Monday 12 February 2018

APA JADI JIKA KLEPTOKRAT MENANG LAGI?


PRU 14 akan datang yang bakal diadakan pada bila-bila masa daripada sekarang, bukan saja penting, tetapi juga seharusnya paling menakutkan bagi kita semua.


Di mata kasar, pertembungan yang bakal berlaku adalah antara PH dan BN, antara Tun Mahathir Mohamad dan Najib Razak, namun realiti sebenar ialah pertarungan antara reformasi dan kleptokrasi.


Sementara  PH menjanjikan pelbagai pembaharuan seperti tempoh Perdana Menteri memegang jawatan, perubahan dalam proses perlantikan Ketua Polis Negara, Peguam Negara dan Speaker Parlimen dan banyak yang lain lagi, UMNO dan BN sebaliknya masih dengan "style lama"  suka menabur wang, menghulur kampit-kampit beras, kupon ayam sambil menakut-nakutkan rakyat berkaitan kaum serta agama.


Janji-janji pembangunan dengan serta merta lebih rancak di curah di sana-sini. Sesetengahnya hanya tinggal janji saja, dua kali pilihanraya lagi pun tetap tidak dilaksana.


Lebih daripada itu, meskipun semua orang tahu jalan-jalan di Sarawak masih banyak yang daif dan perlu dipertingkatkan, mereka kini sudah pun dijanjikan puladengan LRT untuk menggelikan telinga pengundi yang mendengarnya.


Perlakuan itu tidak saja membayangkan ketakutan kepada kekalahan, malah juga menimbulkan kebimbangan apakah jika menang nanti, GST akan naik lagi, akaun bank peribadi makin berisi  dan hutang negara jadi lebih meninggi?


Tun Mahathir yang sudah bersara, tetapi sedia kembali aktif untuk menyelamatkan negara, selain dilihat komited dengan agenda reformasi, bahkan juga disahkan oleh Anwar Ibrahim bukanlah seperti Mugabe sebagaimana yang digembar-gemburkan.


Sebaliknya, Najib disahkan oleh DOJ Amerika sebagai mentadbir negara ini secara kleptokrasi melalui skandal 1MDB yang sebahagian wangnya telah dicuri, dijoli dan didakwa menyelinap ke akaun peribadi.


Dalam keadaan ini, kita tentu saja gembira jika PH berjaya menjadi kerajaan kerana bersamanya akan hadir pelbagai reformasi yang membawa kebaikan dan mampu menyelamatkan banyak wang negara.


Tetapi, bagaimana jika kleptokrat menang lagi?


Apa jadi kepada negara, rakyat, anak-anak kita dan generasi seterusnya?


GST, cukai baru, hutang negara, pengangguran, ekonomi, kos sara hidup, peluang pekerjaan dan macam-macam lagi - apakah ia kian menekan dan menghimpit kita semua?


Dalam masa yang sama, mungkinkah keluarga dan kroni kleptokrat akan bertambah kaya serta mewah dengan harta di serata pelusuk dunia?


Pernahkah kita memikirkannya atau seratus dua yang dihulur, sekampit beras dan sekeping kupon ayam sudah melekakan kita dengan lima tahun mendatang yang bakal lebih sengsara? (ShahbudinHusin 12/02/2018)

149 comments:

  1. tak dapek nak nolong yooo

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kalau najib menang lagi, memang akan hancurlah negara ini.

      Delete
    2. Ambil contoh,
      Antara ramai rakan sekerja dan kawan kawan saya sendiri antara 30 org yg paling hampir, 28 org menyokong PAKATAN, 1 org mmg tegar dan 1 org berpatah balik krn RM200,
      Jadi masih kekuatan pada PAKATAN,

      Delete
    3. Pengkhianat negara kawan aku tu Si *** *** bin *** *****,
      Haram jadah kau,
      Krn rm200 kau berpatah balik dgn umnobn najib tu,
      Kau pura pura lupa yg kita sembang sebelum ini menyokong PAKATAN,
      Jahanam kau bersama umno kau tu,
      Aku tak give up, siap kau dpt lagi maki aku hari ni,

      Delete
    4. Lagi 2,3 negeri bn kalah, ingat najib boleh senang duduk sbg PM walaupun menang tipis dlm pru 14?

      Delete
    5. Terkejut juga saya mendengar ucapan Pengerusi AMANAH Kelantan, Cikgu Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, dalam Majlis Pelancaran Jentera Pilihanraya Pakatan Harapan Pasir Mas malam tadi, 10 Februari 2018, yang memanggil PAS dengan gelaran PIGS (PAS IKATAN GAGASAN SEJAHTERA).

      Kata Cikgu Wan Abdul Rahim: “Kita akan mengalahkan PAS IKATAN GAGASAN SEJAHTERA, PIGS. Ha, PIGS. Ambo tak sebut, ambo eja jah. Sebut bahaya, eja tak apa. PIGS.”

      Panggilan PAS dengan gelaran PIGS ini turut dibuat oleh penceramah yang berceramah selepas Cikgu Wan Abdul Rahim, iaitu Timbalan Pengerusi PPBM Kelantan, Datuk Sazmi Miah.

      Pada hemat saya, memanggil PAS dengan gelaran PIGS ini bukanlah satu tindakan yang baik kerana ia boleh meningkatkan lagi suhu politik malah boleh mencetuskan suasana tidak harmoni di kalangan rakyat.

      Jika gelaran sebegini digunakan oleh ahli bawahan maka ini mungkin boleh diterima sesuai dengan taraf mereka sebagai ahli bawahan, tetapi tidak patut jika mereka yang bergelar Pengerusi atau Timbalan Pengerusi Negeri turut berbuat demikian.

      Apatah lagi kerana penggunaan gelaran PIGS ini adalah sesuatu yang tidak tepat kerana GAGASAN SEJAHTERA sebenarnya bukan sahaja dianggotai oleh PAS dan IKATAN tetapi oleh parti lain seperti BERJASA.

      Delete
    6. PAN juga tidak tepat kerana di daftar dgn panggilan AMANAH..?

      ada faham ke?

      Delete
    7. BN dan Pas dah buat poll guna Facebook untuk Parlimen. Jadi kita akan dapat YB Facebook dalam sebulan dua ini. Kehkehkeh.

      Delete
    8. Belum sampai sebulan lalu, DAP, melalui kenyataan Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, di Pontian pada 12 Januari 2018, dilapor mengesahkan bahawa DAP akan meletakkan calon dari AMANAH di kerusi P148 Ayer Hitam yang asalnya diperuntukkan untuk DAP.




      Hari ini, 10 Februari 2018, DAP, melalui kenyataan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke, di Ayer Hitam pula, dilapor mengesahkan bahawa DAP membatalkan keputusan untuk meletakkan calon dari AMANAH, dan sebaliknya meletakkan calon DAP sendiri, di kerusi ini.
      Walau apa pun alasan yang diberikan oleh DAP bagi menjustikasikan keputusannya untuk membuat U-turn ini, ia tetap tidak boleh menafikan hakikat bahawa gambaran yang terlihat ialah DAP sangat sukar untuk melepaskan kerusinya kepada pihak lain dan tidak boleh dipegang janjinya.

      Kasihan kepada AMANAH, seolah-olah dipermainkan lagi nampaknya.

      Delete
    9. Eja P.I.G.S dan sebut PIGS pun Professor Kamarul tak dapat beza. Macam mana boleh dapat PhD ni? PhD beli macam Boy Iman ke?

      Delete
    10. Selepas proses kiraan undi Facebook dijalankan, pengundi didapati memilih Pas sebagai YB Facebook mengalahkan PH dan BN. Dengan majoriti yang melampau tinggi sebanyak 1000 lebih, YB Facebook Pas berjaya dilantik menjadi Exco Kerajaan Facebook. Hidup Facebook. Hidup Islam. Hidup Melayu. Majulah Facebook bersama Parti Pas. Kahkahkah!

      Delete
    11. Menarik juga membaca pendedahan bekas Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, di dalam buku beliau bertajuk “Perjuangan Tanpa Noktah” mengenai pelbagai isu politik tanah air.



      Salah satu perkara yang Datuk Ibrahim Ali dedahkan ialah mengenai kisah beliau dipelawa oleh Wan Rahim Wan Abdullah untuk bertanding atas tiket PAS di Parlimen Pasir Mas dalam PRU 2008.

      Kata Datuk Ibrahim Ali, bagi tujuan itu, Wan Rahim meminta beliau berjumpa dengan Husam Musa yang bertanya Datuk Ibrahim Ali sama ada beliau mahu menyertai PAS atau tidak.

      Kata Datuk Ibrahim Ali lagi, jawapan beliau kepada Husam Musa ialah, kalau menyertai PAS, beliau mahu bertanding di kerusi DUN Tendong, tetapi ini tidak dipersetujui oleh Husam Musa.






      Dakwa Datuk Ibrahim Ali, beliau percaya Husam Musa tidak mahu beliau bertanding di atas tiket PAS di DUN Tendong kerana Husam Musa tahu beliau cukup rapat dengan Sultan Ismail Petra.

      Tulis Datuk Ibrahim Ali: “Beliau (Husam Musa) tentunya bimbang jika saya (Datuk Ibrahim Ali) bertanding DUN, ia akan menyekat cita-citanya (Husam Musa) untuk menjadi Menteri Besar Kelantan”.

      Kalaulah benar apa yang diperkatakan oleh Datuk Ibrahim Ali ini, maka rupa-rupanya sejak dari PRU 2008 lagi Husam Musa sudah menyimpan cita-cita untuk menjadi Menteri Besar Kelantan.

      Apa pun, ketiga-tiga penama dalam kisah ini, iaitu Datuk Ibrahim Ali, Husam Musa dan Wan Rahim, telah ditarik darjah kebesaran mereka yang membawa gelaran Datuk oleh Sultan Muhammad V.

      Darjah Kebesaran DJMK Datuk Ibrahim Ali selamat ditarik balik pada 13 Oktober 2010 manakala Darjah Kebesaran DJMK Husam Musa dan Wan Rahim pula selamat ditarik balik pada 6 Februari 2018.

      Delete
    12. Antara kelebihan PAS ialah para pejuangnya dirarbiah dan diajar agar tidak mengharapkan habuan dunia bahkan menjadikan akhirat sebagai sebaik-baik balasan dalam memperjuangkan Islam.

      Demikian tegas AJK Dewan Ulamak PAS Pusat, Nazmi Nik Din dalam pembentangan Ijtimak Tarbawi PAS kawasan Kuantan yang berlansung semalam di Dewan Pusat Tarbiah Peramu (PUTIP)

      Menurut beliau lagi, keikhlasan petugas-petugas PAS yang datang daripada pelbagai latar belakang telah menambahkan lagi keberkatan perjuangan ini.

      Turut hadir dalam himpunan tersebut ialah Pesuruhjaya PAS Negeri Pahang, YB Ustaz Rosli Abdul Jabbar dan Naib YDP PAS kawasan Kuantan Ustaz Fadhli dan ketua urusan ulama kawasan

      ” Hasil sumbangan ikhlas ahli-ahli PAS, perjuangan Islam terus bangkit dan berkembang maju pada hari ini dalam menunaikan bakti terhadap masyarakat” ujar beliau yang juga merupakan ADUN PAS Tanjung Lumpur.

      Menurut beliau lagi bahawa PAS Pahang akan mengemukakan calon-calon yang berwibawa untuk mewakili suara rakyat Pahang dalam pilihanraya yang akan datang.

      Dengan perkembangan yang semakin positif beliau yakin inshaAllah rakyat cerdik dalam membuat keputusan dan penilaian.

      Delete
    13. Kata Haji Husam: “Saya dulu mengatakan PAS bekerjasama dengan Umno, sekarang nampak PAS nak bertanding sendiri, jadi apakah yang saya katakan dulu salah? Insya Allah, kalau Parlimen dibubarkan, saya yakin akan ada rakaman pengakuan seorang pemimpin PAS dalam sebuah pertemuan sulit bahawa PAS secara senyap telah bekerjasama dengan Umno dan telah menerima wang daripada Umno, termasuk bagi Pilihan Raya Sarawak yang lepas.

