Thursday 20 September 2018

KERJASAMA DENGAN PAS HANYA MERUGIKAN UMNO


Berikutan tindakan Mustapa Mohamad keluar meninggalkan UMNO, isu kerjasama antara UMNO dengan Pas kembali menjadi perbualan serta perbincangan ramai.


Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu jelas tidak setuju dan menjadikan kerjasama dengan Pas sebagai alasannya meninggalkan UMNO.


Kata Mustapa atau Tok Pa, hala tuju yang diambil UMNO pada masa ini tidak lagi selari dengan prinsip politik yang dipegangnya selama ini.


Bekas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin kemudiannya lantas menyalahkan Zahid Hamidi atas hala tuju UMNO sekarang susulan tindakan Mustapa itu sambil menyeru agar UMNO kembali kepada jalan tengah dalam perjuangannya.


Pokoknya, Khairy sejak dulu memang tidak setuju dengan pendekatan membawa UMNO berbaik-baik dengan Pas.


Seorang lagi pemimpin UMNO iaitu bekas Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Nazri Aziz pula tidak faham kenapa UMNO mahu bekerjasama dengan Pas sekarang.


Kata beliau, UMNO pernah mengajak Pas untuk bekerjasama membentuk kerajaan campuran di Perak selepas keputusan PRU14 pada 9 Mei lalu yang menyaksikan BN memperolehi 27 kerusi, PH 29 kerusi dan Pas 3 kerusi, tetapi ditolak oleh parti Islam tersebut.


"Mereka pernah menolak untuk membentuk kerajaan campuran dengan kita, sebab itu saya tak faham mengapa sekarang kita perlu bekerjasama dengan Pas, kata Nazri lagi.


Bagaimanapun, Najib Razak yang memulakan pendekatan berbaik-baik dengan Hadi Awang mempertahankan keputusan UMNO bekerjasama dengan Pas itu.


Zahid Hamidi yang sebelah badannya diketahui ada DNA Anwar dan sebelah lagi DNA Najib sehingga ini masih tidak berkata apa-apa berhubung lanjutan kerjasama dengan Pas itu, meskipun ramai yang menjangkakan beberapa lagi pemimpin UMNO akan meninggalkan parti kerana tidak setuju dengan kerjasama itu.


Dari segi politik Malaysia, sesuai dengan kedudukan UMNO yang masih bersama MCA dan MIC dalam BN, tindakan bekerjasama dengan Pas, sebuah parti politik kiri yang kadangkala melampau, adalah suatu langkah yang silap.


UMNO harus sedar, kekalahan BN dalam pilihanraya lalu adalah disebabkan pengundi bukan Melayu bersatu hati menolaknya. Sebaliknya, sokongan pengundi Melayu masih dikira kuat untuk parti itu.


Untuk meraih kembali sokongan pengundi bukan Melayu yang hilang dan berusaha kembali menjadi kerajaan, langkah yang betul bukanlah dengan bekerjasama dengan Pas yang tidak disenangi serta ditakuti oleh pengundi bukan Melayu.


Selain mengekalkan sokongan Melayunya, UMNO sepatutnya sekarang ini membantu MCA dan MIC mendapatkan kembali sokongan kaum Cina dan India terhadap parti masing-masing. Banyak usaha dan pendekatan secara bersama boleh dilakukan bagi tujuan itu.


Tetapi, apabila UMNO yang merupakan sebahagian daripada BN bersama-sama dengan MCA dan MIC lebih condong bekerjasama dengan Pas, ia sebenarnya hanya akan menyebabkan pengundi bukan Melayu lebih menjauhi MCA dan MIC.


Dalam kata lain, kerjasama UMNO dan Pas akan terus mengukuhkan lagi kedudukan DAP di mata pengundi bukan Melayu.


Alasan bahawa kerjasama UMNO dan Pas adalah untuk perpaduan ummah dan kepentingan bangsa serta agama, langsung tidak relevan dalam konteks negara berbilang kaum. Untuk berkuasa, UMNO tidak boleh bergantung kepada sokongan Melayu semata-mata.


Lagi pun, UMNO adalah parti politik dan bukan badan dakwah atau NGO yang begitu mementingkan perpaduan ummah. Keutamaan sebagai parti politik adalah kuasa. Setelah ada kuasa, barulah boleh menjaga bangsa dan agama.


Dalam hal ini juga, UMNO harus membezakan dirinya dengan Pas. UMNO adalah parti nasional yang pernah berkuasa di kalangan masyarakat berbilang kaum kerana sikap sederhana dan toleransinya terhadap kaum-kaum lain.


Melalui BN, walaupun UMNO adalah dominan, tetapi kerana sikap sederhana dan toleransinya itulah yang menyebabkan ia diterima sebagai kerajaan selama lebih 60 tahun.


UMNO tidak sama dengan Pas. Walaupun ternampak bersifat nasional juga, namun Pas sebenarnya adalah parti untuk Kelantan dan Terengganu semata-mata. 


Bagi Pas, meskipun bertanding 160 kerusi Parlimen, keutamaannya lebih untuk berkuasa Kelantan dan Terengganu saja. Di peringkat nasional, Pas lebih suka jadi pembangkang dan kemudian menyibukkan diri dengan memenuhi jadual hujung minggu dengan ceramah di sana sini berbanding menjadi kerajaan.


Sebab itu, apabila UMNO bekerjasama dengan Pas, yang untung ialah Pas. Melalui kerjasama itu, Pas akan terus dapat mentadbir Kelantan dan Terengganu yang penduduknya merupakan majoriti Melayu, tetapi akan terus menggagalkan UMNO untuk menguasai Malaysia yang berbilang kaum pengundinya.


Lebih dari itu, kerjasama UMNO dengan Pas turut menjadikan senario politik dalam negara berbilang kaum seperti negara kita semakin tidak sihat dengan memungkinkan lebih banyak tercetusnya amalan perkauman dan agama yang melampau sepanjang masa.


Untuk kembali berkuasa, UMNO tiada pilihan selain kembali kepada jalan tengah, memutuskan hubungan dengan Pas dan memberi tumpuan yang khusus untuk membantu MCA dan MIC meraih kembali sokongan pengundi bukan Melayu. (ShahbudinHusin 20/09/2018)

136 comments:

  1. Replies
    1. Tonggeng mana..tonggeng mana, taknak tolong umno yg dah nazak kerr.....???

      TAK PATUT..TAK PATUT......!!

      Delete
    2. 40 tahun Tokpa lawan PAS di Kelantan.. ujung2 nak bersekutu pula..Kita tak rasa apa yg Tok Pa rasa..Kecewa.

      Delete
    3. Untuk untuk UMNO kembali berkuasa..kena mandi 7 kolah masjid..kena cuci dgn air mandian 7 jenis bunga..

      Delete
    4. Baru betul..buat tolak bala terutama yg rasuk hantu saka puaka d cekau msk dlm botol hanyut ke sg..

      Delete
    5. Amno mandi air zamzam pun belum tentu boleh dapat kuasa balik

      Delete
    6. Kuasa apalh bang Shah..kembali ke lubok puaka adalh..itu umno abad ke 20..kini abad ke 21..UMNO selamat ke laut..kelaut kelaut..dah tiba maut..maut dah tiba.. hhahahahakemaut..

      Delete
    7. Kalau mandi air Umno, amat hancing dan warna oren akibat korapsi banyak sangat.

      Delete
    8. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. INI ADALAH COGAN KATA KAMI :


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR =

      Delete
    9. Jangan sampai bila dia ‘mampus’, rakyat bangkit dan buat perkara yang sama kepada anak-anak dia



      PUTRAJAYA: Datuk Lokman Noor Adam mengingatkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa rakyat akan membalas dendam terhadap anak-anaknya jika melihat bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dianiaya.

      Presiden Pemantau Malaysia Baru itu ditemui di tunjuk perasaan solidariti untuk Najib yang ditangkap petang tadi selepas disoalsiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipercayai berkaitan sumbangan RM2.6 bilion yang diterimanya pada 2013.

      Menurut SPRM, Najib akan dituduh di Mahkamah Sesyen di Jalan Duta, Kuala Lumpur esok.

      “Jangan sampai bila dia ‘mampus’, rakyat bangkit dan buat perkara yang sama kepada anak-anak dia,” kata Lokman kepada pemberita di luar pintu masuk utama SPRM malam tadi.

      Pada Julai, Najib dituduh dengan 3 tuduhan pecah amanah dan 1 tuduhan salah guna kuasa berkaitan RM42 juta yang disalurkan ke akaun banknya.

      Bulan lepas, dia dituduh dengan 3 tuduhan pengubahan wang berkaitan transaksi yang sama bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA).

      Mahkamah Tinggi menetapkan perbicaraan pada 12-28 Februari dan 4-29 Mac tahun depan.

      Sementara itu, Lokman tertanya mengapa Najib ditahan dan didakwa sedangkan siasatan belum selesai.

      “Peguam negara kata tak boleh tahan Najib sebab tidak ada kertas siasatan. Macam mana pula boleh masuk lokap 1 malam?

      “Malaysia sahaja macam ini! Buat kerja ikut orang cakap. Siapa? Dr Mahathir cakap,” katanya.

      Petang tadi, jurucakap SPRM memberitahu bekas perdana menteri itu akan dibawa ke Bukit Aman dan akan disoal polis dan badan anti-rasuah itu.

      Delete
    10. Kahwin muda bising, Arak sampai mati 21 orang tak ada pula nak pinda undang-undang



      Sehingga 8 malam tadi, jumlah terkini mangsa kes keracunan arak di sekitar Lembah Klang sejak kelmarin berjumlah 56 orang, dengan 21 individu disahkan maut.
      Sejumlah 17 lagi individu sedang menerima rawatan manakala 20 yang lain dibenarkan pulang setelah menerima rawatan di hospital.

      Yang aku pelik dah mati katak 21 orang tak ada pula pertubuhan Sistem In Islam yang nak minta bubar undang arak di Malaysia.

      Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tak nak kata apa-apa? Parti Kencing rakyat pun diam aje. NGO yang bising pasal kahwin muda sedangkan Allah benarkan dengan syarat gadis itu setuju, bapa setuju atas maslahah keluarga mereka hadapi, ada puak rasa terror nak bising nak tunjuk pandai dengan ALLAH.

      memang kalau tak aku aku rasa tak sesuai, tapi kalau keadaan memaksa memang sesuai dan bukan semua orang akan emnghadapi maslahah tersebut. Itu sebab Allah cipta kita Dia tahu apa yang kita tak tahu.

      Bila kena dengan ARAK membunuh 21 orang semua orang diam.
      Parti Islam liberal AMANAH pun bisu semacam. Takut hilang kedudukan.

      Delete
    11. Dari Umno ia datang, kpd Umno ia Kembali



      Byk kali dh di ulang sy taip kt semua posting/komen pd setiap isu berkaitan politik negara. Politik Malaysia ni hanya tertumpu pd "Merah" dari dahulu sekarang selamanya...

      Siapa org pertama berlompat berlari ke pentas semasa insiden tahun 2002, mesyuarat Agung Umno (sewaktu PM4 nk umum letak jawatan) ?

      "Dah lama dah...."
      "Saya mohon dato seri Tarik balik !"

      So abai kan lah, warna biru cair ke... Merah Bunge ke... Dari acuan merah sama, merah juga ia datang dan ia kembali.

      Tak payah la sesiapa nk sembang "Umno dah hancur sejak 10 mei 2018.."
      Umno tak pernah Kalah dan tak pernah hancur, hny bertukar bendera.

      Siapa PM ? TPM? Semua org Umno.
      Gaduh la dgn BN ke, pentas politik ke wayang ape ke....
      "Dari Umno ia datang, kpd Umno ia Kembali."

      TunM pun banyak kali mengaku "Masih sayang Umno", malah ramai lg Umno sayang Mahathir.
      Jgn terkejut jika majoriti menteri lama dlu anak didik Mahathir dan sayang kpd Sifu/idola nya.
      Silap2 Najib sendiri msh sayang ke TunM, semua saling sayang sebab tu tak kesudah cerita...

      Anwar? Pun 2x5...
      So tak payah la nk sembang tukar bendera.
      Mengaku je lah masing2dh tak sabar berebut nk claim bendera parti merah keris itu semula.

      Dah2 cakap je rindu TunM, so masing nk keluar "Umno" kejap pastu pergi ke Pangkuan Mahathir "PPBM". Pastu ramai2 Happily ever after pulang ke Kampung Halaman parti Umno.

      Rakyat biasa dan ahli parti? Bertempik la hari2 angkat sepanduk perang utk agenda semasa sambil pemimpin semua tukar2 "baju".

      Politik Malaysia ni hanya tertumpu pd "Merah" dari dahulu sekarang selamanya... Dari detik utk berjuang Merdeka, ke penubuhan Malaysia hingga la ke selama nya, Umno ialah "backbone" Malaysia.

      Where is my meme....

      Delete
    12. Mahathir guna SPRM tekan pimpinan UMNO?



      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat bekas menteri kabinet di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) khususnya daripada UMNO.

      Menurut sumber suruhanjaya itu, pihaknya sudah mempunyai senarai pendek nama-nama bekas menteri yang bakal disiasat.

      Arahan itu dipercayai sebagai usaha memberi tekanan kepada pemimpin UMNO supaya meninggalkan parti itu dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      “Perdana Menteri mengarahkan supaya SPRM menyiasat kesemua Menteri dan Timbalan Menteri di bawah pentadbiran BN dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

      “Malah, SPRM sedang meneliti dan sudah mempunyai senarai pendek yang bakal dipanggil dalam masa terdekat,” katanya kepada Watan Online.

      Bekas Menteri Perdangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed membuat kejutan apabila mengumumkan keluar UMNO selepas 40 tahun berjuang bersama parti itu petang Selasa.

      Alasan Ahli Parlimen Jeli itu, perjuangan UMNO kini sudah tidak selari dengan perjuangan yang dokongnya selama ini.

      Difahamkan Mahathir kini sedang berusaha untuk ‘merampas’ kembali UMNO secara halus dengan mengenakan tekanan terhadap pemimpin utama parti itu supaya meninggalkan UMNO.

      Ia juga salah satu usaha memperkukuhkan kedudukan PPBM ketika mana Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin hampir untuk kembali ke Parlimen.

      Cuba Tanya Depa-- Keluar Parti Kerana hilang Kuasa atau Keluar Takut Kena Dengan SPRM??

      Delete
    13. Rafizi tak anggap UMNO makin lemah



      KUALA LUMPUR – Sekalipun UMNO kini dilihat sedang bergelut dengan kemelut ditinggalkan beberapa pemimpinnya, namun walaupun sebagai seteru politik Naib Presiden PKR Rafizi Ramli tidak mengambil pendekatan merendahkan parti itu.

      Beliau berkata UMNO belum tentu akan terkubur dan lemah sekalipun ia mengalami cabaran getir pada hari ini.

      “Nasihat saya, jgn cepat buat kesimpulan. Tunggu semua maklumat. Semak semua.

      “Kalau dengan 1 ahli parlimen pun, belum tentu parti itu berkubur. Walau dituduh lemah, belum tentu ia betul-betul lemah,” katanya menerusi Twitter.

      Rafizi memberikan contoh PKR pada 2004 yang hanya memiliki kerusi Parlimen Permatang Pauh sahaja jika dibandingkan hari ini di mana parti itu merupakan sebahagian kerajaan persekutuan.

      Beliau berkata demikian merujuk kepada tindakan Datuk Seri Mustapha Mohamed dan Datuk Seri Anifah Aman yang meninggalkan UMNO. -SuaraTv

      Delete
    14. Lebih ramai akan ikut jejak Tok Pa



      KUALA LUMPUR: Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT), Datuk Lokman Noor Adam mendakwa lebih ramai pemimpin UMNO akan mengikut jejak Datuk Seri Mustapa Mohamed meninggalkan parti.

      Dalam video yang dimuatnaik di Facebook, hari ini, Lokman memberi jaminan langkah itu juga akan diikuti mereka yang berjawatan lebih tinggi di dalam UMNO.

      Lokman yang juga Presiden Pemantau Malaysia Baru berkata, tindakan keluar parti itu disifatkan sebagai tali barut dan ia sudah pun tersebar di dalam parti.

      "Kita tidak perlu pergi terlalu jauh. Saya berani jamin ada lagi ahli MKT yang sedang bersiap sedia untuk meninggalkan parti," katanya.

      Beliau turut menggesa UMNO untuk menerima apa yang berlaku sebagai peluang untuk membersihkan parti.

      Menurut Lokman, penghijrahan yang berlaku juga membolehkan UMNO untuk meneroka sepenuhnya hubungannya dengan PAS sekali gus meningkatkan potensi untuk memenangi Pilihan Raya Umum akan datang.

      "Janganlah kita berputus asa. Sekalipun seluruh MKT kita pergi, biarkanlah mereka. Saya percaya dengan kerjasama baru dengan PAS, kita akan dapat lebih banyak kerusi Melayu," katanya.

      Mustapa yang juga Ahli Parlimen Jeli mengumumkan keluar UMNO selepas lebih 40 tahun berkhidmat dalam parti itu, malam semalam.

      Mustapa berbuat demikian susulan hala tuju UMNO pada masa kini tidak selari dengan perjuangannya.

      Dengan keputusan itu, Mustapa secara automatik menjadi Ahli Parlimen Bebas.

      Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu turut meletak jawatan sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan berpandangan usaha ke arah memulihkan defisit kepercayaan dan imej parti semakin sukar.

      Delete
    15. Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur kecoh
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 20 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur kecoh
      - Foto Sharifudin Abdul Rahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur kecoh apabila penyokong bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan tindakan pihak berkuasa yang tidak membenarkan mereka memasuki pekarangan mahkamah.

      Kekecohan timbul selepas Ahli Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tiba untuk memasuki namun dihalang.


      Insiden itu menyebabkan anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) mengambil tempat di hadapan pintu masuk mahkamah.

      Selepas rundingan dengan pegawai polis, Ismail dan tiga lagi individu dibenarkan memasuki pekarangan bagi mengikuti prosiding di dalam galeri awam.

      Ismail ketika ditemui berkata, beliau hadir bagi memberi sokongan kepada bekas pemimpin Umno itu.

      Tidak lama selepas itu, Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dan Pengerusi Badan Pemantau Kerajaan Baharu, Datuk Lokman Noor Adam turut dibenarkan memasuki pekarangan mahkamah.

      Prosiding pendakwaan terhadap Najib sedang berlangsung dengan pertuduhan sedang dibacakan.

      Delete
    16. Penahanan Najib dibuat dengan sengaja, dakwa Isham Jalil
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 20 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Isham Jalil
      Isham Jalil
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Presiden Sukarelawan Malaysia, Isham Jalil mendakwa penahanan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak petang semalam dilakukan dengan sengaja.

      Beliau berkata, sedangkan pendakwaan di mahkamah akan berlangsung pada jam 3 petang ini.


      Katanya, tindakan itu menyebabkan ada kemungkinan Najib tidak sempat membayar wang jaminan di kaunter yang tutup pada jam 4.30 petang.

      “Oleh itu, Najib telah ditahan dan terpaksa bermalam dalam lokap SPRM selama dua malam pada malam semalam dan malam ini,” katanya dalam satu kenyataan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Najib akan didakwa sekali lagi hari ini]

      Semalam, Najib ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kira-kira jam 4.13 petang selepas sejam tiba di ibu pejabat suruhanjaya itu.

      Najib hari ini dibawa ke ibu pejabat Unit Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) Bukit Aman di Menara KPJ Jalan Tun Razak di sini, bagi dirakam percakapannya berhubung siasatan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001.

      Beliau juga akan sekali lagi didakwa petang ini, di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

      Dalam pada itu, Isham berkata, Najib berdepan tuduhan kelapan beliau walaupun pihak kerajaaan dan Pejabat Peguam Negara masih gagal mengemukakan bukti-bukti kukuh ke atas tujuh tuduhan terhadap beliau sebelum ini.

      Delete
    17. Lokman Adam dakwa Mustapa keluar Umno kerana diugut Daim
      Hariz Mohd | Diterbitkan 20 Sep 2018, 4:20 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:33 petang

      A+ A-

      Datuk Lokman Noor Adam mendakwa Datuk Seri Mustapa Mohamed mengambil keputusan untuk keluar Umno kerana diugut oleh Tun Daim Zainuddin.

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno itu mendakwa Mustapa diberi kata dua oleh Daim sama ada untuk keluar daripada parti itu atau berdepan dakwaan di mahkamah kerana menerima dana daripada bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

      "Tok Pa diberi kata dua oleh Daim selepas beliau disoalsiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama tiga hari berturut-turut berhubung dana RM2.6 bilion yang diterima Najib.

      "Beliau diberitahu untuk keluar Umno atau berdepan pendakwaan di mahkamah," kata Lokman kepada pemberita di luar Kompleks Mahkamah kuala Lumpur hari ini.

      Malaysiakini telah menghubungi Mustapa dan Daim untuk mengulas dakwaan ini.

      Lokman hadir bersama kira-kira 30 yang lain bagi menunjukkan sokongan kepada Najib yang didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) berhubung RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya.

      Najib sebelum ini berulangkali menegaskan wang RM2.6 bilion itu daripada keluarga diraja Arab Saudi.

      Lokman mendakwa Mustapa dan pemimpin Umno lain tidak melakukan apa-apa kesalahan dengan menerima wang daripada akaun Najib itu yang digunakan sebagai dana untuk parti.



      "Apa salahnya terima wang daripada Najib? Beliau presiden Umno. Salahkah untuk beliau (Mustapa) terima wang itu untuk digunakan misalnya dalam program kebajikan Orang Asli?"

      Lokman turut mengecam SPRM yang menurutnya menjadi alat kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga mendakwa ramai lagi pemimpin dan anggota parlimen Umno yang disoalsiasat SPRM berhubung wang itu.

      Ini kerana Mahathir mahu mengelakkan keadaan di mana anggota parlimen Umno menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim - yang bakal bertanding dalam PRK Port Dickson - jika berlakunya usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri di Parlimen.
      Lokman bagaimanapun enggan menamakan pemimpin Umno lain yang didakwanya turut disoalsiasat SPRM itu.

      Pada malam Selasa lalu, Mustapa yang juga anggota parlimen Jeli mengejutkan ramai pihak apabil membuat pengumuman keluar daripada Umno.

      Ia disusuli dengan anggota parlimen Kimanis Datuk Seri Anifah Aman keesokannya.

      Khabar angin bertiup mengatakan ada sejumlah lagi anggota parlimen Umno yang akan membuat langkah sama.

      Delete
    18. MuJAHAT BAPAK LIBERAL


      Hakim syarie perlu ikut SOP perkahwinan bawah umur - Mujahid
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:51 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:33 petang

      A+ A-

      Hakim mahkamah syariah yang mengendalikan atau menerima kes perkahwinan bawah umur diingatkan supaya mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang diluluskan dalam Persidangan Hakim-Hakim Syarie dua bulan lalu.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof berkata garis panduan bagi rujukan hakim syarie itu telah dikeluarkan selepas kes perkahwinan kanak-kanak berumur 11 tahun dengan lelaki berusia 41 tahun di Gua Musang, Kelantan pada Jun yang mengejutkan seluruh negara.

