Sunday 30 September 2018

PELIK UMNO INI, BUAT APA LAGI NAJIB MAHU DISAMBUT MERIAH?


Perhimpunan UMNO tahun ini kali pertama diadakan dalam keadaan parti itu tidak lagi mempunyai kuasa di peringkat pusat, malah negeri yang masih dikuasainya iaitu Pahang dan Perlis tergolong sebagai negeri yang miskin, tidak mempunyai pendapatan yang tinggi dan banyak hutang.


Dalam erti kata lain, meskipun masih ada yang berbangga kononnya UMNO menang 54 kerusi dalam PRU14 lalu, realitinya parti itu tidak bernilai apa-apa lagi.


Sepertimana yang semua orang sedia maklum, punca utama kalahnya UMNO dalam PRU14 lalu sehingga kuasa dalam genggaman terlepas ke tangan orang lain ialah Najib Razak.


Najib dengan skandal 1MDB, hubungannya dengan Jho Low, gaya hidup mewah keluarga, boros, membazir dan pendedahan media tentang barangan kemas isterinya, Rosmah Mansor adalah penyebab utama rakyat jadi meluat dan benci kepada UMNO serta BN, lalu mereka bersatu menolak parti itu melalui peti-peti undi.


Jika bukan Najib menjadi Perdana Menteri  atau kalau beliau sedia berundur sebelum pilihanraya lalu, keputusan PRU14 tentu saja berbeza daripada apa yang sudah berlaku.

Pendeknya kalau ada 10 sebab punca kekalahan UMNO dan BN dalam pilihanraya lalu, tanpa ragu-ragu lagi senarainya ialah Najib, Najib, Najib, Najib, Najib, Najib, Najib, Najib, Najib dan Najib.


Meskpun beliau ketika ini bukan lagi sebagai Presiden UMNO, tetapi kehadiran beliau dalam majlis pembukaan Perhimpunan Agung UMNO malam tadi dilaporkan masih lagi disambut dengan meriah oleh para perwakilan.


Apa perlunya Najib disambut dengan meriah sedangkan dirinyalah punca utama kuasa UMNO hilang kuasa sebagai kerajaan yang dipegang sejak 61 tahun lalu?


Apakah perwakilan UMNO masih tak sedar tentang perkara itu?


Menyambut kehadiran Najib ke Perhimpunan Agung UMNO dengan meriah hakikatnya adalah satu tindakan yang salah, pelik serta tidak sepatutnya dilakukan oleh perwakilan UMNO pada tahun ini.


Perbuatan itu hanya menunjukkan UMNO masih tidak berubah, tak sedar antara betul dan salah serta tidak mahu belajar daripada beban kehilangan kuasa yang diakibatkan oleh Najib.


Yang lebih buruk, dengan masih menyambut Najib dengan meriah ketika hadir ke Perhimpunan Agung UMNO, bekas Perdana Menteri itu juga tidak dapat disedarkan tentang segala kesalahan yang pernah dilakukannya yang menyebabkan parti itu ditolak rakyat dalam pilihanraya.


Untuk menyedarkan Najib tentang segala kesalahannya dan agar pemimpin UMNO lain juga mengambil iktibar daripadanya, kehadiran beliau sepatutnya tidak diraikan sama sekali, jauh sekali mahu dimeriahkan.


Najib tidak harus dilayan sebagai bekas pemimpin atau sebagai bekas Perdana Menteri seperti lain-lain bekas pemimpin. Mungkin beliau ada jasa-jasanya tertentu, tetapi kepada UMNO yang sudah hilang kuasa yang diakibatkan olehnya dan entah bila dapat mengembalikannya semula, "dosanya"  dikira lebih besar lagi berbanding jasanya.


Meminggirkan atau kalau boleh memencilkannya adalah sebaik-baik tindakan yang seharusnya dilakukan sebagai pengajaran kepadanya.


Di kelompok mana dalam dunia ini seseorang yang diketahui banyak "berdosa", tetapi masih diraikan sebegitu rupa?


Jawabnya hanya di dalam UMNO saja ianya berlaku!


Tak pelik ke? (ShahbudinHusin 30/09/2018)

162 comments:

  1. Ahli Parlimen Kapar dakwa Isa Samad berkonspirasi jatuhkan Anwar



    KLANG: Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid mendakwa penyertaan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon bebas dalam pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson adalah konspirasi untuk menjatuhkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Beliau mendakwa, konspirasi ini dilakukan oleh “mereka” yang berada dalam Pakatan Harapan (PH) dan “pemain yang sama” pada 1998.

    “Saya melihat perkara ini sudah menampakkan realitinya apabila berlaku pertembungan beberapa penjuru yang melibatkan calon bebas.

    “Walaupun pada peringkat awal Umno memboikot proses pemilihan ini, tetapi yang dilihat keadaan pada hari ini menjurus kepada persoalan mengapa Isa Samad mahu bertanding? Dan kenapa pula dia nak bertanding? Atas sifat sebagai apa?,” katanya.

    Beliau berkata demikian mengulas tindakan bekas menteri besar Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad yang mengumumkan akan bertanding pada PRK Port Dickson 13 Oktober ini sebagai calon bebas, semalam.

    Sebelum ini, Barisan Nasional (BN) mengumumkan tidak akan bertanding di PRK Port Dickson.

    Pengerusi Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan itu dicapai selepas perbincangan antara Umno, MCA dan MIC.

    Mengulas lanjut, Abdullah turut menegaskan PKR tidak boleh mengizinkan “sahabat-sahabat” dalam PH cuba mensabotaj atau melakukan konspirasi berkenaan.

    “Kita tak boleh mengizinkan ada kalangan sahabat-sahabat kita yang cuba mensabotaj atau melakukan konspirasi untuk menidakkan konsensus ini.

    “Ingat, konsensus ini dibuat atas sebab rakyat memberi mandat. Rakyat memberi mandat disebabkan kepercayaan kepada konsensus itu dan konsensus itu tidak boleh dikhianati,” katanya merujuk Anwar sebagai calon perdana menteri ke-8.

    Ditanya adakah “pemain yang sama” yang dimaksudkannya itu ialah Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, beliau berkata: “Mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung serta saya akui bicara itu tidak serupa dengan kenyataan yang berlaku dalam gelanggang yang ada.

    “Yang saya lihat kesungguhan mereka ini untuk menjatuhkan Anwar nampak ketaraannya,” katanya yang enggan mendedahkan identiti individu tersebut.

    Rancangan PAS tak berhasil

    Mengulas mengenai tindakan PAS meletakkan bekas pegawai tentera udara, Leftenan Kolonel (B) Mohd Nazari Mokhtar sebagai calon mereka, Abdullah berkata ia adalah untuk memecahkan undi kepada Anwar.

    “Mengapa nak letakkan leftenan kolonel di situ, sedangkan orang tak kenal? kelihatannya ini untuk mensabotaj undi tentera beri kepada leftenan kolonel ini. Kalau nak tengok rancangan yang mereka lakukan ini, InsyaAllah tak berhasil.

    “Yang pertama sekali anggota tentera ini mesti memikirkan masa depan mereka (seperti) siapa yang boleh mengangkat agenda reformasi mereka setelah bersara, keduanya siapa nak memberikan kepentingan kebajikan kepada anggota yang bersara ini, apakah sistem pada hari ini cukup bahawa tentera ini dijaga hak mereka,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    2. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA =

      Delete
    3. Royalti Minyak Kelantan Ditangguh - Kena Kencing Lagi



      Kerajaan Persekutuan terpaksa menunggu dan menangguhkan bayaran Royalti Petrolium kepada kerajaan negeri berikutan terdapat tuntutan mahkamah belum selesai.

      Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Dr Radzi Jidin, berkata berikutan itu, pihaknya tidak dapat mempercepatkan pembayaran berkenaan sehingga selesai perbicaraan.

      Katanya, perbicaraan berhubung saman kerajaan negeri terhadap Petronas dan Kerajaan Persekutuan belum selesai menyebabkan isu tuntutan royalti minyak berkenaan tidak boleh dibincangkan secara terbuka.

      “Saya dapat banyak pertanyaan soal royalti ini, terutama di Parlimen, tetapi jawapannya ‘straight forward’ iaitu di Kelantan terdapat satu kes mahkamah membabitkan Petronas dan kerajaan negeri.

      “Jadi, kita tidak boleh berbincang menyentuh hal itu secara terbuka. Soal royalti ini ada kes mahkamah dan ia sangkut di situ,” katanya selepas merasmikan Kejohanan Taekwondo Peringkat Kebangsaan 2018 dan Liga Penalti Piala YB Senator dan Majlis Asyura anjuran Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Melor, di Kota Bharu, pada Sabtu.

      Radzi berkata, semua pihak perlu menghormati proses mahkamah dan menunggu keputusannya sebelum bayaran dan tuntutan lain boleh dilakukan oleh Kerajaan Persekutuan.

      Ditanya mengenai status Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), Dr Radzi berkata, Jabatan Perdana Menteri (JPM) dijangka mengumumkan keputusan penstrukturan semula jabatan itu di peringkat negeri selepas kajian mengenainya selesai.

      Katanya, buat masa ini kajian mengenai penstrukturan semula JPP khususnya di Kelantan dan Terengganu masih dilakukan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan, JPM.

      “Peruntukan kewangan daripada Kerajaan Persekutuan kepada kerajaan negeri akan diketahui apabila kajian berkenaan siap tidak lama lagi,” katanya.

      Delete
    4. Macam mana SetPol Mahathir ada bersama dengan Isa Samad?




      Ada orang kata Isa Sama tiba-tiba sanggup keluar UMNO dan menyertai PRK PD? Apa untung dia dapat? Semua orang tahu Anwar bukan calong-calang calon. Tapi Isa Samad sanggup keluar UMNO kerana semangat nak bertanding.

      Tiba-tiba Saiful yang hilang lama keluar bertanding. Aku belum jumpa lagi mangsa rogol, atau mangsa liwat seronok nak bersalam dengan orang yang rogol atau tukang liwat dia.

      Tapi di PD macam-macam ada.



      Jarang berlaku untuk Atok (Mahathir) pergi ziarah rumah orang-orang biasa. Tapi Mahathir ziarah lihat anak Saiful.

      Ada orang kata Tun M memberikan sokongan kepada Anwar di PD. Tapi yang hairan SetPol Mahathir alih-alih muncul dicelah-celah Isa Samad istihar mahu bertanding di PRK PD?

      Apa muslihatnya kalau bukan 'strategi' TunM mahukan Anwar 'dikuburkan'. Apakah dengan menjadi calon BEBAS merupakan 'khidmat' Isa utk tidak didakwa dlm kes rasuah Felda?

      Kenapalah ahli dan penyokong PKR beriya-iya sangat percaya Anwar akan mendapat sokongan TunM utk menang dan seterus bersedia ambilalih next PM?? Gambar ini membuktikanya dan biasanya gambar tidak berbohong.

      Ada orang kata mana ada perjanjian bertulis nyatakan Atok sbgai PM utk 2 th shj sblum diganti Anwar? Apa yg dikatakan 2 th itu hanyalah bertaraf cadangan/lontaran idea shj serta bkn pun keputusan sebulat suara PH.

      Jadi jangan Hairan kalau Atok akan habis penggal jika dia belum habis dulu.

      Delete
    5. Pening aku fikir Anwar ni




      Anwar mengadu kononnya 20 tahun PAS cuba halang dia. Dia ungkit langkah Kajang kononnya nak jadi MB Selangor pun PAS tak setuju. Dia tutup cerita bagaimana dia fitnah Tan Sri Khalid Ibrahim 80 muka surat sehingga Tok Guru Nik Abdul Aziz pun marah.

      Sekarang ni dia cuba nak salahkan PAS. Nak burukkan Tok Guru Abdul Hadi kononnya lebai semua jenis dengki dia nak jadi PM.

      Dia lupa

      Dulu,,,
      Dia bakal PM ke-5, tetiba Paklah naik
      Dia bakal PM ke-6, tetiba Najib naik
      Dia bakal PM ke-7, tetiba Mahathir naik
      Dia bakal PM ke-8, tetiba? Mukhriz nak naik?
      Saiful Bukhari... Mari kacau di PD.. Ada tangan ghaib di belakang.. Dia dah boleh bau...Tapi nak buat macam mana.. Geng sndiri pun dah kena beli..

      Dia Khianat Azmin dan kawan-kawannya.
      Dia ingat Azmin bodoh akan biarkan sahaja apa yang Anwar buat kepadanya.

      Dia lupa
      Macam mana Isa Samad dengan penuh skandal boleh bebas macam Lim Guan Eng.
      Dia juga lupa
      Tiba-tiba BERSATU N9 bubar

      Dia ingat Mahathir akan biarkan dia mudah-mudah jadi PM
      Mahathir walaupun jahat ada satu perkara yang dia selalu sebut
      Orang yang liwat tak akan menjadi PM.

      Bila Hati Dah Sayang.....
      PAS jugak yg dia nak persalahkan....

      Bang non...sepol pun masuk bertanding jugak tau, taknak ke bang non salahkan dia sama.....kan dia yang bawak bang non smpi masuk mahkamah dulu tu....

      Amboiiii...mentang-mentang la sepol tu bekas pegawai dia.....dia buat tak nampak je sepol cuba halang usaha dia tu...

      Ni lah agaknya yg org kata....kalau org yg kita sayang buat apa2 pun, kita buat tak nmpk je..sbb hati dh syg.....cubalah yg kita tak berkenan tu....buat benda baik pun kita buat tatau je ... kan?

      Delete
    6. Harga minyak mentah dunia turun, Tak turun RM1.50 turunlah 1 sen pun tak apa..


      Harga minyak Brent bergerak menjauhi paras tertinggi empat tahun yang di cecah baru-baru ini.

      Dagangan hadapan minyak mentah Brent turun 43 cent, atau 0.5 peratus, kepada AS$81.44 satu tong pada 0041 GMT, selepas menokok hampir satu peratus dalam sesi sebelumnya.

      Brent pada Selasa mencecah paras tertinggi sejak November 2014 pada AS$82.55 satu tong.
      Dagangan hadapan minyak mentah Amerika Syarikat (AS) susut 40 cent, atau 0.6 peratus pada AS$71.88 satu tong.

      Ia menokok 0.3 peratus Selasa untuk ditutup di paras tertinggi sejak pertengahan Julai.

      Bagaimanapun, Brent berada di landasan untuk mencatat peningkatan lima suku berturut-turut, peningkatan paling lama sejak awal 2007, apabila ia mencatat kenaikan enam suku berturut-turut untuk mencecah rekod tertinggi AS$147.50 satu tong.

      Laporan industri yang menunjukkan stok minyak mentah AS mencatat peningkatan yang tidak dijangka minggu lalu turut mempengaruhi harga.

      Inventori minyak mentah menokok sebanyak 2.9 juta tong dalam minggu berakhir 21 September kepada 400 juta, berbanding jangkaan penganalisis yang mencadangkan penyusutan 1.3 juta tong, demikian menurut American Petroleum Institute (API).

      Kalau PH hancing tak nak turun harga RM1.50 turunlah sikit, 1 sen ke. Kenapa teruk sangat kerajaan PH ini?

      Delete
    7. Rombongan keluarga’ ke UNGA, netizen sindir Dr Mahathir


      Netizen hari ini menyindir Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berikutan tindakannya membawa ahli keluarga ke Perhimpunan Agung Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) yang ke-73 di New York.

      Antara sindiran yang ditujukan kepada ahli Parlimen Langkawi itu adalah beliau membawa ‘rombongan sekolah’ ke persidangan tersebut.

      Malah ada juga yang mempersoalkan mengenai tanggungan perbelanjaan Dr Mahathir dan keluarganya ke New York.

      Ini selepas foto ahli ikeluarga Dr Mahathir tular dimedia social sejak malam tadi.

      Antara yang mengkritik Dr Mahathir di Facebook adalah Kelab Pengkritik Kerajaan Malaysia yang membuat hantaran bertulis: “Anak beranak, cucu cicit, jiran sebelah rumah, geng bas sekolah, budak wicet semua atok bawa ke Persidangan PBB New York… jahanam habis duit rakyat kena joli.

      Posting tersebut menerima pelbagai reaksi daripada netizen. Berikut adalah antara reaksi yang sempat BNPPortal.com kongsikan:

      Fir Daus Aloyy di dalam responnya menulis: Lawatan sambil belajar.. Cara2 nak kencing sedunia plak..

      Nabil Rasul: dulu kalau najib duk bwk bini memekak satu Malaysia melompat.

      Mohd Fauzi Mohd Jaafar: Duit tabong kan ado…abg cuma kesian kat budak Sekolah yg menderma itu hari….diorang tipu kau dik

      Yasmin Yusoff: Kalau Tok Najib buat berasap depa kata makan duit rakyat lah. Perabih duit rakyat lah. Yang ni lawatan apa plak.. Family Day Hari Kerajaan ke??

      Untuk rekod, selain daripada isterinya Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Dr Mahathir turut disertai anaknya Datuk Seri Mukhriz Mahathir sekeluarga di New York. –

      Delete
    8. PAS bantah pencalonan Anwar, kesal sikap SPR



      "PORT DICKSON: Satu bantahan telah dikemukakan oleh PAS kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai kelayakan calon Pakatan Harapan (PH), Dato' Seri Anwar Ibrahim bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson.

      PAS kesal dengan tindakan SPR yang tetap menerima permohonan calon PH itu walaupun pada awalnya SPR telah menerima surat bantahan daripada pencadang calon PAS yang membantah pencalonan Anwar.

      Mengulas lanjut tentang perkara itu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Takiyuddin Hassan berkata, bantahan itu dibuat susulan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan hanyalah merujuk kepada pengampunan terhadap pelaksanaan hukuman sama ada meremitkan, menggantung atau meringankan hukuman, bukan bermaksud membatalkan secara langsung sabitan kesalahan jenayah. (Foto atas: Takiyuddin menunjukkan surat bantahan terhadap pencalonan calon Anwar.)

      "Surat bantahan itu telah diterima oleh pegawai pengurus SPR dengan menandatangani borang bantahan tersebut. Sepatutnya pegawai SPR perlu maklumkan bantahan tersebut diterima atau ditolak tetapi pegawai pengurus SPR tidak membuat keputusan sama ada diterima atau tidak bantahan ini.

      "Ini adalah soal undang-undang yang dibawa oleh Ramli Ismail selaku pencadang kepada calon PAS, Mohd Nazari Mokhtar. Jadi kita menuntut kepada SPR supaya memberitahu kepada rakyat Malaysia kenapa bantahan ini tidak diberikan keputusan sama ada diterima atau tidak," katanya yang turut mengiringi calon PAS pada penamaan calon PRK Parlimen Port Dickson, pagi tadi.

      Pada pandangan beliau, bantahan itu amat berasas berdasarkan undang-undang.

      Beliau menuntut SPR supaya membuat keputusan mengenai bantahan itu sebelum proses pilihan raya yang akan diadakan pada 13 Oktober ini."

      Delete
    9. Tarik balik buku Sarawak Report atau berdepan saman RM100 juta'



      Peguam kepada Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah menuntut penerbit dan pencetak The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Exposé menarik semula buku itu daripada pasaran.

      Datuk Mohd Haaziq Pillay Abdullah berkata, surat tuntutan telah dihantar kepada penerbit Gerakbudaya Enterprise dan pencetak Vinlin Press Sdn Bhd serta kepada penulis buku itu Clare Rewcastle-Brown, pada 27 September lalu.

      Selain penarikan semula buku itu, ketiga-tiga pihak juga dituntut untuk membuat permohonan maaf bertulis berdasarkan syarat yang dipersetujui baginda, serta aku janji untuk tidak mengulangi kenyataan-kenyataan terlibat dalam buku itu.

      Ia merujuk satu petikan di halaman tiga buku itu yang antara lain menyatakan

      “Jho (Low) was also friendly with a key player in Terengganu, the wife of the sultan, whose acquiescence was needed to set up the fund and he later cited her support as having been crucial to his obtaining the advisory position."

      ("Jho Low juga berkawan dengan individu utama di Terengganu, iaitu isteri Sultan, yang mana penerimaannya diperlukan untuk menubuhkan badan dana dan dia kemudian mengatakan sokongan baginda sebagai amat penting untuknya mendapatkan kedudukan sebagai penasihat.)

      Haaziq berkata, ketiga-tiga pihak diberi masa lapan hari bermula tarikh tersebut untuk memenuhi tuntutan itu, atau berdepan saman berjumlah RM100 juta.

      Katanya lagi, sebarang ganti rugi yang diarahkan mahkamah nanti akan disumbangkan kepada badan-badan kebajikan.

      "Sultanah tidak mahukan wang, tetapi mahu melindungi nama baik institusi keluarga diraja Terengganu dan kedudukannya sebagai sultanah," katanya pada sidang media di Petaling Jaya hari ini.

      Sidang media turut disertai pasukan peguamnya serta Pengelola Bijaya Diraja Terengganu Mohd Azmi Mohamad Daham.



      Menurut Haaziq, petikan dalam buku itu telah mengakibatkan penderitaan, malu dan kecederaan kepada reputasi Sultanah Nur Zahirah dan baginda telah mengarahkan pengelola bijaya diraja membuat laporan polis pada 14 September lalu.

      Katanya, petikan itu memberi gambaran Sultanah Nur Zahirah terlibat dalam amalan rasuah, mempunyai hubungan rapat dengan "individu-individu yang dicurigai" terutama Jho Low dan dapat mempengaruhi pentadbiran negeri.

      "Kenyataan Rewcastle-Brown adlaah tidak dijustifikasikan, tidak berasas dan mempunyai elemen yang menghina," katanya lagi.

      Pada 27 September lalu, Rewcastle-Brown telah menyiarkan permohonan maafnya terhadap Sultanah Terengganu di laman Sarawak Report.

      Beliau antara lain berkata petikan itu tidak berniat menunjukkan baginda "dalam konspirasi" bersama Jho Low atau "terlibat dalam pentadbiran dalam perkara seputar 1MDB."

      "Kami memohon maaf jika baginda kecewa dengan salah tafsir terhadap maksud kami dan yakin (kenyataan ini) telah menjelaskan keadaan," katanya.

      Permohonan itu tidak diterima Sultanah Terengganu kerana dianggap tidak memadai.

      Delete
    10. Pas tubuh cawangan di kubu kuat Umno
      MOHD TAHA YAACOB 30 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore180
      Pas tubuh cawangan di kubu kuat Umno
      Ahli Pas yang hadir pada Majlis Penubuhan Cawangan Pas Kampung Bukit Rambutan, malam kelmarin.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      JABI - Pas Jabi berusaha keras menambah bilangan cawangan Pas di Dun berkenaan dalam tumpuan gerak kerja mengisi kemenangan.

      Yang Dipertua Pas Jabi, Dr Azman Ibrahim berkata, ketika PRU14 lepas, Pas Jabi hanya memiliki kekuatan sebanyak 24 cawangan berbanding 37 Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di Dun berkenaan.


      Menurutnya, jumlah tersebut dikira sedikit dan perlu ditambah secara berperingkat.

      "Gerak kerja intensif telah digerakkan dengan matlamat bagi tahun 2018, paling kurang Dun Jabi perlu memiliki lima lagi cawangan Pas baharu," katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa.

      Delete
    11. Umno hairan pemimpin kerajaan rela bangsanya dihina
      RAZIATUL HANUM A RAJAK 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Umno hairan pemimpin kerajaan rela bangsanya dihina
      Foto: SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Umno melahirkan rasa hairan atas sikap pemimpin Melayu dalam kerajaan hari ini yang rela bangsanya dihina.

      Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata pelbagai tuduhan dilemparkan kepada orang Melayu termasuk bodoh dan malas.


      “Hakikatnya, hari ini orang Melayulah yang paling terdedah dengan sikap bias dan prejudis bangsa lain kepadanya.

      “Orang Melayu dituduh bodoh dan kononnya pemalas, terlalu bergantung kepada subsidi dan bantuan kerajaan.

      “Lebih menyedihkan lagi, apabila bangsa kita disebut sebagai bangsa pengemis dan amat menghairankan mereka yang berada dalam saf kepemimpinan kerajaan hari ini, rela bangsanya dihina sebegitu!,” katanya ketika menyampaikan Ucapan Dasar Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2018, hari ini.

      Menurutnya, akibat daripada sikap prejudis dan bias itu, ramai orang Melayu masih sukar mendapat peluang yang saksama terutamanya dalam menyertai syarikat swasta yang bukan milik Melayu.

      “Usahawan-usahawan Melayu masih menghadapi masalah menembusi rangkaian perniagaan, dan mendapatkan bekalan pada harga yang kompetitif dari sumber yang dikuasai bukan Melayu.

      “Orang Melayu masih gagal menguasai ekonomi kerana didiskriminasikan!,” katanya.

      Delete
    12. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat. Dapat bebas sekejap pun ikhsan'kesian dari kerajaan PH Menteri Dalam Negeri. Semua rumah2 kediaman najib under strict surveillance & pergerakannya diekori & diawasi.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama lagi akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
    13. PH = LGBT


      LGBT bertentangan dasar pendidikan, nilai moral
      SHAFIQ TINO 14 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore89
      LGBT bertentangan dasar pendidikan, nilai moral
      Nor Rashidah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ISKANDAR PUTERI - Tuntutan segelintir pihak yang mahu mengiktiraf gejala LGBT di negara ini dilihat merupakan sesuatu isu yang serius dan tidak boleh dipandang ringan.

      Ia kerana isu berkenaan dilihat mampu meninggalkan kesan negatif dalam pelbagai sudut selain bertentangan dengan dasar pendidikan dan nilai budaya masyarakat negara ini.


      Adun Parit Raja, Nor Rashidah Ramli berkata, dasar dan sistem pendidikan negara akan terganggu, lemah dan rosak sekiranya LGBT diiktiraf meskipun mengguna pakai pebagai alasan termasuk hak.

      Menurutnya, perkara itu akan jelas berlaku kesan buruk terutamanya kepada penerimaan pelajar dan tenaga pendidik dalam sistem pendidikan negara.

      “Murid dan pelajar tidak kira daripada awal persekolahan sehingga peringkat tertinggi akan terdedah dengan kekeliruan nilai, budaya dan sistem sosial di sekolah dan kawasan persekitaran mereka.

      “Mungkin di sekitar tempat tinggal mereka ada mengamalkan LGBT yang mana menunjukkan nilai bertentangan dengan apa dipelajari di sekolah. Perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana di usia itu, mereka (pelajar) mudah menyerap dan terikut dengan benda di sekeliling mereka,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan perbahasan pada Persidangan Pertama Dewan Negeri Johor ke-14 di Kota Iskandar, semalam.

      Nor Rashidah berkata, kesukaran kepada golongan pendidik pula adalah mereka perlu menerapkan ilmu serta nilai yang budaya tepat kepada pelajar sekiranya persekitaran luar diiktiraf gejala LGBT berkenaan.

      “Guru atau pensyarah bertanggungjawab untuk mengajar subjek yang telah ditetapkan, malah guru juga adalah rujukan (role model) kepada anak didik.

      “Oleh yg demikian bagaimana mungkin seorang guru dpt menerapkan nilai budaya dan amalan murni tanpa mendapat sokongan dari ahli masyarakat,” katanya.

      Dalam masa sama, beliau turut menegaskan yang LGBT juga berpotensi mengakibatkan berlakunya peningkatan masalah kesihatan dalam kalangan masyarakat akibat amalan seks songsang yang kian menular.

      “Sistem sosial akan terganggu dengan pengiktirafan kepada golongan LGBT dan seks sonsang ini. Ternyata LGBT adalah amat bertentangan dengan fitrah hidup manusia yang diciptakan berpasangan.

      “Apa yang diperjuangkan LGBT adalah sesuatu yang menyalahi fitrah kehidupan. Sekiranya ia tidak dibendung kerajaan perkara ini mungkin akan menjadi lebih mudarat, ” katanya.

      Beliau turut berharap golongan itu dibimbing dan diberi sokongan agar dapat menjalani kehidupan tanpa memudaratkan diri dengan gaya hidup yang lebih sihat dan sejahtera

      Delete
    14. justice league should JUST LICK Al Jibo's wounds. Or his assol.

      Endlessly copy-pasting justice league must lick his wounds. Or Al Jibo's assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete
    15. Hurmmm...sikap pemimpin umno dan macai macai umno tegar masih jugak tak mahu berubah

      Delete
    16. ARAK HUKUMAN SEBAT DALAM ISLAM




      Al-Quran menyebut lebih 1,400 tahun lalu: "Hai orang-orang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan itu agar kamu bahagia. Syaitan hanya bermaksud untuk mendatangkan permusuhan dan kebencian di antara kamu disebabkan khamar dan judi, serta menghalang kamu ingat kepada ALLAH dan sembahyang. Apakah kamu tidak mahu berhenti? (al-maidah ayat 90 - 91).

      Begitu jelas sekali apa yang difirman ALLAH tentang keburukan khamar, dan telah banyak ditulis tentang perlunya menghentikan meminum, menjual dan menyajikan arak, termasuk di dalam pesawat, namun mereka yang degil dan buta hati tidak endahkannya, sedangkan ia hanya memudaratkan diri sendiri dan masyarakat.

      Macam-macam keburukan dan kemungkinan yang telah diperkatakan tentang sajian arak dalam pesawat. Teringat saya tentang sebuah pesta bir terbesar yang dirancangkan untuk diadakan di Kuala Lumpur tahun lepas yang dijangkakan menarik 6,000 peserta. Ia pernah diadakan pada tahun sebelumnya dengan 150 jenama arak disediakan dan kehadiran 3,500 ­peserta.

      Pendedahan demi pendedahan oleh pelbagai pihak tentang kemungkaran boleh membawa kepincangan di negara ini, tapi masih ada yang tidak peduli. Masih ada pihak yang mempertahankan gejala buruk seperti itu dengan alasan negara ini mengamalkan sistem demokrasi dan kebebasan.

      Saya juga pernah beberapa kali menulis mengenai keburukan pengaruh arak dan betapa beberapa tempat di negara bukan Islam bertindak mengharamkan atau mengawal jualan arak disebabkan kesan buruknya. Bukan sahaja Islam, agama lain juga tidak menggalakkan minuman arak kerana kesan buruknya.

      Maka apakah tidak boleh jualan dan sajian arak dihentikan di negara kita yang dikenali sebagai negara yang menyerapkan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran dan kehidupan masyarakat?12Sabtu 22 September 2018

      Delete
    17. DAH MEMANG DALAM RANCANGAN UMNO NAK TARIK ANWAR

      BERITA

      Perwakilan Umno setuju Anwar jadi PM k'jaan perpaduan

      PAU 2018 | "Mungkin beliau akan melantik dua timbalan perdana menteri, seorang PAS dan seorang lagi Umno."

      TAPI SAMA ADA ANWAR BOLEH BAWAK PKR BERSAMA UMNO DI KERAJAAN PERPADUAN APEKENAMA NYE, TAK TAHU LAH.

      IS SAMAD PANDAI. DIA CEKAP BACA PEMIKIRAN TUN MAHATHIIR. TAK GITU, DIA TAK AKAN PEGANG JAWATAN MB NS 23 TAHUN, TUN PM 22 TAHUN.