      PAS telah menerima wang daripada Umno, ini ada rakamannya yang saya kira akan tersiar apabila tiba masanya.”
      Ugutan Haji Husam ini mengingatkan saya kepada perkara sama yang dilakukan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Ia berlaku bila Tun Dr Mahathir mengumumkan, pada 21 September 1990, bahawa beliau memiliki satu pita rakaman ucapan sulit Tengku Razaleigh, di dalam satu perjumpaan para pemimpin S46 di kediaman Tengku Razaleigh di Kuala Lumpur, yang menyebut rancangan Tengku Razaleigh untuk 'membunuh' PAS, di samping menghidupkan kembali Umno asal, setelah pakatan pembangkang memenangi PRU8.

      Tunggu punya tunggu, akhirnya sampai ke sudah pita rakaman ucapan sulit Tengku Razaleigh ini gagal untuk didedahkan oleh Tun Dr Mahathir walaupun setelah beliau dicabar untuk berbuat demikian oleh pelbagai pihak, khususnya oleh Presiden PAS waktu itu, Almarhum Datuk Fadzil Mohd Noor, dan oleh Tengku Razaleigh sendiri.

      Delete
    14. Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengingatkan kerajaan Selangor yang dipimpin Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali agar tidak mengikut jejak kerajaan pusat yang menekan parti itu dan rakyat Kelantan dengan harapan dapat meraih undi.


      Tuan Ibrahim berkata demikian ketika diminta mengulas isu peruntukan kepada Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS di negeri itu.

      Menurut Tuan Ibrahim, sekiranya pembekuan itu berlaku, kesannya bukan sahaja kepada PAS tetapi juga terhadap Azmin sendiri.

      "Jangan ingat bahawa apabila kita menekan kerajaan negeri mahu pun parti maka rakyat akan bela kita, ini sikap yang salah.

      "Sekatan (pembekuan dana) ini bukan sahaja akan menyekat PAS tetapi akan menimbulkan kemarahan rakyat kepada dia (Azmin)," kata Tuan Ibrahim dalam temu bual bersama Malaysiakini di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

      Isu mengenai peruntukan itu timbul 30 Januari lalu apabila Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehin Mukhyi mendakwa kerajaan Selangor membekukan peruntukan untuk ADUN PAS.

      Azmin bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan berkata bahawa kerajaan Selangor antara sejumlah kecil kerajaan negeri yang memberi peruntukan kepada pembangkang dan menegaskan ia bagaimanapun perlulah mengikut prosedur yang ditetapkan.

      Pembangunan Kelantan dinafikan

      Mengulas lanjut dengan mengambil contoh pentadbiran PAS di Kelantan, Tuan Ibrahim berkata 27 tahun rakyat di negeri itu ditekan dan dinafikan hak dari segi pembangunan namun tidak sedikit pun mengubah undi rakyat Kelantan yang tetap menyokong PAS.

      "27 tahun Kelantan ditekan, rakyat tak berubah malah rakyat tambah simpati bahkan kalau tengok paling tidak logik Lebuhraya Pantai Timur sampai Terengganu, apakah Kelantan tak masuk dalam Pantai Timur?

      "Pembangunan Kelantan, lapangan terbang tak dibesarkan walaupun lebih 49 kali penerbangan ke negeri itu. Kelantan baru-baru ini mencatat pencapaian cemerlang dari segi urus tadbir kewangan dengan kerajaan negeri dapat belanjawan yang berlebihan sampai RM48 juta.

      "Jadi saya fikir jangan kita menganggap zaman sekarang ini rakyat akan berubah kerana kita tekan. BN anggap bahawa apabila kita menekan kerajaan Kelantan rakyat akan sokong BN, ini satu kesilapan," tegas Tuan Ibrahim.

      Justeru, Tuan Ibrahim mengingatkan agar timbalan presiden PKR itu tidak mengambil tindakan yang bakal merugikan diri dan politik beliau sendiri.

      "Sebab itu saya yakin Azmin yang dia tidak akan ambil jalan (line) itu, kalau dia ambil juga kemarahan bukan hanya kepada PAS tetapi rakyat akan marah kepada beliau dan parti beliau.

      "Soal parti mungkin kita berbeza tapi dari segi hak kita kena tunaikan dan saya masih harap saudara Azmin untuk meneruskan peruntukan sebagaimana yang saya kenal beliau," tambahnya.

      Delete
    15. Terkejut besar saya bila mendengar ucapan Naib Presiden AMANAH, Haji Husam Musa, dalam Ceramah Perdana Sempena Pelancaran Pakatan Harapan Parlimen Bachok di Pejabat AMANAH Bachok malam tadi, 9 Februari 2018, yang berbunyi “Tun Dr Mahathir ni tidak pernah diskriminasi Kelantan”.

      Ini kerana ucapan Haji Husam ini jauh bertentangan dengan kenyataan beliau sendiri sebelum ini, dengan kenyataan Haji Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, yang merupakan Pengerusi AMANAH Kelantan, sebelum ini, malah dengan kenyataan Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri sebelum ini.

      Dalam kenyataan beliau sempena 22 tahun pemerintahan PAS di Kelantan pada tahun 2012, Haji Husam telah menyebut: “Sikap diskriminasi UMNO yang berterusan, seperti penafian pembayaran royalti petroleum, pembinaan lebuh raya, lapangan terbang yang masih tidak diberikan status antarabangsa, pelabuhan yang belum benar-benar dimajukan oleh Kerajaan Pusat dan wujudnya pelbagai diskriminasi yang lain.”

      Dalam kenyataan beliau pada tahun 2011, Haji Wan Abdul Rahim telah menyenaraikan 17 diskriminasi Kerajaan Persekutuan terhadap Kelantan, termasuk:

      (1) Menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) sebaik sahaja PAS berjaya memerintah negeri itu pada tahun 1990 bagi tujuan mengganggu sistem pentadbiran kerajaan negeri.

      (2) Menteri Besar tidak lagi dilantik menjadi Pengarah Keselamatan Negeri Kelantan.

      (3) Baja subsidi tidak lagi diberikan secara menyeluruh oleh Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Kelantan.

      (4) Menteri Besar tidak lagi dijemput di dalam Mesyuarat-Mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri.

      (5) Geran Persekutuan dalam bentuk capitation grant, federal road grant, growth grant, dalam bentuk geran keseimbangan dan lain-lain diberi amat lewat.

      (6) Peruntukan geran rumah awam kos rendah sebanyak RM12 juta yang telah dipersetujui oleh Kerajaan Persekutuan melalui pihak Perbadanan Kemajuan Iktisas Negeri Kelantan telah ditarik balik sebaik sahaja PAS berjaya memerintah Kelantan.

      (7) Permintaan Tuan Guru Nik Aziz sejak tahun 1991, menerusi pertemuannya dengan Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad, agar diwujudkan satu pelabuhan di Kelantan, tetap tidak dilayan oleh Kerajaan Persekutuan hingga kini.

      (8) Tok Guru minta supaya tanah yang telah pun diambil di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di Pengkalan Chepa untuk memanjangkan landasan penerbangan, sampai ke hari ini pun tidak dapat digunakan lagi.

      (9) Royalti petroleum kepada Kerajaan Kelantan tetap terus dinafikan sehingga hari ini, sehingga Kerajaan Kelantan terpaksa membawanya ke mahkamah untuk mendapatkan royalti minyak dan gas hak rakyat negeri Kelantan.

      (10) Apabila berubah kerajaan, wakil kerajaan negeri untuk berada di dalam Lembaga Pengarah KESEDAR tidak lagi diminta daripada kerajaan negeri, tetapi dilantik mengikut kesukaan pihak Kerajaan Persekutuan sendiri

      Penegasan Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai diskriminasi Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Kerajaan Kelantan pula telah terlalu banyak direkodkan dan tidak jauh berbeza daripada kenyataan-kenyataan Haji Husam dan Haji Wan Abdul Rahim yang merupakan bekas Setiausaha-Setiausaha Politik beliau sebelum ini.

      Malah, bekas pemimpin UMNO seperti Datuk Zaid Ibrahim juga turut mengakui diskriminasi Tun Dr Mahathir terhadap Kerajaan Kelantan ini di mana di dalam satu tulisan beliau pada tahun 2009 beliau telah menyebut: “Bila BN kalah kepada PAS sejak 1990, setiap kali Pilihan Raya Umum BN berjanji nak buat macam-macam kebaikan untuk rakyat di Kelantan. Tapi setiap kali BN kalah, orang Kelantan terus menjadi mangsa diskriminasi pembangunan BN.”

      Delete
    16. Pas dapat undi Facebook tertinggi dalam Parlimen Kuantan. Lebih 2000 undi oooo.. Pengundi Facebook tak kira umur, warganegara dan entah siapa-siapa memberikan kemenangan moral kepada YB Facebook Pas. Boleh duduk goyang kaki dah petugas Pas sebab dah ada Wakil Facebook di Parlimen. Kahkahkah.

      Delete
    17. Lebih jauh lagi, diskriminasi Tun Dr Mahathir terhadap Kerajaan Kelantan ini juga turut disebut di dalam tesis PhD Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff pada tahun 1998 bertajuk “Federalism in Malaysia: A Study of the Politics of Centre-State Relations” dalam mana beliau telah menyebut:

      (1) “This centralisation of constitutional powers has been used by the federal government in a discriminatory manner to gain leverage against state governments under opposition control.”

      (2) “The federal government refused to cooperate with the PAS-led state government in administering the state and also limited its assistance to the state’s economic development programmes in order to undermine the credibility of PAS claims to be a legitimate alternative to UMNO rule.”

      (3) “Mahathir’s UMNO discriminated against Kelantan in terms of cultural development.”

      Tidak saya sangka sama sekali sampai ke tahap ini cubaan mensucikan Tun Dr Mahathir selaku Pengerusi Pakatan Harapan dan selaku calon Perdana Menteri Pakatan Harapan boleh berlaku di kalangan pemimpin Pakatan Harapan Kelantan, termasuk oleh Haji Husam selaku Pengerusi Pakatan Harapan Kelantan sendiri.

      Nota: Isu royalti petroleum kepada Kerajaan Kelantan bagaimanapun hanya berbangkit selepas Tun Dr Mahathir tidak lagi menjadi Perdana Menteri.

      Delete
    18. Rasa tak munasabah yang Tun Dr Mahathir keluar umno tubuh parti BERSATU dikatakan tolong Datuk Seri Mohd Najib Razak.

      Apabila penulis fikir dan fikir dalam politik yang tak munasabah kadang kadang jadi munasabah.sangat munasabah asbabnya.



      Bayangkan Lim Kit Siang musuh politik Tun Dr Mahahtir kini sudah jadi rakan kongsi dalam pakatan harapan untuk rampas putrajaya pada PRU 14 yang bakal diadakan Mei ini (2018).

      Datuk Seri Anwar Ibrahim ayam sabungnya yang dipecat berkerat rotan itu sudah jadi rakan akrab untuk jatuhkan Najib pada PRU 14 nanti.Mereka puji memuji satu sama lain.

      Itulah apa yang dikatakan tidak munasabah akan jadi munasabah dalam arena politik.Mat Sabu yang kata Tun Mahathir Firaun kini sudah boleh duduk sebelah menyebelah

      Jadi yang dikatakan Tun Dr Mahathir tolong Najib semacam ada lojiknya tengok apa yang berlaku pada Pakatan harapan yang sedang berkrisis sesama sendiri.

      PKR masih tidak senang hati dengan kerenah Bersatu dan masih memusuhi Amanah yang diterajui Mohammad Sabu yang sememangnya banyak mendapat dedak daripada DAP.

      Kemelut dalam pakatan harapan dan karenah Tun Dr Mahathir dan ia bukan mudah untuk menyelesaikan. Apatah lagi PRU 14 sudah terlalu hampir.krisis semakin berlarutan.

      Jika kemelut ini tidak dapat diselesaikan sudah barang tentu kemenangan mudah dan besar akan berpihak kepada UMNO /BN.

      Seperkara lagi, Tun Dr Mahathir tolak bulat bulat bertanding di Parlimen Gombak yang ditawarkan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali .

      Pada hal parlimen Gombak merupakan suatu potensi boleh menang sangat cerah berbanding dengan parlimen Langkawi, putrajaya dan Kubang Pasu Kedah.

      Penolakan yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir dapat dibaca oleh mereka yang IQnya tinggi bahawa rancangan untuk menjatuh perdana menteri Najib pada PRU 14 hanya lakonan berlaka.

      Macam mana nak menang pada PRU 14 ini jika pakatan harapan asyik menghadapi krisis yang berlarutan.

      Pembahagian kerusi yang di agihan pakatan harapan masih ada yang tidak berpuashati satu sama lain.

      Tuduh menuduh masih berlaku. Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menduduh Amanah tidak amanah dan berbohong dan sebagainya lagi.

      Oleh itu, amat munasabah Tun Dr Mahathir Mohammad telah, sedang dan akan menolong Datuk Seri Mohd Najib Razak dengan apa cara sekalipun untuk umno/BN menang besar pada PRU 14 yang bakal diadakan pada Mei 2018 ini.

      Delete
    19. Parlimen lain bila lagi nak buat undi Facebook agaknya? Bagi cukup 222 undi Parlimen Facebook, mana tahu Pas boleh menang 222 wakil Facebook di seluruh Parlimen? Takkan nak target 40 saja?

      Delete
    20. Ketegangan yang tercetus antara Parti Amanah Negara (PAN) dengan PKR memberi kelebihan kepada DAP yang sememangnya tidak mahu melihat Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, kekal sebagai Menteri Besar Selangor selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Bekas Setiausaha Publisiti DAP Selangor, Tan Tuan Tat, berkata DAP yang mengetuai pembahagian kerusi Pakatan Harapan (PH) di Selangor sebenarnya sedang mengulangi ‘skrip’ sama untuk menawan Selangor, sama seperti mereka menguasai Pulau Pinang jika memenangi PRU-14 nanti.

      “DAP dengan Azmin tak ngam (sokong) dan bagi PKR pula, mereka tahu kenapa DAP yang sudah ada kerusi, tetapi mahu beri (lebih kerusi) pada PAN. Mereka (DAP) sebenarnya hendak jadikan calon DAP sebagai Menteri Besar.

      “Sebab itulah PKR mahu rebut kerusi dan tidak mahu beri terlalu banyak kuasa (kerusi) kepada DAP dan PAN yang akan bergabung jika PH menang PRU-14 seperti apa yang berlaku di Pulau Pinang,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

      Isu pembahagian kerusi PH yang diketuai DAP di Selangor ketika ini dilihat semakin panas apabila pemimpin PAN mengingatkan PKR supaya tidak memandai-mandai membuat perancangan sendiri untuk bertanding lebih banyak kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam PRU-14.

      Sebelum ini, Mohamed Azmin menempelak PAN dan menyifatkannya parti penipu serta tidak amanah apabila cuba memutar belit isu pembahagian kerusi DUN Selangor.

      Perbalahan antara parti berlarutan apabila Pengerusi PAN Selangor, Ir Izham Hashim pula berkata, sikap Mohamed Azmin seperti ‘badut’ serta tidak layak memegang jawatan Menteri Besar dan Pengerusi PH Selangor.

      Mengulas lanjut, Tuan Tat berkata, pertelagahan antara pembangkang dan sekutunya bukan perkara baharu kerana sudah terkenal dengan sikap saling mempergunakan antara satu sama lain untuk kepentingan parti.

      “Mereka tidak seperti Barisan Nasional (BN) yang boleh berkompromi demi negara dan rakyat. Pemimpin pembangkang sebaliknya lebih banyak fikirkan masalah lain daripada masalah rakyat,” katanya

      Delete
    21. PAS Selangor mendakwa Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sehingga kini mengambil sikap membisu dan tidak membalas khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar untuk bertanyakan isu pembekuan peruntukan kepada wakil rakyat parti berkenaan.

      Pesuruhjayanya, Sallehen Mukhyi ketika mendedahkan perkara itu berkata, beliau sendiri menghantar SMS berkenaan dan sedikit pelik mengapa Mohamed Azmin tidak membalasnya, kerana selalunya Timbalan Presiden PKR tersebut mudah menjawab sebarang pertanyaan.

      “Biasanya, MB (Menteri Besar) sangat mudah membalas SMS, tapi beliau tidak memberi apa-apa jawapan sehingga hari ini. MB juga ada bertemu dengan ADUN Dusun Tua (Razaly Hassan) dan beliau menyatakan ada menerima SMS saya,” katanya di petik Utusan Online.

      Sallehen berkata demikian ketika ditemui dalam majlis penyerahan bantuan kewangan kepada pesawah yang diserang penyakit Hawar Daun Bakteria (BLB) di sini hari ini.

      Majlis itu dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur, Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Zaidy Abdul Talib.

      Mengulas lanjut, Sallehen yang juga ADUN Sabak berkata, beliau ada menghuhungi Setiausaha Politik Menteri Besar, Shuhaimi Shafiei untuk mengatur pertemuan bagi membincangkan perkara berkenaan.

      “Shuhaimi beritahu beliau akan atur pertemuan itu, tapi sampai sekarang Menteri Besar belum ada masa untuk jumpa saya. Kalau beliau ada masa, tentunya saya pada bila-bila masa akan datang sendiri dan boleh tinggalkan urusan lain untuk berjumpa beliau di sana,” katanya sinis.

      Pada masa yang sama, beliau menjelaskan telah merujuk perkara itu kepada pegawai daerah sepertimana diarahkan Mohamed Azmin sebelum ini tetapi jawapan yang diterima ialah saya mesti jumpa Menteri Besar.

      Kepada soalan apakah peruntukan ADUN Pakatan Harapan Selangor sudah diperolehi, Sallehen menjelaskan, beliau difahamkan hanya wakil rakyat Pas masih belum menerima peruntukan terbabit.

      “Saya tak pasti tapi lazimnya, mereka dapatlah…sebab itu geng (sekutu) mereka.

      “Saya tak tahu, sama ada tidak dapat peruntukan itu kerana duit belum turun ke daerah atau pun memang tidak diturunkan, tapi lazimnya kalau bulan Februari duit dah turun ke pejabat daerah,” katanya

      Delete
    22. “Walaupun Pengerusi Pakatan Harapan adalah Tun Dr. Mahathir Mohamad, tapi hakikatnya DAP yang berkuasa di belakang tabir”

      Demikian pandangan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung struktur kepimpinan Pakatan Harapan ketika ini.

      Beliau menjelaskan perkara itu dalam satu wawancara oleh sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini.

      Abdul Hadi turut meminta masyarakat Cina mesti menolak parti yang agresif terhadap Melayu seperti DAP.

      Menurut beliau, DAP mengancam hubungan kaum di negara ini kerana bersifat rasis dan tidak menghormati hak orang Islam.

      “Parti-parti Cina saling bersaing mendapatkan undi Cina. Mereka saling menunjukkan sikap anti Islam walaupun berulang kali diberi penjelasan.

      “Walau hujah mereka rapuh tapi tetap membutakan mata dan hati untuk melihat kebenaran,” katanya.

      Abdul Hadi dalam pada itu menerangkan, Pakatan Harapan sibuk menyerang PAS kerana gagal menundukkan PAS.

      Menurut beliau, Pakatan Harapan menyerang PAS kerana hanya PAS tidak terpengaruh dengan perangkap Mahathir dan DAP.

      “Kita dapat menghidu sejak dari awal khususnya selepas DAP menang banyak kerusi.

      “Ketika itu DAP bersikap lantang dan tidak menghormati hak orang Islam dan sering memainkan isu perkauman untuk menimbulkan ketegangan kaum,” katanya.

      Delete
    23. Jangan lupa check Facebook masing-masing, mungkin undi Parlimen Facebook akan dijalankan pada bila-bila masa sahaja. Tahniah Wakil Facebook Parti Pas yang menang bergaya dengan majoriti lebih 1000. Kerja untuk Rakyat jangan main Facebook okay.

      Delete
    24. ARTIKEL ini sebagai menjawab salah faham daripada inti pati pada Dialog Presiden PAS bersama NGO India pada 4 Februari 2018 di Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas.

      Tidak sunyi dari serangan

      Sejak PAS ditubuhkan, parti tertua negara ini tidak pernah sunyi dengan serangan musuh politik. Bermacam-macam peluru cuba dibenam ke dalam jasad PAS. Ada juga anggota PAS yang tersungkur dengan peluru-peluru tersebut, keluar menubuhkan wadah baru atau bersama wadah musuh. Tetapi tuhan takdirkan PAS tidak pernah terkorban dengan serangan itu. Malah mereka pula yang menanggung rugi kerana sentiasa kehabisan peluru.

      Kali ini mereka beroleh peluru baru untuk membantai PAS iaitu isu dua kabinet. Sudah menjadi kerja mereka, kalau tak cari salah PAS maka tidak ada maknalah mereka terlibat dalam ruang politik. Berkecimpung dalam politik Malaysia bermaksud wajib serang PAS.

      Kenapa mereka tidak kemuka cadangan solusi untuk membantu negara? Sebab bagi mereka politik bukan untuk mencari solusi, tapi untuk menghentam orang sahaja. Bila orang yang dihentam jatuh, merekalah yang akan naik.

      Apa mereka nak buat bila naik? Tak penting. Biarlah apa nak jadi pada negara. Yang penting dapat kuasa.

      Sambutan India kepada PAS

      Ucapan Presiden PAS yang diputar belit itu adalah sebahagian dari pengisian PAS dengan komuniti India di Hotel Seri Malaysia Pulau Pinang pagi 4 Februari lalu. Sambutan yang diterima sangat hebat. Dewan penuh. Penonton live facebook mencecah 14000 orang, atau mungkin lebih jika dikira secara unik. Sesi soal jawab meriah dengan berbagai respon yang mengharapkan PAS mampu membawa perubahan untuk kaum mereka.

      Walaupun Pulau Pinang dikenali sebagai kubu kuat DAP, sambutan kaum India memberikan signal bahawa DAP dalam bahaya. Seandainya PAS mampu menjadi platform atau faktor penyatu kepada semua pihak yang tidak berpuas hati dengan urus tadbir pincang DAP termasuk bangsa Cina sendiri, tidak mustahil maruah DAP akan terlondeh di satu-satunya negeri harapan mereka.

      Delete
    25. Dua Kabinet rekaan media

      Berhubung dua Kabinet, tidak ada satu pun ayat yang keluar dari mulut Tuan Guru menyebut terma tersebut. Kenyataan beliau yang dikelirukan adalah dari penjelasannya tentang kandungan kitab _Ahkam Sultaniah_ yang ditulis oleh Imam Mawardi. Beliau menjelaskan bahawa Islam membahagikan peranan Badan Eksekutif iaitu Kabinet atau Jemaah Menteri kepada dua bentuk iaitu Wizarah Tafwidh dan Wizarah Tanfiz. Wizarah Tafwidh adalah Menteri yang berkuasa menentukan dasar umum dan polisi yang berkait dengan kedaulatan dan hala tuju depan negara. Wizarah Tanfiz pula adalah Menteri yang bertanggungjawab menjaga urusan perlaksanaan (eksekutif) terhadap dasar-dasar kerajaan dan undang-undang negara.

      Ia bukan sistem Kabinet baharu yang perlu dibentuk. Kerajaan yang dibentuk oleh BN selama ini sudah mengamalkan pembahagian sedemikian tetapi bukan atas dasar agama, sebaliknya lebih kepada kedudukan kaum. Ada Kementerian yang perlu orang Melayu pegang, ada Kementerian yang wajar diberikan kepada Cina dan begitu juga India, dan wakil etnik Sabah dan Sarawak. Bukan sesuatu yang pelik.

      Kesemua Menteri samada Tafwidh atau Tanfiz berada di dalam satu kabinet yang sama dikenali sebagai Jemaah Menteri. Sebarang perkara yang memerlukan keputusan bersama akan turut melibatkan Menteri bukan Islam. Keputusan Menteri adalah tanggungjawab bersama (collective responsibility) setiap anggota Kabinet.

