Saturday 29 September 2018

UMNO DAN PAS MULA BERBALAH?


Barangkali ramai yang keliru dan terpinga-pinga apabila Presiden Pas, Hadi Awang secara  tiba-tiba mahukan Tun Mahathir Mohamad terus kekal sebagai sebagai Perdana Menteri selama sepenggal dan bukannya dua tahun seperti yang diura-urakan bagi memenuhi janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim.

Bukankah Hadi juga yang sebelum ini tidak setuju dengan Tun Mahathir kembali sebagai Perdana Menteri, malah pernah menasihatkan agar beliau menghabiskan lebih banyak masa di sisa-sisa usianya dengan ibadah dan tikar sembahyang?


Apa sudah jadi sekarang?


Apakah perubahan sikap ini kerana royalti minyak untuk Kelantan dan Terengganu sudah diperolehi?

Atau kerana Pas tidak setuju dengan kecenderungan UMNO yang semakin ketara dan nyata untuk membentuk kerajaan perpaduan dengan PKR dan Anwar Ibrahim?


Mungkinkah Pas dan UMNO akhirnya akan berbalah serta putus hubungan berikutan isu kerajaan perpaduan ini? (ShahbudinHusin 29/09/2018)

88 comments:

  1. Bukan berbalah tapi yang satu cemburu x boleh tengok DSAI jadi PM dan yang satu lagi gila kuasa berangan nak kerajaan perpaduan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemuda Umno tak setuju k'jaan perpaduan dengan parti HARAPAN
      Kow Gah Chie & Zikri Kamarulzaman | Diterbitkan 29 Sep 2018, 1:07 petang | Dikemaskini 29 Sep 2018, 1:11 petang

      A+ A-

      PAU 2018 | Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyuarakan penentangannya terhadap penubuhan kerajaan perpaduan antara parti itu dengan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      "Saya tidak setuju maruah kita dijual hanya untuk mencari jalan kembali berkuasa melalui pintu belakang," katanya ketika ditanya sama ada setuju dengan cadangan Umno menubuhkan kerajaan dengan HARAPAN, ketika sidang media di Perhimpunan Agung Umno 2018 di PWTC hari ini.

      Pada 27 September lalu, Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam wawancara bersama New Straits Times berkata pihaknya sedia untuk membentuk kerajaan dengan mana-mana parti komponen HARAPAN.

      Beliau juga menyifatkan Umno sebagai kerajaan menunggu dan berharap dapat kembali berkuasa dengan langkah itu.

      Asyraf bagaimanapun berkata Zahid mungkin telah disalah petik dalam laporan itu.

      "Mungkin kata-kata presiden disalah faham. Apa yang pasti presiden, timbalan presiden, dan sayap parti terutama pemuda, fokus kita untuk mengukuhkan parti. Kita tak perlu tergesa-gesa atau cuba mendapatkan simpati mana-mana pihak," katanya.


      Asyraf turut menyentuh perkara itu dalam ucapan dasarnya yang mengingatkan langkah seperti itu berisiko menyebabkan Umno ditolak rakyat "buat selama-lamanya".

      "Dalam segelintir yang masih berkira-kira untuk lompat parti atau mengintai peluang kembali berkuasa melalui pintu belakang, ingatlah parti kita masih bermaruah, jangan sesekali menggadai amanah rakyat.

      "Dari hidup bercermin bangkai, lebih baik mati berkalang tanah," katanya.

      Beliau berkata Pemuda Umno sebaliknya menyokong usaha kepimpinan untuk membentuk kerjasama dengan "parti-parti pembangkang".

      Delete
    2. PAU: Perwakilan boo MCA tak hadir, tepukan untuk PAS
      Diterbitkan 29 Sep 2018, 12:30 tengah hari | Dikemaskini 29 Sep 2018, 12:35 tengah hari

      A+ A-
      PRU | Sesuatu yang jarang berlaku, sayap Umno mengadakan mesyuarat agung tahunan tanpa kehadiran rakan-rakan dari MCA.

      Hubungan menjadi tegang di antara rakan-rakan gabungan dalam BN, selepas Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai mengancam Ahad lalu untuk mengusir Umno dari BN sekiranya parti pembangkang terbesar itu terus mahu mengadakan hubungan dengan PAS.

      Dalam PRU hari ini, yang diadakan di ibu pejabat Umwa di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur, sebaliknya menyaksikan kehadiran pemimpin PAS, termasuk Ketua Pemudanya Muhammad Khalil Abdul Hadi.


      Perwakilan mengeboo ketika Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki menjelaskan Ketua Pemuda MCA Chong Sin Woon meminta maaf kerana tidak dapat menghadiri acara hari ini.

      Bagaimanapun, mereka bersorak apabila Asyraf memperkenalkan ketua pemuda PAS Muhammad Khalil Abdul Hadi (jauh di dalam gambar) kepada hadirin.

      Gabungan BN merosot dari 13 parti kepada tiga selepas pilihan raya umum ke-14, dengan hanya Umno, MCA, dan MIC yang tinggal.

      Delete
    3. Buat pemimpin yang menyimpang, undurlah dengan terhormat'
      Zikri Kamarulzaman | Diterbitkan 29 Sep 2018, 12:27 tengah hari | Dikemaskini 29 Sep 2018, 12:32 tengah hari

      A+ A-

      PAU 2018 | Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengingatkan pemimpin parti itu yang terlibat dengan sebarang skandal agar berundur secara terhormat.

      "Buat pemimpin-pemimpin Umno di semua peringkat, Pemuda hari ini ingin berpesan, sesiapa saja yang merasakan dirinya terpalit dengan apa jua bentuk penyimpangan, undurlah secara terhormat.

      "Jangan sesekali menjadikan parti sebagai perisai kepada segala kedurjanaan diri, janganlah mengheret parti bersama-sama dengan kecurangan peribadi," katanya dalam ucapan dasar di persidangan Pemuda Umno di PWTC hari ini.

      Asyraf tidak merujuk sebarang mana secara khusus dalam ucapannya, namun pesanan itu hadir ketika perhimpunan pertama Umno sebagai pembangkang.

      Beliau turut menyebut penglibatan pemimpin parti dalam skandal 1MDB sebagai salah satu punca tumbangnya Umno dalam PRU ke-14.



      Bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak telah didakwa dengan 25 pertuduhan berkaitan skandal itu - 21 pertuduhan pengubahan wang haram dan empat pertuduhan salah guna kuasa.

      Asyraf yang mengambil alih Pemuda daripada Khairy Jamaluddin Julai lalu juga menggesa sayap itu agar sentiasa berani menyuarakan kritikan, termasuk kepada pemimpin parti, untuk memastikan Umno sentiada di landasan yang betul dan tidak mengkhianati agenda rakyat.

      Beliau juga berikrar akan menyokong dan memberi kerjasama kepada mana-mana institusi, termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi penambahbaikan sayap itu.

      "Sebagai tanda kesungguhan dan keseriusan kami, Pemuda ingin menawarkan secara sukarela untuk bekerjasama dengan SPRM, Institut Integriti
      Malaysia, Jabatan Integriti dan Tadbir Urus Negara dan mana-mana pihak yang boleh membantu kami menambah baik aspek tadbir urus dan isu integriti organisasi," katanya lagi.

      Delete
    4. Ahli Umno jangan cabut, HARAPAN rapuh, kata Zahid
      Zikri Kamarulzaman | Diterbitkan 29 Sep 2018, 11:09 malam | Dikemaskini 29 Sep 2018, 11:19 malam

      A+ A-
      PAU 2018 | Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini menggesa anggota parti itu untuk tetap bersabar kerana sedikit masa lagi mereka akan menjadi rebutan akibat pergeseran dalaman Pakatan Harapan.

      Beliau berkata HARAPAN "boleh bubar pada bila-bila masa sahaja" yang akan mengakibatkan situasi parlimen tergantung.

      "Harus diingat, situasi hari ini memungkinkan wujudnya situasi 'hung parliament' atau 'parlimen tergantung', di mana kerajaan itu boleh bertukar pada bila-bila masa.

      "Mereka menang tetapi tidak banyak, sementara yang kalah pula sekadar kurang sedikit. Keadaan tidak seimbang ini menyebabkan kedudukan kerajaan begitu rapuh dan boleh terbubar pada bila-bila masa.

      "Dalam keadaan itu, mereka akan mencari siapa? Di sinilah letaknya nilai harga ahli-ahli Umno. Maka, janganlah memandai-mandai cabut," kata Zahid dalam ucapannya di persidangan tahunan parti itu di PWTC, Kuala Lumpur malam ini.

      Sebelum ini, Zahid dilaporkan berkata Umno bersedia membentuk kerajaan perpaduan dengan sebarang parti dalam Pakatan Harapan.

      Delete
    5. Umno saman MP lompat parti, maklum Zahid
      Shakira Buang | Diterbitkan 29 Sep 2018, 10:35 malam | Dikemaskini 29 Sep 2018, 11:16 malam

      A+ A-

      PAU 2018 | Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan tindakan undang-undang terhadap wakil rakyat yang bertindak meninggalkan parti itu telah diambil kepimpinan tertinggi Umno.

      Malah, anggota parlimen Bagan Datok itu berkata writ saman juga telah dihantar kepada mereka yang terlibat.

      “Saya akui amat sukar untuk menyekat mereka keluar parti. Tetapi demi menghormati kehendak ahli-ahli parti yang telah dikhianati, kita telah pun mengambil langkah drastik melalui tindakan undang-undang.

      “Malah writ saman telah dihantar kepada mereka,” tegas Ahmad Zahid dalam ucapan dasar presiden di Perhimpunan Agung Umno 2018 di PWTC, malam ini.

      Ahmad Zahid berkata demikian sebagai maklum balas terhadap desakan ketiga-tiga sayap Umno hari ini supaya parti itu bertindak terhadap wakil rakyat yang meninggalkan parti selepas PRU ke-14.

      Pemuda dan Wanita serta Puteri Umno hari ini berkata jika tindakan lompat parti tidak dihalang maka ia akan mengurangkan kerusi parlimen yang dipegang Umno.

      Wakil rakyat Umno tandatangani akujanji

      Sejak PRU14, sebanyak lima anggota parlimen dan 13 ADUN telah meninggalkan parti itu. Terbaru adalah Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Tan Sri Anifah Aman kira-kira seminggu lalu.

      Menurut Zahid, parti itu dalam samannya menuntut bayaran ganti rugi dengan kos dan menuntut wakil rakyat terbabit mengosongkan kerusi yang dimenangi mereka atas tiket Umno.


      “Kita menuntut bayaran balik yang melibatkan kos dan mereka juga perlu mengosongkan semula kerusi yang dimenangi atas tiket Umno dan BN.

      “Mereka tidak lagi mempunyai asas moral untuk menjadi wakil rakyat. Kerusi itu milik Umno... milik penyokong BN,” katanya.

      Zahid dalam perkembangan sama berkata semua wakil Umno yang ada diminta menandatangani akujanji untuk tidak mengkhianati parti.

      “Saya juga telah berbincang dan bersetuju, semua wakil rakyat Umno sekarang diminta menandatangani akujanji, jika mereka keluar parti, sama ada menjadi ahli bebas, ataupun menyertai parti lain, maka status mereka sebagai wakil rakyat terlucut secara automatik, kita akan tuntut mereka membayar penalti dan ganti rugi,” katanya.

      Delete
    6. 'Kerjasama dengan Pas demi tuntutan agama'
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR, FOTO: SHARIFUDIN ABDUL RAHIM 29 SEPTEMBER 2018
      Dr Asyraf Wajdi Dusuki
      Dr Asyraf Wajdi Dusuki - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pemuda Umno menegaskan muafakat parti itu dengan Pas adalah semata-mata memenuhi tuntutan agama demi mencari rahmat dan keberkatan.

      Ketuanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, Pemuda Umno harus berjiwa besar demi Islam.


      "Masing-masing boleh kekal dengan identiti, orientasi dan pendekatan tanpa perlu meleburkan mana-mana ideaslisme parti.

      "Ini kerana apabila satu-satu permuafakatan disandarkan kepada kuasa dan kebendaan semata-mata, ia terdedah kepada risiko wujudnya rasa tidak puas hati apabila berhadapan dengan realiti sebenar di puncak kuasa atau pun dihidangkan dengan pelbagai bentuk peluang-peluang bersifat kebendaan," katanya ketika berucap di Perhimpunan Agung Pemuda Umno 2018, di sini, hari ini.

      Menurut beliau, sikap inklusif Umno bukan saja melibatkan agenda survival politik kuasa, malah menuntut agenda penyatuan ummah yang lebih besar.

      "Inilah sebenarnya terhasrat di sebalik langkah awal untuk kita menjalinkan semula ikatan ukhwah yang lama terlerai dengan saudara seakidah kita, Pas. Lebih-lebih lagi apabila ALLAH mentakdirkan kedua-dua parti ini sama-sama berada dalam blok pembangkang," katanya.

      Bagaimanapun, Asyraf Wajdi mengingatkan Umno agar tidak mengorbankan maruah parti dalam mana-mana kerjasama.

      "Kerjasama dengan sesiapa pun jangan sampai mencabut tunjang perjuangan parti," katanya.

      Delete
    7. Kerajaan sekarang guna taktik 'kejap-kejap terkejut'
      NURULFATIHA MUAH 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore431
      Noraini Ahmad
      Noraini Ahmad. - Foto: SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Wanita Umno memberi sindiran terhadap kerajaan berhubung taktik 'kejap-kejap terkejut' dan alasan klise 'akan dikaji' atau 'sedang dikaji' yang seringkali digunakan PH.

      Ketuanya, Datuk Dr Noraini Ahmad berkata, ia bukanlah cara untuk mentadbir kerajaan.


      Katanya, sebelum pilihan raya, PH berjanji untuk melakukan pelbagai perkara, tetapi selepas mendapat kuasa dan jawatan, mereka memberikan pelbagai alasan.

      "Kononnya hendak hapus cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang membebankan rakyat, tetapi kini rakyat terpaksa pula menanggung cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

      "Dalam isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), dulu ada orang berdegar-degar mengatakan sangat bersimpati dengan penerima PTPTN, tetapi sesudah mendapat kuasa dan kedudukan, mereka kata; 'Tiada tanggungjawab moral kalau peminjam tak bayar PTPTN'," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar dalam Perhimpunan Agung Wanita Umno, di sini, hari ini.

      Noraini berkata, walaupun manifesto 10 janji 100 hari bukanlah kitab suci, tetapi setiap janji perlu ditepati.

      "Sebagai pembangkang berwibawa, kita wajib mendesak Kerajaan PH memikul tanggungjawab serta akauntabiliti terhadap setiap tindakan mereka," katanya.

      Dalam pada itu, beliau turut meminta supaya kerajaan hari ini berhenti menyalahkan kerajaan terdahulu dan tidak menjadi pemerintah yang 'flip-flop'.

      "Kalau pandai mentadbir, secupak pun akan menjadi segantang.

      "Kalau tak pandai mentadbir, bagi semula pada BN," katanya.

      Delete
    8. Amar Singh’s Turban Must Be Too Tight
      By MT Webmaster Last updated Sep 28, 2018
      1,653




      Since the cash you confiscated was not counted in the presence of the apartment owner, and since the seizure list did not state the amount of cash being confiscated, and since the seizure list was not countersigned by the owner of the apartment, how can you prove you only seized RM116.7 and not RM160 million? Are you expecting us to take your word for it as an officer and a gentleman?
      NO HOLDS BARRED

      Raja Petra Kamarudin

      Amar Singh Ishar Singh’s turban must be too tight that it is restricting the flow of blood to his brain. Today he called me a mercenary writer. Everyone is a mercenary, Amar Singh included. We all work for money, every single human being in this world. Even Mother Teresa needed money, plenty of money, to do what she did.



      What, did you think Mother Teresa just raised her hands to the sky and prayed to God for help and bread dropped from the sky? Did you think that the tudung which Mother Teresa wore on her head also dropped from the sky? Even Mother Teresa’s panties cost money.

      This Amar Singh needs to remove his turban to clear his brain once in a while.



