Sunday 23 September 2018

MAZLAN ALIMAN, PEJUANG YANG MEMANG SEPATUTNYA DIHARGAI


Pengumuman Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub bahawa pejuang Felda, Mazlan Aliman bakal dilantik menerajui salah sebuah agensi di bawah kementeriannya tentu saja dialu-alukan oleh mereka yang faham erti budi dan membalas budi.


Siapa yang tidak kenal dengan Mazlan, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda atau Anak, seorang yang dikenali gigih dan tidak pernah kenal putus asa, meskipun kehidupannya sendiri cukup sederhana dan tidaklah sekaya mana.


Lebih daripada itu, perjuangannya membela peneroka dan mendedahkan kemelut dalam Felda sejak puluhan tahun juga pernah menyebabkannya disaman sehingga terpaksa membayar ratusan ribu ringgit oleh agensi tersebut.


Tetapi, semua  itu tidak menjadi halangan kepadanya bagi meneruskan perjuangan membela nasib peneroka Felda, malah kejayaan Pakatan Harapan memenangi 19 daripada 54 kerusi Parlimen kawasan Felda, sebahagiannya adalah melalui peranan yang dimainkannya sejak bertahun-tahun lamanya sebelum ini.


Oleh itu, memberinya penghargaan dengan melantiknya menerajui sebuah agensi kerajaan memang tepat dan sudah sepatutnya.  Ini kerana dengan kejayaan memenangi 19 kerusi di kawasan Felda itulah yang menyebabkan Pakatan Harapan berjaya menjadi kerajaan pada hari ini.


Memang kejayaan memenangi 19 kerusi itu bukan usaha Mazlan seorang, tetapi beliaulah yang menggerakkan kesedaran di kalangan peneroka Felda tanpa kenal penat dan putus asa, terutamanya generasi kedua,  agar berani melakukan perubahan.

Usaha beliau itu pula bukan dilakukan sehari dua, bahkan sejak berpuluh tahun lamanya iaitu ketika bersama dengan Pas lagi. Ketika Pas di ambang perpecahan di antara golongan ulama dan profesional, Mazlan adalah satu-satunya pemimpin tidak berkopiah yang berjaya terpilih sebagai AJK Pas Pusat. Yang lain semuanya ditewaskan.


Bagaimanapun, demi solidariti dengan kawan-kawannya yang lain daripada kalangan profesional yang diketepikan oleh perwakilan Pas, beliau kemudian meletakkan jawatannya dan sanggup bersama-sama mereka yang lain menyertai Amanah, sebuah parti yang ketika itu belum tentu untung nasibnya lagi.


Melalui Amanah yang disertainya, beliau terus membawa Anak yang diterajuinya bersama  parti itu dengan mengajak golongan peneroka terus bergerak ke arah perubahan kerajaan. Jika dulu beliau mengajak peneroka bersama Pas, kini diajaknya pula bersama dengan Amanah.


Selalu orang berkata, perjuangan tidak semestinya memerlukan pembalasan, tetapi dalam keadaan Pakatan Harapan sudah menjadi kerajaan dan sebahagian rakan-rakan dalam Amanah turut memperolehi jawatan, adalah tidak kena jika Mazlan diketepika atau tidak diberikan apa-apa jawatan.


Walaupun sepatutnya Mazlan memperolehi sesuatu jawatan berkaitan Felda agar beliau boleh terus memainkan peranan membela golongan peneroka, khususnya berkaitan janji-janji yang dilafazkan sebelum PRU14 lalu, setidak-tidaknya jawatan di agensi Kementerian Pertanian ini memadai juga sebenarnya.


Mungkin dengan jawatan baru ini, Mazlan boleh meneroka idea-idea baru, bukan saja berkaitan agensi yang diterajuinya, tetapi juga untuk kepentingan dan menambah lagi pendapatan golongan peneroka Felda.


Dalam waktu yang sama, kerajaan juga janganlah terlepas pandang  terus mengenai janji-janji kepada peneroka, khususnya untuk menghapuskan hutang-hutang tidak wajar mereka.


Janji itulah yang turut memberi sumbangan besar kepada kesediaan golongan peneroka untuk menukar kerajaan. Jika gagal ditunaikan, ia sudah tentu mengancam kedudukan 19 kerusi Parlimen yang dimenangi Pakatan Harapan dalam pilihanraya lalu.


Sejujurnya, Mazlan adalah antara beberapa nama lain yang memberi sumbangan besar kejayaan Pakatan Harapan dalam pilihanraya lalu. Tetapi, sebagaimana yang lain itu, oleh kerana mereka tidak bertanding atau kalah dalam pilihanraya, maka tidaklah semudah itu mereka memperolehi jawatan dalam kerajaan sebaik Pakatan Harapan mengecapi kemenangan.


Perlantikan Mazlan ini mungkin suatu permulaan. Diharapkan selepas ini, beberapa nama yang diketahui ada memberi sumbangan besar kepada kemenangan Pakatan Harapan tidak terus diketepikan atau dibiarkan begitu saja.


Tun Mahathir Mohamad dan mereka yang menjadi menteri sekarang tentu tahu siapa yang pernah menyumbang, malah sebahagiannya dengan wang, tenaga, harta, malah dengan kesanggupan dipenjara atau turun naik mahkamah dibuatnya.


Hargailah mereka itu. Jika sebelum ini mereka pernah menyumbang sehingga Pakatan Harapan berjaya menjadi kejayaan, percayalah sumbangan mereka itu akan lebih bermakna jika dimanfaatkan dalam kerajaan untuk sama-sama membina Malaysia Baru yang lebih cemerlang dan gemilang. (ShahbudinHusin 23/09/2018)

68 comments:

  1. Replies
    1. Perlu dilantik dengan agensi yg ada kaitannya dengan felda supaya ilmunya tentang felda tidak terbuang

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI =

      Delete
    4. UMNO Yang Banyak Akal




      Kini satu dimensi lagi terbentuk, kerjasama antara PAS-UMNO. Ini berikutan persefahaman antara PAS dan UMNO dalam PRK Sungai Kandis dan Seri Setia baru-baru ini. Ini merentet hingga kesudian Presiden UMNO, Zahid Hamidi dan beberapa orang pemimpin UMNO hadir dalam Muktamar PAS yang ke-64. Pelbagai spekulasi ke udara di media sosial. Kononnya pakatan baharu akan terbentuk antara UMNO,PAS,PKR dan beberapa parti lain.

      Tak sampai 48 jam kemudian, landskap politik bergoncang dek pengisytiharan Dato’ Seri Mustapha Mohamed disusuli Dato’ Seri Hanifah Aman meninggalkan UMNO. Dikatakan juga ada 15 lagi ahli Parlimen UMNO yang akan mengikut jejak langkah mereka. Jika itu benar-benar berlaku, apakah akan berlaku kepada usaha menyatupadukan ummah antara PAS dan UMNO ? Mungkinkah akan layu sebelum berkembang?

      Pemimpin UMNO banyak akalnya bila tersepit. Kalau PH boleh kencing atas kepala rakyat mudah-mudah, begitulah juga pemimpin UMNO. Mereka laungkan kepada rakyat konon berjuang membela bangsa, tetapi rakan rapat projek adalah taikun yang menyembelih bangsanya. Mereka mendabik sebagai parti yang berjuang untuk agama, tetapi merekalah 60 tahun memenjarakan hukum syariah dalam kitabnya.

      Tak terfikir Tok Pa yang 40 tahun berjuang dan memimpin UMNO rela meninggalkan parti yang dia anggap keramat bangsa itu. Pemimpin yang selama ini berdegar-degar mempertahankan UMNO, dalam sekelip mata menyembam di tasik madu. Alasan dan justifikasi hanyalah menambah loya di dada. Jijik dan memualkan. Sirna perhitungan nasib ummah dan agama.

      Mereka sanggup bersiput babi dengan antagonis mereka selama ini, DAP. Yang dipentingkan ialah tong dedak setelah 4 bulan makin kekeringan. Yang hendak diselamatkan ialah batang tubuh dari tersimpan di sebalik jeriji besi atas salah laku rasuah, penyelewengan dan skandal peribadi. Rakyat? Di mana kedudukan rakyat, khususnya ahli-ahli UMNO yang berjuang dan mengangkat kalian selama ini?

      Justeru, bagaimana roadmap penyatuan ummah sekarang? Masih bersisakah kemuliaan dalam saki-baki kepimpinan UMNO? Apakah sekali lagi DS Anwar Ibrahim disengat oleh Tun Mahathir dalam satu lubang? Lalu menagih simpati Rusila agar memaafkan kekhilafannya lagi. Demi membentuk satu lagi dimensi baru yang tiada kesudahannya?

      Hendaknya PAS tidak berputus asa untuk mengembalikan keperkasaan politik ummah. Cabaran semakin kompleks. Namun semangat juang tidak wajar luntur demi mencari redha Ilahi. PAS mesti menjuarai penyatuan ummah dengan penuh keterampilan secara holistik. Manakala para jundullah wajib terus menjiwai dan bekerja selari dengan bait dan lirik lagu perjuangan: Bergeraklah ke gerbang jasa,Kalah menang bukan alasannya, Sucikanlah niat dihati, Hingga nyata benarnya janji Rabbi.

      *#NekadBersamaIslam*
      *#PRU15UntukPAS*

      BayangDiAir,
      20 SEPT 2018

      Delete
    5. Apa masalah di UIA hingga Maszlee mahu jadi presiden, soal aktivis



      PETALING JAYA: Seorang aktivis mahasiswa hari ini tertanya apakah masalah yang dihadapi Universiti Islam Antarabangsa (UIA) hingga Menteri Pendidikan Maszlee Malik mahu jadi presiden universiti berkenaan.

      Asheeq Ali dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mahu Maszlee telus mengenai pelantikannya.

      “Apa masalah yang dihadapi oleh UIA sehingga anda perlu menjadi presiden? Adakah tidak ada profesor atau ahli akademi lain di UIA yang layak?” soalnya ketika menjadi salah seorang panel di forum Autonomi Universiti: Siapa Tipu Siapa hari ini.

      Asheeq turut mempersoalkan adakah Maszlee selaku menteri dan Ahli Parlimen Simpang Renggam dapat melaksanakan tugas seorang presiden universiti.

      “Maszlee juga ada tanggungjawab terhadap rakyat di Simpang Renggam,” katanya.

      Asheeq berkata Maszlee harus sedar beliau kini seorang ahli politik dan bukannya ahli akademi seperti sebelum ini.

      “Macam mana dengan universiti lain selepas beliau memilih untuk menjadi presiden UIA?” katanya.

      Asheeq akan mengadakan perjumpaan dengan Maszlee sekali lagi pada 1 Oktober mengenai perlantikan itu dan autonomi universiti.

