Tuesday 25 September 2018

ADAKAH LEBIH RAMAI AKAN KELUAR UMNO SELEPAS INI?


Semalam, Ketua UMNO Bahagian Cheras di Wilayah Persekutuan, Syed Ali Al-Habshee mengumumkan keluar daripada UMNO.


Beliau memberi alasan tindakannya keluar UMNO adalah demi survival Melayu.


Hairan juga alasan itu dan apakah bermakna UMNO selama ini bukan berjuang untuk orang-orang Melayu?


Atau perjuangan Melayu oleh UMNO itu telah hilang bersama hilangnya kuasa parti itu selepas PRU14 yang lalu?


Meskipun Syed Ali tidak menyebut parti mana yang akan disertainya selepas ini, tetapi pada Ahad lalu beliau bersama bekas menteri, Syed Hamid Albar telah hadir dalam majlis ulang tahun ketiga parti Amanah di Temerloh, Pahang.


Dengan itu ada kebarangkalian dan kemungkinan besar bahawa Syed Ali akan memilih Amanah sebagai wadah baru perjuangannya.


Apa pun pilihannya, selamat meneruskan perjuangan buat Syed Ali, meskipun kawasan Cheras sejak azali lagi sentiasa dikuasai oleh DAP, salah satu parti komponen dalam Pakatan Harapan.


Menjelang petang semalam, tidak lama selepas Syed Ali mengumumkan keluar UMNO, tersebar satu surat panggilan daripada pihak polis kepada UMNO Bahagian Batu, Wilayah Persekutuan untuk hadir memberi keterangan berhubung siasatan berkaitan penggubahan wang haram.

Surat itu memerintahkan untuk hadir tanpa gagal memberi keterangan kepada pihak polis pada esok, Rabu bersamaan 26 September 2018.


Ketua UMNO Bahagian Batu ketika ini ialah Senator Yahya Md Ghani atau Abas.


Siasatan pihak polis berkaitan penggubahan wang haram itu dipercayai berkemungkinan ada kaitan dengan dakwaan ramai Ketua UMNO Bahagian di seluruh negara pernah menerima wang tunai daripada Najib Razak yang dipercayai berasal daripada dana 1MDB yang dilencongkan.


Tidak dapat dipastikan siapa lagi Ketua UMNO Bahagian yang turut menerima surat daripada pihak polis itu.


Juga tidak diketahui sama ada Syed Ali ada menerima surat yang sama sebelum beliau membuat keputusan keluar daripada UMNO.


Kiranya ada, apakah kerana surat itu Syed Ali bertindak keluar meninggalkan UMNO?


Bagaimana dengan Ketua UMNO Bahagian Batu selepas ini?


Persoalan lain, adakah lebih ramai lagi Ketua UMNO Bahagian akan turut keluar UMNO di hari-hari mendatang nanti? (ShahbudinHusin 25/09/2018)

130 comments:

  1. Replies
    1. Kalau mengikut keadaan sekarang sudah tentu banyak lagi yang akan melabuhkan tirai daripada Parti Ameno kleptokrasi

      Delete
    2. Memang sudah dikandung adat
      Bacul pengecut tetap keparat
      Bibir nan merah dah jadi pucat
      Memang dah tersurat apa yg tersirat.

      Ujung-ujung.....

      Pas ain't nothin' but a dead wood log
      Umno no more the nation's top dog
      Tonggeng aint't watchdog but pariah dog.
      Rafizi ain't hotdog another pariah dog.
      Jahit Kedee is bogus kacang putih doc.
      Mahathir is genuine medical doc.

      Pas ain't nothin' but a dead wood log
      Umno no more the nation's top dog
      Tonggeng aint't watchdog but pariah dog.
      Rafizi ain't hotdog another pariah dog.
      Jahit Kedee is bogus kacang putih doc.
      Mahathir is genuine medical doc.

      Delete
    3. Syrd Ali tak kena perentah ke Bukit Aman ke? Takda terima duit dari Najib sebagai Ketua Bahagian ke?

      Tak mungkin. Sebab semua Ketua Bahagian Umno terima. Shahrir Johor Bahru umumkn dia terima RM1 juta. Mat Maselajn Pontian di katakan terima RM2 juta sebab dia budak kesayangan Najib.

      Kalau ada Ketua Bahagian tak terima duit dari Najib, mesti ada yang kecik hati Najib pilih kasih. Cukup dengan pilih kasih Mat Maselan dapat RM2 juta masakan Shahrir terima ha nya RM1 juta.

      Delete
    4. l
      Kot kita bila lihat Ketua Bahagian Umno di panggil ke Bukit Aman satu persatu mulai dari sekarang. Ada 179 Bahagian Umno maka demikian ramai lah yang bakal di panggi.

      Mungkin si Shafee menjadi Peguambela untuk semua. Perlu standardize alasan terima duit itu. Kaya lah Shafee. Kalau pun Umno yang bayar upah nya bagi tiap seorang Ketua Bahagian.

      Seronok lah kita seronok tengok sarkas kalau semua Ketua Bahagian di panggil. Ha beberapa saja di panggil, gamak nya.i Najib itu.

      Tapi ada pulak berpuluh Ketua Cawangan bagi tiap Bahagian Umno. Gamak nya semua yang terima bontrot dari Najib itu. Kalau ada yang tk terima, menangis lah. Tapi boleh ria kerana tak akan khuatir di panggil buat kenyataan.

      Demikian lah nasib si Mamat2 Umno itu. Semua nya Najib punya pasal. Curi duit berbilion kemudian kasi sikit kpd orang2 Umno.

      Delete
    5. Dhafeei mualaf pon kena dakwa..

      Delete
    6. Moral of the story atau panduan hidup dari kes Najib curi duit 1MDB:

      Jangan curi duit rakyat berbilion. Sepuluh Ringgit pun jangan. Kalau dah kena penyakit kuat mencuri, merompak dan melanun, jangan simpan dalam akaun bank sendiri.

      Letak dalam akaun bank aku, hehe

      Delete
    7. Tolonglah jgn keluar UMNO. Kelmarin sibuk lagi nak lantik Najib jadi Ketua Umum. Ishishish.. Ini mmg cadang baik.. Dan sangat tepat dgn UMNO. UMNO mmg perlukan ketua umum yg bodoh, bangang, penipu dan sandbagging.

      Mmg sangat sesuai dgn ahli²nya yg berotak lembab dan sudah berada ditahap meracau meraban makan tahi sendiri.

      Saya amat² sokong lagi jika dilantik lagi Isa Samad menjadi Timbalan Ketua Umum dan Ahmad Maslan sbg Ketua Strategis Unik UMNO.

      InsyaAllah UMNO musti berjaya. Berdoalah kpd Allah supaya UMNO kekal bodoh bangang dan bengap sepanjang masa. Dah cantik dah ni. Tolong upgrade lagi tahap kebodohan gaban ni kepada bodoh berlapis², bertingkek² dan melantun². Inilah berita yg amat membahagiakan rakyat sekalian..

      Delete
    8. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SHIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK =

      Delete
    9. BN vs PH, Yg sedang bertarung sebenarnya antara Tun M dan DSAI



      Sejak DSAI di pecat dan di buang dari umno oleh TM,DSAI adalah mimpi ngeri yg menghantui TM.Tidak spt Ku Li atau Tun Musa,yg tidak melawan atau melawan separuh jalan apabila di pecat/gugurkan,DSAI bukan saja melawan kembali,malah berjaya mencetus satu fenomena kebangkitan di bawah slogan REFORMASI.Dengan keluar masuk penjara,yg di atur melalui kuasa Tun M

      DSAI reformasi adalah reformasi terhadap segala sistem dan amalan politik dan pengurusan kenegaraan Tun M.Malah sudah menjadi kelaziman teriakan reformasi ialah utk menjatuhkan Tun M dan menghadapkannya ke muka pengadilan.

      Pertarungan antara dua tokoh ini sebenarnya pertarungan antara STRATEGIS VS CHARISMA..

      Ramai yg tidak perasan,krisis Tun M dan PM PM penggantinya mula meletus di ambang atau menjelang DSAI keluar dari penjara...baik di zaman Pak Lah atau di era najib....kenapa?

      Ia di dorong rasa phobia dan tidak selamat Tun M apabila DSAI di jangka di beri ruang bernafas oleh penggantinya,sedangkan Tun M Ingin melihat politik DSAI berkubur buat selama lamanya dgn tuduhan salah guna kuasa dan liwat

      PRU ke 14,Tun M tahu aura DSAI akan muncul kembali.Petanda menunjukkan DSAI semakin kuat apabila anak dan isteri DSAI menang mudah di mana saja mereka bertanding dan DSAI melalui parti pelbagai kaum PKR dan DAP sudah kukuh bekerjasama.Igauan Tun M Adalah real dan kemenangan DSAI adalah buruk bagi dirinya dan kaum kerabatnya.

      Delete


    10. Apabila semakin ketara UMNO dan DSN semakin tidak dapat di kuasai sepenuhnya oleh Tun M,beliau tahu beliau bakal hilang perisai perlindungan 3M(money,machinery,media)yg selama ini di bawah kekuasaannya

      Disinilah satu strategi di atur..IF YOU CANT FIGHT THEM YOU JOIN THEM.Tun M merancang bertukar peranan utk DOING A FAVOUR dgn pembangkang ketika itu dgn memposisikan diri sebagai SUPER PEMBANGKANG dan menggunakan segala pengetahuan tentang UMNO utk menumpaskan UMNO.Umno di pilih utk di jadikan koleteral dalam strategi licik ini.Tun Daim,Sanusi dan beberapa orang lagi secara aktif membuat plot “membunuh”politik DSN,dan dengan itu memberi hak kpd Tun M melancar coup terhadap DSAI tanpa di sedari DSAI..Tun M memakai sarong harimau utk menjinakkan harimau dan DSAI berjaya di jinakkan.Api reformasi di padamkan.Rakan kongsi reformasi yaitu DAP dan PAN yg dahagakan kuasa di beri kuasa asalkan mereka jinak tidak mengganas walaupun at the expense of Malay n Muslim interest.Strategi KAYU MENUMBANGKAN KAYU ini cukup berjaya,dan kayu yg menjadi hulu kapak Ini bukan saja berjaya menumbangkan pokok besar UMNO/BN,tetapi juga turut menguasai mata kapak itu sendiri

      Dengan kuasa yg kononnya utk sementara,Team TM Bertindak bijak dgn secepat kilat menguasai setiap posisi strategik melalui CEP yg di ketuai TD.Ini wajib di lakukan kerana menyedari TM belum selamat dari pengaruh DSAI kerana jumlah kerusi PPBM yg terlalu kecil,terutamanya berbanding UMNO yg cuba di bunuh..kedua dua DSAI dan UMNO tidak mati dan ini menambah satu lagi igauan buruk Tun M

      Keadaan menjadi lebih mendesak apabila UMNO di pimpin DSZH yg di anggap sebagai sejarah bakal berulang di mana DSZH di katakan aligned dgn DSAI satu ketika dulu utk menurunkan TM.Justeru sebaik saja DSZH di umum sebagai presiden UMNO,perkara pertama berlaku ialah beliau terpaksa berhadapan dgn SPRM!!!

      Terkini,pertarungan antara DSAI VS TM semakin tidak dapat di sembunyikan.Kuasa hulu kapak yg ada di tangan TM dan parti kecil PPBM perlu di kekalkan.Maka tiada peralihan kuasa dlm masa terdekat sebelum ppbm sebagai “cicak”dapat di jelmakan menjadi “naga”

      DSAI sudah terperangkap.Jari jemari TM dan TD sudah merayap masuk ke PKR.....!usaha melemahkan DSAI sudah pun bermula..

      Sementara itu UMNO pimpinan DSZH perlu di tukar dari melukut menjadi “dedak”utk proses penggemukan PPBM!!

      Menghancurkan UMNO dan DSZH cukup mudah.PDRM dan SPRM di gunakan sepenuhnya bukan sekadar mematikan DSN...tetapi semua kepimpinan umno yg enggan menyerah kpd PPBM!!...racun dana politik DSN yg di tuduh kononnya di curi dari 1MDB di gunakan utk menekan setiap pemimpin kanan umno,kerana semestinya setiap dari mereka ada menerima dana parti dlm menjalankan tugas mereka!!

      Satu task force di bentuk di sprm dan team AMLA di pdrm di gerakkan secara terancang dgn pembekuan akaun dan harrasement penyiasatan satu senarai pemimpin yg di sasarkan.

      Satu isyarat jelas di berikan yaitu “if you are with me you will be protected”di berikan melalui tindakan NOLLE PROSEQUI terhadap LGE!

      Apabila TM terhidu PORT DICKSON move dan mendengar sokongan beberapa pemimpin umno kpd DSAI/PKR,satu gerakan besar besaran di lancar terhadap panglima dan askar UMNO..dan satu demi satu cuba di pulas tangan dan di jenjeng telinga.Ada yg sudah mula menjadi makanan dan pallet penggemukan PPBM...agar cicak perlu lebih cepat menjadi naga..

      DSAI sudah di checkmate..DSZH juga begitu.

      UMNO dan PKR kedua dua nya sudah di racun dgn 2 jenis racun yg berbeza!!

      Tunggu dan lihatlah seterusnya.Polisi DEVIDE AND RULE yg sinonim dgn TM sedang giat di laksana..POLITIK “KUASA DAN INTIMIDASI”yg menjadi trademark TM di bawah UMNO 2.0 dulu juga sudah muncul kembali..NO REFORMASI...Old habit diehard...kita kembali berada di era 2.0......

      Oleh kerana pertarungan ini masih merupakan pertarungan epic TM VS DSAI,maka terpulang pada mereka berdua mencorakkan KECUALI ALLAH SWT ADA PERANCANGAN LAIN..,

      Wamakaru wamakarallah...Wallahu kharul maakiriin!!

      Subuh hari Asyura
      Anak Bukit

      Delete
    11. MADU DAH HABIS


      Mohd Sabri kecewa Amanah abaikan Nik Omar



      PETALING JAYA: Mohd Sabri Salleh, sepupu kepada Nik Omar Nik Abdul Aziz kecewa dengan pucuk pimpinan parti Amanah yang seakan-akan mengabaikan anak bekas mursyidul am PAS itu selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

      Mohd Sabri Salleh berkata Nik Omar sebelum ini merupakan watak penting ketika berkempen.

      “Sepatutnya pemimpin baru macam Nik Omar diangkat untuk bina imej baru kepada Pakatan Harapan (PH), tapi tidak ada apa-apa tindakan daripada pimpinan pusat.

      “Sebagai contoh Nik Omar buat kutipan derma untuk sekolah tahfiznya, itu saya pelik ustaz Kazim
      boleh RM50,000 senang-senang untuk tahfiz, sedangkan Nik Omar betul-betul bantu PH terpaksa kutip derma buat majlis makan laksa.

      “Harapan saya bukan sahaja untuk Nik Omar tapi kepada Datuk Husam (Musa) juga sebab pengaruh beliau boleh pergi jauh dan tarik pengaruh jika diberi kedudukan penting dalam parti.

      “Begitu juga Nik Omar kalau diberi tempat seperti di Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia), beliau boleh bawa satu gelombang di Kelantan,” katanya.

      Sabri merupakan adik Setiausaha Dewan Ulama Pas, Dr Nik Zawawi Salleh.

      Beliau merupakan individu yang membuat laporan polis terhadap Nik Abduh Nik Abdul Aziz sebelum PRU14 yang kononnya PAS menerima dana RM90 juta daripada Umno.

      Tak akan patah balik kepada Amanah

      Pada 10 September lalu, Sabri mengumumkan keluar Amanah dan melepaskan jawatan sebagai ahli jawatankuasa Amanah Pasir Puteh.

      Katanya, keputusan itu tidak dibuat secara tergesa-gesa malah melalui penelitian sejak beberapa bulan lalu.

      “Saya tidak berpuas hati dengan pemimpin pusat terutamanya presiden (Mohamad Sabu) yang dilihat gagal menyelesaikan isu parti yang timbul, sebagai contoh serangan dibuat (ahli Amanah) ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      “Saya tidak puas hati dengan presiden sudah lama dari pembahagian kerusi lagi, sebagai contoh beliau tanding kerusi Kota Raja milik Dr Siti Mariah (Mahmud) itu tidak patut,” katanya.

      Sabri berkata dia tidak akan berpatah balik menyertai Amanah semula selepas kecewa dengan pimpinan parti itu.

      “Setakat ini saya akan berkecuali dulu, tidak buat keputusan sama ada mahu sertai parti lain.

      “Ada pemimpin dari Amanah pujuk supaya kembali semula kepada Amanah, saya tidak akan patah balik kepada Amanah,” katanya.

      Dia juga berkata setakat ini tidak ada pemimpin PAS memujuknya untuk sertai PAS.

      Sabri turut mendakwa terdapat sikap merebut jawatan dalam Amanah sepertimana berlaku dalam Barisan Nasional.

      “Sikap kejar kuasa itu memang mana-mana parti ada, benda itu tidak kira parti mana,” katanya.

      Ditanya peluang PH merampas Kelantan pada PRU akan datang, Sabri berkata berdasarkan situasi ketika ini, sukar untuk gabungan itu menang walaupun bergabung dengan Umno sekalipun.

      “Rakyat Kelantan jiwa mereka lain, lebih-lebih lagi bila PH tidak tonjol pemimpin agama, sebab rakyat Kelantan mahu pemimpin Islamik dan ada jiwa agama,” katanya.

      Ditanya hubungan beliau dengan keluarga yang masih bersama PAS selepas pilihan raya, Sabri berkata keadaan baik cuma sedikit dingin.

      “Hubungan tidak ada masalah, cuma dingin sedikit tapi tidak sampai putus hubungan,” katanya.

      Delete
    12. Komen Isu Dr Mujahid ditulis sebagai mengkritik Dr Zakir Naik



      Baik. Sebelum ni ada siarkan tulisan dari FMT yang mana Dr Mujahid ditulis sebagai mengkritik Dr Zakir Naik. Kemudian ada pihak yang pro PH & anti FMT (saya pun bukannnya favor pun FMT ni) yang cuba back-up Dr Mujahid untuk memberikan beliau imej yang lebih baik.

      Jadi di sini disertakan satu tulisan yang lebih lembut & lebih adil kiranya dari orang yang telah menonton sendiri ucapan Dr Mujahid tersebut.

      Boleh nilaikan sendiri:

      Sebenarnya sesiapa yang mendengar dengan teliti ucapan YB Dr Mujahid melalui live tadi, beliau cuma sebut bahawa kaedah dakwah dalam Islam mesti bersifat penerangan tentang Islam itu sendiri dan bukannya dengan cara mencaci agama lain. Betul dah tu.

      Cuma silap Dr Mujahid adalah apabila beliau mengambil contoh kaedah dakwah Dr Zakir Naik apabila dia mengulas isu "menghina agama lain". Ini satu perbandingan yang tersasar. Sesiapa pun yang mempunyai asas disiplin ilmu "comparative religion" akan faham bahawa Dr Zakir hanya membuat perbandingan apabila menjelaskan perbezaan / persamaan antara agama Islam dan agama penyoal.

      Contohnya jika penyoal beragama Kristian mempersoalkan kenabian Nabi Muhammad, beliau akan memberi bukti dari agama Kristian sendiri berkenaan kerasulan baginda. Jika penyoal beragama Hindu mempersoalkan konsep hukuman dalam Islam, maka beliau akan membandingkan pula prinsip hukuman dalam agama Hindu. Cara menjawab dengan memberi contoh yang dekat kepada diri si penyoal adalah lebih mudah difahami oleh pihak yang bertanya. Jika dia benar2 mahu bertanya.

      Dr Mujahid ni tak pernah tengok ke perbincangan antara agama di Speakers Corner, London?

      Abdul Rahim Hilmi Zakariya


      : Ramai manusia tak rasa dia silap dan selalu rasa orang lain atau parti lain aje yang silap....

      Delete
    13. Umur kahwin: Wajib dahulukan syarak



      PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Sabah meminta semua pihak yang membincangkan mengenai umur perkahwinan wajib mendahulukan pandangan syarak.

      PAS Sabah menyokong penuh kenyataan Mufti Sabah yang mencadangkan agar umur 14 tahun bagi wanita sudah boleh dibenarkan untuk berkahwin.

      PAS Sabah melahirkan kerisauan terhadap ulasan dan pandangan pimpinan masyarakat dan orang awam di media sosial yang memperkecil dan ada juga yang seolah-olah mempermainkan pandangan tersebut.

      PAS Sabah menganggap pandangan Mufti Sabah merupakan satu pandangan yang berasaskan ilmu dan pandangan agama. Pandangan tersebut juga sesuatu yang ada kredibiliti. Harus difahami bahawa pandangan tersebut bukannya menyuruh supaya wanita berkahwin pada umur 14 tahun tetapi ianya lebih kepada cadangan supaya sekiranya terdapat kes seumpama itu, pertimbangan syarak mesti didahulukan.

      Pihak pembuat dasar dan pemerintah juga dinasihatkan agar mengutamakan pandangan para alim ulama dalam memutuskan hal sedemikian. Ini kerana pandangan agama datangnya daripada Allah SWT dan mesti didahulukan.

      PAS Sabah berharap agar pihak kerajaan mempertimbangkan sebaiknya segala cadangan daripada para mufti dan alim ulama.

      MOHD AMINUDDIN ALING
      Pesuruhjaya PAS Sabah 23 September 2018

      Delete
    14. Ahli Parlimen UMNO ditawar RM20 juta tinggalkan parti?



      KUALA LUMPUR – Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) didakwa sedang giat ‘membeli’ beberapa ahli Parlimen daripada UMNO dengan tawaran sehingga RM20 juta untuk meninggalkan parti itu.

      Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos berkata, ia bertujuan bagi menjamin kedudukan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri susulan kedudukan kerusi Parlimen PPBM dalam bahaya.

      “Saya dimaklumkan tawaran-tawaran yang cukup hebat daripada parti sebelah sana (PPBM) sehingga ada yang ditawarkan sehingga RM20 juta untuk meninggalkan UMNO

      “Saya dimaklumkan tawaran sehingga RM20 juta, kalau 10 orang baru RM200 juta, kalau 20 orang baru RM400 juta. Jadi apa ada masalah di sebelah sana kalau kita lihat baru-baru ini mereka mendapat beberapa bilion daripada Iran.

      “Jadi untuk mengekalkan Tun Mahathir terus menjadi perdana menteri, mereka akan membeli ahli-ahli Parlimen daripada UMNO walaupun dengan berapa nilainya,” katanya ketika dihubungi Malaysia Gazette lewat malam ini.

      Beliau mengulas tindakan Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapha Mohamed yang mengumumkan dirinya keluar daripada UMNO berkuatkuasa serta-merta.

      Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata, keputusan diambil selepas melihat usaha-usaha bagi memulihkan kepercayaan dan imej UMNO yang disertainya sejak 40 tahun itu semakin sukar.

      Jamal juga menggesa kepimpinan tertinggi UMNO khususnya Presidennya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengambil tindakan segera terhadap wakil-wakil rakyatnya yang berpaling tadah.

      Katanya lagi pucuk pimpinan UMNO juga sewajarnya melaporkan dakwaan jual beli ahli-ahli Parlimen ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk tindakan lanjut.

      “Saya berharap suatu tindakan dilakukan oleh pucuk pimpinan Datuk Seri Zahid termasuk melaporkan perkara ini kepada pihak SPRM.

      “Apa nak kata, pihak SPRM pun mereka sudah kawal berdasarkan keadaan sekarang yang dapat kita lihat.

      “Saya harap ahli-ahli UMNO tidak mencontohi pemimpin-pemimpin yang mengkhianat parti ini,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

      Delete
    15. Ahli Parlimen UMNO ditawar RM20 juta tinggalkan parti?



      KUALA LUMPUR – Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) didakwa sedang giat ‘membeli’ beberapa ahli Parlimen daripada UMNO dengan tawaran sehingga RM20 juta untuk meninggalkan parti itu.

      Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos berkata, ia bertujuan bagi menjamin kedudukan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri susulan kedudukan kerusi Parlimen PPBM dalam bahaya.

      “Saya dimaklumkan tawaran-tawaran yang cukup hebat daripada parti sebelah sana (PPBM) sehingga ada yang ditawarkan sehingga RM20 juta untuk meninggalkan UMNO

      “Saya dimaklumkan tawaran sehingga RM20 juta, kalau 10 orang baru RM200 juta, kalau 20 orang baru RM400 juta. Jadi apa ada masalah di sebelah sana kalau kita lihat baru-baru ini mereka mendapat beberapa bilion daripada Iran.

      “Jadi untuk mengekalkan Tun Mahathir terus menjadi perdana menteri, mereka akan membeli ahli-ahli Parlimen daripada UMNO walaupun dengan berapa nilainya,” katanya ketika dihubungi Malaysia Gazette lewat malam ini.

      Beliau mengulas tindakan Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapha Mohamed yang mengumumkan dirinya keluar daripada UMNO berkuatkuasa serta-merta.

      Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata, keputusan diambil selepas melihat usaha-usaha bagi memulihkan kepercayaan dan imej UMNO yang disertainya sejak 40 tahun itu semakin sukar.

      Jamal juga menggesa kepimpinan tertinggi UMNO khususnya Presidennya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengambil tindakan segera terhadap wakil-wakil rakyatnya yang berpaling tadah.

      Katanya lagi pucuk pimpinan UMNO juga sewajarnya melaporkan dakwaan jual beli ahli-ahli Parlimen ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk tindakan lanjut.

      “Saya berharap suatu tindakan dilakukan oleh pucuk pimpinan Datuk Seri Zahid termasuk melaporkan perkara ini kepada pihak SPRM.

      “Apa nak kata, pihak SPRM pun mereka sudah kawal berdasarkan keadaan sekarang yang dapat kita lihat.

      “Saya harap ahli-ahli UMNO tidak mencontohi pemimpin-pemimpin yang mengkhianat parti ini,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

      Delete
    16. Sultan Johor murka bahasa Cina dalam surat rasmi
      JULIZA MOHD SAAD 25 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore6K
      Sultan Johor murka bahasa Cina dalam surat rasmi
      Gambar kecil: Surat rasmi yang menggunakan kepala surat Kerajaan Johor ditulis dalam bahasa Cina.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar murka dengan tindakan seorang Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) yang menggunakan bahasa Cina dalam urusan surat rasmi MBIP.

      Baginda bertitah apa sahaja surat rasmi sama ada membabitkan kerajaan negeri mahu pun pihak berkuasa tempatan (PBT) di Johor seharusnya ditulis dalam bahasa Melayu.


      “Apa sahaja urusan surat menyurat membabitkan kerajaan negeri atau ahli majlis PBT semuanya mesti dalam bahasa Melayu kerana ia menggunakan kepala surat rasmi kerajaan negeri walaupun ia berkaitan pemakluman mesyuarat.

      “Bila masa dalam negeri Johor surat rasmi ditulis dalam dua bahasa,” titah baginda kepada Royal Press Office (RPO) di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru hari ini.

      Baginda bertitah demikian bagi mengulas tindakan seorang Ahli Majlis MBIP menggunakan bahasa Cina dalam surat rasmi urusan PBT bagi memaklumkan mengenai sebuah majlis dialog dan ia turut tular dalam laman media sosial.

      Tuanku Sultan Ibrahim bertitah semua pihak harus menghormati penggunaan Bahasa Melayu dalam sebarang urusan surat rasmi berkaitan kerajaan negeri mahu pun PBT yang diguna pakai sejak dahulu di Johor.

      “Saya sarankan kepada Ahli Majlis, jika tidak tahu buat kerja baik letak jawatan sahaja. Ini amaran saya…, jangan pisang berbuah dua kali,” titah baginda.

      Delete
    17. Keluar Umno, Syed Ali dikecam netizen
      NORHAFIZA MUSA 25 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee
      Ketua UMNO Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee mengumumkan keluar dari Parti UMNO secara rasmi di Pusat Rekreasi Cheras. Foto - SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SELEPAS Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee mengumumkan keluar daripada Umno, beliau terus dikecam netizen dan turut mempertikaikan tindakan yang dilakukan.

      Bekas Setiausaha Umno Wilayah Persekutuan itu berkata, keputusan itu dibuat atas sebab tertentu iaitu demi menjaga kelangsungan dan survival orang Melayu di Wilayah Persekutuan.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Kenapa Syed Ali umum keluar Umno?]

      Antaranya, Shaari Khamis yang mempertikaikan kenapa hanya umum keluar Umno semasa kalah dengan alasan ingin menjaga survival Melayu.


      "Kenapa masa hang (kamu) dalam Umno dulu awat (kenapa ) tidak berjuang dan keluar cari wadah baharu. Nampak sangat dedak dah nak habis," tulisnya.

      Hasnul Hadi Talib berkata, jika keputusan keluar Umno dibuat terlebih awal sebelum kalah, mungkin beliau akan dianggap sebagai hero.

      "Kalau keluar Umno zaman BN memerintah dahulu aku rasa kaulah hero tapi keluar setelah tewas kau ibarat lalang," tulisnya.

      Amiruddin Azmy pula berkata, ramai di kalangan ahli Umno yang ada merupakan orang-orang Perdana Menteri dari PH, Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi mereka masih tetap setia dengan Umno.

      "Sebenarnya ramai orang Tun dalam Umno tetapi mereka masih berpegang teguh dengan parti. Kesetiaan mereka membuatkan mereka kena lawan Tun," tulisnya.

      Manz Salimz, pula turut mempertikaikan tindakan yang dilakukan bekas Setiausaha Umno Wilayah Persekutuan itu kerana Umno akan mengambil alih kerajaan pada PRU akan datang.

