Sunday 2 September 2018

MELAYU SUDAH BANGKIT PADA PRU14 LALU, NAK BANGKIT APA LAGI?


Agak kelakar dan menggelikan hati apabila UMNO tiba-tiba menganjurkan Perhimpunan Melayu Bangkit yang semua orang faham tujuan utamanya ialah untuk mengajak rakyat  menolak kerajaan Pakatan Harapan yang sedang mentadbir negara sekarang ini.


Pelbagai kecaman, cemuhan, kritikan dan kata-kata cacian, malah fitnah dilemparkan dengan tujuan menimbulkan kebencian kepada kerajaan dalam perhimpunan yang diadakan di Pasir Salak itu.


Tak cukup dengan itu, ada juga pemimpin UMNO yang tampil dalam perhimpunan tersebut hanya dengan memakai kain pelikat saja untuk menunjukkan dia kononnya pemimpin marhaen dan hidup seperti rakyat bawahan yang lain.


Dan seperti biasa, untuk menyebabkan Melayu kononnya dapat dibangkitkan, DAP terus dijadikan sasaran kerana didakwa telah menguasai kerajaan, mengenepikan hak-hak Bumiputera, mengancam institusi Raja  serta kedudukan Islam.


Hairan sungguh mereka ini, sejak daripada ada kuasa hingga hilang kuasa, memanjang menyalahkan DAP saja.


Jika benar di mata UMNO bahawa DAP salah, DAP mengancam Raja, DAP menggugat kedudukan Melayu serta Islam dan semua yang jahat adalah DAP, mengapa parti itu tidak diharamkan  saja ketika UMNO berkuasa dahulu?


Mengapa setelah hilang kuasa baru hendak melalak bagai nak pecah anak tekak?


Yang nyatanya, semua perlakuan pemimpin UMNO dalam himpunan tersebut tidak lebih menunjukkan mereka sudah mula sasau dan hilang akal apabila kuasa tiada lagi dalam genggaman.


Selama ini mereka begitu yakin UMNO itu keramat dan tidak boleh dikalahkan, lalu menyamun dan merompaklah mereka sesuka hati atas nama perjuangan Melayu dan membela hak Bumiputera.


Kini, belum pun empat bulan hilang kuasa dan aktiviti menyamun tidak boleh dilakukan lagi, mereka sudah mula mengajak Melayu untuk bangkit yang semuanya menggambarkan ketidakbiasaan hidup tanpa kuasa.


Bangkit untuk apa dan Melayu bangkit bagaimana yang diperjuangkan UMNO lagi sebenarnya?


Kenapa selama 61 tahun berkuasa tidak pernah mengajak Melayu untuk sentiasa bangkit?


Jika selama berkuasa dahulu, Melayu sudah berjaya dibangkitkan, tentulah tidak perlu lagi diajak untuk bangkit sekarang ini?


Apa jadahnya setelah hilang kuasa baru nak mengajak orang Melayu untuk bangkit?


Sedar dan insaflah wahai pemimpin-pemimpin UMNO, rakyat telah memberi peluang untuk berkuasa dengan cukup lama  iaitu 61 tahun lamanya.


Apa yang diperjuangkan dan dibela selama ini selain keluarga, anak bini dan kroni?


Bukankah  UMNO dan BN kalah dalam PRU14 lalu merupakan fakta yang menunjukkan rakyat dan orang Melayu sudah bangkit menolak parti itu?


Kebangkitan apa yang lebih besar selain menumbangkan kerajaan yang diberi peluang berkuasa selama 61 tahun lamanya?


Jadi, nak diajak bangkit untuk apa lagi?


Realitinya yang tumbang dan tersungkur ketika ini hanyalah para pemimpin UMNO sahaja, manakala rakyat kebanyakan dan orang Melayu secara majoritinya tetap gembira dan hidup seperti biasa.


Apakah ajakan agar Melayu bangkit itu bertujuan untuk membolehkan para pemimpin UMNO yang sudah tumbang dan tersungkur itu dapat bangkit kembali?


Selepas bangkit nanti, apa mereka akan lakukan?


Merompak dan menyamun lagi seperti dahulu? (ShahbudinHusin 02/09/2018)

74 comments:

  1. Replies
    1. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )

      Delete
    2. NAK KELENTONG BELAJAR DENGAN PENYAMUN


      Guan Eng berbohong isu SST?
      RIDAUDDIN DAUD 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      Guan Eng berbohong isu SST?
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Selepas tidak lagi menjadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat semakin aktif berkongsi pandangan beliau terutamanya berkaitan isu semasa negara dalam laman sosial Facebooknya.

      Terbaru, Ahli Parlimen Pekan itu mendakwa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak bercakap benar apabila mengatakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) hanya dibayar pengilang dan bukan pengguna.


      Menurutnya, ramai tidak menyedari SST adalah dua jenis cukai berbeza (cukai jualan dan cukai perkhidmatan) yang memerlukan dua akta berbeza diluluskan dalam Parlimen sedangkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) hanya melibatkan satu akta.

      “Saya lihat ketam, udang, sotong, kerang dan lala kini dikenakan cukai jualan 10 peratus. Pelbagai jenis perencah, sos, beberapa jenis daging dan ikan, daging burger, sosej, keju dan mentega turut dikenakan cukai jualan antara lima dan 10 peratus.

      Saya juga lihat pelbagai jenis minuman dikenakan cukai jualan termasuk jus buah dikenakan cukai lima peratus, soda 10 peratus dan air mineral 10 peratus.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Merdeka GST, selamat datang SST’]

      “Maka, apabila restoran dan isi rumah membeli bahan mentah seperti udang, ketam dan kerang, mereka sudah membayar cukai jualan 10 peratus yang perlu ditanggung oleh pengilang atau pengeluar,” katanya dalam catatan tersebut.

      Tambah Najib, restoran dan isu rumah tidak akan melihat jumlah yang dibayar tetapi terpaksa membayar harga tinggi dan situasi lebih buruk berlaku apabila pengguna membeli makanan tersebut di restoran (yang mengenakan SST).

      “Apabila mereka menyediakan hidangan itu (yang dikenakan SST) bersama minuman dalam botol yang mempunyai cukai jualan, mereka juga akan mengenakan tambahan enam peratus bagi cukai perkhidmatan yang dipaparkan pada resit pelanggan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Banyak lagi ke barang dikecualikan SST akhir tahun ini?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Senarai barangan cukai SST belum muktamad: Guan Eng]

      “Untuk itu, pelanggan restoran dikenakan cukai dua kali, cukai perkhidmatan enam peratus yang dapat dilihat pada bil dan cukai jualan ke atas makanan dan minuman disediakan namun tidak dipaparkan pada resit,” ujarnya.

      Tambahnya, beliau dan beberapa pihak lain pernah memberi amaran bahawa SST adalah satu sistem percukaian bertindih yang berbeza dengan GST pada kadar enam peratus yang hanya dicaj sekali.

      Justeru, beliau menggesa kerajaan mengeluarkan semua makanan segar, minuman dan bahan penyediaan makanan dari dikenakan cukai untuk mengelak berlaku cukai berganda di restoran dan untuk mengelak dari menghukum golongan B40.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M pertahan SST]

      “Orang dari golongan B40 juga makan ikan masin, udang, kerang dan ketam. Biarpun untuk dimasak dirumah ataupun di restoran, ia tidak patut dikenakan cukai jualan seperti yang dikecualikan di bawah GST dahulu,” katanya.

      Delete
    3. SST beri kelebihan kepada Pas: Halimah
      HIDAYAH HAIROM 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore388
      SST beri kelebihan kepada Pas: Halimah
      Halimah bergambar bersama dua pasangan mempelai yang diraikan secara serentak dalam satu majlis hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas yakin kelahiran semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bagi menggantikan cukai barang dan perkhidmatan (GST bermula semalam bakal memberi kesan terhadap sokongan rakyat yang akan diterjemahkan menerusi PRK 8 September ini.

      Calon Pas Dun Seri Setia, Dr Halimah Ali, berkata, isu SST kini menjadi perbualan hangat di media sosial dan portal-portal berita, memberi kelebihan kepada Pas untuk meraih sokongan yang lebih daripada pengundi.


      [ARTIKEL BERKAITAN: Halimah ikrar bela nasib pengundi wanita di Seri Setia]

      "SST bermula semalam, nampak gayanya harga barang semakin bertambah dan maknanya dari segi sosio ekonomi, kalau kita lihat di Seri Setia ini ia tidak akan memberikan gambaran yang lebih baik seperti yang dijanjikan sebelum PRU14.

      "Jadi sudah tentu ia akan beri impak yang besar terhadap sokongan pengundi nanti," katanya.

      Bermula 1 September kerajaan telah menetapkan SST bagi menggantikan GST yang diperkenalkan oleh kerajaan BN sebelum ini.

      Sebelum itu, GST ditetapkan dengan kadar sifar bermula 1 Jun 2018 selepas PH mengambil alih kerajaan ekoran kekalahan kerajaan BN pada PRU14 lalu.

      Delete
    4. Salah kerajaan PH kerana membiarkan beend mengumpul semula kekuatan setelah tumbang. Patutnya PH gunakan pukulan k.o tapi malangnya kerana nak tunjuk gentleman maka beend boleh bingkas bangun semula.

      Delete
    5. Jangan ganggu, politikkan Mara
      RIDAUDDIN DAUD 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore801
      Noraini Ahmad
      Noraini Ahmad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Wanita Umno berharap Mara tidak lagi diganggu atau digunakan sebagai ‘senjata politik’ selepas ini.

      Ketuanya, Datuk Dr Noraini Ahmad berkata, manifesto Pakatan Harapan yang mahu memperkasakan Mara tidak bermakna ia harus dijadikan modal politik kerana selama ini Mara sudah terbukti mampu membantu orang Melayu khususnya.


      Menurutnya, Mara juga memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan melalui pendidikan dengan mewujudkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan pendidikan tertiari seperti Universiti Kuala Lumpur (UniKL) serta German Malaysia Institute (GMI).

      “Inilah yang disedari oleh pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, barangkali tidak tunduk pada tekanan pihak-pihak tertentu dan berfikir semula untuk meletakkan Mara di bawah kawalan cuma sebuah kementerian iaitu Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Annuar Musa hargai Tun M tak pecahkan Mara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Jangan kacau Mara, fokus isu pendidikan]

      “Kerajaan pastinya gusar seandainya Mara `diracik-racik’ memandangkan sejak sekian lama dari aspek keusahawanan, Mara sentiasa memberi bantuan kepada usahawan-usahawan dengan bantuan kewangan, latihan kemahiran dan juga dari segi pembangunan infrastruktur.

      “Demikian jugalah dalam aspek pelaburan di mana Mara terus cemerlang dalam mendukung ekonomi Melayu, Bumiputera dan negara melalui penubuhan anak syarikat untuk menjana kewangan mampan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Tambah Noraini, beliau bersyukur kerana kerajaan memperakui keprihatinan dibangkitkan wakil Parlimen daripada blok pembangkang yang berkeras menolak agar fungsi Mara dipecahbelahkan kepada beberapa kementerian sebelum ini.

      Tegasnya, ia membuktikan Harapan masih memerlukan pembangkang yang dinamik dan konstruktif untuk memperjuangkan institusi berpaksikan orang Melayu dan Bumiputera agar terus dibela dan dipertahankan status quonya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kementerian akan tingkat fungsi Mara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Langgar akta jika pecahkan fungsi Mara]

      “Wakil-wakil pembangkang bersedia `mengurangkan kebimbangan’ ini (barisan menteri kurang berpengalaman) dengan memastikan kepentingan orang Melayu dan Bumiputera dalam segmen tertentu dijamin dalam kontrak sosial dan Perlembagaan.

      “Mengalu-alukan keputusan kerajaan tidak meracik-racikkan Mara, Wanita Umno percaya kerajaan pimpinan Dr Mahathir amat menyedari bahawa sebarang perpecahan Mara akan mengganggu-gugat ekonomi dan pendidikan orang Melayu,” ujarnya.

      Delete
    6. Ia bukan desas bin desus
      Hishamudin Rais | Diterbitkan 2 Sep 2018, 3:50 petang | Dikemaskini 2 Sep 2018, 6:41 petang

      A+ A-
      ULASAN | Saya Hishamuddin Rais terpanggil untuk menjawab pertanyaan media tentang tulisan saya bertajuk : Merakam Sejarah - Disailang Lagi - yang disiar dalam kolum saya di Malaysiakini pada 30 Ogos 2018

      Beberapa media cetak dan portal dalam dan luar negara telah membuat laporan bersangkutan dengan tulisan saya ini.

      Laporan media itu juga bersangkutan dengan komen daripada saudara Anwar Ibrahim mengenai tulisan saya.

      Saya jelaskan di sini. Apa yang telah saya tulis itu adalah fakta. Saya tahu apa yang saya tulis. Ia bukan rekaan. Ia bukan desas bin desus. Ia bukan cerita tepi jalan. Ia bukan bisikan sesiapa pun.

      Baca: Hishamuddin Rais ahli cereka, kata Anwar

      Ada babak-babak politik yang telah menjadi berita. Babak politik ini diketahui umum.

      Contohnya: Kenyataan Rafizi menolak pengumuman Mahathir yang telah melantik Lim Guan Eng, Mat Sabu dan Muhyiddin Yassin sebagai menteri.

      Contohnya: Istiadat angkat sumpah lambat.

      Contohnya: Pada hari Sabtu 12 Mei 2108 wajah Wan Azizah dan pemimpin PKR tidak kelihatan ketika Mahathir mengumumkan pelantikan awal tiga menteri - Muhyiddin, Mat Sabu dan Lim Guan Eng.

      Fakta di belakang tabir

      Apa yang saya tulis ialah menerangkan fakta-fakta di belakang tabir yang melahirkan berita-berita ini. Saya melakar peta dan mencantumkan berita dan babak ini. Saya ikat berita ini dengan babak-babak latar yang tidak diketahui umum.

      Justeru saya memberi pencerahan kepada orang ramai kenapa angkat sumpah lambat. Kenapa Rafizi mengeluarkan kenyataan menolak lantikan Mahathir. Atau kenapa tidak dilihat muka Wan Azizah pada Sabtu 12 Mei 2018.

      Sila ambil perhatian : Babak sejarah juga memiliki sejarahnya sendiri.

      Saya lakukan ini sebagai tugas saya untuk merakam sejarah. Ini untuk rujukan anak cucu cicit kita seperti yang telah dilakukan oleh Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin. Seperti yang telah dilakukan oleh Abdullah Munshi dalam Hikayat Abdullah.

      Pertahan agenda demokrasi

      Saya juga menulis pekara ini kerana dalam beberapa babak saya sendiri ada bersama. Justeru saya wajib berlaku jujur kepada diri saya sendiri untuk merakamkan apa yang saya lihat dan apa yang saya dengar.

      Saya tidak ambil 'pot' siapa menjadi perdana menteri. Mahathir ke? Anwar ke? Azmin ke? Lim Guan Eng ke?

      Sosok-sosok hilang berganti. Menteri ini atau menteri itu akan hidup dan akan mati. Para menteri ini berpotensi untuk belot.

      Pada pandangan politik saya yang fundamental bukan sosok atau individu. Untuk saya yang penting dan fundamental ialah mempertahan agenda reform.

      Agenda reform ialah untuk mewujudkan lembaga-lembaga yang demokratik dalam Malaysia Baru di bawah Pakatan Harapan.

      Hanya dengan perubahan struktural. Ertinya dengan mewujudkan lembaga daulah yang demokratik. Hanya dengan adanya struktur dan lembaga daulah yang demokratik maka ia boleh menjamin ruang demokrasi yang anak semua bangsa menangi pada 5 Mei 2018 akan terus wujud.

      Gelojoh miliki kuasa

      Delete
    7. Patutnya ahli2 PH mengambil peluang untuk membuat counter attack. Ini tidak, membiarkan saja orang orang amnoputra membuat kecoh.

      Delete
    8. Gelojoh miliki kuasa

      Menteri dilantik bukan kerana keluarga, bukan kerana turun temurun atau kerana perhubungan rapat dengan si anu atau si anu. Orang ramai melantik YB agar YB mempertahan ruang demokrasi dan agihan ekonomi yang adil.

