Saturday, 30 December 2017

BERSATU ADALAH PARTI MASA DEPAN UNTUK MALAYSIA, ADAKAH UMNO MENYESAL MELULUSKAN PENDAFTARANNYA DAHULU?


Sesiapa yang biasa hadir dalam Perhimpunan Agung UMNO sebelum parti itu tercemar dengan imej skandal dan kleptokrasi yang dibawa oleh Najib Razak, pasti dapat merasakan ia seolah-olah telah menjelma semula dalam Perhimpunan Agung Tahunan atau PAT Bersatu kali pertama yang diadakan di IDCC, Shah Alam hari ini.

Dengan kehadiran hampir 100 peratus perwakilan daripada 137 bahagian yang sudah diwujudkan, ditambah ribuan pemerhati yang turut hadir dan sebahagiannya tidak dapat memasuki dewan kerana tempat duduk yang terhad, disertai dengan semangat perjuangan membara untuk menyelamatkan negara bersama-sama Pakatan Harapan, PAT ini adalah satu lagi simbol kejayaan kepada Bersatu sebenarnya.

Jika sebelum ini ramai yang memperlekeh impian Bersatu untuk menyelamatkan negara sambil mengaitkannya dengan ketiadaan PAT sejak parti itu diluluskan oleh ROS lebih setahun yang lalu, segala kata-kata cemuhan itu kini terpadam dengan sendirinya.

Bukan saja kehadiran ribuan pewakilan dan pemerhati yang menjadi kebanggaan, lebih daripada itu ialah semangat yang ditunjukkan oleh mereka yang menghadirinya dengan tanggungan sendiri.

Dari wajah dan cara berbual sesama sendiri yang didengari di beberapa sudut di dalam dan di luar dewan, jelas terpancar keinginan yang tinggi di kalangan mereka untuk menyelamatkan negara ini daripada kerosakan yang diakibatkan oleh Najib, UMNO dan BN.

Dalam UMNO, semangat untuk menyelamatkan negara dan bangsa sudah tidak kedengaran lagi dalam PAU yang mereka adakan sejak tahun-tahun kebelakangan ini. 

Kali terakhir semangat itu ada ialah ketika UMNO masih dipimpin oleh Tun Mahathir Mohamad dahulu. PAU sekarang sudah diganti dengan pujian dan ampuan untuk menyelamatkan Najib dengan harapan sesiapa yang berbuat demikian akan beroleh jawatan, kedudukan, kontrak atau dedak daripada pemegang kuasa di Perdana Putra.

Lantaran itu, tidak menghairankan jika UMNO sebenarnya amat bimbang dan takut dengan kemunculan Bersatu ini. Jika dalam PAT mereka sudah menunjukkan semangat dan keinginan yang tinggi untuk menyelamatkan negara, sudah pasti ia akan turut dijelmakan dalam kerja-kerja pilihanraya nanti.

Kata-kata semangat yang yang disampaikan oleh Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin dalam ucapan masing-masing pula cukup membanggakan dan dapat memberi suntikan semangat yang tinggi kepada ahli-ahli Bersatu di semua peringkat.

Jika dulu kata-kata semangat seperti itu biasa kedengaran dalam UMNO, tetapi kini sudah tiada lagi dan kini ia muncul kembali dalam Bersatu.

Cuba kita bandingkan ucapan Najib, Zahid Hamidi,  Hishammuddin Hussein dan lain-lain pemimpin dalam PAU, bukan saja hambar dan kosong, malah hampir tiada lagi kata-kata perjuangan ke arah menyelamatkan agama, bangsa dan negara. 

Yang lebih direbutkan ialah siapa paling kuat mengampu, membodek dan memuji Najib. Ini kerana yang mahu mereka selamat dan diutamakan hanyalah Najib yang namanya sudah pun tercemar dan menjadi kotor hingga ke seluruh pelusuk dunia, bukan negara yang sudah rosak dan binasa.

Menyaksikan semangat tinggi dalam PAT Bersatu ini juga secara tidak langsung memberi kefahaman kepada kita mengapa Jabatan Pendaftar Pertubuhan atau ROS sejak akhir-akhir ini bagaikan sengaja cari pasal untuk membatalkan pendaftaran parti itu.

Ada saja salah dan silap yang tidak kena di mata ROS. Surat-surat yang dihantar untuk meminta penjelasan atau pemakluman pula langsung tidak dijawab, sebaliknya hanya didiamkan begitu saja.

ROS ini bekerja untuk siapa dan adakah wang daripada sumber UMNO dan BN yang membayar gaji-gaji mereka?

Atau melihat kepada sambutan dan penerimaan rakyat selama ini, ROS seperti menyesal meluluskan pendaftaran Bersatu kerana ia kini semakin hampir untuk menimbus dan mengambus UMNO ke liang lahad dalam PRU 14 akan datang? 

Apakah membatalkan pendaftaran Bersatu yang dituruti dengan tiada kelulusan diberikan kepada Pakatan Harapan benar-benar dapat menyelamatkan UMNO dan BN atau ia akan melonjakkan lagi simpati serta kemarahan rakyat yang mana  akhirnya kejatuhan sebuah kerajaan yang mungkar tidak dapat dielakkan lagi? (ShahbudinHusin 30/12/2017)

148 comments:

  1. Replies
    1. 22.35......Tahniah yeop no. 1

      PPBM umpama arus dan gelombang rakyat........masakan boleh ditahan arus dan gelombang yg besar.

      Makin ditahan makin kuat gelombangnya.

      Terima saja hakikat bahawa arus gelombang rakyat sudah bermula.

      Delete
    2. Phantom, nampaknya adalah yg kena mandi bunga untuk buang sial. Hidup mula tidak tenang... Malam pun mengigau TDM datang ke rumah... Kahkahkah

      Delete
    3. Bro PJL........malam2 ngigau orang tua nyanyok baling kaca tak pecah duk datang dalam mimpi.......elok lerr pakai pampers takot basah tilam.....

      Kalo nak mandi bunga.......bukan takat bunga ajerrr yeoppp......dengan daun, batang, akornya sekali.......haaaa.....gitu lerrr pesan orang tua2 kalo udaaah kena tegor.

      Delete
    4. Tahniah kpd semua menjayakn PAT Bersatu... kami mengharapkn dan mendoakn yg terbaik langkah kepimpinan baru org melayu... Mohon kurangkn kejelikkan.. kembalikan wawasan asal negara berdaulat ini...


      Delete
    5. Phantom si hantu raya tak bertuan..Ramai penganalisa2 politik tempaatn mengatakan Madey ni menghidap post sindrom hendak disanjung dan dipuja seperti mana yang dialaminya sepanjang jadi presiden UMNO dan PM sepanjang 22 tahun dulu tu. Sebab tu jika dilihat dari riak wajahnya yang begitu gembira dan berseri2 bila diberikan tepukan gemuruh dan disanjung tinggi oleh ahli2 cap munge mulai dari masa ketibaannya kat perhimpunan tu hinggalah dia selesai menyampaikan ucaptamanya. Mesti dia terkenang2 sambutan hebat yang diterimanya dari delegasi UMNO ketika dia jadi presiden dulu.
      Sebab tu lah, dia beria2 sangat agar diadakan AGM ni walaupun cap munge berhadapan isu dibatalkan pendaftarannya oleh ROS. Jadi lebih baik diadakan AGM ni sekarang..kalau dah keluar arahan ROS tu, terlepas pulak peluangnya untuk disambut dan disanjung besar2an spt hari ini. Dan yang pasti, semestinyalah masa Madey berucap tu..dia akan membayangkan dirinya menyampaikan amanat penting kepada ahli2 UMNO, spt mana yang telah dilakukannya dulu, sepanjang jadi presiden parti tu. Apa pendapat kau phantom...tentunya kau setuju dengan aku dalam hal ni kan?

      Delete
    6. Tua2 masih tip top tunM...gooooood lah !!!

      Delete
    7. Kuat betul berfantasi kau ni GN

      kikiki

      Delete
    8. ...ada tak macam Power Rangers...si Mamak Matdey tuh!!!

      Delete
    9. Oink!!!@..Oinkkk!!!!@..Hog!!!...Hogggg!!!

      Delete
    10. Jika hendak membidas biarlah hujahnya berteras dan berisi padat. Fakta biar jelas jgn berputar belit mengelirukan pembaca. JGN guna perkataan yg kesat utk menunjukkan rs marah dan geram. Waras dlm kritikan. Jgn menyamakan manusia dgn binatang atau golongan jin krn darjat manusia adlh mulia
      Jgn hina keturunan dan yg paling penting JGN RASIS.

      Delete
    11. Eehhh Geng Naga......nama dia bukan Madey.....tapi Mahathir.
      Ko reti bahasa ke takkk...??

      Apa logiknya Mahathir gila sanjungan macam dakwaan ko....??
      Ko ada akal ke tidak kaldai...??

      Kalo Mahathir ada sindrom suka disanjung2 dan dipuja......baik dia duduk diam ajerrr dalam umno dan sokong kepala bapaak ko....

      Daahh tentu sumer selamat woiii.....dah tentu sumer orang respect, sanjung dan puja-puji Mahathir tak berenti sebab tak melawan apa.

      Legasinya tentu disebut2 sebagai tanda terima kasih sebab membatu diri anggok maaaanjaaang atas apa saja yg orang buat.

