Saturday 1 September 2018

NAJIB AKAN JADI PERDANA MENTERI SEKALI LAGI?


Meskipun tidak lagi menjadi Perdana Menteri, Najib Razak tetap menjadi bahan berita di media-media massa melalui pelbagai cara yang terus dilakukannya sejak kehilangan kuasa pada 9 Mei lalu.


Selain lebih kerap menulis di laman sosial untuk memberi reaksi atau menjawab pelbagai isu yang dikaitkan dengan dirinya, Najib juga beberapa kali memenuhi permintaan media bebas untuk menemubualnya secara peribadi - suatu hal yang tidak pernah dilakukannya sebelum ini.


Tidak cukup dengan itu, beliau juga turut muncul di majlis tertentu seperti baru-baru ini menghadiri majlis tahlil dan doa selamat  pada malam merdeka serta "berkelah" di Taman Tasik Perdana bersama kira-kira 100 orang penyokongnya sempena hari kemerdekaan.


Untuk menjadikan dirinya lebih dijadikan perhatian, Najib juga selalu muncul di tempat-tempat awam seperti makan minum bersama keluarganya serta pergi sendiri ke kaunter stesen minyak untuk membayar petrol.


Semua perlakuan Najib itu, sesuai dengan era media sosial di mana semua orang ada kamera di tangan masing-masing dan kekerapannya yang kadang-kadang sampai tiga kali  sehari menulis di laman sosial untuk menjawab isu-isu yang dituju atau terkait dengannya, ia dengan sendirinya menjadikan beliau tidak pernah sunyi daripada muncul di dada-dada media.


Satu lagi kelebihan Najib ialah, walaupun ketika ini sedang berhadapan dengan tujuh pertuduhan di mahkamah, di rumahnya ditemui wang dan barangan kemas bernilai RM1.1 bilion serta diri dan keluarganya diperkatakan ramai dengan skandal mega 1MDB, beliau tetap "sardin" seolah-olah tidak bersalah dan suci bersih macam bayi yang baru dilahirkan.


Apakah tujuan Najib melakukan semua itu?


Bukankah dengan tujuh pertuduhan  mahkamah yang sedang dihadapinya dan banyak lagi bakal menunggu, beliau sepatutnya duduk diam-diam dan memberi perhatian sepenuhnya kepada kesnya?


Apa lagi yang Najib mahukan sebenarnya?


Melalui maklumat daripada beberapa pihak yang rapat dan merupakan penyokong kuatnya sebelum ini, Najib dilaporkan melakukan semua ini bukan saja untuk membuktikan dirinya tidak bersalah, malah sebagai persediaan untuk membuat kemunculan buat kali kedua untuk merebut kembali kerusi Perdana Menteri yang dalam PRU14 lalu terlepas kepada Tun Mahathir Mohamad.


Kecuali disabitkan dengan hukuman mahkamah yang melarangnya daripada bertanding, Najib pasti akan terus menawarkan diri sekali lagi di Parlimen Pekan.


Penyokong dan pentaksubnya percaya, berikutan kerajaan Pakatan Harapan sedang berdepan pelbagai isu dan masalah sekarang ini, UMNO mampu meraih kembali sokongan rakyat dan menang dalam pilihanraya akan datang.


"Tetapi UMNO hanya akan menang jika sedia melaburkan banyak wang dan dalam hal ini hanya Najib yang ada duit serta sedia melaburkan wangnya.


"Najib akan mengulangi sejarah Tun Mahathir yang berjaya menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali," kata penyokong dan pentaksub Najib itu dengan penuh yakin.


Lagi pun, kata penyokong dan pentaksub itu, jika Tun Mahathir yang berusia 93 tahun mampu melakukannya, apa yang mustahilnya dengan Najib yang belum pun berusia 70 tahun?


Tentang persaingan menjadi Perdana Menteri jika UMNO menang berikutan Najib tiada apa-apa jawatan kecuali Ketua UMNO Pekan, mereka mengatakan Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO tiada masalah untuk menyerahkan jawatan itu kepada Najib berikutan dia adalah “budak Najib” buat selama-lamanya.


Zahid Hamidi, kata mereka, akan bertolak ansur dan sedia memberi laluan kepada Najib untuk kembali sebagai Perdana Menteri. (ShahbudinHusin 01/09/2018)

144 comments:

  1. Biarlah beliau bermimpi di siang hari.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib sawan separuh badan......!!

      Delete
    2. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST

      Delete
    3. TOKONG TAK PANDAI MENGIRA


      Najib 'ajar' Lim mengenai akaun dalam isu bayaran balik cukai
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 11:44 pagi | Dikemaskini 1 Sep 2018, 12:06 tengah hari

      A+ A-

      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah membuat kesimpulan salah mengenai dakwaan bahawa kerajaan BN gagal membayar balik cukai terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion, kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Ini berikutan pendedahan Lim bahawa Tabungan Bayaran Balik Cukai (TBBC) hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara.

      "Nampaknya Menteri Kewangan kita tidak memahami bahawa kerajaan menggunakan standard perakaunan tunai terubah (modified cash accounting) dan bukannya standard perakaunan Akruan (accruals accounting standard) sebagaimana digunakan di sektor swasta.

      "Di bawah pentadbiran kerajaan, bagi standard perakaunan tunai, kesemua transaksi kewangan dihitung dan direkodkan apabila ada kemasukan atau pengeluaran tunai bagi tempoh kewangan dilaporkan," kata Najib dalam satu kenyataan di Facebook beliau.

      Menurut Najib di bawah amalan itu, aset-aset tidak dijadikan modal dan liabiliti tidak dilaporkan dalam laporan kewangan.

      "Sebab itu Lim Guan Eng membuat kesimpulan yang salah kononnya kerajaan BN terdahulu telah tersalah lapor cukai yang belum dikembalikan sebagai pendapatan dan menuduh kerajaan BN sebagai memalsukan akaun," katanya.

      Katanya, sebagaimana ‘kekeliruan’ terhadap titik perpuluhan, salah pengertian antara perakaunan tunai dan akruan juga adalah satu kesilapan mudah yang lazim dilakukan sesiapa.

      "Bagaimanapun, di bawah inisiatif transformasi sektor awam ketika pentadbiran saya, kerajaan pada masa itu sedang melalui peralihan kepada perakauan akruan pada tahun tahun mendatang.

      Lim baru-baru ini mendakwa sehingga 31 Mei, TBBC hanya memiliki RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara, iaitu kurang sebanyak RM14.56 bilion.

      Menurutnya sebanyak 1.6 juta pembayar cukai tidak mendapat bayaran balik yang terdiri daripada individu, syarikat, persatuan dan yayasan sejak lebih enam tahun lalu.

      Semalam, Lim mendakwa bekas ketua setiausaha Perbendaharaan tidak mengendahkan permohonan LHDN yang meminta supaya memindahkan peruntukan mencukupi kepada TBBC.

      Kata Lim permohonan itu tidak dipenuhi Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah walaupun dibuat secara rasmi melalui surat daripada ketua pengarah LHDN.

      Delete
    4. Najib tak akan bangkit lagi dalam politik.

      Delete
    5. Kenyataan Mujahid berbaur fitnah, kata Iksim



      PETALING JAYA: Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (Iksim) mendakwa kenyataan Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa tentang dapatan audit dalaman ke atas badan pemikir itu bersifat fitnah.

      Iksim dalam kenyataan berkata dakwaan menteri di Jabatan Perdana Menteri itu di Parlimen hari ini berdasarkan dapatan pasukan audit dalam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang “separuh masak”.

      “Menteri membuat satu bentuk dakwaan berdasarkan laporan pasukan audit dalam MAIWP yang bukan juruaudit bertauliah. Dapatan mereka masih bersifat separuh masak kerana belum dijalankan ‘exit conference’,” kata Iksim.

      “Exit conference” ialah mesyuarat bertujuan menyampaikan keputusan audit kepada pihak pengurusan dan mendapatkan komen mengenai penemuan dan syor yang dicadangkan sebelum draf laporan audit dikeluarkan.

      Iksim berkata pihaknya memberikan kerjasama penuh kepada pasukan audit dalam terbabit dan masih menunggu “exit conference” yang ditangguhkan 3 kali oleh MAIWP.


      Terdahulu, Putrajaya menyekat semua dana dan aktiviti Iksim serta merta, selepas audit mendapati wujud penyalahgunaan kuasa dan pengurusan dana yang tidak telus.

      Mujahid berkata RM7.4 juta daripada RM7.6 juta yang diterima daripada MAIWP tidak direkodkan dan tiada bukti di mana ia dibelanjakan, untuk apa yang dibelanjakan, dan berapa jumlah dibelanjakan.

      “RM7.4 juta dana yang dibangkitkan menteri berpunca dari prosedur kerja dan tatacara perakunan yang berbeza di antara MAIWP dan prosedur yang digunapakai oleh Iksim,” kata badan pemikir itu.

      “Setiap ringgit yang diuruskan perbelanjaan oleh IKSIM mempunyai rekod terperinci dan boleh disemak dalam masa beberapa minit. Akan tetapi pasukan Audit MAIWP menganggap perbezaan itu sebagai kesilapan.”

      Iksim memaklumkan mereka bukan anak syarikat MAIWP, tertakluk bawah Akta Syarikat, dan diaudit bersih sejak ditubuhkan oleh juruaudit bertauliah.

      Badan pemikir itu mengingatkan kenyataan dan dakwaan oleh Mujahid itu tidak diberikan imuniti kerana ia dibuat di luar Dewan Rakyat.

      “Justeru sesiapa yang memanjangkannya boleh terjebak dengan tindakan undang-undang,” katanya.

      Iksim ialah sebuah institut yang bekerjasama rapat dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan penubuhannya diluluskan Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam (MKI), Jakim, MAIWP dan Majlis Agama Islam Negeri.

      Iksim diperbadankan pada 9 Disember 2014 dengan persetujuan Majlis Raja-raja Melayu untuk menegakkan Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

      : Fitnah kini dah biasa bagi parti AMANAH, apa nak hairannya....

      Delete

    6. Tu lah, di suruh JUST LICK YOUR WOUNDS OR AL JIBO'S ASSOL, tak mau. Dah nak cakap NAJIB AKAN JADI PERDANA MENTERI SEKALI LAGI pulak. Mengarut. Jadi PM Kazkhstan lah.

      Nama dah busuk lebih dari tahi nak jadi PM lagi? You are worse than pariah, Najib. The only place for you is penjara. 10-20 tahun di sana.

      Delete
    7. Cerita Pomen Tua



      Ada satu pomen yang sangat handal tetapi dah berumur, dia sangat mahir membaiki kereta.

      Dulu dia bekerja untuk sebuah bengkel, bengkel itu sangat maju. Kemudian dia berhenti kerana dia merasakan dia sudah terlalu lama bekerja dan merasakan pomen yang ada boleh meneruskan kegemilangan bengkel itu.

      Tetapi, bengkel itu mula bermasalah tak lama selepas dia berhenti. Jadi pomen tua ini mengambil keputusan untuk bekerja semula di bengkel tersebut.

      Masalah mula timbul bila pomen tua ini mula bekerja semula, dia sukar bekerjasama dengan pomen yang sedia ada, maka dia mencadangkan kepada tokey bengkel untuk tukar semua pomen dan ambil pomen baru. Pomen baru yang diambil adalah kenalan baru pomen tua.

      Pada awalnya nampak baik bila ada pomen baru dan pomen tua. Tokey nampak ada perubahan pada bengkel.

      Masalah mula timbul bila kereta yang datang untuk diperbaiki adalah kereta berteknologi baru bukan kereta dari zaman pomen tua.

      Pomen tua masih cuba memperbaiki kereta itu dengan pengetahuan dan cara yang lama. Pomen baru pula tak mahir tetapi cuba juga untuk memperbaiki kereta itu.

      Kereta tak siap, masalah makin banyak. Satu kereta, ramai pomen, ramai komen tak ada kemajuan.

      Pomen tua sepatutnya control dan ajar pomen muda bahawa ini kereta baru, kena repair cara baru dan mengakui ada kereta yang kita tak boleh nak repair, kena mintak tolong dari bengkel lain.

      Sabarlah owner kereta.....
      Lagi 5 tahun kalau tak siap nampaknya kena tukar bengkel la jawapnya

      P/S: Cerita ini tiada kaitan dengan yang telah mati

      Delete
    8. Kerajaan Johor guna PBT, ketua kampung sebar pengaruh politik'
      Hasni Mohammad | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:20 pagi | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:27 pagi

      A+ A-
      ULASAN | Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan ketua kampung adalah mereka yang kita gelar sebagai kerajaan ketiga. Mereka adalah pelaksana dasar, entiti yang berhubung dan berinteraksi dengan masyarakat secara langsung dan merupakan kelompok paling hampir dengan rakyat.

      Setiap isu tempatan akan disuarakan kepada mereka untuk diangkat dan diberikan perhatian (selain melalui wakil-wakil rakyat).

      Justeru, fungsi dan peranan mereka amat penting dan kritikal. Keupayaan mereka menjalankan tugas, mengenal pasti isu dan menguruskan masalah setempat adalah perkara yang tidak boleh dikompromi.

      Ahli majlis dan ketua kampung adalah cerminan tidak langsung kerajaan dan merupakan mereka yang amat diharapkan oleh masyarakat sekeliling. Paling penting, mereka mestilah golongan yang neutral atau non-partisan serta bersedia untuk berkhidmat dengan baik dan penuh kesungguhan.

      Perkara ini menjadikan setiap calon yang dilantik mestilah terdiri daripada mereka yang mempunyai kebolehan, pengalaman dan perwakatan yang layak dan bersesuaian.

      Pendekatan asal boleh, tangkap muat dan semberono dalam perlantikan mereka akan menyebabkan khidmat kepada masyarakat terganggu dan gagal.

      Jadi, tidak pelik jika BN dan Pakatan Harapan (HARAPAN) kedua-duanya sentiasa mengutarakan naratif pemerkasaan entiti kerajaan ketiga ini dalam pelbagai aspek. Malah, perkara ini diutarakan sebagai salah satu tawaran utama dalam kempen PRU ke-14 yang lepas.

      Antaranya adalah untuk memastikan ketua kampung dan ahli majlis terdiri daripada mereka yang pakar, profesional, berkelayakan, orang tempatan, telus dan tidak mempunyai pengaruh politik. Ini sekaligus menjadikan pemilihan calon dan pelantikan mereka untuk mengisi dan menggalas tugas kerajaan ketiga amat penting dan tidak boleh diambil mudah.

      Malangnya, perkara yang sebaliknya berlaku dalam pemilihan dan perlantikan ahli majlis dan ketua kampung di Johor. Bukan sahaja pemilihan dan penyenaraian calon yang dilakukan tidak menggembirakan masyarakat sekeliling. Malah, terdapat perkara-perkara yang amat mengecewakan dilakukan oleh kerajaan negeri. Antaranya:

      Delete
    9. ajak rakyat bangkit lawan 'tali barut asing'
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:16 petang

      A+ A-
      PAS mengajak orang ramai supaya "bangkit" melawan tali barut kuasa asing kerana bekerjasama dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata pendedahan dibuat Presiden IRI Daniel Twining, menunjukkan beberapa parti politik bekerjasama dengan badan berpangkalan di AS itu.

      Justeru katanya apa yang berlaku itu amat berbahaya kepada keselamatan negara.

      "Kalau benar dakwaan IRI, bermakna sesiapa yang menjadi kerajaan akan ‘di-remote control’ oleh pihak yang memberi dedak kepadanya.

      "Yang menjadi mangsa ialah rakyat dan negara kerana yang memimpin mereka tidak bermaya untuk melawan kehendak kuasa asing.

      "Mereka bukan menjaga negara tetapi menjaga tuan besar yang memberi suapan kepada mereka," katanya.

      Pada 12 Julai lalu Twining mendedahkan IRI cuba "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia sejak 2002.

      Malah Twining berkata ia memberi kesan kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) yang pada 9 Mei lalu menafikan BN daripada mendapat mandat kembali menjadi kerajaan Malaysia.

      Bukan pembangkang saja

      Ketua Penerangan PKR Syed Ibrahim Syed Noh mengesahkan kerjasama HARAPAN dengan IRI tetapi ia bukan untuk mempengaruhi politik tempatan.

      Datuk Seri Najib Razak kemudian menggesa isu berkenaan disiasat kerana kerjasama berkenaan boleh dianggap lebih teruk berbanding tindakan agensi perisikan kerajaan semasa di bawah pentadbirannya menulis surat kepada Agensi Perisikan Pusat (CIA).

      Ekoran laporan mengenai kerjasama IRI dan parti politik di Malaysia, mereka kemudian menjelaskan hubungan terbabit tidak saja berlaku dengan pembangkang sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu.

      Kata IRI mereka turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum BN dan HARAPAN.



      "IRI adalah organisasi bukan partisan yang bekerjasama dengan rakan-rakan di Malaysia sejak tahun 2002 untuk mengukuhkan keupayaan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir berorientasikan rakyat.

      "IRI membekalkan sokongan bukan partisan kepada parti-parti yang meliputi seluruh spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan dan rundingan dengan gabungan parti-parti HARAPAN dan BN.

      "IRI tidak memberi bantuan kewangan kepada parti-parti politik di Malaysia," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

      Baca PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI
      Idris berkata parti politik di Malaysia tidak seharunya memperjudikan kedaulatan negara dan rakyat hanya kerana mahukan kemenangan dalam pilihan raya.

      Katanya pengalaman politik di Timur Tengah yang mengundang kuasa asing untuk menjatuhkan rejim tempatan mesti menjadi pengajaran.

      Bekas anggota parlimen Bukit Gantang itu juga menegaskan orang ramai tidak boleh membiarkan pemimpin menjadi boneka kepada negara luar

      "Rakyat Malaysia jangan pandang mudah isu campur tangan asing walaupun ketika kita masih menunggu janji 100 hari kerajaan, dan terbaru isu kapal mewah Equanimity yang baru sampai.

      "Kedaulatan negara adalah hak kita, bangkit melawan tali barut kuasa asing," katanya

      Delete

    10. KBN CONGRESS | Prime Minister Dr Mahathir Mohamad today questioned whether the bumiputera will be able to compete with a new wave of skilled and business-savvy entrepreneurs from China making their way to Malaysia.

      Speaking during a dialogue session on bumiputera economy, Mahathir said the new wave of immigrants will be unlike early Chinese settlers in Malaysia – who were then mostly involved in small businesses, and whose children have now gained control of major developments in the cities.

      "These are the Chinese already in Malaysia whose attitudes we can accept...

      xx

      Those Chinese allowed to stay permanently? No, cannot be.

      Delete
    11. Apa itu kisah “The Equanimity?”



      Jom saya terangkan dalam bahasa kampung jer. Supaya semua rakyat pelbagai peringkat faham.

      BAB 1
      The EQUAMINITY adalah sebuah kapal mewah yang disita secara tidak sah oleh kerajaan Indonesia. Namun apabila peguam2 empunya kapal tersebut iaitu EQUAMINITY (Cayman) Ltd. membantah penyitaan tersebut sebagai tidak sah dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB , maka Mahkamah Daerah Jakarta Selatan Indonesia, melepaskan penyitaan atas alasan kukuh ianya memang tiada kaitan dengan 1MDB, faham tak setakat ini? 🤔.

      Namun usaha gigih KERAjaan Puunah Harapan cuba mengaitkan bahawa kapal itu dipunyai oleh Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Maka bertungkus lumus lah para pemimpin dan mahamacai Puunah Harapan mencipta reka cerita fitnah tanpa fakta agar rakyat yang kelas bangang percaya bahawa ianya milik Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Bukan setakat itu sahaja, usaha keras mahacai pemfitnah tersebut untuk mengaitkan Jho Low dengan DS Najib.

      BAB 2
      Bertahun-tahun lamanya mereka berusaha dan cuba kaitkan Jho Low dengan DS Najib. Yang kelakarnya ayahnda Jho Low adalah kroni rapat kepada PM ke 4 dan PM ke 7. Ayahnda kepada Jho Low telah mengumpul kekayaan sejak zaman PM ke 4 lagi.

      Faham tak setakat ini? 😅😅

      BAB 3
      Persoalannya Bagaimana kapal mewah THE EQUAMINITY boleh dibawa ke Malaysia oleh PM ke 7? Sedangkan ianya telah diisytihar oleh Mahkamah Selatan Jakarta bahawa kapal tersebut adalah kepunyaan sebuah syarikat luar negara iaitu EQUAMUNITY (Cayman) Ltd dan tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Penjelasan paling logik adalah jika PM ke 7 adalah pemilik syarikat EQUAMUNITY (Cayman) Ltd.

      BAB 4
      Persoalan seterusnya Mengapa pula setelah dibawa ke Malaysia baharu hendak siasat siapa Tuanpunya kapal ni? Kalau tidak tahu Tuanpunya kapal ni, mengapa pulak di bawa ke Malaysia? Kenapa tak bawa ke United Nation ke? Bermakna reka cerita yang mengatakan ianya kepunyaan Jho Low yang dibeli dengan wang 1MDB adalah fitnah semata-mata ke?

      Kenapa nak siasat sampai 6-9 bulan hanya untuk nak tahu empunya kapal?
      Yg ni lagi pelik erk🤔. Dalam dunia berteknologi tinggi yg mana capaian data hanya dihujung jari, perlukah 6-9 bulan?

      BAB 5
      Apakah harta yg disita oleh kerajaan, menjadi tanggungjawab kerajaan menangung kos selenggaraan. Tak logikkan? Adakah kereta anda yang disita oleh JPJ atau PDRM ditanggung kos selenggarannya oleh kerajaan? Adakah kapal ini perlu diselenggara? Siapa yang nak gunakannya? Setahu saya telah banyak kapal yang disita oleh kerajaan dan ianya menjadi besi buruk di dockyard di mana ia di simpan.

      Terlalu banyak misteri yang disorokkan oleh KERA jaan Puunah Harapan😏 yang telus mulus tentang EQUAMINITY

      Dah faham? 🤣. Tepuk lah👏🏻👏🏻

      Kapt Azizan Adam (B)


      : Sebenarnya Mahathir nak jadikan kapal ini macam "TILAM" Anwar untuk Najib dalam pembicaraan nanti....

      Delete
    12. Rafizi serang Azmin lagi dalam perebutan parti PKR



      Anggota PKR diminta memilih timbalan presiden yang tidak akan bersaing dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri, kata Rafizi Ramli.

      Menurut Rafizi, apabila Anwar menjadi perdana menteri kelak, orang kedua dalam parti mestilah seseorang yang memberikan komitmen penuh kepada perjuangan presiden partinya iaitu meneruskan agenda reformasi negara.

      "Bukan kerja kita untuk menggulingkan kerjaya politik Anwar dan masa depannya," kata Rafizi di depan kira-kira 200 hadirin majlis yag diadakan di Bayan Baru, Pulau Pinang malam tadi.

      Rafizi ialah naib presiden PKR yang menawarkan diri untuk bertanding bagi jawatan timbalan presiden pada pemilihan parti itu kali ini.

      Keputusannya itu meletakkan bekas anggota parlimen Pandan berkenaan berdepan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali.

      Membawa slogan Reformasi 20 Tahun, Rafizi mempunyai pasukan tersendiri bagi mengharungi pemilihan kali ini. Antara tokoh yang ada dalam pasukan itu ialah Anggota Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul dan rakannya dari Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid.

      Pertembungan Rafizi - Azmin itu menarik perhatian ramai kerana sejak beberapa tahun lalu kedua-dua pemimpin dilihat memang mempunyai pendekatan berbeza dalam politik.

      Bagaimanapun jika ditanya pemimpin PKR menegaskan tidak wujud sebarang kem dalam parti berkenaan bagi menutup pekung yang kini membusuk.



      Anwar yang menjadi satu-satunya calon bagi jawatan presiden PKR dipersetujui akan dilantik menjadi perdana menteri menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak lama lagi.

      Pada masa sama wujud spekulasi yang dibawa oleh kumpulan Rafizi dipercayai disetujui Anwar mendakwa Azmin sedang berpakat dengan Dr Mahathir serta bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin untuk menghalang Anwar menjadi perdana menteri.

      Kata Rafizi sebaik saja Anwar dilantik menjadi perdana menteri beliau sepatutnya memberikan sepenuh tumpuan kepada tugasnya membantu rakyat dan bukannya mengawasi orang lain yang cuba mengganggu agendanya.

      "Kalau ada orang yang asyik mengganggu semasa dia memandu, dia mungkin berdepan kemalangan. Jadi bila kita nak ke depan?" katanya dengan memberikan analogi.

      Rafizi juga berkata PKR tidak perlu lagi kepada sebarang perjanjian "pintu belakang" oleh sesetengah pihak bagi mengganggu keputusan yang dicapai parti.

      "Apabila parti sudah membuat keputusan, apabila pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) sudah memutuskan nama calon menteri besar, kita tak mahu mana-mana pihak pergi menyerahkan nama lain melalui pintu belakang walaupun ia tidak dicadangkan oleh pemimpin.

      "Apabila presiden parti membuat keputusan menyerahkan nama kepada Putrajaya (untuk jawatan menteri atau timbalan menteri), kita tak mahu ada orang dengan kabel lain menyerahkan nama lain supaya wujud senario lain," katanya.

      Kenyataan itu tidak merujuk kepada mana-mana insiden secara jelas namun ada kemungkinan ia - antara lain - melibatkan pelantikan menteri besar Selangor selepas Azmin meletak jawatan baru-baru ini. Malaysiakini sebelum ini melaporkan pemimpin HARAPAN mencadangkan nama anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ijok Dr Idris Ahmad bagi mengisi kekosongan ditinggalkan Azmin.

      Bagaimanapun akhirnya ADUN Sungai Tua Amirudin Shari dilantik menjadi menter besar Selangor. Perkara ini dikatakan ada mainan politik belakang untuk membatalkan keputusan parti.

      : PKR ini parti datang daripada UMNO, mereka wujud kerana perembutan dalam UMNO. PKR ini bila ada kuasa perangai UMNO akan terserlah....

      Delete

    13. Apa yg tun ksta di Kongres Bumiputera tu ada kebenaran.tapi sebahagian besar peluang dibolot oleh umnoputera. Hal ni bukan saja zaman najib malahan zaman lain. Bumiputera bawahan hanya melihat.kalau ada habuk2 baru dikutip.

      umnoputera ni yg jual AP, projek dsb.mcm ni punya angkara hanya melahirkan beberapa org melayu jutawan sedangkan sebahagian besar melayu tersisih dari arus kemajuan.

      Peluang hanya terbuka kpd ahli politik yg rapat dgn pemimpin. Rakyat hanya gigit jari. Bila dah jadi wakil rakyat mukapun dah tak nampak dah

      Delete

    14. Najib telah merosakkan keadaan dengan bermacam projek di benarkan nya untuk rakyat China sehingga sekarang kita amat risau Melayu terpaksa beraing dengan lebih ramai lagi peniaga Cina -

      KONGRES BUMIPUTERA | Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini meluahkan kebimbangan sama ada Bumiputera akan dapat bersaing dengan kebanjiran usahawan dan peniaga dari China yang datang ke Malaysia.

      Bercakap semasa sesi dialog mengenai ekonomi Bumiputera hari ini, Mahathir berkata gelombang baru itu berbeza dengan peneroka Cina yang awal di Malaysia - yang kebanyakannya terlibat dalam perniagaan kecil, di mana anak-anak mereka kini menguasai ekonomi utama di bandar-bandar.

