Wednesday 20 December 2017

SOLIDARITI RAKYAT MELALUI KUASA MEDIA SOSIAL MAMPU MENJULANG PERUBAHAN


Kuasa dan pengaruh media sosial memang tidak dapat dinafikan keberkesanannya, malah di beberapa negara yang berlaku perubahan kepimpinan sebelum ini, boleh dikatakan media barulah penyumbang utamanya.

Media baru  dengan hampir semua orang mampu memiliki telefon pintar di tangan masing-masing kini sudah menjadi media arus perdana di kalangan rakyat, manakala akhbar dan televisyen telah turun pangkat menjadi media hiliran yang tidak lagi sekuat dulu cengkamannya.

Dalam waktu terdekat ini, dua peristiwa  bagaimana media baru mampu merubah keadaan yang tidak menyenangkan dan membebankan,  dilihat bagaikan petunjuk nyata bahawa kuasa itu harus dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya dalam mencapai tujuan yang lebih besar.

Bagaimana sistem IMAMS dibatalkan hanya sehari selepas diumumkan penguatkuasaannya dan kes Cikgu Azizan ditarik balik kesnya serta-merta oleh Pejabat Peguam Negara membuktikan solidariti rakyat yang dimanfaatkan melalui media sosial sebenarnya mampu menjadi kuasa yang berkesan ke arah perubahan.

Penolakan majoriti rakyat terhadap sistem IMAMS bukan saja membuatkan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan "angkat tangan"  lalu membatalkannya, malah Biro IT UMNO dan segala jentera media sosial berbayar tajaan UMNO dan kerajaan jadi terkapai-kapai dan tidak mampu melawan kuatnya arus penolakan itu.

Begitu juga dalam kes Cikgu Azizan di mana Pejabat Peguam Negara sebelum ini mendapati ada kes untuk mendakwa guru tersebut ke mahkamah, tetapi solidariti para pendidik yang digerakkan melalui media sosial di mana ratusan guru sanggup berhimpun dan memberikan sokongan moral, ia akhirnya memaksa kes itu digugurkan di saat-saat akhir.

Semua itu memberi petunjuk bahawa solidariti rakyat yang digerakkan secara sistematik melalui media sosial mampu membangkitkan kesedaran dan menggerakkan kekuatan untuk menolak sesuatu keadaan yang dirasakan tidak betul dan perlu dilawan.

Kes IMAMS dan Cikgu Azizan sebetulnya hanyalah kes sederhana yang tidak pun melibatkan seluruh rakyat jika dibandingkan dengan sederetan isu lain yang lebih besar dan menyusahkan seperti 1MDB, GST, berleluasanya rasuah sama ada berselindung atau nyata, skandal di merata-rata serta pelbagai lagi yang menghantui kita setiap hari.

Tetapi disebabkan sekelompok rakyat bersatu hati menolaknya dan menggunakan kelebihan media sosial, perjuangan itu akhirnya mencapai kejayaan.

Maka, jika rakyat terus bersolidariti, kekal istiqamah menuntut perubahan kerajaan dan menggunakan media sosial sebagai kuasa baru yang cepat serta berkesan bagi mencapai tujuan itu, kejayaan juga pasti dalam genggaman.

Tambahan lagi perubahan yang mahu dijulang dalam PRU 14 nanti lebih terbukti mampu menyelesaikan banyak kekalutan dalam negara yang wujud sejak Najib menjadi Perdana Menteri pada 2009 dulu.

Najib adalah beban utama rakyat Malaysia dan oleh kerana beliau dlindungi oleh UMNO dan BN, sewajibnya perubahan juga mesti dilakukan secara total dan menyeluruh.

Marilah kita menjadikan kes IMAMS dan Cikgu Azizan sebagai inspirasi untuk mencipta kejayaan lebih besar dan sebenar-benarnya untuk negara ini dalam PRU 14 akan datang. (ShahbudinHusin 20/12/2017)

181 comments:

  1. He he says satu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biro it umno sekuat dan se efisyen mana pun
      Akan terkapai kapai
      Andai persepsi rakyat pada umno merudum dengan isu yg menekan rakyat
      Ini realiti

      Delete
    2. Kita rakyat M'sia mampu tumbangkan BN/PAS.

      Golongan mana yg majoriti......rakyat, parti atau pemimpin..??

      Yg majoriti itulah yg mempunyai kuasa hakiki.

      Jangan lagi terrrmakan dengan gula2 PRU......peruntukan itu ini.....projek mega itu ini........tapi lepas PRU sumer ditarik balik.......dipotong dan dinaikkan itu ini.

      Dulu masa kempen PRU 13.....deme tak sebut pon pasal GST......tapi lepas pilihanraya......GST dikenakan atas kita.

      Begitu jugak dengan subsidi2 seperti minyak kereta, minyak masak, beras, gula, tepung.......sumer ditarik selepas pilihanraya.

      Jangan jual maruah kita kepada duit, beras, handphone bagai.........sedangkan duit dan barang yg dibagi tak dapat nak tampung kos hidop setahun. Adakah maruah kita semurah itu..??

      Perlu kita ingat GST yg dibayar lebih dari Brim yg diberi.

      Kos sara hidop sekeluarga lebih dari gula2 yg diberi.

      Cukop-cukoplah kita diperbodohkan dengan itu ini.

      Bukan parti.....bukan pemimpin.....tapi di tangan rakyatlah letaknya kuasa sebenar.

      Ayoh sumer.....rapatkan saf.....kita mampu tumbangkan BN/PAS...!!

      Delete
    3. Parti tembikai yg tak berguna.

      Delete
    4. Gst zaman paklah lagi sebut. 2006.

      Itu pasal 2008 kalah teruk


      Skrg 2015 gst Dah laksana

      Itu pasal 2018 bn umno pa's kalah teruk


      Sediakan bahtera harapan bawa Malaysia belayar bersama Fun Mahathir Want azizah Dan RAFIZI RAMLY.


      Siapa velum derma kepada invoke. DERMA SEKARANG!!

      Delete
    5. Kalau dulu, sewaktu dia masih lagi bersama dengan UMNO pun, Tun Mahathir tetap kelihatan agak keberatan untuk mengumumkan siapa yang layak untuk menjadi Perdana Menteri.

      Walaupun pada ketika itu, bekas Perdana Menteri itu kerap kali mengkritik kepimpinan YAB Datuk Seri Najib, namun dia tetap enggan menamakan siapa calon pengganti yang sesuai.

      Persoalan itu pernah dibangkitkan oleh ahli UMNO sendiri. Tetapi malangnya, Tun Mahathir gagal untuk menamakan calon yang sesuai sebagai pengganti kepada Datuk Seri Najib.

      Makanya, tak hairan la sekiranya kemelut kepimpinan dalam Pakatan Haprak tu masih lagi tidak dapat diselesaikan sehingga ke hari ini. Nak pulak isu berkaitan dengan nama calon Perdana Menteri.

      Kemelut calon itu kekal berpanjangan dan pakatan gandingan PKR, DAP, PAN dan PPBM itu dikatakan akan sekali lagi mengumumkan calon terbaharunya pada bulan Januari tahun depan.

      Setiausaha Agung DAPigs berkata, partinya masih mengekalkan Si Ketua Penipu tu sebagai calon utama, namun dia masih dipenjara. Maka calon lain perlu dipilih untuk mengisi kerusi berkenaan.
      "Ia akan diumumkan bulan hadapan," kata Guan Eng yang kemudiannya menambah "harap-haraplah".
      Pakatan pada tahun 2015 secara rasmi mengumumkan Si Ketua Penipu tu sebagai calon Perdana Menteri pilihan mereka selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang akan datang.

      Pengumuman yang dibuat ketika Kongres PKR itu disokong oleh Penasihat DAPigs, Lim Kit Siang dan Presiden PAN yang turut hadir. Tetapi Tun Mahathir tetap tidak menunjukkan sokongan secara rasmi.

      Seterusnya pada Disember 2017, Pakatan Harapan sekali lagi menukar keputusannya dengan mencalonkan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Wan Azizah sebagai Timbalan.

      Walaubagaimana pun, timbul pula desas - desus yang mengatakan bahawa Si Ketua Penipu itu tidak bersetuju dengan pencalonan tersebut. Begitu juga sebilangan besar pemimpin PKR yang masih menganggap Tun Mahathir sebagai seorang pemimpin yang tidak boleh dipercayai!!!

      Delete
    6. Najib Perlu di jatuh kan cepat,
      Pasti kan sukarelawan berada di setiap pusat undian,
      Jika pru13 lps tak cukup sukarelawan cuma kawasan panas shj,
      Pasti kan peti undi di ekori sepanjang perjalanan ke pusat kiraan undi,
      Jgn berlaku penipuan lagi seperti sebelum ini,

      Delete
    7. Selebriti Azwan Ali hadir ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya bagi menyerahkan dokumen yang didakwa membuktikan amalan rasuah dan kemewahan melampau abangnya Datuk Seri Azmin.


      Bercakap kepada pemberita, beliau bagaimanapun enggan menamakan abangnya yang juga menteri besar Selangor secara khusus.

      Bagaimanapun, di Instagram, Azwan bertindak sebaliknya dengan merujuk dokumen berkenaan berkaitan abangnya serta “konco-konconya”.

      "Saya bawa banyak bukti. Tapi saya bocorkan sikit.

      "Saya hadir (ke SPRM) untuk kes salah laku rasuah dan kemewahan melampau. Siapa (pemimpin itu)? Tiada komen.

      "Saya serahkan dokumen yang relevan dan bukti yang sangat kukuh," katanya yang turut mendakwa telah menyimpan bukti berkenaan sejak beliau mula menjadi artis.

      Dokumen-dokumen itu disampaikan Azwan yang turut dikenali sebagai Diva AA dalam satu sampul surat besar.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas berjumpa dengan Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki.

      Sementara itu, Azwan berkata, beliau bertemu dengan Azam selama kira-kira 10 minit bagi menyerahkan bukti berkenaan.

      Selepas ugutan Azwan untuk "menjahanamkan" sebelum ini, Azmin pada 7 Disember lalu berkata beliau tidak akan mempedulikan semua ini.

      Azmin berkata, beliau berada dalam perjuangan “bukan kerana bicara soal keluarga”, tetapi rakyat dan negara.

      Delete
    8. Cikgu cikgu masih nak menykkong najib lagi kah? Pejabat Peguam hanya menarik balik kes cikgu azizan satelah didesak oleh rakyat?
      Fikir fikirlah cikgu oii.....

      Delete
    9. Setuju dengan 13.46.

      PRU14 akan jadi pilihanraya yg paling sengit dalam sejarah.

      Yg paling kita bimbang ialah kalo ada unsur2 PENIPUAN.

      Orang yg terrrrsepit dan terrdesak akan buat apa saja.

      Ini soal hidop atau mati.
      Talian hayat disambong atau tidak.
      Walau sehelai benang pon akan dipaut.

      Kepada SIFU-SIFU yg berpengaruh dalam PAKATAN macam Pak Othaman, Pak Rahman JPC, Pak Diny Yusof........

      Harap dapat highlightkan pada barisan pentadbiran Pakatan tentang keraguan sebarang penipuan.

      Orang Pakatan wajib hadir menyaksikan proses pengiraan undi.

      Peti undi wajib diekori dan pastikan keluar masoknya peti undi tu........dan wajib tunggu di depan peti undi untuk elak kalo2 ada sebarang pertukaran peti.

      Tak guna kita bermati-matian berjuang..........berkempen cerok daerah....buat itu ini......tapi waktu pengiraan undi kita lepas tangan......lepas pandang.

      Plan dan perancangan, langkah2 bijak perlu disusun dari sekarang demi untuk mengelak dari sebarang penyelewengan.

      Ini penting ni yeop......harap dapat perhatian.

      Delete
    10. SYABAS KEPADA ANON YANG DAPAT PINGAT EMAS.

      Delete
    11. Kes Cikgu Azizan bukanlah kes pertama dalam dunia pendidikan dimana guru disaman oleh penjaga. Sebelum ini juga terdapat beberapa kes ibu bapa menyaman guru atas pelbagai sebab. Ada juga yang dimemihak kepada guru dan ada juga yang tidak memihak kepada guru.

      RASAH 19 Dis. – Mahkamah Majistret Seremban hari ini melepas tanpa dibebaskan Azizan Manap, 44, daripada pertuduhan mencederakan muridnya, Oktober lalu. Majisteret Mohd. Zaki Abdul Rahman memutuskan demikian selepas Jabatan Peguam Negara mengarahkan kes terbabit ditarik balik. Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Sekolah Rendah Taman Semarak, Nilai, Negeri Sembilan itu, dituduh kerana dikatakan menampar seorang pelajar yang didakwa melakukan kesalahan disiplin berat berulang, antaranya, menghidu gam, bergaduh, ponteng kelas dan membuli pelajar lain di sekolah.

      Teringat kisah Abang kena tampar dengan cikgu masa sekolah dulu kerana melanggar disiplin. Tak berani nak mengadu pada Abah sebab tahu bila mengadu silap-silap kena penampar sekali lagi dari Abah. Dulu Ibu bapa sangat menghormati cikgu dengan memberi sepenuh tanggung jawab sepenuhnya mendidik anak-anak yang dihantar ke sekolah. Semangat cikgu mendidik anak-anak murid seperti mendidik anak sendiri. Jasa cikgu sangat besar kerana telah mengubah hidup ramai anak-anak murid yang datang dari keluarga miskin sehingga menjadi doktor, jurutera, ushawan dan jutawan hebat.

      Hikmah kena tampar, cikgu yang pernah melempang Abang dulu adalah guru yang paling Abang ingat. Asbab dari tamparan tersebut telah mendisiplinkan Abang dan sahabat-sahabat. Alhamdulillah dengan izin ALLAH kami semua berjaya dalam kerjaya.

      Hari ini cikgu dalam ketakutan hendak mendidik anak-anak murid. Niat nak mendisiplinkan anak murid silap-silap boleh terperuk dalam penjara kerana didakwa oleh ibu bapa yang terlalu menyayangi anak-anak walaupun berulang kali melanggar disiplin sekolah. Ramai cikgu yang berhenti menjadi cikgu kerana tidak tahan dengan tekanan terlampau daripada ibu bapa.

      Ustaz Rahim Nasir :

      Cikgu / Guru / Teacher / Ustaz / Ustazah adalah MURABBI terbaik kita semua..

      Belajarlah hormat kpd mereka.Mereka berusaha mendidik anak kita dgn sebaik mungkin.. Kadang-kadang anak kita agak nakal di sekolah..so cikgu pun dendalah yang patut padan sebagai pengajaran.. Denda untuk mendidik anak kita menjadi insan mulia dan berjaya. Bukannya berdendam. Pengalaman kena denda di sekolah dulu perkara biasa je.

      Aku pernah kena ketuk ketampi 100x sebab main-main masa kelas bahasa melayu…rasa nak tercabut lutut ooooooo….Ustazah Rozana namanya…Ustazah sihat ke ? Pernah kena jalan itik keliling padang, berdiri atas kerusi tu perkara biasa.Rotan di tangan & punggung juga pernah dirasai kelazatannya….hihi…

      Yang paling best .. kena lempang sampai tercampak songkok dari kepala…hahahaa…padan muka aku..

      Pendapat Abang tak ada masalah untuk menghukum kes disiplin yang melampau. Cuma ramai ibu bapa yang sentap apabila mereka sendiri tak pernah melempang anak tapi dilempang oleh gura pulak. Pepatah orang tua kata, Sayangkan anak pukul-pukulkan sudah tidak digunakan oleh ibu bapa generasi mellinium. Mereka tak kisah nak jadi apa pada anak-anak di masa depan yang penting sekarang dimanja-manjakan. Cara pendidikan akhir zaman, ibu melahirkan tuan.

      Lelaki itu berkata lagi, “Beritahukan kepadaku kapan terjadinya Kiamat.” Nabi menjawab, “Yang ditanya tidaklah lebih tahu daripada yang bertanya.” Dia pun bertanya lagi, “Beritahukan kepadaku tentang tanda – tandanya!” Nabi menjawab, “Jika budak wanita telah melahirkan tuannya, jika engkau melihat orang yang bertelanjang kaki, tanpa memakai baju (miskin papa) serta penggembala kambing telah saling berlomba dalam mendirikan bangunan megah yang menjulang tinggi.” (HR Muslim)

      Yang menjadi polimik di sosial media adakah patut guru melempang anak murid?

      Delete
    12. Tq Mr Phantom,
      Pihak PAKATAN kekurangan sukarelawan utk pantau peti undi,
      Letih beratur utk undi sekali dlm Van yg kutip peti undi tu dah siap siap ada peti klon,
      Atau masa pintu Van itu dibuka pasti kan Van itu kosong dan ada wakil PAKATAN yg tgok,
      Najib akan guna apa cara pun utk menang,
      Sanggup buat apa shj,
      Jadi Van yg kutip peti undi tu tak boleh cermin gelap,
      Takut ada lubang rahsia yg Di modified cuma perlu tukar dan tutup semula pintu itu, semasa dlm perjalanan ke pusat pengiraan undi,

      Delete
    13. Pemandu Van pun tgok jgk takut Jamal yunus menyamar jadi driver,
      Jamal ni bingai sgup buat apa shj

      Delete
    14. Harap pihak PAKATAN dpt pantau,
      Dan jika ada rakyat Malaysia ingin membantu tolong tgok tgok kan,
      Ambik gambar plat Van yg collect tu pastikan sama no ketika smpi di pusat kiraan undi,
      Letih rakyat undi,
      Letih PAKATAN kempen jika peti undi sewenang wenang nya di tukar

      Delete
    15. Pihak SPR sudah kaw kaw najib taruk,
      SPRM pun panggil tak boleh pakai jugak,
      Intergriti sudah Di pertikaikan,
      Segala gala nya tak boleh percaya,
      Krn najib sudah terdesak nak menang,

      Delete
    16. Harap suara kita sumer didengar oleh barisan utama Pakatan.

