Wednesday 27 December 2017

APA PUN PENYUDAHNYA, ISU TANAH FELDA TETAP UNTUNGKAN TUN M DAN PAKATAN HARAPAN


Semua pihak kini ternanti-nanti apakah kesudahannya berhubung isu tanah Felda yang dikatakan telah berpindah milik ke tangan pihak lain setelah Najib Razak mengarahkan siasatan serta-merta dan kemudian pihak polis menubuhkan pasukan petugas khas berkenaan dengannya.

Apakah bekas Pengerusi Felda, Isa Samad akan ditahan sekali lagi setelah dalam kes pembelian hotel di London dahulu beliau sudah pun direman selama lima hari oleh SPRM?

Selain Isa Samad, adakah pegawai-pegawai tinggi Felda turut akan ditahan dan direman?

Bagaimana dengan pemilik syarikat yang memindahkan tanah Felda itu menjadi miliknya, apakah beliau pun akan ditahan sama?

Dalam sekian banyak perbualan, sama ada dengan mereka yang berada dalam UMNO atau Pakatan Harapan, rata-ratanya percaya bahawa Isa Samad akan ditahan sekali lagi dalam kes ini.

Kata mereka, Isa Samad akan ditahan bukan saja untuk menunjukkan Ahli Parlimen Jempol itu yang bersalah, sesuai dengan kecenderungan yang ditunjukkan oleh Pengerusi Felda, Shahrir Samad dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga agensi tersebut, Razali Ibrahim dalam sidang akhbar mereka baru-baru ini, malah untuk menunjukkan UMNO dan kerajaan pimpinan Najib benar-benar serius dalam menangani rasuah serta penyelewengan.

Langkah itu dikatakan perlu untuk Najib menghadapi PRU 14 akan datang di sebalik timbunan isu dan skandal lain yang berkaitan diri, keluarga dan kepimpinnanya selama ini.

Dalam erti kata lain, penahanan Isa semata-mata sebagai "kambing hitam"  menjelang PRU 14 dan kesnya selepas itu tentu saja bergantung kepada sama ada BN kekal berkuasa lagi atau sebaliknya.

Jika dengan dikambing-hitamkan itu mampu membuatkan Najib, UMNO dan BN mengekalkan kuasanya, kebarangkalian Isa dibebaskan selepas itu adalah tinggi.

Tetapi, ia akan membuatkan imej Isa sudah pun dikotori serta tidak mampu dipulihkan lagi.

Bagaimanapun, risiko yang menanti Isa akan menjadi lebih besar jika Pakatan Harapan berjaya menumbangkan BN kerana kerajaan baru nanti pasti akan bersungguh-sungguh memastikan kes itu berjaya sehingga ke peringkat sabitan hukuman.

Dalam hal ini, menahan dan seterusnya mendakwa Isa, meskipun dilihat mampu melonjakkan nama Najib, tetapi ia juga boleh jadi akan menjadi senjata yang memakan diri kepada UMNO dan BN, malah mungkin memangsakan Isa.

Ini kerana Isa adalah kawan rapat Najib, beliau juga dilantik oleh Najib, Felda sendiri terletak di bawah jagaan Najib dan penahanan atau pendakwaan kepada Isa akan secara langsung mengaitkan nama Najib sama.

Tidak mungkin Najib tidak tahu langsung apa yang berlaku dalam Felda?

Dalam konteks yang bertentangan pula, apakah Isa hanya akan menyerah saja apabila sedar dirinya akan "dikambing-hitamkan" oleh Najib, UMNO dan BN?

Mungkinkah Isa akan melawan dengan mendedahkan pelbagai isu dan campurtangan lain yang melibatkan Najib atau Seri Perdana dalam pelbagai urusan dalam Felda?

Burung-burung yang berkicau sudah pun mula memberi khabar bahawa isu tanah ini bukanlah letupan terakhir apa yang disebut sebagai skandal yang meletus dalam Felda, malah dikatakan ada beberapa kes lagi mungkin akan terdedah selepas ini.

Sediakah Najib menghadapi segala  kemungkinan itu?

Berdasarkan hakikat itu, tidak mustahil isu tanah Felda ini akhirnya akan senyap begitu saja kerana kebimbangan Najib terhadap kesan lebih besar akan menimpanya dalam pilihanraya nanti.

Apa pun, oleh kerana Felda ini terkait secara langsung dengan Najib, sama ada menahan dan mendakwa Isa atau menjadikan kes tanah itu senyap begitu saja, ia tetap merugikan UMNO dan BN.

Menahan dan mendakwa Isa akan menyerlahkan lagi hakikat busuknya wajah kepimpinan UMNO dan BN selama ini,  di sebalik timbunan kebusukan lain yang cuba disembunyikan dan diberi pelbagai semburan pewangi.

Sudah tentu jika faktor itu yang menjadi sebab rakyat menolak UMNO dan BN, yang paling terkesan ialah "kepala bapaknya" iaitu Najib sendiri.

Sementara melepas dan tiada apa-apa tindakan diambil terhadap Isa, setelah UMNO sendiri yang menghebohkannya, tanggapan ramai adalah Najib hanya cuba bermain wayang dengannya.

Apa pun sudahnya kes tanah Felda ini,  yang untung akhirnya ialah Tun Mahathir yang mahu menumbangkan Najib dan Pakatan Harapan yang bakal menggantikan BN selepas pilihanraya nanti.

Sama ada Isa kena atau tak kena, sokongan pengundi kepada BN pasti akan merosot dengan teruknya.

Mungkinkah semua ini merupakan petunjuk Tuhan yang menandakan akan berakhirnya pemerintahan UMNO dan BN? (ShahbudinHusin 27/12/2017).

197 comments:

  1. Senyap ajelah yeop. Bukan tak biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi tidak mustahil juga mereka sedang merencanakan perkara lain. Mhngkinkah selepas ini akan ada cubaan untuk mengaitkan dengan pimpinan pembangkang? Jika dilihat pada rentak yg dimainkan, perkara ini mungkin berlaku. Lihat saja bagaimana macai mereka seperti Kejora, Mr J dan GN memanipulasi kes untuk menampakkan yang suci, yang tulus berjuang utk rakyat adalah BN. Jadi, berhati-hatilah semua supaya tidak termakan umpan.

      Delete
    2. Senyap senyap jgak...yg terkesan 'kepala bapaknya'jgak..hahaha.
      Mungkin masa ni la duit dari celah bantal..celah tilam..celah laci..celah kabinet kroni kroni kena kasi kluar..bukan byk pun ratus2 juta je..

      Delete
    3. Jilat...jangan tak Jilat!!!

      Delete
    4. Najib si Lahanat Negara ni memang kerja dia menyusahkan rakyat je! haram jadah.

      Curi duit negara, buat cukai gst , melagakan kaum , letopkan Altantuya , entot ZZ. ishhh bila nak mampos agaknya bapok simpanan rosmah ni ahhh

      Bilaaaaaa ?? ahhh Mr J Bilaaaa ??

      Delete
    5. Mamak Matdey Helo Kity si Lahanat Negara ni memang kerja dia menyusahkan rakyat je! haram jadah.

      Menghabihkan duit negara dengan berjudi, mengkayakan keluarga da kroni2, melagakan kaum ,ishhh bila nak mampos agaknya si Tua Renta Mamak Matdey Helo Kity ni ahhh

      Bilaaaaaa ?? ahhh Cai-cai Fukatan Haprak Bilaaaa ??

      Delete
    6. Kepala penyamun pegang kuasa.
      tahi pun akan disamunnya.

      Delete

    7. saya rasa takut


      tak dapat bayangkan para petani dan peneroka membawa kapak dan parang dan sabit ke ibu pejabat FELDA.

      kami takut sangat


      apakah 13mei akan berulang?

      apakah benar tsunami melayu di mulakan oleh peneroka felda???


      kami takut

      tolonglah PDRM pastikan para petani tak turun ke putrajaya bawa kapak dan sabit mcm zaman socialis soviet


      inilah akibatnya bila kita anuti amalan luar byk sgt

      Delete
    8. EEE...Takutnyer!!!!

      Delete
    9. Org2 Felda ni sendiri yg bodoh berlapis2. Tak ada faedah kita tolong makcik pakcik Felda ni lagi.

      Biaq ja makcik pakcik Felda ni sama2 melingkup dgn Felda. Tak ada kebaikan pun kita bantu orang2 bodoh dan bahlul mcm derang ni.

      Delete
    10. Jilat bontot najib bro... jgn tak jilat.

      Delete
    11. Jilat bontot Mamak matdey Helo Kity dan Lim Kit Sial bro... jgn tak jilat.

      Delete
    12. Mari kita layari video You Tube berkaitan Felda dan FGV yg diperjelaskan dengan terang.

      Lepas tengok......sila renong-renongkanlah benar atau tidak apa yg dikatakan dalam video di bawah.

      https://youtu.be/qc4Wgu13Ll4

      https://youtu.be/la4rIJkTnSA

      https://youtu.be/P8qRUYfZ3lo

      Nak tunggu sampai macam mana lagi yeop..??

      Dah sampai masanya kita bijak-cerdikkan diri dan celikkan mata.......tak gitu yeoooppp...???

      Pikirlah dengan bijak sebelum mengundi.

      Delete
    13. dulu najib thresome dgn razak babinda

      dulu dulu najib thresome dgn i.s.a


      sapa tau najib pernah threesome???


      ada puteri umno pernah terkena

      tak kan lah takde kut????

      Delete
    14. Maaf yeop......tercicir satu video lagi

      https://youtu.be/ckZyZd18Zw4

      Sebenarnya ada banyak video2 yg berkaitan dengan Felda yg terdapat dalam You Tube.....

      Taip saja "Felda" berrrderet lerrr video2 berkaitan tu keluar.

      Ini kan negara bebas.....takkan video pon tak boleh tengok yeooppp......kata negara demokrasi.......bebas bersuara.

      Celikkan mata wahai warga Felda......makcik pakcik Felda jangan hanyut dengan gula2 wang-ringgit.......dengan janji2 manis.

      Masih ada sikit masa lagi untuk pikirkan dengan mendalam sebelom pangkah undi PRU14.

      Delete
    15. Dakwa jer!!!

      Pemimpin datang dan pergi...

      Tetap akan undi BN...

      Delete
    16. Felda gagal membela peserta dgn kejatuhan nilai saham fgv dan peneroka menanggung kos tanam semula sawit yg tinggi dan menyebabkan peneroka felda berhutang dengan felda kembali
      Sistem yg mencekik darah peneroka

      Delete
    17. Mengapa politikus tua?

      Mengapa gerakan Reformasi yang membakar jiwa anak muda pada tahun 1998, kini terpaksa bergantung kepada kepimpinan daripada satu susuk tubuh yang berusia 92 tahun, selepas pergolakan selama dua dekad?

      Kenyataan ini mungkin tidak tepat, kerana anak muda tidak semestinya progresif sementara orang tua tidak semestinya jumud. Persoalan yang diolah semula berbunyi, mengapa generasi anak muda gagal menggalas misi untuk memimpin, menyuntik idea progresif, memupuk budaya baru dalam politik? Apakah kerana politikus tua tidak sanggup melepaskan tangan, ataupun anak muda belum bersedia untuk menyahut cabaran ini?

      Persoalan inilah yang bermain di sebalik pertikaian calon perdana menteri Pakatan Harapan. Banyak syarat yang dikenakan ke atas calon perdana menteri dari parti pembangkang, sehingga terlalu sedikit yang memenuhi kelayakannya. Beliau perlu diterima masyarakat umum, membela hak Melayu dan menjaga sensitiviti Islam tanpa menyinggung kaum lain, cekap dalam urus-tadbir kerajaan, diyakini penjawat awam, lantang ketika menampilkan Malaysia di persada antarabangsa, peka dengan tuntutan masyarakat sivil, memiliki kewibawaan untuk berunding di kalangan institusi raja, pasukan polis dan tentera, dan sebagainya.

      Sedangkan syarat-syarat ini tidak dituntut ke atas calon perdana menteri Umno-BN. Siapa peduli apa yang dibentangkan Zahid Hamidi di persidangan antarabangsa? Apakah pemimpin MCA akan protes andainya Hishammuddin Hussein yang pernah menghunus keris diangkat sebagai perdana menteri masa depan? Atau, siapa kisah sama ada Khairy Jamaluddin mampu memetik ayat al-Quran ketika mengolah wawasan politiknya?

      Jelas, beban yang digalaskan ke atas beban pembangkang lebih berat, berbanding mereka yang sedang menggenggam kuasa. Hakikatnya, masyarakat kita yang terbelenggu dengan mitos sebegini, meletakkan syarat yang pelbagai mengikut keperluan masing-masing terhadap calon perdana menteri pembangkang, sehingga diambil kesempatan oleh politikus tua untuk terus memegang tampuk kepimpinan. Anak muda yang belum sempat membuktikan kemampuan dirinya, atau membina kewibawaannya, diketepikan untuk memberi laluan kepada politikus tua.

      Pelbagai alasan diberikan. Masyarakat arus perdana takut dengan idea progresif yang dianggap mencabar status quo, kononnya; kaum majoriti masih diselubungi rasa tidak selamat (insecurity) seandainya perubahan yang diperjuangkan terlalu deras arusnya; atau anak muda tidak cukup pengalamannya untuk mengendalikan detik saat yang amat genting di ambang jatuhnya rejim Umno- BN.

      Ada kewajarannya di sebalik sesetengah alasan tersebut. Sengaja atau tidak, tidak mudah politikus tua melepaskan kepimpinan begitu sahaja. Daripada memujuk agar pucuk kepimpinan diserahkan oleh politikus tua, lebih baik anak muda mengolah restu masyarakat untuk memberi mandat kepada mereka.

      Delete
    18. Anak baadaakkk alih tiang gol.....

      Delete
    19. Sikit2 itu haram ini haram, tu x boleh buat dan ini x boleh. Dalam diam tau2 banyak pula puaka penyamun/perompak harta negara. Sang kleptokrasi diam relax dengan skandalnya sambil disokong sang serban mengaku menjadi penasihat. Kahkahakah lawak betul puak-puak yang menunggang bangsa dan agama untuk surival politaik mereka.

      Delete
    20. Sikap Datuk Seri Najib enggan mengambil tanggungjawab atas skandal yang berlaku dalam Felda memalukan orang Melayu dan Muslim kerana ia seolah-olah menunjukkan pemimpin tidak peka dengan maruah politik, kata veteran PAS.

      Menurut Subky Latif ketika orang kafir begitu peka terhadap maruah, orang Islam pula mempersetankan aspek berkenaan dengan terus tidak mengambil tanggungjawab atas kelemahan pentadbirannya.

      "Willy Brandt, canselor kafir Jerman Barat pada tahun 1970 meletak jawatan kerana skandal seorang menterinya. Bukan salahnya. (Tapi) demi menjaga maruah politik, dia (Brandt) meletak jawatan.

      "Malulah orang Melayu/Islam tidak peka dengan maruah politik. Orang kafir pekakan maruah, orang Islam persetankan maruah," katanya dalam tulisan disiar portal rasmi PAS, Harakahdaily.

      Isu pemilikan tanah Felda mula menjadi perhatian apabila ia didedahkan sebuah akhbar arus perdana pada minggu lalu.

      Ekoran pendedahan itu Felda membuat laporan polis bagi membolehkan pihak berkuasa menyiasat sama ada wujud penyelewengan atau penipuan terhadap pemaju induk bagi projek di atas tanah di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

      Delete
    21. Felda dekat di hati najib

      Delete
    22. Masalah Felda boleh selesai Jika MO1 minta derma sekali dengan Tok Arab untuk tutup "pekong" Felda .....!!

      Delete
    23. Kehebatan najib nazak ialah memilih individu yg pakar dan hebat dlm urusan rasuah dan penipuan. Adakah kita masih mahukan pemimpin begini? Lu fikir la sendiri dan terjemahkan dlm undi pru14 nnt.
      Kita tukar kerajaan dlm pru14. Ayuh!!!!!

      Delete
  2. HE..HE...HE...
    DALAM MASA SEMINGGU NIH...AL BUDIN SONTOLOYO...AKAN MAINKAN ISU INI ...TAK CAYA TENGOK LER!!!

    OH YA SAMBUNGAN..CHAPTER 2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko diamlah bongok

      Delete

    2. di zaman soviet


      para petani bawa kapak dan sabit memberontak maka tertubuhlah komunisme


      begitu juga di negara china.


      sabit jadi bendera komunis


      mungkin fahaman komunisme sudah meresap dalam fikiran peneroka? sehingga sabit akan jadi tsunamy melayu pada pru14???


      hidup china komunis kata peneroka...

      alamak sudahlah tanah di gadai kpd komunis. peneroka pulak puji china komunis?..

      kerana felda sabit melayang?

      jangan !!!

      Delete
    3. sentap ler tew!!!

