Tuesday 26 December 2017

JANGAN LUPA 30 DISEMBER INI!!!

Sukacita saya mengumumkan bahawa Parti Pribumi Bersatu Malaysia akan mengadakan Perhimpunan Agung Tahunan Kali Pertama pada 30 Disember 2017 bertempat di Ideal Convention Centre (IDCC) Shah Alam. Perhimpunan Agung Tahunan ini akan dihadiri oleh Pengerusi Tetap, Timbalan Pengerusi Tetap, Ahli-Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi dan perwakilan daripada 137 bahagian PPBM di seluruh negara yang telah berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia. 

Tarikh Perhimpunan Agung Tahunan ini telah ditetapkan oleh Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM selaras dengan Fasal 12.1 Perlembagaan PPBM. Notis mengenai Perhimpunan Agung Tahunan ini telah dihantar kepada para perwakilan yang layak hadir mengikut peraturan persidangan yang diluluskan oleh Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM. 

Saya ingin menjelaskan serba sedikit mengenai kronologi isu Perhimpunan Agung Tahunan PPBM. Pada 21 November 2017, kami telah mengadakan pertemuan dengan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia untuk mendapatkan nasihat dan panduan mengenai kaedah pelaksanaan Perhimpunan Agung Tahunan. Ini kerana menurut Perlembagaan PPBM, perwakilan yang dikehendaki menghadiri Perhimpunan Agung Tahunan antaranya terdiri daripada perwakilan yang dipilih di dalam Persidangan Tahunan Bahagian. Persidangan Tahunan Bahagian pula hendaklah dihadiri oleh perwakilan dari cawangan-cawangan di dalam bahagian tersebut. 

Kami telah jelaskan kepada pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia bahawa tarikh paling awal bahagian-bahagian PPBM menerima sijil pendaftaran penubuhan daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia ialah pada 24 Julai 2017. Ini bermakna semua bahagian PPBM di seluruh negara masih belum cukup tempoh setahun penubuhannya, dan menurut perlembagaan PPBM masih belum boleh mengadakan persidangan bahagian masing-masing.  PPBM juga masih dalam proses menubuhkan cawangan-cawangan di seluruh negara dan setakat ini masih belum ada cawangan yang didaftarkan dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia. 

Dalam keadaan ini, kita telah meminta nasihat dan panduan daripada pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia mengenai kaedah pelaksanaan Perhimpunan Agung Tahunan PPBM yang menghendaki sebahagian perwakilannya dipilih di dalam Persidangan Tahunan Bahagian. Kita juga telah memaklumkan kepada pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia bahawa PPBM akan akur dengan nasihat dan panduan yang diberikan oleh pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia untuk memastikan Persidangan Agung Tahunan yang akan diadakan nanti adalah teratur dan selaras dengan kehendak Akta Pertubuhan 1966 dan Perlembagaan PPBM.

Namun, dalam pertemuan tersebut pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia tidak dapat memberikan pandangan tentang perkara-perkara yang dibangkitkan. Sebaliknya, PPBM telah diminta untuk mengemukakan cadangan tentang kaedah pelaksanaan Perhimpunan Agung Tahunan parti, dan pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia telah bersetuju untuk mengatur pertemuan antara pasukan peguam PPBM, pegawai Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia dan Penasihat Undang-Undang Kementerian Dalam Negeri untuk membincangkan secara lebih lanjut cadangan-cadangan yang akan dikemukakan oleh PPBM.

Hasil daripada pertemuan itu, pada 23 November 2017, saya telah menulis sepucuk surat kepada Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia yang mengandungi cadangan-cadangan tentang kaedah pelaksanaan Mesyuarat Agung Tahunan PPBM. Selepas itu, pihak ibu pejabat PPBM telah membuat beberapa susulan dengan pejabat Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Malaysia untuk menentukan tarikh pertemuan dengan Penasihat Undang-Undang KDN sepertimana yang telah dipersetujui. 

Malangnya, pihak PPBM tidak menerima sebarang maklum balas rasmi daripada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia mengenai tarikh pertemuan dengan Penasihat Undang-Undang KDN dan cadangan-cadangan pelaksanaan Perhimpunan Agung Tahunan PPBM yang telah dikemukakan dalam surat bertarikh 23 November 2017. 

Sebaliknya pada 25 November 2017, di suatu sidang media di Johor Bharu yang mendapat liputan media yang luas, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan telah menyatakan bahawa apa yang PPBM cadangkan itu bertentangan dengan Akta Pertubuhan 1966 dan Perlembagaan PPBM. Beliau juga berkata bahawa pihak Jabatan Pendaftar Pertubuhan akan mengambil masa selama seminggu untuk meneliti cadangan-cadangan PPBM itu dengan penasihat undang-undang. Oleh itu PPBM, katanya, berdepan dengan kemungkinan dibubarkan pendaftarannya kerana tidak mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan.

Namun, tiada juga pertemuan dengan penasihat undang-undang diatur, dan tiada juga sebarang maklum balas rasmi dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftar Pertubuhan selepas tempoh seminggu yang dinyatakan.

Oleh kerana masa yang semakin suntuk untuk PPBM mengadakan Perhimpunan Agung Tahunan pada tahun ini, maka pada 8 Disember yang lalu, saya telah sekali lagi menulis sepucuk surat kepada Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia memaklumkan hasrat PPBM untuk mengadakan Perhimpunan Agung Tahunan sebelum 31 Disember 2017. Di dalam surat tersebut, saya telah memperincikan perwakilan yang perlu menghadiri Perhimpunan Agung Tahunan menurut Fasal 12.2 perlembagaan parti, iaitu:
 
i. Pengerusi Tetap dan Timbalan Pengerusi Tetap;

ii. Ahli-Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi; dan

iii. 8 orang perwakilan dari setiap bahagian PPBM yang telah berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia iaitu Ketua Bahagian, Timbalan Ketua Bahagian, Naib Ketua Bahagian, Setiausaha Bahagian, Bendahari Bahagian, Ketua Penerangan Bahagian, Ketua Srikandi Bahagian dan Ketua Pemuda Bahagian.

Pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia menerusi surat bertarikh 19 Disember 2017 telah memberikan maklumbalas bahawa PPBM perlu mengadakan Perhimpunan Agung Tahunan menurut kaedah yang ditentukan oleh perlembagaan parti. Justeru, dengan maklumbalas ini dan juga dengan maklumat yang telah diberikan kepada pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia, kita berpendapat bahawa pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia tiada halangan terhadap Perhimpunan Agung Tahunan PPBM yang akan diadakan nanti, dan ia adalah teratur serta selaras dengan kehendak Akta Pertubuhan 1966 dan Perlembagaan PPBM. 

Perhimpunan Agung PPBM Kali Pertama ini adalah amat bersejarah. Di samping pembentangan laporan tahunan parti, para perwakilan akan dapat mendengar amanat daripada Pengerusi PPBM, YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad, dan Presiden PPBM, YB Tan Sri Dato’ Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin. Para perwakilan juga akan berpeluang untuk membahaskan ucapan dasar Pengerusi pada Perhimpunan Agung ini. 

Kita mendoakan agar Perhimpunan Agung Tahunan PPBM Kali Pertama ini akan berjalan lancar dan berlangsung dalam suasana yang gilang-gemilang, insyaAllah.

DATO’ SERI MUKHRIZ MAHATHIR
Timbalan Presiden PPBM.

218 comments:

  1. Replies
    1. KEMATIAN vokalis kumpulan K-Pop popular Shinee, Jonghyun akibat bunuh diri nampaknya memberikan impak kepada peminat tegar artis K-Pop di negara ini.

      Jumaat lalu, satu majlis memperingati kematian mendiang Kim Jong Hyun yang dihadiri seramai 100 peminat telah diadakan di tepi Sungai Klang berdekatan Masjid Jamek.

      Namun, yang menjadi perhatian ketika itu ialah remaja-remaja Muslim yang menangis teresak-esak meratapi pemergian penyanyi tersebut.

      Fenomena K-pop sememangnya menular sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan menjadi ketaksubab para peminatnya di seluruh dunia, sehingga mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk ‘mendekati’ artis kegemaran mereka itu.

      Selain menunggu artis pujaan mereka berjam-jam di lapangan terbang sewaktu baru tiba ke Malaysia ataupun beratur panjang di lokasi persembahan, ada juga peminat yang sanggup ‘menggadai’ maruah dengan membenarkan tubuh mereka dipeluk oleh artis K-pop!

      Ingat lagi isu remaja perempuan yang dipeluk artis Korea semasa kumpulan B1A4 membuat konsert di Malaysia dua tahun lalu?

      Khabarnya, remaja tersebut turut serta dalam majlis meratapi Jonghyun di Masjid Jamek itu!

      Namun, para netizen dilihat tidak terkejut langsung dengan kehadiran remaja berkenaan di dalam majlis itu.

      Dalam pada itu, ada juga yang mempersoalkan tindakan remaja Islam yang turut terlibat dengan dengan aktiviti berkabung itu.

      “Dah macam kurang didikan agama saja. Aku tak adalah pandai sangat bab agama ini, tapi tak adalah sampai nak mengikut agama lain pergi meratapi kematian yang bukan Islam,” tulis Tok Bomoh.

      Hanafe pula berkata “K-Pop mati pun engkau hendak nangis bagai, bukannya dia mati ikut ajaran Islam. Saudara kita dekat Palestin yang kena seksa sampai mati syahid itu tak nak pula sedih.”

      Dalam pada itu, Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria menjelaskan perbuatan peminat-peminat yang berkumpul sebagai penghormatan buat Jong-hyun adalah bertentangan dengan Islam.

      “Tidak boleh. Haram kalau buat kerja macam itu. Kalau artis atau individu itu orang Islam, kita hadiahkan al-Fatihah.

      “Kalau bukan Islam, takkan hendak doakan syurga pula?

      “Sudahlah dia bunuh diri, kenapa hendak ikut budaya kafir? Buat apa?” katanya dipetik Astro Awani.

      18 November lalu, Kim Jong Hyun disahkan meninggal dunia akibat kemurungan yang sekaligus bertindak membunuh diri.

      Ekoran itu, peminat-peminat K-Pop Malaysia dilihat berkumpul sambil membawa bunga, lilin, belon serta potret penyanyi 27 tahun itu sebagai memperingati Jonghyun

      Delete
    2. Kalu nak tulis pun biar kena dgn politik.....mangkut, belanga, kuali? .....tahu sondol saja?

      Delete
    3. RORA barangkali tidak faham komen berbentuk sindiran DSTG Haji Abdul Hadi tentang penamaan bakal PM yang akan menggantikan DS Najib dan golongan yang ghairah mahu ke Putrajaya.

      Masalah meletakkan calon nama PM ialah masalah dalaman PH, jika PH memerintah. Ia bukan masalah BN. BN sudah tentu mengekalkan PM sedia ada, jika kekal memerintah.

      PAS pula, ia tidak mahu bercakap lagi tentang isu itu. PAS lebih menekankan aspek praktikal tentang isu ini. Iaitu berusaha memenangi sebanyak-banyak kerusi dalam PRU nanti. Jika banyak kerusi dimenangi, ketika itu bolehlah PAS mencadangkan nama PM yang sesuai mengikut agenda politik Islam yang ia perjuangkan.

      Jika tidak banyak kerusi, cadangan nama PM daripada PAS tidak banyak mempunyai erti. Jadi PAS menekankan kepentingan berusaha memenangi banyak kerusi dahulu.

      PH pula terdesak menamakan bakal PM mereka. Ini kerana mereka dianggotai oleh beberapa parti komponen bagi membentuk gabungan mereka. Setiap parti mempunyai falsafah politik yang agak berlainan, walaupun ada kesatuan suara dalam soal mahu menjatuhkan BN.

      PBM dan DAP mahukan Dr Mahathir kembali menjadi PM. PKR kurang sokong. PAN tidak mempunyai calon PM daripada parti sendiri. PAN berharap semua komponen PH boleh bersatu di bawah Dr Mahathir.

      Dr Mahathir pula, hanya bermain telefon ketika pimpinan PH lain mengangkat tangan, mahukan Anwar sebagai PM.

      Jika PH meletakkan Dr Mahathir sebagai calon PM mereka, umum mengetahui sikap Dr Mahathir terhadap Islam, hadis Rasulullah SAW dan demokrasi adalah sangat tidak menguntungkan perjuangan Islam di dalam negara kita.

      Delete
    4. Laaa...PAS kan nak jadi penasihat BN aje...tak payah la nak sibuk2 pasal PRU ni...lagi satu...Amanat tu dah tukar ke lum?...

      Delete
    5. politik lain dan agama lain

      pas tolong dok diam lah. jadi lebai korup di kampung dah lah


      10 adun pas nak masuk pkr dan pan.

      hah itulah... agama suku politik suku

      Delete
    6. Malaysiakini merupakan sebuah portal yang pro-DAP, sebab itu majoriti pengunjungnya terdiri daripada simpatisme parti tersebut.

      Rumusan ini dibuat berdasarkan intipati temu bual AIDC bersama bekas penyelidik dan kolumnis Malaysiakini, Helen Ang.

      Interbiu AIDC bersama Helen Ang ini pernah disiarkan di laman sesawang anwaraidc.com pada 1 Okt. 2012, namun kerana pihak AIDC tidak mampu menampung kos operasi, laman terpaksa ditutup yang mengakibatkan kesemua arkib dalam laman berkenaan terpadam.

      Berdasarkan perkembangan politik terkini, AIDCNews bersetuju untuk menyiarkan sekali lagi sesi temu bual AIDC bersama Helen Ang yang dilakukan di satu tempat di Kelana Jaya, pada 18 September 2012.

      ……………………………….

      “Kalau saya jadi ‘tukang tilik’, saya rasa pengaruh DAP akan memuncak pada PRU 13 ini. Mereka ada momentum..Saya kira DAP akan bawa gelombang sebab orang Cina dah merasai ok, setakat ni kami amat berjaya. Jadi, mereka yakin akan dapat lebih undi lagi,” itu sedutan wawancara AIDC dengan blogger Cina menulis dalam bahasa Melayu, Helen Ang.

      Helen Ang, lulusan USM memulakan karier kewartawanannya di NST (New Straits Times) pada awal tahun 1990-an, kemudian The Star dan pada tahun 2005 menjadi kolumnis di portal Malaysiakini.

      Pada tahun 2011, disebabkan siri-siri rencana yang ditulisnya dalam kolum Malaysiakini yang dianggap ‘bertentangan arus’, maka perkhidmatannya di portal itu dibekukan dan kolum itu ditutup.

      Bermakna, sebelum berblog di laman sesawang helenang.wordpress.com/, sekitar Julai 2011, Helen Ang sudah terlibat dalam dunia kewartawanan lebih kurang selama 17 tahun.

      Apabila ditanya kenapa dia menjadikan Hannah Yeoh sebagai subjek utama penulisannya, katanya, “Dia adalah subjek menarik, menggambarkan jiwa ‘DAP baru’”.

      Apakah yang dimaksudnya sebagai ‘DAP baru’ ? Ikuti wawancara lengkap bersamanya.

      AIDC : Saya difahamkan dahulu anda adalah kolumnis Malaysiakini, kemudian telah dibekukan. Kenapa dibekukan ?

      Helen Ang : Sebab para pembacanya terlalu berfikiran tertutup. Pembacanya yang pro pembangkang itu, cara mereka berfikir, kalau kita tulis yang tidak berpihak kepada mereka, kita dianggap sebagai musuh.

      Seperti anda sudah mengesahkan bahawa portal Malaysiakini majoriti pembacanya adalah pro-pembangkang?

      Agaknyalah, nampaknya seperti itu lah. Dari pengalaman saya pun begitu.

      Maksudnya sebagai kolumnis, anda tidak boleh menulis idea yang bertentangan dengan idealisme pembaca portal, jika tidak idea anda akan ditolak ?

      Bukan sekadar ditolak, tetapi mereka menentang, cara mereka menentang itu, pada saya kurang berhemah..

      Misalnya?

      Misalnya macam kita tengok komen-komen kat blog, ada yang berbahasa kesat, ada yang buat fitnah, ada yang sebarkan dakyah.

      Em, sampai ke tahap tu. Kira serang peribadilah. Bukan serang idea.

      Jadi, boleh saya buat kesimpulan bahawa, anda sebagai kolumnis Malaysiakini, penulisan mesti pro pembangkang kerana pembacanya merasakan portal itu hak milik pembangkang. Begitu ?

      Boleh..boleh dianggap begitu (sambil ketawa)

      Sedangkan portal itu mendakwa media bebas ?

      Saya ingat, pembaca yang arif boleh menilaikannya sendiri.

      Delete
    7. Tok guru tiga suku tu lagi berhemah kot.
      Tak dak kerja kapirkan orang.
      Dulu di memali suruh ahli2 pas bangun tumbangkan kerajaan untuk rampas kuasa untuk tubuhkan kerajaan lslam.
      Berapa ramai dah yg mampuih?
      Bila dah mampuih pi kata syuhada pula. Dapat masuk syurga.
      Ni ahli2 pas yg lain awat tak mau mampuih? Nak buat apa hidup susah di atas muka bumi ni?
      Kacau sana kacau sini.
      Kerja pun ponteng.
      Pi lah mampuih cepat2 sikit. Baru aman Malaysia ni!!!

      Delete







    8. PAS should be rejected for such a backward idea and for encouraging racial discontent.
      Mujahid also took Hadi to task for quoting Al-Mawardi’s notion of non-Muslims, saying they were for a different age when scholars applied the “harbi” and “dhimmi” concepts.
      Harbis are those who are at war with Muslims. Dhimmis are non-Muslims who accept the rule of Islam. They are required to pay a tax for their exemption from military duty and from having to pay the zakat.
      “Those concepts do not apply in Malaysia,” Mujahid said



      hadi mahu jadi taliban dan tali-barut ISIS ker. agaknya pas nak perintah kelantan teganu jer kut

      Delete
    9. Bodoh punya anon0856
      Dakyah pun nama nya politik

      Kalau berpolitik tntulah nak sebar kan dakyah

      Kalau tak berdakyah apa guna masuk politik dan mengomel kat tmpat budin nie

      Tulis panjang panjang isi sampah
      Meraban macam ingat yg baca org bodoh macam dia

      Wei kalau tak berdakyah ko baik gentel telo ko sampai senak

      Delete
    10. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia






      Delete
    11. Bodoh punya anon0856
      Kalau tak mendakyah bukan lah politik

      Tulis panjang panjang isi sampah

      Dakyah tu maksudnya politik lah
      Tak kan tak faham
      Politik tntu ada propaganda parti itu sendiri utk kempen

      Dakyah pakatan utk membela rakyat

      Dakyah barisan apa?
      Dakyah pas apa?

      Anon 0856 ko baik join parti tahun baru
      Bukan ko yang dakyah
      Tapi ko yg kena dakyah
      Biar ko berpesta pora menyundal
      Tak yah nak berdakyah
      Bersukaria k
      Dakyah pun tak tahu makna
      Tulis meraban
      Helen ang kakak dia

      Wei ppbm dah nak wat agm ros tak lulus
      Apa cerita?

      Delete
    12. Pada Bro2 Pakatan........ini Lanun Kopipesss sebenarnya cuba nak alihkan tiang gol supaya tumpuan kita pada topik "Perhimpunan Agung PPBM" dapat dilencongkan ke tajuk2 lain.

      Harap Bro2 Pakatan sumer fokus ke tajuk yg sebenar.........dan tidak dibawak lari oleh tajuk Lanun Kopipessss.

      Cayalah dia akan kopipesss apa saja.......macam rojak......janji dia boleh alihkan tiang gol.

      Delete
    13. PKR diingat supaya tidak terlalu teruja dengan khabar angin yang mendakwa sebilangan ADUN PAS Selangor yang akan melompat parti menyertai parti Keadilan menjelang PRU 14.