      "Ini adalah orang Cina yang berada dalam Malaysia yang mempunyai sikap yang boleh diterima oleh kita.

      "Tetapi kita bawa masuk tiga million (juta) lagi orang negara China, apakah akan terjadi kepada kita?

      "Mereka rajin, bekerja keras dan berpengetahuan dalam bidang perniagaan. Mereka yang akan datang bukan yang daripada buruh kasar, tapi orang yang telah berjaya .

      "Apakah mampu kita bersaing dengan mereka?" beliau berkata demikian bagi menjawab soalan mengenai warga China yang membeli hartanah di Malaysia.

      Melainkan bumiputera bekerja lebih keras untuk mengekalkan kedudukan mereka di pusat bandar, Mahathir memberi amaran bahawa kebanjiran rakyat China akan mewujudkan jurang meluas antara bandar dan luar bandar berdasarkan etnik.

      Delete
    15. Wak kojola kengkang pasti datang terkengkang kengkang ke Taman Tasek Perdana sebab ada makan free.

      Balik semula ke lorong Chow Kit pun terkengkang kengkang juga.

      Najib tak perlawa naik kereta dia ka wak?

      Delete
    16. Pemuda AMANAH mahu pegawai Mat Sabu direhatkan
      Anne Muhammad | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 4:24 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 6:16 petang

      A+ A-

      Isu pegawai kanan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu yang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dijangka akan dibawa ke mesyuarat bulanan Parti Amanah Negara (AMANAH) minggu depan.

      “Perkara ini pasti akan dibawa dalam mesyuarat AMANAH 4 September ini.

      “Saya ingat kalau tak Pemuda bawa, pihak lain pun akan bawa perkara ini,” kata Ketua Pemuda AMANAH Mohd Sany Hamzan ketika dihubungi Malaysiakini.

      Sany berkata pihaknya tidak dapat berkompromi dengan amalan yang didakwa itu dan menuntut pegawai tersebut direhatkan sementara SPRM melakukan siasatan.

      Bagaimanapun, katanya, mereka tetap berpegang pada prinsip seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan.
      Pada 14 Ogos lalu Malaysiakini melaporkan individu itu disiasat susulan dakwaan menerima RM800,000 daripada beberapa pihak untuk membantunya menyelesaikan hutang dan keluar dari status muflis.

      Antaranya bayaran itu didakwa dibuat beberapa hari selepas Mohamad, presiden AMANAH, mengangkat sumpah sebagai menteri pertahanan.

      Mohamad berkata beliau tidak akan berkompromi dalam soal integriti serta mengalu-alukan siasatan terhadap pegawainya itu.

      Malaysiakini difahamkan pegawai itu masih bertugas seperti biasa.

      Delete
    17. LGBT haram: Pemuda PAS pertahan Wan Azizah, bidas Marina
      By Faiz Zainudin - September 1, 2018
      Share

      Ahmad Fadhli Shaari simpati dengan nasib Wan Azizah yang tidak mendapat sokongan pucuk pimpinan PKR ketika beliau dikritik di khalayak ramai. (Gambar Bernama)
      PETALING JAYA: Pemuda PAS hari ini mempertahankan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang tidak menyokong komuniti lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

      Naib Ketua Pemuda PAS, Ahmad Fadhli Shaari tampil berbuat demikian selepas anak perdana menteri, Datin Paduka Marina Mahathir mengkritik kenyataan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu yang LGBT adalah haram.

      Beliau menyifatkan kenyataan Wan Azizah itu normal berdasarkan pelbagai ujian dihadapinya bersama keluarga ketika suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa meliwat “yang sehingga hari ini tidak berjaya dibuktikan secara syarie menurut undang-undang Islam”.

      “Sekalipun ia kekal misteri dan masyarakat akhirnya kekal tidak tahu siapakah yang berbohong, bapa Marina kah atau suami Wan Azizah, namun saya yakin jauh di sudut hati Wan Azizah, beliau sangat sensitif dengan isu yang telah menghilangkan 2 dekad ketenteraman keluarganya.

      “Pendirian Wan Azizah wajib disokong, bukan kerana ia keluar dari mulut seorang timbalan perdana menteri atau seorang isteri kepada mangsa fitnah, tetapi kerana ia adalah selari dengan Islam. Mana-mana pihak yang membiarkan gaya hidup kelompok LGBT, bahkan menyokongnya adalah haram sama sekali.

      “Mendekati golongan ini bukan bermakna mengiktiraf gaya hidup mereka. Anda mendekati golongan penagih dadah bukan bermakna anda setuju dengan gaya hidup mereka, tetapi tujuannya ialah untuk mengubah dan menjadikan mereka manusia normal yang bebas daripada pengaruh dadah.


      “Demikian juga dengan LGBT, bahkan ia lebih jelas haram dengan terang untuk disokong,” tulisnya di Facebook hari ini.

      Terdahulu, Marina mempersoalkan Wan Azizah yang berkata, beliau tidak akan membiarkan gaya hidup golongan LGBT dan ia adalah haram.

      Aktivis sosial itu menulis di Twitter: “Kepada @drwanazizah, adakah anda memanggil ramai orang, termasuk saya yang telah menunjukkan sokongan kepada mereka yang terpinggir oleh masyarakat itu haram?”

      Beliau turut berkongsi pautan di Twitter tentang artikel Nikkei Asian Review yang melaporkan Anwar sebagai berkata: “Masyarakat Malaysia mesti hidup dengan kepercayaan dan cara hidup yang berbeza; dan harus menghormati mereka yang berbeza, termasuk golongan gay, biseksual dan transgender.”

      Fadhli turut mendakwa Marina cuba memesongkan kenyataan dan menjejaskan maruah Wan Azizah.

      “Istilah ‘haram’ yang digunakan, dipesongkan kepada maknanya seolah-olah golongan ini cuba dipinggirkan sama sekali.

      “Setidak-tidaknya Marina menunjukkan rasa hormat kepada bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad yang telah menangis di hadapan para ulama demi melihat masyarakat itu kembali kepada al-Quran.”

      Ahli Parlimen Pasir Mas itu simpati dengan nasib Wan Azizah yang tidak mendapat sokongan pucuk pimpinan PKR ketika beliau dikritik di khalayak ramai.

      “Sudahlah teguran Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar terhadap langkah perdana menteri melantik Tan Sri Rahim Nor untuk jawatan penting dibiarkan tidak bersambut, serangan terhadap (bekas) presiden parti sendiri pun tiada siapa yang ingin bangun membela.

      “Barangkali juga semua pihak dalam PKR sedang sibuk dengan urusan pemilihan dalaman. Mengharapkan orang yang sibuk membela Wan Azizah pada saat sekarang, samalah seperti mengharapkan harga barang turun selepas SST diperkenalkan.”

      Delete
    18. Yang turun ikan dari lori, bukan harganya'
      Anne Muhammad | Diterbitkan 1 Sep 2018, 6:27 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 6:53 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia Dr Halimah Ali menyindir kerajaan baru Pakatan Harapan (HARAPAN) kerana gagal menurunkan harga barangan walaupun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (SST) berkuatkuasa hari ini.

      Katanya, beliau sudah membuat tinjauan di beberapa pasar dan respon yang diterima sungguh tidak memberangsangkan.

      Menurutnya peniaga di pasar berkata harga barangan tidak turun sebaliknya hanya ikan yang “turun” daripada lori.

      “Saya ke pasar tani hari ini, saya bertanya kepada orang jual ikan, daging dan mereka yang jual makanan harian sebab hari ini 1 hari bulan dan SST mula hari ini.

      “Jadi, saya tanya mereka, betulkah barang-barang harga turun, mereka senyum, kata betul (turun) tapi (ikan) turun daripada lori.

      “Eh tak turun (harga) ke saya tanya? (mereka jawab) tak turun dan dia (peniaga) kata sebenarnya lagi naik.

      "Jadi itulah maklum balas daripada peniaga,” katanya kepada pemberita selepas majlis perbincangan antara PAS dan paderi Kristian di Hotel De Palma, Ampang, hari ini.

      SST mula dilaksanakan hari ini selepas kerajaan memansuhkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Di bawah sistem itu, hanya 38 peratus barangan indeks harga pengguna akan dikenakan cukai di bawah SST berbanding 60 peratus di bawah GST.

      Takkan Astro Awani nak bohong?

      Sementara itu Halimah turut mengulas mengenai isu debat antaranya dengan calon HARAPAN di Seri Setia, Halimey Abu Bakar.

      Halimah berkata kenyataan yang dibuat oleh Halimey dan stesen televisyen, Astro Awani kedengaran bercanggah.
      Halimey mendakwa tidak mendapat jemputan dari stesen televisyen berkenaan manakala Halimah pula diberitahu jemputan sudah diberikan kepada kedua-dua mereka.

      “Saya pun tak tahu itu debat, saya dijemput oleh Astro Awani setelah dia jemput Halimey. Bila kita tanya is it confirmed, dia (Astro Awani) kata tunggu nak dapat persetujuan kedua-dua pihak.

      “Dia (Halimey) kata debat tak perlu, tak penting, tapi itu bukan isu pada saya, dia nak jumpa semua orang tak ada masalah.

      “Tapi yang dia kata dia tak di jemput, saya tak tahu dan Astro Awani ada jawapannya sebab (Astro Awani) kata jemput dua-dua (pihak) katanya kepada saya. Takkan Astro Awani bohong kot,” katanya.

      Delete
    19. PRK Seri Setia: Dr Halimah dakwa PKR guna jentera k'jaan negeri
      Anne Muhammad | Diterbitkan 1 Sep 2018, 6:25 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 6:39 petang

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia Dr Halimah Ali mempersoalkan jika kempen yang dilakukan oleh pesaingnya, Halimey Abu Bakar dari PKR, adalah "bersih".

      Ini kerana, dakwa Dr Halimah, beliau sendiri melihat jentera kerajaan negeri digunakan bagi kempen Halimey.

      “Ini adalah Malaysia Baharu, kita cakap pasal reformasi kerajaan dan pilihan raya, jadi perlu ke guna jentera kerajaan untuk kempen pilihan raya?

      “Saya lihat dimana-mana, program pagi dan tengah hari tadi di PJS 6 dan Desa Mentari, (jentera) kerajaan beri barang-barang,” katanya kepada pemberita selepas majlis perbincangan antara PAS dan paderi Kristian di Hotel De Palma, Ampang, hari ini.

      Dr Halimah turut berkata ketika kempen ini beliau tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan serta tidak diberikan wang bagi tujuan memberikan barangan kepada pengundi.

      “Anggota parlimen kawasan ini adalah Maria Chin, pernah bersama (NGO) BERSIH, tapi ini bersih ke? Kempen ini bersih? Kita semua dalam PAS kita tak ada duit nak bagi macam itu.

      "Ini semua (jentera kita) orang PAS… saya tak membeli barang-barang tapi orang PAS yang bawa dan masak, termasuk khemah, bendera semua dari PAS,” katanya.

      Tambahnya lagi, perkara ini membuktikan rakyat memerlukan pembangkang yang kuat di Selangor bagi menjadi penegur kerajaan.

      Berdasarkan pemerhatian BERSIH pada PRK Sungai Kandis pada 4 Ogos lalu, ada tiga kategori kesalahan yang dilakukan parti politik sepanjang tempoh 14 hari berkempen iaitu pengagihan hadiah atau sumbangan, penggunaan harta dan program kerajaan serta amalan politik perkauman serta melibatkan agama.

      Justeru, BERSIH menggesa semua calon yang terlibat dalam dua pilihan raya kecil (PRK) bulan depan mengelakkan diri daripada melakukan kesalahan seperti di Sungai Kandis baru-baru ini.

      Pilihan raya kecil pada 8 Sept ini bagi dewan undangan negeri it diadakan susulan kematian penyandangnya, Shaharuddin Badaruddin pada 2 Ogos.

      Allahyarham memenangi kerusi itu pada PRU14 selepas menewaskan calon BN Yusoff M Haniff; calon PAS, Mohd Ghazali Daud dan calon bebas S Vigneswaran.

      Delete
    20. PAS: Bazir duit rakyat lagi jika buat PRK untuk Anwar
      Anne Muhammad | Diterbitkan 1 Sep 2018, 5:09 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 5:34 petang

      A+ A-
      PAS berpendapat berjuta wang rakyat akan dibazirkan sekali lagi sekiranya pilihan raya kecil diadakan untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding bagi membolehkannya menjadi anggota parlimen.

      Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata tiada keperluan untuk seseorang ahli parlimen meletakkan jawatan untuk memaksa rakyat mengundi semula.

      “Masalahnya ialah apakah perlu rakyat dipaksa untuk mengadakan pilihan raya semula. Berjuta dana negara akan dihabiskan untuk satu pilihan raya untuk sekadar beri ruang.

      “Saya fikir ni tak sepatutnya berlaku dalam negara demokrasi, kerana saya tengok biasanya kekosongan kerana faktor kematian, bankrap, hilang kelayakan. Bukan sengaja beri peluang. Ini macam Kajang Move,” katanya kepada pemberita selepas majlis perbincangan antara PAS dan paderi Kristian di Hotel De Palma, Ampang, hari ini.

      Kajang Move atau Langkah Kajang merujuk kepada tindakan politik PKR untuk menyingkirkan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor pada 2014.

      Pada masa itu DUN Kajang yang disandang Adun PKR, Lee Chin Cheh dikosongkan bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan.

      Pada mulanya Anwar berhasrat bertanding di situ, namun keputusan mahkamah dalam kes liwat 2 tidak menyebelahinya dan kerusi itu kemudian diambil alih isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

      Anwar mendapat pengampunan Agong dan dibebaskan daripada hukuman penjara selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) memenangi pilihan raya umum pada 9 Mei lalu. Bagaimanapun beliau pada masa ini tidak memiliki sebarang jawatan dalam kerajaan

      Sebelum ini wujud spekulasi terdapat usaha untuk menghalang Anwar menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri kelapan. Mahathir bagaimanapun menafikannya.

      Semalam, Anwar memberi bayangan bahawa beliau akan kembali ke parlimen sebagai “yang berhormat”, kemungkinan Oktober ini.
      PAS akan lawan Anwar

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata pihaknya sedang melihat langkah seterusnya yang akan diambil oleh PKR bagi PAS menyusun gerak kerja sekiranya PRK itu benar-benar berlaku.

      “Kita akan tengok kerusi mana yang dikosongkan. Kalau kerusi tu PAS ada peluang untuk masuk, kita masuk, tak tahu kerusi mana.

      “Tapi ada ura-ura Permatang Pauh dan Sungai Petani. Saya anggap ni peringkat khabar angin yang belum boleh pegang. Kita bersedia (PRK). Kalau ada peluang untuk kita menang, PAS akan gerakkan calon,” katanya.

      Delete
    21. DR. MAHATHIR ISTIHAR HUDUD DI MALAYSIA SEKEMBALI DARI BRUNEI


      Mahathir lakukan lawatan rasmi ke Brunei esok
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 1:35 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 1:40 petang

      A+ A-
      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan melakukan lawatan rasmi dua hari ke Brunei bermula esok.

      Kementerian Luar dalam kenyataan hari ini berkata Mahathir akan diiringi isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah serta pegawai daripada Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Luar Negeri.

      Ini adalah lawatan rasmi kedua Mahathir ke negara Asia Tenggara selepas Indonesia yang juga sebahagian daripada siri lawatan pengenalan beliau sejurus menyandang kembali jawatan perdana menteri pada 10 Mei lepas.

      Semasa lawatan itu, beliau dijadual menghadap Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah, disusuli majlis santapan tengahari yang dihoskan baginda.

      Perdana menteri juga dijadual mengadakan perjumpaan bersama rakyat Malaysia di negara itu, kata kenyataan itu.

      Wisma Putra berkata lawatan itu akan membuka peluang untuk kedua-dua pemimpin memperkasa hubungan dua hala dan kerjasama sedia ada, selain membolehkan Malaysia mengetengahkan dasar terkini kerajaan dan pendirian negara, khususnya isu yang punya manfaat bersama.

      Lawatan itu juga akan menyaksikan kedua-dua pemimpin bertukar pandangan mengenai isu serantau dan global yang mempunyai kepentingan bersama, kata kenyataan itu.

      Sultan Hassanal Bolkiah adalah ketua negara asing pertama yang mengadakan lawatan peribadi ke Malaysia bagi menyampaikan ucapan tahniah ke atas pelantikan Mahathir sebagai perdana menteri.

      Pada 2017, jumlah perdagangan dua hala antara kedua-dua negara mencatatkan USD1.14 bilion, peningkatan 70 peratus berbanding 2016.

      Brunei adalah rakan dagang Malaysia yang ke-35 terbesar pada peringkat global dan yang ketujuh terbesar dalam kalangan negara Asean.

      - Bernama

      Delete
    22. Sarang' Syiah di Kelantan diserbu
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 31 Ogs 2018, 4:08 petang | Dikemaskini 31 Ogs 2018, 4:44 petang

      A+ A-
      Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (Jahaeik) Kelantan menyerbu 'sarang' pengikut Syiah di sebuah premis di Jalan Sri Cemerlang, Kota Bharu, malam tadi.

      Menurut sumber, serbuan dengan pemantauan pihak polis itu dibuat sebelum tengah malam menjelang detik sambutan Hari Kebangsaan Ke-61.
      "Ya ada tangkapan, kira-kira 10 orang terdiri daripada lelaki dan wanita ditahan dalam serbuan tersebut," kata sumber yang enggan dikenali itu.

      Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Ismail Mat Sidik mengesahkan pihaknya sekadar membantu dalam operasi tersebut.

      "Kita hanya memantau keselamatan dalam operasi itu. Ia dibuat jabatan agama (Jahaeik)," katanya ringkas kepada Malaysiakini.

      Sementara itu, usaha untuk mendapatkan respon dan pengesahan daripada pengarah Jaheaik setakat ini belum berhasil.

      Delete
    23. KELANTAN DITINDAS DI BAWAH PM-4 & 7


      Dr M musykil orang K'tan tak menyumbang kepada pembangunan negeri sendiri
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 1:43 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 1:49 petang

      A+ A-
      Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa musykilnya mengenai kemampuan rakyat dari Kelantan yang boleh berjaya dalam pelbagai bidang terutama perusahaan dan perniagaan di tempat lain, namun tidak dapat melakukannya atau menyumbang kepada pembangunan negeri asal mereka.

      Perdana Menteri berkata beliau sendiri tidak tahu bagaimana keadaan itu berlaku dan menimbulkan persoalan sama ada ‘persekitaran’ di Kelantan yang menyebabkan rakyatnya tidak dapat membangunkan negeri mereka.

      “Sebenarnya orang Kelantan ini bijak-bijak belaka, kalau kita perhatikan di mana negeri pun yang ada perusahaan dan perniagaan adalah orang Kelantan, kenapa mereka tidak boleh buat perkara itu di Kelantan adalah soalnya.

      “Pekerja-pekerja kita di Singapura juga ramai orang Kelantan yang tinggal di Johor, mereka cekap, mereka boleh, tetapi persekitaran barangkali tidak kena di Kelantan. Sama-samalah kita kaji persekitaran itu untuk tentukan kenapa ia jadi demikian,” kata perdana menteri dalam sesi dialog pada Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara 2018 hari.

      Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan daripada seorang peserta yang bertanya mengenai langkah kerajaan untuk menyediakan kemudahan infrastruktur untuk Kelantan termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang akan memberi manfaat besar kepada negeri itu.

      Dr Mahathir berkata ramai rakyat Kelantan juga memegang jawatan penting dalam kerajaan termasuk salah seorang yang kini menjadi setiausahanya dan ia membuktikan kemampuan mereka.

      Perdana menteri seterusnya mendedahkan bahawa tanpa bantuan daripada kerajaan pusat, kerajaan Kelantan sebenarnya tidak mampu untuk menguruskan negeri dan pentadbiran negeri itu.

      Katanya pendapatan negeri itu termasuk menerusi kutipan cukai tidak mencukupi kerana ia disifatkan sebagai sebuah negeri yang miskin.
      “Saya yakin kalau orang Kelantan dapat betulkan sesuatu maka mereka dapat membantu membangunkan Kelantan lebih pesat lagi berbanding tempat lain,” katanya.

      Mengenai ECRL, Perdana Menteri mengulangi pendiriannya bahawa kerajaan tidak mampu menampung perbelanjaan projek tersebut buat masa ini dan menangguhkan sehingga mempunya dana yang mencukupi.

      Terdahulu Dr Mahathir turut menyampaikan ucaptama pada majlis yang dihadiri beberapa menteri kabinet selain disertai 2,500 peserta dan delegasi.

      - Bernama

      Delete
    24. BN & PH TINDAS KELANTAN


      Kelantan miskin walaupun rakyatnya pandai, kata Dr M
      Faisal Aysraf | Diterbitkan 1 Sep 2018, 1:20 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 2:03 petang

      A+ A-
      KONGRES BUMIPUTERA | Kelantan merupakan sebuah negeri yang miskin walaupun ramai rakyatnya terdiri daripada usahawan yang mahir dan berbakat, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau berkata ini disebabkan kerajaan negeri yang dikuasai PAS tidak dapat mentadbir sendiri tanpa bantuan daripada kerajaan persekutuan.

      "Sebenarnya saya minta maaf kata benda benar. Bantuan pusat mesti diberi untuk bantu kerajaan Kelantan sebab kekurangan kutipan cukai. Negeri itu miskin sebaliknya orangnya pandai.

      "Banyak pegawai tinggi kerajaan orang Kelantan. Termasuk bekas setiausaha saya. Mereka cekap belaka. Kalau kerajaan pusat tak tolong, kerajaan negeri tak boleh diadakan sebab wang tak cukup. Ini kebenaran," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai peluang perniagaan Bumiputera di Kelantan dalam sesi soal jawab semasa Kongres Masa Depan Bumiputera & Negara (KBN 2018), di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pagi ini.

      Mahathir berkata keadaan ini menghalang ramai usahawan Kelantan daripada mengembangkan bakat mereka dan membangunkan negeri itu.

      Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob antara mereka yang hadir pada kongres hari ini bersama Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang bertindak selaku pemudahcara.

      Tumpu pembangunan negeri

      Perdana menteri menegaskan ramai rakyat Kelantan berjaya dengan perniagaan di negeri-negeri lain, tetapi tidak dapat mempamerkan bakat mereka di negeri sendiri.

      "Sebenarnya orang Kelantan ni bijak belaka. Kalau perhatikan mana-mana state pun, ada bisnes ada lah orang Kelantan.

      "Kenapa tak boleh buat itu di Kelantan. Pekerja di Singapura juga terdiri orang Kelantan, (yang tinggal) di johor. Mereka cekap dan mestilah diberi iklim yang sesuai supaya tumpu pada pembangunan negeri Kelantan.
      "Mereka masih ada industri mereka yang juga maju. Serunding, dodol pun di Kelantan. Banyak barang buatan datan dari Kelantan. Tak tahu macam mana orang begitu cekap tidak ada di Kelantan tapi ada di tempat lain. Ada yang tak kena di situ. Jadi kena kaji. Kita nak tau sebab apa.

      Mahathir dalam pada itu turut memuji semangat keusahawanan yang ditonjolkan wanita Kelantan.

      "Pemilik ladang besar Kelantan adalah wanita. Tak taulah lelaki buat apa," katanya.

      Kongres hari ini menurut Kementerian Hal Ehwal Ekonomi akan menjadi platform dalam usaha kerajaan merangka agenda bagi pemberdayaan Bumiputera.

      Delete
    25. Najis diberi peluang jadi Penyamun Menyamun (PM) lagi - hiiiiii, mintak ampun mak datok, SELISIH........!!

      Delete
    26. Persoalannya adakah najib orang yg sebenar menulis kenyataan atau komen yg diposting dlm akaun facebooknya tu...
      Atau beliau ada tukang tulis yg pakar dlm bidang ekonomi etc..maklumlah beliau kan banyak duit..dan penyokong dn pentaksubnya sendiri mengatakan yg najib mmg banyak wang sprt yg tn budin nyatakan kat atas

      Delete
    27. Janji menifesto tu yg perlu diutamakan dulu...sibok hal anwar ni pasal apa..adakah bila anwar brtnding menang smua jnji menifesto automatik akn tertunai?rkyt marhaein ni asik jadi mainan org politik yg umpama serigala ni..x de hebatnye anwar tu de...

      Delete
    28. Yenddede Vallikoppo....kau tu telor pun dah takde kihkihkihkih..harap pinjam telor kucing besar buah mata kucing hahahahaha

      Delete

  2. Siapa PM ke - 8???????????

    Kita ABAI kan saja isu ni.....

    sapa-sapa pun boleh jadi PM.....

    ABAI saja......

    yang penting.......

    ........tanpa was-was..............serta diyakini......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan mahu swastakan kesihatan?



      “We are thinking of minimum coverage of between RM10,000 and RM20,000 per family with annual premium of below RM1,000. That is something workable,” he said, adding that the government would subsidise those who could not afford the premium.“For those who feel the coverage amount is not enough, they can still top up on their own or even buy private health insurance,” he noted.Dr Lee said if everyone is covered by insurance, hospitals can charge according to cost.
      -Petikan dari laporan Malay Mail.
      Ini adalah sesuatu cara di mana kerajaan menswastakan kos penjagaan kesihatan (healthcare). Dan ini adalah masih tahap market testing. Sebenarnya, saya faham bahawa insurans ini akan membantu rakyat dengan membayar kos hospital dan perubatan, namun mereka terpaksa membayar RM1,000 setahun.

      Disebabkan oleh harga kos ubat yang sangat mahal oleh syarikat pharmaceutical dan juga harga kos rawatan yang dicaj oleh hospital swasta, ini diwujudkan untuk memberi satu solusi jangka pendek. Maksud saya adalah kerajaan tidak dapat memberi insentif kepada rakyat dengan menaiktarafkan hospital kerajaan dan memberi lebih banyak manfaat , tetapi insurans ini seumpama menyerah kalah kepada kos rawatan yang sangat tinggi. Ia tidak memperbetulkan masalah secara akarnya, tetapi secara luarannya. Cuba bayangkan jika ada insurans ini, bagaimana hospital swasta dan syarikat ubat akan menaikkan harga lagi?

      Idea ini bukan baru, ia adalah idea meniru NHS dan BN pernah mencadangkan implementasi ini di sini seperti 1Care. Walaupun begitu, ditolak oleh masyarakat disebabkan 10% daripada gaji akan digunakan untuk ini dan badan baru akan dicipta untuk ini yang mungkin mendatangkan masalah. Adakah PH menggunakan idea ini? Saya tidak tahu.

      NHS ini walaupun ada kebaikannya, tetapi amat berbahaya di dalam tangan seorang neoliberal di mana peruntukan tidak akan diberi atau dikurangkan, dan ia akan menjejaskan servis hospital dan pekerjanya.

      Salah satu cadangan saya adalah menaikkan subsidi, membina lebih hospital kerajaan , membawa ubat generic , memeriksa hospital swasta yang mengecaj harga yang sangat tinggi dan
      mengurangkannya kepada sesuatu yang lebih berpatutan, memajukan kualiti hospital kerajaan dan membina lebih banyak klinik dan memperbanyakkan pemeriksaan percuma di merata negara kita.
      Pada pendapat saya , jika rakyat ada kebolehaksesan kepada hospital kerajaan dan ubat yang berkualiti dengan harga murah, pihak insurans akan kurang relevan dan hospital swasta dan ubat mahal akan self-regulate(pengendalian sendiri) disebabkan persaingan hospital kerajaan.