      "Tujuan utama adalah untuk memperketatkan (prosedur) sedia ada berkaitan perkahwinan bawah umur namun setakat ini, hanya Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang mengikutinya.

      “Perkahwinan membabitkan remaja perempuan berumur 15 tahun di Tumpat, Kelantan baru-baru ini berlaku kerana hakim yang ditugaskan belum mengikuti SOP yang diluluskan," katanya kepada media selepas merasmikan Sambutan Maal Hijrah 1440H Peringkat Wilayah Persekutuan hari ini.

      Menurut Mujahid antara prosedur yang ditetapkan ialah ibu bapa perlu mendaftarkan permohonan untuk mengahwinkan anak di bawah umur dan pemeriksaan latar belakang keluarga termasuk penilaian psikologi dan kesihatan serta kewangan akan dilakukan.

      Selepas itu, barulah hakim syarie akan membuat keputusan namun garis panduan itu secara jelas menetapkan faktor kemiskinan tidak boleh dijadikan alasan untuk membenarkan perkahwinan bawah umur, tegas Mujahid.

      "Kita juga dalam pertimbangan untuk menetapkan had umur setara antara lelaki dan perempuan iaitu 18 tahun bagi kebenaran perkahwinan bawah umur," ujarnya.

      Baru-baru ini media melaporkan seorang remaja perempuan berumur 15 tahun di Tumpat, Kelantan berkahwin dengan seorang anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) berusia 44 tahun, yang merupakan kes kedua selepas kes perkahwinan membabitkan bawah umur di Gua Musang pada Jun lalu.

      Terdahulu, Mujahid menyampaikan Anugerah Tokoh Ma'al Hijrah peringkat Wilayah Persekutuan kepada Datuk Sheikh Abdul Halim Abd Kadir yang merupakan Pengerusi Persatuan Ulama Malaysia dan bekas mufti Negeri Terengganu.

      Beliau menerima RM5,000, trofi dan sijil penghargaan.

      Turut menerima anugerah adalah Prof Datuk Dr Wan Azman Wan Ahmad (Anugerah Khas Ilmuan), Prof Dr Taufiq Yap Yun Yin (Anugerah Khas Pendakwah), Datuk Seri Syed Saleh Syed Abdul Rahman (Anugerah Khas Koporat) dan Abdul Ahad Abu Bakar (Anugerah Khas Imam).

      Keempat-empat tokoh menerima wang tunai berjumlah RM3,000, trofi serta sijil penghargaan.

      -Bernama

      Delete
    19. MAHA ZALIM BODOH BENGUNG KELU PELUPA BEBAL BANGSAT


      Pensyarah UUM 'sekolahkan' Dr Mahathir
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:43 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:14 petang

      A+ A-

      Seorang pensyarah universiti tampil membela PAS selepas parti itu disifatkan perdana menteri sebagai menolak kemerdekaan negara ini.

      Menurut Dr Kamarul Zaman Yusoff ada banyak bukti menunjukkan dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap PAS tidak benar.

      Katanya beliau tidak pasti dari mana Dr Mahathir mendapat bukti bahawa PAS menolak kemerdekaan Malaysia sebelum ini.

      Seterusnya Kamarul Zaman yang sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu giat menyerang Pakatan Harapan kemudian menunjukkan bukti mengenai sikap PAS terhadap kemerdekaan negara.

      Mendakwa mengambil sendiri butiran itu daripada rekod sejarah bekas pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia itu menyenaraikan:

      3 Jan 1953 - PAS memilih seruan "merdeka" sebagai cogan kata melalui mesyuarat agung tahunan pertama. Mesyuarat itu diadakan di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.
      Mesyuarat itu juga meluluskan tujuh rancangan politik PAS dengan dua daripadanya ialah memperkenalkan kemerdekaan tulen kepada rakyat, menanamkan semangat serta menunjukkan cara mencapainya, dan menegakkan sebuah negara merdeka yang didirikan oleh rakyat daripada rakyat dan untuk rakyat.
      6 Mei 1953 - PAS menghantar dua wakil - Ahmad Fuad Hasan dan Muhammad Hanif - bagi menghadiri suatu persidangan peringkat kebangsaan anjuran 16 tokoh terkemuka, termasuk tujuh menteri besar.
      23 Ogos 1953 - Muhammad Hanif sekali lagi mewakili PAS bersama Ahmad Awang menghadiri suatu perhimpunan peringkat kebangsaan anjuran Umno dan MCA.
      Kata Kamarul Zaman, kedua-dua program itu dihadiri PAS atas semangat mahu mencapai kemerdekaan.

      Delete


    20. Menurut maklumat Arkib Negara Malaysia, perhimpunan itu diadakan di Kuala Lumpur dan dihadiri 14 wakil Umno, dua Persekutuan Persetiaan Melayu Kelantan, 14 orang wakil PAS dan perwakilan MCA.

      Ia dipengerusikan oleh Tunku Abdul Rahman Putra.



      Matlamat utama diadakan perhimpunan itu ialah untuk mencari kata sepakat daripada semua pertubuhan politik di untuk mempercepatkan proses kemerdekaan Tanah Melayu.

      26 Sept 1953 - PAS mengadakan mesyuarat agung khas di Tanah Liat, Bukit Mertajam di Pulau Pinang. Ia dibuat ekoran keputusan persidangan itu yang tidak bersetuju terhadap tuntuhan supaya pilihan raya dewan undangan negeri persekutuan diadakan pada 1954.
      Kata Kamarul Zaman hasil mesyuarat itu PAS meluluskan usul supaya parti terbabit menamatkan penyertaan dalam persidangan itu kecuali mereka tidak terikat dengannya jika berlaku perkara-perkara yang tidak sesuai.

      "Berakhirnya penyertaan PAS dalam perhimpunan kebangsaan pada 11 Oktober 1953 bukanlah disebabkan oleh PAS tidak setuju dengan tuntutan kemerdekaan, tetapi berpunca daripada bantahan dua wakilnya - Muhammad Hanif dan Mohd Asri Muda - ke atas cadangan jawatankuasa itu untuk memperluaskan hak-hak mengundi kepada penduduk yang belum diakui taraf kerakyatan," katanya.

      Letak jawatan lepas PRU ke-14

      Menurut Kamarul Zaman lagi manifesto PAS pada PRU 1955 secara jelas menyebut pada bahagian siasah bahawa, jika mencapai kemenangan, wakil rakyat PAS akan “berusaha dan berikhtiar dengan bersungguh-sungguh bagi mencapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin”.

      Katanya Mesyuarat Agung PAS kali kelima di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, pada 23, 24 dan 25 Disember 1956 juga meluluskan usul supaya tarikh kemerdekaan Malaya tidak diganjakkan dari 31 Ogos 1957.

      Menurut Kamarul Zaman pada mesyuarat tahunan itu juga PAS meluluskan usul supaya kemerdekaan yang akan diisytihar pada 31 Ogos 1957 itu hendaklah penuh berdaulat dalam erti kata yang sebenar-benarnya.
      Baca Pensyarah UUM nafi terkucil, tetap kata Mahathir sudah tua

      Katanya ia juga meluluskan usul untuk menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang telah berjuang sehingga lahirnya kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

      "Berdasarkan rekod-rekod sejarah ini maka tidak tepatlah kenyataan PAS menolak kemerdekaan atau PAS mendakwa Malaya belum layak mendapat kemerdekaan," katanya.

      Untuk rekod sebelum ini Kamarul Zaman turut lantang mengkritik Dr Mahathir atas kapasitinya sebagai pengarah Mapan.

      Beliau pernah dipertemukan dengan Dr Mahathir pada satu forum di Shah Alam.

      Bagaimanapun Kamarul Zaman meletakkan jawatannya di Mapan selepas PRU ke-14 berakhir.

      Delete
    21. Jangan malu Tun, k'jaan anda yang nak tangguh bayar PTPTN'
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:27 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 3:46 petang

      A+ A-

      Khairy Jamaluddin menegur Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad susulan kenyataannya bahawa beliau malu dengan sikap sesetengah peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang tidak membayar hutang mereka.

      Beliau berkata Mahathir tidak perlu malu memandangkan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri yang membenarkan mereka membuat penangguhan pembayaran.

      "Jangan malu...Siapa yang keluarkan mereka daripada senarai hitam? Siapa yang janji mereka hanya perlu bayar selepas gaji mencapai Rm4,000 sebulan?" soalnya di Twitter, hari ini.

      Beliau turut bertanya Mahathir jika mempunyai cadangan untuk meningkatkan balik pembayaran hutan pelajaran itu.

      Khairy merujuk janji kerajaan HARAPAN untuk menangguhkan pembayaran semula PTPTN kepada semua graduan yang bergaji kurang RM4,000.


      Khairy Jamaluddin

      @Khairykj
      Siapa yang keluarkan mereka dari senarai hitam? Siapa yang janji mereka hanya perlu bayar selepas gaji bulanan mencapai RM4 ribu sebulan?

      Apa cadangan @chedetofficial untuk meningkatkan pembayaran balik hutang PTPTN?

      FMT News
      @fmtoday
      “Saya malu, mereka dapat beribu-ribu tetapi tidak membayar kerana mereka tidak mempunyai amanah.

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/09/20/pm-malu-rakyat-tak-bayar-hutang-ptptn/ …

      13:16 - 20 Sep 2018
      1,127
      1,332 people are talking about this
      Twitter Ads information and privacy
      Janji itu belum dilaksanakan namun kerajaan telah membuang nama-nama mereka yang tidak membayar hutang daripada senarai hitam imigresen.

      Menurut laporan, hutang PTPTN yang tidak berbayar berjumlah kira-kira RM36 bilion.

      Pagi tadi Mahathir menyatakan perasaan malunya dengan peminjam PTPTN yang sudah mempunyai pendapatan sendiri tetapi tidak membayar hutang tersebut.

      “Saya berasa malu, tapi mereka tidak!" katanya dalam program bersama pelajar dan kakitangan kakitangan Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

      Khairy yang juga anggota parlimen Rembau sememangnya menentang janji HARAPAN berhubung hutang PTPTN atas sebab bimbang kerajaan mungkin perlu meminjam untuk memberi dana kepada PTPTN ekoran kutipan hutang yang rendah.

      Delete
    22. Lokman: Amla 'ISA baru' kerajaan Mahathir
      Diterbitkan 19 Sep 2018, 9:57 malam | Dikemaskini 19 Sep 2018, 11:56 malam

      A+ A-
      Presiden NGO Pemantau Malaysia Baru, Lokman Adam mendakwa Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (Amla) adalah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang baru.

      Kenyataan NGO yang rapat dengan Umno itu dikeluarkan sebagai membidas penahanan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), awal hari ini.

      Lokman yang juga merupaan anggota Majlis Tertinggi Umno dalam kenyatan medianya hari ini mendakwa, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad menggunakan Amla untuk "menindas musuh politik".

      "Pendakwaan berniat jahat ini dilakukan selepas Najib mengeluarkan bukti-bukti bahawa dana hampir AS$1 billion itu datangnya dari kerajaan Arab Saudi dan anak Raja Abdullah beberapa hari sudah.

      "Ini juga membuktikan bahawa hari ini Amla sudah digunakan sebagai 'ISA' yang baru untuk menindas musuh politik regim zalim Dr Mahathir dan DAP.

      "Melalui Amla, sesiapa juga yang pernah menerima dana Umno melalui cek Ambank Islamic, akaun amanah atas nama Presiden Umno, boleh didakwa di bawah Amla dan terdedah kepada ugutan," katanya.

      Awal hari ini, Najib ditahan SPRM dan dijangka akan didakwa di mahkamah esok berhubung wang RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun banknya.

      Pihak berkuasa mendakwa wang berkenaan adalah daripada dana 1MDB. Najib bagaimanapun menafikan dakwaan itu dan menegaskan berulang kali ia adalah derma daripada keluarga diraja Arab Saudi.

      Lokman turut menyifatkan Amla digunakan untuk "mematikan kebangkitan rakyat" dan khususnya kepimpinan Umno.

      "Apabila seseorang itu didakwa di bawah Amla, pihak pendakwaan tidak perlu membuktikan mereka menerima duit dari sumber haram.

      "Sebaliknya, yang tertuduh perlu membuktikan dana yang mereka perolehi adalah bukan dari sumber haram seperti jenayah, rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya.

      "Persoalannya, bagaimana kemasukan dana ini boleh dianggap sebagai dari sumber yang haram sedangkan ia masuk dengan mendapat kelulusan Bank Negara?" katanya.

      Dakwa SPRM terima arahan Dr M

      Beliau turut mendakwa SPRM menerima arahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menentang musuh politiknya.

      "Ada arahan dari Tun M kepada (Ketua Pesuruhjaya SPRM) Shukri Abdull. Bapak penyamun (Datuk Seri) Shukri Abdull ni. SPRM ni digunakan sehabis baik oleh Mahathir.

      "Kes ini berlaku sebaik saja Datuk Seri Najib mengemukakan dokumem-dokumen berkaitan derma sejak tahun 2011 dan disumbang oleh anak Raja Abdullah.

      "Hari ni, semua pihak yang terima duit daripada sumbangan Saudi ni, semua akaun mereka dibekukan, termasuk akaun Umno, sekolah tahfiz, badan NGO, yang mana mereka semua terima sumbangan dari Datuk Seri Najib. Ahli-ahli MP disiasat bertubi-tubi oleh SPRM," katanya.

      Peserta himpunan itu bersurai kira-kira jam 10.15 malam.

      Ditemui selepas itu, Lokman berkata NGO yang diketuai beliau akan menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memohon campurtangan baginda bagi menghentikan penyalahgunaan Amla di negara ini.

      Beliau dijangka akan menyerahkan memoradum itu kepada pihak Istana Negara pada 8.30 malam, 26 Sept ini.

      Delete
    23. Kesian machai justice league. Takde sapa nk baca copy paste dia kehkehkeh

      Delete

    24. KAMI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU KAMI TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA, KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG KAMI JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI KAMI NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, KAMI AKAN TERUSKAN MENGKRITIK. INI LAH BETAPA KUAT NYA KAMI MENJILAT NAJIB:

      justice league = JUST LICK NAJIB'S WOUNDS AND ALL = GENG MENJILAT NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      justice league PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      WHAT HE CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER

      Delete
    25. ATAU MAHATHIR PENYAMUN & PEROMPAK YANG SAMA

      Najib dedah pemberian Almarhum Raja Abdullah



      Sebagaimana pemberian hadiah tidak ternilai, kelambu Kaabah - kain kiswah Kaabah dan tambahan kuota haji 20,000 daripada Almarhum Raja Abdullah pada 2010 di mana baginda turut meminta agar ia tidak diwarwarkan, baginda juga bersetuju untuk membantu parti saya dengan pembiayaan.

      Ini berlaku selepas Kebangkitan Arab atau Arab Spring pada lewat 2010 di kalangan negara Islam di Timur Tengah dan Afrika termasuk negara sekutu Arab Saudi.

      Almarhum Raja Abdullah sangat bimbang ketika itu dan bertindak membiayai pemimpin dan kerajaan negara Islam dengan sejumlah wang yang banyak bagi mengekalkan kestabilan. Pada masa itu, harga minyak paling tinggi dan Arab Saudi memperoleh pendapatan yang banyak hasil darinya.

      Baginda juga mempunyai kebimbangan yang sama selepas mendapat tahu kemungkinan berlaku Malaysia Spring pada ketika itu kerana Malaysia juga negara Islam biarpun bukan berada di Timur Tengah atau Afrika.

      Lantaran kebimbangan dan hubungan akrab kami, pada awal 2011, baginda berjanji untuk turut menyediakan dana kepada saya dan parti bagi kegunaan di Malaysia. Seperti kain kiswah dan kuota haji tambahan, sumbangan ini juga tidak mahu dihebahkan. Terdapat beberapa orang saksi pada masa itu ketika janji ini disampaikan.

      Saya kemudian dapati jumlah pembiayaan yang dijanjikan untuk beberapa tahun itu adalah lebih rendah daripada negara jiran Arab Saudi yang terjejas teruk daripada Arab Spring.

      Memandangkan saya bukan lagi Perdana Menteri dan Raja Abdullah telah mangkat (Al-Fatihah), saya rasa adalah bersesuaian untuk saya dedahkan dokumen berikut bagi membersihkan nama saya dari pelbagai tuduhan dan fitnah.

      Saya bersama peguam mengambil masa yang agak lama untuk memperolehi dokumen ini daripada bank namun kami berjaya mendapatkan sebahagian besar darinya. Dokumen berikut adalah bagi sumbangan tahun 2011 sahaja. Pihak berkuasa dan bank ada dokumen yang sama.

      Pada 1 Februari 2011, Putera Abdulaziz Al-Saud menulis kepada saya, memberitahu bahawa Arab Saudi akan menyediakan US$100 juta (RM415 juta) kepada saya bagi tahun 2011.

      Dokumen pemindahan wang SWIFT bagi tahun 2011 menunjukkan yang US$20 juta dipindahkan daripada akaun Putera Faisal bin Turkey bin Al Saud dan US$80 juta dipindahkan daripada akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi kepada saya.

      Sebahagian besar dana yang saya terima digunakan bagi tujuan politik BN. Sebagai contoh, saya telah berikan dana ini kepada UMNO Johor bagi membeli beberapa van. Malangnya, kerajaan PH baru-baru ini telah menyita van-van ini.

      Surat bertarikh 1 Februari 2011 ini adalah surat pertama daripada beberapa surat daripada putera yang sama dihantar kepada saya bersama sumbangan tahun-tahun kemudian.

      Salinan surat-surat ini turut dilampirkan bersama dana yang dipindahkan ke akaun saya di Ambank bagi tempoh beberapa tahun. Sama ada BNM mahupun bank berkenaan tidak pernah mempersoal atau menyatakan kebimbangan terhadap sumbangan ini, kerana ia turut dilampirkan dengan surat pengesahan.

      Sebab itu, Kementerian Luar Arab Saudi sudah dua kali mengesahkan secara terbuka bahawa kerajaan mereka memberi sumbangan kepada saya tanpa sebarang syarat terhadapnya.

      Kira-kira dua bulan lalu, Tun Mahathir kecewa apabila Arab Saudi enggan menafikan bahawa RM2.6 bilion adalah sumbangan kepada saya. Rujuk di sini.

      Sebulan kemudian, kerajaan PH menutup Pusat Keamanan Raja Salman di Kuala Lumpur.

      Pada status FB akan datang atau melalui temuramah dengan media di mana saya dapat menjelaskan dengan lebih terperinci sambil menunjukkan bukti, saya juga akan menjelaskan mengenai sumbangan yang saya terima bagi tahun-tahun selepas 2011 - termasuk isu RM2.6 billion.

      Dato Seri Najib Tun Abd Razak
      10 September 2018

      Delete
    26. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. INI ADALAH COGAN KATA KAMI :


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU =

      Delete
    27. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. INI ADALAH COGAN KATA KAMI :


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM =

      Delete
    28. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. INI ADALAH COGAN KATA KAMI :


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT =

      Delete
    29. Polis serbu rumah ibu Najib, pulang tangan kosong
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 20 Sep 2018, 8:24 malam | Dikemaskini 20 Sep 2018, 8:28 malam

      A+ A-

      Polis menyerbu kediaman ibu bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Tun Rahah Mohammad Noah di Jalan Eaton, Kualan Lumpur, petang tadi.

      Sumber polis berkata serbuan yang melibatkan 14 anggota itu dibuat kira-kira pada pukul empat petang - kira-kira waktu yang sama Najib didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

      Difahamkan polis turut memecahkan siling rumah untuk melihat jika ada wang tunai yang disembunyikan di situ, tetapi pulang dengan tangan kosong.

      Delete
    30. Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib
      Koh Jun Lin | Diterbitkan 20 Sep 2018, 8:15 malam | Dikemaskini 20 Sep 2018, 8:18 malam

      A+ A-
      Ketua pasukan peguam Datuk Seri Najib Razak, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berkata beliau "gembira" dengan pendakwaan ke atas anak guamnya yang menurutnya tidak ditimbang semasak-masaknya.

      Beliau berkata ia bermakna pihak pendakwaan terdesak untuk membawa Najib ke mahkamah.

      "Saya agak terkejut tetapi pada masa sama gembira dengan jenis pendakwaan yang dibawa mereka, kerana saya fikir ia adalah pendakwaan yang terdesak.


      "Ia tidak menunjukkan apa-apa secara lebih mendalam berbanding (pendakwaan), dan ia juga jelas menunjukkan pihak berkuasa terdesak untuk membuat pendakwaan berkenaan 1MDB untuk menunaikan janji manifesto mereka," katanya kepada pemberita hari ini.

      Beliau berkata demikian di luar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur selepas mewakili Najib di Mahkamah Sesyen.

      Hari ini bekas perdana menteri itu didakwa dengan empat tuduhan rasuah dan 21 tuduhan pengubahan wang haram.

      Delete
    31. Annuar: Mustapa disiasat polis seminggu sebelum keluar Umno
      Shakira Buang | Diterbitkan 20 Sep 2018, 5:53 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 6:35 petang

      A+ A-

      Datuk Seri Mustapa Mohamed disiasat Polis Diraja Malaysia (PDRM) seminggu sebelum beliau membuat pengumuman untuk keluar Umno, kata Tan Sri Annuar Musa.

      Menurut setiausaha agung Umno itu, turut disiasat ialah dua lagi pemimpin Umno Kelantan.

      "Saya boleh sahkan Umno Kelantan termasuk Tok Pa (Mustapa) disiasat polis 10 hari lalu.

      "Beliau terima sejumlah dana yang agak besar dan ia disiasat oleh PDRM," katanya dalam sidang media di PWTC, Kuala Lumpur hari ini.

      Beliau bagaimanapun tidak menyatakan secara jelas dari mana sumber dana yang didakwa diterima Mustapa itu.

      Sebelum ini anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam membuat dakwaan Mustapa mengambil keputusan keluar Umno setelah diugut Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan, Tun Daim Zainuddin, kerana menerima dana daripada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Lokman mendakwa Mustapa disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama tiga hari berhubung dana RM2.6 bilion dan diberi kata dua oleh Daim, sama ada untuk keluar Umno atau dihadapkan ke mahkamah.

      Anggapan KJ tersasar

      Bagaimanapun, mengulas lanjut Annuar menegaskan tindakan Mustapa itu dibuat bukan kerana siasatan tersebut.

      “Namun saya tidak boleh katakan itu (siasatan SPRM) sebab dia keluar. Tidak semestinya. Tidak berani saya kata, awak kena tanya dia sendiri,” katanya.

      Dalam sidang media sempena Perhimpunan Agung Umno hujung bulan ini, Annuar turut menegaskan dakwaan Khairy Jamaluddin Abu Bakar bahawa tindakan Mustapa keluar parti terjadi kerana anggota parlimen Jeli itu tidak senang dengan kerjasama Umno dengan PAS.

      Katanya spekulasi berkenaan adalah tidak tepat.



      “KJ ada tweet mengatakan Tok Pa keluar kerana ada kaitannya dengan soal kerjasama Umno dengan PAS, tapi apabila saya semak, KJ tidak bercakap dengan Tok Pa pun lagi. Jadi, ini bermakna KJ membuat spekulasi.

