Sunday 9 September 2018

KERJASAMA UMNO - PAS TERBUKTI GAGAL, MALAH MENAKUTKAN PENGUNDI BUKAN MELAYU


Gunalah apa jua hujah, alasan atau helah, realiti yang paling mudah untuk difahami ialah Pas tidak menang di Seri Setia dan MCA pula kalah di Balakong.


Di Seri Setia, Halimey Abu Bakar yang mewakili PH berjaya menewaskan calon Pas, Dr. Halimah Ali dengan majoriti 4,027 undi.


Dibantu oleh jentera dan kehadiran kempen oleh pemimpin-pemimpin utama UMNO yang sejak awal memutuskan tidak meletak calon bagi memberi sokongan kepada Pas, gandingan kerjasama itu terbukti gagal menggamit selera dan hati para pengundi di Seri Setia.


Di Balakong, calon PH, Wong Siew Ki berjaya mengekalkan penguasaan di kawasan itu menewaskan calon MCA, Tan Chee Teong dengan kelebihan 18,533 undi.


Meskipun MCA menggunakan simbol sendiri dan tidak logo BN, disertai bantuan Pas yang tidak meletakkan calon serta turut berkempen di Balakong dengan hasrat besarnya  agar PH dapat dikalahkan, ia juga terbukti gagal mengubah selera rakyat yang baru saja pada PRU14 lalu membuat keputusan menyingkirkan Najib Razak serta BN daripada persada kuasa.


Diambil kira dengan keputusan pilihanraya kecil Sungai Kandis sebelum ini di mana calon PKR yang mewakili PH, Mohd Zawawi Ahmad Mughni berjaya mengekalkan kemenangan di kawasan itu dengan menewaskan calon UMNO, Lokman Noor Adam dengan majoriti 5,842 undi, terbuktilah juga bahawa sudah tiga pilihanraya kecil menunjukkkan kegagalan kepada  kerjasama UMNO dan Pas.


Di Sungai Kandis di mana UMNO bertanding, Pas tidak meletakkan calonnya, sementara di Seri Setia di mana Pas bertanding, UMNO pula tidak bertanding. Di Balakong, oleh kerana MCA yang bertanding adalah rakan UMNO, Pas bukan saja memutuskan tidak meletakkan calon, bahkan turut sama berkempen untuk parti Cina itu.


Dari segi bacaan mudahnya, tidak kira sama ada peratusan yang keluar mengundi menurun atau sebaliknya, hubungan "cinta gelap", apalagi jika berlaku "perkahwinan"  antara UMNO dan Pas, ia bukanlah tarikan yang boleh mempengaruhi selera pengundi.


Malah, jika peratusan yang keluar mengundi lebih meningkat, bermakna majoriti kemenangan PH di ketiga-tiga kawasan itu juga akan menjadi lebih tinggi lagi.


Meskipun dari segi keahlian, memang diakui UMNO dan Pas adalah parti yang berada di kedudukan nombor satu dan kedua terbesar, imej buruk kedua-dua parti itu ternyata lebih besar sebagai halangan untuk diterima baik oleh pengundi.


UMNO dengan perjuangan bangsa yang ekstrem dan melampau, lebih-lebih lagi sejak kehilangan kuasa, sementara Pas yang tidak menentu serta berubah-ubah konsep Islamnya, bahkan pendirian parti itu akan berubah setiap kali sama ada sebelum atau selepas pilihanraya umum, ia adalah fakta yang membuatkan kedua-duanya semakin ditolak rakyat.


Selagi UMNO dan Pas tidak berubah dan tidak keluar daripada kepompong itu, selagi itulah mereka akan terus ditolak oleh rakyat yang semakin cerdik dan bermaklumat sekarang ini.


Dari segi teori, oleh kerana dalam pilihanraya umum lalu berlaku pertandingan tiga penjuru dan sekarang UMNO dan Pas saling bekerjasama yang membuatkan berlakunya penggabungan undi kedua-dua parti, sepatutnya tiada masalah untuk mereka mencipta kejayaan.


Malangnya sehingga ini semua itu langsung tidak berlaku. Apa yang berlaku ialah kerjasama UMNO dan Pas itu membuatkan wujud kelompok dalaman daripada parti masing-masing yang saling menjauhkan diri kerana tidak tiada kepercayaan antara satu sama lain.


Di sebalik pemimpin atasan UMNO dan Pas saling bermesra, bercanda dan sering muncul di pentas yang sama, pengikut bawahan sebenarnya lebih ramai yang meluat dan menyampah dengan sandiwara itu.


Berhadapan realiti itu, untuk menarik hati pengundi dan seterusnya menang dalam pilihanraya akan datang, kerjasama UMNO dan Pas semata-mata tidak memadai untuk berlawan dengan PH yang di dalamnya ada PKR, DAP, Amanah dan Bersatu.


Walaupun dari segi keahlian, keempat-empat parti tersebut tidak begitu besar jumlah keahliannya, faktor utama yang menyebabkan rakyat tertarik ialah tentang perjuangan dan hala tuju sederhana semua parti tersebut.


Apa perjuangan UMNO dan Pas?


Lagi-lagi sentimen bangsa dan agama yang dimainkan, tetapi selalunya UMNO dan Pas tidak begitu berperanan secara mendalam atau mendetail dalam isu-isu skandal, pentadbiran, ketelusan dan amanah yang melibatkan dana rakyat.


Hanya setelah tiada kuasa ini barulah terlihat para pemimpin UMNO, termasuk Najib sendiri cuba memulakan langkah ke arah itu, tetapi malangnya di tubuh mereka sendiri ada palitan skandal yang lebih besar lagi majalnya.


Setelah hilang kuasa dan kemudian kalah dalam tiga pilihanraya kecil setakat ini, perjalanan pembangkang, meskipun melalui kerjasama UMNO dan Pas, ia sebenarnya masih jauh untuk membawa mereka mampu menumbangkan PH.


Yang barangkali tidak disedari, kerjasama UMNO dan Pas hanya akan mewujudkan bayangan kuasa Melayu yang ekstrem dan melampau yang bukan saja ditolak oleh orang Melayu sendiri, bahkan lebih menakutkan kepada pengundi-pengundi bukan Melayu.


Secara tidak langsung, kuasa Melayu ekstrem dan melampau yang terbentuk melalui kerjasama UMNO dan Pas sekarang akan menyebabkan MCA dan MIC, dua daripada tiga komponen yang masih tinggal dalam BN, akan terus terkulai dan mati dengan sendirinya.


Keputusan lebih buruk yang diterima MCA di Balakong adalah bukti kehadiran Pas bersama UMNO dan membantu kempen calon komponen BN itu telah ditolak mentah-mentah oleh pengundi bukan Melayu.


Tanpa sokongan bukan Melayu, bagaimana UMNO dan Pas mahu mentadbir Malaysia? (ShahbudinHusin 09/09/2018)

56 comments:


  1. Anwar perlu mempertimbangkan semula hasratnya untuk bertanding dalam PRK......

    ....peratusan keluar mengundi pada dua PRK lepas hanya pada kadar 44 peratus.....

    .....sekiranya ada protes keatas calon maka peratus keluar mengundi untuk PH pasti akan menurun....


    .....kalau menang pun majoriti ciput.......

    .......kalau kalah jadi siput.....sorok dalam cengkerang.....

    ......orang sedang letih dengan politik.......

    ........kita pulak bukan pembangkang, semangat keluar mengundi jadi kurang.........

    ......fikir-fikirkan lah yaaaa......

    ReplyDelete
    Replies

    1. ....buat pengantin baru yang masih malu-malu.....

      Di renjis renjis di pilis
      Di tepungi lah tawar
      Hai beras kunyit di tabur
      Disiram si air mawar

      Duduk pas-umno sejoli
      Atas pelamin berseri
      Dihias mca mic
      Sebagai raja sehari

      Delete
    2. Peguam Shafee Abdullah yang pintar


      Pengakuan dan pendedahannya sungguh memeranjatkan, bukan sahaja kepada musuh tetapi juga dalam kalangan teman-teman.

      Lain yang ditanya, lain dijawab. Banyak mata terbelalak! Hairan ada, terperanjat pun ada. Apabila didesak supaya menerangkan tentang wang RM9.5juta yang diterima daripada Najib Razak, dia mengambil kesempatan untuk melakukan sesuatu yang lain. Pintar dan licik!

      Kesempatan itu digunakan sepenuhnya dalam menjawab tentang RM9.5juta. Apakah motifnya yang sebenar? Sebagai peguam berpengalaman, pasti dia mempunyai perencanaan tersendiri.

      Di samping menyentuh tentang dakwaan imbuhan yang diterima, dia menerangkan cerita di sebalik tabir tentang apa yang berlaku. Dan dia menggunakan nama Tun M sebagai pelakon utama.

      Dia berkata bukan Najib yang mahukannya mengetuai pendakwaan dalam rayuan Anwar terhadap pensabitan liwat pada tahun 2015. Sebaliknya Tun M yang mendesak supaya dia dilantik kerana tidak yakin atas kecekapan Jabatan Peguam Negara (AGC) ketika itu.

      Dia menerangkan dengan agak terperinci trikh dan tempat pertemuan antara Tun M dengan Najib dan antara dia dengan Tun M. Antara sebab yang disebut ialah AGC kalah dalam kes Liwat 1 di Mahkamah Persekutuan dan kes Liwat 2 di Mahkamah Tinggi menjadi punca permintaan Tun M itu.

      Akhirnya Najib bersetuju dengan ketegasan Tun M melantiknya dia melalui FIAT sebagai pendakwa raya khas kes Liwat 2 dan itu adalah sebahagian daripada 6 tuntutan Tun M kepada Najib.

      Pendedahan itu menimbulkan banyak persoalan. Lebih memeranjatkan ramai orang ialah peranan Tun M yang berterusan dalam kes liwat Anwar, sedangkan pada waktu itu beliau tidak lagi menjadi perdana menteri.

      Delete


    3. Hanya Tun M dan Najib sahaja yang boleh menjawab kebenaran pendedahan Shafee itu. Ini kerana Najib menjadi pihak yang berkepentingan, maka Tun M harus jujur merungkai persoalan itu. Kalaulah benar apa yang didedahkan, apakah motif sebenar Tun M?

      Apakah Tun M mahu dan suka melihat Anwar terus dipenjara? Apakah Tun M mahu menguburkan karier politik Anwar yang dilihat ketika itu semakin kuat dan berjaya menyatukan pembangkang menjadi satu gabungan yang dinamakan Pakatan Rakyat?

      Apakah Tun M mahu menyekat Anwar daripada bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri dan seterusnya menjadi Menteri Besar Selangor ketika itu? Tun M tahu dengan menjadi MB Selangor, Anwar akan dapat menguatkan lagi Pakatan Rakyat setelah menawan Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan sebelum itu.

      Apakah Tun M terus berdendam dengan Anwar dan mahu mempertahankan kes liwat ciptaannya terhadap Anwar? Kalau Anwar menang dalam rayuannya, maka rakyat akan tahu bahawa selama ini Tun M adalah sosok yang mencipta pembohongan itu sehingga diterima sebagai kebenaran seperti yang pernah disebut oleh Vladimir Lenin.

      Semua maklum bahawa ketika itu Umno dan BN sangat tertekan dengan gabungan pembangkang dan pemangkin kepada gabungan itu tidak lain dan tidak bukan adalah Anwar. Sebagai ‘master tactician’ Tun M tahu Anwar harus dihapuskan dan dimatikan seperti yang dilakukan dalam episod Liwat 1.

      Terakhir apakah kemungkinan imbuhan RM9.5juta itu juga saranan daripada Tun M?

      Di sinilah Tun M harus jujur untuk membuktikan Mahathir yang memimpin PH sekarang bukanlah Mahathir 1.0 yang dulu. Ini penting untuk aktivis PH agar pisang tak berbuah 2 kali, tidak wujud musuh atau ‘trojan horse’ dalam PH, dan tidak ada juga telunjuk lurus kelingking berkait.

      Sementara menunggu penjelasan Tun M, aktivis PH juga harus sedar akan motif Shafee. Sebagai peguam terkenal yang mempunyai hubungan baik dengan Tun M dan Najib, pasti dia pintar berhujah mengelirukan musuh. Justeru semua harus tahu motifnya.

      Motif pertama mungkin untuk menyelamatkan “tuannya” yang kini menjadi anak guamnya. Apatah lagi dengan dakwaan “imbuhan” daripada budi “tuannya” itu sedangkan, menurutnya, telah tertangguh sejak zaman Tun M. Yang hendak diburukkan sekarang ialah Tun M supaya gabungan PH menolaknya.

      Pendedahan itu juga boleh ditafsir sebagai “membawang” dan bertujuan mengadu domba pimpinan PH. Paling jelas ialah ia mahu mengembalikan permusuhan antara Tun M dengan Anwar. Isu ini jika tidak dijawab bakal menjadi pisau tajam yang boleh membelah dan membunuh kepercayaan antara Anwar dan Tun M.

      Taktik Sun Tzu seolah-olah digunakan di sini untuk melemahkan PH dan sumber kekuatan PH sekarang terletak pada Tun M dan Anwar. Tiada senjata lebih ampuh yang mampu melumpuhkan gabungan politik itu selain daripada mengembalikan permusuhan antara 2 tokoh ini.

      Apakah motif dan strategi ini akan berjaya? Hanya Tun M dan Anwar sahaja yang boleh menentukannya.

      Yunus Tasim

      : Sebelum ini dia dibabitkan dengan bayaran RM9.5 juta tapi dia selamba aje mengambil kes Najib sedang semua orang menjauhi Najib untuk elak terpencik masalah....

      Delete
    4. Pas can cheer up, MCA still needs BN





      PAKATAN Harapan (PH) last night emerged as the winner in the two Selangor state seats that it was defending simultaneously in straight fights against rivals MCA and PAS.

