Monday, 26 February 2018

DIUJI DAN TERUJI, TAPI BN DI BAWAH NAJIB TIDAK LAGI TERPUJI

Kata Najib Razak, pilihlah BN yang sudah duji dan teruji untuk menerajui kerajaan dalam pilihanraya akan datang dan bukannya sebuah gabungan lain yang belum lagi diuji.


“Kami BN sebagai kerajaan telah dicuba serta diuji berulangkali dan kami telah berjaya melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat.


“Sudah tentu, kami akan cuba menjadi lebih baik, saya tidak menyatakan bahawa segala-galanya sempurna, kami menghadapi cabaran tetapi saya memberi jaminan bahawa kami akan melakukan yang lebih baik dan terbaik pada masa depan.


“Apa yang kami minta daripada anda ialah fikir dengan teliti mengenai masa depan kerana masa depan kelihatan cerah dan baik. Kami mempunyai rancangan untuk masa depan dan anda perlu menaruh kepercayaan dan keyakinan kepada kerajaan," kata beliau lagi.


Apa? 


Pilih BN yang sudah diuji?


Pilih BN untuk masa depan?


Najib jelas terdesak dan sedang dihantui bayangan kekalahan dengan kata-katanya kali ini. Beliau nampaknya tidak lagi berani mempromosi dirinya sebagaimana keghairahan yang ditunjukkan pada pilihanraya 2013 lalu, sebaliknya cuba berselindung di sebalik nama BN untuk  memastikannya kekal berkuasa.


Ia seolah-olah BN dan Najib itu dua perkara yang berbeza, sedangkan hakikatnya mengundi BN sama seperti mengekalkan lagi Najib dan mengekalkan Najib tidak ubah seperti mengekalkan kleptokrasi untuk terus berkuasa berkuasa.


Apa masa depan yang boleh diharapkan dengan kerajaan dan kepimpinan yang sebegitu rupa?


BN hari ini bukan lagi seperti BN dahulu. BN dahulu berwibawa dan dipercayai ramai kerana dipimpin oleh pemimpin yang baik, bekerja untuk untuk rakyat, tidak menyusahkan rakyat serta tidak mencuri wang rakyat dengan akhirnya meletakkan semua beban itu kepada rakyat untuk menanggungnya.


Tiada masa depan yang boleh dijanjikan oleh BN kepada rakyat selagi ia dipimpin oleh Najib yang kleptokrasi dan ada Jho Low di belakangnya. 


Memang betul BN sudah teruji dan diuji, tetapi BN di bawah Najib tidak lagi terpuji seperti dahulu. Ia sudah menjadi gabungan yang tidak berguna serta menyusahkan rakyat.


Namun demikian, untuk mengatakan Pakatan Harapan belum diuji dan tidak pernah teruji juga tidak begitu tepat. Ini kerana Pakatan Harapan sudah pun dua penggal memerintah Selangor serta Pulau Pinang dan ia terbukti mampu menjadi kerajaan yang baik dan boleh dipuji.


Rakyat seharusnya menilai prestasi Pakatan Rakyat di kedua-dua negeri itu dan tidak harus ragu-ragu untuk memberi peluang kepada gabungan tersebut menerajui Putrajaya pula.


Lagi pula, teruji dan diuji itu hanya setelah diberi peluang memerintah negara. Jika Pakatan Harapan tidak diberi peluang untuk berkuasa, bagaimanakah proses diuji dan teruji itu dapat diadili?


Sama seperti BN yang diberi peluang untuk memerintah negara ini, maka sebab itulah ia telah melalui proses diuji dan teruji. Jika BN tidak berpeluang memerintah negara ini, BN juga tidak pernah diuji dan teruji sebenarnya.


Meski begitu, satu-satunya kelebihan tiada tandingan bagi Pakatan Harapan berbanding BN ialah kerana ia dipimpin oleh Tun Mahathir Mohamad yang bukan saja sudah diuji dan teruji selama 22 tahun mentadbir negara sebelum ini, lebih daripada itu beliau juga terbukti pemimpin yang terpuji dan cemerlang dengan pelbagai kejayaan.


Dalam apa sifir sekali pun, Tun Mahathir diyakini mampu menjadi Perdana Menteri yang jauh lebih baik berbanding Najib.


Begitu juga dengan sederetan pemimpin lain dalam Pakatan Harapan, mereka juga sudah diuji dan teruji dengan pelbagai cabaran, tekanan, kekangan dalam memperjuangkan nasib rakyat selama ini.


Mereka telah terbukti merupakan pemimpin yang jujur, ikhlas dan komited membela rakyat sehingga akhirnya mampu tampil sebagai pemimpin terpuji, meksipun sebahagiannya belum berpeluang menunjukkan bakat memegang jawatan penting dalam mentadbir negara.


Diuji dan teruji, tetapi tidak lagi terpuji, malah sudah jadi kleptokrasi, mengekalkan lagi BN tidak ubah seperti rakyat menempa nasib lebih lebih masa depan sendiri. (ShahbudinHusin 26/02/2018)

240 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. BN yang teruji dan terpuji adalah BN di bawah Tun Mahathir yang mana kebanyakan ahli yang berwawasan telahpun keluar dari BN utk bersama PPBM dan komponen-komponen PH yang lain. Yang masih dalam BN rata-ratanya hampeh

      Delete
    3. ini betul-betul first, sama time dgn budin

      Delete
    4. Tahniah 1st..aku cuba byk kali blum berjaya lg

      Delete
    5. nak MAMPOS lah tu....

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. Tuan Shahbudin...

      To be fair to your faithful followers, space debris also known as space junk, space waste, space trash, space litter or space garbage shouldn't be allowed in the the first created by that son of a bitch maniac, Kejora.

      Anyway, I appreciate your removal of those junkies.

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    14. tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig
      tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig

      Delete
  2. lps ni dapat rasa jd pembangkang dlm hotel sg buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaah Jembalang Mamak Matdey...

      Delete
    2. Kepada rakyat Malaysia yang budiman
      PRU14 umnoBnPas jangan kita beri undi
      Jika tidak 5 tahun lagilah merana badan
      Putuskan sekarang jangan kita dibuli lagi!

      Tuan2 semua terima lah hakikat kenyataan
      Di bawah BN, negara ini sudah keronik tenat
      Berubahlah hai penyokong penyelewengan
      PRU14 umnoBn MO1PM usah diberi mandat

      Dakyah GN di mana juga jangan kita percaya
      Banyak pernyataannya tidak menepati realiti
      Contoh katanya 1MDB sudah sangat berjaya
      Padahal sebab hutang 1MDB la ujudnya GST

      Begini ceritanya bagaimana 1MDB bermula
      Asal Terengganu Investmen Autoriti punya
      Nak ujudkan Tabong Rakyat Terengganu la
      Tapi tak jadi sebab royalti minyak cagarnya

      Sebenarnya idea asal dari Putra Arab Jho Lo
      Ahmad Said follow saja bukannya tau apa apa
      Itu sebab kena tendang dgn Jho Lo kena bolo
      MONajib pula angkat itu Jho Lo jadi anak papa

      Sambonglah cerita TIA kini tukar nama 1MDB
      Asalnya nak jadikan Tabong Rakyat Malaysia
      Jho Lo juga yang jadi brokar jenayah dan judi
      Akhirnya MO1 terkepong rakyat akibat 1MDB

      1MDB kepunyaan kerajaan rm 1 juta MoF taja
      Mana cukup! Hendak berniaga ke serata dunia
      Pinjam lah duit bon dan sukuk pon mula dijaja
      Joint venture pulak dgn PetroIPIC antarabangsa

      Bermula tragis bila 1MDB tak dpt bayar hutang
      Minta tangguh tangguh agar dapat kumpul dana
      Petro Saudi IPIC okey saja 1MDB yang kontang
      Dua kali bayar, satu IPIC asli, satu lagi tipu punya

      Mamposumnobnpas mamposlah!!!

      Aku ada hal...... penting....... adiossss......
      nanti sambong........

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Ilmu Yang dimiliki oleh MO1 tidak terdapat oleh PM sebelumnya,, ilmu menyamun dan merompak serta mentekedarah Wang Rakyat dan Negara

      Delete
    5. AAHHH...MAMAK MATDEY MAHAKUTTY...MAHAZALIM...MAHAFIRAUN....

      TAK CUKUP2 SELAMA 22 TAHUN MENTEDARAH DAN MENGUMPUL HARTA KEKAYAAN KELUARGA DAN KRONI...NI NAK TAMBAH LAGI 2 TAHUN....POYOOOOO PUNYA MAMAK...

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Puna-Rana Negara jika MO1 diberi peluang 5 tahun lagi meneraju negara ini........!!

      Delete
    10. Sebagai mana punah ranahnya pungkoq wak kojola kengkang oleh john

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Hak dia bercakap....

    hak kita menilai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaah macam Mamak Matdey....hati kohok...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig
      tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig

      Delete
  4. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak26 February 2018 at 08:53

    Jib...
    Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
    Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

    Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapigs..

      Delete
    2. BAPUK kerajora memang BODOH...tak lama lagi kena sondol dek BABI Dapigs lah tu...

      Delete
    3. Korang yg disondol..dihempok dgn tukul..disabit sicina dr tanah besar tu..rasakan korang..nak berkominis pulaknya..
      hahahahaapprakk.

      Delete
    4. keh...keh...keh...

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. Apa punya cakap ni DS Najib. Cuba tengok Kelantan. Dulu BN. Lepas tu jatuh pada Pas. Adakah orang Kelantan itu bodoh kerana tukar kerajaan ? Jadi kalau ikut analogi najib kerajaan Kelantan tak perlu tukarlah ? DS harus fikir dahulu sebelum cakap. Nampak sangat tak logik !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wooooo Alohhhh....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  6. I'd like to complete the rhymes...

    diuji dan teruji...
    dibawah lanun tidak terpuji...
    dipandu Tun M sudah TERBUKTI...
    22 tahun lagi...Najib 10 tahun dah rugi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..