      Agenda Malaysia Baru pada saat ini ialah memertahankan ruang demokrasi.

      Anak semua bangsa wajib belajar daripada apa yang terjadi di Filipina. Bagaimana ‘People Power’ dari kemenangan Corazon Aguino (1986) akhirnya hari ini melahirkan Duterte. Kita juga wajib melihat apa yang telah terjadi di Indonesia.

      Anak semua bangsa dan bangsa semua agama di Malaysia wajib sedar bahawa kemenangan ruang demokrasi pada 5 Mei 018 ini boleh hilang lenyap dalam sekelip mata.

      Ruang demokrasi ini berkemungkinan hilang jika anak semua bangsa tidak menolak sosok-sosok yang gopoh lagi gelojoh untuk memiliki kuasa.

      Sosok-sosok yang berebut -rebut untuk mendapat kuasa. Bukan bangun mempertahan agenda reform dan ruang demokrasi tetapi untuk mensabotaj agenda reform dan kembali kepada Malaysia lama yang feudal.

      HISHAMUDDIN RAIS ialah aktivis politik dan kolumnis Malaysiakini.

      Delete
    9. Isu MARA bukti k'jaan perlukan pembangkang yang konstruktif
      Noraini Ahmad | Diterbitkan 2 Sep 2018, 11:34 pagi | Dikemaskini 2 Sep 2018, 11:51 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Alhamdulillah, syukurlah akhirnya kerajaan Pakatan Harapan semalam akur dan memperakui keprihatinan yang dibangkitkan oleh wakil-wakil parlimen daripada pembangkang yang berkeras menolak agar fungsi Majlis Amanah Rakyat (MARA) dipecah-pecahkan kepada beberapa kementerian sebelum ini.

      Ini sekali gus membuktikan kerajaan, khususnya parti-parti yang berteraskan Melayu dalam HARAPAN masih memerlukan pembangkang yang dinamik dan konstruktif untuk memperjuangkan institusi-institusi yang berpaksikan orang Melayu dan Bumiputera untuk terus dibela dan dipertahankan status quonya.

      Mengambil kira pengakuan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini bahawa barisan kabinet beliau kurang pengalaman memandangkan ramai menteri yang baru, maka barisan wakil-wakil pembangkang bersedia `mengurangkan kebimbangan’ ini dengan memastikan kepentingan orang Melayu dan Bumiputera dalam segmen-segmen tertentu dan dijamin dalam kontrak sosial dan perlembagaan terus dijaga dan terpelihara.

      Mengalu-alukan keputusan kerajaan tidak meracik-racikkan MARA, Wanita Umno percaya kerajaan HARAPAN pimpinan Dr Mahathir amat menyedari bahawa sebarang perpecahan MARA akan menganggu-gugat ekonomi dan pendidikan orang Melayu serta melanggar Akta Majlis Amanah Rakyat 1966 yang membawa kepada penubuhan MARA sebagai sebuah badan berkanun.

      Memperkasakan MARA seperti yang dijanjikan di dalam manifesto HARAPAN tempoh hari tidak bermakna MARA harus `dijadikan modal politik’ kerana selama ini ia sudah terbukti memiliki misi, visi dan objektif yang jelas iaitu membangunkan usahawan berjaya serta inovatif, selain melahirkan modal insan global dan berintegriti.

      Gusar MARA diracik-racik

      Inilah yang disedari oleh pimpinan Dr. Mahathir, sekali gus barangkali tidak `tunduk pada tekanan pihak-pihak tertentu’ lantas berfikir semula untuk meletakkan semula MARA di bawah kawalan cuma sebuah kementerian iaitu Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

      Kerajaan pastinya gusar seandainya MARA `diracik-racik’ memandangkan sejak sekian lama dari aspek keusahawanan, MARA sentiasa memberi bantuan kepada usahawan-usahawan dengan bantuan kewangan, latihan kemahiran dan juga dari segi pembangunan infrastruktur. Melalui Pelan Strategik MARA 2011-2015 misalnya, MARA telah mendidik lebih 80,000 usahawan ke arah kejayaan.

      MARA juga telah memainkan peranan penting dalam pembangunan modal insan melalui pendidikan. Buktinya, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan pendidikan tertiari seperti Universiti Kuala Lumpur (UniKL), German Malaysia Institute (GMI), MARA-Japan Industrial Institute (MJII), GiatMARA dan kolej MARA telah melahirkan banyak tenaga kerja, pakar industri dan profesional.

      Juarai agenda Bumiputera

      Demikian jugalah dalam aspek pelaburan di mana MARA terus cemerlang dalam mendukung ekonomi Melayu, Bumiputera dan negara melalui penubuhan anak syarikat untuk menjana kewangan mampan.

      Anak syarikat MARA Liner Sdn Bhd, misalnya menjadi jalinan perhubungan antara bandar dan luar bandar, MARA Incorporated Sdn Bhd, bertanggungjawab menjaga sektor hartanah, pelaburan dan pengurusan aset melalui Pelaburan MARA Berhad serta Aerospace City sebagai platform kepada pemain industri seluruh dunia mengembangkan perniagaan aeroangkasa di Asia. Ini adalah bukti usaha MARA untuk terus menjuarai agenda Bumiputera.

      Visi MARA untuk menerajui aspirasi Melayu dan Bumiputera menjadi kuasa besar dalam bidang keusahawanan, pendidikan, pelaburan dan pemilikan ekuiti seharusnya terus disokong oleh kerajaan hari ini.

      Justeru, Wanita Umno berharap MARA tidak lagi diganggu atau digunakan sebagai `senjata politik'.
      Mengembalikan MARA pada status quonya seperti mana ditegaskan oleh Dr Mahathir semalam bermakna inilah kaedah yang betul bagaimana MARA perlu diperkasakan lagi demi memastikan ia terus memainkan peranannya untuk membantu Melayu dan Bumiputera.

      Delete
    10. Kebangkitan Melayu bermula di Pasir Salak
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Sep 2018, 10:43 pagi | Dikemaskini 2 Sep 2018, 11:13 pagi

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      Item 4
      A+ A-

      Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata ribuan yang hadir ke pekan Kampung Gajah, Pasir Salak, bagi menyertai Himpunan Kebangkitan Melayu malam tadi menjadi petanda orang Melayu sedia mempertahankan hak istimewa, kedaulatan Raja-raja dan Islam.

      "Saya percaya Melayu akan bangkit, bermula di Pasir Salak ini. Hari ini adalah isyarat kita kepada mereka yang cuba memainkan sentimen ini.

      "Kita nak beri isyarat kepada puak-puak DAP, mereka inilah cauvinis, rasis, yang datang menjadi pengkhianat dan penyangak yang meruntuhkan kestabilan negara," katanya.

      Himpunan tersebut dianjurkan Umno Pasir Salak. Ketua bahagiannya yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dalam pengumumannya menyatakan kira-kira 10,000 yang hadir malam tadi.

      Anggaran wartawan Malaysiakini di lokasi pula adalah 5,000 kehadiran.

      Himpunan dimulakan dengan tayangan video kisah Leftenan Adnan dan deklamasi sajak bertemakan pejuang-pejuang Melayu menentang British ketika sebelum kemerdekaan.

      Laungan seperti 'Melayu bangkit', 'hidup Melayu' dan 'Daulat Tuanku' bergema sepanjang himpunan oleh hadirin yang kebanyakannya memakai lilitan kepala dan membawa sepanduk tertera 'Melayu bangkit'.



      Dalam ucapannya, Asyraf (gambar) berkata mereka tidak teragak untuk membawa himpunan tersebut ke seluruh negara, termasuk Kuala Lumpur.

      "Kalau mereka masih cuba menidakkan hak kita, memainkan sentimen Melayu-Islam, kita tidak akan teragak-agak untuk turun beramai-ramai.

      "Kita akan ajak sahabat daripada PAS, kena beritahu mereka 'cukuplah, kita sudah lama bermusuh'...Sampai bila kita mahu diperlekehkan?" soalnya lagi.

      DAP sekali lagi tidak terlepas daripada dijadikan subjek serangan dalam himpunan seumpama ini dan Asyraf tidak terkecuali.



      Beliau membangkitkan kenyataan bekas pengerusinya mendiang Karpal Singh pada era 1990-an yang dilaporkan berkata "langkah mayatnya jika ingin menjadikan Malaysia negara Islam".

      "Tak pernah dalam sejarah kita Islam mula diperkotak-katikkan," katanya yang menyangkal DAP sebagai sebuah parti pelbagai kaum.

      “Hakikatnya pernah kita dengar puak DAP memperjuangkan hak Melayu? Pernah tak kita dengar puak DAP memperjuangkan hak Islam? Tidak,” katanya lagi.

      Untuk rekod, pemimpin DAP berulang-kali menafikan dakwaan parti itu ingin menghapuskan hak orang Melayu dan berkata golongan itu akan tetap dibela jika mereka menjadi kerajaan.

      Ucapan daripada pemimpin lain juga berkisar kepada keadaan politik semasa dan kesannya terhadap orang Melayu dan agama Islam.

      Antara pemimpin lain yang hadir adalah Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam, Ketua Puteri Umno Datuk Zahida Zarik Khan dan Pengerusi Umno Perak Datuk Saarani Mohamad.

      Di akhir himpunan, Ketua Pemuda Umno Pasir Salak merangkap pengerusi program Faizal Tajuddin membacakan resolusi yang menunutut kedaulatan Raja-raja Melayu dikekalkan, hak istimewa Melayi tidak dipertikai dan Islam dipertahankan.

      Delete
    11. EX-PHAROAH VS EX-SODOM PRISONER


      Mahathir memberitahu kepada yang hadir bahawa dia melantik Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri, Mat Sabu sebagai menteri pertahanan dan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

      Wan Azizah bersuara menyatakan yang dia tidak bersetuju dengan pelantikan Lim Guan Eng.

      “Kalau bukan Guan Eng, siapa yang patut dilantik?” Mahathir bertanya.

      “Rafizi,” Wan Azizah memberi jawapan jelas.

      Keadaan menjadi tegang. High noon muncul di Yayasan Albukhary. Ini kerana apa yang disuarakan oleh Wan Azizah tidak masuk akal kepada sesiapa yang waras.

      “Bagaimana?” Mahathir bertanya.

      Pertanyaan Mahathir ini berasaskan fakta. Rafizi tidak bertanding dalam PRU14 ini. Rafizi sedang menghadapi beberapa tuduhan. Kerusi Parlimen Pandan yang dahulunya diwakili oleh Rafizi kini diambil alih oleh Wan Azizah sendiri.

      Semua mata memandang kepada Wan Azizah. Semua menunggu jawapan. Suasana tegang.

      “Kita tangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu. Kita ampunkan Anwar. Kita ampunkan Rafizi.”

      Ini jalan pintas yang diajukan oleh Wan Azizah.

      Jika gajah ada dalam bilik ketika Wan Azizah bersuara pasti gajah ini akan bertempik. Jika harimau yang mendengar kata-kata Wan Azizah pada petang itu pasti sang harimau ini akan menerkam. Tapi ini tidak berlaku di bilik mesyuarat Yayasan Albukhary.

      Semua sopan membisu. Semua senyap. Semua menjadi hairan bin takjub. Semua menjadi pelik bin tak percaya. Tapi inilah yang telah berlaku pada Jumaat 11 Mei 2018 di Yayasan Albukhary.

      Kata-kata pelik dari Cik Siti Susah Nak Percaya berdesing lalu. Hairan. Hairan. Pelik lagi memelikkan.

      Babak Yayasan Albukhary yang saya tulis ini pasti ramai yang tidak akan percaya. Kenyataan PKR untuk menangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu tidak masuk akal. Tujuan penangguhan hanya untuk tujuan pengampunan Anwar dan Rafizi pasti susah untuk dipercayai.

      Tangguh dua minggu ertinya meneruskan kerajaan kerajaan Najib-Rosmah sebagai kerajaan menjaga. Pelik tetapi inilah yang disuarakan oleh Wan Azizah.

      Hishamuddin Rais wajib merakam babak ini. Ini untuk pengajaran kepada anak cucu-cicit kita. Ini untuk mengenali watak mat songel sama seperti kita semua dapat mengenali watak Si Kitul yang wujud 600 tahun dahulu dalam kerajaan Melayu Melaka.

      Suasana tegang berterusan. Ratusan media dalam dan luar negara sedang menunggu di luar bangunan. Dalam suasana tegang ini sidang akhbar diadakan juga sesudah mesyuarat berakhir. Mahathir memberitahu media bahawa nama-nama para menteri akan diumumkan esok, Sabtu 12 Mei 2018.

      Mesyuarat kedua Pakatan Harapan akan diadakan di ibu pejabat Bersatu di sebelah Amcorp Mall Petaling Jaya.

      Pada hemat saya pada Jumaat malam sebelum pagi Sabtu muncul pasti banyak perkara yang telah bergayut dan hanyut dalam sungai PKR. Pasti banyak surat khabar lama yang dibaca sekali lagi. Pasti banyak hampas kelapa yang telah diramas berkali-kali. Pasti deringan telefon simpang siur. Merancang. Berstrategi.

      Buktinya, di pagi Sabtu 12 Mei 2108, PKR menolak untuk mengadakan mesyuarat di ibu pejabat BERSATU. Wan Azizah mencadangkan mesyuarat diadakan di bilik tahanan Anwar di Hospital Cheras.

      Delete
    12. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    13. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

      CAPTAIN MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD PAS = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      Delete
    14. Rakyat da[at Najib dan Umno di gulingkan. 1MDEB di siasat deng giat.Mak badak pun tak dapat sangat nak menggeliat.

      Tiap kali mak badak menggeliat, keluar hasrat nak beli belrlian, tak mahu besi karat. Beg tangan punya mahal dan punya mahal macam orang dah tebiat.Takda siapa lagi mahu dia walu pun dia ngurat. Mcm dia buat Najib main tennis di Hyatt Kuantan hingga penjara pun lekat.

      7 tuduhan di mahkamah setakat ini, Bang. Bila mahkamah beri penghakiman, rakyat akan pukul canang. Kita boleh sedikit senang lenang. Habis nya riwayat (politik) si Najib yang amat curang. Juga bangang. Ingat SPRM dan PDRM tak pandai dapatkan dia masuk kandang.

      Delete
    15. usul tergempar kutuk usaha iktiraf LGBT



      KOTA BHARU - Muktamar Pemuda Pas Kelantan Kali Ke-59 hari ini meluluskan satu usul tergempar mengutuk sebarang usaha untuk mengiktiraf golongan LGBT.

      Muktamar berlangsung di Hotel Grand River View itu sekali gus menyatakan solidariti bersama Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi yang telah mencetuskan fenomena alam maya dengan surat terbukanya kepada Marina Mahathir baru-baru ini.

      Usul tersebut dibawa oleh perwakilan dari Machang, Abdullah Hassan dan disokong oeh perwakilan dari Pasir Mas, Muhammad Saiful Adli Sulaiman.

      Ketua Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, usul yang diluluskan sebulat suara itu menandakan keprihatinan pihaknya terhadap semua pihak yang sedang berusaha menentang budaya songsang LGBT daripada menular ke tengah masyarakat.

      Menurutnya, fenomena tersebut dikhuatiri semakin merebak apabila melihat kenyataan demi kenyataan dikeluarkan pihak kerajaan melalui para menterinya kelihatan seolah-olah ke arah mengiktiraf tuntutan golongan itu.

      “Apa yang mengejutkan kita ialah apabila surat terbuka yang ditulis oleh Dr Nur Ilyani telah dipadamkan oleh pihak pengurusan Facebook di atas alasan ia menganggu hak komuniti lain.

      “Ia sekali gus membayangkan bahawa golongan ini mempunyai suara yang cukup berpengaruh sehingga tulisan tersebut dipadamkan hanya selepas beberapa jam sahaja disiarkan di media sosial,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam masa sama, Ahmad Fadhli Shaari turut mendesak kerajaan melalui Kementerian Kesihatan agar tidak mengenakan apa-apa tekanan kepada pegawai berkenaan yang jelas tidak melanggar sebarang peraturan dalam perkhidmatan awam semasa menulis surat berkenaan.

