Thursday 7 December 2017

KEH, KEH, KEH....INI IDEA TIGA SUKU ATAU APA?

Konglomerat media yang berada di bawah naungan Perdana Menteri, Media Prima Berhad dilapor menawarkan cuti rehat sementara tanpa gaji kepada kakitangannya bagi mengurangkan tekanan kewangan syarikat.

Tawaran ini adalah langkah susulan selepas skim pemisahan sukarela atau VSS diperkenalkan sebelum ini kepada kakitangannya yang berumur 50 tahun ke atas bagi mengurangkan kos operasi.

Dalam tawaran bagi tujuan mengurangkan tekanan kewangan syarikat itu, kakitangan diberikan dua pilihan sukarela - cuti antara enam bulan hingga setahun tanpa gaji atau bekerja setengah bulan dengan separuh gaji.

Antara saluran televisyen yang berada di bawah Media Prima ialah TV3, manakala akhbar pula adalah New Straits Times dan Berita Harian.

TV3 khususnya adalah saluran televisyen yang terkenal dengan laporan berat sebelah, separuh masak dan bersifat adu-domba, terutama yang melibatkan Tun Mahathir Mohamad, Bersatu dan Pakatan Harapan.

Lantaran itu, TV3 sejak kebelakangan ini lebih kerap disebut sebagai TV3/4, khususnya oleh penggiat media sosial yang pro perubahan.

Tetapi, kenapa begitu nazak sekali Media Prima sekarang ini sampai terpaksa membuat tawaran sedemikian rupa?

Bukankah ini secara tidak langsung menandakan ekonomi negara di bawah kepimpinan Najib Razak memang benar-benar tidak  sihat?

Jika Media Prima pun terkesan dengan kedudukan ekonomi semasa, kenapa harus ada yang marah-marah bila artis seperti Sheila Majid meluahkan perkara yang sama?

Dalam pada itu, kedua-dua tawaran tersebut juga terlihat ganjil dan seperti menganiaya kakitangan Media Prima sendiri.

Jika mereka cuti selama beberapa bulan misalnya, apa yang mahu mereka lakukan dalam tempoh itu dan bagaimana dengan sumber pendapatan untuk membiayai tanggungan keluarga?

Khusus bagi tawaran bekerja hanya setengah bulan dan setengah bulan lagi cuti serta diberi hanya separuh gaji pula, ini lebih lagi menganiaya sebenarnya.

Apakah kakitangan yang terbabit boleh membuat bayaran rumah, kereta dan lain-lain bil dalam kadar setengah juga dalam tempoh mereka hanya menerima setengah bulan gaji itu?

Siapakah punya idea di sebalik tawaran pelik dan tidak munasabah ini serta pernahkah ia dilakukan oleh mana-mana syarikat lain di dunia ini?

Ini idea di luar kotak atau cadangan yang lebih bersifat tiga suku?

Akhir sekali, apakah Najib yang diketahui dalam akaun peribadinya ada wang berbilion-bilion tidak pernah membantu Media Prima mengukuhkan kedudukan kewangannya, sebagaimana tawaran bantuan dalam mengukuhkan ekomoni kepada Amerika,  sedangkan wajahnya hampir setiap malam terpampang di media-media kelolaan Media Prima? (ShahbudinHusin 07/12/2017)

210 comments:

  1. Lagi cepat tv3 mampos lagi baik...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, bila dah mampus jadi mendiang, sama juga dengan UMNO layak dipanggil mendiang UMNO, wakakaka...

      Delete
    2. BERINGATLAH! Jangan terlalu mudah dan lancang lidah kamu mempertikaikan arahan dan didikan agama. Saat Allah menurunkan ketetapannya, tiada kudrat kamu menepisnya. Ayat ini adalah respon balas terhadap kenyataan Zaid Ibrahim dan beberapa lagi individu yang bertikaikan keputusan PPD Kuantan yang mewajibkan solat berjemaah sebelum pulang dari sekolah.

      Proses didikan dan tarbiyah pada murid dan pelajar di sekolah dengan kewajiban solat berjemaah adalah satu usaha yang murni dan sepatutnya disambut baik oleh semua pihak. Kita maklum bahawa solat itu wajib. Hendak mendidik agar anak-anak pelajar fahami kewajiban dan tidak meninggalkan solat adalah melalui konsep solat secara amali di samping penguatkuasaan dari para pendidik.
      Budaya yang tidak sihat zaman kini yang terdedah pada para pelajar menyebabkan para pendidik melihat elemen spritual pegangan agama melalui solat ini adalah penawar paling mujarab. Apatah lagi Allah SWT sendiri menyatakan penawar ini dalam Al-Quran.

      (اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ)

      Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. [Surat Al-Ankabut 45]

      Kita menjadi hairan mengapa ada manusia sebegini yang mempertikaikan usaha yang murni lebih-lebih lagi dalam menanam rasa kewajiban terhadap arahan Allah. Tidak ada agamakah mereka? Tidak takut pada ancaman dan bala Allahkah? Atau mereka telah diselubungi pemikiran syaitan. Allah SWT sendiri yang menyatakan demikian.

      (الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ)

      Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan, dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji; sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya. [Surat Al-Baqarah 268]

      Teruskanlah usaha mendidik anak-anak pelajar dengan mengutamakan penerapan nilai-nilai ketaatan pada Allah dan agama. Kewajiban itu akan tersemat kukuh dalam hati para pelajar melalui arahan dan penguatkuasaan displin para pendidik. Justeru, "persetankan" pemikiran syaitan yang senantiasa berusaha menghalang hambanya dekat dengan Allah Rabbul Jalil.

      Delete
    3. Media prima bgi cuti tanpa gaji sbb nk bgi staff berlatih cuti trus pas pru nnti

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Ha ha tak tahan melihat kebodohan puak2 yg masih tak nampak balasan musibah melanda dek ulah pasangan klepet yg tersohor senatero dunia.

      Sikit masa lalu, klang NST di Senai, Johor dah buang beratus-ratus pekerjanya. Kini tv3 suku dan yg sewaktu dgnnya3/4 sukunya pulak akan menerima padah yg sama dek kebijaksanaan KERA2-tajaan Borosmah Najib. PADAN MUKA...!!

      Kejora Kufur tuu bila agaknya, yer.....??

      Delete
    6. Elok jugak layan staff dia mcm tu. Dah spesis haramjadah, kerja dgn kompeni haramjadah. Mmg sesuai la pakat2 jadi tiga suku pun.

      Delete
    7. Husstart mana pulak nie mengkopipes, apa tujuannya, siapa yg ditujukan tuuu...??

      Mana ada orang memberi ceramah ugama secara sembunyi2, haaaaaaaaaa......??

      Delete
    8. Setelah Nisha Ayub, seorang aktivis transgender menjadi lelaki pertama yang dianugerahkan dengan Anugerah Wanita Berani Antarabangsa 2016 oleh Amerika Syarikat (AS), kali kini giliran Siti Kasim pula berjaya menjadi wanita pertama yang memenangi Anugerah Lelaki Tahun 2017 oleh AugustMan.

      Baru-baru ini, AugustMan menyatakan betapa bangganya pihak majalah tersebut atas tindakan mereka memilih Siti Kasim sebagai pemenang Anugerah Lelaki meskipun sedar bahawa Siti Kasim ialah seorang wanita.

      Majalah tersebut turut memuji Siti Kasim sebagai seseorang yang telah mempamerkan kecekalan yang lebih menyerlah berbanding dengan kebanyakan kaum lelaki.

      AugustMan mengumumkan, “Bagi kami, Siti Kasim ialah kuasa bintang fenomena sosial dimana kecantikannya terbit dari keganasannya dalam menegakkan pendirian miliknya atau ketika membela orang lain, demi kebenaran, dalam bentuk yang berilmiah dan dengan hujah.”

      Anugerah ini turut diberikan kepada beberapa orang individu lelaki lain di atas peranan-peranan mereka yang diiktiraf oleh Augustman. Augustman diterbitkan secara bulanan dan dimiliki oleh Burda Singapore Pte. Ltd. dan merupakan anak syarikat kepada konglomerat media Jerman, Hubert Burda Media dan mula diterbitkan pada 2006

      Delete
    9. PPD Kuantan buat benda tu tak ikut prosedur KPM. Layaklah kena teguran. Kalau arahan mari daripada Menteri baru betul. Ada berani ke Menteri nak buat? Takkan nak salahkan Zaid sampai ke sudah? Bertindaklah desak Menteri Pendidikan ubah sistem pendidikan lagi. Bosan tengok copy paste isu remeh-temeh, nak mainkan pasal agama dan kaum. Kos sara hidup bukan makin turun jika sibuk pada isu macam ini. Ada berani ke Mahzir Khalid macam PPD Kuantan?

      Delete
    10. Dah lama tak tenguk saluran TV3 yang dulu jadi kegemaran. Saban hari dihidangkan dgn propaganda umno yg menjelikkan.
      Rakyat tak peduli. Kemelut 1mdb dan gst, kalau tak selesai akan membunuh umno... atau lagi baik pemimpim umno yg dah boleh perform lagi.. berambus.

      Delete
    11. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
    12. SEMBAHYANG 5 WAKTU ITU WAJIB,
      TAPI BUAT APALAH ADA INSAN YANG MEWAJIBKAN BENDA YANG DAH WAJIB.

      ISLAM ITU INDAH
      JANGANLAH ANDA SUKARKAN BENDA YANG TAK SUKAR.