      Delete
    2. tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig
      tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig

      Delete
  7. Sekarang ni mana-mana program Kerajaan yang Najib hadir, mesti ada perwakilan dan duta besar China yang turut hadir. Program dekat Maeps. Program dekat KL dua tiga hari lepas. Program-program yang lepas. Apa yang penting sangat negara China ni sampai semua program utama kerajaan mereka kena ada????

    Bukankah ini satu bentuk campur tangan asing dalam hal ehwal negara kita? Adakah ini satu bentuk colonialism era baru?

    Masa zaman Tun M tahun 80-an dan 90-an dulu, walaupun pelaburan dari negara Jepun masuk berpusu-pusu, tak ada pula duta besar Jepun datang terpacak setiap program. Mereka tahu di mana limit diplomasi dan negara kita pun tahu.

    Tapi sekarang ni tidak. Duta besar China terjah semua program-program Kerajaan. Siap boleh bagi statement serang pembangkang lagi. Mana KEDAULATAN kita??

    Makin hari makin pelik makhluk bernama Najib ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa masaalah kau..kau kan makhluk tak ada otak..

      Delete
    2. 0909....otak BODOS.....banyak makan taik BABI Dapigs...

      Delete
    3. Pagi tadi, saya dengar Berita 7 Pagi-RTM, APMM Sarawak kata perairan mereka bebas dari Nelayan-asing, tetapi kehadiran Kapal peronda PLA dan Coast-Guard China Komunis masih seperti biasa...berada di sekitar Beting Patinggi Ali atau Luconia Shoals, 80 km dari Badaraya Kuching.

      Kata pegawai APPM itu beliau akan merujuk kepada Kerajaan Persekutuan.

      3 ~ 4 tahun lepas PLA China telah mencabut Bendera Malaysia di Beting Patinggi Ali dan mengantikannya dengan Bendera mereka.

      Inilah akibatnya apabila China Komunis menjadi 'peyelamat' kepada 1MDB-Jho Low & Najib.

      Delete
    4. 1MDB lagi....keh...keh...keh...

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig
      tu terbukti mahafiraun..nk perintah lg 22 tahun ke..nti blh lah dpt satu lg mamia..


      Anonymous26 February 2018 at 09:38
      tak lama lagi MAMPOSlah si Tua Renta muka singa tua tu...


      Anonymous26 February 2018 at 10:35
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:01
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 13:32
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 14:50
      This comment has been removed by a blog administrator.


      Anonymous26 February 2018 at 15:00
      Jib...
      Aku dah lame pikir dengan teliti...cai pikir nak dedak...
      Rumusan aku ko dan umno gagal tingkatkan kualiti kehidupan rakyat dan negara....ko dan puak ko banyak skendel rasuah dan seleweng kuasa dan hanye pikir nak isi tembolok dan buncitkan perut......

      Ko dan umno perlu diganti dan di coba yg baru plak...aku bimbang lebih banyak harta negara akan hilang jika aku bagi ko dan umno lagi...

      Reply
      Replies

      Anonymous26 February 2018 at 09:10
      ko bodoh..nanti kau duduk lah bawah ketiak dapig

      Delete
  8. UMNO,BN ni dah lapuk dan usang serta ketinggalan zaman. Dah tak boleh pakai lagi. Lebih parah lagi ia dipimpin oleh seorang Setan. Yang menyokongnya pun setan termasuk setan setan yang pakai jubah dan serban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. he..he...tak tahu lah parti sapa yg ketingggalan zaman...parti cap munge taik ayam....jangan haraplah...Madey tua renta ....BAPAK segala SEETAN....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  9. bapok budin..dah bg perintah 2 negeri..terpuji kepala bapak kau..rasuah rasuah rasuah..kau buta sebelah mata ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau lah yang bapuk. Keke isap kote je.

      Delete
    2. Anon 0915.
      Sacndal Banglo Guan Eng & Terowong tu, sudah lama. Scandal tanah di Ijok Selangor pun bermula zaman BN lagi. Mengapa Kerajaan tunggu begitu lama untuk dibawa ke Mahkamah?

      Nak tunggu untuk dijadikan bahan berkempen PRU14 ke?

      Bagaimana kesudahan scandal Rasuah dan pengubahan WANG Haram terbesar dunia dalam 1MDB?
      Bagaimana hasil penyiasatan rasuah melibatkan beratus-ratus juta WANG Rakyat... berpuloh-juta cash dalam almari pun ada... seperti dalam Felda, MARA, Sabah Water, KBS, DBKL-Bank Rakyat dan lain-lain?

      Duit Rakyat sudah dikembalikan ke?
      Berapa orang sudah dibicarakan?

      Delete
    3. ...tu jelah helah Fukatan Haprak nih.....memang Prak...Prak...Prak...haramjaddah Lahanat penternak Dapigs....

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  10. Terlampau banyak yang Najib mahu sorok dari Rakyat.

    Semasa scandal 1MDB mula meletop dulu, dia suruh Rakyat bersabar tunggu Laporan Audit Forensic oleh Ambrin Buang. Alih-alih, bila laporan siap, dibuangnya laporan itu dalam OSA. Apa yang Najib nak sorok dari Rakyat?

    Semalam saya dengar Nightline TV3; Najib berjanji kepada Rakyat Pahang... di Pekan la kot... bahawa Kerajaan akan memastikan Banjir besar 1971 tidak akan berulang lagi. Ini lah yang peliknya.

    Mengapa Banjir besar 1971 yang sudah 47 tahun berlalu yang diingatinya?
    Kebanyakan Rakyat bukan tahu pun. Rasanya Banjir 2014, lebih besar sedikit dari yang berlaku pada 1971 dan jauh lebih dekat dihati-sanubari atau denyut-nadi Rakyat.

    Kebarangkalian besar, Najib tidak mahu Rakyat teringat kembali peristiwa beliau... selepas bermain golf dengan Obama di Hawaii, beliau meninggalkan Rosmah bersama jet kerajaan di Hong Kong, balik ke tanahair dengan pesawat komersial untuk bersama Rakyat mengharungi banjir besar 2014.

    Terlalu banyak sandiwara, Najib nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...tak cukup nak kumpul harta selama 22 tahun si SETAN Mamak Matdey nih.....nak tambah 2 tahun lagi pulak....haramjaddah....

      Delete
    2. Anon. 09:54,sila tengok wajah anda di cermin,dan tanya kepada diri anda,"aku ni bijak kah atau bodoh?"

      Delete
    3. memang ko nampak BAPAK BODOS....cuba ko cermin sambil menonggeng....

      Delete
    4. dah tentu bodoh tahap gaban dan bangang tegar. Lebih bodoh dari Pak Pandir. Kuang kuang kuang

      Delete
    5. ko lagi BAPAK Pak Pandir ...kurang...kurang...kurang...

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  11. BN kami x sudi..beb
    Cakap je tok jib..banyak dah ko sligi..Ko x faham kami
    geram dgn GST..Ko buat x faham
    hutang bertimbum lagi..rakyat ko asyik ko buli..tatakelola amanat rakyat ko syok sendiri..
    takut ko rebah ye..gigil lah tu..rasa berat nak berdiri..xpa PAKATAN HARAPAN ada..mereka buat supaya Rakyat x rugi..
    Gitukan Bang Shah..

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu kau...

      ekeleh....GST lagi....macamlah m'sia ni satu negara amalkan benda tu....BONGOK tol ko nih!!!!

      Delete
    2. Memanglh GST..orang kebanyakan keloh resah..ko slambe je..
      Nak buat rmh baru pun fikiaq 2x..xpun 345x..rmh kg paling tidak pun 150k-200k..ko kira brapa GST..ko p hardware kilang kayu papan simen..murah ke mahal beb..
      Akhirnya rmh lama x jd buka.. ubah suailh sana sini..

      Macai in slambeland..hahahketh

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  12. PAKATAN HARAPAN Insyaallah boleh memberi perkhidmatan yg lebih baik dari BARISAN NASIONAL. Barisan Kepimpinan PAKATAN HARAPAN kelihatan lebih BERWIBAWA mendokong ASPIRASI RAKYAT.
    # HIDUP TUN
    # TUMBANGKAN NAJIB
    # TANGKAP HIPPO KALER PINK
    HEHEHEKIKIKIHAHAHAKAHKAHKAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak lama lagi MAMPOSlah si Mamak Tua Renta muka singa tuh!!!!...hati kohok....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Mana mungkin doa si murtad kejora musibat termakbul.

      Tun Mahathir baru dua hari lepas berceramah di bandar Melaka, kelihatan segak, sehat
      & berucap lebih 1 jam dgn tenang & senyuman sentiasa terukir tanpa menyembur air liur & terpekik terlolong tegang urat leher.

      Entah2 kejora musibat atau najib yg kojol dulu, tak....

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiiii tak kurang lagi dunguuuuuu mamat ni.


      Kikiki

      Delete
    2. 11:43....

      Kejora berauta lawak bodoh syok sendiri bagai budak2 mentah belakang lorong2 tak abis sekolah, siapa nak ambil kisah.....

      Dah tentu2 dia yg nyorok sembunyi tak berani muncul berdepan face-to-face dgn saya, bukan sekali tapi empat (4) Kali. Ramai saksi di blog ini.

      Saja dia nak tutup malu di atas sikap pengecutnya. Dasar memang anak gampang tak bernama & tak tahu siapa bapak dia yg membuntingkan emak dia.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Pantun dia pun recycle punya pak man..memang sama fi'il dengan bosnya yang suka barang barang recycle..yang paham, paham ler..kikiki..