      Menyifatkan isu itu sekadar politik murahan, Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir berkata PKR tidak perlu bimbang kerana pada PRU 14 nanti PAS akan menuntut balik beberapa kerusi yang dipinjamkan kepada PKR sebelum ini termasuk di DUN Sementa yang diwakili Timbalan Ketua Wanita PKR Selangor, Dr Daroyah Alwi.
      “Cukup-cukuplah politik murahan begini.
      “YB Dorayah patut pastikan DUN Sementa tu selamat buat beliau kerana PAS akan menuntut balik kerusi tradisi PAS ini dalam PRU ke 14 ini.
      “Jentera kami sudah bersedia dan tak sabar memberikan hak dan keadilan kepada rakyat di Sementa yang selama ini dahagakan khidmat wakil yang memahami jiwa mereka.
      “Tunggulah sampai entah bila orang PAS melompat ke riba YB, sementara itu kami fokus PRU 14 ini untuk menawan Sementa,”katanya dalam Facebook.
      Beliau berkata demikian sebagai merujuk keterujaan Timbalan Ketua Wanita PKR Selangor terhadap isu 10 ADUN PAS di Selangor yang dijangka menyertai PKR.
      “Memang semalam (kelmarin) Naib Presiden PAS, Datuk Iskandar Abdul Samad memberitahu dakwaan itu sebagai khabar angin dan hanya perang siber.
      “Itu pendapat beliau saja, terserah. Namun jika ada yang berminat, kita tiada halangan dan menyambutnya dengan berlapang dada,” kata Daroyah ketika ditemui pada perasmian Karnival Himpunan Anak Muda Smart Selangor 2017 di tapak skateboard Taman Seri Andalas, semalam.
      Sebelum ini, Roslan berkata PAS Selangor tidak terkesan dengan khabar angin yang sengaja ditiupkan oleh sebuah portal The Malaysian Insight.
      “Ustaz Sallehen Mukhyi Pesuruhjaya PAS Selangor dalam ucapannya menutup program Simulasi Pilihanraya peringkat Selangor semalam menyatakan ia satu fitnah malah jika pun benar ada yang sungguh-sungguh mahu keluar, PAS tiada masalah dan mereka dipersilakan berbuat begitu.
      “Perjuangan PAS ini tidak mengemis jawatan dan kedudukan. Ianya perjuangan berjemaah dalam satu gerakan Islam yang cukup berdisiplin dan dikawal oleh tarbiyah dan pemahaman Islam yang tinggi.
      “Di saat bekas rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat bersilat dan bergelut menghadapi pelbagai pertuduhan rasuah dan salah-guna kuasa, PAS terbit sebagai parti yang paling bersih dan berintegriti.
      “Semoga yang girang dengan khabar fitnah seumpama ini terus gembira. PAS sedikit pun tidak tercalar malah sedang fokus dan berkerja kuat memastikan PRU 14 ini. PAS Menerajui Kesejahteraan Selangor,” katanya.
      Dua hari lalu, The Malaysian Insight melaporkan jentera pilihan raya PKR Selangor diminta bersedia untuk menerima gelombang kemasukan kedua pemimpin dan ahli PAS di negeri itu dan bertanding atas tiket parti itu dalam PRU14.
      Sumber yang tidak dinamakan memberitahu portal itu mendakwa gelombang ini akan melibatkan wakil rakyat dari Selangor yang tidak berpuas hati dengan hala tuju PAS sekarang yang mahu bersendiri dalam PRU14 sedangkan mereka mahu bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH).
      Bagaimanapun Iskandar yang juga exco Selangor menafikan khabar angin berkenaan.

      Delete
    14. Malaysia mengaku sebagai sebuah negara islam, tetapi apabila anda berada dinegara yang mengaku agama rasminya islam, anda akan susah sekali menjumpai orang muslim sebenar dimalaysia. Adapun pengamal kleptokrasi dan agama untuk tujuan politaik sahaja.Inilah hakikat yang terpaksa rakyat berbilang bangsa dan agama terima untuk meneruskan hidup dalam negara pimpinan kleptokrasi dan penungang agama. Selamat datang ke bolehland

      Delete
    15. Sarawak will remain an uphill battle for Pakatan Harapan (PH) in the next general election (GE14) with the opposition unlikely to make any gains, according to a political analyst.

      Universiti Malaysia Sarawak’s (Unimas) associate professor Dr Jeniri Amir said he believes the results of the next general election would be no different to the last.

      “The best the opposition can expect is to maintain its 2013 performance,” he said, referring to the six parliamentary seats that PH parties have – DAP (5) and PKR (1) – against Barisan Nasional’s (BN) 25.

      He added that the worst case scenario is PH seeing similar results as last year’s state election, where they lost even the seats thought to be their strongholds.

      “If UPP and SUPP can set aside their differences and work together instead of sabotaging one another, there is a possibility that they will be able to wrestle Sarikei and Sibu from DAP,” he told FMT.

      Prime Minister and BN chairman Najib Razak yesterday called for conflicts between the Sarawak United People’s Party (SUPP) and its splinter party, United People’s Party (UPP), to be resolved before the next general election.

      “I ask that the dispute be resolved once and for all.

      “I believe (Sarawak Chief Minister) Abang Johari (Tun Openg) has a formula to resolve it before GE14, for SUPP to become a solid party again, as one SUPP,” he had reportedly said at the closing of SUPP’s 24th Triennial Delegates Conference.

      According to Jeniri, cooperation and mutual support between SUPP and its splinter UPP would be an added advantage for Sarawak BN.

      However, he believes that even if there was no such ties or reunification before GE14, it would not impact PH’s position in the state.

      “This is because the opposition, especially DAP, has reached its zenith in Sarawak. In the last general election, they almost won all the Chinese urban seats.

      “DAP has to now look at the rural seats in order to win the state. But there is no way for them to do this, without the money and resources that BN has,” he said, referring to what is sometimes called the 3Ms – money, machinery, and the media.

      The 3Ms, he added, are especially important for the rural voters whose main focus is still on bread and butter issues.

      “They don’t care about the complex issues that are highlighted in other parts of the country.

      “And in the rural areas, traditional forms of media such as radio and TV are still the main source of information.”

      Asked if unfulfilled promises, including for greater autonomy and development, would work against the state BN, Jeniri said looking at past voting trends, he believed it wouldn’t be much of a factor.

      “BN had come in the last elections with plenty of unfulfilled promises, but the rural folks still cast their votes for the coalition.

      “And BN has a lot of last minute tricks. BR1M (1Malaysia People’s Aid) is just one of the tricks that always work with the rural voters,” he said.

      GE14 has to be called within the next seven months.

      Delete
    16. Saudara Phantom, tumpuan kami masih tak terjejas walaupun sejak akhir2 ini mereka bertambah gigih hendak mengalihkan tiang gol. Biarkanlah. Layan aje. Lagi pun bangsa ni memang teror bab melarikan benda2, lebih2 lagi kalau duit. Cepat aje mereka merancang bagaimana nak rembat tanpa org sedar. Kalau dah kantoi, dengan muka tak malu aje mereka kata kena fitnah. Ada pula cakap taktik kotor, padahal dia yang buat benda tak elok tu.

      Delete
  2. Fuhh cpt Betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan Harapan (PH) harus faham rakyat Sabah dan hak mereka bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) sebelum menyebarkan harapan palsu “Janji Baru”, seolah-olah rakyat mudah terpedaya, kata aktivis Zainnal Ajamain.

      Zainnal, yang mengetuai NGO Sabah Firstborn Society, hairan PH merasakan perlu mengumumkan peruntukan RM15 bilion untuk dana pembangunan prasarana di Sabah dan Sarawak jika mereka menawan Putrajaya.

      “Saya tidak nampak tujuan menetapkan jumlah itu atau mengumumkan mereka akan menyalurkan 30% daripada belanjawan pembangunan negara untuk Sabah.

      “Sarawak pernah menyumbang tidak kurang daripada RM120 bilion kepada perbendaharaan persekutuan 2 tahun lalu, bermakna sumbangan Sabah juga lebih kurang jumlah itu.

      “Jadi apabila PH menjanjikan RM15 bilion seperti satu tamparan buat rakyat Sabah kerana mudah terperdaya,” katanya.

      Menurut Zainal, gabungan pembangkang tidak perlu mengumumkan perkara-perkara baharu seperti menetapkan peruntukan pembangunan prasarana.

      Gabungan pembangkang sepatutnya memberi penekanan kpada membayar Sabah 40% daripada hasil bersih yang kerajaan persekutuan kutip daripada negeri itu, termasuk tunggakan dan faedah sejak 1964.

      “Kadangkala ahli politik Tanah Melayu suka cakap benda untuk menyedapkan hati mereka, sedangkan ia bukanlah perkara baharu buat rakyat Sabah.

      “Tanah Melayu mesti membayar 40% kepada Sabah agar kami dapat menjaga perkhidmatan pendidikan dan kesihatan negeri dengan lebih baik.

      “Apa fungsi memulihkan (bidang kuasa ke atas) pendikan jika kamu tidak mahu memulihkan sumber pendapatan kami?” soalnya.

      Zainnal berkata pemimpin PH ternyata tidak begitu peduli tentang hak yang digariskan bawah MA63 dan hanya berminat meraih undi.

      Atas sebab itu pemimpin PH tidak faham slogan “Sabah untuk rakyat Sabah” kerana mereka menggunakan mantera itu untuk mengatakan hak Sabah ditentukan Putrajaya maka mereka perlu menukar kerajaan sedia ada, katanya.

      Zainnal berkata ini bermakna PH akan menjanjikan bulan dan bintang semata-mata untuk meraih undi.

      “Bagaimana rakyat Sabah mahu percaya kata-kata orang Tanah Melayu? Di Indonesia, mereka gelar orang-orang seperti itu ‘Belanda dapat tanah’. Mereka akan gali tanah kecil yang mereka ada dan tebarkan ke tempat lain dan di mana tanah itu tersebar, mereka akan tuntut sebagai tanah sendiri.”

      Beliau berkata, “Janji Baru” sebenarnya tidak betul kerana Sabah tidak pernah dibayar royalti. Negeri itu hanya menerima bayaran tunai sejak 1974, bermakna gabungan pembangkang tidak dapat membezakan antara royalti dan bayaran tunai.

      Beliau menekankan Sabah memiliki seluruh sektor gas dan minyak tetapi undang-undang tertentu yang diluluskan Parlimen mengambil hak minyak dan gas Sabah dan Sarawak.

      “Adakah PH melawan ketidakadilan ini? Undang-undang itu digunakan untuk mewajarkan perampasan kekayaan Sabah. Jadi apa yang sedang PH lakukan? Seperti biasa apabila tersepit, mereka buat tidak peduli.

      “Kemudian, mereka berani menjanjikan 50% perkongsian hasil. Tahukah mereka tidak mampu tonjolkan tentang 40% itu di Parlimen sejak Malaysia ditubuhkan dan kini mereka bercakap tentang menaikkan kepada 50%?

      “PH bukan sahaja menghina kecerdikan rakyat Sabah, tetapi mereka jelas memberikan harapan palsu.

      “Saya, mungkin dapat mempertimbangkan cadangan PH jika mereka bertekad untuk membenarkan kerajaan Sabah mengutip semua cukai, Sabah ambil 50% dan 50% lagi dihantar kepada Putrajaya.

      “Tetapi jika Putrajaya yang kutip dan memberikan 50% kepada kami, tidak apalah, minta maaf tetapi kami bukan ‘paloi’ (bodoh).”

      Delete
    2. Zainal ... 3 x PALOI

      Delete
    3. Perkiraan PAS di dalam PRU 1 ini ialah, berdasarkan kemenangan calon-calon Dewan Undangan Negerinya di Terengganu dan Kelantan pada bulan Jun, maka calon-calon Parlimennya di Terengganu dan Kelantan juga dijangkakan akan menang pada bulan Ogos.

      Sebab itu strategi lain PAS ialah meletakkan tujuh tokoh terkemukanya yang bukan merupakan anak Terengganu dan Kelantan menandingi kerusi-kerusi Parlimen di Terengganu dan Kelantan bagi membolehkan PAS bersuara dengan lebih berkesan di dalam Parlimen.

      Empat tokoh terkemuka PAS yang diletakkan bertanding, dan menang, di Kelantan ini ialah Othman Abdullah (Tanah Merah), Zulkiflee Muhammad (Bachok), Datuk Raja Mohd Hanifah Abdul Ghani (Pasir Mas Hulu) dan Ahmad Abdullah (Kota Bharu Hilir).

      Tiga tokoh terkemuka PAS yang diletakkan bertanding, dan menang, di Terengganu ialah Dr Burhanuddin al-Helmy (Besut), Hasan Adli Arshad (Kuala Terengganu Utara) dan Khadijah Mohd Sidek (Dungun) (kerusi Kuala Terengganu Selatan pula diberi kepada Datuk Onn Jaafar).

      Kemenangan hanya 13 daripada 58 calon PAS (berbanding jumlah 104 kerusi keseluruhan) di dalam PRU 1, diikuti oleh penyatuan dengan Sabah, Sarawak dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963, mengendurkan sedikit hasrat PAS untuk memerintah.

      PRU 1986

      Hasrat PAS untuk memerintah ini kembali bernyala sesudah PAS dikuasai oleh kepimpinan ulama bila Mesyuarat Dewan Harian PAS Pusat pada 21 Januari 1986 memutuskan PAS akan “menandingi lebih daripada dua per tiga kerusi” di dalam PRU 7 pada tahun 1986.

      Keputusan untuk “menandingi lebih daripada dua per tiga kerusi” yang dibuat pada 21 Januari 1986 ini bagaimanapun diubah menjadi hanya “menandingi lebih daripada satu per dua kerusi” oleh Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 22 Januari 1986.

      Penyertaan PAS di dalam PRU 7 ini pula adalah didasarkan kepada satu ketetapan yang dikemukakan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat di dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-29 di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, pada 30 April dan 1 Mei 1983.

      Ketetapan Dewan Pemuda PAS Pusat ini adalah berbunyi “bahawa Muktamar Tahunan PAS yang bersidang pada hari ini bersetuju supaya PAS mengambil langkah mengadakan program mendekatkan perjuangan PAS kepada masyarakat bukan Islam di Malaysia”.

      Dijuarai oleh Datuk Mohd Nakhaei Ahmad, PAS menubuhkan Majlis Perunding Hal Ehwal Orang-Orang Cina atau “Chinese Consultative Council” (CCC) bagi mendapatkan sokongan masyarakat bukan Islam kepadanya melalui pelbagai simposium, dialog dan ceramah.

      Usaha bagi mendapatkan sokongan masyarakat bukan Islam ini dipergiatkan lagi setelah Haji Yusof Rawa dan Datuk Fadzil Mohd Noor tertipu oleh ajakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya bertemu secara sulit di Seri Perdana pada 9 April 1986.

      Dijuarai oleh Datuk Mohd Nakhaei Ahmad, PAS turut memeteraikan perisytiharan persefahaman bagi menubuhkan satu barisan pembangkang baru yang dikenali dengan nama Harakah Keadilan Rakyat bersama-sama NASMA, PSRM dan SDP pada 14 Julai 1986.

      Dengan meletakkan kerusi yang jumlah pengundi Melayunya melebihi 30 peratus sebagai sasaran, PAS pun meletakkan calon di 98 daripada 177 kerusi yang dipertandingkan di dalam PRU 7, berbanding 19 SDP, 4 NASMA dan 4 PSRM (bertembung sesama sendiri di lapan kerusi).

      Malangnya, kemenangan hanya seorang calon PAS di dalam PRU 7 ini menyebabkan PAS mengkaji semula pendekatan politiknya dengan menurunkan bilangan kerusi yang ditandingi olehnya di dalam PRU-PRU seterusnya walaupun masih menyertai pakatan politik.

      Setelah bersama dengan Angkatan Perpaduan Ummah dan Barisan Alternatif, di dalam PRU 13 pada tahun 2013, PAS, yang bekerjasama dengan PKR dan DAP di dalam Pakatan Rakyat, bertanding di 73 daripada 222 kerusi dan memenangi 21 daripada 73 kerusi ini.

      Delete




    4. kesian


      harakah tak laku.


      wartawan harakah dah takde kerja. gaji pun hadi tak bayar.


      tutup lah harakah

      Delete
    5. Apakah contoh penulisan anda yang bertentangan dengan idealisme pembaca Malaysiakini ?

      Waktu itu tercetus isu kalimah Allah. Saya tulis dalam bahasa Inggeris, saya kata, ‘the convention of ‘Allah’ belongs to Islam’ (konvensyen kalimah ‘Allah’ adalah hak milik Islam).

      Kes tu saya rasa tak patut, macam cara mereka serang, sebab, saya kata waktu itu orang Melayu marah, mereka marah sebab mereka adalah masyarakat Islam dan bukan sebab dihasut oleh UMNO.

      Tetapi pembaca pembangkang, mereka tidak menerima hakikat itu, mereka terpengaruh, mereka percaya bahawa UMNO yang menjadi penghasut, pada mereka UMNO lah yang mencetuskan kemelut supaya orang Melayu marah tentang kes kalimah Allah itu.

      Rasa-rasanya pembaca Malaysiakini tak kenal hati budi masyarakat Melayu. Mereka tak tahu baca naluri masyarakat Melayu, mereka tak dapat nilai perkaitan Melayu dengan Islam.

      Jadi mereka ingat ‘oo itu mesti kerja UMNO yang hasut’, padahal yang saya lihat bukan faktor UMNO tetapi cetusan hati nurani masyarakat Islam.

      ‘Mereka’ ? Maksudnya majoriti pembaca bukan Melayu ?

      Memang, khususnya artikel dalam bahasa Inggeris.

      Faktor itu jadi penyebab dibekukan jadi kolumnis ?

      Ya. Itu pandangan Steven Gan (ketua editor Malaysiakini) lah. Dia kata, seorang kolumnis itu tidak sepatutnya menulis sampai ke tahap majoriti pembaca menentang dengan sering bergaduh dengan kolumnis tersebut.

      Majoriti pembaca Malaysiakini menentang idea anda ?

      A’ha majoriti menentang saya, sebab ramai pembaca Malaysiakini tu penyokong DAP.

      Lepas tu ada satu kes lagi, tentang Kampung Buah Pala.

      Saya kata, tindakan Lim Guan Eng tentang kes Kampung Buah Pala itu tak betul. Cuba bayangkanlah reaksi pembaca Malaysiakini…

      Saya rasa, masyarakat Pulau Pinang terlalu taksub kepada Lim Guan Eng. Jadi bila Timbalan Ketua Menteri (Dr Mansor Othman) kata Lim Guan Eng dianggap sebagai ‘tokong’, itu pada saya agak bertepatan lah.

      Macam rasa pelik kan, semua masyarakat Cina mesti menyokong Lim Guan Eng. Kalau tak sokong tu maksudnya orang itu macam tak betul (ketawa).

      Wajib kena sokong Lim Guan Eng. Saya pun tak faham macam mana mereka boleh begitu taksub.

      Anda kecewa dibekukan jadi kolumnis Malaysiakini ?

      Tidak. Kita ada pandangan kita, mentang-mentang pandangan kita tidak sehaluan dengan pandangan pembangkang yang mereka mahu…kemudian diganggu, nak menyusahkan.

      Sepatutnya, kalau berlainan pendapat, biar saja lah, kan… Kita berdasarkan pasaran, tengok siapa yang lebih bernas. Tapi mereka tak. Mereka mesti serang macam shoot the messenger (membunuh si pembawa berita)

      Kononnya nak memperjuangkan kebebasan bersuara, kebebasan berfikir…tapi mana ada.

      Selepas dibekukan dari Malaysiakini, anda mula berblog ?

      Ya. Lepas beberapa bulan seperti itu.

      Posting pertama saya tu, saya buat sekitar lewat bulan Julai 2011. Sudah setahun yang lalu.

      Baru setahun sahaja, tetapi cepat popular. Ada apa-apa rahsia ?

      Rahsia cepat popular….em..pada hemat saya faktor bahasa Melayu. Sebelum ini saya tulis dalam bahasa Inggeris.

      Lepas dapat ijazah dari USM sekitar awal tahun 1990-an, saya mula bekerja di NST selama 5 tahun, selepas itu di The Star juga selama 5 tahun.