      Asheeq ditahan bersama seorang lagi aktivis, Siti Nurizzah Mohamad Tazali selepas enggan bersurai dari pintu masuk kompleks kerajaan di Putrajaya 6 September lalu ketika membantah pelantikan Mazlee.

      Pada 12 September, gabungan itu mengadakan pertemuan bersama Maszlee mengenai isu pelantikan namun menemui kebuntuan.

      Maszlee mempertahankan pelantikan itu berkata beliau diberi misi penting yang jika ditolak adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab.

      Misi tersebut adalah mengembalikan kegemilangan UIA di peringkat antarabangsa.

      Delete
    6. Pembantu Kit Siang persoal peruntukan kerajaan untuk Port Dickson



      PETALING JAYA: Seorang pembantu kepada veteran DAP Lim Kit Siang mempersoalkan masa peruntukan RM500,000 untuk mengubahsuai dan membaiki prasarana untuk kakitangan angkatan tentera di Port Dickson.

      Setiausaha Politik Syahredzan Johan menjawab pertanyaan di Twitter yang mengkritik pengumuman kerajaan Pakatan Harapan (PH) itu, kurang dari 3 minggu sebelum pilihan raya kecil 13 Oktober.

      Pengguna Twitter Mutalib Rahman persoalkan alasan peruntukan itu suatu kebetulan.

      “Bagaimana ini boleh dibenarkan? Dalam banyak-banyak hari mengapa semasa pilihan raya kecil? Tak mungkin kebetulan! Menyalahgunakan dana kerajaan untuk menang? Adakah Anwar tidak popular dan terdesak?” kata Mutalib.

      Syahredzan menjawab: “Setuju. Ini tidak boleh dibiarkan.”

      Pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba kembali ke Parlimen pada pilihan raya kecil Port Dickson akan datang, selepas bekas pegawai tentera laut Datuk Danyal Balagopal Abdullah bersetuju mengosongkan kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya 9 Mei.

      Port Dickson mempunyai banyak kem tentera.

      Semalam, Anwar berikrar untuk tidak menggunakan jentera kerajaan dalam kempennya.

      “Ini isyarat penting untuk buktikan kita pergi ke plihan raya ini untuk satu proses yang bebas dan bersih,” kata Anwar kepada pemberita.

      Delete
    7. Ahli tak boleh pilih nama saya, kata calon ketua bahagian PKR



      BUTTERWORTH: Seorang calon jawatan ketua bahagian PKR berkata seorang ejen tempat undi cuba merampas pas pencalonannya apabila dia mengadu tentang kelemahan sistem e-undi parti, termasuk masalah memilih namanya di paparan tablet khas yang disediakan parti.

      Ahli PKR Nibong Tebal, S Sanjay berkata, kejadian itu berlaku apabila penyokongnya mengadu mereka tidak boleh pilih namanya.

      “Saya gembira melihat penyokong kata mereka akan pilih saya. Tetapi semasa mereka meninggalkan tempat itu, ramai ahli kata mereka tidak boleh tekan nombor 3,” katanya.

      Seramai 105,056 ahli PKR di Kedah dan Pulau Pinang layak mengundi di pusingan pertama pemilihan parti untuk memilih ketua bahagian dan majlis pimpinan pusat.
      Lebih 800,000 ahli akan membuang undi secara dalam talian dan berperingkat sehingga November, menggunakan tablet khas yang disediakan parti.

      Sanjay mencabar penyandang Datuk Mansor Othman, yang juga ketua PKR Pulau Pinang, dan Maktar Shapee.

      Beliau turut mengadu mengenai barisan beratur yang panjang dan kekurangan kakitangan di tempat mengundi.

      Sanjay mendekati ketua tempat mengundi untuk mendapatkan borang bantahan tetapi diminta meninggalkan tempat itu.

      Beliau berkata seorang pegawai cuba merampas pas akses dan mengejarnya di luar pusat pembuangan undi.

      Dalam kejadian yang dirakamkan penyokong Sanjay, pegawai itu tanya mengapa Sanjay memasuki pusat pembuangan undi dan meminta pasnya.

      Sanjay enggan menyerahkan pas itu kerana dia sekadar mahu membuat aduan mengenai kepincangan dalam sistem pengundian.

      Beliau berkata para pengundi yang ditemuinya di luar dewan mendakwa mereka tidak boleh memilih namanya tetapi boleh memilih nama Mansor.

      “Penyokong saya tidak diberi peluang untuk memilih saya. Ini tidak adil. Saya pergi ke dewan itu untuk mendapatkan borang bantahan. Saya mahu bantah secara baik tetapi ejen tempat undi mengusir saya,” katanya.

      Terdahulu, aduan kepincangan dalam sistem pengundian mencetuskan perkelahian di PKR Merbok, menyebabkan pemilihan di 8 daripada 15 bahagian di Kedah digantung.

      FMT sudah menghubungi Setiausaha Agung Datuk Saifuddin Nasution Ismail untuk mendapatkan komen.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. PH JUAL ARAK


      10 lagi kes keracunan alkohol dilapor, kata KP Kesihatan



      KUALA LUMPUR, 22 Sept ― Sebanyak 10 kes baharu keracunan alkohol dilaporkan di fasiliti-fasiliti kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia, iaitu tujuh di Selangor dan masing-masing satu di Kuala Lumpur, Perak dan Negeri Sembilan, sehingga tengah hari tadi.

      Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pertambahan kes baharu itu menjadikan jumlah keseluruhan kes keracunan alkohol adalah 86 kes iaitu 62 kes di Selangor; Kuala Lumpur (16); Perak (tujuh) dan Negeri Sembilan (satu).

      “Tiada penambahan kematian keracunan metanol (alkohol) yang dilaporkan dan jumlah keseluruhan kematian akibat keracunan metanol adalah kekal 29 kes iaitu 18 kes di Selangor, sembilan kes di Kuala Lumpur dan dua kes di Perak,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

      Katanya sebanyak 41 pesakit akibat keracunan alkohol masih menerima rawatan di 11 hospital di semua negeri yang terbabit, yang mana daripada jumlah tersebut sebanyak 16 pesakit masih kritikal.

      Pada masa sama, katanya 57 kes keracunan alkohol yang tidak melibatkan kematian dicatatkan membabitkan 25 warga Nepal, 11 Myanmar, sembilan Bangladesh, sembilan rakyat Malaysia, dua India dan satu Indonesia.

      Dr Noor Hisham berkata setakat hari ini, sebanyak 402 premis yang menjual arak telah diperiksa dan pihaknya menyita 1,471 botol minuman beralkohol pelbagai jenama yang tidak mematuhi Akta Makanan 1983 dan Peraturan-peraturan Makanan 1985.

      Beliau berkata Seksyen 13 Akta Makanan 1983 menetapkan bahawa mana-mana orang yang menyediakan atau menjual apa-apa makanan yang ada dalam atau padanya apa-apa bahan yang beracun, merosakkan atau selainnya memudaratkan kesihatan adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya.

      Mereka yang mempunyai gejala keracunan metanol seperti sakit perut, loya, muntah, sakit kepala, kabur penglihatan dalam tempoh lima hari pengambilan minuman beralkohol perlu segera mendapatkan rawatan di mana-mana klinik atau hospital. ― Bernama

      Delete

    10. KEPALA BAPAK KAU, PENJILAT NAJIB.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league should JUST LICK Al Jibo's wounds. Or his assol.

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      (WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO - EQUATING STYLE - WE CAN DO BETTER)

      Delete

    11. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete

    12. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    13. Pemimpin keluar Umno kerana terima tekanan
      WARTAWAN SINAR HARIAN 23 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore523
      Shamsul Amri Baharuddin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – tindakan keluar parti oleh beberapa pimpinan Umno mungkin disebabkan tekanan yang diterima oleh mereka.

      Bagaimanapun, Penganalisis politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin tidak menolak kemungkinan tindakan tersebut adalah strategi politik supaya parti tidak dikaitkan dengan kes yang mungkin sedang disiasat ke atas pemimpin tersebut.


      “Kena fikir juga berapa ratus orang akaun di tahan (dibekukan), dia ada suasana dia. Takkan kerana semua aman, dia keluar? Tidak.

      “Mesti ada sesuatu yang dia rasa tidak aman. Bila rasa tidak aman, sebelum dimasukkan dalam penjara atau sebelum saya dipanggil oleh SPRM, baik keluar dulu.

      “Mungkin dari segi itu dia keluar Umno supaya dia tidak menjejaskan Umno,” katanya ketika ditemui di kediaman Tengku Razaleigh Tengku Hamzah di Jalan Langgak Golf, di sini.

      Delete
    14. Kerusi terbang di PKR Pulau Pinang
      Diterbitkan 22 Sep 2018, 11:45 malam | Dikemaskini 23 Sep 2018, 12:47 tengah malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      PEMILIHAN PKR | Pergaduhan tercetus di kalangan anggota PKR di Seberang Jaya, Pulau Pinang, malam ini.

      Video yang dimuat naik anggota PKR Syarul Ema Rena Abu Samah, atau lebih dikenali sebagai Ratu Naga, menunjukkan seorang individu yang cuba menyerang sekumpulan lain dengan kerusi tetapi sempat dihalang.

      Video sama turut menunjukkan seorang lagi membaling kerusi dan sempat disambut sebelum mencederakan orang lain.

      Turut kelihatan adalah calon Ketua Pemuda PKR Dr Afif Bahardin yang menenangkan keadaan yang kian hangat.

      Kejadian dipercayai berlaku di Safira Country Club, Seberang Jaya, selepas Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) mengadakan sidang media.

      Menurut Afif, pergaduhan tercetus ekoran ada anggota yang tidak berpuas hati dengan pengumuman JPP.

      "Maka mereka mula kepung JPP, anggota yang jaga keselamatan kemudiannya mengiringi JPP untuk keluar.

      "Itulah yang mencetuskan pergaduhan," katanya kepada Malaysiakini.


      Dalam sidang media itu, JPP mengumumkan keputusan pengundian di Pulau Pinang diterima manakala pengundian di Kedah dibatalkan.

      Ia susulan kekecohan di beberapa pusat mengundi di Kedah ekoran masalah dengan e-undi, seperti dilapor Malaysiakini.

      PKR Pulau Pinang, selain Kedah, merupakan negeri pertama yang memulakan pemilihan parti hari ini.

      Pengundian di Perlis dan Perak yang sepatutnya bermula esok, dan Negeri Sembilan dan Melaka pada 29 September ini juga ditangguhkan ekoran masalah yang berlaku.

