Thursday 13 September 2018

APAKAH 'LANGKAH PORT DICKSON' AKAN JADI MODAL KEMPEN KEM RAFIZI MENJATUHKAN AZMIN YANG AKHIRNYA MENJADIKAN PKR TERBELAH DUA?


Di sebalik Anwar Ibrahim mungkin sedang teruja untuk kembali sebagai Ahli Parlimen melalui "Langkah Port Dickson" yang diumumkan semalam dan seterusnya makin mendekatkannya kepada pengejaran cita-cita menjadi Perdana Menteri, hakikat yang tidak harus dinafikannya juga ialah PKR yang baru diterajuinya kini semakin melebar perpecahannya.


Bermula dengan tindakan Rafizi Ramli menawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR untuk menentang Azmin Ali, ia kemudian disusuli dengan pelbagai serangan terhadap Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu.


Yang nyatanya kem Rafizi seolah-olah tiada modal kempen lain selain isu Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8 dan di ketika yang sama melakukan serangan berterusan kononnya Azmin tidak membantu ke arah itu.


Rafizi juga mendakwa hanya jika beliau menang sebagai Timbalan Presiden PKR, maka  barulah Anwar dapat jadi Perdana Menteri.


Meskipun pertandingan tersebut adalah soal dalam parti, tetapi dengan Rafizi agak berleluasa berkempen sedemikian rupa, PKR dengan sendirinya mula meretak secara perlahan-lahan, tambahan lagi Anwar pula tidak pernah memberi peringatan tegas dalam soal adab dan keceluparan ketika berkempen itu.


Anwar juga seolah-olahnya seronok apabila Rafizi berkempen bermodalnya isu Perdana Menteri itu sedangkan semua pihak maklum ianya adalah permuafakatan Pakatan Harapan yang di dalamnya ada PKR, DAP, Amanah dan Bersatu.


Apakah Anwar sebenarnya memang memihak kepada Rafizi dan sudah lupa kesetiaan Azmin sejak 20 tahun lalu bersama PKR?


Ia kemudian berterusan lagi apabila hanya kem Rafizi yang dilihat sibuk-sibuk mengumumkan tentang hasrat mahu kembalinya Anwar sebagai Ahli Parlimen dan kawasan mana yang akan ditandinginya di mana akhirnya diberitahu sudah ada tiga kawasan sebagai pilihan.


Apabila dua pemimpin PKR, Tian Chua dan Zuraidah Kamaruddin mempertikaikan perkara tersebut dengan mengatakan ia tidak pernah dibawa dalam mesyuarat, Rafizi membalasnya bahawa ia hanya dibincangkan di kalangan beberapa pemimpin tertentu dalam PKR saja.


"Kenapa hanya dibincangkan di kalangan pemimpin tertentu saja? Sejak bila PKR bertukar menjadi kumpulan kongsi gelap?" soal Tian Chua.


Pertanyaan Tian Chua itu memang tepat dan berasas, lebih-lebih lagi PKR selama ini kononnya amat menjunjung tinggi soal muafakat dan ketelusan, malah seringkali membidas pihak lain yang tidak mengamalkannya.


Walaupun pertanyaan Tian Chua tidak mampu dijawab oleh Rafizi dan beliau terus terdiam sehingga ini, tetapi elemen kongsi gelap dalam PKR rupa-rupanya belum berakhir lagi.


Dalam sidang media semalam ketika mengumumkan perletakan jawatan secara sukarela Ahli Parlimen Port Dickson, Danyal Balagopal Abdullah untuk memberi laluan kepada Anwar untuk muncul kembali sebagai Ahli Parlimen, jelas menunjukkan ia hanya dihadiri oleh majoriti daripada kem Rafizi semata-mata.


Di mana pemimpin-pemimpin PKR yang lain dan kenapa dalam soal yang sepenting ini, sidang akhbar itu seolah-olah hanya dihadiri oleh satu pihak saja?


Bukanlah lebih cantik jika sidang akhbar itu dibarisi oleh semua ahli pimpinan pusat PKR yang secara tidak langsung dapat menunjukkan kebulatan muafakat PKR dalam meletakkan Anwar bertanding di Port Dickson dan seterusnya sebagai bakal Perdana Menteri?


Dengan keputusan mewujudkan "Langkah Port Dickson" dan Danyal Balagopal juga sudah pun menghantar surat perletakan jawatannya sepantas semalam, bermakna pilihanraya kecil akan diadakan dalam tempoh terdekat dan mungkin bertembung dengan tarikh pemilihan  PKR yang melibatkan pertandingan antara Rafizi dengan Azmin yang tempoh pengundiannya adalah antara 23 September hingga 22 Oktober depan.


Apakah ini bermakna "Langkah Port Dickson"  sengaja diwujudkan bersekali dengan pemilihan PKR untuk membolehkan kem Rafizi menjadikan kempen pilihanraya kecil itu sebagai modal kempennya untuk menjatuhkan Azmin sebagai Timbalan Presiden PKR?


Dalam hal ini, adakah pemimpin PKR dalam kem Azmin seperti Tian Chua, Zuraidah dan Latheefa Koya akan turun sama berkempen membantu Anwar di Port Dickson atau mereka akan memboikotnya?


Yang lebih penting dan menjadi jangkaan banyak pihak - tidak kira sama ada Azmin menang atau Rafizi kalah, lebih-lebih lagi kalau Azmin kalah dan Rafizi menang - PKR memang tidak dapat dielakkan akan mengalami perpecahannya.


Apakah PKR selepas ini sekadar berpecah saja atau akan terbelah dua?


Jika PKR terpecah dua, masih mampukah Anwar menjadi Perdana Menteri ke-8? (ShahbudinHusin 13/09/2018).

145 comments:

  1. Replies

    1. TOK MAT HASAN calon TERBAIK untuk mengalahkan ANWAR.......itu pun kalau BN dan Pas nak PH kalah..........

      .....pilih yang tak was-was.....cool.....yang diyakini serta tak memudaratkan dan paling penting tak gopoh......


      ...dengan mencalonkan Tok Mat.....jalan kemenangan menjadi mudah.....

      Delete


    2. ......mengadakan PRK secara sengaja adalah satu penghinaan kepada pengundi....

      Delete

    3. Dari tindakan Anwar saya harap setiap orang dapat merenung dan berfikir siapakah Anwar sebenarnya.

      Beliau terburu-buru nak jadi wakil rakyat semata-mata untuk menjadi PM seolah kita sekarang tak ada PM....

      Sekiranya beliau nak bersama dalam parlimen beliau boleh jadi senator dan dilantik sebagai menteri tanpa perlu buat PRK.

      Delete
    4. Sdr Fauzi,

      Beliau telah merasai kerusi TPM dan malahan pernah menjadi Pemangku PM. Kemudian menunggu selama 20 tahun sebelum kembali menjadi dari kalangan 'pasukan yang menang'. Maka jawatan menteri adalah ibarat berundur ke belakang baginya.

      Persoalannya, dengan kegelojohan yang ia tunjukkan (selepas ia mencanangkan ke seluruh dunia, ia mahu berehat dan mengajar di universiti sementara menunggu tempoh itu berjalan), selepas ia menjadi Ahli Parlimen kelak, mampukah ia menunggu sehingga Mei 2020 (bulan dan tahun Tun M akan menggenapkan 2 tahun sebagai PM separuh masa pertama penggal PRU14) seperti yang telah mereka persetujui. Adakah beliau akan termakan pancing golongan di sebelah sana?

      Masa akan menjawabnya.

      Delete
    5. TokMat pun gugup nak lawan anwar. Harap kempen siti kassim menjadi...

      bankami.blogspot.com

      Delete
    6. Peguam Shafee Abdullah pulak kena dakwa atas pengubahan wang haram



      Menurut sumber yang dipercayai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen KL pagi ini kerana dakwaan pengubahan wang haram berhubung dengan 1MDB.

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Azam Baki mengesahkan perkara ini, dengan mengatakan bahawa Shafee akan didakwa di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

      Berita detail akan menyusuli kemudian

      : hebat mainan atuk untuk mempertahankan temberang PH....

      Delete
    7. Netizen Persoal Penahanan Peguam Shafee Abdullah



      Rakyat Malaysia hari ini dikejutkan dengan berita penahanan peguam terkemuka, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah secara tiba-tiba di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

      Berita mengemparkan itu menyebabkan ruang maya media sosial Malaysia dihujani dengan pelbagai reaksi dan komen netizen yang membayangkan penahanan tersebut merupakan konspirasi pihak tertentu untuk menutup mulut peguam itu.

      Ia berikutan beberapa hari lalu, Muhammad Shafee mendedahkan tentang Tun Dr Mahathir Mohammad yang bertegas mahu beliau dilantik sebagai pendakwa raya khas dalam rayuan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini.

      “Tun Dr Mahathir Mohammad yang menegaskan mahu melantik saya sebagai pendakwa raya khas dalam rayuan Anwar ini.

      “Ini adalah kerana beliau tidak mempunyai keyakinan bahawa Jabatan Peguam Negara dapat mengendalikan rayuan secara cekap. Ini mungkin disebabkan Jabatan Peguam Negara pernah kalah dalam kes Liwat II di Mahkamah Tinggi serta di Mahkamah Persekutuan di dalam Liwat I,” kata Muhammad Shafee kepada media pada 8 September lalu.

      Netizen turut mempertikaikan penahanan Muhammad Shafee dibawah AMLA kerana didakwa wujud unsur mencurigakan memandangkan beliau juga peguam bela kepada Datuk Seri Najib Tun Razak dalam kes mahkamah yang dihadapi bekas Perdana Menteri tersebut.

      Berikut antara komen-komen netizen Malaysia yang mempersoalkan tentang penahanan mengejut Muhammad Shafee oleh pihak berkuasa:

      “Aik…,najib pun belum ada dakwaan berkaitan 1mdb, peguam dia kene dulu..,ni mesti mahathir benggang shafee dedah pasal desakan dia supaya jd pendakwaan kes anwar dulu,lepas tu tak bayar kat agensi guaman shafee..,jilaker betul mahathir ni..” – Mohd. Fairus



      “Hahahaaa..ni lawak.yg mna yg tolong najib mesti dgn tiba2 ade kaitan dgn 1mdb.” – Mie Azmi



      “Negara back 2 basic…dulu sapa bersuara lantang kritik madey & pentadbiran madey mesti kene cekup…ISA jln penyelesain nya…. Ini salah 1 jln penyelesain bg kes DSNR…jika peguam najib ini rekod nya sebelum ni sucsess dlm menjadi peguam bela dapat dijatuhkan hukum & memenjarakan beliau maka senang atuk & team tergolek kan DsnR..selagi ade nye insan bernama shafiee abdullah sebagai peguam bela DSNR ini terus menjadi peguam bela .maka atuk & team nya susah nk pusing mcm mne nk memenjara kan DSNR….” – Putra Zackry Bin Muhammad



      “Baru jer borak ngan otai2 politik psl nie..pg nie dah dpt berita isu yg diborakkan..mmg tepat tekaan otai2 nie..blh baca strategi tun..sbb otai2 pernah hidup zaman tun..mrk tahu sgt2 tingkah laku..” – Fazree Milonario



      “Sapa suruh petik nama Tun? Sekelip mata dah mendapat.. Gila sungguh politik Malaysia.. Rakyat sakit hati tengok kerajaan PH.. 5 tahun ni semua rakyat jadi gila duk tengok pwrmainan hangpa orang2 politik.” – Wahida Zakaria



      Bagaimanapun, disebalik kritikan yang dilemparkan oleh ramai netizen terhadap penahanan tersebut, terdapat sebilangan netizen menyokong tindakan berkenaan.

      “Apa lg peguam pun rasuah,” sindir pemilik akauan Facebook Voo Kin Chung.

      “Curi duit rakyat loyar buruk,” kata Rajagopal Gopal.

      “Tak lama giliran lebai akan didakwa jadi telor rasuah sudah boleh pecah la…,” kata Joey Law pula. – MYNEWSHUB.TV


      : Makin hari makin nampak kerajaan PH adalah kerajaan zalim manakala Parti Islam Liberal AMANAH pula adalah PASU BUNGA dalam PH....

      Delete
    8. Anak Azmin Ali Pula Nasihatkan Anwar Ibrahim Masanya Sudah Berlalu



      Dulu masa Bang Non masih muda, Bang Non bersuara lantang. Tun Dr Mahathir pesan pada bang Non supaya ikut kata orang tua. Bila Bang Non tak ikut kata orang tua, Bang Non dipenjarakan dan hilang zaman muda.
      Kini, bila Bang Non sudah keluar dari penjara, sudah mula beransur tua, orang muda pula pesan pada Bang Non supaya dengar kata orang muda dan beri peluang pada orang muda. Habis, bila pulak Bang Non nak bersuara? Bila pulak Bang Non nak dapat peluang?
      Masa muda disuruh ikut cakap orang tua. Sudah tua disuruh pula ikut cakap orang muda. Masa Tun Dr Mahathir jadi Perdana Menteri, tidak pula sesiapa kata bagi peluang pada orang muda. Kesian Bang Non, jadi muda salah, jadi tua pun salah. Bang Non tak minta banyak pun, Bang Non cuma nak jadi Perdana Menteri saja.
      Kesimpulannya, inilah certot ku pagi ini.

      Sumber http://khairulryezal.blogspot.com

      Delete
    9. PAS pertimbang 1 lawan 1 di Port Dickson, kata Tuan Ibrahim



      PETALING JAYA: PAS akan mempertimbangkan saranan Barisan Nasional agar pembangkang menentang kerajaan secara 1 lawan 1 pada pilihan raya kecil Parlimen Port Dickson.

      Timbalan Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata partinya akan bermesyuarat dan satu kenyataan rasmi akan dikeluarkan esok.

      “Memang sewajarnya 1 lawan 1, cuma PAS dan BN pun pernah bertanding pada pilihan raya dulu. Saya tak boleh mendahului parti, parti akan mesyuarat dan buat keputusan,” katanya.

      Terdahulu, Timbalan Pengerusi BN Datuk Seri Mohamad Hasan mahu berbincang dengan PAS bagi memastikan pertandingan 1 lawan 1 menentang Pakatan Harapan (PH), selepas Ahli Parlimen PKR disitu meletak jawatan untuk membuka laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Parlimen.

      Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan dia menghantar surat peletakan jawatan kepada speaker Dewan Rakyat hari ini. Pakatan Harapan dilaporkan mempunyai persefahaman iaitu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Anwar, selepas tempoh masa tertentu.

      Anwar merupakan pilihan pertama gabungan itu untuk jawatan perdana menteri.

      Danyal memenangi Port Dickson dengan 36,225 undi pada 9 Mei lalu, menewaskan VS Mogan daripada Barisan Nasional (18,515 undi) dan calon PAS, Mahfuz Roslan (6,594 undi).

      “Dalam konteks pilihan raya kecil khas untuk Anwar ini mungkin pilihan itu satu pilihan yang tepat,” kata Tuan Ibrahim.

      “Mungkin Anwar nak kerusi yang paling selamat bagi dia, saya ingat kerusi Port Dickson kerusi yang selamat.”

      Delete
    10. Penganalisis Politik Mazlan Ali membuat ramalan emosi dan dendam





      HEBAT sungguh sahabat saya Dr Mazlan Ali, Pensyarah Kanan Bahagian Politik dan Dasar Awam Fakulti Perdana, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), penganalisis politik yang berasal dari Terengganu, dalam memberi komen mengenai kerjasama Umno-PAS.

      Selalunya paling tinggi pun penganalisis politik lain hanya akan berani membuat unjuran atau jangkaan mengenai prestasi parti-parti politik untuk tempoh lima tahun sahaja, contohnya kesan kerjasama Umno-PAS ke atas prestasi mereka dalam PRU15 lima tahun lagi.

      Bagaimanapun, hebatnya Dr Mazlan Ali ini sehingga beliau boleh membuat ramalan spesifik bahawa “Umno dan PAS bakal menjadi pembangkang untuk tempoh 61 tahun lagi sekiranya gabungan dua parti terbesar orang Melayu dan Islam itu benar-benar berlaku".

      Kata beliau kepada portal berita Malaysia Date Line semalam, Umno dan PAS akan hancur ekoran kerjasama mereka itu di mana “terdapat lima faktor mengapa gabungan Umno dan PAS itu akan menguntungkan Pakatan Harapan dan bakal menghancurkan Umno-PAS”.

      Salah satu daripada faktor yang dinyatakan oleh Dr Mazlan Ali adalah “PAS dilihat sebuah parti yang ekstrem” di mana kehadiran pemimpin PAS di pentas MCA dalam PRK Balakong contohnya disifatkan sebagai punca calon MCA mengalami kekalahan dalam PRK itu.

      Tidak pula Dr Mazlan Ali pertimbangkan kenyataan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, dan kenyataan bekas Ahli Parlimen Jelutong dari DAP, Jeff Ooi, bahawa calon MCA akan kehilangan wang deposit jika MCA tidak mendapat bantuan daripada pemimpin PAS dalam PRK itu.

      Kata Dr Mazlan Ali lagi: “Hanya Melayu luar bandar atau desa atau FELDA sahaja yang tertarik dengan isu yang menjadi teras perjuangan Umno-PAS mutakhir ini. Kebergantungan terhadap pengundi luar bandar sahaja tidak memungkinkan Umno-PAS mampu menawan Putrajaya.”

      Tidak juga Dr Mazlan Ali pertimbangkan kenyataan penganalisis politik dari UIA, Dr Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar, yang berkata kepada portal berita The Malaysian Insight “terdapat tanda-tanda yang kerjasama Umno-PAS akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak”.

      Begitu juga dengan kenyataan wartawan veteran, Zin Mahmud, dalam portal berita Free Malaysia Today bahawa BN-PAS boleh memenangi Putrajaya, mempertahankan Perlis, Kelantan, Terengganu dan Pahang tetapi juga menawan Kedah, Perak dan Melaka.

      Kata Zin Mahmud, gelombang konservatif populis yang menjadi pendekatan BN-PAS ini “menang banyak pilihan raya, dari Donald Trump di Amerika Syarikat hingga ke Brexit di Eropah” dan adalah suatu yang tidak mustahil perkara sama boleh berlaku di Malaysia.

      Pelik juga bila difikirkan apa perlunya pihak-pihak tertentu memberikan reaksi yang terlalu keras terhadap kerjasama Umno-PAS ini jika benar kerjasama ini akan menguntungkan Pakatan Harapan dan bakal menghancurkan Umno-PAS seperti yang mereka dakwa.

      Penasihat DAP, Lim Kit Siang, umpamanya sampai boleh menuduh, dalam bentuk pertanyaan, bahawa para pemimpin PAS di bawah Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kini memperjuangkan kleptokrasi Islam bila bekerjasama dengan para pemimpin Umno. Begitulah kisahnya ketakutan pihak-pihak tertentu terhadap kerjasama Umno-PAS ini sehingga ada yang berani mendahului Tuhan dengan membuat ramalan tertentu manakala ada pula yang menyerang PAS sehingga boleh mengaitkannya dengan kesucian Islam pula.

      DR KAMARUL ZAMAN YUSOFF


      : Dr Mazlan Ali adalah ahli tegar AMANAH jadi tak hairan kajiannya diseliputi emosi dan dendam

      Delete
    11. JANGAN DOK BIAR KAPIR PERINTAH NEGARA


      Uyghur Menjerit: Tolonglah Kami Wahai Dunia Islam!
      Minda Rakyat 6 hrs ago # Luar Negara
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Apakah Anda mempercayai China, hanya karena negara itu memiliki ekonomi yang kuat dan memberi Anda beberapa manfaat? Di bawah ini adalah kompilasi berbagai laporan yang telah dirilis oleh pemerintah Amerika Serikat dan Kongres, Parlemen Eropa, PBB, dan Human Rights Watch selama dua tahun terakhir. Lihatlah, jangan terus menutup mata.

      Pemerintah Komunis dan Fasis Cina memaksa suku bangsa Uyghur untuk menjadi komunis dan atheis.

      Anak-anak Uyghur dipaksa untuk berbicara bahasa Cina, berpakaian pakaian tradisional Tiongkok, mengkonsumsi makanan haram, beribadah dan sujud ke patung Confucius, menghafal arti bendera Komunis, dan akhirnya menjadi 100% berasimilasi.

      Kitab suci kami, Al-Qur’an telah dianggap sebagai buku jahat dan sedang dibakar dalam jumlah berton-ton.

      Lebih dari 2 juta Muslim Uyghur dikurung di kamp konsentrasi mirip dengan gaya Nazi, di mana mereka dipaksa untuk mengutuk agama mereka dan makan daging babi, dengan dalih “memerangi ekstremisme.

      Bahasa Muslim Uyghur telah dilarang dari penggunaan resmi dan pendidikan, sedangkan semua buku dalam bahasa Uyghur juga dibakar.



      Dari 24.000 masjid di seluruh Turkistan Timur, lebih dari 20.000 di antaranya telah dihancurkan, diubah menjadi kantor-kantor pemerintah, diberikan kepada pebisnis Cina, dan berubah menjadi pusat propaganda.

      Lebih dari 60.000 guru agama, dan ulama telah dibuang ke penjara dengan dalih “memerangi ekstremisme”. Ulama besar Muhammad Salih terbunuh di penjara, dan imam terkenal lainnya seperti Abdushukur Haji telah dijatuhi hukuman 20 tahun penjara.

      Di bawah apa yang disebut Kebijakan Keluarga Berencana, Tiongkok membunuh ribuan bayi yang masih berada di rahim ibu mereka, bahkan pada usia 9 bulan.

      Mereka yang berada di kamp konsentrasi dipaksa untuk mencela Islam dan identitas Muslim mereka, mereka dipaksa untuk berjanji bahwa mereka adalah orang Cina, dan bahwa mereka komunis.

      Setelah mengirim orang ke kamp konsentrasi, pemerintah China membawa ratusan ribu pria China untuk tinggal di rumah keluarga Muslim dan memaksa wanita Muslim untuk menikahi mereka. Semua gadis dan perempuan Uyghur di desa-desa dipaksa menikahi laki-laki Tionghoa atheis.

      Delete
    12. KAFIR LAKNATULLAH


      Lebih dari 200.000 anak-anak termasuk bayi yang orangtuanya dikurung di kamp-kamp konsentrasi juga telah dikirim ke kamp konsentrasi remaja.

      Orang Cina telah menempatkan kamera keamanan pengenal wajah di setiap sudut jalan di Turkistan Timur, lebih jauh lagi mereka mengumpulkan sampel DNA, pemindaian retina, dan sampel suara jutaan orang Uyghur. Pejabat Cina menggunakan data untuk mengambil organ dari Uyghur untuk digunakan oleh orang-orang China dan pejabat yang kaya.

      Puluhan ribu mayat pemuda Uyghur yang menghilang telah ditemukan, dan organ mereka telah diambil untuk digunakan oleh orang Cina.

      Lingkungan di seluruh Turkistan Timur telah ditutup dengan pos pemeriksaan keamanan di mana-mana sehingga tidak ada kebebasan bergerak bagi umat Islam.

      Semua paspor Uyghurs telah dicabut, internet dan telekomunikasi dengan dunia luar telah dihambat. Setiap orang Uyghur yang telah mengunjungi Arab Saudi, Mesir, Turki, dan Pakistan atau memiliki anggota keluarga yang tinggal di negara-negara ini, semuanya telah dijatuhi hukuman lebih dari 10 tahun penjara.



      Pemerintah Cina menyuruh Mesir mendeportasi ribuan mahasiswa Uyghur yang baru belajar Islam, banyak yang dieksekusi ketika tiba di Turkistan Timur. China mengumpulkan informasi dari ribuan orang Uyghur dan menekan Arab Saudi, Uni Emirat Arab, dan Pakistan untuk mendeportasi semua orang Uyghur.

      China memaksa Uyghurs di luar negeri untuk menjadi mata-mata mereka. Semua pejabat, para intelektual, penulis, artis, aktor, penyanyi, dan pengusaha Uyghur telah dikumpulkan dan dikirim ke kamp-kamp konsentrasi dengan dalih bersaksi palsu.

      Semua tanah milik orang-orang Uyghur, rumah, bisnis, dan properti pribadi telah disita dan diberikan kepada pemukim Cina (kolonis), memaksa orang-orang Uyghur jatuh miskin.

      Cina menduduki negeri yang kaya sumber daya, Turkistan Timur, dan Uyghur telah melakukan perlawanan terhadap China, sehingga China sedang melakukan genosida rahasia dan asimilasi yang jelas dari pemilik sah Turkistan Timur.

      Delete


    13. Oh Dunia Islam! Hanya ada satu partai politik di Tiongkok, hanya satu kelompok etnis yang memiliki kekuatan dan kendali politik. Populasi etnis Han Cina lebih dari 1,3 miliar, dan mereka mendikte dan mengendalikan segalanya. Mereka adalah fasis, mereka adalah atheis, mereka tidak mempraktekkan agama, sehingga mereka memandang rendah dan membenci Muslim. Mengambil keuntungan dari hubungan tegang antara dunia Muslim dan barat, Tiongkok telah membujuk Dunia Muslim untuk meninggalkan saudara-saudari Muslim Uyghur mereka. Media asing dan jurnalis tidak dapat secara independen menyelidiki dan melaporkan, sehingga ketika Uyghur menahan penindasan, pembantaian Uyghur oleh Cina di seluruh permukiman, desa, dan kota-kota, mereka gambarkan sebagai “teroris”.

      Orang Cina menguasai penipuan, mereka menipu banyak pemerintah, karena mereka memiliki kekayaan dan memegang kendali penuh. Jika Anda tidak mempercayai kami, maka Anda dapat bertanya kepada Uyghur, bahkan penulis permohonan bantuan ini, memiliki lebih dari 23 sanak saudara yang secara ekstra-yudisial dihilangkan secara paksa dan dikirim ke kamp konsentrasi seperti jutaan orang Uyghur lainnya, hanya karena China melihat Uyghurs sebagai ancaman.

      Oh hamba-hamba Muslim ciptaan Allah, Bangunlah! Musuh sejati Islam adalah Komunis, karena mereka memposisikan mitra mereka dengan Allah dan menyembah Marx dan orang-orang yang menyukai dia. Mereka mencoba menempatkanya ideologi Cina, penipuan Cina, budaya Cina, tata kelola ekonomi politik Cina, cara pembangunan Cina, dan cara hidup Cina di seluruh dunia. Ketahuilah bahwa jika mungkin tampak seolah-olah mereka membantu Anda dengan berinvestasi di negara Anda, hasil akhirnya adalah bahwa mereka hanya menyiapkan negara Anda untuk menjadi koloni di masa depan.






      Jika dunia Islam dan bangsa Turkistan terus berdiam diri dan membiarkan Cina untuk melakukan genosida, maka bangsa yang beradab yang memberikan banyak kontribusi kepada umat manusia akan hancur dari muka bumi! Nafsu pada keinginan material duniawi mengarah pada semua kejahatan! Dunia Islam tidak seharusnya menjadi korban dari keinginan mereka, sebaliknya mereka harus kembali ke jalan kebenaran dan keadilan!

      Ya Allah, bebaskan Muslim Uyghur dari penindasan! Tolong bangunkan dunia Islam dan berikan kekuatan dan semangat kepada bangsa Turkistan.

      Sumber :
      https://www.seraamedia.org/2018/05/01/uyghur-menjerit-tolonglah-kami-wahai-dunia-islam/


      : Sebab itu kita selamat Islam dan Melayu daripada merempak di negara sendiri....

      Delete
    14. SITI KASIM DAH INSAF





      PETALING JAYA: Aktivis Siti Zabedah Kasim menggesa para pengundi Parlimen Port Dickson jangan mengundi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan membiarkan pembangkang memenangi pilihan raya kecil itu nanti.

      Siti Kasim berkata “PKR dan keluarga Anwar mesti diberi pengajaran” kerana ini kali ketiga mereka mengadakan pilihan raya untuk memberi laluan kepada pemimpin utama PKR itu.

      “Mereka fikir mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka suka sehingga menjejaskan kita? Tidak!” katanya di Instagram hari ini.

      Beliau berkata demikian selepas memuatnaik kenyataan akhbar Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin yang mahu Anwar menyatakan pendirian selepas wakil rakyat Port Dickson meletak jawatan bagi membuka laluan untuknya kembali ke Parlimen.

      Zuraida menuduh beberapa pemimpin PKR dangkal kerana tidak mengikut saluran betul dalam keputusan mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson.

      Pakatan Harapan dilaporkan mempunyai persefahaman iaitu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Anwar, selepas tempoh masa tertentu.

      Anwar merupakan pilihan pertama gabungan itu untuk jawatan perdana menteri.

      Siti Kasim ketika dihubungi berkata Dr Mahathir, 93, yang memberi kemenangan kepada PH dan adakah Anwar akan berterusan mencari kerusi untuk ditandingi sekiranya tewas di Port Dickson.

      “Ini yang berlaku apabila perjuangan berdasarkan individu berbanding rakyat. Bertuankan individu lama-lama jadi Umno, ikut sahaja tak pakai otak,” katanya.

      “Jika dia tidak boleh jujur dan terbuka terhadap partinya, dia tidak boleh dipercayai rakyat.”

      Pada 2008, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengosongkan kerusi Permatang Pauh untuk memberi laluan kepada Anwar ke Parlimen, selepas tempoh hilang kelayakan 5 tahun luput. Beliau hilang kelayakan bertanding selepas disabit kesalahan rasuah.

      Kemudian, pada 2014, Adu Kajang Lee Chin Cheh mengosongkan kerusi untuk membolehkan Anwar menjadi menteri besar Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

      Namun kes mahkamah menyebabkan beliau diganti Dr Wan Azizah, dan Datuk Seri Mohamad Azmin Ali menjadi menteri besar.

