Thursday 7 December 2017

UMNO ERA NAJIB SEMAKIN KUKU BESI, ARTIS PUN ADA HAK BERBEZA PENDAPAT


Di ketika ramai yang mengatakan UMNO dan kerajaan sekarang semakin terbuka serta sedia mendengar suara siapa saja, berbeza dengan era kepimpinan Tun Mahathir Mohamad yang didakwa tertutup dan bersifat kuku besi, rentetan yang berlaku di ambang Najib Razak menuju kekalahan ini semakin menyerlahkan hakikat yang berbeza.

Bukan saja menegur, mengkritik dan bertanya soalan mengenai 1MDB dianggap suatu dosa besar dan kesalahan berat sehingga ramai yang dipecat, dibuang kerja serta dipenjara yang nama-nama mereka tidak perlu diperkatakan lagi, malah memberi pendapat yang berbeza dan berpaksikan kebenaran juga dilarang sama-sekali.

Sebelum ini, bekas Menteri Kewangan Kedua, Nor Mohamed Yakcop telah diminta berhenti sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional Berhad, cabang pelaburan utama kerajaan, hanya kerana beliau bercakap benar dan meletakkan beban kesalahan kepada dirinya sendiri dalam keterangan kepada RCI forex yang seluruh dunia tahu kewujudan siasatan itu hanyalah untuk memburukkan nama Tun Mahathir.

Kesediaan beliau mengakui kesalahan itu dianggap suatu dosa besar dan bertentangan dengan kehendak pemerintah yang saban hari mengaku bersikap terbuka, lalu akhirnya diminta mengundurkan diri daripada jawatan yang dipegangnya.

Terbaru, artis ternama Sheila Majid juga menerima nasib yang sama. Hanya kerana pandangannya yang berbeza dengan pemerintah, pelbagai kecaman telah ditujukan kepadanya. 

Tindakan beliau bersuara yang berbeza dengan kerajaan dianggap suatu kesalahan besar sehingga pemimpin-pemimpin UMNO dan kerajaan, termasuk "pengangkat beg" Rosmah Mansor turut menghentam beliau.

Golongan artis, sama seperti rakyat biasa yang lain yang turut membayar cukai GST dan menerima pelbagai kesan lain akibat kegagalan kerajaan memberi keselesaan, sebenarnya turut berhak bersuara dan menyatakan pendapat mereka.

Apakah golongan artis hanya wajib akur dan wala' kepada kerajaan sepanjang masa, manakala suara mereka yang berbeza akan dianggap suatu dosa besar kepada negara?

Lagi pula, jika dilihat apa yang diluahkan oleh Sheila, tiada apa yang salahnya daripada apa yang disuarakannya itu. Beliau hanya meluahkan tentang harga makanan yang mahal, nilai ringgit lemah, kos sara hidup tinggi, ketiadaan peluang pekerjaan serta mahu kerajaan mengembalikan negara ke landasan yang sebenar?

Selebihnya beliau menyuarakan tentang suara rakyat yang mengeluh letih serta marah kerana diperah untuk menanggung hutang yang tidak mereka lakukan.

Di mana salahnya apa yang ditulis oleh Sheila dalam laman makro Twitternya itu?

Bukankah apa yang ditulisnya itu adalah pandangan biasa rakyat Malaysia yang boleh didengar di mana-mana sekarang ini?

Kenapa Annuar Musa perlu membidas tulisan Shelia itu dengan mengatakan hal-hal yang dibangkitkan itu adalah berkaitan ekonomi dan bukan bidang penyanyi itu?

Apakah artis semestinya hanya menyanyi, berlakon dan selebihnya berdiam diri saja?

Apakah hanya yang berkelulusan ekonomi saja boleh membangkitkan soal derita rakyat serta perekonomian negara  dan mereka yang bukan daripada bidang tersebut tidak boleh bercakap langsung mengenainya?

"Pengangkat beg" Rosmah yang diketahui umum lebih banyak membebel mengenai politik berbanding menjaga beg-beg tuannya pula membangkitkan soal tekanan hidup yang dialami rakyat dengan harga tiket konsert Sheila sendiri yang berharga RM888 tetapi habis dijual.

Selain itu, "pengangkat beg"  tersebut juga menyifatkan Shela telah menjadi alat propaganda pembangkang berikutan kritikannya itu.

Kenapa suara artis yang berbeza dengan mudah dianggap sebagai alat propaganda pembangkang?

Mengapa tidak boleh suara mereka didengar, diambil peduli dan seterusnya diambil tindakan-tindakan tertentu untuk mengatasinya?

Jika begitu, di mana hak golongan artis sebagai rakyat untuk bebas bersuara sebagaimana yang dijamin oleh Perlembagaan?

Membandingkan kritikan Sheila dengan harga tiket konsertnya yang habis dijual juga adalah perbandingan yang tidak kena sama sekali. Sheila bercakap tentang rintihan dan keluhan rakyat yang menderita dan tidak bermakna seluruh rakyat tiada kemampuan sama sekali untuk berhibur, bercuti dan membeli tiket konsert.

Lagi pula, kelompok yang membeli tiket untuk konsertnya hanya sejumlah kecil rakyat Malaysia saja, mungkin antara 5,000 hingga 10,000 jumlahnya, sedangkan Sheila memperkatakan tentang keadaan rakyat terbanyak berdasarkan apa yang didengar dan diketahuinya.

Kenapa  UMNO dan kerajaan asyik membidas dan menghentam saja kenyataan Sheila itu?

Kenapa tidak dijawab dengan fakta dan huraian yang lebih bertamadun segala kritikan Sheila itu?

Kalau makan duit rakyat dipanggil kleptokrasi, tetapi bersuara apa pun sudah dilarang sama sekali, termasuk kepada artis untuk menyuarakan rasa hati,  apalagi kalau ianya bukan disebut kuku besi? (ShahbudinHusin 07/12/2017)

131 comments:

  1. Replies
    1. Assalamualaikum,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan....

      Zaid Ibrahim menyerlahkan kepada kita semua satu contoh produk pendidikan liberal yang terbaik.Kini dia mengkritik arahan solat sebelum pulang sekolah oleh Pengarah pendidikan Pahang kerana katanya ritual ugama tidak harus dicampur adukan dengan pendidikan.Seolah olah pendidikan itu tidak boleh dicampurkan dengan ugama.Pertamanya Zaid Ibrahim menjadi contoh terbaik seorang yang berfahaman liberal yang beranggapan ugama itu hanya ritual bukan carahidup.Keduanya Zaid Ibrahim percaya untuk membentuk jatidiri insan, pendidikan haruslah mengasingkan pengisian ugama dari silibusnya.Kata Zaid " Anda mahu membina perwatakan? Maka ajar mereka makna kejujuran, integriti dan kerja keras,”.

      Itu saja yang perlu ada dalam pendidikan bagi Zaid, seorang pemikir liberal negara.Aspek aspek keugamaan perlu dijauhkan kerana ugama itu hanya ritual yang hanya dianggap suci ketika ritual itu dijalankan sahaja.Kalau solat, solat itu suci ketika solat sahaja, selepas selesai ianya tidak ada kena mengena dengan kehidupan dan tidak perlu diberi penekanan.

      Inilah tipikal pemikiran liberal yang sudah sebati dalam diri Zaid yang sebenarnya dibina menerusi pendidikan yang diperolehinya.Semuanya tentang kehidupan yang mesti ditabdirkan dengan otak manusia, tidak boleh diikat dengan ugama.Ugama hanyalah ritual semata mata yang dianggap suci hanya ketika ritual itu berjalan, tidak sebelum dan selepasnya.

      Dengan kata kata lain. Zaid dan pemikir liberal yang lain beranggapan solat itu sama dengan ritual ugama ugama lain.Solat bagi Zaid tidak ada pengaruh dalam kehidupan, apa jua pengajaran yang datang dari Rasullulah mengenai ugama tidak ada diyakini Zaid dan lain lain pemikiir liberal boleh membentuk jatidiri dan modal insan yang kukuh sihat untuk menguruskan kehidupan tetapi bagi mereka, pemikir seperti merekalah yang bijak menguruskan kehidupan.

