Sunday 2 September 2018

KAHKAHKAH...INI LUAHAN KATA-KATA ORANG KECEWA NAMANYA!!


Hahahaha....saya ingin mulakan tulisan kali ini dengan ketawa terlebih dahulu sebagai mukaddimahnya.


Tidak lama sebelum ini, Annuar Musa menulis di laman Facebooknya bahawa hanya Anwar Ibrahim yang mampu memulihkan kedudukan orang Melayu dan agama Islam yang kian terancam  selepas keputusan PRU14 yang lalu.


Negara lebih memerlukan beliau sekarang ini, kata Annuar lagi sambil menyebut tentang idealisme perjuangan Anwar yang dianggapnya tetap segar, sama seperti tahun 80-an dan 90-an dahulu.


"Malah pendirian Anwar cukup kejap dalam isu Islam, Melayu, Raja-Raja Melayu dan ummah," tambah Setiausaha Agung UMNO itu lagi.

Untuk itu, beliau berharap agar Anwar dapat segera mengambil alih tampuk kepimpinan negara.


Selain Annuar, beberapa pemimpin UMNO yang lain juga turut berharap agar Anwar segera mengambil alih jawatan Perdana Menteri menggantikan Tun Mahathir Mohamad, meskipun Perdana Menteri mengatakan beliau memerlukan sekurang-kurangnya dua tahun untuk memulihkan negara daripada kerosakan yang diakibatkan oleh Najib Razak yang mengamalkan gaya kepimpinan ala kleptokrasi.


Ketika itu, harapan UMNO tentunya ialah untuk menumpang kasih kepada Anwar kalau-kalau setelah menjadi Perdana Menteri nanti, beliau sedia untuk bekerjasama dengan parti yang baru kehilangan kuasa itu.


Iyalah...setelah 61 tahun berkuasa tanpa henti sejak merdeka lagi dan bila tiba-tiba hilang kuasa, UMNO seolah-olah hilang punca dan bagaikan tidak boleh bersabar untuk menunggu tempoh lima tahun lagi bila PRU15 diadakan.


Mereka juga sebenarnya tidak menyangka Tun Mahathir yang sudah berusia 93 tahun dan pernah dianggap tua nyanyuk, rupa-rupanya masih gagah untuk menumbangkan UMNO dan BN yang penuh dengan kuasa serta banyak wang di dalam poket para pemimpinnya.


Untuk mengendeng kepada Tun Mahathir, tentu saja UMNO berasa malu kerana macam-macam kata hinaan pernah dilemparkan sebelum itu.


Lalu, hanya kepada Anwarlah harapan UMNO untuk segera beroleh kuasa semula, meskipun dengan cara menumpang kasih kepadanya.


Bagaimanapun, Anwar baru-baru ini bertegas menolak sebarang bentuk kerjasama dengan UMNO serta komited untuk terus bersama dengan Pakatan Harapan.

Maka, tentu saja UMNO jadi kecewa dibuatnya. Dan jika ingin berkuasa semula, mereka kini tiada pilihan lain kecuali terpaksa bertarung semula dalam PRU15 nanti yang belum tentu pula mampu menghasilkan kejayaan yang akan menghadirkan kuasa.


Lalu, berkatalah Annuar semalam, "Baru-baru ini Anwar keluarkan kenyataan bahawa beliau tidak akan bekerjasama dengan UMNO.


"Kirim salam pada beliau. UMNO tidak pernah perlukan Anwar."


Kahkahkah...budak sekolah pun tahu ini luahan kata-kata kecewa namanya yang tak ubah seperti cinta seseorang yang ditolak mentah-mentah oleh idaman kalbu yang pernah diimpi-impikan selama ini.


Ehhh...tapi Pas kan ada? (ShahbudinHusin 02/09/2018)

87 comments:

  1. Replies
    1. okey... no2...

      bankami.blogspot.com

      Delete
    2. UMNO + PAS


      ...................belum berkahwin......

      ......hanya berpacaran.......

      ......kekasih gelap.......

      .......hanya sekadar geli-geli..............

      ......kalau dah akad secara rasmi...tak seronoklah nak geli-geli......


      alahaiii...selamat pengantin baru.....nak rahsia pulak.....malu ke......


      .....bang lebai tak nak tambah lagi satu ke....rasa la umno punya pulak.....


      Delete
    3. Hahahahhaha 😆😆😂😂🤣🤣🤣..Annuar Musa Hahahahhaha..🤣🤣🤣

      Delete
    4. Netizen Terus Luah Rasa Bengang Tambah Nilai Prabayar Kena SST



      Pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang bermula hari ini mendapat pelbagai reaksi dalam kalangan rakyat terutama berhubung caj dikenakan ke atas tambah nilai perkhidmatan prabayar.

      Rata-rata ruangan komen Facebook dibanjiri luahan rasa tidak puas hati netizen sejak pagi tadi.

      Syarikat-syarikat telekomunikasi di negara ini kembali mengenakan cukai SST ke atas setiap tambah nilai berkuatkuasa 1 September 2018.

      Pengguna membangkitkan soal tambah nilai RM10 di mana mereka hanya RM9.43 dikreditkan.


      Mohd Johari : “Baru ‘top up’ tadi RM50, yang dapat RM47.23, kena tolak RM2.77. Adoi.”



      Che Mat : “Masalahnya ‘top up’ sekarang beli RM10 dapat RM9.43, dah lah internet RM10. Tak pasal-pasal kena beli pula lagi RM5. Menyusahkan betul.”



      Ismail Ahmad : “Pasal sate di kedai makan tak kena SST letak tepi dulu. Ini nak tanya, kenapa ‘top up’ RM10 dapat RM9.43, lagi 57 sen pergi mana? Siapa sapu? Kerajaan atau syarikat telekomunikasi? Kenapa nak sapu dari poket pengguna? Adilkah kalau macam ini?”



      Muhammad Najmi : Aduan pasal ‘top up’ tak kan tak ada?”

      Sebelum ini, kerajaan BN mengecualikan cukai untuk tambah nilai ketika pelaksanaan GST disebabkan maklum balas dan aduan pengguna.

      Beberapa syarikat telekomunikasi sudah mula mengumumkan pelaksanaan SST dalam laman web masing-masing dalam perkhidmatan mereka namun ada yang menawarkan pelbagai rebat dalam setiap tambah nilai.



      Sebelum kerajaan PH kata kononnya 5.443 barang tak kena SST tapi bila diperhatikan Tambah Nilai prabayar kena SST. MACAM KERAJAAN PH KENCING RAKYAT AJE. Entah-entah ada banyak lagi barang kena SST tapi kerajaan PH kata tidak.

      Kerajaan LGBT mana boleh percaya.

      : Tak sampai 4 bulan rakyat terlalu banyak kena kencing, agaknya bila rakyat nak sedar?....

      Delete
    5. Najib perli MOF, tak tahu nak kira banding SST dengan GST



      Pagi ini, Kementerian Kewangan memuat naik satu hantaran (posting) infografik di laman rasmi Facebook mereka yang memaparkan perbandingan harga barangan di bawah cukai SST dan cukai GST.

      (Editor TTKM: Baca berita awal di sini: PROPAGANDA SST KANTOI, LAMAN FB MOF PADAM STATUS!)

      Pengiraan untuk GST yang ada di dalam infografik ini ternyata salah kerana tidak mengambil kira input GST yang boleh dituntut balik oleh pengilang, pemborong dan peruncit. Jika mengikut pengiraan yang betul, harga jualan kepada pengguna di bawah cukai GST dengan menggunakan margin keuntungan yang sama sepatutnya RM152.64 dan bukan RM171.49.



      Selepas menyedari kesalahan itu lantaran dikecam pengguna Facebook, Kementerian Kewangan memadamkan posting FB ini beberapa jam kemudian.

      Integriti Kementerian Kewangan tentang hal cukai dan pengiraan amat penting dan kesalahan dalam pengiraan cukai begini tidak patut dilakukan. Bagaimana sebuah kementerian yang bertanggungjawab terhadap cukai itu sendiri tidak tahu pengiraan yang betul?

      Setahu saya, selama 9 tahun saya menjadi Menteri Kewangan, kita tidak pernah membuat posting dengan pengiraan yang amat ketara kesilapannya dan tidak penah memadam sebarang posting.

      Infografik ini dibuat dan diterbitkan oleh BERNAMA dan saya dapati mereka masih menggunakan infografik ini sehingga tular.

      Walaupun YB Tony Pua yang merupakan penasihat kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng pernah berucap dengan begitu yakin di Parlimen bulan lalu bahawa SST akan mengurangkan harga barang (Hoh! Satu kenyataan yang paling berani) dan kerajaan PH bertegas mempertahankan cukai SST mereka, saluran rasmi kementerian dan informasi kerajaan tidak patut digunakan untuk menipu rakyat dengan pengiraan yang ternyatanya sangat salah.

      Biar rakyat menilai dengan sendiri pada hari ini iaitu hari pertama cukai SST dilaksanakan jika harga barang telah turun ataupun SST hanya dibayar oleh pengilang sahaja.

      (UPDATE TTKM: Nampaknya BERNAMA baru-baru sahaja telah memadamkan posting mereka juga.)


      NAJIB RAZAK

      : Sempat juga Najib engkau perli si Lim Guan Eng. Engkau berdua tu masih ada pembicaraan mahkamah silap-silap haribulan kamu berdua duduk sebelah menyebelah di penjara!....

      Delete
    6. SST, Tony Pua ‘kencing’ kononnya harga barang akan turun



      Tony Pua, yang juga merupakan pegawai khas kepada menteri kewangan, berkata di bawah SST, harga barangan akan jadi lebih murah berbanding ketika di bawah GST.

      Dalam klip video yang dikongsi Johari itu, Tony Pua dilihat berkata: "Saya percaya di bawah sistem SST baru, meskipun cukai dikenakan, harga barang akan lebih murah."

      Bagaimanapun, menurut hansard Dewan Rakyat pada 7 Ogos lalu, sebahagian daripada kenyataan anggota parlimen Damansara itu telah disunting.



      Hari pertama perlaksanaan SST prabayar telefon dan kena 6%, Kedai Mamak pun ambil govt tax SST 6%. Macam mana kata harga lebih murah?



      Semua orang boleh manipulasi tax sedangkan sebelum ini GST perniagaan tak boleh buat manipulasi. Pasal tu 160 negara maju guna GST bukan SST. Tapi PH yang bodoh dengan penyokong bodoh sahaja kata SST itu lebih baik.




      Hari pertama pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan, SST menyaksikan ada restoran yang mengenakan caj 6% Cukai Kerajaan terhadap pengguna.

      Ada restoran yang menamakan cukai itu sebagai cukai perkhidmatan.

      Namun, terdapat juga restoran mengenakan Cukai Kerajaan 6% + Cukai Perkhidmatan 10% = 16%.

      Jika pengguna dikenakan caj cukai 6%, apa bezanya dengan caj 6% Cukai Barang dan Perkhidmatan, GST yang dikenakan sebelum ini?

      SST SEMUA SUDAH TERTIPU


      : SST Sudah Surat Takdir rakyat semua kena kencing So Sabar Tawakal ajelah....

      Delete
    7. Hishamuddin Rais Dedah Sifat Buruk PKR



      Hishamuddin Rais aktivis sosialis rebus tak lembut, bakar tak hangus, kepala sengit. Dia kawan baik Anwar sejak berjuang dalam demonstrasi di kampus MU lagi. Walaupun Anwar berpretensi Islamis, Hisham sosialis, namun masih ada semangat perjuangan sama untuk meruntuhkan kerajaan BN di masa lalu.

      Kalau Anwar pernah jadi menteri kewangan merangkap TPM dan punya 20 master akaun berjumlah RM3,000 juta menurut akuan bersumpah Datuk Murad, bekas timbalan gabernor Bank Negara, Hisham tetap dengan dunia sosialisnya sampai sekarang.

      Tulisan Hisham yg mendedahkan ketegangan konflik antara Wan Azizah dengan Tun M waktu hendak menubuhkan kerajaan PH memeranjatkan. Walaupun Anwar terkenal sebagai banduan homosek super tegar namun Wan Azizah tetap jadi istri mithali. Umum tahu Wan Azizah hanya proksi Anwar, jurubicara suaminya yg dua kali dijeblos dlm penjara kerana meliwat.

      Bayangkan Wan Azizah mendesak Tun M mengadakan rundingan dengan Anwar yg merengkok dalam penjara untuk menubuhkan kabinet PH. Menurut tulisan Hishamuddin Rais Wan Azizah minta Tun M menangguhkan pembentukan kabinet selama dua minggu.

      Alasannya mahu Anwar campur sama dalam urusan perlantikan menteri. Wan Azizah mahu Rafizi menjadi menteri kewangan walhal Rafizi tidak bertanding dan menghadapi beberapa kes di mahkamah. Alasan Wan Azizah minta pengampunan juga buat Rafizi sama seperti suaminya.

      Bullshit. Nampak sangat Wan Azizah tidak ada pendirian tegas, dan hanya menjadi budak suruhan suaminya yg homosek super tegar untuk menghalalkan sesuatu yg haram atau yg tak masuk aqal demi muslihat politik suaminya. Hishamuddin memperlihatkan sikapnya yg tak sehaluan dengan Wan Azizah dan Anwar dalam tulisannya itu.

      Perndedahan Hishamuddin, sahabat karib Anwar, menunjukkan watak oportunis, gila kuasa hendak menjadi PM, dan keangkuhan serta kesombongan Anwar sebagai pemimpin politik. Nampaknya Anwar merasai dirinya lebih hebat dari Tun M, dan mendabik dirinya sebagai tokoh yg membawa kemenangan kepada PH hingga dapat menumbangkan rejim super korup BN. Bullshit.

      Dari tulisan Hishamuddin jelas kepada rakyat Anwar merupakan duri dalam daging PH. Egiosmenya terlalu besar walaupun dia hanya menjual koyok dengan ide-ide besar di angin kentut sejak dalam UMNO sampai sekarang. Banyak orang meramalkan kalau Anwar jadi PM kepimpinannya lebih buruk dan lebih korup dari Najib.

      Sudah terbukti dia menjadi maharaja politik wang waktu menentang Ghafar Baba pada tahun 1993 untuk merebut jawatan timbalan presiden UMNO.

      Syukurlah Hishamuddin Rais, sahabat akrib Anwar, mendedahkan watak oportunis dan egoistis Anwar yg sebenar.

      Anwar berhak bermimpi dan meroyan jadi PM. Itu hak mutlaknya untuk bermimpi dan meroyan. Tetapi hendak jadi PM bersemayam di Putrajaya nahe, nahe.

      Yahaya Ismail


      : Ini episod tebuk kapal kerana berebut harta. Kita tunggu masa sahaja tenggelam. Lihat cara macam ini tak sampai PRU-15 sempat tenggelam dulu....

      Delete
    8. RENUNG SEJENAK : SYAITAN MANA LEBIH BAIK


      sudah beberapa bulan PH memerintah, dan BN memerintah, sudah nampak mana lebih benar dan mana kurang benar.kepimpinan PH perlu dilihat dari sudut sebelum dan semasa memerintah kerajaan manakal kepimpinan BN perlu dilihat dari sudut semasa dan selepas memerintah kerajaan.

      Bukti kebenaran telah tersebar luas apabila Ph telah mengotakan sebahagian janji walaupun terdapat janji yang disegerakan dan ditangguhkan.Isunya dua-dua akan terlaksana jua.

      Cuma halangan kepada janji yang dah dilaksanakan dan belum dilaksanakan dan akan dilaksanakan adalah bergantung kepada faktor politik semasa dan kewangan negara. Itu dari kaca mata PH.

      Manakala dari parti BN pula, kekalahan yang berlaku membawa bukti kebenaran yang lebih banyak kepada BN. Pertama BN yang diterajui oleh UMNO adalah asas kepada raja,islam dan melayu sendiri.

      Parti komponen hanya mengikut dalam terpaksa atas teraju UMNO.Dengan kata lain UMNO adalah ISlam dan ISlam adalah UMNO.Parti Bn yang kalah tidak menunaikan apa2 janji sedangkan mereka juga ada manifesto sebelum PRU 14.

      Bukti kebenaran berpihak kepada BN kerana Kemenangan dalam PRU 14 adalah penentu kepada pelaksanaan janji dalam menifesto.

      Mereka telah tewas dan janji mereka tidak boleh dilaksanakan kerana tidak menguasai sumber kewangan negara iaitu kerajaan persekutuan.Kini, janji yang dijanjikan oleh PH ternyta suatu helah untuk merebut kerajaan untuk membawa agenda tersembunyi sebelum memegang tampuk kerajaan Malaysia.

      ISU yang luar tabii seperti LGBT dan isu dari G25 adalah perosak kepada agama ISLAM.Manakala di pihak BN adalah penentang kepada ISU ini.Namun, kebenaran adalah berdasarkan agama ISlam.

      Jika sesuatu pemerintah melanggar janji yang membawa manusia terutama umat ISlam ke jalan neraka, maka wajiblah ia dibatalkan seperti DAP yang mengusulkan bebarapa dasar untuk menjadikan atau menukar atau ANTI kepada ISLAM.

      Bukti adalah terlalu banyak jika dilihat pada dasar parti mereka yang bersifat 'underground'. Kita tidak perlu lagi menunggu kebenaran yang seterusnya kerana kita sudah cukup dengan terbongkarnya suatu kebenaran.Kekalahan ISlam akan terus berlaku sehinggalah berlakunya kiamat.


      : BN dulu buta dan jahil Islam, manakala dalam PH ramai alim agama tapi menyeleweng bila dapat kuasa....

      Delete
    9. SST tingkat inflasi, tambah beban rakyat
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 2 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.7K
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      Tuan Ibrahim Tuan Man
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang bermula semalam dijangka bakal meningkatkan kadar inflasi seterusnya membebankan rakyat dengan kenaikan kos sara hidup.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, parti itu tegas menolak pelaksanaan SST dan mengajak rakyat untuk mendesak agar kerajaan menarik balik sistem cukai berkenaan.


      "Hari ini (semalam) bermulalah pelaksanaan sekali lagi SST bagi menggantikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang telah dimansuhkan baru-baru ini.


      "Pas secara tegas menentang pelaksanaan SST sebagaimana juga Pas menentang pelaksanaan GST sebelum ini. Pelaksanaan SST diyakini akan meningkatkan kadar inflasi dan kos sara hidup rakyat.

      "Sehubungan dengan itu, Pas menyeru pengundi-pengundi di Dun Seri Setia memberi sokongan kepada calon Pas sebagai menunjukkan kebersamaan untuk mendesak kerajaan menarik balik pelaksanaan SST dan mengkaji pelaksanaan cukai yang lebih adil ke atas rakyat seperti yang pernah dicadangkan oleh Pas dalam Dokumen Hijau," katanya ketika sidang media, semalam.

