Friday 23 February 2018

JIKA SETIAP BUTIR BERAS ADALAH HASIL PERJUANGAN UMNO, KENAPA NAJIB MAKAN KUINOA?


Tidak pasti sejak bila Najib Razak tidak mengambil nasi sebagai makanan hariannya - adakah sejak dulu lagi, sejak bergelar Perdana Menteri atau sejak dalam akaun banknya ada wang berjumlah RM2,600 juta?

Pendedahan Najib mengenai kuinoa sebagai makanan hariannya bagi menggantikan nasi bukan saja menarik perhatian ramai, malah menimbulkan beberapa persoalan.

Ini kerana ramai yang tidak tahu apa itu kuinoa, malah tidak kurang yang baru pertama kali mendengar atau mengetahui nama bijirin tersebut hanya setelah Najib menyebut mengenainya.

Kuinoa dilaporkan adalah bijiran yang berasal dari Peru dan merupakan makanan ruji masyarakat Inca di mana mereka telah menanamnya sejak kira-kira 3,000 tahun lalu.

Kuinoa adalah berasaskan protein, tetapi kurang mengandungi gula dan kuran karbohidrat. Oleh yang demikian, ia lebih sihat berbanding nasi.
Namun, berikutan pengakuan Najib mengenai pengambilan kuinoa itu, Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng telah membuat semakan mengenai harganya dan membuat perbandingan dengan harga beras.

Semakan beliau mendapati harga kuinoa untuk paket 250 gram ialah RM14.70 atau RM591.60 jika beratnya 10 kilogram.

Bagi beras Jasmine Super Special pula, harga untuk 10 kilogram ialah RM25.85.

Berdasarkan perbezaan harga yang jauh ketara itu, Lim menyifatkan Najib sebagai tidak memperdulikan kesusahan rakyat yang setiap hari terbeban dengan kenaikan kos sara hidup melalui pengambilan kuinoa sebagai makanan hariannya.

Untuk apa Najib mendedahkan mengenai makanannya yang mahal itu?

Adakah pengakuan mengenai pengambilan kuinoa itu, selain untuk kesihatan, Najib mahu memberitahu beliau mempunyai kedudukan yang berbeza dengan rakyat biasa?

Adakah beliau tidak sensitif kepada derita dan permasalahan rakyat biasa?

Lebih dari itu, bukankah sebelum ini Najib pernah berkata, setiap butir beras yang kita makan setiap hari adalah hasil daripada perjuangan UMNO?

Jika beras yang menghasilkan nasi adalah hasil titik peluh perjuangan UMNO seperti yang pernah didakwanya, kenapa Najib sebaliknya memakan kuinoa?

Kuinoa itu hasil perjuangan siapa?

Apakah Najib semakin melupai kata-katanya sendiri dan bagaimana pemimpin seperti ini boleh kita harapkan untuk terus memimpin rakyat dan negara? (ShahbudinHusin  23/02/2018)

156 comments:

  1. Kaya harta, miskin jiwa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di dalam Sidang Media Majlis Presiden Pakatan Harapan semalam, 20 Februari 2018, Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad, menyebut bahawa “sebelum kita menyiapkan manifesto ramai jugak daripada pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang telah buat kenyataan tertentu”, bahawa “kita tidak terikat dengan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin tertentu jika kita dapati kenyataannya itu tidak dapat dilaksanakan oleh kita apabila kita menerajui kerajaan”, bahawa “kita harap kita akan dapat melaksanakan (60 janji-janji yang sudah dibuat) walaupun mungkin tidak seperti yang diharapkan oleh rakyat” dan bahawa “kita berpendapat bahawa dana kerajaan mungkin tidak boleh menampung janji-janji yang keterlaluan sebab itu kita akan membuat janji cuma setakat yang kita mampu sahaja”.

      Bagi mereka yang sentiasa mengamati dari dekat perkembangan politik semasa tanah air seperti saya, tidak sukar untuk menelah siapakah pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang telah membuat janji-janji yang keterlaluan ini dan apakah janji-janji keterlaluan yang telah pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan ini buat yang tidak dipersetujui oleh Tun Dr Mahathir.

      Salah satu nama pemimpin tertinggi Pakatan Harapan yang biasa membuat janji-janji yang keterlaluan ini adalah Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, khususnya yang membabitkan janji untuk menghapuskan tol di Lebuhraya Utara-Selatan dan di Jambatan Pertama Pulau Pinang jika Pakatan Harapan berkuasa. Nampaknya janji untuk menghapuskan tol ini sangat penting kepada Lim Guan Eng kerana ia telah berulangkali diumumkan oleh beliau kepada rakyat seperti yang di antara lainnya pernah dilaporkan oleh portal berita Malay Mail Online pada 20 Oktober 2015 dan oleh akhbar rasmi DAP, Roket Kini, pada 16 Januari 2017. Janji untuk menghapuskan tol yang dibuat oleh Lim Guan Eng ini juga dilihat didokong penuh oleh pemimpin DAP yang lain seperti yang terbukti melalui kenyataan Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar, di dalam akhbar rasmi AMANAH, AMANAH Daily, pada 25 Januari 2017, dan kenyataan Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming, di dalam akhbar rasmi DAP, Roket Kini, pada 28 November 2017.

      Malangnya, Tun Dr Mahathir, selaku Bapa Tol Malaysia, di dalam dalam satu sesi bual bicara mengenai dasar Pakatan Harapan pada 10 Januari 2018 telah mempertahankan pengenaan tol di Lebuhraya Utara-Selatan dan di Jambatan Pertama Pulau Pinang ini dengan berkata: “Masih ramai orang yang tidak puas hati dengan tol yang dikenakan tetapi kalau tol tak dikenakan langsung sukar bagi kita untuk menyelenggara Lebuhraya Utara Selatan ini dan tol sebenarnya di Malaysia kalau dibanding dengan negara lain memang pun lebih jauh lebih murah. Di negara Jepun saya dapati bahawa satu jambatan yang dibina, untuk menggunakan jambatan itu satu hala bayarannya adalah sebanyak RM270, sehala, pergi balik lebih daripada RM500. Tetapi kita tahu bahawa Jambatan Pulau Pinang toll rate-nya ialah RM7 sejak ia dibina pada tahun 80-an, tak naik sekali pun, dan yang baru ini pun jugak RM7. Jadi saya berpendapat bahawa walaupun ada yang mengeluh kerana agak terlalu tinggi toll rate ini tapi sebenarnya ini two way, pergi balik, kita bayar cuma RM7, sedangkan jambatan yang lebih kurang sama di negara Jepun toll rate-nya ialah lebih daripada RM500. Fikir-fikirlah sama ada kita terlalu tamak mengenakan toll rate yang terlalu tinggi.”

      Delete
    2. Bagi saya, kenyataan Tun Dr Mahathir di dalam Sidang Media Majlis Presiden Pakatan Harapan semalam, selain merupakan satu tamparan terbuka kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang telah membuat janji-janji yang keterlaluan ini, khususnya kepada Lim Guan Eng dan pemimpin DAP, sebenarnya mencerminkan satu masalah besar yang dijangka akan berlaku jika Pakatan Harapan berkuasa, iaitu pertembungan di antara Mahathirisme dan aspirasi pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang lain. Tun Dr Mahathir mungkin sahaja boleh berpura-pura untuk merombak kembali segala legasi beliau dengan kononnya berjanji untuk “melakukan reformasi institusi serta mewujudkan sebuah kerajaan yang mengamalkan urustadbir yang baik” seperti yang diumumkan oleh Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, pada 18 Februari 2018, tetapi yakinkah kita bahawa, seperti yang ditanyakan oleh Tengku Razaleigh Hamzah pada 27 Januari 2018, “do you think leopard will change its spots?”

      Pengenaan tol adalah salah satu legasi Tun Dr Mahathir dan salah satu komponen Mahathirisme, dan jika di dalam isu seperti pengenaan tol ini pun Tun Dr Mahathir masih bertegas mempertahankan legasi beliau, apa jaminan beliau tidak akan mempertahankan komponen-komponen lebih penting Mahathirisme jika Pakatan Harapan berkuasa?

      Seronok juga untuk dilihat reaksi pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang kononnya berjiwa populis yang telah membuat janji-janji yang keterlaluan ini ke atas pengakuan terbuka Tun Dr Mahathir bahawa Manifesto Pakatan Harapan “mungkin tidak seperti yang diharapkan oleh rakyat”.

      Kita sama-sama tunggu dan lihat sama ada Lim Guan Eng dan pemimpin DAP mempunyai maruah untuk mempertahankan cadangan janji untuk menghapuskan tol di Lebuhraya Utara-Selatan dan di Jambatan Pertama Pulau Pinang yang dibuat oleh Lim Guan Eng ini.

      Delete
    3. Malang bila dunia seringkali meletakkan kesalahan kepada Islam, sedangkan hakikat sebenar ialah negara yang memisahkan urustadbir dengan dasar Islam menjadi punca.

      Hari ini, rakyat melihat parti pemerintah menjadi pelindung kepada pelbagai kesalahan rasuah dan salahguna kuasa. Umno-BN menjadi punca kerana gagal meletakkan Islam sebagai sistem terbaik dalam urus tadbir negara, sehingga tahap rasuah negara Malaysia yang dihuni majoriti umat Islam kini jatuh ke tahap setanding Cuba.

      Kemerosotan 7 tangga Malaysia daripada 55 di 2016 ke 62 di 2017 dalam Indeks Tanggapan Rasuah (CPI) terbaru Transparency International Malaysia (TI-M) sememangnya menyedihkan malah mengejutkan.

      Apapun, tiada yang lebih mengejutkan dan mengecewakan daripada kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato Paul Low yang dipetik Malaysiakini, 22 Februari 2018 di mana beliau menyalahkan kemerosotan itu atas tindakan agresif SPRM.

      "Publisiti dan pendedahan meluas yang diberikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap kes-kes ini dalam tahun-tahun mutakhir mewujudkan lebih banyak tanggapan negatif yang sekali gus menyumbang terhadap kemerosotan mata dan kedudukan CPI Malaysia.

      "Bagaimanapun, ini tidak boleh menghalang SPRM daripada membuat penguatkuasaan agresif dan kerajaan daripada membuat perubahan transformasi jangka panjang," kata Low yang dipetik.

      Meletakkan kemerosotan kedudukan CPI ke atas bahu SPRM yang telah melakukan pelbagai tindakan pendakwaan dan tangkapan sebagai punca jelas adalah satu usaha tidak bertanggungjawab. Ia tidak dapat menyembunyikan fakta bahawa budaya rasuah kini menular di seluruh pelusuk negara pada tahap yang kritikal.

      Kerajaan BN ternyata gagal dalam meningkatkan imej negara di mata dunia. Pelbagai kemelut kewangan yang besar seperti isu 1MDB dan Felda gagal diselesaikan dengan satu jawapan yang memuaskan atau pendakwaan terhadap mereka yang terlibat sehingga kini. Bukan itu sahaja, skandal-skandal lain yang lama seperti skandal PKFZ, skandal forex Bank Negara Malaysia masih bermain di bibir rakyat.

      Malah budaya rasuah kini juga menular kepada kerajaan yang ditadbir pembangkang. Di Pulau Pinang, Ketua Menterinya kini berdepan dakwaan rasuah di mahkamah isu banglo manakala isu terowong kini rancak disiasat oleh SPRM.