      Delete

    15. 'Najib tak sepatutnya berpura-pura'

      Datuk Seri Najib Razak masih enggan menjelaskan sebab mengapa hanya ada RM450 juta dalam Akaun Hasil Disatukan ditinggalkan BN kepada Pakatan Harapan pada 30 April 2018.

      Ia adalah penyusutan sebanyak 96 peratus - atau RM11.41 bilion - berbanding RM11.86 bilion yang ada dalam akaun itu pada 31 Dis 2017.

      Najib pasti menganggap rakyat Malaysia mudah terperdaya untuk mempercayai dakwaannya bahawa:

      Nilai ringgit ditentukan oleh harga minyak;
      Beliau tidak tahu-menahu bahawa kerajaan terdahulu gagal memulangkan semula bayaran balik cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan cukai pendapatan sebanyak RM35.5 bilion kepada rakyat
      GST ialah sistem pencukaian yang lebih baik dan kurang membebankan berbanding cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dalam aspek kenaikan harga
      Kerajaan Persekutuan tidak akan berhadapan dengan krisis fiskal dan hutang lebih RM1 trilion.
      Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 telah membuktikan bahawa rakyat tidak sanggup lagi ditipu dengan dakwaan bahawa 1MDB adalah satu syarikat yang mampan dan bagus untuk negara walaupun kerajaan pusat terpaksa membayar segala hutangnya yang berjumlah RM50 bilion.

      Najib juga nampaknya menghadapi kesukaran untuk membezakan antara Akaun Hasil Disatukan dan Kumpulan Wang Disatukan apabila mendakwa, pada 31 Dis 2017 Kerajaan Persekutuan mempunyai RM18.06 bilion untuk dibelanjakan, dan bukan RM11.86 bilion seperti saya dedahkan.

      Najib juga salah apabila menganggap bahawa jumlah wang dalam Kumpulan Wang Disatukan boleh digunakan.

      Ketara sekali, Najib gagal dalam ujian perakaunan kerana keliru dengan perbezaan Kumpulan Wang Disatukan dan Akaun Hasil Disatukan.

      Mengikut undang-undang, kerajaan cuma boleh menggunakan Akaun Hasil Disatukan untuk perbelanjaan pengurusan.

      Penyata belum diaudit

      Akaun Hasil Disatukan mempunyai dana berjumlah RM11.86 bilion sehingga 31 Dis 2017 namun ia merosot kepada RM450 juta pada 30 April berikutan perbelanjaan berlebihan kerajaan untuk tempoh empat bulan (dari Jan 2018 hingga April 2018).

      Jelas, ini adalah perbelanjaan yang digunakan untuk cuba membantu BN memenangi PRU ke-14 yang lalu.

      Najib juga mendakwa bahawa beliau bukan lagi menteri kewangan apabila penyata kewangan bulanan untuk 30 Apr 2018 yang belum diaudit itu disediakan.

      Beliau juga mendakwa terkejut apabila mendapati kerajaan BN cuma meninggalkan wang berjumlah RM450 juta (dalam Akaun Hasil Disatukan) kepada kerajaan HARAPAN. Ini sama sekali tidak benar.

      Najib tidak sepatutnya berpura-pura menjelaskan kedudukan fiskal sebenar dengan menegaskan bahawa BN meninggalkan puluhan billion ringgit kepada kerajaan HARAPAN sedangkan hakikatnya cuma ada RM450 juta saja.

      Bayangkan, kerajaan HARAPAN hanya ada RM450 juta sahaja untuk dibelanjakan bagi membayar emolument (gaji) dan pencen sedangkan keperluan sebenar ialah lebih RM8 bilion sebulan.

      Adakah Najib masih keliru untuk membezakan atau memahami apa sebenarnya kandungan Hasil Akaun Disatukan walaupun beliau memegang jawatan menteri kewangan selama 10 tahun?

      Baca Najib: saya masih menanti jawapanmu, Guan Eng

      Najib - tanpa usul periksa - mempersoalkan kesahihan penyata kewangan Apr 2018 yang belum diaudit dan secara tidak langsung menuduh saya memanipulasi angka-angka tersebut.

      Sebagai bekas menteri kewangan, beliau sepatutnya arif bahawa penyata kewangan bulanan Kerajaan Persekutuan disediakan secara berasingan oleh Jabatan Akauntan Negara.

      Beliau sepatutnya tidak mempersoalkan kredibiliti penyata kewangan bulanan tersebut.

      Najib sekali lagi gagal untuk menyedari bahawa menteri kewangan masih belum mengangkat sumpah apabila penyata kewangan bulanan untuk 30 Apr 2018 yang belum diaudit itu disediakan.

      Najib sebaliknya harus menjelaskan mengapa terdapat penyusutan sebanyak 96 peratus (atau RM11.41 bilion) dalam Akaun Hasil Disatukan bagi tempoh antara 31 Dis 2017 hingga 30 April 2018, dan hanya meninggalkan RM450 juta kepada kerajaan HARAPAN.

      KOMEN: DIA TAK JELASKAN SEBAB DIA SUDAH BOHONG, TIPU DAN CURI.

      Delete
    16. JUST LICK THE WOUNDS -23 September 2018 at 14:02

      Budin x amik kesah pun org spam thread blog dia. Mmg senang nak suspek geng² tentera cyber yg dibayar UMNO BN masih wujud walaupun dah kalah PRU.

      Delete
    17. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete

    18. Enculez,

      Budin ada sebab2 dia sendiri membiarkan pengkopies penjilat Najib masuk. Saya faham sebab2 itu.

      Jadi, atas kita lah nak baling tahi ke tak kemuka penjilat Najib itu tiap kali dia masuk atau biarkan dia saja.

      Saya mesti tahikan dia dengan cara2 yang telah di terangkan di atas - kopipeskan pula semua yang tak baik bagi Najib dan semua yang baik bagi Tun Mahathir dan PH.

      Delete
    19. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Delete
    20. Pasca Kes LGE, Di Mana Nilai Khir Toyo?



      PEJABAT Peguam Negara boleh memberi apa sahaja alasan dan justifikasi pengguguran kes rasuah Menteri Kewangan Lim Guan Eng (LGE) minggu lepas. Hakikatnya kes tersebut tidak mungkin digugurkan jika pejabat Peguam Negara tidak diketuai oleh bekas peguam beliau Tommy Thomas.

      Semua orang bercakap mengenai persamaan kes bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo dan Lim Guan Eng. Terdapat juga komen-komen mereka yang tidak mengikuti kes Mohamad Khir dengan terperinci cuba menyatakan ada perbezaan kepada inti pertuduhan yang menyebabkan Dr Khir didapati bersalah dan Lim Guan Eng dibebaskan.

      Oleh kerana kedua-dua kes sudah habis perbicaraan maka orang awam bebas menulis dan mengulas tanpa berhadapan kemungkinan disabitkan pertuduhan menghina mahkamah.

      Sebagai orang yang meneliti perjalanan kes Dr Khir dengan terperinci dan juga kes Lim Guan Eng, saya berani menyatakan Lim Guan Eng akan didapati bersalah jika kes tersebut diteruskan. Atas sebab itu, pejabat Peguam Negara tiada pilihan kecuali menarik semula pertuduhan di tengah perbicaraan.

      Jika benar kes ini lemah seperti dakwaan pihak pendakwa, mereka boleh sahaja meneruskan perbicaraan dan membiarkan mahkamah membebaskan Lim Guan Eng. Ini akan menyelamatkan integriti dan imej kerajaan hari ini.

      Hakikatnya kes Lim Guan Eng lebih kuat dan kukuh dari kes Dr Mohamad Khir Toyo. Kedua-dua mereka didakwa di bawah Perkara 165 Kanun Keseksaan.

      Dalam kes Pendakwaraya lawan Dr Mohamad Khir Toyo, mahkamah memutuskan beliau bersalah kerana membeli barangan dengan balasan tidak setimpal dengan orang yang mempunyai hubungan rasmi dengannya.

      Menurut Yang Arif Datuk Wira Mokhtarudin Baki dalam penghakiman ke atas Mohamad Khir, Perkara 165 Kanun Keseksaan tidak memerlukan sebarang bukti berlaku unsur rasuah atau suapan. Ia hanya perlu membuktikan seorang penjawat awam mendapat sesuatu barangan dengan balasan tidak mencukupi daripada seseorang yang mempunyai hubungan rasmi.

      Dalam kes ini Mohamad Khir dituduh mendapat satu barangan berharga bagi dirinya dan isteri dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, yang beliau ketahui mempunyai hubungan rasmi dengannya, pada harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

      Khir dalam pembelaannya mendakwa beliau membeli sebuah rumah yang terbengkalai dan mengikut penilaian daripada penilai hartanah yang berlesen dan menggunakan pinjaman bank HSBC pada tarikh pembelian.

      Dalam masa sama Shamsuddin tidak pernah dibuktikan dalam mahkamah mendapat apa-apa keistimewaan daripada pentadbiran Mohamad Khir ketika proses pembelian rumah tersebut berlaku. Malah surat sokongan Mohamad Khir ke atas syarikat Shamsuddin juga ditolak oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

      Manakala dalam kes Lim Guan Eng, bekas Ketua Menteri Pulau Pinang bukan sahaja tahu harga rumah beliau lebih tinggi dari harga pasaran, malah penjual juga mendapat faedah daripada kerajaan negeri.

      Dalam kenyataan akhbar Lim pada awal pendakwaan, pembelian banglo beliau yang berharga RM2.8 juta adalah berdasarkan “willing seller, willing buyer”. Ini alasan yang sama dengan pembelaan Mohamad Khir Toyo.

      Menurut Lim, “Ini adalah transaksi ‘bebas dan rela hati’ antara saya dan penjual berasaskan dasar kesanggupan secara rela hati pembeli dan penjual. Penjual merupakan individu persendirian melalui sub jualan, dan bukan merupakan pemaju perumahan.”

      Beban pembuktian melalui seksyen ini sangat mudah. Apa yang perlu dibuktikan ialah tertuduh mengetahui beliau telah membeli sesuatu barangan dengan harga yang tidak mencukupi daripada seseorang yang diketahui mempunyai hubungan rasmi dengan tertutuduh sebagai penjawat awam.

      Delete
    21. Dalam kes Khir beliau telah membeli rumah terbengkalai mengikut penilaian daripada Penilai Hartanah Rahim and Co daripada Syarikat Ditamas Sdn Bhd.

      Namun beliau didapati bersalah kerana mahkamah berpendapat bahawa beliau mengetahui balasan tersebut tidak mencukupi kerana beliau tahu harga asal rumah tersebut yang dibeli Ditamas ialah RM6.5 juta.

