Saturday 1 September 2018

KALAU TAK MAHU WANG RAKYAT DIBAZIRKAN, TAK USAHLAH LETAK CALON.....


Berkatalah Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man bahawa jika pilihanraya kecil diadakan untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim bertanding bagi membolehkannya tampil sebagai Ahli Parlimen, maka ia adalah suatu pembaziran wang rakyat.


"Masalahnya ialah apakah perlu rakyat dipaksa untuk pilihanraya kecil semula itu?


"Berjuta wang negara akan dihabiskan untuk satu pilihanraya yang sekadar untuk memberi ruang kepada Anwar kembali sebagai Ahli Parlimen," katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan.


Sehubungan itu, kata beliau, tiada keperluan bagi mana-mana Ahli Parlimen meletakkan jawatan dan memaksa rakyat mengundi sekali lagi dalam piliharaya kecil yang akan ditandingi oleh Anwar.


Hmmm....apalah Tuan Ibrahim perlu susah sangat dengan hal ini.


Ini adalah perkara mudah saja untuk diselesaikan.


Membazir atau tidak jika diadakan pilihanraya kecil diadakan adalah terpulang kepada Pas dan UMNO yang kini merupakan "pasangan suami isteri"  dalam gabungan pembangkang dalam membuat keputusan.


Jika Pas dan UMNO tidak bertanding dan sedia memberi laluan percuma, maka Anwar akan menang tanpa bertanding dan tidak perlu diadakan pilihanraya kecil atau pengundian yang melibatkan sebarang dana rakyat.


Lebih daripada itu, jika Pas dan UMNO boleh berpakat untuk pilihanraya kecil Sungai Kandis dan Seri Setia dari segi perlu meletakkan calon atau sebaliknya, mengapa tidak boleh berpakat sekali lagi untuk sama-sama tidak meletakkan calon?


Mudah saja bukan?


Lagi pun, kalau pilihanraya kecil diadakan yang mana Anwar akan bertanding, memang sia-sia sajalah Pas atau UMNO bertanding menentangnya, selain sudah pasti kerajaan terpaksa membelanjakan banyak wang untuk mengadakan pilihanraya itu.


Bolehkah juga Pas atau UMNO meletakkan calon yang cukup berwibawa untuk menandingi atau menewaskan Anwar sebagai bakal Perdana Menteri ke-8? (ShahbudinHusin 01/09/2018)

168 comments:

  1. Tuan sorang ni reti mengira ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete
    2. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST

      Delete
    3. Pas yakin berlaku perubahan besar-besaran di Seri Setia
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore348
      Pas yakin berlaku perubahan besar-besaran di Seri Setia
      Tuan Ibrahim (tengah) ketika bercakap pada sidang media, petang tadi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Setelah lebih kurang dua minggu tempoh berkempen bagi PRK Dun Seri Setia, Pas melihat perubahan positif daripada pengundi terhadap kempen serta calon parti itu, Dr Halimah Ali.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, bagaimanapun jentera parti akan terus melipatgandakan usaha dan kerja bagi memastikan kerusi Dun Seri Setia dapat dimenangi pada 8 September ini.


      "Berbaki seminggu kempen, Pas melihat perubahan positif rakyat terhadap kempen serta calon kita.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Saya sudah biasa hidup susah: Halimah]

      "Tetapi Pas menyedari majoriti yang dimenangi PH pada PRU14 lalu amat besar, justeru para petugas Pas diseru menggandakan usaha dan merayu agar pengundi Dun Seri Setia membuat perubahan pada PRK nanti.

      "Pas berkeyakinan perubahan besar-besaran sokongan pengundi kepada Pas di Seri Setia akan memberi signal penting kepada PH supaya jangan memandang enteng janji yang mereka taburkan pada PRU14 lalu," katanya ketika sidang media.

      Sementara itu, Tuan Ibrahim turut melahirkan penghargaan kepada Umno, MIC, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta tokoh perseorangan pelbagai kaum yang telah bersungguh-sungguh membantu kempen Pas atas semangat kebersamaan sebagai blok pembangkang.

      "Kerjasama yang diberikan mereka diyakini akan mengukuhkan kuasa politik semak imbang di Selangor yang mempunyai bulangan Adun PH yang begitu besar.

      "Usaha untuk memenangkan calon Pas di Seri Setia dan calon MCA di Balakong adalah ke arah memperkasakan blok pembangkang dalam Dewan Selangor demi kebaikan rakyat dan negeri ini," katanya.

      Delete
    4. Netizen bengang ‘top up’ kena SST
      RAZIATUL HANUM A RAJAK 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.3K
      Topup
      Gambar hiasan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang bermula hari ini mendapat pelbagai reaksi dalam kalangan rakyat terutama berhubung caj dikenakan ke atas tambah nilai perkhidmatan prabayar.

      Rata-rata ruangan komen Facebook Sinar Harian dibanjiri luahan rasa tidak puas hati netizen sejak pagi tadi.


      Syarikat-syarikat telekomunikasi di negara ini kembali mengenakan cukai SST ke atas setiap tambah nilai berkuatkuasa 1 September 2018.

      Pengguna membangkitkan soal tambah nilai RM10 di mana mereka hanya RM9.43 dikreditkan.

      Delete
    5. Jangan diskriminasi wanita Islam
      RIDAUDDIN DAUD 1 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore54
      Jangan diskriminasi wanita Islam
      Orang ramai menghadiri Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, di Putrajaya, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Kerajaan perlu memastikan wanita Islam tidak dihalang daripada melaksanakan tuntutan agama seperti bertudung dan hak beribadah di tempat kerja baik di hotel, syarikat penerbangan, butik pakaian dan syarikat pelancongan.

      Pengarah Konvensyen Wanita Islam Nasional (Konwanis) 2018, Siti Affiza Mohammad berkata, cadangan tersebut merupakan salah satu daripada tujuh resolusi yang dibawa sempena konvensyen tersebut yang ditandatangani 3,500 wanita.


      Antara lain, katanya, mereka juga menggesa kerajaan mempergiatkan kempen kesedaran hak-hak wanita dalam peruntukan undang-undang , kesihatan, pendidikan dan politik.

      “Selain itu, kami juga meminta kerajaan perlu mewujudkan satu sistem penguatkuasaan dan pemantauan berkesan bagi polisi dan undang-undang yang sedia ada.

      “Kerajaan juga perlu menyelia majikan supaya sediakan insentif kewangan dan bukan kewangan bagi kesejahteraan wanita dan keluarga.

      “Malah, kerajaan perlu mengiktiraf kos ekonomi bagi peranan wanita dan menyokong usaha-usaha pembangunan wanita dilakukan badan bukan kerajaan (NGO) tanpa diskriminasi dan birokrasi,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian semasa menghadiri konvensyen tersebut di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.

      Tambahnya lagi, semua pihak juga perlu melaksanakan ‘Program Pemerkasaan Lelaki’ dari aspek agama, politik, ekonomi dan pendidikan demi kebahagiaan wanita dan kesejahteraan negara.

      Jelasnya, peranan wanita perlu diberi perhatian kerana mereka merupakan komponen masyarakat yang penting dalam menentukan hala tuju negara.

      “Dasar Wanita Negara menegaskan perlunya penyediaan persekitaran kondusif bagi meningkatkan martabat dan kesejahteraan hidup wanita.

      “Melihatkan kepada perkara tersebut, Konwanis 2018 mengemukakan tujuh resolusi untuk perhatian kerajaan. Resolusi ini mewakili suara 3,500 wanita.

      “Konwanis 2018 menggesa agar resolusi ini diambil kira dalam Pelan Tindakan Dasar Wanita Negara dan peruntukan dalam Bajet 2019 nanti,” ujarnya.

      Konvensyen tersebut membincangkan pelbagai isu melibatkan wanita dengan membawa beberapa tokoh untuk membentangkan pelbagai kajian dan perkongsian ilmu bersama peserta.

      Kira-kira 3,000 peserta menyertai program yang julung-julung kali diadakan anjuran Wanita Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dengan kerjasama Tarbiah Sentap, Sinar Harian dan Hijriahome.

      Delete
    6. Rakyat Kelantan pandai tapi miskin: Dr M separuh betul
      Ahmad Fadhli Shaari | Diterbitkan 1 Sep 2018, 9:15 malam | Dikemaskini 1 Sep 2018, 9:30 malam

      A+ A-

      ULASAN | Saya bersetuju dengan sebahagian kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mengulas mengenai peluang perniagaan bumiputera di Kelantan dalam sesi soal jawab semasa Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara (KBN 2018),di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pagi ini.

      Menurut beliau seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini, Kelantan merupakan sebuah negeri yang miskin walaupun ramai rakyatnya terdiri daripada usahawan yang mahir dan berbakat, dan ini disebabkan kerajaan negeri yang dikuasai PAS tidak dapat mentadbir sendiri tanpa bantuan daripada kerajaan persekutuan.

      Setuju saya itu berdasarkan kepada pengakuan beliau bahawa rakyat Kelantan pandai. Pandai rakyat Kelantan itu telah dibuktikan dalam masa tempoh 28 tahun bermula tahun 1990 di mana rakyat Kelantan secara total menolak BN pada tahun tersebut pada ketika perdana menteri pada masa itu ialah perdana menteri yang sama pada hari ini.

      Termasuk tahun 1990, sebanyak tiga kali pilihan raya umum rakyat Kelantan telah menolak Dr Mahathir sehinggalah beliau berundur pada tahun 2003.

      Di dalam pilihan raya umum lalu pada Mei yang lepas juga, rakyat Kelantan (dan Terengganu) sekali lagi membuktikan kepandaiannya dengan tidak memberikan satu kerusi pun kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) yang telah menobatkan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri.

      Justeru, sangat benar kata-kata Dr Mahathir bahawa rakyat Kelantan pandai bahkan bagi saya, sangat pandai.

      Adapun berhubung dakwaan beliau bahawa Kelantan miskin sehingga memerlukan bantuan kerajaan pusat, suka untuk saya merujuk kepada data yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan pada 27 Oktober 2017 di bawah tajuk Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2018.

      Di dalam Lampiran E iaitu di bawah tajuk Pemberian Sebenar Kepada Kerajaan Negeri Tahun 2016, Kelantan dinyatakan telah menerima sejumlah RM397,989,333.00.

      Jika dibandingkan dengan negeri Selangor, negeri tersebut telah menerima sebanyak RM761,803,058.00 di bawah peruntukan Perbendaharaan Negara untuk tahun 2016.

      Delete

    7. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete
    8. PH BADUT SARKAS


      Demonstrasi talian perkhidmatan pelanggan SST undang ketawa
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 5:29 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 5:50 petang

      A+ A-
      Ketua Pengarah Kastam Datuk T Subromaniam mengundang ketawa ketika taklimat Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) di Johor Bahru semalam selepas cuba mendemonstrasikan talian perkhidmatan pelanggan jabatannya.

      Menurut akhbar harian China Press yang melaporkan kejadian itu, Subromaniam sebelum itu cuba menghubungi sendiri talian berkenaan untuk membuktikan kepada hadirin bahawa ia berfungsi setiap hari.

      Bagaimanapun, panggilan beliau dijawab oleh peti suara yang memintanya untuk memilih beberapa pilihan sementara hadirin yang mendengar taklimat itu mula tersengih.

      Subromaniam dikatakan mengambil masa lebih seminit untuk melepasi semua langkah yang diarahkan peti suara dan selepas itu diminta menunggu.
      Hadirin kemudian menghamburkan ketawa dan Subromaniam kemudian menamatkan panggilan.

      Subromaniam kemudian menegaskan bahawa talian perkhidmatan pelanggan SST itu beroperasi setiap hati kecuali cuti umum.

      "Mereka (pengendali talian) akan bekerja sehingga lewat malam, itu yang saya cuba katakan," katanya.

      Delete
    9. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


      Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
      Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete

    10. Beberapa pemimpin kanan Barisan Nasional (BN) menyifatkan laporan media arus perdana kini menjurus kepada Pakatan Harapan (PH), selepas gabungan itu menang pilihan raya umum Rabu lalu.

      Ketika dihubungi, ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Ab Aziz Kaprawi, berharap media arus perdana akan berlaku “adil” dalam pemberitaan mereka.

      “Tidak perlu nak berat sebelah kerana mereka (PH) memperjuangkan ketelusan,” katanya, di sebalik cara pemberitaan beberapa media yang sebelum ini hanya menyiarkan laporan negatif menghentam pemimpin PH, tetapi bertukar mesra kepada mereka selepas 9 Mei.

      Beberapa badan media disokong Umno sebelum ini mengakui mereka perlu mengubah cara pemberitaan.

      Ia termasuk New Straits Times Press, yang menerbitkan 3 akhbar harian, menggesa kakitangannya melakukan penyesuaian kepada “persekitaran politik baru”. Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan NSTP, Datuk Seri A Jalil Hamid baru-baru ini berkata akhbar terbitan syarikat itu perlu menyesuaikan diri dengan pendapat umum, dan mendakwa neutral sejak kekalahan BN.

      Sementara itu, pengurusan tertinggi Kumpulan Utusan Melayu pula menerima tekanan melepaskan pegangan Umno dalam syarikat itu.

      Aziz, yang tewas kepada calon dari PPBM di Parlimen Sri Gading, berkata media seharusnya bebas dalam memberikan maklumat kepada rakyat dan ia seharusnya benar.

      “Semua parti memperjuangkan untuk rakyat cuma masing-masing mengunakan kaedah masing-masing. Saya rasa sewajarnya media arus perdana kena terbuka dalam hal ini,” katanya yang menyeru berita pihak pembangkang, iaitu BN, tidak disekat.

      Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa pula berkata adalah terpulang kepada kerajaan sekarang untuk menentukan sama ada media akan berlaku adil.

      “Macam mana saya nak jawab, itu anda kena tanya pihak kerajaan,” katanya, sambil menambah masih terlalu awal untuk memberikan pendapat.

      Sementara itu, Ketua Pemuda MIC C Sivarraajh pula berkata media arus perdana seharusnya tidak takut untuk memberikan liputan kepada BN.

      Menurutnya, sebelum ini, kerajaan BN membenarkan media memberikan input dan pandangan.

      “Saya percaya mereka perlu semak dan imbang bukan untuk kritik mereka. Mungkin pandangan kami boleh diterima,” katanya.

      Beliau pada masa sama berharap media arus perdana menyokong pendapat yang diberikan oleh BN seperti dalam isu memastikan polisi dan janji PH dipenuhi.


      Delete
    11. Tuan Ib ni cakap kot main lepas je..sejak bersendiwara pasumno ni dah mcm pasemboq penang dah jdnye..
      Hahahahasedaptoingtoinhtoing..

      Delete

    12. Kakitangan Awam

      Adalah mustahil bagi Dr Mahathir dan kabinetnya mengesan semua pengkhianat dan penjenayah peninggalan kerajaan kleptokrasi Barisan Nasional (BN), menamatkan perkhidmatan mereka dan menghadapkan mereka ke muka pengadilan.

      Seperti yang kita baca, lihat dan dengar daripada laporan media massa, sudah banyak pegawai seperti itu telah meletak jawatan, bersara atau ditukarkan.

      Tetapi adalah mustahil menapis setiap orang daripada kira-kira 1.6 juta kakitangan awam dan mengambil tindakan ke atas mereka. Lagipun bukan semua mereka terlibat secara sukarela menjadi tali barut atau boneka kerajaan dahulu.

      Yang terang-terang bersubahat dan terbabit dalam politik BN seperti berkempen untuk calon-calon BN sehingga sanggup naik pentas dan menari macam kera kena belacan atau orang mabuk todi sudah pun ditamatkan perkhidmatan.


      Harap jangan ada musang berbulu ayam di kalangan mereka
      Memang betul ada lagi saki-baki yang bersubahat dengan kerajaan lama, termasuk yang melakukan penganiayaan serta pengkhianatan terhadap Pakatan Harapan (PH) masih memegang jawatan penting.

      Malah pada pandangan umum, ada kalangan mereka yang seolah-olah menjadi orang kanan dan orang kepercayaan Perdana Menteri dan kerajaan PH.

      Ini tidak benar. Walaupun mereka masih berkhidmat dan nampak rapat dengan Perdana Menteri serta kerajaan, kita tahu siapa mereka dan apa yang mereka lakukan sewaktu pemerintahan OKT Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak bermaharajalela. Mereka ini tidak akan diampunkan semudah itu.

      Tetapi demi kelancaran pentadbiran negara dan supaya tidak meneruskan kerosakan ke atas perkhidmatan awam, kita terpaksa bersabar, berlapang dada dan secara arif menerima mereka.

      Delete
    13. PH MULA TUNJUK BELANG


      Yuran konsultasi klinik swasta naik harga tak lama lagi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 1:33 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      Orang ramai boleh menjangkakan yuran konsultasi lebih mahal dicaj oleh doktor di klinik swasta tidak lama lagi berikutan caj pengamal am antara RM10 dan RM35 akan dinaikkan kepada antara RM35 dan RM125.

      Kenaikan itu dipersetujui pada ‘Sesi Town Hall: Konsultasi Pihak Berkepentingan Bagi Cadangan Semakan Caj Pengamal Am’ yang berlangsung di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, hari ini.

      Bercakap kepada pemberita selepas menjadi moderator pada sesi itu, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata semakan caj itu memang sudah tiba masanya berikutan kali terakhir dilaksanakan pada 2006.

      "Lagi rumit penyakit dihidapi seseorang itu, lebih tinggi caj konsultasi akan dikenakan. Harga siling bagi caj konsultasi adalah RM125," katanya.

      Dr Azman berkata sesi ‘town hall’ atau dialog hari ini adalah sesi terakhir sebelum beliau menyerahkan kertas cadangan semakan caj itu kepada Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      "Menteri Kesihatan kemudian akan menyerahkan cadangan semakan caj pengamal am itu ke Jabatan Peguam Negara dan, jika semuanya berjalan lancar, ia akan diserahkan kepada Kabinet untuk disahkan,” katanya.

      Dr Azman tidak menolak kemungkinan caj baharu konsultasi itu akan dilaksanakan pada awal tahun depan.

      Beliau berkata kementerian juga telah mengadakan perbincangan dengan pelbagai kumpulan berhubung perkara itu.

      "Dan, hari ini, kami menghimpunkan semua pihak berkepentingan, bukan sahaja doktor yang mengusahakan klinik sendiri tetapi juga badan bukan kerajaan dan kumpulan pengguna. Ini untuk memastikan semakan caj pengamal am ini dilakukan secara adil," katanya.

      - Bernama

      Delete

    14. .. kerajaan mengkaji semula projek Forest City kerana unit kediaman percuma di kawasan itu dijadikan insentif untuk pelaburan di China.

      suatu yg gila...
      seolah mengabaikan kedaulatan
      dan meriskokan dari segi sosio dan budaya serta keselamatan negara...

      adakah rakyat dan negara untung dalam janka masa yg panjang selain cuma mengkayakan individu2 tertentu...

      bayangkan pegemis yg sama dari negara china pun boleh berkeliaran di bandar bandar utama spt Jb, Melaka, KL, ipoh dan P Pinang...adakah tiada yg peduli atau tiada tindakan yg diambil?
      lagi... ada masa ker nk fikirkan penghijrahan bangsa dari negara lain besar besaran...

      kenapa project hanya dipasarkan utk warga china sahaja?

      Cuba selidik siapa rakan kongsi Projek tersebut sampai jabatan Alam sekitar pun x boleh buat apa2...

      Tapi, kalau dah gila, tak kisah lah sapa ada share, Kerajaan pusat akan memusatkan nya ..

      Delete
    15. PENYAMUN PERLI PEROMPAK


      Najib sempat perli Tony Pua selepas PH Tangguh untuk mansuh tol



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak membidas pegawai khas kepada menteri kewangan, Tony Pua, selepas Pakatan Harapan mengumumkan janji memansuhkan tol tidak dapat dipenuhi ketika ini kerana kerajaan tidak cukup wang untuk membayar pampasan kepada konsesi.

      Bekas perdana menteri menyorot perhatian kepada kos yang diperlukan untuk menghapuskan tol seperti yang diumumkan menteri semalam, iaitu lebih RM400 bilion, berbanding kiraan DAP sebelum ini, RM25 bilion.

      “Kerajaan PH seharusnya menugaskan Tony Pua dalam usaha menghapuskan semua tol jalan raya bagi menepati antara janji utama manifesto PRU14 mereka.

      “Saya percaya Tony Pua dan DAP bukan penipu dan pengiraan mereka yang jauh lebih murah adalah tepat – bukan hanya dibuat untuk menipu undi rakyat dan tidak mungkin DAP selalu salah titik perpuluhan.

      “Apatah lagi, syarikat konsesi-konsesi tol berkenaan bukan kroni mahupun rakan-rakan saya tetapi mereka adalah dari era seorang perdana menteri sebelum saya,” katanya.

      Menteri Kerja Raya Baru Bian di Dewan Rakyat semalam mengumumkan langkah menghapuskan tol ditangguhkan sehingga keadaan kewangan negara mengizinkan.

      Beliau juga mengingatkan penghapusan tol itu tidak termasuk dalam janji 100 hari kerajaan Pakatan Harapan.

      Najib hari ini berkata kerajaan sejak 2008 lagi memberitahu langkah menghapuskan semua konsesi tol jalan raya memerlukan kos RM231 bilion.

      “Tetapi, pada masa itu Tony Pua menuduh kita sebagai penipu,” katanya.

      “Semalam, menteri memberitahu Parlimen kos untuk berbuat demikian jauh lebih tinggi dari apa yang telah kerajaan BN umumkan dahulu.”

      Najib menambah pentadbirannya berusaha untuk menghapuskan banyak tol di seluruh negara dan pada tempoh tersebut, tidak ada tol lebuh raya milik syarikat kerajaan menaikkan kadar tol.

      “Tetapi kerajaan menghadapi kesukaran untuk tidak membenarkan tol milik swasta menaikkan kadar tol kerana terikat dengan perjanjian konsesi yang dirunding dan dimeterai semasa Tun Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri ke-4.”

      Najib juga memaklumkan semua perjanjian konsesi tol jalan raya boleh disemak orang ramai kerana beliau sudah menukar status kerahsiaan dokumen berkenaan pada Oktober 2008.


      : Janji PH janji Melayu Baharu....

      Delete
    16. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Bukankah dia ni salah sorang yg menyatakan pelarasan hutang 1MDB cantik setelah mendengar penerangan Arul Kandas.
    Rupa2 nya yg dikatakan cantik tu adalah camtaik !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa susah nak hadkan pada 2 penggal.

      Satu penggal 11 tahun. Dua penggal 2 tahun. Pencen kedua umur 115 tahun.

      Wow! Pada 100 hari, boleh lancar novel Kencing Sepanjang Jalan

      Delete
    2. Pantun Manifesto Tomato


      Buah tomato dibawa berlayar,
      Masak sebiji diatas peti,
      Tol tak hapus masih kena bayar,
      Bagaikan menunggu anak pengantin LGBT.

      Buah tomato kacang bendi,
      Jadi perencah untuk memasak kari,
      Harga barang tak turun 0% GST,
      Inikan pula 10% sst.

      Buah tomato turun harga,
      Begitu juga harga durian,
      Manifesto hanya masa pilihanraya,
      Bukan Bible bila jadi kerajaan.

      Pergi ke kedai membeli tomato,
      Naik motor ke pekan banting,
      Sebelum PRU wall penuh Manifesto,
      Lepas PRU upah admin delete posting.

      Cili, tomato dan bunga kantan,
      Buat perasa didalam masakan,
      Pendidikan percuma manifesto pakatan,
      UEC pula yang didahulukan.

      Spaghetti bologna sedap dimakan,
      Dimasak dengan tomato puri,
      Bila wartawan tanya soalan,
      “Tak Tahu”, jawapan para Menteri 😂

      Credit: Huzry Fionnawatty Hussien

      Wow! Jual orang dengan janji, Mungkir janji jual diri

      Delete

    3. Paling tadah lah depa -

      NSTP ajak kakitangan berubah kepada era selepas BN
      By FMT Reporters - May 14, 2018
      Share

      Jalil Hamid berkata, NSTP mahu mengembalikan era 80-an dan 90-an di mana mereka boleh menikmati kebebasan dalam laporan berita.
      KUALA LUMPUR: Kakitangan New Straits Times dan 2 akhbar di bawah syarikat sama diminta melakukan penyesuaian terhadap “persekitaran politik baru” supaya kumpulan media pro-Barisan Nasional (BN) itu kekal relevan selepas kekalahan mengejut gabungan diketuai Umno itu, minggu lalu.

      Dalam taklimat khas pada hari pertama bekerja selepas cuti panjang pasca pilihan raya umum, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan NSTP, Datuk Seri A Jalil Hamid berkata, ada keperluan untuk akhbar menyesuaikan diri dengan pendapat umum.

      “Kita perlu membuat penyesuaian dari segi editorial. Sama ada isi kandungan, jualan iklan, pengeluaran, sumber manusia dan banyak lagi. Kita harus ubah mengikut persekitaran politik,” katanya kepada kira-kira 200 kakitangan di ibu pejabat syarikat itu Jalan Riong, hari ini.

      Akhbar utama NSTP, New Straits Times antara pengkritik kuat Tun Dr Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan (PH) ketika kempen pilihan raya umum baru-baru ini.

      Pada malam menjelang hari mengundi, Jalil mengecam Dr Mahathir dengan menyifatkan ucapan terakhir pengerusi PH itu di Langkawi terlalu mengikut skrip, dibuat-buat, “antiklimaks dan mengecewakan”.

      Jalil turut mempersoalkan mereka yang menghadiri program Dr Mahathir itu dan penonton yang menyaksikan ucapannya secara langsung di Facebook.


      “Beliau berucap dalam dewan kecil berhawa dingin yang menjadikan jumlah mereka yang hadir kelihatan ramai. Dan beliau kerap menggunakan ayat biasanya. Beliau tidak membuat perkara baru.

      “Dr Mahathir atau pakar strategi media sosialnya berkata, beliau akan memperoleh 10 juta penonton di Facebook. Tetapi, akhirnya beliau hanya mendapat 250,000 tontonan di Facebook,” tulis Jalil.

      Jalil kemudian memuji bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak, di mana ucapannya disiarkan secara langsung di stesen televisyen utama, sama dengan masa Dr Mahathir berucap.

      “Di Pekan, Najib Razak bercakap dari hati, bukan mengikut kiu automatik, tidak dibuat-buat dan kelihatan lebih bertenaga semasa menyampaikan visinya untuk Malaysia yang lebih baik,” katanya dalam artikel yang diterbitkan pada hari mengundi.

      Dalam taklimatnya hari ini kepada kakitangan NST, Berita Harian dan Harian Metro, Jalil berkata akhbar NSTP kekal neutral susulan kemenangan PH.

      “Kami melaporkan berita dari kedua-dua pihak. Kandungan yang kami terbitkan sejak hari mengundi juga neutral dan tidak berat sebelah,” katanya sambil menambah iklim politik sekarang memberi peluang kepada syarikat itu meningkatkan kewibaan mereka.

      “Kami mahu mengembalikan era 80-an dan 90-an di mana kami boleh menikmati kebebasan.

      “Kami masih menjalankan perniagaan seperti biasa. Tiada sekatan berhubung terhadap apa yang kami boleh laporkan. Kami harap dapat mengekalkan pembaca dan menarik pembaca baru.

      “Kami sedang melakukan penyesuaian untuk era baru negara.”

      Delete
    4. Muga hayat Mahathir yang sampai ke PRU15


      Dato Huan Cheng Guan Penang menulis:

      Saya baca ini pun ketawa besar . Tun M kata Najib may not be around to participate in next GE .

      Dulu Cikgu Inggeris saya dia ajar dan kata itu perkataan 'may ', bermakna mungkin bolih dan mungkin tidak bolih.

      Masih fresh dalam memori saya, dalam kempen ceramah di merata PRU 14, Nga Kor Meng dan Hew Kuan Yew @ superman pun kata mereka DAP hanya gunakan Tun M sahaja dan Tun M akan MAY not be around very soon kerana umur Tun M pun dah mencecah 93 tahun.