      Segalanya berpunca daripada ketakutan dan stereotaip kita terhadap hospital kerajaan. Agak buntu untuk kita lihat projek pembinaan hospital kerajaan pada masa kini dengan kerajaan baru dengan alasan “hutang”. Hospital kerajaan dan ubat generic akan mengurangkan bisnes hospital swasta dan ubat pharmaceutical, di mana hospital swasta dan ubat mahal terpaksa self-regulate(mengendalikan sendiri) kerana kekurangan pelanggan(demand). Kerajaan neoliberal akan mengurangkan kebergantungan rakyat pada kerajaan, dan akan menaikkan kapasiti kapitalis dengan memberi safety net yang tidak seberapa kepada rakyat. Ini adalah falsafah mereka.

      Ini pernah berlaku dulu :
      “The Malaysian government in 1983 under then-prime minister Dr Mahathir Mohamad introduced privatisation policies which allow the private sector to play a greater role in taking away the government’s responsibilities in both healthcare and education. Healthcare has exhibited ever increasing costs since then.

      Delete

    2. Tun Dr Mahathir mengingatkan orang Melayu bahawa tiada gunanya melaung ‘ketuanan Melayu’ jika masih menjadi kuli di negara sendiri.

      Katanya, orang Melayu tidak harus terbuai dengan istilah itu, dan harus sedar akan hakikat sebenar.

      "Tidak guna laung ‘ketuanan Melayu’berulang kali tapi jadi kuli orang, itu bukan tuan," katanya dalam kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara 2018, di KLCC hari ini.

      xx

      Melayu jadi kuli orang China di bawah Najib. Projek besar2 di beri nya kpd syarikat2 China, jual tanah hingga menjejaskan kedaulatan negara.

      Dah tu Najib benarkan berjuta rakyat China masuk Malaysia di bawah projek pembangunan Forest City Johor Bahru, gamak nya niat nak beri taraf penduduk tetap, lepas 12 tahun layak mohon kerakyatan negara ini.

      Nasib lah dia di guling dan Tun M dah kata tak boleh di benarkan masuk jika niat nya nak diam tetap di Malysia.

      Delete
    3. Mufti Perak gesa kerajaan tolak cadangan iktiraf komunis
      NORMAWATI ADNAN 9 OGOS 2018
      Tan Sri Dr Harussani
      Tan Sri Dr Harussani
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Kerajaan wajib menolak cadangan pihak tertentu untuk mengkaji semula buku teks sejarah sekolah bagi tujuan mengiktiraf sumbangan komunis dalam kemerdekaan negara.

      Gesaan itu dibuat Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria yang menyifatkan pengiktirafan itu menafikan sumbangan dan pengorbanan ulama, rakyat jelata, perajurit dan pahlawan negara yang berjuang mempertahankan tanah air.


      Menurutnya, komunis yang datang ke Tanah Melayu untuk mengambil alih pentadbiran bukan sahaja membunuh orang tua, wanita dan kanak-kanak, tetapi juga menangkap dan membunuh alim ulama yang memperjuangkan kemerdekaan dari British.

      "Ulama menentang komunis kerana mempertahankan akidah umat Islam dan menghalang mereka daripada menjajah tanah air.

      "Adalah tidak perlu memperkenalkan komunis kepada generasi akan datang sebaliknya memperkenalkan sumbangan alim ulama dan pejuang kemerdekaan untuk memupuk nilai kesetiaan kepada

      raja dan negara sepertimana rukun negara," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Beliau berkata, Islam juga tidak pernah mengiktiraf apatah lagi memberi kerjasama kepada komunis kerana fahaman itu menolak kewujudan dan kekuasaan ALLAH.

      Katanya, pemikiran komunis seperti atheis, tolak tuhan, tolak agama, free thinking, matlamat menghalalkan cara mengikut aliran Machiavelli dan agama adalah candu merupakan fahaman yang perlu dielakkan umat Islam.

      "Mengiktiraf sumbangan komunis adalah menggalak dan mempromosi kezaliman serta fahaman ekstrem kalangan rakyat.

      "Pelajar sekolah perlu disemai nilai murni yang holistik, bukannya mendedahkan mereka kepada keganasan dan kezaliman," katanya.

      Delete
    4. LBGT pun ‘mati’

      Kalau dipakai hujah Islam, maka tidak sampai ke hati penganut agama lain. Begitulah kalau diguna pun hujah dari Kristian, misalnya, juga terhad kepada penganut Kristian sahaja.

      Oleh itu, bagi pemerintah Amerika Syarikat, apa yang mustahak perlu diajarkan di sekolah ialah keluargalah yang pertama: family first. Mencintai keluarga dan darah daging sendiri. Sementara mana-mana kelompok LBGT, mustahil mereka dapat melahirkan zuriat sebagai unit asas yang membentuk sistem kekeluargaan.

      LBGT pun ‘mati’. Mati tanpa dibunuh.

      Anak-anak saudara saya itu, dalam hatinya pun tahu, tanpa keluarga, ibu-ayah atau datuk-neneknya, maka mereka takkan lahir di dunia ini. Bagaimanakah sistem ibu-ayah, datuk-nenek, lelaki-perempuan boleh menjadi pilihan kedua atau serata dengan sistem sejenis manusia?

      Tanpa ‘dihasut’ atau didakwah lebih lanjut pun, mereka yang sedang menjalani proses remaja tidak akan sanggup menjadi mana-mana kelompok dalam kategori LBGT. Namun, sekali lagi tidak pula sampai mahu memalukan, menindas atau memukul golongan itu.

      Di sini, kita harus bergembira atau dalam bahasa Inggerisnya, “gay” terhadap menteri agama, Dr Mujahid Yusuf Rawa yang hampir jelas jalan pemikirannya dengan anak-anak saudara saya. Maksud saya, dengan sistem pendidikan di Amerika yang maju, yang perlu kembali mengajarkan anak-anak kita bahawa keluarga adalah yang terpentingnya dalam sistem sosial.

      Sejauh mana pun atuk-nenek mereka, dan walaupun berbeza warganegara, mereka pasti akan pulang. Menjejak manusia yang kerananya mereka ada di muka dunia.

      Menafikan kenyataan ini adalah kebiadapan. Bukan kepada negara—Malaysia atau Amerika—tetapi kepada diri mereka sendiri.


      Selepas habis berbual, kami perlu berlalu. Dia membuka pintu kereta kepada saya. Sambil menghulur tangan dan meminta saya masuk dahulu, sambil katanya, “Uncle Hasmi, ladies first!”

      Begitulah dia berjenaka. Terbahak saya ketawa.

      HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai Jalan Telawi.

      Delete
    5. Here is a damn stupid comment to the news report on what Tun M said at the KBM -

      How true was it when I said Mahathir stopped the Chiness projects mainly because of his anti-Chinese mentalty? His fear of local Chinese is now translated to hatred against mainland Chinese. He targeted China purely because of Anti-Chinese mentality. He allowed poorer foreigners into Malaysia to make Malays look strong,not knowing that Indons,Banglas and Nepalists are way better than the priviledfed ones

      He must be Chinese-school educated, terribly racist, the kind who want more, more and more, until they are questoned "apa lagi lu mau?"

      The bastard thniks he cannot get things he wants, like UEC, he accuses Tun M racist.

      True, the bastard's comment is only one of the kind. But must be countered by shitting him here and there.

      Delete
    6. Umno bukan musuh PAS selama lamanya



      Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli PAS bahawa UMNO bukan lagi ‘musuh’ mereka yang perlu diserang kerana tampuk negara kini sudah dikuasai Pakatan Harapan (PH).

      Presiden PAS itu turut memberi banyangan yang UMNO adalah rakan baharu mereka dalam usaha mengembalikan kuasa politik umat Islam pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Abdul Hadi turut membidas sikap sesetengah penceramah PAS yang masih ‘ligat’ menyerang UMNO seolah-olah parti itu masih lagi memegang tampuk pemerintahan negara.

      “Terdapat kalangan penceramah PAS duduk hentam UMNO… UMNO dah kalah teruk, dia ingat UMNO jadi kerajaan lagi. Mereka perlu ingat yang memerintah sekarang adalah PH bukan UMNO lagi.

      “Ini tidak, masih ceramah macam dulu juga, (mereka) ini tak faham dan tak reti (pandai) politik.

      “Biar saya sebut terus terang, PAS sebagai parti Islam perlu mengambil satu langkah fiqah muwazanah iaitu pertimbangan untuk memilih (pihak) mana yang lebih baik untuk mempertahankan kuasa politik umat Islam, ini perlu difahami,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) di Dewan Majlis Daerah Marang di Marang, Jumaat.

      Abdul Hadi berkata, Pilihan Raya Umum (PRU) lalu memperlihatkan keputusan unik apabila pemerintah tidak seimbang dengan demografi penduduk Malaysia.

      “Keputusan PRU lalu ditentukan orang muda berusia 21 hingga 30 tahun dan pengundi bukan Islam. Sebanyak 30 peratus pengundi muda yang baharu setahun jagung ini dan 90 peratus bukan Islam memilih PH sehingga menumbangkan Barisan Nasional (BN).

      “Penduduk Malaysia meliputi sebanyak 65 peratus orang Islam tapi yang menguasai Parlimen dengan majoriti mudah ialah bukan Islam.

      “Ini menjadikan cabaran untuk kita dan mungkin apa yang diluluskan di peringkat negeri tidak akan diluluskan (di Parlimen), di samping ada orang yang nak cepat jadi Perdana Menteri menambahkan lagi cabaran kepada kita,” katanya.


      : PAS tidak bermusuh dengan ahli UMNO kerana PAS nak ahli UMNO....

      Delete

    7. Akan ada satu golongan yang mengatakan mahatir mamak kutty. Salahkan kaum lain, darah dia emas, tuan katanya. Orang berjaya sebab tipu. Dirinya dijadikan tuhan sempurna, cuma dimangsakan orang lain. Kumpulan ini sentiasa akan ada.

      Dalam bahasa cina manusia berjaya adalah manusia yang 'humble', kamus golongan orang ini manusia harus 'sombong', macam dia. Mudah je cam, tengok komen.

      xx

      Tapi yang berjaya kaya raya mencuri, merompak, melanun pun ada. Najib Razak.

      Delete

    8. Tun kata di Kongres Bumiputera -

      "Saya rasa kalau kita terima 3 milion lagi orang Cina daripada negara China, maka kita akan kehilangan tempat.

      "Mereka yang kaya akan membeli tanah kita, kita akan pindah semakin jauh dari bandar sehinga kita ke pinggir hutan. Jika masih ada hutan," katanya.

      Terdahulu, lebih 2,000 peserta menghadiri Kongres Masa Depan Bumiputera & Negara (KBN 2018) yang dianjurkan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

      Turut hadir ialah Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Mohamed Azmin Ali yang bertindak selaku moderator, isteri Mahathir Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, Speaker Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof, menteri-menteri kabinet dan menteri besar.

      Kementerian Hal Ehwal Ekonomi sebelum ini mengatakan kongres hari ini akan menjadi platform dalam usaha kerajaan untuk merangka agenda pemberdayaan baru bagi masyarakat Bumiputera.

      (Itu semua Najib punya celaka dengan dasar dia pandang ke China membolehkan berjuta depa masuk diam di Malaysia).

      Delete
    9. PAS: Menteri Pertahanan bagai ayam jantan bernajis di ekor
      Diterbitkan 27 Ogs 2018, 4:33 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 4:46 petang

      A+ A-
      PAS menganggap Menteri Pertahanan Mohamad Sabu laksana seekor ayam jantan yang berkokok namun dicemari najis kerana membangkitkan semula isu parti itu menerima wang daripada Umno.

      Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan berkata isu itu dikaitkan dengan kerjasama antara parti itu dengan Umno bagi menghadapi pilihan raya kecil Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong.

      Katanya, apa yang dilakukan Mohamad itu sebagai sesuatu yang "malang" kerana menteri terbabit sengaja mahu melupakan kes seorang pegawainya sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      "Beliau ibarat ayam jantan berkokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi," kata Nasrudin melalui satu kenyataan hari ini.

      Beliau yang juga bekas calon PAS bagi kerusi parlimen Indera Mahkota berkata Mohamad serta anggota kabinet yang lain wajar mendengar teguran Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengakui ada antara mereka tidak berpengalaman.

      Justeru kata Nasrudin menteri terbabit wajar menambah baik fungsi mereka di kementerian masing-masing selain memikirkan langkah melaksanakan agenda untuk rakyat.

      "Mereka tidak selayaknya terus-menerus melakukan fitnah lapuk yang entah berapa kali dikitar semula.

      "Lebih memalukan apabika ia dikitar sendiri oleh sang menteri yang tidak ubah lagaknya seperti cybertrooper (askar siber) upahan," katanya.

      Masih menjaja fitnah

      Untuk rekod Mohamad ialah bekas timbalan presiden PAS sebelum beliau serta sejumlah pemimpin lain diketepikan perwakilan parti sewaktu pemilihan pad 2015.

      Ekoran penyingkiran beramai-ramai itu Mohamad dan beberapa pemimpin kanan lain menubuhkan Parti Amanah Negara (AMANAH) yang kemudian menjadi salah satu seteru utama PAS selain DAP.

      AMANAH, PKR dan DAP kemudian membentuk Pakatan Harapan (HARAPAN) sebelum Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menyertainya.



      PAS tidak menyertai HARAPAN dan menubuhkan Gagasan Sejahtera bersama beberapa parti kecil bagi menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-14. Dalam keadaan begitu PAS meletakkan matlamat sekurang-kurangnya menjadi king maker dalam usaha membentuk kerajaan pusat.

      Bagaimanapun HARAPAN berjaya mengetepikan BN buat kali pertama dalam tempoh lebih 60 tahun, manakala PAS kekal menjadi pembangkang di peringkat pusat.

      Kata Nasrudin amat malang apabila HARAPAN yang sudah menjadi kerajaan terus mengadakan siri jelajah ke seluruh negara untuk "menjaja fitnah".

      Baca Mat Sabu: Isu integriti tidak akan dikompromi
      "Sepatutnya mereka menumpukan fokus untuk memulihkan kegagalan menyempurnakan 10 janji 100 hari dan meningkatkan keyakinan rakyat serta pelabur, tetapi sibuk dengan agenda ceramah ala pembangkang untuk membentuk kembali persepsi lapuk yang telah mereka doktrinkan selama ini.

      "HARAPAN sepatutnya mengambil pengajaran tempoh 100 hari pentadbiran yang menunjukkan prestasi gagal. Pelbagai masalah yang lebih buruk telah dilakukan satu demi satu.

      "Rakyat terus ditekan dengan pelbagai sekatan kewangan. Bonus tidak diberi. Kenaikan gaji ditangguhkan. BR1M akan dihapuskan. Tol dikekalkan.

      "SST (cukai jualan dan perkhidmatan) lebih menguntungkan peniaga. Harga petrol tidak turun. PTPTN (pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) tetap diteruskan. AES terus terpacak.

      "Harga barang tidak turun secara signifikan. Polisi dan keputusan kerajaan banyak flip flop (berdolak-dalik). Apa sebenarnya yang kerajaan telah lakukan?" katanya.

      Delete
    10. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.

      Delete
    11. Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete
  3. nasib tk baik jd arwah dlm jail

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS desak HARAPAN dedah jumlah dana dari IRI



      PAS memandang serius pendedahan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) berhubung penglibatan parti politik negara ini terhadap pembentukan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Menurut Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, pembangkang mendesak agar kerajaan melakukan siasatan segera mengenai pendedahan itu kerana melibatkan campur tangan politik negara.

      "Kita desak mereka dedahkan jumlah dana yang diberikan kerana ada pengakuan mereka beri dana kepada parti (HARAPAN) di Malaysia.

      "Kita harap satu siasatan dibuat bagi mendedahkan semua penglibatan IRI dalam campur tangan politik dalam negara," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

      Anggota parlimen Kubang Kerian itu merujuk kepada kenyataan Presiden IRI, Daniel Twining Yang mendakwa pertubuhannya telah berusaha untuk "mengukuhkan" parti pembangkang di Malaysia.

      Kumpulan yang berpangkalan di Washington itu mengakui turut bekerjasama dengan parti-parti politik Malaysia merentasi spektrum siasah yang melibatkan BN dan Pakatan Harapan.

      Penjelasan kerajaan

      Dalam pada itu, Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan, pembangkang mendesak agar kerajaan HARAPAN memberikan penjelasan yang sah mengenai dakwaan IRI.

      "Bagi PAS apabila IRI telah membuat pengakuan bahawa mereka punya kaitan dengan memberikan bantuan strategi dan dana kepada parti politik pembangkang yang sudah tentunya bukan PAS.

      "Kita nak mintak kepada pihak yang dikatakan oleh IRI telah dibantu sehingga mereka menjadi kerajaan persekutuan supaya mereka buat penjelasan kepada rakyat.

      "Mereka perlu beri penjelasan sama ada dakwaan itu adalah betul atau tidak. Kalau tiada kaitan mereka kena buktikan bahawa mereka tidak ada kaitan," katanya lagi.

      Sebelum ini, Setiausaha Agung DAP, Tony Pua mendedahkan semua parti politik di Malaysia terlibat dengan latihan yang dianjurkan oleh IRI.

      Katanya bukan sahaja partinya, DAP, malah Umno, Pas, Gerakan, MCA juga pernah terlibat terlibat dengan latihan anjuran IRI.

      “Tak kiralah Umno, Gerakan, MCA, DAP semua terlibat kerana latihannya seperti komunikasi dan internet.

      “Jadi mereka menganjur latihan melibatkan semua parti. Ia bukan sahaja kami. Mereka juga telah mengeluarkan kenyataan,” ujar Tony Pua.

      Delete
    2. Pendedahan IRI: Malaysia dalam bahaya



      SELURUH rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan yang telah dibuat oleh Daniel Twining, Presiden IRI (International Republican Institute) di dalam satu forum yang bertajuk “Supporting Democracy In Challenging Times” di Washington pada 17 Julai 2018. Kita sedia maklum bahawa IRI merupakan sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat.

      Di dalam forum tersebut, Daniel mendedahkan bahawa IRI bukan sekadar menjalinkan hubungan dengan pemimpin pakatan pembangkang sejak 2002 (15 tahun lalu), malah menyalurkan bantuan strategi dan dana kepada parti-parti pakatan pembangkang pada waktu itu bagi menjatuhkan kerajaan sebelum ini.

      Lebih daripada itu, IRI turut mengadakan perjumpaan bersama pemimpin kanan Pakatan Harapan di Pejabat Perdana Menteri setelah Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      Walaupun beberapa pimpinan PKR dan DAP menafikan tuduhan tersebut, namun PAS melihat penafian ini belum cukup disebabkan pihak IRI sendiri yang membuat pengakuan dan pendedahan tersebut.

      Bagi PAS Wilayah Persekutuan, pendedahan dan pengakuan ini merupakan hal yang terlalu berat dan tidak boleh dipandang ringan. Tindakan membenarkan campur tangan asing akan mengakibatkan kuasa luar menjadi pencatur kepada pentadbiran serta hala tuju negara. Tambahan pula, ia juga meletakkan negara dan rakyat dalam suasana yang tidak selamat sekali gus negara bakal menerima ancaman besar daripada pertembungan kuasa Amerika Syarikat dan China.

      Justeru, PAS Wilayah Persekutuan mewakili seluruh rakyat Wilayah Persekutuan mendesak agar pihak kerajaan mengambil langkah sebagaimana berikut:

      i. Kerajaan wajib membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap tuduhan yang dibuat oleh IRI. Sekiranya tuduhan ini adalah benar, kerajaan perlu mendedahkan berapakah jumlah dana yang telah diterima oleh Pakatan Harapan daripada IRI? Bagaimanakah dana tersebut disalurkan kepada pimpinan Pakatan Harapan? Apakah perjanjian yang termeterai antara Pakatan Harapan dengan IRI?

      ii. Sekiranya pengakuan dan tuduhan IRI tersebut merupakan fitnah dan palsu, rakyat mendesak agar kerajaan Malaysia menyaman IRI atas pengakuan palsu yang dilemparkan kerana telah menjatuhkan maruah Malaysia dan seluruh rakyat negara ini.

      iii. Pihak kerajaan turut didesak agar menubuhkan satu badan siasatan yang bebas bagi menyiasat keterlibatan IRI dan campur tangan politik dalam Malaysia. Hal ini penting agar Malaysia tidak menjadi boneka kepada mana-mana kuasa besar dunia.

      iv. PAS Wilayah Persekutuan juga mendesak agar Akta Kawalan Dana Politik dan Politik Wang diluluskan di parlimen agar seluruh rakyat mengetahui sumber dan dana sesebuah parti politik. Hal ini penting agar tiada pihak luar yang campur tangan demi kepentingan kuasa luar. Akta ini telah PAS kemukakan dan draf akta ini telah diserahkan pada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini.

      PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar kerajaan dapat memberi maklum balas dengan kadar segera dan mengambil berat dalam isu ini.

      Haji Mohamad Noor Mohamad
      Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan


      : 4 parti dalam Pakatan Harapan membiasu agar isu ini tertutup dengan sendiri....

      Delete

    3. Najib menjadi bahan berita di media-media massa antara sebab nya dia tak mahu JUST LICK HIS WOUNDS OR HIS ASSOL selepas kalah Pru14.

      Masih nak bising hingga mak badak kata diam lah, kalau tak, nanti di panggil lagi (ke SPRM dll).

      Satu kesedaran yang amat sangat bagi pihak mak badak. Gamak nya bosan amat sangat, kecewa bukan main bila di panggil dek pihak berkuasa. Baru dfia thu dia tidak ada kuasa atau pengaruh lagi.

      10-15 tahun penjara di harapkan untuk dia, 10-20 tahun untuk penyamun Najib.

      Delete
    4. LGBT perlu hormati hak, sensitiviti golongan majoriti
      9 OGOS 2018
      Fuziah Salleh
      Fuziah Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) diingatkan untuk menghormati sensitiviti dan hak kelompok majoriti masyarakat di negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh.

      Beliau berkata adalah penting untuk kerajaan hari ini melindungi sensitiviti dan suara majoriti berhubung isu tersebut terutamanya para ibu bapa yang risau anak mereka akan terpengaruh dengan gaya hidup sebegitu sekiranya ia dipromosikan secara umum.


      “Apabila golongan LGBT bercakap mengenai hak asasi manusia, kita menghormati hak mereka, tetapi dalam masyarakat ada banyak kelompok lain yang turut mempunyai hak… majoriti masyarakat di negara ini tidak mahu budaya tersebut dipromosikan secara umum," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

      Fuziah berkata demikian ketika mengulas arahan penurunan dua potret aktivis LGBT pada pameran fotografi ‘Stripes and Strokes’ bersempena Festival Georgetown, Pulau Pinang.

      “Apabila kita suruh turunkan (potret aktivis) bukan bermaksud kita mendiskriminasi mereka, kita hormat tetapi bukan sehingga kita mempromosi dan mengiktiraf mereka seolah-olah majoriti di negara ini tidak mempunyai suara,” katanya.

      "Kalau mereka (golongan LGBT) mengamalkannya di ruang peribadi mereka itu adalah antara mereka dengan Tuhan tetapi apabila mereka mengamalkannya di khalayak dan mempromosikannya pula, maka itu melanggar norma-norma dan syariat. Kita menghormati hak mereka tetapi mereka perlu bataskannya hanya di ruang peribadi," katanya.

      Terdahulu ketika berucap merasmikan seminar Cakna Isu-Isu Semasa “Wacana Kontemporari Wanita dan Hak Asasi”, Fuziah berkata adalah penting untuk memastikan golongan wanita menduduki sekurang-kurangnya 30 peratus dalam peringkat pembuat keputusan.

      “Ini adalah kerana perspektif yang dibawa wanita adalah berbeza daripada lelaki dan bagi memberi keseimbangan dalam setiap keputusan perlu adanya input-input daripada golongan ini," katanya. –Bernama

      Delete
    5. DAP Jadi kura-kura menyorok kepala Isu CSIS



      KUALA LUMPUR – Pendedahan ahli Centre for Strategic International Studies Amerika Syarikat (CSIS), Daniel Twining bahawa ejen asing itu terlibat secara langsung dalam membantu pembangkang menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam PRU-14 merupakan perkara yang serius.

      Datuk Dr. Noraini Ahmad berkata, pengakuan Twining itu sepatutnya dibahaskan dalam Dewan Rakyat kerana ia jelad melibatkan campur tangan asing untuk menggulingkan kerajaan dalam PRU pada 9 Mei lalu.

      “Campur tangan kuasa asing terhadap negara ini, apatah lagi menerusi pembiayaan dana tidak boleh dibiarkan kerana selain kedaulatan negara terancam.

      “Ia berupaya menaikkan atau menjatuhkan kepimpinan kerajaan termasuklah yang diterajui oleh gabungan Pakatan Harapan hari ini,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Justeru, Noraini mempersoalkan DAP masih bersikap seperti ‘kura-kura menyorok kepala dalam cengkerang’ selepas Twining secara terbuka mengakui CSIS berkomplot dengan pembangkang sejak tahun 2002 bagi menumbangkan kerajaan BN.

      Kata beliau, DAP masih berdiam diri daripada memberikan sebarang penjelasan atau membuat penafian kepada rakyat berhubung pendedahan Twining itu.

      “Sebelum ini pun, DAP tidak berani beri penjelasan mengenai dakwaan parti itu ditawarkan dana AS$300 juta (RM1.2 bilion) dari rejim Israel sekiranya mereka dapat menawan Putrajaya dalam PRU ke-13,” katanya lagi.

      Noraini berkata, pendedahan DAP ditawarkan dana oleh Israel itu dibuat oleh Mohamed Razali yang merupakan bekas pegawai khas Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Kata beliau, Mohamed Razali beberapa tahun lepas malah mendedahkan 17 orang ahli DAP telah dilatih oleh perisikan Israel untuk menjadi pakar strategi kerana beliau antara yang menjalani latihan tersebut. – MYNEWSHUB.TV

      Delete

    6. Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengingatkan kaum Bumiputera supaya mengubah sikap mereka dan merebut peluang yang disediakan kerajaan jika mahu berjaya.

      Menurut Mahathir, Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan kerajaan sebelum ini gagal mencapai matlamat akibat sikap kaum Bumiputera sendiri yang gemar mengejar keuntungan dengan cara mudah.

      "DEB tidak mencapai matlamat seperti yang kita jangka. Kita (kerajaan) cuba sedaya-upaya tapi kita dapati tabiat nak mendapatkan keuntungan cepat buat mereka tidak berjaya.

      "Yang berjaya adalah bukan Bumiputera. Kalau faham apa yang saya kata," kata Mahathir ketika berucap di Kongres Masa Depan Bumiputera & Negara (KBN 2018) pagi ini.

      Perdana menteri memberikan contoh bagaimana kerajaan memberikan kontrak kepada Bumiputera, tetapi akhirnya mereka menjualnya kepada pihak lain.