      Delete
    17. Sudah sudahlah dgn GST. Suatu keperluan untuk menampung kos kerajaan. Sebahagian besar diberi balik pada rakyat melalui BR1M, hospital dan sekolah free serta gaji/bonus kakitangan awam. 160 negara laksana GST. Bersatulah bersama kelompok Islam PAS dan UMNO menentang kelompok kafir evengelis dan liberal. Pilihlah jalan lurus dan jauhi jalan menuju jurang berapi.

      Delete
    18. Salah satu keindahan demokrasi adalah penyertaan (participation) dari segi pandangan dan aksi dari semua pihak dalam proses melahirkan kerajaan baru melalui pilihanraya.

      Proses ini amat bermakna kerana melalui perbincangan dan perbahasan rakyat jelata dapat menimbang pandangan dari pelbagai pihak dan mengubahsuai pandangan sendiri mahupun bergabung dengan orang bersependapat untuk meningkatkan pengaruh mereka sebelum membuang undi.

      Proses ini tidak patut berhenti setakat penjemahan suara majoriti. Jika kita berhenti di situ, ini bermakna kita sekadar menerima realiti masyarakat dan membiarkan golongan majoriti membuat pilihan untuk kita.

      Ia juga bermakna kita melepaskan peluang untuk bersuara dan mempengaruhi arus fikiran perdana untuk membawa perubahan yang lebih bermakna.

      Atas alasan ini, saya ingin memberikan pandangan saya tentang pemilihan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai interim perdana menteri kerajaan Pakatan Harapan dan sekaligus membalas hujahan saudara Wan Hamidi amid dalam artikel ‘Jika tak suka Dr Mahathir, siapa patut jadi calon PM?’

      Label idealis atau realis tidak membantu dalam perbincangan. Yakni kita perlukan kedua-dua elemen ini dalam politik.

      Tiada aspirasi, kita seumpama kapal hilang kompas di lautan, akhirnya mungkin kita tidak sampai ke mana-mana; Tidak menimbang keadaan sebenar, kita bagaikan anak kapal bercita-cita merentasi lautan Pasifik tetapi tidak mengambil peduli keadaan kapal.

      Namun garisan realiti dengan idealistik kadang-kadang bukan begitu jelas dan bergantung kepada interpretasi. Wan Hamidi telah meringkaskan aspirasi ramai anak Malaysia yang inginkan perubahan seperti berikut, “Kita perlu satu usaha tegas untuk merungkai masalah politik rasis yang semakin parah yang merenggangkan hubungan antara kaum dan agama. Kita perlu kepada kebebasan berfikir dan bersuara tanpa ancaman undang-undang zalim…”

      Bersifat perkauman

      Namun, soalan saya, kalau matlamat akhir kita ialah mencapai cita-cita ini, adakah pemilihan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai interim Perdana Menteri kerajaan Pakatan Harapan itu suatu langkah realistik?

      Kalau matlamat penukaran kerajaan adalah reformasi institusi, bukankah mana-mana reformis yang berjuang bersama rakyat selama ini calon PM yang lebih menyakinkan?

      Delete
    19. Calon dulu Tun M sebagai PM, lps tu undi kalah kan najib,
      Itu yg penting,
      Undi kalah kan najib,
      Buang najib jauh jauh,
      Integrity PAKATAN tak perlu di ragukan,
      Semua nya sdg bersemangat utk membaiki negara,
      Negara akan di pulih kan,
      Jgn ragu ragu tumbang kan najib dulu,
      Tumbang kan umnobn dulu !!!!

      Delete
    20. Hancurkan umnobn dulu,
      Tumbang kan najib dulu,
      Keupayaan PAKATAN Jgn di khuatir,
      Tun M di calon kan dulu PM,
      Najib ke jatuh dulu, itu yg penting,
      Najib mesti jatuh dulu,

      Delete
    21. Jgn pikir byk lagi,
      Undi PAKATAN,
      Jaga peti undi,
      Selamat kan peti undi dari di tipu,

      Delete
    22. Senjata PAKATAN yg paling utama ialah,
      1.pengundi muda umur genap 21thn, ini yg penting,
      2.mereka sgt bersemangat utk menjatuhkan najib.
      3.susah nak tgok pengundi muda ini dtg ke pusat pengundian,
      4.aku sendiri sudah terlepas beberapa kali pru,
      Cuma pru13 aje baru start undi
      5.itu pun aku undi kepala bapak pokimon najib pundekkar bugis Badak penyamun al musibat kepala bana telor kepit
      6.gampang najib aku tertipu rupa nya,
      7.pru14 ini slmt tinggal najib umnobn,

      Delete
    23. Pru14 terus jadi sistem khalifah

      Delete
  2. Replies
    1. Bn tumbang akibat soladariti rakyat yg menolak pemimpin yg khianat amanah yg di beri
      Maka sepatut nya mereka ditumbangkan by election
      Ini manifestasi dalam negara yg mengamalkan sistem demokarasi

      UNDI PAKATAN
      LAWAN TETAP LAWAN
      UNDUR JANGAN SEKALI

      Delete
    2. Sejak 2008 apabila Pakatan Rakyat di tunjangi DAP mentadbir kerajaan negeri Pulau Pinang, pelbagai kelemahan dan kepincangan pentadbiran kerajaan negeri telah didedahkan.

      Seawal pentadbiran bertukar tangan daripada Barisan Nasional, isu membabitkan pemansuhan tol Sungai Nyior misalnya sudah pun menjadi isu paling memalukan kerajaan DAP Pulau Pinang apabila janji-janji Pilihanraya Umum tidak dilaksanakan.

      Walaupun begitu DAP bijak mencatur politiknya, mereka menjadikan Pakatan Harapan sebagai 'camourflage' untuk menutup penguasaan dan kelemahan mereka dengan menjadikan pemimpin dan parti lain sebagai barisan hadapan.

      Secara tidak langsung penguasaan DAP tidak dilihat terlalu ketara namun rakyat perlu sedar sebagai parti yang dilihat paling berkuasa dalam Pakatan Harapan hari ini, sudah tentunya apa jua keputusan yang dibuat atau bakal dilaksanakan akan dipengaruhi suara dan dasar parti DAP.

      Ini disebabkan Pakatan Harapan pada hari ini tidak berada dalam keadaan yang tersusun hasil daripada pelbagai isu dan kemelut politik dalaman yang timbul sehinggakan sudah ada dikalangan penyokong sendiri melahirkan kekecewaan mereka.

      Suasana ini walaupun cuba ditutup oleh pimpinan-pimpinan dalam Pakatan Harapan, ianya tetap sampai ke pengetahuan rakyat dan ianya sudah pun menjejaskan kredibiliti parti-parti seperti PKR, PAN dan PPBM.

      Justeru itu dalam semua parti yang terlibat dalam Pakatan Harapan, hanya parti DAP sahaja yang dilihat masih punya cengkaman politik memandangkan corak pentadbiran yang mereka amalkan di Pulau Pinang.

      DAP dilihat menjadikan elemen kepimpinan ala-ala diktator sebagai senjata untuk memastikan parti itu terus bertahan serta berkuasa dan ini dibuktikan apabila tindakan mengenepikan hak wakil rakyat mereka sendiri dalam isu banjir yang berlaku di Pulau Pinang baru-baru ini.

      Berdasarkan kepada perkara tersebut maka sudah tentu dalam apa jua keputusan melibatkan Pakatan Harapan kini dan selepas ini sedikit sebanyak DAP akan bertindak sebagai pemutus.

      Delete
    3. Setuju dengan Bro RATK...
      Lawan tetap lawan !!

      Delete
    4. Muhamad Abdullah : kalau anak hisap gam.. kena tampar memang sesuai.. kalau anak aku.. aku tambah dgn beluti lagi… itu pun nak kena paham sikit ke… budus level gaban betul mak budak tu.

      Lepat Pisang : Isap gam tu lebih mncederakan.Kegiatan menghidu gam ini mempunyai kesan dan keburukannya tersendiri. Sebagaimana yang kita tahu bahawa Gam mengandungi pelarut seperti toluene serta trichloroethylene iaitu toksid yang boleh menggangu fungsi jantung. Oleh itu, Jika diambil secara berlebihan, bahan larutan itu akan menyebabkan denyutan jantung tidak stabil, manakala peredaran darah tidak teratur yang akhirnya boleh menyebabkan kematian.

      Disamping itu juga, kesan dari gam tersebut juga memberikan kesan kepada fungsi otak iaitu seperti boleh mengakibatkan seseorang yang mengambilnya secara berlebihan menjadi nyanyuk, hilang ingatan, psikotik atau gila, hilang upaya deria dan kelumpuhan pada bahagian tertentu.

      Selain dari itu juga, perlu juga diketahui bahawa apabila remaja terlibat dengan gejala hidu gam, ia tidak dapat dikesan melalui ujian air kencing sebab ia bukannya dadah. Ini akan menyukarkan kita untuk mengesan mereka yang terlibat dengan masalah ini kecuali ketika mereka sedang melakukannya. Malah ada diantara remaja apabila sudah ketagihan sanggup menggunakan bahan alternatif seperti pencair cat, petrol dan tahi lembu kering. Tahi lembu kering itu dibakar asapnya disedut. Oleh yang demikian setelah seseorang tersebut sudah ketagih maka tidak mustahil mereka boleh terjebak dengan ganja ataupun dadah.

      Justeru itu juga, pelajar yang terlibat dengan gejala menghidu gam ini pada kebiasaannnya hilang minta untuk belajar dan menjadi pemalas dan akhirnya perkara ini boleh mempengaruhi masa depan mereka. Tambahan lagi, mereka yang baharu selesai melakukan kegiatan menghidu gam ini juga selalunya boleh bertindak di luar kawalan dan melakukan sesuatu yang boleh membahayakan diri dan orang lain seperti mengamuk, bergaduh, merempit dan sebagainya.

      Salbiah Mohd Yusof : Denda dulu biasa je tapi mak bapa kita tak kisah, tak taulah mungkin mak/bapak kita orang tak berpelajaran tapi bijak dalam mengajar anak orang sekarang terbalik pulak terpelajar tapi anak-anak dibiarkan buat apa saje (terutama cuti sekolah ni) senang hati ke duduk tempat kerja tu anak kat rumah terbiar.

      Delete
  3. Cytro dedak jom lawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar sahabat pembaca setia dan juga yang pertama kali terjumpa blog ini.Apa khabar sahabat pembaca setia dan juga yang pertama kali terjumpa blog ini. Terima kasih kepada yang membaca dan komen di entri “Melayu akan bebaskan Baitulmaqaddis“. Kali ini Abang nak berkongi kisah Cikgu Azizan yang didakwa di makamah kerana menghukum anak murid.

      Mohon seminit LIKE page kami yang penuh dengan ILMU untuk jadi top 10 Malaysia! Klik Sini

      Gempar satu Malaysia apabila Cikgu Azizan di dakwa di Makamah Seremban kerana menghukum anak murid yang didapati melanggar disiplin sekolah. Cikgu Azizan didakwa di bawah seksyen 323 Kanun Keseksaan iaitu mendatangkan kecederaan dengan sengaja. Sabit kesalahan 1 tahun penjara atau denda RM2000. Bagi penjawat awam boleh dikenakan tindakan tatatertib seperti dipotong 3 mata gaji dan ditahan kenaikkan 3 tahun atau lebih berat ditamatkan perkhidmatan.

      Berikut adalah serba sedikit perjalanan kes Cikgu Azizan :

      31 Oktober 2017 : Sebutan Kes. Berhadapan dengan pertuduhan di bawah Seksyen 323 Kanun Jenayah di Mahkamah Majistret Seremban. Beliau tidak menyangka disabitkan atas seksyen tersebut. Mengaku tidak bersalah di atas tuduhan itu sebaik sahaja Hakim membicarakan dan dibenarkan ikat jamin sebanyak RM500

      Dakwaan ke atas beliau dibuat atas tuduhan mendenda seorang murid. Untuk pengetahuan sahabat semua, beliau mendenda murid tersebut atas kesalahan: Menghidu gam dalam kawasan sekolah dan turut mempengaruhi murid lain (3 orang) supaya turut serta. Kesalahan tersebut dilakukan sejak 2016. Memukul murid lain. Ponteng dengan memanjat pagar sekolah.

      27 November 2017 : Dokumen pertuduhan telah diserah kepada beliau.

      19 Disember 2017 : Perbicaraan akan bermula.

      Delete
  4. Tumbangkan BN satu ibadah, takbir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas peristiwa melibatkan Azizan Manap atau Cikgu Azizan, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendesak pelaksanaan segera kod etika ibu bapa atau penjaga bagi “melindungi guru”.


      Presiden NUTP Kamarozaman Abd Razak berkata kod itu tidak boleh ditangguhkan bagi melindungi guru jika "diserang", seperti mana yang berlaku terhadap Cikgu Azizan, lapor Berita Harian.

      Menjadikan kes Azizan sebagai kes contoh, Kamarozaman berharap guru disiplin dapat menjalankan tugas dengan penuh berhemah selepas ini, tidak seperti sekarang yang “seolah-olah tangan mereka telah diikat dari belakang”.

      “NUTP sedang menyediakan cadangan kod etika ibu bapa/penjaga untuk dijadikan sebagai panduan atau tatacara ibu bapa ketika berurusan dengan guru.

      “Kod etika itu juga nanti akan memastikan maruah dan emosi guru-guru tidak terjejas akibat tekanan berpunca daripada serangan ibu bapa yang tidak berpuas hati terhadap mereka.

      “NUTP berharap masyarakat dapat memberi lebih perlindungan kepada guru-guru dalam menguruskan hal-hal disiplin dengan lebih berkesan,” beliau dipetik sebagai berkata.

      Mahkamah Majistret Seremban semalam melepas tanpa membebaskan Azizan, 44, guru Sekolah Kebangsaan Taman Semarak, Nilai, daripada pertuduhan mencederakan murid Oktober lalu.

      Dia ditahan selepas dikatakan menampar seorang pelajar yang didakwa melakukan kesalahan disiplin berat dan berulang, antaranya, menghidu gam, bergaduh, ponteng kelas dan membuli pelajar lain.

      Sementara itu, NUTP juga mencadangkan semua guru-guru diberi latihan khusus untuk menangani masalah disiplin khususnya bagi kes yang berulang, kes berat atau kritikal.

      NUTP juga berharap warga pendidik diberi ruang oleh masyarakat agar dapat mengekalkan keharmonian dalam mendisiplinkan murid di sekolah agar aspirasi Transformasi Nasional 2050 (TN50) dicapai.

      'Tak pertahan guru sengaja dera murid'

      Sementara itu, Setiausaha Agung NUTP Harry Tan Huat Hock pula menegaskan NUTP tidak akan mempertahankan guru yang sengaja mendera dan mencederakan murid sehingga berlaku pendarahan atau kemudaratan.

      Sokongan ibu bapa dan penjaga melalui PIBG terhadap guru dan sekolah mestilah secara sepenuhnya bagi membina keyakinan diri guru dalam mendidik anak bangsa tanpa ada pengaruh luar.

      NUTP tahun lalu menyerahkan cadangan kod etika berkenaan kepada Kementerian Pendidikan tetapi sehingga sekarang badan itu mendakwa masih belum ada tindakan.

      Kod etika itu antara lain memberi garis panduan kepada ibu bapa dan penjaga apabila masuk ke kawasan sekolah dan berurusan dengan guru dan pihak pentadbir sekolah.

      Delete
  5. Media Arus Perdana (MAP) hanya media propaganda yang syok sendiri tanpa denyut...sama ada ianya koma atau sudah "brain dead". RTM is a waste of public money...kumpulan media prima, utusan nazak menunggu masa di cabut mesin penyambung nyawa. Ini semua akibat ketulahan menyebar berita bohong demi mengampu MO1.

    Saya dah lebih sepuluh tahun tak buka channel RTM dan TV3suku...muak dengan approach yang ketinggalan zaman.
    Media alternatif dialam siber lebih terbuka dengan isu semasa dan kita dapat melihat pelbagai pandangan dari kedua belah pihak pro kerajaan dan pembangkang. Apa yang disuarakan adalah direct dari rakyat dan bukan pembohongan pemimpin kerajaan....kita punya hak sendiri untuk menilai pelbagai hujah dari rakyat semua...memang ada yang berhujah dengan baik dan tak kurang juga yang melalut dan mencarut....kita menilai sendiri dengan akal yang kita miliki.

    Traditional Mainstream Media is dead....they choose their own demise by not listening to the people.
    We are smart people and with smart phone in our hand, we become smarter.

    JUST USE YOUR "AKAL"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rite bro putrakraken media arus perdana membuai penonton dgn berita sampah
      Rancangan wacana politik yg satu hala dan berat sebelah
      Rancangan hiburan yg merapu dan melalaikan
      Tak ketinggalan drama karut yg sinopsisnya mengenai darjat keturunan dan kasta
      Kisah wanita berebut jantan
      Kisah lelaki berebut betina
      Kisah keluarga berebut harta
      Dan bla bla bla
      Amat kurang slot utk meningkatkan modal insan
      Dan generasi baru yg terdedah dgn media perdana ini akan melahirkan generasi mati minda dan jumud
      Maka tunggu negara kita kembali ke minda kelas pariah nnti
      Cepat atau lambat bergantung pada masa yg allah tentukan nanti

      Delete
    2. Agree with you Sir..!!

      Salam perjuangan...

      Delete
    3. Bro Phantom

      Tumbang saja umno/pas teman hantor pisang ke masjid.

      Delete
    4. LAZADA dengan bangga umum raih jualan RM 1 bilion sehari pada jualan 12.12 lepas .

      Siapa yang berbelanja ini ??

      Rakyat Malaysia yang sering merungut kos sara hidup tinggi di negara hasil hasutan pembangkang yang bangang !


      Pembangkang dan portal pro mereka sering menuduh bahawa rakyat di negara ini terhimpit kos sara hidup hingga mengurangkan belanja rumah .