      But what do the Seri Setia and Balakong by-elections ― the second and third in just four months after GE14 ― tell us?

      Lets take a quick look at three key things:

      1. New record for low turnout

      Despite being held on a weekend, the twin by-elections for the Seri Setia and Balakong seat both failed to garner voter attention and hit a glaring historic low turnout rate of just 44 per cent and 43 per cent.

      This is markedly different from the 14th general election, where the Election Commission’s decision to fix polling day in the middle of the week actually spurred upset voters to turn out in droves despite the inconvenience for those working.

      A high turnout of 82.32 per cent was recorded then for the polls that would determine who helms the federal government and state governments.

      It makes one wonder if Malaysians can stomach another by-election in the very near future, where one of the PKR MPs are speculated to be giving up the seat they were voted in for Datuk Seri Anwar Ibrahim to contest. Or might those circumstances be different?

      Datuk Seri Syed Arabi Idid, a professor at the International Islamic University of Malaysia (IIUM), pointed out that it was the holiday period and also cited voter fatigue.

      “To the voter, whoever wins won’t have any effect on the state government,” he said, adding that the low voter-turnout and it being early days of PH in power means that these by-election results shouldn’t be read too deeply into.

      The by-elections fell on the long weekend as the coming Monday and Tuesday are holidays, while Selangor is firmly under PH rule with the coalition winning 51 out of 56 seats there unlike some other states where a seat or two could change the balance of power.

      Ibrahim Suffian of independent pollster Merdeka Center said the turnout among non-Malay voters for both seats were very low, which he said indicated that “many didn’t see the elections as very important as it didn’t change anything”.

      He also observed that anecdotes suggest younger voters stayed away while the older ones took the trouble to vote.

      2. Of lone rangers

      In the Balakong by-election, DAP’s Wong Siew Ki won 22,508 votes in the Chinese majority seat with a 18,533 vote majority against Tan Chee Teong (3,975 votes) of MCA.

      Wong’s predecessor Eddie Ng won 41,768 votes with a majority of 35,538 votes in a three corner fight with PAS (6,230) and MCA (5,874).

      Oh Ei Sun, principal adviser of the Pacific Research Center, said “MCA did not gain advantage by using its own logo.”

      Going by the numbers, Oh said the Balakong by-election results showed the PH at a ratio of 5.5 to 1 votes against BN and PAS despite the lower voter turnout, which he said was an improvement over the 4 to 1 ratio in GE14.

      Syed Arabi said MCA had tried out contesting under its own logo, but believed that it still needs BN and the help of other parties.

      “On their own, I don’t think they can march on…This is a good trial run for them, they thought they will be able to capture more Chinese votes but they don’t have the machinery. If they had stood under the BN logo, Umno will help, MIC will help,” he said.

      Delete
    5. 3. Is the PAS-Umno formula a winning combination?

      But perhaps the Malay-majority seat Seri Setia was the most closely-watched, with PAS cheering despite losing to PKR’s Halimey Abu Bakar as it improved on its GE14 performance to win 9,698 votes. Halimey won 13,725 votes and by a vote majority of 4,027.

      Back in GE14, PKR’s Prof Shaharuddin Badaruddin had a 19,372 vote majority as he won 29,250 votes in a four-corner fight against PAS (4,563), Umno (9,878) and an independent candidate (217).

      But Oh said support for PH in Seri Setia has actually increased proportionately, noting that PH retained its vote majority of around 4,000 in both GE14 and the by-election despite the latter’s lower turnout.

      Analysts indicate that the PAS-Umno partnership appears to have worked to a certain extent.

      Merdeka Center’s Ibrahim said a preliminary assessment suggested that PAS appeared to have garnered a majority of the Malay votes, although not all Malay supporters of BN came out in support of PAS as mirrored in PAS supporters’ response in the recent Sungai Kandis by-election.

      “Despite this, the PAS-Umno cooperation has the potential to change outcomes in more Malay-majority seats, particularly those with more than 70 per cent Malay voters,” he said.

      The message seems to be that PH cannot rest easy when it comes to Malay votes, with Ibrahim saying that the ruling coalition cannot delay too long on delivering its promised reforms and that PH’s inexperienced Cabinet members have to quickly master the situation despite the steep learning curve

      “With the advent of the Sales and Service Tax (SST) and slowing economic growth, it could face a pushback from the B40 voters, which is predominantly Malay,” he said..

      Syed Arabi observed that PAS and Umno leaders’ championing of Malay issues such as race, religion and cost of living enabled them to get more Malays to vote against Pakatan, but said PH could garner more Malay votes if it championed the same issue. He said PH’s alleged neglect of the living conditions of the low-income groups in Seri Setia may also have caused PH to lose some Malay votes.

      “At this point in time, it’s a good sign to PAS and Umno, if they cooperate, then they will get more votes,” he said of PAS’s own increased tally of votes.

      Ilham Centre’s acting CEO Azlan Zainal said the Umno-PAS cooperation and strategy of a straight fight in Seri Setia against PH had resulted in their increased share of the Malay votes, but said it was insufficient to defeat PH.

      He also noted the irony where Seri Setia’s Umno voters showed readiness to vote for a PAS candidate, while PAS voters allegedly did not show the same level of support to the Umno candidate in the Sungai Kandis by-election.

      Predicting that the 15th general election will revolve around the contest for Malay votes, Azlan said: “The Umno-PAS partnership in the by-election this time successfully showed a shift in votes of eight per cent to PAS. This proves that Malay votes for PH had suffered and it is ‘fragile’ in nature.”

      Sumber: Link


      : “Despite this, the PAS-Umno cooperation has the potential to change outcomes in more Malay-majority seats, particularly those with more than 70 per cent Malay voters,” Ini adalah fakta penting. Jika berlaku PRU-15 nanti baru kita tahu kedudukan PH nanti ....

      Delete
    6. Anwar mungkin kecundang di Kawasan Melayu



      Ekoran daripada peningkatan undi PAS di Seri Setia daripada 4,563 undi kepada 9,689 undi walaupun peratus keluar mengundi hanya 44% adalah menjadi suatu amaran kepada PKR untuk cadangan mengosongkan kerusi parlimen bagi Anwar. Perlu juga mengambil kira peningkatan undi calon PAS lebih daripada 100% di Seri Setia, walaupun ada rakyat masih tak setuju PAS-UMNO bekerjasama kerana rekod UMNO dan BN sangat buruk.

      Pakatan Harapan hanya mendapat kepercayaan pengundi bukan Islam terutama Cina yang mana keputusan di Balakong telah menunjukkan perkara tersebut.



      Jika Anwar ingin selamat dia perlukan kawasan yang majoriti pengundi Melayu tidak melebihi 60% kerana orang Melayu sudah rasa mereka di KENCING oleh PAKATAN HARAPAN. Tak mustahil sampai suatu masa orang Melayu rasa perlu menyelamatkana ISLAM dan MELAYU mengambaikan kesalahan UMNO lalau dan mereka sanggup memberi undi kepada calon PAS atau UMNO. Masa itu kita mungkin dapati 90-95% pengundi Melayu akan menolak PAKATAN HANCING.

      Orang bukan Melayu pasti seronok dengan Anwar mungkin mereka dapat lebih kuasa daripada Mahathir, tapi kesannya masyarakat Melayu termasuk kumpulan reformis zaman awal kebangkitan menentang Mahathir dulu kita sudah mula muak dan jijik dengan tingkahlaku Anwar.




      Kedua, Anwar juga berhadapan dengan pelbagai serangan isu peribadi yang masih belum jelas termasuk tuduhan Mahathir kepada Anwar liwat masih belum jelas Mahathir menafikannya. Ini tidak menjadi satu kepelikan jika orang-orang Mahathir akan berusaha memastikan Anwar kalah dalam PRK nanti. Jika Anwar kalah Mahathir sudah boleh memperkemaskan rancangan untuk meninggalkan legasinya kepada Azmin Ali anak angkatnya sendiri yang dia juga sebelum ini meminta membantu Anwar yang akhir mereka berperang begitu lama.

      Ketida, Anwar bukan sahaja bermasalah dengan Mahathir tapi Anwar sendiri telah memcahbelahkan PKR dengan menggunakan RAFIZI. Sokongan Anwar dalam PKR sendiri sudah merosot dan ini tidak mustahil Anwar hilang undi semasa PR Kecil nanti.

      Keceluparan mulut Rafizi dan Abdullah Sani dalam kempen pertandingan dalaman PKR antara faktor membawa kepada kemerosotan undi Anwar.

      Jika Azmin ingin selamat dan selesa, dia mesti ambil peluang ini untuk memastikan Anwar terus ranap dan peluang Azmin sangat tinggi di kawasan majoriti Melayu.

      Keempat, faktor keluar mengundi juga boleh menyebabkan Anwar bakal kecundang. Peratus keluar mengundi boleh merosot lebih teruk kerana rakyat dah boring dengan PRK sedangkan negara perlu dipulihkan ekonominya. Negara berhutang dan PRK yang sengaja seperti ini adalah pembaziran duit rakyat apatah pilihanraya ini kerana sengaja dikosongkan untuk kepentingan peribadi seseorang yang dilihat gile kuasa.

      Kelima, rakyat berfikir perlukan Anwar mengganti Mahathir sekarang?
      Apakah sokong dan menangkan Anwar sebagai keperluan negara?
      atau hanya kepentingan peribadi?
      Adakah Anwar menggantikan Tun Dr Mahathir sebagai PM boleh akan menjadi negara lebih baik atau akan menjadi negara makin kalut dan tak terurus?

      Keenam, faktor-faktor sampingan..
      Jika yang dikosong bukan kerusi Azizah atau Izzah, apakah perlu tiga beranak berada di dalam kerajaan dan apa motif Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak sanggup kosongkan kerusi mereka untuk Anwar ayahnya?

      Masih ingat ada usaha nak singkirkan Mukhriz sebagai MB Kedah dan ini membuatkan Mahathir dan BERSATU tidak akan membenarkan cita-cita Johari untuk singkirkan Mukhriz sebagai MB terjadi apabila Anwar menjadi PM.

      Apakah mereka sanggup buat apa sahaja demi nak puaskan nafsu mereka. Rakyat diketepikan dalam masalah ekonomi, harga barang yang makin hari makin meningkat. Jangan fikir rakyat bodoh. Rakyat kini lebih matang dan tidak mustahil rakyat akan buat PKR dan PH sebagaiman mereka buat UMNO dan BN.

      SemutApi @ FireAnt
      http://semutapi-fireants.blogspot.com/

      Delete
    7. Parti Islam Liberal Amanah Menikus dalam isu Islam




      PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) terkilan dengan sikap Parti Amanah Negara (PAN) yang menikus untuk mempertahankan keindahan Undang-Undang Syari’ah apabila YAB PM menyatakan pendapat kabinet berhubung isu tersebut beberapa hari lalu.

      PM mendakwa hukuman sebatan yang dilakukan oleh Mahkamah Syariah Terengganu dianggap satu hukuman yang melihatkan Islam sebagai agama yang suka menghukum dan bengis. Adakah PAN terikat dengan tanggungjawab kolektif sehingga terpaksa berdiam diri untuk menegur PM?

      PAS juga melihat kenyataan media Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) yang dikeluarkan semalam bercanggah dengan kenyataan awal beliau yang menyokong sepenuhnya pelaksanaan hukuman sebat yang dilakukan oleh Mahkamah Syariah Terengganu beberapa hari lalu.

      Mengapa pula kenyataan beliau semalam mempertikaikan keputusan dan hukuman yang telah diputuskan? Adakah beliau telah ditekan oleh segelintir pihak dalam Pakatan Harapan untuk mengendurkan sokongan awal beliau dalam isu ini?

      Tindakan beliau jelas memperlihatkan PAN terpaksa menikus jika terdapat isu-isu yang melibatkan kepentingan Islam. Dalam isu ini, Menteri (Agama) harus mendukung kedaulatan undang-undang Syariah dan berusaha untuk menerangkan perbezaan prosedur dan tatacara hukuman antara mahkamah Syariah dan mahkamah sivil kepada umum.

      Inilah ruang yang sesuai untuk menonjolkan keindahan Islam bukan menambah kekeliruan dengan logik akal yang tidak munasabah.

      Sejahtera Bersama Islam

      Nasrudin HassanKetua Penerangan PAS Pusat
      27 Zulhijjah 1439 | 8 September 2018
      : Sekadar menjadi PASU BUNGA dalam PH kira ok bagi pengikut mereka....

      Delete
    8. PRK Seri Setia: Isyarat awal perubahan rakyat



      PAS menghormati keputusan rakyat dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia dan mengucapkan terima kasih kepada para pengundi di atas kepercayaan yang diberikan.

      PRK Seri Setia menunjukkan isyarat awal perubahan sokongan rakyat terhadap perjuangan PAS. Peratusan keluar mengundi yang rendah juga merupakan petanda undi protes terhadap Kerajaan Pakatan Harapan.

      PAS komited untuk terus memperjuangkan nasib rakyat, dan sedia menjadi pembangkang yang menasihat serta bersedia bekerjasama dengan mana-mana pihak demi mewujudkan keamanan dan kesejahteraan negara.

      Setinggi-tinggi penghargaan diucapkan kepada para petugas PAS, rakan-rakan pembangkang daripada Umno dan MIC, juga pasukan keselamatan dan pengamal media serta semua pihak yang memberikan sokongan dan kerjasama dengan baik.

      “Sejahtera Bersama Islam”

      ABDUL HADI AWANG
      Presiden PAS
      Bertarikh: 27 Zulhijjah 1439 / 8 September 2018

      : Kotmimen kepada PAS dah tinggi, hanya kepercayaan kepada UMNO dan sokongan buikan Islam terutama Cina masih rendah....