      Selain itu, katanya Pas juga melahirkan rasa kesal terhadap sikap kerajaan PH yang terus menunjukkan rasa tidak peduli terhadap janji-janji manifesto mereka untuk membela nasib rakyat berpendapatan rendah (B40) daripada tekanan kos hidup yang semakin meningkat.

      Katanya, cadangan pemansuhan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) seperti yang diutarakan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, akan menambahkan lagi bebanan hidup golongan ini.

      "Selain daripada itu, Pas juga mendesak supaya diperjelaskan segera secara lebih terperinci cadangan Kementerian Kesihatan tentang Skim Insurans Kesihatan Sosial ke atas golongan B40.

      "Pas begitu bimbang, rakyat berpendapatan rendah akan dipaksa untuk mencarum dalam skim insuran ini yang akan menambahkan lagi beban kehidupan mereka, khususnya yang mendiami kawasan bandar seperti para pengundi di Dun Seri Setia," katanya.

      Delete
    10. SST: Kalau rakyat tahu awal...
      RAZIATUL HANUM A RAJAK 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.1K
      SST: Kalau rakyat tahu awal...
      Paparan Twitter Ahmad Maslan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Seri Ahmad Maslan menyifatkan PH tidak akan memenangi PRU14 sekiranya rakyat menyedari pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) melibatkan cukai bertingkat.

      Menurut Ahli Parlimen Pontian itu, apabila Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) 6 peratus dimansuhkan, PH menggantikan dengan SST dengan kadar 5 peratus, 6 peratus dan 10 peratus.


      “Jika pada nafas yang sama disebut mansuh GST dan diganti SST 5 peratus, 6 peratus,10 peratus, mereka mungkin tak menang PRU14,” katanya melalui Twitter, hari ini.

      Menurut beliau, harga barang memang akan naik selepas pelaksanaan SST kerana peniaga akan memasukkan kos SST itu dalam harga barang.

      “Memang (harga) barang akan naik. Daripada 0 peratus cukai kepada 5 peratus, 6 peratus, 10 peratus SST. Tak kiralah berapa jumlah barang yang kena SST, barang itu akan naik harga.

      “Sebab SST itu jadi kos kepada peniaga dan dimasukkan dalam harga, rakyatlah yang kena bayar. Kadar cukai 10 peratus atau 5 peratus tak dimasukkan dalam resit,” katanya.

      Hari ini, kerajaan kembali melaksanakan SST selepas memansuhkan GST yang diperkenalkan BN pada 1 April 2015 yang diletakkan pada kadar 0 peratus sejak 1 Jun lalu.

      Pelbagai reaksi membanjiri media sosial berhubung pelaksanaan itu di mana rata-rata pengguna melahirkan rasa tidak puas hati berhubung pengenaan cukai ke atas tambah nilai prabayar.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Netizen bengang ‘top up’ kena SST]

      Namun Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mengesahkan pihaknya akan mengeluarkan kenyataan berhubung perkara itu tidak lama lagi.

      Delete
    11. Dr M 'si tua puaka', 'mamak bendahara'
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Sep 2018, 12:48 tengah malam | Dikemaskini 2 Sep 2018, 1:18 pagi

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Dalam membangkitkan kebimbangan orang Melayu dan Islam "terancam" di bawah kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), pemimpin Umno menggelar Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai 'mamak bendahara' dan 'si tua puaka'.

      Bercakap di Himpunan Kebangkitan Melayu di Pekan Kampung Gajah di Pasir Salak, Perak malam tadi, Lokman mempersoalkan pelantikan bukan Muslim sebagai peguam negara yang menurutnya akan berkuasa untuk menyaman sultan dan raja.

      "Peguam negara ada kuasa untuk dakwa, saman yang di-pertua negeri, sultan dan ada kuasa untuk dakwa Yang di-Pertuan Agong dalam mahkamah khas yang diwujudkan mamak bendahara, si tua puaka yang bernama Tun Dr Mahathir Mohamad.

      "Takkan kita nak diam? Kita harus bangkit. Betul?" katanya kepada ribuan hadirin sebelum melaungkan slogan "Hidup Melayu!" dan "hancur DAP".

      Kerajaan melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara pada Jun lalu.

      "Pernah kita (BN) angkat seorang yang simpati kepada komunis? Pernah kita ambil orang rapat dgn ketua komunis Chin Peng? tak pernah. Pernah kita, selepas zaman British ambil bukan islam jadi peguam negara?" kata bekas calon BN PRK Sungai Kandis itu.

      Untuk rekod, kerajaan Perikatan, iaitu gabungan asal BN, pernah melantik bukan muslim sebagai peguam negara dari 1959 ke 1963 bernama Cecil Majella Sheridan.

      Lokman juga menyentuh pelantikan Richard Malanjum sebagai ketua hakim.

      "Orang yang dilantik ada track record cukup jelas menentang Islam. Siapa dia? Tan Sri Richard Malanjum.

      "Kenapa saya kata dia tentang Islam? Di malaysia ini orang Islam nak kahwin bukan Islam, bukan Islam kena masuk Islam. Richard Malanjum bila kawin dengan Marina Tiu anak Jaafar Tiu, dia tidak peluk agama Islam, sebaliknya Marina Tiu telah murtad dan kahwin dengan Richard Malanjum," katanya.

      Malaysiakini ketika ini tidak dapat mengesahkan dakwaan Lokman.

      Lokman juga mempersoalkan keputusan mahkamah yang dikendalikan Malanjum termasuk penukaran agama Lina Joy dan Indira Gandhi, serta mendakwa beliau menentang Islam.
      Lokman juga menambah bahawa Malanjum akan berperanan memilih hakim dalam kes yang melibatkan kepentingan Islam.

      "Adakah anda rasa selamat? Adakah kes itu menyebelahi kita? Kita Melayu ada sebab rasa resah. Itu sebab kita orang Melayu ada hak untuk bangkit, membantah, kita ada hak untuk berhimpun," katanya sebelum menggunakan slogan "lawan tetap lawan".

      Himpunan itu dianjurkan oleh Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman. Penganjur mendakwa kira-kira 10,000 hadir.

      Bagaimanapun, wartawan Malaysiakini yang berada di lokasi menganggarkan 5,000 hadirin.

      Delete
    12. Melayu hilang kuasa, k'jaan didominasi bukan Melayu
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Sep 2018, 12:15 tengah malam | Dikemaskini 2 Sep 2018, 1:33 pagi

      A+ A-
      Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mendakwa Melayu hari ini telah hilang kuasanya selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang lalu.

      Anggota Majlis Tertinggi Umno itu berkata, ini kerana kerajaan yang ditadbir Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini telah dikawal oleh kalangan bukan Melayu.

      “Pada hari ini, kita telah kehilangan kuasa, orang Melayu telah kehilangan kuasa. Lebih separuh daripada jawatan dalam kerajaan hari ini dipegang oleh orang bukan Melayu dan bukan Islam.

      "DAP sendiri mempunyai lima atau enam jawatan, dan mereka juga mempunyai lebih banyak timbalan menteri. Separuh daripada kerajaan adalah kerajaan DAP," katanya kepada ribuan yang menghadiri Himpunan Kebangkitan Melayu di Pekan Kampung Gajah di Pasir Salak, Perak, malam tadi.

      Untuk rekod, 17 daripada 28 menteri dalam kerajaan HARAPAN adalah orang Islam Melayu manakala dua lagi adalah bumiputera bukan Islam. Manakala sembilan yang lain bukan Melayu.

      Dalam ucapannya juga, Tajuddin turut mendakwa DAP berpura-pura menerima Islam sebagai agama persekutuan dan keistimewaan Melayu seperti dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan.

      “DAP, kita tahu muslihat mereka. Mereka ini berpura-pura menerima Perlembagaan Persekutuan, menerima Islam sebagai agama Persekutuan, menerima hak istimewa orang Melayu.

      “Tapi, kita tahu mereka ini penipu," tegas Tajuddin disambut sorakkan hadirin.

      'DAP musuh Melayu-Islam'

      Selain itu, Tajuddin juga turut mengisytiharkan DAP sebagai sebagai musuh kepada orang Melayu dan Islam.

      "DAP adalah musuh orang Melayu, musuh Islam kerana mereka hendak mewujudkan sistem tanpa Raja, mereka nak wujudkan sistem republik supaya ketua negara bukan Melayu dan bukan bergama Islam seperti di Singapura dapat dilantik.

      "Adakah kita mahu ketua negara yang bukan Melayu dan bukan Islam menjadi pelindung Melayu dan Islam? Tentu sekali tidak" katanya.

      Untuk rekod, ketua negara di Singapura ketika ini adalah seorang Melayu, iaitu presiden Halimah Yacob manakala ketua kerajaan Singapura ialah Lee Hsien Loong.

      Selain itu, Tajuddin juga mendakwa orang Melayu akan dibersihkan daripada kerajaan.

      "Orang-orang Melayu dalam kerajaan dibuang, walaupun pada bulan puasa, dan lebih ramai lagi anak Melayu muda akan dipecat daripada kerajaan.

      "Kita semua di kampung mesti sedar dan bangun untuk menjaga nasib anak dan cucu kita," katanya.



      Di samping itu, Tajuddin menyeru perpaduan di kalangan orang Melayu.

      "Perjuangan mesti diteruskan, mari kita bangkit bersama dengan nama" Melayu "dan memulihkan kuasa kepada orang Melayu dan Islam," katanya.

      Tajuddin turut mengecam orang Melayu yang bercakap mengenai perhimpunan perkauman yang menuduh mereka menjadi pengkhianat.

      “Kita beri amaran kepada mereka yang menjadi pengkhianat kepada bangsa dan agama Islam.

      “Jangan jadi pengkhianat, kalau tak mampu jaga bangsa kamu, kamu tak mampu jaga agama Islam, bagi kami yang berhimpun di sini, orang Melayu mempertahankan Melayu dan agama Islam,” katanya.

      Himpunan yang dianjurkan oleh Tajuddin itu didakwa disertai 10,000 hadirin.

      Bagaimanapun, wartawan Malaysiakini yang berada di lokasi menganggarkan 5,000 hadirin.

      Ia turut disiarkan secara langsung di Faceook oleh Utusan.

      Ketika ditemui media selepas program itu, Tajuddin dengan tegas menyatakan beliau tidak takut dengan laporan polis yang dibuat ke atasnya atas dakwaan perkauman.

      “Saya tidak takut, kenapa mesti saya takut? Apa salah saya?
      “Saya mengadakan perhimpunan ini sebagaimana yang semua telah setuju bahawa himpunan ini tidak mengancam, menyerang, menuduh dan menggangu gugat orang lain, pihak mahu pun agama lain

      Delete
    13. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )

      Delete

    14. Peguam: Hasanah kata dia hanya ikut perintah kerajaan

      Peguam kepada bekas ketua pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO) Datuk Hasanah Abdul Hamid berkata anak guamnya ketika prosiding reman telah merayu bahawa dia hanya menjalankan tugas berdasarkan perintah kerajaan.

      Bercakap kepada pemberita selepas prosiding itu, peguam Shaharudin Ali berkata Mahkamah Majistret Putrajaya memberikan lanjutan reman selama sehari, berbanding tujuh hari seperti yang dimohon Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      "Hasanah membuat kenyataan kepada mahkamah pagi ini. Secara ringkas dia antara lain menyatakan hanya menjalankan tugas sebagai ketua pengarah MEIO di bawah perintah dan arahan kerajaan Malaysia," katanya.

      Beliau berkata Hasanah dijangka dibebaskan daripada tahanan SPRM pada pukul lima petang esok.

      SPRM menahan Hasanah pada 28 Ogos dan dikenakan reman selama lima hari keesokannya.

      Penahanan itu berkaitan dakwaan penyelewengan dana jutaan ringgit oleh pegawai risikan kerajaan. Selain Hasanah, tujuh lagi bekas pegawai MEIO turut ditahan.

      Shaharudin berkata Hasanah telah memberitahu mahkamah bahawa dia tidak dapat tidur semalam kerana menantikan pembebasannya pagi ini, dan terkejut apabila mendapati SPRM memohon remannya dilanjutkan.

      Beliau berkata SPRM memberikan sembilan sebab untuk lanjutan itu, termasuk untuk mengesan beberapa jam tangan dan RM14 juta yang masih tidak ditemui.

      SPRM juga dikatakan memberitahu mahkamah bahawa pihaknya mahu mengambil keterangan bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan dua kerabat diraja Arab Saudi berhubung kes itu, selain memanggil tiga pegawai MEIO di Abu Dhabi.

      Bagaiamanapun, beliau berkata Hasanah memberitahu mahkamah bahawa Hishammuddin dan kerabat Arab Saudi itu tidak terlibat dalam kes itu.

      Katanya lagi, suruhanjaya itu juga mahu reman dilanjutkan kerana ingin menggeledah rumah Hasanah dan menyemak pergerakannya ke luar negara.

      Namun kata Shaharudin, beliau membalas hujah itu dengan berkata tempoh reman lima hari sudah memadai dan anak guamnya tidak harus terbeban jika proses siasatan bergerak perlahan.

      Delete
    15. kepten...ko tanya abg azalina tu....apa itu lgbt???

      Delete
    16. Wak kojola kengkang kepala mancis pun tergulong dlm LGBT jugak.

      Tiap2 malam hisap rokok john kat lorong chow kit tu

      Delete
    17. PH ANTI ANTI ISLAM


      Kerajaan PH, Mula-mula diberi peranan untuk mengisi jawatan kabinet penting yang pegang wang negara kepada bukan Islam (walau pun kes rasuahnya di mahkamah masih tergantung). Sedangkan sudah berabad-abad jawatan itu dipegang oleh orang Islam. Lepas itu mereka dapat pula Peguam Negara, lepas itu.Ketua Hakim Negara (asal jawatannya Ketua Hakim Borneo, melangkahi Ketua Hakim Malaya, yang kebiasaannya secara autometik naik ke jawatan tersebut). Apa nak diharap kepada mereka untuk memperkasa undang-undang Islam dan mahkamah syariah?. Di peringkat negeri mereka dapat pegang speaker Selangor dan Perak...Speaker adalah ketua dalam ADUN setiap negeri. Semakin banyak jawatan yang mereka pegang sebagai ketua, sebab bilangan mereka lebih ramai...
      . .
      Mengenai bahasa, LGE telah memulakan penggunaan bahasa bukan Melayu (dalam upacara resmi?). Mahu mengiktiraf, apa dia UEC ?, mahu mengguggurkan syarat lulus subjek sejarah (Malaysia) dalam peperiksaan. Permasalahan peruntukan sekolah Cina berbanding dengan peruntukan sekolah-sekolah kebangsaan. Dalam hal agama, rasanya RUU355 tak akan diangkat walau pun ada permohonan dari ahli parlimen PAS, sebaliknya akan ada undang-undang lain iaitu undang-undang keluarga Islam yang lebih mesra PH. Nasib Jabatan-jabatan yang berkait dengan Islam khususnya JAKIM masih tergantung dan menjadi teka-teki Pengaruh Islam LIberal yang semakin subur. Kerajaan PH melalui menteri Agama bersedia menjaga agama-agama lain sebagaimana menjaga agama Islam (hifz al-din). Kedudukan Agong/raja juga sudah tidak selamat kerana sudah ada suara-suara yang mahu menghapuskan institusi tersebut supaya menjadi negara Republik. .

      Itu baru dua tiga bulan memerintah. Bayangkan kalau dua tiga penggal !!!!!

      Apa pendirian pejuang-pejuang Islam khususnya PAS dan orang Islam umumnya? Saya secara peribadi lebih sayangkan BN berbanding PH, kerana pendokong utama BN ialah orang Islam (walau pun ada yang korup), manakala pendokong utama PH adalah Kristian (yang mempunyai agendanya tersendiri). Mana yang lebih dekat di hati orang Islam? Kalau di zaman Rasulullah dulu orang Islam lebih dekat hatinya kepada orang Kristian (Nasrani) berbanding dengan orang penyembah api, Majusi. Mana satu, BN atau PH kah yang lebih dekat dengan Islam? .Tuan-tuan fikirkan sendiri.

      "Nasi lebih senang menjadi bubur daripada bubur menjadi nasi"
      ..

      Surtahman Kastin Hassan . .


      : Kita tunggu selepas 100 hari lihat apa yang PH nak 'buat alasan'....

      Delete

    18. Pengkomen di Chedet cc kata:

      1. Tiba-tiba banyak pula berita tentang Forest City dalam dua hari ni 🙂 🙂 🙂 .

      https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/08/27/malaysia-says-forest-city-project-off-limits-to-foreign-buyers/

      https://www.malaymail.com/s/1666397/dr-m-takes-aim-at-country-gardens-giant-development-in-johor

      https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/08/27/forest-city-developer-all-laws-complied-pms-statement-taken-out/

      2. Apakah status unit-unit kediaman (HAK MILIK KEKAL) yang sudah dijual kepada warga asing?

      3. Saya berasa pelik bagaimana pemilikan kekal (‘freehold’) boleh diberikan kepada warga asing sedangkan banyak rakyat Malaysia yang cuma ada pemilikan 99 tahun (‘leasehold’) sahaja, termasuklah kaum Peribumi (Bumiputra). Ibarat “kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan…”

      4. Khabarnya para pemilik unit-unit kediaman mewah yang sudah siap (majoriti telah dibeli oleh warga asing) bakal mendapat kunci kediaman mereka. Jadi bagi pemilik-pemilik warga asing ini, VISA kategori apakah yang mereka akan pohon / dapat? Visa Pelancong?

      5. Ini pula jawapan balas dari pemaju yang ternyata tidak bersetuju (bercanggah) dengan apa yang telah dilaporkan sebagai kenyataan dari Tun tentang penjualan unit-unit kediaman (tidak boleh dijual) kepada warga asing. Saya harap YAB Tun dapat beri pencerahan dalam hal ini.

      https://www.malaymail.com/s/1666535/foreigners-allowed-to-buy-land-in-malaysia-says-forest-city-developer-on-dr

      6. Tun, saya cadangkan GUBAL SAJA UNDANG2 BAHARU (TIADA TOLAK ANSUR) di mana warga asing tidak dibenarkan langsung untuk membeli harta / tanah (tanah-air) secara pemilikan KEKAL (‘freehold’). Mereka boleh beli secara ‘leasehold’@ pajakan sahaja.

      Delete
    19. PH ULTRA KIASU


      DAP Jadi kura-kura menyorok kepala Isu CSIS



      KUALA LUMPUR – Pendedahan ahli Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), Daniel Twining bahawa ejen asing itu terlibat secara langsung dalam membantu pembangkang menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU-14 merupakan perkara yang serius.

      Datuk Dr. Noraini Ahmad berkata, pengakuan Twining itu sepatutnya dibahaskan dalam Dewan Rakyat kerana ia jelad melibatkan campur tangan asing untuk menggulingkan kerajaan dalam PRU pada 9 Mei lalu.