      Mahkamah langsung tidak mengambil kira hakikat rumah tersebut sudah runtuh dan separuh siap ketika dijual kepada Khir. Mahkamah Persekutuan menerima hujahan bahawa tertuduh telah melakukan transaksi pembelian hartanah dengan orang yang mempunyai hubungan rasmi dengan beliau dan balasannya tidak mencukupi.

      Orang dalam kes ini, Shamsudin Haryoni, merupakan salah seorang pemilik saham syarikat Ditamas. Shamsuddin juga merupakan salah seorang pemegang saham syarikat Pengarah Urusan Roniaga Sdn Bhd yang mempunyai hubungan rasmi dengan kerajaan negeri Selangor.

      Elemen kedua dalam Perkara 165 yang perlu dibuktikan ialah hubungan rasmi antara penjawat awam dengan penjual atau pembeli. Mahkamah memutuskan berlakunya unsur rasuah bukan perkara utama dalam pertuduhan di bawah Perkara 165 ini.

      Dalam kes Lim Guan Eng hari ini, beliau dengan jelas mengakui mengetahui pembelian hartanah tersebut jauh lebih rendah dari harga pasaran.

      Jika Mohamad Khir yang membeli hartanah tersebut mengikut harga pasaran oleh penilai hartanah yag diiktiraf tetapi masih didapati bersalah mustahil Lim Guang Eng boleh melepaskan diri dari hukuman apabila secara terang-terangan mengakui beliau tahu harga rumah beliau di bawah harga pasaran.

      Dalam kes Lim Guan Eng pemilik rumah tersebut juga merupakan salah seorang pemilik saham sebuah syarikat yang telah diberikan lot tanah untuk pembangunan di Pulau Pinang.

      Kes Lim Guan Eng lebih kuat berbanding dengan kes Khir Toyo kerana syarikat terbabit bukan sahaja mendapat tanah dengan harga yang agak meragukan, tetapi juga Kerajaan Negeri dikatakan telah menukar status tanah tersebut dari tujuan untuk pembangunan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) kepada pembangunan komersial.

      Oleh kerana keputusan kes Dr Khir Toyo telah sampai ke Mahkamah Persekutuan ia telah menjadi satu “precedent case” yang tidak boleh ditolak oleh mahkamah yang lebih rendah, maka mustahil Lim Guan Eng akan dibebaskan jika perbicaraan diteruskan.

      Soalnya setelah Lim Guan Eng dibebaskan, apakah pejabat Peguam Negara ada keberanian melakukan semakan semula kes Mohamad Khir dan memberi keadilan kepada beliau?


      Ab Jalil Backer Presiden Angkatan Karyawan nasionalis (Akar)

      Delete
    22. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Hidup PH kini & selamanya.
      Mamposs ler Umno kini & selamanya.

      Delete
    23. Even Imran Khan, Chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf, spare no time, took his official Twitter account to congratulate Tun M and Malaysians. Tun M is his inspiration where Imran also now the PM of Pakistan.

      "Congratulations to Mahathir and the people of Malaysia," the PTI Chairman tweeted.

      Now have a look at his strong words condemning Najib and his klepetokratik gomen.

      Imran Khan also stressed that the "corruption of Malaysian PM Najib Razak was the major reason Mahathir came out of a 15-year retirement to win elections despite attempts by Najib government to manipulate the same."

      How about that, tonggeng - mana maruah najib & rosmah, termasuk kamu, haaaaaa.....???

      Delete
    24. Tommy Thomas pemurah, baik hati gugur kes
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Jamal Md Yunos
      Jamal Md Yunos
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos memuji sikap pemurah Tommy Thomas sebagai Peguam Negara (AG).

      Ini berikutan sejak Pakatan Harapan berjaya mentadbir kerajaan, banyak kes yang telah dikemukakan terhadap beberapa individu seperti bekas Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan Menteri Kewangan, Datuk Jamal Md Yunos digugurkan dan ditarik balik.


      Justeru katanya, beliau mengambil kesempatan sikap itu agar Thomas menyemak dan menarik balik pertuduhan dikemukakan kepadanya.

      "Hari ini saya mengambil kesempatan atas pemurah peguam negara untuk beliau juga menarik juga kes- kes yang sedang saya hadapi," katanya.

      Menurutnya, orang ramai juga diseru agar tidak melepaskan kemarahan terhadap Thomas kerana sikap tersebut.

      "Jangan marah kepada AG. AG ini cukup baik hati berbanding dengan sebelum ini semua jahat- jahat," katanya.

      Beliau berkata, mana-mana pihak termasuk bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sedang berhadapan dengan kes mahkamah diminta menulis surat rasmi atau menghantar representasi kepada peguam negara.

      "Yang marah di sebelah sana itu kerana mereka tidak memohon. Jadi kalau tidak mohon macam mana AG nak lepaskan," katanya sambil tersenyum.

      Jamal berkata, tindakan Thomas juga membantu mengurangkan kesesakan banduan di dalam penjara.

      "Kuranglah orang masuk penjara. Perbelanjaan kerajaan pun jimat maklumlah negara dikatakan sedang menghadapi masalah kewangan dan sebagainya," katanya.

      Terdahulu, Jamal tiba di pekarangan bangunan Jabatan Peguam Negara jam 2.45 ditemani peguamnya, Datuk Imran Tamrin.

      Beliau kemudiannya meluangkan masa selama lima minit dengan pegawai Thomas untuk menyerahkan surat permohonan tarik balik tiga pertuduhan yang sedang dihadapinya.

      "Saya ada tiga kes sedang berjalan di mahkamah dan dua lagi akan didakwa dalam masa terdekat manakala 25 kes sedang disiasat," katanya.

      Delete
    25. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete

  2. Ini tindakan bijak - menghargai jasa mereka yang membanntu jatuhkan Najib di peringkat battle front - FELDA dan orang2 kampong.

    Syabas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenar nya dia boleh di lantik Timbalan Menteri pun - di Kementerian Luar Bandar yang mengawasi FELDA.

      Mazlan boleh menymbang pengalaman, maklumat dan pendapat yang matang berkenaan cara2 memajukan Felda, terutama nya mengeluarkan dari kamelut hutang di sana sini yang di alami penorka.

      Tentu lah majoriti penorka dan famili2 mereka mengundi PH, mahukan nasib mereka di bela. Mazlan tahu sebenr nya masalah mereka, apa langkah yang di cadangkan yang tak akan membeban, malah mengurangkan masalah keluarga FELDA.

      Delete
    2. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete

    3. KOMEN2 KPD ULASAN 'Najib tak sepatut nya Berpura pura" -

      Roy Tiara
      Najib tipu rakyat bulat2, yg tak percaya sakai2 Umno sahaja sbb itu mereka sokong Najib.

      Con Jamil Con
      Mcm biasa...dgn muka hemoi...dia tetap x ngaku. Bayangkan harta karun 3 lori dlm rumah ... dia boleh selamba x ngaku. Dengar cerita... dia nak beli kelambu kaabah seken hen.... Peh..makin ramai org rabun yg takjub dgn kezuhudannya...

      Joharii Awang
      yg tak percaya kjaan PH dan pcaya dgn Najib ialah puak yg boleh disebut"barua Najib" dlm UMNO..Tak mengapa kapal UMNO dah nak dimasuki air, sikit lagi tengelam. Dah ramai yg lari....

      Edenski Sine
      Mana ada Penyamun mengaku dia seorang Penyamun. Mana ada Negarawan mengaku dia seorang Negarawan melainkan seorang Penyamun akan mengaku dia seorang Negarawan.

      Delete
    4. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Delete
    5. SB lapor pemimpin DAP mahu pisahkan semenanjung kata Hanif



      Bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar mendakwa cadangan DAP untuk memisahkan semenanjung kepada dua bahagian, untuk orang Melayu dan bukan Melayu, diperolehi daripada hasl laporan risikian polis Cawangan Khas (SB).

      Dalam wawancara bersama Sinar Harian yang disiarkan hari ini, beliau mempertahankan dakwaan itu yang dibuat dalam satu majlis di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, minggu lalu.

      Beliau mendakwa seorang pemimpin DAP mengusulkan cadangan pemisahan itu di Eropah selepas peristiwa 13 Mei 1969.

      Beliau mendapat laporan itu atas kapasiti sebagai Ketua Pegawai Turus (Polis) Majlis Gerakan Negara (Mageran) pada masa itu.

      “Maklumat tersebut sampai kepada saya melalui SB. Ketika itu Tun Mohamed Salleh Ismael merupakan ketua polis negara.

      “Dia beri taklimat kepada Mageran setiap minggu tapi kalau ada yang penting sebelum sampai masa taklimat, mereka (SB) hantar kepada saya laporannya.

      “Saya juga laporkan kepada Tun Razak (Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein),” katanya seperti dipetik.

      Hanif tidak menamakan pemimpin DAP itu, tetapi pada 6 September lalu beliau dilaporkan berkata beliau bertindak menahan Lim Kit Siang selama 18 bulan selepas dakwaan cadangan memisahkan semenanjung itu dibuat.

      Lim menafikan dakwaan itu keesokannya dan memberi masa 48 jam untuk Hanif memohon maaf.

      Peguam Lim dijangka memfailkan saman fitnah esok selepas Hanif tidak berbuat demikian.


      Sepatutnya LIM KIT SIANG kena tanya Mahathir dalam isu ini betul atau tidak kenyataan TS Hanif
      Dalam wawancara hari ini, Hanif bagaimanapun menjelaskan beliau mengarahkan penahanan Lim ketika Ops Lalang 1987, bukannya susulan peristiwa 13 Mei.

      "Dalam ucapan itu, saya cakap pasal komunis, lepas itu perkauman, bila mulanya. Melayu dengan Cina tidak pernah bergaduh sebelum itu.

      “Pada 1987 ada Operasi Lalang, Kit Siang antara yang ditahan oleh saya ketika saya menjadi Ketua Polis Negara. Itu yang saya maksudkan, bukan saya arahkan dia ditahan pada 1969," katanya seperti dipetik.

      Hanif juga berkata beliau tidak berniat untuk memburukkan DAP dalam ucapannya minggu lalu, tetapi sekadar perkongsian pengalaman dalam Mageran.

      Menurut laporan itu lagi, Hanif dilihat tidak marah dengan Lim yang menggelarnya sebagai nyanyuk, dan berkata beliau tiada masalah peribadi dengan tokoh DAP itu.

      “Selepas dia keluar daripada tahanan, saya ada buat rumah terbuka dan dia (Kit Siang) datang ke rumah saya. Masalah peribadi memang tiada, saya dengan siapa pun memang tiada masalah,” katanya lagi.


      : Makin hari makin terburai kebusukan Tun Mahathir dan PH akan dilingkupkan oleh Mahathir....