      Delete
    4. Aiii...cakap pandai nampaknya si babi tonggek tu.

      Delete
    5. Macaaiii haram........ko pegi jahanam membaaadaakk lerr........pehal nyebok kat sini...???

      Delete
    6. Bodoh anon 1257 asal sabit komunis
      Ko tau ideologi komunis yg tak percaya ketuhanan tu dah pupud selepas kejatuhan soviet
      Kini ideologi itu berkembang menjadi sosialis
      Demokratik
      Yg bertunjang kan hak rakyat dan tidak menghalang rakyat utk beragama

      Sistem sekular lebih kejam dari sistem sosialis

      Sistem sosialis utamakan rakyat
      Sistem sekular kapitalis mencukai rakyat dgn cukai tak untungkan puak mereka sahaja

      Delete
    7. Minta maaf la anon 12:32,

      Selagi penyamun-penyamun umno/bn masih berkeliaran kita tak akan berhenti sehingga semuanya masuk penjara.

      Delete
    8. Anak muda bagaimana?

      Apapun, generasi anak muda perlu jelas dengan realiti yang didepaninya. Andainya politikus veteran pun gagal menyelesaikan perbezaan di kalangan mereka, apatah lagi generasi muda yang mendewasa dalam zaman yang lebih mencabar. Petik sahaja, kita mempunyai anak muda yang berfahaman anarki, politik kiri, tidak kurang juga yang liberal. Ada pula yang mengkaji agama, dengan pelbagai mazhab dan alirannya. Kemudian kita dibezakan dengan warna kulit, budaya, bahasa, agama yang berlainan, belum lagi mengambil kira keperluan orang asal dan lapisan yang pelbagai.

      Cabaran untuk anak muda, mereka mungkin memiliki idea yang paling tajam dan kedepan pada zamannya, tetapi apakah mereka juga memiliki kemampuan untuk menyelesaikan masalah yang terpampang di depan mata? Kita tidak ketandusan anak muda yang mampu memetik Karl Marx, Adam Smith, Immanuel Kant, Ali Abdul Raziq, juga mereka yang menghafal puisi Rendra, tetapi apakah muafakat yang dicapai di kalangan otak-otak yang bijak ini, untuk menyelesaikan kebuntuan politik yang berlaku di depan mata?

      Anak muda kini tidak berpuas hati dengan HARAPAN, antara puncanya, HARAPAN melawan BN ala-BN. Politikus tua memiliki ego yang tinggi. Ironinya, anak muda yang mahu melawan politikus tua ini, turut memiliki ego tersendiri, sehingga menjadi penghalang mereka daripada bersatu-padu. Apabila tenaga anak muda berpecah, sudah tentu ia gagal merempuh kepimpinan politikus tua yang masih berjinak-jinak dengan idea lamanya, di samping amalan rasuah yang tidak menyenangkan.

      Kegagalan kita menerokai jalan keluar daripada kebuntuan politik sedia ada, mengakibatkan negara kita ketandusan kepimpinan. Najib Razak adalah perdana menteri yang bertahan di kedudukannya dengan undi minoriti, tetapi bukan pemimpin. Anwar Ibrahim adalah pemimpin, tetapi disekat undang-undang yang dimanipulasikan daripada menyandang jawatan perdana menteri. Mahathir Mohamad mungkin pemimpin, tetapi apakah nilai politik yang didukungnya menggarap imaginasi generasi anak muda yang mendahagakan perubahan, pendemokrasian dan kebebasan?

      Pada masa yang sama, suara anak muda, idea politik progresif, disekat daripada berkembang. Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin bukan jawapan untuk masa depan selagi menyelindungi skandal yang terpalit pada susuk Najib Razak. Pemimpin barisan kedua pembangkang pula terbelenggu dengan kelemahan masing-masing, sehingga tiada suara sepakat agar satu pasukan ditonjolkan untuk mengisi lompong kepimpinan tersebut.

      Kesemua ini berlaku dalam kitaran. Selagi masyarakat terpukau dengan mitos kewibawaan politikus tua, kesempatan ini akan diambil oleh si tua untuk menyekat kebangkitan si muda. Selagi peluang tidak diberikan, si muda gagal membuktikan diri, lantas masyarakat gagal diyakinkan dengan kemampuan mereka.

      Akhirnya semua anggota masyarakat menjadi sebahagian punca mengapa masyarakat kita terbantut. Hakikatnya, perubahan hanya boleh dimulakan apabila kita semua sanggup mengambil langkah untuk berubah.

      Delete
    9. Anon 1232. Tv3 pon ulang tayang saja isu lawannya...bila terkantoi xmau pula tayang...betul2 munafik. Dah xdpt menjawab, mulalah meroyan meraban meracau cakap tak tentu arah. Samala dgn DSN xmampu menjawab, dikata pula k3p4l4 b4p4.

      Delete
  3. oh... no 3 pula... hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. budin toloooong


      peneroka JEMPOL buat repot polis dah


      alamak


      jangan pulak polis tak ambil tindakan.

      kita tak mahu peneroka memgamok.


      habislah malaysia


      habislah tanah melayu


      apa puncanya?


      isa samad atau najib?

      atau semua ini terjadi kerana pengaruh china komunis di dalam sistem kerajaan malaysia???


      polis tolong ambil tindakan sebelum peneroka buat gila!!!

      Delete
    2. EEE...Takutnyer!!!

      Delete
    3. CIA World Factbook 2017 melaporkan kadar kemiskinan di Malaysia adalah yang paling rendah berbanding negara-negara Asia Tenggara yang lain, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak.

      Beliau berkata nilai kemiskinan negara berada hanya pada 3.8 peratus berbanding Vietnam dan Indonesia (11.3 peratus), Thailand (12.6 peratus) , Laos (22 peratus), Filipina (25.2 peratus) dan Myanmar (32.7 peratus).

      "Jika dibandingkan dengan negara yang mempunyai nilai kemiskinan paling tinggi, Syria (82.5 peratus), Madagascar (75.3 peratus), Zimbabwe (72.3 peratus), maka saya rasa bersyukur dengan kejayaan negara kita menjaga kesejahteraan hidup rakyat," katanya dalam entri terbaru beliau di blognya, hari ini.

      Salleh berkata menurut laporan itu juga, Keluaran Dalam Negara Kasar per kapita Malaysia adalah sebanyak ($27,200), jauh lebih baik dari negara serantau yang lain seperti Thailand ($16,800), Indonesia ($11,700), Filipina ($7,700), Vietnam ($6,400), Myanmar ($6,000), dan Laos ($5,700).

      Beliau menegaskan pencapaian Malaysia itu berbeza daripada persepsi sesetengah pihak yang menganggap negara tertinggal di belakang kerana data yang ada menunjukkan Malaysia telah mencapai tahap pertumbuhan ekonomi yang cukup baik berbanding negara-negara jiran.

      "Samuel P Huntington dalam bukunya “Political Order in Changing Societies” menyatakan satu cara untuk menilai pembangunan politik sesebuah negara ialah dengan melihat kepada pertumbuhan ekonominya.

      Delete
    4. Bandinglah dengan Singapura bingaiii....

      Singapura kecik seciput jerrr Malaysia besar gedabak.......macam kancil dengan badaaakkk...

      Banding dengan negara2 yg kurang memanglah nampak gah.

      Tak payah pegi jauh lerrr.......cerrrr bandingkan dengan Singapore....tengok cam mana...??

      Kepala bapaaak punya Kopipesss !!

      Delete
    5. Peneroka Felda nak Mengamok? Untuk apa? Jika nak tengok orang felda mengamok anda perlu pi curi buah sawit diladang depa atau pi curi telor ayam dirumah mereka.
      Mereka dari kampung pendalaman ditempatkan difelda pada 60'an dan 70'an dan diberi satengah ekar tapak rumah dan 10 ekar ladang sawit atau 6 ekar ladang getah.
      Golongan ini 90% bn dan 10% pas.
      Pakcik makcik ini sudah tidak ramai lagi yang tinggal.

      PH perlu mendekati GEN 2 FELDA.
      Mereka ini golongan berpelajaran yang dapat menilai baik dan buruk dan tidak terasa terhutang budi pada BN.
      Jadi bro PH semua JANGAN MENGUTUK PAK CIK MAK CIK FELDA.

      Delete
    6. Kami sokong u bro..kekawan relax..bukan mudah nak ubah mereka..pancing pacing susah..cucuk cucuk pun lg susah..para waris yg muda berakal..in kita kasi cerahkan cukup cukup..yg termakan wasiat orang tuanya..biarkan..
      biarkan..dah cinta UMNOBN..camna..dah kalut..otak dah kelutut...hahahahohohoooo..
      siaaannyee

      Delete
  4. Apa pun sudahnya kes tanah Felda ini, yang untung akhirnya ialah Tun Mahathir yang mahu menumbangkan Najib dan Pakatan Harapan yang bakal menggantikan BN selepas pilihanraya nanti.

    KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banding Felda dan angkara TDM beza bak langit dan bumi. InsyaAllah Felda akan beres melaui proses perundangan. Manakala angkara TDM tiada penyelesaiannya. Berapa banyak yg rakyat rugi dek forex, perwaja, maminco-makuwasa, bmf, pkfz dan banyak lagi. Sebenarnya TDM ini hanya beban pada pakatan. Selain dari beberapa kerat Melayu taksub ramai yg lain masih ingat benar 'jasa-jasanya'. Berapa banyak syarikat yg dirompak untuk tutup angkaranya - TNB, Telekom, MAS dsb...Agaknya bila modal 1MDB dah tak laku maka Felda pula yg diguna. Begitulah pembangkang - tiada apa apa kebaikan yg menasabah yg boleh dibawa untuk rakyat. Hanya main fitnah dan hasut.

      Delete
    2. Siapa yg bukak pekong Felda? Dah tak boleh nak cover, baru korang nak dedah. Haram jadah (meminjam kata-kata pemimpin terulung kau),

      Delete
    3. Sebuah parti berpangkalan di Pulau Pinang mendakwa ketua menteri negeri itu meminggirkan perayaan kaum Cina sejak membentuk kerajaan pada 2008.

      Pengerusi Penang Front Party (PFP) Datuk Patrick Ooi berkata antara perayaan yang diabaikan Lim Guan Eng ialah Pesta Cingge.

      Ooi mendakwa sikap itu boleh menyebabkan adat resam yang diamalkan oleh masyarakat Cina terhakis.

      Memetik kenyataan Ooi, Utusan Malaysia melaporkan Persatuan Keluarga Ooi dan Chan bersimpati terhadap Majlis Kaum Cina Pulau Pinang (PCCC) kerana tidak mendapat sokongan kerajaan negeri untuk menganjurkan Perayaan Tahun Baru Cina.

      “Ketika Tan Sri Dr Koh Tsu Koon menjadi ketua menteri dulu, beliau pernah menganjurkan perayaan Chap Goh Meh pada hari ke-15 Tahun Baru Cina yang dihadiri sehingga 30,000 orang.

      “Namun dibawah pentadbiran Lim, tarikh perayaan itu diubah kepada hari ke-14 menyebabkan jumlah kehadiran pengunjung merosot mendadak,” kata Ooi.

      Ooi juga berkata beliau bersimpati dengan Pengerusi PCCC Dr Chang Wei Lu yang menghadapi pelbagai tekanan daripada kerajaan Pulau Pinang.

      Delete
    4. Jebon Unta......apa temberang luuu kasi jual kat sini ni......

      Hal felda ni punca dari korang. Bukan pakatan yg bagi timbul masalah Felda ni woiii!!

      Kesah 1MDB pon masih berterusan lagi. Apa ko tak baca berita luar negara kaaa.....asik baca suratkabar pelingkop ajerrr...

      Ini berita terkini pasal 1MDB...

      Switzerland’s financial regulator will conduct a detailed review of JPMorgan Chase & Co.’s anti-money laundering controls after finding the bank seriously breached regulations in its dealings with Malaysian sovereign wealth fund 1MDB.

      The regulator, which undertook enforcement proceedings between May 2016 and June 2017, uncovered “serious shortcomings" in connection with relationships and transactions associated with 1MDB, though stopped short of fining the U.S. bank, the Swiss organization known as Finma said in a statement Thursday.

      Regulators and prosecutors in the U.S., Singapore and other jurisdictions have investigated how banks were used to funnel money from alleged corruption at 1Malaysia Development Bhd., which has denied wrongdoing. Switzerland in February fined Coutts & Co. Ltd. for violating money-laundering rules and illegally profiting from transactions associated with 1MDB, while Singapore’s central bank in May imposed financial penalties amounting to S$1.6 million ($1.2 million) on Credit Suisse Group AG and United Overseas Bank Ltd.

      Delete
    5. ADA pemimpin yang tidak membaca ulasan Presiden Pas bertajuk "Mengapa kalau Islam tidak boleh?" dan terus mengulas berdasarkan tajuk sensasi yang dipilih sebilangan portal media untuk memutar belit maksud sebenar Presiden Pas.

      Pertama, tiada satu ayat pun di dalam kenyataan Presiden Pas yang mahu kabinet Melayu sahaja atau 'all-Malay cabinet'. Olahan tajuk sensasi ini jauh daripada maksud sebenar ulasan Presiden Pas.

      Maksud utama ulasan Presiden Pas ialah bahawa Melayu-Islam perlu memimpin di dalam konteks politik Malaysia dan bukan Islam diterima untuk memerintah bersama di dalam bidang-bidang kepakaran dan pengurusan.

      "Islam juga berbeza dengan ideologi atau teori ciptaan manusia yang memisahkannya daripada agama, kerana ajaran Islam itu merangkumi semua aspek kehidupan bermasyarakat termasuk juga urusan politik.

      Islam meletakkan mestilah ketua negara dan anggota kabinetnya yang beraqidah Islam daripada bangsa yang paling berpengaruh. Tetapi pada masa sama, Islam memberi hak yang lebih banyak kepada penganut bukan Islam dalam aspek politik, ekonomi dan lain-lain urusan kehidupan, lebih daripada hak yang diberi oleh pendukung dan pejuang ideologi ciptaan manusia dan agama lain terhadap pihak yang berbeza dengan mereka.

      Islam mengurus secara lebih saksama dengan fitrah manusia, dengan syarat Islam sebenarnya berkuasa memerintah. Namun Islam juga tetap memelihara hak beragama lain tanpa menyentuh perkara yang diizinkan oleh agama masing-masing dengan sempadan memelihara keharmonian masyarakat majmuk dan perikemanusiaannya.

      Islam bukan sahaja memberi hak kerakyatan kepada bukan Islam, bahkan mewajibkan adil terhadap semua dari segi hak rakyat yang dilindungi oleh undang-undang berteraskan aqidah dan juga hak kemanusiaan yang berkait dengan diri, keluarga, cara hidup berpolitik, ekonomi, pendidikan, kebudayaan dan lain-lain dengan kawalan sempadan (hudud) yang menghormati perbezaan agama dan menjaga keharmonian dan perpaduan kemanusiaan.

      Dalam aspek politik, Islam tegas mewajibkan kepimpinan utama yang menjaga dasar dan konsepnya daripada penganut Islam dan menerima bukan Islam dalam aspek kepakaran dan pengurusan, bukannya perkara dasar dan konsep. Maka Islam menerima kedudukan bukan Islam melalui pilihan raya atau konsep kerajaan teknokrat." - Presiden Pas, 22 Disember 2017.

      Ayat-ayat di atas jelas kabinet bayangan Presiden Pas adalah dari pelbagai kaum, cuma yang memimpinnya mestilah penganut Islam. Di mana rasisnya Presiden Pas?

      Ini adalah dasar yang diterima oleh Bersatu, DAP, PKR, Amanah dan juga BN. Apakah mereka yang menuduh Presiden Pas rasis tidak bersetuju bahawa yang perlu memimpin Malaysia ialah dari kalangan penganut Islam? Jika ya, sila nyatakan pendirian ini secara terbuka.

      Jika sedemikian mengapa Bersatu tidak membuka keahliannya kepada semua tapi untuk orang Melayu sahaja. Mengapa Pakatan Harapan bermain politik kaum di dalam susunan jawatan mereka untuk dilihat ia dipimpin oleh orang Melayu sedangkan yang mempunyai kerusi parlimen terbesar ialah DAP?

      Semua ini hanyalah politik kemurahan mereka yang sengaja menyerang Presiden Pas berdasarkan fitnah kerana mereka bimbang dengan perkembangan dan pertambahan pengaruh Pas dan jumlah ahlinya.

      Pas akan terus menerajui dan memimpin budaya politik matang dan sejahtera. Pas sudah serik dengan parti politik yang lain yang hidup atas fitnah dan persepsi semata-mata. Oleh itu, kami memilih untuk berbeza.

      Delete
    6. Anak Baadaakk alih tiang gol.....!!