      Delete
    9. Undi meningkat bukti kerjasama Pas, Umno tepat
      NURUL FIRDAUS KHAIRI 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore60
      Noraini Ahmad
      Noraini Ahmad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Peningkatan undi sekali ganda yang diperoleh calon Pas, Dr. Halimah Ali pada PRK Dun Seri Setia semalam berbanding diperoleh calon Pas dalam PRU14 membuktikan kerjasama Pas dan Umno adalah di landasan yang betul dan tepat.

      Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad berkata, beliau yakin peningkatan undi calon Pas dari 4,563 undi pada PRU14 kepada 9,698 undi yang diraih oleh Dr Halimah


      merupakan satu terjemahan kemahuan ahli dan penyokong kedua-dua parti Melayu terbesar itu untuk menjalin permuafakatan dan persefahaman ke arah memperjuangkan nasib orang Islam dan Melayu ke tahap piawaian yang lebih tinggi.

      Menurutnya, peningkatan undi yang diperoleh calon Pas itu sekaligus memberi petunjuk yang berharga bahawa Pas dan Umno boleh menjalin lebih banyak kerjasama bukan sahaja di peringkat kepemimpinan parti tetapi selepas ini lebih teliti dan mendalam lagi dalam kalangan ahli-ahli akar umbi kedua-dua parti.

      "Keputusan PRK Seri Setia akan menjadi titik tolak penting dalam menunjukkan keikhlasan peringkat kepemimpinan Pas untuk duduk bersama lagi selepas ini dengan Umno dalam mencari titik persamaan sepenuhnya terutama apabila mengundang kepimpinan Umno dalam Muktamar Tahunan Pas Ke-64 yang akan berlangsung di Stadium Tertutup Gong Badak, Kuala Nerus, Sabtu depan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Halimey pertahan Seri Setia]

      Noraini mendakwa PRK Seri Setia dan PRK Sungai Kandis sebelum ini menjadi suatu referendum rakyat bahawa mereka tidak berpuas hati dengan apa yang berlaku terutama membabitkan isu-isu berkepentingan Melayu dan Islam.

      Katanya, apatah lagi janji-janji dalam manifesto PH sebelum menjadi kerajaan yang kira-kira 70 peratus masih belum tertunai dalam tempoh 100 hari pentadbiran kerajaan yang berakhir 17 Ogos lalu.

      Semalam, calon PH, Halimey Abu Bakar menang kerusi Dun Seri Setia dengan majoriti 4,027 undi.

      Halimey memperoleh 13,725 undi menewaskan pencabarnya dari Pas, Dr Halimah Ali yang memperoleh 9,698 undi.

      Delete
    10. Umno dan PAS kena bersabar, memulakan satu gabungan bukan mudah, kerjasama baru sebulan dua setelah bersengketa puluhan tahun.Insyaalah dalam lima enam pilihan raya umum mungkin boleh berjaya..✌️

      Delete
    11. Umno, Pas tak mungkin boleh bersatu
      RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore387
      Muhyiddin Yassin
      Muhyiddin Yassin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Meskipun Umno dan Pas kelihatan ‘akrab’ sejak kebelakangan ini namun Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin merasakan kedua-dua parti itu tidak akan bersatu kerana ideologi politik mereka sangat berbeza.

      Menurutnya, penyatuan Umno-Pas bukanlah perkara baru malah ia sudah beberapa kali dibangkitkan sebelum ini namun hasilnya, kedua-dua parti itu tetap terpisah, tidak bersatu.


      Tambah beliau, Umno kini hilang panduan selepas kalah dalam PRU14 malah semakin hari semakin lumpuh maka dalam keadaan tidak menentu itu, mereka cuba ‘berbicara’ dengan Pas.

      “Bukan sahaja kalah teruk tapi hampir hancur. Umno yang pernah gagah mengetuai BN dengan tidak semena-mena selepas PRU14, sebahagian besar meninggalkan parti itu.

      “Jadi sekarang mereka menjadi satu kelompok parti pembangkang yang jauh lebih kecil. Saya percaya mereka (Umno) sudah hilang keyakinan. Maka sebab itu dalam keadaan tidak menentu, Umno berbicara dengan Pas.

      “Saya tak yakin Umno mungkin bersatu dengan Pas, ini bukan cerita baru, ini cerita lampau zaman-berzaman. Nampak baik lepas itu tak baik, lepas itu sebelum pilihan raya nak kerjasama tapi lepas tu tak jadi pula,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sesi wawancara khas bersama Sinar Harian dan Malaysiakini di kediamannya di Bukit Damansara, di sini, baru-baru ini.

      Tambah Ahli Parlimen Pagoh itu, kerjasama antara Pas dan Umno tidak akan menjejaskan Pakatan Harapan meskipun kedua-dua parti berkenaan mungkin boleh dilihat seakan mewujudkan gabungan baru.

      Jelasnya, beliau kurang yakin gabungan itu akan menjadi gabungan mantap kerana ketika beliau masih bersama Umno, parti tersebut tidak pernah merasakan Pas sebagai parti yang boleh bersama mereka.

      “Ideologi, pemahaman politik, cara politik pun jauh berbeza. Jadi atas dasar itu saya tak fikir ia akan jadi gabungan yang mantap dan mungkin sebahagian orang Umno tak bersetuju bila kata nak gabung dengan Pas.

      “Orang Pas pun saya percaya, mereka di sebelah sana yang selama ini melihat Umni sebagai satu parti yang katanya tak Islam, tak ikut syariat agama, yang buat macam-macam kemungkaran.

      “Lebih lagi bila dah kalah teruk macam ini, saya tak fikir mereka boleh bersatu tapi apa pun dalam politik sekarang, kemungkinan itu boleh berlaku, saya tak nafikan,” ujarnya.

      Kerjasama antara Pas dan Umno dilihat mula berputik apabila kedua-dua parti itu beralah dalam menetapkan calon di beberapa pilihan raya kecil baru-baru ini.

      Malah, beberapa kenyataan dari pemimpin kedua-dua parti juga mengesahkan mereka menjalinkan kerjasama demi satu tujuan iaitu untuk menumbangkan Harapan.

      Delete
    12. PAS: Keputusan Seri Setia bukan suara sebenar pengundi
      Diterbitkan 9 Sep 2018, 9:10 pagi | Dikemaskini 9 Sep 2018, 9:14 pagi

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | PAS berpendapat keputusan yang dicapai Pakatan Harapan pada pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia semalam masih tidak mencerminkan realiti kehendak 53,592 pengundi di kawasan berkenaan.

      Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir berkata hal itu kerana kemenangan dicapai Pakatan Harapan (HARAPAN) dicapai melalui undian hanya 44 peratus.

      Katanya keputusan yang diperolehi juga menunjukkan ada sisi positif begitu ketara dialami PAS, seperti jumlah undi popular yang diberikan kepada parti itu melonkak tinggi dan keadaan sebaliknya dialami HARAPAN iaitu merosot 8 peratus.

      "Berdasarkan keputusan di peringkat saluran mengundi, PAS kembali memenangi keyakinan anak-anak muda khasnya di kalangan pengundi Melayu.

      "PAS juga kali ini menang di empat unit peti undi berbanding tidak ada satu pun semasa pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu," katanya dalam satu kenyataan malam tadi.

      PAS menurunkan bekas exco Dr Halimah Ali untuk cuba merampas kerusi DUN Seri Setia yang sebelum ini dimenangi HARAPAN.

      Hasil undian semalam calon HARAPAN Halimey Abu Bakar mempertahankan kerusi tersebut dengan kelebihan 4,027 undi. Dia mendapat 13,725 undi berbanding Halimah 9,698 undi dan undi ditolak sebanyak 164.

      Kerjasama diterima baik

      Secara keseluruhan sebanyak 23,423 kertas undi dikira di Seri Setia semalam.

      Untuk rekod pada PRU ke-14 lalu Dr Shaharuddin Badaruddin mempertahankan kemenangan HARAPAN di Seri Setia dengan mengalahkan tiga calon lain dengan kelebihan 19,372 undi.

      Bekas pensyarah itu mendapat 29,250 undi.

      Pencabar HARAPAN di kerusi itu ialah BN, PAS dan calon bebas. Bagaimanapun secara bandingan undi diterima calon BN lebih tinggi berbanding PAS dengan masing-masing mendapat 9,897 dan 4,563 undi.

      Pada PRK kali ini kedua-dua parti terbabit menjalin kerjasama terbuka sebagai pembangkang dengan harapan dapat memberi cabaran lebih kuat kepada parti kerajaan.

      Menurut Roslan Shahir, kerjasama PAS dan Umno ternyata menjadi strategi politik yang berkesan dan ia terbukti dengan keputusan PRK semalam.

      Justeru katanya kerjasama berkenaan perlu terus diterokai disebabkan ia diterima baik dan dialu-alukan masyarakat.

      "PAS akan terus bersama rakan-rakannya memain peranan memberikan kesedaran politik kepada rakyat sehinggalah berlaku perubahan politik baru menjelang PRU ke-15 nanti," katanya.

      Delete
    13. PRK: PAS lebih untung hasil kerjasama pembangkang
      Zikri Kamarulzaman dan Nigel Aw | Diterbitkan 8 Sep 2018, 11:52 malam | Dikemaskini 9 Sep 2018, 12:30 tengah malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      Item 4
      A+ A-
      ANALISIS | Keputusan pilihan raya kecil (PRK) berkembar di Seri Setia dan Balakong menunjukkan kerjasama pembangkang di antara PAS dan BN lebih menguntungkan parti Islam itu berbanding bekas parti pemerintah.

      Walaupun majoriti undi bukan ukuran yang dapat dijadikan sandaran kerana peratusan keluar mengundi yang rendah di bawah 45 peratus, pemerhatian boleh dibuat dengan menganalisis peratusan undi dan data pusat daerah mengundi (PDM).

      Di DUN Seri Setia, undi BN dengan jelas beralih kepada PAS, apabila parti pimpinan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu mendapat undi awal, undi pos dan dua PDM iaitu di PJS 5/13 dan PJS 5/30, yang dimenangi BN pada PRU14 9 Mei lalu.


      PAS mendapat manfaat apabila berjaya merampas PDM SS 6 yang dimenangi HARAPAN pada pilihan raya umum lalu dengan majoriti 226 undi berbanding gabungan jumlah undi yang diperolehi PAS dan BN.

      Walaupun PAS berkempen untuk MCA, undi yang diperolehi parti Cina itu tidak naik dengan ketara, hanya meningkat sebanyak 4.1 peratus menjadi 15 peratus.

      Pengundi HARAPAN cenderung tak mengundi
      Pada masa yang sama, DAP juga meningkatkan majoriti undi sebanyak 7.46 peratus daripada 77.53 peratus kepada 84.99 peratus.

      Pertambahan ini berlaku walaupun jumlah keluar mengundi yang rendah sebanyak 43 peratus, yang mana ramai penyokong Pakatan Harapan lebih cenderung untuk melepaskan peluang membuat pilihan kali ini.

      Bagaimanapun, keputusan untuk MCA di Balakong mengulang sejarah penyokong PAS yang tidak memberi sokongan penuh kepada sekutu parti itu dalam pilihan raya, walaupun sewaktu parti itu berada dalam Pakatan Rakyat.


      Misalnya, keputusan pilihan raya Muar pada tahun 2013, di mana pada peringkat negeri, 20,812 undi telah diberikan kepada calon Pakatan yang diwakili oleh PAS di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Maharani dan Sungai Balang.

      Walau bagaimanapun, calon PKR hanya menerima 19,221 undi di peringkat parlimen, kehilangan 1591 undi.

      Delete
    14. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA =

      Delete
    15. Orang kalau nak berforum mesti ikut topik perbincangan yg digariskan supaya menepati tujuan asal & tidak membuang masa & tidak melalut.
      Yg kamu melalut cerita kambing atuk kamu beranak & nenek kamu nak terberanak dalam keretapi ecrl najib tuu....aper kejadadahnyer, dah ketebiat nak mamposs.......??

      Tonggeng..

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Delete
    16. Anwar nak buat “langkah Kajang 2”



      Anggota Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen hari ini menawarkan kesediaan beliu untuk mengosongkan kerusi parlimen yang disandangnya bagi memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding.

      “Saya sedia lepaskan kerusi itu kepada Datuk Seri Anwar,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen sebentar tadi.

      Sebelum ini, timbul spekulasi calon naib presiden PKR itu akan mengosongkan kerusi parlimen Selayang bagi memberi peluang kepada Anwar yang diisytiharkan sebagai presiden PKR apabila beliau menang tanpa bertanding Ahad lalu.

      Pada pilihan raya umum ke-14, Anwar tidak dapat mempertahankan kerusi Permatang Pauh kerana masih di penjara atas kesalahan liwat II sejak 2015. Bagaimanapun sebaik sahaja Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah menghadap Yang di-Pertuan Agong dan memohon beliau diberikan pengampunan penuh.

      Isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuan mereka Nurul Izzah masing-masing sebelum ini dilaporkan berkata mereka tidak berhasrat melepaskan kerusi Parlimen Pandan dan Permatang Pauh.

      Anwar menggantikan isterinya yang juga adalah timbalan perdana menteri yang tidak mempertahankan jawatan presiden PKR pada pemilihan parti kali ini.

      Mengulas lanjut apakah beliau sanggup menjadi “kambing hitam”, Leong berkata “ya”.

      Malah, katanya perkara sama juga akan dilakukan oleh semua 50 orang anggota parlimen PKR.

      “Kalau diminta saya sanggup (jadi kambing hitam), malah saya percaya 50 anggota parlimen PKR yang lain juga kalau diminta (berbuat demikian) tak ada siapa yang tidak akan beri laluan pada Anwar,” katanya.

      Bagaimanapun, kata Leong sehingga hari ini tidak ada perbincangan mengenainya dibuat pihak pimpinan parti itu.