      Bukan Islam jadi Menteri

      Tujuan perbincangan ini dimasukkan dalam Ahkam Sultaniah adalah bagi memberikan tempat kepada bukan Islam untuk terlibat dalam pemerintahan negara iaitu pada kumpulan Wizarah Tanfiz, sesuai dengan waqi' beliau dalam masyarakat berbilang agama di Iraq. Dari segi prinsip, pemisahan ini perlu agar kita jelas di mana batas-batas penglibatan bukan Islam di dalam sesebuah pemerintahan bagi menjamin ideologi negara.

      Mengikut Kabinet yang ada sekarang, hanya beberapa portfolio yang berada di bawah klasifikasi Wizarah Tafwidh seperti Menteri Ekonomi, Pertahanan, Keselamatan Dalam Negeri, Menteri Luar dan Pendidikan. Adapun yang lain, kebanyakannya bersifat Wizarah Tanfiz. Ini bermakna Islam membuka ruang yang besar di dalam kepada bukan Islam untuk turut bersama di dalam pentadbiran sekiranya mereka memiliki merit yang sepatutnya sebagai seorang Menteri.

      Senang cerita, apa yang Presiden PAS cuba sampaikan adalah bagi menjelaskan bahawa Islam membenarkan orang bukan Islam terlibat dalam pentadbiran. Tidak sama dengan sistem teokrasi ataupun negara Mullah, negara Taliban atau Islamic State yang dibawa IS yang tidak menepati fikah Islam. Malangnya musuh politik PAS pantas memainkan isu kononnya PAS telah melakukan diskriminasi terhadap penganut agama lain.

      Delete
    26. Keterbukaan Islam dari idealogi lain

      Jika difahamai secara lebih murni, Islam merupakan satu-satunya 'ideologi' perjuangan yang membenarkan penganut ideologi lain bersama di dalam pentadbiran negara. Mengikut amalan negara-negara maju lain, jika Parti Liberal memerintah, semua Kabinet akan dipilih dari mereka yang berideologi Liberal bagi memastikan Liberalisme menjadi ideologi negara. Jika Konservatif memerintah, seluruh menteri Kabinet adalah pejuang Konservatisme. Begitulah dengan Komunisme, Sosialisme dan Fasisme.

      Jika ada yang sedikit terbuka seperti di UK, paling tinggi pihak berlainan ideologi hanya berada di tahap ketua jabatan sahaja. Tidak di peringkat Kabinet, melainkan jika pembentukan kerajaan berlaku dengan gabungan beberapa parti.

      Inilah apa yang cuba dijelaskan oleh Tuan Guru Presiden berkenaan akidah negara. Akidah merujuk kepada ideologi dalam bahasa arab.

      Policy Maker dan Decision Maker

      Seperkara yang mungkin tidak disedari adalah, pemisahan antara wizarah tafwidh dan tanfiz hanya berlaku di dalam Badan Eksekutif. Di badan Legislatif iaitu Parlimen, Islam turut membenarkan bukan Islam terlibat dalam mesyuarat bahkan mempunyai suara dalam menggubal atau meminda undang-undang dan perlembagaan. Rasulullah S.A.W telah menunjukkan perkara ini apabila kalangan Yahudi yang minoriti turut dijemput sebagai 'panel penggubal' piagam Madinah selain dari musyrikin Arab sendiri.

      Begitu juga di Badan Kehakiman, oleh kerana Islam menerima amalan dua kepelbagaian set undang-undang sebagaimana yang sudah diamalkan di dalam negara menerusi sistem federalisme, Islam turut membenarkan hakim dilantik dari kalangan bukan Islam bagi kes-kes yang tidak melibatkan orang Islam. Bagi jawatan peguam dan pengamal undang-undang lain juga, tidak ada masalah bagi bukan Islam terlibat.

      Delete
    27. Audiens jelas, orang luar pula keliru!?

      Sekiranya kita berada di dalam dialog tersebut, tentu sekali kita akan jelas bagaimana rahmatnya 'ideologi' Islam yang dibawa oleh PAS untuk semua kaum dan agama. Walaupun sesi soal jawab rancak dengan persoalan, tetapi tidak ada satupun soalan yang ditimbulkan berkenaan wizarah itu. Menunjukkan mereka tidak ada masalah dari sudut itu. Polemik ini timbul selepas laporan media disebarkan oleh portal-portal yang tidak bertanggungjawab.

      Malangnya yang menimbulkan kekeliruan adalah orang Islam sendiri. Lebih menyedihkan, ia dijaja oleh kalangan agamawan dari parti PKR, PAN dan juga yang mendakwa diri sebagai ahli akademik Islam dan pendakwah bebas tetapi sentiasa bias ke atas PAS. Mustahil mereka yang sudah ditahap PhD tidak pernah membaca Ahkam Sultaniah yang begitu masyhur itu. Mustahil mereka tidak faham apa itu tabayyun bila didatangi sebarang berita.

      Martabat bahasa Ibunda

      Suka untuk saya kongsikan, antara perkara menarik yang dijelaskan oleh Tuan Guru Presiden di dalam dialog adalah nasib pendidikan kaum India. Mereka mengeluh dengan tahap pendidikan kaum mereka yang masih lemah kerana SJK India hanya di tahap Sekolah Rendah sahaja. Menyebabkan ramai generasi India tidak mampu kedepan kerana tidak menguasai bahasa kaum lain.

      PAS memberikan komitmen untuk menangani masalah ini kerana PAS percaya, untuk mengilmukan sesuatu bangsa mesti dengan bahasa mereka sendiri. Perkara ini bertepatan dengan dapatan UNESCO yang menunjukkan bahawa pembelajaran dalam bahasa asing gagal mengilmukan sesuatu bangsa. Negara patut belajar dari sejarah Islam, dan juga mencontohi dasar pendidikan berkait dengan bahasa di Jepun, Jerman, Perancis, China dan lain-lain. Mereka maju dengan bahasa ibunda masing-masing.

      Delete
    28. Dialog Interfaith

      Di dalam dialog ini, Presiden menyampaikan mesej akidah Islam dengan sangat harmoni. Beliau menerangkan konsep ketuhanan Islam yang menolak penyembahan patung-patung dan batu walaupun di hadapannya adalah penganut Hindu. Beliau turut berkongsi beberapa kaitan agama Islam syariat terdahulu dengan Hindu seperti asal usul Brahma, Shiva dan upacara bakar mayat. Beliau tidak sesekali bersikap apologetik menyembunyikan kebenaran Islam demi menjaga hati orang kafir.

      Dalam waktu yang sama, beliau menjelaskan bahawa Islam tidak memaksa seseorang meninggalkan agama mereka. Islam mesti dianut dengan kerelaan dan kesedaran. Bahkan Islam menjaga hak-hak agama lain dengan membenarkan mereka mendirikan rumah-rumah ibadat dan mengamalkan upacara mereka selagi tidak melampaui hak asasi manusia.

      Untuk maklumat semua, Kelantan telah memperkenalkan elaun untuk Sami-sami yang menjaga rumah ibadat di sana. Satu perkembangan yang baik dalam menggambarkan penghormatan PAS terhadap agama lain.

      Demokrasi wasilah dakwah

      Majlis tersebut benar-benar membuktikan PAS memanfaatkan wasilah politik bagi tujuan dakwah. Ruang demokrasi yang diberikan ini diolah bagi menguntungkan Islam bukan sekadar bagi mencapai matlamat kuasa sahaja.

      Perkongsian Presiden PAS sama sepertimana siri-siri kuliah Dhuhanya di Rusila. Cuma lebih fokus kepada info-info yang wajar diketahui kaum India. Menunjukkan bahawa apa yang disampaikan di Masjid Rusila itu tidak hanya untuk orang yang biasa ikuti kuliah beliau sahaja, tetapi umum untuk semua. Tiada apa yang sensitif dan tidak perlu bimbang untuk berkongsi.

      Ikuti rakaman asal

      Banyak lagi perkara-perkara menarik yang boleh didapati dalam program tersebut. Sesiapa yang mengikutinya, pasti akan terpaku dan terpesona dengan keindahan Islam. Tidak hairanlah sepanjang program berlangsung, jumlah penonton sentiasa meningkat hingga mencecah 14000 orang pada masa kemuncak.

      Saya cadangkan yang masih belum mengikutinya untuk berbuat demikian menerusi Facebook PAS Pulau Pinang. Baik bagi bukan Islam yang selama ini masih skeptikal dengan Islam dan baik juga bagi orang Islam yang merasa diri masih jahil tentang agama sendiri.
      Klik link dibawah untuk redirect ke rakaman tersebut:
      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1678627502200591&id=209205819142774

      Delete
    29. Islam benar, penganutnya boleh salah

      Untuk akhir, saya kongsikan satu lagi perkara menarik yang dinyatakan Presiden PAS. Untuk memahami agama ini, perlu melihat kepada inti pati ajaran Islam sendiri. Jangan melihat kepada penganutnya sahaja. Kerana manusia bersifat lemah dan sentiasa melakukan kesilapan.

      Jangan melihat kepada rekod pemerintah yang mendakwa Islam sama ada dalam sejarah lalu atau di zaman moden, kerana mereka juga manusia. Tidak semestinya Islam itu bertepatan dengan setiap tindakan mereka. Rujukan utama Islam hanyalah al-Quran dan Sunnah. PAS memberi komitmen untuk sentiasa bergerak di arena politik selari tuntutan al-Quran dan Sunnah, tetapi tidak terikat dengan mana-mana amalan orang Islam lain. Hanya yang selari dengan tuntutan Islam sahaja dicontohi. Yang salah dijauhi.

      Apatah lagi, pemerintah Islam yang ada sekarang hampir semuanya adalah mereka yang mendapat restu dari kuasa Barat yang tidak mahu Islam yang sebenar didaulatkan. Kalau ada kalangan Islam yang sebenar meraih tampuk kekuasaan, pasti Barat akan berusaha menggagalkannya seperti yang pernah berlaku di Algeria, Mesir dan Turki.

      Ya. Tekanan antarabangsa. Kalau faham bab ini, pasti dapat membaca kenapa PAS mengambil pendekatan mempersadakan diri sebagai King Maker dan memperkenalkan konsep Kerajaan Teknokrat, bukannya untuk terus muncul sebagai kepimpinan tertinggi.

      Delete
    30. SEKITARNYA, masih berkaitan masalah pembahagian kerusi yang gagal dimuktamadkan di peringkat negeri sehingga terpaksa dibawa ke peringkat pimpinan tertinggi Pakatan Harapan diketuai DAP. Apa pun, ini bukan sesuatu yang mengejutkan kerana perbalahan sesama parti sekutu pembangkang berkaitan pertindihan kerusi untuk Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) sudah lama dirasai, ibaratnya berlindung di sebalik telunjuk.

      Malah, bukan rahsia lagi apabila kalangan pemimpin pembangkang negeri ketika ini mengidam kerusi Menteri Besar di Wisma Darul Aman atau merasai nyaman udara pagi di kediaman rasminya, di Seri Mentaloon Alor Setar. Jadi percaturan untuk meletakkan calon parti masing-masing harus ke depan. Masing-masing mahu bertanding banyak kerusi.
      Khabarnya, Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan pernah diadakan sebelum ini untuk membincangkan masalah pertindihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) itu, namun masih tidak selesai. Ibaratnya, pi mai, pi mai tang tu juga masalah sama berbangkit apatah lagi menjelang PRU-14 ini isu ini menjadi bertambah panas.

      Difahamkan empat kerusi DUN menjadi rebutan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), PKR, DAP dan PAN iaitu Guar Chempedak, Gurun, Kulim dan Pantai Merdeka.

      Kerusi berkenaan ada yang tradisi ditandingi oleh sekutu masing-masing dalam PRU-13 namun kini cuba dirampas, te­r­­­­masuk Gurun yang ditandingi PKR pada PRU itu tetapi untuk PRU-14 diintai pula oleh DAP dan Kulim yang pernah ditan­dingi PKR, kini PPBM juga mahukan calonnya di situ.
      Begitu juga dengan PAN, hasrat mahu bertanding di Guar Chempedak dan Pantai Merdeka yang ditandingi Pas dalam PRU-13 tidak kesampaian apabila PPBM turut merasakan ­kononnya pengaruh mereka hebat di DUN itu lantas mahukan kerusi tersebut.