      Amar Singh Ishar Singh, Malaysia’s Greatest Showman
      Isn’t Amar Singh earning a salary? Is he not being paid to do what he does? Will he continue to work in the police force if he is paid nothing, not a single cent? How can he afford to go to work, support his family, put a roof over their head, put food on the table, put clothes on their back, and much more, if he is working for free and does not get paid a salary?

      More importantly, when Najib Tun Razak was the Prime Minister, did Amar Singh not carry out whatever instructions that ‘came from the top’? And now that Tun Dr Mahathir Mohamad is the Prime Minister, does Amar Singh not also carry out whatever instructions that ‘come from the top’?


      So, in short, Amar Singh will do whatever his paymaster tells him to do, whether Najib or Mahathir. And if Anwar Ibrahim takes over as Prime Minister, and if Anwar orders Amar Singh to arrest Mahathir, he would also arrest Mahathir, just like how he would arrest Najib if Mahathir tells him to.



      Amar Singh is no Mother Teresa but just one more mercenary
      So, Amar Singh, what does that make you? Mother Teresa or just another mercenary who will do anything your paymaster asks you to?

      Yes, Amar Singh, you are no better than me so get off your high horse and stop moralising. We are both mercenaries. But at least I do not take bribes from pimps, gangsters, loan sharks and drug traffickers. And please do not tell me you are clean and do not take bribes from pimps, gangsters, loan sharks and drug traffickers. If you are clean then I am a virgin with five children and six grandchildren.

      When you conducted the raid on the apartments in the Pavilion Residences you informed the media beforehand so that the press could be there. Why?


      Delete

    9. Is the cash inside those bags RM160 million or RM116.7 million?
      Then you announced you have confiscated about RM1 billion worth of cash and valuables from those apartments. Why?

      Then you announced amongst that RM1 billion you confiscated is about RM114 million in cash. Why?

      Then you arranged a public exhibition of the so-called RM1 billion loot so that the media could take photographs and video shots of what was confiscated. Why?



      UMNO CLAIMS RM160 MILLION AND NOT RM116.7 MILLION WAS SEIZED IN THIS WRIT (READ HERE)
      When you raided the Pavilion Residences no one was in the apartment and yet you entered and ransacked the apartment when there were no witnesses. Why?

      You never listed (seizure list) the so-called RM1 billion cash and valuables as a true and proper record of what you were going to confiscate. You also did not sign that list and make the owners of that cash and valuables countersign the list before removing all the cash and valuables. Why?

      You did not count and verify the cash you were going to confiscate from the Pavilion Residences before removing it and instead took it back to your office to be counted and verified later. Why?



      Botak Chin, Malaysia’s Robin Hood, has more honour than Amar Singh
      How can we tell that since nothing had been counted, verified, listed, signed and countersigned BEFORE you removed the cash and valuables and brought back to your office that you did not remove or add anything to those cash and valuables?

      Since the cash you confiscated was not counted in the presence of the apartment owner, and since the seizure list did not state the amount of cash being confiscated, and since the seizure list was not countersigned by the owner of the apartment, how can you prove you only seized RM116.7 and not RM160 million? Are you expecting us to take your word for it as an officer and a gentleman?

      Let me tell you one thing, Amar Singh, there is more honour amongst thieves than amongst policemen. I would rather trust the word of Botak Chin than trust your word. So, show the evidence that you confiscated just RM116.7 and not RM160 million or else remove your turban and stuff it into your mouth.

      Delete
    10. 1MDB : Isyarat Berbeza, Teka-Teki Dan Mengelirukan
      By MT Webmaster Last updated Sep 21, 2018
      212




      Raja Sara Petra

      Saya membaca buku terbaru oleh dua orang wartawan dari Amerika yang bertajuk ‘Billion Dollar Whale’ memberi saya satu impresi yang saya sedang membaca sebuah novel atau karya fiksyen. Ramai pasti mengabaikan ‘editor’s note’ di muka surat pertama atau pun tidak perasan pada perenggan pertama yang megatakan:

      “Media reports—and sources we began speaking to—suggested that Jho Low, a little-known, twenty-seven-year-old associate of the prime minister, had himself taken the money, possibly hundreds of millions, if not billions, of dollars, and used it to build a Hollywood production company, commission one of the world’s grandest yachts, and throw wildly decadent parties around the globe. If true, the Low affair would represent
one of the greatest financial heists in history.”

      Pengarang memberitahu bahawa buku tersebut adalah dari hasil penyelidikan selama tiga tahun dan menemuduga lebih dari 100 orang dari 12 negara.Mana-mana penyelidik yang bagus akan mengatakan bahawa menyelidik bukan mengikut kuantiti tetapi kualiti sebenarnya.Meskipun kita menyelidik selama sepuluh tahun,seramai 1000 orang sehingga 100 negara sekalipun jika kita tidak bersiap sedia dengan fakta dari sumber yang dipercayai dan tidak berat sebelah.Maka apa yang kita miliki dan ada hanyalah tekaan dan spekulasi sahaja.



      Dalam undang-undang ia dipanggil ‘hearsay’ orang cakap.Macam Ali dengar cakap dari Abu dan Abu dengar cakap dengan Ahmad. Jadi ia bukan bermaksud apa yang anda dengar itu betul dan ianya tidak boleh diterima pakai di dalam mahkamah. Walaupun ada sebuah dokumentari bukti sekali pun, pembuatnya masih dipanggil ke mahkamah untuk bersaksi dan bersumpah terhadap apa yang di tulis dan direkod.Ianya adalah benar dan tidak ada apa-apa selain kebenaran.

      Dalam erti kata yang lain, apabila kurangnya saksi, ianya bukan kebenaran. Oleh sebab yang demikian didalam islam diminta untuk mengemukakan empat orang saksi sebelum jatuhnya hukum perzinaan kerana hukumannya adalah berat dan dakwaan itu tidak boleh diragui atau was-was. Dalam kes dakwaan 1MDB pula, dakwaannya tidak meragukan tetapi ianya sudah tercemar dengan isyarat yang berbeza,teka-teki dan mengelirukan.

      Jika buku yang bertajuk ‘Billion Dollar Whale’ adalah untuk menguatkan lagi pertuduhan bahawa bekas Perdana Menteri Najib Tun Razak mencuri duit 1MDB. Sebaliknya apa yang terjadi didalam buku tersebut adalah, si Penjahat adalah Jho Low yang banyak menipu orang serata dunia manakala Najib pula adalah salah seorang orang berkepentingan yang menjadi mangsa tipu oleh pemuda itu. Jadi ini membuatkan Najib adalah mangsa bukannya pelaku dan Najib bukan satu-satunya mangsa Jho Low.


      Delete

    11. Apapun, dalam perenggan yang saya petik diatas ianyanya banyak dinyatakan berkait dengan asas buku tersebut. Pada pembuka kata buku tersebut (Media reports—and sources we began speaking to—suggested…) maksudnya apa yang ditulis adalah berdasarkan pada ‘hearsay’ orang cakap dan apa yang DICADANGKAN oleh surat khabar, Apa yang ditulis dalam buku tersebut tidak berlandaskan pada transkrip mahkamah mahupun keterangan saksi pada perbicaraan. Jadi ianya adalah berdasarkan pada ikut cerita orang yang belum disahkan lagi.

      Penutup kata oleh pengarang buku tersebut menyatakan bahawa (If true, the Low affair would represent one of the greatest financial heists in history). Jadi pengarang tidak mengatakan bahawa cerita tersebut adalah benar. JIKA benar (If true).Pengarang juga tidak tahu samada cerita itu adalah benar atau pun tidak sehingga tibanya hari perbicaraan, keterangan para saksi dan bukti dikemukakan di mahkamah.

      Apapun sekadar untuk maklumat semua,jika pertuduhan berkaitan Jho Low atau 1MDB adalah benar, ini tidak bermaksud ianya ‘the biggest financial heist in history’. The reconstruction of Iraq, the Oil for Food program dan lain-lain adalah jauh lebih besar dari 1MDB. Kos untuk kedua-dua ‘financial heist’ ini sahaja sudah melebihi dari Hutang Negara Malaysia iaitu sebanyak RM700 billion atau pun RM1 trillion jika anda percaya apa yang diberitahu oleh Pakatan Harapan.


      Jadi, ia membawa kita kepada soalan yang paling penting sekali: Kenapa pihak Kerajaan mencipta kekeliruan dan menghantar isyarat yang berbeza-beza terhadap kes ini? Jika anda semua ingat ianya bermula oleh Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 2015 dengan memberitahu bahawa RM42 billion duit dari 1MDB telah lesap. Dua bulan selepas itu angka telah berubah ke RM50 billion atau lebih lagi.

      Sebenarnya, 1MDB mempunyai hutang sebanyak RM42 billion. Bukannya RM42 billion lesap. Meskipun mempunyai hutang sebanyak itu, 1MDB mempunyai asset-asset yang bernilai RM51 billion yang tidak dinyatakan oleh Mahathir.Barangkali ketika itu dia tidak tahu. Jelasnya Mahathir diberi maklumat yang salah oleh orang yang tertentu dan terpedaya dengan mengatakan bahawa RM42 billion lesap dan menukar kepada RM50 billion atau lebih lagi.

      Ini membuatkan MACC dalam dilema. Sekarang mereka perlu menyiasat terhadap pencuri yang mencuri RM42 billion jika tidak Mahathir akan dilihat sebagai seorang yang bodoh. Jadi bagaimana hendak menyiasat dan membuktikan yang RM42 billion itu dicuri sedangkan RM42 billion itu tidak dicuri? Inilah kucar-kacir bermula. Mereka terpaksa mereka-reka sesuatu untuk mengambarkan yang RM42 billion memang dicuri dan segala bukti tengah dikumpul dan pelaku akan dikenakan hukuman.

      Delete

    12. Dengan menguatkan lagi pertuduhan itu, mereka mengeluarkan ‘charge sheet’ terhadap Najib pada Julai 2015. Sebenarnya mereka bukan berniat untuk mengenakan tindakan. Mereka cuma ingin menakutkan Najib dan mengunakan ‘charge sheet’ itu untuk memeras ugut Najib untuk beliau meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri. Jadi, bila kesemua benda sudah ‘backfire’, mereka menarik balik ‘charge sheet’ tersebut dan membuat laporan polis mendakwa bahawa ‘charge sheet’ itu adalah palsu.

      Ini adalah satu kesilapan amat besar yang telah dilakukan oleh MACC. Dari situ, satu ke satu kesilapan mereka dah buat.

      Selepas itu, mereka mengenakan pertuduhan mencuri sebanyak RM42 million terhadap Najib. Tetapi RM42 million angkanya adalah lebih jauh dari jumlah RM42 billion dimana pertuduhan dibuat pada tahun 2015. Mereka pula berkata bahawa mereka memerlukan sehingga hujung tahun untuk melengkapkan siasatan.

      Sekarang, mereka draf “charge sheet’ pada Julai 2015 tapi mereka mengambil masa sehingga December 2018 untuk melengkapkan siasatan. Bagaimana mereka draf ‘charge sheet’ selama 42 bulan sebelum siasatan selesai? Bukankah ‘charge sheet’ sepatutnya bedasarkan pada hasil siasatan SELEPAS sesuatu siasatan itu selesai? This is putting the cart even before the horse has been born and before the mare is pregnant. At least tunggulah emak kuda bunting dulu!

      Sekarang pula, mereka perlukan setahun lagi (belum sampai hujung tahun lagi, tiga bulan lagi nak sampai penghujung tahun) untuk MACC melengkapkan siasatan mereka dan salah seorang ahli CEP, Jomo Kwame Sundram, berkata setahun tidak cukup.Ia memerlukan bertahun-tahun.

      Jadi, saya tak kisah walaupun mengambil masa sampai 100 tahun sekali pun. Yang saya pelik sekali, macam mana mereka sangat pasti 100% yang Najib mencuri duit 1MDB? Jika memerlukan setahun atau dua atau bertahun untuk mendedahkan kebenaran, kenapa mereka seolah-olah membuat yang mereka dah ada bukti yang lengkap terhadap Najib?

      Kita sering mendengar Pakatan Harapan berkata, terutama Lim Kit Siang berkata yang seolah mereka tahu kebenaran. Dengan nada yang sama mereka berkata yang kebenaran hanya dapat tahu bertahun dari sekarang. Sejak bila pula MACC mengeluarkan kenyataan terhadap kes yang masih dalam siasatan sebelum kes itu selesai? Jika kita banyak dedahkan apa yang kita tahu dan tidak tahu, bukankah itu akan menjejaskan siasatan kita dengan memberi isyarat kepada penjenayah untuk mereka tahu apa nak buat kelak?

      Siasatan terhadap 1MDB merupakan siasatan yang amat pelik dan siasatan yang berdasarkan politik dan perbicaraan melalui media. Mereka tahu yang mereka tidak ada apa-apa untuk menghantar Najib ke penjara. Walaupun buku ‘Billion Dollar Whale’ berkata demikian. Apa yang mereka perlukan adalah untuk mendapatkan keyakinan dari ‘Court of Public Opinion’. Ini kes yang sama terjadi pada tahun 1998 terhadap Anwar Ibrahim yang diperlakukan oleh mereka. Apa yang beza pada tahun 1998 mereka masih menghantar Anwar ke penjara walaupun mereka gagal untuk membuktikan kesalahan. Dan berkemungkinan apa yang mereka inginkan memperlakukan benda yang sama terhadap Najib.

      Delete
    13. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    14. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK =

      Delete
    15. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete

    16. KEPTEN PEROSAK MALAYSIA SAMA ORANG NYA DENGAN GENG MENJILAT AJIB = ANA ANANA = JUSTICE LEAGUE DLL.

      Endlessly copy-pasting KEPTEN PEROSAK MALAYSIA, justice league ETC must lick his wounds. Or Al Jibo's assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete
    17. Ada juga monyet meracau meraban bila UMNO BN kalah.. Sangat sedih dan memilukan.

      Delete
    18. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete
    19. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama laginakan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  2. Presiden yg sentiasa berubah2 kenyataan mengikut cuaca. Kejab sokong Umno, kejab sokong Najib.... Itulah dia Presiden Bolak balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pilih penjahat Sebagai Pemimpin



      Sejauhmanakah benarnya dikatakan zaman ini merupakan zaman kita didominasi oleh orang jahat berbanding orang yang soleh.

      Dalam perintah salat berjemaah, banyak ibrah dan pelajaran tentang kepemimpinan yang boleh diambil. Rasulullah s.a.w memerintahkan agar seorang imam itu dipilih yang paling baik bacaannya, paling faham terhadap sunnah nabi, paling dahulu masuk Islam dan paling tua usianya. Jika itu merupakan kelayakan dalam imamatus shughra (kepimpinan kecil), lalu bagaimana dengan imamatul udzma (kepimpinan besar)?

      Daripada Abu Mas’ud Uqbah bin Amr al-Badri al-Anshari r.a, ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud; “Yang berhak menjadi imam solat suatu kaum adalah yang terbaik di antara mereka dalam membaca Kitab Allah. Jika semua jamaah sama baiknya dalam membaca Kitab Allah, maka pilihlah yang paling memahami as-Sunnah. Jika semua sama dalam memahami as-Sunnah, maka pilihlah yang paling dahulu hijrahnya. Jika mereka sama dalam hijrahnya, maka pilihlah yang paling tua dalam usianya. Janganlah seseorang itu menjadi imam orang lain yang berada dalam kekuasaan orang pertama, dan jangan pula orang itu duduk di tempat kehormatan orang lain kecuali dengan seizinnya.” (Hadis riwayat Muslim)

      Lihatlah bagaimana seorang imam itu harus yang paling baik akhlak dan ilmunya, paling tua (dewasa secara psikologis dan spiritualnya) dan paling dahulu dalam kebajikan. Dalam solat, Imam harus merapikan barisan jemaahnya, yang bererti seorang pemimpin harus mempunyai kemampuan untuk mengurus masyarakatnya. Imam harus ditaati makmum, dimana makmum tidak boleh menyamai apalagi mendahului imam.

      Meskipun demikian imam juga harus tahu diri, tidak boleh lama berdiri dalam solatnya hingga memberatkan makmum yang mengikutinya.