      Delete
    13. Tak lena tidurlan staff
      media prima.hutang keli
      ling pinggang nak buat macam
      mana.ampu sangat ameno tu.
      mereka biarkan staff ter
      cungap cungap tapi masih
      tak sedar diri

      Delete
    14. The rat kept crawling over Phekan Manjhi’s arm as he battled to pin it to the ground before he eventually managed to kill it with repeated blows to the head.
      The execution drew applause from neighbours huddled around the 60-year-old in a grimy courtyard outside his mud and straw hut. Another meal lined up for the Rat Eaters — some of India’s poorest people.
      Phekan said it would take 15 minutes to prepare the rat stew, as he dissected the animal with his fingernails.
      “Almost everyone here loves this and knows how it’s prepared,” he added.
      Phekan is one of about 2.5 million Musahars — ‘Rat Eaters’ — one of India’s most marginalised communities. Even the browbeaten low-caste Dalits look down on them.
      “They are the poorest amongst the poorest and rarely hear about or get access to government schemes,” said Sudha Varghese, who spent three-decades working among Musahars in the northern state of Bihar, where most live and survive as dollar-a-day labourers.

      Rat eater minister
      “It’s a daily struggle for the next meal and diseases like leprosy are an everyday reality,” added Varghese, who was awarded India’s top civilian honour for her work.
      Phekan’s neighbour in the village of Alampur Gonpura, 28-year-old Rakesh Manjhi, bemoaned his life.
      “We sit at home all day with nothing to do. Some days we get work at the farm, on other days we go hungry or catch rats and eat it with whatever little grain we can get,” Rakesh told AFP.
      “Governments may have changed but nothing has changed for us. We still eat, live and sleep as our ancestors,” said Phekan as he took the roasted rat off the fire and poked the tender meat.
      He cut the flesh with his hands into a bowl and added mustard oil and salt.
      The feast disappeared in seconds as a dozen men and half-naked children grabbed what they could.
      “Nothing but education can change our lives and future,” said Jitan Ram Manjhi, who in 2014 became the first Musahar chief minister of any Indian state.

      His nine-month tenure heading Bihar, one of India’s most populous states, is considered a huge achievement for the Musahars.
      “My community is so downtrodden that I think even government records don’t yet show its real numbers, which could easily be around eight million,” Jitan Ram added.

      Delete
    15. Anon 1707, mendirikan sembahyang itu besar ertinya. Termasuk sembahyang jamaah dalam suatu karyah. Sembahyang jamaah di sekolah adalah sebahagian dari tuntutan dirikan sembahyang ini. Jangan menentang tuntutan agama kerana tidak tahu hukumnya. Akibat bersekongkol dgn evengelis liberal dlm PH ramai mengalami kelunturan aqidah. Ramai pimpinan PAN yg dahulunya juangkan Islam kini dah jadi pejuang liberalisma. Peliharalah aqidah. Tinggalkan jamaah PH yg sesat ini.

      Delete
    16. J.. kalau dah tuntutan tak payah lah di hebahkan macam perkara baru.

      Untuk sekolah agama tidak ada masalah sebab ada surau dan mereka sekolah sampai petang..
      Ramai yang boleh jadi imam.

      Yang setengah hari kena pikir kan masalah pengangkutan dan makan minum..

      Bukan kata tak elok.. tapi sebaik-baiknya guru lah yang mulakan dulu..

      Kalau solat sendiri makan masa 15 ke 20 minit tapi kalau jemaah.. belum tentu 30 minit.. Kalau kaum Hawa lagi lama...

      Dah selesaikan ke isu majikan tak benarkan pekerja Islam solat Jumaat?

      Delete
  2. Selalu sangat ngencing memberitakan ekonomi berada tahap terbaik, ekonomi pesat tumbuh, ekonomi mencanak2 naik...!

    Rasakan pertumbuhan "baik"nya itu sendiri...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jadi pemandu uber.kan dulu menteri dah buatt

      Delete
    2. SERINGKALI rakyat yang dikuasai emosi dalam mengamati politik, menyebabkan mereka lebih cenderung memilih jalan singkat sebagai penyelesaian. Sikap simplistik tersebut kerana beberapa faktor.

      Pertama, melihat politik semata-mata berorientasikan isu. Bukan kepada dasar ideologi yang menjadi latar penentu kepada sesebuah parti politik. Contohnya, ramai yang suka bicara berkenaan masalah ekonomi, lantas menekankan soal rasuah sebagai punca kemalangan ekonomi. Kita tidak nafikan itu antara puncanya. Namun kita perlu sedar bahawa faktor utama jahanamnya ekonomi negara kerana dasar kapitalisme yang diamalkan selama ini. Dasar percukaian dan penswastaan amat memberi laluan kepada politikus dan kapitalis mengamalkan kronisme sesama mereka. Dari ruang itulah munculnya rasuah yang disebut-sebut oleh ramai orang.

      Kedua, terikut-ikut dengan kempen politikus yang hanya beragenda menukar tampuk kepimpinan negara dan parti. Bukan menukar dasar pemerintahan yang menjadi faktor utama kerosakan negara. Kadang-kadang kita melihat gaya mereka melawan penyelewengan bukan kerana prinsip nahi mungkar. Sebaliknya kerana mereka tidak dapat habuan seperti yang dinikmati oleh pesaing politiknya. Jika dapat, mereka kenyang dan mengangkat ibu jari tanda politiknya bagus. Rakyat dipergunakan untuk merealisasikan dendam materialistik mereka. Politikus seperti ini bila diberikan kuasa, sama sahaja menghidapi penyakit penyelewengan berbanding politikus sebelumnya. Dari sudut yang lain, jika mereka benar-benar jujur membawa perubahan, mereka mestilah menekankan soal dasar yang wajib diubah serta plan solusi yang menyeluruh. Bukan semata-mata perubahan batang tubuh pucuk pimpinan negara.

      Berapa banyak sejarah yang kita saksikan, dengan hanya menukar pucuk pimpinan tidak mendatangkan perubahan ideal yang diidamkan. Selagi dasar tidak berubah, maka produksi kitaran pemimpin yang korup tetap berulang.

      Dahulu rakyat meluat dengan Tun Mahathir yang memerintah selama 22 tahun. Berundurnya Mahathir, digantikan oleh Pak Lah. Walaupun pada awalnya beliau mendapat sambutan dari rakyat dengan produk Islam Hadharinya, tetapi akhirnya rakyat sedar itu hanyalah gimik. Pak Lah tetap tidak menepati hasrat perubahan yang rakyat mahukan. Kemudian digantikan pula dengan Najib, hasil restu Tun Mahathir.

      Yang terbaharu, mereka mendakwa perlu jatuhkan Najib seterusnya dipulangkan kembali kerusi PM kepada Tun Mahathir. Idea gila. Dakwa mereka kononnya tidak perlu dibimbangkan Tun Mahathir, kerana beliau hanyalah diktator yang sudah pencen. Sedangkan kempen tersebut membuka jalan kepada diktator pencen tersebut untuk kembali berkuasa.

      Ada yang mengatakan, berilah peluang kedua kepada Tun Mahathir untuk mengelola negara. Sesungguhnya beliau telah bertaubat. Kita perlu faham, seorang penguasa yang telah melakukan kezaliman dan menanam doktrin negatif yang mengelirukan rakyat terhadap Islam, taubatnya tidak cukup dengan ungkapan saya telah bertaubat. Bahkan ia mesti disusuli dengan tindakan serius membetulkan, menerangkan dan mengakui kesalahan-kesalahan terdahulu yang telah dikenakan ke atas rakyat. Ini wajib agar kesan onar yang telah dibuat benar-benar dapat dihentikan. Allah berfirman:

      "Melainkan mereka yang telah bertaubat, memperbaiki dan menerangkan (memperakui kesalahan), maka merekalah yang Aku terima taubatnya" - surah al-Baqarah 160.

      Di dalam ayat ini Allah meletakkan syarat taubat mestilah disusuli dengan pengakuan dan memperbaiki kesalahan agar kesalahan yang dibuat tidak berpanjangan.

      Kita tidak boleh naif dan semberono dengan hanya meletakkan markah seseorang itu bertaubat semata-mata kerana dia telah menukar jersi parti politiknya. Sedangkan nafsu tipu daya dan gejolak pemikiran yang cukup tidak mesra dengan Islam masih bersarang dalam dirinya.

      Apakah negara kita mahu dibawa ke situasi keluar mulut harimau masuk mulut buaya? Yang lebih malang, buaya yang dimaksudkan adalah buaya sama yang pernah membaham hak rakyat satu ketika dahulu. Sampai bila kita mahu diheret menonton drama politik kartun ini?

      Delete
    3. Apa matlamat kamu, siapa yg perlu menukar apa yg kamu sebut, 20 thn sudah pergerakkan reformasi. Dalam tempoh masa itu negara hilang hampir trillon $. Angkara siapa. Bukankah denganmenunggu apa yg kamu sebut itu bakal hilang lagi trillion wang negara....?

      Delete
    4. john srorm...

      Like I said,

      Husstart mana pulak nie mengkopipes, apa tujuannya, siapa yg ditujukan tuuu...??

      Mana ada orang memberi ceramah ugama kopipes tak tahu apa yg dikopipes sambil sembunyi telor, tak gitu......??