      Delete
    7. Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad berkata laporan terhadap syarikat itu dibuat bagi mendapatkan semula pemilikan untuk empat bidang tanah yang keseluruhannya dianggar bernilai RM270 juta.

      Pada 23 Dis Berita Harian melaporkan nilai tanah yang diambil syarikat terbbait mungkin empat kali lebih tinggi berbanding harga jualannya.

      Tanah tersebut dijual Felda kepada syarikat tersebut dengan harga RM270 juta pada 2015 dan urus niaga itu didakwa meragukan.

      Macam raja Felda

      Memetik jurunilai bebas Berita Harian melaporkan harga tanah itu sekarang sebenarnya dianggarkan mencecah RM1 bilion.

      Pada 22 Dis perdana menteri mengarahkan siasatan terperinci dijalankan terhadap kes pemindahan hak milik tanah berkenaan dan berjanji mengambil tindakan sewajarnya jika terdapat kecuaian atau salah laku dalam transaksi berkenaan.

      "Saya mahu siasatan terperinci dijalankan oleh pihak berkuasa serta-merta. Tindakan akan diambil terhadap sebarang kecuaian atau salah laku, berasaskan laporan siasatan.

      Delete
    8. Apa lagi yg nak diucapkan bila meletop satu skandal selain dari.......saya mahu siasatan terperinci dijalankan serta merta....???

      30 tahun dulu punya hal yg dah berkarat pon lagi dikorek......ini kan pulaaakk benda fresh segar.......memang begitu lerr yang terpaksa dikata.

      Kalo kita masih dalam kapal yg sama dan nakhodanya pon orang sama jugaaakkk.......jangan ngelupor marah kalo akan datang terrrbelit lagi skandal pecah amanah.

      Yeop sumer.....sedor lerr celikkan mata kome.....

      Berubah tak nak........tapi nak ubah keadaan jadi baik.

      Sedangkan kalo tiada perubahan......tiada apa pon yg akan berubah yeooooppp......

      Delete
    9. 1535..ko kirim salam jelah pd tok hadi ko tu..x semenggah..menghampakan..ko pi ciumlah tangan dia harihari..x kesah pun kami...hahahohohohihi
      kapal nak karam dah..tata!!

      Delete
    10. Bro Ramly sorrylah Cai cai najis ni semua tak main cium cium tapi main jilat sampai licin.

      Delete
  5. In response to your very last paragraph, it seems to me Allah swt has shown in several ways that these parties are not fit to be the governing political parties in Malaysia - but it seems a sizable section of the Malaysian society think otherwise while another is indifferent one way or another!

    At the end, bala for everyone in Malaysia.

    And what is going to be another sign to come shall be concerned with Khazanah... And following that EPF...

    Indeed, the saga continues - until the commies come to devour all?

    ReplyDelete
    Replies
    1. By the Grace of Mighty Allah SWT, all habe neen unveiled & exposed....

      - 2.6 bilion pocketed in his bank acoount.
      - miliions & time wasted on failed TPPA
      - golf buddy with Obama & wife shopping spree while the nation caught in big flood
      - land in Johor sold freehold to China
      - ECRL mark-up price for self profiteerig
      - Admission to Trump 'your enemy is our enemy'
      - Embezzlement & scam mounting to billions at Felda

      and so on......

      Delete
    2. man otak kau senget tu..tlg adjust..nti sewel seumur hidup..jgn tulis memgarut2..kan bodoh tu..

      Delete
    3. Oiiii...jgn kata orang bodoh oiii kalau diri sendiri tu yg teramat bodoh oiiiii.
      Mcm ni lah ragam babi tonggek. Siang tonggek sana petang tonggek sini malam tonggek sinuunnn.
      Sebab tu kengkang!!!!

      Delete
    4. anon 1309

      ko yg bodoh.

      bapak ko tak jilat pantat mak ker lepas kau lahir...

      atau ko lahir dari stor kunyit?

      Delete
    5. KAJI SELIDIK TERKINI - BN PASTI TERSUNGKUR

      Prime Minister Najib Abdul Razak's government has for the first time lost the approval of the majority of Malay voters, according to a poll.

      Singapore's The Straits Times (ST), citing a survey by independent pollster Merdeka Centre, said only 24 percent of Malay voters is satisfied with the government.

      The fall among Malay voters was drastic as it had stood at 52 percent in January this year.

      The demography is significant as it forms the bedrock of Umno's support base that has helped sustain the ruling coalition despite the weakness of some of its other coalition partners.

      The government's overall approval rating also plummeted to 23 percent, the worst since the polls started in 2012.

      5pct Chinese approval

      As for Chinese voters, only five percent approved of the government compared to 11 percent this January.

      The survey found the government's falling approval rating was largely attributed to its handling of the economy, ill treatment to former premier Mahathir & Najib Razak's lame foreign policy.

      Delete
    6. anon 1317

      ko yg bodoh piang.

      bapak ko tak jilat pantat mak ker lepas kau lahir...

      atau ko lahir dari stor kunyit?

      Delete
    7. tahniah othaman


      kami tak sabau dah nak tibai umno


      kejora sewel kita sebat kaw kaw kaw

      Delete
    8. Bapak babi mat singapork toinkoinkoink tak sentap ker dgn komen pak man ataih ni???
      Sokongan Melayu kpd MO1 najib jatuh , luruh , lerai berderai derai macam tahi kambing hitam utk isa samad.....

      Delete
    9. Apakah kita faham kehendak syariat bila ungkit nama Allah? Apakah kita harap dapat redha Allah untuk naikkan kerajaan liberal dan kafir yg menentang syariat? Kita bermusuhan dgn jumhur org Islam yg hendakan syariat. Kita dokong kafir evengelis yg menentang syariat. Ada sebahagian pula hendak tegakkan negara kristian. Janganlah jadi mcm Yahudi. Mereka perasan terpilih - apa saja kemungkaran dibuat akan tetap bawa mereka ke syurga. Isu Felda ini nampaknya dimainkan secukupnya apabila 1MDB gagal. InsyaAllah sebagaimana 1MDB usaha mungkar ini akan gagal juga.

      Delete
    10. 12.43.......very true bro......our next concern is the EPF and Khazanah......this is the scariest thing of all.....EPF is like a pot of gold.

      EPF ni hasil keringat tulang 4 kerat rakyat Malaysia.

      Kita tak tolak pelaburan..........ye betol.....kalo tak ada pelaburan dari mana datangnya dividen EPF.

      Tapi senario hari ni yg penoh dengan rasuah, pecah amanah, duit haram, tpu sana tipu sini......macam mana kita nak yakin lagi....???

      Paling kita takoti ialah kalo wang caruman EPF rakyat disalahgunakan untuk pelaburan yg salah dan merugikan macam yg jadi pada Felda/FGV.

      Bila "pelaburan" dah jadi "peleburan".........apa lagi nak kita cakapkan......keluar air mata darah pon takkan dapat selesai.

      Kita pon konpius mana satu "pelaburan"....mana satu "peleburan"........tapi yg pasti bila terrrlebur rakyatlah yg kena tanggong.

      Bila nasi dah jadi bubor cakap pon tak guna yeooppp......duit pon dah lesaaappp....

      Lihat saja Felda.....walau dah dipekik lolongkan nak dipulihkan dengan berrrrbagai langkah yg konooon bijak.....

      Tapi hakikatnya.........lihat sendiri yeop......dapatkah dipulihkan.....mudahkah nak dipulihkan macam Felda yy dulu sebelom kejadian pecah amanah ni...??

      Jadi hakikat sebenar sekarang ni........Felda pulih atau berrrambaahhh pusing autanya..??

      Ini sentuhan kecundang yeooppp........apa saja yg disentuh oleh bapaak pelingkop sumernya akan melingkop.

      Our very last solution is the next GE.

      Langkah paling terakhir kita ialah PRU14.....!!
      Ini penentu nasib kita...!!

      Delete
    11. J, manusia bertopeng agama. Sila hadamkan. Kerajaan klepto mesti ditumbangkan. Hak rakyat mesti dikembalikan. Khalas.

      Delete
    12. Saya telah menerangkan dengan jelas bahawa mewujudkan Israel di bumi Arab ialah projek kolonial. Sokongan warga dunia – anak semua bangsa, bangsa semua agama – terhadap perjuangan Palestin kerana ia satu perjuangan adil.

      Ini perjuangan antikolonial untuk mengambil kembali bumi dan tanah tanah air Palestin yang telah dijarah dan dijajah oleh kaum Zionis semenjak tahun 1948.

      Sejarah merakamkan pada 14 Mei 1948 Israel telah diwujudkan oleh kuasa imperialis Anglo-Amerika. Sebelum 1948 Israel tidak wujud. Bumi yang dipanggil Israel ini ialah Palestin. Bumi Palestin dihadiahkan kepada kaum Zionis kerana pada ketika itu Palestin adalah tanah jajahan British.

      Pada tahun 1948, Tanah Melayu adalah juga tanah jajahan Inggeris. Singapura ada sebahagian dari Tanah Melayu.

      Semenjak 1948 hingga ke hari ini Israel masih belum memiliki peta sempadan yang diterima dunia. Semenjak 1948 Isreal terus meluaskan tanah jajahan melalui perang.

      Pada tahun 1967 Isreal melancarkan perang dan menawan Bukit Golan milik Syria. Seluas 690 batu persegi bumi Syria telah dirampas hingga ke hari ini. Wilayah ini lebih luas dari 277.6 batu persegi bumi Singapura.

      Dalam perang 1967 ini juga Israel telah meluaskan tanah jajahan hingga ke sempadan Tebing Barat Palestin dan menawan dan merampas Baitulmuqadis dari jagaan Jordan.

      Jika ditanya warga Israel di mana sempadan negaranya, saya cukup yakin tidak ada satu jawapan yang tuntas dan tepat. Ini kerana sebagai projek kolonial Isreal sedang dan masih meneruskan projek menjarah dan menjajah bumi Arab.

      Malah telah terbocor beberapa peta sulit kaum Zionis yang memaparkan peta Israel yang sempadannya akan diperluaskan hingga ke lembah Sungai Dajlah di Iraq.

      Delete
    13. Jebon.....apakah hukum mencampakkan diri dalam kebinasaan......dah tau pemimpin yg penoh dengan taiikkk korup pon kita sokong jugaakk..??

      Tidakkah manusia diberi akal untuk berfikir memilih mana yg baik dan burok.

      Woiiii Jebon......ko punya pasal nak sokong korupsi atau tidak. Itu ko punya hak........TAPI ko jangan persoalkan kami punya pilihan......itu hak kami paahaaaammmm samdol...!!

      Dah jelasss 2.6b masok dalam akaun peribody.....dah.....habis cerita..!!
      Apa nak cakap lagi dah memang fakta.

      Kenapa dulu tunggu sampai whistleblower omputeh meletopkan citer 2.6b ni baru nak ngaku.........kalo tak haram kita tak tau ropenya ada duit banyak tu dalam akaun peribody.

      Kemudian bila ditanya untuk apa tujuan derma 2.6b tu.........sumer kenyataan bercanggah-canggah....
      Ada kata Pak Arab tu bagi derma tanpa syarat dan gunalah duit tu untuk apa saja....
      Sekor kata dana untuk lawan ISIS...
      Kemudian ada kata untuk lawan DAP yg dibiayai oleh Yahudi....
      Daaan berrrrmacam alasan tujuan.

      Woiiii.....berapa banyak punya tujuan daaaaa.......mana satu yg betol..??
      Satu derma tapi bertimbun-timbun sebab tujuannya.

      Dulu masa bagi pengakuan pasal derma tu mula2 kata tak ada duit banyak tu yg masok akaun peribody........kalo ada pon takkanlah bodoh sangat nak masokkan dalam akaun sendiri.

      Tapi tak berapa lama kemudian.......errrrrr ada duit yg masok tapi tu duit derma.

      Kenapa susah sangat dari awal tak cakap terus duit derma......apa hal mula2 start dengan berrrrdolak dalik....???

      Mana letaknya keikhlasan dan kejujuran di situ..??

      Dulu Mukhriz pernah persoalkan duit yg dikatakan dipulangkan pada Tok Arab tak sama dengan formula pengiraan Matematik yg betol.

      Kata Mukhriz yg bunyinya lebih kurang begini.....
      “RM2.6 bilion yang katanya dari derma Arab. Kemudian kata dah guna RM1.5 bilion untuk belanja PRU13, maksudnya tinggal RM1.1 bilion.
      Macam mana boleh kata pulangkan RM2.03 bilion balik pada Arab..???

      Kiraan mengikot method Matematik:
      2.6b - 1.5b = 1.1b
      macam mana boleh pulangkan 2.03b...??

      Dulu kat sekolah macam mana cikgu ko ajar formula Matematik..?? Ko ada MBA ko pakai formula yg macam mana mengira Jebon...???

      Ehhhh Jebon.....aku nak jelaskan lagi sekali.....ko nak sokong sape.....penyamun, pelingkop, toyol badak, mengkarong ke.......itu ko punya hak.....teruskanlaaahhh.....

      Tapi ko jangan nak persoalkan kami punya hak.
      Kami taulah nak pilih antara yg benar dan yg penipu.

      Dayuusss kalo biarkan diri hari2 ditipu.....hari2 terbolos dalam lubok yg sama berkali2.

      Daaahh banyak bukti depan bijik mata......kami bukan rabun tuli macam ko...!!

      Delete
    14. Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menyelar pihak yang memutar belit kenyataan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan dakwaan presiden PAS itu sebagai berkata hanya pemimpin Melayu dan Islam boleh menjadi menteri di Malaysia.

      Menurut Tuan Ibrahim, ada pemimpin yang tidak membaca artikel presiden PAS bertajuk "Mengapa kalau Islam tidak boleh?" dan sebaliknya terus mengulas berdasarkan tajuk sensasi sebilangan media.

      “Pertama, tiada satu ayat pun di dalam kenyataan Presiden PAS yang mahu kabinet Melayu sahaja atau all-Malay cabinet. Olahan tajuk sensasi ini jauh daripada maksud sebenar ulasan Presiden PAS.

      “Maksud utama ulasan Presiden PAS ialah bahawa Melayu-Islam perlu memimpin di dalam konteks politik Malaysia dan (orang) bukan Islam diterima untuk memerintah bersama di dalam bidang-bidang kepakaran dan pengurusan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Dalam sebuah artikel yang disiarkan Harakahdaily 22 Disember lalu, Hadi menegaskan bahawa ajaran Islam menetapkan “ketua negara dan anggota kabinet perlu berakidah Islam dan daripada bangsa paling berpengaruh”.

      Dalam artikel sama, Hadi menambah, Islam memberi hak yang lebih besar kepada penganut agama lain dalam urusan kehidupan berbanding yang diberikan agama atau ideologi lain.

      Susulan itu, akhbar New Straits Times melaporkan berita bertajuk "PAS president: All-Malay cabinet members for Malaysia" (Presiden PAS: Anggota Kabinet Melayu untuk Malaysia).

      HARAPAN bermain politik kaum?

      Memetik semula artikel presiden PAS yang dimaksudkan itu, Tuan Ibrahim menjelaskan Hadi bukan pemimpin yang bersifat perkauman dan dasar sama yang dikatakan Hadi diterima kebanyakan parti politik di Malaysia.

      “Ayat-ayat di atas (artikel Hadi) jelas (menunjukkan) kabinet bayangan presiden PAS adalah dari pelbagai kaum, cuma yang memimpinnya mestilah penganut Islam. Di mana rasisnya Presiden PAS?

      “Ini adalah dasar yang diterima oleh Parti Peribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), DAP, PKR, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan juga BN.

      "Apakah mereka yang menuduh presiden PAS rasis tidak bersetuju bahawa yang perlu memimpin Malaysia ialah dari kalangan penganut Islam? Jika ya, sila nyatakan pendirian ini secara terbuka,” katanya.

      Tuan Ibrahim turut mempersoalkan BERSATU yang tidak membuka keahlian kepada semua kaum dan mendakwa Pakatan Harapan (HARAPAN) bermain politik perkauman dengan menyusun jawatan mengikut kaum tertentu.

      “Jika sedemikian mengapa BERSATU tidak membuka keahliannya kepada semua tapi untuk orang Melayu sahaja.

      "Mengapa Pakatan Harapan bermain politik kaum di dalam susunan jawatan mereka untuk dilihat ia dipimpin oleh orang Melayu sedangkan yang mempunyai kerusi parlimen terbesar ialah DAP?" katanya.


      Delete
    15. Anak baadaakkk alih tiang gol.....

      Delete
    16. "Kepentingan Felda dan peneroka mesti sentiasa kita jaga dalam segala usaha pembangunan," katanya.

      Subky yang juga bekas pengarang akhbar berkata amat ajaib jika Najib tidak tahu menahu tanah berkenaan bertukar milik kepada syarikat lain.