      Jika imam salah maka makmum harus menegurnya, tentu saja dengan cara yang sopan, bukan dengan kata-kata kasar. Hal lain yang juga sangat penting diperhatikan oleh imam adalah bahawa orang-orang di saf pertama, iaitu jemaah yang ada di belakangnya adalah mereka yang mempunyai kemampuan sama atau hampir sama dengan imam. Di mana bila suatu saat imam uzur atau batal, merekalah yang paling cepat menggantikannya.

      Dalam konteks kepemimpinan masyarakat, maka seorang pemimpin harus memilih orang-orang terdekat yang mempunyai kelayakan; ilmu, akhlak, usia dan sumbangan perjuangan yang jelas. Demikianlah gambaran sederhana tentang kepemimpinan dalam Islam yang dapat diambil dari konsep solat berjemaah.

      Sekian tahun lamanya para sahabat dibina oleh Rasulullah s.a.w tentang kepemimpinan yang salah satunya dengan pembinaan solat berjemaah. Sehingga jadilah mereka para pemimpin handal yang dapat memakmurkan dunia.

      Di era Khalifah ar-Rasyidin, langit dan bumi mengalirkan keberkahan yang tiada henti, keadilan dan kesejahteraan dapat dirasakan rakyat. Semua bersumber dari keberadaan orang-orang soleh yang memimpin umat.

      Namun, Rasulullah s.a.w juga mengingatkan kepada umatnya akan datangnya suatu masa di mana semua sumber keberkahan dan kebahagiaan hidup itu akan berakhir.

      Rasulullah s.a.w menceritakan akan datangnya suatu zaman yang umat manusia semasa itu menyingkirkan manusia-manusia soleh dan memilih para penjahat dan perosak agama sebagai pemimpin mereka.

      Siapapun tahu bahawa para pemangku kekuasaan itu lebih didominasi oleh orang-orang yang gila jabatan dan kedudukan,kemashyuran dan kekuasaan

      Kerosakan masyarakat secara moral dan spiritual membuat mereka juga menolak jika orang-orang baik memimpin mereka kerana masyarakat yang telah rosak juga sangat keberatan jika berbagai-bagai kesenangan dan syahwat yang selama ini telah menjadi kebiasaan mereka tiba-tiba dihapuskan.

      Delete

    2. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
    3. melayu ph bacul


      Melayu dulu berani, kini penakut
      RIDAUDDIN DAUD 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore811
      Melayu dulu berani, kini penakut
      Hanif ketika menjawab soalan daripada pemberita selepas konvensyen selesai.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - “Melayu yang begitu berani dulunya kini dah jadi penakut.”demikian kenyataan ‘pedas’ daripada bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar yang beranggapan orang Melayu kini tidak berani mempertahankan hak mereka.

      Mengambil contoh siaran akhbar berbahasa Cina daripada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, Hanif menegaskan tindakan berkenaan harus diprotes kerana ia merupakan satu kesalahan.


      “Bila Guan Eng buat kenyataan rasmi dalam bahasa Cina, saya kena protes sebab dalam undang-undang memang tak boleh. Tun (Tun Dr Mahathir Mohamad) tegur, kata ini satu kesilapan.

      “Tapi dia (Guan Eng) kata ini Malaysia Baru, mana boleh, saya kena protes. Tua-tua saya pun, saya kena protes sebab undang-undang yang kata begini.

      “Kalau nak guna bahasa lain, kami kena nyatakan keperluannya dan kepada siapa kenyataan itu ditujukan. Kalau nak beritahu orang Cina, mereka orang sini (Malaysia) dan bahasanya adalah Melayu,” tegasnya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas selesai menjadi panelis dalam program Konvensyen Karamah Bangsa di Universiti Teknologi Mara (UiTM), di sini, hari ini.

      Dalam perkembangan lain, Hanif mendedahkan tanah rizab Melayu kini hanya tinggal 12 peratus berbanding 50 peratus selepas negara merdeka.

      Menurutnya, beliau dan beberapa pemimpin akan berjumpa dengan kerajaan tidak lama lagi dalam usaha membincangkan langkah penyelesaian untuk isu tersebut.

      “Bila kita tahu itu hak kita, kita mesti pertahankan. Tiada siapa nak pertahankan selain kita. Kita asyik beralah, beralah, sanggup ke asyik beralah.

      “Itulah masalah orang Melayu sampai dia takut nak mengaku Melayu sebab dicop rasis tapi dalam perlembagaan siapa yang disebut?

      “(Yang disebut) Melayu, Bumiputera, Sabah, Sarawak. Orang Cina tiada, Orang India tiada, disebut sebagai lain-lain kaum,” ujarnya.

      Delete
    4. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama laginakan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  3. Hj. Hadi ckp mcm tu ada maknanya
    Bila Dr Mahathir jd PM, senang sikit kerja PAS, sbb pas dah berpengalaman dgn Dr Mahathir sebagai PM selama 22 tahun.
    Kalau Anwar PM payah sikit sbb Anwar mampu baca hadis & ayat Al-Quran sikit-sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanif: SB lapor pemimpin DAP mahu pisahkan semenanjung
      Diterbitkan 11 Sep 2018, 12:08 tengah hari | Dikemaskini 11 Sep 2018, 4:37 petang

      A+ A-

      Bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar mendakwa cadangan DAP untuk memisahkan semenanjung kepada dua bahagian, untuk orang Melayu dan bukan Melayu, diperolehi daripada hasl laporan risikian polis Cawangan Khas (SB).

      Dalam wawancara bersama Sinar Harian yang disiarkan hari ini, beliau mempertahankan dakwaan itu yang dibuat dalam satu majlis di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, minggu lalu.

      Beliau mendakwa seorang pemimpin DAP mengusulkan cadangan pemisahan itu di Eropah selepas peristiwa 13 Mei 1969.

      Beliau mendapat laporan itu atas kapasiti sebagai Ketua Pegawai Turus (Polis) Majlis Gerakan Negara (Mageran) pada masa itu.

      “Maklumat tersebut sampai kepada saya melalui SB. Ketika itu Tun Mohamed Salleh Ismael merupakan ketua polis negara.

      “Dia beri taklimat kepada Mageran setiap minggu tapi kalau ada yang penting sebelum sampai masa taklimat, mereka (SB) hantar kepada saya laporannya.

      “Saya juga laporkan kepada Tun Razak (Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein),” katanya seperti dipetik.

      Hanif tidak menamakan pemimpin DAP itu, tetapi pada 6 September lalu beliau dilaporkan berkata beliau bertindak menahan Lim Kit Siang selama 18 bulan selepas dakwaan cadangan memisahkan semenanjung itu dibuat.

      Lim menafikan dakwaan itu keesokannya dan memberi masa 48 jam untuk Hanif memohon maaf.

      Peguam Lim dijangka memfailkan saman fitnah esok selepas Hanif tidak berbuat demikian.

      Dalam wawancara hari ini, Hanif bagaimanapun menjelaskan beliau mengarahkan penahanan Lim ketika Ops Lalang 1987, bukannya susulan peristiwa 13 Mei.

      "Dalam ucapan itu, saya cakap pasal komunis, lepas itu perkauman, bila mulanya. Melayu dengan Cina tidak pernah bergaduh sebelum itu.

      “Pada 1987 ada Operasi Lalang, Kit Siang antara yang ditahan oleh saya ketika saya menjadi Ketua Polis Negara. Itu yang saya maksudkan, bukan saya arahkan dia ditahan pada 1969," katanya seperti dipetik.


      Hanif juga berkata beliau tidak berniat untuk memburukkan DAP dalam ucapannya minggu lalu, tetapi sekadar perkongsian pengalaman dalam Mageran.

      Menurut laporan itu lagi, Hanif dilihat tidak marah dengan Lim yang menggelarnya sebagai nyanyuk, dan berkata beliau tiada masalah peribadi dengan tokoh DAP itu.

      “Selepas dia keluar daripada tahanan, saya ada buat rumah terbuka dan dia (Kit Siang) datang ke rumah saya. Masalah peribadi memang tiada, saya dengan siapa pun memang tiada masalah,” katanya lagi.

      Delete
    2. Ingatkan bunuh orang, rogol janda ...


      .... rupanya cuma kesalahan pecahkan botol ketika demonstrasi di bangunan SUK Shah Alam dan didenda hanya RM4O0.

      Belanja nak tangkap pun dianggarkan sampai RM90,000. Pembaziran begini yang buat Menteri Kewangan, Lim Guan Eng marah.

      Ini bermakna kerajaan mampu berbelanja untuk kejar tuduhan kesalahan-kesalahan di luar negara seperti 1MDB, SRC, Jho Loh yang belum dipohon ekstradisi, Nik Faisal, Michael Ubu kes tanah Risda di Sabah, dll.

      Macam-macam kerenah Malaysia Baru.




      Yang ni ... Mat Sabu ingat Normah itu Menteri Pertahanan Australia ka?



      Bila-bila pula, dari Merdeka hingga hari ini, Panglima-Panglima Tentera ucapkan PM selamat hari lahir?

      Adalah yang berterima kasih dan bersyukur dapat naik pangkat kot ..



      Apa pun bangga dengan kawan Husin ini. Sebelum ini, dia ada merajuk sebab perbezaan pandirian politik.

      Kini rezeki dia. Asal cuma drebar lori. Lama terlibat dalam politik UMNO bawah mentor Tan Sri Onn. Naik dalam Perkasa jadi Ketua untuk Selangor.

      Sepanjang kempen pilihanraya, dia dilawakkan sebagai bodyguard. Sekarang SUPOL yob...

      No speaking London yer. Rais Yatim mesti sayang.

      Delete
    3. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama lagi akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  4. Presiden yg sentiasa berubah2 kenyataan mengikut cuaca. Kejab sokong Umno, kejab sokong Najib.... Itulah dia Presiden Bolak balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu hilang kuasa, k'jaan didominasi bukan Melayu
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Sep 2018, 12:15 tengah malam | Dikemaskini 2 Sep 2018, 1:33 pagi

      A+ A-
      Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mendakwa Melayu hari ini telah hilang kuasanya selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang lalu.

      Anggota Majlis Tertinggi Umno itu berkata, ini kerana kerajaan yang ditadbir Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini telah dikawal oleh kalangan bukan Melayu.

      “Pada hari ini, kita telah kehilangan kuasa, orang Melayu telah kehilangan kuasa. Lebih separuh daripada jawatan dalam kerajaan hari ini dipegang oleh orang bukan Melayu dan bukan Islam.

      "DAP sendiri mempunyai lima atau enam jawatan, dan mereka juga mempunyai lebih banyak timbalan menteri. Separuh daripada kerajaan adalah kerajaan DAP," katanya kepada ribuan yang menghadiri Himpunan Kebangkitan Melayu di Pekan Kampung Gajah di Pasir Salak, Perak, malam tadi.

      Untuk rekod, 17 daripada 28 menteri dalam kerajaan HARAPAN adalah orang Islam Melayu manakala dua lagi adalah bumiputera bukan Islam. Manakala sembilan yang lain bukan Melayu.

      Dalam ucapannya juga, Tajuddin turut mendakwa DAP berpura-pura menerima Islam sebagai agama persekutuan dan keistimewaan Melayu seperti dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan.

      “DAP, kita tahu muslihat mereka. Mereka ini berpura-pura menerima Perlembagaan Persekutuan, menerima Islam sebagai agama Persekutuan, menerima hak istimewa orang Melayu.

      “Tapi, kita tahu mereka ini penipu," tegas Tajuddin disambut sorakkan hadirin.

      'DAP musuh Melayu-Islam'

      Selain itu, Tajuddin juga turut mengisytiharkan DAP sebagai sebagai musuh kepada orang Melayu dan Islam.

      "DAP adalah musuh orang Melayu, musuh Islam kerana mereka hendak mewujudkan sistem tanpa Raja, mereka nak wujudkan sistem republik supaya ketua negara bukan Melayu dan bukan bergama Islam seperti di Singapura dapat dilantik.

      "Adakah kita mahu ketua negara yang bukan Melayu dan bukan Islam menjadi pelindung Melayu dan Islam? Tentu sekali tidak" katanya.

      Untuk rekod, ketua negara di Singapura ketika ini adalah seorang Melayu, iaitu presiden Halimah Yacob manakala ketua kerajaan Singapura ialah Lee Hsien Loong.

      Selain itu, Tajuddin juga mendakwa orang Melayu akan dibersihkan daripada kerajaan.

      "Orang-orang Melayu dalam kerajaan dibuang, walaupun pada bulan puasa, dan lebih ramai lagi anak Melayu muda akan dipecat daripada kerajaan.

      "Kita semua di kampung mesti sedar dan bangun untuk menjaga nasib anak dan cucu kita," katanya.



      Di samping itu, Tajuddin menyeru perpaduan di kalangan orang Melayu.

      "Perjuangan mesti diteruskan, mari kita bangkit bersama dengan nama" Melayu "dan memulihkan kuasa kepada orang Melayu dan Islam," katanya.

      Tajuddin turut mengecam orang Melayu yang bercakap mengenai perhimpunan perkauman yang menuduh mereka menjadi pengkhianat.

      “Kita beri amaran kepada mereka yang menjadi pengkhianat kepada bangsa dan agama Islam.

      “Jangan jadi pengkhianat, kalau tak mampu jaga bangsa kamu, kamu tak mampu jaga agama Islam, bagi kami yang berhimpun di sini, orang Melayu mempertahankan Melayu dan agama Islam,” katanya.

      Himpunan yang dianjurkan oleh Tajuddin itu didakwa disertai 10,000 hadirin.

      Bagaimanapun, wartawan Malaysiakini yang berada di lokasi menganggarkan 5,000 hadirin.

      Ia turut disiarkan secara langsung di Faceook oleh Utusan.

      Ketika ditemui media selepas program itu, Tajuddin dengan tegas menyatakan beliau tidak takut dengan laporan polis yang dibuat ke atasnya atas dakwaan perkauman.

      “Saya tidak takut, kenapa mesti saya takut? Apa salah saya?
      “Saya mengadakan perhimpunan ini sebagaimana yang semua telah setuju bahawa himpunan ini tidak mengancam, menyerang, menuduh dan menggangu gugat orang lain, pihak mahu pun agama lain

      Delete

    2. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    3. Ia bukan desas bin desus
      Hishamudin Rais | Diterbitkan 2 Sep 2018, 3:50 petang | Dikemaskini 2 Sep 2018, 6:41 petang

      A+ A-
      ULASAN | Saya Hishamuddin Rais terpanggil untuk menjawab pertanyaan media tentang tulisan saya bertajuk : Merakam Sejarah - Disailang Lagi - yang disiar dalam kolum saya di Malaysiakini pada 30 Ogos 2018

      Beberapa media cetak dan portal dalam dan luar negara telah membuat laporan bersangkutan dengan tulisan saya ini.

      Laporan media itu juga bersangkutan dengan komen daripada saudara Anwar Ibrahim mengenai tulisan saya.

      Saya jelaskan di sini. Apa yang telah saya tulis itu adalah fakta. Saya tahu apa yang saya tulis. Ia bukan rekaan. Ia bukan desas bin desus. Ia bukan cerita tepi jalan. Ia bukan bisikan sesiapa pun.

      Baca: Hishamuddin Rais ahli cereka, kata Anwar

      Ada babak-babak politik yang telah menjadi berita. Babak politik ini diketahui umum.

      Contohnya: Kenyataan Rafizi menolak pengumuman Mahathir yang telah melantik Lim Guan Eng, Mat Sabu dan Muhyiddin Yassin sebagai menteri.

      Contohnya: Istiadat angkat sumpah lambat.

      Contohnya: Pada hari Sabtu 12 Mei 2108 wajah Wan Azizah dan pemimpin PKR tidak kelihatan ketika Mahathir mengumumkan pelantikan awal tiga menteri - Muhyiddin, Mat Sabu dan Lim Guan Eng.

      Fakta di belakang tabir

      Apa yang saya tulis ialah menerangkan fakta-fakta di belakang tabir yang melahirkan berita-berita ini. Saya melakar peta dan mencantumkan berita dan babak ini. Saya ikat berita ini dengan babak-babak latar yang tidak diketahui umum.

      Justeru saya memberi pencerahan kepada orang ramai kenapa angkat sumpah lambat. Kenapa Rafizi mengeluarkan kenyataan menolak lantikan Mahathir. Atau kenapa tidak dilihat muka Wan Azizah pada Sabtu 12 Mei 2018.