      Dari sumer yg berlaku macam pecah amanah, tanah duit kena samun sumer Mahathir sokong dan bisukan mulot.

      Dengan tidak ada satu bangkangan dan bantahan sudah tentu Mahathir akan disanjung sebagai negarawan yg sentiasa memberi sokongan.

      Dah tentu tukang masak, pembantu rumah, pengiring, pejabat dan berrrbagai kemudahan tidak ditarik dan kekaaal hingga ke hari ini.

      Kan ke senang kalo Mahathir duduk dalam puak ko. Mukhriz pon dah tentu tak dipecat.....hingga PRU14 pon masih MB Kedah.

      Tapi sebab kepincangan yg berlaku maka Tun Mahathir sanggup buang sumer kemudahan yg dinikmati.......dibiarkan dirinya dimaki hamun, dicaci hina.......dibiarkan Mukhriz dilucut.........dibiarkan anak cucunya diaibkan........

      Untuk apa sumer tuuu.....kalo bukan untuk rakyat dan negara.

      Kalo nak ikot hukum akal.......kalo nak senang baik Tun Mahathir duduk diam jerrr dalam umno.....ye idaaakkk...??

      Apa punya bodoh kenyataan luuu....."Madey menghidap post sindrom hendak disanjung dan dipuja".

      Absolutely irrelevant !!!

      Macam P.Ramlee cakap.....ko tu yg bodoh.
      Dah tua pon bodoh...!!

      Delete
    12. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    13. Perbezaan diantara AGM Bersatu dengan kuih PAU UMNGOK adalah ahli ahli Bersatu bersikap penuh profesional tetapi lain pula cara ahli ahli Umngok. Di PAU Umngok walaupun Kepala Bapak Keropok Klepet "MAU" mengaku bersalah keatas apa saja skandal pun tidak berpeluang kerana kaki bodek dari kiri kanan atas bawah depan belakang, semua sudut berebut rebut mengeluarkan alasan alasan penuh auta tanpa logik langsung yang Kepala Bapak tidak bersalah. Kesian Keropok Klepet hendak bertaubat pun tiada peluang. Dasyat sungguh bodeknya samalah seperti macai macai dedak yang melangau di blog Tuan Budin ni. Belum sempat Kepala Bapak buka mulut 3 ekor BABE GNajis(tukang jilat najis), Mat Jho Jahanam(tukang jual agama) dan Kejora Kengjang (tukang servis Jho Low )ni dah melebih lebih cuba menegakan benang yang basah. UlarMak PASPISPUSSY pun lebih cepat dari ular, lompat masuk tumpang sekaki.
      Tanniah Bersatu dan PH.

      Delete
    14. BABI HUTAN MANA PULAK YG DAH LEPAS NIH!!!MASUK KANDANG BALIKLAH...MENYONDOL JER!!!

      Delete
    15. Geng Najib & Jho Low,,kami tak akan termakan dengan hasutan giler kau,, hanya orang-orang yang munafik sahaja akan tetap sokong kerajaan kleptokrasi sekarang ini

      Delete
    16. Aku tak dpt hadir ke perhimpunan tersebut. Tp jiwa aku bersama BERSATU. Berdoa semoga BERSATU berjaya menumbangkan bn. BERJAYA BERSATU. Ayuh kita tukar kerajaan dlm pru14!!!!!!!

      Delete
  2. Salaam kembali....

    ReplyDelete
  3. second. hidup bersatu....

    ReplyDelete
  4. Sekalung tahniah kepada PPBM kerana telah berjaya menganjurkan persidangan ini.

    Walaubagaimanapun janganlah terlalu cepat membuat kesimpulan bahawa pendaftaran PPBM tidak akan dibatalkan hanya disebabkan kejayaan menganjurkan persidangan ini.

    Pembatalan PPBM adalah hasrat nereka dan alasan tetap akan dicari walaupun alasan itu kelwk akan kedengaran amat tidak munasabah.

    Masa akan membuktikan sama ada pernyataan saya ini adalah benar ataupun tidak.

    Apa pun salam perjuangan buat semua pendokong PPBM. Semoga kalian dan saya kekal dalam rahmat dan petunjuk Allah swt.

    Jangan sedikitpun ragu-ragu bahawa kita pasti akan menang di akhirnya sekalipun selepas pendaftaran parti kita ini dibatalkan.

    In shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya mati shj yg pasti,
      yg lain tak pasti
      Jgn confident sgt,
      nnti eksiden.

      Delete
    2. Sdr 22:59

      Terima kasih kerana berminat untuk memberi komen balas.

      Nanti selepas PPBM dibatalkan pendaftarannya saya akan berkongsi dgn semua termasuk sdr dari mana datangnya keyakinan saya bahawa pembatalan itu akan berlaku.

      Dan seterusnya kenyataan saya bahawa PPBM adalah 'golongan yang pasti menang di akhirnya' juga adalah berpunca dari sumber yang sama.

      Keyakinan saya bahawa PPBM akan menang (walaupun pada ketika itu PPBM telah dibatalkan secara rasminya) adalah seperti keyakinan saya bahawa satu hari kelak matahari pasti akan terbit dari barat.

      Saya mungkin silap di dalam membuat bacaan tetapi sumber keyakinan saya tidak mungkin silap.

      Buat masa ini biarlah saya simpan dulu sumber itu
      Kelak bila tiba masanya akan saya dedahkan dan kongsikan bersama semua.

      In shaa Allah.

      Delete
    3. Hanya mati shj yg pasti,
      yg lain tak pasti
      Jgn confident sgt bersorak riang kat pwtc tu,
      nnti eksiden kapal bugis kau tu.

      Kikiki

      Delete
    4. Saya yakin....
      Saya pasti....???

      Buatlah penilaian sendiri
      Buatlah perbandingan sendiri
      Anda seorang Islam.

      Delete
    5. Yang pasti aku yakin akan sepak muka rosmah lepas pru

      Kikiki

      Delete
    6. Setuju dengan Bro John Doe....kalo deme nak selamat......langkah PPBM mesti dihalang.

      Jadi tentunya ada banyak options yg akan dikemukan untuk tujuan itu.

      Pendek kata akan sentiasa aadaaaa saja yg tak kena.

      Tapi apa pon ia takkan luntorkan semangat Pakatan.

      Macam Ayahanda Tun Mahathir yg dikenakan berrmacam-macam benda......dari anaknya dipecat, tukang masak, pembantu rumah, pengiring dan banyak lagi kemudahan untuk bekas PM ditarik.

      Dan hal ni berlaku secara bertimpa-timpa........tapi sikit pon tak jadi kudis kepada Ayahanda Tun M........malah semangatnya lebih kuat dan kental menongkah arus yg menentang.

      Jadi apa sangat kalo nak dibandingkan dengan beban yg di bahu kita ni dengan beban yg Tun M tanggong.

      Sumbangan kita ni kecik jerrr......pangkah undi.

      PRU14 moh sumer undi Pakatan yeoppp...!!

      Delete
    7. Yang pasti aku yakin akan kencingkan muka Mamak Matdey lepas PRU

      kikiki

      Delete
    8. Sdra John doe...saya bukannya nak mempertikaikan bahawa cap munge ni nak dikenakan tindakan batal atau tidak, cuma yang say musykilkan ialah kenapa isu2 yang dikatakan akan membawa kepada pembatalan ini tidak diberikan perhatian dari awal lagi. Bukankah dalam Cap Munge ni bukannya calang2 orang ..Madey, Din Pagoh, Boboi..semuanya seasoned politician yang dah lama berkecimpung dalam sepak terajang politik negara. Malah Madey , mantan PM dan Din Pagoh,mantan TPM..logikke nak dikatakan mereka ni tak well versed dalam urusan pendaftaran persatuan dan undang2 yang berkaitan dengannya. Sudah tentu, ada legal advisers yang sedia menasihati mereka berkaitan isu2 ni..tapi kenapa masih lagi ada isu2 sedemikian ujud dalam parti tu.
      Kita tak boleh nak salahkan ROS dalam hal ini..mereka hanya menjalankan tugas yang diamanahkan kpd mereka sebagai agensi kerajaan yg bert/jawab..jika ada ketidak akuran dalam mematuhi syarat2 dan peraturan, sudah sewajibnyalah diambil tindakan yang sewajarnya. Kalau sdra John doe berada di kerusi KPnya pun, sudah tentu sdra akan bertindak sedemikian rupa..betul tak?

      Delete
    9. Sdr GN,

      Ada beza di antara 'tidak melaksanakan soal pengurusan' dengan "melanggar peruntukan perlembagaan". Yang kedua itu mewajarkan pembatalan tetapi yang pertama itu tidak.

      Ketiadaan PAT PPBM hanyalah 'tidak melaksakan perkara pengurusan' dan ia diakibatkan oleh fakta bahawa parti ini masih baru. Ia bukan something yang go against the constitution to justify a deregistration.

      Sdr tahu apa yang 'go against the constitution?'. Biar saya berikan dua contoh sahaja, iaitulah :-

      1. Tidak membenarkan pertandingan jawatan utama sekalipun wujud peruntukan mengenainya itu disebut di dalam perlembagaan parti.

      2. Membenarkan orang-orang yang sudah gugur keahlian secara automatik berdasarkan perlembagaan sendiri untuk hadir menjadi perwakilan di dalam persidangan.