      "Dia bukan sekadar perdana menteri bahkan pegawai besar paling berkuasa di Felda yang statusnya boleh dikira seperti raja Felda. Cuma ladang negara itu tidak distatuskan sebagai Felda Diraja.

      "Maka amat ajaiblah jika (songlap) tanah Felda itu tidak diketahuinya.

      "Bukan pula mustahil dia tidak tahu seperti sindiran cerita rakyat Barat yang popular iaitu Raja Berbaju Baru.

      "Raja tidak menyangka dia ditipu penyangak yang mengaku boleh sediakan pakaian ajaib yang tidak dapat dilihat oleh orang bebal," kata Subky lagi.

      Menurut Subky lagi hanya dalam situasi raja yang ditipu pengampunya saja Najib boleh tidak tahu mengenai status tanah Felda berkenaan.

      Mahu keluar dari puaka

      Sebagai pemimpin berwibawa, katanya, Najib sepatutnya dibekalkan dengan semua maklumat dan nasihat oleh seluruh pegawainya.

      "Maka (sepatutnya) tiada sesuatu dirahsiakan kepadanya.

      "Jika mungkin perdana menteri ditipu seperti pencurian dalam 1MDB, maka amat rendah wibawanya unuk menjadi perdana menteri dan hilang kelayakan menjadi raja Felda," katanya.

      Delete
    17. bro, j remain as he is, denying all the facts. when he could not put up facts and figures, he will delve into religion as if those who are against najib/him are kafir!

      this is the roots of isis! they read the holy book, and transliterate according their understanding. those who are against them, are considered halal to be killed! they believe they are on the right path, they believe they are more pious. pas did this decades ago.

      he said he has mba. then, please debate with facts and figures.

      unless j has a degree in fikh,
      he has no right to say that others are wrong!

      Delete
    18. Dad, where are your facts? Did 1MDB lose 42 billion? Or was it 50 billion? Or was it nothing at all as PAC found. If you have any facts please pass them on to DOJ. DOJ are still struggling to find facts after so many years. If you cannot pass any 'facts' to DOJ we can assume you have none. After arguing for so long about all the 'facts' no one can apparently give any 'facts' to DOJ. FYI 1MDB has settled its payment to IPIC. When are you going to accept this?

      Delete
    19. Mr Jahanam,
      We accept that 1mbabi has settled its payment to IPIC but our question was why paid twice. Why paid Aabar BVI and Aabar PJS.

      Spin Mr Jho spin, I like it, I really do. It makes me wonder and ponder just how easy dedak can turn a human being into an animal.

      Delete
  6. moment terakhir sebelum jatuhnya parti keramat saka hantu raya umno yg khianat lagi busuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...

      Parti yg telah Mengkayakan si Mamak Matdey Helo Kity Anak Beranak dan Kroni!!!!

      Delete
    2. Oiiiii..ini bukan tv3 suku oiìii nak ulang siar ulang tayang oiii..cerita lama cerita basi oiiiii babi tonggek....
      Makin tonggek dan makin kengkang oiiii...

      Delete
    3. Siapa dia kaum Zionis ini? Dari mana mereka datang?

      Sebelum Israel wujud memang telah ada kaum Yahudi yang tinggal di Palestin. Ketika British menjajah Palestin wilayah ini adalah wilayah plural yang penganut Islam, Kristian dan Yahudi hidup sebelah menyebelah sebagai warganegara. Majoriti warga Palestin pada tahun 1948 ialah Arab Islam dan Arab Kristian. Kaum Yahudi wujud sebagai minoriti. Yahudi ini adalah Yahudi asli turun temurun semenjak Nabi Musa.

      Di Tanah Melayu pun sama. Sebelum Inggeris menjajah melalui Perjanjian Pangkor 1874, majoriti penduduk adalah Melayu Islam. Kaum China ada wujud bersama di Melaka yang berhijrah bersama Puteri Hang Li Po di zaman Sultan Mansor Shah. Hakikatnya Tanah Melayu adalah Bumi Melayu. Period. Khalas.

      Jika Yahudi minoriti di Palestin pada tahun 1948, maka dari mana beratus ribu yang menjadi warga Israel? Jika Melayu majoriti di Tanah Melayu bagaimana ada Cina dan India?

      Jawabnya, kaum Yahudi ini meluru masuk ke Palestin kerana mereka dibawa masuk oleh kaum Zionis dan dibantu oleh penjajah Inggeris. Di Tanah Melayu, Cina dan India dibawa masuk oleh Inggeris.

      Zionis yang licik

      Projek Zionis ini cukup licik. Hitler telah membantai kaum Yahudi di Jerman ketika Perang Dunia. Kaum Yahudi telah dibantai kerana mereka memiliki harta kekayaan yang menguasai ekonomi dan politik Jerman. Ini adalah sebahagian dari punca Perang Dunia Kedua. Ini fakta.

      Ketika Perang Dunia Kedua dan sesudah perang tamat, dengan bijak lagi tersusun, para pemimpin Zionis telah mengajukan agar Yahudi di Eropah berpindah ke Palestin. Huru-hara yang dilakukan oleh Hitler ini menjadikan niat dan cita-cita pemimpin Zionis ini tercapai.

      Waspada bukan semua Yahudi itu Zionis. Tapi semua pemimpin Zionis itu adalah Yahudi.

      Delete
    4. 13:11, aku pun nak tumpang ketawa jugaklah. Hehehehe... Parti yg telah mengkayakan perompak2 atas nama ketuanan Melayu. Kihkihkih.... Kahkahkah... Kihkihkih
      Mahathir mengkayakan kroni... Kihhhh.. Kihkihkih...
      Ada juga org lain merasa dari org yg kayakan bini...
      Kih.. Kih.. Kih..
      Macai dengan anak bini pulak makan lendir.

      Kih... Kihhh.. Kihhhhhhhhhhhhhhhhhh

      Delete
    5. PAS hari ini menafikan yang presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyatakan hanya pemimpin Melayu dan beragama Islam yang boleh menjadi anggota jemaah kabinet di Malaysia.

      Sebaliknya Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata artikel Hadi diputar belit pihak media sehingga mendapat kritikan hebat beberapa pemimpin Pakatan Harapan (PH) dan parti komponen Barisan Nasional (BN).

      “Tiada satu ayat pun di dalam kenyataan Presiden PAS yang mahu kabinet Melayu sahaja atau ‘all-Malay cabinet’. Olahan tajuk sensasi ini jauh daripada maksud sebenar ulasan Presiden PAS,” kata Tuan Ibrahim.

      Menurutnya, apa yang dimaksudkan Hadi ialah Melayu-Islam perlu memimpin di dalam konteks politik Malaysia, sementara bukan Islam diterima untuk memerintah bersama di dalam bidang-bidang kepakaran dan pengurusan.

      “Islam meletakkan mestilah ketua negara dan anggota kabinetnya yang beraqidah Islam daripada bangsa yang paling berpengaruh. Tetapi pada masa sama, Islam memberi hak yang lebih banyak kepada penganut bukan Islam dalam aspek politik, ekonomi dan lain-lain urusan kehidupan,” katanya menerusi kenyataan.

      Tuan Ibrahim berkata pendirian Hadi tidak berbeza dengan dasar yang selama ini diutarakan parti PH seperti PKR dan DAP, yang menjamin perdana menteri dari kalangan Islam.

      Delete
  7. TUAN SHAHBYDDIN

    PALING MENAKUTKAN ADALAH BILA 95 000 PENEROKA TURUN KE KL PUTRAJAYA DAN MENGAMUK 13MEI


    WAKTU ITU NASI JADI BUBUR

    LARIIIII LARIIII


    PENEROKA MEMGAMOK


    AMOK IN KL 2018 - CNN BREAKING NEWS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngamokkkk !! Sapukan getah pokok kat muka dan bontot najib !

      Ikat isa doremon kat pokok kelapa sawit tabur kerengge kat badan dia !

      Delete
    2. LOYA BURUK DAH MAI DAH!!!!!

      Delete

    3. betul kata anon ada laporan polis di buat di jempol pasal isa doraemon.


      jika polis cekap bertindak maka peneroka tidak akan mengamok.

      samanlah isa doraemon barulah sejuk sikit hati peneroka.


      kami penduduk lembah klang tak mahu 13mei ka 14 mei ka tidak.

      kami tidak mahu rusuhan dek perkara kecil spt tanah 1.06 billion ni tergadai..


      pihak peguam negara malaysia akan lakukan terbaeeek.


      dakwa isa semak !!!

      Delete
    4. Oiiii..babi tonggek jgn loyar buruk oiiii. Benda2 basi ni mmg makanan babi tonggek@!!

      Delete
    5. Dakwa jer !!!

      Peminpin datang dan pergi...

      Tapi BN akan tetap di undi!!!

      Delete

    6. maka habislah rakyat RUGI !!!

      Delete
    7. Kejora lahanat,

      Baca nie...

      A survey by independent pollster Merdeka Centre, said only 24 percent of Malay voters is satisfied with the government.

      The fall among Malay voters was drastic as it had stood at 52 percent in January this year.

      Delete
    8. othaman,


      bagi pihak kejora maafin dirinya

      di ALAM MAYA UMNO KALAH TERUK

      itu belum di ballot box


      kikikikiikiiiiii

      Delete
    9. Sejarah telah merakamkan bagaimana Amerika sendiri telah menghalang masuk orang pelarian Yahudi dari Jerman lari mencari perlindungan di Amerika. Orang pelarian Yahudi di Eropah semuanya didorong untuk berpindah ke Palestin walau pun niat asal mereka ialah lari ke Amerika.

      Kemasukan Yahudi ke bumi Palestin pasti telah menimbulkan penentangan. Tetapi dengan politik, diplomasi dan kuasa senjata Anglo-Amerika, penentangan Arab terhadap Yahudi Eropah yang berduyun masuk ke Palestin ini telah digagalkan.

      Sayugia disedari bahawa sebelum Perang Dunia Kedua pecah, pemimpin Zionis antarabangsa telah menyusun Haganah. Haganah adalah kumpulan pengganas Yahudi. Kumpulan ini bergerak juga di Palestin. Haganah ini telah melakukan keganasan di Palestin lama sebelum Isreal diwujudkan.

      Pengganas Haganah ini memainkan peranan yang penting membantai dan mengganasi warga Palestin apabila projek kolonial Israel bermula. Haganah menghalau warga Palestin untuk meninggalkan Palestin. Peranan dan taktik Haganah ini sama sapersi apa yang telah dan sedang dilakukan oleh kumpulan Isis ketika Isis bergerak di Iraq dan Syria.

      Haganah dan Isis mengebom, sabotaj, meracun dan membunuh. Semua untuk menakutkan orang ramai.

      Keganasan Haganah (bawah) ini telah berjaya mengosongkan banyak kampung dan wilayah di Palestin. Wilayah yang dikatakan tak ada penghuni ini akhirnya diduduki oleh pendatang baru.

      Delete
    10. Anak baadaaak alih tiang gol...!!

      Delete
    11. Kata bekas anggota Jawatankuasa Pusat PAS itu isu terbaru membabitkan Felda itu adalah skandal terbaru daripada banyak kekacauan di bawah pentadbiran Najib.

      Justeru, kata Subky, Najib wajar melepaskan jawatannya atas nama maruah Melayu, Islam dan Umno.

      "Biarlah ada dalam Umno itu ada seorang perdana menteri yang bermaruah.

      "Biar Zahid Hamidi teruskan pimpinan menghadapi pilihan raya umum.

      "Sekelian orang Melayu/Islam dan Malaysia sudah penat dengan politik kacau-bilau Najib dan tipuan demi tipuan, skandal demi skandal.

      "Umno tidak mampu menyelamatkan Melayu dengan timbunan skandal. Jika Umni rasa hendak selamatkan Melayu, mesti setuju dulu gantikan Najib," katanya.

      Menurut beliau orang ramai perlu melihat apa yang mampu dilakukan Zahid bagi menyelesaikan kecurian tanah Felda dan menghadapi Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pilhan raya umum akan datang.

      "Bukan kita hendak menghukum sesiapa. Tetapi Malaysia perlu keluar daripada timbunan skandal.

      "Tidakkah kecurian tanah di Jalan Semarak itu satu puaka untuk semua? Maka kita mahu keluar daripada puaka itu," katanya.


      Delete
    12. Golongan pas disini tak payahlah jadi "parang dua mata",
      Kami sudah tahu siapa pas.

      Delete
  8. bermadah madah berhelah helah pulak aihhhh.....
    Isa oiii, ekau putar an je le lagu sebenar madah berhelah ynanyian ziana zain masa kat mingcourt hotel port dikson dulu tu, sapa partner duet ner tuh......siap menari sha la la la laeiiii.......tedongar je lagu tu , sonyap le citer felda ni.....mainkan iso....mainkan lah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendatang baru - inilah kunci untuk memahami apa itu Israel.

      Pendatang baru ini ialah Yahudi dari Eropah. Hakikatnya Israel ini adalah negara pendatang baru. Dalam istilah politik moden Israel ialah settler state. Dalam Bahasa Melayu settler state ialah negara penempatan baru.

      Australia, New Zealand, Kanada, Afrika Selatan, Zimbabwe dan Amerika Serikat adalah contoh terbaik negara penempatan baru. Di negara ini, orang putih datang berhijrah dan terus mengakui bumi ini hak milik mereka. Walhal telah wujud masyarakat bumiputera di sana. Warga bumiputera di negara-negara ini akhirnya ditenggelami oleh pendatang asing.

      Hanya Zimbabwe dan Afrika Selatan sahaja yang dapat mengalihkan kembali kedatangan pendatang baru ini. Mereka angkat senjata dan menghalau pendatang baru ini.

      Singapura oh Singapura

      Kepada warga dunia, Palestin telah diuar-uarkan sebagai bumi subur yang kosong tidak berorang. Maka berbondong-bondong pendatang baru masuk. Akhirnya warga Pelestin kini menjadi minoriti di bumi sendiri.

      Awas dan sedarilah apa yang berlaku kepada Palestin adalah taktik dan strategi jangka panjang kuasa Anglo-Amerika. Apa sangkut pautnya babak sejarah Palestin ini dengan Tanah Melayu?

      Jawabnya Singapura oh Singapura! Singapura yang pura-pura singa. Malah taktik Zionis ini juga yang telah dijalankan kepada Tanah Melayu.

      Lihat dan kaji bagaimana Tanah Melayu berubah bentuk dengan kemasukan pendatang baru. Pada satu tahap Bani Melayu telah hampir menjadi Red Indian dalam negara sendiri.

      Ini diselamatkan dengan satu lagi projek yang dipanggil Malaysia. Harus diakui bahawa latar belakang projek ini ialah usaha untuk menjadikan kembali Melayu sebagai majoriti di Tanah Melayu.

      Baca dan fahami pula bagaimana Singapura wujud. Baca sejarah bagaimana Singapura diambil alih oleh Inggeris pada tahun 1819. Baca dan kaji bagaimana Pulau Temasek ini dipisahkan dari ibunda Tanah Melayu pada tahun 1957. Dan kaji bagaimana Singapura dibawa masuk kemudian dipisahkan sekali lagi dari bonda kandung Tanah Melayu pada 8 Ogos 1965.

      Semua ini adalah strategi Inggeris yang berjangka panjang. Singapura ini adalah wilayah penempatan baru. Kalau Isreal untuk bumi Arab maka Singapura adalah Israel untuk Bumi Melayu.

      Apa yang saya tulis ini adalah fakta sejarah. Apa yang saya lakukan ialah memberi satu penilaian baru terhadap fakta sejarah ini. Justeru ini bukan labun Hishamuddin Rais.

      Kenapa saya berani mengatakan bahawa Israel dan Singapura diwujudkan sebagai taktik dan strategi kuasa Anglo-Amerika jangka panjang?

      Teliti rapi-rapi. Baca dengan teliti di setiap negara bekas tanah jajahan Inggeris yang telah ditinggalkan, tapi terus bermasalah. Inggeris sengaja meninggalkan masalah.

      Di Uganda, orang India di bawa masuk. Uganda diselamatkan oleh Idi Amin (bawah). Pakistan diwujudkan atas nama Islam. India dan Pakitan memunculkan Bangladesh. Lihat bagaimana Kashmir sengaja ditinggalkan tanpa keputusan ketika Pakistan dan India mahu merdeka tahun 1947.

      Delete
  9. Hari celaka penuh bersejarah untuk UMNO ,pasti akan tiba!. Tidak setiap masa, Umno boleh menongkat langit untuk najib. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ini Kashmir membuka kancah perang untuk India dan Pakistan. Ini sama seperti taktik British di Tanah Melayu. Singapura sengaja ditinggalkan apabila Tanah Melayu mahu merdeka tahun 1957.

      Lihat pula bagaimana kolonial Inggeris terus berkuasa terhadap Hong Kong hingga tahun 1987 walau pun China telah mendirikan Republik Rakyat pada 21 September 1949.