      : Geng LGBT rupanya tak suka geng liwat....

      Delete
    15. Pertemuan Gagal - GPA-IPT memberi tempoh 7 hari kepada Maszlee untuk meletakkan jawatan presiden



      KUALA LUMPUR: Menteri Pendidikan Maszlee Malik mempertahankan pelantikannya sebagai presiden Universiti Islam Antarabangsa (UIA) kerana dia diberi misi penting yang jika ditolak adalah tindakan yang tidak bertanggungjawab.

      Maszlee memberitahu pengkritik bahawa misi tersebut adalah mengembalikan kegemilangan UIA di peringkat antarabangsa.

      “Saya dilantik dengan misi. Kalau saya tolak ianya tindakan yang tidak bertanggungjawab sebab tak laksanakan misi tersebut,” katanya pada sidang media selepas pertemuan dengan aktivis mahasiswa di sebuah restoran berhampiran Universiti Malaya hari ini.

      Pertemuan 2 jam itu melibatkan Gabungan Pembebasan Akademik Institusi Pengajian Tinggi (GPA-IPT), Demokrat Universiti Malaya, Engage, Angkatan Mahasiswa Universiti Malaya, Angkatan Warga Aman Malaysia dan Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung.

      Pertemuan itu susulan tunjuk perasaan kira-kira 12 mahasiswa terhadap pelantikan Maszlee di kompleks kerajaan di Putrajaya 6 September lepas.

      Mazlee hari ini memberitahu pemberita pelantikannya satu amanah. “Saya ini dilantik oleh UIA, bukan saya melantik diri sendiri.”

      “Visi saya, hasrat saya adalah menjadikan UIA sebagai Universiti Oxford orang Islam,” katanya.

      Mahasiswa tak yakin

      Kata-kata Maszlee bagaimanapun gagal meyakinkan persatuan mahasiswa. GPA-IPT memberi tempoh 7 hari kepada Maszlee untuk meletakkan jawatan presiden.

      “Jika beliau tak mahu letak jawaan selepas tempoh yang ditetapkan. Lebih ramai lagi mahasiswa dan aktivis yang akan turun membantah perbuatan itu,” kata Presiden Asheeq Ali.

      Asheeq berkata dalam pertemuan tersebut Maszlee gagal menjawab soalan mahasiswa dengan baik dan enggan meletak jawatan.

      “Suasana agak tegang. Kami menemui jalan buntu. Jadi saya putuskan untuk bersurai dan tamatkan perbincangan ini,” katanya kepada pemberita.

      Asheeq ditahan bersama seorang lagi aktivis, Siti Nurizzah Mohamad Tazali selepas enggan bersurai dari pintu masuk kompleks kerajaan 6 September lepas.

      Sebelum ini, bekas presiden UIA Tan Sri Rais Yatim berkata pelantikan Mazlee akan menimbulkan tanda tanya kerana seorang presiden diberi banyak kuasa termasuk kuasa pemutus, kuasa disiplin dan kuasa dasar, dan menjadi perantara universiti dengan kerajaan.

      “Jadi kalau dia ambil satu universiti sebagai presiden, universiti lain macam mana?” katanya.

      : Perlantikan Dr Maszlee bercanggah dengan prinsip PH tapi degil punyal pasal dia berkeras....

      Delete
    16. Kosongkan Kerusi Port Dickson Untuk DSAI, Ketua Wanita PKR Tidak Bersetuju


      Umumnya, kita memahami sekiranya pengosongan kerusi Parlimen Port Dickson untuk membolehkan DS Anwar Ibrahim bertanding mendapat tentangan dari pembangkang seperti UMNO dan PAS. Namun, agak pelik apabila pencalonan Presiden PKR ini mendapat tentangan daripada Ketua Wanita PKR sendiri, Zuraida Kamaruddin.

      Menurut Zuraida, pengosongan kerusi Parlimen ini dilihat dangkal dan tidak mengikut saluran yang betul. Kita faham Zuraida dikatakan satu kem bersama-sama Azmin Ali. Jadi tidak hairanlah apabila di dalam sidang media pagi tadi hanya sebahagian fraksi PKR berada di dalam majlis berkenaan.

      Drama semakin menarik. Sila dapatkan 'pop corn' di pawagam-pawagam terdekat.

      Sumbert http://khairulryezal.blogspot.com


      : Ini membuatkan Mahathir gelak sehingga nampak gusi....

      Delete
    17. Mana membazir PRK untuk seseorang beli sebuah kereta Merc untuk kegunaan kerajaan?



      KOTA BARU, 12 Sept ― Pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson untuk membawa kembali Datuk Seri Anwar Ibrahim ke parlimen satu pembaziran, kata naib presiden PAS.

      Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata PRK tersebut tidak perlu ketika negara didakwa tidak ada sumber kewangan yang cukup, lapor Utusan Malaysia.

      “Pilihan raya yang disengajakan tidak patut berlaku di negara ini kerana buang masa dan buang duit. Malah, kosnya sahaja sudah mencecah jutaan ringgit,” katanya.

      “Ini juga bukan pertama kali dibuat, dulu dengan Langkah Kajang demi memenuhi cita-cita seorang individu”.

      Anwar bakal bertanding kerusi parlimen Port Dickson selepas penyandangnya Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengosongkan kerusi.

      Danyal pada pilihan raya umum lalu menang majoriti 17,110 undi dalam pertandingan tiga penjuru mengalahkan calon PAS dan Barisan Nasional.


      : Ini yang macai PH 'bodoh' untuk berfikir secara rasional....

      Delete
    18. Husam seolah-olah bodoh dan buta bagaimana Tok Guru Nik Abdul Aziz guna Merc



      KOTA BARU,12 Sept ― Faktor keselamatan individu dan kos penyelenggaraan lebih optimum berbanding Proton Perdana merupakan alasan kenapa kerajaan negeri Kelantan membeli kereta mewah untuk Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan (Exco) dan pegawai kanan kerajaan negeri itu.

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata penggunaan kereta mewah bagi mereka yang berjawatan berkenaan telah lama dipraktikkan kerajaan negeri malah ketika Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat masih menjadi Menteri Besar Kelantan.

      “Kereta rasmi ini sepatutnya ditukar setiap lima tahun sekali tetapi kita kadang-kadang guna sampai 10 hingga 12 tahun, baharu kita tukar.

      “(Senator) Husam (Musa) sendiri pernah jawab isu ini (ketika beliau masih menjadi Exco),” katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri mesyuarat Exco di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

      Semalam, Husam yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan mempersoalkan tindakan kerajaan negeri membeli sekurang-kurangnya sebuah kereta mewah bagi kegunaan pegawai kanannya ketika negeri berkenaan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan bantuan kewangan pendahuluan daripada Kerajaan Persekutuan.

      Mengulas lanjut, Mohd Amar berkata pembelian kereta mewah tersebut tidak dilakukan sekaligus malah dilakukan secara berperingkat-peringkat mengikut keperluan semasa.

      “Selalunya apabila Exco atau pegawai kanan tersebut tamat perkhidmatan, mereka akan minta beli kereta yang mereka gunakan. Jadi untuk Exco atau pegawai kanan yang baharu dilantik, kita terpaksa beli kereta baharu untuk mereka.

      “Exco kita ni banyak berjalan dengan kenderaan, nak pergi mana-mana pun biasa guna kereta, jarang naik kapal terbang. Makatentulah mereka perlu kepada kenderaan yang lebih baik untuk keselamatan, keselesaaan dan penjimatan daripada segi ekonomi,” katanya.

      Ditanya mengenai pemberian gred Pegawai Turus III kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, Mohd Amar berkata ia perlu memandangkan gred antara Pegawai Kewangan Negeri dan Setiausaha Kerajaan Negeri adalah hampir sama.

      “Jadi ikut struktur mesti ada pegawai yang lebih tinggi dan pemberian gred Pegawai Turus III adalah secara Elaun Tanpa Berpencen (ETB). Beza emolumen antara Pegawai Turus III dengan Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) A yang disandang PKN juga adalah sedikit sahaja,” katanya. ― Bernama


      : Husam ni kadangkala bercakap macam orang cerdik tapi sebenar bodoh dengan maklumat yang dia sendiri dulu tolong jawab apabila orang tanya kenapa TGNA guna merc baru....

      Delete
    19. Politik Anak Beranak Pakatan Harapan



      1. Sah Anwar Ibrahim memilih Parlimen Port Dickson untuk dikosongkan bagi mencipta laluan beliau menjadi Perdana Menteri.

      2. Beliau tidak sanggup mengorbankan kerusi isteri atau anaknya dan memilih orang lain untuk dikorbankan.

      3. Mahathir menjadi Perdana Menteri, Mukhriz Mahathir menjadi Menteri Besar Kedah. Cucu saudara, seorang ahli perniagaan, menjadi Setiausaha Politik.

      4. Tidak lama lagi Mahathir akan lepaskan jawatan kepada Anwar jadi Perdana Menteri dengan syarat Mukhriz menjadi Timbalan Perdana Menteri.

      5. Demikianlah kita berantakan selama dua dekad sehingga merugikan agama Islam dan masyarakat bumiputera kerana pergaduhan mereka.

      6. Bukankah mudah kalau dari dulu Mahathir bagi laluan kepada Anwar Ibrahim?

      7. Mahathir mendakwa beliau seorang yang banyak membaca dan mengkaji al-Quran.

      8. Kita bersangka baiklah Mahathir belum berjumpa tafsiran boleh angkat seorang yang rendah moral menjadi Perdana Menteri pada 1998.

      9. Mungkin Mahathir baru terjumpa tafsiran baru yang membolehkan beliau ubah ijtihad 1998.

      10. Atau mungkin kita semua kena tipu kerana apa yang penting pada Mahathir ialah harta dunia dan anak beranak beliau sahaja.

      Ab Jalil Backer

      : Ini juga bukan pertama kali dibuat, dulu dengan Langkah Kajang demi memenuhi cita-cita seorang individu....

      Delete
    20. Wan Azizah tak mengosong kerusi kerana tiada jaminan Anwar akan menang PRK



      Anwar Ibrahim pertama kali menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 1993 selepas menyingkirkan Ghafar Baba pada pemilihan Timbalan Presiden UMNO. Dijangka beliau akan menjadi Presiden PKR September ini setelah Wan Azizah mengosongkan kerusi yang disandangnya.

      Seterusnya Anwar akan dilantik Timbalan Perdana Menteri sekiranya bertanding dan menang kerusi Parlimen di mana-mana kerusi yang dikosongkan oleh salah seorang Ahli Parlimen PKR.

      Sekiranya Wan Azizah turut mengosongkan kerusi Parlimen maka beliau dengan sendirinya melepaskan jawatan TPM sekarang. Kita tahu memang itulah rancangan awalnya kerana kedudukan Wan Azizah hanya sementara dan bagi pihak Anwar.

      Tetapi ianya satu risiko jika Wan Azizah bersara dari Parlimen kerana tiada jaminan Anwar akan menang PRK yang sepatutnya membuatkan beliau terlantik ke Dewan Rakyat. Saya yakin Wan Azizah tidak akan mengosongkan kerusi parlimennya untuk Anwar bertanding.

      Tetapi sekiranya Wan Azizah kekal Ahli Parlimen seharusnya beliau kekal dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri kerana tiada sebab beliau harus meletak jawatan walaupun Anwar telah menjadi Ahli Parlimen. Timbalan Perdana Menteri bukanlah lantikan mutlak Presiden PKR.

      Mereka harus mencari alasan kukuh jika Anwar hendak dilantik Timbalan Perdana Menteri menggantikan Wan Azizah, sekiranya Wan Azizah kekal Ahli Parlimen. 10 tahun lalu semasa Wan Azizah melepaskan kerusi Permatang Pauh, alasannya untuk bersara dari politik. Mungkin beliau boleh beri alasan yang sama.

      Namun Wan Azizah boleh memilih untuk kekal sebagai TPM sehingga habis penggal.

      Wak Dogol,
      kedai kopi tepi sungai

      Delete
    21. Anti Berita Tidak Benar Gagal Dimansuhkan: Bukti Langkah Pertama Kerajaan PH Gagal



      1. Dewan Negara hari ini telah menolak pemansuhan Rang Undang-Undang Anti Berita Tidak Benar dengan keputusan undian memihak kepada tidak bersetuju undang-undang tersebut dimansuhkan. Keputusan undian sebanyak 21 setuju RUU tersebut dimansuhkan manakala lebih 7 undian yang tidak setuju ia dimansuhkan dan 3 berkecuali.

      2. Ini merupakan langkah pertama PH dalam merealisasikan manifesto PRU sebelum ini dengan berikrar akan menghapuskan akta yang menzalimi rakyat dan undang-undang ‘rimba’ kerajaan terdahulu. Akan tetapi, undian yang dikeluarkan tidak menyebelahi pihak Pakatan Harapan sekaligus membuktikan langkah yang diambil oleh Kerajaan Pakatan Harapan tidak disokong oleh Ahli Dewan Negara.

      3. Harus ditegahkan bahawa RUU Anti Berita Tidak Benar merupakan langkah bijak yang mampu membendung berita palsu hasil perkembangan media social. Serta ia mampu melindungi rakyat daripada berita tidak benar malah menghalang agen-agen penyebar fitnah berleluasa. Ia selari dengan kehendak agama yang melarang penyebaran fitnah yang jelas-jelas membawa kehancuran.

      4. Persoalannya, apakah relevannya pemansuhan ini dijalankan? Malah penyebaran fitnah yang berleluasa dek kerana pemansuhan akta ini menyumbang kepada tekanan emosi dan masalah psikologi kepada mangsa. Oleh itu, keputusan kerajaan PH untuk memansuhkan akta ini langsung tidak relevan malah lebih banyak lagi akta lain yang lebih penting patut dibincangkan.

      5. Sehubungan dengan itu, keputusan yang dikeluarkan hasil daripada undian Ahli Dewan Negara merupakan jalan terbaik yang tidak sama sekali mengetepikan hak rakyat untuk bersuara malah ia mampu mendidik rakyat supaya bersuara secara berasas dan tidak sewenang-wenangnya menyebarkan berita palsu. Dengan keputusan yang dikeluarkan jelas membuktikan langkah awal kerajaan Pakatan Harapan gagal untuk dilaksanakan dan tidak selari dengan keperluan kehendak semasa.

      Sekian.

      YB Shaharizukrinain Abdul Kadir
      Ahli Parlimen Setiu

      Delete
    22. Saya bukan mahu tentang kerajaan - TMJ




      JOHOR BAHRU: Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menegaskan sebarang kenyataan dibuat olehnya bukan kerana ingin menentang kerajaan, sebaliknya meletakkan kepentingan negara dalam dirinya.

      Beliau berkata, adalah polisi di negeri ini untuk menyokong sesiapa sahaja yang mentadbir negara, tetapi berharap setiap perkara yang berlaku tidak dilihat secara remeh.

      "Biar saya jelaskan di sini bahawa saya bukan bercakap kerana ingin menentang kerajaan. Polisi Johor adalah menyokong mereka yang mentadbir negara. Bagaimanapun, ia tidak boleh mengambil sebagai perkara yang remeh. Kami mesti sentiasa berwaspada dan bersuara apabila ada perkara salah berlaku.

      "Kata-kata saya tidak selalu mudah ditelan. Tetapi saya sentiasa meletakkan kepentingan negara dalam diri saya. Malaysia baharu memerlukan lebih ramai pemimpin yang tidak takut bercakap benar. Ia adalah satu-satunya cara untuk mengelakkan kesilapan kita yang lalu," katanya menerusi satu catatan dalam Facebook (FB) rasminya, malam tadi.

      Menurut catatan FB itu, TMJ turut menyentuh tindakan seorang penulis yang menyatakan beliau 'tersesat dalam kancah arena politik' yang akan meletakkannya dan keluarga sendiri dalam risiko menjadi mangsa serangan dan status mereka direndahkan.

      "Saya mendengar kata-kata yang sama seperti itu sebelum ini. Sama ada kami di 'whacked' atau di ‘clobbered', ia adalah perkara kecil bagi saya.

      "Apa yang penting kepada saya adalah rakyat saya. Status saya hadir dari khidmat saya kepada rakyat dan bercakap benar adalah salah satu tugas saya.

      "Status sebenar seseorang bukan bergantung kepada gelaran yang disandangnya, tetapi bagaimana ia dipandang oleh rakyatnya.

      "Status saya hanya 'jatuh' jikalau saya gagal berkhidmat kepada mereka iaitu rakyat saya - dan dalam hal ini, saya percaya saya tidak gagal," tulisnya.

      TMJ turut menasihatkan penulis itu, supaya tidak perlu bimbang dengan statusnya kerana dia akan baik-baik saja, malah menyatakan beliau tidak mempunyai niat membela egonya dengan apa yang ditulisnya.

      "Penulis itu kemudiannya menyatakan bahawa saya harus menerima hakikat bahawa saya sedang dipantau, semata-mata kerana saya aktif di media sosial. Beliau membandingkan dengan egonya dengan mengatakan bahawa beliau suka dipantau dengan orang membaca apa yang ditulisnya.

      "Mungkin apabila anda menulis untuk kebaikan negara, anda akan mendapat lebih ramai pembaca, tetapi saya tidak ada niat untuk membela ego saya dengan apa yang ditulis,” katanya.

      Delete

    23. Shafee hadapi empat tuduhan, mengaku tak salah

      Peguam terkenal Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah didakwa di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur hari ini atas dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram berjumlah RM9.5 juta daripada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan dua pertuduhan membuat penyata yang tidak betul di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967.

      Muhammad Shafee, 66, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram dan dua pertuduhan membuat penyata yang tidak betul tanpa menyatakan jumlah RM9.5 juta dalam penyata cukainya yang bertentangan dengan Akta Cukai Pendapatan 1967.

      Pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Azura Alwi.

      Bagi pertuduhan pertama dan kedua, Muhammad Shafee didakwa telah melibatkan diri dengan pengubahan wang haram iaitu dengan menerima hasil daripada aktiviti haram, masing-masing berjumlah RM4.3 juta dan RM5.2 juta melalui dua keping cek AmIslamic Bank Berhad milik Mohd Najib Hj Abd Razak yang telah dimasukkan ke dalam dua akaun CIMB Bank Berhad milik tertuduh.

      Muhammad Shafee dituduh melakukan kedua-dua kesalahan itu di CIMB Bank Berhad, J2 & K1, Taman Tunku, Bukit Tunku dekat sini pada 13 Sept, 2013 dan 17 Feb, 2014.

      Kedua-dua pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5 juta dan penjara tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

      Mengikut dua pertuduhan berkaitan Akta Cukai, tertuduh didakwa melibatkan diri secara langsung dalam transaksi yang melibatkan hasil daripada akitiviti haram iaitu dengan membuat suatu penyata yang tidak betul yang bertentangan dengan Perenggan 113(1)(a) Akta Cukai Pendapatan 1967 bagi Tahun Kewangan berakhir pada 31 Dis, 2013.

      Bagi pertuduhan itu dia didakwa meninggalkan pendapatan yang telah diterima pada 13 Sept, 2013 berjumlah RM4.3 juta dan pendapatan yang diterima pada 17 Feb, 2014 berjumlah RM5.2 juta melalui dua keping cek AmIslamic Bank Berhad milik Mohd Najib Hj Abd Razak yang dimasukkan ke dalam dua akaun CIMB Bank Berhad milik tertuduh, yang mana tertuduh dikehendaki oleh Akta Cukai Pendapatan 1967 untuk membuat penyata bagi pihak tertuduh.

      Muhammad Shafee didakwa melakukan kedua-dua kesalahan itu di Lembaga Hasil Dalam Negeri, Cawangan Duta, Kompleks Pejabat Kerajaan Jalan Tuanku Abdul Halim, di sini pada 3 Mac, 2015, dan 29 Jun, 2015.

      Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFAPUA) yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 15 tahun dan boleh didenda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai daripada aktiviti haram atau peralatan kesalahan itu pada masa kesalahan dilakukan atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

      Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan dan peguam kanan Datuk Seri Gopal Sri Ram mengetuai pasukan pendakwaan yang dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya Kamal Baharin Omar, Ahmad Akram Gharib, dan Afzainizam Abdul Aziz.

      Muhammad Shafee diwakili peguam Harvinder Singh, Chetan Jethwani, Datuk Hasnal Rezua Merican, Sarah Abishegan, Rahmat Hazlan dan Muhammad Farhan Muhammad Shafee.

      Delete
    24. Kerajaan Selangor Bincang Kenaikan Tarif Air



      SHAH ALAM: Kerajaan Selangor mengakui sudah mengadakan perbincangan berhubung kenaikan tarif air di negeri ini.

      EXCO Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Permodenan Pertanian dan Industri Asas Tani, Izham Hashim, berkata perbincangan itu baru dilakukan berikutan kos tinggi yang ditanggung kerajaan negeri bagi melaksanakan skim air percuma.

      Bagaimanapun, beliau memberi jaminan kadar kenaikan jika berlaku, tidak akan membebankan rakyat.

      Sehingga kini, katanya, keputusan tiada kenaikan tarif air masih kekal.

      “Kita baru bincang kerana kerajaan negeri menanggung kos yang tinggi susulan pengambilan Loji Rawatan Air (LRA) Langat 2 yang dibuat kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini.

      “Jadi, kita teruskan apa yang dibuat kerajaan BN sebelum ini,” katanya ketika dihubungi NSTP, di sini, hari ini.

      Mengulas kenyataan bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mahu bersama lima ADUN pembangkang memantau skim air percuma serta kenaikan tarif air, Izham berkata, kerajaan negeri menerimanya secara terbuka tanpa masalah.

      Bagaimanapun, beliau menempelak tindakan Abdul Khalid itu berikutan bekas ADUN Pelabuhan Klang itu tidak ada sebarang jawatan dalam mana-mana parti.

      “Tidak relevan beliau mahu pantau dan mengharapkan kepada ADUN pembangkang sahaja tetapi jika pantau sebagai rakyat, itu terserah,” katanya.

      Malam tadi, Abdul Khalid ketika di Majlis Makan Malam Meraikan Petugas PRK Seri Setia menyatakan akan mengadakan perbincangan bersama ADUN pembangkang bagi memastikan kerajaan Selangor mengekalkan pemberian air percuma dan mengekalkan tarif air.

      Sementara itu Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA) Malaysia menyokong penuh tindakan Abdul Khalid yang dilihat sebagai usaha mempertahankan hak rakyat.

      Katanya, rakyat yang kini berdepan kos sara hidup tinggi wajar diberi pembelaan, terutama membabitkan kebajikan mereka selain air adalah keperluan utama.

      Pada 3 Ogos lalu, kerajaan Selangor melalui Air Selangor mengemukakan surat tawaran pengambilalihan itu kepada wakil pemegang saham Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dengan nilai pengambilalihan berjumlah RM2.55 bilion, selepas ditolak diskaun sebanyak 28 peratus penilaian semasa SPLASH pada 30 Jun 2018.

      Berikutan itu, Abdul Khalid mendakwa, pembelian SPLASH berjumlah RM2.55 bilion menyebabkan rakyat Selangor perlu membayar lebih 10 kali ganda daripada apa yang ditawarkan kerajaan negeri pada 2013. – BERITA HARIAN

      : Ini pun kira projek bantu rakyat, bantu "cekik" rakyat....

      Delete
    25. Kini masa terbaik bagi Anwar berundur, bukan jadi PM



      Maka dalam waktu yang terdekat ini semua tertumpu kepada langkah yang menggantikan Langkah Kajang yang tidak jadi dulu kepada Langkah Port Dickson.

      Langkah apa dan di mana jua ditentukan oleh Brother Anwar kita.

      Sekalipun Anwar merancang dan menentukan tetap dia pun tidak tahu akan jadi atau tidak. Hanya Allah yang betul tahu. Anwar mungkin merasa tahu. Nibong Tebalkah? Pandankah? Atau PDkah?

      Jika dia pilih Antah Berantah jadi Antah Berantahlah langkahnya. Kerana dia pilih Port Dickson jadi Langkah PDlah ia. Sekalipun dia sudah umumkan kawasannya dan MPnya sayugia meletak jawatan, belum tentu jadi jika tidak dengan izin Allah. Allah yang menentukan tiap-tiap sesuatu.

      Langkah Kajang dulu sudah siap semuanya. ADUNnya sudah letak jawatan. Hari penamaan calon sudah ditetapkan. Semuanya menunggu dia pergi menamakan calon. Masa itu takdir-Nya ada dalam pengetahuan-Nya saja. Apa yang hendak terjadi belum ditakdirkan lagi.



      Yang sudah ditakdirkan ada gerakan yang dinamakan Langkah Kajang. ADUN Kajang sudah ditakdirkan letak jawatan. Anwar pun sudah ditakdirkan sebagai calon.

      Tetapi menjelang penamaan calon ditakdirkan kesnya dimahkamahkan dan ditakdirkan dia dihukum. Ditakdirkan semuanya berubah dan dia dikedalamkan sekali lagi.

      Masa sebelum masuk politik, dia adalah penentang tegar Umno. Lebih tegar dari Dato’ Asri (Tan Sri Mohamad Asri Muda, bekas presiden PAS), (Tan Sri) Dr Tan Chee Khoon (bekas ketua pembangkang) dan (veteran DAP) Lim Kit Siang. Kemudian Allah takdir dia masuk Umno hingga menjadi pemimpin tegar Umno.

      Sejak di universiti lagi rakan-rakannya kata dia akan jadi perdana menteri mereka. Pembangkang masa itu tiada harap boleh jadi perdana menteri. Dia menunggu masa saja untuk jadi perdana menteri. Sudah memangkunya lebih sebulan.

      (Datuk) Khalid Jafri (Bakar Shah) buat buku kata dia tidak boleh jadi perdana menteri. Khalid pun tidak tahu akan ilmu Allah. Dia ditakdir menulis saja. Betul ditakdirkan Anwar tidak jadi perdana menteri, macam yang Khalid mahu.

      Berdasarkan takdir Langkah Kajang dan tertangguh jadi Perdana Menteri, maka langkah barunya jika sebagai Langkah Kajang dulu, hanya dapat boleh dipastikan selepas diumumkan dia jadi calon oleh SPR.



      Selepas Yang di-Pertuan Agong ampunkan, dia adalah bersih dari semua, mungkin menyamai bersih dari sebarang dosa seorang yang masuk Islam.

      Diagak tidak banyak halangan dengan langkah terbaru itu. Dipercayai Langkah PD tiada jadi macam Langkah Kajang lagi.

      Langkah itu mungkin tidak menyekatnya lagi jadi perdana menteri. Dan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sudah tidak sabar-sabar lagi hendak melihatnya jadi timbalan perdana menteri sekali lagi sebelum menggantikannya.

      Sekalipun ia hampir pasti tetapi kejadian masa depan hanya dalam ilmu Allah. Anwar pun, dengan semua takdir tadi, tidak lagi mahu cepat-cepat jadi perdana menteri. Biarlah Mahathir dengan labah-labahnya. Anwar mahu labah Parlimen saja.

      Justeru langkah terdahulu jadi langkah kiri, usah fikir langkah lagi. Buat macam Mahathir tak pernah fikirkan langkah. Calon perdana menteri bersamanya dulu (Tun) Ghafar Baba dan Tengku Razaleigh. Yang jadi PM dia. Diapun tak fikir jadi PM lagi. Yang difikirnya hendak membuang Najib.

      Ketika dia tak sangka Najib dan BN jatuh, dia jadi PM lagi tanpa langkah kiri dan kanan.

      Bagi jadi PM, Anwar masuk Parlimen dulu. TPM bukan syarat jadi PM. Mahathir jadi PM lagi tanpa jadi TPM. Tanpa ada lagi langkah Anwar boleh jadi PM.

      Jika ditakdir tiada apa-apa dengan Mahathir dulu, dengan usia dan alam hospitalnya, kini masa terbaik bagi Anwar berundur, bukan baru jadi PM.

      SUBKY LATIF

      : Yang dah tua seperti Mahathir, Anwar, Lim Kit Siang,. Abdul Hadi perlu memberikan ruang lebih kepada pelapis....

      Delete
    26. Dulu PH Kata ‘Najib Turun, Ringgit Akan Naik’




      KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meluahkan kegusaran beliau mengenai nilai ringgit yang dikatakan semakin menyusut sehingga ke paras terkini, RM4.15.

      Najib berkata, trend naik turun ringgit sebelum ini banyak bergantung kepada harga minyak dunia dan secara am, ringgit akan mengukuh apabila harga minyak naik serta sebaliknya.

      Begitupun, kata Najib, trend berkenaan sudah bercanggah kerana walaupun harga minyak semakin tinggi sehingga AS$78 satu tong sekarang, ringgit tidak mengukuh sebaliknya turun 30 sen sehingga RM4.15.

      “Kerisauan saya ialah jika harga minyak dunia turun dengan kuat, maka matawang ringgit akan menerima impak yang agak teruk.

      “Sebelum PRU14, pemimpin Pakatan Harapan (PH) kata ‘Najib turun, ringgit akan naik” namun saya pelik kerana saya sudah turun empat bulan tetapi ringgit semakin turun juga.

      “Apapun, saya berharap kerajaan PH akan mengambil kira kerisauan mengenai nilai ringgit sebelum ia memudaratkan,” katanya menerusi kenyataan terbarunya di laman Facebook, hari ini.



      Mengulas lanjut Najib berkata, keputusan beliau untuk tidak menambat ringgit ketika negara berdepan krisis ekonomi dunia sekitar tahun 2008 dan 2009 selain melaksanakan pakej rangsangan ekonomi terbukti berjaya menyelamatkan ekonomi Malaysia.

      Kata Najib, ketika dilantik menjadi Menteri Kewangan, ringgit lemah, turun sehingga RM3.75 berbanding Dolar Amerika Syarikat (AS) akibat krisis ekonomi dunia dan Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa beliau untuk menambat ringgit seperti yang dilakukan pada tahun 1998.