      Ketua Pengarah SPRM Tan Sri Dzulkifli Ahmad turut melahirkan rasa terkejutnya dengan kejatuhan indeks rasuah Malaysia kerana beliau merasakan telah banyak usaha yang dibuat oleh SPRM.

      Delete
    4. PAS tidak menafikan bahawa SPRM telah banyak berusaha di bawah Tan Sri Dzulkifli. Akan tetapi, Ketua Pengarah SPRM perlu menilai balik semula kata-kata beliau seperti yang diwawancara di Mingguan Malaysia pada 21 Mei 2017 sebagai salah satu punca.

      Di wawancara tersebut, beliau dipetik sebagai berkata SPRM tidak mengambil tindakan terhadap ahli-ahli politik sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) kerana tidak mahu dijadikan alat atau modal kempen oleh parti-parti politik.

      Kenyataan Ketua Pengarah SPRM telah mendedahkan sejauhmana 'kesungguhan' SPRM membuat pembongkaran dan pendakwaan skandal rasuah ke atas ahli-ahli politik, terutamanya mereka yang berkuasa. Perlu diingat, ramainya ahli politik yang diheret untuk disoal siasat bukan petanda skandal rasuah telah selesai dibongkar. Malah, kenyataan Tan Sri Dzulkifli menyebabkan rakyat berpersepsi ada pendakwaan terpilih sekiranya ada pemimpin pembangkang tapi tiada pemimpin BN yang diheret ke mahkamah kerana rasuah sebelum PRU14.

      PAS tegas menyatakan rasuah perlu dicegah melalui pendekataan bersepadu dengan menekankan nilai fizikal dan spiritual, mengurangkan kos hidup yang membebankan rakyat, meningkatkan pendapatan rakyat serta tauladan daripada kepimpinan negara yang boleh dijadikan model bagi rakyat.

      Sehubungan itu, PAS menyeru agar rakyat agar menolak mereka yang terlibat dan melindungi rasuah. Berilah mandat kepada mereka yang tidak terpalit dengan rasuah. PAS menerajui Kelantan selama 27 tahun tanpa terpalit dengan rasuah. Kejayaan PAS menerajui Kelantan selama 27 tahun tanpa terpalit dengan rasuah dan mendapat anugerah khas Jabatan Audit negara perlu dijadikan asas ukuran sebelum mengundi di PRU ke 14 nanti.

      Marilah kita bersama menyelamatkan negara dengan bahtera Islam agar negara dan rakyat akan hidup dalam sejahtera, aman damai dan keadilan yang dinikmati semua.

      Malaysia Sejahtera bersama Gagasan Sejahtera.

      Tuan Ibrahim Tuan Man

      Delete
    5. Perebutan undi Melayu pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 dijangka sengit dan akan dimenangi oleh parti yang mempunyai gerak kerja terkuat di akar umbi, kata Timbalan Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin.


      Beliau berkata berdasarkan landskap politik semasa, ada empat parti yang akan bertarung untuk undi Melayu iaitu Umno, PAS, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

      Namun, kata Shamsul Amri, hanya Umno dan PAS mempunyai akar umbi yang kukuh.

      "...sehebat mana pun seseorang pemimpin itu tetapi tanpa akar umbi yang boleh bergerak, sukar untuk mereka mendapatkan sokongan.

      "Ini kerana mereka di peringkat akar umbilah yang akan menjalankan kerja-kerja berkempen dan berada dekat dengan pengundi dan ini memainkan peranan penting dalam menentukan undi yang akan diperoleh," katanya pada sesi perbincangan Meja Bulat Pra-PRU14: BN Kekal Atau...?? di Kuala Lumpur hari ini.

      Sesi yang bertajuk 'BN vs PH vs PAS: Siapa Untung, Siapa Penentu' dikendalikan oleh Penolong Ketua Pengarang 1 Utusan Malaysia Datuk Zaini Hassan, turut menampilkan Ketua Penerangan BERSATU Datuk Kamarudin Md Nor dan Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki selaku ahli panel.

      Mengulas isu itu, Kamarudin berkata kepesatan teknologi maklumat dan media baru menjadikan persaingan merebut undi Melayu agak rumit memandangkan rakyat - baik di kawasan bandar mahu pun luar bandar - berpeluang menerima maklumat yang sama dalam tempoh singkat.

      Ini katanya membantu pengundi bandar dan luar bandar membentuk pemikiran yang mungkin serupa.

      "Cuma isunya sekarang ialah sama ada Melayu bersedia untuk berubah kerana kebanyakan kajian penganalisis mendakwa masyarakat Melayu terutama luar bandar tidak bersedia mengambil risiko itu," katanya.

      Sementara itu Mohd Zuhdi pula berpandangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu akan memainkan peranan penting dalam menentukan arah undi Melayu pada PRU14, sekali gus membentuk 'tsunami Melayu'.

      Katanya pandangan itu bersandarkan senario pada 2013 apabila NGO Cina menjadi penentu undi kaum tersebut.

      Perbincangan meja bulat itu yang dianjurkan MPN bertujuan mengupas isu-isu nasional dan tempatan menjelang PRU14 serta melihat pola pengundian dan menilai peluang BN, Pakatan Harapan dan PAS pada pilihan raya tersebut.

      Delete
    6. Bekas Pengurus Dana Gereja City Harvest, Chew Eng Han yang sebelum ini didapati bersalah atas tuduhan berkonspirasi melakukan jenayah pecah amanah ditangkap pada hari Rabu lalu sewaktu cuba melarikan diri sebelum hukuman yang dijatuhkan ke atasnya berjalan, kata polis seperti yang dilaporkan oleh New Straits Times.

      Mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara selama 3 tahun 4 bulan ke atas Chew namun hukumannya ditangguh atas sebab beberapa siri rayuan.

      Chew dibenarkan berada luar dari penjara dengan ikat jamin sehingga selepas cuti Tahun Baharu Cina dan sepatutnya mula menjalani hukumannya pada 22 Februari ini.

      Namun, dalam perkembangan yang terbaru, Chew dan seorang pemandu bot telah ditangkap pihak polis sekitar jam 8.45 pagi (waktu tempatan) sewaktu cuba melarikan diri ke Malaysia dengan sebuah bot nelayan kecil.

      "Siasatan awal mencadangkan bahawa kedua-dua mereka cuba melarikan diri secara haram dari Singapura," demikian kenyataan pihak polis. Seorang sumber yang dekat dengan siasatan itu berkata, sewaktu didekati, kedua-dua lelaki tersebut mendakwa bahawa mereka mahu pergi memancing.

      Mereka juga didapati membawa wang tunai sebanyak Sg$5,000 ($3,800), 3 buah telefon bimbit dan peralatan memancing. Chew dan pemandu bot tersebut akan didakwa di mahkamah pada hari ini (Khamis) atas tuduhan cuba melarikan diri secara haram dari Singapura yang jika sabit kesalahan boleh membawa kepada maksimum 6 bulan penjara dan denda sebanyak Sg$2,000.

      Para pimpinan tertinggi Gereja City Harvest telah didakwa pada tahun 2015 atas kesalahan menggelapkan dana gereja yang digunakan untuk menguruskan karier muzik isteri pengasas Gereja City Harvest, Pastor Sun Ho, iaitu ‘Crossover Project'. British Boardcasting Corporation melaporkan skandal tersebut membabitkan sebanyak RM153 juta (SGD50 juta) dana gereja yang telah dihanguskan.

      Sebanyak RM73.44 juta (SGD24 juta) digunakan untuk melancarkan satu skim bond yang tidak wujud yang akhirnya digunakan untuk disalurkan ke syarikat Xtron, yang menguruskan karier muzik Pastor Sun Ho dan juga sebuah syarikat pembuat kaca dari Indonesia. Baki RM79.56 juta (SGD26 juta) lagi digunakan untuk menutup kerja jahat mereka.

      Kesemua mereka yang terlibat dengan skandal pecah amanah dikenakan hukuman penjara oleh Mahkamah Rayuan Singapura antara tujuh bulan hingga 3½ tahun, berbanding 21 bulan hingga lapan tahun yang dijatuhkan ke atas mereka pada 2015.

      Delete
    7. Sementara media massa yang membuat liputan ke atas Perbincangan Meja Bulat Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara di Hotel Istana, Kuala Lumpur, yang saya hadiri hari ini menulis mengenai dapatan kaji selidik Prof Mohd Fuad Mat Jali di Johor pada bulan Januari dan bulan Februari 2018 bahawa 54.9 peratus daripada responden beliau menjangka BN akan menang bagi kerusi DUN Johor dalam PRU 14, atau bahawa 58.1 peratus daripada responden beliau menyebut akan mengundi BN bagi kerusi DUN Johor dalam PRU 14

      saya selaku anak Kelantan lebih berminat dengan kenyataan sambil lalu beliau dalam pembentangan beliau itu bahawa kajian sama beliau di Kelantan mendapati bahawa PAS akan tetap mempertahankan kuasanya di Kelantan dalam PRU 14.

      Bagi memastikan bahawa saya tidak tersilap dengar kenyataan beliau pada sesi pagi, saya telah duduk di sebelah beliau pada sesi petang membabitkan Prof Ulung Shamsul Amri Baharuddin, Datuk Kamarudin Mohd Noor dan Dr Zuhdi Marzuki dalam mana beliau mengesahkan kenyataan beliau itu dengan menyebut bahawa kaji selidik beliau di Kelantan memang mendapati bahawa status quo akan kekal di Kelantan dalam PRU 14.

      Apa pun, tahniah diucapkan kepada Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara di atas kejayaan penganjuran Perbincangan Meja Bulat ini.

      Dr. Kamarul Yusoff

      Delete
    8. Pakatan Harapan tidak wajar menjadikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri kerana usianya pada tahun ini mencecah 93 tahun sudah terlalu tua untuk menggalas tugas berat itu.

      Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN), Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Yusoff berkata, Dr Mahathir yang sudah tidak lagi cerdas langsung tidak menepati slogan Pakatan Harapan iaitu, Harapan Baru.

      “Semalam saya berkesempatan untuk melihat sidang media Dr Mahathir dan saya merasa terkejut dan kesian kerana Dr Mahahthir saya lihat seolah-olah kehilangan keupayaan mental beliau sehingga kenyataan beliau terpaksa ditegur dan diperbetulkan oleh orang lain.

      “Sehingga satu ketika, ada perkataaan yang beliau sebut itu salah sebagai contoh undi awal, beliau menyebutnya sebagai undi lewat, kemudian Kementerian Kesihatan disebutnya sebagai Kementerian Perubatan," katanya dalam sesi dialog “Anda Tanya Kita Jawab” anjuran UMNO Online, semalam.

      Kata Dr Kamarul, Dr Mahathir seolah-olah terlupa mahu menyebutkan beberapa perkara penting sehingga terpaksa diingatkan seperti soal manifesto yang menunjukkan seolah-olah Dr Mahathir ini sudah tidak berapa cergas untuk menjadi seorang calon Perdana Menteri.

      Sidang media disebut penyelidik UUM itu merujuk kepada majlis pengumuman pindaan manifesto Pakatan Harapan yang mana Dr Mahathir mengumumkan akan meminda beberapa perkara didalam manifestonya berikutan tidak mampu untuk dilunaskan jika berjaya membentuk kerajaan kelak.