      Sila ambil perhatian : Babak sejarah juga memiliki sejarahnya sendiri.

      Saya lakukan ini sebagai tugas saya untuk merakam sejarah. Ini untuk rujukan anak cucu cicit kita seperti yang telah dilakukan oleh Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin. Seperti yang telah dilakukan oleh Abdullah Munshi dalam Hikayat Abdullah.

      Pertahan agenda demokrasi

      Saya juga menulis pekara ini kerana dalam beberapa babak saya sendiri ada bersama. Justeru saya wajib berlaku jujur kepada diri saya sendiri untuk merakamkan apa yang saya lihat dan apa yang saya dengar.

      Saya tidak ambil 'pot' siapa menjadi perdana menteri. Mahathir ke? Anwar ke? Azmin ke? Lim Guan Eng ke?

      Sosok-sosok hilang berganti. Menteri ini atau menteri itu akan hidup dan akan mati. Para menteri ini berpotensi untuk belot.

      Pada pandangan politik saya yang fundamental bukan sosok atau individu. Untuk saya yang penting dan fundamental ialah mempertahan agenda reform.

      Agenda reform ialah untuk mewujudkan lembaga-lembaga yang demokratik dalam Malaysia Baru di bawah Pakatan Harapan.

      Hanya dengan perubahan struktural. Ertinya dengan mewujudkan lembaga daulah yang demokratik. Hanya dengan adanya struktur dan lembaga daulah yang demokratik maka ia boleh menjamin ruang demokrasi yang anak semua bangsa menangi pada 5 Mei 2018 akan terus wujud.

      Gelojoh miliki kuasa

      Delete
    4. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama lagi akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  5. Geng Najib @ 14.05

    Ku Ta 5500...Nak tanyalah kau secara jujur, kau ntau tak berkaitan berita ni???

    Pengerusi MARA Yang Baru Merupakan Anak Saudara Perdana Menteri?

    Pengerusi MARA yang baru dilantik adalah anak saudara Tun Siti Hasmah Mohamad Ali. Apa yang peliknya kan?

    Biasa lah tu. Takkan beliau hendak lantik anak saudara orang lain pulak?

    Dr Hasnita adalah anak kepada Jeneral Bersara Tun Hashim Mohamad Ali, adik kepada Tun Siti Hasmah yang juga merupakan mantan Ketua Turus Angkatan Tentera.

    Tiada istilah kronisme dan nepotism di sini memandangkan perlantikan Dr Hasnita dibuat oleh Pejabat Perdana Menteri dan Perdana Memteri pastinya tidak tahu menahu mengenai perlantikan ini.

    Jadi memang betul lah tanggapan rakyat Msia yang mengatakan nepotisme dan kronisme ni langsung tak ujud dalam kerajaan era baru Haprakan ni kan????

    **********************************************

    Geng Najib ,

    Dari mana kamu dapat cerita Dr Hasnita adalah anak kepada General (B) Tan Sri Mohd Hashim Mohd Ali ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAK KELENTONG BELAJAR DENGAN PENYAMUN


      Guan Eng berbohong isu SST?
      RIDAUDDIN DAUD 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      Guan Eng berbohong isu SST?
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Selepas tidak lagi menjadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilihat semakin aktif berkongsi pandangan beliau terutamanya berkaitan isu semasa negara dalam laman sosial Facebooknya.

      Terbaru, Ahli Parlimen Pekan itu mendakwa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak bercakap benar apabila mengatakan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) hanya dibayar pengilang dan bukan pengguna.


      Menurutnya, ramai tidak menyedari SST adalah dua jenis cukai berbeza (cukai jualan dan cukai perkhidmatan) yang memerlukan dua akta berbeza diluluskan dalam Parlimen sedangkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) hanya melibatkan satu akta.

      “Saya lihat ketam, udang, sotong, kerang dan lala kini dikenakan cukai jualan 10 peratus. Pelbagai jenis perencah, sos, beberapa jenis daging dan ikan, daging burger, sosej, keju dan mentega turut dikenakan cukai jualan antara lima dan 10 peratus.

      Saya juga lihat pelbagai jenis minuman dikenakan cukai jualan termasuk jus buah dikenakan cukai lima peratus, soda 10 peratus dan air mineral 10 peratus.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Merdeka GST, selamat datang SST’]

      “Maka, apabila restoran dan isi rumah membeli bahan mentah seperti udang, ketam dan kerang, mereka sudah membayar cukai jualan 10 peratus yang perlu ditanggung oleh pengilang atau pengeluar,” katanya dalam catatan tersebut.

      Tambah Najib, restoran dan isu rumah tidak akan melihat jumlah yang dibayar tetapi terpaksa membayar harga tinggi dan situasi lebih buruk berlaku apabila pengguna membeli makanan tersebut di restoran (yang mengenakan SST).

      “Apabila mereka menyediakan hidangan itu (yang dikenakan SST) bersama minuman dalam botol yang mempunyai cukai jualan, mereka juga akan mengenakan tambahan enam peratus bagi cukai perkhidmatan yang dipaparkan pada resit pelanggan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Banyak lagi ke barang dikecualikan SST akhir tahun ini?]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Senarai barangan cukai SST belum muktamad: Guan Eng]

      “Untuk itu, pelanggan restoran dikenakan cukai dua kali, cukai perkhidmatan enam peratus yang dapat dilihat pada bil dan cukai jualan ke atas makanan dan minuman disediakan namun tidak dipaparkan pada resit,” ujarnya.

      Tambahnya, beliau dan beberapa pihak lain pernah memberi amaran bahawa SST adalah satu sistem percukaian bertindih yang berbeza dengan GST pada kadar enam peratus yang hanya dicaj sekali.

      Justeru, beliau menggesa kerajaan mengeluarkan semua makanan segar, minuman dan bahan penyediaan makanan dari dikenakan cukai untuk mengelak berlaku cukai berganda di restoran dan untuk mengelak dari menghukum golongan B40.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M pertahan SST]

      “Orang dari golongan B40 juga makan ikan masin, udang, kerang dan ketam. Biarpun untuk dimasak dirumah ataupun di restoran, ia tidak patut dikenakan cukai jualan seperti yang dikecualikan di bawah GST dahulu,” katanya.

      Delete
    2. Kat pasar tak de pon ikan sotong ketam daging kena bayar sst 10%...

      Delete
    3. Tak ada beza jawapan menteri BN dan menteri PH... tak tahu



      Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata beliau tidak mempunyai maklumat berkaitan arahan kementeriannya agar sekolah, universiti, kolej dan institusi lain di bawah bidang kuasanya untuk berhenti melanggan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.

      Maszlee berkata beliau perlu memeriksa berkaitan memo yang dikeluarkan oleh penasihat khasnya, Wan Saiful Wan Jan berhubung perkara itu.

      "Saya kena tanya Wan Saiful Wan Jan dulu sebab sekarang kita dalam langkah berjimat-cermat. Surat khabar pun boleh baca online," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Sementara itu, Maszlee turut mengelak untuk menjawab apabila ditanya mengenai sama ada akhbar lain turut mengalami nasib yang sama.

      Maszlee berkata demikian ketika ditanya berkaitan memo yang dikeluarkan Wan Saiful berhubung pemberhentian langganan Utusan kepada sekolah universiti, kolej dan institusi lain di bawah bidang kementerian pendidikan.

      Memo bertarikh 18 Julai itu ditujukan kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Malaysia Mohd Ghazali Abas.


      : Cara Maszlee Malik menjawab soalan wartawan sebenar "Seriously he destroying pakatan image"....

      Delete
    4. CAPTAINMALAYSIA melontarkan hujah cara bahlol , bangang serta keturunan haramzadah .

      Bukan saya yang kata , tapi Kepala Bapak kau , Najib Razak yang kata .

      Saya bertanyakan kepada Geng Najib , tapi kamu yang menyundal menjawab pertanyaan saya ...itu pun lari dari soalan .

      Janganlah terikut ikut perangai menteri2 UMNO/BN yang tolol ...tanya lain di jawab lain terutama yang Kepala Bapak tu .
      Dah nak terkubur barulah nak cerita macam2 .. tak tanya pun dia akan menjawab / bercerita .

      Delete

    5. CAPTAINMALAYSIA = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA, SAMA ORANG NYA DENGAN GENG MENJILAT NAJIB DLL NAMA DI GUNA NYA DI SINI.

      WAK JAHIT DAH TAKDA IDEA LAGI NAK MEMATAHKN KRITIKAN AHLI2 UMNO DI PAU DLL -

      78
      Zahid: 'Diam saya emas, gerak saya berlian'

      PAU 2018 | Presiden Umno menjawab kritikan padanya yang dilihat senyap dan kurang bertindak dalam isu parti.

      KOT DIA ADA SAKIT JIWA DI KENALI SEBAGAI DEPRESSION - MOOD TURUN NAIK, ADA MASA DIAM, ADA MASA MELENTING, NAK BERTUMBUK, ADA MASA MENYEMBAH TUN MAHATGIR, DUA KALI, KATA NYA.

      Delete
    6. Pantun Manifesto Tomato


      Buah tomato dibawa berlayar,
      Masak sebiji diatas peti,
      Tol tak hapus masih kena bayar,
      Bagaikan menunggu anak pengantin LGBT.

      Buah tomato kacang bendi,
      Jadi perencah untuk memasak kari,
      Harga barang tak turun 0% GST,
      Inikan pula 10% sst.

      Buah tomato turun harga,
      Begitu juga harga durian,
      Manifesto hanya masa pilihanraya,
      Bukan Bible bila jadi kerajaan.

      Pergi ke kedai membeli tomato,
      Naik motor ke pekan banting,
      Sebelum PRU wall penuh Manifesto,
      Lepas PRU upah admin delete posting.

      Cili, tomato dan bunga kantan,
      Buat perasa didalam masakan,
      Pendidikan percuma manifesto pakatan,
      UEC pula yang didahulukan.

      Spaghetti bologna sedap dimakan,
      Dimasak dengan tomato puri,
      Bila wartawan tanya soalan,
      “Tak Tahu”, jawapan para Menteri 😂

      Credit: Huzry Fionnawatty Hussien

      Wow! Jual orang dengan janji, Mungkir janji jual diri

      Delete
  6. KEJORA @ GN ANAK NEGERI SEMBILAN
    AWAT DIA TAK MAU TANDING HA.....
    MANA TAU DIA MENANG......

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH ULTRA KIASU


      DAP Jadi kura-kura menyorok kepala Isu CSIS



      KUALA LUMPUR – Pendedahan ahli Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), Daniel Twining bahawa ejen asing itu terlibat secara langsung dalam membantu pembangkang menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU-14 merupakan perkara yang serius.

      Datuk Dr. Noraini Ahmad berkata, pengakuan Twining itu sepatutnya dibahaskan dalam Dewan Rakyat kerana ia jelad melibatkan campur tangan asing untuk menggulingkan kerajaan dalam PRU pada 9 Mei lalu.

      “Campur tangan kuasa asing terhadap negara ini, apatah lagi menerusi pembiayaan dana tidak boleh dibiarkan kerana selain kedaulatan negara terancam.

      “Ia berupaya menaikkan atau menjatuhkan kepimpinan kerajaan termasuklah yang diterajui oleh gabungan Pakatan Harapan hari ini,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Justeru, Noraini mempersoalkan DAP masih bersikap seperti ‘kura-kura menyorok kepala dalam cengkerang’ selepas Twining secara terbuka mengakui CSIS berkomplot dengan pembangkang sejak tahun 2002 bagi menumbangkan kerajaan BN.

      Kata beliau, DAP masih berdiam diri daripada memberikan sebarang penjelasan atau membuat penafian kepada rakyat berhubung pendedahan Twining itu.

      “Sebelum ini pun, DAP tidak berani beri penjelasan mengenai dakwaan parti itu ditawarkan dana AS$300 juta (RM1.2 bilion) dari rejim Israel sekiranya mereka dapat menawan Putrajaya dalam PRU ke-13,” katanya lagi.

      Noraini berkata, pendedahan DAP ditawarkan dana oleh Israel itu dibuat oleh Mohamed Razali yang merupakan bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Kata beliau, Mohamed Razali beberapa tahun lepas malah mendedahkan 17 orang ahli DAP telah dilatih oleh perisikan Israel untuk menjadi pakar strategi kerana beliau antara yang menjalani latihan tersebut. – MYNEWSHUB.TV

      Delete

    2. CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA SAMA ORANG NYA DENGAN GENG MENJILAT NAJIB DAN BERBAGAI NAMA LAIN YANG DI GUNA NYA DI SINI.

      OTAK BANKRAP DAN KOTOR, BODOH MENCUBA BAYANGKAN KPD PEMBACA ADA RAMAI ORANG YANG MENJILAT NAJIB DI SINI, MEMIKIR PEMBACA TIDAK TAHU.

      WAK JAHID TIDAK ADA APA YANG DIA BOLEH OFFER KPD PEMIMPIN2 DI BAWAH DIA DAN AHLI2 UMNO LAIN SELAIN DARI MENUDUH PH YANG DIA COBA NAK BAWAK UMNO MASUK, HIDUNG TAK MANCUNG PIPI TERSORONG SORONG -

      Ahli Umno jangan cabut, HARAPAN rapuh, kata Zahid

      PAU 2018 | Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini menggesa anggota parti itu untuk tetap bersabar kerana sedikit masa lagi mereka akan menjadi rebutan akibat pergeseran dalaman Pakatan Harapan.

      Delete
    3. Isu LGBT: Biar rakyat berfikir, kata pemimpin PAS
      Anne Muhammad | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 3:17 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 3:28 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Bagaimanakah cara yang dirasakan sesuai bagi menangani masalah lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) mengikut pemimpin PAS?

      Hal itu menarik perhatian apabila Bendahari PAS Pusat Razman Zakaria memuat naik satu klip video mengenai ketegasan pihak berkuasa asing - dipercayai India - menguruskan pasangan bercinta di kawasan awam.

      "Boleh kita tangani LGBT seperti ini," tulisnya di Facebook dengan diiringi klip video sepanjang kira-kira 70 saat.

      Melalui klip video berkenaan kelihatan dua anggota penguat kuasa membuat rondaan di kawasan taman awam dan mengarahkan beberapa pasangan yang sedang duduk berdua-duaan supaya bersurai.

      Mereka juga memukul pasangan terbabit dengan kayu kecil.

      Ketika dihubungi Malaysiakini Razman tidak menyatakan secara jelas sama ada kaedah itu yang menjadi pilihan sebaliknya berkata perlu difikirkan kaedah semasa yang bersesuaian.

      Beliau yang juga pesuruhjaya PAS Perak memberitahu perlu ada tindakan yang diambil supaya masyarakat dapat berfikir mengenainya.

      "Kita kena memikirkan sesuatu (kaedah) mencegah supaya (gejala itu) tak jadi budaya yang diikitiraf.

      Baca PRU14: PAS sasar 30 kerusi DUN di Perak
      "Macam (masalah) penagih dadah, kita tahu sekampung ada dua, tiga orang. LGBT macam tu jugalah, satu kampung ada dua, tiga orang tapi (tetap) perlu ditangani, buat pemulihan, ubati mereka supaya jadi baik, kembali pada masyarakat.

      "Jadi kalau kita nak biar dia jadi komuniti tak berapa nak betullah," katanya lagi.

      Razman yang juga anggota dewan undangan negeri Gunung Semanggol menambah, hantaran di Facebooknya itu sekadar untuk menjelaskan bagaimana amalan couple (berpacaran) itu menjadi berleluasa kerana dibiarkan saja.

      "Yang LGBT ini yang melampaui batasan agama… kena ada cara menyekat daripada tersebar," katanya.

      Delete
  7. UP SAUDARA KEJORA,
    SYERYL (MAS MERAH) KIRIM SALAM,
    SAYA KE SRAWAK MINGGU LEPAS,
    DIA DAH TAK NAK BERKOMENTAR LAGI DALAM BLOG BUDIN NI,
    SIBUK DENGAN TUGASAN SU POLITIK,
    NANTI SAYA CERITAKAN BETAPA MURNINYA PERIBADI DIA..

    DALAM EPISOD BUDIN AKAN DATANG

    SAYA SIBUK SANGAT..