      Mesej jelas daripada pertindihan kerusi oleh PPBM, PKR, PAN dan DAP ini jelas menunjukkan Pakatan Harapan Kedah ini tidak mempunyai persefahaman kerana mementingkan kuasa semata.

      Delete
    31. Ini bukan sekadar mendedahkan sikap tamak haloba ­kerana merasakan diri masing-masing bagus serta berpengaruh, perbalahan itu juga menunjukkan parti-parti pembangkang tidak mempercayai antara satu sama lain. Masing-masing cuba membuktikan siapa yang hebat.

      Untuk rekod, pada PRU-13 pembahagian kerusi untuk pembangkang Kedah adalah 24 untuk Pas, PKR (10) dan DAP (dua). Sesuatu yang pasti dengan tersingkirnya Pas dan lahir­nya PPBM serta PAN hanya menambah parah krisis dalaman pembangkang di Kedah.

      PKR kini masih tidak mahu berganjak daripada hasrat mereka yang mahukan 16 kerusi berbanding 10 yang ­ditandingi mereka sebelum ini barangkali juga kerana mereka adalah se­nior dalam pakatan itu.

      Walau bagaimanapun, pada masa sama PPBM seolah-olah bulat mahu dominan dalam Pakatan Harapan Kedah setelah merasakan sekutunya seperti PKR dan DAP hanya picisan di negeri ini melihat kepada rekod masing-masing pada PRU-13. Dalam PRU-13, PKR hanya memenangi empat kerusi, DAP (dua) dan Pas (sembilan).

      Di sebalik keghairahan Pakatan Harapan untuk menawan Kedah, banyak pemerhati politik berpandangan bahawa ia bukan semudah yang mereka jangkakan. Apatah lagi propaganda pembangkang ketika ini hanya berbaur hasutan dan politik kebencian tanpa memberi keyakinan sejauh mana mereka mampu menjamin kemajuan negeri ini melainkan cuma menyebarkan manifesto bak berada di kayangan.

      Selain itu, masalah dalaman parti itu menjadikan pembangkang terkebelakang dalam soal menjaga kebajikan orang Kedah dan ia barangkali kerana masing-masing tidak ikhlas berbakti dan masih mahu menunggu sehingga calon parti mereka diletakkan di kawasan itu.

      Situasi sama melanda DUN Ayer Hitam disandang Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang ­kebelakangan ini dilihat lebih banyak menghabiskan masa di luar kawasan seperti Selangor.

      Melihat situasi pembangkang Kedah itu, apa yang pasti masing-masing berkecamuk dan hilang arah. Namun ajaib­nya, masih berangan mahu menakluk Kedah dan natijahnya, kelak nasib siapakah yang akan diperjudikan?

      Delete
    32. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    33. Penggerak kempen #undirosak Maryam Lee membuat laporan polis mendakwa terdapat gangguan seksual dan acaman fizikal yang dibuat terhadapnya.

      Dalam laporan polis yang dibuat di balai polis Hulu Kelang pagi ini, Maryam berkata dia telah membaca semua komen pada rakaman video yang memaparkan penyertaannya dalam sebuah forum yang membincangkan undi rosak yang turut disiarkan di Facebook Malaysian Gags.

      Maryam berkata dia membuat laporan polis kerana merasakan keselamatannya terancam.

      "Saya diugut dan dihina oleh orang awam yang tidak setuju dengan pandangan yang saya berikan dalam forum itu.

      "Penghinaan yang saya terima merupakan satu isu yang serius kerana melibatkan gangguan seksual dan ancaman fizikal.

      "Saya hanya seorang rakyat Malaysia yang memberikan pendapat saya dalam sebuah forum namun saya diugut dan dihina oleh orang awam yang menghalang kebebasan bersuara," katanya dalam laporan itu.

      Ditanya sama ada polis akan menyiasat kes itu di bawah Akta Komunikasi dan Multilmedia, Maryam berkata polis hanya mahu menyiasat kes yang melibatkan ancaman fizikal dan ugutan bunuh.

      "Buli laman maya dan gangguan seksual tidak layak disiasat sebagai kes jenayah," katanya kepada Malaysiakini.

      Maryam sebelum ini menyiarkan klip video di Facebook memaparkan gambarnya yang dimanipulasi, komen berbaur seksis dan tuduhan dia "dibayar BN" yang diterimanya sejak terlibat sebagai panelis di forum berkenaan pada 25 Jan.


      Maryam menyalahkan penyokong Pakatan Harapan (HARAPAN) atas serangan itu dan mengecam pemimpin HARAPAN kerana "berdiam diri" berhubung perkara itu.

      Delete
    34. Assalam. X boleh nk bayang kan klu PH menang apa yang geng2 kalah tu nk buat. Macam boleh belaku! Sebab dia tahu dia x boleh kalah. Jadi dia mesti dh susun macam macam strategi.

      Delete
    35. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    36. Ahli pas sudah di rarbiah, tak ambik harta duniawi, ambik ni
      Thuiiii ...
      Dah kau balun duit najib bagi,
      Jilat kaw kaw lubang buntut najib telor kapit, kalau bulih nak masuk kepala dlm lubang buntut nya ,
      Babi babi semua Pas Ikatan Gagasan,

      Delete
    37. WOIII BUDIN....MANA KO....BUAT KOJE LAH......

      HAWAU TOL KO NIH!!!!!

      Delete
    38. Untuk najib menang mmg mustahil,
      Tun M bukan di pihak berkecuali tapi penentang hebat najib,
      Kalau tgok dari pru13 najib menang pun atas belas Ehsan Tun M,
      Jgn pandang rendah pd Tun M,
      Lagenda yg hampir 100 tahun itu ada lah guru kpd semua rakyat Malaysia termasuk najib,
      Pukulan maut beliau akan keluar menjelang hari mengundi,
      Segala muslihat najib utk menipu peti undi ada di bawah tapak kaki Tun M,
      Jadi najib sebelum nak menipu peti undi pandang pandang belakang sikit,
      Sebelum dacing senget sebelah tersumbat dlm buntut kau,

      Delete
    39. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    40. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 13:25

      Kejora kera baouk altonggeng jubori buat kaco lagi...

      Delete
    41. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    42. Dua tahun lagi untuk wak kojola kengkang..mmg sah bunting karabau

      Delete
    43. Woiii babi tonggek umno sundal chow kit. Pi hisap rokok John laaaa. Mesti keluar byk money...

      Delete
    44. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete
    45. Najib nak menang,
      Berangan lah kau,
      Darah tgh mendidih ni,

      Delete
    46. Babi pangang 10:00. Janganlah buat bodoh bangkai di sini. Dengan Auta kamu tiada siapa yang peduli. Persoalannya ialah umngokbn kerajaan sekarang. Kita teliti masalah sekarang tau tak bahlol penjilat taek jho low. Semua skandal kerajaan 1mdb,felda,nfc,mara,th dan lain2 lagi tiada kena mengena dengan DAP. Kerajaan yg memerintah dengan geng2 kroni2 yang jadi pengarah2 GLC bukan orang PH. Kamu spin lah macam mana pun komen kamu tak akan digunapakai.
      Kahkahkah budak2 hingus pun mahu dedak baru belajar komen. Pergilah di mykemut.

      Delete
    47. Tulisan Budin penuh dgn penipuan dan fitnah..makin menjadi2 tulisan kau Budin...
      Bertaubatlah...

      Delete
    48. Satu hari Seman poyi umah Udin,
      Udin ... Mano poyi anak kau,
      Ado niya ha dlm bilik diyo.
      Leman .. keluwau .. atok Seman banghu balik dari botapo nak jumpo.
      Yo lah yah ... Nanti nak kojut Mei Li.
      Oo Leman ini siapo ni Leman ... O'ang umah ko yey,
      Iyo pokcik tak tahu ko sojak Junjungan kito porintah, semuwo ea dah boleh nikah senuwo bangso.
      Iyo ko atok maso dlm botapo dlm gunung Cenlong, atok ado gak tongimo ilham ... M'sia polopur semuwo bangso duniyo mengislamkan semuwo bangso. Elok lah Udin eko nikahkan semuwo anak2 kau dgn bangso asing. Eden sokong tu Udin.
      Aaa cham tu Budin2 dah tahu nak bosuluh lagi.
      Poyi la mabok!

      Delete
  2. Melayu masih takut buat perubahan budin..pm najib buat benda yg tak betul pun org melayu tetap sokong..dibagi 100+beras sekampit senyaplah..cina dh berani tunjukkn perubahan..kerajaan bagii apapun nereka ambil tapii undi tidak..💵💴💶💷💸💱🐄🐄🐄🐂🐃🐐

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. tapi pembangkang lg teruk tak betulnya..apa jasanya pada rakyat selain fitnah bohong..kempen merata tempat hanya bawa airliur..dapigs tak bantu ke..

      Delete
    3. Woiiii babi tonggek umno
      Nak money?
      Pi hisap rokok John lama2.

      Delete
    4. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete
    5. Wak kengkang 10:42 ni bodoh. PH bukan kerajaan persekutuan jadi apa yang PH boleh buat selama ini. Yang pegang duit BN. Sebagai kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang prestasi PH begitu baik. Apa yang umngokbn buat untuk negeri bawah BN. Skandal demi skandal demi skandal. Kakau BN baik Pulau Pinang dan Selangor tidak akan jatuh ke tangan PH. Begitu lama Kelantan pun tidak mampu ambil balik walaupun di perintah oleh parti mengarut. Malu lah Ptuuii!
      Itu lah jasa umngokbn jual negara sekeping demi sekeping dan gundik nya paspispussy(PIGS) pun ikut jual agama timbang kilo. Takut Allah konon. Peeerrrggghhhh

      Delete
    6. jasa pembangkang??? jasa tun tu apa? boleh najib banding dgn jasa tun?

      berak cair la najib!

      Delete
    7. Ted manoff...
      Soalan kau tu sama mcm apa Anwar cakap pada pemerintahan madey dulu...

      Skrg madey dan kuncu2 dia cakap benda yg sama pada Najib pulsk...

      Dulu madey buat bodoh ajer..
      Skrg Najib pun tak nk layan org bodoh ni...

      Hehehe...

      Delete
  3. Kalau kleptokrat menang lagi, parti suci itu pun boleh berambus terus!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas berharap janji palsu daripada Najib. Bila Najib berjaya menang semula, Pas dah tak ada guna lagi. Buang jadi sampah pun tiada siapa nak kutip.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Woiiii babi tonggek umno
      Nak money?
      Berapa baldi nak?
      Pi hisap rokok John lama2

      Delete
  4. minta..jauhkan la bala...aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Nak lagi 2 tahun?
      Mesti jadi bilioner
      Pi hisap rokok John
      Money bykkkkk...keluar untuk hang wak kojola kengkang.
      Sedut dalam2..

      Delete
  5. Rakyat boleh baca, Matdey punya sandiiwara
    Berselindung di balik nak selamatkan negara
    Tapi si tua renta inii hipokrit penuh pura-pura
    Hingga sanggup nak amik PM yg dia penjara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 08:24

      Sandiwara kepala bapok ko..
      Hihiik..

      Ko tak boleh sabotaj daa blog budin?...kikikikikk

      Delete
    2. 06:48 adalah penganut agama PAS Khawarij.

      Delete
    3. jgn jadi bodoh bro

      Delete
    4. memang tun Mahathir dan ph nk selamatkan Negara.