      "Bukan lama sangat empat tahun lebih sahaja lagi. Lepas itu, memerintahlah semula. Kena jaga la Umno elok-elok," tulisnya.


      Majito Majid pula berkata, meskipun pengumuman keluar parti mendapat maklum balas negatif, tetapi bagus kepada parti kerana yang tinggal hanyalah ahli setia.

      "Umno akan berwajah baharu tanpa mereka ini. Sebab Umno tidak perlu mereka semua ini, go go go," tulisnya.

      Vie Aulia pula turut mencadangkan agar mana-mana ahli yang ingin keluar dari parti, dipersilakan demi kepentingan parti itu pada masa depan.

      "Yang nak keluar, keluar dan masuk parti lain pulak. Sekarang kita boleh tengoklah siapa ahli-ahli Umno yang setia kekal berjuang bersama-sama Umno sebenar-benarnya, waktu susah atau senang.

      "Perjuangan yang lebih kepada kepentingan diri sendiri," tulisnya.

      Kasih Nasuha turut mencadangkan agar diperkuatkuasakan undang-undang kepada mereka yang lompat parti atau keluar parti terus senarai hitamkan macam peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      "Belum berjuang sudah lari. Kesian Datuk Seri Najib Razak (DSNR) berjuang seorang diri untuk kelangsungan bela diri. Sepatutnya buat undang-undang orang yang lompat parti atau keluar parti terus senarai hitamkan macam peminjam PTPTN.


      "Tak payah bertanding, tak payah masuk parti mana-mana," tulisnya.

      Yuli Wahyu pula memuji DSNR adalah seorang pemimpin terbaik walau dikutuk dicaci, ditolak Umno tetapi tidak pernah pun tinggalkan Umno.

      "Inilah pejuang sejati. Susah senang bersama bukan habis manis sepah dibuang," tulisnya.

      Delete

    18. ana anana is the same bastard as justice league who kopipes here under many names all the time.

      justice league should JUST LICK Al Jibo's wounds. Or his assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
    19. Drp kopipes panjang2 buang masa kat sini..baiklaa ko pegi baca quraan justice league..konon ingat nk tegakkan kebenaran..fitnah bercampur baur akhirnya tambah dosa aje..ingat nk dpt syurga ..x nk ikut x pe..dh mati nti..barula nk menyesal..x gitu JL?

      Delete
    20. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      Delete
    21. Cara bro salah..kami komen apa yg dtulis kemudian pro contra sesama kita..silapnya lu komen guna cnp tp lari tajuk..udahlh tu reply pulak selagi ada cnp dlm stok..letaklh satu persatu dlm komen reply..kami nak kasi pendapat nun kat bawah..patut2lh beb..x kan nak dsekolahkan..beratlh tu j l..

      Delete
    22. Tian Chua kata Saifuddin Nasution penipu





      Naib Presiden PKR, Tian Chua mendakwa tidak pernah dimaklumkan berhubung keputusan parti mengosongkan kerusi Port Dickson bagi memberi laluan Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai Perdana Menteri kelapan.

      Beliau yang turut menghadiri mesyuarat biro politik PKR Selasa lalu berkata, tiada seorang pun dalam biro terbabit boleh mengesahkan secara tepat keputusan berkenaan dicapai pada malam berkenaan.

      “Satu-satunya perkara yang Saifuddin (Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail) berkata ketika mesyuarat adalah kerusi (yang akan dikosongkan) sudah diputuskan dan akan diadakan sidang media keesokan harinya (Rabu).

      “Kemudian (seperti diumumkan pada sidang media) barulah jelas ini (kerusi Port Dickson yang dikosongkan) sudah dibincangkan lebih awal,” katanya ketika dihubungi NSTP.

      Sebelum ini Saifuddin dilaporkan berkata, keputusan mengosongkan kerusi itu adalah usaha Pakatan Harapan (PH) mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri kelapan sudah diputuskan melalui biro politik PKR yang turut dianggotai Ketua Wanitanya, Zuraida Kamaruddin dan Tian Chua.

      Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu berkata, kedua-dua rakannya itu adalah anggota biro terbabit yang membincangkan pelbagai isu dalam parti termasuk proses Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson.

      Ditanya apakah Zuraida dan Chua hadir dalam mesyuarat biro politik setiap kali diadakan, Saifuddin dipetik sebagai berkata persoalan itu perlu diajukan kepada kedua-dua rakannya itu.

      Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah semalam mengumumkan mengosongkan kerusi yang disandangnya untuk ditandingi Anwar.

      Mengulas lanjut, Tian Chua berkata, beliau melihat keputusan memilih Port Dickson itu ‘dimanfaatkan’ Naib Presiden, Rafizi Ramli, dalam usaha untuk menjayakan kempen merebut jawatan Timbalan Presiden.

      Beliau turut mendakwa Rafizi adalah individu yang menyerahkan surat peletakan jawatan Danyal Balagopal sebagai Ahli Parlimen kepada Speaker Dewan Rakyat semalam.

      “Dia yang menyerahkan surat itu kepada Speaker pada kira-kira jam 10 pagi semalam. Tidak bolehkah Danyal Balagopal sendiri yang menyerahkan surat itu?

      “Adakah Rafizi bimbang Danyal Balagopal mungkin akan mendedahkan beberapa ‘rahsia’ jika dia didesak oleh Speaker?” katanya.

      Sementara itu usaha untuk mendapatkan komen Zuraida yang kini menghadiri simposium di Bali, Indonesia atas kapasitinya sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan tidak berhasil.

      : PKR parti GILER KUASA....

      Delete
  2. Kalau mengikut keadaan sekarang sudah tentu banyak lagi yang akan melabuhkan tirai daripada Parti Ameno kleptokrasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapatan Kajian Rakyat tidak gembira dengan kerajaan PH



      Menjelang 100 hari pentadbiran kerajaan baharu di bawah Pakatan Harapan tempoh hari, banyak page di Facebook yang membuat undian untuk mengukur tahap kepuasan dan kegembiraan rakyat di alam maya atau netizen terhadap 100 hari pemerintahan kerajaan Malaysia hari ini. Hasil undian ini, rata-rata majoriti netizen tidaklah begitu gembira dan tidak berpuas hati dengan pemerintahan kerajaan hari ini selepas 100 hari.




      Berikut adalah antara keputusan undian kepuasan terhadap kerajaan baru ini yang dianjurkan oleh page-page FB yang mempunyai ramai Likers dan Followers seperti Kelab Maya Mahathir, Suara Rakyat, Otai Bersih, The Patriots, The Malaysian Insight dan TTKM.





      Nak kata yang undi ini kebanyakannya penyokong atau ahili pembangkang pun tidak juga, kerana beberapa page yang membuat tinjauan ini adalah page yang pro kepada pembangkang terdahulu yang kini sudah menjadi kerajaan, dan ada juga page yang neutral yang tidak memihak kepada mana-mana parti politik.

      Walaupun kajian Merdeka Center menunjukkan 2/3 rakyat berpuas hati dengan kerajaan pilihan mereka PH, namun tinjauan di media sosial menunjukkan keputusan yang sebaliknya yang tidak memihak kepada kerajaan.

      Malah mengikut kepada kajian yang dilakukan oleh Ilham Center pula, kurang 50% pengundi Melayu yang merasakan Malaysia kini di landasan yang betul.

      Maka kenapa berlaku yang sedemikian?
      Kenapa majoriti rakyat yang kurang berpuas hati pada pentadbiran kerajaan baru?
      Mengapa berlaku penurunan sokongan dari orang Melayu terhadap kerajaan baru ini?

      Faktornya banyak, cuma aku gariskan 3 punca yang utama sahaja.

      1. Kakitangan awam ramai tidak berpuas hati

      Terdapat lebih kurang 1.6 juta penjawat awam yang berstatus tetap di negara kita yang terdiri dari pegawai pentadbiran, kakitangan sokongan, guru, anggota keselamatan dan sebagainya, juga beberapa ribu kakitangan berstatus kontrak.

      Ramai di kalangan mereka ini merupakan pengundi Pakatan Harapan pada PRU14 yang lepas kerana merasakan PH mampu membawa perubahan kepada kehidupan mereka dari sudut kebajikan dan juga penuruna kos sara hidup.

      Namun setelah PH menang, apa yang diharapkan tidaklah kesampaian. Kenaikan satu tahun gaji tahunan yang dirancang oleh PM Najib sebelum itu dibatalkan, bonus raya pula dikurangkan dah diterhadkan hanya kepada pegawai gred 41 ke bawah, perbelanjaan jabatan dipotong dan disuruh berjimat cermat.

      Malah ada kakitangan berstatus kontrak yang ditamatkan perkhidmatan mereka, menyebabkan mereka rasa kepercayaan yang mereka berikan kepada PH telah dikhianati. Tambah lagi kos sara hidup tidak banyak menurun apabila kerajaan tidak meneruskan pemansuhan tol, menurunkan harga minyak dan sebagainya.

      Maka sebab itu ramai kakitangan awam pada hari ini tidaklah begitu gembira dengan kerajaan yang ada pada hari ini.

      2. Orang melayu ramai tidak berpuas hati

      Kaum melayu dan bumiputera merupakan penduduk majoriti di negara ini. Jika dilihat pada pola pengundian ramai yang tidak berpuas hati, tak salah jika aku katakan majoriti orang yang mengundi untuk tidak berpuas hati itu adalah orang melayu, terutama orang melayu dari golongan bawahan dan pertengahan.

      Ini kerana dalam tempoh 100 hari ini agak banyak isu yang mengusik sensitiviti orang melayu dan agama Islam, antaranya isu bahasa kebangsaan, isu sekolah kebangsaan, pelantikan jawatan tinggi dalam kerajaan di kalangan orang bukan melayu, melayu pendatang, pengiktirafan UEC, pembelaan terhadap golongan minoriti LGBT dan sebagainya.

      Delete

    2. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
    3. Terus nepotisme, adik Guan Eng pula dilantik senator'
      Diterbitkan 13 Ogs 2018, 2:45 petang | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 2:51 petang

      A+ A-
      Umno membidas lantikan Setiausaha DAP Pulau Pinang Lim Hui Ying sebagai senator.

      Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, lantikan anak penasihat DAP Lim Kit Siang yang juga adik Menteri Kewangan Guan Eng, menyemarakkan lagi amalan kronisme dan nepotisme dalam DAP.

      “Tidak cukupkah dengan Lim Kit Siang, Guan Eng dan isterinya, Betty Chew menjadi orang penting dalam parti, sekarang ini disertai pula anak perempuan penasihat DAP ini,” katanya.

      Mempersoalkan kelayakan Hui Ying, Ismail berkata dalam DAP boleh dikatakan sebahagian wakil rakyatnya mempunyai pertalian darah.

      Katanya, selain keluar Lim, perkara sama turut berlaku dalam keluarga mendiang Karpal Singh.

      Dalam kenyataan hari ini, Ismail perkata perkara itu amat mengecewakan kerana parti itu yang paling lantang mengkritik amalan kronisme parti serta memperjuangkan agenda perubahan.

      Tetapi, kata Ismail, realitinya ia merupakan sebahagian daripada budaya dan amalan mereka.

      Hui Ying dan bekas anggota parlimen Balik Pulau dari PKR Yusmadi Yusoff, Jumaat lalu dilantik sebagai anggota Dewan Negara, untuk tempoh tiga tahun.


      Mereka menggantikan Siti Aishah Shaik Ismail (PKR) dan Dr Ariffin SM Omar (DAP) yang menamatkan khidmat 1 Jun lalu.

      Hui Ying, 55 yang memegang ijazah ekonomi Universiti Malaya (UM) menyertai DAP pada 1999.

      Beliau pernah memegang pelbagai jawatan antaranya naib pengerusi DAP Pulau Pinang dan pembantu setiausaha DAP Pulau Pinang.

      Beliau dilantik sebagai pengurus pilihan raya DAP pada 2013 dan 2018 dan dikatakan membantu parti memenangi kesemua kerusi yang ditandingi di Pulau Pinang untuk kedua-dua pilihan raya umum itu.

      Delete
    4. Dua sebab Anwar tidak akan jadi PM



      KUALA LUMPUR - Hasrat Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri kelapan menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad diramal tidak akan menjadi kenyataan.

      Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam berpendapat, ada dua faktor yang akan menghalang keinginan Anwar itu.

      Pertama dakwanya, persengketaan Anwar bersama Dr Mahathir masih berterusan dan Dr Mahathir sendiri diyakini akan menghalang Presiden PKR itu daripada menjadi ahli parlimen.


      “Saya yakin Dr Mahathir akan tolong letak calon. Ini pasti. Sebab Dr Mahathir akan usaha sunguh-sungguh, memastikan Anwar tidak akan jadi perdana menteri.

      “Kalau Dr Mahathir tak boleh sekat Anwar jadi perdana menteri sebaik sahaja Anwar angkat sumpah jadi ahli parlimen, itu detik kehancuran PH. Sebabnya kalau Dr Mahathir tak boleh kekal jadi perdana menteri, atau angkat salah seorang anak dia jadi perdana menteri, saya yakin dia akan bubarkan (Parlimen),” katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada majlis penyerahan borang keahlian Umno yang diserahkan oleh bekas pemimpin PKR dan bekas Presiden Parti Keadilan Insan Tanah Air (Kita), Zamil Ibrahim, hari ini.

      Faktor kedua menurut Lokman adalah penolakan rakyat terhadap janji manifesto PH yang belum ditunaikan selepas 100 hari memerintah, selain fitnah terhadap pimpinan BN.

      “Kalau Anwar bertanding di Permatang Pauh pasti akan kalah disebabkan orang sudah tahu fitnah terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bersabit curi duit RM2.6 bilion dan ke atas menteri Kabinet yang kononnya terlibat dengan rasuah.

      “Selepas 120 hari PH memerintah, tidak ada sebarang pendakwaan dan keadaan ini seperti kena ‘kencing’,” katanya.

      Delete
  3. Yab TDM dah mulai bertindak. Bagus sangatlah. Dah lama sangat umno ni memiliki pemimpin2 yang korupsi dan tukang angguk. Dulu Tun nasihatkan umno supaya buang dsnr tetapi semua tak mau dengar.... degil dan makan dedak... padan muka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NGO tegur k'jaan agresif pada 1MDB, tapi 'lepaskan' Taib
      Diterbitkan 25 Jul 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 2:23 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kerajaan tidak boleh agresif dalam kes 1MDB sahaja tetapi tidak mempedulikan dakwaan-dakwaan terhadap Yang Dipertua Sarawak Tun Taib Mahmud, kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

      “Rakyat Malaysia yang mengundi dengan semangat antikleptokrasi dan antirasuah di Malaysia tidak boleh bertolak ansur terhadap ketidakpedulian ini.

      “C4 menggesa kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas dan segera,” kata pengarah eksekutif kumpulan itu Cynthia Gabriel.

      Dalam kenyataan hari ini, Cynthia menggesa Peguam Negara Tommy Thomas “menjadi berani, adil dan tidak memilih pendakwaan” dalam dakwaan kes-kes kleptokrasi Taib.

      “Kita tidak boleh agresif terhadap 1MDB dan biarkan perkara ini terlepas. Rasuah seperti ini, jika benar, tiada tempat dalam Malaysia baru,” kata Cynthia.

      NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund menuduh keluarga Taib bertanggungjawab terhadap pembalakan berleluasa di Sarawak dan mengganggarkan kekayaannya sekitar RM46 bilion.

      Menteri undang-undang Liew Vui Keong bagaimanapun berkata Tiab telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013.


      Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Mohd Shukri Abdul berkata pihaknya telah membuka 15 kertas siasatan terhadap Taib tetapi tidak dapat mengaitkannya tanpa maklumat baru.

      Cynthia bagaimanapun berkata BMF bersedia berkongsi maklumat mereka.

      Taib telah menafikan sebarang salah alu sepanjang menjadi ketua menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014.

      Delete
    2. MACAM NI BARU BETUL


      Wanita hina Islam dipenjara 18 bulan
      23 OGOS 2018
      Wanita hina Islam dipenjara 18 bulan
      Terdapat 800,000 masjid di seluruh Indonesia.
      JAKARTA - INDONESIA. Seorang wanita di Indonesia dijatuhi hukuman penjara 18 bulan, hari ini kerana merungut tentang laungan azan terlalu kuat.

      Meiliana, 44, didapati bersalah kerana menghina Islam selepas dia meminta masjid di kawasan kejiranannya memperlahankan sistem pembesar suara laung azan atas alasan 'menyakitkan telinganya'.


      Mahkamah di bandar Medan di Pulau Sumatera memberitahu rungutan wanita Cina itu turut mencetuskan rusuhan ganas di kawasan kejiranan tersebut, kira-kira dua tahun lalu hingga memaksa sebahagian penduduk Cina melarikan diri.

      Tahun lalu, bekas Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau Ahok dihukum penjara dua tahun kerana menghina Islam selepas beliau didapati bersalah menggunakan ayat al-Quran dalam ucapannya ketika berkempen. - AFP

      Delete
  4. memang UMNO dalam situasi panik sekarang. Nazri realax je berkata dia akan kempen untuk Anwar di PD. Kalau dulu dia tentu akan dibunag daripada ahli UMNO. Sudah ramai ahli UMNO yang dibuang kerana sabotaj parti dalam PRU seperti kempen untuk part lawan. UMNO dulu amat tegas dengan disiplin tetapi apabila kalah dan tiada kuas, Zahid selamba saja buat kenyataan tiada tindakan kepada Nazri jika berkempen menyokong Anwar di PD. Segala undang2 UMNO tidak lagi di patuhi. Kalu begini, saya seru kepada semua MP UMNO yang ada ramai-ramai2 keluar saja dari UMNO dan masuk PH terutamanya Bersatu. UMNO bukan saja tidak berkuasa tetapi nak laksanakan undang-undang dan peraturan parti pun dah tak mampu apa lagi untyuk membina semula parti yang sudah hancur lebur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Situasi porak peranda...ahli umno pilih presiden yg tak berwibawa...

      Delete
    2. Ada implikasi tersirat batal ECRL, TSGP
      NURUL FIRDAUS KHAIRI 24 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore148
      Ada implikasi tersirat batal ECRL, TSGP
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Terdapat beberapa implikasi yang masih tidak diketahui mengapa kerajaan memutuskan untuk membatalkan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan Saluran Paip Gas Trans-Sabah (TSGP).

      Penganalisis undang-undang, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, apa yang dikatakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bukan mudah untuk diselesaikan walaupun China tampak seperti tidak membantah.


      Menurutnya, isu ini akhirnya akan diselesaikan oleh birokrat kedua-dua negara.

      "Bagi saya kontrak itu bukan batal serta-merta.

      "Mungkin juga ada implikasi untuk kontrak seperti memerlukan bayaran pampasan dan sebagainya, yang kita tak tahu," katanya kepada Sinar Harian.

      Nik Ahmad Kamal berpendapat masa depan negara mungkin boleh jadi sukar atau mudah jika terdapat hubungan dengan negara China selepas ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN :ECRL, saluran paip gas Sabah dibatalkan]

      Sebelum ini, Dr Mahathir berkata kerajaan pada ketika ini tidak mampu untuk membayar kos projek tersebut.

      Malah tegasnya, buat masa ini, Malaysia tidak memerlukan projek seumpama itu.

      Delete

    3. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    4. Hindu kaum pertama Malaysia, Melayu sebenarnya pendatang - Kula



      TRANSKRIP video dalam Bahasa Melayu:
      Kebanyakan orang telah lupa. Orang Hindu mula mula jejak negara ini 2,500 tahun dulu.

      Apa buktinya? Sekiranya anda pergi ke Lembah Bujang, kesemua bukti terdapat di sana. Terdapat banyak kuil lama yang ditemui di sana.

      Apabila kitalah yang berada di negara ini terlebih dahulu, maka merekalah (Melayu) yang sebenarnya pendatang!

      Kita dan Melayu adalah setaraf.

      Tapi hari ini, semua ini sudah dilupakan.

      Tanyalah kepada anak-anak kita yang bersekolah tentang sejarah asal usul kita; mereka akan berkata Guru di sekolah telah ajar yang orang Hindu menetap di sini 100 tahun yang dahulu.

      Kita mesti mengetuk kepala guru-guru yang ajar sejarah salah yang sebegini!

      Pergi beritahu kepada semua, kenyataan ini keluar dari mulut saya. Hindu, kaum pertama di Malaysia, 2,500 tahun yang lepas.

      Kita seharusnya perlu sebarkan kepada semua supaya hak kita tidak akan tertindas. Ini adalah tanah air kita. 2,500 tahun dahulu kita sudah menetap di sini. Kita mempunyai semua hak untuk berada di tanah ini.

      Ini Tanahair kita
      (KULA bercakap pada satu program di Nilai, Negeri Sembilan minggu lepas.)



      Patutkah seorang menteri mengeluarkan kenyataan seperti ini? Apa komen anda? Jika anda pengundi Pakatan Harapan, adakah anda rasa berbaloi mengundi PH pada PRU-14 lalu setelah anda banyak kali dikhianati?

      : Mana nak letak muka orang Islam yang sanggup undi DAP.. terutama parti Amanah dan IKRAM....

      Delete
  5. Presiden UMNO sekarang lembik. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa aku suka mendengar khutbah di Arafah.. kali ini.. hurm..



      Biasa akan suka untuk mendengar khutbah di Arafah.. kalini.. hurm..

      Akibat dari Menteri Agama bersalaman dgn Nisha.. sahabat saya telah terserempak dengan Mak Nyah di tandas salah sebuah shopping mall terkemuka di Putrajaya..

      Sahabat saya menjerit kerana terkejut kerana apabila dia menyedari kehadiran maknyah tersebut, sahabat saya sedang membetulkan tudungnya..

      Sahabat saya terjerit (tak terkeluar maknyah ttp..): "LGBT ! LGBT ! Habis aurat saya kamu tengok.. pergilah ke tandas lelaki.. ini tandas utk perempuan..!"

      Mak Nyah tersebut tanpa segan silu telah membuat panggilan telefon utk mengumpulkan kawan-kawannya utk berhimpun menggertak sahabat saya..

      Mujur makcik-makcik lain muslim dan non-muslim di dalam tandas tersebut menyokong sahabat saya.. menyebabkan berlaku bertikam lidah sehingga memaksa pegawai sekuriti untuk meleraikan nya..

      Namun ianya tidak berakhir di situ.. sahabat saya telah diekori sehingga menyebabkan beliau tidak berselera untuk mencari tempat makan.. asal tujuan beliau ke situ.. maka sahabat saya terus ke parking lot.. masih sambil diekori oleh mereka.. mujur tempat parking lot premier ada pegawai polis..

      Kini.. siapa mangsanya? Nampak tak wahai Menteri.. kata-kata anda yg cuai telah menyebabkan mereka semakin berani menganggu privasi dan mengancam keselamatan wanita Muslim dan non-Muslim..

      Katakan sekumpulan Mak Nyah masuk tandas wanita.. dan sahabat saya sorang-sorang dalam tandas tersebut.. boleh bayangkan atau tidak betapa terancamnya keselamatannya..

      Susuk tubuh lelaki.. kudrat lelaki.. kekuatan lelaki..

      Allahu Rabbi.. Allahu Musta'an.. siapa yg akan membela wanita.. seperti Sultan Mu'tasim yg menggertak utk hantar bala tentera di saat wanita Muslimah diganggu oleh Yahudi sehingga terselak auratnya..

      Siapakah gerangan pengganti susuk tubuh keberanian.. peduli.. izzah nya.. Mu'tasim?

      Pn Widad Ahmad Asnawi


      : Kini usaha meliberalkan Islam sedang giat dilakukan dan didalami oleh parti Islam progresif Amanah....

      Delete

    2. HAH, DOUBLE EE AZEES EX-TABUNG HAJI KENA CEKUT DEK SPRM. DIA AHLI PUAK DOUBLE EE DI KETUAI KERRY OKSPOD KJ YANG ISTIHARKAN MAHU JADI PM BY 40 (DAH TERLEPAS).

      DIA BANYAK KUMPUL DUIT GAMAK NYA, NAK PERKUATKAN KEADAAN KEWANGAN PUAK ITU YANG DAH KUAT SEBAB KERRY OKSPOD PUN KUMPUL DI MASA BAPAK MERTUA DIA JADI PM DULU DAN DIA BERMAHARAJA LELA DI "TINGKAT 4".

      SPRM cekup Azeez Rahim

      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menangkap anggota parlimen Baling Datuk Seri Azeez Abdul Rahim dan seorang abangnya.

      Sumber SPRM berkata mereka berdua ditangkap awal hari ini.

      Setakat laporan ini ditulis, masih tidak jelas kenapa tangkapan itu dibuat.

      SPRM dijangka mengeluarkan kenyataan berkaitan dalam masa terdekat.

      Azeez menjadi perhatian ramai selepas serbuan SPRM di hartanah yang dikaitkan dengan Azeez di Subang Jaya, Selangor dan Kedah.

      Serbuan itu dibuat selepas SPRM mendapat bos baru yang dilantik kerajaan Pakatan Harapan.

      SPRM merampas RM500,000 wang tunai dan jam tangan mewah.

      Azeez menjelaskan wang tunai yang dirampas adalah milik Umno bahagian.

      Beliau juga berkata sebahagian daripada jam tangan mewah bukan barangan tulen.

      Azeez melepaskan jawatan sebagai pengerusi Tabung Haji di tengah-tengah kepanasan isu itu.

      Delete
    3. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete
  6. Sehingga saat ini, pihak risikan masih belum mendapat petunjuk tentang kehilangan lelaki perut buncit, kepala botak di tengah berseluar pendek hawaii, bersinglet serta memakai spek hitam rayban pkl 11 mlm yg selalu berkeliaran di dataran merdeka. Kehilangan lelaki yg menjadi idaman 3 orang menteri kabinet malaysia ini amat membingungkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berhentilah mainkan rakyat, manipulasi pilihan raya
      MOHD HAFIZ ISMAIL 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore32
      Noraini Ahmad
      Noraini Ahmad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad menyifatkan PRK Port Dickson adalah bukti sistem pilihan raya yang sepatutnya menyuburkan elemen demokrasi di negara ini telah dimanipulasi oleh PKR.

      Apatah lagi ia terpaksa diadakan hanya semata-mata untuk memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke Dewan Rakyat.


      Menurut Noraini, sekiranya PRK di kerusi Dun dan Parlimen terpaksa diadakan kerana kematian atau wakil rakyatnya disahkan kurang upaya untuk menjalankan tanggungjawab, maka ia sesuatu yang boleh diterima.

      "Tetapi jika seseorang wakil rakyat itu mengundurkan diri semata-mata bagi memenuhi kehendak seorang ahli politik untuk menjadi perdana menteri, sudah pasti ia menimbulkan persepsi. Pada masa sama, ia juga menunjukkan begitu ketara kelemahan sistem pilihan raya kita hinggakan ia boleh dipermainkan sebegitu rupa.

      "Ini bukan pertama kali perkara sedemikian terjadi kerana masih segar di ingatan kita semua bagaimana Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail terpaksa mengosongkan kerusi Permatang Pauh pada 2008 untuk memberi laluan kepada suami tercinta serta bagaimana Lim Chin Cheh pada 2014 berundur dari kerusi Dun Kajang, juga untuk memenuhi kehendak individu yang sama," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Semalam, PKR mengumumkan Anwar akan bertanding di Port Dickson selepas penyandang kerusi Parlimen itu melepaskan jawatan bagi memberi laluan buat presiden parti itu untuk membolehkan beliau diangkat sebagai perdana menteri kelapan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Port Dickson untuk Anwar]

      Sementara itu, Anwar pula berkata, kesungguhan tawaran Danyal Balagopal untuk mengorbankan kerusinya antara faktor mengapa beliau memilih Port Dickson sebagai langkah pertamanya untuk kembali ke Parlimen.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Keseriusan Danyal faktor Anwar terima Port Dickson]

      Mengulas lanjut, Noraini meminta PKR berhenti dari mempermainkan kepercayaan rakyat dan memanipulasi sistem sedia ada semata-mata mengejar nafsu politik seorang individu yang ingin menjadi perdana menteri.

      "Tindakan melepaskan jawatan selaku ahli Parlimen Port Dickson satu pembaziran wang rakyat. Ia tidak sepatutnya diadakan, lebih-lebih lagi dalam keadaan negara sedang bergelut dengan masalah ekonomi sehingga menyebabkan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi bayangan Bajet 2019 yang akan dibentangkan pada 2 November nanti berupa `Bajet Perngorbanan'.

      "Ia juga bertentangan dengan isu yang sentiasa dibawa oleh PH bahawa kedudukan kewangan negara dalam keadaan meruncing, sehinggakan Tabung Harapan diwujudkan kononnya bagi meringankan beban kerajaan dalam memperbaiki fiskal negara," katanya.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA: SPRM Cekup Azees -

      Chris Lim
      PUCUK MASALAHNYA bkn kat dia. Tapi kat penyokong PENCURIK BERSIRI DUMNGOKPASUMO. Kena ingat, Kalau xde org SOKONG mana le PENCURIK BERSIRI berani menyamun instituasi Melayu satu persatu mcm IMDb,TH, Mara, FGV. KBS 100j, KWAP/SP dll.????

      Sekfai Leong
      OK, macai2 umngokBN, tengok di sini! selalu ejek kami kenapa hanya Najib sorang je yang ditangkap dan didakwa, ejek kami ... ni hah, satu ekor satu ekor ditangkap, sudah puas hati sekarang?

      Sekfai Leong
      tak kisah pucuk ke, dahan ke, daun ke, batang ke atau akar, TANGKAP SEMUA!