      Mengulas lanjut mengenai tahap kecerdasan mental Dr Mahathir, percanggahan kenyataan-kenyataan dikeluarkannya kini adalah bukti Pengerusi PPBM itu sudah terlupa dengan ucapan yang pernah dikeluarkannya sebelum ini.

      “Contohnya dulu, Dr Mahathir pernah sebut bahawa orang Melayu kena bersatu, jika kita ada masalah maka kita kena selesaikan secara dalaman, kalau kita berpecah-pecah sehingga timbul tiga empat parti Melayu, kekuatan Melayu akan hilang.

      “Namun apa yang Dr Mahathir lakukan hari ini serta apa yang beliau yang cakapkan hari ini seolah-olah beliau mengkritik sendiri apa yang beliau pernah katakan sebelum ini. Beliau seolah-olah tidak sedar dan terlupa bahawa apa yang dikritiknya itulah yang pernah beliau kata dan lakukan sebelum ini,” tegasnya.

      Tambahnya lagi, Dr Mahathir sekarang sudah terlalu berbeza dengan Dr Mahathir dahulu.

      "Contohnya dalam soal mengkritik konsep Malaysian Malaysia yang dibawa oleh Dap, sehingga diugut mahu disaman oleh Lim Kit Siang.

      “Tetapi hari ini, beliau pula yang mendokong ideologi Malaysian Malaysia yang dibawa oleh Dap itu dan perkara seperti ini membuatkan rakyat dapat melihat betapa berbezanya Dr Mahathir hari ini setelah bersama pembangkang berbanding dulu,” ujarnya.

      Delete
    9. Pimpinan dan ahli yang masih memiliki 'mentaliti Umno' dan suka membuka pekung sendiri dikatakan antara masalah utama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14.


      Di Kelantan misalnya sudah muncul pemimpin peringkat bahagian yang secara terbuka menyerang parti.

      Selain masalah seperti peruntukan kerusi, soal kewangan menjadi isu utama yang dikatakan menjadi punca rasa tidak puas hati pemimpin akar umbi.

      Menurut sumber BERSATU negeri itu, antara isu yang mencetuskan rasa tidak puas hati ramai ahli adalah apabila 14 bahagian parti di sana hanya pernah diberikan peruntukan berjumlah RM5,000 sejak ia ditubuhkan sehingga kini.

      Katanya, ia sama sekali bertentangan dengan jangkaan mereka dapat meneruskan "zaman mewah" ketika masih bersama Umno.

      "Apa yang dibimbangkan kritikan terbuka dengan mengadakan sidang media seperti dibuat pimpinan bahagian Kota Bharu merebak.

      "Memang ada rungutan tetapi tidak sanggup mengadakan sidang media, kita harap mereka bersabar dan fokus kepada matlamat perjuangan parti," katanya yang enggan nama disiarkan kepada Malaysiakini.

      Dalam sidang media minggu lalu, BERSATU Kota Bharu mengkritik Parti Amanah Negara (AMANAH) yang didakwa mendominasi peruntukan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).


      Selepas enam kali pertemuan, Pakatan Harapan (HARAPAN) Kelantan dilaporkan akan membawa soal peruntukan kerusi ke peringkat pusat selepas gagal menyelesaikan tuntutan bertindih di 14 kerusi DUN.

      'Tangan ghaib'

      Ketua BERSATU Kelantan Datuk Kamaruddin Mohd Noor (gambar) ketika dihubungi mengakui masalah dan cabaran yang melanda parti itu.

      Beliau berkata memang menerima rungutan berkaitan peruntukan namun menegaskan ia tidak boleh dijadikan alasan.


      "Kita semua berkorban mengikut kemampuan dan kadar masing-masing. Ini baru permulaan, sama seperti ketika Umno baru ditubuhkan dahulu."

      Beliau berkata segelintir pemimpin dan ahli parti masih memiliki 'mentaliti Umno' dan berkata ia memakan masa yang lama untuk diubah.

      "Sebahagian besar ahli kita daripada Umno. Maka bukan badan saja yang berhijrah, perangai pun dibawa sekali," kata ketua penerangan BERSATU itu kepada Malaysiakini.

      Beliau bagaimanapun mendakwa ada pihak luar yang mendalangi serangan anggota BERSATU terhadap kepimpinan parti.

      "Apabila adik-beradik bergaduh, buka pekung sendiri, itu tidak betul. Sedangkan kita ada saluran dalam organisasi.

      "Ini memberi tanda mereka bukan bertindak sendiri, tetapi ada tangan ghaib di sebaliknya yang bimbang dengan kehadiran dan kekuatan kita di gelanggang politik," katanya lagi.

      Delete
    10. CAP MUNGE DAH NAK MAMPOS....TU PASAL SI MAMAK MATDEY DAN SI BOIBOI....TANDING ATAS TIKET SI KETUA TO'KONG DAPIGS....KIHKIHKIH...MAMPOS LAH KO....

      Delete
    11. Salah satu sebab pembahagian kerusi Pakatan Harapan (PH) Selangor masih gagal disepakati kerana DAP berebut kerusi dengan Amanah di dua kerusi DUN yang dimenangi PAS pada PRU 13.

      Dua kerusi DUN yang diminati DAP itu adalah DUN Paya Jaras yang sebelum ini dimenangi oleh ADUN PAS, Mohd Khairuddin Othman dan DUN Razaly Hassan yang dimenangi ADUN PAS, Razaly Hassan.

      Sumber melaporkan Dr Aziz Bari dijangka bakal bertanding di DUN Paya Jaras, manakala Young Syefura Othman atau dikenali sebagai Rara bakal diletakkan di DUN Dusun Tua.

      Dr Aziz dan Rara merupakan Ahli Jawatankuasa DAP Selangor yang dilantik berdasarkan kouta Melayu.

      Pada PRU 13, DAP meletakkan 15 calon di DUN Selangor dan kesemuanya menang, iaitu DUN Sekinchan (Ng Suee Lim), Kuala Kubu Baharu (Lee Kee Hiong), Teratai (Tiew Way Keng), Balakong (Eddie Ng Tien Chee), Seri Kembangan (Ean Yong Hian Wah), Kinrara (Ng Sze Han), Subang Jaya (Hannah Yeoh Tseow Suan), Bukit Gasing (Rajiv Rishyakaran), Kampung Tunku (Lau Weng San), Damansara Utama (Yeo Bee Yin), Sungai Pinang (Teng Chang Khim), Pandamaran (Eric Tan Pok Shyong), Kota Alam Shah (Ganabatirau Veraman), Teluk Datuk (Loh Chee Heng) dan Sungai Pelek (Lai Nyuk Lan).

      Dengan tambahan dua kerusi yang dituntut DAP itu menjadikan parti itu bakal bertanding 17 kerusi DUN di Selangor.

      Pada PRU 13, DAP merupakan parti paling dominan dalam Kerajaan Negeri Selangor dengan memiliki 14 kerusi selepas ADUN DAP Teluk Datok, Loh Chee Heng dipecat keahlian parti.

      Ia dikuti dengan PKR dan PAS yang masing-masing berkongsi 13 kerusi DUN dan Amanah, parti yang paling minoriti dengan 2 kerusi.

      Difahamkan jika Aziz Bari menang DUN Paya Jaras pada PRU 14, beliau merupakan calon Menteri Besar Selangor yang baharu.

      Sebelum ini, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali menggugurkan nama Aziz sebagai Ahli Majlis Majlis Ampang Jaya (MPAJ) walaupun ia dicalonkan DAP.

      Azmin dikatakan bimbang jika Aziz menjadi Ahli Majlis MPAJ ia bakal memberi kekuatan baharu kepada bekas calon PKR Parlimen Sabak Bernam tersebut.

      Sebaliknya, Rara yang tidak dianggap saingan kepada Azmin dibenarkan menjadi Ahli Majlis Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

      Dalam masa sama, DAP turut melantik Rara sebagai penyelaras DAP untuk DUN Dusun Tua.

      Selain Rara, seorang lagi Ahli Jawatankuasa DAP Selangor yang dilantik berdasar kouta Melayu, Edry Faizal dilantik sebagai penyelaras DUN Taman Templer, yang sebelum ini juga telah dimenangi PAS.

      Delete
    12. Di dalam kenyataan media beliau semalam, 19 Februari 2018, Penasihat DAP merangkap Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang, mempersoalkan penyertaan PAS di dalam Pakatan Rakyat dari tahun 2008 ke tahun 2015 yang didakwa tidak selari dengan penegasan pemimpin PAS sekarang bahawa DAP adalah bersifat anti-Islam.

      Di dalam kenyataan beliau semalam juga, Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH, Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi, menyalahkan pemimpin PAS kerana memecahkan Pakatan Rakyat pada tahun 2015 di mana tindakan ini didakwa memberikan talian hayat kepada UMNO sekaligus didakwa mewajarkan penubuhan AMANAH untuk menggantikan PAS.

      Perlu diingati bahawa penyertaan PAS di dalam Pakatan Rakyat adalah digantungkan kepada kelulusan Majlis Syura Ulama’ PAS yang berpegang teguh kepada kertas kerja “Tahaluf Siasi (Kerjasama Politik): Garis Panduan Dari Perspektif Islam” yang menyenaraikan enam perkara yang menjadi syarat kepada penyertaan PAS di dalam Pakatan Rakyat tersebut.

      Syarat pertama dan terpenting kepada penyertaan PAS di dalam Pakatan Rakyat tersebut adalah bahawa “tahaluf (kerjasama) mestilah dijadikan wasilah untuk menegakkan Islam, memperkukuhkan kedudukan umat Islam serta membuka ruang untuk perlaksanaan Islam”.

      Turut dinyatakan di dalam kertas kerja ini ialah: “Sekalipun atas titik persepakatan seperti menentang kezaliman UMNO dan BN, tahaluf dengan parti non-Islamik atau pihak non-Islamik perlu dikaji semula sekiranya ia boleh menyebabkan berlakunya:
      1. Halangan kepada penegakan negara Islam.
      2. Kedudukan orang Islam tergugat.
      3. Disyaratkan untuk tidak melaksanakan syari’at Islam.”

      Sepanjang penyertaan PAS di dalam Pakatan Rakyat, tidak terlalu berbangkit soal DAP adalah bersifat anti-Islam kerana penyertaan PAS ini memang “dijadikan wasilah untuk menegakkan Islam, memperkukuhkan kedudukan umat Islam serta membuka ruang untuk perlaksanaan Islam” serta tidak “disyaratkan untuk tidak melaksanakan syari’at Islam”.

      Ini kerana selama ini ruang untuk PAS melaksanakan syari’at Islam, khususnya melalui Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan, adalah agak tertutup ekoran pemberian amaran oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, di dalam surat rasmi beliau pada 15 Julai 1994 bahawa Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan Negeri Kelantan jika Kerajaan Kelantan cuba juga melaksanakannya.

      Perlaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan ini berbangkit semula apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharum, memberi jaminan di Parlimen pada 27 Mac 2014 bahawa Kerajaan Persekutuan akan menyokong rang undang-undang persendirian bagi membolehkan Kerajaan Negeri Kelantan melaksanakannya.

      Setelah Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, mengumumkan pada 2 April 2014 bahawa Mesyuarat EXCO Kerajaan Negeri Kelantan bersetuju untuk menyiapkan rang undang-undang persendirian untuk mendapat kebenaran dan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 bagi membolehkan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan dilaksanakan barulah belang sebenar pemimpin DAP mula terdedah.