      “Setakat ini tak ada apa perbincangan,” katanya.

      Pada pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis yang lalu, Anwar berkata bahawa sebuah kerusi Parlimen akan dikosongkan bagi memberikan beliau ruang untuk bertanding.

      Anwar yang dinamakan akan menggantikan Dr Mahathir perlu menjadi ahli parlimen sebelum dapat dilantik menjadi perdana menteri dan menerajui kerajaan Pakatan Harapan.


      : Parti mana pula akan menjadi mangsa. Sebelum ini PAS terfitnah dek kerana nafsu PKR....

      Delete
    17. Nie yg sibuk2 pasal kajang, apa hal? Bukankah kamu, puak2 pussy pas & bn umno dah terkejang-kejung hampir nak mamposs ditunjukkan oleh Sang Maha Kuasa di 3 prk baru2 ini......??

      Tonggeng,

      Hentikan ler kerja sia2 &;sial kamu tuu - merepek dgn bahan sampah langsung tak ada kaitan dgn topik yg dikopipes tak sudah2.

      Nah baca nie......

      JUST LICK 9 September 2018 at 07:15

      KOMEN2 BERIKUT UNTUK JUSTICE LEAGUE TO JUST LICK:

      PH menang PRK S Setia & Balakong -

      Zulaylee Omar

      Tahniah kpd seluruh jentera prk PH bg dun seri setia dn balakong krn berjaya mngekalkn kerusi d kedua² dun tersebut.

      Kemenangan ini satu kejayaan besar kpd spr dn kerajaan PH krn inilah satu²nya pilihnraya yg d kendalikn oleh PH sbg kerajaan.

      Secara keseluruhn, apa yg d harpkn dri satu pilihnraya yg bersih oleh kerajaan yg bersih dpt d zahirkn.

      Tiada 'pngaruh tidak wajar' dri mana² individu kerajaan dn kerajaan sendiri ketika proses prk d ketiga² dun tersebut d jlnkn. Tiada ugutan dn paksaan ke atas pngundi termasuk anggota² keselamatan dlm menunaikn hak mrk sbg pngundi.

      Tiada dorongn 'rasuah' oleh oleh kerajaan utk pngaruhi pngundi². Soal saper dn parti mn yg menang, berapa ramai yg kuar dn tidak kuar mngundi adalah hak pngundi. Namun pngundi harus faham bhw sistem pilihnraya d ujudkn utk kita tunaikn hak kita utk memilih pemimpin, mewakili rakyat d dun atau parlimen.

      Kita hanya berminat utk melihat wakil² PH yg d calonkn berjaya menang d tiga² prk yg berkenaan. Kita tidak berminat dgn ulasan² politik dr pihak pmbangkang yg tewas.

      Kemenangn d tiga² prk tersebut menandakn rakyat mau kekalkn kerajaan yg ada skrg dn menolak pmbangkang wlu pelbagai cara d lakukn pmbangkang utk pengaruhi rakyat.

      Gabungn pas-umno masih tidak mampu utk mncuri wlu satu kerusi pun dr tiga prk ini krna pngundi sudah fhm bhw undi mrk mngutama kn aspek 'public versus' dn tidak terikat kpd politik perkauman dn agama.

      Rakyat mau kn politik integriti, politik berprinsip, politik idealisme, politik nilai dn bukn politik perkaumn, hizbiyyah, dogmatisme, fanatisme agama.
      ----------------------------------------------------

      Othaman Ahmad 9 September 2018 at 14:39

      Bro JL....

      That was a marvellous post mortem signalling umno, pas & mca are dying entities which no longer garner majority support from the rakyat.

      It's commendable on your part posting remarks & comments from the rakyat.

      Warm regards & Salam Perjuangan.

      Delete
    18. Justice league apa benda hisap rokok john. Menonggeng kat john.

      Delete
    19. Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya

      Delete
    20. Jangan batalkan GST lagi

      Selain itu, dalam wawancara sama, Ameer turut menggesa agar kerajaan menyenaraikan segara barangan yang akan dikenakan SST.

      Katanya, ia bagi memudahkan ahli perniagaan untuk melabel serta menulis harga barangan sekiranya ia diimport.

      "Saya tak tahu kenapa nak tangguh umum kadar (terhadap barangan). Sekurang-kurangnya kita perlu tahu, September tinggal sebulan sahaja lagi. Barang yang dah dipesan dah nak masuk, harga nak kena tulis.

      "Kalau naik lima peratus, kena naikkan harga lima peratus. Kalau 10 peratus, kena tukar harga. Barang kita dah pesan enam bulan lalu," katanya.



      Sehubungan itu, Ameer juga memberi cadangan kepada pihak kerajaan agar tidak terburu-buru membatalkan GST.

      Menurutnya, sebelum pelaksanaan SST ingin dibuat, kerajaan perlu cuba menurunkan kadar GST terlebih dahulu bagi memberi gambaran sama ada ia bagus untuk negara atau tidak.

      "Kalau kerajaan nak buat sangat SST, buatlah. Tapi boleh tak mereka buat GST satu peratus dulu, dari situ kerajaan akan tahu. Jadi janganlah mansuhkan dulu.

      "Sekarang kerajaan dah rugi beberapa bilion sebab nak tunggu SST.

      "(Jika tak jadi batal GST) mereka boleh minta maaf, cakap: saya silap, mari kita laksana GST dua peratus bukan mansuhkan.

      "Tapi mereka takut. Saya rasa mereka lupa yang mereka sekarang yang mentadbir negara. Saya rasa rakyat akan faham (jika tidak jadi hapuskan GST)," kata ahli perniagaan berusia 62 tahun itu lagi.


      : Puak-puak PH ni ego lebih, kadang kala pengetahuan tak banyak, fakta tak ada banyak rumusan berdasarkan andaian dan persepsi sahaja....

      Delete
    21. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies


    1. ......jangan sengaja buat prk.......



      .......rakyat bukan lembu.......


      Delete
    2. 13 PENYOKONG PH KENA SEBAT


      Kelantan sudah sebat 13 individu
      ADILA SHARINNI WAHID 5 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Daud Muhammad
      Daud Muhammad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU – Kelantan sudah pun mengenakan hukuman sebatan secara terbuka terhadap 13 individu yang menyalahi undang-undang di bawah Enakmen Kanun Jenayah Syariah 1985 sejak diperkenalkan di negeri ini.

      Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad berkata, jumlah itu merangkumi lelaki dan wanita berusia antara 20 hingga 55 tahun membabitkan 10 kes termasuk kesalahan mukadimah zina dan minum minuman yang memabukkan seperti arak.


      Menurutnya, enakmen ini diamalkan bermula tahun 1985 dan sejak itu hukuman sebatan secara terbuka sudah dikuatkuasakan terhadap pesalah yang melakukan kesalahan syariah di negeri ini.

      Sebatan ini pula dijalankan di dalam penjara dengan disaksikan lebih 10 orang termasuk pegawai penguat kuasa dan orang ramai.

      "Sebatan juga boleh dilakukan di dalam mahkamah terbuka, tertakluk kepada hakim yang memiliki bidang kuasa untuk menentukan di mana-mana tempat perlaksanaannya. Cuma kalau dibuat di padang terbuka, perlu diambil kira soal keselamatan kerana lebih ramai orang akan melihatnya," katanya kepada Sinar Harian.

      Sementara itu, beliau berkata, bagi kesalahan lesbian atau perempuan yang sengaja melakukan musahakah dengan perempuan yang lain adalah bersalah dan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM500 atau penjara selama tempoh tidak melebihi empat bulan atau kedua-duanya.

      "Bagi kes lesbian, tidak ada hukuman sebat diperuntukkan mengikut enakmen ini namun mereka masih boleh dikenakan hukuman penjara dan denda.

      " Kes sebegini kebiasaannya sukar untuk dibuktikan kerana banyak dilakukan secara sulit di dalam rumah dan sebagainya.

      "Berbeza dengan kes yang berlaku di Terengganu, mereka ditangkap di dalam kereta di tempat awam. Bagi kes sebegini, sekurang-kurangnya memerlukan dua saksi lelaki melihat mereka melakukan perbuatan terkutuk itu bagi membuktikan kesalahan yang dilakukan," katanya.

      Delete
    3. PH = BN


      Anwar, Najib pun pernah jadi presiden UIA'
      Anne Muhammad | Diterbitkan 5 Sep 2018, 1:53 petang | Dikemaskini 5 Sep 2018, 1:55 petang

      A+ A-
      Pelantikan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik selaku Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) tidak seharusnya dilihat mempunyai konflik kepentingan, kata bekas timbalan rektor hal ehwal pelajar (HEP) universiti itu Profesor Datuk Dr Mizan Hitam.

      “Kebetulan waktu ini Dr Maszlee menteri dan bekas pensyarah UIA, di mana konfliknya,” katanya kepada pemberita selepas Majlis cabaran yang dihadapi oleh profesional muda yang dianjurkan Institut Perancang Malaysia (MIP) di Kelana Plaza, hari ini.

      Mizan juga berkata, lantikan menteri sebagai presiden UIA bukan perkara baru.

      Katanya, Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak juga pernah dilantik ke jawatan itu ketika menjadi menteri pendidikan.

      “Lantikan itu tak ada konflik kepentingan dan dia (Maszlee) dalam kerajaan sekarang dan menteri pendidikan.

      “Memang dalam sejarah sebelum ini menteri pendidikan pernah jadi presiden UIAM, itu sejarah,” katanya.

      Anwar menjawat jawatan menteri pendidikan 1986 hingga 1991 dan memegang jawatan presiden UIA selama sepuluh tahun (1988 hingga 1998).

      Najib pula memegang jawatan menteri pendidikan dari 1995 hingga 1999 dan dilantik menjadi presiden UIAM selama setahun (1998-1999).

      ADUN Kampung Tunku Lim Yi Wei menggesa Maszlee melepaskan jawatannya sebagai presiden baru UIA dengan menyifatkan seorang menteri mengetuai universiti swasta adalah satu "konflik kepentingan yang jelas".

      Pakatan Harapan, dalam manifesto pilihan raya, berjanji untuk memulihkan kebebasan akademik di institusi pengajian tinggi.

      Sementara itu, Mizan yang juga Pensyarah Fakulti Seni Bina Perancangan dan Ukur UiTM turut yakin Maszlee bersikap profesional dalam menjalankan tugasnya.


      Katanya lagi, segala keputusan yang akan dibuat Maszlee bukan berdasarkan semberono sebaliknya, keputusan bersama dalam ahli jawatankuasa.

      “Saya tak fikir ada apa-apa masalah, saya fikir dia profesional, presiden ada lembaga dia, bukan sendirian bukan bertindak semberono saya cukup positif,” katanya.

      Bagi Anggota Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar pula meminta kerajaan baru mengambil maklum mengenai kritikan yang diberikan terhadap lantikan Maszlee.

      “Kita kena ambil kira kritikan dan teguran dalam suasana Malaysia baru, dalam suasana ini kena terima dan diambil kira,” katanya.

      Delete
    4. ENYAMUN TEGUR PEROMPAK


      Najib: Satu lagi fitnah terhadap BN diperbetul
      Diterbitkan 27 Ogs 2018, 6:00 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 6:24 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini menyifatkan pendedahan jumlah sebenar kes kaum India tanpa kewarganegaraan hari ini merupakan satu lagi 'fitnah' terhadap BN yang diperbetul.

      "Alhamdulillah, satu lagi fitnah sebelum PRU14 terhadap kerajaan BN dulu telah diperbetulkan.

      "Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Azis Jamman mengesahkan di dalam Dewan Negara bahawa jumlah kes bangsa India tanpa kewarganegaraan di Malaysia ialah 3,853 dan bukan 300,000 seperti didakwa oleh ramai pemimpin HARAPAN sebelum ini.

      "Faktanya, 1,638 daripada 3,853 kes-kes ini juga telah diselesaikan di bawah kerajaan BN pimpinan saya dahulu," katanya.

      Najib berkata demikian sebagai merujuk kenyataan Azis yang menjawab soalan senator T Mohan berhubung jumlah kes yang didakwa pemimpin HARAPAN.

      Jelas Azis, setakat Mei tahun ini, terdapat 3,853 permohonan kewarganegaraan dan bukannya 300,000.

      Mengulas lanjut, Najib menegaskan bahawa ketika menjadi perdana menteri, beliau memberi keutamaan kepada semua pihak tanpa mengira kaum berhubung kelayakan mendapat kewarganegaraan.

      "Walaupun saya dan pemimpin-pemimpin MIC telah memberi penjelasan angka sebenar banyak kali namun kita sering dituduh sebagai menipu oleh beberapa pemimpin-pemimipin HARAPAN kaum India yang tegas bahawa jumlah kes melebihi 300,000.

      "Mereka menggunakan isu ini sebagai isu utama untuk membuat demonstrasi dan dalam ceramah-ceramah untuk menaikkan kemarahan kaum India terhadap kerajaan BN.

      "Kini, ramai dari pemimpin-pemimpin HARAPAN yang memainkan isu ini telah dilantik menjadi menteri dalam kerajaan baru.

      "Dengan pendedahan kerajaan HARAPAN sendiri tentang jumlah kes yang sebenar, adakah mereka akan meminta maaf kerana telah 'tersalah kira' dua tempat titik perpuluhan?" katanya.

      Tahun lalu, anggota parlimen DAP M Kulasegaran, Charles Santiago dan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II menyorot isu kaum India yang tidak mempunyai kad pengenalan.

      Pemimpin PKR pada 2013 pernah mengadakan perhimpunan di Jabatan Pendaftaran Negara di Putrajaya dan mendakwa seramai 300,000 kaum India di negara ini tiada dokumen pengenalan diri.

      Pada Oktober 2017, Najib menjelaskan bahawa hanya 2,000 orang India yang terlibat dalam kes seumpama itu.