      Siapakah yang sebenarnya melakukan kesalahan yang mewajarkan pembatalan itu, PPBM atau UmNo?

      UmNo jelas telah menggunakan kuasa eksekutif MKT untuk menghalang jawatan utama dipertandingkan. Ini adalah satu perbuatan jelas 'membuli minoriti'. Sebuah pertubuhan akan dibatalkan pendaftarannya apabila ini berlaku. Sama saja seperti kes pemegang saham minoriti dibuli oleh majoriti dan mewajarkan penggulungan syarikat tersebut oleh mahkamah.

      Itu yang pertama. Yang kedua ialah di dalan PAU sendiri ada perwakilan UmNo yang sebenarnya telah gugur keahlian kerana mereka telah pun mendaftar sebagai ahli parti lawan.

      Sdr GN tentu tahu bahawa mahkamah pernah membatalkan pendaftaran UMNO dahulunya. Tahukah sdr alasan di sebalik keputusan penghakiman Allahyarhamuhu TS Harun Hashim itu? Kalau kurang pasti biar saya kongsi di sini kerana saya dah beberapa kali khatam membaca alasan penghakiman hakim berkenaan.

      Ia disebabkan oleh beberapa ahli yang tidak menepati definisi 'ahli UMNO' yang membuat keputusan melalui pengundian di peringkat cawangan. Ulang siar DI PERINGKAT CAWANGAN.

      Ini adalah precedent keputusan Mahkamah Tinggi sendiri. Berdasarkan alaaan penghakiman ini apabila PAU dihadiri oleh ahli UmNo yang telah mendaftar sebagai ahli PPBM maka PAU itu sendiri sebenarnya telah tidak sah. Kalau cawangan pun tidak sah, apalagi PAU kan?

      Kalau alasannya ialah seperti kata saudara maka kegagalan UmNo membuat pemilihan jawatan2 utama dan kehadiran perwakilan yang tidak sah keahlian mereka di PAU itulah sebenarnya yang mewajarkan lagi menjadi mandatori untuk UmNO dibtalkan pendaftarannya. Ini precedent Mahkamah Tinggi bro dan bukan rekaan saya.

      Tapi UmNo tidak akan dibatalkan pendaftarannya. Yang akan dibatalkan ialah PPBM. Tapi akhirnya PPBM yang akan menjadi 'golongan yang menang'.

      UmNo yang cuba melenyapkan PPBM melalui salah guna kuasa yang akhirnya akan lenyap dan tidak kembali lagi.

      Tak percaya pun tak apa. Saya hanya berkongsi pandangan.

      Delete
    10. Eehhh Geng Naga.....apasal ko tak habis dengan PPBM...??

      Apa korang tak ada performance points yg boleh diguna untuk menarik kepercayaan orang ke...??

      Asik guna method memburuk-burukkan Tun M, caci hina aibkan Tun M dan mengata PPBM dengan bermacam cara.

      Apa korang tak boleh nak cakap pasal "performance" korang ke....??

      Tak ada performance yg baik ke yg boleh dicakapkan untuk menarik undi selain dari points menghina Tun M, PPBM dan Pakatan...??

      Why do you have to stoop that low....??

      Delete
    11. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    12. Andaikata selepas perhimpunan ini nanti masih "ROS" tidak meluluskan PPBM lagi,tentu saja itu arahan regime MO1 the kleptokrasi idiot,,Tun M dan yang lain masih boleh bertanding atas tiket Amanah atau PKR yang penting kerajaan BN Laknatullah wajib Kita tumbangkan.......!! Allahu Akbar

      Delete
  5. ROS dah silap perhitungan.Sebelum ni kekuatan PPBM tak kelihatan, malah selalu mendapat ejekan.ROS pun arah buat PAT, kerana organisasi yg lemah sukar untuk buat PAT dengan jayanya.Tetapi apa yang berlaku adalah diluar dugaan ROS dan para pengejek.Sekarang kekuatan PPBM dah tertonjol dan nyata menyebabkan UMNO ketak lutut.
    Ha apa macam sekarang...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...tang mana menonjol tuh!!!

      Delete
    2. Tang pungkoq babi tonggek tu lerrr...sekupang sahaja.

      Delete
    3. Woii!!!...Z Tokey BABI pasar borong...bila ko nak Mampuih...baru balik keje kat Chow kit ler tu sama Wak Suman Tempe.

      Delete
  6. Tn Budin...pertanyaan saya berkaitan jumlah sebenar ahli2 Cap Munge yang hadir dalam Agm hari ini masit tak dijawab...kita bukannya nak dengar kehadiran 100% dari 137 bahgian tu tapi nak tau berapa orang yang hadir semuanya. Takkan susah sangat nak beritau maklumat tu..dapatkan ajelah dari seketeriat pendaftarn cap munge dan maklumkan kat sini. mohon agar jangan dikecewakan harapan seluruh rakyat Msia ye Tuan ! Pleeeez!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Cuba kita bandingkan ucapan Najib, Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein dan lain-lain pemimpin dalam PAU, bukan saja hambar dan kosong, malah hampir tiada lagi kata-kata perjuangan ke arah menyelamatkan agama, bangsa dan negara."


      Gn kau cube tak bezakan ucapan presedeng klepet dan timbalanya kat PAU dgn ucapan tunM tadi?

      Delete
    2. Pigi mamposss la dgn kak ros tu.Tak kesah pun tak lulus.mmg kompom dh rakyat undi PH

      kikikiki

      Delete
    3. Sdr GN,

      Untuk menjawab soalan saudara, memadailah utk saya kongsikan sejarah kemenangan Bani Abbasiyyah ke atas Bani Umayyah.

      Semasa Bani Umayyah tumbang di tangan Bani Abbasiyyah jumlah ahli di dalam kabilah Bani Abbasiyyah tidaklah seramai mana pun, malahan jumlah mereka adalah jauh lebih kecil berbanding Bani Umayyah. Masakan tidak kecil, asul keturunan Bani Umayyah adalah dua generasi lebih lama daripada Bani Abbasiyyah. Usul keturunan Bani Abbasiyyah hanya bermula di tangan Abdullah Bin Abbas sepupu Nabi saw sedangkan usul Bani Umayyah telah sebelum Nabi diutuskan sebagai Rasul pun.

      Di manakah letaknya punca kemenangan Bani Abbasiyyah ini?

      Sekiranya menjawab secara manusiawi maka jawapannya ialah 'pada sokongan sebilangan besar rakyat Negara Islam' yang bukan pun ahli kabilah Bani Abbasiyyah.

      Kalau jawapan secara ahlussunnah pula lebih mudah, hanya dua perkataan 'kehendak Allah'.

      Kekalutan sdr dgn 'parti nyamuk' ini sudah memadai sebagai bukti awal.

      Delete
    4. Felda dekat di hati najib

      Kikiki

      Delete
    5. GN, Puas kita orang cari mana satu parti cap munge, tapi tak jumpa. Untuk tak menghampakan, kita cuba juga tanya kat orang lain, rata2 kata tak pernah dengar. Satu pakcik tu pulak cakap, kau jangan layan, orang yang bertanya tu gila isim agaknya...

      Delete
    6. ...yg paling aku geli hati...si Boiboiboi tuh cakap...nak umumkan jumlah ahli cap Munge 2 minggu selepas adakan AGM...kartun oh kartun!!!

      keh...keh...keh...keh...keh...

      Delete
    7. Geng Naga.....apa bingaiii ko menganggap kemenangan diperolehi dari bilangan ahli parti...??

      Kalo gitu tak payah kempen mintak mandat dari rakyat untuk BN.......cukoplah suruh ahli2 umno dan BN ajer yg pangkah undi.

      Apa hal suroh rakyat pegi keluar ngundi...?? Kan ke ahli2 korang dah cukop boleh bagi kemenangan.......3 jota kaaannn...??

      Badigolll........ko ingat dulu masa kempen PRU13 di Penang..........siap panggil penyanyi Korea yg meletopppp Psy nyanyi Gangnam Style.......dibayar Psy dengan cukop mahal.

      Kemudian diadakan pulak majlis makan malam kepada orang2 Penang........punyalaaah kipaass laju dengan rakyat Penang noooo.

      Lepas tu punyalah ramai rakyat Penang hadir ke kempen PRU13 tu.......siap bawak placard "I lLove PM" dan bendera Msia.......sampai ada orang terrrharuuu confident......

      Kalo dikira congak placard yg diangkat tiiiinggiii tu punyalah tak terrrrkira banyaknya..........rasa2 memang boleh menang tuh....!!

      Last2 bila kira undi.........jadi Ganyang Style.

      Yg placard banyak2 tadi pon taaah ke mana lerrr dicampak deme gamaknya..??

      Moral of the story......don't judge a book by its cover.

      Keadaan boleh jadi sebaliknya.......dan keadaan bukan berlaku semata-mata seperti situasi yg nampak oleh bijik mata ajerrr....

      Cerodik buah pelior kamu yeoooppp....

      Delete
    8. BERSATU ADALAH PARTI MASA DEPAN UNTUK MALAYSIA

      keh...keh...keh...keh...keh...keh...

      Orang yang Hilang Akal dan Bengap jer yg sokong cap Munge dan Fukatan Haprak!!!