      Tanpa mengambil kira penegasan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, pada 11 April 2014, bahawa semua pihak, terutamanya yang beragama Islam, wajib menyokong rang undang-undang persendirian yang akan dibentangkan itu, pemimpin DAP, khususnya Gobind Singh Deo, Teo Nie Ching dan Lim Guan Eng, terus sahaja menyuarakan penentangan terbuka mereka ke atasnya di atas pelbagai alasan yang mereka cipta sendiri.

      Delete
    13. Lebih teruk lagi ialah tindakan pemimpin DAP, khususnya Anthony Loke Siew Fook, Datuk Mohamad Arif Sabri Abdul Aziz, Gobind Singh Deo dan Tan Kok Wai, yang menggesa secara terbuka supaya PAS keluar dari Pakatan Rakyat jika ia terus berkeras dengan agendanya untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan ini.

      Paling jelas menggambarkan kebencian pemimpin DAP terhadap usaha untuk melaksanakan syari’at Islam ini ialah kenyataan Lim Guan Eng di Nanyang Technological University, Sin

      Dr Kamarul Yusoff, [20.02.18 09:38]
      gapura, pada 10 Disember 2014, bahawa “hudud adalah sangat penting (kepada DAP)” di mana “DAP sedia untuk melihat Pakatan Rakyat berpecah jika pemimpin PAS menyerahkan Usul Rang Undang-Undang Persendirian untuk melaksanakan hudud di Parlimen.”

      Sebab itulah bila Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menyerahkan Usul Rang Undang-Undang Persendirian ini kepada Parlimen pada 18 Mac 2015, Mesyuarat Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) DAP pada 23 Mac 2015 terus sahaja memutuskan bahawa “DAP hilang kepercayaan dan keyakinan pada Hadi sebagai pemimpin Pakatan Rakyat dan akan memutuskan hubungan serta menghentikan kerjasama dengan beliau”.

      Sebab itulah juga belum pun sempat Majlis Syura Ulama’ PAS bermesyuarat bagi membincangkan kelulusan satu usul yang dikemukakan di dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-61 pada 6 Jun 2015 yang mendesak agar diputuskan hubungan dengan DAP, Mesyuarat CEC DAP pada 15 Jun 2015 dengan segera memutuskan bahawa “usul di Muktamar PAS itu telah membunuh Pakatan Rakyat, justeru kini tiada lagi Pakatan Rakyat”.

      Sebab itulah juga Lim Guan Eng mengumumkan pada 26 Disember 2017 bahawa “DAP mengambil posisi yang betul untuk memutuskan hubungan dengan para pemimpin PAS selepas persaraan bekas Menteri Besar Kelantan Tok Guru Nik Aziz” dan bahawa “DAP sanggup untuk membayar apa sahaja harga politik untuk menegakkan prinsip-prinsip kami dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dengan memutuskan hubungan dengan PAS”.

      Kepada Lim Kit Siang, sila amati betul-betul syarat penyertaan PAS di dalam Pakatan Rakyat ini, khususnya bahawa ia perlu dikaji semula sekiranya ia “disyaratkan untuk tidak melaksanakan syari’at Islam”.

      Kepada Zolkharnain Abidin, sila amati betul-betul ayat yang digunakan oleh Lim Guan Eng ini, iaitu “DAP memutuskan hubungan dengan para pemimpin PAS” dan “DAP memutuskan hubungan dengan PAS”.

      Kepada pemimpin AMANAH, sila jawab soalan ini: Ada tak anda meletakkan syarat bahawa penyertaan AMANAH di dalam Pakatan Harapan perlu dikaji semula sekiranya ia “disyaratkan untuk tidak melaksanakan syari’at Islam”?

      Delete
    14. Datuk Dr Danial Zainal Abidin yang berkata dan isytihar bahawa Lim Guan Eng kafir zimmi menyanggah fatwa Mufti Pahang bahawa DAP kafir harbi dalam satu kenyataan media tidak lama dahulu.

      Datuk Dr Danial Zainal Abidin kecewa dengan fatwa Mufti Pahang dan berkata Lim Guan Eng rakyat Negara ini ada Kad pengenalan.

      Dan lantas berkata, setiap warga Negara Malaysia, termasuk Lim Guan Eng ketua menteri Pulau Pinang, setiausaha agung DAP, dia kafir zimmi.



      Inilah fatwa yang dibuat oleh Dr Danial Zainal Abidin dalam suatu syarahan dakwah menyanggah fatwa mufti Pahang yang mengatakan DAP kafir harbi.

      Bercakap pasal kafir zimmi teringat penulis, bahawa untuk menentukan seeorang itu sama ada mereka kafir harbi dan kafir zimmi, ia mesti menerusi suatu akad iaitu akad zimmah dan hukum hukumnya.

      Akad zimmah adalah jaminan bagi orang orang kafir yang memenuhi seruan kaum muslimin untuk menyerah upeti dan membuat perjanjian pula dengan kaum muslimin untuk mengikuti hukum syariat Islamiah, dalam bidang had, seperti pembunuhan pencurian dan yang berkaitan dengan martabat.

      Orang yang mengurus dan layak mengadakan akad zimmah adalah imam atau wakilnya dari pimpinan angkatan tentera bersenjata sahaja. Selain keduanya tidak mempunyai hak untuk mengurus hal itu.

      Berbeza dengan memberikan perlindungan atau yang setiap muslim lelaki atau perempuan dapat melakukannya sepertimana maksud hadis Ummu Hani binti Abu Talib telah memberi perlindungan kepada seorang lelaki musyrik pada waktu kejatuhan kota Mekah, lalu ia datang dan menceritakanya kepada Rasulullah. Beliau bersabda kita melindungi dan memberi tanggungan kepada orang yang kamu telah lindungi dan beri jaminan, wahai Ummu Hani ( Bukhari)

      Ahli zimmah harus beerbeza dengan kaum muslimin, baik dalam hal berpakaian atau pun yang lainnya, agar mereka mudah dikenali. Mereka jangan dikuburkan di perkuburan kaum muslimin dan jangan mengucap salam lebih dahulu kepada mereka, dan jangan menletakkan mereka ditempat terkemuka didalam suatu masjlis.

      Ahli zimmah dilarang melakukan beberapa hal, antara lain dilarang membangun gereja, menjualnya, atau memperbaharui yang telah hancur sepertimna sabda Rasulullah yang maksudnya: “Jangan membangun gereja ditempat umat Islam dan jangan memperbaharui bangunan gereja yang sudah roboh”

      Jangan meninggikan bangunannya melebihi ketinggian bangunan rumah kaum muslimin sepertimana sabda Rasulullah yang maksudnya: Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi darinya (Baihaqi, hadis hasan).

      Dilarang terang terangan meminum minuman arak , makan daging babi dihadepan kaum muslimin dan dilarang makan dan minum pada siang hari di bulan Ramadhan.

      Sebaliknya wajib bagi mereka menyembunyikan segala yang haram bagi kaum muslim kerana takut akan menjadi fitnah bagi kaum muslimin.

      Akad zimmah batal kerana beberapa hal, antara lain tidak mahu menyerahkan upeti. Tidak mahu berpegang kepada hukum hukum syariat sebagaimana di persyaratkan didalam akad.

      Bertindak melampaui batas terhadap kaum muslimin seperti membunuh, merompak dijalanan, memberi tempat kepada pihak musuh Islam.termasuk tidak bersetuju kerajaan hendak memperkasakan undang undang Islam dan menganjurkan pesta arak.

      Menyebut nama Allah, Rasulnya dan kitabnya dengan sebutan yang buruk , termasuk mengatakan Al Quran kitab yang ditiru daripada kitab terdahulu.

      Kewajipan kaum muslimin sekaligus merupakan hak bagi Ahli zimmah, adalah menjaga nyawa, harta, kerhormatan mereka.

      Dilarang menyakiti mereka selama mereka memenuhi janjinya serta tidak melanggarnya sepertimana sabd Rasulullah yang mekasudnya;

      “Barangsiapa yang menyakiti kafir zimmah, maka aku akan menjadi musuh orang itu pada hari kiamat nanti.”

      Jika mereka melanggar janjinya dan membatalkannya dengan mengerjakan sesuatu yang membatalkan perjanjian, maka halallah darahnya dan hartanya (maka harbilah mereka) akan tetapi tidak halal darah wanita dan anak anaknya kerana seseorang tidak boleh diseksa atas perbuatan orang lain.

      Delete
    15. Ahli DAP, Dyana Sofya Mohd Daud tidak menjawab soalan berhubung sebuah video kontroversi berpeluk dengan seorang lelaki dikatakan mirip Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari yang dikaitkan dengan dirinya sebelum ini.

      Ditanya tentang video peluk lelaki, Dyana Sofya jawab lainBekas calon DAP semasa pilihan raya kecil Teluk Intan itu semasa wawancara “Anda Tanya Mereka Jawab” hari ini anjuran Sinar Harian disoal oleh moderator berhubung video tersebut, sebaliknya Dyana Sofya memberikan jawapan yang sama sekali tidak berkaitan dengan soalan diajukan.

      “Pada saya, masyarakat memang suka memangsakan wanita, terus terang sebelum saya berhenti merokok, ada gambar saya merokok, viral merata-rata gambar Dyana hisap rokok, tapi apabila Datuk Seri Rahman Dahlan upload sendiri gambar cigar kenapa tidak dikecam dan dihakimi seteruk saya,” kata beliau semasa menjawab soalan diajukan.

      Soalan yang diajukan oleh moderator forum adalah: “Lama dahulu, Dyana terpalit juga nama dikatakan dalam satu video dilihat seorang figura sebagai Dyana beraksi dengan seorang figura lelaki, jadi isu-isu ini satu cabaran kepada seorang wanita. Jadi, bagaimana Dyana berdepan isu ini?”.

      Dalam salah satu gambar yang viral April tahun lalu, seorang wanita dilihat melentokkan kepalanya di bahu seorang lelaki sambil lelaki berkenaan merangkul lehernya.

      Foto lain menunjukkan mereka dalam ‘kedudukan bercium’.

      Ini bukanlah kali pertama gambar-gambar yang mirip wajah kedua-dua mereka muncul.

      Selain itu, muncul juga dua klip video menunjukkan seorang lelaki sedang memeluk seorang wanita berambut panjang di sebuah lokasi yang kelihatan seperti sebuah kelab malam.

      Klip pertama memaparkan seorang lelaki menyerupai wajah Zairil, menari sambil berpelukan dengan seorang wanita.

      Bagaimanapun tidak dapat dipastikan bila atau di mana rakaman itu dibuat.

      Pada Oktober 2014, Zairil menjadi tajuk berita apabila gambar seorang lelaki, sekali lagi menyerupai wajahnya bersama seorang wanita menjadi viral.

      Wanita itu dikatakan menyerupai Dyana Sofya. Pada masa itu, beliau merupakan calon DAP bagi pilihan raya kecil Teluk Intan.

      Delete
    16. Kaya harta, miskin jiwa...(MAMAK MATDEY)...HATI KHALDU...

      Delete







    17. Budin

      Nak tanya sikit



      ADAKAH NAJIB PUN MAKAN DAGING BABIIIII


      kulit licin bibir merah perut kurang gendut pelir bercabang tanda dia makan babiii




      Delete
    18. KO LAH MAKAN BABI...