      Apa apa pun, Dato Sri Najib may be around to contest or not, that is another story.


      Jangan dok tiap tiap hari maki hamun DSNR sudah. Yang sudah memang pergi lah buat kerja , tak payah lah everyday dok run down DSNR .

      Apa apa pun hati saya tak sebusuk macam Nga Kor Ming dan Hew Kuan Yew dari DAP kerana dalam ceramah di merata tempat, MEREKA KATA TUN M WONT BE AROUND VERY SOON.

      Tapi, saya tetap doakan Tun M panjang umur dan Dato Sri Najib Razak tetap hero dan pemimpin yang saya hormati untuk selama lamanya.

      Wow! Fadzil Noor pun doakan tapi tak pada suntikan hormon

      Delete
    5. Dorang ini bro diny jenis memang x ada integriti..udah rosak jiwa dan fikiran..macai udah jd pembangkang nak menyanggah tp x bertempat..meleset..macai kapla toing toing toing..apa nak dikatoan..pues den kobarkan..tp dogel.ntah dr suku mano x taulah..suku blentaro bukit putus gak eh..hahahaha

      Delete

    6. Kerosakan yang berlaku kepada perkhidmatan awam adalah sebahagian kecil sahaja daripada kerosakan sistematik dan menyeluruh yang dilakukan oleh pemerintahan Najib ke atas institusi-institusi utama negara.

      Sebab itulah PH menjadikan reformasi institusi sebagai salah satu keutamaannya.

      Yang bersalah wajib dihukum sama ada melalui tindakan disiplin atau jika kesalahan mereka berbentuk jenayah, dihadapkan ke muka pengadilan.

      Cuma bukanlah mudah untuk melaksanakan tindakan disiplin dan undang-undang ini kerana bilangan yang terlibat dan cara mereka bersubahat dengan kerajaan BN adalah berbeza dan berperingkat.

      Keutamaan terpaksa diberikan kepada yang jelas melakukan rasuah, pecah amanah, penyelewengan dan salah guna kuasa.

      Ini telah pun dimulakan dengan menghadapkan ketua kepada segala ketua kerajaan yang mencuri, Mohd Najib, ke muka pengadilan.

      Dalam kita bersangka baik, kita terpaksa akui bahawa yang jahat tetap jahat dan watak seperti itu ada dalam perkhidmatan awam.

      Delete
    7. PH MULA BERAHSIA SEPERTI BN


      Jomo setuju laporan Majlis Penasihat Kerajaan kekal sulit
      Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:22 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 10:29 malam

      A+ A-
      Laporan oleh Majlis Penasihat Kerajaan perlu kekal sebagai dokumen sulit kerana kandungannya yang sensitif, kata pakar ekonomi Jomo Kwame Sundaram.

      Jomo yang juga merupakan bekas anggota majlis penasihat berkenaan memberitahu wartawan hari ini bahawa maklumat di dalam laporan berkenaan yang disediakan untuk Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad boleh disalah guna oleh pihak yang mempunyai motif tertentu sekiranya ia dijadikan dokumen awam.

      "Kita tidak pernah menulis laporan itu dengan niat untuk menerbitkannya. Niat kami adalah untuk menasihati perdana menteri, yang mana kami jangka dia akan kongsi (laporan itu) dengan menteri yang berkaitan, untuk mereka buat keputusan," katanya kepada pemberita selepas memberi ceramah di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di Kuala lumpur petang tadi.

      Memberi contoh, Jomo berkata,terdapat perincian dalam laporan berkenaan yang jelas akan memberi kesan kepada perniagaan tertentu dan kerajaan perlu berhati-hati menangani maklumat itu.

      "Begitu juga dengan perkara yang memberi kesan kepada negara lain. Kita perlu berhati-hati dengan maklumat itu.

      "Sangat penting untuk rakyat menyedari bahawa walaupun kerajaan hari ini perlu lebih telus dan lebih bertanggungjawab, itu tidak bererti setiap langkah kerajaan perlu didedahkan," katanya.

      Jomo berkata demikian sebagai mengulas kenyataan terbaru Dr Mahathir bahawa laporan Majlis Penasihat kerajaan yang diserahkan minggu lalu mungkin tidak akan didedahkan kepada umum.


      Bagaimanapun, Jomo menambah, terdapat bahagian dalam laporan itu yang tidak sensitif untuk disiarkan namun boleh disalah guna untuk mengkritik keputusan kerajaan.

      Jomo juga memetik Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan oleh HARAPAN sebagai contoh.

      "Katakan SST sudah diumumkan. Apa relevan mempunyai alternatif lain (bagi cukai berkenaan) ketika ini? Kerana ia akan disalah guna oleh orang yang mempunyai motif tertentu, yang akan kata, tak patut buat ini dan itu," katanya.

      Delete

    8. Korang tau ke forest city tu sape punya, degar2 cakap bila ada yg mengaum sunyi sepilah, beranikah ph berdepan?

      Ada berani ke tun m nak buat mcm tu? Rakyat malaysia jgn la racist sgt..apa masalahnya kalau org cina miliki rumah tu..kita hidup berbilang bangsa, ini malaysia baru, mcmnae org melayu nak maju kalau mcm ni..Kahkahkahkah

      Apa tak berani nya berurus dengan istana, bila perlu, Tun M dulu dah dapatkan Parlimen pinda Perlembagaan, sekat kekebalan depa tuh.

      utk cina dari negara china.klu nak bg alasan biar lah munasabah sikit. jgn tunjukkan kebodohan tu sangat, Najib.

      Delete
  3. Malaun2 serta walaun ini tak dapat bedzakan yg mana Cantik , yg mana CamTaik.

    Kasta keturunan ni termasuklah yang menamakan diri mereka sebagai justice league , captainmalaysia,geng najib ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah tukar spec, tukar Menteri Kewangan


      Dulu tipu undi CEC, kata salah Microsoft Excel. Kontrak terowong naik dari RM4 billion ke RM6 billion, salah Microsoft Words.

      Sekarang salah sebut RM19.4 billion, titik perpuluhan pulak dipersalahkan.

      Kalau asyik tak nampak, tak payah tukar spec. Lawatan ke China pun tak boleh ikut. Tukar saja Menteri Kewangan.

      Perdana Menteri yang asyik cari kesalahan orang untuk tidak mahu bantu rakyat kini main pertahan orang yang salah.

      Sampai masa tuhan akan tukarkan.

      Wow! Orang muda tak main jual... tukar saja.

      Delete
    2. ngatkan bunuh orang, rogol janda ...


      .... rupanya cuma kesalahan pecahkan botol ketika demonstrasi di bangunan SUK Shah Alam dan didenda hanya RM4O0.

      Belanja nak tangkap pun dianggarkan sampai RM90,000. Pembaziran begini yang buat Menteri Kewangan, Lim Guan Eng marah.

      Ini bermakna kerajaan mampu berbelanja untuk kejar tuduhan kesalahan-kesalahan di luar negara seperti 1MDB, SRC, Jho Loh yang belum dipohon ekstradisi, Nik Faisal, Michael Ubu kes tanah Risda di Sabah, dll.

      Macam-macam kerenah Malaysia Baru.




      Yang ni ... Mat Sabu ingat Normah itu Menteri Pertahanan Australia ka?



      Bila-bila pula, dari Merdeka hingga hari ini, Panglima-Panglima Tentera ucapkan PM selamat hari lahir?

      Adalah yang berterima kasih dan bersyukur dapat naik pangkat kot ..



      Apa pun bangga dengan kawan Husin ini. Sebelum ini, dia ada merajuk sebab perbezaan pandirian politik.

      Kini rezeki dia. Asal cuma drebar lori. Lama terlibat dalam politik UMNO bawah mentor Tan Sri Onn. Naik dalam Perkasa jadi Ketua untuk Selangor.

      Sepanjang kempen pilihanraya, dia dilawakkan sebagai bodyguard. Sekarang SUPOL yob...

      No speaking London yer. Rais Yatim mesti sayang.

      Delete
    3. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


      Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
      Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete

    4. Participants of focus group discussions (FGD) on Youth Perception On New Malaysia, told Iman Research that they were tired of “revenge politics” following the May 9 general election.

      “Participants also mentioned that, while they were happy to see a change in government, what should not continue is vilifying the old government,” said Vila.

      Some also voiced uneasiness over PKR president-elect Anwar Ibrahim’s “fast rise” after May 9. “Some participants said they preferred him to remain as a Reformasi icon and that it was better for him to retire to give space for new faces,” Vila said.

      Many participants, she said, felt Deputy Prime Minister Dr Wan Azizah Wan Ismail was a “puppet” and that her decisions were influenced by her husband, Anwar.

      As for Finance Minister Lim Guan Eng, some felt he was too aggressive and undemocratic while others said such traits were necessary in a good leader.

      “As for Education Minister Maszlee Malik, he is seen as indecisive, inexperienced and lacking in conviction over issues relating to black school shoes and the Unified Examination Certificate (UEC).”

      She said although Youth and Sports Minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman was very well accepted, some felt he was an elitist and inexperienced and that he would not get his hands dirty but would just observe things from far.

      Regarding the BN, participants felt that it was weak as an opposition and was struggling to be relevant.

      Delete
    5. Walaupun India mempunyai lebih 1 billion penduduk, Malaysia yang mempunyai 31 juta penduduk ternyata lebih hebat dari India.

      India ada Taj Mahal.

      Malaysia ada barang mahal, ikan mahal, sayur mahal, minyak mahal, ayam mahal, daging mahal, rumah mahal dan lain-lain.

      Dari FB John F

      Wow! Mahal punya lawak

      Delete

    6. Saya dimaklumkan tentang seorang ketua jabatan yang “terpaksa” meletak jawatan, telah melantik beberapa orang kanannya untuk mengisi jawatan utama sebelum dia berundur.

      Apabila ketua baru masuk dia mendapati semua jawatan penting baru saja diisi oleh ketua lama. Dan ikut cerita, ketua yang berhenti itu menubuhkan syarikat perundingan dengan harapan mendapat bantuan daripada anak buah yang dilantiknya.

      Saya juga mendengar ada sampai 1,000 kes yang melibatkan rasuah, penyelewengan, pecah amanah, salah guna kuasa dan kecuaian tugas telah dikesan oleh kerajaan sehingga kini.

      Jadi bukanlah mudah bagi kerajaan untuk menyelesaikan segala masalah dan menunaikan semua janji dalam masa 100 hari atau setahun.

      Serentak itu hal-hal berkaitan kebajikan rakyat jelata dan keselamatan negara wajib ditangani setiap hari dan setiap masa dalam suasana di mana kedudukan kewangan negara yang ditinggalkan oleh kerajaan lama dalam keadaan kucar-kacir.

      Cuma saya berharap menteri-menteri lebih jelas dan pantas bertindak meringankan beban rakyat jelata dan memacu pemulihan ekonomi supaya Malaysia Baru yang rakyat jelata bayangkan itu menjadi kenyataan.

      Tak payahlah berlebih sangat berebut jabatan dan agensi. Jangan sampai dituduh cuba membina empayar atau pentingkan diri sendiri. Silalah buat kerja demi rakyat jelata.

      Delete
    7. Seriusnya penyakit rasa tak bersalah
      DR HUZILI HUSSIN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dr Huzili Hussin
      Dr Huzili Hussin.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      HANYA mereka yang berjiwa besar sahaja boleh rasa dirinya bersalah. Selari dengan sifatnya yang mudah rasa bersalah, maka ucapan memohon maaf kepada individu dan kelompok yang dia telah lakukan kesalahan sentiasa meniti di bibirnya. Serentak dengan itu juga, mereka tidak akan mengulangi lagi perbuatan tersebut.

      Namun berbeza dengan kelompok yang sentiasa rasa tidak bersalah, walaupun mereka tahu apa yang mereka lakukan itu tidak betul, mereka tetap mengulangi perbuatan tersebut. Penyakit rasa bersalah ini mudah sedikit untuk diubati berbanding dengan mereka yang berpenyakit rasa tidak bersalah. Kenapa sukar diubati?. Ini kerana mereka sendiri pun tidak mengakui mereka sedang ‘dihinggapi penyakit’


      Jika kita menelusuri sikap rasa tidak bersalah terhadap apa jua perbuatan yang telah mereka lakukan di atas muka bumi ini tidak terhitung rasanya. Sikap rasa tidak bersalah ini tidak mengenal siapa; kaya atau miskin, belajar tinggi atau rendah, berpangkat atau tidak kesemuanya ada bahagian masing-masing.

      Kadangkala rasa pening juga memikirkan bahawa orang berpendidikan tinggi pun boleh rasa tidak bersalah apabila berterusan merokok di khalayak ramai serta tempat yang telah diwartakan larangan merokok. Malah lagi rasa mual melihat orang yang berpangkat tidak sedikit pun rasa bersalah memandang rendah kepada golongan rakyat biasa.

      Namun apa yang lebih menjengkelkan, ada yang pandai dalam bidang agama pun masih rasa tidak bersalah menipu, bercakap bohong, menghina serta pelbagai kesalahan lagi. Ada sahaja dalil digunakan untuk membetulkan apa yang tidak betul. Sungguh mengecewakan.

      Sebetulnya, sepanjang saya mengendalikan perkhidmatan kaunseling, mereka yang datang dengan sikap rendah diri dan mengakui kesalahan yang dilakukannya lebih cepat pulih proses kaunselingnya berbanding dengan mereka yang hadir dengan sikap rasa tidak bersalah.

      Biasanya klien yang rasa bersalah ini datang bertemu kaunselor secara sukarela berbanding dengan klien yang rasa tidak bersalah ini datang secara paksa kerana dirujuk oleh pihak ketiga.

      Perkara yang paling sukar dialami oleh saya apabila mengendalikan sesi kaunseling dengan klien sebegini adalah untuk memecahkan keegoannya. Kata-kata klise yang selalu dilontarkan oleh klien ialah; “Saya datang ini kerana terpaksa dan tiada apa-apa yang hendak dibetulkan pada diri saya”.

      Bukan mudah untuk memandu mereka semula ke atas landasan yang betul. Kesabaran, bersifat terbuka serta fokus terhadap matlamat akhir kaunseling boleh membantu kepulihan klien walaupun mengambil masa yang agak lama.

      Secara prinsipnya, setiap manusia mempunyai keegoan masing-masing. Sebetulnya sifat ego ini telah dihuraikan secara mendalam oleh Sigmund Freud seorang pakar psikoanalisis semenjak tahun 1920an lagi.

      Beliau telah memperkenalkan Teori Personaliti Freudian yang mempercayai bahawa setiap individu mempunyai tiga elemen dalam diri iaitu; id, ego dan superego di mana akhirnya akan mempengaruhi bentuk personaliti seseorang itu.

      Menurut beliau, id adalah elemen nafsu atau naluri yang sentiasa meminta sesuatu untuk kepuasan diri sama ada baik atau buruk. Manakala ego adalah unsur yang sentiasa memenuhi kehendak nafsu dan tidak bersandarkan kepada nilai dan moral yang baik.

      Superego pula, merupakan elemen yang sentiasa memandu keperluan nafsu ke arah jalan yang betul dan bermoral. Ini bermakna, personaliti individu yang buruk adalah disebabkan oleh penguasaan ego yang tinggi dalam diri di mana akur kepada segala keperluan nafsu walaupun dengan cara yang salah.

      Sebetulnya, isu berkaitan sikap baik dan buruk manusia ini telah pun dibicarakan dalam al-Quran dengan cukup jelas.

      Delete

    8. Tu sebab TDhet panggil Najib Bebal,, menggadai harta rakyat Malaysia...pelaburan kaki penyamun...

      Kerja bodo yg merugikan,,, buat kilang atau hotel atau pelabuhan itu menjana pendapatan,, jual tanah dapat apa??? Bersepah cina dari tanah besar yg kedekut di johor,,700,000 org beli unit di Forest City, bawak kesini anak bini, maka mereka jadi berjuta juta, satu masa nanti jadi majority,, rakyat johor 1 juta lebih org tersisih akibat kemiskinan,,, idea klepet celaka nak dapat duit cepat sanggup menggadai maruah bangsa n agama

      Tanya lah siapa klepet itu.

      Siapa pemegang saham terbesar projek ini. ? dedahkan. Kita mahu tahu benarkah tiada lagi sikap patriotik syarikat ini! Bedebah punya kerja

      Delete
    9. Habat jasa Salahuddin di Pulau Pinang sehingga dapat ‘Datuk’



      Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub hari ini dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN) yang membawa gelaran Datuk oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

      Ketika ditemui selepas istiadat khas di kediaman Yang Dipertua Negeri, Salahuddin yang diiringi isteri Fatimah Taha, melahirkan rasa bangga dan terharu menerima pingat kebesaran itu.

      "Sesuatu yang sangat besar maknanya dalam karier politik saya sebagai orang Johor tetapi tiba-tiba mendapat penghargaan daripada Pulau Pinang," katanya.

      Kita tak tolak sumbangan YB Salahudin semenjak dulu lagi.. namun ada moleknya menerima gelaran tersebut setelah beliau 'perform' sebagai seorangg menteri.. Dulu semasa dalam PAS, pimpinan PAS tidak menerima pingat sewenangnya. Abdul Hadi beberapa kali menolak Dato' Seri sehingga nasihat pimpinan lain ambil untuk jaga hati sultan. Begitu juga Harun Taib dan ramai lagi.

      Tapi tak sampai 100 janji manifesto terlaksana dah dapat Datok, Lagi habat di negeri lain pula. Mungkin kerana hebat mengira ikan dilaut dan lembu diladang yang 7 ekor.

      Gelaran Datuk sekarang ni mcm senang-senang je boleh dapat.. ada bekas penjenayah yngg ada kes pun boleh dapat.. kenape ye? Manakah salah dan silap dia.. martabatkan gelaran tersebut.. ianya merupakan salah satu gelaran kebesaran 'Malaya' semenjak turun temurun.

      Nanti adalah puak-puak taasub akan berkata daripada gelaran "jebon" kini dapat gelaran "datuk". Adakah hujah ini mampu dijawab dihadapan ALlah s.w.t. dalam pengkhinatan perjuangan Islam di Malaysia. Semoga Allah berikan kita pertunjuk, Jangan sampai Allah sesatkan kita dengan 'keduanian' yang kita dan puak kita banggakan.

      : Hebat politik DAP, LGE beberapa penggal di PP tak dapat apa, ni tak sampai 2 bulan terus dapat.. Politik DAP luar jangkaan...

      Delete
  4. Titm ni dulunya antara yg saya hormat walaupun selepas tertubuhnya parti Amanah. Tapi sejak dia keluar kenyataan yang dia berpuas hati dgn 1mdb melalui penerangan Arul Kanda. Perasaan tu berkurangan dan sedikit demi sedikit terus hilang. Tak tau mcm mane arul berjaya game dgn pemimpin pas yg sorang ni. Rasa dia tak jelas kan tang mana yg dia puas hati. Harap bukan puas hati lepas tgk akaun bank sendiri je. Bukan tuduh ye. Cuma cakap kosong. Nama pun duit ye tak. Tapi saranan tuan budin saya sokong 1000%. Nak tolong jimat duit negara, pejam mata dgn prk utk bekas kawan dia org. Dlm dok gebang, dia kantoi tang nak lawan jugak. Patut tak banyak, sikit perasaan hormat kawan lama tu kena ada. Lagipun rasanya tak pernah dengar yg anwar serang pas, mungkin ade tapi saya tak pernah dengar atau baca. Pasal sejak lepas pru ari tu, tak pernah ambik tau pun pasal pas. Meluat, menyampah, mejengkelkan. Sori ye titm. Dosa cakap belakang, jadi saya cakap terus terang je la ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan salahkan Siti Nurhaliza sokong gomen baru.

      Ibubapa lain kasi bayi minum susu. Dia kasi anaknya makan durian, kelapa sawit, getah dan kasut putih. Plus suruh tangkap ikan kembung sendiri dari laut.

      Kos sara hidup dia turun merudum.

      Wow! CT jimat make-up guna tomato untuk blushing

      Delete
    2. Senyap Senyap Tipu (SST)



      SST101.

      1. Aku bukak kilang. Nama kilang aku KILANG AKU SDN BHD;

      2. Aku bukak satu lagi company. Nama company aku tu KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD;

      3. Semua produk dari KILANG AKU SDN BHD hanya dijual kepada KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD;

      4. Kos pengeluaran setiap produk dari KILANG AKU SDN BHD adalah sebanyak RM10 seunit;

      5. Sebab aku tak suka nak bagi gomen kutip banyak sangat SST, harga jualan dari KILANG AKU SDN BHD kepada KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD adalah RM1 seunit.

      6. Setiap unit produk yang KILANG AKU SDN BHD, gomen akan kutip SST sebanyak sekupang;

      7. KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD menjual kepada setiap peruncit dengan harga RM300 seunit;

      8. Sebab aku tak suka bayor cukai banyak-banyak kepada LHDN, KILANG AKU (DISTRIBUTION) ada 2 buku rekod. 1 buku untuk tujuan audit & tax, 1 lagi untuk rekod transaksi sebenar;

      9. Dalam buku rekod untuk audit & tax KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD, harga belian adalah RM1 seunit, harga jualan aku letak ler RM1.50 seunit. Dapat ler untung kasor lima kupang seunit;

      10. Dalam rekod sebenor KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD, harga belian sebenor adalah RM1, harga jualan adalah RM300. Untung kasor sebenornya RM299 seunit.

      11. Peruncit-peruncit yang beli dari KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD, suka hati ler berapa deme nak jual. Katakan ler deme jual dengan harga RM350, maknanya setiap unit yang dijual, peruncit akan dapat untung RM50 seunit.

      Kesimpulan

      1. KILANG AKU SDN BHD, jual bawah kos mana nak ada untung. Tak ada untung, mana kena bayor income tax.

      #Fakta01 - gomen kena tipu income tax

      2. KILANG AKU SDN BHD, jual produk dengan harga RM1 walaupun harga pasaran RM350, gomen cuma dapat collect SST sebanyak sekupang jer. Kalau harga sebenor RM300, kome kira ler sendiri berapa gomen patut collect SST.

      #Fakta02 - gomen kena tipu SST.

      3. KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD ada 2 buku rekod untuk tipu audit & tax, kome ingat peruncit aku tak buat benda yang sama ke?

      #Fakta03 - KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD & peruncit semua boleh tipu income tax. Padan muka gomen

      4. Kome yang membeli dari peruncit, walaupun membayor RM350, nanti kome mintak ler resit tulis RM800 ker, RM1600 ker. Resit ni samada kome nak guna untuk tipu claim kat company kome, atau kome nak guna untuk tujuan tipu audit & tax, lantak kome ler

      #Fakta04 - rakyat boleh tipu untuk tak bayor tax yang tinggi atau tipu company untuk buat claim yang bukan-bukan;

      Cukup ler aku tulis 4 fakta.

      Yang penting aku suka benor SST ni. Kalau zaman GST dulu, susah aku nak kencing gomen. Semua ada trail, semua ada rekod. Nak bagi rasuah kepada customer pun jenuh aku nak mikior saper yang patut tanggung kos GST.

      Terima kasih gomen sebab hapuskan GST, senang sikit aku nak kencing gomen. Asyik gomen jer yang kencing, mana boleh tahan..

      FB Satria Baja Hitam

      Wow! Diam Tun yang sebut Gomen Suka Tipu (GST)

      Delete
    3. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete
    4. Blog Snapshot menulis Anjing Puak Liberal Mahu Kerajaan PH Hapuskan Tahfiz.

      Tak baik panggil orang Anjing. Bukan sebab Tan Sri Zainuddin Maidin adalah penuntut hasil keluaran Maahad Mahmud.

      Tapi sebab, ia merendahkan martabat anjing.

      Hapus tahfiz, pegawai khas LGBT, hak asasi, syiah, Qadyani, larangan terhadap JAIS, dan macam-macam lagi tuntutan makhlok-makhlok seperti Siti Kassim hingga Charles Santiago boleh kata ini bukan lagi masa depan Islam.

      Wow! Anjing dalam kisah surah Al Kahf sangat mulia

      Delete

    5. Media milik Umno BN bukan arus perdana lagi
      Abdul Kadir Jasin

      ULASAN | Saya cukup berminat memberi tindak balas kepada jemputan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim “go ahead and critise” (dipersilakan dan kritiklah) seperti yang dijadikan tajuk berita oleh akhbar The Sunday Star hari ini.

      Tetapi mengambil pengajaran daripada respons beliau kepada tulisan saya dalam blog ini bertajuk “Constitution: The King and The Pauper” serta menghormati nasihat sahabat seperjuangan saya di Kumpulan New Straits Times dulu, saya akan berdiam diri.

      Tetapi ini tidak menghalang saudara saudari menyahut pelawaan ketua umum Pakatan Harapan (HARAPAN) itu. Boleh bahas (kritik) di sini (blog saya) kalau mahu.

      Sejak tahun 1980-an sampai sekarang sahabat saya itu sangat rapat dengan Anwar. Jadi bila dia berkata yang Anwar marah kepada saya pasal tulisan saya mengenai Yang di-Pertuan Agong, maka memanglah betul dia marah.

      Almarhum ayah saya bagi nasihat, orang tengah marah jangan ditambah kemarahannya.

      Lagipun saya ada mengulas mengenai kebebasan dan hak bersuara ini dalam tulisan di akhbar Sinar Harian hari ini. Kalau belum baca, boleh baca.

      Delete
    6. DBKL dipersalahkan, DAP dsn PPBM tsk akan salah


      Yang pohon dari DBKL ialah pemimpin PPBM.

      Yang tulis surat sokongan untuk PPBM pohon dari DBKL ialah ahili parlimen DAP Fong Kui Lun.



      Yang luluskan permohonan untuk gerai2 Ramadan ialah DBKL.

      Yang dapat faedah untuk menyewa keluar gerai2 kepada peniaga2 dengan harga mahal ialah orang PH.



      Tetapi, yang dimarah oleh ahli parlimen DAP Lim Lip Eng kerana luluskan permohonan ialah pengarah DBKL.

      DAP kata pengarah DBKL itu mesti minta maaf kerana tiada keperluan untuk meluluskan permohonan atas alasan surat sokongan itu tiada kata-kata ancaman atau kesat yang memaksa DBKL untuk meluluskan permohonan itu.

      WOI...

      Walaupun sudah menjadi kuasa terbesar dalam kerajaan PH. DAP ingat dia sudah jadi gengster sangat nak marah-marah dan buli pejawat awam sesuka hati kerana kesalahan orang mereka ke?

      Jangan biadap dan keterlaluan. Rakyat memerhati.



      Wow! DBKL yang salah, takyah sibuk Saddiq

      Delete

    7. Saya ingat saudara Anti Pengkhinat tidak faham bagaimana ‘civil servants’ atau penjawat awam berfungsi di negara kita.

      Untuk pengetahuan saudara, para penjawat awam adalah ‘apolitical’ atau tidak memihak kepada mana-mana parti politik.

      Perkhidmatan awam adalah satu badan yang bebas dan berkecuali. Mereka berkhidmat kepada rakyat, demi rakyat dan untuk rakyat berdasarkan arahan atau perintah from ‘government of the day’.

      Sebelum ini, kerajaan yang memerintah adalah dari kalangan parti-parti Barisan Nasional. Sudah menjadi tanggungjawab penjawat awam termasuk pegawai-pegawai tinggi kerajaan untuk melaksanakan arahan daripada kerajaan yang sedang memerintah pada masa itu iaitu BN.

      Apabila bertukar tampuk pemerintahan daripada BN kepada PH, maka menjadi tanggungjawab kakitangan kerajaan termasuk pegawai-pegawai tertingginya untuk berkhidmat di bawah kerajaan PH pula dan melaksanakan segala arahan dan perintah dari kerajaan PH berdasarkan doktrin ‘ the government of the day’.

      Delete
    8. Isu LGBT: Biar rakyat berfikir, kata pemimpin PAS
      Anne Muhammad | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 3:17 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 3:28 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Bagaimanakah cara yang dirasakan sesuai bagi menangani masalah lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) mengikut pemimpin PAS?