      Nudin Bakar
      Sekfai Leong, belum puas. Semua yang terlibat dan sabit kesalahan wajib dibawa kemuka pengadilan...nak cakap apa. Ini kerajaan PH bukan zaman kerajaan BN-umno, jika boleh rakyat nak basmikan semua perasuah. Tak kira siapa!!!@@

      Kudingking Lumeeng
      Sekfai Leong ... Betul, mereka yg dlm senerai menunggu oleh pdrm/sprm harap bersabar, giliran korang akan sampai juga. Tahniah pada SPRM/PDRM kerana giat menangkap jerung2 durjana. Kami rakyat yg cintakan negara berdaulat ini berdiri teguh di bekakang kalian, jgn ada rasa takut sbb kuasa rakyat akan sentiasa mendokong tugas kalian.

      Riyard Riyadi
      Azeez Rahim apa yg aku perhatikan dia ini sangat dekat dgn tuhan. Lihat saja dahinya hitam (jidad) itu menandakan dia jarang meninggalkan solat. Kalau dia ada melakukan kesalahan balun uang rakyat itu tidak menjadi masaalah kerana tuhan dia akan memaafkan (bersekongkol dgn dia)....tuhan dia tak akan marah sebab dahi dia dah hitam. (DIA MUALAF KE? DULU ADA TANDA KAPUR PUTIH DI SITU KE?)

      Cassidy Chang Han Boon
      Alfaruk Al Wahabi macammana pun bagus pada kerajaan dulu dedak nak sapu muka nak lagi...sampai duit2 orng perniaga pun pusing...kaki macam ni pasar malam berlambak....

      Anua Shocking
      Alfaruk Al Wahabi ..ko igt krjaan skg mcm zmn najib ke terang2 nmpk najib control speker dn pguam ngra..ln kli tgok la cri mklumat dn nilai sdri jgn tw nk tduh jr..

      Delete
    3. Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
      ZULQARNAIN ABU HASSAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore246
      Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
      Personaliti TV, Ras Adiba
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PERSONALITI TV, Ras Adiba kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang mempersendakan tandas golongan orang kurang upaya (OKU).

      Dalam satu kenyataan terbaharu, Ras Adiba sekali lagi memuat naik peringatan itu di Instagramnya.


      "Hallo, tanda OKU hanya untuk OKU sahaja faham!" tulis Ras Adiba.

      Terdahulu, Ras Adiba berharap agar mereka yang benar-benar mahu menggunakan tandas OKU sila dapatkan kad pengenalan OKU terlebih dahulu.

      "Understand?!Kawan-kawan yang dihormati. Sila henti mempersendakan tandas OKU kami. Ianya tidak melucukan langsung!


      "Kalau betul anda nak menggunakan tandas kami, sila jadi OKU dulu. Sehingga waktu itu sila blah! Ada faham?!" luahnya.

      Sebelum ini Sinar Harian turut melaporkan, Ras Adiba telah membuat surat terbuka kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, iaitu Fuziah Salleh.

      Surat tersebut menyarankan komuniti transgender menggunakan tandas OKU buat sementara waktu sebelum mereka diterima sepenuhnya oleh masyarakat.

      Delete
  7. GERAKAN BN - Benawe Najib, led by UMNO - Under Musibat Najib Organization, MCA - Makes Chinese Angry, MIC - Makes Indian Crazy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan PH jangan pinggir Kelantan'
      ROSMIZA KASIM 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore220
      'Kerajaan PH jangan pinggir Kelantan'
      Sebahagian kakitangan awam yang mengikuti amanat khas hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan tidak berkecil hati dengan teguran Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkaitan kelemahan ekonomi yang dianggap sebagai negeri miskin.

      Sebaliknya, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, pihaknya berharap Kerajaan PH diketuai beliau tidak ‘menendang’ Kelantan daripada senarai penerima dana pembangunan negeri-negeri.


      Menurutnya, menerusi semangat federalisme, Kelantan mahu Kerajaan PH membantu negeri ini menyediakan infrastruktur lengkap kepada rakyat terutamanya pembinaan lebuh raya dan pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

      “Saya anggap itu sebagai nasihat dan kita akan berusaha tetapi dia (Kerajaan PH) mesti membantu kita.

      “Sebagai sebuah negara yang amal semangat federalisme dan mempunyai wawasan sendiri, saya rasa (kerajaan) kena lihat lebih dekat keperluan negeri Kelantan.

      “Tidak boleh isytihar Malaysia negara maju kalau ada negeri yang ketinggalan. Ini tanggungjawab atas nama kerajaan dan bukannya parti,” katanya kepada media hari ini.

      Terdahulu beliau menyampaikan amanat khas sempena Hijratul Rasul di Kompleks Kota Darul Naim yang dihadiri hampir 1,000 kakitangan awam.

      Beliau berkata demikian mengulas pandangan Tun M dan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengenai sosiol ekonomi Kelantan baru-baru ini.

      Sebelum ini, Tun M berpendapat rakyat Kelantan bijak tetapi tidak mampu menyumbang kepada pembangunan ekonomi sendiri yang mungkin dikaitkan dengan masalah persekitaran negeri itu.

      Selain itu, Guan Eng turut menegur Kelantan yang menjadi penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan kewangan pendahuluan dari Kerajaan Persekutuan berjumlah RM913 juta sejak 2013.

      Mengulas lanjut perkara itu, Ahmad berkata, setakat ini hubungan antara kedua-dua kerajaan berada pada landasan yang baik dan mengharapkan mereka terus membantu Kelantan.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA SPRM CEKOP AZEES -

      Keindahan Alam Sekitar
      Kau ingat senang nak cari bukti? Selama ini mereka berlindung di belakang punggung Jib dan Ros. Juga nak prepare bukti berdokumentasi, contoh kena pergi Australia ( kes Mara) dll

      Hatha Yussof
      Mesti cukup bukti dan bukti itu mesti kukuh dpd berpuluh-puluh bukti.
      Kemudian dibawa kpd Peguam Negara. Tuduhan dan bukti tersebut ditapis lagi berkali-kali sehingga Peguam Negara puas hati.
      Jika Peguam Negara tidak puas hati kertas siasatan terhadap dituduh akan dikembalikan kpd SPRM . SPRM diminta melengkapkan siasatan . Setelah lengkap sekali lagi kertas siasatan diserah kpd Peguam Negara.

      Proses begitu berulang sehinggalah yg dituduh boleh ditahan reman dan didakwa.
      Nak tangkap seseorang tidak semudah nak tangkap anak ayam krn silap tangkap dan tuduh tanpa bukti yg jelas boleh menybbbkan yg dituduh boleh terlepas. Buang kes. Boleh malu besar. Malah sebelah kaki pihak pendakwa sudah berada di penjara krn yg dituduh boleh buat saman malu. Samannya pula bukan seribu dua malah jutaan ringgit.
      Dan yg dituduh biasanya banyak duit. Yg dituduh boleh mengambil peguambela terbaik utk membelanya.

      Tapi Shafee dah sendiri ken tuduh di mahkamah.

      Delete
    3. Why Penang’s expensive LRT plan must be reviewed
      August 3, 2018
      The state government should have done a comparative study on the financial viability of alternative public transport systems before a choice was made.
      COMMENT


      By Ahmad Hilmy and Lim Mah Hui

      Much has been said about the Penang state government prioritising the construction of a Light Rail Transit (LRT) system from George Town to the Penang International Airport, together with several other mega infrastructure projects under an altered version of the Penang Transport Master Plan (PTMP) which ballooned from RM27 billion under Halcrow, to RM46 billion under SRS Consortium.

      What has not been aptly explained is why the state has chosen the LRT which is not only much more expensive to build, but also costlier to operate and maintain, compared to alternatives such as a tram or BRT (Bus Rapid Transit) system. Curiously enough, the state is insistent on pursuing the LRT project even though the tram and BRT were recommended in the original PTMP designed after meticulous study by UK-based engineering consultant Halcrow.

      Despite the Halcrow PTMP being officially adopted by the state in March 2013, the PTMP was radically redone by a Gamuda-led corporate entity named SRS Consortium which was awarded the contract to implement the plan.



      But is the projected LRT ridership by SRS realistic? Has the state done a financial analysis on the expected annual deficit of operating the LRT, as opposed to a BRT or tram system, and is it putting Penang at financial risk?

      Why was no comparative study done on the financial viability of alternative public transport systems before a choice was made?

      Table 1 shows that it is three times more expensive to construct an LRT (RM220m/km) than a tram (RM80m/km) and 4.5 times costlier compared to an elevated BRT system (RM50m/km).

      Table 1: Comparative costs of LRT, modern tram, BRT


      Source: * LRT numbers from SRS proposal; ** Tram and BRT numbers from Halcrow report Vol.2: Table 5.1; Table 11.5.

      SRS estimated the annual O&M cost for the LRT line at RM170 million, while the Halcrow report estimated the O&M costs for the tram line to be RM22 million.

      Is SRS’ projected ridership for the LRT at 42 million per year (116,000 per day) realistic? Or is it inflated? A recent article by Roger Tan published in FMT similarly questioned the 42 million ridership figure. He wrote: “How is it possible for the Penang LRT to have an annual passenger journey per person much higher than most MRT lines in London, Singapore and Kuala Lumpur when it does not have an interchange station with other rail links during its first year of operations?”

      As a comparison, the daily total ridership for Rapid Penang buses in the whole state is still less than 100,000 per day after more than 10 years of operation. Using the experience of Kuala Lumpur’s three LRT lines as a guide, the actual ridership for the three ranges from 3% to 20% of projected ridership, with an average of 18%. Hence, we believe that a projection of eight million trips (19% of original projection, ie. 21,920 trips per day) is more realistic than the 42 million per year claimed by SRS.

      Based on the eight million trips costing an average of RM4.00 per trip, the projected deficit for operating the LRT is RM138 million per year. In contrast, the projected surplus for the tram is RM10 million a year (See Table 1).

      Delete
    4. While this is a back-of-an-envelope estimate, the state government must commission an independent comparative financial analysis of the various modes of public transport systems, which it has not done, before making such major decisions.

      The KL-Klang Valley LRT experience is further instructive. Within the first two years of its operation, the projects racked up massive losses due to inflated financial projections; the federal government had to pump in RM5 billion or more to bail out the operators. It would be irresponsible for the Penang state government to plunge the state into financial distress.

      In conclusion, we call on the state to exercise fiscal prudence and conduct proper studies and comparisons with other cheaper and more sustainable public transport systems, before leading Penang down a treacherous path.

      Notes:

      1. To make valid comparison across the different systems, only the construction costs, inclusive of the electrical and operating systems, are used. These numbers do not include land acquisition costs that vary significantly.

      2. Halcrow recommended three tram lines for the island, each with almost equal distance, with annual O&M costs of RM67 million. We therefore used RM22 million as cost for one line (see Table 11.5, Halcrow Report Vol.2).

      Ahmad Hilmy is an associate professor at USM, and Lim Mah Hui is a former professor, international banker and Penang Island city councillor.

      Delete
  8. Syed arab tak bersalah kalo terima wang dari najib...polis hanye panggil untuk pegesahan dan pemulangan...lain lah syed arab ni ahli jumaah prompak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa terima selepas dah heboh ada RM2.6 billion dalam akaun bank Najib dan selepas berkali kali di minta bukti itu derma tapi tak kasi bukti, tak laporkan kpd Polis terima duit itu, itu salah.

      Ramai yang sekarang pun tak kasi tahu Polis.

      Ingat, selain dari hukum penjara, jugak hukum bayar 10 kali ganda wang rausah atau haram yang di terima itu.

      Kalau dah habis di belanjakan, sedih lah. Cari lah sugar daddies. Kot tak ramai yang mahu main peranan itu sekarang.

      Delete
    2. Kerajaan PH 'indah khabar dari rupa': Pas
      NORHASPIDA YATIM 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.4K
      Kerajaan PH 'indah khabar dari rupa': Pas
      Mahfodz (duduk, tengah) ketika bercakap pada sidang media di sini, hari ini. Hadir sama, Timbalan Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Nik Zawawi Salleh (duduk, kanan) dan Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Johari Mat (duduk, kiri).
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU – Pas mendakwa pemerintahan Kerajaan PH 'indah khabar dari rupa' kerana sering menimbulkan polemik dan mengundang rasa tidak puas hati rakyat.

      Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, sekiranya situasi itu berlanjutan, rakyat tentu akan menolak parti itu pada PRU akan datang.


      "Polemik isu yang banyak ketika zaman kerajaan PH sudah pasti mengundang ketidakselesaan rakyat terutama yang mengundi mereka.

      "Mereka (PH) sentiasa mengharapkan perubahan yang lebih baik daripada kerajaan sebelum ini, namun, indah khabar dari rupa apabila rakyat diperdaya dengan manifesto dan janji manis ketika berkempen," katanya ketika ucaptama sempena Muktamar Tahunan Dewan Ulamak Pas, hari ini.

      Beliau berkata, PRU14 yang telah menumbangkan Umno dan BN yang memerintah sejak 61 tahun lalu menunjukkan rakyat Malaysia telah berani berubah.

      "Tiada kerajaan di dunia yang akan kekal selamanya. Begitu juga dengan kerajaan PH hari ini. Ia tidak kekal dan sampai masanya akan ditukar," katanya.

      Sehubungan itu, beliau berkata, pemimpin Pas bertanggungjawab memimpin perubahan yang dilakukan rakyat.

      "Pas perlu bersedia untuk berada pada tahap terbaik jika rakyat jika rakyat melakukan perubahan dengan memilih Pas sebagai kerajaan baharu nanti.

      "Ulamak Pas juga mesti komited dan terkedepan dalam membela nasib dan kebajikan rakyat," katanya.

      Menyentuh perkembangan terkini negara, katanya, apa yang berlaku hari ini menunjukkan kerapuhan ideologi barat yang bertapak dalam pentadbiran negara.

      "Dahulu, doktrin sekularisme, nasionalisme, kini liberalisme, pluralisme dan selepas ini apa pula?

      "Apa pun namanya, Pas mesti terus menerangkan bahawa masa depan Malaysia adalah bersama Islam," katanya.

      Delete

    3. KALAU KOMEN2 NYA SENTIASA MEMPERTAHANKAN PERKARA2 DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA SEPERTI BERIKUT INI, ALANGKAH BAIK NYA -

      Sultan murka surat ahli majlis dalam bahasa Cina
      Diterbitkan 25 Sep 2018, 4:04 petang | Dikemaskini 25 Sep 2018, 4:28 petang

      A+ A-
      Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar murka dengan tindakan seorang Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) yang tidak menggunakan bahasa Melayu dalam surat rasminya.

      Baginda bertitah apa sahaja surat rasmi sama ada membabitkan kerajaan negeri mahu pun pihak berkuasa tempatan (PBT) di Johor seharusnya ditulis dalam bahasa Melayu.

      “Apa sahaja urusan surat menyurat membabitkan kerajaan negeri atau ahli majlis PBT semuanya mesti dalam bahasa Melayu kerana ia menggunakan kepala surat rasmi kerajaan negeri walaupun ia berkaitan pemakluman mesyuarat.

      “Bila masa dalam negeri Johor surat rasmi ditulis dalam dua bahasa,” titah Baginda kepada Pejabat Akhbar Diraja (RPO) di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru hari ini.



      Baginda mengulas tindakan seorang ahli Majlis MBIP menggunakan bahasa Cina dan bahasa Inggeris bagi memaklumkan mengenai sebuah majlis dialog yang menjadi tular di media media sosial.

      Baca: PENA: Tamatkan kebiadaban pada bahasa Melayu

      Surat jemputan majlis perbincangan mengenai infrastruktur jalan raya bertarikh 12 September lalu itu beredar sejak semalam.

      Usaha menghubungi ahli majlis berkenaan setakat ini masih belum berjaya.

      Bagaimanapun, anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perling Cheo Yee How berkata surat asal mengenai pemakluman itu sebenarnya menggunakan bahasa Melayu.

      Katanya, surat dalam bahasa Cina dan Inggeris yang beredar itu hanyalah "salinan" di samping surat utama dalam bahasa Melayu (bawah).



      Persatuan Penulis Nasional (PENA) turut menyelar pengabaian terhadap bahawa kebangsaan dengan menyifatkannya sebagai "kebiadaban yang perlu dihapuskan".
      Bekas menteri besar Johor Datuk Seri Khaled Nordin turut berkongsi surat kontroversi itu di media sosial dan meminta orang ramai tidak melayan surat-menyurat yang tidak menggunakan bahasa Melayu.

      Sementara itu, Tuanku Sultan Ibrahim bertitah semua pihak harus menghormati penggunaan bahasa Melayu yang telah diguna pakai sejak dahulu di Johor.

      “Saya sarankan kepada ahli majlis, jika tidak tahu buat kerja baik letak jawatan sahaja.

      “Ini amaran saya, jangan pisang berbuah dua kali,” titah baginda.

      Isu surat menggunakan bahasa Cina bukanlah kali pertama menjadi bahan kecaman terhadap kerajaan.

      Terdahulu Menteri Kewangan Lim Guan Eng menjadi sasaran kutukan kerana mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Cina sahaja.

      Delete
  9. Dengar risik2 PAS tarik balik saman diLondon kes yang ada peluang nak menang, ada kaitan dgn kenyataan Ketua Penyiasat SPRM yang SPRM tengah mendapat balik RM1 billion duit curi Najib dari 1MDB kpd individu2, kumpulan2, syarikat2 dan parti2 politik diMalaysia. Timbalan IGP pula mengenalpasti lebih 50 individu dengan lebih beratus transaksi haram dari duit curi itu.

    SPRM dan PDRM akan gunakan undang2 utk penerima duit haram ini semua dipulang balik kpd Tabung Pemulangan Aset2 1MDB dari duit curi sama spt kapal terbang diSingapura, kapal mewah Equanimiti, pemulangan duit beku RM46juta oleh Mahkamah Singapura, bayaran denda RM300 juta RED Granite kpd DOJ dari filem lucah Wolf Riza Aziz dan Jho Low dll aset2 dirampas diUS.

    Apa akan jadi dengan deretan kereta2 mewah dan moto2 besar dengan plat2 no cantik?

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mungkin betul PAS nak tarik balik saman di London kalau SPRM sedang dalam peroses mendapat balik wang yang Najib curi dari 1MDB dan beri sana sini.

      Sebab, kalau kena pulangkan berjuta wang, mmana ada duit nak bayar upah loyar dll perbelanjaan yang mahal berkaitan kes itu di London.

      Kot ada kereta2 mewah yang di tarik finance companies berkaitan dengan itu.

      Moral of the story: Tak selesa dan tak selamat kalau pakai kereta mewah di beli dari duit "derma".

      Delete
    2. Kerjasama Pas perlu menguntungkan Islam, ummah
      NORHASPIDA YATIM 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore196
      Mahfodz Mohamed
      Mahfodz Mohamed
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Asas kerjasama Pas dengan mana-mana parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) wajib mendatangkan keuntungan kepada Islam dan ummah.

      Perkara itu ditegaskan Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed ketika menyampaikan ucaptama sempena Muktamar Tahunan Dewan Ulama Pas Pusat ke-57 di Hotel Permai, di sini, hari ini.


      "Perpaduan ummah adalah aspek penting dalam pembinaan sebuah negara sejahtera.

      "Usaha itu juga merujuk kepada fiqh al-waqi' yang diamalkan dalam politik Islam kerana kekuatan perpaduan menjamin keutuhan sesebuah kerajaan yang mentadbir," katanya.

      Beliau turut menegaskan, sebarang kerjasama yang dijalinkan Pas mesti mematuhi syarat yang ditetapkan dan diluluskan Majlis Syura Ulama Pas.

      Dalam perkembangan sama, Mahfodz menyifatkan keghairahan berpolitik sesetengah pihak sehingga sanggup menggadaikan kepentingan agama pada pasca PRU14 sebagai petanda negatif.

      "Ia adalah satu perkara yang mengundang musibah dalam negara.

      "Petanda negatif ini tidak wajar berlaku dalam negara kita yang majoritinya beragama Islam dan meletakkan Islam sebagai agama bagi persekutuan.

      "Sikap dan keghairahan demikian adalah merugikan Islam dengan berlakunya perpecahan ummah. Akhirnya suara Islam menjadi minoriti dan tidak kuat," katanya.

      Sehubungan itu, katanya, jalinan kerjasama dengan mana-mana pihak perlu bagi menjamin kesejahteraan ummah dan agama.

      "Pas perlu mengambil langkah kehadapan dengan membina hubungan dengan sesiapa sahaja yang mahukan perpaduan demi kepentingan agama dan ummah," katanya.

      Delete

    3. AIYOYO INI BERITA BAIK, RIZA KE SPRM LAGI, BADAN DAH KURUS, KEPALA DAH BOTAK -

      Anak Rosmah dipanggil SPRM lagi
      Diterbitkan 25 Sep 2018, 2:14 petang | Dikemaskini 25 Sep 2018, 2:19 petang

      A+ A-
      Riza Aziz, anak isteri bekas perdana menteri Rosmah Mansor, panggil lagi memberi keterangan dalam siasatan terhadap dakwaan menyeleweng dana 1MDB untuk menerbitkan filem Hollywood.

      Sinar Harian melaporkan Riza, 41, berada di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) di Putrajaya seawal jam 9.30 pagi.

      Ini kali keempat Riza, sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO) Red Granite Pictures, dipanggil SPRM.

      Red Granite ialah penerbit filem The Wolf Of Wall Street yang dibintangi bintang Amerika Leonardo DiCaprio.

      Delete
    4. Laluan RUU355 makin sukar, kata Pemuda Umno Kelantan
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 8:06 malam | Dikemaskini 24 Jul 2018, 8:26 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Pemuda Umno Kelantan menyifatkan usaha PAS untuk mengangkat Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU355) semakin sukar di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Ketuanya, Nor Hariri Mohamed berkata, berbanding ketika kerajaan di bawah pentadbiran BN, situasi sekarang dilihat "hampir mustahil" untuk PAS menjayakan agenda tersebut.

      Menurutnya, dengan pelantikan bukan Islam sebagai peguam negara, ketua hakim negara dan menteri di Jabatan Perdana Menteri yang berurusan dengan hal undang-undang memperlihatkan peluang untuk RUU355 dibahaskan di Parlimen semakin tipis.

      "Kalau dilihat daripada aspek itu jalannya amat tipis, bagaimanapun lebih baik kita cuba. Sekurang-kurangnya ada perkara yang kita boleh bangkitkan.

      "Ketika BN memerintah, RUU355 tak berdepan halangan, bahkan kita menyokong dan diberi laluan untuk dibentangkan," katanya pada sidang media di Kota Bharu selepas mempengerusikan mesyuarat exco Pemuda Umno Kelantan, hari ini.


      Sebelum ini, pentadbiran Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara, Tan Sri Richard Malanjum (ketua hakim negara), Datuk Liew Vui Keong (menteri undang-undang) yang didakwa menimbulkan kegusaran di kalangan umat Islam di negara ini.

      Terdahulu, isu RUU355 tercetus di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini apabila Ketua Pembangkang, Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) menggesa PAS supaya menguji pendirian dan sikap Dr Mahathir berhubung pelaksanaan RUU355.

      Sementara itu, Nor Hariri berkata, pembangkang sekarang tidak boleh berputus asa untuk meneruskan usaha tersebut dan rakyat boleh melihat sendiri pendirian pihak kerajaan pusat hari ini.

      "Kalau dulu orang kata Umno yang mempolitikkan hal ini, kita tak boleh putus asa. Kita tengok apa tindakan pihak kerajaan sekarang, (dulu) mereka yang menentang perkara ini," katanya.

      Delete
  10. Nasihat ikhlas dan peringatan kepada semua pemimpin UmNo terutama yang bergelar YB.

    UmNo adalah kapal yang sedang karam. Cepat-cepatlah lompat keluar daripadanya semasa masih punya kesempatan.

    Sesal kemudian tiada gunanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemerintah perlu tegas laksana syariah Islam
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore127
      Muktamar Pas
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Pemerintah mesti tegas untuk menegakkan syariah Islam serta mempertahankannya.

      Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, ketegasan ini bagi menjadikan kehidupan masyarakat yang sempurna dan selamat daripada sebarang kezaliman dan sikap melampaui batas.


      Katanya, pemimpin juga perlu memiliki sikap bertanggungjawab, intergriti dan telus dalam pentadbiran negara.

      "Malah, dalam masa yang sama bertimbang rasa bagi memastikan hak-hak seperti keadilan, kebajikan, perlindungan dan sebagainya diperolehi oleh semua rakyat sama ada yang beragama Islam atau bukan Islam.

      "Kita tidak mahu ada pemimpin utama negara yang secara terang-terangan menunjukkan kejahilan mereka dalam mentadbir apatah lagi mencemuh pelaksanaan tuntutan islam yang menjadi agama rasmi bagi Persekutuan," katanya dalam ucaptama di Muktamar Tahunan Dewan Ulamak Pas Pusat kali ke-57, di sini hari ini.

      Katanya, Pas menekankan dasar Islam dalam pentadbiran negara bermula dengan soal pemilihan kepimpinan atau parti yang memerintah menerusi pilihan raya.

      "Ini kerana dasar Islam hanya akan terlaksana apabila diangkat pemimpin yang mempunyai fikrah yang jelas mengenai perjuangan Islam.

      "Soal agama adalah soal utama yang menjadi keutamaan dalam membincangkan dasar pentadbiran negara," katanya.

      Menurut beliau, adalah salah apabila menyatakan soal memilih pemerintah adalah bukan soal memilih agama.

      "Seolah-olah pemilihan pemimpin tiada kaitan yang dipertanggungjawabkan dalam urusan menjaga dan mengurus tadbir agama. Kesannya boleh dilihat sekarang dengan pelbagai isu yang tidak menyenangkan khasnya isu agama seperti pertikaian terang-terangan terhadap sebatan syariah yang dilaksanakan oleh mahkamah syariah di Terengganu.

      "Begitu juga isu mengenai pergerakan LGBT yang dilihat membuka ruang kepada aktivitis LGBT apabila dijemput bersama dalam sidang media selepas pertemuan dengan pihak mereka dan ini menjadikan ia mendapat perhatian umum.

      Malah kita juga kesal apabila istilah Hifz al-Din diterjemahkan secara longgar yang tidak menepati perbahasan sebenar para ulama," katanya.

      Delete

    2. Lim dalam kenyataan yang dikeluarkan Ahad lepas, berkata bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak perlu menjelaskan alasan penyusutan sehingga 96 peratus atau RM11.41 bilion dalam Akaun Hasil Disatukan pada 31 Disember 2017 sehingga tempoh 30 April 2018.

      Penyusutan berkenaan adalah disebabkan 'perbelanjaan pilihan raya umum' yang digunakan untuk cuba membantu Barisan Nasional (BN) memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei lalu, katanya.

      Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) hari ini mengesahkan kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng baru-baru ini bahawa kerajaan persekutuan hanya mempunyai RM450 juta untuk dibelanjakan daripada Akaun Hasil Disatukan pada 30 April 2018 berbanding RM11.86 bilion pada penghujung tahun 2017.

      NAJIB SUDAH SEBAT DUIT UNTK BELANJA PRU14 BAGI FAEDAH UMNO/BN. CELAKA.

      Delete
    3. Batal ECRL Untuk Sekat Kemajuan Negeri Pembangkang



      PEMBATALAN projek keretapi dari Pantai Barat ke Pantai Timur (ECRL) yang diputuskan semasa pemerintahan Barisan Nasional mencetuskan rasa kesal dan tidak puas hati negeri-negeri Pantai Timur, yang kesemuanya dikuasai parti pembangkang.

      Pembatalan ini menimbulkan persepsi bahawa ia dilakukan untuk membalas dendam terhadap pentadbiran sebelum ini dan menghukum negeri-negeri yang tidak berjaya dikuasai Pakatan Harapan.

      Selain Sabah yang turut diabai kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, projek ECRL yang sudah bermula proses pembinaannya boleh dianggap satu rancangan mengelakkan negeri-negeri pembangkang menikmati pembangunan dan kemajuan.

      Apa yang dikesalkan ialah selain pembatalan ECRL, Mahathir turut mengubah janji royalti 20 peratus daripada produksi kepada negeri-negeri pengeluar minyak kepada 20 peratus daripada keuntungan, yang mungkin lebih rendah berbanding royalti.

      Selain Sabah, semua negeri yang terkesan dengan royalti minyak dan ECRL ini ialah negeri dikuasai pembangkang.

      Pemimpin-pemimpin negeri terbabit menyatakan rasa tidak puas hati dengan pembatalan projek infrastruktur pengangkutan itu.

      Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata pembatalan merugikan ketiga-tiga negeri, yang kesemuanya diperintah pembangkang di Pantai Timur – Pahang, Terengganu dan Kelantan, yang mana kerja-kerja awal pelaksanaannya telahpun bermula.

      “Di Pahang sahaja, kemajuan yang dicapai ialah antara 13 dan 14 peratus setakat ini. Malah, di tapak-tapak seperti Genting dan Bentong, kerja-kerja mengorek terowong bagi laluan bawah tanah ECRL telahpun bermula.

      “Selain itu, kerja-kerja untuk pengambilalihan tanah sudahpun berada di peringkat Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri dan ini termasuk bagi tanah milik persendirian yang perlu kemudian diwartakan untuk ditetapkan jumlah pampasan kepada mereka,” katanya.

      Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, berkata amat merugikan andai ECRL dihentikan terus lebih-lebih lagi proses awal pelaksanaan projek itu sudah berjalan.

      “Proses awal membabitkan pembinaan laluan, stesen, terowong dan jambatan sudah pun dilakukan termasuk mengambil alih tanah.