      DIA MASUK TANDING DI PRK PD. TENTU BANYAK UNDI PERGI KE DIA, MB NS 23 TAHUN. SILAP2 ANWAR KALAH. KALU TAK PUN, MAJORITI TIPIS. JADI, KURANG KREDIBILITI NAK MINTAK JADI PM CEPAT.

      KALO ANWAR KALAH, TARAK KREDIBILITI NAK JADI PM, PERIOD.

      Delete
    18. Mat Sabu Selamat Seorang Salahuddin Selamat Seorang Lagi


      Sebelum ini Rafizi mulut celupar ada mengatakan bukan senang untuk bayang hutang muflis (pembantu Mat Sabu). Dia tambah lagi ada rakan kita yang pimpinan kanan terkiya-kiya nak bayar hutang saman (dia tuju kepada Mazlan). Rafizi kata sampai hari ini masih belum dapat kump[ul duit nak bayang hutang.

      Tapi hebat pembantu Mat Sabu boleh bayar dalam beberapa hari sahaja hutang RM800K. Lebih hebat daripada pimpinan UMNO. Memang PH hebat dan lagi hebat parti Islam Liberal Amanah.

      Hari ini Mazlan Aliman masih gagal bayar saman Felda RM350K. Agaknya Salahudin Ayub belajar dengan Mat Sabu. Anda boleh baca berita Malaysiakini di bawah. Kalau tak faham minta saya ulas panjang nanti.
      Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman dijangka dilantik menerajui agensi penting bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

      Menteri Datuk Salahudin Ayub berkata pelantikan akan dibuat dalam masa terdekat sekiranya mendapat persetujuan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Kita sudah kemukakan nama beliau kepada Dr Mahathir dan setakat ini tidak ada masalah…harap ia akan diketahui dalam masa terdekat, hanya tunggu keputusan perdana menteri.

      “Saya rasa tidak ada masalah Mazlan diberi tempat untuk perjuangan beliau kerana apa yang telah dibuat untuk peneroka,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan ulangtahun Amanah ke-3 bertemakan “Bersama Menerajui Perubahan” di Dewan Tun Razak hari ini.

      Salahudian berkata pelantikan itu dicadangkan sebagai menghargai perjuangan Mazlan membantu Pakatan Harapan sehingga menang 75% di kawasan Felda pada pilihan raya umum ke-14 lalu.

      “Beliau sudah 30 tahun berjuang, itu kapasiti atau ‘track record’ yang harus diberi kepada Mazlan untuk beliau terus membela nasib petani,” katanya.

      Salahudin berkata cadangan tersebut tidak bercanggah dengan janji “tiada lantikan politik” dalam manifesto Pakatan Harapan memandangkan agensi yang berkenaan bukan syarikat berkaitan kerajaan.

      Antara agensi yang terletak di bawah kementerian itu ialah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan Lembaga Pertubuhan Peladang.

      Delete
    19. The stupid and naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak betkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
    20. Pembantu Kit Siang persoal peruntukan kerajaan untuk Port Dickson



      PETALING JAYA: Seorang pembantu kepada veteran DAP Lim Kit Siang mempersoalkan masa peruntukan RM500,000 untuk mengubahsuai dan membaiki prasarana untuk kakitangan angkatan tentera di Port Dickson.

      Setiausaha Politik Syahredzan Johan menjawab pertanyaan di Twitter yang mengkritik pengumuman kerajaan Pakatan Harapan (PH) itu, kurang dari 3 minggu sebelum pilihan raya kecil 13 Oktober.

      Pengguna Twitter Mutalib Rahman persoalkan alasan peruntukan itu suatu kebetulan.

      “Bagaimana ini boleh dibenarkan? Dalam banyak-banyak hari mengapa semasa pilihan raya kecil? Tak mungkin kebetulan! Menyalahgunakan dana kerajaan untuk menang? Adakah Anwar tidak popular dan terdesak?” kata Mutalib.

      Syahredzan menjawab: “Setuju. Ini tidak boleh dibiarkan.”

      Pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba kembali ke Parlimen pada pilihan raya kecil Port Dickson akan datang, selepas bekas pegawai tentera laut Datuk Danyal Balagopal Abdullah bersetuju mengosongkan kerusi yang dimenanginya pada pilihan raya 9 Mei.

      Port Dickson mempunyai banyak kem tentera.

      Semalam, Anwar berikrar untuk tidak menggunakan jentera kerajaan dalam kempennya.

      “Ini isyarat penting untuk buktikan kita pergi ke plihan raya ini untuk satu proses yang bebas dan bersih,” kata Anwar kepada pemberita.

      Delete
    21. On the other hand, pilihanraya biasanya diadakan sebab....
      - Tamat tempoh 5 tahun,
      - wakil rakyat meninggal dunia,
      - wakil rakyat dihukum penjara.

      Tapi ketika dakwat hitam di jari PRU 14 masih terlekat, dana negara lagi kering kontang dek klepetan najib/rosmah & biaya PRU 14 & 3 prk diSelanor, tak semena-semena, tak pasal2, prk Port Dickson diadakan pulak dahh...!! Apakah itu perlu......??

      Prk PD kali ini sebiji macam pertunjukan sarkis di mana ada 7 badut akan membuat persembahan mereka. Selain itu ada drama 'percintaan terlarang' dipertemukan kembali bak kenangan lama mengusik jiwa.

      Betul2 PELIK, MUAL & MEMBAZIRKAN.....!!

      Delete
    22. Jangan marah jika rakyat tuntut janji PTPTN
      WARTAWAN SINAR HARIAN 23 SEPTEMBER 2018
      Reezal Merican Naina Merican
      Reezal Merican
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Sri Reezal Merican Naina Merican mempersoalkan wujudnya nada marah dan kecewa yang dibangkitkan oleh kerajaan berkenaan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Menurutnya, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik sewajarnya tidak mengenepikan teras dan tunjang masalah berkait dengan isu PTPTN di mana kerajaan hari ini yang mempolitikkan isu PTPTN sehingga rakyat akhirnya percaya bahawa mereka boleh melakukan sesuatu yang lebih baik berbanding kerajaan sebelum ini.

      "Ke mana pergi rasa yakin kerajaan untuk melaksana janji manifesto? Apa jadi dengan janji “tidak perlu bayar jika gaji tidak cukup RM4000”?

      "Sudah tiba masanya kementerian memberikan kerangka penyelesaian menyeluruh. Cukup-cukuplah dengan alasan “kajian sedang dilakukan”; sebaliknya mula menyediakan halatuju yang lebih jelas berkenaan tabung pendidikan ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Mereka pagkah PH kerana PTPTN']

      Merican Naina berkata, musim untuk berjanji manis sudah berlalu, rakyat dan generasi muda kini menantikan “penyelesaian yang paling baik” kepada masalah pembiayaan pendidikan ini.

      Tegasnya, sebelum ini dalam Dewan Rakyat, Maszlee menyatakan secara spesifik bahawa kajian menyeluruh mengenai PTPTN akan siap menjelang bulan Ogos tahun ini.

      "Kajian yang dikatakan menyeluruh ini pastinya meliputi keseluruhan operasi PTPTN bukan sahaja status terkini peminjam; malahan kemampuan organisasi itu membiayai permohonan baru bakal pelajar institut pengajian tinggi untuk tahun mendatang. Kita masih menunggu hasil kajian dan ‘strategi baru’ PTPTN ini.

      "Mana dia? Apakah kerana pengerusi baru merupakan sahabat rapat menteri," katanya.

      Tambahnya lagi, ramai pengundi muda yang memberikan kepercayaan kepada kerajaan PH berasaskan janji-janji manis berkait PTPTN ini.

      Katanya, pihaknya berasa cukup kesal kerana tidak nampak usaha dan ikhtiar yang jelas dalam menyelesaikan isu tersebut.

      "Isu PTPTN memerlukan perhatian segera pihak kerajaan.

      "Setakat ini, menteri pendidikan dan pentadbiran baru PTPTN masih gagal memberikan penjelasan yang tuntas mengenainya," katanya.

      Delete
    23. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semul

      Delete
  2. Umno sebuah parti yang begitu daif sampai mengharapkan kejatuhan lawan bukannya parti yang mementingkan kekuatan sendiri. Ini jelas dengan ucapan oleh Presidennya yang mengharapkan kerapuhan PH dan secara terang sanggup menjadi gundek kepada mana2 parti PH. Inilah Presiden parti yang tiada hala tuju dan wawasan dalam mentadbir parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habat jasa Salahuddin di Pulau Pinang sehingga dapat ‘Datuk’



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub hari ini dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

      Ketika ditemui selepas istiadat khas di kediaman Yang Dipertua Negeri, Salahuddin yang diiringi isteri Fatimah Taha, melahirkan rasa bangga dan terharu menerima pingat kebesaran itu.

      "Sesuatu yang sangat besar maknanya dalam karier politik saya sebagai orang Johor tetapi tiba-tiba mendapat penghargaan daripada Pulau Pinang," katanya.

      Kita tak tolak sumbangan YB Salahudin semenjak dulu lagi.. namun ada moleknya menerima gelaran tersebut setelah beliau 'perform' sebagai seorangg menteri.. Dulu semasa dalam PAS, pimpinan PAS tidak menerima pingat sewenangnya. Abdul Hadi beberapa kali menolak Dato' Seri sehingga nasihat pimpinan lain ambil untuk jaga hati sultan. Begitu juga Harun Taib dan ramai lagi.

      Tapi tak sampai 100 janji manifesto terlaksana dah dapat Datok, Lagi habat di negeri lain pula. Mungkin kerana hebat mengira ikan dilaut dan lembu diladang yang 7 ekor.

      Gelaran Datuk sekarang ni mcm senang-senang je boleh dapat.. ada bekas penjenayah yngg ada kes pun boleh dapat.. kenape ye? Manakah salah dan silap dia.. martabatkan gelaran tersebut.. ianya merupakan salah satu gelaran kebesaran 'Malaya' semenjak turun temurun.

      Nanti adalah puak-puak taasub akan berkata daripada gelaran "jebon" kini dapat gelaran "datuk". Adakah hujah ini mampu dijawab dihadapan ALlah s.w.t. dalam pengkhinatan perjuangan Islam di Malaysia. Semoga Allah berikan kita pertunjuk, Jangan sampai Allah sesatkan kita dengan 'keduanian' yang kita dan puak kita banggakan.

      : Hebat politik DAP, LGE beberapa penggal di PP tak dapat apa, ni tak sampai 2 bulan terus dapat.. Politik DAP luar jangkaan...

      Delete
    2. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang given standing ovation with big round of applause, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di Pusat Pengajian Islam Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagai sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama lagi akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
    3. Dato Huan Cheng Guan Penang menulis:

      Saya baca ini pun ketawa besar . Tun M kata Najib may not be around to participate in next GE .

      Dulu Cikgu Inggeris saya dia ajar dan kata itu perkataan 'may ', bermakna mungkin bolih dan mungkin tidak bolih.

      Masih fresh dalam memori saya, dalam kempen ceramah di merata PRU 14, Nga Kor Meng dan Hew Kuan Yew @ superman pun kata mereka DAP hanya gunakan Tun M sahaja dan Tun M akan MAY not be around very soon kerana umur Tun M pun dah mencecah 93 tahun.

      Apa apa pun, Dato Sri Najib may be around to contest or not, that is another story.


      Jangan dok tiap tiap hari maki hamun DSNR sudah. Yang sudah memang pergi lah buat kerja , tak payah lah everyday dok run down DSNR .

      Apa apa pun hati saya tak sebusuk macam Nga Kor Ming dan Hew Kuan Yew dari DAP kerana dalam ceramah di merata tempat, MEREKA KATA TUN M WONT BE AROUND VERY SOON.

      Tapi, saya tetap doakan Tun M panjang umur dan Dato Sri Najib Razak tetap hero dan pemimpin yang saya hormati untuk selama lamanya.

      Wow! Fadzil Noor pun doakan tapi tak pada suntikan hormon

      Delete

    4. Bila bendaklah yang menggunakan nama GENG NAJIB, justice league dll itu masukkan kopipes hingga seminit tiap satu, maka nampak lah dia gunakan cara Internet Bots atau Robot. Definasi nya ada di komen berikut ini.

      Siapa yang ada masa melayan nya, sila lah. Kalau tidak, biorkan aje, boikot dia. Siapa yang sebut sahaja nama dia, tentu akan menyebabkan dia masuk. Jenis keras kepala, jenis kejarkan bayaran bagi komen2 dia dari Umno DTD.

      Bila dia masuk, letih lah kita mengscroll atas bawah. Ada masa kita bosan, tak dapat ikut perbincangan diantara kita, peserta pro-PH diblog ini. Bila itu berlaku, menang lah dia, tercapai lah sebahagian dari tujuan Umno DTD. Jadi, bergantung lah diatas sesiapa yang mahu melayan nya.

      Melayan dia sudah tentu membikin dia masuk dengan lebih banyak kopipes lagi. Gamak nya membunyikan alarm dilaptop nya yang dia kaitkan dengan komen2 kita yang menyebut dia.

      Saya boikot dia. Ha nya sesekali menjawab, bila yang dikomen atau dikopipes nya nampak bodoh sangat, mahu tunjukkan pembaca bahawa dia mengarut. Tak salah meng-counter comment. Tapi dia mengarut.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform
      Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot


      YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    5. Mereka pangkah PH kerana PTPTN'
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 22 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      Prof Dr Sivamurugan Pandian
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Penganalisis politik tidak menolak kemungkinan pengundi yang memangkah PH pada PRU14 lalu kerana janji manis berkaitan penangguhan bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Hal demikian, menurut pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian adalah tidak adil melabel peminjam PTPTN yang gagal membayar hutang sebagai tidak amanah.


      Bagaimanapun, Sivamurugan menjelaskan, PH secara praktikal hanya membuat penelitian data menyeluruh selepas mengambil alih kepimpinan pusat baru sedar janji ini sukar dilaksanakan buat masa ini.

      “Ya sebab sebilangannya memangkah untuk pastikan hasrat ini (penangguhan bayaran PTPTN) dipenuhi.

      “PH pula baru sedar keadaan kewangan meruncing ketika mengambil alih pentadbiran negara, membuatkan janji manifesto ini sukar dilunaskan.

      “Walau bagaimanapun, peminjam yang terikat dengan terma perjanjian dan berkemampuan elok tampil dan membayar hutang ini untuk membantu pelajar-pelajar yang memerlukan dana tabung pendidikan ini,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam pada itu, pensyarah Pusat Pengajian Sains Masyarakat USM ini turut mencadangkan agar Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan boleh mengemukakan tawaran baharu kepada peminjam sebagai alternatif kepada janji pilihan raya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M malu peminjam PTPTN tak jujur]

      Beliau turut membahagikan beberapa kategori peminjam PTPTN antaranya, membayar ansuran seperti ketetapan PTPTN, membayar ketika mampu dengan perundingan dengan PTPTN yang menyediakan beberapa pakej tetapi ada juga yang menanti untuk tidak membayar agar ia lupus secara automatik seperti janji Pakatan Rakyat pada 2013 dan penangguhan bayaran seperti yang termaktub dalam janji PH, 2018.

      “Hakikatnya, ada yang berkemampuan tetapi mengambil sikap tunggu dan lihat, namun ada juga hanya bertindak apabila nama disenarai hitam.

      “Dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan bebanan bertambah, ada yang sukar mendapatkan pekerjaan yang setimpal dengan sijil mereka dan menjangkakan kemenangan PH akan mengurangkan beban mereka.

      “Manakala bagi PH pula, keadaan semasa tidak mengizinkan untuk mereka melaksanakan janji PRU14 sepenuhnya . Peminjam dan pemegang autoriti masing-masing berada dalam dilema,” jelasnya.

      Delete
    6. Salam 'my foot' khusus istimewa buat kejora tonggeng.

      Ketika Tun M di sana sini dijulang given standing ovation with big round of applause, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di Pusat Pengajian Islam Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York......

      Aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah menunggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagai sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour, wajah semakin hodoh menakutkan, yg tak lama lagi akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kejora Tonggeng pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kenalah cekup dgn polis, paling2 masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib dia memang sial, berhadapanlah dia dgn aku membayar hutang2 di atas kebiadapan dia terhadap aku, isteriku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
    7. The stupid and naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak betkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!

      Delete
    8. Rakyat harus martabatkan bahasa kebangsaan demi bangsa
      23 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Anwar Ibrahim
      Anwar Ibrahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA KINABALU – Rakyat harus memartabatkan bahasa kebangsaan bagi memastikan kesatuan bangsa, kata Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

      Bercakap pada Seminar Malaysia Baharu anjuran Kementerian Belia dan Sukan Sabah dan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Sabah, beliau menjelaskan prinsip memartabatkan bahasa kebangsaan telah dimuktamadkan dalam Perlembagaan Negara bagi mengikat rakyat sebagai satu bangsa.


      “Saya masih mempertahankan bahawa prinsip yang dimuktamadkan dalam Perlembagaan Negara iaitu soal bahasa, soal hak keistimewaan, soal Islam dan soal raja-raja, itu bagi saya hanya boleh mengikat kita sebagai satu bangsa...dengan memberikan ruang yang cukup kepada semua penganut agama lain.

      “Justeru di situ, penggunaan bahasa lain, termasuk Bahasa Inggeris, dan juga pertumbuhan ekonomi semua kaum, itu tidak dipertikaikan.

      “Yang menjadi masalahnya ialah kelembapan, kelemahan kita, terutama dalam kalangan kepimpinan kita untuk memastikan landasan itu bukan sahaja dimengerti (difahami), tetapi prinsip itu dilaksanakan,” katanya ketika menyampaikan pidato khas bertajuk ‘Membina dan Merealisasikan Ideologi Kesatuan Bangsa’ sempena seminar itu di sini.

      Anwar turut menjelaskan usaha memartabatkan bahasa kebangsaan untuk memastikan kesatuan bangsa bukan bermaksud untuk menidakkan penguasaan bahasa lain seperti Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Tamil dan sebagainya.

      Katanya, dengan memartabatkan penguasaan bahasa kebangsaan akan mengupayakan rakyat untuk menggalakkan dan memberi ruang penguasaan bahasa lain. - Bernama

      Delete
  3. Orang yang pernah memakan dedak sudah pasti akan merasa terhutang budi kepada si pemberi dedak.

    Lainlah sekiranya seseorang itu memperolehi sesuatu jawatan kerana ia memang berkelayakan untuk jawatan tersebut.

    Kalau nak tau kenapa UmNo masih julang Najib walaupun Najib adalah punca utama UmNo tumbang, tanyalah Geng Najib, kenapa ia masih kekalkan nama Geng Najib dan bukan Geng Zahid dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semlm saya bersembang dgn seorg teman yg cacat penglihatan. Saya tanya dia macam mana dengan pentadbiran Kerajaan PH di bawah pimpinan Tun Mahathir.

      Dia kata, "Ingatkan makjun TAPI rupanya TAHI KAMBING"

      Kesimpulannya, semua yang di janjikan oleh PH adalah DUSTA semata mata dan dia kata rakyat telah di tipu oleh janji manis PH sebelum PRU.

      Baca sepenuh SINI.

      Wow! Perumpamaan yang power

      Delete
    2. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.

      HAHAHA, WAK JAHIT KENA KUTUK ORANG KUAT (SEBENAR NYA TAK BERAPA KUAT) KERRY OKSPOD KJ, KETUA PUAK DOUBLE EE (E.G AZEEZ EX-TABUNG HAJI) -

      KJ: Ucapan presiden Umno masih tak jelas arah tuju

      PAU 2018 | "Kamu tak boleh kata minggu lalu teroka kerjasama dengan parti dalam HARAPAN dan hari ini pula kata nak lawan, zalimlah."

      AMBIK KAU, KENA TUDUH ZALIM.

      BERPERANG LAH KORANG DALAM UMNO. AKU TEPUK TANGAN, TAK MINAT NAK LERAIKAN, HEHE

      Delete
    3. Janji PH hanya retorik: Pemuda Umno Kluang
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 22 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore299
      Janji PH hanya retorik: Pemuda Umno Kluang
      Mohd Khairul
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KLUANG - Pemuda Umno Bahagian Kluang menyifatkan janji Kerajaan PH melalui manifesto PRU14 lalu untuk mewujudkan sejuta peluang pekerjaan sekiranya berjaya menawan Putrajaya hanya sekadar retorik semata-mata.

      Ketuanya, Mohd Khairul Ishak berkata, ternyata kini janji hanya tinggal janji apabila bukan sahaja tiada pelan perancangan jelas mengenai isu ini malah rangka kerja ke arah merealisasikan peluang pekerjaan juga tidak kelihatan termasuk di negeri Johor.


      "Dalam konteks anak muda, berapa ramai yang mempunyai kelulusan sekurang-kurangnya diploma dan ijazah, tetapi tiada pekerjaan bersesuaian dengan mereka? Seharusnya inilah peluang kerajaan untuk menunaikan janji kepada anak muda kerana mereka ialah kerajaan yang memerintah pada hari ini.

      "Mungkin juga sudah tiba masanya pihak kerajaan melihat semula kursus-kursus yang ditawarkan di institut pengajian tinggi sama ada kursus tersebut masih relevan menepati dan memenuhi kehendak sektor pekerjaan pada hari ini atau sebaliknya," katanya dalam kenyataan kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, dalam kerangka Kerajaan Negeri Johor, Pemuda Umno Bahagian Kluang turut mempersoalkan perancangan kerajaan negeri dalam mencari kaedah menyediakan peluang pekerjaan kepada anak muda Johor yang baharu menamatkan pengajian.

      Katanya, walaupun ada di antara mereka bekerja dengan mana-mana sektor, ianya dilihat tidak bersesuaian dengan kelulusan mereka sewaktu di universiti selain melihat pelaksanaan gaji minimum sebanyak RM1,050 yang diumumkan kerajaan dilihat jauh tersasar daripada manifesto PRU14 lalu iaitu sebanyak RM1,500.

      "Sebagai contoh, penutupan kilang Malaysia Mosaic Berhad (MML2) di Kluang amat merugikan dari segi peluang pekerjaan dan sumber pendapatan penduduk di daerah ini dan kini, lebih 400 orang pekerja dijangka diberhentikan kilang akibat kerugian ditanggung syarikat. Dijangka lebih banyak kilang di daerah ini akan memberhentikan pekerja akibat kerugian yang berlaku.

      "Ditambah pula dengan pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) menambah beban kos sara hidup yang semakin meningkat serta menjadi tekanan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana dan sebab itu kerajaan perlu tunaikan janji maju wujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dengan segera," katanya.

      Menurutnya, jika janji ini tidak dapat dilaksanakan, ini menunjukkan kelemahan perancangan kerajaan dalam sektor pelaburan dan ekonomi selain Johor perlu memainkan peranan serius merancakkan industri tempatan serta mewujudkan peluang-peluang pekerjaan dan mengembalikan status antara negeri penyumbang pelaburan terbesar kepada ekonomi Malaysia.

      Pada masa sama, beliau turut membidas kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mendakwa elemen percukaian seperti SST bukanlah satu-satunya penyebab kenaikan kos harga barangan, sebaliknya turut dipengaruhi faktor termasuk pergerakan harga produk terbabit.

      "Sewaktu pemansuhan GST dahulu, kebanyakan harga barangan tidak turun dan apabila pelaksanaan SST pada awal bulan ini, boleh dikatakan kebanyakan harga barangan keperluan harian meningkat mendadak dan memang SST penyebab kos kenaikan harga barangan," katanya.

      Delete
    4. Kesian Jl aka GN....berkawan dengan orang cacat penglihatan... kawannya tu bukan setakat cacat penglihatan aje tetapi cacat otaknya... dah 60 tahun makan dedak sampai tak tau dia makan tahi kambing.... hahahaha

      Delete
    5. The stupid and naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak betkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!

      Delete
    6. Dulu hasut tak bayar PTPTN, sekarang marah pula
      NOR AINNA HAMZAH 23 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Najib Razak
      Najib Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyindir kerajaan PH hari ini terhadap pendirian mereka mengenai sikap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Najib menerusi perkongsian dalam laman sosial Facebook peribadinya berkata, peminjam-peminjam PTPTN dihasut selama 10 tahun oleh pakatan (Pakatan Rakyat dan PH) untuk tidak membayar balik pinjaman mereka.


      Bagaimanapun menurutnya, kini peminjam PTPTN pula sering dimarahi oleh PH kerana tidak membayar pinjaman pula.

      ”Mereka (peminjam PTPTN) tidak sepatutnya dimarah sebagai tidak amanah, memalukan bangsa sendiri… kini dimarah supaya mengabaikan janji manifesto PH.

      “Peminjam-peminjam PTPTN hanya mahu menuntut PH untuk tunaikan janji-janji mereka,” katanya, hari ini.

      Najib turut mengibaratkan situasi yang dialami peminjam PTPTN hari ini adalah seperti “sudah jatuh ditimpa tangga.

      “Nasihat saya ialah untuk mereka yang mampu untuk membayar supaya membayar mengikut keupayaan masing-masing kerana akibat langkah kerajaan PH yang populis dan tidak bijak, kerajaan sedang mengalami tekanan fiskal yang teruk.

      “Mereka (kerajaan PH) sudah kehilangan hasil sebanyak RM40 bilion setiap tahun selepas pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), melaksanakan semula subsidi pukal dan mengalami ketirisan dalam pengutipan cukai korporat dan cukai jualan dan perkhidmatan (SST),” katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Jangan politikkan PTPTN dengan manifesto PH: Maszlee]

      Pagi ini, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik meminta pihak-pihak tertentu termasuk pembangkang agar tidak berterusan mengaitkan hutang pinjaman PTPTN dengan manifesto PH ketika PRU14 lalu.

      Maszlee berkata, setiap peminjam apa sekali pun, mereka perlu melunaskan hutang berkenaan termasuk dituntut di dalam Islam.

      "Apa pun manifesto kata tetapi kalau sudah pinjam kenalah bayar hutang itu. Kalau sudah pinjam kenalah berusaha untuk membayar pinjaman itu.

      Delete
  4. Testis Lick alias si TongGeng
    Dekat PRK bertambah pening
    Masih nk jilat pemimpin beronggeng
    Sedangkan AmeNo dah sepi hening..

    AmeNo hairan pegawai kerajaan
    Konon Melayu diketepikan
    Tapi rela perbuatan si Bijan
    Songlapnya..Melayu dah malu sakan!

    AmeNo sekarang dipimpin siapa?
    Wak Sengeh yg gemar dusta
    'Iskandar Kutty' kita tak lupa
    Pemimpin lembab dah macam tractor!

    Siapa pulak yg pimpin Pakatan?
    Anak Melayu kebanggaan watan
    Kritik 'superpower' secara spontan
    Keunggulan global jelas kelihatan!

    Presiden,pemimpin seluruh dunia
    Dengan Mahathir hormat semua
    Tokoh unggul anak Malaysia
    Disanjung,dihormati seluruh benua..

    Mana Senggeh boleh tandingi?
    Bijan pulak asyik menyanyi
    Diupah TongGeng suruh seligi
    Kopipes merapu di malam sunyi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahu tutup isu janji manifesto'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      AES
      Kebanyakan kenderaan bergerak perlahan apabila melepasi Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di Kilometer 6.6 Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) yang menghubungkan Kajang-Puchong hari ini. -Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memansuhkan saman AES hanyalah untuk menutupi janji manifesto yang gagal dilaksanakan kerajaan PH.

      Bekas Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, langkah tersebut dilihat sebagai satu pendekatan yang mudah semata-mata untuk menyedapkan hati rakyat.


      “Ini merupakan pada saya satu pendekatan yang mudah kerana kerajaan hari ini tidak menunaikan janji-janji yang besar-besar antaranya tidak dapat menurunkan harga minyak, harga barangan dan tol juga tidak dapat hapuskan.

      “Jadi paling tidak, tindakan ini paling kurang pun untuk sedapkan hati rakyat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Pada masa sama, beliau turut menafikan dakwaan kerajaan BN sebelum ini dikatakan mengaut keuntungan daripada kutipan saman AES tersebut.

      “AES ini dilaksanakan sebenarnya untuk mendisiplinkan rakyat supaya lebih berhemah di atas jalan raya dan paling penting tujuannya untuk mengurangkan kadar kemalangan.

      “Apabila saman AES ini dibatalkan, ia sekali gus menjadikan pengguna jalan raya tidak serik dengan kesalahan yang dilakukan. Jadi tidak timbul soal kerajaan BN kaut keuntungan seperti dakwaan tersebut,” katanya.

      Jelasnya lagi, mana-mana individu yang melanggar undang-undang akan dikenakan denda dan ia turut berlaku di seluruh dunia.

      Delete

    2. PAS PUN BERPERANG ANTARA PEMIMPIN DEPA TAPI CARA HALUS.

      LOBAI HADI KATA BIARKAN TUN MAHATHIR TERUS MEMERINTAH SELAGI DIA BOLEH, MENUNJUKKAN TAK MINAT KERAJAAN BERPADUAN APEKEBENDE. TAPI TAK BEGITU TUAN, SI IBRAHIM, KATA:

      PAS terbuka muafakat dengan Umno bentuk k'jaan perpaduan

      PAU 2018 | PAS mempertimbangkan kemungkinan membentuk muafakat dengan Umno dan parti dalam Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi menubuhkan kerajaan perpaduan, kata Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      TARIK SANA TARIK SINI LER KORANG. AKU SUK NENGOK DAN BACA CERITA.

      Delete
    3. Hutang negara: Asyraf Wajdi persoal Guan Eng
      WARTAWAN SINAR HARIAN 21 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      Asyraf Wajdi Dusuki
      Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki. Foto: Izari Rosli
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengemukakan beberapa soalan mengenai isu pertambahan hutang negara kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

      Berikut adalah soalan-soalan yang dikemukan Asyraf:


      1. Merujuk kepada kenyataan terbaru Menteri Kewangan, saya perlu pencerahan daripada Guan Eng mengenai beberapa perkara memandangkan sekali lagi wujud percanggahan dalam kenyataan terbaru berbanding kenyataan awal Guan Eng sewaktu dilantik menjadi Menteri Kewangan dahulu.

      2. Dari awal Guan Eng beberapa kali menyatakan hutang kerajaan terlalu besar sehingga mencecah RM1 trilion dan komited ingin mengurangkan hutang negara. Malah YB berkali-kali menghentam kerajaan BN yang kononnya gagal mengurus kewangan negara dengan elok.

      3. Ironinya, disebalik naratif hutang negara terlalu tinggi, Guan Eng tanpa rasa bersalah mengumumkan pula penerbitan hutang baru untuk membiayai Perbelanjaan Pembangunan (DE) . Adakah Guan Eng sudah lupa akan janji Kerajaan PH untuk mengurangkan hutang negara itu? Apa kesudahannya dengan Tabung Harapan yang dikutip daripada rakyat untuk bayar hutang negara? Atau YB sebenarnya hanya bersandiwara dengan jumlah hutang negara bagi menutup kegagalan PH menunaikan segala janji manis manifesto?