      Delete

    5. Blog dah tak laku. Kena copy paste dalam blog pro PH. Lantaklah isu ke laut, janji nampak bijak bila copy-paste.

      Delete
    6. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
    7. Training for life
      As a child, the former minister herded cattle for a rich landowner who employed his parents as labourers.
      “They were almost like bonded labourers, getting one kilogram of grain for each day’s work. Even today, things haven’t changed much for many,” he added.
      While there are well-intentioned oest programmes are often privately-run — like the Shoshit Samadhan Kendra residential school for Musahar boys on the outskirts of the state capital Putna.
      “I started the school around a decade back with only four students and today it has 430, from remote Musahar communities across the state,” founder J.K Sinha told AFP.
      He discovered how Musahars live while on a police raid as a young officer four decades ago.
      “They were cramped in a small hut with pigs and the filth. It was shocking. Inhumane. I can’t forget it,” Sinha said.
      R.U Khan, the school principal, said the Musahars face discrimination, seclusion and squalor wherever they gather.
      “Most still only work as farm labourers who are forced to catch rats or snails in fields and scavenge for grain if the crop fails,” Khan said.
      Out of 430 pupils at Shoshit Samadhan Kendra, 117 lost their fathers at an early age.
      “Once here, it takes us at least a month to teach them the most basic personal and social skills — like using toilets, personal hygiene, washing hands or eating food,” Khan said.
      The regular education only starts after. But once given a chance, the boys are proud to get the opportunity to improve their lives.
      Bihar’s Welfare Department Minister Ramesh Rishidev insisted that life has improved for the Musahars.
      “We’ve been working hard with the different communities, which includes the Musahars,” the minister told AFP.
      “Our workers go to the communities to get their young enrolled in schools. They are linked to government skills and training projects to get them employment opportunities,” he added.
      Rishidev said that while in the past the Musahars ate rats to stave off hunger, most now do so out of a “cultivated taste and not compulsion.”
      “Some from the older generation still eat rats because it is like any other food they have. Most of the younger generation don’t eat it. Things have improved and will further change,” he added.
      Many Shoshit Samadhan Kendra boys are the target of jokes when they return to their villages for holidays however.
      “We often hear stories how their village friends taunt them to catch rats or scavenge for other food with them, like they used to earlier. And under pressure, some of them do,” Khan said.

      Delete
    8. ANON 13:00
      ORANG POLITIKLAH YANG AKAN MENENTUKAN
      CORAK KEHIDUPAN RAKYAT.
      SOAL-TUKAR-TUKAR PEMIMPIN,
      APA ADEOLOGINYA ATAU DASARNYA!
      APA RAKYAT KESAH!
      ITULAH DEMOKRASI
      BUKAN SOAL SIAPA YANG JADI PEMIMPIN!
      TAPI KEHIDUPAN SEMASA
      UNTUK DIRI DAN ANAK-ANAK!

      awak lebih cakap dari menyelami/menghayati
      realiti hidup rakyat

      Delete
  3. Replies
    1. 1) Kartun Simpson (Tahun 2000) pernah predict Trump akan berkempen dalam pilihanraya presiden Trump akan jadi Presiden, Trump akan bertemu dengan pemimpin Arab dalam majlis 'glowing orb' (Kartun Simpson 2002) dan sebagainya, semuanya menjadi realiti.

      2) Satu lagi prediction yang belum terjadi, adalah kematian Trump. Apakah Trump akan mati dalam tempoh menjadi Presiden? Jika terjadi, apakah dibunuh atau natural death? Jika dibunuh, adakah dibunuh oleh konspirator (iluminati) atau dibunuh kerana mendatangkan amarah umat dunia?

      3) Trump walaupun dianggap bodoh dan tak reti apa-apa oleh musuh-musuh politiknya, dia adalah Presiden Amerika yang berjaya menyandang jawatan itu tanpa terikat kepada mana-mana pelobi. Dia menang atas kempen menggunakan dana sendiri, tidak sebagaimana Hillary yang ada sejumlah pelobi yang melobi kemenangannya.

      4) Jika Hillary menang tempohari, dasar-dasar Hillary adalah ditentukan oleh para pelobi. You follow, you berkuasa. You tak follow, you akan gugur. You lawan, you mati.

      5) Manakala Trump tidak perlu tunduk kepada mana-mana pelobi. Dia boleh selamba lantik kaum keluarganya untuk menjawat jawatan besar negara. Dia tentukan sendiri dasar negara di bawah pimpinannya.

      6) Namun para pelobi atau hidden organization tetap mencari jalan untuk mengawal Trump. Supaya dasar yang mereka mahu, akan menjadi dasar negara, sebagaimana presiden-presiden sebelum ini yang menjalankan agenda mereka - menguasai dunia.

      7) Jika Trump melawan, akibatnya adalah Kematian - sebagaimana JFK mati. Dan kematian Trump diramal oleh Simpson, kurang lebih 15 tahun dahulu. Berdasarkan prediction yang telah terjadi dan menjadi realiti, adakah ia benar-benar ramalan, ataupun sebenarnya perancangan yang rapi 'mereka'.

      8 ) Terbaru, Trump mahu isytihar Jerusalem sebagai ibu negara Israel. Ia menimbulkan kemarahan umat Islam, termasuk DrMaza.com.
      Sekian

      Delete
    2. Jual nasi lemak..lumayan

      Delete
    3. Jual negara lagi lumayan kot

      Delete
    4. Sdraku Zack....

      Dah habis menjilat Amerika, tunduk dan jadi hamba sehaya Yahudi Laknat....

      Kini pula Najib bertindak-bertanduk lebih kalut lagi karut dgn berkhianat tak terampunkan bila dia menggadai jual tanah & aset negara kpd negara China Komunis.

      Delete

    5. Sia-sia PM Najib MO1 kena interview dengan Trump di White House bulan September lepas. Terketar-ketar nak jual negara sendiri. Korek KWSP, MAS. Akhirnya, ini balasan my best friend untuk PM Najib MO1.

      Delete
    6. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
    7. Apa kau merepek2 ni puak2 ph..tertelan taik babi ke kt mulut kau.. zack..man..dll..

      Delete
  4. Bukan lulusan ekonomi boleh konen tak bang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS berjaya mempertahankan kerusinya di Kelantan sehingga 27 tahun kerana resipi perjuangan parti itu berlandaskan Islam.

      Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Abdullah, berkata kejatuhan Umno dan BN di Kelantan pada tahun 1990 bukan kerana bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed semata-mata.

      Tambah Amar, sebaliknya kerana parti itu sendiri yang semakin bermasaalah.

      Beliau berkata demikian kepada media selepas mesyuarat exco hari ini sebagai mengulas kenyataan Timbalan pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Ahmad Jazlan Yaakub.

      Jazlan dua hari lalu mendedahkan kenyataan Tengku Razaleigh Hamzah yang mendakwa punca kekalahan Umno dan BN sejak tahun 1990 hingga sekarang kerana Tun Dr Mahathir.

      Menurut Jazlan lagi, pengakuan veteran Umno itu (Tengku Razaleigh) dibuat dalam mesyuarat Umno negeri.

      Mesyuarat itu turut dihadiri presiden mereka Datuk Seri Najib Tun Razak minggu lalu.

      Amar bagaimanapun berkata, kerana sikap Tun Mahathir Mohamed sebagai Perdana Menteri ketika itu hanya sebagai resipi tambahan menyebabkan rakyat Kelantan menolak Umno dan BN.

      “Bukan sebab Tun Mahathir semata-mata yang menyebabkan Umno kalah, tetapi perjuangan parti itu dan BN sendiri yang tidak diterima rakyat Kelantan.

      “Mahathir hanya menambahkan lagi ketidaksukaan orang kepada parti itu,”ujarnya lagi.

      Delete
    2. Parti sampah. 40 kerusi sampah. YB sampah. Tuang Presiden sampah.

      Orang yang bijak takkan undi sampah.

      Delete
  5. MEMANG SAH IDEA 3 1/4 (TIGA SUKU). (PINGAT TEMBAGA).

    ReplyDelete
  6. Ana nombor 4 daa.. Salam reformasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. TUAN KENA POTONG DAAAA. ANA POTONG ENTA PADA GARIS AKHIR. HEHEHE...

      Delete
  7. Malaysia kini banyak unsur fitnah.... berhati hati... musuh sedanf krpanasan.... tambah persidangan UMNO sedang mendedahkan rasuah tun mahathir kroni dan anak beranak.... HAPUSKAN FITNAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAU bukan untuk orang Melayu Umno lagi dah...tapi dah jadi tempat IKLAN promosi parti dalam gabungan Pakatan Harapan.

      Delete
  8. pekerja yang tak jilat najib sila bercuti atau vss. biar yang jilat jer yang bekerja. mau muntah bila tonton berita dan menanah telinga bila dengar berita mereka. kalu baca surat khabar mesti tak boleh baca habis, jatuh biji mata, sakit kepala bila maklumat separa betul masuk.

    ReplyDelete
  9. Bagaimana baik dan berkembangnya ekonomi mengikut kerajaan kleptokrat...hakikatnya kita rasakan bagaimana?

    1. Siapa berani cakap dengan bukti bahwa harga barangan keperluan harian turun harga atau setidak tidaknya tidak meningkat?

    2. Siapa dapat buktikan harga barangan turun selepas perlaksanaan GST?

    Hari hari kita berbelanja keperluan asas...ada harga turun ke?...

    Itu baru cakap pasal harga...ada tak diantara kita yang perasan harga tak naik tapi kualiti dan kuantiti turun?

    Dihujung tahun ini...mereka yang punya anak bersekolah...cuba bandingkan harga keperluan sekolah anak anak...baju, seluar, tudung, kasut, setokin, pensil, pen, buku latihan, buku kerja, pemadam, pensil warna...contoh...kalau pemadam dulu harga 30sen kini naik jadi 40sen...bukankah kenaikan sebanyak 33.33%?
    Kalau harga diesel turun naik...dari 1.80 kepada sekarang 2.25...berapa peratus naik harga...25% bang oi!

    Jadi kepada menteri menteri dan orang kuat ngok UMNO yang meperlekehkan Sheila Majid atau rakyat biasa cakap barang naik, Ringgit lemah dan ekonomi tidak memberangsangkan...jangan sesedapnya cakap itu bukan kepakaran mereka....Kamu tu hanya tahu kepakaran menipu dan makan dedak...tiada langsung merasakan denyut rakyat biasa...kamu tak pergi belanja ke?...atau memang tak perlu pergi belanja kerana memang telah ada orang yang menghantar barang keperluan kerumah dan tak perlu bayar...masuk buku pon tidak...alangkah bahagianya!