      Hal itu menarik perhatian apabila Bendahari PAS Pusat Razman Zakaria memuat naik satu klip video mengenai ketegasan pihak berkuasa asing - dipercayai India - menguruskan pasangan bercinta di kawasan awam.

      "Boleh kita tangani LGBT seperti ini," tulisnya di Facebook dengan diiringi klip video sepanjang kira-kira 70 saat.

      Melalui klip video berkenaan kelihatan dua anggota penguat kuasa membuat rondaan di kawasan taman awam dan mengarahkan beberapa pasangan yang sedang duduk berdua-duaan supaya bersurai.

      Mereka juga memukul pasangan terbabit dengan kayu kecil.

      Ketika dihubungi Malaysiakini Razman tidak menyatakan secara jelas sama ada kaedah itu yang menjadi pilihan sebaliknya berkata perlu difikirkan kaedah semasa yang bersesuaian.

      Beliau yang juga pesuruhjaya PAS Perak memberitahu perlu ada tindakan yang diambil supaya masyarakat dapat berfikir mengenainya.

      "Kita kena memikirkan sesuatu (kaedah) mencegah supaya (gejala itu) tak jadi budaya yang diikitiraf.

      Baca PRU14: PAS sasar 30 kerusi DUN di Perak
      "Macam (masalah) penagih dadah, kita tahu sekampung ada dua, tiga orang. LGBT macam tu jugalah, satu kampung ada dua, tiga orang tapi (tetap) perlu ditangani, buat pemulihan, ubati mereka supaya jadi baik, kembali pada masyarakat.

      "Jadi kalau kita nak biar dia jadi komuniti tak berapa nak betullah," katanya lagi.

      Razman yang juga anggota dewan undangan negeri Gunung Semanggol menambah, hantaran di Facebooknya itu sekadar untuk menjelaskan bagaimana amalan couple (berpacaran) itu menjadi berleluasa kerana dibiarkan saja.

      "Yang LGBT ini yang melampaui batasan agama… kena ada cara menyekat daripada tersebar," katanya.

      Delete

    9. PAU. Najib kata, hak hak melayu dijaga. Islam dijaga tapi belakang dia jual pulak negara msia. Najib dan menteri BN dahulu, u betul betul BABI dan Cibai.

      Hoi, Najib b razak. Kalau bapak u masih hidup. Sure dia cekek sampai u mati. Babi punya najib.

      Kuasa di tangan kamu, PH.
      Biarlah mereka beli rumah di M'sia, jangan kasi taraf penduduk tetap, depa masuk selama sebulan saja, uruskan sewa unit yg depa beli.

      Tugas kamu cuma kawal jabatan pendaftaran.
      Pastikan tiada taraf PR (Permanent Resident) diberi.

      Pastikan mereka cuma boleh masuk gunakan PAS pelancong sahaja.

      Perkenalkan cukai harta khas untuk warga asing yang wajib dibayar kepada federal.

      Delete
    10. PH KELENTONG-KRASI


      Admin FB Kelab Maya Mahathir alami “Sakit Punggung”



      Admin Fb page Kelab Maya Mahathir mendakwa undian atas talian mereka telah disabotaj oleh gerakan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan dibantu oleh FB page Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net yang didakwa merupakan kumpulan cyberdedak pembangkang.

      Ini kerana apabila undian tersebut ditutup, 88% tidak berpuas hati dengan PH manakala 12% sahaja yang berpuas hati.

      Keputusan yang tidak memihak kepada admin FB Page tersebut telah menyebabkan beliau mengalami kesakitan punggung (butthurt).


      Berikut merupakan kenyataan penuh admin fb page Kelab Maya Mahathir:
      #CUBAAN_SABOTAJ_KERAJAAN_PH_DIBWH_PIMPINAN_AYAHANDA_TUN!

      Admin telah tahu dan dimaklumkan dari awal oleh beberapa sahabat bahawa jangan buat polls kerana setiap polls yg dijalankan di media sosial oleh Kumpulan Penyokong Kerajaan ini akan dicabul oleh satu gerakan yg mendokong DSAI sebagai Perdana Menteri dan dibantu oleh Kumpulan Cyberdedak Pembangkang seperti Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net.

      Malah kita tahu Kumpulan #CyberTaliban dari #Parti_Perasan_Surga telah sedaya upaya berkempen dan menjadikan polls di page2 penyokong kerajaan nampak seolah2 rakyat tidak berpuas hati dengan Kerajaan Ayahanda Tun. Cuba bandingkan poll #sebelum_disabotaj yg menunjukkan 85% rakyat #menyokong dan #berpuashati dgn kerajaan pimpinan Ayahanda Tun.



      Hakikatnya admin lampirkan bukti. 54 ribu pengguna fb telah mengambil bahagian daalm poll ini yang kebanyakkannya dari kumpulan yg admin sebutkan tadi sebab keputusan akhir poll ini menunjukkan 88% ketidakpuasan hati rakyat manakala 12% menunjukkan sebaliknya.



      Usah risau, kerana 258 Ribu pengguna yg melihat post ini hanya 52 ribu @ 21% pengguna fb shj yg mengambil bahagian manakala yg lain masih memberikan peluang dan yakin dengan Kerajaan PH dibawah kepimpinan Ayahanda TDM. 100 hari dari 1825 hari lagi ada untuk kerajaan memimpin negara jadi usahkan meroyan mcm babi kena belacan. – Admin Din JDT

      Terdahulu, TTKM melaporkan beberapa undian di fb pages menunjukkan 67%-90% tidak puas hati dengan prestasi 100 hari PH memerintah.



      Malah, fb page penjilat kerajaan (JiKera) no 1, Suara Rakyat juga menunjukkan keputusan pengundian yang hampir sama dimana hampir 80% tidak berpuas hati.

      Sumber : TTKM

      : Kalau ada dikalangan anak muda sekarang mendapat cerita bagaimana Atuk mereka semasa menjadi PM ke-4 sudah tentu mereka tahu mereka pasti benar-benar dikencing....

      Delete
  5. Maaf kalau aku katakan...
    Anwar tidak akan dapat memegang jawatan PM.

    Ini berdasarkan amatan aku...
    Selama ini belum pernah silap...
    (mungkin kali ini aku tersilap)
    Kalu tersilap maafkan aku

    SC POL,BERLIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semlm saya bersembang dgn seorg teman yg cacat penglihatan. Saya tanya dia macam mana dengan pentadbiran Kerajaan PH di bawah pimpinan Tun Mahathir.

      Dia kata, "Ingatkan makjun TAPI rupanya TAHI KAMBING"

      Kesimpulannya, semua yang di janjikan oleh PH adalah DUSTA semata mata dan dia kata rakyat telah di tipu oleh janji manis PH sebelum PRU.

      Baca sepenuh SINI.

      Wow! Perumpamaan yang power

      Delete
    2. Abdul Kadir Jasin -

      Apa yang saya nak bincang kali ini dicetuskan oleh bekas Pengarang Kumpulan NSTP, Mustapha Kamil, dalam Facebook beliau hari mengenai dilema media massa yang dulu tegar menyokong Umno/ Barisan Nasional.

      Saya setuju dengan Mustapha yang kita perlu memahami apakah pendekatan dan hala tuju mereka selepas Umno/ BN disingkirkan oleh rakyat jelata pada 9 Mei lalu.

      Mula-mula sekali label apakah yang hendak kita bagi kepada mereka. Label media arus perdana (MAP) tentunya sudah tidak sesuai sebab mereka bukan perdana lagi.

      Arus perdana yang menjadi monopoli Umno/ BN selama lebih 60 tahun telah dipadamkan oleh tsunami rakyat pada 9 Mei lalu.

      Umno/ BN hanya dapat dalam 34 peratus saja undi. HARAPAN 48.31 peratus dan Gagasan Sejahtera (PAS) dapat dalam 17 peratus. Jadi Umno/ BN bukan perdana lagi.

      Mengaku media bebas ibarat sesumpah

      Pengarang media milik parti-parti BN seperti Utusan Melayu, Media Prima/ NSTP dan The Star tentulah, kalau boleh, tentulah hendak mengaku diri mereka media bebas.

      Delete
    3. Kisah kanak-kanak yang terima duit raya di rumah MB Kedah kena cop dengan dakwat macam lepas buang undi di PRU jadi viral di sesawang.

      Penjelasan setiausaha akhbar dungu sekali:



      Asal alasan yang dungu mesti si budak Fisol, kawan Anas ini yang buat. Itu saja mampu diberi bila dah salah hingga macam-macam kritikan dilemparkan:



      Beg tangan anak puluhan ribu tapi beri duit raya RM2 pun macam orang bakhil.



      Diungkit sapu duit Petronas.



      Apalah salah duit raya dua kali. GST sifar tak turunkan harga barang.

      Kalah tetap kalah, tetapi tanggungjawab sebagai pembangkang perlu dijalankan.

      Wow! Elit sangat untuk selami sensitiviti rakyatt

      Delete

    4. Selagi TIADA ARAHAN untuk seseorang pegawai untuk meletak jawatan, penamatan jawatan atau diarahkan untuk bertukar daripada kerajaan PH, maki menjadi tanggungjawab pegawai tersebut, termasuklah pegawai-pegawai tinggi Kerajaan untuk berkhidmat kepada bos-bos mereka di Kementerian dan melaksanakan segala perintah dan dasar mereka.

      Jadi tidak timbul lah pegawai “masih berleluasa menasihati menteri kerajaan yang baru bak semut menghurung gula..” kerana selagi tiada arahan pertukaran pegawai atau penamatan jawatan dari pucuk pemerintahan parti memerintah, sudah menjadi tanggungjawab pegawai-pegawai tersebut untuk terus berkhidmat kepada menteri-menteri terlibat.

      Ini termasuklah memberi penerangan, tunjuk ajar, nasihat dan taklimat tentang selol-belok tugas dan peranan menteri di kementerian. Nasihat dan taklimat sebegini penting untuk menteri-menteri baharu dari PH kerana mereka belum pernah menjadi kerajaan dan tiada pengalaman mentadbir kerajaan di peringkat persekutuan.

      Jika tiada pegawai-pegawai tinggi kerajaan di kementerian yang membimbing dan memberikan khidmat nasihat kepada mereka, kepada siapa menteri-menteri ini turn to untuk mendapatkan khidmat nasihat? NGOs? Aktivis? badan-badan sukarelawan???

      Sudah menjadi satu lumrah Menteri dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan saling bekerjasama sebagai satu pasukan untuk melaksanakan sesuatu dasar kerajaan. Menteri memerlukan jentera untuk melaksanakan dasar dan pegawai-pegawai tertinggi kerajaan inilah jentera mereka.

      Tanpa pegawai-pegawai tinggi ini, agak sukar para menteri untuk menjalankan tugas dan fungsi mereka di Kementerian. Takkanlah mereka nak ambil khidmat nasihat dari konsultan berbayar atau pihak luar yang lebih sudu dari kuah.

      Konsultan berbayar ini tidaklah sehebat mana. Ramai di kalangan mereka ini yang ‘con artist’ yang suka tunjuk pandai dan memandai-mandai. Akhirnya menteri itu sendiri yang akan menanggung akibat yang besar apabila sesuatu dasar gagal dilaksanakan. Menteri itu akan dilihat naive, flip-flopping dan grossly incompetent akibat ‘being wrongly advised’.

      Delete
    5. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete

    6. bn memerintah msia mereka mau kaut untung masuk poket mereka sendiri ettapi allah bersama2 dgn raayat msia sungkurkan bn umno hingga sungkuran yg terbawah sekali ...allah uakbar ...

      Forest City Bodoh punya pelaburan. Sikit pun x menguntungkan Malaysia. Punyalah bangang Najib dan UMNO.

      Najib Razak kata Forest City ni hanya dibuat di atas tanah tambak saja, bukannya atas tanah Malaysia pun. Jadi dia tak kisah kalau 700,000 orang China Komunis ni nak datang bawa anak bini duduk disitu pun asalkan Najib sorang dia boleh dapat 30%. Celaka.

      Delete
    7. Jangan pilih penjahat Sebagai Pemimpin



      Sejauhmanakah benarnya dikatakan zaman ini merupakan zaman kita didominasi oleh orang jahat berbanding orang yang soleh.

      Dalam perintah salat berjemaah, banyak ibrah dan pelajaran tentang kepemimpinan yang boleh diambil. Rasulullah s.a.w memerintahkan agar seorang imam itu dipilih yang paling baik bacaannya, paling faham terhadap sunnah nabi, paling dahulu masuk Islam dan paling tua usianya. Jika itu merupakan kelayakan dalam imamatus shughra (kepimpinan kecil), lalu bagaimana dengan imamatul udzma (kepimpinan besar)?

      Daripada Abu Mas’ud Uqbah bin Amr al-Badri al-Anshari r.a, ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud; “Yang berhak menjadi imam solat suatu kaum adalah yang terbaik di antara mereka dalam membaca Kitab Allah. Jika semua jamaah sama baiknya dalam membaca Kitab Allah, maka pilihlah yang paling memahami as-Sunnah. Jika semua sama dalam memahami as-Sunnah, maka pilihlah yang paling dahulu hijrahnya. Jika mereka sama dalam hijrahnya, maka pilihlah yang paling tua dalam usianya. Janganlah seseorang itu menjadi imam orang lain yang berada dalam kekuasaan orang pertama, dan jangan pula orang itu duduk di tempat kehormatan orang lain kecuali dengan seizinnya.” (Hadis riwayat Muslim)

      Lihatlah bagaimana seorang imam itu harus yang paling baik akhlak dan ilmunya, paling tua (dewasa secara psikologis dan spiritualnya) dan paling dahulu dalam kebajikan. Dalam solat, Imam harus merapikan barisan jemaahnya, yang bererti seorang pemimpin harus mempunyai kemampuan untuk mengurus masyarakatnya. Imam harus ditaati makmum, dimana makmum tidak boleh menyamai apalagi mendahului imam.

      Meskipun demikian imam juga harus tahu diri, tidak boleh lama berdiri dalam solatnya hingga memberatkan makmum yang mengikutinya.

      Jika imam salah maka makmum harus menegurnya, tentu saja dengan cara yang sopan, bukan dengan kata-kata kasar. Hal lain yang juga sangat penting diperhatikan oleh imam adalah bahawa orang-orang di saf pertama, iaitu jemaah yang ada di belakangnya adalah mereka yang mempunyai kemampuan sama atau hampir sama dengan imam. Di mana bila suatu saat imam uzur atau batal, merekalah yang paling cepat menggantikannya.

      Dalam konteks kepemimpinan masyarakat, maka seorang pemimpin harus memilih orang-orang terdekat yang mempunyai kelayakan; ilmu, akhlak, usia dan sumbangan perjuangan yang jelas. Demikianlah gambaran sederhana tentang kepemimpinan dalam Islam yang dapat diambil dari konsep solat berjemaah.

      Sekian tahun lamanya para sahabat dibina oleh Rasulullah s.a.w tentang kepemimpinan yang salah satunya dengan pembinaan solat berjemaah. Sehingga jadilah mereka para pemimpin handal yang dapat memakmurkan dunia.

      Di era Khalifah ar-Rasyidin, langit dan bumi mengalirkan keberkahan yang tiada henti, keadilan dan kesejahteraan dapat dirasakan rakyat. Semua bersumber dari keberadaan orang-orang soleh yang memimpin umat.

      Namun, Rasulullah s.a.w juga mengingatkan kepada umatnya akan datangnya suatu masa di mana semua sumber keberkahan dan kebahagiaan hidup itu akan berakhir.

      Rasulullah s.a.w menceritakan akan datangnya suatu zaman yang umat manusia semasa itu menyingkirkan manusia-manusia soleh dan memilih para penjahat dan perosak agama sebagai pemimpin mereka.

      Siapapun tahu bahawa para pemangku kekuasaan itu lebih didominasi oleh orang-orang yang gila jabatan dan kedudukan,kemashyuran dan kekuasaan

      Kerosakan masyarakat secara moral dan spiritual membuat mereka juga menolak jika orang-orang baik memimpin mereka kerana masyarakat yang telah rosak juga sangat keberatan jika berbagai-bagai kesenangan dan syahwat yang selama ini telah menjadi kebiasaan mereka tiba-tiba dihapuskan.

      Delete
  6. ikhlas, saya ingin bertanya.

    relakah kita d pimpin olih seorang mantan peliwat yg tlh d ampun ? Nabi SAW jelas menolak kaum 'luth' n tidak mengaku mereka ini sebagai umat Nya.

    jika kita ikhlas n murni hendak mempertahankan kesucian agama Allah ini, maka semua wajib bersatu hati utk menentang nya.

    satu strategi utk mengalahkan nya ia lah utk meletak kan hanya satu calun utk 'satu lwn satu'(straight fight).

    jika beliau memilih utk bertanding d kawasan campuran d sekitar selangor atau pun wilayah persekutuan, maka saya rela d calunkan dgn syarat dana mencukupi sungguh pun mungkin saya akan d pecat drpd menjadi ahli seumur hidup BERSATU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mazlan Abdul Latif menulis di FB:

      Tadi pegi tukar tayar basikal, pastu aku cakap, "Apek lu punya BM banyak fasih."

      Dia jawab, "Saya bukan Peguam Negara."

      Wow! Ada cakap Inglis bila menangis

      Delete

    2. A Kadir Jasin -

      Betullah sejak kekalahan teruk Umno/BN dan kemenangan HARAPAN mereka mula memberi liputan kepada kerajaan baru HARAPAN. Dulu mereka bagi liputan kepada HARAPAN dengan tujuan mengutuk, menghina dan mempersendakan.

      Selepas kemusnahan Umno/ BN hatta TV3 yang menjadi ketua kepada gerombolan media arus perdana ini pun sudah tukar kecenderungan ibarat sesumpah. Begitu juga dengan akhbar Utusan Melayu, Berita Harian, Kosmo, New Straits Times, Harian Metro dan The Star.

      Tetapi bagi saya, mereka tidak layak mengaku diri mereka media bebas kerana masih dikuasai dan ditadbir oleh Umno/ BN.

      Akhbar percuma The Sun milik tauke Sports Toto (Tan Sri) Vincent Tan itu pun tidak boleh dikira bebas kerana kecondongan pemberitaannya memihak kepada kerajaan Umno/BN.

      Begitu juga dengan The Malay Mail yang dimiliki oleh (Datuk) Siew Ka Wei. Siew diketahui umum sebagai kawan akrab bekas perdana menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

      Yang boleh dianggap media bebas ialah akhbar Sinar Harian dan The Edge dan sedikit sebanyak saluran TV Astro Awani.

      Hatta Bernama dan RTM pun banyak berbau politik Umno/ BN walaupun mereka sepatunya berkecuali 100 peratus kerana bukan milik parti tetapi milik negara.

      Daripada apa yang saya hidu, TV3, Utusan Melayu, Berita Harian, Kosmo, New Straits Times, Harian Metro dan The Star masih mengamalkan dasar pro-Umno/ BN.

      Delete
    3. Seorang ayah berjanji dgn 10 orang anaknya jika dapat puasa penuh sebulan akan dapat duit raya RM500 seorang. Jadi total ayah kena sediakan RM5000 untuk tunaikan janjinya kelak. Dalam benak ayahnya takkan dapat puasa penuh)..

      Dijadikan cerita, takdir Allah mengubah segalanya. Anaknya semua berjaya berpuasa penuh sebulan Ramadan. Ayahnya mula pening dengan janjinya. RM5000 bukan jumlah yg sedikit.

      Ayahnya mula mencari helah untuk mengelak menunaikan janjinya kerana baginya agak mustahil anak yg seawal usia 6 hingga 10 tahun boleh berpuasa penuh dan berdasarkan pengalaman tahun lepas tiada seorang anaknya yg mampu berpuasa penuh..

      Ayahnya mula mencari alasan bahawa bebanan kewangan mereka pada tahun ini agak kronik. Sang anak pula memahami masalah keluarga mereka dan setuju untuk memecahkan tabung untuk diberikan kepada ayahnya.

      Maka dengan itu bersorak la si ayah bukan saja tidak perlu menunaikan janjinya bahkan dapat duit lagi pemberian anaknya..

      Wow! Bijak si bapak penipu

      Delete

    4. Saya setuju golongan "pengkhianat" ini tidak dapat dibanteras 100%. Namun, kewujudan golongan ini di agensi strategik seperti JPM, MOF dan EPU sangat wajar diberi perhatian serius.

      Melihat kepada kerosakan yang telah berlaku, ianya sangat serius. Sekiranya tiada apa-apa tindakan diambil, ia akan memberi signal yang mengelirukan kepada penjawat awam yang tidak terlibat.

      Setidak-tidaknya, pusingan kerja boleh dilakukan bagi jawatan-jawatan kanan dan strategik yang berkaitan memandangkan mereka-mereka ini difahamkan bersekongkol menyembunyikan kerosakan yang berlaku dengan memberikan gambaran seolah-olah Kerajaan berada dalam keadaan yang sangat baik.

      Ini merupakan pengkhianatan yang walaupun mungkin sukar dibuktikan sebagai satu jenayah, tetapi adalah kesalahan moral yang sangat besar. Mereka bukan sahaja tidak berani bercakap bemar, tetapi telah bersekongkol menyembunyikan fakta bagi mendapatkan imbuhan jawatan di zaman Najib.

      Kita faham kesulitan yang dihadapi, tetapi sekiranya mereka-mereka ini masih berada di jawatan yang sama, banyaklah perkara yang akan disembunyikan dan sekiranya terdedah tidak dapat diketahui siapa yang bertanggungjawab.

      Apapun terpulanglah kepada kerajaan yang baru bagaimana untuk menangani perkara ini.

      Delete
    5. PH = LEMAH OTAK = BEBAL


      Pemimpin, rakyat perlu terbuka terima teguran
      ROSHILA MURNI ROSLI 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore105
      Pemimpin, rakyat perlu terbuka terima teguran
      Mahfuz (tengah) bergambar bersama barisan pentadbiran SK Convent setelah selesai majlis Anugerah Kecemerlangan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Pemimpin dan orang ramai perlu mengamalkan sikap keterbukaan dalam menyatakan pandangan masing-masing berhubung sesuatu isu yang dibangkitkan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, kedua-dua pihak sama ada rakyat atau pemimpin berhak mengetengahkan pandangan masing-masing.


      Katanya, jika pemimpin mempunyai pendapat dan pandangan yang tersendiri, rakyat juga berhak untuk beri pandangan berkaitan kelemahan yang ada pada pemimpin.

      "Bagi saya rakyat dan pemimpin ini perlu menjadi cermin antara satu sama lain, iaitu rakyat cermin kepada pemimpin dan pemimpin cermin kepada rakyat.

      "Saya ambil pendekatan cermin sebab cermin tak pernah berbohong, sebab itu sebagai rakyat kita tak boleh berkata bohong di hadapan pemimpin dan begitu juga sebaliknya," katanya,ketika ditemui di Majlis Anugerah Kecemerlangan SK Convent 2018 di Auditorium Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kedah.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, pemimpin seharusnya berani menegur kesalahan yang dilakukan rakyat.

      "Sekiranya ada tindakan mereka yang tidak betul, kita harus menegur dengan cara yang terbaik.

      "Saya sendiri kadang-kadang kalau ada yang saya nampak tak kena, saya akan tegur,sebab semua orang ada hak untuk bersuara,"katanya.

      Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan jemaah menteri agar lebih sensitif terhadap pandangan orang ramai.

      Delete

    6. Rakyat memang tak pernah memahami kenapa projek Forest City ni dibenarkan.

      Azmin menegaskan keperluan agar rakyat memahami sebab kerajaan mengkaji semula projek pembangunan berkenaan.

      Rakyat paham yang tak faham org umno sbb mereka ada kepentingan disitu dan beria ia pertahankanya kerana mereka tahu org melayu tak.mampu dudok di situ dan.ini saja cara mrreka mahu buat duit..

      Demi wang ringgit sanggup gadaikan negara dan bangsa. Siapa pengkhianat tu?? Najib lah - dia yang diam kan, benarkan nya

      Delete
    7. BRUNEI DAN ACHEH DAH LAKSANAKAN HUKUM HUDUD...MALAYSIA BILA?


      Polis: Himpunan Ummah di KL contoh baik perhimpunan aman
      Bernama | July 29, 2018
      Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim berkata pihaknya dapat menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kerjasama peserta perhimpunan yang hadir.

      Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, semalam bertujuan mempertahankan kepentingan dan hak orang Melayu serta Islam.

      JOHOR BAHRU: Polis berharap Himpunan Kebangkitan Ummah yang diadakan di padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, semalam menjadi contoh baik kepada penganjuran perhimpunan aman oleh badan bukan kerajaan.

      Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata ini kerana pihaknya dapat menjalankan tugas dengan baik dan mendapat kerjasama peserta perhimpunan yang hadir.

      “Himpunan semalam berjalan dengan lancar, orang ramai yang hadir juga memberi kerjasama yang baik kepada polis. Kehadiran kami jangka dalam 3,500 hingga 4,000 orang awam terlibat dan semuanya berjalan mengikut peraturan.

      “Kami berharap perhimpunan seperti ini dapat dijadikan contoh baik bagi memudahkan tugas PDRM. Kami juga berharap peserta perhimpunan patuh pada peraturan dan tidak mengganggu orang ramai,” katanya selepas menghadiri Majlis Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara kepada 400 pesara polis oleh Menteri Besar Johor, Datuk Osman Sapian di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, hari ini.



      Rashid berkata, antara yang hadir ke himpunan itu adalah bekas penasihat sosio budaya kerajaan, Tan Sri Rais Yatim dan bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan.

      Menurutnya, penganjur perhimpunan turut memaklumkan polis program berkenaan dan polis mengambil langkah sesuai bagi memastikan perjalanan trafik sepanjang program berkenaan lancar.

      Sementara itu, Rashid berkata, penganugerahan PJPN merupakan istiadat amat penting dalam PDRM bagi menghargai jasa dan pengorbanan anggota serta pegawai kepada tanah air.

      Beliau berkata, di Johor sahaja, sehingga hari ini terdapat lebih kurang 8,000 pesara polis menetap di negeri ini.

      “Ada dalam kalangan pesara ini telah pencen lebih 30 tahun, yang kita raikan pada hari ini bagi memberi pengiktirafan kepada pengorbanan mereka, terutamanya pada zaman darurat dan kedatangan komunis suatu ketika dahulu.

      “Hari ini, kami meraikan 400 pesara yang 100 daripada mereka ini masih berkhidmat dalam jabatan, manakala selebihnya akan kami sampaikan secara berperingkat.”

      Delete
  7. Kengkawan semua..kita ucapkan alhamdulillah kerana sempena hari merdeka ni, kerajaan Haprakan begitu bermurah hati memberi hadiah kepada rakyat Msia...Merdeka...merdeka !!!!

    Start hari ni, Topup RM 10 dapat RM 9.40 je? Ok la tu. Rejim Pakatan kata rakyat dah tak boleh nak dimanjakan sangat.

    Kira untung sangat dah bila dapat RM9.40 sen tu. Bersyukur la dengan apa yang dapat. Setidak-tidaknya, Pendedak Rejim Pakatan Haprak tu dapat juga bau kelat hancing pemimpin atasan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete

    2. A. Kadir Jasin -

      Media pro-Najib kabui mata umum

      Laporan mereka berkenaan kerajaan baru HARAPAN lebih bertujuan mengabui mata umum bahawa mereka telah berubah.

      Mereka juga oportunis dengan mengambil kesempatan daripada sokongan besar kepada HARAPAN untuk melariskan semula jualan mereka yang merudum kerana kebencian pelanggan terhadap kerajaan kleptokrasi Najib Razak.

      Media milik Umno/ BN dan yang pro-Najib tidak akan mencapai kebebasan tulen dan berpanjangan selagi saham dan pengurusan mereka dikawal oleh parti-parti BN dan usahawan pro-Najib.

      Soal masa depan pemilikan turut menjadi pertimbangan kritikal kerana boleh dikatakan semua media milik parti-parti BN, kecuali mungkin The Star, mengalami kerugian teruk.

      Kerugian yang dideritai oleh Utusan Melayu semakin besar dan ia mungkin kehabisan modal dalam masa beberapa bulan berikutan kekalahan Umno.