      Seluruh bumi Semenanjung Arab diracik-racik oleh Inggeris dan Perancis. Hinggakan di setiap seribu batang pokok tamar diwujudkan sebuah negara Arab yang dikawal oleh seorang sheikh yang berjubah dan berserban.

      Betul semua ini adalah hasil pengalaman pascakolonial untuk negara di Asia, Afrika dan Amerika Latin. Tetapi di belakang semua ini adalah strategi jangka panjang kuasa kolonial Inggeris. Kuasa kolonial ingin negara-negara bekas tanah jajahan terus bermasalah dan akan terus merujuk kepada Old Mother England.

      Penjajah berpengalaman

      Wajib saya nyatakan di sini. Inggeris ini penjajah yang licik dan berpengalaman. Inggeris telah menjajah Scotland, Wales dan telah menjajah Ireland selama 600 tahun. Elit politik dan elit ekonomi Inggeris licik dan berpengalaman.

      Inggeris datang menjajah dunia sesudah kuasa kolonial Sepanyol, Belanda dan Perancis hampir runtuh. Inggeris mengumpul pengalaman dari kuasa Sepanyol dan Belanda. Hasilnya, Inggeris menjadi penjajah yang lebih licik, tersusun dan berstrategi.

      Bayangkan, Kota London menjadi pusat jual beli getah asli, jual beli bijih timah, jual beli emas, jual beli bahan bakar petrol. Tetapi tidak ada sebatang pokok getah di London kecuali di Kew Garden untuk pelancong. Dan ia bukan untuk ditoreh.

      Delete
    2. Najib tibai 2.6 billion itu pun salah Inggeris juga ke?

      Delete
  10. jangan tuduh bank negara main judi



    NAJIB ITU SENDIRI CUCU RAJA JUDI MELAYU


    tanpa atuk najib..genting tak wujud. tanpa tuan D.O Dato hussein maka tiadalah GENTING SONTOYOLO




    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayangkan England hanya sekeping tanah pulau yang basah lagi sejuk, yang hanya memiliki arang batu dan air Sungai Thames yang juga sejuk, tetapi telah berjaya menakluk lebih dari setengah wilayah dunia. London menjadi pusat ekonomi, pusat ilmu dan pusat politik dunia sebelum diambil alih oleh Amerika.

      Bayangkan, pada tahun 2017, Jabal Tarik (Gibraltar ) dalam bumi Sepanyol masih lagi dimiliki oleh Inggeris. Ini kuasa Pax Britannia. Kuasa inilah yang mewujudkan Israel dan Sigapura.

      Isreal dan Singapura ada dua tanah penempatan baru yang kini memainkan peranan yang sama. Israel kini menjadi pangkalan tentera Amerika. Singapura juga menjadi pangkalan tentera laut dan udara untuk bala tentera Amerika.

      Singapura menjadi pusat risikan Amerika dengan kapal terbang AWACS yang mengawal bumi Melayu, Tanah Melayu dan Indonesia. Israel bukan saja memiliki AWACS malah dengan bom nuklear kini menjadi pusat intel Amerika untuk terus mengancam bumi Arab.

      Dalam pergolakan politik hari ini Israel dan Singapura menjadi semakin penting. Dua wilayah pendatang baru ini pura pura berlagak seperti singa. Isreal membuat kacau untuk menakutkan warga Arab. Singapura buat onar untuk menakutkan Bani Melayu.

      Delete
    2. yg melayu bodoh pergi sokong perompak melayu. lepas tu salahkan org lain!

      Delete


  11. GENG NAJIB NI PUN ASAL PENEROKA FELDA


    SANGGUP GN BIARKAN HARTA FELDA TERGADAI

    APA PUNYA TUKANG BABI KEBUN S

    GENG NAJIB NIH


    OTHAMAN WEIII KAWAN KAU NI PETANI KER PANTATHONEY

    ReplyDelete
    Replies
    1. EEE...Takutnyer!!!

      Delete
    2. Mengapa Pakatan Harapan bermain politik kaum di dalam susunan jawatan mereka untuk dilihat ia dipimpin oleh orang Melayu sedangkan yang mempunyai kerusi parlimen terbesar, DAP?,” soalnya.

      Beliau turut mencabar pemimpin PH dan BN untuk menyatakan pendirian mereka sama ada mereka tidak bersetuju negara diterajui pemimpin Islam.

      “Ini adalah dasar yang diterima oleh PPBM, DAP, PKR, Amanah dan juga BN. Apakah mereka yang menuduh presiden PAS rasis tidak bersetuju bahawa yang perlu memimpin Malaysia ialah dari kalangan penganut Islam? Jika ya, sila nyatakan pendirian ini secara terbuka,” katanya, memberikan respon kepada seorang pemimpin PPBM yang menyifatkan kenyataan Hadi sebagai “rasis”.

      Tuan Ibrahim berkata PPBM sendiri tidak membuka keahliannya kepada semua kaum.

      Dalam artikel Hadi yang diterbitkan portal rasmi parti Islam itu, Harakahdaily Jumaat lalu, beliau berkata pemimpin bukan Islam di bawah kerajaan Islam masih boleh menganggotai kabinet, tetapi bukan dalam membuat dasar.

      “Dalam aspek politik, Islam tegas mewajibkan kepimpinan utama yang menjaga dasar dan konsepnya daripada penganut Islam dan menerima bukan Islam dalam aspek kepakaran dan pengurusan, bukannya perkara dasar dan konsep. Maka, Islam menerima kedudukan bukan Islam melalui pilihan raya atau konsep kerajaan teknokrat,” tulis Hadi.

      Tuan Ibrahim berkata kritikan terhadap Hadi tidak lebih daripada “politik murahan” memfitnah presiden PAS itu.

      Delete
  12. budin laknat sial tak kan berhenti selagi otak busuk nya masih berbau..semua dia cium..rentikanlah dogengan kau tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko diamlah bongok

      Delete
    2. Caiii umno masih mimpi ni...dah realiti pun najib songlap berpakat degn rosmah dan isa...rosmah yang rancang ni..

      Delete
    3. Dongeng kepala haram bapaaakkk luuu.....ini fakta....tanah felda lesaappp bertukar hak milik.....laporan polis sumer dah dibuat.

      Menteri pon dah konpomkan hal kehilangan tanah felda ni.

      Dongeng bapaaakkk luuu..!!

      Pasal dah kena seijik atas batang hidong tu pasal melalaaaakkk..!!

      Woiiii pegilah membaadaakkk ke blog lain...!!

      Delete
    4. Seorang pakar ekonomi politik berpendapat tindakan kerajaan Selangor menaikkan cukai dan kos berkaitan hartanah, perumahan dan premis perniagaan mendorong kepada kenaikan kos sara hidup di negeri itu.

      Isham Jalil berkata apabila kos seperti itu naik, ia memberi tekanan kepada sektor perniagaan dari segi kos menjalankan perniagaan yang akhirnya memberi kesan kepada pengguna.

      Lulusan University Harvard, Amerika Syarikat itu menarik perhatian sejak pembangkang ambil alih pemerintahan kerajaan Selangor pada 2008, hasil kerajaan negeri dilihat meningkat berdasarkan tindakan menaikkan cukai melibatkan hartanah dan seumpamanya dengan kadar tinggi.

      “Ini sebenarnya mendorong kepada kenaikan kos terutama di bandar,” kata Isham yang sebelum ini pernah berkhidmat dengan Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri.

      Beliau berkata demikian pada program Ruang Bicara bertajuk “Trend Pemikiran Pengundi Cina” terbitan Bernama News Channel.

      Isham memberikan contoh mudah bagaimana kenaikan kos sewaan tapak menyebabkan peniaga pasar malam terpaksa menaikkan harga barang dijual kepada pelanggan.

      Beliau mendakwa apa yang berlaku di Selangor dan Pulau Pinang adalah hasil yang dibelanjakan untuk perbelanjaan pembangunan adalah lebih kecil berbanding bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN).

      Menurutnya, bawah pemerintahan BN, kadar bagi cukai berkaitan hartanah dan premis perniagaan di kedua-dua negeri itu tidaklah setinggi yang dikenakan sekarang.

      “Sebab itu saya selalu kata kerajaan BN (baik) untuk pertumbuhan dan mesra perniagaan. Tetapi kerajaan pimpinan pembangkang tidak baik untuk ekonomi, untuk perniagaan dan sebenarnya tidak baik untuk rakyat,“ katanya.

      Isham berkata kerajaan sedar kaum Cina ramai mencari rezeki dengan berniaga begitu mengambil berat tentang soal ekonomi, kos menjalankan perniagaan dan kos sara hidup.

      Menyedari hakikat itu, beliau berkata kerajaan bertindak menubuhkan jawatankuasa kos sara hidup untuk mengkaji dan mencari jalan mengatasi isu itu.

      Delete
  13. MME TONGONG SUNGGUH SI BODIN NIH
    BONGKAR DEDAHKAN MCM BANGLO TOKONG MAA..
    RAKYAT PUN NAK TAHU FELDA SAPA BARUA NI.
    TAK KAN NAK JADI BATU API SEPANJANG MASA

    NERAMBOSSSS BARUA SINGAPORK@DAP NI..PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA KITA..


    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiiii babi tonggek

      Seluruh rakyat Malaysia tengah tertunggu tunggu nak tahu siapa barua di felda ni.

      Peneroka2 dah jatuh miskin berhutang sana sini kerana dipaksa beli saham yg jatuh merudum!

      Barua2 ni makin kaya raya jual tanah felda oiiii.

      Nak cerita lebih2 pun bukannya hang faham. Babi mana ada akai!!!!

      Kalau ada akai tak kan lah dok pi tonggek kat lorong chow kit tuuuuuuu.

      Delete
    2. EEE....Takutnyer!!!

      Delete
    3. Ko diamlah bongok

      Delete
    4. Felda dekat di hati rosmah mansur

      Delete
    5. Felda dekat nak lebur.

      Delete
    6. PAS today denied its president, Abdul Hadi Awang, had stated that only Malay Muslims should be cabinet ministers.

      On the contrary, the party’s deputy president Tuan Ibrahim Man said Hadi’s statement was twisted by the media, thereby incurring harsh criticism from Pakatan Harapan.

      “Not a single sentence in the president’s statement had pointed to him wanting an all-Malay cabinet.

      “The PAS president only meant that a Malay Muslim should lead the political landscape in Malaysia and that non-Muslims could contribute in terms of expertise and management.

      “Islam states that the nation’s leader and his cabinet members should be Muslim and from the most influential race.

      “But, at the same time, Islam is just in giving rights to the non-Muslims in politics, economics and other matters,” he said in a statement.

      Tuan Ibrahim also challenged Pakatan Harapan and Barisan Nasional to state that they disagree the country should be led by a Muslim leader.

      “This is the policy that has been accepted by PPBM, DAP, PKR, Amanah and BN.

      “In accusing the PAS president of being a racist, are they saying that they disagree a Muslim should lead the country? If so, please say so openly.

      “If this is indeed the case, then why is it that PPBM does not open its membership to non-Malays?

      “Why is Pakatan Harapan playing racial politics in the way they arrange their top posts so that it is seen as though only Malays are leading while in truth, DAP has the largest number of parliamentary seats?”

      Hadi, through a statement that was published on its official portal Harakahdaily last Friday, said non-Muslims — under an Islamic government — could become cabinet members but with limited powers.

      Quoting an 11th century ulama, Al-Mawardi, Hadi said non-Muslims could still play a role in administration but only in terms or management and not policy-making.

      This stance was criticised by PPBM’s strategy and policy bureau head Rais Hussin and Amanah vice-president Mujahid Yusof Rawa as well as former federal judge Gopal Sri Ram.

      Delete
  14. Kalau Tuan Budin mahu menambah lagi kepedihan luka Umno dan meningkatkan amarah warga Felda, cuba lah Tuan Budin sentuh pula isu yg melibatkan saham EAGLE HIGH PLANTATION pte yg dimiliki oleh Peter Sondakh. dimana saham tersebut telah mengalami penurunan ,dan menyebabkan Felda dan Agensi kerajaan yg diarah untuk membuat pelaburan ,dan mengalami kerugian melebihi 1.6 Bilion.lagi. Biar Melayu miskin dulu dan yg kaya adalah pemimpin Umno Hehehekikikihahahakahkahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. puaka rimba


      jangan sampai peneroka merusuh

      kita tak mahu kerana peneroka membawa sabit maka komunis bertapak di tanah nenek moyang kita

      jangan di tambah duka 1.06 billion lesap dgn kerugian eagle 1.6 billiin

      cukup lah . peneroka sedang berduka cukup !

      biar polis buat kerja mereka

      Delete
    2. Harga rumah di Pulau Pinang terlalu tinggi dan di luar kemampuan majoriti rakyat Pulau Pinang. Harga rumah di Pulau Pinang hampir sama dengan harga rumah di Lembah Klang, walaupun purata pendapatan isi rumah Pulau Pinang separuh daripada purata pendapatan isi rumah di Lembah Klang.

      Malahan, harga rumah mampu milik yang diperkenalkan kerajaan Pulau Pinang masih terlalu tinggi untuk majoriti rakyat Pulau Pinang. Ada yang mengatakan rumah mampu milik di Pulau Pinang bukan rumah mampu dimiliki, tetapi cuma mampu tengok atau sampai mati pun tak boleh dimiliki.

      Hanya kerajaan Pulau Pinang yang mengatakan harga rumah mampu milik di Pulau Pinang bertepatan dan mampu dimiliki rakyat Pulau Pinang.

      Kenapa rumah di Pulau Pinang sangat mahal?

      Selain spekulasi harga tanah yang menjadikan harga tanah di Pulau Pinang meningkat dan kenaikan harga bahan binaan di pasaran, kerajaan DAP negeri sejak 2009 menaikkan kadar sumbangan wajib dan caj pembangunan baru ke atas pemaju perumahan di Pulau Pinang.

      Malah, kerajaan negeri menaikkan kadar caj tersebut berlipat ganda berbanding kadar semasa Pulau Pinang di bawah BN dahulu. Ini semua menyumbang kepada kenaikan harga jualan rumah di Pulau Pinang sejak DAP menjadi kerajaan Pulau Pinang.

      Pada November 2015, Rehda Pulau Pinang berkata, pemaju perumahan di Pulau Pinang terpaksa menanggung kenaikan caj pembangunan 3 kali ganda sejak 2010. Mereka juga terpaksa menghadapi peningkatan dalam sumbangan “pampasan” kepada rumah kos rendah dan untuk kos sederhana rendah yang pemaju tidak mampu bina, “ganti rugi” untuk kemudahan awam.

      Menurut Rehda Pulau Pinang lagi, pemaju perumahan di Pulau Pinang bukan sahaja perlu menghadapi peningkatan berlipat ganda caj sedia ada, malah mereka juga perlu menghadapi caj baru yang diperkenalkan kerajaan negeri dan kadar caj ini sentiasa meningkat.

      Dalam sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada November lalu, Datuk Dr Muhammad Farid Saad, adun BN-Pulau Betong dalam perbahasannya menyenaraikan caj pembangunan yang dikenakan pihak berkuasa tempatan kepada pemaju perumahan di Pulau Pinang.

      Angka bagi caj pembangunan perumahan yang didedahkan Farid tidak disangkal atau dinafikan exco perumahan dan exco kerajaan tempatan. Mereka seperti mengakui pendedahan Farid.

      Caj pembangunan yang dahulunya hanya RM5 satu kaki persegi untuk pembangunan rumah kediaman dinaikkan kepada RM15 satu kaki persegi, manakala sumbangan perparitan, parkir, kemudahan komuniti dan prasarana lain dinaikkan sekali ganda dengan ada yang mencecah 2 kali ganda.

      Sumbangan perparitan dinaikkan daripada RM10,000 setiap ekar kepada RM50,000 setiap ekar. Sumbangan parkir kereta dinaikan daripada RM15,000 satu petak kepada RM25,000 satu petak. Sumbangan kemudahan komuniti dinaikkan daripada RM25 kepada RM500 satu kaki persegi.

      Bayaran “ganti rugi” tidak membina rumah kos rendah dinaikkan daripada RM42,000 seunit kepada RM120,000 seunit oleh kerajaan Pulau Pinang selepas 2009.

      Peningkatan caj pembangunan dan sumbangan yang dikenakan pihak berkuasa negeri menyebabkan peningkatan kos pembinaan rumah minimum sebanyak RM120 setiap kaki persegi di Pulau Pinang.

      Ini adalah punca sebenar peningkatan harga rumah di Pulau Pinang yang terus dinafikan kerajaan DAP Pulau Pinang. Ini juga adalah cukai tersembunyi yang dikenakan kerajaan negeri ke atas pembeli rumah di Pulau Pinang.

      Tiada orang berniaga untuk rugi. Begitu juga pemaju perumahan. Mereka akan memindahkan beban itu kepada pembeli rumah, maka berlakulah kenaikan harga rumah.