      “Saya juga ada versi saya. Saya tahu Tok Pa keluar bukan kerana kerjasama Umno dengan PAS, kerana Tok Pa tidak pernah menolak bahawanya (kerjasama) begitu. Isunya bukan itu. Tidak mungkin dia keluar parti sebab itu sahaja.

      “Saya boleh beri penegasan dalam konteks kenyataan KJ itu sudah pastinya tersasar maka ianya hanya satu telahan KJ sendiri,” katanya.

      Mengulas lanjut, Annuar berkata terlalu banyak sebab kenapa pemimpin Umno hari ini bertindak meninggalkan parti.

      Baca: Wang songlap dari 1MDB atau derma?

      “Semua yang keluar ini alasannya tak sama, ada yang keluar memaklumkan mereka ada kepentingan perniagaan dengan kerajaan pusat dan kepentingan itu terlalu besar, maka mereka terpaksa memikirkan keperluan menyelematkan perniagaan mereka.

      “Kita hormati setiap keputusan yang dibuat,” katanya.

      Selain itu, Annuar turut mengingatkan Umno ketika ini sedang melalui zaman sukar dan memberitahu tidak semua orang boleh berdepan tekanan hebat.

      “Sesetengahnya tidak boleh hidup jika tidak ada duit, sesetengahnya pula tidak boleh hidup jika ditekan pihak tertentu, jadi proses inilah yang kita terpaksa hadapi ketika Umno mengalami ujian,” katanya.

      Annuar turut mendakwa terdapat banyak tawar-menawar berlaku daripada pihak tertentu untuk membeli pemimpin Umno.

      "Banyak tawar-menawar, (dari) pintu depan pintu belakang. Kita tak boleh nak kawal atau nak tambat. Terpulang pada istiqamah masing-masing. Perjalanan masih jauh," kata Annuar.

      Delete
    32. 'Tun M, henti burukkan Pas'
      SAIFULLAH AHMAD 20 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore280
      Razman Zakaria
      Razman Zakaria
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dinasihatkan supaya menghentikan serangan terhadap Pas kerana tindakan itu akan mendedahkan lebih banyak keburukan pemimpin PH itu.

      Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria berkata, tuduhan bahawa Pas sebagai punca perpecahan orang Melayu tidak berasas.


      Beliau berkata, jika dilihat sejarah, kewujudan beberapa parti yang didominasi oleh orang Melayu seperti Semangat 46, PKR dan kini Bersatu adalah ketika era pemerintahan Mahathir.

      "Saya nasihatkan Mahathir hentilah bercakap. Lagi banyak dia bercakap, lagi orang tahu itulah perangai dia sebenarnya. Kalau dia kata orang memecahbelahkan Melayu, dialah sebenarnya memecahbelahkan Melayu.

      "Kenyataan itu langsung tak berasas, hanya kenyataan politik untuk mengelirukan. Itulah gaya Mahathir berpolitik," katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

      Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mahathir bahawa politik Pas yang membawa perpecahan kepada orang Melayu dan bukannya agama Islam.

      [Artikel berkaitan: Perbuatan Pas itu tak boleh dimaafkan: Tun M]

      Razman berkata, serangan sengaja dibuat ke atas Pas kerana Mahathir menyedari kekuatan Pas.

      Menurutnya, Pas merupakan parti yang mempunyai prinsip perjuangan sendiri tidak seperti parti-parti lain.

      Delete
    33. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    34. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. INI ADALAH COGAN KATA KAMI :


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU =

      Delete
    35. Pak man

      Wak kojola kengkang pungkoq tonggek kepala mancis tu dah kena terajang dgn John. Sebab john terkejut jumpa kangkung terlilit kat cunit dia.

      Delete
    36. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. INI ADALAH COGAN KATA KAMI :


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI =

      Delete

    37. KAMI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU KAMI TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA, KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG KAMI JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI KAMI NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, KAMI AKAN TERUSKAN MENGKRITIK. INI LAH BETAPA KUAT NYA KAMI MENJILAT NAJIB:

      justice league = JUST LICK NAJIB'S WOUNDS AND ALL = GENG MENJILAT NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      justice league PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      WHAT HE CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER

      Delete
    38. Dr Maszlee sebagai Pengerusi UIAM

      Beberapa hari selepas dilantik menjadi Menteri Pendidikan, Dr Maszlee melaungkan seruan – pada era baharu ini, dia sendiri akan memastikan institusi pendidikan tidak akan digunakan sebagai alat politik. Azan yang dia laungkan disambut dengan baik oleh segenap ahli akademik dan mahasiswa. Ramai yang percaya era lantikan politik di universiti akan segera berakhir, para pengampu yang sebelum ini akan hilang jawatannya.

      Anehnya – hanya beberapa individu yang melepaskan jawatan secara “terhormat” dan selebihnya hanya perlu menukar warna dan bertukar sorak. Baju biru yang dahulu mereka sering gunakan dihantar ke pusat pelupusan sampah, baju merah putih dipakai dengan penuh rasa bangga sambil bersorak Malaysia Baru!

      Selalu Menteri Pendidikan yang didampingi oleh ramai “pegawai khas”, Dr Maszlee seharusnya menyedari perkara ini. Dia menjaga kementerian yang besar dan bebanan tugas yang maha berat, mengapa perlu ditambah bebanan itu?

      Pelantikan Menteri sebagai Pengerusi Universiti juga akan menyuburkan budaya “bodek” yang sememangnya popular dalam kalangan ahli akademik kita.

      Lantikan tersebut turut akan menimbulkan isu “favouritism” terhadap UIAM kelak.

      Dr Maszlee pernah berikrar akan memastikan universiti tidak akan digunakan sebagai alat politik dilantik menjadi Pengerusi universiti?

      Setiausaha Politik Menteri pula dilantik menjadi Ahli Lembaga Universiti Utara Malaysia? Nampaknya pembahagian “ghanimah” PRU14 masih belum berakhir.

      Lantikan politik yang menjadi penyebab utama “kemurungan” kebebasan akademik pada kerajaan sebelum ini masih lagi diamalkan.

      Dr Maszlee yang dahulu, bukanlah yang sekarang

      Kebanyakan kita mengetahui, sebagai ahli akademik Dr Maszlee layak untuk memegang jawatan Pengerusi UIAM. Sejarah juga menyaksikan dia merupakan antara individu yang selalu ditekan ketika menjadi pensyarah di UIAM. Namun, Dr Maszlee kini mempunyai tanggungjawab yang lebih besar, yakni selaku Menteri Pendidikan.

      Saya percaya dia masih mendambakan kebebasan akademik dan autonomi universiti, atas prinsip tersebut saya fikir wajar dia memberikan jawatan Pengerusi UIAM kepada orang lain.

      RAHMAN IMUDA

      Delete
  2. Mana boleh KERJASAMA DENGAN PAS HANYA MENGUNTUNGKAN UMNO?

    Tun Mahathir dah kata PAS memecah belahkan kaum Melayu.

    Baca komen saya di pos yang lalu, atau di link ini: https://www.malaysiakini.com/news/443824

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalsmualaikum sdraku Isa.

      Menurut risik2 dari teman2 di N Sembilan ttg prk Port Dickson, Pas tolak pencalonan, suruh umno bertanding. Umno pulak awal2 lagi dah give-up tak mahu dapat malu besar kerana hilang duit pertaruhan tak dapat undi mencukupi.

      Itu petanda aper, yer......???

      Delete
    2. Wassalam Sdr Othaman.

      Itu tanda depa tuh amat pentingkan kemaluan depa, hehe.

      Ada peluang depa Umno akan jadi sama taraf dengan PAS, kalau berterusan keadaan takda hala tujuan.

      Bermakna di suatu masa nanti Umno akan dapat lebihkurang 10 kerusi Parlimen dan PAS 5-6 kerusi. Dan PPBM dapat 50 kerusi.

      Waaah, bila keadaan jadi demikian, kenduri besar lah kita.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Sdraku Isa...

      Nampaknyer ada kura2 dalam perahu.
      Tonjol kepala, nyorok sebab malu.

      Tuuu si tonggeng tak jadi nonggeng @ 14:01.

      Delete

    5. Dalam perahu ada air masin. Itu kura2 darat, jenis yang hidup dengan air tawar.

      Melingas lah dia kena air masin dlm perahu. Merapah, melisat mcm kepedasan, meronta ronta, akhir nya tak tahan, terjun dari perahu, hah kau, entah2 mampus dlm laut.

      Maka, oleh yang demikian, perihal si kura2 berteraburan, hilang lah komen di 14:01, hehe

      Delete
    6. Mesti ada sesuatu yang bikin GENG NAJIB tonjolkan kepala dia, lepas itu cabut lari.

      Kot dia gerun, tergamam melihat yang keluar di sini akan membalon dia dengan tidak terhingga.

      Atau dia alih2 teringat bahawa Najib akan di sebam muka nya dengan 25 tuduhan berkaitan 1MDB. Jadi, dia meluru lah ke Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

      Pegawai Amerika pun ada hadir, sebab antara tuduhan itu ada yang menyebut "MO1" yang DoJ sebut di dokumen 250 mukasurat mereka kemukakan ke mahkamah bila mengsita harta Reza Aziz dan Jho Taek di US dulu.

      Pukul 4 Mahkamah masih membacakan tuduhan yang begitu panjang. Kot tak sempat nak bayar wang ikat jamin, kena lah Najib bermalam di lokap lagi.

      Delete
    7. Cerita Pomen Tua



      Ada satu pomen yang sangat handal tetapi dah berumur, dia sangat mahir membaiki kereta.

      Dulu dia bekerja untuk sebuah bengkel, bengkel itu sangat maju. Kemudian dia berhenti kerana dia merasakan dia sudah terlalu lama bekerja dan merasakan pomen yang ada boleh meneruskan kegemilangan bengkel itu.

      Tetapi, bengkel itu mula bermasalah tak lama selepas dia berhenti. Jadi pomen tua ini mengambil keputusan untuk bekerja semula di bengkel tersebut.

      Masalah mula timbul bila pomen tua ini mula bekerja semula, dia sukar bekerjasama dengan pomen yang sedia ada, maka dia mencadangkan kepada tokey bengkel untuk tukar semua pomen dan ambil pomen baru. Pomen baru yang diambil adalah kenalan baru pomen tua.

      Pada awalnya nampak baik bila ada pomen baru dan pomen tua. Tokey nampak ada perubahan pada bengkel.

      Masalah mula timbul bila kereta yang datang untuk diperbaiki adalah kereta berteknologi baru bukan kereta dari zaman pomen tua.

      Pomen tua masih cuba memperbaiki kereta itu dengan pengetahuan dan cara yang lama. Pomen baru pula tak mahir tetapi cuba juga untuk memperbaiki kereta itu.

      Kereta tak siap, masalah makin banyak. Satu kereta, ramai pomen, ramai komen tak ada kemajuan.

      Pomen tua sepatutnya control dan ajar pomen muda bahawa ini kereta baru, kena repair cara baru dan mengakui ada kereta yang kita tak boleh nak repair, kena mintak tolong dari bengkel lain.

      Sabarlah owner kereta.....
      Lagi 5 tahun kalau tak siap nampaknya kena tukar bengkel la jawapnya

      P/S: Cerita ini tiada kaitan dengan yang telah mati

      Delete
    8. Najib hadapi 25 tuduhan mahkamah, 4 tuduhan rasuah, 21 pengubahan wang haram

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan atas empat tuduhan rasuah berjumlah RM2.3 bilion melibatkan dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang dimasukkan ke akaun peribadi beliau.

      Empat pertuduhan tersebut dibuat mengikut Seksyen 23 (1) dan 24 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

      Najib, 65 turut mengaku tidak bersalah atas 21 pertuduhan mengikut Seksyen 4 (1) (a) - Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) melibatkan jumlah lebih RM3.5 bilion.

      Mengikut pertuduhan pertama Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB didakwa telah menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan suapan berjumlah RM60,629,839.43 dengan mengambil empat tindakan pada 24 Feb 2011 dan 14 Jun 2011, di AmIslamic Bank Berhad, Cawangan Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.

      Bagi pertuduhan ketiga pula ...

      Bagi pertuduhan keempat, Najib didakwa sebagai Perdana Menteri Malaysia, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat (1MDB) telah menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan suapan berjumlah RM49,930,985.70 dengan cara mengambil tindakan seperti berikut :

      ...

      Bagi pertuduhan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA), Najib turut mengaku tidak bersalah terhadap kesemua 21 pertuduhan dan mohon dibicarakan. Pertuduhan tersebut adalah:

      - Bahawa beliau menerima RM155 juta daripada akaun Perbadanan Kewangan Tanore di Falcon Bank, Singapura pada 22 Mac 2013;

      - Bahawa beliau menerima RM155 juta lagi daripada Tanore Finance Corporation pada 22 Mac 2013;

      - Bahawa beliau menerima pemindahan ketiga sebanyak RM155 juta dari Tanore Finance Corporation pada 22 Mac 2013;

      - Bahawa beliau menerima RM188 juta daripada Tanore Finance Corporation pada 26 Mac 2013;

      - Bahawa beliau menerima RM231 juta dari Tanore Finance Corporation pada 28 Mac 2013;

      - Bahawa beliau menerima RM138 juta dari Tanore Finance Corporation pada 28 Mac 2013;

      - Bahawa beliau menerima RM152 juta dari Tanore Finance Corporation pada 8 April 2013;

      Bamyak lagi tufuhan - hingga tak muat ruang komen ini.

      Delete
    9. Duduk dengan PAS, mesti jadi baik



      APABILA suatu ketika dahulu Tun Mahathir menumpang di pentas PAS kerana berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman sekitar tahun 60-an, beliau dikatakan banyak berucap menghentam Umno, dasar-dasar yang tidak dipersetujui beliau yang dilaksanakan oleh Tunku. Tun tidak pula dilaporkan bercakap berkenaan hal penghinaan kepada Rasulullah yang tiada pisau ‘Gillette’ atau apa-apa semisalnya yang melanggar syarak atas makluman bahawa PAS memperjuangkan hukum hak Rasulullah. Maka menjadi baiklah percakapan beliau, selaras dengan kehendak Allah yang mana PAS perjuangkan. Hanya bicaranya tertumpu khusus serangan terhadap dasar Tunku yang dikatakan tidak betul itu.




      Sewaktu PAS bergabung di bawah bendera Perikatan di pertengahan tahun 70-an, PAS banyak membantu kerajaan dalam melaksanakan prinsip Islam dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia. Laporan menyebut bahawa banyak acara-acara kerajaan yang melibatkan hidangan arak, berjaya dihapuskan, walaupun tidak semua. PAS juga berjaya menerbitkan buku-buku agama bagi pihak kerajaan yang masih digunakan sehingga kini. Antara buku-buku terbabit yang menjelaskan Batas-batas Iman dan Kufur yang berkenaan aqidah umat Islam. Tidaklah BN beromongan atau memaksa mengenai perkara dosa dan noda bersama dengan PAS ketika itu kerana tahu kehendak PAS. Bahkan, PAS pernah memecat seorang ahlinya kerana menari dengan wanita dalam satu majlis keramaian.



      Semangat 46 mengajak PAS sebumbung dengan mereka bersama beberapa lagi parti lain pada akhir tahun 80-an di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebagai satu pasukan menentang BN yang dilihat semakin rakus di bawah kepimpinan Tun Mahathir ketika itu. Dakwa Ku Li sebagai Presiden S46, kemenangan beliau pada pemilihan Agung Umno 87 dirampas Tun Mahathir. Habis digegerkan kejahatan dan keburukan Tun. Tetapi dalam masa yang sama, tiada pula disyarahkan akan keperluan mengekalkan hukum yang diasakan Lord Reid. Ber-Hudud, ber-Takzir dan ber-Qisaslah mereka bagi menari mengikut rentak politik Islam yang dipalu oleh PAS. Memuja-mujilah akan kehebatan Islam yang pada janji mereka akan diberikan keutamaan apabila memerintah nanti. Dan sememangnya patut Islam itu dipuji. Hasilnya, Kelantan semenjak tahun 90, kekal di bawah pemerintahan ulamak. Tidak kurang ahli S46 menukar parti kepada PAS selepas berpecah.

      Delete
    10. Apabila peristiwa ‘mata lebam’ Pak Syeikh tahun 98 terjadi, PAS sekali lagi diperlukan bagi Pak Syeikh menyuarakan mengenai betapa beliau tidak bersalah atas segala tuduhan-tuduhan oleh mentor beliau Tun Mahathir. Habis pelosok ceruk kampung di Malaysia, disinggah beliau, menggunakan pentas PAS yang mana ketika itu, beliau tidak berparti. Sewaktu pidato berapi-api yang beliau ungkapkan, beliau langsung tidak menyebut perihal cadangan untuk mengadakan rancangan dosa yang tiada berfaedah kepada agama dan rakyat. Mengetahui jelas PAS tidak akan sesekali berkompromi dengan idea dosa, maka beliau membuang jauh-jauh apa-apa sekali berkaitan dosa, kerana menyedari akan kesannya jika PAS menjauhkan diri. Menari rentak lagu Tamil pun tidak. Tapi difahamkan ketika itu pinggangnya masih sakit.



      DAP juga tidak ketinggalan mempamerkan sisi baik mereka apabila duduk dalam pasukan yang PAS turut berada di dalamnya, Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR). Mereka mula menghafal ayat-ayat al-Quran bagi memberikan kefahaman kepada rakyat mengenai betapa kesungguhan mereka mahu menjadikan Malaysia lebih baik, makmur dan sejahtera.



      Oleh kerana PAS meyakini bahawa hanya Islam yang akan memandu manusia ke arah itu, DAP tanpa segan silu melafazkan segala bentuk perkara yang diingini PAS yang sebenar pada hakikatnya diinginkan oleh Islam. Tiada mereka mengumpul perkataan keji membina bait-bait ayat bagi menyebut mengenai hal lagha yang sangat dibenci oleh PAS.



      Hatta Dyana Sofea ketika kempen PRK Teluk Intan, berselendang dia semasa duduk bersama Presiden PAS. Walaupun tak lengkap tutupan auratnya, tapi masih berusaha untuk bersopan, menghormati PAS. Juga apabila ada artis yang mesra PAS, mereka tidak berdansa berpegang tangan lelaki perempuan bila membuat persembahan. Malah penyanyi wanita juga tidak dibenarkan menyanyi di hadapan lelaki ajnabi. Patuh mereka dengan kehendak PAS yang juga syarat Islam itu.

      Terbaharu ialah musuh ketat PAS semenjak sekian lama, Umno, turut menjadikan pentas PAS sebagai apa yang dikatakan titik penyatuan Melayu Islam. Di atas pentas PAS, tiada kedengaran suara Umno menyeru kepada penghinaan terhadap hukuman sebat Syarie yang dilaksanakan oleh Kerajaan negeri Terengganu di hadapan orang ramai baru-baru ini. Tiada lagi mereka mempertahankan segala bentuk perkara yang tidak betul yang mereka lakukan ketika berkuasa dahulu. Yang ada adalah bagaimana mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah kerajaan yang lebih adil di masa hadapan. Semuanya berkaitan dengan kebaikan. Kebencian kepada ulamak, tidak disuarakan oleh mereka, selain mereka turut berkopiah dan berjubah. Tiada diundang Puteri Umno yang berseluar yengki atau berkebaya ketat dengan rambut jambul di depan.

      Maka inilah kehebatan Islam yang dibawa oleh PAS. Tajuk di atas mungkin dirasa agak nakal bagi sesetengah orang, mungkin juga memualkan. Siapa lagi kalau bukan kepada pembenci PAS. Tetapi antara kebencian yang menebal itu, dengan kenyataan sebenar jauh di lubuk hati mereka, mereka terpaksa mengakui akan kebenaran kenyataan itu. Mereka telah melihat sendiri bagaimana sebahagian tokoh-tokoh yang dinyatakan di atas ketika duduk bersama-sama dengan PAS, akan bertertib tingkah laku mereka. Seperti ada pengawal lagak gayanya. Cakap hanya kebaikan, akhlak juga tidak meliar. Saya tanpa ragu mempertahankan kenyataan ini.

      Delete

    11. KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KATA 'Sekian lama dapat pelbagai kemudahan, kini masa untuk setia'

      Welfred Ans
      Kemudahan yg mereka dapat hasil dari wang curi kamu kan najib? Kmu curi duit rakyat melalui 1mdb dengan bijak mengubah duit rakyat masuk kantung kmu!! ! Penjara menanti kmu najib!!

      Kamal Sh Hassan
      Setelah diajar selalu bagi duit sekarang dah xda duit pemimpin dan ahli umno dah xpeduli dengan parti..renung2ka lahhh

      Chris Lim
      Nilah pwrbezaan ketara PENCURIK dan KLEPET TERBESAR Di DUMIA. PENCURIK duit susu anak kena tangkap masuk lokap x dpt byr ikat jamin 10,000 kena tggl dlm sampai hari perbicaraan. Xde duit nak ambik lawyer kena pakai lawyer tanpa pengalaman utk bela diri.

      Si KLEPET pulak samun 2,600,000,000 masuk lokap ikat jamin 3,500,000 x jd masalah pakai duit rakyat. Pakai lawyer byr upah 9,500,000 pakai duit rakyat. Nilah realiti idup rakyat marhean ngan penyangak Dumngok.

      Winston Wayne
      Setia,,,,puii Najib,dulu rakyat susah kau buat bodo,pekak badak,celaka punya mantan PM, tak sabar aku lihat kau di humban ke penjara,,biar kau habis kan sisa2 hidup di sana

      Delete

  3. Nyata bahawa Umno di bawah Wak Zahit tidak ada hala tuju. Senyap aje dia, tak keluar berita melainkan pigi duduk di muktamat PAS. Apa daaaaaaa Wak ...

    Tapi kalo di bawah Kerry Okspod KJ yang istiharkan dia nak jadi PM di umur 40 tahun (dah terlepas) pun teruk hala tuju nya. Dia ahli dan Ketua Puak Double ee (Azees), dia "luas pemandangan" (liberal konon), mahukan Umno di buka kpd bukan Melayu. Kalau begitu, jahanam lah tujuan penubuhan Umno 60 lebih tahun dulu - mempertahankan dan memajukan hak dan kepentingan Melayu.

    Kalau dia dapat buat begitu, Umno jadi parti rojak, masakan MCA, MIC dll mempertahankan dan mempromosikan hak dan kepentingan bangsa2 depa.

    Bukan saja kantoi, kontol lah hala tujuan Umno begitu.

    Nasib lah aku sokong PPBM dan PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas ketua hakim: AGC guna 'jalan selamat' kes Guan Eng?


      Bekas ketua hakim Tun Abdul Hamid Mohamad mempersoalkan keputusan Pejabat Peguam Negara (AGC) melepaskan tanpa membebaskan dalam kes bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon.

      Dalam tulisan di blognya hari ini, Hamid bertanya sama ada Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria mengambil jalan selamat dengan membuat keputusan itu dan bukannya pembebasan penuh atau dilepaskan dan dibebaskan.



      "Menurut Hanafiah, dia hanya minta (Lim) dilepaskan tanpa dibebaskan.

      "Adakah dia tidak pasti dengan keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan, atau hanya mengambil jalan selamat, jalan tengah, agar dia tidaj disalahkan dan kedudukannya tidak terancam?" katanya dalam tulisan panjang yang mengkritik keputusan Peguam Negara Tommy Thomas dan jabatannya.

