Thursday 21 December 2017

BERITA MENARIK YANG TIDAK MENARIK


Ada dua berita menarik  pada hari ini - satu, 1MDB dilaporkan sudah menyelesaikan hutangnya berjumlah AS$630 juta kepada IPIC dan kedua, sebuah menara baru di TRX sudah pun menghampiri ketinggian KLCC yang selama ini menjadi kebanggaan rakyat Malaysia.

Dengan pembayaran hutang itu yang dikatakan melalui premium yang dibayar oleh syarikat China kepada hartanah yang dimiliki 1MDB di Pulau Indah Selangor dan Air Itam, Pulau Pinang, bermakna lenyap dan lupuslah sudah wang yang dibayar kepada syarikat Aabar palsu sebelum ini.

Selain tiada apa-apa lagi yang boleh diungkit berkenaan wang yang dimasukkan kepada syarikat Aabar palsu yang daripadanya itu tercetus skandal 1MDB, pembayaran yang dilakukan oleh syarikat China itu juga memungkinkan penguasaan negara itu dalam skala yang lebih besar di pelbagai prospek ekonomi selepas ini.
Jadi, walaupun 1MDB berjaya menyelesaikan hutang keseluruhannya berjumlah AS$1.2 bilion atau RM4,890 juta kepada IPIC, ia juga adalah berita sedih buat kita semua kerana ia seperti menghalalkan kehilangan wang secara salah bayar kepada Aabar palsu.

Berkenaan menara baru di TRX, tanah yang dimiliki 1MDB, bangunan 106 tingkat itu kini sudah menghampiri ketinggian Menara Berkembar Petronas atau KLCC.

Menara dengan ketinggian 492.3 meter itu sekarang sudah mencapai ketinggian 450 meter selepas 19 bulan pembinaannya dan semakin menghampiri dengan ketinggian Menara KLCC yang tingginya 452 meter.

Dalam sehari dua ini, pastilah ia mampu melepasi ketinggian KLCC. Cuma, Menara KLCC berkembar dua, manakala bangunan di TRX hanya satu saja.

Bagi pentaksub 1MDB, mungkin ada yang berbangga dengan terbinanya bangunan pencakar langit yang dinamakan Exchange 106 itu, lebih-lebih lagi ia dibina di atas tapak TRX yang pernah menjadi isu sebelum ini.
Tetapi, harus diingat bangunan tersebut adalah milik Mulia Group dari Indonesia dan bukannya kepunyaan syarikat Malaysia.

Jadi, di mana kita  harus berbangga dengan bangunan tertinggi itu?

Maka, kedua-dua berita itu - pembayaran hutang AS$630 juta oleh 1MDB kepada IPIC dan wujudnya menara baru yang tertinggi di negara ini yang menggantikan KLCC - langsung tidak menarik dalam erti kata sebenarnya, walaupun sekali baca seperti berita besar bunyinya. (ShahbudinHusin 21/12/2017)

96 comments:

  1. Akukah yg pertama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarin aje dong banguna itu. Bukankah Indon ramei di sini? Tak lama lagi bisa bikin Jakarta no. 2. Tambah lagi org nomor satu dan dua pun asalnya emang dari sana.

      Delete
    2. Tahniah PJL.
      Nampaknya gitu la.
      Aku mungkin kedua.

      Delete

    3. Tak aiiiihhh.
      Ketiga.

      Delete
    4. Tak Ada Yang patut untuk dibanggakan,,sebentar lagi siap-siap untuk tempoh cukai-cukai naik,
      minyak naik,, GST naik & segala-galanya pasti naik untuk Rakyat tanggung pembaziran kerajaan kleptokrasi ini.......!!!!

      Delete
    5. ZAMAN PM NAJIB KEPALA BAPAK HANG.
      BUMI DIPIJAK MILIK ORANG.

      ZAMAN PM NAJIB KEPALA BAPAK HANG.
      DUIT PERABIS NAK BAYAQ HUTANG.

      ZAMAN PM NAJIB KEPALA BAPAK HANG.
      KOMUNIS CHINA JADI PETUALANG.

      ZAMAN PM NAJIB KEPALA BAPAK HANG.
      PENCURI PEMBUNUH PERASUAH PENGONGKEK SENANG.

      Delete

    6. Dengar cerita ramai gadis perawan malasyu pegi indon jadi org gaji. Cari rezki di indon.


      Delete
    7. SAMA ada Lim Kit Siang berpura-pura tidak mahu jadi Perdana Menteri bukanlah suatu yang perlu didebat.