      “Kita berikan amaran, jika sebarang tindakan dikenakan, pihak kerajaan berdepan dengan kebangkitan besar-besaran dari seluruh umat Islam di Malaysia,” katanya.

      Sementara itu, Abdullah Hassan yang membangkitkan usul berkenaan turut menyatakan tuntutan agar pihak kerajaan bertindak ke atas golongan yang sedang mempromosikan budaya songsang berkenaan.

      “Kita mendesak kerajaan mengambil tindakan sesuai yang tegas terhadap usaha-usaha pihak tertentu yang cuba memperomosikan LGBT dan menuntut hak yang tidak munasabah di atas nama hak asasi manusia,” katanya.

      Katanya, aktiviti tersebut sekiranya tidak dibendung akan menjadi ancaman kepada amalan hidup masyarakat Islam di Malaysia.

      Delete
    16. Mengaku pun perosak Malaysia ... Mmg pun perosak Malaysia

      Delete
  2. Entah la...makin hari makin kalut. Muak mata dgn telinga melihat dan mendengar isu kaum kaum kaum......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana? Di mana? Di mana?

      Saya ulangi sekali lagi, di bilik Anwar Ibrahim ditahan. Di mana? Dalam Hospital Cheras. Biar betul?

      Betul. Apa yang ditulis oleh Hishamuddin Rais ini betul, tepat lagi sahih. Ini bukan fitnah. Ini bukan penglipur lara. Ini fakta. Ini bukan skrip teater Tok Gopoh.

      Bila cadangan ini keluar dari mulut Wan Azizah, semua pemimpin Pakatan berpandangan sesama sendiri. Cadangan membuat mesyuarat di bilik tahanan dalam hospital Cheras diperkuat oleh desakan YB Saifuddin Nasution yang juga setiausaha PKR.

      PKR berkeras

      Semua senyap kerana pemimpin Pakatan Harapan tidak menyangka apa yang mereka dengar. Wan Azizah terus dengan pendirian untuk mengadakan mesyuarat di bilik tahanan Hospital Cheras. PKR berkeras dengan tuntunan ini. PKR tidak mahu mesyuarat berlangsung di pejabat BERSATU.

      Mahathir Muhamad secara sopan menolak cadangan Wan Azizah. Mahathir mahu meneruskan permesyuaratan di pejabat BERSATU. Tapi PKR terus berkeras.

      Dua pandangan kini bertentangan.

      Ini menjadikan suasana pagi Sabtu tegang-megang. Suasana high noon sekali lagi muncul pada hari kedua kerajaan Pakatan Harapan.

      Ini titik dan detik-detik songel dalam sejarah Malaysia Baru. Fakta ini wajib diketahui oleh anak semua bangsa. Hari pertama mesyuarat pertama Pakatan Harapan telah menjadi songel. Hari kedua juga berpotensi untuk menjadi lebih songel.

      Wan Azizah enggan mengendur. Mahathir juga tidak lentur. Wan Azizah mahu ‘menarik diri’ jika mesyuarat ini diteruskan. Semua menjadi gelabah. Tegang.

      Kalau dalam istana, pada malam sebelumnya seorang Cina bernama Lim Guan Eng telah memujuk Mahathir. Kali ini seorang Benggali bernama Gobind Sing Deo telah memujuk Wan Azizah agar jangan walk out dari mesyuarat.

      Jalan tengah dicari. Satu delegasi dihantar bertemu Anwar untuk menerangkan duduk perkara. Mesyuarat ditangguh.

      Sosok yang dilantik sebagai wakil Pakatan untuk pergi ke Cheras ialah Mat Sabu dari AMANAH, Gobind dari DAP dan Syed Saddiq dari BERSATU. Mereka ditugaskan membuat penerangan demi meredakan ketegangan.

      Di Hospital Cheras, Gobind dan Mat Sabu dibenarkan masuk. Syed Saddiq tidak dibenarkan masuk atas alasan ini tempat banduan ditahan. Kenapa dua dibenarkan dan yang ketiga dilarang? Inilah namanya politik Dunia Ketiga yang bergantung kepada budi bicara. Khalas.

      Gobind menerangkan duduk perkara kepada Anwar. Cuba meredakan keadaan dan memperlihatkan logik kenapa mesyuarat diadakan di ibu pejabat BERSATU dan bukan dalam tempat banduan atau hospital.

      Gobind juga berjanji kepada Anwar bahawa dia akan meminta Mahathir sendiri datang berjumpa dengan Anwar selepas mesyuarat selesai pada petang ini.

      Bagaimana dengan Mat Sabu? Apa yang disuarakan oleh Anwar kepada Mat Sabu?

      Sejarah merakamkan bahawa Mat Sabu dan Anwar ialah kawan lama dan juga musuh lama. Pada satu ketika dulu Mat Sabu memperkenalkan konsep “Al-juburi” untuk Anwar Ibrahim. Ini ketika Anwar dalam United Malays National Organisation dan Mat Sabu dalam Parti Islam PAS.

      Di zaman Reformasi, dua musuh ini berkawan kembali dalam kancah perjuangan menentang musuh yang bernama Mahathir. Musuh bersama yang memenjarakan Anwar. Ketika Anwar ditahan kali kedua Mat Sabu terus bersama bertahan melawan Najib.

      Delete
    2. PH TAK SUKA ORANG KUAT AGAMA


      Pramugari terpaksa buka tudung demi sara keluarga



      KUALA LUMPUR: Seorang wakil rakyat PAS mendakwa ada pramugari Islam yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja demi menyara kehidupan keluarga.

      Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengambil tindakan tegas untuk melindungi hak pekerja wanita, khasnya dalam isu etika pakaian.

      “Ada pekerja wanita mengadu mereka tak boleh berpakaian menutup aurat kerana halangan majikan, sebagai contoh pramugari.

      “Secara peribadi, saya pernah bercakap dengan mereka, mereka kata terpaksa buka tudung apabila bekerja untuk sara mak dan anak,” katanya ketika membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

      Zailah turut menegur pemimpin yang lantang memperjuangkan Islam, tetapi kini mendiamkan diri selepas mendapat jawatan.

      “Apa jadi kepada negara kita, di mana suara-suara menteri yang sebelum ini hebat mempertahankan Islam? Adakah kerana mereka sudah dapat kedudukan (maka mereka) senyap? Kalau betul nak laksana Islam, laksana sebagaimana diperintah agama.

      Beliau berharap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa akan memandang serius dan bertindak terhadap isu etika pakaian serta masalah lain yang dihadapi pekerja beragama Islam.

      “Saya berharap menteri agama ambil berat perkara ini, kalau betul-betul nak jaga agama, nombor 1 jaga agama Islam sebagai agama rasmi.

      “Kita tidak mahu rakyat kita ada tak dapat keluar solat Jumaat, ada juga suara NGO mencadangkan sembahyang Jumaat dibuat pada Sabtu.”

      : Ramai pimpinan Islam dalam PH kini mulut tersumbat dedak kerana tak mampu bersuara..

      Delete

    3. ULANG -

      CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA.

      CAPTAIN MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD PAS = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      Delete
    4. Jangan sokong produk LGBT
      RAIHAM MOHD SANUSI 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore186
      Jangan sokong produk LGBT
      Satiful (dua, kiri) menyerahkan bendera TATIUC kepada kepada kontinjen TATIUC yang bakal bertanding dalam Networking Games Majlis Sukan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) Malaysia 2018.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEMAMAN - Kerajaan negeri meminta masyarakat tidak memberi sokongan dan tidak membeli produk keluaran golongan lesbian, gay, biseksual dan transgander (LGBT) sebagai tanda memprotes agar mereka kembali ke pangkal jalan.

      Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Satiful Bahari Mamat berkata, masyarakat perlu memainkan peranan kerana perkara mungkar menjadi tanggungjawab bersama untuk dicegah dan bukan hanya menjadi tanggungjawab kerajaan.


      "Kalau kita jadi pengikut mereka di media sosial seperti Facebook dan kita promosikan mereka, kita beli barang mereka, lagilah keadaan akan bertambah serius sebab mereka.

      "Jangan serah kepada kerajaan saja untuk selesaikan isu LGBT ini. Semua masyarakat perlu mainkan peranan, jangan beri galakan kepada mereka. Kalau semua orang marah, tak selesa...mereka InsyaALLAH akan berubah," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas beramah mesra bersama warga kerja Kolej Universiti TATI (TATIUC) di Teluk Kalong, di sini.

      Bagaimanapun, Satiful berkata, mereka yang terjebak dengan gejala LGBT di Terengganu masih lagi rendah iaitu tidak sampai satu peratus daripada keseluruhan rakyat negeri ini yang dianggarkan seramai 1 juta orang.

      "Kita lihat sekarang golongan LGBT ini mahu masyarakat menerima mereka tetapi kita tengok mereka sendiri tidak boleh menerima diri mereka.

      "Perkara-perkara ini terjadi saya rasa kerana kita terlalu terikut dengan situasi berlaku di negara barat dan kita import ke dalam masyarakat kita," katanya.

      Namun, katanya, kerajaan negeri menerusi porrfolionya di bawah Bahagian Pelaksanaan Syariah mengambil pendekatan lembut dalam menangani masalah berkenaan termasuk melibatkan mereka dalam seminar seperti yang telah dianjurkan baru-baru ini.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai saranan agar golongan transgender menggunakan tandas orang kurang upaya (OKU), Satiful membantah cadangan berkenaan.

      "Dia perlu tandas ke? Mana boleh guna tandas OKU kalau dia sendiri bukan OKU," katanya sambil berseloroh

      Delete

    5. Yang OKU sekarang mesti lah Najib Al Jibo. Dan Mak Badak.

      Mana depa ada kuasa? Tiap kali keluar rumah, di ekor. Nak berhenti berak pun silap2 di ekor mata2 gelap.

      Nan talipon.ak keluar negara tak boleh. Di Black List Imigeresen. Nak talipon bank2 di luar negara suruh hantar ang, mana depa boleh terima arahan melauli talipon. Bukan zaman 1MDB dan SRC International di mana dia dan mak badak tenung aje, melompat semua orang nak cium kaki depa. Tak kira busuk ada pekong di kaki ke di celah dua kaki depa.

      Delete
    6. PH RASIS


      MCA: Kenapa kenyataan Maszlee dalam bahasa Cina sahaja?
      Wee Ka Siong | Diterbitkan 27 Jul 2018, 11:30 pagi | Dikemaskini 27 Jul 2018, 11:56 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik hanya dalam Bahasa Cina? Bukankah bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan?

      Menurut rakan-rakan media, menteri pendidikan hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      BACA : Kini Maszlee kata SMPC boleh dapat peruntukan

      Sebagai seorang menteri, Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian? Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Bahasa Malaysia bahasa rasmi

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan bahasa kebangsaan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa menteri pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?

      Maszlee harus faham bahawa Sekolah Persendirian Cina tidak terhad kepada pelajar kaum Cina sahaja. Ini menunjukkan beliau berfikiran sempit perkauman.

      Selain itu, sebagai menteri pendidikan, beliau sepatutnya mengamalkan sikap terbuka kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan tidak mengamalkan favouritism dalam menangani isu-isu pendidikan.

      Sehubungan itu, tindakan Maszlee yang hanya mengeluarkan kenyataan media dalam bahasa Cina berhubung isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” juga amat mencurigakan, memandangkan kandungan kenyataan media tersebut adalah jawapan tambahan kepada pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat.

      Pencerahan rakyat berbilang kaum

      Maka, sewajarnya beliau mengeluarkan kenyataan tersebut dalam bahasa Malaysia supaya ia turut dapat memberi pencerahan kepada semua rakyat berbilang kaum.

      Pendek kata, Maszlee tidak patut mengeluarkan kenyataan yang sedap didengar masyarakat Cina tetapi bercakap lain di masyarakat kaum bukan Cina.


      Sekiranya beliau ikhlas dalam mempertingkatkan mutu sistem pendidikan pelbagai aliran di negara ini, termasuklah pendidikan aliran Cina, beliau perlu bersikap terbuka dan telus dalam menggalas tanggungjawab sebagai seorang menteri pendidikan yang mewakili semua rakyat Malaysia

      Delete
  3. Semakin lama semakin kalut puak2 yg hilang kuasa ni...berilah orang lain pula mentadbir... gn.jl sekejap lagi akan buat kerja cnpnya... macam ubn buat sejak 60 tahun lalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi meraung-raung

      Saya tidak menjawab SMS Si Ayen. Saya harapkan dia akan membaca tulisan ini. Maka dia akan faham kenapa Wan Azizah dan pimpinan PKR tidak hadir dalam sidang akhbar itu.

      Pada petang Sabtu yang sama saya difahamkan Mahathir telah pergi berjumpa Anwar Ibrahim dalam bilik tahanan di Hospital Cheras. Apa yang mereka labunkan hanya Guru Nanak yang tahu.

      Tetiba, Tup-tup, lewat petang Sabtu yang sama, Rafizi meraung-raung dan melaung-laung tanda tidak puas hati atas lantikan tiga menteri oleh Mahathir. Rafizi menolak lantikan ini. PKR tidak bersetuju.

      Beberapa jam sesudah berita raungan Rafizi yang dilaporkan oleh Malaysiakini muncul pula berita dari Twitter Ambiga.

      Ambiga menulis: “PKR please stop your nonsense”.

      Dalam Bahasa Melayu Si Ambiga dengan penuh hormat meminta PKR berhenti dari membuat onar karut-marut.

      Apakah onar karut-marut ini berhenti? Tunggu minggu hadapan. END

      HISHAMUDDIN RAIS seorang aktivis politik, penulis dan pengarah filem.Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi redaksi Malaysiakini.

      Delete
    2. Helah janji HARAPAN tak masuk akal
      Shamsul Anuar Nasarah | Diterbitkan 13 Ogs 2018, 8:40 malam | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 8:51 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      ULASAN | Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) akhirnya terpaksa mengakui kesukaran memansuhkan kutipan tol di seluruh negara. Kemudian sudah diduga, isu kelemahan ekonomi negara akan digunakan untuk menutup kegagalan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menunaikan janji manifestonya kepada rakyat sedangkan ia merancang pembangunan berbilion ringgit.

      Namun, sesuatu yang sukar diterima dan tidak masuk akal. Dalam merancang pembinaan projek LRT Pulau Pinang yang bakal menelan belanja berbilion ringgit, dan usahasama kereta nasional ke-3 dengan Indonesia, kerajaan tampak tidak tahu mengurus kewangan negara dengan baik serta tidak berkeupayaan menentukan keutamaan dan keperluan rakyat.

      Pengumuman Menteri Kerja Raya, Baru Bian tidak sedikitpun memeranjatkan pembangkang kerana pemansuhan tol dan PTPTN yang didakwa sebagai sama jumlahnya dengan hutang 1MDB, sebenarnya cuma janji untuk menipu rakyat dan menggula-gulakan mereka.

      Lebih menampakkan permainan persepsi oleh kerajaan HARAPAN, ialah apabila memaklumkan pada rakyat perlunya menjual kapal mewah Equanimity untuk membayar hutang 1MDB.

      BN wariskan kewangan kukuh

      Semua ini boleh dipersoalkan kerana adalah sesuatu yang kurang waras memandangkan kerajaan Amerika Syarikat belum pun secara rasminya memaklumkan Malaysia bahawa ia dibeli dengan wang rakyat.

      Kerajaan Barisan Nasional sebenarnya mewariskan kewangan dan tahap ekonomi yang kukuh kepada HARAPAN.

      Dengan pakej stimulus dan rangsangan ekonomi yang mantap sepatutnya tidak menimbulkan banyak masalah kepada kerajaan HARAPAN, namun mereka terus mencari jalan untuk berbohong agar kebanyakan janji manifesto tidak ditunaikan.

      Kita tahu bahawa penghapusan kutipan tol yang membabitkan RM52 bilion dalam bentuk sukuk, amat mustahil dilaksanakan, lebih-lebih lagi dengan beberapa pembinaan lebuh raya bertol bernilai kira-kira RM40 bilion sekarang.

      Apakah kerajaan sanggup membayar balik kos pembinaan lebuh raya berkenaan dan menanggung biaya senggaraannya?