      Kemudian sekitar tahun 2005, saya jadi kolumnis Malaysiakini, sehingga dibekukan pada tahun 2011.

      Di NST, The Star dan Malaysiakini, semuanya dalam bahasa Inggeris, apabila berblog, saya menulis dalam bahasa Melayu.

      Tukar bahasa, maksudnya dapat pembaca baru ?

      Ya. Saya rasa pembaca baru seperti lautan biru. Lebih mencabar. Sebab, kalau ikut pola pemikiran pembaca Malaysiakini, saya sudah tahu. Tetapi pola pemikiran pembaca baru, maksud saya pembaca Melayu, saya rasa lebih menarik.

      Menarik ? Misalnya ?

      Ya, macam kes logo burung merpati. Logo menyambut hari kebangsaan 31 Ogos 2012 yang dibuat pembangkang itu, bagi mereka yang belum terdedah anggap perkara baru.

      Perkara-perkara tu kita dah tahu. Kaitan burung merpati dengan Kristianiti, kita dah tahu.

      Delete
    6. Kalau kata dah tahu pi lah berdakwah.
      Ini tidak. Asyik nak pi menutuh di Golok saja.
      Tu yg negeri islam hangpa ni penuh dgn pembawa penyakit HIV/AIDS
      Tuhan turunkan bala kat hangpa.

      Delete



    7. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia

      Delete
    8. Pas baru tu hari presiden hadi awang nk bersama bersolidariti membela palestin dgn najib

      Last absent event tu
      G khutbah kat rusila
      Promosi solidariti banner dah macam iklan minyak lintah macam tahan macam kuat

      Last last muka lebai pun tak nampak
      Terkinja kinja pink lips sambil kepit telo nk membela warga palestin tapi langsung tak di apit si hadi awang

      Kena lah tu
      Penipu kena main dgn pedagang agama

      Pas kasi pusing
      Umno kasi spin

      Delete
    9. Pada Bro2 Pakatan........ini Lanun Kopipesss sebenarnya cuba nak alihkan tiang gol supaya tumpuan kita pada topik "Perhimpunan Agung PPBM" dapat dilencongkan ke tajuk2 lain.

      Harap Bro2 Pakatan sumer fokus ke tajuk yg sebenar.........dan tidak dibawak lari oleh tajuk Lanun Kopipessss.

      Cayalah dia akan kopipesss apa saja.......macam rojak......janji dia boleh alihkan tiang gol.

      Delete
    10. Seluruh negara patut menarik balik kebenaran jualan arak beralkohol tinggi di pasar raya dan kedai runcit, bukan hanya di Pulau Pinang, kata pendakwah Datuk Hassan Mahmud.

      Katanya, larangan itu perlu dilaksanakan menyeluruh kerana majoriti warganegara Malaysia beragama Islam, lapor Sinar Harian.

      Beliau berpendapat larangan untuk Pulai Pinang sahaja tidak akan berapa berkesan kerana ia umpama menutup satu pintu sahaja dan membiarkan yang lain terbuka.

      “Sebab itu ia perlu dilaksanakan di seluruh negara,” Hassan dipetik sebagai berkata kepada akhbar itu semalam.

      Sebelum ini, sebuah portal dilapor kumpulan dikenali sebagai Gerakan Antiarak Murah Malaysia mencadangkan Pulau Pinang menarik balik kebenaran menjual arak beralkohol tinggi kepada pasar raya dan kedai runcit.

      Delete
  3. hahahahaha....
    jangan lupa pulak nanti ye...
    tulis siap2 tarikh tu dalam diari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kihkihkih..wak kojola kengkang aka babi tonggek tak minta diundangkan ker sebagai pemerhati?

      Delete
    2. Manalah nak tahu kot2 dapat secawan kopi.

      Delete
    3. Wak Kojola Kengkang? Heheehheee, siapa tu, Saudara Zack? Dah kerap benar saya dengan nama tu tapi saya tak tahu kenapa namanya macam tu. Saya bayangkan cara dia berjalan, perghhhh, lawak gila. Hehehhheee...

      Delete
    4. Ralat lagi: ... dengan (dengar). Huarghhh, mengantuk dah ni.

      Delete
    5. Alah... bro mahligai seni budak yg kuat sentap tu laaa yg berniaga malam hisap rokok john kat lorong chow kit tuuuuuuu.

      Delete
    6. Ohhhh, dia rupa-rupanya. Heheee..

      Delete
    7. Jangan lupa bro bro semua, diminta hadhir ke stadium sebagai tanda sokongan......

      Delete
    8. MASILAN Murad yang dilapor ahli PAS Pulau Nyiur didakwa menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sebenarnya sudah lama menyertai Parti Amanah (PAN).

      Yang Dipertua PAS Kubang Pasu, Ustaz Zulhazmi Osman berkata, program penyerahan borang keahlian tersebut sebenarnya ahli PAN menyertai PPBM dan bukannya penyokong PAS seperti yang dicanangkan.
      "Bagi PAS Kubang Pasu terutama Cawangan Alor Batu propaganda seumpama itu tidak menjejaskan pendirian dan istiqamah ahli-ahli terhadap PAS.

      "Malah ia lebih menaikkan semangat ahli dan pendokong PAS untuk lebih bekerja keras," katanya di sini.

      Pemimpin PPBM Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dilapor mendakwa seramai 97 ahli PAS Cawangan Alor Batu menyertai PPBM baru-baru ini.

      Delete


    9. semua penyokibg PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia

      Delete
    10. Apa yang mendorong anda untuk berblog ?

      Ada rasa terdorong untuk teruskan perjuangan. Saya rasakan, seperti saya sudah ada pembaca regular lah kan.

      Kalau penyokong-penyokong DAP serang saya di blog, para pembaca blog saya akan mempertahankannya. Jadi, ini memudahkan saya untuk terus menulis.

      Sebab saya tengok ada sesetengah wartawan lain, mereka diserang habis-habisan tanpa berpeluang membela diri.

      Ingat tak baru-baru ini ada satu rencana, yang ditulis di The Star, tulis tentang kes Lim Guan Eng rembat tanah.

      Lepas itu Lim Guan Eng mula serang wartawan tu. Dia adakan sidang akhbar, dia serang pemberita itu dan akhbar The Star siarkannya tanpa mempertahankan kakitangannya sendiri.

      Jadi, saya rasa itu kelebihan yang ada pada blogger berbanding dengan wartawan yang ada majikan.

      Kalau kita kerja dengan majikan, ada hadnya. Kena ikut rentak penerbitan. Tapi blog ni, kita punya, macam sendirian berhad lah kan…nak buat apa kita yang tentukan sendiri. Itu kelebihan yang ada pada blogger.

      Macam wartawan The Star tu, kalau dia mahu tulis lagi tentang Lim Guan Eng, mungkin dia terpaksa berfikir dua kali sebab dia tak ada wadah untuk mempertahankan dirinya.

      Sebab Lim Guan Eng tu dia tak bagi peluang. Banyak kes, dia tak bagi peluang. Dia akan serang semula. Dia pernah serang SM Mohamad Idris. Bayangkan, Pengerusi CAP (Persatuan Pengguna) pun dia serang.

      Dalam tulisan-tulisan di blog, banyak tulisan menyentuh tentang satu individu bernama Hannah Yeoh. Kenapa?

      Saya rasa, dia adalah subjek menarik, menggambarkan jiwa ‘DAP baru’.

      Maksudnya ?

      Dari segi Kristian. Saya nampak saf pimpinan muda DAP ini, yang baru menyertai DAP selepas tahun 2008. Bukan sekadar lambang tetapi sudah seperti satu aliran…

      Aliran Kristian?

      Ya, aliran pemikiran Kristian.

      Seperti anda selalu letakkan foto Hannah Yeoh seorang Kristian tetapi pakai tudung ?

      A’ha. Macam sesumpah. Sebab pegangan Kristian dia tu amat kuat tetapi dia berlagak macam ‘muslimah’.

      Sedangkan dalam satu acara tu, kalau tak silap saya waktu gereja City Harvest dibuka di Subang Jaya, dia jadi jemputan tetamu khas.

      Mungkin ada strategi pakai tudung ?

      Saya rasa kalau kita mengunjung ke rumah ibadat, itu cara kita tunjuk hormatlah. Tapi kalau sekadar nak makan kenduri, macam Hannah, dia pakai tudung untuk makan kenduri, itu saya rasa dia kurang ikhlas lah.

      Seolah-olah boleh buat apa saja semata-mata untuk memancing undi Melayu.

      Kalau kita tengok MCA dengan UMNO yang sama-sama dalam Perikatan sejak tahun 1952, lebih kurang 60 tahun bersama tetapi tak pernah pun kita tengok yang Ketua Wanita MCA menunjuk-nunjuk macam ini.

      Dia (Hannah) buat tu terlalu mendadak. Sebab Wanita DAP pun tak buat macam tu kan.

      Tapi bukan Hannah seorang saja kan. Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke. Dia kata tak membantah hudud Pas ataupun dia tak bantah Pas menyatakan aspirasinya.

      Satu lagi baru-baru ni ada rumah terbuka hari raya di Seremban, program diasingkan jantina. Anthony Loke kata dia tak kisah.

      Maksudnya dia sudah macam Hannah, ada pendekatan baru.

      Ada pendekatan baru ?

      Ok, kalau Pas, mereka janjikan kepada penyokongnya akan laksanakan hudud. Manakala DAP pula, mereka janjikan kepada penyokong mereka sebaliknya iaitu hudud tidak akan dilaksanakan.

      Maksudnya kalau kita lihat kesudahannya salah satu parti mesti menipu. Laksana ke tak laksana.

      Kalau laksana hudud tu maksudnya DAP tipu penyokongnya. Kalau tak laksana hudud maksudnya Pas yang tipu penyokongnya.

      Delete
    11. Hannah yeoh ?
      Dia nk jadi seorang kristian yang patuh?
      Tak da masalah
      Dia nak pakai tudung?
      Takda masalah

      Gadis muslim pun ramai yg tak bertudung tiru sapa bollywood?hollywood?kpop?jpop?

      Orang islam tapi amal budaya hedonisma ko tak amik port anon

      Ni sibuk hannah yeoh pakai tudung ko kata lebih muslinah dari kristian
      Ko sapa nak nilai
      Bukan kah hidayah allah luas pada siapa yg nk diberikannya takda makhluk lain dapat menghalang

      Komen ko anon mmg dungu tulis meleret maksud meraban

      Ko ingat
      TIADA PAKSAAN DALAM BERAGAMA
      BAGI KU AGAMA KU BAGIMU AGAMAMU

      isu tudung hannah yoeh bukan masuk cerita agama
      Bertudung itu budaya
      Ramai yg non muslim bertudung
      Takda masalah

      Yg masalah gadis muslim yg berpakaian tapi telanjang
      Macam kurang didikan akhlak
      Pemimpin kaki kebas harta rakyat
      Menipu
      Tak pegang janji
      Diberi amanah tapi khianat
      Bila bercakap dia bohong
      Bila berjanji dia mungkir
      Ini masalah bukan hannah yoeh dgn kristian dia

      Delete
    12. Timbalan Pengarah Komunikasi Barisan Nasional Datuk Eric See-To terus mencemuh Tun Dr Mahathir Mohamad dan PPBM kerana menyifatkan “pengurangan rizab asing” Bank Negara Malaysia (BNM) dari 2013 hingga 2016 sebagai satu “skandal”.

      Dalam kenyataan hari ini, beliau mengheret Ketua Ahli Parlimen DAP Lim Kit Siang dalam pertengkaran itu, mencabarnya menulis buku mengenai “skandal” RM160 bilion BNM.

      Menurut See-To, tiada pihak lain, termasuklah Bank Dunia, Tabung Kewangan Antarabangsa, agensi pelaporan kredit antarabangsa, bank antarabangsa dan media asing, pernah memanggil kerugian RM160 bilion itu sebagai satu skandal.

      “Barangkali, untuk mengelak kelihatan dungu, tiada pemimpin Pakatan seperti Lim Kit Siang, Tony Pua atau Rafizi (Ramli), yang biasanya akan mengeluarkan pelbagai kenyataan, sekali pun bersuara terhadap dakwaan mengarut Dr Mahathir.

      “Jika ‘kerugian’ itu benar, saya menggalakkan pemimpin tertinggi DAP dan Pakatan, Lim Kit Siang untuk juga menulis buku tentang ‘skandal tukaran asing (forex) RM160 bilion oleh BNM’, seperti buku yang ditulis Kit Siang tentang skandal forex BNM sebanyak RM30 bilion beberapa tahun lalu.

      “Kit Siang tidak akan tulis buku sebegitu mengenai skandal RM160 bilion ini kerana beliau pun tidak mahu sejarah menilainya sebagai lelaki gila yang akan memilih untuk membuat dakwaan terdesak dan tidak benar.”

      Pengerusi PPBM Dr Mahathir sebelum ini mendakwa rizab BNM susut AS$39.6 bilion (RM161.6 bilion) antara 2013 dan 2015 dan ianya jumlah yang lebih besar daripada jumlah susut BNM dalam urus niaga tukaran mata wang asing yang dikatakan berlaku bawah pentadbirannya sebagai perdana menteri.

      Bagaimanapun, katanya, tiada suruhanjaya siasatan diraja ditubuhkan pun untuk menyiasat kerugian 2013-2015 yang berlaku bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Pada satu forum siaran langsung Facebook, beliau juga berkata dakwaannya boleh disahkan oleh sesiapa sahaja yang membaca laporan bank pusat itu.

      Dalam menyangkal Dr Mahathir, pada 19 Disember, Menteri Kewangan KII Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata kerugian itu disebabkan oleh aliran keluar dana asing dan bukanlah disebabkan oleh urus niaga forex.


      Delete
  4. Buat lah apa pun, nawaitu kepala bapak mahu pendaftaran B1 di batalkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat pelingkup tu mmg dah trauma.

      Delete
    2. Semoga Perhimpunan PPBM berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan dari jin-jin & iblis-iblis Ameno

      Delete
    3. PAS berkata isu pindah milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, tidak memerlukan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyelesaikan masalah itu kerana kes bersifat “straightforward” atau jelas dan mudah.

      Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan berkata langkah yang perlu diambil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) adalah mengkaji dan meneliti kronologi yang berlaku sehingga pindah milik berlaku kepada syarikat swasta terlibat.

      “Antara yang perlu dikaji adalah keputusan Lembaga Pengarah Felda, perjanjian berkaitan antara Felda dengan syarikat berkenaan, transaksi pindah milik tanah kepada syarikat dan kepatuhan obligasi pihak-pihak sebagaimana perjanjian,” katanya dalam kenyataan media.

      Jumaat lalu, polis mengumumkan penubuhan pasukan khas pada 13 Disember lalu untuk menyiasat kes kehilangan hak Felda ke atas tanahnya di Jalan Semarak dan akan memanggil bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad bagi membantu siasatan.

      Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 420 dan Seksyen 471 Kanun Keseksaan, iaitu penipuan serta pemalsuan dokumen.

      PAS merujuk kepada kes transaksi tanah Felda bernilai RM270 juta di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, yang dilaporkan berlaku tanpa Felda menerima sebarang wang daripada syarikat yang membeli tanah itu.

      Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad “terpegun” pindah milik tanah institusi kerajaan boleh dilakukan begitu mudah. Beliau mula menyedari perkara itu pada akhir Januari.

      Takiyuddin berkata PAS juga berharap siasatan terperinci akan dapat membongkar skandal lain yang melibatkan Felda dan anak-anak syarikatnya yang lain.

      “Dengan ini, Felda sebagai institusi amanah dapat dibersihkan daripada unsur kepentingan peribadi ataupun kelompok tertentu,” katanya.

      Delete
    4. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia

      Delete
    5. Selain bertudung, ada strategi lain yang DAP lakukan untuk dapatkan undi Melayu ?

      Ada juga perubahan kosmetik. Contohnya DAP tarik masuk Zairil, Aspan. Semuanya nama Melayu kan.

      Lim Guan Eng, kalau dia lantik Setiausaha Politik (Setpol) orang Cina pun semua orang tak tahu kan. Tapi bila dia lantik Zairil tu, dia panggil sidang akhbar dan kenalkan ini Setpol saya yang Melayu.

      Walhal DAP selalu kata parti mereka bukan parti perkauman. Kalau dia tak titik-beratkan kaum atau bangsa, kenapa dia mesti kata Zairil tu Melayu. Katalah ini Setpol saya, Zairil. Tetapi, dia sebut juga Zairil sebagai Setpol Melayu.

      Seperti lantik Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang ?

      Saya rasa mereka masih perlukan Anwar sebagai ‘figurehead’

      Kenapa penting sangat dapatkan undi Melayu, sedangkan mereka bertanding di kawasan Cina yang pastinya boleh menang?

      Saya ingat mereka hendak naik taraf. Sebab kalau dapat undi Cina itu sahaja dikatakan parti perkauman.

      Tapi kalau dapat undi Melayu mereka boleh mendabik dada dan menguar-uarkan sekarang ni DAP sudah menjadi parti bertaraf kebangsaan.

      Apakah ini trend DAP sekarang ?

      Saya rasa mereka ikut rentak Lim Guan Eng dan puak-puak Kristian evangelis.

      Pada masa ini, penyokong DAP sudah serahkan sepenuh kepercayaan kepada pucuk pimpinan. Jadi apa yang pemimpin mereka putuskan, akan mendapat sokongan mantap.

      Jadi, keadaan ini memberikan DAP kelonggaran untuk berpolitik mengikut rentak mereka.

      Maksudnya berpolitik itu dengan sasaran nak menawan Putrajaya ataupun berpolitik untuk menambah undi Melayu. Jadi, semuanya dihalalkan oleh penyokongnya.

      Saya ingat kalau baca blog saya, sudah terang lagi bersuluh, saya sudah tulis pendapat saya tentang Lim Guan Eng.

      Maksudnya anda ragu-ragu terhadap kepimpinan Lim Guan Eng?

      Yang saya tengok tu secara peribadilah, saya tak suka layanan dia terhadap masyarakat India.

      Kes Kampung Buah Pala tu kira sebagai pemangkinlah. Membuka mata. Dia cakap lain tapi bikin lain.

      Akan berlaku regime change (peralihan regim) pada Pilihan Raya Umum ke-13 ?

      Saya ingat soalan itu kena tujukan pada SB sebab mereka yang paling tahu kan, mereka turun sampai ke akar umbi. Orang politik ni kadang kala mereka bising sangat kan.

      Kita tak tahu apa sebenarnya sentimen yang berlaku pada peringkat akar umbi.

      Ok. kalau saya jadi ‘tukang tilik’, saya rasa pengaruh DAP akan memuncak pada PRU 13 ini. Mereka ada momentum..

      Saya kira DAP akan bawa gelombang sebab orang Cina dah merasai ok, setakat ni kami amat berjaya. Jadi, mereka yakin akan dapat lebih undi lagi.

      Maksudnya, DAP makin dapat kuasa, sebab itu mereka perlukan undi Melayu sebab itu mereka perlukan PAS ?

      Mungkin.. tetapi lebih besar kemungkinan, Pas yang akan tinggalkan DAP dulu.

      Apa itu ? …Aha.. kahwin mutaah.

      Saya kira apabila Pas sudah cukup terdesak, Pas akan kembali ke pangkal jalan. Maksudnya kembali ke matlamat asal parti itu.. apa yang dikehendaki oleh penyokong-penyokongnya.

      Pas itu parti Islam, mahu tak mahu hendak memenuhi aspirasi orang Melayu. Jadi kalau dah sampai ke tahap penghujung jalan, mereka kena pilih juga. Saya rasa Pas akan memilih untuk berpegang amanah terhadap masyarakat Melayu.

      Adakah masyarakat Cina melihat berpolitik stail DAP itu menguntungkan?

      Ada ungkapan Melayu…ya ‘menang sorak kampung tergadai’. Saya rasa orang Cina macam tu, dia menang sorak PRU 13 tapi kepentingan jangka panjang akan tergadai.

      Saya rasa, masyarakat Cina akan terus tersisih daripada arus perdana kalau terikut-ikut telunjuk DAP.