      Delete
    6. Jangan layan dengan penyebar fitnah..pentaksub najib@hjhadi dsb..itu je cara nk mengajar mereka

      Delete

    7. "May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)"

      Saya lebih suka gunakan kata2 "HARI SELEPAS NAJIB DI GULINGKAN", bro.

      Sekarang sednag tunggu hari Najib masuk penjara.

      Bukan balas dendam ke apa. Itu "natural instinct".

      Delete
    8. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Hidup PH kini & selamanya.
      Mamposs ler Umno kini & selamanya.

      Delete
    9. Even Imran Khan, Chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf, spare no time, took his official Twitter account to congratulate Tun M and Malaysians. Tun M is his inspiration where Imran also now the PM of Pakistan.

      "Congratulations to Mahathir and the people of Malaysia," the PTI Chairman tweeted.

      Now have a look at his strong words condemning Najib and his klepetokratik gomen.

      Imran Khan also stressed that the "corruption of Malaysian PM Najib Razak was the major reason Mahathir came out of a 15-year retirement to win elections despite attempts by Najib government to manipulate the same."

      How about that, tonggeng - mana maruah najib & rosmah, termasuk kamu, haaaaaa.....???

      Delete
    10. Najib tanya apa jadi kepada dua tuduhan terhadap dirinya
      MOHD HAFIZ ISMAIL 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.9K
      Najib
      Datuk Seri Najib Tun Razak. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membangkitkan persoalan mengenai perkembangan dua tuduhan terhadap dirinya sebelum PRU14 iaitu kehilangan dana rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) berjumlah RM160 bilion dan 40,000 hektar tanah Kementerian Pertahanan.

      Katanya, selama lima bulan memerintah, PH boleh merujuk dan membuat siasatan sesuka hati bagi mencari bukti tetapi, sehingga sekarang, tiada pengumuman atau kenyataan bagi kedua-dua tuduhan serius ini


      Berikut merupakan kenyataan penuh Najib:

      Sebelum PRU14, kita dengar tuduhan-tuduhan seperti Melaka Gateway, Forest City dan Taman perindustrian MCKIP di Kuantan di mana ia kini ternyata fitnah terhadap saya.

      (Baru saya tahu cara penyelesaian isu “jual negara” ialah dengan merendahkan tembok kilang besi sebanyak 1.2 meter (3.9 kaki). Mengapa dulu tak beritahu?)

      Saya juga ingin bertanya mengenai dua lagi tuduhan yang amat berat yang dibuat terhadap saya sebelum PRU14.

      Yang pertama ialah tuduhan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa sebanyak RM160 bilion telah ‘hilang’ dari dana rizab Bank Negara Malaysia (BNM) di bawah pentadbiran saya di mana ia disamakan dengan RM31.5 bilion (bersamaan dengan RM100 bilion pada hari ini) yang lesap akibat pertaruhan Forex ketika beliau menerajui pentadbiran kerajaan pada tahun 90an, dah sudahpun disahkan oleh RCI.

      (Wang rizab antarabangsa BNM RM160 bilion ini bukan hilang atau di curi tetapi ditukar dari mata wang asing kepada ringgit dalam usaha mempertahankan nilai ringgit pada waktu itu. Ia tidak sama dengan kehilangan akibat kalah judi opsyen Forex dalam skandal tahun 1990an itu)

      Kedua ialah tuduhan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz sebulan sebelum PRU14 di mana bekas menteri ini memulakan kenyataan tuduhannya dengan ayat "saya bersaksi dengan ALLAH" dan diakhiri dengan “Wallahi, Wabillahi, Watallahi” kononnya 40,000 hektar tanah telah diswastakan kepada syarikat milik tiga individu dan mereka kini memiliki ‘setiap inci tanah’ Kementerian Pertahanan atau pihak tentera.

      Nama ALLAH telah digunakan untuk melemparkan tuduhan. Ini satu tuduhan palsu yang amat berat yang digunakan untuk menaikkan kemarahan undi tentera sebelum PRU14.

      Kini, PH telah memegang Putrajaya selama 5 bulan dan boleh merujuk dan membuat siasatan sesuka hati untuk mencari bukti tetapi hingga sekarang, tiada pengumuman ataupun kenyataan pernah dibuat mengenai kedua-dua tuduhan yang amat serius ini.

      Apa telah jadi dengan dua lagi tuduhan ini?

      Delete

  3. Buang semua "pegawai2 lantikan politik" (political appointee officers) zaman Najib di seluruh Kmenterian Kerajaan. Termasuk yang berkaitan Felda.

    Mereka boleh menjadi "spoke in the wheel" jika di benarkan terus berkerja. Tentu ramai yang ikut cara najib - tipu, bohong, curi, rasuah.

    PH cannot afford to lose Felda settlers' and families' votes at Pru15. They also have influence over kampong folks around Felda settlements and in their original kampongs befoore moving to Felda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH MULA TUNJUK BELANG


      Yuran konsultasi klinik swasta naik harga tak lama lagi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 1:33 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      Orang ramai boleh menjangkakan yuran konsultasi lebih mahal dicaj oleh doktor di klinik swasta tidak lama lagi berikutan caj pengamal am antara RM10 dan RM35 akan dinaikkan kepada antara RM35 dan RM125.

      Kenaikan itu dipersetujui pada ‘Sesi Town Hall: Konsultasi Pihak Berkepentingan Bagi Cadangan Semakan Caj Pengamal Am’ yang berlangsung di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, hari ini.

      Bercakap kepada pemberita selepas menjadi moderator pada sesi itu, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata semakan caj itu memang sudah tiba masanya berikutan kali terakhir dilaksanakan pada 2006.

      "Lagi rumit penyakit dihidapi seseorang itu, lebih tinggi caj konsultasi akan dikenakan. Harga siling bagi caj konsultasi adalah RM125," katanya.

      Dr Azman berkata sesi ‘town hall’ atau dialog hari ini adalah sesi terakhir sebelum beliau menyerahkan kertas cadangan semakan caj itu kepada Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      "Menteri Kesihatan kemudian akan menyerahkan cadangan semakan caj pengamal am itu ke Jabatan Peguam Negara dan, jika semuanya berjalan lancar, ia akan diserahkan kepada Kabinet untuk disahkan,” katanya.

      Dr Azman tidak menolak kemungkinan caj baharu konsultasi itu akan dilaksanakan pada awal tahun depan.

      Beliau berkata kementerian juga telah mengadakan perbincangan dengan pelbagai kumpulan berhubung perkara itu.

      "Dan, hari ini, kami menghimpunkan semua pihak berkepentingan, bukan sahaja doktor yang mengusahakan klinik sendiri tetapi juga badan bukan kerajaan dan kumpulan pengguna. Ini untuk memastikan semakan caj pengamal am ini dilakukan secara adil," katanya.

      - Bernama

      Delete

    2. 'Hubungan mesra Umno - PAS tak munasabah'

      Seorang lagi tokoh Umno menyatakan rasa kurang senang dengan pendekatan diambil pemimpin parti itu terhadap PAS.

      Bekas calon presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata langkah diambil kepimpinan parti itu sekarang boleh dianggap sebagai tidak masuk akal.

      Selain dianggap terlalu awal Tengku Razaleigh berkata jumlah anggota parlimen Umno di Dewan Rakyat juga adalah yang paling ramai berbanding parti lain.

      "Mengapa kita merangkak nak cari orang? Hubungan antara Umno dan PAS ini tidak munasabah," katanya dalam temu bual disiarkan Sinar Online semalam.

      Buat kali pertama seorang presiden Umno hadir sebagai tetamu pada muktamar PAS di Kuala Terengganu pada 15 Sept lalu.

      Selain Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi rombongan Umno itu juga disertai dua daripada tiga naib presidennya, selain setiausaha agung dan ketua penerangan.

      Kehadiran mereka disambut dengan mesra oleh pemimpin tertinggi PAS.

      PAS tak ikhlas

      Pada hari penutup muktamar (16 Spet) Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan parti itu akan menghantar wakil untuk menghadiri perasmian Perhimpunan Agung Umno yang akan diadakan pada 28 Sept nanti.

      Pada 18 Sept pula anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno yang mendapat undi terbanyak baru-baru ini, Datuk Seri Mustapa Mohamed, mengejutkan orang ramai apabila mengumumkan keluar dari parti yang disertainya sejak lebih 40 tahun lalu.

      Untuk rekod Mustapa dan Tengku Razaleigh adalah antara tokoh yang pernah menjadi ketua perhubungan Umno Kelantan yang gigih mengatur langkah bagi merampas negeri itu daripada PAS sejak 1990.

      Kata Tengku Razaleigh tindakan Umno mahu mengadakan kerjasama baik dengan PAS tidak pernah dibincangkan oleh partinya secara rasmi dan menyeluruh.

      Justeru kata anggota parlimen Gua Musang itu beliau tidak ada maklumat langsung mengenai idea kerjasama antara Umno dan PAS itu.

      "Mungkin mereka bincang sesama mereka dalam MT Umno, saya tidak ada dalam itu... pakatan sesama mereka saja," katanya yang baru-baru ini dilantik sebagai pengerusi Jemaah Penasihat Umno.

      Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Ku Li menambah PAS sebenarnya tidak ikhlas dalam menjalin hubungan dengan Umno.

      Katanya sebagai orang Kelantan beliau tahu benar sikap PAS terhadap Umno, malah penyokong mereka juga berasa parti terbabit tidak ada keikhlasan.

      "Buktinya, lihat saja keputusan pilihan raya umum lepas.

      "Umno ditolak PAS, PAS rampas kuasa daripada kita di Terengganu.

      "Jadi memang tak ada kerjasama langsung (ketika itu).

      “Takkanlah lepas dua hari buat macam tu kepada kita (Umno) mereka (PAS) nak berbaik dengan kita?

      "Inilah tafsiran orang di bawah terhadap pakatan Umno dan PAS,” katanya.

      Delete
    3. PH ANTI MELAYU


      Tidak wajar Dr. Mahathir jadikan PTPTN contoh Melayu malas kata Najib



      Datuk Seri Najib Tun Razak tidak setuju Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad menggunakan isu pembayaran balik Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai contoh untuk menyatakan kaum Melayu sebagai malas dan tidak bertanggungjawab.

      Najib berkata sejak 10 tahun lepas prestasi pembayaran semula PTPTN tidak begitu memuaskan antaranya disebabkan hasutan dari pihak pembangkang ketika itu yang menjanjikan pemansuhan hutang PTPTN sekiranya menang pilihan raya umum.

      “Dalam isu PTPTN bukan sahaja kaum Melayu tidak membayar tetapi ramai juga peminjam dari kalangan kaum-kaum lain yang menerima pinjaman PTPTN kerana termakan hasutan Pakatan.