      Delete
    19. Apa yg najib kata dan buat serba x menjadi. Mendedahkan segala keburukan dan kelemahan dirinya. Secara tidak langsung menghina perjuangan rakyat selama ini yakni utamakan produk tempatan. Bersederhana. Bersimpati dgn kesusahan rakyat. Apakah pemimpin begini yg kita nak terus jd pemimpin kita. Kita tukar pemimpin dan kerajaan la.....

      Delete
    20. Mamak Matdey buat lagi tak menjadi...tu sebab sampah sarap dok merata....kihkihkih...

      Delete
    21. Najib bukan peduli makan apa pun....!!

      Tengok saja bentuk badan dia dgn 'lakinya' si Rosmah, dua2 nampak sembab & cebol macam sepasang dugong kekenyangan.

      Soal dia laki bini makan apa, apa nak diherankan sebab 'makan suap' & 'makan rasuah' memang dah jadi amalan program utama transformasi bn di mana 'rakyat dicapatikan'.

      Lihat saja apa dah jadi dgn Bank Negara Malaysia....??

      Zaman Gabenor Terbaik Bank
      Dunia, TS Zety Aziz, 1mdb kelolaan Najib Razak disaman denda beratus-ratus juta atas kesalahan 'money laundering' & pengaliran Wang berbilyon tanpa pemberitahuan/laporan me Bank Negara.

      Kok sekarang di bawah pentadbiran gabenor baru pilihan najib, Bank Negara buat kerja klepet RM2 bilyon konon2nya beli tanah kerajaan ikut harga pasaran semasa nak jadi pemaju hartanah pulak. Ini terang2 melanggar polisi & peraturan Bank Negara, termasuk mana-mana Bank Dunia pun.

      Apakah Bank Negara Malaysia mini juga dah penipu, penyangak & perompak kekayaan negara.....??

      Apakah ini juga yg dikatakan 'harapkan tin, tin pulak yg membaham biskut'......??

      Najib oh najib, cepat celakalah engkau laki bini hendaknya demi keselamatan negara...!!

      Delete
    22. Tolong Kami bantu kami.....kihkikih....

      dah kaya anak beranak....nak pungut derma lagi.....puihhhhh!!!!!

      Delete
    23. Najib bukan peduli makan apa pun....!!

      Tengok saja bentuk badan dia dgn 'lakinya' si Rosmah, dua2 nampak sembab & cebol macam sepasang dugong kekenyangan.

      Soal dia laki bini makan apa, apa nak diherankan sebab 'makan suap' & 'makan rasuah' memang dah jadi amalan program utama transformasi bn di mana 'rakyat dicapatikan'.

      Lihat saja apa dah jadi dgn Bank Negara Malaysia....??

      Zaman Gabenor Terbaik Bank
      Dunia, TS Zety Aziz, 1mdb kelolaan Najib Razak disaman denda beratus-ratus juta atas kesalahan 'money laundering' & pengaliran Wang berbilyon tanpa pemberitahuan/laporan ke Bank Negara.

      Kok sekarang di bawah pentadbiran gabenor baru pilihan najib, Bank Negara buat kerja klepet RM2 bilyon konon2nya beli tanah kerajaan ikut harga pasaran semasa nak jadi pemaju hartanah pulak. Ini terang2 melanggar polisi & peraturan Bank Negara, termasuk mana-mana Bank Dunia pun.

      Apakah Bank Negara Malaysia kini juga dah penipu, penyangak & perompak kekayaan negara.....??

      Apakah ini juga yg dikatakan 'harapkan tin, tin pulak yg membaham biskut'......??

      Najib oh najib, cepat celakalah engkau laki bini hendaknya demi keselamatan negara...!!

      Delete
    24. Tolong Kami bantu kami.....kihkikih....

      dah kaya anak beranak....nak pungut derma lagi.....puihhhhh!!!!!

      Delete
    25. ENGLISH LESSON FOR KEJORA & GN

      KUALA LUMPUR - Questions are growing around the Malaysian central bank's recent purchase of government land for RM2 billion (S$678 million), with observers saying it is unusual for the institution to pay market price for state land.

      The hefty price tag has also sparked claims that the government is raiding Bank Negara Malaysia's (BNM) coffers to bail out troubled state fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB), which last December forked out US$602.7 million (S$802 million) to settle a debt with Abu Dhabi's International Petroleum Investment Company (Ipic).

      Despite speculation by critics and the media on how 1MDB sourced funds for the payment, the government and 1MDB have not clarified the matter.

      The state firm has been mired in controversy, especially over claims up to US$4.5 billion was misappropriated by its senior officials and people linked to Prime Minister Najib Razak. Datuk Seri Najib has insisted the over US$700 million found in his personal accounts and allegedly linked to 1MDB was a donation from Saudi royals. He has been cleared in Malaysia of any wrongdoing.

      According to Tan Sri Muhammad, BNM has "acquired many (tracts of) land over many decades, and when we acquire land, we acquire at market price".

      The central bank's 2014 annual report states that it had spent a total of RM112 million on land holdings as of 2013. In 2014, it spent another RM1.25 billion on an undisclosed amount of land, but made no acquisitions since, until this recent deal.

      Last month, opposition chief Mahathir Mohamad said: "I was prime minister for 22 years (up to 2003) but I have never known Bank Negara to spend so much to buy land."

      "Whenever Bank Negara wanted to expand, the government was ready to give it land. But this time, we hear Bank Negara bought land for RM2 billion. It has never happened before in our country. What is the reason? It is a way to steal Bank Negara's money," he said.

      Delete
    26. Tolong Kami bantu kami.....kihkikih....

      dah kaya anak beranak....nak pungut derma lagi.....puihhhhh!!!!!

      Delete





    27. Semakan beliau mendapati harga kuinoa untuk paket 250 gram ialah RM14.70 atau RM591.60 jika beratnya 10 kilogram.



      Ooi kaya betul le org Peru.... kalah Amarika.

      Hentamle Budin ooi apa pun








      Delete
    28. ++++++++++++++++++++++++

      ........wahai PESAWAH.......



      .......najib tidak menghargai anda......



      ......Padi yang anda tanam menghasilkan beras yang tidak menyihatkan najib.....

      ......nak sokong lagi ka??????.....


      +++++++++++++++++++++

      Delete
    29. SIKAP MUSIBAT NAJIB:

      - Jemputan pertabalan ydpa Tun Mahathir ditarik balik.

      - Zionist APCO & banker Zionist Goldman Sachs diberi jemputan kehormat sebagai Tuan Penasihat.

      - Presiden Obama dijemput besar-besaran dgn hamparan permaidani merah.

      - Kini delegasi regime Zionist fake Israel diberi kelulusan oleh KERAjaan BN masuk ke negara untuk bincang isu Palestine.

      Tidakkah itu perbuatan musibat najib yg terang2 bersahabat dgn puak2 zionis yahudi mengkhianati bangsa, agama, negara dan juga rakyat Palestin.....??

      BN......Barisan Neraka....!!

      Delete
    30. ???????????????????????

      .......sila tularkan pada PESAWAH.....


      ......najib hina hasil usaha mereka.....


      .....masih nak sokong ka????.....



      ?????????????????????????????????



      Delete
    31. Kes cable car di Penang adalah contoh terbaik betapa kerajaan sekarang cuai & bengap di segi penyelenggaraan/maintenance. Genap 15 tahun Tun M lepaskan jawatan PM, cable car pun tak terurus. Tun M dulu2 sering turun padang meninjau keadaan. Lihat saja KLIA, Litar Lumba Sepang, Lebuhraya Utara Selatan, Telekom, LRT dll juga kelihatan uzur tanpa maintenance tip-top sewaktu zaman Tun Mahathir.

      Delete
    32. Tengah rakyat terhimpit dengan kos sara hidop yg tinggi..........ada pemimpin yg bijak dan cerdik keluarkan cakap ganti makanan yg mewah dengan beras yg dimakan oleh rakyat bawahan.

      Bijaaakkk.....bijaaakkk.....tak ada rasa kesihan dan bersalah pada rakyat yg menanggong segala onar, pecah amanah dan penyelewengan.

      Betollah orang kata.......
      Biar rakyat miskin....asal pemimpin kaya.
      Biar rakyat makan nasi dengan ikan kering.....asal pemimpin kedarah makanan mewah.
      Biar rakyat keding kurus melidi tak cukop makan.......asal pemimpin sehat boroi boncit macam baadaakk hippo dek kenyaaanggg kedarah.
      Biar rakyat yg tanggong segala hutang semata asal..........pemimpin kaya-raya dapat bermewah-mewah.

      Dia dapat daging.......kita di bawah ni dapat tulang sisa.

      PRU akan datang ni pangkah lerrr lagi yeooppp........esok boleh tukar beras dengan bijirin yg turun dari langit pulaaakkkk.......

      Begini pemimpin Islam ropenye yeoooppp.
      Ini ke cara hidop pemimpin Islam macam Saidina Umar Al-Khattab??? Bermewah ketika rakyatnya susah...??

      Malulah dengan Rasulullah saw yg miskin melarat tapi kaya iman.

      Ingat lerrr sikiiitt yeop.......ramai rakyat sekarang terpaksa buat 2 kerja untuk survive hidop. Lepas office hour bawak uber atau grab.

      Lalu ke lagi nak undi orang yg macam ni..??
      Tak sior teman yeooopppp....!!

      Salam perjuangan kepada sahabat2 sekapal........maaf lama teman menghilang atas urusan kerja dan perniagaan.

      Delete
  2. Nombor 2: Apabila seseorang itu mempunyai "selera antarabangsa" begitulah, tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAHH...SELERA SI TUA RENTA TU MASIH KUAT DAN BERNAFSU.....KIHKIHKIHKIH...

      Delete
    2. Dalam maksudnya saudara mahligai. Tp kenapa pula ada org lain yg terasa? Agaknya inilah yang dikatakan pepatah cubit peha bos, peha macai yg terasa. Bos makan kuinoa, macai dapat dedak pun dah cukup mengenyangkan.

      Delete
    3. Menjilat jer lah koje ko....

      Delete
    4. Jgn perasan lah Najib. Makan lah apa ko nak. Belum tentu kau boleh sihat dan panjang umur mcm tun m Dan Tun siti. Bini kau yg gemok gedempol patut kau suruh jaga makan.

      Delete
  3. Biar la... Dia nak makan kuinoa ke, Kuih jholo ke, apa ke, tak lama lagi tu... lepas PRU ni dia merasa la makan biskut lutut cicah teh "O" kat Bamboo River Inn tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAHH..TAK LAMA LAGI SI TUA RENTA TU DOK BERSEBELAHAN NGAN NUAR AL JUBURI LAH TU...

      Delete
    2. Amin!! Betul tu Kejora...
      Tak lama lagi Mahathir akan duduk bersebelahan dengan Anwar di Putrajaya manakala ko dengan Najib dan menteri-menteri UMNO akan duduk bersebelahan kandang di Penjara Sungai Buloh.

      Delete
    3. Lantak ko lah Mat Jenin Oiii....

      Delete
    4. KEJORA kETHEK TUU SIAPA....??

      Ini panduannya hasil kaji selidik seorang teman seperjuangan.

      Siapa yang tak tahu Jing Jibo, ini dia CV nya -


      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Delete
  4. Najib sesuai memimpin orang melayu,kerana rata-rata orang melayu memang tidak amanah.Asal duit mudah sahaja,semuanya halal.Tengok lah sikap orang melayu bila ada majlis makan-makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, tuan. Itu jugalah yang saya lihat.