      Saya percaya dan yakin sepenuhnya bahawa seandainya pemikir pemikir seperti Zaid ini menguasai kehidupan rakyat hari ini, nescaya Islam akan runtuh.Oleh itu saya juga percaya dan yakin bahawa selagi umat Isam teguh dalam satu jemaah Islamiah seperti disuruh oleh Baginga Nabi, pemikir pemikir liberal seperti Zaid tidak akan mampu menembusi akal fikiran umat Islam yang sentiasa terkawal dengan petunjuk ugama.

      Dari itu, sewajarnyalah umat Islam hari ini sedar dan sentiasa berwaspada dalam menguruskan kehidupan mereka.Sebetulnya sistem pendidikan yang dijalankan dalam negara hari ini merupakan platform yang subur untuk memperbanyak golongan liberal dalam kalangan umat Islam.Arahan solat sebelum pulang sekolah bukanlah jaminan untuk menghapuskan golongan liberal kerana silibus dan matapelajaran yang diajarkan di sekolah semuanya ada unsur liberal.Yang perlu ialah mengubah keseluruhan sistem pendidikan dari sistem mengajar erti kejujuran,intergriti dan kerja keras kepada sistem yang mengajar para pelajar untuk menjadi insan atau hamba ALLAH yang patut, mendengar dan mentaati.Silibus pendidikan perlu diubah daripada silibus untuk menjadi orang berilmu untuk mencari kekayaan dunia semata mata kepada silibus yang mendidik jiwa kehambaan yang kerdil.

      Maka di situ terserlah pertembungan pemikir liberal dan petunjuk ugama di mana pendidikan liberal dan pendidikan berasaskan petunjuk ugama akan sentiasa bertentangan.Kita hanya mampu menghentikan kelahiran produk produk liberal dengan menghentikan sistem pendidikan liberal yang dijalankan di negara kita sekarang.Tiada pilihan lain yang juga bermakna selain dari perjuangan untuk memartabatkan undang undang Islam, tugas kita sebagai pejuang ugama juga turut melibatkan perjuangan untuk menukar sistem pendidikan negara.

      Delete
    2. Berapa ramai umat islam ikut zaid ibrahim? Lebih ramai ke yang pi ceramah zaid berbanding ceramah ustaz? Kenapa ustaz ajar tak masuk, zaid ceramah ramai yg ikut?

      Delete
    3. UMNO NOW DICKTATORSHIT
      REJIM LAHANAT IN MAKING

      Delete
    4. Itu la pasal...lantak la zaid tu nak masuk kubur ke masuk longkang.bukannya sapa undi ph nak ikut sikap dia pun..islam tetap islam walau aku undi ph.so ape masalahnyer?

      Delete
    5. Nothing matters. As long as they can play racist and religion cards, the games is on. Ini otak Melayu Umno dan Pas. Sensitive issues which they always prefer. Tak payah layan budak rasis dan gila isim yang tengah meroyan. Parti sampah.

      Delete
    6. EKELEH BUDIN...SI SHEILA TU KIRA BERUNTUNG JUGAK LAH TU...KALAU MASA ZAMAN MAMAK MATDEY HELLO KITTY TU...NASIB LAH .. SHEILA DAH KENA GAM LER TEW...

      SAPA ITU MAMAK MATDEY...SAPA TU...TAK TAHU ..SAPA ITU MAMAK MATDEY...BUKAN AKU YG KATA...M. NASIR YG DOK KATA!!!KIHKIHKIH...

      Delete
    7. Dah berbunyi pulak dahh...semalamanh sampai subuh dia tak muncul2....

      Adakah patut M. Nasir bersikap biadab bila diminta komen dia dgn sombong kata "Mahathir, siapa itu Mahathir....??"

      Sebaliknya kalau nak dibandingkan dia dgn P. Ramlee atau Tun Mahathir, macam langit dgn bumi.

      Karya2 M Basir.. apakah akan segar sepanjang zaman dan diiktiraf dunia sejagat? Apakah cucu cicit kita akan ingat akan dia seperi dua icon itu yang tak tergalang-ganti?

      Sebenarnya ketika itu, M Nasir tengah keCIWA dgn juruhebah2 RTM tak habis2 minta sogokan darinya jika mahu lagu2nya diputar di stesyen-stesyen radio.

      Selepas dia siuman kembali, dia telah memohon maaf tanpa diminta pun oleh Tun Mahathir. Saya arif benar kejadian itu sebab saya dulu sering ke PWTC berjumpa dgn Setiausaha Agung UMNO merangkap Menteri Penerangan.

      Kejora Kufur semasa itu berumur berapa, dia ada jawatan dalm UMNO kah..entah2 menjadi ahli pun tidak, konon nak auta temberang,,,,,,,,!!

      Delete
    8. Ini bukan kuku besi,,ini lebih buruk dan dahsyat daripada kerajaan Namrud

      Delete
    9. HE..HE...BAK KATA MAT SABUN....

      MAMAK MATDEY TU...

      MAHAFIRAUN DAN MAHAZALIM!!!!!KIHKIHKIH...

      PATUT LER DAH ROPER SINGA TUA!!!!

      Delete
    10. Siapa Yang terlebih mahafiraun diantara Tun Dr.Mahathir dengan MO1;
      Jasa Tun M
      Tun M::::::::::::::::
      KLIA
      Petronas tower
      Sepang
      Proton
      KLCC
      Lebuhraya utara selatan
      Putrajaya & Cyberjaya
      MO1:::::::::::::::::::
      Altantuya
      Scorpene
      1MDB
      SRC
      Derma 2.6billion
      GST.
      Cincin RM124juta
      Jual Tanah Negara pada China

      Delete
    11. Assalamualaykum Sdra Shafiek Abdat...

      Mujur, saya dapat petunjuk & terus tinggalkan UMNO sejurus PRU 13 melihat keputusan terburuk dalam catatan sejarah dan mula berfikir adakah ini tanda UMNO pimpinan Najib tidak direstui oleh Illahi.

      NAJIB MENAJISKAN UMNO & NEGARA

      Sejak KERA2-tajaan Borosmah Najib bersemayam di Putrajaya....

      Islam agama rasmi Malaysia HANYA INDAH pada nama saja.

      Melayu beragama islam hanyalah RETORIK pada nama.

      JAKIM, MENTERI AGAMA, MUFTI, CENDIAKAWAN ISLAM HANYA GAH PADA NAMA.

      KONCO2 JIBROS, MACAI2 JIBROS, BLOGER2 JIBROS, CYBERTOYOL2 JIBROS....semua 100% munafik, meloya & memualkan. Rasa hormat rakyat, sekelumit pun dah tiada.

      Bangsa dah dibangsatkan, klepet dah dicop ‘halal’.

      INI 'ISLAM' KER?

      Delete
    12. Maaf cakap Encik Othaman,, Saya bertanya dengan beberapa orang alim dan sholeh pun mereka kata MO1 bukan orang baik-baik.....!!

      Delete
    13. Begitu hebatnya pribahasa orang-orang dahulu.. Paku Dulang Paku Serpih.. Mengata Orang Dia Yang Lebih!!

      Delete
    14. Dinda Kojolla janganlah sebok jaga tepi kain orang. Pergilah kerja di Chow Kit awal sikit. Banyak pelangan beberapa malam ni. Kan banyak yang datang tagih projek Roti PAU di PWTC. Dinda ni memang bodoh piang lah. Mlm ini Bangla,Vietnam,Myanmar,Indon jangan layan. Dengan laki kau Mr Jho Babi pun jangan layan ok.

      Delete
    15. Kanda lupa ucapkan ,muuuaaahhhh! wahai sayangku kojolla yang akan mampos muda tercekik makan PAU.