      “Campur tangan kuasa asing terhadap negara ini, apatah lagi menerusi pembiayaan dana tidak boleh dibiarkan kerana selain kedaulatan negara terancam.

      “Ia berupaya menaikkan atau menjatuhkan kepimpinan kerajaan termasuklah yang diterajui oleh gabungan Pakatan Harapan hari ini,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Justeru, Noraini mempersoalkan DAP masih bersikap seperti ‘kura-kura menyorok kepala dalam cengkerang’ selepas Twining secara terbuka mengakui CSIS berkomplot dengan pembangkang sejak tahun 2002 bagi menumbangkan kerajaan BN.

      Kata beliau, DAP masih berdiam diri daripada memberikan sebarang penjelasan atau membuat penafian kepada rakyat berhubung pendedahan Twining itu.

      “Sebelum ini pun, DAP tidak berani beri penjelasan mengenai dakwaan parti itu ditawarkan dana AS$300 juta (RM1.2 bilion) dari rejim Israel sekiranya mereka dapat menawan Putrajaya dalam PRU ke-13,” katanya lagi.

      Noraini berkata, pendedahan DAP ditawarkan dana oleh Israel itu dibuat oleh Mohamed Razali yang merupakan bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Kata beliau, Mohamed Razali beberapa tahun lepas malah mendedahkan 17 orang ahli DAP telah dilatih oleh perisikan Israel untuk menjadi pakar strategi kerana beliau antara yang menjalani latihan tersebut. – MYNEWSHUB.TV

      Delete
    20. Tak ada beza jawapan menteri BN dan menteri PH... tak tahu



      Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata beliau tidak mempunyai maklumat berkaitan arahan kementeriannya agar sekolah, universiti, kolej dan institusi lain di bawah bidang kuasanya untuk berhenti melanggan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.

      Maszlee berkata beliau perlu memeriksa berkaitan memo yang dikeluarkan oleh penasihat khasnya, Wan Saiful Wan Jan berhubung perkara itu.

      "Saya kena tanya Wan Saiful Wan Jan dulu sebab sekarang kita dalam langkah berjimat-cermat. Surat khabar pun boleh baca online," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

      Sementara itu, Maszlee turut mengelak untuk menjawab apabila ditanya mengenai sama ada akhbar lain turut mengalami nasib yang sama.

      Maszlee berkata demikian ketika ditanya berkaitan memo yang dikeluarkan Wan Saiful berhubung pemberhentian langganan Utusan kepada sekolah universiti, kolej dan institusi lain di bawah bidang kementerian pendidikan.

      Memo bertarikh 18 Julai itu ditujukan kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Malaysia Mohd Ghazali Abas.


      : Cara Maszlee Malik menjawab soalan wartawan sebenar "Seriously he destroying pakatan image"....

      Delete
    21. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Dapat 1st ker?

    bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = LGBT


      LGBT bertentangan dasar pendidikan, nilai moral
      SHAFIQ TINO 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore89
      LGBT bertentangan dasar pendidikan, nilai moral
      Nor Rashidah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ISKANDAR PUTERI - Tuntutan segelintir pihak yang mahu mengiktiraf gejala LGBT di negara ini dilihat merupakan sesuatu isu yang serius dan tidak boleh dipandang ringan.

      Ia kerana isu berkenaan dilihat mampu meninggalkan kesan negatif dalam pelbagai sudut selain bertentangan dengan dasar pendidikan dan nilai budaya masyarakat negara ini.


      Adun Parit Raja, Nor Rashidah Ramli berkata, dasar dan sistem pendidikan negara akan terganggu, lemah dan rosak sekiranya LGBT diiktiraf meskipun mengguna pakai pebagai alasan termasuk hak.

      Menurutnya, perkara itu akan jelas berlaku kesan buruk terutamanya kepada penerimaan pelajar dan tenaga pendidik dalam sistem pendidikan negara.

      “Murid dan pelajar tidak kira daripada awal persekolahan sehingga peringkat tertinggi akan terdedah dengan kekeliruan nilai, budaya dan sistem sosial di sekolah dan kawasan persekitaran mereka.

      “Mungkin di sekitar tempat tinggal mereka ada mengamalkan LGBT yang mana menunjukkan nilai bertentangan dengan apa dipelajari di sekolah. Perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana di usia itu, mereka (pelajar) mudah menyerap dan terikut dengan benda di sekeliling mereka,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan perbahasan pada Persidangan Pertama Dewan Negeri Johor ke-14 di Kota Iskandar, semalam.

      Nor Rashidah berkata, kesukaran kepada golongan pendidik pula adalah mereka perlu menerapkan ilmu serta nilai yang budaya tepat kepada pelajar sekiranya persekitaran luar diiktiraf gejala LGBT berkenaan.

      “Guru atau pensyarah bertanggungjawab untuk mengajar subjek yang telah ditetapkan, malah guru juga adalah rujukan (role model) kepada anak didik.

      “Oleh yg demikian bagaimana mungkin seorang guru dpt menerapkan nilai budaya dan amalan murni tanpa mendapat sokongan dari ahli masyarakat,” katanya.

      Dalam masa sama, beliau turut menegaskan yang LGBT juga berpotensi mengakibatkan berlakunya peningkatan masalah kesihatan dalam kalangan masyarakat akibat amalan seks songsang yang kian menular.

      “Sistem sosial akan terganggu dengan pengiktirafan kepada golongan LGBT dan seks sonsang ini. Ternyata LGBT adalah amat bertentangan dengan fitrah hidup manusia yang diciptakan berpasangan.

      “Apa yang diperjuangkan LGBT adalah sesuatu yang menyalahi fitrah kehidupan. Sekiranya ia tidak dibendung kerajaan perkara ini mungkin akan menjadi lebih mudarat, ” katanya.

      Beliau turut berharap golongan itu dibimbing dan diberi sokongan agar dapat menjalani kehidupan tanpa memudaratkan diri dengan gaya hidup yang lebih sihat dan sejahtera

      Delete

    2. Mmg dah tahu pon. Surat cinta CIA xkan ketua MEIO tulis kpd AS tanpa kebenaran org atasan. ?? Mcm le kes Altantuya.? Sama je

      kalu arahan atas .... cakap terus la ....sapa yg suruh. Mahalingam ke

      Video 8 tahun tak rasa anu lelaki, Janda melayu lakukan sesuatu memalukan

      Janda ke Makcik tu?

      SETIAP PENCACAI AKAN BUKA PEKUNG YANG DIARAH BERSUBAHAT SAMA TUNGGU RAMAI LAGI AKAN IKUT JEJAK SUPAYA TERBONGKAR PERKARA YANG BERLAKU DIDEDAH PADA RAKYAT

      Makcik, baik kau bagitau siapa yg bagi arahan...x kan nak masuk dalam penjara sorang2...heret la depa sekali

      Najib jawab jangan tak jawab, takkan nak minta kelulusan Big Mama untuk menjawab, malu le kena queen control

      Delete

    3. Dr M: Foreigners cannot buy residential units in Forest City
      CONSTRUCTION
      Monday, 27 Aug 2018

      1:36 PM MYT
      image: https://www.thestar.com.my/~/media/online/2018/07/18/06/10/forest-city1.ashx/?w=620&h=413&crop=1&hash=BA8BD0EB9CA45C0611D85E1B262D80D61736032A


      KUALA LUMPUR (Reuters): Malaysia will not allow foreigners to buy residential units in the US$100bil (RM410bil) Forest City project in Johor, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said on Monday (Aug 27).

      The project has faced uncertainty since Pakatan Harapan scored a shock victory at a May general election, as developer Country Garden Holdings Co looks to revive faltering demand for a city planned to be home to 700,000 people.

      "One thing is certain, that city that is going to be built cannot be sold to foreigners," Dr Mahathir told a news conference here.

      "We are not going to give visas for people to come and live here.
      image: https://video.unrulymedia.com/native/images/in-art-close-icon-128x128-16481b937f87b244a645cdbef0d930f8.png


      –– ADVERTISEMENT ––


      image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Int_Business_Finance,Int_Education,all,Int_Food_EatingOut,Int_Business_Finance_SME,Demo_Age_25to34_enr,Int_Lifestyle_Health_Fitness,Int_Food,Int_Education_TertiaryEducation,Int_Business_Finance_PersonalFinancing,Demo_Gender_Female_enr


      A Country Garden official said the company did not have any immediate response to Dr Mahathir's comments.

      Opposition to the project helped drive Dr Mahathir's election campaign, during which he called it, and other Chinese-backed projects, evidence of his predecessor selling Malaysia to China.

      Malaysians living in Johor complained of large numbers of Chinese people snapping up properties in Forest City, besides concerns of environmental damage, a glut in the property market, and the impact of land reclamation on fisheries.

      Country Garden has developed just a fraction of the planned reclamation of 20 sq km, where Chinese nationals accounted for about 70% of apartment buyers last year. - Reuters


      Delete
    4. BALA DAH KENA PH BELUM SEDAR


      Ujian lebih besar daripada tiga Adun mati



      TAKZIAH buat PKR dan Pakatan Harapan (PH) atas tiga kematian Adunnya di Selangor dalam masa kurang daripada 100 kemenangannya dalam PRU14.

      Saya setuju dan simpati dengan kenyataan Dr. Wan Azizah yang menyifatkan tiga kematian Adun itu Mat Shuhaimi Shafie (Adun Sungai Kandis), Ng Tien Chee (Adun Balakong) dan Prof. Dr. Shaharudin Badaruddin (Adun Seri Setia) sebagai satu ujian besar kepada Pakatan Harapan.

      Moga-moga sekalian kerabat parti itu tabah atas ujian itu.

      Tetapi ada lagi ujian yang lebih besar dari tiga kematian itu buat semua, bukan sekadar warga PH, bahkan sekalian rakyat iaitu Perdana Menteri Dr. Mahathir menjadikan dirinya sebagai Pengerusi Khazanah. Malah ia ujian yang tidak terhingga buat diri Mahathir yang seusia 93 tahun itu.

      Sekalian terkejut, mungkin isterinya sendiri dengan kejadian itu, kebanyakannya menerimanya sebagai suatu yang negatif.

      Mungkin ada positifnya seperti kebaikan arak, tetapi sangkaan negatifnya lebih banyak. Apapun kebaikan sesuatu itu terletak pada doa seumumnya, tetapi reaksi spontan kebanyakan atas tindakan Perdana Meneri itu ia tidak elok. Jika reaksi spontan jadi doa semua, maka maksud doa yang tidak disengajakan itu tidak menggalakkan.

      Tidak perlu disenaraikan satu persatu akan negatifnya, dorongan yang dialami oleh 1MDB yang jadi puaka skandal terbesar adalah gara-gara Perdana Menteri menjadi pengerusi badan pelaburan terpenting negara.

      Mungkin semuanya tidak berniat buruk mengambil jawatan terbesar itu, tetapi ujiannya nescaya tidak terkendali apabila sesuatu amanah itu diminta, apa lagi bila ia diambil sendiri seperti Mahathir dengan Khazanah.

      Antara yang memburukkan pentadbiran sebelum ini ialah Perdana Menteri menjadikannya Menteri Kewangan. Dua jawatan yang sepatutnya dijawat oleh dua orang, boleh menutup pintu selidik dan imbang bahkan membuka peluang PM jadi diktator atau separuh tirani.

      Saya baca biografi Tun Abdullah Ayub, mantan KSN. PM Tun Razak bercadang menjadi Menteri Kewangan menggantikan Tun Tan Siew Sin. Sebagai pegawai kanan Perbendaharaan dinasihatkannya Perdana Menteri, jika Menteri Kewangan ada masalah, Perdana Menterilah tempat rujukan. Bila Menteri Kewangan itu PM, kepada siapa hendak merujuk? Tun Razak membatalkan hasratnya.

      PM yang mula jadi Menteri Kewangan ialah Mahathir bagi menggantikan Tun Daim Zainuddin yang berundur. Diadakannya Menteri Kewangan kedua. PM selepasnya menyambungnya.

      Islam tidak mahu seseorang jawatan beramanah. Dibimbangan dia tidak terkendali tanggungjajwabnya. Akan ada fitnahnya. Apabila amanah itu tidak dimohon, tetapi masyarakat mengamanahkannya, nescaya Allah limpah pertolongan ke atasnya. Umat berdoa, moga-moga pemegang amanah berjaya memikul amanah.

      Warga Khazanah menangis apabila Tan Sri Azman Mokhtar menamatkan khidmatnya di Khazanah. Ini tanda dia disenangi di sebalik kelemahannya sebagai manusia. Jika keadilan diberi kepadanya, adalah hikmahnya. Jika berlaku kezaliman celakalah padahnya.

      Umumnya Malaysia gembira Najib digantikan supaya wujud pemerintahan yang telus. Meskipun Mahathir dulu tidak 100 peratus telus tetapi melampau batasnya tidak seteruk yang digantikannya. Penampilan kali kedua ini selain boleh menampak kekurangan lampau, jangan mengulangi barang sedikit kesilapan.

      Mungkin tindakan 100 harinya baik belaka dengan izin Allah. Tetapi dengan menjadi Pengerusi Khazanah boleh memadamkan kerja baik 100 harinya. Sebagai PM berpengalaman dan sementara, dia patut jadi contoh godfather yang menyenangkan penyokong dan penentang.

      Mungkin ada kebaikannya bagi Khazanah. Setakat ini ujiian kepada semua khususnya Harapan lebih besar daripada tiga Adun yang pergi.

      SUBKY LATIF


      : Mampukah pimpinan dalam PH menghadapi MAHAQORUN jelmaan baru....

      Delete
    5. PH TAK MINAT BANTU ORANG MISKIN


      Mana bantuan kerajaan?'
      AMMAR MUBASSYIR 1 OGOS 2018
      'Mana bantuan kerajaan?'
      Abd Nasir (tengah) meninjau keadaan jalan tersebut
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BALING - Adun Bayu, menuntut pihak berwajib memberikan perhatian kepada jalan runtuh sepanjang 20 meter di Kampung Padang Sadan.

      Abdul Nasir Idris berkata,masalah itu berlaku sebelum November tahun lalu namun sehingga kini tiada tindakan.


      Menurutnya, penduduk telah menyerahkan surat permohonan pembinaan titi kepada Ahli Parlimen pada 20 November tahun lepas.

      "Sebanyak 10 buah rumah terjejas akibat masalah ini, dalam masa ramai penduduk kampung lain turut menggunakan jalan ini untuk ke kebun.

      "Daripada sudut keselamatan, ia sepatutnya jadi keutamaan. Jalan yang runtuh itu hanya dapat digunakan penunggang motosikal sahaja,"katanya kepada Sinar Harian di Pejabat Pusat Khidmat Dun Bayu.

      Terdahulu, Abd Nasir dan dua pegawai Dun Bayu, Mohd Zaid Abdul Mukti serta Fakhrurazi Ahmad bertemu penduduk dan meninjau keadaan jalan tersebut.

      Beliau berkata, penduduk yang mempunyai kereta terpaksa meletakkan kenderaan hampir 50 meter dari jarak rumah.

      "Mereka kemudiannya terpaksa berjalan kaki ke rumah. Dari sudut lain, kita risau keselamatan kenderaan yang diparkir jauh itu, boleh berlaku kecurian atau pecah kereta," katanya.

      Abd Nasir berkata, paling dibimbangi apabila berlaku kes kematian atau masalah kesihatan dalam kalangan penduduk di situ.

      "Nak bawa keranda pun tidak boleh di kawasan tu, jika ada kematian, mayat terpaksa diusung. Seorang di depan, seorang di belakang.

      "Struktur bawah jalan juga tidak kukuh, ia boleh runtuh bila-bila masa,"katanya.

      Beliau berkata tindakan kerajaan hari ini menguruskan peruntukkan bagi membaiki jalan tersebut turut dipersoal.

      "Sudah hampir 100 hari pemerintahan, apakah masalah peruntukan masih belum selesai?

      "Jangan hingga berlaku kecelakaan baru tuding jari mencari kesalahan pihak lain. Kerajaan tidak boleh kata tidak ada peruntukan, itu memalukan,"katanya.

      Sementara, penduduk, Darus Yahman,64, berkata, mereka berharap kerajaan negeri dapat memberikan perhatian kepada jalan tersebut.

      "Jalan ni jika tidak diperbaiki sangat bahaya dan berisiko terhadap keselamatan pengguna,"katanya.

      Delete
  3. Para pemimpin UMNO yg sudah kehilangan UMph !
    Mereka akan meroyan dan meroyan disamping berharap terus mendapat perhatian .

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH MASIH HONEY MOON


      'Kita seperti tiada ‘bapa’ - ANGKASA
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 2:26 petang | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 2:31 petang

      A+ A-

      Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa) meminta agar kerajaan meletakkan portfolio koperasi di mana-mana kementerian yang bersesuaian secepat mungkin.

      Naib Presiden (Kewangan dan Integriti) Angkasa Dr Mohd Azlan Yahya berkata ia bagi membolehkan badan koperasi itu bergerak serta merancang sesuatu perkara yang boleh membawa impak sosial dan ekonomi kepada hampir 7 juta anggotanya yang mewakili 20 peratus rakyat di seluruh negara ketika ini.

      “Apabila kita nak terlibat dalam dasar polisi tak boleh lagi sebab kita seperti tiada ‘bapa’, jadi penting bagi gerakan koperasi ada kementerian yang khusus maknanya ada fungsi koperasi. Harap kerajaan buat keputusan lebih tepat di mana koperasi sepatutnya berada,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Seminar Pengurusan Berat Badan di Jitra hari ini.

      Beliau berkata langkah itu juga bagi memastikan gerakan koperasi mempunyai platform dan saluran yang sesuai untuk memberi sebarang cadangan berkaitan pembangunan koperasi kepada kerajaan memandangkan ketika ini mereka hanya ada Suruhanjaya Koperasi Malaysia sebagai tempat rujukan.

      Katanya bekas perdana menteri kelima Tun Abdullah Ahmad Badawi pernah mengiktiraf peranan koperasi sebagai sektor ketiga negara selepas sektor kerajaan dan swasta, dalam menjana ekonomi negara.


      Sementara itu, Azlan turut meminta agar kerajaan mengiktiraf koperasi sebagai antara kategori Perniagaan Kecil dan Sederhana (SME) memandangkan 97 peratus aktiviti perniagaan koperasi di negara ini beroperasi secara sederhana, kecil dan mikro.

      “Peruntukan kerajaan hanya diberi kepada SME, jadi koperasi tidak boleh menikmati modal perniagaan, geran serta bantuan kerajaan, sekali gus menjadikan skop pembangunan koperasi sangat terhad,” katanya.

      Program anjuran Jawatankuasa Perhubungan Angkasa Negeri (JPAN) dengan kerjasama Mahsuri Medical Centre itu disertai 80 anggota gabungan koperasi, bertujuan memberi kesedaran mengenai tahap kesihatan anggota agar sentiasa dalam keadaan baik dan bebas obesiti.