      Sekarang ni pra-PRU, semangat dah berkobar-kobar. Jadi, saya rasa bila dah lepas PRU 13, menjadi titik noktah yang baru.

      Dalam jangka pendek, ia menguntungkan DAP sebab DAP dapat banyak kerusi, dapat gelaran YB, dapat portfolio-portfolio.

      Delete
    6. Pas tahu apa?
      Main kote pandai laa.

      Delete




    7. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia





      Delete
    8. 09:03, jangan pening kepala sangat. Kalau UMNO lawan DAP kat tempat aku, aku pangkah DAP. Pendek kata aku akan pangkah apa saja, waima parti cap tayar, asalkan bukan UMNO. Jadi kau tak payah bawak mempen rasis kau kat sini.

      Delete
    9. Katanya, aliran keluar itu terjadi kerana prospek pertumbuhan global yang lemah, penantian normalisasi dasar kewangan di Amerika Syarikat dan harga minyak global yang jatuh merudum.

      Dr Mahathir membalas aliran keluar sebegitu hanya boleh terjadi jika BNM menjual dolar AS daripada rizab negara, menyebabkan kerugian wang.

      “Ini diperakui sendiri oleh BNM. Inilah yang terjadi apabila ringgit dibenarkan terapung. Bolehkah Encik Johari menjelaskan bagaimana dengan cara lain rizab itu boleh susut? Bolehkah beliau jelaskan mengpa BNM perlu ikuti trend dan sertai aliran keluar dolar AS?” kata Dr Mahathir di blognya.

      Menjawab soalan itu hari ini, See-To berkata ianya benar BNM menjual “dolar AS daripada rizab negara pada masa itu, tetapi itulah fungsi rizab dan ianya memang tanggungjawab BNM”.

      Dalam kes ini, katanya, BNM meraih semula ringgit. Tetapi daam skandal forex 1990-an, bukan sahaja rizab dolar AS milik Malaysia menurun “tetapi kita tidak meraih semula ringgit kerana ia habis kerana perjudian, bukan kerana BNM menjalankan tanggungjawabnya menguruskan mata wang negara dan rizab dengan cara jujur tanpa sembunyi.

      Malahan, kata See-To, BNM meraih keuntungan ringgit agak besar antara 2013 dan 2016.

      “Ianya benar-benar mengarut untuk membandingkan pengurangan rizab asing hanya kerana BNM menjalankan tanggungjawanya secara jujur dengan perjudian haram yang membawa kepada kerugian sebenar dan kemudian disembunyikan. Ia nampaknya seperti cubaan terdesak untuk mengelakkan tanggungjawab atas dapatan hasil RCI baru-baru ini.

      “Sebagaimana yang dijelaskan oleh Menteri Kewangan II Datuk Seri Johari Abdul Ghani, tempoh 2013-2016 adalah tempoh aliran keluar modal di mana pelabur menjual aset ringgit untuk mendapatkan dolar AS bagi melabur semula di AS.”

      Malaysia bukan satu-satunya yang terkesan oleh ini. Pelbagai negara termasuk China juga terkesan.

      “Dalam kes China, mata wang Yuan mereka juga lemah daripada RMB6.1 kepada hampir RMB7.00 terhadap dolar AS sementara rizab asing mereka jatuh sebanyak AS$1 trilion (RM4.08 trilion) semasa 2013 hingga 2016.

      “Pengurangan AS$1 trilion dalam rizab China adalah pada skala berkali ganda lebih besar daripada pengurangan AS$39.6 bilion rizab BNM pada tempoh sama dan membuktikan aliran keluar mata wang dan kelemahan mata wang itu dulu tidak memberi kesan hanya kepada Malaysia.”

      See-To berkata rizab forex Malaysia sudah mula meningkat semula daripada AS$94 bilion pada 2016 kepada AS$102.2 bilion setakat 15 Disember tahun ini.

      Katanya, ini lebih tinggi daripada rizab forex sebanyak AS$87.1 bilion semasa Najib mengambil alih pada April 2009.

      “Memandangkan aliran keluar modal kini bertukar menjadi aliran masuk, rizab forex BNM sudah menaik sejak tahun lepas dan semua petunjuk menunjukkan ianya akan terus meningkat.”

      Delete
    10. ASAL BUKAN UMNO PAS......HALAL DIBERI UNDI.
      UNDI PARTI BERCAKAP LAIN BUAT LAIN(MUNAFIK)......HARAM.

      Delete
    11. Sokong !!!

      Mari kita bersama melingkopkan bapaakkk segala pelingkop.

      Delete
  5. Apabila pendaftaran sesebuah pertubuhan telah diluluskan oleh ROS bererti perlembagaannya sudah diterima secara sah.

    Parti hanya perlu melaksanakan mengikut tatacara dan tafsiran perlembagaan dan ini yang perlu dipatuhi sepenuhnya dari yang sekecil keccilnya hingga ke yang utama dan sebesar-besarnya seperti notis mesyuarat dan mereka yang hadir bebas dari muflis dan bebas dari jenayah.

    Dalam keadaan yang serba kritikal ini, unsur sabotaj jangan terlepas pandang. Jerat tidak pernah lupa mangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh..kalau mcm tu wak kojola kengkang aka babi tonggek tak datanglah sebab mantan cikgu maths tu dah lama muflis sebab hutang ceti tak bayar.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Dulu Kejora asyik siang malam perlekeh-lekehkan usaha kita..

      - Mana & apa parti nak ditubuhkan?

      Lepas tuu, dia asyik menyibuk,

      - Dah daftar belum?

      Lepas tuu, menyibuk lagi,

      - Berapa cawangan, berapa ahli?

      Lepas tuu, menyibuk pulak,

      - Logo tak betul.

      Lepas tuu, kepoh pulak,

      - Cawangan tak bermesyuarat.

      Apa dia ingat Tun M itu macam dia tak abis sekolah boleh jadi cik gundu ker?

      Anak gelandangan umbun2 masih lembik ada hati nak masuk campur urusan orang2 dewasa & urusan negara, kurang ajar & kaki carut pulak tuu.......!!

      Delete
    4. Tun Dr Mahathir Mohamad dan Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM) kelihatan berdepan cabaran sukar untuk menjadi relevan kepada rakyat terutama pengundi pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 berikutan pergolakan dan krisis yang dialami parti itu sepanjang tahun ini.


      Apa tidaknya, dalam tempoh setahun lebih penubuhannya PPBM sudah pun dilanda konflik hilang kepercayaan oleh anggota terhadap kepimpinan tertinggi dan hala tuju parti, sekali gus menyaksikan ramai antara mereka bertindak keluar parti.

      Antara yang meninggalkan parti itu termasuklah mereka yang menjadi pengasas penubuhan PPBM iaitu bekas naib presidennya Datuk Hamidah Osman, bekas setiausaha kerja Kamarul Azman Habibur Rahman dan bekas ketua Srikandi Anina Saadudin.

      Kamarul Azman bertindak keluar PPBM pada April lalu selepas mendakwa ia tiada hala tuju yang jelas dalam membela rakyat, sementara Hamidah dan Anina meninggalkan parti itu pada September kerana dikatakan kecewa dengan kepimpinan parti.

      Beberapa lagi individu yang memegang jawatan penting pada peringkat pusat atau negeri turut mengumumkan keluar parti itu termasuk bekas penolong setiausaha Srikandi Hasnita Hishamudin pada September lalu dan lima pemimpin Srikandi termasuk seorang exco Srikandi Malaysia daripada tiga bahagian di Kedah pada awal bulan ini.

      Selain itu, tindakan keluar parti beramai-ramai oleh anggota PPBM turut dilaporkan sepanjang tahun ini atas pelbagai alasan yang menjurus kepada isu hilang keyakinan terhadap kepimpinan tertinggi, antaranya membabitkan kira-kira 500 anggota bahagian Rembau, Negeri Sembilan, lebih 1,000 anggota di Perak dan 200 anggota di Melaka.

      Selain isu anggota keluar parti, PPBM juga seperti berada di awang-awangan apabila berdepan kemungkinan dibatalkan pendaftaran oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia jika gagal mengadakan perhimpunan agung tahunan dalam tempoh ditetapkan, sekali gus berdepan risiko tidak layak bertanding dalam PRU14.

      Mungkin itulah realiti yang terpaksa dihadapi Mahathir yang sebenarnya boleh dijangka kerana penubuhan PPBM dibuat tanpa asas yang kukuh dan berlandaskan dendam serta niat semata-mata hendak menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Selain kemelut yang dilanda partinya, Dr Mahathir juga seperti mempamerkan diri sebagai seorang yang tidak relevan apabila dilihat tidak konsisten dan gemar mengubah pendiriannya mengenai sesuatu perkara sehinggakan digelar ‘juara U-turn’ dan ‘U-turn Mahathir’ oleh Najib.

      “Saya yang memulakan pelabelan DAP sebagai parti cauvinis Cina. Tetapi apabila saya mendekati mereka, saya mendapati mereka bukan parti hanya untuk Cina seperti MCA,” kata Mahathir seperti dilaporkan oleh sebuah portal berita.

      Delete
    5. Elok juga BESI KARAT jatuh sendiri.
      Tak payah kita cungkil untuk ganti besi baru........apa lagi Lu mahu lapor?...he....he.....

      Delete
    6. BANYAK juga kata-kata negatif, khususnya daripada para pemimpin PAN, yang dilemparkan terhadap Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang, ekoran kenyataan beliau bahawa “kali ini insya-Allah kita akan bertanding seboleh-bolehnya lebih daripada 130 kerusi Parlimen”.

      Kenyataan spesifik yang dibuat oleh beliau di dalam majlis Countdown 100 Hari PRU 14 di Rusila, Marang, Terengganu, pada 16 Disember 2017 ini adalah menyusuli kenyataan umum beliau bahawa “insya-Allah, pilihan raya kali ini PAS akan bertanding sebanyak-banyak kerusi”.

      Bagi saya, selaku pengkaji PAS, kenyataan ini sebenarnya langsung tidak mengejutkan, malah ia sekadar menyemarakkan kembali ingatan saya terhadap beberapa kenyataan sama yang dibuat oleh pimpinan PAS terdahulu semenjak PAS ditubuhkan pada tahun 1951.

      PRU 1959

      Penyertaan PAS di dalam PRU 1 pada tahun 1959 adalah didasarkan kepada satu ketetapan yang dikemukakan oleh Dewan Ulamak PAS Pusat di dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-7 di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, pada 25, 26 dan 27 Disember 1958.

      Mengikut ketetapan Dewan Ulamak PAS Pusat ini, yang pada asalnya merupakan satu kertas kerja yang disediakan oleh Dewan Ulamak PAS Kelantan, sesiapa yang tidak menegakkan negara Islam adalah termasuk di dalam golongan orang-orang yang fasiq, zalim atau kafir.

      Berpandukan ketetapan ini, Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 26 Februari 1959, yang dipengerusikan sendiri oleh Dr Burhanuddin al-Helmy, telah memutuskan bahawa PAS akan “menandingi tidak kurang daripada dua per tiga kerusi” di dalam PRU 1.

      Keputusan ini adalah didorong oleh pertimbangan para pemimpin PAS pada waktu itu bahawa penegakan negara Islam (dan pengembalian kedaulatan Melayu) memerlukan pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan yang memerlukan pula dua per tiga kerusi ini.

      Bagaimanapun, kekalahan 158 daripada 200 calonnya di dalam Pilihan Raya Dewan-Dewan Undangan Negeri yang dilangsungkan lebih awal menyebabkan PAS menukar sasaran ke satu tahap yang lebih rendah, iaitu “menandingi tidak kurang daripada satu per dua kerusi”.

      Delete
    7. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia

      Delete
    8. Anda kata tadi ada agenda Kristian dalam DAP, apakah agenda Kristian ditarget kepada DAP atau PKR?

      Dua-dua. Saya rasa kalau nak dibanding di antara DAP dengan PKR, DAP tu sama macam PAS lah.

      Dalam politik, sekarang ini DAP sanggup bertonggakkan agama. Maksudnya, kalau PAS menjaja Islam, saya rasa DAP ini pula sanggup menjaja Kristian.

      Oh..Ini yang anda kata tadi sebagai ‘DAP baru’?

      Ya.

      Adakah Lim Guan Eng sendiri beragama Kristian?

      Ha..soalan ini memang menarik. Adakah Guan Eng seorang Kristian? Saya rasa blog-blog lain harus tanya, lontarkan soalan ini ke arena terbuka supaya dia wajib jawab, supaya semua orang dapat tahu.

      Sebab sekarang ini dia berselindung. Saya rasa, soalan ini yang paling penting sekali supaya suasana tidak terus keruh.

      Teresa Kok sudah terang-terang mengaku Kristian. Yang kita nak tahu, Guan Eng, agama apa? Dah 5 tahun tapi masih samar-samar lagi…

      Delete



    9. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia








      Delete
    10. Depa punya pasai laa agama depa.
      Yg hang di pi ikot depa pasal apa?
      Akai ada ka?

      Delete
    11. Mahzab cash is the king lagi bahaya
      Duit jadi berhala

      King maker tak kurang bahaya gak
      Di persenjatai dgn dogma tuan guru olama sedunia

      Delete
    12. 09:07, jangan pening kepala. Dalam BN pun banyak wakil Kristian. Kan pemimpin BN no. wahid selalu ckp jangan tengok siapa calon kita tapi tengok lambang. Jadi aku tengok lambang. Apa saja lambang, kecuali dacing, aku akan pangkah.

      Delete
    13. A W A S....!!

      Pada Bro2 Pakatan........ini Lanun Kopipesss sebenarnya cuba nak alihkan tiang gol supaya tumpuan kita pada topik "Perhimpunan Agung PPBM" dapat dilencongkan ke tajuk2 lain.

      Harap Bro2 Pakatan sumer fokus ke tajuk yg sebenar.........dan tidak dibawak lari oleh tajuk Lanun Kopipessss.

      Cayalah dia akan kopipesss apa saja.......macam rojak......janji dia boleh alihkan tiang gol.

      Delete
    14. Sebenarnya PPBM mengharungi berrrbagai sabotaj oleh tangan2 iblis ghaib yg memang cuba untuk mematikan nyawa PPBM.......kerana PPBM telah berjaya bawak impak dan ancaman yg cukop besar pada kegiatan penyamun 1Msia.

      Macam2 cara deme buat untuk gagalkan PPBM.

      Bro2 Pakatan bersatu kita bagi sokongan padu pada PPBM...!!

      Delete
    15. PAS berkata isu pindah milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, tidak memerlukan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyelesaikan masalah itu kerana kes bersifat “straightforward” atau jelas dan mudah.

      Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan berkata langkah yang perlu diambil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) adalah mengkaji dan meneliti kronologi yang berlaku sehingga pindah milik berlaku kepada syarikat swasta terlibat.

      “Antara yang perlu dikaji adalah keputusan Lembaga Pengarah Felda, perjanjian berkaitan antara Felda dengan syarikat berkenaan, transaksi pindah milik tanah kepada syarikat dan kepatuhan obligasi pihak-pihak sebagaimana perjanjian,” katanya dalam kenyataan media.

      Jumaat lalu, polis mengumumkan penubuhan pasukan khas pada 13 Disember lalu untuk menyiasat kes kehilangan hak Felda ke atas tanahnya di Jalan Semarak dan akan memanggil bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad bagi membantu siasatan.

      Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 420 dan Seksyen 471 Kanun Keseksaan, iaitu penipuan serta pemalsuan dokumen.

      PAS merujuk kepada kes transaksi tanah Felda bernilai RM270 juta di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, yang dilaporkan berlaku tanpa Felda menerima sebarang wang daripada syarikat yang membeli tanah itu.

      Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad “terpegun” pindah milik tanah institusi kerajaan boleh dilakukan begitu mudah. Beliau mula menyedari perkara itu pada akhir Januari.

      Takiyuddin berkata PAS juga berharap siasatan terperinci akan dapat membongkar skandal lain yang melibatkan Felda dan anak-anak syarikatnya yang lain.

      “Dengan ini, Felda sebagai institusi amanah dapat dibersihkan daripada unsur kepentingan peribadi ataupun kelompok tertentu,” katanya.

      Delete
    16. Lanun PIS dah mabok ketum. Apa yg dapat copy pakai 'sondol' saja.
      Blok sendiri tak laku, pengikut dah cabut, asyit temberang saja hari hari.
      Kerja senang ....pakai sondol saja mana mana blog yg ramai pengunjung.
      Ini serupa perangai babi.....sondol mana mana jumpa pagar ubi kayu.

      Delete
    17. Yeop.....ada kopipes dia pasal Kpop......benda yg langsung tak ada kena mengena....

      Serope babi tonyokkkk main sondol jerrr jaaanji dapat sondol.

      Inilah mindset dan IQ cyberterompah bapaakkk pelingkop 1Msia...!!

      Delete
    18. Bro 1013..setlah..apacam Pas.. kami dengar dan jd pas pis pus..dah macam cacing dah..kami cadang nak nak sangkut je kat mata kail
      lempar je ke sg..umpan kat
      ikan..lg untung..
      hahahahihohihohihi.

      Delete
    19. AMARAN

      PERBUATAN MENGUNDI BARISAN KETIKA PRU14 ADALAH SEPERTI PERBUATAN MEMBUAT DONAT DAN MEMBUAT LUBANG DONAT MENGGUNAKAN KOTEY
      BERFUNGSI TAPI MENJIJIKKAN

      MANUSIA SEMPURNA AKAL TAKKAN MAKAN DONAT ITU

      IA MELOYAKAN MENJIJIKKAN
      LANTAS BOLEH MENYEBABKAN TRAUMA PADA PENGEMAR DONAT SEDUNIA

      ELAK KAN PANGKAH BARISAN

      PAKATAN LEBIH HYGIENE

      MAKAN DONAT KAMI
      IA KEK EKONOMI YG SAKSAMA
      SEDIKIT SAMA RASA
      BANYAK SAMA DI LEPA

      Delete
  6. (Ke-6). Ayuh, ahli PPBM, buktikan solidariti anda. Jangan pedulikan onar pihak sebelah sana. Teruskan langkah bersama-sama pati lain dalam PH untuk ke Putrajaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ralat: ...pati (parti). Hehehhheee. Maaf.

      Delete
    2. ‘Yang senja meniti malam’

      Bekas perdana menteri dan presiden Umno dari 1981 hingga 2003 ketika eranya lantang mengkritik DAP sebagai sebuah parti yang cauvanis dan pernah melabelkan penasihat parti itu Lim Kit Siang sebagai seorang yang rasis dan pelampau perkauman.

      Mahathir juga pernah mengkritik Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diperkenalkan kerajaan BN, namun kemudiannya membayangkan hasrat untuk meneruskan bantuan itu sekiranya pembangkang menang pada PRU akan datang.

      Pengerusi PPBM turut mencetuskan kontroversi lain apabila dikatakan mengeluarkan kata-kata yang menghina masyarakat Bugis ketika berucap pada satu perhimpunan Oktober lepas sehingga mendapat kecaman pelbagai pihak termasuk Sultan Selangor Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menzahirkan rasa murka dan amat kecewa baginda.

      Pada 13 Julai lalu, Pakatan Harapan yang menggabungkan empat parti pembangkang DAP, PPBM, PKR dan Amanah mengumumkan struktur kepimpinan baharunya dengan Dr Mahathir dilantik sebagai pengerusi, manakala Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua umum.

      Keputusan mesyuarat Majlis Presiden pakatan pembangkang itu kelihatannya seperti ada keseragaman dan kesepakatan dalam kalangan parti komponen Pakatan Harapan, namun isu pokok iaitu calon perdana menteri masih terus menjadi persoalan.

      Walaupun Kongres Nasional Tahunan PKR pada Mei lalu sepakat untuk menjadikan Anwar sebagai calon perdana menteri, namun pemimpin itu kini sedang menjalani hukuman penjara kerana kesalahan meliwat dan tidak mungkin berpeluang untuk bertanding pada PRU akan datang.

      Awal bulan ini, timbul pula cadangan untuk melantik Mahathir ke jawatan itu dengan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizan Wan Ismail sebagai timbalannya yang kononnya hanya menunggu restu daripada Anwar.