      Delete
    9. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    10. The Phantom ...pertanyaan aku simple aje, Rakyat Msia tak sabar2 nak tau jumlah mereka yang hadir kat AGM tu...itu aje. Bukannya nak tau berapa jumlah cawangan ke..berapa bahagian ke. Berapa ahli yang hadir semuanya !!!!!. Bukan ke sebelum ni tular berita 6000 ahli baru Bersatu telah dapat didaftarkan di Kedah..dan setiap kali ceramah Bersatu diadakan di seluruh negara, berduyun2 ahli baru dapat direkrutkan dalam ceramah2 tu....
      jadi apa tujuan keluar berita menguar2kan kemasukan beramai2 ke dalam Bersatu ni..saja2 ke ..atau utk menunjukkan bahawa kekuatan parti Bersatu adalah dengan ramainya jumlah ahlinya? Habis takke salah satu tujuan diadakan roadshow Bersatu seluruh negara adalah untuk merekrut dan menambah ahli2 barunya...atau ia hanya saja untuk berjalan makan angin dan membazirkan tenaga, masa dan wang ringgit aje.
      Cuba kau beritau aku satu parti dalam dunia ni yang tak berbangga jika punyai ramai ahlinya...mungkin Bersatu aje lah kot. Mungkin pada mereka bilangan ahli tak penting asalkan pucuk pimpinan tertinggi otai2 politik negara..begitu ke? Kalau gitu , apa guna ujudkan cawangan dan bahagian untuk parti tu...ataupun ujudnya hanya on paper aje, just for show kpd ROS..bilangan ahli bukan keutamaannya. Mohon kau beri pencerahan lebih lanjut ye Phantom!

      Delete
    11. JD, tak payahlah putar belit sejarah Islam untuk halalkan sokongan terhadap jumhur kafir evengelis dan liberal dlm DAP,PKR dan PPBM untuk menjadi pemimpin. Masa yg sama bermusuhan dengan ulama' dan jumhur Islam dlm PAS dan UMNO. Seperti yg diperkatakan khinzir dibalut kulit biri biri tetap khinzir. Dan tetap juga haram. Muhasabahlah golongan yg JD pilih. Golongan ini didokong segala pertubuhan kafir dan liberal - IFC, G25, SIS, Pertubuhan Kristian Malaysia dan banyak lagi. Bagaimanakah JD nak spin bergabung dgn golongan sesat ini yg menentang syariat ini adalah perjuangan mulia. Tambah pula menentang golongan ulama' dan jumhur org Islam.

      Delete
    12. Mr J pendusta agama berlidah Yahudi.

      Di manakah saya telah memutar belit sejarah Islam? Saya telah menceritakan satu fakta untuk menjawab isu GN. Ia adalah fakta yang tertulis di dalam kesemua buku2 sejarah yang ditulis pada zaman salaf.

      Kamu hanya menentang tapi tidak menyangkal pun fakta2 itu disebabkan kamu tidak ada fakta pun.

      Kamu tu yang jelas seorang pendusta. Sudahlah jahil, berbohong pula.

      Mark my word J. "UmNo akan dibinasakan dan lenyap sama sekali dan kamu J adalah di antara orang-orang yang terpilih untuk dibinasakan bersama-sama UmNo'.

      Tak percaya pun tak apa. Pada akhirnya kamu yang akan menangung penyesalan itu.

      Delete
    13. ...tak osah nak meroyan siang malam...kita tunggu jer sapa yg akan kena talkinkan!!!

      Delete
  7. apa kau merepek ni budin..sebenarnya parti masa depan yg gelap dan malang bg rakyat malaysia terutama bangsa melayu..tak sanggup bertuan melayu sekadar boneka laknat dapigs..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "kami datang untuk mebantu BANGUNKAN ekonomi US"

      Dato sri xxxxx bin abdul razak
      (aka keramat hidup)

      Kikiki

      Delete
    2. Boneka rosmah je najib tu..

      Kikiki

      Delete
    3. Yang pasti aku yakin akan kencingkan muka Mamak Matdey lepas PRU

      kikiki

      Delete
    4. Yang pasti aku yakin akan kencingkan muka Mak kau lepas aku main jp

      kikiki

      Delete
    5. Yg bagi lesaaapp tanah Felda.....yg bayar company ciplak BVI.......yg sign buta sepatah haram tak baca......yg tak sedor dan tak tau sape masokkan ke akaun peribody.........yg freehold kata leasehold...........tu sumer nak panggil boneka apa...??

      Boneka Jack Sparrow kaaaa....Kassim Baba kaaa...???

      Delete
    6. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    7. Aik...sentap nampak!!!!
      Pi balik kandang pi..

      Delete
    8. Woii!!!...Z Tokey BABI pasar borong...bila ko nak Mampuih...baru balik keje kat Chow kit ler tu sama Wak Suman Tempe.

      Delete
  8. perkara betul akan diburu jua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...buru ke jadi BARUA!!!

      Delete
  9. Geng najib tp dok merapu Kat geng tun.. takde maruah ke ko ni?

    ReplyDelete
  10. Mereka yg mengikuti perjalanan politik TDM akan faham benar watak dan peribadinya. TDM ada agenda dan nafsu politik sendiri. Beliau amalkan politik tanpa prinsip atau disebut politik Machiavelli. Agenda beliau terang bagi mereka yg hendak fahami. TDM cuba guna pentas UMNO untuk agendanya. Beliau pelopor fitnah 1MDB untuk jatuhkan DSN yg dianggap menghalang agendanya. Digunanya saki baki kroninya dlm kerajaan yg disebut 6 Tan Sri untuk jayakan fitnah 1MDBnya. 6 Tan Sri kalah dlm pertembungan dgn DSN. DSMM yg dibantu DSN untuk jadi MB pun tiba tiba mula burukkan DSN. Beliau kemudian ditamatkan perkhimatan kerana lebih joli pada kerja. Maka TDM yg sangat terdesak tubuhkan PPBM sebagai wadah jayakan agendanya. Tiada apa apa tujuan mulia PPBM ditubuhkan. Mereka yg terhasut masuk PPBM pun ramai yg dah tersedar dan tinggalkan PPBM. Lihatlah sendiri berapa banyak U-turn TDM dah buat akibat amalkan politik tanpa prinsip. Tiada apa apa untuk rakyat pada 'perjuangan' TDM dan PPBM. Harap sedar sebelum bala berbagai skandal TDM yg silam berulang kembali. Sia sialah sorakkan kita untuk parti yg bawa kerosakkan dunia akhirat kalau berkuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blaaa.....blaaa....blaaa.....blaaaa

      Spiiin lerr alih tiang gol Jebon woiiii.......dah memang scope koje kamu......

      Mukhriz dipecat sebab joli........kkaaaaahkkaaah.....ko nak belit sape ni Jebon.......kepala bapaaak luuu kaaaa...??

      Mukhriz dah Muhyidin dipecat sebab berani persoalkan 1MDB.........1Msia tau cerita ni Bon-Bon.....

      Dulu sape jerr yg berani bukak mulot sumer kena pecat, ditukarkan sana sini, direhatkan sebab sakit.....dan macam2....

      Punyalah suci 1MDB ni tak boleh disentuh. Macam yg jadi kat 2 Australian reporters dari 4 Corners tu.........bukak jer mulot tanya.....siap dibawak ke balai......esok dihalau balik Australia. Pastu satu Australia gempaaakkk......malu woiiii...!!

      Punyalah demokrasi woiiii.....

      Harap sumer sedar sebelum bala ghaib datang......pesawat hilang......duit lesap......tanah pon hilang.....sumerrrr ghaib.
      Tak ke ajaib tuuuu.....???

      Sia-sialah sorakan kita untuk parti yg bawak virus ghaib dan lesaaapp kalo kita tak nak ubah.

      Delete
    2. Woiiii..jamilah aka mr j pi masuk sekolah dewasa laa.

      Delete
    3. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    4. Woii!!!...Z Tokey BABI pasar borong...bila ko nak Mampuih...baru balik keje kat Chow kit ler tu sama Wak Suman Tempe.

      Delete
    5. Kojola......Aaiiiikkkk.....ko dah biasa buat macam tu ke....???

      Kalo tak biasa takkan ko tau macam mana step nak buat koje tu.......ye idaaakkk..??

      Ooooo....gitu caranya ye.....patutlah ko tak boleh lupa step 1....step 2 tuuu.....

      Ropenye sedaaap bebenor ye....??
      Macam gula singgam ke....??
      Pengalaman dari Chow Kit laaa tuuu ye...??

      Sorry Doh.....aku masih tau hukom Allah lagi.......

      Ko ajerrrlah yg buat koje gelap kat lorong Chow Kit tuuuu.........ko pon daaah expert.........jadi ada baiknya profession tu kami serahkan ajerrr pada yg pakar macam ko....

      Teruussskan khidmat bakti anda di lorong Chow Kit tu hingga dapat berkupang-kupang...

      Selamat maju jaya yeopppp....!!
      Taaakkbeeerrr !!

      Delete
    6. Mr J si pendusta agama berlidah Yahudi ini gagal menjawab balas apabila saya memberikan hujah bahawa orang-orang yang menyalahkan kepimpinan terdahulu adalah hakikatnya golongan pendusta disebabkan kesemua nas yang membicarakan tentang pemimpin dan kepimpinan adalah menyebut tentang 'kepimpinan semasa'.