      Beliau bagaimanapun, mengambil keputusan untuk tidak menambat ringgit selepas mengambil kira pelaburan asing dan daya saing eksport negara turun ketika ringgit ditambat pada 1998 dan pertumbuhan ekonomi pada tahun 2000 hingga Dr Mahathir bersara pada akhir 2003 juga kurang baik.

      Katanya, beliau tidak berbuat demikian (menambat ringgit) pada tahun 2008 hingga 2009, disebabkan kenaikan harga minyak dan pemulihan ekonomi hasil pakej rangsangan ekonomi terbesar dalam sejarah negara, ringgit kembali mengukuh sebanyak 30 peratus, sehingga di bawah paras RM3.00 berbanding dolar AS pada 2010 hingga 2013.

      “Meskipun pakej rangsangan ekonomi itu juga menaikkan hutang negara dan turut dibidas namun langkah itu terbukti berjaya menyelamatkan ekonomi Malaysia.

      “Tidak pernah dalam sejarah Malaysia, ringgit mengukuh setinggi itu namun jika diimbau kembali, saya tidak pun memuji diri sendiri memandangkan ringgit kukuh kerana harga minyak mentah tinggi dan bukan semuanya berpunca daripada usaha kerajaan Barisan Nasional (BN) dan saya.

      “Namun pakej rangsangan yang kita laksanakan selari dengan kenaikan harga minyak berjaya selamatkan ekonomi kita dari terjerumus dari kemelesetan,” katanya.

      Menurut Najib, apa yang menghairankan, pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), Pakatan mendakwa Malaysia akan bankrap biarpun ketika itu ringgit mengukuh di bawah RM3.00 dan pada PRU-14, Pakatan turut membuat tuduhan yang sama ketika nilai ringgit lebih rendah berbanding PRU-13.

      Delete
    27. Senator Pembangkang jelaskan alasan tolak mansuh RUU antiberita palsu



      Senator BN Khairul Azwan Harun berkata pembangkang menolak usul pemansuhan Rang Undang-undang (RUU) Antiberita Tidak Benar 2018 yang dibentangkan kerajaan kerana percaya undang-undang itu perlu diperbaiki dan bukannya dimansuhkan.

      "Saya faham bahawa ramai tidak suka dengan undang-undang ini, tapi kita juga perlu sedar bahawa kita hidup di dalam dunia maklumat pantas," katanya dalam kenyataan media hari ini.

      Usul pemansuhan RUU itu ditolak hari ini melalui hasil undi belah bahagi Dewan Negara yang dikuasai oleh BN.

      Seramai 28 ahli Dewan menolak pemansuhannya, manakala hanya 21 yang menyokong dan tiga lagi tidak mengundi.

      Jelas Khairul, undang-undang berkenaan masih relevan kerana pilihan raya AS sekalipun boleh terjejas disebabkan berita palsu dan penyebaran maklumat palsu.

      "Ancaman ini wujud dan saya bimbang landskap politik kita terlalu mentah untuk lebih terpolarisasi kerana berita palsu. Asas demokrasi, debat dan dialog, semuanya bergantung dengan fakta yang diterima ramai. Dan itu yang kita mahu lindungi.

      "Kita tidak menolak untuk melambatkan kerja kerajaan, lagi pun, kita juga sebelum ini meluluskan SST.

      "Undang-undang antiberita palsu seharusnya melindungi rakyat biasa terhadap kepentingan sama ada dalam dan luar negara yang mahu menjerumus masyarakat negara ini ke dalam konfrantasi berterusan yang tidak produktif," katanya.

      Ketika dihubungi kemudian, Khairul berkata, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri menjadi mangsa "berita palsu", dengan merujuk penyebaran gambar berita palsu yang seakan-akan berita sebenar.

      Mengulas perkara itu, peguam Syahredzan Johan dalam kenyataan di Twitter berkata penolakan pemansuhan RUU berkenaan adalah sengaja untuk malambatkan proses reformasi.

      "Bukti bahawa pihak pembangkang akan melambat-lambatkan proses reformasi. Perjalanan untuk melaksanakan janji-janji Pakatan Harapan dalam manifesto tidak semudah lulus di Dewan Rakyat sahaja," katanya, yang juga merupakan setiausaha politik Lim Kit Siang.

      Bulan lalu, Dewan Negara meluluskan SST dan rang undang-undang perbekalan.

      Ketika ini, beberapa pihak mempertikai ketetapan Perlembagaan Persekutuan yang membenarkan rang undang-undang kewangan diluluskan tanpa persetujuan Dewan Negara.

      Bagaimanapun, Artikel 68 menggariskan bahawa "rang undang-undang bukan kewangan" masih boleh diluluskan tanpa persetujuan Dewan Negara selepas setahun ia diluluskan Dewan rakyat pada kali pertama

      Delete
    28. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE

      Delete

    29. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee hadapi empat tuduhan, mengaku tak salah" -

      Zawji Yusoff
      banyak sungguh pitih anak Hj Razak, bayar lawyer pun RM9.5 juta..yang kutip derma untuk jamin anak Hj Razak tempoh hari tsepatutnya dah sedar diri dari kebodohan yang direka cipta

      Mohd Zaki Othman
      Haha..teringat makcik umno jasin.. Kasi gelang emas nak "pertahankan" Najib konon ..

      Tey Shong Hui
      Semua ini balasan di dunia. Percayailah apa yang kita lakukan akan disusuli dengan balasan.

      Sirtama Panam
      Terkenal pun sebab dah ada skrip. Dia tak peduli apa pun. Di zaman Najib, cakap salah pun menang juga. Sekarang baru boleh tengok keupayaan sebenarnya.

      Charles Chin
      betul, aku nk tgk sejauh mana kebolehan dia
      Suka · Balas · 8m

      Se Suke
      takut betul sapiee..
      ramai loyar dia lantik..
      kikikiii..

      kawan dengan penyamun mana nya boleh selamat..tempias tetap kene gak..

      tu cuma kat dunia..

      esok esok kat akhirat..mana ada loyar nak boleh lantik utuk putar belit..…Lihat Lagi

      Delete
    30. Lepas Anwar kalah ket PD. Kito sokong semulo PH. Den tak suko org gelojoh. Binaso negaro.

      Delete

    31. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      (WHAT HE CAN DO (EQUATING STYLE) WE CAN DO BETTER)

      Delete

    32. @@@


      DIA SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    33. Dah muncul dah captain bangang ni. Copypaste modal dia. Takde sapa nk baca bahlol

      Delete
    34. Dapatan Kajian Rakyat tidak gembira dengan kerajaan PH



      Menjelang 100 hari pentadbiran kerajaan baharu di bawah Pakatan Harapan tempoh hari, banyak page di Facebook yang membuat undian untuk mengukur tahap kepuasan dan kegembiraan rakyat di alam maya atau netizen terhadap 100 hari pemerintahan kerajaan Malaysia hari ini. Hasil undian ini, rata-rata majoriti netizen tidaklah begitu gembira dan tidak berpuas hati dengan pemerintahan kerajaan hari ini selepas 100 hari.




      Berikut adalah antara keputusan undian kepuasan terhadap kerajaan baru ini yang dianjurkan oleh page-page FB yang mempunyai ramai Likers dan Followers seperti Kelab Maya Mahathir, Suara Rakyat, Otai Bersih, The Patriots, The Malaysian Insight dan TTKM.





      Nak kata yang undi ini kebanyakannya penyokong atau ahili pembangkang pun tidak juga, kerana beberapa page yang membuat tinjauan ini adalah page yang pro kepada pembangkang terdahulu yang kini sudah menjadi kerajaan, dan ada juga page yang neutral yang tidak memihak kepada mana-mana parti politik.

      Walaupun kajian Merdeka Center menunjukkan 2/3 rakyat berpuas hati dengan kerajaan pilihan mereka PH, namun tinjauan di media sosial menunjukkan keputusan yang sebaliknya yang tidak memihak kepada kerajaan.

      Malah mengikut kepada kajian yang dilakukan oleh Ilham Center pula, kurang 50% pengundi Melayu yang merasakan Malaysia kini di landasan yang betul.

      Maka kenapa berlaku yang sedemikian?
      Kenapa majoriti rakyat yang kurang berpuas hati pada pentadbiran kerajaan baru?
      Mengapa berlaku penurunan sokongan dari orang Melayu terhadap kerajaan baru ini?

      Faktornya banyak, cuma aku gariskan 3 punca yang utama sahaja.

      1. Kakitangan awam ramai tidak berpuas hati

      Terdapat lebih kurang 1.6 juta penjawat awam yang berstatus tetap di negara kita yang terdiri dari pegawai pentadbiran, kakitangan sokongan, guru, anggota keselamatan dan sebagainya, juga beberapa ribu kakitangan berstatus kontrak.

      Ramai di kalangan mereka ini merupakan pengundi Pakatan Harapan pada PRU14 yang lepas kerana merasakan PH mampu membawa perubahan kepada kehidupan mereka dari sudut kebajikan dan juga penuruna kos sara hidup.

      Namun setelah PH menang, apa yang diharapkan tidaklah kesampaian. Kenaikan satu tahun gaji tahunan yang dirancang oleh PM Najib sebelum itu dibatalkan, bonus raya pula dikurangkan dah diterhadkan hanya kepada pegawai gred 41 ke bawah, perbelanjaan jabatan dipotong dan disuruh berjimat cermat.

      Malah ada kakitangan berstatus kontrak yang ditamatkan perkhidmatan mereka, menyebabkan mereka rasa kepercayaan yang mereka berikan kepada PH telah dikhianati. Tambah lagi kos sara hidup tidak banyak menurun apabila kerajaan tidak meneruskan pemansuhan tol, menurunkan harga minyak dan sebagainya.

      Maka sebab itu ramai kakitangan awam pada hari ini tidaklah begitu gembira dengan kerajaan yang ada pada hari ini.

      2. Orang melayu ramai tidak berpuas hati

      Kaum melayu dan bumiputera merupakan penduduk majoriti di negara ini. Jika dilihat pada pola pengundian ramai yang tidak berpuas hati, tak salah jika aku katakan majoriti orang yang mengundi untuk tidak berpuas hati itu adalah orang melayu, terutama orang melayu dari golongan bawahan dan pertengahan.

      Ini kerana dalam tempoh 100 hari ini agak banyak isu yang mengusik sensitiviti orang melayu dan agama Islam, antaranya isu bahasa kebangsaan, isu sekolah kebangsaan, pelantikan jawatan tinggi dalam kerajaan di kalangan orang bukan melayu, melayu pendatang, pengiktirafan UEC, pembelaan terhadap golongan minoriti LGBT dan sebagainya.

      Delete
    35. NGO tegur k'jaan agresif pada 1MDB, tapi 'lepaskan' Taib
      Diterbitkan 25 Jul 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 2:23 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kerajaan tidak boleh agresif dalam kes 1MDB sahaja tetapi tidak mempedulikan dakwaan-dakwaan terhadap Yang Dipertua Sarawak Tun Taib Mahmud, kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

      “Rakyat Malaysia yang mengundi dengan semangat antikleptokrasi dan antirasuah di Malaysia tidak boleh bertolak ansur terhadap ketidakpedulian ini.

      “C4 menggesa kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas dan segera,” kata pengarah eksekutif kumpulan itu Cynthia Gabriel.

      Dalam kenyataan hari ini, Cynthia menggesa Peguam Negara Tommy Thomas “menjadi berani, adil dan tidak memilih pendakwaan” dalam dakwaan kes-kes kleptokrasi Taib.

      “Kita tidak boleh agresif terhadap 1MDB dan biarkan perkara ini terlepas. Rasuah seperti ini, jika benar, tiada tempat dalam Malaysia baru,” kata Cynthia.

      NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund menuduh keluarga Taib bertanggungjawab terhadap pembalakan berleluasa di Sarawak dan mengganggarkan kekayaannya sekitar RM46 bilion.

      Menteri undang-undang Liew Vui Keong bagaimanapun berkata Tiab telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013.


      Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Mohd Shukri Abdul berkata pihaknya telah membuka 15 kertas siasatan terhadap Taib tetapi tidak dapat mengaitkannya tanpa maklumat baru.

      Cynthia bagaimanapun berkata BMF bersedia berkongsi maklumat mereka.

      Taib telah menafikan sebarang salah alu sepanjang menjadi ketua menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014.

      Delete
    36. Ada implikasi tersirat batal ECRL, TSGP
      NURUL FIRDAUS KHAIRI 24 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore148
      Ada implikasi tersirat batal ECRL, TSGP
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Terdapat beberapa implikasi yang masih tidak diketahui mengapa kerajaan memutuskan untuk membatalkan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan Saluran Paip Gas Trans-Sabah (TSGP).

      Penganalisis undang-undang, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, apa yang dikatakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bukan mudah untuk diselesaikan walaupun China tampak seperti tidak membantah.


      Menurutnya, isu ini akhirnya akan diselesaikan oleh birokrat kedua-dua negara.

      "Bagi saya kontrak itu bukan batal serta-merta.

      "Mungkin juga ada implikasi untuk kontrak seperti memerlukan bayaran pampasan dan sebagainya, yang kita tak tahu," katanya kepada Sinar Harian.

      Nik Ahmad Kamal berpendapat masa depan negara mungkin boleh jadi sukar atau mudah jika terdapat hubungan dengan negara China selepas ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN :ECRL, saluran paip gas Sabah dibatalkan]

      Sebelum ini, Dr Mahathir berkata kerajaan pada ketika ini tidak mampu untuk membayar kos projek tersebut.

      Malah tegasnya, buat masa ini, Malaysia tidak memerlukan projek seumpama itu.

      Delete
    37. Biasa aku suka mendengar khutbah di Arafah.. kali ini.. hurm..



      Biasa akan suka untuk mendengar khutbah di Arafah.. kalini.. hurm..

      Akibat dari Menteri Agama bersalaman dgn Nisha.. sahabat saya telah terserempak dengan Mak Nyah di tandas salah sebuah shopping mall terkemuka di Putrajaya..

      Sahabat saya menjerit kerana terkejut kerana apabila dia menyedari kehadiran maknyah tersebut, sahabat saya sedang membetulkan tudungnya..

      Sahabat saya terjerit (tak terkeluar maknyah ttp..): "LGBT ! LGBT ! Habis aurat saya kamu tengok.. pergilah ke tandas lelaki.. ini tandas utk perempuan..!"

      Mak Nyah tersebut tanpa segan silu telah membuat panggilan telefon utk mengumpulkan kawan-kawannya utk berhimpun menggertak sahabat saya..

      Mujur makcik-makcik lain muslim dan non-muslim di dalam tandas tersebut menyokong sahabat saya.. menyebabkan berlaku bertikam lidah sehingga memaksa pegawai sekuriti untuk meleraikan nya..

      Namun ianya tidak berakhir di situ.. sahabat saya telah diekori sehingga menyebabkan beliau tidak berselera untuk mencari tempat makan.. asal tujuan beliau ke situ.. maka sahabat saya terus ke parking lot.. masih sambil diekori oleh mereka.. mujur tempat parking lot premier ada pegawai polis..

      Kini.. siapa mangsanya? Nampak tak wahai Menteri.. kata-kata anda yg cuai telah menyebabkan mereka semakin berani menganggu privasi dan mengancam keselamatan wanita Muslim dan non-Muslim..

      Katakan sekumpulan Mak Nyah masuk tandas wanita.. dan sahabat saya sorang-sorang dalam tandas tersebut.. boleh bayangkan atau tidak betapa terancamnya keselamatannya..

      Susuk tubuh lelaki.. kudrat lelaki.. kekuatan lelaki..

      Allahu Rabbi.. Allahu Musta'an.. siapa yg akan membela wanita.. seperti Sultan Mu'tasim yg menggertak utk hantar bala tentera di saat wanita Muslimah diganggu oleh Yahudi sehingga terselak auratnya..

      Siapakah gerangan pengganti susuk tubuh keberanian.. peduli.. izzah nya.. Mu'tasim?

      Pn Widad Ahmad Asnawi


      : Kini usaha meliberalkan Islam sedang giat dilakukan dan didalami oleh parti Islam progresif Amanah....

      Delete
    38. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF =

      Delete
    39. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR =

      Delete
    40. Berhentilah mainkan rakyat, manipulasi pilihan raya
      MOHD HAFIZ ISMAIL 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore32
      Noraini Ahmad
      Noraini Ahmad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ketua Wanita Umno, Datuk Noraini Ahmad menyifatkan PRK Port Dickson adalah bukti sistem pilihan raya yang sepatutnya menyuburkan elemen demokrasi di negara ini telah dimanipulasi oleh PKR.

      Apatah lagi ia terpaksa diadakan hanya semata-mata untuk memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke Dewan Rakyat.


      Menurut Noraini, sekiranya PRK di kerusi Dun dan Parlimen terpaksa diadakan kerana kematian atau wakil rakyatnya disahkan kurang upaya untuk menjalankan tanggungjawab, maka ia sesuatu yang boleh diterima.

      "Tetapi jika seseorang wakil rakyat itu mengundurkan diri semata-mata bagi memenuhi kehendak seorang ahli politik untuk menjadi perdana menteri, sudah pasti ia menimbulkan persepsi. Pada masa sama, ia juga menunjukkan begitu ketara kelemahan sistem pilihan raya kita hinggakan ia boleh dipermainkan sebegitu rupa.

      "Ini bukan pertama kali perkara sedemikian terjadi kerana masih segar di ingatan kita semua bagaimana Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail terpaksa mengosongkan kerusi Permatang Pauh pada 2008 untuk memberi laluan kepada suami tercinta serta bagaimana Lim Chin Cheh pada 2014 berundur dari kerusi Dun Kajang, juga untuk memenuhi kehendak individu yang sama," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Semalam, PKR mengumumkan Anwar akan bertanding di Port Dickson selepas penyandang kerusi Parlimen itu melepaskan jawatan bagi memberi laluan buat presiden parti itu untuk membolehkan beliau diangkat sebagai perdana menteri kelapan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Port Dickson untuk Anwar]

      Sementara itu, Anwar pula berkata, kesungguhan tawaran Danyal Balagopal untuk mengorbankan kerusinya antara faktor mengapa beliau memilih Port Dickson sebagai langkah pertamanya untuk kembali ke Parlimen.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Keseriusan Danyal faktor Anwar terima Port Dickson]

      Mengulas lanjut, Noraini meminta PKR berhenti dari mempermainkan kepercayaan rakyat dan memanipulasi sistem sedia ada semata-mata mengejar nafsu politik seorang individu yang ingin menjadi perdana menteri.

      "Tindakan melepaskan jawatan selaku ahli Parlimen Port Dickson satu pembaziran wang rakyat. Ia tidak sepatutnya diadakan, lebih-lebih lagi dalam keadaan negara sedang bergelut dengan masalah ekonomi sehingga menyebabkan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi bayangan Bajet 2019 yang akan dibentangkan pada 2 November nanti berupa `Bajet Perngorbanan'.

      "Ia juga bertentangan dengan isu yang sentiasa dibawa oleh PH bahawa kedudukan kewangan negara dalam keadaan meruncing, sehinggakan Tabung Harapan diwujudkan kononnya bagi meringankan beban kerajaan dalam memperbaiki fiskal negara," katanya.

      Delete
    41. Kerajaan PH jangan pinggir Kelantan'
      ROSMIZA KASIM 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore220
      'Kerajaan PH jangan pinggir Kelantan'
      Sebahagian kakitangan awam yang mengikuti amanat khas hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan tidak berkecil hati dengan teguran Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkaitan kelemahan ekonomi yang dianggap sebagai negeri miskin.

      Sebaliknya, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, pihaknya berharap Kerajaan PH diketuai beliau tidak ‘menendang’ Kelantan daripada senarai penerima dana pembangunan negeri-negeri.


      Menurutnya, menerusi semangat federalisme, Kelantan mahu Kerajaan PH membantu negeri ini menyediakan infrastruktur lengkap kepada rakyat terutamanya pembinaan lebuh raya dan pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

      “Saya anggap itu sebagai nasihat dan kita akan berusaha tetapi dia (Kerajaan PH) mesti membantu kita.

      “Sebagai sebuah negara yang amal semangat federalisme dan mempunyai wawasan sendiri, saya rasa (kerajaan) kena lihat lebih dekat keperluan negeri Kelantan.

      “Tidak boleh isytihar Malaysia negara maju kalau ada negeri yang ketinggalan. Ini tanggungjawab atas nama kerajaan dan bukannya parti,” katanya kepada media hari ini.

      Terdahulu beliau menyampaikan amanat khas sempena Hijratul Rasul di Kompleks Kota Darul Naim yang dihadiri hampir 1,000 kakitangan awam.

      Beliau berkata demikian mengulas pandangan Tun M dan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengenai sosiol ekonomi Kelantan baru-baru ini.

      Sebelum ini, Tun M berpendapat rakyat Kelantan bijak tetapi tidak mampu menyumbang kepada pembangunan ekonomi sendiri yang mungkin dikaitkan dengan masalah persekitaran negeri itu.

      Selain itu, Guan Eng turut menegur Kelantan yang menjadi penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan kewangan pendahuluan dari Kerajaan Persekutuan berjumlah RM913 juta sejak 2013.

      Mengulas lanjut perkara itu, Ahmad berkata, setakat ini hubungan antara kedua-dua kerajaan berada pada landasan yang baik dan mengharapkan mereka terus membantu Kelantan.

      Delete
    42. Kerajaan PH 'indah khabar dari rupa': Pas
      NORHASPIDA YATIM 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.4K
      Kerajaan PH 'indah khabar dari rupa': Pas
      Mahfodz (duduk, tengah) ketika bercakap pada sidang media di sini, hari ini. Hadir sama, Timbalan Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Nik Zawawi Salleh (duduk, kanan) dan Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Johari Mat (duduk, kiri).
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU – Pas mendakwa pemerintahan Kerajaan PH 'indah khabar dari rupa' kerana sering menimbulkan polemik dan mengundang rasa tidak puas hati rakyat.

      Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, sekiranya situasi itu berlanjutan, rakyat tentu akan menolak parti itu pada PRU akan datang.


      "Polemik isu yang banyak ketika zaman kerajaan PH sudah pasti mengundang ketidakselesaan rakyat terutama yang mengundi mereka.

      "Mereka (PH) sentiasa mengharapkan perubahan yang lebih baik daripada kerajaan sebelum ini, namun, indah khabar dari rupa apabila rakyat diperdaya dengan manifesto dan janji manis ketika berkempen," katanya ketika ucaptama sempena Muktamar Tahunan Dewan Ulamak Pas, hari ini.

      Beliau berkata, PRU14 yang telah menumbangkan Umno dan BN yang memerintah sejak 61 tahun lalu menunjukkan rakyat Malaysia telah berani berubah.

      "Tiada kerajaan di dunia yang akan kekal selamanya. Begitu juga dengan kerajaan PH hari ini. Ia tidak kekal dan sampai masanya akan ditukar," katanya.

      Sehubungan itu, beliau berkata, pemimpin Pas bertanggungjawab memimpin perubahan yang dilakukan rakyat.

      "Pas perlu bersedia untuk berada pada tahap terbaik jika rakyat jika rakyat melakukan perubahan dengan memilih Pas sebagai kerajaan baharu nanti.

      "Ulamak Pas juga mesti komited dan terkedepan dalam membela nasib dan kebajikan rakyat," katanya.

      Menyentuh perkembangan terkini negara, katanya, apa yang berlaku hari ini menunjukkan kerapuhan ideologi barat yang bertapak dalam pentadbiran negara.

      "Dahulu, doktrin sekularisme, nasionalisme, kini liberalisme, pluralisme dan selepas ini apa pula?

      "Apa pun namanya, Pas mesti terus menerangkan bahawa masa depan Malaysia adalah bersama Islam," katanya.

      Delete
    43. Dosa besar Anwar terhadap PKR kerana tidak bersikap berkecuali..memihak kpd kem2 tertentu berupaya membunuh PKR itu sendiri. What the President is this..

      Delete
    44. Kerjasama Pas perlu menguntungkan Islam, ummah
      NORHASPIDA YATIM 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore196
      Mahfodz Mohamed
      Mahfodz Mohamed
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Asas kerjasama Pas dengan mana-mana parti politik dan badan bukan kerajaan (NGO) wajib mendatangkan keuntungan kepada Islam dan ummah.

      Perkara itu ditegaskan Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed ketika menyampaikan ucaptama sempena Muktamar Tahunan Dewan Ulama Pas Pusat ke-57 di Hotel Permai, di sini, hari ini.


      "Perpaduan ummah adalah aspek penting dalam pembinaan sebuah negara sejahtera.

      "Usaha itu juga merujuk kepada fiqh al-waqi' yang diamalkan dalam politik Islam kerana kekuatan perpaduan menjamin keutuhan sesebuah kerajaan yang mentadbir," katanya.

      Beliau turut menegaskan, sebarang kerjasama yang dijalinkan Pas mesti mematuhi syarat yang ditetapkan dan diluluskan Majlis Syura Ulama Pas.

      Dalam perkembangan sama, Mahfodz menyifatkan keghairahan berpolitik sesetengah pihak sehingga sanggup menggadaikan kepentingan agama pada pasca PRU14 sebagai petanda negatif.

      "Ia adalah satu perkara yang mengundang musibah dalam negara.

      "Petanda negatif ini tidak wajar berlaku dalam negara kita yang majoritinya beragama Islam dan meletakkan Islam sebagai agama bagi persekutuan.

      "Sikap dan keghairahan demikian adalah merugikan Islam dengan berlakunya perpecahan ummah. Akhirnya suara Islam menjadi minoriti dan tidak kuat," katanya.

      Sehubungan itu, katanya, jalinan kerjasama dengan mana-mana pihak perlu bagi menjamin kesejahteraan ummah dan agama.

      "Pas perlu mengambil langkah kehadapan dengan membina hubungan dengan sesiapa sahaja yang mahukan perpaduan demi kepentingan agama dan ummah," katanya.

      Delete
    45. Pemerintah perlu tegas laksana syariah Islam
      SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore127
      Muktamar Pas
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Pemerintah mesti tegas untuk menegakkan syariah Islam serta mempertahankannya.

      Ketua Dewan Ulamak Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, ketegasan ini bagi menjadikan kehidupan masyarakat yang sempurna dan selamat daripada sebarang kezaliman dan sikap melampaui batas.


      Katanya, pemimpin juga perlu memiliki sikap bertanggungjawab, intergriti dan telus dalam pentadbiran negara.

      "Malah, dalam masa yang sama bertimbang rasa bagi memastikan hak-hak seperti keadilan, kebajikan, perlindungan dan sebagainya diperolehi oleh semua rakyat sama ada yang beragama Islam atau bukan Islam.

      "Kita tidak mahu ada pemimpin utama negara yang secara terang-terangan menunjukkan kejahilan mereka dalam mentadbir apatah lagi mencemuh pelaksanaan tuntutan islam yang menjadi agama rasmi bagi Persekutuan," katanya dalam ucaptama di Muktamar Tahunan Dewan Ulamak Pas Pusat kali ke-57, di sini hari ini.

      Katanya, Pas menekankan dasar Islam dalam pentadbiran negara bermula dengan soal pemilihan kepimpinan atau parti yang memerintah menerusi pilihan raya.

      "Ini kerana dasar Islam hanya akan terlaksana apabila diangkat pemimpin yang mempunyai fikrah yang jelas mengenai perjuangan Islam.

      "Soal agama adalah soal utama yang menjadi keutamaan dalam membincangkan dasar pentadbiran negara," katanya.

      Menurut beliau, adalah salah apabila menyatakan soal memilih pemerintah adalah bukan soal memilih agama.

      "Seolah-olah pemilihan pemimpin tiada kaitan yang dipertanggungjawabkan dalam urusan menjaga dan mengurus tadbir agama. Kesannya boleh dilihat sekarang dengan pelbagai isu yang tidak menyenangkan khasnya isu agama seperti pertikaian terang-terangan terhadap sebatan syariah yang dilaksanakan oleh mahkamah syariah di Terengganu.

      "Begitu juga isu mengenai pergerakan LGBT yang dilihat membuka ruang kepada aktivitis LGBT apabila dijemput bersama dalam sidang media selepas pertemuan dengan pihak mereka dan ini menjadikan ia mendapat perhatian umum.

      Malah kita juga kesal apabila istilah Hifz al-Din diterjemahkan secara longgar yang tidak menepati perbahasan sebenar para ulama," katanya.


      Delete
    46. Sebatan sebagai 'free marketing' untuk rakyat kenali Islam
      Diterbitkan 13 Sep 2018, 3:10 petang | Dikemaskini 13 Sep 2018, 3:13 petang

      A+ A-
      Kes sebatan syariah ke atas pasangan lesbian di negeri ini baru-baru ini telah membuka mata orang ramai untuk mengenali Islam dengan lebih dekat lagi.

      Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata ada pihak yang memuji dan mengambil pengajaran daripada keindahan perundangan Islam namun ada pihak yang menentang dan mempertikaikan hukuman berkenaan.

      "Bukan semua yang menentang malah ada yang bersetuju, inilah yang disebut sebagai free marketing iaitu hukuman yang dilaksanakan di Terengganu tetapi rakyat seluruh Malaysia yang berbincang perihalnya," katanya ketika menyampaikan ucaptama pada Muktamar Dewan Ulama PAS ke 57 di sini, hari ini, yang dirasmikan oleh Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin.

      Sehubungan itu, Mahfodz berkata tugas PAS khususnya para ulama terus melaksanakan kerja-kerja Islam dan memberikan penerangan menurut perspektif syariat.

