Friday, 9 February 2018

SIA-SIA NAJIB "SERBU" PAGOH


Perdana Menteri, Najib Razak hari ini "menyerbu"  Pagoh buat kali pertama sejak beliau memecat Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri pada Julai 2016 yang lalu.


Dikhabarkan beribu-ribu orang menyambut beliau dan bersusun-susun pula bas dari seluruh pelusuk Johor turut digunakan untuk mengangkut orangramai ke Pagoh.


Ternampaklah ramai orang yang menyambut Najib dan seolah-olahnya beliau disokong dengan begitu padu sekali.


Mesej kedatangan Najib tidak lain ialah untuk menyeru pengundi Pagoh agar menolak Muhyiddin dalam pilihanraya akan datang. 


Muhyiddin disifatkan Najib sebagai pengkhianat Melayu kerana sekarang ini sudah berkawan dengan DAP untuk menumbangkan UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang.

Secara kebetulan sejak beberapa bulan kebelakangan ini saya beberapa kali telah berkunjung ke Muar atas sesuatu urusan dan sambil itu sempat juga bertanya serta berbual-bual dengan beberapa orang yang ditemui berkenaan perkembangan politik di situ.


Di Muar ada empat kawasan Parlimen di sekitarnya iaitu Pagoh, Bakri, Ledang, selain Muar sendiri.


Dalam perkembangan politik semasa setelah Muhyiddin dipecat dan kini menjadi Presiden Bersatu, Pagohlah yang paling menjadi sebutan ramai.


Pada PRU 13 lalu, Muhyiddin menang di Pagoh atas tiket BN menewaskan calon Pas dengan majoriti 12,842 undi.


Sebab itu Najib sanggup "menyerbu" Pagoh untuk memastikan kerusi itu dapat ditawan semula oleh BN.


Berdasarkan beberapa perbualan dalam kunjungan ke Muar itu, selain turut mendapatkan maklumat tambahan daripada beberapa kenalan yang berasal dari Pagoh, kedatangan dan "serbuan"  Najib ke kawasan itu boleh dikata sia-sia dan tidak akan mendatangkan hasil.


Tidak mudah untuk UMNO dan BN mengalahkan Muhyiddin yang pengaruhnya sudah agak lama dan berakar umbi di kawasan itu.


Muhyiddin dipecat hanya kerana membangkitkan isu skandal 1MDB dan sekarang Najib sendiri mengakui kegagalan serta kelemahan kerajaan dalam menguruskan syarikat pelaburan sarat hutang tersebut.


Jadi, sudah tentu pengundi Pagoh akan terus bersama Muhyiddin kerana beliau dilihat benar dalam tindakannya. Rata-rata orangramai yang ditemui juga melihat Muhyiddin lebih bermoral berbanding Najib.


Sebaliknya, mengundi BN hanya bermakna mengekalkan Najib dan bersetuju dengan segala salah laku dalam skandal 1MDB.


Lagi pula, Pagoh dan Muhyiddin tidak banyak beza dengan Permatang Pauh dan Anwar Ibrahim atau Gua Musang dengan Tengku Razaleigh. Sebagaimana Anwar dan Ku Li terus disanjung dan diterima di kawasan mereka, begitu juga dengan Muhyiddin di Pagoh.


Percubaan mengalahkan Muhyiddin sehingga Najib sendiri sanggup turun padang di kubu musuhnya tidak membawa sinar apa-apa. Terlalu sukar, malah boleh dikata hampir mustahil untuk BN menang di Pagoh menewaskan Muhyiddin.


Janji pembangunan dan projek lampu jalan yang dicurahkan tidak akan menjadikan warna hitam bertukar putih di mata pengundi yang semakin celik.


Adalah lebih munasabah sebenarnya untuk Najib menumpukan lebih usaha kepada mengekalkan kemenangan BN di kerusi-kerusi marginal atau yang dimenangi dengan majoriti tipis seperti Muar (1,646 undi), Pasir Gudang (935 undi), Ledang (1,967 undi), Bera (2,143 undi), Balik Pulau (1,539 undi) Padang Rengas (2,230 undi), Bagan Serai (1,140 undi) dan puluhan kerusi Parlimen yang lain daripada memberi tumpuan kepada Pagoh.


Bahkan, akibat skandal 1MDB dan penolakan orang Johor terhadap Najib, ia bukan saja akan dibuktikan dengan Pagoh terus kekal dalam genggaman Muhyiddin, tetapi juga dengan paling mungkin beralihkan pentadbiran kerajaan negeri Johor daripada BN kepada Pakatan Harapan. (ShahbudinHusin 09/02/2018).