      Delete
    5. Orang kalau nak berforum mesti ikut topik perbincangan yg digariskan supaya menepati tujuan asal & tidak membuang masa & tidak melalut.
      Yg kamu melalut cerita kambing atuk kamu beranak & nenek kamu nak terberanak dalam keretapi ecrl najib tuu....aper kejadadahnyer, dah ketebiat nak mamposs.......??

      Tonggeng..

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Delete
    6. INI KAH PH MAHU KAN


      Denmark kuat kuasa denda wanita pakai niqab
      Minda Rakyat 23 hrs ago # Luar Negara
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Denmark menguatkuasa undang-undang mengharamkan wanita berniqab, dan sekiranya membantah peraturan itu hukuman denda dikenakan.

      Peraturan itu menetapkan, memakai burqa yang menutup seluruh muka, atau niqab, yang cuma menunjukkan mata, di tempat umum dikenakan denda sehingga 1,000 kroner (RM635).

      Larangan juga memasukkan aksesori lain yang menutup muka seperti janggut palsu. Kesalahan berulang boleh didenda sehingga 10,000 kroner (RM6,365).

      Semalam, seorang wanita menjadi individu pertama didenda kerana memakai niqab selepas undang-undang itu dikuatkuasakan Rabu lalu.

      Wanita berusia 28 tahun berkenaan didenda selepas dikecam seorang wanita lain yang cuba memaksa membuka niqabnya.

      Kejadian itu berlaku di sebuah pusat beli-belah di Horsholm, 25 kilometer dari utara Copenhagen.

      Bagaimanapun undang-undang baru itu menimbulkan bantahan dan kritikan dalam kalangan kumpulan hak asasi manusia.

      Amnesty International menyifatkan undang-undang itu sebagai diskriminasi terhadap hak wanita, terutama wanita Islam yang memilih memakai burqa.

      Pengharaman pemakaian niqab telah dikuatkuasakan di Perancis, Austria, Bulgaria dan Bavaria, sebuah negeri di Jerman. –Agensi


      : Umat Islam negara kita belum sedar, selepas tersempit nanti baru mereka nak bersatu....

      Delete
    7. JUST LICK 9 September 2018 at 07:15

      KOMEN2 BERIKUT UNTUK JUSTICE LEAGUE TO JUST LICK:

      PH menang PRK S Setia & Balakong -

      Zulaylee Omar

      Tahniah kpd seluruh jentera prk PH bg dun seri setia dn balakong krn berjaya mngekalkn kerusi d kedua² dun tersebut.

      Kemenangan ini satu kejayaan besar kpd spr dn kerajaan PH krn inilah satu²nya pilihnraya yg d kendalikn oleh PH sbg kerajaan.

      Secara keseluruhn, apa yg d harpkn dri satu pilihnraya yg bersih oleh kerajaan yg bersih dpt d zahirkn.

      Tiada 'pngaruh tidak wajar' dri mana² individu kerajaan dn kerajaan sendiri ketika proses prk d ketiga² dun tersebut d jlnkn. Tiada ugutan dn paksaan ke atas pngundi termasuk anggota² keselamatan dlm menunaikn hak mrk sbg pngundi.

      Tiada dorongn 'rasuah' oleh oleh kerajaan utk pngaruhi pngundi². Soal saper dn parti mn yg menang, berapa ramai yg kuar dn tidak kuar mngundi adalah hak pngundi. Namun pngundi harus faham bhw sistem pilihnraya d ujudkn utk kita tunaikn hak kita utk memilih pemimpin, mewakili rakyat d dun atau parlimen.

      Kita hanya berminat utk melihat wakil² PH yg d calonkn berjaya menang d tiga² prk yg berkenaan. Kita tidak berminat dgn ulasan² politik dr pihak pmbangkang yg tewas.

      Kemenangn d tiga² prk tersebut menandakn rakyat mau kekalkn kerajaan yg ada skrg dn menolak pmbangkang wlu pelbagai cara d lakukn pmbangkang utk pengaruhi rakyat.

      Gabungn pas-umno masih tidak mampu utk mncuri wlu satu kerusi pun dr tiga prk ini krna pngundi sudah fhm bhw undi mrk mngutama kn aspek 'public versus' dn tidak terikat kpd politik perkauman dn agama.

      Rakyat mau kn politik integriti, politik berprinsip, politik idealisme, politik nilai dn bukn politik perkaumn, hizbiyyah, dogmatisme, fanatisme agama.
      ----------------------------------------------------
      Othaman Ahmad 9 September 2018 at 14:39

      Bro JL....

      That was a marvellous post mortem signalling umno, pas & mca are dying entities which no longer garner majority support from the rakyat.

      It's commendable on your part posting remarks & comments from the rakyat.

      Warm regards & Salam Perjuangan.

      Delete
    8. DR. MAHATHIR ISTIHAR HUDUD DI MALAYSIA SEKEMBALI DARI BRUNEI


      Mahathir lakukan lawatan rasmi ke Brunei esok
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 1:35 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 1:40 petang

      A+ A-
      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan melakukan lawatan rasmi dua hari ke Brunei bermula esok.

      Kementerian Luar dalam kenyataan hari ini berkata Mahathir akan diiringi isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah serta pegawai daripada Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Luar Negeri.

      Ini adalah lawatan rasmi kedua Mahathir ke negara Asia Tenggara selepas Indonesia yang juga sebahagian daripada siri lawatan pengenalan beliau sejurus menyandang kembali jawatan perdana menteri pada 10 Mei lepas.

      Semasa lawatan itu, beliau dijadual menghadap Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah, disusuli majlis santapan tengahari yang dihoskan baginda.

      Perdana menteri juga dijadual mengadakan perjumpaan bersama rakyat Malaysia di negara itu, kata kenyataan itu.

      Wisma Putra berkata lawatan itu akan membuka peluang untuk kedua-dua pemimpin memperkasa hubungan dua hala dan kerjasama sedia ada, selain membolehkan Malaysia mengetengahkan dasar terkini kerajaan dan pendirian negara, khususnya isu yang punya manfaat bersama.

      Lawatan itu juga akan menyaksikan kedua-dua pemimpin bertukar pandangan mengenai isu serantau dan global yang mempunyai kepentingan bersama, kata kenyataan itu.

      Sultan Hassanal Bolkiah adalah ketua negara asing pertama yang mengadakan lawatan peribadi ke Malaysia bagi menyampaikan ucapan tahniah ke atas pelantikan Mahathir sebagai perdana menteri.

      Pada 2017, jumlah perdagangan dua hala antara kedua-dua negara mencatatkan USD1.14 bilion, peningkatan 70 peratus berbanding 2016.

      Brunei adalah rakan dagang Malaysia yang ke-35 terbesar pada peringkat global dan yang ketujuh terbesar dalam kalangan negara Asean.

      - Bernama

      Delete
    9. Woiiii..wak pi tonggeng kat john laaa

      Delete
    10. PRK Seri Setia: Dr Halimah dakwa PKR guna jentera k'jaan negeri
      Anne Muhammad | Diterbitkan 1 Sep 2018, 6:25 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 6:39 petang

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia Dr Halimah Ali mempersoalkan jika kempen yang dilakukan oleh pesaingnya, Halimey Abu Bakar dari PKR, adalah "bersih".

      Ini kerana, dakwa Dr Halimah, beliau sendiri melihat jentera kerajaan negeri digunakan bagi kempen Halimey.

      “Ini adalah Malaysia Baharu, kita cakap pasal reformasi kerajaan dan pilihan raya, jadi perlu ke guna jentera kerajaan untuk kempen pilihan raya?

      “Saya lihat dimana-mana, program pagi dan tengah hari tadi di PJS 6 dan Desa Mentari, (jentera) kerajaan beri barang-barang,” katanya kepada pemberita selepas majlis perbincangan antara PAS dan paderi Kristian di Hotel De Palma, Ampang, hari ini.

      Dr Halimah turut berkata ketika kempen ini beliau tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan serta tidak diberikan wang bagi tujuan memberikan barangan kepada pengundi.

      “Anggota parlimen kawasan ini adalah Maria Chin, pernah bersama (NGO) BERSIH, tapi ini bersih ke? Kempen ini bersih? Kita semua dalam PAS kita tak ada duit nak bagi macam itu.

      "Ini semua (jentera kita) orang PAS… saya tak membeli barang-barang tapi orang PAS yang bawa dan masak, termasuk khemah, bendera semua dari PAS,” katanya.

      Tambahnya lagi, perkara ini membuktikan rakyat memerlukan pembangkang yang kuat di Selangor bagi menjadi penegur kerajaan.

      Berdasarkan pemerhatian BERSIH pada PRK Sungai Kandis pada 4 Ogos lalu, ada tiga kategori kesalahan yang dilakukan parti politik sepanjang tempoh 14 hari berkempen iaitu pengagihan hadiah atau sumbangan, penggunaan harta dan program kerajaan serta amalan politik perkauman serta melibatkan agama.

      Justeru, BERSIH menggesa semua calon yang terlibat dalam dua pilihan raya kecil (PRK) bulan depan mengelakkan diri daripada melakukan kesalahan seperti di Sungai Kandis baru-baru ini.

      Pilihan raya kecil pada 8 Sept ini bagi dewan undangan negeri it diadakan susulan kematian penyandangnya, Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos.

      Allahyarham memenangi kerusi itu pada PRU14 selepas menewaskan calon BN Yusoff M Haniff; calon PAS, Mohd Ghazali Daud dan calon bebas S Vigneswaran.

      Delete
    11. Yang turun ikan dari lori, bukan harganya'
      Anne Muhammad | Diterbitkan 1 Sep 2018, 6:27 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 6:53 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia Dr Halimah Ali menyindir kerajaan baru Pakatan Harapan (HARAPAN) kerana gagal menurunkan harga barangan walaupun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (SST) berkuatkuasa hari ini.

      Katanya, beliau sudah membuat tinjauan di beberapa pasar dan respon yang diterima sungguh tidak memberangsangkan.

      Menurutnya peniaga di pasar berkata harga barangan tidak turun sebaliknya hanya ikan yang “turun” daripada lori.

      “Saya ke pasar tani hari ini, saya bertanya kepada orang jual ikan, daging dan mereka yang jual makanan harian sebab hari ini 1 hari bulan dan SST mula hari ini.

      “Jadi, saya tanya mereka, betulkah barang-barang harga turun, mereka senyum, kata betul (turun) tapi (ikan) turun daripada lori.

      “Eh tak turun (harga) ke saya tanya? (mereka jawab) tak turun dan dia (peniaga) kata sebenarnya lagi naik.

      "Jadi itulah maklum balas daripada peniaga,” katanya kepada pemberita selepas majlis perbincangan antara PAS dan paderi Kristian di Hotel De Palma, Ampang, hari ini.

      SST mula dilaksanakan hari ini selepas kerajaan memansuhkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Di bawah sistem itu, hanya 38 peratus barangan indeks harga pengguna akan dikenakan cukai di bawah SST berbanding 60 peratus di bawah GST.

      Takkan Astro Awani nak bohong?

      Sementara itu Halimah turut mengulas mengenai isu debat antaranya dengan calon HARAPAN di Seri Setia, Halimey Abu Bakar.

      Halimah berkata kenyataan yang dibuat oleh Halimey dan stesen televisyen, Astro Awani kedengaran bercanggah.
      Halimey mendakwa tidak mendapat jemputan dari stesen televisyen berkenaan manakala Halimah pula diberitahu jemputan sudah diberikan kepada kedua-dua mereka.

      “Saya pun tak tahu itu debat, saya dijemput oleh Astro Awani setelah dia jemput Halimey. Bila kita tanya is it confirmed, dia (Astro Awani) kata tunggu nak dapat persetujuan kedua-dua pihak.

      “Dia (Halimey) kata debat tak perlu, tak penting, tapi itu bukan isu pada saya, dia nak jumpa semua orang tak ada masalah.

      “Tapi yang dia kata dia tak di jemput, saya tak tahu dan Astro Awani ada jawapannya sebab (Astro Awani) kata jemput dua-dua (pihak) katanya kepada saya. Takkan Astro Awani bohong kot,” katanya.

      Delete
  3. rakan sedondong dah letak jawatan selepas pru14, bila pulak presden paspispus nak letak jawatan secara bermaruah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. PUAK LIBERAL SEKULAR PATUT DISEBAT


      Kelantan bincang sebat pesalah syariah di masjid, stadium
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 5 Sep 2018, 2:00 petang | Dikemaskini 5 Sep 2018, 5:41 petang

      A+ A-

      Kerajaan negeri Kelantan dalam proses untuk mewartakan pindaan hukuman sebatan di khalayak umum bagi pesalah jenayah syariah, kata Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob.

      Menurut beliau, perkara itu susulan dewan undangan negeri (DUN) meluluskan pindaan terhadap Enakmen Tatacara Jenayah Syariah pindaan 2017.

      "Sehingga ini masih dalam perhatian untuk diwartakan, yang boleh menyebabkan kita rotan di khalayak ramai.

      "Kita dalam cadangan dan perbincangan pertamanya dalam dewan tertutup, di dalam atau kawasan masjid dan stadium," katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Hududullah 2018, di Kota Bharu, hari ini.

      Tak libat sebatan pesalah lesbian

      Bagaimanapun Ahmad berkata, enakmen itu tidak melibatkan sebatan terhadap pesalah lesbian.

      Ini kerana katanya, Seksyen 15, Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan No 2 1985, seseorang perempuan yang sengaja melakukan musahakah dengan perempuan lain, boleh didenda tidak lebih RM500 atau penjara.

      "Bagi pindaan enakmen tatacara jenayah syariah ini melibatkan kesalahan minum arak, mukadimah zina dan qazaf (tuduhan zina).

      "Setakat ini tidak melibatkan kesalahan (seperti) musahakah.