      Awal bulan ini media melaporkan pasangan lesbian masing-masing berumur 22 dan 32 tahun disebat enam kali selepas didapati bersalah cuba melakukan hubungan seks di dalam kereta, pada 8 April lepas.


      Hukuman oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu yang dilaksanakan Jabatan Penjara Malaysia itu dipercayai yang pertama seumpamanya di negeri ini.

      Mahfodz juga meminta para ulama memberi penekanan mencari penyelesaian terhadap isu berkaitan akidah dan akhlak yang mengancam kalangan umat Islam.

      Beliau juga menegas segala kerjasama yang dilakukan PAS dengan mana-mana pihak harus mendatangkan keuntungan kepada Islam dan menjaga kepentingan ummah.

      - Bernama

      Delete
    47. Mahasiswa beri Maszlee tempoh 7 hari letak jawatan Presiden UIAM
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 12 Sep 2018, 9:19 malam | Dikemaskini 12 Sep 2018, 9:37 malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      Item 4
      A+ A-
      Aktivis mahasiswa telah memberikan tempoh tujuh hari kepada Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik supaya meletakkan jawatan sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

      Tarikh akhir itu diberikan berikutan mesyuarat tertutup antara Maszlee dan mahasiswa berkenaan di Restoran Amjal, di Jalan Pantai Baharu di Kuala Lumpur petang tadi.

      Mereka menuntut menteri meletak jawatan serta-merta yang mana Maszlee enggan berbuat demikian.

      Asheeq Ali Sethi Alivi, yang mengetuai sekumpulan 10 orang penuntut universiti menyatakan rasa kesal dengan pertemuan selama dua jam itu.

      "Pertemuan itu berakhir dengan kami memberikan tempoh tujuh hari (bermula hari ini) untuk segera meletakkan jawatan atau kami akan mengumpul dan mengegrakkan lebih ramai orang untuk melawan beliau," katanya pada sidang akhbar selepas pertemuan itu.

      Asheeq berkata menteri pendidikan memberikan alasan tidak wajar untuk kekal sebagai presiden UIAM seperti "membuat perubahan dari dalam."

      Mahasiswa berkenaan berkeras universiti awam patut bebas daripada lantikan politik.

      Sementara itu, dalam sidang akhbar berasingan kemudian, Maszlee menjelaskan pelantikan beliau sebagai Presiden UIAM datangnya daripada Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah sebagaimana nasihat Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.



      "Bukan saya lantik diri saya sendiri. Kalau saya lantik diri saya sendiri saya dah lama letak jawatan. Itu bukan keputusan saya kerana saya dilantik pihak atasan saya," katanya.

      Maszlee menganggap dirinya bertindak sebagai seorang bapa kepada aktivis mahasiswa berkenaan dan akan terus memberikan mereka kebebasan untuk menyuarakan keprihatinan mereka.

      "Mereka semua anak saya. Sebagai bapa, kena mendengar keluhan anak-anak. Melaksanakan janji keterbukaan kita, kita beri peluang bersuara. Kita beri kebebasan kepada mereka untuk berdialog dan bertemu," katanya.

      Maszlee berkata beliau beriltizam menukar UIAM menjadi "Oxford untuk negara-negara Islam."

      "Pada hari ini, UIAM sedia lakukan perubahan dan maju ke depan. Slogan mereka kembalikan kegemilangan UIAM dan saya ingin membantu mereka," katanya.

      Kemudian, kumpulan mahasiswa berkenaan menjeritkan slogan "undur Maszlee" beberapa kali ketika menteri berjalan ke arah keretanya.

      Bagaimanapun, Maszlee berhenti dan menyantuni kumpulan mahasiswa yang sedang melaungkan bantahan mereka.

      Dengan senyuman, beliau kelihatan tenang dan yakin serta malahan menawarkan Asheeq sebotol air mineral ketika aktivis itu memimpin laungan slogan sebelum beliau beredar meninggalkan tempat itu.

      Delete
    48. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = mahathir SALAH GUNA KUASA = ANWAR GILA KUASA =

      Delete
    49. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Rapiji sentiasa berbangga pkr parti yg terkuat sekali dlm ph dgn usaha invokenya. Buktinya jumlah kerusi pkr. Langkah pd yg dia terajui ni, elok dia minta semua rakan2 dlm ph jgn campur dan bantu. Buktikanlah pkr yg sgt kuat mampu menang bersendirian. After all, hilang 1 kerusi x jadi kudis pd kerajaan ph. Inilah peluang untk buktikan kpd rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi sedang menggali lubang untuk Anwar.....dua-dua akan masuk lubang dan tertimbus....

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee hadapi empat tuduhan, mengaku tak salah" -

      Zainundin
      Allah swt mengetahui apa yang telah engkau lakukan wahai, Shafee....
      Dah terang2 terima duit berjuta2 dari Bijan, masih nak spin lagi.. didunia mungkin kau terlepas, tapi hidup kau tak akan aman, solat seumur hidup kau akan menjadi sia2 belaka jika betul kamu terima duit haram hasil kejayaan sumbat seseorang ke dalam penjara.
      Taubat lah Peii...

      Nooree Abdullah
      setuju...tp bab solat seumur hidup jd sia2 itu Allah yg tentukan.

      Sumilau Parai
      Allah sering kali mengingatkan jangan Pura2 Sembayang di hadapan Allah tapi perintah Allah di sampahkan bila Jumpa Dedak juta2..

      Roslan Omar Omar
      Tak sangka kan...peguam pon menipu

      Delete
    3. Aktivis pelajar mahu 'duduk bantah' hingga Maszlee letak jawatan
      Shakira Buang | Diterbitkan 7 Sep 2018, 7:10 petang | Dikemaskini 7 Sep 2018, 7:56 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Pelantikan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik sebagai presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pada Rabu lalu terus mendapat pertikaian dan bantahan.

      Hari ini, sekumpulan kecil aktivis pelajar mengadakan 'duduk bantah' di bangunan Kementerian Pendidikan di Putrajaya bagi mendesak Maszlee melepaskan jawatan berkenaan.

      Ketua Gabungan Pembebasan Akademik IPT, Asyeeq Ali yang merupakan salah seorang aktivis pelajar yang hadir berkata dia dan kumpulannya akan terus berhimpun sehingga Maszlee meletakkan jawatan itu.

      "Kita akan terus duduk di sini sehingga beliau melepaskan jawatan tersebut. Dah banyak tekanan diberikan kepada beliau dan dah banyak juga kenyataan yang dikeluarkan berhubung pelantikan tersebut, jadi kami amat berharap beliau maklum mengenainya," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

      Ketika diminta mengulas keadaan semasa di sana, Asyeeq berkata beliau telah bertemu dengan salah seorang pegawai menteri terbabit yang telah berjanji akan menyertai mereka sehingga Maszlee menyatakan keputusannya.

      "Pegawai khas menteri akan duduk dengan kami sehingga kami dapat bercakap dengan Dr Maszlee melalui telefon dan kalau menteri setuju untuk letak jawatan (sebagai presiden UIAM), menteri akan panggil sidang media," katanya

      Terdahulu Asyeeq bersama lima lagi aktivis pelajar dilihat berada di hadapan bangunan Kementerian Pelajaran pagi ini sambil memegang kertas yang bertulis ‘Hormat Autonomi Universiti’ dan ‘Univeresiti Milik Mahasiswa Bukan Kaum Borjuis’ bagi membantah pelantikan Maszlee.

      4 September lalu Persatuan Staf Akademik UIAM mengucapkan tahniah kepada Maszlee atas pelantikannya sebagai presiden universiti itu di halaman Facebook rasminya.

      Bagaimanapun lantikan Maszlee mengundang kecaman pelbagai pihak.

      Susulan itu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata kerajaan akan mengkaji semula pelantikan tersebut.

      Pelantikan Maszlee itu mengundang kritikan kerana ia dikatakan melanggar janji HARAPAN untuk membebaskan institusi pengajian tinggi daripada pengaruh politik.

      Delete

    4. KOMEN2 KPD BERITA "Shafee hadapi empat tuduhan, mengaku tak salah" -

      Chua Ch
      Dalam era Mesia baru ni, cam Kak Mak seru Pok Jib jangan cakap banyak kalo ada kesalahan (saya tambah) atau pon ada buat salah banyak tapi Peguam Kebalnya dah terperangkap diri. Buat kenyataan baru2 ni kepada media ia itu RM9.5 juta lebih dari perkidmatan kepada UMNO tapi tak lapor cukai. Jerat dirilah tu.

      Suka · Balas · 17m

      Ibriz Rabi
      Kebebasan dan integriti Badan Kehakiman begitu penting bagi memastikan kedaulatan undang-undang dan kebebasan asasi terpelihara... sekiranya Badan Kehakiman tidak bebas, ia tidak boleh menjalankan tanggungjawabnya yang dimandat Perlembagaan... mahkamah bukan tempat utk membalas dendam.. apapun biarlah siasatan menyeluruh dilakukan utk buktikan segalanya...

      RM9.5 juta itu di bahagi2 kan?


      Delete
    5. Kes 'Bin Abdullah' diarah dibicarakan semula
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:16 petang

      A+ A-
      Kes "bin Abdullah",y ang rayuan Majlis Agama Islam Negeri Johor telah didengar pada Februari lalu, akan didengar kembali (de nova) oleh hakim Mahkamah Persetuan di hadapan tujuh panel hakim.

      Pada 7 Februari lalu, pendengaran dibuat di hadapan lima panel hakim diketuai ketua hakim negara ketika itu Tun Md Raus Sharif.

      Sekarang jawatan itu disandang oleh Tan Sri Richard Malanjum.

      Perkara ini didedahkan oleh peguam keluarga terlibat Nizam Bashir ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
      “Perkara ini akan didengar de novo pada 18 Oktober.

      “Walaupun mahkamah tidak menyatakan dengan jelas tetapi kita tahu Raus telah pergi,” katanya.

      Malanjum ketika dilantik sebagai ketua hakim negara berkata kes-kes melibatkan kepentingan awam akan dijalankan di hadapan tujuh panel hakim.

      Kes berkaitan isu perlembagaan akan melibatkan isu sembilan hakim.

      Delete
    6. KALAU ORANG DIA DAPAT SENYAP JEEEEEE


      Bantulah kami penoreh getah’
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 2 OGOS 2018
      ‘Bantulah kami penoreh getah’
      Norman menunjukkan penghasilan getah beku yang semakin sedikit.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEGAMAT - Rata-rata penoreh getah di sini yang ditemui mahu kerajaan mengambil langkah mewujudkan satu skim bantuan yang mampu mengeluarkan mereka daripada keadaan yang semakin terhimpit ekoran kejatuhan teruk harga komoditi getah ketika ini.

      Norman Haron, 41, berkata, pendapatannya sebagai penoreh merosot sehingga 50 peratus iaitu sekitar RM500 sebulan disebabkan kejatuhan harga getah yang berada di bawah paras RM2 selain penghasilan yang semakin berkurangan akibat pelbagai faktor termasuk cuaca.


      “Walaupun terdapat bantuan kejatuhan harga getah serta bantuan musim tengkujuh sebelum ini, ia tak banyak membantu kerana hanya pemilik kebun saja yang layak memohon bantuan tersebut bukannya penoreh yang mengambil upah mengerjakan kebun.

      “Dengan pengeluaran getah yang semakin merosot disebabkan penyakit daun luruh dan cuaca serta harga pasaran yang rendah, kami sebenarnya berada di bawah paras kemiskinan,” katanya.

      Menurutnya, dia yang mengambil upah mengerjakan kebun penduduk kampung seluas 1.5 hektar selepas kebun getahnya ditanam semula kini hanya mampu meraih pendapatan di bawah RM500 sebulan dan pendapatan tersebut tidak mencukupi untuk menyara keluarganya.

      Bagi M Azman Miskam, 55, kehidupan penoreh getah ketika ini sememangnya memerlukan perhatian kerajaan.

      Delete
  3. Saya berpendapat bukan saja PKR akan terbelah dua, malah apabila pertempuran Tun M sudah menghampiri klimaks, akan tiba masanya di mana 10 orang lelaki bertengkolok khusus di Kingdom yang bernama Malaysia ini juga akan terbelah dua, sebahagian menyokong pasukan yang mahukan Tun M kekal sebagai PM seperti yang dipersetujui, dan sebahagian lagi menyokong pasukan yang mahukan ia digantikan dengan seorang lain.

    Dengan izin Allah, pasukan Tun M akan kekal menang. Tun M akan kekal menjadi PM Malaysia sehinggalah zaman ini berubah daripada zaman fitnah ke zaman baharu.

    Tun M telah mengibarkan bendera PH1 dan dengan izin dan kehendak Allah bendera PH2 pula akan berkibar. Ia adalah khabar nubuwwah maka ia pasti akan berlaku.

    Tun M telah memasyhurkan 5 orang Raja (Agung ke-8 sehingga Agung ke-12). Di akhir zaman ini tidak ada mana-mana pemashyur raja yang telah memasyhurkan bilangan raja yang lebih berbanding Tun M. Maka Tun M adalah orang yang paling layak bagi umat ini untuk memasyhurkan khalifah terakhir umat.

    Khusus utk saudari Cik Minah. Ini matan sebahagian hadithnya.

    ثم تقبل الرايات السود من قبل المشرق

    (Kemudian akan muncullah Panji-panji Hitam dari arah Timur).

    Kata kuncinya ialah 'KLIMAKS'.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Firaun berkuasa memerintah dan ditenggelamkan dalam laut pun adalah dengan izin allah

      Delete
    2. Khutbah: Jangan cabar institusi raja, Agong di media sosial
      Diterbitkan 7 Sep 2018, 12:40 tengah hari | Dikemaskini 7 Sep 2018, 12:55 tengah hari

      A+ A-
      KHUTBAH | Menyentuh tentang institusi raja dan kepentingan Yang di-Pertuan Agong, khutbah Jumaat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini mengingatkan agar media sosial tidak dijadikan tempat untuk mengganggu dan mencabar institusi raja.

      "Terdapat banyak isu yang dilontarkan belum dipastikan kesahihannya apatah lagi yang tidak mempunyai mana-mana sandaran mahupun bukti.

      "Hal ini bukan sahaja menyebabkan kemudaratan dan mengganggu kemaslahatan rakyat, malah pada masa yang sama memberi kegembiraan kepada golongan-golongan yang menolak sistem kerajaan raja berperlembagaan dan Islam sebagai agama persekutuan," menurut mimbar.

      Mimbar berpesan bahawa dalam Islam, kedudukan seseorang pemimpin lebih mulia dan tinggi kerana disyariatkan bagi menggantikan tugas kenabian dalam memelihara agama dan mentadbir urusan umat Islam.

      "Justeru itu, perlu diperingatkan kepada diri kita sebagai rakyat jelata betapa pentingnya kesetiaan terhadap raja dan negara," kata mimbar.
      Mimbar juga menyeru agar umat Islam menjaga lisan dan menahan diri agar tidak menulis dan menyatakan perkara-perkara yang tidak ada bukti kebenarannya.

      "Mimbar ingin menegaskan kepada jemaah dan seluruh umat Islam sekalian, bahawa kedaulatan Islam dan kemajuan negara adalah berasaskan kepada kekuatan kepimpinannya.

      "Sayugia itu, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sebagai
      Ketua Negara sama ada dari segi keperibadiannya atau dalam menjalankan bidang kuasa untuk menjaga negara dan kesucian agama Islam, dikagumi oleh pelbagai lapisan rakyat jelata," kata mimbar.

      Teks khutbah sama turut digunakan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

      Delete
    3. KALAU KORANG TAK NAK MAMPUS CEPAT


      Nenek jangkaui usia 105 tahun kerana rajin mengaji al-Quran
      FMT Reporters | July 30, 2018
      Siti Kalsom akui menghabiskan masa baca al-Quran dan buat ibadah solat sunat dari jam 1 hingga 4 pagi dan berehat sebentar dan kemudiannya terus menunaikan solat Subuh diikuti solat Dhuha.


      Setiap manusia yang lahir di dunia ini mempunyai jangka hayat yang berbeza. Semuanya bergantung kepada cara atau gaya hidup dan latar belakang mereka.

      Walaupun risiko kematian bukan sesuatu yang boleh dihalang atau dinafikan, tetapi ramai yang masih direstui dengan jangka usia yang panjang dan sihat.

      Sama juga dengan seorang warga emas dari Besout, Perak, Siti Kalsom Sonowi yang direstui dengan usia 105 tahun.

      Menurut laporan Sinar Harian, Siti Kalsom mengaji al-Quran dan menunaikan solat sunat antara rahsia beliau hidup melebihi usia 100 tahun.



      “Sejak muda lagi, mak cik habiskan masa baca al-Quran dan buat ibadah solat sunat dari jam 1 hingga 4 pagi dan berehat sebentar dan kemudiannya terus menunaikan solat Subuh diikuti solat Dhuha,” katanya yang meluangkan 3 jam sehari untuk berjaga pada awal pagi.

      Wanita tertua di Sabak Bernam itu juga tidak menafikan amalan pemakanan sihat sebagai satu lagi rahsia umur panjang beliau.

      Buah-buahan tempatan, sayur-sayuran dan ulam-ulaman wajib diambil Siti Kalsom dalam pemakanan seharian.

      “Biasannya saya makan dalam kuantiti sedikit, tetapi lebihkan sayuran dan ulam.

      “Antara lauk kegemaran mak cik ialah sup ikan dan ikan masak asam,” katanya kepada akhbar itu.

      Usia panjang sahaja tidak mencukupi, Siti Kalsom juga selesa menguruskan diri sendiri termasuk berjalan ke tandas tanpa bantuan sesiapa di samping mempunyai tahap penglihatan yang masih lagi terang.

      Siti Kalsom juga sering dipuji masyarakat setempat kerana daya ingatan yang kukuh selain bebas dari sebarang penyakit kronik.

      Satu-satunya masalah kesihatan yang beliau hadapi ialah masalah pendengaran yang semakin lemah.

      Bagaimanapun, ibu kepada 9 anak dan 38 cucu itu masih aktif dan tinggal bersama cucunya di Kampung Tebuk Rukun, Parit Baru Baroh, Sabak Bernam.

      Delete
    4. DAP kini menjadi pak turut Mahathir
      Shamsul Anuar Nasarah | Diterbitkan 30 Ogs 2018, 9:00 malam | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 9:14 malam

      A+ A-
      ULASAN | Sebelum berkuasa pelbagai saranan dibuat oleh DAP melalui apa cara untuk menonjolkan diri. Merekalah kononnya jaguh memperjuangkan kebebasan media, bersuara, hak asasi dan sebagainya.

      Namun apabila sudah berada di kerusi kuasa segalanya berubah, malah semakin nampak mula mencengkam bagi mengekalkan kuasa.

      Justeru itu, Umno hairan kenapa tiba-tiba DAP membisu dengan keputusan kerajaan untuk menyemak semula dan mengekalkan Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA).

      Sedangkan suara merekalah yang paling lantang menentang akta itu selama ini, malah semakin lantang menjelang PRU14.

      Persoalan saya adakah pemimpin mereka seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng leka dan terlena ketika ini apabila berada dalam kerajaan sekarang dan mengangguk saja kepada apa jua keputusan perdana menteri kerana impian berkuasa telah mereka perolehi?

      OSA masih dikekalkan

      Tun Dr Mahathir Mohamad berkata OSA amat perlu agar jemaah menterinya 'tidak membocorkan apa-apa rahsia kerajaan'. Dalam erti kata lain, ia bertujuan menutup mulut anggota kabinetnya, termasuk lapan orang daripada DAP.

      Ini bermakna tidak ada sesiapa pun, termasuk rakyat, boleh menjadi 'whistleblower' terhadap sebarang salah laku kerajaan. Oleh itu, banyak perkara ditutup termasuklah perkara yang berkaitan laporan yang sepatutnya dibentangkan oleh Majlis Penasihat Kerajaan selepas 100 hari Pakatan Harapan (HARAPAN) memerintah.

      Kita pelik dengan sikap DAP ini kerana ia adalah sebahagian daripada janjinya kepada rakyat sebelum PRU. Namun, dengan kedudukan DAP sekarang, apabila mereka sudah berkuasa segalanya berubah demi kepentingan politik mereka.

      Jadi saya harap rakyat sedar dan melihat betapa besarnya muslihat yang DAP lakukan demi masa depan kuasanya dan parti ini tidak boleh dipercayai..

      Delete

    5. Hahaha, Ketua Pemuda Umno muncul di Muktamar PAS. Lepas tu, Mursyidul Am PAS kata Umno dah lemah, dah datang mengadap kita

      Tak malu ke Umno? Mana nak letak muka? Ke dah takda muka.

      Mursyidul Am PAS Hashim Jasin berkata para perwakilan kepada muktamar sayap Ulama hari ini bahawa mereka tidak boleh mengambil pendekatan bersikap keras terhadap parti lawan PAS terutama umat Islam, hanya kerana rekod "ketidaktahuan" mereka, ideologi sekular dan amalan rasuah yang lalu.

      Menurut Hashim, ketika ini Umno sudah lemah dan datang mengadap kepada PAS, justeru beliau menyarankan ahli PAS mengambil peluang ini untuk membawa Umno kepada Islam dan bukannya dengan tujuan politik.

      Delete
    6. 100 Hari Pakatan, 100 fakta



      1. Harga Minyak tidak diturunkan walau satu sen sedangkan harga minyak dunia menurun

      2. Satu Tol pun masih tidak dimansuhkan, malah masih tiada rancangan pemansuhan

      3. Hutang yang dipaksa ke atas peneroka FELDA masih tidak dihapuskan sama sekali

      4. Harga ubat tidak diturunkan dengan signifikan

      5. Tarif elektrik dirancang untuk dinaikkan

      6. Gaji kakitangan awam enggan dinaikkan

      7. Gaji minimum tidak serius diperkasakan

      8. Tiada Inisiatif Peduli Sihat

      9. Cukai SST 10% campur 6% bakal melonjakkan harga barang dan membebankan rakyat

      10. Klinik komuniti ada yang ditutup

      11. Dari segi fokus mengurangkan jurang antara kaya-miskin, tiadanya cukai ke atas orang kaya seperti ‘Higher income tax’

      12. Tiada usaha untuk laksanakan ‘Capital gain tax’

      13. Tiada usaha untuk laksanakan ‘inheritance tax’ ke atas orang kaya yang mewariskan kekayaan kepada anak mereka – lalu yang kaya semakin kaya, yang miskin makin miskin

      14. Insurans wajib masih samar dan bakal bebankan golongan B40

      15. KPDNKK perlu lebih proaktif dengan mekanisme pencegahan inflasi terbaharu

      16. Harga rumah perlu diturunkan dengan agresif.

      17. Menteri perlu berhenti mendedahkan situasi pertahanan dalaman negara seperti jumlah Sukhoi yang boleh beroperasi

      18. Menteri perlu berhenti merendahkan kedudukan semasa ketenteraan negara sebagai paling lemah di Asia Tenggara sedangkan fakta tidak sedemikian

      19. Pembocoran Surat MEIO kepada CIA tidak boleh diulangi kerana beri kesan kepada perisik negara

      20. Kes P. Ramasamy dan pengganas LTTE perlu ditangani dengan lebih tegas

      21. Pendekatan Unilateral seperti menamatkan KSCIP tanpa rundingan dengan Arab Saudi perlu dielakkan pada masa hadapan

      22. Kemaraan China di Laut China Selatan wajib diambil serius, tidak cukup sekadar nasihat kepada kuasa besar – strategi yang ampuh perlu dirangka segera.

      23. Menteri Luar tidak perlu buka ‘kotak Pandora’ dengan menandatangani semua Konvensyen Hak Asasi Manusia

      24. Visi baharu Malaysia dalam ASEAN dan OIC perlu dibentangkan, setakat ini tiada beza dengan kerajaan terdahulu

      25. Menteri MITI perlu cekap tangani Perang Perdagangan Amerika-China, setakat ini cuma tunggu dan lihat, tidak proaktif

      26. Tindakan menyerah Pulau Batu Puteh begitu sahaja kepada Singapura jangan diulangi dalam kes rundingan HSR dan semakan harga air.

      27. Isu pengisytiharan Israel negara ‘Bangsa Yahudi’ tidak dihadapi dengan agresif oleh kerajaan - sekadar mengeluarkan kenyataan mengkritik

      28. Menteri perlu cermat dalam melontarkan pandangan seperti isu istilah ‘Hifz Din’

      29. Menteri jangan apologetik dalam isu LGBT

      30. Dr. Ilyani yang jelas mengatakan kebenaran diberikan ingatan, tidak dijemput untuk sesi penerangan oleh mana-mana Menteri sama sekali. Golongan LGBT sebaliknya lebih disantuni Menteri.

      31. Menteri bukan Islam tidak sepatutnya perkecilkan usaha pakaian patuh Syariah

      32. Menteri perlu segera memohon maaf apabila ter’celupar’ seperti dalam isu tuduhan Melayu ‘Pendatang’

      Delete
    7. 33. Kenyataan akhbar tidak perlu lagi diedarkan dalam Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil

      34. Tidak seharusnya Perdana Menteri arahkan PDRM menggunakan Bahasa Inggeris dalam taklimat

      35. Masih tiada pelan penghapusan monopoli Astro

      36. Kenyataan akhbar para Menteri yang lemah dan bermasalah dari segi fokus dan penyampaian.

      37. Tarik-tali pengiktirafan Sijil UEC jangan lagi diulangi

      38. Janji 30% wanita dalam kabinet seharusnya ditepati.

      39. Pengurusan aset negara perlu dibebaskan daripada retorik politik seperti kes memburukkan Khazanah di bawah Tan Sri Azman Mokhtar – sedangkan beliau berjaya memacu Khazanah melonjakkan nilai kepada RM82 bilion sejak 2004

      40. Jadikan pengajaran Khazanah hilang RM2 bilion dalam satu malam – jangan jadikan amalan memburukkan profesional dan pakar yang telah banyak menyumbang demi laba politik

      41. Reformasi institusi juga terencat dengan pelantikan Tun Mahathir sendiri menjadi Pengerusi Khazanah

      42. Tambah terencat dengan pelantikan Azmin Ali sebagai Pengarah Khazanah – dituduh ‘kartel’ oleh calon Timbalan Presiden PKR sendiri iaitu Rafizi Ramli

      43. Tiada rancangan pemerkasaan kontraktor kecil Bumiputera secara komprehensif setakat ini

      44. Kawasan parlimen pembangkang dianaktiri dengan peruntukan RM100k berbanding Pakatan (RM500k). Seluruh negeri Pantai Timur terkesan dengan agihan yang tidak adil ini.

      45. Rancangan alternatif monopoli beras BERNAS masih perlahan

      46. ‘Tarik-tali’ royalti petroleum kepada 4 negeri yang memerlukan untuk memangkin pembangunan: Sabah, Sarawak, Terengganu, dan Kelatan.

      47. Penoreh getah belum dibantu dengan agresif dan komprehensif.

      48. Dari sudut tadbir urus pula, keseluruhan kabinet kerajaan Pakatan perlu segera untuk isytiharkan harta secara terbuka

      49. Sesetengah Timbalan Menteri perlu berhenti daripada lebih sudu dari kuah berbanding Menteri

      50. Anggota Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) tidak wajar memonopoli jawatan ekonomi politik

      51. Suruhanjaya Siasatan Diraja MARA, FELDA, Tabung Haji perlu ditubuhkan

      52. Reformasi struktur MARA, FELDA, dan Tabung Haji tidak perlu dilengahkan

      53. Amalan mengutus individu bukan eksekutif seperti Tun Daim ke China, mengetepikan Menteri Luar dan Menteri Kewangan, perlu dihentikan

      54. Amalan ‘bulldozer’ di Parlimen seperti kes SST perlu dihentikan.

      55. Dana kebajikan bekas atlet tidak diperkasa hingga tiada pendaftaran baharu boleh dibuat, hanya untuk menampung bekas atlet sedia ada sahaja

      56. A Kadir Jasin yang disiasat kerana dedah perbelanjaan dan isteri YDPA dilantik Penasihat PM

      57. Dalam sektor pendidikan pula, mekanisme bagi menangani isu ‘Guru Duka Lara’ belum komprehensif

      58. MyBrain dan MyPhD perlu dihidupkan kembali untuk merancakkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) negara

      59. ‘Tarik-tali’ Peminjam PTPTN wajib dihentikan

      60. Pelan jangka panjang dan sederhana TVET masih kabur

      61. Reformasi Universiti Awam (UA) masih tidak kelihatan

      62. Tiada rancangan Revolusi Industri 4.0 Pakatan

      63. Isu ‘Kiri’ dan ‘Komunisme’ dalam silibus Sejarah perlu ditangani dengan cermat oleh jawatankuasa pakar Sejarah, NGO, dan intelektual awam.