      Selama ini Umno dan kerajaan BN memberikannya bantuan kewangan dan kontrak sebagai talian hayat.

      Hatta Kumpulan Media Prima/ NSTP yang satu masa dulu amat hebat prestasinya sehingga mampu membiayai penubuhan bank, stesen TV, telekomunikasi, perhotelan, hartanah, insurans dan pelancongan kini bernyawa ikan.

      GLIC Tanggung Rugi

      Penyelesaian masalah kewangan mereka menjadi semakin mendesak kerana sebahagian pemegang saham utama mereka – selain Umno – adalah tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Tabung Haji.

      Dalam kes Media Prima, ada laporan mengatakan kerajaan Malaysia turut memiliki saham yang banyak. Kalau ini betul, maksudnya saham itu sekarang dimiliki kerajaan HARAPAN. Secara peribadi saya rasa tidak wajar kerajaan memegang saham dalam syarikat media.

      GLIC pula tidak boleh terus memodali syarikat-syarikat milik Umno/ BN yang buruk prestasi kewangannya kerana ini akan memberi kesan negatif kepada pencarum dan pemegang unit mereka.

      Kesimpulannya, oleh sebab kerajaan HARAPAN komited kepada kebebasan bersuara, maka adalah penting bagi kumpulan media milik parti-parti BN serta pengarang dan wartawan mereka memikirkan apakah peranan mereka dalam Malaysia baru ini.
      Mereka perlu memikirkan harga diri, etika dan profesionalisme kewartawanan.

      Mereka tidak boleh terus memperdagangkan mata pena mereka semata-mata kerana wang. Wartawan cari makan mungkin tidak ada tempat yang sah dalam dunia media era HARAPAN.

      Delete
    3. GST di zero, tapi saudagar beri alasan


      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh pembekal terdahulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ianya menyukarkan kami menurunkan harga barang walaupun GST berkadar sifar," - Saudagar Penipu

      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh bekas isteri pakcik adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ini menyukarkan pakcik memberi duit raya, maka tahun ini tiada duit raya," - Pakcik Duda

      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh ex-girlfriend i dulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ianya menyukarkan janji-janji i untuk hidup bersama u," - Pakwe Buaya

      "Kerosakan yang ditinggalkan oleh kawan aku dulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Jadi aku tak mampu lagi bayar hutang hang," - Kengkawan

      FB Fairu Zamir

      Semua ngikut cara Tok Wan buat alasan mungkir janji dan cari helah:



      Wow! Untung jual orang 'uneducated'

      Delete

    4. Treachery, treason, sabotage

      those who have treacherous motives and/or acted treasonably, eg. those that wrote and vetted the CIA letter to Gina must be charged with treason. No forgiveness here. It is high treason against the monarchy, rakyat and country.

      Those who harbour treacherous thoughts and committed smaller sins should be disciplined and monitored. The govt knows who they are, they know who they are themselves.

      Delete
    5. Berat sekali fitnah yang harus dihadapi oleh kaum muslimin di akhir zaman, terutama apabila sudah berhadapan dengan kekuasaan yang berada di tangan orang-orang zalim. Fenomena rakyat dan pemimpin yang zalim adalah lingkaran syaitan yang terus berputar tanpa diketahui jalan untuk memutusnya.

      Dekatkanlah diri kita kepada Allah dengan melakukan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Semoga dengan rahmat dan perlindunganNya kita selamat dari termasuk golongan-golongan yang dimurkaiNya.


      : Islam mengajar bagaimana memilih pemimpin tapi malang rakyat lebih percaya khabar internet dan media massa daripada khbar al Quran dan Sunnah....

      Delete

    6. Forest City Johor punya pasal, ada pulak yang tanya Sultan mahu jadi Maharaja Cina di negara bukan Cina?

      YANG MASA KAU JADI MB UMNO, RUMAH URUT & PUSAT HIBURAN TUMBUH SEPERTI CENDAWAN APA CERITA?BUKANKAH TAUKE TAUKE TERSEBUT CINA JUGAKKAN.
      JADI KAU ORANG INI SAMA AJE PENJILAT JUBUR CINA

      Begitu sekali BN kena buli dn dibodohkan olh peniaga China ni..

      Delete
  8. Pak diny...Pak perasan tak benda ni, sejak Haprakan berkuasa ????

    Wah!!!! Ajaib ni.... Tiba-tiba video pemimpin DAPigs mengutuk Ketua Rejim Pakatan melalui aplikasi media sosial milik mereka sebelum ini semuanya hilang?

    Kalau ada pun tinggal yang takde suara macam video yang masih tertinggal saki baki di laman FB mereka.

    Tentu Pak masih ingat macam mana masa tu bukan main sedap lagi diorang menuduh Tun Mahathir mengamalkan Kronisme dan Nepotisme.

    Malah diorang secara terbuka mempersoalkan sumber kekayaan anak beranak serta kroni Perdana Menteri ke 7 dan mantan PM ke 4 tu. Tapi sekarang? Dah kena picit buah kerandut ke?

    Mengeruk macam katak je la pemimpin DAPigs ni. Dulu melalak bukan main. Sekarang bila dah dapat kuasa, jangan kata kahak dan ludah. Air kencing sendiri pun sanggup diorang jilat balik...semuanya dalam Haprakan ni tak boleh pakai..hanya nak mengenyangkan tembolok sendiri ajeer..setuju tak Pak diny ?????

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib mesti suruh pesekongkolnya dalam skandal 1MDB, Low Taek Jho aka Jho Low balik ke tanah air.

      Kalau Najib kata dia tak bersalah, dia wajib bawa Jho Low balik untuk jadi saksi melainkan orang lain yang sebenarnya berkonspirasi dengan Jho Low dan orang atau beberapa orang lain yang bersekongkol dengan Jho Low itu adalah orang yang Najib hendak lindungi.

      Sekarang keadaan menjadi lebih mendesak bagi Mohd Najib sekiranya dia betul-betul tidak bersalah untuk menyuruh Jho Low balik. Ini adalah kerana Jho Low sendiri sedang dalam proses dituduh macam Najib, di mahkamah Malaysia.

      Kalau Najib suruh Jho Low balik, bolehlah mereka dan peguam-peguam mereka yang handal-handal itu berpakat mempertahankan mereka secara bersama.

      Tapi kalau Mohd Najib berdegil juga tidak mahu bekerjasama bawa balik Jho Low, pihak pendakwa raya patut membuka kes terhadap orang yang disyaki bersangkut-paut dengan beliau.

      Ini sudah pun mula dilakukan polis dan Peguam Negara apabila mereka menyeret bapa Jho Low, Tan Sri (Larry) Low Hock Peng, ke mahkamah bersama-sama anaknya.

      Delete
    2. Peminjam PTPTN, ... dan kucing tak beranak senasib


      Menurut Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik kepada The Star SINI, kerajaan Pakatan Harapan telah pospon janji untuk mansuhkan bayar balik PTPTN kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Toll tak boleh dihapuskan kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Bonus Raya FELDA tak boleh kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Gaji penjawat awam tak boleh naik kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Kuching tak beranak kerana "the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."

      Hutang RM1 trillion semua propaganda bohong. Nasib peminjam PTPTN, peneroka Felda, penjawat awam dan kucing tak beranak sama.

      Ha ha ha ... Semua kena jual dan dikencing

      Delete

    3. saya ingin berkongsi cerita mengenai seorang Pengurus Besar Kanan sebuah stesen tv milik kerajaan, yang semasa kempen PRU14 bertungkus lumus di seluruh negara berkempen untuk BN.

      Kakitangan stesen itu juga diarah untuk turun berkempen. Mengikut kisah, poster2 kempen melalui media sosial sangatlah jelik dan memualkan.

      Kini, setelah BN tewas, beliau telah dipetisejukkan oleh ahli Lembaga Pengarah stesen.

      Tetapi, kerana kedudukan beliau yang mengenali orang tertentu yg kenal rapat dengan kerajaan PH, sekarang cuba untuk kembali menerajui stesen tv tersebut.

      Saya percaya kepada setiap rezeki itu ditangan Allah, tetapi saya percaya stesen tv ini akan tetap tidak berubah dengan adanya hamba Allah yang yang bagai "chameleon" ini, yang hanya mementingkan diri sendiri.

      Delete
    4. NGO dakwa KM tak konsisten dalam isu PORR, PIL 1
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 2:14 petang

      A+ A-
      Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) hari ini mendakwa Ketua Menteri Chow Kon Yeow tidak konsisten dalam usaha menangani masalah kesesakan lalu lintas di Pulau Pinang dengan membantah projek Lingkaran Luar Pulau Pinang (PORR) dulu tetapi menyokong projek lebuh raya Pan Island Link 1 (PIL1) sekarang.

      Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Bungah (TBRA) R Meenakshi berkata semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 2002, Chow adalah antara pembangkang yang membantah PORR.

      Beliau mempersoalkan kenapa Chow kini menyokong PIL 1 sedangkan jajarannya adalah lebih kurang sama dengan jajaran projek PORR oleh kerajaan BN terdahulu.

      "Chow menyokong seruan NGO (badan bukan kerajaan) pada ketika itu untuk membantah projek PORR yang bernilai RM5 bilion, tetapi kini beliau sendiri menyokong PIL 1 yang akan merosakkan alam sekitar," katanya di Georgetown hari ini.

      Beliau berkata Chow sebagai Anggota Parlimen Tanjong dulu pernah berhujah ketika Pameran Kesedaran Orang Awam anjuran DAP Pulau Pinang bahawa PORR bertukar menjadi projek naungan politik kerana keberkesanan dalam menangani masalah kesesakan lalu lintas di negeri ini amat diragui.

      Terdahulu, Meenakshi bersama lebih 50 anggota NGO termasuk bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Uban T. Jayabalan, bekas ADUN Tanjung Bungah Teh Yee Cheu, bekas Anggota Majlis Bandaraya Pulau Pinang Dr Lim Mah Hui dan Penasihat Chant Group Yan Lee mengadakan demonstrasi aman di hadapan Dewan Undangan Negeri untuk membantah PIL 1.

      Sementara itu, Anggota Jawatankuasa gabungan pertubuhan masyarakat, Penang Forum Khoo Salma Nasution meminta kerajaan negeri supaya mendedahkan semua pelan dalam PTMP supaya maklumat itu dapat dinilai badan global bebas.

      Beliau berkata pemimpin Pakatan Harapan negeri dalam Buku Harapan telah berhasrat untuk mengurangkan pengguna kereta persendirian dalam usaha mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

      "Saya ingin tahu adakah PIL 1 dan PTMP boleh mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini dan melindungi alam sekitar?

      “Harapan kami agar kerajaan negeri dapat menunaikan janji mereka dan menyemak semula PTMP," katanya.

      Beliau berkata hanya sistem pengangkutan negeri yang menyeluruh dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas, sekali gus mengurangkan penghasilan karbon di negeri ini.

      Projek PIL 1 dijadualkan dilaksana dalam fasa pertama Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) yang bernilai RM46 bilion.

      PTMP adalah inisiatif kerajaan negeri, merangkumi pembinaan terowong dasar laut, lebuh raya serta LRT dan monorel selain jaringan perhubungan bas yang luas di tanah besar dan bahagian pulau.

      - Bernama

      Delete

    5. Azmin: Kongres bumiputera bukan perhimpunan Melayu 'Ali Baba'

      Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menegaskan bahawa Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara yang diadakan di Kuala Lumpur hari ini bukan perhimpunan yang melibatkan 'Melayu Ali Baba'.

      Istilah 'Ali Baba' merujuk kepada amalan kontraktor yang dianugerahkan kontrak bumiputera namun kemudian menjualnya kepada bukan bumiputera untuk mendapat keuntungan atas angin.

      Jelas Azmin, isu berkaitan bumiputera hari ini tidak seharusnya dilihat dalam kerangka sebelum ini.

      "Jangan ada lagi kotak pemikiran lama. Ini bukan Melayu rasuah. Ini bukan Melayu 'Ali Baba'.

      "Sebab kalau kita amalkan rasuah, ketirisan, kebocoran, 'Ali Baba' atau surat sokongan, masalah tidak selesai.

      Rasuah ini bukan masalah orang Melayu. Apabila berlaku rasuah semua terpalit, malahan negara boleh runtuh kalau kita amalkan rasuah.

      "Lihat saja 1MDB. Melayu lah tu. Setiap tahun songkok enam inci, keris panjang," kata Azmin yang dipercayai merujuk kepada pemimpin Umno.

      Delete
  9. Pak diny..agak2 Pak lah..apakah hadiah Istimewa Rejim Pakatan Sempena Hari KeMERDEKAan Negara ke 61 Tahun kepada rakyat marhaein di negara tercinta ni haah ???

    Lebih sebulan yang lalu, Rejim Pakatan Hancing ni telah berjaya MEMBUNUH sistem cukai GST berusia 5 tahun kerana dituduh menjadi punca kenaikkan kos sara hidup.

    Padahal, cukai GST sebanyak 6 peratus itu banyak memberikan sumbangan dan bantuan kepada rakyat secara menyeluruh terutama kepada golongan B40.

    Bermula hari ni... 1 September 2018, selepas lebih 100 Hari Rejim Pakatan Hancing tu memerintah, maka lahirlah SST yang dikenakan pada kadar 10 + 6 peratus.

    Apa yang pasti, Rejim Pakatan Hancing tu mengakui bahawa kelahiran SST hari ni akan menyebabkan harga barang terus melonjak naik dan mereka tidak dapat mengawalnya.

    Belum pun cukai SST tu dilahirkan, harga barang memang dah sedia mahal. Dalam masa yang sama, pelbagai bantuan kepada rakyat pula dihapuskan dengan alasan tak nak rakyat jadi malas kononnya.

    Itu la Malaysia Baru yang diimpikan oleh Pendedak Rejim Pakatan Hancing ni. Diorang seronok apabila harga barang semakin meningkat dan bau badan diorang pulak kelat hancing pemimpin atasan!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Low Taek Jho dan Low Hock Peng komunis bintang tiga baru semua orang Melayu. Mereka berdua bakar, rogol, curi dan musnah nama baik Malaysia di mata dunia.

      satu makluman mudah yg senang diterima dan difahami.semoga si pelaku dihadapkan ke muka pengadilan..sesungguhnya pengundi sdg menunggu dgn penuh gusar atas keterlambatan tindakan diambil..perkara pastinya dijadikan kayu ukur utk samada terus mengundi PH atau sebaliknya.teruskan makluman sebegini agar rakyat kekal mengingati ph sbg pilihan terbaik dgn kekal sayangi Malaysiaku.terima kasih.

      Delete
    2. Boleh tak AJK surau jadi "Council of Elders"?


      Kononnya "Council of Eminent Person" atau "Council of Elders". Dalam bahasa Melayu, boleh diterjemah sebagai Majlis Orang Hebat-Hebat atau Majlis Orang Tua-Tua.

      Memang hebat-hebat ...
      Bekas Gabenor Bank Negara,
      Billionaire Melayu (Bekas Menteri Kewangan)
      Taikun perniagaan
      Professor Economy
      Bekas Chairman Petronas
      Hebat hingga kuasa mereka tidak perlu disebut dalam Perlembagaan. Mereka mengatasi Kabinet. Tiada General Order menentukan kuasa dan tatacara.

      Hasil penyelesaian:



      Wujudkan tabung bayar hutang negara.



      Rupanya janji capati dan rakyat kena keluar duit untuk selesaikan masaalahnyang mereka jadi penyebab.



      Wow! Boleh juga AJK surau jadi ahli council.

      Delete

    3. Pada hemat saya, siasatan patut dilakukan, terutama yang berjawatan tinggi dan Jawatan penting. Bukan ramai pun. Tapi, saya bersetuju, patut diberi masa dan bukan dalam tempoh 100 hari ini, memandangkan ia perlu difokuskan untuk menunaikan manifesto/memberi sesuatu yang lebih baik dari ditawarkan manifesto.

      Justeru, saya amat berharap Datuk boleh menyampaikan agar satu siasatan khas dibuat kepda semua ketua Jabatan, bagi memastikan usaha ubah Malaysia ini lebih menyeluruh. Bak kata pepatah, alang-alang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan.

      1. Pada yang secara terang khianat kepada negara, itu yang perlu dihukum. Pada yang lain2 saya rasa mereka ini hanya perlu di"basuh" semula dengan agenda untuk agama, bangsa dan tanahair sahaja.

      2. Saya tunggu si gemuk curi wang negara ditangkap dan di bawa ke muka pengadilan. Kenapa lambat sangat ?

      3. Saya tunggu perbicaraan curi wang negara, kenapa tiada update ?

      4. Saya hendak tahu siasatan di setiap kementerian dan agensi kerajaan yang banyak rasuah. Kenapa tiada berita lagi ?

      5. Saya mahu tahu apakah akan ada sekolah satu aliran yang hebat ?

      6. Saya mahu tahu apakah perancangan ke arah negara kita menjadi negara maju ?

      Delete
    4. PH = LGBT



      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete

    5. "Lihat saja 1MDB. Melayu lah tu. Setiap tahun songkok enam inci, keris panjang," kata Azmin yang dipercayai merujuk kepada pemimpin Umno.

      Azmin berkata demikian sebagai membandingkan kongres berkenaan yang diadakan di bawah pentadbiran lama BN sebelum ini yang menurutnya hanya membincangkan soal "tongkat dan sokongan politik."

      Bukan untuk rampas hak kaum lain

      Tambah Azmin, perhimpunan itu juga ia tidak diadakan untuk merampas hak mana-mana kaum.

      Sebaliknya, kata Azmin, buat kali pertama kongres berkenaan membincangkan "soal nilai etika dan integriti".

      "Buat kali pertama tema kita kongres masa depan bumi dan negara. Kia tak bicara pun soal kaum atau mana-mana kelompok. Buat kali pertma kongres bumiputera membincangkan isu-isu yang berkait rapat dengan soal nilai, moral, etika, integriti.

      "Kalau sebelum ini kita bincang soal tongkat, sokongan politik, soal menjadi industri pelobi, kali pertama kongres bumiputera berani dan tegas bincang soal nilai etika dan integrti," katanya kepada perwakilan yang hadir.
      Naib Presiden MCA Chew Mei Fun sebelum ini mengkritik kongres berkenaan dan mencabar Menteri Kewangan Lim Guan Eng untuk membatalkan program berkenaan.

      Azmin turut menyorot bahawa antara speaker yang hadir pada program itu adalah Ketua PengarahPusat Governan, Integriti dan Anti-Rasuah Negara Tan Sri Abu Kassim Mohamed yang memberi beberapa cadangan untuk membendung rasuah dan pelobi dalam ekonomi bumiputera.

      "Mengapa kita dipersalahkan? Apakah kementerian saya berdosa, untuk menghapuskan (amalan) 'Ali Baba'? Menututp ketirisan dan banteras rasuah?

      "Saya berharap selesai kongres ini, bukan saja kita dapat bentuk masyarakat bumiputera dan Melayu yang berintegriti, yang ada nilai, yang ada prinsip, yang progresif, yang ada kemahiran, tetapi harapan saya juga kongres ini dapat membentuk pandangan baru di kalangan bukan bumiputera bahawa bumiputera yang berhimpun hari ini adalah yang berani, yang cekal, yang berintegriti untuk maju ke hadapan dan mengangkat martabat rakyat Malaysia keseluruhannya," katanya.

      Delete
  10. Kengkawan semua...kau orang ada terbaca tak kenyataan Madey yang terkini berkaitan kutipan Tabung buluh Pakatan Haprakan yang dilancarkan selepas mereka memerintah ???

    Saya amat2 yakin ramai juga Pendedak Rejim yang masih tak boleh terima kenyataan bahawa mereka telah dikincinkan kaw2 oleh rejim Haprak tersebut. Masih lagi diorang cuba nak pertahankan benang yang dah basah kena kencing tu.

    Kata Madey.... "Tabung Harapan tu memang bukan untuk bayar hutang Negara sebanyak 1 Trillion. Gila apa nak banyak hutang banyak macam tu."

    Habis, apa gunanya diorang kutip derma sebelum ni? Jawapan yang diberikannya ialah... "Nak bayar kerosakkan yang dah dibuat oleh Najib."

    Aikkk..sudah tukar kaa???? Masa dilancarkan tabung buluh tu, beriya2 ditegaskan tujuannya ialah untuk membayar hutang kerajaan yang dah mencecah lebihn RM 1 Trillion tu..tapi sekarang untuk bayar kerosakan oleh DS Najib pulak.

    Rakyat marhaein pun tertanya2, kenapa sejak akhir2 ni dah takde buat PC untuk mendedahkan berapa banyak kutipan terkini tabung buluh tu...rakyat yang menyumbang termasuk aku tak mau kutipan tu masuk dalam poket orang lain pulak !!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. These days instead of focusing on how to help their own constituencies, the opposition MPs from UMNO, MIC, MCA are so obsessed with the PH manifesto, CEP and the measures taken by PM and his team to put the country right again.

      The oppos' failure in resolving problems in their own districts and how to get help from the govt will ensure that in the next election, UMNO, MIC, MCA will surely be kicked out.

      Najib and the then PMO hired highly paid advisors, analysts, speechwriters, and all his yes men fed his ego to the extent he could not see that the rakyat was suffering from the excesses of his administration.

      The rakyat is grateful that Tun M and his cabinet and team are slowly but steadily and surely putting into place the measures that will ensure a brighter future for Malaysia and Malaysians, in the legislative, judiciary and executive.

      The rakyat feel so honoured that the CEP are doing a national service for the country.

      The rakyat is thankful that Tun M and his cabinet and team are striving without letup for the betterment of the country. The decisions they take are not done lightly.

      All these take time as hasty decisions and hasty acts to satisfy impatient demands will not last. We do not want a cosmetic govt.

      So to the carping critics out there, zip up your mouths and let the elected govt carry out its duties responsibly and according to the rule of law.

      Btw, couple of points:

      Former inspector-general of police Abdul Rahim Noor latter's appointment as the new facilitator for the southern Thai peace process was based on consideration for his greater contribution in making the peace talks between the Communist Party of Malaya (CPM) and Thailand a success for the good of the people. We are peace with the communists now. Abdul Rahim received due punishment for his past action on Anwar.

      Delete
    2. Panduan mengenali pembohongan


      Oleh kerana terlalu kerap Tun Dr Mahathir berbohong, mengelak menjawab bila bersalah, dan U turn pendirian dan kenyataan lepas, wartawan dan pengundi jadi keliru.

      Facebook Haji Zafrollah mengemukakan panduan untuk tahu bila dia bercakap bohong dan bila dia bercakap benar:

      Macam mana nak tahu bila Mahathir bercakap bohong.

      1.Masa berucap Mahathir betulkan butang Baju
      Jawapan = SALAH

      2.Masa berucap Mahathir betulkan Microphone
      Jawapan = SALAH

      3.Masa berucap Mahathir buat2 berdehem
      Jawapan = SALAH

      Jawapan Yang Betul Adalah
      Bukak sahaja mulut Mahathir, maka beliau sedang mula berbohong.

      Hehehe ... masa anak beranak lena, tak bohong. Cuma kena main dengan anak beranak Lim.

      Delete

    3. Anti pengkhianat said...

      Penjawat awam apolitical dan tidak memihak kepada mana-mana parti serta mengikut arahan government of the day hanya betul sekiranya dipraktikkan dan hendaklah dalam menjalankan tugas memberikan nasihat yang benar without fear or favor.

      Melihat perkhidmatan awam di era kerajaan lama dan pendedahan demi pendedahan tentang kebobrokan yang didedahkan oleh kerajaan baru di parlimen, masihkah penjawat awam tidak sedar dan tidak malu untuk berkata mereka adalah penasihat kepada kerajaan semasa dan berkhidmat termasuk untuk memberi tunjuk ajar?

      Betul bukan semua terlibat. Sebab itu ditekankan pegawai-pegawai tertentu. Malah pegawai yang baik juga pasti akan terasa bersalah apabila mendengar skandal kerajaan lama.

      Di dalam perkhidmatan awam, tiada pegawai yang terlalu besar sehingga tidak boleh digantikan. Pegawai datang dan pergi. Tetapi pegawai yang gagal menasihati kerajaan lama dan bersekongkol mesti pergi.

      Tidak timbul soal tiada pegawai yang boleh mengganti. Renung-renungkanlah kompas diri anda sebagai penjawat awam. Jangan berlindung di sebalik "saya yang menurut perintah". Slogan itu mesti dilaksanakan dengan penuh amanah tanpa membelakangi kedaulatan undang-undang.

      Delete
    4. Bekas KSU Perbendaharaan Lapor SPRM, Gesa Siasat Tuduhan Lim Guan Eng



      PUTRAJAYA – Bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan kehilangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Chevrolet hitam yang dipandu Irwan memasuki kawasan SPRM kira-kira 9.30 pagi tadi, sebelum keluar semula 2 jam kemudian.

      Ditanya wartawan mengenai laporan itu, Irwan berkata, ia bertujuan mendapatkan kebenaran kerana dakwaan kehilangan RM18 bilion itu tidak berasas.

      “Petang ni saya akan buat laporan polis. SPRM beri jaminan akan siasat. Benda (duit) itu tidak hilang tetapi masuk dalam consolidated fund,” katanya.

      Ditanya sama ada beliau memberikan sebarang dokumen kepada SPRM, Irwan berkata, semua dokumen berkaitan ada dengan Kementerian Kewangan.

      Rabu lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan kekurangan RM18 bilion dalam dana amanah pembayaran balik GST.

      Irwan kemudian menafikan dakwaan itu. – BERNAMA


      : Rakyat sebenar dikaburi dengan berita persepsi dan manipulasi. Pasal kerajaan tak bersungguh nak benteras berita palsu....

      Delete

    5. Kalo Melayu nak berubah, masa Portugis datang pun dah boleh berubah. 500 tahun dulu.. X berubah jugak. Datang Belanda yg negara nya sebesar Pahang pun, kena jajah jugak. Ular telan naga.. Bangsa lanchow mmg lembik, cakap tak jatuh. Buat kerja serupa kepalabutuh. Apalagi Inggeris sebesar semenanjung datang menjajah.

      Teknologi melayu ialah kuat berbohong dan kuat menipu ja. Terutama Melayu Umno. Tak pernah berubah. Acu kalah debat, mula defend diri guna ayat² agama dan sayang bangsa. Kemudian bawak citer sedih mimpi nabi.. Kahkahkah..

      Cuba habaq mai, apa teknologi yg melayu ada? Malas membaca, malas mengkaji.. Tongkat langit guna agama.. Kuat bohong siang malam. Kitul dan melayu, berpisah tiada. Kahkahkah.. Lanchowlah..

      Aku yg menulis ini memang mengaku aku lanchow. Apa nak buat, dah lanchow ..

      Delete
  11. Satu argument point yang agak valid dari PAS. Bukan saja membazir wang rakyat tetapi memaksa rakyat pergi mengundi sekali lagi demi melanjutkan cita2 politik Anwar Ibrahim. Apa ke rakyat tak ada kerja lain dari beratur mengundi bukan kerana keperluan tetapi kerana kemahuan Anwar? Argument tuan untuk PAS atau UMNO beri laluan kepada Anwar does not hold water. Sekiranya Anwar bertanding dalam kawasan saya, ampun lah. Saya takkan keluar mengundi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HANIPA MAIDIN SOKONG SYIAH SEBAB BANYAK BACA BUKU SYIAH


      Hentilah mainkan isu mazhab, Hanipa tegur Rozaimi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 3:46 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 4:35 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Jarang-jarang berlaku, tetapi sesekali Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri 'membela' parti yang selalu menjadi kecamannya, iaitu PAS.

      Kali ini Hanipa Maidin mempertahankan tindakan pemimpin PAS berbaik-baik dengan Iran tetapi dikritik seorang pendakwah terkenal di negara ini Dr Rozaimi Ramle.

      Kata Hanipa penglibatan PAS dengan Iran bukan sesuatu yang baru, malah pemimpin parti terbabit yang sangat dihormati ramai, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah ke Iran.

      Malah kata Hanipa bekas mursyidul am PAS berkenaan menyertai program dianjurkan oleh penganut Syiah.

      "Tapi itu bukan bermakna mereka Syiah. Kita perlu adil walaupun terhadap orang yang kita tak suka," katanya.