      “Hakikatnya, Pakatan yang merosakkan PTPTN dan mereka tidak patut menggunakan isu ini sebagai alasan untuk menyalahkan satu kaum sahaja. Maka, Pakatan perlu bertanggungjawab terhadap tindakan ramai yang tak mahu membayar pinjaman PTPTN,” kata Najib.

      Najib berkata, oleh kerana kerajaan Pakatan Harapan tidak akan memansuhkan hutang PTPTN seperti dijanjikan beliau menyeru kepada semua peminjam tak kira bangsa untuk menunaikan tanggungjawab mereka membayar balik pinjaman mengikut kemampuan masing-masing.

      Ini agar lebih ramai lagi pelajar-pelajar boleh mendapat bantuan PTPTN pada masa depan.

      Delete
    4. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Delete
    5. Najib yg tak abis sekolah, berjoli sakan sewaktu dihantar belajar di UK dulu2 dgn tajaan duit kerajaan, pulang ke tanah air tanpa sebarang kelulusan - layak ker dia nak mengungkit -ungkit ttg PTPTN.......??

      Pergi jahanam & momposs ler kamu, Tonggeng kaki auta lagi Pengecut......!!!

      Delete
    6. Hey bangkai kejora tonggeng....

      Pas itu siapa di pentas dunia maupun di negara2 Islam.....?? Pernahkah pemimpin2 Pas dijemput untuk beri ucapan di forum2 peringkat dunia?

      Jauh beza sekali dgn Tun M yg tak putus2 diberi penghormatan, baik ada memegang jawatan atau tidak.

      Ini buktinya....

      Tun M is scheduled to deliver a talk on “Challenges of Good Governance in the Muslim World” at the Oxford Centre for Islamic Studies and a talk on “Future Democracy in Asia” at the Chatham House, the Royal Institute of International Affairs.

      He is also expected to attend a briefing session on police and public sector reforms to learn about the reform agenda in UK.

      He will also attend an interview on the television programme, HARDtalk, on BBC.

      Tun M is to undertake a two-leg working visit to the United Kingdom, from today till Sept 25 and from Sept 29 till Oct 1, his first trip to a European country after becoming the prime minister for the second time.

      Wisma Putra said in a statement today that Mahathir would attend the 73rd United Nations General Assembly during the interval of the UK visits.

      He will be accompanied by his wife, Dr Siti Hasmah Mohd Ali, and Foreign Minister Saifuddin Abdullah as well as officials from the ministry during the UK visit.

      Put that into your brainless head, idiot...!!

      Delete
    7. Even Imran Khan, Chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf, spare no time, took his official Twitter account to congratulate Tun M and Malaysians. Tun M is his inspiration where Imran also now the PM of Pakistan.

      "Congratulations to Mahathir and the people of Malaysia," the PTI Chairman tweeted.

      Now have a look at his strong words condemning Najib and his klepetokratik gomen.

      Imran Khan also stressed that the "corruption of Malaysian PM Najib Razak was the major reason Mahathir came out of a 15-year retirement to win elections despite attempts by Najib government to manipulate the same."

      How about that, tonggeng - mana maruah najib & rosmah, termasuk kamu, haaaaaa.....???

      Delete
    8. PAS seru k'jaan benarkan negeri laksana hukum syarak
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 6:45 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 6:53 petang

      A+ A-
      Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memberikan peluang negeri-negeri melaksanakan hukum syarak.

      "PAS menyeru kerajaan HARAPAN memberikan kesempatan kepada negeri-negeri melaksanakan hukum syarak yang berada di bawah bidang kuasa negeri, bukan mempertikaikannya.

      "PAS melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan kabinet berhubung kes rotan yang dijalankan oleh mahkamah Tinggi Syariah di negeri Terengganu.

      "Kenyataan kabinet jelas mempertikaikan bidang kuasa mahkamah syariah negeri yang berada diluar bidang kuasa kerajaaan pusat," katanya dalam suatu kenyataan hari ini yang mengulas isu sebatan terhadap dua pasangan lesbian di Terengganu.

      Anggota parlimen Kubang Kerian juga berkata hukuman sebat syariah jauh lebih ringan daripada hukuman rotan mahkamah sivil.

      "Apakah melaksanakan hukum yang diperintah oleh Allah boleh dianggap zalim, kejam dan tidak berperikemanusiaan?

      "... hukuman tersebut jauh lebih ringan dari sebatan dalam penjara, yang juga ternyata gagal mencegah jenayah berbanding hukuman syarak yang mahu mencegah jenayah dalam masyarakat," katanya.

      Kehadiran orang awam

      Terdahulu hari ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Azis Jamman berkata beliau tidak bersetuju dengan pelaksanaan hukuman sebatan di khalayak ramai seperti di Terengganu awal minggu ini.


      “Sama ada ia patut dilakukan di khalayak ramai atau tidak, secara peribadinya saya tidak setuju,” katanya yang turut memaklumkan perkara berkaitan mahkamah syariah terletak bawah bidang kuasa negeri, bukan kementeriannya.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa pada 3 September lalu berkata pihaknya mengambil pendirian bahawa hukuman sebat ke atas dua pesalah syariah di Terengganu berkenaan dijalankan mengikut proses undang-undang negeri.

      Katanya, pihaknya turut mengikut perkembangan kes tersebut dan difahamkan hukuman dijatuhkan mengikut kaedah Islam.

      Bagaimanapun beliau berkata aspek kehadiran orang awam sewaktu proses sebatan perlu dilihat semula.

      Delete
  4. Kalau ikut keluhan ramai on the ground budin...ramai yang keciwa kerana mereka dulu yang mengutuk Tun dan PH..dan beriya2 menyokong kleptokrat..masih terus memimpin bnyk.agensi..sdgkn ramai yang berjuang menyokong PH..rasa diketepikan.
    Dgn beberapa tokoh yang keluar umno..dan mngkn disusuli.oleh yang lain..penyokong2 susuk tersebut nampaknya terus bernyawa dan bermaharajalea...
    Kalau begini gayanya..baik lar dulu sokong je kleptokrat tu..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tak faham apa maksud anda.

      Kalau mereka tak puas hati masih ada penjilat Kleptokrat dalam Kerajaan, kena bersabar lah, PH baru memerintah 4 bulan.

      Rome was not built in a day.

      Klepto pulak melakukan pembohongan, penipuan dan pencurian nya bertahun.

      Delete
    2. ANCAMAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      ANGKASA: Batu meteor lintasi ruang udara Sabah
      Bernama | Diterbitkan 21 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 21 Ogs 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) mengesahkan objek bercahaya yang melintasi ruang atmosfera yang disusuli dentuman kuat di Sabah semalam adalah batuan dari angkasa lepas yang memasuki atmosfera bumi disebabkan tarikan graviti bumi.

      ANGKASA dalam kenyataan di sini hari ini berkata pada kebiasaannya batuan meteor itu berasal daripada serpihan asteroid yang bersaiz lebih kecil iaitu kurang dari O.5 meter persegi.

      "Apabila memasuki ruang atmosfera bumi dengan kelajuan yang tinggi batuan itu bergesel dengan partikel di atmosfera bumi dan menghasilkan haba yang menyebabkan ia terbakar dan bercahaya," kata kenyataan itu.

      Menurut kenyataan itu bunyi dentuman yang kuat mungkin disebabkan batuan panas itu meletup di ruang atmosfera iaitu selepas beberapa saat cahaya meteor tersebut hilang.

      Hasil daripada letupan berkenaan batuan meteor tersebut akan berkecai menjadi debu atau serpihan kecil yang berkemungkinan akan jatuh ke bumi.

      "Memandangkan ia adalah fenomena biasa, rakyat Malaysia khususnya di Sabah tidak perlu bimbang dengan kejadian yang berlaku malam tadi kerana 95 peratus meteor akan musnah terbakar di atmosfera bumi," kata kenyataan itu.

      Pihak ANGKASA juga menyarankan agar orang ramai tidak menyebarkan maklumat tidak sahih melalui media sosial.

      Semalam penduduk di daerah Kota Belud dan beberapa daerah sekitarnya kehairanan melihat cahaya terang melintasi ruang langit daerah itu sebelum hilang kira-kira jam 11.26 malam.

      - Bernama

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA 'Hubungan mesra Umno - PAS tak munasabah' -

      Nazrie Rohan
      Sbgi ahli Umno sy sngt setuju dgn Ku Li...PAS ni jenis parti tikam belakang...dia suruh ahli Umno sokong PAS..tp ahli Pas tak sokong pun Umno...Sg Kandis dan Seri Setia sbgi bukti....ahli Umno jgn jd bodoh nk kerjasama dgn PAS....org Kelantan lebih memahami PAS tu mcm mn....fullstop.

      Anuar Ali Ali
      dulu kemain tuduh lagi pas bertuanang dgn umno.. pas support penyamun.. pas nak joint umno ler...terbalik pulak dah mana satu pegangan org ph nih..haduiii

      Con Jamil Con
      Merisik dgn Tun ditolak mentah2....merisik dgn Anwar pun ditolak..terpaksa la merisik dgn Pas... Tunku Razaligh ni tidur ka apa...patut pun kalah teruk dgn Zahid n KJ

      Abu Fazli
      Ku li selaku pengerusi jemaah penasihat umno pun tak tau & tak setuju umno berbaik2 dgn pas. Eloklah keluar saja mcm tok pa. Tunggu pun tak menambah apa2 keluar pun tak mengurang apa2

      Omkara Ruthra Sweetie
      Itu lah kebenaran Pas mesti hancur UMNO dan rampas 2 negeri yang BN ada baik bubar dan masuk Amanah untok kebaikan rakyat Malaysia

      Delete
    4. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Hidup PH kini & selamanya.
      Mamposs ler Umno kini & selamanya.

      Delete
    5. Even Imran Khan, Chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf, spare no time, took his official Twitter account to congratulate Tun M and Malaysians. Tun M is his inspiration where Imran also now the PM of Pakistan.

      "Congratulations to Mahathir and the people of Malaysia," the PTI Chairman tweeted.

      Now have a look at his strong words condemning Najib and his klepetokratik gomen.

      Imran Khan also stressed that the "corruption of Malaysian PM Najib Razak was the major reason Mahathir came out of a 15-year retirement to win elections despite attempts by Najib government to manipulate the same."

      How about that, tonggeng - mana maruah najib & rosmah, termasuk kamu, haaaaaa.....???

      Delete
    6. Slow Slow Tipu



      Secara umumnya, menipu adalah suatu perbuatan yang tidak baik dan amat ditegah dalam amalan seharian kita. Walau bagaimanapun, dalam bidang psikologi, terdapat satu teknik yang menggalakkan anda untuk menipu dan perbuatan 'menipu' dalam konteks ini bukan sahaja tidak mendatangkan kemudaratan, malah mendatangkan manfaat bergantung kepada tujuan anda menggunakan teknik ini.