      64. ‘U-Turn HSR’, jejas imej negara di Singapura

      65. ‘U-Turn ECRL’, jejas kredibiliti kerajaan dalam mengimbangi kepentingan nasional dan hubungan dengan China

      66. Menteri Industri Utama masih tiada rancangan jangka panjang yang komprehensif

      67. Tidak telus soal pinjaman dari Jepun, rakyat wajar dimaklumkan secara terperinci

      68. ‘U-Turn’ MRT3 yang amat diperlukan di bandar

      69. Pengerusi DAP Tan Kok Wai jadi Duta Khas ke China, sedangkan selama ini mengkritik amalan melantik Duta Khas atas dasar politik

      70. Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak bercakap benar tentang pertemuan dengan pegawai Singapura untuk rudingkan HSR

      Delete
    8. 71. Tiada keberanian untuk saman kes tuduhan RM18 bilion tuntutan GST ‘dicuri’

      72. Tiada perkembangan siasatan kes Taib Mahmud

      73. Tiada perkembangan kes rasuah Azmin yang dilapor Rafizi

      74. DAP Pulau Pinang teruskan projek PIL-1 di sebalik bantahan penduduk

      75. Tiada perkembangan jelas kes Banglo Lim Guan Eng

      76. KWSP Suri Rumah agak lewat dilaksanakan

      77. Tidak telus dalam mendedahkan pegawai khas Menteri untuk berurusan dengan rakyat

      78. Menteri dan Timbalan Menteri yang kurang wibawa – portfolio yang tidak padan dengan taraf pendidikan

      79. Menteri hanya umumkan agihan pembangunan luar bandar untuk negeri Pakatan sahaja

      80. Peruntukan khas RM10 juta kepada Kedah ditadbir Mukhriz Mahathir setiap tahun. Bagaimana dengan negeri-negeri lain?

      81. RM2-3 juta sebulan untuk selenggara kapal mewah Equanimity seharusnya disalurkan kepada lebih 50 ribu nelayan dan penoreh getah yang terkesan dengan kejatuhan harga komoditi

      82. RM500,000 untuk turunkan logo ‘1Malaysia’ seharusnya disalurkan kepada golongan lebih memerlukan seperti nelayan dan penoreh getah

      83. ‘U-turn’ pengharaman tukang masak warga asing

      84. IRI Amerika diundang ke Pejabat PM tanpa ketelusan, tidak dimaklum kepada rakyat

      85. Universiti Pertanian dicadang sedangkan UPM sudah lama wujud

      86. MBM dan GPMS digelar ‘Macai Politik’ sebelum Menteri menarik balik kenyataan sedemikian

      87. Pemerkasaan mahkamah Syariah dan RUU355 masih belum dirundingkan secara komprehensif

      88. Kontroversi Pelantikan Ketua Hakim Negara perlu dielakkan - mengulangi persepsi campur tangan Mahathirisme dalam badan kehakiman

      89. Kontroversi pelantikan Peguam Negara tidak ditangani dengan cermat

      90. Lantik MB Selangor (Azmin Ali) jadi Menteri Hal Ehwal Ekonomi

      91. Menteri Kewangan perlu berhenti bekerja seperti detektif semata-mata

      92. Alasan hutang RM1 trillion untuk kerajaan tidak menunaikan manifesto perlu dihentikan segera, bekerjalah dengan kreatif untuk buktikan kerajaan Pakatan mampu penuhi manifesto meskipun dalam keadaan yang mencabar.

      93. Berhenti salahkan kerajaan terdahulu, fokus pada usaha menjana pendapatan baharu (tenaga Solar, ‘Artifical Intelligence’ AI, Torium, mikrob, dan sebagainya).

      94. Tiada koordinasi yang sinergi rentas kementerian seperti Pertanian, Industri Utama, Pengangkutan, MITI, dan Keusahawanan dalam merangka pelan ‘keselamatan makanan negara’ (Food Security).

      95. Obses Tun M dengan Projek Kereta Ketiga walau ditentang ramai

      96. Lemah pengurusan eksport sawit negara ke China, hinggakan China membeli sawit Indonesia secara tanpa had, dengan Kesatuan Eropah pula kaedah Kementerian Industri Utama masih ‘klise’

      97. Pelan pengangkutan awam bandar dan luar bandar Pakatan juga tenggelam dek projek kereta nasional ketiga

      98. Pelaburan asing masih perlu untuk ditingkatkan.

      99. Mata wang Ringgit gagal untuk diperkasakan, malah tiada perancangan sistematik seperti mana yang dijanjikan di halaman 18 Manifesto Pakatan.

      100. Amalan ‘umum dulu, kaji kemudian’, ‘tuduh dulu, siasat kemudian’, dan 'provok dulu, mohon maaf kemudian' amat menjejaskan kredibiliti kerajaan dan menghakis kepercayaan rakyat.

      Semoga segala kritikan diterima positif untuk penambahbaikan kerajaan. Kita tidak ingin negara kita menjadi negara lemah (Weak state). Kita tidak sanggup melihat negara kita menjadi negara bacul (Pariah state). Dan kita pastinya tidak reda negara kita menjadi negara gagal (Failed State).

      Abdul Muein Abadi
      Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


      : PH boleh diertikan sebagai PAKATAN HANCING....

      Delete
  4. Dari dulu aku undi Pakatan Rakyat dan PH. Mengundi di Sekolah Vokasional PD. Tapi kali ni aku harap Mat Hasan jadi calon Parlimen PD kalahkan Anwar. Tindakan terburu-buru nak jadi MP dan disenangi oleh aku dan semua orang PD. Patutnya anak beliau atau isteri kena lepaskan jawatan MP. Wrong timing, wrong place and wrong decision.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Maszlee sebagai presiden UIAM penghinaan kepada ahli akademik'
      Diterbitkan 7 Sep 2018, 11:37 pagi | Dikemaskini 7 Sep 2018, 11:58 pagi

      A+ A-
      Pelantikan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik sebagai presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) merupakan penghinaan kepada komuniti akademik dan kebebasan akademik di negara ini, kata Pemuda Parti Sosialis Malaysia (PSM).

      Menurut Naib Ketuanya, Sharan Raj, Dr Maszlee hanya memegang ijazah sarjana dalam bidang Islam dan Doktor Falsafah dalam bidang pentadbiran.

      "Malah Dr Maszlee juga tidak pernah diberikan pangkat Profesor Akademik. Presiden sesebuah universiti sewajarnya daripada kalangan komuniti akademik yang bertauliah yang memiliki pangkat Profesor," katanya dalam satu kenyataan media.

      Beliau berkata umum mengetahui bahawa UIAM tidak mungkin menerima Dr Maszlee sebagai presiden universiti itu tanpa jawatan beliau sebagai anggota kabinet.

      "Di Malaysia, terdapat ribuan ahli akademik telah mengendalikan ratusan penyelidikan dalam pelbagai bidang yang jauh lebih layak untuk memegang jawatan pentadbiran universiti.

      "Pelantikan Dr Maszlee merupakan penghinaan kepada golongan ahli akademik negara serta bagaimana ahli politik aliran kanan masih mencemari dunia akademik dengan agenda politik peribadi," katanya.

      Semalam perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan tidak ada masalah dengan pelantikan tersebut.

      Menurut perdana menteri tugas Maszlee - walaupun dilihat terdedah kepada faktor konflik kepentingan - masih boleh dipantau.

      Bekas timbalan rektor hal ehwal pelajar (HEP) UIAM, Profesor Datuk Dr Mizan Hitam pula menjelaskan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Najib Razak juga pernah dilantik sebagai presiden universiti itu ketika menjadi menteri pendidikan.
      Menurut Sharan Raj, kegagalan kerajaan memberi pengiktirafan kepada mereka yang lebih layak menjadi punca ramai golongan cerdik pandai berhijrah ke luar negara.

      "Lebih-lebih lagi, Dr Mahathir mempertahankan pelantikan Dr. Maszlee serta memujuk rakyat menerima pelantikan ahli politik memegang jawatan pentadbiran di luar alam politik.

      "Pakatan Harapan sekadar menukar lantikan BN dengan ahli Pakatan Harapan sahaja serta enggan memenuhi aspirasi rakyat.

      "Maka harapan rakyat agar Pakatan Harapan menamatkan kronisme di Malaysia masih menjadi harapan," katanya.

      Delete
    2. Terengganu sasar bina semula keluargaan melalui perkahwinan ibu, bapa tunggal



      Kerajaan negeri Terengganu akan terus memperhebatkan program perkahwinan melibatkan ibu dan bapa tunggal di seluruh negeri bagi membolehkan 43,269 orang golongan itu membina kehidupan berkeluarga yang lebih baik.

      Menerusi program yang dimulakan pada tahun ini, kerajaan negeri menyediakan insentif RM1,000 untuk golongan ibu dan bapa tunggal yang ingin kembali menjalani kehidupan berumah tangga.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri Hanafiah Mat berkata setakat Jun tahun ini, 35,426 ibu tunggal dan 7,843 bapa tunggal di negeri ini telah berdaftar dengan program itu.

      "Jumlah ini sebenarnya tidaklah terlalu ramai jika dibandingkan nisbah penduduk Terengganu keseluruhannya. Namun kerajaan negeri akan terus menyediakan pelbagai insentif kepada mereka untuk mengukuhkan institusi kekeluargaan di negeri ini.

      Program insentif perkahwinan ibu tunggal dan bapa tunggal sebanyak RM1,000 seorang ini misalnya adalah satu sumbangan permulaan yang baik daripada kerajaan negeri untuk membantu mereka memulakan kehidupan baharu," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengagihkan cek sagu hati perkahwinan kepada 117 ibu dan bapa tunggal di sini hari ini. Turut hadir Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) , Mohd Shafaruddin Mustaffa.

      Ketika ini, 311 ibu dan bapa tunggal telah menerima insentif sebanyak RM1,000 seorang itu.

      Hanafiah berkata kebanyakan ibu dan bapa tunggal di Terengganu adalah mereka yang kematian pasangan masing-masing dan hanya sebahagian kecil sahaja yang bercerai.

      Ditanya mengenai kemungkinan berlaku perbuatan tidak bertanggungjawab yang memperalatkan ibu atau bapa tunggal ini semata-mata untuk mendapatkan wang insentif itu, Hanafi berkata hanya satu kes dilaporkan kepada YPKT setakat ini.

      "Ia hanya kes terpencil di mana berlaku perceraian setelah pasangan mereka menerima wang ini... mungkin memang setakat itu sahaja jodoh mereka. Apa pun, kerajaan negeri akan sentiasa melaksanakan pelbagai program pasca perkahwinan kepada mereka agar perkahwinan itu kekal ke akhir hayat," katanya.

      - Bernama

      : Membina keluarga boleh memperkuatan negara....

      Delete

    3. KOMEN2 KPD GEJALA "Ketua Pemuda Umno muncul di Muktamar PAS. Lepas tu, Mursyidul Am PAS kata Umno dah lemah, dah datang mengadap kita " -

      Anatta Zen
      Lah apasal tak pakai kopiah putih? Orang kata masuk kandang kambing mengembik, masuk kandang kerbau menguak. Masuk kandang pas kenalah pakai kopiah putih!

      Fazli Mohd Fazli Hasan
      pakai serban lagi masyukkkk

      Saidon Din
      Dulu masing2 nafi kawin dng umno. xleh percaya langsung ckp org politik ni. Semua mcm taik. Pas lbh2 lg dah jd taik

      Lim Swee Chan Charles
      tak kesah lah PAS nk berbaik2 dgn siapa.. itu PAS punya pasal..PAS pernah berkahwin dengan banyak parti politik tp semua yg dikahwinnya bercerai berai..

      Banyak dalil PAS bila rasa nk berkahwin..Dulu bila kahwin UMNO ini dalilnya Bila bercerai dgn UMNO ini pulak dalilnya..Bila kahwin S46 ini dalilnya..Bila bercerai dgn s46 ini pulak dalilnya..Bila kahwin PKR ini dalilnya..Bila bercerai dgn PKR ini pulak dalilnya..Bila kahwin DAP ini dalilnya..Bila bercerai dgn DAP ini pulak dalilnya..Bila kahwin UMNO sekali lagi ini dalilnya..Bila kahwin MCA ini pulak dalilnya..

      Dalil ikut sedap hati..Boleh ada seribu mcm dalil untuk parti PAS.. untuk parti lain dalilnya terus masuk neraka...

      Saravanan Muniandy
      Dulu dgn DAP ada nikah rasmi. Sekarang Umno lebih kurang macam kalhwat sahaja

      Delete
    4. Pencen Rakyat dibayar tahun depan
      NORADILA MAHAMAD 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore746
      Hanafiah Mat
      Hanafiah Mat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri bakal melunaskan satu lagi manifesto Pas iaitu memberi Pencen Rakyat sebanyak RM50 sebulan kepada warga emas yang layak.

      Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga dan Perpaduan Nasional negeri, Hanafiah Mat berkata, pemberian itu akan dibayar pada tahun hadapan bermula Januari 2019.


      Menurutnya, ia akan diberi kepada warga emas yang tidak pernah mendapat sebarang bentuk bantuan daripada agensi lain dan juga bukan seorang pesara kerajaan.

      "Pencen Rakyat RM50 sebulan ini untuk warga emas yang tidak pernah mendapat bantuan daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu dan juga Jabatan Kebajikan Masyarakat dan mereka sebelum ini bekerja sendiri.

      "Kerajaan akan bayar mulai tahun depan sebanyak RM50 sebulan tetapi akan diagihkan dua atau tiga kali setahun (jumlah terkumpul mengikut bulan belum dibayar).

      Beliau berkata demikian kepada pemberita di Majlis Penyampaian Cek Saguhati Perkahwinan Ibu/Bapa Tunggal dan Pinjaman Modal Program Jaya Diri, di Pejabat Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, di sini, semalam.

      Hadir sama, Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Mohd Shafaruddin Mustaffa dan Timbalannya, Ramlah Idris.

      Hanafiah berkata, jumlah sebenar penerima layak belum dipastikan kerana ia sedang diproses yang dilaksanakan di Pusat Khidmat Dun seluruh negeri melalui Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK).

      Delete
  5. Fauziasmara, mrika xkan tertimbus pasal braim ali baru tubuh parti sesuaian dgn khendak mrika. Calon terbaik mmg tokmat, tapi makbadak akan libas wakjahid untk letakkan lokman kadamnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Tok Mat tak dicalonkan, ini bermaksud ada perbincangan pintu belakang antara Anwar dan Umno serta Pas.

      Kita tunggu dan lihat.....

      Delete
    2. NGO tegur k'jaan agresif pada 1MDB, tapi 'lepaskan' Taib
      Diterbitkan 25 Jul 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 2:23 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kerajaan tidak boleh agresif dalam kes 1MDB sahaja tetapi tidak mempedulikan dakwaan-dakwaan terhadap Yang Dipertua Sarawak Tun Taib Mahmud, kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

      “Rakyat Malaysia yang mengundi dengan semangat antikleptokrasi dan antirasuah di Malaysia tidak boleh bertolak ansur terhadap ketidakpedulian ini.

      “C4 menggesa kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas dan segera,” kata pengarah eksekutif kumpulan itu Cynthia Gabriel.

      Dalam kenyataan hari ini, Cynthia menggesa Peguam Negara Tommy Thomas “menjadi berani, adil dan tidak memilih pendakwaan” dalam dakwaan kes-kes kleptokrasi Taib.

      “Kita tidak boleh agresif terhadap 1MDB dan biarkan perkara ini terlepas. Rasuah seperti ini, jika benar, tiada tempat dalam Malaysia baru,” kata Cynthia.

      NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund menuduh keluarga Taib bertanggungjawab terhadap pembalakan berleluasa di Sarawak dan mengganggarkan kekayaannya sekitar RM46 bilion.

      Menteri undang-undang Liew Vui Keong bagaimanapun berkata Tiab telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013.


      Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Mohd Shukri Abdul berkata pihaknya telah membuka 15 kertas siasatan terhadap Taib tetapi tidak dapat mengaitkannya tanpa maklumat baru.

      Cynthia bagaimanapun berkata BMF bersedia berkongsi maklumat mereka.

      Taib telah menafikan sebarang salah alu sepanjang menjadi ketua menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014.

      Delete
    3. Batal ECRL umpama menghukum rakyat Pantai Timur
      NOR AINNA HAMZAH 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.9K
      Batal ECRL umpama menghukum rakyat Pantai Timur
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pemuda Umno menyeru Kerajaan PH agar mengenepikan ego politik untuk kembali ke meja rundingan dengan Kerajaan China bagi mencari solusi terbaik agar projek projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dapat diteruskan.

      Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, sebarang terma yang didakwa tidak menguntungkan boleh sahaja dirundingkan kembali agar rakyat tidak jadi mangsa pembatalan projek yang sudahpun bermula.


      Bahkan menurutnya, Pemuda Umno tidak mahu generasi mendatang terpaksa mewarisi beban pembayaran pampasan yang tinggi akibat pembatalan projek yang sudah bermula dek kerana keegoan pimpinan hari ini menghapuskan ‘legasi infra-rakyat’ yang dicetuskan kepimpinan terdahulu.

      “Pengumuman pembatalan projek ECRL oleh Kerajaan PH sejurus Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kembali dari lawatan kerja ke China amat mengecewakan.

      ”Keputusan berkenaan seolah-olah satu hukuman kepada rakyat di negeri-negeri Pantai Timur khususnya Kelantan, Terengganu dan Pahang hanya kerana mereka tidak memilih Kerajaan Pakatan Harapan,” katanya dalam laman sosial facebook miliknya, hari ini.

      Asyraf berkata, keperluan untuk satu infrastruktur pengangkutan awam darat yang pantas dan moden bagi menghubungkan Pantai Barat dan Pantai Timur Semenanjung adalah penting untuk menjadi pemangkin pertumbuhan yang memungkinkan kesan gandaan ekonomi (economic multiplier effect), selain kemasukan pelaburan domestik dan asing.

      “Ia secara tidak langsung dapat merancakkan ekonomi tempatan dan mewujudkan peluang-peluang pekerjaan kepada anak-anak tempatan.

      ”Kerajaan BN dahulunya melancarkan Projek ECRL bernilai RM55 billion (kini RM66.7 billion) sebagai satu inisiatif berimpak tinggi di dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11).

      Menurutnya, projek rel membabitkan dua fasa sepanjang 688 km berkenaan akan menyambungkan Pelabuhan Klang dan Pengkalan Kubor, Kelantan yang dijangka siap pada 2024 akan dapat menambah 1.5 peratus kepada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara dan dijangkakan mewujudkan lebih 80,000 peluang pekerjaan.

      ”Tidak semuanya legasi kepimpinan terdahulu harus dihapuskan hanya kerana dendam politik sehingga ‘memangsakan’ rakyat Pantai Timur yang berhak menikmati kesaksamaan pembangunan ekonomi dan tidak hanya berpusat di sebelah Pantai Barat.

      Delete

    4. KOMEN2 KPD GEJALA "Ketua Pemuda Umno muncul di Muktamar PAS. Lepas tu, Mursyidul Am PAS kata Umno dah lemah, dah datang mengadap kita " -

      Fateh Fatah
      Maka jgn dipatuk ular 2 kali dlm lubang yg sama sudah berakhir buat pertama kali umno yg sudah lemas ditongkat oleh Pas.Maka pas akan terima penyakit umno....

      Naim Boyani
      insyaalah PAS tidak akan terima penyakit umno seperti pan jadi pak turut dap

      Juri Alias
      kwOrg Rasist dtg dlm majlis Pas ..! lihat macm mana boleh kwn muka perompak syaitan perosak Negara dtg ke majlis Pas..senyum lebar mereka dah kena beli dgn RM 90 juta...sapu mata Pak Lebai dah buta ...!

      Norazman Yusof
      Kecut perut????..ini betul2 lawak.

      Zulkifly Abdullah
      Hihihi merisik la tu. Zaman sekarang ni tak payah dah merisik2. Nikah terus.

      Delete
    5. Hanya dapat RM50 sehari
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Hanya dapat RM50 sehari
      Mustakim Jalil
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KLUANG - Persekutuan Driver-Driver Melayu Kluang (PDMK) mendakwa mata pencarian mereka hilang lebih 50 peratus selepas kewujudan Grab Car selain orang perseorangan yang menjalankan kegiatan mengambil penumpang tanpa lesen atau lebih dikenali sebagai Private Sapu.

      Yang Dipertua PDMK, Mustakim Jalil berkata, hasil pemantauan mendapati kegiatan Private Sapu berlaku seawal jam tujuh pagi hingga lewat malam terutama hujung minggu dan cuti umum.


      "Keadaan jadi lebih teruk lagi apabila pemandu Grab Car turut mengambil penumpang tanpa tunggu panggilan daripada sistem e-hailing termasuk mereka yang ingin mendapatkan perkhidmatan teksi di hentian teksi.

      "Malahan ada Private Sapu dan Grab Car tunggu di luar hentian bas sedangkan hentian teksi hanya terletak 20 meter sahaja. Keadaan ini sering berlaku apabila tiba musim cuti persekolahan atau perayaan," katanya.

      Menurutnya, sebahagian Private Sapu pula akan menunggu di Jalan Ong Lai Bar, di sini, dengan mensasarkan penumpang terdiri daripada anggota tentera serta kakitangan penjara dari kem dan penjara berdekatan.

      Katanya, pendapatan pemandu teksi juga turut terjejas dan jauh lebih rendah daripada sebelum ini dan ada di antara ahli PDMK hanya memperolehi RM50 sehari dan pendapatan tersebut belum ditolak kos minyak petrol atau gas.

      "Bagi memastikan keadaan ini tidak berterusan, saya bersama ahli PDMK akan jumpa polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Majlis Perbandaran Kluang (MPK) serta Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qi dalam masa terdekat.

      "Pihak kami juga akan memohon mendapatkan petak khas untuk pemandu teksi menunggu serta mendapatkan penumpang di hadapan Pasaraya Kluang Mall, Pasaraya Kluang Parade, Jalan Ong Lai Bar dan Persimpangan Jalan Tan Sir Khor di Jalan Mersing," katanya.

      Menurutnya, selain itu, kawasan lain yang dipertimbangkan untuk memohon petak khas pemandu teksi adalah di Pasaraya Econsave, Stesen Keretapi, Pasar Awam dan Hospital Enche Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) Kluang.

      Katanya, beliau juga berharap pihak bertanggungjawab dapat meluluskan permohonan ini sebagai langkah pertama mengatasi masalah Private Sapu selain Grab Car yang menyebabkan pendapatan semua pemandu teksi di sekitar daerah ini terjejas sejak akhir-akhir ini.Gesa pihak berkaitan ambil langkah segera.

      Delete
  6. Aku orang PD... kali ni akan turun mengundi lagi. Dulu undi sbb sokong Tun dan nak buang Najib. Kali ni aku dan family akan undi Tok Mat. Asal bukan Anwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes 'Bin Abdullah' diarah dibicarakan semula
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:16 petang

      A+ A-
      Kes "bin Abdullah",y ang rayuan Majlis Agama Islam Negeri Johor telah didengar pada Februari lalu, akan didengar kembali (de nova) oleh hakim Mahkamah Persetuan di hadapan tujuh panel hakim.

      Pada 7 Februari lalu, pendengaran dibuat di hadapan lima panel hakim diketuai ketua hakim negara ketika itu Tun Md Raus Sharif.

      Sekarang jawatan itu disandang oleh Tan Sri Richard Malanjum.

      Perkara ini didedahkan oleh peguam keluarga terlibat Nizam Bashir ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
      “Perkara ini akan didengar de novo pada 18 Oktober.

      “Walaupun mahkamah tidak menyatakan dengan jelas tetapi kita tahu Raus telah pergi,” katanya.

      Malanjum ketika dilantik sebagai ketua hakim negara berkata kes-kes melibatkan kepentingan awam akan dijalankan di hadapan tujuh panel hakim.

      Kes berkaitan isu perlembagaan akan melibatkan isu sembilan hakim.

      Delete
    2. Ada menteri belum sedia bertugas, kata Mohd Amar
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 15 Ogs 2018, 3:39 petang | Dikemaskini 15 Ogs 2018, 4:01 petang

      A+ A-

      Sesetengah menteri sekarang dilihat belum bersedia menjalankan tugas yang diberikan, kata Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

      Katanya pada ketika tertentu ada antara menteri terbabit terpaksa meminta maaf atas kenyataan yang dikeluarkan.

      Menurut Mohd Amar walaupun meminta maaf itu amalan yang baik namun dari sisi lain ia menunjukkan bahawa menteri terbabit tidak bersedia memikul tugas yang diberikan.

      "Dan kita (nampak macam) tidak study (kaji) betul-betul isu atau subjek yang kita tangani," katanya kepada media di Kota Bharu selepas mesyuarat exco kerajaan negeri hari ini.

      Mohd Amar yang juga timbalan menteri besar tidak memetik mana-mana nama semasa membuat kenyataan tersebut namun ada kemungkinan ia ditujukan kepada bekas anggota Jawatankuasa Pusat AS dan kini naib presiden AMANAH, Datuk Dr Mujahid Yusof.

      Pada 13 Ogos lalu Mujahid meminta maaf kerana secara tidak sengaja mengeluarkan kenyataan mengenai isu transgender yang boleh mengelirukan orang ramai.

      Untuk rekod Mujahid ialah anggota parlimen Parit Buntar yang dilantik menjadi menteri di Jabatan Perdana Menteri yang mengelola hal ehwal Islam.

      Kasihan berjanji dengan mudah

      Kata Mohd Amar kebanyakan menteri yang berkhidmat di bawah kepimpimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat "bergelut" menjalankan tugas-tugas mereka.

      "Corak pentadbiran kerajaan persekutuan pada pandangan saya, kebanyakan menterinya strunggling (bergelut) untuk menjadi menteri, mungkin (sebab) mereka tak ada background (latar belakang berkaitan).

      "Kita tengok strungling dari segi bagi kenyataan dan cara dia jawab soalan, menangani isu-isu (semasa)," katanya.

      Justeru Mohd Amar berharap menteri terbabit dapat mengatasi masalah berkenaan dengan segera.

      Katanya ia adalah proses pembelajaran yang panjang.

      Sementara itu, anggota dewan undangan negeri (ADUN) Panchor berkenaan turut mengkritik kegagalan Pakatan Harapan (HARAPAN) menunaikan 10 janji 100 hari yang dinyatakan dalam manifesto mereka.

      Setakat ini kata Mohd Amar, HARAPAN gagal menunaikan janji-janji utama kepada rakyat seperti menghapuskan tol, menurunkan harga minyak dan menghapusan hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN).


      "Janji senang diucapkan tapi sukar untuk dilaksanakan, dan kita kesian kepada orang yang memberi janji tanpa kajian dan maklumat yang jelas.

      "Mungkin mereka tiada pengalaman menjadi sebuah kerajaan sebelum ini, jadi mereka tak tahu selok-belok dan kaedah-kaedahnya.

      "Mereka ingat benda ini terlalu simple (mudah) dilaksanakan.

      "Hari ini jadi kerajaan, esok terus boleh laksanakan, sedangkan dalam kerajaan ada prosedur, peraturan dan aspek-aspek lain yang perlu diambil kira," jelas Mohd Amar.

      Delete
    3. Loyar Siti Kassim marah keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim.

      Peguam kontroversi, Siti Kasim mahu pengundi di Parlimen Port Dickson mengajar PKR dan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil (PRK) itu nanti.

      Menulis di Instagram, Siti Kasim berkata, keluarga Anwar tidak sepatutnya berfikir boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahukan.

      "Jangan undi Anwar. Biar pembangkang menang. PKR dan keluarga Anwar mesti diberi pengajaran. Mereka lakukan perkara ini sebanyak tiga kali.

      "Tidak boleh lagi! Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim.

      PRK Port Dickson adalah pilihan raya ketiga diadakan khas bagi membolehkan keluarga Anwar bertanding

      Delete
    4. Kerajaan ‘manja’ minta duit rakyat langsai hutang
      SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI 29 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore988
      Kerajaan ‘manja’ minta duit rakyat langsai hutang
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GEORGETOWN - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa menghentikan kutipan derma bagi Tabung Harapan sekiranya mahu memansuhkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

      Ketua Pemuda Umno Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail berkata, tindakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan bahawa rakyat dimanjakan dengan pemberian BR1M tidak boleh diterima.


      Menurutnya, perkara itu juga tidak wajar dijadikan alasan untuk memansuhkan BR1M kerana kerajaan PH juga meminta derma dari rakyat kononnya mahu menyelesaikan hutang negara.

      “Pemuda Umno Nibong Tebal amat kesal dengan pemansuhan BR1M. Alasan rakyat terlalu dimanjakan dengan pemberian bantuan itu tidak boleh diterima pakai.

      “Mereka (kerajaan) juga minta bantuan dari rakyat apabila melancarkan Tabung Harapan untuk menyelesaikan hutang negara. Sebenarnya bukan rakyat yang manja sebaliknya kerajaan pada hari ini yang tidak mahu berusaha cari jalan selesaikan hutang negara,” katanya.

      Tambahnya, sebagai kerajaan baharu yang dipilih rakyat, pemimpin negara sepatutnya peka dengan masalah kos sara hidup yang semakin menghimpit rakyat.

      “Tambahan pula dengan pelaksanaan cukai jualan dan khidmat (SST) pada 1 September ini yang dikatakan kemungkinan harga barang akan melonjak naik.

      “BR1M yang diperkenalkan kerajaan terdahulu sebenarnya telah banyak membantu kehidupan rakyat malah ada yang berjaya memulakan perniagaan dengan hasil pemberian tersebut.

      “Saya berharap kerajaan PH lebih bertanggungjawab kepada rakyat yang telah memberi undi kepada mereka,” katanya.

      Norhiesam berkata, tindakan memansuhkan bantuan tersebut dilihat sebagai satu penganiayaan terhadap rakyat yang memberi mandat kepada PH.

      “Kerajaan langsung tidak menyelami masalah dan denyut nadi rakyat,” katanya.

      Terdahulu, kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Mahathir berkata, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari.

      Mahathir mendakwa, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebelum ini telah memanjakan rakyat dengan hanya memberikan rakyat wang tanpa perlu melakukan kerja.

      Delete
  7. Dah macam tukang ramal( tilik nasib)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH BABI KAU


      Perak laksana sistem moden ternak babi tahun depan
      Bernama | Diterbitkan 30 Ogs 2018, 3:31 petang | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 3:34 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Kerajaan negeri Perak akan melaksanakan sepenuhnya sistem penternakan babi secara moden menjelang akhir tahun depan, kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Hal Ehwal Pengguna, Integrasi Nasional dan Sumber Manusia negeri A Sivanesan.