      “Malah, ada terowong sudah digali sejauh 50 meter dan pada hemat saya, langkah menghentikan pelaksanaan projek ini satu kerugian, sepatutnya boleh buat proses baru membuka tender kepada syarikat tempatan untuk adakan kerjasama dengan luar negara pada kos munasabah,” katanya.

      Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, kerajaan negeri memberi sokongan penuh dengan sebarang usaha membangunkan negeri itu oleh kerajaan persekutuan.

      “Sebab itu kita sokong penuh projek ini. Bila dibentang untuk kemajuan negeri dan perhubungan antara negeri di Pantai Barat dan Pantai Timur.

      “(Malah) pembinaan ini bakal mewujudkan peluang pekerjaan. Atas sebab itu kerajaan negeri sentiasa memberi sokongan dan membantu dalam proses pengambilan tanah dan lain-lain,” katanya ketika ditanya pandangannya berkenaan ECRL pada April lalu.

      Delete
  11. Itu Lapiji KERAjaan punya parti sudah kantoi pasal fitnah Tabung Haji.
    Itu pemilihan KERAjaan punya parti sudah baling kerusi sampai picah kapla.
    Ini kes stail keling punya parti.
    Ini kes mangkuk jamban punya parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebatan sebagai 'free marketing' untuk rakyat kenali Islam
      Diterbitkan 13 Sep 2018, 3:10 petang | Dikemaskini 13 Sep 2018, 3:13 petang

      A+ A-
      Kes sebatan syariah ke atas pasangan lesbian di negeri ini baru-baru ini telah membuka mata orang ramai untuk mengenali Islam dengan lebih dekat lagi.

      Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata ada pihak yang memuji dan mengambil pengajaran daripada keindahan perundangan Islam namun ada pihak yang menentang dan mempertikaikan hukuman berkenaan.

      "Bukan semua yang menentang malah ada yang bersetuju, inilah yang disebut sebagai free marketing iaitu hukuman yang dilaksanakan di Terengganu tetapi rakyat seluruh Malaysia yang berbincang perihalnya," katanya ketika menyampaikan ucaptama pada Muktamar Dewan Ulama PAS ke 57 di sini, hari ini, yang dirasmikan oleh Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin.

      Sehubungan itu, Mahfodz berkata tugas PAS khususnya para ulama terus melaksanakan kerja-kerja Islam dan memberikan penerangan menurut perspektif syariat.

      Awal bulan ini media melaporkan pasangan lesbian masing-masing berumur 22 dan 32 tahun disebat enam kali selepas didapati bersalah cuba melakukan hubungan seks di dalam kereta, pada 8 April lepas.


      Hukuman oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu yang dilaksanakan Jabatan Penjara Malaysia itu dipercayai yang pertama seumpamanya di negeri ini.

      Mahfodz juga meminta para ulama memberi penekanan mencari penyelesaian terhadap isu berkaitan akidah dan akhlak yang mengancam kalangan umat Islam.

      Beliau juga menegas segala kerjasama yang dilakukan PAS dengan mana-mana pihak harus mendatangkan keuntungan kepada Islam dan menjaga kepentingan ummah.

      - Bernama

      Delete
    2. Bro..boleh percaya ke..bkn ke wayang dbuat pengarah puak sakahantu..untuk memberi imej buruk p k r..dorang puak ni ada..ada pelakon2 hantu meresap msk membuat onak beb..maka tiadalh berkem2 hingga hanya menyatu padukan parti dgn permasalah dua org kuat p k r selesai..x da kalu kadi masuk longkang..hahahahahaanntuuu..

      Delete
  12. 16.33
    Dah, itu aje komen kau?
    Buang masa je UMNO haramjadah bayar elaun mencacai kau kat sini
    HAMPEH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini Melayu tak berkhatan otak kat kapla lutut. Itu UMNO punya parti sudah bangkrap, mana ada wang mau bayar. Pigi buang lu punya kulup satu kali laa...

      Delete
    2. Kes 'Bin Abdullah' diarah dibicarakan semula
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:16 petang

      A+ A-
      Kes "bin Abdullah",y ang rayuan Majlis Agama Islam Negeri Johor telah didengar pada Februari lalu, akan didengar kembali (de nova) oleh hakim Mahkamah Persetuan di hadapan tujuh panel hakim.

      Pada 7 Februari lalu, pendengaran dibuat di hadapan lima panel hakim diketuai ketua hakim negara ketika itu Tun Md Raus Sharif.

      Sekarang jawatan itu disandang oleh Tan Sri Richard Malanjum.

      Perkara ini didedahkan oleh peguam keluarga terlibat Nizam Bashir ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
      “Perkara ini akan didengar de novo pada 18 Oktober.

      “Walaupun mahkamah tidak menyatakan dengan jelas tetapi kita tahu Raus telah pergi,” katanya.

      Malanjum ketika dilantik sebagai ketua hakim negara berkata kes-kes melibatkan kepentingan awam akan dijalankan di hadapan tujuh panel hakim.

      Kes berkaitan isu perlembagaan akan melibatkan isu sembilan hakim.

      Delete
  13. Wak Suman Tempek Bacin...nak tanya Wak lah...dengar tak berita yang mengatakan Sultan Johor teramat2 murka kerana ahli majlis di negeri tersebut menggunakan bahasa cina dalam surat rasmi???

    Fuuuh..Hebat betul lah kerajaan Johor sekarang ni. Tak pernah berlaku dalam sejarah kesultanan Johor berlaku perkara macam ni...tiba2 tak sampai pun 150 hari PH memerintah, dah timbul benda mencolok maat macam ni pulak.

    Wak Suman..sebagai orang kanan Dato Osman Sapian, MB Johor, dah tentu Wak tau apa sebabnya pihak yang berkaitan menggunakan bahasa mandarin dalam surat rasmi tu.

    Adakah ini merupakan satu transformasi yang hendak diperkenalkan dalam pentadbiran kerajaan baru tu atau pun hendak menjaga dan mengambil hati kaum cina yang telah memberi undi kepada calon2 PH atau pun satu langkah untuk menarik pelabur2 dan pembeli2 rumah dari negara China agar datang dan melabur di Forest City???

    Atau pun salah satu daripada agenda untuk menjadikan Johor menjadi contoh sebuah negeri yang mengamalkan sistem pentadbiran ala republik seperti jirannya Singapork tu???

    Mohon agar Wak Suman dapat memberi pencerahan yang secerah2nya kepada rakan2 kat blog ni...boleh kan Wak..pleeez ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman realise...Saiya tolong jawab asa...
      Ini kirana, itu kirajaan sudah ada besar punya kemaluan masih kulup punya worang mau kasi potong buat sup kulup banyak sidap

      Delete
    2. KALAU ORANG DIA DAPAT SENYAP JEEEEEE


      Bantulah kami penoreh getah’
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 2 OGOS 2018
      ‘Bantulah kami penoreh getah’
      Norman menunjukkan penghasilan getah beku yang semakin sedikit.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEGAMAT - Rata-rata penoreh getah di sini yang ditemui mahu kerajaan mengambil langkah mewujudkan satu skim bantuan yang mampu mengeluarkan mereka daripada keadaan yang semakin terhimpit ekoran kejatuhan teruk harga komoditi getah ketika ini.

      Norman Haron, 41, berkata, pendapatannya sebagai penoreh merosot sehingga 50 peratus iaitu sekitar RM500 sebulan disebabkan kejatuhan harga getah yang berada di bawah paras RM2 selain penghasilan yang semakin berkurangan akibat pelbagai faktor termasuk cuaca.


      “Walaupun terdapat bantuan kejatuhan harga getah serta bantuan musim tengkujuh sebelum ini, ia tak banyak membantu kerana hanya pemilik kebun saja yang layak memohon bantuan tersebut bukannya penoreh yang mengambil upah mengerjakan kebun.

      “Dengan pengeluaran getah yang semakin merosot disebabkan penyakit daun luruh dan cuaca serta harga pasaran yang rendah, kami sebenarnya berada di bawah paras kemiskinan,” katanya.

      Menurutnya, dia yang mengambil upah mengerjakan kebun penduduk kampung seluas 1.5 hektar selepas kebun getahnya ditanam semula kini hanya mampu meraih pendapatan di bawah RM500 sebulan dan pendapatan tersebut tidak mencukupi untuk menyara keluarganya.

      Bagi M Azman Miskam, 55, kehidupan penoreh getah ketika ini sememangnya memerlukan perhatian kerajaan.

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA UMNO BERTEKAK ANTARA PUAK NAK BUAT KEPUTUSAN BOIKOT PRK PD -

      Fauziah Salleh
      Boikat sekadar alasan utk menutup malu jer tu. Sebenarnya mereka tahu mereka akan kalah dan mereka juga tahu rakyat telah menolak UMNO.

      Siva Sanmugam
      Tun bukan calang2 org bang dia tau fikiran pasu dan omnogok

      Jeman Joman
      Calon kan si lokman la, x pun jamal tongkol..lepastu mintak lebai hadi, najib, kk semah turun kempen, grenti PH kkecundang dan pembangkang menang penuh bergaya seperti mana bergaya nya semah dengan beg beg bijannya, bergayanya lebai dgn Q7.

      Ahmad Subki Miskon
      Siapa sangka parti yg begitu hebat dan gah suatu masa dulu rebah tersungkur. Parti yg bertanding dlm semua kerusi PRK dan PRU pertama kalinya kehilangan taring dan kuku. Moga peristiwa ini menjadi pengajaran...sememangnya tiada yg kekal..

      Delete
    4. Dulu lulus ECRL bukan nak cari untung
      RAZIATUL HANUM A RAJAK 23 OGOS 2018
      Abdul Rahman Dahlan
      Abdul Rahman Dahlan - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan dahulu meluluskan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL) bukan kerana mahu mencari untung.

      Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata hasrat BN ketika meluluskan projek itu bagi memberi peluang pembangunan di kawasan Pantai Timur.


      “Dulu BN luluskan ECRL untuk memberi peluang kepada kawasan pantai timur membangun seiring dengan pantai barat. Mereka dah lama ketinggalan.

      “Pengoperasiannya bukan tempat cari untung. Ia adalah pemangkin ekonomi. Kita akan untung pekerjaan, pembangunan dan aktiviti ekonomi,” katanya melalui ciapan di Twitter, semalam.

      Kelmarin, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan mengumumkan pembatalan ECRL dan projek Saluran Gas Paip Trans-Sabah (TSGP) yang menerima pelbagai reaksi.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ECRL, saluran paip gas Sabah dibatalkan]

      Namun hari ini, beliau menyatakan keputusan tersebut belum muktamad.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pembatalan ECRL,SSER belum muktamad]

      Menurut Rahman, hasrat sama dikongsi oleh Tun Mahathir ketika meluluskan projek Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang.

      “Dulu Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang dibuat bukan untuk keuntungan daripada operasi pun.

      “Sewaktu itu hujah utama Tun Mahathir membina projek sosioekonomi itu ialah penambahan pekerjaan dan aktiviti ekonomi yang bakal meningkat, bukan buat untung syarikat,” katanya.

      Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata kerajaan sepatutnya menumpukan kepada pengurangan kos bukan membatalkan terus projek bermanfaat itu.

      “ECRL adalah ‘game changer’ untuk Pantai Timur, satu idea yang mampu menjadikan pantai timur semenanjung Malysia maju.

      “Kalau PH nak kurangkan kos, tumpukan kepada laluan utama dan asal iaitu Tumpat ke Gombak sahaja buat masa ini. Jangan dibatalkan semua,” katanya.

      Delete
  14. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Mesti Wak kata saya hanya mempropakan berita di atas tu tanpa sebarang bukti yang kukuh. OK...bersama2 ini saya sertakan berita rasmi berkaitan kemurkaan DYMM Sultan Johor yang telah tular di media sosial.

    Sultan Johor murka ahli majlis guna bahasa Cina dalam surat rasmi


    25 September 2018

    KUALA LUMPUR 25 Sept. - Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini murka dengan dengan tindakan seorang Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) yang menggunakan bahasa Cina dalam urusan surat rasmi MBIP.

    SURAT rasmi Ahli Majlis MBIP yang tular di media sosial.

    Baginda bertitah apa sahaja surat rasmi sama ada membabitkan kerajaan negeri mahupun pihak berkuasa tempatan (PBT) di Johor seharusnya ditulis dalam Bahasa Melayu.

    “Apa sahaja urusan surat menyurat membabitkan kerajaan negeri atau Ahli Majlis PBT semuanya mesti dalam Bahasa Melayu kerana ia menggunakan kepala surat rasmi kerajaan negeri walaupun ia berkaitan pemakluman mesyuarat.

    “Bila masa dalam negeri Johor surat rasmi ditulis dalam dua bahasa,” titah Baginda kepada Royal Press Office (RPO) di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru hari ini.

    Baginda bertitah demikian bagi mengulas tindakan seorang Ahli Majlis MBIP menggunakan Bahasa Cina dalam surat rasmi urusan PBT bagi memaklumkan mengenai sebuah majlis dialog dan ia turut viral dalam laman media sosial.

    Tuanku Sultan Ibrahim bertitah semua pihak harus menghormati penggunaan Bahasa Melayu dalam sebarang urusan surat rasmi berkaitan kerajaan negeri mahu pun PBT yang digunapakai sejak dahulu di Johor.

    “Saya sarankan kepada Ahli Majlis, jika tidak tahu buat kerja baik letak jawatan sahaja. Ini amaran saya, jangan pisang berbuah dua kali,” titah Baginda yang dikongsi di dalam hantaran terbaharu di Facebook Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

    Surat rasmi Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri dalam bahasa Cina itu tular di media sosial. Rata-rata netizen beranggapan surat rasmi tersebut yang tidak menghormati bahasa kebangsaan sebagai tidak wajar.


    Wak Suman..amacam ..percaya tak cakap saya tu??? Last call Wak..mohon agar diberi pencerahan yang diminta oleh rakan2 kat blog ni seperti kat atas tu..cepat bertindak Wak, tanpa tangguh..ponat dah nunggu ni haah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami celah boleh..

      X patut begitu..dah x betul dah..ye patutlh sultan murka..

      Ni nak cadang buat blog sendiri kami masuk..kadang teruja nak komen cnp serta pandangan bro tp rasa semacam x hormat pd tuan punya blog pulak..

      Delete
  15. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...maaf lah Wak, bukan tujuan suka2 untuk mengkopipes..tapi rasanya ia penting bagi memberi penjelasan di sebalik isu pegawai2 tadbir berkenaan diambil tindakan dicold storagekan. Kelewatan pembayaran gaji kepada pegawai2 khas menteri2 berkenaan bukannya salah PTD2 tersebut tetapi atas kesilapan di pihak pegawai2 khas tu!!! Tak caya...jom layaaaaan ...

    AKIBAT MENGAMALKAN BUDAYA SAYA MENJALANKAN AMANAH, TINDAKAN COLD STORAGE PUN DILAKUKAN TERHADAP PENJAWAT AWAM DIBAWAH MALAYSIA BARU.

    Isu di sebalik pemindahan 22 pegawai tinggi kerajaan ke Intan

    Diterbitkan: Isnin, 24 September 2018 10:36 AM


    PETALING JAYA: Keputusan untuk menempatkan 22 orang pegawai tinggi persekutuan daripada pelbagai peringkat ke Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) yang mencetuskan kontroversi rupa-rupanya dibuat oleh bekas Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa sehari sebelum beliau bersara pada 28 Ogos lalu.

    Kesemua pegawai tadbiran awam dan diplomatik itu sebelum ini berkhidmat di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan juga di beberapa buah kementerian.

    Mereka dipindahkan ke Intan selepas timbulnya isu berkaitan kelewatan urusan pelantikan dan pembayaran gaji kepada kakitangan kontrak dan lantikan politik di pejabat-pejabat menteri serta timbalan menteri kabinet Kerajaan Pakatan Harapan selepas pilihan raya umum ke-14.

    Bagaimanapun berdasarkan siasatan mStar Online, adalah didapati proses kelewatan pembayaran gaji dan lantikan ini berlaku atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan yang mana sebahagian besarnya kerana kelewatan pegawai-pegawai menteri dan timbalan menteri itu sendiri memproses dokumen perjanjian pelantikan mereka.

    Ekoran daripada kelewatan ini, mStar Online dimaklumkan, pegawai paling kanan yang dihantar berkursus ke Intan ialah Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Mohtar Abdul Rahman dan Setiausaha Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA), Dato Zainal Abidin Ahmad.

    Lain-lain pegawai kanan yang terlibat ialah Pengarah Pembangunan Organisasi JPA, Mohamad Fauzi Isa dan Timbalan Pengarah Kanan JPA, Zohari Said.

    Di samping mereka, beberapa orang pegawai daripada Bahagian Pembangunan Organisasi dan tiga timbalan pengarah Bahagian Perkhidmatan JPA turut menerima nasib yang sama, kata sumber itu lagi kepada mStar.

    Sementara pegawai-pegawai dari beberapa kementerian yang turut dipindahkan ke Intan melibatkan setiap seorang daripada Setiausaha Bahagian Pengurusan Sumber Manusia dan Pengurusan di Kementerian Kewangan, Kementerian Pelajaran, Kementerian Pertahanan, Kementerian Pengangkutan dan Kementerian Pertanian.

    Dalam perkembangan berkaitan, mStar Online turut dimaklumkan sehingga 24 Ogos lalu, sejumlah 101 lantikan kakitangan pejabat menteri dan timbalan menteri telah berjaya diselesaikan.

    Daripada jumlah itu, 84 pegawai telah dilantik dan urusan pembayaran gaji juga telah turut diterima, manakala selebihnya belum melalui proses pembayaran gaji.

    Adalah difahamkan, antara sebab mengapa para pegawai menteri dan timbalan menteri ini lewat menerima pembayaran gaji antara lainnya kerana pegawai yang terlibat belum mengemukakan dokumen perjanjian lantikan yang ditandatangani.

    Sebab kedua adalah kerana pegawai yang terlibat tidak mahu menandatangani perjanjian lantikan atas sebab tidak menyatakan gaji minimum yang dipohon atau kerana pegawai berkenaan belum mengemukakan maklumat bank atau nombor akaun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambungan

      Lain-lain sebab yang lain ialah pegawai menteri atau timbalan menteri berkenaan masih belum mengemukakan dokumen kontrak yang ditandatangani atau kerana pegawai tersebut masih bertugas dengan majikan lama dan harus memberi notis tiga bulan.

      Sehingga analisis berita ini ditulis, adalah dianggarkan masih terdapat 60 lantikan di pejabat menteri dan timbalan menteri masih belum diisi atas sebab-sebab tertentu antara lain belum ada calon yang sesuai atau calon memohon tangga gaji yang tidak diperuntukkan di bawah Pekeliling Perkhidmatan Kakitangan Awam Bilangan 6.

      "Terdapat pegawai-pegawai menteri yang menuntut gred yang tinggi yang tidak diperuntukan di dalam pekeliling perjawatan pejabat menteri dan timbalan menteri seperti Jawatan Utama Sektor Awam atau JUSA walaupun kerajaan baru bersetuju untuk menambah satu lagi jawatan iaitu Pegawai Tugas-Tugas Khas (PTTK) daripada seorang kepada dua orang dengan gred 54 tertakluk kepada kelayakan individu lantikan politik," kata seorang pegawai kanan ketika dihubungi mStar Online.

      Sebelum ini Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ismail Bakar mengesahkan bahawa pegawai berkenaan dikenakan tindakan tersebut ekoran masalah yang timbul berhubung pelantikan pegawai bahru anggota Kabinet.

      Jadi rupa2nya isu kelewatan menerima gaji dan perlantikan pegawai2 khas menteri2 tersebut bukan lah atas kesilapaan atau usaha sabotaj terhadap mereka seperti yang telah diuar2kan tu..tetapai kerana pegawai2 khas tersebut tidak layak menerima gaji pada gred yang berkenaan disebabkan oleh kelayakan mereka yang tidak setimpal.

      Pelik kan Wak Suman..dah tau tak layak, dari segi akademik tapi minta gaji yang tinggi pulak...gila gaji sangat ke orang2 Rejim Haprakan ni haah ???

      Delete
    2. Penduduk merempat, tuntut janji rumah
      KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore324
      Penduduk merempat, tuntut janji rumah
      Penduduk Kampung Jalan Tepi Sungai Dennistown mengadakan perhimpunan aman menuntut campur tangan kerajaan PH Perak menunaikan janji pemberian rumah tertangguh sejak empat tahun lalu.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PARIT BUNTAR - Seramai 61 penduduk asal Kampung Jalan Tepi Sungai, Dennistown di sini mengadakan perhimpunan aman merayu kerajaan PH Perak menunaikan janji penyediaan rumah kepada mereka setelah tertangguh sejak empat tahun lalu.

      Perhimpunan dianjurkan bagi meminta campur tangan kerajaan negeri baharu itu merealisasikan janji dikemukakan kerajaan negeri terdahulu ekoran mereka diarahkan berpindah dari kampung itu bagi memberi laluan kepada pelaksanaan projek Rancangan Tebatan Banjir(RTB) Kerian sebelum ini.


      Wakil penduduk, Aslan Jamil,53, berkata, pada bulan September 2014, mereka menerima notis mengosongkan kediaman daripada pentadbiran tanah daerah Kerian susulan rancangan pelaksanaan projek RTB Kerian turut melibatkan sebahagian kawasan kampung itu.

      Menurutnya, kerajaan negeri terdahulu bersetuju membayar pampasan ex-gratia berjumlah RM42,000 kepada kesemua penduduk berkenaan memandangkan kediaman asal mereka yang wujud sejak lebih 80 tahun lalu, berada di atas tanah lot rizab sungai.

      "Susulan notis diterima, kami diminta mengosongkan dan meruntuhkan sendiri kediaman dalam tempoh masa singkat bagi memastikan kami layak menerima bayaran pampasan wang tunai itu.

      "Selain itu, kami turut dijanjikan pemberian sebuah lot tapak rumah di kawasan berdekatan oleh kerajaan negeri terdahulu.

      "Mereka turut memaklumkan kami perlu bersedia membayar bagi mendapatkan tanah tapak rumah tersebut dengan sejumlah bayaran ditentukan semula kerajaan negeri," katanya kepada media selepas mengadakan perhimpunan aman bersama 61 penduduk asal Kampung Jalan Tepi Sungai Dennistown di Surau Jalan Tepi Sungai, Dennistown.

      Aslan berkata, tidak lama selepas rumah penduduk dikosongkan, kerajaan terdahulu mengubah perancangan asal dengan bersetuju membina sebuah rumah teres di atas tanah lot terbabit demi penyeragaman penyediaan rumah penduduk terlibat.

      Menurutnya, penduduk turut diberi jaminan penyediaan tanah lot dan pembinaan rumah teres pada harga mampu milik dijangka akan diselesaikan dalam tempoh dua tahun selepas mereka berpindah.

      "Namun, janji penyediaan lot tanah dan pembinaan rumah kepada kami sehingga kini hanya tinggal janji sehinggalah kerajaan negeri sudah diambil alih PH pada PRU14.

      "Penduduk asal kampung berasa amat tertipu dan kami merayu jasa baik kerajaan negeri PH untuk segera campur tangan bagi membela nasib kami yang kini terpaksa merempat di rumah orang lain," katanya.

      Delete
  16. Wak Suman Tempek Bacin...Makin menjadi2 lah Tun M sekarang ni. Habis dikelentongnya rakyat Msia kat sana dan juga mat2 salleh kat situ dengan mengatakan Msia bakal bangkrap jika tak dapat bayar balik hutang negara yang kononnya dah mencecah lebih RM 1 Trillion tu. Selamba aje dia cakap macam tu ...

    Semasa berucap di negara yang mempunyai jumlah hutang kedua tertinggi di dunia iaitu United Kingdom, Tun Dr Mahathir mendakwa hutang kerajaan Malaysia berjumlah RM1 trilion perlu dibayar segera atau Malaysia akan diisytiharkan muflis.

    Peratus nisbah hutang / KDNK negara adalah 50.8%.

    Untuk pengetahuan Tun Dr Mahathir, beliau sedang berada di negara yang bakal disytiharkan muflis, United Kingdom yang mempunyai jumlah hutang sebanyak RM34.8 trilion dengan peratus nisbah hutang/KDNK 87%.

    Hari ini Tun Dr Mahathir dijangka berada di negara yang bakal muflis yang mempunyai hutang tertinggi di dunia iaitu Amerika Syarikat dengan jumlah hutang sebanyak RM87 trilion. Peratus nisbah hutang/KDNK Amerika Syarikat adalah 107.8%.

    Bukan semua rakyat buta dan bodoh seperti penyokong Tun Dr Mahathir dan Lim Guan Eng. 97.7% hutang negara adalah dalam nilaian Ringgit Malaysia.

    Manakala lebih 60% pemilik hutang adalah dari institusi kerajaan seperti GLIC dan GLC seperti KWSP, KWAP, Tabung Haji, Permodalan Nasional Berhad, Maybank dan sebagainya.

    Hutang pula adalah bentuk sukuk dan bon, manakala bon / sukuk yang matang pula, ada yang bayaran faedahnya mencecah 30 tahun. Jadi bagaimana hendak bayar segera seperti dakwaan Tun Dr Mahathir macam mana?

    Kita berharap agar Tun Dr Mahathir tidak lagi mengeluarkan kenyataan mengenai hutang negara agar rakyat Malaysia tidak ditertawakan dunia kerana mempunyai seorang Perdana Menteri yang sudah nyanyuk dan muflis idea untuk mengencing Rakyat!!!!

    ReplyDelete
  17. HAHAHA HOHOHO HIHIHI - UMNO NAK BOIKOT PRK PD KONON, TAPI PAS YANG DEPA NGURAT NAK BERKERJASAMA TUH TAK PEDULI DEPA, NAK PASANG CALON DI PD. HUNGGA KECOH MESYUARAT DEPA BERTENGKAR -

    Mesyuarat Umno bincang PRK Port Dickson panas

    PRK PORT DICKSON | Mesyuarat Biro Politik Umno yang membincangkan pendirian parti itu dalam pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Port Dickson semalam dikatakan berlangsung dalam suasana panas.

    Menurut sumber, sebelum kata putus dicapai ada dua kumpulan saling mempertahankan hujah masing-masing.

    Di satu pihak katanya mereka mahu Umno meletakkan calon dan tidak memberikan laluan mudah kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim memenangi PRK berkenaan.

    Satu pihak lagi pula katanya berpendapat Umno lebih wajar membiarkan PRK berkenaan berlangsung tanpa meletakkan calon.

    Kata sumber itu kumpulan yang tegas menolak untuk Umno meletakkan calon diketuai Timbalan Presiden Umno Datuk Mohamad Hasan, manakala pihak berada di posisi bertentangan - antaranya - ialah Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

    “Yang saya tahu Tok Mat memang tegas dan konsisten tak nak dan kata tak perlu letak calon, sedangkan Asyraf Wajdi pula memang nak Umno bertanding,” kata sumber itu kepada Malaysiakini.

    Sementara itu, Ashraf Wajdi pula ketika dihubungi Malaysiakini berhubung perkara itu enggan mengulas mengenai situasi yang didakwa sangat panas itu.

    Bukan nak bagi tekanan

    Sebaliknya bekas timbalan menteri semasa zaman BN itu berkata beliau menerima keputusan yang dibuat itu atas dasar konsensus.

    “Yalah... macam pendirian yang saya nyatakan di Facebook saya, itu pendirian saya dengan jelas mengenai PRK itu (Umno perlu bertanding).

    “Tapi Umno akhirnya berpegang pada prinsip musyawarah dan syura, kita konsensus (terima keputusan),” katanya.

    (bersambung)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (sambungan)

      Semalam, Pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui sidang medianya mengumumkan langkah Umno memboikot PRK berkenaan.

      Bagaimanapun, sebelum Ahmad Zahid muncul di depan media untuk mengumumkan keputusan yang dibuat atas nama BN itu Mohamad terlebih dulu mengeluarkan kenyataan dengan memberikan sebab-sebab mengapa mereka tidak perlu menyertai PRK berkenaan.

      Tiga sebab utama itu, katanya, termasuk mempertahankan prinsip dan pendirian dan keperluan memberi fokus kepada rejuvenasi parti.

      Turut ditekankan oleh beliau ialah keperluan Umno melakukan analisis serta kajian mendalam terhadap tahap sokongan pengundi di semua kawasan parlimen dan dewan undangan negeri (DUN) di seluruh negara.

      Ia disebut-sebut sebagai membayangkan Biro Politik Umno gagal mencapai kesepakatan mengenai PRK Port Dickson dan langkah Mohamad mengeluarkan kenyataan lebih awal dibuat sebagai satu tekanan kepada kumpulan yang berpendapat BN perlu bertanding.

      Sementara itu anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam berpendapat kenyataan yang dikeluarkan Mohamad itu hanya pandangan peribadi.

      “Itu kan pandangan, kenyataan saya lebih awal dua minggu sudah, kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz (pun ada dibuat) lebih awal.

      "Itu bukan soal nak bagi tekanan tapi semua orang berhak memberikan kenyataan sebelum 24 hari bulan.

      "Apabila BN buat keputusan semua orang kena akur dan pertahankan keputusan parti.

      “Tak ada isu bagi tekanan, semua orang berhak bagi pandangan,” katanya.

      (Umno mesti tentang pertabalan politik di PD, kata KJ)

      Setakat ini hanya parti kecil Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan bebas menyatakan hasrat mencabar Anwar di kerusi itu.

      Dengan keputusan BN itu, tumpuan kini tertumpu pada PAS yang presidennya sebelum ini berikrar tidak akan memberi laluan mudah dan kemenangan percuma pada Anwar.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata mereka akan membuat keputusan sama ada akan meletakkan calon atau sebaliknya dalam masa terdekat.