    Berseronoklah kamu semua dalam perhimpunan syok sendiri parti kamu...kan yang datang semuanya sepakat dan sekata...syok kan kamu semua...Ya!...Ya!...Ya!....Yessss!...seronoknya!

    Nampaknya negeri pantai timur akan jatuh ke tangan pembangkang kerana petanda bala dari Allah...tak gitu Zahid?...Pulau Pinang dulu kena bala banjir...Wak Jahid cakap itu petanda Allah...Nah! kini Negeri Pantai Timur...malah Johor, Kedah pun ade jugak banjir...Petanda Allah Zahid?

    Biarkanlah mereka yang syok sendiri...
    Sampai bila rakyat dapat menahan dan berdiam diri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaji PM berapa?
      Gaji TPM berapa?
      Gaji menteri berapa?
      Gaji Phooaaatttt zakar shit berapa?

      Gaji rakyat berapa?

      Tentu menteri dan phoooaaatt zakar shit langsung tak terkesan dgn kos sara hidup yg melambung tinggi malah boleh simpan duit lagi.

      Apa nak buat wak kojola kengkang terpaksa teruskan hidup ini dgn menghisap rokok john.

      Delete
    2. Peruntukan Jabatan Perdana Menteri, PERMATA Rosmah Mansor dan JASA saja yang naik. Berjuta-juta dicuri daripada bajet setiap tahun. Kalau untuk rakyat semua kena potong. Dipotong sampai nak ganti barang rosak dan kurang pun kena minta derma rakyat!

      Delete
    3. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
  10. ini berita gembira.. ayahanda mesti senyum.. kalau tidak kena jual.

    bodek kuat pun realitinya ekonomi makin susah. bodek2 ni sampah bukan reality. samalah mcm data2 ekonomi yg sentiasa kembang.. tk pernah kuncup2.

    peduli apa dgn data.. realitinya ekonnomi semakin tenat.

    lembu2 umno kt masih blh makan nasi lemak kopi o dan masih aman.

    keadaan tidak berlaku serta merta. ibarat pinggan retak sikit2, sampai masa berderai.

    jgn lupa pesan idris jala.. tahun 2019.

    2019 belum sampai tp keretakan ekonomi sudah menular.


    lembu umno kt tanpa umno tk makan kita.
    tunggulah sat lg dgn sebb umnolah nk makan pun susah.

    bila ekonomi makin parah, kemanusiaan pun akan parah. ketika itu keamanan pun makin parah.

    tapi ade juga golongan berbalut kepala yg masih nak nipu ... huddduuuuuuuiiittt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
  11. Boleh caya ke berita dari Budin ni..mcm tak betul aje. Aku ada contact anak sedara aku kat media prima tu, takde pun dia dengar apa2 berita berkaitan VSS dan cuti rehat sementara tu. Laporan terkini menunjukkan rating untuk stesen2 TV di bawah Media Prima telah menunjukkan peningkatan yang mendadak sejak akhir2 ni, malah mengatasi stesen RTM. Jualan akhbar2 NST dan BH masih kekal dalam kelompok 4 akhbar terlaris di Msia.
    Nilai komersial berita TV3 dan akhbar2 tersebut tetap menjadi pilihan rakyat untuk mendapatkan info yang sahih, tepat dan bermaklumat. Takde pulak dengar akhbar2 ni tak laku spt Harakahdaily , Suara Keadilan dan The Rocket..sampai ada yang mengatakan akhbar2 ni hanya sesuai utk dijadikan alas berak kucing aje.
    Kalau maas PRU13 dulu, Harakah, Rocket dan SK memang bolehlah berlagak..laris jualan mereka, tapi kini rakyat dah semakin bijak, mereka tau berita2 yg disajikan adalah berunsur fitnah dan hasutan yang tidak berpijak di bumi yang nyata.
    Dah2lah Budin..macam dah takde modal lagi yang kau nak spinkan...yang aku kesian, cai2 PH kan terus terima spin kau tu dan anggap ia sebagai fakta, hakikatnya ia hanyalah auta untk melariskan blog ni !

    ReplyDelete
    Replies
    1. BOLEH CAYA KE CITA KAU NI.. 3/4 JUGA KOT

      Delete
    2. Pelik sungguh aku

      Ayam tua bapok yg jln terkengkang kengkang pun ada anak sedara kat 3/4

      Delete
    3. Masa tu juga ada anak sedara di media prima ye GN....ala malu-malu pula nak cakap yanga pengerusi dan ceo media prima tu kawan baik kamu...tak apa kami percaya aje 100%...������

      Delete
    4. kan dia kata anak sedara dia keje kat situ

      Delete
    5. Orang dah nazak mmg cakap merapu

      Delete
    6. Ini laporan dari thestar tempohari:

      media prima made a loss of RM101mil in the third quarter ended Sept 30, as revenue dropped to RM288.5mil amid declining trend of core advertising revenue.

      The media group said revenue from its television and print segments fell by about a quarter, while the loss was made worse due to an early retirement scheme payment of RM52.3mil.

      Jadi kesimpulannya sama ada thestar salah lapor, atau anak sedar GN salah dengar atau pun GN nak menipu macam biasa.

      Delete
    7. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 15:03

      Laris menda nya??

      Jumlah distribution Utusan Malaysia pada
      January - June 2016 = 144,438
      bermakna cuma lebih kurang 24 ribu je jualan sebulan. Yang juga boleh kita anggarkan lebih kurang 1,720 jualan bulanan untuk setiap negeri di Malaysia.

      Itu circulation untuk tahun lepas. Jom kita tengok untuk tahun ni pula.

      January - June 2017 = 115,830
      Wow! Penurunan hampir 30,000 naskah tu. Masih nak kata akhbar UMNO ni laku ke?

      Wey malaun! Kata ahli UMNO ada 3 juta orang. Kalau setiap ahli UMNO tu beli satu naskah antara January hingga June maka distribution count akan mencecah lebih dari 3 juta. Ini menunjukkan bahawa orang UMNO sendiri tak percaya berita yang akhbar mereka bawakan.

      Rujukan:
      http://abcm.org.my/wp-content/reports/2017/abc-circulation-figures-jan-2017-to-jun-2017-newspapers-states-distribution.pdf

      Delete
    8. Kisah Benar:

      Di kawasan perumahan saya ada Medan Selera (Food Court) dgn 32 gerai2 menjual juadah & minuman halal cukup laris & popular.

      Kini tinggal hanya 8 (lapan) gerai tercungap-cungap bagai hidup segan tak mahu.

      Kenapa ini terjadi?

      Sebab....

      Orang ramai dah mula berjimat cermat kerana kantong dah mula kempis.

      Orang ramai dah kena buang kerja & anak2 remaja mereka pulak sampai kini masih nganggur walau ada diploma atau ijazah.

      Yang masih bekerja pulak tak ada overime, kenaikan gaji keciput, tak ada bonus tahunan & malah ada yg dah dikenen-kenen bakal diberhentikan.

      Kerajaan Pusat & negeri pulak dah bekukan pengambilan kakitangan awam.

      Harga barang2 semua mencanak naik berterusan.

      Sewa bilik & sewa rumah pun tak nak kalah, terus naik.

      Nak beli rumah, hanya mampu tengok saja.

      Peluang pekerjaan langsung tak ada, hingga kerja kuli batak pun disapu dek pekerja asing, khususnya dari bangla, nepal & China Komunis.

      Kenapa ini terjadi...??

      Sebab 'Sikap Bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut, angkuh pulak tuu' pemimpin2 KERA-tajaan Borosmah Najib.

      Delete
    9. kau ni mesti duduk kawasan ppr, hina dan bangsat keluarga kau doh ...

      Delete
    10. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
    11. 16.39...Apa hak kau untuk memperlekeh dan menghina orang2 yang tinggal kat PPR..bangsat sangat ke mereka sampai kau kutuk sedemikian rupa? Kan ramai orang2 melayu yg tinggal kat situ..jadik kau menghina bangsa sendiri lah kan. Kau ingat dia orang suka2 aje nak tinggal kat situ...takdir dah menentukan sedemikan rupa. Malah ramai jugak anak2 mereka yang tinggal di PPR berjaya dalam pelbagai bidang dalam kehidupan.
      Madey Kutty yang kaya raya dan berstatus negarasawan tu pun tak pernah keluarkan statement menghina penghuni2 PPR...kau sapa dan berapa tinggi darjat kau tu? Agak2lah kalau nak hina dan perlekehkan orang , jangan main cakap ikut pala lutut pulak.
      FYI, aku bukan penghuni PPR , tapi ada jugak kenalan dan sedara aku yg tinggal kat situ. Dia orang ok aje..makan pakai cukup, malah ramai aank2 mereka yg berjaya dalam pelbagai lapangan pekerjaan.
      Kediaman aku sekeluarga hanyalah sebuah banglow yang terletak di pendalaman. Adalah kebun sayuran, buah2an dan juga sawit..cukup untuk menyara anak isteri. Inilah kelebihan berbudi pada tanah. Harap2 lepas ni, kalau kau nak marah pun, jangan sentuh perkara2 yg sensitif khususnya tempat tinggal...ada faham ka beb?

      Delete
    12. Bro 1639..hndak x hndak kami terima pendapat gn..jgn suka persendakan orang melayu ye..yg duduk ppr tu..kang kami sekeh kepala tu..

      Delete
  12. bijan boleh tolon meida primate tu...

    mula2 meida primate buka sykt di amerika. kemut dian bijanjsalurkan bilyun2 duit kwsp kwap kawan dia ke akaun sykt tu. pastu boleh buat kenyataan sudah bantu kukuhkan ekonomi amerika. trumpah mesti kagum sama dia. bolehler main golf...