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  14. Tahniah diucapkan kepaad penerima BRIM tahun ini. Seramai 7.2 juta rakyat Msia yang layak dan sebanyak 6.3 billion RM diperuntukan kerajaan Msia. Baru kita tau rupa2nya BRIM ni adalah cadangan BNM yang menegaskan bahawa subsidi bersasar adalah kebih baik untuk rakyat dari subsidi pukal. Dengan pemberian BRIM sebanyak RM1200 ni dapat meningkatkan kuasa membeli rakyat dan ini akan merangsang pertumbuhan ekonomi negara. Mengikut DSNR, setiap kali beliau mengemas kin tweetnya, ada saja pertanyaan dari rakyat berkaiatan bila BRIM nak diberikan. Ini menunjukkan bahawa BRIM sentiasa ditunggu2 oleh rakyat yang layak kerana mereka tau ini akan membantu mereka dalam mebeli keperluan harian. DSNR juga telah menegaskan bahawa BRIM bukanlah satu agenda politik Kerajaan kerana ia telah disarankan oleh BNM. Jadi selama ni apa yang dituduh oleh Madey adn PH berkaitan BRIM ni hanyalah kerana ketdakfahaman mereka terhadap tujuan murni lagi suci BRIM ni...iatu keperihatinan kerajaan untuk membela nasib rakyat meringankan beban kehidupan mereka.
    Bantuan seperti ini tidak pernah diberikan ketika era rejim Madey dulu. malah beliau sering menyusah dan membebankan rakyat marhaein dengan menaikkan cukai sewenang2nya tanpa menilai implikasi ayng akan ditanggung rakyat. Tengok ajelah semasa zamannya dulu, cukai pendapatan individu serta syarikat adn koporat akan meningkat setiap kali Bajet negara dibentangkan..ini dah tentu menyusahkan rakyat kerana kemampuan mereka untuk berbelanja semakin kurang, malah simpanana mereka juga rata2nya tidak mampu dilakukan secara konsisten. Tapi di abwah DSNR, pelepasan cukai adalah di tahap yang paling maksima, dan ada yang tidak perlu membayar apa2 bayaran kepada LHDN. Nampak kecik, tapi impaknya amat besar kepada kantung rakyat.
    Rasanya cai2 PH yang ada kat blog ni tentu menanti dengan penuh pengharapan untuk menerima BRIM ni. kat luar aje kutuk BRIMmacam2, tapi dalam hati mereka sedar bahawa BRIM adalah penyambung hidup keluarga mereka. Ntah2 sekarang ni pun ada yang tengah beratur untuk menerima baucer BRIM tu. Harapannya agar duit tu digunakan untuk kemaslaahtan keluarga, bukan digunakan pulak untuk menderma kepada tabung rayuan Bersatu , seperti yang dingemis dengan muka tak malu, oleh Madey hari tu. Dengar khabar, bila Bersatu dah dibatalkan pendaftarannya dan tak boleh bertanding dalam PRU14 nanti, kemungkinan besar Madey adn calon2 Besatu yang lain akan bertanding bawah logo DAP dan duit derma yang dikutipnya tu adalah sebagai entrance Fee kepada DAP.
    Kalau tak dibayar, pasti tak boleh gunakan logo DAP tersebut. Nampak gayanya, ahli2 Bersatu dan rakyat marhaein yang, menderma telah di kencin oleh Madey...duit tu bakal di serahkan kepada DAP sebagai ufti aje. Lagi sekali, rakyat angkat topi dan tabik spring kepaad DSNR atas pemberian BRIM ni..inilah baru PM yang sebenar2nya mengotakan slogan rakyat didahulukan , pencapaian diutamakan..dulu, kini dan selama2nya !!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'entah2 yg banyak makan duit brim tu ...pencacai2 Fukatan Haprak.'...

      GN.... walaupun aku tak layak/dapat faedah brim nih....tapi aku sokong 100% akan pemberian dari kerajaan ini...

      Delete
    2. GN tak tidur ker? Pagi ni tak kait sawit kerr?
      Oppss lupa, hari dpt Br1m, campur dgn Taek Low..kaya ler idak?
      Lantak kamu ler, UmnoBnPas sudah tak releven pada Rakyat lg,l. Malah umnobnpas sudahpun jd kencing manis pada Malaysia.
      Nanti kita kasi kerat, sebelum metebak terok lagi.

      Delete
    3. Aaah munge taik ayam candu...busuk betul bau cirit Mamak Matdey...

      Delete

    4. Masa Mahathir ada juga bantuan itu Bantuan Kroni seMalaysia.


      Delete
    5. 10.22..cai2 PH ni pasal mengutuk kerajaan nombor wahid, tapi bila dengar nak dapat BRIM, sampai tak tido malam. Kalu aku, malulah...mana nak letak muka beb. Aku macam kau juga memang tak layak terima BRIM, hasil dari kebun sayur dan sawit aku dah lebih dari cukup untukmenyara keluarga. Inilah untungnya berbudi pada tanah...Alhamdulillah. Semoga BN kekal memerintah lagi selepas PRU14 nanti...rakyat sekarang dah bijak, tak macam dulu..terima aje apa yang disebarluaskan segala berota palsu, fitnah dan spin dari pembangkang tu. Mereka kin nampak DSNR adn BN lah ayng bertul2 membela nasib mereka ..bukan macam PH yang hanya pandai menanam tebu di bibir aje..cakap berdegar2, taik tersangkut kat gelegar aje beb!!!!!!

      Delete
    6. Selagi puak makan Taek dikerah masok blog PH, dimasa sama blog Umnobnpas dihijab rapi..selagi itu lah. Ketua2 klepeto komunisto pun tahu, siapa bogel, siapa penjana fake news. Cacai sekupang sekitol usah dilayan sgt...benyai,fail upsr,melayu otak taek usah dilayan sgt.

      Ditabur wang ,ambil..duit kita.
      Dikotak undi,rakyat sudah sekata,
      Kita hantar umnobnpas keneraka.

      Delete
    7. keh...keh...keh....apa??...hantar taik ayam cap munge...nak jadikan baja....boleh....boleh...gaulkan sekali dengan sampah....jadikan baja kompos....

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. Pada zaman khilafah dahulunya kejayaan seseorang kahlifah menguruskan kewangan negara akan dinilai melalui beberapa faktor dan faktor utamanya ialah berkurangnya jumlah penerima zakat dari kalangan fakir dan miskin berbanding ketika mereka mengambil alih dengan ketika mereka 'tamat perkhidmatan'.

      Semakin berkurangnya penerima zakat dari kalangan fakir dan miskin bererti pengurusan ekonomi khalifah itu semakin berjaya. Semakin bertambahnya penerima zakat dari kalangan dua asnaf ini bererti pengurusan perbendaharaan negara semakin gagal.

      Itulah faktor paling utama mengapa khalifah mengapa Umar Bin Abdul Aziz dari Bani Umayyah, khalifah Harun Ar-rasyid dari Bani Abbasiyyah dan khalifah Suleiman Al-Qanuni ( orang Barat penggemarnya Suleiman The Magnificent) dari Uthmaniyyah telah diiktiraf sebagai pemerintah-pemerintah yang paling berjaya pada dinasti mereka masing-masing.

      Malangnya, di zaman Najib yang serba tolol ni, jumlah penerima BRIM yang semakin ramai, dan jumlah BRIM yang semakin naik telah menjadi kebanggaan pemerintah dan dicanang-canang seolah-olah ia adalah sebagai 'bukti kejayaan atau bukti keprihatinan' pemerintah.

      Alangkah bodohnya.

      Delete
    10. * penggemarnya - menggelarnya

      Delete
    11. 'entah2 yg banyak makan duit brim tu ...pencacai2 Fukatan Haprak.'...

      GN.... walaupun aku tak layak/dapat faedah brim nih....tapi aku sokong 100% akan pemberian dari kerajaan ini...

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    14. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  15. Kepada rakyat Malaysia yang budiman
    PRU14 umnoBnPas jangan kita beri undi
    Jika tidak 5 tahun lagilah merana badan
    Putuskan sekarang jangan kita dibuli lagi!

    Tuan2 semua terima lah hakikat kenyataan
    Di bawah BN, negara ini sudah keronik tenat
    Berubahlah hai penyokong penyelewengan
    PRU14 umnoBn MO1PM usah diberi mandat

    Dakyah GN di mana juga jangan kita percaya
    Banyak pernyataannya tidak menepati realiti
    Contoh katanya 1MDB sudah sangat berjaya
    Padahal sebab hutang 1MDB la ujudnya GST

    Begini ceritanya bagaimana 1MDB bermula
    Asal Terengganu Investmen Autoriti punya
    Nak ujudkan Tabong Rakyat Terengganu la
    Tapi tak jadi sebab royalti minyak cagarnya

    Sebenarnya idea asal dari Putra Arab Jho Lo
    Ahmad Said follow saja bukannya tau apa apa
    Itu sebab kena tendang dgn Jho Lo kena bolo
    MONajib pula angkat itu Jho Lo jadi anak papa

    Sambonglah cerita TIA kini tukar nama 1MDB
    Asalnya nak jadikan Tabong Rakyat Malaysia
    Jho Lo juga yang jadi brokar jenayah dan judi
    Akhirnya MO1 terkepong rakyat akibat 1MDB

    1MDB kepunyaan kerajaan rm 1 juta MoF taja
    Mana cukup! Hendak berniaga ke serata dunia
    Pinjam lah duit bon dan sukuk pon mula dijaja
    Joint venture pulak dgn PetroIPIC antarabangsa

    Bermula tragis bila 1MDB tak dpt bayar hutang
    Minta tangguh tangguh agar dapat kumpul dana
    Petro Saudi IPIC okey saja 1MDB yang kontang
    Dua kali bayar, satu IPIC asli, satu lagi tipu punya

    Mamposumnobnpas mamposlah!!!

    Aku ada hal...... penting....... adiossss......