      Delete
  2. pujian pengangkat beg lebih suci dari hal sebenar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak pasti di mana masa depan PAS, tetapi kegemilangan sememangnya terlipat dalam sejarah PAS. Bermula dari serpihan UMNO, parti ini membangun sehingga menjadi pembangkang yang paling menggugat kedudukan UMNO, untuk seketika. Parti pembangkang pertama yang menguasai kerajaan negeri ini pernah kalah teruk dalam pilihan raya umum, dan bertahan dengan hanya satu kerusi parlimen pada tahun 1986, tetapi berjaya bangkit semula untuk menawan kerajaan negeri Kelantan pada tahun 1990.

      Di sebalik jatuh bangun parti ini, jatuh bangun pemimpin tertingginya juga tidak kurang menarik. Haji Ahmad Fuad bin Hassan, Yang Dipertua PAS pertama, melepaskan jawatan nombor satu itu lantaran berbeza pandangan dengan pucuk pimpinan PAS yang lain. Haji Ahmad Fuad yang lebih akrab dengan Datuk Onn Jaafar ketika itu, cenderung untuk menyokong Datuk Onn yang keluar dari UMNO; tetapi rakan seperjuangannya pula lebih bersedia untuk berunding dengan UMNO. Haji Ahmad Fuad tidak memaksakan pendiriannya ke atas partinya, sungguhpun memegang tampuk kuasa. Haji Ahmad Fuad memilih untuk meletakkan jawatan dan meninggalkan PAS.

      Dr Haji Abbas Alias kemudian memangku jawatan Yang Dipertua. Babak ini agak menarik, kerana Dr Haji Abbas Alias sememangnya hanya mahu “memangku” jawatan tertinggi dalam parti itu, dan bukan mengambil alih tampuk kuasa. Lompong kepimpinan ini perlu diisi, tetapi tiada tokoh yang cukup berwibawa untuk bersaing dengan pemimpin UMNO yang setara. Maka Dr Haji Abbas Alias berusaha untuk “meminang” Dr. Burhanuddin Al-Helmy, yang terkenal sebagai nasionalis tulen dan “kiri”, untuk mengemudi PAS.

      Agendanya terang lagi bersuluh. Dr.Burhanuddin menyertai PAS pada 14 Disemberi 1956, lantas terpilih sebagai Yang Dipertua dalam pemilihan yang berlangsung pada 23-25 Disember 1956. Insiden ini memperlihatkan bagaimana PAS ketika itu membuka pintunya, bukan sahaja untuk menerima, malah menobatkan pemimpin yang berbakat pada kedudukan yang tertinggi. Soal kesetiaan atau wala tidak timbul. Yang penting, parti ini dipimpin mereka yang berpotensi untuk mengangkat martabat parti.

      Keputusan PAS ini dibuktikan tepat. Di bawah kepimpinan Dr.Burhanuddin, PAS berjaya menawan kerajaan negeri Kelantan dan Terengganu dalam pilihan raya umum pertama setelah merdeka. Sungguhpun dilihat sebagai “orang luar”, apatah lagi dengan latar belakang “kiri”-nya, yang sering disamakan dengan “komunis”, Dr.Burhanuddin tetap meraih sokongan dalam PAS. Beliau bertahan, meskipun dua kali dicabar oleh Profesor Zulkifli Muhammad, “orang dalam” PAS, yang tamat pengajian dari Universiti Al-Azhar, dan menekankan perjuangan Islam. Ia seolah-olah persaingan antara orang kiri dengan ulama dalam pemilihan PAS, tetapi berakhir dengan kemenangan orang kiri.

      Kemudian Dr.Burhanuddin di-ISA-kan. PAS memasuki zaman Datuk Asri Muda, yang mengundang pertikaian. Apapun yang dituduh terhadapnya, sejarah mencatatkan bahawa Datuk Asri Muda tunduk kepada tekanan parti dan memilih untuk meletakkan jawatan selaku Yang Dipertua Agong PAS. Apa maksud di sebaliknya? Akar umbi PAS berani bangkit untuk mendesak pemimpinnya, di samping pemimpinnya masih “tahu malu” dengan melepaskan jawatan, dan bukan mengamuk untuk mempertahankan kuasa dengan segala cara.

      Hakikatnya “letak jawatan” bukan sesuatu yang asing pada zaman itu. Haji Yusof Rawa, pemimpin yang mengambil alih pucuk pimpinan PAS, turut memilih untuk meletakkan jawatan apabila kepimpinan beliau dipertikaikan. Chinese Consultative Council (CCC) yang ditubuhkan pada zaman 1980-an untuk melebarkan sayap PAS kepada masyarakat Cina ketika itu, tidak dibalas dengan sambutan positif. PAS membayar harganya dalam pilihan raya umum, dan pemuda PAS ketika itu mengusul agar CCC dinilai semula. Haji Yusof Rawa menganggap usul itu seolah-olah undi tidak percaya terhadap kepimpinan dirinya, lantas almarhum meletakkan jawatan atas nama “prinsip”.

      Sungguhpun dipujuk untuk menarik balik keputusan itu, tindakan Haji Yusof Rawa memperlihatkan bagaimana pemimpin tertinggi PAS ini tidak ragu-ragu untuk mengundur diri dari kedudukannya.

      Delete
    2. Malas dah nak layan PAS ni.
      Relevan lagikah PAS?
      Apa perjuangan demi rakyat yg PAS bawa?
      Setidak2nya, utk DUN/kawasan Parlimen yg PAS menang, adakah bilangan saf di msjd2nya bertambah ketika solat fardhu...?

      Delete
    3. Parti sampah.

      Delete
    4. UMNO PARTI SAMPAH BERJADUAL
      PERLU DI LUPUS DENGAN LESTARI

      KASIHANI PENGIKUT PARTI ITU
      MEREKA DAH TERSASAR DARI PERJUANGAN MEMBELA RAKYAT
      UNDI PAKATAN
      BUKAN PAKSAAN
      IA SATU OPSYEN
      UNTUK MALAYSIA YANG LEBIH BAIK

      Delete
    5. HE..HE...TENGKORAK KERING KO LAH!!!!

      SIAPA ITU MAMAK MATDEY....BUKAN AKU YG KATA ITU....M. NASIR YG KATA...KIHKIHKIH...

      Delete
    6. ratk otak kau bingal ke..banyak sampah dalam tu agaknya..ph tu parti sampah..banyak bela babi dari rakyat..cermin dulu..undi pakatan hancur negara..kau tu cuma barua dapigs..

      Delete
    7. MEMANG BARUA DAPIGS PUN RATK TU...DIA MANA ADA OTAK...SEBAB OTAK DIA DAH JADI TENGKORAK KERING...KONON NAMPAK GANASLAH TU GAMBARA SAMARAN TENGORAK KERING TUH....UDAH LER...CARI GAMBAR SAMARAN LAIN JER LAH....

      Delete
  3. SIAPA MAHATHIR.. TERINGAT KATA M.NASIR
    DI GAM NYER OLEH MAMAK KITTY MASA TU
    SKG KLU TANAK NASIK DAH RASA PASIR
    ELOK SHIELA BERSYUKUR SELALU







    BERAMBOSSS SAJA KALAU FAH TAK ĹALU DUK DI MESIA INI........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba fikirkan the other way round:
      Kalau agak2 tak lalu nak memerintah Msia yg konon rakyatnya byk cekadak, apa kata bawak segala suku-sakat penjilat teroka Antartika, bentuk kolonial, dan memerintah sajer di sana...

      Delete
    2. Tempoh kepimpinan ustaz Fadzil Noor memahat kegemilangan PAS pada zaman serta kekurangan, berbanding hari ini. Bangkit dari 1 kerusi parlimen dalam PRU7 tahun 1986, PAS menawan semula kerajaan negeri Kelantan dengan gandingan bersama Semangat 46. Ustaz Fadzil Noor tidak memilih untuk “berkecuali” ketika UMNO berpecah pada zaman 1990-an. Ustaz Fadzil Noor mencari kesempatan untuk melonjakkan partinya tatkala musuh politik dilanda krisis. PAS menambah kerusi Dewan Rakyat dari 7 kepada 27, dan menawan Kelantan dan Terengganu dalam PRU10 tahun 1999.