      Sampai bilakah kerajaan HARAPAN akan menggunakan helah 'ekonomi yang lemah' untuk menutup kegagalannya menunaikan janji kepada rakyat?

      Lebih tidak meningkatkan keyakinan pemain ekonomi apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula membuat kenyataan seperti budak sekolah umpamanya berkata sistem percukaian SST akan lebih merancakkan pembangunan ekonomi dan negara tidak akan bankrap.

      Apakah Malaysia sudah bankrap ketika HARAPAN mengambil alih? Ke mana perginya pakar ekonomi mereka yang sepatutnya memberi tumpuan kepada 'stimulus package' dan formula terbaik untuk meringankan beban hidup rakyat.

      Mungkin kerajaan menganggap pemansuhan BTN dan Program Latihan Khidmat Negara yang diumumkan hari ini adalah untuk kebaikan rakyat dan meningkatkan taraf hidup mereka, malah mungkin menganggap tindakan penting ketika ini.

      Dendam kesumat hapuskan projek BN

      Pada saya, ia cuma untuk meneruskan politik dendam kesumat dengan menghapuskan apa saja projek yang diperkenalkan di bawah kerajaan BN. Sedang keutamaan kerajaan sepatut membela kebajikan rakyat ketika ini.

      Justeru, bilakah kutipan tol akan dihentikan? Bagaimana pula dengan PTPTN? Sampai bila pula ekonomi negara akan dianggap kukuh untuk melaksanakan janji-janji PRU14 itu?

      Paling tidak masuk akal ialah helah perdana menteri untuk tidak memberi kenaikan gaji walau satu peratus pun kepada penjawat awam, kononnya menunggu sehingga ekonomi pulih.


      Semua dilihat tidak mesra rakyat sebaliknya lebih 'mesra kroni-kroni' kerajaan. Selama mana pula rakyat akan berdiam diri dengan segala pembohongan dan putar-belit seumpama ini.

      Malah dalam keadaan kerajaan HARAPAN mendakwa tiada wang, dalam RUU Perbekalan ( Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan ) 2018 yang dibahas hari ini, diperuntukkan pula perbelanjaan untuk Formula 1 di bawah kementerian belia dan sukan ?

      Delete

    3. Jabatan Akaun Negara sahkan cukai RM16b tetap hilang
      2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K

      Jabatan Akaun Negara sahkan cukai RM16b tetap hilang

      PUTRAJAYA – Sebanyak RM16 bilion cukai yang tidak dibayar balik tetap hilang daripada Tabung Bayaran Balik Cukai (TBBC) sama ada kerajaan menggunakan sistem perakaunan tunai terubah atau sistem akruan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

      Beliau berkata, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang disahkan Jabatan Akauntan Negara yang juga menggunakan sistem perakaunan tunai terubah, menunjukkan baki kredit yang belum dibayar balik kepada pembayar cukai adalah berjumlah RM16.046 bilion setakat 31 Mei, 2018.

      “Keadaan begitu serius apabila Ketua Pengarah LHDN ada menulis surat secara rasmi kepada bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah pada 2016, untuk meminta lebih banyak wang dipindahkan daripada Akaun Wang Yang Disatukan kepada TBBC, tetapi tidak diambil peduli olehnya," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Menjelas lanjut, Guan Eng berkata tunggakan besar bayaran balik sebanyak RM16 bilion, sehingga melebihi enam tahun itu berlaku kerana Jawatankuasa Pengurusan Wang Tunai Kementerian Kewangan yang bermesyuarat secara bulanan dan dipengerusikan oleh Mohd Irwan Serigar, tidak memindahkan peruntukan yang mencukupi kepada TBBC seperti yang dipohon oleh LHDN.

      "TBBC adalah akaun amanah yang ditubuhkan di bawah Seksyen 111B Akta Cukai Pendapatan 1967, bagi tujuan penyaluran peruntukan daripada Akaun Wang Yang Disatukan, untuk pembayaran balik cukai.

      "Perlu ditegaskan bahawa di bawah Seksyen 111B(2) Akta Cukai Pendapatan 1967, hanya Menteri Kewangan mempunyai kuasa untuk membuat keputusan berkenaan jumlah peruntukan yang disalurkan daripada Akaun Wang Yang Disatukan ke TBBC," katanya.

      soalan penting yang harus dijawab oleh Najib adalah mengapa bekas perdana menteri itu membenarkan RM16 bilion cukai yang tidak dibayar balik itu, untuk tidak dikembalikan kepada 1.65 juta pembayar cukai dalam masa yang ditetapkan mengikut undang-undang. (Komen: Ada kah wang itu sudah di songlap?)

      "Bukan sahaja pihak polis yang kini menjalankan siasatan 'pecah amanah' di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan berminat terhadap perkara ini, tetapi rakyat juga ingin tahu jawapan kepada perkara berkepentingan awam ini," katanya

      Delete
    4. Peneroka Felda tuntut janji PH
      AKMALIAH RAZAK 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.1K
      Mohd Norfazly
      Mohd Norfazly
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GUA MUSANG - Kerajaan diminta menunaikan janji menghapuskan hutang peneroka Felda sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto PH pada PRU14 lalu.

      Pengerusi Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Kelantan, Mohd Norfazly Mohd Daud berkata, janji yang disenaraikan dalam tempoh 100 hari pemerintahan itu masih belum tertunai.


      Menurutnya, walaupun tempoh 100 hari bakal berakhir, peneroka masih menunggu janji berkenaan daripada pemerintahan baharu.

      "Peneroka menuntut janji berkenaan kerana hutang semakin tinggi. Mereka bimbang memandangkan rata-rata peneroka sudah semakin berusia.

      "Janji yang disenaraikan dalam manifesto itu cukup menarik kerana itulah masalah utama yang membelenggu peneroka hingga kini.

      "Malah, hutang yang ada tidak mudah untuk dilangsaikan dalam usia mereka dan akan ditanggung generasi kedua dan seterusnya," katanya.

      Bagi peneroka Felda Aring 1, Ruzelan Romli, dia memohon kerajaan supaya mempertimbangkan separuh daripada pinjaman sara hidup dilupuskan.

      Katanya, untuk 100 peratus itu, dia kurang yakin kerajaan mampu menunaikannya dan cukup sekiranya 40 peratus sahaja.

      "Rata-rata purata pinjaman peneroka di antara RM80,000 hingga RM100,000. Kalau separuh atau 40 peratus daripadanya, ia sudah memadai.

      "Untuk menyelesaikan kesemua jumlah itu, ia adalah satu perkara yang mustahil kerana kami golongan peneroka semakin dimamah usia dan akan menanggung hutang seumur hidup.

      "Selain itu, kita mohon agar hutang kos pembangunan tanam semula dihapuskan. Setiap peneroka menanggung kos berkenaan kira-kira RM40,000," katanya.

      Delete

    5. Semua kecacatan FELDA dan kerumitan orang Felda di buat Najib dan kuncu2 yang di lantik nya.

      Gila, hingga tanah Ibupejabat Felda di Jalan Semarak KL pun di pindah milik ke syarikat individu dengan senyap senyap. Hingga bedentum skandal.

      Tak habis2 skandal Najib. Peristiwa hotel Port Dickson, Altantuya, 1MDB, berlian beg tanganak mak bad, macam2 lagi.

      Aku percaya 80% penduduk Felda mengundi PH di Pru14. Sebab bencikan Najib.

      Delete
    6. MUNAFIK SUKA MENIPU


      NGO tak puas hati pencapaian 100 hari HARAPAN
      Anne Muhammad | Diterbitkan 15 Ogs 2018, 4:12 petang | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 4:19 petang

      A+ A-
      Menjelang 100 hari kerajaan baru, beberapa pemimpin NGO menyifatkan prestasi Pakatan Harapan (HARAPAN) belum memuaskan terutama dalam soal menunaikan janji dalam manifesto PRU ke-14.

      Penasihat Suara Rakyat Malaysia (Suaram) Kua Kia Soong menyifatkan kerajaan berdolak-dalik dalam beberapa janji, antaranya isu royalti kepada negeri pengeluar minyak dan penghapusan tol lebuh raya.

      "Pendapatan daripada royalti minyak dijanjikan kepada penduduk Pantai Timur. (Kerajaan) flip flop dalam royalti, (dan juga) tol lebuh raya," katanya ketika membentangkan laporan 100 hari janji HARAPAN di Dewan Perhimpuna Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH) hari ini.

      Isu berhubung royalti timbul apabila Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjelaskan janji 20 peratus adalah daripada keuntungan dan bukannya pengeluaran hasil seperti tanggapan awal.

      Kelantan tetap mahukan lima peratus royalti daripada pengeluaran hasil, manakala Terengganu pula akan meneliti secara terperinci berhubung perkara itu.

      Azmin juga berkata kerajaan tidak dapat menyegerakan penyaluran 20 peratus royalti minyak kerana perlu meminda Akta Pembangunan Petroleum 1974.



      Antara perkara lain yang dibangkitkan Kua adalah ketiadaan siasatan terhadap Yang di-Pertua Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan keluarganya yang tidak mengisytiharkan aset.

      Untuk rekod, Menteri Undang-undang datuk Liew Vui Keong berkata Taib telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013, manakala SPRM berkata telah membuka 15 kertas siasatan tetapi didapati tiada pertuduhan dan memerlukan maklumat baru.

      Kua juga mendakwa kerajaan lebih berminat mencari kesalahan kerajaan lalu.

      “Kita baca berita tentang wang GST yang hilang tapi apa tindakan susulan? Sudahkah polis atau peguam negara bertindak? Sepatutnya kita diberitahu apa jadi pada wang itu dalam masa seminggu,” katanya lagi.

      'Pembaharu bukan tukang bersih'

      Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) 2.0 juga tidak berpuas hati dalam soal janji manifesto tetapi memahami kesukaran yang dihadapi kerajaan mewarisi pentadbiran daripada BN.

      “Tak (puas hati) tapi secara umum okey, kita faham bukan senang nak betulkan masalah selama 60 tahun. Kalau sesetengah menteri kata dia datang rumah sudah buruk, tiba-tiba nak kemas memang susah.




      “Tetapi kita tak boleh biarkan kerajaan bergerak dengan kadar yang bersahaja tanpa ada desakan dan komentar daripada takyat,” kata pemangku pengerusinya Shahrul Aman Mohd Shaari (gambar).

      Beliau bagaimanapun gembira apabila kerajaan hari ini membuka ruang untuk NGO menyuarakan kritikan berbanding pentadbiran lalu yang melabel mereka sebagai propembangkang.

      Penolong Profesor Fakulti Sains Sosial University Nottingham, Gayathry Venkiteswaran pula berharap kerajaan baru berhenti menjadi 'pembersih' dan mula menjadi 'pembaharu' seperti yang dijanjikan sebelum ini.

      "Mereka (kerajaan) mahu beri gambaran yang BN sangat teruk. Benar, BN bertanggungjawab terhadap banyak perkara.

      "Tetapi kerajaan perlu mengubah sikap agar lebih terbuka untuk membuat pembaharuan," katanya lagi.

      Delete
  4. Bangkit jela setakat mampu.. Hahaha

    bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH PUNCA MEREBAKNYA LGBT


      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete
    2. Cadangan :

      Saya percaya Dato` tidak diberikan input yang jelas berkenaan kes-kes dan situasi yang telah berlaku di luar negara apabila golongan ini menjadi terlampau agresif dan dominant dalam bersuara. Oleh itu saya berharap dapat berjumpa dengan Dato` at your most convenient time untuk saya bentangkan pula pandangan kami wanita-wanita normal yang telah pun didiskriminisasikan daripada hak privasi dan keamanan untuk mengunakan tempat awam seperti tandas wanita .

      Kalau Dato` boleh berjumpa dengan Nisha, apa salahnya mendengar pandangan saya pula walaupun saya bukan selebriti.

      Cadangan kedua- saya pohon Dato` keluarkan kenyataan sekali lagi berkenaan isu ini tetapi lebih jelas berhubung "public places".

      Saya pohon dengan rendah diri Dato` menyatakan bahawa golongan transgender boleh mengunakan public places yang dikhususkan untuk lelaki sahaja. Kalau tandas - guna tandas lelaki. Kalau ruang solat- sila solat di ruang lelaki.

      Barulah kami tidak bising. Selagi Dato` tidak memperbaiki kenyataan Dato`, selagi itulah kami wanita normal terpaksa mempertahankan hak kami. Dan Dato` kami tidak ragu-ragu untuk mengunakan proses Mahkamah sekiranya kenyataan Dato` itu telah menyebabkan peningkatan penggunaan oleh golongan transgender di ruang awam untuk wanita .

      Terima kasih di atas masa Dato` membaca email ini. Mudahan mendapat perhatian Dato` sewajarnya.

      Yang benar,

      Nurhidayaty Maidin
      Peguambela & Peguamcara
      Tetuan Nur Maidin & Co

      Email to : parlimenparitbuntar@gmail.com, mujahidrawa64@gmail.com


      : Susah manusia sebelum jadi pemimpin banyak sangat kritik orang, bila tuhan berikan kuasa mula tak tahu cara nak selesaikan dengan bijaksana....

      Delete

    3. Siapa ‘budak-budak kecil’ nak persoalkan kesetiaan saya?

      PETALING JAYA – Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini menyelar individu yang mempersoalkan kesetiaannya terhadap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan menggelar mereka sebagai ‘budak-budak kecil’ yang tidak memahami perjuangan reformasi sebenar.

      Timbalan Presiden PKR itu berkata selama ini beliau hanya bersabar dan mengambil pendirian untuk tidak ‘menyerang’ semula individu terbabit meskipun tindakannya itu dipersoalkan.

      “Ada budak budak kecil dua, tiga kerat nak persoalkan kesetiaan saya, saya sabar… saya tidakpun serang mana-mana individu sehingga orang kata Azmin kamu terlalu diam.

      “… tetapi pepatah Melayu menyatakan diam-diam ubi berisi, jangan jadi seperti tin kosong, riuh satu kampung tidak ada isi pun,” katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang Keadilan Perdana Selangor 2018 di sini, hari ini.

      Menurut Mohamed Azmin, ‘budak-budak kecil’ itu juga masih ‘mentah’ dalam perjuangan reformasi tidak seperti beliau dan pemimpin lain yang terpaksa menempuh pelbagai pengalaman pahit dan getir sebelum ini.

      “Bila bercakap soal reformasi tahun 1998, 1999, 2000 saya dipukul, dihina. Ketika PKR masih baru di Sarawak, saya beli penyapu, kopak pintu kedai dan cuci lantai nak siapkan bilik gerakan demi nak bina PKR di Sarawak. Mana ‘budak-budak kecil’ masa itu? 1998 dia pun tidak ada lagi, yang ada pun lari ke Australia, ke Jakarta (Indonesia) dan orang ini sekarang nak bercakap soal reformasi.

      “Saya bukan marah tapi dalam keghairahan berkempen serahkan fakta kebenaran jangan maki hamun, jangan fitnah. Ya, saya ada kelemahan, boleh tegur… mari kita bekerjasama perkukuh parti. Reformasi bukan milik ‘Sdn Bhd’, reformasi adalah milik rakyat, 10 tahun kita berjuang dan saksikan beberapa kemenangan daripada dua negeri sekarang dapat Putrajaya, jadi buat kerjalah,” katanya.

      Sehubungan itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu menyeru semua pihak supaya tidak memecahkan perpaduan yang cukup utuh dalam PKR.

      Beliau yang akan mempertahankan jawatan timbalan presiden pada pemilihan PKR tahun ini juga percaya anggota parti akan memilih pemimpin yang telah diuji dan teruji dalam usaha memperkukuhkan lagi parti berbanding sebelum ini.

      “Dengan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim, saya lama dengan beliau, 14 tahun bermula di Kementerian Pendidikan, Kementerian Kewangan sehingga ke Jabatan Perdana Menteri, saya yakin gabungan ini akan dapat angkat martabat anggota PKR dan memperkukuh kerajaan,” katanya.

      Delete
    4. PH AJE YANG BETUL


      Apa salah PLKN, BTN?
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pas mempertikaikan keputusan PH mengubah sistem kerajaan terdahulu tanpa melihat implikasi kepada kos.

      Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Pas-Kubang Kerian) berkata kerajaan baharu sepatutnya menguruskan sistem atau dasar yang ada dengan lebih baik.


      "Setiap kali kita tukar sistem, perlu melihat daripada kerangka yang menyeluruh. Kita tahu kegagalan (sistem lama) kerana kelemahan dalam urus tadbir atau diseleweng, salah guna jadi kita harapkan kerajaan PH ini betulkan apa yang tak betul itu.

      "Apa salah PLKN? Apa masalah BTN? Kalau kata mereka disalahgunakan, kerajaan baharu ini janganlah salahguna.

      "Betulkan polisi, dasar supaya kita dapat betulkan kembali tapi bukan dengan menukar atau menamatkan. Implikasinya amat besar, ia melibatkan kakitangan dan kos-kos yang berlaku di kem-kem tersebut," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan (Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan) 2018, hari ini.

      Pagi tadi, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng ketika bacaan RUU kali kedua berkata Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dan Biro Tata Negara (BTN) dimansuhkan di mana penstrukturan semula fungsi, perjawatan, peruntukan kewangan serta aset akan dilakukan oleh Kementerian Belia dan Sukan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim yang juga Timbalan Presiden Pas memberitahu kos pelaksanaan keseluruhan GST pada tahun 2015 ialah RM376 juta dan pertukaran kembali kepada SST mencecah kos sebanyak RM4.5 juta.

      Selain itu, beliau turut menyentuh soal percanggahan kenyataam antara menteri melibatkan beberapa perkara yang sering berlaku sejak kebelakangan ini.

      "Dalam Parlimen kerajaan kata tangguh PLKN dan BTN tapi kenyataan media hari ini kata dibubarkan. Mana satu sebenarnya? Kadang-kadang ada yang bercanggah antara jawapan menteri dengan menteri lain.

      "Sebagai contoh, menteri kata elaun sara diri hidup kepada nelayan diteruskan tepai perdana menteri kata akan dibatalkan. Jadi mana satu yang betul? Banyak kali berlaku percanggahan," katanya.

      Delete

    5. Azmin: Rafizi just a 'toddler' when Reformasi started

      PKR deputy president Datuk Seri Azmin Ali has hit back at Rafizi Ramli, whom he said was still a "toddler" when the Reformasi movement started in 1998.

      Azmin said he had stood by Datuk Seri Anwar Ibrahim and has stayed loyal to his struggle from the day the latter was sacked from the government.

      "This is the one who took all the beatings and soaked in the water fired from the authority's water cannon.

      "This is the person who went through all the tests and hardships to stand by and defend Anwar," he said referring to himself when speaking at the opening of the Selangor PKR annual divisional meeting here on Sunday (Sept 2).

      "I looked left and right and there was nobody with me.

      "I spent eight days in the lockup but some of those who were initially with me spent their time in Australia, Jakarta and London.

      "And now there is this kid who was still a toddler then claiming credit for the movement," he said.

      Azmin, who is also Economic Affairs Minister, said he had been building the party since the Reformasi days while the "kid" only came in much later.

      "They don't have the history with the struggle, they only read the history," he said.

      He also chided those who suggested that he vacate his Gombak parliamentary seat and offer it to Anwar as a proof of his loyalty to the PKR president-elect.

      "Does that mean those who do not offer their seats are not loyal," he asked.


      Delete
    6. PAS yakin UMNO, MCA, PAS & atas pagar akan undi pembangkang



      PAS mahu anggota parti mereka mengundi calon MCA di pilihan raya kecil (PRK) di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balakong.

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata ia adalah atas "semangat pembangkang".

      "InshaAllah kerana kita sama-sama semangat pembangkang," katanya menjawab soalan pemberita sama ada PAS akan mengarahkan anggotanya mengundi calon MCA di Balakong.

      Abdul Hadi berkata demikian pada sidang media selepas pengumuman calon PAS bagi kerusi DUN Seri Setia di Petaling Jaya, semalam.

      MCA sebelum ini mengumumkan meletakkan Ketua Pemuda MCA Cawangan Batu 11 Cheras Tan Chee Teong sebagai calon parti mereka untuk pilihan raya kecil (PRK) Balakong.

      PRK Balakong dan Seri Setia akan diadakan serentak pada 8 September depan.

      Sementara itu, Abdul Hadi yang juga merupakan anggota parlimen Marang yakin penyokong Umno akan mengundi calon PAS di kerusi DUN Seri Setia.

      "Bukan sahaja pengundi Umno tetapi pengundi bukan Umno, yang ada rakan-rakan kita, Umno yang ada pengaruh itu boleh menambah nilai," katanya.

      'Buka pintu pada semua'

      Abdul Hadi juga menjelaskan bahawa pihaknya membuka pintu kepada semua yang ingin membantu kempen PAS di Seri Setia, termasuklah kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      "Kita tak tutup pintu pada semua, terpulang pada pandangan masing masing untuk datang (membantu kempen)," katanya.

      Umno sebelum ini mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada PAS untuk bertanding di kerusi DUN Seri Setia.

      Pada PRK di Sungai Kandi 4 Ogos lalu, PAS tidak meletakkan calon untuk "memudahkan mengalahkan calon HARAPAN".

      Pada sidang media semalam, PAS menamakan bekas anggota dewan undangan negeri (ADUN) Selat Kelang Dr Halimah Ali, sebagai calon PRK Seri Setia.

      Kerusi DUN Seri Setia kosong berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos lalu.

      Pada PRU lalu, Shaharuddin memenangi kerusi DUN Seri Setia dengan majoriti 19,372 undi selepas menewaskan calon BN, Yusoff M Haniff; Mohd Ghazali Daud (PAS) dan S Vigneswaran (Bebas).

      : Sudah sampai masa PAS perlu bina Pakatan Pembangkang dengan mengambil komponen UMNO, MCA dan MIC yang bersih....

      Delete
  5. Terbukti sudah , selama ini malaun dan walaunta mungkin tidor serta bermimpi .

    Tetapi walaupun tidor serta bermimpi , perangai mencelok , mencuri tidak berhenti .

    Dengan menjerit , melolong memaki tu hanya untuk tonjolkan diri bersih lagi suci !

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH ULTRA KIASU


      Kelantan tolak UEC



      KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam, demi mengekalkan kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata malah pihaknya turut menyokong penuh kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju UEC diiktiraf kerana hanya akan merosakkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Kita mesti berhati-hati kerana ia membabitkan ketuanan Melayu dan bahasa Melayu. Bagus untuk pihak tertentu memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum perkara itu berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu dikekalkan. Pengiktirafan UEC dilihat membolehkan seseorang mudah berada dalam perkhidmatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Masjid Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan kenyataan Harussani yang tidak bersetuju dengan pandangan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mahu mengiktiraf UEC.

      Harussani dipetik sebagai berkata, dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan Malaysia ke arah kebaikan selaras sistem pendidikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      "Mutakhir ini, bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum, sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," kata Harussani.

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan tidak selari silibus ditetapkan Kementerian Pendidikan.

      Terdahulu, Ahmad Faizal dilaporkan sebagai berkata, kerajaan Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon memperoleh kredit dalam Bahasa Melayu, selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).


      : UEC adalah titik pemisah perpaduan kaum di Malaysia....

      Delete
    2. PAS selar pengerusi Suhakam kerana pertahan pasangan lesbian
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:11 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 5:57 petang

      A+ A-

      PAS memberi amaran akan mengheret Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke mahkamah atas tuduhan menghina kerana mengecam keputusan Mahkamah Syariah yang menjatuhkan hukuman ke atas dua wanita kerana melakukan hubungan sejenis.

      Sehubungan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menggesa Pengerusi Suhakam Tan Sri Razali Ismail untuk menarik balik kenyataan suruhanjaya itu semalam, yang membidas sabitan itu sebagai hukuman tidak berperikemanusiaan dan satu bentuk penyeksaan.

      "Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu mensabitkan dua wanita kerana cuba melakukan hubungan sejenis. Dari maklumat yang kami perolehi, kedua-dua wanita mengaku bersalah di mahkamah," katanya.

      "Mereka dituduh di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) di mana mahkamah dibenarkan menjatuhkan hukuman maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam sebatan rotan," katanya.

      Menurut pemimpin PAS itu, wanita berkenaan, masing-masing dikenakan denda RM3,300 dan enam sebatan, yang adalah dalam bidang kuasa mahkamah syariah.

      "PAS menolak dan membantah penghinaan mahkamah oleh pengerusi Suhakam itu," kata Takiyuddin yang adalah Ahli Parlimen Kota Bharu.

      "Sekiranya dia tidak menarik balik kenyataan itu, mungkin kita akan melakukan sesuatu," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

      Beliau berkata, sebagai wakil rakyat beragama Islam, pihaknya sekeras-kerasnya menolak, mengutuk dan mengecam tindakan Razali.

      “Apabila mahkamah jatuhkan hukuman, kita orang biasa tidak boleh mempersoalkan selagi mana hukuman dijatuhkan itu berada dalam lingkungan undang-undang.

      “Kenyataan ini tidak wajar dikeluarkan oleh Suhakam kerana ini membabitkan hak asasi orang Islam yang tidak dipaksa kepada orang bukan Islam.


      “Dalam kes ini, orang yang dituduh dan dihukum adalah orang Islam,” katanya.

      Takiyuddin turut mempersoalkan kenyataan Razali mempertikai hukuman sebat terhadap pasangan terbabit.

      “Ini rotan syariah. Kami tidak bersetuju dengan pandangan pengerusi Suhakam menyifatkan tindakan sebatan syariah sebagai kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan,” katanya.

      Delete
    3. AMARAN SUPAYA KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      Gempar bunyi kuat di Puchong
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 1 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.2K
      Gempar bunyi kuat di Puchong
      Tular gambar objek misteri yang dikaitkan dengan bunyi kuat menggemparkan penduduk Puchong malam tadi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUCHONG - Ribuan penduduk Puchong semalam gempar dan cemas apabila merasai gegaran dan mendengar bunyi guruh kuat dalam tempoh lama kira-kira jam 8 malam semalam.

      Gegaran turut dirasai penduduk sekitar Cyberjaya dan Putrajaya malah perkara itu dikongsi netizen di media sosial.


      Turut mengejutkan apabila tular rakaman objek misteri bersama kilat seolah-olah membentuk cahaya menuju ke langit.

      Penduduk mendakwa ketika bunyi guruh luar biasa itu, alat penggera kenderaan kebanyakkan kereta berbunyi tanpa henti dalam insiden berlaku ketika hujan lebat malam tadi.

      Netizen, Sarah Alveorr dalam status dimuatnaik dalam akaun Facebook miliknya berkata terdengar bunyi dentuman kuat seolah-olah pintu digegarkan.

      “Bunyi dentuman kuat…bergegar-gegar pintu rumah dan tingkap…apa benda tu…,”muatnaiknya.

      Fizzi Zain pula berkata, keadaan turut dirasai di Seri Kembangan.

      “Sama la kat (dekat) Seri Kembangan ni…ternampak cahaya terang…pastu (lepas itu) bunyi guruh panjang…saya suspek meteor kecik (kecil) terbakar kat langit sebelum terhempas,”katanya.

      Norhayati Abu ATie pula berkata, kilat masuk hingga ke ruangan dapur rumahnya.

      “SubhanaAllah…ye kat P14E1 pun macam tu…kilat macam nak masuk kat dapur tengah nak masak…kuat gila bunyinya…bergegar satu rumah…telinga rasa berdengung,”katanya.

      Dalam pada itu, Jabatan Bomba dan Penyelamat yang dihubungi memaklumkan tidak menerima sebarang laporan gempa bumi malam tadi

      Delete

    4. Anwar akui sukar jadi PM

      ALOR SETAR – Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui beliau sendiri akan berdepan kesukaran mengurus dan memulihkan ekonomi negara sekiranya memegang jawatan perdana menteri pada ketika ini.

      Presiden PKR itu berkata, ia kerana negara dibebani dengan hutang yang besar yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu.

      Justeru, katanya, memegang jawatan nombor satu negara bukan satu tugas yang mudah kerana tiada siapa menjangkakan ekonomi negara seteruk ini selain terpalit skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang memburukkan lagi imej negara di mata dunia.

      "Kerajaan baharu memang banyak cabaran, kalau saya jadi perdana menteri pun tidak mudah, tiada siapa boleh jangka ekonomi negara kita teruk macam ini, dengan masalah Felda dan 1MDB," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang PKR Kedah & Perlis, di sini hari ini.

      Beliau berkata apa yang menghairankan ketika ini adalah apabila ada dalam kalangan pemimpin Umno yang mengkritik kerajaan baharu dengan pelbagai modal, sedangkan ‘kerosakan’ negara itu adalah berpunca daripada mereka.

      Berhubung pemilihan parti, Anwar berkata pihaknya tidak rela ada pemimpin yang menyalahgunakan kedudukan masing-masing untuk meraih undi kerana setiap jawatan yang diberikan adalah amanah yang perlu dipikul untuk membawa agenda transformasi.

      Menurut beliau, pihaknya tidak akan menyingkirkan mana-mana calon yang kalah dalam pemilihan sebaliknya mereka akan dibawa bersama-sama untuk menerajui parti pada masa akan datang.

      "Sehubungan itu saya ingin menasihatkan anggota parti agar pilihlah pemimpin yang jujur, baik, istiqamah dalam perjuangan, tidak sombong dan tidak tunjuk kekayaan tapi mempamerkan kesederhanaan serta tegas mempertahankan parti," katanya.

      Bernama

      Delete
    5. PH BENCI ISLAM


      Pas tunggu peluang bahas RUU355 di Parlimen
      12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      RUU355
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas tidak akan berputus asa untuk mencari peluang membahaskan kembali Rang Undang-Undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU355) di Parlimen di sebalik langkah kerajaan Persekutuan yang sedang mencari formula penyelesaian lebih holistik untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

      Ketua Dewan Ulama Pas Kelantan, Datuk Hassan Mohamood berkata walaupun parti itu bersetuju dengan langkah Kerajaan Persekutuan dalam mencari penyelesaian terbaik berhubung perkara tersebut namun dalam masa yang sama Pas yakin hanya RUU355 dapat menyelesaikan masalah sosial yang melanda umat Islam ketika ini.


      “Kita setuju memperkasa (Mahkamah Syariah secara holistik) tapi dalam memperkasa pun, RUU355 ini mesti diutamakan sebab matlamat kita nak perkasa Mahkamah Syariah ini supaya masalah-masalah yang berbangkit seperti gejala sosial dapat dikurangkan seterusnya dapat dihapuskan.

      “Salah satu caranya (menghapuskan gejala sosial) adalah menerusi pelaksanaan RUU355,” katanya ketika ditemui di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: RUU355 tidak perlu jawatankuasa baharu]

      Rabu lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dilaporkan berkata jawatankuasa yang ditubuhkan antara pentadbiran kerajaan Persekutuan terdahulu dan kerajaan negeri dalam membincangkan RUU 355 kini tidak lagi berfungsi.

      Mujahid dipetik sebagai berkata dasar kerajaan baharu melihat Mahkamah Syariah dalam kerangka yang lebih holisitik dan lebih melihat kepada intipati dari segi hakim, penguatkuasaan, infrastruktur dan lain-lain.- Bernama

      Delete
  6. Puak ni nak bangkit apalah bro ..
    sefaham kami mereka ni tersedar bangkit dari mimpi ngeri adalh..
    dah tertonggeng tersungkit..
    nah! kini segalanya terasa perit..udahlh woii puak melayu selama ni kuat belit dlm sulit..
    dap jugak dipersalahkan dr dulu hingga kini jugak x habis2 ungkit..sememang puak melayu ni hati berpenyakit..
    otak langsung x berkembang walau sedikit..
    dap dah merintah beb..
    Jgnlh masih berputar terlilit2..pendek kata ini puak/macai melayu memang sakit..