      Kenaikan harga rumah akan menyebabkan kadar sewa rumah meningkat dan menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup rakyat Pulau Pinang.

      Pihak yang untung daripada semua peningkatan ini adalah kerajaan Pulau Pinang yang mengutip cukai tersembunyi di sebalik kenaikan caj pembangunan, juga peningkatan hasil kepada PBT melalui cukai taksiran.

      Difahamkan, caj atau bayaran “ganti rugi” kerana tidak membina rumah kos rendah akan dinaikkan lagi pada 1 Januari 2018 sehingga RM300,000 seunit.

      Delete
  15. Isa hanya perlu kata kat Najib 'u tak cover I dalam isu ni, I akan dedahkan bukti cerita teeett'..

    Terus Najib jadi ghaplah dan akan cover Isa.

    Cover Isa pun Najib kena, tak cover Isa pun Najib kena.

    Hakikatnya Najib hanya menjadi PM di atas mandat yang lepas. Dalam apa cara sekalipun Najib tahu dia takkan mampu menang pilihanraya lagi.

    Fikiran Najib sekarang hanya tertumpu kepada 'bagaimana untuk tidak kalah', sebab untuk menang sudah kelihatan mustahil.

    Buatlah apa yang dia nak, hakikatnya Najib hanya sedang menikmati tempohnya semata-mata.

    Pada 01.01.2019, Najib hanya akan menjadi sejarah. In shaa Allah. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. roti john bodoe


      DATIN ROZMAH DAH KATA


      SEMASA NAJIB DI P.D


      DATIN ADA BERSAMA ZIANA


      OSTAD JGN BUAT FITNAH


      NAJIB ADA ALIBI. ROZMAH ADA MASA NAJIB DGN ZIANA.


      BODOE

      Delete
    2. Pada 01.01.2019, Mamak Matdey Helo Kity hanya akan menjadi sejarah sebagai NegaraSAWAN. In shaa Allah. Aamiin.

      Delete
    3. Aiiik, saya tak cakap PD pun ada orang dah sentap..

      Tahu sesuatu la tu..

      Rahsia dekat nak terbongkar sangat dah.

      Najib garu Isa, Isa garu Najib balik. Barulah patut padan..

      Delete
    4. Kahkahkahkahkah....

      Macaaiii dah terkantoiiii......sendiri yg sebut sejarah lama.

      Itulah tanda aras deme cerdik atau tak....
      Cerodik buah pelior...!!

      Delete
    5. Mana Bro Fan Tun tak keluor2 lagi ni...
      Sebok gamaknya.
      Pantun yg sedang top sekarang ni pantun Felda...tanah Jln Semarak yg memang marak menyala.

      Delete
    6. Caj pembangunan yang dahulunya hanya RM5 satu kaki persegi untuk pembangunan rumah kediaman dinaikkan kepada RM15 satu kaki persegi, manakala sumbangan perparitan, parkir, kemudahan komuniti dan prasarana lain dinaikkan sekali ganda dengan ada yang mencecah 2 kali ganda.

      Sumbangan perparitan dinaikkan daripada RM10,000 setiap ekar kepada RM50,000 setiap ekar. Sumbangan parkir kereta dinaikan daripada RM15,000 satu petak kepada RM25,000 satu petak. Sumbangan kemudahan komuniti dinaikkan daripada RM25 kepada RM500 satu kaki persegi.

      Bayaran “ganti rugi” tidak membina rumah kos rendah dinaikkan daripada RM42,000 seunit kepada RM120,000 seunit oleh kerajaan Pulau Pinang selepas 2009.

      Peningkatan caj pembangunan dan sumbangan yang dikenakan pihak berkuasa negeri menyebabkan peningkatan kos pembinaan rumah minimum sebanyak RM120 setiap kaki persegi di Pulau Pinang.

      Ini adalah punca sebenar peningkatan harga rumah di Pulau Pinang yang terus dinafikan kerajaan DAP Pulau Pinang. Ini juga adalah cukai tersembunyi yang dikenakan kerajaan negeri ke atas pembeli rumah di Pulau Pinang.

      Tiada orang berniaga untuk rugi. Begitu juga pemaju perumahan. Mereka akan memindahkan beban itu kepada pembeli rumah, maka berlakulah kenaikan harga rumah.

      Kenaikan harga rumah akan menyebabkan kadar sewa rumah meningkat dan menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup rakyat Pulau Pinang.

      Pihak yang untung daripada semua peningkatan ini adalah kerajaan Pulau Pinang yang mengutip cukai tersembunyi di sebalik kenaikan caj pembangunan, juga peningkatan hasil kepada PBT melalui cukai taksiran.

      Difahamkan, caj atau bayaran “ganti rugi” kerana tidak membina rumah kos rendah akan dinaikkan lagi pada 1 Januari 2018 sehingga RM300,000 seunit.

      Akibatnya, rakyat yang membeli unit kediaman seluas 1,000 kaki persegi terpaksa membayar kos tambahan sekurang-kurangnya RM120,000 seunit.

      Jika kenaikan kos RM120,000 ini ditambah kepada pinjaman perumahan untuk tempoh 30 tahun dengan kadar faedah 5% setahun, ini akan menyebabkan peningkatan bayaran ansuran bulanan sebanyak RM671.03 setiap bulan kepada pembeli rumah.

      Ini sudah pasti menambahkan beban pembeli rumah setiap bulan. Jumlah kos faedah 5% ke atas RM120,000 selama 30 tahun adalah RM116,569.73.

      Bila harga rumah mahal, rakyat Pulau Pinang rugi, tetapi kerajaan DAP Pulau Pinang tetap mendapat keuntungan.

      Delete
    7. Anak baadaaak alih tiang gol.....!!

      Delete


  16. para pekerja felda tak nak mogok ker?


    kesian kak wan kipas kena saman 2juta sebut felda bankrap


    ehh tak betul ker kata kak wan?

    kalau tidak kenapa felda gadai tanah




    bankrap la teeeewwwwww


    betul lah kata kak wan kipas



    bankrap !!!! dah weii payung peneroka niii

    ReplyDelete
    Replies
    1. EEE...Takutnyer!!!

      Delete
    2. Felda dekat di hati najib kuii kuii

      Delete
  17. 1249,1252
    Batu api ronson hang basah, kena air kangkang badak gedabak tak buleh menyala api hang tu, tambah2 peneroka penerokawati tu dah putuih daghoh, nak harap gen 2 anak2 depa dah senang lenang sume mentekedarah hasil felda, darah felda jugak la kan!
    Pakatan harapan....putuih harapan la hangpa suma.....kihkihkihkihkih.kih.h.h.h.h

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedara ko d felda makan


      pelepah sawit tak cukup nak hidup


      sehinggakan najib buat tindakan drastik emergency bagi rm5000


      kalau tidak KEBULUR dah sedara dedak ko di tanah ramcangan !!


      tak kesian ... 5000 dah habis


      bulan 3 najib kena bagi lagi 5000


      kebulur dah weeiiii


      makan pelepah sawit jadi makanan ruji peneroka dah. bukan lagi beras


      kesiaaaan

      Delete
    2. EEE....Takutnyer!!!!

      Delete
    3. Felda dekat di hati najib...kikiki

      Delete
    4. Felda sentiasa di hati umno

      Delete
  18. tiba-tiba rasa kelakar pula bila ramai yang buat lawak..."Dulu Felda, sekarang Failed dah..."...hehehe...

    ReplyDelete

  19. korang tau tak apa itu

    PA


    POWER OF ATTORNEY


    gebang gebang isu felda


    the root of the problem adakah PA

    TUAN SHAHBUDDIN kindly explain what is a PA



    kenapa PA punya pasal kecoh pasal FELDA


    apa dosa PA


    apa la korang Pa tu bukan personal assistant lah

    ReplyDelete
  20. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Liat betul tokey babi ni nak mampus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa kau sibuk tanya? Kau nak beli daging babi ke? Dia tak jual. Kalau nak, tapi malu nak pergi pasar, cuba kau beli secara online.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    2. Hahahaha anon 15.03 mak kau masak lauk babi tu kat umah..balik ler makan jap gi

      Delete
    3. Felda tetap di hati rosmah mansur

      Delete
    4. Aku kalau tgok muka2 macai umno teringat je babi menyondol dedak kat tanah.

      kepala2 umno pakat kaya raya,mewah bagai.macai bawah2 miskin papa kedana.ternganga dok tunggu brim si bugis

      Delete
  21. Ada sorang dua sahaja munafik yang ambil upah dengan menulis panjang lebar mempertahankan rejim Najib Pahlawan Bogus.

    ReplyDelete
  22. woi macai pas u mno bangsat,
    tn budin punya tajuk ``felda`` takde sangkut paut pelastin ke titm ke singapork ke israil ke hapa! menyemak la ko orang macai bangang bangsat.

    harakah tak yah lah nak tolong PH kutok MO1 najib umno bn. kang tak pasal pas kena bayar balik rm90 juta + rm110 juta yg najib bagi rasuah penyelewengan 1MDB tuh, mana nak cakau , dah habis joli sakan lebai2 ularmak pas beli audi q7 bini baru rumah rm3juta vellfire dll, tak kan nak suruh ahli pas usung tong milo keliling kampong lak......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin je aku nak sepak muka najib...

      Delete
    2. sepak jer ketua cawangan umno dulu

      Delete
    3. Kalau berani sepak lah muka ada sorang tu yang mengaku mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah
      disiplin parti...ada bran ke? Tau takot !!!!

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Kurang ajar kamu GN....

      Hutang lama belum lagi terlangsai...kini dah datang pula fitnah baru, yer.....!!

      Apa kamu ingat saya macam kamu hanya berani cakap tapi tak berani berhadapan dgn kenyataan ker.....???

      Kenapa kamu masih menyepi & mengelak dari berjumpa di Felda Taib Andak? Bukankah saya dah katakan saya akan bawa bersama Setiausaha PPBM Negeri Johor, Datuk Osman Sapian yg juga merupakan mantan Ahli DUN Kempas untuk 3 penggal berturut-turut. Dgn itu, kamu sendiri boleh mendapatkan butiran lengkap dgn orang yg benar2 layak & tepat berhubung dgn PPBM.

      Selain itu, saya juga nyatakan akan bawa bersama dokumen2 & sijil2..

      - primary school,

      - secondary school (Senior Cambrdige 'O' level),

      - pre university (Higher School Certificate 'A' level),

      - tertiary higher study di NUS

      - professional qualifications in accounting, total quality management & human resource management.
      (Semuanya memang dah siap ada lengkap dgn CV).

      Bukankah itu lebih baik dari cakap mulut atau sembang kencang tanpa bukti fakta dan dokumen2.

      Nah...usah berdolak-dalik lagi, anak muda. Buktikan with Action not mere talk, what more if its only in alam dunia siber. Renti2kan lah memfitnah dan mengadakan-adkan cerita22 karut kamu itu.

      INGAT, saya akan terus memburu & menunggu confirmation dari kamu sehingga hal ini tuntas dan selesai.

      Delete
    6. Wak Suman..aikkk..apasal wak terasa pulak. Saya takde pun sebut nama Wak kat atas tu. Saya cakap secara umum aje...takde melibatkan sesapa pun. Wak jangan tuduh sembarangan tau..tak baik untuk kesihatan Wak. Nak tanya utk kesekian kalinya..apasal soalan saya dan rakan saya tu masih belum berjawab hingga sekarang di blog ni..ramai kengkawan lain dah tak sabar2 nak tau lah!

      Delete
    7. GN pengecut lagi kaki auta...

      Kamu memang kaki belit, cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Delete
    8. JOHOR BAHRU - Status pemindahan hak milik tanah Felda di Jalan Semarak hanya diketahui selepas tiga bulan mesyuarat persetujuan ahli lembaga pengarah dicapai bagi membangunkan tanah tersebut.
      Ketua Jawatankuasa Perundingan Peneroka (JKPP), Samsudin Othman berkata, penukaran hak milik itu tidak dimaklumkan ahli lembaga termasuk perincian pembangunan yang ingin dilakukan.

      “Felda kita melantik FIC (Felda Investment Corporation) yang merupakan anak syarikat Felda, memang di peringkat awal ada perbincangan dalam ahli lembaga menyatakan hasrat untuk membangunkan tanah di Semarak dengan bangunan hotel dan sebagainya.

      “Jadi itu sahaja dimaklumkan kepada lembaga, dan kita memikirkan kerana keperluan zaman sekarang elok untuk dibangunkan untuk lebih standard lagi, kita nak macam itu, itu tujuan kita.

      “Pengurusan kerja lain itu FIC yang buat, dia buat perjanjian dan sebagainya, kita peringkat ahli lembaga tak tahu, setelah tiga bulan dia buat perjanjian dengan syarikat Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) ini, baru dimaklumkan kepada lembaga, jadi hanya maklum kita nak cerita apa, benda dah ditandatangani, lainlah di peringkat awal datang, bawak dalam mesyuarat, cerita, ini kita tidak tahu apa, kerana Pengerusi Felda orang yang sama Pengerusi FIC, jadi kita yakin sahaja,” katanya dalam sidang media di Pejabat Felda Wilayah Selatan, di sini, hari ini.

      Samsudin berkata beliau merupakan wakil JKPP berada dalam ahli lembaga Felda yang mewakili suara 112 635 peneroka Felda di seluruh negara turut berhasrat mengadakan perjumpaan dengan pengurusan Felda bagi mendapatkan maklumat lanjut isu tersebut.

      Akuinya, kontroversi yang melibatkan tanah Felda itu amat dikesali dan kecewa dengan kelemahan urus tadbir pengurusan Felda.
      “Kita bersetuju dan menyokong Felda dalam memastikan tanah bernilai ratusan juta ringgit ini yang hampir tergadai dalam projek KLVC dikembalikan hak dan kuasa kepada Felda semula dengan apa cara sekalipun kerana tanah berkenaan adalah aset yang perlu dipelihara dan dipertahankan.

      “Kami berharap perkara ini diambil perhatian serius dan mendesak supaya siasatan segera perlu dilakukan untuk membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan dan hukuman yang setimpal atas perbuatan mereka,” katanya.

      Meskipun Felda terpalit kontroversi, tegas Samsudin isu terbabit tidak menjejaskan sokongan peneroka ke atas pentadbiran sebaliknya mahukan isu terbabit diselesaikan segera seperti mana isu-isu lain yang pernah dihadapi lembaga itu sebelum ini.
      Rakyat nak ucapkan tahniah kerana masih memberi sokongan padu dan tidak berbelah bahagi terhadap pentadbiran Felda, DSNR dan kerajaan UMNO/BN. Rakyat dan semua warga Felda seluruh negata amat2 yakin bahawa isu ini akan dapat diselesaikan secara profesional dan memuaskan hati semua pihak dalam negara.
      Rakyat juga menunggu jawapan Wak Suman terhadap persoalan yg dibangkitkan oleh GN dan sahabatnya yg sehingga ini masih tergantung tak bertali..mohon agar dijawab dengan kadar segera demi kemaslahatan umum !

      Delete
    9. Cerita Felda ini banyak persamaan dgn cerita 1mdb bila satu orang diberi kuasa sekali gus di tiga tempat harta karun.

      Najib:
      1. Perdana Menteri
      2. Menteri Kewangan
      3. Penasihat 1MDB

      Isa Mat Samad:
      1. Pengerusi Felda
      2. Pengerusi Felda SGV
      3. Pengerusi FIC (Felda Investment Corpn)

      Delete
  23. Disember 2017 5.17 pagi

    Mike Riz
    1mdibi kena bayar 600j USD/rm2.6b pada IPIC 30 disember ini..bayaran prtama pada IPIC sejumlah rm2.6b kononnya tersalah bayar pada syarikat palsu yg bukan milik IPIC,Aabar BVI itu didapati ia syarikat milik jho low..terang2 nak seleweng dana awam


    kecoh di laman sosial kerajaan najib kena bedal


    habis la BN memang habis Bee End

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syarakat palsu itu siapa punya Tuan Budin?
      Boleh tolong jelaskan kpd kami yang baru disini!!

      Delete
  24. Bang Budin..wa'ang jangan terlobioh sudu dari kuah. Wa'ang ingek Najib tu sapo..pajey kenek? Inyo udah kato dulu..sauh dijatuhkan layar dikombangkan..dalam maknonyo tu..kendian inyo berkato laie..kalau BN ndak monang kali iko..sapo pon ndak buleh monang..paham-paham la yo. Pado firasat den..Akta MKN akan jadi penyelamet inyo. Kito bersoghahlah pado Allah yo.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno ni, ancak dilabouh , terciriek ayieh paja~paja ko kini.Hehehekikikihahahakahkahkah.

      Delete
    2. Paket paket buat solat hajat yo?
      Bior Allah selamatkan negara kito dari pemjahat.