      1mdb bukan sandiwara
      gst bukan sandiwara
      250j lembu bukan sandiwara
      isu felda bukan sandiwara
      tnb bukan sandiwara
      asset tergadai bukan sandiwara
      hutang trillion bukan sandiwara

      teruknya mo1 ini hinggakan Mahathir yg dulunya musuh PR boleh insaf.
      teruknya mo1 ini hinggakan anwar boleh berlapang dada dgn Mahathir
      teruknya mo1 ini hingga pas pun boleh dibeli

      yg sandiwara ialah walaun sendiri. setelah ngaku 1mdb gagal masih ckp besar. sepatutnya letak jawatan jika ada maruah.

      org yg kata perjuangan PH sandiwara ialah mereka yg masih tertidor hingga matahari dh tinggi melangit. jenis pemalas bangun pagi dan kuat tidor. buta mata buta lagi hatinya.

      pas?

      mengamal doktrin khawarij takiyyah syiah dan kearah sistem mullah yg sempit. hanya mullah saja yang betul dan islam. jika lawan mullah bermakna lawan islam dan wajib dihapuskan. tidak ada keterbukaan kpd perbezaan pendapat.

      bagi mullah hukum islam bermakna menghukum. sedangkan hukum bermakna ketetapan sesuatu perkara. selagi tidak hukum org selagi itu mullah rasa belum islam.

      seolah mereka masih merasa sedikit kafir kerana masih belum dpt hukum org dgn apa yg mereka dakwa hukum islam.

      jika klepet menang lagi? maka dia akan terus mengklepet. katanya rakyat sokong dan suka diklelept. katanya parti suci bela dia bermakna islam setuju dgn klepet.

      maka klepet akan terus mengklepet kerana ia halal dan tk boleh diganggu gugat kerana dia khalifah klepet umat islam.

      jika klepet menang lagi, siap sedia dgn pen dan kertas utk susun balik perbelanjaan isi rumah. pengurangan belanja perlu dipertingkat. 10% pendapatan perlu disisih utk gst yg bakal naik.

      dan jangan lupa, jika itu semua berlaku, mari kita siapkan kad ucapan tahniah dan penghargaan kpd walaun2 yg telah memberi kemenangan kpd klepet.

      ancaman dap?

      hanya yg bodoh saja takutkan ular lidi daripada naga berapi. sedangkan naga berapi itulah yg dijemput oleh mat klepet. mengapa ular lidi yg disalahkan dan ditakutkan. apakah otak sudah menjadi tersangat bodoh takutkan ular lidi dpd naga?

      kita tiada hak utk paksa undi sesiapa. tapi kita menyeru keluarlah dpd kebodohan dan kebangsatan. mari bersama membina semula Negara.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Woiiii babi tonggek umno
      Nak money?
      Pi hisap rokok John lama2
      Tonggek jubur kat John
      Rasalah kenikmatan roti john brutally.

      Delete
  6. Yg sengsara rakyat msia esp melayu...,najib yg rembat duit mdb rm2.6b,rakyat yg sengsara kena bayar hutang...dikenakan gst,hg semua barang semakin mahal,nilai duit jatuh merudum,tanah dan aset negara tergadai..ong ka ting yg jd barua(mca),lks(dap) yg salah...
    Hrp sgt ph menang,pulihkanlah segala kerosakan yg ada.....
    Wahai kaumku melayu,buka le pintu akal dan mata hati kita semua,seblm negara tercinta ini tergadai dikerjakan najib dan kuncu2nya si pengkhianat bangsa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Kesian kau..klu dah bebal tu jgn merepek2 lah..

      Delete
    3. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete


  7. Yang kalah bertukar menjadi KLEPTOKRAT pula


    ReplyDelete
  8. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 08:22

    Kako menang lagi rompak lebih banyak lagi

    Cina kominis akan datang lebih ramai...lebih banyak projek akan diberi kpd cina kominus..

    Hutang cina kominis akan bertambah banyak lagi...

    Aset dijual kpd cina kominis akan bertambah lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  9. Mudah2an penyokong najib yang komen dalam blog ni insaf dan sedar bahawa mereka perlu ubah segala kerosakan yg telah dibuat oleh najib dan bn. Toksah fikir banyak..cukup kes 1mdb itu pun dah cukup.

    Orang ramai dah pertikai...tapi masih degil cakap semua okaaaaayyyyyy..
    Last2...baru mengaku gagal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ADA AKU KESAHHHHH....

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete

    3. Mudah2an penyokong Tun yang komen dalam blog ni insaf dan sedar bahawa mereka perlu ubah segala kerosakan yg telah dibuat oleh Tun dan bn dahulu. Toksah fikir banyak..cukup kes forex lost 32B itu pun dah cukup.

      Orang ramai dah pertikai...tapi masih degil cakap semua okaaaaayyyyyy..
      Last2...baru mengaku tak ingat, tidak tahu

      Delete
  10. Ikut satu kajian yang dilakukan oleh sebuah NGO non partisan baru2 ini, mereka merumuskan bahawa kegagalan pembangkang untuk menawan Putrajaay sehingga kini adalah disebabkan oleh mempunyai penyokong2 yang tidak faham senario politik negara dewasa ini. Sokongan mereka kpd PH adalah semata2 kerana terikut2 dan terpengaruh dengan fitnah dan hasutan pimpinan2 PH, khususnya Madey dan Pizi. Mereka juga tidak boleh berfikiran rasional dan realistik kerana terlalu tunduk kepada nafsu amarah mereka akibat hasutan tersebut. Ikut hasil kajian itu lagi, majoriti penyokong2 PH ini malas dan tidak mahu mendapatkan maklumat dari sumber yang sahih dari pihak berkuasa kerajaan yang berotoriti. Mereka ini bolehlah diumpamakan seperti zombies...mayat hidup yang mati akal fikiran serta jiwa. Inilah akibatnya kerana fitnah dan hasutan telah sebati dengan jiwa raga..hinggan tidak dapat membezakan yang mana intan dan yang mana kaca yang bersepah2 tepi longkang. Selagi mereka bersikap sedemikian, peluang untuk menang adalah tersangat tipis..hampir tiada langsung.
    Tambah pengkaji2 tersebut, dengan sokongan anak2 muda terhadap gerakan #UNDIROSAK yang digerakkan oleh ahli2 PKR dan Amanah yang tidak merestui pencalonan Madey sebaagi PM interim, akan menjadi halangan utama kepaad PH untuk meraih kemenangan dan tidak mustahil Selangor dan Penang akan kembali semula kepaad pemiliknya yang sah iaitu UMNO/BN. Menurut mereka dengan koalisi kukuh mantan 3 MB Selangor dan disokong oleh TSNO dan DS Jamal..peluang Selangor kembali adalah 95% manakala isu Terowong bawah laut serta banglow LGE di Penang akan menjadi pemangkin kpd kemenangan besar UMNO/BN dalam PRU14 nanti.
    Rumusan dari kajian tersebut ialah DSNR dan kerajaan sedia aad telah berjaya mengujudkan feel good factor dalam kalangan rakyat, khususnya golongan marhaein serta warga Felda dan warga Sabah dan Serawak. Kejayaan DSNR meletakkan Msia di landasan yang betul untuk menjadi negara maju dengan ekonomi yang kukuh serta stabil ternyata menguatkan sokongan dan kepercayaan rakyat kepaad kredibiliti serta kewibawaan DSNR untuk terus memacu negara kearah masa depan yang lebih cemerlang. Kepimpinannya telah terbukti memenuhi segala janji2nya iaitu rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan..dulu , kini dan selama2nya. Jika ditanya mana2 rakyat dari Perlis hinggalah ke Sabah, rata2 akan memberi jawapan yanag sama..apa perlu ditukar pemerintahan jika yang sedia ada telah terbukti mampu menggalas tugas yang diamanahkan rakyat dengan begitu cemerlang sekali!!!!!!!!Hanya orang yang tidak siuman saja ada cita2 untuk menukar pemerintahan..bukan apa, konon dijanjikan untuk membawa keluar dari mulut rimau, tapi rupa2nya terjun kedalam mulut buaya pulak.....rasanya rumusan kajian dari pakar2 tersebut pasti akan membuka minda penyokong2 totok PH ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakar bn kau pun tak daftar sebagai pengundi. Macam mana nak percaya kajian mereka? Kihkihkih

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:50

      Yg paham senario politik sekarang hanye Geng Najis h
      Jeer...

      penyokong PH ni bodoo tak tahu najib ketua prompak berjemaah....

      Lembu hilang wang kerajaan puluhan juta lesap...condo mewah kete mewah jadi milik mak lembu

      Tanah felda dah kembali kpd felda tapi pembangunan yg dibuat bukan nak dijual...bahagian pemaju pon jadi milik felda jugak...

      Kos sara hidup sekarang sangat rendah kerana gdp meningkat...cuma kalo beli barang 50 ringgit satu beg astik pon tak rasa berat

      Anak2 muda semua ade kerja ikut kelulusan masing2....

      Orang sekarang tak risau kagi pasal gst...lepas piliharaye najib nak tambah lagi gst barang makanan pon tak pe..

      Ini semua kerana kempen Geng Najis..

      Delete
    3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:55

      Dah puas mulut rimau rasa plak mulut buaya....rakyat tak boleh lari...jangan masuk mulut Geng Najis kaki auta...

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete


    6. GN: U are 100% correct


      Delete
  11. Naji & BN akan menang besar. Ini hakikat, suka tak suka.

    Machinery BN terlalu kuat, lagi pun ia dpt support drpd PAS.

    Tipis kemenangannya, tapi BN akan terus kuasa.

    M'sia akan terjatuh seperti Philippines semasa Marcos, Indonesia semasa Sukharto...

    Industry pelacur akan jadi yg paling maju selepas ini..

    Ini adalah negara-negara jiran yg nak tengok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul satu komponen BN dah menang pun satu Parlimen majoriti 1500 lebih. Tapi buat undi dalam Facebook je. Wakil Facebook daripada Parti Pas.

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:53

      Wak kojola tak payah tonggeng bontot lagi di chow kit..

      Kah kah kaaah kaaaaah..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  12. Biarlah saya membuat penegasan sekali lagi.

    Najib tidak mempunyai harapan langsung untuk menang.

    Apa saja perancangan yang ia lakukan untuk menang (terbaru mahu buat undang-undang menyekat 'berita palsu'), perancangan itu tetap akan gagal.

    Dan apa saja ia lakukan untuk kekal berkuasa (bergantung kpd undang-undang darurat), ia tetap juga akan gagal.

    Sesungguhnya Najib tetap akan jatuh di dalam keadaan yang amat hina.

    Tak mahu percaya ataupun mahu ragu-ragu pun tidak mengapa, hanya bersaksi sahajalah bahawa saya telah pun mengatakannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan:-.

      Najib tidak mempunyai peluang (ganti kalimah harapan) langsung untuk menang.

      Segala pelakuan Najib menunjukkan ia sedang berharap untuk kemenangan tanpa menyedari segala harapan itu adalah harapan palsu semata-mata.

      Ia sememangnya tidak mempunyai peluang langsung.

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:42

      Jatuh kedalam sungai buluh perindu inn.laa..

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  13. Dear Malaysians,

    We all deeply know that the current PM and his cohorts are bringing this beautiful nation of ours to the dogs. The realities need no further debate unless all malaysians continue to believe in fantasies, fictions and falsities.

    To Najib and all macais, plant this in your empty heads;

    EXPLAINING AWAY THE TRUTH

    It is no good at all 
    to conjure all sorts of reasons 
    to explain away truth: 

    One could subscribe to truth 
    only when one has self-respect in the first place; 

    When a man tells untruths, 
    he has no respect for himself 
    and little would he do better for others 
    except for his own gain; 

    And when a man tells lies, 
    he has a tendency to forget: 

    With one lie after the other, 
    eventually he would be caught 
    in his own tangled web

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete
  14. Kau orang tau tak apa yang diperbualkan jika dua orang anak muda berjumpa..tak kiralah kat mana2 pun???? Ikut satu kajian yang dijalankan oleh sebuah NGO yang terlibat dengan kerja2 kemasyarakatan di negara ini, mereka menyimplkaqn perbualannya seperti berikut:

    A: Aku benci Madey dan PH, aku tak suka Najib dan BN

    B: Wa pun macam lu jugak beb!

    A: Abis apa kita nak buat...penat2 daftar jadi pengundi ni...

    B: Haah...Apa kita kita sokong gerakan #UNDIROSAK tu..kita pergi mengundi, tapi rosakkan kertas undi..