    Hahahahsedaplgpekenakuihbangkit..
    Kahkahkakkehkehkehehhehpuakkepit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBELUM MENANG MENGATA ORANG, BILA DAH MENANG MULALAH BUAT YANG SAMA


      SPRM siasat orang kuat Mat Sabu susulan 'bantuan RM800k'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:53 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 5:03 petang

      A+ A-
      EKSKLUSIF l Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat seorang pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

      Ini susulan dakwaan dia menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan hutangnya dan dikeluarkan daripada status muflis.

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa siasatan sedang dijalankan tetapi enggan mendedahkan lanjut butiran berkaitan.

      Sementara itu, sumber-sumber memberitahu Malaysiakini, pegawai itu diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu.

      Status itu kekal sehingga penghujung Mei lalu, apabila beberapa bayaran dikatakan dimasukkan ke dalam akaun jabatan itu oleh beberapa pihak untuk penyelesaian hutangnya.

      “Didakwa bayaran itu dibuat bagi pihaknya hanya beberapa hari selepas Mohamad mengangkat sumpah sebagai menteri pertahanan,” kata sumber.

      Sumber yang lain berkata SPRM telah merakamkan kenyataan pegawai itu untuk membantu siasatan.

      Selain dia, sepuluh lagi individu telah dirakamkan kenyataan, termasuk beberapa kontraktor pertahanan dan wakil-wakil perniagaan.

      “Agak meragukan bila dia dikatakan akan dilantik sebagai pembantu kepada menteri,” katanya.


      Sumber berkata SPRM menyiasat sama ada hutang itu diselesaikan dengan niat mendapatkan projek sebagai balasan.

      Mohamad, yang juga presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), melapor diri sebagai menteri pertahanan pada 22 Mei, sehari selepas mengangkat sumpah jawatan bersama 13 lagi pemimpin Pakatan Harapan.

      Malaysiakini sudah menghubungi menteri dan seorang setiausahanya serta masih menunggu penjelasan mereka.

      Delete
    2. PH BENCI ORANG MELAYU


      MB: Terengganu berharap k'jaan pertimbang semula ECRL
      Bernama | Diterbitkan 22 Ogs 2018, 4:53 petang | Dikemaskini 22 Ogs 2018, 4:55 petang

      A+ A-
      Kerajaan Terengganu berharap bahawa kerajaan Persekutuan mempertimbangkan semula pembatalan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kerana ia akan menjejaskan perkembangan ekonomi negeri ini.

      Menteri Besar Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar yang mengetahui mengenai pembatalan itu menerusi media massa berkata ketika ini proses awal seperti membina laluan, stesen, terowong, jambatan telahpun dilakukan termasuk proses pengambilalihan tanah.

      Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri majlis korban perdana Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang, di Kampung Rhu Muda, di Marang, hari ini.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan memutuskan untuk membatalkan projek usaha sama dengan kerajaan China dan akan cuba mencari jalan penyelesaian tanpa perlu membayar pampasan yang tinggi kepada pihak yang terlibat dalam projek berkenaan.

      Projek ECRL yang dicadangkan pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum itu mencetuskan kontroversi berikutan kosnya yang mencecah hingga RM70 bilion.

      Mengikut perancangan, laluan sepanjang 688 kilometer itu menghubungkan Pelabuhan Klang di Pantai Barat dengan Pantai Timur melalui Kuantan, di Pahang dan berakhir di Pengkalan Kubor di Kelantan.

      Sementara itu, Ahmad Shamsuri turut menyertai upacara korban 22 ekor lembu hari ini untuk diagihkan kepada golongan kurang berkemampuan di Dun Rhu Rendang.

      - Bernama

      Delete
    3. Rakyat tidak akan terperangkap lagi dengan mainan politik perkauman dan agama oleh Umno.

      Ketua Armada Bersatu Perak, Mohd Hafez Mubin Mohd Salleh berkata, pimpinan Umno kini terpaksa mengeluarkan kenyataan yang bersifat terdesak menyentuh isu Melayu dan Islam untuk memastikan mereka kekal relevan.

      Katanya, melihat kepada penganjuran Himpunan Melayu Bangkit di Kampung Gajah semalam, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam dilihat cuba memperlekeh pemimpinan negara.

      "Sebagai negarawan yang cintakan rakyat dan tanahair, ayahanda Tun Mahathir pastinya memilih untuk menumpukan segala usaha dan tenaga untuk memulihkan negara tercinta ini berbanding membuang masa melayan kutukan picisan daripada saudara Lokman," katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

      Mohd Hafez berkata, Harapan Perak khususnya, akan menumpukan segala tenaga dan usaha untuk membina negara dan negeri ini.

      Katanya, ia selari dengan hasrat Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu yang mahu semua pihak menghentikan polemik politik dan bergerak ke hadapan untuk mengembalikan kegemilangan negara dan negeri ini.

      Delete
    4. PH TAK PEDULI ORANG MISKIN LEBIH-LEBIH LAGI MELAYU


      Gerai burger usang tempat berteduh dua beranak



      MELAKA: Pihak berkuasa menemui seorang ibu dan anak lelakinya yang berusia tujuh tahun, tidur di sebuah gerai burger usang.

      Difahamkan mereka tidur dan menjadikannya sebagai 'rumah' di dalam ruang kecil itu selama dua bulan.

      'Kediaman' mereka itu terletak di Balai Panjang di sini.

      Kanak-kanak itu disedari pasukan The Star semasa melakukan tugasan di kawasan itu, sebelum memaklumkan perkara tersebut kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kesidang, Allex Seah.

      Dia kemudian dibawa oleh pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ditempatkan di sebuah rumah.

      Budak lelaki itu dari keluarga yang bercerai, tinggal bersama ibunya yang berusia 33 tahun.

      Bapanya disabitkan kesalahan mencuri tiga tahun lalu.

      Kanak-kanak tersebut yang tidak bersekolah, mempunyai empat lagi adik-beradik yang ketika ini ditempatkan di rumah perlindungan di bawah JKM.

      Pegawai penguat kuasa Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Melaka yang turut serta dalam kunjungan Seah, mendapati ibu kanak-kanak itu positif dadah.

      AADK kemudian membawa wanita berkenaan yang mengandung tujuh bulan, untuk pemulihan.

      : Sebelum kalau isu Kelantan, heboh machai PH serang kerajaan PAS Kelantan. Hari ini kerajaan PH perlu perihatin untuk mendapat maklumat kadang kala ada rakyat terbiar yang kita terpandang

      Delete
  7. umporno selama ni tido.....dah puas kena rogol kiri kanan dgn kepala bapak.....baru tersedar...kali ni kepala bapak takdak duit mau bayar.....dedak sudah habis...rogol free.....

    baru mau bangkit.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH TAK MINAT BANTU ORANG MELAYU MISLOM


      Guan Eng perlu buktikan mahu bantu orang miskin'
      Diterbitkan 12 Ogs 2018, 11:11 malam | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 11:14 malam

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng perlu membuktikan dirinya bukan seorang yang benar-benar mahu membantu golongan miskin dan bukan orang kaya.

      "Guan Eng perlu buktikan bahawa dia benar-benar mahu membantu golongan B40 dan bukan hanya mahu menolong golongan kaya, peniaga dan ekonomi gelap untuk mengelakkan cukai atau membantu pengaliran dana haram ke luar negara," kata anggota parlimen Pekan dalam suatu kenyataan malam ini.

      Najib menyelar Lim selepas dikritik menteri berkenaan kerana sebelum ini bekas presiden Umno itu membidas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Najib menyebut kenyataan Mahathir bahawa tidak akan ada kenaikan gaji pegawai awam kerana kekangan kewangan dan menyalahkan keputusan Pakatan Harapan untuk menghapuskan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

      Walau bagaimanapun, Lim berkata rakyat telah menolak BN dalam PRU14 kerana GST. Lim juga mengulang komitmen pentadbiran baru untuk membantu golongan miskin, termasuk meneruskan bantuan tunai BSH dan subsidi petrol.

      Najib terkejut berselang tawa

      Najib berkata Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dipetik Lim sangat menggelikan hatinya kerana bantuan tunai itu sudah disediakan kerajaan sebelumnya.

      Menurut Najib, BSH hanyalah penjenamaan semula BR1M.

      "Saya terkejut membaca kenyataan Lim Guan Eng yang cuba memberi bukti kononnya dia juga mempertahankan golongan yang miskin.

      "Terkejut saya berselang ketawa sebenarnya.

      "Malahan, jika BN menang bayaran ini sepatutnya RM800 dan bukan RM400 sahaja untuk ansuran ini," katanya.
      Najib turut menempelak keputusan kerajaan HARAPAN untuk mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20 seliter.

      Beliau mendakwa Lim sebelum ini mengadu apabila RON95 berharga RM2.10 seliter walaupun harga minyak dunia lebih tinggi.

      Najib meminta Lim untuk membuktikan komitmennya untuk membantu golongan miskin dengan memenuhi janji HARAPAN untuk mengurangkan harga minyak, menghapuskan tol dan menurunkan harga elektrik.

      "Dia juga patut menjamin harga barang tidak akan naik bila SST diperkenalkan bulan depan pada ketika harga barang tidak turun selepas GST telah dimansuhkan," kata Najib lagi.

      Delete
    2. ANWAR KENA KENCING


      Pelan untuk hadkan tempoh PM mungkin tangguh, kata Dr M
      Hariz Mohd | Diterbitkan 13 Ogs 2018, 8:18 malam | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Pelan untuk mengehadkan tempoh jawatan perdana menteri kepada dua penggal mungkin ditangguhkan kerana ia memerlukan pindaan perlembagaan yang menghendaki sokongan dua pertiga anggota parlimen, maklum Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ini katanya antara pembaharuan yang perlu ditangguhkan sehingga Pakatan Harapan (HARAPAN) mendapatkan sokongan mencukupi di parlimen.

      "Satu perkara yang tak mungkin kita lakukan ialah perkara-perkara yang perlu pindaan perlembagaan ini tak dapat dilakukan kerana kita tak punyai dua pertiga ahli dalam parlimen.

      "Tetapi berkenaan perkara-perkara tertentu, jika kita dapati kelakuan dari parti lawan bahawa mereka akan sokong dan memberi sokongan dua pertiga kepada pindaan, barulah kita akan buat tindakan-tindakan yang perlu kelulusan dua pertiga daripada parlimen," kata beliau kepada pemberita pada sidang akhybar selepas mempengerusikan mesyuarat khas kabinet mengenai antirasuah awal hari ini.

      Menyebut had tempoh jawatan perdana menteri sebagai contoh, Mahathir berkata beliau akan berbincang dengan parti pembangkang tidak lama lagi.

      PM akan bincang dengan pembangkang

      "Misalnya, apabila kami kata kami mahukan perdana menteri memegang jawatannya selama satu penggal sahaja, kami perlu memiliki kuasa tertentu di parlimen. Beberapa perkara itu memerlukan pindaan perlembagaan.


      "Ini antara punca yang menyebabkan kami terpaksa menangguhkan (janji ini) sehinggalah kami mendapat sokongan yang mencukupi," katanya.

      Ketika ditanya wartawan jika HARAPANH akan membincangkan dengan parti pembangkang mengenai cadangan pindaan berkenaan, Mahathir berkata: "Kami telah memutuskan hal tersebut sebentar tadi. Selepas ini, saya akan berbincang dengan pihak pembangkang."

      Antara janji manifesto HARAPAN pada PRU14 lalu adalah mengehadkan tempoh memegang jawatan perdana menteri selama dua penggal sahaja dan perdana menteri tidak boleh menjawat portfolio menteri kewangan.

      Delete
    3. PH PAKAR KENCING


      Jangan asyik beri alasan bayar hutang'
      SYAMILAH ZULKIFLI 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      'Jangan asyik beri alasan bayar hutang'
      LATTEFFAH
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Kerajaan PH tidak sewajarnya mem­berikan alasan ingin memberi tumpuan men­gurang­kan hutang negara hingga mengakibatkan tiada kenaikan gaji terhadap 1.6 juta penjawat awam di negara ini.

      Ketua Wanita Umno Negeri Sembilan, Latteffah Ali berkata, kenyataan itu jelas menunjukkan yang mereka gagal mengurus tadbir kewangan dan ia tidak pernah berlaku pada kerajaan BN sebelum ini.


      “Kenapa kerajaan baru ini tak boleh buat benda sama? Dulu mereka kata kerajaan BN banyak hutang, tapi setiap tahun penjawat awam tetap ada kenaikan gaji.

      “Jangan pula semua perkara beri alasan sebab nak bayar hutang negara. Gunakanlah kutipan Tabung Harapan Malaysia itu untuk bayar segala hutang atau mungkin boleh kurangkan jumlah hutang yang ada,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, jika benar kerajaan begitu bersusah payah terpaksa membayar hutang negara, buktikan kepada penjawat awam secara lebih telus ia berikutan dalam keadaan ekonomi negara hari ini, kenaikan gaji amat penting terutamanya kepada yang berpendapatan rendah.

      “Walaupun jumlah kenaikan diberi sedikit, tapi ia amat bermakna. Yang penting ada kenaikan kerana itu yang dinanti-nanti penjawat awam setiap tahun. Saya berharap kerajaan dapat pertimbangkannya semula,” katanya.

      Terdahulu Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan belum bersedia menaikkan gaji 1.6 juta penjawat awam namun berjanji untuk melakukannya pada waktu bersesuaian.

      Beliau berkata, kenaikan gaji itu akan memberi kesan kepada kerajaan yang ketika ini sedang memberi tumpuan untuk mengurangkan hutang negara.

      Delete
    4. PH TAK PANDAI URUS EKONOMI


      Ringgit opens lowest in 8 months against US dollar
      Bernama | August 15, 2018
      Current investors were said to be worried about the contagion affecting emerging market currencies, which saw a move to a safe haven.

      Ringgit Malaysia. (Reuters pic)

      KUALA LUMPUR: The ringgit slid further against the US dollar in early trade today, reaching an eight-month low amid escalating tension between Washington and Ankara.

      At 9 am, the local note was traded at 4.0970/1000 versus the greenback from yesterday’s close of 4.0950/1000.

      Hermana Capital Bhd Chief Executive Officer and Chief Investment Officer Datuk Nazri Khan Adam Khan said current investors were worried about the contagion affecting emerging market currencies, which saw a move to a safe haven.

      “Malaysia will be affected as we are a significant trading partner with Turkey, with the nation being the 18th largest economy in the world. However, the ringgit (poor) performance is due to external factors, not domestic,” he said.



      Yesterday, Turkey retaliated with a boycott on American electronic products after the US hit the nation with higher tariffs on aluminium and steel following the detention of an American pastor.

      The ringgit, however, was traded higher against a basket of major currencies.

      It increased against the Singapore dollar to 2.9714/9747 from 2.9795/9851 on Tuesday and rose against the Japanese yen to 3.6787/6818 from 3.6909/6964.

      The local note inched up against the British pound to 5.2061/2107 from 5.2330/2410 and strengthened vis-a-vis the euro at 4.6435/6486 from 4.6699/6769.

      Delete

    5. Semua kerosakan berpunca dari Umno.

      Di zaman Najib, Menteri2 Melayu serta kakitangan awam diiperingkat tinggi yg terbabit dlm memperkasakan Melayu/Bumiputera telah bersekongkol dan menyeleweng.

      Najib korup, menteri2 dan kakitangan begitu korup dan amalan buruk ini tidak dipantau hingga berterusan begitu lama dan semua agenda2 memperkasakan bumiputera gagal mencapai matlamat.

      Umum pun tahu...ketirisan berlaku...agihan2 projek jatuh ketangan org2 tertentu sahaja spt kroni2 Menteri dan Ketua Bahagian Parti.

      Semua laungan semasa kongres B/putra....semasa penutupan persidangan parti....hanyalah retorik...dan berkesudahan dgn Menteri2 Melayu serta Ketua2 Bahagian menjadi kaya raya ketahap Maksimum tetapi agenda Melayu tetap gagal.

      Delete
    6. Kerajaan akan haram perkawinan bawah umur walaupun pun Islam (Allah) benar kata Mujahid



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata, meskipun Islam membenarkan perkahwinan bawah umur, namun kerajaan melihat kepada maslahat (keperluan) yang lebih besar.

      Menurut menteri agama, berdasarkan siasah syar'iyyah, kerajaan mahu mengharamkan perkahwinan bawah umur bagi mengelak berlakunya eksploitasi golongan itu.