      Kerusi Port Dickson dikosongkan penyandangnya Datuk Danyal Balagopal Abdullah untuk membolehkan Anwar bertanding dan kembali ke Dewan Rakyat.

      Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 29 Sept ini untuk proses penamaan calon dan hari pengundian dilangsungkan pada 13 Okt.

      KOMEN: KORANG NAK BERCEKAK ANTARA PUAK2, LANTAK LAH, WAHAI UMNO. AKU TEPUK TANGAN AJE. BIL KORANG DAH TAK BERTEKAK LAGI, AKU BALIK RUMAH.

      Delete
    2. Inflasi teras diunjur meningkat 1.0 peratus
      23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Inflasi teras diunjur meningkat 1.0 peratus
      RAM Rating Services Bhd
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings) menjangkakan kadar inflasi teras meningkat 1.0 peratus pada Julai 2018, disokong tekanan inflasi yang lebih tinggi daripada komponen bahan api pengangkutan.

      Dalam satu kenyataan hari ini, agensi penarafan itu berkata harga purata petrol RON95 meningkat 12.4 peratus pada Julai berbanding 9.9 peratus pada Jun, ketika kesan asas rendah.


      Ia berkata harga dijangkakan terus lemah dengan penarafan sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), mengehadkan sebarang tekanan ke atas inflasi, manakala Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dijangka membuat beberapa pelepasan kos.

      “Penilaian awal kami terhadap SST dan potensi impak inflasi tidak menunjukkan sebarang ketidakstabilan harga atau penggunaan buat masa sekarang.

      “Ini disebabkan oleh bahagian produk SST yang lebih kecil dalam sekumpulan indeks harga pengguna, dan terpakai kepada pengeluar dan bukan pengguna akhir,” katanya.

      Selain itu, sebarang kesan ketidakstabilan daripada SST dikawal oleh lapisan tunggal cukai, kurang kos pelaksanaan pentadbiran serta cadangan pengecualian ke atas bahan mentah, komponen dan pembungkusan bagi pengeluar berdaftar.

      Memandangkan tekanan deflasi daripada perubahan dalam sistem percukaian, selain harga bahan api yang lebih rendah susulan pelaksanaan semula subsidi minyak, dan lonjakan pertumbuhan perlahan yang berterusan ke atas harga makanan, inflasi teras dijangkakan mencatat purata 1.3 peratus tahun ini, katanya.

      “Berdasarkan teras inflasi yang lebih rendah dan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar yang sederhana sebanyak 4.9 peratus, Kadar Dasar Semalaman (OPR) tahun ini dilihat memihak kepada aliran menurun.

      “Bagaimanapun, OPR dijangka kekal pada 3.25 peratus sepanjang 2018 susulan dasar tidak menentu yang berterusan, selain beberapa risiko makro yang mungkin masih memberi risiko ke atas aliran keluar modal,” katanya.

      RAM Ratings percaya dasar monetari akan memainkan peranan yang lebih besar kerana penyatuan fiskal dianggap sebagai trend utama yang berlaku, sekali gus skop suntikan dana tambahan dijangkakan kurang.- Bernama

      Delete
  18. Wak Suman Tempek Bacin dan KBB...korang tak pelik ke dengan berita yang tengah tular macam goreng pisang panas di media sosial hari ni. Apa berita tu haah ???

    UMNO yang tidak bertanding, Mengapa Guan Eng yang Gundah Gulana?

    1. Saya berasa sangat hairan mengapa Setiausaha Agung DAP, YB Lim Guan Eng, melompat sakan apabila UMNO mengumumkan tidak akan menggantikan MIC bagi PRK Port Dickson.

    2. Lim Guan Eng mendakwa keputusan BN untuk memboikot PRK Port Dickson kerana tahu mereka tidak akan menang, bukan kerana merasakan ia satu pembaziran. Menurut Guan Eng lagi, "seluruh perjuangan mereka (Umno dan BN) bukan kerana prinsip dan idealisme tetapi lebih kepada keuntungan, untuk kuasa."

    3. Kenyataan ini sangat aneh kerana UMNO telah pun bertanding di PRK Sungai Kandis walaupun tahu ia kawasan tradisi PKR yang sukar ditembusi.

    4. MCA pula bertanding di PRK DUN Balakong walaupun tahu ia kubu kuat DAP sejak berpenggal-penggal. Barisan Nasional turut turun membantu Pas di DUN Seri Setia walaupun tahu akan kalah.

    5. Jadi tuduhan Lim Guan Eng bahawa UMNO takut kalah, hilang semangat dan ideologi perjuangan sebenar adalah satu hujah lekeh yang tidak boleh beliau pertahankan.

    6. UMNO membuat keputusan untuk tidak bertanding di Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson kerana merasakan PRK ini satu agenda politik Pakatan Harapan (PH) bukannya untuk kepentingan rakyat.

    7. PRK ini adalah permainan politik dalaman PH. Yang meletak jawatan wakil rakyat PKR, yang bernada protes juga di kalangan sesama mereka. Yang akan bertanding sebagai bakal Perdana Menteri ke-8 juga adalah di kalangan mereka.

    8. Maka kita di pihak UMNO tidak perlu terbabit dengan permainan politik dalaman mereka. InshaAllah jika ada PRK lain atas sebab yang tidak dapat dielakkan seperti kematian atau meletak jawatan kerana sakit, UMNO dan pembangkang lain pasti akan bertanding.

    9. Cuma yang menjadi tanda tanya kepada saya, mengapa Lim Guan Eng begitu marah kerana UMNO tidak mahu bertanding? Apakah beliau tidak mahu Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri ke-8?

    10. Sepatutnya Lim Guan Englah orang paling gembira bila Anwar mendapat laluan mudah dalam PRK kali ini. Malangnya, beliau begitu terkesan dengan keputusan ini sehingga perlu mengadakan wawancara dengan Malaysiakini untuk menyerang UMNO.

    11. Pelantikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dua tahun selepas PH memerintah adalah sebahagian dari manifesto mereka. Banyak janji manifesto mereka tidak dapat ditunaikan.

    12. Justeru tindakan UMNO tidak bertanding ini bolehlah dilihat sebagai membantu PH melaksanakan salah satu manifesto mereka. Sekurang-kurangnya mereka tidak akan menyalahkan UMNO jika mahu memungkiri janji manifesto yang satu ini.

    13. Rakyat pasti tertanya-tanya mengapa Lim Guan Eng tidak mahu Anwar Ibrahim mendapat laluan mudah. Apakah DAP ada agenda lain yang bertentangan dengan kehendak Anwar Ibrahim?

    Dato' Seri Mahdzir Khalid
    Naib Presiden UMNO
    Ahli Parlimen Padang Terap

    ReplyDelete
    Replies

    1. MANA TUN MAHATHIR MAHU JUMPA ANAK BADAK GEMUK JHO TAEK MELAINKAN KALAU DIA NAK BERI SEMUA MAKLUMAT BERKENAAN KONSPIRASI DIA DENGAN NAJIB DAN MAK BADAK MENCURI DUIT 1MDB.

      Jho Low tidak hubungi kami - Pembantu PM

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan rombongannya yang kini berada di New York, Amerika Syarikat tidak dihubungi ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho.

      Pembantu kepada perdana menteri mengesahkan hal ini.

      "Semua pertemuan di sini berdasarkan permintaan oleh orang yang mahu bertemu beliau (Mahathir). Perdana menteri ada Wisma Putra untuk mengatur dan mengendalikannya.

      "Apa yang kami tahu setakat ini, Low tidak pernah menghubungi kami di sini di New York," maklum pegawai media perdana menteri, Endie Shazlie kepada Malaysiakini.

      Dalam suatu wawancara, pengarang bersama buku Billion Dollar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World, Tom Wright mendakwa Low walaupun sedang menjadi buruan tetapi masih sempat menawarkan untuk "membantu kerajaan" dalam suatu pertemuan di AS.

      Dr Mahathir mengetuai delegasi Malaysia hadir ke Perhimpunan Agung PBB yang ke 73 yang akan bermula esok dan berakhir Sabtu ini.

      Perdana menteri dijadual bertemu Perdana Menteri UK Theresa May, Presiden Iran Hassan Rouhani, Emir Qatar Sheikh Tamim Hamad Al Thani dan Presiden Sri Lanka Maithripala Sirisena, serta para pelabur dan usahawan AS.

      Beliau juga akan hadir majlis anjuran JP Morgan dan New York’s Asia Society.

      Kerajaan tak patut terima bantuan Jho Low

      Sementara itu, pegawai khas kepada menteri kewangan, Anggota Parlimen Damansara Tony Pua yang ditemui pada majlis pelancaran buku Billion Dollar Whale di Kuala Lumpur menegaskan kerajaan tidak patut mempertimbangkan sebarang bantuan daripada Low.

      "Sangat tak setuju. Malah tak akan pertimbangkan (bantuan Jho Low).

      "Saya tak terkejut beliau cuba berunding dengan kerajaan. Dia seorang yang hendak menyelamatkan dirinya. Dia akan berbuat apa sahaja supaya dia tidak akan masuk penjara," kata Pua pada sidang akhbar di Kuala Lumpur, hari ini.
      Ketika majlis pelancaran buku itu, Wright berkata skandal 1MDB tidak akan terjadi tanpa Low.

      "1MDB dan skandalnya itu tidak akan berlaku tanpa Low. Tetapi saya tidak fikir adalah betul (untuk mengatakan) buku itu membebaskan Najib daripada sebarang kesalahan. Dia ada di sana ... dan dia yang membolehkan Low (berbuat demikian).

      "Tanpa Najib, tidak ada Low. Kerana Low memetik nama (bekas) PM pada setiap masa. Dia (Low) berkata 'PM mahu ini, bos besar mahu itu'. Begitulah cara Low beroperasi," jelas wartawan Wall Street Journal berkenaan semasa sesi soal jawab.

      Delete

  19. Wak Suman dan KBB...Korang perasan tak..makin menjadi2 apa yang berlaku dalam PKR ni kan..baru hari tu berlaku episod bantai membantai dengan kayu dan lontar melontar kerusi semasa e-voting, sekarang ni kes rasuah merasuah pulak.

    Itu belum lagi DSAI jadi PM ke 8..kalau dah dapat jawatan tu nanti, lagu berperang besar lah sesama sendiri untuk berebut harta rampasan perang tu...setuju tak bhai ???

    AMK DAKWA SETIAUSAHA POLITIK TERLIBAT SALAH GUNA KUASA UNTUK MENANG DALAM PEMILIHAN PARTI PKR

    AMK Dakwa Setiausaha Politik Terlibat Salah Guna Kuasa

    Setiausaha Pengelola Angkatan Muda Keadilan Ahmad Syukri Che Ab Razab hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan salah guna kuasa seorang setiausaha politik di sebuah kementerian.

    Ahmad Syukri berkata individu yang disifatkan sebagai seorang cukup ‘senior’ serta turut bertanding bagi jawatan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan ketua cabang itu didakwa melakukan perbuatan itu pada satu mesyuarat yang dipercayai berlangsung 1 Sept lalu.

    “Dalam mesyuarat tersebut, setiausaha politik terbabit telah menawarkan kontrak pembangunan atau pembaikpulihan infrastruktur bernilai RM20,000 kepada setiap pemimpin-pemimpin setempat yang hadir.

    “Individu itu juga memaklumkan bahawa beliau akan mendapat peruntukan RM300,000 dari sebuah kementerian lain yang perlu dihabiskan hujung tahun ini selain bakal mendapat kontrak dari satu lagi kementerian yang akan diagihkan kepada pemimpin setempat,” katanya.

    Bercakap kepada pemberita di luar perkarangan Ibu Pejabat SPRM di sini, Ahmad Syukri berkata maklumat itu diperoleh menerusi satu pemacu pena (pendrive) yang diserahkan oleh seorang pengadu kepadanya pada 24 Sept lepas.

    Ahmad Syukri mendakwa tawaran itu juga mempunyai kaitan dengan pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang sedang berlangsung bermula 5 Ogos lepas sehingga November depan.

    Beliau menyerahkan bukti berupa surat aduan pengadu pertama, gambar berkaitan mesyuarat, rakaman suara serta beberapa lampiran lain dan berharap SPRM dapat melakukan siasatan menyeluruh berhubung perkara itu.

    Rupa2nya PKR ni tak jauh bezanya dengan MIC dan UMNO lah kan...kita pun tak rasa pelik kalau berlaku benda2 macam ni dalam PKR sebab parti ni pun lahir dari demonstrasi ganas jalanan era reformasi 98 dulu...memang patut lah budaya ganas lagi barbarian tu menjadi prinsip perjuangan mereka !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AZEEZ RAHIM , ABANG DI TAHAN SPRM

      cnews@nstp.com.my

      AHLI Parlimen Baling yang juga bekas Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Ibu Pejabat SPRM hari ini.

      Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO ditahan kira-kira jam 11 pagi mengikut Seksyen 16(a) Akta SPRM 2009 bagi membantu siasatan kes menerima rasuah.

      Sumber SPRM berkata, turut ditahan, abang Abdul Azeez, Abdul Latif di Sungai Buloh ,jam 11.30 pagi tadi.

      Penahanan Abdul Latif yang juga Pengurus Besar sebuah syarikat pengurusan hartanah turut ditahan bagi membantu siasatan mengikut Akta SPRM 2009.

      ********************************************

      Salah satu ATM /ETM Mak Badak dak kena cekup ...

      Delete
    2. Apo nak dkato..dr d n a yg samo..kami tenguk jelh episod2 starusnyo..tp umnobn bialh pocah dulu..d n a sakahantupuaka dbuang jo kek lauut..amacam bhai..set!

      Delete
    3. MACC summons Rosmah for questioning tomorrow, arrest expected


      KUALA LUMPUR, Sept 25 — The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) have called on Datin Seri Rosmah Mansor to record her statement at its headquarters tomorrow in investigations on SRC International.

      Sources close to investigations told Malay Mail the wife of former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was also expected to be arrested on the spot after MACC records a short statement from her at around 10am tomorrow.

      The source said she will be questioned in money laundering-related cases, where investigators believe funds from SRC International, a former unit of state investment firm 1Malaysia Development Berhad (1MDB), was used to purchase supplement products.

      “Investigators are expected to question her on the purchase of hormone-based anti-ageing products from the United States worth over RM1 million and several other purchases.

      “Chances are high she will be picked up after the statement recording and brought to court the following day to be charged,” the source said.

      When contacted, Rosmah’s lawyer Datuk Geethan Ram Vincent confirmed MACC will call in his client tomorrow.

      ************************************

      Pasti ada walaunta yang tak lena tidor malam ..

      Delete
    4. Pak diny...Pak ada tak tertengok video bedah buku Billion dollar Whale yang telah diadakan di kedai buku Kinokuniya hari ini??? Video tu telah tular di media sosial lah Pak!!!

      Kalau Pak belum berpeluang untuk menonton video tersebut...jangan risau..di bawah ini saya sertakan sedutan dari bedah buku tersebut, khususnya soal jawab antara Isham Jalil dengan penulis buku tu!!!!

      Billion Dollar Whale author fumbles when asked by Isham Jalil for evidence that implicates Najib

      September 25, 2018

      Isham Jalil: Is there evidence in your book, or whatever, that can hold up in court… that says Najib Razak is guilty of corruption with regards to this 1MDB scandal?

      Author: A lot of reporting in the book comes from ongoing global investigations into this matter, right, so a lot of what we do is triangulating…er…through documents from Singapore…from US…

      Isham Jalil: Triangulating? That’s not what I asked. Evidence…I wanna see evidence…you know, evidence that can implicate him directly…because you talk about Jho Low a lot…is there evidence…

      Author: Err. I…err…I…I…

      Nampak sangat si author tu sendiri tak begitu yakin dengan apa yang telah didedahkannya dalam buku tu.

      Jadi telahan rakyat Msia termasuk lah Pak diny dan saya bahawa memang ujud konspirasi untuk mengenakan DSNR dalam isu tersebut dan menjadikannya sebagai kambing hitam oleh Tun M dan konco2nya ternyata benar dan ada asasnya. Kalau tak dah tentu dia takkan fumble untuk menjawab soalan tu..setuju tak Pak ???

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA Jho Low tidak hubungi kami - Pembantu PM

      Ahmado Castilo

      Tak usah berunding,dapat tangkap masuk kan Low dlm Peti sejuk besar pasti semua rahasia keluar.
      Itu kira cara kasar......

      Cara agak lembut, pecah semua rahasia, rampas rampas wang dan harta 1MDB, dah dapat tu semua beri hukuman ringan 15 tahun.

      Farid Farid
      Tangkap Jho Low dan rakyat Malaysia nak tengok kawan rapat Najib yg menjadi pengatur kemahuan Najib dgn menggunakan wang kita semua rakyat Malaysia.

      Ini semua bkn manusia. Mereka ini haiwan liar yg tiada akal fikiran memuaskan nafsu serakah. Najib kita nampak slow dan lembut. Inilah manusia yg bahaya. Makan dalam.

      Chris Lim
      Buat apa nak runding dgn penyamun. Bijan x kan TERLEPAS drpd SEGALA TUDUHAN yg dilemparkan dan nama JL dah busuk mcm Najis satu dunia. Tggu masa je bila kena tangkap dan bawa blk ke M’sia. AG bole lanjutkan kes ke atas JL jika dah ada bukti2 dan charge dia dlm absentia...!!

      Farizi Malik
      balik laa Jho Low..sampai bila nak bersembunyi..?jika tak dapat tangkap Jho Low lagi sampai bebila laa kes nie tak selesai lagi..harap ada Jho Low terbuka hati serah diri..jika tak bersalah buat apa lari..? nampak sangat yang Jho Low memang bersalah.. Taek punya orang ..

      Delete
  20. Pak diny dan rakan2 sekelian..ada tak tertengok satu video ucapan Tun M kepada ahli2 Bersatu dalam satu majlis yang diadakan baru2 ni di KL????

    Dalam video tu jelas menunjukkan Tun memang ada menggunakan taktik untuk menimbulkan ketakutan dalam kalangan MP2 dan ahli2 UMNO. Dia tau dan berpengalaman dalam hal maacm ni kerana telah kerap menggunakan taktik tersebut untuk terus kekal berkuasa sebagai presiden parti tu dulu.

    Mahathir admitted that his mission is to frighten UMNO MPs

    “The charges against Najib are fabrications and have nothing to do with 1MDB

    “He (Mahathir) has gone on record to tell PPBM members that ‘orang-orang UMNO ni, kita jentik sikit, kita gertak sikit, mereka akan takut dan ikut apa yang saya cakap…’

    “This is what he told to PPBM members during one of his speeches”

    Kini taktik yang sama digunakan dalam PH...patut lah takde sorang pun pemimpin2 parti komponen dalam PH yang berani membangkang kata2nya. LKS dan Mat syabu yang dulu musuh ketat Tun pun kini sudah menjadi setan bisu yang kehilangan taringnya bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. SEDAP BILA MENDENGOR BERITA MAK BADAK DI KERAH MENGADAP SPRM .. KALO BOLEH, TIAP MINGGU .. SPRM KONON NAK TUNJUK HORMAT KPD BINI SI NAJIS, TK MAHU REMAN, PAKAIKAN BAJU OREN .. PANGGIL TIAP MINGGU, LAH
      KALI INI KOT DI PANGGIL BERIKUTAN MAKLUMAT ANAK DIA RIZA AZIZ BERI KPD SPRM BILA DI PANGGIL 1-2 HARI LALU. MESTI MAK DIA KERAHKAN SI ANAK SURUH BERI TAHU SEMUA YANG DIA TALI BARUTKAN KPD SPRM. SILAP2 BERJAM CAKAP, NAK KEA TAMPAR DLL.

      Rosmah menghadap SPRM lagi esok

      Rosmah Mansor, isteri bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sekali lagi diminta menghadap SPRM untuk disoal siasat.

      Sepucuk surat meminta Rosmah hadir ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya disampaikan kepadanya oleh pegawai suruhanjaya pencegahan rasuah itu petang tadi, lapor The Star Online.

      Memetik sumber, laporan itu berkata Rosmah perlu datang pada jam 10 pagi esok.

      Beliau sebelum ini dipanggil SPRM untuk diambil keterangan pada 5 Jun lalu berhubung siasatan SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.

      Semalam, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata suruhanjaya itu telah menyiapkan siasatan terhadap Rosmah dan telah menyerahkan kerta siasatan ke Pejabat Peguam Negara.

      Pada 18 September lalu, New Straits Times melaporkan Rosmah mungkin menghadapi 20 pertuduhan jenayah tidak lama lagi.

      Ini termasuklah tuduhan membeli "produk antipenuaan berasaskan hormon dari Amerika Syarikat bernilai kira-kira RM1 juta" dengan menggunakan dana dari SRC International Sdn Bhd.

      Delete
    2. Tidak Disiasat SPRM, Tapi Didakwa Untuk Takut Peguam



      Lazimnya seseorang itu didakwa di mahkamah selepas disiasat namun tidak kepada Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah apabila tiba-tiba dituduh tanpa diambil keterangan pihak berwajib.

      Justeri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa pertuduhan terhadap Muhammad Shafee hari ini boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau halang beliau dan peguam lain daripada mewakilinya di mahkamah.

      Bekas perdana menteri itu turut mendakwa bahawa pertuduhan terhadap Muhammad Shafee sebenarnya merupakan satu tindakan untuk menafikan hak beliau bagi dapat perbicaraan yang adil pada awal tahun depan.

      Ini kerana peguam belanya itu didakwa pendakwa raya di mahkamah mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

      “Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee hanya kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

      “Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda sebagai mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda,” kata Najib menerusi hantaran satu kenyataan dalam akaun sosial Facebook hari ini.

      Najib mendakwa pemilihan masa bagi tuduh Muhammad Shafee mengejutkan kerana beliau masih tidak diambil keterangan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau berpeluang beri bukti dokumen berkaitan.

      “Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah,” kata Najib. Muhammad Shafee merupakan peguam utama yang mengetuai barisan tujuh peguam bela yang mewakili Najib.

      Bekas Presiden UMNO itu didakwa pada 4 Julai lalu atas tiga tuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan salah guna kedudukan untuk kepentingan peribadi melibatkan RM42 juta berkaitan syarikat SRC International Sdn. Bhd.

      Muhammad Shafee juga mewakili Najib ketika didakwa pada 8 Ogos lalu atas tujuh pertuduhan termasuk tiga pertuduhan baharu iaitu didakwa menerima wang berjumlah RM42 juta hasil daripada pelbagai aktiviti haram.

      Ia kononnya dikaitkan dengan dana syarikat SRC International, empat tahun lalu. Namun Peguam Negara, Tommy Thomas yang mengetuai pasukan pendakwaan secara tiba-tiba tarik diri akhir bulan lepas. – Agensi/Mynewshub.TV


      : kerajaan PH sekarang bukan lagi kerajaan rakyat tetapi kerajaan kroni dan rakus serta zalim....

      Delete
  21. Pak diny...saja nak konsi dengan Pak satu artikel yang dirasakan sangat2 memberi menafaat kepada kita semua dalam memahami ketepatan fakta2 oleh penulis buku ‘Billion Dollar Whale’.


    ‘Billion Dollar Whale’ Lacks Accuracy

    Tom Wright’s and Bradley Hope’s book, Billion Dollar Whale, appears to be a dramatised version of true events, which is more suitable as a movie script than as an historical account.

    Looking through the book raises many questions, for example the five as follows:

    Question 1:

    The book says that media reports and sources the authors spoke to suggest that Jho Low had taken hundreds of millions, if not billions, of dollars and IF TRUE that would represent one of the greatest financial heists in history.

    Does that mean the authors do not have any documentary evidence and cannot confirm 100% the stories are true?



    Question 2:

    The book says that Kevin Morais was murdered because he was investigating 1MDB. But in the Kevin Morais murder trial it says something else.

    Are the authors saying the Kevin Morais murder trial is a sham trial and the people on trial for his murder are innocent?

    Question 3:

    The book says that Kevin Morais may have given the 1MDB investigation papers to Clare Rewcastle Brown of Sarawak Report, which was why he was murdered on 4th September 2015.

    Clare, however, lodged a police report with the London Metro Police that she met someone from MACC in August 2015 and they were followed and photographed in Hyde Park when she met her informer.

    On 1st August 2015, it was reported that a former MACC advisor, Tan Sri Datuk Rashpal Singh, was arrested for meeting Clare Brown in London’s Hyde Park.

    So, the leak was Rashpal and not Kevin Morais, as what was written in the book.

    Question 4:

    The book says, “Then, in two separate transfers, US$681 million moved from Tanore to the prime minister Najib Razak’s secret account.”

    Last week, Najib Tun Razak was charged for 21 counts of money-laundering and the charges said NINE and not TWO transfers as what was written in the book?

    The book also did not mention that Najib returned all the money and that he returned MORE money than what he received. So, technically Najib did not spend a single cent of that money.

    Question 5:

    The book says Andre Xavier Justo met people close to Dr Mahathir who then connected Justo to Clare Brown. So, the book suggests that Mahathir was behind all those Sarawak Report ‘exclusive news’ and revelations.

    What the book says also suggests if not because of Mahathir then Justo and Clare Brown would never have met.

    However, the book failed to mention that Mahathir had a personal agenda and was using Justo and Sarawak Report to oust Prime Minister Najib for reasons not connected to 1MDB and that 1MDB was just the excuse.


    Memang ada logiknya soalan2 yang telah dikemukakan dalam artikel tersebut. Saya agak Pak diny dah tentu telah berkesempatan membaca buku tersebut...jadi boleh tak Pak berkongi jawapan dengan kami semua berkaitan soalan2 tersebut...boleh kan Pak???









    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA ROSMAH MENGHADAP SPRM LAGI -

      Nuar Daud
      Takda siapa yg kesian dgn mak nenek ni, sekarang sakanya sendiri akan ratah dia balik. Dulau dia pernah kata, "cybertroopers UMNO bangang" mungkin sebab buat kerja bodoh menjilat mengampu presiden UMNO pagi petang siang malam sedangkan dia laki bini serta seluroh barisan kepemimpinan UMNO ekor berselupat taik. Tujuh keturunan rakyat Malaysia takkan lupa. Yang sodih tu, Samsul debatpun lansung sonyap menikuih. Habih nak buek macam mano?

      Wafi Wafa
      SPRM kata siasatan dah selesai dan telah menyerahkan kertas siasatan ke Pejabat Peguam Negara.........takkan nak beri keterangan lagi? Besar kemungkinan dia akan didakwa di mahkamah esok. All the best Kak Mah the FLOM........your days are numbered.

      Siva Sanmugam
      Nek semah tido awal tu pun dapat tidur ke atau ..bangun awal ya siap rambut jgn tudong ko tak biasa tu sebelum tu suruh lokman dan elli tungu kat court dgn mic dan speker ya slmt datang ke sprm ..jgn bawa toyol okkey

      Abu Talib
      Allah telah takdirkan rosmah utk d jadikan contoh kepada semua sebagai seorang yg tamak dan tidak pernah rasa puas dan beesyukur atas pemberiannya.. yg akhir menghina dirinya sendiri .. Kita semua yg masih waras harus sedar bahawa kuasa, kemewahan adalah satu ujian dan bukan satu nikmat yg kekal.

      Delete
    2. Kisah Seorang imam masjid di London



      Seorang imam masjid di London biasa naik bas untuk ke mana mana...

      Suatu hari dia membayar tambang bas, lalu segera duduk setelah menerima baki dari pemandu bas tersebut...

      Setelah dia mengira, ternyata wang baki dari pemandu itu terlebih 20 sen...

      Ada niat di hati sang imam untuk mengembalikan baki duit yang terlebih itu kerana memang bukan haknya...

      Namun terlintas pula dalam fikirannya untuk tidak mengembalikannya...

      Hanya kerana memikirkan itu hanya wang kecil yang tak begitu bernilai...

      Umumnya orang juga tidak mengambil peduli dalam hal begini...

      Lagipun itu tidak akan membuat pemandu bas miskin...

      Kemudian bas berhenti di sebuah perhentian bas untuk menurunkan sang imam...

      Tiba-tiba sang imam berhenti sejenak sebelum keluar dari bas, sambil menyerahkan wang 20 sen kepada pemandu dan berkata:

      "Ini wang anda, baki wang saya yang anda pulangkan tadi terlebih 20 sen.. Ini bukan hak saya.."

      Si pemandu mengambilnya dengan tersenyum dan berkata:

      "Bukankah anda imam baru di kota ini??

      Saya sudah lama berfikir untuk mendatangi masjid anda demi mengenal lebih jauh tentang Islam,

      Maka sengaja saya menguji anda dengan memberi wang baki yang lebih dari sepatutnya...

      Saya ingin tahu sikap anda..."

      Saat sang imam turun dari bas, kedua lututnya terasa menggeletar dan hampir jatuh ke tanah,

      Hingga dia memegang tiang yang dekat dengannya dan bersandar...

      Pandangannya menatap ke langit dan berkata:

      "Ya Allah, hampir saja saya menjual Islam hanya dengan 20 sen..."

      Maka berdakwah tak hanya dengan dalil, tapi juga dengan akhlak, agar jangan sampai orang lain menjauhkan diri dari Islam kerana perilaku kita yang tidak selaras dengan apa yang diajarkan Islam...

      Sama-sama kita ambil iktibar dari cerita di atas...

      Moga2 kita sentiasa selamat dunia dan akhirat....


      : Nilai baik walaupun kecil mana sekali pun akan membuahkan natijah yang besar....

      Delete
  22. Pak diny...Dah tentun Pak telah membaca kenyataan YB Mujahid berkaitan isu Dr. Zakir Naik baru2 ni. Memang terperanjat king kong seluruh umat Islam di Msia dibuatnya !!!