      4. Dalam kenyataan yang sama YB menyatakan bahawa keutamaan kerajaan dalam menerbitkan hutang dengan kos termurah. Ini tidak ada bezanya dengan amalan kerajaan terdahulu dalam menerbitkan BON atau SUKUK MGS (Malaysian Government Securities) untuk membiayai Perbelanjaan Pembangunan. Daripada kajian pihak Pemuda, kadar hasil (yield) bagi instrumen BON MGS untuk 3y - 3.62 peratus , 5y - 3.75 peratus , 7y - 3.88 peratus dan 10y - 3.73 peratus dan keluk hasil (yield curve) untuk Bon MGS mencatatkan trend meningkat selepas berlaku perubahan kerajaan Mei lalu.

      Delete
    4. 5. Ini bermakna, apabila kadar hasil meningkat, kos untuk menyelenggara hutang melalui penerbitan Bon-bon MG MGS ini akan menjadi tinggi. Jika YB serius ingin mendapatkan kos termurah, perkara ini perlulah ditangani terlebih dahulu. Carilah jalan agar yield keluk hasil untuk MGS menurun.

      6. Malah, jika kerajaan benar-benar komited ingin mengurangkan hutang negara, bon-bon MGS yang bakal diterbitkan mestilah berbentuk Bon Boleh Panggil ( Callable atau Redeemable MGS). Ini barulah boleh dikatakan yang kerajaan serius dalam mengurangkan hutang negara kerana Bon berbentuk begini boleh ditebus sebelum tarikh matang.

      7. Guan Eng juga ada menyatakan proses penerbitan bon-bon tersebut akan dilaksanakan secara telus dan terbuka melalui kalendar lelongan. Sekali lagi tiada apa yang baru, malah inilah amalan biasa Kerajaan BN dahulu dalam menerbitkan hutang . Setiap kali bon MGS diterbitkan, ia akan melalui proses lelongan dan tarikh lelongan beserta dengan keputusan lelongan akan diumumkan di laman web BNM ( https://fast.bnm.gov.my/fastweb/public/MainPage.do ).

      8. Maka jelaslah tiada apa yang baharu yang diperkenalkan YB, malah satu bentuk perakuan bahawa amalan pengurusan hutang negara yang diamalkan Kerajaan BN dahulu adalah baik, berhemah dan telus. Tidak sebagaimana dakwaan YB bahawa Kerajaan PH mewarisi sistem kewangan dan pengurusan hutang negara yang ‘rosak teruk’.

      9. Berkenaan dengan cadangan kerajaan PH untuk melupuskan (monetize) aset-aset tidak kritkal dan tidak strategik bagi tujuan menambahkan hasil negara, adakah ianya mapan dan lestari (sustainable)?

      10. Saya bimbang jika dilaksanakan secara berterusan tanpa had, negara akan kehabisan aset-aset jenis ini. Maka adakah kerajaan pada waktu itu akan mula menjual aset-aset yang strategik dan kritikal pula? Apakah kerajaan kini sudah tidak mampu untuk berfikir langkah-langkah yang lebih mapan dan hanya bergantung kepada solusi jangka pendek?

      Menurut Asyraf, beliau berharap soalan-soalan tersebut mendapat jawapan daripada Guan Eng.

      “Harapnya saya tidak disekat di Facebook pula,” katanya.

      Delete
    5. The stupid and naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
    6. Saifuddin kena balun di Twitter
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 23 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore44
      Saifuddin kena balun di Twitter
      Paparan Saifuddin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Menteri Luar Negeri, Datuk Saifuddin Abdullah bertindak memadam ciapan di laman Twitternya hari ini selepas teruk ‘dibalun’ orang Umno.

      Ciapan itu merupakan kenyataannya terhadap dua negara yang tidak suka dilawatinya tetapi terpaksa dilakukan atas sebab tugasan rasmi kerajaan.


      “Ada yang balun (bukan kritik. Kalau kritik, itu baik) saya atas alasan ada kenyataan/tweet sy tak profesional dan sebagainya. Majoriti yang balun ini daripada Umno,” tulisnya, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Reezal Merican selar Saifuddin tak profesional]

      Selepas memuat naik kenyataan itu, bekas Timbalan Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican menyelar sikap tidak profesional Saifuddin itu.

      Katanya, ia amat mengejutkan memandangkan kenyataan berkenaan dibuat oleh seorang individu yang menerajui Kementerian Luar Negeri.

      Delete
  5. Najib wajib dipijak secara berjemaah oleh perwakilan Umno. Kerana Najib lah , Umno merempat diLorong Haji Taib mencari pelanggan untuk sesuap dedak. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebatan: Antara sivil dan syariah
      SYAHIDATUL AKMAL DUNYA 21 SEPTEMBER 2018
      Sebatan: Antara sivil dan syariah
      Hukuman sebatan yang terdapat dalam jenayah syariah melibatkan dua jenis kesalahan iaitu hudud dan takzir (hukuman yang ditetapkan pemerintah).
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASANGAN kekasih lesbian (musahaqah) yang berusia 32 dan 22 tahun dihukum sebat di hadapan lebih 150 orang awam di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu kerana cuba melakukan hubungan sejenis dalam sebuah kereta di Dungun, April lalu.

      Berikutan itu, isu sebatan menjadi polemik dan perbincangan masyarakat seluruhnya. Setiap daripadanya mempunyai pandangan berbeza. Ada yang berkata begitu dan ada yang berkata begini.

      Pokoknya, undang-undang jenayah syariah melihat kepada aspek moral dan akhlak serta menjaga maslahah (kepentingan) agama Islam itu sendiri.

      Hukuman sebatan yang terdapat dalam jenayah syariah melibatkan dua jenis kesalahan iaitu hudud dan takzir (hukuman yang ditetapkan pemerintah). Kesalahan hudud yang memperuntukkan hukuman sebat adalah bagi kesalahan zina, qazaf (menuduh perempuan suci berzina), dan meminum arak.

      Manakala, hukuman bagi kesalahan jenayah syariah bagi Mahkamah Syariah di Malaysia diperuntukkan di bawah takzir. Maka hukumannya hanya terhad kepada denda, penjara dan sebatan sahaja.

      Hukuman syariah didik ummah

      Secara umumnya, mahkamah syariah di Malaysia mengguna pakai hukuman di bawah takzir dalam menjatuhkan hukuman. Contohnya, kesalahan jenayah syariah dalam bentuk jenayah minum minuman memabukkan adalah boleh disabitkan denda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya menurut seksyen 19 (1) Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997.

      Namun, jenayah syariah minuman yang memabukkan ini bukanlah satu kesalahan jenayah di bawah hukuman sivil.

      Peguam Syarie, Syafiqah Abdul Razak berkata, dalam undang-undang sivil, zina akan menjadi satu kesalahan jika tiada elemen persetujuan dan diklasifikasikan di bawah kesalahan rogol.

      “Hukuman sebat paling sesuai dilaksanakan bagi kesalahan yang boleh mendatangkan mudarat yang besar kepada individu dan masyarakat. Contohnya, kesalahan musahaqah.

      “Hukuman sebat ini juga dilaksanakan di bawah undang-undang sivil. Antaranya termaktub di dalam kesalahan jenayah di bawah kanun keseksaan. Contoh kesalahan mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan iaitu yang berhubung kesalahan merogol boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan,” katanya kepada Sinar Islam.

      Menurutnya, terdapat perbezaan yang jelas dan ketara antara sebatan menurut undang syariah dan sivil.

      Delete
    2. Beliau memberikan contoh seksyen 125(1) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Terengganu) 2001 dan juga rujukan terhadap Akta Penjara 1995, Peraturan-peraturan Penjara 2000.

      JAGA TUJUAN SYARIAH

      Hukuman di dalam undang-undang Islam ditetapkan demi menjaga maqasid syariah (tujuan syariah) iaitu kepentingan kehidupan yang sempurna seperti yang dituntut Islam.

      Kepentingan umum ini bertepatan dengan firman ALLAH dalam Surah Al-Nahl ayat 64 yang menjelaskan jika ada perselisihan, maka rujuklah al-Quran sebagai petunjuk dan rahmat bagi orang beriman.

      Katanya, kehidupan manusia mesti diatur sesuai dengan fitrah manusia sendiri agar tidak melampaui batas-batas yang telah ditetapkan syarak.

      “Antara perkara signifikan yang perlu diberi perhatian adalah tujuan hukuman sebat dilaksanakan.

      “Di dalam Islam tujuan hukuman adalah untuk mendidik pesalah supaya tidak mengulangi kesalahan yang dilakukan. Selain itu, ia juga sebagai langkah pencegahan supaya kesalahan jenayah syariah ini tidak diulangi oleh pihak lain,” katanya.

      Beliau berpendapat, tujuan hukuman sebat di dalam syariah untuk menjaga kepentingan dan maslahah amah (kepentingan umum).

      Jelasnya, hukuman sebatan yang dikenakan di mahkamah syariah ini selari dengan prinsip tujuan syariah itu adalah untuk menjaga kepentingan agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda.

      PENCEGAHAN AWAL

      Beliau berkata, keharmonian agama Islam terpelihara apabila pencegahan awal diambil dengan melaksanakan hukuman yang selaras dengan hukum syarak iaitu dalam konteks sebatan ini adalah di bawah takzir.

      Delete
    3. “Manakala, sebatan di dalam sivil bertujuan untuk menghukum pesalah jenayah.

      “Maka, kesan daripada sebatan sivil adalah lebih kuat dan menyakitkan. Lebih menyakitkan kerana pukulan tersebut akan dikenakan kepada bahagian- bahagian tertentu badan pesalah,” jelasnya.

      TERBUKA DAN TARBIAH

      Syafiqah berkata, sebatan bagi kesalahan jenayah syariah yang diadakan di dalam mahkamah terbuka adalah bertepatan dengan prinsip kepentingan umum di mana langkah pencegahan dan tarbiah (pendidikan) kepada masyarakat supaya menjadi iktibar dan pengajaran.

      “Harus diingat walaupun sebatan dilakukan di mahkamah terbuka, ia masih menjaga maruah pesalah apabila pesalah dijatuhkan hukuman dalam keadaan menutup aurat,” katanya.

      Katanya lagi, sebatan untuk kesalahan sivil dilakukan secara tertutup untuk menjaga kepentingan individu yakni supaya menjaga aib pesalah. Walau bagaimanapun, tiada pra syarat berhubung aurat pesalah.

      Syafiqah berpendapat kepentingan umum adalah lebih utama dari kepentingan individu dalam aspek ini.

      Beliau menegaskan, masyarakat seharusnya melihat isu sebatan dalam konteks yang lebih luas dan melihat daripada aspek hukuman syarak, perundangan di Malaysia iaitu undang-undang syariah, undang sivil serta melihat keadaan di sesuatu tempat dan kesan kepentingan jangka panjang.

      Katanya lagi, proses mendidik masyarakat dengan ilmu yang benar berhubung jati diri dan kembali kepada fitrah perlu diteruskan supaya kesalahan seperti ini tidak berulang.

      INFO:

      SEBAT SYARIAH

      1. Alat sebatan tidak termasuk pemegangnya, hendaklah daripada jenis yang sama dan dibuat sama ada daripada rotan atau ranting kecil pokok yang tiada ruas atau buku dan panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 cm.

      2. Daripada aspek pegawai yang ditugaskan melakukan sebatan hendaklah seorang yang adil dan matang, menggunakan alat sebatan dengan kekuatan yang sederhana tanpa mengangkat tangannya melebihi kepalanya supaya tidak melukakan kulit pesalah. Selepas mengenakan satu sebatan, dia hendaklah mengangkat alat sebatan itu ke atas dan tidak menariknya.

      3. Sebatan boleh dikenakan ke seluruh bahagian tubuh kecuali muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit. Jika pesalah itu lelaki, sebatan hendaklah dikenakan dalam keadaan dia berdiri, dan jika pesalah itu perempuan, dalam keadaan dia duduk.

      4. Pesalah hendaklah diperiksa oleh Pegawai Perubatan Kerajaan untuk diperakui bahawa pesalah dalam keadaan sihat untuk menjalani hukuman itu.

      5. Jika pesalah itu hamil, pelaksanaan itu hendaklah ditangguhkan sehingga tamat tempoh dua bulan selepas dia melahirkan anak atau keguguran, mengikut mana-mana yang berkenaan.

      SEBAT SIVIL

      1. Rotan yang digunakan untuk menyebat pesalah jenayah sivil adalah lebih besar berbanding dengan saiz rotan pesalah jenayah syariah. Bagi maksud hukuman di bawah Peraturan 131 (5) (a) Peraturan-peraturan Penjara 2000 ini, rotan yang digunakan untuk orang dewasa tidak boleh lebih daripada 1.25 cm garis pusatnya.

      2. Menurut hukuman sivil, semasa menjalani hukuman, banduan diikat kaki serta tangan dalam keadaan berdiri pada palang yang disediakan dan dipegang pada kepalanya supaya tidak lari .

      3. Menurut Peraturan 131 (2) Peraturan-Peraturan Penjara 2000, Sesuatu hukuman sebat tidak boleh dikenakan kepada banduan perempuan dan banduan lelaki berumur lebih daripada 50 tahun. Hukuman sebat dengan rotan hendaklah dikenakan pada punggung pesalah itu.

      Delete
    4. Hurmmm...sikap pemimpin umno dan macai macai umno tegar masih jugak tak mahu berubah

      Delete

    5. JUSTICE LEAGE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.

      BERITA:
      Najib puji ucapan sulung Zahid sebagai Presiden Umno

      PUJI APEKEBENDENYE.KAMU SUDAH TERLUNGKUP, NAJIB, TAK LAMA AKAN MASUK PENJARA 20-30 TAHUN SEBEB ADA HINGGA 40 TUDUHAN DI MAHKAMAH (SEKARANR 25 + 7).

      APA KAU NAK HEBOHKAN? NAK CARI POPULARITI APEKEBENDE LAGI? DEPA TEPUK KAU MASUK HA NYA TEPUK SIMPATI, DARI JAWATAN PRESIDEN UMNO & PERDANA MMNTERI, TAK LAMA MASUK PENJARA.

      SEDAR LAH KAMU ORANG LULUS UNIBASITI OKSPOD, KERRY KJ, KUTUK UCAPAN WAK JAHIT TUH.

      Delete
    6. KRISTIAN AGAMA PALSU


      Polis tahan paderi rogol biarawati
      22 SEPTEMBER 2018
      Polis tahan paderi rogol biarawati
      Paderi Franco Mulakkal akhirnya ditahan polis.
      NEW DELHI - INDIA. Polis di negeri Kerala hari ini menahan seorang paderi Katolik yang berpengaruh pada hari ketiga siasatan ke atasnya dijalankan.

      Paderi Franco Mulakkal disiasat pihak berkuasa selepas dituduh merogol seorang biarawati.

      Mangsa mendakwa dirogol sebanyak 13 kali antara 2014 dan 2016, tetapi polis berhenti menyoal siasat paderi berkenaan.

      Namun, tekanan telah meningkat untuk mendesak pihak berkuasa menyiasat dakwaan tersebut.

      "Pegawai penyiasat dalam kes rogol ini mendapati bahawa Mulakkal telah melakukan jenayah seksual" kata ketua polis Kottayam, Superintendent Hari Sankar kepada wartawan.

      Beliau turut memberi jaminan bahawa kes berkenaan disiasat dengan betul agar keadilan dapat ditegakkan.

      Mullakal sebelum ini menafikan tuduhan tersebut dan menyifatkan ia sebagai skandal menentang gereja. - NDTV

      Delete
    7. What does this idiot knows about Christianity?

      The stupid and naive arse hole, kejora tonggeng keeps on curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
    8. Desak menteri sekat penularan doktrin Syiah
      NURUL FIRDAUS KHAIRI 23 SEPTEMBER 2018
      Asyraf Wajdi Dusuki
      Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pemuda Umno mendesak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof bertindak tegas menyekat penularan doktrin Syiah yang bertentangan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

      Ketua Pemuda Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kerajaan perlu mengambil tindakan tegas serta melaksanakan penguatkuasaan undang-undang yang sedia ada berkaitan dengan penyebaran doktrin Syiah yang dilakukan secara terbuka.


      Menurutnya, Pemuda Umno kesal dengan dasar kelunakan dan keterbukaan kerajaan sehingga membiarkan pihak mempromosikan doktrin Syiah secara terbuka sebagaimana kejadian yang berlaku di Bukit Bintang kelmarin.

      "Walaupun menteri sentiasa melaung-laungkan prinsip Rahmatan Lil Alamin yang diamalkan hari ini, namun ia tidaklah bermakna kita bebas membiarkan kesucian Islam mula dicabuli dengan membenarkan doktrin songsang dan menyesatkan seperti Syiah disebarkan secara terbuka.

      "Kebanyakan negeri telah pun memfatwakan ajaran Syiah sebagai sesat dan boleh memudaratkan serta penyebarannya dilarang di negara ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Asyraf berkata, fatwa itu seiring dengan Maqasid Syariah atau tujuan sesuatu pensyariatan hukum iaitu ‘Hifz al-Deen’ atau memelihara kesucian agama termasuk akidah.

      Katanya, dalam konteks ini, Islam membenarkan pemerintah untuk mengadakan sesuatu peruntukan undang-undang dan menguatkuasakannya demi menjaga maslahah agama Islam.

      "Dasar keterbukaan dan kebebasan di bawah Malaysia baharu mestilah ada batasan agar tidak membiarkan sesebuah doktrin yang sesat menular hingga boleh membawa kemudaratan lebih besar kepada kestabilan dan keharmonian negara," katanya.

      Delete
  6. Selalu gak layan video zaharin Mohd yasin. Walaupun dia ni Umno totok, Tapi apa Yg Dia cakap kebanyakkan Ada Kebenaran, taK kira Dia serang PH ke, umno ke, isinya Tetap menarik, Salah Satu Yg saya Dengar 2 3 Kali Adalah analysis perangai pemimpin Umno, beliau berkata teruknya org Umno kalau memilih perwakilan dilihat pada ni, sambil menggosokkan jari, duit la tu, mereka tak tgk Jasa, idea, Tapi Ada duit, Salah Satu Sebab kekalahan tengku razali, Dan Yg paling lawak, Dia kata Dia tak sangka yg org kalah pru Dan hilang negeri pun dipilih Jadi perwakilan. Paling best kemenangan sabri chik. Lari Dari perjuangan, pun menang jugak. Banyak isi yg menarik, Tapi point Dia, Bertapa bodoh Dan bangang nya Umno memilih pemimpin takkan berubah sampai bila2. Sebab tu jugak la mereka sebok jual cerita nak join PKR la, nak join pbbm lA, malangnya Cuma Pak lebai je yg sanggup kutip mereka. Tu pun Pasal hadi Kata boleh kawal umno... Malangnya la Umno lepas najib. Dah la hilang kuasa Pasal najib, dpt president kuda kayu Dari ponorogo plak. Mentality memilih pemimpin tak berubah, Aaa, lagi Satu. Perangai lokman Adam, Dia ni beban terbaru dlm umno, bagi pendapat tak nak Dengar, konon ape clas nak dengar pendapat org Bawah ni, pegi mampos la Dia tu.. Hahahah tu Yg paling lawak.... Pada Umno teruskan berperangai mcm tu... Jadi sampai bila2 pun kkrang Jadi pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MuJAHAT TAK KISAH JUAL ARAK BERLEUASA


      Banyak bantahan, tapi arak masih dijual
      FARUSH KHAN 22 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore73
      arak
      - Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      LAMA kita tidak mendengar dan membaca mengenai kes kematian beramai-ramai akibat arak. Kalau ada pun, ia barangkali pernah dilaporkan berlaku di kawasan pedalaman di negara-negara kurang maju.

      Maka tidaklah hairan, kes kematian akibat keracunan metanol yang berlaku sejak tiga hari lalu menarik perhatian banyak pihak.

      Setakat ini, jumlah kematian akibat bahan yang memabuk dan membahayakan itu meningkat kepada 29 orang dan 19 kritikal.

      Itu yang dimaklumkan kepada Kementerian Kesihatan. Yang belum diketahui lagi oleh kementerian hanya ALLAH yang tahu.

      Kes keracunan ini melibatkan warga Nepal, Myanmar dan India. Warga Malaysia tidak ketinggalan.

      Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad menjelaskan, jenama minuman beralkohol yang disyaki mengandungi racun metanol ialah Grand Royal Whisky, Mandalay Whisky dan bir berjenama King Fisher.

      Hasil siasatan mengesahkan minuman berjenama Grand Royal Whisky mengandungi metanol yang didapati tidak mematuhi Akta Makanan 1983.

      Susulan itu, beliau memberi jaminan kementerian sedang mengambil tindakan penguatkuasaan ke atas produk minuman beralkohol jenama itu dan yang berjenama lain yang tidak mematuhi perundangan makanan.

      Adalah melegakan mendapat tahu kementerian akan bekerjasama dengan polis, kastam, pihak berkuasa tempatan, Pesuruhjaya Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian, majikan terlibat dan agensi berkaitan bagi mengawal serta memantau perkembangan keadaan kes keracunan itu.

      Terlanjur menyentuh isu arak, saya teringat kes-kes bantahan jualan dan sajian arak dalam kapal terbang dan di pasaraya di pusat-pusat bandar.

      Berikutan kes kematian 29 orang akibat keracunan alkohol itu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendesak kerajaan segera henti dan haramkan jualan arak jenama terbabit.

      Presidennya, SM Mohamed Idris tidak mahu kerajaan mendengar sebarang alasan pembekal. Beliau juga mencadangkan menjual arak tidak dibenarkan berada dalam radius 500 meter dari kawasan perumahan, kedai runcit, hospital dan rumah ibadat.

      Kerajaan juga patut mengenakan hukuman penjara mandatori terhadap mereka yang menyeludup arak dan menghalang jualan arak di zon bebas cukai.

      "Kajian yang kita jalankan sejak 40 tahun lalu mendapati minum alkohol lebih banyak datangkan mudarat kepada kehidupan, kesihatan, (timbulkan) gejala sosial dan (akibatkan) kemalangan," beliau disebut sebagai berkata.

      Ia juga dikaitkan dengan pemborosan dan keganasan rumah tangga, antara lain.

      Delete
    2. Hurmmm...sikap pemimpin umno dan macai macai umno tegar masih jugak tak mahu berubah

      Delete

    3. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.

      ANNUAR MUSA KATA

      'Tak ada tumbuk, tak ada kerusi terbang'

      Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa berkata tidak ada tumbuk menumbuk, tidak ada kerusi terbang malah ahli Umno tidak perlu memanggil mana-mana FRU untuk meleraikan pergaduhan dalam pemilihan Umno, sebagaimana yang terjadi pada pemilihan di sesetengah parti yang lain.

      Beliau berkata demikian dalam menyampaikan laporan persidangan sempena Perhimpunan Agung UMNO 2018 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam tadi.

      TAPI, BELOM TAHU LAGI, MAMAT. NANTI PRESIDEN KAMU WAK JAHIT SENDIRI AJAK BERTUMBUK, KAU BARU TAHU. KAU TAK INGAT DIA PERNAH NAK BERTUMBUK DENGAN ORANG SATU MASA DULU.

      KOT DENGAN KERRY OKSPOD KJ YANG KUTUK UCAPAN DAN PENDIRIAN DIA MEMIMPIN UMNO.

      PSSST, APA HAL TENGKU TIPU TEUKU ADENAN, SUA DULU? TAK TERDENGOR LANGSONG SEJAK UMNO MASUK GAUNG. MALU KE? MALU KALAH KE, MALU RAMAI ORANG KETAWAKAN PANGKAT TENGKU TIPU DIA. NAMA DIA TEUKU, NAMA BIASA DI ACHEH, TEMPAT ASAL DIA.

      TAK HABIS HABIS MENIPU PEMIMPIN UMNO NIH, NAMA TEUKU PUN NAK TIPU TENGKU.

      BOSS DIA NAJIB PUNYA TIPU SATU DUNIA DAH TAHU.

      Delete
    4. First Three Months Of Tommy Thomas As Attorney General




      Tommy Thomas assumed office as Attorney General (AG) on June 4, 2018 amidst cheers that he is a “constitutional law expert and civil litigator”; “an excellent choice for his expertise in the law and understanding of human issues” - Herald (Malaysian Catholic Church newspaper); “he holds an enormous amount of experience, making him a (way) more-than qualified candidate for the job” – Esquire; “committed, charismatic and vocal” – Esquire; the first member of the Bar: first non-Malay (Indian) and non-Muslim (Christian) and a lot more, to be so appointed since Merdeka.

      The inference is that, at last, after more than half a century, a person of real calibre has been appointed and only after the fall of the UMNO (Malay) dominated federal government. The other inference is that all former AGs who were Malays, Muslims and from the Judicial and Legal Service, to put it mildly, were less qualified.

      Three weeks later (June 25, 2018) I wrote the article “Is the new AG choosing his briefs like a private lawyer?” This article was written after he made the statement that his stand was the same as that of the Bar Council that the post of AG and Public Prosecutor (PP) should be separate and that his priority was as the legal advisor to the government. In “Should the post of AG and PP be separate? (July 12, 2018; NST July 15, 2018, I wrote “Even if we separate the two posts, in my view, generally speaking, for the post of PP, an officer of the JLS is a more suitable candidate. I have no second choice.”

      I pointed out that, until the Constitution and the Criminal Procedure Code (CPC) are amended, he is both AG and PP. That is what he is paid for. There is no question of him only doing the AGs work and not PPs. I also pointed out that AGs like Tan Sri Abu Talib, Tan Sri Mohtar Abdullah and Tan Sri Gani Patail always led the prosecution in high profile, public interest cases.

      Delete
    5. Lim Guan Eng’s Case

      On July 30, 2018 The New Straits Times reported the High Court Penang had fixed Sept 3 for the Attorney-General’s Chambers to decide on whether to proceed or drop the corruption case against former Penang Chief Minister Lim Guan Eng and businesswoman Phang Li Koon.

      “The defence counsels for both Lim and Phang...had each made a representation to the new Attorney-General (AG) for the case to be dropped...”, the report continued.

      “We have asked the AG to consider withdrawing the charges.” Ramkarpal was quoted to have said.

      On August 2, 2018 Tommy Thomas issued a statement that he would not be involved in the decision whether or not to further prosecute Lim Guan Eng. We came to know later that he had appointed Dato’ Mohamad Hanafiah Zakaria (Dato’

      Hanafiah) Head of the Appellate and Trial Division of the AGC, I believe, the new name for the division I was heading thirty years earlier, to do the job for him. As head of a division, in the AGC hierarchy, he is on the third layer, with AG on the first later, the Solicitors General on the second layer.

      Do you think he does not know that Tommy Thomas was the counsel for Lim Guan Eng in that case immediately before his appointment as AG? Do you think he does not know that Lim Guan Eng is the Minister of Finance? Do you think he does not know that that if Lim Guan Eng is convicted, most probably he will lose his job? Do you think he does not know that Tommy Thomas was the DAP’s candidate for AG? Do you think he would not perceive, rightly or wrongly, the reason for Tommy Thomas’ appointment? Do you think he would not perceive, rightly or wrongly, the decision Tommy Thomas would prefer? Do you think he does not know that his promotion depends on Tommy Thomas?

      Even if Tommy Thomas does not sign the letter to withdraw the charges, on whose behalf does Dato’ Hanafiah sign it?

      On September 3, 2019, the New Straits Times Online reported that the Penang High Court had granted a discharge amounting to an acquittal on Lim Guan Eng and Phang Li Koon over their corruption charges.

      “This followed an application made by Deputy Public Prosecutor Datuk Masri Mohd Daud to the court, based on a representation sent by the defence to the Attorney- General to withdraw the case, on July 6.

      Masri had applied for a discharge not amounting to an acquittal.

      Lim’s lead counsel, Ramkarpal Singh, and Phang’s lead counsel, Datuk V. Sithambaram, had requested for a full acquittal.

      Judge Datuk Hadhariah Syed Ismail, in her judgment, agreed with the counsels that the charges “cannot be hanging over the head of the accused indefinitely.”

      She stressed that there must be “finality.”

      She said a total of 25 witnesses had been called and the case was last heard in March.

      “The court cannot be slow. After six months, the prosecution has not proceeded with the matter. We do not conduct cases on instalments. There must be a stop. No commas.

      “The charge cannot be left hanging over the head of the accused indefinitely. We cannot be waiting for another six months for the case to proceed.

      “I cannot agree with the prosecution’s application because by doing so the court cannot close the case file. That cannot be the case. If we want to proceed, then we should proceed from A to Z.

      “So after studying the whole case, and the long duration to get the decision, the court orders both accused to be discharged amounting to an acquittal,” she said.”

      I think I have to pause here and clarify the various terms used, particularly, after Dato’ Hanafiah came out with the Latin term nolle prosequi, which not many people know how to pronounce, let alone know the meaning.

      Delete
    6. The terms that have been used are “withdrawing the charges”, “dropping the case,” “offering no further evidence” and “to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused).” For our present purpose, it is sufficient to say that they mean the same thing as Dato’ Hanafiah said, i.e. “where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused”.

      The Criminal Procedure Code (CPC) provides thus:

      “254. (1) At any stage of any trial, before the delivery of judgment, the Public Prosecutor may, if he thinks fit, inform the Court that he will not further prosecute the accused upon the charge and thereupon all proceedings on the charge against the accused shall be stayed and the accused shall be discharged of and from the same.”

      (2) .....

      (3) Such discharge shall not amount to an acquittal unless the Court so directs.”

      The difference between a discharge amounting to an acquittal (DAA) and a discharge not amounting to an acquittal (DNAA) is that:

      i. In a DAA, the case comes to an end.

      ii. In a DNAA, the case remains on the court register as pending, but no date is fixed for the next appearance. However, the prosecution may request the court for a new date to continue with the prosecution. The order is made, for example, where a witness cannot be traced after a few postponements but the prosecution still wants to proceed with the case.

      In a case where the prosecution informs the court that it does not intend to prosecute further, the practice is for the court to make an order of DAA. The reason is that, it was the prosecution that brought the accused to court and charged him. Later, the prosecution decided that it did not want to proceed with the prosecution. Why should the case remain on the court register as a part-heard case and why should the charge be kept hanging on the accused’s head indefinitely?

      In Public Prosecutor v. Syed Abdul Bahari Shahabuddin [1975] 1 LNS 137, it was held:

      “(1) unless there are good grounds to the contrary a discharge under section 254 of the Criminal Procedure Code should amount to an acquittal. Good grounds would arise where the prosecution is unable to proceed for the time being but can satisfy the court that the temporary impediment is not insurmountable and that it will proceed within a reasonable time.”


      See also Koh Teck Chai v. Public Prosecutor [1967] 1 LNS 72 and Tan Chow Cheang (2018) 6 CLJ 452 (CA)

      Then came the MACC,s press release that it was “very shocked” (“amat terkejut”) to hear the news that Lim Guan Eng Guan was acquitted “after the prosecution had withdrawn the case”.