      "Tabiat ini mesti dihapuskan, kita mesti sanggup gunakan peluang habis-habisan. Dapat biasiswa belajar rajin-rajin, dapat kontrak kerjakan sendiri, dapat AP, buat business, (Tapi) mereka yang jual AP miskin dan sepanjang masa terus meminta-minta lagi," katanya.

      Justeru itu, Mahathir berkata kaum Bumiputera perlu mengubah sikap mereka supaya tidak ketinggalan terutama dengan penguasaan kaum lain di bandar-bandar besar.

      xx

      Di zaman Najib memang banyak brlaku itu semua. Najib sebenar nya tak pedulikan Melayu maju atau tak maju. Dia sendiri mau kaya dengan cepat. Dia dapat jadi billionaire - curi duit 1MDB dll.

      Delete
    7. AMARAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      Penduduk gempar Lipis dilanda hujan batu
      Diterbitkan 11 Ogs 2018, 5:59 pagi | Dikemaskini 11 Ogs 2018, 6:27 pagi

      A+ A-
      Penduduk di sekitar bandar Kuala Lipis, gempar apabila hujan air batu melanda kawasan itu kira-kira 20 minit, petang semalam.

      Kejadian pukul 6.45 petang itu pada awalnya mengundang panik dalam kalangan orang ramai yang risau kenderaan mereka rosak ditimpa hujan batu sebesar guli.

      Hujan air batu bagaimanapun turut menarik perhatian ramai apabila ada yang mengutip serta mengambil gambar ketulan ais itu.

      Seorang penduduk Ahmad Nazree Sahbudin, 35, berkata, kejadian tersebut berlaku dengan hujan secara tiba-tiba sebelum dikejutkan dengan iringan bunyi kuat apabila ketulan ais menimpa lebih 10 kereta yang diletakkan berhampiran.

      Menurutnya, dia dan rakan-rakannya menjenguk ke luar dan mendapati hujan turun bersama ketulan kecil berwarna putih.

      “Memandangkan ini kali pertama melihat hujan air batu, kami teruja untuk mengutip ketulan ais yang bertaburan di atas jalan dan membeleknya dari dekat.

      "Kami nampak hujan air batu jatuh melantun-lantun di atas jalan dan sempat melihat fenomena ini selama kira-kira 15 minit," katanya ketika dihubungi Bernama.

      Seorang lagi penduduk, Mohd Hishamuddin Aduat, 24, berkata, hujan air batu itu dianggap luar biasa kerana berlaku secara menyeluruh di sekitar bandar berkenaan.

      "Memang teruja dapat tengok hujan air batu pertama kali sepanjang umur saya. Ais yang jatuh berbentuk ketulan tetapi ia lembut daripada ketulan air batu biasa... jadi tiada kenderaan rosak disebabkan hujan ini.

      Tidak sangka pula selepas dua minggu hujan tidak turun di Kuala Lipis tiba-tiba jadi hujan air batu pula hari ini," katanya.
      Fenomena hujan batu terhasil apabila ketulan ais terbentuk dalam awan ribut petir atau awan kumulonimbus, iaitu sumber utama pembentukan hujan ribut petir, disebabkan oleh arus perolakan yang kuat dalam awan berkenaan.

      Hujan batu lazimnya berlaku ketika ribut petir kuat dalam ketinggian awan yang melepasi takat beku sehingga mencapai 12,192 meter manakala saiz hujan batu yang terhasil lazimnya adalah antara lima milimeter (mm) atau sebesar biji kacang sehingga 1.5cm iaitu sebesar sebiji guli.

      Kejadian hujan batu ini biasanya berlaku setempat iaitu sekitar kawasan yang berada di bawah awan kumulonimbus. Tempoh kejadian juga agak singkat iaitu hanya lebih kurang 20 minit sahaja.

      - Bernama

      Delete

    8. ni adalah dasar semasa Najib memerintah dia tak fikir masa depan org melayu dan tanah air sendiri,,,dia ashik nak ambil GST bagi BRIM,,,supaya raayat sokong BN,,,,

      lama kelamaan org melayu akan terpingir,,,dr segi ekonomi,,,hartanah,,,,akhir sekali mereka akan jadi pemerintah kita akan jadi peminta sedekah ditanah air sendiri,,,,sedarlah wahai org2 masih mendewakan Najib,,,,sanggup berikan gelang tangan untuk jamin bekas PM,,,,

      Delete
    9. ENYAMUN TEGUR PEROMPAK


      Najib: Satu lagi fitnah terhadap BN diperbetul
      Diterbitkan 27 Ogs 2018, 6:00 petang | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 6:24 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini menyifatkan pendedahan jumlah sebenar kes kaum India tanpa kewarganegaraan hari ini merupakan satu lagi 'fitnah' terhadap BN yang diperbetul.

      "Alhamdulillah, satu lagi fitnah sebelum PRU14 terhadap kerajaan BN dulu telah diperbetulkan.

      "Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Azis Jamman mengesahkan di dalam Dewan Negara bahawa jumlah kes bangsa India tanpa kewarganegaraan di Malaysia ialah 3,853 dan bukan 300,000 seperti didakwa oleh ramai pemimpin HARAPAN sebelum ini.

      "Faktanya, 1,638 daripada 3,853 kes-kes ini juga telah diselesaikan di bawah kerajaan BN pimpinan saya dahulu," katanya.

      Najib berkata demikian sebagai merujuk kenyataan Azis yang menjawab soalan senator T Mohan berhubung jumlah kes yang didakwa pemimpin HARAPAN.

      Jelas Azis, setakat Mei tahun ini, terdapat 3,853 permohonan kewarganegaraan dan bukannya 300,000.

      Mengulas lanjut, Najib menegaskan bahawa ketika menjadi perdana menteri, beliau memberi keutamaan kepada semua pihak tanpa mengira kaum berhubung kelayakan mendapat kewarganegaraan.

      "Walaupun saya dan pemimpin-pemimpin MIC telah memberi penjelasan angka sebenar banyak kali namun kita sering dituduh sebagai menipu oleh beberapa pemimpin-pemimipin HARAPAN kaum India yang tegas bahawa jumlah kes melebihi 300,000.

      "Mereka menggunakan isu ini sebagai isu utama untuk membuat demonstrasi dan dalam ceramah-ceramah untuk menaikkan kemarahan kaum India terhadap kerajaan BN.

      "Kini, ramai dari pemimpin-pemimpin HARAPAN yang memainkan isu ini telah dilantik menjadi menteri dalam kerajaan baru.

      "Dengan pendedahan kerajaan HARAPAN sendiri tentang jumlah kes yang sebenar, adakah mereka akan meminta maaf kerana telah 'tersalah kira' dua tempat titik perpuluhan?" katanya.

      Tahun lalu, anggota parlimen DAP M Kulasegaran, Charles Santiago dan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II menyorot isu kaum India yang tidak mempunyai kad pengenalan.

      Pemimpin PKR pada 2013 pernah mengadakan perhimpunan di Jabatan Pendaftaran Negara di Putrajaya dan mendakwa seramai 300,000 kaum India di negara ini tiada dokumen pengenalan diri.

      Pada Oktober 2017, Najib menjelaskan bahawa hanya 2,000 orang India yang terlibat dalam kes seumpama itu.

      Delete
    10. Meminjam luahan sdra Raml7 Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.

      Delete
    11. Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete
  4. Kasi lah dia peluang untuk hari- hari terakhir menghirup udara segar sebagai seorang yang masih bebas merdeka... sekadar menghitung hari. Juga biarkan lah dia bebas berbicara dan terus berceloteh, berungut, komplen, bohong, putar belit.

    Ini adalah kerana di sebalik tembok berduri dan jeriji besi dia akan kehilangan segala-galanya.... dia pasti merana dan meratap hiba.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali lagi PAS desak PH buktikan tak terima dana, kerjasama dengan IRI



      KUALA LUMPUR: PAS mendesak kerajaan Pakatan Harapan (PH) menunjukkan bukti untuk menolak dakwaan mereka bekerjasama dan menerima dana politik daripada sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, Institut Republikan Antarabangsa (IRI).

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, jika PH tidak membuat penjelasan dan menunjukkan bukti, ia boleh menjejaskan kedaulatan serta keselamatan negara kerana ia membabitkan campur tangan kuasa asing.

      “Mereka perlu jelaskan kepada rakyat dengan bukti yang kukuh. Jika mereka benar-benar terlibat, mereka perlu jelaskan berapa jumlah dana yang diterima dari badan itu. Jika tidak, apa pula buktinya?” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, Presiden IRI, Daniel Twinning mendakwa IRI bekerjasama dengan parti pembangkang di Malaysia sejak 2002 dan menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      Beliau dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies bulan lepas berkata, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru di Putrajaya sejak mula lagi.

      Beliau turut mendakwa usaha IRI di Malaysia akhirnya membuahkan hasil pada PRU14 lalu dan menguntungkan AS dari segi saingannya dengan China ketika ini.

      Tetapi, IRI dalam satu kenyataan hari ini mengkritik laporan FMT semalam dan menegaskan ia adalah organisasi tidak berpihak yang bekerjasama dengan rakan di Malaysia sejak 2002 untuk “mengukuhkan kemampuan parti politik bersaing dalam pilihan raya dan mematuhi amalan tadbir urus berpusatkan rakyat”.

      “IRI memberikan sokongan pembangunan kapasiti tidak berpihak kepada parti politik daripada semua spektrum politik dalam bentuk bengkel latihan langsung dan perundingan dengan gabungan PH dan BN.

      “Kegiatan ini membabitkan peserta daripada semua spektrum politik serta sosial, dan memasukkan inisiatif direka untuk meningkatkan penyertaan belia dalam bidang politik dan sivik serta memperkukuhkan kemampuan organisasi masyarakat sivil Malaysia.

      “Melalui kerja-kerja ini, IRI membantu rakyat Malaysia menyampaikan kebimbangan mereka kepada kerajaan dan pegawai terpilih bertanggungjawab,” katanya sambil menambah ia tidak memberi bantuan kewangan kepada parti politik di Malaysia.

      Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mencadangkan kerajaan menggubal akta mengawal kemasukan dana politik demi menjaga keselamatan dan kedaulatan negara daripada campur tangan asing.

      “Kita bimbang ada pihak pihak luar mempunyai kepentingan tertentu menyalurkan dana dan kewangan mereka kepada parti-parti politik di Malaysia untuk mencapai hasrat mereka sendiri.

      “Draf yang diperlukan untuk mewujudkan akta tersebut sudah ada di Pejabat Perdana Menteri kerana sudah lama kita cadangkan perkara ini.”


      : Pasal tuduh PAS mesti riuh sekampung bila masa orang dedah hubungan dengan IRI, diam membiau macam tikus, seorang pun tak berani ulas....

      Delete
    2. Timbalan Menteri & Roketkini (DAP) disaman kerana fitnah Felcra



      KUALA LUMPUR: Felcra Berhad memfailkan saman fitnah terhadap Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim Chee Keong dan editor Roketkini.com berhubung penerbitan sebuah artikel yang mendakwa wujudnya urus niaga haram dalam penjualan minyak sawit.

      Felcra, selaku plaintif memfailkan saman fitnah itu pada 6 Jun lepas menerusi Tetuan Omar Ismail Hazman & Co dengan menamakan Sim, yang juga ahli parlimen Bukit Mertajam dan editor akhbar dalam talian itu selaku defendan pertama dan ke-2.

      Peguam Norja Abdul Razak, yang mewakili Felcra ketika ditemui pemberita berkata hari ini ditetapkan untuk pengurusan kes di dalam kamar Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Faizah Jamaludin.

      “Mahkamah menetapkan 13 September untuk pengurusan kes selanjutnya dan mahkamah mengarahkan plaintif memasukkan afidavit jawapan kepada pembelaan sebelum atau pada 16 Ogos,” katanya.

      Dalam pernyataan tuntutan, Felcra mendakwa defendan ke-2 menerbitkan artikel berjudul “Peserta Felcra rugi RM600 juta setahun akibat urus niaga haram?” di Roketkini.com pada 12 Mac lepas, berdasarkan kenyataan Sim.

      Dakwa plaintif, artikel itu membawa maksud syarikatnya menjalankan urus niaga haram dengan pihak ke-3 sehingga menyebabkan kerugian kepada peserta Felcra selain mendakwa Felcra melanggar peraturan menjual minyak sawit dengan kadar perahan minyak sawit (OER) yang jauh lebih rendah daripada kadar minimum yang ditetapkan oleh undang-undang.

      Syarikat itu turut mendakwa semua urus niaga yang dijalankan mematuhi peraturan perolehan syarikat dan penerbitan artikel berkenaan menyebabkan reputasi plaintif terjejas selaku organisasi yang ditubuhkan sejak 1966 bagi membangunkan sektor luar bandar.

      Oleh itu, Felcra menuntut ganti rugi am dan teladan serta memohon perintah injunksi untuk menghalang defendan menerbitkan artikel serupa serta menuntut defendan membuat permohonan maaf secara terbuka di dalam akhbar tempatan dan media sosial.

      : Kalau usaha saman dibuat secara teratur dan sistematik bagi setiap fitnah yang dikeluarkan oleh PAKATAN HARAPAN rasanya tak lama berita-berita buruk di media massa akan berkurangan....

      Delete

    3. "berkelah" di Taman Tasik Perdana bersama kira-kira 100 orang penyokongnya sempena hari kemerdekaan."

      Apa dia nak buat, Bang, geram, baran, macam2 perasaan tak dapat bersam di pentas perayaan kemerdekaan. Nsk gigit jari, jari busuk, lepas korek entah apekebende.

      Maka, tersipu sipu dan terkeseng kesang lah dia antara berapa puluh orang berkelah masakan orang2 kenamaan hadir di upacara meriah.

      Moral of the story: don't lose your taraf orang kenamaan. don't curi, rompak and lanun dana negara.

      Delete
    4. Aurat isu berkait Hak Asasi Manusia



      ISU aurat adalah merupakan satu isu besar yang berkaitan Hak Asasi Manusia. Di samping ia adalah tuntutan wajib dalam agama Islam, ia juga bersesuaian dengan Rukun Negara yang dimulai dengan Kepercayaan kepada Tuhan.

      Selain itu, dalam konteks Malaysia juga, agama Islam yang menjadi agama Persekutuan sepatutnya mengutamakan tuntutan Islam menjadi sebahagian daripada syarat berpakaian di tempat kerja.

      Amat malang sebahagian masyarakat sekarang khususnya pembuat dasar dan penguasa tidak melihat isu ini secara lebih meluas. Kebiasaannya apabila disebut isu aurat, lebih ditekankan seolah-olah berlaku paksaan terhadap kaedah berpakaian.

      Saya mahu tekankan di sini, berapa ramai ibu bapa yang ingin melihat anak-anak mereka menutup aurat tetapi disebabkan peraturan di tempat kerja yang tidak membenarkan maka hasrat mereka tidak tercapai. Berapa ramai pula suami yang juga mahu isteri mereka menutup aurat tetapi akibat peraturan di tempat kerja tidak membenarkan maka hasrat mereka tidak tercapai. Bukankah ini juga satu pencabulan hak asasi manusia? Hak ibu bapa dan suami yang tidak dapat dipenuhi.

      Sesiapa yang yakin dengan hukum dan peraturan Allah, semuanya sesuai dengan fitrah dan kehendak manusia.

      Masyarakat, majikan dan pembuat dasar sepatutnya berlaku adil khususnya pada umat Islam. Lebih-lebih lagi dalam konteks kehidupan kita di Malaysia. Jangan terlalu prejudis dengan ajaran Islam. Saya juga berharap pembuat dasar dan penguasa jangan sekali-kali memperkecilkan hukum dan peraturan Islam.

      DR ALIAKBAR GULASAN
      Setiausaha PAS Sabah


      : Tapi malang Hanipa Maidin kata pejuang kebebsan dan hak asasi tak faham....

      Delete

    5. "Apabila kita miskin maka kita terdedah kepada tekanan dari yang kaya hingga akhirnya kita tinggal di pinggir-pinggir hutan," kata Tun M.

      "Bandar bukan kita punya, kalau kira bandar dimiliki satu kaum, luar bandar dimiliki kaum yang lain.

      "Yang miskin harus tunduk pada yang kaya, kalau kita jadi pemandu kereta, adakah kita tuan atau yang belakang tuan?" soalnya.

      'Jadi kuli orang, bukan tuan'

      Dalam ucapannya perdana menteri turut mengingatkan Bumiputera bahawa untuk maju mereka perlu berani melibatkan diri dalam bidang perniagaan.

      "Tak guna laung ketuanan Melayu, jadi kuli orang bukan tuan. Kita akan merosot lagi; proses ini akan berterusan, unless enters into business (kecuali menceburkan diri dalam perniagaan)

      "Bangsa yang maju kerana budaya mereka. Kita perlu ubah nilai hidup kita supaya mengamalkan nilai hidup yang boleh beri kejayaan pada kita," katanya.

      xx

      Najib yang akan msuk penjara akibat mencuri berbillion dari 1MDB dll akhir nya akan jadi kuli di dalam penjara. Membasuh cell dia, menyiapkan tempat tidur dia - untuk dia dan untuk tuan dia - tuan2 di penjara.

      Delete
    6. Pusat digesa bayar royalti ikut jadual



      SAYA menggesa pihak Kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan pembayaran royalti 5 peratus berdasarkan pengeluaran mengikut jadual bermula Ogos ini.

      Ini bagi menepati perjanjian asal yang termaktub di antara Kerajaan-kerajaan Negeri Pengeluar dengan Kerajaan Persekutuan itu sendiri yang merujuk kepada Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroleum 1974.

      Walaupun Menteri Hal Ehwal Ekonomi, YB Azmin tidak secara langsung menjawab persoalan saya mengenai pembayaran royalti pada Ogos depan, alasan beliau untuk mendahulukan rundingan 20 peratus berdasarkan keuntungan tidak mempunyai kaitan dengan perjanjian asal tersebut.

      Perbahasan tentang cadangan baru iaitu pemberian 20 peratus royalti berasaskan keuntungan masih panjang dan melibatkan proses perbincangan yang kompleks. Ia melibatkan pelbagai golongan berkepentingan, malah dalam kedudukan semasa, cadangan tersebut kelihatan mustahil untuk diteruskan.

      Maka, saya menggesa agar Kerajaan Persekutuan meneruskan pembayaran royalti pada Februari dan Ogos setiap tahun supaya ia dapat memberikan manfaat kepada rakyat negeri-negeri berkenaan.

      YB NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
      Ahli Parlimen Bachok


      : Nampak rakyat Kelantan dan Terengganu kena kencing lagi...

      Delete

    7. Mengapa pepemimpin melayu dan orang melayu tak pernah faham tentang apa yang bakal berlaku.
      Sepatutnya umno dan pas buat demo keatas sikap najib yang membuka pintu kpd rakyat cina kpmunis.
      Kemasokan gulongan elit cina bukan saja mengancam melayu tapi juga cina sedia ada.

      betul apa yang dikatakan oleh Tun Mahathir..Jika bumiputera bekerja lebih keras untuk mengekalkan kedudukan mereka di pusat bandar,kita boleh pelihara negara kita dari diambil oleh orang luar..

      Delete
    8. PENYAMUN SINDIR PEROMPAK


      Najib sindir k'jaan HARAPAN tak pandai matematik
      Diterbitkan 27 Ogs 2018, 10:54 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 11:15 malam

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mempersoalkan kemahiran matematik pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Melalui kenyataan di Facebook, Najib merujuk isu Taman Perindustrian Malaysia-China (MCKIP) di Kuantan.

      Najib menyorot bahawa MCKIP adalah taman perindustrian berkembar dengan Taman Perindustrian Qinzhou China-Malaysia (QCMIP) di bandar Qinzhou di negara China.

      Jelas Najib, memiliki 50 peratus tapak perindustrian di negara China yang mempunyai 1.4 bilion penduduk lebih baik berbanding memiliki 100 peratus taman perindustrian di Malaysia yang mempunyai 30 juta orang.

      "MCKIP dimiliki oleh Malaysia dengan pegangan 51 peratus saham manakala syarikat-syarikat dari China dengan 49 peratus.

      "CMQIP pula dimiliki oleh China dengan 51 peratus pegangan saham dan 49 peratus oleh Malaysia dengan keluasan tiga kali ganda lebih besar daripada MCKIP di Kuantan.

      "CMQIP kini juga sangat berjaya dan hasil pengeluaran kilang-kilang di sana telah mencecah RMB10 billion (RM6 bilion) untuk tahun 2017 sahaja.

      "Jika kita arif dalam matematik dan tidak kerap silap mengenai titik perpuluhan, sudah tentu kita faham bahawa memiliki 50 peratus tapak perindustrian untuk pasaran 1.4 bilion orang adalah lebih baik dari memiliki 100 peratus untuk pasaran 30 juta orang sahaja," katanya.

      Najib berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam wawancara Malaysiakini selepas pulang dari negara China minggu lalu bahawa beliau mahu merobohkan tembok di MCKIP.

      Selain itu, Najib juga merujuk kenyataan Anggota Parlimen Kuantan Fuziah Salleh yang menjelaskan bahawa tembok di MCKIP hanya mengelilingi kompleks kilang Alliance Steel sahaja dan bukan seluruh taman perindustrian itu.

      "Kilang besi bukan tempat selamat buat orang awam keluar masuk dengan mudah. Oleh itu, bukan sesuatu yang mengejutkan jika kilang itu membina tembok sebagai langkah pengawalan dan keselamatan.

      "Ini dah diperjelaskan sebelum ini tapi tenggelam dengan fitnah disebar HARAPAN.

      "Fuziah memberitahu wartawan bahawa beliau akan menjelaskan kepada Dr Mahathir tidak lama lagi.
      "Fuziah juga mengakui bahawa ramai dari kawasan parlimen beliau menghargai peluang pekerjaan di MCKIP dan tidak mahu pekerjaan mereka terjejas.

      "Alhamdulillah, satu lagi fitnah sebelum PRU ke-14 terhadap kerajaan BN dulu telah diperbetulkan. Yang baik dituduh sebagai buruk," kata Najib.

      Kenyataan terbaru Najib itu merupakan kenyatan kedua hari ini yang menyifatkan "fitnah terhadap BN diperbetulkan".

      Terdahulu, Najib turut menyifatkan hal serupa berhubung kenyataan Timbalan Menteri Dalam negeri Datuk Azis Jamman berhubung angka kes kaum India tanpa kewarganegaraan.

      Delete
    9. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


      Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
      Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete
  5. PM (puak menipu) Pulau Bidong Trengganu amat cocok utk dia.

    Sekurang kurang nya lebih baik drpd memimpin Negara Pasir Dua Butir (filem laxmana do re mi). Hi HI !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rayer MP Jelutong banyak kali buat kerja bodoh ganggu perbahasan



      Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) berang apabila RSN Rayer (HARAPAN-Jelutong) berulang kali mengganggu beliau di Dewan Rakyat dengan soalan mengenai isteri bekas perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan kapal layar Equanimity.

      Semasa membahaskan Rang Undang-undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018, Khairy menegaskan bahawa GST adalah sistem yang lebih cekap daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      Rayer kemudian mencelah dan bertanya: “Kalau efisien, isteri YB Pekan (Datuk Seri Najib Razak) ada bayar GST untuk semua barang-barang yang dibawa masuk.... (bernilai) RM60 juta.”

      Najib ketika soalan diajukan tidak berada di Dewan Rakyat. Rayer dipercayai merujuk kepada barangan kemas yang dihantar oleh seorang tukang emas Lubnan kepada Rosmah untuk dipertimbangkan untuk dibeli.

      Khairy kemudian terus membidas Rayer dan mendakwa pemimpin DAP itu cuba untuk meletakkan namanya setaraf dengan bekas pengerusi DAP, mendiang Karpal Singh, yang merupakan Ahli Parlimen Jelutong dari 1978 hingga 1999.

      "Jelutong sahabat saya tetapi sejak jadi ahli parlimen, dia sangat desperate nak jadi seperti Karpal Singh, ahli Parlimen Jelutong dulu.

      “My friend, I have the honour being in this Dewan with Karpal Singh and you are no where near,” katanya.

      Rayer membalas dengan menjawap bahawa tidak sesiapa yang dapat menyaingi Karpal Singh dan mencadangkan supaya Khairy menjawab soalannya jika beliau adalah "seorang lelaki".

      “Seperti tuduhan kamu, perkara ini mestilah didakwa di mahkamah terlebih dahulu sebelum kamu membuat andaian,” kata Khairy sebagai Rayer.

      Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon kemudian campur tangan dan menggesa Khairy untuk meneruskan ucapannya.

      Khairy berhujah bahawa sistem GST membolehkan kerajaan untuk melihat keseluruhan rantaian bekalan.

      "Ini kerana mereka perlu mengisytiharkan kepada kerajaan," katanya.

      Bagaimanapun, Rayer sekali lagi mencelah, kali ini bertanya jika GST telah dibayar untuk pembelian kapal layar mewah Equanimity, yang dipercayai milik ahli perniagaan Low Taek Jho dengan menggunakan dana yang didakwa diselewengkan dari 1MDB.

      Khairy akhirnya mula hilang sabarnya dan membidas Rayer.

      "Betul, betulkah? Jika ini kualiti perbahasan kamu, baik baliklah, duduk,” katanya.

      Dalam perbahasannya, Khairy menggesa kerajaan supaya memperbaiki kelemahan dalam sistem GST dan bukan memasuhkannya.

      Beliau berkata mungkin termasuk penambahbaikan mekanisme pembayaran balik, mengurangkan kadar dan memperluaskan senarai pengecualian.


      : Macam mana PH nak bentuk kerajaan yang berwibawa kalau MP mereka masih kebudakan membuat pertanyaan mengganggu isu dibahaskan dengan trolling daripada isu sebenar ....

      Delete
    2. Hospital Kajang sesak, kadar guna katil 150% sehari
      Bernama | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 9:10 malam | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 9:12 malam

      A+ A-
      Hospital Kajang sesak kerana menerima kemasukan pesakit 50 peratus melebihi kapasitinya, kata Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      Beliau berkata kadar penggunaan katil harian hospital itu tinggi sehingga mencapai 150 peratus sehari merupakan antara punca utama kesesakan itu.

      Menurutnya, perkara yang telah berlanjutan sejak beberapa tahun lalu itu disebabkan oleh kemasukan pesakit yang tinggi sehingga bukan sahaja memberi kesan pada wad-wad hospital tersebut malah di Klinik Pakar dan Jabatan Kecemasan.

      Katanya kadar kemasukan tinggi itu telah memaksa pihak hospital menerima kemasukan pesakit walaupun melebihi kapasiti hospital berkenaan.

      Oleh itu Dr Dzulkefly berkata beliau telah mengarahkan hospital itu untuk mengoptimakan penggunaan ruang sedia ada di samping memohon penambahan jumlah katil.

      “Buat masa ini Hospital Kajang mempunyai 326 katil, jadi saya telah minta supaya pihak hospital buat permohonan sekurang-kurangnya tambah 15 katil lagi.

      “Bagi penyelesaian jangka panjang, pihak kementerian bercadang untuk membina blok tambahan dan menaik taraf bangunan sedia ada,” kata Dr Dzulkefly kepada pemberita setelah melawat hospital itu di Kajang, hari ini.

      Lawatan itu dibuat bagi meninjau kesesakan hospital itu susulan aduan seorang pengguna di laman Twitter bulan lalu yang turut mendapat reaksi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.