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 08:55

      Ko ni bodo ke apa yg sibuk suruh org berambus?

      Kenapa seorang warganegara Malaysia perlu berambus dari negara dia sendiri apabila dia tak bersetuju dengan polisi kerajaan yg sedia ada?

      Kan hak dia sebagai rakyat dam warganegara untuk memilih siapa yg dia rasakan lebih sesuai untuk meneraju kerajaan?

      Dan kali ini aku sekeluarga akan memilih Pakatan Harapan utk memimpin. Tak perlu aku nak berambus. Sebaliknya aku rasa ko yg sepatutnya berambus dari blog ini.

      Delete
    4. Isu yg M.Nasir kecohkn tu isu ape..isu yg Ade kaitan dgn rkyat ke?Shila suara kn isu yg rkyat hadapi sekarang...Lain le,kalau Mat Over..sah2 menang x da isu..

      Delete
    5. Aku ingat mamat berambos ni tengah mohon IC biru sebab tu dia macam blur dgn perlembagaan Malaysia. Lagipun cuma tengok BM dia, lintang pukang. Mesti pendatang.
      Sedara oiiii! Kat malaysia ni sapa2 pun boleh bersuara, tak macam negara asal kau. Kau ni asal mana? Myanmar? Nepal? Vietnam?

      Delete
    6. EKELEH BUDIN...SI SHEILA TU KIRA BERUNTUNG JUGAK LAH TU...KALAU MASA ZAMAN MAMAK MATDEY HELLO KITTY TU...NASIB LAH .. SHEILA DAH KENA GAM LER TEW...

      SAPA ITU MAMAK MATDEY...SAPA TU...TAK TAHU ..SAPA ITU MAMAK MATDEY...BUKAN AKU YG KATA...M. NASIR YG DOK KATA!!!KIHKIHKIH...

      Delete
    7. Bedebah betul makhluk kufur lagi perusak nihh. Tak abis2 si puaka lahanat ini mencerca Tun M dgn tohmahan ikut selera nafsu halwa sehingga tergamak berdoa mohon Tuhan Jesus melaknat Tun M sekeluarga dan menghina-nesta konon Allah SWT meliwat Tun M dunia akhirat.

      Kejora bedebah...
      Semasa kejadian itu kamu berumur berapa, apa jawatan kamu dalam UMNO..entah2 menjadi ahli pun tidak, ada ati pulak nak auta temberang konon, pegi daaaaa....!!

      Dengar sini baik2...
      Adakah patut M. Nasir bersikap biadab bila diminta komen dia dgn nada angkuh kata "Mahathir, siapa itu Mahathir....??"

      Sebaliknya kalau nak dibandingkan dia dgn P. Ramlee atau Tun Mahathir, macam langit dgn bumi.

      Karya2 M Basir.. apakah akan segar sepanjang zaman dan diiktiraf dunia sejagat? Apakah cucu cicit kita akan mengingati dia seperi 2 IKON Melayu yang tak tergalang-ganti?

      Sebenarnya ketika itu, M Nasir tengah keCIWA dgn juruhebah2 RTM tak habis2 minta sogokan darinya jika mahu lagu2nya diputar di stesyen-stesyen radio.

      Selepas dia siuman & sedar kembali, dia telah memohon maaf tanpa diminta pun oleh Tun Mahathir. Saya arif benar kejadian itu sebab saya dulu sering ke PWTC berjumpa dgn Setiausaha Agung UMNO merangkap Menteri Penerangan.

      Delete
  4. Era Najib = zaman "denial"... sgghpn utk hal yg terang bersuluh di dpn mata...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Najib PM sakit mental.
      Orang Umno sendiri nak sabotaj.
      Ini PM yang paling low class Malaysia pernah ada.

      Delete
    2. Tunku Abdul Rahman = bapa kemerdekaan.
      Tun Razak = bapa pembangunan.
      Tun Hussein Onn = bapa perpaduan.
      Chedet = bapa pemodenan.
      Pak Lah = bapa pembangunan modal insan.
      Najib = kepala bapak dia "menyangkal" shj kerjanya...!

      Delete
    3. Tunku Abdul Rahman = bapa kemerdekaan.
      Tun Razak = bapa pembangunan.
      Tun Hussein Onn = bapa perpaduan.
      Chedet = bapa pemodenan.
      Pak Lah = bapa pembangunan modal insan.
      Najib = Bapak segala penyamun. kepala bapak betul le...!

      Delete
    4. kutty = kepala firaun @ diktator @ hitler

      Delete
    5. ANON 1112...SEBENARNYER..SI AL BUDIN DAN CAI2 HAPRAK NI ...JEALOUS ...PAU 2017 KALI NI AHLI-AHLI UMNO MENAMPAKAN KESEPAKATAN YG JITU!!! HABISLAH FUKATAN HAPRAK KALI NIH!!!

      Delete
  5. Rakyat cuba di tipu dgn menyamakan pembangkang sebagai penjahat yg patut di jauhi. Walhal pembangkang adalah sebahagian dari demokrasi berparlimen di Malaysia..dah mentaliti pengangkat beg tak sekolah katakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Desperado al politico numero uno umeno.

      Delete
  6. skrg ni semua rakyat tak paham. apa perjuangan umno skrg ni. apa yg saya ahli2 umno hanya berjuang pada seorang pencuri (najib/rosmah). ahli2 umno melihat najib/rosmah pemberi rezki mereka sedar lah ahli2 umno. rakyat tak bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencuri sekarang bila ditegur, dimaki hamun pula kita.

      Zaman PM Najib yang suka mencuri, pencuri menjadi Raja.

      Delete
  7. Zaman tdm kuku besi tapi bebas bersuara untuk semua perkara. Zaman najib bebas belaka tapi tak boleh kritik kerajaan. Bebas nak guna duit curi, bebas duit masuk akaun sendiri, bebas bagi rasuah cuma kena cakap itu derma, sprm pun bebas siasat tapi sangkut, ag bebas tapi temberang, audit bebas tapi osa. Memang nostalgia betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zunar melukis Tun M juga. Tak sampai rampas hasil karya artis dan serbu pameran kartun. Zaman Najib sampai pameran kartun pun kena waran geledah. Diserbu macam melukis jadi jenayah! Rampas buku kartun. Rampas karya kartunis. Cartoons are now a crime under Najib - Rosmah regime.

      Delete
    2. bongok kau ni..lukis katon menghina perbadi orang apa haram jadahnya..

      Delete
    3. 11:15..kau bkn bongok tapi bangang. Apa haram jadahnya di PAU skrg katun pembangkang dipamerkan. Xmenghina kah?

      Delete
    4. 11:15, Habis tu kartun kat PWTC tak hina peribadi orang? Standard apa kau pakai? Mmg patutkah kalau anon 11:31 kata kau ba...

      Delete
    5. HE..HE...TUKANG JILAT JUBOQ SI KETUA TO' KONG DAPIGS DAH MAI NAK MEROYAN!!!!...JILAT JANGAN TAK JILAT....

      Delete
    6. Tak heranlah...
      Memang yg bersisa diam dlm UMNO adalah yg tolol-bahlol je.

      Delete
  8. Mat Over mana,Mat Over mana,,,khidmat anda diperlukan,,utk sekolahkan rakan artis yg hntam najib...Apa kelas Anu Musang..dia bukan artis,nak tegur2 artis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Z TERONG...KKUUUOOOOKKKK AUWWW!!! KIHKIKIH..

      Delete
  9. Contoh depan mata.

    "Azwan memberitahu wartawan dalam keadaan menangis sebak bahawa dia kehilangan banyak "job" dan turut diharamkan oleh RTM selepas gambarnya berdiri di belakang Azmin Ali dan bersama bendera-bendera pembangkang tersebar 5 tahun lalu."

    5 tahun lalu tu siapa PM??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 08:57

      Jawapannya adalah Rosmah cikgu...

      Delete
    2. 5thn lalu,PM Mat Over.tak pn Rosyam Nor,,,ha.ha..jgn mrh sedara,,gurau je..eh,,eh,,br ingt.Najib Ali kn..?tp Najib tu Najib Singaporean...

