

      Delete
    3. Orang-orang Melayu Malaysia tidak wajar dilabelkan sebagai pendatang walaupun terdapat sebahagian daripada mereka yang berasal dari Indonesia.

      Berbeza dengan imigran Cina dan India yang dibawa masuk ke Tanah Melayu, orang-orang Melayu berhijrah secara sukarela dengan niat untuk bermastautin di Tanah Melayu sebelum sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia terwujud.

      Tanah Melayu juga sememangnya terletak secara geografi, di Semenanjung Melayu dalam rantau Kepulauan Melayu. Mana mungkin sesuatu kaum itu wajar digelar pendatang di wilayahnya sendiri.

      Menjelang kemerdekaan, orang-orang Melayu menerima kaum-kaum Cina dan India sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka, dengan syarat hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu sebagai bumiputera dihormati dan diiktiraf sepenuhnya oleh komuniti bukan bumiputera.

      Ini adalah pendekatan yang diambil oleh pemimpin-pemimpin pada ketika itu yang sehingga kini menjamin kestabilan politik, ekonomi dan sosial negara Malaysia.

      Walaupun orang-orang Cina dan India di Malaysia pernah menjadi imigran pada zaman penjajahan, orang-orang Melayu kini perlu menerima yang kaum bukan bumiputera juga adalah teman senegara.

      Tidak wajar bagi orang-orang Melayu untuk menganggap mereka pendatang secara berterusan kerana mereka adalah rakyat Malaysia.

      Sementara itu, kaum bukan bumiputera perlu menghormati hak istimewa orang-orang Melayu dan bumiputera yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan hak ini tidak boleh dipersoalkan sewenang-wenangnya.

      Mereka juga harus menghormati Rukun Negara dengan mempelajari dan menghormati Bahasa Melayu, bahasa yang diikitiraf sebagai bahasa kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Adalah amat menyedihkan sehingga kini ada rakyat Malaysia yang tidak fasih berbahasa Melayu.

      Malah, ada wakil rakyat sendiri yang kurang fasih berbahasa Melayu seolah-olah mereka tidak lahir dan dibesarkan di Malaysia.

      Rakyat Malaysia perlu senantiasa menghormati antara satu sama lain agar kegemilangan Srivijaya, Majapahit ataupun Melaka dapat dikembalikan di zaman moden ini menerusi negara kita yang tercinta, Malaysia.

      Bak kata-kata Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim:

      “Generasi muda di negara ini perlu sedar yang mereka milik sebuah negara bangsa dan dengan itu perlu menghormati sejarahnya. “

      MOHD HAZMI MOHD RUSLI (PH. D) ialah pensyarah kanan di Universiti Sains Islam Malaysia dan profesor pelawat di Sekolah Undang-undang, Far Eastern Federal University, Vladivostok, Rusia.

      Delete
    4. Forest City -

      Tun bagi pendapat yang mudah untuk semua rakyat Malaysia faham..antara sebab BN kalah mengejut di Johor ini: kamu panggil jutawan tinggal tetap di negeri kamu,tapi kamu telah hilang setiap inci tanah yang kamu tak akan dapat balik.. Tambah pulak - depa nanti jadi rakyat berjuta ramai, Melayu lingkup dari segi jumlah dan kuasa politik

      Perkara sebegini perlu dielakkan. Elok selesaikanlah secara terbuka - jangan kasi depa taraf penduduk tetap pahal pun

      Apa saja Tun M buat keputusan kami akan sebulat suara sokong dengan pendirian PM, Harap perbincangan antara negeri dan persekutuan mengambil kira masa depan rakyat malaysia

      Forest city merugikan rakyat dan menguntungkan rakyat dari china - batalkan saja projek tu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...