      Sementara itu, Dr Dzulkefly berkata pembinaan Kompleks Wanita dan Kanak-Kanak, yang merupakan sebahagian daripada projek menaik taraf Hospital Kajang juga diharap dapat menampung jumlah kemasukan pesakit yang meningkat.

      Menurutnya, projek yang dijangka siap pada 2021 itu bakal mempunyai kapasiti sebanyak 272 katil.

      “Dengan adanya projek naik taraf ini kami harap fasiliti baharu ini akan beri keselesaan dan memenuhi kehendak masyarakat setempat,” katanya.

      - Bernama

      Delete

    3. "Untuk menjadikannya lebih dijadikan perhatian, Najib juga selalu muncul di tempat-tempat awam seperti makan minum bersama keluarganya serta pergi sendiri ke kaunter stesen minyak untuk membayar petrol."

      Tak suruh drebar atau bodyguard buat bayaran dll ke? Sengaja nak tunjuk rakyat dia perlu di kesihankan ke? Mana boleh kesihan, merintah macam doggol, hentam duit negara berbilion.

      Penjara saja yang boleh terima dia, rakyat tidak. Suruh dia kasi tau kusin (cousin) dia Mudin jangan pakai perkhidmatan bodyguards yang dia tak layak terima selapas tak jadi Menteri.

      Delete
    4. UEC: Bahasa menyamakan BN dan PH



      MEMAHKAMAHKAN PM Najib betul. Menyelongkar misteri 1MDB betul. Memansuhkan GST pun betul. Apa kesan jangka pendeknya terpaksa dilalui tetapi setiap yang berhantu mesti hantunya dimasukkan ke dalam botol seperti jin zaman purba tersimpan dalam botol zaman purba.


      Kerajaan Pakatan Harapan telah memerdekakan rakyat dan negara dari puaka yang berhantu itu. Berbulan madu sekaliannya justerunya.

      Tetapi sekalian yang merdeka tadi boleh diserang angin ahmar apabila kerajaan PH bermain mata dengan UEC (Sijil Peperiksaan Bersepadu) yang seolah-olah pro Taiwan dan mengancam jiwa bahasa yang sudah separuh nyawa ikan itu. Pemuja Mahathir kata, PH tak gagal. Tetapi sekaliannya boleh masuk hospital.

      Dato’ Seri Anwar Ibrahim dimasukkan ke hospital luar negeri atas sakit yang diidap lama, tetapi jangan isu UEC itu dia tidak discaj atau dimasukkan semula ke wad.

      Saya terharu atas aduan jasawan kementerian pendidikan tentang main mata menteri Maszlee Malik atas isu UEC yang berpuaka itu. Sekoman-koman menteri pelajaran Hishammuddin Hussein dulu memo itu tidak dibawa ke mejanya.

      Saya sangsi aduan awam atas Maszlee yang sedang diuji itu. Tetapi saya ikut wacana Karangkrafnya di TV, saya rasa dia boleh meyakinkan politik UECnya, tidak seperti yang dibimbangkan oleh jasawan kementerian itu. Tetapi setiap yang bermain mata itu tetap berisiko.

      Selepas itu saya terima persepsi umum, Maszlee konfiden bila tiada DAP. Bila didatangi DAP dia dikatakan longlai.

      Wabak puaka UEC merebak HFMD tentang tangan, kaki dan mulut. Semua boleh dilanggar sakit jantung. Jangan itu pecah di perut ada perhimpunan ribuan di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur. Ia dikuti oleh lambakan rencana terasa hampas dengan kerajaan PH yang belum disahkan gagal. Ia boleh menjadikan perlembagaan kosong dan satu bahasa mati meragam.

      Semuanya menyimpulkan kerajaan BN menghampakan kerana takut kepada kaum saudagar. Tetapi kerajaan PH juga tidak dapat diharap. Perkembangan PH setakat ini masuk minggu kesepuluh sama hampas dengan kerajaan BN 60 tahun.

      Bila-bila dua sama - dari sistem yang satu - mungkin itulah natijahnya memandang remeh kepada pihak yang ketiga yang menjadi pihak ketiga dalam lawanan tiga penjuru.

      Menteri Maszlee melalui wacana di Karangkraf seolah-olah terhandal dari semua menteri pelajaran yang terdiri dari Khir Johari, Hamid Khan, Dr. Mahathir, Musa Hitam, Hussein Onn, Anwar Ibrahim, Abdulah Badawi, Najib, Hishammuddin Hussein, Muhyiddin Yassin dan Mahdzir Khalid. Bahasa Melayu akan diperkasa bersama Inggeris sebagaimana Inggeris itu perkasa di England.

      Apabila PH dikatakan sehampas BN, yang menjadikan ia hampas iaitu Maszlee masuk bakul yang sama dengan semua mantan menteri pelajaran.

      Dirasa dasar pelajaran itu hebat justeru menteri pelajaran yang pertama Tun Razak. Dia hebat dengan Penyata Razaknya dan ditambah kemas dengan Penyata Rahman Talib. Yang hebat hanya penyata dan dasar. Pelaksanaan tetap hampas.

      Selepas 13 Mei 1969, Rahman Yaakub jadi menteri pelajaran. Disediakannya dasar satu bahasa pengantar di semua sekolah dari rendah hingga ke universiti. Tun Razak yang menggantikan Tunku ragu bukan Melayu akan menghantar anak sekolah luar negeri.

      Dia minta Rahman Yaakub menangguhkan. Berapa ramai mampu hantar anak sekolah rendah luar negeri. Rahman Yaakub tidak berganjak. Menangis siswa bila Rahman dihantar balik ke Sarawak. Mereka usir dari kampus Hussein Onn yang menggantikan menteri pelajaran.

      Sekolah satu bahasa terkubur. Tun Razak rupanya nasonalis separuh masak juga.

      SUBKY LATIF


      : Tak ada beza BN dan PH melainkan satu perompak dan satu lagi penyamum wang rakyat....

      Delete
    5. Bersama PAS dulu nak hapus cukai eksais kini nak buat kereta baharu



      Pakatan Harapan telah berjanji menghapuskan cukai eksais bagi menurunkan harga kereta, bukan berusaha mewujudkan perusahaan kereta nasional ketiga.

      Sejak Buku Jingga ditulis dalam tahun 2010, komitmen menghapuskan duti eksais kereta, yang dilihat mereka sangat membebankan, tidak pernah berubah.

      “Platform dasar yang mahu menghapuskan cukai eksais demi menurunkan harga kereta ini tidak pernah berubah selepas Pakatan Harapan ditubuhkan.

      “Tidak ada mana-mana bahagian di dalam kempen Pakatan Harapan atau manifesto Pakatan Harapan yang menyelitkan usaha mewujudkan perusahaan kereta nasional yang ketiga.




      Buku Jingga dipersetujui oleh Pakatan Rakyat, pendahulu Pakatan Harapan, antara PAS, PKR dan DAP.

      Tempat PAS kemudian diganti oleh serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam gabungan baru.

      Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof, kelmarin berkata, kerajaan sedia melancarkan “projek kereta nasional 3.0” menjelang 2020 seperti dibayangkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Redzuan berkata kerajaan percaya langkah itu akan mencergaskan kembali industri automotif negara dan berpotensi besar.

      Dalam kenyataan hari ini, Rafizi menegaskan, cukai eksais banyak dikaitkan dengan usaha melindungi kereta-kereta nasional yang akhirnya menyebabkan harga kereta lebih mahal berbanding negara-negara lain.

      Beliau justeru membangkitkan sama ada idea untuk menubuhkan perusahaan kereta nasional yang ketiga akan mendatangkan kesan kewangan yang besar kepada rakyat.


      : Nampaknya rakyat akan dibodohkan dengan sikap pentingan kroni dalam PAKATAN HARAPAN. Rafizi sekadar melukut....

      Delete
    6. Suka Sungguh Pimpinan Parti AMANAH (IKRAM) bersama dengan perempuan



      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf berkata perkara berkenaan diluahkan Nisha Ayub yang mewakili golongan transgender pada pertemuan berlangsung di pejabat menteri berkenaan di Putrajaya hari ini.

      Mujahid berkata pertemuan dijalankan susulan isu penurunan gambar Nisha yang dipamerkan pada Festival George Town di Pulau Pinang itu juga membuka ruang bagi pihaknya mendekati golongan berkenaan.

      Ok saya juga setuju dengan apa yang Dr Mujahid orang kuat IKRAM seperti Nik Omar berkata.

      Tapi Apa pentingnya kena bersalam?
      Tak boleh ke tak bersalam?

      Nisha Ayud tu perempuan bukan transgender atau lelaki. Bila ayahnya mati emak dia masuk Islam ketika dia umur 6 tahun.



      Artis Yana Shamsuddin boleh tolak salam dengan artis luar negara. Tak jadi masalah pun. Ini sikit-sikit nak bersama. Daripada Mat Sabu, Dr Maszlee, Nizar Jamaludin, Hanipa, dll

      Tak bersalam tak boleh Mudarat sangat.
      Ini ahli IKRAM kena jawab dan faham supaya orang tak pandang serong kepada PERTUBUHAN IKRAM.



      Bukan salam aje peluk pun boleh asal dapat undi bukan Islam. Rosak puak IKRAM ni. Atas masjid bukan main warak tapi pada realiti nafsu lebih daripada agama dan akal.








      : Sudah sampai masa ahli IKRAM keluar pertubuhan merosakkan ini masuk PAS atau ISMA dan HALUAN....

      Delete

    7. Satu komen mengata Tun M mamak di belasah cara berikut:

      Sebahagian besar org melayu berketurunan campur dgn bangsa lain. Tunku Abdul Rahman campur siam. Tun abdul razak dr sulawesi. Tun Hussien onn campur Turki. Tun M campuran melayu dan datuknya Malabar india. Tun Abdullah badawi campuran Arab. Dan ramai lg. Penyanyi Awie campuran Bangladesh. Tk caya cuba selidik. Melayu yg hidungnya mancung banyak campur dgn india, arab. Yg kulit putih mcm cina campuran cina.

      Tahir Roslan kau jangan mengejek Tun M madey mamak. Entah entah kau pun campur mamak juga. Tak ada untung pun ejek keturunan org . Berbabas dgn matang.

      Delete
    8. Tindakan “cerdik” Mat Sabu dalam isu keselamatan negara



      Termasuk semalam, sudah dua kali Menteri Pertahanan Malaysia, Mohamad Sabu mendedahkan secara terang-terang tanpa berselindung tentang kelemahan pasukan pertahanan kita yakni Angkatan Tentera Malaysia.

      Tidaklah diketahui apa sebab dan musababnya Mat Sabu mendedahkan perkara itu untuk pengetahuan umum, mungkin untuk menunjukkan yang kerajaan Pakatan Harapan ini lebih telus dari kerajaan dahulu iaitu Barisan Nasional atau Mat Sabu ada sebab lain.

      Kali pertama, Mat Sabu dedahkan di dalam dewan parlimen yang mana pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM TUDM hanya empat buah sahaja yang boleh terbang, bagi pihak Pakatan Harapan, mereka sudah boleh gelak basar menunjukkan kepada rakyat yang Barisan Nasional tidak mampu menjaga aset-aset pertahanan udara negara, tetapi sedarkah Mat Sabu, di sebalik gelak besar PH itu, ada mata-mata di luar sana sudah mula mencongak-congak tentang kekuatan pertahanan udara negara kita?

      Semalam sekali lagi Mat Sabu membuat pendedahan kononnya pertahanan negara lemah berbanding negara Asean yang lain, satu kenyataan yang dilihat cukup tidak adil dan tidak masuk akal, adakah benar pertahanan negara kita cukup lemah?

      Benarkah pertahanan negara lemah? peruntukan untuk pertahanan sebanyak RM.17.0 Billion untuk tahun 2018, RM.15.1 Billion (2017) RM.17.3 Billion (2016) dan RM.17.7 Billion (2015) dengan peruntukan sebegitu banyak, adakah adil untuk Mat Sabu mengatakan pertahanan negara kita atara yang terlemah di rantau Asean ini? Laos, Cambodia, Philippines dan Myanmar lebih hebat dari Malaysia?

      Malah kita masih ingat lagi, beberapa rakan Mat Sabu ketika itu memperlekehkan aset-aset pertahanan kita seperti mengatakan kapal selam Scorpene milik TLDM tidak boleh menyelam dan ada suara-suara sumbang mereka-mereka yang kini telah menjadi kerajaan dulu mengatakan "buat apa beli senjata canggih-canggih, kita bukannya nak perang pun...!! baik guna wang rakyat tu untuk bina sekolah, rumah, hospital.." dan "alah beli senjata perang canggih-canggih tapi tak guna pun, kita bukan ada musuh, bukan nak perang pun..." itu adalah sekelumit psyche di kalangan pemimpin pembangkang kini mereka sudah pun menjadi kerajaan.

      Dengan keceluparan mulut-mulut sahabat Mat Sabu itu dulu, sudah tentu membantutkan usaha kerajaan ketika itu Barisan Nasional untuk memperkasakan ATM, bayangkan ketika Najib Razak membentangkan Bajet Pertahanan, cakap-cakap yang menyakitkan hati pastinya akan keluar dari mulut rakan-rakan Menhan Mat Sabu, pernah sampai satu tahap, rakan-rakan Mat Sabu mempertikaikan peranan ATM yang berkhidmat dibawah panji-paji PBB dan mempersoalkan latihan-latihan ketenteraan yang dibuat oleh ATM di dalam mahupun di luar negara, pembaziran kata mereka.

      Jadi, kenyataan Mat Sabu yang mengatakan pertahanan negara kita lemah boleh mengundang petaka buat negara kita, pelabur boleh menarik pelaburan mereka dari negara ini, pelabur tidak yakin untuk melabur di sesebuah negara yang mana pertahanan negara itu lemah dan di akui sendiri oleh Menteri Pertahanan negara itu, bolehkah kita anggap Mat Sabu cuba mensabotaj ekonomi negara?


      : Jangan marah dia sedang 'ghairah'...

      Delete

    9. Tun... Bukan cina. Melayu India takut china. Seluruh dunia spt uk. Usa. Arab punya takut china. China ada cash. Ada teknologi. Ada pengetahuan.

      Semua rakyat tak kira siapa mesti kerajaan tanggung jawab jika tidak mana mana pihak ketinggalan pun tak baik utk negara maju

      Celaka la bangsa kita jika Tun m tidak menang dalam PRU 14 syabas Yb Menteri Azmin Ali yang berjaya anjurkan konggres ini...beliau nyata bukan berkokok untuk menang politik tapi sayangkan bangsa nya yang nyaris2 hanyut dibawa arus

      Delete
    10. Berhentilah main emosi rakyat, kata calon PAS pada HARAPAN
      Bernama | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 11:16 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 11:24 malam

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) digesa supaya tidak bermain dengan emosi rakyat sebaliknya harus menunaikan janji-janji yang diberi sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia Dr Halimah Ali berkata, setiap bantuan yang dijanjikan perlu ditunaikan kepada rakyat yang memerlukan.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pemberita mengenai langkah kerajaan untuk mengurangkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) secara berperingkat sebelum ia dimansuhkan.

      "Sebelum PRU14 banyak perkara yang dijanjikan dan sebagainya. Bila dah jadi kerajaan, tiba-tiba (sekarang) berkata sebaliknya dan pelbagai alasan diberikan," katanya apabila ditemui semasa melakukan tinjauan mesra di Pasar Malam Kampung Lindungan, di Petaling Jaya, hari ini.

      "Kalau orang miskin, kenalah bagi zakat, bagi bantuan melalui jabatan kebajikan atau apa sahaja saluran seperti yang sepatutnya, setelah melakukan kajian mengikut kes," katanya.

      Sementara itu, bekas exco kerajaan Selangor itu berkata PAS mengutamakan serta mengutarakan budaya politik matang dan sejahtera demi keperluan rakyat.
      "PAS memperjuangkan budaya yang matang dan sejahtera dengan fikiran yang lebih rasional, di mana maklumat diberikan lebih tepat serta gambaran yang jelas daripada semua sudut dan bukannya separuh jalan,” katanya.

      Pada 8 September ini, Dr Halimah yang juga bekas ADUN Selat Klang berdepan satu lawan satu menentang calon HARAPAN Halimey Abu Bakar untuk mengisi jawatan sebagai ADUN Seri Setia.

      Kekosongan kerusi DUN tersebut berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin akibat kanser usus pada 2 Ogos lepas.

      Delete
  6. Najib dalam keadaan terdesak. Bukanlah terdesak untuk menjadi PM semula tetapi terdesak untuk selamat daripada dipenjara.

    Dia perlukan sekutu untuk mempastikan dia kembali berkuasa atau sekurang-kurangnya dia berada bersama-sama seorang PM yang sanggup melanggar segala rules of law dan membebaskannya daripada segala pertuduhan.

    Najib sudah ada Zahid, dan Zahid pernah berwala mutlak kepada Najib. Sekiranya UmNo kembali berkuasa Zahid bersedia serahkan semula tampuk kepada Najib. Malah Najib pernah berkata kepada KJ "kalau saya berkuasa semula KJ jangan datang jumpa saya." Jelas Najib memang berharap akan berkuasa semula. Ia bukan harapan kosong, ada perancangan di belakangnya.

    Najib sudah ada Hadi Awang. Seperti Najib, Hadi juga sedang terdesak. Kisah 90juta sedang dibicarakan dan hanya nenanti masa untuk segala kebenaran dimuntahkan di dalam mahkamah.

    Kedua-duanya sedang terdesak, dan walau apa pun wayang yang sedang mereka mainkan, tidak susah untuk membaca bahawa mereka akan bersedia untuk membawa UmNo dan PAS bersekutu untuk selamatkan tengkuk mereka masing-masing. Segala hal takfir yang berlangsung selama satu generasi lamanya akan 'dilupakan' diatas di atas slogan penipu 'demi agama, bangsa dan raja-raja'.

    Walaubagaimanapun, dengan UmNo dan PAS saling bersekutu sekalipun, mereka takkan dapat menjadi majoriti. Maka Najib dan Hadi memerlukan orang ketiga yang turut terdesak seperti mereka.

    Mereka tidak memerlukan seseorang yang terdesak untuk selamatkan tengkuk sendiri. Memadai bagi mereka orang itu terdesak di dalam sesuatu perkara, contohnya terdesak untuk cepat menjadi PM, dan mereka akan mengambil kesempatan di atas perkara tersebut. Tawar-menawar di antara orang-orang yang terdesak ini pasti akan berlaku.

    Gabungan Najib, Hadi dan seorang lain yang belum diketahui siapa orangnya akan menimbulkan huru-hara di dalam pentadbiran negara. Kemudian mereka pasti akan cuba dapatkan persetujuan raja-raja untuk membolehkan mereka mengambil alih kerajaan melalui pintu belakang. Perisytiharan darurat adalah pintu belakang yang mereka perlukan.

    Raja-raja Melayu pasti akan mempunyai perbezaan pendapat di dalam hal ini, tetapi undang-undang negara menetapkan kuasa untuk membuat keputusan ke atas perkara ini bukan kepada Majlis Raja-raja secara keseluruhan melainkan ia adalah kuasa mutlak YDPA seorang diri, dan YDPA tidak diwajibkan mendapatkan persetujuan Majlis Raja-raja di dalam apa-apa keputusan pun.

    YDPA yang ini telah dilaporkan terkeliru seketika pada hari Tun sepatutnya mengangakat sumpah sebagai PM sehingga Tun perlu menunggu berjam-jam lamanya hanya untuk mengangkat sumpah. Sekali ini Najib pasti berharap ia akan berjaya mempengaruhi YDPA yg sama untuk membuat keputusan menyebelahi kepentingan Najib dan sekutu-sekutunya sekalipun ia menyalahi mandat rakyat.

    Bagi Najib usaha ini kelihatan mudah sahaja. YDPA yang satu ini amat akrab dengannya dan memanggilnya uncle.

    (Bersambung)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (Sambungan)

      YDPA yang sama ini juga yang telah menarik balik anugerah darjah kebesaran Istana Kelantan yang diberikan oleh ayahandanya kepada Tun. Untuk rekod, perbuatan YDPA yang ini menarik balik darjah Istana Kelantan dibuat ketika ayahandanya yang menganugerahkan darjah itu masih lagi hidup.

      Najib akan berjaya mendapatkan sekutu, dia juga akan berjaya memperdayakan YDPA yang ini sekali lagi, tetapi dengan izin dan kehendak Allah, Najib takkan berjaya menjadi PM.

      Dengan izin dan kehendak Allah, pasukan ayahanda Tun Mahathir akan tetap berjaya mengagagalkan segala perancangan Najib yang mendapat nasihat Yahudi Zionist APCO ini, dan pasukan ayahanda Tun M akan kekal menjadi pasukan yang menang.

      Apabila Najib berjaya mendapatkan sekutu-sekutu dan memperdayakan YDPA, maka Najib dan sekutu-sekutunya bolehlah mula membuat countdown untuk mereka ditewaskan sama sekali buat kali terakhir, dan untuk pasukan-pasukan mereka ini dilenyapkan buat selama-lamanya.

      Terima kasih kerana membaca tulisan saya yang panjang ini. Ia hanyalah telahan saya semata-mata, tetapi ia bukan dibuat dengan melihat kepada Bintang Kejora mahupun Bintang Virgo, sebaliknya melihat kepada perkembangan semasa dan membandingkannya dengan khabar-khabar yang benar mengenai peristiwa-peristiwa di akhir zaman.

      Kejora dan Virgo kedua-duanya pasti akan tewas kepada khabar-khabar yang benar.

      Telahan saya mungkin tepat dan mungkin juga meleset. Hanya masa yang akan membuktikan.

      Wallahu a'lam.

      Delete


    2. PAS + UMNO + ANWAR SERTA GENG = NAJIB SELAMAT

      Delete
    3. Apa tujuan DAP nak bukan Islam dan Transgender ada dalam JAKIM?



      Modus operandinya agak mudah iaitu DAP tidak cakap isu tersebut bagi elak dikutuk umat Islam tetapi eksploit Melayu yang juga ahli parti itu sebagai boneka kononnya ia suara kaum berkenaan.

      Namun, semua maklum saranan dikemuka Prof. Dr. Tajuddin Rasdi, pensyarah senibina Islam, yang disiar portal pro-Pakatan Harapan (PH) minggu lalu; sebenarnya cerminan imej DAP mahu campuri urusan hal ehwal Islam.

      Ini termasuk dengan letak individu yang cenderung fahaman liberalisme dan pluralisme sebagai antara ahli lembaga pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kononnya agar ‘suara orang luar’ juga diambil perhatian sama.

      “Saya cadangkan supaya ia perlu dianggotai oleh 20 paratus daripada Bukan Islam yang mewakili pelbagai agama, bangsa dan keprihatinan. Perlu ada juga wakil yang boleh bercakap bagi pihak kumpulan minoriti tertentu lain.

      “Ini seperti LGBT, Ahmadiah atau kumpulan Syiah,” demikian cadangan pelik Tajuddin yang juga merupakan ahli DAP seumur hidup dari kalangan Melayu vokal dan disiarkan menerusi laman Free Malaysia Today baru-baru ini.

      Dalam tulisan itu, beliau menyatakan banyak isu Islam di Malaysia konon telah ceroboh bidang bukan Islam sambil beri contoh kes ‘pijak kepala lembu’, seruan bakar Bible dan himpunan Baju Merah yang laungkan slogan Islamik.

      Juga pertembungan Mufti Perlis dengan aktivis pelampau Hindu Hindraf, Waythamoorthy, isu Zakir Naik dan P. Ramasamy dan beberapa contoh lain disebutkan Tajuddin kononnya cetus kebimbangan masyarakat bukan Islam.

      Baginya, isu-isu ini menunjukkan bahawa Islam merupakan isu bagi Malaysia secara keseluruhannya dan wajar kelompok bukan Muslim diajak terlibat beri pandangan menerusi pelantikan dalam lembaga pengarah Jakim.

      “Saya mahu mencadangkan yang kita terima bahawa ada sesetengah isu berkaitan hal ehwal Islam merupakan isu rakyat Malaysia tanpa kira agama mereka dan bukan hanya eksklusif membabitkan umat Islam semata-mata.

      “Walaupun penjajah British yang telah memberikan kemerdekaan kepada Malaya mensyaratkan supaya perihal Islam akan kekal di bawah kuasa institusi Islam, kita mesti melihat semula idea ini di dalam konteks lebih luas.

      “Ini termasuk dari segi kontemporari, kebudayaan dan amalan profesional dalam dunia berkembang pesat,” dalih Tajuddin sebagai rasional lantik golongan kafir, pondan dan ajaran sesat itu untuk sertai lembaga pengarah Jakim.

      Perasaan kuat beliau menyatakan bahawa konon tiba masa untuk kita semua pertimbangkan bukan Islam sebagai sebahagian daripada mana-mana ahli lembaga pengarah yang dilantik dalam mana-mana institusi Islam tempatan.

      Ini juga untuk membolehkan perspektif seimbang terhadap masalah dan terlibat sama dalam hasil cara penyelesaian masalah yang lebih baik berbanding sekadar input idea daripada hanya anggota panel beragama Islam semata-mata.

      “Lagi pun, mereka ini masih rakyat Malaysia. Ahli jawatankuasa atau lembaga pengarah ini hanya sebagai minoriti dan tidak mampu beri kesan kepada kekuatan undian orang Islam dalam jawatankuasa atau lembaga pengarah itu.

      “Apa yang saya ingin ketengahkan ialah pandangan minoriti ini mesti diwakili kerana saya tiada langsung keyakinan kepada kemampuan pakar Islam untuk fahami atau hargai semua bentuk keprihatinan kelompok rakyat Malaysia.”

      Hakikatnya, meskipun yang bercakap lontar idea aneh ini ialah orang Melayu dan beragama Islam, tetapi dalang sebenarnya ialah DAP serta diketahui ada agenda tersirat mahu hancur Islam dari dalam. – Agensi/Mynewshub.TV

      : Setelah ekonomi, kemudian kuasa politik kini agama yang menjadi tiang keutuhan Melayu ingin dirobek. Bila agak Melayu nak sedar dan bersatu dalam perjuangan Islam?....

      Delete

    4. "beliau tetap "sardin" seolah-olah tidak bersalah dan suci bersih macam bayi yang baru dilahirkan."

      Dia dah bingong, naik nk gila, di buat pihak2 tertentu yang mesti mahu siasat dan suruh dia datang beri kenyataan, satu lepas satu (sekranga ada 7 tuduhan di mahkamah).

      Pulak nya media sentiasa mesti kejar dia, tak dapat tanya atau dengar ja, nak ambik gambar dia dan mak badakwapan pun.

      Fikir lah betapa teruk nya hingga dia buat keputusan "jawab tak tahu" dan "sentiasa senyum" pretend segala apa tuduhan mahkamah no hal kpd dia.

      Nanti berlepuk lepuk kena pengadilan hakim, 5 tahun tiap satu tuduhan, jumlah 35 tahun. Kalau dia masuk penjara 20 tahun pun, aku rela, rasa cukup balasan kpd dia.

      Delete
    5. Anwar nak buat “langkah Kajang 2”



      Anggota Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen hari ini menawarkan kesediaan beliu untuk mengosongkan kerusi parlimen yang disandangnya bagi memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding.

      “Saya sedia lepaskan kerusi itu kepada Datuk Seri Anwar,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen sebentar tadi.