      Delete
    3. MO1 the thief!

      Delete
    4. kutty = kepala firaun @ diktator @ hitler

      Delete
  10. Rizal Mnsor kuat bodek pasal takut hilang krja,,harap2 dia sama2 angkut beg me bamboo river nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE...PENGANGGUR PUN BOLEH JADI JUTAWAN KAT SELANGOK...TUKANG LAP BONTOT ASSMIN MB JAMBAN JER KEJENYER DAH JADI JUTAWAN....KIHKIHKIH...SLMT DATANG KE BAMBOO RIVER!!! KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
  11. Jal Jal, nanti tolong angkat beg-beg mami bawak naik atas jet ya..Mami ngan hubby nk pg bercuti obersea..Oh ya, nanti tolong buat statement condemn Sheila ngan Fathia tu ya Jal..mengada-ngadalah minah gedik tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intai2 sama kot2 depa tu tackle laki mami

      Delete
  12. Teringin nak tengok semula iklan GST lakonan Mat Over, Bakar Omar dll pelakon / pelawak badut yg telah dizombikan oleh melayu umno.... puas cari tak jumpa link plok.... bukan apa, nak hibor2 hati sebelom umnobn jadi arwah......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu iklan baru je bro,,ada pelakon tambahan,iaitu Jamal Jamban..

      Delete
  13. Artis hanya dibenarkan bersuara guna penampar dan penerajang. Jika boleh pakai penumbuk.

    Polis pun tak kisah. PM juga setuju. Barbarian samseng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk seri paduka..ng mat over

      Delete
    2. Hahahaha yg pi tampar orang depan pm tu takda sorang pun anjing umno nak tegur ke???

      Yg sekadar sebut masalah yg dihadapi rakyat cepat pulak si nuar mmusa cibaiiii nak bersuara

      Delete
  14. Kalau boleh diaorang mahu spesis artis seperti ROSYAM NOR. Seorang artis yg versatile, hatta boleh mengangkat telo najib yg lanjut menyapu bumi. Hehehekikikihahahakahkahkah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batu api. Lagi nak suruh kaki kepit terajang David Teoh.

      Delete
    2. Zed zaidi pun penjilat sejati
      Macam lahanat

      Delete
    3. EKELEH...TENGKORAK KERING !!!!

      AWAS...BAHAYA DIDEPAN...ADA SELEKOH MAUT...

      Delete
  15. APa maksud xblh beza pendapat? Boleh sajakan tgk fathia sama shila bg pendapat diorg...cuma pendapat diaorg disanggah atau dibantah oleh ahli umno..kat situ bkn xblh beza pendapat tp bercanggah pendapat..jd fathia n shila pertahankan la pendapat mereka dengan bukti dan sebagainya..ahli umno pl bg la pendapat diaorg kenapa pendapat fathia n shila tu xberul..itu saja din oii.ko sbg wartawan hebat patut lg faham situasi..xblh beza pendapat sebenar adalah bila bg pendapat tak selari pemerintah terus kena tahan tanpa bicara..itu baru betul xblh beza pendapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kononnya terima beza pendapat. Dah ada yang tersilap suruh tutup mulut..baru nak sedar. What a dickhead. Terbuka dan lapang dada. Kalau ikon guna pengaruh dengan hujah dan fakta ini patut disokong. Bukan buli dan serang macam pondan bapuks yang Biro IT Umno buat. Kalau ikon jenis guna penumbuk, terajang dan penampar, ikut budaya samseng dan hooligan - sepatutnya ini yang kena maki hamun daripada masyarakat. Kita tak mahu artis jenis macam ini wujud dalam Malaysia. What a mess. Menyemak je!

      Delete
    2. Dari join rosyam nor baik aku tgok kabuki kat jepun

      Layan lagu ahmad jais lagi syok dari layan artis umno

      Rage aginst the machine
      Reform corrupt goverment
      Fuck you i wont do what you tell me!!!

      Delete
    3. EKELEH...TENGKORAK KERING !!!!

      AWAS...BAHAYA DIDEPAN...ADA SELEKOH MAUT...

      Delete
  16. Datuk tu,,,,ko ade..?Mat Over,,,ko kena belajar dr Rosyam..Mat Over,PRU nanti harap2 dpt lh jd calon MP..BN menang,,boleh lah mintak jd Menteri Pertahanan,tak pn mintak jd menteri KDN..Ganas tu...ciri2 tu dh ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiyaaaaa ajib ghor...bila lu mau suruh murid2 sekolah angkat placard l 💔 PM.

      Sudah lama talak angkat maaa..

      Wak kojola kengkang solang2 saja yg masih angkat worrr

      Delete
    2. Z TERONG....KKUUUUOOOOKKK AUWWW!!! KIHKIKIH...

      Delete
  17. BERITA TERKINI - Kuala Lumpur 6 Disember 2017
    Indeks Kadar Jenayah Negara Turun Mendadak
    ‘Citizen Crime Watch’ (CCW) melaporkan Indeks Kadar Jenayah (IKJ) seluruh negara telah menurun dengan ketara sejak hari Isnin 4 Disember 2017. Di waktu yang sama IKJ di sekitar Kuala Lumpur pula telah meningkat dengan mendadak.
    Fenomena yang agak luar biasa ini telah membingungkan para penganalisis di CCW. Namun setelah dibuat penelitian yang lebih mendalam, didapati ‘anomaly’ ( kelainan) ini adalah disebabkan ramai pencuri, perompak dan penyamun tegar dari seluruh negara sedang berkampung di Kuala Lumpur menghadiri perhimpunan tahunan mereka mulai 4 - 8 Disember.
    Penduduk Kuala Lumpur khususnya di sekitar tempat kumpulan itu berkumpul diingatkan agar berhati-hati dengan keselamatan diri dan harta- benda mereka sepanjang tempoh masa tersebut.
    Untuk semua penduduk di luar Kuala Lumpur diingatkan supaya mengambil langkah-langkah keselamatan tambahan mulai petang 8 Disember 2017 apabila perhimpunan mereka tahun ini berakhir dan pencuri, perompak dan penyamun tegar ini kembali ke tempat masing-masing
    Nota: Khidmat nasihat ini dibawa oleh Citizen Crime Watch

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.... Comel lah joke arizmaya.... I like...

      Delete
    2. JEALOUS LER TEW!!!!

      KESEPAKATAN AHLI DAN PERWAKILAN UMNO PADA PAU 2017...BUATKAN MAMAK MATDEY...TERUS SUGUL...HABISLAH FUKATAN HAPRAK KALI NI...

      Delete
    3. Tak adalah sampai desperate panggil lawyer berbangsa Yahudi laknat untuk mensuci dosa dgn jual temberang konon kes 1mdb tak ada kebenda hanya takat civil proceeding jer.

      Tau2nya DOJ memberi hadiah istimewa sempena Pesta Jualan Murah Kueh PAU UMNO dgn menyangkal auta2 lawyer Yahudi laknat itu malah mengesahkan & menobatkan kes dah dinaikkan ke tahap 'jenayah' dan menyifatkan skandal 1mdb sebagai...

      U.S. DoJ chief calls Malaysia's 1MDB scandal 'kleptocracy at its worst' ".

      Tun M & kami di P Harapan terus tersenyum simoul sambil menggeleng-gelang kepala melihat semua percubaan KERA2-tajaan Borosmah Najib tak menjadi & tak direstui Illahi.

      Syukran...Alhamdulillah....!!

      Delete
  18. https://anginperubahan.blogspot.my/2017/12/ramai-sudah-keluar-ppbm-berpusu-pusu.html?m=1

    RAMAI MUKA MUKA YG DAH BERAMBOS
    ADE YG DATANG PERSIDANGAN ARI INI
    TAPI RAMAI SENARAI ALJUBORI YG BERAMBOS
    ADE YG DATANG MEMALU ALAH KINI....

    KIKIKIKIKI....