      - Bernama

      Delete

    2. Pastinya arahan kerajaan itu adalah arahan pimpinan tertinggi, PM terlibat secara langsung..

      jika tidak, Hasanah tak mungkin berani menulis kpd CIA yg tentunya membawa implikasi sgt berat kpd maruah diri kerajaan Malaysia.

      pengkianat negara ... hukuman berat. Kasi tembak kat dinding

      Baru tau..dia ingat umnobn boleh memerintah selama nya kut..akhirnya kantoi.. Hahaha.. mmng dasar pengkhainat negara dia org semua ni

      Dah mula terbelit makcik ni. Semua tak terlibat. Najib tidak Hishamudin tidak. Dia hanya ikut perintah kerajaan. Siapa kerajaan tu.

      Tulis surat ke Amerika pun takde arahan sesiapa. Kalau takde arahan maknanya kau lah yg memandai2. Rasalah kau.

      Delete
    3. Hahahaahihihiudah x masuuukk..cari pohon berpaut..dgn TM ngeletar satu badan..jap lg kena petiklh tu bro..dirilh kat dlm kandang tu..hahahahabknkandangkambiangcai..

      Delete
    4. PH ANTI RAKYAT


      Dr M tak suka tingkatkan pendapatan rakyat, kata Najib
      Diterbitkan 12 Ogs 2018, 8:49 malam | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 9:00 malam

      A+ A-

      ULASAN | Selepas PRU14, Perdana Menteri Tun Mahathir ada menyebut bahawa kebanyakan rakyat Malaysia adalah "uneducated" (tidak berpendidikan).

      Saya berpandangan yang berbeza. Saya percaya jika rakyat Malaysia diberikan penjelasan yang berasaskan fakta dan mereka terbuka hati dan minda untuk mendengar, rakyat Malaysia pasti akan memahami dengan baik.

      Melihat kepada komen-komen di posting saya semalam mengenai gaji minima, ada beberapa yang percayakan alasan perdana menteri bahawa Malaysia menghadapi krisis hutang hingga menyebabkan kerajaan tidak mampu menaikkan gaji penjawat awam dan sekali gus gagal menunaikan janji gaji minima - walaupun saya telah buktikan bahawa Tun Mahathir sememangnya percaya gaji yang tinggi akan menjadikan Malaysia kurang menarik untuk pelabur asing.

      Hari ini, Tun Mahathir membuat kenyataan baru bahawa saya suka memberi wang percuma kepada rakyat, tetapi kini kerajaan tidak lagi mampu berbuat demikian kerana perlu "tutup" hutang-hutang dari kerajaan yang lalu.

      "Tutup hutang" bukannya sebab utama kenapa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) kini tidak lagi mampu menolong rakyat.

      Hutang kerajaan pada tahap 50.8 peratus kepada KDNK bukan dianggap tinggi jika dibanding dengan tahap 80 peratus hingga 103.4 peratus pada era Tun Mahathir menjadi perdana menteri dahulu.

      Baca: Dr M: Najib jadikan orang Malaysia suka harap duit percuma

      Nisbah perbelanjaan hutang kerajaan berbanding hasil kerajaan (Debt Service Charge) pada tahap 12.5 peratus tahun lepas juga tidak setinggi eranya dahulu pada 1980an dan 1990an, iaitu di antara 20 peratus ke 30 peratus malah, ia pernah mencecah setinggi 31.8 peratus.

      Defisit kerajaan tahunan pada era saya juga menurun setiap tahun sejak tahun 2009 dan jauh lebih rendah dari defisit 6 tahun terakhir Tun Mahathir menjadi perdana menteri dahulu.

      Hutang patut dilihat bersama dengan peningkatan pendapatan dan aset negara yang naik dengan pesat (seperti yang saya jelaskan dalam FB saya beberapa minggu dahulu) ketika saya menjadi perdana menteri .

      Oleh itu, tiada satu pun agensi kewangan luar negara yang menyifatkan Malaysia dalam kelompok bahaya, malah kita mendapat pengiktirafan gred A.

      Selain daripada pendirian peribadi Tun Mahathir yang tidak suka menaikkan pendapatan rakyat, berikut saya gariskan antara sebab-sebab mengapa kerajaan HARAPAN tidak mampu memberi kenaikan gaji.

      Penelitian saya dari laporan di laman BNM terkini menunjukkan walaupun harga minyak global masih tinggi berbanding tahun-tahun sebelum ini, pendapatan kerajaan untuk bulan Jun 2018 adalah RM14.1 billion - jauh lebih rendah dari RM20.9 bilion pada bulan Mei 2018 akibat GST disifarkan.

      Peningkatan mendadak tuntutan balik GST

      Keadaan bertambah teruk kerana kerajaan HARAPAN juga tidak menjangkakan peningkatan mendadak tuntutan balik GST yang perlu dibayar sebaik ia disifarkan kerana peniaga kini boleh menuntut kesemua cukai input GST bahan mentah mereka serta merta - sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      HARAPAN mula mendakwa kerajaan yang lalu bakal bankrap sejak tahun 2010. Pada tahun itulah, menteri kewangan kini juga pernah berucap kepada media antarabangsa di Hong Kong bahawa Malaysia bakal bankrap.

      Walaupun HARAPAN sudah lama mendakwa Malaysia bakal bankrap, kerajaan BN yang lalu memperkenalkan banyak skim-skim bantuan rakyat.

      Delete

    5. 'Melabur di China, dapat kondo percuma di Johor'
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 9:51 malam | Dikemaskini 1 Sep 2018, 10:04 malam

      A+ A-
      Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan mengkaji semula projek Forest City kerana unit kediaman percuma di kawasan itu dijadikan insentif untuk pelaburan di China.

      Azmin berkata demikian sebagai menegaskan keperluan agar rakyat memahami sebab kerajaan mengkaji semula projek pembangunan berkenaan.

      "Apa yang jadi adalah transaksi berkenaan tidak dilakukan di Johor atau di Malaysia.

      "Terdapat program khas di mana jika anda melabur sejumlah wang di China, anda dapat unit (kediaman) percuma di Forest City.

      "Jadi sudah tentu kita tidak boleh membiarkan perkara itu," kata Azmin dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

      Jelas Azmin, amalan seperti itu tidak akan menguntungkan ekonomi Malaysia.

      "Mereka bayar cukai di China, mereka buat transaksi di China, tapi ia tidak memberi keuntungan kepada kita dan ekonomi di Malaysia. Mereka merancang untuk membawa 700,000 warga China dari tanah besar China untuk menjadi pemilik hartanah di Forest City," katanya.

      Tambah Azmin, kerajaan mahu memastikan semua pelaburan dari China perlu memberi bilai kepada warga tempatan dan Malaysia.
      "Itu adalah jenis pelaburan yang kita mahu lihat di masa depan," katanya.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata Malaysia tidak lagi akan membenarkan orang asing membeli unit kediaman di Forest City di Johor.

      Bagaimanapun, Forest City menafikan kenyataan Dr Mahathir dan mendakwa perdana menteri itu menyatakan sebaliknya kepada mereka.

      Delete
    6. PENYAMUN SERANG PEROMPAK


      Pelaksanaan Polisi Gaji Minimum Antara Sebab Dr Mahathir Serang Najib



      KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan isu gaji penjawat awam yang mempunyai kaitan dengan pelaksanaan gaji minimum merupakan salah satu sebab mengapa Tun Dr. Mahathir Mohamad melawan beliau sebelum ini.

      Bekas Perdana Menteri itu mendakwa Dr. Mahathir kurang senang dengan polisi tersebut yang diperjuangkan oleh kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN).

      “Dr. Mahathir telah berkata sebelum ini bahawa beliau dipaksa untuk keluar daripada persaraan untuk melawan saya kerana rakan-rakan perniagaannya tidak senang dengan keputusan polisi kerajaan saya. Gaji minimum merupakan salah satu polisi yang tidak disukai beliau dan rakan-rakannya.

      “Malah, Dr. Mahathir menulis mengenai ketidakpuasan beliau terhadap gaji minimum dalam blog Chedet pada 2 Mei 2012 dengan menyatakan negara sudah pun mempunyai gaji yang tinggi di ASEAN setelah Singapura dan menaikkan gaji minimum menyebabkan pelabur serta orang asing memindahkan kilang mereka keluar dari Malaysia,” katanya menerusi catatan dalam laman Facebook beliau, hari ini.

      Catatan itu sebagai reaksi terhadap kenyataan Dr. Mahathir yang juga Perdana Menteri bahawa tiada kenaikan gaji penjawat awam dan pelaksanaan gaji minimum dalam masa terdekat kerana kekangan kewangan dihadapi kerajaan.


      : Kalau dah benci semua sebab boleh jadi alasan....

      Delete
    7. PH MEMBELAKANGKAN BAHASA MELAYU


      Kenapa “kenyataan media” Menteri Pendidikan hanya dalam Bahasa Cina?



      Menurut rakan-rakan media, Menteri Pendidikan YB Dr. Maszlee hanya mengeluarkan kenyataan media yang menyentuh isu “peruntukan kerajaan untuk sekolan persendirian Cina” dalam Bahasa Cina sahaja, sebagai tambahan kepada jawapan bertulis pertanyaan lisan saya di Dewan Rakyat. Keadaan ini sangat menakjubkan!

      Sebagai seorang Menteri, Dr. Maszlee tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina sahaja memandangkan ianya bersangkut-paut dengan urusan parlimen.

      Kenapa perlu berbuat demikian?

      Ini adalah perkara serius yang merupakan penjelasan kepada jawapan asal di Parlimen di mana penjelasannya membawa maksud yang bercanggah dengan jawapan asal yang dibentangkan.

      Tindakan sebegini tidak selaras dengan polisi untuk memartabatkan Bahasa Kebangsanan, malahan ianya juga disifatkan sebagai tidak menghormati Bahasa Malaysia yang merupakan bahasa rasmi kerajaan.

      Yang peliknya kenapa YB Menteri Pendidikan tidak berani membuat kenyataan rasmi dalam Bahasa Malaysia atau memperbetulkan jawapan di parlimen melalui kaedah terbaik iaitu mengemukakan Pernyataan Menteri “Minister’s Statement” dalam Bahasa Malaysia di Dewan Rakyat?


      : Pakatan Harapan merosak negara apabila terpaksa membayar balik budi kepada masyarakat Cina

      Delete
  4. Masing2 cuba berusaha keras untuk membuktikan diri masih relevan .

    Pada masa yg sama , harus mencuba mendakapi badan berkuasa yg pd anggapan mereka dapat menjaga kepentingan yg ada.

    Jika JJ berjaya mengumpul lebih 2 billion harta ...cuba bayangkan brp yg Si Annuar Musang jalan siang malam ni ada ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PEROMPAK TANGKAP PENYAMUN


      Pada tahun 2015, ada dakwaan wujudnya satu kertas pertuduhan untuk mendakwa Najib bagi kesalahan kes 1MDB dan SRC International, menurut Sarawak Report, kertas pertuduhan itu telah disiapkan oleh Kavin Morris...


      Menurut Sarawak Report lagi, kertas pendakwaan itu membolehkan Najib merengkok dalam penjara paling koman pun 10 tahun...

      Ketika itu, jalan ceritanya nampak real, kertas pertuduhan sudah cukup membuktikan yang Najib mencuri duit aku, kau, korang dan duit seluruh rakyat Malaysia...

      Maka di beritakan kepada kita semua, bila Najib dapat tahu yang kertas pertuduhan terhadap beliau telah disiapkan oleh pejabat AG, maka Ghani Patail pun telah di pencenkan oleh Najib menurut laporan Sarawak Repot ketika itu...

      Najib di maki hamun oleh netizen bagai nak rak, Rafizi dan grombolan pemimpin pakatan tumpang semangkok termasuk PM #malaysiamemilih mengatakan Najib zalim tak guna, hampeh, penyamun, kleptokrasi dan pelbagai celaan dan nista...

      Endingnya, Najib dijatuhkan hukum bersalah oleh Netizen, walau pun Mahkamah belum bersidang, sudahnya BN/Umno tumbang kerana dilihat menyebelahi pencuri duit rakyat...



      Ok itu cerita tahun 2015...

      Pada tahun ini pula, PM #malaysiabaru kata "Orang menanti bila kami akan menangkap (Datuk Seri) Najib Tun Razak? Ia bukan mudah. Kami perlu mencari bukti yang akan berdiri di mahkamah.

      "Sekiranya keterangan itu tidak kuat dan dia didapati tidak bersalah oleh mahkamah, maka semua perkara yang telah kami lakukan akan dipersoalkan oleh rakyat," katanya ketika berucap pada jamuan makan malam bersama 250 rakyat Malaysia di Jepun pada Ahad malam. mstar online 11 Jun2018

      Ok.. soalan aku mudah je dan aku hanya bertanya, kenapa susah sangat nak tangkap Najib? sedangkan pada tahun 2015 dulu sudah ada kertas pertuduhan terhadap Najib, kenapa tak gunakan balik kertas pertuduhan tu semula? kalau ada yang kurang boleh di tambah, apa ada hal, AG baru pro-kerajaan, Mahkamah dah clean dari machai Najib, begitu juga dengan PDRM dan SPRM, jadi dakwa je la pakai kertas pertuduhan tahun 2015 yang Kavin Morris buat tu, kan senang tak yah pening-pening nak cari bukti, Kavin dah prepair semua dalam kertas tu, jalan je la...

      Ye dakk?


      : Mahathir ni manipulasi memang cukup hebat, kalau tak takkan dia dapat jadi PM sebelaum 22 tahun. Semasa itu berapa orang pimpinan UMNO bawahnya kena 'sembelih' termasuk anak didiknya si Anwar. Lagi hebat Mahathir ramai bekas pimpinan PAS yang ada di AMANAH pun kena SEMBELIH.

      Delete
    2. JJ dapat kontrak IPP sejak zaman Mahathir jd PM lagi...bodoh. Dia kaya mas mahakutty jd pm.

      Diamlah bongok.

      Delete
    3. PH SUBAHAT KUASA ASING


      Pas desak siasat kerjasama DAP-IRI
      RIDAUDDIN DAUD 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore399
      Nuridah Mohd Salleh
      Nuridah Mohd Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Dewan Muslimat Pas Malaysia (DMPM) mendesak siasatan lanjut dibuat terhadap dakwaan International Republican Institute (IRI) mendakwa wujudnya kerjasama antara mereka dengan parti politik di Malaysia sejak 2002.

      Ketuanya, Nuridah Mohd Salleh dalam satu kenyataan menegaskan siasatan segera perlu dilakukan bagi mengelakkan campur tangan berterusan daripada kuasa asing yang mempunyai ideologi mereka sendiri.


      Menurutnya, penglibatan secara langsung IRI dengan parti politik di negara ini dilihat sebagai ancaman terhadap perjalanan politik di Malaysia.

      “DMPM memandang serius tentang pengakuan dan pendedahan eksklusif daripada International Republican Institute (IRI) mengenai wujudnya kerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      “Hal ini turut diakui oleh kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng semalam yang mengakui wujud hubungan dengan IRI dalam program kursus dan latihan yang dianjurkan oleh badan pemikir tersebut.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng akui DAP ada hubungan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Kenyataan IRI dedah kegiatan 'khianat' PH']

      “Penglibatan langsung IRI dengan parti-parti politik di Malaysia akan membayangi ideologi yang turut diagendakan oleh mereka. Oleh itu, ia dilihat sebagai ancaman terhadap politik negara,” katanya.

      Tambah beliau, orang Melayu dan Islam berasa tidak selesa, bimbang dan resah dengan beberapa isu termasuk yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dipolemikkan pihak-pihak tertentu selepas peralihan kerajaan.

      “Ditambah pula isu berkaitan IRI ini, ia menambahkan lagi kebimbangan yang sedia ada,” tegasnya.

      Guan Eng dalam kenyataannya sebelum ini mendakwa hubungan dengan IRI hanyalah berbentuk kursus latihan dan bertukar pandangan serta idea, sama seperti yang dilakukan oleh BN-Umno bersama IRI.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pas tiada kaitan dengan IRI]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Najib tuntut siasatan hubungan PH dengan IRI]

      Jelasnya, ada sebahagian pemimpin DAP menjalani kursus bersama IRI berkenaan isu-isu teknikal di bawah naungan pemahaman proses demokrasi yang berkaitan dengan pengundian dan komunikasi.

      “Hubungan dengan ahli pemikir adalah berlainan dengan hubungan langsung dengan CIA atau parti politik seperti Parti Komunis China.

      “Tidak seperti sesetengah ekstremis, tidak ada yang salah bagi Umno untuk mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China setakat mana pemimpin Umno dijemput untuk mesyuarat parti China Parti Komunis China,” katanya.

      Delete

    4. Hahahaaa....
      Perisik laa sangat konon...
      Baru kena reman dah tecirit...
      Konon nya pegawai James Bond orang perisik kuat jati diri
      Tu blom kena kepit jari kaki lg...hihihiiii..

      Mcm mana laa konon gayanya merisik dan menyimpan rahsia negara...
      Hancurrrrr laaa...

      Hasanah mendakwa menurut perintah kerajaan Umno ada bukti ke? Atau sekadar alasan semata2? Perlu di ingat kerajaan Umno bersih dari segala skandal, jgn lah main tuduh2 nanti penyokong2 PH ingt Najib yg arah. hehe

      Main tuduh2 begitu jika tiga juta penyokong Najib buat tunjuk perasaan jenuh polis nak kawal. Najib tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah.
      Sampai letih dia kata begitu. Loyar dia pun dah diam.

      Lepas ni timbul kes sebenar siapa yg buat taik menghalang Tun M angkat sumpah jadi PM pd mlm 9 Mei 2018.

      Setakat ini, RAHSIA BESAR tu.

      Delete
    5. Kami x taulh x dpt jangkalh bro diny tp..lihatlh pandanglh kemewahan mreka..ahli politik wakil rakyat je bertahun tu..hidup mcm ahli koprat mega..bizinesakanlh dlm gelap agaknyalh..ntahlh..

      Delete
    6. TOLAK PEMIMPIN KAFIR


      Gali Kubur dan Rogol Mayat Wanita Islam



      Putrajaya: Ajay Singh Bisht seorang sami Hindu yang juga dikenali sebagai Yogi Adityanath merangkap Menteri Besar Uttar Pradesh, dituduh sebagai dalang yang menyebarkan kebencian terhadap umat Islam. Menteri Besar kepada negeri yang mempunyai lebih 200 juta penduduk itu sering dilihat membuat provokasi kepada penyokongnya untuk menentang dan menindas umat Islam di negara itu.

      Yogi Adityanath juga telah diberi gelaran ‘Sami Militan’ kerana hasutan-hasutan yang dibuat ke atas penduduk bukan Hindu di India.