      Walaubagaimanapun disebankan ia adalah seorang pendusta yang membenci kebenaran ia tidak segan silu untuk mengulangi pendustaannya itu berulangkali walaupun selepas ia kalah mati di dalam berhujah.

      J sebenar-benarnya adalah seorang pendusta pembenci kebenaran berlidah Yahudi.

      Saya telah bersumpah laknat ke atas kebenaran perkara ini dan tidak berniat utk sekali lagi bersumpah laknat mengesahkan bahawa J adalah sroang oenduat agama berlidah Yahudi.

      Mark my word everyone 'J akan dibinasakan bersama-sama UmNo'.

      J tak nak percaya pun tak apa. Memadailah rakan2 lain menjadi saksi bahawa J telah diberikan peringatan.

      Delete
    7. Ostad doe BARUA Dapigs!!!

      Delete
    8. 00:57 kepanasan tanpa hujah balas.

      Kasihaaaan..

      Delete
    9. Bro John Doe.....kita udah tau Jebon sekapal dengan Jack Sparrow.

      Biarkan si Luncai terjun dengan labunya.....

      Tapi the most annnoying thing is Jebon ni tak sudah2 membelit sumer fakta dan jugaakkk ayat penjelasan kita........ini pengalaman teman sendiri dan Pak Diny Yusof.

      Points lain tak derrr.....evangelist.

      Tanah yg lesaaap tu evangelist punya koje lerr gamaknya.....

      Delete
    10. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    11. Babi tonggek tu panaih pungkoq nampak...

      Delete
    12. Woii!!!...Z Tokey BABI pasar borong...bila ko nak Mampuih...baru balik keje kat Chow kit ler tu sama Wak Suman Tempe.

      Delete
    13. Bro phantom, betul tu. Sebab tu saya sudah lama tidak membalas komen J kerana saya melihatnya sbg usaha yang sia-sia. J tidak berjaya mempengaruhi sesiapa pun dan dia sendiri juga telah kelihatan membuat pilihan dan tidak boleh diubati lagi, maka saya biarkan saja komen2 J.

      Walaubagaimanapun saya sokong bro phantom dan pak Diny terus berhujah fakta dgn si pendusta ini.

      Saya hanya mengomen balas kepada J apabila ia menggunakan watak pendusta agama. Ada pula watak kaki belit berlidah Yahudi, saya biarkan saja.

      Dahulu saya pernah menulis tentang 3 golongan pembenci kebenaran yang disebut di dalam AlQuran dan UmNo mempunyai kesemua askar dgn 3 ciri ini. Iaitulah:-

      1. Memperolok-olokkan.

      Ini adalah ciri kaum Musyrikin. Askar siber Najib yang mempunyai ciri ini ialah Kejora. Ia muncul lebih awal dari yang lain.

      2. Beralasan

      Ini adalah ciri kedua berat bagi kaum pembenci kebenaran ia adalah ciri kaum Nasrani. Askar siber Najib yang memiliki ciri ini ialah unknown aka sahabat. Ia muncul selepas Kejora. Kini selepas beberapa purnama Unknown aka sahabat (nakhoda kapal korek) tidak lagi muncul tapi watak beralasan ini sekarang ini telah digantikan oleh GENG NAJIB.

      3. Memutar belit

      Ini ialah ciri pembenci kebenaran kaum Yahudi. Tanpa keraguan lagi askar Najib yang memiliki ciri ini ialah Mr J.

      Di atas ketiga-tiga ciri ini, wujud satu lagi golongan yang lebih dahsyat. Iaitu orang yang memiliki ketiga-tiga ciri pembenci kebenaran ini iaitulah kaum munafik.

      Watak keempat ini dimiliki oleh seorang askar siber Najib yang baru muncul dan hanya muncul sbg anon seperti Kejora tapi bukan Kejora. Ia adalah Virgo. Nama Virgo ini ia sendiri pernah gunakan sebentar di blog KD. Selepas kantoi ia hanya muncul anon tapi saya kekal memanggilnya Virgo.

      Saya boleh bezakan di antara Kejora dan Virgo melalui karakter pembenci kebenaran yang mereka masing-masing wakili. Kejora karakternya memperolok-olokkan sedang Virgo memiliki ketiga-tiganya sekali.

      Kini Virgo tidak lagi muncul dgn karakter yang dikenali ini. Saya pun tidak tahu sebab ia tidak lagi berani muncul dengan komen2 yang menunjukkan karakter dirinya. Atau mungkin Virgo telah insaf ataupun telah ditimpa apa yang ia perolok-olokkan saya pun tidak tahu.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    14. ...tak osah nak meroyan siang malam...kita tunggu jer sapa yg akan kena talkinkan!!!

      Delete
    15. Bro John Doe....teman setuju dengan mike bahawa J ialah seorang pendusta yg nyata.

      J ialah seorang buta taksub yg hanya membenarkan yg bathil walaupon dia sedar akan kebathilannya.

      Isu yg sama diulang dan dimainkan berkali-kali kepada kita. Walaupon sudah diterang, dijelas dan dibahaskan isu tersebut.......esok lusa dia tetap akan ulang pekara yg sama lagi dan lagi.

      Apabila J merasa dirinya terperangkap dengan satu2 isu atau soalan yg kita ajukan.......dia akan mengelak atau menghilangkan diri buat seketika.......dan akan muncul semula di posting yg baru.

      Ada ketika J akan putar-belitkan kata penjelasan yg kita berikan............dan ini pernah terjadi pada teman dan Pak Diny Yusof.

      Pada pengamatan teman.......tujuan J bukanlah bekehendakkan penjelasan atau mencari pencerahan.

      Tujuan J yg sebenar ialah dia mau kita membenarkan kebathilan yg dibawaknya.
      Dia mahu kita mengatakan yg bathil itu benar.

      Itulah tujuan J.......dan selagi kita tidak mengiakan atau setuju dengan kebathilan dan korupsi.........selagi itulah dia akan mengulangnya tanpa jemu.

      Yeop.........teman rasa tak perlulah kita bersungguh-sungguh membuang masa melayan kerenah J.........kerana telah hampir sumer persoalan yg dibawaknya sudah pon kita perjelaskan dengan terang berulang kali.

      Biar saja dia dengan dunia bathilnya menyokong korupsi.

      Sekian, salam perjuangan ikhlas dari teman.

      Delete
    16. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
  11. Selamat Maju Jaya PPBM dan dirgahayu Tun M

    ReplyDelete
  12. Jangan cepat teruja. Pakatan harapan sudah mula bunga2 kesilapan dengan memasukkan anwar sebagai bakal perdana menteri menggantikan tun m. Kami tidak mahu anwar sebagai pm. Dia diketahui suka berpura2 dan Main belakang. Pakatan melakukan kesilapan besar jika ambil anwar sebagai pm. Kami rakyat sedang memerhati. Mohon anwar dan keluarganya tidak mengambil kesempatan atas situasi Sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun analisis hingusan yg terbit dri perbahasan di blog ini tidak akan menjejaskan keputusan akhir kiraan di peti undi nanti. Geng pakatan boleh berangan angan dan berfantasi sementara boleh akan kemenangan mereka yg akhirnya akan menjadi milik umno. Hanya umno yg boleh membela nasib org org melayu dan hanya umno juga yg boleh meranapkan impian org org melayu dan malaysia. Yg pasti umno akan terus mekar walaupun baunya seperti bunga raflesia tgh berkembang. Hidup umno!!!!!

      Delete
    2. Woiii..babi tonggek pi masuk kandang laaa.

      Delete
    3. https://youtu.be/DdL3FYyxPfs

      00.04......Lepas tengok video You Tube di atas ni kami dapati apa yg kamu cakap tu sumernya betol bro........

      Malaysia Boleh.....!!
      Taaakbeeerrrr....

      Syabas yeoopppp....syabaaasss...
      Salute !!

      Delete
    4. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    5. Woii!!!...Z Tokey BABI pasar borong...bila ko nak Mampuih...baru balik keje kat Chow kit ler tu sama Wak Suman Tempe.

      Delete
    6. Heyy 0024.. Mak badak x ajor ko mencarut ye..mak badak ni khelass orangnye..ngan diamond pink dan beg hermes

      Delete
    7. HEYY 0027...ANAK NANGOI...PI MASUK KANDANG...

      Delete
  13. Bro John Ameno merancang
    Penghalang mereka wajib disingkir
    Walau lumat badan dicincang
    Semangat Bersatu takkan berakhir!

    Biar apa mereka nak buat
    Jahat mereka tidak selama
    Dianggap lemah kan jadi kuat
    Dari berbisik akan bergema!

    Gunalah segala semuanya cukup
    Teruslah dakap kuasa yang tinggal
    Boleh dibatal,boleh ditutup
    Kalah nanti semua tertanggal!

    Kemenangan pasti dipihak yang benar
    Khianat negara mereka yang buat
    Diberi amanah dibuat onar
    Mereka lupa siapa yang kuat!

    Pendedak buta hati dan perut
    Gn,J jadi Pak Turut
    Selama mana nak sorok parut
    Tujuh keturunan nanti dicarut!