      Beliau berkata sistem itu tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana penternak perlu memenuhi beberapa kriteria iaitu melaksanakan sistem kandang tertutup dan sistem pengurusan sisa kumbahan sifar, jarak minimum 200 meter dari rumah kediaman, sekolah, klinik, tempat ibadat serta kemudahan awam selain mengamalkan Amalan Penternakan Baik.​​​​​

      Katanya, sehingga kini hanya 57 daripada 115 ladang penternakan babi di negeri ini telah melaksanakan sistem berkenaan.

      "Walaupun kerajaan Persekutuan telah memperkenalkan dasar bagi melaksanakan sistem penternakan khinzir moden menjelang 2021, tetapi kita tidak mahu menunggu terlalu lama dan mahu ia dilaksanakan selewat-lewatnya akhir tahun depan," katanya pada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan Persatuan Penternakan Khinzir Negeri Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

      Sivanesan berkata terdapat 540,000 ekor babi yang diternak di ladang khinzir di seluruh negeri antaranya di daerah Kerian, Kuala Kangsar, Kampar, Kinta, Manjung, Batang Padang dan Hilir Perak.

      Pada pertemuan itu, Persatuan Penternakan Khinzir Negeri Perak telah menyumbangkan sebanyak RM450,000 kepada Tabung Harapan Malaysia.

      - Bernama

      Delete
    2. Mansuh BR1M tekan rakyat B40
      WARTAWAN SINAR HARIAN 29 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore466
      BR1M
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Langkah pemansuhan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) oleh kerajaan PH disifatkan sebagai tindakan yang menekan rakyat berpendapatan rendah.

      Ketua Puteri Umno, Datuk Zahida Zarik Khan berkata, cadangan itu bukan sahaja memberi kesan kepada penerima bantuan tersebut malah ia turut melibatkan seluruh ahli keluarganya.


      “Seramai 6,320,769 penerima BR1M pada 2017 dan jika diambil purata satu penerima mempunyai dua tanggungan terdiri daripada isteri, anak atau ibu dan bapa.

      “Ini bermakna bukan penerima sahaja akan terkesan dengan pemansuhan subsidi bersasar yang diberi dalam bentuk BR1M itu,” katanya menerusi ciapan di Twitter miliknya, semalam.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M dihentikan, ada unsur rasuah]

      Menurutnya, lebih buruk apabila tindakan itu turut menimbulkan kesan negatif kepada para peniaga akibat daripada penurunan kuasa membeli.

      “Adakah ini hadiah selepas 100 hari kerajaan PH kepada rakyat berpendapatan rendah,” soalnya.

      Delete
    3. Amboi mak, sampai beratus komen2 kpd berita "keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim." -

      Lamina R. Schwank
      Pkr is now a family political party, can do anything according to wish of family... And as a family, big decisions can be made without proper process.
      Dont be mistaken.

      Yusof Hussien
      You are suffering cultural shock from new politics brought by Anwar and PKR. Your political upbringing is dominated by 60 years UMNO's political culture that built up your perception. Hope for your steady recovery.

      Oremonk Senktenandt
      utk pilih pasangan, kawan pun kita pilih yg bermoral. bgtu juga dgn ahli politik.. bye2 anwar...

      Ramli Bakri
      Sekali ini aku sokong siti kasim..biar rafizi n anuar terbongkang seperti langkah kajang...rakyat dah bagi peluang rupanya mangkin bongkak.

      Abd Karim Md Yunus
      Part ni saya juga setuju dengan siti kasim.

      Delete
    4. PH RASIS


      Kelantan tolak UEC
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 26 Jul 2018, 3:42 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 4:16 petang

      A+ A-
      Kerajaan negeri Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam di Malaysia agar kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu kekal terpelihara.

      Menteri besarnya, Datuk Ahmad Yakob berkata, semua pihak perlu berhati-hati dalam isu berkenaan.

      "Kelantan tolak UEC.

      "Pihak tertentu bagus memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum ia berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa Melayu dan bangsa Melayu dikekalkan memandangkan UEC dilihat sesuatu yang mudah untuk orang bukan Melayu berada dalam penjawatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Kota Bharu, hari ini.

      Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) diiktiraf supaya Dasar Pendidikan Kebangsaan tidak dirosakkan.

      Harussani dilaporkan tidak bersetuju dengan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu yang mahu iktiraf UEC memandangkan dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan negara ke arah kebaikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      Perak sedia iktiraf UEC

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya didakwa sesetengah pihak tidak selari dengan yang dikeluarkan oleh kementerian pendidikan.


      Ahad lalu, media melaporkan Ahmad Faizal berkata, kerajaan negeri Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon mendapat taraf kepujian dalam Bahasa Melayu.

      Menurutnya, perkara itu selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu.

      Pada 2 Julai lalu, Ketua Menteri Melaka Adly Zahari berkata pengambilan lulusan UEC akan dilaksanakan sebagai antara syarat perjawatan peringkat negeri Melaka.

      Dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 (PRU14), BN turut mengiktiraf sijil UEC untuk memasuki universiti tempatan dengan syarat mereka mendapat kepujian bagi subjek Bahasa Malaysia dan lulus Sejarah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

      Delete
  8. Apa dah jadi,apa dah jadi
    Sampai sekarang tak settle lagi
    Satu kapal dua kemudi
    Nanti tinggal tulang dan gigi!

    Apa2 pun Mahathir utama
    Jangan lupa dianya Singa
    Klepto sombong cakap bergema
    Dengan Mahathir tewas ternganga!

    Walau siapa ingin berentap
    Hormat Tun dia pelengkap
    Rumah dulu tidak beratap
    Tun datang rumah pun lengkap!

    Sabar itu separuh iman
    Potong cue mana nak aman
    Elok erat kita berteman
    Nanti meluat geli geleman!

    Alangkah elok jika bersabar
    Takkan lari gunung dikejar
    Kalau tidur berebut gebar
    Nanti sahabat berkurang ajar!

    Elok saja Tun dibantu
    Bukan mudah tugasnya itu
    Negara histeria dibuat hantu
    Tikam belakang mana nak jitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BENDERA MATA SATU KENA SEKEH BUNGA RAYA


      'Kerjasama PAS-Umno sebahagian konsep Gagasan Sejahtera'
      Bernama | Diterbitkan 25 Ogs 2018, 6:25 petang | Dikemaskini 25 Ogs 2018, 6:29 petang

      A+ A-

      Jalinan kerjasama antara PAS dengan Umno dilihat sebagai sebahagian daripada konsep Gagasan Sejahtera, kata Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Shamsuri Mokhtar.

      Beliau berkata konsep yang diamalkan PAS adalah dengan menjalinkan kerjasama dengan pihak yang menyokong gagasan Islam atau untuk perkara baik dan yang mempunyai kepentingan untuk rakyat.

      "Prinsip asal PAS senang sahaja iaitu kita boleh tolong mana-mana pihak untuk kebaikan rakyat. Pendapat yang tegas juga akan dilontarkan sekiranya perkara itu buruk, kita tidak akan sokong atau bersetuju.

      "Konsep ini juga boleh dilihat dalam persidangan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di mana kita bukan cakap pasal penyelewengan dan asyik salahkan orang sahaja tetapi kita bagi cadangan dan penyelesaian," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvesyen PAS Kedah di Alor Setar, hari ini.

      Ahmad Shamsuri, yang juga Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat berkata demikian ketika diminta mengulas adakah kerjasama yang dijalinkan PAS dengan Umno adalah sebahagian daripada konsep Gagasan Sejahtera.

      Sementara itu, beliau berkata konsep Gagasan Sejahtera itu dilihat telah mencapai sasaran apabila ahli PAS dapat menerimanya selain mengamalkan politik yang matang.

      Penyokong senyap PAS

      "Kita tidak letak tempoh pada konsep ini untuk tentukan sama ada ia berjaya atau tidak tapi sasaran itu sudah tercapai. Memang ada cabaran untuk kenalkan budaya baru tetapi kita sudah berpolitik sekian lama jadi kita ingin pastikan politik ini dapat selesaikan masalah bukan salahkan satu sama lain," katanya.

      Dalam perkembangan lain, Ahmad Shamsuri berkata beliau yakin pengundi PAS akan memberi sokongan kepada calon PAS Dr Halimah Ali yang akan bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia pada 8 September ini.

      "Apa yang disebut calon Pakatan Harapan bahawa dia akan mendapat sokongan penyokong “senyap” PAS itu sebahagian daripada kempen kononnya hendak tunjuk dia dapat sokongan tetapi kita yakin pengundi PAS akan beri sokongan kepada Dr Halimah yang dilihat sebagai individu yang mampu menjalankan tugas dengan baik.

      "Betul, sebelum ini PAS Selangor ada kemelut tetapi ia lebih kepada sakit demam pilihan raya umum (PRU) jadi saya yakin PRK kali ini lebih 'solid' dan kita yakin boleh menang untuk PRK Seri Setia," katanya.

      Pada 22 Ogos lepas, calon Pakatan Harapan (HARAPAN) Halimey Abu Bakar berkata beliau yakin mendapat sokongan daripada sesetengah penyokong “senyap” PAS di kawasan itu bagi pilihan raya kecil (PRK) Seri Setia ini.

      - Bernama

      Delete
    2. AMARAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      Solat mohon hujan
      23 OGOS 2018
      Solat mohon hujan
      Jemaah dari 16 masjid di Australia menunaikan solat sunat memohon hujan itu.
      SYDNEY - AUSTRALIA. Kira-kira 30,000 penduduk Islam Australia yang menyambut Aidil Adha, semalam menunaikan solat Istisqa' bagi memohon hujan selepas negara itu berdepan kemarau terburuk.

      Jemaah dari 16 masjid melakukan solat sunat tersebut sebagai tanda solidariti dan perpaduan dengan golongan petani dan mereka yang terjejas akibat fenomena cuaca itu.


      Kempen mengumpulkan dana turut dilancarkan oleh penganjur, Persatuan Islam Lubnan (LMA) di Masjid Lakemba di barat Sydney.

      "Sebagai satu keluarga, kita perlu memainkan peranan dan bersatu padu dengan mereka yang memerlukan. Sekarang adalah masa kita untuk bersatu dan memperluaskan hubungan dengan mereka yang kini menderita," kata presidennya, Samier Dandan.

      Difahamkan, beberapa bahagian di Australia kini bergelut dengan kemarau melampau dan seluruh kawasan New South Wales,negeri paling ramai penduduk dilaporkan paling teruk terjejas. - BBC

      Delete
    3. PH MENGELAK BILA ISU KENA ATAS BATANG HIDUNG


      Yang kedua isu agar besar ialah tersebarnya gambar Mat Sabu dengan Zaza G-String oleh 3 orang dikatakan ahli parti AMANAH.

      Pada 4 Mei 2018 Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH), Mohamad Sabu menyatakan bahawa beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap tiga lelaki yang menuduhnya melakukan hubungan luar nikah dengan seorang wanita.

      Bagaimanapun, tarikh dan masa untuk beliau yang juga calon PKR bagi kerusi Parlimen Kota Raja memfailkan kes berkenaan di mahkamah menimbulkan tanda tanya kerana belum membuat laporan polis berhubung dakwaan berkenaan.

      Timbalan Setiausaha Agung AMANAH, Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus berkata, beliau dimaklumkan Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap tiga individu terbabit.



      3 orang kuat parti AMANAH yang membela sebaran gambar dan video Mat Sabu sebelum PRU-14 baru-baru ini diam membisu. Laporan polis tidak ada malah saman yang diperkataan hanya untuk KENCING pengikut parti AMANAH sahaja.

      Haji Hassan Omar menulis dalam blogsnya supaya Mat Sabu saman Razali Abdul Rahman
      merupakan bekas Setiausaha Politik Lim Guan Eng. Juga Pegawai Tugas-tugas Khas LGE. Dia juga merupakan bekas Ketua Organisasi DAP Bahagian Jelutong. (sila rujuk di sini)

      Daripada petikan artikel Haji Hassan, Razali membuat tuduhan kepada Mohamad Sabu;

      1. Seorang yang hipokrit dengan Islam. Dia bermuka-muka dengan agama dihadapan orang ramai.
      2. Mohamad Sabu juga menyokong agenda kritianisasi DAP
      3. Mohamad Sabu seorang perasuah (rasuah 1 juta)
      4. Mohamad Sabu mengamal politik menghalalkan cara.




      Malangnya sampai hari ini, bila PAKATAN HARAPAN sudah berkuasa isu yang dibangkitkan oleh Razali Abdul Rahman diam begitu sahaja. Mana maruah diri Mat Sabu. Mat maruah diri parti AMANAH?

      Yang saya pelik Dr Asri, Dr Daniel, Dr Rozaime, Dr Zaharudddin dan beberapa orang lagi cerdik pandai agama seolah-olah buta mata atas isu ini.

      Pertubuhan IKRAM yang menjadi pengerak utama parti AMANAH juga sama membisu tuli dalam isu rasuah, seks dan pengkhianatan perjuangan agama. Apakah mereka sibuk membahagi "harta ghanimah" sehingga hilang jati diri Islam dalam diri mereka membiarkan perkara yang mengaibkan berlaku dalam parti mereka?

      Saya cukup kesian dengan penggerak IKRAM di kawasan-kawasan yang bekerja keras untuk pertubuhan ini sedangkan pimpinan atas hanya melihat keduniaan melebih perjuangan.

      Delete

    4. Amboi mak, sampai beratus komen2 kpd berita "keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim." -

      Rosli Omar
      Klu kalah mcmn. Jgn salahkan Tun M pulak. Nampak mcm nk kalah. Isu bini n anak n isu bkn org setempat

      Zainie DinSpoon
      Wan Azizah dan Nurul masuk gelangang jd calon dan rakyat pilih yg kau masuk tanding pon tidak meroyan kat sini masuk gelangang bro jgn melalak tak tentu pasal.

      Nordin Kcd
      Dulu pun Anwar pernah kata dia tak mahu lawan Ghaffar Baba untuk jadi Timbalan Presiden Umno, tapi dalam diam dia dah rancang jatuhkan Ghaffar Baba sebab nak rampas jawatan Ghaffar Baba pada masa tu.

      Sekarang pun dia kata biar Mahathir jadi PM dulu tapi semua orang tahu dia dah mula rancang awal untuk cepat jadi PM.

      Kalau betul Malaysia ini negara yang diberkati oleh Allah sudah tentu Allah akan melindungi Malaysia daripada mendapat seorang PM macam dia tu.

      Kasim Selamat
      Anwar perlu ditolak dari jadi ahli parlimen...
      Dia kaki liwat...
      Dia suka langgan pelacur..
      Ini bukan tuduhan..dah ada bukti

      Delete
    5. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH


      Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan konsep Bumiputera. Ia bahaya.
      Penyelesaian untuk Kontrak (Perkara 153) Perlembagaan Persekutuan adalah jelas.

      Sama ada:

      1) Kita mengagungkan Kontrak tersebuat buat selama-lamanya, dan juga mengamalkan tabiat berunsurkan tinggalan keturunan nenek moyang kita (sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam aspek pendidikan dan ekonomi).

      atau

      2) Kita Mengintegrasi atau mengasimilasikan budaya kita dengan budaya warga Nusantara/melayu/asal..

      Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah mencari lebih banyak titik persamaan dengan orang Melayu.
      Tai Zee Kin

      : Malangnya Dong Zong tamak kata seorang profesor Cina sendiri....

      Delete

  9. Gopal Sri Ram terajui pasukan pendakwaan ke atas Shafee

    Pejabat Peguam Negara dilaporkan telah melantik bekas hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Gopal Sri Ram sebagai ketua pasukan pendakwaan dalam kes terhadap peguam terkemuka, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

    Sri Ram dibawa oleh Jabatan Peguam Negara secara pro bono (tanpa bayaran) lewat bulan lalu untuk membantu pendakwaan berhubung kes berkaitan 1MDB.

    SPRM menahan Muhammad Shafee di KLIA pada jam 6 pagi tadi. Beliau didakwa di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur hari ini atas dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram berjumlah RM9.5 juta daripada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan dua pertuduhan membuat penyata yang tidak betul di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967.

    Muhammad Shafee, 66, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram dan dua pertuduhan membuat penyata yang tidak betul tanpa menyatakan jumlah RM9.5 juta dalam penyata cukainya yang bertentangan dengan Akta Cukai Pendapatan 1967.

    Beliau juga adalah peguam bela bagi bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, yang sedang berdepan perbicaraan atas dakwaan pengubahan wang haram dan rasuah.

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA "Gopal Sri Ram terajui pasukan pendakwaan ke atas Shafee" -

      Ken Ken
      Tahniah kepada AG kerana melantik Gopal Sri Ram (wira kepada segala peguam di tanah air) untuk mendakwa. Kes ini terbabit dengan 1MDB.

      Musmulyadi Trisno
      SPRM menahan Muhammad Shafee di KLIA pada jam 6 pagi tadi. . . . . . . Shafee nak cabut lari kerrrrr

      Ramie Ramzi
      shafee mula2 nafi 9.5 juta masuk akun.skrg terima balasan

      Lin Kop
      Yes!!!!
      Bertemu buku dgn ruas....

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Gopal Sri Ram terajui pasukan pendakwaan ke atas Shafee" -

      Emir Khairil Ahmad
      Kata jibun bayar bagi pihak umno. Tapi guna cek personal pula. Dunia...dunia.....

      Johnny Tung
      Dulu Shafie jadi pendakwa dan Sri Ram menjadi Pembela, Kini Shafie di dakwa dan Sri Ram jadi Pendakwa, KARMA!!!!!!

      Zack Pe
      sebenarnya jika transaksi kewangan melalui perbankan mustahil dapat lari dari bukti, rekod penyata kewangan peribadi dan percukaian...

      jika nk kutip bukti, ramai lagi pemimpin politik umno bawah Najib blh dibawa ke mahkamah...

      bagaimana mereka nk kemukakan bukti sumber perolehan pendapatan yg sah jika tiada perniagaan tetapi wang berjuta dan puluhan juta dalam akuan bank...?
      berapa gaji wakil rakyat, exco atau menteri?

      blh cek...
      lifestyle ahli keluarga?
      nilaian hartanah peribadi dan keluarga..
      transaksi kewangan...
      bayaran cukai pendapatan peribadi..

      bila AG nk semak semula kes rasuah mantan exco johor? Bila nk bicara?

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA "Gopal Sri Ram terajui pasukan pendakwaan ke atas Shafee" -

      Tommy Tiong
      Dalam AGC bukan tidak ada yg layak menjadi pendakwa tapi secara logic banyak dari pendakwa
      mempunyai masalah "conflict of interest" kerana pada zaman Umno/BN berkuasa mereka telah menjalankan activiti atas arahan atas yg bermotif politik. Utk mengelakkan pendakwa pendakwa di AGC tersepit dlm kondisi dilemma, pendakwa luar dari AGC dilantik. Tahniah kepada AGC kerana menangani hal ini dengan baik dan realistic.

      Naluri Rzimi
      Dah lah sebat RM 9.5 juta ..lepas tu x bayar cukai lhdn pulak..
      Ayo yoo tibalah giliran kamu sebagai okt..
      Nak tengok hebat ke kau..
      Sian pokjib lowyernya dah jdi okt macam dia..

      Hairi Mohamed
      Bekas hakim terbaik vs peguam terbaik. GSR seorang hakim yang sentiasa menghidupkan undang-undang melalui penghakiman kesnya. Manakala MS seorang peguam yang bijak berhujah dengan sokongan keterangan-keterangan yang luar jangka.

      Delete
    4. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA SHAFEE MENGGELETAR LUTUT "Shafee hadapi empat tuduhan, mengaku tak salah" -

      Tommy Tiong
      Shafee dan Pembangkang cuba lagakan TDM dan DSAI. Inilah jawapan PH kepada Shafee dan gangnya. Lihat dari 4 pendakwaan ini, amat yakin Shafee boleh bwrsedialah masuk Sungai Buluh.

      Putera Aliff Akhmal
      Rakyat berharap pihak berwajib dapat mengumpulkan bukti yang mencukupi untuk membuat pertuduhan di mahkamah dan jika ia disabitkan bersalah, pasti hukuman menanti. Jangan membuat sesuatu perkara dengan terburu-buru.

      Chan Lily
      saya Tiong Hua , berlajar cuma std 5,tak faham B,M tak malu sangat, ini mamak tahun lepas failkan pada mahkamah tinggi, kata dia tak pernah ambil $$$$ itu, lepas itu, dia yalak pula $$$ itu fees loyar umnonajis, apa dia cakap gua tak faham., mungkinka loyer cakap bahasa belok2

      Abu Mursi
      Dulu gopal sri ram peguambela kes anwar, shafie pendakwaraya, sekarang dah terbalik pulak ....

      Delete
    6. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete
    7. Terus nepotisme, adik Guan Eng pula dilantik senator'
      Diterbitkan 13 Ogs 2018, 2:45 petang | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 2:51 petang

      A+ A-
      Umno membidas lantikan Setiausaha DAP Pulau Pinang Lim Hui Ying sebagai senator.

      Naib Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, lantikan anak penasihat DAP Lim Kit Siang yang juga adik Menteri Kewangan Guan Eng, menyemarakkan lagi amalan kronisme dan nepotisme dalam DAP.

      “Tidak cukupkah dengan Lim Kit Siang, Guan Eng dan isterinya, Betty Chew menjadi orang penting dalam parti, sekarang ini disertai pula anak perempuan penasihat DAP ini,” katanya.

      Mempersoalkan kelayakan Hui Ying, Ismail berkata dalam DAP boleh dikatakan sebahagian wakil rakyatnya mempunyai pertalian darah.

      Katanya, selain keluar Lim, perkara sama turut berlaku dalam keluarga mendiang Karpal Singh.

      Dalam kenyataan hari ini, Ismail perkata perkara itu amat mengecewakan kerana parti itu yang paling lantang mengkritik amalan kronisme parti serta memperjuangkan agenda perubahan.

      Tetapi, kata Ismail, realitinya ia merupakan sebahagian daripada budaya dan amalan mereka.

      Hui Ying dan bekas anggota parlimen Balik Pulau dari PKR Yusmadi Yusoff, Jumaat lalu dilantik sebagai anggota Dewan Negara, untuk tempoh tiga tahun.


      Mereka menggantikan Siti Aishah Shaik Ismail (PKR) dan Dr Ariffin SM Omar (DAP) yang menamatkan khidmat 1 Jun lalu.

      Hui Ying, 55 yang memegang ijazah ekonomi Universiti Malaya (UM) menyertai DAP pada 1999.

      Beliau pernah memegang pelbagai jawatan antaranya naib pengerusi DAP Pulau Pinang dan pembantu setiausaha DAP Pulau Pinang.

      Beliau dilantik sebagai pengurus pilihan raya DAP pada 2013 dan 2018 dan dikatakan membantu parti memenangi kesemua kerusi yang ditandingi di Pulau Pinang untuk kedua-dua pilihan raya umum itu.

      Delete
    8. MACAM NI BARU BETUL


      Wanita hina Islam dipenjara 18 bulan
      23 OGOS 2018
      Wanita hina Islam dipenjara 18 bulan
      Terdapat 800,000 masjid di seluruh Indonesia.
      JAKARTA - INDONESIA. Seorang wanita di Indonesia dijatuhi hukuman penjara 18 bulan, hari ini kerana merungut tentang laungan azan terlalu kuat.

      Meiliana, 44, didapati bersalah kerana menghina Islam selepas dia meminta masjid di kawasan kejiranannya memperlahankan sistem pembesar suara laung azan atas alasan 'menyakitkan telinganya'.


      Mahkamah di bandar Medan di Pulau Sumatera memberitahu rungutan wanita Cina itu turut mencetuskan rusuhan ganas di kawasan kejiranan tersebut, kira-kira dua tahun lalu hingga memaksa sebahagian penduduk Cina melarikan diri.

      Tahun lalu, bekas Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau Ahok dihukum penjara dua tahun kerana menghina Islam selepas beliau didapati bersalah menggunakan ayat al-Quran dalam ucapannya ketika berkempen. - AFP

      Delete

  10. Dia takut. Dia sudah takut. Menggeletar lutut.

    Tidak gentleman. Mintak Sri Ram mewakili AGC di letepikan. Pernah bersetru, dia kata sebagai alasan. "Tidak harmoni perhubungan", konon. Pada hal ha nya berbeza pendapat.

    Mana boleh. Kalau di benarkan, beribu loyar, pendakwa dan hakim boleh di ketepikan. Sebab pebezaan pendapat.

    Harap jangan mana2 Hakim dengar cakap Indian Muslim ini. Sekarang tak ada apa di takutkan kalau Shafee kalah di mahkamah. Sampai ke peringkat Mahkamah Federal.

    Laporan berita nya:

    Shafee mahu ketepikan Sri Ram daripada pasukan pendakwaan

    Peguam terkemuka, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang berdepan empat pertuduhan akan mengemukakan permohonan rasmi untuk mengketepikan bekas hakim mahkamah persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram daripada mengetuai barisan pendakwaan terhadapnya.

    Perkara itu dimaklumkan oleh Muhammad Shafee kepada Hakim Azura Alwi ketika Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur memberikan peluang kepadanya untuk mengatakan sesuatu.

    Muhammad Shafee mendakwa bahawa wujudnya hubungan tidak harmoni antara dirinya dengan bekas hakim itu sejak dahulu lagi.

    Menurutnya, susulan suasana tidak harmoni berkenaan dengan Sri Ram yang mengetuai barisan pendakwaan, tertuduh melahirkan kebimbangannya untuk mendapat perbicaraan yang adil.

    Beliau juga adalah peguam bela bagi bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, yang sedang berdepan perbicaraan atas dakwaan pengubahan wang haram dan rasuah.

    Muhammad Shafee hari ini didakwa atas dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram berjumlah RM9.5 juta daripada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan dua pertuduhan membuat penyata yang tidak betul di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967.

    Muhammad Shafee, 66, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram dan dua pertuduhan membuat penyata yang tidak betul tanpa menyatakan jumlah RM9.5 juta dalam penyata cukainya yang bertentangan dengan Akta Cukai Pendapatan 1967.

    Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFAPUA) yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi 15 tahun dan boleh didenda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai daripada aktiviti haram atau peralatan kesalahan itu pada masa kesalahan dilakukan atau RM5 juta, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

    Selain Sri Ram, anggota pendakwaan dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya Kamal Baharin Omar, Ahmad Akram Gharib, dan Afzainizam Abdul Aziz.

    Muhammad Shafee pula diwakili peguam Harvigafee pasangnder Singh, Chetan Jethwani, Datuk Hasnal Rezua Merican, Sarah Abishegan, Rahmat Hazlan dan Muhammad Farhan Muhammad Shafee.

    Setegah dozen loyar Shafee pasang. Nyata dia gementar. Biar. Sekarang giliran dia berkeliar.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Wafi Wafa
      Dulu Anwar pun bantah kau mewakili peguam negara........kau buat dek aje. Satu Malaysia lagi kau keliling memburukkan Anwar. Kau pun jangan jadi bodoh.......perbicaraan yang adil bukan kerana siapa yg jadi pendakwa.........fakta dan hakim yg menentukan.

      Kamal Khalil
      SYAFEI MAHKAMAH LIHAT PADA BUKTI YANG ADA BUKAN MASALAH HUBUNGAN. KIKIKI

      Johnny Tung
      tertuduh melahirkan kebimbangannya untuk mendapat perbicaraan yang adil??? apa kah Tertuduh berlaku adil kepada DSAI dulu? how you judge, that is the same way you be Judge also the same way God will Judge you

      Nordin Kcd
      Siapa kamu nak suruh orang ikut cakap kamu pulak. Ingat, kamu tu cuma pecacai si Penyangak Bugus yang sudah hilah kuasa untuk paksa orang tunduk dan dengar cakap kamu.

      Delete
    2. KOMEN2 KPD BERITA SHAFEE MENGGELETAR LUTUT "Shafee mahu ketepikan Sri Ram daripada pasukan pendakwaan" -

      Zainie DinSpoon

      Mengeletar lutut Shafee menhadapi penjara 15 tahun lima kali nilai denda RM47.5 juta (RM9.5 juta x 5)

      Mohd Ismail Hj Sirat
      Ambik kau...dulu DSAI nak ketepikan kau lawan sekarang kena kat kamu....hadap la ya

      Wafi Wafa
      Kahkahkah......berludah dan muntah lah kau untuk 5 tahun lagi. Ramai lagi geng2 sepusat sepusing dia yg akan kena.

      Basri Jaafar

      Sebagai pihak pendakwa, memanglah sepatutnya tiada hubungan harmoni dengan yang dituduh!!!! Tak kan kawan baik pulak, BODOH.

      Delete
    3. Kes 'Bin Abdullah' diarah dibicarakan semula
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Jul 2018, 1:13 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 1:16 petang

      A+ A-
      Kes "bin Abdullah",y ang rayuan Majlis Agama Islam Negeri Johor telah didengar pada Februari lalu, akan didengar kembali (de nova) oleh hakim Mahkamah Persetuan di hadapan tujuh panel hakim.

      Pada 7 Februari lalu, pendengaran dibuat di hadapan lima panel hakim diketuai ketua hakim negara ketika itu Tun Md Raus Sharif.

      Sekarang jawatan itu disandang oleh Tan Sri Richard Malanjum.

      Perkara ini didedahkan oleh peguam keluarga terlibat Nizam Bashir ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
      “Perkara ini akan didengar de novo pada 18 Oktober.

      “Walaupun mahkamah tidak menyatakan dengan jelas tetapi kita tahu Raus telah pergi,” katanya.

      Malanjum ketika dilantik sebagai ketua hakim negara berkata kes-kes melibatkan kepentingan awam akan dijalankan di hadapan tujuh panel hakim.

      Kes berkaitan isu perlembagaan akan melibatkan isu sembilan hakim.