      "Tetapi untuk lain-lain kesalahan seperti minum arak dan mukadimah zina kita sudah laksanakan sejak tahun 1987 dan sehingga 2011 terdapat 13 kes melibatkan 10 pesalah," katanya.

      Malaysiakini difahamkan kesalahan liwat turut termasuk dalam seksyen itu.

      Terdahulu, Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu mengenakan hukuman masing-masing enam sebatan terhadap dua pesalah wanita berusia 22 dan 32 tahun setelah didapati bersalah cuba melakukan hubungan sejenis di dalam sebuah kereta, April lalu.

      Hukuman itu adalah yang pertama kali berlaku di negara ini membabitkan kesalahan seumpamanya dan disaksikan oleh lebih 100 orang termasuk pengamal media, keluarga dan peguam syarie.

      Sementara itu, Ahmad yang juga timbalan mursyidul am PAS berkata, setakat ini pihaknya belum dapat memastikan bilakah pelaksanaan hukuman sebatan di khalayak umum itu akan diwarta.

      "Pewartaan masih dalam proses, mungkin kita perhatikan beberapa perkara di pelbagai peringkat dan peringkat Dewan Negara," katanya.

      Delete
    2. PH perlu jelaskan hubungannya dengan IRI, kata Tawfik Ismail



      PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen menggesa pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjelaskan hubungan 15 tahun mereka dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) yang berpangkalan di Washington dan mendedahkan sama ada hubungan itu mempengaruhi keputusan dasar yang dibuat oleh pakatan politik itu.

      Tawfik Ismail, bekas ahli Umno dan Ahli Parlimen Sungai Benut dari 1986 ke 1990 berkata, kenyataan Presiden IRI, Daniel Twinning, baru-baru ini mengenai hubungan itu merupakan suatu “cerita yang menarik”.

      “Berdasarkan pengakuannya sendiri, IRI bekerja bersama-sama dengan pembangkang semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

      Twinning membuat kenyataan itu dalam satu forum diadakan di Washington bulan lepas. Beliau berkata usaha IRI membuahkan hasil dalam pilihan raya umum Mei lepas, dan ia memberi manfaat kepada Amerika Syarikat dari sudut persainganya dengan China sekarang.

      Tawfik memberitahu FMT bahawa rujukan kepada China itu menunjukkan Malaysia “membantu dan bersubahat” dengan satu kuasa politik di AS dan “mengesahkan kebimbangan bahawa pihak tertentu di negara itu menggunakan parti politik tempatan”.

      Beliau mengingatkan tentang dakwaan PH bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) membenarkan dirinya digunakan oleh China, sekali gus menunjukkan PH kini boleh dituduh bermuka-muka.

      “Kumpulan sivil yang mempersoalkan BN berhubung keputusan dasarnya mengenai China, perlu bertanyakan soalan yang sama tentang kerajaan PH dalam konteks hubungannya dengan AS,” kata beliau.

      Penganalisis keselamatan, Lam Choong Wah bercakap tentang yayasan asing – bukan sahaja Barat, tetapi juga Timur Tengah – yang beroperasi di Malaysia dan beliau mengesyaki sebilangan daripadanya bekerja ke arah penerimaan ideologi politik mereka.

      Beliau berkata, ini merupakan sebab kenapa undang-undang berkaitan pendanaan parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili kepentingan politik tertentu perlu digubal.

      Berikutan laporan media tempatan tentang kenyataan Twinning, IRI berkata ia sentiasa bebas daripada politik partisan dalam kegiatannya di Malaysia dan ia bekerja dengan PH dan juga BN.

      Terdahulu, ketua publisiti DAP, Tony Pua berkata semua parti politik di Malaysia pernah terlibat dalam sesi latihan dianjurkan IRI.

      Beliau enggan memberi komen berhubung dakwaan bahawa IRI mula bekerja dengan pembangkang pada 2002 bagi melemahkan kerajaan BN.


      : PH jadi kura-kuran sorok kepala. Ada tuduhan PAS terima RM90 juta bising, kena batang hidung sendiri diam seribu bahasa....

      Delete
    3. Timbalan Menteri & Roketkini (DAP) disaman kerana fitnah Felcra



      KUALA LUMPUR: Felcra Berhad memfailkan saman fitnah terhadap Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim Chee Keong dan editor Roketkini.com berhubung penerbitan sebuah artikel yang mendakwa wujudnya urus niaga haram dalam penjualan minyak sawit.

      Felcra, selaku plaintif memfailkan saman fitnah itu pada 6 Jun lepas menerusi Tetuan Omar Ismail Hazman & Co dengan menamakan Sim, yang juga ahli parlimen Bukit Mertajam dan editor akhbar dalam talian itu selaku defendan pertama dan ke-2.

      Peguam Norja Abdul Razak, yang mewakili Felcra ketika ditemui pemberita berkata hari ini ditetapkan untuk pengurusan kes di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Faizah Jamaludin.

      “Mahkamah menetapkan 13 September untuk pengurusan kes selanjutnya dan mahkamah mengarahkan plaintif memasukkan afidavit jawapan kepada pembelaan sebelum atau pada 16 Ogos,” katanya.

      Dalam pernyataan tuntutan, Felcra mendakwa defendan ke-2 menerbitkan artikel berjudul “Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?” di Roketkini.com pada 12 Mac lepas, berdasarkan kenyataan Sim.

      Dakwa plaintif, artikel itu membawa maksud syarikatnya menjalankan urus niaga haram dengan pihak ke-3 sehingga menyebabkan kerugian kepada peserta Felcra selain mendakwa Felcra melanggar peraturan menjual minyak sawit dengan kadar perahan minyak sawit (OER) yang jauh lebih rendah daripada kadar minimum yang ditetapkan oleh undang-undang.

      Syarikat itu turut mendakwa semua urus niaga yang dijalankan mematuhi peraturan perolehan syarikat dan penerbitan artikel berkenaan menyebabkan reputasi plaintif terjejas selaku organisasi yang ditubuhkan sejak 1966 bagi membangunkan sektor luar bandar.

      Oleh itu, Felcra menuntut ganti rugi am dan teladan serta memohon perintah injunksi untuk menghalang defendan menerbitkan artikel serupa serta menuntut defendan membuat permohonan maaf secara terbuka di dalam akhbar tempatan dan media sosial.

      : Kalau usaha saman dibuat secara teratur dan sistematik bagi setiap fitnah yang dikeluarkan oleh PAKATAN HARAPAN rasanya tak lama berita-berita buruk di media massa akan berkurangan....

      Delete
    4. Orang kalau nak berforum mesti ikut topik perbincangan yg digariskan supaya menepati tujuan asal & tidak membuang masa & tidak melalut.
      Yg kamu melalut cerita kambing atuk kamu beranak & nenek kamu nak terberanak dalam keretapi ecrl najib tuu....aper kejadadahnyer, dah ketebiat nak mamposs.......??

      Tonggeng..

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.


      Tonggeng kopipes satu hal - yg dikopipes pulak tuu langsung tak ada kena mengena dgn tajuk (off topic),

      Apa punyer baghal budak sewel nih sejak2 BN umno kena terajang dari Putrajaya.

      Delete
    5. Menteri PH yang “uneducated supporters” sebelum 100 hari



      Untuk mencapai janji 100 hari tentulah Pakatan Harapan akan melantik menteri-menteri yang hebat gabungan daripada 4 kompenan parti dan pendokong 4 parti berkenaan.

      Tapi apa yang rakyat dapat hanya menteri yang memenuhi nafsu dan kehendaki perebutan jawatan untuk parti bukan untuk rakyat.

      Ab Jalil menulis apa yang rakyat dapat sebelum 100 hari ialah;

      1. Bangsa Hindu penduduk asal negera ini
      2. kasut Hitam
      3. 7 ekor lembu
      4. Tulis kenyataan akhbar bahasa Melayu guna google translator
      5. Rakyat tidak terbeban dengan SST kerana Hasil cukai kerajaan kurang
      6. Barang akan naik tapi tidak setinggi GST
      7. Manifesto bukan kitab suci
      8. Hadis ialah sesuatu yang bila buat dapat pahala, tak buat tak apa
      8. LIMA diadakan setiap tahun
      9. Harga makanan Food Truck lebih mahal kerana kos penyediaan lagi tinggi dan lebih bersih dari kedai tepi jalan.
      10. Kita akan turunkan semua papan tanda Klinik 1Malaysia
      11. Bagi warganegara kepada pekerja asing (agaknya untuk penuhi janji mengurangkan pekerja asing 😂)
      12. Panggil Ketua Jabatan bawah kementerian lain bagi taklimat kepadanya tanpa kebenaran Menteri
      13. Jika FAM tidak boleh kawal FA negeri lebih baik jangan sertai Sukan Asia
      14. Kenyataan rasmi MoF perlu dalam bahasa Mandarin sebab ada rakyat keturunan cina di negara ini.
      15. Permit tukang masak asing akan ditarik balik
      16. Ajak orang derma untuk bayar balik hutang negara
      17. Tender belum tutup kos HSR sudah jadi RM100 bilion
      18. Kerajaan sedia tanggung dosa kerana tidak penuhi janji manifesto
      19. Rakyat tidak terbeban kerana hanya tarif letrik perniagaan yang naik
      20. Khazanah sudah lari matlamat asal kerana ia ditubuhkan untuk jaga kepentingan Bumiputera
      21. Harga daging naik, kita nasihatkan rakyat bijak membuat pembelian kerana daging bukan barang kawalan dan peniaga lebih beretika.


      : Ini menepati kata-kata terlepas mulut buaya masuk mulut harimau. Terselamat daripada PEROMPAK dapat pula PENYAMUM

      Delete
    6. Apa lagi si kejora tonggeng merepek dgn bahan sampah langsung tak ada kaitan dgn topik yg dikopipes tak sudah2.

      Nah baca nie......

      JUST LICK 9 September 2018 at 07:15

      KOMEN2 BERIKUT UNTUK JUSTICE LEAGUE TO JUST LICK:

      PH menang PRK S Setia & Balakong -

      Zulaylee Omar

      Tahniah kpd seluruh jentera prk PH bg dun seri setia dn balakong krn berjaya mngekalkn kerusi d kedua² dun tersebut.

      Kemenangan ini satu kejayaan besar kpd spr dn kerajaan PH krn inilah satu²nya pilihnraya yg d kendalikn oleh PH sbg kerajaan.

      Secara keseluruhn, apa yg d harpkn dri satu pilihnraya yg bersih oleh kerajaan yg bersih dpt d zahirkn.

      Tiada 'pngaruh tidak wajar' dri mana² individu kerajaan dn kerajaan sendiri ketika proses prk d ketiga² dun tersebut d jlnkn. Tiada ugutan dn paksaan ke atas pngundi termasuk anggota² keselamatan dlm menunaikn hak mrk sbg pngundi.

      Tiada dorongn 'rasuah' oleh oleh kerajaan utk pngaruhi pngundi². Soal saper dn parti mn yg menang, berapa ramai yg kuar dn tidak kuar mngundi adalah hak pngundi. Namun pngundi harus faham bhw sistem pilihnraya d ujudkn utk kita tunaikn hak kita utk memilih pemimpin, mewakili rakyat d dun atau parlimen.

      Kita hanya berminat utk melihat wakil² PH yg d calonkn berjaya menang d tiga² prk yg berkenaan. Kita tidak berminat dgn ulasan² politik dr pihak pmbangkang yg tewas.

      Kemenangn d tiga² prk tersebut menandakn rakyat mau kekalkn kerajaan yg ada skrg dn menolak pmbangkang wlu pelbagai cara d lakukn pmbangkang utk pengaruhi rakyat.

      Gabungn pas-umno masih tidak mampu utk mncuri wlu satu kerusi pun dr tiga prk ini krna pngundi sudah fhm bhw undi mrk mngutama kn aspek 'public versus' dn tidak terikat kpd politik perkauman dn agama.

      Rakyat mau kn politik integriti, politik berprinsip, politik idealisme, politik nilai dn bukn politik perkaumn, hizbiyyah, dogmatisme, fanatisme agama.
      ----------------------------------------------------

      Othaman Ahmad 9 September 2018 at 14:39

      Bro JL....

      That was a marvellous post mortem signalling umno, pas & mca are dying entities which no longer garner majority support from the rakyat.

      It's commendable on your part posting remarks & comments from the rakyat.

      Warm regards & Salam Perjuangan.

      Delete
    7. Surat Terbuka Kepada YAB Menteri Besar Selangor



      1 - Saya berasa kesal membaca kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Besar Selangor, YAB Amirudin Shari yang meminta Dr. Halimah Ali meletak jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Selangor (PPAS) selepas beliau dinamakan oleh PAS sebagai calon untuk Pilihan Raya Kecil N32 DUN Seri Setia.

      Rujuk : http://www.sinarharian.com.my/mobile/politik/prk-seri-setia-dr-halimah-perlu-letak-jawatan-lembaga-ppas-1.871033

      2 - Begitu juga kekesalan dan kekecewaan saya akan kenyataan yang dikeluarkan oleh Penolong Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), Syed Badli Shah Syed Osman.

      Rujuk : https://m.malaysiakini.com/news/439639

      3 - Adalah diketahui bahawasanya jawatan Dr. Halimah Ali dalam PPAS bukanlah berelaun bulanan sebagaimana syarikat berkaitan negeri (GLC) seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

      4 - Bahkan beliau kekal memegang jawatan tersebut kerana minat mendalam beliau akan bidang bacaan malah hasil sumbangan beliau pernah mendapat pengiktirafan Malaysia Book Of Record (MBOR) sebagai 'The Largest Outdoor Reading Event' yang berjaya mengumpul 15,271 peserta semasa penganjuran Pesta Buku Selangor di PPAS.