      Pada tahun 2014, Adityanath telah menghasut penyokongnya untuk menghindukan wanita-wanita Muslim sekiranya terdapat wanita Hindu yang diislamkan. Pada tahun 2015 pula, Adityanath dalam satu ceramah berkata, jika diberi peluang, beliau akan meletakkan patung tuhan-tuhan Hindu dalam setiap masjid.

      “Jika (orang Islam) mengambil (mengislamkan) seorang perempuan Hindu, kami akan mengambil (menghindukan) 100 perempuan Muslim,” tegas Adityanath.

      Sebelum itu pula, seorang penyokong Adityanath yang berkongsi pentas dengan beliau berikrar untuk mengubah setiap masjid yang ada untuk menjadi kuil serta mengubah laungan azan kepada laungan “Har Har Mahadev” dari masjid.

      Penyokong-penyokong Yogi Adityanath, juga mendesak tuntutan untuk menggali kubur-kubur wanita Islam dan merogol mayat mereka. Adityanath yang juga merupakan seorang ahli parti nasionalis Hindu iaitu Bharatiya Janata Party (BJP) telah dikritik ramai kerana telah menyukarkan kehidupan penganut-penganut Islam di India.

      Apabila disorot semula tragedi pada tahun 1992, lebih 2,000 nyawa yang tidak bersalah telah menjadi mangsa korban pelampau Hindu yang menyaksikan Masjid Babri di Ayodhya dirobohkan oleh sekumpulan pelampau Hindu yang juga terdiri daripada ahli-ahli parti nasionalis Hindu, BJP.

      Tahun ini genap 25 tahun semenjak BJP, sebuah parti ekstremis Hindu, berjanji untuk membina Kuil Dewa Rama di tapak masjid yang telah dirobohkan itu. Menurut akhbar Washington Post, Adityanath merupakan ‘senjata’ terakhir Narendra Modi untuk melaksanakan hegemoni Hindu di India.

      Sumber : Menara

      : Umat Islam diserata dunia kini ditindas dan diancam tapi malang ada umat Islam di negara kita boleh leka dan lalai....

      Delete

    7. Forest City: labur di China dapat satu kondo FOC -

      Pertukaran jenis apa seperti itu? Kita melabur di China yang masih belum tentu untung ruginya tetapi warga China sudah jelas dapat hak tanahnya di negara ini! Ini apa jenis bisnes macam ini?! Sistem barter pun tak macam ini lah!!

      Delete
    8. PH PEROSAK MALAYSIA


      Sekarang kita hidup gelisah
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 22 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Prof Datuk Dr Ramlah Adam
      Prof Datuk Dr Ramlah Adam
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Dalam era Malaysia baharu yang dicanang selepas pertukaran kerajaan, soal perpaduan dan keharmonian negara dipertikai susulan pelbagai isu yang tumbul saban hari.

      Bermula isu agama dan kaum yang dimainkan oleh pelbagai pihak hingga ke isu hak kesamarataan yang dituntut.


      Pengarah Institut Kajian Institusi Raja, Kepimpinan dan Komuniti Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata rakyat kini hidup gelisah dan tidak tenteram memikirkan apa yang bakal berlaku setiap hari.

      "Rakyat rasa gelisah dan tak tenteram sebab setiap hari bila buka surat khabar mesti ada yang memeranjatkan.

      "Sekarang tak perlu cakap soal perpaduan sebab memang dah terjejas. Saya tak fikir kita boleh hidup aman damai, kemarahan dalaman telah bermula. Bimbang nanti ia jadi bom masa," katanya kepada Sinar Harian.

      Beliau turut mempersoalkan konsep Malaysia baharu yang dicanang sejak tiga bulan lalu.

      "Perpaduan sekarang orang tak peduli, kerajaan terlalu mulut celupar, kaum Melayu terus dihina, golongan songsang semakin bersepah-sepah, kita jadi kurang ajar dan tak tahu malu.

      "Jadi di mana Malaysia baharu itu? Adakah sebab terbuka dalam beri pendapat? Tapi bila individu seperti doktor itu beri pendapat, dikecam pula," katanya.

      Dalam pada itu beliau mengingatkan kerajaan agar lebih bertanggungjawab dalam mengeluarkan sebarang kenyataan.

      "Caranya senang saja, kerajaan yang sudah menang kenalah matang. Jangan terus hukum kerajaan dulu, mereka banyak jasa kepada negara ini.

      "Jangan buka aib negara kepada negara luar, ini tunjukkan mereka tak sayangkan negara," katanya.

      Delete
    9. Pengumuman kerajaan HARAPAN yang berubah-ubah boleh resahkan pelabur'
      Diterbitkan 29 Ogs 2018, 11:37 pagi | Dikemaskini 29 Ogs 2018, 11:42 pagi

      A+ A-
      Terdapat "corak komunikasi perhubungan awam yang mengganggu" berhubung cara penadbiran HARAPAN membuat pengumuman dasarnya, yang terbaru adalah dasar Putrajaya mengenai projek Forest City di Johor, kata Centre for a Better Tomorrow (Cenbet).

      Badan pemikir itu berkata pengumuman Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa orang asing tidak akan dibenarkan memiliki hartanah di Forest City mengejutkan ramai pihak, malah kerajaan Johor juga.

      "Sehari kemudian, Pejabat Perdana Menteri menjelaskan warga asing dibenarkan memiliki hartanah, (tetapi) tertakluk kepada syarat-syarat. Jurang komunikasi sedemikian boleh menyebabkan kegelisahan di kalangan pelabur.

      "Ia juga menimbulkan persoalan mengenai pencerobohan kerajaan persekutuan terhadap perkara tanah, yang mana hak tersebut diperuntukkan di bawah bidang kuasa negeri," kata Cenbet dalam satu kenyataan hari ini.

      Contoh lain "jurang komunikasi" itu, termasuklah kenyataan bercanggah yang dibuat oleh tokoh-tokoh kerajaan mengenai projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) dan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL).

      "Projek bernilai berbilion ringgit ini melibatkan kerajaan dan pelabur asing, sebarang perkembangan utama akan menarik sorotan liputan media antarabangsa.

      Perlu lebih banyak FDI

      "Dengan kerajaan baru di Putrajaya, negara perlu meredakan kebimbangan pelabur, bukan menambah ketidakpastian, terutama apabila kita memerlukan lebih banyak FDI dalam landskap ekonomi yang semakin pesat bersaing," kata Cenbet itu.

      Badan itu juga mendesak Putrajaya untuk berhati-hati dalam membuat pengumuman pada masa depan dan memastikan bahawa terdapat proses sewajarnya yang perlu dilakukan terlebih dahulu, termasuk penglibatan pihak berkepentingan untuk memastikan urus tadbir yang baik.

      Projek Forest City adalah usaha sama antara Country Garden Holdings - salah sebuah firma hartanah terbesar China - dan syarikat berkaitan Sultan Johor.

      Ia terletak berhampiran pelabuhan Tanjung Pelepas, merangkumi kawasan seluas 1,386 hektar di empat pulau buatan manusia.

      Ia dipasarkan sebagai projek pembangunan bercampur dan pada mulanya bertujuan untuk menarik pembeli dari China. Dianggarkan penduduk Forest City akan mencecah 700,000 orang menjelang 2035.

      Ia dilancarkan pada tahun 2014 oleh pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, yang memberikan status bebas cukai dan menawarkan pemaju pengecualian cukai yang memberangsangkan.

      Pada kempen PRU14 lalu, Mahathir berulang-kali mengkritik projek tersebut mengatakan ia bakal mengubah penduduk Johor secara mendadak dan projek hartanah tidak sepatutnya hanya disasarkan untuk dijual khusus untuk orang asing sahaja.

      Delete
  5. Haprak tajuddin.bodoh.otak Thai kuching perompak.penyangak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH TAK SEDAR DIRI


      Berhenti main politik’
      MOHD FIRDAUS YON 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore89
      Rasman Ithnain
      Rasman Ithnain
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ISKANDAR PUTERI - Adun Bebas, Rasman Ithnain mengingatkan kerajaan negeri PH supaya berhenti bermain politik kerana mereka bukan lagi pembangkang.

      Menurutnya, adalah wajar gabungan tersebut memberi fokus membangunkan Johor selepas bergelar pemerintah.


      “Biarpun ada yang berpendapat PH menang kerana persepsi yang dimainkan, hakikatnya yang menang tetap menang dan kalah tetap kalah.

      “Wajar apabila sudah menang, segala janji ditawarkan sebelum ini ditunaikan kerana rakyat sudah memilih dan memberi kepercayaan kepada pimpinan kerajaan negeri yang baharu,” katanya ketika mem­bacakan ucapan menjunjung kasih titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar di sidang Dun Johor ke-14, di sini, semalam.

      Dalam pada itu, Rasman turut mem­bang­kitkan isu-isu setempat di kawasan Dun Sedili antaranya masalah air di gugusan Felda Waha membabitkan Felda Bukit Easter, Felda Bukit Waha dan Felda Waha.

      Katanya, masalah air di kawasan ber­kenaan amat kritikal dan sudah berlanjutan lebih 20 tahun.

      “Apabila berlaku masalah air, ia akan membabitkan kira-kira 15,000 penduduk di gugusan berkenaan.

      “Saya mohon supaya kerajaan negeri dan pihak terlibat dapat membina tangki air seperti yang ada di taman perumahan agar air dapat disa­lurkan terus kepada itu penduduk di tiga kawasan apabila berlaku masalah air,” katanya.

      Selain itu, beliau juga turut membang­kitkan isu Jalan Kota Tinggi-Mersing di kawasan Bukit Samsu yang kerap berlaku kemalangan dan dinaiki air apabila hujan lebat.

      Malah, Rasman juga meminta kerajaan negeri memberi tumpuan kepada sektor pelancongan di Dun Sedili.

      Delete

    2. Profesional Jams Bond, konon, tapi Hasanah tutup muka tanda malu, tunjuk steady la, sbg ketua perisik negara.

      Mintalah Pahlawan Melayu Lokman Nor Adam tanggung kesalahan Hasanah. Lokmankan Pahlawan dan Pembela Perompak Melayu omno tersohor. Kerajaan Melayu omno nak jual negarapun masih lagi berkokok sombong mendabik dada sebagai Pejuang, Pahlawan, dan Pembela Melayu konon, puuuiiinnngggggg.....!!!

      ..bukan ke aritu Najib kata dia tak tahu menahu .. itu atas ko punya pandai memandai?.Kerajaan Langit kot!!?

      Delete
    3. PH PEROMPAK SENYAP


      Khazanah juga merupakan pemilik tunggal syarikat penerbangan negara yang bermasalah, Malaysia Airlines.

      Di Singapura, Khazanah dan Temasek Holdings merupakan rakan kongsi usaha sama dalam M+S Pte Ltd, yang terlibat dalam pembangunan 4 lot tanah di Marina South dan 2 lot di Ophir-Rochor yang merupakan tapak berdirinya Marina One dan Duo sekarang.

      Terdapat spekulasi dalam kalangan kelompok kewangan Malaysia bahawa siapa juga kepimpinan baru yang ditempatkan oleh Dr Mahathir di Khazanah akan membuat perubahan pengurusan terhadap pelaburan syarikat itu yang stabil, yang mempunyai aset boleh jual bernilai sebanyak RM157.2 bilion dan nilai bersih diselaraskan RM115.6 bilion pada akhir 2017.

      Menurut kelompok perbankan, kemungkinan itu boleh mencetuskan ketidaktentuan dalam kalangan pelabur portfolio asing, yang merupakan pemilik utama saham entiti Khazanah yang disenaraikan.


      : Khazanah ada aset 160 billion. Ini kot menjadi punca..

      Delete
    4. PH PUNCA LGBT


      Aktivis Gay Tidak Dibenar Berucap



      SINGAPURA – Aktivis gay Singapura, dilarang memberikan ucapan TEDx di sekolah berprestij, mencetuskan kritikan baru mengenai tindak tanduk konservatif terhadap homoseksual di republik itu.

      Penyelidik dan pengarah sokongan Rangkaian Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender Antara-Universiti, Rachel Yeo. memberitahu beliau dijemput berucap di majlis TEDx anjuran Institut St Joseph minggu lalu.

      Majlis TEDx dianjur secara bebas dengan lesen daripada TED Talks, yang menonjolkan syarahan daripada tokoh berpengaruh dari seluruh dunia yang disiarkan secara meluas atas talian.

      Penceramah TED termasuk bekas Presiden Bill Clinton dan pakar astrofizik Britain, mendiang Stephen Hawking.

      Namun sehari sebelum majlis di sekolah persendirian Katolik itu, pelajar berusia 23 tahun berkenaan berkata beliau dihubungi penganjur memaklumkan tidak lagi boleh mengambil bahagian disebabkan peraturan Kementerian Pendidikan.

      Kementerian, bagaimanapun menafikan ia terbabit dalam keputusan itu.

      Walaupun Singapura maju dalam banyak keadaan, pengkritik berkata tindak tanduk terhadap gaya hidup homoseksual masih konservatif.

      Sekolah berkenaan berkata, pencerahan dipilih pelajar dan guru bertanggungjawab tidak membuat pemeriksaan sebelum senarai dimuktamadkan. – AFP

      : Yang pelik diluar negara tak terima gay, di Malaysia Gay semacam disanjung...

      Delete

    5. Guan Eng: Bukan salah sistem perakaunan RM16b cukai hilang

      ULASAN | Bekas PM & menteri kewangan Datuk Seri Najib Razak masih membuat dakwaan palsu bahawa RM16 bilion cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), yang tidak dibayar balik sejak enam tahun lepas sebenarnya tidak hilang, kerana standard perakaunan yang digunakan adalah berdasarkan tunai terubah (modified cash accounting) dan bukannya standard perakaunan Akruan (accruals accounting standard).

      Kenyataan Najib seakan-akan menyalahkan sistem perakaunan yang digunakan untuk cuba memberikan gambaran bahawa RM16 bilion cukai tidak terbayar sebenarnya tidak hilang, adalah tidak berasas dan tidak benar sama sekali.

      RM16 bilion cukai yang tidak dibayar balik sejak lebih enam tahun sebelum ini, tetap kehilangan RM16 bilion daripada Tabung Bayaran Balik Cukai (TBBC) sama ada kerajaan menggunakan sistem perakaunan tunai terubah (modified cash basis) ataupun sistem akruan (accrual) digunakan.

      Berdasarkan LHDNM dan disahkan oleh Jabatan Akauntan Negara, yang juga menggunakan sistem perakaunan tunai terubah seperti mana yang dinyatakan oleh Najib, adalah didapati bahawa baki kredit yang belum dibayar balik kepada pembayar cukai adalah berjumlah RM16.046 bilion setakat 31 Mei 2018 seperti berikut:

      (angka2 di beri)
      

      Sebanyak 1.65 juta individu dan syarikat dihutang RM16 bilion cukai tidak bayar balik sejak lebih enam tahun lepas. Keadaan begitu serius apabila Ketua Pengarah LHDNM ada menulis surat secara rasmi kepada Ketua Setiausaha Perbendaharaan ketika itu Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar pada 2016, untuk meminta lebih banyak wang dipindahkan daripada Akaun Wang Yang Disatukan kepada TBBC, tetapi tidak diambil peduli oleh Dr Mohd Irwan.

      Tunggakan besar bayaran balik sebanyak RM16 bilion sehingga melebihi enam tahun ini berlaku kerana Jawatankuasa Pengurusan Wang Tunai Kementerian Kewangan, yang bermesyuarat secara bulanan dan dipengerusikan oleh bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, tidak memindahkan peruntukan yang mencukupi kepada TBBC seperti yang dipohon oleh LHDNM.

      TBBC adalah akaun amanah yang ditubuhkan di bawah seksyen 111B Akta Cukai Pendapatan 1967, bagi tujuan penyaluran peruntukan daripada Akaun Wang Yang Disatukan, bagi tujuan pembayaran balik cukai.

      Perlu ditegaskan bahawa di bawah seksyen 111B(2) Akta Cukai Pendapatan 1967, hanya Menteri Kewangan mempunyai kuasa untuk membuat keputusan berkenaan jumlah peruntukan yang disalurkan daripada Akaun Wang Yang Disatukan ke TBBC.

      Soalan penting yang harus dijawab oleh Najib ialah mengapa beliau membenarkan RM16 bilion cukai yang tidak dibayar balik ini, tidak dikembalikan kepada 1.65 juta pembayar cukai dalam masa yang ditetapkan di bawah undang-undang.

      Bukan sahaja pihak polis yang kini menjalankan siasatan “pecah amanah” di bawah seksyen 409 Kanun Keseksaan berminat terhadap perkara ini, tetapi rakyat juga ingin tahu jawapan kepada perkara berkepentingan awam ini.

      Delete
    6. PAN PUJA TOKONG


      Pimpinan Amanah jadi Pasu Bunga dalam Pakatan Harapan



      Dilihat aktif menyatakan pandangannya secara saborono terutama membabitkan PAS - di Facebook tanpa mempedulikan statusnya sebagai timbalan menteri, hari ini beberapa pemimpin parti terbabit tampil mengkritik Hanipa Maidin.

      Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man misalnya berpendapat timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu perlu meluangkan lebih banyak masa di parlimen berbanding di luar.

      Kata anggota parlimen (MP) Kubang Krian dengan cara itu Hanipa dapat mengetahui apa yang dibahaskan di Dewan Rakyat sekali gus memahami konteks sesuatu isu yang diulas wakil rakyat PAS.

      "Saya tengok komentar Hanipa tu macam dia tak tahu apa yang dibahas sepanjang sesi terbabit," katanya kepada media di lobi parlimen hari ini.

      Terdahulu Hanipa hari ini berpendapat ada sesetengah MP kelihatan "aktif dan segar" apabila berbahas mengenai isu aurat namun keadaan itu tidak kelihatan apabila menyentuh masalah rasuah dan salah guna kuasa.

      "Semalam di parlimen, ada beberapa MP membangkitkan isu penutupan aurat ketika Menteri Pengangkutan dan Menteri Sumber Manusia (Anthony Loke) sedang menggulung. Saya ada di dewan pada masa itu.

      "Pengalaman saya di dalam dewan dan melihat setengah anggota parlimen (beragama) Islam berbahas, saya lihat apabila isu seperti itu timbul, relatifnya para wakil rakyat parti itu agak aktif dan segar untuk berbahas dibandingkan isu-isu lain seperti isu rasuah, isu salah guna kuasa, isu pembaziran dan isu-isu lain yang jejaskan kehidupan rakyat," katanya tanpa menyebut parti yang dimaksudkan.

      Semua sedia berbahas

      Isu berkenaan dibangkitkan Anggota Parlimen PAS Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, Siti Zailah antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.

      Untuk rekod Hanipa yang juga MP Sepang memang aktif memberikan pandangannya - biasanya bersifat bersahaja - di Facebook sejak lama dulu.

      Sementara itu MP Pengkalan Chepa Ahmad Marzuk Shaary berkata ada kalangan wakil rakyat Pakatan Harapan memiliki pendidikan tinggi, malah sehingga ke peringkat doktor falsafah.