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10.31...Apa yang kau merepek pagi2 buta ni shoitannn??? Kau atk tau ke 1MDB ni dah tutp buku..rakyat dah move on, tak minat langsung nak dengar pasal citer karangan Madey and co. ni. Raat2nya dan dapat penerangan yang sahih lagi tepat dari PMO dan MOF, dan mereka tau ini adlah retorik politik Madey adn PH untuk meraih simpatimdari rakyat. Senang citer, 1 MDB ni dah tak ujud lagi dalam kamus rakyat. Sekarang ni pun Madey dan PH dah macam cacing kepanasan bila 1 MDB dah tak diminati lagi untuk diperbincangkan..hilanglah satu lagi modal politik mereka untuk kempen PRU nanti. Kes Felda dah setel...tinggal isu2 yang remeh temeh aje, terutamanya tumpuan untuk character assasination untuk mengaibkan DSNR dan pimpinan2 tertinggi negara. Takpe..tak lama lagi akta anti berita palsu akan diluluskan oleh kabinet, lagilah menggeliat dia orang...apa taknya, kalau sebar berita palsu, fitnah, spin dan hasut masa kempen nanti, masuk dalam lah jawabnya ..ikut jejak langkah DSAI, pizi beb!!!!!!!!

      Delete
    2. 10.31...Sooorilah, lupa nak tanya pulak...hal penting kau tu ialah nak pergi beratur untuk terima baucer BRIM kan...betul tak????? Jangan malu2 beb..kita orang fahamlah. Kutuk kerajaan kutuk jugak..BRIM pun tetap kau sapu.....

      Delete
    3. GN....anon 1031 tuh...dah kemaruk brim....

      keh...keh...keh...

      Delete
    4. Hahahaha patut ler brim dipuja geng umno.ada juru kempen brim pulak.elok la geng najib anak beranak kejor brim sampai mampos


      Kikiki

      Delete
    5. Bro JD, BRIM itu bagus jika diberikan dgn tulus ikhlas tanpa niat tersembunyi. Tp apabila ianya dijasikan memancing undi, dgn rakyat yg dah sedia susah disuruh beratur mcm nak mintak sedekah, aku rasa simpati. Dan lebih mengharukan apabila ada golongan yg menghina penerima BRIM. Cth macam mamat kat atas tu. Dia ingat penerima BRIM tu kebulur sangat. Berlagak.. Satu hari Tuhan tarik nikmat yg diberikan pada kau, baru kau tahu. Entah2 menadah tangan kat tepi jalan.

      Delete
    6. ...menadah tangan ok lagi....tapi jangan menadah punggok udah ler....kihkihkih...Nuar Al Juburi...

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  16. NAJIB PERCAYA PADA RAJA PETRA.....
    Saya tidak tahu kenapa Perdana Menteri Datuk Seri Najib merasa perlu untuk turut mengapikan sentimen dan emosi Melayu terhadap orang terkaya di Malaysia Tan Sri Robert Kuok berasaskan kepada maklumat seorang yang diketahui umum tidak mempuyai kredebiliti tanpa merujukan peranan Kuok dalam sejarah negara terutamanya dalam usaha mengadakan hubungan dengan Republik Rakyat China dan juga dalam masa peristiwa 13 Mei.

    Najib nampaknya percaya kepada dakwaan Raja Petra Kamaruddin bahawa Kuok mempunyai agenda untuk menggantikan pemerintahan kerajaan sedia ada dengan DAP bagi membolehkan kaum Cina menjadi pemerintah di negara ini.

    Jika Najib lebih berhati-hati dan merujuk kepada buku The RELUCTANT POLITICIAN Tun Dr. Ismail and His Time( Muka 6,49,171,172,189,194,217 ,226) maka mungkin Najib tidak bagitu mudah membuat anggapan buruk terhadap Robert Kuok yang menghakiskan kehormatan terhadap dirinya sendiri.

    Tidaklah perlu bagi beliau mengungkit kejayaan Robert Kuok sebab pertolongan kerajaan. Ada orang Cina lain yang kaya dengan mudah yang menjadi pertanyaan rakyat yang belum dijelaskan.

    Robert Kuok adalah rakan rapat Allahyarham Timbalan Perdana Menteri Tun Dr. Ismail dan keluarganya malah beliaulah yang menjadikan Tun Ismail sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah Malayan Sugar Refinery dan memilihnya menganggotai Lembaga Pengarah Guthrie Corporation setelah beliau meletakkan jawatan kerana sebab-sebab kesihatan pada 1967.

    Kuok adalah sahabat karib dan rakan kepercayaan Tun Ismail yang diajaknya berunding dalam masalah nasional terutama dalam soal hubungan antara kaum dan keselamatan negara sehingga Kuok menganggap Tun Ismail sebagai "The most non-racial,non racist Malay I have met in My life"(PG 263).

    Malah untuk membuat ucapannya yang sangat penting dalam masa kegentingan rusuhan 13 Mei Tun Ismail telah memanggil Kuok supaya terbang dari Singapore untuk menyemak ucapannya dengan pantas untuk disampaikan menerusi telivisyen setelah Tunku gagal untuk menenangkan rakyat.

    Kuok telah meminda beberapa bahagian dengan persetujuan Tun Ismail.(Muka 192).Inilah ucapan yang sangat berkesan yang mengembalikan keyakinan rakyat kepada negara ini apabila Tun Ismail mengistiharkan "Democracy is dead in this Country" tetapi beliau kemudian memberitahu para wartawan" A Poweful govemrment is one that is not afraid to practise democracy"

    Kuok juga yang mengatur persediaan lawatan rombongan Malaysia bagi mengadakan perbincangan awal untuk mengadakan hubungan Malaysia China diatas tiga isu besar sebelum lawatan Perdana Meneri iaitu mengenai sokongan Parti Komunis China kepada Parti Komunis Malaya, kedudukan orang Cina yang berasal dari China dan juga mengenai perjanjian pertahanan Malaysia dengan Britain

    Mungkin dalam keadaan cemas, lemas dan panik menghadapi pilihanraya, Najib begitu mudah percaya kepada apa juga maklumat yang diberikan kepadanya tanpa menimbangkan samaada maklumat itu fake.

    Ini adalah oleh kerana beliau percaya semua maklumat dari penyokong UMNO dan kerajaan adalah benar belaka terutamanya yang datang dari Raja Petra.

    ReplyDelete
  17. Tidak ada 'ketaatan' kepada parti politik di dalam Islam. Parti politik adalah perkara baharu yang diada-adakan selepas tamatnya zaman khilafah dan demikian ia mestilah dinilai berdasarkan sistem Islam yang sedia ada pada zaman salafussoleh selepas berakhirnya zaman nubuwwah.

    Di dalam Islam, matlamat di dalam fiqh kenegaraan ialah tentang pemerintah dan pemerintahan / Imam dan kepimpinan. Parti politik hanyalah alat untuk mencapai matlamat 'Imam dan Kepimpinan'. Parti politik itu sendiri tidak boleh diletakkan sebagai 'matlamat' di dalam fiqh bernegara.

    Maka kejayaan UMNO-BN pada masa lampau, apabila dinilai daripada kaca mata Islam, ia bukanlah kejayaan parti politik itu, sebaliknya adalah kejayaan Imam dan ahli-ahli di dalam pemerintahan pada masa itu.

    Maka tindakan Najib yang menuntut supaya UmNo (dibaca : Najib) dikekalkan di atas alasan kejayaan Imam-imam sebelumnya, apabila dinilai drpd sudut fiqh kenegaraan akan berbunyi macam ni; "kekalkanlah aku sebagai pemerintah kerana walaupun aku gagal, tetapi pemerintah-pemerintah sebelum aku telah menempa kejayaan di dalam pemerintahan mereka."

    Hanya orang-orang yang mukanya setebal tembok China saja yang boleh keluarkan kenyataan menuntut hak untuk dirinya berdasarkan kejayaan orang lain. Alangkah muka temboknya si Najib ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...next ceramah....please..

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  18. penakut padam komen hahaha... sah pemakan dedak dan macai mamak karala ni kikikiki

    ReplyDelete
  19. YAB DSNR, PM tercinta kita semua telah ternyat telah diuji dengan pelbagi cabaran hebat dan kini masih gah di perada negara. Tengok ajelah segala konspirasi yng telah dirancang oleh Mdaey untuk menjatuhkannya secar tidak demokraktik dn bertentangan dengan perlembagaan negara dapat diharunginya dengan jayanya. Dari konspirasi yang direkayasa seperti 1MDB, isu2 kerugian Felda, duit 2.6 billion dalam akaun, tuduhan menjual negara kepada China Besar semuanya telah berjaya dihadapinya denagn cemerlang sekali. Ternyata kini Madey ada PH sudah hilang akal untuk mencipta isu2 baru
    untuk dipersembahkan kepada rakyat.
    Madeylah yang sebenarnya belum pernah diuji sehebat seperti yang telah dilalui oleh DSNR. Madey ni penakut yang amat sangat..tengok ajelah bila Peangaruh DSAI semakin kuat adn mula mencabarnya dulu, bukannya dia berani untuk menghadapi pengaruh tu secara gentleman tapi siang2 dah dijatuhakan DSAI denagn tuduhan Liwat. Begitu juga, bila LKS dan Mat Syabu semakin lantang mempertikaikannya dalam isu FOREX, dia telah menyumbat mereka dalam penjara guna ISA. Sebenarnya Madey ni tak berani mengahadapi musuh2 politiknya one by one..dia gunakan seluruh jentera kerajaan khususnya agensi penguatkuasa untuk kepentingan politik dan peribadinya. Rasanya kalau Madey mengadapi cabaran getir seperti yang dilalui oleh DSNR.....dah tentu dia ni kena bertapa kat IJN. Jadi agak2nya sapa yang lebih kental semangat juang adn jiwanya di antara kedua2 nereka..kalau tanya mana2 rakyat Msia, dah tentu jawapannya ialah DSNR, kerana dia telah dapat membuktikan dengan jayanya..tentu kengkawan setuju kan????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum Najib gantikan Pak Lah, pernahkah dia menjawat jawatan PM. Jadi semasa nak dilantik menggantikan Pak Lah pernahkah timbul soal teruji dan diuji ini? Jadi jika ini yg dijadikan ukuran, adakah puak2 di sebelah sana terlupa yg TDM juga pernah menjadi PM sebelum ini dan pernah diuji dan teruji tapi gagah menerajui negara selama 22 tahun.
      Tak nak ckp panjang lg, aku ringkaskan aje. Benar BN telah diuji dan teruji tapi ramai pemimpin2nya yg tak tahan bila diuji dengan wang.