      Pada 3 Sept lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang memberi pembebasan penuh kepada Lim dan Phang meskipun pendakwaan hanya memohon untuk pelepasan tanpa pembebasan.

      Menurut Hamid, sekiranya pendakwaan berhasrat untuk pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah.

      "Jika arahan mahkamah untuk pembebasan penuh, mahkamah akan disalahkan, sementara Lim, DAP dan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan gembira, dan peguam negara tidak akan rasa selesa apabila berjumpa Lim.

      "Sekiranya pendakwaan benar-benar serius ia hanya mahukan pembebasan tanpa pelepasan, ia harus membuat rayuan terhadap keputusan hakim itu,

      "Atau adakah mereka sangat gembira kerana dapat lebih daripada yang diminta, dan boleh tuding jari pada mahkamah atas keputusan itu?" katanya.



      Dalam tulisan itu juga, Hamid mendakwa Hanafiah didesak untuk menggugurkan dakwaan terhadap Lim dan Phang meskipun Thomas tidak memberi apa-apa arahan kepadanya.

      "Dalam situasi itu, dia (Hanafiah) tahu dia perlu membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap Lim dan dia perlu mencari alasan.

      "Jadi dia beri alasan bahawa dia mendapati kes pendakwaan lemah selepas penelitian dan penemuan bukti baru! Saya rasa kasihan kepadanya," katanya merujuk penjelasan Hanafiah dalam pengguguran kes itu.

      Bagaimanapun, menurut Hamid, Hanafiah seharusnya memanggil ketua pendakwaan kes itu dan SPRM bagi menangani kelemahan - seperti mencari bukti bari atau memanggil saksi tambahan.

      Delete
    2. KOMEN2 KPD NAJIB KENA 25 TUDUHAN DI MAHKAMAH:

      Dani Sanin
      Sbb ko kawin kak mah la jd mcm ni. Ko berjuang kerana duit dan pangkat. Kalau ko tak ceraikn zainah dulu mgkin nasib ko lg baik. Doa org yg ko aniaya tu makbul.

      Nasir Ngah
      Betul sekali........

      Akar Seruntun
      Sudah lah. Saya pun sangat bencikan DS Najib dan Rosmah. Tapi, org dah jutuh, biar dia jatuh sendiri.

      Kancil Guesthouse
      Ini balasan dari dosa2 yang dia laku menghiyanat
      Raykat untok kepentingan kuluarga dan cronie..
      Allah maha adil..dan maha meracang.. Najis jangan besar hati dengan loyar2 kau..
      Allah ada lawyer yang lebih baik..yang mecatit dosa2 kau hari2.
      Siapa yang berkuasa sekerang.?
      Lawan tetap lawan..tepi jangan lupa masok Sungei Buloh Resort tetap masok.

      Delete
    3. Apa signifikasinya tulisan ini? Padahal tokoh-tokoh itu sebahagian besar akhirnya berpisah dan menentang pula PAS, malah ada yang lebih dahsyat tentangannya selepas itu. Tidaklah juga berubah perangai mereka. Ya, itu pandangan yang betul, mereka hanya cuba menggunakan PAS. Lari daripada berkawan dengan PAS, mereka kemudiannya menunjukkan perangai lama mereka. Tun Mahathir kembali bercakap karut mengenai Islam, Pak Syeikh kembali mempersoalkan sebatan Syarie, DAP membenci perkara-perkara baik yang dicadangkan PAS, seperti mahu mengharamkan pesta arak, memberikan kebebasan pekerja seperti pramugari menutup aurat dan banyak lagi. Lihat juga sekumpulan ahli yang keluar daripada PAS sekarang? Ikut bos mereka, janji manifesto bukan satu perkara yang wajib ditunaikan, jangan berlumba-lumba menonjolkan Islam. Pernahkah perkataan itu dikeluarkan ketika mereka bersama PAS dahulu? Carilah sejarah, pasti tidak berjumpa. Dan jika ada, mereka pasti akan ditegur atau dihukum.

      Tetapi dari satu sisi positif ialah, sekurang-kurangnya mereka berhenti bercakap mengenai kejahatan atas apa yang Islam larang ketika bersama-sama dengan PAS. Apabila tokoh-tokoh itu turut mahu bercakap mengenai Islam di pentas PAS, mereka mesti belajar dahulu supaya tidak tersalah. Mereka juga pastinya malu melakukan kejahatan kerana ramai yang akan terpalit. Dan rakyat yang baik pasti akan membenci mereka jika masih ‘nakal’ ketika bersama PAS. Sebagaimana apabila berada di dalam masjid, kita menjaga segala akhlak buruk kita agar tidak dipamerkan. Begitulah sikap mereka bila berada ‘dalam’ PAS.

      Bukankah Hadis Rasulullah ada mencadangkan untuk bercakap perkara yang baik sahaja atau diam? Inilah hasilnya ketika mereka bersama PAS. PAS memandu mereka ke jalan itu. Biarlah mereka mahu dekat dengan apa niat sekalipun, kerana mereka pasti akan meninggalkan perkara buruk bila bersama PAS. Tiada cocok perlakuan sumbang dengan identiti PAS. Itu semua orang tahu. Jika ada ahlinya terbuat perkara dosa, maka akan segera dikritik orang seperti biasa dikata orang “ahli PAS apa, macam itu? Buat dosa tak ingat dunia”. Tidak masuk akal jika ada orang cuba menukar posisi PAS dalam ayat contoh itu kepada Umno, DAP, Bersatu mahupun PAN. Jadi ia jelas membuktikan PAS bukan tempat berbuat dosa, walau terkadang ada ahlinya terkhilaf.

      Paling menyerlah, PAS tidak pula terpaksa mengikut prinsip mereka bila bersama. Tidak pernah PAS bersetuju atas pentas mereka untuk bersepakat dalam hal keburukan dan kejahatan dari pandangan Islam. Tidak pernah. PAS ajak yang baik-baik sahaja. Jika ada yang mengajak PAS berbuat onar, PAS akan menjauh. Jadi biarlah Umno, Tun, DAP jika mahu berbaik dengan PAS sekarang atau lain kali, sebab mereka akan jadi baik insyaAllah. Jadi bila duduk dengan PAS, mesti dengan sendiri seseorang itu akan jadi baik.

      MOHD NASIR ABDULLAH
      Al-Khor, Qatar
      9 September 2018/22 Zulhijjah 1439


      : Sekarang susah nak lihat dalam majlis geng AMANAH pakai kupiah... Mula-mula kupiah tanggal, akhirnya nilai Islam tanggal....

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib"

      Mujahid
      Bila tak di dakwa mengata kerajaan suka2 buat fitnah..bila dah di dakwa terdesak pulak...apa sebenarnya mangkok India Muslim ni nak..?

      ini lah sifat2 nak tegak kan benang basah.. coba membakar semangat ahli2 yang pendek akal terus menyokong najib.

      Najib ni unrung kerana kerajaan hari ini menggunakan kuasanya tanpa memzalimi orang yang hendak di dakwa...rakyat kena berfikir dan membuat perbezaan dulu dan sekarang.

      Ra Sa
      Terima wang berjuta2 secara haram atau pulang balik pun tetap salah juga. ...... pencuri merompak bank selepas polis tangkap.... pencuri cakap pulang balik wang tersebut............adakah polis membiarkan pencuri di maafkan????.

      Nor Aloya
      Shafee ni bakal duduk satu sel dgn Najib...sejarah akan tercipta peguam dan anak guam disumbat dlm satu sel yg sama...nothing is impossible

      Ghazali Mohd
      shafei ni dulu masa najib berkuasa dia macam raja boleh buat apa saja tampa batasan dan dia juga boleh arah SPRM siasat dan tangkap sesiapa yg dia ta suka sekarang kecut telor jawabnya.

      Badaruddin Atan
      Nor Aloya terbaek. Syafie ni sebenarnya xde idea nak defence. Tgk pendakwa Raya dah kecut perut dah dia..berpeluh.

      Delete
  4. biarkan je umno dan pas. apa guna diberikam nasehat atau tip lg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keluar Parti Amanah setelah istikharah



      Mohd Sabri Salleh (baju petak), Ketua Pemuda Amanah Pasir Puteh telah keluar daripada parti AMANAH setelah mendapat petunjuk daripada solat istikharahnya

      Sebelum ini (4 April 2018 ) dia, Mohd Sabri membuat laporan mengenainya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Puteh rakaman suaranya tular di laman sosial berkaitan isu penyaluran wang oleh Umno kepada Pas, sepupunya Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz .

      Ini adalah petikan kenyataan dia.

      Bismillahirrahmanirrahim..

      Sejak akhir2 ni saya lihat kecelaruan dalam politik sejak beberapa bulan yang lalu, terutamanya dalam parti Amanah, menyebabkan saya melakukan istikharah, dan melalui petunjuk dari istikharah inilah, hari yg penuh barakah ini saya mengisytiharkan bahawa saya meletak jawatan AJK Amanah kawasan Pasir Puteh, dan keluar dari parti Amanah.

      Walaupun dengan berat hati, namun saya terpaksa lakukan juga demi mengikut petunjuk istikharah yg saya buat sejak bbrp bulan yang lalu. Saya yakin tindakan saya ini tidak akan mengurangkan, dan ada saya juga tidak menambah apa2. Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabat2 sekelian. Moga ukhuwwah kita terus kekal berpanjangan walaupun kita mungkin akan berbeza pendapat dalam bbrp perkara. Moga Allah ampuni segala dosaku dan terus beri petunjuk dari masa ke semasa.

      Siruu ala barakatillah...

      Mohd Sabri Salleh.
      Ketua Pemuda Amanah Pasir Puteh


      : Bertaubat itu sebaik-baik membuat kesalahan. Tapi sukar juga untuk nak kembalikan apa yang kita buat sebelum ini kerana tidak semua orang yang salah faham dengan apa yang kita buat boleh mendapat pencerahan semula..

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KENA 25 TUDUHAN DI MAHKAMAH:

      Hazzri Jimmy
      Kalau org biasa mesti die Akan mempunyai perasan bila dlm keadaan tertekan. Marah sedih gembira kecewa. Tp bila seperti yg anda kata die kelihatan tenang ternyata bijan ni seorg psychopath. Seorg yg tidak boleh merasa emphaty. Ataupn sblm masuk court dh minum air ketum atau pil penenang.

      Amer Hamzah
      kita kata kedaulatan undang-undang dan tiada siapa pun diatas undang-undang.. tapi kenapa kalau najib bertalileher dan berkot.. tapi kalau orang biasa berbaju oren dan berselipar.. ?? najib sepatutnya tidak mendapat apa-apa keistimewaan pun disegi undang-undang... dia harus dilayan sama seperti orang biasa..

      Abe Raz
      Pemimpin2 politik yg dibri kuasa dan amanah rkyat ..belajar dri apa yg berlaku pda Najib...ada ketikanya dgn kekuasaan yg ada pd kita bleh memadam apa saja salhlku yg dilakukn namun ada ketikanya tidak dan terus dibyr CASH masa hidup. Ujian ketka diberi pangkat kedudukan dan kekuasaaan ada ketikanya kita lupa segalanya dn merasai dunia ini ana yg punya. Takut dan hindariahh dri segala yg blh menyebabkn kita terperangkap dgn kuasa yg dimiliki...


      Mohd Noor Mihat
      selayaknya dia menerima hukuman di dunia bertahun2 menipu hidup dengan kemewahan kita merana dengan pelbagai cukai memang tepat hukum karma kepada pemimpin zalim ni segeralah ke sg buloh

      Delete
    3. Dulu Mat Maslan, kini PH ada Mat Maszlee


      Dulu ada Ahmad Maslan, Sekarang ada Ahmad Maszlee

      Isu PTPTN kena bayar balik ni ada pro dan kontra. Hutang walaupun perlu dibayar, tapi senior-senior Nabeel yang getik mengundi PH tentu berharap PT tak payah bayar.

      Tapi getik mereka hanya seketika, hutang tetap hutang. BN atau PH kalau dah nama kerajaan mesti mau graduat bayar.

      Tapi, u-turn baru yang best Menteri Pendidikan kita buat ni, bukan takat PT, tapi pasal beg sekolah.

      Konon nak jadi Finland. Tapi, defend pulak beg berat budak, konon cuma 28%.

      Come on la Dr Maszlee. Semua orang tau beg budak ni berat. Buku budak darjah satu pun mau kurang2 3 kilo dari 4 kilo muatan yang perlu mereka tanggung setiap hari ikut kakak ipar Nabeel.

      Kenapa Dr Maszlee defend gila2 berat buku sekolah ni? Ada cadang nak kasi tender baru buku teks ke😎?

      Nabeel harap Dr Maszlee hati-hatila dengan sentimen ibu-bapa.

      Nama macam dah nak sama, nanti jadi bahan pula..

      "Dulu kita ada Ahmad Maslan, sekarang kita ada Ahmad Maszlee"😜

      -Nabeel Naqie-

      Wow! Pagi petang siang malam subuh senja ... tol free

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib"

      Mirna Mirza
      Ko ketawa lah Shafie...ko ingat tak selepas shj Zahid bagi statement kt SPRM Najib terus didakwa.. ko jgn ingat Zahid tu bodoh..Zahid pun nak lepaskan tengkuk dia...
      ko ingat ko bagus tp ko belum tau penangan Sri Ram...ko tunggu cell ko dah siap sebelah cell Najib & Rosmah..
      masa korang dok sama2 kt dalam tu ko boleh ketawa puas2 sampai disahkan mental disorder.....

      Hasry Perak
      Macam ni lah Shafee, cuba bandingkan dgn cerita aku ni...
      satu hari, ada seorang perompak merompak bank, tetapi 2 hari kemudian, dia diingatkan oleh rakannya bahawa bank mempunyai CCTV dan polis mungkin menangkapnya, dengan segera perompak itu memulangkan sebahagian wang yang belum digunakkannya dan merosakkan semua barang bukti yang ada.

      1. Adakah perompak ini jujur dan boleh dikecualikan hukuman?
      2. Adakah kerosakan yang dilakukan oleh perompak ini dapat digugurkan hanya kerana dia telah memulangkan sebahagian drpd wang rompakan itu?
      3. Apa terjadi dengan wang rompakan yang telah digunakannya?

      Delete
  5. biarkan je umno dan pas. apa guna diberikam nasehat atau tip lg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hukum Sebatan Ke Atas Salah Laku Seks Sejenis (Homoseksual): Apa Yang Orang Awam Perlu Tahu



      Polemik hukum sebat ke atas pelaku seks sejenis sepasang lesbian di Terengganu menjadi topik yang hangat diperbincangkan. Sebagai rakyat biasa, saya melihat ini sebagai satu kesempatan untuk menambah kefahaman mengenai hukum jenayah syariah. Saya dapati ramai orang awam seperti saya yang keliru tentang isu pokok yang sepatutnya diperjelaskan oleh alim ulamak kita bila menangani polemik ini. Daripada sudut yang positif, polemik ini sepatutnya dijadikan sebagai batu loncatan untuk menambah ilmu pengetahuan, bukan medan bertelagah dan melempiaskan amarah penuh emosi samada untuk mempertahan ataupun menentang.

      Apabila hukuman sebat dilaksanakan ke atas pasangan lesbian di Terengganu, wujud 2 golongan iaitu golongan yang menyokong dan golongan yang tidak bersetuju dengan bentuk hukuman tersebut. Pada pandangan saya, titik tolak berlakunya polemik ini mungkin bermula apabila ada pihak yang menyuarakan pendapat tidak bersetuju dengan hukuman tersebut dan menganggap bahawa ada kaedah lain yang lebih baik dilaksanakan. Maka berlakulah tuduh menuduh bahawa satu pihak tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh mahkamah tinggi syariah Terengganu. Dalam kalangan alim ulamak juga terdapat perbezaan pendapat tetapi dengan kefahaman yang mendalam, perbezaan pendapat ini dapat dikawal. Apa yang menjadi masalah adalah perbalahan dalam kalangan RAKYAT BIASA seperti saya yang kurang pengetahuan tentang hukum hakam agama khususnya berkenaan dengan hukum jenayah syariah. Akibatnya berlakulah tuduh menuduh termasuklah label melabel dalam kalangan sesama Islam.

      Saya berpandangan bahawa polemik ini akan reda jika ada pihak yang berautoriti memberi penjelasan yang mudah difahami oleh orang awam tentang APAKAH HUKUMAN YANG SEPATUTNYA DIKENAKAN KE ATAS PESALAH HUBUNGAN SEKS SEJENIS MENGIKUT AJARAN ISLAM. Jadi di dalam tulisan ini, kita akan mencari jawapan ke atas persoalan ini. Untuk tujuan tersebut saya berkesempatan merujuk beberapa tulisan ahli akademik dan juga ulamak. Saya juga berbincang dengan seorang Pensyarah Jabatan Syariah dan Undang-Undang yang juga Timbalan Pengarah (Ijazah Dasar) Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya iaitu A.Prof Dr. Ruzman Md Noor. Berikut adalah beberapa fakta mengenai Undang-Undang Jenayah Islam di Malaysia dan jawapan kepada persoalan utama yang saya nyatakan di atas:

      1.Negara kita mempunyai dua jenis mahkamah iaitu Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah

      2.Mahkamah Syariah ialah institusi kehakiman yang membicarakan serta menjatuhkan hukuman ke atas orang Islam bagi kesalahan sivil dan jenayah agama mengikut bidang kuasa yang diperuntukkan kepadanya

      3.Bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah berasingan dengan Mahkamah Sivil

      4.Mahkamah Syariah bebas daripada campur tangan mahkamah sivil dan dianggap setaraf. Kuasa kedua-dua mahkamah ini tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia.

      5.Undang-undang yang lulus di Dewan Undangan Negeri dinamakan ENAKMEN, manakala undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen dinamakan AKTA.

      6.Jenis hukuman ke atas pesalah yang dibicara di dalam mahkamah syariah ditentukan oleh undang-undang negeri (enakmen) masing-masing. Ianya boleh berbeza tetapi had maksima hukuman adalah sama untuk semua negeri kerana ianya tertakluk kepada Akta.

      7.Had kuasa dan hukuman maksima Mahkamah Syariah tertakluk kepada akta yang diluluskan oleh Parlimen Malaysia.

      8.Parlimen telah meluluskan satu AKTA yang bertujuan MENGHADKAN KUASA mahkamah syariah. Akta yang menghadkan kuasa mahkamah syariah ke atas Jenayah Syariah adalah Akta 355 ( pindaan 1984). Akta 355 ini menghadkan hukuman kepada denda tidak melebihi RM5000 atau 3 tahun penjara atau hukuman rotan tidak melebihi 6 sebatan atau gabungan ketiga-tiganya. Anakmen yang ditentukan di peringkat negeri tidak boleh melampaui had ini.

      Delete
    2. 9.Maka untuk meningkatkan had hukuman bagi Jenayah Syariah di peringkat negeri, perlu pindaan akta 355 di peringkat parlimen. Justeru RUU355 adalah rang undang-undang yang dicadangkan untuk meningkatkan had hukuman ke atas Jenayah Syariah.

      10.Salah satu bidang kuasa Mahkamah Syariah adalah membicara dan menghukum kes-kes JENAYAH SYARIAH.

      11.Terdapat 3 kategori Jenayah Syariah iaitu :
      a.QISAS (Jenayah terhadap nyawa dan tubuh badan, bunuh dibalas bunuh, cedera di balas cedera dengan syarat-syarat yang ditentukan, hukum Qisas dinyatakan dalam Quran dan Hadith)
      b.HUDUD (Jenis kesalahan dan hukuman dinyatakan dalam Quran dan Hadith iaitu Zina,Qazaf (tuduh zina tanpa cukup saksi),Minum Arak, Mencuri,Memberontak dan Murtad)
      c.TAKZIR (Kesalahan dan dosa/maksiat yang hukumannya TIDAK dinyatakan dengan khusus di dalam Quran dan Hadith, hukuman mengikut kebijaksanaan Hakim)

      12.Jenis kesalahan dan bentuk hukuman di bawah kategori hudud adalah jelas kerana ianya dinyatakan di dalam Quran dan Hadith. Jadi Hudud hanya sebahagian kecil daripada jenayah syariah yang dibicarakan oleh mahkamah syariah. Proses perbicaraan dan perlaksanaan hukuman adalah mengikut syarat-syarat yang ketat mengikut Quran, Hadith dan Ijmak Ulamak.

      13.Adakah HUBUNGAN SEJENIS (homoseksual) termasuk di dalam makna ZINA? Jika hubungan sejenis adalah kesalahan zina, maka ia termasuk di dalam kategori HUDUD dan hukum hudud untuk penzina adalah rejam (sudah berkahwin) dan sebat 100 rotan (belum berkahwin) dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.

      Delete

    3. Najib: Saya bukan pencuri. (KEPALA BAPAK DIA).

      "Isu RM2.6 bilion telah diguna habis-habisan untuk mengutuk, memburuk dan mencaci saya selama ini. Dengan pertuduhan hari ini, ia akan beri peluang kepada saya untuk membersihkan nama.

      "Saya bukan seorang pencuri. Dan mudah-mudahan perjalanan (perbicaraan) akan berkesudahan dengan kebenaran ditegakkan," katanya kepada pemberita di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

      Najib hari ini dibebaskan dengan ikat jamin RM3.5 juta yang perlu dijelaskan paling lewat 28 september ini.

      (APASAL DI BERI KEMUDAHAN? DIA MELAKUKAN JENAYAH, MESTI DI LAYAN SEBAGAI PENJENAYAH).

      Delete
    4. PH MULA BERAHSIA SEPERTI BN


      Jomo setuju laporan Majlis Penasihat Kerajaan kekal sulit
      Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:22 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Laporan oleh Majlis Penasihat Kerajaan perlu kekal sebagai dokumen sulit kerana kandungannya yang sensitif, kata pakar ekonomi Jomo Kwame Sundaram.

      Jomo yang juga merupakan bekas anggota majlis penasihat berkenaan memberitahu wartawan hari ini bahawa maklumat di dalam laporan berkenaan yang disediakan untuk Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad boleh disalah guna oleh pihak yang mempunyai motif tertentu sekiranya ia dijadikan dokumen awam.

      "Kita tidak pernah menulis laporan itu dengan niat untuk menerbitkannya. Niat kami adalah untuk menasihati perdana menteri, yang mana kami jangka dia akan kongsi (laporan itu) dengan menteri yang berkaitan, untuk mereka buat keputusan," katanya kepada pemberita selepas memberi ceramah di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di Kuala lumpur petang tadi.

      Memberi contoh, Jomo berkata,terdapat perincian dalam laporan berkenaan yang jelas akan memberi kesan kepada perniagaan tertentu dan kerajaan perlu berhati-hati menangani maklumat itu.

      "Begitu juga dengan perkara yang memberi kesan kepada negara lain. Kita perlu berhati-hati dengan maklumat itu.

      "Sangat penting untuk rakyat menyedari bahawa walaupun kerajaan hari ini perlu lebih telus dan lebih bertanggungjawab, itu tidak bererti setiap langkah kerajaan perlu didedahkan," katanya.

      Jomo berkata demikian sebagai mengulas kenyataan terbaru Dr Mahathir bahawa laporan Majlis Penasihat kerajaan yang diserahkan minggu lalu mungkin tidak akan didedahkan kepada umum.