      Justeru katanya mereka wajar memberikan pemahaman mengenai Islam kepada kerajaan.

      "Jangan jadi (macam) pasu bunga dalam PH (HARAPAN), tetapi mereka mesti jelaskan," katanya.

      MP Tumpat Che Abdullah Mat Nawi pula berkata seseorang menteri atau timbalan menteri perlu berada di parlimen untuk menjawab sesuatu isu.

      "Menteri (atau timbalan menteri) tak perlu jawab di Facebook secara sinis (sebaliknya) di parlimen dan kita bersedia membahaskannya di parlimen.

      "Ia bukan sekadar isu aurat, malah apa sahaja tajuk, MP PAS sedia berbahas," katanya.


      : Pimpinan Amanah nak beli hati DAP dan pengundi Cina, mereka sanggup buat apa sahaja termasuk jual penderian agama selama ini....

      Delete
    7. PM-4 PUNCA KEROSAKAN AKHLAK


      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      AZIMAH GHAZALI 29 OGOS 2018
      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      Afiqah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GADIS ini antara contoh terbaik belia bijak mengambil peluang, di samping menabur bakti untuk anak bangsa sebaik tamat pengajian di institusi pengajian tinggi.

      Naib juara pentas akhir Da’i Pendakwah Nusantara, Nur Afiqah Mahmud, 23, kini menumpukan kampung halamannya Kedah khususnya di tempatnya di Baling, untuk menjalankan program kemasyarakatan.

      Jika sebelum ini banyak membuat program dengan kerjasama agensi dan jabatan terlibat, dengan platform yang ada sebaik tamat pengajiannya di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) Mei lalu, dia kini menumpukan program meningkatkan jati diri golongan anak gadis.

      “Saya pun ada latar belakang Ijazah Sarjana Muda Kaunseling, kajian tesis saya pun pasal isu anak luar nikah, dari situ saya lihat isu anak gadis di negara ini perlu diberi perhatian. Saya rasa perlu ‘all-out’ isu ni.

      “Nak buka premis kebajikan gadis tu mungkin tak mampu lagi. Sekarang saya mulakan dengan langkah pencegahan dulu,” katanya yang sebelum ini sering turun padang ke sekolah-sekolah dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi memberikan ceramah kepada pelajar wanita. Khuatir dengan isu-isu berkait belia wanita, katanya, tumpuan diberikan kepada gadis kerana berasa dekat dengan golongan itu, apatah lagi hampir sebaya.

      Afiqah juga mengajak rakan-rakan dainya bersama, namun buat masa ini mahu berbakti dahulu di kawasannya dengan menumpukan 18 sekolah menengah di Baling sebelum bergerak ke daerah dan negeri lain.

      “Saya salah seorang Ikon JKM dilantik awal tahun ni. Daripada situ saya kumpul maklumat. Saya bimbang, bayangkan daripada jumlah belia Malaysia, purata didapati dalam masa 15 minit, seorang anak luar nikah dilahirkan.

      “Kalau dalam tempoh satu bulan lebih kurang 2,000 anak luar nikah. Kalau dalam tempoh setahun bayangkan berapa, itu perangkaan daripada Jabatan Pendaftaran Negara. Saya ambil semua tu dari JKM. Itu statistik pada 2012. Sekarang boleh jangkakan apakah jumlah itu meningkat. Ini sebab penting tumpuan diberikan terhadap mereka ini,” katanya.



      Gejala sosial
      Sedar untuk menjangkau bilangan pelajar wanita bukan mudah, Afiqah berkata, dia perlu ada kerjasama dengan guru-guru kaunseling seluruh negara.

      Mengulas belia terlibat gejala sosial, sama ada lelaki mahupun wanita, katanya punca utama disebabkan melihat video pornografi.

      “Saya boleh kata, 90 peratus remaja sekolah kita yang lihat benda (porno) ni. Tambahan dengan wifi free, guna telefon bimbit tak dikawal oleh ibu bapa, sampai tak boleh belajar, terlanjur.

      “Bila lihat jumlah yang ramai ini rasa nak menangis. Bila terlibat benda-benda macam tu, saya tanya soalan kedua pula, solat tak... 90 peratus juga yang tak solat. Jadi benda tu berkait, bila tak solat akademik pun jatuh,” katanya.

      Menurutnya, dibimbangkan dengan isu timbul ini, generasi akan datang turut terjejas sekali gus boleh merosakkan negara.

      Delete
  6. UMNO...bakal menjadi parti pilitik serpihan. Tidak mati tapi secara perlahan-lahan akan menjadi lumpuh dan akhirnya hilang dalam lipatan sejarah. Puncanya bukan kerana UMNO ketandusan pemimpin atau hilang aura perjuangannya. UMNO sudah tiada sumber iaitu wang. UMNO hari ini diasaskan atas prinsip wang. Idealisme UMNO adalah wang. Hala tuju UMNO adalah wang. Tanpa wang siapalah UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH ANTI KALAU RAMAI MELAYU YANG DAPAT


      Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
    2. Woi makcik Hasanah,

      Kerajaan tu sape?? Kerajaan tu amanah rakyat ke...
      so semua yg bekerja dengan kerajaan sebwnarnya bekerja tuk diri semdiri sbb makan gaji dah kn.dan buat kerja tuk rakyat..

      Ya betul jika kamu mengikut perentah. Soalannya SIAPA kah yang memerentahkan kamu untuk berbuat sedemikian? Sama juga dengan kes wanita Mongolia. SIAPA yang beri arahan pada kedua2 pengawal peribadi

      Ada tangan2 ghaib ke dlm kerajaan terdahulu? Bagus la kakitangan terdahulu ikut perintah kerajaan terdahulu. Moga kerajaan sekarang dpt kakitangan yg taat seperti hasanah. Tidak bocorkn maklumat dlman lg.

      Delete
    3. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Angka korban tunjuk perasaan Palestin meningkat
      11 OGOS 2018
      Angka korban tunjuk perasaan Palestin meningkat
      Mayat sukarelawan perubatan, Abdullah al-Qatati diusung orang ramai ke tanah perkuburan.
      GAZA - PALESTIN.Seorang lelaki Palestin berusia 40 tahun yang terkena tembakan Israel di sempadan Gaza maut akibat kecederaan, hari ini dan menjadikan jumlah terkini kematian tunjuk perasaan semalam kepada tiga orang.

      Mangsa adalah antara sekurang-kurangnya 131 penduduk Palestin yang cedera angkara peluru rejim Zionis, walaupun gencatan tidak rasmi antara pemerintah Islam Hamas dan tentera Israel masih berjalan.


      Kementerian Kesihatan wilayah itu mengenal pasti mangsa sebagai Ahmed Abu Lulu, ditembak di sempadan dekat timur bandar Rafah, di mana dua lagi penduduk Palestin lain turut maut.

      Dua mangsa sebelum ini adalah Ali al-Alul, 55, dan sukarelawan perubatan Abdullah al-Qatati, 21. - AFP

      Delete
    4. ANCAMAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      ANGKASA: Batu meteor lintasi ruang udara Sabah
      Bernama | Diterbitkan 21 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 21 Ogs 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) mengesahkan objek bercahaya yang melintasi ruang atmosfera yang disusuli dentuman kuat di Sabah semalam adalah batuan dari angkasa lepas yang memasuki atmosfera bumi disebabkan tarikan graviti bumi.

      ANGKASA dalam kenyataan di sini hari ini berkata pada kebiasaannya batuan meteor itu berasal daripada serpihan asteroid yang bersaiz lebih kecil iaitu kurang dari O.5 meter persegi.

      "Apabila memasuki ruang atmosfera bumi dengan kelajuan yang tinggi batuan itu bergesel dengan partikel di atmosfera bumi dan menghasilkan haba yang menyebabkan ia terbakar dan bercahaya," kata kenyataan itu.

      Menurut kenyataan itu bunyi dentuman yang kuat mungkin disebabkan batuan panas itu meletup di ruang atmosfera iaitu selepas beberapa saat cahaya meteor tersebut hilang.

      Hasil daripada letupan berkenaan batuan meteor tersebut akan berkecai menjadi debu atau serpihan kecil yang berkemungkinan akan jatuh ke bumi.

      "Memandangkan ia adalah fenomena biasa, rakyat Malaysia khususnya di Sabah tidak perlu bimbang dengan kejadian yang berlaku malam tadi kerana 95 peratus meteor akan musnah terbakar di atmosfera bumi," kata kenyataan itu.

      Pihak ANGKASA juga menyarankan agar orang ramai tidak menyebarkan maklumat tidak sahih melalui media sosial.

      Semalam penduduk di daerah Kota Belud dan beberapa daerah sekitarnya kehairanan melihat cahaya terang melintasi ruang langit daerah itu sebelum hilang kira-kira jam 11.26 malam.

      - Bernama

      Delete

    5. RM16b cukai hilang -

      bermula dari kes scorpene, altantuya, src, 1mdb, gst refund hilang dmm lagi jawapan najib lebih kurang sama... nafi, nafi, nafi dan twists.

      Biar polis buat siasatan dan hadapkan Najib kemahkamah baru tau cerita sebenar.

      Banyak sangat isu berkaitan wang yang ujud dan pada akhirnya bertumpu kepada orang yang sama - Najib.

      Sudah tiba masanya setiap isu diambil tindakan dan kesemua pesalah dihukum. Repot Polis, dakwa di mahkamah dan hukum dia. 10-20 tahun penjara kes bersama 1MDB.

      Delete
    6. PAS: HARAPAN ikut jejak langkah BN lantik duta khas
      Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:19 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 4:22 petang

      A+ A-

      PAS menyifatkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengikut jejak langkah pentadbiran BN apabila meneruskan jawatan duta khas perdana menteri.

      Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian ketika mengulas pelantikan pengerusi DAP merangkap anggota parlimen Cheras Tan Kok Wai sebagai duta khas perdana menteri ke China.

      Tuan Ibrahim berkata, apatah lagi HARAPAN sendiri sebelum ini mengkritik BN yang melantik antaranya Tun Samy Vellu sebagai duta khas ke India dan Asia Selatan serta Datuk Seri Ong Ka Ting sebagai duta khas ke China.

      "PAS kesal Kerajaan HARAPAN mengikut jejak langkah Kerajaan BN dengan melantik Tan Kok Wai sebagai duta khas ke China," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau berkata lagi, kerajaan mengumumkan tidak mampu melaksanakan janji 100 hari dan pembatalan serta penangguhan projek yang membawa kebaikan kepada rakyat kerana tiada kemampuan kewangan.


      "Pada masa sama tindakan kerajaan seperti cadangan kereta nasional baru dan kini pelantikan duta khas menyebabkan rakyat terasa dipermainkan. Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelit fakta dan menipu rakyat," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

      Menurut laporan media tempatan, Tan akan menggantikan Ong Ka Ting berkuatkuasa 1 Ogos lalu dengan peranan untuk memperkukuh hubungan negara dengan kuasa ekonomi dunia itu.

      Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong hari ini memberitahu Dewan Rakyat terma dan syarat pelantikan Tan masih belum dimuktamadkan.

      Beliau berkata duta khas itu mungkin dilantik secara kontrak dan tidak diberi taraf menteri seperti yang dibuat pentadbiran BN.

      Delete
    7. Pas prihatin nasib semua kaum
      ASYRAF MUHAMMAD 29 OGOS 2018
      Dr Halimah Ali
      Halimah menandatangani buku lawatan ketika berkunjung ke pusat media PRK Dun Seri Setia hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas adalah sebuah parti yang prihatin dan sentiasa memberi perhatian terhadap nasib seluruh kaum di negara ini.

      Calon Pas PRK Dun Seri Setia, Dr Halimah Ali berkata, dakwaan yang mengatakan bahawa Pas hanya memberi tumpuan kepada satu kaum sahaja adalah tidak benar berikutan terdapat pelbagai program yang telah dirangka membabitkan penglibatan daripada pelbagai kaum sebelum ini.


      "Saya sendiri sebagai Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional dan Biro Solidariti Pas Selangor sememangnya telah merancang dan melaksanakan banyak aktiviti bersama pelbagai kaum.

      "Kita kena beri perhatian khusus dan layanan seadanya kepada golongan bukan Melayu memandangkan perkara ini turut termaktub di dalam perlembagaan Pas," katanya ketika sidang media hari ini.

      Halimah berkata demikian selepas mengadakan lawatan ke Pusat Media PRK Dun Seri Setia di Bangunan Tabung Haji Kelana Jaya.

      Dalam pada itu, Halimah juga memberi jaminan akan menumpukan perhatian kepada semua kaum di Dun Seri Setia sekiranya dipilih selepas ini sejajar dengan perlembagaan parti.

      Katanya, sewaktu berkhidmat sebagai Adun Selat Klang sejak 2008 lalu, beliau telah berkhidmat buat semua kaum di kawasan terlibat bagi membantu membela nasib rakyat secara keseluruhan.

      "Sebagai contoh di Pulau Ketam, kawasan itu mempunyai kira-kira 99 peratus masyarakat Cina namun dalam setiap perayaan mereka, saya akan turut sama turun padang bagi meraikan mereka.

      "Sepanjang kira-kira 10 tahun berkidmat sebagai Adun sebelum ini, saya sentiasa meraikan kepelbagaian kaum, agama dan bangsa," katanya.

      Halimah berkata, beliau tidak mempunyai masalah untuk meneruskan tradisi sedemikian di Dun Seri Setia selepas ini bagi memberi perkhidmatan kepada seluruh rakyat tanpa mengira kaum, agama dan bangsa.

      "Pas bukan ekstrimis dan Pas menentang ekstremisme.

      "Dan jika saya dipilih, saya akan bawa suara seluruh rakyat di dalam Sidang Dun selepas ini," katanya.

      Delete
  7. Ini Anuar Musa berhabisan main ugama dan bangsa untuk piara nama dan nasib diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH LGBT


      Surat lelaki Pula Kepada Marina: Golongan Luar Tabie Tak Pernah Dilabel Rakyat Kelas Dua



      Amaran: Bacaan ini ada banyak perkataan ^%&$.

      Begini wahai Datin Paduka Marina Mahathir,

      1. Fakta pertama yang perlu Datin tahu adalah, tiada gay atau lesbian yang dlayan seperti rakyat kelas kedua di Malaysia. Belum pernah lagi saya mendengar, mana-mana sekolah, atau ipt, atau syarikat atau agensi bertanyakan orientasi seks seseorang.

      Tiada satu pun ruang dalam borang bertanyakan hal itu. Yang ada hanya gender, male or female. Jika mahu juga hak LGBT di borang, kena ada satu ruang, shemale.




      2. Fakta kedua, tiada sekatan dari mana-mana pihak menghalang kelompok transgender atau transeksual menonjolkan diri di khalayak. Saya tak pernah dengar lagi pihak berkuasa tempatan atau pihak polis atau jabatan agama menurunkan atau menggunting wajah Safiey Ilias yang terpampang di billboard jalanraya, sama seperti wajah Tun Mahathir yang digunting ketika pilihanraya lepas.


      Sajat, Safiey Ilias, Riz Ulala dan lain-lain bebas mengiklankan produk mereka di mana-mana yang mereka mahu.

      3. Saya membaca laporan Malaysiakini dengan penuh berhati-hati, khuatir salah membuat penilaian dalam mengeluarkan pendapat. Yalah, tajuknya kemain kontroversi, namun kontennya biasa-biasa sahaja.

      Oleh yang demikian, saya dengar terus rakaman video penuh berdurasi 4 minit di Youtube, temubual Datin bersama wartawan Malaysiakini.

      4. Saya sependapat dengan Datin dalam hal LGBT di Malaysia tak sama macam di luar negara. Mereka taklah sampai tahap nak berkahwin sama jantina.

      5. Namun, Datin juga haruslah sedar punca-punca LGBT di Malaysia sedikit berbeza berbanding dengan negara barat. Saya dan rakan-rakan (Zeeda Aziz, Mohd Fadhli) bagai nak mati menyelamatkan anak-anak muda di luar sana dari terjebak dengan isu ini.

      6. Datin tanyalah kepada rakan-rakan LGBT yang Datin kenal. Tanya mereka, apa punca sebenar mereka jadi sedemikian rupa. Adakah sebab menceduk 100% idea dari barat atau masing-masing ada pengalaman silam yang menyakitkan.

      7. Datin, mari saya senaraikan beberapa kes yang saya handle. Semua kisah ini merupakan permulaan kepada pengenalan manusia normal kepada sisi gelap LGBT.

      8. Saya pernah berjumpa seorang remaja lelaki berusia 15 tahun. Dibuang dari salah satu sekolah berprestij di Malaysia. Kantoi bersama rakan-rakan dalam asrama. Mereka sedang asyik memegang kemaluan rakannya yang lain dan mengonanikannya.

      Punca, terjebak dengan pornografi gay sejak berusia 13 tahun. Bayangkan jika pihak sekolah tak sedar akan kes ini, siapa remaja ni 5 ke 10 tahun akan datang. Sudah bersedap-sedap dengan dunianya, disamping Datin berusaha memperjuangkan hak mereka.

      9. Saya pernah berprogram bersama pelajar Darjah 6. Namun ada 6 orang kanak-kanak lelaki darjah 5 yang bersama, duduk paling hadapan. Selepas habis program, saya minta izin untuk bertemu dengan mereka semua. Cikgu masukkan mereka dalam program sebab kantoi melukis gambar lucah aksi sama jantina, serta ada seorang pelajar yang menggeselkan kemaluan pada buntut rakan lelakinya yang lain.

      Akhirnya, saya temui kisah yang sebenar. 4 orang ikut-ikut sahaja, sambil 2 orang lagi pernah diliwat. Seorang diliwat oleh pelajar lelaki Tingkatan 4 semasa usianya 10 tahun, seorang lagi diliwat oleh abang kandung sendiri yang berusia 14 tahun. Saya menangis masa mendengar kisah mereka.

      Kalaulah tiada siapa yang tahu dan bantu mulai sekarang, siapalah mereka 10 ke 15 tahun akan datang. Pasti bersedap-sedap dengan lelaki lain disamping Datin berusaha memperjuangkan hak mereka.

      Delete

    2. tambah teruklah bila hasanah cakap ikut arahan kerajaan dulu. Sapa ketua kerajaan dulu. Big Boss ex-PM dan menteri kewangan dulu. Bocor seluar big boss lagi. sudah satu, datang lagi satu......siap kau jibby.

      Hassanah cuma ikut arahan kerajaan, siapa dalam kerajaan, tak pula dinyatakan, oleh itu ada beberapa pilihan, kerajaan Amerika mungkin, kerajaan Mongolia juga ada kemungkinan, kerajaan Amno kah? May be.atau kerajaan langit Ayoh pin. juga boleh jadi...

      Saudara jangan salah faham. SPRM kerja nya hanya siasat. Lepas itu kertas siasatan di hantar kepada AG. AG lah yg akan menentukan ada kes atau tiada.