      Sebelum ini, timbul spekulasi calon naib presiden PKR itu akan mengosongkan kerusi parlimen Selayang bagi memberi peluang kepada Anwar yang diisytiharkan sebagai presiden PKR apabila beliau menang tanpa bertanding Ahad lalu.

      Pada pilihan raya umum ke-14, Anwar tidak dapat mempertahankan kerusi Permatang Pauh kerana masih di penjara atas kesalahan liwat II sejak 2015. Bagaimanapun sebaik sahaja Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah menghadap Yang di-Pertuan Agong dan memohon beliau diberikan pengampunan penuh.

      Isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan anak perempuan mereka Nurul Izzah masing-masing sebelum ini dilaporkan berkata mereka tidak berhasrat melepaskan kerusi Parlimen Pandan dan Permatang Pauh.

      Anwar menggantikan isterinya yang juga adalah timbalan perdana menteri yang tidak mempertahankan jawatan presiden PKR pada pemilihan parti kali ini.

      Mengulas lanjut apakah beliau sanggup menjadi “kambing hitam”, Leong berkata “ya”.

      Malah, katanya perkara sama juga akan dilakukan oleh semua 50 orang anggota parlimen PKR.

      “Kalau diminta saya sanggup (jadi kambing hitam), malah saya percaya 50 anggota parlimen PKR yang lain juga kalau diminta (berbuat demikian) tak ada siapa yang tidak akan beri laluan pada Anwar,” katanya.

      Bagaimanapun, kata Leong sehingga hari ini tidak ada perbincangan mengenainya dibuat pihak pimpinan parti itu.

      “Setakat ini tak ada apa perbincangan,” katanya.

      Pada pilihan raya kecil (PRK) DUN Sungai Kandis yang lalu, Anwar berkata bahawa sebuah kerusi Parlimen akan dikosongkan bagi memberikan beliau ruang untuk bertanding.

      Anwar yang dinamakan akan menggantikan Dr Mahathir perlu menjadi ahli parlimen sebelum dapat dilantik menjadi perdana menteri dan menerajui kerajaan Pakatan Harapan.


      : Parti mana pula akan menjadi mangsa. Sebelum ini PAS terfitnah dek kerana nafsu PKR....

      Delete
    6. Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      ‘Kalau tak tunai, maksudnya tipu pengundi’
      Andansura (kiri) dan Mujibur Rahman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Wakil rakyat Pas berpendapat janji 100 hari yang didendangkan kerajaan PH mengecewakan sebilangan besar rakyat di negara ini apabila banyak janji tidak tertunai seperti tempoh yang disebutkan.

      Adun Berserah, Andansura Rabu berkata, ini kerana rakyat memberikan sokongan kepada PH ber­dasarkan tawaran yang dibuat oleh pihak-pihak yang bertanding.


      Malangnya, tawaran tersebut tidak ditunaikan seperti tempoh yang dijanjikan.

      “Semua tawaran yang dibuat mestilah sesuatu yang bersifat realistik dan boleh dilaksanakan. Jika tidak, ia adalah satu penipuan kepada pengundi-pengundi,” katanya.

      Sementara itu, Adun Chenor, Mujibur Rahman Ishak pula berkata, dalam tempoh 100 hari pemerintahan, kerajaan perlu melihat sejauh mana pelaksanaan manifesto yang telah ditunaikan.

      Sebagai contoh, katanya sehingga kini rakyat masih menantikan bilakah harga petrol akan diturunkan.

      Menurutnya, sekiranya kerajaan menyedari bahawa manifesto itu sukar untuk dilaksanakan, kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat.

      “Segala kelewatan sepatutnya kerajaan perlu memohon maaf kepada rakyat. Rakyat mahukan perbezaan dengan pemerintahan sebelum ini.

      ”Maka dalam tempoh 100 hari yang telah berlalu, PH perlu membuat kajian terhadap janji manifestonya dan sanggup memohon maaf kepada rakyat bagi manifesto yang belum terlaksana.

      “Jangan ada sifat berdendam dengan kerajaan terdahulu tapi membangunkan negara untuk kesenangan rakyat,” katanya

      Delete
    7. Pendedahan IRI: Malaysia dalam bahaya



      SELURUH rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan yang telah dibuat oleh Daniel Twining, Presiden IRI (International Republican Institute) di dalam satu forum yang bertajuk “Supporting Democracy In Challenging Times” di Washington pada 17 Julai 2018. Kita sedia maklum bahawa IRI merupakan sebuah badan pemikir berpangkalan di Amerika Syarikat.

      Di dalam forum tersebut, Daniel mendedahkan bahawa IRI bukan sekadar menjalinkan hubungan dengan pemimpin pakatan pembangkang sejak 2002 (15 tahun lalu), malah menyalurkan bantuan strategi dan dana kepada parti-parti pakatan pembangkang pada waktu itu bagi menjatuhkan kerajaan sebelum ini.

      Lebih daripada itu, IRI turut mengadakan perjumpaan bersama pemimpin kanan Pakatan Harapan di Pejabat Perdana Menteri setelah Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

      Walaupun beberapa pimpinan PKR dan DAP menafikan tuduhan tersebut, namun PAS melihat penafian ini belum cukup disebabkan pihak IRI sendiri yang membuat pengakuan dan pendedahan tersebut.

      Bagi PAS Wilayah Persekutuan, pendedahan dan pengakuan ini merupakan hal yang terlalu berat dan tidak boleh dipandang ringan. Tindakan membenarkan campur tangan asing akan mengakibatkan kuasa luar menjadi pencatur kepada pentadbiran serta hala tuju negara. Tambahan pula, ia juga meletakkan negara dan rakyat dalam suasana yang tidak selamat sekali gus negara bakal menerima ancaman besar daripada pertembungan kuasa Amerika Syarikat dan China.

      Justeru, PAS Wilayah Persekutuan mewakili seluruh rakyat Wilayah Persekutuan mendesak agar pihak kerajaan mengambil langkah sebagaimana berikut:

      i. Kerajaan wajib membuat penjelasan kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap tuduhan yang dibuat oleh IRI. Sekiranya tuduhan ini adalah benar, kerajaan perlu mendedahkan berapakah jumlah dana yang telah diterima oleh Pakatan Harapan daripada IRI? Bagaimanakah dana tersebut disalurkan kepada pimpinan Pakatan Harapan? Apakah perjanjian yang termeterai antara Pakatan Harapan dengan IRI?

      ii. Sekiranya pengakuan dan tuduhan IRI tersebut merupakan fitnah dan palsu, rakyat mendesak agar kerajaan Malaysia menyaman IRI atas pengakuan palsu yang dilemparkan kerana telah menjatuhkan maruah Malaysia dan seluruh rakyat negara ini.

      iii. Pihak kerajaan turut didesak agar menubuhkan satu badan siasatan yang bebas bagi menyiasat keterlibatan IRI dan campur tangan politik dalam Malaysia. Hal ini penting agar Malaysia tidak menjadi boneka kepada mana-mana kuasa besar dunia.

      iv. PAS Wilayah Persekutuan juga mendesak agar Akta Kawalan Dana Politik dan Politik Wang diluluskan di parlimen agar seluruh rakyat mengetahui sumber dan dana sesebuah parti politik. Hal ini penting agar tiada pihak luar yang campur tangan demi kepentingan kuasa luar. Akta ini telah PAS kemukakan dan draf akta ini telah diserahkan pada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini.

      PAS Wilayah Persekutuan mendesak agar kerajaan dapat memberi maklum balas dengan kadar segera dan mengambil berat dalam isu ini.

      Haji Mohamad Noor Mohamad
      Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan


      : 4 parti dalam Pakatan Harapan membiasu agar isu ini tertutup dengan sendiri....

      Delete
    8. Harga Proton naik RM1,500 ke RM3,000 lepas SST
      9 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore5.8K
      Proton
      Proton - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Proton Edar Sdn Bhd menjangka harga kenderaan jenama tempatan akan meningkat sekitar RM1,500 hingga RM3,000 apabila Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) diperkenalkan semula September depan.

      Justeru, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn Bhd, Abdul Rashid Musa menasihatkan orang ramai membeli kereta itu sekarang, iaitu ketika dalam tempoh peralihan daripada kadar sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada SST untuk menikmati penjimatan.


      "Kita menjangka harga kenderaan Proton akan meningkat selepas pelaksanaan SST, cuma angka tepat belum dapat dipastikan memandangkan kerajaan belum lagi mengumumkan mekanisme cukai ini. "Pengiraan peningkatan harga ini (RM1,500-RM3,000) dibuat berdasarkan tindakan kerajaan terdahulu memperkenalkan GST bagi menggantikan SST di mana terdapat pengurangan dalam harga kereta Proton sekitar RM1,500 hingga RM3,000 pada waktu itu.

      "Justeru, apabila SST diperkenalkan semula, kami menjangka akan ada peningkatan harga dalam kuantum sama," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis penyampaian hadiah program 'Proton Wealth on Wheels (WOW) Challenge' di sini hari ini.

      Abdul Rashid berkata, semua kenderaan Proton masih boleh ditempa memandangkan stok masih mencukupi untuk memenuhi permintaan dalam tempoh peralihan sistem percukaian itu daripada kadar sifar GST kepada SST.

      Beliau juga menasihatkan orang ramai supaya jangan terlalu memilih warna kereta dan varian sekiranya mahu kenderaan diserahkan kepada mereka dengan kadar segera.

      WOW adalah program hasil kerjasama Proton dan Grab Malaysia bagi memberi cabaran kepada pemandu perkhidmatan itu untuk menamatkan cabaran berdasarkan penggunaan bahan api dan perbatuan tertinggi.

      Dipecahkan kepada tiga kategori iaitu kereta Proton Iriz, Saga dan Persona, setiap pemenang membawa pulang 'baucar jualan' untuk pembelian kereta Proton baharu bernilai RM6,888. - Bernama

      Delete

    9. Sememangnya ramai yang cemburu akan bantuan dan peluang diberi kepada kaum bumiputera, antaranya ASB, dan banyak lagi peluang ini, peluang itu,terlalu banyak. Elok dimanfaatkan sepenuhnya supaya tidak menghampakan kerajaan.Ikutlah nasihat PM,Peluang yang ada janganlah disia-siakan.Kalau nak jadi kaya, tentulah menjadi kaya sebab peluang disediakan.

      Baru saja suruh jangan salahkan kerajaan.. Tukar minda suruh Dan anak kita kerja kuat kerajaan sudah bagi peluang perlajaran hingga university tapi lepas itu semua nak tunggu jawatan di kerajaan.. suruh Kerja di sewasta tak nak.. Kerja kilang tak nak.. Tunggu durian jatuh.... semua anak mudah sekarang sama

      Dah di Bodoh kepiang 1Malaysia olehb jibbi puak umnogok ni

      Delete
    10. Kalau PAS tak saman maknanya tuduhan itu benar, sifir ‘stupid’ PH



      Kalau tak saman maknanya tuduhan itu BENAR. Itulah cara Pakatan Harapan menipu ahli dan penyokongnya. Mereka tuduh Pas dgn bermacam tuduhan dan suruh pas saman. Jika pas tidak saman, mereka kata tuduhan itu benar.

      Soalan saya.....

      Kenapa PH tidak saman bila dituduh? Ini bermakna tuduhan dibawah ini adalah BENAR. Jom kita buat analisa beberapa tuduhan terhadap pimpinan tertinggi PH. Pemimpin lain pun banyak tapi tidak menarik.

      SKANDAL MAT SABU....
      Rujuk kepada https://mindarakyat.blogspot.com/2018/08/rafizi-dedah-empat-dokumen-rasuah.html?m=1

      Bila kena kat musuh politik, dialah AYAM SABUNG jaja merata macam ayam berak kapur. Bila kena kat dia, ZIP MULUT tak mahu kata apa. Ugut saman pun TAK BERLAKU hingga kini. Usahkan nak saman, report polis pun tak. Macam kes ZAZA yang mendakwa pun ahli PAN juga.



      Macam ni kah seorang bernama MAT SABU? Bertindak seperti SATU MATA MEMANDANG macam MATA DAN SIFAT DAJJAL? Nak lari dari wartawan sampai bila? Rafizi dah dedah dokumen. Pegawai Khas Mat Sabu sendiri. TAK NAK LETAK JAWATAN KA AMBIL TANGGUNGJAWAB? Kena kat orang lain bukan main. Tuduhan AUDIO Nik Abduh pun KAMU JAJA DALAM SIRI JELAJAH PAKATAN HANCING masa PRU14 lalu walau tiada bukti.

      Jika macam ni lah seorang bernama Mat Sabu dan Presiden PAN, tak payah jadi pemimpin dan aktif politik lah. Jahat lagi dari pemimpin umno bila tiada CAT (cekap, akauntabiliti, telus) tajaan Tokong Dap sembahan PAN. SOALNYA..

      Sampai bila PERANGAI DIAM DAN NO KOMEN mahu MAT SABU BAWA dalam politik Malaysia?


      1. Eskey membuat pendedahan anwar melakukan zina dgn china doll. Adakah ini bermakna Anwar seorang PENZINA selain suka MELIWAT? - tiada tindakan saman
      http://novandri.blogspot.com/ncr/2011/09/menggemparkan-video-hd-berwarna-anwar.html?m=1

      2. Anwar Ibrahim dituduh dlm video cium ketiak? - sampai sekarang tidak saman.
      https://peraktoday.com.my/2013/03/lagi-foto-dakwa-aksi-mesra-lelaki-mirip-anwar/

      3. Lim Kit Siang menuduh Mahathir melesapkan duit negara RM100bilion sepanjang 22 tahun mentadbir? - tiada tindakan saman
      http://www.malaysia-today.net/2017/12/03/kit-siang-demands-an-rci-on-the-bank-negara-forex-losses/

      4. DAP dituduh terima tawaran dana 1.2 bilion daripada yahudi Israel, dedah bekas Pembantu Khas LKS Razali? - tiada tindakan saman
      https://www.roketkini.com/2016/01/02/fitnah-isu-dana-israel-dap-pertimbang-tindakan-saman/

      5. Lim Guan Eng di tuduh terlibat skandal pembelian banglo dan bbrp keputusan kerajaan negeri - tiada tindakan saman (sblm kes disiasat dan dibicarakan)
      http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/04/29/ugutan-bunuh-ekoran-dedah-skandal-banglo-taman-manggis/

      6. Zairil Khir Johari didedahkan ada skandal dgn Dyana, bekas calon PRK Teluk Intan? - tiada tindakan saman (gambar skandal dikatakan dimuat naik oleh isteri zairil sendiri)
      http://sabahkini2.com/en/news/569/skandal-seks-dyana-zairil-dap-benar-dan-kini-ditunangkan/view

      7. Mat Sabu tidak saman Zahid Hamidi, KDN dan TV 3 kerana mendedahkan 10 pendedahan Mat Sabu SYIAH. Adakah benar Mat Sabu SYIAH hingga kini Mat Sabu tak berani saman ZAHID, KDN dan TV 3? Bila nak SAMAN?
      http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kdn-dedah-10-bukti-kaitkan-mat-sabu-dengan-syiah-26874

      8. Nurul Izzah dituduh sebagai pelaku dalam sebuah video lucah bersama sorang lelaki yg dikatakan sorang pensyarah? - tiada tindakan saman
      https://www.malaysia-today.net/2016/07/14/kes-video-seks-nurul-izzah-bila-wan-azizah-nak-saman/

      Delete

    11. Bodoh nya peguam makcik James Bang Hasanah bekas KP MEIO itu Tuhan saja yang tahu.

      Dia tak boleh fikir pun bahawa "mengambil kenyataan" bermakna nya "kenyataan bertulis, di tanda tangan" dan perlu lah di buat pada akhir soal siasat di temph remand atau sebagai nya.

      Susah le kamu nak memang makcik James Bang Hasanah pakai loyar mcm itu -

      Peguam yang mewakili bekas ketua pengarah risikan Datuk Hasanah Abdul Hamid mempersoalkan mengapa Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hanya mengambil keterangan anak guamnya hari ini walaupun telah menahannya sejak Khamis lalu.

      Mohd Khairul Azam Abdul Aziz mendakwa pegawai SPRM hanya mula merekodkan kenyataan anak guamnya pagi ini.

      Hasanah yang merupakan bekas ketua pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO) ditahan reman selama lima hari bagi membantu siasatan terhadap dakwaan penyelewengan dana AS$ 12 juta oleh pegawai risikan kerajaan.

      "Untuk rekod anak guam kami direman lima hari sejak hari Khamis 30 Ogos. Dan hanya pada 1 Sept kenyataan beliau baru nak diambil SPRM.

      "Sedangkan pada 30 Ogos, SPRM dah buat sidang media memaklumkan penemuan duit berjuta-juta ringgit dan memberi gambaran seolah-olah anak guam kami telah menyelewengkan duit tersebut.

      "Ternyata inilah yang kami maksudkan sidang media SPRM berkenaan adalah bersifat prejudis terhadap anak guam kami dan dibuat secara semberono tanpa mengambil kira kenyatan pembelaan dari anak guam kami," katanya.

      Semasa sidang akhbar pada 30 Ogos lalu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki (gambar) menyatakan sejumlah wang berjumlah AS$ 6.3 juta telah dirampas dari beberapa lokasi, dengan jumlah terbesar ialah sebanyak AS$ 4.07 juta.

      Wang itu ditemui di sebuah kondominium di Cyberjaya berikutan penahanan seorang peniaga berusia 47 tahun di Kelantan.

      Tambahan AS$ 5 juta, katanya sedang dicari oleh penyiasat.

      Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa wang itu dipercayai dibawa masuk ke negara ini dari Timur Tengah.


      Delete
    12. Cara patahkan hujah transgender
      XIFU NASER 28 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Xifu Naser
      Xifu Naser
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      HUKUM fitrah kemanusiaan ialah jantina hanya ada dua iaitu lelaki atau wanita. Ini hukum asal mengikut syariah. Jantina adalah persoalan biologi sejak lahir.

      Tetapi Islam juga iktiraf ada masanya kemaluan bayi adalah samar. Contohnya, khunsa ialah situasi di mana bayi mempunyai dua kemaluan. Dalam kes ini, pakar biologi akan membuat keputusan tentang mana satu kemaluan akan dikekalkan.


      Walau bagaimanapun, istilah transgender di Barat bukan sahaja merujuk kepada situasi kesamaran kemaluan tetapi juga kepada situasi di mana seorang lelaki yang telah menjadi ayah dan suami selama 30 tahun, tiba-tiba ubah kemaluan lelakinya kepada kemaluan wanita. Dia sanggup tinggalkan anak dan isterinya hanya kerana secara psikologi sudah timbul perasaan kewanitaan! Akibatnya institusi keluarga runtuh.

      Kerana risiko keruntuhan keluarga yang tinggi, gerakan transgender mengalami tekanan yang tinggi untuk mencari hujah-hujah menghalalkan transgenderisme secara mutlak.

      Hujah utama yang paling kuat menyokong transgenderisme ialah hujah genetik. Transgender dakwa bah awa mereka dilahirkan begini kerana DNA dan struktur otak mereka memang lain.

      Pada 1995, pakar Neurobiologi, Dick Swaab, mendapati wujudnya beza struktur otak jantina lelaki dan wanita. Kemudian beliau juga mendapati struktur otak transgender lebih menyerupai struktur otak wanita.

      Teori ini sangat diragui kerana sampel hanyalah berdasarkan12 orang transgender! Dick Swaab telah menghabiskan 25 tahun hanya untuk kaji 12 sampel ini sahaja.

      Dengan tekanan politik yang bertubi-tubi ke atas sains untuk membuktikan Amerika tidak salah bila mengiktiraf perkahwinan sejenis, sebuah konsortium universiti-universiti Amerika sudah ditubuhkan. Ia berusaha mengumpulkan 10,000 sampel di mana 3,000 adalah transgender.

      Setakat ini masih tidak jumpa sebarang bukti biologi kukuh bahawa transgender ini adalah fitrah semula jadi. Bahkan Prof Paul McHugh yang juga Ketua Psikiatri John Hopkins Hospital dan mendapat penghormatan Khidmat Cemerlang di Universiti John Hopkins Medicine adalah antara mereka yang bersuara lantang mengatakan bahawa masalah transgenderisme ialah masalah psikologi, bukan biologi.

      Prof McHugh menentang pembedahan tukar jantina kecuali kes-kes luar biasa seperti ada dua kemaluan. Bahkan Prof secara terbuka menghentam transgender sebagai 'counterfeits' iaitu sebuah pemalsuan! Prof kata transgender perlu terapi psikologi supaya mereka terima gender semula jadi mereka sejak lahir. Kalau mereka dilahirkan dengan kemaluan lelaki, mereka perlu diberi terapi untuk terima identiti jantina mereka sebagai lelaki.

      Hujah biologi sebenarnya adalah hujah yang paling lemah. Kalau terdapat bukti biologi bahawa DNA atau struktur otak transgender adalah beza, maka timbul persoalan adakah setiap transgender sanggup scan otak mereka untuk buktikan bahawa DNA atau struktur otak mereka adalah selari dengan biologi transgender?

      Kalau terbukti tidak selari, ini bermakna mereka terpaksa terima hakikat bahawa mereka mengalami kesihatan mental! Saya rasa tiada transgender akan berani mengambil risiko yang tinggi ini.

      Satu lagi hujah popular ialah Prinsip Mudarat yang didukung oleh ahli falsafah liberal John Stuart Mills. Prinsip ini berkata bahawa selagi sesuatu perbuatan itu tidak memudaratkan orang lain, maka perbuatan ini baik. Transgenderisme adalah isu peribadi dan tidak memudaratkan orang lain.

      Prinsip ini telah dikritik hebat kerana gagal melihat realiti kehidupan yang kompleks. Bagaimana mungkin transgenderisme tidak memudaratkan isteri yang tiba-tiba dapat tahu suaminya sudah tukar menjadi wanita?

      Delete
    13. Hey...berapa banyak nama samaran daaa, tonggeng......??

      Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


      Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
      Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete
  7. jebon ni punyai duit yg melimpah2 dan hidmat nasihat dari bosmah dan bomoh2nya. Dlm hati kecilnya dia tau there is no way he can outdo tunM. Dia juga tau dia bakal merengkok d sg buluh sampai habis hayatnya. Olih tu berpura2lah dia pd rakyat yg no harm will come to him. Eloknya tahan dia bagaimana dia lakukan pd khairudin, mathias n lln. Barulah berhenti drama dia laki bini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin FB Kelab Maya Mahathir alami “Sakit Punggung”



      Admin Fb page Kelab Maya Mahathir mendakwa undian atas talian mereka telah disabotaj oleh gerakan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri dan dibantu oleh FB page Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net yang didakwa merupakan kumpulan cyberdedak pembangkang.

      Ini kerana apabila undian tersebut ditutup, 88% tidak berpuas hati dengan PH manakala 12% sahaja yang berpuas hati.

      Keputusan yang tidak memihak kepada admin FB Page tersebut telah menyebabkan beliau mengalami kesakitan punggung (butthurt).


      Berikut merupakan kenyataan penuh admin fb page Kelab Maya Mahathir:
      #CUBAAN_SABOTAJ_KERAJAAN_PH_DIBWH_PIMPINAN_AYAHANDA_TUN!

      Admin telah tahu dan dimaklumkan dari awal oleh beberapa sahabat bahawa jangan buat polls kerana setiap polls yg dijalankan di media sosial oleh Kumpulan Penyokong Kerajaan ini akan dicabul oleh satu gerakan yg mendokong DSAI sebagai Perdana Menteri dan dibantu oleh Kumpulan Cyberdedak Pembangkang seperti Tentera Troll Kebangsaan Malaysia dan Mykmu.net.

      Malah kita tahu Kumpulan #CyberTaliban dari #Parti_Perasan_Surga telah sedaya upaya berkempen dan menjadikan polls di page2 penyokong kerajaan nampak seolah2 rakyat tidak berpuas hati dengan Kerajaan Ayahanda Tun. Cuba bandingkan poll #sebelum_disabotaj yg menunjukkan 85% rakyat #menyokong dan #berpuashati dgn kerajaan pimpinan Ayahanda Tun.



      Hakikatnya admin lampirkan bukti. 54 ribu pengguna fb telah mengambil bahagian daalm poll ini yang kebanyakkannya dari kumpulan yg admin sebutkan tadi sebab keputusan akhir poll ini menunjukkan 88% ketidakpuasan hati rakyat manakala 12% menunjukkan sebaliknya.



      Usah risau, kerana 258 Ribu pengguna yg melihat post ini hanya 52 ribu @ 21% pengguna fb shj yg mengambil bahagian manakala yg lain masih memberikan peluang dan yakin dengan Kerajaan PH dibawah kepimpinan Ayahanda TDM. 100 hari dari 1825 hari lagi ada untuk kerajaan memimpin negara jadi usahkan meroyan mcm babi kena belacan. – Admin Din JDT

      Terdahulu, TTKM melaporkan beberapa undian di fb pages menunjukkan 67%-90% tidak puas hati dengan prestasi 100 hari PH memerintah.



      Malah, fb page penjilat kerajaan (JiKera) no 1, Suara Rakyat juga menunjukkan keputusan pengundian yang hampir sama dimana hampir 80% tidak berpuas hati.

      Sumber : TTKM

      : Kalau ada dikalangan anak muda sekarang mendapat cerita bagaimana Atuk mereka semasa menjadi PM ke-4 sudah tentu mereka tahu mereka pasti benar-benar dikencing....

      Delete
    2. Agensi kerajaan perlu tangani LGBT
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 11 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore30
      Agensi kerajaan perlu tangani LGBT
      Wan Abdul Wahid (duduk, kanan) dan Abdul Rahman (duduk, kiri) bersama NGO, Ukhwah membincangkan program pencegahan LGBT di negeri ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PEKAN - Pihak pentadbiran agama Islam dan agensi kerajaan di negara ini perlu bertindak dalam menangani lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kerana masyarakat sememangnya mengharapkan pihak berwajib bertindak dalam perkara ini.

      Timbalan Yang Dipertua Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip), Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata isu LGBT ini bukan sahaja berlaku di negara ini malah masyarakat di negara lain turut menentang hak sama rata golongan ini dan ada negara yang menghukum dengan kekerasan.


      Menurutnya, di Malaysia lebih menggunakan konsep lemah-lembut dalam menentang kerana masyarakat kita mempunyai peradaban baik, bersopan-santun dan mengikut peraturan ditetapkan.

      "Masyarakat mengharapkan pihak berkuasa bertindak dalam perkara ini mereka tidak gemar dan masih waras sebab masing-masing tidak mahu perkara tersebut berlaku pada keluarga merekai,” katanya ketika ditemui di Muip, di sini semalam.

      Dalam pada itu, ditanya mengenai kenyataan Marina Mahathir yang menuntut hak sama rata LGBT, Wan Abdul Wahid berkata Muip tidak pernah mendiskriminasikan hak golongan LGBT, namun perkara songsang ini tidak boleh dibiar begitu sahaja.

      Beliau berkata, selagi berlaku perkara bertentangan agama Islam, ia perlu diperbetulkan supaya mereka kembali ke jalan benar.

      Tambahnya, di Pahang golongan yang ramai terdiri daripada transgender dan pihaknya tidak pernah diskriminasi mereka.

      "Malah kita beri mereka rumah, ceramah dan kelas agama, malah ada yang kita bagi kerja pada mereka.