      "The MACC would like to stress that the decision was made by the Attorney General's office and not the MACC," the statement says.

      Delete
    7. This is yet another first. Never in the Malaysian legal history was there an open clash between the two government departments. This happens after the MACC had been cleansed of “BN men” by the PH government. So, do not blame “the inside job of BN men”. The truth is there are many sensible and dedicated officers there.

      As the first Chairman of the Advisory Board of the SPRM, I know Dato’ Shukri. He is a dedicated and honest officer, indeed there are many like him there. I salute SPRM for issuing the statement. Perhaps Dato’ Sri Mohd Shukri is beginning to think that he should have remained in retirement, after all.

      This was followed by Tun Dr. Mahathir’s comments, made in Brunei Darussalam. He said, “They (MACC) have a right to be shocked. If they want to be shocked, they can be shocked. I am also shocked.”

      Asked to comment on the decision, Dr Mahathir said that he had never in the past questioned the decision of the courts.

      “If the court makes a decision which to me is wrong, I also never comment (tegur) on it.

      “This decision is made by the court so we have to accept it,” he said. (The Star Online September 3, 2018)

      According to the video recording of the press conference he also said, “If they (MACC) is not happy, they can appeal.”

      Listening to the way he answered the questions, clearly, he was trying to belittle the reporter who asked him the question. In so doing, first he shifted the blame to the court for acquitting Lim Guan Eng instead of to AG for not further prosecuting the case. The truth is that the judge had no choice but to discharge Lim Guan Eng, with or without acquittal, because the prosecution was not going to prosecute him further.

      Secondly, regarding his response that if the MACC is not happy, the MACC could appeal, he was manifestly wrong whether or not there was a full trial. The MACC is not a party to the case. MACC’s job is only to investigate.

      Tun Dr Mahathir could be excused for not knowing the technicality as he is not a lawyer but he should have stopped at saying “I too was shocked.” He could have added,” If you want to know more, ask the AG.”

      Delete
    8. On September 4, 2018 Dato’ Hanafiah, the Head, Appellate and Trial Division issued a press release. He made the following points:

      1. “....the Hon. Attorney General had no hand in the decision to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused) on the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon”.

      2. He was “....tasked to decide on the representations made by both Lim Guan Eng and Phang Li Koon’s case as I had not participated in any way with the case earlier. Accordingly I was able to consider the matter with a fresh perspective.”

      3. “Having given the said task, I have perused the evidence that has been investigated by MACC and the evidence that have been adduced and tested under cross examination thus far, I concluded that as a result of the cross- examination of the prosecution witnesses who has testified so far, the evidence supporting the first charge under Section 23 of the MACC Act and under Section 165 of the Penal Code has been substantially weakened. This conclusion was arrived in light of fresh evidence that have arisen during the cross-examination of prosecution witnesses.

      4. “Having made the above findings, I opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against ..... would not succeed at the end of the prosecution case. Hence, I decided for the prosecution to enter nolle prosequi against both....(of them)....in accordance with Section 254 of the Criminal Procedure Code.

      5. He further said, “....I wish to stress that I have decided the representations without any influence from any quarters.... based on available evidence and governing law, which I did, without fear or favour.”

      My preliminary comments are, first, I do not believe that this press release was issued without the approval, including the wording, by the AG.

      Delete
    9. Secondly, and I direct these questions to Tommy Thomas: If Lim Guan Eng were not a PH Minister of Finance, would he have tasked Dato’ Hanafiah to study the case with the view not to further prosecute Lim Guan Eng? If only Phang Li Koon was charged, would he have done the same? If there was no representation by counsel for Lim Guan Eng, would he have done the same?

      We now come to Dato’ Hanafiah. I have no comments on paragraphs 1, 2 and 5. Paragraphs 3 and 4 may be taken together.

      My questions to Dato’ Hanafiah are: Even before he was tasked to study the case by AG, did the lead DPP, at least, not brief him, from time to time, how the case was

      proceeding? Being such an important case, did he not call the lead DPP, from time to time to know about the case? Did the lead DPP of the case not inform him of the effects of the cross-examination and the discovery of fresh evidence and discussed with him how to overcome it?

      Having perused the investigation papers and the notes of evidence and discovering the weakness of the prosecution’s case arising from the cross-examination and the discovery of the fresh evidence, did he call the lead DPP and the MACC officers and discuss the possibility of redressing it by looking for fresh evidence to rebut the fresh evidence to be adduced by the defence; the possibility of challenging the admissibility of the defence’s fresh evidence and the possibility of recalling and calling additional witnesses. After all, the prosecution has not closed its case.

      Dato’ Hanafiah was never in court. He did not observe the demeanours of the witnesses, instead he merely read the notes of evidence up to that stage and “opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that that the case against Lim Guan Eng..... would not succeed at the end of the prosecution case.” Considering the circumstances under which he was asked to study the case because of the application by Lim Guam Eng’s counsel not to further prosecute the case, it looks as if he was merely looking for an excuse not to further prosecute Lim Guan Eng.

      He could write that statement without opening the files. At the very least, he should have stated the evidence of the relevant part under examination-in-chief, the evidence under cross-examination and under re-examination and stated his reasons why he said it had “been substantially weakened”. The test should have been whether the cross-emanation had caused irreparable damage to the prosecution”s case, taking into account the evidence of all prosecution witnesses. Did he consider whether it could be repaired?

      Delete
    10. A few points arise here:

      1. The focus has been shifted to the court, not the AG.

      2. It alleges that there might be judicial interference, especially by the Executive. Bear in mind that the executive now is the PH Government. Is Bersih suggesting that, in just three months, the PH Government has started to interfere with the Judiciary?

      3. The part played by AG (PP) who does not want to further prosecute the case which necessitated the discharge of the accused, whether DAA or DNAA, is not mentioned except that the AG (PP) only wanted a DNAA.

      4. The issue whether, considering the surrounding circumstances, it was a proper exercise of discretion by the AG or not, totally escapes attention.

      It calls for MACC to be made a constitutional body. “This would ensure the anti- corruption body is free from external interference and does not become a tool of

      persecution against political enemies”. Is Bersih also blaming the MACC for what had happened? If, according to Bersih, the Judiciary, which is not only a constitutional body, but one of the three branches of the government, could be interfered by the Executive, will making MACC a constitutional body make any difference?

      Is the statement quoted in the last paragraph only refers to this case which was commenced when BN was in power or a general statement applicable to both governments? Even if, as asserted by Bersih, MACC is “a tool of persecution against political enemies”, I do not believe that making it a constitutional body will solve the problem. Human factor counts.

      On September 7, 2018 the New Straits Times Online reported:

      “The Bar Council has described the prosecution’s decision to withdraw corruption charges against Lim Guan Eng as “not shocking.”

      In a statement, its president George Varughese said it is the absolute prerogative of the Public Prosecutor to drop charges at any stage of a trial, before the delivery of judgment.

      He said this was provided under Section 254 of the Criminal Procedure Code.
      ...........

      “Further the Deputy Public Prosecutor has since explained that it was his considered opinion that there is insufficient evidence to succeed at the end of the prosecution case.”

      That statement, coming from the Bar Council, in this case, is not at all surprising. Further, it merely restates the law without referring to the facts surrounding it and takes the easy way out to support the decision by the prosecution not to further prosecute Lim Guan Eng by saying that Dato’ Hanafiah had “explained that it was his considered opinion that there is insufficient evidence to succeed at the end of the prosecution case”. How far is the Bar Council prepared to go to support the first AG from the Bar? The Bar Council’s integrity and “independence” is also at stake.

      As I am concluding this part I received a copy of Utusan Malaysia dated September 7, 2018 with the title, on the first page “Tidak pernah tarik balik kes sedang berjalan
      – Abu Talib”. (Never withdrew case still proceeding”).

      Tan Sri Abu Talib was reported to have said, “.....when I was AG I never withdrew a case which was still proceeding in the midst of a trial.” (sedang berjalan dan dalam perbicaraan.)

      “If I wanted to withdraw, I would explain to the police and those who had investigated the case, inform them reasonable grounds for withdrawing because those who investigated should be respected.” (My translation.)

      Tan Sri Abu Talib was AG for 13 years during Tun Dr. Mahathir’s BN era. He was a member of the Judicial and Legal Service throughout his career. He was the best prosecutor Malaysia had ever produced. He knows what he is talking about.

      Delete
    11. Najib’s cases

      The CBT and abuse of power case

      On July 3rd, 2018 The Edge Market reported, “Newly-appointed Attorney-General (AG) Tommy Thomas is expected to lead the prosecution team when former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is charged in court tomorrow.” As long a can remember, there had never been such a press report before. It is as if a celebrity, the greatest of all prosecutors in the Malaysian legal history would be making his first appearance in court.

      He appeared in court on the following day (July 4, 2018), the day Najib was charged. Anyone familiar with criminal trials knows that on that day, the case is fixed for mention. What it means is that the charges will be read to the accused person by the court interpreter and he will be asked whether he pleads guilty or claims trial. If, as happened in this case, Najib claimed trial, another date or dates would be fixed for the trial.

      All the AG has to do on the first mention date is to introduce himself and his team as well as the counsel for the accused person; inform the court whether he objects to bail being granted; if not how much and give his free dates for the trial. In this case he asked for more time to prepare his case causing Najib’s counsel, Tan Sri Shafee Abdullah, who had spent his whole life doing criminal cases, first as a DPP and later as defence counsel, to remark that, usually, it is the defence counsel who would ask for time as he is taken by surprise while the prosecution should be ready with the trial when charging a person.

      On August 31, 2018, about six months before the date fixed for the trial (about eight months if we were to calculate from the date Najib was charged), the AG issued a media release saying that his responsibilities as AG took precedence and he was unable to devote time to the case. (August 31st is the Merdeka day and a public holiday. Was he working in office while the parade was going on down below along the Boulevard? I pity him if he was).

      Delete
    12. "I have come to the realisation that I cannot combine these onerous commitments with the simultaneous preparation and conduct of a seven-week trial in PP v Najib Razak, fixed to commence on February 12, 2019 and completing on March 29, 2019," he said.

      He would therefore use his discretion under Section 379 of the Criminal Procedure Code and appoint Sulaiman Abdullah, a former President of the Bar Council, to lead the prosecution instead, he said.

      This is another first scored by Tommy Thomas. Never in the legal history of Malaysia did an AG admit he was unable to cope with the demands of the work as an AG that he had to appoint a private lawyer to do the prosecution of a case. Or, is he

      chickening out because he had no experience in prosecution and this case is certainly not the kind of case for anyone to learn to prosecute? In any event, he was given eight month to prepare for the case while, at the same time, doing other works. No DPP gets eight months or even one month’s free in order to prepare for a case.

      A young DPP has the advantage of being junior and, therefore, excusable if he makes mistakes. He also has the advantage of having a senior DPP to depend on. An AG is the PP. He is the No.1 prosecutor. He cannot be seen to be ignorant, inexperience, incapable or to make stupid mistakes publicly in such a high profile case, what more with counsel like Shafee on the opposite side. So, it is better for him “to step aside”.

      That is the reality. It proves the point I made earlier that no private lawyer, no matter how prominent, had seen investigation papers or had any experience prosecuting. For that reason an AG appointed from the Judicial and Legal Service has an advantage.

      In any event, he has missed the chance to prove himself as a capable prosecutor, if he is, in the most important and most controversial case in the Malaysian legal history that will be remembered for a long time. Hopefully, he will not be remembered as the AG who had chickened out from prosecuting the former Prime Minister.

      Coming to Sulaiman Abdullah, we know that he was defence counsel in a number of high profile criminal cases. But, he still lacks experience in leading evidence for the prosecution in a criminal trial. Is he going to leave that part of the job to the experienced DPPs from the Attorney General’s Chambers (AGC) who would be assisting him and taking over the submissions, which undoubtedly he could do well? Indeed, Tommy Thomas could do the same.

      Hopefully, Sulaiman’s health can withstand the pressure of a prolonged trial. We pray for his good health.

      Delete
    13. The 1MDB case

      Tommy Thomas also scored another first when he appointed Dato’ Sri Gopal Sri Ram as DPP to study the investigation papers of 1MDB case and, it necessarily follows, to advise him whether there is a prima facie case to charge Najib. Remember that decision to charge or not is his discretion, based on evidence before him that he had studied to form his opinion, not of what someone tells him.

      In such an important case, one would expect the AG himself to study the papers, assisted by the officers and make the decision himself. Even if he does not, his officers who have spent a decade or more doing the same job, could be relied on instead of appointing someone from outside, who had not even seen investigation papers all his life.

      In any event, since Tommy Thomas is not even going to read the investigation papers, clearly, it follows that he will not be doing the prosecution. So, most likely, he will appoint another member of the Bar, may be Gopal Sri Ram himself, to

      prosecute. Is that what he meant by he will give top priority to 1MDB case when he was appointed?

      In appointing Sulaiman and Gopal Sri Ram to do the work of the prosecutor, Tommy Thomas has also demoralised the whole of the Appellate and Prosecution division, indeed the whole of the AGC. It is as if he has no confidence in his officers who had been doing the work for decades. It is as if they are incompetent.

      That too will be the perception of the public who know nothing about the work of an AG but cheering Tommy Thomas because he is their man.

      Delete
    14. Equanimity case

      Earlier, Tommy Thomas had appointed Sitpath Selvaratnam, a lawyer from his former law firm, whom he described as “one of Malaysia’s best leading shipping lawyers” to handle the Equanimity case in court.

      I admit I do not have the full facts before me. However, I wonder whether it was a correct thing to do. This is a criminal case and not a civil case. Being a civil litigator himself and never a DPP, he was thinking as a civil lawyer. So, he appointed Ms Sitpath. She may be the best shipping lawyer in the country, but her expertise may not be relevant. She is a civil lawyer. This is a criminal case.

      Why resort to civil procedure of arresting a ship which is a method of enforcement of a civil judgment to recover a debt? This is a criminal case. If the yacht is believed to be the subject matter of a criminal offence, why not use the criminal procedure to seize it in the same way as the millions of ringgits of cash, jewellery and hundreds of handbags were seized from Najib’s and Rosmah’s house and apartment? Both the CPC and the Malaysian Anti-Corruption Act, 2009 contain provisions for the purpose.

      Remember that in a civil litigation, the losing party has to pay cost. There are no costs in criminal proceedings.

      Withdrawal of charges against PH lawmakers and supporters

      On the other hand, Tommy Thomas had done a positive act of “withdrawing charges” (that is what newspapers reported) against PH MPs, State Assemblymen, former State Assemblyman and supporters. Hassan Karim, Member of Parliament (MP) for Pasir Gudang; Thomas Su Keong Siong, MP for Kampar; R Sivarasa, MP for Sungai Buloh and N Surendran, former MP for Padang Serai all of whom are PH MPs, PH State Assemblymen or former PH Assemblyman.

      He also dropped charges against PH supporters Syarul Ema Rena Abu Samah, popularly known as “Ratu Naga” and political cartoonist Zulkiflee Anwar Haque, better known as Zunar. They were charged with offences under the Sedition Act, Communications and Multimedia Commission Act, and the Peaceful Assembly Act.- Freemalaysiatoday 10 08 2018.

      There could be other cases as well which escape my attention.

      Sarawak v Petronas case

      Tommy Thomas also did not intervene on behalf of the federal government in a civil suit by Petronas against Sarawak Government over petroleum issue. That suit involves constitutional issues on the relationship between federal and state governments and the validity of a federal law, the Petroleum Development Act, 1974 (Act 144), which the AG should defend.

      Delete
    15. The above long-winding & boring stuff c/pasted by an idiot called Kejora Tonggeng - what has it got to do with the topic....??

      This so-called stupid-cupidnand naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
    16. ph gangster


      Pemilihan PKR: 13 lelaki direman kerana merusuh
      SITI ZUBAIDAH ZAKARAYA 23 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore140
      Pemilihan PKR: 13 lelaki direman kerana merusuh
      Kesemua 13 lelaki berusia 20 hingga 50 tahun direman bagi membantu siasatan kejadian rusuhan semasa pemilihan PKR Cabang Merbok di The Carnival.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SUNGAI PETANI - Seramai 13 lelaki direman selama tiga hari bagi membantu siasatan berhubung pergaduhan yang berlaku semasa pemilihan PKR Cabang Merbok sehingga mengakibatkan seorang cedera, semalam.

      Kesemua lelaki berusia 20 hingga 50 itu direman selepas Penolong Pendaftar Mahkamah Sesyen Balkhis Abdul Halim mengeluarkan perintah di Cawangan Mahkamah Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda, di sini.



      Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah berkata, semalam empat lelaki ditahan kerana didapati terlibat dalam rusuhan ketika anggota PKR sedang melaksanakan tanggungjawab mengundi di The Carnival Sungai Petani.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pemilihan PKR: EMpat ditahan kerana merusuh]

      “Namun, selepas diambil keterangan dan melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV), 10 lagi ditahan.

      “Kesemua yang ditahan berjumlah 14 orang tetapi seorang dilepaskan dengan jaminan polis atas masalah kesihatan,” katanya.

      Menurutnya kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh.

      Delete
  7. Testis Lick khadam siapa
    Kita Pakatan tak expect laba
    Testis Lick TongGeng serupa
    Sama buta hidup meraba..

    Pelbagai perkara dia nak komen
    Dari benua sampai continent
    Berlagak bijak eksyen kemain
    Perangai budak masih menenen!

    Dunia hormat sama Mahathir
    Testis Lick mahu perlendir
    Hina nista sentiasa di bibir
    Itu namanya confirmed pandir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guan Eng, Saifuddin betul kata harga barang turun


      Ha ... kan turun harga getah dan kelapa sawit lepas GST ditarik dan SST dikuatkuasa!

      Wow! Jatuh sekali

      Delete

    2. Fan Tat...Kau tentu sedar tentang benda ni..tapi basalah sebagi cai dan balaci tegar Tun M dan Rejim Haprakan, kau bukan aje tutup sebelah mata..tapi dah jadi buta kedua2 mata tu.

      Kau tentu tau bahawa Tun telah membawa perwakilan Perwakilan Malaysia yang cukup2 ramai di Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Tidak pernah dibuat orang cucu dan cucu saudara diangkut bersama menyertai persidangan dunia ini. Nak tanyalah..diorang ni semuanya hadir sebagai perwakilan negara ke???

      Adalah diharapkan wang Rakyat tidak digunakan untuk membawa rombongan ini. Tapi takpe lah...kita WAJB bersangka baik..diorang ni semua dah mula menabung sejak dalam rahim lagi untuk mengumpul duit bagi menanggung perbelanjaan tu...tak mustahil kan ???

      Fan Tat..kau tentu ingat satu ketika dulu..apabila DS Najib Tun Razak bawa isteri beliau seta anak tirinya, Riza Aziz dalam satu lawatan atau program luar negara ke China, satu Malaysia termasuklah atuk dan bapa mereka memekak kononnya membazirkan wang negara.

      Yang paling kuat melalak dan meroyan sampai ke dalam parlimen ..dah tentu lah Si Pizi tu. Bukan main lagi difitnah, hina dan kutuk DSNR sekeluarga sampai berbuih2 mulutnya.

      Tapi bila benda yang sama dilakukan oleh Tun M, senyap sunyi pulak satu Msia..tak berketuk berketik ..dah jadi macam setan bisu pulak semuanya, khususnya si Pizi tu. Rakyat tau..dulu Riza Aziz mengikuti rombongan tu kerana dia diberi tanggungjawab untuk menarik pelaburan China ke Msia, dan hasilnya berpuluh2 MOU telah berjaya ditanda tangani dengan syarikat2 gergasi multi nasional dari negara tersebut.

      Jadi..agak2nya cucu cicit Tun M yang ikut tu pun menjalankan peranan yang sama macam Riza ke??? Tapi kalau tengok pada foto2 yang diunggah di insta ally.mukriz cucunya tu..semuanya nampak berumur tak sampai pun 20 tahun. Apa agaknya hasil yang bakal mereka dapatkan untuk menambahkan pendapatan negara yeeer???

      Berapa banyak pelaburan dan MOU yang telah berjaya ditanda tangani oleh mereka untuk negara???

      Fan Tat..cuba bayangkan ..selama mereka semua berada di NY tu, mereka menginap di Plaza Hotel. Kau tau berapa cas untuk semlam..RM200 ribu beb. Kau aagk2 lah berapa belanja semua anak beranak dan seisi keluarga Tun di sana...mau cecah puluh2 juta jugak tu !!!

      Agak2 kau lah..sapa yang tanggung penginapan, makan minum dan duit kocek mereka di sana...Tun M ke...sori naik lori lah kan..dah tentu rakyat Msia yang membayarnya bhai...duit kau dan aku !!!

      Ikut sumber dari dalam...salah satu hajat utama Tun ke sana ialh untuk bertemu dengan Trump, tapi tak dilayannya langsung. Trump ternyata tak nak bertemu dengan PM interim macam Tun ni, dia nak bertemua bakal PM sebenar iaitu DSAI.

      Sebab tu lah..dalam ucapan Tun di UNGA tu..dia telah menghentam Trump dan pentadbirannya serta sekutu kuat US iaitu Israel untuk meluahkan rasa kecewanya kerana tak dapat bertemu dengan Trump. Tapi kalau kau tanya Wak Suman Tempek Bacin..lain pulak jawapannya..punya lah bodek dan jilat Tolor tun sampai licin berkilat..balik2 the great statesman ...Piiiirah !!!!

      Delete

    3. GENG (MENJILAT) NAJIB SAMA ORANG NYA DENGAN JUSTICE LEAGUE, EVERLASTING (TAIK BLOKE) KNIGHT, DLL. ASYIK MENGKOPIPES TULISAN2 TAIK DI BLOG INI.

      Pandikar Amin kata: Jangan ada sebatang lidi dalam Umno - lidi tapi sikap besar sebagai balak

      PAU 2018 | Bekas yang dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengambil hikmah menjadi parti pembangkang susulan kekalahan Umno pada pilihan raya umum ke-14 lalu.

      TAK USAH HARAP TAK ADA LIDI BERSIKAP MACAM BALAK LER, PANDIKAR. UMNO TUMBANG SEBAB SEMUA PEMIMPIN UMNO DI APA PERINGKAT PUN BERSIKAP BEGITU.

      KUAT RASUAH, HENTAM DUIT SANA SINI, MAKAN DEDAK TAK PUAS PUAS, DAHTU SOMBONG, NGALAH KAN DEPA ORANG BESAR.

      NAJIB, APA TAH LAGI. TAK PAYAH CAKAP LAGI LER, SATU DUNIA DAH TAHU TAHI DIA. DI JANGKA 20-30 TAHUN DI PENJARA APABILA ANGGARAN 40 TUDUHAN SIAP DI KEMUKAKAN DI MAHKAMAH.

      ROSAMH, TAMBAH LAGI. INGAT DIA FLOM. AKHIR NYA FLOP. DI JANGKA 15-20 TAHUN MASUK PENJARA, HAL 1MDB DAN LAIN2 YANG BERKAITAN.

      SORI, PANDIKAR, JUST MAKE SURE UMNO SABAH TAK MACAM ITU, KALO TAK BERGELUMANG TAHI SEMUA LAH UMNO TUH.

      Delete
    4. Kalau tak mahu beri peruntukan, beri royalti minyak pada Kelantan'
      Diterbitkan 10 Sep 2018, 5:35 petang | Dikemaskini 10 Sep 2018, 6:01 petang

      A+ A-

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Baca Guan Eng gesa Kelantan lebih berhemah urus kewangan



      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.

      Delete
    5. 'Ramai tak bayar PTPTN kerana janji pembangkang dulu'
      Diterbitkan 23 Sep 2018, 5:13 petang | Dikemaskini 23 Sep 2018, 5:44 petang

      A+ A-

      Ramai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak menjelaskan pinjaman pendidikan mereka kerana terpengaruh dengan janji pembangkang terdahulu.

      Anggota Parlimen Lenggong, Shamsul Anuar Nasarah berkata terdapat banyak faktor mengapa peminjam tidak menjelaskan pinjaman tabung berkenaan, selain tidak memiliki pekerjaan tetap.

      "Saya akui ada sebahagiannya memang sengaja tidak mahu membayarnya walaupun mereka sudah punyai pendapatan tetap.

      "Bagaimanapun, ada juga faktor lain yang menyebabkan mereka tidak bayar misalnya masih lagi tidak bekerja, ada yang bekerja tetapi pekerjaan mereka masih di bawah tahap kelulusan yang mereka miliki.

      "Kalau hendak diteliti banyak lagi faktor lain, tetapi juga ramai yang tidak bayar hutang sebenarnya kerana terpengaruh dengan janji pembangkang dahulu yang menjadi kerajaan sekarang," katanya dalam satu kenyataan.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini berkata ramai peminjam PTPTN tidak amanah menyebabkan jumlah hutang tabung itu meningkat kepada RM36 bilion.

      Mahathir berkata, tindakan yang tidak amanah itu menyebabkan orang lain sukar mendapatkan pinjaman untuk membiayai pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi.

      Kenyataan tersebut diselar Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaludin Abu Bakar yang mengatakan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri membenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN kepada graduan yang bergaji kurang RM4,000 sebulan.

      Baca: Sejauh mana 10 janji 100 hari HARAPAN dipenuhi

      Shamsul yang juga bekas pengerusi PTPTN turut berkongsi pengalaman beliau bahawa aliran pusingan kewangan perbadanan itu pernah mengalami kemerosotan akibat janji pembangkang dahulu.

      "Ramai yang tidak membayar pinjaman. Kenapa mereka tidak mahu bayar? Ini kerana terpengaruh dengan mainan politik dan janji populis pembangkang ketika itu.

      "Menjelang PRU13, ramai terpedaya kononnya “hutang PTPTN akan dihapuskan".

      "Kesannya aliran kewangan PTPTN begitu teruk akibat ramai tidak membayar pinjaman kerana terpengaruh dengan janji pembangkang untuk hapuskan hutang dan PTPTN," jelasnya.

      Baca: Janji Pakatan: Turun harga minyak dan kereta, mansuh PTPTN, pendidikan percuma

      'HARAPAN sendiri tak amanah'

      Justeru, kata Shamsul kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak wajar hanya melabel peminjam dengan pelbagai gelaran.

      Sebaliknya katanya kerajaan perlu melakukan usaha kerajaan terdahulu untuk mendapatkan semula bayaran daripada peminjam.

      "Sebab itu jugalah, kalau ditanya siapa sebenarnya yang tidak amanah tentulah kerajaan hari ini.

      "Rakyat khususnya anak muda menggundi mereka kerana termakan janji manis Pakatan Harapan sewaktu kempen menjelang PRU14. Apabila janji tidak ditunai itu sebenarnya tidak amanah," katanya.

      Delete
  8. Sudah sewajarnya UMNO memberi penghargaan kepada DSNR kerana dia ternyata telah berjaya dengan cemerlangnya untuk meneruskan legasi almarhum bapaya, Tun Abdul Razak membela nasib warga marhaein seperti warga Felda, pekebunm pesawah padi dan nelayan.

    Tanya lah mana2 warga di atas, rata2 akan membenarkan kenyataan berfakta tersebut.Tengok aje lah.semasa era DSNR para nelayan dan peneroka Felda tidak pernah diabaikan olehnya..tapi naik aje Rejim PH ni, tak sampai pun sebulan..semua bentuk kemudahan kewangan kepada mereka telah ditarik balik atas asas hutang Msia telah mencecah RM1 Trillion.

    Yang paling rugi ialah golongan B40 yang telah dijanjikan gaji RM 1500 minima jika BN berkuasa semula..tapi tak kesampaian kerana hanya RM 1050 sahaja yang telah ditawarkan oleh Rejim.

    Dijanjikan SST bakal menjunamkah harga barangan tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Kehidupan sehari2an rakyat marhaein terus tertekan dan terbeban...mesti berbakul2 sumpah seranah dilemparkan kepaad Rejim.

    Ramai penganalisa politik non partisan di negara ini sependapat mengatakan Rakyat Msia telah melakukan kesilapan terbesar dalam hidup mereka bila menaikkan Rejim Haprakan ini dalam PRU14 yang lepas. Sangat lah bertepatan jikia diumpamakan keluar dari mulut rimau..masuk mulut buaya Tembaga pulak.

    DSNR telah meletakkan negara dilandasan kekukuhan ekonomi yang tepat dalam mentransformasikan Msia menjadi salah satu dragons of the east. Rezab kewangan yang ditinggalkan adalah yang tertinggi dalam sejaarh negara sejak merdeka. Kadar RM per USD juga adalah terkukuh, tak mencecah pun RM4.00..tapi sekarang dah menghampiri RM 4.20 dan diunjurkan bakal mencecah RM5.00 menjelang akhir tahun ini.
    Tahniah lah pada polisi hebat polisi kewanag Rejim yang diterajui oleh Si Ah Beng...menteri paling hebat dalam bab2 membohong dan menspin fakta2 kewangan negara.

    Kengkaawn..korang tau tak..Tokong Kit Siang sendiri telah mengaku bahawa konspirasi terancang 1 MDB yang dirancangkan oleh Tun M dan PH adalah satu plot yang gagal dan tak mendatangkan hasil yang diharapkan. Sebab tu lah sampai sekarang ni, hanya pertuduhan berkaitan RM2.6 Billion sahaja yang dikenakan kepada DSNR dan tidak langsung dibangkitkan isu 1 MDB.

    Daalm PAU baru2 ini, warga besar UMNO turut mengucapkan tahniah kepaad DSNR kerana masih terus beristiqamah untuk mempertahankan dirinya dari serangan2 bertali arus yang dilemparkan ke atasnya. Mereka sebulat suaar bersetuju bahawa ini lah ciri2 pemimpin yang langsung tidak gentar menghadapi sebarang ugutan, ancaman dan tuduhan2 palsu tak berasas yang dilemparkan padanya....semata2 hanya untuk memuaskan hati dan dendam kesumat Sang Penguasa.

    Yakin lah..sejarah akan mencatatkan DSNR hanya lah mangsa kepada konspirasi terancang politik yang tiada penamatnya. Tapi...yang hebatnya..lagi DSNR ditekan, dihina, difitnah dan didajjalkan..lagi terserlah lah ciri2 dan watak pejuangnya tu yang diwarisi dari susur galur leluhurnya....wajah sebenar seorang pejuang Bugis yang tulin !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurmmm...sikap pemimpin umno dan macai macai umno tegar masih jugak tak mahu berubah

      Delete
    2. GENG (MENJLAT) NAJIB SAMA ORANG NYA DENGAN JUSTICE LLEAGUE (JUST LICK HIS WOUNDS) DLL. DIA PATUT JST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.

      NAJIB KATA
      Lompat parti: Umno bertindak tegas atas prinsip moral

      PAU 2018 | Tindakan tegas ke atas wakil rakyat yang bertindak meninggalkan parti dilihat sebagai sesuatu yang perlu dilakukan berdasarkan prinsip moral, kata bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

      KEPALA HOTAK DIA. KEPALA BAPAK DIA.