      Kita tak dapat nafikan ada golongan miskin bandar tapi ini bukan sahaja di Malaysia tetapi ada di negara seluruh dunia .


      Sebenarnya majoriti rakyat di negara ini tidak seteruk mana terhimpit kos sara hidup , tetapi hasutan dari pembangkang kepada mereka sering menyalahkan GST dan kerajaan sebagai punca .

      Ini tidak kerana kos sara hidup perlu dilihat secara menyeluruh . Hal ini disebabkan ada juga berkait dengan hasil tinggalan legasi Mahathir iaitu TOL yang diakui kerajaan dahulu sign perjanjian berat sebelah .


      Jadi , melalui Bajet 2018 ini , subsidi dan bantuan kerajaan terus disalurkan kerajaan terus kepada rakyat di kampung .

      Delete
    5. Siapa lagi kalau bukan babi tonggek umno.

      Delete
    6. Subsidi disalurkan terus ke rakyat di kampung.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    7. Bro Zack at 12.37.......sedekah duit masok tabong surau atau masjid pon boleh yeooopppp......

      Insha-Allah kita menang yeop...ameen..!!

      Delete
    8. Kes Cikgu Azizan ini membuatkan saya gigit jari. Saya tidak boleh nak tunding jari cakap siapa yang bersalah walaupun berdasarkan berita, dikatakan pihak pelajar yang bermasalah. Itu berdasarkan pembacaan saya la. Ada juga yang cakap ibubapa pelajar tersebut mengambil tindakan undang-undang disebabkan kecederaan serius - dikatakan Cikgu Azizan menampar pelajar tersebut sehingga berdesing telinga. Terkini yang saya terima, mahkamah memutuskan untuk melepaskan dan membebaskan beliau daripada pertuduhan. Walau apapun yang terjadi, ada sesuatu yang kita perlu take note daripada kes ini.



      Saya tertanya-tanya kenapa sekarang ni ada sahaja konflik antara guru dan pelajar? Saya tak pasti sekarang apa yang bermain dalam minda pelajar-pelajar dan ibubapa ketika berbuat demikian kepada guru mereka? Di pihak guru pun serupa, jika benarlah pelajar itu dicederakan, adakah ia bertujuan menghukum atau ada sebab lain? Mindset mereka macam mana? Mungkin zaman berbeza, mungkin pengalaman saya berbeza. Jadi saya nak kongsikan jugak la sedikit sebanyak pengalaman saya dihukum semasa sekolah rendah dan menengah. Boleh tahan la jugak banyaknya.

      Masa saya sekolah rendah dahulu saya berpindah sekolah sekali. Mula-mula saya bersekolah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sultan Abdullah (SRKSA), Kuantam, Pahang kemudian berpindah ke Sekolah Rendah Kebangsaan Bachok (Kemudi), Bachok, Kelantan masa darjah 6. Masa saya sekolah di SRKSA, ada jugak rakan-rakan sezaman saya yang nakal dan pada masa tu, cikgu boleh je hukum murid dan kami pada masa tu tak ambik kisah pun. Saya senaraikan yang saya ingat denda-denda yang saya pernah kena dan kawan-kawan saya pernah kena pada masa sekolah rendah:

      1.. Saya ingat dulu ada rakan saya budak India, kena kurung dalam almari sebab nakal. Nama Cikgu tu Cikgu Nasa, sama pulak ngan nama saya kan? Masa tu saya masih dalam darjah 2 (kelas 2 Hijau, tahun 1990). Dalam kelas kami masa tu ada satu almari kayu kosong, saya tak ingat dah kenapa budak tu kena kurung, si mamat India tu meraung la "Cigu, cigu tak mau cigu, tolong cigu". Lepas kena kurung boleh cikgu tu gelak kecil ngan kami, kami pun gelak jugak sebab kelakar. Kena kurung kejap je pun, tak sampai 10 minit. Lepas tu budak India tu tak ambil hati pun, tak mengadu kat mak ayah dia pun, sebab kalau ngadu memang kena tambahan la dari mak ayah dia. Kami pun tak lah nak besar-besarkan isu sebab kami sangat hormat cikgu kami.

      2. Ada dulu budak kelas lain yang kantoi beli tikam dan menang tu, cikgu pun beli satu papan tikam tu, gantung kat kepada budak tu, bawak masuk setiap kelas. Cikgu tu bawak budak tu ke setiap kelas hokey.. lawak tu.

      3. Ni pun masa darjah 2, saya ni suka buat bising, lepas tu ada cikgu tu lalu, dia kawan ayah saya.. dia masuk terus bedal saya dengan pembaris panjang kuning tu. Tapi saya tak da pun nak merepot-repot kat ayah saya sebab saya tahu kalau saya repot, saya akan kena lagi teruk kat rumah.

      4. Teringat masa darjah 4, sebelum cuti sekolah, cikgu Bahasa Melayu ada bagi kerja rumah sebelum cuti sekolah. Dia nak setiap orang poskan dia satu surat tidak rasmi setiap sorang sebab masa tu belajar pasal karangan surat tidak rasmi. Dia bagi alamat. Masa cuti tulis surat dan pos kepada beliau. Lepas cuti kalau siapa tak pos kena lari keliling padang. Masa cuti sekolah tu saya balik Kelantan. Jadi saya tulis surat tu. Cerita la pengalaman balik kampung dan sebagainya dalam surat tidak rasmi tersebut. Lepas je cuti sekolah (2 minggu kalau tak silap), cikgu panggil nama sorang-sorang yang tak pos surat kena lari keliling padang, 5 round kalau tak silap. Ada kawan tu anak cikgu sekolah tu jugak pun tak tulis surat tu. Dia pun kena round padang, tapi takda isu pun.

      5. Masa darjah 5, masa antara matapelajaran, masa tu cikgu tak datang lagi, kami bising dengan budak kelas sebelah. Lepas tu datang cikgu lelaki, suruh beratur depan kelas dapat penampar sorang satu. Pedih jugak dapat penampar tu. Tapi kami tak berdendam pun sebab tu salah kami.

      Delete
  6. (TEMPAT ke-6). Ayuh kita perkasakan perjuangan menerusi media sosial dengan bijaksana dan jiwa besar. Jangan terpancing oleh provokasi pihak sebelah sana. Jom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rite mahligai bukan setakat memperkasakan media sosial
      Program mendekati masyarakat pendalaman yg akses pada media alternatif juga perlu utk mmbetulkan persepsi mereka dgn penerangan yg mudah difahami mereka
      So kawan rasa org pendalaman tak hadam kisah rci doj 1mdb n bla bla bla yg teknikal
      So kena di ringkaskan dan di compactkan menjadi ayat yg mudah utk di hadam oleh mereka yg tidak tinggi kadar kefahaman dalam urusan menguruskan negara dan perkara politik umumnya

      Pihak pakatan yg berkempen di kawasan sub urban maklum tntang perkara ini

      Delete
    2. Dalam satu majlis dialog “Malaysia Baru” yang diadakan dua hari lalu (17.12.17) Tun Daim nampak play safe bila menjawab soalan. Ini adalah antara hujah hujah beliau;

      1. Kebebasan bersuara semakin disekat berbanding di zaman Tun M......Tun Daim mungkin tidak tahu ISA sudah dihapuskan di zaman Najib.
      2. Jurang semakin besar di antara yang kaya dengan yang miskin.......Tun Daim lupa dia lah yang bersekongkol dengan Tun M mengamalkan crony capitalism selama 22 tahun (dia salah seorang daripadanya) iaitu mengkayakan beberapa individu kononnya individu itu boleh melimpahkan kekayaan mereka kepada orang ramai. Sebab itu visi Najib ialah mengujudkan masyarakat berpendapatan tinggi menjelang 2020.
      3. Kalau ekonomi negara baik, mangapa banyak syarikat bankrap dan perlunya ada BR1M.....Tun Daim sekali lagi lupa bahawa yang menubuhkan “Danaharta” semasa krisis Kewangan dulu ialah Tun M. Ini dikritik oleh Anwar semasa merasmikan Konvensyen UMNO Johor di Pulau Sibu Mersing.
      4. Menurut Anwar Danaharta adalah agenda Mahathir untuk “bailout” syarikat syarikat milik kroninya termasuk muslihat untuk menghalalkan bailout syarikat milik anaknya Mirzan yang hampir bankrap akibat krisis Kewangan itu. Tun M melihat ucapan itu sebagai perancangan Anwar mahu menjatuhkan beliau seperti jatuhnya Suharto di Indonesia. Sebab itu dia menggunakan isu liwat untuk menjatuhkan Anwar.
      5. Mengenai BRIM, Daim tahu subsidi pukal untuk petrol perlu ditamatkan. Bila Najib hentikan maka penjimatan itu termasuk hasil GST dipulangkan kepada rakyat melalui BRIM.
      6. Tun Daim sokong hanya sekolah satu aliran sahaja.....Tun Daim jangan hipokrit kerana dia tidak pernah pun memperjuangkan isu sekolah satu aliran semasa dalam kabinet dulu. Kalau berani buatlah kenyataan terbuka bukan di majlis tertutup (kehadiran 80 orang) dan media tidak dibenarkan masuk.
      7. Malaysia akan jadi negara berpendapatan tinggi dan GDP mencatat pertumbuhan yang membanggakan itu semua bukan satu realiti, ia hanya satu angka sahaja....Masa Tun Daim jadi Menteri Kewangan dulu apakah angka angka ini tidak penting kepada beliau?
      8. Menurut Bank Dunia yang menyatakan Malaysia Economic Monitor (MEM) mencatatkan Pendapatan Negara Kasar (PNK) per kapita untuk Malaysia dianggarkan mencecah RM39,407 (AS$9,660) pada tahun 2017 menghampiri PNK negara berpendapatan tinggi yang ditakrifkan iaitu melebihi RM49,916 (AS$12,236).
      9. Gabenor bank negara tidak boleh dilantik oleh menteri kewangan atau PM. Begitu juga Peguam Negara dan IGP, mereka mesti dilantik oleh Parlimen......Sepatutnya ini dilaksanakan masa dia jadi Menteri Kewangan apatah lagi semasa Tun M jadi PM selama 22 tahun dulu.
      10. Tun M lantik dia sebagai menteri kewangan kerana dia bukan orang politik. Tengok kepada Tengku Razaleigh yang akhirnya lawan boss dia......Itu memang tidak penting kepada Tun Daim. Dia hanya memikirkan kekayaan dan perniagaan. Politik hanyalah alat kekayaan kepada beliau.
      11. Menurut Daim, Allah telah bagi anda untuk membuat pilihan, syurga atau neraka, maka antara BN dengan PH, buatlah pilihan anda sendiri......Kalau itu perbandingannya, setujukah Tun Daim, kalau pilih Pakatan Harapan maka nerakalah jawabnya kerana Lim Kit Siang yang akan jadi PM.

      Delete
    3. Anon zaman madey perintah belum ada smartphone dan pada zaman madey lah information technology diperkenalkan dalam silibus di ipt dan ipta sila rujuk sejarah

      Delete
    4. Saudara RATK, bagus. Saya sangat bersetuju!

      Delete
    5. Kopipesssss baghal.......Lim Kit Siang takkan jadi PM Msia.

      Itu propaganda korang yg nak takot-takotkan orang Melayu saja.

      Korang memang takot dengan Tsunami Melayu.....sebab dulu dah merasa Tsunami Cina.

      Korang pon tau undi Cina tak menyebelahi korang.....jadi yg jadi harapan hanyalah undi Melayu.

      Itu sebab satu formula dibancoh untuk momok-momokkan orang Melayu supaya takot nak undi Pakatan.

      Berrrrbagai formula dan method "taktik momok" direka-cipta demi menghalang orang Melayu supaya jangan undi Pakatan.

      Tapi........sekarang zaman info di hujong jari bebbb......nak tipu pon tak boleh.......segala benda boleh diakses dengan mudah sama ada melalui komputer atau handphone.

      Sumer blog2, berita, ulasan, komen, artikel2 hanya di hujong jari.......cuma petik saja di alam cyber.

      Jadi kepada Kopipesss Lanun........tak payahlah nak jual temberang sangat.......tiap artikel yg ko copy paste boleh dicari kebenarannya dengan mudah dalam ruang cyber yg cukop meluas bebbbb......

      Ingat tuuuu......hanya di Hujong Jari....!!

      Delete
    6. 1. Masa tingkatan 1 saya pernah tolak kawan tu jatuh katil. Bengkak kepala dia. Ada orang report kat PK Ko (Penolong Kanan Ko-Kurikulum), Ustaz Mahadi nama dia. Dia panggil saya, kena 'tipah' (saya tak tahu perkataan sebenar, tapi tempeleng kena belah belakang kepala tu). Bukan sekali, tetapi berkali-kali. Kena maki. Tapi saya tak da pun nak mengadu kepada keluarga.

      2. Tingkatan 2, saya ingat saya tak siap kerja rumah Kemahiran Hidup. Kena rotan halus tu lagi. 3 kali. Adessss...

      3. Tingkatan 2 jugak, masa ni lambat pegi mandi nak pegi 'Prep'. Keluar bilik air Ketua Warden dah siap standby dengan batang penyapu libas kat punggung sorang-sorang. Sakit makkk...

      Lepas tu saya dah tak kena hukum dah sebab dah pandai cover. Tapi ni saya tengok orang lain kena dengan cikgu sebab masalah disiplin dan kenakalan.

      1. Ada kena rotan depan semua. Dia panggil 'Public Canning' sebab hisap rokok. Yang merotannya cikgu disiplin. Ada dalam 5 orang kalau tak silap. Tapi tak da isu selepas tu.

      2. Selalu masa perhimpunan, masa pengetua berucap, kalau ada yang bercakap, pengetua akan panggil berdiri di depan.

      3. Masa tingkatan 5, saya dilantik sebagai exco asrama. Ada satu kes tu budak Tingkatan 3 kantoi mencuri duit tabung Kadet Polis di sekolah. Setelah disoal siasat, budak tu mengaku. Memang kena belasah dengan ketua warden. Tapi selepas tu tiada isu sebab ibubapa budak tu pun tahu anak mereka bermasalah.

      4. Masa tingkatan 5, masa kelas, PK HEM (Penolong Kanan Hal Ehwal Murid) datang dan panggil semua exco asrama ke pejabat beliau. Apabila masuk bilik mesyuarat bersebelahan dengan pejabat PK HEM tu, terkejut kami (exco asrama) sebab semua budak Tingkatan 3 yang tinggal di asrama ada di situ. PK HEM cakap mereka tak mengaku buat bising masa Prep sebab ada seorang warden perempuan menyuruh mereka agar tidak membuat bising masa Prep, tapi ada beberapa orang pelajar yang mengejek warden tersebut dan warden tersebut melapor ke PK HEM. Untuk pengetahuan, PK HEM pada masa tu ketua warden, memang kena paksa la siapa yang buat bising. Budak-budak ni kan jenis setiakawan, memang tak mengaku. Last-last ada yang mengaku. Sebab tak tahan tengok kawan-kawan depa kena bantai. Yang kelakarnya, PK HEM bantai budak-budak tu sambil senyum, kami berdiri situ je sebab PK HEM nak kami jadi saksi.

      Yang penting selepas kesemua peristiwa-peristiwa di atas, tiada pun ibubapa datang menyerang guru di sekolah, tiada pun tindakan undang-undang diambil ke atas guru tersebut dan tiada pun pelajar-pelajar masa tu bawak geng nak bantai cikgu-cikgu terbabit. Sebab apa? Sebab kami hormat cikgu dan kami tahu kami bersalah. Dan juga kepercayaan ibubapa kepada guru sangat mustahak. Saya tak tahu bilakah undang-undang yang mengekang guru ini dikuatkuasakan? Saya rasa zaman saya dulu tak da pun. Paling tidak guru disiplin memang ditakuti oleh pelajar-pelajar. Tapi depa tak la nak cari pasal sesuka hati. Mereka akan bertindak jika adanya perlanggaran peraturan, masalah disiplin dan sebagainya.

      Guru ni orang yang mengajar kita, memberi ilmu. Seharusnya kita hormat mereka. Jangan sakiti hati mereka. Merekalah ibubapa kita di sekolah. Keberkatan ilmu itu ada dengan mereka. Mereka bukanlah hendak menghukum sesuka hati. Siasatlah mengapa mereka berbuat sedemikian. Mereka tidak mahu anda gagal. Mereka nak kita jadi orang yang berguna.

      Kalau adapun guru yang ada masalah, barulah boleh diambil tindakan sewajarnya. Masa saya sekolah dulu pun ada juga guru-guru bermasalah, seingat saya 2 orang sepanjang saya bersekolah menengah. Tapi tak bolehlah sebab tu terus hilang hormat kepada semua cikgu. Tak ramai guru bermasalah. Yang selalu mendatangkan masalah adalah murid-murid atau pelajar-pelajar juga.

      Kepada ibubapa, jangan percaya anak-anak anda bulat-bulat walaupun mereka seperti malaikat di rumah. Kena ambil tahu perkembangan anak-anak anda di sekolah. Jangan apabila dah ada kes, baru nak datang sekolah serang guru. Jangan 'campak' je anak-anak ke sekolah dan mengharapkan produk akhir.

      Delete
    7. BERBURU DI PADANG DATAR
      DAPAT RUSA BERBELANG KAKI
      KALAU BERGURU KEPALANG AJAR
      BAGAI BUNGA KEMBANG TAK JADI

      HORMATI GURU
      SANTUNI MEREKA
      WALAU MEREKA TIDAK MELAYANI KITA DGN SEPATUTNYA
      INI ADALAH KUNCI MENDAPAT ILMU YANG BERKAT

      Delete
  7. TAHNIAH TUAN BUDIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ia juga bermakna kita melepaskan peluang untuk bersuara dan mempengaruhi arus fikiran perdana untuk membawa perubahan yang lebih bermakna.