    ReplyDelete
  13. Terbaik putra ....baik komen Bernas ..#ahlibersatu

    ReplyDelete
  14. Yang pastinya hanya yang membangkang aje yang merasa semua kenaikan minysk barang2 kena gst. Yang menyokong kerajaan semuanya tak bising2 sbn mereka semua kaya2. Apa ada hal setskat naik 1sen 20sen. Cuba tanya makcik2 felda akan tetap sokong kejaan sbb kejaan yg bagi mereka rezeki. Kan agamawan kata kenaikan harga ini semua takdir. So terima ajelah ya. Bak kata sarima dlm madu3 abg jamil ari ahad umah kak .. isnin umah... gilir2 ya sampailah abg jamil mampus. Yg pasti haga tetap akan naik so pd yg masih menyokong tahniahlah ya. Nanto dpt BRIM bolelah cover belanja dapur utk setahun minyk motor n belanja sekolah anak. Telima kasih kejaaan kesayanganku. Arini sibuk besidang ya dah penat2 bolelah kaoke n joget lambak ya. Dah mcm cite alibaba pulak bejoget.

    ReplyDelete
  15. Bukan Lemah, Tapi Berpecah

    Kita bukan lemah usaha
    Tapi berpecah kata
    Bila sudah berpecah kata
    Setiap bicara jadi sengketa

    Kita bukan lemah tenaga
    Tapi berpecah raga
    Bila sudah berpecah raga
    Setiap langkah ada curiga

    Kita bukan lemah idea
    Tapi berpecah rasa
    Bila sudah berpecah rasa
    Arah tujuan luluh binasa

    Marilah kita sama2 menghayati madah yang diungkapkan oleh YAB DS Zahid Hamidi, yang ditujukan khas kepada bani Melayu sempena PAU. Semoga ia akan mencelikkan mata cai2 PH yang sudah terkatup serapat2nya dek termakan fitnah dan hasutan yang berterusan. Masih belum terlambat lagi untuk kembali ke pangkal jalan wahai bani melayu, demi kelangsungan generasi akan datang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas pau umno tutup kedai laa..punggahhhh

      Delete
    2. Zack....

      Sebab itu dorang adakan Pesta Jualan Murah Kueh PAU terakhir sebelum gulung tikar & melingkup.

      Delete
    3. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
    4. Alooo Wak Suman..masih idup lagi yee? Nak tanyalah..jadik ke wak gi rumah Pak Rahman JPC tu, khabarnya nak wat gathering minum petang di Shah Alam. Nanti kalau dah konpom, roger2lah ye..boleh gi saing 1 kereta !

      Delete
  16. menteri2 umno bolehlah terus bershalala bersama ketua lanun yang sedang mengemudi kapal yang dah nak karam.
    Dgn ahli umno yang slow learner boleh ar temberang demi kelangsungan generasi yang akan datang konon...padahal demi kelangsungan kocek sendiri berterusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiiìiii...tengku palsu dah kemas2 pejabat ke belum tuuuuu?
      Tak lama lagi akan bercuti tanpa gaji...

      Delete
    2. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
  17. Saya tonton tv3 hanya lihat iklan je. Abis iklan ,saya tukar channel lain.Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tv tiga suku tempat mengumpul bahan sampah drama betina berebut jantan dan lelaki berebut burit

      Delete
    2. Setuju sgt kau masuk neraka..

      Delete
  18. Kepada seluruh staf2 Media Prima ......JOM..ramai2 letak jawatan kita join PAKATAN HARAPAN ,selepas kita menang dalam PRU 14 kita tubuh rangkaian TV yang lain,InshaAllah kita tidak akan tertekan lagi seperti hari ini!!....

    Semuga dengan apa yang berlaku ini dapat memberi keinsafan dan kesedaran kepada seluruh warga Media Prima.

    ReplyDelete
  19. asalam semua.

    ada beberapa perkara yg hendak saya utarakan saperti berikut :-

    1)berita yg tersiar dlm blog ini yg mengatakan Tn Syed Akbar "outside d box" (kenalan saya), tlh d thn reman 12 hari kerana d syaki mengadakan hubungan dgn gadis bawah umur adalah palsu (hoax/fake). ini tlh d sahkan olih kenalan2 kami yg lain.

    sdr admin perlu berhati hati. takut nanti d saman malu olih kerana menyiarkan berita palsu.


    2)saya juga ingin menyarankan agar semua pembahas menggunakan nama (samaran pun tidak mengapa). ada lah d harapkan ia nya akan membawa kpd perbahasan yg lebih sopan, bertamadun n mengurangkan perkataan2 yg jijik n lucah.

    blog the scribe (dato kadir jasin) akan hanya menyiarkan ulasan yg ada nama.

    tiada apa yg nak d risaukan. 'berani kerana benar'.

    saya khuatir blog ini akan menerima nasib yg sama saperti blog 'putera merdeka n akan d hukum olin MCMC.

    3)saya tlh menawar kpd semua rakan2 (utk yg bersimpati dgn perjuangan tun m saja) utk berkongsi semua cadangan2/ulasan2 ikhlas yg tlh saya hantar kpd pucuk pimpinan PH/PPBM melalui WA sejak beberapa thn yg lalu.

    yg berminat harap berikan kpd saya melalui blog ini no hp masing2 bersama dgn nama (samaran pun tak apa).

    tk n wassallam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Semoga mendapat perhatian Tuan Shahbudin, terutama sekali posting2 Kejora yg sering memutar belit posting orang lain hingga menuduh orang itu kafir. Tak hal dia yg tak putus2 berzikir dgn nama dewa2 hindu, mohon do'a dgn Jesus dan mengata Allah meliwat.

      Delete
    3. harap tuan budin dapat tapis posting "fake news" tahap taik tanpa apa-apa intelektual dari wak suman aka malaysiabaru yang dah tercabut telor dan tertelan biji kelentit mak dia .... harap maklum

      Delete
    4. salam,

      pada pemerhatian saya saudara othaman adalah salah seorang yang suka dan kerap menuduh orang lain kafir, hanya Allah sahaja yang mengetahui, saudara berhubung terus dengan Allah? Jika tidak jadilah manusia biasa seperti kebanyakan orang lain disini.

      Allahu a'lam

      Delete
    5. Yang dah kufur mencela Allah SWT berlakon pulak beri salam konon.....!

      Nak saya tayangkan semula semua posting tercela kamu itu Kejora?

      Delete
    6. salam,

      mencaci dan menuduh tanpa bukti, siapa itu kejora saudara? tak baik lah mengunakan nama Allah SWT sewenang wenangnya. lihat komen saudara diatas, bukan itu bukti yang nyata, saya tak kenal kejora.

      Delete
    7. Sapa percaya tu bendul sangat. Dah kena tahan siap boleh update blog. Apa punya fitnah der Biro IT Umno.

      Delete
    8. Ini satu lagi bendul. Sindrom NKOTB - new kids on the blocks. Bagi salam tapi terus terjah. Baik join Ops Cegah Maksiat cari pasangan berkhalwat di hotel sempena PAU2017.

      Delete
    9. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      -AL BUDIN SONTOLOYO...

      ...MENGEKEH-NGEKEH BUDIN TERGOLAK...

      Delete
    10. Saudara Othaman dah hilang kawalan diri. Habis semua orang dikatanya Kejora.

      Penyokong PH

      Delete
    11. Mana ada pencuri nak mengaku? Pulak kalau pencuri itu sering bercakap bohong, putar belit idea orang, berpantatun, bertopeng samar dgn bermacam watak tanpa mendedahkan identiti sebenar, bak baling batu sembunyi tangan.

      Lebih 5 tahun kita bertikam lidah cukup untuk saya mengenali kamu walau kamu menjelma dgn berbagai bentuk. Bau hanyir & hapak kamu itu amat menyerlah walau kamu menyangkalkannya, FAHAMMMMMMMM....??

      Delete
    12. Kesian kan kengkawan...tahap kebiolan wak Suman dah sampai maksima..apa taknye habis geng2 PHnya digelarnya kejora. Takke teruk tu...otak pun dah tak centre lagi..mereng..dah 3/4 kalau ikut cakap Budin !

      kikihkioikhkioikikhkikikikihkikiki..

      Delete
    13. Secara jujur aku katakan, aku kurang senang
      dengan cara bawaan Pak Rahman JPC ni.

      Perjuangan di blok budin ni, perdebatan
      maya,

      Kalau orang dah menjual,kita membeli!

      tak perlu ada individu yang berlagak BOSS!

      Kalau dah bijak sangat, buat lah blog sendiri.

      Aku pun dah tidak berminat nak mengganggu KEJORA.


      POHON MAAF KALAU BICARA KU INI
      MENDUKACITAKAN RAKAN-RAKAN PEJUANG

      tq, Jumpa lagi.


      Delete
  20. orang2 PH tgk lagi ker tv3 dan baca akhbar2 pro kerajaan?kalau x sokong kerajaan x yah lah sokong media2 tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok anon utk menilai betapa geromal nya sumber media primat nie
      Yg memuja kepala bapak ungka
      Dan pengikut siamang khususnya

      Delete
    2. Saya masih lg beli dan baca akhbar pro kerajaan. Tp seperti yg dinasihatkan, setiap berita yg disampaikan itu saya tapis dan saya teliti. Banyak juga yg betul. Misalnya, resepi masakan, keputusan bola dan waktu solat.

      Delete
  21. Zaid bleh jadi tiga suku lepas ni .....

    “Dia duduk di Selangor, baliklah Kelantan kalau tak setuju, buat rumah besar-besar dan tolong rakyat Kelantan. Jangan cari rezeki di Selangor,”
    -- DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/highlight/2017/12/07/balik-ke-kelantan-sultan-selangor-beritahu-zaid/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padang bola kita memang luas jika Tuan Punya Stadium pun nak turun main bersama2 anak buah dan pengurus pasukan. Kalau Presiden FAM nak join pun tadak hal... Hahaha...