      DIA ANGKAT SUMPAH DEPAN AGONG BILA NAK JADI PM TAPI PECAH SEMUA SUMPAH BILA MEMBOHONG, MENIPU, MEMFITNAH, MENCURI, MEROMPAK, MELANUN DUIT RAKYAT BERBILION RINGGIT DI 1MDB DLL.

      CELAKA NAJIB. KAMUS KATA CELAKA = BAWA MALANG. BERBILION MALANG DI BUAT NYA KPD RAKYAT MALAYSIA.

      Delete
    3. PH rebrand penutup surat


      Hari ini Kerajaan PH telah menukar istilah yang sering digunakan oleh pegawai kerajaan :

      ‘Saya yang Menurut Perintah’ kepada
      ‘Saya yang Menjalankan Amanah’.

      Tiba2 ahli Bersatu marah, kenapa Amanah je?

      Maka kerajaan pun tukar
      ‘Saya Bersatu menjalankan Amanah’.

      Keadilan pun marahlah, Keadilan paling banyak menang kerusi.

      Kerajaan pun tukar lagi..

      ‘Saya Bersatu menjalankan Amanah Demi Keadilan’.

      Eh, why only your party, DAP olso want meh~

      Ok. kali ini Last tukar..

      ‘Saya Bersatu menjalankan Amanah demi Keadilan, Dap aaaahh~’

      Tedahhh..Kesian pegawai kerajaan. 🤣

      Delete
    4. Pemimpin keluar Umno, helah Tun M kuatkan Bersatu
      JANATUL FIRDAUS YAACOB 22 SEPTEMBER 2018
      Mahathir Mohamad
      Mahathir . - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Tindakan dua pemimpin Umno meninggalkan parti didakwa adalah helah Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengukuhkan partinya bagi menentang PKR, kata Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tengku Razaleigh Tengku Hamzah.

      Menurut Tengku Razaleigh memandangkan Bersatu hanya memiliki 12 kerusi sahaja namun menjadi Perdana Menteri dalam kerajaan PH tentunya ini strategi Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mencari ‘orang luar’ bagi menguatkan kedudukan komponen itu dalam Parlimen.


      “Situasi hari ini parti yang terkecil memimpin kerajaan sekarang ialah parti Bersatu Mahathir. Jadi barangkali Bersatu mencari-cari orang luar daripada PH untuk menguatkan lagi kedudukan mereka dalam Parlimen.

      “Hal ini supaya perebutan kuasa antara dua kelompok ini (Bersatu dan PKR) dalam PH akan dapat diredakan dengan adanya pihak yang menyokong langkah ini.

      “Ini kesimpulan saya, sebab itu saya rasa Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ahli Kimanis, Datuk Seri Anifah Aman ini diusik,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Jalan Langgak Golf, di sini, hari ini.

      Tambahnya, umum maklum memang wujud konflik antara Dr Mahathir dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kedua-dua mereka tidak kuat, oleh itu masing-masing gigih mencari sokongan luar.

      Sementara itu, Tengku Razaleigh juga menambah trend keluar parti di kalangan pemimpin Umno ini terjadi didorong oleh beberapa faktor peribadi.

      “Kita baru kalah, mereka ini pula sudah biasa dengan kedudukan, kehidupan sekarang juga berlainan daripada dulu.

      “Maka kalau ada tawaran atau pujukan, itu akan mempengaruhi pemikiran mereka. Jadi, sama ada mereka bergerak ke sebelah sana ataupun tidak, bergantung kepada kepentingan mereka tak ada kena mengena dengan politik..lebih kepada sebab peribadi,” ujar beliau.

      Bekas Menteri Kewangan ini juga menambah pemimpin Umno yang berhasrat meninggalkan parti, bebas berbuat demikian tanpa sebarang halangan.

      “Bagi saya mereka bebas nak ke mana pun, biarlah jernih keadaan dalam Umno ini. Sesiapa yang tak ada iman kuat untuk bersama dengan Umno sepanjang masa biarlah mereka pergi, tak upaya kita nak kepung, kawal sana sini, nak pasang spy.

      “Kalau mereka tak setia dengan perjuangan tak usah pujukla, lagipun kita parti kalah, tak ada kuasa. Malah bagi saya tindakan Mustapa meninggalkan Umno juga bukan keputusan yang mengejut,” jelasnya.

      Delete

    5. GENG (MENJILAT) NAJIB SAMA ORANG NYA DENGAN EVERLASTING (TAIK BLOKE) KNIGHT. ASYIK MENGKOPIPES TULISAN2 TAIK DI BLOG INI.

      DAH NAJIB TAK CAYAKAN WAK ZAHIT PULAK -

      PAU 2018: Najib harapkan kebenaran dari Zahid

      Bercakap kepada pemberita, Najib berkata beliau berharap Zahid akan bercakap tentang kebenaran kepada perwakilan.

      "Saya jangka ia ucapan dari presiden (Umno) akan mendedahkan kebenaran dan saya menjangkakan kita akan pulih daripada kekalahan."

      NAJIB TAK SEBUT, TAPI GAMAK NYA DIA TAKUT WAK JAHIT HENTAM NAJIB DENGAN MAKI HAMUN PASAL CURI WANG RAKYAT BERBILION DI 1mdb.


      Delete
    6. Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Peguam Negara Tommy Thomas berhubung keputusannya dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan 1MDB.

      Dalam kes itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwa menarik diri atas sebab tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Beliau kemudian melantik bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugasnya, sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel panjang di blognya hari ini.

      Dalam artikel itu, beliau memberikan pandangannya berkenaan tempoh tiga bulan Thomas menjadi peguam negara.

      Hamid berkata Thomas diberi lapan bulan untuk menyediakan kes itu, jauh berbeza dengan pendakwa raya biasa yang ada kala diberi tempoh tidak sampai sebulan.

      'Peluang yang terlepas'

      Katanya, langkah Thomas itu membuktikan pandanganya bahawa peguam persendirian - walaupun cukup ternama - tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itulah peguam negara perlu dilantik di kalangan perkhidmatan perundangan dan kehakiman, katanya.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh yang panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya lagi.

      Hamid juga mengkritik keputusan Thomas yang melantik bekas Hakim Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Ia bermakna, katanya lagi, Sri Ram bertindak untuk menasihati Thomas sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib.

      Katanya, sangat janggal untuk seorang peguam negara membuat keputusan berdasarkan pandangan orang lain, bukan meneliti sendiri bukti yang ada.

      "Dalam kes sepenting itu, orang menjangka peguam negara sendiri akan meneliti kertas sisatan - dengan bantuan pegawai - dan membuat sendiri keputusan."

      Paling tidak pun, Hamid berkata tentunya ada pegawai berpengalaman di pejabat peguam negara yang boleh diharapkan - berbanding mengambil peguam luar yang tidak pernah melihat kertas siasatan sepanjang kerjayanya.

      'Menjejaskan moral'

      Hamid berkata memandangkan Thomas sendiri tidak meneliti kertas siasatan untuk kes berkaitan 1MDB, kemungkinan besar beliau juga tidak akan mengetuai pendakwaannya.

      "Dengan melantik Sulaiman dan Sri Ram sebagai pendakwa, Thomas telah menjejaskan seluruh bahagian pendakwaan dan rayuan pejabat peguam negara, dan malah seluruh jabatan itu.

      "Seolah-olah tiada tidak yakin terhadap pegawainya yang telah bertugas selama berdekad. Seolah-olah mereka tidak cekap," katanya.

      Turut disentuh Hamid adalah beberapa kes lain, termasuk kepal pesiar mewah Equanimity, kes kerajaan Sarawak dengan Petronas dan pembatalan dakwaan terhadap anggota parlimen dan penyokong Pakatan Harapan.

      Setakat ini, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran. "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan HARAPAN?" soalnya.

      Delete
    7. Everlastingknight or whatever damn names you appear,

      I wish yo make it plain clear....

      The above long-winding & boring stuff c/pasted by an idiot called Kejora Tonggeng - what has it got to do with the topic....??

      This so-called stupid-cupidnand naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet and his nation's newly elected government.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
    8. Everlastingknight or justice league or whatever damn names you appear,

      I wish to make it plain clear....

      The above long-winding & boring stuff c/pasted by an idiot called Kejora Tonggeng - what has it got to do with the topic....??

      This so-called stupid-cupidnand naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet and his nation's newly elected government.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
  9. Fan Tat...kau tentu sedar isu yang tengah hangat didebatkan di media sosial baru2 ni kan ???

    Ramai pula penyokong tegar Tun Dr Mahathir khususnya kau dan Wak suman tempek bacin... yang ternyata begitu kagum dengan ucapan retoriknya dalam sidang PBB.

    Macamlah DS Najib Tun Razak tidak pernah kecam Israel di pentas yang sama. Dah berkali2 dibuatnya..dan beliau telah disanjung dalam kalangan pemimpin2 dunia Islam sebagai pembela maruah agama dan bangsa Islam seperti Sultan Salahuddin di era kegemilangan empayar Otthmaniyah dulu. Malah Presiden Turki, Erdogan kerap meminta nasihat darinya jika ada isu besar yang melanda dunia Islam.

    Fan Tat...dah tentu kau takkan czya kata2 aku ni..Ok..jom kita sama2 baca dan hadamkan dalam minda kita secara tuntas, petikan ucapan DS Najib Tun Razak di bawah ini biar otak kita berfungsi dengan baik dan tak sewel macam otak kau dan Wak Suman Tempek tu beb !!!.

    Sebenarnya hampir dalam setiap sidang PBB, pemimpin Malaysia akan perjuangkan isu Palestin kerana itulah pendirian Kerajaan sejak merdeka.

    Cuma beza antara DS Najib Tun Razak dan Tun Dr Mahathir adalah selain memberikan kecaman, DS Najib juga turun ke padang mendepani masalah.

    DS NajibTun Razak adalah satu-satunya Perdana Menteri Malaysia yang pernah jejak kaki ke tanah Gaza bersama pemimpin Hamas. Bahkan Presiden Palestin, Mahmud Abbas pun tidak pernah ke sana sejak konflik tahun 2007.

    DS Najib Tun Razak siap membawa DS Rosmah yang dikutuk dan dihina 24 jam. DS Najib Tun Razak juga adalah Menteri Pertahanan yang turun ke Bosnia ketika perang masih terjadi di sana pada tahun 1994.

    Berikut adalah petikan ucapan DS Najib Tun Razak di dalam sidang kemuncak PBB ke 69, tahun 2014.

    "35. Malaysia, like so many countries around the world, was appalled by the brutal violence against Palestinian civilians in Gaza. We strongly condemn Israel’s disproportionate and indiscriminate attacks on Gaza, and its continuing violations of international and human rights laws.

    The use of heavy weapons in civilian areas – the obliteration of houses, mosques and schools – wask an affront to common decency. We condemn it not just for the innocent lives taken but for the message it sends: that religions cannot coexist, and that the international community cannot enforce international law and protect the rights of Palestinians."

    Memang patut lah, setiap kali diadakan UNGA, ramai pemimpin2 dunia ternanti2 apakah isu mendunia yang bakal diangkat oleh DSNR..kerana ternyata DSNR adalah salah sorang pemimpin yang tegas, konsisten dan tidak berselindung dalam menyatakan pendiriannya demi kestabilan dan kesejahteraan umat dunia !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami nak Bantu ekonomi negara America. Musuh America musuh Kami. Kami nak Beli kapal terbang. Kami nak paksa air Asia Beli engine. Tu depan Trump. Tapi depan Macai, Kami tak mintak Bantuan America. We never ask loan to America, ooooo Kata Macai Yg tah paham ke tak. Dia boleh kata tolong Beli kapal terbang kami. Ooooo macai sorak.... Tolong melabur dinegara Kami, ooooo macai sorak lagi. Tapi Kat Sabah, boleh saya Dengar suara rakyat Sabah, rakyat Sabah Tetap Sokong, Mahathir baca 3 Kali, ini Bukan semua rakyat Sabah Kata najib. Hahhaha, lawak terakhir najib Sebagai PM. Sampai mati Aku ingat rakyat Sabah membodohkan pemimpin sendiri. You 😂😂😂😂

      Delete
    2. LAGU DUET TOKONG & TONY PUA


      Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak menyindir, Menteri Kewangan Lim Guan Eng berhubung kenaikan harga barang semasa.

      Dalam satu kenyataan, Najib memberi respons terhadap pengakuan Lim mengenai kenaikan harga barangan selepas pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST), walaupun pegawai khas beliau, Tony Pua pernah bertegas harga akan turun dengan cukai itu.

      “Guan Eng kini berkata SST bukan sebab utama kenaikan harga barang, tetapi banyak faktor seperti barang diimport, penyusutan nilai ringgit, musim perayaan, kegiatan penyeludupan, kemarau di negara pengeluar, selain peniaga yang mahu mengaut untung berlebihan.”

      Sebelum ini, kata Najib, Guan Eng menyalahkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang kini dimansuhkan sebagai punca kenaikan harga.

      “Malah beliau turut menyanyikan lagu mengenai GST bersama kanak-kanak.

      “Mungkin ada juga lagu SST selepas ini?,” tanya Najib.

      Pada Mac lepas, Guan Eng dikritik kerana menyanyi dan menari mengikut sebuah lagu yang mempermainkan GST selepas merasmikan program kelas tuisyen percuma anjuran kerajaan Pulau Pinang di flet Mutiara Idaman 2 di Jelutong.

      Beliau yang merupakan ketua menteri Pulau Pinang disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 berhubung kejadian itu.

      Sistem GST 6% yang diperkenalkan oleh pentadbiran Najib pada 2015 kemudiannya dimansuhkan selepas Pakatan Harapan (PH) berjaya menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum 9 Mei.

      Delete
    3. GENG (MENJILAT) NAJIB SAMA ORANG NYA DENGAN EVERLASTING (TAIK) KNiGHT. BINATANG YANG ASYIK MENGKOPIPES DI SINI DI ATAS BERBAGAI NAMA.

      ZAHID TAK SEBUT, TAPI JELAS DIA MENGHENTAM KERRY OKSPOD KJ BILA DIA KATA UMNO TAK AKAN BUKA PARTI ITU KPD BUKAN MELAYU YANG KJ LIBERAL ADA CADANGKAN DI MASA LALU -

      Zahid: Umno akan kekal jadi parti Melayu
      Diterbitkan 29 Sep 2018, 10:24 malam | Dikemaskini 29 Sep 2018, 11:27 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapannya di Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2018 malam ini menegaskan bahawa parti itu tidak akan membuka keanggotaan untuk kaum lain.

      Sebaliknya, kata Zahid, pendekatan lama seperti yang digunakan dalam Perikatan dan BN sebelum ini akan terus digunakan.

      Zahid berkata demikian ketika terdapat beberapa pihak dalam Umno mencadangkan agar parti itu mempertimbangkan untuk membuka keanggotaan kepada kaum lain selain Melayu.

      BERGASAK LAH KORANG PUAK2 UMNO, KALAU UNMO RANAP PUN, AKU TAK KISAH.

      Delete
    4. Everlastingknight or whatever damn names you appear,

      I wish to make it plain clear....

      The above long-winding & boring stuff c/pasted by an idiot called Kejora Tonggeng - what has it got to do with the topic....??

      This so-called stupid-cupidnand naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet and his nation's newly elected government.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
  10. Fan Tat dan Wak Suman Penjaja Tempek Bacin...Rasnya korang terlalu sibuk kebelakangan ni sehingga tak sempat mengikuti PAU yang telah diadakan di PWTC baru2 ni.

    Jom ko berdua hadamkan gist ucapan dasar DSZH tersebut tu !!!

    17 Intipati Ucapan Dasar Persiden dalam perasmian Persidangan UMNO 2018

    1. Semua wakil rakyat yg lompat parti kini telah dihantar writ saman dan diminta kosongkan kerusi serta membayar gantirugi dgn kos keseluruhan apa yg parti beri...inilah harga yg patut mereka bayar kepada pengkhianati kepada parti!!!



    2. Umno tidak berkrompromi penganggu gugat kedaulatan institusi raja...

    3. Semua MP dan adun diberi mandat memperjuangkan 'rule of law' di semua kerusi masing masing..desak merajaan bertindak lebih adil...bukan buang sahaja kes berkepentingan sendiri...

    4. Semua pegawai pegawai kerajaan yg dibuang kerja samaadakementerian atau GLC harus bangkit menetang kezaliman rejim kerajaan sekarang

    5. Kita dimalukan dan diaibkan bukan penghalang kepada perjuangan kita...Istiqomah dalam perjuangan....hari ini kepimpinan PAS bersama kita menetang kemungkaran kepimpinan kerajaan yg zalim...

    6. Banyak kelemahan janji yg kerajaan pada hari ini menjad ibarat seperti berkokok hebat tetapi bergelumang dgn taik!...apakah lupa titik perpuluhan dan kasut sekolah lebih penting dari janji menghapus PTPTN?

    7. Had presiden dihad 2 penggal sahaja...

    8. Perbincangan membuka ahli umno kepada umur 16 tahun dari 18 tahun.
    Sekolah politik akan diujudkan sebagai langkah pengkaderan dan peremajaan umno.

    9. Pemutihan dan menjadi ahli umno akan diberi mandat kepada umno bahagian supaya umno dekat dan permudah cara...

    10. Teknologi maklumat diminta diujudkan disetiap dun....tidak berkala waktu pru sahaja..

    11. Nama calon calon akan diberi kuasa penuh kepada caw dan bahagian sahaja memberi nama senarai pendek....

    12. Perlantikan pengerusi perhubungan negeri diberi kuasa mutlak kepada ketua bahagian dinegeri masing masing memilih sendiri pengerusinya..

    13. Umno sabah diberi kuasa outonomi negeri mentadbir negeri mereka dan diperhalusi kaedahnya oleh pengerusi dato seri khalid nordin.

    14. Gagasan harapan akan di perkasa bersama PAS dan parti kompenan...

    15. Umno bersedia membuka kerjasama asalkan perlembagaan umno tidak tergadai..

    16. Barisan nasioanal akan dijenamakan semula apabila perbincangan akan diadakan selepas ini...gagasan ini yg mesra berasama umno/bn ke dalam satu pasukan....

    17. Umno parti dominan akan terus menyusun langkah secara 'man to man making!'...kepada segala tindak tanduk setiap menteri menteri PH....

    Inilah laporan Ucapan Dasar Presiden UMNO.
    Ketua Penerangan UMNO Bahagian Sungai Buloh.
    29/9/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, najib bagus. Pm lain tak buat, Tapi Dia buat. Sampai Pati lebai Kata kita hilang kerajaan paling baik dialam semesta.. uwek! Sori, termuntah jap. Dia baik, Ruu 355 Dia buat, tu Pasal lebai sayang, uwek, Ooo sori2. Termuntah lagi, najib baik Dia .... habis sarapan Aku tadi. Ko punya Pasal lA ni. Uwekkk, muntah lagi. Sebelum sarapan semalam yg keluar, Aku nak keluar dulu. Sambung keje Aku. Uwekkk uwek uwek. Mcm bunting plak aku ni.

      Delete
    2. Bekas ketua hakim: AGC guna 'jalan selamat' kes Guan Eng?


      Bekas ketua hakim Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan keputusan Pejabat Peguam Negara (AGC) melepaskan tanpa membebaskan dalam kes bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.

      Dalam tulisan di blognya hari ini, Hamid bertanya sama ada Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria mengambil jalan selamat dengan membuat keputusan itu dan bukannya pembebasan penuh atau dilepaskan dan dibebaskan.



      "Menurut Hanafiah, dia hanya minta (Lim) dilepaskan tanpa dibebaskan.

      "Adakah dia tidak pasti dengan keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan, atau hanya mengambil jalan selamat, jalan tengah, agar dia tidaj disalahkan dan kedudukannya tidak terancam?" katanya dalam tulisan panjang yang mengkritik keputusan Peguam Negara Tommy Thomas dan jabatannya.

      Pada 3 Sept lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang memberi pembebasan penuh kepada Lim dan Phang meskipun pendakwaan hanya memohon untuk pelepasan tanpa pembebasan.

      Menurut Hamid, sekiranya pendakwaan berhasrat untuk pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah.

      "Jika arahan mahkamah untuk pembebasan penuh, mahkamah akan disalahkan, sementara Lim, DAP dan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan gembira, dan peguam negara tidak akan rasa selesa apabila berjumpa Lim.

      "Sekiranya pendakwaan benar-benar serius ia hanya mahukan pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan hakim itu,

      "Atau adakah mereka sangat gembira kerana dapat lebih daripada yang diminta, dan boleh tuding jari pada mahkamah atas keputusan itu?" katanya.



      Dalam tulisan itu juga, Hamid mendakwa Hanafiah didesak untuk menggugurkan dakwaan terhadap Lim dan Phang meskipun Thomas tidak memberi apa-apa arahan kepadanya.

      "Dalam situasi itu, dia (Hanafiah) tahu dia perlu membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap Lim dan dia perlu mencari alasan.

      "Jadi dia beri alasan bahawa dia mendapati kes pendakwaan lemah selepas penelitian dan penemuan bukti baru! Saya rasa kasihan kepadanya," katanya merujuk penjelasan Hanafiah dalam pengguguran kes itu.

      Bagaimanapun, menurut Hamid, Hanafiah seharusnya memanggil ketua pendakwaan kes itu dan SPRM bagi menangani kelemahan - seperti mencari bukti bari atau memanggil saksi tambahan.

      Delete

    3. GENG (MENJILAT) NAJIB ADA LAH SAMA ORANG NYA DENGAN JUSTICE LEAGUE YANG PERLU JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL.

      'Serban Amar Singh ketat': RPK singgung penganut Sikh - MGC

      Majlis Gudwara Malaysia (MGC) yang menjadi badan penaung yang mewakili penganut agama Sikh di Malaysia mengecam kenyataan penulis blog Raja Petra Kamaruddin terhadap Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Datuk Amar Singh Ishar Singh.

      "Kenyataan perkauman ini mungkin boleh mencetuskan kebencian dan tidak menghormati serban Sikh kerana (kenyataan Raja Petra) telah menjadi tular yang mengakibatkan masyarakat Sikh menjadi sangat tersinggung.

      GENG MENJILAT NAJIB INI TAK BERANI CAKAP BEGITU SEBAB DIA DI MALAYSIA, MASAKAN HALF MALAY BREED RPK ITU DI ENGLAAAAAND, MEMIKIR DIA ADA KEBEBASAN MENGKRITIK, TAK ADA BATASAN.

      DIA ADA WARAN TANGKAP DI ATAS KEPALA NYA. PANDAI2 TUPAI MELOPMAT ... AKU NAK TENGOK SATU HARI DIA KENA GARI PAKAI BAJU LOKAP DI HERET KE MAHKAMAH DI MALAYSIA.

      Delete
    4. Everlastingknight or whatever damn names you appear,

      I wish to make it plain clear....

      The above long-winding & boring stuff c/pasted by an idiot called Kejora Tonggeng - what has it got to do with the topic....??

      This so-called stupid-cupidnand naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet and his nation's newly elected government.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
  11. Maaf Tuan. Tulisan Tuan persis gossip makcik-makcik di kampung. Atau dalam bahasa orang zaman sekarang, "membawang". Kebolehan dan pengalaman menulis Tuan sepatutnya lebih menjurus kepada mencetus idea bernas untuk pembangunan negara bukan penulisan ala gossip murahan seperti ini.

    ReplyDelete
  12. Hahahaha GENG NAJIS HARAMJADAH meroyan lagi.
    Woi geng najis haramjadah

    UMNO HARAMJADAH KAU DAH KALAH DAN JADI PEMBANGANG SEKARANG INI
    TERIMA LAH HAKIKAT
    DAH PERGI TENGOK KEBUN KAU
    MANA TAHU ADA BABI HUTAN DATANG MENZIARAHI UBI KAYU KAU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete
    2. melayutakberkhatan...Nak tanya lah..kau OK keer haah??? Nampak makin lama makin banyak pulak ketum berperisa ubat nyamuk yang kau togok. Takpe lah...buat apa yang patut asal kau bahgia beb !!!

      Ni haah..aku nak khabaqkan kat kau satu berita baru ni, tak pasti lah kau perasan atau tak.

      Blogger Raja Petra Kamaruddin, sorang blogger yang di hormati pandangan dan pendapatnya seluruh negara, telah mendedahkan terdapat usaha untuk memusnahkan UMNO oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan cara unik dan tersendiri bagi menguburkan terus parti keramat Melayu Islam terbesar di dunia itu...

      Dalam sidang media bersama2 wartawan Malaysia yang buat liputan Perdana Menteri di Perhimpunan Agung Tahunan Pertubuhan Bangsa Bersatu di New York, Mahathir sudah beri bayangan awal usaha jahatnya itu...

      Namun Pengerusi Pakatan Harapan (PH) tersebut tidak memberi secara terperinci usaha jahatnya itu secara terbuka kecuali beri petunjuk bahawa kesemua 191 bahagian UMNO akan di serap dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sebelum akhir tahun ini dan dan ia sudah pun bermula bulan ini secara berperingkat melibatkan beberapa bahagian UMNO tertentu.

      Mahathir Gunakan AMLA Untuk Menekan Ketua Bahagian UMNO

      Secara teknikal tanpa 191 bahagian itu, UMNO boleh di bubarkan dan secara kebetulan tanpa sebarang dana untuk tanggung kos operasi harian akibat akaun di bekukan pihak berwajib, parti tersebut bakal ditutup menjelang Krismas...

      Mahathir memang sedar dia tidak mampu hasut jutaan ahli tegar UMNO keluar parti...kerana pegangan ahli2 parti tersebut tetap istiqamah dengan prinsip dan perjuangan parti iaitu mensyumulakn Islam dan membela kelangsungan bani melayu di negara ini !!

      Apatah lagi ada 49 wakil di Dewan Rakyat selepas lima anggotanya tiba2 bertindak isytihar keluar UMNO

      Rancangan beliau kini semakin berjaya...

      Justeru cara paling mudah untuk haram UMNO ialah menerusi kaedah perundangan jenayah dengan ancaman dan ugutan terhadap 191 bahagian parti tersebut disiasat di bawah Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram (AMLA) 2001...

      Undang2 berkenaan yang di wujudkan ketika era Mahathir itu bakal melumpuhkan UMNO...

      Mahathir Perlukan UMNO Untuk Kukuhkan Kedudukan Peribadi Dan Kewangan PPBM

      Kesemua bahagian itu akan di isytiharkan sebagai muflis kerana tiada duit lagi dan perlu di bubarkan segera...

      Bagaimanapun untuk terus bergerak aktif, semua bahagian tersebut akan di serap masuk sebagai bahagian PPBM...

      Dalam penstrukturan semula parti serpihan UMNO itu dan akan menjadi sebahagian daripada komponen PH yang bernaung di bawah PPBM...

      Jika komplot ini berjaya, Mahathir akhirnya mampu menguburkan terus Barisan Nasional (BN) hujung tahun ini...

      Di mana ketika ini hanya di sertai MCA dan MIC dengan masing2 hanya ada satu dan dua kerusi dalam Dewan Rakyat...

      Ini juga bermakna PPBM akan ada 62 wakil di dalam Parlimen untuk muncul sebagai parti terbesar dalam PH mengatasi PKR...

      Secara tidak langsung menghancurkan harapan Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri ke 8...

      Delete
    3. melayutakberkhatan dan Fan Tat...nampak gayanya..Sama ada suka atau tidak, kita perlu akui bahawa Mahathir masih 'berbisa' dalam strategi politik diktator dan machiavellinya dengan pengalaman luas termasuk sebagai Perdana Menteri ke 4 selama 22 tahun...

      Pucuk Pimpinan Mesti Bangkit Bersama2 Ahli UMNO Akar Umbi

      kini...Terserah kepada pucuk pimpinan Umno dan ahli Umno sendiri untuk menongkah arus kepada percaturan Mahathir...

      Apakah pemimpin2 Umno akan terus dengan sindrom membisu dan mengambil pendekatan tunggu dan lihat!!!

      Memang kita akui kebenaran kata2 Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan, kesetiaan ahli2 Umno di peringkat akar umbi masuh lagi kukuh...

      Namun jika pemimpin tertinggi Umno masih lagi terus membiarkan kebangkitan ahli akar umbi yang masih setia pada wadah perjuangan parti ibarat anak ayam kehilangan ibu maka tidak mustahil menjelang akhir tahun parti keramat orang Melayu ini akan di talkinkan...

      Seiring dengan keresahan rakyat dengan pentadbiran kerajaan PH, pemimpin utama Umno MESTI melakukan sesuatu untuk menggabungkan kesetiaan ahli Umno dan keresahan rakyat bagi memastikan UMNO terus relevan dalam pentas politik tanah air...

      Sekiranya tidak, akan berlinanglah airmata mantan2 pemimpin Umno dan orang2 Umno yang benar2 ikhlas menyayangi Umno melihat akhirnya parti keramat kesayangan mereka di bunuh bukan sahaja oleh musuh2 Umno yang berada di luar Umno malah pemimpin2 Umno yang berada di dalam Umno sendiri!!!

      Kini..kita nak ucapkan tahniah kepaad DSZH dan barisan kepimpinan tertinggi UMNO kerana telah menyerahkan writ saman untuk MP2 dan ADUN2 parti tu ayng telah keluar dari parti. Tu lah...berani sangat mengambil tindakan sedemikian rupa untuk kepentingan peribadi, jadi sekarang ni terimalah akibatnya. Ingat..UMNO, parti keramat ni berpegang teguh kepada prinsip...Budaya temenggong..Berani buat, berani lah tanggung bhai !!!

      Delete
    4. Umno yg sangat2 ko sokong tulah yang menghabiskan tanah rizab melayu....satu hari nanti melayu akan lari tak cukup tanah kalau umno terus memerintah malaysia....

      Delete
    5. PAS: K'jaan besarkan isu sebat untuk tutup kes Guan Eng
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 7 Sep 2018, 9:57 pagi | Dikemaskini 7 Sep 2018, 10:18 pagi

      A+ A-
      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) cuba membesar-besarkan isu hukuman sebatan ke atas dua wanita di Terengganu bagi mengalihkan perhatian terhadap keputusan menggugurkan kes rasuah terhadap bekas menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

      Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, langkah kerajaan mengkritik pelaksanaan hukuman tersebut juga merupakan tindakan yang tidak menghormati kuasa mahkamah syariah.

      "Apa yang berlaku kadang-kadang mereka cuba besarkan isu, misalnya.

      "Isu yang berlaku di Terengganu sebagai contoh, untuk menutup isu tuduhan terhadap Lim Guan Eng yang jauh lagi besar berbanding apa yang berlaku di Terengganu.

      "Ini sebagai satu tindakan tidak menghormati keputusan mahkamah syariah Terengganu.

      "Semua pihak mesti menghormati peraturan yang ada selari dengan kerangka peraturan yang dibenar oleh negara kita," kata Tuan Ibrahim, yang merupakan anggota parlimen Kubang Kerian.

      Beliau mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Lim pada Isnin lalu dan keputusan Mahkamah Syariah Tinggi Terengganu menjatuhkan hukuman sebatan ke atas dua wanita kerana hubungan sejenis.

      Tertuduh sendiri tak rayu

      Menurut Tuan Ibrahim, hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah ke atas dua wanita terbabit diluluskan oleh parlimen.