    Pas mengecam sikap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mujahid Yusof yang dilihat sangat tidak adil malah didakwa berniat jahat terhadap pendakwah perbandingan agama terkenal, Dr. Zakir Naik.

    Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan berkata, tidak mustahil kenyataan Mujahid itu didorong oleh segelintir pihak yang tidak senang dengan Zakir sebelum ini.

    “Mujahid harus malu dan melihat kembali kenyataan yang pernah beliau kemukakan pada 2017 terhadap Zakir di mana beliau pernah menganggap program Zakir adalah program perbahasan ilmiah.

    “Mujahid sendiri pernah mencabar penganut Hindu yang tidak setuju dengan tokoh itu perlu lawan berbahas dan tidak menggunakan pelbagai alasan untuk menghalang kemasukannya ke Malaysia,” katanya dalam kenyataan yang disiarkan portal Harakahdaily di sini, hari ini.

    Semalam, Mujahid mendakwa Zakir suka menerapkan kaedah menghina dan mencaci agama lain dalam ceramahnya yang dilihat tidak sesuai dengan Malaysia yang bertunjangkan kepelbagaian agama dan kaum.

    Mujahid berkata demikian dalam ucaptama Seminar Kebangsaan Isu dan Cabaran Dalam Hubungan Masyarakat Majmuk anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). – UTUSAN ONLINE




    ReplyDelete
    Replies

    1. APA HISHAMUDDIN BOLEH BUAT, TAK SETUJU PUN UMNO TAK TANDING DI PD, DIA HA NYA BOLEH PIGI JUMPA TUN MAHATHIR BERJAM, KITA BELOM TAHU APA CADANGAN DIA NAK BAIKKI KEDAAN TAHI NAJIB DAN ROSMAH BERSEPAH DI SANA SINI SEBAB CURI DUIT 1MDB.

      Hisham tak setuju Umno boikot PRK PD

      PRK PD | Keputusan Umno tidak meletakkan calon pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson adalah satu keputusan di luar kebiasaan parti dan disifatkan akan mempunyai kesannya tersendiri pada masa hadapan.

      Bekas Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini secara peribadi tidak bersetuju dengan keputusan pucuk pimpinan partinya itu untuk tidak meletakkan calon pada PRK itu 13 Oktober ini.

      “Ia (tindakan tidak meletakkan calon) tidak akan berakhir di situ. Ia akan memerlukan kepimpinan parti turun padang, menjelaskan kepada anggota-anggota kita di situ (Port Dickson) tentang apa yang mereka perlu buat apabila tibanya pilihan raya. (MANA PEMIMPIN NAK TURUN PADANG, WAK JAHIT DAH SELALU MAIN SENYAP SAJA).

      “Ia sama ada adakah mereka perlu mengundi pembangkang (pihak lawan), adakah mereka langsung tidak perlu mengundi atau apa akan terjadi sekiranya mereka mengundi pihak lawan kerana jika itu berlaku, mereka akan dituduh mengundi lawan yang akhirnya sebabkan mereka kena tindakan tatatertib mengikut perlembagaan parti,” kata Ketua Umno Bahagian Sembrong itu.

      Hishammuddin berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Perjumpaan dan Ramah Mesra Bersama Umno Tebrau di Savanna Hill Resort, Ulu Tiram, di Johor Bharu, hari ini yang turut dihadiri Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Johor Datuk Ir Hasni Mohammad; Setiausaha Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Samsol Bari Jamali dan Ketua Umno Bahagian Tebrau Datuk Maulizan Bujang.

      Hishammuddin berkata beliau percaya anggota-anggota Umno di Port Dickson mahukan kepimpinan parti yang memberikan hala tuju jelas kepada mereka, dan malah beliau juga telah menasihatkan pucuk pimpinan agar berhati-hati dengan keputusan diambil. (LAGI SEBUT UMNO TARAK HALA TUJU. BIAR DEPA TUJU KE GAUNG LAH).

      Delete
    2. Undang-undang anti lompat parti dan pengosongan kerusi perlu diwujudkan - PAS
      Minda Rakyat 12 hrs ago # Berita
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      PAS mencadangkan agar kerajaan segera menggubal Undang-Undang Anti Lompat Parti bagi memelihara integriti dan kesetiaan anggota parlimen dan anggota dewan undangan negeri (ADUN) terhadap parti masing-masing.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kerajaan juga perlu menggubal undang-undang agar tiada anggota Parlimen atau Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang sewenang-wenangnya mengosongkan kerusi bagi memberi laluan mengadakan pilihan raya kecil (PRK) demi kepentingan individu tertentu.

      “Kedua-dua undang-undang itu perlu digubal segera bagi memelihara kepentingan rakyat yang telah mengundi mereka pada pilihan raya yang lalu atas dasar kepercayaaan dan kesetiaan kepada parti.

      “Tindakan mengosongkan kerusi yang dimenangi bagi memberi laluan kepada individu tertentu mencapai cita-cita politik mereka juga mengundang pembaziran wang rakyat dan sumber negara meskipun ia tidak melanggar amalan demokrasi di negara ini,” katanya ketika ditemui pemberita selepas hadir pada Muktamar Dewan Pemuda PAS Ke 59 di Kuala Nerus semalam.

      Tuan Ibrahim berkata dalam keadaan kewangan negara yang agak teruk, tindakan berkenaan sebenarnya satu pembaziran wang yang sepatutnya digunakan untuk membantu rakyat.

      Sementara itu, dalam sidang media berasingan, Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki yang turut hadir memenuhi undangan pada majlis perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS itu menafikan konon partinya hanya mengadakan kerjasama dengan PAS setelah kehilangan kuasa pada Pilihan raya Umum ke 14 yang lalu.

      Beliau berkata Umno sudah memulakan langkah bekerjasama dengan PAS dalam banyak isu berkepentingan membabitkan umat Islam sejak tiga tahun kebelakangan ini.

      "Dalam isu umat Islam di Rohingya, kita bersama dalam satu pentas, begitu juga dengan isu umat Islam di Palestin, kita satu pentas malah banyak lagi kerjasama seperti forum dan program lain sebelum ini.

      "Cuma kita mungkin tak pernah bersama dalam perhimpunan parti seperti ini... dan saya rasa tak ada salahnya, esok belum kiamat (untuk) kita mulakan persahabatan dan persaudaraan atas dasar Islam itu...ia bermula dengan titik pertemuan hari ini," katanya.

      Beliau juga menegaskan dalam konteks kerjasama itu, bukanlah soal politik yang harus diutamakan tetapi persaudaraan atas dasar Islam dan kepentingan rakyat keseluruhannya.

      "Jangan ada sebarang salah tanggapan seolah-olah bila dua parti terbesar yang mewakili Melayu Islam mula berbaik, ia beri isyarat seolah-olah akan menzalimi dan mendominasi agama dan bangsa lain.

      "Itu tidak akan berlaku kerana kita hormatinya dan asasnya ialah untuk mengukuhkan tunjang dan akar negara iaitu Islam agama rasmi dan Melayu Bumiputera adalah bangsa teras," katanya. - Bernama

      Delete
  23. Pak diny....This is a good article that i'd like to share with you from OSTB. It has everything to do with the policies of the new goverment. Do read it with an open mind!!!

    Gov't schools teach wife beating, Chinese schools teach science By Mariam Mokhtar


    "Malaysian children who attend Chinese, and International schools focus on science, technology, IT, and the creative arts, to expand their minds.

    Malays in government type schools, and tahfiz schools, are returned to the stone ages, where males are taught how to control their women."


    COMMENT | The rakyat did what was right for Malaysia, but some ministers in Pakatan Harapan give us cause for concern.

    A change from Umno-Baru/BN to Harapan is not like changing clothes.

    It is a requirement of change that we deal with all the problems which almost destroyed the nation, but change also means tackling head-on, the issues which some of us term "sensitive".

    So, how's this for double standards?

    When critics and columnists censured Umno-Baru, and singled out their leader, the disgraced, former prime minister, Najib Abdul Razak and his wife, the former self-styled 'First Lady of Malaysia' (FLOM), we were described as courageous and "talking the truth".

    Today, we realise that Harapan's politicians only want reporters who are "yes-men".

    The rakyat voted for change. We demand politicians with high standards of integrity, honesty and principles.

    Many of us are unhappy about nepotism in the various political parties. Despite acknowledging our views about this, Anwar Ibrahim and his inner circle, pushed ahead to engineer a by-election in Port Dickson.

    Manipulating the electorate is not change for the better.

    He should unify and strengthen his party, instead of being distracted by the race to the top.

    Columnists (and cartoonists) recall a time when their work was not published by independent newspapers, for fear of the authorities.

    Today, many publishers still pander to the ruling party, and the voices of the opposition and critics of the new administration, are largely unheard. Little has changed in the media.

    We cannot undo 61 years of mismanagement, misrule, corrupt practices and injustice in 100 days. It may take several terms of office.

    Already, power has got to the heads of some Harapan politicians, who act like Umno-Baru Version 2.

    It is the rakyat's responsibility to censure misbehaving Harapan politicians. Those who hold public office must observe a code of conduct.

    The Deputy Home Minister, Azis Jamman, was accompanied by his aide, on a visit to have his eyes checked, when the aide took an upskirt photo of the optician. The aide was sacked when his sexual indiscretion was publicised.

    An aide is for work, not personal use. Don't blame Harapan's critics, if BN were to seize back control.

    Safeguard the children

    The Deputy Prime Minister, Wan Azizah Wan Ismail who is also the Minister for Women, has failed to protect and safeguard the rights of children.

    How many children will suffer, before drastic action is taken to stop paedophiles from giving Islam and Malaysia a bad name?

    Would she marry off her granddaughter to a 40-year-old man? Will she advise Muslim families to practise birth control, to stop them from having large families?

    In the second child marriage, the parents exchanged their daughter, one of 13 children, for a dowry, so their child could escape the poverty trap, as the second wife of a man, who is old enough to be her father.


    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Hisham tak setuju Umno boikot PRK PD

      Chris Lim
      Jgn bazir wang Dumngok. 3 PRK kalah semua. Kalau anak kucing pon x bole MENANG jgn harap le nak lawan HARIMAU. Lgpon, Dumngok skrg bkn mcm dulu. Byk harta dan CASH dah disita. Lebih baik simpan wang pertaruhan tu bole belanja mkn kat kedai mamak lg bagui..!! Suruh le gundik Pasumo masuk gelanggang. Kalau Pasumo KALAH tu pasal diorg bkn Dumngok yg KALAH. Muka bole senyum lebar lg.!!

      Selli Bin Ali
      Adalah amat memalukan umno sebuah parti yg besar telah mengaku kalah sebelum bertanding. Tiada keyakinan dan jati diri.

      Welfred Ans
      Kegagalan UMNOPAS bertanding di pd bukan sesuatu yg menghairankan... Sebenarnya parti2 ini sedar mereka semakin tidak relevan dlm masyarakat majmuk, mereka sedang di landasan expire date sebenarnya.

      Mazni Hasyim Maz
      Boikot tak boikot sama saja..umno tetap dianggap parti yg di penuhi lanun dan perompak.

      Roslee Abdul Wahab
      Salah pemimpin pemimpin UMNO sendiri...bila ada kuasa....lupa diri...cuma nampak nak kaut harta sebanyak mungkin.....rakyat diabaikan.
      So.....musabah diri .....sementara ada hayat. Taubat.

      Delete
    2. Shafee Didakwa Kerana Dedah Permusuhan Mahathir – Anwar





      1. Pertuduhan AMLA terhadap teraju utama pasukan peguambela saya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kerana menerima pembayaran bagi khidmat guaman dilaksanakan beliau adalah satu lagi tindakan untuk menafikan saya perbicaraan yang adil. Ia boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau menghalang beliau dan peguam lain daripada mewakili saya di mahkamah.

      2. Sebelum ini, hakim bagi kes saya telah ditukar secara tiba-tiba manakala Jabatan Peguam Negara (AGC) pula melantik dua peguam luar bagi mengetuai kes pendakwaan terhadap saya. Ini juga jelas bertentangan dengan pendirian dan bantahan PH sebelum ini di mana AGC tidak sepatutnya melantik peguam luar sebagai pendakwaraya ketika Tan Sri Shafee bertindak sebagai pendakwaraya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kini, AGC bukan sahaja melantik seorang, malah dua peguam luar untuk bertindak sebagai pendakwaraya.

      3. Sebagaimana yang saya dedahkan sebelum ini melalui paparan beberapa dokumen, saya menerima sumbangan politik dalam jumlah yang agak besar secara terus kepada saya daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera Arab Saudi yang bertindak mewakili Raja Abdullah.

      4. Wang dari sumber ini yang dibayar untuk khidmat Tan Sri Shafee yang menjalankan tugas guaman mewakili parti dalam pelbagai kes selama bertahun-tahun termasuk petisyen pilihanraya bagi Pilihanraya ke-12 dan 13 bagi pemimpin BN lalu seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz dan ramai lagi. Peguam berkhidmat dengan yuran dan mereka berhak menerima pembayaran atas khidmat yang sudah disempurnakan.

      5. Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

      Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda.

      6. Cepatnya pendakwaan menindas terhadap Tan Sri Shafee ini juga mencetuskan persoalan kerana ia dilakukan beberapa hari selepas Tan Sri Shafee mendedahkan secara jelas bahawa Perdana Menteri hari ini yang mengarahkan beliau dilantik sebagai ketua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat DatukK Seri Anwar, satu fakta yang masih tidak dinafikan oleh Tun Mahathir, pembantu peribadinya yang mengatur pertemuan itu atau bekas Peguam Negara ketika itu.

      7. Pemilihan masa bagi menuduh Tan Sri Shafee juga mengejutkan kerana saya masih tidak lagi diambil keterangan oleh SPRM ataupun berpeluang untuk memberi bukti dokumen-dokumen berkaitan kes ini. Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah.

      8. Penindasan terhadap Tan Sri Shafee juga boleh dianggap sebagai amat kontroversial pada ketika AGC baru menggugurkan dua pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan, di mana ia adalah satu kes yang sedang melalui perbicaraan dengan 20 orang saksi sudah memberi keterangan.

      Lebih 12 pertuduhan lagi terhadap pemimpin politik Pakatan dan yang berkaitan dengan mereka turut digugurkan dalam tempoh beberapa bulan ini.

      Delete
  24. Pak diny...I'm sure that you have read this news in the main stream media. It's quite a shocker for many malaysians who are not well versed in the shariah law!!!

    Yesterday, we learnt that a single mother will be whipped for selling her body in exchange for money. Her husband had failed to pay any alimony. This story of the single mother, prostituting herself, to support herself and her children is not new.

    It has existed for decades. Wan Azizah is in a strong position to act to change the fortunes of single mothers. We used to criticise Umno-Baru ministers for the same failure.

    The ex-husband who abandons his wives and children, without paying maintenance, should be severely punished. Men who abandon their wives and children are becoming the norm. Some refuse to divorce their wives, leaving them in a bind, if they find a new love.

    It is not just about love and marriage. The syariah laws pertaining to inheritance need an urgent review. Single women are also at risk when their parents die.

    If they predecease their parents, their money and property will go to the baitulmal fund, if they have failed to make a will.

    The two-tier system of civil and syariah laws has to be disbanded. Men find the loopholes in the shariah laws and take advantage of them.

    Overhaul the education system

    The Minister for Education, Maszlee Malik, has failed to overhaul the syllabus for Muslim children in schools. An examination paper showed how young Muslim adults are told that wife beating is acceptable; furthermore, men are taught how to beat their wives in the Muslim way.

    Elsewhere, a new wife is told that she cannot leave the house without her husband's permission. She is not a slave.

    A few years ago, a teenager said that in her school, sex education was about the many ways of preparing delicious rice dishes for her husband. Sex education is not about the ability of the wife to be a whore in bed, a cleaner and a good cook.

    The root of the matter is how Islam is practised in Malaysia. Our interpretation of the Koran has been hijacked by certain warped mullahs.

    Wan Azizah cannot look over her shoulder to see if her husband approves of her actions. If she does, then she is not fit to be a minister.

    Like her, the other Muslim ministers, like Maszlee and Mujahid Yusof Rawa, the minister in the Prime Minister’s Department, need to lead the way and overhaul the system, where Muslims are concerned.

    Malaysian children who attend Chinese, and International schools focus on science, technology, IT, and the creative arts, to expand their minds.

    Malays in government type schools, and tahfiz schools, are returned to the stone ages, where males are taught how to control their women.

    A vote for change on May 9, was not a vote for Umno-Baru ministers to be replaced by Harapan ministers who would continue with the old ways.

    It was certainly not a vote for ministers to do nothing, but hide behind the cloak of religion or male superiority.

    On May 9, the rakyat voted for a radical overhaul of the way Malaysia was governed.

    Unfortunately, we must now question, if some in the Harapan government are capable of administering this change.



    MARIAM MOKHTAR is a defender of the truth, the admiral-general of the Green Bean Army and president of the Perak Liberation Organisation (PLO).

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA
      Hisham tak setuju Umno boikot PRK PD

      Zulaylee Omar
      Saper hisyam nk argue keputusan umno boikot prk PD. Klu dah tiada kuasa hieraki dlm parti ckp² dah jd garbage. Tempat plg sesuai pasti tong sampah.

      Senang utk kita fhm. Umno baru sedar wasteful utk umno mncabar dsai. 3 prk pasca pru14 yg lepas telah beri jwbn yg jelas. Oleh krn utk tidak mngaibkn lg umno, demi mmati kn sbrg isu kebaculan umno maka perkataan boikot d jadikn kata putus. Boikot dn alasan² mewajarkn nya lgsg d umumkn agar nmpk real mngutamakn prinsip.

      Berbaloikah umno dgn keputusan melepaskn dsai dr tekann dn beri kemenangn selesa buat dsai. Setelah kapitan kuda kepang umno si LNA tunjuk belang dgn siri demonstrasi yg akhirnya hanya tinggal sbg demo kucing kurap. Menampak kn umno tiada agenda politik yg d rancang rapi. Umno sekadar terikut² dgn mazmumah politik yg tak lg d terima pakai oleh pemikirn baru "Msia Baru".

      Knp tatkala prk PD mnjd subjek yg sudah d zahirkn, umno baru melihat sisi mrk pd "ukur baju d bdn sendiri". Berbuih mulut isu perkasa kn perubahan pd umno d luahkn oleh sbhg team antagonis kpd regim ZH sejurus umno hilang takhta kuasa ttp lgsg tak d pedulikn krn regim ZH yg ultra ortodox pd retorika politik umno tetap yakin dgn amalan politik bodoh warisan pusaka NR.

      Setelah obses pd tahaluf siyasi dgn pas, kunjungn mahabbah ZH dn pimpinn umno yg lain d muktamar pas baru² ini juga tidak dpt mmberi jwpn kpd "coalition" mmperkuatkn pmbangkang bg mnghadapi PH. Tidak kah prk seri setia wlu tewas ttp d falsafahkn menang pula masih tak cukup energi utk mncabar dsai d PD. Prinsip apa yg cuba umno pertahankn?

      Umno maupun pas dah tiada senjata ampuh utk terus berperang dgn kerajaan baru. Selain isu besar jenayah sbhg regim lama yg masih kekal dlm saf pimpinn baru umno2018, umno hilang fokus terus tidak keruan krn tendensi politik "mmimpin" mrk dah masuk tong sampah.

      Apa sekali pun ckp² dn sindiran puak pmbangkang ke atas langkah PD dn dsai, ianya hanya sekadar bagai riuhan d pasar utk menambat hati pmbeli. Yg pastinya umno tak lg d perdanakn dlm mainstream politik. Umno hilang "political empowerment" dn yg tinggal pd umno hanya lah sbg sebuah parti yg sibuk dgn masalah.

      BIARKAN, BIARKAN, SI LUNCAI DENGAN LABU2 NYA.

      Delete
    2. Hati tisu: Maszlee Malik padam status lama beliau mengenai ‘munafik’



      Putrajaya, 14 Sept: Status lama di facebook page Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik mengenai ‘munafik’ didapati dipadamkan setelah dikongsikan oleh laman FB Tentera Troll Kebangsaan Malaysia petang semalam.

      “Munafiq itu sangat pandai berkata-kata, sangat pandai bermuka-muka, dan licik mempergunakan segala peluang yang ada untuk menonjolkan dirinya. Hakikatnya, dia tidak sangkakan yang ramai telah mengetahui tentang hakikat diri kemunafikannya walaupun yang ramai itu berlagak naif. Akhirnya sang munafik akan jatuh kerana kelicikan dirinya sendiri” – Maszlee Malik, 28 Disember 2013



      Status tersebut dipadamkan kerana dipercayai Dr Maszlee mengalami sagung (sakit punggung aka butthurt) dan hasu (hati tisu) akibat ditroll oleh netizen di bahagian komen yang bertanya adakah munafik itu dirujuk kepada diri beliau sendiri.

      sumber : https://ttkm.com.my/

      Delete
    3. Geng Najib , who do you think is well versed in the syariah laws ?

      Even the Muftis give " tunggang langgang" verdicts 🎃🎃🎃

      Delete
  25. Pak diny...Thi is a good and thorough analysis from OSTB about the ruckus that happened in Merbuk during the PKR's e-voting. Jom..let's digest on it !!!

    Fight Began When PKR Indians Could Not Click On Indian Candidate's Name, Says Indian Commenter

    I have heard this more than once. That the Indians in PKR are being sidelined in favour of PKR Malays.

    Here is a comment by Muruga in Malaysiakini :

    Brader Anwar did make the following statement which sounded like it was blaming the Indians in PKR for the ruckus.

    "They think this is MIC" ?? Brader Anwar is certainly referring to the PKR Indians.

    Obviously Brader Anwar is blaming the PKR Indians for throwing the chairs. This is evidence enough that the Indians there were having grievances.

    Which begs the question "WHY WERE THE PKR INDIANS UNHAPPY?"

    The answer is hinted at by the comment in Malaysiakini above by Muruga - that the computer voting could not click on the names of Indian candidates. There was no problem clicking on the Malay candidates names.

    Just before the May 9th elections I attended a rally where plenty Indians (under Hindraf) were present and Tun Dr Mahathir was also present.

    One Indian woman recited a long complaint that currently there was no political party that catered for the Indians, especially the Indian poor and underclass.

    She went on to say that despite many Indians joining PKR, the PKR party was mainly a Malay party with little to show for Indian rights and grievances.

    Now that the PKR is in the ruling coalition, it is yet to be seen if Indians will fare any better under the PKR.

    In its early years the majority of PKR's members were Indians. The Malay folks now say that this is now no more the case.

    They say that the majority of PKR membership is Malay. Well I dont know since I dont know their real membership numbers.

    But most certainly Indians make up a huge number of PKR's membership, far outstripping Chinese for example.

    In his present stage of distress the Brader is seeking a closer friendship with Umno and possibly even PAS. The fact that both PAS and UMNO have refrained from fielding even a token candidate against the Brader in Port Dickson shows that they are smoothing the path for his return into Parliament and Government.

    This is the "Melayu - Islam" nexus. Indians have little role to play here.

    To berjoget with UMNO and PAS, PKR itself must evolve and become a more Melayu party.

    A few days ago I was in Rantau in Negeri Sembilan. The people there also said that many PKR Malays were leaving PKR to join Parti Pribumi Bersatu or Bersatu.

    Although it was not said too loudly, the point came across that in Negeri Sembilan the Indians made up a large portion of PKR party membership.

    I think Indians are in the majority of the PKR membership in Negeri Sembilan. So many PKR Malays do not feel too comfortable with this situation.

    The above comment by Muruga in M'kini seems to reflect this "uncomfortable" situation in PKR among its Malay and Indian membership.

    This is Malaysia folks. Race will always be an issue. I have said this again and again - in Malaysia it is always race, race and race.

    But there are very simple ways to solve this racial issue. I have come to understand this very well. No matter what is your race, your otak must accept that the Malays and the bumiputras of Sarawak and Sabah must be pre eminent in the politics of the country.

    Well this goes without having to say it because they do make up the numbers.

    But it means other things as well - their perch on the power ladder must be maintained. You mess with this simple equation and you are looking for trouble.

    Everything else falls in place after this. A free economy, a non interfereing government, a fair and just economic system (free and full competition, meritocracy etc) can all be worked out WITHOUT sidelining the Malays and bumiputras.

    Maybe later. Tun Dr mahathir has just said in London that Malaysians are suffering in silence over something.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KEPALA BAPAK AHLI EXCO JOHOR MENGATA "Ahli Majlis (Bandaran) yang mengeluarkan surat rasmi yang mengandungi tiga bahasa hanya berdasarkan semangat muhibah."

      KORANG YANG NAK IKUT CARA DI SPORE, PERGI BERAMBUS LAH MIGRATE KE SPORE. RAMAI YANG DAH KATA DEPA YANG TAK HORMATKAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA (KES INI PERKARA 152 BERKENAAN BM), MIGRATE LAH KE NEGARA YANG PERLEMBAGAAN NYA DEPA MINAT. ULTRA KIASU, UNGRATEFUL INGRATE, DAH DAPAT HAK KERAKYATAN DI NEGARA INI YANG DI SETUJUKAN KAUM MELAYU, TAK MAHU HORMATI DAN HIDUP DENGAN PERLEMBAGAAN NEGARA.

      Ahli majlis tiada niat perlekeh bahasa Melayu, kata exco Kerajaan Johor

      Exco Kerajaan Tempatan, Sains dan Teknologi Negeri Johor, Tan Hong Pin mempertahankan Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) berkata Chan Wei Khjan tidak berniat untuk memperlekeh bahasa Melayu.

      Terdahulu hari ini, Ahli MBIP itu mencetuskan kemurkaan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar kerana didakwa tidak menggunakan bahasa Melayu dalam surat rasminya.

      "Selepas berbincang dengan Ahli Majlis, saya dapati beliau tidak mempunyai niat untuk mencabar kedudukan bahasa kebangsaan.

      "Ahli Majlis yang mengeluarkan surat rasmi yang mengandungi tiga bahasa hanya berdasarkan semangat muhibah.

      "Harapkan isu ini tidak dibesar-besarkan untuk menimbulkan perasaan tidak senang hati antara kaum," kata Tan dalam suatu kenyataan petang tadi.

      Exco itu mendakwa bekas menteri besar Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin dan pemuda PAS kawasan Iskandar Puteri menimbulkan isu ini tanpa maklumat lengkap kepada orang ramai.

      LAGI SEKALI, KEPALA BAPAK DIA.

      Delete
    2. PAS gesa SPRM siasat kerusi Parlimen Port Dickson



      Pusat Penyelidikan PAS (PPP) hari ini menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat Datuk Danyal Balagopal Abdullah kerana mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson, untuk memberi laluan kepada Presiden PKR bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) di kawasan itu.

      Pengarahnya, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, ada kemungkinan berlaku sogokan di sebalik pengosongan kerusi itu, yang menimbulkan kecurigaan dalam kalangan masyarakat.

      Bagi mengukuhkan dakwaan terdapat unsur sogokan, beliau menggariskan beberapa petunjuk kemungkinan terdapatnya unsur-unsur sogokan itu timbul iaitu:
      Keputusan untuk mengarahkan Datuk Danyal meletakkan jawatan sebagai ahli Parlimen tidak dibuat secara sah oleh organisasi PKR yang berkaitan, tetapi hanya oleh segelintir pimpinan PKR yang rapat dengan calon yang bakal menggantikan Datuk Danyal;
      Calon yang bakal menggantikan Datuk Danyal sebagai ahli Parlimen Port Dickson itu, juga diuar-uarkan bakal menjadi PM ke-8, sememangnya mempunyai rekod sabitan kes salah guna kuasa pada tahun 1999; dan
      Calon yang bakal menggantikan Datuk Danyal itu juga telah dituduh oleh bekas Menteri Luar, Dato Seri Anifah Aman, cuba menyogoknya dengan jawatan dan wang supaya melompat parti membentuk kerajaan baru pada tahun 2008.
      “Berdasarkan petunjuk-petunjuk di atas, terdapat kemungkinan calon yang mahu mengambil tempat Datuk Danyal itu melakukan sogokan, supaya kerusi Parlimen itu dikosongkan untuk memberi laluan kepada beliau,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Dr Mohd Zuhdi juga memberi tiga alasan, jika sogokan ini benar-benar berlaku iaitu:
      Pengosongan kerusi tersebut dilihat telah mengkhianati mandat pengundi-pengundi Parlimen Port Dickson pada PRU ke-14 yang lalu, setelah mereka memberi sokongan yang agak besar kepada Datuk Danyal;
      Mengadakan Pilihan Raya Kecil semata-mata untuk memenuhi kemarukan seorang ahli politik yang tidak sabar-sabar untuk menjadi PM, akan menelan kos jutaan ringgit serta menyebabkan kerugian besar dana negara; dan
      Bakal calon Parlimen Port Dickson yang diuar-uarkan akan menjadi PM yang ke-8, adalah seorang yang pernah terpalit dengan kes salah guna kuasa dan kerendahan moral, pastinya amat tidak sesuai untuk menerajui negara.
      Sehubungan itu, katanya, PPP mendesak SPRM membuka siasatan, kemungkinan berlakunya sogokan sama ada dalam bentuk jawatan dan wang yang menyebabkan Ahli Parlimen Port Dickson itu meletak jawatan.

      Sumber: https://www.ismaweb.net/

      Delete
  26. Sobat2 ku yang dihormati lagi dikasihi, khususnya Pak diny... Betul ke bila ramai rakyat Msia terutamanya anak2 muda mengatakan PH perompak undi anak muda yang berhutang dengan PTPTN!!!!