    Jika dibatal jika ditarik
    Jangan kita berputus asa
    Tak akan lama matahari terik
    Lambat laun cuaca selesa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila matahari terik saja kita jemur babi tonggek di tengah padang.

      Delete
    2. Terrrbaiikkk dari Bro Fan Tun !!

      Terima kasih kerana bersama kami.
      Salam perjuangan ikhlas tanpa dedaaakkk....

      Delete
    3. Bro Phantom

      Ada orang mandi bunga malam ni di dalam longkang tepi pili bomba di lorong Chow Kit!!!

      Delete
    4. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    5. Bro Zack......wowww.....lepeh mandi bunga tu tentu laku tuuu.....jadi berkupang-kupang naik sahamnya yeoooppp...!!

      Jangan main2........pakar gula singgam tu bro.......

      Delete
    6. Bila matahari terik saja kita jemur Z Tokey BABI tonggek pasar borong Chow kit di tengah padang sampai Mampuih.

      Delete
    7. Bro Fan Tun,

      Pantun terbaik bro. Berasap GN dan pendedak2 semua.

      In shaa Allah kita akan menang. Jangan ragu-ragu barang sedikitpun.

      Hanya masa yang memisahkan kita dengan kemenangan itu.

      Delete
    8. ...tak osah nak meroyan siang malam...kita tunggu jer sapa yg akan kena talkinkan!!!

      Delete
  14. The Phantom ...pertanyaan aku simple aje, Rakyat Msia tak sabar2 nak tau jumlah mereka yang hadir kat AGM tu...itu aje. Bukannya nak tau berapa jumlah cawangan ke..berapa bahagian ke. Berapa ahli yang hadir semuanya !!!!!. Bukan ke sebelum ni tular berita 6000 ahli baru Bersatu telah dapat didaftarkan di Kedah..dan setiap kali ceramah Bersatu diadakan di seluruh negara, berduyun2 ahli baru dapat direkrutkan dalam ceramah2 tu....
    jadi apa tujuan keluar berita menguar2kan kemasukan beramai2 ke dalam Bersatu ni..saja2 ke ..atau utk menunjukkan bahawa kekuatan parti Bersatu adalah dengan ramainya jumlah ahlinya? Habis takke salah satu tujuan diadakan roadshow Bersatu seluruh negara adalah untuk merekrut dan menambah ahli2 barunya...atau ia hanya saja untuk berjalan makan angin dan membazirkan tenaga, masa dan wang ringgit aje.
    Cuba kau beritau aku satu parti dalam dunia ni yang tak berbangga jika punyai ramai ahlinya...mungkin Bersatu aje lah kot. Mungkin pada mereka bilangan ahli tak penting asalkan pucuk pimpinan tertinggi otai2 politik negara..begitu ke? Kalau gitu , apa guna ujudkan cawangan dan bahagian untuk parti tu...ataupun ujudnya hanya on paper aje, just for show kpd ROS..bilangan ahli bukan keutamaannya. Mohon kau beri pencerahan lebih lanjut ye Phantom! Nak tanya jugak..kau ni dah daftar jadi ahli Bersatu ke atau masih lagi ahli UMNO?

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN...sabar2...kan si Boiboiboi tuh nak umumkan jumlah ahli cap Munge 2 minggu selepas AGM nih!!!....

      kihkihkihkihkih...macam lagu Tak Tung Tung -kelakau-kelakau......macama ada si anon cakap tadi...cap Munge ni...macam batang jagung...

      Delete
    2. Jumlah ahli atau yg dtg x penting sgt.
      Umno 3 juta ahli .. brape yg undi BN nnt ? Brape pulak yg senyap2 undi PH.
      Yg x berparti secara rasmi .. undi utk siapa ?
      Klu PRU nnt adil & bersih .. boleh ka BN menang ???

      Delete
    3. Wooiii cibaiii Geng Naga......aku ada hak nak layan ko ke tak....

      Apa hal dari Pak Othaman ko nak berjangkit pada aku pulaaak nih...?? Pak Othaman tak derr ko cari pasal dengan aku..??

      Blaaahlah sama luuu punya persepsi......aku peduli apa Dol...

      Jangan sebok jaga jumlah bilangan ahli orang.........lagi baik luuu sebok pegi cari tanah Felda yg ghaib lesaap tuu.....

      Cuba tengok mana tau kalo2 terselit celah laci kabinet kasut ke.......di rak kabinet dapor ke.......tak pon ada celah kabinet reput.

      Tak pon luuu pegi cari mana tercicirnya duit yg berbilion bayar BVI ciplak tuuuu........tercicir kat rumah mewah Hollywood ke......atau dalam beg birkin ke....??

      Kalo dicari betol2.....memang boleh jumpa Dol...

      Badigol.....ko jangan semak dengan aku dol...!!

      Ko dah kurang ajarrrr biadab dengan Pak Othaman yg jauh lebih tua dari ko.......sekarang lepas sorang sorang ko nak cari pasal...??

      Memang DNA macaaaiii2 macam ko ni dah dididik oleh kepala bapaaak luuu biadab dengan orang tua.

      Aku tengok cara ko berkomunikasi dengan Pak Othaman very rude.....tak tau hormat orang tua...!!

      Samdol......aku masih ahli umno...???

      Kahkahkahkahkahkahkahkaahkahkaaaaaa

      Sorry aku tak lapor pelahap macam ko Dol...
      Alhamdulillah.....aku boleh hidop tanpa dedaaakkk...!!

      Akhir kalam......Salam kepala bapaaak luuu.....

      Delete
    4. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!...lepas tu ko jilat2 macam gula singgam!!!

      Delete
    5. Saperti yang pernah saya nyatakan sedikit masa lalu , saya telah dapat menghadirkan diri keperhimpunan itu .

      Walaupun hanya dapat meluangkan masa sekitar dua jam sahaja kerana kesuntukkan waktu . Ada sahabat lama dari Saigon (HCM) dan Melbourne yang bertandang di sini untuk perjumpaan akhir tahun .

      Geng Najib , perlukah mendaftar menjadi ahli mana2 parti untuk mengundi ??
      Kerana , setahu saya ,ramai sahabat serta handai taulan saya tidak menjadi mana2 ahli parti . Tetapi di setiap pertemuan , kami sependapat 'something has to be done ...MO1 has to be chopped off and removed'.

      So , by persistently requesting the number of any party members does not reflect on the trend of voting results .

      Delete
    6. Saudara Phantom...siapa kata sianon 01.00 ni orang muda??.....kalau saudara nak tahu sibapok ni sudah tua bangka tapi suka berlagak muda!!...dia ni mengalami sakit jiwa.Tak ada kerja tetapi hari2 suka dok sumpah seranah dan maki orang.Dia ni hanya sekor bapok aja tetapi menjelma dalam berbagai anonymous.Jadi kita abaikan saja sibapok tua ni.

      Delete
    7. BAPOK DAH MAI....SERAM NYA!!!

      Delete
  15. Org yg menyokong bersatu hanya pandai auta jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH-PAKATAN HIPOKRIT

      Delete
    2. bukan setakat auta jer....dah jadi BARUA Dapigs dah!!!

      Delete
    3. Itu je mampu berhujah?

      Selamat tinggal UmNo dari bumi Malaysia.

      Tempohmu sudah semakin singkat. Tak lama lagi sebelum talkin (simbolik) boleh dibacakan.

      Delete
    4. Ostad Doe Barua dapigs!!!

      Delete
    5. ...tak osah nak meroyan siang malam...kita tunggu jer sapa yg akan kena talkinkan!!!

      Delete
  16. Asyik tanya ahli ramai mana.jgn tersilap.ahli dan pengundi cuba bezakan.ramainya ahli umno dan kerdilnya jumlah ahli pkr tidak menghalang pkr dan rakan2 menumbangkan umno dan sekutunya di selangor.ikut resmi padi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cian Bang Non dan PKR...Reformasi Bang Non dah basi...pas tu hari ni dipermainkan pulak dek si Mamak Matdey ... padan muka PKR dan Bang Non...tak lama lagi main kencing mengencing lah tuh!!!

      Delete
  17. Tu harapan ko sorang je zombi 23:05, Menyanyah nak kan jumlah kehadiran tu pe hal? Nak buat modal spin la tu, hape lagi. Yang seluruh rakyat kecewa ialah kepada MO1 = PM = Najib Tun Razak sebab dia:-

    - hapuskan DEB , tapi buat 1MDB
    - buat hutang bertubi tubi
    - untuk 1MDB ini syarikat gila babi
    - tiada untung malah sentiasa rugi

    - tiada untung tapi sama rakyat MO1 kelentong
    - taja tok imam pak bilal jkk kampong semua pergi haji
    - haji 1MDB sudah jadi sebutan satu kampong
    - haji najib dapat ilham nak bayar hutang mesti ada GST

    Bila ada GST, harga barang naik melambong lambong
    makcik pergi pasar mata terbeliak mulot melopong
    bila tengok rm 20 itulah harga sekilo ikan kembong

    dengan GST pon masih tidak cukop tampong
    peruntukan pendidikan, kesihatan dipotong
    potong subsidi minyak, susu, gula tepong
    potong biasiswa, pelajar balik berbondong bondong

    Lapang nanti saya sambong..............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiiii...BARUA Dapigs...pi Mampuih lah ko!!!!

      Mengigau ker..pi sambung tidoq ko tu balik...