      Bagaimanapun, Jomo menambah, terdapat bahagian dalam laporan itu yang tidak sensitif untuk disiarkan namun boleh disalah guna untuk mengkritik keputusan kerajaan.

      Jomo juga memetik Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan oleh HARAPAN sebagai contoh.

      "Katakan SST sudah diumumkan. Apa relevan mempunyai alternatif lain (bagi cukai berkenaan) ketika ini? Kerana ia akan disalah guna oleh orang yang mempunyai motif tertentu, yang akan kata, tak patut buat ini dan itu," katanya.

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib"

      Bajikaya Bajimas
      Terdesak apenya Safee?....klo Najib tk buang Ghani Pattail AG dulu dh lme Najib kne bicara..... mentang2 ko lawyer ckp gajah pon blh ngaku salah ....masuk bicara dulu lh....hang ingt hang bagus sgt.....jgn2 ko masuk dulu sblm Najib.....
      Yang RM9.5 juta tu ko bagi2 dengan yang dok kerusi tinggi tu ke?

      Nazam Ahamat
      Buat perbicaraan live dari dataran merdeka...biar rakyat yg jadi hakim, sbb rakyat yg kene tanggung kerosakan yg dia lakukan. Masa tu tau la langit ni tinggi ke rendah, laut tu cetek ke dalam... Klau shafee bg hujah bodoh, senang skit nak baling dgn tukul...

      Abdul Wahub
      usah percaya cakap shafee. .
      cubaan utk memberi satu persepsi bahawa mereka yg betul walaupun asasnya GB telah menyalahguna kuasa dan terlibat terus dlm kes ini... .


      Thomas
      Peguam seperti AG Tommy Thomas dan Bekas hakim persekutuan Sri Ram tidak akan berhenti mendakwa Jibby. Amat kelihatan yg terdesak itu ialah Shafee dan Jibby. Yg pasti, Shafee mungkin sedang fikir bagaimana mahu selamatkan dirinya dari tuduhan2 ke atas nya sendiri, bukan selamatkan Jibby.

      Delete
  6. Komposisi pengundi di P Dickson:
    Melayu - 45%
    Cina - 35%
    India - 20%

    Keputusan 3 prk paska pru 14 menunjukkan parti etnik & agama tidak dapat sokongan majoriti bila...
    Umno lingkup,
    Pas bungkus,
    Mca hangus.
    Hanya MIC jer belum diuji.

    Tapi saya yakin parti berkomposisi berbilang kaum/ugama pasti akan berjaya di P Dickson nanti.
    Justru, 'Malay Indian Chinese' party gerenti menang punyer.
    Yessss...MIC Pakatan Harapan BUKAN 'mic Makes Indian Crazy' bn (binawe najib).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhyiddin Keliru dan berbelit pasal hubungan PAS dan UMNO



      Baik Umno mahu pun PAS, kedua-dua parti itu kini dipercayai semakin yakin bahawa formula yang dipersetujui bersama mutakhir ini akan membawa manfaat buat mereka.

      Keputusan yang dicatat pada pilihan raya kecil Seri Setia semalam mungkin boleh dijadikan satu lagi dalil bahawa kedua-dua parti berkenaan membuat keputusan paling tepat untuk mendepani kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Namun bagi Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menjadi salah seorang bekas pemimpin paling kanan - dan lama - dalam Umno suatu ketika dulu hubungan intim PAS dan Umno tidak akan ke mana-mana.

      Di mata presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu Umno sudah menjadi sejarah.

      "Umno sekarang bukan saja sudah kalah teruk, tapi hampir hancur.

      "Mereka kini menjadi satu kelompok parti pembangkang yang jauh lebih kecil. Saya percaya mereka sudah hilang keyakinan," katanya pada sesi wawancara dengan Malaysiakini dan wakil Sinar Harian dikediamannya di Bukit Damansara pada 7 Sept.

      Antara kecelaruan Muhyiddin dalam temubual tersebut ialah;

      1. Muhyuddin berkata
      "Sebab itu, dalam keadaan tidak menentu mereka mungkin cuba berbicara dengan PAS (tapi) saya tak yakin Umno boleh bersama dengan PAS.

      "Ini (kerjasama Umno dan PAS) bukan cerita baru. Cerita ini sudah jadi sejak zaman berzaman.

      "Mereka nampak baik, lepas tu tak baik... lepas tu sebelum pilihan raya nak bekerjasama, lepas tu tak jadi, lepas tu macam-macam.
      Habis bagaimana BERSATU dan DAP boleh bekerjasama sedangkan serangan Mahathir kepada DAP bukan perkara baru?

      2. Muhyiddin berkata
      Menurut Muhyiddin, ada anggota Umno sendiri tidak akan setuju jika parti itu bekerjasama dengan PAS.

      Pada masa sama kata anggota parlimen Pagoh itu anggota PAS - yang selama ini diasuh bahawa Umno itu adalah musuh politik - juga tidak akan menerima kerjasama berkenaan walaupun di peringkat pimpinan ia sudah berlaku.

      "Orang PAS saya percaya (tak boleh terima) sebab selama ini mereka melihat Umno sebagai parti yang katanya tak Islam, tak ikut syariat agama, yang buat macam-macam kemungkaran.
      Jika ini alasanya bagaimana Mahathir boleh bersama Anwar Ibrahim? Bagaimana DAP boleh terima Mahathir?

      Hubungan PAS-UMNO boleh jadi atau tidak bergantyung kepada keperluan politik semasa sebagai mana Mahathir perlukan DAP dan Anwar untuk jatuhkan Najib. Politik buka bacaan buku yang sekadar kita anggap itu dan ini.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Najib: Saya bukan pencuri" -

      Anatta Zen
      Bila hakim letak 3.5j ikat jamin, saya nak tergelak juga. Sikit sangat. Dia tak tahu ke yg dlm rumah saya je dah ada 100j cash. Tu belum kira beg tangan birkin kak mah.

      Haziq Haikal
      Najib kata saya bukan pencuri.. .2.6 Billion yang masuk dlm akaun kamu siapa yang punya, 100 juta yang kamu simpan dlm rumah siapa yang punya, barang kemas intan permata yang isteri kamu beli, ambil duit dari mana.. Betul lah kata pepatah Arab, pencuri tk akan mengaku yang dia itu pencuri.

      Amer Hamzah
      najib... andaikatalah memang nanti dimahkamah.. kamu didapati memang tak bersalah... tapi bolehkah kamu terangkan kepada rakyat.. kemana hilangnya duit 42 bilion kerana 1MDB.. jangan kata jual tanah kat TRX tu untung.. sebab beli dgn kerajaan terlalu murah... dan 1mdb jual balik dengan harga berlipat kali ganda.. itupun tak dapat cover lagi 42bilion pinjaman.. duit dari pinjaman dan bon lesap entah kemana.. tapi tetap kata tak bersalah....- yakin yang pinjaman tu boleh dibayar dengan hasil GST..

      rakyat marah kerana 42bilion lesap dan dijolikan oleh entah siapa-siapa tapi rakyat tanggung dengan membayar GST.. dan berapakah keuntungan 1mdb yang sebenarnya ?? membersihkan nama konon.. sebelum PRU14 - kenapa tak bersihkan nama malaysia?? kita satu malaysia malu...

      Delete
    3. ak ambil berat usaha dakwah, masyarakat makin celaru
      WARTAWAN SINAR HARIAN 21 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore477
      Datuk Ahmad Yakob
      Datuk Ahmad Yakob
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Masyarakat hari ini semakin bercelaru kerana tidak mengambil berat ajaran Islam dan usaha dakwah, kata Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob.

      Beliau berkata, kebelakangan ini terdapat banyak suara cuba untuk menyebarkan fahaman yang bertentangan dengan ajaran Islam.


      "Terdapat juga tuntutan-tuntutan yang songsang dan melawan norma kemanusiaan.

      "Sewajarnya kita sebagai umat Islam berusaha untuk memartabatkan Islam bermula dengan diri kita, keluarga dan masyarakat seterusnya negara yang kita cintai ini," katanya dalam perutusan sempena Aidiladha hari ini.

      Beliau turut mengambil contoh pengorbanan Nabi Ibrahim AS yang menjunjung dengan penuh ketaatan dan pengorbanan terhadap perintah ALLAH SWT untuk menyembelih anaknya, Nabi Ismail AS.

      "Segala usaha dakwah dan pelaksanaan undang-undang syariah hendaklah disokong dan didokong sepenuhnya.

      "Alhamdulillah, Kelantan sebagai sebuah negeri yang meletakkan dasar Membangun Bersama Islam sentiasa komited untuk memastikan Islam dapat didaulatkan," katanya.

      Dalam pada itu, Ahmad turut mendoakan jemaah haji di tanah suci dapat menunaikan ibadah dengan sempurna dan beroleh haji yang mabrur.

      "Bagi yang melaksanakan ibadah korban, sama-samalah kita mengikhlaskan diri dalam melaksanakan ibadah yang mulia ini. Semoga segala pengorbanan dan ibadah kita diterima di sisi ALLAH SWT," katanya. - Bernama

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib"

      Zack Yess
      Walhasil duit rakyat dah lesap diselewengkan oleh najib,,, kau pon sapu sama,,, xyah lah mengelirukan rakyat dengan cerita investmen fund konon,,, 1mdb satu benda pon xda cuma peti duit yg dibawa lari utk anak beranak berbelanja sakan,,

      duit lesap tinggalkan hutang yg menggunung utk rakyat bayar,;;bayar pon menipu juga,guna duit rakyat bayar tp cakap 1mdb manpu mengurus hutangnya,,, arul kanda begitu mudah membodohkan lebai lebai keldai walaun sehingga lobai begitu n faham kes 1mdb

      Nordin Adlan
      Aku tengok muka pariah ni rasa2 nak baling telur busuk kat muka Dia ...
      hati busuk mendakwa liwat 2 dan dpt lebih rm9 juta...dulu ko ada BN sekarang mampuslah kamu...

      Nazam Ahamat
      Harap2 ni baru bunga2 saja...2.6bil tu nilai taik gigi je banding jumlah wang kerajaan dan kesatuan yg dia dah bawak kluar...duit GST saja dah 19bil.

      Puak2 dia yg buat kecoh depan mahkamah tu boleh dilokapkan skali dgn pengkhianat Shafee ni. Sayangkan sgt pengkhianat bangsa, negara dan agama ni....

      Awang Ali
      Shafee mimang gembira dapat 9.5 juta dari Najib. jika menang lagi bertambah bayaran jadi orang terkaya di Malaysia sebagai peguam
      tapi dia pun bakal masuk penjara sebab ada tuduhan2 mahkamah ke atas dia

      Delete
  7. Kerjasama on ad hoc basis boleh ler. Not on long term basis.

    Mana boleh. MCA, MIC dll mesti keriau punya. Ugut keluar BN. PAS Hudud punya pasal. Semua bukan Islam mesti bantah punya. Depa tak caya PAS Hudud tak akan di kenakan kpd bukan Islam.

    Sebenar nya, orang2 Islam pun ramai yang tak setuju dengan PAS Hudud. Sebab Hudud yang di sebut dalam Qur'an ha nya sedikit sahaja. Umpama nya pencuri di potong tangan. Tapi tak sebut bagaimana melaksanakan nya. Jadi, PAS lah yang cadangkan sama ada doktor ke sape yang memotong nya. Itu pasal di gelar Hudud PAS.

    Pulak nya doktor2 Islam dah bersuara tak mahu menjadi tukang potong tangan. Maka bengong le PAS. Cadangan Hudud nya menjadi non-starter. Najib setujukan RUU355 di bentang ke Parlimen ha nya sebagai wayang kpd PAS. Hingga sekarang RUU355 tak sampai ke mana. Suka lah bukan Islam - depa pun sangka RUU355 akan membawa kpd Hudud PAS.

    Jadi, mana ada kerjasama, walau dalam Hudud PAS pun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga rumah dijangka tidak turun selepas SST
      WARTAWAN SINAR HARIAN 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      rumah
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Harga rumah dijangka tidak turun atau mungkin masih kekal kadar lama walaupun perkhidmatan pembinaan dikecualikan daripada cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

      Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MSN Group of Companies (MSN), Masnawi Ariffin berkata, ini kerana harga rumah ditentukan banyak faktor lain, bukan sahaja bahan binaan tetapi juga melibatkan nilai tanah semasa mengikut lokasi, selain kos-kos autoriti.


      Selain itu katanya, pemaju terpaksa menanggung kos melibatkan lebih 40 jenis yuran yang dibayar kepada agensi seperti Jabatan Kerja Raya (JKR) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam proses untuk membangunkan satu projek perumahan.

      "Perkara inilah yang akan menyebabkan harga rumah tinggi. Untuk kos pembinaan, bagi saya sebenarnya ia stabil. Masa kenakan GST , pemaju boleh tuntut balik, sekarang tanpa SST harga akan kekal, tetapi pemaju tidak akan turunkan harga rumah.

      "Cuma mungkin harga rumah akan kekal. Saya sudah 19 tahun dalam industri dan banyak kali alami pelbagai situasi seperti ini," katanya.

      Semalam, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kerajaan mahu melihat lebih banyak respons positif penggiat industri perumahan, susulan pengumuman perkhidmatan pembinaan dikecualikan SST.

      Pengarah yang juga Pengarah Jualan Bandacaya Group, Raja Umar Raja Ali juga senada dengan Masnawi dengan mengatakan, sekiranya harga rumah turun, ia hanya melibatkan rumah jenis apartmen.

      Menurutnya, cukai bukanlah penyebab kenaikan harga rumah, sebaliknya berpunca daripada tiadanya pemantauan dari segi penilaian bagi setiap kaki persegi tanah dan binaan.

      "Harga rumah boleh dikawal dari segi itu, di mana juru nilai atau penilai kerajaan yang menilai perlu melihat apabila pemaju memohon lesen pemaju atau mendapatkan Permit Import (AP). Mereka kena pastikan harga kaki perseginya standard," katanya.

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Mahkamah tetapkan ikat jamin Najib RM3.5 juta -


      Mohd Yatim Daim
      Jika sapie terima rm9.5 juta kena jamin rm1 juta, najib songlap rm2.9 billion CUMA rm3 5 juta? Sepatutnya rm300 juta baru pada dengan kes ini pasal ada 25 kes!! Ini baru 1% dari jumlah yang dia curi....mana adil!!

      Xiang Nianni
      Sekarang la waktu terbaik bagi najib tidak perlu membayar duit jaminan walaupun mampu dri segi kewangan kerana boleh menagih simpati dari orang2 pekan & makcik yg tempoh hari derma gelang emas, mana tahu esok lusa dia derma rumah kepada najib ... kalau najib tak bayar duit jaminan ada kemungkinan besar penyokong najib yg taksub akan percaya najib tiada wang dan secara langsung akan membersihkan nama najib.... Betul tak najib ???

      Zamah Shari Razali
      Maka bermula lar sandiwara sedih minta simpati dan derma.
      keh...keh...keh...Yg macai bodo nak mampus akan mula lar menyalak2.
      tabung derma akan mula di buka. Tak salah klu minta derma utk najib tp salah klu tabung derma utk Msia kan?
      Klu PH buat semua salah, klu BN buat semua betul.
      Dulu, kini dan selamanyer.....Tggu kes si denan k.

      Delete
    3. PAS: HARAPAN ikut jejak langkah BN lantik duta khas
      Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:19 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 4:22 petang

      A+ A-

      PAS menyifatkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengikut jejak langkah pentadbiran BN apabila meneruskan jawatan duta khas perdana menteri.

      Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian ketika mengulas pelantikan pengerusi DAP merangkap anggota parlimen Cheras Tan Kok Wai sebagai duta khas perdana menteri ke China.

      Tuan Ibrahim berkata, apatah lagi HARAPAN sendiri sebelum ini mengkritik BN yang melantik antaranya Tun Samy Vellu sebagai duta khas ke India dan Asia Selatan serta Datuk Seri Ong Ka Ting sebagai duta khas ke China.

      "PAS kesal Kerajaan HARAPAN mengikut jejak langkah Kerajaan BN dengan melantik Tan Kok Wai sebagai duta khas ke China," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau berkata lagi, kerajaan mengumumkan tidak mampu melaksanakan janji 100 hari dan pembatalan serta penangguhan projek yang membawa kebaikan kepada rakyat kerana tiada kemampuan kewangan.


      "Pada masa sama tindakan kerajaan seperti cadangan kereta nasional baru dan kini pelantikan duta khas menyebabkan rakyat terasa dipermainkan. Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelit fakta dan menipu rakyat," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

      Menurut laporan media tempatan, Tan akan menggantikan Ong Ka Ting berkuatkuasa 1 Ogos lalu dengan peranan untuk memperkukuh hubungan negara dengan kuasa ekonomi dunia itu.

      Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong hari ini memberitahu Dewan Rakyat terma dan syarat pelantikan Tan masih belum dimuktamadkan.

      Beliau berkata duta khas itu mungkin dilantik secara kontrak dan tidak diberi taraf menteri seperti yang dibuat pentadbiran BN.

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib"

      Teddy Jack

      Kenapa Sahfee ini masih boleh jadi Peguam Bekas MO1 ini?

      ....bukankah dia harus digantung sebab ada kes mahkahmah penerimaan RM9.5 juta dari Bekas MO1 ?

      ..Kenapa bekas MO1 boleh diikat jamin?
      ....Dah ada bukti yang kukuh dan ketara bahawa
      ....Bekas MO1 ini menyalah guna kuasa dan gangu siasatan skandal 1MDB
      ....dan Bekas MO1 harus jawab …

      Muhammed Al Hakam
      Poodahh lu shafiee...
      Silap hari bulan ada lg 40 kes akan kena atas najib. Awak ttu knal dgn perangai TDM kan?..
      Dia pantang klo ada org pelecehkan dia.

      Suka · Balas · 8j

      Tok Tok Abah
      Itu pada fikiran hang piee woi..
      pada fikiran orang lain x serupa fikiran hang..
      keputusan mahkamah bukan dari pemikiran hang.

      Delete
  8. Saya tak faham bagaimana dan tak yakin PAS boleh memerintah di negara berbilang kaum dan berbilang agama ini.

    Nyata bukan Islam tak akan sokong mereka dan mereka ada lah anggaran 40% penduduk negara ini. Orang2 Islam pun dah di pecah mereka, jadi mereka boleh mengharap setinggi tinggi nya ha nya anggaran 30% undi.

    Di Pru14, mereka dapat ha nya 18 dari 222 kerusi Parlimen - tak sampai 10% pun, kalau di kira dari segi kerusi Parimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete

    2. Tiada soal kesian nya. Emak Najib tak mengajar Najib bersopan santun, jangan mncuri berbilion wang negara - kalau di rumah emak nya ada bukti wang 1MDB, SRC International dll, geledak lah mcm geledak rumah anak Najib -

      Cops raid house of Najib’s mother
      FMT Reporters

      KUALA LUMPUR: Police have raided the residence of the mother of Najib Razak, as authorities tighten the noose against the former prime minister amid a string of fresh charges today.

      It is understood that the raid in Tun Rahah Mohamed Noah’s house in Jalan Eaton here was related to the ongoing investigations into the former leader’s role in 1MDB.

      When contacted, Najib’s lawyer Muhammad Shafee Abdullah confirmed the raid, adding that police took nothing from the house.

      The raid comes as 25 more charges were slapped on Najib today, bringing a total of 32 charges so far since investigations began in the aftermath of Barisan Nasional’s downfall in the May 9 polls.

      Delete
    3. Rupanya Mahathir tak bayar yuran tertunggak RM9.5 juta



      Ini pengakuan yang telah dibuat oleh peguam Shafee mengenai wang RM9.5 juta yang diterima dari bekas perdana menteri malaysia Dato Najib Tun Razak. Peguam Shafee menambah lagi yang jumlah 9.5 juta itu hanya sebahagian daripada jumlah yuran yang telah lama tertunggak. Kalau diikutkan laporan jumlah keseluruhan yuran yang telah berkurun tertunggak ialah dalam RM20 juta.

      Peguam Shafee juga menegaskan bahawa beliau memang sudah lama menjalankan kerja kerja perundangan untuk Umno BN. Peguam Shafee terpaksa meminta bayaran kerana mempunyai komitmen dalam pembelian hartanah.

      Jumlah yuran guaman yang begitu besar juga telah dibayar sendiri oleh Najib Tun Razak. Peguam Shafee sekarang merupakan peguam kepada bekas perdana menteri Dato Najib Tun Razak. Beliau akan bertanggungjawab dalam tuduhan kes yang telah dibuat terhadap Dato Seri Najib. Kes yang terlibat termasuklah pengubahan wang haram dan salah guna kuasa.

      Tuduhan kes terhadap bekas perdana menteri ini akan mula dibicarakan dimahkamah pada bulan februari tahun hadapan. Setakat ini 7 tuduhan telah dibuat dan Tun M telah mendedahkan yang Datu seri Najib akan berdepan dengan banyak lagi pertuduhan yang mana pada ketika ini sedang dalam proses akhir kerja.

      Tidak hairan Dato seri Najib mungkin akan menerima hukuman penjara seumur hidup jika didapati bersalah. Sama sama kita nantikan.

      : Terasa satu panahan di atas kepala Mahathir sehingga hari ini Mahathir terus terdiam dengan beberapa kenyataan Shafee Abdullah....

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee gembira dengan pendakwaan 'terdesak' terhadap Najib"

      Loong San Sr.
      "pertuduhan turut menunjukkan Najib telah mengembalikan hampir semua wang yang diterima ke bank akaun asal, beberapa bulan selepas PRU ke-13 pada 2013."

      "MENGEMBALIKAN"..???Kenapa mngembalikan hampir semua wang yg yg telah DIDERMAKAN oleh Tok Arab padang pasir saudagar unta tersebut? Tak kecik hati ke dia nanti?? Tak masuk akal

      Nadzir Iberahim
      rakyat lebih lagi gembira bila najib dihadap ke mahkamah
      ramai rakyat berdendam dengan rosmah dan najid
      doakan shafie anak keling mampus dan najid dan rosmah dipenjarakan

      Ahmad Albab
      Kami pun gembira,..jika anda rasa bijak berhujahlah utk pertahankan Najib,.
      dan kami juga yakin ada yg lebih bijak dari anda.

      Chelliah AR
      Desak supaya mamak tunggu you di Sg Buluh, Jib. You masuk sungai buloh dulu sebelum mamak yang ada tuduhan2 mahkamah juga tu masuk pula.