      Delete
    2. TAK BETUL...TAK BETUL...

      Delete
  5. Apa yg org lain makanpun nak dijadikan bahan politik. Dah kurang isu agaknya. Kalau ditimbang sukat, agaknya berpahala ke berdosa posting merepek kau kali ini. Atau mungkin kau dah dapat pass free dosa sebab sekarang musim pilihanraya. Kaupun tahu akibatnya nanti budin...apapun, semua pilihan kau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lihat perkara YANG LEBIH BESAR dalam tulisan Tuan Budin itu, saudara. Kuinoa hanyalah satu daripada persoalannya, sedangkan temanya lebih daripada makanan tersebut. Cuba baca baik-baik.

      Delete
    2. Orang makan dedak tak faham maksud tersurat dan tersirat

      Delete
    3. SEBAB....BUDIN TO SONTOLOYOOOOO.....

      Delete
    4. 08:13- isu makan-makan ni kadang- kadang sangat memalukan - jemput suami isteri bila datang bawak habih semua anak cucu.Yang tak sanggup tengok ialah sudah makan dengan tak malunya bungkus makanan bawak balik....

      Delete
    5. KO LAH ORANG DIA....

      Delete
    6. Pasting ni berdosa. Rembat duit rakyat macam mana pula? Tak berdosa atau dah hilang rasa berdosa dalam jiwa umat2 Melayu di Malaysia ini?

      Delete
    7. yo ko....kaki jilat!!!!

      Delete
    8. Yg menjadi topik bukan pasal makanan.......tapi lebih berat kepada perbelanjaan dan cara hidop orang atasan.

      Ketika rakyat dibebankan dengan berbagai subsidi ditarik dan peruntukan dipotong sana sini.....ditambah dengan kos sara hidop yg tinggi tapi gaji seciput.......dan ketika rakyat terrrrpaksa membayar GST..........pemimpin2 sebok berjoli nyopping sakan, kedarah bagus2, makan angin sana sini, bermewah-mewahan.......

      Bukan soal makanan yg ditelan tapi soal perbelanjaan dan cara hidop yg amat sangat mewah.

      Delete
  6. Makan dgn kang kong skali ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK...DENGAN KETUA TO'KONG...

      Delete
  7. Pemimpin berjiwa penyangak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MACAM MAMAK MATDEY SI TUA RENTA MUKA SINGA TU...

      Delete
  8. 2.6 billion masih boleh simpan ke thn 3500 ad

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOM SAMPAI 31.5 BILION LAGI TUUU....

      Delete
    2. Kah kah kah ...

      LOM SAMPAI 160 BILLION LAGI TUU....

      Delete
    3. 160 BILION TU...KO YG BONGOK....

      Delete
    4. TOLONG KAMI...BANTU KAMI.....

      AIK...DAH KAYA ANAK BERANAK...MAHU BANTU LAGI KERRRR....

      Delete
    5. RM31 bilion dalam urusniaga forex kira-kira 30 tahun lalu,
      kerugian di bawah kepimpinan Najib Razak...?

      antara tahun 2013 hingga 2015 saja, Bank Negara telah
      megalami kerugian sebanyak RM160 bilion akibat
      urusniaga matawang yang bertujuan untuk menstabilkan
      nilai ringgit berbanding dollar.

      Bongok sudah sangkut atas kepala bapak KO..

      BINGAI.....

      Delete
    6. KO LAGI BAPAK SEGALA BINGAI...NGOK...

      Delete
  9. Kepala bapok mkn kuionioanaa entah ape benda yea ? Bagus, sbb macai, penjilat, pengangkut tahi dan penggilap kasut semua hanya mkn DEDAK.

    KAH KAH KAH ! PADAN MUKA KAU SETAN !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO LAGI BAPAK SETAN....

      Delete
    2. Mcm budak tadika sekolah kampong ulu mana dtg x tau.
      pi berambus main guli ke sumpit ke lagi bagus dpd bawa semak dlm blog ni.
      Berambus!! Nyah kau dari sini!!
      Pi ke blog hang yg x laku...

      Delete
  10. Terbuka hijab satu demi satu
    Berkat doa di dalam Kaabah
    Rahsia disingkap tanpa restu
    Itu semua kekuasaan Allah!

    Dia sendiri membuka lidah!
    Bukan dipaksa bukan diagah
    Bukti menteri2 makan mewah
    Rakyat cuma menghirup kuah

    Ini yang sering kali Kejora ungkapkan
    Tapi Dia hanya tiong yg pandai bercakap
    Langsung tak tahu makna apa diucapkan
    Hanya tong kosong dipenuhi sampah sarap

    hapuskanumnobn hapuskanumnobn marihapuskan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEWAH LAGI ANAK BERANAK MATDEY...LU APA CITER...

      Delete
    2. TOLONG KAMI BANTU KAMI....KIHKIHKIH....TAIK KUCING PUNYA OLANG....

      Delete
    3. 1014, melayu species kapasiti otak selut dan Taek Low.
      Woi samdol,ini bukan topik-siapa lebih mewah. ko cuba tingkatkan bentuk hujah baru ko dtg blog pro PH. Ataupun ko tulis kata2 pujaan tinggi2 hantar kat blog UmnoPas.
      Kalu ko bernasib baik,mereka akan post

      Delete
    4. NASIB LAH KO...

      Delete
    5. Macai2 bangang umnopasbn sudah mula hendak sentap
      Tulis guna huruf besar konon tunjuk marah lah tu!
      Anak2 Mahathir berniaga bukan derma dari tok arab
      Siap2lah malaon lanun umnobn PRU14 rakyat akan lutu

      Pergi mamposla macai bangang korang nak sentap
      Aku peduli apa!muka korang sepatutnya diludah!
      Keharmonian & keselesaan rakyat korang rentap!
      PRU 14 nih! PASTI! engkau orang menemui padah!

      mamposumnopasbn mampusumnopasbn mamposlah!!!

      Delete
    6. KO LAH PI MAMPOSSSSS....PUIHHHH!!!!

      Delete
    7. 1037,
      KUIH `TALAM` MUSLIMAH PAS TU DAH HABIS KE?

      ISH ISH ISHHHH......HAPA?.....TAK CUKUP?

      PI TARAM `TALAM` PUTRI UMNO PLOK LAH!

      DEPA ADA BEJOTA LAIEE TUH! POIEE COPEK SEBOLUM DITARAM DEK NAGA BUAYA DALAM UMNO TUH! MELELEH LAH AIR LIOR EKAU KALU TAK DAPEK, KEMPUNAN....KESIAN NYERRRRRRR.........

      Delete
    8. Air liok mamak Matdey meleleh...ada lah yg dia takkan dapat tu....

      Delete
    9. Mahathir tak kisah pun kalau tak dapat. Sekurang2nya dia pernah dapat jadi PM. Kau pulak dapat jadi apa? Macai PM? Melelehlah kena kencing.

      Delete
    10. tak lama lagi ko kono koncing dek Ketua To' Kong tu lah.....nasib ko lah kaki jilat....

      Delete
    11. mak badak jugak yg untung dapat berjuat ajuta..cayangnye mak badak ngan cyberpetpot umnobngok

      Delete





  11. Budin

    Nak tanya sikit



    ADAKAH NAJIB PUN MAKAN DAGING BABIIIII


    kulit licin bibir merah perut kurang gendut pelir bercabang tanda dia makan babiii









    ReplyDelete
    Replies
    1. KO LAH BABI...

      Delete
    2. 1108, babi jho lo kesayangan mak badak ye

      Delete
  12. Budin hari-hari provoke najib tapi najib buat dekk saja,mungkin najib tak kenal budin kok.Untuk menarik perhatian najib supaya najib kenal budin adalah disarankan budin kena melipat gandakan lagi cerita-cerita provokasi tentang najib dan kak ros.Mana tahu najib akan kenal budin selepas ini.Kerana kalau nak jatuhkan najib dengan cerita-cerita provokasi macam ni memang lah susah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU KENAL BUDIN...SEBAB DIA SONTOLOYOOOO....

      Delete
    2. Najib gelabah dgn blog ni. Tp dia mn berani join. Takut x blh mkn kuinoa tu lg dah. Kencing x lawas. Dia mkn kuinoa, pengikut dpt dedak.

      Delete
    3. apa yg si Mamak Matdey buat nak jatuhkan Najib semua tak menjadi....al Maklum ler Hati Matdey tu Kohok....nasib ko lah cai2 haprak....dia anak beranak kayo rayo...ko apa ada ...makan kuah jer....

      Delete
    4. Kau pulak hari2 membodek najib tapi najib buat dekkk aje. Kau yg terhegeh2 dgn muka tak tahu malu tp najib buat tak nampak sebab tgh syok makan kuinoa. Dah habis makan baru dia campak tulang sambil berkata, Chetttt. Mengacau aje bi... ni

      Delete
    5. he..he...aku pun tak mewakili ni mana2 parti pun....tapi ...harapkan Fukatan Haprak....selisih lerrrrr!!!!

      Delete
    6. 1212..ko kan pemakan dedak mak bdak,,cybertruper maslan ortak udang..mesti muka ko mcm maslan kan?

      Delete
  13. Tanda tanda org Muslim.makan babiii


    Curi duit 1mdb

    Jual negara kepada komunis

    Bawak masuk kapir lahanat pembunuh islam uigur xinjiang sebagai pekerja di tanah melayu


    Berbaek baek dgn golongan amalkan mao dan konunisme spt China babi Republik


    Mandi lumpur dengan badak


    Ya... Siapa dia ni budin

    Siapa haaaaahhaaaahaaaaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO LAH BABI TUUUU...

      Delete
    2. Stu dunia tahu siapa.
      Cuma sebilngan melayu pemkn Taek yg buat2 buta.
      Realiti dikata fake news,Bagi merekani yg jul maruah dan agama demi sesuap Taek, fake news jadi betul news.
      Mereka sendiri sudah naikkan matahari dari barat. Itu pilihan yg Allah beri pada manusia.
      Sesudah jalan yg buruk sudah tandakan maka,elak atau ikut adalah pilihan yg diberi.

      Wayang lakon tipu songlap, gaduh maki.. adalah pilihan.

      AManah,ikhlas antara yg bukan pilihan,malah ianya anugerah.

      Faham sudah, tak faham lagi sudah.

      Delete
    3. Si Tua Renta....muka Singa Tua...hati kohok...sapa tak tahu....

      Delete
    4. Cybertruper umnobngok memang oerangai babi, mcm jho lo

      Delete
  14. Suka nye mak badak dgn cybertruper amnobngok semua tarap lembu dan babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. rope ko macam BABI...yo ko...

      Delete
    2. hihi terasa ke mak badak ngan kak jat..kuiona tu apa kanina

      Delete
  15. Sini badak sana badak , kiri badak kanan pun badak, sapekah mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko lah anak BABI tu!!!

      Delete
    2. Kan dah kata macai UMNO ni bengap. Soalan mudah mcm tu pun tak boleh jawab.

      Delete
  16. Alhamdulillah. Inilah contoh pemimpin yang sentiasa mengambil berat soal kesihatan. Syabas Dato Najip yang tersayang kerana menitik beratkan soal kesihatan. Rakyat lama kelamaan akan beralih drp nasi kpd makanan ruji Peru tersebut. Tidak lama lagi harga akan turun demi kesejahteraan rakyat.