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAZA & RORA belajar agama untuk mengkritik PAS sahaja



      Semalam Dr Rozaimi Ramle membuat ulasan berkenaan perkataan sesat yang digunakan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng terhadap celahan dibuat anggota parlimen PAS dari Tumpat, Che Abdullah Mat Nawi di Dewan Rakyat. Che Abdullah Mat Nawi meminta LGE menarik perkataan tersebut kerana "sesat" selalu digunakan kepada ahli neraka dalam al Quran.

      Saya tak nak komen perkataan sesat tersebut. Sebab perkataan baik pun kalau digunakan tujuan untuk perli boleh bawa maksud buruk. Misalnya LGE "terlalu cerdik" sehingga negara mengalami kerugian pelabur berbilion ringgit. Adalah TERLALU CERDIK itu baik? LGE gelak menerima pujian?

      Isunya si Rozaimi ni yang suka sangat mengkritik PAS. Kerjanya nak cari apa pimpinan PAS sebut yang boleh disalahkan dan dijadikan isu kononnya PAS perguna agama. PAS Tunggang Islam.

      Sebelum ini dia kritik tuan Ibramin Tuan Man bila tuan Ibrahim buat twit di Twitter semasa nak membeli sebaik-baiknya jangan beli dipasar ramadan penjualnya tak menutup aurat. Di bahas oleh si Rozaimi ini sah beli. Tuan Ibrahim cakap pasal tasauf dia galak nak kritik hujah guna fekah. Pengikut dia jadi bodoh sama politik perkara tak sepatutnya.





      Yang peliknya tak ada pun dia mengkritik Mujahid pasal penggunaan tandas oleh geng transgender. Natizen sahaja yang memnbuat kritikan sehingga Mujahid minta maaf.

      Adakah kerana Mujahid itu geng kita maka kita tak perlu kritik.

      Begitu dengan Mahathir. Tak dengar kritikan daripada Rozaimi pasal komen Mahathir berkenaan zakat dia perli ada orang tak bayar zakat kepada kerajaan. "Saya baca al-Quran tetapi tak ada yang kata kita perlu membayar zakat kepada kerajaan."Tetapi saya suka bayar zakat kepada kerajaan. Jika tidak, kita perlu cari orang miskin, ini susah".

      Dr Rozaimi sama macam Dr Asri hanya bergantung kepada "dagu" pemerintah.

      Delete
    2. Kejora cikgu bapuk sedang bertugas di chow kit ...benggali dan bangla sedang beratur tunggu giliran nak tala jubo kejora..cari blanja tambahan sebab minyak tak turun...barang mahal katanye...

      Tak de masa lagi nak karang pantatun..

      Delete
    3. Bodoh PH, mereka ingat cukai soda boleh selesai masalah obesiti



      Sebuah badan penyelidikan dasar awam menasihatkan kerajaan berhati-hati terhadap cadangan cukai soda kerana masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai memandangkan minuman soda bukan satu-satunya penyumbang terhadap masalah obesiti.

      Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial, Azrul Mohd Khalib berkata, keluarga berpendapatan rendah yang membelanjakan sebahagian wang ke atas minuman soda sebagai sumber tenaga murah akan terjejas dengan pelaksanaan cukai itu.

      Katanya, kajian dan pengalaman di negara lain yang melaksanakan cukai sedemikian, seperti Chile, Mexico dan United Kingdom (UK), menunjukkan cukai soda mempunyai kesan jangka pendek serta panjang.

      “Untuk jangka pendek, pengguna muda (berusia 13 hingga 30 tahun) dengan latar belakang sosial ekonomi berlainan kemungkinan besar akan mengurangkan pengambilan gula sehingga 80% berbanding purata pengguna, dengan beralih kepada minuman kurang gula.

      “Orang lebih tua dan mereka yang mengamalkan diet bergula tinggi berkemungkinan tidak mengubah tabiat kerana mereka sudah mempunyai pilihan sendiri untuk gula dan tidak sensitif terhadap kenaikan harga.

      “Dalam jangka panjang, situasi itu akan menjadi normal dan pengguna mungkin membeli minuman soda sama, tetapi membayar harga lebih mahal.”

      Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini yang berkata, kerajaan sedang mempertimbangkan pelaksanaan cukai soda bagi menggalakkan kehidupan lebih sihat dan mengurangkan pengambilan gula yang boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

      Azrul berkata, cukai itu mungkin berjaya mencapai sasaran mengurangkan pengambilan gula bagi satu kumpulan khusus, tetapi kesannya tidak besar terhadap kumpulan lebih besar.

      “Jika mereka beralih atau meningkatkan pengambilan minuman bergula seperti teh tarik atau kopi susu, maka kesannya mungkin hilang.

      “Oleh itu, keberkesanan cukai soda dalam mengurangkan masalah obesiti bercampur-campur.”

      Katanya, perniagaannya seperti kedai kopi dan runcit akan terjejas dalam jangka pendek, tetapi keadaan mungkin pulih selepas kenaikan kos diselaraskan dan menjadi normal.

      Azrul mencadangkan cukai itu dilaksanakan ke atas pengeluar dan bukannya di peringkat peruncit, seperti di UK.

      Katanya, minuman dengan kuantiti gula tertentu bagi setiap 100ml perlu dikenakan kadar cukai khusus untuk setiap liter.

      “Ini akan mendapat hasil yang dikehendaki untuk pengeluar mengambil inisiatif dan mempunyai insentif mengurangkan kandungan gula dalam produk mereka untuk mengelak dikenakan cukai.

      “Hasil pendapatan yang dikutip akan disalurkan untuk membiayai program kesihatan bagi menangani penyakit tidak berjangkit (NCD), khasnya kencing manis dan faktor risiko seperti obesiti.”

      Katanya, masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai kerana ada penyumbang lain terhadap masalah itu.

      Beliau berkata, kerajaan perlu mengutamakan pengetahuan kesihatan dan program pencegahan NCD untuk mendidik serta mewujudkan kesedaran rakyat terhadap pilihan sihat dan tingkah laku berpengaruh.

      : Sebenarnya kerajaan melihat banyak duit boleh diperolehi daripada tumbuh macam cendawan kedai makanan segera yang kebanyakkan minumannya adalah soda.....

      Delete

    4. JUSTICE LEAGUE = JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL = SAMA ORANG NYA DENGAN GENG MENJILAT NAJIB = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA DLL

      Penjenamaan semula BN: Zahid senarai 5 entiti bakal anggota

      KESIAN WAK JAHID KENA AKUI DI DEPAN PERWAKILAN UMNO, ""Hari ini, Umno menjadi pembangkang. Inilah realitinya. Umno tidak boleh lagi ada mentaliti sebagai kerajaan. Sebagai pembangkang, kita harus bertaut dengan rakan-rakan pembangkang yang lain."

      "BERTAUT" KADANG2 DI BONTOT = SEMUA PANDANG KE LAIN = TAK BERSETUJU PENDIRIAN = PENDIRIA BERLAINAN = PENDIRIAN BERTENTANGAN.

      BN akan "dijenamakan semula" sebaik rundingan dengan rakan komponen sedia ada diselesaikan.

      Zahid menyenaraikan lima entiti yang akan menyertai gabungan itu.

      Selain parti teras Umno, MCA, MIC, MyPPP, dan PBRS, Zahid berkata gabungan itu juga akan disertai oleh "parti gabungan lain yang memahami aspirasi dan idealisme bersama". NOTA: MCA DAH NAK CABUT LARI, KELUAR KATA2 SENGIT TERHADAP UMNO.

      Entiti ketiga, jelas Zahid adalah "parti politik mesra Umno yang selama ini banyak membantu dan menyokong". SIAPA KAH INI?

      Entiti keempat pula adalah "Badan Bukan Kerajaan (NGO)". Sementara entiti kelima adalah "Individu ahli langsung iaitu pendekatan di mana individu boleh menjadi ahli BN tanpa melalui mana-mana parti politik. Oooooo, BOLEH MASUK JADI AHLI BN TERUS? KALAU BN PECAH (MCA DAH NAK CABUT), AHLI ITU MENJADI AHLI KOSONG?

      Kenyataan Zahid itu ketika beberapa pemimpin Umno dilihat tidak senang dengan cadangan untuk mengadakan bekerjasama dengan PAS.

      Delete
    5. KERETA NASIONAL KE-3 & F1 BOLEH PULA


      Gaji minimum RM1,050: Mahathir jaja maruah pekerja
      S Arutchelvan | Diterbitkan 5 Sep 2018, 11:30 malam | Dikemaskini 5 Sep 2018, 11:43 malam

      A+ A-

      ULASAN | Pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam mengumumkan gaji minima RM1050 untuk seluruh negara adalah satu langkah menjaja maruah pekerja bergaji rendah dan satu penghinaan kepada kaum pekerja.

      Ia adalah satu penipuan yang amat dashyat!

      Semasa 22 tahun pemerintahan Mahathir sebagai perdana menteri, beliau tidak pernah membenarkan Akta Gaji Minima digubal walaupun anak-anaknya sendiri adalah antara orang terkaya di Malaysia dan menjadi jutawan.

      Apabila Akta Gaji Minima digubal pada tahun 2012, ramai rakyat biasa dan kesatuan sekerja yang gembira tetapi Mahathir sama sekali tidak berpuas hati.

      Mahathir 2.0 nampaknya tidak banyak yang telah berubah.

      Pada 17 Julai lalu, PSM antara kumpulan yang telah dijemput menyertai mesyuarat tergempar oleh Majlis Gaji Minima Negara (MGMN).

      Dalam mesyuarat tersebut, PSM mengusulkan gaji minima RM1500 bermula 1 Julai 2018 dengan tunggakannya dibayar kepada pekerja.

      Ini kerana semakan gaji minima dilakukan setiap dua tahun dan kali terakhir ia dibuat adalah pada 1 Julai 2016.

      Dalam mesyuarat sama, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) meminta gaji minima RM1800.

      MGMN sendiri pada mulanya mencadangkan RM1250 untuk Semenanjung Malaysia, mengikut manifesto Pakatan Harapan, tetapi jika gaji perlu diseragamkan, mereka mencadangkan RM 1170 di seluruh negara.



      Menariknya, golongan majikan mengusul kenaikan RM50 bermula dari Januari 2019 yang bermaksud RM1050.

      Hari ini Mahathir mengumumkan apa yang diusulkan oleh majikan.

      Bukankah ini bererti kepentingan pekerja telah dilelong dan dijaja sepenuhnya oleh Tun Mahathir?

      Saya fikir adalah tidak masuk akal mempunyai MGMN sekiranya keputusan muktamad dibuat oleh Kabinet.

      Maka PSM menyeru anggota MGMN untuk meletakkan saja jawatan mereka sebagai langkah bermaruah, memandangkan hanya suara majikan dan orang kaya sahaja yang ada nilai, dipertimbangkan dan didengar.

      MGMN juga telah membuang masa dan duit dan tidak mempunyai lokus untuk menentukan gaji minima. Adalah lebih baik elaun mereka digunakan untuk perkara lain yang lebih berfaedah.

      'Saya tunggu jawapan Yang Berhormat'

      Berdasarkan manifesto HARAPAN, ini bermakna dalam tempoh empat tahun akan datang, gaji perlu ditingkatkan kepada RM1500 iaitu peningkatan sebanyak RM450.

      Ini akan menimbulkan lebih banyak tekanan kepada bakal pengganti Mahathir kerana beliau merancang untuk bersara dalam masa dua tahun.

      Saya pasti Mahathir tidak peduli nasib perdana menteri yang menggantikannya. Apa yang lebih mendukacitakan kenaikan gaji minima semasa zaman BN lebih tinggi iaitu RM100.

      HARAPAN telah mengecewakan kaum pekerja di negara kita.
      Apakah semua jaguh pekerja dalam HARAPAN akan bersuara atau mereka akan menutup mulut mereka?

      Adakah mereka ada keberanian untuk melawan kenyataan perdana menteri yang merupakan satu penghinaan kepada hak dan maruah pekerja?

      Adakah mereka akan membuka mulut mereka dan berdiri dengan pekerja atau lebih rela menyembah Mahathir dan rakan-rakannya yang kaya?

      Saya menanti hujah kawan-kawan Yang Berhormat yang sebelum ini dilihat membela kaum pekerja - M Kulasegaran, Abdullah Sani, Charles Santiago, Mohamad Sabu, Hanifa Maidin, P Ramasamy, Maria Chin Abdullah, R Sivarasa, Tian Chua dan Nurul Izzah?

      Delete
  8. PKR tak paayah melaga2 kan pas dan umno....pas sendiri yg akan berlaga dgn umno...lobai hadi dah menzahirkan kemarahan kpd umno...

    Pemimpin2 umno bimbang dgn lagak lobai pas yg nak jadi ketua dlm kerjasama...

    Umno guna bangsa Pas tonggang agama....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ph kurang bantu BUMIPUTRA


      Kuota Bumiputera bukan punca rumah tak terjual
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore53
      Rizam Ismail
      Rizam Ismail
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Dakwaan yang mengatakan kuota Bumiputera menjadi punca projek perumahan di negeri ini tidak dapat dijual dibidas Ketua Pembangkang Selangor, Rizam Ismail.

      Mengulas kenyataan Adun Sg Pelek, Ronnie Liu, Rizam berkata, beliau tidak terkejut apabila bekas Exco Kerajaan negeri itu meminta kuota Bumiputera bagi projek perumahan dikurangkan di negeri ini.


      "Persoalan utama berkenaan masalah ini bukanlah tidak mahu dibeli tetapi adalah tidak mampu dibeli kerana harga diletakkan pemaju terlalu tinggi.

      "Tindakan pemaju bina rumah 'mampu tengok' ini beri gambaran mereka sengaja tidak faham keperluan penduduk. Lebih banyak rumah mahal dan mewah dibina sedangkan keperluan semasa adalah rumah mampu milik," katanya.

      Rizam yang juga Adun Sungai Air Tawar berkata, seperti laporan dikeluarkan Bank Negara sebelum ini, terlalu banyak rumah dibina tidak mampu dibeli kerana faktor rakyat yang berpendapatan rendah.

      Beliau berkata, pemaju sepatutnya membina rumah sesuai dengan pendapatan rakyat bukannya melambakkan lagi pembinaan rumah mahal dan mewah.

      "Kuota Bumiputera tak patut jadi alasan jika pemaju bina rumah mampu dimiliki golongan itu.

      "Beliau (Ronnie) patut cari penyelesaian Bukannya guna cara mudah buat kenyataan yang jelas hanya lindungi kantung keuntungan pemaju namun ketepikan soal kepentingan dan keperluan rakyat," katanya.

      Ronnie sebelum ini katanya, mendakwa kuota antara 50 peratus dan 60 peratus yang diperuntuk ketika ini tidak realistik sekaligus menyebabkan projek rumah tidak mampu dijual.

      Beliau berkata, kenyataan tersebut dilihat bukan sahaja membela pemaju namun gagal memahami permasalahan sebenar mengapa unit-unit perumahan tersebut gagal dijual.

      Delete

    2. UMNO SUDAH DESPERADO. AMAT DESPERADO. TERTEKAN AMAT SANGAT. TAK DAPAT LARANG PEMIMPIN UMNO CABUT LARI, COBA SAMAN.

      TAK PERNAH DI BUAT DI NEGARA INI. MALU SELURUH MASA DARI MULA SAMMAN, HINGGA KE BICARA, SELAMA BICARA, SELEPAS BICARA.

      HEBOH DI SURAT KHABAR DAN MEDIA MASSA. KETAWAKAN UMNO. KEJIKAN UMNO. JIJIK DENGAN UMNO. TAK KONNSISTEN DENGAN KATA2 WAK JAHIT NAKKAN AHLI BAHRU. AHLI TERUS KE AHLI BOLOS. BOLOS MASUK LOBANG KE SEBELAH SANA.

      Umno saman MP lompat parti, maklum Zahid

      Zahid Hamidi menegaskan tindakan undang-undang terhadap wakil rakyat yang bertindak meninggalkan parti itu telah diambil kepimpinan tertinggi Umno.

      Writ saman telah dihantar kepada mereka yang terlibat.