      "Mangsa diberi tempoh 14 hari untuk merayu, dia tak rayu. Dia sendiri minta laksanakan hukum supaya Allah ampunkan dosa dia, kita doa kepad Allah ampunkan dosa.

      "Yang penting, kita bukan pertikai undang-undang yang ada. Kalau semua pihak bangkit pertikai peraturan-peraturan yang ada, buat apa kita ada undang-undang bila kita tidak hormati undang-undang yang ada," katanya.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata hukuman sebatan yang dijatuhkan terhadap dua wanita berkenaan memberikan gambaran buruk terhadap agama Islam.

      Menurut Mahathir adalah penting untuk Islam tidak dilihat sebagai 'agama yang bengis'.
      Laporan media mengenai hukuman sebatan itu juga mendapat kritikan daripada pelbagai pihak termasuk ahli politik dan pendukung hak asasi manusia yang menganggap ia sebagai hukuman yang kejam.

      Bagaimanapun, kerajaan negeri mempertahankan akta itu dengan mengatakan ia tidak menyakitkan dan bertujuan mendidik orang ramai.

      Dua wanita yang berusia 22 dan 32 tahun itu ditangkap oleh pegawai penguatkuasa agama Islam pada April lalu kerana cuba melakukan hubungan seks di dalam kereta.

      Mereka didenda sebanyak RM3,300 setiap seorang oleh Mahkamah Syariah dan dihukum enam sebatan selepas mengaku bersalah.

      Delete
    6. Everlastingknight or tekong kapitan tongkang or tonngeng whatever damn names you appear,

      I wish to make it plain clear....

      The above long-winding & boring stuff c/pasted by an idiot called Kejora Tonggeng - what has it got to do with the topic....??

      This so-called stupid-cupidnand naive arse hole, kejora tonggeng still curling fake stories with evil intention to humiliate & insult The World Recognized Grand Old Statesman of this planet and his nation's newly elected government.

      Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
  13. BILA ADA SAJA POS BARU BUDIN DI SINI, MASUK LAH BINATANG YANG PAKAI BANYAK NAMA MENGKOPIPES SEPERTI GENG (MENJILAT) NAJIB, JUSTICE LEAGUE (JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL) DI SINI, HABIS LAH PELUANG KITA NAK KOMMEN IKUT TAJUK POS.

    TIAP POS BUDIN DI HIJACK BINATANG INI DENGAN KOPIPES BERMACAM TAHI. KITA TAK BOLEH BUAT APA, FREE SPEECH, KONON NYA. KALAU BOLEH DI TEMPELENG, DI KETUK KEPALA NYA, SUDAH TENNTU DIA DAH KENA TEMPELENG DAN KETUK.

    KITA HA NYA BOLEH TEMPELENG DAN KETUK KEPALA DIA SECARA LISAN. JADI, SIAPA YANG SANGGUP, SILA LAH BUAT DEMIKIAN. KOPIPESKAN APA SAJA YANG MENTAHIKAN IMEJ NAJIB, UMNO DAN SEKUTU DEPA. DAN APA YANG MENAIKKAN IMEJ TUN MAHATHIR DAN PAKATAN HARAPAN. GIVE HIM A TASTE OF HIS OWN MEDICINE. LET HIM FEEL KENA TEMPELENG AND KEPALA DIA KENA KETUK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duduk dengan PAS, mesti jadi baik



      APABILA suatu ketika dahulu Tun Mahathir menumpang di pentas PAS kerana berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman sekitar tahun 60-an, beliau dikatakan banyak berucap menghentam Umno, dasar-dasar yang tidak dipersetujui beliau yang dilaksanakan oleh Tunku. Tun tidak pula dilaporkan bercakap berkenaan hal penghinaan kepada Rasulullah yang tiada pisau ‘Gillette’ atau apa-apa semisalnya yang melanggar syarak atas makluman bahawa PAS memperjuangkan hukum hak Rasulullah. Maka menjadi baiklah percakapan beliau, selaras dengan kehendak Allah yang mana PAS perjuangkan. Hanya bicaranya tertumpu khusus serangan terhadap dasar Tunku yang dikatakan tidak betul itu.




      Sewaktu PAS bergabung di bawah bendera Perikatan di pertengahan tahun 70-an, PAS banyak membantu kerajaan dalam melaksanakan prinsip Islam dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia. Laporan menyebut bahawa banyak acara-acara kerajaan yang melibatkan hidangan arak, berjaya dihapuskan, walaupun tidak semua. PAS juga berjaya menerbitkan buku-buku agama bagi pihak kerajaan yang masih digunakan sehingga kini. Antara buku-buku terbabit yang menjelaskan Batas-batas Iman dan Kufur yang berkenaan aqidah umat Islam. Tidaklah BN beromongan atau memaksa mengenai perkara dosa dan noda bersama dengan PAS ketika itu kerana tahu kehendak PAS. Bahkan, PAS pernah memecat seorang ahlinya kerana menari dengan wanita dalam satu majlis keramaian.



      Semangat 46 mengajak PAS sebumbung dengan mereka bersama beberapa lagi parti lain pada akhir tahun 80-an di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebagai satu pasukan menentang BN yang dilihat semakin rakus di bawah kepimpinan Tun Mahathir ketika itu. Dakwa Ku Li sebagai Presiden S46, kemenangan beliau pada pemilihan Agung Umno 87 dirampas Tun Mahathir. Habis digegerkan kejahatan dan keburukan Tun. Tetapi dalam masa yang sama, tiada pula disyarahkan akan keperluan mengekalkan hukum yang diasakan Lord Reid. Ber-Hudud, ber-Takzir dan ber-Qisaslah mereka bagi menari mengikut rentak politik Islam yang dipalu oleh PAS. Memuja-mujilah akan kehebatan Islam yang pada janji mereka akan diberikan keutamaan apabila memerintah nanti. Dan sememangnya patut Islam itu dipuji. Hasilnya, Kelantan semenjak tahun 90, kekal di bawah pemerintahan ulamak. Tidak kurang ahli S46 menukar parti kepada PAS selepas berpecah.

      Delete
    2. Apabila peristiwa ‘mata lebam’ Pak Syeikh tahun 98 terjadi, PAS sekali lagi diperlukan bagi Pak Syeikh menyuarakan mengenai betapa beliau tidak bersalah atas segala tuduhan-tuduhan oleh mentor beliau Tun Mahathir. Habis pelosok ceruk kampung di Malaysia, disinggah beliau, menggunakan pentas PAS yang mana ketika itu, beliau tidak berparti. Sewaktu pidato berapi-api yang beliau ungkapkan, beliau langsung tidak menyebut perihal cadangan untuk mengadakan rancangan dosa yang tiada berfaedah kepada agama dan rakyat. Mengetahui jelas PAS tidak akan sesekali berkompromi dengan idea dosa, maka beliau membuang jauh-jauh apa-apa sekali berkaitan dosa, kerana menyedari akan kesannya jika PAS menjauhkan diri. Menari rentak lagu Tamil pun tidak. Tapi difahamkan ketika itu pinggangnya masih sakit.



      DAP juga tidak ketinggalan mempamerkan sisi baik mereka apabila duduk dalam pasukan yang PAS turut berada di dalamnya, Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Mereka mula menghafal ayat-ayat al-Quran bagi memberikan kefahaman kepada rakyat mengenai betapa kesungguhan mereka mahu menjadikan Malaysia lebih baik, makmur dan sejahtera.



      Oleh kerana PAS meyakini bahawa hanya Islam yang akan memandu manusia ke arah itu, DAP tanpa segan silu melafazkan segala bentuk perkara yang diingini PAS yang sebenar pada hakikatnya diinginkan oleh Islam. Tiada mereka mengumpul perkataan keji membina bait-bait ayat bagi menyebut mengenai hal lagha yang sangat dibenci oleh PAS.



      Hatta Dyana Sofea ketika kempen PRK Teluk Intan, berselendang dia semasa duduk bersama Presiden PAS. Walaupun tak lengkap tutupan auratnya, tapi masih berusaha untuk bersopan, menghormati PAS. Juga apabila ada artis yang mesra PAS, mereka tidak berdansa berpegang tangan lelaki perempuan bila membuat persembahan. Malah penyanyi wanita juga tidak dibenarkan menyanyi di hadapan lelaki ajnabi. Patuh mereka dengan kehendak PAS yang juga syarat Islam itu.

      Terbaharu ialah musuh ketat PAS semenjak sekian lama, Umno, turut menjadikan pentas PAS sebagai apa yang dikatakan titik penyatuan Melayu Islam. Di atas pentas PAS, tiada kedengaran suara Umno menyeru kepada penghinaan terhadap hukuman sebat Syarie yang dilaksanakan oleh Kerajaan negeri Terengganu di hadapan orang ramai baru-baru ini. Tiada lagi mereka mempertahankan segala bentuk perkara yang tidak betul yang mereka lakukan ketika berkuasa dahulu. Yang ada adalah bagaimana mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah kerajaan yang lebih adil di masa hadapan. Semuanya berkaitan dengan kebaikan. Kebencian kepada ulamak, tidak disuarakan oleh mereka, selain mereka turut berkopiah dan berjubah. Tiada diundang Puteri Umno yang berseluar yengki atau berkebaya ketat dengan rambut jambul di depan.

      Maka inilah kehebatan Islam yang dibawa oleh PAS. Tajuk di atas mungkin dirasa agak nakal bagi sesetengah orang, mungkin juga memualkan. Siapa lagi kalau bukan kepada pembenci PAS. Tetapi antara kebencian yang menebal itu, dengan kenyataan sebenar jauh di lubuk hati mereka, mereka terpaksa mengakui akan kebenaran kenyataan itu. Mereka telah melihat sendiri bagaimana sebahagian tokoh-tokoh yang dinyatakan di atas ketika duduk bersama-sama dengan PAS, akan bertertib tingkah laku mereka. Seperti ada pengawal lagak gayanya. Cakap hanya kebaikan, akhlak juga tidak meliar. Saya tanpa ragu mempertahankan kenyataan ini.

      Delete
    3. Apa signifikasinya tulisan ini? Padahal tokoh-tokoh itu sebahagian besar akhirnya berpisah dan menentang pula PAS, malah ada yang lebih dahsyat tentangannya selepas itu. Tidaklah juga berubah perangai mereka. Ya, itu pandangan yang betul, mereka hanya cuba menggunakan PAS. Lari daripada berkawan dengan PAS, mereka kemudiannya menunjukkan perangai lama mereka. Tun Mahathir kembali bercakap karut mengenai Islam, Pak Syeikh kembali mempersoalkan sebatan Syarie, DAP membenci perkara-perkara baik yang dicadangkan PAS, seperti mahu mengharamkan pesta arak, memberikan kebebasan pekerja seperti pramugari menutup aurat dan banyak lagi. Lihat juga sekumpulan ahli yang keluar daripada PAS sekarang? Ikut bos mereka, janji manifesto bukan satu perkara yang wajib ditunaikan, jangan berlumba-lumba menonjolkan Islam. Pernahkah perkataan itu dikeluarkan ketika mereka bersama PAS dahulu? Carilah sejarah, pasti tidak berjumpa. Dan jika ada, mereka pasti akan ditegur atau dihukum.

      Tetapi dari satu sisi positif ialah, sekurang-kurangnya mereka berhenti bercakap mengenai kejahatan atas apa yang Islam larang ketika bersama-sama dengan PAS. Apabila tokoh-tokoh itu turut mahu bercakap mengenai Islam di pentas PAS, mereka mesti belajar dahulu supaya tidak tersalah. Mereka juga pastinya malu melakukan kejahatan kerana ramai yang akan terpalit. Dan rakyat yang baik pasti akan membenci mereka jika masih ‘nakal’ ketika bersama PAS. Sebagaimana apabila berada di dalam masjid, kita menjaga segala akhlak buruk kita agar tidak dipamerkan. Begitulah sikap mereka bila berada ‘dalam’ PAS.

      Bukankah Hadis Rasulullah ada mencadangkan untuk bercakap perkara yang baik sahaja atau diam? Inilah hasilnya ketika mereka bersama PAS. PAS memandu mereka ke jalan itu. Biarlah mereka mahu dekat dengan apa niat sekalipun, kerana mereka pasti akan meninggalkan perkara buruk bila bersama PAS. Tiada cocok perlakuan sumbang dengan identiti PAS. Itu semua orang tahu. Jika ada ahlinya terbuat perkara dosa, maka akan segera dikritik orang seperti biasa dikata orang “ahli PAS apa, macam itu? Buat dosa tak ingat dunia”. Tidak masuk akal jika ada orang cuba menukar posisi PAS dalam ayat contoh itu kepada Umno, DAP, Bersatu mahupun PAN. Jadi ia jelas membuktikan PAS bukan tempat berbuat dosa, walau terkadang ada ahlinya terkhilaf.

      Paling menyerlah, PAS tidak pula terpaksa mengikut prinsip mereka bila bersama. Tidak pernah PAS bersetuju atas pentas mereka untuk bersepakat dalam hal keburukan dan kejahatan dari pandangan Islam. Tidak pernah. PAS ajak yang baik-baik sahaja. Jika ada yang mengajak PAS berbuat onar, PAS akan menjauh. Jadi biarlah Umno, Tun, DAP jika mahu berbaik dengan PAS sekarang atau lain kali, sebab mereka akan jadi baik insyaAllah. Jadi bila duduk dengan PAS, mesti dengan sendiri seseorang itu akan jadi baik.

      MOHD NASIR ABDULLAH
      Al-Khor, Qatar
      9 September 2018/22 Zulhijjah 1439


      : Sekarang susah nak lihat dalam majlis geng AMANAH pakai kupiah... Mula-mula kupiah tanggal, akhirnya nilai Islam tanggal....

      Delete

    4. DATIN Seri Rosmah Mansor must be in real big trouble.

      What could be worse for her than being announced “exclusively” by the New Straits Times newspaper that she is on the verge of being indicted to face up to 20 criminal charges.

      [Anonymous comments will not be published. Please use real or pseudonym. Thank you.]

      The news that she would be charged for her part in the 1MDB scandal does not come as a big shock. That has been widely speculated.

      The situation becomes increasingly more desperate by the day. Today, Rosmah’s and her husband’s close collaborator, Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Abdul Rahim – the former Tabung Haji Chairman – had been arrested by the Anti-Corruption Commission of Malaysia (MACC).

      The fact that the NST should headline Rosmah’s impending date with justice is sensational. I am used to being surprised. But on this particular occasion, I am super surprised.

      This is because Rosmah is no ordinary woman and NST is no ordinary backer of the former government.

      She was feared by the NST (and other media organisations). I was told a long time ago that her “wahyu” - directly or indirectly transmitted – were treated with greater urgency than those of her husband.

      “Wahyu” was the term used by editors and journalists to describe instructions from Putrajaya.

      Editors were more afraid of her than Najib. Her pictures were closely scrutinised.

      Only the “most beautiful” would see print. The glossy magazines airbrushed them to make her look young and beautiful.

      So, for the NST to publish an exclusive story stating that she would be charged with up to 20 criminal charges is hugely significant.

      NST Changing?

      It could signal that the NST has finally unshackled itself from the past and acknowledged that the world around it has changed since the Pakatan Harapan victory on May 9.

      It is possible that the NST executives and editors finally realised that Umno isn’t anymore in power. In fact, for some time, ceased to be the largest shareholder of Media Prima Berhad – their corporate owner.

      Maybe they now realise that if they don’t change their pro-Umno/BN editorial stance to something more balanced, the paper risks losing its relevance and they risk losing their jobs to further cost cutting.


      Has the NST changed?
      So what better way to mark the departure from the past to the present than by headlining Rosmah’s impending arrest and her date with justice.

      It is also possible that the source of the NST report had deliberately chosen the paper in order to drive home the message that Rosmah would indeed be arrested and charged.

      What better way to do that than to use the NST that is known for its loyalty to Rosmah and Najib.

      Rosmah is indeed in trouble. NST report on her impending date with the law was corroborated by Bernama.

      On September 24, the national news agency, quoted the Chief Commissioner of MACC, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull, as saying that the investigation on Rosmah has been completed and the report has been submitted to the Attorney-General.

      AKJ

      Delete
    5. Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      SITI AZIELAH WAHI 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore485
      Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      Datuk Seri Wee Ka Siong
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong menggesa kerajaan mendedahkan kesemua faktor yang diambil kira berhubung pembatalan tiga projek mega kerajaan BN sebelum ini.

      Ka Siong melalui laman Facebooknya menyarankan kerajaan membatalkan status kerahsiaan dokumen bagi kesemua projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL), Saluran Paip Pelbagai Produk (MPP) dan Saluran Gas Trans Sabah (TSGP) bagi membutikan kewajaran tindakan mereka tindakan mereka.


      Ka Siong berkata, kerajaan perlu menunjukkan kajian kemungkinan, analisis kos manfaat dan kajian kesan ekonomi yang dilakukan untuk semua tiga projek itu.

      “Tunjukkan juga kepada kepada kami kontrak untuk semua projek termasuk klausa pampasan dan pengesahan,”katanya.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Ayer Hitam turut menggesa kerajaan menunjukkan bukti dakwaan mereka bahawa kontraktor, China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) yang merupakan syarikat ke-4 terbesar di dunia tidak mampu menyelesaikan dua talian paip dalam tempoh tiga tahun yang telah dipersetujui.

      “Beritahu kami jika pendirian kerajaan Harapan bahawa kontraktor ECRL iaitu China Communications Construction Company - CCCC dan CCPB, yang merupakan syarikat milik negara dan antara yang terbesar di dunia telah melakukan amalan rasuah dan menipu Kerajaan Malaysia,” ujarnya.

      Sebaliknya, Ka Siong berkata satu video yang menunjukkan status projek ECRL yang tersebar hari ini mendapat reaksi daripada ramai rakyat Malaysia bahawa membatalkannya sekarang adalah satu pembaziran kerana perlu membayar penalti pembatalan RM22 bilion lagi.

      “Ada juga yang mempersoalkan jika pembatalan ini adalah hukuman ke atas tiga buah negeri yang boleh mendapat manfaat daripada projek ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang kerana mereka tidak berada di bawah pemerintahan kerajaan Harapan,”katanya.

      Beliau berkata rakyat wajar diberikan keadilan dengan semua fakta sebenar supaya dapat dinilai samada dakwaan kerajaan Harapan adalah benar dan berasas selain membuktikan tindakan mereka adalah tepat.

      “Oleh kerana jumlah yang terlibat mungkin berada dalam lingkungan berbilion ringgit dan tuduhan itu amat serius, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan,

      Seandainya siasatan kelak mendapati sebarang salah laku, maka MCA dan saya akan tampil ke hadapan untuk menyokong kerajaan Harapan dan pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab,” tegasnya.

      Delete
  14. Fan Tat...Dah tentu kau ada terbaca kenyataan bernas dari DSZH baru2 ni. Memnag dalam betul maksud kata2nya tu..calang2 orang memangbtak dapattangkap mkna yang tersirat di belakang kata2nya tu..setuju tak bhai ???

    Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjawab kritikan pihak yang mempersoalkan beliau yang dilihat senyap dan kurang bertindak dalam isu-isu negara dan dalam parti.

    "Ada pihak yang mempersoalkan kenapa saya banyak berdiam dan perlahan dalam menentukan hala tuju Umno.

    "Maaf! Sebenarnya, saya perlu memberi tumpuan kepada kerja-kerja pengurusan dalaman parti, terutamanya bagi mengekang usaha-usaha melemahkan Umno.

    "Diam itu emas, bertindak itu berlian! Begitu juga yang diungkapkan oleh seorang ahli falsafah China bernama Lao-Tzu - silence is a source of great strenght," katanya dalam ucapan perasmian Perhimpunan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur malam ini.

    Zahid menjelaskan beliau berbincang mengenai hala tuju Umno ketika bertemu anggota dan pimpinan di seluruh negara serta matlamat parti itu untuk "menang dan kembali berkuasa."

    Yakin lah DSZH...DS takkan dibiarkan bersendirian demi maruah agama dan bangsa melayu di negara ini, kami bani melayu islam akan sentiasa bersama DS demi perjuangan suci murni tu...you'll never walk alone DS !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. 'Ellie Suriati seribu kali lebih baik berbanding Michelle Yeoh'

      Berita tentang pelakon Michelle Yeoh terus yang bakal menjadi pengeluar bersama filem berdasarkan buku Billion Dolar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World terus mendapat kritikan.

      Selepas Pengarah Eksekutif C4 Cynthia Gabriel, kartunis Zunar turut membangkitkan sokongan Yeoh kepada Datuk Seri Najib Razak - yang terkait dengan skandal 1MDB - sebelum kekalahan BN pada PRU lalu.

      Dan sekali lagi pelakon antarabangsa itu disifatkan sebagai 'oportunis' dan menurut Zunar seorang yang "menyokong kawan ketika berkuasa dan memijaknya setelah kalah".

      GAMAK NYA KORANG TAK SEDOR, MICHELLE YEO BOLEH PEGANG TANGAN BEKAS PM TUN DOL BILA DIA DUDUK DI MEJA DALAM SATU JAMUAN DAN TUN DOL LAU DI SEBELAH DIA, MELETAK TANGAN NYA DI BAHU MICHELLE. ELLIE KOT ADA SEKATAN AGAMA, ADAT BUDAYA, DSB NYA.

      TAK NAMPAK APA DOL NAJIB BUAT PULAK, GAMAK NYA LEBIH LAGI DARI PEGANG BAHU MICHELLE - PSSSST, JANGAN SEBUT PERISTIWA HOTEL PORT DICKSON DAN SEUMPAMA NYA.

      Delete
    2. Saya kecewa dengan Amanah'
      NORHASRAM MOHAMAD 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore6.9K
      Mohd Sabri Salleh
      Mohd Sabri Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR PUTEH - Ahli Jawatankuasa (AJK) Amanah Pasir Puteh, Mohd Sabri Salleh mengumumkan peletakan jawatannya hari ini dan keluar dari parti berkenaan.

      Mohd Sabri ketika dihubungi Sinar Harian berkata, tindakan itu tidak dibuat secara tergesa-gesa malah melalui penelitian sejak beberapa bulan lalu.


      “Kecelaruan dalam Amanah menyebabkan saya melakukan istikharah dan tindakan dibuat melalui petunjuk yang diperoleh. Walaupun berat hati tapi saya terpaksa, saya yakin tindakan saya ini tidak akan mengurangkan kekuatan Amanah.

      “Jutaan terima kasih kepada sahabat semua, semoga ukhuwah antara kita berpanjangan walaupun mungkin berbeza pendapat dalam beberapa perkara,” katanya.

      Menurutnya, dia kecewa dengan pimpinan Amanah yang gagal menyelesaikan permasalahan semasa.

      “Kita patut contohi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bertindak bertemu Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menyelesaikan isu berkaitan mereka.

      “Pimpinan perlu tunaikan hasrat pemimpin di bawahnya untuk berjumpa dengan pimpinan tertinggi bagi menyelesaikan permasalahan, jangan pandang remeh perkara begini,” katanya.

      Dalam pada itu, Mohd Sabri ialah sepupu kepada Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan adik kepada Setiausaha Dewan Ulama Pas, Dr Nik Zawawi Salleh.

      Delete

    3. MASIH HENTAM MENGHENTAM ANTARA DEPA. LANTAK LAH.
      CARRY ON, SARGENT -

      KJ tutup fikiran, tak dengar ucapan presiden - Tajuddin

      PAU 2018 | Bekas ketua pemuda Umno Khairy Jamaluddin telah menutup fikirannya daripada isi ucapan presiden parti itu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengenai hala tuju bekas parti pemerintah itu.

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Tajuddin Abdul Rahman berkata demikian ketika ditemui pemberita di ibu pejabat Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

      Terdahulu, Khairy berkata Zahid perlu jelas memberikan arah tuju parti jika ia mahu membentuk kerajaan perpaduan dengan parti daripada Pakatan Harapan.

      Menurut Tajuddin yang juga Anggota Parlimen Pasir Salak, ucapan Zahid selama dua jam itu cukup jelas membentangkan hala tuju Umno.

      Tajuddin juga berkata Khairy telah membuat berbagai kenyataan yang menunjukkan beliau tidak menyokong kepimpinan parti.

      "He was not happy and I don't know for what reason (Dia tak senang dan saya tidak tahu kenapa)," jelasnya.

      AKU TAHU. DIA NAK GULINGKAN WAK JAHIT. AKU RISAU SIKIT. DIA GENG DOUBLE EE (AZEEZ EX-TABUNG HAJI). LIBERAL, NAKKAN UMNO DI BUKA KPD BUKAN MELAYU.

      HABIS LAH HAK DAN KEPENTINGAN MELAYU KALAU DIA MEMIMPIN. TAKDA YANG SENONOH ANTARA PEMIMPIN UMNO NIH.

      Delete
    4. Menteri Pendidikan Degil dan Tak Peduli Rakyat



      Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) bersama gabungan 300 Ngo Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menyifatkan pendirian tegar Menteri Pendidikan yang masih terus mengekalkan, dan mempertahankan beberapa orang anggota Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK) yang telah pun menjadi pertikaian dan teguran daripada pelbagai pihak termasuk badan Ngo, tokoh individu pendidikan serta rakyat, masih lagi tidak diambil peduli dan cakna oleh Menteri, malah masih terus mempertahankanya, melalui kenyataan rasmi yang beliau jelaskan.

      "Sikap ini mengambarkan bahawa beliau seorang menteri yang sangat degil dan tidak mempedulikan teguran dan pandangan rakyat terbanyak".Ini sangat berlawanan dengan hasrat dan aspirasi Kerajaan PH yang dikatakan mesra rakyat serta peduli rakyat.

      Oleh kerana sikap beliau yang degil dan mengenepikan pandangan rakyat, maka Mappim dan Ummah akan mengadakan siri jelajah keseluruh negara bagi mengerakkan himpunan perdana besar-besaran di Putrajaya pada masa yang terdekat ini.Himpunan mega ini akan mengumpulkan ratusan ribu rakyat daripada lebih 1000 badan Ngo dan Ngi bagi memberi ingatan serta desakan kepada Dr Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan bahawa, pendidikan adalah agenda penting negara dan rakyat untuk masa depan ummah dan negara bangsa.Beliau tidak wajar berbuat sesuka hati tampa mengambilkira dengan teliti pandangan rakyat terbanyak.

      Rakyat mahukan pendidikan yang holistik, mantap serta berkualiti berdasarkan kepada pembenaan budaya bangsa dan agama.

      Beliau tidak boleh meremehkan hasrat dan harapan rakyat.Beliau mesti melihat dan mengkaji dengan teliti apa kehendak dan kemahuan rakyat terbanyak berdasarkan kepada matlamat dan halatuju Falsafah Pendidikan Negara dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      Mappim dan Ummah menegaskan bahawa Menteri mesti merundingi dengan pelbagai pihak yang berkentingan dalam pendidikan negara termasuk badan Ngo dan Agama bagi memberi keseimbangan kepada
      perlantikan anggota MPPK.

      Ini bagi bertujuan bagi membentuk kesepaduan dan saling melengkapi kepelbagaian kepakaran dan pengalaman bagi memantapkan mutu dan kualiti pendidikan negara.

      Mohd Zai Mustafa
      Ketua Eksekutif MAPPIM
      Ahli Jawatankuasa UMMAH

      Delete
  15. Dah SEHATI SEJIWA...PENCURI PENYAMUN...nak buat camne!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya diberitahu pegawai kerajaan bahawa saya dan Ayahanda saya sedang diperhatikan



      Baru-baru ini saya telah dihampiri oleh seorang individu untuk membeli sebuah peralatan, yang mana ia juga dimiliki oleh kerajaan. Alat buatan Israel ini digunakan untuk pengintipan serta mengumpul data.

      Teknologi ini juga telah digunapakai sebelum pilihanraya untuk membantu dalam perang siber.

      Beberapa orang pegawai kerajaan telah berjumpa dengan saya dengan menyatakan bahawa SPRM, Unit Khas, SKMM dan Pejabat Perdana Menteri turut menggunakan peralatan ini. Bila ia berkaitan dengan keselamatan negara, saya berpendapat ia adalah sesuatu yang sangat berharga. Namun, peralatan ini tidak patut diseleweng oleh mana mana pihak untuk kepentingan sendiri.

      Saya tahu ia digunapakai oleh kerajaan dahulu, tetapi tidak sepatutnya berlaku di zaman Malaysia Baru – tiada tempat untuk pengamalan sebegini kini.

      Adalah sangat tidak baik apabila ada pegawai yang telah menyampaikan pesan bahawa saya dan Ayahanda saya, DYMM Sultan Johor sedang diperhatikan. Ramai juga “cybertroopers” diletakkan pada halaman JDT serta laman peribadi kami seperti Official Sultan Ibrahim dan HRH Crown Prince of Johor atas perasaan kurang senang oleh beberapa pihak atasan.

      Ya, saya memang vokal tetapi ianya lahir dari rasa kasih sayang dan tanggungjawab saya kepada negeri Johor serta rakyatnya.

      Saya tidak akan berdiam diri jika ada beberapa parti yang ingin mengambil kesempatan memecahbelahkan perpaduan Bangsa Johor yang unik ini.

      Biar saya jelaskan sekali lagi bahawa saya tidak mempunyai apa-apa masalah dengan kerajaan. Johor sentiasa menyokong penuh kerajaan yang memerintah. Dengan itu, kami akan menyokong segala keputusan yang betul. Namun kami juga tidak akan berdiam diri apabila berlaku keputusan yang salah.

      Akhir kata, satu-satunya perkara yang rakyat mahukan adalah kerajaan mengutamakan kemajuan, bukannya bertelagah di dalam negara. Saya berdoa semoga kerajaan menepati janji janji kepada rakyat. Allah Peliharakan Sultan.

      DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim,
      Tunku Mahkota Johor

      Delete
    2. tajudin kata

      We won’t form unity govt with racist DAP, says Tajuddin

      Umno supreme council member Tajuddin Abdul Rahman accuses DAP of being racist.

      KUALA LUMPUR: Umno supreme council member Tajuddin Abdul Rahman has shot down the idea of forming a unity government with DAP, stating that the party’s principles are not in line with Umno’s policies.

      “Their policies are not consistent with our policies. We cannot agree with their thinking.

      “They need to throw their ‘kecinaan’ (ultra-Chinese principles). They are racist but they accuse us of being racist,” he said at the sideliness of the Umno General Assembly at the Putra World Trade Centre.

      Tajuddin also questioned DAP’s sincerity in recognising Islam as the official religion of Malaysia.

      BTW, DIN, KO TAK KOMPLEN PASAI RASUAH, CURI WANG BEBILION RINGGIT DALAM UMNO.

      ITU SEMUA TAK PENTING KE?

      MATA KO JULING KE?