      "Kalau kita ketatkan (kawalan), ia bersifat sementara sahaja. Isu perkahwinan kanak-kanak ini adalah untuk melindungi kanak-kanak bawah umur.

      "Kita kena ambil satu sikap, biarpun dia (Datuk Mohd Amar Nik Abdullah) kata dalam Islam (Allah) dibenarkan.

      "Perkara itu boleh, tapi kita kena faham maslahat kepentingan awam yang lebih besar terutama pelindungan pada kanak-kanak dan banyak kes perkahwinan bawah umur ini lebih kepada eksploitasi," katanya.

      Beliau berkata demikian pada pemberita di lobi parlimen hari ini.

      Ia sebagai mengulas soalan pemberita berhubung kenyataan Mohd Amar, timbalan menteri besar Kelantan, yang tidak setuju pengharaman perkahwinan kanak-kanak dilaksanakan atas alasan “dari segi agama ia tidak salah”.

      Komentar:

      Mohon saya kongsikan sedikit keindahan agama Islam dengan saudara. Dalam Islam, anak gadis tidak boleh berkahwin kecuali dengan izin wali yang sah (kebiasaan ibu bapa). Tak kira lah anak gadis tersebut dah umur berapa sekali pon.

      Dan apa itu syarat umum menjadi wali dalam perkahwinan? Wali wajib seseorang yang baligh, berakal, merdeka, laki2, islam, adil dan tidak dalam haji/umrah. Sekiranya wali tidak menepati syarat tersebut, perkahwinan dianggap tidak sah. Sekiranya perkahwinan tersebut merugikan anak gadis, adakah wali tersebut boleh dianggap adil?

      Islam telah memberi jawapan isu perkahwinan bawah umur ini 1400 tahun dahulu, sedangkan Malaysia masih mencari penyelesaian pada tahun 2018. Begitulah indahnya ajaran Islam. Tepat dan terpakai sepanjang zaman. - Abdullah Sadzik

      : Pakatan Harapan cuba Mengharamkan yang halal dan peliknya yang haram dihalalkan pula. Rosak pimpinan yang langgar baiah dengan Allah dan lari daripada PAS atas alasan kononnya PAS tak terbuka....

      Delete
  8. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………

    Nama samaran CAPTAIN tukar ke CAPTAIK

    bOLEH??????

    KA KA KA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Rozaimi belajar agama untuk mengkritik PAS sahaja



      Semalam Dr Rozaimi Ramle membuat ulasan berkenaan perkataan sesat yang digunakan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng terhadap celahan dibuat anggota parlimen PAS dari Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi di Dewan Rakyat. Che Abdullah Mat Nawi meminta LGE menarik perkataan tersebut kerana "sesat" selalu digunakan kepada ahli neraka dalam al Quran.

      Saya tak nak komen perkataan sesat tersebut. Sebab perkataan baik pun kalau digunakan tujuan untuk perli boleh bawa maksud buruk. Misalnya LGE "terlalu cerdik" sehingga negara mengalami kerugian pelabur berbilion ringgit. Adalah TERLALU CERDIK itu baik? LGE gelak menerima pujian?

      Isunya si Rozaimi ni yang suka sangat mengkritik PAS. Kerjanya nak cari apa pimpinan PAS sebut yang boleh disalahkan dan dijadikan isu kononnya PAS perguna agama. PAS Tunggang Islam.

      Sebelum ini dia kritik tuan Ibramin Tuan Man bila tuan Ibrahim buat twit di Twitter semasa nak membeli sebaik-baiknya jangan beli dipasar ramadan penjualnya tak menutup aurat. Di bahas oleh si Rozaimi ini sah beli. Tuan Ibrahim cakap pasal tasauf dia galak nak kritik hujah guna fekah. Pengikut dia jadi bodoh sama politik perkara tak sepatutnya.





      Yang peliknya tak ada pun dia mengkritik Mujahid pasal penggunaan tandas oleh geng transgender. Natizen sahaja yang memnbuat kritikan sehingga Mujahid minta maaf.

      Adakah kerana Mujahid itu geng kita maka kita tak perlu kritik.

      Begitu dengan Mahathir. Tak dengar kritikan daripada Rozaimi pasal komen Mahathir berkenaan zakat dia perli ada orang tak bayar zakat kepada kerajaan. "Saya baca al-Quran tetapi tak ada yang kata kita perlu membayar zakat kepada kerajaan."Tetapi saya suka bayar zakat kepada kerajaan. Jika tidak, kita perlu cari orang miskin, ini susah".

      Dr Rozaimi sama macam Dr Asri hanya bergantung kepada "dagu" pemerintah.

      Delete
    2. PH FIKIRAN TAK WARAS


      Kenapa Menteri & Timbalan Menteri PH buat kenyataan “bodoh” macam BN sebelum ini?



      Hari ini Naib Presiden AMANAH Datuk Mahfuz Omar, yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) seharusnya dibantu untuk kembali semula ke identiti asal dan bukannya membangkitkan isu untuk mengiktiraf hak golongan itu secara total.

      Kata si Mahfuz, “Saya fikir isu ini tidak harus dilihat dalam satu kerangka yang salah, kita harus melihat dalam konteks mendidik bagaimana nak bawa mereka balik kepada identiti yang normal, yang sebenarnya, itu yang harus dilakukan."




      Saya setuju kalau yang kencing bediri seperti yang dipostkan oleh seorang facebooker pagi tadi untuk kembalik normal kerana "anu"nya masih ada. Tapi dia kena buat pembedahan untuk buang impalan dalam dadanya.

      Tapi bagaimana pula yang dah tak ada "anu" kerana telah dipotong? Nak sambung balik? Dengan apa?

      Mahfuz sepatutnya faham isu kenapa ada sebahagian rakyat marah dan mengecam kumpulan ini kerana mereka ini bukan KHUNSA tetapi lahir sebagai LELAKI SEJATI tapi makan hormon dan membuat pembedahan besarkan bahagian tertentu. Begitu yang wanita jadi lelaki.

      Ini adalah gejala yang Allah lingkupkan bumi dengan BALA yang sangat dahsyat dan kita dilarang untuk menzirahi kawasan yang dibalakan oleh Allah. Nabi s.a.w. mencepatkan perjalanan apabila sampai ke kawasan yang dibalakan oleh ALlah.



      Seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang juga pimpinan parti AMANAH sebelum ini, menyatakan bahawa golongan LGBT di Malaysia berhak menikmati hak yang sama sebagai warganegara ini dan mereka tidak seharusnya didiskriminasi dalam sebarang bentuk termasuk di tempat kerja. Transgender boleh guna tandas wanita katanya.

      Yang lain saya setuju tapi bab guna tandas wanita tu saya rasa Mujahid masih pening macam si Mahfuz juga.


      Bayangkan si Transgender (baca pondan) ni masih belum potong kerana kos potong paling murah pun RM20k. Jadi macam dalam kartun di atas.

      Mujahid walaunpun dia pakai pakaian perempuan kalau dia lahir dengan asal dan asli sebagai LELAKI, dia ada NAFSU SYAWAT. Tiba naik syawatnya tak haru satu tandas.

      Bila saya fikir rupanya 'bodoh' betul menteri dan timbalan menteri PH ni.

      Delete

    3. Umno Malay mindset is backward due to (1) wrong religious interpretation by islamic preachers and (2) feaudalistic cultured inherit from the royals structure.

      Nowdays islam has become commercialized. Ustaz line is mushroomig. They assume they are more islamic than others just based on narrow outside basis (like how u dress, did u attend the mosques, etc). They are more interested in 'small' issue like dressing , khalwat and rituals but NO interest in bigger issues like integrity,
      corruption and research on science, etc.

      This is what makes malays backward when non-malays and the world progress.

      Delete
    4. Beca, tembikai susu, Naimbif antara kejayaan 100 hari Kelantan
      Diterbitkan 16 Ogs 2018, 4:40 petang | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 4:56 petang

      A+ A-

      Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”.

      Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

      “Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

      Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”.

      “Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad.

      Dalam kenyataan hari ini, Ahmad juga berkata bagi penggal ini, kerajaan negeri membuat ketetapan supaya apa sahaja program utama hendaklah dilaksanakan secara bersepadu berasaskan kepada tiga fokus utama iaitu:


      Menambah peluang pekerjaan melalui aktiviti ekonomi industri hiliran berasaskan sumber asli serta meningkatkan lagi sektor perkhidmatan dan pertanian.

      Bagi menjayakan program kebersihan, keceriaan bandar dan penghijauan.

      Menangani masalah sosial dan maksiat.

      “Walaupun kerajaan negeri Kelantan tidak meletakkan tempoh tertentu untuk menunaikan janji manifesto, namun usaha ke arah pelaksanaan janji telah dilaksanakan dengan sebaiknya bagi meneruskan khidmat terbaik demi kesejahteraan rakyat negeri Kelantan,” katanya.

      Delete
  9. dana mereka masih banyak. tak terlwn PH. tindakan yg paling berkesan sekarang adalah menahan 'rabble rousers' n 'mastermind' yg semua kita tahu siapa mereka.

    najib perlu d bawa k makhamah segara atas tuduhan yg d tunggu2 bersabit dgn 1MDB pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH BENCI BAHASA MELAYU


      Harussani dukacita jika UEC diiktiraf



      KUALA LUMPUR – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berpendapat tindakan kerajaan mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) akan merosakkan dasar pendidikan sedia ada.

      Jelas beliau, Dasar Pendidikan Kebangsaan kini sudah terbukti mampu memacu pembangunan negara ke arah kebaikan selaras dengan sistem pendidikan negara yang berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      “Pengiktirafan UEC akan merungkai asas perpaduan kaum yang berpaksikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      “Adalah amat mendukacitakan sama sekali sekiranya UEC diiktiraf, ini kerana ia membuka ruang yang cukup besar kepada kaum lain dengan menimbulkan semangat perkauman, sekali gus boleh merosakkan suasana harmoni yang sudah sekian lama wujud di negara ini,” katanya dalam satu kenyataannya di sini hari ini.

      Ahad lalu, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu dilaporkan berkata, kerajaan negeri sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon mendapat kredit dalam Bahasa Melayu.

      Beliau dipetik sebagai berkata, ia selaras dengan janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Harussani berkata, Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 adalah antara dasar terbaik yang sudah digubal dengan mengambil kira semangat perpaduan kaum bagi memastikan sistem pendidikan negara mampu memelihara perpaduan nasional dan manfaatnya sudah dirasai rakyat sekarang.

      Jelasnya, pengorbanan negarawan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lok dan Tun Tan Siew Sin daripada MCA yang menghalang UEC pada zaman mereka adalah semangat perpaduan kaum yang sangat tinggi.

      “Mutakhir ini bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu yang semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan sedia ada.

      “Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Tambahan pula, Dasar Pendidikan Kebangsaan mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar,” katanya. – MalaysiaGazette

      : Untuk membentuk negara Malaysia dalam berbilangan kaum mesti ada satu pengikatnya. Bahasa Melayu adalah ikatan yang terbina lebih 60 tahu tapi kini dilonggarkan oleh mereka yang berkepentingan politik....

      Delete
    2. PH didakwa cuba permainkan rakyat
      WARTAWAN SINAR HARIAN 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man. - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kerajaan PH didakwa cuba mempermainkan rakyat apabila menggunakan isu ketiadaan wang, namun pada masa sama melakukan perkara-perkara lain yang boleh dipertikaikan.

      Ini termasuk juga dengan pelantikan Pengerusi DAP, Tan Kok Wai sebagai Duta Khas ke China.


      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, rakyat dimaklumkan kerajaan tidak mampu laksanakan janji 100 hari dan membatalkan pelbagai projek yang memberi impak besar kepada kepentingan rakyat disebabkan ketiadaan kewangan.

      Namun katanya, pada masa sama, kerajaan dilihat berhasrat untuk mengadakan pelbagai program besar yang lain.

      "Dalam ketiadaan wang untuk rakyat, pelbagai tindakan kerajaan seperti mengadakan semula Formula 1, Kereta Nasional dan kini pelantikan Duta Khas ke China menyebabkan rakyat terasa dipermainkan.

      "Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelitkan fakta dan menipu rakyat ," katanya dalam satu kenyataan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata, Pas kesal dengan tindakan kerajaan melantik Kok Wai sebagai Duta Khas ke China yang didakwa mengikut jejak langkah BN.

      "Ketika era kerajaan lalu (BN), pembangkang mengkritik tindakan BN melantik Duta khas Perdana Menteri bertaraf menteri iaitu Tun Samy Vellu (India dan Asia Selatan), Ong Ka Ting (China) dan Datuk Seri Tiong King Sing (Asia Timur merangkumi Jepun, Korea Selatan dan Taiwan)," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tan Kok Wai layak sebagai Duta Khas ke China]

      Semalam, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, pelantikan Kok Wai adalah berdasarkan kelayakannya dan beliau mempunyai tanggungjawab untuk memudahkan hubungan perniagaan antara Malaysia dan China.

      Delete

    3. 3/4 kemuskinan adalah disebabkan sikap sesetengah org melayu dan bumiputra yg kurang berusaha sebaliknya gemar mengharapkan bantuan dari pemerintah.

      Harus diingat bhwa tiada satu pun kerajaan negara di dunia ini yg boleh memperkayakan setiap orang rakyat tanpa usaha dari rakyat itu sendiri. Mungkin kerajaan cuma mampu menyediakan berbagai bantuan berupa kemudahan, tapi bukan untuk mereka yg cuma berpeluk tubuh tanpa berusaha.

      Unggapan ketuanan melayu sebenarnya adalah utk melayu yg jadi pemimpin elit umno, mereka jadi tuan sbb mereka ada kuasa, tapi bukan bangsa melayu yg bertibaran di pelusuk kampung, sbb org melayu seperti itu semua bertuankan pemimpin umno.

      Jadi ketuanan melayu adakah pemimpin elit umno, dan org melayu bumiputra di seluruh malaya adalah kuli pada ppin elit umno yg setiap lima tahun menaikkan elit2 umno ke jawatan pemerintah negara.

      Komen: Ketuanan Melayu sebenar nya ia lah apa yang di bayangkan di peruntukan2 di dalam Perlembagaan negara berkenaan perana, fungsi dan tanggong jawab YDP Agong dan Raja2 Melayu di mana, tiada "perkenanan" mereka, tiada siapa boleh di lantik sebagai PM atau MB dengan resmi.

      Delete
    4. Wakil rakyat PH tegur kerajaan
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.3K
      Hassan Abdul Karim
      Hassan Abdul Karim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Wakil rakyat PH menegur kerajaan berhubung beberapa isu yang dilihat tidak menyebelahi rakyat termasuk projek Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan pelantikan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

      Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) berkata walaupun beliau di kerusi penyokong kerajaan namun beliau menegaskan tidak bersetuju dengan perkara tersebut.


      "Walaupun saya dari parti pemerintah tapi ada beberapa perkara saya tak sokong. Misalnya tentang Khazanah, perdana menteri menjadi Pengerusi Lembaga Khazanah dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi (Datuk Seri Mohamed Azmin) sebagai Ahli Lembaga Pengarah.

      "Saya rasa bagi Malaysia yang baharu, eloklah GLC ini kita serah kepada golongan profesional yang ada merit, integriti untuk menguruskan badan-badan yang penting ini," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018, hari ini.

      Mengulas soal ECRL, Hassan berkata kerajaan perlu mengkaji kos dan memastikan projek itu berjalan demi rakyat di Pantai Timur.

      "Memang disebut projek ini mahal berpuluh bilion tapi bagi saya, kalau itu (kos) masalahnya, kita kaji balik. Kos itu mungkin boleh ditimbang semula supaya tidak semahal itu tapi janganlah dibatalkan.

      "Rakyat di Pantai Timur perlukan pembangunan dan infrastruktur. Keretapi ini ada di Pantai Barat, kenapa kita mesti nafikan di Pantai Timur?