      Delete
    2. 22 tahun.....woiiii....tak cukup2 lagi kerrrr.....nak mentedarah dan mengumpul harta kekayaan yg luar biasa tuh....tambah 22 tahun lagi lah sampai MAMPOS....

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  20. Cacai sekupang sekitol umnobnpas sudah meracau bahasa jin kot.
    Apabila hujah dan fakta diserlah, jin jadi panas munusuk sum2.
    Takpa, dikitak u di kita kasik tsunami, potong kencing manis umnobnpas. Usah sbang gegar pu.ggong terpalit Taek Low, bubar lah? Tau Taa toot?
    Tak.boleh simpan lagi...umnobnpas mo kasik poton !!! Ada ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...tak tatut pun.....saja nak kasi fukatan haprak gaduh2 dulu....pas tu baru kambus hidup2.....kihkihkih....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  21. selepas dikaji cr adil semua komen....keputusannya rakyat perlukn ph. ayuh bergerak kita semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. keh...keh...keh....perlu kajian lagi tu!!!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. Datuk Seri Najib Razak berkata, Barisan Nasional (BN) menepati hampir semua janji dibuatnya kepada seluruh rakyat, apabila sudah mengotakan 97.6 peratus daripada kandungan manifesto yang dibentangkan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    Perdana Menteri berkata, antara janji ditepati BN termasuk menaikkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) daripada RM500 kepada RM1,200 secara berperingkat, yang sudah dinikmati mereka berkelayakan sejak tahun lalu.

    Beliau berkata, Pengarah Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Ahmad Zaki Ansore memantau janji yang disenaraikan dalam manifesto BN dan 97.6 peratus daripadanya berjaya ditunaikan setakat ini.

    “Saya bukan jenis memberi janji perkara yang tidak boleh tunaikan. Saya tidak akan buat kenyataan yang pihak kita (BN) akan kaji semula janji, macam orang itu yang kata hendak kaji semula 60 daripada janjinya,” katanya berucap merasmikan BR1M peringkat kebangsaan di Dewan Konvensyen Sultan Ahmad Shah semalam.

    Baru-baru ini, Pengerusi pakatan harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad, mengakui pakatan pembangkang yang diketuainya tidak mampu memenuhi semua janji ditabur pemimpin mereka, jika memenangi PRU-14 dan menubuh kerajaan kelak.

    Dr Mahathir berkata, berikutan itu, PH akan menilai semula kira-kira 60 janji berkenaan, sebelum disenaraikan dalam manifesto yang bakal dikemukakan kepada pengundi menjelang PRU-14.



    Antara janji dibuat pemimpin pakatan itu termasuk menghapuskan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), menurun kadar serta menghapuskan tol secara berperingkat, menurunkan caj pengangkutan awam dan pengampunan diraja untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, seterusnya melantiknya sebagai Perdana Menteri selepas Dr Mahathir.

    Sementara itu, Najib berkata, kerajaan menyediakan peruntukan RM564 juta bagi melaksanakan Projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Bandar Pekan untuk mengatasi masalah banjir di daerah ini yang berlarutan sejak tahun 1920-an.

    Beliau berkata, pelaksanaan projek itu akan memberi manfaat kepada kira-kira 83,000 penduduk.

    “Tidak perlu saya cerita pasal ‘river levee’ (benteng sungai) atau ban kerana apa yang penting melalui projek RTB ini, kita dapat mengatasi masalah banjir yang sering melanda daerah Pekan

    “Bukan Pahang saja dapat, Kelantan yang diperintah parti pembangkang pun dapat (peruntukan) kira-kira RM800 juta untuk projek sama (tebatan banjir) bagi mengatasi masalah dihadapi penduduk di sana,” katanya berucap pada Majlis Pecah Tanah Projek RTB Bandar Pekan Fasa II, di Kampung Pulau Keladi, di sini, hari ini.

    Yang turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob; Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Ir Hamim Samuri.

    Pelaksanaan RTB itu merangkumi tiga fasa iaitu Fasa I di sekitar Bandar Diraja Pekan seluas 2,600 hektar; Fasa II di kawasan masjid, hospital dan Perumahan Pelangkah (1,500 hektar) dan Fasa III membabitkan kawasan seluas 2,100 hektar di kawasan Sungai Miang serta Durian Sebatang.

    Projek RTB Fasa I bermula hujung 2014, dijangka siap Mei depan, manakala Fasa II pula membabitkan kos RM108.6 juta akan siap menjelang Mei tahun 2020.

    ######################################################
    Fuyoo..macam tak caya pulak DSNR dan kerajaan BN dah berjaya memenuhi 97.6% dari janji2 mereka. Ini fakta yang tak boleh disangkal, bukannya hanya aota dan dongengan politik kosong aje. Kurang 2.4% aje untuk mencapai angka keramat 100%. Ini tak pernah terjadi masa era Madey dulu..hanya pandai berjanji tapi tak penah ditepati..hanya dicapati aje. Mentang2lah Madey ni keturunan mamak kerala, capatilah kegemarannya. Tahniah DSNR..anda yelah betul2 membuktikan bahwa anda mampu mengotakan janji2 tu. Tak de sebarang alasan untuk rakyat tidak memenangkan BN sekali lagi dalam PRU ni. Jangan risau DS...kami akan pastikan undi kami tetap bersama BN nanti, walaupan jiwa berpisah dari badan!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makkkk aiiiii taksub betui budak ni..dh macam agama pulak dibuatnya BN ni

      Delete
    2. Bukan stakat agama lagi bro, dah macam sembahan aku tengok. Macam nak pasang colok.

      Delete
    3. Menjawab pendustaan GN, si bingung yang telah melangkaui batasan orang-orang bingung.

      Sdr GN,

      Komen awal saya di atas sudah menjawab segala persoalan saudara. BRIM yang meningkat jumlah pemberian dan jumlah penerima bukanlah lambang kejayaan mahupun keprihatinan pemerintah. Ia adalah bukti dan lambang kegagalan pemerintah di dalam pengurusan ekonomi.

      Kenyataan sdr/i ahan di atas itu sebenarnya adalah tepat. Biarlah saya bantu pada bab 'alasan dan dalil'

      Ada pula dari sudut hukum, seperti yang saya pernah terangkan dulu, hukum cukai adalah harus selagi ia bersifat patut dan padan (bil-ma'ruuf) dengan keadaan semasa. Dalilnya ialah qias kepada keharusan memakan harta anak yatim yang dijaga sekiranya penjaga itu tidak berkemampuan.

      وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ ۚ 

      Maka barangsiapa yang faqir maka diizinkan ia memkannya (harta anak yatim) dalam keadaan ma'ruuf (patut dan padan) (An-Nisa : 6)

      'Patut dan padan' ini skopnya luas dan tidak tertakluk kepada sesuatu skim tertentu. Kayu ukur dan indikasinya akan berubah-rubah mengikut keadaan sbgmn zaman itu berubah.

      Walaubagaimanapun ada satu perkara yang tidak pernah berubah di dalam membuat penilaian apa yang patut dan padan dan apa yang tidak, iaitulah 'pandangan majoriti orang-orang yang munasabah'.

      Orang Inggeris malahan turut memakai kayu ukur ini melalui prinsip yang dinamakan 'reasonable men test'.

      Maka apabila majoriti rakyat yang cukup umur dsn akal merasakan cukai yang dikenakan itu munasabah maka ia dengan sendirinya menjadi bukti melampaui keraguan munasabah bahawa cukai itu adalah patut dan padan.

      Dan apabila majoriti rakyat merasakan cukai itu membebankan dan amat tidak munasabah, maka cukai itu dikira gagal di dalam penilaian patut dan padan, dan secara hukumnya ia akan menjadi bukti dan lambang penindasan oleh pemerintah.

      Kalian boleh tuduh Tun M dengan 1001 tuduhan tetapi faktanya ialah selama 5 penggal berturut-turut Tun M telah kembalikan hak untuk menilai itu kepada rakyat, dan di dalam setiap penilaian, rakyat tetap kembali memilihnya sebagai pemerintah. Ia tidak pernah 'diturunkan' oleh majoriti rakyat melainkan ia sendiri yang memilih untuk turun.

      Fakta itu sendiri telah menunjukkan segala cukai yang Tun M kenakan pada zamannya adalah telah lulus ujian 'patut dan padan' seperti peruntukan ayat 6 Surah An-Nisa'.

      Hanya pendusta dan golongan bingung sahaja yang akan mempersoalkan perkara yang telah pun diputuskan oleh majoriti, bukan sekali malah 5 kali, dan keputusan itu telah pun luput tempoh untuk 'review'.

      Bilakah sesuatu tempoh untuk review luput? Iaitu sama dengan tempoh sesuatu mandat dikembalikan. Ini juga adalah salah satu sifat 'patut padan'.

      Maka di dalam konteks Malaysia dan Tun M, tempoh munasabah untuk review balik sifat patut padan ke atas Tun M telah pun tamat selepas 5 tahun ia meletakkan jawatan. Apa2 review selepas 5 tahun adalah gagal ujian patut padan ini.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. (Samb)

      Di dalam keadaan Tun M ini tempoh untuk review ini bukan sahaja telah tamat kerana ia melebihi tempoh mandat iaitu 5 tahun, bahkan juga kerana sanad atau rantaiannya telah pun terputus apabila fakta menunjukkan sebelum segala yang telah putus ini mahu direview sifat patut padannya pada zaman Najib, ia langsung tidak dibangkitkan pada zaman Pak Lah.