      “Saya akui amat sukar untuk menyekat mereka keluar parti. Tetapi demi menghormati kehendak ahli-ahli parti yang telah dikhianati, kita telah pun mengambil langkah drastik melalui tindakan undang-undang.

      Ahmad Zahid berkata demikian sebagai maklum balas terhadap desakan ketiga-tiga sayap Umno hari ini supaya parti itu bertindak terhadap wakil rakyat yang meninggalkan parti selepas PRU ke-14.

      Pemuda dan Wanita serta Puteri Umno hari ini berkata jika tindakan lompat parti tidak dihalang maka ia akan mengurangkan kerusi parlimen yang dipegang Umno.

      Sejak PRU14, sebanyak lima anggota parlimen dan 13 ADUN telah meninggalkan parti itu. Terbaru adalah Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Tan Sri Anifah Aman kira-kira seminggu lalu.

      Menurut Zahid, parti itu dalam samannya menuntut bayaran ganti rugi dengan kos dan menuntut wakil rakyat terbabit mengosongkan kerusi yang dimenangi mereka atas tiket Umno.

      Zahid kata semua wakil Umno yang ada diminta menandatangani akujanji untuk tidak mengkhianati parti.

      “Saya juga telah berbincang dan bersetuju, semua wakil rakyat Umno sekarang diminta menandatangani akujanji, jika mereka keluar parti, sama ada menjadi ahli bebas, ataupun menyertai parti lain, maka status mereka sebagai wakil rakyat terlucut secara automatik, kita akan tuntut mereka membayar penalti dan ganti rugi,” katanya.

      SEBELOM INI, TAKDA SURAT AKUJANJI? HABIS, MCM MANA NAK MENANG SAMAN?

      Delete
    3. PH didakwa cuba permainkan rakyat
      WARTAWAN SINAR HARIAN 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man. - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kerajaan PH didakwa cuba mempermainkan rakyat apabila menggunakan isu ketiadaan wang, namun pada masa sama melakukan perkara-perkara lain yang boleh dipertikaikan.

      Ini termasuk juga dengan pelantikan Pengerusi DAP, Tan Kok Wai sebagai Duta Khas ke China.


      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, rakyat dimaklumkan kerajaan tidak mampu laksanakan janji 100 hari dan membatalkan pelbagai projek yang memberi impak besar kepada kepentingan rakyat disebabkan ketiadaan kewangan.

      Namun katanya, pada masa sama, kerajaan dilihat berhasrat untuk mengadakan pelbagai program besar yang lain.

      "Dalam ketiadaan wang untuk rakyat, pelbagai tindakan kerajaan seperti mengadakan semula Formula 1, Kereta Nasional dan kini pelantikan Duta Khas ke China menyebabkan rakyat terasa dipermainkan.

      "Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelitkan fakta dan menipu rakyat ," katanya dalam satu kenyataan.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata, Pas kesal dengan tindakan kerajaan melantik Kok Wai sebagai Duta Khas ke China yang didakwa mengikut jejak langkah BN.

      "Ketika era kerajaan lalu (BN), pembangkang mengkritik tindakan BN melantik Duta khas Perdana Menteri bertaraf menteri iaitu Tun Samy Vellu (India dan Asia Selatan), Ong Ka Ting (China) dan Datuk Seri Tiong King Sing (Asia Timur merangkumi Jepun, Korea Selatan dan Taiwan)," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tan Kok Wai layak sebagai Duta Khas ke China]

      Semalam, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, pelantikan Kok Wai adalah berdasarkan kelayakannya dan beliau mempunyai tanggungjawab untuk memudahkan hubungan perniagaan antara Malaysia dan China.

      Delete
  9. Kepala lobai hadi wang dah kurang betul...marah umno kerana tak bantu pas di PD

    Marah anwar kerana berpeluang jadi PM...lobai hadi dah gelap masa depan...

    Seblm pru hadi wang cakap madey layak jadi doktor klinik sahaja..

    Kapla dah senget kerana mudah fitnah orang jual pil.kuda dan main2 kan huhud hukum Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AHMAD MASLAN EHHH MASLEE


      Maszlee perlu berpegang pada prinsip
      NINA FARZUIN MD SHAROM 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore481
      Dr Maszlee Malik
      Dr Maszlee Malik - Foto Sinar Harian
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik diminta untuk berpegang pada prinsip dan kenyataan yang dibuat pada PRU14 lalu berhubung kebebasan institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini.

      Penganalisis politik dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata, tindakan Maszlee menerima pelantikan sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) telah menjejaskan integritinya sebagai Menteri Pendidikan dan imej kerajaan PH secara keseluruhannya.


      “Beliau harus berpegang pada prinsip dan kenyataan asalnya untuk memberi kebebasan kepada universiti dan segala tindakan beliau haruslah selaras dengan pendirian tersebut.’

      “Keputusan beliau menerima pelantikan itu dengan sendirinya sudah menimbulkan keraguan dalam pemikiran dan persepsi rakyat,” katanya kepada Sinar Harian.

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Ini yang buat kami terkejut']

      Menurut Jeniri, terdapat kemungkinan bahawa Maszlee akan bertindak bias kepada universiti lain dari segi tindakan dan keputusan yang dibuat.

      “Bagaimana beliau boleh bertindak dengan adil jika beliau sudah menjadi presiden kepada universiti yang mana beliau pernah berkhidmat sebelum ini.

      “Bagi saya tindakan itu sendiri lebih banyak membawa keburukan kepada beliau sebagai menteri,” katanya.

      Ujarnya, melepaskan jawatan tersebut adalah tindakan yang terbaik bagi memberi tumpuan sepenuhnya kepada tugasan yang lebih berat sebagai Menteri Pendidikan.

      “Beliau perlu jalankan tugasan sebagai menteri dengan mengemukakan gagasan-gagasan pembaharuan dalam kementerian dibawah pengurusannya kerana itu adalah tugas yang lebih mendesak.

      “Mengapa harus menjerumuskan diri dalam tindakan yang kontroversi? Beliau harus berkecuali daripada semua universiti yang ada,” katanya.

      Delete
    2. JUSTICE LEAGUE PERLU JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOLL = GENG MENJILAT NAJILAT NAJIB = BERBAGAI NAMA LAIN

      KOMEN2 KPD BERITA
      Umno saman MP lompat parti, maklum Zahid

      SETAKAT INI ADA 67 KOMEN, CONTOH2 NYA -

      Rijaalul Fajar
      Dulu masa ada kuasa sibuk beli ahli parlimen lawan berjuta ringgit suruh lompat parti. Sekarang baru ada akai...

      Anggerik Merah
      Sekarang dah kena btg hidung sendiri baru tau ye., padan muka

      Sumilau Parai
      UMNO RAJA PEMBELI KATAK agar Senang merompak harta negara untuk di gadai kepada negara kafir bayar hutang lebih 1 trilion, Hanya rakayat sebagai menyelamat negara dari tergadai kepada negara kafir akibat hutang teruk..

      Sham Koboi
      Dah jd mcm Pas dah... ada aku janji... keluar parti kena jatuh talak 3 kat bini xde ke... pak jahid ponorogo oii...🤣🤣

      Mohd Nasir
      Masa krisis Perak pru 13 dulu tak suruh pula pembankang sama adun yg lompat parti sehingga kerajaan perak bertukar tangan.


      Kudingking Lumeeng
      Hans Saiful.... Masa bercinta berjanji sehidup semati, hanya maut boleh memisahkan, setelah kahwin pasangan buat hal menyundal dgn orang lain. Klu perceraian pasangan suami isteri Allah benarkan, siapa kamu menghalang ADUN/MP meninggakan parti apabika dasar dan hala tuju parti sudah tersasar.

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA
      Umno saman MP lompat parti, maklum Zahid

      Zulzairin Abdul Muiz

      Ketakutan yang melampau sudah.....umno kini dlm proses menahan...tetapi manakan boleh akurjanji dibuat sekarang sedang ia sepatutnya dibuat sebelum namanya dicalonkan sblm PRU 14..sorrylah dah terlambat mereka2 yg keluar ada cara akan menang kes silap2...sedarlah selepas ini lagi ramai yg akan berhijrah keluar parti....

      Kudingking Lumeeng

      Walau pun Akujanji dibuat sebelum PRU14 ia tetap taj boleh pakai. Sbb sebelum ini Datuk Pairin Kitingan, presiden PBS telah mewajibkan setiap adun menandatabgani Surat Ajaun Bersumpah (SD) yg mewajibkan ADUN mengosingjan kerusinya, tapi bila dicabar di mahkamah ia tidak sah sbb bertentangan dgn analan demokrasi. Klu pasal lompat-melompat parti, ADUN2 Sabah boleh jadi juara dlm acara melompat, cuma belum pernah memenangi pingat emas dlm acara lompat jauh sukan Asia.

      PERLU DI ULANG BERKALI KALI - "bila dicabar di mahkamah ia tidak sah sbb bertentangan dgn analan demokrasi."

      Delete
    4. PH KEDEKUT RAKYAT


      MTUC: Kerajaan khianati pekerja miskin
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 3:16 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 3:27 petang

      A+ A-
      Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengkhianati golongan berpendapatan rendah atau mereka yang berada dalam kumpulan B40.

      Ketua Setiausahanya, J Solomon yang sebelum Pilihan Raya Umum lalu mendesak 14 juta pekerja menyokong HARAPAN, kini mendakwa gabungan itu tidak sensitif dan tidak peduli terhadap penderitaan golongan B40.

      "Hak asasi manusia yang asas bagi warga B40 terang-terang dilanggar walaupun memiliki kerajaan baru," tegasnya dalam kenyataan media yang keras.

      Salomon mengulas pengumuman Putrajaya semalam bahawa gaji minimum akan diseragamkan pada RM1,050 sebulan, atau bersamaan RM5.05 sejam berkuatkuasa 1 Januari 2019.

      "Peningkatan sebanyak RM50 daripada RM1,000.00 adalah jumlah yang kecil kepada buruh manakala kenaikan RM130 bagi Sabah dan Sarawak masih berada di bawah garis kemiskinan iaitu RM1,180 di Sabah.

      "Selepas penangguhan selama 18 bulan dalam semakan pertama dan satu lagi penangguhan selama enam bulan dalam semakan kedua yang bersamaan 24 bulan menunjukkan sikap tidak mengendahkan pekerja miskin dengan kenaikan gaji minimum ini," katanya.

      Menurutnya, golongan pekerja pada PRU lalu mengundi Pakatan Harapan (HARAPAN) dengan harapan gabungan itu dapat membela nasib mereka.

      Tambahnya, golongan itu juga tidak mampu hidup selesa dengan upah yang rendah dan kos sara hidup yang tinggi.


      Bagaimanapun katanya pemansuhan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pelaksanaan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tidak berjaya menurunkan harga barang yang akan terus menyebabkan beban kepada kumpulan B40.

      "Bagi MTUC, kerajaan HARAPAN telah mengecewakan pekerja miskin sementara sikap sombong dan tidak mempedulikan tenaga kerja yang ditunjukkan oleh kerajaan terdahulu kini nampaknya muncul kembali oleh tindakan kerajaan baru.

      "MTUC ingin mengingatkan bahawa adalah bodoh yang amat bagi mana-mana kerajaan untuk menunjukkan rasa tidak hormat kepada tenaga kerja dan membiarkan golongan buruh dimanipulasi.

      "Pekerja akan bersatu untuk melawan sesiapa sahaja yang melemahkan maruah pekerja," tegasnya.

      Delete
  10. hahaha...UMNO mai nak habaq kalau nak kembali rakyat sokong...jangan pikul biawak...pecat jer Najib dari ahli UMNO...ada berani. Esok semua perwakilan sebulat suara pecat Najib...ada berani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH KELENTONG-KRASI


      Admin FB Kelab Maya Mahathir alami “Sakit Punggung”



      Admin Fb page Kelab Maya Mahathir mendakwa undian atas talian mereka telah disabotaj oleh gerakan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan dibantu oleh FB page Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net yang didakwa merupakan kumpulan cyberdedak pembangkang.

      Ini kerana apabila undian tersebut ditutup, 88% tidak berpuas hati dengan PH manakala 12% sahaja yang berpuas hati.

      Keputusan yang tidak memihak kepada admin FB Page tersebut telah menyebabkan beliau mengalami kesakitan punggung (butthurt).


      Berikut merupakan kenyataan penuh admin fb page Kelab Maya Mahathir:
      #CUBAAN_SABOTAJ_KERAJAAN_PH_DIBWH_PIMPINAN_AYAHANDA_TUN!

      Admin telah tahu dan dimaklumkan dari awal oleh beberapa sahabat bahawa jangan buat polls kerana setiap polls yg dijalankan di media sosial oleh Kumpulan Penyokong Kerajaan ini akan dicabul oleh satu gerakan yg mendokong DSAI sebagai Perdana Menteri dan dibantu oleh Kumpulan Cyberdedak Pembangkang seperti Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net.

      Malah kita tahu Kumpulan #CyberTaliban dari #Parti_Perasan_Surga telah sedaya upaya berkempen dan menjadikan polls di page2 penyokong kerajaan nampak seolah2 rakyat tidak berpuas hati dengan Kerajaan Ayahanda Tun. Cuba bandingkan poll #sebelum_disabotaj yg menunjukkan 85% rakyat #menyokong dan #berpuashati dgn kerajaan pimpinan Ayahanda Tun.



      Hakikatnya admin lampirkan bukti. 54 ribu pengguna fb telah mengambil bahagian daalm poll ini yang kebanyakkannya dari kumpulan yg admin sebutkan tadi sebab keputusan akhir poll ini menunjukkan 88% ketidakpuasan hati rakyat manakala 12% menunjukkan sebaliknya.



      Usah risau, kerana 258 Ribu pengguna yg melihat post ini hanya 52 ribu @ 21% pengguna fb shj yg mengambil bahagian manakala yg lain masih memberikan peluang dan yakin dengan Kerajaan PH dibawah kepimpinan Ayahanda TDM. 100 hari dari 1825 hari lagi ada untuk kerajaan memimpin negara jadi usahkan meroyan mcm babi kena belacan. – Admin Din JDT

      Terdahulu, TTKM melaporkan beberapa undian di fb pages menunjukkan 67%-90% tidak puas hati dengan prestasi 100 hari PH memerintah.



      Malah, fb page penjilat kerajaan (JiKera) no 1, Suara Rakyat juga menunjukkan keputusan pengundian yang hampir sama dimana hampir 80% tidak berpuas hati.

      Sumber : TTKM

      : Kalau ada dikalangan anak muda sekarang mendapat cerita bagaimana Atuk mereka semasa menjadi PM ke-4 sudah tentu mereka tahu mereka pasti benar-benar dikencing....

      Delete
  11. Lobai sotong ni presiden parti pelangi, hari ni hijau, besok biru, lusa merah, tulat hitam. Ape nak d herankan. Lantak kau lah bagok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete
  12. diny yusof29 September 2018 at 23:22

    Untuk pengetahuan aku tak kisah istilah kronisme dan nepotism...yang penting jujur dan amanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku Ta 5500 ,

      Apa yang anda kata itu tiada salah silapnya .. yang penting jujur dan amanah .

      Tetapi yang membuatkan saya geram adalah lontaran fitnah yang tidak pernah reda dari walaun bernama Geng Najib ni .

      Banyak kali sudah 'tertangkap' melontarkan fitnah , masih lagi tidak bertaubat . Saya tidak kisah kalau mengopi -paste cerita yang benar ... ini tidak , nampak je lobang terus masuk ...

      Delete
    2. Sepatutnya Saya, Bukan Kamu Yang Jadi PM kata Anwar



      SINGAPURA – Bakal presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengaku ada timbul perasaan bahawa beliaulah yang sepatutnya mengangkat sumpah jawatan selaku perdana menteri pasca pilihan raya umum ke-14 (PRU14) pada Mei lalu.

      Dalam satu sesi dialog bersama penuntut dari pelbagai kolej di Singapura bertempat di Singapore Management University (SMU) pada Khamis, Anwar ditanya seorang pelajar, apa yang berlegar di fikirannya ketika menonton upacara Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik sebagai perdana menteri.

      “Anda mahu saya jujur atau bercakap secara politik? Secara politik sudah tentu saya gembira, semua orang sangat gembira. Tengok, Mahathir angkat sumpah, era baru untuk Malaysia.