      Atas alasan ini, saya ingin memberikan pandangan saya tentang pemilihan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai interim perdana menteri kerajaan Pakatan Harapan dan sekaligus membalas hujahan saudara Wan Hamidi amid dalam artikel ‘Jika tak suka Dr Mahathir, siapa patut jadi calon PM?’

      Label idealis atau realis tidak membantu dalam perbincangan. Yakni kita perlukan kedua-dua elemen ini dalam politik.

      Tiada aspirasi, kita seumpama kapal hilang kompas di lautan, akhirnya mungkin kita tidak sampai ke mana-mana; Tidak menimbang keadaan sebenar, kita bagaikan anak kapal bercita-cita merentasi lautan Pasifik tetapi tidak mengambil peduli keadaan kapal.

      Namun garisan realiti dengan idealistik kadang-kadang bukan begitu jelas dan bergantung kepada interpretasi. Wan Hamidi telah meringkaskan aspirasi ramai anak Malaysia yang inginkan perubahan seperti berikut, “Kita perlu satu usaha tegas untuk merungkai masalah politik rasis yang semakin parah yang merenggangkan hubungan antara kaum dan agama. Kita perlu kepada kebebasan berfikir dan bersuara tanpa ancaman undang-undang zalim…”

      Bersifat perkauman

      Namun, soalan saya, kalau matlamat akhir kita ialah mencapai cita-cita ini, adakah pemilihan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai interim Perdana Menteri kerajaan Pakatan Harapan itu suatu langkah realistik?

      Kalau matlamat penukaran kerajaan adalah reformasi institusi, bukankah mana-mana reformis yang berjuang bersama rakyat selama ini calon PM yang lebih menyakinkan?

      Saya tidak berniat menghuraikan rekod hitam Mahathir secara panjang lebar

      Sememangnya Mahathir telah merosakkan keagungan institusi kehakiman negara, mencabur kebebasan dan hak asasi rakyat dengan undang-undang zalim, lagipun “menginstitusikan” kronisme melalui saluran Umno.

      Untuk huraian terperinci, kita boleh merujuk kepada buku Malaysian Maverick yang ditulis oleh bekas wartawan mendiang Barry Wain. Ramai mungkin tertanya-tanya, kalau anda boleh terima Datuk Seri Anwar Ibrahim, kenapa tidak boleh memberi peluang kepada Mahathir yang kini sudah insaf?

      Pertama sekali, pendekatan, pengalaman dan tahap konsistensi kedua-dua tokoh ini amat berbeza.

      Anwar menaungkan gerakan Reformasi yang menentang nepotisme dan kronisme sejurus selepas beliau dipecat oleh Mahathir pada tahun 1998, kemudian di bawah pimpinan Wan Azizah Ismail dan aktivis Reformasi, PKR yang berjuang untuk keadilan semua rakyat tidak kira kaum dan agama ditubuhkan.

      Berbeza dengan Anwar, selepas gagal menumpangkan Najib dalam parti, Mahathir keluar Umno dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang bersifat perkauman.

      Mahathir belum insaf

      Walaupun ada juga prinsip-prinsip asas parti tersebut yang bersifat progresif seperti menegakkan sistem demokrasi berparlimen, memelihara hak asasi manusia dan lain-lain, agenda BERSATU utama masih kedudukan istimewa satu-satu kaum. Ia jelas bertentangan dengan prinsip asas gerakan Reformasi.

      Lagipun, padahal Mahathir selaku penasihat parti pun tidak mengerti prinsip-prinsip asas tersebut.

      Misalnya, apabila ditanya di suatu forum samada beliau akan mengulangi Operasi Lalang pada hari ini, jawapan beliau adalah beliau akan menahan mereka di bawah ISA juga jikalau situasi hari ini sama seperti dulu, di mana beliau diberitahu jika penangkapan tidak dilakukan, rusuhan dan pembunuhan akan berlaku.

      Delete
  8. https://m.malaysiakini.com/news/405924


    Sokongan rakyat melayu kpd umno turun 50%

    ReplyDelete
    Replies
    1. MELOYA KINI!!!

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
    2. Kahkahkkahkah..padan muka wak kojola kengkang babi tonggek umno

      Delete
    3. mahaRAJA bugis!!!

      Bakal turun takhta

      Keh keh keh keh keh!!!!

      Delete
    4. Hehe najib dah g sri lanka nk melabur kat sana harap maklum

      Delete
    5. Ia bukan sahaja dilihat sebagai satu tindakan biadab malahan ianya dianggap terlalu terdesak apabila sanggup tergamak eksploitasi nama sultan untuk kepentingan politik peribadi.

      Lebih aib, ‘askar siber’ pembangkang Malaysia dikesan mempergunakan laman sosial palsu konon Sultan Hassanal Bolkiah menyokong usaha Tun Dr. Mahathir Mohamad ‘melawan’ Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Mesej yang disebarkan sejak Khamis lalu menjadi tular dalam kalangan netizen tempatan yang langsung percaya Sultan Brunei berkenan menyebelahi tokoh veteran berusia 92 tahun itu untuk menang pilihan raya umum ke-14.

      Justeru Polis Diraja Brunei (PDB) memberi amaran tegas sambil mengingatkan orang ramai agar tidak percayai berita atau fakta diragui yang disebarkan melalui akaun media sosial tertentu sama ada dari dalam atau luar negeri.

      Media Brunei melaporan, laporan palsu berbaur hasutan antikerajaan itu disebarkan menerusi Facebook, Twitter, Whatsapp selain Instagram dengan menyalahgunakan identiti atau nama pembesar, kenamaan dan sebagainya.

      Akaun tersebut menurut jurucakap PDB disyaki mempunyai unsur penipuan dan berita tidak benar bertujuan untuk memperdayakan orang ramai selain menimbulkan ketegangan serta suasana tidak senang dalam kalangan rakyat.

      PDB turut menasihatkan masyarakat agar semak kesahihan maklumat disebarkan melalui aplikasi InfoDeptBN dikendalikan oleh Jabatan Penerangan Brunei di bawah Pejabat Perdana Menteri yang dilancarkan pada Mei lalu.

      Terdahulu, netizen di Malaysia kecoh dengan penularan mesej konon daripada Sultan Brunei yang memuji Mahathir untuk menentang Najib dan menggelarkan pemimpin Pakatan Harapan belum didaftarkan sah itu sebagai Master.

      Namun, akaun yang menggunakan nama H. H. Haji Hassanal Bolkiah itu didapati palsu kerana baginda tidak pernah memiliki laman tersebut dan mesej ditulis itu sendiri agak diragui berdasarkan gaya lenggok bahasanya.

      Delete
    6. Dulu ada gosip kata artis sokong Tun.

      Tapi deme kata fitnah

      Siti calon pekan demen kata tipu.

      Skrg sheila hentam dasar kerajaan pasal kos hidup adakah fitnah???

      Facebook fake tu tanda tanda dah woiii

      Delete
    7. Eheheks anon tulis berjela jela ke brunai bagai
      Ape cite najib nk melabur di sri lanka?
      Jgan kata melabur jadi melebur
      Nnti tiba tiba ada 2mdb pulak

      Delete
    8. Yeop....jangan beranak biak lagi jadi 3mdb pulaakkk.
      hehehehe

      Delete
    9. Haha bro phantom najib cakap ikut keperluan nk buat sequel 1mdb

      Delete
    10. Adakah beliau telah insaf? Jelas tidak. Bagaimana kita yakin bahawa beliau akan membawa perubahan jikalau beliau tidak mengakui kesilapan lampau, malah sanggup meletakkan tanggungjawab Operasi Lalang kepada orang bawahan, lagi bersedia mengulangi kesalahan tersebut?

      Jikalau penjelasan Mahathir di forum tersebut boleh diterima, apatah kita pasti bahawa beliau tidak akan menyalahgunakan undang-undang sekali lagi dan menahan reformis jati jikalau beliau kembali menjadi PM?

      Keyakinan kita terhadap seseorang itu bukan seperti durian runtuh, ia pasti ada asas dan sejarahnya. Sokongan mantap kepada Anwar bukan datang dengan sewenang-wenangnya.

      Beliau telah melalui pelbagai ujian dan cabaran sepanjang perjalanan ini.

      Ramai di kalangan pejuang pendidikan Cina ragu-ragu tentang keikhlasan beliau untuk membawa keadilan kerana beliau pernah mengambil tindakan menghantar guru yang tidak faham Bahasa Cina untuk menduduki barisan esekutif di sekolah-sekolah rendah Cina semasa beliau menjawat jawatan Menteri Pendidikan pada 1980-an.

      Selepas beliau keluar dari penjara pada tahun 2004, beliau terpaksa juga menjawab soalan-soalan tentang kesilapan lampaunya. Dalam hampir sepuluh tahun yang lalu, beliau telah berusaha untuk memikat hati pelbagai kaum dengan aspirasi Politik Baru yang menjanjikan keadilan untuk semua.

      Kalau beliau kini berjaya mendapat sokongan dari pelbagai kaum, ia rezeki beliau atas kesungguhan dan pengorbanan beliau sendiri. Sebaliknya, Mahathir baru meninggalkan Umno pada tahun lepas.

      Beliau tidak pernah menghadapi ujian sepertimana kegagalan PKR dalam pilihanraya tahun 2004 sehingga tinggal hanya satu kerusi parlimen. Kita bukan yakin pun beliau akan kekal berjuang sebagai pembangkang selepas PRU-14, apakah asas Pakatan Harapan memberi kepercayaan kepada beliau untuk memimpin Pakatan Harapan?

      Ada di kalangan reformis yang kata, kita perlu menggabungkan segala kekuatan untuk menumpangkan BN.

      Bukan calon terbaik

      Saya setuju bahawa dalam politik kompromi itu memang ada, tiada masalah untuk memberi ruang kepada beliau untuk berjuang sebagai pembangkang, tetapi untuk beliau memimpin gerakan reformasi, bukankah itu sudah keterlaluan, seumpama tetamu sudah menjadi tuan rumah?

      Wan Hamidi bertanya, jika bukan Mahathir, siapa lagi? Apa kata Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang sudah berpengelaman memerintah negeri Selangor atau Nurul Izzah Anwar yang dapat mendukung aspirasi pemuda-pemudi?

      Delete
  9. Othaman Ahmad20 December 2017 at 09:32
    Saya amat membenci Hadi Awang kerana telah memecah belah ukhuwah Orang2 Islam dan mengkafirkan Melayu UMNO termasuk saya, arwah ibu & keluarga. Hingga hari ini saya tidak memaafkan dia & akan saya tuntut dia di akhirat kelak.

    Oh ya tak lupa....

    Kejora lahanat kufur juga adalah musuh Islam kerana dgn biadabnya telah mencela Maha Suci Allah SWT dengan lontaran kata2 kejinya,

    ALLAH MELIWAT DUNIA AKHIRAT MATDEY & KELUARGA.

    Ingat itu, semua pembaca blog....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami ingat sgt kat babi tonggek umno sekor ni.
      Kahkahkahkah

      Delete
    2. ....saya tak tahu...
      ...saya tak ingat...
      ...aku entah hidup ke idak tu pun aku tak ingat...

      Nukilan-Mamak Matdey Helo Kity...

      Delete
    3. ......saya tahu..
      .........saya ingat
      ...si bapok wak kojola kengkang babi tonggek umno...
      Lima kupang!!!
      ......Kahkahkahkakah...

      Delete
    4. Bro Zack......dah tinggal sekupang yeop.
      Jangan tak tau....

      Delete
    5. Jangan disebut nama geng najib nanti dia muncul meraban

      Delete
    6. Sekupang????
      Balik kampong sondol parit laaa
      kahkahkahkahkah.....

      Delete
    7. Apabila berkenaan kerajaan,umum akan terus menyebut Parti Politik Yang Menang Pilihanraya adalah kerajaan. Betul atau tidak? Maksud kerajaan ialah pentadbir yang mengurus tadbir perjalanan sesebuah negara atau negeri samada dari urusan pentadbiran,kewangan,pendapatan,pembangunan dan lain-lain lagi. Di Malaysia, kerajaan ialah kelompok Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Rakyat yang mempunyai majoriti sokongan. Mereka ini berada di dalam Blok Kerajaan manakala Ahli Parlimen yang tidak menyokong di panggil Pembangkang dan berada di Blok Pembangkang. Perdana Menteri dilantik di kalangan Ahli Blok Kerajaan dan kebiasaannya yang dilantik itu adalah Ketua kepada blok Kerajaan. Perdana Menteri kemudian melantik Timbalan Perdana Menteri,Menteri-Menteri Kabinet, Timbalan-TimbalanMenteri dan Setiausaha Parlimen. Mereka ini adalah dari kelompok Ahli-Ahli Politik yang menjadi Ahli Parlimen.

      Kerajaan sebenarnya bukan 100% Parti Politik. Kerajaan sesebuah negara terbahagi kepada 2, PEMBUAT DASAR dan PELAKSANA DASAR. Siapa Pembuat Dasar dan siapa Pelaksana Dasar. Kita perlu memahami kelompok ini sebelum membuat keputusan atau rumusan berkenaan Kerajaan.

      PEMBUAT DASAR

      Pembuat dasar ialah kepimpinan tertinggi kerajaan yang terdiri daripada Peringkat Pengurusan atau Eksekutif (Menteri,Timbalan Menteri, Ketua Setiausaha, Ketua Pengarah).

      PELAKSANA DASAR

      Pelaksana dasar pula ialah kakitangan kerajaan yang terdiri daripada Kumpulan Sokongan (Pegawai Kerajaan yang berkhidmat dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam).

      Pembuat Dasar boleh bertukar selepas Pilihanraya mengikut Parti Politik Mana yang menjadi Blok Kerajaan di dalam Dewan Rakyat di Parlimen. Manakala Pelaksana Dasar tidak akan bertukar walau parti mana menjadi Kerajaan. Sekiranya rakyat menyatakan Kerajaan yang sedia ada menyukatkan kehidupan rakyat, mereka perlu mengambil kira di bahagian mana yang menyukarkan mereka. Pembuat Dasar atau Pelaksana Dasar.

      Sebagai contoh, Kerajaan Malaysia sekarang melalui Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Razak mewujudkan UTC (Urban Transformation Centre) dengan meletakkan semua Pejabat Kerajaan termasuk Agensi di Bawah satu bumbung dan perkhidmatan termasuk Hari Sabtu Dan Ahad, adakah Dasar ini baik? Memudahkan Rakyat berurusan dan memberi fleksibiliti kepada Rakyat dalam berurusan dengan Jabatan Kerajaan yang mana sebelum ini Pejabat kerajaan hanya beroperasi 5 hari seminggu. Tetapi ada diantara kakitangan kerajaan seperti memboikot dengan tidak mahu bekerja dan mengakibatkan beberapa jabatan dan agensi kekurangan kakitangan sehingga mendatangkan kemarahan rakyat. Adakah Pembuat dasar yang tidak bagus atau pelaksana dasar yang tidak amanah? Pembuat dasar atau pelaksana dasar yang perlu disalahkan?

      Rakyat yang terpedaya dengan slogan "Tukar Kerajaan" sebaiknya melihat semula siapa sebenarnya harus di tukar? Pembuat dasar atau pelaksana dasar? Adakah dengan menukar parti memerintah dapat menyelesaikan semua masalah? Atau dengan mendisplinkan kakitangan awam berupaya untuk memberi kemudahan kepada rakyat?

      Delete
    8. 13:23, tak payah nak kambing hitamkan kakitangan kerajaan (pelaksana dasar). Nereka ke yg kenakan GST? Mereka ke yg tarik subsidi? Mereka ke yg kawal harga minyak? Mereka ke yg kurangkan peruntukan belanjawan pendidikan? Dan beribu soalan lagi.
      Kesimpulannya, kalau dah tak tahu memerintah, baik turun. Banyak lagi yg layak.

      Delete
    9. Rite bro pjl pelaksana dasar atau polisi tidak terkesan dgn parti politik yg memerintah nama pun civil servant
      Gaji rakyat yg bayar
      So najib punya gaji siapa yg bayar anon?
      Gaji mp siapa yg bayar?
      Tak tau administrasi kerajaan jgn merepek k

      Delete
    10. Mereka mungkin bukan calon terbaik, tapi kita perlu menerima realiti bahawa dunia ini tiada orang sempurna, apatah lagi pemimpin politik yang sempurna. Kalau Mahathir pun boleh diterima sebagai calon PM, maka Azmin atau Nurul atau mana-mana pemimpin reformis adalah calon yang lebih layak.

      Sekurang-kurangnya mereka tetap bersama dengan rakyat selama ini walaupun timbulnya pelbagai cabaran. Berbanding dengan Mahathir yang telah berulang kali keluar dan masuk Umno, sekurang-kurangnya kita hampir yakin bahawa mereka tidak akan memeluk Umno jika diberi kebaikan.
      Sememangnya, memerintah sesebuah kerajaan dan memimpin sesebuah parti pembangkang adalah ujian yang berbeza kerana sejarah telah membuktikan bahawa kuasa bakal meruntuhkan akhlak seseorang.

      Ketaatan rakyat patut diletak pada prinsip dan bukan pemimpin. Tidak kira siapa yang naik ke atas tangga pemerintahan, dia tetap perlu disemak dan dipantau. Pada pandangan saya, adalah lebih mudah untuk kita menyemak muka baru daripada Mahathir yang telah sangat berpengalaman untuk memanipulasi segala institusi.

      Selain itu, adakah Pakatan Harapan yakin bahawa pelan penyerahan kuasa kepada Anwar akan bergerak mengikut rancangan jikalau Mahathir naik jadi PM? Adakah mereka pasti bahawa Mahathir tidak akan kembali ke Umno atau memantapkan kuasanya dengan mendapat sokongan dari ahli-ahli parlimen Umno selepas Pakatan Harapan menang dalam pilihan raya?