    A: Waaah..bagus jugak cadangan tu. Kalau macam tu, dapatlah kita pastikan undi untuk Madey dan PH akan berkurangan dan peluang Madey jadi PM akan gagal ...mudah2an semua anak2 muda menyokong gerakan ni..
    B: OK...kalau macam tu, marilah kita berjanji setia untuk merosakkan undi...tak sanggup aku tengok PH dan Madey berkuasa nanti...tak boleh bayangkan bagaimana nasib generasi melayu akan datang jika PH dan DAP BERKUASA NANTI..Seramnya aku memikirkannya !!!!!

    Ayuh anak2 muda..kita semua sokong gerakan #UNDIROSAK ni..inilah peluang besar dan datangnya 5 tahun sekali untuk kita tunjukkan taat dan wala kita kepada pemimpin tercinta yang sedia ada dengan menghalang PH dan Madey menang dalam PRU nanti...gunakan kuasa mengundi anda dengan sebaik2nya..kita rosakkan undi !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:40

      Undi rosak kepala bapuk ko...kah kah kaaah..

      Delete
    2. tak sokong pun.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete
  15. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:38

    Najib janji kalo menang akan tambah kebih banyak barangan makanan yg kena GST

    Najib janji minyak akan di naikkan lagi harganye...

    Najib janji harga barang tak naik tapi rakyat hanye perlu bayar lebih sikit...

    Semah akan berjoli sakan dengan kapalterbang kerajaan...belanja semua wabg rakyat tanggong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete
  16. Jom teka barang-barang keperluan harian yang akan kena GST selepas Najib menang?

    1. Lebih 60 barang makanan akan diGST semula selepas batal pada 19 Jun 2017.

    http://www.utusan.com.my/berita/nasional/gst-terhadap-lebih-60-barangan-makanan-dibatalkan-1.494965

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  17. PH dah tak confident menang ke? Lain macam bunyi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak12 February 2018 at 09:59

      Memang tak confident menang bila tengok muka najib pucat jee...berucap mesti teran soara mcm orang kerisauan tak keruan....melutut kpd orang serawak..hahahaha

      Delete
    2. bukan soal confident tp suatu persoalan saja.

      dipihak umno bn pun buat kajian kalau kalah mcmana dan apa akan jadi pada mereka dan sediakah mereka menetap dipenjara.

      hanya pas yg confident membuta tuli setakat 40 kerusi yakin menang.

      melawan pihak berkuasa yg menguasai dan tanpa segan silu menyalah guna kuasa tidak boleh dipandang enteng. jika undi memihak ph pun pemerintah klepet mungkin akan guna cara2 keji yg lain.

      padang perlawanan tidak sama rata.

      malah nk menetapkan tarikh pru pun menjadi hak mutlak pm dan tidak telus. tarikh akan ditetapkan jika dirasakan sudah boleh menang. setelah byk cara keji tangkap pembangkang sekat media elektronik sempadan semula dll.

      anyway perkara akan dtg tiada siapa yg tahu dan tiada siapa patut terlalu yakin menang.

      yg kita yakin ialah.. Negara mesti dibina semula.

      yg kita yakin ialah klepet itu ujud dan sedang menjahanamkan Negara.

      yg kita yakin ialah kita perlu keluar dpd kejumudan takut berubah seolah akan kiamat kalau klepet ditukar.

      yg kita yakin ialah Negara akan lebih baik dan perlu memerangi rasuah dan rompakan, perlu memerangi perkauman dan taksub walaun agama.

      yg kita yakin ialah jika dibiarkan klepet terus berkuasa, Negara akan binasa cepat atau lambat saja. bukti paling cepat ialah mydin pun dh giveup dn KR1M.

      kalau melayu bisnes giveup tu biasa.. ini mydin mamak yg hebat dlm perniagaan pun giveup.

      so mari kita bina semula Negara dgn yakin bahawa ia wajib dibuat. kemenangan adalah ditangan Allah.

      dan kita yakin jika mo1 panjang umur dan berusia 90an nanti, dia pun akan sokong perjuangan PH ini... kalau sempat la dia tu.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  18. Hak rakyat untuk berubah dari yang tidak baik atau kurang baik kepada yang lebih baik.......berfikirlah dengan rasional demi masa depan yang cerah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  19. Jika kleptokrasi menang penjara akan dihuni orang orang baik belaka,pencuri dan perompak akan bermahraja lela; undang undang untuk marhein awam sahaja dan siapa berkuasa dialah raja, bebas buat apa sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  20. kkrruuu..krruuu..makin banyak tabur dedak..makin berguni guni mas perak masuuk..bang Shah.
    kumpullh sebanyak mungkin harta beb selagi boleh berkuasa..
    Dedak/rasuah memng x lekang dgn orang kita..
    orang kita miskin beb..orang kita belum matang politik bhai..orang kita kuat patuh pd ketua..ini bukan cerita palsu..sekampit dua beras kain pelikat habuan memadai menghargai ketua..biasa..
    mereka tersepit dek akal yg sempit:kita pipit dorang enggang..itu yg mampu d ungkap..aduuh!!
    Amalan RASUAH dah lekat sudah..puaka yg menjahanamkan ;
    Kepercayaan pd Tuhan
    Kesetiaan kpd Raja dan Negara
    Keluhuran Perlembangan
    Kedaulatan Undang Undang
    Kessopanan dan Kesusilaan

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Rasuah kepala bapak kau lah..selangor mengapa tak ttanngani ibr..maknanya selangor lubuk rasuah ke..penang pun lubuk rasuah kan..otak kau putar kat lawan tp kat rejim kau buta dua mata..

      Delete
    3. KEH...KEH...KEH...

      ASSMIN MB JAMBAN...MANA BERANI NAK TT IBR....

      DIA LEKA BERSAMA GUNDEK ...MAKAN AIS KRIM DALAM JAMBANTUUUU....

      KIHKIHKIH....

      Delete
    4. Bro..kan dah langgar tembok..kan dah terhantuk gelegar..jgn gabra..mau tenang tenang..lu taruk otak kat kpla lututlh beb...hahahhahii

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  21. WAK SUMAN TEMPE, KO ADA MANA?

    JOM SET SATU MASA & TEMPAT SEMULA, KITA BERENTAP ONE BY ONE...

    ADA BERANI WAK? NAK BAWA AKAN TEMAN LAGI KER???

    KAH KAH KAH KAH KAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tpyo:

      NAK BAWA ANAK TEMAN LAGI KER???

      Delete
    2. KALAU AKU DAPAT SI WAK SUMAN TEMPE NIH...AKU SEKEL2 KEPALA DIA DAN SUDU2KAN KEPALA DIA KAT TAIK BABI....SAMPAI TERMUNTAH....

      KIHKIHKIH

      .....WAK SUMAN TENGAH CARI TAMBAHAN DAN KUMPUL AHLI BARU....AL MAKLUM LER....DAH RAMAI YG CAK LIBUT....DIA TU JER YG TINGGAL JADI MAT BINGAIIIII!!!!!....

      KEHKEHKEHKEHKEHEKEH...

      AL BUDIN SONTOLOYO....MANA KO HAAAAAA....BUAT KEJE....

      JANGAN MAKAN DEDAK MATDEY & LIM KIT SIAL SANGAT....

      NANTI KOK MEMBUSUNG PERUT TU...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. ANON-....WAK SUMAN TEMPE...WAK KAT MANA...WAK KAT MANA...

      WAK-..AKU TENGAH CARI AHLI BARU LER....TENGAH KUMPUL AHLI YG DAH KELUAR YG DAH JADI SAMPAH SARAP DI MERATA KAWASAN...GAK TAU MANA SILAPNYA...DIMLAH KO...FFFAAAHHHAAMMMM!!!

      ANON.-...OK WAK AKU FAHAM...SEBAB KO TU BINGAI...

      WAK..---NANTI KAU...BILA PH MENANG PRU ...AKU CARI KO...

      ANON.....KEHKEHKEHKEHKEHKEHKEH...

      Delete
  22. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
    Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
    Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
    Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
    Penipuan penyelewengan merajalela lagi
    Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
    Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    Perompak dan penjenayah sangat bergembira
    Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
    Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
    Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
    Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
    Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
    Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
    HAPOSKANUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
    Jikalau tidak!PASTI lebih penat, MEREMPAT

    hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

    abu

    ReplyDelete
  23. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
    Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
    Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
    Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
    Penipuan penyelewengan merajalela lagi
    Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
    Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    Perompak dan penjenayah sangat bergembira
    Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
    Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
    Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
    Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
    Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
    Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

    Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
    Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
    HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
    Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

    hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

    abu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa jadi jika kleptokrat menang lagi????
      Rasanya seluruh rakyat dah tau jawapanya
      Jika rakyat hendak anak2 tidak bergaji
      Menangkanlah umnobn NajibMO1 selama2nya

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?
      Penipuan penyelewengan merajalela lagi
      Pembohongan kelentongan bukan dosa lagi
      Rasuah hadiah upah sudah tiada beza lagi

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Perompak dan penjenayah sangat bergembira
      Lapor pengaduan tiada siapa nak bagi lagi
      Penjenayah berkeliaran pengadu dipenjara!

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      GST(Goods Service Tax) pasti lebih tinggi
      Inilah cara dptkan hasil paling disenangi
      Kabinet kleptokrat NajibMO1 membabi doggy

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Percayalah, rakyat akan terus umnoBn buli
      Dengan kos sara hidup yang lebih tinggi!!
      Akibat salah tadbir urus hutang CCP & 1MDB

      Apa jadi jika kleptokrat menang lagi?????
      Hutang negara makin sarat Malaysia tenat!
      HAPOSUMNOBN! JANGAN DIMENANGKAN LAGI!!
      Jikalau tidak! KITA PASTI lebih penat, MEREMPAT

      hapuskanumnobn haposkanumnobn marihaposkan!

      abu

      Delete
    2. Thumbs up..bro 1838

      Delete
  24. Padan muka yg buat komen space memanjang. Lain kali lepas kencing basuh������

    ReplyDelete
  25. Tq Tuan Budin tlg deletekan posting kosong pariah tu.

    Geng Najib, nak tanya sikit,hang diam aje bila geng pariah hang copypaste kosong nak sabotaj blog ni. Apa komen hang pada pariah kawan hang tu, setuju atau tak pariah ni buat dajal jahat camni,hang ok ka? Sila bagitahu.