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib makan kanina.....macai makan dedak!

      Delete
  17. Suman ingat diri jerung, wal hal dia anak bilis
    Udah habis modal aota fitnah yg dia nak tulis
    Bapok tua kufur ni, dunia akhirat akan muflis
    Neraka jahanam ler nanti, tmpt abadi ini iblis

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak kau hahahahaha

      Delete
    2. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  18. Otaman mati pucok, tidak mampu layan bini
    Dia hanya angkuh belakon megah di blog ini
    Cgu Kejora tampil mau mencabar lagi di sini
    Kita atur satu tarikh & tmpt baru, ada berani?

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bini kau mandul hahahahaha

      Delete
    2. Kejora si tua berperangai budak
      Kerap bermegah macam si bodoh
      Teringin sangat aku nak sepak
      Biar sampai bertambah bodoh

      Delete
    3. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  19. Maldives, 21 Feb – Kapal perang China telah memasuki Lautan Hindi apabila beberapa buah kapal Frigat Type – 054A (Jiangkai – II), yang merupakan salah satu daripada lebih daripada 21 frigat moden, kapal penyerang amfibia dan kapal tangki sokongan dilihat memasuki Lautan Hindi minggu lalu yang dikerahkan oleh Beijing ke Lautan Hindi. Kehadiran armada itu dilaporkan oleh media Australia.

    Kepulauan Maldives berada dalam keadaan krisis perlembagaan yang mana demokrasi kecil secara tradisional telah menjadi sebahagian daripada “pengaruh” India dan Lautan Hindi Timur mempunyai kepentingan strategik penting kepada Australia.

    Penganalisis hal ehwal antarabangsa percaya China berada di Lautan Hindi bagi menghentikan India daripada campur tangan diantara hubungan China dan Maldives.

    Bekas Presiden Maldives Mohamed Nasheed baru-baru memaklumkan bahawa  negara China telah “membeli Maldives” melalui Presiden Abdulla Yameen berikutan hutang negara yang banyak yang telah menyebabkan penyitaan aset awam seperti pelabuhan.

    Rata-rata rakyat Maldives  telah mengecam Presiden Maldives dengan menuduh beliau telah menjual Maldives kepada China yang mendatangkan kemarahan rakyat Maldives sehingga telah mencetuskan tunjuk perasaan pada 5 Feb 18.

    Ini telah menimbulkan kerisauan kepada Beijing kerana China telah membuat pelaburan besar dalam projek pelabuhan utama di Maldives dan pembinaan jambatan Persahabatan yang sedang dibina di bandar Male.

    Terdapat juga implikasi bagi kempen infrastruktur ‘One Belt, One Road’  yang bertujuan untuk memperluaskan rangkaian ekonomi China dan pengaruh  melalui Asia, Timur Tengah dan seterusnya ke Eropah.

    Lautan Hindi menjadi laluan  yang strategik termasuk Selat Hormuz, Teluk Aden dan Selat Melaka yang melalui perairan antara Maldives dan Ceylon, ke selatan India.

    Media negara China bangga dengan menguar-uarkan kehadiran kapal tentera lautnya yang baru di Lautan Hindi. China dengan bangganya memaparkan gambar dan video kapal-kapal modennya yang mengisi ruang perairan Lautan Hindi.

    ReplyDelete
  20. 1 hb Feb 2018 hamba merasa tersangat rugi
    Sia-sia jer hamba tunggu Suman hingga pagi
    Bapok tua inii mmg bacul, gebang saja tinggi
    Lepas ni dia tak kan berani cabar hamba lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul, dulu mulut dia kemain lancang
    Namun kini tak berani lagi sembang kencang
    Kena cabar dgn Kejora, hati nya jadi goncang
    Dah bisu sepi agaknya tertelan pil perancang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba dah kenal habis Suman punya watak
    Dia belot dgn UMNO bila tak dapat melantak
    Dekat orang laiin boleh le, dia gempar gertak
    Dgn hamba, dah 4 tahun kepala kena hentak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman iblis, hati busuk penuh kudis & nanah
    Dgn PM kita, dia asyik maki sumpah seranah
    Tetapi kecut pelir bila ckgu Kejora nak panah
    Hamba ajak jumpa, dia lari tidak cukup tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tak angkat muka lagi Suman anak gampang
    Nak lagak hero tidak padan hencot tempang
    Bunyi gempar dia mengalah bunyi senapang
    Tapii takut dgn cgu Kejora punya pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman khunsya perut boncit, badan kemetot
    Kulit gelambir, kendurr lembik dia punya otot
    Kena Kejora cabar, kote dia jadi kecut sentot
    Tidak berani jumpa, takut kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ayam daging, perasan diri ayam jalak
    Harap kat blog saja dia tunjuk hebat melalak
    Siang mlm serupa anjing jer ifrit ni menyalak
    Kini...auw auw...mcm bapok kain kena selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok tua cakap je berdegar lantang
    Harap berani melalak kat blog pagi & petang
    Hamba cabar jumpa, dia tidak berani datang
    Melopong terked ler, kecut dia punya batang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman punya pelir tak lagi keras mencanak
    Entah apa yg bermain, dlm dia punya benak
    Lawak dia, bikin hamba ketawa perut senak
    Ada ker nak jumpa gua, kena ditemani anak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bacul, dulu kemain megah diri ranggi
    Tapi kini, dia tak berani nak cabar Kejora lagi
    Hamba tunggu dia tidak muncul hingga pagi
    Baru iblis ini tau, langit itu rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg dia jadi bahan lawak, Suman taik kuda
    Udah tua ganyut, masih nak mendabik dada
    Tidak sedar berapa hari nak masuk keranda
    Mana layak dia berentap Kejora cikgu muda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. untung mak badak ada penyokonh bengap korang makna dedak mak badak makan kuina tah kanina..cayang cai amno

      Delete
    2. Nanti jibby kiok mak badak ganti dia, mak badak mandi air ros ye,,

      Delete
    3. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  21. Kecewa betul hamba, tak dapat bayar hutang
    Suman bapok hamba nanti, tak berani datang
    Dia sedari, Kejora dia tak kan mampu tentang
    Kalau berjumpa dah pasti dia akan terlentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
    Sia-sia lah betul, malam itu hamba menunggu
    Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
    Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Jam 11.00 hamba tunggu bagai yng dikata
    Tak menyahut pun, Suman bapok tua renta
    Ternyata pak Kadok inii hanya banyak aota
    Bacul dayus, udah kecut pelir, ini pendusta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman punya belit aota, hamba dah khatam
    Dia mahu kelentong tapi pakai main hantam
    Ada ke mlm buta, pakai spek rayband hitam
    Hamba gelak berguling2, sampai nak pitam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Alahaii...ketawa lagi hamba ini meronta-ronta
    Suman tambah lagi dia punya kelentong aota
    Mula disuruh cam, hitam punya cermin mata
    Apa ker jadah pula masuk tunggu dlm kereta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mlm itu Suman udah jadi mcm sambal petai
    Dia mau kelentong, tetapii pakai main bantai
    Ini kah yg dibangga, sbg geng PH punya otai
    Hamba tergelak gila, berguling2 dekat lantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus tiada kelibat lagi Suman bapok puaka
    Malu besar tak tahu mana mau sorok muka
    Ternyata dia semua aota temberang belaka
    Tua renta ini hanya jadi bahan lawak jenaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bahlol, ternyata kaki kuat temberang
    Tak beranii berdepan hamba, sorang-sorang
    Mmg dia pengecut dan bacul, ini memerang
    Cakap berdegar2, tapi bembunyi dlm sarang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul tak keluar, agaknya sdg mekap
    Malu le dia bila dah kantoi dan terperangkap
    Konon mau lagak brutal, tapii tersalah cakap
    Pembohongan bapok ni akhirnya tertangkap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus hilang kelibat, si tua iblis Suman berok
    Baru dia sedar yg dia hanya ibarat kain burok
    Terkantoi spek Rayban hitam, dia malu terok
    Muka jadi tebal terus bapok ni lari menyorok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ibarat patah sayap bertongkat paruh
    Tapi dia punya gempar, mengalahkan guruh
    Kena cabar dgn Kejora terus ketar gemuruh
    Kinii dah kecut telor, bulu pelir dia pun luruh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman takut berjumpa Kejora sorang-sorang
    Pakai spek hitam tgh mlm, tipu terang-terang
    Pembaca dpt lihat dia punya aota temberang
    Bila dah tekantoi, dia mengamok naik berang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tiada lagii keliibat, Suman bapok tua bangka
    Ternyataa dia hanya aota, temberang belaka
    Dia terkantoi menipu pergi Dataran Merdeka
    Malu besar, tak mahu mana nak sorok muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman sedar, hayat dia tiidak lama nak luput
    Urat semua kejang, tulang2 pun sudah reput
    Mahu jalan pun, termengah-mengah semput
    Kalau jumpa Kejora, dia pasti makan rumput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cakap dia tinggi 176 cm, walhal ketot
    Perut boncit, badan semua udah kendur otot
    Kena cabar dgn Kejora, pelir dia terus sentot
    Dia tau, kalu jumpa, pasti kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman Hindu munafiq tidak tahu dek untong
    Pembaca dah ternampak, dia aota kelentong
    Malu tersipu2 dia kini terpaku serupa patong
    Mampos, di neraka dia akan dibakar rentong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Yennadey Suman, yengge poodachit poodah
    Pembohongan si bacul ni ternyata lah sudah
    Mlm2 pakai cermin mata hitam apa ke jadah
    Huerghh...ptuihh..muka ifrit ni aku nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Lawak Suman bikin hamba ketawa meronta
    Adakah si jahanam bapok tua ini orang buta
    Mlm2 dipakai nya hitam punya cermin mata
    Suman...Sumaan...udah2 ler kelentong aota

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak pakai beg hermes ye, free of charge, I shopping rakyat bayar, khelassss

      Delete
    2. vote najip= vote mak badak

      Delete
    3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak23 February 2018 at 16:11

      Mak badak dah mula klentong orang felcra

      Delete
    4. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  22. Terus menyepi bapok tua Wak Suman Kadok
    Perasan dia rimau wal hal diri anak pelandok
    Takut dia dngan gua punya penumbok cedok
    Kalu kena sebijik, pasti ifrit ini jatuh terdudok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak xleh duduk sbb gemuk

      Delete
  23. Suman kuciing tua, tiada kuku nak mencakar
    Bapok jln belenggang, perasan diri pendekar
    1 Feb 2018, kebaculan ifrit ni sah terbongkar
    Kini, penjelasan dia jadi bahan lawak kelakar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  24. Ntah kenapa, tetiba hati hamba resah cemas
    Dlm kemarau dekat daratan bagai nak lemas
    Namun janjii setia, ttp hamba pegang kemas
    Lepas PRU14 akan masuk meminang si Mas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. of coz mak badak resah , xde kolam nak berendam

      Delete
  25. Pertemuan kami kat blog cyber punya media
    Hati hamba ini, sentiasa rasa riang dan ceria
    Lps PRU14 hamba & Dr Mas cukup bersedia
    Akan ke pelamin lah nanti, hamba dgn si dia

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Suman tua bangka, hayat tak lama nak luput
    Urat dan otot kendur, tulang juga udah reput
    Berjalan pun capik senget, tehencot semput
    Namun kendurii kelak, dia akan ttp dijemput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  27. najib makan kanina....rakyat dia suroh makan kangkung! macai kena kencing berbondong2!