164 comments:

  1. Replies
    1. Adoi..dh lama xdpt 1st.jilakee

      Delete
    2. .πŸ†πŸ†πŸšπŸšπŸš₯πŸ’Œ

      Delete
    3. Budak2 Yang jual buah-buahan di perhentian lebuhraya Pagoh semuanya pro Tan Sri Muhyiddin Yasin,,tak ada tempat MO1 dihati mereka.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Yang ada hati kat MO1 ni dia ..anak pelacur si haramzadah ni !!!

      Delete
    6. Anak tujuh keturunan kepada yg komen spacebar panjang panjang akan buat kerja yg sama di sekolah dia nnti. Nnti masa tua ko nampak cucu cicit ko buat perkara yg sama masa jawap peperiksaan mereka.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. Tua Budin kalau Tuan biarkan keparat Wak Kengkang mengacau di blog ini saya percaya blog Tuan akan hilang penghuni nya. Jikalau ini berlaku maka Tuan memberi kemenangan kepada penjilat taik babi ini dan kekalahan pada Tuan sendiri. Tolong sekat posting kisong Wak babi kengkang ni. Kejora Kengkang,Geng NAJIS dan Mr Jamban ni sama orang nya. Tetapi walaupun komen auta tolong biarkan kerana ia baik untuk pervezaan pandangan tapi padam yang mengacau yang sondol sampai space kosong tu. Ambil kanglah awak mencegah. Percayalah saya pun kurang menjenguk dan komen di blog aTuan kebelakangan ini kerana kekacauan oleh penkhianat bangsa,agamadan negara ini.
      Terima kasih Tuan Budin.

      Delete
    13. Langkah awal mencegah. Maaf typo

      Delete
    14. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    15. bila laa nak dapat first...

      Delete
  2. Budin..yg hadir dptlah sorang sekor ayam pm najib bagii..rakyat hadir bkn nk dengar dia brucap pun..jgn kerana sekor aym derita 5 tahun lagii..biasa org melayu dibagii wang 100 dn sekampit berasberas terus lupa harga diri..apa yg najib bagii ambil jerr tapii undiilah BERSATU...🌺🌺🌸+πŸŒΌπŸŒ·πŸ€

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Kesian........pujuk diri sendiri...

    ReplyDelete
  4. Ala budin,semua guru,murid sekolah,pensyarah dan mahasiwa/si,sudah confirm dikerah oleh bos msg2,bos msg2 nak bodek,cepat naik pangkat!...kolej lagi le senang nak dipergunakan,ada bas kolej sendiri.
    Org kg -ketua bhg sponsor sewa bas...gua tak heran da....
    Selamat meninggal dunia le bn,di byk tpt lain,rakyat dah tak sabar nak mengundi,
    di johor umno lahir,di negeri ini juga ia akan meninggal.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. KEH...KEH..KEH...Kau nak buat lawak ke Budin OOOI. Kau kata Din Pagoh punya pengaruh masih kuat kat situ???
    Kawan2 aku pun selalu juga ke Pagoh dan Muar untuk buat kajian berkaitan tahap sokongan wrga kat tempat tu terhadap Din Pagoh ni...kau tau apa dapatan mereka???
    Rata2 yang mereka jumpa dan temuramah dah lama tolak si Din Pagoh ni..mereka kata dia ni pengkhianag orang melayu yang sanggup gadaikan maruah melayu demi menjaadi baruah kepaad Madey dan DAP. Perpecahan melayu yang berlaku kat daerah tu adalah hasil kerja tangannya yang tak sabar2 nak jadi presiden UMNO dan PM. Kalau dia tunggu sikit aje lagi, dah tentu jawatan tu aakn dapat pada dia, tapi kerana terpedaya dengan pujuk rayau Madey, dia sanggup mengkhianati perjuangan parti suci UMNO dan membelakangkan janji2nya untuk membela umat melayu di negar tercinta ini.
    Sanggup bersekongkol dengan MADEY untuk mencipta isu 1MDB dan berkonspirasi dengan 3 mantan Tan Sri bagi menjatuhkan kerajaan dan merampas kuasa secara tidak berpelembagaan. Tengok aap jadi...Din ingat Madey akan naikkan dia jadi bakal PM, tapi rope2nya dia dijadikan keldai tunggangan Madey untuk menaikkan dirinya menjadi PM lagi sekali.
    Janagn cakap PM..TPM pun Din ni takkan merasa lagi...takke banganag namanya tu??? Dia masih tak ambik iktibar bagaimana Madey dah sabotaj TPM2nya yang lepas..kini terjadi pada dirinya pulak. Nama aje Din ni Presiden Bersatu, parti yang bakal di haramkan tu, sebenarnya dia ni jadi patung bernyawa aje . Satu kuasa pun takde...semuanya diputuskan oleh Madey. Dah kena manderam kaw2 punya dengan Madey si Din ni beb. Tak lama lagi, jawatan presiden tu akan diambil alih oleh Mokriz pulak...jadilah si Din ni pak pacak dalam Bersatu. Serupa kerbau Balau yang dicucuk hidung, diheret kesana kemari sesuka hati oleh Madey dan Boboi.
    Raami wraga Pagoh dah tak sabar2 menunggu PRU 14 nanti..mereka telah bersumpah untuk mengajar Din Pagoh ni cukup2...dan akan memastikan dia akan hilang wang pertaruhan nanti, itupun kalau dia berani bertanding kat Pagoh !!!!!!!!!Dengar khabar, dah lama si Din ni tak balik ke Pagoh lagi...kalau dia berani tunjukkan muka kat situ, konfom kena baling dengan telur tembelang punya....itulah sambutan yang selayaknya untuk pengkhianat agama, bangsa dan negara macam dia ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat kamu Geng najib ..sungguh hebat !!