      "Kita juga mempunyai seorang bekas pondan yang sudah berubah kini aktif menarik golongan lain untuk turut berubah,” katanya.

      Delete
    3. Anwar Jangan Nampak Terlalu Gelojoh & Jangan Pula Terlalu Perlahan, Kalau Tak Melepas



      Dalam pc anwar hari ni dia ada sebut utk berbincang dgn mahathir utk beri ruang kpd nya utk sertai parlimen dan 'memulakan proses reform parlimen'...ayat ini agak menarik utk diperkatakan...

      anwar ni seorang yg amat berhati-hati dalam ucapan dan semua perkataan dia diucapkan dgn teratur...itu yg menjadikan ucapan dia penuh karismatik...apabila dia sebut 'memulakan proses reform parlimen', ia menandakan bahawa proses perubahan yang dikehendaki melalui kemenangan ph belum bermula...jadi apa yg dibuat oleh ahli2 parlimen ph sekarang ini???...

      ayat ini secara tak langsung membawa persoalan apakah semua tindakan yg dilakukan oleh mahathir dan anggota kabinetnya sekarang ini masih tidak boleh dianggap satu proses 'reform' sehingga anwar terpaksa menyertai parlimen utk melakukannya???...

      Kesimpulannya aku boleh katakan bahawa anwar sebenarnya tidak berpuas hati dgn perjalanan kerajaan dan parlimen yg dikepalai oleh mahathir...tp buat masa skrg, dia tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya kerana silap langkah, buruk padahnya kpd dirinya sendiri dan pkr...apatah lagi skrg ni parti2 komponen ph iaitu pan dan dap sudah boleh dianggap berada dalam kem mahathir...

      Dalam bab ni mahathir mmg cerdik...dia bagi banyak kuasa kpd ahli parlimen dap dan pan walaupun pkr mendominasi jumlah kerusi...puak2 dap dan pan yg sejak puluhan tahun berjuang mmg dok mengidam nak jadi kerajaan atau nak jadi menteri...so depa sama sekali tidak akan sanggup lepaskan kedudukan depa yg ada hari ini demi anwar....dgn kata lain, seandainya permusuhan anwar dan mahathir kembali berputik...puak2 dap dan pan tidak lagi akan menyebelahi anwar kerana tidak sanggup kehilangan peluang yg depa dok idam lama dah....

      Kita tengok bagaimana dgn mudahnya mahathir berjaya menyahkan anwar sebagai calon PM ph sebelum PRU 14 hari tu tanpa banyak tentangan...padahal sebelum penyertaan mahathir dalam kem pembangkang dahulu, jangan boleh ada nama lain dicadangkan sebagai PM walaupun nama yg dicadangkan mempunyai kelayakan...dan kemudian kita boleh tengok bagaimana pemimpin2 dap dan pan menjadi backup kpd mahathir walaupun bbrp kenyataan mahathir mutakhir ini boleh dianggap penuh kontroversi...

      Justeru, anwar perlu lebih berhati-hati dalam tindakannya... Tidak boleh dinampak terlalu gelojoh, tapi tidak boleh terlalu perlahan....takut tak sempat merasa kerusi PM....

      alfaqir ilallah ppk


      : Perang dingin Anwar-Mahathir yang nasib Anwar baik Mahathir hanya ada 13....

      Delete
    4. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete
    5. Seronoknya rakyat kena kencing pasal SST




      Para penyokong SST beria-ia kata SST adalah cukai selapis saja. Yang kena bayar SST adalah pengilang. Pengguna tak kena. Tony Pua dalam Dewan Rakyat pun konfiden harga barang akan turun lepas SST dikuatkuasakan.

      Lim Guan Eng pun berbuih mulut cerita apa barang kena SST dan yang tak kena SST. Katanya pendapat kerajaan kurang menunjukkan SST untuk kebaikan kepada rakyat.

      Mak Cik dan Pak Cik penyokong PH yang sekolah tak habis pun cerita hebatnya Lim Guan Eng nak baik ekonomi negara. LGE kan Cina, cina mesti pandai kata 'mangkuk hayun' PH.

      Yang turun mungkin dia maksudkan daging babi memandangkan produk tu tak kena SST. Yang lain belum lagi nak buat SST dan ada berita nak naik dah.



      Si bodoh cybertropper makan gaji PH, Aman Muhammad mesti seronok dengar tayar nak naik harga. Apa tak kisah tukar tayar 2 tahun sekali. Lagi pun dia boleh jimat. Tudung bini pun tak payah beli.

      CYTR

      : Makin hari makin basah kena kencing....

      Delete

    6. Dari sisi yg lain Tun M memang betul. Bumiputera biasanya jual projek kpd orang cina utk dapat keuntungan segera. Harus ikut style d pp, jika projek d alibaba kan, itu adalah yg terakhir kamu mendapat projek kerajaan. Salute lge kerana menjadi pendahulu kpd syarat syarat ini

      Sebenar nya, gomen perlu lakukan bukan sahaja kursus2 bagi menjalankan kontrek, juga membimbing mereka yang ada backhoe, contoh nya, menjalankan kontrek bikin longkang dsb nya.

      Satu sebab kontrekter Melayu bengkok ia lah mengharapakn sewa trekter dari orang lain yang lambat datang memulakan kerja atas berbagai alasan. Kalau si polan itu juga bid tender itu tapi tak dapat, masuk lah motif jahat di sana sini.

      Gomen perlu kenal pasti kontrekter2 kecil, bantu depa menjadi besar.

      Delete
    7. MELAYU MAKIN TERUK BAWAH PH


      Kajian: Lebih 31% Pelajar Malaysia Pernah Lakukan Hubungan Seksual Sebelum Umur 14 Tahun



      Gejala seks dalam kalangan pelajar berpunca daripada beberapa faktor seperti ibu bapa, pegangan agama longgar, pengaruh rakan sebaya dan pengaruh teknologi. Menurut satu laporan yang dibuat mengenai fenomena remaja Malaysia dan seks telah didedahkan oleh Healthcare Malaysia Sdn Bhd yang dibuat oleh Durex pada tahun 2002 ke atas 2500 responden lelaki dan wanita yang berumur lingkungan 18–30 tahun tanpa mengira bangsa.

      Dapatan kajian mendapati bahawa, remaja yang berumur lingkungan 18 hingga 24 tahun paling kerap melakukan hubungan seks dan melahirkan anak luar nikah. Purata mereka melakukan hubungan seks sebanyak 121 kali setahun atau tiga kali seminggu dan percintaan merupakan faktor utama responden melakukan seks bebas.



      Perkara ini bukan sahaja berlaku di negara kita Malaysia, malah masalah ini wujud di peringkat global dan menjadi cabaran dalam pembentukan ketamadunan manusia. Dalam satu kaji selidik yang dijalankan oleh Institut Kesihatan Awam, seramai 12,492 kehamilan remaja direkodkan pada 2016. Secara purata, 10% hingga 40% gadis belum berkahwin berumur antara 13 hingga 19 tahun telah mempunyai kehamilan yang tak diingini.



      Menurut kajian, Pahang menunjukkan bilangan remaja melakukan hubungan seksual paling tinggi dan didapati mereka melakukan persetubuhan dengan sekurang-kurangnya 2 rakan kongsi. Sebanyak 31.9% pula adalah remaja ini telah mempunyai pengalaman seksual sebelum berusia 14 tahun (Tingkatan 2).

      Gambar rajah di bawah menunjukkan statistik secara rumus angka peratusan remaja mengadakan hubungan seksual seawal Tingkatan 1 lagi. Perkara ini amatlah membimbangkan bukan sahaja para ibu bapa namun pihak pengurusan sekolah juga turut memainkan peranan penting.



      Bagi mengelakkan percambahan angka kehamilan luar nikah, pendidikan kesihatan seksual terutama dalam kalangan pelajar ini wajar diberi perhatian khusus kepada komplikasi seks yang tidak selamat serta memperkukuh pemeriksaan kesihatan remaja di sekolah.



      Sumber: Report from Ministry of Health

      : Makin rosak masyarakat, makin PH mendapat sokongan....

      Delete

    8. Peguam makcik James Bang Hasanah ini pun tidak bertindak secara profesional. Dia juga mahu memberi gambaran seolah-olah Hasanah dikhianati dan jadi mangsa ketidakadilan.

      Jika peguam ini profesional dia sewjarnya mengadu kepada mahkamah bukan membuat sidang akhbar dan memberi amaran kepada SPRM. Sidang akhbar SPRM hanya menyatakan fakta iaitu berjuta2 USD telah dirampas dari beberapa lokasi berikutan penahanan Hasanah. Adalah amalan biasa bagi pihak berkuasa mengadakan sidang akhbar selepas sesuatu operasi atau tangkapan dilakukan. Kenapa hanya dalam kes ini baru ditimbulkan bahawa sidang akhbar sedemikian adalah suatu kejanggalan?

      Peguam Hasanah ni nak berlagak mcm Lokman Noor Adam. Jika kenyataan akhbarnya adalah prejudis seolah-olah menunjukkan Hasanah tidak bersalah maka SPRM wajib mendakwa peguam tasgnab ini. SPRM adalah agensi penguat kuasa kerajaan. Kamu boss ke SPRM boss?

      Delete
  8. jebon ni punyai duit yg melimpah2 dan hidmat nasihat dari bosmah dan bomoh2nya. Dlm hati kecilnya dia tau there is no way he can outdo tunM. Dia juga tau dia bakal merengkok d sg buluh sampai habis hayatnya. Olih tu berpura2lah dia pd rakyat yg no harm will come to him. Eloknya tahan dia bagaimana dia lakukan pd khairudin, mathias n lln. Barulah berhenti drama dia laki bini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ADA HIKMAHNYA ISLAM HARAMKAN ARAK


      Lelaki mabuk keluarkan pistol, cetus panik di pusat beli-belah
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 3:17 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 3:19 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Seorang warga emas yang sedang menerima rawatan paramedik di Centrepoint Shopping Centre, Bandar Utama, semalam mencetuskan panic selepas dia tiba-tiba mengeluarkan sepucuk pistol semi-automatik.

      Insiden berlaku kira-kira pukul 6 petang ketika dia sedang dirawat ekoran kecederaan di kepala selepas jatuh dan terhantuk meja restoran, tidak lama selepas bertikam lidah dengan seorang kawan di situ.

      Ketua Polis Daerah Petaling Jaya ACP Md Zani Che Din berkata, lelaki berusia 61 tahun itu dipercayai mabuk ketika itu dan telah ditahan polis.

      "Selepas jatuh dan mencederakan diri sendiri, pemilik restoran menelefon polis.


      "Ketika paramedik merawatnya dia keluarkan pistol dan mula mencari kawannya, yang dia bertikam lidah sebelum itu.

      "Ini mencetuskan panik di kalangan orang ramai di situ, yang segera menghubungi polis menerusi talian kecemasan," kata Zani dalam kenyataan.

      Zani berkata polis telah merampas senjata itu, yang mana lelaki itu memiliki lesen, dan dia kini disiasat bawah Seksyen 506 Kanun Kesiksaan atas melakukan intimidasi jenayah menggunakan senjata api.

      Difahamkan polis juga telah memeriksa rakaman CCTV yang mengesahkan lelaki itu terjatuh dengan sendiri.

      Delete

    2. "Kecuali disabitkan dengan hukuman mahkamah yang melarangnya daripada bertanding, Najib pasti akan terus menawarkan diri sekali lagi di Parlimen Pekan."

      Dia mesti disabitkan, Bang. Kalu tak, kita keriau. Kuat2.

      Dah bermacam bukti ada. Kita punya sendiri dan yang DoJ punya. Kita dan DoJ dah bincang and exchanged notes di Putrajaya dulu.

      Beberapa lama dulu DoJ kata depa tukar fokus kpd :the criminal aspects of their 1MDB investigatios" Belom keluar berita hasil siasatan itu, kot belom siap siasatan. Bila dah siap tentu kita tahu butiran penuh siapa "MOI". Mesti lah Al Jibo. Aku sanggup betting kalau Pak Lebai tak tangkap, hehe.


      Delete
    3. Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      MUHAMAD FAIZ SULONG 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore19
      Pas fokus dua isu menjelang PRK Seri Setia
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Pas akan memberi fokus kepada dua isu utama iaitu kegagalan kerajaan menunaikan manifesto Janji 100 Hari serta ketidakseimbangan komposisi kerusi di dalam Dun pada kempen PRK Dun Seri Setia.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.


      “Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan. Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam Dun Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

      “Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

      Pas meletakkan calonnya, Dr Halimah Ali.

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

      Malah, menurutnya, kerajaan sendiri mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

      “Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto PH kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

      “Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yangbdijanjikan," katanya.

      Delete
    4. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete

    5. "Najib akan mengulangi sejarah Tun Mahathir yang berjaya menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali," kata penyokong dan pentaksub Najib itu dengan penuh yakin.

      Ngak bisa, Dong.

      Najib bukan Mahathir - jauh beza, hampir antara laut dengan langit. Yang satu asyik berlayar merompak dan melanun, berbilion Ringgit. Mesti masuk penjara punya. Yang satu lagi tak cicah penjara.

      Mahathir doktor perubatan, isteri dia pun juga, sentiasa check jadual suami dia bagi menentukan tidak stress sangat.

      Najib ada mak badak, tarak doktor apa. melainkan doktor berlian, tak dapat, melalak, terik2 rambut dia sendiri, masam muka dari pagi sampai malam, sampai berhari, mendatangkan stress kpd Al Jibo tak habis2, kot lepas keluar penjara, di gesa mak badak macam2, tak tahan lama.

      Sekian lah al kisah bapak dan mak badak.

      Delete
    6. LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      USTAZ ROSLI ABDUL JABAR

      Delete
    7. Dr Mujahid, jadilah ‘gay’
      Hasmi Hashim | Diterbitkan 9 Ogs 2018, 12:23 tengah hari | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 12:27 tengah hari

      A+ A-
      ULASAN | Seorang anak buah saya, warga Amerika, umurnya 12 tahun. Dia bercuti sebulan setengah, pulang ke Malaysia.

      Dia pulang ke Malaysia ketika ada cerita panas tentang LBGT. Dia tak tahu itu. Dia tidak membaca berita tentang negara ini. Baginya, bagi abang dan kakaknya yang berbeza empat dan tiga tahun lebih tua, “family first”: keluargalah yang perlu diutamakan.

      Selepas keluarga, barulah negara mereka: Amerika Syarikat. “Family first” adalah “nilai Amerika” yang ketiga-tiganya belajar di sekolah. Dan memang sistem pendidikan AS—bagi sesetengah orang mengecamnya sebagai ‘sistem Barat’ atau ‘kafir’ itu—mengajarkan bahawa keluarga adalah perkara utama waima dalam hidup bernegara.

      Dalam kata lain, negara pun tidak boleh menandingi keluarga. Apatah lagi hal-hal lain. Begitulah asas patriotisme Amerika dibentuk. Seolah-olah keluarga adalah negara, negara adalah keluarga.

      Umurnya 12 tahun seperti yang saya tuliskan tadi. Sehinggalah dalam satu perbualan kami, dia memberi komen tentang maksud “gay”. Katanya, gay mempunyai dua makna dalam perbendaharaan kata bahasa Inggeris.

      Makna pertama adalah makna yang dikecam ramai orang. Gay, jelasnya, bermaksud seseorang lelaki yang suka kepada pasangan sejenis. Sementara maksud kedua, jelasnya lagi, “gembira” (“happy”).

      Maksud kedua itu adalah pengertian yang lebih lama dipakai bagi tamadun manusia. Bukan pengertian pertama. Dan dia pun memberikan contoh ayat, “Hey Uncle Hasmi, I am so gay for you!”

      Terjemahan dalam bahasa Melayu, “Hei Pakcik Hasmi, saya gembira untuk anda!”

      Di waktu lain, anak buah saya itu ngobrol dengan kakaknya. Dia merasa aneh dengan lelaki yang menyukai kaum sejenis. Jawab sang kakak, “jangan tindas dan bersikap berat sebelah terhadap mereka.”

      Jawab sang adik, “ya, tetapi tetap aneh!”

      Di dalam masyarakat yang terbuka seperti Amerika Syarikat itu pun, menyukai kaum sejenis tetap dilihat aneh.

      Aneh bukan kerana sesiapa yang menyebut atau mengajarkannya sebagai aneh, tetapi daripada rasa awalnya sendiri sudah pun begitu. Perasaan awal itulah barangkali yang disebut dalam Islam sebagai “fitrah”.

      Tetapi Amerika tidak memakai hujah agama bagi berhadapan dengan individu LBGT. Terutama begitu rencam dan banyaknya agama di sana.

      Delete
    8. Kalau tak fitnah, tak ada isu PH nak “kencing” rakyat



      Sehari dua ini isu Mat Sabu kunjung majlis syiah. Dr Rozaimi kononnya bersangka baik. Tanya samada gambar itu edit atau tidak. Kalau isu kena kepada PAS mulut terus 'laser' kutuk hilang sngka baik.

      Isu Syiah ini PAS telah menjelaskan bahawa tidak semua syiah itu sesat kerana ada yang menghampir pendapat ahli sunnah. Begitu juga PAS mengajar ahli-ahli tentang politik kenapa wujudnya syiah dan apa sebenarnya negara Iran sekarang.

      Tapi malangnya yang bodoh dan merapu tak faham kerja nak buat fitnah. Kalau tak fitnah mungkin kerajaan PH tak mampu nak jawab isu-isu yang banyak mereka kencing rakyat.

      Jadi tak hairan mengikut maklumat satu peruntukkan besar untuk membina cybertropper untuk mengatasi isu kebangkitan rakyat di media sosial.

      DAN MENJADI SATU SENJATA PH IALAH MENIPU & MEMBUAT FITNAH.

      ..................

      Kebebalan puak cybertropper PH yang tak pernah berhenti...'tempek gambaq', lepas tu mai gengnya konon-konon buat soalan...

      Utk makluman mangkuk ayun sekalian, individu sebelah TGHH tu adalah Syeikh Ahmad Badreddin, Mufti Syria yg bermazhab fiqh as-Syafi'e...ertinya mazhab fiqh dia dgn majoriti rakyat Malaysia ni sama...



      dia dilantik sebagai Mufti Syria sejak 2005 iaitu sebelum konflik perang yg masih berlarutan hingga ke hari ini tercetus....dan dia masih kekal sebagai Mufti sehingga ke hari ini...walau apa pun posisinya, walau apa pun stand nya dalam konflik tersebut...jangan dok buat fitnah kalau x kenai orang...

      alfaqir ilallah ppk
      15 Zulhijjah 1439H

      Delete

    9. apa yg Tun M saran ialah bumiputra kena mahir dalam semua bidang dan dari sana boleh lh laksana project dengan sempurna. Jika tak mahir dalam semua bidang project2 tentu sub keluar bagi orang luar supaya projects akan disiap dalam jangka masa yg ditetap oleh kerajaan jikalau tak siapa denda dikenakan.

      Kena ingat, kontrekter Cina bermula dengan tukang atur bata (brick layers) contoh nya, naik sampai dia tahu nak bikin rumah. Mana ada Melayu sanggup macam itu, semua nak kaya cepat.

      Jadi, kenalpasti depa yang dah berkeja buat konkrit dsb hya, tahu selok belok dapatkan barangan, alat dsb nya. Banu depa macam tu supaya boleh jadi kontrekter besar.

      Delete
    10. Netizen persoal Mat Sabu sertai majlis Syiah



      Pemergian Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu ke salah sebuah markas Syiah di Selatan Thailand, tiga hari lalu, menjadi persoalan netizen media sosial di Malaysia, khususnya Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menolak fahaman itu.

      Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dikatakan menyertai majlis korban di masjid Zainabiyyah di Phatthalung, yang menjadi markas Syiah di wilayah itu.

      Kehadiran beliau yang turut memberi ucapan pada perhimpunan di masjid berkenaan dimuat naik dalam akaun Facebook pemimpin dan pengikut Syiah di markas berkenaan.

      Antara yang turut hadir pada majlis berkenaan ialah pegawai polis dan tentera Thailand. Pada majlis itu, Mat Sabu turut menyembelih seekor lembu kurban.



      Netizen media sosial mempertikaikan sama ada pemergian Mat Sabu ke majlis berkenaan dilakukan secara diam-diam sebagaimana beliau ke Syria, sebelum ini.

      Pada 2013 lalu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menjelaskan bahawa semua ajaran atau fahaman Syiah di Malaysia adalah menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan hukum syarak.

      Malah, Jakim juga menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengatakan ada fahaman Syiah yang mempunyai persamaan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini.

      Jakim yang menjalankan kajian mendapati, dakyah Syiah sebagai sebuah mazhab berasaskan aliran Syiah Imamiyyah Ithna ‘Ashariyyah atau Imam Dua Belas mula aktif di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada 1979.



      Mat Sabu sebelum ini didakwa mengikut fahaman Syiah.

      Malah, pada 2013 lalu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika itu, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi mengesahkan bahawa Mat Sabu yang ketika itu Timbalan Presiden PAS, adalah pengikut fahaman Syiah.

      Abdul Rahim pada sidang media di Putrajaya, pada 12 Disember 2013 berkata, kenyataan itu berdasarkan kepada 10 fakta dan maklumat yang dikumpul oleh KDN, termasuk keterangan daripada Mohamad sendiri.

      Antaranya, Mat Sabu pernah menggesa supaya umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeni melalui tulisannya bertajuk ‘Teladan Pemerintahan Nabi Yusof, Khomeni’ dalam ruangan Fikrah yang terbit dalam akhbar Harakah pada 5 hingga 15 Julai 2008.

      Delete
    11. Rompak GST: Alasan PH tak laksana janji manifesto
      NOR AINNA HAMZAH 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang dilihat sekali lagi memberikan kenyataan politik yang tidak benar berhubung tuduhan BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Najib menerusi kenyataan di laman sosial Facebooknya menegaskan tuduhan Guan Eng itu tidak berasas sama sekali.


      Menurutnya, apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun lalu, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      ”Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, sebagai akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      ”Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri,” katanya.

      Menurutnya, dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

      ”Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan,” katanya.

      Najib berkata, jika dakwaan berkenaan didapati tidak benar, maka Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      “Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

      Sikap Guan Eng yang terus membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram’ juga dipersoalkan oleh Najib.

      “Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      “Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu,” katanya.

      Najib berkata, atas dasar itu, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      [ARTIKEL BERKAITAN:Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM]

      [ARTIKEL BERKAITAN:Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b]

      Menurutnya, di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

      Delete

    12. Sayang...peguam melayu...agama islam...bersengkokol ngan penjenayah negara. Terang2 songlap duit...lepas tu...cuba minta tolong ngan org luar...konon2nya bantu klu menang tipis...muka pompuan mcm ni elok dibelasah sampai lebam...

      Babi nyer ketua pengarah...nampak cm baik...rupanya penyamun jgak....naked dan arak je depan dataran meedeka tu...bg pengajaran sikit manamana penyAmun yg masih dok dlm tempayan

      Delete
    13. Mufti P Pinang: Seni bukan untuk tujuan liar dan tak bermoral
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 3:26 petang

      A+ A-
      Golongan yang kecewa dengan penurunan potret aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dalam pameran fotografi tidak faham erti kebebasan, kata Mufti Pulau Pinang.

      “Apa yang mereka perjuangkan sebenarnya ialah kebebasan haiwan kerana kebebasan manusia mestilah dibatasi agama dan adat,” kata Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dipetik Sinar Harian.

      Wan Salim berkata demikian sebagai menggesa agar kerajaan Pulau Pinang tidak tunduk dengan desakan yang diterima susulan penurunan potret aktivis LGBT, Nisha Ayub dan Pang Khee Teik dalam festival pameran fotografi Stripes and Strokes di George Town.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof semalam mengaku mengarahkan potret aktivis LGBT itu diturunkan dengan menyifatkan ia berbentuk promosi serta bertentangan dengan polisi kerajaan berhubung isu LGBT.

      Tambah Wan Salim, Islam tidak menentang aktiviti seni tetapi perlu mengikut batas agama dan adat.

      “Biarlah segala kegiatan seni yang kita lakukan mampu menyumbang kepada pembinaan peribadi dan jati diri bangsa kita, bukan seni yang liar dan tidak bermoral yang boleh membawa bangsa dan negara kita ke jurang keruntuhan,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Dalam perkembangan sama, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memuji dan menyokong tindakan Mujahid dalam menangani perkara itu.

      "Tahniah dan syabas diucapkan kepada menteri agama kerana berani menyatakan kebenaran dan secara tidak langsung mempertahankan kredibiliti institusi agama Islam," katanya.

      Harussani juga berkata mempromosi ikon LGBT merupakan usaha untuk "menggalakkan dan mengiktiraf" golongan berkenaan.

      "LGBT adalah perbuatan mungkar yang dilaknat dan diharamkan oleh Allah sama ada dilakukan secara terang atau sembunyi.

      "LGBT juga merupakan perbuatan terkutuk yang menyalahi kemuliaan seseorang manusia kerana menafikan hak berhubungan melalui perkahwinan yang sah dan diiktiraf syarak.

      "Perbuatan mempromosi ikon-ikon LGBT di khalayak ramai adalah usaha untuk menggalakkan dan mengiktiraf perbuatan haram tersebut," katanya.

      Delete
    14. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


      Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
      Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete
  9. penjilat terbesar sekarang ni.....cockman adam setelah hilangnya keruak ngan genster nasri tu. dia bercita2 nak ganti wak jawa...sebab tu mati2 an jilat najib.

    dalam sini...tak lain dan tak bukan geng najis.

    kalau jl ni jilat kiri kanan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      : Rakyat kena buktikan AMARAN ini pada PRK di SERI SETIA....

      Delete

    2. "Tetapi UMNO hanya akan menang jika sedia melaburkan banyak wang dan dalam hal ini hanya Najib yang ada duit serta sedia melaburkan wangnya."

      Betul ke Najib masih banyak duit? Bukan ke semua akaun bank dia di beku, termasuk akaun bank anak2 nya.

      SPRM dan PDRM mesti rampas duit itu bila ada bukti itu datang dari 1MDB.

      Betul, dia tentu ada banyak akaun bank di banyak tempat di dunia yang pihak berkuasa kita tak dapat trace. Tapi dia tentu masuk penjara 10-20 tahun, mana nak ada peluang main politik lagi.

      Pahal pun, bila kena penjara bertahun, tak boleh jadi ADUN atau MP lagi. Di bebas dan di ampun Agong? Siapa mahu uruskan? Wak Jahid? KJ Double ee? Depa pun nakkan jawatan tu, Beb.

      Delete
    3. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete

    4. Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO tiada masalah untuk menyerahkan jawatan itu kepada Najib?

      No way, Bang. Sanggup betting potong jari kelingking, macam gengster bengkeng.

      Wak Jahit tu nampak pandai jugak, sekarang dia diam aje, tak banyak cakap. Dia tahu Najib melebihkan kebencian ke atas diri nya dengan membising walau pun dah kena lesing di Pru14.

      Dia tentu biarkan Najib "one up" dia sebagai Presiden Umno di masa ini, sebab dia mahukan Najib di bencikan masyarakat - dan ahli2 Umno - sehingga tahap atau point of no return.