      Isu calon perdana menteri Pakatan Harapan turut mendapat reaksi daripada Najib semasa menyampaikan ucapan penangguhan pada Perhimpunan Agung Umno 2017 pada 9 Disember lalu, menyifatkan cadangan untuk melantik semula Dr Mahathir sebagai perdana menteri adalah tidak logik.

      “Ada dengar juga ada orang umur 93 tahun berminat nak menjadi perdana menteri semula. Yang senja meniti malam, (bekas presiden) Zimbabwe (Robert Mugabe) pun sudah tidak ada. Sebelah sana (pembangkang) sudah tidak menentu,” kata Najib.

      Terbaru, dalam satu sidang media pada 12 Dis lalu, Dr Mahathir berkata Pakatan Harapan belum membuat sebarang keputusan berhubung calon perdana menteri dan menyatakan kesediaannya untuk dicalonkan jika gabungan pembangkang tidak mempunyai calon lain.

      Delete
    3. PH ada batu. Depa bermesyuarat untuk berbincang melantik seseorang.
      UMNO ada batu ka? Awat datang mesyuarat kena setuju saja bagi orang tertentu tak boleh lawan?
      .....batu manyak kecik lo.....

      Delete
    4. PRU 2018

      Kini, PAS tidak lagi di dalam Pakatan Harapan kerana, seperti ditegaskan oleh Dato' Seri Abdul Hadi pada 25 Mac 2017, “di dalam Pakatan Harapan ada parti dan pemimpin yang terus-menerus menentang Islam secara terbuka atau bersembunyi atau opportunis”.

      Penegasan sama juga dibuat oleh Mursyidul Am PAS, Haji Hashim Jasin, pada 19 Januari 2017, bahawa PAS tidak boleh bersekongkol dengan Pakatan Harapan kerana “perbuatan menolak syariat dan menentang agama Allah juga suatu kemuncak dalam tindak kezaliman”.

      Masa sama, Dato' Seri Abdul Hadi menegaskan betapa “PAS tidak boleh menyertai Barisan Nasional kerana pernah menyertainya dan terkini memerintah negara dengan bebanan masalah dan penyakitnya, serta masih ada halangan terhadap dasar dan matlamat PAS”.

      Begitu juga dengan Haji Hashim yang turut menyebut mengenai wujudnya “golongan pemerintah yang zalim, korup dan menindas rakyat” dan mengenai betapa “kita tidak bersetuju dengan sebarang bentuk kezaliman, korupsi dan penindasan” di dalam negara ini.

      Lalu, bila sudah sangat jelas pendirian PAS terhadap Barisan Nasional dan Pakatan Harapan, yang diibaratkan seperti “biawak hidup” dan “biawak hidup yang lebih besar”, maka apakah perlu lagi dibuat tohmahan terhadap PAS sebagai pemakan dedak Barisan Nasional?

      Sesungguhnya pengumuman Dato' Seri Abdul Hadi bahawa PAS “akan bertanding seboleh-bolehnya lebih daripada 130 kerusi Parlimen” adalah sangat selari dengan tuntutan masa, malah menyemarakkan kembali obor perjuangan PAS yang tidak pernah terpadam.

      Keputusan “menandingi tidak kurang daripada satu per dua kerusi” bersama-sama pihak-pihak lain yang boleh menerima dasar perjuangan PAS di dalam Gagasan Sejahtera adalah satu langkah konkrit bagi membolehkan tuntutan perjuangan PAS akhirnya terlaksana.

      Pimpinan PAS terdahulu mungkin telah gagal mencapai matlamat mereka di dalam PRU 1 dan PRU 7, tetapi sekali gagal tidak bermakna selamanya gagal, mungkin pendekatan berbeza, yang lebih sederhana, matang dan sejahtera, akan lebih membuahkan kejayaan.

      Paling tidak, pimpinan PAS sentiasa mencuba dan berusaha, malah, seperti dinyatakan oleh Dato' Seri Abdul Hadi pada 22 Disember 2017, “PAS boleh terus menjadi pembangkang yang menasihat dan berta’awun dengan ketua negara yang boleh menerima Islam”.

      Delete
    5. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia

      Delete
    6. Assalamualaikum,,
      Selawat dan Salam ke atas junjungan,,

      Mujahid Rawa kata parti kualinya mungkin tidak akan hadir pada perhimpunan solidariti untuk rakyat Plastin sementara Din Ayub pula mendakawa perhimpunan ini dipolitikkan! Apa maksud dipolitikkan? Nak berhimpun tunjuk keperihatinan kepada masalah Plastin pun dipolitikkan?Nampaknya apa saja perhimpunan yang menemukan TGHH dan Najib pasti dipolitikkan, tak gitu Din Ayub?

      Rasanya tak perlu tulisan yang ilmiah untuk faham bagaimana kuali cari alasan untuk mengelak terbabit sama dalam perhimpunan sejagat ini.Apa jua perhimpunan hanya perlu dianjurkan oleh kem kuali sahaja yang boleh dihadir.Itu baru tidak dipolitikkan.

      Selain itu perhimpunan yang menemukan TGHH dan Najib dianggap ada agenda politik.Kalau tak silap macai kuali ada mendakwa, ahli ahli kuali adalah anak didik AUFN dan ATGNA, tapi kenapa tak mahu ikut AUFN yang pernah muncul sepentas Dr.Mahathir yang jauh lebih zalim dari Najib.Masa tu tak ada lagi kuali tetapi ahlinya sudahpun ada sebab sedang didik oleh AUFN.

      Atau macam mana? Kalau isu Islam sejagatpun kuali dakwa dipolitikkan dan enggan sertai maka di mana lagi kuali mahu menunjukkan bahawa ianya sebuah parti Islam yang furu? Atau sebenarnya kuali sendiri yang politikkan isu Plastin ini?

      Delete
    7. Bukan 10 adun tu saja. Wak kojola kengkang pun nak melompat juga.
      Dia nak melompat ke dalam sungai kelang.

      Delete
    8. Kami rakan sekongkol pakatan harapan
      Mendoakan agm ppbm berjalan lancar
      Dan ros dapat meluluskan secara rasmi ppbm
      Tanpa sebarang sekatan dgn telus dan tanpa prejudis
      Andai ros melengahkan lagi dan ppbm blum mrndapat kelulusan
      Calon ppbm tetap akan kami sokong dan undi pada pru 14 walau tanpa logo

      Jangan masalah ini
      Jadi kekangan dalam coalition pakatan
      Ia akan melemahkan jentera kempen yg sama sama berganding bahu utk meruntuhkan barisan

      Dgn persepsi rakyat pada najib yang amat mengalakkan terutama dari felda kg kg dan bandar
      Hasrat najib ke putrajaya pada pru kali ini cerah melingkup

      Maka pakatan terus mara menuju aspirasi perjuangan menolak si klepet
      Ke arah malaysia baru

      SALAM PERJUANGAN
      LAWAN TETAP LAWAN
      UNDI PAKATAN HARAPAN
      LAWAN TETAP LAWAN

      Delete
    9. PH termasuk Pemuda PPBM membuat tuduhan tanpa asas kukuh membabitkan isu perumahan terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN).

      “PH tidak pernah ada sejarah memperjuangkan apa-apa dasar. Mereka hanya mengkritik dan tidak ada perjuangan mereka, selain daripada menanam kebencian terhadap perdana menteri.

      “Soal perumahan sudah sekian lama diperjuangkan Pemuda Umno. Pemuda Umno sering kali mengambil peluang dalam perbahasan setiap tahun untuk memberikan pandangan akar umbi mengenai jalan penyelesaian kepada Kerajaan.

      “Itu sebab di Wilayah Persekutuan, kita ada Rumawip (Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan) yang harganya RM100,000 hingga RM300,000 dan fokus kepada M40 (golongan berpendapatan pertengahan).

      “Untuk B40 (golongan berpendapatan rendah), kita ada bina rumah sewa dan beli serta pelbagai lagi inisiatif yang dicadangkan rakyat melalui perjuangan Pemuda Umno,” katanya kepada FMT.

      Razlan berkata, jika benar PH mahu memperjuangkan isu perumahan rakyat dan mendakwa kerajaan di bawah pentadbiran mereka lebih baik daripada BN, gabungan pembangkang itu sepatutnya bermula dengan Selangor dan Pulau Pinang untuk menyediakan rumah kos rendah.

      Namun, beliau berkata, keadaan sebaliknya berlaku walaupun Selangor mempunyai banyak tanah dan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) tidak membangunkan projek perumahan untuk memenuhi keperluan rakyat.

      Delete
    10. Anon 1117..memanglah kami mengkritik membangkang..
      terutama pentadbiran tok najiball kamu..kami ulanglh..negara ni dah dcop kleptokrasi..kamu buat buat x faham..tunggulah apabila PH
      memerintah peringkat pusat..
      giliran kamu pulaklh..Itu pun
      kalo pandaimengkritik..
      hahahahohohohihi..
      Potong stim lah lu beb!!

      Delete
  7. Walau pun saya bukan ahli mana2 parti dan akan tetap bagitu .

    Insyaallah , saya akan cuba hadirkan diri sebagai membuat pemerhatian ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas, Saudara Diny Yusof. Yang penting undi parti komponen Pakatan Harapan nanti.

      Delete
    2. Pendirian & perakuan sdra diny lebih penting dari keahlian parti, terutama undi sdra itu nanti. Apa makna menjadi ahli tapi belot & khianat.

      You have my deepest respect & appreciation for the kind gesture rendered to us, bro.

      Assalamualaikum & Salam Perjuangan.

      Delete
    3. Salam Saperjuangan En Othaman.

      Delete
    4. sesungguhnya belum ada rakyat jelata yang lupa dengan peristewa 13 Mei 1969 yang China di Malaysia telah buat percubaan pertama untuk memerintah Negara milik orang Melayu ini.
      Percubaan pertama kali yang dikatakan berpusat diluar Negara itu telah gagal kerana china belum cukup kuat powernya.

      Melayu masih kekal berkuasa menerusi umno/BN sehingga ke hari ini miskipun banyak berlaku skandal demi skandal, termasuk jenayah kolar putih yang membuat kedudukan harta Negara perpindah tangan kepada orang China.



      Apa yang ada pada orang Melayu. Ada yang kaya raya, tetapi kayaraya dengan hutang keliling pinggang dan disamping semua pemimpin kerajaan jadi bilioner dan pengkhianat bangsa, Negara dan agama.
      Kali ini orang China akan melaksanakan langkah kedua untuk memerintah Negara satu Malaysia yang diterajui oleh Datuk Seri Mohd Najib Razak menerusi pilihanraya dan dibantu orang Parti bersatu yang di pengerusikan oleh Tun Dr Mahathir.

      Tun Mahathir memang tidak suka apabila disebut sebagai tokoh utamamembantu China DAP untuk menguasakan Negara ini , kerana beliau terpksa berbuat demikian atas sebab perdana menteri yang dia restu itu tidak selari dengan kehendaknya.

      Antara lain Datuk Seri Anwar Ibrahim juga merupakan tokoh yang masih ada pengaruh membantu DAP untuk menguasai Negara satu Malaysia.

      Kedua dua tokoh ini Nampak dengan jelas sangat suka Negara ini diserah kepada orang China, kerana kerajaan China di Singapura lebih baik berbanding kerajaan Malaysia yang diperintah Umno/BN.

      Akan tetapi kita juga jangan lupa segala usaha Perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak kebelakangan ini suatu kesenambungan perdana menteri terdahulu semacam sangat suka menyerah Negara ini kepada orang China .

      Contoh yang boleh dipercayai sudah banyak harta Negara dijual kepada syarikat milik orang China dari Negara China melalui kerjasama syarikat milik orang Dhina di Malaysia yang rata rata punya power yang kuat dan besar.

      Suka tak suka kita kena terima hakikatnya berdasar apa apa yang tersurat dan tersirat jalan sukar sebelum ini dan jadi sudah mudah jalannya, mudah untuk memerintah dan menjadi perdana menteri di Malaysia ini.

      Bayangkan, 60 peratus tanah Negara sudah jadi milik orang China dan 90 peratus ekonomi berada ditangan orang China. Pendek kata harta Negara sudah ada pada tangan orang China dek kerakusan para pemimpin melayu yang ikut hawa nafsu .

      Mereka, masing masing duduk kumpul harta peribadi sehingga ini dikatakan setiap menteri ada harta RM 300 juta setiap orang. Itu menteri bagaimana pula perdana menteri dan bekas perdana menteri dan timbalan perdana menteri dan kroni kroninya..

      Delete
    5. Ini cara Wok Dogol PIS berkukok.
      Berkukop mendayudayu, ekor penuh tahi. Orang sudah tahu siapa sebenar parti kamu.

      Delete
    6. Assalamualaikum,,,,
      Selawat dan Salam ke atas junjungan.....

      Nampaknya tradisi ahli PAS keluar parti berterusan setiap kali menjelang PRU.Kes keluar parti ini sudah menjadi satu porpangada murahan yang menjadi amalan tetap Umno tetapi kali ini nampaknya yang meneruskan tradisi Umno ialah parti serpihannya,PPBM apabila mengumumkan 97 ahli PAS Kubang Pasu keluar parti dan menyertai PPBM.Nampaknya, PPBM pun berminat dengan ahli PAS bukan Umno!

      Bayangkan kalau ahli PAS yang diburu oleh parti yang ditubuhkan untuk mengambil alih tempat Umno bagaimana ianya mampu mengkuburkan Umno? Nampaknya bukan Umno yang mahu dihapuskan tetapi PAS.Itu yang tersirat dari kisah penglipurlara yang baru didendangkan oleh PPBM yang mewakili PH, PH sebenarnya lebih takut kepada PAS berbanding Umno sedangkan mereka mahu mengambilalih tempat Umno untuk memerintah.

      Ataupun PH mula sedar akan kehadiran PAS yang boleh menghalang mereka mencapai cita citanya?PAS lebih dulu perlu dimatikan sebelum Umno.Tetapi tanpa sedar mereka juga memberi peluang yang baik kepada Umno untuk terus bertahan.Sebabnya kesibukan PH mematikan PAS akan memberi ruang kepada Umno untuk terus hidup, maka akhirnya cita cita PH untuk mengambil alih pemerintahan akan hancur.

      Situasi begini hanya menguntungkan Umno, itupun kalau berita ini benar.PAS Kubang Pasu menafikan 97 orang yang menyerahkan borang keahlian PPBM kepada Mukhris itu ahlinya sebaliknya mendedahkan mereka semua adalah ahli PAN kuali Kubang Pasu, ahli PAS masih dan tetap istiqamah dengan jemaah.

      Penafian PAS ini menunjukkan samaada PPBM sebenarnya mencuri ahli kuali bukan PAS atau mengadakan satu lakonan lawak dengan kerjasama kuali.Kalau kemungkinan kedua ini benar, maka jelaslah ianya merupakan taktik PH untuk mendapatkan sokongan pengundi.Cuma bagaimana agaknya PH boleh meraih sokongan pengundi Umno dengan berita seperti ini?

      Apakah dengan mensasarkan kepada ahli PAS, PH fikir akan mampu mengalihkan sokongan kepada Umno? Apakah mereka tidak fikir agenda sebenar yang hendak dibuat selepas menang PRU itu lebih baik untuk meraih sokongan? Sebab itu tak ada lagi kedengaran agenda pentabdiran yang kukuh dari PH, yang ada hanyalah retorik selamatkan negara sambil banyak dakwaan dakwaan yang tidak dibuktikan dilemparkan baik kepada Umno dan PAS serta peliknya PAS yang lebih banyak diserang seolah olah PASlah yang pegang kuasa memerintah.

      Agenda sebenar PH tak pernah kedengaran.PRU sudah semakin hampir.pertandingan 3 penjuru semakin kelihatan dan gerakkerja PH juga semakin terserlah, menyerang PAS untuk menang PRU.

      Delete









    7. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia
















      Delete
    8. Bro2 Pakatan dan Bro2 Pro-Pakatan....
      Jadi ahli atau tidak tu tak penting......yg penting ualah pangkah undi kita nanti.

      Ada antara sedara-mara teman yg tak pernah jadi ahli mana2 parti tapi deme janji PRU14 deme undi Pakatan...........tambah banyak kes2 samun 1Msia yg jadi ni lagi benci lerrr deme.

      Jangan lupa tetapkan iman PRU14 kita undi Pakatan...
      Moh kita tukaaarrr kerajaan baru yeoopp....!!!

      Delete
    9. Harga rumah sewa PPR (Program Perumahan Rakyat) DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) baru RM124 sebulan, berapa kerajaan Selangor sewakan PPR mereka? RM250 sebulan.

      “Bukan hanya di Selangor mereka gagal, malah di Pulau Pinang banyak tanah yang kerajaan pusat cadangkan untuk perumahan M40 disukarkan kerana politik. Justeru, Syed Saddiq sudah hilang modal kempen dan arah, nak perjuangkan apa lagi? Semua sudah dijayakan kerajaan BN.”

      Bung dalam responsnya berkata, Syed Saddiq memetik kenyataannya dari sudut kurang tepat kerana tegurannya di Parlimen supaya kerajaan lebih serius dalam menyediakan rumah mampu milik kepada rakyat, khasnya rakyat berpendapatan kurang RM3,000 untuk memiliki rumah, bukannya mengkritik secara melulu.

      “Saya ingin mengingatkan Saddiq, perbahasan saya di Dewan Rakyat berkenaan gesaan supaya kerajaan serius dalam menyediakan rumah mampu milik.

      “Inilah yang membezakan ahli Parlimen BN dan pembangkang kerana berani menegur pemerintah, malah bagi pembangkang, mereka tidak berani menegur pemimpin mereka walaupun tahu pemimpin mereka tidak melakukan apa-apa untuk membangunkan rakyat,”

      Delete
    10. Sebab sewa rumah 250 tu lah yg buat aku dan semua nak pangkah Pakatan. Kalau harapkan BN, tanah yang ada pun dia orang nak jual.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    11. Bro 749 & 838..naak je kami carutkan...x payah susah susah menceceh ceceh..umpan kalian x mengena pun..hahahihihihohoho
      Potong stim betullah kerabat tok najiball ni

      Delete
  8. fuh.cayalahh..mesti gegar punyaa..
    kasi stim saja lah nk undi harapann..
    mau najib gegar lutut tengok nii..
    hidup bersatu..hidup harapann!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja kerja pelapor mukthakir ini menunjukkan satu trend, ia itu kemorosotan PAS dan peningkatan kekuatan parti parti PH menerusi penhijrahan ahli PAS kepada parti parti PH.Ada beberapa lapuran yang sudah diterbitkan.Ada pasal ahli PAS masuk PPBM, ada yang masuk PAN kuali dan dan juga ADUN PAS yang dikatakan lompat ke PKR kerana tawaran PKR lebih tinggi dari parti lain.Ada juga lapuran yang menyebut akar umbi PAS mendesak PAS untuk menyertai PH dan kata Ustaz Idris Ahmad, sebentar lagi akan ada laporan yang mendakwa akar umbi akan desak dibubarkan PAS.

      Pokok persoalannya, apakah semua lapuran yang dibuat ini benar? Kalau benar, bermakna PAS sudah lumpuh dan tidak mampu lagi bertanding dalam PRU 14.Tetapi sekadar renungan, TGHH baru mengumumkan PAS akan bertanding lebih dari 130 kerusi parlimen dan kalau parlimen PAS sudah mengesahkan sekurang kurangnya 130 kerusi, kiralah sendiri berapa kerusi dewan undangan negeri yang akan ditandingi oleh PAS?

      Begitu juga mengenainya lompat parti, kenapa tunggu sehingga hujung penggal baru nak lompat? Kenapa tak ada tawaran yang dibuat lebih awal, kenapa nak tunggu hujung penggal? Lagipun sudah terbukti dalam sejarah lompat parti, ADUN dan MP PAS tidak pernah terpengaruh oleh mana mana tawaran dari parti lain untuk melompat.Kes lompat parti yang terjadi sebelum ini bukan kerana tawaran kebendaan tetapi kerana yang melompat itu sudah jemu dengan perjuangan Islam dan memilih untuk berada bersama sama puak liberal, bermakna kalau ADUN yang disebut itu mahu melompat, sudah lama mereka melompat bersama sama katak katak liberal dulu.Kenapa perlu tunggu sampai akhir penggal?