    ReplyDelete
  26. Mari lah wahai seluruh Warga Negara Malaysia!
    Dari Kangar Perlis hinggalah ke Semporna Sabah
    PILIH PAKATAN HARAPAN, UNDI USAH DISIA SIA
    Utk cucu cicit masa depan umnoBn MESTI dipepah

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!!!!

    abu


    PILIH lah PAKATAN HARAPAN, GUNALAH UNDI USAH DISIA SIA
    Untuk kita cucu cicit masa depan, umnoBn MESTI direbah
    Ceriakan kembali kehidupan mereka sebelum dimamah usia
    Sesal kemudian hari tidak berguna walau berair mata darah

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!!!!

    abu

    Lihatla hari ini, pejuang kebenaran hukuman dijatuhkan
    Padahal pendedahannya benar, bukanlah fitnah tohmahan
    NFC patut buat ladang, tapi beli kondo, kejaan diamkan
    250juta duit kejaan sapan kuarga Sarizat kalis hukuman

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!!!!

    abu


    Wajarkah kerajaan korap ini disuruh kita pertahankan?
    Hanya yang bodoh & anjing kurap saja mengikut arahan
    Ayuh semua! NajibMO1 1MDBGST KORAPSI mesti dihaposkan
    Tumbangkan algojo umnobn, gantikan dgn PAKATAN HARAPAN

    HAPOSKANUMNOBN HAPUSKANUMNOBN MARIHAPOSKAN!!!!!

    abu


    Mari lah wahai seluruh Warga Negara Malaysia!
    Dari Kangar Perlis hinggalah ke Semporna Sabah
    PILIH PAKATAN HARAPAN, UNDI JANGAN DISIA SIA
    Utk cucu cicit masa depan umnoBn MESTI dipepah

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!

    abu


    PILIH PAKATAN HARAPAN, GUNAKANLAH UNDI USAH DISIA SIA
    Untuk kita cucu cicit masa depan, umnoBn MESTI dipepah
    Ceriakan kembali hidup mereka sebelum kita dimamah usia
    Menyesal kemudian tidak berguna walau berairmata darah

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!!!!

    abu


    Ceriakan kembali hidup mereka sebelum kita dimamah usia
    Menyesal kemudian tiada berguna walau berairmata darah
    OH PAKATAN HARAPAN, kau kembalikanlah MARUAH MALAYSIA
    Jika KleptoMO1GST perintah lagi, hidup akan lebih parah

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!!!!

    abu


    Lihatla hari ini, pejuang kebenaran hukuman dijatuhkan
    Padahal pendedahannya benar, bukanlah fitnah tohmahan
    NFC patut buat ladang, tapi beli kondo, kejaan diamkan
    250juta duit kejaan sapan kuarga Sarizat kalis hukuman

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!!!!!!!!

    abu


    Wajarkah kerajaan korap disuruh kita pertahankan??
    Hanya yg bodoh & anjing kurap saja mengikut arahan
    Ayuh!NajibMO1 1MDB GST KORAPSI mesti kita haposkan
    Tumbangkn algojo umnobn, ganti dgn PAKATAN HARAPAN

    HAPOSKANUMNOBN HAPUSKANUMNOBN MARIHAPOSKAN!!!!!

    abu

    ReplyDelete
  27. Siapa Rafizi aka Hang Nadim
    + Siapa Rafizi Ramli..
    + Lahir: 14 September 1977
    + Tempat Lahir: Besut, Terengganu
    + Membesar: di Kemaman dan Kuala Kangsar
    LATAR BELAKANG PENDIDIKAN
    + Pendidikan awal @ Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989)
    + Kolej Melayu Kuala Kangsar (1990 – 1994)
    * Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik
    Keseluruhan
    * Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar
    * Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik,
    Bahasa Melayu)
    * Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992
    * Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri
    1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah
    berasrama penuh
    * Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala
    Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah
    sekolah berasrama penuh
    * Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka
    Sultan Perak 1993
    * Presiden, Badan Revolusi Agama
    * Presiden, Pancaragam Tentera
    * Presiden, Persatuan Bahasa Melayu
    * Ketua Pengarang, The Malay College Magazine
    * Dianugerahkan biasiswa PETRONAS (Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik) dan ESSO (Geology) sebelum keputusan SPM diumumkan
    * Morrison’s Academy, Scotland (1995 – 1996)
    * Anugerah AD Kippen, Pelajar Terbaik Fizik A
    Levels 1996
    * Anugerah John Knox, Pelajar Terbaik Kimia A
    Levels 1996
    * Pengawas Orkestra Morrison’s Academy
    Leeds University (1996 – 1999)
    * Anugerah Arthur Crabtree 1997, Pelajar Terbaik
    Tahun Pertama Kejuruteraan Elektrikal dan
    Elektronik
    * Ijazah Kelas Pertama (Tahun Pertama dan Kedua)
    * Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrikal dan
    Elektronik
    LATAR BELAKANG KERJAYA
    Jeffreys Henry Chartered Accountants, London (1999 – 2003)
    Lulus semua peperiksaan akauntan bertauliah dengan Institute of Chartered Accountants in England & Wales (ICAEW) dalam masa 2 tahun
    Diterima sebagai ahli ICAEW pada 2003, selepas tamat tempoh minima latihan di firma perakaunan
    diterima sebagai ahli Malaysian Institute of Accountants (MIA) pada 2003 apabila pulang ke Malaysia
    PETRONAS/MTBE Malaysia Sdn Bhd (2003 – 2005)
    Pengurus, Propane Dehydrogenation Plant
    Pengurus termuda semasa dilantik
    PETRONAS/Pejabat Naib Presiden, Urusniaga Petrokimia (2005 – 2007)
    Pengurus Kanan (Perancangan Perniagaan, Operasi dan Teknologi Urusniaga Petrokimia)
    Pengurus Kanan termuda semasa dilantik
    Bertanggungjawab menguruskan kumpulan urusniaga petrokimia PETRONAS dengan aset melebihi RM30 bilion
    PETRONAS/Petronas Carigali Sdn Bhd (2007 – 2009)
    Pengurus Kanan (Perakaunan, Belanjawan dan Percukaian Antarabangsa)
    Bertanggungjawab menguruskan hal ehwal kewangan 51 anak-anak syarikat PETRONAS Carigali yang terlibat dengan operasi huluan di peringkat antarabangsa, membabitkan belanjawan tahunan melebihi RM20 bilion
    Pharmaniaga Berhad (2009)
    Pengurus Besar
    Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor (2009 – )

    ReplyDelete
  28. excerpt from mej mior rosli :

    "we owe our allegiance to the country, not to the government. therefore, saying bad things about a bad government is not being anti-national. most important of all, voting against a bad government is not being anti-national. a bad government does not deserve loyalty. disloyalty to the government is not disloyalty to the country, in fact, voting out a bad government is being loyal to the country."

    we shall never surrender! najib has to go!

    ReplyDelete
  29. Watak Petualang Politik Malaysia

    Najib Razak (UMNO)
    Nasharudin Mat Isa (Bekas PAS)
    Muhammad Shafee Abdullah (Peguam Kes liwat Anwar)
    Badrul Hisham Shaharin aka CheGu Bard (Bekas PKR/SAMM)
    Zulkifli bin Noordin (Bekas PKR/Peguam) Saiful Bukhari Azlan (Bekas pembantu peribadi Anwar) Abdul Hadi Awang (PAS)
    Mohamad Ezam Mohd. Nor (Banyak bekas/GERAK)
    Khalid Ibrahim (Banyak bekas/Bebas)
    Mohamed Apandi bin Haji Ali (Peguam Negara)
    Dzulkifli Ahmad (KP SPRM)

    ReplyDelete
  30. Watak Petualang Politik Malaysia

    Najib Razak (UMNO)
    Nasharudin Mat Isa (Bekas PAS)
    Muhammad Shafee Abdullah (Peguam Kes liwat Anwar)
    Badrul Hisham Shaharin aka CheGu Bard (Bekas PKR/SAMM)
    Zulkifli bin Noordin (Bekas PKR/Peguam)
    Saiful Bukhari Azlan (Bekas pembantu peribadi Anwar)
    Abdul Hadi Awang (PAS)
    Mohamad Ezam Mohd. Nor (Banyak bekas/GERAK)
    Khalid Ibrahim (Banyak bekas/Bebas)
    Mohamed Apandi bin Haji Ali (Peguam Negara)
    Dzulkifli Ahmad (KP SPRM)

    ReplyDelete
  31. DEFEAT BN'S NON FACTUAL SPIN WITH FACTS

    Q: Was Rafizi charged for defamation ?
    A: No.

    Q: Then what was he charged for ?
    A: He was charged under BAFIA , for leaking a company's bank details .

    Q: Was the leaked information real ?
    A; The information was real .

    Q: So why was Rafizi charged if the details were real ?
    A: Because according to BAFIA, it is a crime to expose a company's banking details .

    Q: Then why expose if it's a crime ?
    A: Because the said case is of public interest .

    Q: What public interest ?
    A: A sum of taxpayers' money was borrowed to accompany . But instead of using the funds for its original purpose ,the company used the money to buy condominiums and expensive cars for himself and his children .

    Q: Why the fuss ? As long as it's a loan , the company can repay right ?
    A: The company never repaid the loan .

    Q: How much was the loan to the company ?
    A: RM 250 million .

    Q: Wow . That's a lot ! So did the company face the music ?
    A: No. Nothing happened to them . The government did not charged them , and never bothered to ask the company to repay the loan .

    Q: Weird . Why does our laws punish people who expose corruption and let corrupted ones go free ?
    A: Because the laws today are not used to protect the people . It is used to protect corrupted and powerful people in the government .

    ReplyDelete
  32. Najib Razak (UMNO)
    Nasharudin Mat Isa (Bekas PAS)
    Muhammad Shafee Abdullah (Peguam Kes liwat Anwar)
    Badrul Hisham Shaharin aka CheGu Bard (Bekas PKR/SAMM)
    Zulkifli bin Noordin (Bekas PKR/Peguam)
    Saiful Bukhari Azlan (Bekas pembantu peribadi Anwar)
    Abdul Hadi Awang (PAS)
    Mohamad Ezam Mohd. Nor (Banyak bekas/GERAK)
    Khalid Ibrahim (Banyak bekas/Bebas)
    Mohamed Apandi bin Haji Ali (Peguam Negara)
    Dzulkifli Ahmad (KP SPRM)
    Jamal Md Yunos (UMNO)

    ReplyDelete
  33. Watak Petualang Politik Malaysia

    Najib Razak (UMNO)
    Nasharudin Mat Isa (Bekas PAS)
    Muhammad Shafee Abdullah (Peguam Kes liwat Anwar)
    Badrul Hisham Shaharin aka CheGu Bard (Bekas PKR/SAMM)
    Zulkifli bin Noordin (Bekas PKR/Peguam)
    Saiful Bukhari Azlan (Bekas pembantu peribadi Anwar)
    Abdul Hadi Awang (PAS)
    Mohamad Ezam Mohd. Nor (Banyak bekas/GERAK)
    Khalid Ibrahim (Banyak bekas/Bebas)
    Mohamed Apandi bin Haji Ali (Peguam Negara)
    Dzulkifli Ahmad (KP SPRM)
    Jamal Md Yunos (UMNO)

    ReplyDelete
  34. Watak Petualang Politik Malaysia

    Najib Razak (UMNO)
    Nasharudin Mat Isa (Bekas PAS)
    Muhammad Shafee Abdullah (Peguam Kes liwat Anwar)
    Badrul Hisham Shaharin aka CheGu Bard (Bekas PKR/SAMM)
    Zulkifli bin Noordin (Bekas PKR/Peguam)
    Saiful Bukhari Azlan (Bekas pembantu peribadi Anwar)
    Abdul Hadi Awang (PAS)
    Mohamad Ezam Mohd. Nor (Banyak bekas/GERAK)
    Khalid Ibrahim (Banyak bekas/Bebas)
    Mohamed Apandi bin Haji Ali (Peguam Negara)
    Dzulkifli Ahmad (KP SPRM)
    Jamal Md Yunos (UMNO)

    ReplyDelete
  35. Suman munafiq tak kenal tikar sembahyang
    Tapi dia cuba nak lagak warak main wayang
    Kena cabar dgn Kejora, telor dia dah goyang
    Dah mampos ke, tak ada lagi kelibat bayang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Hadi yg mulakan dulu panggil Parti Amanah dgn gelaran PAN....ulamak no 2 dunia tu..bukan sebarang org...
    So, Hadi dn ahli pas, jgn melatah pulak...relax bro.

    ReplyDelete
  37. Nanti saya akan keluarkan tiga benda yang penting sebelum PRU nakan datang mungkin PRU akan datang bulan 4.
    1) Mengapa kita kena sokong nAJIB DENGAN SYARAT DIA JAWAB SOALAN INI.
    2)mENGAPA KITA TAK PAYAH SOKONG nAJIBz?
    3) CARA CARA HENDAK PASTI pru BERJALAN KURANG PENUIPUAN .

    iNI SEMUA KAN DATANG.

    ReplyDelete
  38. KABAR BAIK

    Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 400 juta rupiah (Rp400.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  39. https://hasilbola.vip/prediksi-sepakbola/baca/4499/dortmund-vs-schalke-16-mei-2020

    Pertandingan Liga Jerman akan segera dimulai di tanggal 16 Mei 2020. Dengan selesai nya masalah Covic-19 ini maka negara jerman kembali melakukan pertandingan Sepakbola. Maka dari itu tim https://hasilbola.vip akan segera memberikan Prediksi Bola secara GRATIS. Yuk langsung saja kunjungi situs bola kami.

    Hasil Pertandingan Dan Prediksi Bola
    Prediksi Hasil Bolavita
    Prediksi Sepakbola
    Prediksi Bola

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...