      Delete
  9. Pendapat saya sekarang ini pengundi lebih melihat siapa calon pm dan hala tuju pemikirannya dari nama parti.
    Pengundi sudah tidak terikat pada ahli parti atau bangsa.
    Mana-mana parti yang boleh menawarkan calon pm yang berwibawa maka parti itu akan menjadi pilihan.
    kebanyakan rakyat sudah berdikari, samada kerja sendiri atau makan gaji. Malah menjadi pembayar cukai kepada kerajaan. Bukannya menunggu pemberian kerajaan untuk sara hidup.
    Jadi golongan ini memerlukan pemimpin yang boleh membangunkan masa depan mereka melalui peluang kerja atau berniaga atau pasaran hasil disamping kos sara hidup yang minimum.
    Isu kaum, agama dan taat kepada parti atau pemimpin bukan lagi pilihan pengundi terbanyak.
    Salahnya parti apabila sedar pemimpin utama mereka tidak disokong oleh majoriti tetapi masih mempertahankan pemimpin tersebut untuk jadi pm dan memaksa pengundi untuk undi atas nama parti, maka sudah tentu parti itu akan kalah.
    Ahli parti tidak semestinya pengundi parti dan pru.
    Dalam pru14, majoriti pilih PH setalah tun yang dicalonkan untuk menentang najib sebagai pm. Menangnya PH bukan sebab PH kuat tetapi kerana rasa loya pada najib.
    Pertaruhan siapa pm di pru15 juga akan menentukan parti mana yang menang bukan nama parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prestasi Thomas dikritik bekas Ketua Hakim Negara
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Abdul Hamid Mohamad
      Abdul Hamid Mohamad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Tommy Thomas berhubung pelbagai tindakannya selama tiga bulan menjawat jawatan Peguam Negara.

      Kritikan itu antara lain menyentuh keputusan Thomas dalam beberapa kes berprofil tinggi termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan 1MDB.


      Dalam kes 1MDB itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwaan menarik diri dan melantik bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      Alasan diberikan Thomas adalah tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Advertisement

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugas sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel di blognya hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya tetap Thomas yang sama’]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Agong perkenan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tommy Thomas undur diri ketuai kes Najib]

      Abdul Hamid berkata, apa yang dilakukan Thomas itu membuktikan bahawa beliau sebagai seorang peguam persendirian yang ternama tetapi tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itu kata Abdul Hamid, Peguam Negara seharusnya dilantik dalam kalangan perkhidmatan undang-undang dan kehakiman.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya.

      Abdul Hamid juga mengkritik keputusan Thomas melantik bekas Hakim Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Selain kes 1MDB, Abdul Hamid turut menyentuh kes kapal persiar mewah Equanimity; kes kerajaan Sarawak dengan Petronas; pembatalan dakwaan terhadap ahli Parlimen dan penyokong PH serta kes pengguguran pendakwaan rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang membeli sebuah rumah banglo di bawah harga pasaran semasa.

      Setakat ini katanya, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran.

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan PH?" soalnya.

      Delete
    2. 700 cheques for Umno, crazy -

      Najib summoned to MACC over hundreds of cheques for Umno
      FMT Reporters

      KUALA LUMPUR: Najib Razak has been summoned to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), ahead of dozens of charges he is likely to face, adding to the existing seven charges linked to his role in the 1MDB saga.

      It is believed that his session with MACC today is over hundreds of cheques – some 700 pieces according to one source – which he allegedly issued using money from 1MDB.

      Najib arrived at the MACC headquarters in Putrajaya at about 2pm this afternoon.

      When contacted, MACC said it would issue a press statement later.

      The former prime minister is already facing seven charges of criminal breach of trust, corruption and money laundering.

      In July, Najib was charged with four counts – three for criminal breach of trust and one for abusing his power – related to some RM42 million transferred into his bank account.

      Last month, he was charged with three counts of money laundering related to the same transaction, under the Anti-Money Laundering Act, Anti-Terrorism Financing Act and Proceeds of Unlawful Activities Act, or AMLA.

      The High Court fixed Feb 12 to Feb 28 and March 4 to March 29 next year for trial.

      Delete
    3. Niat liberalis terserlah jua ....



      Kes sebatang ke atas pasangan leg sbian di Terengganu .... liberalis dan sekutu-sekutu mereka tak setuju, kenapa?

      Mula depa kata sebab zalim. Bila nampak pukulan tu lembut depa kata sebab mengaibkan. Bila orang balas banyak lagi yang lain lagi aib dari itu, depa kata imej Islam tercalar. Sebelum tu depa pernah kata mahkamah tak sedia, masyarakat belum faham dan macam-macam lagi.

      Sebenarnya dua perkara sahaja yang mereka mahu:

      1. Hubungan seks tanpa paksaan (apa juga bentuk) jangan dianggap jenayah, sebaliknya biarkan jadi hak peribadi. Begitulah juga dengan khalwat, lelaki nak bergaya perempuan dan yang seumpamanya.

      2. Jangan beri apa-apa jalan ke arah pengukuhan undang-undang Islam di Malaysia. Biarkan kekal macam sekarang dan undur belakang sikit-sikit.

      Liberalis memusuhi Islam walaupun mungkin depa pakai songkok dan baju Melayu.

      MUHAMMAD FAUZI ASMUNI

      Delete

    4. Bang Non masih cakap sana sini pasal nak jadi PM. Kan ini bikin penyokong2 TDM hebohkan dia ni tak sabar2 dan itu bukan watak yng layak menjadi PM?

      PKR’s president-elect Anwar Ibrahim admitted feeling that he should have been the one becoming prime minister instead of Dr Mahathir Mohamad as he watched the Pakatan Harapan (PH) chairman being sworn in after the May 9 general election.

      Anwar, who was serving a prison sentence for sodomy at the time, watched Mahathir’s swearing-in from a hospital ward after undergoing surgery for an injury.

      Dia tak perlu cakap begitu walau pun di tanya. There's such a thing as "No comment" atau "I'd rather not say".

      Mana boleh orang macam itu jadi PM?

      Delete
  10. Bertukar lah "the complex of things" amat sangat bila keluar berita berikut - di salinkan di sini berita dalam bahasa Inggeris sebab belom terlihat yang di dalam BM.

    Di salin sepenuh nya sebab ini boleh di anggap sebagai "Breaking News", komen saya akan menyusul kemudian:

    BN in merger talks with PPBM, says Umno MP

    Padang Besar MP Zahidi Zainul Abidin. (Bernama pic)
    KUALA LUMPUR: Perlis Umno deputy chairman Zahidi Zainul Abidin revealed today that Umno and Barisan Nasional MPs have met PPBM leaders to discuss a merger.

    Zahidi, who is Padang Besar MP, said the purpose of the discussions was to seek the “best option to save the Malays”.

    “We are trying to discuss with PPBM to save the Malays. We want PAS but PAS is not ready so we are looking for the best option because we want the best for the Malays,” he told reporters today at Umno headquarters.

    He said BN MPs met PPBM leaders two to three months ago, but refused to disclose the details.

    Zahidi said: “We are planning to merge with PPBM but we do not want to quit Umno.

    “Some of the MPs agreed to discuss with PPBM while some agreed to discuss with PKR. So we will see which one is the best. We have met PPBM.”

    Umno president Ahmad Zahid Hamidi had previously confirmed that all Umno MPs had signed statutory declarations, empowering him as party president to negotiate with political parties outside of BN.

    He had said such negotiations were to form an alliance which would enable the Malay party to once again assume federal power.

    He did not deny the possibility that the party could cooperate with PH, although Umno is now seen to be working closely with PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyata lah apa yang Ahmad Zahid katakan "an alliance which would enable the Malay party to once again assume federal power" tidak sesuai. Dia maksudkan Umno, masakan PPBM ada lah parti Bumiputera yang sekarang memegang kuasa bersama PKR dll.

      Tetapi apa yang Ahmad Zahid kata nampak nya tidak di pedulikan orang sangat. Ramai yang bertanya apa yang Hishamuddin bincangkan dengan Tun Mahathir di perjumpaan yang di laporkan makan masa empat jam itu. Apa kah selari dengan yang di katakan Wakil Rakyat Umno yang di sebut di atas ini.

      Umno 54 kerusi, PKR 47 kerusi, PPBM 13 kerusi = 114 kerusi; kalau campuur Amanah 11 kerusi = 125 kerusi. Majoriti di Parlimen perlukan ha nya 112 kerusi untuk membentuk Kerajaan. Perlu 4 parti Melayu itu bersama untuk mendapat majoriti yang "selesa".

      Masalah nya ia lah Tun Dr Mahathir sudah committed
      kepada parti2 komponen di Pakatan Harapan. Dia pegang janji; DAP di beri Kementerian Kewangan yang amat penting di antara jawatan2 Jemaah Menteri. Tidak senang mahu ketepikan mereka yang telah banyak sumbangan mendapatkan kemenangan di Pru14.

      Melainkan jika DAP berterusan menunjukkan pendirian yang tidak sejajar dengan Perlembagaan, contoh nya berkenaan penggunaan BM, jumlah sekolah Cina, UEC dan sebagai nya. Dan Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153 Perlembagaan, DEB, Agenda Bumiputera dll.

      Atau jika isu Anwar Ibrahim memegang jawatan PM dengan cepat menyebabkan PKR keluar dari PH.

      Oleh itu, saya berpendapat akan memakan masa bagi melihat cadangan yang di keluarkan Wakil Rakyat Umno itu menjadi realiti.

      Delete
    2. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete

    3. Sources in the MACC suggested that Najib would face at least 40 charges.

      Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/09/20/court-grants-15minute-break-for-shafee-to-advise-najib/#pW5JUFvQr9kAvfXu.99

      Delete
    4. Dua sebab Anwar tidak akan jadi PM
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 11 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dua sebab Anwar tidak akan jadi PM
      Lokman (duduk,tengah) pada sidang media selepas menerima penyerahan borang keahlian Umno oleh bekas Presiden Kita, Zamil Ibrahim di PWTC, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Hasrat Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri kelapan menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad diramal tidak akan menjadi kenyataan.

      Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam berpendapat, ada dua faktor yang akan menghalang keinginan Anwar itu.


      Pertama dakwanya, persengketaan Anwar bersama Dr Mahathir masih berterusan dan Dr Mahathir sendiri diyakini akan menghalang Presiden PKR itu daripada menjadi ahli parlimen.

      “Saya yakin Dr Mahathir akan tolong letak calon. Ini pasti. Sebab Dr Mahathir akan usaha sunguh-sungguh, memastikan Anwar tidak akan jadi perdana menteri.

      “Kalau Dr Mahathir tak boleh sekat Anwar jadi perdana menteri sebaik sahaja Anwar angkat sumpah jadi ahli parlimen, itu detik kehancuran PH. Sebabnya kalau Dr Mahathir tak boleh kekal jadi perdana menteri, atau angkat salah seorang anak dia jadi perdana menteri, saya yakin dia akan bubarkan (Parlimen),” katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Anwar pengganti Mahathir jadi PM]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Anwar akan jadi TPM dulu sebelum ganti Mahathir]

      [ARTIKEL BERKAITAN: 'Bukan di Pandan, tunggu saya umum esok']

      Beliau berkata demikian pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada majlis penyerahan borang keahlian Umno yang diserahkan oleh bekas pemimpin PKR dan bekas Presiden Parti Keadilan Insan Tanah Air (Kita), Zamil Ibrahim, hari ini.

      Faktor kedua menurut Lokman adalah penolakan rakyat terhadap janji manifesto PH yang belum ditunaikan selepas 100 hari memerintah, selain fitnah terhadap pimpinan BN.

      “Kalau Anwar bertanding di Permatang Pauh pasti akan kalah disebabkan orang sudah tahu fitnah terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bersabit curi duit RM2.6 bilion dan ke atas menteri Kabinet yang kononnya terlibat dengan rasuah.

      “Selepas 120 hari PH memerintah, tidak ada sebarang pendakwaan dan keadaan ini seperti kena ‘kencing’,” katanya.

      Delete
  11. Tahniah hadi awg..berjaya hancur leburkan umno. Sekarang melutut bawah lutut kau ler pak jahid lePas ni.
    Cerdik2 pimpinan ameno last2 kalah dgn lebai keparat... hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete

    2. Mengarut. Amat mengarut zaman Najib tuh -

      AG: Hundreds of 'lopsided' contracts signed during BN's time

      Attorney-General (AG) Tommy Thomas says hundreds of ‘lopsided’ contracts were signed by the previous Barisan Nasional (BN) led government.
      By NST Online - September 20, 2018 @ 1:41pm

      KUALA LUMPUR: Hundreds of ‘lopsided’ contracts were signed by the previous Barisan Nasional (BN) led government, according to Attorney-General (AG) Tommy Thomas.

      “Internally, there are hundreds of such contracts. But what we didn’t realise is the number involved. We have highway contracts, services contracts, private finance (initiatives) which are build-lease-maintain-and-transfer (46 of them), ports, etc," he told an online news portal.

      “Many categories - there are over 350 contracts of that nature. Also, procurement contracts - we just drew a line - and that’s over 300 contracts of them,” said Thomas.

      Thomas also revealed that there were unsung heroes in the AG's Chambers who put up a fight against the deals only to be overridden by their ministers.

      “They are unsung heroes. They are civil servants, and the previous prime minister and Finance Ministry just brushed them aside,” added Thomas.

      He said that while the officers were familiar with the contracts, the trouble with the deals was that they were “very favourable to the counterparties and unfavourable to the government".

      “We are trying to be creative and imaginative. At least two or three times a week, I spend hours with the contracts review lawyers. My corporate commercial litigation experience is combined with the draftsmen and technical advisers in the Chambers,” he said.

      Earlier Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad lambasted his predecessor Datuk Seri Najib Razak's administration for its negotiation of contracts and deals.

      He had remarked that “such stupidity has never been seen in the history of Malaysia”.

      Dr Mahathir further criticised the two gas pipeline projects by Suria Strategic Energy Resources (SSER) where money was paid based on a timeline rather than work completion.

      “I have never heard of a contract where you pay on time without work (being) done. Normally, we pay according to the work done. What kind of stupidity is this?” Dr Mahathir reportedly said.

      Najib gila benarkan ini semua.

      Delete
    3. Kelantan jadi negeri termiskin di bawah Mahathir kata Najib



      Saya kurang senang dengan tindakan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan media khususnya untuk memburukkan dan menegur negeri Kelantan untuk kurangkan pergantungan kepada kerajaan persekutuan.

      Guan Eng berkata Negeri Kelantan adalah penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan bantuan kewangan pendahuluan daripada kerajaan persekutuan sejak tahun 2013 hingga 2017 dan tidak patut lagi bergantung kepada kerajaan persekutuan.

      Ya, tak dapat dinafikan Kelantan adalah antara negeri paling miskin sekarang tetapi ini ekoran tindakan kerajaan BN terdahulu di bawah perdana menteri keempat yang menghentikan projek-projek pembangunan dan keperluan asas kerana ia jatuh di bawah kepimpinan parti lain pada 1990, sehingga tiada satupun lebuhraya atau infrastruktur air bersih yang sempurna.

      Oleh itu, sumber pendapatan kerajaan negeri adalah terhad.

      Semasa saya menjadi perdana menteri, saya banyak menyalurkan peruntukan bagi memperbetulkan dan membangunkan negeri Kelantan baik dari segi infrastruktur pengangkutan (lebuhraya CSR, ECRL yang telah dibatalkan oleh Pakatan Harapan), pembantuan fiskal, instrastruktur air, projek kumbahan (yang juga telah dibatalkan oleh Pakatan Harapan baru-baru ini) ataupun penebatan banjir.

      Tidak kira negeri itu di bawah parti pemerintah di Putrajaya ataupun tidak, kita tak patut pinggirkan mereka atas semangat 1Malaysia.

      Walaupun negeri Pulau Pinang antara negeri yang paling maju dalam Malaysia sekian lama, saya juga telah menyalurkan dana RM650 juta bagi penstrukturan semula bekalan air dan geran RM1.3 bilion bagi memperbesarkan Empangan Mengkuang.

      Bantuan RM650 juta dari kerajaan persekutuan inilah yang sering disalah guna oleh kerajaan DAP sejak 2011, kononnya mereka berjaya mengurangkan hutang kerajaan negeri sebanyak 95 peratus dan kononnya pandai mentadbir manakala BN tidak pandai.

      Tiada salah untuk negeri yang telah berjaya untuk menolong negeri yang kurang berjaya.

      Kerajaan HARAPAN sudah banyak membantu peniaga yang suka mengelak cukai, ekonomi gelap dan orang kaya yang kebanyakkan di negeri yang kaya. Mengapa pula negeri yang miskin tidak mahu ditolong?

      Yang miskin tidak patut dikecam mengapa mereka miskin dan dihukum dengan alasan tidak mahu menolong mereka lagi kerana mereka masih miskin.

      Sebaliknya, mereka patut dibantu dengan lebih banyak. Bukan dihukum atau dimarah.

      Datuk Seri Najib Razak

      : Terpancak satu lagi panah atas kepala Mahathir.......

      Delete
  12. Umno hilang punca dan hala tuju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Amar Bidas Lim Guan Eng pasal pengurusan kewangan



      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.


      : LGE dan PH ni guna royalti untuk tipu rakyat kononnya nak beri jika menang.. Tapi kini PH nak curi royalti kerana tak tahu takbir negara bila duit tak ada....

      Delete
  13. SALAM, AKU TAK BERMINAT DENGAN ISU LAIN

    INI YANG AKU TUNGGU-TUNGGU:

    1. KHAIRY BAWA MASUK 10 AP UMNO MASUK BERSATU
    2. HISYAMUDDIN BAWA MASUK 10 AP UMNO MASUK BERSATU
    3. AZMIN BAWA MASUK 18 AP PKR MASUK BERSATU

    MARI KITA KIRA YE....
    13 + 10 +10 +18 =51.....PARTI DOMINAN


    ReplyDelete
    Replies
    1. MAKA BERAKHIRLAH :
      1.Episod menekan Tun turun takhta
      2.Hayat katon-katon PKR yang celupar beruk yang
      menjadi duri dalam daging.
      3.lainnya berkaitan DAP.Tak boleh disebut
      kerana mereka kawan masa jatuhkan kleptokrasi.

      Delete
    2. Bersatu parti untuk kroni, ahli biasa dianak tiri



      Sambutan 2 tahun Bersatu....

      Sebelum sy mulakan...sy mohon maaf jika ada yg terasa dengan posting sy ni....

      8 September 2018 merupakan tarikh sambutan ulangtahun ke 2 Bersatu...Sy seorang ahli biasa seperti tahun lepas yg diadakan di Muar Johor ingin menyaksikan sndiri hadir sambutan selepas kejayaan PRU 14 yg pada hemat sy pasti akan ada satu sambutan yg luar biasa dari akar umbi disamping tujuan asal sy utk sama2 meraikan bersama pejuang2 yg telah berjuang bg memastikan kejayaan pd PRU yg lepas....

      Berkobar2 sy untuk hadir pada sambutan tahun ini...sy smpai pada 7 September malam dan terus stadium...Dalam hati sy setelah melihat persiapan yg dibuat pasti esok ramai pejuang2 asal dan akar umbi memenuhi kawasan stadium....

      Keesokan harinya...Sabtu setelah sy selesai beberapa perkara...sy ke stadium dan smpai lebih kurang jam 6 melihat kawasan parking kenderaan yg masih lengang tidak seperti majlis Perasmian pada 2 tahun lepas di tempat yg sama dan sambutan setahun yg lepas di Muar yg mana mmg tpt parking pasti sudah penuh sehinggaksn nk brjalan pun susah....Dalam hati kecil berkata....mgkin masih blom rmai yg smpai....

      Kemudian sy naik ke tempat2 jualan khemah mmg terasa kehadiran sgt2 mendukacitakan....Sewaktu duduk mkn di area food truck...terdengar petugas2 cuba memujuk org ramai yg berada diluar untuk masuk ke dalam stadiumkerana keadaan didlm stadium amat menyedihkan....

      Sewaktu berada di luar....terjumpa rakan2 lama dr serata negeri mula menceritakan ttg keadaan semasa....ada yg beritahu majoriti ahli akar mmg memboikot acara ini kerana kebnyakan dari mereka frust dgn apa yg berlaku kebelakangan ini..

      Manakan tidak kecewa....kebnyakan pemimpin2 yg telah bergelar YAB..YB mahupun KB2 yg ada telah mula menunjukkan besar kepala....

      Ada juga yg telah memberikan tempat pada bekas2 ahli UMNO yg dulunya secara terang2an menghina Bersatu....menghina Tun tp sekarang ada YAB/YB telah beri mereka tempat istimewa pada mereka dan langsung tidak memperdulikan ahli2 akar umbi yg telah bersusah payah selama ni....

      Dimana janji2 yg dulunya masa masih diblok pembangkang yg akar umbi ni tidak akan di anak tirikan???Itulah dia org politik bila berjanji....

      Disamping tu trdgr juga rungutan2 dr KB2 yg merungut terpaksa menutup pejabat Parti kerana sehingga kehari ini tiada lagi bantuan yg disalurkan baik dari pihak negeri mahupun pusat....Apa yg terjadi sebenarnya????

      Disamping itu jgk ada jugak kedengaran sambutan ini tidak mendapat liputan promosi yg menyeluruh...yelah....terdengar rungutan dr beberapa pihak yg bertugas mengenai banner dan bunting....

      Benda2 tu sepatutnya dh dipasang sekurang2nya 2/3 hari sebelum sambutan...tp bahan2 tu sampai di stadium pada petang jam 6 lbih pada 7 September dan pada sebelah malamnya baru nk dipasang sekeliling Shah Alam.....knape benda2 mcm ni terjadi???

      Sedih....itu adalah apa yg sebenarnya telah berlaku.....dan kesimpulan sy sendiri sbgai ahli biasa yg sebenarnya akar umbi sebenarnya telah mula bosan dgn perangai sorang2 yg dh bergelar YAB/YB mahupun KB2 yg nmpknya dh mula menyusun kroni utk kepentingan peribadi mereka shj yg menyebabkan sambutan pada kali ini...mmg sgt hambar...

      Akhir kata sy mohon maaf jika ada pihak2 yg terasa dgn kenyataan sy....Cuma sy sbgai ahli biasa ckp dari perspektif akar umbi....Jika masih terus menganak tirikan ahli2 yg tak de kelas ni....Ntahlah...Dan sy sendiri secara peribadi masih bertahan hanyalah kerana Tun Mahathir yg benar2 mahukan perubahan TOTAL yg masih tiada usaha ke arah tu yg ditunjukkan baik dari peringkat bahagian...negeri....mahupun pusat...

      Jangan kita nafikan benda yg BENAR!!!!!
      Ok done!!!


      : BERSATU ditubuhkan kerana nak selamatkan kroni daripada perebutan kuasa dengan Najib. Tak lebih daripada itu....

      Delete
  14. SELAMAT PANJANG UMUR TUN
    RAKYAT SAYANGKAN ANDA
    SUATU HARAPAN DARI RAKYAT

    PULIHKAN MALAYSIA YANG TERCINTA INI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir licik dalam menyalahkan keadaan




      Abah kata, siapa yg hidup zaman Tun M ketika memerintah 22 tahun dahulu, akan faham apa yg Tun M buat pada hari ini.

      Dahulu, Tun M akan salahkan kaum melayu jika mana- mana dasar beliau gagal. Hanya orang melayu sahaja malas dan tak pandai. Tun M menggunakan orang melayu sebagai "kambing hitam". Akibat berulang kali mengungkapkan nya, maka orang melayu seperti sudah redha dan menjadi stigma di kalangan masyarakat bahawa : MELAYU MALAS, MELAYU MUDAH LUPA, MELAYU HARAP TONGKAT dan lain2.

      Natijahnya, bila sebut "melayu", bangsa lain akan kata "pemalas".

      Satu lagi yang Tun M suka kata adalah "ekonomi tak baik", "rakyat harus berkorban demi negara" dan lain - lain sebagai alasan untuk mengelak dari memberi perkhidmatan kepada rakyat. Kenaikkan gaji penjawat awam ketika era Tun M dahulu macam siput. Ada orang kata, zaman Tun M dulu, orang lebih suka kerja kilang dari jadi guru sebab gaji yg rendah.