      Delete
    3. Hukum Sebatan Ke Atas Salah Laku Seks Sejenis (Homoseksual): Apa Yang Orang Awam Perlu Tahu



      Polemik hukum sebat ke atas pelaku seks sejenis sepasang lesbian di Terengganu menjadi topik yang hangat diperbincangkan. Sebagai rakyat biasa, saya melihat ini sebagai satu kesempatan untuk menambah kefahaman mengenai hukum jenayah syariah. Saya dapati ramai orang awam seperti saya yang keliru tentang isu pokok yang sepatutnya diperjelaskan oleh alim ulamak kita bila menangani polemik ini. Daripada sudut yang positif, polemik ini sepatutnya dijadikan sebagai batu loncatan untuk menambah ilmu pengetahuan, bukan medan bertelagah dan melempiaskan amarah penuh emosi samada untuk mempertahan ataupun menentang.

      Apabila hukuman sebat dilaksanakan ke atas pasangan lesbian di Terengganu, wujud 2 golongan iaitu golongan yang menyokong dan golongan yang tidak bersetuju dengan bentuk hukuman tersebut. Pada pandangan saya, titik tolak berlakunya polemik ini mungkin bermula apabila ada pihak yang menyuarakan pendapat tidak bersetuju dengan hukuman tersebut dan menganggap bahawa ada kaedah lain yang lebih baik dilaksanakan. Maka berlakulah tuduh menuduh bahawa satu pihak tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh mahkamah tinggi syariah Terengganu. Dalam kalangan alim ulamak juga terdapat perbezaan pendapat tetapi dengan kefahaman yang mendalam, perbezaan pendapat ini dapat dikawal. Apa yang menjadi masalah adalah perbalahan dalam kalangan RAKYAT BIASA seperti saya yang kurang pengetahuan tentang hukum hakam agama khususnya berkenaan dengan hukum jenayah syariah. Akibatnya berlakulah tuduh menuduh termasuklah label melabel dalam kalangan sesama Islam.

      Saya berpandangan bahawa polemik ini akan reda jika ada pihak yang berautoriti memberi penjelasan yang mudah difahami oleh orang awam tentang APAKAH HUKUMAN YANG SEPATUTNYA DIKENAKAN KE ATAS PESALAH HUBUNGAN SEKS SEJENIS MENGIKUT AJARAN ISLAM. Jadi di dalam tulisan ini, kita akan mencari jawapan ke atas persoalan ini. Untuk tujuan tersebut saya berkesempatan merujuk beberapa tulisan ahli akademik dan juga ulamak. Saya juga berbincang dengan seorang Pensyarah Jabatan Syariah dan Undang-Undang yang juga Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar) Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya iaitu A.Prof Dr. Ruzman Md Noor. Berikut adalah beberapa fakta mengenai Undang-Undang Jenayah Islam di Malaysia dan jawapan kepada persoalan utama yang saya nyatakan di atas:

      1.Negara kita mempunyai dua jenis mahkamah iaitu Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah

      2.Mahkamah Syariah ialah institusi kehakiman yang membicarakan serta menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam bagi kesalahan sivil dan jenayah agama mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan kepadanya

      3.Bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah berasingan dengan Mahkamah Sivil

      4.Mahkamah Syariah bebas daripada campur tangan mahkamah sivil dan dianggap setaraf. Kuasa kedua-dua mahkamah ini tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia.

      5.Undang-undang yang lulus di Dewan Undangan Negeri dinamakan ENAKMEN, manakala undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen dinamakan AKTA.

      6.Jenis hukuman ke atas pesalah yang dibicara di dalam mahkamah syariah ditentukan oleh undang-undang negeri (enakmen) masing-masing. Ianya boleh berbeza tetapi had maksima hukuman adalah sama untuk semua negeri kerana ianya tertakluk kepada Akta.

      7.Had kuasa dan hukuman maksima Mahkamah Syariah tertakluk kepada akta yang diluluskan oleh Parlimen Malaysia.

      8.Parlimen telah meluluskan satu AKTA yang bertujuan MENGHADKAN KUASA mahkamah syariah. Akta yang menghadkan kuasa mahkamah syariah ke atas Jenayah Syariah adalah Akta 355 ( pindaan 1984). Akta 355 ini menghadkan hukuman kepada denda tidak melebihi RM5000 atau 3 tahun penjara atau hukuman rotan tidak melebihi 6 sebatan atau gabungan ketiga-tiganya. Anakmen yang ditentukan di peringkat negeri tidak boleh melampaui had ini.

      Delete

    4. APA MAU CAKAP LAGI, SIUTAK TATAK WANG LORR -

      PAU18: Umno suffers 'power blackout' due to overdue bills

      "It was because we had failed to give our full attention and show our concern to the people," Umno Youth Information chief Mohd Shahar Abdullah said in his speech at Umno Youth assembly.

      NULLSHIT, MAMAT. YOU CAN'T EVEN PAY ATTENTION TO YOUR ELECTRICITY BAILLS.

      WAHAT, STILL SOMBONG AND ARROGANT, ARR? THINKING NOBODY CAN TOUCH YOU ALL, ARR? GO FLY KITE LORR.


      KUALA LUMPUR: The "power outage" in Umno was due to its failure to 'pay to the people', said Umno Youth Information chief Mohd Shahar Abdullah.

      Delete
    5. PH JUAL ARAK


      10 lagi kes keracunan alkohol dilapor, kata KP Kesihatan



      KUALA LUMPUR, 22 Sept ― Sebanyak 10 kes baharu keracunan alkohol dilaporkan di fasiliti-fasiliti kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia, iaitu tujuh di Selangor dan masing-masing satu di Kuala Lumpur, Perak dan Negeri Sembilan, sehingga tengah hari tadi.

      Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pertambahan kes baharu itu menjadikan jumlah keseluruhan kes keracunan alkohol adalah 86 kes iaitu 62 kes di Selangor; Kuala Lumpur (16); Perak (tujuh) dan Negeri Sembilan (satu).

      “Tiada penambahan kematian keracunan metanol (alkohol) yang dilaporkan dan jumlah keseluruhan kematian akibat keracunan metanol adalah kekal 29 kes iaitu 18 kes di Selangor, sembilan kes di Kuala Lumpur dan dua kes di Perak,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

      Katanya sebanyak 41 pesakit akibat keracunan alkohol masih menerima rawatan di 11 hospital di semua negeri yang terbabit, yang mana daripada jumlah tersebut sebanyak 16 pesakit masih kritikal.

      Pada masa sama, katanya 57 kes keracunan alkohol yang tidak melibatkan kematian dicatatkan membabitkan 25 warga Nepal, 11 Myanmar, sembilan Bangladesh, sembilan rakyat Malaysia, dua India dan satu Indonesia.

      Dr Noor Hisham berkata setakat hari ini, sebanyak 402 premis yang menjual arak telah diperiksa dan pihaknya menyita 1,471 botol minuman beralkohol pelbagai jenama yang tidak mematuhi Akta Makanan 1983 dan Peraturan-peraturan Makanan 1985.

      Beliau berkata Seksyen 13 Akta Makanan 1983 menetapkan bahawa mana-mana orang yang menyediakan atau menjual apa-apa makanan yang ada dalam atau padanya apa-apa bahan yang beracun, merosakkan atau selainnya memudaratkan kesihatan adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya.

      Mereka yang mempunyai gejala keracunan metanol seperti sakit perut, loya, muntah, sakit kepala, kabur penglihatan dalam tempoh lima hari pengambilan minuman beralkohol perlu segera mendapatkan rawatan di mana-mana klinik atau hospital. ― Bernama

      Delete
    6. NAJIB WAS TOTALLY INCAPABLE OF SPEAKING WELL AT THE UN.

      ZAHID WAS TOTALLY INCAPABLE OF SPEAKING GOOD ENGLISH. ANYWHERE.

      Dr M’s United Nations speech should hit right home

      Prime Minister Dr Mahathir Mohamad’s address to the United Nations General Assembly was poised, articulate and to the point.

      He did not mince his words when he spoke about global political, economic, social and environmental conditions since his last address 15 years ago, in 2003.

      The gist? That the world has not changed much in terms of reform; that the developing world is still being bullied by powerful nations; that the trade war between the US and China continues to impoverish poorer and smaller countries; that there is a growing ambiguity of social values, and that the notion of freedom has become skewed, at best.

      Intellectually-sharp and laudable, Mahathir delivered his poignant message, that the “new Malaysia” is not naive. He told the assembly that Malaysia will continue to soldier on with other countries, through the United Nations, to make the world a better place, economically, politically, socially and environmentally.

      In foreign policy jargon, Mahathir delivered a warning against the acts of dangerous, threatening Hitlers and the misconceptions of peaceful, law-abiding allies.

      Overall, his speech championed the aspirations of the developing world and smaller non-aligned nations.

      However, there is more that we should take away from his address, in order to render his thoughts more relevant in the domestic Malaysian context. There are three key areas the new Malaysia should focus on.

      Mahathir spoke of global terrorism. Although he did not specify the actual definition of the term (or of the word “terrorist”), one can read between the lines. He lamented that there is “something wrong with our way of thinking, with our value system. Kill one man, it is murder, kill a million and you become a hero”.

      What he actually means is that the powerful have the capacity to define concepts in order to justify certain acts. Terrorism, as coined by the powerful, is a notion applied to non-state actors, jihadists and trans-national communities of oppressed people who react violently to achieve justice.

      Powerful states have the sole purpose of pushing their economic and political agendas and so a global understanding of the concept of terrorism was born after 9/11.

      Yes, about 3,000 died mercilessly at the World Trade Center in 2001. But almost 130,000 (mostly civilians) perished in one day, in Hiroshima and Nagasaki, in 1945. This is more than 43 times the death toll at the hands of the so-called Islamic terrorists.

      Yet, throughout the decades after World War Two, the acceptable narrative describing US geopolitical advances (and those of her allies) was never termed “terrorist” or “terrorism”.

      I am not condoning such acts as no mass killing of civilians can be considered civilised behaviour. However, we must consider here the socio-political manipulation of labels.

      (continued)

      Delete
    7. continuation -

      In the Malaysian context it is happening all around us to the detriment of the common people.

      For instance, the notion of “the rights of Malays” and “the welfare of the Malays”. What rights are we focusing on? The right to get a job based on race or the right that all qualified and capable Malays should be appropriately awarded?

      For me, it is the latter. Yet, certain politicians still choose to speak about the unfair treatment of the Malays and that the new Pakatan Harapan government should be tasked to help bring them up to greatness and to be protected.

      The label of “rights” is bandied around but its meaning is deliberately couched in ambiguity for an ulterior political motive.

      Using Mahathir’s example of the plight of the Rohingyas, his message was an appeal for “caring”; that just because a nation is independent it does not mean the world should close an eye to domestic suffering and injustice.

      He reiterated that nations need to solve the problems of global conflict, racism and bigotry by going back to the root causes.

      Similarly, the state of Malaysia’s education system needs care and we need to identify the root causes of the inequality that exists in our schools and universities.

      Agreed, our teachers and professors are not being massacred, and neither are our students. But mentally, the massacre began 61 years ago.

      The public university leadership has failed to produce thinking professional graduates and to my mind, this is humanity’s greatest form of oppression.

      We are all aware that our public university leadership is more concerned with national and international rankings, administrative positions of the academic staff, titles and research funding.

      But are the research funds, for instance, channelled into meaningful projects to help society overcome real problems of poverty and discrimination?

      Are the researchers and academics “caring” enough to plan such research even though they may not be awarded a future government contract or a datukship?

      This brings me to my next point: values. Mahathir commented that there is something wrong with our way of thinking.

      To my mind, the sole purpose of an education is to instil good values. These include moderation, dignity, integrity, hard work, perseverance and honour. No matter what religion or creed one belongs to, these are universal values.

      In post-election Malaysia, this topic has surfaced many times. But I fear it is just a narrative with no substance.

      There are many issues that have surfaced since PH took over. From the appointment of key ministerial positions, to presidents of universities, to the PD move, to child marriage, the list goes on.

      Nepotism, cronyism and corruption still loom over us but it is not too late for value reform. What better way to start than to realise that, while it is important for us to preach values to the international community, we should apply this to our own society.

      There is a need for all Malaysians to delve deeper into Mahathir’s UNGA address because he was not only sending a message to the superpowers and their allies.

      We should see his message as a warning to tackle our own domestic crises; problems that have arisen as a result of past mistakes, on-going stubbornness to address those mistakes and a lack of foresight into the future.

      Delete

    8. "our own domestic crises; problems" THAT WERE CREATED BY OR SPIN-OFFS FROM GROSS MISMANAGEMENT, THIEVERY AND ROBBERY BY NAJIB AL JIBO.

      Delete
    9. Uncle Kentang rayu Menteri tunai janji hapus AES © Uncle Kentang rayu Menteri tunai janji hapus AES



      Aktivis kebajikan Kuan Chee Heng atau lebih dikenali dengan nama Uncle Kentang hari ini memuat naik satu status di facebook miliknya merayu kepada Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook agar melunaskan janji-janji semasa menjadi pembangkang dengan menghapuskan perangkap saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

      Menurut Kuan semasa menjadi pembangkang sebelum ini, pelbagai janji manis telah ditaburkan untuk menghapuskan AES dengan dakwaan bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika itu seperti 'dracula' yang gemar menghisap darah rakyat semata-mata.

      Malangnya apabila sudah memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), segala janji manis tersebut dilupakan. AES yang dahulu kononnya buruk kita menjadi baik bakan menurut Kuan, KERAjaan PH menjadi lebih 'draconian' atau lebih teruk hisapan darahnya atau menjadi lebih kejam dengan memperkenalkan semula Sistem Mata Demerit (KEJARA).

      AES satu ketika dahulu dikatakan 'lubuk duit' oleh pembangkang, menuduh kerajaan ketika itu melaksanakan AES hanya untuk mengaut keuntungan semata, bukan untuk mengurangkan kemalangan, dan kini Kuan menuntut agar segala yang dikatakan itu dilaksanakan kerana pembangkang kini telah menjadi kerajaan dan mempunyai kuasa untuk melaksanakannya. – AbuLeman

      Berikut adalah status penuh Kuan Chee Heng kepada Menteri Pengangkutan dan KERAjaan PH:

      Merayu kepada YB Menteri Pengangkutan.

      Semasa pembangkang, janji manis mansuh AES kerana AES adalah dracula BN hisap darah rakyat semata mata. Dan tiada ada faedah.

      Dah menang cerita lain. Kata kekal AES malah lebih draconian ialah penambahan syarat Kejora di mana pemotongan mata Kejora demerit system.

      Sekarang dah jadi kerajaan tiba tiba semua BN buat tu baik belaka dan kekal. Tak apa lah kami di munkir janji.

      Tapi kami merayu. Pindahkan mana mana AES yang hsiap darah yang di letakkan di kawasan 80kmh dan 90 kmh.

      AES di laluan SKVE depan pam minyak Shell menghala ke Hospital Serdang ( kawasan bukan risiko kemalangan) had laju 80kmh adalah satu AES yang tidak di perlukan dan di anggap semua sebagai satu perangkap duit tempoh BN. Kini tempoh PH kalau kekal di sana, sudah pasti tentu satu juga lubok PH mengaut duit.

      AES hampiri Slim River. Satu lagi lubuk. Speed 80 Kmh. Mati lah. Ramai kita yang pokai pokai ini kena perangkap AES di kawasan yang had laju 90kmh. Proton buruk pertama keluaran Malaysia, tekan minyak pun lepas 100 kmh.

      Jadi adalah menjadi HARAPAN untuk rakyat bahawa PH boleh mengalihkan AES ke kawasan yang kerap laku kemalangan dan bukan buat duit dan lubuk seperti di katakan oleh pembangkang dulu. Kalau tak di tukar tempat nya, maka ia menjadi satu malu yang besar bahawa PH juga buat lubuk duit dengan AES.

      Harapan kami agar semua AES yang terlibat di alihkan mengikut keperluan. Jangan nak kaji kaji lagi. Dulu dah kata lubuk duit, tak kan lah sekarang tiba tiba ok sahaja.

      Harapan dari kami rakyat mangsa AES lubuk duit.

      Sumber: Kuang Chee Heng aka Uncle Kentang


      Sumber: http://abuleman.blogspot.com

      Delete
  16. Fan Tat dan melayutakberkhatan...Lepas zohor ni, bagus jugak kita baca ulasan yang cukup2 berinformatif dari OSTB berkaitan PRK di PD ni kan !!!

    Yahooo...Sarkis Sudah Tiba Di Port Dickson, Mr Tommy Thomas There is Yet Another Question For You.

    I received this from someone. Has been reworded some.

    Circus coming to PD. Since PD is in Negeri Sembilan maybe many trapeze artistes will perform. But circuses always bring at least one clown. In PD you can choose your favourite clown.

    Brader, Pak Sheikh, Pak Sheikh P_nkok, Professor, husband, father, boss or partner, all in one. Or listen to Sukma, Azizan, Saiful, Baby Doll, Meor etc. Maybe all the clowns.

    The circus has started. UMNO said "NO", leaving only the "UM". Soon no more UM. MACC is talking to them already. Two are already singing (Muthu Karuppan Sinnathamby bin Abdullah and his brother Muthu Karuppu Periathamby bin Abdullah) while the rest are waiting for their turns.

    Back to the circus. Big orders for jeans with zips at the back.

    Open with hands lah.

    Some say don’t bend over during the campaign.

    Young people stay at home.

    Dont allow your wife to travel alone.

    All these are new experiences in PD.

    Many old videos are being replayed.

    Kampong people are shocked.
    They cant believe what they see.
    They ask is this Malaysia Baru?
    Most are scared.
    Some cant believe what they see.
    Is this what people mean when they say cakap lain bikin lain.
    Is this munafik?

    Some ask why the By Election when the GE was just 4 months ago plus the government says no money and Minimum Wages increased by RM50 only.

    Who is so irresponsible to force this By Election ?
    And locally they say bi.
    They ask why bi?

    Is this really PH or a component ?
    ls this our future?
    Promises were made about good governance but what we have is a very bad example.

    So let the circus begin.

    As said earlier each circus will have many clowns to entertain us.

    The first clown was obviously Danyal Balagopal Abdullah.
    Then Pas has confirmed that their statement about pulling out of PD was untrue. They never pull out on time. Or in time.

    Then there are the many 'ex' clowns in this circus.
    An ex MB is playing clown
    There is an ex air force guy playing clown.
    An ex military, an ex supol, an ex DPM etc
    Its a real gallery of "ex" clowns.
    This is a circus.

    There is one who is putting in his manifesto.
    To end conspiracy.
    To end super liberals, never recognise the LGBT.
    Amend the law on homosexuals he says - what they do in private is their business.
    And question on private jets.
    A very exciting by-election.

    Ampun or pardon is for dosa or wrong doing.
    lf no wrong done why ampun?

    Go ask god 'ampun' for dosa.
    But a criminal is pardoned for crimes he committed.
    lf as he claims, he did no wrong so ampun for what?
    Others cannot ask ampun for you.
    You must ask ampun for yourself.

    (My comment : So Mr Tommy Thomas, who actually asked for the Pardon?
    Is the Pardon still valid if someone else asked for it ?)

    So all talk of ampun is rubbish....please check and then talk or write.

    Ampun must have a procedure.

    Tommy Thomas was not AG at that time so he does not know.

    For transparency’s sake (which this government claims to practice) please disclose the Pardon papers etc - not just the final Letter signed by the Agong.

    Please show the public the full set of Pardon documents.

    Remember Mr Tommy Thomas, there cannot be any cover ups.
    This is Malaysia Bahru.

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG (MENJILAT) NAJIB = EVERLASTING (TAIK) KNIGHT. ORANG YANG SAMA.

      Ooooooo, PANDIKAR AMIN KATA
      PAU 2018: Jangan guna nama ‘demokrasi’ untuk kritik pemimpin parti, kata Pandikar

      Pandikar berkata, pucuk pimpinan tidak seharusnya berkompromi jika ada ahli yang melanggar disiplin parti semata-mata kerana mahu meraikan perbezaan pendapat.

      KUALA LUMPUR: Perwakilan Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengingatkan pucuk pimpinan parti tidak berdiam diri atas tindakan segelintir pemimpin Umno yang menggunakan nama “demokrasi” untuk mengkritik parti dan pemimpin parti.

      Bekas speaker Dewan Rakyat itu berkata, tindakan segelintir pemimpin Umno membuat kritikan terbuka secara tidak langsung mencerminkan sikap tidak selari dengan moto parti iaitu “bersatu, bersetia dan berkhidmat”.

      WAAAAAAA, LU MANA BELAJAR DEMOKRASI HA, PANDIKAR? DI PARLIMEN KA?

      LU SUDAH WASHED OUT LAH. TUN M TARAK PANDANG LU LAH, SEBAB ADA TANDA NAK BLEW THE WHISTLE ON NAJIB 1MDB SCANDAL, TAPI LAST MINUTE, CHICKENED OUT.

      Delete
    2. PKR PARTI GANGSTER


      Kerusi terbang di PKR Pulau Pinang
      Diterbitkan 22 Sep 2018, 11:45 malam | Dikemaskini 23 Sep 2018, 12:47 tengah malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      PEMILIHAN PKR | Pergaduhan tercetus di kalangan anggota PKR di Seberang Jaya, Pulau Pinang, malam ini.

      Video yang dimuat naik anggota PKR Syarul Ema Rena Abu Samah, atau lebih dikenali sebagai Ratu Naga, menunjukkan seorang individu yang cuba menyerang sekumpulan lain dengan kerusi tetapi sempat dihalang.

      Video sama turut menunjukkan seorang lagi membaling kerusi dan sempat disambut sebelum mencederakan orang lain.

      Turut kelihatan adalah calon Ketua Pemuda PKR Dr Afif Bahardin yang menenangkan keadaan yang kian hangat.

      Kejadian dipercayai berlaku di Safira Country Club, Seberang Jaya, selepas Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) mengadakan sidang media.

      Menurut Afif, pergaduhan tercetus ekoran ada anggota yang tidak berpuas hati dengan pengumuman JPP.

      "Maka mereka mula kepung JPP, anggota yang jaga keselamatan kemudiannya mengiringi JPP untuk keluar.

      "Itulah yang mencetuskan pergaduhan," katanya kepada Malaysiakini.


      Dalam sidang media itu, JPP mengumumkan keputusan pengundian di Pulau Pinang diterima manakala pengundian di Kedah dibatalkan.

      Ia susulan kekecohan di beberapa pusat mengundi di Kedah ekoran masalah dengan e-undi, seperti dilapor Malaysiakini.

      PKR Pulau Pinang, selain Kedah, merupakan negeri pertama yang memulakan pemilihan parti hari ini.

      Pengundian di Perlis dan Perak yang sepatutnya bermula esok, dan Negeri Sembilan dan Melaka pada 29 September ini juga ditangguhkan ekoran masalah yang berlaku.

      Delete

    3. Not all ‘warlords’ are bad, says Umno’s No 2

      Umno deputy president Mohamad Hasan says there is nothing wrong to have warlords who are kind and help people.

      OUT OF 197, MAYBE ONLY 2 ARE OK, MAMAT.

      Delete
    4. Alasan pegawai Mat Sabu dapat RM800k dari biaya khalayak sukar diterima'
      Diterbitkan 15 Ogs 2018, 2:29 petang | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 3:29 petang

      A+ A-
      Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mendedahkan lebih maklumat berhubung kes melibatkan pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu.

      Bekas anggota parlimen Pandan itu mendakwa diberitahu bahawa jumlah yang digunakan untuk membebaskannya daripada status muflis diperoleh melalui biaya khalayak (crowdfunding).

      Beliau turut melampirkan dokumen bayaran berjumlah RM800,000 itu dalam kenyataannya hari ini, menunjukkan pegawai itu didakwa menerima empat bayaran "meragukan" berjumlah RM318,525; RM100,000; RM300,000; dan RM100,800, dalam masa dua hari iaitu pada 30 dan 31 Mei 2018.

      "Alasan yang sampai kepada saya ialah wang ini hasil daripada biaya ramai yang diusahakan untuk melepaskan pegawai tersebut daripada status muflis.

      "Saya sukar menerima alasan ini keraa saya tahu seorang lagi pemimpin AMANAH yang belum berjaya mengumpul dana mencukupi untuk membayar saman ke atasnya, sedangkan beliau lebih dikenali daripada pembantu Mohamad Sabu," katanya.

      Beliau mengulas laporan Malaysiakini semalam berhubung pegawai tersebut yang kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk menyelesaikan hutangnya.


      Sumber mendakwa pembantu itu telah diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu, tetapi hutangnya diselesaikan hanya beberapa hari selepas Mohamad mengangkat sumpah sebagai menteri.

      SPRM menyiasat sama ada hutang itu diselesaikan dengan niat mendapatkan projek sebagai balasan, kata sumber itu lagi.

      Hari ini, Mohamad berkata beliau mengalu-alukan siasatan SPRM dan tidak akan berkompromi dalam soal integriti.

      Beliau berkata akan memberikan kerjasama penuh terhadap SPRM dan pegawainya perlu dibawa ke mahkamah jika terdapat cukup bukti tentang dakwaan itu.

      Delete
  17. Pomen, Ko hensem la, baik plak tu... Untung Sape buat menantu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK , terima kasih, saye memang hensem,,, baik plak tu. ( abaikan name diatas) ..

      Delete
    2. PENYAMUN PERLI PEROMPAK


      Najib sempat perli Tony Pua selepas PH Tangguh untuk mansuh tol



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak membidas pegawai khas kepada menteri kewangan, Tony Pua, selepas Pakatan Harapan mengumumkan janji memansuhkan tol tidak dapat dipenuhi ketika ini kerana kerajaan tidak cukup wang untuk membayar pampasan kepada konsesi.

      Bekas perdana menteri menyorot perhatian kepada kos yang diperlukan untuk menghapuskan tol seperti yang diumumkan menteri semalam, iaitu lebih RM400 bilion, berbanding kiraan DAP sebelum ini, RM25 bilion.

      “Kerajaan PH seharusnya menugaskan Tony Pua dalam usaha menghapuskan semua tol jalan raya bagi menepati antara janji utama manifesto PRU14 mereka.

      “Saya percaya Tony Pua dan DAP bukan penipu dan pengiraan mereka yang jauh lebih murah adalah tepat – bukan hanya dibuat untuk menipu undi rakyat dan tidak mungkin DAP selalu salah titik perpuluhan.

      “Apatah lagi, syarikat konsesi-konsesi tol berkenaan bukan kroni mahupun rakan-rakan saya tetapi mereka adalah dari era seorang perdana menteri sebelum saya,” katanya.

      Menteri Kerja Raya Baru Bian di Dewan Rakyat semalam mengumumkan langkah menghapuskan tol ditangguhkan sehingga keadaan kewangan negara mengizinkan.

      Beliau juga mengingatkan penghapusan tol itu tidak termasuk dalam janji 100 hari kerajaan Pakatan Harapan.

      Najib hari ini berkata kerajaan sejak 2008 lagi memberitahu langkah menghapuskan semua konsesi tol jalan raya memerlukan kos RM231 bilion.

      “Tetapi, pada masa itu Tony Pua menuduh kita sebagai penipu,” katanya.

      “Semalam, menteri memberitahu Parlimen kos untuk berbuat demikian jauh lebih tinggi dari apa yang telah kerajaan BN umumkan dahulu.”

      Najib menambah pentadbirannya berusaha untuk menghapuskan banyak tol di seluruh negara dan pada tempoh tersebut, tidak ada tol lebuh raya milik syarikat kerajaan menaikkan kadar tol.

      “Tetapi kerajaan menghadapi kesukaran untuk tidak membenarkan tol milik swasta menaikkan kadar tol kerana terikat dengan perjanjian konsesi yang dirunding dan dimeterai semasa Tun Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri ke-4.”

      Najib juga memaklumkan semua perjanjian konsesi tol jalan raya boleh disemak orang ramai kerana beliau sudah menukar status kerahsiaan dokumen berkenaan pada Oktober 2008.


      : Janji PH janji Melayu Baharu....

      Delete

    3. THE FOLLOWING IS MAINLY WHAT UNNO IS ALL ABOUT -

      The other group of Malaysians who destroyed the nation

      There is another category of Malaysians we should be concerned with – the UMNO POLITICIANS, THE CORRUPT, THE CHEATS.

      For genuine change to take root in this country, I think these “Malaysians of substance” must change.

      iT is MAINLY corrupt politicians that have caused damage to this country.

      Then we have another category of influencers such as actresses, singers, religious scholars, and other socialites who are ever ready to heap praise on our political masters in power. They sing praises more to gain favours for themselves than to further the cause of this nation.

      They crowded around the previous administration, declaring their unequivocal support but ignoring the elephant in the room.

      However, the moment power changed hands, their allegiance changed in tandem, without an iota of conscience or guilt manifesting. I am quite sure they are now working very hard on the new administration, with the same vigour to gain favour just like what they did with the previous administration.

      Delete
    4. Pasca Kes LGE, Di Mana Nilai Khir Toyo?



      PEJABAT Peguam Negara boleh memberi apa sahaja alasan dan justifikasi pengguguran kes rasuah Menteri Kewangan Lim Guan Eng (LGE) minggu lepas. Hakikatnya kes tersebut tidak mungkin digugurkan jika pejabat Peguam Negara tidak diketuai oleh bekas peguam beliau Tommy Thomas.

      Semua orang bercakap mengenai persamaan kes bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo dan Lim Guan Eng. Terdapat juga komen-komen mereka yang tidak mengikuti kes Mohamad Khir dengan terperinci cuba menyatakan ada perbezaan kepada inti pertuduhan yang menyebabkan Dr Khir didapati bersalah dan Lim Guan Eng dibebaskan.

      Oleh kerana kedua-dua kes sudah habis perbicaraan maka orang awam bebas menulis dan mengulas tanpa berhadapan kemungkinan disabitkan pertuduhan menghina mahkamah.

      Sebagai orang yang meneliti perjalanan kes Dr Khir dengan terperinci dan juga kes Lim Guan Eng, saya berani menyatakan Lim Guan Eng akan didapati bersalah jika kes tersebut diteruskan. Atas sebab itu, pejabat Peguam Negara tiada pilihan kecuali menarik semula pertuduhan di tengah perbicaraan.

      Jika benar kes ini lemah seperti dakwaan pihak pendakwa, mereka boleh sahaja meneruskan perbicaraan dan membiarkan mahkamah membebaskan Lim Guan Eng. Ini akan menyelamatkan integriti dan imej kerajaan hari ini.

      Hakikatnya kes Lim Guan Eng lebih kuat dan kukuh dari kes Dr Mohamad Khir Toyo. Kedua-dua mereka didakwa di bawah Perkara 165 Kanun Keseksaan.

      Dalam kes Pendakwaraya lawan Dr Mohamad Khir Toyo, mahkamah memutuskan beliau bersalah kerana membeli barangan dengan balasan tidak setimpal dengan orang yang mempunyai hubungan rasmi dengannya.

      Menurut Yang Arif Datuk Wira Mokhtarudin Baki dalam penghakiman ke atas Mohamad Khir, Perkara 165 Kanun Keseksaan tidak memerlukan sebarang bukti berlaku unsur rasuah atau suapan. Ia hanya perlu membuktikan seorang penjawat awam mendapat sesuatu barangan dengan balasan tidak mencukupi daripada seseorang yang mempunyai hubungan rasmi.