      Jika senario pertama berlaku, perjuangan pembangkang akan menerima tamparan besar. Ia memerlukan masa panjang untuk mendapat kembali kepercayaan rakyat. Jika senario kedua berlaku, sudah pasti warna Reformasi Pakatan Harapan akan pudar dan gerakan Reformasi mungkin akan berakhir dengan sedih sekali --- klon Umno dihasilkan selepas 20 tahun.

      Datuk Seri Najib Razak telah menunjuk kepada kita betapa besar kuasa PM dan begitu susah untuk menurunkan PM. Jika PM Malaysia enggan turun tangga, tiada mekanisme boleh menurunkannya.

      Mungkin berpaling tadah

      Selepas mencapai kuasa, Mahathir boleh mendapat sokongan dari ahli-ahli parlimen dari Umno dan parti-parti Barisan Nasional lain untuk terus kekal berkuasa dan mengangkat anaknya ke kerusi tertinggi. Adakah Pakatan Harapan pasti keadaan ini tidak akan berlaku?

      Apa mekanisme yang dirancangkan untuk memastikan penyerahan kuasa akan berlaku? Pakatan Harapan tidak pernah memberikan huraian tentang bad ini. Mereka mungkin bertarung di atas usia lanjut Mahathir. Kalau begitu, kita kini bergandung kepada ketidaktentuan untuk menentukan nasib kita.

      Delete
  10. Lantak ko lah Al Budin....

    Walaupun bukan aku ahli UMNO...tapi akan tetap sokong calon BN pada PRU ke 14 nih!!!Noktah...

    Kuat Gebang jer cai2 Haprak kat Blog nih!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sentap nampak!!!!
      Tak pa teruskan hisap rokok john.
      Kahkahkahkah.... geli saya punya hati.

      Delete
    2. KO Dah kena dedak. Dasar melayu pemalas. Malasyu. Tunggu br1m her keje KO.


      Bodooo sokong BN

      Delete
    3. 12.29......dah tau gebang pehal ko menyebok kat sini...???

      Ko jugaaak yg terrrhegeh masok blog ni. Tak derrr sape panggil ko pon.

      Kata Pak Othaman.......sah2 cyberterompah...!!

      Delete
    4. Shooo..Shoooo...shooooo
      Malulah tu
      Jalan pun tunduk jer
      Kahkahkahkah

      Delete
    5. Anon 1229 ada kitaowg kesah ko nak pangkah bn?
      Ko pangkah bn sebab ko belum mncapai political maturity dan tak akan sampai andai masih terperuk dalam kandang assobiyah ciptaan parti bersaka tue
      Sedang negara yg berlandaskan demokrasi yg mengutamakan setiap individu bebas memilih pihak mana yg perlu disokong
      Hanya pihak yg benar atau tidak sahaja
      Kamu yakin pihak kamu benar anon 1229?
      Andai kamu yakin sila kan
      Takda masalah
      Tapi selusuri kronologi isu yg berlaku melibat kan pemimpin dokongan kamu itu saudara
      Jangan bias terhadap pembangkang seperti kami
      Berlapang dada
      Kita semua sayangkan negara termasuk kamu juga
      Andai anak cucu kita jadi pariah di negara sendiri
      Jangan pula sudah terhantuk baru terngadah!

      Undi pakatan
      Konsisten dalam isu rakyat dan kebajikan umum

      Delete
    6. Lama sudah tidak dengar lagu “Malaysia hendak bankrup” dan ringgit lemah dalam ceramah ceramah dan penulisan pembangkang. Semalam, bila minyak turun lagi 4 sen, diam terus pembangkang
      Di sebalik kelembapan ekonomi dunia, Malaysia masih mampu memperkukuhkan dan menjadikan ekonomi negara pesat membangun. Ini adalah hakikat sebenar, bukan sekadar cakap-cakap untuk menyedapkan halwa telinga mendengarnya.
      Buktinya adalah pengakuan daripada Bank Dunia. Sebelum ini Bank Dunia mengunjurkan ekonomi Malaysia berkembang pada 4.9 peratus namun ia membuat unjuran kali kedua iaitu sebanyak 5.2 peratus dengan mengambil kira pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia pada separuh pertama 2017.
      Kenyataan daripada Ketua Ekonomi Negara Bank Dunia, Richard Record yang mengakui prestasi ekonomi Malaysia dipacu baik dan positif telah mengukuhkan lagi hakikat bahawa Malaysia berada di landasan menuju negara maju.
      Selain Record, pengarah Bank Dunia bagi Malaysia, Thailand dan Kerjasama Serantau, Ulrich Zachau turut memuji Malaysia.




      “Dalam tempoh lebih 20 tahun sejak krisis kewangan Asia, ekonomi Malaysia berkembang dengan baik disokong dengan pelaksanaan dasar-dasar ekonomi yang komprehensif.
      “Dengan meneruskan pengurusan makroekonomi yang mapan dan memperkukuhkan kemahiran modal insan, kecekapan dan peluang yang seimbang, akan mendorong kepada perkembangan pesat negara sekali gus memberi manfaat kepada golongan berpendapatan rendah untuk mendapat akses kepada peluang pekerjaan yang lebih baik,” kata Zachau ketika melancarkan Laporan Malaysia Economic Monitor (MEM), di Kuala Lumpur, semalam.
      Bukan itu sahaja, Ringgit juga mempunyai ruang untuk meningkat berbanding tahap sekarang, memandangkan negara memiliki prinsip-prinsip asas yang kukuh termasuk harga minyak mentah yang stabil serta keluaran dalam negara kasar dan pertumbuhan eksport yang lebih baik.
      Malah pakar menjangkakan ringgit akan melanggar tahap psikologi pada 4.0, semasa suku pertama tahun 2018.
      Semua ini dipacu oleh pemerintahan Datuk Seri Najib Tun Razak. Seperti yang dinyatakan beliau sebelum ini, semua ini baru permulaan. Jika rakyat terus memberi mandat kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) maka Malaysia akan diletakkan di sebuah kedudukan lebih tinggi berbanding sekarang.
      Namun jika rakyat memilih Pakatan Harapan yang dikuasai DAP, belum tentu proses-proses kecemerlangan ini berjaya diteruskan memandangkan Pakatan Harapan sendiri hilang arah tuju.
      Justeru, kejayaan ekonomi dan KDNK Malaysia yang diakui Bank Dunia ini akan hanya boleh konsisten dan bertambah baik jika kerajaan yang memerintah adalah yang mempunyai ‘track record’ baik seperti Barisan Nasional.
      Janganlah kita gadaikan semua itu. Kekalkan apa yang ada demi pembangunan negara. Jangan kerana ketamakan seorang “atok”, anak cucu di masa hadapan merana.
      Jangan dengar sangat luahan segelintir artis yang kecewa atau dipergunakan oleh pembangkang sebagai perkakas politik mereka. Artis artis ini kalau handal masuklah dalam gelanggang politik yang sebenar sebagaimana saranan Dira Abu Zahar.
      Bila sudah masuk baru tahu, hendak buat mesyuarat cawangan pun bukanlah senang. Pakar ekonomi sebenar adalah Moody’s, Bank Dunia dan IMF, bukanlah coretan artis pro pembangkang ini yang tiba tiba jadi pakar ekonomi di twitter atau facebook.

      Delete
    7. Anon1312 artis pun rakyat mereka layak mengkritik kerajaan dan mengutarakan pandangan atas isu semasa dan memberi sokongan pada mana mana parti
      Ini lah demokarasi

      Dira abu zahar?
      Dia beri pandangan ikut perspektif dia dgn motivasi dari bapak dia kot?
      Tak salah kawan bapak dia ex parlimen speaker kot mohon pencerahan kalau info kawan salah

      Delete
    8. Ekonomi 4% nak kecoh

      Zaman Tun 8%


      Tapi Skrg barang mahal. Zaman Tun inflasi 2%. Skrg 5% apa guna kdnk 4% atau 20%. Rakyat nak beli brg tak mampu.

      Skrg kecoh di ceramah komen sheila masjid. Barang naik. Bukan kdnk 5% atau ringgit kukuh. Bukan Malaysia bankrap tapi RAKYAT BANKRAP!! artis pun di ambang bankrap woiii anon bodoo

      Delete
    9. Bro RATK,baik punya drill..kasi masuk
      itu kpla dalam dalam sama dia.. masih
      duduk itu bawah tempurunglah..hahahaha
      lawan ttp Lawan!!

      Delete
    10. Salam perjuangan bro ramly kita sekapal

      Lawan tetap lawan
      Aspirasi kita dari rakyat untuk rakyat

      Undur jgan sekali

      Delete
    11. Bro RATK, bapak Dira tu kalau saya tak silap pernah jadi Ketua Menteri Melaka. Kalau nasib dia baik dapat memenuhkan kuota 30% calon wanita dan menyambung legasi arwah org tua dia. So, faham2 ajelah.

      Delete
    12. Kopipesss.....memang ekonomi naik tapi kena ingat berapa banyak hutang negara nak kena bayar.

      Untong dah tolak utang berapa yg tinggal..??
      ___________________________________________

      Kepada semua rakan2 keyboard warriors yg sama2 berjuang di sini.....tak kira yg baru atau yg telah lama dikenali.
      Teman ucapkan Salam Perjuangan kepada kalian.

      Kita di sini umpama saudara sedarah sedaging.......cubit peha kanan peha kiri terasa. We are all brothers.

      Ayoh sama2 kita rapatkan saf.....bersatu berganding bahu menghentam-hempokkk macaaiii haram di sini.

      Tambah sekarang PRU 14 sudah hampir.....maka sama2 kita berjuang.

      Terima kasih atas sokongan sumer yg sekapal.
      Wasalam.

      Delete
    13. Thanks bro pjl atas risikan so dira abu zahar nie pure umno so tak heran dia bias dgn pakatan
      But sheila majid siti nurhaliza nur fathia komen dalam perspektif rakyat yg tidak berpihak pada mana mana parti
      Kecuali zed zaidi penjilat sejati its reality

      Delete
    14. Risiko memilih Mahathir sebagai calon PM memang tinggi. Ini juga realiti, tetapi ini realiti yang dipandang ringgan oleh barisan pimpinan Pakatan Harapan. Kenapa Pakatan Harapan sanggup mengambil risiko ini daripada menerima pimpinan reformis di kalangan mereka?

      Pada PRU-13, pertarungan di antara pembangkang dengan BN di PRU-14 dilihat sebagai perlawanan di antara rakyat dan rejim zalim; atau di antara politik baru dan politik lama. Tetapi kini garisan ini telah kabur.

      Ramai rakyat biasa yang telah mengambil pelbagai inisiatif untuk berkempen untuk Pakatan Rakyat kini sudah hilang suara mereka kerana kegeliruan yang timbul. Jikalau Mahathir betul-betul dinamakan sebagai PM Pakatan Harapan, pertarungan di PRU-14 akan dilihat sebagai pertarungan di antara Najib dan Mahathir.

      Jikalau Pakatan Harapan menang pun, kemenangan itu akan juga ditafsir sebagai sokongan rakyat terhadap Mahathir. Bagi ramai rakyat Malaysia yang pernah berusaha untuk mencapai demokrasi sebenar, perkembangan ini amat mengecewakan.

      Ada di kalangan penyokong Pakatan Harapan meminta semua pihak melihat kepada ‘gambaran besar’ (big picture), tetapi kalau big picture Pakatan Harapan adalah sekadar menumpangkan kerajaan Najib, maka ia berbeza dengan big picture segelintir rakyat yang juga mementingkan reformasi institusi selain penukaran kerajaan.

      Kian lama kita membisu dan membiarkan parti politik untuk membuat pilihan untuk kita. Laungan ‘rakyat adalah bos’ (People are the bosses) sudah tidak kedengaran. Fokus media setiap hari adalah Mahathir sehingga beliau pergi ke cinema untuk menonton Star War pun diberi liputan.

      Nampaknya PRU-14 sudah menjadi gelanggang pertarungan Mahathir dan Najib, peranan individu biasa sudah pudar. Ini hasil daripada pilihan strategi Pakatan Harapan.

      Selama ini apa yg menjayakan pembangkang adalah harapan atau gambaran idealistik yang ditawarkan. Dalam sepuluh tahun yang lalu, rakyat Malaysia telah mencipta sejarah walaupun majoriti rakyat dianggap amat konservatif.

      Apa yang dilihat idealistik sebelum ini kini sudah menjadi realiti. Ini membuktikan bahawa agenda Reformasi mampu mendapat sambutan jikalau rakyat lebih terdedah kepada informasi benar.

      Daripada bergantung kepada lambang politik lama untuk menerajui PRU, adalah lebih realistik bagi Pakatan Harapan agar mendengar teguran rakyat dan menggerakkan agenda Reformasi di kedua-dua negeri Pakatan Harapan untuk memarakkan semula api di hati rakyat.

      Delete
  11. media prima nak bangkrap. utusan nak bangkrap. umporno nak tampung, duit dah takde. arab pun dah tak nak derma lagi, takut kena tangkap.

    najib nak pakai duit, apa lagi kak mah, tak usah cerita, boxing day dah dekat. mana la tau ada birkin half price.

    utusan pun dah buat vss. media prima pun dah start vss. yang ada sekarang dan mampu dibayar, ni lah geng najib, j, kejora.

    perhatikan aja, kalau sunyi tu, belum bayar lagi la tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sana sini VSS......banyak yg dah bungkus.....tapi ngaku ekonomi baaaguuusss......mantaaapppp......meletopppp....

      Delete
    2. Bro dad media prima adalah mesin propaganda utama puak lahanat nie agar rakyat feel good sedang hakikatnya berhempas pulas dalam menangani isu kos sara hidup
      So sampai petugas media prima pun dah kena vss
      Ai tak kan lidah propaganda pun terpaksa bersara sukarela ?
      Adakah mereka pun terpaksa susah payah menangani isu kos sara hidup setelah menjilat tak ingat?

      Bagi mereka yg ada kesedaran ini tanda ekonomi negara makin teruk

      Lihat sahaja iklan di semua rangkaian media prima

      Iklan sykt multinasional berkurang
      Yg melambak iklan barangan kesihatan
      Yg prioriti tidak mendesak rakyat
      Nk guna pun boleh
      Tak guna pun tak mengapa

      So andai iklan sykt multi nasional kurang ini indicator
      Kerajaan gagal menarik pelabur asing invest dalam negara kita
      Yg mana peluang pekerjaan dah berkurangan
      Hehe media prima yg konon gah dah jadi tak semenggah sebab kurangkan saiz pekerja
      Maybe yg dapat vss boleh mohon dgn biro it umno jadi askar cyber membantu mr j dan geng najib

      N anita woo yg jdi news anchor berita tv 3 kalau setuju jdi amah kawan kot haha

      Delete
    3. Sori salam perjuangan bro phantom kawan tertypo jadi bro dad

      Hehe lawan tetap lawan
      Sampai umno kena sawan

      Delete
    4. Bro RATK....tak apa bro.....yg penting di sini kita berganding bahu......kita sumer bersaudara.

      Lawan tetap lawan !!

      Delete
    5. Teruskanbro phantom kita tetap lawan
      Yakin apa yg kita juangkan tanpa imbalan

      Delete
    6. Baitulmaqdis, kota suci bagi tiga agama iaitu Islam, Judaisme dan Kristian menjadi rebutan di antara Palestin dan Israel dalam konflik berpanjangan yang berdekad lamanya. Baru-baru ini, Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump mengisytiharkan Baitulmuqadis sebagai ibu negara Israel, sekali gus memarakkan kembali api kemarahan umat Islam di serata dunia.

      Sejarah menunjukkan, kota Baitulmaqdis dan wilayah di mana letaknya Palestin dan Israel pada hari ini, didiami ribuan tahun oleh masyarakat Yahudi, Arab dan Armenia. Kemakmuran Palestin dan kedudukan strategiknya di pinggir Laut Mediterranean mengundang banyak kuasa besar untuk menjajah wilayah ini.

      Ketika zaman pemerintahan Rom di antara 66 hingga 136 Masihi, ramai orang Yahudi diusir keluar dan inilah titik tolak bermulanya diaspora Yahudi. Keadaan ini berterusan ketika berlakunya Perang Salib pada 1099 sehingga wilayah ini diletakkan di bawah pentadbiran Empayar Uthmaniyah yang akhirnya, runtuh pada 1914. Ketika zaman Empayar Uthmaniyah, Palestin adalah kawasan majoriti berpenduduk Muslim.

      Selepas kejatuhan empayar Muslim ini, wilayah Palestin ditadbir pihak British, yang menyokong penubuhan negara Israel dalam wilayah Palestin menerusi Pengisytiharan Balfour pada 1917.
      Semenjak itu, pemindahan penduduk Yahudi ke Palestin kian bertambah dari tahun ke tahun.

      Pada 1936, pihak Arab memberontak ke atas pihak British dan Yahudi. Pentadbir British menubuhkan Suruhanjaya Peel bagi mengenal pasti masalah terjadinya pemberontakan ini. Hasil dapatan suruhanjaya ini menyebut konflik terjadi kerana pihak Arab dan Yahudi ingin mentadbir tanah yang sama.

      Palestin dibahagi dua

      Bagi mengatasi masalah ini, Suruhanjaya Peel mencadangkan, Palestin dibahagikan kepada dua wilayah, iaitu wilayah negara Arab Palestin dan Yahudi, Israel. Masyarakat Yahudi menegaskan, Palestin adalah tanah tradisi mereka, suatu penyataan yang ditolak keras oleh dunia Arab.

      Palestin tidak bersetuju dengan pelan 'penyelesaian dua negara' ini dan melancarkan beberapa serangan yang turut disertai oleh negara Arab di rantau berkenaan. Israel akhirnya meraih kemenangan manakala Palestin kehilangan banyak tanah yang pernah menjadi wilayah mereka.