      Delete

  22. Salam CAHAYA..

    Parti, organisasi n industri yg bergelumang dgn fitnah tipu n brkonspirasi adalah natijah gelap gelap gelap n keGELAPan 'hati' yg tidak mrk SEDARI..

    CAHAYA yg dtg drp "NYA" berupa ilmu komunikasi INTERNET n teknologi tidak akan samaskali bersekongkol dgn DARK-n-OLD-energy yg korup fitnah n berkonspirasi demi sama2 menCURI ddlm "GELAP" utk saling lindung melindungi..

    CAHAYA "NYA" melalui teknologi INTERNET mnjdkan generasi muda lebih terbuka n "elegance" mindanya..

    Tiada tiada n TAKde sesiapa yg masih mau termakan dgn umpan "PERKAUMAN"/racis n komunis, kecuali mrk yg masih "barbaric-GELAP" termakan umpan @ yg tinggal jauh dipendalaman yg kekal "GELAP" yg sengaja diracun oleh media/tv yg masih kekal dgn idea "GELAP" bobrok n 'barbaric' yg USANG n terang2an dah TAK laku kini..

    Be dLIGHT ofLUV..

    dLIGHT ofLUV....CAHAYA Integrity
    dLIGHT ofLUV.....CAHAYA Azali
    Sharing n GIVIN...Kaseh ILAHI
    Kaseh memBERI....TAK Tau menCURI


    Lets dLIGHT ofLUV in u owes shine my dearONE, s in dLIGHT ofLUV u'll owez in d "MIRACLES-Power" n owez will b, hi hi..

    ..n no no no n NO ones n NO leaders can cheat or "trick" u anymore, ha ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. isim apo? hihihihi

      Delete

    2. TAKde sape....Sukakan yg GELAP
      d barbaric-MIND....yg Tipu menCURI
      Fitnah Tipu..Cover-up-Konspirasi mNYONGLAP
      Bisness Gulung Tikar....TAK sape PEDULI

      Delete
    3. gulung $31.5Billion ? :)

      Delete
  23. DAULAT TUANKU !!!

    Dalam wawancara hari ini, Sultan Sharafuddin berkata Zaid tidak perlu mengajarnya dan teguran ke atas Dr Mahathir dibuat atas kapasiti sebagai raja.

    “Saya sedar, Zaid selalu mengeluarkan komen yang tidak benar dan tidak tepat mengenai saya, dari dulu. Zaid adalah seorang ahli politik serta bekas menteri dan saya faham dari dulu lagi Zaid kuat menentang institusi raja.

    “Nasihat saya kepada Zaid satu sahaja, janganlah kita jadi seperti kacang lupakan kulit dan janganlah musnahkan orang Melayu. Saya percaya Zaid tahu apa yang saya maksudkan,” katanya.

    -- DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah

    ReplyDelete
  24. https://www.malaysia-today.net/is-zaid-ibrahim-the-dap-vehicle-for-promoting-liberal-islam/

    Is Zaid Ibrahim The DAP Vehicle For Promoting Liberal Islam?

    ReplyDelete
  25. Sekadar bertanya...tempoh hari,cukur jambul cucunda kazakhtan,kos majlis sape bayar?5th,majlis nampak mewah,ungdang segala bagai dif2 super2 VIP dulu majlis bertunang dengar khabar JPM bayor,boleh mr J

    Berikan pencerahan...kp kami rakyat marhaen....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegawai JASA yang jaga blog Shahbudindotcom cuti mengejut bila dapat soalan ini. Pencerahan ditangguhkan sampai BN dikuburkan PRU14.

      Delete
  26. "I am saddened by Zaid Ibrahim's comments on his Twitter with regard to my statement in The Star.

    "I ask Zaid Ibrahim to read my statement carefully and get the facts right before opening his mouth," said the sultan, adding that Zaid (photo) had intentionally twisted and attempted to politicise his statement.


    Read more at https://www.malaysiakini.com/news/404636#OZbDX8C57jSRvIpW.99

    ReplyDelete
  27. WAK SUMAN MINTAK POSTING DITAPIS
    TATAU YG DIA TU.MACAM KUIH LAPIS
    TALAM DUA MUKA SI LAHANAT BOGIS
    SINGAPORK TU TEMPAT ASAL SI BABIS

    KIKIKIKIKIKI... ALL THE BABIS BARUA DAP@SINGAPORK.... BERAMBOSSSS...

    INI KALI.... PRU SPORK KAMI DATANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila ada makhluk mengilai 'KIKIKIKIKI'.... ...automatik teringat nek tempoyak. Sebut nek tempoyak, terlintas kelibat keris berayon, bila ingat spesi2 ini... tup tup tup... terpacul susuk kejora.

      SUSULAN ITU....TERINGAT AMANAT SEORANG PEJUANG KEBENARAN:

      Ini dia CV Jing Jibo @ Kejora -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Delete
    2. salam othaman,

      islam mengajar saudara mengeluarkan komen-komen sebegini, penuh cacian dan maki hamun. hairan saya.

      Delete
    3. orang islam yang yakin dengan Allah tak akan mengeluarkan komen-komen macam ini dan melemparkan tuduhan tanpa bukti, saudara othaman tahu apa maksud bukti? atau saudara kurang berpelajaran? setahu sya orang yahudi shaja yang suka bermaki hamun, menuduh tanpa bukti dan berdusta. saudara othaman yahudi atau islam?

      Delete
    4. Kesian. Sebelum nak meroyan, itu bukan tulisan Pak Othaman sedara. Betul bendul.

      Delete
    5. 16:28 & 16:34 terlalu gopoh membuat andaian atau rumusan, Kamu tak baca betul2 apa yg saya paparkan @ 16:02.

      Sorry...go back to school, will ya...!!

      Delete
    6. salam,

      saudara othaman yang tak baca komen dengan betul, tak apa, saya dah sampaikan terpulang pada saudara nak ambil tindakan. jauhilah sifat yahudi.

      Delete
    7. Nahh...baca apa yang saya paparkan.

      SUSULAN ITU....TERINGAT AMANAT SEORANG PEJUANG KEBENARAN:

      Ini dia CV Jing Jibo @ Kejora -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.

      Delete
    8. Orang lurus bendul macam 1707 ini kalau main terjah tak tentu pasal, malu sendiri saja.

      Delete
    9. Wak ASuman..Dengar baik2 yee. Ting..Ting TUS...urat kentut wak Suman dah nak putus. Tak lama lagi dia nak mampos !!!!!

      kihkioikihkikikikioikhkikkkihkikioik..

      Delete
    10. Puak2 Kejora tergolek dog...tertangkap basah. Last2 tak fapat menangkis dgn hujah, hanya mampu mencaci dan mengilai macam pontianak sundal.

      Delete
  28. https://www.malaysiakini.com/news/404686

    Apologise to sultan, S'gor Bersatu Youth urges Zaid

    ReplyDelete
  29. http://www.malaysia-today.net/mahathir-anwar-partners-in-crime/

    Mahathir & Anwar: Partners In Crime?

    ReplyDelete
  30. http://www.malaysiaimpact.com/mahathir-anwar-partners/

    Mahathir & Anwar: Partners in crime?

    ReplyDelete
  31. “RM30 billion is a colossal sum. If a person is to strike a RM2 million lottery every day, it would take him 41 years to reach RM30 billion!

    ReplyDelete
  32. Google Translate ....

    "RM30 bilion adalah jumlah besar. Sekiranya seseorang menang loteri sebanyak RM2 juta setiap hari, ia akan mengambil masa 41 tahun untuk mencapai RM30 bilion!

    https://www.google.com/search?q=google+translate&oq=google&aqs=chrome.1.69i57j0j69i65l3j0.2316j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    ReplyDelete
  33. berdasarkan catitan Wikipedia (terbaru) terdpt hanya 6 juta suku bugis d Indonesia. d Malaysia hanya 300k.

    asal usul mereka bolih d jejaki hingga k Taiwan n Selatan Tiongkok.

    mereka mula melakar kekuasaan d semenanjung Tanah Melayu selepas mangkat nya Sulatan Mahmud 11 d Johore.
    Nama Daeng Perani d sebut2 sebagai bermulanya era 'kesulatanan bugis' dgn gelaran Yam Tuan Muda ( Bugis Underking).

    saya harap sejarahwan mengenai'kesultanan' d Tanah melayu akan membantu memberi pencerahan latar belakang Baginda Sultan2 kita.

    it wil b n ineresting read indeed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu boyan ada, melayu batak ada, melayu mamak ada, mamak mengaku melayu pun ada, macam2 melayu ada, harap dapat buat kajian untuk semua lebih meriah .....

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 16:07

      Najib pula berkemungkinan besar adalah Bugis dari suku yang ke tiga atau 3 suku.

      Kah! Kah! Kah!

      Pak Rahman, Saya telah menghantar emel ke Tuan Budin agar dapat bersama dalam pertemuan dengan Pak Rahman nanti memandangkan saya juga menetap di Shah Alam.

      Delete
    3. anon 16:saya bersetuju dgn cadangan.

      utk makluman d Indonesia 'melayu' adalah salah satu drpd 700 lebih suku. n jumlah nya hanya 5 juta saja. suku cina jumlah nya lebih kurang 5 juta juga.

      buat masa ini, biar lah sejarahwan mengkaji asal usul 'kesultanan' kita dulu.

      tk.

      Delete
    4. Tuan Budin macam perbualan talipon kita tadi, malam ni kita teh tarik macam biasa kat tempat biasa k .... :))))

      Delete
    5. rahman jpc, mantap !!!!! tapi dah banyak kajian, pak rahman mesti lebih giat membaca mulai hari ni k. belum terlambat walaupun dah tua bab membaca ni ....