      “Saya rasa saya sepatutnya berada di situ. Betul, saya ada rasa begitu. Saya tak berbohong kepada anda, saya ada rasa begitu – sepatutnya saya, bukan kamu (Dr Mahathir),” kata Anwar disahut ketawa daripada para hadirin, lapor Channel News Asia.

      Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri Malaysia ke-7 pada 10 Mei lalu.

      Anwar, yang pada ketika itu sedang menjalani hukuman penjara, menonton upacara pelantikan itu dari wad hospital selepas menjalani pembedahan.

      Dialog yang berlangsung hampir dua jam itu memberi peluang kepada pelajar negara itu untuk bertanyakan soalan tentang politik semasa Malaysia. – Awani

      Delete
  13. Geng2 ni...ada akal tapi tak cerdik..rajin buat tafsiran dan khayal dengan bayang2 ciptaan sendiri...kita mahu rakyat dan negara terus maju ke hadapan...beri sokongan kepada pemimpin yang dipilih oleh rakyat pada PRU14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa susah nak hadkan pada 2 penggal.

      Satu penggal 11 tahun. Dua penggal 22 tahun. Pencen kedua umur 115 tahun.

      Wow! Pada 100 hari, boleh lancar novel Kencing Sepanjang Jalan

      Delete

    2. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR JIBO'S ASSOL.

      Kenapa banyak berdiam diri? Ini jawab Zahid
      2018-09-30 01:31:17

      Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjawab kritikan pihak yang mempersoalkan beliau yang dilihat senyap dan kurang bertindak dalam isu-isu negara dan dalam parti.

      Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Perhimpunan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur malam tadi.

      Zahid menjelaskan beliau berbincang mengenai hala tuju Umno ketika bertemu anggota dan pimpinan di seluruh negara serta matlamat parti itu untuk "menang dan kembali berkuasa."

      SEBENAR NYA, BELIAU IN DEPRESSION - LOW MOOD. SAKIT JIWA. TAK TAU APA NAK BUAT, NAMA UMNO DAH DI TAHIKAN NAJIB AL JIBO.

      Delete
    3. RENUNG SEJENAK : SYAITAN MANA LEBIH BAIK


      sudah beberapa bulan PH memerintah, dan BN memerintah, sudah nampak mana lebih benar dan mana kurang benar.kepimpinan PH perlu dilihat dari sudut sebelum dan semasa memerintah kerajaan manakal kepimpinan BN perlu dilihat dari sudut semasa dan selepas memerintah kerajaan.

      Bukti kebenaran telah tersebar luas apabila Ph telah mengotakan sebahagian janji walaupun terdapat janji yang disegerakan dan ditangguhkan.Isunya dua-dua akan terlaksana jua.

      Cuma halangan kepada janji yang dah dilaksanakan dan belum dilaksanakan dan akan dilaksanakan adalah bergantung kepada faktor politik semasa dan kewangan negara. Itu dari kaca mata PH.

      Manakala dari parti BN pula, kekalahan yang berlaku membawa bukti kebenaran yang lebih banyak kepada BN. Pertama BN yang diterajui oleh UMNO adalah asas kepada raja,islam dan melayu sendiri.

      Parti komponen hanya mengikut dalam terpaksa atas teraju UMNO.Dengan kata lain UMNO adalah ISlam dan ISlam adalah UMNO.Parti Bn yang kalah tidak menunaikan apa2 janji sedangkan mereka juga ada manifesto sebelum PRU 14.

      Bukti kebenaran berpihak kepada BN kerana Kemenangan dalam PRU 14 adalah penentu kepada pelaksanaan janji dalam menifesto.

      Mereka telah tewas dan janji mereka tidak boleh dilaksanakan kerana tidak menguasai sumber kewangan negara iaitu kerajaan persekutuan.Kini, janji yang dijanjikan oleh PH ternyta suatu helah untuk merebut kerajaan untuk membawa agenda tersembunyi sebelum memegang tampuk kerajaan Malaysia.

      ISU yang luar tabii seperti LGBT dan isu dari G25 adalah perosak kepada agama ISLAM.Manakala di pihak BN adalah penentang kepada ISU ini.Namun, kebenaran adalah berdasarkan agama ISlam.

      Jika sesuatu pemerintah melanggar janji yang membawa manusia terutama umat ISlam ke jalan neraka, maka wajiblah ia dibatalkan seperti DAP yang mengusulkan bebarapa dasar untuk menjadikan atau menukar atau ANTI kepada ISLAM.

      Bukti adalah terlalu banyak jika dilihat pada dasar parti mereka yang bersifat 'underground'. Kita tidak perlu lagi menunggu kebenaran yang seterusnya kerana kita sudah cukup dengan terbongkarnya suatu kebenaran.Kekalahan ISlam akan terus berlaku sehinggalah berlakunya kiamat.


      : BN dulu buta dan jahil Islam, manakala dalam PH ramai alim agama tapi menyeleweng bila dapat kuasa....

      Delete
  14. UMNO's One Last Scam - Here's Why Zahid Desperately Wants Members To Believe There's A Unity Government

    Which part of “UMNO is Game Over” that UMNO President Ahmad Zahid Hamidi and his lieutenants don’t understand? As far back as May, just days after Pakatan Harapan took over as the new Government of Malaysia, Prime Minister Mahathir Mohamad has announced the rejection of a suggestion that UMNO will join his administration.

    A month later in June, still licking his wound and with his tail between legs, UMNO acting president Zahid met the 93-year-old man whom he had insulted and mocked with regards to his Indian ancestry – calling him the son of Iskandar “Kutty”. Despite kowtowing, begging and crawling to the old man to be included in the new government, Mahathir told him to fly kite.

    The next month (July), PM Mahathir congratulated Zahid for being elected as the new UMNO president, but declared – again – that the Government will not work with the defeated and badly bruised party. The premier said – “Congratulations, this means he is loved by UMNO, and I congratulate him, but we will not work with them.”

    By August, the new UMNO president was fabulously devastated and demoralized. UMNO’s account was still frozen. Zahid has become not only the first UMNO president who isn’t the prime minister, but also the first to be opposition leader, as well as the first party leader without funds to feed the party with contracts and “dedak (animal feed, used to describe bribes)”.

    This month alone, like a broken record, Mahathir said his Pakatan Harapan coalition government will not accept UMNO into its fold. The premier said – “If they (UMNO) want to work with PKR, no way we will accept them into Pakatan Harapan (as a component party).” That was before he flies away to New York for UN General Assembly.

    But even in New York, he has to repeat himself again. Predicting UMNO’s death, Mahathir told all and sundry at a meeting with members of the United States Council on Foreign Relations – “UMNO is fragmented now, it is going to collapse. There’s no future for UMNO anymore, because the people as a whole detest UMNO.”

    Mahathir was so sick and tired of telling UMNO leaders to go jump in a lake that his deputy Muhyiddin Yassin, despite his illness of cancer, felt sorry for his boss and has come out to rubbish the formation of the unity government. Muhyiddin said – “UMNO plus (Pakatan Harapan) is never viable, because people have rejected UMNO and Pakatan know that we won, and UMNO has lost, because people have no more trust.”

    How many times does Mahathir need to repeat himself that UMNO will not be accepted, before he gets so annoyed and irritated that he might sue Zahid for sexual harassment (*grin*)? In fact, he has made more statements rejecting UMNO than he has assured the people that prime-minister-in-waiting Anwar Ibrahim will take over as the 8th Prime Minister of Malaysia.

    So, which part of “UMNO is Game Over” that Zahid and his lieutenants don’t understand? It’s incredibly amazing that the UMNO president has reduced himself to such desperation level that he pathetically goes down on his knees – begging to be screwed. Who on earth wants to form a unity government (with opposition UMNO) when they are already in the government?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cont'd ....


      To be fair, Mahathir should give Zahid a medal for his perseverance to be accepted as part of the ruling coalition government. As the clock ticks, now Mr. Zahid said UMNO hopes it can form a unity government with “any party” within Pakatan Harapan as soon as possible. This means UMNO is no longer being choosy and is willing to work with even Chinese-based DAP.

      Yes, it appears that the mighty UMNO Malay nationalist party – despite its so-called 3 million members and winning 4 million votes in the May 9 polls – isn’t that strong after all. The corrupt organization crumbles without the need for it to be declared illegal by the Registrar of Societies (RoS). In reality, however, Zahid wants to scam UMNO members, probably for one last time.

      The UMNO general assembly, which opens this evening, has no parallels in the history of the party. As their new president, Zahid has been extremely nervous as he will be facing over 5,000 delegates who have been running around like headless chickens after the stunning downfall. He needs to feed them with “a hope” – propaganda that UMNO would be back in power.

      Hence, the sales speech that UMNO will form a unity government with Pakatan Harapan. Zahid hopes to calm the delegates with a fake hope to prevent a chaotic assembly – probably a chair-throwing meeting – which could seal his fate. The unity government idea is to distract delegates from the bigger issue of reforming and revitalizing the paralysed UMNO.

      Its worth to note that former deputy prime minister Ahmad Zahid Hamidi had only won 95 divisional votes against Khairy Jamaluddin’s 51 and Tengku Razaleigh Hamzah’s 25. That’s less than 50% of UMNO 191 division’s support. The only reason why UMNO hasn’t gone down to the bottom of the sea is the sinking ship is too huge to go under just yet, but it’s sinking nevertheless.

      DAP, one of four component parties making up Pakatan Harapan, has also rejected UMNO’s wet dream of joining the government. Only PKR supremo Anwar Ibrahim has been rather vague in his rejection of accepting Zahid and his minions. But what about the strong rumours and speculations about an internal power struggle between Mahathir and Anwar?

      Anwar will be the dumbest person on planet Earth if he makes the first move to form a unity government with UMNO. Even if Mahathir doesn’t retaliate, the voters will definitely punish PKR and send the family of Anwar, Azizah and Nurul to oblivion – for betrayals. Anwar can only make his move “after” Mahathir made his move. But so far, Mahathir has clearly said UMNO is not welcomed.

      What Mahathir actually wants from UMNO is its pool of ordinary members, not its tainted top leaders. With people strongly behind the old man, a unity UMNO-PKR-PAS government is doomed to fail. And both Anwar and Zahid knew it. That explains why Zahid has revealed that he had a second meeting with PM Mahathir Mohamad recently, but none with Anwar Ibrahim.

      Zahid knew that in a remote possibility of a unity government with Pakatan Harapan, which isn’t going to happen, he has to get the blessing from Mahathir first. Unfortunately, the prime minister has shut the door in Zahid’s face for such fantasy to materialize. Still, it did not stop Zahid from milking the rumours to at least scam the 5,000 UMNO delegates from rebelling against his weak leadership.

      Delete

    2. WELL DONE SDR DINY AND THANKS FOR PUTTING IN HERE THE ABOVE ANALYSIS - A VERY GOOD ONE.

      SAYA MUNGKIN TAK AKAN TERBACA KALAU SDR TAK MASUKKAN DI SINI. SEPERTI YANG SDR OTHMAN BUAT BERKENAAN SESETENGAH LAPORAN DI ATAS APA TUN MAHATHIR KATA DI NEW YORK.

      BEGITU LAH HENDAK NYA, KITA CARI DI SANA SINI DAN KELUARKAN APA SAJA YANG MENGHARUMKAN NAMA TUN MAHATHIR DAN PAKATAN HARAPAN, MENTAHIKAN IMEJ NAJIB DAN UMNO.

      TERUTAMA NYA BILA NATE' YANG PAKAI NAMA GENG (MENJILAT) NAJIB MASUK SINI MENGKOPIPES DENGAN MENGGUNA BERBAGAI NAMA.

      TERIMA KASIH SEKALI LAGI KAWAN2.

      Delete

    3. "Zahid said UMNO hopes it can form a unity government with “any party” within Pakatan Harapan"

      Susah. DAP LGE dah kata tak mahu unity government, tak mahu Umno masuk kerajaan PH.

      Kot Tun boleh dapatkan semua parti komponen PH setuju. Kot dia mahu tunggu Umno datang lagi dan kata: dapat 1 jawatan Menteri dalam Kerajaan PH pun terima.

      Zahid dah kata dia jumpa Tun 2 kali, Hishamuddin di laporkan jumpa Tun selama 4 jam. Kot depa bayangkan minat banyak jawatan Menteri.

      Beggars chooseth not, kata pujangga Bretes William Shakespeare ke siapa. Tun boleh pulas depa, masuk dengan PH punya terma lah.

      Aku nak dengor depa bayangkan dengan kata2 bahawa depa akan terima apa saja PH mahu untuk masuk PH.

      Delete
    4. PH ULTRA KIASU


      Kelantan tolak UEC



      KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam, demi mengekalkan kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata malah pihaknya turut menyokong penuh kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju UEC diiktiraf kerana hanya akan merosakkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Kita mesti berhati-hati kerana ia membabitkan ketuanan Melayu dan bahasa Melayu. Bagus untuk pihak tertentu memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum perkara itu berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu dikekalkan. Pengiktirafan UEC dilihat membolehkan seseorang mudah berada dalam perkhidmatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Masjid Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan kenyataan Harussani yang tidak bersetuju dengan pandangan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mahu mengiktiraf UEC.

      Harussani dipetik sebagai berkata, dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan Malaysia ke arah kebaikan selaras sistem pendidikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      "Mutakhir ini, bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum, sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," kata Harussani.

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan tidak selari silibus ditetapkan Kementerian Pendidikan.

      Terdahulu, Ahmad Faizal dilaporkan sebagai berkata, kerajaan Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon memperoleh kredit dalam Bahasa Melayu, selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).


      : UEC adalah titik pemisah perpaduan kaum di Malaysia....

      Delete

    5. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR JIBO'S ASSOL.

      Akaun beku: Umno masih ada aset berbilion - Shahril

      PAU 2018 | Umno dapat mengharungi kekangan kerana akaun parti itu dibekukan jika organisasi itu mencairkan sebahagian asetnya yang bernilai berbilion ringgit, saran Naib Ketua Pemudanya Shahril Hamdan.

      "Umno ni bukan parti tubuh semalam, asetnya semalam. Asetnya (bernilai) bilion (ringgit).

      "Bukan dalam akaun bank. Bukan dalam pegangan kerajaan. Tapi dalam tangan orang Umno sendiri.

      "Cairkan sebahagian kecil aset ini hantar terus ke bawah"

      MACAM MANA NAK HANTAR KE BAWAH SEBAB YANG D ATAS SPT PWTC TAJ TAHU DAH HABIS BAYAR HUTANG BANK KE BELUM.

      DI ZAMAN DIA, TUN MAHATHIR BANYAK DAPATKAN DUIT BAYAR HUTANG BANK, TAPI TAK TAHU DAH HABIS BAYAR KE BELOM.

      NAJIB PENJANGAK DAPAT BERBILION TAPI MASUK POKET DIA AJE, TAK BAYAR APA2 HUTANG KE BANK. PINJAM JAGI PULAK TU, ATAS NAMA 1MDB, HINGGA GOMEN KENA BAYAR BUNGA HAMPIR SE BILION. BASTAK BETUL, BEDEBAH HAMJADAH TUH.

      Delete
    6. Sampai bila kerajaan PH nak kaji Auku tanya Adam Adli



      PETALING JAYA: Seorang aktivis pelajar tertanya sampai bila Pakatan Harapan mahu mengkaji Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) kerana perdebatan mengenai undang-undang itu berlarutan sejak 1970-an lagi.

      Adam Adli berkata tempoh masa 5 tahun untuk memansuhkan akta itu tidak wajar dan terlalu lama, dan berita melaporkan hasrat mengkaji atau memansuhkan akta itu bukan perkara baharu.

      “Buat apa kaji perkara yang sudah siap dikaji dan didebatkan selama ini seolah-olah kita tidak tahu apa hendak buat?” katanya.

      Adam mengingatkan Menteri Luar Negeri Datuk Saifuddin Abdullah semasa menjadi timbalan menteri pengajian tinggi tidak memerlukan masa 1 tahun untuk meminda Auku.




      “Saya tak tahu apa pendirian Maszlee Malik sebelum jadi menteri pendidikan tetapi timbalannya, Teo Nie Ching antara ahli politik yang lantang dan faham masalah Auku selama ini,” katanya.