      Apa yang Najib buat semasa Pak Lah memerintah dulu? Pernahkah ia membangkitkannya kepada pak Lah untuk tujuan 'review'. Kalau tak ada maka tindakannya membangkitkannya pada hari ini selepas tamat tempoh review dan selepas rantaiannya terputus adalah sebenar-benarnya pendustaan.

      Dan tindakannya menggunakan orang ini untuk berkempen bagi pihaknya pada PRU yang lalu pula adalah lambang hipokrasi tahap gaban.

      Hanya super dungu dan super bingung saja saya kira takkan boleh faham penjelasan mudah ini.

      Ada pula pendusta, biarkan..

      Delete
    6. Ostad penceramah COLOK Dapigs tak habih2 berceramah......

      tak cukup2 lagi mengumpul harta dunia selama 22 tahun...ni nak tambah lagi 2 tahun.....gelojoh tol orang tua renta nih!!!!!

      Delete
    7. Saudara 12:31, suka sangat anda menggelar DAP itu sebagai Dapigs. Adakah anda suka kalau org lain menggelar anda pengikut Babisan?
      Begitu juga dgn gelaran tua renta. Adakah itu saja takat keupayaan anda utk berhujah? Sedihnya kalau ini aje tahap cytro UMNO yg diwar-warkan hebat oleh GN.

      Delete

  23. PEKAN – Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) merupakan cetusan idea Bank Negara Malaysia (BNM) yang mahu bantuan disalurkan kepada rakyat secara lebih berkesan dengan kaedah subsidi sasar berbanding subsidi pukal yang dilihat berpotensi berlakunya ketirisan.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan, idea itu bukan berunsurkan politik sebaliknya mengambil kira keberkesanannya dalam membantu golongan sasar berdasarkan kadar pendapatan mereka meliputi golongan berkeluarga dan bujang.

    Ini kerana, berdasarkan teori ekonomi, pemberian BR1M kepada golongan B40 adalah lebih efektif kerana ia akan memangkin pertumbuhan ekonomi domestik.

    “Idea nak buat BR1M ini bukan dari saya, bukan dari mana-mana orang politik tetapi dari Bank Negara Malaysia, yang tak ada soal kepartiaan sama sekali tetapi BNM mencadangkan bahawa kaedah subsidi bersasar adalah lebih baik daripada subsidi pukal.

    “Subsidi pukal banyak ketirisannya. Misalnya, kalau kita bagi subsidi mungkin dia boleh jual di sempadan kepada orang lain… mungkin pekerja asing akan dapat, pelancong boleh dapat, jadi banyak ketirisan,” katanya ketika berucap merasmikan BR1M peringkat kebangsaan di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah, Pekan, Pahang hari ini.

    Turut hadir ialah Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah.

    Beliau yang juga Ahli Parlimen Pekan hari ini menyampaikan BR1M kepada 2,000 kumpulan pertama penerima yang layak di daerah Pekan.

    Dalam pada itu, beliau menolak dakwaaan pembangkang yang menyatakan bahawa BR1M adalah ibarat dedak dan untuk meraih undi, tetapi sebaliknya bertujuan membantu golongan sasar.

    Perdana Menteri turut mendedahkan, janji kerajaan kepada rakyat untuk menaikkan kadar BR1M kepada RM1,200 dalam tempoh lima tahun telah tercapai dengan 97.6 peratus manifesto kerajaan ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) berjaya direalisasikan.

    Tahun ini, kira-kira RM6.8 bilion telah diperuntukkan untuk diagihkan kepada 7.2 juta rakyat di seluruh negara mulai esok.

    Penerima boleh mula menyemak akaun bank masing-masing esok serta bantuan akan diagihkan melalui tiga fasa, iaitu bulan Februari, Jun dan Ogos.

    Penerima berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah akan mendapat bantuan berjumlah RM1,200 manakala penerima isi rumah berpendapatan bulanan antara RM3,100 hingga RM4,000 menerima sebanyak RM900, serta penerima individu berpendapatan bulanan RM2,000 dan ke bawah bagi individu bujang akan menerima sebanyak RM450.

    Peserta program e-Kasih dengan pendapatan RM1,500 dan ke bawah turut menerima bantuan BR1M. – Awani

    ReplyDelete

  24. Limpahan kekayaan negara disalur melalui BR1M

    KUALA LUMPUR: Kerajaan telah membelanjakan lebih RM25.645 bilion dalam tempoh enam tahun sejak tahun 2012 yang diagihkan dalam Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

    BR1M diperkenalkan pada tahun 2012 selepas diumumkan dalam Bajet 2011 pada awalnya diterima oleh 4.2 juta isi rumah yang berpendapatan RM3,000 ke bawah dengan peruntukan RM2.089 bilion. Jumlah itu meningkat pada tahun 2013 apabila jumlah isi rumah bawah RM3,000 yang menerima meningkat kepada 4.806 juta dengan peruntukan RM2.403 bilion, selain penerima individu bujang 1.995 juta dengan agihan RM498,980.750.

    Sehingga kini seramai 4.7 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang di Malaysia mendapat manfaat daripada agihan tersebut. Setiap isi rumah berpendapatan RM4,000 dan ke bawah atau individu bujang berumur 21 tahun ke atas dengan pendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan menikmati bantuan ini.

    Peserta di bawah program eKasih dengan pendapatan RM1,500 dan ke bawah turut menerima BR1M. Bantuan kewangan yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diwujudkan untuk membantu meringankan beban rakyat yang berpendapatan kecil. Agihan bantuan itu juga sejajar dengan manifesto dan janji kerajaan untuk menangani kos sara hidup rakyat.

    Dalam erti kata lain BR1M adalah usaha kerajaan menyalurkan subsidi secara langsung kepada rakyat yang layak berbanding subsidi secara pukal agar bantuan ini mendapat faedah kepada golongan yang memerlukan.

    Seperti yang dinyatakan kerajaan, pemberian BR1M ini penting agar golongan sasar menerima bantuan selayaknya supaya pemberian subsidi diagih secara adil. Dari aspek ekonomi BR1M merupakan langkah terbaik bagi merangsang ekonomi kerana pemberian bantuan tunai kepada rakyat terbukti memberi suntikan berganda kepada ekonomi domestik.

    Ini kerana, apabila penerima BR1M membelanjakan semula wang itu, limpahan ekonomi cukup besar kerana ia turut mendapat kepada peniaga. Bantuan tunai tersasar ini telah diiktiraf oleh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) sebagai salah satu kaedah utama jaringan keselamatan sosial untuk rakyat. Berikutan itu, beberapa negara termasuk Indonesia, Thailand dan Arab Saudi menggunakan kaedah sama yang dilaksanakan di Malaysia bagi membantu golongan kurang berkemampuan.

    ReplyDelete
  25. UMNO dan Barisan Nasional (BN) tidak akan kalah lagi dalam perang siber dengan pembangkang menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Pengerusi Biro Teknologi Maklumat (IT) UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata selepas mengambil kira kesilapan pada PRU-13, pihaknya sudah menubuhkan Jawatankuasa Biro IT di 191 kawasan dalam usaha menangkis fitnah pembangkang di alam maya.

    “BN dan UMNO tidak mahu kalah lagi dalam peperangan siber dan juga tidak mahu kalah dalam apa juga perkara yang disebarkan bagi menjatuhkan kerajaan di alam maya.

    “Kita akan bekerja keras menepis segala tohmahan dan fitnah yang dilemparkan dengan memperbanyakkan aktiviti serta program yang memberi gambaran baik kepada rakyat,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Taklimat dan Pertemuan Bersama Tiga Bahagian Jawatankuasa Biro IT di Wisma Transformasi UMNO Permatang Pauh, di sini, semalam.

    Tiga jawatankuasa yang mendapat taklimat itu adalah dari Bahagian UMNO Permatang Pauh, Bagan dan Bukit Mertajam.

    Ahmad berkata, setiap Bahagian UMNO akan mempunyai sekurang-kurangnya 40 ahli jawatankuasa yang dipertanggungjawabkan memantau kesemua media sosial.

    “Selain menangkis fitnah, jawatankuasa biro IT akan mempromosi Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN dan UMNO yang menjalankan tanggungjawab terhadap rakyat di kawasan masing-masing.

    “Kita berharap dengan apa yang dilakukan ini akan membuahkan hasil supaya dapat terus meraih kemenangan pada PRU-14,” katanya.

    #######################################################

    Mesti tak tido malam, siap mimpi ngeri pulak cai2 PH bila mendengar berita di atas. Biro IT UMNO/BN dah melakukan persiapan rapi untuk memastikan berita palsu, fitnah, spin serta hasutan yang ditularkan oleh cai2 PH akan dipatahkan dengan mudahnya menjekang PRU nanti. Rakyat dah bijak..khususnya golongan muda yang savvy IT. Mereka tidak begitu mudah menerima segala apa yang dicanagkan oleh PH begitusaja dan akan membuat silang rujuk dengan pihak2 yang berotoriti dalam kerajaan. pastinya blog2 serta website2 kerajaan akan menjadi tumpuan utama mereka untuk mendapat maklumat2 yang sahih lagi tepat. Apatah lagi dengan akta anti berita palsu yang bakal diluluskan nanti, cai2 PH khususnya yang melambak kat sini spt Pak diny, Phantom, dad. PJL , Wak Suman akan ketandusan modal dan takkan berani lagi menularkan berita2 aota yang direkayasa untuk menarik minat para netizen. Jadi memang tepatlah kata2 Dato Mat Maslan bahawa UMNO/BN akan menang perang siber dalam PRU 14 ni!!!!!! Cai2 PH..makan pasirlah lu orang...KEH..KEH...KEH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah sedara. Patutlah sedara makin bertungkus lumus mencacai sejak kebelakangan ni. Tp yg sedihnya puak2 sedara, bila tak bileh nak jawab mula sabotaj dengan masukkan lirik lagu, buat space bar. Yg paling keji mencarut dan memaki hamun. Itu yg Ahmad Maslan namakan sbg menangkis serangan. Itu bukan menangkis, tapi dia dah diperbodohkan. Menangkis maksudnya menjawab dengan fakta, bukannya sabotaj blog orang.