      Delete
    2. 0108...NASIB BAIK LANCAU KO TAK KENA POTONG SEKALI...

      Delete
  18. Anon 1.18 and 01.21,,,adalah sampah hanyut yg tersadai dalam blog ini, ada hati nk pengaruh orang terima kenyataan bahawa menyokong pencuri lillahitaala, ,,puiii,,,dasar suku sakat dajjal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok sah bimbanglah,PPBM ni tak ada harapan nak menang ,paling tinggi pun 2,3 kerusi Parlimen je yg dia boleh dapat ,itu pun kerana di beeri ehsan bertanding di kerusi yg ramai pengundi DApigs,yg sampai bila pun tak boleh terima Umno/BN.Itu pun kalau parti Mat Sabu sanggup berkomporomi,kerana mereka pun mahu kerusi yg dapat subsidi Dapigs tu.PKR pula entah dapat 5 ke 6 kerusi,tentu mahu kedudukan lebih tinggi dari PPBM.Berebut jadi ketua Pembangkang boleh le,jadi PM alahai angan-angan Mat Jenin pun lebih realistik.

      Keadaan sekarang pun dah jauh berubah dari kedudukan 2 tahun yg lalu.Negara berada dalam suasana yg sangat mantap.Ekonomi berkembang mengatasi negara lain,nilai ringgit meningkat tinggi prestasinya juga mengatasi prestasi matawang negara lain ,Pasaran saham juga meningkatkedudukannya tertinggi sejak 2013 ,harga minyak sudah tinggi US 66.00 setong,USd 21.00 melebihi harga yg diambil kira dalam penyediaan budget.Perjalan ktuipan hasil terutamanya GST juga mantap,reseves BNM pun terus meningkat.Dan ygn paling malang bangi Mahathir ialah 1MDB sudah menyelesaikan hutangnya dgn IPIC,Doj pun tak ada khabar berita,manakal TRX dan Bandar Malaysia pula progresive membangun.

      Apa lagi points yg boleh menyokong slogan tipudaya Mahathir' Selamatkan Malaysia'?.Selamatkan dari apa?.Serangan musuh dari luar ,tak ada ,ekonomi baik ,confirm tak bankrupt.So apa lagi?.Itulah menyebabkan Mahathir minta maaf,kok dgn minta maaf tu dia boleh dapat undi simpati.

      Rasanya sebelum Parlimen di bubarkan, PM Najib akan 'bermaharajalela' dgn 'dedak' utk rakyat yg menyebabkan Pembangkang kian meroyan,sakit hari dan melalak macam orang gila.Susidi sana subsidi sini,surat tawaran rumah mampu milik sana ,rumah mampu milik sini,potong harga sana potong harga sini,biasiwa sana biasiwa sini,peluang sana peluang sini.Tak caya tunggu.Pasaran saham akan melonjak garang,iklim perniagaan pun kian memberansangkan yg menyebabkan kaum peniaga merasa lega dan takut utk mengabil risiko bertukar kerajaan.Kalau macam tu nanti ,kerusi DAP pun akan merosot .Keadaan PPBM pula lagilah teruk,belum istihar PRU pun dah ramai yg keluar parti dan hentam parti.Bila istihar PRU nanti,lagi lah teruknya makin ramai yg akan melompat keluar parti.Bersedia lah.

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2017/12/rangkuman-tajuk-berita-lucu-dalam-agm.html#5VPAlmhTLIcSqKIy.99

      Delete
    2. ANON 0203....LANCAU KO DAH HILANG KENA POTONG KER!!!

      Delete
    3. Anon 02:13

      Kamu ni terlalu berfantasi sangat . Sama ada menang 2 kerusi atau 3 kerusi , "Kepala Bapak Kau" pun tak berani bilang .

      Tanpa skandal2 pun BN hampir tumbang di Negeri Sembilan , Terengganu , Perak . Manakala di Selangor dan penang , BN hampir berkubur .

      Kamu berkata malang bagi Mahathir kerana 1MDB sudah menjelaskan hutang kepada IPIC .
      Tetapi kamu lupa ( dan kami tidak pernah lupa ) nasib malang yang akan di tanggung olih anak cucu rakyat Negara ini . Kami tidak pernah lupa bahawa hutang2 1MDB terpaksa di tanggung untuk 20 tahun akan datang . 1MDB masih menanggung hutang sekitar RM40 billion dengan bond terakhir hanya akan matang pada tahun 2039 !

      Perniagaan apa yang kian memberangsangkan itu ??

      Adakah perniagaan nasi lemak , burger , goring pisang dibawah bawah khemah yang kamu maksudkan???

      Delete
    4. Jgn lupa pas dulu parti melayu kedua terbesar kini bercerai penyumbang pd setgh kemenangan pembangkang...kini apa lg undi tinggal unt ph..nak harap pengundi atas pagar belum tentu dapat semua..ahli ppbm pun takut nak bg tau..

      Delete
  19. Megapa mahazalim fobia dgn nama najib smpi 38 kali sebut..ini agenda untuk melayu atau agenda dendam kesumat..jenis apa pemimpin yg kau puja2 tu..patut org kata mahafiraun mahazalim mahapendendam dan semua maha2 ada dlm makhluk ni..

    ReplyDelete
  20. Penyokong bersatu pandai auta n sembang jer lebih....kepala taik elok duduk kat rumah jaga cucu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cybertruper umnobngok ni tahap maselan je..kikiki

      Delete
    2. BUKAN PANDAI AUTA JER PENYOKONG CAP MUNGE NIH....DAH JADI BARUA DAPIGS PUN ADA....

      Delete
  21. Semua untuk melayu dah hancur. Dari mara hingga ke felda dan tabung haji. Tapi ameno klepet masih tak mengaku, masih nak tutup busuk dan acah acah suci. Nasib melayu terus malang tapi ekonomi orang cina masih kukuh dan masih bertahan walaupun nilai ringgit jatuh.

    Semalam putrajaya sahkan 8 lagi syarikat multinasional besar tutup kedai di malaysia. Beribu lagi hilang mata pencarian. Tiada tindakan dari klepet pun untuk membetulkan keadaan. Yelah... tengah gairah tengok duit yang dilambak oleh negara china. Itu pun hutang dan hutang dan hutang.

    Nabi dah pesan. Hutang adalah satu penghinaan di siang hari dan kegelisahan di malam hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. YO LAH TU OSTAD!!!

      JANGAN LUPA INGATKAN SI MAMAK MATDEY TU SEKALI YEK!!!

      Delete
  22. Ahli Tertinggi pimpinan Bersatu, Dato Rais Hussein Mohd ariff memegaskan pembebaskan dan masa depan DSAI tidak sepatutnya menjadi agenda utama PH. Tambah beliau ini adalah gabungan PH dan semua perlu diajak berbincang dan membuat keputusan secara konsensus dan bukannya PKR sorang aje yang meletakkan syarat2 tertentu bagaimana pakatan ini bergerak. Dengan PKR bertegas meletakkan DSAI sebaagi PM apabila PH menang boleeh membawa kepada perpecahan dalam pakatan tersebut.
    Dato Rais menambah ...PH tidak mahu dilihat sebagai pakatan yang diujudkan dengan agenda utamanya untuk membebaskan DSAI. Jika ini berlaku, ia telah lari dari matlamat perjuangan utamanya iaitu untuk menyelamatkan negara.
    Dato Rais seolah2 lupa bahawa PH adalah rentetan dari PR yang diasasakan oleh DSAI dulu. Sudah tentulah visi perjuangannya masih didictate oleh PKR, yang merupakan antara orang lama dalam pakatan. Jika dibandingkan dengan Bersatu yang hanya setahun jagung dan mempunyai MP sorang saja tu, perlulah menghormati seniornya PKR yang lebih ramai bilangan MPnya dalam parlimen. Ini hukum asas berpolitik kat mana2 negara dalam dunia ini.
    Sudah tentu PKR menganggap kenyataan Dato Rais seperti itu sangat2 tidak wajar dikeluarkan. Ia secara tidak langsung mengkhianat persefahaman yang telah dicapai semas pembentukan PH dahulu iaitu dengan menjadikan agenda pembebasan DSAI sebagai keutamannya.
    Rakyat juga merasakan Hala tuju perjuangan PH dewasa ini ditentukan oleh Bersatu, apatah lagi TDM sebaagi pengerusinya kerap dilihat membuat keputusan dan kenyataan yang menguntungkan Bersatu. Rakyat juga bertanya dimanakah semangat konsensus setiap komonen parti yang diuar2kan ketika pembentukan PH dulu. Kita tidak nafikan pengalaman yang amat besar dalam politik negara yang dimiliki oleh TDM tetapi sepatutnya pengalaman tersebut digunakan untuk kebaikan semua ahli gabungan, bukan untuk melaksanakan agenda peribadi TDM.
    Rakyat menyokong penuh ketegasan PKR iaitu agar agenda utama pembentukan PH iaitu pembebasan DSAI dan melantiknya sebagai PM diberikan keutamaan dari segala2nya andaikata PH menang nanti.
    PKR dilihat tidak mahu PH lari dari marlamat asal tersebut dan dijadikan kuda tunggangan untuk merealisasikan agenda TDM yang ingin berkuasa semula sebagai PM ke 7. Walaupun PH dikatakan telah bersetuju menamakan TDM sebagai PM dan Kak Wan sebagai TPM, ini tidak disokong oleh PKR sendiri spt yang dinyatakan oleh YB Tian Chua.
    Nampaknya, sudah ada tanda2 keretakan dalam pakatan ini. Dalam keadaan PRU yang semakin hampir , sepatutnya PH dilihat sebagai satu pakatan yang kuat dan kukuh, yang mampu memberi saingan hebat kepada BN tapi dengan isu2 yang timbul spt ini akan menjejaskan jentera P/Raya mereka. Tidak mustahil akan berlaku sabotaj dalam kalangan ahli2 parti komponen PH sendiri khususnya antar PKR dan Bersatu. Apatah lagi, Bersatu dilihat sebagai bayangan UMNO kerana kebanyakan ahli2nya adalah dari UMNO. Faktor ini lah juga yang diambil kira oleh PKR untuk menguatkan rasa was2 serta keraguan mereka terhadap Bersatu.
    Penyokng serta ahli2 PKR rata2nya tidak dapat menerima hakikat TDM segbagai PM lagi sekali. Pengalaman pahit serta igauan ngeri yang berlaku kepada mereka di era Reformasi untuk membela DSAI..dihayun dengan belantan serta disembur dengan air kimia masih dirasai spt baru semalam aje berlaku. Walaupun TDM telah menyatakan kemaafannya atas dosa2 lalunya, itu belum cukup untuk memadam kepedihan yang dirasakan selama ini. Pelanduk boleh melupakan jerat, tetapi jerat tidak akan sekali2 melupakannya.
    Dalam keghairahan ahli2 dan penyokong2 Bersatu besidang dalam AGMnya semalam, belum tentu ia mampu untuk menampal segala keretakan dalam PH selagi pergeseranya dengan PKR berkaitan isu menamakan calon PM dan agenda pembebasan DSAI diberikan keutamaan tertinggi....selagi itu lah perasaan syak dan was2 di antara kedua2 parti ini tidak akan terpadam !