      Hari ini, beliau mengulangi skrip yang sama.

      Zaman DS Najib, beliau sentiasa memlerkatakan sesuatu yg positif untuk rakyat.

      Jujur Nabeel kata, rakyat sebenarnya lebih senang kehidupannya ketika era DS Najib.

      Nabeel Naqie

      : Apabila UMNO bergolak selepas Najib jatuh orang UMNO cari Kuli untuk pimpinan UMNO walaupun Kuli sudah banyak tahu tenggelam. Tidak mustahil Najib akan pimpinan UMNO semula......

      Delete
  15. DAN YANG PALING UTAMA :

    PARTI MELAYU JADI DOMINAN
    HAK MELAYU KEMBALI BOLEH DI PERTAHAN
    ISLAM KEMBALI KUKUH
    KERANA BANGSA YANG KUAT SAJA
    DAPAT MEMPERTAHANKAN AGAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuntut penjelasan isu Tanah Rizab Melayu (TRM)



      EKORAN daripada fakta yang dikemukakan oleh Penasihat Majlis Perundingan Melayu (MPM), Tun Hanif Omar kelmarin, Tanah Rizab Melayu (TRM) yang terdapat di seluruh negara hanya tinggal 12 peratus sahaja. Berdasarkan maklumat daripada Jawatankuasa Pemandu Urusan Data Tanah Rizab Melayu Semenanjung Malaysia, sehingga Oktober 2016, terdapat kira-kira 4 juta hektar TRM bersamaan dengan 31.2 peratus daripada keseluruhan keluasan tanah di Semenanjung Malaysia.

      DPPM menuntut kenyataan Penasihat MPM semalam harus dijelaskan semula atau adakah beliau merujuk kepada data TRM pada tahun 2005-2009? Penjelasan ini perlu diberikan untuk mengelak salah faham atau berkemungkinan berlaku kemerosotan mendadak pengurangan TRM dalam tempoh dua tahun (2016 hingga 2018) yang mungkin disebabkan oleh pembatalan status tanah dan penggunaan yang tidak diganti semula akibat pembangunan khususnya di kawasan bandar.

      DPPM menggesa pihak kerajaan untuk melaksanakan syor-syor yang pernah dikemukakan oleh Laporan Ketua Audit Negara pada tahun 2013. Syor-syor tersebut bertujuan untuk melindungi dan meningkatkan nisbah peratusan keluasan TRM di seluruh negara yang antaranya adalah mengemaskini semula data kawasan TRM, mengambil tindakan segera menggantikan semula pengambilan TRM dan mengenal pasti kawasan baru yang bersesuaian untuk meningkatkan semula nisbah keluasan TRM. DPPM komited mendukung nisbah TRM mesti mencapai nisbah 50 peratus sepertimana yang diwasiatkan oleh Raja-raja Melayu sejak tahun 1957.

      Sekian.

      YB MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
      Ketua, Dewan Pemuda PAS Malaysia
      Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu (Batu Burok)
      1 Muharram 1440 | 11 September 2018

      Delete
  16. Rakyat nak ucapkan tahniah tak terhingga kpd DSNR kerana tetap istiqamah untuk menafikan segala tuduhan2 tersebut.

    Ternyata, Rejim PH kini dalam keadaan yang amat2 terdesak untuk mensabitkan DSNR dalam tuduhan tersebut, kerana mereka nampak, keberanian DSNR menjawab segala tuduhan2 dari Rejim dalam pelbagai isu, seperti yang didedahkan oleh LGE dapat ditangkisnya dengan bukti2 yang kukuh.

    Malah, Rejim sendiri yang menyerlahkan kebodohan mereka merekayasa tuduhan2 yg sengaja diada2kan tu. DSNR berpegang teguh kepada prinsip berani kerana benar.

    Dah tentu "orang" tu lah yang menjadi dalang utama dalam segala pertuduhan tersebut. Yakin lah DSNR..rakyat Msia sentiasa bersama2 DS..you'll never walk alone DS !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kau jilat lah .. teruskan menjilat .. sedap, ye?

      Delete
    2. Mengapa kamu bersikap pengecut Geng Najib ??

      Katakan dengan berani siapa dia "orang" tu yang menjadi dalang utama ??

      Bagi saya , saya percaya serta yakin Najib telah menyonglap banyak duit yang berkesudahan terpaksa di lunaskan olih rakyat negara ini .

      Najib bolih kata apa saja , Najib bolih pusing sekeliling , Najib bolih berdalih dalih ..pokok nya memang dia kaki 'sental' .

      Bak kata orang2 otak senget ...dimana ada orang gila yang mengaku dia gila .

      Delete
    3. Pak diny...Aiiiik..sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula ????

      Sapa lagi kalau tak orang yang masih tak lekang dendam kesumatnya dari era PM ke 4 dan disambung semula ke zaman PM ke 7 tu. Selagi DSNR tak disabitkan dengan segala tuduhan2 mengarut tu...jangan mimpi lah dia boleh tidur malam dengan lena nya. Dah pasti..setiap jam terbangun..mimpi ngeri bhai !!!!

      Delete
    4. Tuduhan kosong apa yang kamu maksudkan ???

      Najis busok Najib bertaburan merata rata ..bukan di Malaysia sahaja malahan saentero dunia .

      Hanya kamu dan walaunta saja yang tidak nampak ..mungkin kamu berjalan dengan mata tertutup serta telinga tersumbat !!!!

      Delete

    5. Tok Pa: Saya hanya hadir bantu siasatan polis berhubung dana Umno K'tan

      Bekas anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Mustapa Mohamed menafikan dakwaan bahawa beliau disiasat polis seperti didakwa Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa.

      Sebaliknya kata Mustapa beliau hanya hadir bagi membantu siasatan berkaitan dana yang diterima Badan Perhubungan Umno Kelantan yang disyaki daripada dana 1MDB.

      "Saya ingin menjelaskan dakwaan YB Tan Sri Annuar Musa bahawa saya dan beberapa wakil Badan Perhubungan Umno Kelantan telah dipanggil oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengenai dana yang diterima Badan Perhubungan Umno Kelantan yang disyaki ada kaitan dengan 1MDB.

      "Saya hadir membantu siasatan tersebut atas kapasiti sebagai bekas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan," katanya dalam satu kenyataan.

      Terdahulu, Annuar hari ini mendakwa Mustapa disiasat polis seminggu sebelum beliau membuat pengumuman untuk keluar Umno.

      Annuar juga mendakwa selain anggota Parlimen Jeli itu, turut disiasat ialah dua lagi pemimpin Umno Kelantan.

      "Saya boleh sahkan Umno Kelantan termasuk Tok Pa (Mustapa) disiasat polis 10 hari lalu.

      "Beliau terima sejumlah dana yang agak besar dan ia disiasat oleh PDRM," kata Annuar dalam sidang media di PWTC, Kuala Lumpur hari ini.

      Menurut Mustapa, pihak polis telah melakukan tugas mereka dengan profesional dan beliau sedia memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa itu untuk melakukan siasatan.

      "Saya menghormati keluhuran undang-undang. Walaupun tidak lagi bersama Umno, saya akan terus memberi kerjasama sepenuhnya dalam hal ini sekiranya diperlukan," katanya.


      Mustapa pada 18 Sept lalu mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan keluar Umno dan meletakkan jawatan sebagai anggota majlis tertinggi parti itu.

      Bekas menteri perdagangan, antarabangsa dan industri itu berkata beliau membuat keputusan itu kerana berpendapat hala tuju Umno kini tidak lagi selari dengan prinsip perjuangan beliau.

      Delete
  17. Sobat2 ku yang tak lekang di bibir sekelian....Rentetan kehadiran DS Najib Tun Razak ke Jabatan Siasatan Jenayah Komersial dan Mahkamah Putrajaya hari ini dalam keadaan tersenyum, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah menyindir beliau dengan mengatakan :

    "Di sini, kita lihat orang senyum ketika mereka akan dihumban ke penjara … kita lihat mereka senyum walaupun mereka dipanggil sebagai pencuri. Mereka ini tiada rasa malu."

    Pada mulanya, rakyat Msia merasakan komen Perdana Menteri ini bakal mendapat sambutan hangat netizen di media sosial untuk menghina dan mengutuk DS Najib Tun Razak. Sangkaan tu ternyata jauh tersasar beb !!!!

    Hampir majoriti komen yang diletakkan di Sinar Online telah memulangkan paku buah keras kepada Perdana Menteri. Tun mati2 ingatkan rakyat akan bersama2 dengannya mengutuk dan memaki hamun DSNR..rupa2nya..dia pulak yang diperli dan diejek dengan teruk sehingga ada antaranya yang tak sanggup kita baca.

    Nampak sangat taktik Tun untuk mendapatkan simpati dari rakyat tak menjadi...ini lah baru benar2 dikatkan, berkahak hijo ke langit..jatuh balik ke dalam kerongkong sendiri...Phuiiii!!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...berikut adalah contoh2 komen dari netizen yang telah sempat dicatakan dari SinarOnline tu !!!!

      1. X malu ke Mat Sabu panggil kau pelingkup negara...
      kahkahkah..

      2.Tun tak malu ke???? Usia dah cecah 93 tahun, tapi masih ada sifat pendendam lagi !!

      3.Digelar bapa perompak pun masih tak malu rompak terang2an duit rakyat..pelik anak Tun jadi billionaire sama macam Vincent Tan..

      4. kalau saya jadi Tun, saya berpuluh2 ganda lagi rasa malu. Anak isteri langsung takde yang menutup aurat. Cucu ada yang bela anjing. Tu tak masuk lagi anak yang menyanjung golongan LGBT yang dilaknat Allah.Tun mampu memimpin negara yang berpuluh2 juta rakyatnya..tapi sayangnya, Tun tak mampu memimpin keluarga kecil Tun tu !!

      5. anak beranak pelingkup negara. Selamba aje beli kilang arak san miguel..x malu ke ??

      6. sedap ckp nooo...satu ari akn tiba masa kamu tu..22 thn dulu tu jgn lupa naaa..

      7. jahat punya org tua..kamu panggil dia pencuri, mahkamah belum jatuhkan hukuman dia pencuri lagi...kalau kamu salah, kamu dikira fitnah..biar lah mahkamah uruskan, tak payah sibuk2 lah..

      8.huhuhu..atok ckp depan cermun ke ???

      Delete
    2. Apa yang hendak dimalukan ??

      Salahkah jadi billionaire ??

      Sudah terbukti serta tercatat mereka menjalankan banyak perniagaan . Termasuk kepada individu yang aktif secara terus didalam politik .

      Allahyaham JJ , Ku Nan , Zulhasnan Rafiq , Zahid Komedi serta ramai lagi ...semuanya kaya raya .

      Delete
    3. KOMEN2 KPPD BERITA "Tok Pa: Saya hanya hadir bantu siasatan polis berhubung dana Umno K'tan"

      Munir Ismail
      KAMI PERCAYA TOK PA LEBIH DARI ANNUAR YG SONGLAPKAN DUIT MARA,KAFA.,TABUNG BANTUAN ORANG MISKIN DLL

      Anatta Zen
      Annuar tu bukan apa, nak tutup malu umnolah. Konon orang tinggalkan umno pasal sebab2 pribadi. Yg sebenarnya orang tinggalkan umno sebab umno dah rosak. Dah lah rosak, nak dihancurkan lagi dengan berkerjasama dengan pas.


      Kudingking Lumeeng
      Nanti tibalah giliran mu wahai Anuar Musa, kes Mara pun rasanya belum ditutup. Klu pasal dana peruntukan yg bahagian umno kelantan terima, itu memang sdh menjadi kelazimannya. Cuma Tok Pa mungkin tak sedar yg peruntukan yg diberi itu berpunca dari duit curi dari 1mdb.

      Suka · Balas · 7j

      Muhd MuhdFateh
      Haha, geng Ummmnu dah bercakaran. Inilah juga geng yang parti tok lebai nak buat kawan semata-mata kerana dendam dan marah pada DAP dan Amanah..

      Delete
  18. Pak diny...masih ingat tak lagi buku 50 dalil yang disebarkan dulu kepaad perwakilan UMNO oleh Tun M dan konco2nya untuk mengaibkan DSAI dan seterusnya mensailang nya dari jadi PM tu????

    Pak diny caya tak kalau dikatakan sekarang ni...komplot yang hampir2 sama sedang dilaksanakan agar DSAI sekali lagi akan digagalkan oleh orang yang sama, dari mewarisi kerusi empuk PM ke 8 tu????

    Jom..kita secara berjemaah sama2 layan ....50 reasons why Dato’ Seri Anwar Ibrahim is likely to face arrest by or before November 2018 !!!!

    1. Dr Mahathir Mohamad has long planted his men in Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi’s and Dato’ Seri Anwar Ibrahim’s camps to trigger the defection of 54 UMNO and PKR MPs.

    2. According to plans, these MPs were supposed to join others from PPBM, Amanah, Warisan, Sabah and Sarawak to form a brand new coalition by November or December 2018.

    3. The new coalition was supposed to be named Barisan Baru Nasional (BBN), or something to that effect, and was expected to include over 30 MPs from the DAP.

    4. Upon establishment, BBN would have boasted a two thirds majority in Parliament numbering some 149 MPs or more.

    5. Mahathir need the numbers for a very specific reason which is beyond the scope of this article.

    6. Notwithstanding, the new coalition would then request the Yang di-Pertuan Agong to appoint a new Prime Minister.

    7. Mahathir would subsequently resign as premier and suggest that Dato’ Seri Azmin Ali be made the eighth Prime Minister of Malaysia.

    8. Once Azmin is sworn in, he will form government and appoint Mahathir to the Council of Eminent Persons (CEP).

    9. Azmin would then turn Dato’ Seri Mukhriz Mahathir into his deputy and trigger the 15th general election by or before May 2019.

    10. But it is now uncertain if any of this will happen.

    11. Due to an article published by The Third Force , the plan has hit a snag, with some 18 MPs from UMNO either preferring to stay put or to leave the party in succession to become independent MPs.

    12. This has infuriated Mahathir.

    13. So much, I am told, he confided in his men that the immediate mission is no longer to form BBN but to destroy UMNO by hook or by crook.

    14. Part of that mission involves jailing Anwar by or before November 2018 to ensure that if his plan fails, so will Anwar’s.

    15. I am further told Mahathir has been in discussions with several lawyers and strategists from within and outside Pakatan Harapan to figure out ways in which he can trigger Anwar’s arrest in the nearest time possible.

    16. He has in his possession seven golden bullets that he plans to use to finish off the PKR de facto chief’s career once and for all.

    17. The fist bullet has to do with the so-called royal pardon Anwar received on the 16th of May 2018.

    18. Both Mahathir and Anwar are well aware that the granting of the pardon wasn’t in accordance with terms of the Federal Constitution of Malaysia and all attendant protocols associated with the Majlis Raja Raja..

    19. It is likely that Mahathir will tell the people that he made “a grave error in judgment by overlooking these protocols” before requesting that Anwar be sent back to prison to “observe the due process of law.”

    20. Of course, this is bound to upset Anwar’s daughter, Nurul Izzah Anwar, who was instrumental in bringing the old man back into the political limelight.

    21. And that’s where the second bullet comes in.

    22. Mahathir has in his possession solid evidence implicating Nurul in a sex scandal which is said to involve a certain personality in PKR.

    23. The name of that personality will be withheld for the moment in the best interest of Nurul unless and until it is certain that the bullet will be used.

    24. And that brings us to the third bullet, which, as many of you may already have guessed, has to do with homosexual acts “against the order of nature” that Anwar is said to have committed.

    25. Based on evidence sighted, Anwar committed these acts in Jakarta with several “toy boys” during a trip he made to the Indonesian state.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 26. He is also said to be involved in four other sodomy related acts that have yet to be made public.

      27. Mahathir seems to be in possession of material evidence related to two of those acts.

      28. I am told, he plans to make public these acts the way he did in 1998 by telling Malaysians that he gave Anwar a second chance “but the man doesn’t seem to want to change.”

      29. Anwar faces definite jail time on one count alone relating to “carnal intercourse against the order of nature” that he committed on home soil.

      30. Another count relates to a 40 year old man who met me personally in Melaka last week.

      31. This man allowed me to sight audiovisual evidence showing clearly that Anwar was involved in “carnal intercourse against the order of nature” with him.

      32. The man in question is willing to testify at any material time in the spirit of truth and justice.

      33. It is not clear at this point if Mahathir is in possession of evidence related to this man.

      34. What’s clear, is that the fourth and fifth bullets he possesses are perhaps the strongest of all and are likely to end Anwar’s career for good.

      35. The fourth bullet relates to allegations that Anwar issued fake share certificates to certain individuals and companies during his term in office as Minister of Finance.

      36. Mahathir has in his possession evidence that the forgeries took place and plans to hold Anwar accountable for them.

      37. The PKR de facto chief is likely to be charged on multiple counts of corruption and abuse of power and could face 10 years in jail time.

      38. The fifth bullet concerns the nineties forex scandal that was all the news some months back.

      39. Mahathir is said to be in possession of evidence suggesting that Anwar was involved in forgery when preparing some critical financial reports related to the scandal.

      40. These reports have to do with banking transactions that took place during the period in which Bank Negara is said to have lost RM31.5 billion.

      41. Anwar may be looking at several criminal charges on this count alone and is likely to face some serious jail time.

      42. The sixth and final bullet has to do with both Anwar and Zahid Hamidi.

      43. Mahathir is aware of dealings that took place between the duo and Recep Tayyip ErdoÄŸan, the President of Turkey.

      44. The dealings are said to be a matter of national security concern and involve some dubious deals Anwar and Zahid undertook with a company owned by ErdoÄŸan’s offspring.

      45. The person who mediated those deals was none other than Dato’ Ishak Ismail, who, on the 13th of June 2016, was charged with making a misleading statement via The Star and two counts of insider trading involving more than 58 million units of shares in 2000.

      46. The deals Anwar and Zahid are said to have undertaken with ErdoÄŸan have to do with the purchase of the following:

      a. Firearms (pistols and sub-machineguns)

      b. Rocket Launchers

      c. Drones

      47. Mahathir is said to be in possession of evidence that could implicate both Anwar and Zahid of crime on the basis that the purchases were made for purposes other than national security.

      48. Assuming true, Anwar and Zahid could be charged with treason on grounds that the deals were undertaken against the best interest our nation and its sovereign, the Yang di-Pertuan Agong.

      49. In Malaysia, it is treason to commit offences against the Yang di-Pertuan Agong’s person, or to wage or attempt to wage war or abet the waging of war against the Yang di-Pertuan Agong, a Ruler or Yang di-Pertua Negeri.

      50. Anwar and Zahid could face the death sentence if it is proven that they intended to wage war against the Yang di-Pertuan Agong.

      Fuhhh...Pak diny..kalau betul lah apa yang diperkatakan ni, dah tentu ramai rakyat Msia yang pastinya terkejut king kong setelah membacanya kan.

      Semakin hebat dan hangat politik di Msia ni kan...CIA dan MOSSAD pun kalah dengan perancangan sebegini licik..setuju tak Pak diny Oooooi ????

      Delete
    2. Jika buku dalil yang di tulis olih Khaled Al- Jeffry itu kamu maksudkan , maka kamu telah merujuk kepada nukilan dari seorang desparado .

      Di dalam UMNO ada ramai desparado termasuk Jamal Jamban dan LogMan si presiden Pemantat Malaysia Baru .

      Delete

    3. 'Sekian lama dapat pelbagai kemudahan, kini masa untuk setia'

      (NAJIB SILAP CAKAP. DIA PATUT CAKAP SEKIAN LAMA AKU KASI KAU DUIT DARI 1MDB, SOKONG LAH UMNO YANG NAK KARAM INI).

      Merujuk tekanan terhadap anggota Umno ekoran siasatan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap dana RM2.6 bilion yang diterimanya ketika menjadi perdana menteri, Najib berkata anggota Umno perlu terus menunjukkan kesetiaan "di saat-saat getir seperti ini".

      Delete
  19. Pak diny...Ini satu berita menggemparkan yang baru diterima...aap pendapat Pak..patut ke dilakukan macam ni kepada balu PM ke 2 msia tu ????

    Kejam: Kediaman Tun Rahah, balu Tun Abdul Razak, diserbu

    September 20, 2018

    Tun Carlos

    Siang tadi polis telah menyerbu kediaman balu Tun Abdul Razak, Tun Rahah ketika mahkamah sedang membuat pertuduhan ke atas anaknya Dato’ Seri Najib Tun Razak.

    Difahamkan bahawa serbuan di rumah Tun Rahah Mohamed Noah di Jalan Eaton di sini berkaitan dengan isu 1MDB.

    Peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, mengesahkan ketika serbuan polis tidak menjumpai apa-apa dari rumah tersebut.

    “Ya, sangat kejam bagi mereka untuk (serbu) menakutkan wanita tua yang tidak berdaya sekiranya tidak menemui apa-apa bukti di rumahnya.” kata Shafee kepada pemberita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin bertanya kapada kamu wahai Geng Najib ..dan juga Shafeei mualaf ( jika dia ada baca blog Tn Budin ini ).

      Adakah serbuan yang di lakukan itu menyalahi undang2 ?

      Pada hemah saya , tiada pula mana2 akta atau enakmen yang mengatakan tidak bolih dilakukan .

      Hanya kesedihan apabila melihat Tun Rahah yang telah lanjut usia terkena tempias atas perbuatan mungkar yang di lakukan olih anak dia .

      Delete
    2. Pak diny..kenapa kena libatkan Toh Puan Rahah tu..dia tak tau apa2 pun berkaitan dengan isu ni. Kalau iye pun..boleh lah pihak berkuasa buat temu janji dulu dan bukannya buat serbuan macam tu. Kesian lah kat dia..dah lah uzur macam tu, ingat tak tension ke dia???

      Takkan lah tak kenang jasa suaminya yang cukup2 besar kepada negara, khususnya kepada rakyat marhaein seperti warga felda , petani, pekebun dan nelayan serta orang2 melayu di pendalaman ???

      Delete
    3. Geng Najib ..

      orang2 tua pernah berkata ; jangan di sebabkan Olih Nila Setitik , Rosak Susu Sebelanga .

      Saya pasti Kamu yang waras serta bijaksana mengerti apa yang di maksudkan dengan kata hikmah itu .

      Apa lagi yang bolih diperkatakan keatas Tun Rahah ??

      She is at the wrong place at the wrong time ....

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KATA 'Sekian lama dapat pelbagai kemudahan, kini masa untuk setia' -


      Tambah komen...

      Nur Adha
      "Kalau perkataan Setia keluar dari mulut Najibb,
      Orang yang setia dengar pasti hendak ludah muka dia."
      Berjuta orang setia ,
      Seorang jahanamkan.
      Seorang jadi billionaire,
      Sejuta orang menderita.
      Senyap lebih baik.
      Jika di penjara seluruh muka kena ludah.

      Anatta Zen
      Najib ni masih nak berpaut dengan umno bukan pasal dia setia atau sayang umno. Dia sebenarnya nak memperalatkan umno untuk menyelamatkan tengkok dia sendiri. Kalau umno humban dia, dia akan kesaorangan menghadapi semua kes2 dia. Tapi kalau dia masih dlm umno segala serangan bolih diputar belit seolah2 umno yg kena serang.