    Kalau kita terlupa...Berikut adalah janji Pakatan Harapan (PH) mengenai pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN):

    i. PTPTN hanya dibayar apabila pendapatan kasar bulanan mencapai RM4,000

    ii.Pinjaman dilupuskan atau diberi diskaun kepada pelajar cemerlang/miskin

    iii.Insentif cukai bagi majikan membayar PTPTN pekerja tanpa potongan gaji

    Bagi mereka yang mempercayai janji manifesto PH di atas, di bawah ini pula adalah reaksi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Pendidikan Maszlee Malik:

    "RM36 bilion hutang tidak dibayar kepada PTPTN, saya rasa malu tetapi mereka (peminjam) tidak. Gaji kalau RM2,000 bayar RM100 pun sudah mencukupi, mereka tidak bayar sebab tidak amanah," Dr Mahathir dipetik sebagai berkata.

    Kata-kata ini melanggar janji manifesto PTPTN yang pertama iaitu PTPTN hanya perlu dibayar apabila pendapatan kasar bulan mencapai RM4,000.

    Maksud kata-kata di atas secara tidak langsung ialah jika anda seorang penghutang PTPTN yang sudah bergaji kasar RM2,000, anda perlu membayar sekiranya anda faham erti perkataan malu.

    Malah ada pendidikan moral yang baru di sini – iaitu tindakan tidak mengotakan janji disifatkan sebagai satu perbuatan beramanah, manakala anda yang tidak membayar hutang PTPTN dan mempercayai janji PH ialah seorang yang kurang beramanah.

    Mungkin usia Dr Mahathir menyebabkan beliau terlupa wujudnya janji sedemikian dan ini boleh dimaafkan.

    Bagaimana pula dengan Menteri Pendidikan yang melantik rakan karibnya Wan Saiful Wan Jan selaku Pengerusi PTPTN?

    "Apa pun manifesto kata tetapi kalau sudah pinjam kenalah bayar hutang itu. Kalau sudah pinjam kenalah berusaha untuk membayar pinjaman itu.

    Pembangkang semua nak politikkan isu, tetapi ini soal akhlak dan moral apabila pinjam duit kenalah bayar.

    Bayarlah walau dengan hanya RM10 sebulan," Maszlee dipetik sebagai berkata yang agak menyinggung perasaan pelbagai pihak.

    Untuk makluman Maszlee, sebenarnya pihak yang mempolitikkan bayaran hutang PTPTN ialah PH.

    Pembangkang hari ini iaitu BN, yang juga kerajaan terdahulu sudah sedia membakar undi penghutang PTPTN yang ingkar dengan tindakan seperti menahan mereka di lapangan terbang, memaksa mereka membayar sebelum boleh keluar negara, termasuk menunaikan haji dan juga menyenarai hitamkan mereka di Imigresen dan sistem maklumat rujukan kredit pusat (CCRIS).

    Oleh sebab tindakan BN, anak-anak muda berpaling kepada PH kerana janji PTPTN yang dibuat dalam manifesto jauh lebih menarik. Tangguh bayar hutang, siapa yang tidak suka?

    Malah sejurus PH menjadi kerajaan, PH memanjakan penghutang PTPTN dengan membersihkan nama mereka daripada senarai hitam Imigresen.

    Bukankah pada sesi Parlimen lalu, Maszlee baru sahaja berkata kajian berterusan akan dijalankan untuk membolehkan PH menunaikan janji ini? Mengapa tetiba PH bertukar nada?

    Sebelum bertukar nada, sepatutnya PH tunjukkan sedikit usaha untuk menunaikan janjinya.

    Ini tidak. Bukan sahaja PH bertukar nada, malah penghinaan dan sindiran terus diberikan terhadap anak-anak muda yang tidak membayar PTPTN kerana mempercayai janji PH.

    Bayangkan kalau Dr Mahathir dan Maszlee bercakap seperti yang dipetik di atas sebelum PRU14, mungkinkah anak-anak muda ini yang mengundi PH berdasarkan janji itu masih mengundi PH?

    Berapa ramai anak muda yang telah mengundi PH berdasarkan janji PTPTN ini?

    Dengan sikap sedemikian, bukankah PH ini layak digelar perompak undi anak-anak muda yang berhutang dengan PTPTN?

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA Ahli majlis tiada niat perlekeh bahasa Melayu, kata exco Kerajaan Johor

      JUMLAH KOMEN 334, BETAPA RAMAI YANG MEMBELASAH ULTRA KIASU UNGRATEFUL INGRATES ITU. CONTOH KOMEN2:

      Ramdan Bin Ahlon
      Yg tak tahu bahasa msia balik tongsan la. Apa guna dok msia tak tahu bahasa msia. Ingat ni tongsan ke?

      Ar Radz
      SILA LETAK JAWATAN
      SILA LETAK JAWATAN
      SILA LETAK JAWATAN

      PermataCitra Jewels Watches
      Atas alasan Muhibah la pulak... Aduhai.. Tak ada alasan yg lebih cerdik ke YB? Patut la ramai ramai yg kata sebenarnya maksud YB tu - "Yang Bahlol".

      Umi Ismail
      Sudah brapa tahun duduk Malaysia?Masih tak faham lagi bahasa Melayu...aiyaa balik Tongsan laa..

      Cik Love Jane
      Jd mcm Indonesia cina sna pun ckp Indonesia .. Org jepun ckp bahasa jepun, org India ckp Tamil. Org china ckp bahasa mandarin. Malaysia ckp la bahasa Malaysia

      Kamarulazhar Abd Salam
      Warganegara Malaysia wajib fasih bahasa melayu sbg bahasa rasmi....pelik jgk kalau tak fasih mcm mana dia nak faham papan tanda dan isi borang kerajaan yg hampir semua guna bahasa melayu...agaknya kalau mkn kat kedai mamak puak ni minta mamak translate menu dlm bahasa cina jgk kot .. KEPALA BAPAK DIA

      Chris Lim
      aduhai M’sia dah merdeka lebih 60thn lebih, blk Tongsan lg.. Cina blk Tongsan, Kuantan Tongsan dah mari. Belakang benteng rumah kedai jalan semua Bahasa Tongsan, X nampak ada Raja yg murka pon..???

      KEPALA BAPAK KAU. COBA KAU CAKAP ITU DI JOHOR, BIAR ISTANA TAHU, BAHRU KAU KENA CAMPAK BELAH SANA CAUSEWAY

      Aiman Pdx II
      Lol kami sanggup buang tulisan jawi sebagai tulisan penghantaraan untuk kamu orang faham BM lebih mudah,kamu?..xsanggup buang bahasa ibunda Tanah Besar demi Malaysia siapa yg racist?anak orang asli,banjar,jawa semua masuk sekolah kebangsaan cakap Bahasa kebangsaan Malaysia bukan bahasa Jawa dll,siapa yang racist?kaum mana?Btw sini dipanggil alam Melayu/Rantau Melayu,so kami bukan pendatang dari indon,kami perantau sebab ini rantau kami sila hadam..tq

      SIAPA YANG TAK HORMATKAN PERLEMBAGAAN NEGARA PERKARA 152 BAHASA MELAYU, SURUH HIJRAH KE NEGARA YANG PERLEMBAGAAN NYA DEPA HORMAT.

      Delete
    2. Politik Islam : Laungan Human Right dahulu, baru Aqidah?



      Untuk mencapai Negara Islam Malaysia yang hakiki, bolehkah terlebih dahulu kita hanya membawa mesej hak asasi manusia, good governance, kebajikan, dan sewaktu dengannya bagi mendapatkan pengaruh dan bekerjasama dengan musuh Islam bagi menjayakan agenda tersebut untuk sama-sama dapatkan kuasa besar ataupun wilayah ‘ammah sesebuah Negara?

      Kemudian apabilah sudah miliki tampuk pemerintahan Negara, barulah kita berterus terang mengenai agenda Islam yang kita bawa, barulah berterus terang mahu mengukuhkan Aqidah Islam rakyat dan melaksanakan segala undang-undang Syariah.

      Apakah politik sebegini patuh syariah?

      + + +
      Syeikh Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi ketika mentahqiq kitab Ma’alim fi At-Tariq (Petunjuk Sepanjang Jalan) dalam tajuk “Tabiat Manhaj Qurani” karya Imam As-Syahid Syed Qutub rhm ada menyatakan beberapa persoalan berkaitan manhaj Nabi saw dalam membawa perubahan. Persoalan-persoalan ini sangat penting untuk diteliti untuk kita fahami dasar politik Islam, sekaligus memandu segala tindakan politik gerakan Islam di Malaysia agar tidak tersasar jauh dari tujuan atau Maqasid Siyasah Syar’iyyah iaitu menegakkan Syariah Allah di muka bumi ini dan menundukkan segala sistem dan kekuasaan kepada Allah swt semata-mata.

      1) Mengapa Rasulullah tidak bermula dengan laungan islah sistem politik?

      Fasa awal dakwah Nabi, utara tanah arab (kawasan Bumi Syam) dikuasai Rom dan selatannya, Yaman dikuasai Parsi. Maka hanya tinggal tanah gersang padang pasir yang dikuasai arab.

      Mengapa Rasulullah tidak memanfaatkan ‘modal’ kedudukan yang tinggi dan pengaruh yang kuat dalam qabilah Arab yang dimilikinya (kisah perletakan hajar aswad sebagai contoh), bagi melaungkan kesatuan seluruh qabilah Arab dan seruan berjuang mengembalikan hak-hak mereka dari Rom dan Parsi? Malah Baginda s.a.w menolak segala tawaran hebat untuk menduduki takhta pemerintah.

      Tetapi yang dipilih adalah sanggup bersusah payah, diseksa, dipulau semata-mata kerana laungan isu Aqidah, yang mencabar kedudukan pembesar-pembesar Arab.

      2) Mengapa Rasulullah tidak bermula dengan islah sistem sosial?

      Sistem sosial dunia arab ketika itu sangat teruk. Pembahagian harta kekayaan dalam masyarakat Arab berlaku dengan penuh kezaliman. Harta kekayaan dimiliki oleh minoriti yang punya kedudukan dan kemuliaan. Manakala majoriti rakyat hidup miskin lagi terhina.

      Maka mengapakah Rasulullah yang terkenal dengan sifat Al-Amin tidak saja mengangkat bendera ‘kebajikan’, ‘keadilan sosial’ bagi mendapat pengaruh rakyat yang membolehkannya mendapat kuasa politik? Sedangkan baginda mampu sahaja untuk mengambil kesempatan dengan kelebihan yang dimiliki untuk melaungkan sedemikian?

      3) Mengapa Rasulullah tidak bermula dengan laungan islah Akhlak?

      Tahap akhlak Arab jahiliyyah teramat runcing. Zina, arak, bunuh, sudah menjadi lumrah kehidupan arab jahiliyyah.

      Rasulullah yang terkenal dengan akhlak yang mulia boleh saja melaungkan slogan pemulihan akhlak bagi mendapatkan sokongan dan pengaruh untuk menjalankan projek-projek selepas itu, tetapi mengapa isu Aqidah yang penuh halangan juga dilaungkan? Malah para Sahabat r.a sanggup diseksa dipulau demi mempertahankan Aqidah.

      Delete
    3. + + + +

      Cuba kita kaitkan balik dengan apa sedang berlaku di Malaysia hari ini.

      Apakah keutamaan gerakan Islam di Malaysia dalam melaungkan perjuangan mereka? Adakah terlebih dahulu melaungkan Negara Berkebajikan, Good Governance, Human Right, malah bertahaluf dengan musuh Islam, kemudian hari baru sama-sama berusaha menegakkan syariah Allah di Malaysia?

      Jawapannya sudah jelas dipamerkan melalui tindakan politik atau siyasah Nabi saw terutama di awal dakwahnya di Makkah selama 13 tahun.

      Kenapa saya fokuskan pada fasa 13 tahun di Makkah?

      Kerana fasa di Makkah adalah fasa awal dakwah di mana umat Islam ketika itu tidak punya negara untuk mempertahankan Aqidah dan menyebarkannya ke seluruh alam. Dan kita hari ini seolah-olah –dari sudut peringkat dakwah- masih lagi berada di fasa Makkah iaitu fasa awal dakwah ataupun disebut marhalah at-taksis (peringkat pengasasan), semenjak jatuhnya khilafah Islam yang terakhir satu abad yang lalu. Umat Islam seluruh dunia wajib bangkit mengikut manhaj yang sama sepertimana Nabi saw dan para sahabat dahulu bangkit membawa perubahan.

      Tidakkah kita mahu menjadi golongan yang dimaksudkan dalam hadith Ar-Rasul saw berkenaan Khilafah ‘ala minhaj An-Nubuwwah di akhir zaman?

      تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكًا عاضًا فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكًا جبرية فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، ثم سكت
      “Adalah Kenabian (nubuwwah) itu ada di tengah-tengah kamu sekalian, yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang berdiri di atas manhaj kenabian (Khilafah ‘ala minhajin nubuwwah), yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Kekuasaan yang menggigit (Mulkan ‘Aadhdhon), yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Kekuasaan yang memaksa (diktator) (Mulkan Jabariyah), yang ada atas kehendak Allah. Kemudian Allah mengangkatnya, apabila Dia berkehendak mengangkatnya. Kemudian akan ada Khilafah yang berdiri atas manhaj Kenabian (Khilafah ‘ala minhajin nubuwwah). Kemudian beliau (Nabi) diam.
      (HR Ahmad)

      Hadith ini dinilai hasan oleh Syeikh Albani dan Syeikh Syu’aib Arna’uth

      Delete
    4. Hikmah bermula dengan isu Aqidah.
      Imam As-Syahid Syed Qutub telah menerangkan dengan penuh jelas akan hikmah bermulanya dakwah Nabi saw dengan laungan Aqidah. Menurutnya, Allah tidak mahu membersihkan bumi ini daripada taghut Rom dan Parsi dan menggantikannya kepada taghut Arab.
      Allah mahu menghapuskan segala kuasa taghut di bumi ini. Bumi ini adalah hak milik Allah. Maka semua urusan dan kekuasaan wajib tunduk pada Allah. Jalannya tidak lain tidak bukan adalah dengan mengangkat bendera “La Ilah illa Allah”. Kerana Allah mahu seluruh manusia mengiktiraf bahawa Al-Hakimiyyah Lillah (الحاكمية لله), bermaksud kuasa tertinggi adalah milik Allah. Inilah yang ditanam dalam hati umat Islam di Makkah selama 13 tahun !
      Syeikh Dr. Solah Al-Khalidi menyatakan bahawa hanya permulaan dengan isu Aqidah dapat merealisasikan matlamat (البدء بقضية العقيدة يتحقق الهدف). Ya, inilah hakikatnya, sebab kita jelas matlamat akhir kita adalah membawa manusia kesuruhannya tunduk kepada sistem Islam, maka jalannya wajib jelas dan berterus terang sejak dari langkah pertama demi menjamin tercapainya matlamat. Jika kita asyik pusing-pusing dengan idea human right, good governance, dan sebagainya, sampai satu masa ia akan terbatas, tidak akan mampu mencapai matlamat menegakkan syariah Allah kerana manusia ketika itu hanya bertuhankan human right yang tidak punya apa-apa asas yang kukuh, tidak mengerti apa itu hakikat Aqidah Tauhid.
      Rasulullah amat memahami bahawa semua sistem kehidupan (kebajikan, keadilan sosial, ekonomi dan lain-lain) tidak dapat tertegak melainkan berdiri atas asas Aqidah. Aqidah lah yang menetapkan pertimbangan dan nilai tersebut. Tanpa akidah, segala idea hebat yang dilaungkan tadi hanya kosong tidak bernilai bagaikan habuk yang beterbangan.
      Allah dan Rasul-Nya mahu semua ‘bendera’ dan laungan berdiri atas dasar Aqidah. Atas kesedaran manusia akan keesaan Allah dan hak Allah mentadbir bumi ini secara mutlak. Sehingga apabila umat Islam memiliki aqidah yang kuat dan rasa ‘muraqabah Allah’, segala sistem ataupun syariat yang ditaklifkan ke atas mereka selepas itu bukanlah satu benda yang berat !
      Satu contoh bukti yang terhasil adalah apabila disyariatkan hukuman hudud, ia bukanlah satu bebanan ke atas para Sahabat. Kita boleh dapati dalam sirah nabi, para sahabat yang dikenakan hukuman hudud amatlah sedikit.
      Hikmah lain juga adalah supaya manusia mengimani “la Ilah illa Allah” dalam apa jua situasi dan masa. Bukan hanya beriman apabila ditawarkan manfaat-manfaat duniawi dan dipamerkan kecantikan serta kehebatan sistem negara Islam. Tidak, sama sekali tidak. Allah inginkan manusia beriman kepada-Nya dengan penuh keikhlasan yang datang dari lubuk hati yang murni dengan kesedaran aqidah yang tertanam dalam diri dalam apa jua situasi dan masa.

      Delete
    5. + + + +

      Inilah serba ringkas yang dapat saya simpulkan dalam tulisan kali ini. Tulisan ini sekaligus menolak idea liberalisme dan sekularisme yang tidak mempunyai asas Aqidah, malah menjadi senjata halus pihak musuh bagi menutup segala kezaliman dan keganasan mereka terhadap umat Islam sepanjang sejarah di samping memancing umat Islam untuk terus bekerjasama menjayakan agenda mereka. Hanya orang yang naïf sahaja akan terpedaya dengan segala idea tersebut dan tanpa disedari sedang menjayakan agenda halus musuh memerangi pemikiran umat Islam.

      Semoga Allah merahmati dan terus menunjukkan kepada kita jalan lurus yang menyampaikan kita hingga ke Syurga Firdaus-Nya, insya Allah.

      Saya yakin, ramai pemimpin gerakan Islam sudah pernah membaca tulisan Syed Qutub ketika berbicara tentang perkara yang disebutkan di atas. Namun, adakah dapat diimplementasikan dalam alam realiti ketika sibuk dengan segala macam sepak terajang politik Malaysia hari ini?

      Rujukan :
      Ma’alim fi At-Tariq, Syed Qutub
      Ma’alim fi At-Tariq, Tahqiq & Ta’liq Syeikh Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi
      Manhaj Haraki fi Zilal Al-Quran, Syeikh Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi

      AhmadKhairuddin.com

      Delete
  27. Wak Suman penjaja Tempek Bacin..penat lah tunggu jawapan dari Wak pasal surat yang ditulis dalam bahasa Cina dan menjadi punca kemurkaan DYMM Sultan Johor. Tapi takpe..saya tularkan pulak aap reaksi netizen, khususnya rakyat Johor berkaitan isu panas tersebut...jom layaaan Wak !!

    Surat tulisan Cina, Sultan Murka, Exco Back Up tapi netizen bantai

    JOHOR BAHRU - Exco Kerajaan Tempatan, Sains dan Teknologi Johor, Tan Hong Pin menjelaskan mengenai surat jemputan rasmi oleh seorang Ahli Majlis Bandaraya Iskandar Puteri (MBIP) .

    “Tujuan surat itu adalah untuk memaklumkan mungkin dalam kalangan penduduk yang tidak fasih Bahasa Melayu untuk menyertai Perbincangan Pengadang Jalan antara Jalan Jaya Mas 1/2 dan Jalan Silat Cetak 2,” katanya dalam satu kenyataan di sini, malam ini.

    Penjelasan ini dijawab oleh netizen seperti berikut:

    Alasan hancing.

    Pure Malaysian DOES NOT need any translation.

    Berpuluh tahun kau duduk Malaysia takkan tak fasih Bahasa Melayu lagi??!! Elok terjun laut!

    So kantoi la kan ada rakyat malaysia tak fasih bahasa melayu. Bodoh bahasa melayu tak reti lagi mau sembang pasal ubah negara. #riceinikarilah!

    nape x tulis skali bahasa india.. iban.. murut.. kadazan.. jawa..

    membongok je alasan..ko nak hantar surat tu kat negara china ke sampai nk translate ke bahasa cina..dh tu knape x de translate dlm bahasa tamil skali..

    X fasih bahasa melayu suruh bangla dtg ajar....tinggal kat malaysia bertahun-tahun tetap bodoh......pastu menyalak malaysia malaysian....bahasa malaysia pun x tau....atau memang xnk ambik tau jati diri warganegara..!!!...sbb tu sekolah rendah jgn nk asing2....ni la contohnya

    woiii kalau tak paham bahasa melayu boleh blah la dari MALAYSIA?...apa jadah sial dok malaysia tak paham bahasa melayu...pergi mampus la korang...bila kata racist marah padahal sendiri tunjuk racist...kata rakyat malaysia tapi bahasa melayu pon cakap tergagap2 dan tak paham...dan lagi teruk kalau pergi penang sampai bahasa melayu pon tak reti cakap..tak percaya tanya lah kakitangan awam kat sana..hospital klinik....rata2 kalau orang tua tak boleh paham sepatah bahasa melayu...sampaikan indon pelik kenapa rakyat malaysia tak boleh cakap bahasa melayu...kalau nak cakap cina sgt balik cina lah..hurmmm

    Baru 6 bln jdi kerjaan dh main isu bahasa.. kalu 60thun jdi kerjaan leh nmpk la melayu yg jdi pendatang, sultan tk dpt di kesan.. kalu tk leh berhasa malaysia jgn jdi warganegara malaysia.. bila keca kecam buat alasan kami msih lgi mentarbatkan bahasa melayu sbgai bahsa rasmi, 2 3 bln buat lgi bnda yg sme.. haaaaa tepukk je la

    Diorang cuba nak guna bahasa cina...kalau tak de yang bantah....diorang akan terus kan....diorang tahu tak boleh guna bahasa cina tapi diorang pon tahu melayu tengah gadoh sama melayu.....kalau diorang buat hal pon misti ada melayu akan kedepan tolong diorang....😉😉😉✌✌✌

    Tan hong pin.bleh kemukakan x surat asli yg dikatakan dalam bahasa melayu.smua org nk tgok kbenarannya.

    Sapa yg tak pandai bahasa melayu tu? Dah berapa lama duk malaysia? Jgn kasi malu sama lu punya tok nenek maa.

    Nak perjelas apa nya...buat bahasa melayu la..kenapa mp2 ph dah tak boleh baca bahasa melayu ka?duduk menumpang d mlysia...ada jawatan....kena belajar bahasa melayu la..bangla nepal duk mlysia boleh belajar bahasa melayu...tak kan puak kerajaan lebih bodoh dari bangla dan nepal

    Apa perlunya dwi bahasa lain sedangkan bahasa melayu telah di fahami, lainlah jika ahli majlis berasal dari Congo.

    Kemungkinan Tidak memahami Bahasa Melayu? Alasan dangkal

    Dah berpuluh tahun duduk Malaysia x faham bahasa melayu.. berambus je pergi ke nagara lain..sial...contohi Thailand dan Indonesia...

    Cina ni lahir kat MALAYSIA Atau lahir kat CHINA??
    kalo lahir kat malaysia, dan duduk di malaysia, tak kan sepatah bahasa melayu kau x TAK FAHAM??
    KAU X BELAJAR BAHASA MALAYSIA KE??

    #KURANGAJAR

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA Ahli majlis tiada niat perlekeh bahasa Melayu, kata exco Kerajaan Johor

      JUMLAH KOMEN 334, BETAPA RAMAI YANG MEMBELASAH ULTRA KIASU UNGRATEFUL INGRATES ITU. CONTOH KOMEN2:

      Mohd Zikri
      Ng Bk faham apa? kamu lah yang kena faham balik yang kamu tu duduk di malaysia. ke dah lupa tinggal di mana?

      Mohd Zikri
      Ng Bk tetap kena tahu lah..disekolah jenis kebangsaan tak belajar baca bahasa malaysia ke? hayyaaaaa....susah la ini macam bila masih ingat tinggal di tanah besar ini olang. rindu tanah air ke?
      Tak hormat Perlembagaan Malaysia, boleh migrate larr

      John Labu Kundur
      Ng Bk ..tak faham boleh tanya maa..jangan jadi bodoh atau buat2 bodoh..dwi bahasa konon..apsal hang x komen tulis dlm bahasa cina dlm m'kini BM??..hangpa ni mmg aku x percaya

      Kamarulazhar Abd Salam
      Jgn dilayan Ng Bk tu...rasanya dia bukan warganegara Malaysia sbb profile FB pun mcm bkn diri sendiri ... friend pun org thailand je...ni mesti asal komunis ni

      Mohd Kholid Suhaimi
      Chris Lim knape melayu nk balik indon.. inikn nusantara.. gugusan kepulauan melayu yg termasuk malaysia indonesia brunei pilipina selatan siam kemboja dn singapura .. di mana2 pun di Gugusan Pulau2 Melayu (The Malay Archipelago ini) ada lah Melyau. Kau tak tahu, belajar lah, atau balik Tongsan

      Azlan Selamat
      Kalau nak muhibah guna satu bahasa sahaja... Bahasa Kebangsaan. Muhibah macam mana kalau setiap kaum guna bahasa masing2.... kepala bapak dia ckp begitu .. ini pulak dlm urusan rasmi

      M RidhWan At-Takiri
      penyelesaain kepada masalah ini ia lah adakan hanya satu sekolah. Sekolah kebangsaan saja. dah lama pun berbagai pertubuhan dah sarankan perkara ini.

      Arahkan Sekolah cina dan tamil gunakan sBM sebagai bahasa pengantar dan korikulum yang sama sekolah kebangsaan. Xpayah nk berpecah..

      Jika dari kecil dh bersama dgn kaum lain, pasti akan hidup harmoni sebab dh faham dan terdidik adat dan budaya kaum lain.

      Ni dari kecik sampai besar duk dikelompok kaum masing2.. Bahaya .. tak tercapai perpaduan, tak timbul semangat taat setia kpd negara dan Perlembagaan negara.

      Delete
    2. Tommy Thomas mungkin langkah kiri PM



      SAYA jahil undang-undang dan apa lagi ilmu kehakiman.

      Ketika PM Mahathir mengangkat Tommya Thomas jadi Peguam Negara, takwil saya hanya dia bukan orang Islam. Sesudah negara tidak berjalan mengikut perundangan Islam, biarlah Peguam Negaranya yang maklum hati umat Islam.

      Atas imejnya seorang pengamal undang-undang yang dihormati, tidak upaya saya pertikai wibawanya. Tentulah PM lebih mafhum, mahu seorang Peguam Negara membanggakan Perdana Menteri, kerajaan pimpinannya dan negara yang dikatakan memerangi rasuah.

      Kebimbangan awal saya setelah itu, komen seorang hakim pada saya, ia mungkin ke arah meminggirkan kes rasuah Lim Guan Eng yang baru jadi Menteri Kewangan. Saya tiada sikap jika kesnya dibuang atau diteruskan hinggalah saya membaca komen bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan tulisan seorang pengamal undang-undang di Sinar Harian.

      Tun Hamid tidak dapat terima rasional dan kebijaksanaan Tommy menarik diri jadi pendakwa terhadap dakwaan yang dikenakan kepada Najib dan pendakwaan kepada peguam Datuk Sulaiman Abdullah dan bekas hakim Sri Ram.

      Tun Hamid juga kes Guan Eng tidak diteruskan. Dia memberi hujah undang-undang mengapa kes itu wajar dibicarakan. Saya suka kepada semua alasannya. Sebagai jahil undang-undang jika saya komen boleh mendedahkan saya sebagai loyar buruk. Tetapi pengamal undang-undang yang hendak menegakkan negara undang-undang dan memerangi rasuah, patut mengamati komen bekas ketua hakim itu.

      Penulis di Sinar Harian pula membandingkan kes Guan Eng dengan kes Dr. Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor.

      Kedua-dua kes didakwa atas dakwaan yang sama. Jabatan Peguam Negara menarik balik dakwaan itu dengan alasan bukti tidak cukup dan jika diteruskan perbicaraan, ia mungkin ditolak oleh mahkamah. Apa guna diteruskan pendakwaan apabila ia dirasakan tidak boleh menang.

      Akan tetapi dengan masalah yang sama yang dihadapkan kepada Khir Toyo, pendakwa menang bicara. Dr Khir telah dipenjarakan.

      Kes Khir Toyo berlaku lama sebelum kes Guan Eng.

      Mengikut penulis itu, biasanya sesuatu kes yang sampai ke mahkamah tinggi segala keterangan dan keputusannya menjadi rujukan kepada penghakiman sebarang kes selepasnya.

      Maka dia tidak nampak pentadbiran Peguam Negara sekarang memberi telitian dan perbandingan antara kes Khir Toyo dan kes Guan Eng.

      Dari logik dan hukum akal, akal saya atas kedua-dua kes yang didakwa di bawah perkara yang sama, hanya salah satu daripada penghakiman itu betul, Kedua-duanya adalah tidak betul.

      Kalau penghakiman atas kes Khir Toyo betul, mengetepikan kes Guan Eng ada tidak betul. Jika keputusan atas kes Guan Eng itu betul, maka penghakiman atas Khir Toyo adalah tidak betul.

      Tanggapan saya atas dua ulasan terhadap wibawa Jabatan Peguam Negara di bawah Tommy Thomas tidak mencerminkan kecemerlangan yag diidamkan oleh Perdana Menteri Mahathir jika dia tidak berpolitik kayu tiga atas keadilan yang kita dapati sekarang.

      Mahathir, kerajaan baru dan rakyat mahukan pemerintahan yang bersih, bebas rasuah, adil dan saksama.

      Rata-rata orang takwil dan perleceh prestasi 100 hari kerajaan itu. Empat bulan pertama Peguam Negara dilihat tidak menolong meyakinkan harapan Perdana Menteri, Kerajaan Harapan dan rakyat mencapai matlamatnya.