    SESAPA YG RASA NAK BERAMBOS SILAKAN SAJA
    SAMADA BERAMBOS PARTY ATAU KELUAR NEGARA
    NEGARA TAK HADAP SSGT DENGAN BARUA N SUMA
    LAGI CEPAT BRRAMBOS LAGI BAGOS RASANYA...

    PADA RASA SESAPA YG TAK MINAT DUK.MESIA MCM BATUA WAK SUMAN & GANG YG ASAL DARI SINGAPORK DAN.LAIN NEGARA PAS TU NJ JAFI BARUA PULA SILA BERAMBOSSSS.... MADU DI BALAS TUBA... PUIIIII.....!!!

    BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA KITA TUNGGU KAMI DATANG....!!!


    BERAMBOSSS DAN INI KALI LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan bini siapa kau tidur semalam?

      Delete
    2. 1036..AKU NAK BERJUBOQ NGAN BINI KO BOLEH !!!

      ATAU PUN KO NI BAPUK LOM ADA BINI!!! KIHKIHKIH...

      Delete
  19. Nak kata kat orang. Diri sendiri pun bohtua bohsia kat lorong chow kit tu.

    La ni tiap2 malam dah buka meja kat lorong tepi sungai sebelah pwtc tu..
    Cari pendapatan lebih.

    Mr Balun Singh dgn John panggil2 pun wak kojola kengkang tak mau datang dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU RASA Z TERONG NI ANAK GELANDANGAN LAH..SEBAB ASYIK DOK CAKAP PASAL LORONG CHOW KIT JER!!!...
      OPS...LUPA PLAK...MAK DIA KAN TENGAH MENGANDUNGKAN ADEK KEMBAU DIA ...HASIL PERSETUBUNAHN DENGAN JANTAN GIGOLOK ...TAK PUAS LAGI TU ...DAH MENGANDUNG BALIK M'SIA...TENGAH MENGENGKANG ...BONTOT PUN DAH TONGGET..ADA HATI JUGAK TU NAK CARI JANTAN BANGLA KAT CHOW KIT..Z BUAT TAK TAHU JER...SEBAB LEPAS TU MAK DIA KASI 5 KUPANG KAT DIA ...SENYAP LAH LEPAS TUH!!!KIHKIHKIH...KUOOOKKK AUWWW!!!

      Delete
  20. Berita sedih untuk umat islam seluruh dunia..tepat jam 2.10am. 0712.17, Trump laknatullah telah mengisytiharkan Jerusalem sebaagi ibukota zionis Israel. Pengumuman itu disambut dengan gembiranya di seluruh israel, eropah dan US.
    Tapi malangnya, PH di negara ini begitu taksub dan mempercayai segala apa saja yang dikeluarkan oleh Amerika, khususnya DOJ . Segala tuduhan palsu terhadap 1 MDB yang direka oleh DOJ dengan k/sama erat dengan dalang2 pengkhianat negaar dianggap betul dan sahih, tanpa sedikit pun ada inisiatif untuk membuat rujuk silang dengan sumber2 sahih dari MOE dan PMO.
    Sekarang, sudah terbukti dgn begitu jelasnya, segala agenda US dan Zionis untuk terus menerus menekan dan menghapuskan unsur2 islam di dunia ini. Msia yang memang diiktiraf sebagai sebuah negara Islam yang mendapat penghormatan tinggi dalam kalangan negara2 di dunia, sentiasa menjadi cemburuan musuh2 islam, khususnya US dan Israel.
    Ada pendapat yg mengatakan US melalui DOJ memang berniat jahat untuk mengaibkan DSNR, yang memang terkenal dan dihormati oleh dunia islam..dianggap sebagai pejuang islam yang tulin.
    Sepatutnya, pemimpin2 PH khususnya Madey Al Kutty menjadi orang pertama yang membantah tindakan Trump tersebut, tapi mustahil akan dilakukannya kerana kita semua maklum betapa eratnya hubungan beliau dengan DOJ. Cth yang paling ketara, konspirasi untuk menjatuhan DSNR dan kerajaan dengan k/sama DOJ.
    Tidak mustahil, tangan2 ghaib US menjadi semakin berpengaruh dalam PH dan andaikata mereka memerintah nanti, Msia akan menjadi tapak paling kukuh zionis dan US di rantau ini. Selisih 44 malaikat...berdoalah kita agar bala bencana tersebut dijauhkan Allah s.w.t...Aminnnnn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua-dua laknatullah Donald Trump dan PM Israel itu yang disembah Najib baru-baru ini. Sampai Sultan Kedah yang jadi YDPA masa dia, mangkat pun tak datang jengok. Punyalah agong Donald Trump dan Netanyahu pada PM low class macam Najib!

      Delete
    2. Geng Najib tetap kekal baghal dan bebal. Media UMNO BN sendiri terhegeh2 lapor Trump kawan baik Najib malah tak segan2 dan dgn bangganya Najib posting foto selfie dia main golf dgn Trump. Malah dengan bodohnya seakan hamba abdi, Najib terhegeh2 offer 10 billion pelaburan utk Trump dan Amerika. Tup tup Trump berpihak dgn Israel dan iktiraf ibu negara Israel baru di BaitulMuqadis, Geng Najib salahkan PH?. Bengong apa ni?. Hang mengaku Trump kawan baik hang, siap huloq duit billion billion, pastu kawan hang buat gitu, hang boleh salahkan PH?. Nampak jelas ni Geng Najib ni otak jenis Yahudi, bodoh bodoh pertahankan Najib, sahabat baik penyokong tegar Yahudi. Ni lah namanya bodoh sombong, tak boleh diajar.

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 11:02

      Eh! Kenapa ko panggil Trump tu Laknatullah? Kan ke idola kesayangan ko baru lepas pergi jumpa dia dengan membawa ufti? Yang tu boleh pulak?

      Ko dan Idola ko tu yang laknatullah sebenarnya.

      Delete
    4. Gelaran pn Geng Najib..rasa2 Ade lagi ke yg bijak dlm puak dorang..bijak disini maksud saya yg masih boleh beza kn baik@buruk sesuatu perkara@tindakan.

      Delete
    5. GN,kami merasa dukacita bahawa negara kimi malaysia ddapati sebuah negara kleptocracy dbawah pimpunan PM najib yg sungguh korap.Ianya nampak jelas apabila kebanyakan beberapa negara luar masih dan sedang serta menjalankan dan membuat siatan berkenaan 1MDB.Namun dnegara kami ianya masih tergantung gantung dgn perakuan badan badan kerajaan yg mensiasat itu dgn kewibawaan yg sungguh meragukan.
      Kini PAU yg sedang belangsung dPWTC menyerlahkan lg perwakilan pewakilannya dseluruh negara yg berkmpg dKL menyokong pemimpin yg telah dcop klepet.gamat gempita sorakkan perwakilan bergegargegar dbang.PWTC.
      Dgn sokongan yg begitu kuat dberikan kpd pemimpin pemimpin mereka.Ianya suatu perhimpunan secara langsung dterjemahkan begini; Pesta angguk angguk unjuk..angguk unjuk..angguk unjuk..apa tak nya..26000 ada d tangan kpla Klepet.. hahahahahahahahaha

      Lawan ttp Lawan!! bro bila nak kiamat?

      Delete
    6. Janji ada bau UMNO, kan yg tinggal hanya yg bodoh2 shj

      Delete
    7. HE..HE...BAK KATA ANINA..DIA TAK NAK JADI KELDAI, LEMBU DAN HANJING DALAM PPBM..TU SEBAB DIA TINGGALKAN CAP MUNGE...KAHKAHKAH.....

      PARTI CAP MUNGE DAH NAK meLAYU DAH....TENGOK ROPER SI MAMAK MATDEY ...MACAM SINGA TUA...AKAN RAMAI YG CAKLIKBUT NANTI!!!!KIHKIHKIH...

      Delete
    8. Ek eleh geng Najib ni, masa ni nk keji Donald Trump la pulak......