      Tidak di duga petani paling berkaliber di Malaysia ini yang bolih mengalahkan syarikat NFC mempunyai ramai sahabat serta rakan penyelidik .

      Siapa dia pakar2 tu ??? Lim Sian See @ Eric See Too ke ???

      By the way Mr. Geng Najib , there are always two sides of each coin . So it depends on which side you look at the coin . Whether you look at the "Kepala Bapak Kau" side or you look at the value side , it always picture a different stories .

      So to know the conclusion is , just like you said ,have the election now !!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Kamu ni penipu la. Cipta fakta palsu. Berkubur bn lepas pru14 disebabkan fakta syok sendiri.
      PH akan beraya meraikan kemenangan kebenaran mengatasi kezaliman.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  6. Ingatkan Najib nak membuat announcement dividen EPF 6.99% . Mana tidaknya , selama lapan tahun jadi PM , inilah announcement pertama tentang agihan EPF yang akan di buat olih Najib sendiri . Lepas tu "KEpala Bapak Kau" pun akan tweet beberapa kali betapa bagusnya ekonomi Malaysia . Juga pujian akan di beri tentang baiknya pengurusan EPF .

    Lihat saja tweet tenang hibah TH ...dua hari terus menerus memuji kerana pemberian hibah naik 0.25% dari tahun sebelumnya . Tapi dia tak sebut yang itu . Dia sebut 6.25% ...Nampak gempak sikit ! Ini kerana hibah haji naik kepada 1.75% . Hibah haji ni tidak memberi 'financial impact' yang ketara , baik kepada TH juga kepada penyimpan . Apa kita bolih buatkan ??? Nak Tanya lebih sikit tak bolih kerana hibah TH ni adalah di tafsirkan sebagai hadiah kepada penyimpan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Anak pukimak pelacur ni dah menjelma dah ..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  7. Keinginan utama untuk memastikan bn kalah adalah supaya dapat mengetahui benarkah
    1. Duit 2.6b dalam akaun najib itu adalah duit derma.
    2. Kenapa duit 42juta boleh tersalah masuk dalam akaun najib
    3. Benarkah najib tidak terlibat dalam kes altantuya
    Semua tuduhan ini hanya boleh disiasat jika yang tertuduh tidak ada jawatan tertinggi dalam negara yang mungkin boleh mempengaruhi siasatan.

    Perkara yang sama juga telah dilakukan keatas tun m semenjak pak lah jadi pm. Kemudian disambung siasatan keatas tun oleh najib.
    Sehingga kini tiada satu pun pendakwaan keatas tun m. Oleh itu kesimpulannya segala tuduhan keatas tun adalah sekadar FITNAH dan TUDUHAN politik semata.

    Jadi selepas ini, alangkah baiknya jika dapat meletakan najib ditempat tun pula, disiasat ketika tidak berjawatan. Adakah najib juga menerima nasib seperti tun yang hanya menjadi mangsa FITNAH dan tuduhan politik semata bila mana najib juga tidak mampu diheret kemahkamah ketika tidak berjawatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Si haramzadah ni dah mula buat taik dah ???

      Kalau nak buat taik , pergilah join Taek Jho Low .

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nukilan Tn Budin ni adalah sia2 bagi kamu si anak pelacur , mengapa kamu tertonjol tonjolkan diri ...tiada siapa pun menjemput kamu ... bahkan ramai yang menghalau kamu ..

      Tetapi dasar tidak sedar diri ....rasa malu sedikit pun tidak ada , harga diri langsung hancus .