      Seperti Palestin, Tanah Melayu juga mengalami beberapa siri penjajahan oleh pelbagai kuasa penjajah seperti Siam, Portugis, Belanda, Jepun dan British. Kedah pernah diserang dan dijajah oleh Siam antara 1821 hingga 1842 yang mengakibatkan Kedah kehilangan banyak wilayahnya seperti Satun yang kini menjadi milik Thailand.

      Pattani juga mengalami nasib sama. Walaupun pernah menjadi sebuah Kesultanan Melayu yang berdaulat, penjajahan Siam pada 1909 menyebabkan wilayah Pattani, Yala dan Narathiwat pada hari ini diletakkan di bawah kedaulatan Thailand. Sungguhpun pemberontakan terhadap Bangkok masih berlaku, ia tidak merebak menjadi konflik berat seperti sedang berlangsung di Palestin.

      Delete
    7. ha ha ha....excited nampak bro ratk, phantom!

      "we shall never surrender"

      Delete
  12. GEBANG JER CAI-CAI HAPRAK KAT BLOG NIH!!!

    JILAT LER ANTARA SATU SAMA LAIN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oink..Oink...Oinkkk
      Pheeewetttttt!!! Babi tonggek dah kena jubur dgn umno.
      Dapat 5 kupang...kahkahkahkah

      Delete
    2. SO ANON 1238 NAPE KO TAK GEBANG KEHANDALAN NAJIB RAZAK?

      OF COURSE KITA GEBANG TENTANG VISI PAKATAN

      SO KO PAKATPAKATNGAN GENG KO PUJI UMNO
      JILAT SAMPAI BERKILAT

      MALUKER?

      Delete
    3. Bro RATK, orang sibuk lawan lawan sampai
      dia kena sawan..ini tak..hebuh pasal mengawan
      dah tentu x malu..hahahahahah

      Delete
    4. Bro Ramly.....ini kelakar ni bro...
      hehehe

      Daaaahh itu jerr kepandaian deme tu..."mengawan".

      Cerodik buah pelior.

      Salam perjuangan ikhlas tanpa dedak dari teman.

      Delete
    5. Rite bro ramly kita gebang aspirasi pakatan puak depa lantak mengolok
      Aspirasi barisan kitaowg nk tahu gak kan bro ramly

      Hehe dowg tak nk gebang takut kita tiru kot?

      Nevermind we in pakatan good idea never dry in pakatan

      Its new aspiration
      Will adapted in new malaysia ruling coalition
      Intergrity and developing human resources our priority
      From people to people
      To taste endevour future

      Vote hope coalition
      Vote pakatan first
      U get our compliment

      Delete
    6. Singapura, yang pernah menjadi sebahagian daripada Kesultanan Johor secara rasmi menjadi tanah jajahan British pada 1824. Negeri Melayu yang lain pula secara perlahan-lahan menjadi tanah naungan British bermula daripada Perjanjian Pangkor yang dimeterai pada 1874. Pada ketika ini, pihak British menggalakkan migrasi masyarakat bukan Melayu terutama dari China dan India untuk menampung keperluan dan kepentingan aktiviti ekonomi mereka di Tanah Melayu.

      Oleh kerana itu seperti Palestin, Tanah Melayu juga mengalami perubahan demografi etnik yang sangat jelas. Tanah Melayu (atau Malaya/Malaysia) berubah wajah dari wilayah yang diduduki orang Melayu kepada sebuah negara berbilang bangsa dan agama. Akibat penjajahan British, Singapura yang dahulunya wilayah yang ditadbir oleh Sultan Melayu kini menjadi sebuah negara majoriti berketurunan Cina.

      Sungguhpun Malaysia negara berbilang kaum, jarang sekali konflik berlaku di negara ini. Senario sangat berbeza dengan keadaan di Palestin. Sifat timbang rasa dan toleransi yang tinggi dalam kalangan rakyat Malaysia berketurunan Melayu memungkinkan penduduk bukan Melayu di negara ini diterima sebagai warganegara tanpa banyak masalah menjelang kemerdekaan negara pada 1957.

      Kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara yang aman dibuktikan dengan data yang dikeluarkan oleh Indeks Keamanan Global yang meletakkan Malaysia antara 30 negara paling aman di dunia pada 2017.

      Malah, masyarakat Melayu di Singapura dan Thailand juga boleh menerima kedudukan mereka sebagai masyarakat minoriti walaupun pada asalnya, Singapura dan selatan Thailand secara tradisinya adalah sebahagian dari Tanah Melayu.

      Konflik berpanjangan

      Konflik Israel-Palestin ini masih berpanjangan. Israel diiktiraf sebagai antara negara paling maju di dunia manakala Palestin masih dibelenggu kemiskinan, kedaifan, keganasan dan peperangan.

      Dunia memandang konflik ini sebagai konflik agama hakikatnya, ia bersangkut paut juga dengan nasionalisme kedua-dua bangsa. Masyarakat Arab Palestin perlu mengambil jalan tengah secara diplomasi. Sikap tolak ansur dan toleransi masyarakat Melayu khususnya dan masyarakat bukan Melayu amnya membolehkan Malaysia wujud sebagai negara makmur. Ini boleh dijadikan contoh untuk Palestin membina semula negaranya
      .
      Malah, Malaysia tidak pernah bermusuh dengan Singapura, negara tetangga yang pernah menimbulkan ketegangan ketika ia berada di dalam Persekutuan 52 tahun lalu.

      Bukan bermaksud menerima kekalahan apalagi mengiktiraf kewujudan Israel. Selama ini, perpecahan dunia Arab dan kelemahan Palestin memberikan ruang untuk Israel menindas dan terus menunjukkan taringnya.

      Oleh itu, solidariti negara Islam menerusi Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) baru-baru ini yang menyokong Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kota Palestin adalah suatu tindakan sangat tepat.
      Semoga negara Islam terus bersatu hati untuk bersama mendukung kedaulatan Palestin.

      Jangan sampai satu hari nanti negara Palestin sekadar tinggal coretan sejarah Asia Barat semata-mata.

      Delete
  13. Pandangan Tuan Budin amat disokong. Sudah sampai masanya bukan sekadar guru bahkan semua penjawat awam bersatu hati tolak pemerintah zalim seperti Umno/BN ini.Walaupun saudara saudari berkhidmat berhempas pulas bagaimanapun tapi kalau tidak disukai oleh ketua, jangan harap untuk dinaikkan pangkat. Pembodek, pengadu domba, pemfitnah, bermulut manis tapi tak tahu buat kerja lebih disukai oleh ketua asalkan sokong ketua 200% dan pandai jaga hati ketua. Segala arahan ketua dianggap wahyu dan dosa besar jika diabai/diingkar. Golongan ini lebih beruntung duduk dalam kerajaan berbanding yang ikhlas dan jujur. Sampai bila saudara dan saudari terpaksa hidup berpura-pura memendam rasa. Laporan Penilaian Prestasi Tahunan (LNPT) adalah senjata ampuh ketua-ketua jahat untuk tundukkan pekerja dan pijak maruah pekerja sehingga tak berani angkat muka. Nasib orang kerajaan tambah malang dengan adanya dasar pemisahan (exit policy) yang sama taraf dengan undang-undang drakonian seperti Sosma, Poca, Pota dan yang sama waktu dengannya. Sedarlah semua wahai penjawat awam. Anda adalah pekerja kerajaan iaitu yang berkhidmat kepada rakyat bukan kepada parti politik. Jangan tunggu anak cucu kita terpaksa menjadi hamba dan kuli di negara lain sebagaimana rakyat Bangladesh, India, Myanmar, Filipina baru kita tersedar. Kerusi empok dan gaji bulanan yang anda terima hari ini tidak semestinya dimiliki oleh anak dan cucu anda jika kegilaan pemerintah sekarang tidak dihentikan.

    ReplyDelete
  14. WALAUPUN mengambil masa yang agak panjang, penjelasan Menteri Kewangan II, Datuk Johari Abd Ghani semalam bahawa Mahathir menipu kononnya Bank Negara Malaysia rugi RM 160 billion sepanjang 3 tahun lepas, sudah lebih dari cukup untuk menyerlahkan kemunafikannya.

    Kita tahu apa pandangan Johari terhadap Mahathir dan tidak hairan kenapa ambil masa yang sangat panjang untuk dia menjawab benda yang mudah macam itu tapi bak kata orang, better late than never. Nasib baik sementara menunggu Menteri menjawab, dari awal pun kita tahu dakwaan Mahathir ini mengarut atas beberapa sebab, antaranya:-

    ‘Kerugian’ berdasarkan penyusutan dalam rizab negara, bukan laporan dari Bank Negara sendiri atau mana-mana agensi antarabangsa
    Dakwaan hanya muncul selepas kerugian Forex 1989-1992 yang disebabkan oleh Mahathir ditimbulkan semula
    Tiada siapa di kalangan parti pembangkang dalam Pakatan yang menyebut tentang perkara ini melainkan Mahathir seorang
    Menambah apa yang dijelaskan Johari semalam, rizab boleh merosot atas pelbagai sebab, selain kerajaan nak pakai duit, perubahan nilai matawang pun boleh menyebabkan kemorosotan rizab juga.

    Gamaknya itu yang ramai tergelak bila Mahathir bercakap tentang soal nahi mungkar tu. Dia sendiri bergelumang dengan perkara-perkara mungkar – menipu tak sudah-sudah antara lain, lagi mau banyak cakap pasal nahi mungkar. Tak masuk lagi bab bini sendiri pun tak dibenarkan pakai tudung.

    Apa pun, berapa banyak lagi pembohongan yang perlu diterima rakyat sebelum kita benar-benar menerima hakikat bahawa Mahathir adalah seorang penipu? 22 tahun tipu sudah tak cukup ka? Kegawatan ekonomi 1997 yang menyebabkan negara hampir muflis pun dia tipu tau, konon itu kerja Soros, bila sebenarnya kerugian RM 32 billion Bank Negara adalah punca sebenarnya.

    Semua kekarutan ni harus ditamatkan dengan rakyat berhenti mempercayai tua kutuk itu. Mahathir sekarang dah macam orang gila, hanya nampak kepentingan dia saja lebih dari rakyat dan negara pun rasanya.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ostad bo doe


      Ko sokong tak budin cakap. Pergi haji naik pesawat thai Airways milik budha sah ke tak sah.

      Apasal IMAMS tak sah umrah pulak. Facebook ko tu yahudi juger. IMAMS cinapek MCA rekacipta ko kata haram tak betul.

      Apa salah bayar tol rm92 buat umrah bayar najib Separuh dan MCA komunis Separuh.

      Cekap lah sistem umrah malaysia. Kalau bagi tabung babi kelam kabut macam syarikat tabung haji lain THHE dan TH PROPERTIES boleh bankrap

      Bagi cina MCA selamat lah sikit ibadat umrah org melayu efficient and safe.

      Bodoh bodin

      Delete
    2. Alamak Bro John Doe.....teman tak sempat baca udah didelete.

      Delete
    3. 'Di Langkawi minum arak macam air sejuk'

      Tambah Mohd Amar, Langkawi dibangunkan dengan pesat sebagai pusat pelancongan ketika zaman Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri.

      Namun, katanya masyarakat setempat di Langkawi hari ini duduk entah di mana.

      "Selain itu kita tengok kesan sosial, kalau kita tak kawal pembangunan kita dapat lihat kesan sosial.

      "Di Langkawi orang minum arak macam minum air sejuk. Orang boleh beli arak secara terbuka.

      "Akhirnya sebahagian besar anak-anak muda di Langkawi rosak daripada aspek sosial," ujarnya.

      Delete
  16. Umum ketahui bahawa sejak hampir tiga (3) tahun yang lalu, Dr. Mahathir Mohamad dan sekutu - sekutu beliau telah cuba untuk menjatuhkan kepimpinan Yang Amat Berhormat (YAB) Perdana Menteri Datuk Seri Haji Najib Tun Razak melalui satu gerakan yang tidak demokratik. Usaha tidak bertanggungjawab ini diambil semata - mata untuk memuaskan nafsu Dr. Mahathir Mohamad yang gilakan kuasa dan ingin memerintah negara melalui proksi.



    Namun hakikatnya, sehingga ke saat ini Dr. Mahathir Mohamad telah gagal menjatuhkan kepimpinan YAB Perdana Menteri. Ramai yang bertanyakan bagaimana YAB Perdana Menteri menjadi begitu kuat dari segi politik sehingga Dr. Mahathir, yang boleh dikatakan sebagai seorang warlord dan Kingmaker gagal menjatuhkan YAB Perdana Menteri dari tampuk kuasa parti UMNO dan kerajaan.





    Memetik kata - kata Tan Sri Annuar Musa:
    Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa mendedahkan rahsia Datuk Seri Najib Razak masih kekal mengepalai perjuangan Umno adalah kerana Presiden parti itu berkawan dengan saf pimpinan di bawah sebagai satu saf persahabatan dalam perjuangan.

    Keterangan ini boleh diambil dari segi politiknya bermaksud YAB PM tidak meletakkan diri beliau sebagai seorang pemimpin yang eksklusif, tetapi seorang pemimpin yang inklusif dimana beliau memimpin parti dan kerajaan sebagai satu pasukan (Teamwork). Ini dengan secara tidak langsung membuatkan "Team" YAB PM setia (Loyal) kepada pentadbiran Datuk Seri Haji Najib Bin Tun Abdul Razak.

    Atas sebab kesetiaan dan teamwork ini lah, Dr. Mahathir gagal menjatuhkan kepimpinan YAB Perdana Menteri. Selain itu, umum ketahui juga antara "senjata" yang digunakan oleh Dr. Mahathir untuk menjatuhkan kepimpinan YAB Perdana Menteri dengan mengatakan bahawa YAB Perdana Menteri memasukkan wang RM 2.6 Billion milik syarikat 1MDB ke dalam akaun peribadi YAB Perdana Menteri. Walhal ini merupakan satu tuduhan yang palsu dan fitnah yang jahat.

    Tuduhan tentang wang RM 2.6 Billion ini telah dijawab dengan sendiri nya oleh Menteri Luar Arab Saudi. Lihat video berikut:



    Dengan jelas beliau mengatakan wang RM 2.6 Billion merupakan sumbangan dari keluarga Diraja Arab Saudi. Jadi apa yang Dr. Mahathir hendak menipu lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Mahathir tak menipu tetapi yg dok menipu ni adalah babi tonggek umno

      Delete
    2. kalau dah perompak, bukan perlu demokratik lagi. kalau boleh, di heret dijalan, di sula!

      Delete
    3. Kalo kawan bro dad kawan nak karan kan kotey penyamun biar dia g tau mana letak 2.6billion tu

      Delete
    4. Melihat tulisan di atas, teringat aku kat J. Alaaa J, janganlah malu nak guna nama sendiri.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    5. Hehe anon1507
      Setiap tulisan yg tulus perlu ada identiti pengirimnya kan
      So lenggok bahasa akan mengesahkan penulis nya

      So if mr j had a credibility in writing sure he or her will use her or his name to responsible on his writing but since im here at budin site
      He still not grown up and become more worse
      Pity on him
      His mba not necessary in this reality bites
      He should go out to looking people sentiment about perception to his beloved najib razak n historical umno party to get post mortem before ge14 held soon
      Eheks

      Delete
  17. Kejora mengaku guru ker

    Cikgu babizan yg belasah budak kecil 11tahun tu bunyi mcm sepupu Sepapat kejora

    Patut lah kejora happy. Sepupunya dah bebas. Lepas ni makin ramai lagi guru cuba membunuh pelajar kecil yg tak mampu melawan.

    Apa pun tahniah guru semua. Jom balun anak ahli UMNO yg takde disiplin dan kurang ajar. Insyallah peguam negara kasi lepas. Najib 2.6b pun dia bagi lepas. Jom langgar undang sementara apundek AG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti anak kau hidu gam kasi Gila dan mampus

      Delete
    2. Anak babi tonggek umno lah tu

      Delete
    3. Kalau dulu, diatas pentas ceramah PAS, bukan main lagi dia buat dakwaan kononnya Kerajaan tidak menghalang 'Maksiat Hiburan' yang berleluasa. Katanya, dunia hiburan ni penuh kemaksiatan.

      Maka, kata dia, sebab itu dia menyertai PAS kerana mahu mendedahkan kepincangan Kerajaan yang tidak menghalang kemaksiatan hiburan itu berlaku. Dia cuba nak mentarbiah ahli PAS mengenainya.

      Dek kerana popularitinya semakin merundum, dan dia kalah dalam Pilihan Raya Umum yang lalu, dia mula berubah pendirian sejak menyertai PAN. Dunia hiburan yang penuh maksiat itu kembali dijejaki.

      Makanya, dia menghalalkan tindakannya terkinja - kinja diatas pentas hiburan yang pada suatu ketika dahulu didakwa penuh dengan kemaksiatan yang tidak dibendung oleh pihak Kerajaan.

      Sejak dia kembali menjejakkan kaki diatas pentas sambil terkinja - kinja tu, adakah dia lupa dengan dakwaan yang pernah dinyatakan sebelum ini? Pernah tak dia kenang kembali apa yang telah diluahkan?

      Hari ini, kemenangan yang dikecapi mula dipergunakan oleh pemimpin - pemimpin yang jelas tidak mendapat tempat dikalangan rakyat. Pemimpin - pemimpin terbuang PAN pun datang tumpang glamer.

      Mana tidaknya. Pemimpin - pemimpin PAN seperti Mat Sabu, Din Pudu, Khalid Samad dan yang seangkatan dengan mereka juga turut menerima nasib yang sama seperti Si Ostazah Ecah ni.

      Mereka tidak diendahkan oleh masyarakat. Populariti mereka semakin merundum. Maka sebab itu diorang mula menghurung populairiti Si Ostazah Ecah ni macam Semut menghurung gula.

      Pokok pangkalnya, PAN ni parti yang tidak ada dasar perjuangan yang kukuh. Diorang hanya ibarat kerakap atas batu dan terpaksa menumpang orang lain untuk kekal dalam pentas Politik semasa. Nak harapkan diorang sendiri, memang tak ke mana dah!!!