      Delete
    6. bro 15.15, saya pun nak ikut sama pi minum teh dengan tuan budin malam nanti, tlg email kan detail kat,

      syoksendiri@terlebih.org

      Delete
    7. Malaysian Cybertrooper ni mesti boyan sejadi tak pun melayu boya, kalau nak kenal keturunan boyan ni bau mulut dia, mesti ada bau jubor mamak, sebab suka menjilat .... hahahahahahahaha

      Delete
    8. 16.20, WAKAKAKAKAKAKAKAKA .... Terbaik !!!!!!!

      Delete
    9. Isu bangsa Bugis ini terlalu kecil berbanding isu kos sara hidup. Kajian yang membazir. Lebih baik kajian makmal kos sara hidup yang diilhamkan dulu dibina dengan nama baru...

      MAKMAL KOS SARA HIDUP ROSMAH MANSOR

      Satu kredit untuk isteri PM.

      Delete
    10. Ada orang lagi bengap, mana ada suku Boyan dalam rumpun Melayu. Bawean adalah bongok.

      Biar saya sekolahkan dia...

      Suku Bawean merupakan etnis kelompok melayu yang mendiami pulau Bawean yang terletak di laut jawa antara pulau Kalimantan dan pulau jawa. Terletak sekitar 80 mil kearah utara Surabaya. Pulau Bawean.

      Faham tuuu, Kejora Bongok.....!!

      Delete
    11. ada, kalau tak tak wujudlah keturunan kau wak suman .....

      WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA

      Delete
    12. wak suman pakar sejarah salah silah keluarga boyan dia .


      HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA

      Delete
    13. Your above testimony affirm your education level, social status & family upbringing....!!

      Delete
    14. Malaysian ctbertrooper...Ehhh, betul ke kau duduk kat Shah Alam...aku pun ada rumah kat situ. Boleh beritau alamat kau, nanti senang2 aku boleh singgah bila turun ke situ nanti..bolehlah kiat pekena roti nan dengan kari kambing. Lepas tu kita saing gi rumah Pak Rahman JPC...bolehhhh?

      Delete
    15. Pak rahman betul tu, cuma sedikit pembetulan.

      Daeng Parani adalah anak sulung kpd seorang anak Raja Bugis yg bernama Madussilat (dari sinilah bermulanya sejarah nama silat Melayu). Daeng Parani bukan anak raja tapi cucu Raja.

      Daeng Parani mati di Kedah sbg askar upahan Sultan pada ketika itu utk mempertahankan takhta dalam satu perang saudara di antara sultan dan adiknya yang mahu merebut takhta.

      Adik beradik Daeng Parani adalah, Daeng Menambun, Daeng Mampawah, Daeng Celak dan Daeng Kemasi.


      Daeng Celak adalah bapa kepada Daeng Lumu yg kemudian menukar nama kepada Raja Lumu dan kemudian menjadi Sultan Selangor yg pertama dgn nama Sultan Abdul Samad.

      Tapi saya tak rasa Daeng Parani bergelar Yamtuan sebab Daeng Parani bukan anak raja, tapi adalah cucu raja.

      Pada makamnya yang terletak di Kedah tercatat nama penuhnya Opu Dahing Parani tanpa gelaran Yamtuan.

      Yamtuan pula adalah gelaran kpd Sultan Minangkabau yang kini disbung legasinya oleh YDPB N9. Masih ingat Yamtuan Antah dan Antah Holdings yang dikaitkan dengan kerabat ini?

      Delete
  34. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/12/07/not-true-that-no-one-suffered-from-forex-losses-says-suaram/

    Not true that no one suffered from forex losses, says Suaram

    ReplyDelete
  35. KUALA LUMPUR: Suara Rakyat Malaysia (Suaram) adviser Kua Kia Soong today dismissed the notion that “nobody suffered” as a result of the RM31.5 billion Bank Negara Malaysia (BNM) forex losses in the 1990s.

    Although he did not name anyone, Kua said he found it disturbing that some leaders and politicians had excused the losses by saying no one suffered because of them.

    Kua-Kia-Soong
    Suaram’s Kua Kia Soong giving his opening remarks at the launch of Suaram’s Human Rights 2017 Report Overview.

    “I am not sure if people know what RM30 billion is. I don’t know whether people know how many schools there are in this country.

    “There are over 10,000 schools in Malaysia. Supposing a school costs at least RM10 million to build, with RM30 billion we could build 3,000 schools,” he said in his opening remarks at the launch of Suaram’s Human Rights 2017 report overview today.

    ReplyDelete
  36. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/12/07/najib-rallies-muslims-over-jerusalem/

    Najib rallies Muslims over Jerusalem

    ReplyDelete
  37. Bawak uber dan jual nasi lemak laaa weihhhh.....ekonomi kita bagus kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. rata-rata pemandu uber, penjual burger tepi jalan budak-budak melayu muda macam anda ! :)

      Delete
    2. budak2 melayu macam mamat 15.59 ni memang pemalas, budak cina dan india rata2 berjaya sekarang ni ....

      Delete
    3. tukar lah gomen 10 x pun, ekonomi menjulang macam mana pun, paling gempak budak-budak macam kau
      15.59, boleh jadi taukeh burger tepi jalan je ....

      Delete
    4. rilek2 aku rasa anon 15.59 tu sarcastic aje...

      Delete
    5. 15:59, Jual burger tepi jalan, mahu pun bawak uber adalah lebih mulia dari menjadi pendedak atau perembat duit rakyat.

      Delete
    6. salah tu, tu semua pekerjaan yang hina untuk orang pemalas.

      Delete
    7. mana ada, lesapkan $31.5 billion lah perkerjaan termulia di malaysia ni.....

      Delete
    8. eeehhhh tak lah,
      timbun hutang rm1,000,000,000,000.00 trilion utk anak cucu bayar sampai mati, tu lah pekerjaan termulia setakat ni!

      Delete
    9. Dah cukup. Jangan gado-gado.
      Kerja yang paling teramat mulia ialah menyiku suami sendiri dengan kuasa siku Rosmah Mansor.

      Delete
  38. boleh gak buat kajian macam mana cucu-cucu india kerala meresap menjadi melayu di malaysia, satu subjek yang begitu menarik ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pedagang2 Gujerat & Malabar India Muslim banyak membantu mengISLAMkan orang2 Melayu Melaka beragama hindu & budha, termasuk rajanya Parameswara pada awal kurun 15 belas.

      Dalam catatan sejarah Melayu, Sultan Melaka memanggil bendaranya pun 'mamak bendahara' bukan 'pakcik bendahara'. Mamak bermaksud pakcik, pangkat bapa saudara.

      Pada zaman Kesultanan Kedah dulu, saudagar India Muslim yang datang berdagang ke negara ini digelar 'uncle' dan mamak bagi menghormati dan menghargai usaha mereka berniaga.

      Jadinya, toksah perbesarkan isu ini hanya niat untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir kerana ada perkara lebih. Lagi pun iras wajah Mahathir lebih Melayu dari pariah2 yg mengampu Najib & Rosmah seperti Datuk Tak berSeri Abdul Azeez Abdul Rahim, Pengerusi Tabung Haji yg hitam legam (ejaan nama pun dah terserlah_

      Delete
    2. uTUrN Madey sebenarnya beragama hindu purba sama macam moyang-moyang dia dulu.

      Delete
    3. Tengok tuu betapa haramjadah budak kafir nihh...dari dulu dia membabi buta tuduh Tun Mahathir & saya sedemikian rupa.

      Terlaknatlah kamu wahai Kejora lahanat..!!.

      Delete
    4. salam,

      kuat betul saudara ni mengkafirkan orang lain. bawak lah mengucap.

      Delete
    5. Bolayan budak Biro IT Umno. Meroyan sorang2 kat blog pro Tun M dan pro PH. Kikiki...

      Delete
    6. Bila ada makhluk mengilai 'KIKIKIKIKI'.... ...automatik teringat nek tempoyak. Sebut nek tempoyak, terlintas kelibat keris berayon, bila ingat spesi2 ini... tup tup tup... terpacul susuk kejora kufur.

      Delete
    7. 17.07, hang tau tak apa itu "Inbreeding"?

      LOL

      Delete
    8. Sila jelaskan supaya kita semua dapat pengetahuan bersama.

      My utmost appreciation, pal.

      Delete
    9. Kuman otak makin sewel..tak stabil lagi..dah tahap 4..sblm pru mampuslah tu..selgi bernyawa biar lah dia mencaci mencarut lawan2 dia..kesian dia..

      Delete
    10. Laa...mana pulak saya mencarut mencarut, kan saya minta kamu....

      Sila jelaskan 'inbreeding' supaya kita semua dapat pengetahuan bersama.

      Siap saya nytakan 'My utmost appreciation', lagi..!!

      Apa ke hal kamu nie, Kejora....??

      Delete
    11. Wak Suman...kalau ytak silap saya inbreeding tu satu proses dimana orang bukan bersasal dari sesuatu kaum tapi dia berusaha bermati2an aagr diterima dan menjadi kaum yang dia nak sangat jadik tu..cthnya Madey Kutty bukan berasal dari bangsa melayu...asal usuk leluhurnya dari kaum malbari, mamak kutty Kerala...tapi dia seboleh2nya nak mengasimilasikan diri dan keluarganya jadi melayu sejati atas alasan senanglah nanti dia merembat dan mengekah harta orang2 melayu di negara ini.
      Nampak gayanya mcm dah berjaya, tapi hanya di luaran aje..dalamn dan darah yg mengalir di tubuh badannya masih cap kerala..tang tu tak boleh padam. Kalau penerangan ni tak tepat dan memenuhi kehendak wak, sori lah yee...Ada aku kesah ????

      kikhkioikhkikikikpokioikhkikioikhkikiokiki..