      Hanipa berkata demikian sebagai mengulas laporan Malaysiakini mengenai teguran Rozaimi terhadap penyokong PAS.

      Kata Rozaimi, penyokong PAS dilihat bersikap taasub kerana mengecam seorang menteri negara ini yang mengadakan program di kawasan petempatan negara jiran yang didiami penganut Syiah tetapi mempertahankan kunjungan Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Iran pada penghujung 2016.

      "Apabila melihat berita ini, dengan hormat, saya ingin kata mungkin orang parti tu pun boleh kata pada Dr (Rozaimi): enta pun dua kali lima juga... taasub dari segi lain," kata Hanipa.

      Justeru Hanipa yang juga anggota parlimen Sepang menyarankan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris itu tidak berhujah menggunakan isu perbezaan mazhab.
      "Jadi berhentilah mainkan isu mazhab ni Dr. Ia hanya membuat imej dan reputasi anda merosot," katanya.

      Menurut Hanipa beliau sendiri banyak membaca kitab-kitab ulama Syiah semasa masih bersekolah.

      Bagaimanapun kata Hanipa tindakan itu tidak menyebabkan beliau bertukar menjadi penganut fahaman Syiah.

      "Saya tetap kekal dalam mazhab Sunni walaupun banyak kali difitnah dan dituduh bermazhab Syiah. Tak ada masalah, isu kecil," katanya.

      Delete

    2. Anti-Pengkhianat further said -

      Jangan terlalu mudah melontar istilah think out of the box dan bend the rule not break sebab akhirnya apa yang kita dengar pada hari ini akan masalah yang dihadapi oleh kerajaan adalah sebahagiannya disumbang oleh penjawat awam. Penjawat awam yang hanya memikir tembolok dan kepentingan diri sendiri.

      Saya faham hujah datuk A Kadir Jasin tentang keterbatasan kerajaan baru dan keutamaan mereka. Tetapi saya tidak bersetuju untuk mengatakan kerosakan yang berlaku kepada perkhidmatan awam adalah kecil walaupun saya sedar ada institusi lain yang lebih tinggi kedudukannya turut dikompromi.

      Tiada perkara yang kecil apabila melibatkan moral dan nilai-nilai kebenaran. Ini cukup untuk menjelaskan kenapa bangsa melayu samada dalam bidang politik, sektor kerajaan mahupun perniagaan tidak cemerlang.

      Maaf saya tidak mengatakan semua penjawat awam tetapi kebanyakannya terutama yang mengisi jawatan-jawatan penting. Dah bersara masih mahu disambung kontrak. Habis kontrak sibuk pula ingin menjadi pengerusi glc atau badan-badan kerajaan. Cermin-cerminlah diri.

      Siapa makan cili dia yang terasa pedasnya. Adakah kamu berkhidmat untuk agama nusa dan bangsa atau sekadar kepentingan diri.

      Delete
    3. Ini Lockman Melayu yang paling lanchow, makan pun lanchow berok, jenis dia di Umno -

      Lokman gelar Dr M 'si tua puaka', 'mamak bendahara'

      Dalam membangkitkan kebimbangan orang Melayu dan Islam "terancam" di bawah kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), pemimpin Umno menggelar Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai 'mamak bendahara' dan 'si tua puaka'.

      Bercakap di Himpunan Kebangkitan Melayu di Pekan Kampung Gajah di Pasir Salak, Perak malam tadi, Lokman mempersoalkan pelantikan bukan Muslim sebagai peguam negara yang menurutnya akan berkuasa untuk menyaman sultan dan raja.

      "Peguam negara ada kuasa untuk dakwa, saman yang di-pertua negeri, sultan dan ada kuasa untuk dakwa Yang di-Pertuan Agong dalam mahkamah khas yang diwujudkan mamak bendahara, si tua puaka yang bernama Tun Dr Mahathir Mohamad. (Jawab penyokong PH yang hadir di situ cara diam2: Itu bohong besar Lockman, tak betul cakap nya)

      "Pernah kita (BN) angkat seorang yang simpati kepada komunis? (Ada, Najib, simpati dengan Cina komunis). Pernah kita, selepas zaman British ambil bukan islam jadi peguam negara?" (Tidak, tapi tak pernah benarkan projek spt Forest City prospek bawak masuk berjuta Cina kominis).

      Untuk rekod, kerajaan Perikatan, iaitu gabungan asal BN, pernah melantik bukan muslim sebagai peguam negara dari 1959 ke 1963 bernama Cecil Majella Sheridan.

      Delete
  12. Pak diny...Pak rasanya kerap melawat ke laman rasmi FB Kementerian kewangan, dah tentu Pak akan terperasan benda ni kan ???

    Kementerian Kewangan pagi tadi telah memuatnaik satu posting infografik di laman rasmi Facebook mereka yang memaparkan perbandingan harga barangan di bawah cukai SST dan cukai GST.

    Pertama, pengiraan untuk GST yang ada di dalam infografik ini ternyata salah kerana tidak mengambil kira input GST yang boleh dituntut balik oleh pengilang, pemborong dan peruncit.

    Jika mengikut pengiraan yang betul, harga jualan kepada pengguna di bawah cukai GST dengan menggunakan margin keuntungan yang sama sepatutnya RM152.64 dan bukan RM171.49.

    Kedua, kalau diikutkan infografik yang dikongsikan di laman Kementerian Kewangan Malaysia, SST hanya dikenakan di peringkat urusan di antara pengilang dan pemborong.

    Namun, kenapa resit-resit yang disiarkan di dalam posting sebelum ini, menunjukkan SST turut dikenakan kepada Rakyat.

    Selepas menyedari kesalahan-kesalahan di atas serta mendapat kecaman dari pengguna Facebook, Kementerian Kewangan telah memadamkan posting Facebook berkenaan beberapa jam kemudian.

    Integriti Kementerian Kewangan tentang hal cukai dan pengiraan amat penting dan kesalahan dalam pengiraan cukai begini tidak patut dilakukan. Bagaimana sebuah kementerian yang bertanggungjawab terhadap cukai itu sendiri tidak tahu pengiraan yang betul?

    Rasanya Pak pun tak setuju dengan pengiraan depa tu kan..buat kerja macam melepaskan batuk di tangga aje kan Pak ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. a word of advice, it is incumbent for Tun M to gather as much info as needed, especially on corruption, business, political and personal issues on his "enemies" whether in PH or in the opposition.

      Remember once he decides to hand over the PMship when his job is done, who is to trust this wannabe PM that he will not do crooked deals with the opposition.
      Tun M must and should safekeep this information in safe places.

      Who knows the time will come when he has to ensure that the successor to PM and cronies are kept in line and does not stray from their responsibilities.

      We do not believe for a moment that these wannabes especially from PKR and the opposition will keep on the straight path. They are susceptible to temptations and his nemesis Bijan has got plenty of cash and girls and boys to tempt.

      And of course, these crooked men and women will team up and smash whoever and whatever gets in their way.

      So, Tun M must now get ready for that day. Gather, hoard, safekeep and play dirty when the time comes and checkmate them. For the sake of the rakyat and country.

      Delete
    2. Tun M pemimpin sekular: Harussani
      ROSHILA MURNI ROSLI 28 OGOS 2018
      Tun M pemimpin sekular: Harussani
      Harussani (tiga,kanan) memegang buku yang menceritakan kisah hidupnya.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SINTOK - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai seorang pemimpin bersifat sekular.

      Bagaimanapun menurutnya, disebabkan perlembagaan negara berpandukan Islam, maka Mahathir tidak mengabaikan Islam sepenuhnya dalam pemerintahannya.

      "Dia (Mahathir) seorang yang apa yang dia fikir dia nak buat dia pasti akan buat, memang pendirian dia sebegitu.

      "Malah semasa beliau menjadi Perdana Menteri kali pertama dahulu, dia pernah kata kepada saya supaya kami buat perjumpaan tiga bulan sekali.

      "Jadi saya akan pi jumpa dia, dari situ dia akan meminta nasihat daripada saya mengenai hal-hal atau masalah tertentu dalam pentadbiran," katanya,ketika ditemui selepas program Institutional Building Talk: Membina Negara Bangsa Menurut Perspektif Islam dan pelancaran Buku Dia Akan Jadi Mufti di Dewan Budi Siswa, Pusat Budaya & Seni, Universiti Utara Malaysia (UUM), tadi.

      Harussani berkata, walaupun pemerintahan Mahathir sekarang ini turut melibatkan rakan pemimpin dari parti bukan Islam, namun ia tidak menggugat institusi keislaman negara kita.

      "Saya yakin perkara itu tak akan terjadi, dia (Mahathir) tetap dengan pegangan dia.

      "Bagaimanapun, sejak Mahathir menjadi Perdana Menteri kali kedua, saya masih belum berpeluang untuk bertemu beliau.

      "Mungkin ada ruang dan peluang suatu hari nanti, untuk kami bersua kembali," katanya.

      Terdahulu, Harussani berpeluang berkongsi pendapatnya dalam wacana yang berlangsung selama satu jam di Dewan Budi Siswa sempena Ulang tahun ke-15 Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir (IPDM).

      Turut berlangsung pelancaran buku 'Dia Akan Jadi Mufti' oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof Dr Ayoib Che Ahmad.

      Buku berkenaan menceritakan perjalanan hidup Harussani sehingga beliau dilantik menjadi Mufti Perak sejak 1985 sehingga kini.

      Delete

    3. CEP is the country's leading national service advisor. The eminent persons sitting on the board are serving the country at high personal sacrifice and cost, personal time, effort, focus, sweat and tears! We pray the term for the CEP will be extended after the 100 days, not only does the PM and his team needs them, the country and rakyat wants them. So, dear Datuk, please bring this message/appeal to the PM and cabinet.

      The new govt, apart from PM and those who have served as Ministers before, are still somewhat green, sometimes they talk out of tangent which leads to embarrassment not only for themselves but also to PM and the govt as a whole, and these greenhorns must continue to learn how to conduct themselves, in speech and thought and deeds. The CEP is a ready made instrument for them to refer and so we need the CEP for an additional period of time. Syabas to the CEP, continue to lend us your minds and shoulders.

      (But Robert Kuok announcing in Kajang some time ago that he is "twin-footed - one in China" - does not portray well the CEP image).

      Delete
    4. Khalid jawab MB isu tawaran nilai beli Splash
      WARTAWAN SINAR HARIAN 9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore366
      Khalid Ibrahim
      Khalid Ibrahim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan, beliau tidak ada pada sebarang masa membuat tawaran pembelian ekuiti Splash dengan nilai RM2.92 bilion sebagaimana yang dinyatakan Menteri Besar, Amirudin Shari.

      Katanya, kenyataan dibuat Amirudin itu hanyalah bagi menjustifikasikan tawaran RM2.55 bilion kerajaan negeri bagi pembelian ekuiti Splash selain mendakwa Amirudin keliru dengan perbezaan maksud ‘jumlah keseluruhan tawaran’ dengan ‘tawaran pembelian nilai ekuiti syarikat’.


      “Saya percaya butiran yang dibekalkan jelas menunjukkan bahawa semua tawaran harga yang ditawarkan kepada pemegang konsesi bukan tawaran nilai ekuiti semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pengambilalihan Splash, siapa kata kena bayar 10 kali ganda?]

      “Tetapi, ia adalah berpandukan kepada elemen yang ditetapkan di dalam penstrukturan iaitu jumlah pelaburan yang telah dibuat oleh pemegang saham syarikat konsesi, tempoh pelaburan yang telah dibuat, jumlah hutang atau liabiliti termasuk bon yang ditanggung syarikat konsesi, nilaian aset yang akan diambil alih oleh PAAB pada nilaian 1 kali Nilai Buku (1×Book Value) dan pulangan keuntungan sebanyak 12 peratus setahun,” katanya menerusi hantaran di Facebooknya.

      Menerusi hantaran sama, Abdul Khalid turut menyertakan salinan siri tawaran yang dibuat sewaktu beliau menjadi menteri besar, yang terkandung di dalam Kertas Pembentangan di dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri dan Kertas Putih serta telah dibentangkan di Dewan Negeri Selangor pada 2013.

      Beliau turut menyertakan salinan perincian tawaran pengambilalihan dan jumlah keseluruhan tawaran.

      “Justeru, alasan kerajaan negeri bahawa saya juga telah pada 2009 menawarkan sejumlah RM2.92 bilion bagi nilai ekuiti adalah terpesong dan sengaja mahu mengelirukan rakyat.

      “Tambahan pula setiap tawaran yang dilakukan kerajaan negeri akan dengan sendirinya terbatal sekiranya terdapat pemegang konsesi yang menolak tawaran dan jika ia tamat tempoh selepas 14 hari ditawarkan.

      Tindakan menteri besar menjadikan tawaran tamat tempoh yang saya berikan sebagai justifikasi membayar lebih kepada Splash adalah alasan budak mentah dan tidak bertanggungjawab,” katanya.

      Amirudin sebelum ini dilaporkan mendakwa Abdul Khalid sewaktu menjadi menteri besar pernah membuat tawaran melebihi nilai yang dibuat oleh kerajaan negeri hari ini (RM2.55 bilion), tetapi membuat pusingan U setelah melantik juru nilai bebas.

      Sebuah portal berita juga melaporkan Amirudin menyalahkan tawaran yang dibuat Abdul Khalid, sebagai salah satu sebab proses penstrukturan air telah tertangguh dan menyebabkan nilai pengambilalihan keseluruhan Splash meningkat kepada RM3.54 bilion berbanding RM1.9 hingga RM2 bilion.

      Delete

    5. Ketua Pemuda Umno: Kebangkitan Melayu bermula di Pasir Salak

      Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata ribuan yang hadir ke pekan Kampung Gajah, Pasir Salak, bagi menyertai Himpunan Kebangkitan Melayu malam tadi menjadi petanda orang Melayu sedia mempertahankan hak istimewa, kedaulatan Raja-raja dan Islam.

      "Saya percaya Melayu akan bangkit, bermula di Pasir Salak ini. Hari ini adalah isyarat kita kepada mereka yang cuba memainkan sentimen ini.

      TAPI SAYANG NYA UMNO AKAN MEROSAKKAN ITU SEMUA. NYATA DARI TINDAKAN NAJIB DENGAN 1MDB, KISAH FOREST CITY DAN BERMACAM MACAM LAGI.

      PENDERHAKA BANGSA AGAMA DAN NEGARA.

      Delete

  13. Pak diny...Hari ini dalam sejarah. Mari kita sama2 ucapkan Selamat Datang SST (Sikit-Sikit Tipu) 16%.

    Dah tentu Pak ada tertengok contoh2 resit yang ditularkan di media sosial oleh rakyat Msia, berkaitan dengan pembelian barangan di pusat2 membeli belah serta restoran2 di seluruh negara.

    Kalau diamati betul2, ternyata memang sah lah... dikenakan cukai langsung ke atas pengguna pada hari pertama kelahiran semula SST. Syaitan mana yang kata pengguna tidak dikenakan cukai langsung?

    Hari ini, bila anda ke pasar, SST 2.0 sudah mula berkuatkuasa. Teh tarik dan roti camai di kedai mamak kegemaran anda bersarapan pagi sudah dikenakan caj perkhidmatan 6% ke 16% bergantung kepada kedai. Kalau Coffee Bean dan seumpamanya dikenakan 16%. Ambik kau syaitan tomato !!!!

    Sebelum ini bila kita kata SST adalah 16% maka binatang-binatang ternakan puak2 depa tu bermati2-matian mempertahankan SST ini iaitu hanya 6% untuk perkhidmatan dan 10% pula diserap oleh pengilang.

    Bermakna di bawah SST Rakyat akan bayar lebih rendah daripada apa yang dibayar semasa GST 6%. Ini apa? Mana perginya binatang-binatang ternakan itu? Senyap sunyi dalam kandang ke?

    Waima jutawan produk kecantikan, Aliff Syukri pun mengeluh dalam FB nya kerana terpaksa menaikkan harga barang berikutan SST2.0 yang berkuatkuasa hari ni.


    SST juga berjaya menurunkan harga barangan. Contohnya, bermula hari ini apabila anda membeli top-up sebanyak RM10, anda hanya akan dikreditkan sebanyak RM9.43 sahaja. Kan dah turun harga tu.

    Tahniah lah rakyat Msia..ini lah yang kita semua tunggu2 selama ni..dah ada kat depan mata pun. Terima aje lah dengan berlapang dada...apo nak di kato bhai !!!!






    ReplyDelete
    Replies

    1. Portal berita Malaysiakini misalnya, dengan pantas menyiarkan sepucuk surat daripada seorang penulis tanpa nama yang memperkenalkan dirinya sebagai "concerned China-Malaysia observer", yang menyifatkan lawatan Perdana Menteri itu sebagai "diplomatic disaster" (malapetaka diplomatik).

      Penulis yang membaling batu ke arah Dr Mahathir itu memberi amaran bahawa rakyat jelata Malaysia patut berasa bimbang terhadap tindak balas China.

      Kita tidak tahu siapa sebenarnya penulis surat tersebut, tapi daripada nada tulisannya seolah-olah beliau sangat pakar dalam hal ehwal China sehingga berani menggambarkan negara tersebut sebagai pendendam.

      Penulis tanpa nama itu berkata lagi, tidak ada pelaburan baru yang besar yang diumumkan hasil lawatan tersebut sebaliknya ia sekadar meneruskan apa yang kerajaan Mohd Najib telah lakukan.

      Hakikat bahawa kerajaan baru Pakatan Harapan membatalkan projek hutang era Mohd Najib tidap pula diketengahkan.

      Penulis tersebut juga seolah-olah dapat membaca isi hati pembesar China, khususnya Perdana Menteri Li Keqiang, apabila beliau berkata Li tidak menjawab kenyataan Tun Dr Mahathit mengenai negara kaya tidak sepatutnya menakluki negara lain.

      Dia berkata, sidang akhbar bersama Dr Mahathir-Li berhenti secara mengejut dengan Li menjabat tangan Dr Mahathir sambil memberikan senyuman paksa.

      Jelaslah masih ada pihak di Malaysia yang berfikir seperti zaman Mohd Najib di mana pemimpin Malaysia senyum simpul sambil berpelukan dengan pemimpin asing tetapi melakukan perkara yang merugikan negara.

      Tidak mengapalah kalau China “marah” dan akan “bertindak balas” terhadap kita. Kita tidak mengundi pemimpin China. Kita mengundi pemimpin kita.

      Adalah kewajipan pemimpin yang kita pilih menjaga kebajikan kita dan mempertahankan kedaulatan negara kita.

      Apa yang pemimpin China hendak lakukan, itu adalah hak dan budi bicara mereka.

      Tetapi saya yakin China tidak akan sewenang-wenangnya mengorbankan perhubungan yang dijalin oleh Almarhum Tun Abdul Razak 44 tahun lalu semata-mata kerana sayangkan anak beliau.

      Delete
    2. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Syor pemimpin tentera Myanmar didakwa lakukan genosid
      28 OGOS 2018
      PBB
      PBB
      NEW YORK – AMERIKA SYARIKAT. Para penyiasat yang dilantik Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menyiasat isu penghijrahan beramai-ramai pelarian Myanmar pada Isnin mengesyorkan agar beberapa komander tentera tertinggi negara itu diheret ke muka pengadilan iaitu berdepan satu inkuiri dan pendakwaan kerana melakukan jenayah “paling kejam” terhadap orang awam, termasuk genosid, di bawah undang-undang antarabangsa.

      Gesaan itu dibuat susulan satu laporan oleh badan dunia itu berhubung situasi yang membawa kepada penghijrahan beramai-ramai lebih 700,000 pelarian Rohingya dari Myanmar, bermula pada pertengahan Ogos tahun lepas.


      Terdahulu, Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia menyifatkan penghijrahan beramai-ramai pelarian dari Myanmar itu sebagai satu “contoh pembersihan etnik dalam buku teks.”

      Laporan itu menyenaraikan jenayah yang dilakukan seperti pembunuhan, rogol, penyeksaan, perhambaan seksual, penganiayaan dan perhambaan.

      Perkara ini dinyatakan oleh Misi Pencarian Fakta Antarabangsa Bebas di Myanmar (IIFFMM).

      Pasukan penyiasat itu, yang terdiri daripada Marzuki Darusman, Radhika Coomaraswamy dan Christopher Sidoti menonjolkan kepada media “ciri kekejaman teratur yang terpaksa ditempuhi orang awam di negeri Rakhine, Myanmar sejak 2011, serta negeri-negeri Kachin dan Shan.”

      “Misi pencarian fakta itu telah merumuskan, berdasarkan alasan yang munasabah, bahawa pola pelanggaran teruk hak asasi manusia dan pencabulan serius undang-undang kemanusiaan antarabangsa yang ditemui adalah terjumlah kepada jenayah paling kejam di bawah undang-undang antarabangsa,” kata Sidoti sambil menegaskan bahawa jenayah ini pada dasarnya dilakukan oleh tentera, Tatmadaw, yang merujuk kepada angkatan bersenjata Myanmar.

      Termasuk dalam senarai yang didakwa sebagai pelaku ialah Ketua Komander Kanan Jeneral Min Aung Hlaing dan lima komander lain.

      “Misi itu telah merumuskan bahawa siasan dan pendakwaan jenayah adalah wajar, yang memfokus kepada jeneral tertinggi Tatmadaw, berhubung tiga kategori jenayah di bawah undang-undang antarabangsa; genosid, jenayah terhadap kemanusiaan dan jenayah perang.”

      “Di Myanmar, terdapat rantaian perintah yang amat jelas,” kata Sidoti sambil menambah “tidak ada sebarang keraguan dalam minda kami, apapun yang kita lihat berlaku di Rakhine secara keseluruhan, tidak akan berlaku tanpa, pertamanya, pengetahuan kepimpinan kanan tentera dan keduanya, di bawah kawalan berkesan mereka.

      “Oleh itu, berdasarkan kejelasan rantaian perintah di Myanmar, maka kami mengesyorkan agar siasatan dan pendakwaan dilakukan terhadap keenam-enam individu ini.”

      Delete

    3. there is some report that Daim will be appointed special advisor to the Govt after the CEP is disbanded.

      This is really good news, however we all trust the whole CEP's tenure will be extended as in this case, many good cooks will improve the broth.
      Nevertheless, we have seen that the CEP, either the eminent person/s individually or as a group really helped Tun M and his team to weather some rough weather.

      It was compounded by the "greenness" of the new govt members, who were inexperienced in handling press conferences, off the cuff remarks, and silly persistent reporters who kept asking silly questions.

      The new team will put their shoulders to the wheel and learn how to manage their new ministries or depts, and if they fall short after some time, they will be gauged by the rakyat.

      So while we give time to the new team, the CEP will be needed to help them along, and eventually Tun M will really have a strong group to help him run the govt.

      So if the news is correct regarding Tun Daim, I congratulate him, remember, this is his national service to the country. What about brother Kuok, Zeti and the others, can they also be pulled in to help.

      ("brother Kuok" said in Kajang some time ago that he is "twin footed - one in China". So, how?

      Delete
    4. PH PONDAN


      PH jangan prejudis terhadap media
      1 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      PH jangan prejudis terhadap media
      Foto: Awani
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEREMBAN – Hubungan pengamal media dengan kerajaan yang memerintah perlu saling lengkap melengkapi dan tidak sepatutnya wujud sikap prejudis bahawa anggota media adalah propembangkang.

      Penganalisis politik, Prof Madya Mohd Izani Mohd Zain dari Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata, kebanyakan anggota media hari ini berkhidmat kepada kerajaan semasa yang ditadbir PH hasil gabungan Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP, Parti Amanah dan Bersatu.


      "Ini kerana peranan media amat penting bukan sahaja dalam melaporkan program yang dilaksanakan kerajaan bahkan aktiviti parti-parti berkenaan," katanya di sini.

      Usaha mendapatkan pandangan beliau terbit berikutan keadaan kelam kabut yang dialami petugas media di negeri ini yang mahu melaporkan proses pencalonan bagi pemilihan pucuk pimpinan PKR negeri Sembilan, baru-baru ini.

      Keadaan ini menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pengamal media kerana walaupun PKR kini mentadbir negeri ini namun masih menganggap mereka parti pembangkang.

      Ada pengamal media yang mendakwa mereka telah diminta untuk beredar dari lokasi oleh urusetia parti setelah menunggu beberapa jam, malah ada di kalangan petugas media yang terpinga-pinga memandangkan tiada individu yang dapat berperanan sebagai pemudah cara untuk membolehkan mereka mendapatkan sebarang maklumat mengenai calon yang menawarkan diri.

      Menurut seorang pengamal media, meskipun mereka tidak dijemput, prapemilihan PKR di negeri ini sudah tentu menjadi tumpuan bukan sahaja di kalangan media bahkan masyarakat apatah lagi ia melibatkan pencalonan daripada menteri besar yang juga Pengerusi PKR Negeri Sembilan, Aminuddin Harun.

      Justeru, dalam hal ini perlulah wujud keadaan ‘menang-menang’ baik kepada parti politik dan juga media agar saling lengkap melengkapi.

      Selaku parti yang membentuk kerajaan di Negeri Sembilan bersama-sama dengan komponen parti dalam PH, proses pencalonan bagi pemilihan PKR sudah semestinya mempunyai nilai berita yang menarik untuk disajikan kepada masyarakat.

      Sehubungan itu, Mohd Izani berkata atas semangat Malaysia baharu, PKR Negeri Sembilan tidak boleh lagi bersikap prejudis bahawa media yang ada hari ini adalah media propembangkang.

      “Ini kerana kebanyakan media hari ini berkhidmat kepada kerajaan semasa. Peranan media ini amat penting bukan sahaja dalam melaporkan aktiviti yang dilaksanakan kerajaan bahkan juga membantu menaikkan imej parti.

      "Jika liputan yang baik dapat diberikan oleh media kepada parti ekoran kerjasama yang diberikan, maka sudah tentu kredibiliti dan imej parti akan meningkat.

      “Pemimpin dan anggota akar umbi harus mempercayai dan mempunyai hubungan baik dengan media arus perdana yang lebih berkredibiliti berbanding media sosial. Pemimpin parti juga perlu sedar bahawa sebelum PRU14 mereka adalah pembangkang tetapi sekarang ini mereka adalah kerajaan,” katanya.

      Beliau berkata selagi laporan itu tidak memberi kemudaratan dan ancaman, media seharusnya diberi peluang seluasnya untuk melaporkan apa yang berlaku.

      ”Pucuk pimpinan dan anggota parti perlulah segera mengubah cara pendekatan dan pemikiran supaya dilihat lebih mesra media,” katanya.

      Delete

    5. Orang gila Umno membohong, menipu, memutar belik rakyat -

      Tajuddin dakwa Melayu hilang kuasa, k'jaan didominasi bukan Melayu

      "DAP sendiri mempunyai lima atau enam jawatan, dan mereka juga mempunyai lebih banyak timbalan menteri. Separuh daripada kerajaan adalah kerajaan DAP," katanya kepada ribuan yang menghadiri Himpunan Kebangkitan Melayu di Pekan Kampung Gajah di Pasir Salak, Perak, malam tadi.

      Untuk rekod, 17 daripada 28 menteri dalam kerajaan HARAPAN adalah orang Islam Melayu manakala dua lagi adalah bumiputera bukan Islam. Manakala sembilan yang lain bukan Melayu.

      Nyata Ahli Parlime Pasir Salak itu membohong dan mnipu orang Melayu.

      Delete
  14. Sobat2 ku dunia akhirat...Tentu kau orang ingat benda ni kan ???

    Semasa di awal penubuhan Tabung Buluh Harapan Negara, Menteri Kewangan@ Ah Beng berkata bahawa tujuan tabung berkenaan ditubuhkan adalah bagi membantu kerajaan persekutuan "membayar semula hutang negara yang sangat tinggi". Tak caya...sila rujuk kenyataannya dalam FMT !!

    Kini kutipan Tabung Harapan Negara akan dihentikan. Perdana Menteri pula berkata inisiatif tabung itu sebenarnya adalah untuk menunjukkan semangat patriotik Rakyat Malaysia terhadap negara tercinta ni.