      Delete
    4. Hindu kaum pertama Malaysia, Melayu sebenarnya pendatang - Kula



      TRANSKRIP video dalam Bahasa Melayu:
      Kebanyakan orang telah lupa. Orang Hindu mula mula jejak negara ini 2,500 tahun dulu.

      Apa buktinya? Sekiranya anda pergi ke Lembah Bujang, kesemua bukti terdapat di sana. Terdapat banyak kuil lama yang ditemui di sana.

      Apabila kitalah yang berada di negara ini terlebih dahulu, maka merekalah (Melayu) yang sebenarnya pendatang!

      Kita dan Melayu adalah setaraf.

      Tapi hari ini, semua ini sudah dilupakan.

      Tanyalah kepada anak-anak kita yang bersekolah tentang sejarah asal usul kita; mereka akan berkata Guru di sekolah telah ajar yang orang Hindu menetap di sini 100 tahun yang dahulu.

      Kita mesti mengetuk kepala guru-guru yang ajar sejarah salah yang sebegini!

      Pergi beritahu kepada semua, kenyataan ini keluar dari mulut saya. Hindu, kaum pertama di Malaysia, 2,500 tahun yang lepas.

      Kita seharusnya perlu sebarkan kepada semua supaya hak kita tidak akan tertindas. Ini adalah tanah air kita. 2,500 tahun dahulu kita sudah menetap di sini. Kita mempunyai semua hak untuk berada di tanah ini.

      Ini Tanahair kita
      (KULA bercakap pada satu program di Nilai, Negeri Sembilan minggu lepas.)



      Patutkah seorang menteri mengeluarkan kenyataan seperti ini? Apa komen anda? Jika anda pengundi Pakatan Harapan, adakah anda rasa berbaloi mengundi PH pada PRU-14 lalu setelah anda banyak kali dikhianati?

      : Mana nak letak muka orang Islam yang sanggup undi DAP.. terutama parti Amanah dan IKRAM....

      Delete
  11. Macam perpecahan dalam Pas dahulu dan tertubuhnya parti Amanah. Mereka tak belajar dari sejarah nampaknya. Nanti yang dikendung keciciran. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ambilalih tol?



      Kos nak mansuhkan Tol . Atleast RM30billion diperlukan untuk tujuan pengambilalihan . Itu kos paling sedikit kerajaan perlu bayar untuk ambil alih 5 konsesi . 5 konsesi tersebut adalah PLUS , Lebuhraya kulim butterworth , Link Kedua , Penang Bridge dan Expressway lingkaran tengah . Konsesi lain xmasuk lagi .

      Semasa nak ambil alih PLUS expressway Berhad ( PEB ) , sukuk terbesar dalam dunia telah diterbitkan . Sukuk tersebut bernilai RM30billion , IMTN , Coupon rate 5% , temph matang 27 tahun . Tahun diterbitkan 2012 . Sekarang ni tahun 2018. Bond tersebut ada balance 21 tahun lagi. Kalau kerajaan nak tebus balik bond tersebut , kerajaan perlu membayar future interest sekali . So kita boleh cakap minimum yang perlu dibayar untuk tebus bond tersebut kerajaan perlu membayar RM45billion .
      Itu baru untuk 5 konsesi , ada berpuluh lagi konsesi yang perlu diselesaikan . Total kos untuk mansuhkan semua tol menelan belanja ratusan billion . Kos lain yang perlu diambil kira , kos maintainance . Kos maintainance untuk PLUS highway sahaja memerlukan RM1billion untuk kos penyelenggaraan dan total untuk selenggara kesemua lebuh raya dalam Malaysia akan menelan belanja RM8-9billion .

      Kerajaan PH tidak tahu ke berkenaan data ini semua ? Tidak . Data ni semua ada dekat public domain . Kos maintenance PLUS boleh rujuk jawapan dalam dewan rakyat , bond yang diterbitkan boleh tengok dekat laman web SC , kos penyelenggaran highway lain boleh tengok dekat laman web bursa malaysia . Pemegang konsesi kebanyakkan public listed company . Litrak , ecovest , SILK ni semua boleh tengok dekat laman web bursamalaysia .

      Itu namanya menanam tebu dipinggir bibir . Pandai berjanji tapi liat nak tepati janji .

      P/S - Tiada reference diletakkan tapi saya ada bgtau macam mana nak buat rujukan . So boleh cuba la buat rujukan sendiri .


      : Politik manipulasi bukan berniat untuk membantu tetapi untuk berkuasa....

      Delete

    2. omen2 kpd berita "keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim." -

      Redzawan Mohammad
      Bodoh punya rakyat masih ,mau negara diperintah oleh anak beranak ,apa rakyat dah madul nak hasilkan cerdik pandai ,apa anuar dah jadi tokong untuk rakyat msia ? Macam org lain tiada kemampuan atasi keluarga ini,dah jadi pemerintah dinasti pula . Anuar bukan segala gala bagi rakyat msia , mungkin sekadar perasit yg tumpang tuah Tun .

      Tj Tp
      Apa masalahnya, Dr Azizah kan TPM ,kalau Tun tidak ada dia boleh ambil terus jawatan PM.

      bukan Dr Azizah tidak boleh jadi PM - PM wanita pertama Malaysia.. atau Dr Azizah kosongkan tempatnya utk DSAI bertanding....ini tidak habis anak beranak dan laki bini pulak nak duduk dalam kerajaan. Cara mengosonglan dan PRK membazirkan duit rakyat shj.

      Dalam perkara ini baik cadangan Siti Kasim, biar PKR juga tahu ,rakyat terbanyak adalah kuasa sebenar dan bukan mengikut percaturan pemimpin parti yg telah menyelah halobanya.

      Penduduk PD tolaklah cara berpolitik begitu seakan mula dijadikan budaya politik malaysia. X MB NS masuk bertanding Parlimen PD atau siapa yg berwibawa dan rakyat terbanyak khasnya penduduk PD buktikan peminpin dalam politik ditentukan oleh rakyat terbanyak dan bukan kehendak individu.

      Bangunlah rakyat PD tunjukan hasrat sebenarnya kehendak rakyat dan bukan individu yg bergelar pemimpin supaya mereka tahu rakyat tidak diperlekehkan.

      - Anak Jati NS yg tidak setuju PKR berbuat begini.

      Delete
    3. Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
      ZULQARNAIN ABU HASSAN 17 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore246
      Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
      Personaliti TV, Ras Adiba
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PERSONALITI TV, Ras Adiba kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang mempersendakan tandas golongan orang kurang upaya (OKU).

      Dalam satu kenyataan terbaharu, Ras Adiba sekali lagi memuat naik peringatan itu di Instagramnya.


      "Hallo, tanda OKU hanya untuk OKU sahaja faham!" tulis Ras Adiba.

      Terdahulu, Ras Adiba berharap agar mereka yang benar-benar mahu menggunakan tandas OKU sila dapatkan kad pengenalan OKU terlebih dahulu.

      "Understand?!Kawan-kawan yang dihormati. Sila henti mempersendakan tandas OKU kami. Ianya tidak melucukan langsung!


      "Kalau betul anda nak menggunakan tandas kami, sila jadi OKU dulu. Sehingga waktu itu sila blah! Ada faham?!" luahnya.

      Sebelum ini Sinar Harian turut melaporkan, Ras Adiba telah membuat surat terbuka kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, iaitu Fuziah Salleh.

      Surat tersebut menyarankan komuniti transgender menggunakan tandas OKU buat sementara waktu sebelum mereka diterima sepenuhnya oleh masyarakat.

      Delete
  12. ini trait nuar brahim. piji cuma jalankan saja. 'impatience'....clearly define nuar brahim. dia tak sabar2.

    pd move dah di plankan.....tunggu nuar kat oversea, piji buat announcement. kemudian, over the net call nuar brahim untuk explain....this modus operandi is typical nuar brahim.

    thought dia dah berubah.....but not.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar tetap Anwar...takkan berubah...kalau berubah maka dunia akan jadi hairan...

      Delete
    2. Pesta gay cacat nilai patriotisme
      SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI 23 OGOS 2018
      Mohd Norhiesam Ismail
      Mohd Norhiesam Ismail
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GEORGETOWN - Penganjuran pesta kaum sejenis (gay) terbesar yang bakal diadakan hujung bulan ini dilihat telah mencacatkan nilai patriotisme sempena bulan kemerdekaan negara.

      Ketua Pemuda Umno Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail berkata, sempena bulan menyambut hari merdeka, sepatutnya dipenuhkan dengan program pemahaman dan kecintaan kepada negara, bukannya dicemari dengan kegiatan tidak bermoral.


      Menurutnya, penganjuran pesta gay terbesar yang dijadualkan berlangsung di Kuala Lumpur pada 30 0gos hingga 1 September ini tidak sepatutnya diadakan di negara ini.

      "Sempena bulan Ogos, kita harus menyemarakkan semangat kemerdekaan negara tetapi pesta gay ini ternyata mencacatkan nilai patriotisme yang seharusnya kita semai di kalangan anak muda masa kini.

      "Seharusnya, lebih banyak program pemahaman dan kecintaan kepada negara sempena kemerdekaan disuntik kepada masyarakat. Dimanakah imej kita sebagai sebuah negara Islam apabila penganjuran pesta gay ini dilaksanakan disini?" katanya ketika dihubungi hari ini.

      Norhiesam berkata, pihaknya mendesak agar kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH) menyiasat penganjuran parti gay terbesar tersebut.

      "Pemuda Umno Nibong Tebal menentang sekeras-kerasnya dan membantah penganjuran parti gay ini diadakan di negara kita. Satu tindakan segera perlu diambil bagi memastikan pergerakan kumpulan yang ingin menganjurkan pesta ini disekat dan diambil tindakan sewajarnya.

      "Sekiranya pesta ini masih dibenarkan diadakan, maka jelas kerajaan baru PH telah menghalalkan budaya lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) untuk melakukan apa sahaja tanpa batasan di negara ini. Secara tidak langsung, ia membuktikan kerajaan PH telah mengiktiraf golongan ini," katanya.

      Beliau turut memohon agar kerajaan menyatakan pendirian jelas dan konsisten kepada umum tentang pesta gay tersebut.

      Delete

    3. Komen2 kpd berita "keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim." -

      Suka · Balas · 5j

      Mazlan Zakarya
      Rakyat sana sini sudah berbunyi melahirkan rasa tidak puas hati dgn cara Dsai bertanding di PD..

      perancang utama Dsai iqlqh Rafizi Ramli yg lgsung tidak berbincang dgn pimpinan kanan Pkr..Semua org tahu ini semua ciptaan Rafizi yg gila dan kemaruk kuasa kerana x dpt jadi menteri keawangan

      Melihat dari suasana politik skrg Dsai telah melakukan kesilapan besar kerana bertanding di PD.
      Prk di PD akn menyaksikan Dsai akn di malukan oleh ahli2 pkr sendiri..Angin2 sudah menunjukkan akn berlaku sabotaj pada Dsai kali ini..hanya masa yg akn menentukan...Dsai melakukan kesilapan besar kerana membuat keputusan bertanding di PD...

      Kas Miza
      Nmpknya ada usaha secara halus utk halang DSAI Menduduki kerusi PM....Ini satu konspirasi terancang ...yg perlu dibendung.siapa dibalik tabir politik kotor ini...kita saksikn episod seterusnya!

      Tengku Fadlan
      Sikap seperti ini (nak tanding di PD?) akan mengakibatkan kekacauan, ketakstabilan, dan ketidakharmonian dalam hubungan sosial.

      Delete
    4. Why Penang’s expensive LRT plan must be reviewed
      August 3, 2018
      The state government should have done a comparative study on the financial viability of alternative public transport systems before a choice was made.
      COMMENT


      By Ahmad Hilmy and Lim Mah Hui

      Much has been said about the Penang state government prioritising the construction of a Light Rail Transit (LRT) system from George Town to the Penang International Airport, together with several other mega infrastructure projects under an altered version of the Penang Transport Master Plan (PTMP) which ballooned from RM27 billion under Halcrow, to RM46 billion under SRS Consortium.

      What has not been aptly explained is why the state has chosen the LRT which is not only much more expensive to build, but also costlier to operate and maintain, compared to alternatives such as a tram or BRT (Bus Rapid Transit) system. Curiously enough, the state is insistent on pursuing the LRT project even though the tram and BRT were recommended in the original PTMP designed after meticulous study by UK-based engineering consultant Halcrow.

      Despite the Halcrow PTMP being officially adopted by the state in March 2013, the PTMP was radically redone by a Gamuda-led corporate entity named SRS Consortium which was awarded the contract to implement the plan.



      But is the projected LRT ridership by SRS realistic? Has the state done a financial analysis on the expected annual deficit of operating the LRT, as opposed to a BRT or tram system, and is it putting Penang at financial risk?

      Why was no comparative study done on the financial viability of alternative public transport systems before a choice was made?

      Table 1 shows that it is three times more expensive to construct an LRT (RM220m/km) than a tram (RM80m/km) and 4.5 times costlier compared to an elevated BRT system (RM50m/km).

      Table 1: Comparative costs of LRT, modern tram, BRT


      Source: * LRT numbers from SRS proposal; ** Tram and BRT numbers from Halcrow report Vol.2: Table 5.1; Table 11.5.

      SRS estimated the annual O&M cost for the LRT line at RM170 million, while the Halcrow report estimated the O&M costs for the tram line to be RM22 million.

      Is SRS’ projected ridership for the LRT at 42 million per year (116,000 per day) realistic? Or is it inflated? A recent article by Roger Tan published in FMT similarly questioned the 42 million ridership figure. He wrote: “How is it possible for the Penang LRT to have an annual passenger journey per person much higher than most MRT lines in London, Singapore and Kuala Lumpur when it does not have an interchange station with other rail links during its first year of operations?”

      As a comparison, the daily total ridership for Rapid Penang buses in the whole state is still less than 100,000 per day after more than 10 years of operation. Using the experience of Kuala Lumpur’s three LRT lines as a guide, the actual ridership for the three ranges from 3% to 20% of projected ridership, with an average of 18%. Hence, we believe that a projection of eight million trips (19% of original projection, ie. 21,920 trips per day) is more realistic than the 42 million per year claimed by SRS.

      Based on the eight million trips costing an average of RM4.00 per trip, the projected deficit for operating the LRT is RM138 million per year. In contrast, the projected surplus for the tram is RM10 million a year (See Table 1).

      Delete
    5. While this is a back-of-an-envelope estimate, the state government must commission an independent comparative financial analysis of the various modes of public transport systems, which it has not done, before making such major decisions.

      The KL-Klang Valley LRT experience is further instructive. Within the first two years of its operation, the projects racked up massive losses due to inflated financial projections; the federal government had to pump in RM5 billion or more to bail out the operators. It would be irresponsible for the Penang state government to plunge the state into financial distress.

      In conclusion, we call on the state to exercise fiscal prudence and conduct proper studies and comparisons with other cheaper and more sustainable public transport systems, before leading Penang down a treacherous path.

      Notes:

      1. To make valid comparison across the different systems, only the construction costs, inclusive of the electrical and operating systems, are used. These numbers do not include land acquisition costs that vary significantly.

      2. Halcrow recommended three tram lines for the island, each with almost equal distance, with annual O&M costs of RM67 million. We therefore used RM22 million as cost for one line (see Table 11.5, Halcrow Report Vol.2).

      Ahmad Hilmy is an associate professor at USM, and Lim Mah Hui is a former professor, international banker and Penang Island city councillor.

      Delete
  13. Org PKR ni nk kata pandai, ada pandainya, tapi ada bengapnya. Dia sama dia bergaduh, pastu cerita kat orang. Kan bingai namanya.
    DS Anwar xgeti nk selesaikn isu ni. Dlm dia memerintah negara menguasai kerusi dlm kerajaan, dah dpt dah tadbir negara, dok sibuk gaduh sesama dia. Jgn ko ckp atas nama demokrasi, akhirnya pecah 3.....mmmg bingai PKR ni...
    Puas aku bg sokongan, gini jadinya...
    Anwar msih tak mampu nk kawal keadaan... Sbb yg penting, dia dah dpt jwtn.
    Ni nk undi diPD, belum tentu Anwar menang jika gini keadaannya. Jgn ckp demokrasi, yg akhirnya xberbaik...pundek la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laluan RUU355 makin sukar, kata Pemuda Umno Kelantan
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 24 Jul 2018, 8:06 malam | Dikemaskini 24 Jul 2018, 8:26 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Pemuda Umno Kelantan menyifatkan usaha PAS untuk mengangkat Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU355) semakin sukar di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Ketuanya, Nor Hariri Mohamed berkata, berbanding ketika kerajaan di bawah pentadbiran BN, situasi sekarang dilihat "hampir mustahil" untuk PAS menjayakan agenda tersebut.

      Menurutnya, dengan pelantikan bukan Islam sebagai peguam negara, ketua hakim negara dan menteri di Jabatan Perdana Menteri yang berurusan dengan hal undang-undang memperlihatkan peluang untuk RUU355 dibahaskan di Parlimen semakin tipis.

      "Kalau dilihat daripada aspek itu jalannya amat tipis, bagaimanapun lebih baik kita cuba. Sekurang-kurangnya ada perkara yang kita boleh bangkitkan.

      "Ketika BN memerintah, RUU355 tak berdepan halangan, bahkan kita menyokong dan diberi laluan untuk dibentangkan," katanya pada sidang media di Kota Bharu selepas mempengerusikan mesyuarat exco Pemuda Umno Kelantan, hari ini.


      Sebelum ini, pentadbiran Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara, Tan Sri Richard Malanjum (ketua hakim negara), Datuk Liew Vui Keong (menteri undang-undang) yang didakwa menimbulkan kegusaran di kalangan umat Islam di negara ini.

      Terdahulu, isu RUU355 tercetus di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini apabila Ketua Pembangkang, Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) menggesa PAS supaya menguji pendirian dan sikap Dr Mahathir berhubung pelaksanaan RUU355.

      Sementara itu, Nor Hariri berkata, pembangkang sekarang tidak boleh berputus asa untuk meneruskan usaha tersebut dan rakyat boleh melihat sendiri pendirian pihak kerajaan pusat hari ini.

      "Kalau dulu orang kata Umno yang mempolitikkan hal ini, kita tak boleh putus asa. Kita tengok apa tindakan pihak kerajaan sekarang, (dulu) mereka yang menentang perkara ini," katanya.

      Delete

    2. Komen2 kpd berita "keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim." -

      Abdul Tan
      Rasa ada betulnya tuan tuan...saya pun tak sokong siti kasim tetapi saya rasa jangan jadikan negara ni bapak / keluarga dia punya...kita jangan terlalu fanatik...fikirkanlah..

      Azzukhruf Trading
      Kos penganjuran pilihanraya seharusnya di tanggung oleh pihak yg merencanakan dan tidak harus di tanggung oleh rakyat (gomen) ..semata2 utk memuaskan nafsu keluarga tu...

      adalah tidak beretika dan ertimbang rasa jika rakyat terpaksa menanggung kosnya.. utk Anuar jadi ahli parliment dia bole di lantik sbg senator je.

      Delete
    3. Batal ECRL Untuk Sekat Kemajuan Negeri Pembangkang



      PEMBATALAN projek keretapi dari Pantai Barat ke Pantai Timur (ECRL) yang diputuskan semasa pemerintahan Barisan Nasional mencetuskan rasa kesal dan tidak puas hati negeri-negeri Pantai Timur, yang kesemuanya dikuasai parti pembangkang.

      Pembatalan ini menimbulkan persepsi bahawa ia dilakukan untuk membalas dendam terhadap pentadbiran sebelum ini dan menghukum negeri-negeri yang tidak berjaya dikuasai Pakatan Harapan.

      Selain Sabah yang turut diabai kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad, projek ECRL yang sudah bermula proses pembinaannya boleh dianggap satu rancangan mengelakkan negeri-negeri pembangkang menikmati pembangunan dan kemajuan.

      Apa yang dikesalkan ialah selain pembatalan ECRL, Mahathir turut mengubah janji royalti 20 peratus daripada produksi kepada negeri-negeri pengeluar minyak kepada 20 peratus daripada keuntungan, yang mungkin lebih rendah berbanding royalti.

      Selain Sabah, semua negeri yang terkesan dengan royalti minyak dan ECRL ini ialah negeri dikuasai pembangkang.

      Pemimpin-pemimpin negeri terbabit menyatakan rasa tidak puas hati dengan pembatalan projek infrastruktur pengangkutan itu.

      Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata pembatalan merugikan ketiga-tiga negeri, yang kesemuanya diperintah pembangkang di Pantai Timur – Pahang, Terengganu dan Kelantan, yang mana kerja-kerja awal pelaksanaannya telahpun bermula.

      “Di Pahang sahaja, kemajuan yang dicapai ialah antara 13 dan 14 peratus setakat ini. Malah, di tapak-tapak seperti Genting dan Bentong, kerja-kerja mengorek terowong bagi laluan bawah tanah ECRL telahpun bermula.

      “Selain itu, kerja-kerja untuk pengambilalihan tanah sudahpun berada di peringkat Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri dan ini termasuk bagi tanah milik persendirian yang perlu kemudian diwartakan untuk ditetapkan jumlah pampasan kepada mereka,” katanya.

      Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, berkata amat merugikan andai ECRL dihentikan terus lebih-lebih lagi proses awal pelaksanaan projek itu sudah berjalan.

      “Proses awal membabitkan pembinaan laluan, stesen, terowong dan jambatan sudah pun dilakukan termasuk mengambil alih tanah.

      “Malah, ada terowong sudah digali sejauh 50 meter dan pada hemat saya, langkah menghentikan pelaksanaan projek ini satu kerugian, sepatutnya boleh buat proses baru membuka tender kepada syarikat tempatan untuk adakan kerjasama dengan luar negara pada kos munasabah,” katanya.

      Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, kerajaan negeri memberi sokongan penuh dengan sebarang usaha membangunkan negeri itu oleh kerajaan persekutuan.

      “Sebab itu kita sokong penuh projek ini. Bila dibentang untuk kemajuan negeri dan perhubungan antara negeri di Pantai Barat dan Pantai Timur.

      “(Malah) pembinaan ini bakal mewujudkan peluang pekerjaan. Atas sebab itu kerajaan negeri sentiasa memberi sokongan dan membantu dalam proses pengambilan tanah dan lain-lain,” katanya ketika ditanya pandangannya berkenaan ECRL pada April lalu.

      Delete

    4. EVERLASTING KNIGHT = EVERLASTING TAIK BLOKE = GENG MENJILAT NAJIB, ETC, ETC

      KOMEN2 KPD BERITA "Panduan pertuduhan terhadap Shafee" -

      Ayoub Ahmad
      Konon nak lari.. jam 6 pagi kt airport..

      Prabhdial Singh
      Syabas MACC
      Sabit kesalahan Rakyat dapat balik 5 kali ganda

      Abdul

      Tak dapat balik pun takpe. Aalkan Piee masuk jel 5-10 tahun.

      He is the friend of my enemy - Najib. He is my enemy.

      Delete
  14. Di sini kelihatan seperti DSAI tidak sabar-sabar lagi dan begitu kemaruk untuk menjadi Perdana Menteri ke-8. Tindakan ini akan membuatkan orang Melayu meluat dan mungkin akan berlaku kejutan dalam PRK itu nnt apabila orang Melayu membuat protes tanpa keluar mengundi atau lebih parah lagi apabila undi Melayu berpindah ke pihak pembangkang. Pakatan Harapan (PH) terlupa bahawa kemenangan PH dalan PRU 14 disebabkan faktor ketokohan Tun Mahathir memimpin jentera pilihanraya, bukan disebabkan oleh DSAI.
    Saya sendiri sebagai penyokong kuat PH tidak selesa sekiranya DSAI diangkat sebagai PM ke-8 disebabkan beberapa faktor yang DSAI sendiri tentu tahu. Biarlah Tun Mahathir diberi ruang dan masa yang secukupnya untuk memimpin negara kembali ke zaman kegemilangan sehingga digelar The Asian Tiger. Jangan terburu-buru dan gelojoh untuk mengejar jawatan dan kuasa kerana kuasa sebenarnya terletak di tangan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu lulus ECRL bukan nak cari untung
      RAZIATUL HANUM A RAJAK 23 OGOS 2018
      Abdul Rahman Dahlan
      Abdul Rahman Dahlan - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan dahulu meluluskan projek Laluan Keretapi Pantai Timur (ECRL) bukan kerana mahu mencari untung.

      Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata hasrat BN ketika meluluskan projek itu bagi memberi peluang pembangunan di kawasan Pantai Timur.


      “Dulu BN luluskan ECRL untuk memberi peluang kepada kawasan pantai timur membangun seiring dengan pantai barat. Mereka dah lama ketinggalan.

      “Pengoperasiannya bukan tempat cari untung. Ia adalah pemangkin ekonomi. Kita akan untung pekerjaan, pembangunan dan aktiviti ekonomi,” katanya melalui ciapan di Twitter, semalam.

      Kelmarin, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan mengumumkan pembatalan ECRL dan projek Saluran Gas Paip Trans-Sabah (TSGP) yang menerima pelbagai reaksi.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ECRL, saluran paip gas Sabah dibatalkan]

      Namun hari ini, beliau menyatakan keputusan tersebut belum muktamad.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pembatalan ECRL,SSER belum muktamad]

      Menurut Rahman, hasrat sama dikongsi oleh Tun Mahathir ketika meluluskan projek Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang.

      “Dulu Lebuhraya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang dibuat bukan untuk keuntungan daripada operasi pun.

      “Sewaktu itu hujah utama Tun Mahathir membina projek sosioekonomi itu ialah penambahan pekerjaan dan aktiviti ekonomi yang bakal meningkat, bukan buat untung syarikat,” katanya.

      Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata kerajaan sepatutnya menumpukan kepada pengurangan kos bukan membatalkan terus projek bermanfaat itu.

      “ECRL adalah ‘game changer’ untuk Pantai Timur, satu idea yang mampu menjadikan pantai timur semenanjung Malysia maju.

      “Kalau PH nak kurangkan kos, tumpukan kepada laluan utama dan asal iaitu Tumpat ke Gombak sahaja buat masa ini. Jangan dibatalkan semua,” katanya.

      Delete

    2. Komen2 kpd berita "keluarga Anwar permainkan pengundi - "Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim" -

      Low Kok Hua
      Saya setuju dengan Siti. PKR memainkan sokongan rakyat terhadap mereka. Ingat mereka nak Buat sesuka hati, kamu ingat rakyat bodoh, alat permainan kamu ke?

      Yang betul kita sokong, Yang salah kita akan tentang habis-habisan..

      Mohd Yazid Mohd Ali
      Kalau MAMAT ni jadi PM ,sure Malaysia tak maju,mungkin BANKRUP ?,lepas tu cari IMF minta hutang denga cagaran ?,rakyat akan MAKAN KUNYIT {BERAK LAH },EPISOD 96 akan berulang lagi ?,RECYCLE ?,HAK PUIIIIII ?

      Idrus Hashim Hashim
      Kata kerajaan hampir muplis. Nak belanja lagi besar untuk kerja sia sia, ,membazir. Nak ganti tm alasan. Nak sgt jadi pm. opportunis . Atau takut terlepas kapal. Kenapa Anwar saja yg ada ke? Akhirnya rakyat juga yg menderita. Kalau Allah tetapkan Anwar jadi pm jadilah.

      Ali Rusdan
      TERIMA KASIH SITI KASSIM
      KERANA AWAK TELAH AWAL AWAL LAGI MEMBERI TAHU DIMANA AWAK BERADA PRK P/DICKSON.
      BN DAN PAS DI PANTAS YANG SAMA MENENTANG ANWAR IBRAHIM KALAU SITI KASSIM MENENTANG ANWAR JAWAPAN SUDAH DIERI SEBELUM DITANYA. Tahniah juga kepada Parti Islam Semalaysia Pas kerana bekal bersama Siti Kassim.

      Delete
    3. "Kita tahu DAP sangat anti... orang tahu itu antara faktor dan sepatutnya dia tidak campur tangan urusan parti lain dan Islam. Itulah punca (tidak bekerjasama dengan HARAPAN)," katanya.

      PAS untuk semua

      Dalam temu bual sama, Tuan Ibrahim turut diajukan pertanyaan sama ada PAS masih lagi mengamalkan slogan PAS for all yang sebelum ini kerap dilaungkan.

      Menurut Tuan Ibrahim, PAS tidak pernah berganjak daripada slogan berkenaan dan mereka tetap terbuka dengan mana-mana kaum dan agama di negara ini.

      "Polisi parti kita tetap sama. PAS asasnya pada Islam, bukan bangsa. Bangsa ini dalam konteks politik negara. Konteks negara kita majoriti ialah Melayu dan Islam.

      "PAS bertegas dengan dasar kita dan terbuka kepada semua agama dan bangsa lain. PAS for all memang trademark kita dan kita terbuka sampai hari ini," katanya.

      Ketika diajukan soalan tentang Tsunami Hijau pada PRU lalu, Tuan Ibrahim berkata ia berjaya namun tidak menyeluruh.

      Katanya ia dapat dibuktikan apabila PAS berjaya mengekalkan kemenangan di Kelantan dan mendapatkan kembali Terengganu serta hampir menawan Kedah.

      "(Tsunami hijau) berjaya cuma tak besar. Kejayaannya dapat dilihat apabila undi PAS meningkat. Jumlah kerusi DUN meningkat dan berjaya tawan Terengganu, kekalkan Kelantan dan Kedah hampir berjaya.

      "Walaupun ia tidak meluas, tapi berjaya," katanya.

      PAS memperkenalkan gagasan Tsunami Hijau selepas HARAPAN - yang ketika itu masih pembangkang - menggunakan istilah 'Tsunami Melayu' untuk menunjukkan kemenangan mereka.

      Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marsuki sebelum ini, PAS dijangka menang dengan Tsunami Hijau apabila pengundi Islam atas pagar akan memberi undi kepada parti berkenaan.

      Mengulas sama ada PAS hanya merupakan parti Pantai Timur, Tuan Ibrahim menafikan dakwaan itu dan beranggapan istilah berkenaan tidak tepat.


      "Kebetulan kita kekalkan kemenangan di Kelantan. Kalau macam itu, bolehlah kita cakap DAP ini parti utara kerana dia boleh memerintah Pulau Pinang?

      "PAS ada juga menang di Pahang, dari tiga kerusi kita naik lapan kerusi. Kita ada juga menang di Johor, Pulau Pinang, Perak. Maknanya penerimaan masyarakat terhadap PAS terkeluar dari pantai timur (semata-mata)," ujarnya lagi.

      Delete

    4. EVERLASTING KNIGHT = EVERLASTING TAIK BLOKE = GENG MENJILAT NAJIB, ETC, ETC

      KOMEN2 KPD BERITA "Panduan pertuduhan terhadap Shafee" -

      Ahmad Fadzillah Bin Hassan
      harap pihak berkuasa ekori si mamak ni kemana saja beliau pergi, tahan passport je tak cukup, takut2 dia lari guna lorong2 tikus di sempadan! SEMUA SEDIA MAKLUM, DIA NI SANGAT LICIK, PENUH DENGAN TIPU MUSLIHAT & KEPURA2AN... DUIT DIA PULA BANYAK, SENANG LAH NAK CABUT MACAM JAMAL JAMBAN!

      Yap Chiew Peng
      Mula mula kata nonsense. Lepas ditangkap pent down, maka cook up bull story. Terus lagi cook up lebih cock tales.

      Nicholas Paul
      Sapa ada lihat wayang "Titanic" cerita dia hampir sama.. perlahan lahan.. kapal karam.. ada byk sentiment tu,,sama juga la dgn puak2 dgn politik mrk....

      Dori Yaki
      Yes.. Sekarang ni sibuk nak cari pelampung. Sampi yang tahi yg terapung diingatkan pelampung. Berebut2 sampi satu badan kena

      Delete
  15. Melayu mudah lupa tapi tm takkan lupa janji dia akan jadikan dsai pm ke8

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penduduk merempat, tuntut janji rumah
      KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN 13 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore324
      Penduduk merempat, tuntut janji rumah
      Penduduk Kampung Jalan Tepi Sungai Dennistown mengadakan perhimpunan aman menuntut campur tangan kerajaan PH Perak menunaikan janji pemberian rumah tertangguh sejak empat tahun lalu.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PARIT BUNTAR - Seramai 61 penduduk asal Kampung Jalan Tepi Sungai, Dennistown di sini mengadakan perhimpunan aman merayu kerajaan PH Perak menunaikan janji penyediaan rumah kepada mereka setelah tertangguh sejak empat tahun lalu.

      Perhimpunan dianjurkan bagi meminta campur tangan kerajaan negeri baharu itu merealisasikan janji dikemukakan kerajaan negeri terdahulu ekoran mereka diarahkan berpindah dari kampung itu bagi memberi laluan kepada pelaksanaan projek Rancangan Tebatan Banjir(RTB) Kerian sebelum ini.


      Wakil penduduk, Aslan Jamil,53, berkata, pada bulan September 2014, mereka menerima notis mengosongkan kediaman daripada pentadbiran tanah daerah Kerian susulan rancangan pelaksanaan projek RTB Kerian turut melibatkan sebahagian kawasan kampung itu.

      Menurutnya, kerajaan negeri terdahulu bersetuju membayar pampasan ex-gratia berjumlah RM42,000 kepada kesemua penduduk berkenaan memandangkan kediaman asal mereka yang wujud sejak lebih 80 tahun lalu, berada di atas tanah lot rizab sungai.

      "Susulan notis diterima, kami diminta mengosongkan dan meruntuhkan sendiri kediaman dalam tempoh masa singkat bagi memastikan kami layak menerima bayaran pampasan wang tunai itu.

      "Selain itu, kami turut dijanjikan pemberian sebuah lot tapak rumah di kawasan berdekatan oleh kerajaan negeri terdahulu.

      "Mereka turut memaklumkan kami perlu bersedia membayar bagi mendapatkan tanah tapak rumah tersebut dengan sejumlah bayaran ditentukan semula kerajaan negeri," katanya kepada media selepas mengadakan perhimpunan aman bersama 61 penduduk asal Kampung Jalan Tepi Sungai Dennistown di Surau Jalan Tepi Sungai, Dennistown.

      Aslan berkata, tidak lama selepas rumah penduduk dikosongkan, kerajaan terdahulu mengubah perancangan asal dengan bersetuju membina sebuah rumah teres di atas tanah lot terbabit demi penyeragaman penyediaan rumah penduduk terlibat.

      Menurutnya, penduduk turut diberi jaminan penyediaan tanah lot dan pembinaan rumah teres pada harga mampu milik dijangka akan diselesaikan dalam tempoh dua tahun selepas mereka berpindah.

      "Namun, janji penyediaan lot tanah dan pembinaan rumah kepada kami sehingga kini hanya tinggal janji sehinggalah kerajaan negeri sudah diambil alih PH pada PRU14.

      "Penduduk asal kampung berasa amat tertipu dan kami merayu jasa baik kerajaan negeri PH untuk segera campur tangan bagi membela nasib kami yang kini terpaksa merempat di rumah orang lain," katanya.

      Delete
    2. Inflasi teras diunjur meningkat 1.0 peratus
      23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Inflasi teras diunjur meningkat 1.0 peratus
      RAM Rating Services Bhd
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings) menjangkakan kadar inflasi teras meningkat 1.0 peratus pada Julai 2018, disokong tekanan inflasi yang lebih tinggi daripada komponen bahan api pengangkutan.

      Dalam satu kenyataan hari ini, agensi penarafan itu berkata harga purata petrol RON95 meningkat 12.4 peratus pada Julai berbanding 9.9 peratus pada Jun, ketika kesan asas rendah.


      Ia berkata harga dijangkakan terus lemah dengan penarafan sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), mengehadkan sebarang tekanan ke atas inflasi, manakala Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dijangka membuat beberapa pelepasan kos.

      “Penilaian awal kami terhadap SST dan potensi impak inflasi tidak menunjukkan sebarang ketidakstabilan harga atau penggunaan buat masa sekarang.

      “Ini disebabkan oleh bahagian produk SST yang lebih kecil dalam sekumpulan indeks harga pengguna, dan terpakai kepada pengeluar dan bukan pengguna akhir,” katanya.

      Selain itu, sebarang kesan ketidakstabilan daripada SST dikawal oleh lapisan tunggal cukai, kurang kos pelaksanaan pentadbiran serta cadangan pengecualian ke atas bahan mentah, komponen dan pembungkusan bagi pengeluar berdaftar.

      Memandangkan tekanan deflasi daripada perubahan dalam sistem percukaian, selain harga bahan api yang lebih rendah susulan pelaksanaan semula subsidi minyak, dan lonjakan pertumbuhan perlahan yang berterusan ke atas harga makanan, inflasi teras dijangkakan mencatat purata 1.3 peratus tahun ini, katanya.

      “Berdasarkan teras inflasi yang lebih rendah dan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar yang sederhana sebanyak 4.9 peratus, Kadar Dasar Semalaman (OPR) tahun ini dilihat memihak kepada aliran menurun.

      “Bagaimanapun, OPR dijangka kekal pada 3.25 peratus sepanjang 2018 susulan dasar tidak menentu yang berterusan, selain beberapa risiko makro yang mungkin masih memberi risiko ke atas aliran keluar modal,” katanya.

      RAM Ratings percaya dasar monetari akan memainkan peranan yang lebih besar kerana penyatuan fiskal dianggap sebagai trend utama yang berlaku, sekali gus skop suntikan dana tambahan dijangkakan kurang.- Bernama

      Delete

    3. EVERLASTING KNIGHT = EVERLASTING TAIK BLOKE = GENG MENJILAT NAJIB, ETC, ETC

      KOMEN2 KPD BERITA "Panduan pertuduhan terhadap Shafee" -

      Babok Ninna
      Peguam terkemuka AKA Peguam tebalmuka.....kesian.... menyesal emak dia menerankan dia lahir....

      Aliteh Abdullah
      Kalau loyar terima bayaran juga tertakluk kepada Akta Cukai Perkhidmatan 1975, kalau pendapatan yang diterima tidak diikrar dalam borang CP maka telah melakukan kesalahan yang mana boleh dikenakan penalti hingga 50% atas kiraan cukai. JKDM wajar siasat dan audit akaun sykt peguam ini.

      NexusRssb AutoGarage
      hah! betul. ni satu point yg baik jugek

      Johari Shamsuddin
      Zaman bermewah dan kleptokrasi dah habis la mamak pedukang. Kita kan saksikan heavyweight battle of the lawyers..yg lain dok tepi diam2..

      Delete
  16. Dengan izin tuan blog,

    PER : MENJAWAB OLOK-OLOKAN KISAH PEMBAWA PANJI HITAM DI AKHIR ZAMAN.

    ---------------

    Kisah Pembawa Panji Hitam atau disebut juga sebagai Pemuda Tamim dengan gelaran Shuaib Bin Soleh bukanlah kisah dongengan sebaliknya ia adalah khabar nubuwwah. Menafikan kebenaran khabar nubuwwah ini adalah ibarat menafikan kebenaran kerasulan Nabi Muhammad saw sendiri. Sama seperti khabar mengenai Imam Mahdi dan Nabi Isa a.s.

    Banyak hadith2 yang membicarakan tentangnya. Malah bagi setiap pengkaji hadith2 akhir zaman mereka akan mengetahui tentang khabar wujudnya lelaki ini. Khabar kewujudannya adalah bersifat mutawatir. Mutawatir di dalam ilmu hadith dan penyaksian adalah lebih tinggi darjatnya daripada sahih.

    Izinkan saya berkongsi beberapa hadith yang menceritakan tentang lelaki ini dan juga panji hitam. Harap maklum bahawa saya membuat salinan tetangnya daripada internet sahaja dan bukan dari sumber asal.

    Walaubagaimanapun sejak 17 tahun yang lampau saya telah pun mengetahui tentang lelaki ini melalui pembacaan daripada sumber tulisannya dan juga sumber asal hadithnya, dan hanya pada 2018 sahaja saya menemui jawapannya, iaitu ia adalah Tun Mahathir.

    Bagi mereka yang tidak mahu percaya Tun M adalah orangnya itu tidak mengapa. Walaubagaimanapun bagi mereka yang memperolok-olokkan kisahnya sebagai dongengan maka berhati-hatilah, anda sedang menafikan khabar nubuwwah.

    Berikut adalah di antara hadith-hadith tentangnya:-


    "تجيئ الرايات من قبل المشرق كأن قلوبهم زبر الحديد فمن سمع بهم فليأتهم فليبايعهم ولو حبوا على الثلج "

    "Akan datangnya panji-panji daripada Timur, hati-hati mereka adalah ibarat kepingan besi. Barangsiapa yang mendengar tentang mereka maka hendaklah mendatangi mereka walaupun terpaksa merangkak di atas salji"


    "يخرج ناس من المشرق فيوطئون للمهدي سلطانه )

    "Akan keluar manusia dari Timur yang akan memberikan kekuasaan kepada Al-Mahdy"


    "عليكم بالفتى التميمي"

    "Ke atas kamu untuk bersama-sama dengan Pemuda Tamim"


    يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم، ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم ، ثم ذكر شيئا لا أحفظه،  فقال: فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج، فإنه خليفة الله المهدي

    "Akan berperang 3 orang di sisi khazanah (kaabah), kesemua orang adalah putera khalifah dan seorang pun tidak berhasil (menjadi khalifah Baitullah). Kemudian akan muncullah panji-panji hitam dari arah Timur, dan mereka akan membunuh (menewaskan) kamu dengan satu pembunuhan yang tidak pernah dilakukan oleh kaum lain (sebelumnya). Kemudian baginda mengatakan sesuatu yang tidak aku hafal, dan kemudian baginda berkata: apabila kamu melihatnya maka hendaklah kamu berbaiah kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah khalifah Allah, Al-Mahdi"

    (Bersambung)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (Sambungan)

      Ada pula kewujudan orang-orang yang memperolok-olokkan khabar nubuwaah sebagai kisah dongeng mahupun khayalan memang telah diberitakan di dalam AlQuran sendiri.

      Maka saya langsung tidak berputus asa dengan kejahilan mereka kerana apabila khabar itu benar-benar berlaku dan mereka ditimpa 'perintah Allah' (act of God), mereka tidak lagi mampu beralasan dan manusia akan berkata "sesungguhnya Allah tidak menganiayai mereka sedikitpun melainkan mereka itulah yang telah menganiayai diri sendiri."

      Di antara ayat-ayat AlQuran tentang golongan yang gemar menuduh khabar nubuwwah sebagai dongengan:-

      وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَىٰ عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا

      " Dan mereka berkata: (ini adalah) dongengan orang-orang purbakala, dimintanya supaya dituliskan, maka dibacakanlah dongengan itu kepadanya setiap pagi dan petang" (Al-Furqan :5)


       إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ

      "Dan apabila dibacakan ayat-ayat Kami, ia berkata; dongengan orang-orang pubakala" (Al-qalam : 15)


      وَإِذَا قِيلَ لَهُم مَّاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ ۙ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ

      "Dan apabila dikatakan kepada mereka apakah yang diturunkan oleh Tuhanmu, mereka menjawab dongengan orang-orang purbakala" (An-Nahl : 24)

      Mudah-mudahan jelas bagi orang-orang yang mahu menggunakan akal dan iman.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. PH, belum menang fitnah, selepas menang pun fitnah



      Bina persepsi buruk kepada lawan, membuat dakwaan palsu antara kerja yang sangat mahir parti DAP. Tidak hairan walaupun bilangan mereka kecil tetapi mereka bina masyarakat Cina dengan maklumat palsu, meragukan dan fitnah agar musuh poltik mereka sentiasa dibenci.

      Kerja mereka tak kira semasa menang atau kalau kerana itu sikap mereka tidak ada dosa dan pahala. Malang jika parti AMANAH setongkol dalam isu-isu fitnah yang dibawa oleh DAP.

      Terkini Adun Keranji, Chong Zhemin membuat fitnag kononnya PAS Negeri Perak ada menerima tanah seluas 16,364 meter persegi antara tempoh 2008 hingga 2018.

      Seluas 16,364 meter persegi adalah cara DAP atau PAKATAN HARAPAN nak "kencing" rakyat. 16, 364 meter persegi itu sebenar 1.6 hektar.



      Celaka betul puak DAP yang sebenar fitnah dan celaka juga bagi orang yang mempercayai fitnah tanpa usul periksa sebagaimana yang telah diterangkan jelas dalam al Quran.

      Tanah itu sebenarnya adalah pertukaran hak milik individu kepada PAS Cawangan Langkap yang tidak pun sampai 0.4 hektar.

      Pertukaran tanah tersebut yang dikongsi lima individu pada tahun 1969 dengan keluasan asal 1.6 hektar, di mana pada 2012 berlaku pindah milik.

      Salah seorang pemilik memberikan sebahagian kecil tanah tersebut kepada Ketua PAS Cawangan Langkap bersama beberapa individu.

      Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria ketika membuat sidang media mengatakan bahawa ini adalah fitnah.

      Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Perak, Ustaz Mohd Akmal Kamaruddin mencabar Zhemin mengulangi kenyataan tersebut di luar dewan agar tindakan undang-undang boleh diadakan.

      Zhemin dalam perbahasannya mendedahkan kononnya kerajaan negeri meluluskan beberapa hak milik tanah kepada Umno, MCA, Gerakan dan PAS antara 2008 hingga 2018.

      Hentilah buat kerja bodoh menipu dan manipulasi maklumat untuk memburukkan PAS. Bila PH dah menang fokus kepada pembangunan rakyat. PH terutamanya parti AMANAH perlu tumpu kepada pembasmi berita dan maklumat palsu dimedia massa. Jangan terikut buat kerja jahat dan bodoh.

      : Tak buat kerja jahat dan bodoh, mana boleh menang itu perinsip utama PH kan?....

      Delete

    3. KOMEN2 KPD BERITA "Panduan pertuduhan terhadap Shafee" -

      Ramdan Bin Ahlon
      ramai lagi sekapal dgn safiiee ..... semua puak2 yg dpt sumbangan dari 1mdb maka di kira wang haram. Yg pi haji tu ehemmm. Adek najeb pon dpt yg dah jadi ceo CIMB. Sharir samad. Kerabat2 pahae pon dpt. Eheemmmm .... tidorla hangpa selagi boleh lena.

      Wan Zahari
      insyaAllah, segala kudis,pekung dan nanah tengik akan terbuka satu demi satu dlm mahkamah nanti. Mana penyangak yg belum dipanggil tu harap bersedia la ye

      Zawji Yusoff
      lepas ni Najib tak perlu lagi nak berbalas-balas komen pasal ekonomi dengan Guang Eng..kerana Najib ekonomi negara telah rosak disebabkan amalan Cash is King - memegang Kuasa dengan wang dan memebodohkan rakyat juga dengan wang...

      Kuasa yang beliau miliki perlu menjana semula wang haram supaya tidak dicabar oleh sesiapa..tapi dia terlupa.. Allah lebih berkuasa...yang telah membinasakan kuasa yang beliau miliki

      Delete
  17. Kita tidak perlukan ahli falsafah macam Anwar untuk jadi PM. Kita perlukan PM yg benar nak kembalikan Malaysia kembali seperti dulu. Undi aku dan family serta rakan terdekat tidak pada PH untuk kali ni. Dari dulu PD mintak Umno mewakili mereka dan bukannya MIC. Bila PRU14, ramai somong PH sebab Tun M dan marahkan Najib. Anwar bukan idol besar di PD. Malah Datuk Mat Hasan jauh lebih besar pengaruh di PD. Rantau dan PD macam kampung sebelah menyebelah. Semua orang PD kenal siapa Tok Mat. Anwar akan kalah di PD. Kalau dulu aku sokong Anwar dari zaman 1998 lagi tapi kali ni aku tak suka beliau ambik jawatan PM tanpa rasa susah macam yg Tun buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malah golongan melayu dari golongan bawahan dan pertengahan ini lah yang merasa terkesan apabila kos sara hidup itu tidaklah menurun seperti yang diharapkan. Golongan ini juga yang termasuk dalam golongan kakitangan awam dan kakitangan kontrak yang diberhentikan.

      Maka yang mengundi untuk berpuas hati dengan kerajaan hari ini tinngal lah segelintir orang melayu atasan yang merasakan mereka tidak kisah sekiranya kerajaan PH gagal melaksanakan manifesto PRU mereka asalkan Najib jatuh, golongan bukan melayu yang mendapat kelebihan dan keuntungan dengan hal seperti pengiktirafan UEC, penambahan peruntukan pada sekolah berasaskan kaum, serta golongan minoriti seperti LGBT, mereka yang berideologi liberal, sekularisme, atheist dan sebagainya kerana suara mereka kini semakin mudah didengari.

      Jangan kerana terlalu mengejar sokongan minoriti menyebabkan hilangnya sokongan majoriti.

      3. Golongan yang ekonomi mereka terkesan secara langsung

      Golongan yang ekonomi mereka terkesan secara langsung selepas perubahan kerajaan sudah pasti antara golongan yang sangat tidak berpuas hati dan sangat tidak gembira dengan kerajaan hari ini. Antaranya adalah orang yang hilang pekerjaan kerana khidmat kontraknya ditamatkan serta merta, serta mereka yang terlibat dengan projek-projek berkaitan kerajaan yang dibatal dan ditangguh kerana langkah penjimatan.

      Apabila kerajaan mengumumkan untuk menangguh dan membatalkan beberapa projek, ada pekerja yang turut diberhentikan, ada yang dipindahkan kerana ketiadaan projek, ada juga yang menanggung kerugian.

      Alasan atas tindakan kerajaan ini adalah kerana kerajaan menanggung hutang yang terlalu banyak, menyebabkan kerajaan terpaksa berjimat cermat dengan membatalkan kenaikan gaji kakitangan awam, membatalkan banyak projek dan menangguhkan pelbagai janji pilihanraya.


      * * * * * * * * * *

      Bukanlah nak kata langkah berjimat cermat itu tidak bagus, tetapi mengapa ketika kerajaan BN dulu, dalam banyak-banyak hutang pun kerajaan masih boleh menaikkan gaji kakitangan, memberi bonus kepada semua kakitangan kerajaan dan melaksanakan banyak projek pembangunan?

      Sebab itu cukai GST dan program rasionalisasi subsidi wujud, untuk menjadikan negara kita sebagai negara berpendapatan tinggi. Apabila negara sudah mempunyai pendapatan yang tinggi, barulah kerajaan mampu untuk naikkan gaji dan bagi bonus pada kakitangan kerajaan, melakukan lebih banyak projek pembangunan dan membuat lebih banyak pinjaman.

      Delete
    2. Kunfayakun....tak kisahlah siapapun jadi pm....baik tm ataupun dsai

      Delete
    3. Arab Saudi cuba malukan Mahathir jemput Ketua Pembangkang



      Belum pernah berlaku dalam sejarah, pemimpin pembangkang sesebuah negara Islam diiktiraf kerajaan Arab Saudi dan dijemput hadiri majlis rasmi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

      Lebih unik, jemputan khas itu sebenarnya hanya dihadiri sejumlah pemimpin negara, ketua kerajaan dan menteri kanan yang datang menunaikan ibadah haji di Tanah Suci serta diraikan baginda bersempena Hari Raya Aidiladha.

      Lucunya, ketika Menteri Agama di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa ‘bangga’ kongsi gambar beliau di Istana Mina dalam majlis tersebut menerusi akaun sosial Facebook, ramai netizen pula tegur pemimpin PAN itu.



      Apa tidaknya, bukan sahaja wakil kerajaan Pakatan Harapan (PH) ada di situ, malah Ketua Pembangkang yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pun berada di tempat sama serta lebih diberi fokus netizen.

      Bayangkanlah imej beliau yang disiarkan secara langsung melalui program khas stesen televisyen kebangsaan Arab Saudi kelmarin kemudian tular luas dalam kalangan pengguna media sosial tempatan berbanding Mujahid sendiri.

      Secara umum, bukan mudah kerajaan Arab Saudi sanggup ‘buang masa’ jemput Ahmad Zahid yang tiada lagi apa-apa jawatan pun dalam kerajaan Malaysia, tetapi dirai Raja Salman pada acara formal di istana semayam baginda.



      Bahkan, pemerintah Arab Saudi itu ketika bertitah seolah-olah sindir kerajaan PH kerana bertindak biadab menutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang operasi ditanggung sepenuhnya oleh baginda sendiri.

      Raja Salman namun ulangi komitmen negara itu bagi perangi keganasan puak pelampau sambil beri gambaran yang semacam merujuk tindakan Malaysia tarik pasukan tentera ditugas khas kawal keselamatan Makkah dan Kaabah.

      Meskipun tidak sebut secara terbuka, bagi yang faham senario geopolitik Asia Barat, tentu maklum imej hubungan kurang mesra Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Arab Saudi susulan fitnah beliau dalam isu dana RM2.6 bilion.

      Akibat PH sengaja eksploitasi cerita derma peribadi kerabat diraja Arab Saudi itu, tidak hairanlah kuota jemaah haji Malaysia kembali kepada 30,200 orang pada kali ini dibandingkan lebih 40,000 orang beberapa tahun sebelum itu.

      Natijahnya sehingga kini, perdana menteri dengan usia tertua di dunia itu ‘tidak berani’ pula bertemu Raja Salman, apatah lagi buat lawatan rasmi ke Arab Saudi berbanding era PM 4 dahulu.

      Riyadh sudah sampai ‘isyarat’ amaran kepada Putrajaya, dan penghormatan Raja Salman meraikan Ahmad Zahid secara simbolik beri gambaran awal: kerajaan PH berhentilah buat fitnah dan politik manipulasi.

      Bersumberkan Mynewshub.TV

      : PH nampak macam cerdik politiknya, tapi bila dikaji dan direnungi sebenarnya politik bodoh, jahat dan penuh dengan dendam....

      Delete

    4. EVERLASTINGKNIGHT = EVERLASTING TAIK BLOKE = GENG MENJILAT NAJIB, ETC ETC

      Panduan pertuduhan terhadap Shafee

      Peguam terkemuka Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah hari ini mengaku tidak bersalah terhadap empat pertuduhan mengikut Seksyen 4 (1) (a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001.

      Malaysiakini menghuraikan kes itu untuk membantu anda memahami dengan lebih baik apa yang dimaksudkan dengan pertuduhan berkenaan.

      Apa pertuduhannya?

      Tuduhan itu mendakwa Shafee menerima dua pembayaran berasingan berjumlah RM9.5 juta daripada perdana menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Razak antara 2013 dan 2014.

      Secara khusus, Shafee menerima dua cek daripada Najib, satu berjumlah RM4.3 juta pada 13 Sept 2013 dan satu lagi berjumlah RM5.2 juta pada 17 Februari 2014.

      Apa pertuduhan pendakwa terhadap Shafee?

      Menurut pendakwaan, masalah itu berkisar mengenai sumber dana Najib yang didakwa berasal daripada hasil aktiviti haram.

      Berdasarkan rekod awam, Najib membayar Shafee melalui akaun yang nombornya berakhir dengan nombor "906".

      Ini adalah akaun sama yang ditunjukkan pada carta yang dipegang oleh peguam negara ketika itu, tan Sri Mohamed Apandi Ali pada sidang akhbar pada 2016.

      Carta itu menunjukkan wang SRC International, syarikat milik negara yang mengalir ke dalam tiga akaun berasingan milik Najib, iaitu akaun yang berakhir dengan nombor "906", "880" dan "898".

      Mengikut carta itu, sekurang-kurangnya RM28 juta dari SRC International berakhir dalam akaun “906" selepas melalui beberapa perantara. Walaupun demikian, Apandi membersihkan Najib daripada sebarang salah laku.

      Walau bagaimanapun, dalam konteks kes Shafee, transaksi berkenaan berlangsung antara bulan Julai dan Ogos 2014, beberapa bulan selepas peguam itu dibayar.

      Najib mempunyai akaun keempat yang berakhir dengan nombor "694", yang didakwa menerima sebahagian besar dana dari 1MDB, termasuk dana "RM2.6 bilion".

      Malaysiakini sebelum ini pernah memperincikan beberapa penerima politik melalui akaun ini di laman mikro: “Wang songlap dari 1MDB atau derma? Tangan-tangan politik yang terdedah.”

      Urusniaga 1MDB sebahagian besarnya berlangsung antara tahun 2011 hingga 2013. Tidak ada rekod awam sama ada Najib memindahkan dana itu ke akaunnya yang lain.

      Apakah spesifikasi pertuduhan itu.

      Mungkin terdapat kekeliruan kerana Shafee didakwa mengikut dua versi undang-undang yang sama iaitu Akta 613.

      Akta 613 pada mulanya dikenali sebagai Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATF) tetapi selepas pindaan diwartakan pada September 2014, ia dikenali sebagai Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUA) 2001.

      Shafee yang didakwa melakukan kesalahan pengubahan wang haram berhubung dengan bayaran RM4.3 juta dan RM5.2 juta itu berlaku sebelum September 2014, oleh itu beliau didakwa mengikut Seksyen 4 (1) (a) AMLATF, versi undang-undang terdahulu.

      Terdapat dua pertuduhan di bawah versi permulaan ini, satu untuk setiap pembayaran yang diterima Shafee daripada Najib.

      Seksyen 4 (1) (a) versi pertama memperuntukkan denda sehingga RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya.

      Baki dua pertuduhan, juga satu untuk setiap pembayaran, dilakukan di bawah versi 4 (1) (a) AMLAFTFPUA yang dikemas kini.


      Seksyen 4 (1) (a) yang dikemaskini memperuntukkan hukuman penjara mandatori sehingga 15 tahun dan didenda tidak kurang lima kali nilai kutipan yang diterima daripada kegiatan yang menyalahi undang-undang dan pemenjaraan atau RM5 juta, mana lebih tinggi, dan pemenjaraan hingga 15 tahun.

      Kedua-dua pertuduhan itu mendakwa Shafee, pada tahun 2015, "terlibat dalam urus niaga daripada aktiviti haram".

      Delete
  18. Terbaik bro fan tun..

    Sabarnya itu hanya lafaz dimulut
    Hakikatnya terlepas jawatan itu yang paling ditakut
    Tiada kepentingan pada kerajaan pun prk ini kalau dikut
    Cuma hanya untuk memenuhkan keinginan dan cita cita politik orang tersebut..

    Yang menjadi mangsa keadaan ialah rakyat
    Bertungkus lumus mereka dalam menjatuhkan kleptokrat
    Bila dah jadi kerajaan, mudahnya MP melepaskan mandat
    Rakyat yang mengundi dulu,mereka tak peduli,tidak dilihat..

    Tiada orang yang jatuh kerana tersepak gunung
    Kebanyakkan jatuh dari benda kecil mereka tersadung
    Bila tindakan dan sikap pemimpin rakyat menghitung
    Mungkin yang diidamkan nanti tidak kesampaian pada penghujung..








    ReplyDelete
  19. Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana telah membantu saya mengembalikan kegembiraan dan ketenangan dalam perkahwinan saya setelah banyak masalah yang hampir menyebabkan perceraian, alhamdulillah saya bermaksud Dr EKPEN TEMPLE pada waktu yang tepat. Hari ini saya dapat mengatakan kepada anda bahawa Dr EKPEN TEMPLE adalah jalan keluar untuk masalah itu dalam perkahwinan dan hubungan anda. Hubungi dia di (ekpentemple@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...