      Kita percaya ADUN yang disebut akan melompat itu bukan ADUN yang gilakan dunia tetapi pejuang Islam yang istiqamah dan 100% pasti tidak akan melompat keluar ke lapangan liberal.PAS tetap dipercayai sebagai Jemaah Islam yang istiqamah membawa wadah perjuangan Islam yang tulen.PAS tetap utuh dan kukuh serta sudah bersedia berdepan dengan sesiapa saja dalam PRU 14.PAS tidak loghat untuk mencipta propaganda untuk melemahkan lawan mereka sebaliknya sudahpun memulakan usaha menemui pengundi untuk membentangkan agendanya.PAS tidak perlu kepada propaganda untuk menyertai PRU 14 kerana PAS tetap yakin dengan kekuasaan ALLAH, yakin yang bakal memenangkannya ialah ALLAH.Begitu juga kalau PAS tewas, itu juga ketentuan ALLAH.Bukan propanganda yang menjadi penyebabnya.

      Kalau PAS tak perlukan propaganda siapa yang memerlukannya? Melihat situasi dan elemen elemen dalam berita yang disebarkan, nampaknya yang memerlukannya ialah PH.Sebab elemen berita yang mengatakan ahli PAS lompat kepada PH menunjukkan PH lah yang berkepentingan dalam kejadian lompat ini.PH mungkin sudah tidak mampu menambah ahli dari kalangan pengundi atas pagar dan dari kumpulan ahli ahli Umno/BN maka PH berharap dapat menambah ahli dari kalangan ahli PAS.

      Sambil PAS terus kukuh dan teguh pada ketika berita berita lompat parti yang disebarkan, maka amat pasti berita yang disebarkan itu hanyalah satu bentuk propaganda yang bepihak kepada PH yang sekaligus membuktikan bahawa lawan PAS dalam PRU 14 nanti ialah PH bukannya BN.Propaganda itu juga menjelaskan satu perkara, PH lebih bimbang akan kalah kepada PAS daripada kalah kepada BN.

      Yang peliknya, tidak ada sebaran mengenai agenda sebenar PH diedarkan selain dari retorik selamatkan negara dari lanun.Apa yang nak diselamatkan pula cuma wang rakyat yang dibazirkan oleh Najib/Umno.Yang lain tak ada pula disebutkan terutamanya Islam malah sebaliknya PH kelihatan mesra dengan puak puak LGBT dan Liberal seperti mahu memberikan hak kepada puak puak ini.

      Jadi kalau PH tidak ada agenda menyelamatkan umat Islam dari LGBT dan liberal, bagaimana mungkin PH boleh menggunakan propaganda lompat parti sebagai senjata meraih undi dari pengundi pengundi Islam yang sudahpun dibentangkan apa yang PAS akan buat kalau menang PRU 14?

      Delete








    2. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia
















      Delete
    3. manifesto “fasa ke-2” memfokuskan kawasan pedalaman yang dilancarkan Pengerusi PH Sabah, Christina Liew di Keningau semalam, terlalu baik untuk direalisasikan.

      Katanya, kelakar untuk PH fikir mereka perlu tampil dengan satu lagi manifesto untuk meyakinkan pengundi di Sabah menyokong calon mereka.

      “Mereka melancarkan manifesto mereka tidak lama dahulu. Kini, mereka tampil dengan satu lagi manifesto,” katanya kepada FMT.

      “Ia seolah-olah mereka menyedari sesuatu tidak kena dengan versi pertama dan memutuskan untuk mengubahnya dan menggelarnya ‘fasa 2’.”

      Semalam, Liew membentangkan manifesto “Fasa 2” pada majlis rumah terbuka Krismas PH yang turut dihadiri wakil parti pembangkang tempatan lain, termasuk Parti Warisan Sabah, Parti Cinta Sabah dan Parti Solidariti Tanah Airku (Star).

      PH melancarkan manifesto Sabah pertama di Kota Kinabalu, September lalu, di mana ia berjanji mewujudkan jawatan timbalan perdana menteri baru khas untuk Sabah dan Sarawak.

      PH turut berjanji mengembalikan 50% pendapatan persekutuan yang dikutip dari Sabah kepada negeri itu, mengkaji dan bertindak melalui Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang asing tanpa izin di Sabah, membersihkan daftar pemilih dan memperbaiki pendidikan.

      Digelar “Janji Baru PH untuk Sabah dan Sarawak”, manifesto pertama itu sebahagian daripada manifesto gabungan pembangkang di peringkat pusat.

      Mositun yang turut mengetuai PBS Bahagian Liawan di kawasan pedalaman berkata, manifesto terbaru itu sukar dilaksanakan di kawasan pedalaman yang diketahui terpencil dan rumit.

      “Ini menunjukkan PH sebenarnya tidak mempunyai sekumpulan orang yang kompeten untuk membuat manifesto lebih profesional.”

      Delete
  9. Adakah Barisan Nasional (BN) juga merupakan satu pertubuhan berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia? Jika berdaftar, bilakah tarikh-tarikh perhimpunan agung BN telah diadakan selama ini? dan jika tidak berdaftar pula, memang sah BN adalah merupakan satu pertubuhan yang haram. Aku biasa dengar mengenai perhimpunan agung UMNO, MCA, Gerakan dan MIC yang dibuat secara parti masing-masing sahaja, tetapi aku tidak pernah pun mendengar adanya perhimpunan agung BN. Dalam hal ini jika BN sendiri pun tidak pernah mengadakan perhimpunan agung BN, kenapa Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia tidak mengambil sebarang tindakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN tidak berdaftar?

      Kalau gitu, selama ini Borosmah Najib (BN) itu Persetubuhan Haram kah.....???

      Delete
    2. *(Pertama)* kerana kitab al-Quran adalah kitab yang syumul. Firman Allah;

      *_”Dan Kami turunkan kepadamu al-Quran sebagai penjelasan bagi segala perkara”._*
      (Surah an-Nahl, ayat 89).



      Maksud syumul ialah lengkap, menyeluruh dan sempurna. Jika kita beriktiqad bahawa tidak ada politik di dalam al-Quran, maka kita telah menafikan kesyumulan al-Quran dan iktiqad ini bertentangan dengan ayat tersebut.

      *(Kedua)* Jika kita membuka al-Quran, kita akan berjumpa dengan ayat-ayat Allah yang mewajibkan kita melaksanakan Syari’at Allah sepenuhnya, menjauhi kezaliman, menegakkan keadilan, melaksanakan hukum-hukum Jenayah Islam (hudud), membenteras riba, judi, arak dan maksiat, mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran di mana semua tuntutan ini tidak akan dapat dilaksanakan tanpa kuasa politik atau pemerintahan.

      *(Ketiga)* Berpolitik adalah sunnah Nabi s.a.w.. Nabi Muhammad s.a.w. telah menjadi Ketua Negara selama 11 tahun di Madinah. Sepanjang 11 tahun tersebut, Baginda saw tidak memerintah rakyatnya melainkan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Selepas kewafatannya, kepimpinan baginda diganti pula oleh Khulafak Rasyidin. Mereka mengganti Baginda saw sebagai Ketua Negara, bukan sebagai Ketua Agama. Jika politik bukan dari agama, sudah tentu Nabi Muhammad s.a.w. dan Khulafak Rasyidin tidak akan melibatkan diri dengan politik, sebaliknya menumpukan hal-hal agama dan kerohanian sahaja.

      *APA HUKUM ORANG YANG BERKATA; ”POLITIK LAIN, AGAMA LAIN”?*

      Ucapan tersebut bertentangan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Ucapan itu cuba menafikan kesyumulan ajaran Islam yang meliputi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah aspek politik. Ia juga bercanggah dengan Sunnah Nabi s.a.w. yang berpolitik semasa hayatnya. Orang yang mengeluarkan ucapan tersebut adalah jelas berfahaman Sekular.

      Jika ia seorang pemimpin, wajib umat Islam menolak pemimpin sepertinya. Dalam pengundian, haram ke atas umat Islam mengundinya. Jika ucapan tersebut menjadi pegangan sebuah Parti Politik, haram umat Islam menyertai Parti tersebut dan menyokongnya.

      Fahaman Sekular (termasuklah dalam aspek politik) telah disepakati oleh sekelian ulamak Islam hari ini sebagai haram, sesat bertentangan dengan Aqidah Ahlus-Sunnah Wal-Jamaah.

      Delete






    3. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia
















      Delete
  10. KIKIMIKIMUIMYIKUI..JUIKUIKUIKUI..KUI..KUIKUI..

    MAAK AAI ADO 137 BAHAGIAN KOSAN EEH...
    TAKOJOT KIDIN JIDIN DAN BODIN MACAI SUMO
    BILO DI MINTAK BAPO JUMLAH AHLI EEHH..
    APO SAL MEMALU BONA PLAK BILO DI TANYO.?

    WAHAI BODIN BLOGGER YANG MULIOOO..
    MINTAK BOKTI FAKTA FELDA SMPU LA NI BUTO..
    SKANG DEN TANYO PLAK SENARAI 137 BAHGIAN YG ADO...
    SENARAIKAN SATU PERSATU BAHAGIAN YG ADO...
    TAK KAN ITU PUN KO NAK MEMBATU API NGAN CAP BUNGO.....

    KIKIKIKI.... CUBO SENARAI KAN 137 BAHGIAN SUMO EEHH.... KIKIKIKIKIKIKIKI..

    BERAMBUIHHHHH.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demo nak tahu buat gapo?
      Demo nak buat nasi kangkang ko?
      Puok ambo dah tahu tektik demo.
      Patutpun semua geng demo jadi dungu belako......demo wi makee nasi kangkang......bumi tak terima demo....

      Delete
    2. Kikikikuikuikui

      Den pon tokojut boruk tengok ekau meraban kek sini? Kenapo jang? Apo sudah soram sojuk bonar orang2 kek sano?

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    3. *ADAKAH POLITIK SATU IBADAH?*

      Ya, politik akan menjadi sebahagian dari ibadah jika cara jika cara kita berpolitik adalah mengikut manhaj al-Quran dan as-Sunnah. Jika tidak mengikut al-Quran dan as-Sunnah, maka politik kita tidak akan menjadi ibadah, malah berdosa kerana kita mengenepikan Syariat Allah.

      Menurut sekelian ulamak; setiap perbuatan kita akan menjadi ibadah jika memenuhi dua syarat;

      *(pertama)* dilakukan kerana Allah,
      *(kedua)* mengikut Syari’at Allah (yakni al-Quran dan as-Sunnah).

      Jika kita berpolitik kerana Allah dan semasa berpolitik kita mematuhi Syariat Allah (antaranya tidak memberi dan menerima rasuah politik yang berleluasa hari ini), maka politik kita adalah ibadah dan mendapat pahala.

      *BAGAIMANA YANG DIKATAKAN BERPOLITIK MENGIKUT MANHAJ AS-SUNNAH?*

      Iaitu dengan kita menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai panduan kita dalam berpolitik.

      *(Pertama)* Dari sudut tujuan dan matlamat kita berpolitik, hendaklah selari dengan matlamat politik al-Quran dan as-Sunnah.

      *(Kedua)* Dalam melantik pemimpin, hendaklah kita melantik pemimpin yang memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh al-Quran dan as-Sunnah.

      *(Ketiga)* Seorang pemimpin apabila telah dilantik, wajiblah ia memimpin rakyatnya berpandukan al-Quran dan as-Sunnah.

      *(Keempat)* Rakyat hendaklah sentiasa memuhasabah pemimpinnya dengan menilainya berpandukan kehendak al-Quran dan as-Sunnah.

      *(Kelima)* Kedua-dua pemimpin dan rakyat hendaklah menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai panduan.

      *APAKAH MATLAMAT BERPOLITIK MENGIKUT MANHAJ AL-QURAN DAN AS-SUNNAH?*

      Iaitu untuk menegakkan Syari’at Allah (yakni peraturan dan hukum-hakam Allah) di dalam negara dan memimpin rakyat berdasarkan Syari’at tersebut.

      Dalam pengertian yang lain, untuk menegakkan sebuah kerajaan yang melaksanakan Syari’at Islam.

      Matlamat ini menepati tugas Khalifah (penguasa) yang ditegaskan Allah kepada Nabi Daud di dalam al-Quran;

      *_“Wahai Daud, sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah (penguasa) di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum Syari’at) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah kamu menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah”._*
      (Shad; 26)

      *KENAPAKAH MELAKSANAKAN SYARIAT ALLAH AMAT PENTING DI DALAM NEGARA?*

      Agar negara kita sentiasa dijaga oleh dilimpahi barakah oleh Allah. Negara yang diberkati Allah ialah negara yang penduduknya bertakwa dan makna takwa ialah mematuhi perintah Allah (yakni Syari’atNya) dan menjauhi maksiat serta munkar. Firman Allah;

      *_”Sekiranya penduduk suatu negeri atau negara itu, mereka beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu kurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya dari langit dan bumi, akan tetapi mereka mendustakan (ajaran Rasul kami), maka Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan”._*
      (al-A’raf; 96)

      Delete
    4. ADA MAFIA DALAM FELDA???????

      POAD ZAKARSHIT.....

      Delete










    5. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia

















      Delete
  11. Agm parti penyangak2 pencen? Utk pilih barisan pelapis penyangak dr ktrunan kutty? Baik xpyh hadirlah.. semuanya dh diaturkan tau pun akm ada drama hindu priah kerusi terbang. Inisemua salah Jamal/ umno/ rosmah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dey....Tambi....malam tadi tara tidor ke?, apa hal...ati banyak panas ha?
      Ubat tada makan ka?

      Delete
    2. Sentap mentap le tewww. Auwwww.

      Delete
    3. *APA AKIBAT PENGABAIAN HUKUM SYARIAT DI DALAM NEGARA?*

      Pengabaian Syari’at Allah yang berterusan menyebabkan kita berdosa kepada Allah. Di dalam al-Quran, Allah telah memperingatkan kita bahawa kehancuran umat-umat terdahulu adalah kerana dosa-dosa yang mereka lakukan walaupun negara mereka makmur dan mewah. Firman Allah;

      *_“Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyaknya generasi-generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, iaitu keteguhan yang belum pernah Kami berikan kepadamu, dan Kami curahkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka karena dosa mereka sendiri, dan kami ciptakan sesudah mereka generasi yang lain”._*
      (al-An’am; 6)

      Kebinasaan dari Allah tidak semestinya dalam bentuk gempa bumi, ribut taufan, penyakit dan sebagainya. Ia boleh berlaku dalam bentuk keruntuhan akhlak, peningkatan jenayah, tekanan hidup yang melampau, porak-perandanya institusi keluarga dan pelbagai lagi musibah maknawi yang merosakkan ketenteraman hidup walaupun kita selesa dan mewah dari sudut kebendaan.

      Hari ini kita sedang berhadapan dengan bibit-bibit kebinasaan dalam bentuk yang kedua tersebut. Jika kita lambat menyedari kesilapan kita dan lambat kembali kepada Allah, tidak mustahil kita akan melihat kebinasaan yang lebih teruk dalam masyarakat kita.

      *KENAPAKAH PERLU KUASA POLITIK UNTUK MELAKSANAKAN SYARIAT ALLAH?*

      Kerana Syari’at Islam bukan sahaja menyentuh hal-ehwal peribadi dan rohani (seperti solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya), tetapi juga menyentuh hal-ehwal masyarakat, kerajaan dan negara seperti membenteras kezaliman dan penindasan terhadap rakyat, pengharaman riba, arak, judi, penzinaan, perlaksanaan hudud (hukuman bagi pencuri, penzina, perompak yang disebut di dalam al-Quran dan sebagainya) dan mencegah maksiat dan kemungkaran yang amat dititik-beratkan oleh al-Quran dan as-Sunnah.

      Hukum-hakam yang menyentuh hal-ehwal masyarakat, kerajaan dan negara di atas mustahil dapat dilaksanakan tanpa kuasa politik.

      Hari ini kita melihat dalam negara kita maksiat dan mungkar berleluasa (ada di antaranya diluluskan oleh undang-undang), tv dan media masa tidak terkawal mengikut Syariat Islam, perlembagaan negara tidak mengikut prinsip al-Quran, undang-undang negara juga tidak berdasarkan Syari’at Islam (termasuk dalam hal jenayah) dan pemimpin-pemimpin juga tidak mengikut akhlak Islam (rasuah, pecah amanah, hidup bermewah-mewah, membazir).

      Kenapa hal ini berlaku?

      Jawapannya kerana pemerintahan negara kita hari ini tidak tertegak atas dasar politik Islam, iaitu politik yang bermatlamatkan untuk menegakkan Syari’at Allah dan tuntutan agama Islam.

      *BENARKAH ALLAH MEMERINTAHKAN NABI MUHAMMAD S..A.W. SUPAYA BERDOA MEMOHON KUASA POLITIK?*

      Ya. Kerana pentingnya kuasa politik untuk melaksanakan Syari’at Allah dan tuntutan agama Islam, maka Allah memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. agar berdoa memohon diberikan kuasa. Allah berfirman;

      *_“Dan pohonkanlah (wahai Muhammad dengan berdoa): wahai Tuhanku! Masukkanlah aku ke tempat masuk yang benar dan keluarkan (pula) aku ke tempat keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang dapat menolongku”._*
      (al-Isra’; 80)

      Menurut ulamak-ulamak Tafsir (antaranya Imam Qatadah, Ibnu Jarir dan Ibnu Katsir), Allah menyuruh Nabi Muhammad memohon kekuasaan kerana hanya dengan kekuasaan baginda akan dapat melaksanakan Kitab Allah, hudud-hududNya, perkara-perkara yang difardhukanNya dan membantu menegakkan agama Allah. (Lihat; Tafsir Ibnu Kathir, surah al-Isra’, ayat 80)

      Wallahu a'lam

      Delete
    4. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia
















      Delete
    5. ADA MAFIA DALAM FELDA????

      (POAD ZAKARSHIT)

      Delete


    6. ada bogis dalam felda


      anak melayu felda di didik main rasuah sejak berada di tanah rancangan.

      bila masuk kerja dgn felda senang lah semua nak amalkan budaya rasuah budaya samseng dan MAFIA

      Delete
    7. Parti sapa pun tak tau yg kena puting beliung masa buat muktamar kat kedah dulu sampai terbang kerusi meja ke dalam bendang tu!!!!
      Khemah pun ranap. Jamban pun hilang!!!

      Delete
    8. Ppbm yg nk agm puak pas lak gila kopipes ni apa kegilaan nie
      Anon nak cite manhaj?
      Takat kopipes je
      Apa manhaj pun ko tak hadam makna
      G belajar g
      Bawak hadibawang ko tue blaja urf antarabangsa ngan diplomatik bagai bru cite manhaj
      Jangan lupa study sains politik ngan sains sosial pas tu suruh hadi bawang bentang tesis pasal sains politik ngan sains sosial dari kacamata islam sebenar baru cite manhaj politik
      Apa manhaj?
      Takyah pakai istilah arab bunyi macam asing orang lain kat sini tak fasih arab
      Vakap ideologi kan senang anon
      Ehh manhaj bukan ideologi per anon?
      Urf?
      Bukan budaya ker anon?
      Tuan guru ko bukan slowlearner ideologi atau manhaj
      Malah tak tau urf atau adat
      Mmg bodoh dan biadap
      Kalo tak tau budaya setempat dan antarabangsa kalau tak tau adat orang pelbagai bangsa dan bahasa
      Tak salah ikut budaya yg tak mempengaruhi iman tauhid dan hukum asal islam itu sendiri

      Rasulullah pun tak pernah membunuh utusan musuh bersamaan tugas dgn duta diplomatik pada masa ini
      Kerana bukan tercakup dalam hukum syariat tapi tercakup dalam budaya atau urf atau adat antarabangsa

      Serban mmg gah
      Adab dan adat tak semenggah
      Inilah puak pas

      Sekongkol dgn puak jahiliah dan gasar barisan
      Menjadi yakjuj dan makjuj layaknya
      Malaysia boleh jadi debu ditangan mereka ini
      Andai rakyat memberi mandat pada mereka

      UNDI PAKATAN

      Delete
    9. Bro Zack......jamban hilang...???
      Apa punya siallah laaa ni.......duit hilang, tanah hilang......sekarang jamban pon hilannnggg..??