    Perdana Menteri dipetik Berita Harian, berkata,
    Kerajaan perlu menghentikan pengumpulan dana daripada Rakyat ini. Ia sebenarnya adalah cara untuk mengetahui sejauh mana Rakyat sayangkan negara sehingga sanggup berkorban mengatasi masalah kewangan negara.

    Tambahnya..."Saya rasa agak jelas, Rakyat yang mempunyai jumlah kewangan yang kecil sanggup membantu menyelamatkan negara".

    Ternyata rupa2nya...Rakyat Msia hanya menjadi tabung uji sahaja untuk mengetahui sejauh mana kecintaan mereka kepada negara.

    Yang paling kesian sangat ialah..seorang budak lelaki berumur 12 tahun, yang telah menabung selama 6 bulan untuk membeli drum set dan kemudiannya menderma kat tabung buluh ni pun kena kencing dengan Kerajaan PH tu !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete

    2. Perjanjian yg ditandatangani dengan China oleh Najib sangat bodoh sehingga China sendiri sangat bodoh jika tidak menandatangani perjanjian yang menguntungkan dan berat sebelah kpd China itu

      Negara yang bermaruah dan pemimpin yang hebat, inilah yang perlu dilaksanakan walau pun pahit, tapi perlu berkata benar. Keputusan Najib yang memberi implikasi negatif bukan sahaja kepada Malaysia, malah kepada kuasa besar China.

      Tun M menyatakan dengan jelas pendirian Malaysia walau kami sebuah negara kecil tetapi kami berdaulat dan kami tidak akan menerima perjanjian berat sebelah. Dunia sedang memerhati perundingan oleh Tun Mahathir ini dan keputusannya. Dan Malaysia berjaya memenangi maruahnya kembali.

      Delete
    3. PH PEROSAK MALAYSIA


      Pencen mansuh, ganti dengan KWSP?
      WARTAWAN SINAR HARIAN 28 OGOS 2018
      Pencen mansuh, ganti dengan KWSP?
      Astro Awani menafikan terbitan artikle ini
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      AUTA

      TERSEBAR di media sosial mengenai artikel 'Bayaran Pencen diganti kepada KWSP serta-merta' kononnya disiarkan di Astro Awani.

      Artikel itu mendakwa kononnya tiada pembayaran pencen selepas pesaraan 2021 sebaliknya diganti dengan KWSP.

      Mesej itu turut meletakkan gambar Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad seolah-olah beliau mengeluarkan kenyataan tersebut.

      FAKTA

      Astro Awani dalam satu kenyataan menafikan pernah menerbit dan menyiarkan artikel tersebut.

      Katanya, paparan imej yang menyalahgunakan logo nama Astro Awani itu sengaja disunting serta diolah oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk mengelirukan masyarakat.

      Astro Awani turut menyeru semua pihak khususnya pengguna internet supaya berhati-hati dalam mengakses maklumat dan hanya mendapatkan berita yang benar dan sahih dari sumber yang betul iaitu di laman web serta akaun media sosial rasmi mereka.

      Delete

    4. rm18 bilion wang refund gst tiada dalam tabung bayaran balik. Satu lagi petunjuk kenapa pengurusan kementerian perlu ditukar. Selepas beberapa bulan kerajaan bertukar, satu demi satu masalah terbongkar. Sekiranya tiada unsur menyembunyikan masalah, tentulah perkara ini dan lain-lain masalah sekiranya ada telah awal-awal lagi dimaklumkan kepada menteri supaya menteri maklum keadaan sebenar kewangan kerajaan.

      Sekali lagi, di mana taat setia penjawat awam dan apa kredibiliti yang tinggal kononnya mereka apolitical dan perlu kekal untuk menasihati menteri baru kalau sehingga sekarang masih ada masalah yang dibongkar oleh menteri. Entah apa pula kes yang akan dibangkitkan selepas ini.

      Delete
    5. Rafizi dedah empat dokumen rasuah RM800,000 Mat Sabu kata 'no comment’



      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu enggan memberi sebarang ulasan berkenaan pendedahan Naib Presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli yang mendedahkan bukti membabitkan isu pegawainya.

      “Tak apa, saya tak mahu jawab berkenaan itu,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini. (sila rujuk Pegawai Mat Sabu disiasat SPRM dakwaan terima RM800,000 )

      Terdahulu, beliau yang juga Ahli Parliman Kota Raja, melawat kawasan kebakaran tanah gambut di Kampung Johan Setia, Jalan Kebun, di sini.

      Kelmarin, Rafizi dalam satu kenyataan mendedahkan empat bayaran meragukan yang didakwa diterima pegawai Mohamad membabitkan jumlah RM318,525; RM100,000; RM300,000 dan RM100,800 pada 30 Mei 2018 dan 31 Mei 2018.(sila rujuk Alasan pegawai Mat Sabu dapat RM800k dari derma sukar diterima — Rafizi)

      Calon Naib Presiden PKR itu berkata, sukar menerima alasan kononnya wang itu diperoleh hasil biaya awam untuk melepaskan pegawai itu daripada status muflis.

      Sebelum ini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, mengesahkan pihaknya sedang menyiasat pembantu politik Mohamad berhubung dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan masalah hutang serta dikeluarkan daripada status muflis.(sila rujuk Menteri sound Rafizi dedah dokumen rasuah pegawai Mat Sabu)

      Sementara itu, Mohamad berkata, kementeriannya sudah menggerakkan aset udara mereka bagi proses pembenihan awam dalam usaha menangani cuaca panas dan jerebu.

      Katanya, aset terbabit sudah digerakkan di sekitar Selangor dan Perak sebagai usaha mencari kedudukan awan yang sesuai. (Sila rujuk Menteri terlibat rasuah akan dipecat – Tun M)

      “Kita ikhtiar pelbagai cara. Jerebu ini bukan disebabkan kebakaran di negara ini saja tetapi juga yang berlaku di Sumatera.

      “Kita perlu cari awan dan kawasan sesuai untuk melakukan kerja pembenihan awan. Jika kita buat di kawasan padang pasir yang tiada awan, (pembenihan awan) tidak jadi juga,” katanya. – BH

      Sumber: Link

      : Dulu nak saman 3 orang yang dedah video dan gambar berkepit dengan gadis g-string. Sampai hari ini senya aje.....

      Delete

    6. Menyalaklah kau macam anjing gila, tajudin Pasir Salak. Melayu hilang kuasa tengkorak kau. Yang hilang kuasa tu Umno sebab orang Melayu pun dah meluat dengan Umno yg dipimpin oleh penyangak dan penyamun.

      Ehhhhh pelik kenyataan Tajuddin begini, baru saja sekor pemimpin UMNO yang mengatakan pemimpin DAP dah tunduk kepada Maddey dan habis tak bersuara lantang pon.

      Sentimen perkauman dan agama selalunya dilaung-laungkan ole puak2 dan spesis sejenis DumnoPasu selepas 2008 kalah Sgor dan PP.

      Para pencacai DumnoPasu pegi selidik kat Brunei. Baru2 ni Sultan Brunei lantik Datuk Paduka Steven Chong sebagai ketua hakim negara menggantikan ketua hakim lama yg beragama Islam.

      pada tajudin bongok ni org melayu umno je melayu,,,mereka dah gila meroyan akibat hilang kepercayaan rakyat n terlebih makan duit haram,,, menyalak bukit lah skrg

      Delete
  15. Ooooo..ini rupanya citer sebenar bagaimana manisfestomato Haprakan tu digubal..dah terang lagi bersuluh, mereka ni dari awal lagi takde niat pun nak mengotakan segala janji2 mereka tu !!!!

    Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengakui bahawa janji 100 hari Pakatan Harapan (PH) ketika Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lalu dibuat dengan andaian gabungan itu akan terus kekal sebagai pembangkang.

    Malah Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu berkata, beliau tidak menyangka dapat memenangi PRU-14 dengan mudah.



    “Kami sangka ia (memim­pin kerajaan Persekutuan) adalah sesuatu yang sukar, namun kita dapati ia mudah.

    “Banyak perkara lain kita ma­sukkan dalam manifesto dengan kekal sebagai pembangkang. Tetapi kini, kita telah berjaya memimpin dan mentadbir kerajaan,” katanya seperti dipetik daripada laporan portal The Star Online, hari ini.

    Dalam pada itu, Dr. Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berkata, PH perlu bersedia menerima kritikan Barisan Nasional (BN) tentang pelaksanaan janji tersebut dan mesti memastikan ia dilaksa­nakan.

    “Kami telah membuat janji-janji ini, jadi kita perlu diperiksa dan diteliti oleh pembangkang (BN) yang me­rupakan kerajaan sebelum ini.

    “Antara perkara yang kami buat dalam janji kami adalah untuk mengehadkan kuasa Perdana Menteri, maka kami mendapati bahawa kami berkuasa dan kami mengehadkan kuasa yang ada sekarang,” katanya.

    Beliau menambah, rakyat sememangnya berhak menun­tut tawaran terbaik daripada kerajaan PH....tapi malangnya bila dituntut rakyat, ada aje alasan2 tak munasabah yang diberikan untuk mengelak dari menunaikan segala janji2 tu !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete

    2. Penulis surat di Malaysiakini yang mengkritik rundingan Tun Mahathir di China itu type 'syok sendiri' kot. If telahan sebegitu dtg dari Bill Gates, boleh gak percaya cos he telah membuktikan Microsoft berjaya.

      Berdasarkan 5 MoU telah ditandatangani, maka jelas China faham situasi Malaysia. Mesti ada perkara lain yang Tun bincang dengan Presiden & PM China yang mereka sahaja yang tahu. Mesti ada peranan Robert Kuok then Tun Daim memyusul dulu sebelum Tun.

      So, penulis surat itu 'meroyan' atas sebab tertentu. Penyokong BN biasa la, lagi teruk tahap meroyan cos hilang banyak perkara secara tiba-tiba.

      Delete
    3. Equanimity menjadi bangkai biawak kerana kebodohan Mahathir & PH



      Dulu semasa isu tuduhan liwat kepada Anwar Ibrahim, tilam menjadi bahan bukti untuk dijaja bagi menunjukkan kesungguhan atau benarnya apa yang diperkatakan. Kini untuk Najib, kapal mewah Equanimity pula dipertontonkan untuk menunjukkan Najib telah menjahanamkan harta rakyat.

      Sedar tak sedar, rakyat pula menjadi mangsa untuk membiayai kos Equanimity yang tak sepatutnya rakyat terbeban dengan mainan POLITIK BODOH DAN KOTOR PAKATAN HARAPAN. Anda boleh baca tulisan Timmy Say dalam isu ini di bawah..

      .....

      Kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kos penyelengaraan kapal Equanimity mencecah RM 2 juta sebulan dan oleh sebab itu kerajaan bercadang menjualnya secepat mungkin.

      Tambah beliau lagi, kapal mewah itu perlu dijaga dengan baik dan tidak dibuka kepada umum supaya ia dapat dijual kepada pembeli yang berminat.

      Kapal Equanimity yang didakwa milik Jho Low yang dibeli dengan menggunakan duit 1MDB diserahkan kepada Malaysia oleh pihak Indonesia pada 7 Ogos lalu setelah kapal itu disita oleh pihak polis negara jiran itu pada 26 Februari 2018 atas permohonan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).

      Ini bermakna sudah 5 bulan kapal itu berada di bawah jagaan kerajaan Indonesia sebelum diserahkan kepada kerajaan Malaysia. Tidak diketahui siapakah yang membiayai kos penyelengaraan Equanimity selama 5 bulan yang lepas sejak ia disita oleh kerajaan Indonesia.

      Terdapat juga ura-ura yang menyatakan kerajaan Indonesia tidak sanggup membelanjakan duit untuk menyelenggara Equanimity lalu diserahkan kapal mewah ini kepada Malaysia untuk dijaga. Namun perkara ini tidak dapat disahkan.

      Apapun kini Equanimity sudah berada di tangan Malaysia dan sudah menjadi tanggungjawab kerajaan Malaysia untuk menjaganya dengan perbelanjaan RM2 juta sebulan.

      Persoalannya apakah Equanimity dapat dijual dengan mudah?

      Pada bulan April lalu, hakim Mahkamah Daerah Jakarta Selatan mendapati kapal layar berkenaan merupakan milik sah Equanimity (Cayman) Ltd dan memerintahkan supaya kapal terbabit dikembalikan kepada pemohon (Equanimity Cayman) selaku pemiliknya.

      Tiga bulan kemudian, polis Indonesia sekali lagi merampas Equanimity pada bulan Julai yang lalu juga atas permohonan DOJ sebelum diserahkan pada Malaysia pada 7 Ogos yang lalu.

      Persoalannya, bolehkah kerajaan Malaysia menjual Equanimity sebelum proses mahkamah menentukan siapa pemilik sebenar Equanimity selesai?

      Jika Equanimity (Cayman) Ltd terus menfailkan tuntutan balas terhadap hasil jualan Equanimity, berapa lamakah proses ini akan berlangsung dan siapakah yang akan membiayai kos penyelenggaraan kapal mewah itu yang kini berada di Pulau Indah sepanjang waktu tuntutan ini? Apakah duit rakyat akan digunakan untuk membiayai kos tersebut?

      Persoalan lebih besar ialah dengan latar belakang proses undang-undang yang sebegitu rumit, dan nama Equanimity yang sudah diburukkan seluruh pelosok dunia bersama skandal 1MDB, maka siapakah yang sanggup memiliki kapal mewah yang terlalu sensasi beritanya itu meskipun ia ditawarkan pada harga yang sangat murah?

      Ini kerana pembeli kapal mewah juga bakal berhadapan dengan kes tuntutan terhadap kapal ini oleh Equanimity (Cayman) Ltd yang mungkin panjang proses undang-undangnya.

      Lebih teruk, peribadi pembeli dan sumber duit yang digunakan untuk membeli kapal mewah ini juga terdedah kepada perhatian media yang tidak perlu.

      Diharap Equanimity tidak menjadi bangkai biawak yang perlu dipikul rakyat Malaysia buat satu tempoh yang panjang hanya kerana ada pihak yang ingin terus meraih mata politik terhadap BN dan Datuk Seri Najib Razak secara berpanjangan bagi menutup kegagalan menunaikan janji-janji pilihanraya.

      TIMMY SAY


      : Agaknya 100 hari nanti rakyat masih sedar atau tidak bahawa mereka sudah basah dan hancing dengan kencingan Pakatan Harapan?....

      Delete

    4. the shadow play by Anwar and Rafizi's team to "demonise" Tun M and the govt is really sickening. Talk about Daim conspiring to prevent Anwar to become PM eventually is full of ballyhoo and stuff that PKR is well known for.

      Perhaps they learned a bit from the many moves against Anwar by the former govt to cripple his influence.

      But the more PKR refuses to change makes us the rakyat more and more reluctant to accept Anwar to be the PM.

      His people must learn to be patient, rushing here and there, formulating stupid plans for another Kajang move, stupid silly press interviews by Anwar tells us so much about the weakness of this man.

      PLaying up to the monarchy etc is a big no no, how low can Anwar get? Our advice to him, STOP IT AND STOP YOUR MEN FROM GETTING INTO PUBLIC SQUABLES AND CHALLENGES.

      Delete
    5. PENYAMUN TEGUR PEROMPAK


      kenapa Guan Eng baru sedar RM18b tunggakan GST
      Bernama | Diterbitkan 11 Ogs 2018, 9:22 malam | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 9:24 malam

      A+ A-
      Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mempertikaikan bagaimana Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mengambil masa sehingga tiga bulan untuk menyedari terdapat tunggakan tuntutan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sebanyak RM18 bilion.

      Dalam catatan terbaharunya di laman Facebook, bekas perdana menteri itu turut menyoal kenyataan Lim bahawa kerajaan tidak boleh membuat bayaran itu kerana sudah ‘dirompak’ sedangkan RM18 bilion itu bukanlah suatu angka yang kecil.

      “Apa yang saya lihat, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebenarnya tidak menjangkakan peningkatan mendadak tuntutan GST sebaik sahaja ia disifarkan.

      “Pengecualian cukai GST selama tiga bulan di mana kerajaan tidak lagi memperolehi pendapatan daripada (hasil) GST atau Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) turut bermakna wang di dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya disalurkan, mungkin sudah digunakan bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, Jabatan Kastam Diraja Malaysia juga telah mengesahkan kutipan GST tidak dicuri, dirompak atau disalurkan ke mana-mana akaun tidak sah sebaliknya didepositkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan Kerajaan yang kemudian digunakan untuk membayar kepada akaun tuntutan GST secara berkala.

      “Tempoh yang disebut adalah sehingga 31 Mei 2018. Barisan Nasional (BN) hilang kuasa pada 9 Mei 2018. Ini bermakna, permintaan untuk menyalurkan dana ke akaun amanah tuntutan GST bagi bulan April dan Mei 2018 adalah di bawah pentadbiran Pakatan Harapan,” katanya.

      Jelas Najib, jumlah tuntutan adalah berdasarkan kepada borang GST-3, yang mana ia diisi oleh pemilik perniagaan untuk membuat tuntutan yang kemudiannya bergantung kepada berapa jumlah yang sudah diaudit atau diluluskan oleh pihak kastam.

      “Ia adalah jumlah kasar dan bukan jumlah yang sudah diluluskan. Berapa jumlah tertunggak yang sudah diaudit, ditolak atau diluluskan oleh pihak kastam sebelum membuat permohonan dana dipindahkan ke dalam akaun amanah tuntutan GST?” soal beliau.

      Beliau juga bertanya daripada jumlah RM19.4 bilion tersebut, berapa banyakkah tuntutan baharu berikutan langkah pensifaran GST.

      “Biar pun mengambil kira tuntutan GST bagi April dan Mei yang amat tinggi di mana ia bukan lagi di bawah kerajaan BN, lebih 76 peratus daripada tuntutan GST sudah dibuat oleh kerajaan BN dan menunjukkan tidak berlaku langsung rompakan seperti dituduh,” katanya.

      Najib berkata, kutipan SST yang lebih rendah berbanding GST akan memburukkan lagi keadaan yang mana kerajaan dijangka tidak akan memiliki dana untuk membayar tuntutan GST tertunggak itu.


      “Ini akan memberi kesan kepada pelabur yang risau janji Lim bahawa kerajaan HARAPAN akan mencapai defisit bajet 2.8 peratus tidak akan dapat ditunaikan.

      “Tidak mencapai sasaran janji defisit bajet turut akan mengurangkan keyakinan pelabur dan akan menyebabkan penarafan kredit negara ini diturunkan,” katanya.

      Beliau juga berharap siasatan pihak Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan mendedahkan perkara sebenar dalam isu terbabit.

      - Bernama

      Delete

    6. Apa guna jika melayu sendiri yang MAKAN melayu? Macam ko jugak le tajuddin bedal duit rakyaat pasal dulu ko menteri.

      Buat UITM Tapah dengan kos rm280 juta dan beri sewa pada UITM dengan kadar rm57 juta sebulan!!

      Manusia jenis apa ko ni tajuddin? Asyik nak menipu rakyaat saja. Ko tahu kenapa rakyaat Pasir Salak memilih kamu? Pasal depa nak MENUNJUKKAN pemimpin BN yang BANGANG diparlimen selepas tiada jawatan menteri.

      Itu pun ko masih tak perasaan, ko tgk macam najib, nazri dan mat maslan......semua kena main game politik dengan pengundi....kakakaka kesiannya dia!!

      Delete
  16. Kengkawan semua...Hari ini telah tular satu kenyataan dari DS Najib yang telah menyekolahkan Guan Eng @ Ah Beng dalam hal berkaitan percukaian. Nampak gayanya, memang bera lah muka Ah Beng bila kena bertepek2 dari DS Najib tu beb !!!

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tidak memahami mengenai akaun berhubung isu pembayaran balik cukai.

    Ini susulan pendedahan Guan Eng bahawa Tabungan Bayaran Balik Cukai (TBBC) hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara.

    “Guan Eng telah membuat kesimpulan salah mengenai dakwaan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) gagal membayar balik cukai terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion.

    “Nampaknya Menteri Kewangan kita tidak memahami bahawa kerajaan menggunakan standard perakaunan tunai terubah (modified cash accounting) dan bukannya standard perakaunan Akruan (accruals accounting standard) sebagaimana digunakan di sektor swasta.

    “Di bawah pentadbiran kerajaan, bagi standard perakaunan tunai, kesemua transaksi kewangan dihitung dan direkodkan apabila ada kemasukan atau pengeluaran tunai bagi tempoh kewangan dilaporkan,” kata Najib dalam satu kenyataan di laman Facebooknya pada Sabtu.

    Tambah Najib di bawah amalan itu, aset-aset tidak dijadikan modal dan liabiliti tidak dilaporkan dalam laporan kewangan.

    “Sebab itu Guan Eng membuat kesimpulan yang salah kononnya kerajaan BN terdahulu telah tersalah lapor cukai yang belum dikembalikan sebagai pendapatan dan menuduh kerajaan BN sebagai memalsukan akaun,” katanya.

    Najib turut menyindir sebagaimana ‘kekeliruan’ terhadap titik perpuluhan yang dibuat pihak Guan Eng, salah pengertian antara perakaunan tunai dan akruan juga adalah satu kesilapan mudah yang lazim dilakukan sesiapa.


    “Bagaimanapun, di bawah inisiatif transformasi sektor awam ketika pentadbiran saya, kerajaan pada masa itu sedang melalui peralihan kepada perakauan akruan pada tahun tahun mendatang.

    Sebelum ini, Guan Eng mendakwa sehingga 31 Mei, TBBC hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara, iaitu kurang sebanyak RM14.56 bilion.

    Menurutnya sebanyak 1.6 juta pembayar cukai tidak mendapat bayaran balik yang terdiri daripada individu, syarikat, persatuan dan yayasan sejak lebih enam tahun lalu.

    Guan Eng turut mendakwa Nekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah tidak mengendahkan permohonan LHDN yang meminta supaya memindahkan peruntukan mencukupi kepada TBBC.

    Moral of the story..Ah Beng jangan suka sangat membuka mulut longkangnya tu...bosan lah rakyat mendengar segala kelentong dan spinnya tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete

    2. It is clear that neither China nor Malaysia would want the 44-year relationship to be jeopardised by issues that cropped up during the time of former Prime Minister, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

      Among them were the Chinese loans for the construction of the East Coast Railway Line (ECRL) and the little known Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER) pipeline project.

      It is highly possible that China, in extending these loans and entering into construction agreements for the projects, was acting in good faith in line with its One Belt One Road (OBOR) policy but along the way was perverted by irresponsible elements in Malaysia and China.

      Here the hidden hands of Mohd Najib and his 1MDB collaborator, Low Taek Jho aka Jho Low, is suspected. Jho Low is said to be hiding in the Chinese territory of Macau.

      Neither China nor Malaysia should suffer the embarrassment and financial losses caused by these people and their associates. The relationship between the two countries is too precious to be allowed to become sour by their irresponsible and criminal actions.

      Dr Mahathir had said in a recent interview with the Hong Kong-based South China Morning Post that his less-than-favourable view of some Chinese-backed deals, deemed overpriced and lopsided against Malaysian interests, did not mean he was hostile towards Beijing.

      More recently, he said Malaysia would seek to do away with these projects if they continue to be unfavourable to the country and a burden to the people.

      The PH administration and the people of Malaysia must not be made to shoulder the burden of irresponsible acts of Mohd Najib and his collaborators.

      As Dr Mahathir had pointed out, ­Malaysia and China had developed “a very good relationship” during his first tenure as Prime Minister and there is no reason why this would not continue during his comeback era.

      Delete
    3. PH SEKS BEBAS


      10. Seorang ibu mahu saya bertemu dengan kedua orang anak lelakinya. Seorang berusia 5 tahun dan seorang lagi 7 tahun. Kata si ibu, anaknya ini telah diliwat oleh sepupu lelaki (13 tahun) ketika balik kampung. Saya bertemu sendiri dengan si mangsa. Mereka telah diajar oleh abang sepupu menonton video lucah gay. Yang 7 tahun diliwat 5 kali, yang 5 tahun, diliwat sekali.

      Datin tahu apa jadi kemudiannya? Bila yang 7 tahun teringat memori itu, beliau buat dengan adiknya pula, dalam bilik, dalam tandas dan di ruang tamu. Katanya, zakar adik kecil, tak sakit. Zakar abang sepupu besar, sebab dia dah bersunat. Sakit buntutnya. Datin bayangkan jika tiada sesiapa yang tahu apa yang telah terjadi kepada 2 orang budak ini. Rasa-rasa 10 ke 15 tahun akan datang siapa mereka?

      Apa yang bakal dilakukan oleh mereka? Dan adakah Datin seperti biasa, memperjuangkan hak mereka?

      11. Allah, saya yang menulis ni pun sebak. Jiwa seperti disiat-siat. Sampai bila kita mahu semua ini berterusan. Itu belum lagi saya kongsikan kenapa ada perempuan jadi lesbian dan pengkid. Maaf cakap, banyak kes bermula dari pencabulan masa kecil, oleh ayah, abang, bapak saudara, datuk.

      Jika tak trauma, jalan homoseksuallah yang mereka pilih. Baginya, tiada lelaki yang boleh dipercayai di dunia.

      12. Yang jadi transgender atau terus buang alat kelamin hingga jadi transeksual, Datin pernah ke terfikir kenapa mereka jadi begitu? Saya bagi jawapanlah ya. Kebanyakkan mereka ini lahir dengan perwatakan lembut. Masuk sekolah rendah, kerapkali diejek kawan sebagai sotong, maknyah, pondan dan bapuk. Datin kenal tak ‘adik-adik’ yang sedang meningkat naik, si Faiz Roslan?

      Apakata Datin tanya dia, berapa ramai kawan-kawan di sekolah yang kutuk beliau sebagai nyah. Bila Datin dapat jawapannya, pasti Datin maklum yang tukar jantina ni bukan saja-saja, bahkan pernah menjadi mangsa buli mental dan emosi. Ia satu trauma dalaman yang wajib diubati sejak dari awal.

      Persoalannya adalah, siapa yang sudi bantu mereka?




      13. Seorang sahabat saya yang lembut berkongsi, kelompok LGBT ni mahu diri mereka diakui keberadaannya oleh orang lain. Puncanya adalah, confident level yang sangat rendah. Ya lah, dari kecil sudah dibuli serta diejek lembut. Maka tak hairan, mereka berusaha lebih gigih berbanding orang lain. Kemudian, buat sesuatu yang bodoh bagi orang lain nampak. Contoh paling mudah, video-video pelik si Faiz Roslan.

      Mereka nak diri mereka dihargai oleh orang sebenarnya. Jiwa rapuh dan kosong. Tiada orang yang hulurkan tangan ketika mereka memerlukan dahulu. Bila sudah berseronok dalam dunia LGBT, ketika itulah mereka perolehi kasih sayang melalui hubungan seks songsang. Bila kembali sedar, ternyata ia sudah terlambat. Seolah-olah tiada lagi jalan pulang. Jadilah seperti Sajat, Safiey Illias dan lain-lain.

      14. Datin Paduka Marina yang baik hati, saya yakin Datin pun maklum kes jangkitan HIV yang pertama berlaku di dunia. Faktanya adalah, ia bermula dari budaya homoseksual, di Chicago. Rujuklah data dari KKM yang terkini, bagaimana cepatnya golongan homoseksual mengatasi jumlah jangkitan HIV, melangkaui seks bebas dan pertukaran jarum. Dalam tempoh 10 tahun, mencanak-canak statistiknya naik.

      15. Salah satu hujah gay yang popular adalah, seronok tusuk ke dubur, sebab ketat, tak sama macam faraj. Juga tak payah fikir pasangannya nak mengandung atau tak. Pancut sahaja sperm ke lubang tahi itu. Rasa-rasa mereka pakai kondom tak? Itulah permulaan merebaknya virus HIV serta mikrob yang akan menyebabkan STD/I (penyakit kelamin).

      Hujah dubur ketat inilah yang membuatkan gay bercerai berai dengan isteri bila nikmat berjimak rasa lain bila zakar dimasukkan ke dalam vagina. Ini spesis biseksual bingai!