      Boss lanun ko yg punye beria ria ari tu nk jumpa Trump, tanpa ade perasaan malu dkt orang islam kt seluruh dunia mengaku Trump ialah "My best friend" , lepas tu dkt persidangan APEC, si bugis lanun sekali lg jumpa, amik gambar dgn Trump, tulis lg "My best Friend" .......

      .Pejuang Islam tulen? Haha.....yg suka berjoget , karaoke,masa rakyat tgh keperitan dgn kos sara hidup itu dinamakan pejuang islam tulen....itu belum lagi dgn mulut suka maki orang , guna duit rakyat nk melancong ke luar negara setiap hujung tahun.....

      jangan lupa Pejuang islam tulen ni yg ungkapkan" your enemy is my enemy too" masa pertemuan dgn Trump aritu.........apa maksudnya? Musuhmu ,musuhku jua!!Bayangkan jika Donald Trump isytiharkan Palestin sbg musuh utama Israel dn US..Apakah pendirian Najib??

      Dan jangan lupa , Najib jugak yg tersengih masa jumpa Netanyahu dkt PBB bbrp tahun lepas....kononnya lepas ucapan mengutuk serangan Israel, beliau terjumpa Netanyahu dpn pintu....netanyahu hulur tangan nk salam, najib sambut......APA JADAHNYA TU? NAPE TAK TUNJUKKAN KETEGASAN DGN PEMIMPIN ISRAEL ITU SENDIRI??JADILAH SPT PRESIDEN ERDOGAN YG BERANI DAN LANTANG MENGUTUK ISRAEL DI PERSIDANGAN EKONOMI DUNIA!!!!

      Delete
    9. HE..HE...BAK KATA MAT SABUN....

      MAMAK MATDEY TU...

      MAHAFIRAUN DAN MAHAZALIM!!!!!KIHKIHKIH...

      PATUT LER DAH ROPER SINGA TUA!!!!

      SI MAMAK MATDEY NI PEJUANG ISLAM TULIN JUGAK KER!!! KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
  21. Dalam perjumpaan DSNR dengan para artis dari pelbagai bidang semasa dialog terbuka menuju TN50..telah diterangkanpanjang lebar betapa kerajaan akan membela nasib para artis dan memastikan mereka menjadi golongan yang berpendapatan tinggi dan dihormati dalam masyarakat.
    Tapi malangnya, segelintir artis yang merasakan mereka ingin menjadi jaguhnkampungan telah mengeluarkan kenyataan yang memalukan para artis. Mentang2lah mereka telah mencapai status superstar taik kucing, mereka beranggapan boleh berbuat sesuka hati tanpa memikirkan kesan dan akibat kenyataan bodoh tersebut. Nmapak sangat, kerana terpengaruh dengan cakap2 pemimpin2 PH spt Madey Kutty mereka telah meletakkan golongan artis sebaagi kuda2 tunggangan pembangkanhg dan terpalit dengan politik kotor mereka. Golongan lupa diri menafikan segala kesenangan yang mereka kecapi selaam ini adalah atas ihsan kerajaan yg memerintah yg memberi mereka ruang dan peluang seluas2nya untuk berkarya tanpa sebarang halangan.
    Artis spt Dato Sheila dan Fatihah ni kononnya nak memulakan satu trend baru dalam kalangan para artis untuk menghina dan memperlekehkan kerajaan sesuka hati, tapi malangnya tindakan mereka bakal memakan diri. Kalau ingat dah kaya raya dan ramai pengikut, itu menjadi tiket untuk menghentam kerajaan mengikut emosi yang tak stabil ...silap besar tu beb.
    Kami rakyat Msia yang waras ingin mencadangkan pada pihak yang berwajib agar diambil tindakan seberat2nya agar menjadi pengajaran pada mereka yang lain...jangan pulak kita membela mahluk2 yang disupkan madu ke mulut mereka, tapi dibalas pulak dengan tuba...buek ngabeh boreh kerajaan ajo !

    ReplyDelete
    Replies
    1. persetankan artis tu dan setan2 pembangkang yg suka ambil
      kesempatan..artis yg lupa diri yg tak pernah bersyukur..

      Delete
    2. Nak tanyo geng bang,eh silap,,geng Najib... masih waras lagi ke engko?

      Delete
    3. Janji ada bau UMNO, kan yg tinggal hanya puak2 yg pandainya tak leh diikut, bodohnya tak boleh diajar...

      Delete
    4. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 11:53

      Piiii melingkup lah dengan janji-janji yang keluar dari mulut seorang munafiq seperi boss ko tu.

      Dengan artis, tabur janji nak jadikan artis sebagai golongan berpendapatan tinggi.
      Dengan orang kampung pun tabur janji sama,
      Dengan mokcik, pokcik Felda usah dikira la janji dia.
      Dengan Hospital Cina janji peruntukan
      Banyak lagi janji PRU 13 dia yang belum tertunai.

      GN dengan boss dia dan janji-janji penipu mereka boleh gi mampos for all we care. Malah, the quicker the better.

      Delete
    5. MC..Bukan main marah lagi pagi2 buta ni, ni mesti dah abis stok todi campur ketum kau kan..pasal tulah meroyan mcm orang gila talak.Kalau tak pun kau ni peminat kipas mati Ftihah dan Shila tu.
      Cuba kau pikir sikit, begitu banyak pembangunan dan pembelaan yang DSNR dan kerajaan buat selama ni, takkanlah kau nak nafikan begitu saja..gila ke kau? Akuntaulah kau ni cai tegar PH dan Madey Kutty, tapi patut2lah kan. Sampai bila kau nak berterusan diperbodoh dan diperbanganagkan dia orang...inilah akbatnya kalau otak tu dah tepu dengan fitnah dan hasutan mereka, sampaikan kebenran depan mata pun tak leh nampak lagi.
      Aku cukup2 sedih bila ramai lagi wrga Msia yang berpikiran mcm kau..patutlah sampai sekarang, dah berkali2 PRU, tak dapat tawan Putrajaya..baru kitaorg tau jawpannya, rupa2nya dapat penyokong bengong mcm kau orang...mimpi ajelah lu beb!

      KIkikhkikoikhkikhkikoikikikkahhhkikioki..

      Delete
    6. GN...CAI-CAI HAPRAK TU TERMASUK AL BUDIN TU...JEALOUS....BILA TENGOK KESEPAKATAN AHLI-AHLI DAN PERWAKILAN UMNO PADA PAU 2017 KALI NI....AL MAKLUM LAH...RAMAI ANAI2 YG DAH KELUAR...

      MEMANG MENGONG CAI-CAI HAPRAK NIH!!!

      HE..HE...SEKARANG NI SI BUDIN TENGAH DOK TUNGGU UCAPAN DSNR PADA PERHIMPUNAN PAU PETANG NIH...AKU NAK TENGOK APA BEROK NI SPIN NANTI....

      Delete
  22. woooooooooooow lembu-lembu pawah bersidang...apa yg dicakap oleh bapaq lembu..semuanya dicucuk idung..ngangok..ngangok..tepok tangan..
    abis semua kena tipu oleh bapaq lembu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni manusia ke binatang yg komen..rasa2 lebih pada binatang tak pun dari keturunan binatang..kacukan manusia iblis binatang..anut agama apa pun tak tau lah..

      Delete
    2. Yg binatang2 itulah UMNO angkat jadikkan pemimpin

      Delete
    3. embuuuuuuu

      ketua wanita embbuuuuuuu .. dok kondo

      cikgu : mcmana bunyi lembu anak murid semua??

      murid : uummmngooookkkk

      cikgu : dimanakah habitat embu anak murid?

      murid : kondomaniam cikgu

      cikgu : apakah peliharaan yg syg embu anak murid?

      murid : walaun cikgu.. bunyinya hudddduuuuuuuiiittt

      Delete
    4. HE..HE...BAK KATA ANINA..DIA TAK NAK JADI KELDAI, LEMBU DAN HANJING DALAM PPBM..TU SEBAB DIA TINGGALKAN CAP MUNGE...KAHKAHKAH.....

      PARTI CAP MUNGE DAH NAK meLAYU DAH....TENGOK ROPER SI MAMAK MATDEY ...MACAM SINGA TUA...AKAN RAMAI YG CAKLIKBUT NANTI!!!!KIHKIHKIH...