      Delete
    4. Pas gertak keling jer pandai
      Demo jadi kepakaran
      Bagi tmpat kat parlimen jadi kayu mati
      Membuta kuat

      Delete
    5. RUU355 apa hal??
      Bila nak dilulus dan dikuatkuasakan??
      Padang Merbok jadi saksi berdentam-dentum.
      Sekarang apa sudah jadi??

      Delete
    6. Haha the fact skang bro phantom ruu355 dah jadi pekasam hadi awang tinggal nk makan je
      Tapi tak lalu nak makan
      Sebab pekasam memali pun dah menghantui dia
      Saman claire kat london pun tak jalan g
      Pru makin dekat
      Ada kena humban masuk ijn overhaul jantung lagi nanti

      Delete
    7. Pekasam memang pembuka selera tu yeoooppp...
      hehehe

      Delete
    8. Parlimen dah ada tapi pas bentang ruu355 di padang Merbok. Bila sidang parlimen ponteng. Wakil pas yang hadir di parlimen hanya jadi tunggul.

      Delete
    9. PADA peringkat awal selepas ditubuh Parti Amanah Negara (AMANAH) menguar-uarkan mahu menghadapi Umno dan Barisan Nasional (BN) bagi memastikan misi pembangkang menjejaki Putrajaya.

      Namun apa yang berlaku sekarang AMANAH seperti tersalah arah apabila sering menghala peluru terhadap PAS terutamanya di Kelantan. Sebaliknya mereka juga menyepi terhadap Umno.

      Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kelantan, Nazman Che Iberahim berkata, kenyataan pemimpin AMANAH mahu berdepan dengan Umno tidak kelihatan, sebaliknya mereka menjadikan PAS pula sebagai musuh.

      Katanya, sehingga sekarang tidak nampak gerak kerja parti itu bagi menumbangkan Umno di Kelantan.

      “Sejauh mana mereka menjalankan gerak kerja mendaftar pengundi baharu dalam usaha untuk memastikan Umno dan BN terus gagal dalam pilihan raya di Kelantan,” katanya pada ceramah di Kampung Lundang, Dun Bunut Payong malam kemarin.

      Hadir sama Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Abdullah, Adun Bunut Payong, Datuk Dr Ramli Mamat dan Ketua Penerangan PAS Kota Bharu, Shaari Mat Yaman.

      AMANAH sebelum ini menjadikan kerajaan negeri sebagai sasaran dalam isu pembangunan Kampung Warisan di Kampung Laut, Tumpat; isu sekatan laluan lori balak di Gua Musang dan Pasar Siti Hajar di Pasir Puteh.

      Delete
  18. Kisah babi tonggek umno ni adalah kisah benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, kisah Zack tokey babi pasar borong juga kisah benar

      Delete
    2. Dalam isu jawatan Perdana Menteri misalnya Pakatan Harapan masih lagi bergelut hanya untuk memutuskan siapa bakal menjadi Perdana Menteri sekiranya pembangkang menguasai Putrajaya pada PRU14 nanti.

      Bendahari UMNO Malaysia, Datuk Seri Dr. Salleh Said Keruak berkata kekeliruan pakatan semakin parah apabila Tun Mahathir Mohamad mengaku beliau adalah pemimpin tertinggi (‘top dog’) dalam gabungan parti-parti pembangkang itu yang mendapat reaksi berbeza dari parti sekutu.

      “Kemudian, sebaliknya berlaku apabila pemimpin Dap membuat semua pengumuman dasar bagi pihak pakatan.

      “Nama Anwar Ibrahim juga disebut-sebut sebagai calon perdana menteri tetapi orang lain akan menjadi perdana menteri sementara kerana beliau masih berada di penjara,” katanya di dalam catatan terbaharu di blognya, sskeruak.blogspot.my malam tadi.

      Pada masa sama, Ahli Parlimen Bagan Serai, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali turut mendakwa pembangkang akan terus mendiskriminasi hak kaum pada masa depan.

      Apa yang dilakukan Lim Guan Eng terhadap orang Melayu di Pulau Pinang cukup menggambarkan senario politik Pakatan Harapan akan datang jika mereka berpeluang mentadbir kerajaan Persekutuan.

      “Tidak bangsat lagikah jika Melayu dibuat sebegitu rupa? Kata tak nak jawatan PM. Beri kepada parti gabungannya.. Tetapi di belakangnya siapa? Yang mencengkam kepala PM dari PH nanti bukan DAP?

      “Jangan fikir orang Melayu bodoh serta tidak tahu menconggak strategi politik pembangkang, ” katanya

      Sementara itu, Dr Noor Azmi turut mengingatkan rakyat supaya berfikir panjang jika berniat untuk menukar kerajaan.

      Katanya, apa yang dibimbangi perdana menteri dalam ucapan semasa Perhimpunan Agung UMNO adalah berdasarkan perkara yang terjadi di negeri itu.

      “Apa saja keistimewaan berkaitan orang melayu berkemungkinan bakal disanggah DAP, kalau macam ini, apa akan jadi pada institusi Melayu berkaitan seperti PNB, MARA dan sebagainya?

      “Takkan dah jadi baru rakyat nak sedar? Fikir dulu sebelum terkena, ” ujar wakil rakyat UMNO itu.

      Warga Malaysia perlu sedar, sebagai parti paling berkuasa dan pemutus bicara dalam Pakatan Harapan, apakah parti DAP benar-benar punya kredibiliti dan berwibawa untuk seluruh Malaysia serahkan kepercayaan menentukan siapa yang paling layak menerajui kerajaan ?

      Apakah Malaysia yakin DAP akan benar-benar berpegang kepada dasar Cekap Akauntibiliti dan Telus dalam semua keadaan ?

      Jangan lupa lihat apa yang telah berlaku di Pulau Pinang, warga Pulau Pinang khususnya di Seberang Perai masih lagi dikenakan tol dan kadar tol terbabit sudah meningkat daripada RM0.50 kepada RM1.20 dan janji DAP masih lagi tinggal janji.

      Bukan itu sahaja kelemahan pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang merangkumi semua perkara bermula daripada penguatkuasaan pihak majlis perbandaran yang disifatkan banyak pihak sebagai 'double standard' sehingalah kepada soal pengurusan dan perancangan kerajaan negeri terhadap isu-isu membabitkan projek lereng bukit, penambakan laut, terowong, pembinaan projek perumahan yang tidak seimbang diantara mampu milik dan bernilai tinggi, kerakusan penjualan tanah-tanah, kenaikan tarif air, permasalahan banjir dan banyak lagi perkara-perkara yang sudah pun didedahkan sebelum ini sehingga slogan urustadbir CAT oleh kerajaan negeri dianggap sebagai telah mati dan gagal.

      Justeru itu sebagai rakyat yang mahukan keseimbangan politik untuk merasai nikmat kemajuan sewajarnya pilihan pada PRU14 nanti dinilai berdasarkan kepada akal dan fikiran bukan dengan janji-janji politik murahan yang hanya bertahan dalam tempoh waktu tertentu yang akhirnya hanya membawa kekecewaan.

      Delete
    3. Hanya UBN yg risau pasal jawatan PM. Maklum le gila kuasa. Hilang kuasa terus gila.

      Delete
    4. Ss keruak blogspot?
      Baik g blog masak masak ada faedah
      Dari blog lahanat komunikasi satu hala anon
      Ko pun bergayut kat blog budin ni pehal?

      Delete
  19. hari ni payment dah masuk sibuk balaci2 umporno. dua tiga hari lepas, sunyi sepi.....belum bayar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe bro dad bukan tak nak bayar kantung biro it dah kering
      Ingat nk kutip gst dgn imams tapi tak dapat tu yg menyembih hampa

      Delete
    2. PATUTLAH PEMBANGKANG BEREBUT NAK JADI PM?, INI RAHSIANYA…
      MELAYU BERWAWASAN - 1:00 PM

      KALAU silap sebut jadi inverok, kalau betul sebutannya adalah Invoke, agensi peramalan ini telah membuat ramalan melalui kaji selidik bahawa sokongan pengundi Melayu kepada Umno dan PAS merosot.

      Rafizi Ramli dilaporkan berkata, hanya 41 peratus daripada pengundi Melayu di seluruh negara menyatakan akan mengundi Umno. Hanya 14 peratus pengundi Melayu menyatakan akan mengundi Pas dalam pertandingan 3 penjuru.

      Penyelidikan yang dibuat itu menggalakkan lagi perebutan jawatan Perdana Menteri dikalangan pemimpin pakatan pembangkang.

      Rafizi yang terkenal dikalangan peramal-peramal dan paranormal pakatan pembangkang nampaknya menambah kekusutan bagi pemilihan calon Perdana Menteri yang akan diumumkan bulan depan.

      Calon Perdana Menteri untuk planet marikh yang menjadi keinginan Mahathir tapi takut nak lawan Najib di Pekan, nampaknya semakin hangat di perkatakan dikalangan makhluk pakatan pembangkang.

      Rafizi melalui Invoke sepatutnya buat kajian dikawasan yang akan ditandingi DAP iaitu kawasan majoriti Melayu untuk dijadikan rujukan jika DAP menang atau kalah.

      Delete
    3. Paranormal kakak ko anon1330

      Sejak tok bomoh cari mh370 upahan parti lahanat ko g kursus fardhu ain

      Menyanyah lah puak ko jadi saka tak bertuan

      Agaknya ko lansung tak tau analisis statistik
      Bila dengar hasil analisis ko cakap paranormal

      Umno dan tok pawang berpisah tiada
      Bidaah dan khurafat info junjungan puak kowg
      Apa lgi rakyat nk harapkan?

      Delete
    4. Jasa ni bila nak buat vss? Phoooaattt zakar shit mmg dah tak boleh pakai.

      Delete
  20. Bagi mereka yang menerima alasan RM2.6 billion adalah derma pak arab....dimanakah akal kamu?

    Money trail membuktikan sebaliknya? Yo!...money trail tak tipu punya...semua transaksi electronic ada jejaknya.

    Persoalan saya:

    1. Mana duit itu sekarang?
    2. AG membuktikan MO1 menerima masuk USD 680 mil dan "Memulangkan" USD 600 mil. kepada entiti yang sama.
    3. Derma ke?...apa punya bodoh manusia memulangkan derma.

    Mana ko punya akal...nak percaya itu derma?
    Itulah yang dihebohkan media perdana...

    What do you think?
    I say it is pure bullshit!
    And the people who believe it must be living on bullshit as their staple food.

    This the power of the uncensored and borderless cyber world. You can always dig for limitless information...just remember to use you "AKAL"...if you still have it.

    Ciao!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sayang bro zack pak arab dh kiok
      Tu pasal apundi kata no case
      Modal air liur la katakan

      Tapi money trail never lies
      Apundi lupa bab nie kot
      Sibuk menjilat dan bershanana dan ber hanana

      Delete
    2. Setuju dengan Bro PutraKraken.....

      Teman teringat kata Mukhriz Mahathir bila mengulas pasal derma Tok Arab........

      Dia orang kata........terima derma 2.6b
      Deme dah buat belanja untuk PRU13 sebanyak 1.5b

      2.6b (derma)-1.5b (belanja PRU13)=1.1b (baki)

      Tapi deme kata pulangkan duit pada Tok Arab 2.03b.

      Macam mana tu........acerrrr pikior yeoooppp....???

      Delete
  21. Cerita pasal jawatan PM lagi. Nampaknya UBN dah kemaruk beruk.

    ReplyDelete
  22. Tuan shahbuddin


    Kami di peringkat cawangan Pas di maklumkan pihak UMNO sedia memberi peruntukkan pelbagai bentuk untuk pihak Pas mencaci Tun Mahathir

    Kalau dulu mesyuarat cawangan di suruh bincang cara mencaci DAP. tahun hadapan kami di suruh mencaci Tun Mahathir.

    Kami disediakan buku dosa dosa Mahathir untuk di terangkan kepada ahli pkr bagi mereka ingat semula kekejaman Mahathir.

    Tuan shahbuddin

    Ana dan jemaah Pas lain kini bingung kerana mencaci umat islam lain bukan ajaran hadith.

    Apa penyelesaian nya TUAN SHAHBUDDIN. Bantulah kami Tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong kami bantu kami anak2 yatim piatu..

      Delete
    2. Tuan Zackar kami serius. Mohon tuan budin bantu Ana selesai kemelut ini.

      Delete
    3. Kau caci je nik beduh tu...memalukan arwah tok guru betul dia ni.hancingggggg bau mulut dia bila memuji si najib bugis

      Delete
    4. Pas parti keliru akibat taksub dan wala buta kpda hadi awang yg terpesona dgn dunia

      Antum sebagai pengikut yg di doktrin kan dgn parti yg menjanjikan syurga?
      Khayalan atau angan angan?
      mampu ke hadi awang memberi syafaat di akhirat?
      Sedang ia pun tak tahu kesudahan diri sendiri

      Mampu kah pas bersaing utk election tiga penjuru sedang ia bersendirian?
      Apakah dgn lanskap kaum yg pelbagai dinegara ini pas mampu menarik pengundi?
      Adakah pas lebih islam dari islam yg rasulullah ajar kita sebagai pengikut nya?
      Bersendirian dari berjemaah dalam rangka sosial masyarakat di galakkan dalam islam?
      Andai ada mana nas nya?

      Andai soalan kawan ni antum dapat jawab dan bnyak kontradik dgn jawapan yg positif
      Nyata pas memang terkeluar dari manhaj parti itu sendiri yg berslogan membangun bersama islam andai masih bersendiri dalam politik semasa

      Pas hanya menjual agama untuk meraih untung yg sedikit

      Itu sahaja

      Delete
    5. Anon 13:52.
      Keluarkan diri anda dari Jemaah Munafik jika anda orang islam yang mukmin.

      Delete
  23. Kuala lumpur 20 disember.mca melalui presidennya hak sebagai timbalan menteri sekiranya BN masih berkuasa selepas pru ini nanti.

    Ini dibuat kerana mengenangkan jasa yang mca telah banyak membantu kerajaan kekal berkuasa.dato sri najib berjanji
    Perkara ini akan dipertimbangkan dengan segera.

    Laporan tv3 suku...

    ReplyDelete
  24. Laporan drp Tv yg dah nak bankrupt

    ReplyDelete
  25. PETALING JAYA: Arab Saudi merasa tidak senang selepas penunjuk perasaan pro-Palestin dari Algeria mengangkat kain rentang memaparkan Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump dan Raja Salman sebagai “sehati sejiwa”, menurut laman Step Feed yang melaporkan perkembangan semasa dunia Arab.



    Usah usah lah najib nak bukak king sialman center. Umat islam pun benci king saman.

    Betul kata Zamihan pegawai talkim yg pusat ini bakal jadi ancaman ISIS.

    Tolong nasihat najib wei wahai paderi UMNO semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oitttt....kat malaysia dipuji dipuja bila sang najib dan teram bersahabat baik.

      Golf buddy lagi nyahh....kate si azwan ali bapok

      Delete
  26. Tahniah kpd solidarity rakyat keatas membatalan
    sistem IMAMS juga kes Cikgu Azizan.. solidariti
    rakyat mengugat sudah pentabiran najib alklepet
    and the gang.. apa kabinet kayu masih
    x sedarkan diri lg ke atau masih mau seronok memiskinkan rakyat ini..terlingkuplah UMNOBN
    serta PAS diatas solidariti rakyat pd PRU14 nanti.
    We like you view and jugement..thank u bang Shah.
    Lawan ttp Lwan!!






    kepinxcangan kerasjaan UMNOBN jelas dan ny

    ReplyDelete
  27. Menjatuh kan kerajaan yg kuat kelepet duit rakyat ada lah satu jihat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengata orang umno kafir juga jihad?
      Bapak munafik.

      Delete
  28. Yang ini saya tak setuju sama sekali. Tugas guru mendidik. Bukan memukul. Srkiranya ada kesahan yang tersabit ambil tindakan mengikut prosedur bukan melulu. Tugas mendidik kena banyak sabar. Ibu bapa juga kena memahami kerenah anak. Jangan percaya semua dari anak. Bincang dulu dengan sekolah. Gb dan pibg boleh ambil jalan tengah sekiranya ada masalah. Semua jangan ego. Kerna yang menerims akibat adalah anak. Mahkamah adalah pilihan terakhir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, tugas guru hanya mendidik....

      Kalau ikut prosedur, guru tak perlu nak basuh berak kencing murid, tunggu je mak bapak murid datang untuk bersihkan sebab tugas guru hanya mendidik......

      tapi guru yang baik akan langgar prosedur untuk pastikan anak muridnya terjaga...

      Ya, tugas guru hanya mendidik

      Kalau ikut prosedur, guru tak perlu risaukan muridnya yang tertinggal duit belanja rhat, lupa bekal.....hanya call parent suruh mereka sediakan makanan.....sebab tugas guru hanya mendidik

      tapi guru yang baik akan langgar prosedur semata-mata untuk pastikan muridnya tidak kelaparan....

      Ya tugas guru hanya mendidik

      dari guru yang selalu melanggar prosedur

      Delete
    2. Mak bapak yang tak amik peduli masalah anak itu sebenarnya...