      Delete
    2. Apabila mereka menggunakan kalam 'tidak akan kalah lagi' ia adalah bukti nyata mereka sendiri mengakui mereka 'sedang kalah'.

      Biarkan mereka syok sendiri konon 'tidak akan kalah lagi' disebabkan fakta menunjukkan mereka 'semakin kalah', dan akhirnya mereka sebenar-benarnya akan lupus dan lenyap .

      Delete
    3. ....JILAT....jangan tak jilat juboq si ketua to' kong tuh!!!!!

      Delete
    4. .....siok sendiri.....

      keh...keh...keh...

      aku masih bermimpi rope nye....

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  26. Biarkan cacai sekupang sekitol dgn tugas2 mereka mentaati 1 man rule. Mereka boleh terus sedut udara Taek Low dibawah Umnobnpas yg dibawah telunjuk KimJongJ8b dan Imelda Rospink.
    Rakyat sudah tunjuk pintu keluar, tak faham? Takpa , nnt kita tendang tsunami...kalu itu dipinta, itu kita kasik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biarkan cai2 HAPRAK terjun dengan labu2 nye....biarkan...biarkan....bior kome tenggelam.....kihkihkih....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete

  27. PUNYA LAH TAKUT MAHATHIR DENGAN BR1M

    Bila sebut tentang kos sara hidup, kita tidak boleh lari dari kenyataan bahawa saban hari ianya meningkat. Bak kata Syamsul Debat, zaman ibu bapa kita dahulu pun, tidak pernah kita dengar mereka berkata harga barangan murah.

    Kata-kata tersebut membawa kepada nostalgia penulis, kalau tidak silap sewaktu tu berumur sekitar 10 tahun. Tatkala ibu ingin memberi barangan dapur, dan peniaga mengenakan harga tidak seperti biasa, dengan ada kenaikan 5 sen. Dengan pantas ibu menjawab “Mahalnya..”. Itu kisah 5 sen.

    Selama ini, kenaikan kos harga barangan ditampung dengan cara subsidi. Bukanlah salah cara tersebut, mungkin pada waktu itu “pakar-pakar” ekonomi zaman 22 tahun memikirkan itu sahajalah cara yang terbaik. Setakat itulah kemampuan mereka berfikir, apatah lagi mantan menteri pelajaran baru-baru ini berkata pelajar di zaman beliau tidak cemerlang sebagai alasan tidak boleh berdemonstrasi. Bila tidak cemerlang, maka tidak hairanlah sistem yang diperkenalkannya terus-terusan menjadi sandaran golongan yang tidak cemerlang kemudian hari itu.

    Di era pelajar-pelajar cemerlang pula, mereka mula mengakui sistem subsidi yang lama digunapakai mempunyai banyak kelemahan yang menyebabkan berlakunya ketirisan. Antaranya situasi siapa guna banyak, dia akan terima subsidi lebih. Dan hakikatnya, golongan biasa tidak menikmati jumlah subsidi yang tinggi, kecuali golongan kaya. Selain itu, kisah penyeludupan barangan bersubsidi juga memberi sumbangan yang besar kepada ketirisan yang berlaku.

    BR1M merupakan cara terbaik, bagi memulangkan hasil negara kepada rakyat, berbanding subsidi pukal yang dinikmati semahu-mahunya oleh pemilik-pemilik kereta mewah dan empunya banglow-banglow besar. Keadilan harus letakkan ditempatnya, maka meletakkan golongan kaya selaku penerima terbesar manfaat subsidi, itu adalah kejam.

    Mungkin sepanjang era 22 tahun yang diakui sendiri bahawa para pelajarnya tidak cemerlang, tidak pernah terlintas di fikiran bahawa kini ada satu mekanisma untuk lebihan pendapatan negara itu diserahkan kepada golongan yang layak dan memerlukan. Dalam konteks ini, layak dan memerlukan merujuk kepada rakyat biasa, dan bukannya nama-nama seperti Vincent Tan mahupun Ananda Krisna.

    BR1M juga diakui memberi manfaat besar kepada pertumbuhan ekonomi tempatan. Wang BR1M mengalir ke setiap kawasan kejiranan, kampung, pekan dan bandar, dan tidak berlegar kepada projek-projek mega milik kroni semata. Bukanlah tujuan BR1M untuk menyelesaikan masalah, tetapi ia bersifat meringankan beban kos sara hidup.

    Dan bila sesuatu yang baik disalurkan kepada rakyat tetapi dibangkang sekeras-kerasnya oleh pembangkang, maka tahulah kita betapa cara tersebut telah berjaya dan mempunyai impak yang besar terhadap rakyat. Mana mungkin pembangkang ingin akui apa yang kerajaan lakukan adalah yang terbaik untuk rakyat, bukan?

    Hakikatnya, ramai ahli ekonomi telah bersetuju dengan BR1M. Malah, banyak negara sudah mula melihat BR1M sebagai “role model” untuk dipraktiskan. Tidak perlu jadi “kaki gaduh” untuk dapatkan perhatian dunia. Cukup dengan pendekatan wassatiyah, dan kebijaksanaan mengurus.

    Rakyat tidak kenyang dengan hanya memandang KLCC, rakyat tidak lena tidur dengan hanya membayangkan SIC. Rakyat tidak mampu berulang-alik Kedah-KL setiap minggu dengan jet peribadi. Hendak memilik Bugatti Veyron jauh sekali, mujur ada proton saga untuk orang-orang biasa seperti kita. Jadilah.

    ReplyDelete
  28. Beri Subsidi BR1M Atau Subsidi Minyak?


    Dalam pembentangan Bajet 2018, kerajaan telah umumkan peruntukan RM3.9 bilion untuk subsidi barangan dan pengangkutan termasuk gas memasak, tepung, minyak masak, subsidi elektrik dan tol.

    Manakala RM1.6 billion untuk subsidi petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG). BR1M adalah jumlah yang paling besar diberikan iaitu sejumlah RM6.8 billion daripada keseluruhan RM9.56 subsidi yang ada dalam Bajet 2018.

    Jumlah pemberian BR1M ini adalah 71% daripada semua jumlah subsidi yang lain. Ini bermaksud pemberian subsidi dalam bentuk BR1M adalah kaedah subsidi yang terbaik untuk dinikmati oleh rakyat yang benar benar memerlukan bantuan.

    Jumlah BR1M yang diberikan meliputi 7 juta orang. Ada tiga kategori penerima BR1M iaitu kategori pertama, rakyat yang berpendapatan di bawah RM3,000 akan mendapat RM1,200 berbanding RM1,000 sebelum ini.

    Kategori kedua adalah yang berpendapatan RM3,000 hingga RM4,000, menerima BR1M sejumlah RM900 berbanding RM800 sebelum ini. Manakala kategori ketiga pula adalah bagi individu bujang berpendapatan di bawah RM2,000, BR1M akan dinaikkan daripada RM400 kepada RM450.

    Mana lebih penting? Subsidi minyak petrol atau beri subsidi kepada barang barang dapur? Tentulah lebih penting gas memasak, tepung, minyak masak dan elektrik. Setiap hari digunakan untuk mengisi perut. Minyak petrol orang tidak makan dan minum setiap hari. Isi perut bagi penuh lebih utama dari bagi minyak kenderaan penuh.

    Minyak petrol isi penuh boleh tahan dalam seminggu. Harga RON95 bagi pemilik Viva kalau diisi penuh adalah RM2.38 sen x 36 liter, sama dengan RM85.68. Harga RON95 , RM2.38 seliter kalau diisi dalam kereta Myvi 1.3 (40 liter) adalah sejumlah RM95.20 sen. Jika naik 7 sen baru jadi kosnya RM2.80 seminggu.

    Kalau naik kereta Proton Saga FLX 1.3 (40 liter), jika disi penuh minyaknya sama harga seperti kereta Myvi. Kalau seminggu kos kenaikkan pemilik kereta Myvi dan Proton Saga FLX hanya RM2.80. Jadi jika setahun jumlahnya akan jadi RM2.80 x 48 minggu iaitu RM134.40.

    Hanya RM134.40 sahaja, kerajaan beri BR1M lebih banyak lagi berbanding RM134.40 ini. BR1M diberi RM1,200 setahun, ada lagi baki RM1,065.50. Boleh belanja lagi untuk beli rokok dan macam macam lagi. Kalau beli rokok tidak cukup duit BR1M itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau “heavy smoker” hisap tiga kotak Dunhill 20 sehari. Harga sekotak Dunhill ini adalah RM17 sekotak. Jadi untuk ‘heavy smoker’, sehari habis sejumlah RM17 x 3 kotak, RM51. Setahun akan jadi RM18,615.

      Kalau hisap Dunhill sekotak untuk tiga hari, jumlah bulanan kosnya akan jadi RM510. Setahun akan jadi RM6,120. Lebih mahal rokok dari minyak, namun orang beli juga rokok biarpun harganya terus naik. Harga minyak ada juga turun naik. Harga rokok tidak pernah turun, namun tidak ada yang marah sebab harga rokok naik.

      Hidup akan tertekan kalau naik kereta Bugatti Veyron yang “full tank” minyak 80 liter. Kalau sudah naik Buggati Veyron, takkan isi minyak RON95? Mestilah isi minyak RON100 yang harganya RM2.80 seliter. Jadi kalau penuh tangki jumlahnya akan jadi RM224 sekali isi.

      Hidup juga akan tertekan kalau naik kereta Porshe Cayenne yang “full tank” minyak adalah 85 liter. Kereta Porshe Cayenne ini juga akan guna minyak RON100 dan bukannya RON95. Sekali isi minyak penuh jadi RM238. Hidup akan tertekan kalau isi minyak kapal layar yang mewah.