      Delete
  23. lembu2 dicucuk idung..harga barang naik..ya..yaa..
    harga minyak naik ...yaaaa
    harga rumah naik...yaaaa
    biasiswa ditarik balik...yaaaa..
    ..............dapatlah 20cen....ya..ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO MEREPEK APA NI JANG!!!!

      TAK CUKUP TIDOQ KER!!!

      Delete
  24. bapak kepit tel0.. apa dia tau pasal ekonomi... bapak has no taste.. he only knows how to kepit telo..

    ReplyDelete
  25. Nk pujuk kylie jenner join pakatan
    Kak siti norhaliza join roket
    Amacam dubuk ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro RAKT, kat fB kami baca baru baru ini..ada seseorang tu komen..kalu letak calon lipas pun dia pangkat selain UMNOBN..begitulh lebih kurang..

      Delete
    2. Ramly Burger...aku pun ada terbaca Fb tu. Tapi seingat kau dia dah tulis mcm tu..yang ditulisnye, kalau Madey Kutty teruskan jugak niat untuk bertanding dlam PRU14 nanti, dia dan keluarga serta sedara maranya akan rosakkan undi..tak sanggup nak tengok si tua renta kutuk tak sedar diri tu jadi PM lagi sekali..cukup2lah segala kerosakan yg dibuatnta selama 22 tahun dulu tu..sampai dia orang sanggup tobat nasuha dari mengundi PH...begitulah lebih kurang!

      Delete
    3. GN...MINGGU LEPAS ...ADA SORANG CAI CAP MUNGE...HULURKAN BORANG UNTUK JADI AHLI CAP MUNGE ...
      AKU KATA KAT CAI TU...SIMPAN JER LAH BORANG TU BUAT PEKASAM...
      SUNGGUH PUN AKU TAK JADI AHLI MANA-MANA PARTI...TAPI NAK PI SURUH MASUK JADI AHLI CAP MUNGE NI JAUH SEKALI LAH...HABIH BOREH JO!!!

      Delete
  26. Apasal tak bawak tina turner... anjelina joli.. brat pit.. diesel.... join PH kan lagi meriah tu... setqkat siti... shiela...apa barang beb....hancuss...jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 11:57

      Tina Turner, Angelina Jolie, Brad Pitt, Vin Diesel tu rakyat Malaysia ke?

      Walaupun mereka tak join PH aku yakin mereka tak menyokong pemerintah yang korup lagi kurap.

      Kenapa pencacai Najib sekarang ni bila bercakap macam bebudak tak lulus tadika ek? Korang memang tak tau malu ek?

      Delete
    2. bro, napa jauh jauh dekatkan ada..ungka..siamang..cikah..kera..beruk..moyet..hahahahahaha

      Delete
    3. inikan untuk UMnobn yg ketandusan pemimpinlh bro1144

      Delete
    4. artis hollywood tu kena tanya reza Aziz. dia kenal semua tu. luar dlm dia kenal.

      memalukan umno saja setakat mat over, awie, jamal jamban je promoternya.. apa barang.

      Delete
    5. HE..HE...BAK KATA ANINA..DIA TAK NAK JADI KELDAI, LEMBU DAN HANJING DALAM PPBM..TU SEBAB DIA TINGGALKAN CAP MUNGE...KAHKAHKAH.....

      PARTI CAP MUNGE DAH NAK meLAYU DAH....TENGOK ROPER SI MAMAK MATDEY ...MACAM SINGA TUA...AKAN RAMAI YG CAKLIKBUT NANTI!!!!KIHKIHKIH...

      Delete
    6. Sekarang ungka dan siamang jer yg layak join parti keris tak bersarung

      Delete
  27. tiket konsert Sheila majid tkde kena mengena dgn keperluan hidup rakyat. langsung tk menjejas golongan miskin tiket mahal tu.

    bukan wajib tgk dan tkde sapa paksa tengok konsert tu.

    tapi tiket undi yg memberi kuasa pd umno telah menyebabkan semua org susah walaupun tiket tu percuma.

    kita juga menunggu komen seorg lagi artis veteran mengenai kesan pentadbiran abang jib.. ziana zain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper7 December 2017 at 12:12

      Betul tu Anon 1209,

      Tertanya-tanya jugak artis Jena Jin tu nak masuk belah mana agak-agaknya? Mungkin dia perlu ke PD dulu untuk mendapatkan ilham.

      Delete
    2. MC APA KO MEREPEKKAN NI!!!!

      KO NI KURANG TIDOQ KOT!!!!

      Delete
    3. Bekas gundik Presiden tu...hahaha!

      Delete
  28. pernah ka Najib menghalang sesiapa bersuara??? sesiapa saja bebas bersuara...malah pembangkang pun bukan setakah bebas bersuara malah cakap putar belit, mengutuk dan memfitnah Najib dan kerajaan dalam macam2 isu... takde pula yg kena tahan bawah ISA kan... ada ka akhbar yg diarah tutup atau batal lesen??? kalau zaman Mahathir bersuara sikit dah masuk ISA... jangan hipokrit la admin..

    ReplyDelete
  29. puak2 pakatan haprak semakin celaru dan risau... pembohongan depa semakin terserlah... banyak mungkir janji kpd rakyat... banyak buat u-turn...sblum pru12/13 janji nak hapus cukai dan tol di selangor & Penang...slps pru cukai dinaikkan pula... depa membohong najib pula disalahkan... spesis bebal je yg masih menyokong pembohongan puak2 pakatan haprak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keperwiraan Mahathir dah terbukti
      Kepondanan Najib amat menyerlah,
      ini buktinya.....

      Pada zaman Tun Mahathir, lihatlah bagaimana beliau mengambil balik Carcosa Seri Negara, Guthrie, Pulau Layang2, dll daripada penjajah. Vietnam pun terpegun kaku tidak berani bertindak balas bila Tun Mahathir arah jet2 pejuang kita mengebom pulau Layang2 di Laut China Selatan. Tun Mahathir dgn komando2 kita menyusup keluar membawa pulang beratus-ratus kanak Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Tun Mahathir dgn lantang membidas Amerika & NATO - mendesak PBB menyeret Presiden George Bush ke 'tribunal jenayah perang' kerana membunuh jutaan orang awam di Iraq.

      Bermula pd era Pak Lah & kini Najib, lihatlah bagaimana satu demi satu tanah pusaka, aset dan harta negara terjual, gadai, lepas kepada orang asing. Sampai2 dgn Spura pun kedua PM dayus ini takut hingga kita terlepas Pulau Batu Putih & tanah KTM berpuluh2-puluh kilometer dari Tanjung Pagar ke Woodland di Spura. Mana jati diri & darah keperwiraan 2 pemimpin ini?

      Pak Lah & Najib ternyata terlalu lemah syahwat & pengecut tunduk kpd kuasa Amerika. Najib lagi teruk...sehingga sanggup menawar dgn penuh rela duit KWSP untuk memperkasa ekonomi Amerika.

      Apakah pemimpin yg tak berkewibaan & pengecut dibiarkan terus mentadbir negara?

      Kita mahu pemimpin sejati, bukan sorang bacul lagi dayus yg dipimpin oleh kuasa2 asing & bini.....!!

      Delete
    2. Dah habis menjilat Amerika, tunduk dan jadi hamba sehaya Yahudi Laknat....

      Kini Najib bertindak-bertanduk lebih kalut lagi karut dgn berkhianat tak terampunkan bila dia menggadai jual tanah & aset negara kpd negara China Komunis.

      Delete
    3. 13:36 pmbohongan nyata mgtakan selangor dn pp nk hapuskan tol..ia hanya dpt dihapuskan klu kerajaan persekutuan dpt dirampas pd pru13 lalu..lgipun tol2 semua tu bkn kerajaan negeri yg punya sblknya semua dikuasai oleh kroni2 hamnok...nk auta ikut style tv3 suku dn utusan meloya ko salah tmpt la kt blog ni...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...