      Dalam kes ini Mohamad Khir dituduh mendapat satu barangan berharga bagi dirinya dan isteri dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, yang beliau ketahui mempunyai hubungan rasmi dengannya, pada harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

      Khir dalam pembelaannya mendakwa beliau membeli sebuah rumah yang terbengkalai dan mengikut penilaian daripada penilai hartanah yang berlesen dan menggunakan pinjaman bank HSBC pada tarikh pembelian.

      Dalam masa sama Shamsuddin tidak pernah dibuktikan dalam mahkamah mendapat apa-apa keistimewaan daripada pentadbiran Mohamad Khir ketika proses pembelian rumah tersebut berlaku. Malah surat sokongan Mohamad Khir ke atas syarikat Shamsuddin juga ditolak oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

      Manakala dalam kes Lim Guan Eng, bekas Ketua Menteri Pulau Pinang bukan sahaja tahu harga rumah beliau lebih tinggi dari harga pasaran, malah penjual juga mendapat faedah daripada kerajaan negeri.

      Dalam kenyataan akhbar Lim pada awal pendakwaan, pembelian banglo beliau yang berharga RM2.8 juta adalah berdasarkan “willing seller, willing buyer”. Ini alasan yang sama dengan pembelaan Mohamad Khir Toyo.

      Menurut Lim, “Ini adalah transaksi ‘bebas dan rela hati’ antara saya dan penjual berasaskan dasar kesanggupan secara rela hati pembeli dan penjual. Penjual merupakan individu persendirian melalui sub jualan, dan bukan merupakan pemaju perumahan.”

      Beban pembuktian melalui seksyen ini sangat mudah. Apa yang perlu dibuktikan ialah tertuduh mengetahui beliau telah membeli sesuatu barangan dengan harga yang tidak mencukupi daripada seseorang yang diketahui mempunyai hubungan rasmi dengan tertutuduh sebagai penjawat awam.

      Delete
    5. Dalam kes Khir beliau telah membeli rumah terbengkalai mengikut penilaian daripada Penilai Hartanah Rahim and Co daripada Syarikat Ditamas Sdn Bhd.

      Namun beliau didapati bersalah kerana mahkamah berpendapat bahawa beliau mengetahui balasan tersebut tidak mencukupi kerana beliau tahu harga asal rumah tersebut yang dibeli Ditamas ialah RM6.5 juta.

      Mahkamah langsung tidak mengambil kira hakikat rumah tersebut sudah runtuh dan separuh siap ketika dijual kepada Khir. Mahkamah Persekutuan menerima hujahan bahawa tertuduh telah melakukan transaksi pembelian hartanah dengan orang yang mempunyai hubungan rasmi dengan beliau dan balasannya tidak mencukupi.

      Orang dalam kes ini, Shamsudin Haryoni, merupakan salah seorang pemilik saham syarikat Ditamas. Shamsuddin juga merupakan salah seorang pemegang saham syarikat Pengarah Urusan Roniaga Sdn Bhd yang mempunyai hubungan rasmi dengan kerajaan negeri Selangor.

      Elemen kedua dalam Perkara 165 yang perlu dibuktikan ialah hubungan rasmi antara penjawat awam dengan penjual atau pembeli. Mahkamah memutuskan berlakunya unsur rasuah bukan perkara utama dalam pertuduhan di bawah Perkara 165 ini.

      Dalam kes Lim Guan Eng hari ini, beliau dengan jelas mengakui mengetahui pembelian hartanah tersebut jauh lebih rendah dari harga pasaran.

      Jika Mohamad Khir yang membeli hartanah tersebut mengikut harga pasaran oleh penilai hartanah yag diiktiraf tetapi masih didapati bersalah mustahil Lim Guang Eng boleh melepaskan diri dari hukuman apabila secara terang-terangan mengakui beliau tahu harga rumah beliau di bawah harga pasaran.

      Dalam kes Lim Guan Eng pemilik rumah tersebut juga merupakan salah seorang pemilik saham sebuah syarikat yang telah diberikan lot tanah untuk pembangunan di Pulau Pinang.

      Kes Lim Guan Eng lebih kuat berbanding dengan kes Khir Toyo kerana syarikat terbabit bukan sahaja mendapat tanah dengan harga yang agak meragukan, tetapi juga Kerajaan Negeri dikatakan telah menukar status tanah tersebut dari tujuan untuk pembangunan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) kepada pembangunan komersial.

      Oleh kerana keputusan kes Dr Khir Toyo telah sampai ke Mahkamah Persekutuan ia telah menjadi satu “precedent case” yang tidak boleh ditolak oleh mahkamah yang lebih rendah, maka mustahil Lim Guan Eng akan dibebaskan jika perbicaraan diteruskan.

      Soalnya setelah Lim Guan Eng dibebaskan, apakah pejabat Peguam Negara ada keberanian melakukan semakan semula kes Mohamad Khir dan memberi keadilan kepada beliau?


      Ab Jalil Backer Presiden Angkatan Karyawan nasionalis (Akar)

      Delete

    6. Support for Najib not surprising as he’s done a lot for Malaysians, says Umno leader
      Minderjeet Kaur - September 30, 2018 2:51 PM
      371
      Shares
      346 19 5

      Former party president Najib Razak received a rapturous welcome from Umno members when he attended the general assembly last night.
      KUALA LUMPUR: Umno Supreme council member Tajuddin Abdul Rahman today defended his former party president Najib Razak, stating that the latter had done a lot for Malaysians.

      YES, LIKE STEA; rm2.6 BILLIONS FROM THE RAKYAT ALL FOR HIMSELF AND MAK BADAK.

      MAK BADAK REPRESENTS "a lot for Malaysians".

      KEPALA BAPAK DIA. AND KEPALA BAPAK NAJIB.

      Delete
    7. Slow Slow Tipu



      Secara umumnya, menipu adalah suatu perbuatan yang tidak baik dan amat ditegah dalam amalan seharian kita. Walau bagaimanapun, dalam bidang psikologi, terdapat satu teknik yang menggalakkan anda untuk menipu dan perbuatan 'menipu' dalam konteks ini bukan sahaja tidak mendatangkan kemudaratan, malah mendatangkan manfaat bergantung kepada tujuan anda menggunakan teknik ini.

      Teknik yang diperkatakan ini dinamakan "self-fulfilling prophecy" (SFP) atau dalam bahasa Melayu, ia dinamakan sebagai "ramalan kebenaran kendiri". SFP sebenarnya berfungsi dengan menggunakan hanya satu mekanisme iaitu menipu diri sendiri. Yang menariknya, 'penipuan' ini boleh dilakukan secara sedar ataupun berlaku tanpa kita sedari – maksudnya kadangkala kita sendiri tidak tahu bahawa kita sedang menipu diri sendiri!

      Contoh terbaik dalam menipu diri sendiri ialah mereka yang mengundi PAKATAN HARAPAN bagi mendapat suatu kebaikan dengan menjatuhkan Najib. Sedangkan diri mereka sedar Najib itu anak murib Mahathir. Ini disahkan oleh Mat Sabu.

      Tapi demi SFP
      Semuanya menjadi bodoh menipu diri sendiri.

      : SST anak beranak (bukan adik beradik seperti kata Mahathir) Nak bodohkan diri sendiri bersama Pakatan Harapan....

      Delete

    8. CAPTAINMALAYSIA = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB ETC.

      WAK ZAHIT BAHASA TINGGI. PEMIKIRAN TAK SEMESTI NYA. DIA MARAH ORANG "TEBUK KAPAL DARI DALAM" -

      'Ini Zahid Hamidi, keterbukaan saya ada hadnya'

      PAU 2018 | Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran kepada pengkritiknya dalam parti itu agar tidak melampaui batas dalam menyatakan pandangan.

      “Saya amat terbuka tetapi bila diasak ke dinding, keterbukaan saya ada hadnya.

      "Ini Zahid Hamidi, saya letak noktah di situ, mereka tahu DNA saya dalam perjuangan macam mana. Saya tidak mahu dilihat warna sebenar, jika ada harimau dan singa dalam hati saya, yang keluar kambing.

      ORANG UMNO JANGAN MAIN2, NANTI DI AJAK BERTUMBUK.

      Delete
  18. hahaha...aku dah kata semalam kalau UMNO nak terus berjuang bangsa melayu pecat jer Najib..perwakilan ada berani..!!! tapi aku dah agak melayu UMNO mudah mengotak-ngatikkan bangsa sendiri...lepas ini UMNO terima la nasib seperti aku ramalkan lebih 10 tahun dahulu BN akan BeEnd dan UMNO akan lenyap.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Only visible change in Umno is they're now the opposition

      'Their campaign focus is always on outdated, extremist racial and religious bigotry.'

      Umno members 'ready for change', says Khairy

      Just A Malaysian: Umno is like a substance addict. After being weaned of the gravy train, they are suffering serious withdrawal syndrome. Its immediate and desperate need is to get back into power by hook or by crook, and in the shortest time possible.

      What we see now are people like Umno supreme council member Lokman Noor Adam and secretary-general Annuar Musa playing the '3R' (race, religion and royalty) to the hilt.

      We see party chief Ahmad Zahid Hamidi embracing PAS president Abdul Hadi Awang. We hear their one-sided strategies to woo PKR's Anwar Ibrahim or Azmin Ali.

      We see a desperate and chaotic attempt to get the next fix. It is a tragic comedy.

      Observer123: So now Umno wants to change? Had BN won the last election, would Umno want to change? There would still be more corruption in Umno.

      Now that BN had been defeated, many prominent Umno leaders are facing the prospect of jail.

      To be fair, all corrupt Umno leaders should be arrested and charged before any so-called change can be accepted by the people, who had suffered so much under the previous corrupt BN-led government.

      Hmmmmmmmm: There won't be change in Umno until your leaders all change... into those orange MACC outfits.

      So far, Umno has not carried out any reform or been a good opposition party. Instead, Umno is seeking the easy way out by seeking an alliance with PKR or Bersatu.

      Umno is just hoping to get back to the source of money to continue with their corrupt ways, which is the only thing Umno seems to be able do, and do best.

      those delusional old guards are still daydreaming of a unity government, and still daydreaming of being ministers.


      Anonymous: Just look at Umno's shadow cabinet list and their campaigning style in the three recent by-elections.

      A shadow cabinet of all the corrupt deadwood leaders. Their campaigning focus is always on outdated, extremist racial ideas and religious bigotry. And you expect them to change?

      Mano: The whole rotten reason Zahid and the crooks in Umno want to have unity government with Pakatan Harapan parties is "because we don’t want to be the opposition".

      If any Harapan parties take these Umno leaders in, the rakyat will turn against Harapan and they would lose all credibility.

      So just change, and be the force the rakyat want you to be, as a strong, credible opposition party. It is not only money and positions that make a credible opposition. What do you think DAP had/has that ordinary Malaysians are willing to hand over money to them when donations are called?

      Whereas for Umno-BN, you were always leeching off the public coffers. Then you talk of ‘agama’ (religion) and ‘bangsa’ (race).

      Those right-thinking Malays and the truly religious ones must be so ashamed of you talking about defending religion and race, when actually the image of Malays and of Islam has been severely tarnished by the Umno crooks.

      Please change, truly change - your only motto for political life should be service, service and service, and nothing else. If this is not palatable, then get lost.

      Watching You: Khairy, Prime Minister Dr Mahathir Mohamad just put it succinctly: "There is no future for Umno anymore, because the people detest Umno."

      So don't waste your energy, Khairy. Move on.

      Delete
    2. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete

    3. THE POLISHED FORMER FOREIGN MINISTER HAS SAID IT ALL, NO NEED TO ADD ANYTHING -

      It would be hypocritical to remain in Umno, says Anifah

      PETALING JAYA: Former foreign minister Anifah Aman, who earlier this month resigned from Umno, said the party should respect the rights of those who left the party because of the direction Umno was taking.

      “It would be hypocritical of me to still be in the party when I no longer subscribe to (Umno’s) philosophy and cause. (But) I wish them the best,” the New Straits Times reported the former Umno Supreme Council member as saying.

      Anifah said this in response to Umno president Ahmad Zahid Hamidi’s statement yesterday that Umno would take legal action against elected representatives who left to join other political parties or became independents.

      Zahid also said the writs of summons have been issued to several individuals from whom Umno would seek reimbursement for costs incurred.

      The English daily quoted Anifah as saying that he had yet to receive the writ of summons.

      Anifah quit from Umno on Sept 19, citing the failure of Umno and Barisan Nasional to restore Sabah and Sarawak’s rights under the Malaysia Agreement 1963.

      The Kimanis MP said he had promised voters in Sabah and his constituency that he would step down from any party posts and leave the party if Umno and BN failed to keep its promises.

      News of Anifah’s resignation came less than 24 hours after Umno Supreme Council member Mustapa Mohamed quit the party. It is still unclear whether the Kimanis MP will be joining another party.

      Delete
    4. ANCAMAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      ANGKASA: Batu meteor lintasi ruang udara Sabah
      Bernama | Diterbitkan 21 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 21 Ogs 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) mengesahkan objek bercahaya yang melintasi ruang atmosfera yang disusuli dentuman kuat di Sabah semalam adalah batuan dari angkasa lepas yang memasuki atmosfera bumi disebabkan tarikan graviti bumi.

      ANGKASA dalam kenyataan di sini hari ini berkata pada kebiasaannya batuan meteor itu berasal daripada serpihan asteroid yang bersaiz lebih kecil iaitu kurang dari O.5 meter persegi.

      "Apabila memasuki ruang atmosfera bumi dengan kelajuan yang tinggi batuan itu bergesel dengan partikel di atmosfera bumi dan menghasilkan haba yang menyebabkan ia terbakar dan bercahaya," kata kenyataan itu.

      Menurut kenyataan itu bunyi dentuman yang kuat mungkin disebabkan batuan panas itu meletup di ruang atmosfera iaitu selepas beberapa saat cahaya meteor tersebut hilang.

      Hasil daripada letupan berkenaan batuan meteor tersebut akan berkecai menjadi debu atau serpihan kecil yang berkemungkinan akan jatuh ke bumi.

      "Memandangkan ia adalah fenomena biasa, rakyat Malaysia khususnya di Sabah tidak perlu bimbang dengan kejadian yang berlaku malam tadi kerana 95 peratus meteor akan musnah terbakar di atmosfera bumi," kata kenyataan itu.

      Pihak ANGKASA juga menyarankan agar orang ramai tidak menyebarkan maklumat tidak sahih melalui media sosial.

      Semalam penduduk di daerah Kota Belud dan beberapa daerah sekitarnya kehairanan melihat cahaya terang melintasi ruang langit daerah itu sebelum hilang kira-kira jam 11.26 malam.

      - Bernama

      Delete

    5. CAPTAINMALAYSIA = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB, JUSTICE LEAGUE ETC. PERLU JUST LICK THE WOUNDS OR JIBO'S ASSOL.

      Umno nafi tapis perbahasan perwakilan

      PAU 2018 | Umno menafikan penundaan beberapa siaran perbahasan perwakilan dalam Perhimpunan Agung Umno 2018 bertujuan menyekat atau menapis perbahasan beberapa perwakilan.

      Ketua Penerangan Umno Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata siaran berkenaan ditunda agar penyebaran maklumat berhubung perbahasan itu lebih tersusun.

      PAU kali ini yang diadakan 28 Sept hingga 30 Sept merupakan perhimpunan pertama selepas BN hilang kuasa di peringkat pusat pada pilihan raya umum (PRU) 9 Mei lalu.

      Parti terbesar pembangkang itu bagaimanapun membenarkan media masuk dalam dewan perhimpunan ketika acara pembukaan untuk ucapan dasar ketua sayap Umno masing-masing dari Pemuda, Wanita, dan Puteri.

      Bagaimanapun, petugas media diarahkan keluar dari dewan ketika sesi perbahasan dimulakan.

      MANA TAK DI TAPIS. ORANG2 NAJIB DI PAU DULU2 BAWAK AKTA BERITA PALSU, AKTA HASUTAN DAN MCM2 LAGI KE PAU BAGI MENAKUTKAN PERWAKILAN DAN MEDIA.

      Delete
  19. Adakah Malaysia tersalah memilih?

    ReplyDelete
  20. Kenang budi.. dah banyak makan dedak

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS seru k'jaan benarkan negeri laksana hukum syarak
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 6:45 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 6:53 petang

      A+ A-
      Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memberikan peluang negeri-negeri melaksanakan hukum syarak.

      "PAS menyeru kerajaan HARAPAN memberikan kesempatan kepada negeri-negeri melaksanakan hukum syarak yang berada di bawah bidang kuasa negeri, bukan mempertikaikannya.

      "PAS melahirkan rasa kesal terhadap kenyataan kabinet berhubung kes rotan yang dijalankan oleh mahkamah Tinggi Syariah di negeri Terengganu.

      "Kenyataan kabinet jelas mempertikaikan bidang kuasa mahkamah syariah negeri yang berada diluar bidang kuasa kerajaaan pusat," katanya dalam suatu kenyataan hari ini yang mengulas isu sebatan terhadap dua pasangan lesbian di Terengganu.

      Anggota parlimen Kubang Kerian juga berkata hukuman sebat syariah jauh lebih ringan daripada hukuman rotan mahkamah sivil.

      "Apakah melaksanakan hukum yang diperintah oleh Allah boleh dianggap zalim, kejam dan tidak berperikemanusiaan?

      "... hukuman tersebut jauh lebih ringan dari sebatan dalam penjara, yang juga ternyata gagal mencegah jenayah berbanding hukuman syarak yang mahu mencegah jenayah dalam masyarakat," katanya.

      Kehadiran orang awam

      Terdahulu hari ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Azis Jamman berkata beliau tidak bersetuju dengan pelaksanaan hukuman sebatan di khalayak ramai seperti di Terengganu awal minggu ini.


      “Sama ada ia patut dilakukan di khalayak ramai atau tidak, secara peribadinya saya tidak setuju,” katanya yang turut memaklumkan perkara berkaitan mahkamah syariah terletak bawah bidang kuasa negeri, bukan kementeriannya.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa pada 3 September lalu berkata pihaknya mengambil pendirian bahawa hukuman sebat ke atas dua pesalah syariah di Terengganu berkenaan dijalankan mengikut proses undang-undang negeri.

      Katanya, pihaknya turut mengikut perkembangan kes tersebut dan difahamkan hukuman dijatuhkan mengikut kaedah Islam.

      Bagaimanapun beliau berkata aspek kehadiran orang awam sewaktu proses sebatan perlu dilihat semula.

      Delete
    2. OIK, SAPA YANG MAMAT INI MAKSUDKAN "orang ajak kita bentuk k'jaan"? YANG AKU TAHU HISHAMUDDIN JUMPA MAHATHIR DI KATAKAN 4 JAM, ZAHID NGAKU JUMPA TUN mAHATHIR 2 KALI. DIA NGATA ZAHID SAMA MUDIN KE?

      Tok Mat: Jangan mimpi lagi orang ajak kita bentuk k'jaan

      Timbalan presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan menggesa anggota parti parti itu supaya tidak berharap pihak tertentu akan 'melamar' mereka untuk membentuk kerajaan.

      "Jangan mimpi lagi akan ada orang bawa tepak sirih ajak kita buat kerajaan.

      Khamis lalu, Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata parti itu berharap dapat kembali berkuasa dengan membentuk "kerajaan perpaduan" dengan mana-mana parti dalam Pakatan Harapan (HARAPAN).

      APA KAH DEPA PEMIMPIN TINGGI UMNO BERBALAH MACAM NAK CARI UNDI PERWAKILAN DI PAU ITU?

      Delete
  21. Babi Justiceleague, pukimak punya geng Najib....penat aku scroll .
    Tak ada cara ka nak bunuh dia orang ni...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH ANTI MELAYU


      Tidak wajar Dr. Mahathir jadikan PTPTN contoh Melayu malas kata Najib



      Datuk Seri Najib Tun Razak tidak setuju Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad menggunakan isu pembayaran balik Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai contoh untuk menyatakan kaum Melayu sebagai malas dan tidak bertanggungjawab.

      Najib berkata sejak 10 tahun lepas prestasi pembayaran semula PTPTN tidak begitu memuaskan antaranya disebabkan hasutan dari pihak pembangkang ketika itu yang menjanjikan pemansuhan hutang PTPTN sekiranya menang pilihan raya umum.

      “Dalam isu PTPTN bukan sahaja kaum Melayu tidak membayar tetapi ramai juga peminjam dari kalangan kaum-kaum lain yang menerima pinjaman PTPTN kerana termakan hasutan Pakatan.

      “Hakikatnya, Pakatan yang merosakkan PTPTN dan mereka tidak patut menggunakan isu ini sebagai alasan untuk menyalahkan satu kaum sahaja. Maka, Pakatan perlu bertanggungjawab terhadap tindakan ramai yang tak mahu membayar pinjaman PTPTN,” kata Najib.

      Najib berkata, oleh kerana kerajaan Pakatan Harapan tidak akan memansuhkan hutang PTPTN seperti dijanjikan beliau menyeru kepada semua peminjam tak kira bangsa untuk menunaikan tanggungjawab mereka membayar balik pinjaman mengikut kemampuan masing-masing.

      Ini agar lebih ramai lagi pelajar-pelajar boleh mendapat bantuan PTPTN pada masa depan.

      Delete

    2. CAPTAINMALAYSIA = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB, JUSTICE LEAGUE ETC. PERLU JUST LICK THE WOUNDS OR JIBO'S ASSOL.

      Khir: Jika diharamkan, Umno tak boleh dihidupkan semula - Dr Khir Toyo

      ALLO, KANG, DEPA PIKIAQ KALO DI HARAMKAN, TUBUH UNMO 2.0 ATAU UMNO 3.0 LAH.

      Alhamdulillah, 72 tahun Umno mewarnai dan mencorak politik negara tercinta. Terlalu banyak pengalaman yang dilalui hingga tidak memungkinkan untuk rakyat memisahkan antara Umno dan kemajuan negara.

      Sejarah yang telah terbina ini akan jadi sebutan dan fakta sejarah yang mungkin tidak dapat diulang lagi di masa akan datang seperti mana banyak sejarah gemilang dunia yang jadi sekadar sebutan retorik di mulut pemimpin kita hari ini.

      Perlukah Umno hala tuju baru? Bagi saya tak perlu, kerana Umno itu sendiri akan jadi kenangan dan sebutan sejarah sahaja.

      Kenyataan menteri dalam negeri dan diikuti pernyataan perdana menteri baru baru ini telah menzahirkan secara cukup jelas bahawa Umno akan diharamkan, mestilah diambil dengan serius oleh pemimpin Umno hari ini.

      Delete

  22. APA KAU CAKAP NI, MAT?

    Ahli parti tak boleh terlibat PRK PD

    PRK PD | Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan menegaskan jentera Umno Bahagian Telok Kemang tidak boleh mengambil bahagian dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, walaupun ada yang menyokong calon tertentu.

    ".. kita memboikot PRK tersebut atas asas kita tidak suka cara PRK itu diadakan."

    BETUL KE? HABIH, KORANG NAK KERAJAAN PERPADUAN. BUKAN KE NAK ANWAR BAWAK PKR SAMA KORANG TUBUHKAN TUH?

    KALO TAK, KORANG NAK KERAJAAN PERPADUAN APEKEBENDE? DAP TAK MAU KORANG MASUK PH.

    KE KORANG TAK LETAK CALON DI PD NAK TOLONG ANWAR MENANG BESOR? JAHAT KORANG NIH. CAKAP LAIN, BUAT LAIN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH MULA TUNJUK BELANG


      Yuran konsultasi klinik swasta naik harga tak lama lagi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 1:33 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      Orang ramai boleh menjangkakan yuran konsultasi lebih mahal dicaj oleh doktor di klinik swasta tidak lama lagi berikutan caj pengamal am antara RM10 dan RM35 akan dinaikkan kepada antara RM35 dan RM125.

      Kenaikan itu dipersetujui pada ‘Sesi Town Hall: Konsultasi Pihak Berkepentingan Bagi Cadangan Semakan Caj Pengamal Am’ yang berlangsung di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, hari ini.

      Bercakap kepada pemberita selepas menjadi moderator pada sesi itu, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata semakan caj itu memang sudah tiba masanya berikutan kali terakhir dilaksanakan pada 2006.

      "Lagi rumit penyakit dihidapi seseorang itu, lebih tinggi caj konsultasi akan dikenakan. Harga siling bagi caj konsultasi adalah RM125," katanya.

      Dr Azman berkata sesi ‘town hall’ atau dialog hari ini adalah sesi terakhir sebelum beliau menyerahkan kertas cadangan semakan caj itu kepada Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      "Menteri Kesihatan kemudian akan menyerahkan cadangan semakan caj pengamal am itu ke Jabatan Peguam Negara dan, jika semuanya berjalan lancar, ia akan diserahkan kepada Kabinet untuk disahkan,” katanya.

      Dr Azman tidak menolak kemungkinan caj baharu konsultasi itu akan dilaksanakan pada awal tahun depan.

      Beliau berkata kementerian juga telah mengadakan perbincangan dengan pelbagai kumpulan berhubung perkara itu.

      "Dan, hari ini, kami menghimpunkan semua pihak berkepentingan, bukan sahaja doktor yang mengusahakan klinik sendiri tetapi juga badan bukan kerajaan dan kumpulan pengguna. Ini untuk memastikan semakan caj pengamal am ini dilakukan secara adil," katanya.

      - Bernama

      Delete

    2. CAPTAINMALAYSIA = CAPTAIN PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB, JUSTICE LEAGUE ETC. PERLU JUST LICK THE WOUNDS OR JIBO'S ASSOL.

      ALAMAK, INI PULAK YANG DI CAKAP DEPA DI PAU - CAKAP LAH PASAI PEMBANGUNAN, PROJEK2 DSB NYA.

      Umno serupa Nokia, HARAPAN macam Samsung, Dr M Apple

      PAU 2018 | Seorang perwakilan Pemuda Umno hari ini menyamakan kekalahan Umno pada pilihan raya umum ke-14 (PRU) dengan kejatuhan jenama gergasi telefon bimbit, Nokia.

      Ketua Umno bahagian Batu Sapi, Khairul Firdaus Akbar Khan berkata seperti Nokia, Umno cepat berpuas hati dengan parti itu dan tidak mencipta inovasi baru.

      "Nokia adalah serupa Umno, dahulu begitu popular tapi kerana mereka gagal disebabkan pengurus produk mereka sentiasa berkata kepada bos don't worry semua okey, don't need to evolve, consumer dah selesa orang akan (tetap) beli," Khairul Firdaus memberitahu perwakilan di Perhimpunan Agung hari ini.

      Sebaliknya beliau menyamakan Pakatan Harapan (HARAPAN) seperti jenama Samsung, manakala Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula seperti Apple yang kini menguasai pasaran.

      Delete

  23. Masuk hari ketiga PAU 2018, seorang anggota Wanita Umno dari Sri Gading, Johor, paling mencuri perhatian dengan t-shirt jingga a la lokap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Masurana Samian, 56 tahun, ketika ditemui berkata dia memakai baju itu sebagai tanda solidariti dengan Anggota Parlimen Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim dan mesej kepada pihak berkuasa agar memberikan keadilan terhadapnya.

    ".. Makcik tujukan ini kepada semua, termasuk SPRM, agar jangan salah guna kuasa. Jangan pilih kasih (dalam bertindak)," katanya.

    MAKSUD NYA, NAJB TAK KENA PAKAI BAJU OREN DAN TAK DI GARI, APASAL AZEEZ DOUBLE EE DI GARI DAN DI PAKAI BAJU OREN.

    ReplyDelete

  24. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

    Di sebalik PAU, Najib akui kecil hati kerana dilupakan

    PAU 2018 | Dalam berlangsungnya Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2018 yang bermula sejak Jumaat lalu, Datuk Seri Najib Razak meluahkan rasa kecil hati kerana khidmatnya sebagai anggota dan bekas presiden Umno selama ini "dilupakan sekelip mata". APA KO NAK KOMPLEN, JIBO, DEPA SEMUA INGAT KO CURI DUIT RAKYAT BERBILION RINGGIT AJE.

    "Merujuk kepada PAU ke-72 yang sedang berlangsung kini, sebagai seorang bekas pimpinan negara dan seorang bekas perdana menteri serta khususnya mantan presiden Umno ke-6, adalah amat berbohong jika tidak ada secalit perasaan terluka dan terguris di hati kecil ini.

    "Justeru, sesekali saya merenung, sepanjang lebih empat dekad saya terlibat di dalam politik tanah air sehingga menduduki jawatan perdana menteri selama hampir satu dekad, juga dalam konteks PAU ini, sebagai seorang bekas presiden Umno. Segala perjalanan dan pengalaman lebih 40 tahun berasa seperti baru hari kelmarin.

    "Benarlah, seperti yang dipesan oleh Allahyarham ayahanda saya dahulu, tiada bakti lebih mulia daripada berkhidmat kepada rakyat dan balasan baik atas pengabdian kepada rakyat itu tidak selalunya terbalas di dunia ini. LU PUNYA BAPAK MEMANG BANYAK BERBAKTI, DIA RAKYAT SANJUNG TINGGI. HANG MENCURI BERBILION, RAKYAT HA NYA KEJI.

    "Yang penting setiapnya sudah Saya perbuat sehabes baik cumanya kini bak diterlupakan sekelip mata," tulisnya dalam kenyataan di Facebook, semalam.


    "Semasa berkesempatan menjadi pucuk pimpinan negara, saya bersyukur atas rahmat yang dikurniakan itu untuk mencurahkan yang terbaik kepada rakyat, ketahuilah, sejujurnya tiap satu apa yang saya usahakan siang dan malam bekerja begitu keras adalah demi kasih saya kepada rakyat dan telah saya cuba dengan terbaik. CURI WANG 1MDB, MONEY LAUNDERING KERJA KERAS SIANG DAN MALAM, YE? BINI PUN BUAT KERJA JUGAK, YE?


    Tambahnya lagi, perasaan dan jiwanya berasa hancur luluh "bagai kaca terhempas di batu" dengan situasi yang dihadapinya ketika ini. JANGAN PECAH, JIBO, KAMU ADA DATE DENGAN MAHKAMAH 40 KALI DAN DI PENJARA 20-30 TAHUN.

    "Apapun saya yakin, Allah itu pasti menghitung setiap amal, walau sebesar zarah sekalipun. Janji Allah itu pasti," katanya. PSSSSST, APA AMALAN KAMU? BEG TANGAN, BERLIAN, AKAUN2 BANK DI MERATA DUNIA, YE?

    ReplyDelete
    Replies

    1. SUCH A DAMN ARROGANT BASTAK - HE THINKS HE HAS DONE A LOT (YET COULD NOT SPELL OUT WHAT) AND THAT NEGATES HIS HUGE WRONG REGARDING 1MDB.

      WHAT A SON OF A GUN. KESIAN TUN RAZAK, HIS NAME BLEMISHED BY SUCH AN UTTERLY DISGRACEFUL SON.

      Delete
  25. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  26. Halo,
    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...