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan serta sedih terhadap ibu kamu . Sembilan bulan 10 hari menjunjut kamu . Bapak kamu malas hendak di fikirkan kerana kamu sendiri mengiakan bahawa diri kamu anak seorang pelacur !!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma'af Tn punya blog kerana bahasa juga kata2 terhadap haramzadah ini ...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Apaaa???? Madey rayu agar dia diberi masa 2 tahun untuk selesaikan masaalah negara yg kononnya disebabkan oleh DSNR.....boleh caya ke cakap si tua renta ni lagi sekali????
      Bukankah sebab dia nak jadi PM ialah untuk mendapatkan balik hartanya yang berbillion2 tu yang kini diparking ditangan kroni2nya dulu dan kemudiannya memastikan Mokriz boboi menggantikannya sebagai PM ke 8 nanti. Ingat dia pedulik ke nasib rakyat ...tarak punya beb, yang penting dirinya dan anak beranak lepas, rakyat sangkut apa ada hal bhai.
      Kenapa sampai 2 tahun nak jadi PM...habis janjinya nak bebaskan DSAI cepat2 selepas PH menang apa citer??? Ini menunjukkan dia memang takde niat langsung untuk lepaskan DSAI dari dalam..kalau boleh Madey nak dia mereput kat dalam sampai akhir hayat. Kalau dibebaskan cepat2...teruk dia nanti, bila DSAI jadi PM..yang pertama dia akan buat ialah balas dendam terhadap Madey dan pastikan si tua renta ni rasa apa yang telah DSAI rasa selama berada kat dalam..makan tanggung, berak cangkung beb. Tapi kira ok jugak...Pizi ada kawan kat dalam nanti, teman seperbualan.
      Ayuh...dari saat dan masa ini, kita buat gerak langkah untuk pastikan hajat madey tu tak kesampaian..jangan biarkan pisang berbuah 2 kali seperti dulu...tobat beb.
      Dari kita undi PH...lebih baik berjota2 kali ganda kita rosakkan undi..dengan mwrosakkan undi, kita telah membantu rakyat Msia dari terjebak sekali lagi dengan rejim Madey yang bakal menjahanamkan negara sekali lagi !!!!!!!
      Ayuh..bangkitlah aank2 muda dan kengkawan ku...kita sama2 pastikan SI Madey dan PH kecundang dengan hinanya dalam PRU nanti...undi UMNO/BN atau rosakkan undi..jangan beri satu undi pun pada PH...ingat terlajak perahu boleh diundur, tersilap pangkah PH, buruk padanya untuk agama, bangsa dan negara di bumi beruah ini....

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  15. Sibaghal dan spesis yg sewaktu dgnnya saja di Pagoh yg akn terus ampu MO1 sikepala penyamun dan pengkhianat negara & bangsa selain yg cerdik sikit tapi cuma fikir tembolok dan habuan dedak dari gerombolan penyamun. Klu di negara lain, PM macam MO1 ni dah lama dah kojol dan mati katak dikerjakan rakyat jika degil undur diri untuk dibicarakan. Harap orang Pagoh menjadi lebih bijak untuk menilai antara intan dan kaca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete


  20. Taxman imposes RM5m tax penalties on DKLS


    Friday, 9 Feb 2018


    KUALA LUMPUR: The Inland Revenue Board (IRB) has imposed additional tax liabilities and penalties on DKLS Industries Bhd


    It said on Friday the amounts have been accounted for in the accounts and will be reflected in the financial statements of the company and of the group for FY ended Dec 31, 2017.

    DKLS and its units DKLS Construction Sdn Bhd, DKLS Development Sdn Bhd and DKLS Homebuilders Sdn Bhd were imposed with additional tax liabilities inclusive penalties for the years of assessment 2010 to 2016 due to technical adjustments.

    “The company and the aforesaid subsidiaries have accepted the additional tax payable inclusive penalties by the IRB and the respective companies have reached a settlement agreement with the IRB to pay the additional tax liabilities and penalties imposed,” it said.

    DKLS said the financial effect of the additional tax assessments and penalties is the reduction in earnings and the net assets of the group for FY ended Dec 31, 2017.


    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies


    1. IRB slaps Aeon Credit with RM97mil additional tax bill

      Wednesday, 13 Dec 2017

      KUALA LUMPUR: Aeon Credit Bhd said it had been served with notices of additional assessment and penalties totalling almost RM97mil from the taxman.



      The additional tax bill goes back seven years to the assessment year 2010.

      “The company has appointed tax solicitors and is initiating proceedings to challenge the validity and legality of the said notices of additional assessment,” the company told Bursa Malaysia on Wednesday.

      Aeon Credit said there are “reasonable grounds” to challenge the validity of the additional assessment raised by the director general of Inland Revenue and the penalties imposed.

      It added that the company had sought professional advice from an independent and reputable audit and tax firms on its accounting and tax treatment.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. Rafizi Ramli and the Price of Idealism

    — February 9, 2018 by dinobeano

    Would you be willing to go to jail for something you believe in?

    30 months in jail. That is the price Pandan MP Rafizi Ramli and former Public Bank clerk Johari Mohamad are paying for something they believed in.

    A bank clerk is very good at putting things in order. One day he finds data that could indicate the money trail of misused public funds. Anxious, he hands it to a politician. His heart stops racing momentarily. The politician investigates further and finds no cows. RM250 million later, still no cows.

    Instead, we have 30-month imprisonments for the man and the politician. Isn’t there something wrong?