      Teknik yang diperkatakan ini dinamakan "self-fulfilling prophecy" (SFP) atau dalam bahasa Melayu, ia dinamakan sebagai "ramalan kebenaran kendiri". SFP sebenarnya berfungsi dengan menggunakan hanya satu mekanisme iaitu menipu diri sendiri. Yang menariknya, 'penipuan' ini boleh dilakukan secara sedar ataupun berlaku tanpa kita sedari – maksudnya kadangkala kita sendiri tidak tahu bahawa kita sedang menipu diri sendiri!

      Contoh terbaik dalam menipu diri sendiri ialah mereka yang mengundi PAKATAN HARAPAN bagi mendapat suatu kebaikan dengan menjatuhkan Najib. Sedangkan diri mereka sedar Najib itu anak murib Mahathir. Ini disahkan oleh Mat Sabu.

      Tapi demi SFP
      Semuanya menjadi bodoh menipu diri sendiri.

      : SST anak beranak (bukan adik beradik seperti kata Mahathir) Nak bodohkan diri sendiri bersama Pakatan Harapan....

      Delete
  5. sokong 100% tuan budin.mazlan memang pure active dari grass-root.saya rasa ramai lagi,jika dicari.
    saya pun tak faham,siapa punya idea mansuhkan lantikkan politik?bengapka apa?no wonderla setiap kali kementerian nak bergerak ada shj kerenahnya...

    untuk utusan dan bh,masih lagi ada penulis2 penyamun yg tak membantu ph langsung...

    agar tun/dsai perhatikan ini semua,kita ada bro shahbudin ,syayuti omar,kartunis zunar....mereka cukup berkarisma!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore435
      Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      Noor Hariri Mohamed Noor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Tindakan anak Perdana Menteri, Marina Mahathir yang menyokong perjuangan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negara ini dibimbangi mampu mempengaruhi Kerajaan PH untuk mengiktiraf kumpulan berkenaan.

      Ketua Pemuda Umno Kelantan, Noor Hariri Mohamed Noor berkata, pihaknya berpandangan Marina akan sedaya upaya mempengaruhi bapanya (Tun Dr Mahathir Mohamed) untuk mendapat 'lampu hijau' bagi memastikan LGBT mendapat tempat.


      "Itulah yang menjadi kebimbangan kami terhadap isu LGBT.

      "Sebab itulah, Pemuda Umno Kelantan mendesak supaya Kerajaan PH menyatakan pendirian mereka berhubung isu LGBT," katanya.

      Menurutnya, Pemuda Umno Kelantan bimbang sekiranya pendirian itu tidak segera dinyatakan ia akan menimbulkan pelbagai persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

      Katanya, persepsi negatif itu dibimbangi boleh mencetuskan rasa kurang senang rakyat khususnya umat Islam berhubung isu ini.

      "Islam adalah agama persekutuan yang telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia.

      "Jangan kerana kepentingan segelintir golongan minoriti kita sanggup menggadaikan agama dan kestabilan negara," katanya.

      Noor Hariri berkata, beliau hairan dengan tindak-tanduk Marina yang ghairah menyokong LGBT sedangkan sebelum ini dia memperjuangkan isu Aids.

      "Barangkali Marina sudah lupa bahaya seks bebas, luar tabii dan hubungan sejenis antara penyumbang utama kepada penyakit itu," katanya.

      Menurutnya, beliau berharap Marina kembali ke pangkal jalan dengan kadar segera dan melupakan perjuangan tidak masuk akal itu.

      Delete

    2. Lebih 45 peratus penduduk Pahang ada masalah gemuk

      Lebih 45 peratus daripada dua juta penduduk Pahang berdepan masalah kegemukan yang boleh menyebabkan mereka menghadapi gangguan kesihatan, kata Pengarah Kesihatan Pahang Datuk Dr Sha'ari Ngadiman.

      Beliau berkata antara penyakit yang paling banyak dikesan ialah darah tinggi dengan 30 peratus daripada jumlah tersebut, serta kencing manis (17 peratus).

      KOMEN: MAK BADAK YANG KAWASAN LAKI DIA AL JIBO IA LAH KUANTAN BANYAK TAHUN DIAM DI PUTRAJYA.

      DIA DAN JIBO ADA PENYAKIT YANG RAKYAT MALAYSIA HIDAP HA NYA 0.01% SAJA - MEMBOHONG, MENIPU, MENCURI. HINGGA RM2.6 BILION DUIT RAKYAT DI CURI NYA, BEB. CELAKA.

      Delete

    3. Oops .. YANG KAWASAN LAKI DIA AL JIBO IA LAH PEKAN

      Delete
    4. TWO (2) MEMORABLE NIGHTS OF MY LIFE
      1. Aug 31, 1957 (Hari Merdeka)
      2. May 10, 2018 (Hari pembebasan dari cengkaman Najib)

      On the wee hour of 11/5/18 we the rakyat have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.

      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      Majority Malaysians were on jubilant mood when Tun Mahathir, after long awaiting torturous moment, was sworn in as Malaysia's 7th Prime Minister by Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara, the sense of public euphoria on display near the palace was palpable.

      The area was filled with the sound of trumpets and incessant car horns as the people celebrated Pakatan Harapan's victory.

      It was such an honour to stand with thousands of other Malaysians outside of Istana Negara. The energy was so amazing and everyone was so unified.
      What a surreal experience it was to see our beloved country take a step towards a better future......!!


      Ps:
      Si budak mentah kuat tonggeng apa dia tahu erti Bebas, Merdeka & Harga diri - dia lahir bila, sekokahnya di mana.....??

      Hidup PH kini & selamanya.
      Mamposs ler Umno kini & selamanya.

      Delete
    5. Even Imran Khan, Chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf, spare no time, took his official Twitter account to congratulate Tun M and Malaysians. Tun M is his inspiration where Imran also now the PM of Pakistan.

      "Congratulations to Mahathir and the people of Malaysia," the PTI Chairman tweeted.

      Now have a look at his strong words condemning Najib and his klepetokratik gomen.

      Imran Khan also stressed that the "corruption of Malaysian PM Najib Razak was the major reason Mahathir came out of a 15-year retirement to win elections despite attempts by Najib government to manipulate the same."

      How about that, tonggeng - mana maruah najib & rosmah, termasuk kamu, haaaaaa.....???

      Delete
    6. Alasan pegawai Mat Sabu dapat RM800k dari biaya khalayak sukar diterima'
      Diterbitkan 15 Ogs 2018, 2:29 petang | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 3:29 petang

      A+ A-
      Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mendedahkan lebih maklumat berhubung kes melibatkan pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

      Bekas anggota parlimen Pandan itu mendakwa diberitahu bahawa jumlah yang digunakan untuk membebaskannya daripada status muflis diperoleh melalui biaya khalayak (crowdfunding).

      Beliau turut melampirkan dokumen bayaran berjumlah RM800,000 itu dalam kenyataannya hari ini, menunjukkan pegawai itu didakwa menerima empat bayaran "meragukan" berjumlah RM318,525; RM100,000; RM300,000; dan RM100,800, dalam masa dua hari iaitu pada 30 dan 31 Mei 2018.

      "Alasan yang sampai kepada saya ialah wang ini hasil daripada biaya ramai yang diusahakan untuk melepaskan pegawai tersebut daripada status muflis.

      "Saya sukar menerima alasan ini keraa saya tahu seorang lagi pemimpin AMANAH yang belum berjaya mengumpul dana mencukupi untuk membayar saman ke atasnya, sedangkan beliau lebih dikenali daripada pembantu Mohamad Sabu," katanya.

      Beliau mengulas laporan Malaysiakini semalam berhubung pegawai tersebut yang kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk menyelesaikan hutangnya.


      Sumber mendakwa pembantu itu telah diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu, tetapi hutangnya diselesaikan hanya beberapa hari selepas Mohamad mengangkat sumpah sebagai menteri.

      SPRM menyiasat sama ada hutang itu diselesaikan dengan niat mendapatkan projek sebagai balasan, kata sumber itu lagi.

      Hari ini, Mohamad berkata beliau mengalu-alukan siasatan SPRM dan tidak akan berkompromi dalam soal integriti.

      Beliau berkata akan memberikan kerjasama penuh terhadap SPRM dan pegawainya perlu dibawa ke mahkamah jika terdapat cukup bukti tentang dakwaan itu.

      Delete
  6. Setuju beno beliau dhargai dan kami pun juga menghargai abg Shah dlm tulisan2 membransangkan serta bang jgn lupa juga mereka2 yg bertungkus lumus dperinkat bawah tu sebelum pru14 hingga kesibukan kepenatan dsulam dgn kemenangan menonggengkan masuk longkang parti saka hantu puak umnobnpas..

    Hidup Pakatan Harapan..

    ReplyDelete

  7. Dah sangka dah. MCA mesti bantah Umno mengurat PAS. PAS Hudud punya pasai. Mampuih lah Umno kesorangan -

    Bubar BN atau singkir Umno: MCA tolak gabungan Umno-PAS

    Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai memberi amaran MCA mungkin akan menyingkir Umno daripada Barisan Nasional jika Umno bergerak ke arah politik teokrasi.

    Bercakap pada Konvensyen MCA Selangor 2018 hari ini , Liow menegaskan Barisan Nasional perlu terus memegang prinsip kemajmukan budaya dan mempertahankan keharominan kaum di negara ini.

    Beliau berkata jika Umno mengambil pendekatan kaum dan agama, Barisan Nasional akan dibubarkan atau MCA akan menolak Umno daripada gabungan itu.

    "Barisan Nasional akan memegang prinsip kesederhanaan. Jika ada sebarang parti komponen termasuk Umno, bergerak ke arah perkauman, agama, teokrasi atau ektremisme, maka kami hanya memiliki dua pilihan," kata Liow dalam ucapannya.

    "Pilihan pertama adalah membubarkan Barisan Nasional kerana ia sudah tidak lagi menjadi gabungan keharmonian kaum. Pilihan kedua adalah tendang Umno keluar (BN).

    "Kami (MCA) adalah parti yang mengamalkan kesederhanaan, kenan patut kami tinggalkan BN? Kenapa kami tidak boleh menyingkirkan Umno?" Kata beliau lagi.

    Ketika ditanya kemudian mengenai pandangannya terhadap kerjasama terbaru antara PAS dan Umno, Liow berkata MCA tidak setuju dengan sebarang bentuk gabungan antara Umno dan PAS.