      Lainlah kalau Tommy begitu kerana melaksanakan apa yang PM mahu dia buat dan bukan buat apa kejaksaan patut buat. Tommy mungkin sudah buat apa yang terbaik, tetapi tidak membantu mencapai harapan Harapan.

      SUBKY LATIF

      Delete
  28. Pak diny dan rakan2...saja nak kongsikan satu artikel yang boleh membuat kita tertawa terbahak2 sebab terlalu lawak beb !!!

    (HARAM PERCAYA) Geng PH tular Bomoh Siam Ramal Anwar Bukan PM ke-8

    Jangan percaya, boleh jadi Khurafat...anggap ia sebagai hiburan shj...

    BOMOH/PSYCHIC (TOK CHA) SIAM RAMAL DS ANWAR BUKAN PM KE 8 !!!

    Baru2 ini ada yg pergi berjumpa dgn 'Tok Cha' (Psychic) wanita Thai yg dikatakan boleh menilik masa depan dan yg lepas...

    Dia dikatakan sebelum ini telah menilik bahawa sebuah Kapal Terbang Malaysia akan hilang, Gempa Bumi di Sabah dan kebakaran bangunan lebih 10 tingkat yg menyimpan bukti2 tertentu (Kebakaran di Bukit Aman) sebelum kejadian2 tersebut...

    Ini tilikan terbaru 'Tok Cha' tersebut berkaitan Malaysia selepas pertukaran kerajaan:

    1. Apabila ditunjukkan gambar Tun M, dia berkata pemimpin ini akan bertindak tegas dan di Malaysia akan ada tangkapan besar2an pada bulan November 2018 ini...

    2. Akan terjadi kelam kabut di Malaysia pada bulan November akan datang...

    3. Dia juga berkata Tun M akan menghadapi masaalah kesihatan yg agak serius pada bulan June 2019...

    4. Dia telah ditunjukkan gambar DS Anwar Ibrahim, dan ditanya adakah dia sebagai pengganti...Jawapan dia mengejutkan!!... dia tidak nampak dan mungkin orang lain...

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA Ahli majlis tiada niat perlekeh bahasa Melayu, kata exco Kerajaan Johor

      JUMLAH KOMEN 334, BETAPA RAMAI YANG MEMBELASAH ULTRA KIASU UNGRATEFUL INGRATES ITU. CONTOH KOMEN2:

      Apex Akhir
      Jangan beri alasan itu dan ini, jika anda beranggapan dokumen itu sebagai catatan lampiran jangan sesekali menggunakan kepala surat resmi.

      Apapun alasan sukar diterima, anda jangan jadi bodoh atau naik toncang. Naik toncang kerana anda fikir anda sudah memiliki kuasa di Majlis Bandaran dan jadi bodoh kerana anda membuka ruang untuk di kritik dan di cari kelemahan korang.

      Kolonel Marc
      Tak payah terjemah terjemah...kalao anda berbangga sebagai warga Malaysia walau pun bangsa Cina atau India.. memahami bahasa melayu adalah kemestian.
      Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara dan tertulis didalam perlembagaan. Tiada alasan selain dari itu.

      Warga Malaysia bangsa Cina dan India pasca merdeka sepatutnya fasih berbahasa melayu. Takkan dah 61 tahun merdeka bahasa melayu pasar pun tak paham?? Tiada alasan bodoh untuk terjemahan.

      Kalau tak hormatkan Perlembaggan negara, hijrah lah

      Nan Ag
      Tak usah dipertahankan. Salah tetap salah. Kena fahamlah. Kalau tak boleh jangan buat, sama ada senjaja atau tidak sengaja. Jika sengaja dilakukan dengan niat memang nak cari pasal. Pecat saja, ganti orang lain yg lebih faham, tutup cerita.

      Amer Hamzah
      duduk malaysia.. beranak kat malaysia.. tapi tak reti bahasa malaysia.. bukan sekali .. tapi dah banyak kali.. sengaja mencabar atau kenapa? harap tindakan tegas dapat diambil supaya kebodohan yang sama tidak berulang lagi.. kita kena selalu cakapkan depa mesti hormatkan Perlembagaan negara pasal BM, kalau tak, diam di negara lain lah

      Delete
    2. Kerjasama PAS-UMNO Sekat Kemaraan Liberal




      KEMARAAN golongan liberal daripada pelbagai kumpulan dalam politik Malaysia sejak sedekad lalu menuntut kerjasama lebih rapat antara PAS dan UMNO bagi memastikan kuasa untuk mempertahankan dan melaksanakan Islam tidak terus terhakis.

      Kumpulan seperti Sisters in Islam, Islamic Rennaissance Front, dan kumpulan lain yang bergiat melalui pelbagai platform dalam politik negara semakin lantang dan berani selepas Pakatan Harapan menang dalam Pilihan Raya Umum ke-14.

      Sudah dapat dilihat beberapa tindakan yang dilakukan dengan kuasa sebagai kerajaan seperti menilai semula peranan Jakim dan usaha menutup IKSIM, dan penonjolan aktivis liberal di media perdana negara yang disokong oleh menteri sendiri.

      Menteri-menteri PH pula terdiri daripada mereka yang sedia mengemukakan pandangan berkaitan Islam yang lebih menyebelahi ideologi PH yang dikatakan berdasarkan prinsip rahmatan lil alamin, tetapi sebenarnya diselewengkan.

      Justeru, langkah ke arah kerjasama lebih rapat antara PAS dan UMNO yang disaksikan dalam muktamar PAS ke-64 wajar dipandang positif oleh umat Islam.

      Kehadiran Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai tetamu yang duduk sekali dengan barisan kepimpinan PAS memberi isyarat yang baik dalam usaha membela Islam di negara ini.

      Selain Ahmad Zahid, hadir sama ialah Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa; Naib Presiden Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Datuk Seri Mahdzir Khalid serta Ketua Penerangan, Datuk Shamsul Annuar Nasarah.

      Pemimpin lain yang turut hadir ialah Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki; Ketua Wanita, Datuk Noraini Ahmad dan Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Lokman Noor Adam.

      Kerjasama ini mesti mengambil kira pendekatan “Islam memimpin” seperti yang disebut oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam ucapan dasarnya.

      Tindak-tanduk dan kenyataan menteri-menteri PH sudah jelas menunjukkan mereka tidak boleh diharapkan untuk membantu menjaga kedudukan Islam.

      Malah, walaupun ada suara-suara menuntut pembelaan Islam dalam kalangan PH, suara itu akan segera ditutup dan dihalang oleh parti yang lebih berkuasa.

      Maka ini menunjukkan PAS dan UMNO mesti mengambil tanggungjawab membela Islam dengan mewujudkan dan mengukuhkan satu kerjasama kalangan parti Melayu Islam.

      Sudah tentu, pihak PH dan mereka yang berkepentingan mendukung ideologi liberal akan bimbang dan cuba menggugat kerjasama ini dengan pelbagai cara.

      Seperti yang dijangka, pemimpin-pemimpin PH dan media liberal mengecam dan mempermainkan kerjasama ini.

      Mereka menawarkan ulasan yang mendakwa kerjasama ini akan mengakibatkan kedua-dua parti rugi kerana penolakan rakyat.

      Kerjasama yang sudah bermula dalam dua pilihan raya kecil sebelum ini sudah menunjukkan tanda-tanda menjanjikan.

      Kerjasama lebih rapat berdasarkan kepentingan bersama membela Islam dan orang Melayu mesti terus diperkukuhkan mulai saat ini, kerana PH dan pendukung-pendukung liberalnya terus rakus dan tidak berehat daripada agenda mereka meliberalkan negara ini. – Mynewshub.tv

      Delete
  29. Kengkawan...makin pelik lah parti PKR ni kan. Hari tu kes pukul memukul dengan kayu, kemudian acara melontar kerusi, dikuti dengan adegan rasuah merasuah dan terkini...merampas mikrafon pulak. Lepas ni ..acara membaling bom tangan pulak kot???

    Insiden rampas mikrofon cemari masyuarat AMK Gombak

    GOMBAK - Perjalanan Mesyuarat Agung Tahunan AMK Gombak yang berlangsung semalam dicemari insiden rampas mikrofon ketika ucapan penyandang ketuanya, Zainol Abidin Mohamad.

    Video berdurasi 1 minit 28 saat itu tersebar menerusi aplikasi WhatsApp menyaksikan tindakan timbalannya, Ahmad Fahmi Alias merampas mikrofon dipegang Zainol, dipercayai kerana kurang senang dengan ucapan Zainol melobi calon Ketua AMK, Hilman Idham.

    Zainol dalam ucapannya antara lain meminta calon Ketua AMK Gombak, Ahmad Raj Abdullah berunding dan memberikan laluan kepada Hilman menerajui kepimpinan AMK Gombak.

    Ahmad Fahmi bertindak keluar dewan sebagai tanda protes sementara ucapan Zainol diteruskan selepas insiden itu.

    Zainol ketika dihubungi mempertahankan ucapannya atas dasar mengamalkan muafakat mengelak perpecahan dalam kalangan anggota AMK.

    "Saya minta calon Ketua AMK, Ahmad Raj memberikan laluan kepada Hilman yang mempunyai pasukan, berkebolehan dan kebetulan beliau juga Adun Gombak Setia.

    "Ahmad Raj bertanding secara bersendirian, pasukan di bawahnya terdiri mereka yang menang tanpa bertanding.

    "Saya hanya memberikan cadangan bukan paksaan namun perkara itu tidak dipersetujui beliau (Fahmi) yang membuat provokasi meminta saya berhenti dari berucap," katanya.

    Ujar Zainol, sebagai peneraju AMK selama empat tahun dia mahukan jenteranya tidak berpuak dan bergerak secara berpasukan.

    "Dalam kerancakan pemilihan inilah sebahagian daripada karenah yang terpaksa dihadapi untuk beri imej buruk AMK Gombak.

    "Gombak ini kawasan tumpuan jadi kita nak elak pergaduhan atau salah faham seterusnya tumpu kepada agenda rakyat," katanya. - SH

    ReplyDelete
    Replies

    1. BETAPA RAMAI ORANG MALAYSIA BERATUR NAK DAPAT TANDA TANGAN PENULIS BUKU PASAL NAJIB BUAT TAHI DENGAN SI GEMUK JHO TAEK DI 1MDB -

      Orang ramai beratur mahu tandatangan Tom Wright
      2018-09-25 18:42:27

      Kedai buku Kinokuniya di KLCC hari ini dibanjiri orang ramai yang membeli buku 'Billion Dollar Whale' - sebuah kisah skandal 1MDB - di mana mereka beratur bagi mendapatkan tandatangan penulisnya, Tom Wright.

      Buku tersebut habis dijual di pasaran mengisahkan penglibatan ahli perniagaan Jho Low dalam skandal 1MDB.

      Kedai buku Kinokuniya di KLCC hari ini dibanjiri orang ramai yang membeli buku 'Billion Dollar Whale' - sebuah kisah skandal 1MDB - di mana mereka beratur bagi mendapatkan tandatangan penulisnya, Tom Wright.

      Buku tersebut habis dijual di pasaran mengisahkan penglibatan ahli perniagaan Jho Low dalam skandal 1MDB.

      Delete
    2. Syarikat Anak Perdana Menteri Berminat Menjadi Pembekal TNB Pula



      Selepas mendapat kontrak RM11 juta dari Telekom baru-baru ini, syarikat anak Perdana Menteri Malaysia yang dimiliki oleh Tan Sri Mokhzani Mahathir berminat pula untuk menjadi pembekal khidmat jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) dengan Tenaga Nasional Bhd (TNB)

      Mokhzani yakin bahawa syarikat pengeluar gentian optiknya itu boleh bekerja dengan baik menyokong agenda telekomunikasi syarikat utiliti elektrik negara.

      "Teknologi sentiasa berubah dan ini bermakna pengguna mahukan akses yang lebih luas dan pantas tetapi pada harga yang lebih rendah seiring dengan yang dibincangkan oleh kerajaan Pakatan Harapan,” katanya.

      Katanya, pengumuman TNB baru-baru ini untuk menembusi pasaran komunikasi fiber telah menarik perhatian syarikat beliau.

      Oleh kerana sifat ingin tahu, Mokhzani mahu mengetahui lebih lanjut tentang inisiatif ber­kenaan dan bagaimana Opcom boleh memainkan peranan dan terlibat sama.

      “Opcom adalah pengeluar gentian optik yang ditubuhkan di Malaysia, kami akan cuba untuk mengambil bahagian memenuhi permintaan bagi cadangan daripada pelanggan kami,” kata­nya selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Opcom beberapa hari lalu.

      Pada minggu lalu, TNB me­ngumumkan ba­kal me­laksa­nakan projek perintis penawaran khidmat HSBB di Jasin, Melaka menggunakan infrastruktur fiber optik miliknya bermula September ini.

      Projek rintis yang dijangka siap pada akhir 2018 meliputi 1,100 daripada 4,300 kediaman di tiga kawasan iaitu Taman Merbau, Taman Maju dan Felda Kemendor, di Jasin, Melaka.

      Melalui projek berkenaan, TNB akan meneroka potensi menggunakan kapasiti aset telekomunikasi kami yang sedia ada bagi NCP.

      Dalam perkemba­ngan lain, Mokhzani berkata, nilai projek dalam tangan Opcom mencecah le­bih RM100 juta dan dijangka boleh bertahan sehingga perte­ngahan tahun depan.

      Mokhzani mengakui industri te­lekomunikasi sedang menghadapi tempoh yang mencabar ketika ini, disamping kerajaan juga mempunyai masalah kewangan yang teruk akibat kerajaan terdahulu.

      Tetapi beliau yakin OPCOM akan mendapat lebih banyak peluang untuk mengembangkan perniagaan di negara ini pada masa akan datang.

      -Tun Carlos

      Delete
  30. Sobat2 sekelian...Tentu korang masih ingat tentang kes lesbian di terengganu tu dijatuhi hukuman sebatan kerana kesalahan di bawah enakmen syariah negeri itu.

    Ramai Tak Tahu Fakta Kes, Seluar Dalam Ditanggalkan, ada Alat Sulit Tiruan Lelaki

    جندالله:
    *Ini kisah sebenar kes lesbian disebat di Terengganu yang ramai tidak tahu*

    *Siapakah pesalah?*

    Dua wanita berumur 24 dan 32 tahun. Seorang berasal dari Terengganu, seorang lagi dari Pahang.

    *Bila dan di mana mereka ditangkap?*

    8 April 2018. Di parkir Arena Merdeka, Dungun, Terengganu.

    *Pada jam berapa?*

    1.50 tengah hari.

    *Di manakah mereka ketika itu?*

    Dalam kereta bercermin gelap, di tempat duduk belakang.

    *Apakah yang ditemui ketika ditangkap?*

    1.Seluar dalam milik pasangan (dipercayai ditanggalkan)

    2.alat sulit tiruan lelaki yang disorokkan di bawah kerusi pemandu.

    *Apakah yang dilakukan mereka ketika itu?*

    Mereka berada di kerusi belakang sedang asyik berasmara.

    *Mereka didakwa atas akta apa?*

    Seksyen 30 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang dibaca bersama Seksyen 59 (1) enakmen yang sama kerana musahaqah.

    *Seksyen 30:*

    Mana-mana orang perempuan yang melakukan musahaqah (persetubuhan diantara perempuan dengan perempuan) adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum dengan mana-mana kombinasi hukuman itu”

    *Seksyen 59. Percubaan.*

    (1) Mana-mana orang yang cuba-

    (a) melakukan sesuatu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Enakmen ini atau di bawah mana-mana undang-undang bertulis lain yang berhubung dengan Hukum Syarak; atau

    (b) menyebabkan kesalahan itu dilakukan,

    dan dalam percubaan itu melakukan apa-apa perbuatan ke arah pelakuan kesalahan itu hendaklah, jika tiada peruntukan nyata dibuat oleh Enakmen ini atau undang-undang bertulis lain itu, mengikut mana-mana yang berkenaan, bagi hukuman percubaan itu, dihukum dengan apa-apa hukuman yang diperuntukkan bagi kesalahan itu.

    *Apakah tertuduh mengaku?*

    Mereka mengaku salah.

    *Adakah diberi peluang merayu?*

    Diberikan 14 hari untuk merayu tetapi tidak berbuat demikian.

    *Apakah hukuman yang dijatuhkan?*

    Setiap seorang enam sebatan dan denda RM3,300

    *Adakah sebatan dilakukan secara terbuka?*

    Tidak, ia dilakukan dalam kamar tertutup.

    *Dimanakan sebatan itu dilakukan?*

    Di dalam Dewan 2 Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu.

    *Adakah orang awam dibenarkan menyaksikan sebatan?*

    Ya.

    *Berapa orang awam menyaksikan sebatan tersebut?*

    100 orang terdiri daripada wakil media, badan bukan kerajaan (NGO) dan wakil persatuan peguam.

    *Adakah ini kes pertama sebatan disaksikan oleh orang awam di dalam kamar mahkamah?*

    Tidak. Sebatan syariah tertutup pernah dilakukan di negeri lain. Ini cuma kes pertama lesbian disebat, dan pertama kali dilakukan di negeri Terengganu.

    *Adakah sebarang rakaman dibenarkan ketika sebatan dilakukan?*

    Tiada sebarang rakaman dibenarkan. Kamera dan telefon bimbit tidak dibenarkan dibawa masuk dalam kamar mahkamah.

    *Adakah sebatan syariah sama kuat ayunannya dengan sebatan sivil sehingga kulit luka dan terkoyak?*

    Tidak. Sebatan syariah tidak mencederakan. Ia lebih bertujuan mendidik. Antara peraturan yang ditetapkan ialah orang yang melaksanakan sebat hendaklah menggunakan kekuatan yang sederhana tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala supaya tidak melukai kulit pesalah dan bagi pesalah wanita hendaklah dilaksanakan dalam keadaan pesalah duduk.

    *Berapakah lama masa diambil untuk kedua-dua pesalah tersebut disebat?*

    Dalam enam minit.

    ReplyDelete
    Replies

    1. BAGUS LAH. HABIS LAH VETERAN UMNO, SATU LEPAS SATU DAH MASUK BERSATU -

      Saya kini sudah jadi ahli BERSATU - Syed Hamid Albar

      Bekas Anggota Majlis Tertinggi Umno, Tan Sri Syed Hamid Albar mengesahkan telah menghantar borang keanggotaan Parti Pribumi BERSATU Malaysia (BERSATU) selepas beliau keluar dari Umno.

      Syed Hamid yang dilantik Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan BERSATU menghantar borang keanggotaannya kepada Naib Presiden BERSATU, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

      “Selepas menghantar borang keanggotaan tersebut, saya turut berjumpa dengan Pengerusi BERSATU, Tun Dr. Mahathir Mohamad baru-baru ini.

      “Saya kini sudah menjadi anggota BERSATU, “ katanya dalam sidang media selepas program bersama Jawatankuasa Khas Malaysia Mengenai Kemanusiaan di ibunegara hari ini.

      Pada 29 Jun lalu, Syed Hamid Albar keluar Umno dan menyatakan bahawa alasannya meninggalkan Umno adalah kerana parti berkenaan sudah lari daripada perjuangan asal dan hanya mengutamakan kelangsungan peribadi pemimpin berbanding mengambil berat hal rakyat.

      Mengenai tindakan Barisan Nasional (BN) tidak meletakkan calon bagi Pilihanraya Kecil (PRK) di Port Dickson Syed Hamid berkata itu adalah keputusan yang wajar dilakukan.

      Beliau turut bersetuju dengan kenyataan Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah bahawa Umno masih belum bersedia dan tidak bermotivasi untuk bertanding di PRK Port Dickson.

      "Saya fikir eloklah dia (UMNO) tidak bertanding...saya rasa mereka bukan boikot, boikot ini seolah kita tidak puas hati. PRK kalau mereka parti bukan kerajaan dan belum bersedia untuk bertanding, buang duit sahaja..tidak berbaloi kalau tidak bermotivasi dan tidak ada hala tuju," kata Syed Hamid.

      Semalam, Presiden Umno Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan bahawa BN akan memboikot PRK Port Dickson dimana mereka tidak akan meletakkan calon mewakili parti komponen tersebut.

      Mengenai pencalonan Anwar di Port Dickson sebagai usaha menjadi Perdana Menteri kelapan, Syed Hamid berkata ia adalah hak Anwar untuk bertanding dan telah mendapat persetujuan parti komponen Pakatan Harapan.

      Sementara itu, Syed Hamid yang juga Penasihat Eksekutif ASEAN Rohingnya Centre berkata pihaknya mencadangkan kerajaan agar melaksanakan satu dasar yang khusus terhadap pelarian Rohingya di Malaysia.


      Pihaknya turut menubuhkan sebuah badan Jawatankuasa Khas Malaysia Mengenai Kemanusiaan untuk melihat permasalahan pelarian khususnya Rohingnya secara lebih mendalam tahun ini.

      “Ia adalah sejajar dengan hasrat Pakatan Harapan untuk menyokong ‘Meratifikasi Konvensyen Pelarian 1951’ bagi membantu pelarian Rohingnya di Malaysia khususnya dalam aspek kesihatan, pendidikan dan latihan vokasional serta pekerjaan," katanya

      Syed Hamid berkata jawatankuasa tersebut akan dianggotai oleh kalangan individu yang terlibat secara langsung dalam isu kemanusiaan khususnya krisis yang melanda kaum Rohingnya.

      Delete
    2. Adun PAS cabar Pahang ubah cuti hujung minggu ke Jumaat



      KUALA NERUS: Perwakilan PAS Pahang, Zuridan Mohd Daud mencabar kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) menukar cuti hujung minggu di negeri itu ke Jumaat bagi membuktikan keikhlasan mereka untuk bekerjasama dengan parti Islam itu.

      “Kita cuma ada satu permintaan, kalau betul Umno hendak bersama kita, kami Adun PAS di Pahang bersepakat menuntut Jumaat (dijadikan) hari cuti sepertimana Kelantan, Terengganu dan Johor.

      “Kita mohon kepada pemimpin di Pahang supaya berusaha menjadikan Jumaat hari cuti sebagai tanda, bukti kesungguhan untuk kerjasama kita dan Umno-BN.

      “Kita mesti meneliti sejauh mana keikhlasan Umno dan BN dalam menerima dasar-dasar kita dan tidak menentang usaha kita untuk mengeratkan syariah Allah,” kata Adun Damak itu ketika membahaskan ucapan dasar presidennya pada Muktamar PAS ke-64 di Stadium Tertutup Gong Badak, malam tadi.

      Pada 27 Julai lalu, Pesuruhjaya PAS Pahang, Rosli Abdul Jabar dilaporkan berkata, parti itu bersedia menghadap Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dalam usaha menjadikan Jumaat sebagai cuti hujung minggu.

      Katanya, cadangan menukar cuti hujung minggu di Pahang kepada Jumaat dan Sabtu berbanding Sabtu dan Ahad ketika ini dibuat selepas mengambil kira pandangan rakyat.

      Beliau berkata, PAS Pahang akan membuat pungutan suara dan mengumpul tandatangan rakyat yang menyokong cadangan itu sebelum menghadap Tengku Abdullah.

      Delete
  31. Fuyooo...Bahaya ni beb bila (PM HARAPAN KITA) Anwar beri amaran wujud puak Super Liberal di negara ini !!!

    KUALA LUMPUR, 25 Sept (Bernama) -- Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran tentang kewujudan golongan yang disifatkan sebagai 'super liberal' di negara ini, yang lantang menyuarakan pandangan dan mendesak ia dipenuhi.

    Tanpa merujuk secara spesifik kepada mana-mana pihak, Anwar berkata golongan super liberal ini kerap mengeluarkan permintaan dan menuntut ia dituruti selain mengecam pandangan pihak lain yang bertentangan dengan mereka.

    "Bila kita (golongan selain super liberal) tegur mereka ini, kita pula diserang seolah-olah negara ini dia punya. Saya jawab (kepada mereka), kita ini wakil majoriti dalam negara ini dan kita bangkit menyatakan bahawa dalam negara ini kita juga berhak untuk menyuarakan pandangan.

    "Mereka fikir pandangan mereka mesti kita ikut. Kalau saya sentuh sikit mengenai Islam dan Melayu langsung dipertikai.

    Saya mahu memberitahu kepada mereka, kita tidak mahu ‘kezaliman majoriti’, kita juga menolak ‘kekejaman minoriti’," katanya sewaktu menyampaikan ucapan pada program Syarahan Negarawan 2018, di sini hari ini.

    Katanya golongan tersebut juga baru-baru ini ada menyuarakan pandangan yang mengkritik langkah beliau untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Port Dickson.

    Dalam syarahannya bertajuk 'Malaysia Baharu Ke Arah Memperkukuh Negara Bangsa', Anwar juga menegaskan kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan terus mempertahankan Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kebangsaan dan komited untuk memartabatkan kedudukannya.

    Bagaimanapun, beliau menjelaskan keadaan itu tidaklah bermaksud bahasa lain seperti Bahasa Inggeris dan Mandarin dipinggir, sebaliknya perlu dikuasai sebagai bahasa kedua.

    "Tidak boleh meremehkan bahasa kebangsaan, itu prinsip yang utama yang saya yakin Insya-Allah kerajaan baharu, Pakatan Harapan akan tetap pertahankan," tegasnya.

    Dalam sesi soal jawab selepas program itu, Anwar menegaskan bahawa perkara-perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan tidak boleh dirungkai oleh mana-mana pihak.

    Menjawab soalan salah seorang peserta dalam program itu yang menyuarakan kebimbangannya terhadap perkara-perkara berkaitan orang Melayu dalam perlembagaan ketika era Malaysia baharu, Anwar menjelaskan keempat-empat pemimpin utama parti komponen PH telah bersetuju mengenai perkara itu sewaktu hendak membentuk kerajaan.

    "Berkenaan raja-raja Melayu, ada kebimbangan sebab ada yang menegur, ada yang mengkritik, tetapi belum ada satu pun usaha dari PH untuk mempertikai institusi raja kerana kita telah berikrar, menandatangani perjanjian untuk mengekalkan institusi diraja dan Perlembagaan," katanya.

    -- BERNAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. GENG MENJILAT NAJIB NIH MENGKOPIPES TAK HABIS2 SAMPAI DEKAT PUKUL 3 PAGI LAGI. BEDEBAH PUNYA WORANG.

      KOMEN2 KPD BERITA Ahli majlis tiada niat perlekeh bahasa Melayu, kata exco Kerajaan Johor

      JUMLAH KOMEN 334, BETAPA RAMAI YANG MEMBELASAH ULTRA KIASU UNGRATEFUL INGRATES ITU. CONTOH KOMEN2:

      Tengku Seth Shahrul
      Semak akta la mangkuk. Apa kejadah lampiran pakai letterhead rasmi. Kan bodo namanya tu. susah ckp dgn org yg cetek akal ni. Surat rasmi should be in bahasa melayu, it's in the Perlembagaan. Faham tak?

      Tangan Ketaq
      tak faham bahasa melayu.. sila jangan jadi rakyat malaysia... selama ini takde masalah pun dengan surat yang ditulis dalam bahasa melayu.. ni macam bak test market... itu hari menteri kewangan dah kena kecam... patut dah jadi pengajaran

      Wan Mohd Nor
      Apa guna konsep "sayangi Malaysia" sekiranya tak tahu bahasa kebangsaan?

      N Hoben Jang Hoben
      Duduk malaysia bertahun2 beranak pinak cucu bagai xkan x reti bahasa kebangsaan...nampak sangat x sayangkan negara.

      Fauzi Bassar
      Warganegara Malaysia mesti faham bahasa kebangsaan. Cukuplah tu.

      Kau mintak iktiraf uec bagai. Tapi guna bahasa kebangsaan pun tak pandai, patut ke jadi rakyat Malaysia?

      Abu Sayed Al Abbasi
      Kau da berape lama duduk Malaysia ni? Kalau tak boleh berbahasa Melayu, keluar dari Malaysia lah. Pergi Cinasia.

      Roy Tiara
      Bukan soal niat atau tidak, soalnya otak kamu di mana? Alasan ada penduduk tidak fasih bahasa Melayu langsung tidak boleh diterima. Jika tak fhm bahasa Melayu boleh balik tongsan lah!

      Delete
    2. Pemilihan PKR: Dua lelaki ditahan SPRM terlibat politik wang



      KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan dua lelaki di Kedah, semalam, disyaki terlibat dalam politik wang bagi pemilihan pemimpin cabang PKR.

      Menurut laporan Astro Awani yang memetik sumber berkata, suspek pertama berusia 48 tahun ditahan pada pukul 12.20 tengah hari di sebuah restoran di Alor Setar, manakala suspek kedua, 46, ditahan pada jam 3.25 petang di Plaza Tol Plus Pendang.

      Kedua-dua suspek dikatakan meminta wang suapan RM20,000 daripada seorang lelaki sebagai dorongan agar namanya yang telah didaftarkan untuk pemilihan parti dikekalkan di dalam sistem, sekali gus layak untuk bertanding.

      Sumber berkata, suspek terbabit sebelum itu telah memaklumkan kepada lelaki terbabit bahawa namanya dan beberapa individu lain lagi akan digugurkan daripada senarai calon, namun boleh dikekalkan sekiranya membayar suapan tersebut.

      Menurutnya, susulan penahanan itu, SPRM turut merampas wang tunai berjumlah RM10,000 daripada kedua-dua suspek.

      Sementara itu, Pengarah SPRM Kedah, Datuk Mohd Fauzi Mohamad ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut.

      "Kedua-dua suspek akan dibawa ke Mahkamah Majistret Alor Setar pagi ini bagi tujuan permohonan reman.

      "Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009," ujarnya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...