      Esok Hasnah misti kena di bebaskan dari tahanan oleh SPRM, hanya mahkamah yg menentukan berapa hari boleh di tahan untuk siasatan. Esok bila di bebaskan tak bermakna Hasanah itu tak di dakwa, hanya AG yg menentukan.

      Tapi kalau surat kpd CIA tu dah terbukti ada, mesti ada yang di dakwa.

      Delete
    3. Pengalaman memandikan jenazah pondan



      Terpanggil dihati saya untuk berkongsi satu pengalaman sepanjang menguruskan jenazah. Mohon ampun dan maaf bukanlah niat untuk mengaibkan sesiapa malah lebih kepada iktibar dan pengajaran buat kita yang masih hidup agar tidak melakukan dosa dan sesuatu yg dilarang ALLAH kerana balasannya ALLAH bayar tunai tika di dunia lagi. Nauzubillah.

      Berlaku di sebuah hospital, saya disambut oleh waris arwah iaitu ibunya yang ingin menyampaikan sesuatu kepada saya. Ada sedikit debaran dihati saya namun demi tugas saya perlu laksanakan tanggungjawab ini hingga selesai. Menurut ibu arwah, jenazah anaknya telah menukar jantina dari lelaki kepada perempuan.

      In Shaa ALLAH Sebelum saya cerita kisahnya, saya akan bagi sedikit penjelasan, bagaimana menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang telah menjalani pembedahan penukaran jantina, siapa yang patut melaksanakan pengurusan jenazahnya, bagi menguruskan jenazah seorang lelaki atau perempuan muslim yang menukar jantina, jenazah tersebut hendaklah diuruskan mengikut jantina asalnya dan diuruskan oleh warisnya atau pihak berkuasa agama.

      Setelah saya bagi keterangan terperinci kepada ibunya, saya terus masuk ke bilik pengurusan jenazah untuk memandikan dan mengkafankan jenazah. Saya dibantu 3 waris jenazah, ibu dan 2 orang abangnya, 3 waris jenazah ini sahaja yang ada, yang lain hampir 30 orang sahabat sahabat jenazah ke semuanya sejenis sepertinya. Sebelum saya mandikan jenazah, seperti biasa saya akan bentangkan kain untuk di kafankan siap-siap supaya mudah kerja saya.

      Setelah selesai, saya mengangkat jenazah ke tempat mandi, saya tutup pakai kain kafan dan buka pakaiannya, alhamdulillah putih kulitnya namun perlahan lahan ke seluruhan tubuh badan jenazah mula menghitam, sikit demi sedikit, ibu dan abang arwah mula perasan, ibu arwah tidak dapat berkata apa-apa, seolah-olah sudah tahu apa yang akan terjadi setelah tahun mengenai jentina anaknya itu, mengalir air mata ibu arwah sehingga saya sendiri pun mengalirkan air mata.

      Saya memulakan mandi jenazah dengan istinjak (buang najis), ketika saya istinjak jenazah itu, najisnya cukup banyak, sehingga saya behenti, kerana saya rasa sudah terlalu lama saya istinjak, tetapi najisnya tidak behenti keluar. Saya terus menyucikan jenazah macam biasa, saya lihat air yang mengalir kekuningan keluar dari tubuh jenazah dan yang lebih menyedihkan keluar dari kemaluannya nanah bercampur darah dan juga ulat.

      Selama itu jugalah mulut saya tiada henti memohon doa agar ALLAH SWT meringankan azab arwah dan memudahkan urusan keatas arwah agar dapat saya uruskan sempurna yang mungkin. Perlahan lahan saya memasukkan kapas kedalam kemaluan jenazah dengan tujuan memberhentikan pengaliran darah tadi.

      Ibu jenazah yang mulanya nak membantu saya untuk mandikan jenazah anaknya tadi pengsan, kerana melihat kejadian itu. Saya terus mandikan jenazah anaknya, selesai saya mandikan dan wudukan jenazah, saya tutup keseluruhan tubuh jenazah dengan kain kafan sebelum saya jiruskan dengan air sembilan.

      Sedikit penerangan, air sembilan ini air yang dicampurkan, air kapor barus, air kayu cendana dan air sintok, air ini untuk mewangikan jenazah.

      Setelah selesai saya jirus air sembilan tadi, saya bukak kain kafan tadi, sekali lagi ALLAH tunjuk kekuasaanNYA. Jenazah kelihatan sangat reput, buah dada palsunya mengecut. Selesai saya mandi dan kafankan jenazah tadi, saya jemput kesemua sahabat sahabatnya tadi untuk duduk di depan jenazah, saya mengambil peluang itu untuk memberi sedikit tazkirah dan hampir kesemuanya menangis.

      Delete
    4. RM16 bilion duit cukai hilang -

      najis dah banyak kes, kenapa tak heret kemahkamah dgn cepat???? PH dah perintah dekat 4 bulan seekor pun belum hotel sg buluh

      Bukan serupa kerajaan dulu menganiyakan kes2 pembangkang spt contoh kes DSAI hakim2 cepat2 menjatuhkan hukuman disebabkan OLEH kerajaan UMNO BN najib BAYAR berjuta2 wang ....

      sekarang kerajaan PH telus tak mencampuri dlm pertimbangan mahkamah....

      Harap bersabar ...aku rasa kejaan ph tengah buat sangkar besar utk tangkap sekali arung semua jerung2 yg terlibat ...sbb apa kes depa ni berkait ...saiz jerung2 ni lebih kurang sama tp yg terbesar yg bernama najib ...

      Delete
    5. Mula-mula Suka Kemudian Padam Muka




      Langkah untuk kembali kepada sistem SST merupakan langkah keterbelakang, terutamanya ketika lebih 160 negara di seluruh dunia sudah beralih kepada sistem GST.

      Hal ini kerana, hasil daripada persetujuan antara pakar-pakar dan pertubuhan ekonomi antarabangsa merumuskan GST tiada cukai bertindih (cascading effect), lebih telus dan mempunyai sistem kawal selia menyeluruh bagi mengelakkan penyelewengan.

      Cadangan menggantikan GST kepada SST seperti berbalik kepada roda petak daripada roda bulat. Penguatkuasaan cukai sebanyak 6% akan dikenakan pada setiap peringkat pengilang, pengedaran sehinggalah ke peringkat pengguna.

      Di bawah sistem SST, harga produk sering diubah suai sesuka hati oleh orang tengah kerana mereka tidak perlu menyatakan jumlah cukai sebenar.

      Terdapat banyak kes di mana pengilang tidak mendedahkan kadar SST mereka dan menyimpan kutipan cukai ini yang dikenakan ke atas pengguna.

      Apabila kita melihatnya secara objektif, GST merupakan langkah ke depan. Sekarang, ramai menentang GST kerana ia muncul secara jelas di dalam bil mereka, mengingatkan mereka sedang membayar cukai. Manakala di bawah sistem SST pula, peniaga tidak perlu menyatakan cukai. Jadi, kita tidak terasa seperti membayar cukai kerana tidak sedar kewujudannya.

      Ada yang akan bertanya, jika SST menjadikan barangan lebih mahal, mengapa harga barangan lebih murah sebelum kedatangan GST, iaitu di bawah SST?

      Terdapat 2 jawapan bagi persoalan ini. Pertama sekali dan yang paling popular adalah kegiatan pencatutan. Orang tengah mengambil kesempatan menaikkan harga dan menuduh GST penyebabnya.

      Sebab ke-2 adalah GST lebih cekap dan menyeluruh dalam pengutipan cukai kerana ianya dikawal selia sistem kukuh, menyebabkan tiada sesiapa dapat lari daripada dikenakan GST.

      Isu pokoknya, tiada sesiapa yang suka membayar cukai. Namun, penghapusan GST tidak bermakna cukai akan dihapuskan. Sebaliknya, SST akan dikembalikan.

      Jika ada pihak ikhlas mahu menghapuskan cukai kepenggunaan, mereka akan menurunkan kadar GST ke sifar, bukannya memperdaya orang dengan menukarnya kepada SST.

      Jadi, pembangkang perlu bersikap jujur terhadap rakyat, sudah tentu mereka tahu kelemahan sistem SST ini kerana ramai di antara mereka terdiri daripada golongan yang arif dalam ilmu kewangan.

      Jadi, adakah mereka benar-benar percaya kepada sistem ini atau mereka hanya mahu memansuhkan GST (untuk digantikan dengan SST) semata-mata untuk memancing undi?

      Kesimpulannya, terdapat 2 perkara utama yang perlu difahami. Pertama, sekiranya GST dihapuskan, ia akan disusuli SST. Kedua, SST adalah sistem lapuk dan tindakan mengembalikannya adalah perbuatan tidak bertanggungjawab.

      Dasar yang diguna pakai untuk negara kita perlulah bersesuaian buat jangka panjang (#Forwardlooking), bukannya yang lapuk. Oleh itu, penting untuk kita menerapkan pemikiran #ForwardTogether demi merealisasikan masa depan cerah. Sufiyan Abas

      Delete
    6. Bodoh PH, mereka ingat cukai soda boleh selesai masalah obesiti



      Sebuah badan penyelidikan dasar awam menasihatkan kerajaan berhati-hati terhadap cadangan cukai soda kerana masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai memandangkan minuman soda bukan satu-satunya penyumbang terhadap masalah obesiti.

      Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial, Azrul Mohd Khalib berkata, keluarga berpendapatan rendah yang membelanjakan sebahagian wang ke atas minuman soda sebagai sumber tenaga murah akan terjejas dengan pelaksanaan cukai itu.

      Katanya, kajian dan pengalaman di negara lain yang melaksanakan cukai sedemikian, seperti Chile, Mexico dan United Kingdom (UK), menunjukkan cukai soda mempunyai kesan jangka pendek serta panjang.

      “Untuk jangka pendek, pengguna muda (berusia 13 hingga 30 tahun) dengan latar belakang sosial ekonomi berlainan kemungkinan besar akan mengurangkan pengambilan gula sehingga 80% berbanding purata pengguna, dengan beralih kepada minuman kurang gula.

      “Orang lebih tua dan mereka yang mengamalkan diet bergula tinggi berkemungkinan tidak mengubah tabiat kerana mereka sudah mempunyai pilihan sendiri untuk gula dan tidak sensitif terhadap kenaikan harga.

      “Dalam jangka panjang, situasi itu akan menjadi normal dan pengguna mungkin membeli minuman soda sama, tetapi membayar harga lebih mahal.”

      Beliau mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini yang berkata, kerajaan sedang mempertimbangkan pelaksanaan cukai soda bagi menggalakkan kehidupan lebih sihat dan mengurangkan pengambilan gula yang boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

      Azrul berkata, cukai itu mungkin berjaya mencapai sasaran mengurangkan pengambilan gula bagi satu kumpulan khusus, tetapi kesannya tidak besar terhadap kumpulan lebih besar.

      “Jika mereka beralih atau meningkatkan pengambilan minuman bergula seperti teh tarik atau kopi susu, maka kesannya mungkin hilang.

      “Oleh itu, keberkesanan cukai soda dalam mengurangkan masalah obesiti bercampur-campur.”

      Katanya, perniagaannya seperti kedai kopi dan runcit akan terjejas dalam jangka pendek, tetapi keadaan mungkin pulih selepas kenaikan kos diselaraskan dan menjadi normal.

      Azrul mencadangkan cukai itu dilaksanakan ke atas pengeluar dan bukannya di peringkat peruncit, seperti di UK.

      Katanya, minuman dengan kuantiti gula tertentu bagi setiap 100ml perlu dikenakan kadar cukai khusus untuk setiap liter.

      “Ini akan mendapat hasil yang dikehendaki untuk pengeluar mengambil inisiatif dan mempunyai insentif mengurangkan kandungan gula dalam produk mereka untuk mengelak dikenakan cukai.

      “Hasil pendapatan yang dikutip akan disalurkan untuk membiayai program kesihatan bagi menangani penyakit tidak berjangkit (NCD), khasnya kencing manis dan faktor risiko seperti obesiti.”

      Katanya, masalah obesiti tidak dapat diselesaikan dengan hanya bergantung kepada cukai kerana ada penyumbang lain terhadap masalah itu.

      Beliau berkata, kerajaan perlu mengutamakan pengetahuan kesihatan dan program pencegahan NCD untuk mendidik serta mewujudkan kesedaran rakyat terhadap pilihan sihat dan tingkah laku berpengaruh.

      : Sebenarnya kerajaan melihat banyak duit boleh diperolehi daripada tumbuh macam cendawan kedai makanan segera yang kebanyakkan minumannya adalah soda.....

      Delete
  8. Mengendeng..hahahahapuakpuakahidung x mancung pipi tersorong2..kehkehkeheh..
    Sahlh parti puaka melayu injak melayu..rujuk sajak pak samad said..anwar pulak yg dsebuk2kan..sahlh puak puaka x berkemampuan dah dan x sorang pun yg boleh dharapkan..lebih baik tanam je bersama projek2 mega gila tu..kononnya untungkan rakyat menyemarakkan ekonomi..piidaa samalh macai2 asyik mengendeng x habis2 nompang blog ini..hahahahamacai tempang bang Shah ooii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH LGBT

      LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      Delete
    2. Mufti Pahang sambut baik cadangan cuti Jumaat, Sabtu
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 1 OGOS 2018
      Mufti Pahang sambut baik cadangan cuti Jumaat, Sabtu
      ABDUL RAHMAN
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman, menyambut baik cadangan mengubah cuti hujung minggu kepada Jumaat dan Sabtu di negeri ini yang memberi manfaat besar buat umat Islam untuk beribadah.

      Abdul Rahman berkata jika cadangan tersebut dilaksanakan, ia memberi banyak fadilat kepada orang Islam supaya dapat hadir awal ke masjid pada Jumaat dan fokus beribadah tanpa memikirkan urusan duniawi seperti perlu menyelesaikan pekerjaan.

      Menurutnya, cuti pada hari Jumaat sangat digalakkan dalam Islam dan kebanyakan negara Islam telah melaksanakan perkara tersebut yang mengutamakan hari Jumaat yang memberi kelebihan buat Muslimin menunaikan solat Jumaat.

      "Pada pandangan peribadi, saya menyambut baik pelaksanaan cuti pada Jumaat dan Sabtu kerana mempunyai banyak fadilat untuk umat Islam beribadah dan digalakkan untuk datang awal ke Masjid.

      "Bagaimanapun, terpulang kepada kuasa Tuanku (Sultan Ahmad Shah) dan Pemangku Raja Pahang (Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah) yang juga pemerintah tertinggi berkaitan hal ehwal agama Islam negeri untuk menentukan perkara itu," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di sini, semalam.

      Pada sidang Dun Pahang minggu lalu, Adun Tanjung Lumpur, Rosli Abdul Jabar, membentangkan usul mengubah cuti hujung minggu negeri ini kepada Jumaat dan Sabtu.

      Rosli yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang, membuat cadangan itu atas alasan majoriti penduduk negeri ini adalah beragama Islam dan cuti pada Jumaat akan membolehkan pekerja tidak tergesa-gesa bersiap untuk ke masjid.

      Usul itu mendapat pelbagai reaksi ramai Adun, termasuk Chow Yu Hui (PH-DAP Tras) yang berpendapat tiada keperluan untuk menukar pelaksanaan cuti pada Sabtu dan Ahad ketika ini.

      Manakala bekas menteri besar, Datuk Seri Adnan Yaakob (BN-Pelangai) berpendapat beliau tidak melihat cuti Jumaat sebagai keperluan.

      Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata, untuk pelaksanaan cadangan tersebut bagaimanapun memerlukan kajian mendalam dari pelbagai sudut khususnya pada sektor ekonomi dan pentadbiran kerajaan negeri.

      Delete

    3. RM16 bilion duit cukai hilang -

      Pusing duk pusing kena jugak kt hang najib ...sapa lg hang nk tipu najib ...tu la pasai lg lama hang kt luar lg mengarut ...elok masuk dlm cepat ...aman sejahtera malaysia ku ...

      Gelama, kelisa, ikan duri, tuka, siakap, senohong
      Najib dah lama biasa mencuri, suka cakap bohong

      Delete
    4. Keputusan PRK Seri Setia Adalah Referendum Rakyat Terhadap Polisi PH



      Keputusan Prk Seri Setia Adalah Referendum Rakyat Terhadap Polisi PH.

      Jika PH Menang Bergaya, Menunjukkan Bahawa Rakyat Bersetuju Dgn.

      1. Rakyat Terutama Orang Melayu Tidak Memerlukan Tongkat Lagi Dan Boleh Bersaing Secara Berdepan.

      2. Pembayaran PTPTN akan dikuatkuasakan secara tegas supaya PTPTN dapat diteruskan tanpa Pump in Money dari Kerajaan.

      3. Subsidi Harga Minyak Petrol Dan Diesel Tidak Diperlukan Rakyat dan wang tersebut lebih digunakan utk pembinaan projek mega yg lain seperti proton2.

      4. Pemberian Bantuan Oleh Korporat Kepada Orang Kanan Politik Seperti SU Menteri Bukanlah Kesalahan.

      5. Tol akan diteruskan dan dinaikkan berdasarkan perjanjian sedia ada.

      6. Klinik RM1 Tidak Bagus, Kerana Rakyat Mahukan Perkhidmatan Lebih Baik Dan Sanggup Membayar Insuran Kesihatan.

      7. Rakyat Malaysia Dibenarkan Mempromosikan Apa Jua Agama Dan Mazhab Tanpa Halangan.

      Dr Ishak IbrahimPenganalis Politik


      : Rakyat perlu bijak untuk menjadi pengimbang dan ini akan memberikan kelebihan kepada rakyat dalam menentukan masa depan negara....

      Delete
    5. Menteri PH yang hebat sanggup tidur dijalanan untuk turun harga minyak



      Sebelum kuasa, sebelum rakyat undi bukan main hebat tunjuk kepada rakyat sanggup berpanas, sanggup tidur tepi jalan demi perjuangan rakyat. Nak turun harga minyak.

      Bila ada kuasa. Minyak tak boleh turun pasal negara banyak hutang.. Cakap MUNAFIK BERTOPENGKAN AGAMA.


      : Jangan kata bertopengkan agama, dia baru balik Mekah, baru baca khutabah Arafah. Ramai lagi yang kena kencing tu lihat menteri agama baru naik pangkat terus jumpa tuhan....

      Delete
  9. the noose is tightening.....

    "Former Malaysian External Intelligence Organi­sation (MEIO) director-general Hasanah Abdul Hamid pleaded during her remand hearing today that she was only following orders when carrying out her duties."

    mmmm...can't wait to know who is the "one" giving the orders!!!!!

    could be geng najis? or just jilat? or mr j?

    your guess!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TOKONG YANG DISEMBAH MELAYU


      Guan Eng kena jual pegawai kerajaan



      Fatimah Jasmin komen di FB:

      Only in Malaysia yang kena rompak melolong RM18 bil dirompak. Yang (dituduh) merompak pula buat lapuran polis kerana merompak... Adoi

      Pelik-pelik Malaysia baru....