    Isn’t there something wrong with our criminal justice system when we convict people too easily and sentence too excessively? Isn’t there something wrong when our judges are not tempered with judicial sensibilities of justice and mercy? Isn’t there something wrong when good people with good intentions go to jail?

    Rafizi and Johari–Ordinary Malaysians who couldn’t stand the stench of corruption and abuse of power became victims of injustice.

    When Rafizi first investigated the National Feedlot Corporation scandal, he wasn’t well known to the public. At that time, both Johari and Rafizi were simply ordinary citizens who couldn’t stand the smell of alleged corruption and abuse of power.

    Injustice is not something only known to academic scholars or moral philosophers; injustice is something universally and timelessly felt – everyone can smell it.

    Some skeptics are cynical of Rafizi’s singular devotion to truth. They say that all of this is merely a ploy in his journey to martyrdom.

    But we would be damned to think that this is a self-serving journey. One conviction resultant from the struggle for truth is one conviction too many. Prison walls are supposed to house only those who present an imminent threat to society – the “worst of the worst”.

    Prisons are placed at the lowest rung of every social hierarchy, since its primary purpose is to punish unacceptable actions and behaviours. It does so by removing your physical mobility, torturing your mental authority and decimating the last of your soulful existence.

    If we look at what Rafizi has done since the eve of his political career, and at the insurmountable courage of ordinary people like Johari, they hardly fit the description of being the worst of the worst of our society.

    In fact, people like them ought to be exemplary reminders of what ordinary people can do. Words like “justice,” “truth,” and “struggle” find their owners in men like these.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd .......


      Actualising Idealism

      Rafizi and Johari had everything to lose. Rafizi was the youngest senior manager at PeTRONAS and could have remained and risen spectacularly through its corporate ranks.

      Instead, he chose to expose the NFC scandal, which first sent him to the cunning world of politics – and now to prison. Once he was at the very top of the mountain; now he is forced to march to the lowest abyss of prison cells.

      Johari was a bank clerk living from hand to mouth. He knew that he would have his livelihood forfeited if he was to be served with imprisonment. Many called him an “ordinary” bank clerk – but I refuse, for he is anything but.

      Many of us are idealistic when we are young. Our aspirations for how society should be are a central part of our being.

      But as we get older, we are told to be more practical. We are told to “earn money first, do justice later”. We are told, “Dear, no one pays you to fight for justice; you only pay dearly.”

      The rat race of adult life reveals that your youthful idealism is actually just naΓ―ve foolishness. So maybe Rafizi and Johari were indeed just a foolish pair who believed fairness and justice were possible for humanity.

      But maybe – just maybe – they are who we are if we had a heart of steel and spirited moral courage. Maybe they are who we want but are too afraid to be. Maybe a part of them is a part of who we are.

      The process of combating evil is so terrifying that we need courageous soldiers to walk into the fire first. If idealism is the fire in your belly, then actualising idealism means walking through the fire.

      After all the words of tongue and pen, this question visits me again and again: Would you be willing to go to jail for something you believe in?

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  30. Cuma di hati kejora dunguuuuuu dan keluarga dia jer mumuji najib pencuri.

    Bingaiiii


    Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete

  31. For retailers, nothing to howl about in Year of the Dog

    PETALING JAYA: Chinese New Year is just one week away, but retailers are not seeing the normal frenzy of last-minute shopping, according to a prominent entrepreneur who is well-placed in Malaysia’s retail industry.

    Nelson Kwok, who formerly headed the Malaysia Retail Chain Association, said people were no longer spending as much as before, with one reason being because they are more careful with their money.

    “They buy only what is necessary, or when prices hit rock bottom or there are extras like buy-one-free-one,” he told FMT.

    Kwok’s observation seems to be in line with that of retail tycoon Ameer Ali Mydin, who owns the Mydin Hypermarket chain nationwide.

    Ameer, whose company ceased operating the subsidised Kedai Rakyat 1Malaysia budget marts, recently said that consumers could no longer afford to spend like they used to.

    He said consumption was largely about basic goods.

    “I think people just don’t have the money,” Ameer said.

    Ameer’s views were dismissed by Abdul Rahman Dahlan, the minister in charge of the Economic Planning Unit (EPU) at the Prime Minister’s Department, who said private consumption continued to be the biggest contributor to Malaysia’s economy, taking up more than half of the national GDP.

    “Retail trade in the first 11 months of 2017 increased to RM410.5 billion from RM367.7 billion in the same period for 2016 – a growth of 11.6%,” said Rahman.

    Kwok, meanwhile, said that consumers being more careful with their money had been the trend for the past two years.

    He said retailers at malls were hoping the momentum would pick up over the last few days before Chinese New Year, with price drops and promotions.

    “After Chinese New Year, sales will go down again until they pick up during another festival,” he added.