      Delete
    4. 16. Saya harap post saya ni tak perlulah di report kepada pihak fb. Nanti jadi macam kes posting Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi dari Kelantan tu pula. Apa yang saya cuba ketengahkan adalah, bantulah kelompok LGBT ini dari awal, sedari kanak-kanak dan usia remaja.

      Itu belum lagi kes kanak-kanak dan remaja yang dicabul oleh guru di sekolah. Macam-macam Datin.

      Saya dan rakan-rakan sampai tahap mahu Kementerian Pendidikan Malaysia tubuhkan satu Badan Siasatan Bebas, dalam membantu ibubapa yang anaknya dicabul oleh guru.

      17. Tiada seorang manusia di muka bumi ni pun nak jadi LGBT. Baik ibubapanya, bahkan individu itu sendiri. Semuanya berpunca dari pengalaman silam yang menjadikan mereka sedemikian rupa kini.

      18. Kenapa mereka perjuangkan hak mereka bila dah dewasa? Senang je jawapannya. Sebab masa kanak-kanak dan remaja tiada sesiapa yang perjuangkan hak mangsa cabul, mengadu pada mak ayah takut, jika mak ayah tahu pun, didiamkan sahaja. Langsung tak buat laporan polis.

      Sekarang aku dah besar, biar aku sendiri yang perjuangkan hakku sendiri! Ia salah satu bentuk protes!

      19. Apakata, suatu hari nanti, Datin jumpa kawan-kawan LGBT, beri mereka sehelai kertas A4, pen dan cermin. Minta mereka menulis dan merancang siapa mereka dan apa mereka nak jadi dalam tempoh 5 ke 40 tahun akan datang. Saya nak tengok, adakah semasa berusia 60 tahun, LGBT ini masih nekad nak teruskan perjuangan ini.

      Cermin itu pula minta diletakkan di depan muka mereka. Suruh mereka tenung matanya sendiri dan berkata, “aku sayang, cinta dan rindu diriku yang sebenarnya.”

      Jika Datin masih memegang premis ‘memperjuangkan’ hak LGBT tanpa merawat puncanya, bersedialah untuk berjuang mengangkat kelompok Paedophile pula, sama seperti yang berlaku di barat sekarang ni.

      Terima kasih sudi baca hingga ke perenggan ini. Jemput share dan tag rakan-rakan ya. Niat saya hanya mahu berkongsi, tak lebih dari itu.

      Kerana saya adalah,

      Akhi Fairuz Al-Jengkawi
      #TukangCeramahBudakSekolah
      Sumber Asal : FB Akhi Fairuz Al Jengkawi (LINK)

      Delete

    5. Dr Mahathir informed lawmakers that the constitutional amendments made in 1983, 1984 and 1994 were not aimed at eroding the special position of the Rulers but to ensure that bills passed by both Houses in Parliament became law as soon as possible.

      “The amendments should not be viewed as inappropriate or usurping the dignity of the Rulers, but to uphold the sovereignty of the people and authority of the legislature which represents the voice of the people.”

      Following the amendments, he said, a Bill would be deemed passed after 30 days, irrespective of whether royal assent was given by the King.

      Mahathir (PH-Langkawi) said the amendments to the Federal Constitution had been made to ensure that the people’s decisions could not be cancelled or set aside by the Yang di-Pertuan Agong.

      “Our country is a democracy where the voice of the people determines everything. Nevertheless, we give space to the king to know of the laws that are passed in both lower and upper houses.

      “If the king is given absolute power to reject laws, then the people will lose their power. Then we will no longer be a democracy. Instead, we will be an absolute monarchy.

      “I am not convinced that this is the kind of system you want. You also agree with me that power lies with the people,” he said in reply to a question from Wan Junaidi Tuanku Jaafar (BN-Santubong).

      Delete
    6. PH ANTI MELAYU


      Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      NOR AINNA HAMZAH 2 OGOS 2018
      'Melayu orang asal Benua Sunda, bukan pendatang'
      Zaharah ketika ditemui pada program berkenaan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Melayu di negara ini bukanlah pendatang sebaliknya keturunan Melayu diiktiraf DNA kedua terbesar di dunia.

      Penyelidik sejarah dan penulis Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia (IAAM), Zaharah Sulaiman berkata, sewajarnya tidak timbul isu Melayu sebagai pendatang memandangkan Melayu merupakan orang asal di negara ini berasal dari Benua Sunda.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Saya minta maaf: Kula Segaran]

      Menurutnya yang berkongsi hasil kajian dalam bukunya ‘Asal Usul Melayu, Induknya di Benua Sunda’, Melayu merupakan kaum di dunia ini yang paling bertoleransi tinggi dan tidak materialistik.

      “Sejak dari dahulu, Melayu telah ditolak ke kampung-kampung dan mempunyai kehidupan yang santai. Kerajaan pula hanya membina bandar-bandar yang diduduki bangsa asing.

      “Bukan mengenai rasis atau menindas. Kita pandang dari segi sejarah, sudut mana kita dipinggirkan dan kajian saya ini boleh digunakan sebagai rujukan termasuklah rujukan kerajaan bagi takrifan Melayu dalam perlembagaan negara,” katanya sempena Program Syarahan ‘Asal Usul Melayu Induknya di Benua Sunda’ di Institut Antarabangsa Tamadun Islam dan Dunia Melayu (ISRAC), hari ini.

      Sementara itu, Zaharah berkata, dapatan dari buku berkenaan juga akan dapat memadatkan lagi tafsiran bangsa Melayu dalam perlembagaan negara supaya tidak ada kelonggaran lopong-lopong maksud jati diri Melayu.

      “Malah menurutnya orang yang membuat polisi (kerajaan) juga boleh membuat polisi lebih baik berdasarkan kajian buku ini bagi masa depan Melayu di negara ini,” katanya.

      Delete

    7. Habis selama ni apa yg korang dah tolong dan bantu org melayu wahai tajudin Pasir Salak.

      mcm mana dgn kes tanah rezab melyu yg byk berkurangan. mcm mna pula kes felda yg majoritinya org melayu. Mcm mana pula kes tabung haji yg pencarumnya majotiti melayu islam.mcm mana dgn mara.ltat. kwap dan byk lagi.

      masa tu kamu dimana.pasal apa diam masa tu. Jadi jgn lah jadi hipokrit wahai tajudin anjing tukang salak. kamu dah hilang kuasa baru nak menyalak. pasal apa masa kamu ada kuasa dulu kami tak dengar pun suara kau.jgn ingat kami rakyat ni hodoh mcm kamu.

      Betui stuju..patut report Kasi tangkap Tajudin penghasut di Pasir Salak. konon nya kuasa melayu hilang.. kamu lidah bercabang .. haramjadah dia Ni.

      Haprak ni anak dia pun ceroboh parlimen nak tunjuk samseng. Samseng taik kucing anak beranak menyalak macam anjing...

      Delete
  17. Wak Suman jual Tempek bacin...Wak kan cai tegar Madey dan Bersatu, dah tentu Wak kenal sosok tubuh ni kan !!!

    Sebut sahaja nama Abu Bakar Yahya atau ABY, memang dikenali di Selangor sebagai pemimpin yang langsung tak boleh pakai dan dipercayai dalam erti kata lain talam bermuka muka.

    Sejak kebelakangan ni... ABY nampaknya dah mula risau jika boss beliau yang merupakan Perdana Menteri menerima hentaman dan kritikan.

    ABY yang sebelum ni menjadi pengerusi PERKASA negeri Selangor berhijrah mengikut Mahathir dalam PPBM apabila melihat dalam UMNO selama ni tak boleh nak cari makan.

    Sekarang bila PH dah jadi kerajaan dan ABY sendiri dah jadi Setiausaha Politik, maka perlulah ABY menjaga imej boss beliau agar tidak tercalar.

    Untuk makluman ABY, rakyat Malaysia bukan bodoh, yang bodoh ni cuma orang yang ambik kamu sebagai SuPol je sebab hanya nampak kamu cium tangan masa bersalam.

    Nak tanya lah..kalau Wak jumpa Madey, wak rasanya bukan aje cium tangannya tapi sampai ke kaki Wak cium..betul tak Wak ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete

    2. China's opportunistic, land grabbing, move through backdoor agreements with a desperate Najib still leaves a sour taste in the mouth.

      I understand the need to create a positive spin on diplomatic relationships between us and China, and I'm sure Tun will be feted well on his visit too, but the elephant in the room still needs to be addressed once the meeting moves into closed doors.

      I pray Tun will get the results we want. ie. no or reduced penalties to break all agreements they made with Najib.

      p/s - the icing that China can put on the proverbial cake would be to bundle a chubby rich boy they are reportedly hosting into Tun's return plane home.

      1. Any country would be deemed stupid if they don't take the advantage to work with Malaysia during Tun Dr Mahathir's tenure. That includes China. Tun Dr Mahathir has a brilliant mind and opportunities come with that.

      2. I salute Tun for being so focused and persistent in getting Malaysia back on track. All of his ministers should learn from him and do more work and less talk.

      3. I am hoping that China would help Malaysia to find that fat fugitive Jho Taek criminal. The guy dares to threaten our authorities. Maybe he'd like to have his trial in China and experience China's capital punishment ?

      Delete
    3. Majlis Penasihat Kerajaan tak perlu diteruskan, kata Jomo
      Hariz Mohd | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:58 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 11:02 malam

      A+ A-
      Tiada keperluan untuk meneruskan Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) selepas tamat tempoh 100 hari pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) memandangkan ada banyak "salah tanggapan" terhadapnya, kata Jomo Kwame Sundaram.

      Pakar ekonomi dan salah seorang anggota majlis itu berkata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagaimanapun boleh menggunakan khidmat mereka secara individu jika mahu berbuat demikian.

      "Kita boleh teruskan tetapi bukan sebagai CEP. Terlalu ramai yang ada tanggapan salah tentangnya. Banyak kritikan dan tiada guna untuk menjawabnya. Tamatkan saja (CEP).

      "Jika kerajaan mahukan anggota CEP memberi khidmat kepada kerajaan atau Tun Mahathir, boleh saja. Saya rasa semua dalam CEP sanggup membantu.

      "Tetapi CEP sendiri sudah jadi kontroversi dan kerajaan tidak sepatutnya diganggu dengan kontroversi yang tidak perlu," katanya kepada pemberita selepas program di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia di Kuala lumpur petang tadi.

      Beliau menjawab soalan tentang kemungkinan majlis itu diteruskan melangkaui tempoh 100 hari minggu lalu.

      Antara salah tanggapan itu, katanya lagi, adalah anggota CEP berada dalam majlis itu untuk manfaat peribadi, dan mereka telah melakukan "banyak perkara" walaupun ia tidak berlaku.
      Katanya lagi, sokongan dan keadaan positif sewaktu majlis itu mula menjalankan tugas lama kelamaan semakin berkurangan.

      "Jadi mengapa teruskannya, mengembalikan kontroversi secara sia-sia?"

      Beliau berkata sebab mereka menerima tanggungjawab itu adalah untuk membantu Mahathir, dan beliau percaya perdana menteri memang memerlukan bantuan dalam beberapa perkara.

      "(Selepas ini) Beliau patut memanggil kami secara individu untuk membantunya dalam tugas tertentu. Dan itu patut dilakukan," katanya lagi.

      Delete

    4. According to the parliamentary democracy practised here, the power to formulate laws belongs to the Parliament, hence the provisions contained in Article 66 (4A) removes all doubts on the right of Parliament to formulate laws.

      “It rejects the doubt that the Parliament is powerless, and is instead ruled by rulers who have absolute power,” he said.

      Mahathir added that the amendments should not be viewed as an attempt to threaten the dignity of the rulers, but rather as an affirmation of the sovereignty of the people and the legislative institution that represents their wishes.

      “The dignity of the rulers is still upheld in the context of constitutional monarchy,”

      Recently a PKR leader has been going around posturing as the champion of the monarchy among others, so we can tell this leader, if you are not the champion of the rakyat you surely does not deserve to hold the highest office in the country. Do not betray your own PKR party and the govt we voted in.

      The rakyat has become free again after years of UMNO led rule, led to near brink of bankrupty, leaders riddled by corruption, nepotism, croynism, cash is king politics, muzzled by fear, sabotage, and the rakyat were helpless against their onslaught.

      God is great, He gave us Tun Dr Mahathir and with him at the forefront of the struggle, we took back our country to rule again.

      Tun Dr Mahathir, the cabinet, ministers and the whole govt team, advisors including the CEP, has our mandate to lead the country as long as the rakyat wants, not because an opportunist says it is his turn.

      Delete
    5. ak ambil berat usaha dakwah, masyarakat makin celaru
      WARTAWAN SINAR HARIAN 21 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore477
      Datuk Ahmad Yakob
      Datuk Ahmad Yakob
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Masyarakat hari ini semakin bercelaru kerana tidak mengambil berat ajaran Islam dan usaha dakwah, kata Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob.

      Beliau berkata, kebelakangan ini terdapat banyak suara cuba untuk menyebarkan fahaman yang bertentangan dengan ajaran Islam.


      "Terdapat juga tuntutan-tuntutan yang songsang dan melawan norma kemanusiaan.

      "Sewajarnya kita sebagai umat Islam berusaha untuk memartabatkan Islam bermula dengan diri kita, keluarga dan masyarakat seterusnya negara yang kita cintai ini," katanya dalam perutusan sempena Aidiladha hari ini.

      Beliau turut mengambil contoh pengorbanan Nabi Ibrahim AS yang menjunjung dengan penuh ketaatan dan pengorbanan terhadap perintah ALLAH SWT untuk menyembelih anaknya, Nabi Ismail AS.

      "Segala usaha dakwah dan pelaksanaan undang-undang syariah hendaklah disokong dan didokong sepenuhnya.

      "Alhamdulillah, Kelantan sebagai sebuah negeri yang meletakkan dasar Membangun Bersama Islam sentiasa komited untuk memastikan Islam dapat didaulatkan," katanya.

      Dalam pada itu, Ahmad turut mendoakan jemaah haji di tanah suci dapat menunaikan ibadah dengan sempurna dan beroleh haji yang mabrur.

      "Bagi yang melaksanakan ibadah korban, sama-samalah kita mengikhlaskan diri dalam melaksanakan ibadah yang mulia ini. Semoga segala pengorbanan dan ibadah kita diterima di sisi ALLAH SWT," katanya. - Bernama

      Delete

    6. Tajuddin Pasir Salak, kau jgn mengarut, 60 tahun org melayu bgi UMNO memerintah, rupa nya dgn memerintah UMNO menipu org melayu, tanah melayu dijual pada bangsa asing,melayu jual melayu,karau harta melayu,

      perkosa gadis melayu,dan macam2 lagi.Kau buta ke?Tajudin,pergi jahanam dgn UMNO

      ...selama ni semasa BN perintah, ada Menteri dari MCA, Gerakan, MIC ..hang X bising tajuddin. Umno yang selalu dok tipu melayu ..

      Delete
  18. Rakyat sebenarnya dah tak sabar lagi untuk melihat DS Anwar bertanding di PRK dan seterusnya dilantik sebagai MP. Tempat dia nak bertanding tak timbul sebarang isu memandangkan ramai MP2 PKR yang sudah menyatakan kesudian untuk mengosongkan kawasan parlimen mereka untuk memberi laluan kepada DSAI.

    Senang cakap..tutup mata dan tak payah kempen pun, konpom DSAI akan menang kat tempat tu. Apa tah lagi DSAI dah beri bayangan dia akan kembali ke parlimen selewat2nya bulan oktober akan datang ni.

    Sebab tu lah, DSAI siang2 dah nyatakan dia kan mengusulkan untuk mereformasikan parlimen Msia...biar dia jaga parlimen, sementara Tun M memerintah kerajaan.

    DSAI juga dah membuat lawatan ke Indonesia dan berjumpa dengan JOKOWI baru2 ni untuk membincangakan meningakatkan hubundan dua hala di antara negara tersebut dan juga berkaiatn dengan isu minyak sawit.

    Ini lah yang rakyat nak..DSAI dah menjalankan tugas bakal PM Ke 8 dan dah tentu Jokowi juga berpuas hati dengan hasil pertemuan tersebut. Takde sapa pun di negara ni yang akan menidakkan kredibiliti DSAI untuk terus memacu Msia maju ke haqdapan setelah dia bergelar PM ke 8.

    Tak tertahan rasanya menunggu hari bersejarah penuh keramat tu untuk menyaksikan DSAI bakal mengangkat sumpah di istana negara sebagi PM ke 8...InsyaAllah, masa tu dah hampir sangat bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete
    2. Penganalisaan dan pemerhatian yg dibuat olih seorang yg berfikiran dengkel lagi cetek .

      Delete

    3. have viewed our PM Tun Mahathir handle the live press conferences, wow my hat off to him.

      He thinks standing on his feet, he speaks without hesitation and has the facts and persuasion that goes with the job.

      He stands tall with Premier Li and President Xi, we Malaysians are truly proud that he represents us.

      For an instant at the near end of the joint presso, Premier Li tried to catch Tun Mahathir off guard with some witty comments, our PM Tun then addressed the issue with great finesse and without labouring the point, free trade without fair trade does not benefit anyone.

      Who else can trade "punches" and leave everyone feeling good.

      SYABAS indeed to Tun M. We are honoured that you continue to lead us.

      One other point, fully agree with Tun that Daim and the CEP are still very much needed.

      While PKR continue to play games on fingerpointing, on baseless accusations, on such silly nonsense, PKR is showing the rakyat its as bad as UMNO, MIC and MCA, its leaders are not ready to rule.

      Delete
    4. 'Isu pegawai Mat Sabu lebih utama berbanding dana RM90 juta'
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 8:01 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 8:22 malam

      A+ A-
      Pemimpin PAS menegaskan isu pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu yang sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), lebih utama berbanding dakwaan parti itu menerima dana RM90 juta daripada Umno.

      Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar berkata, Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu perlu memberi tumpuan terhadap isu melibatkan pegawai kanannya yang kini menjadi tumpuan ramai.

      "Secara mudahnya biar Mat Sabu selesaikan dulu kes dakwaan terhadap pegawai dia dalam isu RM800,000.

      "Selesaikan yang itu dulu, sebelum buat dakwaan kepada PAS. Itu lebih besar lagi, semua orang nak tahu betul ke tidak, duit daripada mana.

      "Sedangkan dia (pegawai berkenaan) status bankrap sudah empat tahun, tiba-tiba dalam masa dua tiga hari boleh selesai RM800,000," katanya ketika ditemui media Kota Bharu, hari ini.

      Terdahulu media melaporkan Mohamad yang juga presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) menegaskan pihaknya mempunyai bukti mengenai dana RM90 juta yang pernah dikaitkan dengan PAS sejak sebelum pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      Katanya, bukti penerimaan dana itu daripada Umno akan dikemukakan selepas selesainya kes saman PAS terhadap Sarawak Report berhubung isu sama.

      Sebelum ini Malaysiakini pada 14 Ogos lalu melaporkan SPRM sedang menyiasat pegawai kanan Mohamad susulan dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan hutangnya dan dikeluarkan daripada status muflis.

      Sumber-sumber memberitahu Malaysiakini bahawa pegawai itu diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi kira-kira empat tahun lalu.

      Status itu kekal sehingga penghujung Mei lalu, apabila beberapa bayaran dikatakan dimasukkan ke dalam akaun jabatan itu oleh beberapa pihak untuk penyelesaian hutangnya.
      Bagaimanapun Mohamad sudah menegaskan bahawa beliau tidak dapat berkompromi dalam soal integriti serta mengalu-alukan siasatan dilakukan ke atas kakitangan kementerian berkenaan.

      Sementara itu, Mohd Amar yang juga timbalan menteri besar Kelantan mengalu-alukan sebarang bukti berhubung dakwaan PAS menerima dana RM90 juta itu.

      "Dia kena kemukakan buktilah, sebab dakwaan itu lama dah kita dengar, sebelum pilihan raya umum lagi.

      "Sampai sekarang pun tiada bukti," jelasnya.

      Delete

    5. 'Umno tidak perlukan Anwar Ibrahim'
      Shakira Buang | Diterbitkan 2 Sep 2018, 8:37 pagi | Dikemaskini 2 Sep 2018, 9:55 pagi

      A+ A-
      Menyifatkan Umno sebagai parti keramat orang Melayu, setiausaha agungnya Tan Sri Annuar Musa berkata parti itu tidak memerlukan Datuk Seri Anwar Ibrahim semata-mata untuk kelangsungannya selepas tidak lagi memegang kuasa.

      "Baru-baru ini, Anwar Ibrahim keluarkan kenyataan bahawa beliau tidak akan bekerjasama dengan Umno. Kirim salam kepada Anwar Ibrahim."

      Delete
    6. Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore435
      Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      Noor Hariri Mohamed Noor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Tindakan anak Perdana Menteri, Marina Mahathir yang menyokong perjuangan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negara ini dibimbangi mampu mempengaruhi Kerajaan PH untuk mengiktiraf kumpulan berkenaan.

      Ketua Pemuda Umno Kelantan, Noor Hariri Mohamed Noor berkata, pihaknya berpandangan Marina akan sedaya upaya mempengaruhi bapanya (Tun Dr Mahathir Mohamed) untuk mendapat 'lampu hijau' bagi memastikan LGBT mendapat tempat.


      "Itulah yang menjadi kebimbangan kami terhadap isu LGBT.

      "Sebab itulah, Pemuda Umno Kelantan mendesak supaya Kerajaan PH menyatakan pendirian mereka berhubung isu LGBT," katanya.

      Menurutnya, Pemuda Umno Kelantan bimbang sekiranya pendirian itu tidak segera dinyatakan ia akan menimbulkan pelbagai persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

      Katanya, persepsi negatif itu dibimbangi boleh mencetuskan rasa kurang senang rakyat khususnya umat Islam berhubung isu ini.

      "Islam adalah agama persekutuan yang telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia.

      "Jangan kerana kepentingan segelintir golongan minoriti kita sanggup menggadaikan agama dan kestabilan negara," katanya.

      Noor Hariri berkata, beliau hairan dengan tindak-tanduk Marina yang ghairah menyokong LGBT sedangkan sebelum ini dia memperjuangkan isu Aids.

      "Barangkali Marina sudah lupa bahaya seks bebas, luar tabii dan hubungan sejenis antara penyumbang utama kepada penyakit itu," katanya.

      Menurutnya, beliau berharap Marina kembali ke pangkal jalan dengan kadar segera dan melupakan perjuangan tidak masuk akal itu.

      Delete

    7. Nampak sangat kebebalan Tajudin Parlimen Pasir Salak. DAP tak ganggu pun kerusi UMNO. Otak dah sama PAS pis pus. Mengata Cina DAP jahat, cibai MCA, Gerakan tak afa cela. Otak giler.

      Dah DAP menang jadi pemerintah bersama PH lah. Jika ikut kerusi patut perak, ns dan melaka MB dan KM DAP, tapi DAP ikut perlembagaan, UMNO permain perlembagaan

      Belajar English melayu dan Bumiputra akan muflis politik Rasis fitnah dan hasutan oleh golongan syok sendiri Umno merompak harta negara untuk kepentingan Diri bertopengkan ketuanan melayu dan Nama Allah..😎

      Melaka. Selangor. Johor. Kedah. Penang lebih 10 tahun menjadi parti pembankang di zaman Najib dan sebelom nya. Rakyat support dan tahu dap menyumbang jasa jasa baik utk negata. Itulah memerintah negara sekarang dengan mengikut perlembagaan.

      Delete
  19. Kengkawan..ini satu lagi berita yang hangat di pasaran. Khabarnay...isu berkaitan Petron mendapat kontrak membekalkan minyak kepada kenderaan kerajaan tu sebenarnya dibocorkan oleh S/U Akhbar seorang menteri kerajaan PH ni.

    Kemungkinan besar, ia bertujuan untuk memngaibkan Tun M kerana Petron tu milik anaknya. Nampak sangat, dalam kerajaan Haprakan ni tak semua yang sukakan Tun. Dah tentu ada tangan2 ghaib yang lebih besar yang telah memberi arahan kepada S/U yang berkaitan.

    Inilah bentuk politik ya g ada dalam PH...cah keting, tikam belakang dan jatuh menjatuhkan adalah prinsip merteka. Nampak sangat gabungan dalam PH ni tidak lah sekukuh yang di sangka..masih ada perasan dendam, iri hati dan dengki berselirat di dalamnya.

    Logiknya..takkan lah rakyat nak terus bergantung harap kepada kerajaan macam ni. tunggu masa yang sesuai aje untuk mereka berantakan kerana merebut jawatan, kuasa dan harta rampasan perang yang ditinggalkan oleh kerajaan yang terdahulu tu !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete

    2. Tun Dr M makes me stand tall, makes me proud of my country Malaysia, makes me glad that he is at the forefront to face off big bullies like China, US.

      He punches above the waist, his punches are power packed.

      He is never one for hiding his messages, stings like a bee, floats like a butterfly. None come close to his qualities and values.

      Let China and US fight between themselves, Tun will steer Malaysia through these choppy waters and stormy weather, then each will realise that Malaysia is one true prize that they should try to get on their side.

      Delete
    3. Tak wajar guna alasan tiada dana
      ROSLINDA HASHIM 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore187
      Tak wajar guna alasan tiada dana
      Mahfuz (kanan) ketika meninjau wad Violet Zone yang belum beroperasi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan pusat tidak wajar menggunakan alasan kekurangan peruntukan sebagai kekangan menaik taraf kemudahan kesihatan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, ini kerana infrastruktur yang tidak sempurna serta kekurangan pegawai perubatan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan selain aspek keselamatan dan nyawa pesakit. Menurutnya, kebanyakan hospital mengalami masalah sama, terutama kekurangan doktor pakar dan pegawai perubatan di wad kecemasan serta kesesakan pesakit dalam wad.


      “Kerajaan perlu penuhi permintaan pihak hospital seperti tambahan pegawai perubatan dan doktor pakar, kekangan kewangan tidak boleh dijadikan alasan,” katanya ketika meninjau bangunan baharu wad kecemasan Violet, di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

      Mahfuz berkata, HSB antara hospital yang berdepan masalah kekurangan pegawai perubatan, di mana jumlah doktor bertugas di wad kecemasan adalah 29 orang untuk 24 jam, dibandingkan keperluan untuk beroperasi 24 jam adalah 60 doktor.

      “Apabila jumlah doktor kurang, pesakit kes ringan terpaksa menunggu lama. Keutamaan rawatan adalah untuk pesakit kritikal, kemalangan dan serangan yang serius,” katanya.

      Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, wad kecemasan juga sentiasa sesak dengan pesakit kerana pesakit kes ringan enggan ke klinik sebagai pilihan.

      “Walaupun ada rungutan tempoh menunggu lama, kadang sehingga tiga jam sebelum dirawat, namun tidak dapat elak kerana pesakit yang alami sakit biasa pun datang sini. Sedangkan mereka ada pilihan ke klinik menyebabkan berlaku kesesakan,” katanya.

      Sehubungan itu, Mahfuz berharap orang ramai harus peka peranan wad kecemasan yang perlu diberikan keutamaan kepada pesakit kritikal.

      “Ada pesakit sanggup tunggu berjam-jam namun ia agak membuang masa. Jika pilih klinik, rawatan pun sama. Masyaralat harus tahu pilihan yang ada, manakala Jabatan Kesihatan negeri perlu uarkan maklumat lebih meluas mengenai kewujudan klinik sekitar kawasan,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya masalah ini berlarutan antara opsyen adalah dengan menetapkan peraturan lebih ketat seperti hanya pesakit kritikal diterima di wad kecemasan.

      “Namun perlu diadakan hebahan atau kempen terlebih dahulu berkaitan peranan wad kecemasan dan pilihan rawatan di klinik,” katanya.

      Mengulas mengenai tambahan bangunan baharu menempatkan pesakit wad kecemasan yang dikenali sebagai Violet Zone, katanya, ia antara usaha baik mengurangkan kesesakan pesakit.

      “Wad kecemasan tambahan ini dikhususkan kepada penyakit mudah berjangkit, dikuarantin selepas pulang dari luar negara seperti Makkah atau alami jangkitan lain. Tempat sudah siap namun peralatan belum lengkap, hanya menempatkan katil lama tanpa tilam,” katanya.