      #REFORMASIMADEYKUTTYMATIJADIB**I

      Delete
  39. Media massa utama mereka khsusnya TV3 sudah hilang integriti. Orang ramai makin meragui berita yang dibiarkan mereka dan berandaian membuang masa mengakses atau membaca laporan yang tidak tepat apatah lagi membuang duit untuk membayar untuknya. Majoriti sekarang ramai telah beralih ke media alternatif. Para pemilik perniagaan dan pengiklan tidak lagi berminat untuk menempahnya slot pengiklan mereka kerana jumlah pembaca dan penonton yang menjunam merosot. Jika Media Prima masih degil dengan laporan berita berat Sebelah dan tidak adil, mereka satu hari terpaksa ditutup jika ianya terus menjadi beban. Terima kasih rakyat yang menyumbangkan serta mengajar media media yang membuat laporan tidak adil dan senget sebelah ini. Sila berguru kepada ZAM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni nilaian otak kau yg dunggu..Lebih baik dr dpt kan sumber media sampah haram pakatan haram..

      Delete
  40. berguru dengan ZAM, apa punya bodoh lah kau ni ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis takkan nak berguru dgn Cik Gundu Kejora, tak gitu.......???

      Delete
    2. sabar wak suman, jangan marah nanti putus urat kentut

      Delete
  41. DS NAJIB MEMANG MANTAP !!!!!!!!

    KUALA LUMPUR: Bank Negara international reserves rose marginally to US$101.9bil as at Nov 30, 2017 from US$101.5bil on Nov 15, 2017.

    The central bank said on Thursday its reserves, in ringgit terms, rose to RM430.4bil from RM429bil as at mid-November.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau itu katakannya benar (mungkin propaganda Gabenor baru lantikan Najib)...jumlah itu tak mencukupi, tak sampai separuh pun hutang negara yg dah cecah 1,000 bilyon, tak gitu...??.

      Delete
    2. apa kena mengena jumlah rizab bank negara dengan propaganda gabenor? yang lantik dan didik penyangak matawang yang lesapkan $31.5 Billion duit bank negara dulu siapa?

      Delete
    3. Ambank kena saman BNM. Mau rizab tak naik? Kalau harta Riza Aziz curi diclaim semula, Malaysia dah selamat bayar hutang negara.

      Delete
    4. $31.5 Billion yang dilesapkan pun boleh cover macam-macam.

      Delete
    5. LOL, AMBANK kena saman BNM, rizab naik? LOL


      WAKAKAKAKAKAKAKAKA

      Delete
    6. RCI Forex ada menyatakan Tun M bersalah kah?

      Lagi satu, KENAPA RCI FOREX TIDAK BERANI MASUKKAN LAMPIRAN ATAU HUJAH BERTULIS TUN MAHATHIR? Mana kesaksamaan & keadilan dalam RCI itu, haaaaaaaaaaaaaa....???

      Delete
  42. 1. jumlah rizab bank negara itu benar.
    2. nuar brahi memang kuat main jubor lelaki (baca balik posting wak suman yang lama dulu kalau tak percaya denga diri sendiri, lol)

    ReplyDelete
  43. CAYALAH DS NAJIB .... FRONT PAGE AT CNN.COM

    http://edition.cnn.com/2017/12/06/middleeast/jerusalem-decision-latest-intl/index.html

    December 7, 2017 1:39am EST
    Malaysia calls Trump's Jerusalem decision an "act of aggression"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam jantan berkokok dalam kampung sendiri saja. Beranikah Najib bercakap begitu di Persindangan Bangsa2 Bersatu di New York?

      Masih segar dalam ingatan betapa Tun Mahathir dgn lantang membidas Amerika & NATO - mendesak PBB menyeret Presiden George Bush ke 'tribunal jenayah perang' kerana membunuh jutaan orang awam di Iraq.

      Najib ada telor kah berbuat demikian...??

      Delete
    2. Apa nak dibangga? Yg kita harap headline nya ialah "Najib condemns Trump's decision".

      Delete
    3. PM Najib boleh datang ke PBB ke dah dua kali wakil orang je?

      Delete
    4. Man tukang cebok taik medey ni..lambung2 puji..org indon kan kata medey perangai mcm hitler..

      Delete
    5. Lagi satu pembohongan yg diada-adakan untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir. Saya pernah bekerja dgn PT Indofood International, syarikat terbesar di Indonesia. Malah punya ramai saudara mara di Tanah Jawa...semua kagum dgn Tun Mahathir.

      Najib dan orang suruhannya (si Zahrin) di kedutaan kita, di Jakarta yg sibuk memburukkan Tun Ma & mengapi-apikan isu panglima bugis Malaysia tak ada telur macam puaka lahanat, si Kejora.

      Delete
  44. DYMM Sultan Selangor telah menghalau Zaid Ibrahim balik ke negeri Kelantan. Memang patut dihalau orang mcm ni..jenis tak reti mengenang budi. Tempat dia cari mkan, kat situ jugak dia buat taik. Rakyat Msia tengah tunggu bila pulak Madey Al Kutty nak dihalau balik ke kerala..rasanya Wak Suman Tempe dah tak sabar2 nak ikut naik satu tongkang dengannya...kalu boleh dia nak dikebumikan se liang kubur dengan Madey di kg halamannya tu !

    ReplyDelete
  45. Wak Suman ni makin lama makin teruk aku tengok..meroyan dan gila babinya makin menjadi2 pulak daaahhh. Ada kah ini tanda2 awal dia dah nak buang tebiat...tak tau nak cakap macam mana lagilah kan...hanya masa aje , dgn izin Allah s.w.t saja yang akan menentukannnya !

    kihkikoikhkikoikikihkikikoikihkikikikioikhkikikikhkiki.

    ReplyDelete
  46. Padan muka orang media prima...PADAN MUKA!!!!! Lepas ni boleh la daftar untuk dapat kan BR1M, rumah PR1MA, dan shopping kat kedai bundle. Nak jimat duit? Bangun awal pagi elak bayar tol. Family korang boleh makan nasi goreng tanpa gst ikut resipi mat maslan.

    ReplyDelete
  47. Dalam posting Budin Batu Api yang lepas, Wak Suman ada cakap dia tinggalkan UMNO secara sukarela...pembohong betullah orang tua kutuk ni, serupa mentornya Madey Al Kutty..satu spesis, kaki kelentong.
    Ahli2 UMNO kat tempatnya tau, Wak Suman ni ditendang keluar dari UMNO pasal merembat duit parti yang kemudiannya digunakan untuk bukak buisness...tak maju pulak tu, dah nak melingkup pun. Mana taknya, duit tak berkat..manalah nak maju. Sekarang ni jadi cai cap munge dengan harapan dapat tumpang tui kalau PH menang nanti...Suman..suman..dari dulu sampai sekarang tak berubah2, makin teruk adalah !

    kikhikioikkhkikioikhkikioikhkikikikoiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah tuu....akan ku tuntut besok di akhirat kelak atas fitnah kamu tuu.

      Kenapa kamu taj semak dalam rekod UMNO betul ker cakap kamu yg penuh dgn khasad dengki itu?

      Delete
  48. PAU berlansung tanpa isi, tindakan , cadangan untuk pemulihan ekonomi dan membela rakyat tapi menjadi medan menghentam, macamana nak menangani hati rakyat untuk pru nanti...nasib lah labu

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO Najib dan tak ada mauah & intigiri, dah tahap kueh PAU saja......!!

      Delete
    2. Ni satu orang biol..baca sumber media haram..isi dh ada..janji dh ada..tgu mng saja pru14..semua dah sedia..dlm pau x hentam klu pembangkang jadi barua bangsat politik benci sepanjang tahun fitnah bohong..maka x da cara lain terpaksa dibalas..

      Delete
    3. Wak Suman...kuih PAU kira ok lagi , masih halal lagi toyibban...PH tu yang dah jadi kuih Bak Kut Teh apa citer...wak suman mesti suka sangat kan...sodaaap ke wak ?

      Delete
  49. rupanya man tu sampah lah macam admin jugak..dan yg lain2 komen mengarut merepek kt sini..cuma sbb dendam kesumat di tendang..biasalah sampah hanyut tp masih ada yg kutip..

    ReplyDelete
  50. PAU - Perhimpunan Ashhabul Ukhdud - ,
    Persiapkan diri kita serta keluarga kita dari terkena sihir ahli2 sihir umno ini!!!!

    ReplyDelete
  51. FUYOOOOINKKKKKK....

    JON DOE RAMAN JPC ZACK DAN BARUA SUMAN
    TERKINJA PAGI PETANG SENJA BAWA KE MALAM
    TOKONG KUTY KERAH TNAGA BARUA KESAYANGAN
    PAGI PETANG BAWA KE MLM MEROYAN BANGANG


    KIKIKIKIKIKI.... BARUA DAP@SINGAPORK KEPANASAN BILA UMNO BERSIDANG...


    PRU SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA INI TUNGGUU KAMI DATANG....


    BERAMBOSSSSS.... INI KALI LAH....

    ReplyDelete
  52. jiban, klu lu syg umno, lu lebih baik letak jawatan skrg. jgn ckp saja lebeh.. tunM terbaik, tunM berani letak jawatan. lu jiban, byk kes, lu pun tau. itu pasal lu x mau lepas lu punya kuasa. skrg lu suka main sentimen bangsa, raja dan agama bukan utk rakyat tp utk selamat lu punya family... lu pusing byk cerita. rakyat malu ada pm pondan sepit telo..

    ReplyDelete
  53. Secara jujur aku katakan, aku kurang senang
    dengan cara bawaan Pak Rahman JPC ni.

    Perjuangan di blok budin ni, perdebatan
    maya,

    Kalau orang dah menjual,kita membeli!

    tak perlu ada individu yang berlagak BOSS!

    Kalau dah bijak sangat, buat lah blog sendiri.

    Aku pun dah tidak berminat nak mengganggu KEJORA.


    POHON MAAF KALAU BICARA KU INI
    MENYINGGUNG RAKAN-RAKAN PEJUANG

    tq, Jumpa lagi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...