    Kwok said a similar trend could be seen in the food and beverages sector.

    He said many people were now eating at cheaper restaurants or hawker centres in an effort to cut costs.

    “There seems to be a shift in spending. Those days, people would spend on high-end restaurants. Now, they are being cautious.”

    To deal with the drop in sales, Kwok said, many retailers had been forced to cut down on manpower to reduce overheads, and had trained their staff to multitask.

    “Those days, if workers are employed to do sales, they would just do sales work. But now they will have to clean, too. That saves the company RM55 a month.”

    Companies were also cutting down on electricity bills by installing fewer spotlights and using more energy-saving bulbs, he said.

    “It is now a matter of survival of the fittest,” he added.

    With more shopping malls sprouting across the Klang Valley, Kwok said retailers were spoilt for choice in terms of location.

    But he advised them to diversify their method of selling goods in order to survive, even if it meant leaving their comfort zone.

    “They will have to look at other Asean markets, and sell their products on the internet to capture a wider market,” he said, comparing the region’s 600 million population with Malaysia’s 30 million.

    #### His approach is more diplomatic than Dato' ameer .

    #### Rahman Dahalan figures are statistic only . The reality is the rakyat have little money or no money at all !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Angkat Bakul'......!!

      Delete
    4. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete

  32. 'Saya tak ada kena mengena'

    ahmad.suhael@bh.com.my

    KUALA LUMPUR: "Saya tak ada kena mengena lagi dengan FELDA. Tanya Pengerusi FELDA."

    Itu komen ringkas bekas Pengerusi FELDA, Tan Sri Isa Abdul Samad, ketika dihubungi petang ini apabila diminta mengulas laporan audit forensik projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC).

    "Saya tak mahu komen," katanya sebelum mengakhiri perbualan.

    Laporan audit forensik itu menyenaraikan secara kolektif ahli Lembaga Pengarah FELDA dan Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC) ketika transaksi tanah milik FELDA di Jalan Semarak berlaku sejak 2014, untuk tindakan tata tertib dan undang-undang.

    Isa adalah Pengerusi FELDA dari 2011 hingga Januari 2017, Pengerusi FELDA Global Ventures Holdings Bhd (FGV) mulai 1 Januari 2011 hingga 19 Jun lalu dan Pengerusi FIC sejak ditubuhkan pada 2 Julai 2013 hingga 2017.

    Kontroversi membabitkan tanah FELDA tercetus selepas BH dalam laporan muka depannya pada 21 Disember tahun lalu mendedahkan mengenai pindah milik tanah agensi itu di Jalan Semarak diragui.

    Ia dipercayai berlaku apabila FIC melantik Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) sebagai pemaju utama pada 3 Jun 2014 dan diberikan PA bagi membangunkannya.

    Susulan audit forensik ke atas projek KLVC, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersetuju menubuhkan Jawatankuasa Siasatan Dalaman bagi mengambil tindakan atas cadangan dan syor laporan audit.

    Jawatankuasa Perunding turut ditubuhkan bagi mengkaji semula perjanjian antara FIC dengan SPSB dan Synergy Promenade Kuala Lumpur Vertical City Sdn Bhd (SPKLVCSB).

    Pengerusi FELDA, Tan Sri Shahrir Samad dalam sidang media malam kelmarin berkata, agensi itu turut menubuhkan Jawatankuasa Siasatan Lembaga FELDA bagi membuat semakan perundangan untuk mengambil tindakan sivil kepada individu yang bukan lagi ahli lembaga pengarah, kakitangan FELDA atau FIC.

    Katanya, pegawai yang masih bersama FELDA atau FIC boleh dikenakan tindakan turun pangkat dan gaji, tertakluk kepada kuasa yang ada pada jawatankuasa organisasi terbabit


    #### akhirnya semua lepas bebas ....

    Penutup cerita ...NFA ....Najib Fuck All !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Angkat Bakul'......!!

      Delete
    4. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    5. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
    6. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
  33. Dia fikir dia kebal
    Rakyat sekarang bukan bebal
    Kulit muka jika tebal
    Rakyat menyampah kasi gubal..

    Orang Pagoh bukan bodoh
    Sokong pencuri itu hodoh
    Muhyiddin Yassin jangan gaduh
    Pagoh masih tempat berteduh..

    Jika parti orang suka
    Ketuanya perompak takde guna
    Memang lama parti pusaka
    Dia rosakkan menjadi hina..

    Orang Pagoh 'ramai menyambut'
    Dia datang pengaruh nak rebut
    Dikerah dipaksa dia tak sebut
    Semua jadi kelam kabut..

    Perkara biasa dia datang
    Tunjuk ramai, konon ditatang
    Khemah besar karpet dibentang
    Bas disewa pagi ke petang..

    Jabatan kerajaan sudah mesti
    Penghulu,JKK, cikgu cikgi
    Para pelajar kolej, universiti
    Budak sekolah dipilih pergi..