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN, ko ni uitm juga ker? C&P ko berbau slow learner mcm kunang vkp tu. Patut la jibbu maki ko org haram jadah. Attck pun nampak lengai. Hampeh tul !!

      Delete
    2. Itu tunjukkan DAP bukanlah parti yang mendominasi PH sebagaimana yang korang canangkan. Eheh! Apahal pulak aku jawab pada budak2 parti UMNO yg jadi kaki buli dalam BN. Kahkahkah... Tak payahlah kau ambik tahu hal parti org lain. Jaga parti kau sendiri yg dah nak roboh tu...

      Delete
    3. KERANA KOTE...BADAN BINASA...

      NUKILAN- BANG NON NUAR AL JUBURI...

      Delete
  23. Bila berbincang pasal parti serpihan umno, bersatu, tidak boleh tidak penyokong PH tegar perlu "reserved" dorang agar tidak terlampau meletakkan harapan menggunung kepada bersatu kerana dna umno masih lagi tebal dlm dri org2 bersatu, termasuklah Tun sdiri.

    Apa jaminan mereka2 ini tidak berpaling dan menyertai semula umno andai kata najib bersedia berundur??? Dan apa jaminan mereka kekal dgn penentangan thadap najib andai diri mereka dihujani dgn wang yg banyak? Apakah budaya umno terus gugur luruh selepas mereka menyertai bersatu? Rasanya tidak! Penyokong asal PH harus lelap dgn sebelah mata terbukak kerana mereka2 inilah termasuk Tun sendiri yg mungkin lebih bahaya dari penyokong penyokong umno itu sendiri!!!

    ReplyDelete
  24. GN, ikhlas tanya ni.
    ko x rasa jijik ker kerja ko c&p panjang2 langgar blog Pro PH ni?
    Kami x pulak diberi peluang serang mykemut da harakah yg litup hijab tu.Adil ker mcm tu?
    Tak cukup ker propa maki hina yg disalahgunakan di media dan jentera pentadbir?
    Tidak kah ko rasa , tindakan ko dan dgn unit khas trompah2 jamban Taek terpaksa ditubuhkan Jasa ini menanpakkan UMNOBNPAS sudah diambang mampos?
    Aku tak la harap pun jawapan ikhlas pun dari penipu,penyangak,pemakan Taek tegar mcm ko....tp saja la nk tanya. paduli hapanya haku !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9:45 kau ni keturunan Bugis ke? Patutlah Mahathir suruh Bugis mcm kau balik ke tanah asal.

      Delete
    2. ko x rasa jijik ker kerja ko c&p panjang2 langgar blog Pro PH ni?
      Kami x pulak diberi peluang serang mykemut da harakah yg litup hijab tu.Adil ker mcm tu?

      ANON 9.45...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      ITU KO PUNYER PASAL LER BARUA ....

      Delete
  25. 09.45...Sudah puas aku tegaskan di blog ini bahawa aku bukanlah pendokong mana2 parti politik di negara ini. Prinsip non partisan masih menjadi amalan hdup ku. Kan aku dah cakap , aku ni masih ada sifat taat dan setia tidak berbelah bahagi kepada kerajaan yang dilantik oleh rakyat secara sah dan adil melalui P/raya yang telus lagi demokratik. bercakap pasal adil...adil ke DSNR yang kita lantik sama2 angkat menjadi PM dihina , caci dan keji tanpa sebarang pembelaan...adil ke kita sebagai rakyat Msia yang waras menafikan segala jasa2 besarnya dalam membela dan mensejahterakan kehidupan rakyat selama dia bergelar PM...adil kah kita membutakan mata terhadap kejayaan besar DSNR dalam memajukan ekonomi negara dengan membawa masuk pelabur2 asing dari China dan Arab yang ternyata memberi pulangan yang sangat besar kepada rakyat dalam bentuk peluang pekerjaan dan peningkatan pendapatan isi rumah mereka...dan banyak lagi sumbangan besar DSNR dan kerajaan yang tak larat utk dinyatakan kesemuanya di sini. Atas dasar inilah , aku belajar2 untuk menjadi sorang warga Msia yang patriotik dan cinta negara...bertatih2 untuk menghormati dan menyanjung tinggi segala jasa2 DSNR yang ternyata tidak jemu2 berusaha keras untuk memakmurkan kehidupan rakyat..selaras dengan slogan keramatnya..Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan...dulu, kini dan selama2nya. Malah tak salah jika meminjam war cry Liverpool untuk berganding bahu dan bergerak sederap dalam saf yang sama untuk menuju impian dan visi negara..,TN50..You'll never walk alone DSNR !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat didulukan.......patutlah tanah lesap......pecah amanah......duit lesap.....Jho Lo kaya.....rakyat susah.

      Tabung haji sudah....MARA sudah....KWAP daahh....Proton sudah......Felda liciinn.....KWSP coming soon (next change).

      Bangga woiii......dulu kini dan selamanya rakyat didulu-licinkan.

      Delete
    2. Yeooppp Phantom...ko kulum sendiri lah buah pelior ko tuh!!!..

      Delete
  26. Hanya SATU ajer saya nak tulis disini.
    NAK PUJUK HATI KE? KESIAN.

    ReplyDelete
  27. Haiya Gila Nengek(GN) lu butui suwey
    Itu Bijan lakyat tatak pilih
    Lakyat suma manyak sidih
    Lia bulajar pun tatak habih!

    Ini GN otak senteng
    Suma lia kasi pusing
    Manyak suwey mahluk asing
    Ini olang manyak tiewnasing!

    Lulu,kini,selamenya
    Tipu lakyat tatak guna
    Felda losak Ameno jaga
    DAP jugak lia kasi kena!

    Tabung Haji, Pencen suma Ameno
    Kasi losak bikin don't know
    Felda, Mala jadi bagelo
    Siapa kasi losak? Hello..hello?

    Lu saja kasi yilat
    Itu klepto manyak yahat
    Billion masuk sendili lihat
    Wang kasi sokong cepat!

    You never walk alone latok seli
    Ini GN,J, nanti pigi sikali
    Sungei Bulu masuk kandang busi
    Pakatan munang,lu tak boleh lali!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AI YAAA...INI WONG MANA MALI HAAAA...IPOH MALI KA....OOOOO...IPOH MALI KINCING TATAK MUNYI.....INI WONG MESTI KUAT PANCUT....



      Delete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. Cite apa saja tentang umno teruk abis harta rakyat sbb taukeh nya kepala taik dh kaut 22 tahun lalu...pidaaahh!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAMPIR 38 KALI SEBUT NAMA NAJIB....AL MAKLUM LER...AMBIL KESEMPATAN NAK BALAS DENDAM...BILA LAGI ...SELAGI ADA NYAWA...LAIN ISU TARAK....ORANG TUA RENTA NIH...BUKAN AMBIL PEDULI SANGAT HAL RAKYAT....PADAN MUKA PKR DAN BANG NON...REFORMASI UNTUK BANG NON SEDIKIT DEMI SEDIKIT DAH HILANG..PANDAI JUGAK MAMAK MATDEY SI TUA RENTA NIH!!!CIAN PENYOKONG TEGAR BANG NON!!!!

      Delete
  30. Mencari Bandar Togel Aman
    Bergabung saja di sini Togel Pelangi
    Bandar togel terbaik dan terpecaya
    http://www.togelpelangi.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...