      Jika yang dituduh merompak begitu yakin hjngga sendiri buat laporan polis, bukanlah merompak.

      Sepatutnya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng segera buat laporan polis. Baru tahu, dia masih menyiasat. Eloklah jawatannya diberi jenama baru sebagai Menteri Propaganda Kewangan.

      Husin syak Guan Eng tidak tahu dia dipekena penjawat awam. Dia dan Tony Pua terlalu angkuh untuk terima nasihat, mudah melenting dan asyik nak putarbelit lalu dibiar belit diri sendiri.

      Mereka hanya diamkan dengan diberi maklumat tanpa penjelasan penuh. Orang ingat dah pandai tak guna dinasihat. Otak asyik nak spin mesti terus nak main serang.

      Kenyataan penjelasan dari Ketua Pengarah Kastam hampir senada dan seiring dengan kenyataan-kenyataan mantan KSP dan Menteri-Menteri yang faham.

      Wow! Sah Guan Eng kena jual

      Delete
    2. mmm..another anal lickers! sensed that these are the same psychophant....gn, kepten, jilat!

      no wonder, smell shits all over!

      Delete
    3. RM16 bilion duit cukai hilang -

      Jibo, Kalau nk jd pemimpn yg di hormati rayat.jgn aniayai rayat..sbb rayat pegang tali seput hidup anda.

      kmu tu di pilih.bkn sejak lahir jd menteri.jgn dustai rayat.jgn sombongi rayat.jgn panas baran dgn jawapan anda di youtube dgn rayat..bila rayat menilai .value kmu..kmu akan di tolak dlm sewaktu ketika nanti..

      Sungguh malang nasib malaysia dpt pm mcm najib ni. habis duit negara dikebas mcm kasim baba....lepas tu buat muka macam bodoh...

      Pusing² mana pun nanti ke sg buloh jugak, jib.

      Delete
    4. Untuk sedapkan hati, Anwar terpaksa akui kejujuran Mahathir



      Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau percaya Tun Dr Mahathir Mohamad akan mematuhi persetujuan sebelum ini untuk menyerahkan kedudukan perdana menteri kepadanya, menurut laporan Nikkei Asian Review.

      "Saya percayakannya dan tiada sebab untuk saya persoal," katanya seperti dipetik, sambil mengakui ada pihak yang cuba melaga-lagakannya dengan Mahathir atas sebab peribadi.

      "Selagi saya terus mempunyai hubungan baik dengannya, tidak mengapa," katanya lagi.

      Anwar juga dilaporkan berkata beliau bercadang untuk masuk ke Parlimen, melalui pilihan raya kecil pada Oktober, bagi memainkan peranan semak dan imbang terhadap reformasi institusi kerajaan.

      "Keputusan untuk aktif dalam parlimen adalah strategik dari aspek orang tidak akan ada tanggapan yang saya cuba mengganggu atau menyukarkan keadaan untuk Mahathir," katanya.

      Anwar juga memberitahu Nikkei Asian Review bahawa beliau tiada niat mengganggu pentadbiran Mahathir.

      Berkenaan reformasi oleh kerajaan pula, Anwar berkata beliau mahu dasar bumiputera agar dikembalikan kepada tujuan asal iaitu membasmi kemiskinan.

      "Dasar itu yang berasaskan kaum dan telah disalah guna untuk mengkayakan kroni perlu dihentikan.
      "Dasar yang membantu golongan terpinggir, minoriti dan bumiputera yang ketinggalan perlu diteruskan sebagai (dasar) tindakan afirmatif, bukannya sebagai dasar bumiputera," katanya lagi.

      Menurut wawancara itu yang disiarkan hari ini, beliau juga menyokong tindakan Mahathir untuk menyemak semula pelaburan dari China, namun menekankan kepentingan menambah baik hubungan antara dua negara.

      Anwar mendakwa kerajaan sebelum ini "terlalu lembut" bagi menarik sokongan golongan Muslim konservatif, dan berkata masyarakat di negara ini perlu menghormati perbezaan kepercayaan dan cara hidup orang lain.

      Beliau dilaporkan berkata, ia termasuk golongan gay, biseksual dan transgender, tetapi kerajaan tidak akan mengiktiraf perkahwinan sejenis.


      : Adakah Anwar akan di'sengat' kali kedua?....

      Delete
    5. Ada bukti, ada kuasa kerajaan tapi simpan bukti nak dedah tahun depan 2019... bodoh atau bangang?



      Dia ni Menteri Pertahanan. Orang yang ada kuasa. Ada pengaruh tetapi apa perlu dia tunggu sampai tahun depan. Bukti kan dah cukup. Buka fail la sekarang. SPRM tiada masalah ikut arahan.

      Nak kata dia ni bodoh, dia pimpinan parti dan ramai agamawan, prof dan cerdik pandai duduk bawah dia dalam parti dia. Ahli hadis dan mufti pun p[engikut parti dia secara siir.


      : Benar kata Tok Guru Nik Abdul Aziz, jika tinggal PAS jadi bodoh....

      Delete
    6. Jadi Bos Khazanah Ada Aset RM157 Bilion, Bukan Rugi RM80 Juta



      SEJAK Pakatan Harapan (PH) menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terbukti berjaya ‘Selamatkan Malaysia’ dalam masa kurang 100 hari.

      Khazanah Nasional Berhad umpamanya, ditinggalkan untuk diwarisi era pemerintahan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan nilai aset melebihi daripada kerugian dicatatkan.

      Ironi, kerana mahu rakyat benci Barisan Nasional (BN) dan khususnya Najib, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali semalam cuba perbesar angka rugi bisnes coli dan seluar dalam wanita sebanyak RM80 juta.

      Justeru, ia mewajarkan pimpinan atasan Khazanah yang tiada tali persaudaraan dengan Najib tiba-tiba diarahkan untuk lepas jawatan masing-masing pada minggu lalu. Ada yang lihat ia sebagai usaha terancang cukup sistematik.

      Ada pihak ugut mereka supaya kosongkan jawatan. Kebenaran kisah ini tidak dapat dipastikan. Sekadar berlegar di sembang warung politik sahaja. Lucunya Mahathir boleh pula lantik dirinya sendiri untuk jadi Pengerusi Khazanah!

      Hakikatnya komuniti bisnes seluruh dunia terkejut besar dengar berita pengunduran serentak ramai bos Khazanah termasuk Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar sendiri yang sepatutnya berakhir kontrak sekitar Mei 2019!

      Apa yang pasti, sayap pelaburan strategik kerajaan Malaysia itu pada hari ini sebenarnya memiliki aset mewah kira-kira RM157 bilion, sejak Azman mengambil alih Khazanah daripada hanya RM65 bilion pada 2004 lalu! Banyak tu!

      Najib ada bertanya di dalam Dewan Rakyat mengenai isu pengunduran ramai peneraju Khazanah, Azmin cuma jawab konon ia rugi RM80 juta bagi pelaburan pakaian dalam. Kata orang, dalam berniaga tentu ada untung rugi.

      Andai kata angka RM80 juta itu mahu dibandingkan dengan RM150 bilion, apakah kerajaan PH telah secara tidak langsung mengatakan Khazanah telah pun mengalami kerugian secara keseluruhannya berbanding aset dimilikinya?

      Bertambah pelik, Mahathir selamba umum melantik diri sendiri sebagai Pengerusi Khazanah manakala Azmin pula sebagai orang nombor dua walhal ia jelas bertentangan dengan janji manifesto PH sendiri untuk kempen PRU lepas.

      Apabila netizen mula persoal tentang manifesto blok parti itu untuk bebas GLC daripada pengaruh orang politik, pemimpin PH dengan tanpa rasa bersalah buat-buat tidak tahu bahkan menghalalkan apa yang haram sebelumnya.

      Ibarat kata, dulu babi haram dimakan. Tapi jika babi ada depan mata, selamba ratah. Hakikatnya Khazanah selama ini tidak pernah menerima suntikan modal tetap daripada pihak kerajaan BN sejak diwujudkan puluhan tahun lalu.

      Kisah kejayaan Azman sebenarnya sudah bermula lama beberapa tahun sebelum ini. Memang ada suara yang mahukan ‘kerusi’ beliau. Iyalah, aset sah ada beratus-ratus bilion ringgit yang dikumpul.

      Ini membuatkan ramai kelabu mata seperti harimau renung daging. Kecemerlangan Khazanah jauh berbeza dengan Temasek Holdings, sayap pelaburan kerajaan Singapura yang rugi besar akibat campur tangan politik keterlaluan.

      Tidak seperti entiti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Tabung Haji, Khazanah tidak menerima suntikan modal tetap, selain ia laksana pelaburan pemangkin di dalam dan luar negara – serta inisiatif pembangunan untuk negara.

      Ia menjayakan modal insan melalui Yayasan Hasanah ditubuh pada 2015 dengan RM3 bilion dicagar sebagai biaya bagi pacu agenda pembangunan bangsa memajukan Malaysia menjadi negara berdaya saing di peringkat global.

      Modal ini dilindungi dan hanya faedah digunakan untuk memastikan kemapanannya. Tahun lalu sahaja, yayasan tersebut hanya membelanjakan kira-kira RM125 juta, dengan sebahagian besarnya untuk fokus bidang pendidikan.

      Delete
  10. CAPTAIKMELOYA
    HARI-HARI JUAL TEMBERANG
    DEDAK SAMPE BULAN 12
    LEPAS TU......
    LEPAS TU......
    CIUM TANGAN TUN!!!!

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
    Replies

    1. Dia fikir dia kepten Malaysia.

      Sebenar nya dia PEROSAK MALAYSIA.

      Macam Najib.

      Dia pun GENG NAJIB.

      Dan semua nama2 lain yang dia guna.

      Dia ada sakit jiwa -

      MULTIPLE PERSONALITY DISORDER.

      Delete
    2. Toleransi, Rahmatan lil 'alamin dan Hifz al-deen



      Maksud kepada istilah toleransi kerap dipadankan dengan kehendak barat. Peliknya ada pula cendikiawan Islam yang turut mengangkat pandangan mereka. Begitulah besarnya pengaruh barat-kuffar menjajah pemikiran mereka.

      Bagi barat tahap toleransi hanya dicapai apabila nilai-nilai barat diterapkan dalam sesebuah masyarakat (khususnya jika masyarakat itu terdapat di dalamnya pelbagai agama dan bangsa). Dalam kes masyarakat di Malaysia yang terdiri dari masyarakat majmuk, justeru untuk menjadi masyarakat yang toleran, maka umat Islam perlu bertolak ansur, melonggarkan pegangan ajaran agamanya (Islam). Dalam masa yang sama, sedikit demi sedikit menerap dan menerima nilai-nilai kafir (barat). Maksudnya umat Islam perlu mengambil pendekatan "bertolak ansur", iaitu nilai-nilai Islam "ditolak" ke belakang/tepi dan nilai-nilai kafir (barat) sedikit demi sedikit "beransur-ansur" diketengahkan bagi mengambil tempat nilai-nilai Islam yang ditinggalkan.

      Dibimbangi, takut-takut kayu ukur yang sama ini juga digunakan dalam slogan "Rahmatan lil 'alamin" dan "Hifz al-Deen" tajaan Parti AMANAH, komponen PH yang memerintah Malaysia sekarang..

      Islam akan menjadi "Rahmatan lil 'alamin" hanya apabila umat Islam berpegang dan beramal mengikut tiga sendi agamanya (aqidah syariah dan akhlak) lalu dengan itu umat lain (yang bukan Islam) dan makhluk-makhluk lain termasuk binatang dan tumbuhan selamat dan tidak teraniaya dibawah sistem Islam.. Masing-masing secara otomatik terbela. Itulah yang dikatakan Islam datang untuk rahmat sekian alam. Begitu juga dengan istilah "hifz al-deen" yang hanya untuk Islam. Biarkan penganut agama lain menjaga agama mereka masing-masing, tidak perlu orang Islam turut jaga agama mereka, kerana Allah SAW sendiri pun hanya mengistiharkan akan menjaga/ memelihara agama Islam ini. Islam agama yang hak, maka selayaknya dipelihara.

      Surtahman Kastin Hassan.

      Delete
    3. PH MULA DENGKI BILA RAMAI MENDAPAT ORANG MELAYU


      ECRL: Jangan mangsakan rakyat Pantai Timur
      RAZIATUL HANUM A. RAJAK 13 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore197
      Ismail Sabri Yaakob
      Ismail Sabri
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan diingatkan agar tidak menjadikan rakyat Pantai Timur sebagai mangsa dengan membatalkan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL).

      Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (BN-Bera) berkata, projek itu begitu dinantikan rakyat Pantai Timur yang bakal mengubah wajah negeri-negeri itu setelah menanti sekian lama.


      "Kita difahamkan projek ECRL masih ditangguhkan dan masih belum pasti diteruskan kerana masalah kos. Kita setuju, kajilah kos tersebut.

      "Tetapi banyak perkara lain yang boleh diberi perhatian selain masalah kos.

      "Saya harap kerajaan hari ini lebih rasional. Jangan hanya kerana projek ini diperkenalkan BN maka ia dibatalkan. Peluang pembangunan untuk Pantai Timur yang selama ini dah ketinggalan akan tertutup," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018, hari ini.

      Sebelum ini Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata projek itu akan diteruskan sekiranya terma dalam kontrak perjanjian boleh dirunding semula.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ECRL diteruskam namun bersyarat]

      Beliau juga tidak menolak dakwaan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (Pas-Kubang Kerian) yang sempat mencelah kemungkinan kerajaan enggan meneruskan projek tersebut kerana ketiga-tiga negeri terlibat dimenangi. pembangkang.

      "Saya setuju, ini mungkin andaian iaitu Kelantan dan Terengganu diperintah Pas, Pahang diperintah BN yang berbeza dengan Persekutuan.

      "Saya harap rakyat tiga negeri ini tidak jadi mangsa oleh kerajaan hari ini semata-mata kerana berbeza fahaman politik," katanya.

      Menurutnya, projek itu mampu memberi manfaat krpada penduduk Pantai Timur termasuk dalam sektor ekonomi dan pembangunan.

      "ECRL lalu bandar-bandar kecil terutama di stesen persinggahan, bandar itu akan lebih maju. Sektor perumahan juga lebih maju di kawasan laluan ECRL kerana jarak yang singkat.

      Begitu juga sektor ekonomi, harga tanah meningkat, pelancongan dan pekerjaan. Penduduk Pantai Timur memang menantikan ECRL," katanya.

      Beliau sempat melahirkan kebimbangan terhadap nasib pelajar-pelajar GiatMara yang mengambil kursus khusus berkaitan ECRL yang akan habis belajar tidak lama lagi.

      "GiatMara bekerjasama dengan Universiti Malaysia Pahang seramai 700 orang yang mengambil kursus kemahiran projek rel ini?

      "UniKL bersama institusi dari Jepun wujudkan Rail Institute yang fokus pada ECRL dan HSR. Apa akan jadi pada pelajar-pelajar ini?," tanyanya.

      Delete
    4. PH JANGAN BUANG RAJA


      Yang di-Pertuan Agong tonggak negara
      WARTAWAN SINAR HARIAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Zainul Rijal Abu Bakar
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MALAYSIA adalah satu-satunya negara yang unik kerana mempunyai sistem giliran dalam kalangan raja-raja Melayu yang dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pemilihan lima tahun sekali ini merupakan sejarah yang akan diingati oleh setiap rakyat. Tiada negara lain yang mengamalkan sistem giliran seperti Malaysia.

      Perkara 39 Perlembagaan Per­sekutuan meletakkan kuasa eksekutif Persekutuan adalah di tangan Yang di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh jemaah menteri. Walaupun Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasi­hat, ia tidak bermakna Yang di-Pertuan Agong pada hari ini perlu mematuhi secara total nasihat jemaah menteri.


      Kuasa dan budi bicara Yang di-Pertuan Agong sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan cuma pentafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mungkin masih dibelenggu dengan tafsiran silam.

      Sebagaimana diketahui umum bagi mentafsirkan sesuatu per­kataan dalam Perlembagaan Persekutuan terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti. Antaranya jika perkataan tersebut jelas maka makna yang jelas tersebut tidak perlu ditafsirkan lagi. Makna literalnya perlu diberikan bukan makna yang dihasratkan oleh penggubal undang-undang.

      Pada pandangan saya nasihat adalah nasihat, nasihat tidak perlu diikuti sepenuhnya kerana perkataan nasihat itu sangat jelas dan mempunyai maknanya sendiri.

      Sudah sampai masanya tafsiran perlembagaan tidak boleh lagi dipenjara dengan tafsiran berdasarkan sejarah kerana makna perkataan nasihat itu sangat jelas. Kalau dahulu British mentafsirkan nasihat Resident British kepada raja-raja Melayu bersifat wajib dipatuhi, tafsiran sebegitu hendaklah tidak lagi di­gunakan sebaliknya memartabatkan makna sebenar nasihat itu sendiri yang tidak bersifat mengikat.

      British mengongkong raja-raja Melayu melalui residen mereka kerana British mahu mengawal Tanah Melayu mengikut telunjuk mereka. Ini juga dilakukan bagi menjaga kepentingan British di Tanah Melayu. Pada hari ini hal yang sama tidak lagi berlaku yang mana Kerajaan yang dilantik adalah pilihan rakyat dan terdiri daripada anak watan.

      Ramai yang sudah mula sedar sistem kenegaraan di Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia bukanlah hanya berpaksi kepada tiga elemen sahaja iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.

      Sebaliknya ketiga-tiga elemen tersebut dipayungi oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu Yang di-Pertuan Agong perlu diberi kebebasan menilai nasihat jemaah menteri. Kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong melaksanakan tanggung­jawab berperlembagaan baginda sudah tidak boleh dinafikan lagi kerana kita lihat ketika ini raja-raja Melayu sudah mempunyai pen­didikan tinggi.

      Malah Perkara 41 Perlembagaan Persekutuan pula mengangkat Yang di-Pertuan Agong sebagai Pemerintah Tertinggi angkatan tentera Persekutuan. Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong juga berfungsi menjaga keamanan dan mempertahan kedau­latan negara.

      Baginda pada bila-bila masa boleh mengerah angkatan tentera bersiap siaga atau melakukan sesuatu bagi mempertahankan negara dari aspek ketenteraan.

      Yang di-Pertuan Agong tidak keseorangan dalam melaksanakan tanggungjawab berperlembagaan baginda. Baginda dibantu oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan raja-raja Melayu kese­luruhannya.

      Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan umpamanya memberi keabsahan kepada Majlis Raja-Raja menimbang dan memberi penelitian berkenaan dasar-dasar negara. Penimbang telitian dasar negara tidak akan menjadi sah tanpa kehadiran Yang di-Pertuan Agong.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...