      Delete
    3. Betul anon 1548 kalau takat tugas guru mendidik tanpa mengajar praktikal pasti tak lengkap
      Andai guru berkira dgn tugas tambahan tentu gagal dalam mengajar anak murid

      Allah dah beri peluang buat pahala lebih kenapa berkira?
      Dah banyak sangat pahala kalian wahai guru guru?
      Murid murid yg beri lebih tugas utk kamu rahmat sebenarnya untuk kamu kutip pahala sebanyak mungkin
      Ada hamba yg dibidang lain tak dapat peluang ini
      Sepatut nya direbut bukan disungut

      Allah nk beri berkah pada kamu
      Kamu bersungut

      Kemana ikhsan kamu pada murid murid yg bakal jadi generasi penyambung mengurus negara?
      Jangan jadi guru kalau pentingkan diri sendiri
      Sila jadi penganut kapitalis profesiobn guru tak layak untuk mereka yg berkira tulang urat

      Delete
  29. Shah sebenarnya yg jadi masaah sekarang ialah org melayu umno org melayu felda org melayu berseban berjubah yg ingat mereka itu islam sangat inilah yg bodoh dan bangang masih nak sokong perasuah perompak penyamun otak tolol tak dpt berfikir sokong juga bn dan umno kita akan lebih islam jika sokong dap dan LKS /LGE maka sokonglah pakatan harapan wahai org melayu yg tolol2 tu

    ReplyDelete
  30. MOF telah menyatakan bahawa kerugian RM 39.6 billion dialami oleh BNM spt yang didakwa oleh TDM, sebenarnya adalah adalah aliran keluar dana asing dan buknnya kerugian ekoran dagangan tukaran tukaran wang asing.
    Menteri kewangan kedua, DS Johari Abdul Ghani, menemplak TDM yang menuduh bahawa kerugian itu adalah atas kegagalan BNM adalah sesuatu yang tak masuk akal dan amat malang dikeluarkan oleh mantan PM, yang sepatutnya lebih maklum berkaitan pengurusan kewangan negara. DSJ juga menambah,penyusutan rizab a/bangsa disebabkan aliran keluar dana asing dari Msia anatara tahun 2013 dan 2015 , bukannya disebabkan kerugian daganagan tukaran asing BNM. Aliran keluar itu adalah disebabkan oleh faktor2 kebimbangan prospek pertumbuhan global yang lemah, langkah normalisasai dasar monetari US serta kejajtuhan mendadak harga minyak global ketika itu.
    Di antara tahun 2013 dan 2015, aliran keluar mpdal inibukan hanya berlaku di Msia tapi turut menjejaskan pasaran negara2 pesat membangin lain spt Indonesia, Filipina, Spore , India, China. Thailand dan Korea Selatan serta Taiwan. Ini adalah amat berbeza dengan kerugian hampir RM100 Billion yan dialami oleh BNM di bawah era TDM ketika kes FOREX dulu, di mana BNM telah dipaksa oleh TDM untuk melabur dalam FOREX, tanpa memperdulikan nasihat pakar2 BNM yang memberi amaran bhahaya besar FOREX tersebut. Bila rugi, TDM, Daim dan Nuar lepas tangan dan salhkan Noh Yaakob pulak.
    Dewasa ini, di bawah pentadbiran DSNR yang cekap, berwibawa dan bertintegriti serta telus, sistem pengurusan rizab BNM berfungsi dgn amat baik, pasaran kewanagan tersusun dan stabil. Sehingga akhir November 2017, Rizab a/bangsa mencecah AS 101.9 billion, tertinggi sejak Msia mencapai kemerdekaan. Rizab ini mampu untuk menyokong 7.5 bulan import tertangguh. Rizab ini juga adalah 5 kali ganda lebih besar berbanding AS 21.7 billion yg direkodkan pada tahun 1997, semaas era TDM. Malah Rizab kita jauh lebih tinggi dari Taiwan, Filipina, Thailand serta Indonesia dan hanya kurang sedikit saja dari Spore. Terbuktilah DSNR telah berjaya meletakkan Msia di atas landasan ekonomi dan kewangan yang betul untuk menuju kpd negara berpendapatan tinggi dan bakal menjadi key player ekonomi yang utama di Asia dan Dunia...InsyaAllah...Aminnnnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelaburan asing keluar, hutang luar negara hampir menjangkau trilion, nilai mata wang jatuh, harga minyak petrol turun naik macam yoyo, ini yang dikatakan cekap?

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    2. Hehe geng najib ko dah lah lambat masuk
      Ketinggalan bas lagi?

      Meraban macam kena sampuk hantu raya
      Busut mana yg ko tarah masa berkebun tadi?

      Forex?
      Sila tanya nor mohamed yaacob

      Sistem apungan harga minyak?
      Sila tanya najib razak

      Rasional atau tidak?
      Sila tanya rakyat dan geng pakatan

      So kaunter pertanyaan kena tepat geng najib

      Jangan ko nk g berak tanya 999 sila tanya attendan tandas awam ekk

      Delete
    3. Geng Najib,
      Mulut kamu berbau tahi!!

      Delete
  31. Setelah di angkat sebagi wira dunia islam semasa sidang khas OIC di Istanbul, kemudiannya menerima anugerah tertinggi King Hammad order of Development dari Sultan Bahrain..kini DSNR meneruskan jejak langkah cemerlangnya ke Sri Langka pula.
    Di Colombo, beliau telah diberi sambutan besar2an yang disifatkan oleh dipolmatic circle di negara itu, yang terhangat..tidak pernah berlaku dalam sejarah Sri Langka di mana seseorang pemimpin negara luar diberikan sambutan sedemikian sejak ia mencapai kemerdekaan. Ternyata kewibawaan DSNR bukan saja disanjung di rantau ini, tetapi juga di sebelah sana. Mengikut laporan dari Colombo Times, Sri Langka amat2 berbangga keraan DSNR telah sudi melancarkan Zon Perdaganagan Bebas Digital (DFTZ) dan pelan hala tuju Strategik Internet of Things (IoT) Kebangsaan di Colombo semalam. Ini dalah inisiatif yg pertama dilancarkan di luar China. Ternyata Zon dan pelan pelaksanaan ini bakal memudahkan urusan e-dagang selain melonjakkan inovasi berasaaskan internet di Msia dan Sri Langka. DSNR juga turut merasmikan pejabat dialog Axiata PLC serta Dana Inovasi Dialog digital Axiata.
    DSNR juga menyatakan rasa noptimisnya bahawa Msia akan mendapat menafaat yg cukup2 banyak melalui pelaksanaan model Revolusi perindustrian Fasa 4, mengikit acuan Msia sendiri. Beliau menambah, melalui IoT, Msia mengunjurkan tambahan pendapatan bernilai RM 12 Billion menjelang 2020 dan mampu menyediakan peluang pekerjaan kepada 14,270 pekekerjaan berkemahiran tinggi dalam pelbaagi sektor.
    Rakyat Msia ingin mengucapkat setinggi2 tahniah kepaad DSNR yang tidak jemu2 terus berusaha untuk mendejahterakan negara dan rakyat..tidak spt pemimpin2 PH yang anya menyemaikan benih2 kebencian, perkauman dan perpecahan agama dlam klangan wrga Msia...hanya semata2 untuk meraih sokongan..malangnya mereka, masih tak mahu menerima hakikat bahawa rakyat semakin menolak mereka dan tak akan sekali2 rela petualang2 negar spt TDM, Din Pagoh dan yg sewaktu dengan mereka untuk memerintah negara tercinta ini !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan setinggi-tinggi tahniah pada anda kerana terus membodek tanpa jemu. TAHNIAH!!!!

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    2. Alangkah cemerlangnya NAJIB RAZAK ke sri lanka dapat belajar politik tamil eelam
      Ye tak geng najib
      Kalo g jerman jmpa kaunselor merkel boleh gak aku bangga
      Ni g nuntut ngan pemimpin negara kelas ketiga
      Malaysia ni rate kelas keberapa geng najib?

      Delete
    3. penjilat tegar tetapi non partisan. munafik???

      Delete
    4. Sabarlah dad. GN tu tengah cari duit nak bagi anak bini makan. Hutang kereta nak bayar. Bil api, air, telefon pun nak kena jelaskan jugak. Itu yg dia berhempas pulas menjilat walaupun tahu hasilnya tak berkat. Maklumlah hidup atas sumpah seranah orang susah. Jadi bawak bersabar. Dia pun bukan ada ketja tetap. Nak harapkan hasil kebun, jangan harap sebab itu semua auta. Mana dia ada kebun kalau 24 jam asyik melabun. Sebenarnya berat masalah dia ni. Hidup pun dah tak serupa orang

      Delete
    5. Mulut Geng Najib berbau tahi.

      Delete
  32. Tahniah kepada semua para pendidik negara serta KPPK yng telah menunjukkan solidariti yang begitu kukuh dan kental dalam kes Cikgu zizan ni. Semangat kebersamaan tersebut disanjung tinggi oleh seluruh lapisan rakyat Msia yang cintakan kebenaran.
    Ini memunjukkan dengan jelas betapa pentadbiran DSNR sentiasa membela penjawat awam, khususnya paar pendidik yang disifatkan sebagi tulang belaakng perkhidmaatn awam negara. Keadaan ini amat berbeza semaas era pentadbiran TDM dulu. Masuh teringat lagi, kes guru yang telah diarahkan bertukar keluar 24 jam semasa PRK Parit Raja, BP tahun 80an dulu. Ketiaka itu Bn telah ditentang oleh calon bebas cap kunci..dan adalah jugak guru2 di Pt Raja yg menjadi penyokong kuat calon bebas tersebut. Akibatnya mereka semua , kalau tak silap saya l/kurang 12 orang telah diaarh berukar serta merta ke Pahang, Terengganu dan Kedah...semaat2 hanya kerana tidak menyokong BN, yg ketika itu di baawh TDM. Bayangkan lah kesukaaarn yg dihadapi oleh mereka yg terpaksa meninggalkan keluarga tercinta, kerana dizalimi oleh pentadbiran TDM.
    Tidak lupa juga berapa ramai penjawat awam yang telah diambil tindakan...ditukar tempat kerja, ditahan kenaik an gaji tahunan, diturunkan pangkat dan diambil tindakan tata tertib jabatan dan ada yang dibuang kerja kerana menyertai perhimpunan Reformasi membela Nuar di ibu kota tu. Tu tak masukl lagi mereka yang dihayun dengan belantan dan disembur dengan air kimia hingga menyebabkan kecederaan fizikal dan gangguan emosi yang cukup hebat. Malah mereka yang dizalimi tersebut, kini merupakan otai2 reformis yang menentang kuat hasrat TDm untuk menjadi PM lagi sekali..dan tak mustahil, mereka sanggup melakukan apa saja supaya hasrat tersbut tidak akan menjadi kenyataan.
    Kalau tanya mana2 rakyat Msia yang cintakan keadilan, mereka namapak betapa era DSNR ini amat2 menitik beratkan keadilan dan kebenaran sentiaas dijunjung tinggi. DSNR amat2 memastikan agar amanah untk membela hak rakyat sentisa menjadi agenda utama penjawat awam dan penguatkuasa undang2 negara..mereka adalah tertakluk di bawah perlembagaan negar dan setiap suara keramat mereka wajib didengar dan diambil tindakan yg responsif oleh pihak berwajib. Pastinya, kita tak mahu rejim zalim dan menindas hak asasi rakyat dijelmakan semula, andaikata TDM diangkat menjadi PM kelak. Ayuh semua penjawat awam, khususnya para pendidik..anda semua pastinya dapat menilai pemerintahan sapa yang nak dikekalkan selepas PRU nanti...DSNR yang sentiasa membela kebajikan dan menambahbaikkan sistem perkhidmaatn anda atau pun masih lagi sanggup memilih TDM dan PH, yang menjanjikan masa depan yang gelap dan mengembalikan era diktatorship yang digerunu satu ketiak dulu...buatlah pilihan yang terbaik dan paling bijak untuk agama, negara, bangsa dan keluarga tercinta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sooori...silap typo..yang digeruni satu ketika dulu..yang ketiak tu adalah tempat tumpuan cai2 PH menjilat dan menciumnya..ketiak sapa lagi kalau bukan ketiak hitam legam, birat si Madey Al Kutty tu yang jadi pujaan hati depa semua...hingga akhir hayat dikandung badan !

      Kahkikhakikoikioikhkikikikikiok!

      Delete
    2. MrJebong....
      Lepas ini apa nama lagi mau guna ha?

      Delete
    3. Di blog Kluangman, dia menyibuk dgn menyamar 'Suharli Masrop'...tapi last2 tersampuk meraung kena tibai dgn saya.

      Delete
    4. Apa kuali meletop


      Tadi pg jolok burit dgn btg pisang. Berkebun betul ker.

      Delete


  33. Korang percaya gengster najis berkebun

    Dia kerja opis hour. Itu pasal.

    Org keliling najib tak sah menipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Suman...sapa Suharli tu..tak pernah dengar nama dia pun..dan saya tak pernah walau sekali pun pernah melayari blor Kluangman seumur hidup saya. Dah makin sasau dan gila sawan pulak Wak ni...itu dah macam tanda2 Wak ni dah nak mampos tak? Cakap pun dah merapu macam Mady Kutty, idola wak tu !

      Delete
    2. 19.08...Kerja opis hour..sorilah beb. Salah tembaklah lu. Opis2 ni tak mainlah...aku lebih senang dan berpuas hati berbudi pada tanah..banyak kelebihannya. Kalau kau tak caya, roger2lah aku bila kau ada senang2 nanti..aku boleh bawak kau pergi tour kat ladang dan kebun aku. Nanti bolehlah aku bekalkan kau buah2an, sayur2an dan aap2 yg patut dari kebun aku sebagai buah tangan...tak payah bayar apa2 caj...sekarang ni musim dorian, langsat dan manggis...kau boleh makan sebanyak mana yg kau sanggup...no hal lah!

      Delete
  34. I beg your pardon: it is not quite true that solidariti rakyat melalui media sosial is the reason for change lately. Instead, the two changes taking place you, dear Shah, mentioned are due to the fact that the 14th general election is coming soon and the individuals and the political party in power are fearful that if they were to continue to get things done their way, the people shall not be voting for them!

    Truly, it is the fear that the rakyat shall reject them is the reason. Media sosial, solidariti rakyat and whatever else just happen to appear to be the reasons. And the proof of this shall be seen once they win the general elections (which is not going to happen!). They shall go back behaving like they are the Genghis Khans and Kublai Khans of our dear beloved Malaysia...

    And that is why recently the jamban of selangor and that gangster of a menteri besar from Pahang behaving as if they had turned a new leaf...

    At the end of the day, it is all about ensuring their political power shall stay intact no matter what and with that they can continue to do whatever their heart wishes which include plundering Malaysia as if there is no tomorrow.

    Nowadays we should be very smart already of the different moves made by the band of robbers. Yes?

    ReplyDelete
  35. Senario politik Selangor semakin membahang..kehangatannya mencengkam jiwa dan raga seluruh warga Selangor.
    Selebriti terkenal pujaan ramai Tanah air, Azwan Ali telah hadir ke pejabat SPRM pagi tadi, untuk menyerahkan dokumen dan bukti yang berkaitan dengan segala rasuah, korupsi dan salah guna kuasa yang telah dilakukan oleh Azmin sejak menjawat MB Selangor.
    Sebelum itu, Azmin telah berjumpa dengan timbalan menteri di JPM, Dato Razali Ibrahim, tetapi dinasihatkan oleh beliau aagr menyerahkan kpd SPRM untuk disiasat, keraan isu tu bukan dalam bidang kuasa beliau. SRI yg ternyata sorang yg profesional, enggan melihat pun isi dokumen tersebut yg dirasakan adalah lebih baik umtuk SPRM saja yg meneliti dan membuka kes jika terbukti ada keperluan untuk berbuat demikian.
    Azwan telah dibenarkan berjumpa dgn Dato Azam Baki. Timbalan KP Sprm dgn membawa sebuah sampul surat A4 yg sarat dengann dokumen dan bkti berkaitan dengan Azmin.
    Azwan enggan mendedahkan kandungan sampul surat tersebut, cuma mengatakan ia adalah koleksi segala salah laku yg telah dilakukan oleh abangnya tu sejak menjadi MB.
    Tindakan SPRM yg sudi memerima laporan dari Azwan aadlah sangat2 dipuji rakyat...ia menunjukkan mereka tidak melakukan sebarang penyiasatan dan pendakwaan terpilih spt yg sering dituduh oleh pembangkang PH. Hatta dari sorang artis pun, mereka sudi menerimanya. Sebelum ini siaastan dan reman yg dilakukan terhadap Dato Latif Bandi, Piee Pedal Dan adiknya Adun UMNO di sabah telah membuktikan ketelusan SPRM tanpa mengenal bulu. Malah KM Melaka pun pernah diambil keterangan berkaitan dgn satu kes rasuah yg melibatkan orang kuat kerajaan Melaka. DS Musa Aman. KM Sabah juga disiaast berkaitan dgn isu rasuah berbillion ringgit KKLW oleh Piee Pedal, w/pun ternyata DSMA tidak mempunyai2 apa2 hubungan dan kepentingan dalam kes tersebut.
    Rakyat pun sdar dan nampak dengan jelas bahawa terdapatnya satu perancangan teliti lagi sistematik oleh pemimpin2 PH untuk mencemarkan nama baik SPRM, khususnya KPnya. Dibertitakan tujuan mereka semaat2 adalah untuk mengalih perhatian dan seterusnya mengaggalkan usaha berterusan SPRM untuk membasmi gejala rasuah dan salahguna kuasa yang semakin menjadi2 dalam pentadbiran negeri Selangor dan Penang.
    Kepada SPRM, jangann sekali2 back down dan menyerah kalah dalam meneruskan usaha suci murni mu menjadikan Msia sebagai negara sifar rasuah dan s/guna kuasa ynag terunggul di rantau Asia ini. SPRM, yg ternyata ditunjangi oleh pegaawi2 yg ternyata profesional dan berdisiplin tinggi dan bebas dari sebarang c/tangan politik memang mampu menjadikan harapan seluruh rakyat Msia itu sebagai realiti.
    Ayuh SPRM.. jangan berpaling ke belakang lagi..terus maju ke hadapan..rakyat sentiasa bersama mu!

    ReplyDelete
  36. Gengstar Najib. Talibarut UMNO songkok tinggidibawah seliaan BN MCA Komunis. PAS menyamar Islam.
    Melayu dikotak kayukan.
    Saudi Dajjal belaan Israel n Trump.
    Najib UmnoPas Pecacai Islam songsang.
    Media TV ta laku penjana doktrin Parti Komunis China.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...