      Namun di Malaysia ini, tidak ramai yang naik Bugatti Veyron dan Porshe Cayenne atau kapal layar, ramai yang naik Viva atau motorsikal. Sekali isi minyak motorsikal yang tangkinya 2.5 liter dengan minyak RON95 baru RM5.95 sen.

      Jika naik 7 sen, kos kenaikan adalah 2.5 liter x 7 sen = 17 sen. Murah lagi 17 sen dari caj plastik di negeri Selangor yang nilainya 20 sen. Mana lebih kerap? Isi minyak penuh tangki atau masuk kedai kena caj plastik 20 sen?

      Jangan mimpilah kalau tukar kerajaan maka kerajaan yang baru naik itu akan turunkan harga minyak. Plastik 20 sen pun mereka tidak mansuh, tol 50 sen pun mereka tidak mansuh, inikan pula hendak turunkan harga minyak.

      “Kita ambil maklum mengenai peningkatan harga minyak. Kalau daripada peningkatan ini kita dapat lebihan, mungkin boleh sumbangkan kepada golongan berpendapatan rendah terutama yang terima BR1M. Kemungkinan besar kita boleh tingkatkan BR1M dengan jumlah sedikit lebih,” kata Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Menteri Kewangan II dalam parlimen semalam.

      Lebih baik tingkatkan BR1M, beri kepada rakyat yang memerlukan. BR1M yang ada sekarang kalau dihitung betul betul sudah pun atasi kos kenaikan bahan bakar yang berlaku. Mana ada kerajaan yang beri subsidi tersasar sebegini baik kepada rakyatnya, hanya di Malaysia sahaja.

      Harga minyak di Malaysia adalah yang ke-17 termurah di dunia. Antara lima negara teratas yang murah minyaknya adalah Venezuela, Turkmenistan, Algeria dan Iran. Lihatlah di mana kedudukan ekonomi negara negara ini. Berapa kadar pengangguran di negara ini dan pertumbuhan ekonomi di negara yang murah harga minyaknya ini.

      Apakah sesuatu negara itu berjaya dari segi ekonomi jika harga minyaknya terlalu murah? Jawapannya, tidak. Pembangkang pun setuju hendak teruskan BR1M, bermaksud subsidi BR1M adalah lebih baik daripada beri subsidi kepada harga minyak.

      Rakyat yang benar benar memerlukan akan dapat BR1M. Kalau bagi subsidi minyak secara pukal, orang yang naik Bugatti Veyron dan Porshe Cayenne pun dapat juga. Subsidi melalui BR1M lebih baik berbanding subsidi harga minyak.

      Delete
  29. The Third Force

    Dato’ Seri Najib Tun Razak said it as it is.

    In an apparent reference to claims that Robert Kuok was behind a DAP-led scheme to sabotage government, the Prime Minister hinted at the billionaire tycoon never to forget the hand that fed him, adding that hardwork and discipline alone was never enough to bring him where he is today.

    “If we look at the list of names of the richest people in Malaysia, such as Robert Kuok, who gave him the key to become the rice and sugar king? It was given to him by the ruling government.

    “Yes, he is driven, hardworking, industrious and disciplined — but that is not enough,” Najib was reported as saying by the Malay Mail Online (see news item below).



    Surprisingly, it was Lim Kit Siang who ended up shrieking in pain as Najib gave Kuok a slap-down. Earlier today, the DAP de facto Chief denied ever receiving a single sen from the billionaire throughout his 53 year political career.

    “The latest fake news is that I have received astronomical donations from tycoon Robert Kuok through his nephew, James Kuok. I have not received a single sen from Robert in my 53 years in politics, whether through James or anyone else.

    “In recent years, the false allegations made against me as anti-Malay, anti-Islam, communist, agent of foreign powers, has increased by leaps and bounds to unprecedented levels,” he was reported as saying.

    ###################################################### Biasnya kalau orang tak bersalah, tentu dia tak melenting macam LKS ni. Ini membuktikan memang dia ada menerima habuan yang tinggi dari TS Robert Kuok. Dalam diam2 mereka ada agenda jijik untuk memastikan kaum cina, khususnya ahli2 DAP dapat menafaat paling maksima jika PH berkuasa nanti. Manakala orang2 cina yang menjadi ahli MCA dan Gerakan akan dipinggirkan dari harta negara yang bakal dirampok dengan rakusnya tu.Rupa2nya dalam kaum cina pun ada kasta2 mereka..DAPlah yang paling tinggi manakala yang lain macam pariah aje.
    Patutlah trend terkini ialah semakin ramai kaum cina yang telah meninggalkan DAP dan berhijrah kepaad MCA dan Gerakan. mereka dah tak sanggup untuk terus kekal dalam parti anak beranak LS dan LGE ni lagi. Ada yang berani menggelar DAP ni sebagai parti anak beranak adn mereka yang tidak disukai oleh LKS dan LGE kan dipinggirkan dan ditendang keluar, atas alasan2 yang remeh temeh. Kita pun atua kekayaan TS Kuok ni...tapi baginya masih tak cukup lagi. Melalui PHlah dia akan mengaut lagi banyak harta rakyat dan negara..Madey mungkin akan diberikan habuan yang ciput aje, DIN PAGOH, MAT SABUN dan KAK WAN...gigit jari ajelah. LKS dan LGE bakal menjadi bilionaire baru...tahniahlah. Inilah kehendak dan impian cai2 PH..nak rasa duduk di bawah pentadbiran LKS dan DAP!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Two prominent Johor BN figures do not seem to believe allegations that Malaysia's richest man - Robert Kuok - was funding the opposition.

      According to a front-page report by the China Press, seven-term Johor Bharu MP Shahrir Abdul Samad said he knew Kuok as a businessman and not one who interfered with politics.

      He said Kuok was a Johor Baru native and locals know his family well.

      In view of this, he said could not comprehend why Umno supreme council member Tajuddin Abdul Rahman would want Kuok to be grateful to BN.
      grateful

      "I am not sure of the sequence of events. I haven't read Kuok's memoirs […] I'm not sure why Tajuddin would ask Kuok not to be a kacang melupakan kulit (be ungrateful)," said Shahrir.

      MCA deputy president Wee Ka Siong said the source of the allegations against Kuok - the Malaysia Today website - was unreliable.

      "What was said on the blog was just spin. There is no evidence. It is not persuasive," he said.

      Malaysia Today, run by Manchester-based and Terengganu-born Raja Petra Kamaruddin, had alleged in recent articles that Kuok was funding DAP and The Malaysian Insight in a last-ditch effort to overthrow Umno.

      The two articles claimed that Kuok had appointed his nephew, James Kuok (below) as a liaison and had reproduced photographs of the nephew's meetings with various DAP leaders.

      The nephew has clarified that those photographs were taken at his restaurant which was frequented by many Malaysian political personalities who came for the food and not to meet him.

      Prime Minister Najib Abdul Razak last week said BN was responsible for Kuok's success while BN secretary-general Tengku Adnan Tengku Mansor suggested that Kuok had forgotten his roots.

      Robert Kuok Hock Nien is a Malaysian Chinese business magnate and investor. According to Forbes, his net worth is estimated at US$12.2 billion as of July 2017, making him the richest person in Malaysia and second richest in Southeast Asia.

      His early fortune was made in Malaysia through sugar trading earning him the moniker “Sugar King”. He later diversified into a slew of other businesses before relocating his empire's headquarters to Hong Kong in the nineties.

      He recently released his second set of memoirs titled Robert Kuok, A Memoir which chronicles his past dealings with the Malaysian government, how he started his business in Malaya and the building of his multinational empire from the 1960s."

      so, sharil and ka siong will get their butts kicked by najib.......maybe?? they have already kicked najib nuts, head on!

      apa la geng najib...ko pun sama dgn moronic manchester guy!....ka siong cakp tak boleh dipercayai!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Dakyah GN di mana juga jangan kita percaya
      Banyak pernyataannya tidak menepati realiti
      Contoh katanya 1MDB sudah sangat berjaya
      Padahal sebab hutang 1MDB la ujudnya GST

      haposkanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  30. Pemimpin yang sarat dengan scandal...terkenal seantero dunia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAHHH...MAMAK MATDEY MAHAKUTTY...MAHAZALIM...MAHAFIRAUN....

      TAK CUKUP2 SELAMA 22 TAHUN MENTEDARAH DAN MENGUMPUL HARTA KEKAYAAN KELUARGA DAN KRONI...NI NAK TAMBAH LAGI 2 TAHUN....POYOOOOO PUNYA MAMAK...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  31. Dakyah terkini Geng Najib, Robert Kwok bantu PH
    Hari ini menteri dan MP Bn sendiri menafikannya
    Bukankah sudah saya katakan coretan GN ni sampah
    Woiii Geng Najib tu Sahril & ka Siong, pi tanya!

    mamposumnopasbn mamposumnopasbn mamposlahkau!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  32. "The Kuala Lumpur Sessions (Cyber) Court imposed an RM4,000 fine on an ex-haulier for making an offensive comment on Facebook about Prime Minister Najib Abdul Razak singing the classic number “Shalala Lala” when he hosted a dinner for Philippine President Rodrigo Duterte in 2016.

    This morning, Muhammad Amirul Helmy Hisham, 24, who used to work in Port Klang, pleaded guilty to the charge under Section 233 of the Communications and Multimedia Act.

    He was accused of posting the offensive comment on Facebook at 10.23am on Nov 18, 2016..."

    desperate people will take desperate measure. wonder if comment likes from geng najib will get bags of kanina daily?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  33. Sebagai mana Mungkar UMNOBNPAS dilondeh oleh Allah utk tontonan setiap hari,... begitu jugalah GN dan caisekupang sekitolnya membogelkan kebodohan mereka dipadang blog PH.
    Kita tak perlu susah cari pun..dlmereka datang serah diri.
    Tunami terajang menanti Umnobnpas.
    Tpi nereka masih Taa Toot bubar.
    Kesian betul laa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  34. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...