      Delete
  25. Biarla kes meletup pun siapa berani tahan bos felda?????hatta kalau semua tanah felda tergadai pun siapa berani tangkap bos felda??mcm kes duit juta2 dlm rumah di sabah tu last2 xda bukti...kan mcm cter katun je penyiasatan tuh...

    ReplyDelete
  26. Zack tokey babi tonggek pasar borong dah mampus ke belum?

    ReplyDelete
  27. Dah tak sempat buat siasatan , elok bubarkan saja parlimen supaya rakyat boleh buat pilihan nak simpan atau nak buang.....rakyat dah tak sabar nak guna veto rakyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 19:03.....

      Mana Najib berani, dia akan terus berhempas pulas seberapa boleh sampai nyawa dihujung bontot 30.6.2018, dan.....

      selepas itu, kenalah kita terpaksa meunggu 60 hari lagi setelah dewan rakyat dibubarkan secara automatis seperti yg termaktub dalam perlembagaan negara.

      Najib sedar dan tahu situasi berkecamuk dan perasaan meluat & kemarahan rakyat jelata & pengundi2 di seluruh pelusuk tanah air dan juga di luar negara. Di sana sini seantero dunia nama Najib & rosmah cukup busuk dek tingkah klepetokrasi & penganiayaan mereka terhadap rakyat.

      Delete
  28. Aku dah ada postingkan 1 entry kat lepas berkaitan terdesaknya PH untuk memainkan isu Felda ni sebagai talian hayat akhir mereka. TDM dah nampak peluru 1MDBnya dah tak lut dan tersaasr jauh dari target. Isu yg disangka dan diharap2kan utk merobohkan dan menjatuhkan kredibiliti DSNR dan BN ternyata tidak termakan lagi oleh rakyat yang semakin nampak permainan jijik politik PH. Kalau ditanya rakyat, rata2 mengatakan isu ini dah lapuk dan basi..takde nilai komersial lagi.
    Begitu juga isu 2.6 billion dan kleptokrat yg dijaja oleh TDM dan juak2 PHnya disetiap ceramah seluruh negara tidak lagi menjadi daya tarikan..apatah lagi orang yg menjaja cerita tu terbukti terlibat dgn kehilangan hampir RM100 billion duit negara dan rakyat,nilai matawang sekarang, dalam kes FOREX..it's just like the pot calling the kettle black...cakap berdegar2, taik tersangkut kat gelegar !
    Kalau tak caya, pergi aje lah mana2 ceramah PH...dah takde lagi 1 MDB. kleptokrat atau 2.6 billion yg dijajkan lagi..sbb orang dah taknak dengar. Jadi bila pecah panggung aje kes Tanah Felda di Jln Semarak tu, berlumba2lah semuanya dari kecik sampai ke tua bangka dalam PH menggiggit isu tu macam anjing dapat tulang, langsung tak dilepaskannya. Sedangkan kita semua tau TS Shahril dan persatuan aank2 Felda dah buat laporan polis dan TSSS juga menegaskan Felda pasti akn mendapat semula tanah tu dari sykt yg berkenaan melalui lunas undang2. TDM lah yg paling sedih bila isu ni meletop..dia nampak isu baru ni akan melenyapkan 1 MDB, kleptokrasi dan 2.6 billion. Penat dan membazir masa. tenaga dan wang yg cukup2 banyak utk merancang konspirasi bersama DOJ, Clare mak lampir dan SR dalam menghidupkan isu2 tersebut, tapi hasilnya..zeo..nol..ilek! Tu tak masuk mengupah media asing spt WSJ, CNN dan Al Jazeera utk memainkan isu tu kat l/negara. Kita dapat merasakanbetapa kecewanya TDM bila semua yg direncanakan gagal dan berkubur di tengah jalan.
    Harapan terakhir kini hanyalah pada isu FELDA..itu pun belum tentu menjanjikan apa2 pulangan yg besar utk memenangi sokongan rakyat. Dengan tindakan proaktif dan cepat kerajaan dan DSNR untuk menanangi isu ini, sudah tentu menambahkan duka lara PH lagi..umpama pouring salt into the wound. Patutlah sejak kebelakangan ini, Pizi si Raja pitnah dan hasut se Malaya tu dah lama tak buat PC dgn INVOKEnya..rupa2nya dah takde isu besar nak dijajakan selain dari tanah Felda yg semua orang dah tau. Orang lebih berminat utk mendengar PC TSSS yang lebih berinformatif dan tepat dari cakap2 kosong Pizi.
    Betul lah cakap2 yang berlegar dalam kalngan dunia politik tempatan..TDM dan PH ni umpama spt orang yg nak lemas..taik pun sanggup dipautnya demi survival hayat politik mereka..spt yg kini dilakukan dgn rakusnya kepada isu Felda ni !

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN yg pengecut tapi kuat autaa....

      Kenapa kamu masih menyepi & mengelak dari berjumpa di Felda Taib Andak? Bukankah saya dah katakan saya akan bawa bersama Setiausaha PPBM Negeri Johor, Datuk Osman Sapian yg juga merupakan mantan Ahli DUN Kempas untuk 3 penggal berturut-turut. Dgn itu, kamu sendiri boleh mendapatkan butiran lengkap dgn orang yg benar2 layak & tepat berhubung dgn PPBM.

      Selain itu, saya juga nyatakan akan bawa bersama dokumen2 & sijil2..

      - primary school,

      - secondary school (Senior Cambridge 'O' level),

      - pre university (Higher School Certificate 'A' level),

      - tertiary higher study di NUS

      - professional qualifications in accounting, total quality management & human resource management.
      (Semuanya memang dah siap ada lengkap dgn CV).

      Bukankah itu lebih baik dari cakap mulut atau sembang kencang tanpa bukti fakta dan dokumen2.

      Nah...usah berdolak-dalik lagi, anak muda. Buktikan with Action not mere talk, what more if its only in alam dunia siber. Renti2kan lah memfitnah dan mengadakan-adakan cerita2 karut kamu itu.

      Lagi satu, mana dia pernyataan 'kamu minta maaf' kpd saya atas tohmahan konon saya pengecut cabut lari dari berjumpa dgn kamu di perhimpunan Pakatan Rakyat di PJ dulu...??

      INGAT, saya akan terus memburu & menunggu confirmation dari kamu sehingga hal ini tuntas dan selesai.

      Delete
    2. Wak Suman..aikkk..apasal wak terasa pulak. Saya takde pun sebut nama Wak kat atas tu. Saya cakap secara umum aje...takde melibatkan sesapa pun. Wak jangan tuduh sembarangan tau..tak baik untuk kesihatan Wak. Nak tanya utk kesekian kalinya..apasal soalan saya dan rakan saya tu masih belum berjawab hingga sekarang di blog ni..ramai kengkawan lain dah tak sabar2 nak tau lah!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. GN pengecut lagi kaki auta...

      Kamu memang kaki belit, suka cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Pertanyaan irrelevant Kejora, jawapannya ada dalam dokumen2 & sijil2 yang akan saya bawa bersama pd perjumpaan kita nanti. Cakap2 kosong & belit macam kamu, Kejora & Najib, saya langsung tak pakai. True Man is seen with Action not mere Words, got it, kiddo.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Delete
    5. Wak Suman..aikkk..apasal wak terasa pulak. Saya takde pun sebut nama Wak kat atas tu. Saya cakap secara umum aje...takde melibatkan sesapa pun. Wak jangan tuduh sembarangan tau..tak baik untuk kesihatan Wak. Nak tanya utk kesekian kalinya..apasal soalan saya dan rakan saya tu masih belum berjawab hingga sekarang di blog ni..ramai kengkawan lain dah tak sabar2 nak tau lah!

      Delete
    6. GN pengecut lagi kaki belit & auta...

      Kamu memang kaki belit, suka cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Pertanyaan irrelevant Kejora, jawapannya ada dalam dokumen2 & sijil2 yang akan saya bawa bersama pd perjumpaan kita nanti. Cakap2 kosong & belit macam kamu, Kejora & Najib, saya langsung tak pakai. True Man is seen with Action not mere Words, got it, kiddo.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Delete
  29. Begitu byk sekali pembukaan aurat UmnoBn sehingga sudah bogel bulat sundal busuk kurap nanah , punggung berlumuran Taek.

    Tak kan lah Pasesat masih nak sekongkol?
    Tak kan lah Media Cacai masih mahu usaha tutup?
    Tak kan lah Malaysia sudah tiada perundangan?
    Tak kan lah Ulamak agamawan masih nak membisu?
    Tak kan lah Melayu masih nak tidur?
    Moga Allah mahu sedarkam umat Melayu dari selaput semata2 leka beretorik.

    Ikut hukum mencegah Mungkar, maka sudah WAJIB dihumbankan UmnoBN dan Pas.
    Justeru menjadi HARAM sekongkol kemu.gkaran berterusan.

    Soal baik buruk,pahala dosa sgt jelas..NO KOMPROMI,
    Bodoh bukan Alasan.

    ReplyDelete
  30. ARI NI LUNAS SUDAH HUTANG 1MDB PADA IPIC
    SUMA SUDAH DI JELASKAN TEPAT PD WAKTUNYA
    APA LAGI LA YG PUAK HARAMJADAH NK SPIN KINI
    SUMA YG DI FITNAH TERJAWAB DNG SENDIRINYA

    DI BAGI BOLA TANGGUNG FELDA & TOYOL
    MINTA KEMUKA BOKTI MASIH MEMBATU API
    DAH MACAM HARAMJADAH PUAK BAHALOL
    HANYA HIDUP DNG FITNAH SAMBIL DEDAK DIBERI...


    30 DEC TINGGAL 2 ARI LAGI...
    CAP MUNGA BERSIDANG PERTAMA KALI
    KERUSI MEJA AKAN TERBANG SANA SINI
    PESTA KOYAK KULIT PALA BANA KITA SESAMA HAYATI...


    BERAMBOSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK... PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA...


    INI KALI LAH KAMI DATANG PRU SINGAPORK NNTI


    INI KALI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ni gegar nak lawan Ipic diLondon. Tiba2 gomen jibbo nak bayar.
      Mana pergi wanghutang yahudi yg awal tu?
      Sbb apa homen jibbo nk cover wang pusing sykt bvi tu?
      Mana dapat 2 bhg wang jamin yg ditanggung tu?
      1946, Jawap betul2, aku masok Umno. ini peluang terbaik ko.
      Jgn pusing , jgn sia2kan peluang utk mematah hujah musuhmu.

      Delete
    2. Yg Najib sign buta2 terbayar pd IPIC palsu itu, Najib tak nak bertanggung jawab ker?

      Ini bukan jumlah kecil, ia melibatkan puluhan ribu juta, tau......!!

      Delete
  31. Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong dalam satu Sidang Media mendakwa terdapat kem tentera yang akan dibina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Paloh yang terletak dalam Parlimen Sembrong, disandang Menteri Pertahanan, DS Hishammuddin Tun Hussien.
    Beliau mendakwa, sekurang-kurangnya 1,000 anggota tentera bersama pasangan mereka akan ditempatkan di kem tersebut.
    Kata beliau, pembinaan kem tersebut bertujuan memberi kemenangan selesa kepada Barisan Nasional (BN) yang menang tipis menentang DAP dengan 103 undi di DUN Paloh dalam Pilihan Raya Umum (PRU) yang lepas.
    Dakwaan ini pastinya tidak munasabah. Ianya secara nyata menghina angkatan tentera yang mempunyai kebebasan mengundi. Sekiranya dakwaan ini benar kenapa daripada 9 kerusi Parlimen yang dipertandingkan di kawasan kem tentera di dalam PRU-13, 7 daripadanya dimenangi oleh pembangkang iaitu DAP dan PKR.

    Bagaimana MP DAP ini boleh menuduh BN menggunakan anggota tentera untuk memenangi Pilhan Raya kalau BN gagal memenangi kesemua kerusi Parlimen tersebut.
    Nampak sangat betapa terdesaknya PH dan ketakutan tu telah mula menghantui mereka. PH yakin peluang untuk mereka menang di Johor adalah hampi2 tiada, tapi masih berhalusinasi untuk merobohkan kubu kuat UMNO/BN tu. Sepatutnya mereka patut risaukan tentang Selangor dan Penang yang kemungkinan terlepas dari tangan PH..dari menyibukkan diri dengan isu2 mengarut macam di Paloh tu.
    Nampak gayanya PH sudah ketandusan modal dan bunga2 kekalahan dalam PRU sudah bergentayangan depan mata..kesiannya mereka sampaikan kem tentera pun diangkat dan dijulang sebagai isu politik...ish..ish..ish..

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN yg pengecut tapi kuat autaa....

      Toksah cakap banyak & auta lebih2.

      Mana dia hutang kamu pada saya? Kenapa kamu masih menyepi & mengelak dari berjumpa di Felda Taib Andak? Bukankah saya dah katakan saya akan bawa bersama Setiausaha PPBM Negeri Johor, Datuk Osman Sapian yg juga merupakan mantan Ahli DUN Kempas untuk 3 penggal berturut-turut. Dgn itu, kamu sendiri boleh mendapatkan butiran lengkap dgn orang yg benar2 layak & tepat berhubung dgn PPBM.

      Selain itu, saya juga nyatakan akan bawa bersama dokumen2 & sijil2..

      - primary school,

      - secondary school (Senior Cambridge 'O' level),

      - pre university (Higher School Certificate 'A' level),

      - tertiary higher study di NUS

      - professional qualifications in accounting, total quality management & human resource management.
      (Semuanya memang dah siap ada lengkap dgn CV).

      Bukankah itu lebih baik dari cakap mulut atau sembang kencang tanpa bukti fakta dan dokumen2.

      Nah...usah berdolak-dalik lagi, anak muda. Buktikan with Action not mere talk, what more if its only in alam dunia siber. Renti2kan lah memfitnah dan mengadakan-adakan cerita2 karut kamu itu.

      Lagi satu, mana dia pernyataan 'kamu minta maaf' kpd saya atas tohmahan konon saya pengecut cabut lari dari berjumpa dgn kamu di perhimpunan Pakatan Rakyat di PJ dulu...??

      INGAT, saya akan terus memburu & menunggu confirmation dari kamu sehingga hal ini tuntas dan selesai.

      Delete
    2. Wak Suman..aikkk..apasal wak terasa pulak. Saya takde pun sebut nama Wak kat atas tu. Saya cakap secara umum aje...takde melibatkan sesapa pun. Wak jangan tuduh sembarangan tau..tak baik untuk kesihatan Wak. Nak tanya utk kesekian kalinya..apasal soalan saya dan rakan saya tu masih belum berjawab hingga sekarang di blog ni..ramai kengkawan lain dah tak sabar2 nak tau lah!

      Delete
    3. Wak..Relax lah..jangan terlalu emosional sangat. Chill it man !

      Delete
    4. GN pengecut lagi kaki belit & auta...

      Kamu memang kaki belit, suka cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Pertanyaan irrelevant Kejora, jawapannya ada dalam dokumen2 & sijil2 yang akan saya bawa bersama pd perjumpaan kita nanti. Cakap2 kosong & belit macam kamu, Kejora & Najib, saya langsung tak pakai. True Man is seen with Action not mere Words, got it, kiddo.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Delete
    5. Wak..Relax lah..jangan terlalu emosional sangat. Chill it man ! By the way..bila lagi Wak nak postkan jwapan kpd soaln sya dan sahabat saya tu..dah mcm tak larat sangat menunggu ni..mcm nunggu buah yang tak gugur gamaknya!

      Delete
    6. Saya akan terus memburu & menunggu confirmation dari kamu sehingga hal ini tuntas dan selesai.

      Ini soal maruah, mati pun saya sanggup.

      Delete
  32. Kuasa rakyat kuasa keramat. Malaysia negara demokerasi, rakyat BEBAS memilih sesiapa yg difikirkan layak menjadi pemerintah.
    Siapa pun pemerintah mesti pastikan kesejahteraan negara dan rakyat yg memilihnya menjadi pemerintah dlm segala aspek kehidupan.
    Negara kepunyaan rakyat, bukan kepunyaan pemerintah yg dilantik oleh rakyat. Jika pemerintah salah urus khazanah negara yg sebenarnya kepunyaan rakyat, utk kesejahteraan rakyat , tiba tiba menyusahkan kehidupan rakyat, rakyat berhak menukar pemerintahan mengikut landasan demokerasi. Pemerintah adalah khadam rakyat bukan tuan besar seperti Namrud dan Fira`un. Ingat tu PH jika kamu berjaya memerintah kelak. Jika PH memerintah spt BN sekarang ini, kami akan tentang, jatuhkan dan tukar spt mana kami akan PASTIKAN umnobn DITUMBANGKAN dalam PRU14 akan datang.
    Selamat berebut menjadi pemerintah Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok2 kita ada kem tentera di majidee camp yg dah ujud sekian lama untuk pertahanan di bahagian selatan semenanjung, alih2 dibongkar dan dimusnahkan oleh KERA-taJAAN Borosmah Najib. Apa nihh, dah sewel & gila ker Najib & UMNO.......???