      5 - Saya mengharapkan kerajaan Pakatan Harapan usahlah bermain politik dendam murahan sebegini di saat mereka melaungkan hak demokrasi yang patut diberikan samarata kepada semua rakyat tanpa mengira latar belakang. Apakah demokrasi hanya terpakai kepada Pakatan Harapan sahaja?

      6 - Politik sebegini hanya akan menyebabkan rakyat muak dan bosan akan kerenah kerajaan sediada seperti mana yang dihadapi oleh mereka daripada kerajaan BN terdahulu. Sekarang adalah masa untuk membina semula negara dan menunaikan segala yang dijanjikan kepada rakyat.

      7 - Adakah Pakatan Harapan menyedari bahawasanya mereka kini merupakan kerajaan persekutuan yang mentadbir Malaysia pasca PRU14? Realitinya, mereka hendaklah bertindak seperti kerajaan dan bukannya masih mempunyai mentaliti pembangkang.

      8 - Atau apakah kontroversi ini sengaja dicipta agar rakyat dapat dialihkan dari isu kegagalan kerajaan Pakatan Harapan menunaikan manifesto 100 hari seperti yang dijanjikan atau isu pembantu khas kepada seorang menteri atau isu pemilikan tanah selama 999 tahun atau isu LGBT yang sedang hangat diperkatakan sekarang?

      9 - Dalam pada itu, saya ingin mengucapkan tahniah dan syabas kepada Dr. Halimah atas sikap berjiwa besar beliau yang akan melepaskan jawatan dalam PPAS walaupun beliau layak untuk terus memegang jawatan tersebut kerana tidak mahu mencetuskan polemik yang berterusan.

      Rujuk : https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/08/464238/dr-halimah-akan-letak-jawatan-di-ppas

      10 - Inilah yang seharusnya dilakukan oleh seorang pemimpin yang memikirkan mengenai keutamaan agenda rakyat yang patut didahulukan berbanding agenda peribadi.

      11 - Dikesempatan ini juga, saya ingin menyeru kepada semua pengundi N32 DUN Seri Setia supaya keluar mengundi untuk memenangkan Dr. Halimah dalam Pilihan Raya Kecil yang akan diadakan tidak lama lagi bagi memastikan kerajaan Negeri Selangor mempunyai pembangkang yang kuat untuk proses semak dan imbang.

      12 - Pencapaian dan kejayaan yang dilakarkan oleh Dr. Halimah semasa menjadi ADUN Selat Klang dan Exco kerajaan Negeri Selangor wajar dipertimbangkan oleh pengundi Seri Setia sebelum membuat keputusan yang pastinya akan menguntungkan masa depan mereka.

      ' Sik Sejahtera Bersama Islam '

      YB AHMAD TARMIZI SULAIMAN
      Timbalan Yang DiPertua PAS Kawasan Sik
      Ahli Parlimen Sik


      : PH nak lantik 'awak mereka' walaupun bodoh dan tak faham apa yang dipegang....

      Delete
    8. Mengorak langkah 100 Hari Kerajaan Terengganu



      KALAU dilihat secara baca sepintas lalu, memang tak ada perkataan pertanian yang ditulis dalam Manifesto PRU14 PAS Terengganu.

      Tapi kita perlu baca dan faham apa yang tersirat bagaimana Portfolio Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa berperanan untuk mengisi kemenangan ini serta bergandingan bersama Portfolio lain dalam melaksanakan manifesto.

      Tiga sasaran utama yang melibatkan Portfolio Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa ialah:

      1. Bekalan air percuma 20 meter padu kepada penduduk miskin.

      Data yang menyatakan bahawa 100 peratus penduduk Negeri Terengganu telah menikmati bekalan air bersih sebenarnya tak tepat. Masih ramai lagi penduduk desa atau luar bandar yang menggunakan air telaga atau boring air. Sebahagian besar mereka adalah rakyat miskin. Data Profil Kampung yang sedang dikemaskini perlu tepat dan menggambarkan situasi sebenar rakyat barulah pelan pembangunan boleh dirancang dengan baik. Janji untuk memberikan bekalan air percuma tak akan bermakna apa-apa bagi penduduk miskin yang belum menikmati kemudahan bekalan air. Di sinilah peranan Portfolio Pembangunan Desa mengambil tugas bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar untuk menyelesaikan isu bekalan air luar bandar.

      2. Menyediakan 20 ribu peluang pekerjaan dalam masa 4 tahun.

      Kita menyedari bahawa Terengganu bukanlah sebuah negeri industri. Persaingan untuk mengisi ruang di sektor industri di negeri ini agak tinggi. Terengganu masih lagi sebuah negeri pertanian.

      Kita masih ada kira-kira 12 ribu hektar tanah kosong yang terbiar di seluruh negeri. Ramai orang muda belia Terengganu yang tak ada kerja. Pelbagai kemudahan kursus, khidmat nasihat teknikal serta kemudahan pembiayaan dan bantuan termasuklah kemudahan pasaran disediakan oleh pelbagai Jabatan dan Agensi seperti Jabatan Pertanian, Jabatan Veterinar, Lembaga Pertubuhan Peladang dan Lembaga Perindustrian Nenas.

      Saya menyedari bahawa belia kita tak dapat maklumat dan tak diberitahu tentang peluang yang boleh diceburi dalam bidang pertanian dan asas tani. Kerana itu saya telah mengambil langkah dalam siri program jelajah turun padang untuk bertemu dan berdialog secara langsung bersama rakyat di peringkat yang paling bawah bersama Jabatan dan Agensi berkenaan.

      Batu Buruk, Kerteh, Bukit Payong dan Jabi antara lokasi yang telah diadakan program dialog bersama rakyat. Ghairah rakyat untuk mengetahui tentang peluang-peluang pertanian untuk mereka ceburi sangat baik sehinggakan program di Jabi turut dihadiri oleh petani dari Kuala Terengganu.

      Kita perlu membangun dengan cara kita sendiri. Pertanian ialah suatu perniagaan dan sumber rezeki rakyat di samping menjamin 'food security'.

      Matlamat awal saya, di bawah Program Sumber Rezeki Baru (SRB) paling minima setiap Dun mesti melaksanakan satu projek pertanian berkelompok untuk golongan belia. Orang muda belia mesti mencurahkan tenaga yang ada. Kerajaan Negeri membantu mana yang perlu.

      Delete
  4. Melihat dari hasil 3 PRK, jelas sekali bahawa pengundi2 dah selesa dgn PH. Kemenangan PH dalam PRK2 itu nyata menolak tohmahan UMNO dan PAS konon2nya ada gelombang penolakan rakyat keatas PH. Jika benar gelombang itu wujud, sudah tentulah dapat dilihat dalam peratusan lebih tinggi pengundi yang keluar dan gabungan PAS dan UMNO semestinya mendapat kemenangan walaupun tipis.

    Kekalahan PAS dan UMNO serta tertiarapnya MCA dalam PRK2 itu membuktikan bahawa segala tohmahan kononnya rakyat menolak PH, tidak berlaku. Peratusan keluar mengundi yang rendah hanya menunjukkan bahawa pengundi2 sudah selesa dengan PH dan tidak teruja untuk menukar kerajaan mahupun membuat undi protes. Apa yang nyata, gabungan PAS dan UMNO masih lagi ditolak oleh rakyat malah sebahagian besar ahli2 parti2 tersebut juga menolak gabungan itu. Dengan prestasi 0-3, gabungan PAS UMNO jelas tidak mampu menawarkan alternatif yang nyata kpd PH.

    Berkemungkinan besar, gabungan PAS UMNO ini dibuat lebih atas dasar keterdesakan dari keperluan. Ia mungkin strategi yang amat berani tetapi dalam menggunakan strategi terdesak ini kedua2 PAS dan UMNO mendedahkan parti mereka kpd penolakan ahli secara besar2an dan membuahkan konflik dalaman yang teruk. PAS dan UMNO telah memperjudikan prinsip2 mereka dengan menggunakan strategi ini dengan hasrat mencipta kejayaan. Walaubagaimana pun dengan kekalahan yang dialami berturut2, besar kemungkinan PAS dan UMNO sama2 akan mengalami kerugian jangka masa panjang apabila strategi ini ditolak secara total oleh sebahagian besar ahli2 mereka.

    Inilah yang dikatakan sebagai "too little too late". Strategi ini mungkin boleh membawa kesan yang positif jka dilakukan dalam PRU14 tetapi di zaman BN tewas dan ditolak rakyat serta munculnya semangat Malaysia baharu dalam jiwa rakyat, strategi ini mungkin akan makan tuan. Pemimpin2 PAS dan UMNO seharusnya bersiap sedia dengan kemungkinan mereka kehilangan jawatan dalam parti akibat dari penolakan ini. Memperjudikan prinsip2 parti demi untuk meraih kemenangan kecil dalam PRK Dun adalah tindakan yang sangat tidak bijak. Berani tetapi sangat tidak bijak.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya

      Delete
    2. JUST LICK 9 September 2018 at 07:15

      KOMEN2 BERIKUT UNTUK JUSTICE LEAGUE TO JUST LICK:

      PH menang PRK S Setia & Balakong -

      Zulaylee Omar

      Tahniah kpd seluruh jentera prk PH bg dun seri setia dn balakong krn berjaya mngekalkn kerusi d kedua² dun tersebut.

      Kemenangan ini satu kejayaan besar kpd spr dn kerajaan PH krn inilah satu²nya pilihnraya yg d kendalikn oleh PH sbg kerajaan.

      Secara keseluruhn, apa yg d harpkn dri satu pilihnraya yg bersih oleh kerajaan yg bersih dpt d zahirkn.

      Tiada 'pngaruh tidak wajar' dri mana² individu kerajaan dn kerajaan sendiri ketika proses prk d ketiga² dun tersebut d jlnkn. Tiada ugutan dn paksaan ke atas pngundi termasuk anggota² keselamatan dlm menunaikn hak mrk sbg pngundi.

      Tiada dorongn 'rasuah' oleh oleh kerajaan utk pngaruhi pngundi². Soal saper dn parti mn yg menang, berapa ramai yg kuar dn tidak kuar mngundi adalah hak pngundi. Namun pngundi harus faham bhw sistem pilihnraya d ujudkn utk kita tunaikn hak kita utk memilih pemimpin, mewakili rakyat d dun atau parlimen.

      Kita hanya berminat utk melihat wakil² PH yg d calonkn berjaya menang d tiga² prk yg berkenaan. Kita tidak berminat dgn ulasan² politik dr pihak pmbangkang yg tewas.

      Kemenangn d tiga² prk tersebut menandakn rakyat mau kekalkn kerajaan yg ada skrg dn menolak pmbangkang wlu pelbagai cara d lakukn pmbangkang utk pengaruhi rakyat.

      Gabungn pas-umno masih tidak mampu utk mncuri wlu satu kerusi pun dr tiga prk ini krna pngundi sudah fhm bhw undi mrk mngutama kn aspek 'public versus' dn tidak terikat kpd politik perkauman dn agama.

      Rakyat mau kn politik integriti, politik berprinsip, politik idealisme, politik nilai dn bukn politik perkaumn, hizbiyyah, dogmatisme, fanatisme agama.
      ----------------------------------------------------
      Othaman Ahmad 9 September 2018 at 14:39

      Bro JL....

      That was a marvellous post mortem signalling umno, pas & mca are dying entities which no longer garner majority support from the rakyat.

      It's commendable on your part posting remarks & comments from the rakyat.

      Warm regards & Salam Perjuangan.

      Delete
    3. Tambah baik sistem BR1M sedia ada kata Abdul Hadi


      Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan konsep membantu golongan miskin perlu diteruskan bagi mengatasi masalah kemiskinan di Malaysia.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pendapat beliau berhubung cadangan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu memansuhkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak lama lagi.

      Menurut Ahli Parlimen Marang itu, perkara penting yang perlu diberi penekanan adalah pembaikan terhadap sistem sedia ada dan melakukannya dengan cara sistematik, bukannya ‘hilang’ begitu sahaja.

      “Apa yang penting adalah konsep membantu orang miskin, konsep itu perlu diteruskan. Yang penting adalah melakukan pembaikan untuk melakukannya dengan cara sistematik.

      “Jangan hilang begitu sahaja. Usahakan betul-betul supaya dapat mengatasi masalah kemiskinan,” katanya pada sidang media selepas Majlis Melabuh Unjam di Perairan Marang, di sini, hari ini.

      Semalam, Dr Mahathir memaklumkan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Menurutnya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.


      : Membaiki apa yang sedia ada, hindari daripada merasuah rakyat, bantu yang benar-benar memerlukan menghidari negara daripada sistem kapitalis....

      Delete
    4. MCA pun lawan hudud, tapi...’
      Diterbitkan 20 Ogs 2018, 4:32 petang | Dikemaskini 20 Ogs 2018, 4:43 petang

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi penjelasan mengapa parti itu boleh bekerjasama dengan MCA walaupun komponen BN itu menentang hudud seperti DAP.

      Baginya, MCA tidak pernah berada dalam satu gabungan dengan PAS, tidak seperti DAP ketika era Pakatan Rakyat.

      "MCA tentang hudud, DAP tentang hudud.

      "Tetapi DAP menentang ketika sama-sama dalam Pakatan (Rakyat), dalam satu gagasan. Mereka tak hormat (PAS) dan serang kita.

      "MCA bukan dalam satu pakatan. Tak setuju tak setujulah, (tetapi) mereka tak serang seperti DAP," katanya pada sidang media yang disiarkan di Facebooknya, hari ini.

      Beliau menjawab soalan pemberita berhubung kerjasama kedua-dua parti itu dalam PRK Seri Setia dan Balakong yang akan diadakan serentak 8 September ini.


      Kerjasama parti pembangkang pasca-PRU ke-14 bermula dengan PRK Sungai Kandis beberapa minggu lalu, apabila PAS mengambil keputusan untuk tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada Datuk Lokman Noor Adam.