      Naassssibb badaakkk tak hilang yeooppp......kalo tak satu Msia ranap kena amok.

      Salam perjuangan yeoppp dan kepada Bro RATK jugak.

      Delete
  12. parti parasit.lepas pru 14 semua cabut.sebab Mahathir dah tiada @ nyanyuk ketika itu.Mukhriz makin botak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penternak kau pulak makin kepit. Auwwww

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    2. Bukan cakap itu macam.....lu kena cakap ini macam " lepas pru 14, lepas pru14 Ketua Penyamun dan semua penyamun sudah masuk dalam tempayang ali baba".
      Itu macam baru orang faham. Ada erti?....he...he...

      Delete
    3. BADAN kajian milik pemimpin PKR, Rafizi Ramli disaran membuat kajian mengenai pengaruh Pakatan Harapan (PH) daripada membuang masa mengkaji parti lain.

      Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurazi berkata, kajian dibuat Pusat Inisiatif Dasar Invoke cuba memperlihatkan kelemahan PAS dan parti-parti yang tidak mendokong PH.

      “Invoke tidak perlu risau terhadap kekuatan PAS malah adalah lebih baik mereka membuat kajian pengaruh PH sendiri,” katanya di Alor Setar.

      Invoke dalam kajian terbaru mendakwa sokongan pengundi Melayu kepada Umno dan PAS merosot. Menurut Rafizi tahap sokongan pengundi kepada PAS jatuh merudum dalam tempoh 12 bulan.

      Dr Ahmad Fakhruddin juga berkata, taktik dilakukan Rafizi hanya sebagai perang psikologi bertujuan mengalih fokus pengundi Melayu daripada PAS pada PRU ke-14.

      Delete
    4. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia















      Delete
    5. Pas bila nak pi ke Palestin ni?
      Pi laa buka cawangan di sana.

      Delete
    6. kat sana tak leh ceramah bawak tin milo ar bro zack nanti depa baling batu camna?

      Delete
  13. Bang Shah,selesai sudah kemelut,Alhamdulillah.
    Selamat berhimpun ya ahli ahli PPBM.
    Rahmat Allah ke atas kalian semua
    serta perhimpunan yg pertama ini.
    Moga berjaya dan terus berjaya
    menumbangkan UMNOBN.
    Lawan ttp Lawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. “CERITA ahli PAS masuk Umno, masuk PAN dan terbaru ahli PAS masuk PKR pula,” ujar Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad.

      Selepas ini, katanya ada pula berita ahli PAS akar umbi mendesak dibubarkan PAS.



      “Kalau ikut cerita ini, yang tinggal dalam PAS hanya Tuan Guru Haji Hadi sajalah,” ujarnya kepada Harakahdaily.

      Peliknya, kata beliau setiap bulan keahlian baharu PAS tidak kurang 2,000 orang sebulan di mana pada 2017 paling ramai iaitu 41,813 ahli baharu.

      Menurutnya, itu semua alamat kubra PRU sudah dekat.

      “Biarlah ini kerja pelapor yang tidak ada berita hendak buat cerita. Hendak bagi laku berita. Hendak harap program parti tidak ada,” katanya yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang.

      Tambahnya, ataupun hendak mengharapkan orang masuk parti mereka tidak ada, maka kerja bilang ahli PAS sahajalah.

      “Atau buat cerita PAS hendak bersama dengan Umno,” kata beliau.

      Beliau berkata, sudah sembilan tahun cerita PAS hendak bersama Umno.

      “Kalau ada anak sekolah sudah berada darjah tiga. Biasanya orang melampau akhirnya tersungkur di kaki Umno,” katanya.

      Delete
    2. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia















      Delete
    3. Bukan ostad2 pas ka yg dulu panggil DAP bagi ceramah kat masjid di section 18 di Shah Alam dulu ni?????

      Delete
  14. ADO YANG TEGHAMANG PEPAGI BUTO NI
    KIKIKI...137 BAHAGIAN CAP BUNGO ADO
    MINTAK SI BODIN SENARAI BAHAGIAN INI
    SAMPAI KE SUDAH TAK DI JAWAB NYO....

    FELDA MINTAK BOKTI SAMPAI ARI NI TAK BORI LAIE
    RAKYAT PUN NAK TAHU SAPO PUNYO KOJO NIEE
    SENARAI 137 BAHAGIAN MINTAK BODIN BOLE BAGI
    TAK KAN NGAN CAP BUNGO PUN NAK MEMBATU API...


    KIKIKIKIKIKI... BERAMBOSSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA
    INI KALI LAH


    HIHIHIHI.... WAK SUMAN BOGIS .... BOGIS RAMAN JPC.. POMEN BAWAH TANAH JON DOE RATK ZACK SRLAMAT BERSIDANG KIKIKIKIKIKI...


    BERAMBOSSSS. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua penyokong PH bersedia

      10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


      habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


      di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

      maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

      ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia















      Delete
    2. SELAMAT BERHIMPUN....
      SAMA2 KITA KUBURKAN BN
      LAWAN TETAP LAWAN

      Delete
    3. Guerilla tak yah nk sidang kita owg kempen terus anon lahanat

      Kami di pakatan menghargai bakat ahli kami
      Mereka ada role tersendiri

      Kami frontline pejuang rakyat
      Tanpa mengira ras etnik agama dan bangsa
      Untuk mewujudkan malaysia satu negara berbilang bangsa yg harmoni dan kepelbagaian budaya tidak menjadi halangan utk mereka bersama mengharungi hidup yg saksama tanpa syak wasangka sesama kita
      Ikhlas dan tulus dari

      Unit gerila pakatan
      Lawan tetap lawan
      Tukar kerajaan
      By election
      Telus dan adil
      Kembali kan hak rakyat yg sepatutnya mereka dapat
      Mansuh cukai gst yg totalirian menyusahkan
      Seret pemuka 1MDB ke kandang pertuduhan
      Overhaul FELDA untuk semak ketirisan
      Yg mengurus felda jadi melingkup humban dalam neraka dunia
      Nnti pelaku akan berterima kasih dgn kita di akhirat nnti
      Insyaallah

      Delete
  15. semua penyokong PH bersedia

    10 adun pas selangor nak lompat. kata daroyah adun sementa.


    habis tu naib presiden pas mcm tak de suara. mcm burung kakak tua.


    di selangor nih pas masih wujud ker. masih ada cawangan ker.

    maaf lah lebih baik pas jadi ngo dakwah jer... lupakan politik.

    ingat tau pas. dalam islam politik suku agama suku. baru selamat dan aman donia















    ReplyDelete
  16. Saya yakin PH mampu menguasai Putrajaya bila PRU14 selesai nanti.

    Cuma satu je soalan saya.

    Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEDARA BABI...LUPA DAH, BELAH MANA SEDARA NGAN BABI EK, LUPA DAH....BELAH MAK KE BELAH BAPAK????

      Delete
  17. Malaysian Cybertrooper26 December 2017 at 09:11

    SIAPAKAH DIA?
    Cuba teka....
    1) Dia lah yang menggerakkan negara Islam yang lain untuk membantu Bosnia Herzegovina ketika umat Islam disana disembelih oleh pengganas Serbia.
    2) Dia juga lah yang menghantar ratusan komando Malaysia yang dibawa masuk secara sulit ke Bosnia untuk membantu saudara se Islam kita ketika era pencerobohan dan pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Bosnia ketika itu. “Kalau negara Arab ini tidak datang membantu, kita hantar sahaja askar kita,” kata kata siapakah ini?
    3) Dia juga lah berpakat dengan kerajaan Sultan Brunei menyediakan jumlah dana yang berjuta dollar untuk membeli senjata dan peluru anti kereta kebal untuk tentera Islam di Bosnia.
    4) Dia lah yang pernah menangis ketika melawat Bunker yang menjadi pejabat Yasser Arafat di Palestin.
    5) Dia juga lah pemimpin Islam yg Yasser Arafat hubungi meminta bantuan dan pertolongan ketika diserang oleh rejim zionis.
    6) Dia juga lah yang mempertaruhkan nyawa isterinya, menaiki pesawat ke Baghdad membawa bantuan kemanusiaan kepada umat Islam demi untuk melepaskan sekatan Amerika Syarikat.
    7) Dia lah yang digelar Maha Firaun dan dia jugalah yang lantang mengutuk kekejaman Yakjuj Makjuj / Zionis ke atas umat Islam serta mempertahankan Islam dimata dunia.
    8) Dia lah yang berusaha keras, tak hanya duduk berdoa tanpa berbuat apa2.
    9) Dia lah yang ketika saudara Islam yang berlainan parti mendoakan kecelakaan untuknya. Tapi dia diizin oleh Allah SWT masuk ke dalam KAABAH.
    10) Dia jugalah pernah ditembak dibahu dan mengorbankan jawatan tertinggi yang beliau ada bagi menyelamatkan umat Islam di Bosnia.
    Malah beliau kini dianggap sebagai seorang pemimpin dunia yang berjaya meskipun memimpin sebuah negara yang kecil.

    Beliau bukan hanya berjaya Memerdekakan negaranya dari semua segi, tetapi berusaha memerdekakan negara-negara lain dari belenggu falsafah pembangunan yang dijana dari barat yang jelas muflis idealistiknya..
    "Dari segi apa kamu menghukum dia tidak memperjuangkan Islam ? Dari segi apa ? Dia pernah DITEMBAK di bahu kanan beliau ketika beliau ingin menyelamatkan umat Islam di Bosnia suatu ketika dahulu. Tapi beliau tak nak bagitahu sesiapa pun.
    Malah, sebelum itu, Beberapa ahli kabinet telah "offer" untuk pergi menemani beliau tapi beliau enggan.... Beliau kata "tak pa lah, kalau hangpa mati sapa nak jaga negara, biar saya pi sorang ja"
    Kisah ini diceritakan sendiri tentera yang menjaga beliau ketika misi itu. Kuatnya hati beliau. Cekalnya hati beliau. Besarnya hati beliau .
    SIAPA KAH DIA ?? Ya.. dialah .....
    *TUN DR MAHATHIR BIN MOHAMAD*,
    Bekas PERDANA MENTERI MALAYSIA dan manusia yang dihormati UMAT ISLAM dan PEMIMPIN ISLAM seluruh dunia.
    Beliau bukan DS Najib dan keturunannya, bukan juga Hj Hadi Awang malah tidak juga para walaun yang ngaku perjuang islam.
    Dan banyak lagi cerita beliau yg ramai tidak tahu tentang perjuangan membebaskan menentang dasar apartai Di Afrika Selatan dan negara2 serantau..
    Bercerita seseorang yg pernah menjadi pengawal peribadi beliau kepada saya.
    Abu As Siddiq
    16hb Feb 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba teka



      siapa dia jumpa ayatolollah syiah iran ketika ramai sunnah wal jamaah di bunuh


      siapa dia selalu ponteng parlimen sebab nak candat sotong

      Delete
    2. Sapa lagi? Depa tu laaa...

      Delete
    3. Depa pi pakat dok pekena ganja dgn ayaaa..tool..lah tu!!!
      Bukannya aku tak tau.

      Delete
    4. Saya adalah saksi hidup mengesahkan kebenaran fakta2 yg sdra paparkan di atas berdasarkan penglibatan saya dgn UMNO selama 33 tahum, dan juga maklumat2 dari bekas2 komando kita yg kemudian pernah berkhidmat dgn majikan2 saya dalam jabatan Keselamatan.

      Keberanian Tun Mahathir itulah memberi saya semangat untuk bersetuju dihantar ke Vietnam (1993~95) dgn misi amat mencabar & bahaya...

      - Mengurangkan tenaga kerja Vietnam (60%) bila kilang siap dibina semula dgn teknologi automation & komputer.

      - Membasmi ternakan & kandang khinzir dalam kawasan kilang yg merupakan amalan tradisi sejak zaman penjajahan Perancis untuk sabsidi makan pekerja2.

      Delete
    5. Malaysian Cybertrooper26 December 2017 at 10:37

      Benar tu Bro Othaman,
      Tun tidak pernah mendabik dada atas kejayaan-kejayaan beliau.

      Malah saya sendiri terkejut dengan cerita dari Husam sendiri bagaimana penduduk di Hadramaut amat berterima kasih kepada Tun M yg membina jambatan utk mereka. Sehingga jambatan itu dikenali sebagai Jambatan Mahathir.

      Saya yakin banyak lagi pencapaian Tun M yg tidak dihebohkan kerana Tun M bukan lah seperti PM yg sedia ada... "Bertelur sebijik, riuh sekampung".

      Delete
    6. Malaysian Cybertrooper26 December 2017 at 10:42

      Bro Zack,
      Bukan Aiyaa Tool Lah... Tapi Aiyaa Tulah.

      Hehehe

      Delete
    7. Msian Cybertrooper...

      Saya tahu kisah jasa Tun M di Hadratul Maut dulu2 lagi bila adik sepupu saya yg menintut ilmu di sana ceritakan.

      Delete
    8. WOIII...DIAM LAH KO!!!!!

      Delete
    9. Najib...APA ADA, telor pun takdak, tau..!!

      Delete
    10. Bro Msian Cyber.......terima kasih atas perkongsian fakta yg semakin dilupakan.

      Begitulah jasa Tun M dilupakan dan sekarang dicaci hinakan macam tak pernah ada satu jasa yg dibuat.

      Segala fakta dan legasi Tun M sudah diwar-warkan supaya dilupakan dan disarankan berhenti dari rasa terhutang budi kepada Tun.

      Inilah sikap orang kita pada hari ini.......inilah cara deme mendidik menanam sikap tidak mengenang jasa...???
      Menggigit tangan yg pernah menyuapkan makan.

      Yaaaa.....satu ketika nanti didikan yg diterapkan ini akan makan tuan........macam peribahasa Melayu senjata makan tuan.

      Perkara yg sama diperlakukan pada Tun M akan kembali berlaku kepada sipelaku......ameen.

      Kita tunggu saat kejatuhan bapaaakk pelingkop dan pada ketika tu baru dia tau sape kawan sape lawan...........dan percayalah deme yg rajin menjilat dan mengipasss laajuuu itulah orang2 pertama sekali yg akan lari meninggalkan dia.

      Pada ketika itu baru 2 manusia ni sedar sape sebenarnya di belakang mereka.

      Dunia berputar.......hari ini di atas esok di bawah.

      Tiap yg mula akan berakhir......tuuungguuuu waktu dan ketika yg ditentukan Allah swt......

      Salam perjuangan ikhlas dari teman.

      Delete
    11. MAMAK MATDEY...APA ADA...TOLO PUN DAH KOCOT...TAU!!!...

      KO FAFAAAHHHAAMMM TAK NIH!!!HAAAAA!!!

      Delete
    12. Kojolla lagi teruk....langsung takdak telor.......!!

      Delete
  18. sungguh berbeza dgn pemimpin lanun tu ya....yang tu pulak dia yang menembak bukan kena tembak.tak tahulah berape das agaknya dia tembak semasa berjuang kat PD dulu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper26 December 2017 at 10:40

      Bro Mohamed Noor,

      Masaalahnya lanun Bogees tu menembak rakyatnya sendiri dengan pelbagai cukai yg terang mahupun yg tersembunyi.

      Salam Perjuangan bro.

      Delete
    2. Sdra Mohamed Noor...

      Itu sebab berkali-kali saya cabar puak2 BN apakah Najib, Rosmah & Zahid Hamidi berani pergi ke Myanmar menyelamatkan puak Rohingya, selain sembang kencang terpekik terlolong dalam kampung sendiri saja.......??

      Adakah pemimpin2 UMNO terkini benar2 berjiwa darah pahlawan sejati dan ada jati diri serta berwibawa tidak sentiasa tunduk & akur kpd kuasa2 asing?

      Yg jelas, mereka semua pengecut & bacul...jangan kata pergi ke medan peperangan, bersua muka face-to-face dgn Tun M yg dah berusia 93 tahun pun tak berani. Yg paling menjijikkan, guna kuasa untuk menganiaya seorang tokoh yg besar jasanya kpd bangsa, negara & juga umat Islam di bumi Palestin & Bosnia.

      Assalamualaikum.

      Delete
    3. salam perjuangan jugak buat bro mc dan pak man yang dihormati serta rakan2 yang berjuang di jalan kebenaran.
      ayuh teruskan perjuangan menentang kebathilan

      Delete
  19. Wak Suman...nak tanyalah, agak2nya berapa orang ahli cap munge dari Felda Taib Andak yang wak nak bawak ke perhimpunan tu..berapa buah bas dah tempah untuk mengangkut mereka semua. Kalau tak cukup ramai. bolehlah pulun dengan Bangla, nepal dan Myanmyar dari kilang2 sekitar Kulai tu kan Wak? Mesti Wak dapat anugerah kerana bawak paling ramai ahli ke perhimpunan tu. Apa2 pun, saya akan cuba untuk hadir , juka tiada ap2a aral melintang..kebetulan ada di KL masa tu. Datang sebagai pemerhati macam Pak diny..jumpa Wak di sanalah ye! Mesti Wak duduk kat atas pentas utama...sama2 dengan TDM, Din Pagoh dan Boboi..ialah orang kuat parti lah katakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper26 December 2017 at 11:12

      Yang ko sibuk pehal? Najib suruh ko jaga ke Kojolla? Ke ko memang jenis busuk hati? AW501 kunun. Podah!

      Delete
    2. Datanglah. Kalau muka tak malu. Bawak sekali anak bini. Nanti kalau tak ada kerusi utk kau, aku tolong carikan kertas surat khabar untuk buat alas punggung kau yang berlendir tu.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    3. Malysian cipaptrooper..aikkk, apasal pulak kau nak melenting pulak? Tolor kau kena jentik ke? Aku tanya baik2 dengan Wak Suman...takkan tu pun tak boleh. Dia kan orang kuat cap munge kat Johor..mestilah dia yang paling sibuk sekarang ni, mengumpulkan ahli2 cap munge yang tak seberapa tu utk ke perhimpunan...betul tak?

      Delete
    4. M'sian Cybertrooper...

      Saya sarankan usah lah kita menjatuhkan kredibiliti kita dgn spesi yg kufur, tak berpelajaran, tak ada asuhan beradab sopan.

      Bayangkan...Maha Suci Allah SWT pun dia sanggup cela mengatakan Allah meliwat...!!

      Salam Perjuangan.

      Delete
    5. 11.18...OOOO..barulah aku tau sebabnya nak dapat ahli untuk join cap munge ni susah sangat..rope2nya penyokong2nya tak mesra rakyat...mcam kau ni! Dahlah susah dapat ahli, yang sedia ada ramai pulak dah cak alip bot keluar parti!

      Delete
    6. Wak Suman..hari tu kan kita dah settlekan dan bermaaf2an tentang isu ni. Kan yang komen tu yang menggunakan nama Anon..bukan GN. Demi Allah..Saya langsung takde kaitan dengan komen tersebut. Setiap komentar saya kat blog ni wajib menggunakan nama GN..dan tidak pernah sekali2 pun gunakan Anon. Wak nak buat tuduhan palsu lagi ke? Apasal Wak masih tak jawab pertanyaan ikhlas saya tu, kat atas dan kat bawah ni? Wak pun dah pandai alihkan tiang gol ke?

      Delete
    7. GN kaki auta & juga seorang pengecut...

      Kamu nie jenis manusia apa yg masih muka tebal walaupun berkali-kali telah dilondehkan pembohongan auta kamu itu...tak serikkah?

      Nah...tuntaskan dulu hutang kamu itu...

      Sila buktikan pendustaan kamu itu konon...