      Mahfuz berharap, Kementerian Kesihatan menyediakan peruntukan untuk melengkapkan kemudahan di wad berkenaan agar dapat beroperasi segera

      Delete

    4. Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan mengkaji semula projek Forest City kerana unit kediaman percuma di kawasan itu dijadikan insentif untuk pelaburan di China.

      Azmin berkata demikian sebagai menegaskan keperluan agar rakyat memahami sebab kerajaan mengkaji semula projek pembangunan berkenaan.

      "Apa yang jadi adalah transaksi berkenaan tidak dilakukan di Johor atau di Malaysia.

      "Terdapat program khas di mana jika anda melabur sejumlah wang di China, anda dapat unit (kediaman) percuma di Forest City.

      "Jadi sudah tentu kita tidak boleh membiarkan perkara itu," kata Azmin dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

      Jelas Azmin, amalan seperti itu tidak akan menguntungkan ekonomi Malaysia.

      "Mereka bayar cukai di China, mereka buat transaksi di China, tapi ia tidak memberi keuntungan kepada kita dan ekonomi di Malaysia. Mereka merancang untuk membawa 700,000 warga China dari tanah besar China untuk menjadi pemilik hartanah di Forest City," katanya.

      Tambah Azmin, kerajaan mahu memastikan semua pelaburan dari China perlu memberi bilai kepada warga tempatan dan Malaysia.


      "Itu adalah jenis pelaburan yang kita mahu lihat di masa depan," katanya.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata Malaysia tidak lagi akan membenarkan orang asing membeli unit kediaman di Forest City di Johor.

      Bagaimanapun, Forest City menafikan kenyataan Dr Mahathir dan mendakwa perdana menteri itu menyatakan sebaliknya kepada mereka.

      Delete

    5. Memang jenis ultra kiasu yang nak cari pasal mengata "perdana menteri itu menyatakan sebaliknya kepada mereka."

      Telinga pekak ke atau sengaja nak putar belit?

      Delete
    6. Bila makan duit DAP, facebook Hussin makin bodoh membuat komen



      Memang banyak dapat duit kalau jadi "RedArmy" DAP. Tapi malang kalau bagi yang beragama Islam sanggup jual agama sehingga hilang kewarasanya dalam menjalankan kerja propanganda DAP.

      Royalti adalah hak rakyat. Kalau dapat royalti bukan rakyat penyokong PAS sahaja dapat manafaat. Yang sokong PH, Yang sokong BN @ UMNO pun dapat. Yang jual agama dengan DAP macam Hussin pun akan dapat manafaatnya.

      Soal royalti adalah soal prinsip dan kalau PH buat kerja bodoh macam apa yang dikehendaki oleh si Hussin yang jual diri kerana nak sesuap nasi mana prinsi perjuangan PAKATAN RAKYAT. Apakah PH nak dirinya sama macam BN @ UMNO dulu yang rakyat jatuhkannya?

      Zaman sekarang orang dah fikir matang. Politik bukan zaman Pak Kaduk tapi malang fikiran jumud
      Hussin nak PH jadi Pak Kaduk dan Mahathir jadi MAHAZALIM semula.

      Harap jangan layang si bodoh Hussin
      akal dia pendek. Binalah politik matang.

      Delete

    7. BN tersungkur dlm PRU14 krn terlalu memainkan isu perkauman. Tapi org2 tua dlm Umno ni tak mau belajar. Ego dia tinggi. Tak mau dengar teguran.
      Lebih2 lagi yg menegur itu org muda dlm Umno. Dah la umur tua, otak pun tua jgk ikut umur.

      Sepatutnya biar umur tua, tapi otak muda walaupun tak mcm org muda. Barulah boleh move forward. Klu beginilah jadi pembangkanglah selamanya. Sejarah sdh membuktikan di Selangor. Sejak PR dan sekarang PH ambil alih, isu perkauman, DAP ni dah jadi dendangan mereka. Elok2 ada kerusi hampir sama byk semasa mula2 PR ambil alih, last2 tinggal 4 kerusi lps PRU14. Itu pun tak nak belajar lagi. Mmg prevel mati sungguh diorg ni.

      Delete
  20. Sobat2 ku sekelian...Jom kita baca kenyataan tepat lagi tak boleh dipertikaikan berkaitan dengan isu Petron ni beb !!!!

    KESAL… Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berharap kerajaan tidak akan jual aset milik Petronas kepada Petron seperti yang dilaporkan oleh media Jepun Nikkei sebelum ini.

    Beliau berkata demikian ketika merujuk kepada perkembangan terbaru semalam iaitu pelantikan syarikat minyak Filipina itu sebagai pembekal bahan api kepada kerajaan dan Petronas diminta untuk membayar 50% lebih dividen sebanyak RM24 bilion kepada kerajaan tahun ini.

    “Sepanjang 10 tahun lalu di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN), kita tidak jarah wang Petronas dan kami tidak memaksa Petronas untuk biayai projek yang tidak ada kaitan dengan industrinya sebagaimana dilakukan pada masa lalu,
    “Ini kerana kita mahu Petronas menjadi salah satu syarikat terbesar dunia dan bersiap sedia apabila rizab minyak dan gas Malaysia berkurangan.

    “Ekoran langkah itu, aset dan baki tunai Petronas telah meningkat berkali ganda bagi tempoh 10 tahun lalu. Hari ini, Petronas memiliki baki tunai RM174 bilion bagi perancangan pembangunan mereka,”ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

    Baru-baru ini, Nikkei memetik kenyataan Presiden Petron, Ramon Ang sebagai berkata syarikat itu bersedia untuk membeli aset-aset milik Petronas di Malaysia apabila kerajaan Malaysia mula menswastakan Petronas.

    Ini termasuk aset-aset lain negara atas alasan untuk kurangkan hutang kerajaan RM1 trilion yang merupakan angka rekaan sendiri, kata Mohamad yang turut menyertakan pautan berita tersebut, iaitu;https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Philippines-San-Miguel-eyes-Malaysia-s-state-assets-sale

    “Ia adalah satu tragedi buat negara jika Petronas atau asetnya dipecahkan dan dijual kepada negara asing,” tegas Mohamad. –Media UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. .A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU GN!!
      ENGKAU DAN AKU
      TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69
      AKU YANG BERI ILHAM DI OTAK MU
      UNTUK KAU MEMBELIT KATA...
      UNTUK RASA KETIDAKPUASAN...

      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!
      HA!...HA!.....HA!.......HA!

      LAGI-LAGI. COPY PASTE LAGI..

      YO....YO...
      AAHHHHHHH....

      Delete
    2. Pengusaha bas minta k'jaan kurang harga diesel
      Bernama | Diterbitkan 12 Ogs 2018, 6:26 petang | Dikemaskini 12 Ogs 2018, 6:29 petang

      A+ A-
      Konsortium E-Mutiara Berhad memohon kerajaan agar mengkaji kembali harga diesel bagi mengurangkan beban kepada pengusaha pengangkutan awam.

      Pengerusi Eksekutifnya Che Ibrahim Che Ismail berkata jika harga bahan api tersebut dapat dikurangkan, ia akan memberi kesan positif terhadap pertumbuhan ekonomi syarikat pengangkutan.

      “Hampir 10 tahun tiada kenaikan tambang bas jadi kita harap sekurang-kurangnya ada perubahan positif dari penurunan harga diesel terutama kepada pengusaha bas

      “Kos operasi sentiasa meningkat, tetapi tambang bas masih pada tahap yang sama,” katanya pada majlis pelancaran Kempen Kibar Jalur Gemilang di Terminal Bas Lembah Sireh di Kota Bharu, hari ini.


      Program tersebut dilancarkan Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) Ahmad Robert Abdul Rahim.

      Pada kempen itu, Konsortium E-Mutiara Berhad mengedarkan sebanyak 2,000 bendera Jalur Gemilang sempena Kempen Kibar Jalur Gemilang untuk menyuntik semangat patriotisme khususnya kepada generasi muda.

      Che Ibrahim berkata, program julung kali diadakan itu melibatkan kira-kira 300 pekerja syarikat berkenaan termasuk pelajar Kolej Poly-Tech MARA (KPTM) Kota Bharu serta penumpang bas dan pengguna jalanraya di sekitar Terminal Bas Lembah Sireh.

      - Bernama

      Delete

    3. “Apa kerajaan baru akan buat untuk menangani pegawai-pegawai yang telah mencemarkan nama baik perkhidmatan awam secara keseluruhannya?”

      Saya yakin ada kebenaran dalam hujah itu dan saya amat percaya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, pun tahu hal ini.

      Tetapi kita kena berprasangka baik bahawa manusia boleh berubah. Yang mana kesalahan mereka tidak terlalu besar dan tidak mengancam keselamatan atau merugikan negara, kita terima sajalah.

      Kita cam siapa mereka, kita beritahu apa yang mereka lakukan sebelum ini salah dan nasihatkan agar mereka berkhidmat dengan setia dan tekun demi negara dan rakyat jelata.

      Kita nasihatkan mereka jangan ikut resmi anjing walaupun tidak makan najis tapi hidu tetap hidu. Kalau pisang berbuah dua kali, kita tadah tangan bersyukur kepada Tuhan kerana melakukan keajaiban dan memberikan kita rezeki tambahan.

      Yang kita tidak mahu adalah melepaskan anjing tersepit. Bila terlepas kita pula diserang dan digigitnya. Lagilah parah jika ditakdirkan anjing yang kita tolong itu anjing gila.

      Sekarang banyak anjing jenis itu bising menyalak dalam media arus perdana dan media sosial seolah-olah masih diberi makan oleh tuan lama mereka. Atau boleh jadi juga mereka menyalak kelaparan.

      Saya cadangkan kepada pihak berkuasa pencegahan rasuah dan percukaian tolong tengok dari mana mereka ini dapat duit untuk hidup senang dan terus menyalah melalak.

      Delete

    4. Pertukaran jenis apa melabur di China dapat kondo Forest City FOC itu?

      Kita melabur di China yang masih belum tentu untung ruginya tetapi warga China sudah jelas dapat hak tanahnya di negara ini! Ini apa jenis bisnes macam ini?! Sistem barter pun tak macam ini lah!!

      Dgn berbuat demikian, ekonomi M’sia x akan berkembang kerana wang pembelian hartanah di Forest City telah ditransaksi di China, cukai dibyr kpd k’jaan China, dll.

      siapa punya kerja begitu ??? . Najib ke

      Delete
    5. Tindakan “cerdik” Mat Sabu dalam isu keselamatan negara



      Termasuk semalam, sudah dua kali Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu mendedahkan secara terang-terang tanpa berselindung tentang kelemahan pasukan pertahanan kita yakni Angkatan Tentera Malaysia.

      Tidaklah diketahui apa sebab dan musababnya Mat Sabu mendedahkan perkara itu untuk pengetahuan umum, mungkin untuk menunjukkan yang kerajaan Pakatan Harapan ini lebih telus dari kerajaan dahulu iaitu Barisan Nasional atau Mat Sabu ada sebab lain.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Semalam sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?

      Benarkah pertahanan negara lemah? peruntukan untuk pertahanan sebanyak RM.17.0 Billion untuk tahun 2018, RM.15.1 Billion (2017) RM.17.3 Billion (2016) dan RM.17.7 Billion (2015) dengan peruntukan sebegitu banyak, adakah adil untuk Mat Sabu mengatakan pertahanan negara kita atara yang terlemah di rantau Asean ini? Laos, Cambodia, Philippines dan Myanmar lebih hebat dari Malaysia?

      Malah kita masih ingat lagi, beberapa rakan Mat Sabu ketika itu memperlekehkan aset-aset pertahanan kita seperti mengatakan kapal selam Scorpene milik TLDM tidak boleh menyelam dan ada suara-suara sumbang mereka-mereka yang kini telah menjadi kerajaan dulu mengatakan "buat apa beli senjata canggih-canggih, kita bukannya nak perang pun...!! baik guna wang rakyat tu untuk bina sekolah, rumah, hospital.." dan "alah beli senjata perang canggih-canggih tapi tak guna pun, kita bukan ada musuh, bukan nak perang pun..." itu adalah sekelumit psyche di kalangan pemimpin pembangkang kini mereka sudah pun menjadi kerajaan.

      Dengan keceluparan mulut-mulut sahabat Mat Sabu itu dulu, sudah tentu membantutkan usaha kerajaan ketika itu Barisan Nasional untuk memperkasakan ATM, bayangkan ketika Najib Razak membentangkan Bajet Pertahanan, cakap-cakap yang menyakitkan hati pastinya akan keluar dari mulut rakan-rakan Menhan Mat Sabu, pernah sampai satu tahap, rakan-rakan Mat Sabu mempertikaikan peranan ATM yang berkhidmat dibawah panji-paji PBB dan mempersoalkan latihan-latihan ketenteraan yang dibuat oleh ATM di dalam mahupun di luar negara, pembaziran kata mereka.

      Jadi, kenyataan Mat Sabu yang mengatakan pertahanan negara kita lemah boleh mengundang petaka buat negara kita, pelabur boleh menarik pelaburan mereka dari negara ini, pelabur tidak yakin untuk melabur di sesebuah negara yang mana pertahanan negara itu lemah dan di akui sendiri oleh Menteri Pertahanan negara itu, bolehkah kita anggap Mat Sabu cuba mensabotaj ekonomi negara?


      : Jangan marah dia sedang 'ghairah'....

      Delete

    6. ...siapa yang mengelapkan tanah rizap melayu sehingga tinggal 13% saja? Adakah DAP atau umno? Minta pencerahan sikit jika anda mengatakan DAP yang berkuasa penuh dalam kerajaan PH. Sama juga siapa yang menjual tanah kepada kerajaan China Kominis jika bukan kera jaan umno sendiri..

      ..buat penat ATM dan PPH memburu Kominis Malaya tapi kera jaan umno dengan BANGGA menjual tanah yang dipertahankannya.

      Bangang betol la ko Tajuddin Wakil P Pasir Salak. Kita org malaysia la. Nk tadbir negara takda berasaskan perkauman la bodoh. Bengap la ko ni. Oiii mangkok, kerajaan PH nk pulihkan negara dari pentadbiran korg rosakkan dulu. Siottt ko ni. Puiiiiikkk

      Delete
  21. Dua insan sedang bercinta
    Satu bulan satu neraca
    PRK ini apa nak kata
    Kekasih gelap rakyat dah baca..

    Selama2nya rakyat menyampah
    AmeNo, Bulan dah kena sumpah
    Pulak perangai pengambil upah
    Captain TongGeng si tong sampah!

    Masih mengharap Klepto kembali
    'Buruk' Mahathir konon nak gali
    Masa berkuasa tidak peduli
    Hasil gst buat berjoli!

    Semakin hari bertambah mabuk
    Pakatan perintah TongGeng yg sibuk
    Parti dia makin berhabuk
    Sudah terperap dalam gerobok!

    Pelbagai nama TongGeng dah guna
    Tujuan hanya mahu menghina
    Bahan sampah dapat di mana
    Tanjong Rambutan patut ke sana!

    Duhai TongGeng poojaan hati
    Bilalah engkau mahu mengerti
    Bijan Klepto dah kena berhenti
    Engkau pulak, bila nak mati..?


    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = LGBT

      Kes HIV libatkan LGBT naik mendadak
      RIDAUDDIN DAUD 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.3K
      LGBT
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kajian Kementerian Kesihatan menunjukkan 50 peratus daripada kes baru HIV yang direkodkan pada 2017 adalah berpunca dari aktiviti homoseksual dan biseksual.

      Presiden Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (Papisma), Datuk Dr Suhaini Kadiman berkata, jumlah tersebut 14 kali ganda lebih tinggi berbanding individu ambil dadah melalui suntikan.


      Menurutnya, kadar kes melibatkan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) meningkat dengan mendadak setiap tahun daripada hanya 63 kes pada tahun 2000 kepada 1,697 kes pada tahun 2017.

      “Maka Papisma ingin menzahirkan sokongan kepada mereka yang tidak bersetuju dengan pengiktirafan LGBT. Buat masa ini golongan tersebut tiada masalah mendapat rawatan, pendidikan, pemilikan harta dan kerakyatan di Malaysia.

      “Maka tiada sebabnya mereka perlu satu pengiktirafan khas. Hakikatnya mereka amalkan perkara yang melanggar tabii fitrah manusia dan melampaui batas semua agama dan norma masyarakat.

      “Mereka melanggar norma manusia namun inginkan majoriti rakyat Malaysia menerima mereka sebagai ‘normal’ pula,” katanya memetik satu kenyataan media.

      Tambah beliau, mengiktiraf LGBT hanya menggalakkan mereka meneruskan kehidupan berisiko tinggi malah menambahkan jumlah golongan tersebut.

      Katanya lagi, usaha pendekatan memberikan kesedaran kepada mereka selari dengan kaedah pencegahan telah terbukti sebagai kaedah paling berkesan di samping kos perubatan yang rendah.

      “Golongan LGBT perlu terlebih dahulu mengiktiraf diri dan menyedari bahawa mereka memerlukan rawatan. Dalam masa sama, masyarakat wajib beri sokongan dan turut sama bantu mereka kembali kepada fitrah.

      “Bagaimanapun, sikap masyarakat yang prejudis, suka menghukum dan menggugat keselamatan mereka, sekiranya ada tidak akan membantu proses pemulihan ini,” ujarnya.

      Delete

    2. Ini lah kerajaan BN dahulu. Jual negara kepada negara China tapi cakap DAP adalah parti komunis. Pukimak u lah BN. U parti melayu yg jual kepada negara asing. Babi betul UMNO. FUCK U UMNO. PUI.

      Malaysian Chinnese assocation babi and Malaysia. INDIAN assocation pun babi sial lahanat ade skali jual negara.. mmg babi lar 3 parti di bawan BN ni

      Hazillah Bin Ramli ; x payah risau..... anuar musa & Tajuddin salak kan ade, diaorang ni confirm boleh menyelamatkan malaysia...... dan akan terus menjadi sial.... hahaha

      Delete
    3. Bahaya ancaman ideologi asing
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore36
      Bahaya ancaman ideologi asing
      Abd Latiff ketika ditemubual wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan secara langsung, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Peperangan sebenar pada masa kini bukan lagi menghunus senjata sebaliknya serapan ideologi asing ke dalam masyarakat yang kian tular secara halus tanpa disedari.

      Demikian pesan bekas pejuang negara yang merupakan Naib Presiden III, Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) Kapten (B) Abd Lataiff Mohd Nor.


      Menurutnya, perang ideologi dan pemikiran ini sudah lama melanda dan sama ada sedar atau tidak, dibimbangi pemikiran generasi X, Y, Z telah berubah kepada pemikiran asing seperti fahaman komunisme.

      "Sebelum merdeka, ada dua komunis yang tentera perangi. Pertama komunis bersenjata, yang berada di dalam hutan, berperang dengan tentera. Yang kedua berada di luar yang membekalkan senjata, makan minum dan informasi kepada komunis yang berada di dalam hutan.

      "Apabila peletakan senjata pada 1987, komunis di dalam hutan ini letakkan senjata. Namun persoalannya ke mana mereka yang berada di luar dan dalam kalangan masyarakat ini pada masa dulu?

      "Inilah yang saya katakan cabaran perjuangan pejuang pada masa kini. Ke manakah komunis komunis yang tidak terlibat dalam peletakan senjata ini? Komunis pada masa dahulu memberikan ancaman dengan peperangan, jerangkap samar dan helah yang bijak serta di luar kotak pemikiran, namun ancaman pada masa kini lebih hebat lagi apabila mereka memerangi kita dari sudut ideologi dan pemikiran,” katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sesi temu bual secara langsung bersama Wartawan Nor Khalilah Gusti Hassan di Facebook Sinar Harian, semalam.

      Menurutnya, apa yang lebih mencabar adalah untuk memberi pemahaman dan menjaga pemikiran anak muda generasi baharu agar tidak mudah menerima ideologi yang dibawa komunisme.

      Apatah lagi katanya, dengan kemudahan dan kemodenan masa kini sesuatu berita itu terlalu mudah berlegar dan dibawa oleh media sosial.

      "Mendepani media sosial juga merupakan cabaran berat buat pejuang masa kini. Apatah lagi masyarakat terdedah dengan akses yang mudah dan amat mempercayai apa yang mereka dengar dan baca yang dikongsi menerusi sosial media, ” katanya.

      Dalam temu bual tersebut beliau turut berkongsi pengalaman ketika berperang dengan komunis di mana secara peribadi beliau berpendapat komunis memiliki semangat juang tinggi serta dendam sampai ke mati.

      "Komunis sikapnya apabila nak balas dendam dengan tentera itu, sampai ke mati. Ketika saya menangani mayat musuh, saya dapati komunis ini selepas dah cedera atau mati kena tembak, dia akan cabut pin granit, pegang di badan dan meniarap.

      "Apabila kita periksa badan komunis tu, granit tu akan meletup. Lihat, sebelum mati pun komunis ni berfikir nak balas dendam.

      "Nampak tak komunis dia dendam sampai nak mati pun dia tak nak mati seorang,” katanya.

      Dalam pada itu beliau turut berpesan kepada bekas atau pesara tentera yang belum mendaftar mana-mana persatuan untuk menyertai PVATM.

      Menurutnya, kerajaan menerusi mana-mana persatuan bekas dan veteran tentera amat mengutamakan kebajikan mereka lebih-lebih lagi dari sudut kesihatan.

      "Daftarlah pada mana-mana cawangan persatuan di seluruh Malaysia kerana banyak manfaat bukan sahaja untuk veteran tentera, tetapi juga balu dan ahli keluarga bekas tentera.

      "Jika tak daftar persatuan bagaimana kerajaan nak tahu ada pesara atau veteran yang perlu dibantu?” katanya.

      Delete

    4. Dulu masa PRK Sg Kandis apa si Mamat Tajudin Pasir Salak ni kata? Isu perkauman juga kan? Ni dah dekat PRK Seri Setia isu pun hampir sama?

      Idea dah takde..tapi pelik juga masa BNumno ramai menteri melayu tapi......takut dgn panglima Bugis yang sorang tu? Sampai rakyat menghukum Dominasi kuasa kerajaan BNumno kerana sudah tak tertahan dgn kesusahan dan keperitan hidup yg terpaksa diharungi.

      Hak melayu dan agama islam tetap terpelihara, termaktub dlm perlembagaan. Isu ini dijaja semata2 utk meraih simpati dan menakut2kan orang melayu amatlah dikesalkan sedangkan bangsa melayu tetap utuh dan terpelihara dlm kerajaan Malaysia Baru ini.

      Delete
  22. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.
    Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.
    Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}
    Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.
    Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]
    Terima kasih, pengikut saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = KRONI = LGBT = EVANGELIST = UEC = ANTI ISLAM = LIBERAL = PLURAL = SEKULAR = KOMUNIS = ANTI MELAYU = ANTI RAJA = SYIAH


      Hentilah mainkan isu mazhab, Hanipa tegur Rozaimi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 3:46 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 4:35 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Jarang-jarang berlaku, tetapi sesekali Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri 'membela' parti yang selalu menjadi kecamannya, iaitu PAS.

      Kali ini Hanipa Maidin mempertahankan tindakan pemimpin PAS berbaik-baik dengan Iran tetapi dikritik seorang pendakwah terkenal di negara ini Dr Rozaimi Ramle.

      Kata Hanipa penglibatan PAS dengan Iran bukan sesuatu yang baru, malah pemimpin parti terbabit yang sangat dihormati ramai, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah ke Iran.

      Malah kata Hanipa bekas mursyidul am PAS berkenaan menyertai program dianjurkan oleh penganut Syiah.

      "Tapi itu bukan bermakna mereka Syiah. Kita perlu adil walaupun terhadap orang yang kita tak suka," katanya.

      Hanipa berkata demikian sebagai mengulas laporan Malaysiakini mengenai teguran Rozaimi terhadap penyokong PAS.

      Kata Rozaimi, penyokong PAS dilihat bersikap taasub kerana mengecam seorang menteri negara ini yang mengadakan program di kawasan petempatan negara jiran yang didiami penganut Syiah tetapi mempertahankan kunjungan Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Iran pada penghujung 2016.

      "Apabila melihat berita ini, dengan hormat, saya ingin kata mungkin orang parti tu pun boleh kata pada Dr (Rozaimi): enta pun dua kali lima juga... taasub dari segi lain," kata Hanipa.

      Justeru Hanipa yang juga anggota parlimen Sepang menyarankan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris itu tidak berhujah menggunakan isu perbezaan mazhab.
      "Jadi berhentilah mainkan isu mazhab ni Dr. Ia hanya membuat imej dan reputasi anda merosot," katanya.

      Menurut Hanipa beliau sendiri banyak membaca kitab-kitab ulama Syiah semasa masih bersekolah.

      Bagaimanapun kata Hanipa tindakan itu tidak menyebabkan beliau bertukar menjadi penganut fahaman Syiah.

      "Saya tetap kekal dalam mazhab Sunni walaupun banyak kali difitnah dan dituduh bermazhab Syiah. Tak ada masalah, isu kecil," katanya.

      Delete

    2. Sedih. Kenapa ada urus niaga seperti Forest City JB ini? Orang Umno tidak merasainya kerana bodoh.

      Kecewa dengan Najib yang tidak bijak dan pihak tertentu di Johor yang mendapat manfaat besar.
      Mana ada didunia ini yang mahu membawa warga asing membeli hartanah dan duduk dinegaranya? Hanya satu-satunya di Malaysia.

      MB Johor takut sebab istana ada share. Najib pun diam aje, tanda membenarkan. Bodoh dan derhaka kpd negara memebenarkan keadaan di mana berjuta rakyat China boleh diam tetap di Malaysia dan berpeluang jadi rakyat.

      ..ni rahsia lah , org umno tak tau, KJ pun tak tau ni.... Yang tahu, you and I, haha

      Delete
    3. PH = KRONI


      Anak Lim Kit Siang dilantik jadi Senator... anak Hadi aje tak boleh



      Anak perempuan kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Lim Hui Ying dilantik menjadi Ahli Dewan Negara penggal 2018-2022.

      Hui Ying yang merupakan Setiausaha DAP Pulau Pinang dan adik perempuan kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng diusulkan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang untuk jawatan itu.

      Selain daripada Hui Ying, DUN Pulau Pinang juga meluluskan bekas Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff sebagai Ahli Dewan Negara yang baru.

      Kedua-dua mereka akan menggantikan Siti Aishah Shaik Ismail dan Dr Ariffin S M Omar yang tamat tempoh perkhidmatan sebagai Ahli Dewan Negara pada 1 Jun 2018.

      Usul pelantikan itu dicadangkan sendiri oleh Ketua Menteri, Chow Kon Yeow dan disokong Dr Afif Bahardin (PKR- Seberang Jaya).

      Cadangan itu kemudian mendapat persetujuan sebulat suara oleh semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) petang tadi.

      Hui Ying yang menyertai DAP pada 1999 mula berjinak-jinak dengan dunia politik dengan lebih mendalam semenjak abangnya Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang pada tahun 2008.

      : DAP buat apa sahaja penjilat parti AMANAH dah kata parti itu maksum....

      Delete

    4. Tajuddin Wakil Rakyat Pasir Salak ni kena didakwa kerana cuba mengganggu keharmonian kaum dgn menbuat fitnah.

      Drpd 28 kementerian, 17 dimonopoli oleh orang Islam dan hanya 11 bukan Islam (termasuk Bumiputra bukan Islam drpd Sabah & Sarawak). Tetapi beliau menfitnah dgn mengatakan separuh drpd kementerian dimonopoli oleh DAP.

      Pada hal sebelum ni pemimpin UMNO lain menyindir DAP kerana diperkudakan oleh Tun Dr M, sekarang terbalik pula?

      Aku mmg berharap orang Islam & Melayu diperkasakan tetapi aku mmg benci dengan cara menfitnah mcm ni, buat orang Melayu malu aje....

      Dia tak reti mengira, tak lulus hisab masa sekolah. Nak menghasut pulak, kena kira dia di heret ke mahkamh di bawah Akta Hasutan lah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...