      "Mungkin kebetulan sahaja tiga negeri ini-Kelantan, Terengganu dan Pahang tidak diwakili oleh PH tapi kita mesti ingat bahawa mereka mendapat mandat daripada rakyat. Jadi saya berharap jangan dibatalkan tapi kaji semula, lambat sedikit tak apa, buat secara berperingkat. Ini negara kita bersama," katanya yang menerima ucapan terima kasih daripada beberapa wakil rakyat pembangkang.

      [ARTIKEL BERKAITAN : ECRL diteruskan namun bersyarat]

      Dalam pada itu beliau turut menyatakan tidak setuju terhadap rancangan memulakan semula projek kereta nasional.

      [ARTIKEL BERKAITAN : Malaysia bakal ada kereta nasional baharu: Tun M]

      Katanya, kerajaan sepatutnya mempercepatkan projek keretapi Gemas-Johor Bahru serta projek Sistem Transit Rapid (RTS) Malaysia-Singapura bagi menangani masalah kesesakan di negeri itu.

      "Saya juga tidak bersetuju...ada ura-ura cadangan untuk memulakan semula projek kereta nasional yang baharu. Yang lebih baik saya lihat, jarang disebut tentang landasan keretapi berkembar elektrik dari Gemas ke Johor Bahru. Saya rasa projek ini perlu dipercepatkan dan tidaklah semahal HSR.

      "Saya nuga harap Kabinet percepatkan keretapi RTS antara Johor Bahru-Singapura yang memudahkan rakyat kedua negara ulang alik setiap hari," katanya.

      Delete

  10. China’s ‘Silk Road’ project runs into debt jam

    China’s massive and expanding “Belt and Road” trade infrastructure project is running into speed bumps as some countries begin to grumble about being buried under Chinese debt.

    First announced in 2013 by President Xi Jinping, the initiative also known as the “new Silk Road” envisions the construction of railways, roads and ports across the globe, with Beijing providing billions of dollars in loans to many countries.

    Five years on, Xi has found himself defending his treasured idea as concerns grow that China is setting up debt traps in countries which may lack the means to pay back the Asian giant.

    Xi said China’s trade with Belt and Road countries had exceeded US$5 trillion, with outward direct investment surpassing US$60 billion.

    But some are starting to wonder if it is worth the cost.

    During a visit to Beijing in August, Malaysia’s Prime Minister Mahathir Mohamad said his country would shelve three China-backed projects, including a US$20 billion railway.

    The party of Pakistan’s new prime minister, Imran Khan, has vowed more transparency amid fears about the country’s ability to repay Chinese loans related to the multi-billion-dollar China-Pakistan Economic Corridor.

    Meanwhile, the exiled leader of the opposition in the Maldives, Mohamed Nasheed, has said China’s actions in the Indian Ocean archipelago amounted to a “land grab” and “colonialism”, with 80% of its debt held by Beijing.

    Sri Lanka has already paid a heavy price for being highly indebted to China.

    Last year, the island nation had to grant a 99-year lease on a strategic port to Beijing over its inability to repay loans for the US$1.4-billion project.

    “As the RMB (yuan) becomes weaker, and China is perceived internationally as a more ambiguous partner, it’s more likely that the countries will take a more jaundiced eye on these projects.”

    A study by the Center for Global Development, a US think-tank, found “serious concerns” about the sustainability of the sovereign debt in eight countries receiving Silk Road funds.

    Those were Pakistan, Djibouti, Maldives, Mongolia, Laos, Montenegro, Tajikistan and Kyrgyzstan.

    The cost of a China-Laos railway project — US$6.7 billion — represents almost half of the Southeast Asian country’s GDP, according to the study.

    In Djibouti, the IMF has warned that the Horn of Africa country faces a “high risk of debt distress” as its public debt jumped from 50% of GDP in 2014 to 85% in 2016.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH TERORRIST


      Himpunan Desak Ramasamy Letak Jawatan



      Sahabat NGO Islam di sekitar Pulau Pinang hadir memberikan sokongan tanpa mengira fahaman politik & agama kepada Himpunan Desak Ramasamy letak jawatan. Dianggar sekitar 7000 berhimpunan sepanjang jalan untuk himpunan ini.




      Ramasamy didukung mereka yang Pro-LTTE di Malaysia dan Ramasamy menyanjung tinggi pengganas seperti pengasas LTTE iaitu Prabakharan.

      Kita tidak mahu mana-mana ekstrimis berleluasa di Malaysia tanpa mengira apa jua agama, bangsa dan parti politiknya.



      Pihak NGO Islam sempat menyampaikan memorudum kepada wakil kerajaan Pualau Pinang.










      : Tahniah NGO Islam dan ada bukan Islam di Pulau Pinang priihatin tentang kedaulatan negara kita..

      Delete

  11. 1MDB funds scattered across the globe

    THOSE probing the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) case believe that most of the company’s more than RM20 billion that is unaccounted for, is being held by individuals scattered across the globe, including in the Middle East.
    NST

    THOSE probing the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) case believe that most of the company’s more than RM20 billion that is unaccounted for, is being held by individuals scattered across the globe, including in the Middle East.

    These individuals were supposed to have channelled the money back to Kuala Lumpur, allegedly for various purposes, including political funding.

    However, sources said, the usual mode of transfer of the cash had to be reviewed as the authorities in several countries, including the Federal Bureau of Investigation in the United States, were on high alert for movements of monies that could be linked to 1MDB.

    The authorities linked this lead to the US$12 million (RM49.4 million) that was traced to the office of the Malaysian External Investigation Organisation (MEIO). They believed about RM1 million of the money was brought in in US dollar through the Kuala Lumpur International Airport in late April.

    They believed that some personalities, including those now no longer with MEIO, had been serving as conduits in the movement of the money.

    Their roles included serving as couriers of the cash.

    The Malaysian Anti-Corruption Commission had said that it planned to question some MEIO officers abroad to help with the probe.

    “Investigators believe that the monies belonging to 1MDB are hidden at undisclosed locations abroad.

    “They are focusing on how the officers evaded detection when they brought in that amount of money,” one of the sources said, adding that 1MDB funds were also used for payouts to certain individuals, companies and media personalities for “political movements”.

    The New Straits Times on Thursday revealed that the authorities had strong grounds to believe that the alleged misappropriation of US$12 million was linked to 1MDB.

    MACC Deputy Chief Commissioner (operations) Datuk Seri Azam Baki yesterday said the on-going investigation was to ascertain who was holding the balance of the money .

    “MACC has new leads (into the case),” he said, declining to elaborate.

    MACC had over the week picked up former head of the MEIO (formally known as the Research Department of the Prime Minister’s Department) Datuk Hasanah Abdul Hamid, 61.

    It picked up her deputy, along with six administrative and diplomatic services officers a day before.

    MACC had also arrested a 47-year-old “Datuk” in Kelantan to facilitate investigations into the case.

    The businessman, according to sources, was a Malaysian but had permanent residency in the United Kingdom and owned a hotel there.

    He was said to have links to one of the arrested MEIO officers.

    The commission called in witnesses including three from abroad.

    It is looking for 20 others.

    MACC said it might take two months to complete investigations into the case.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos sara hidup rakyat tetap sama
      MOHD HAFIZ ISMAIL 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Kos sara hidup rakyat tetap sama
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah ahli Dewan Rakyat bagi penggal ke-14. - Foto Sharifuddin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TANGGAL 9 Mei 2018 menjadi satu sejarah kepada Malaysia apabila kerajaan BN yang mentadbir selama 60 tahun ditumbangkan Pakatan Harapan (PH).

      Dalam PRU14, Manifesto PH menjadi salah satu kepada punca kemenangan dan hari ini mata rakyat negara ini tertumpu kepada pelaksanaan manifesto mereka terutama 10 Janji 100 hari PH.


      Kota beberapa janji
      Sebaik mengambil alih, PH menunaikan dua janji awal dengan memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan mengekalkan harga petrol.

      Sebelum Rang Undang-undang Pemansuhan GST diluluskan Dewan Rakyat pada 8 Ogos, kerajaan mengenakan GST pada kadar sifar peratus selain memberi tempoh tiga bulan tanpa cukai kepada rakyat sebelum melaksanakan sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) September ini.

      Begitu juga dengan inisiatif kerajaan mengekalkan harga petrol RON95 pada harga RM2.20, RON97 RM2.65 dan diesel RM2.18 berbanding penetapan secara mingguan.

      Kerajaan turut membatalkan senarai hitam Jabatan Imigresen terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Kementerian Pendidikan membenarkan peminjam yang bergaji bawah RM4,000 sebulan menangguhkan bayaran dengan syarat mereka perlu mengemaskini maklumat pendapatan.

      Golongan wanita juga bakal menikmati manfaat menerusi skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk suri rumah dengan kerajaan memperuntukkan RM20 juta bagi menjayakan fasa pertama Program Sukarela Insentif Suri (Suri).

      Seramai 359,065 wanita yang berdaftar dengan sistem e-Kasih bakal menerima insentif ini yang dilaksanakan dalam tiga fasa yang menyasarkan suri rumah, Ketua Isi Rumah (KIR), ibu tunggal, balu dan wanita bujang.

      Fasa pertama bermula 15 Ogos ini menyaksikan kerajaan menyumbang RM40 sebulan bagi setiap caruman sukarela dengan jumlah minimum RM5 ke akaun KWSP manakala bagi fasa kedua, yang dijangka bermula tahun depan, kerajaan akan meningkatkan sumbangan kepada RM50 dengan RM10 daripadanya disumbangkan kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

      Fasa ketiga Suri, yang dijangka pada awal 2020, pula melibatkan 2 peratus sumbangan KWSP suami dimasukkan ke akaun isteri.

      Berdasarkan janji 100 hari PH, mereka turut menyenaraikan untuk menyiasat skandal negara dan pada 4 Julai lalu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak didakwa bagi tiga pertuduhan pecah amanah jenayah dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan wang berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd di Bangunan Ambank Group Jalan Raja Chulan antara 24 dan 29 Disember 2014.

      Kos sara hidup belum selesai
      Walaupun kerajaan berjaya menunaikan janji mereka namun isu kos sara hidup dan harga barang masih tidak dapat diatasi.

      Mengambil contoh GST, walaupun kerajaan telah memansuhkan GST namun harga barang masih tidak turun.

      Umum mengetahui GST ini satu mekanisme kutipan cukai lebih cekap berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dengan kutipan mencecah RM41 bilion pada 2016.

      Namun kerana kelemahan kerajaan dari segi penguatkuasaan kawalan harga, maka peniaga mengambil peluang menaikkan harga barang menyebabkan pengguna terpaksa menanggung peningkatan harga tersebut.

      Bagi Timbalan Presiden Persatuan Akauntan Percukaian Malaysia (Mata), Saizol Ismail menyatakan SST mempunyai impak berganda namun pengguna tidak nampak kerana ia tidak dicatatkan dalam resit kerana hanya melibatkan pengeluar dengan ‘orang kedua’.

      Secara zahirnya kerajaan hari ini mengotakan janji dalam manifesto mereka untuk menghapuskan GST, tetapi kesannya pasti ada kepada rakyat dari sudut perbelanjaan harian dan kos sara hidup.

      Delete
  12. WAHAI PEMBACA SEKELIAN,

    JANGAN MARAH BANYAK SANGAT GUA MASUK MENEPIS APA YANG DI KELUARKAN BIATANG YANG PAKAI BANYAK NAMA SEKARANG PAKAI NAMA CAPTAIN MALAYSIA ITU.

    TARAK JALAN LAIN. BUDIN BIARKAN DIA MASUK, JADI KITA KENA HENTAM DIA BALIK, CUBA MENTAHIKAN APA DIA KATA ATAU PATAHKAN HUJAH2 DI DAKAM PROPAGANDA PUAK NAJIB, TEPISKAN MESEJ DALAM KOPIPES DIA.

    DENGAN BERBUAT DEMIKIAN JUGAK, TAPI DENGAN MENGGUNAKAN MAKLUMAT2 PRO-PH. DENGAN ITU, JUGAK MEMPROPAGANDAKAN PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaji selidik: Selepas PRU14, rasuah masih kerisauan utama rakyat
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Ogs 2018, 2:10 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 2:17 petang

      A+ A-
      Beberapa bulan selepas PRU ke-14, isu rasuah masih lagi kerisauan utama di kalangan rakyat Malaysia.

      Kaji selidik yang dijalankan Julai lalu oleh firma kajian pasaran global Ipsos mendapati 60 peratus daripada 500 responden memilih rasuah politik dan kewangan sebagai satu daripada tiga kerisauan utama mereka.

      Rasuah masih menjadi kerisauan utama walaupun kadarnya menurun enam peratus daripada kaji selidik sama yang dibuat April lalu, kata Pengarah Urusan Ipsos Malaysia Arun Menon.

      Beliau berkata, ia mungkin disebabkan pelbagai pendedahan dan penyiasatan kes rasuah sejak perubahan kerajaan.

      Sementara pendedahan tersebut membuka mata ramai, Menon berkata rakyat mahu tahu bagaimana kerajaan Pakatan Harapan akan menangani isu itu.

      "Walaupun kita lihat banyak pendedahan (kes rasuah) dibuat, ia tidak mengurangkan kerisauan," katanya.

      Isu saban hari

      Perbandingan dengan keputusan kaji selidik April juga menunjukkan kebimbangan terhadap pengangguran dan pekerjaan, serta jenayah dan keganasan, kian meningkat.

      Kebimbangan bagi pengangguran dan pekerjaan meningkat kepada 43 peratus (Julai) berbanding 33 peratus (April), manakala bagi jenayah dan keganasan meningkat kepada 41 peratus daripada 33 peratus.



      Arun berkata ia mungkin disebabkan perubahan fokus memandangkan demam pilihan raya semakin kebah.

      "Selepas keterujaan pilihan raya, orang ramai kembali kepada isu seharian iaitu pekerjaan serta jenayah dan keganasan," katanya.

      Gembira dengan cuti cukai

      Kaji selidik itu menyenaraikan enam subjek yang paling dititikberatkan rakyat Malaysia. Tiga lagi adalah kemerosotan moral, cukai dan inflasi.

      Kemerosotan moral meningkat daripada 27 ke 31 peratus dan menurut Menon, ia secara relatif berkait dengan isu rasuah.



      Bagaimanapun kebimbangan terhadap cukai dan inflasi menurun dengan banyak.

      Kebimbangan terhadap cukai menurun separuh daripada 28 peratus, dan inflasi berkurang daripada 24 kepada 16 peratus.

      Beliau berkata ia mungkin reaksi daripada kadar GST sifar bermula 1 Jun lalu oleh kerajaan.


      "Secara automatik, apabila enam peratus (GST) dikurangkan, wang yang anda keluarkan untuk pembelian seharian berkurang.

      "Dengan SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan), kita akan tengok bagaimana statistiknya."

      Beliau berkata Ipsos Malaysia menjalankan kaji selidik melibatkan 500 responden setiap bulan, kebanyakannya secara atas talain.

      Para responden, katanya, bukanlah orang yang sama dan melibatkan pelbagai peringkat umur, pendapatan dan kaum di seluruh negara.

      Delete
  13. Udah2 le....dah kalah, buat cara org kalah. Dulu sering kita dengor dlm Mesyuarat PAU diPWTC, saban tahun mengatakan...umno parti keramat, x mungkin kalah, umno byk sokongan, umno parti yg kekal memerintah, umno kekal memerintah utk sekian lama...."
    Akhirnya, umno pun tumbang TKO ditangan PH. Itu yg meroyan setiap mlm kononya Dap...yg buat onar. Modal lama yg ketinggalan.
    Hari ini MP Pasir Salak nk jadi jagoan dgn menyalak merata hgga ke parlimen. Sedar la....sapa yg menyebabkn umno jatuh....najib udah tentu. Mwreka yg disekeling najib tu yg menyebabkn umno jatuh termasuk Anuar Musa, Tajudin, Nazri, Jamil Khir, Ku Nan, Zahid, Sabri, Ahmad Maslan dn ramai lg yg kuat bodek menggila kerana adanya imbuhan. Mereka ni la antara pimpinan yg paling xguna hgga umno tewas. Baru dia rasa...padan muka

    ReplyDelete



  14. Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

    saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp15 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Pembayaran yang fleksibel,
    Suku bunga rendah,
    Layanan berkualitas,
    Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

    Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...