      'masa himpunan krepekbasi kat padang PJ timur dulu tu..penat aku menunggu dia samapi tengah malam...bayangnya pun tak nampak..rope2nya dah cabut balik awal ke JB..alasan sedara sakit kat Spore.'
      ---------------------------------------

      Saya imbaskan semula dialog kita pd hari perhimpunan Pakatan Harapan berkenaan.

      Othaman Ahmad 14 October 2017 at 20:03
      Geng Najib...
      Memandangkan kamu ada di sana, boleh tak kita bersua face-to-face...??


      GENG NAJIB 14 October 2017 at 20:24
      TN Othaman, sekarang ni saya sedang sibuk sedikit, membantu DS Jamal memunggah turun ikan yg akan dijual murah nanti..bukannya sikit, hampir 10 tan, mcm2 jenis ada..you name it, we got it. Banyak tu en Othaman...kalau ada jenama yg berkenan di hati dan nak buat tempahan , beritau aje saya boleh tolong simpankan..En Othaman punya pasal, saya belanja kali ni. Nanti, kalau saya dah sampai kat tapak menjual ikan tu, saya akan inform En Othaman..boleh kita ngeteh sambil borak2 santai, pasti banyak benda yg nak kita bincangkan !
      ----------------------------------------

      INGAT...Jika kamu gagal membuktikannya, saya yakin kamu bukan dari golongan keluarga baik2 kerana orang tua kita tidak mengajar & mengasuh kita untuk membohong, apatah lagi memfitnah.


      Saya harap semua pembaca blog ikuti & saksikan permainan kotor Geng Najib ini.

      Delete
    8. Siapa percaya bahawa seorang lelaki tua boleh membuat wanita muda pancut?!

      Jika anda rasa ia habis di situ, anda silap.

      Ia malam di mana saya membayar semua kegagalannya. Ia seperti dia mahu menjadikan semua impian intimnya menjadi kenyataan yang dia tidak dapat lakukan sebelum ini...

      Apabila saya pancut sekali lagi, kekasih tua saya memutuskan ia masih tidak mencukupi dan ia masa yang sesuai untuk seks oral. Saya tidak pernah suka atau memahami posisi 69. Walau bagaimanapun, jika seorang lelaki mempunyai batang yang besar, ia sangat berguna dan amat menarik. Ada masanya zakar boleh menyentuh tonsil tetapi jika anda terlatih semuanya berjalan lancar.

      Mungkin dia suka mulut saya lebih daripada faraj saya atau posisi 69 membantunya untuk mencapai kemuncak tetapi ia adalah masa ini apabila lelaki tua saya pancut. Saya fikir saya akan tercekik dengan spermanya. .

      Selain itu, dia menggeletar buat masa yang lama – saya fikir dia takkan berhenti…

      Secara keseluruhan, ia sangat hebat. Saya tak pernah mengadakan hubungan seks seperti itu sebelum ini.

      Kekasih tua saya menunjukkan potensi tersembunyinya kepada saya. Saya sudah bersedia untuk memuliakan beliau dan melakukan apa sahaja yang dia mahu untuk terus menikmati detik-detik kepuasan yang manis.

      Sudah tentu selepas hubungan seks itu, saya putuskan hubungan dengan semua teman lelaki saya yang muda. Mengapa saya perlukan mereka jika saya mempunyai dewa seks?

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. GN....

      Oh ya...jgn lupa kamu tunjukkan bukti mana saya cabut lari. Lagipun dari sumber mana pulak kamu perolehi konon saya cabut kerana sedara sakit kat Spore tuu?

      Kenapa kamu macam kejora kufur lahanat kuat membohong dan mengadakan-adakan cerita karut untuk memburukkan orang, haaaaa......???

      Apakah orang tua kamu mendidik kamu bercakap bohong & mendustakan orang?

      Delete
    11. DIAM LAH KO!!!!

      Delete
    12. JANGAN LAYAN LAGI ANJING GILA GENG NAJIB INI.
      Mat Indon cakap...' ini orang tada apa apa pak, mati tepi jalan pun tada sapa peduli"....

      Delete
    13. JANGAN LAYAN LAGI ANJING GILA GENG FUKATAN HAPRAK INI.
      Mat Indon cakap...' ini orang tada apa apa pak, mati tepi jalan pun tada sapa peduli"....

      Delete
    14. Geng najib ko ingat kat johor ada parti bunga jer?
      AMANAH ADA KEADILAN ADA ROKET ADA BOLEHKAH BARISAN TANGKIS SERANGAN KAMI?

      WE ARE PEOPLE
      TO PEOPLE

      MANY LEADER DOWN BY PEOPLE POWER

      TAK DA SATU PUN KEKAL DI TAMPUK KUASA

      NAJIB AKAN DAPAT NASIB SEPERTI ITU JUGA
      DIHUMBAN UNTUK DITELANJANGKAN ULAHNYA

      Delete
  20. Wak Suman..sekarang ni Cap munge ada berapa banyak cawngan sluruh negara...berapa orang ahlinya yang berdaftar...berapa banyak pulak cawangan yang telah dibubarkan dan berapa ramai ahli2nya yang keluar parti?
    Mesti Wak ada statistiknya kan...boleh beri pencerahan ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. biarla bersatu ada 1000 cawangan ka , atau 1 cawangan ka, tak jadi masaalah. vision and mission are still the same. kasi tumbang, tangkap pembohong satu malaysia, perompak satu malaysia, penakut satu malaysia, kepala bapak kau!

      Delete
    2. GN kaki auta & juga seorang pengecut...

      Kamu nie jenis manusia apa yg masih muka tebal walaupun berkali-kali telah dilondehkan pembohongan auta kamu itu...tak serikkah?

      Nah...tuntaskan dulu hutang kamu itu...

      Sila buktikan pendustaan kamu itu konon...

      'masa himpunan krepekbasi kat padang PJ timur dulu tu..penat aku menunggu dia samapi tengah malam...bayangnya pun tak nampak..rope2nya dah cabut balik awal ke JB..alasan sedara sakit kat Spore.'
      ---------------------------------------

      Saya imbaskan semula dialog kita pd hari perhimpunan Pakatan Harapan berkenaan.

      Othaman Ahmad 14 October 2017 at 20:03
      Geng Najib...
      Memandangkan kamu ada di sana, boleh tak kita bersua face-to-face...??


      GENG NAJIB 14 October 2017 at 20:24
      TN Othaman, sekarang ni saya sedang sibuk sedikit, membantu DS Jamal memunggah turun ikan yg akan dijual murah nanti..bukannya sikit, hampir 10 tan, mcm2 jenis ada..you name it, we got it. Banyak tu en Othaman...kalau ada jenama yg berkenan di hati dan nak buat tempahan , beritau aje saya boleh tolong simpankan..En Othaman punya pasal, saya belanja kali ni. Nanti, kalau saya dah sampai kat tapak menjual ikan tu, saya akan inform En Othaman..boleh kita ngeteh sambil borak2 santai, pasti banyak benda yg nak kita bincangkan !
      ----------------------------------------

      INGAT...Jika kamu gagal membuktikannya, saya yakin kamu bukan dari golongan keluarga baik2 kerana orang tua kita tidak mengajar & mengasuh kita untuk membohong, apatah lagi memfitnah.


      Saya harap semua pembaca blog ikuti & saksikan permainan kotor Geng Najib ini.

      Delete
    3. Dad, sebenarnya mereka tengah nak korek berapa ramai ahli parti dan berapa byk cawangan yg ada. Bila dimaklumkan ada 100 lebih cawangan, dan semakin bertambah, mereka terkejut macam babi nampak kerengga. Takkan saudara tak perasan bagaimana Geng Najib berhempas pulas mencacai di sini bila Bersatu umumkan nak buat AGM. Sekarang sibuk pula tanya berapa ahli, bukankah itu tandanya dia nak merisik kekuatan?

      Delete
    4. GN....

      Oh ya...jgn lupa kamu tunjukkan bukti mana saya cabut lari. Lagipun dari sumber mana pulak kamu perolehi konon saya cabut kerana sedara sakit kat Spore tuu?

      Kenapa kamu macam kejora kufur lahanat kuat membohong dan mengadakan-adakan cerita karut untuk memburukkan orang, haaaaa......???

      Apakah orang tua kamu mendidik kamu bercakap bohong & mendustakan orang?

      Delete
    5. Dad Kedad...aikkk..bila masa pulak Wak Suman lantik kau jadi jurucakapnya ? Patutlah jawapan tu tak menjelaskan persoalan kat atas...patutnya, sebelum menjawab, rujuk dulu dengan wak suman. Barulah berkredibiliti. Takpe...nanti harap2 kita jumpa kat perhimpunan tu ajelah yee!

      Delete
    6. Wak Suman...alaaa..Wak ni emosional sangatlah. Semua tu kan gurauan aje..janganlah ambik hati sangat. Tak bestlah macam ni..take it easy man. Wak sebagai otai, takkan tak boleh bezakan antara gurau dengan serious..hidup kalau takde gura, memang tak syoklah kan. Cuba Wak tengok komentar2 kat sini yang maki hamun saya..yang mencarut, yang hina keluarga..saya anggap tu gurauan aje, bukannya dia orang maksudkan pun apa yang dikatakan tu. OK..rasanya isu tu dah settle..sekaarng mohon wak jawab kedua2 pertanyaan saya tu..taknak alihkan tiang gol lagi lepas ni ye Wak..boleh kan?

      Delete
    7. geng, kau masih berhalusinasi. cerita krediliti??? kau yg selalu membohong, takan lupa?

      Delete
    8. Jika saya sanggup mohon maaf kerana terkhilaf sangka kamu itu Kejora, apakah kamu tuu yg jauh lebih muda tidak sunggip mohon maaf kpd saya di atas pendustaan konon saya cabut lari tak berani berjumpa anda di perhimpunan berkenaan....??

      Come on kiddo, are you a real man or a sissy.....??

      Delete
    9. DIAM LAH KO!!!!

      Delete
    10. Kejora kufur, APA ADA, telor pun takdak, tak gitu, kan..kan..kan..........???

      Delete
    11. Ilmu pshyco ko geng najib kurang tajam
      Sila blaja reversed pshyco lak baru ko tau ko bodoh
      Ehh yg ko nk g ppbm agm nie ko nk berenti jilat bontot najib nk jilat bontot sapelak
      Kami tak suka di jilat so masa agm ppbm nnti ko jgn jelir jelir lidah lak nnti owg pakatan dah tau ko.geng najib
      Penjilat universal

      Delete
    12. MAMAK MATDEY...APA ADA...TOLO PUN DAH KOCOT...TAU!!!...

      KO FAFAAAHHHAAMMM TAK NIH!!!HAAAAA!!!

      Delete
    13. Sahabat sumer......kalo Pakatan ni tak kuat.....lemah melarat merempat.......tak derrr mana Geng Naga, Jebon anat Mat Bon, Kojola Kojol.....dan sumer anonymouse macaiiii haram ni nak bertungkus-lumus sengkang bijik mata........siang malam pagi petang masok blog ni taip panjang lebar.....

      Kalo betol Pakatan ni lemah.....mesti ancaman dan impaknya pon tak besar........jadi apa yg macaaaiii haram kejadah ni nak risau......ye idaakkk..?? Tak mungkin deme nak habiskan masa untuk hempok lawan yg dia tau memang lemah.

      Pasal deme nampak impak dan kesan yg mengancamlah.......maka tu deme haram kejadah ni sanggup habissskan masa deme mengadap blog Shahbudin ni hari2 without fail...!!

      Terussskan perjuangan kita yeooppp.....!!!

      Salam perjuangan bebas dedaakkk buat Sigu lama Pak Othaman yg teman tau umpama Harimau simpan kuku......dan kepada sumer sahabat yg sekapal.....

      Delete
  21. geng najib ni bukan jantan

    di sahkan betina oleh pakar phsyco.

    minah ni kuciwa sebab jadi pantat tadahan najib bersama ziana di p.d

    di pantat ini lah naji bercucuk tanam. sudahnya di gelar GENG LOBANG KUNYIT NAJIS.

    WASSALAM

    bekas ahli pas

    ReplyDelete
  22. KESIMPULANNYER....CAI-CAI HAPRAK NI...KUAT GEBANG JER...HABUK PUN TARAK!!!!

    ReplyDelete
  23. satu lagi pembohong besar satu malaysia, parti pas. pahaman pas sama la dgn isis, konsep yg sama. pas dalam perjalanan yg sama dgn isis. mereka rasa diri mereka lebih alim, lebih baik. tapi sekarang, pembohongan mereka semakin terserlah. ambil mana yg sempat, cekau mana yg dapat.

    awal 80an, bermusuh dgn umno. ahli2 kebanyakan masih slow, mission ada, vision takdak! mati2an lawan umno, sampai kapirkan umno. waktu itu, mereka cuma lihat melayu, sebab di malaysia umumnya melayu itu islam, islam itu melayu.

    di tahun 90an, sudah mula cerdik. pemimpin2 dah lihat pas tidak akan kemana2, kalau masih lagi otak penuh dgn umno. dah mula melihat kesempatan dan mencari kesempatan, bergabung dgn yg jadi musuh umno. tujuan manifesto, tujuan asal pas dah tidak menjadi bahan kempen lagi. kempen waktu itu, lawan umno. depan melayu, cerita islam, belakang melayu, cerita bangsa. halal haram, dah tak jadi hal. yg penting cekau dulu. masuk tahun 2000, dap pun dah jadi lebih islam dari umno. baru sedar, kapir tu ada macam2 kapir. tapi sampai sekarang, pas masih tak jelas, umno ni kapir yg mana

    muncul la negara islam, hudud tu semua ciput saja. maksudnya sebelum ini pas tu memang bodoh! pemimpin pas memang bangang. agaknya baru belajar tafsir, sebelum tu tak tau mana punya tafsir yg dipakai! sekarang baru nak pandai. dah mula pakai vellfire, alphard, audi, mercedes! hati pun dah mula friendly kepada dunia. napsu pun dah mula bangun, bersamaan dgn bertambah nya bini masing2.

    sekarang umno pun dah tak kapir lagi, tapi amanat masih lagi di simpan, macam declaration of independence! klu umno pun bodoh, jgn lupa, satu hari nanti, amanat ini dilaungkan lagi!

    pas dungu! tak tau apa beza gunakan politik utk islam, atau gunakan islam utk politik!

    kalau tanya mereka, jawapan mereka, org lain semua salah! extreme! similar to isis??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al munafikun.....duit orang bagi zakat(harta curi) ana terima.
      Ana tidak curi ....ente yg curi.
      Ana tak mau ikut ente masuk penjara, ana bukan pencuri.....Jika P Ramli masih hidup lagi mesti tergelak besar lihat perangai pak lebai munafik.

      Delete
    2. Sebab itu Cina Malaysia jijik dgn Lebai Ularmak.

      Bayangkan....

      Cina + Lebai + Ularmak = Ci Bai kimak..!!

      Delete
    3. Bro Dad.......yg seingat teman lerrr...
      Mula2 PAS ni sebok dengan Amanat Berapi........lepas tu beralih ke Hudud.......kemudian tukar Negara Berkebajikan......lepas tu tukaaarrr lagi dan terkini RUU355.......

      Lepas PRU14 tak tau apa pulak yg nak ditukor yeoooppp.....

      Delete
    4. Siapa percaya bahawa seorang lelaki tua boleh membuat wanita muda pancut?!

      Jika anda rasa ia habis di situ, anda silap.

      Ia malam di mana saya membayar semua kegagalannya. Ia seperti dia mahu menjadikan semua impian intimnya menjadi kenyataan yang dia tidak dapat lakukan sebelum ini...

      Apabila saya pancut sekali lagi, kekasih tua saya memutuskan ia masih tidak mencukupi dan ia masa yang sesuai untuk seks oral. Saya tidak pernah suka atau memahami posisi 69. Walau bagaimanapun, jika seorang lelaki mempunyai batang yang besar, ia sangat berguna dan amat menarik. Ada masanya zakar boleh menyentuh tonsil tetapi jika anda terlatih semuanya berjalan lancar.

      Mungkin dia suka mulut saya lebih daripada faraj saya atau posisi 69 membantunya untuk mencapai kemuncak tetapi ia adalah masa ini apabila lelaki tua saya pancut. Saya fikir saya akan tercekik dengan spermanya. .

      Selain itu, dia menggeletar buat masa yang lama – saya fikir dia takkan berhenti…

      Secara keseluruhan, ia sangat hebat. Saya tak pernah mengadakan hubungan seks seperti itu sebelum ini.

      Kekasih tua saya menunjukkan potensi tersembunyinya kepada saya. Saya sudah bersedia untuk memuliakan beliau dan melakukan apa sahaja yang dia mahu untuk terus menikmati detik-detik kepuasan yang manis.

      Sudah tentu selepas hubungan seks itu, saya putuskan hubungan dengan semua teman lelaki saya yang muda. Mengapa saya perlukan mereka jika saya mempunyai dewa seks?

      Delete
  24. Semoga PH memerintah Malaysia slps PRU14.
    Tapi kalau Zack tokey babi pasar borong tu mampus dulu, alangkah bahagianya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasihat awam.
      ko 1220,
      kalu ada masalah peribadi dgn zack, ajak2 la jumpa settle atau bertumbok apa ka. Tk perlu sgt smpahkan ruang komwn.

      Delete
    2. nasihat awam
      1220
      Zack Terong tu...bukan jadi tauke babi jer...emak dia pun dia dah jual kat pasar chow kit tuh!!!...sekarang ni mak dia tengah Bunting Karabau anak kembau...hasil mengongket siang malam kat pasarborong!!!kihkihkih...

      Delete
  25. Kebodohan cybertrooper umno bn boleh menyerlah diblog dishahbudin. Patutlah korang pekena bangang oleh najib masa pau 2014.x ada modal nak pertahankan setan iblis umno bn hanya setakat menunjuk kebodohan apabila makan dedak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebodohan cybertrooper cap munge boleh menyerlah diblog Al Budin Sontoloyo. Patutlah korang pekena bangang oleh Mamak Matdey Helo Kity, al maklum ler dah lebih setahun baru nak adakan AGM.x ada modal nak pertahankan setan iblis cap munge hanya nak pertahankan tempolok Mamak Matdey jer!!!Baru padan mukan Cai Haprak cap munge, setakat menunjuk kebodohan apabila termakan dedak taburan Mamak Matdey.Ko pertahankan ler MUGABE m'sia tuh!!!

      Delete
    2. 12.29....teman setuju dengan mike yeoopp.
      Buktinya di atas ni...

      Delete
    3. Siapa percaya bahawa seorang lelaki tua boleh membuat wanita muda pancut?!

      Jika anda rasa ia habis di situ, anda silap.

      Ia malam di mana saya membayar semua kegagalannya. Ia seperti dia mahu menjadikan semua impian intimnya menjadi kenyataan yang dia tidak dapat lakukan sebelum ini...

      Apabila saya pancut sekali lagi, kekasih tua saya memutuskan ia masih tidak mencukupi dan ia masa yang sesuai untuk seks oral. Saya tidak pernah suka atau memahami posisi 69. Walau bagaimanapun, jika seorang lelaki mempunyai batang yang besar, ia sangat berguna dan amat menarik. Ada masanya zakar boleh menyentuh tonsil tetapi jika anda terlatih semuanya berjalan lancar.

      Mungkin dia suka mulut saya lebih daripada faraj saya atau posisi 69 membantunya untuk mencapai kemuncak tetapi ia adalah masa ini apabila lelaki tua saya pancut. Saya fikir saya akan tercekik dengan spermanya. .

      Selain itu, dia menggeletar buat masa yang lama – saya fikir dia takkan berhenti…

      Secara keseluruhan, ia sangat hebat. Saya tak pernah mengadakan hubungan seks seperti itu sebelum ini.

      Kekasih tua saya menunjukkan potensi tersembunyinya kepada saya. Saya sudah bersedia untuk memuliakan beliau dan melakukan apa sahaja yang dia mahu untuk terus menikmati detik-detik kepuasan yang manis.

      Sudah tentu selepas hubungan seks itu, saya putuskan hubungan dengan semua teman lelaki saya yang muda. Mengapa saya perlukan mereka jika saya mempunyai dewa seks?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...