      Delete
    2. Wak..tak baik cakap macam tu. Kerajaan dan MINDEF kan lebih pakar dalam hal macam ni. Tentunya mereka dah pertimbangkan dari segala sudut demi negara tercinta. Kita pun tak tahu taktik dan strategi yang MINDEF telah rancangkan dengan memindahkan kem tersebut..mesti ada sebabnya tu. Lagi pun, kem tu kan dalam kawasan bandaraya yang sekarng ni tak kondusif dan sesak. Sebab tu lah, perlu dipindahkan ke tempat lain spt di Paloh tu. Kita biarkan lah the profesionals do their job!

      Delete
    3. Bagus sangat ker Mindef & Home Ministry hingga Lahad Datu boleh diserang oleh penceroboh pejuang2 Sulu yang hanya bersenjatakan M16 & AK47 rifle. 6 perajurit mati ketika itu. Itu belum lagi kalau diserang Spura dgn peralatan canggih & paling moden.

      Guna otaklah sikit.....!!

      Delete
    4. Btw GN....

      Saya akan terus memburu & menunggu confirmation bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak & bukti kamu dah minta maaf di atas tohmahan palsu kamu konon saya pengecut nak berjumpa kamu.

      Ini soal maruah, mati pun saya sanggup.

      Delete
    5. Pak Othaman...kami tau lah Pak ni dilahirkan , bersekolah dan menuntut di NUS, tapi itu tak semestinya menunjukkan Spore lebih bagus dalam segala bidang dari Msia. Mungkin dalam ekonomi, ia lebih maju tapi rasanya tidak dalam pertahanan dan angkatan tenteranya. Kalau kita nak bandingkan capabilities dalam pertempuran ATM dgn SAF, pengalaman kita jauh lebih banyak. Apa tah lagi, kemampuan ATM dalam jungle warfare sudah terbukti sejak sekian lama sejak dari zaman konfrantasi dan darurat menentang komunis dulu. Hinggakan tentera2 Australia, NZ dan British pun berguru dengan kita. Malah ada laporan yg mengatakan, ketika perang Vietnam tahun 70an dulu, Rangers US yang setaraf komando Green Beret pun sering mengadakan latihan bersama di hutan2 semenanjung dgn ATM , untuk membiasakan diri dengan jungle warfare yg bakal mereka hadapi di Vietnam.
      Pak Othaman..nak tanya secara jujur lah, cuba sebutkan kat sini berapa banyak pertempuran secara live yang SAF pernah terlibat...setakat latihan tentera bersama tu tak kira lah..tu masa aman, tentu lain lah situasinya. Ini yang gunakan live ammo...with live bullets zipping around. Kalau ATM..pengalaman mereka cukup banyak..dari era Congo, Bosnia, Somalia dan Lebnon, malah pernah ke PNG utk membantu tentera Australia menghapuskan pemberontak2 pemisah di
      sana.
      Malah PBB pun mengiktiraf ATM dan mereka tidak teragak2 untuk memanggil ATM sebagai tentera pengaman jika ada keperluan mendesak. Pak pun mungkin pernah mendapat maklumat tentang komando Msia yg pernah menyusup jauh masuk ke dalam Spore untuk memacakkan bendera Msia dalam sebuah HQ tentera SAF untuk membuktikan bahawa pertahanan SAF yg dikatakan sebagai mustahil boleh ditembusi, ternyata hanyalah dakwaan kosong semata2. Kisah ini ada diceritakan dalam THE Patriots oleh sorang dari komando yang terlibat dalam ops tersebut.
      Pak pun ada baca dalam blog ni posting sorang rakan kita yang mengatakn TDM pernah mengarahkan komando ATM untuk sama2 berjuang menentang tentera Serbia di Bosnia dulu.
      Pernah ke SAF mengalami pengalaman first hand spt ini..setakat berlatih dengan tentera Brunei adalah...itu pun dengan blank ammo.
      Kita memang tau SAF mendapat latihan dari IDF, tapi itu lebih kpd convensional warfare..perang dalam bandar, bukan jungle warfare. Kalau masuk hutan2 kita, belum tentu segala yg mereka pelajari tu dapat digunakan secara berkesan and to their advantage. Perang bandar dan dalam hutan tak sama langsung. Takde gunanya peralatan dan senjata canggih jika taktik yang digunakan tak kena..malah boleh memakan diri sendiri Pak.
      Dalam ketenteraan, collateral damage samaada kematian atau kecederaan memang tak dapat dielakkan..mereka juga manusia biasa, bukannya kebal. Jadi tak hairan lah ada kematian anggota dalam kes Lahad Datu tu..itu tak dapat dielakkan jika bertempur dgn peluru hidup, bukannya blanks. Pak tak kaji pulak, berapa ramai pengganas Sultan Kiram yg terbunuh..jauh lagi ramai dari anggota kita. Malah semangat perjuangan ATM dan PDRM yang gigih tu mendapat sanjungan tinggi oleh rakyat.
      PAK Othaman...saya faham keberdekatan pak dan sentimen yang cukup dekat dgn Spore, tapi itu bukan alasan utk memperlekehkan dan merendah2kan kemampuan tempur ATM kita. Sejarah sejak sekian lama telah membuktikan keperwiraan mereka samaada peringkat tempatan maupun internasional. Bak kata perpatah melayu..sehebat2 hujan emas di negara orang, berganda2 baik lagi hujan batu di negara sendiri...ADI IDUP AGI NGALABAN..SATU PELURU SATU MUSUH..GEMPUR WIRA..MAJU TERUS ATM !

      Delete
    6. BTW Pak...saya masih setia menunggu jawapan yang tuntas dari Pak terhadap persoalan saya dan sahabat saya. Sampai bila2 pun saya sanggup menunggu di blog ni!

      Delete
    7. GN pengecut lagi kaki belit & auta...

      Dengar sini baik2...

      Kamu memang kaki belit, suka cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Pertanyaan irrelevant Kejora, jawapannya ada dalam dokumen2 & sijil2 yang akan saya bawa bersama pd perjumpaan kita nanti. Cakap2 kosong & belit macam kamu, Kejora & Najib, saya langsung tak pakai. True Man is seen with Action not mere Words, got it, kiddo.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Saya akan terus memburu & menunggu confirmation bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak & bukti kamu dah minta maaf di atas tohmahan palsu kamu konon saya pengecut nak berjumpa kamu.

      Ini soal maruah, mati pun saya sanggup.

      Delete
    8. Tulis panjang2 buat apa kalau kedaulatan negara mudah diceroboh dan ada yang fgn rela diresahkan kpd Spura (tanah KTM) dan China Komunis (tanah sepanjang Selat Tebrau & pangkalan tentera laut di Kuantan).

      Bayangkan....

      Bagus sangat ker Mindef & Home Ministry hingga Lahad Datu boleh diserang oleh penceroboh pejuang2 Sulu yang hanya bersenjatakan M16 & AK47 rifle. 6 perajurit mati ketika itu. Itu belum lagi kalau diserang Spura dgn peralatan canggih & paling moden.

      Guna otaklah sikit.....!!

      Delete
    9. Tentera & komando kita dulu2 dari zaman emrgency melawan komunis, zaman konfrontasi Indonesia sampailah ke era Tun Mahathir memang diakui kewbawaannya. Buktinya, orang2 Vietnam sendiri memperakui ketokohan Tun Mahathir ketika saya bertugas di HO Chi Minh city. Tentera mereka pun tidak berani serang balas ketika jet2 pejuang kita mengebom pulau Layang2 di Laut China Selatan atas arahan Tun Mahathir pd awal 80an.

      Tapi di zaman Najib, pejuang2 Sulu hanya dgn bot pancung & senapang AK 47 pun boleh masuk serang Lahad Datu mengakibatkan 6 anggota keselamatan kita terbunuh.

      Apa nihh, how do you explain for such negligence and weaknesses on the part of our security personnel.....??

      Delete
  33. Attack mode Jasa yg dipelupori GN,J dan caitaek seangkaatan hanya melondeh sikap sifat lahanat Umnobn restu pasesat.
    Silakan perbanyakkan attack mode pahlawan bugis terlondeh ko itu. Lagi londeh, lagi kurap nanah keluar. Lagi agamawan diam,lagi hilang integriti pemegang amanah dan agama.
    Tak perlu siapa laean Jibbo Commie. Cacainya dan mereka2 akan main taek sesama sendiri.

    Maka jadi WAJIB, rakyat menghumban mafia pemakan taek Umnobnpas.
    WAJIB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20:40..

      Ini dah kira fardhu kifayah kerana kita tak mahu jadi terus-terusan jadi budak Zionis Yahudi dek hutang 1MDB dan Amerika yg anti Islam gara2 peneyelewengan & kesesatan Najib & Rosmah.

      Delete
    2. Harap lebih ramai melayu felda tak felda, kakitangan atau tidak. Semua sepatutnyaboleh anggap JIHAD WAJIB memnghumban mungkar Umno bnpas dan kebisuan ulamak separuh masak.
      Jihad, sebab mana lagi kita nk pergi?
      Lahanat kaya2 tu nak heran apa? Mereka dah siap buat kamoung diPerth dan London...jam fhn handbeg pun berjuta harga.
      KITA nk pergi mana? Dibawah trlunjuk Komunus China?
      Jihadsudah jadi WAJIB !!!

      Delete
    3. Sebab itu saya katakan....

      Allahyarham Tun Razak menubuhkan Felda untuk kemakmuran rakyat miskin supaya ada tanah & kebun sendiri.

      Datang anaknya, si Najib,...Felda yg dah berjaya & jadi contoh kpd negara2 membangun lain kini ternyata di 'fail' kan oleh Najib.

      Felda dah bertukar 'Fail Dah' gara2 kerakusan Najib & Isa Samad......!!

      Delete
  34. Program Kasih Ibu Smart Selangor atau KISS nampaknya hanya akan membolehkan Azmin Ali membawa lari puluhan juta wang rakyat Selangor.

    Bayangkan dengan pemberian kononnya sebanyak RM 2400 setahun dan seramai 30000 orang di Selangor berapa puluh juta peruntukan di perlukan?

    Kenapa Sangkakala mengatakan bahawa wang ini akan dilesapkan oleh Azmin Ali? Ini ceritanya.



    30 ribu orang penerima akan menerima sebanyak RM 2400 seorang maka ianya akan melibatkan wang sebanyak RM 72 juta.

    Tapi syarat syarat bagi penerima KISS ini ialah tidak pernah mendapat mana mana bantuan baik dari kerajaan negeri atau pun pusat mahupun pusat zakat.

    Seluruh negara hari ini mengetahui bahawa kerajaan pusat memberikan BR1M kepada setiap isi rumah berpendapatan bawah RM 3 ribu dan RM 4500, dan bagi golongan muda yang belum berkerja juga layak untuk memohon.

    Bagi ibu tunggal dan orang kelainan upaya pula, Jabatan Kebajikan kebiasaannya akan memberikan bantuan bulanan kepada mereka.

    Jadi siapa sebenarnya sasaran yang nak diberikan oleh Azmin Ali dalam program KISS ni?

    Jika tiada siapa yang layak, atau hanya segelintir.yang layak, maka peruntukan lebihan daripada RM 72 juta tadi nak dibawa ke mana?

    Rakyat Selangor sepatutnya sedar bahawa mereka kini sedang dipergunakan oleh Azmin untuk mengaut keuntungan.

    Ini aku baru dapat dari blog Sangkakala. Makin teruk nampaknya si Semin ni. Kejenya takde lain...asyik2 nak merembat duit rakyat Selangor aje. Otaknya dan konco2nya sentiasa berpusing ligat, memikirkan apa cara lagi untuk merembat dan membalun harta Selangor ..kononnya atas nama rakyat. Semin dah nampak peluang untuk PH kekal memerintah selepas PRU14 nanti sudah semakin kabur. Sokongan rakyat Selangor semakin pudar dan sentimen meluat dan benci dah tak tertahan lagi. Tak sabar2 rasanya mereka nak menghumbankan PH jauh2 dari persada politik Selangor !

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN pengecut lagi kaki belit & auta...

      Toksah temberang dgn hal2 tak berkaitan. Dengar sini baik2...

      Kamu memang kaki belit, suka cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Pertanyaan irrelevant Kejora, jawapannya ada dalam dokumen2 & sijil2 yang akan saya bawa bersama pd perjumpaan kita nanti. Cakap2 kosong & belit macam kamu, Kejora & Najib, saya langsung tak pakai. True Man is seen with Action not mere Words, got it, kiddo.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Saya akan terus memburu & menunggu confirmation bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak & bukti kamu dah minta maaf di atas tohmahan palsu kamu konon saya pengecut nak berjumpa kamu.

      Ini soal maruah, mati pun saya sanggup.

      Delete
  35. Kisah fitnah yang dilakukan oleh Rafizi terhadap Datuk Seri Rahman Dahlan baru baru ini menjadi semakin panas apabila Rahman Dahlan akan mengambil tindakan menyaman Rafizi atas fitnah yang disebarkan oleh beliau.

    Tapi sebenarnya ada kisah di sebalik mengapa Rafizi begitu berani mengeluarkan finah tersebut dan adalah amat mustahil beliau tidak tahu tentang apa yang dilakukan oleh beliau.

    Rafizi kini sebenarnya sedang mencari dana bagi pilihanraya akan datang dan hanya dengan dikenakan saman ke atas beliau maka dana berkenaan akan diperolehi.



    Seperti yang pernah berlaku tak berapa lama dulu, Rafizi telah disaman oleh National Feedlot Corporation atau NFC sebanyak RM 300 ribu dan beliau dengan pantas membuat rayuan mendapatkan sumbangan orang ramai.

    Jumlah saman yang dikenakan oleh NFC adalah sebanyak RM 300 ribu tetapi jumlah yang berjaya dikumpul oleh Rafizi melalui sumbangan adalah sebanyak RM 1.5 juta ringgit.

    Ini bermakna masih ada lebihan sebanyak RM 1.2 juta selepas ditolak pembayaran kepada NFC.

    Kini Rafizi bakal berdepan lagi dengan saman fitnah iaitu memfitnah Datuk Seri Rahman Dahlan dan tidak mustahil perkara sama.akan berlaku dan jika lebih besar nilai saman keatas beliau maka lebih besar dana akan diperolehi.

    Ada juga kemungkinan bahawa wang ini bukanlah sumbangan orang ramai tetapi ianya hanyalah untuk mengaburi mata kerajaan dengan bersandarkan ayat sumbangan.

    Kerajaan perlu juga melihat adakah akaun yang digunakan oleh Rafizi benar benar mempunyai transaksi sepertimana yang diperkatakan oleh Rafizi atau ianya sekadar kenyataan?

    Ternyata Pizi memang bijak dan bergeliga otaknya. Tak sia2 lah dia dilantik sebagai naib presiden PKR yang berkemungkinan besar menghuni kat dalam tak lama lagi.
    Kalau betul lah spt apa yang disebut tu, SPRM patut membuat penyiasatan terhadap segala dana yang diterima oleh Pizi dan INVOKE untuk memastikan ianya adlah sah dan akur kpd undang2 negara. Jika ada ketidak akuran, perlu dibawa segera ke muka pengadilan..biar mahkamah yang menentukannya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN pengecut lagi kaki belit & auta...

      Toksah temberang dgn hal2 tak berkaitan. Dengar sini baik2...

      Kamu memang kaki belit, suka cakap tak jelas & rambang saja tanpa isi yg bernas & berfakta. Siapa yg kamu maksudkan itu 'mantan pengerusi tetap bahagian di sebuah bahagian UMNO di Johor, tapi dah kena terajang kuar dari parti sbb masaalah disiplin parti..???

      Bukankah hanya kamu dan Kejora kufur lahanat saja yg membangkitkan tohmahan palsu itu selama ini.....??

      Pertanyaan irrelevant Kejora, jawapannya ada dalam dokumen2 & sijil2 yang akan saya bawa bersama pd perjumpaan kita nanti. Cakap2 kosong & belit macam kamu, Kejora & Najib, saya langsung tak pakai. True Man is seen with Action not mere Words, got it, kiddo.....??

      Nah...sekarang buktikan kejantanan sebagai pejuang kebenaran dgn menyatakan tarikh & masa bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak nanti....??

      Saya akan terus memburu & menunggu confirmation bila kita boleh berjumpa di Felda Taib Andak & bukti kamu dah minta maaf di atas tohmahan palsu kamu konon saya pengecut nak berjumpa kamu.

      Delete
  36. Amin ya allah
    PAKATAN harapan menang Pru14
    PAKATAN harapan perintah malaysia Amin
    Inayallah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...