      Amir Ds
      separuh dari punca umno tewas adalah kerana jenama "najib"..
      selebihnya datang dari pemimpin umno sendiri,isteri,anak termasuk kata2 angkuh dan keceluparan memaki rakyat marhain dengan gelaran "haram jadah,kepala bapak kau"..
      kebanyakkan pemimpin umno ego,angkuh serta lupa diri..najib ini telah menyebabkan ibunya sendiri menerima akibat hasil dari parlakuan dan perbuatannya..ibu dia tak didik dia masa kecik kot

      Delete
  20. Investigators home in on Deutsche Bank exec's 1MDB role
    TUE, SEP 18, 2018 - 5:50 AM
    Kuala Lumpur

    SINGAPORE authorities probing the multi-billion dollar 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal are looking at the role of an outgoing senior Deutsche Bank AG executive as part of their investigations, according to people with knowledge of the matter.

    Tan Boon Kee, who was Asia-Pacific head of the German bank's financial institutions group, has been interviewed by the city's Commercial Affairs Department as recently as late August, said one of the people, who asked not to be named because the queries are confidential.

    The Monetary Authority of Singapore has also quizzed Deutsche Bank about the extent of Ms Tan's involvement with the 1MDB account, the people said.

    Ms Tan stepped down from her role at Deutsche Bank last month and is currently on gardening leave.

    She has not been accused of any wrongdoing, and it isn't clear whether her departure was linked to the 1MDB probe.

    Ms Tan declined to comment, as did a spokesman for Deutsche Bank.

    In response to a request for comment, the Singapore Police Force said that as "investigations into 1MDB related matters are still ongoing, it is inappropriate to comment further on this matter".

    The inquiries are part of a globe-spanning criminal probe into the troubled Malaysian state fund where US$4.5 billion was allegedly siphoned off.

    Investigations have gathered pace after the surprise election of Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad, who's pushing for a quick resolution.

    Deutsche Bank has also been reportedly asked by the US Justice Department for details on its dealings with 1MDB.

    Investigators in Singapore have asked Ms Tan about her dealings with Malaysian financier Low Taek Jho.

    Mr Low, wanted in Malaysia and Singapore for alleged money laundering, has been described by US prosecutors as the man behind the 1MDB scheme, though he has consistently denied wrongdoing.

    Ms Tan has also been questioned about her links with former Goldman Sachs Group Inc banker Roger Ng, according to the people.

    Mr Ng, who has been interviewed by authorities, introduced Mr Low to Ms Tan, a Goldman Sachs alumnus who joined Deutsche Bank in 2013 and became one of the lead bankers on the 1MDB account, the people said.

    Deutsche Bank was a key lender to the Malaysian state fund and a joint global coordinator for an aborted initial public offering of 1MDB's energy assets. BLOOMBERG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib , bukan di negara ini sahaja ada individu yang terkena 'tempias' 1MDB chiptaan Najib , malahan ramai rakyat negara lain juga terpalit !!

      Delete

    2. SPRM: Dakwaan panggil Tok Pa palsu

      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan dakwaan pihaknya telah memanggil anggota Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed bagi memberi keterangan berhubung dana yang diterimanya untuk parti.

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki menegaskan bahawa dakwaan itu adalah tidak benar sama sekali.

      “Tidak, ia hanyalah dakwaan palsu,” katanya ketika dihubungi Bernama, di Kuala Lumpur, hari ini.

      Hari ini, sebuah stesen radio Inggeris tempatan melaporkan seorang Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam, yang mendakwa bekas anggota Majlis Tertinggi Umno yang dikenali sebagai ‘Tok Pa’ itu telah disoal siasat oleh SPRM berhubung dana yang diterima untuk kegunaan parti.

      Selain itu, Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa juga membuat dakwaan bahawa Mustapa disiasat polis berhubung satu dana politik.

      Pada Selasa lepas, Mustapa yang juga bekas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan mengumumkan keluar daripada parti yang disertainya lebih 40 tahun lepas berikutan pendekatan Umno yang tidak lagi selari dengan prinsip politik diperjuangkannya selama ini.

      Delete
  21. Pak diny...dari dulu lagi, rakyat Msia yang waras sedar bahawa memang ternyata ada konspirasi licik yang telah dirancang dengan teliti untuk mengenakan DSNR dengan tuduhan RM2.6 billion yang dikatakan dimasukkan kedalam akaunnya tu.

    Jom kita sama2 baca ulasan dari sorang yang dapat akses yang terperinci berkaiatn perjalanan konspirasi tersebut!!!

    TTF: Dato’ Seri Najib Razak will be charged today on multiple counts of allegedly abusing his power to receive RM2.6 billion using his personal account.

    Yesterday, I wrote:

    It has since been proven that a statement entered in a 2015 investigation paper prepared by Shukri himself contradicted a denial by former Bank Negara Governor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

    On the 3rd of July 2018, Zeti denied having any knowledge of the RM2.6 billion that entered Najib’s personal bank account.

    But Shukri’s 2015 paper stated the exact opposite, saying that it was Zeti who suggested to a representative from Saudi Arabia that the money be entered into Najib’s Ambank account.

    What this means, is that Zeti had either lied to the MACC in 2015 or lied to media earlier this year.

    Despite this, the MACC failed to call her in for questioning in its so-called “renewed investigations into 1MDB” despite having called both Najib and Datin Seri Rosmah Mansor to record their statements.

    As a matter of fact, the correct thing for Shukri to have done would have been to resign as MACC head following Zeti’s remarks to allow himself to be investigated by the anti-graft agency.

    Shukri’s failure to do so and Najib’s arrest by the MACC today reaffirms what I said on the 13th of July 2018, that a conspiracy does exist to throw Najib under the bus.

    The arrest that took place today and the coming departures of UMNO MPs was planned even before the 14th general election and was already anticipated to happen this week.

    These events were planned to coincide with Mahathir’s five-day visit to the United Kingdom (UK) prior to his address at the 73rd United Nations General Assembly (UNGA).

    Mahathir is in London as we speak.

    TTF has since been informed by an MACC insider that Dr Mahathir Mohamad personally instructed that the court proceeding be held at 3pm to make it impossible for Najib to post bail.

    Under the circumstances, Najib would have to spend a night at the Sungai Buloh prison, leaving people the impression that the crime he is alleged to have committed is so serious that the process to free him is tedious.

    We hereby urge Mahathir to stop this madness and allow Najib to post bail today.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...cuba lah Pak tanya para penganalisa politik yang non partisan serta trakyat Msia yang berminat dengan politik di Msia ni, pasti TTF ni dijadikan sumber alternatif terbaik untuk mereka mendapatkan maklumat sahih lagi tepat yang terkini. Ini penting untuk dijadikan check and balance kepada sumber2 Rejim Ph , yang kita tau terlalu condong membodek dan memuji kerajaan ni aje.

      Apa2 hal pun...rakyat pelik lah..kenapa DSNR dikenakan 21 Pertuduhan Saja? Ingat setelah siasatan oleh seluruh agensi2 penguatkuasa sejak begitu lama tu, mesti tuduhan lebih dari tu kan. Kiranya... kalau tak dapat mensabitkan DSNR Jugak atas semua pertuduhan tu, memang tak patut la kan !!!!

      Mantan Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak bakal menghadapi 21 pertuduhan di bawah Seksyen 4 (1) Akta Pencegahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (Amlatfa).

      Timbalan Ketua Polis Negara, TS Noor Rashid Ibrahim berkata, 21 pertuduhan itu melibatkan dana sebanyak RM2.8 bilion (AS$681 juta).

      Sembilan pertuduhan melibatkan penerimaan wang haram, lima pertuduhan melibatkan penggunaan wang haram dan tujuh pertuduhan melibatkan wang haram ke entiti lain.

      Rasanya Pak diny pun dah berkesempatan menatap foto-foto terbaru DS Najib Tun Razak di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM, pagi ini..yang telah tular di media sosial.

      Beliau masih kelihatan tenang dan masih mampu tersenyum. Pastinya musuh-musuh politik beliau amat tertekan dengan keadaan ini....khususnya Tun M dan konco2nya.

      Pak diny..nak tanya lah...perasan tak tarikh2 di bawah ni ???

      20 September 1998 - Anwar Ibrahim didakwa di mahkamah, yang kemudiannya membawa kepada lahirnya gerakan Reformasi tu..

      20 September 2018 - Najib Razak telah didakwa !!!!

      What a coincidence.... The same mastermind...ada tak kemungkinan akan lahir satu lagi gerakan ala2 reformasi untuk membela DSNR pulak...hanya masa yang akan menjadi saksinya ..setuju tak Pak diny ???

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "SPRM: Dakwaan panggil Tok Pa palsu" -

      Michael Chan
      Tok Pa aku paling sanjung dan respect !!! No air...no ego...no conspiracy...hardworking... honest n trustworthy !!! The best in Umno !!!

      Hasry Perak
      Kalau SPRM yakin ini adalah kenyataan palsu, maka kerajaan patut bertindak berasaskan akta berita tidak benar (akta ini belum dimansuhkan lagi kerana ditolak dewan negara).

      Selain Lokman dan Anuar, Tajuddin juga perlu disiasat kerana menfitnah kerajaan dlm perhimpunan bangkit melayu. Aku nak kerajaan memandang serius kes ini dan berlaku adil, oleh itu jika ia dilakukan oleh MP kerajaan, dakwaan tetap perlu dilakukan, jangan pilih kasih....

      Johnny Tung
      Kalau macam tu bila kah Akta Berita Tidak Benar akan di gunakan terhadap Lokmen? memandangkan pemansuhannya telah di tolak Dewan negara, Janganlah membazir, boleh cuba

      Ryan Radz
      Polis ke sprm yg siasat?lokman kata sprm, anuar kata polis..skrg sprm nafi..

      Azlan Md Noor
      Sesetengah pemimpin Umno tidak habis-habis dengan memfitnah. Kalau otak tu dah mandul sebab kalah PRU 14, duduk diam-diam,istighfar,zikir. Ada saja hal pada Umno,kaitkan dengan perkara itu ini yang akhirnya kantoi. Malulah sikit. Politiklah cara terhormat bukan putar maklumat.

      Hj Sobri Mat Noh
      Tangkap jer di bawah penyebaran maklumat palsu sebagai peringatan kpd yg lain.

      Mamat Ali
      So sprm apalagi...buat aja laporan polis kt 2 ekor gampang tu..reka berita palsu...klu msa dorg mmrintah dlu dh kena cekup dh...skrg apa tnggu lagi...sbb 2 ekor setan ni lh yg buat org lagi benci n meluat dgn umno...

      KJ...pls bare in mind tht due to this stupid statemnt by this 2 stupid person umno will r.i.p

      Delete
  22. Pak diny..saja nak share dengan Pak berkaitan dengan peringatan yang telah diberikan oleh Buya Hamka satu ketika dulu :

    'Maka jarang lah orang yang berjasa mendapat pangkat dunia, sebab pangkat dunia ni didapat dengan berebut-rebutan dan berkejar-kejaran , tekan menekan dan fitnah memfitnah. orang berjasa tak pandai berbuat begitu. Dia mahu kemenangan yang sah walaupun tidak pada mukanya. Dia mahu kemenangan itu sesudah matinya. Kemenangan itu kian lama kian nyata dan kian lama kian subur "

    Tentu Pak setuju betapa dalam dan relevennya peringatan dari Buya Hamka tu kan. Kalau kita amati..memang ada kebenaran kata2nya tu, jika dilihat apa yang berlaku dalam parti2 komponen PH, khususnya PKR dan Bersatu.

    Perebutan kuasa, tekan menekan, fitnah memfitnah serta kejar berkejaran untuk menjatuhkan antara satu sama lain demi kuasa, pangkat dan jawatan semakin menjadi2 sejak kebelakangan ini. Contoh terbaik ialah pemilihan dalaman PKR dan juga PRK PD ni.

    Apa lah malangnya nasib rakyat Msia ni...ingatkan dapat lari dari mulut harimau, tapi rupa2nya terjun ke dalam rahang buaya pulak..betul tak Pak ????

    ReplyDelete
    Replies

    1. 'Saya yang menjalankan amanah' ganti 'saya yang menurut perintah'

      (BAGI NATE' YANG SENTIASA MENGKOPIPES PAKAI BANYAK NAMA DI SINI, PERLU GUNAKAN "SAYA YANG MENJILAT NAJIB"{ TIAP KALI DIA MENGKOPIPES")

      Kerajaan bersetuju frasa "saya yang menurut perintah" yang digunakan dalam surat rasmi Kerajaan digantikan dengan frasa "saya yang menjalankan amanah" berkuat kuasa hari ini.

      Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Borhan Dolah berkata langkah itu sejajar dengan hasrat Kerajaan supaya setiap penjawat awam dapat menghayati bahawa setiap perintah, tugasan dan tanggungjawab merupakan satu amanah yang perlu dilaksanakan dengan sebaiknya.

      "Dalam konteks ini, amanah bermaksud rela dan berusaha melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan dalam batas kuasa yang ditentukan dengan penuh gigih dan ikhlas bagi mencapai objektif yang ditetapkan.

      "Mempunyai sifat luhur dan murni, jujur kepada diri sendiri, rakan dan organisasi," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

      Oleh itu, Borhan berkata sifat amanah merupakan nilai asas yang perlu ada pada setiap penjawat awam dalam menjalankan tugas agar setiap kerja atau perkhidmatan yang dihasilkan bermutu tinggi.


      Borhan berkata penggantian frasa itu hanya melibatkan pindaan perenggan 6.4(g), Lampiran A, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2007.

      Sebelum ini, pekeliling itu menyatakan bahawa setiap surat hendaklah diakhiri dengan perkataan "saya yang menurut perintah" di sudut sebelah kiri bawah sebelum tandatangan pegawai yang berkenaan.

      Cadangan supaya frasa tersebut ditukar, disuarakan kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada sesi Town Hall bersama pegawai tadbir dan diplomatik di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya pada 15 Ogos lepas.

      Delete
  23. Pak diny serta rakan2 yang dikasihi di blog ini...Jom kita sama2 lapangkan sedikit dari masa kita untuk mendengar apa pesanan ikhlas untuk seluruh rakyat Msia, khususnya orang melayu serta MP2 UMNO berkaitan dengan isu terkini, iaitu komplot dari Bersatu untuk memujuk mereka melompat parti !!!

    WARKAH TERBUKA BUAT SELURUH AHLI PARLIMEN DAN ADUN UMNO

    *Para YB Yang Dikasihi,*

    1. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan salam perjuangan dan salam kasih sayang. Saya mendoakan agar kita semua berada di dalam keadaan sihat walafiat dan rahmat Ilahi.

    2. YB sekalian adalah *barisan kepimpinan yang dipilih oleh rakyat melalui proses demokrasi menerusi kaedah pilihanraya.* Proses ini telah kita lalui sebanyak 14 kali dan setiap kali pemilihan sentiasa ada yang menang dan yang kalah. Itu adalah adat pertandingan.

    3. Kombinasi menang dan kalah membolehkan Kerajaan Berperlembagaan berfungsi dengan adil. *Yang menang memerintah dengan efektif dan yang kalah menegur secara konstruktif.* Konsep inilah yang kita nobatkan selama lebih 60 tahun sehingga negara ini kekal aman dan sejahtera.

    4. YB sekalian merupakan pilihan lebih 4 juta rakyat Malaysia untuk mewakili mereka di dalam Parlimen Malaysia. *Pilihan ini dibuat disebabkan keyakinan mereka kepada kalian demi mempertahankan agama, bangsa dan negara di tengah-tengah tsunami defisit keyakinan rakyat kepada kerajaan kita terdahulu.*

    5. Apa yang pasti sokongan pengundi yang diberikan kepada YB sekalian adalah *manifestasi ketegasan mereka menidakkan segala fitnah, manipulasi fakta, kerakusan dan ketamakkan untuk berkuasa.* Sokongan ini juga adalah manifestasi makna ketaatan rakyat kepada kerajaan kita dahulu yang komited mempertahankan dan membela hak mereka. Tanpa adanya keraguan dan kesangsian mereka terus memilih kalian.

    *Para YB Yang Dikasihi,*

    6. Ketahuilah bahawa pemilihan YB sekalian sebagai Wakil Rakyat adalah merupakan satu amanah. Dipilih oleh rakyat di atas dasar kepartian . *Payung kepartian menjadi penyebab YB sekalian dipilih berdasarkan segala janji dan prestasi.* Batang tubuh serta kebolehan peribadi adalah menjadi pelengkap kepada pemilihan tersebut.

    7. Ketahuilah bahawa *amanah ini adalah berat. Ia tidak tertampung oleh mereka yang lemah.* Abu Zar al-Ghiffari r.a pernah menceritakan bicaranya bersama Nabi Muhammad SAW dengan kata-katanya _“Wahai Rasulllah SAW, Kenapa tidak kamu melantikku?” Rasulullah SAW menjawab “Wahai Aba Zarr, sesungguhnya kamu lemah, dan sesungguhnya (jawatan itu) ia adalah suatu amanah, dan sesungguhnya pada hari kiamat kelak ia adalah suatu penyesalan kecuali mereka yang menunaikannya dan melaksanakannya secara benar.”_

    *Para YB Yang Dikasihi,*

    8. Ketahuilah bahawa prinsip, pendirian dan pegangan adalah suatu permata bernilai. *Ia adalah harga diri dan maruah yang tidak dapat diukur dengan sebarang harga.* Ditolak tidak rebah dipotong tidak putus.

    9. Pemilihan YB sekalian sebagai Ahli-Ahli Parlimen dan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri adalah *SUATU AMANAH.* Sungguhpun bukan ditakdirkan sebagai Kerajaan namun kalian tetap bertanggungjawab untuk bertindak sebagai pembangkang yang efektif. Memainkan peranan penuh di dalam menjadi *agen semak dan timbang (check and balance) kepada Kerajaan yang hakikatnya adalah tidak sempurna.*

    *Para YB Yang Dikasihi,*

    10. Jadilah seperti cermin, memantulkan yang sebenar dan menyatakan yang hakikat tanpa rasa gerun dan takut. Jangan mudah cair seperti air, berubah dan bertukar mengikut keadaan, memantul ketika tenang, bertukar ketika beralun. *Teruskanlah istiqamah dan kekal dengan amanah perjuangan ini. Peganglah ia sekuat mungkin agar amanah ini tidak menjadi penyesalan di sana nanti.*

    11. Kepada pendokong dan penyokong, *teruskanlah kesetiaan anda kepada parti ini kerana UMNO dilahirkan bukan untuk memenuhi kepentingan individu sebaliknya ia demi memartabatkan bangsa, agama dan negara.* _Kesetiaan membina keutuhan, kesungguhan membina keyakinan dan kesabaran membuahkan kebenaran._

    Yang Ikhlas,

    *DR. ASYRAF WAJDI DUSUKI*
    Ketua
    Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sri Ram ingatkan mahkamah Najib campur tangan dalam siasatan 1MDB

      Pihak pendakwaan yang diketuai Tan Sri Gopal Sri Ram hari ini membantah keras permohonan ikut jamin terhadap bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Ini kerana menurut bekas hakim mahkamah persekutuan itu, Najib sebelum ini mengganggu siasatan dan mengingatkan mahkamah bahawa kes ini merupakan 'kes kleptokrasi paling buruk di dunia'.

      Sri Ram memberitahu Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi bahawa Najib yang pernah memegang jawatan eksekutif tertinggi dalam kerajaan telah melanggar amanah yang diberikan oleh rakyat.

      "Tertuduh telah campur tangan dalam siasatan sejak tahun 2015.

      "Kes ini melibatkan individu yang memegang jawatan tertinggi dalam eksekutif negara dan dia menghadapi tuduhan serius melibatkan banyak wang (negara) dan dia mesti menyedari betapa teruknya kesalahan itu dan orang awam juga tahu keseriusannya," katanya kepada mahkamah.

      Beliau turut memetik kenyataan Peguam Negara Amerika Syarikat Jeff Sessions) yang mengatakan kes ini adalah kleptokrasi paling buruk yang telah meletakkan Malaysia di peta dunia.

      Meskipun Sri Ram tidak menjelaskan mengenai campur tangan itu, beliau dipercayai merujuk kepada gangguan terhadap siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini yang menyaksikan pegawai dipindahkan dan polis diminta menahan pendakwa SPRM.

      Tindakan Najib pada akhir Julai 2015 itu menyaksikan Peguam Negara ketika itu, Tan Sri Abdul Gani Patail yang mengetuai pasukan petugas khas 1MDB disingkirkan dan digantikan oleh Tan Sri Mohamed Apandi Ali.

      Sri Ram juga mengetengahkan pelbagai posting Najib yang dibuat di media sosial yang merupakan cubaan untuk mempengaruhi pendapat umum dan mengganggu siasatan sebagai sebab mengapa ikat jamin tidak diperlukan.

      Ini menyebabkan bantahan daripada peguam Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.



      Shafee mengkritik tindakan pihak pendakwa yang cuba menghalang anak guamnya daripada membuat sebarang komen mengenai kes tersebut dengan mengatakan terdapat kenyataan dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng).

      "Ini datang dari kerajaan yang mahu mempromosikan kebebasan bersuara dan kini anda cuba menghina anak guam saya," katanya sambil menambah bahawa ikat jamin sebanyak RM500,000 adalah mencukupi.

      Wang jaminan mesti dibayar pada 28 Sept

      Pendakwa meminta jaminan sebanyak RM5 juta dengan dua penjamin dan syarat-syarat lain termasuk Najib tidak boleh hadir di khalayak ramai atau membuat kenyataan mengenai kes itu.

      Terdahulu bekas perdana menteri itu tiba di mahkamah pada pukul 1.50 petang dan dibawa ke mahkamah untuk menghadapi empat pertuduhan kerana menyalahgunakan kedudukannya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan serta 21 pertuduhan pengubahan wang haram.


      Pada penghujung sesi, hakim Azura Alwi membenarkan ikat jamin sebanyak RM3.5 juta dengan dua penjamin tetapi tidak mengenakan syarat seperti yang diminta pihak pendakwaan.

      Hakim memerintahkan supaya jumlah itu dibayar pada 28 September dan menetapkan 16 Nov untuk sebutan kes.

      Shafee memberi jaminan bahawa wang ikat jamin sebanyak RM1 juta akan dibayar esok.

      Delete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, jadi banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang menabrak karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang andal, saya melihat iklan daring lain dan nama perusahaan itu THE WORLD LOAN COMPANY. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya belum pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

    Ya Tuhan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman itu, memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan yang dapat dipercaya di mana Mrs. Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan

    Saya sangat senang bahwa Tuhan menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya sarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk dihubungi
    ibu christabel melalui email: (christabelloancompany@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: lianmeylady@gmail.com dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubunginya melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang mau Yang saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirim langsung ke akun mereka setiap bulan.

    Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan kehidupan yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp nomor +15614916019
    Pinjaman saya 900 juta
    Email saya: lianmeylady@gmail.com
    WhatsApp nomor +15614916019
    christaelloancompany@gmail.com
    customerservicechristabelloan@gmail.com
    Nomor Layanan Pelanggan whatsApp +19177461022

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...