    "Umno telah memberi jaminan bahawa mereka (Umno dan PAS) hanya bekerja bersama dalam isu-is tertentu, mereka bekerjasama dalam isu-isu, mereka tidak membentuk suatu gabungan.

    "Saya sebenarnya telah menyatakan pendirian ini kepada Umno bahawa kami tidak bersetuju dengan sebarang bentuk gabungan atau membawa parti itu (Umno) khususnya sebagai parti komponen BN ke arah perkauman dan agama," katanya.

    'Kami semua pembangkang'

    Beliau menegaskan kerjasama antara parti pembangkang dalam isu-isu tertentu boleh diterima tetapi bukanlah membentuk gabungan dengan mereka.

    "Kami adalah sebuah parti yang sederhana, seperti yang saya katakan, BN itu sederhana. Jika kerjasama cuma dalam isu-isu tertentu, itu biar lah kerana kami semua adalah pembangkang," jelasnya lagi.

    Selepas PRU14, Parti Gerakan serta lapan parti komponen BN dari Sabah dan Sarawak mengistiharkan keluar daripada gabungan yang kalah pilihan raya umum itu.

    Hal ini menyebabkan BN tinggal Umno, MIC dan MCA, manakala keanggotaan MyPPP pula masih menjadi pertikaian susulan perseteruan dalaman parti itu.

    Selepas Umno dan PAS menunjukkan muafakat mereka pada pilihan raya kecil di Sungai Kandis dan Seri Setia, Presiden Umno, Datuk Seri Zahid Hamidi mengetuai delegasi kepimpinan tertinggi partinya ke Muktamar PAS tahun ini di Kuala Terengganu.

    Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada Muktamar PAS yang berlangsung pertengahan September lalu itu juga memberitahu anggota partinya kemungkinan PAS mengadakan kerjasama politik dengan Umno dan parti lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri Pendidikan Degil dan Tak Peduli Rakyat



      Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) bersama gabungan 300 Ngo Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menyifatkan pendirian tegar Menteri Pendidikan yang masih terus mengekalkan, dan mempertahankan beberapa orang anggota Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK) yang telah pun menjadi pertikaian dan teguran daripada pelbagai pihak termasuk badan Ngo, tokoh individu pendidikan serta rakyat, masih lagi tidak diambil peduli dan cakna oleh Menteri, malah masih terus mempertahankanya, melalui kenyataan rasmi yang beliau jelaskan.

      "Sikap ini mengambarkan bahawa beliau seorang menteri yang sangat degil dan tidak mempedulikan teguran dan pandangan rakyat terbanyak".Ini sangat berlawanan dengan hasrat dan aspirasi Kerajaan PH yang dikatakan mesra rakyat serta peduli rakyat.

      Oleh kerana sikap beliau yang degil dan mengenepikan pandangan rakyat, maka Mappim dan Ummah akan mengadakan siri jelajah keseluruh negara bagi mengerakkan himpunan perdana besar-besaran di Putrajaya pada masa yang terdekat ini.Himpunan mega ini akan mengumpulkan ratusan ribu rakyat daripada lebih 1000 badan Ngo dan Ngi bagi memberi ingatan serta desakan kepada Dr Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan bahawa, pendidikan adalah agenda penting negara dan rakyat untuk masa depan ummah dan negara bangsa.Beliau tidak wajar berbuat sesuka hati tampa mengambilkira dengan teliti pandangan rakyat terbanyak.

      Rakyat mahukan pendidikan yang holistik, mantap serta berkualiti berdasarkan kepada pembenaan budaya bangsa dan agama.

      Beliau tidak boleh meremehkan hasrat dan harapan rakyat.Beliau mesti melihat dan mengkaji dengan teliti apa kehendak dan kemahuan rakyat terbanyak berdasarkan kepada matlamat dan halatuju Falsafah Pendidikan Negara dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      Mappim dan Ummah menegaskan bahawa Menteri mesti merundingi dengan pelbagai pihak yang berkentingan dalam pendidikan negara termasuk badan Ngo dan Agama bagi memberi keseimbangan kepada
      perlantikan anggota MPPK.

      Ini bagi bertujuan bagi membentuk kesepaduan dan saling melengkapi kepelbagaian kepakaran dan pengalaman bagi memantapkan mutu dan kualiti pendidikan negara.

      Mohd Zai Mustafa
      Ketua Eksekutif MAPPIM
      Ahli Jawatankuasa UMMAH

      Delete
  8. Saya ada kenal sorang jk amanah kawasan di kelantan yg banyak bantu PH lawan umno dan amat patut dibawak ke depan tapi bila sy tanya kenapa dia seolah2 terpinggir lepas PRU14... Dia kata matlamat dia cuma nak tewaskan bn, soal jawatan rezeki milik tuhan... respect bro.. tak nampak riak kecewa langsung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      SITI AZIELAH WAHI 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore485
      Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      Datuk Seri Wee Ka Siong
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong menggesa kerajaan mendedahkan kesemua faktor yang diambil kira berhubung pembatalan tiga projek mega kerajaan BN sebelum ini.

      Ka Siong melalui laman Facebooknya menyarankan kerajaan membatalkan status kerahsiaan dokumen bagi kesemua projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL), Saluran Paip Pelbagai Produk (MPP) dan Saluran Gas Trans Sabah (TSGP) bagi membutikan kewajaran tindakan mereka tindakan mereka.


      Ka Siong berkata, kerajaan perlu menunjukkan kajian kemungkinan, analisis kos manfaat dan kajian kesan ekonomi yang dilakukan untuk semua tiga projek itu.

      “Tunjukkan juga kepada kepada kami kontrak untuk semua projek termasuk klausa pampasan dan pengesahan,”katanya.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Ayer Hitam turut menggesa kerajaan menunjukkan bukti dakwaan mereka bahawa kontraktor, China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) yang merupakan syarikat ke-4 terbesar di dunia tidak mampu menyelesaikan dua talian paip dalam tempoh tiga tahun yang telah dipersetujui.

      “Beritahu kami jika pendirian kerajaan Harapan bahawa kontraktor ECRL iaitu China Communications Construction Company - CCCC dan CCPB, yang merupakan syarikat milik negara dan antara yang terbesar di dunia telah melakukan amalan rasuah dan menipu Kerajaan Malaysia,” ujarnya.

      Sebaliknya, Ka Siong berkata satu video yang menunjukkan status projek ECRL yang tersebar hari ini mendapat reaksi daripada ramai rakyat Malaysia bahawa membatalkannya sekarang adalah satu pembaziran kerana perlu membayar penalti pembatalan RM22 bilion lagi.

      “Ada juga yang mempersoalkan jika pembatalan ini adalah hukuman ke atas tiga buah negeri yang boleh mendapat manfaat daripada projek ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang kerana mereka tidak berada di bawah pemerintahan kerajaan Harapan,”katanya.

      Beliau berkata rakyat wajar diberikan keadilan dengan semua fakta sebenar supaya dapat dinilai samada dakwaan kerajaan Harapan adalah benar dan berasas selain membuktikan tindakan mereka adalah tepat.

      “Oleh kerana jumlah yang terlibat mungkin berada dalam lingkungan berbilion ringgit dan tuduhan itu amat serius, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan,

      Seandainya siasatan kelak mendapati sebarang salah laku, maka MCA dan saya akan tampil ke hadapan untuk menyokong kerajaan Harapan dan pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab,” tegasnya.

      Delete
  9. saya kenal sdr aliman agak dekat semasa kami sama2 merangka strategi utk menggempur kawasan2 Felda (terutama nya d Pekan Phg)

    insya'allah, saya percaya apa bila Felda sudah agak 'stable' sdr aliman akan d jemput utk memainkan peranan utk sama2 membantu warga Felda dlm mengatasi masaalah2 mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS: K'jaan besarkan isu sebat untuk tutup kes Guan Eng
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 7 Sep 2018, 9:57 pagi | Dikemaskini 7 Sep 2018, 10:18 pagi

      A+ A-
      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) cuba membesar-besarkan isu hukuman sebatan ke atas dua wanita di Terengganu bagi mengalihkan perhatian terhadap keputusan menggugurkan kes rasuah terhadap bekas menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

      Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, langkah kerajaan mengkritik pelaksanaan hukuman tersebut juga merupakan tindakan yang tidak menghormati kuasa mahkamah syariah.

      "Apa yang berlaku kadang-kadang mereka cuba besarkan isu, misalnya.

      "Isu yang berlaku di Terengganu sebagai contoh, untuk menutup isu tuduhan terhadap Lim Guan Eng yang jauh lagi besar berbanding apa yang berlaku di Terengganu.

      "Ini sebagai satu tindakan tidak menghormati keputusan mahkamah syariah Terengganu.

      "Semua pihak mesti menghormati peraturan yang ada selari dengan kerangka peraturan yang dibenar oleh negara kita," kata Tuan Ibrahim, yang merupakan anggota parlimen Kubang Kerian.

      Beliau mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Lim pada Isnin lalu dan keputusan Mahkamah Syariah Tinggi Terengganu menjatuhkan hukuman sebatan ke atas dua wanita kerana hubungan sejenis.

      Tertuduh sendiri tak rayu

      Menurut Tuan Ibrahim, hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah ke atas dua wanita terbabit diluluskan oleh parlimen.

      "Mangsa diberi tempoh 14 hari untuk merayu, dia tak rayu. Dia sendiri minta laksanakan hukum supaya Allah ampunkan dosa dia, kita doa kepad Allah ampunkan dosa.

      "Yang penting, kita bukan pertikai undang-undang yang ada. Kalau semua pihak bangkit pertikai peraturan-peraturan yang ada, buat apa kita ada undang-undang bila kita tidak hormati undang-undang yang ada," katanya.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata hukuman sebatan yang dijatuhkan terhadap dua wanita berkenaan memberikan gambaran buruk terhadap agama Islam.

      Menurut Mahathir adalah penting untuk Islam tidak dilihat sebagai 'agama yang bengis'.
      Laporan media mengenai hukuman sebatan itu juga mendapat kritikan daripada pelbagai pihak termasuk ahli politik dan pendukung hak asasi manusia yang menganggap ia sebagai hukuman yang kejam.

      Bagaimanapun, kerajaan negeri mempertahankan akta itu dengan mengatakan ia tidak menyakitkan dan bertujuan mendidik orang ramai.

      Dua wanita yang berusia 22 dan 32 tahun itu ditangkap oleh pegawai penguatkuasa agama Islam pada April lalu kerana cuba melakukan hubungan seks di dalam kereta.

      Mereka didenda sebanyak RM3,300 setiap seorang oleh Mahkamah Syariah dan dihukum enam sebatan selepas mengaku bersalah.

      Delete
  10. ph - pakatan haprak..penipu besar..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...