      Delete
    5. Rafizi: Azmin, Zuraida, Tian mahu kerjasama dengan PAS PRU lalu
      Diterbitkan 9 Ogs 2018, 5:20 petang | Dikemaskini 9 Ogs 2018, 6:12 petang

      A+ A-
      Di tengah kehangatan bahang pemilihan PKR, naib presiden parti itu, Rafizi Ramli, mendakwa pesaingnya untuk jawatan timbalan presiden, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mahu bekerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Selain Azmin, Rafizi turut menamakan dua lagi pemimpin kanan PKR iaitu ketua wanitanya, Zuraida Kamaruddin dan seorang lagi naib presiden, Tian Chua.

      Kata Rafizi mereka menyokong kerjasama PKR dengan PAS bagi mengelakkan Pakatan Harapan (HARAPAN) berdepan dengan pertembungan tiga penjuru.

      Pendedahan itu dibuat Rafizi selepas tinjauan kaji selidik menerusi telefon dijalankan pihaknya kepada ahli PKR menerima kritikan daripada penyokong Azmin.

      Baca: Tinjauan telefon: Ahli PKR dakwa Rafizi ceroboh data peribadi

      "Pasukan saya di Invoke bertanggungjawab menjalankan kaji selidik dan memprofil pengundi-pengundi sepanjang kempen PRU ke-14 yang lepas.

      "Antara lain, saya bertegas sejak awal bahawa pertandingan tiga penjuru yang melibatkan PAS akan memberi kemenangan kepada PKR/Pakatan Harapan, walaupun saingan saya Datuk Seri Azmin Ali menentang kerjasama dengan Pakatan Harapan dan mahu mengelakkan pertandingan tiga penjuru melalui kerjasama politik dengan PAS.

      "Oleh kerana Invoke mempunyai data pengundi yang membolehkan kami membuat kajianlah, maka saya dan sahabat-sahabat berjaya meyakinkan pimpinan untuk meneruskan pertandingan tiga penjuru, walaupun pimpinan lain seperti Datuk Seri Azmin, saudara Tian Chua, saudari Zuraida mahu meneruskan kerjasama dengan PAS," kata Rafizi.

      Pada pemilihan PKR yang dijadual bermula 14 September depan, Rafizi akan mencabar Azmin bagi jawatan timbalan presiden PKR yang kini disandang menteri hal ehwal ekonomi itu.

      Manakala Zuraida akan bertanding merebut jawatan naib presiden dan Tian pula akan mempertahankan jawatannya - juga sebagai naib presiden PKR.

      Kedua-dua Zuraida dan Tian dilihat berada dalam kem Azmin.

      Pada pilihan raya umum lalu, HARAPAN yang terdiri daripada PKR, DAP, AMANAH dan BERSATU mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya berjaya menumbangkan BN yang telah berkuasa selama 61 tahun.

      PAS pula bersendirian membentuk gabungan yang dikenali sebagai Gagasan Sejahtera, memenangi dua negeri di Kelantan dan Terengganu.


      Menurut Rafizi, tidak ada pihak daripada kalangan pimpinan PKR atau HARAPAN sebelum ini menuduh beliau serta Invoke melanggar undang-undang.

      "Satu-satunya pihak sebelum ini yang mendakwa Invoke melanggar undang-undang dan mahu operasi kami ditutup adalah Umno.

      "Saya berharap saingan saya tidak meminjam modal kempen yang sama dari Umno dalam saingan ini.

      "Saya mengingatkan diri saya dan sahabat-sahabat yang bertanding agar memberi tumpuan kepada wawasan kita untuk memperkuatkan parti, bukannya menyerang dan membuat tuduhan seperti ini," katanya.

      Malaysiakini sedang berusaha mengubungi pihak Azmin untuk mendapatkan reaksi.

      Delete
    6. sudah la jl penjilat najis....

      ko dok temberang pasal islam...ko tau tak punca nya semua ni???

      ada pemimpin islam yg belot tu yg ko bela buat hal! klu simple macam ni pun ko tau boleh nk hadam....tak ush la temberang kat sini.

      jgn salahkan org lain.

      jgn salahkan kapir klu islam tak dihormati!
      jgn salahkan cina klu melayu tak dihormati!

      islam yg kaki klepet!
      melayu yg kaki klepet!

      ptuiiiii!

      Delete
    7. Mat Sabu juga menyatakan kekaguman dengan kepimpinan dan perjuangan pemimpin Revolusi Iran 1979, Imam Ruhollah Khomeini yang mana banyak mencorak pemikiran beliau dalam ucapannya sebagai Timbalan Presiden PAS pada 13 Julai 2011.



      Beliau juga secara terang-terangan memuji Setiausaha Agung Syiah Lubnan iaitu Sayyid Hassan Nasrallah dan mengaku beliau dan isteri kerap bertemu dengan pemimpin berkenaan lebih daripada empat hingga lima kali.

      Berdasarkan maklumat, beliau juga didapati membuat lawatan ke sebuah masjid Syiah di Kampung Aluar, di wilayah Satun, Selatan Thailand serta melakukan kunjungan ke atas pemimpin Syiah di sana pada tahun 2011.

      Mat Sabu turut didapati beberapa kali menghadiri kelas pengajian yang dikendalikan ustaz berfahaman Syiah pada 2011 di Bukit Merah, Semanggol, Perak.

      Selain itu terdapat saksi di mana seorang tok guru yang melihat Mat Sabu sendiri menunaikan solat dengan menggunakan sebiji batu kecil leper di tempat sujudnya, yang merupakan amalan sinonim dengan golongan Syiah sekali gus membuktikan Mat Sabu adalah salah seorang penganut Syiah.

      Bagaimanapun, sehari selepas kenyataan KDN itu, Mat Sabu menafikan bahawa beliau adalah pengamal fahaman Syiah.

      Beliau mengakui memuji kepimpinan dan perjuangan ulama Syiah Iran, Imam Khomeini yang juga ikon mazhab, tetapi menafikan ia bermakna beliau pengikut Syiah.

      “Tuduhan mengatakan saya amalkan Syiah, saya tetap nafikan. Dakwaan kagum dengan Khomeini, saya ucap terima kasih.

      “Saya memang kagum dengan kepimpinan Khomeini kerana dia seorang pemimpin yang boleh membawa orang Islam berdiri sendiri. Saya juga kagum dengan Setiausaha Agung Hezbollah Sayyid Hassan Nasrullah,” katanya yang menjelaskan akan mengambil tindakan terhadap, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang ketika itu menjadi Naib Presiden UMNO, kerana menuduhnya Syiah.

      Mat Sabu juga berkata, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Abdul Rahim kerana didakwa mengemukakan bukti yang memfitnahnya.

      Sumber : https://www.ismaweb.net

      : Dr Rozaimi, Maza tutup mata telinga atas isu ini.....

      Delete

    8. Berilah bantuan dan pertolongan kepada semua yang memerlukannya, terutama sekali golongan yang berpendapatan rendah. Kita juga harus akur bahawa DEB yang sepatutnya meningkatkan kewibawaan kaum Bumiputra dalam bidang perniagaaan telah gagal mencapai matalamatnya.

      Oleh yang demikian, suatu pendekatan yang baru harus digunakan supaya kaum Bumiputra boleh berdikari dan sama-sama menikmatan pencapaian ekonomi yang lebih kukuh dan bermakna! Sebagai permulaanya, lebih baik jika usahawan Bumiputra berkecimpong secara usahasama dengan kaum-kaum lain untuk memajukan syarikat dan setelah mendapat pengalaman yang cukup, bolehlah berdikari.

      Ia mungkin mengambil masa yang agak lama, tapi usahawan Bumiputra tersebut akan menjadi individu yang mantap seiring dengan rakan-rakannya yang lain. Pucuk pangkalnya, kita harus belajar dari kesilapan kita!!

      xx

      DEB tak gagal. Ha nya belom mencapai matlamat.

      Tidak senang mahu dapatkan Melayu cepat maju dalam dunia perniagaan. Sebab depa tarak "budaya berniaga". Depa ada ha nya "budaya berdagang" - bertukar barang, tarak letak harga, timbang menimbang, tarak ambik untung, kumpul harta. Tidak seperti Cina yang ada budaya berniaga beribu tahun.

      Tak adil kalau Melayu di suruh bertanding dengan depa. Tak salah ada tongkat. Cina pun di beri tongkat di zaman British kolonial. Robert Kuok di beri sugar monopoly oleh kerajaan selepas Merdeka hingga dia boleh menjadi millionaire, kemudian billionaire.

      Delete
    9. PENYAMUN CABAR PEROMPAK


      Najib cabar lapor polis, Apa lagi Lim Guan Eng dan PH nak? Lapor ajelah kalau bukan “persepsi”



      Datuk Seri Najib Tun Razak cabar Lim Guan Eng lapor polis isu dakwaan konon RM19 bilion bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) ‘dirompak’ Barisan Nasional (BN).

      Bekas perdana menteri itu berkata, di sebalik tuduhan liar di Parlimen kerana Pakatan Harapan (PH) ada imuniti, Guan Eng sepatutnya secara peribadi buat laporan polis dengan nyata secara jelas BN telah rompak dana tersebut.

      “Berikutan cara pengurusan ekonomi yang tersasar kerajaan baharu ini, mereka (menteri kewangan) kini menuding jari ke arah kerajaan BN. Ini adalah sebab sebenar mengapa banyak janji manifesto PH kekal tidak ditunaikan.

      “Juga mengapa program bantuan kepada golongan memerlukan pula dipotong manakala kenaikan gaji kakitangan awam dibekukan, dan bukanlah kerana tuduhan ciptaan mereka kononnya hutang negara adalah RM1 trilion.

      “Kemudian dakwa BN ‘merompak RM19 bilion daripada dana tuntutan GST’,” kata Najib dalam nada sindiran sebagai ulas kegagalan PH tunai pelbagai janji manis manifesto mereka sendiri dengan cipta banyak dalih baharu.

      Minggu lepas, Guan Eng mengejutkan Dewan Rakyat dengan berkata BN ‘merompak’ wang bayaran balik GST dan akibat itu wujudnya kekurangan sebanyak RM19 bilion wang yang tidak dibayar balik kepada peniaga sejak 2015.

      Setakat ini, Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin membuat laporan polis berhubung dakwaan itu dan mahu kes tersebut dibawa kepada pihak mahkamah jika benar berlaku ‘rompakan’ seperti ditohmah Guan Eng.

      Sistem GST 6 peratus mula disifarkan pada 1 Jun lepas dan kerajaan PH bakal memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bermula 1 September depan sempena Hari Kebangsaan 2018 dengan kadar 16 peratus.

      Najib berkata, kerajaan PH juga perlu membayar balik cukai input sebanyak RM8 bilion kepada peniaga bagi GST yang dibayar ke atas pembelian dan perbelanjaan (termasuk import barangan) untuk bulan April dan Mei.

      “Kesemua itu melibatkan kurangan sebanyak RM31 bilion bagi tahun ini.” Justeru beliau berkata, defisit pendapatan daripada GST itu menyebabkan PH potong bantuan kepada golongan miskin dan tidak naik gaji penjawat awam.

      Mengulas lanjut Najib berkata, kerajaan PH sebaliknya lebih minat menyalahkan BN atas kegagalan laksana janji manifesto kempen pilihan raya umum mereka dan berlindung di sebalik kekebalan diberikan oleh Parlimen.

      Ini termasuk dengan buat dakwaan jahat konon BN ‘rompak’ RM19 bilion wang bayaran balik GST yang kemudian terbukti tidak benar setelah dinafikan sendiri oleh pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia sendiri minggu lalu.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan turut mengingatkan orang ramai tentang kemungkinan cukai baharu diperkenalkan oleh kerajaan PH bagi tampung kekurangan hasil akibat pemansuhan GST. – Mynewshub.TV

      : Setelah pengalaman PRU-14 banyak perkara dimanipulasi oleh pihak PH untuk jatuhkan BN, jadi rakyat mula ragui apa kenyataan pimpinan PH. Jalan terbaik biar pihak berkuasa menyiasat untuk mengesahkan kebenarannya. Tapi kenapa PH tak berani?....

      Delete

    10. Hah, Pak Lobai tuding Bang Non -

      PAS: Bazir duit rakyat lagi jika buat PRK untuk Anwar

      PAS berpendapat berjuta wang rakyat akan dibazirkan sekali lagi sekiranya pilihan raya kecil diadakan untuk memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding bagi membolehkannya menjadi anggota parlimen.

      Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata tiada keperluan untuk seseorang ahli parlimen meletakkan jawatan untuk memaksa rakyat mengundi semula.

      “Masalahnya ialah apakah perlu rakyat dipaksa untuk mengadakan pilihan raya semula. Berjuta dana negara akan dihabiskan untuk satu pilihan raya untuk sekadar beri ruang.

      Delete
    11. K'jaan HARAPAN mungkin dah belanja wang GST RM18 bilion
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 4:39 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 5:11 petang

      A+ A-

      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mungkin sudah membelanjakan RM18 bilion wang pembayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Najib berkata, dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa BN merompak wang tuntutan GST adalah tidak berasas sama sekali.

      Ini kerana katanya, seperti kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan.

      Dari situ, katanya, dana dibayar ke akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      "Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin HARAPAN juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu," kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

      Justeru, kata Najib tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kesemua kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      "Oleh kerana kerajaan HARAPAN kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan HARAPAN mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan.

      "Akibatnya, kerajaan HARAPAN mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekali gus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      "Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan HARAPAN sendiri," katanya.

      Bagaimanapun Najib berkata beliau bersedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selaku bekas Menteri Kewangan.

      "Jika dakwaan ini didapati tidak benar, maka Lim Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      "Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik," katanya.

      Ketika membentangkan RUU Akta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Mansuh) 2018 Selasa lalu, Lim mendedahkan audit dalaman Jabatan Kastam mendapati tabung bayaran balik GST kekurangan hampir RM18 bilion.


      Baca: 'Audit dedah salah guna RM18 bilion tabung bayar balik GST'

      Beliau mendakwa kerajaan BN memalsukan akaun dan menyalahgunakan dana dalam akaun bayaran balik GST untuk menutup defisit dasar kewangan kerajaan.

      Bagaimanapun, Lim enggan mengaitkan perkara itu dengan Najib, sebaliknya berkata bekas setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah pasti "tahu" mengenainya.

      Irwan menafikan dakwaan bahawa kerajaan BN telah merompak bayaran balik GST dan membuat laporan kepada SPRM pagi ini.

      Delete
  10. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………

    TERUSKAN BERKOMENTAR KEKASIHKU JUSTICE
    ENGKAU DAN AKU
    TERIKAT DENGAN PERJANJIAN 69

    HA!...HA!.....HA!.......HA!
    HA!...HA!.....HA!.......HA!
    HA!...HA!.....HA!.......HA!
    HA!...HA!.....HA!.......HA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agus pula kritik Janji Pakatan Harapan



      1. Rakyat faham jika tol dan bayaran PTPTN belum dapat dihapuskan, harga minyak tidak dapat diturunkan, dan gaji belum boleh dinaikkan. Ini kerana kesemua di atas memerlukan wang, sedangkan negara kita dilanda beban hutang.

      2. Apa yang rakyat tidak faham ialah bila kerajaan lambat menyelesaikan janji dan harapan rakyat yang tidak melibatkan kos.

      3. Pertanyaan rakyat mudah. Bilakah penyangak, perasuah, pencuri dan penyeleweng kuasa hendak dibawa ke muka pengadilan. Mengapa begitu lambat?

      4. Bilakah reformasi institusi parlimen, SPR, dan kehakiman hendak dilaksanakan? Janji dan laungan untuk merubahnya dah terlalu kerap didengar. Isunya, apakah yang akan diubah dan bilakah akan bermula? Mengapa begitu lambat?

      5. Bilakah semakan semula terhadap undang-undang yang dikatakan drakonian dahulu seperti Akta MKN, Sosma dan lainnya hendak dipinda atau dimansuhkan? Di peringkat manakah proses semakan atau pemansuhan itu?

      6. Rakyat sebenarnya sudah jenuh menunggu untuk melihat reformasi institusi berlaku dalam negara. Harap sekali semuanya dapat dipercepatkan. Bertindaklah segera supaya negara kita boleh cepat melangkah ke depan.

      - prof agus


      : Kalau mereka yang hidup zaman Mahathir menerajui BN 22 tahun, mereka pasti tidak hairan apa yang PH buat sama dengan BN zaman Mahathir buat.....

      Delete

    2. Kerajaan mesti menangani sistem alibaba yang begitu sebati dan sebab utama kegagalan usaha kerajaan dalam memperkasa ekonomi bumi. Perlu langkah tegas, keras dan berani, kalau tidak status quo saje.

      Undang2 mesti digubal supaya kedua-dua pihak pengalibaba dan dialibaba dihukum berat. Semacam ada usaha sistematik mencuri kontrak2 bumi oleh syarikat2 bukan bumi yang besar2 dan public listed. Mereka tubuhkan syarikat2 proksi bumi khas utk kontrak2 bumi menggunakan seorang dua petualang dan ada juga staff2 biasa yang tak berdaya kata tidak. Ini jenis rasuah besar, dua2 pihak bersalah mesti dihukum denda besar dan dipenjara kalau boleh.

      xx

      Tak payah banyak sngat unfdang2. Tapi perlu kenal pasti mereka yang patut di bantu. Contoh nya orang yang pernah buat kontek kecil di bantu beli trekter dsb nya.

      Delete
    3. Tambah baik sistem BR1M sedia ada kata Abdul Hadi



      MARANG - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan konsep membantu golongan miskin perlu diteruskan bagi mengatasi masalah kemiskinan di Malaysia.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pendapat beliau berhubung cadangan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu memansuhkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak lama lagi.

      Menurut Ahli Parlimen Marang itu, perkara penting yang perlu diberi penekanan adalah pembaikan terhadap sistem sedia ada dan melakukannya dengan cara sistematik, bukannya ‘hilang’ begitu sahaja.

      “Apa yang penting adalah konsep membantu orang miskin, konsep itu perlu diteruskan. Yang penting adalah melakukan pembaikan untuk melakukannya dengan cara sistematik.

      “Jangan hilang begitu sahaja. Usahakan betul-betul supaya dapat mengatasi masalah kemiskinan,” katanya pada sidang media selepas Majlis Melabuh Unjam di Perairan Marang, di sini, hari ini.

      Semalam, Dr Mahathir memaklumkan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Menurutnya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.


      : Membaiki apa yang sedia ada, hindari daripada merasuah rakyat, bantu yang benar-benar memerlukan menghidari negara daripada sistem kapitalis....

      Delete
    4. Mahu tutup isu janji manifesto'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 18 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      AES
      Kebanyakan kenderaan bergerak perlahan apabila melepasi Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di Kilometer 6.6 Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) yang menghubungkan Kajang-Puchong hari ini. -Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memansuhkan saman AES hanyalah untuk menutupi janji manifesto yang gagal dilaksanakan kerajaan PH.

      Bekas Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, langkah tersebut dilihat sebagai satu pendekatan yang mudah semata-mata untuk menyedapkan hati rakyat.


      “Ini merupakan pada saya satu pendekatan yang mudah kerana kerajaan hari ini tidak menunaikan janji-janji yang besar-besar antaranya tidak dapat menurunkan harga minyak, harga barangan dan tol juga tidak dapat hapuskan.

      “Jadi paling tidak, tindakan ini paling kurang pun untuk sedapkan hati rakyat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Pada masa sama, beliau turut menafikan dakwaan kerajaan BN sebelum ini dikatakan mengaut keuntungan daripada kutipan saman AES tersebut.

      “AES ini dilaksanakan sebenarnya untuk mendisiplinkan rakyat supaya lebih berhemah di atas jalan raya dan paling penting tujuannya untuk mengurangkan kadar kemalangan.

      “Apabila saman AES ini dibatalkan, ia sekali gus menjadikan pengguna jalan raya tidak serik dengan kesalahan yang dilakukan. Jadi tidak timbul soal kerajaan BN kaut keuntungan seperti dakwaan tersebut,” katanya.

      Jelasnya lagi, mana-mana individu yang melanggar undang-undang akan dikenakan denda dan ia turut berlaku di seluruh dunia.

      Delete

    5. Sebelum ini wujud spekulasi terdapat usaha untuk menghalang Anwar menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri kelapan. Mahathir bagaimanapun menafikannya.

      Semalam, Anwar memberi bayangan bahawa beliau akan kembali ke parlimen sebagai “yang berhormat”, kemungkinan Oktober ini.
      PAS akan lawan Anwar

      Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata pihaknya sedang melihat langkah seterusnya yang akan diambil oleh PKR bagi PAS menyusun gerak kerja sekiranya PRK itu benar-benar berlaku.

      “Kita akan tengok kerusi mana yang dikosongkan. Kalau kerusi tu PAS ada peluang untuk masuk, kita masuk, tak tahu kerusi mana.

      “Tapi ada ura-ura Permatang Pauh dan Sungai Petani. Saya anggap ni peringkat khabar angin yang belum boleh pegang. Kita bersedia (PRK). Kalau ada peluang untuk kita menang, PAS akan gerakkan calon,” katanya.

      Delete
    6. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    7. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


      "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

      Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


      Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
      Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

      Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

      "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
      Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

      Delete
  11. PEROSAK MALAYSIA ada lah nama bagi menibai yang pakai nama CAPTAINMALAYSIA. Yang selalu kopipes merosakkan keadaan di blog ini.

    Sekarang nak ucapkan syabas kpd Tun M yang kata di Kongres Bumiputera -

    Dr M: Bumiputera akan hilang tempat jika terima 3 juta lagi rakyat China

    KONGRES BUMIPUTERA | Dr M mempersoalkan sekiranya Bumiputera dapat bersaing dengan peniaga dan usahawan dari China.

    Kalau rakyat China di benarkan diam sebagai penduduk tetap di Forest City Johor Bahru, tentu depa menjadi pesaing tambahan kpd Melayu yang pada umum nya bahru setahun jagong dalam perniagaan.

    BERDENTUM tembakan kpd Forest City dengan rancangan nya membawa 700,000 unit kediaman harga mahal X 4 (purata sefamili) = 2.8 juta rakyat China masuk sebagai penduduk tetap, tapi Tun kata mereka yang bertujuan nak diam lama di Malaysia tidak akan di benarkan masuk.

    BRAVO, Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete

    2. Yang kau nak sibuk buat apa. Main lama makin terseelah kebusukan hati kau. Semua yg dibuat tak betul. Kau tu pegilah betulkan kelantan tu kalau dah hebat sangat. Banyak sampah kat sana tu perlu dibersihkan barulah bole tegur. Takpa tubggu bicara april depan barulah tau bau bangkai terbongkar.

      don't simply issue statements without a sting on it... check you fact ... you statements absolutely rubbish..

      Delete
    3. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete
    4. HABIS KAU NAK NAJIB JADI PM LAGI KA..
      WEIII....CAPTAIN BODOH!!!

      TUN,GUAN ENG DAN AZMIN MAMPU SELAMATKAN NEGARA!

      Delete
    5. Pantun Manifesto Tomato


      Buah tomato dibawa berlayar,
      Masak sebiji diatas peti,
      Tol tak hapus masih kena bayar,
      Bagaikan menunggu anak pengantin LGBT.

      Buah tomato kacang bendi,
      Jadi perencah untuk memasak kari,
      Harga barang tak turun 0% GST,
      Inikan pula 10% sst.

      Buah tomato turun harga,
      Begitu juga harga durian,
      Manifesto hanya masa pilihanraya,
      Bukan Bible bila jadi kerajaan.

      Pergi ke kedai membeli tomato,
      Naik motor ke pekan banting,
      Sebelum PRU wall penuh Manifesto,
      Lepas PRU upah admin delete posting.

      Cili, tomato dan bunga kantan,
      Buat perasa didalam masakan,
      Pendidikan percuma manifesto pakatan,
      UEC pula yang didahulukan.

      Spaghetti bologna sedap dimakan,
      Dimasak dengan tomato puri,
      Bila wartawan tanya soalan,
      “Tak Tahu”, jawapan para Menteri 😂

      Credit: Huzry Fionnawatty Hussien

      Wow! Jual orang dengan janji, Mungkir janji jual diri

      Delete
  12. SITUASI EKONOMI HARI INI,
    MEMERLUKAN PENGORBANAN RAKYAT BUAT SEMENTARA,
    EKONOMI NEGARA MEMANG ROSAK TEROK ZAMAN BN,
    MACAM PERBAIKI KERETA,
    KOS PERBAIKI TUAN PUNYA KERETA KENA TANGGUNG!!!!

    ITULAH HAKIKAT..
    YANG KAU DOK MENYALAK TU CAPTAIN BODOH!!
    PASAL NAK KERETA JADI BARU...ALLL FREE

    KEPALA BAPAK,ATOK DAN NENEK KAU!!!BODOH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tan Sri Anuar Musa bangkang boss sendiri di Parlimen.

      "Saya minta maaf Bagan Datuk saya tak setuju dengan kenyataan Yang Berhormat yang menyebut hanya harga tomato turun.

      "Sebab harga saham, getah, sawit, ringgit Malaysia pun turun," katanya yang mengundang sorakan wakil rakyat BN.

      Dia lupa sebut durian pun jatuh harga.

      Wow! Lagi untung jual tomato bila orang kena jual

      Delete
  13. AKU YANG PANGKAH PH....
    REDHA ATAS SITUASI HARI NI..

    DEMI NEGARA TERCINTA INI...
    TIDAK LEWAT UNTUK AKU KATAKAN
    "SAYANGI MALAYSIA KU"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila pakai kondom, sampai bila PH tak beranak


      Penyokong tegar PH masih ingatkan mereka berkahwin dan pastinya persamaan bakal dikurniakan zuriat.

      Tapi jika pengantin memakai kondom, sampai bila si isteri tidak akan mengandung.

      Dulu peminjam #PTPTN ingat dapat tangga untuk keluar dari hutang bila Kerajaan #MalaysiaBaharu naik.


      Mula-mula janji akan ditarik keluar dari blacklist untuk keluar negara. Sekarang akan dimufliskan dan ini bermakna tak boleh juga ke luar negara.

      Wow! Bukan saja jatuh ditimpa tangga, dihempap Maszlee, dipijak Teo Nie.... 🙄🙄🙄

      Delete
  14. Meminjam luahan sdra Ramli Mohd Nasir....


    "Tuan Shahbudin, saya rasa blog tuan akan jadi blog kumpul sampah sarap jika tuan masih membiarkan komen sampah sarap berterusan di copy paste di sini. Pengunjung setiap blog tuan juga akan mula mengundur diri. Harap buat tapisan bagi komen copy paste khususnya dari justice league dan geng Najib".

    Dia sengaja berbuat demikian agar kita semua berhenti menjenguk di blog ini. Justru, saya syorkan kita terus balun dia dgn hujjah2 bernas.


    Othman Ahmad1 September 2018 at 23:59
    Kenapa dibiarkan 'binatang biadab Tonggeng' berleluasa melonggok sampah di laman blog ini?

    Saya sokong penuh saranan sdra kita ini.....

    "Al Kelakerns31 August 2018 at 01:10
    Assalamu alaikum' Tuan Admin dan para netters yang dihormati. Saya terpanggil pada Admin budiman supaya meletakkan posting JL sebagai Spamming. Sikap iri hati dan ketidak siuman oleh para bloggers umno dewasa ini sudah sampai ketahap psychopath. Harap maklum, Terima kaseh".

    ReplyDelete
  15. Yengedde Vallikoppo....kau tu telor pun dah takde kihkihkihkih..harap pinjam telor kucing besar buah mata kucing hahahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...