    Jika Mahathir datang ceramah
    Tiada bas, bermewah khemah
    Ramai hadir penuh berhemah
    Nak dengar cerita si Semah...

    Tiada paksaan, tiada upah
    Kawasan pentas,orang melimpah
    Yang berkasut, pakai terompah
    Dengan Bijan sudah menyampah..

    Kita tengok time mengundi
    Gambar dia dah jadi badi
    Letak poster orang tak sudi
    Ini hal tak pernah jadi..

    Itu tanda orang tak suka
    Jadi ketua bertukar puaka
    Harta negara dibuat pusaka
    Ingat cempedak rupanya nangka!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Kalau nangka katakan nangka
      Jangan berangan jadi cempedak
      Memang wang telah dijadikan saka
      Itulah tagline kepala bapak..

      Bila isu 1mdb di tanya dulu
      Dipecatnya kawan tu secara melulu
      Dah tentu tindakannya rakyat pagoh rasa berbulu
      Sekarang datang nak jual temberang pula, kepala bapak memang tak tahu malu..

      Memang telah menjadi tradisi
      Bila nak ceramah aje dikerah orang sana dan sini
      Nak tunjukkan kononnya ramai sokongan sebagai promosi
      Kalau dah konfiden sangat, buat je lah pilihanraya, kepala bapak berani?..

      Rasanya bukan orang pagoh sahaja yang tak sabar mengundi
      Malah seluruh warga negara Malaysia yang layak mengundi ternanti nanti
      Mari kita lihat apa yang akan jadi
      Samaada politik Kepala Bapak dan BN masih hidup atau mati?..



      Delete
    2. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    4. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
    5. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    6. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  34. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    2. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    4. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  35. idup muhyiddin idup PH...mung ajib gor..lebih teruk dari marcos...terutama makbadak lebih teruk dari imelda marcos...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    2. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    4. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete




  36. KEDENGKIAN DAN HASAD MAHATHIR KEPADA NAJIB TIDAK DAPAT MENUTUP KEJAHANAMANNYA KE ATAS MALAYSIA!!!



    Jurucakap rasmi Lim Kit Siang, Dr. Mahathir berterusan cuba menutup kegagalannya sepanjang 22 tahun dia mentadbir Malaysia dan menyalahkan Najib Abdul Razak yang telah banyak membersihkan tahi-tahi serta kekotoran pentadbirannya.

    Sehingga ke saat artikel ini ditulis, kebanyakan penyokong Mahathir masih lagi percaya zaman Mahathir jauh lebih senang dan harga barang jauh lebih murah berbanding pada hari ini.

    Ironinya, mereka tidak pernah berani membandingkan tangga gaji dan upah kerja yang diperolehi oleh kaum pekerja dan kakitangan awam pada zaman Mahathir serta manfaat serta faedah-faedah yang ditawarkan oleh majikan. Mereka sebaliknya hanya membandingkan gaya hidup mudah pada zaman Mahathir yang dianggap era keemasan dan kemuncak ketamadunan Malaysia.

    Mahathir sendiri turut memperbesar-besarkan pembohongan kononnya jikalau Najib berterusan memimpin negara, Malaysia akan bankrap, sedangkan data dan fakta menunjukkan Najib mengambilalih Malaysia daripada Abdullah Badawi. Abdullah Badawi pula terpaksa mengehadkan perbelanjaan gila Mahathir dengan mengambil langkah berjimat cermat yang akhirnya membawa kepada kejatuhannya akibat fitnah Mahathir.

    Secara mudah, Najib telah mengembalikan kedudukan Bank Negara Malaysia yang hampir bankrap akibat perjudian Forex Mahathir. Najib juga telah 'memperbaiki' Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) yang juga bankrap dikerjakan oleh Mahathir. Najib tidak lagi mengganggu Petronas dengan urusan bail-out seperti yang dilakukan oleh Mahathir sehingga Petronas kerugian atau kehilangan beratus bilion ringgit. Projek-projek sakit peninggalan Mahathir seperti Cyberjaya, Projek LRT, pengangkutan awam dan sebagainya.

    Barangkali ada sedikit kelemahan pada Najib ialah, cengkamannya ke atas rakyat Malaysia menerusi undang-undang autokratik seperti ISA, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak, AUKU dan sebagainya kurang berbanding Mahathir. Dek kerana itulah, pada era Najib, kebebasan bersuara adalah sesuatu yang dapat dinikmati dengan sebebas-bebasnya sehingga terbabas. Perjanjian Malaysia 1963 juga bukan lagi sesuatu yang bersifat taboo.