    ReplyDelete
  28. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak23 February 2018 at 16:07

    Ingat bijiran makanan orang monggolia...

    Najib tak beli beras tapi beras tak turun harga jugak...

    ReplyDelete
  29. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak23 February 2018 at 16:09

    Dekat pru baru najib ingat tol sakitkan hati dia...lepas pru tol hapus....sekarang tak boleh....

    Minyak naik harga najib tak sakit hati...

    ReplyDelete
  30. kejora udah laaa

    ngaku je leeer kau ni yg LGBT


    nak jumpa OTHAMAN SEBAB NAK SUNTUT JUBO


    pak man tak payah junpa kejora iblis setannni



    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg nak kebulor jubor Suman Kadok yg kedut kerepot tu...
      Huergghhh...nak temuntohhh...

      Delete
    2. 1744,,alaaa malu malu pulak bontot cina jholo yg x basuh pun ko sanggup jilat kan?

      Delete
  31. Quinoa itu orang kaya. 1kg lebih dari rm60. Org kampung mana mampu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi org kampong je suke pulak pangkah dacing....


      Kikiki

      Delete
  32. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak23 February 2018 at 17:26

    Najib kaye...makan makanan mahal di impot dari luar negara....woooo...

    ReplyDelete
  33. quinoa ..ke kanina ..mana cybertruper amno..rakyat bayar kan makanan jibby ngan mak badak tu..

    ReplyDelete
  34. Padan dgn muka, Suman bapok Hindu kufur
    Tiada ilmu di dada, gatal dia mau bertempur
    Ckgu Kejora cabar dia jadi ketar mengelupur
    Mahu jadi ayam jalak, jadi ayam berak kapur

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. jibby ngan badak mkn kanina kan

      Delete
    2. Jiwa kita jiwa merdeka. Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majls penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa says di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si bugis najib dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  35. Usah bermimpi le Madey tua Hindu Malabari
    Dulu negarawan, kini kepala puak haluan kiri
    Rakyat dapat baca setan ni punya rentak tari
    Tujuan hanya nak jadi balik Perdana Menteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi yg sekor tu penyamuAn dan Pemenkedarah kanina

      Delete
    2. Jiwa kita jiwa merdeka.

      Jiwa kejora kethek masih jiwa2 purba...membahasakan dirinya 'hamba' kpd raja klepetokrasi.

      Rekod di blog ini masih tersimpan jelas siapa yg menyorok sembunyi takut face-to-face. Bukan sekali, tapi dah 4 Kali.

      Pertama di dataran bandaraya JB, dia takut konon saya bawa geng dari Spura.

      Kedua di perhimpunan PH di P Jaya dia dgn GN tak muncul2.

      Ketiga, dia & GN tak berani hadhirkan diri bersemuka setelah segala persiapan untuk majlis penerangan jumlah ahli PPBM oleh setiausaha PPBM Johor & Ketua Cawangan Felda Taib Andak, Kulai, Johor.

      Terakhir awal Feb ini yg ditetapkan sendiri oleh Kejora di Dataran Merdeka tapi juga amat mendukacitakan. Kejora tidak juga muncul setelah berejam-jam saya menunggu & melaung-laung di mana dia berada & bertanya kenapa dia tidak datang berjumpa saya di tengah-tengah dataran merdeka.

      Ketika itu ramai jadi saksi betapa 'pengecutnya Si Kejora Kethek nih'.

      Ternyata anak haramjadah ini cakap besar saja macam si najib bugis dgn orang tua pun menyorok sembunyikan diri.

      Delete
  36. Suman udah kehabisan modal dakyah palsu
    Tak daya lagi mengarang fitnah nak buat isu
    Tengok kelibat hamba, dia jadii lemah & lesu
    Hamba cabar ajak jumpa dia diam membisu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. altantoya kena bom fitnah gak ke? najib mkn kanina tu pitnah ke

      Delete
  37. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak23 February 2018 at 18:12

    Najib makan koinea yg mahal harganye...cai makan beras hancur aje kerana upah ciput...
    Najib ingat kerja meroyan putar belit ni mudah sangat keer.....cian cai ko ni mcm abdi najib dan semah jeer...jho lo tak payah pening2 tido lena kayer free...cai yg kayap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cai ameno ni tahap maslan jer ..tgk muka pun da tau bodoh..kalau nk tgk bodoh tgk ler muka cai amno yer.\k bai

      Delete
  38. Kah kah kah ...

    spesis melayu pendedak dah pupus ..
    xde fakta boleh terima akal...
    hanya maki hamun di kemukakan
    Akibat menjilat kak mah badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupun I badak, tp I wife pm ye..ko hado?

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak23 February 2018 at 19:03

      Ade sekor cai abdi najib kopipes sampah....buat pantun sampah...otak sampah kerja nak sabotaj blog budin jerana tak terlawan hujjah PH......kadang2 main taik...

      Delete
  39. 1 hb Feb 2018 hamba merasa tersangat rugi
    Sia-sia jer hamba tunggu Suman hingga pagi
    Bapok tua inii mmg bacul, gebang saja tinggi
    Lepas ni dia tak kan berani cabar hamba lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul, dulu mulut dia kemain lancang
    Namun kini tak berani lagi sembang kencang
    Kena cabar dgn Kejora, hati nya jadi goncang
    Dah bisu sepi agaknya tertelan pil perancang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba dah kenal habis Suman punya watak
    Dia belot dgn UMNO bila tak dapat melantak
    Dekat orang laiin boleh le, dia gempar gertak
    Dgn hamba, dah 4 tahun kepala kena hentak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman iblis, hati busuk penuh kudis & nanah
    Dgn PM kita, dia asyik maki sumpah seranah
    Tetapi kecut pelir bila ckgu Kejora nak panah
    Hamba ajak jumpa, dia lari tidak cukup tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tak angkat muka lagi Suman anak gampang
    Nak lagak hero tidak padan hencot tempang
    Bunyi gempar dia mengalah bunyi senapang
    Tapii takut dgn cgu Kejora punya pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman khunsya perut boncit, badan kemetot
    Kulit gelambir, kendurr lembik dia punya otot
    Kena Kejora cabar, kote dia jadi kecut sentot
    Tidak berani jumpa, takut kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ayam daging, perasan diri ayam jalak
    Harap kat blog saja dia tunjuk hebat melalak
    Siang mlm serupa anjing jer ifrit ni menyalak
    Kini...auw auw...mcm bapok kain kena selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok tua cakap je berdegar lantang
    Harap berani melalak kat blog pagi & petang
    Hamba cabar jumpa, dia tidak berani datang
    Melopong terked ler, kecut dia punya batang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman punya pelir tak lagi keras mencanak
    Entah apa yg bermain, dlm dia punya benak
    Lawak dia, bikin hamba ketawa perut senak
    Ada ker nak jumpa gua, kena ditemani anak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bacul, dulu kemain megah diri ranggi
    Tapi kini, dia tak berani nak cabar Kejora lagi
    Hamba tunggu dia tidak muncul hingga pagi
    Baru iblis ini tau, langit itu rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg dia jadi bahan lawak, Suman taik kuda
    Udah tua ganyut, masih nak mendabik dada
    Tidak sedar berapa hari nak masuk keranda
    Mana layak dia berentap Kejora cikgu muda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  40. Kecewa betul hamba, tak dapat bayar hutang
    Suman bapok hamba nanti, tak berani datang
    Dia sedari, Kejora dia tak kan mampu tentang
    Kalau berjumpa dah pasti dia akan terlentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
    Sia-sia lah betul, malam itu hamba menunggu
    Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
    Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Jam 11.00 hamba tunggu bagai yng dikata
    Tak menyahut pun, Suman bapok tua renta
    Ternyata pak Kadok inii hanya banyak aota
    Bacul dayus, udah kecut pelir, ini pendusta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman punya belit aota, hamba dah khatam
    Dia mahu kelentong tapi pakai main hantam
    Ada ke mlm buta, pakai spek rayband hitam
    Hamba gelak berguling2, sampai nak pitam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Alahaii...ketawa lagi hamba ini meronta-ronta
    Suman tambah lagi dia punya kelentong aota
    Mula disuruh cam, hitam punya cermin mata
    Apa ker jadah pula masuk tunggu dlm kereta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mlm itu Suman udah jadi mcm sambal petai
    Dia mau kelentong, tetapii pakai main bantai
    Ini kah yg dibangga, sbg geng PH punya otai
    Hamba tergelak gila, berguling2 dekat lantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus tiada kelibat lagi Suman bapok puaka
    Malu besar tak tahu mana mau sorok muka
    Ternyata dia semua aota temberang belaka
    Tua renta ini hanya jadi bahan lawak jenaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bahlol, ternyata kaki kuat temberang
    Tak beranii berdepan hamba, sorang-sorang
    Mmg dia pengecut dan bacul, ini memerang
    Cakap berdegar2, tapi bembunyi dlm sarang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul tak keluar, agaknya sdg mekap
    Malu le dia bila dah kantoi dan terperangkap
    Konon mau lagak brutal, tapii tersalah cakap
    Pembohongan bapok ni akhirnya tertangkap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus hilang kelibat, si tua iblis Suman berok
    Baru dia sedar yg dia hanya ibarat kain burok
    Terkantoi spek Rayban hitam, dia malu terok
    Muka jadi tebal terus bapok ni lari menyorok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ibarat patah sayap bertongkat paruh
    Tapi dia punya gempar, mengalahkan guruh
    Kena cabar dgn Kejora terus ketar gemuruh
    Kinii dah kecut telor, bulu pelir dia pun luruh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman takut berjumpa Kejora sorang-sorang
    Pakai spek hitam tgh mlm, tipu terang-terang
    Pembaca dpt lihat dia punya aota temberang
    Bila dah tekantoi, dia mengamok naik berang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tiada lagii keliibat, Suman bapok tua bangka
    Ternyataa dia hanya aota, temberang belaka
    Dia terkantoi menipu pergi Dataran Merdeka
    Malu besar, tak mahu mana nak sorok muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman sedar, hayat dia tiidak lama nak luput
    Urat semua kejang, tulang2 pun sudah reput
    Mahu jalan pun, termengah-mengah semput
    Kalau jumpa Kejora, dia pasti makan rumput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cakap dia tinggi 176 cm, walhal ketot
    Perut boncit, badan semua udah kendur otot
    Kena cabar dgn Kejora, pelir dia terus sentot
    Dia tau, kalu jumpa, pasti kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman Hindu munafiq tidak tahu dek untong
    Pembaca dah ternampak, dia aota kelentong
    Malu tersipu2 dia kini terpaku serupa patong
    Mampos, di neraka dia akan dibakar rentong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Yennadey Suman, yengge poodachit poodah
    Pembohongan si bacul ni ternyata lah sudah
    Mlm2 pakai cermin mata hitam apa ke jadah
    Huerghh...ptuihh..muka ifrit ni aku nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Lawak Suman bikin hamba ketawa meronta
    Adakah si jahanam bapok tua ini orang buta
    Mlm2 dipakai nya hitam punya cermin mata
    Suman...Sumaan...udah2 ler kelentong aota

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  41. Najib, awak tu PM. Berlapik bila cakap dgn rakyat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...