      Semalam menteri pendidikan mengumumkan pentadbiran Tun Dr Mahahir Mohamad sedang mengkaji kemungkinan memansuhkan Seksyen 15 dan 16 dalam Auku yang didakwa menghalang kebebasan berpolitik di kampus.

      Maszlee berkata pemansuhan akta itu, jika ia dilakukan, adalah langkah jangka pendek kerana dalam jangka masa panjang kerajaan mahu menggantikan undang-undang itu.

      Adam menggesa Maszlee berhubung dengan kumpulan pelajar dan Saifuddin yang “fasih dengan masalah Auku”.


      Sementara itu, Anis Syafiqah Yusof pula berkata para pelajar harus diberi kebebasan bersuara sepenuhnya dan bukan “sebahagian penuh”.

      “Kerajaan perlu lihat aktivis yang disenarai hitam di universiti, diganggu atau dihukum, mengikut Auku,” katanya.

      Anis juga berkata pelantikan Maszlee sebagai presiden Universiti Islam Antarabangsa (UIA) bercanggah dengan kebebasan dan autonomi akademi.

      “Sepatutnya ahli akademi lain yang layak memegang jawatan presiden bagi mengelakkan pertikaian. Pelantikan Maszlee akan menyebabkan semak dan imbang terjejas kerana pertindihan tugas,” katanya.


      : Sepatutnya aktivis mahasiswa kena kembali kepada PAS sebagai base untuk perjuangan mereka....

      Delete
  15. Ada sesiapa ke yang berpegang dengan kata2 Hj Hadi ni? Dia ni dah terbukti sebagai kaki belit, temberang dan yang paling teruk, pakar bermuka2 yang langsung takde moral berpolitik dan rendah nilai dan prinsipnya. Kepimpinan Hj Hadi ini lah yang telah menyebabkan keuntungan politik PAS merundum malah melakukan banyak kerosakan dalam imej politik islam serta kebolehpercayaan (trust) kpd kjaan yang berteraskan islam. Dalam kata lain, dalam politik, Hj Hadi adalah virus dan cancer yang sedang menyerang kesejahteraan negara dan rakyat. Jika Najib adalah bala yang diturunkan kepada UMNO, jelas sekali Hj Hadi adalah malapetaka yang sedang melanda PAS. Politik Malaysia akan menjadi lebih baik jika kedua2nya hilang dari politik Malaysia.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahasa Melayu di pelosok buana
      NIK NOR AHMARIZAM NIK AHMAD 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Oh bahasaku!
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BAHASA Melayu, sebagaimana yang diketahui khalayak pencinta bahasa mengagumi bahasa Melayu yang gah berkembang sebagai lingua franca, medium pengantara yang merentas sempadan kaum dan sempadan geografi.

      Kehebatan bahasa Melayu pada abad ke-16 turut dirakamkan oleh sarjana Belanda, Francois Valentijin.


      Dalam ruangan ilmiah ini, penulis ingin berkongsi dengan pembaca nan setia tentang tiga catatan kembara bahasa yang berkisarkan keagungan bahasa Melayu di pelosok buana milik al-Khalik ini kerana “Jangan ditidakkan, dapatan Unesco bahawa bahasa yang paling baik dan efisien untuk mendapatkan ilmu ialah bahasa ibunda.”

      Catatan Kembara Bahasa 1: Sukan Asia 2018 ke-18 di Jakarta Palembang:

      Selamat menyambut Hari Kebangsaan Malaysiaku nan tercinta yang ke-61. Sesungguhnya, tema “Sayangi Malaysiaku” benar-benar membangkitkan semangat patriotik dalam kalangan atlet tanah air yang sedang berjuang dan memerah keringat untuk meraih pingat emas untuk negara dan rakyat Malaysia nan tercinta.

      Pengulas-pengulas sukan tanah air di Pusat Pelayaran Antarabangsa Indonesia di Ancol dengan bangganya setia menggunakan bahasa Melayu tatkala berkongsi kejayaan atlet termuda negara, Muhammad Fauzi Kaman Shah, 16, yang meraih sekali gus menghadiahkan sebutir pingat emas menerusi acara pelayaran Laser Open 4.7 buat negara ketika Malaysia menyambut Hari Kebangsaan ke-61 pada 31 Ogos 2018.

      Penganjuran Sukan Asia 2018 yang merupakan sukan terbesar di Asia yang diadakan di Jakarta Palembang sejujurnya menggirangkan rakyat Malaysia yang turut berkunjung ke sana sebagai pelancong atau peminat sukan tanah air.

      Hal ini dikatakan demikian kerana rakyat Malaysia akan bertutur dalam bahasa Melayu ketika bertegur sapa atau membeli-belah di sana.

      Catatan Kembara Bahasa 2: Bumi Haramain: Selamat Hari Raya Aidiladha 1439 Hijrah daripada jemaah haji Malaysia di bumi Haramain. Jemaah haji Malaysia yang menerima jemputan dan menjadi tetamu Ilahi pada tahun ini menunaikan ibadat haji dengan penuh kesabaran, ketabahan, ketakwaan, keimanan, dan ketenangan untuk memperoleh haji yang mabrur.

      Yang pastinya juga jemaah haji Malaysia akan menggunakan bahasa Melayu pelbagai dialek ketika bertemu sesama mereka baik di Makkah mahupun di Madinah.

      Yang menggembirakan jemaah haji Malaysia juga ialah Imam Besar dua masjid agung di Makkah dan Madinah, Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais turut menyampaikan khutbah Arafah pada musim haji tahun ini dalam bahasa Arab manakala terjemahan dibuat menerusi frekuensi radio khas dalam lima bahasa termasuk bahasa Melayu bagi memberikan manfaat kepada orang Melayu yang merupakan sebahagian besar kumpulan jemaah haji dari Asia Tenggara.

      Catatan Kembara Bahasa 3: Pulau Nami, Seoul, Korea Selatan:

      Tanggal 9 Ogos 2018, penulis berpeluang ke Pulau Nami, Seoul, Korea Selatan. Sesampai di pulau tersebut dengan menaiki feri, penulis dan rombongan Majlis Guru Besar Kota Bharu 1, Kelantan yang diiringi oleh Cik Lily Kim, pemandu pelancong berbangsa Korea yang begitu fasih berbahasa Melayu bercerita tentang keindahan dan keunikan Pulau Nami kepada kami.

      Sewaktu melewati papan tanda “Selamat Datang ke Pulau Nami”, tetiba kedengaran lagu “Sonata Musim Salju” nyanyian Hazami yang popular awal tahun 2000 dari telefon pintar Cik Lily Kim. Rupa-rupanya, beliau yang mengagumi dan mencintai bahasa Melayu amat suka akan lagu dendangan Hazami itu.

      Yang jelasnya, sudah terang lagi bersuluh bahawa “tidak ada pihak yang boleh memadamkan status bahasa Melayu di bumi ini” kerana Melayu itu kalau berladang biar menjadi, kalau bersawah biar berpadi.

      * Ruangan ini dikelolakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka

      Delete

    2. SETAKAT INI ADA GENAP 100 KOMEN KPD BERITA
      Akaun beku: Umno masih ada aset berbilion - Shahril

      INI CONTOH2 NYA:

      Fareed Husin
      Itulah matlamat UMNO. Perjuangkan hak rakyat tu retorik je. Yg betulnya kaut skaut sebanyak mungkin utk poket masing²... Yg kat bawah tu pesal bebal masih setia ngn UMNO? Dah Taw x dot pape baik blah. Jgn salahkan kalau orang panggil yg kat bawah tu macai bodoh.

      Mohd Rosli Hassan
      Dah kalah truk masih cakap besar pung-pang tksedar diri,kalau duit byk pergilah tolong pkerja2 syarikat Utusan gaji asyik lewat byr,itulah perangai Amno tkberubah2.

      Paulsen Lau
      Tanya ahli-ahli ameno di kampung-kampung apa yg mereka dapat kalau parti ada aset berbillion-billion ringgit.....dapatlah sekampit dua beras 5 kilo 2 atau 3 tahun sekali. Hasil lumayan dirembat pihak atasan sedangkan ahli-ahli bawahan dilembukan sekian lama. Malah ada segelintir yg sanggup gadai gelang emas nak tolong pemimpin....punyalah bodoh.

      Mickey Ling
      Apasal tak cairkan aset utk bayar hutang 1mdibi? Tapi gunakan duit MOF rm7billion utk bayar! Apa Tun M cakap memang betul, I'm no mengkhianati rakyat Malaysia! ABU forever! 😤😤😤

      Zainal Yusof
      Apa lg cairkan lah.....
      Pemimpin kau yg merayu minta sikit duit yg d beku utk bayar gaji kakitangan umno dan lain2 lg.
      Kau pulak berlagak kata umno ada billion2.
      Budak mentah.

      Mongak Mongak
      Umno bahlol..cairkan aset tu
      .
      .ganti balik duit rakyat yg korang rompak...parti penyamun ni mmg x tahu malu

      Wil M. Lim
      Mohon kerajaan rampas semua aset tu untuk bayar hutang kerajaan terdahulu...

      Norman Norman
      Aset berbilion tu pun mngkin akan disiasat, kalau dapat secara meragukan... Kna sita la nanti.....

      Delete

  16. UMNO dan PAS dah berbalah berouluh tahun yang lalu, hingga PAS kata Umno tipu depa 3 kali, last sekali Najib tak "get through Parliament" RUU355 yang bukan Melayu anggap akan membawa kpd PAS Hudud.

    Sebenar nya, apa "unity government" yang Umno cakapkan? Dengan siapa nak tubuh "kerajaan perpaduan"? Kalau tak secara masuk PH, jadi ahli komponen PH, apa lagi opsen depa?

    Coba lihat kedudukan kerusi parti politik di Parlimen sekarang:

    Kerusi2 di Parlimen (Astro, 18 Jul 2018):
    Pakatan Harapan 116 kerusi: PKR (50), Amanah (11), PPBM (13), DAP (42).
    BN (55) - UMNO (52), MIC (2), MCA (1).
    PAS (18)
    Gabungan Parti Sarawak (19). Parti Warisan Sabah (8), Bebas (2), PBS (1), UPKO (1), PBRS (1) dan STAR (1).

    Kalau PAS setuju pun, UMNO dengan PAS saja, nyata tak cukup "quorum" nak merintah. 52 + 18 = 70. Perlu sekurang kurang nya 112 kerusi bahru ada majoriti di Parlimen.

    Nak dapat 42 kerusi lagi dengan siapa? DAP ada 42 kerusi tapi depa dah kata tak mahu Umno.

    PKR ada 50 kerusi. Kalau PKR masuk dengan Umno & Pas = 120 kerusi. Cantek. Tapi PAS mahu join? Lobai Hadi dah kata, biar Tun Mahathir merintah selagi dia boleh. UMNO & PKR saja pun tak cukup "quorum untuk merintah", ha nya 102 kerusi. Betul, depa boleh cari katak lompat, tapi Anwar dah coba dulu, dia punya "janji ke Putrajaya 16 September" tak tercapai.

    Dan apa kah Anwar akan bawa PKR bersama Umno & Pas tubuhkan unity government?

    Soal cepu emas. The 64 million dollar question - Najib dah lingkup, tak payah cakap billion lagi dalam kes ini, hehe

    ReplyDelete
    Replies

    1. Bila soal ini timbul, ramai lah yang kata "Anwar tak boleh caya, kot dia tak sabar tunggu lama nak jadi PM, dia bawak PKR lompat ke sana".

      Tapi, sedap dengor Tok Lobai Hadi kata biarkan Tun Mahathir mentadbir negara selagi dia terdaya.

      Delete
    2. Tak payah tukar spec, tukar Menteri Kewangan


      Dulu tipu undi CEC, kata salah Microsoft Excel. Kontrak terowong naik dari RM4 billion ke RM6 billion, salah Microsoft Words.

      Sekarang salah sebut RM19.4 billion, titik perpuluhan pulak dipersalahkan.

      Kalau asyik tak nampak, tak payah tukar spec. Lawatan ke China pun tak boleh ikut. Tukar saja Menteri Kewangan.

      Perdana Menteri yang asyik cari kesalahan orang untuk tidak mahu bantu rakyat kini main pertahan orang yang salah.

      Sampai masa tuhan akan tukarkan.

      Wow! Orang muda tak main jual... tukar saja.

      Delete

    3. KEPALA BAPAK KAU.

      Najib bukan saja tipu, dia curi, rompak, lanun wang rakyat di 1MDB dll hingga berbilion Ringgit.

      Semua diam. Muhyiddin & Shafei Afdal hebohkan, pecat.

      Sekarang si jendol itu kena pecat di Pru14 - tersungkur, lingkup. 25 + 7 tuduhan mahkamah, ada lagi, mungkin 40 tuduhan.

      20 - 30 tahun di penjara le dia. Hingga mati, gamak nya.

      Moral of the story: have some balls to tell your wife not to always be damn greedy, extravagant and Botoxgant.

      jutice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.


      Delete
    4. SST, Tony Pua ‘kencing’ kononnya harga barang akan turun



      Tony Pua, yang juga merupakan pegawai khas kepada menteri kewangan, berkata di bawah SST, harga barangan akan jadi lebih murah berbanding ketika di bawah GST.

      Dalam klip video yang dikongsi Johari itu, Tony Pua dilihat berkata: "Saya percaya di bawah sistem SST baru, meskipun cukai dikenakan, harga barang akan lebih murah."

      Bagaimanapun, menurut hansard Dewan Rakyat pada 7 Ogos lalu, sebahagian daripada kenyataan anggota parlimen Damansara itu telah disunting.



      Hari pertama perlaksanaan SST prabayar telefon dan kena 6%, Kedai Mamak pun ambil govt tax SST 6%. Macam mana kata harga lebih murah?



      Semua orang boleh manipulasi tax sedangkan sebelum ini GST perniagaan tak boleh buat manipulasi. Pasal tu 160 negara maju guna GST bukan SST. Tapi PH yang bodoh dengan penyokong bodoh sahaja kata SST itu lebih baik.




      Hari pertama pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan, SST menyaksikan ada restoran yang mengenakan caj 6% Cukai Kerajaan terhadap pengguna.

      Ada restoran yang menamakan cukai itu sebagai cukai perkhidmatan.

      Namun, terdapat juga restoran mengenakan Cukai Kerajaan 6% + Cukai Perkhidmatan 10% = 16%.

      Jika pengguna dikenakan caj cukai 6%, apa bezanya dengan caj 6% Cukai Barang dan Perkhidmatan, GST yang dikenakan sebelum ini?

      SST SEMUA SUDAH TERTIPU


      : SST Sudah Surat Takdir rakyat semua kena kencing So Sabar Tawakal ajelah....

      Delete

    5. justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.

      PAU 2018: MCA tak datang, tepukan gemuruh buat wakil PAS

      PAU 2018 | Penghormatan diberikan kepada Tuan Ibrahim Tuan Man sama seperti sambutan ketibaan Najib Razak sebelumnya.

      SEBENAR NYA BUKAN SAJA MCA YANG DAH BOIKOT UMNO DI PAU, PAS PUN BEGITU JUGAK - LOBAI HADI TAK DATANG PUN, HA NYA PEMIMPIN DI BAWAH NYA YANG DATANG.

      GIVAP LAH, UMNO, BARING RAMAI2 DI LANDASAN KERETAPI SEBELOM KERETAPI SAMPAI. MACAM ORANG JPEUN BUAT BILA DIA BUAT SILAP, MERUGIKAN BANK DIA BERPULUH RIBU DOLLARS.

      ATAU KORANG UMNO CARI TMPAT KATAK PURU DIAM, DI BAWAH TEMPURUNG, MASUK, DIAM BERSAMA MAKHLUK ITU.

      Delete
  17. Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana telah membantu saya mengembalikan kegembiraan dan ketenangan dalam perkahwinan saya setelah banyak masalah yang hampir menyebabkan perceraian, alhamdulillah saya bermaksud Dr EKPEN TEMPLE pada waktu yang tepat. Hari ini saya dapat mengatakan kepada anda bahawa Dr EKPEN TEMPLE adalah jalan keluar untuk masalah itu dalam perkahwinan dan hubungan anda. Hubungi dia di (ekpentemple@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...