    Suka atau tidak, Mahathir sebenarnya benci melihat kejayaan Najib membangunkan kembali Malaysia yang hancur dikerjakan oleh Mahathir. Mercu tanda-mercu tanda hebat seperti KLCC yang hanya menguntungkan sekelompok kecil manusia selain dasar penswastaan yang menyaksikan kekayaan negara digunakan untuk mengkayakan kroni Mahathir manakala rakyat biasa pula terpaksa menanggung segala perbelanjaan mereka dengan kadar gaji yang sangat menghina selaku manusia, bukan lagi keutamaan pada masa kini. Sebaliknya Najib memperkenalkan dasar ekonomi yang lebih menyeluruh dan bersifat mikro berbanding hanya mampu bermegah-megah dengan mata seperti yang dilakukan oleh Mahathir dengan kesannya ditanggung oleh rakyat.

    Pada zaman ledakan maklumat ini dan dengan segala kemudahan yang ada untuk menilai kembali apa yang berlaku pada zaman Mahathir bagi membandingkan dengan zaman sekarang, tidak sepatutnya pembohongan Mahathir diterima bulat-bulat.

    Yang sahihnya, Mahathir kini tidak lebih daripada sekadar menjadi jurucakap Lim Kit Siang yang menjuarai slogan Malaysia Bankrap dari tahun 1963 lagi!




    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    2. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
  37. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

    BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .





























































    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    2. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
    3. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    4. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  38. Bro diny yusof....

    Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

    Thank God...finally action being taken by the blog owner.
    Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

    That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

    WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

    Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

    'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
    Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
    2. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    3. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
    4. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    5. Bro diny yusof....

      Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

      Thank God...finally action being taken by the blog owner.
      Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

      That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

      WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

      Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

      'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
      Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

      Delete
    6. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  39. nak lepas tangan punya pasal!

    "THE government said it is not connected to Prime Minister Najib Razak and 1Malaysia Development Bhd regarding a controversial multi-billion-dollar loan settlement with an Abu Dhabi investment firm, and that their conduct has no bearing on its liability.

    In its statement of defence, filed today by senior federal counsel Alice Loke Yee Ching, the government said there was no "nexus" between the allegations against Najib or the state investment fund, and the government."

    then who the hell is the prime minister, the mo1, the head of the government??? the same najib or is the mo1 najib is different from pm najib and different from donation najib????

    really najib fucks every malaysian!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan perjuangan dad.....!!

      Delete
    2. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  40. Bro diny yusof....

    Kudos to you & I must commend for the tireless effort you put in all through the night till the wee hours.

    Thank God...finally action being taken by the blog owner.
    Imagine out of 78 comments appeared in this chain of portal, exactly half of them (39) were hacked off by the blog administrator indicating a rule of etiquette must be maintained to reflect an underlying ethical code, or it may reflect a person's fashion or status.

    That Kejora scoundrel very well deserves the timely bashing.

    WHAT A BIG SHAME TO YOU KEJORA....!!

    Remember.... the basic success principle underlying all manners and etiquette,

    'Think about other people's feelings first, because it's still not only all about yourself'.
    Jgn terlalu 'Syok Sendiri & Masuk Bakul Angkat Sendiri'......!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  41. Blog Budin sedang alami serangan cencorship ala komunis, anutan UmnoPas.
    Melayu didunggu.
    Islam diparpu.
    Bangsa Agama dihijack puak penipu.
    Kalu Melayu Umno kita tak mengaku.
    Kalu Islam Pas syurga tak hidu.
    Sudah sah jelas tanpa ragu.
    MELAYU SUDAH BANGSAT,ISLAM KAKU.
    Malaysia bukan utk anak cucu.
    Makan TAEK dikata Wagyu.
    Nak mengaku Melayu Islam mmg malu.
    YA ALLAH,segera lah mamposkan PasUMNU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  42. kes lembu nfc sama la dengan kes ikan sturgeon dulu. kes sturgeon senyap tutop case, kes lembu, masuk jail, lembu takde.

    tapi dua2 kes....yg rugi rakyat malaysia.....duit hilang.....habuk pun takdak.

    yg untung.....balaci yg dah pau duit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      JIDIN PAGUH TUNGGUL KAYU...KAYU PAYA BAKAU...

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  43. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak10 February 2018 at 14:35

    Baguslah budin sudah bangun dari tido....kejora kera bapuk masih buat sabotaj....baik ko block saje IP2 yg sabotaj blog ko ni budin...kasi ajor si cilake lahanat ni yg takut umno nak tumbang..

    Kejora tak berani sabotaj blog kluangman kerana kluang man tak bagi muka cai sialan ni...

    ReplyDelete
  44. Aku respect Geng Najib. Beri komen dgn cara yg betul. Wahai troopers BN tlg lh bagi komen yg bernas dan betul. Jgn biarkan ruangan komen kosong. Jgn menampakkan kita ini bodoh dan bangang wahai tropers sekalian. Kipidap GN. Tp sowy tropers sekalian pru 14 nnt aku xkan (X) utk dacing.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...