      Pendekatan sama diambil Umno dalam PRK Seri Setia apabila mereka pula memberi laluan kepada PAS yang mencalonkan bekas Exco Selangor Dr Halimah Ali.

      Selain MCA dan Umno, PAS juga mencapai persefahaman dengan MIC dalam satu pertemuan antara Hadi dan presiden parti itu, Tan Sri S A Vigneswaran di ibu pejabat PAS 19 Ogos lalu.

      Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan berkata kerjasama antara pembangkang itu, atau unity opposition (pembangkang perpaduan), akan terus meresahkan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Delete
    5. Pas kalah sebab malaikat tak turun mengundi ka?

      Delete
    6. Camne nak turun….bersubahat ngan puak jahiliah!

      Delete
    7. PAS: Bazir duit rakyat lagi jika buat PRK untuk Anwar
      Anne Muhammad | Diterbitkan 1 Sep 2018, 5:09 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 5:34 petang

      A+ A-
      PAS berpendapat berjuta wang rakyat akan dibazirkan sekali lagi sekiranya pilihan raya kecil diadakan untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding bagi membolehkannya menjadi anggota parlimen.

      Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata tiada keperluan untuk seseorang ahli parlimen meletakkan jawatan untuk memaksa rakyat mengundi semula.

      “Masalahnya ialah apakah perlu rakyat dipaksa untuk mengadakan pilihan raya semula. Berjuta dana negara akan dihabiskan untuk satu pilihan raya untuk sekadar beri ruang.

      “Saya fikir ni tak sepatutnya berlaku dalam negara demokrasi, kerana saya tengok biasanya kekosongan kerana faktor kematian, bankrap, hilang kelayakan. Bukan sengaja beri peluang. Ini macam Kajang Move,” katanya kepada pemberita selepas majlis perbincangan antara PAS dan paderi Kristian di Hotel De Palma, Ampang, hari ini.

      Kajang Move atau Langkah Kajang merujuk kepada tindakan politik PKR untuk menyingkirkan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor pada 2014.

      Pada masa itu DUN Kajang yang disandang Adun PKR, Lee Chin Cheh dikosongkan bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan.

      Pada mulanya Anwar berhasrat bertanding di situ, namun keputusan mahkamah dalam kes liwat 2 tidak menyebelahinya dan kerusi itu kemudian diambil alih isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

      Anwar mendapat pengampunan Agong dan dibebaskan daripada hukuman penjara selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum pada 9 Mei lalu. Bagaimanapun beliau pada masa ini tidak memiliki sebarang jawatan dalam kerajaan

      Sebelum ini wujud spekulasi terdapat usaha untuk menghalang Anwar menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri kelapan. Mahathir bagaimanapun menafikannya.

      Semalam, Anwar memberi bayangan bahawa beliau akan kembali ke parlimen sebagai “yang berhormat”, kemungkinan Oktober ini.
      PAS akan lawan Anwar

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata pihaknya sedang melihat langkah seterusnya yang akan diambil oleh PKR bagi PAS menyusun gerak kerja sekiranya PRK itu benar-benar berlaku.

      “Kita akan tengok kerusi mana yang dikosongkan. Kalau kerusi tu PAS ada peluang untuk masuk, kita masuk, tak tahu kerusi mana.

      “Tapi ada ura-ura Permatang Pauh dan Sungai Petani. Saya anggap ni peringkat khabar angin yang belum boleh pegang. Kita bersedia (PRK). Kalau ada peluang untuk kita menang, PAS akan gerakkan calon,” katanya.

      Delete
    8. Anwar nak buat “langkah Kajang 2”



      Anggota Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen hari ini menawarkan kesediaan beliu untuk mengosongkan kerusi parlimen yang disandangnya bagi memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding.

      “Saya sedia lepaskan kerusi itu kepada Datuk Seri Anwar,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen sebentar tadi.

      Sebelum ini, timbul spekulasi calon naib presiden PKR itu akan mengosongkan kerusi parlimen Selayang bagi memberi peluang kepada Anwar yang diisytiharkan sebagai presiden PKR apabila beliau menang tanpa bertanding Ahad lalu.

      Pada pilihan raya umum ke-14, Anwar tidak dapat mempertahankan kerusi Permatang Pauh kerana masih di penjara atas kesalahan liwat II sejak 2015. Bagaimanapun sebaik sahaja Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah menghadap Yang di-Pertuan Agong dan memohon beliau diberikan pengampunan penuh.

      Isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuan mereka Nurul Izzah masing-masing sebelum ini dilaporkan berkata mereka tidak berhasrat melepaskan kerusi Parlimen Pandan dan Permatang Pauh.

      Anwar menggantikan isterinya yang juga adalah timbalan perdana menteri yang tidak mempertahankan jawatan presiden PKR pada pemilihan parti kali ini.

      Mengulas lanjut apakah beliau sanggup menjadi “kambing hitam”, Leong berkata “ya”.

      Malah, katanya perkara sama juga akan dilakukan oleh semua 50 orang anggota parlimen PKR.

      “Kalau diminta saya sanggup (jadi kambing hitam), malah saya percaya 50 anggota parlimen PKR yang lain juga kalau diminta (berbuat demikian) tak ada siapa yang tidak akan beri laluan pada Anwar,” katanya.

      Bagaimanapun, kata Leong sehingga hari ini tidak ada perbincangan mengenainya dibuat pihak pimpinan parti itu.

      “Setakat ini tak ada apa perbincangan,” katanya.

      Pada pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis yang lalu, Anwar berkata bahawa sebuah kerusi Parlimen akan dikosongkan bagi memberikan beliau ruang untuk bertanding.

      Anwar yang dinamakan akan menggantikan Dr Mahathir perlu menjadi ahli parlimen sebelum dapat dilantik menjadi perdana menteri dan menerajui kerajaan Pakatan Harapan.


      : Parti mana pula akan menjadi mangsa. Sebelum ini PAS terfitnah dek kerana nafsu PKR....

      Delete
    9. 3. Mengembalikan tanah rakyat yang dirampas dan membuka permohonan tanah baru.

      Tanah yang dirampas selepas 2004 adalah RTB Tapak Rumah dan RTB Pertanian. Begitu juga permohonan tanah baru majoritinya adalah tanah tapak rumah dan pertanian.

      Tanah pertanian perlu diusahakan dan ditanam dengan tanaman. Tak dinamakan tanah pertanian jika hanya tumbuh semak dan lalang. Apa halangan yang menghalang dan apa masalah yang timbul sehingga rakyat tak dapat bertani adalah kerja kerajaan untuk mencari jalan penyelesaiannya. Kerana itulah pendekatan turun padang berjumpa masyarakat petani sangat perlu supaya kita boleh dengar sendiri suara hati mereka. Rakyat segan nak datang jumpa Pengarah Pertanian Negeri dan Pengarah Lembaga Pertubuhan Peladang. Exco Pertanian telah bawa Pengarah turun jumpa rakyat. Satu halangan birokrasi telah berjaya diatasi.

      Halangan diatasi, peluang diberi dan bantuan disediakan maka rakyat boleh bekerja dan perlu bekerja. Saya yakin daripada 20 ribu peluang pekerjaan yang disasarkan dalam masa 4 tahun, sektor pertanian mampu menyumbang sebahagian besar peluang.

      Industri padi di Terengganu dengan kawasan IADA KETARA di Besut sebagai pemain utama meliputi kawasan seluas kira-kira 5 ribu hektar melibatkan kira-kira 4 ribu orang petani.

      Rancangan KETARA Fasa 2 dengan peluasan kira-kira 5 ribu hektar lagi kawasan penanaman padi di Besut dan Setiu di bawah KETARA telah diajukan oleh Jabatan Pertanian Negeri kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Dari jumlah pengembangan keluasan tanaman padi ini, beberapa ribu lagi peluang pekerjaan mampu disediakan.

      Infrastruktur pertanian dan asas tani di Negeri Terengganu yang dibina menggunakan ratusan juta wang rakyat saya telah kenal pasti banyak yang terbiar dan kosong. Projek Kelapa Matag Kubang Puyu, Projek Kambing Lembah Kaprima, beberapa Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM), ladang ternakan ayam, bebiri dan lembu tiada tanaman dan ternakan.

      Saya telah mengarahkan Jabatan Pertanian dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar untuk menyediakan Kertas Pelan Pemulihan Projek-projek Yang Terbiar untuk dimanfaatkan kembali.

      Tentunya bila pemulihan ini berjaya, ia boleh menyediakan peluang pekerjaan kepada beberapa ratus orang rakyat lagi.

      YB DR AZMAN IBRAHIM
      Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembagunan Desa Negeri Terengganu.

      : Yang penting dan lebih utama daripada pembangunan fizikal ialah rakyat ada kerja dan boleh dapat makan serta mempnyai tempat kediaman sendiri walaupun tak sebesar dan hebat makna daripada rakyat merempat dan terpaksa menyewa....

      Delete
  5. Shafee ambik masa begitu lma utk membuat tohmahan pada Tun, dn Tun bkn org yg tepat utk d tuduh sbagai pncadang bg rasuah yg begitu byk jmlahnya, skrg utk lpskn diri shafee dn najib bersekongkol utk burukkn Tun M..
    Utk anwar pulak... Hntikan berangan nk undi utk jadi calon ahli prlimen.. Mmg xkemana.. Duit abis, nama parti busuk.. masa terbuang lg pun anwar bkn pilihan rakyat skrg.. Sabaq dulu bersihkn nama dulu baru fikir lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGBT haram: Pemuda PAS pertahan Wan Azizah, bidas Marina
      By Faiz Zainudin - September 1, 2018
      Share

      Ahmad Fadhli Shaari simpati dengan nasib Wan Azizah yang tidak mendapat sokongan pucuk pimpinan PKR ketika beliau dikritik di khalayak ramai. (Gambar Bernama)
      PETALING JAYA: Pemuda PAS hari ini mempertahankan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang tidak menyokong komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

      Naib Ketua Pemuda PAS, Ahmad Fadhli Shaari tampil berbuat demikian selepas anak perdana menteri, Datin Paduka Marina Mahathir mengkritik kenyataan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu yang LGBT adalah haram.

      Beliau menyifatkan kenyataan Wan Azizah itu normal berdasarkan pelbagai ujian dihadapinya bersama keluarga ketika suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa meliwat “yang sehingga hari ini tidak berjaya dibuktikan secara syarie menurut undang-undang Islam”.

      “Sekalipun ia kekal misteri dan masyarakat akhirnya kekal tidak tahu siapakah yang berbohong, bapa Marina kah atau suami Wan Azizah, namun saya yakin jauh di sudut hati Wan Azizah, beliau sangat sensitif dengan isu yang telah menghilangkan 2 dekad ketenteraman keluarganya.

      “Pendirian Wan Azizah wajib disokong, bukan kerana ia keluar dari mulut seorang timbalan perdana menteri atau seorang isteri kepada mangsa fitnah, tetapi kerana ia adalah selari dengan Islam. Mana-mana pihak yang membiarkan gaya hidup kelompok LGBT, bahkan menyokongnya adalah haram sama sekali.

      “Mendekati golongan ini bukan bermakna mengiktiraf gaya hidup mereka. Anda mendekati golongan penagih dadah bukan bermakna anda setuju dengan gaya hidup mereka, tetapi tujuannya ialah untuk mengubah dan menjadikan mereka manusia normal yang bebas daripada pengaruh dadah.


      “Demikian juga dengan LGBT, bahkan ia lebih jelas haram dengan terang untuk disokong,” tulisnya di Facebook hari ini.

      Terdahulu, Marina mempersoalkan Wan Azizah yang berkata, beliau tidak akan membiarkan gaya hidup golongan LGBT dan ia adalah haram.

      Aktivis sosial itu menulis di Twitter: “Kepada @drwanazizah, adakah anda memanggil ramai orang, termasuk saya yang telah menunjukkan sokongan kepada mereka yang terpinggir oleh masyarakat itu haram?”

      Beliau turut berkongsi pautan di Twitter tentang artikel Nikkei Asian Review yang melaporkan Anwar sebagai berkata: “Masyarakat Malaysia mesti hidup dengan kepercayaan dan cara hidup yang berbeza; dan harus menghormati mereka yang berbeza, termasuk golongan gay, biseksual dan transgender.”

      Fadhli turut mendakwa Marina cuba memesongkan kenyataan dan menjejaskan maruah Wan Azizah.

      “Istilah ‘haram’ yang digunakan, dipesongkan kepada maknanya seolah-olah golongan ini cuba dipinggirkan sama sekali.

      “Setidak-tidaknya Marina menunjukkan rasa hormat kepada bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad yang telah menangis di hadapan para ulama demi melihat masyarakat itu kembali kepada al-Quran.”

      Ahli Parlimen Pasir Mas itu simpati dengan nasib Wan Azizah yang tidak mendapat sokongan pucuk pimpinan PKR ketika beliau dikritik di khalayak ramai.

      “Sudahlah teguran Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar terhadap langkah perdana menteri melantik Tan Sri Rahim Nor untuk jawatan penting dibiarkan tidak bersambut, serangan terhadap (bekas) presiden parti sendiri pun tiada siapa yang ingin bangun membela.

      “Barangkali juga semua pihak dalam PKR sedang sibuk dengan urusan pemilihan dalaman. Mengharapkan orang yang sibuk membela Wan Azizah pada saat sekarang, samalah seperti mengharapkan harga barang turun selepas SST diperkenalkan.”

      Delete
  6. Assalamualaikum tuan, saya salah seorang dari peminat blog tuan yg setiap hari saya akan singgah di blog tuan.

    Cuma saya ingin mohon pada pihak tuan agar komen yang tak kena mengena dengan tajuk harap tak di siarkan.

    Penat nak scroll down utk dapat yang bernas.

    Harap tuan dapat pertimbangkan.
    Tk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...