      Isunya bukan Kit Siang tetapi kemungkinan Perdana Menteri Malaysia satu hari nanti orang Cina.

      Sekalipun pemimpin senior DAP itu tidak jadi Perdana Menteri, apakah orang UMNO reda seorang Cina yang lain jadi Perdana Menteri?

      Suka atau tidak suka tiada cara ia dapat dibantah. Mungkin orang UMNO dapat menghalangnya. Sekali atau 10 kali. Tetapi ia tidak mungkin terhalang akhirnya. Kalau tidak dalam masa 50 tahun ini, dalam masa 100 tahun lagi atau 200 tahun lagi.

      Siapa yang tidak terliur untuk jadi Perdana Menteri. Orang yang jadi sultan pun jika boleh teringin juga kerana banyak yang sultan tidak boleh buat tapi Perdana Menteri boleh buat.

      Bukan satu dosa besar atau dosa kecil jika Kit Siang teringin jadi Perdana Menteri. Ia tidak dilarang oleh perlembagaan. Perlembagaan yang disediakan oleh UMNO 70 tahun dulu membenarkan siapa saja warganegara boleh jadi Perdana Menteri. Yang tidak boleh untuk jadi sultan saja.

      Kit Siang dengan usianya, pertengahan 70-an sekarang masanya tidak sempat. Menangis air mata darah pun dia tidak jadi Perdana Menteri. Bukan dihalang perlembagaan, politik masa ini tidak memberi laluan kepada selain Melayu jadi Perdana Menteri. Bukan semua Melayu boleh jadi Perdana Menteri. Setakat ini Melayu UMNO saja.

      Melayu Sarawak sekalipun kerabat Barisan Nasional, tiada peluang. Kena jadi UMNO dulu. Lainlah setelah tiada lagi UMNO.

      Masa 10 tahun ini tidak selesa bagi Kit Siang unuk jawatan itu. Selepas 10 tahun usianya lewat 80-an. Bukan usia yang logik lagi. Yang 90-an boleh jadi PM, Mahathir saja.

      Kalaupun Kit Sing terliur, dia tahu masa tidak memihak kepadanya. Maka tidak berbangkit baginya jadi PM.

      Jika dengan kemahiran politiknya, dia dapat gunakan Dr. Mahathir atau Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri, itu adalah kelebihannya. Bodohlah dia jika tidak menggunakan siapa saja - Melayu, Mahathir atau Anwar – untuk bekerja demi kepentingan kumpulan yang diwakilinya.

      Jangan sangka Mahathir dan Anwar saja jika jadi PM diperalatkan oleh Kit Siang atau mana-mana Cina jua. Jangan kata Tunku dan Tun Razak bebas langsung daripada diperalat Cina dan India.

      Selain Tunku dan Tun Razak memperalat Cina dan India untuk jadi PM, mereka juga bagi persepsi setengah orang, diperalat saudagar Cina. Banyak yang kata mereka pernah jadi alat MCA.

      Bahasa politik terbuka Melayu dan Cina, UMNO dan MCA bekerjasama bagi mencapai kemenangan demi kekuasaan. Bahasa tidak diplomasinya iaitu Melayu diperalat Cina dan UMNO diperalat MCA dan sebaliknya.

      Tunku pernah kata pada MCA, jangan tuntut banyak sangat. Setakat yang diberi itu orang sudah kata dia jual negeri pada Cina. Dari mula MCA tidak boleh menang di kawasan pengundi Cina. MCA menang sampai sekarang di kawasan Melayu. Ertinya UMNO jual kawasannya pada MCA.

      PM itu baik dari DAP atau MCA sama saja iaitu Cina. Bukan PM dari DAP saja UMNO tidak suka. Mana-mana Cina saja UMNO tidak senang. Jika Anuar Tan, Cina PAS Kelantan jadi PM, UMNO tidak suka juga.

      Tiada jaminan Cina tak boleh jadi PM. Itulah sebab TG Nik Aziz pernah kata, Cina yang menguasai Islam lebih layak daripada Melayu yang jahil.

      Delete
    8. UMNO NAK LANTIK LIM KIT SIANG GANTI NAJIB KE?

      PAS PUN NAK LANTIK LIM KIT SIANG GANTI HADI KE?

      HABIS NAJIB DAN HADI AWANG NI NAK BUANG KE TONG SAMPAH KE?

      PENING-PENING... UMNO DAN PAS BERSUNGGUH-SUNGGUH NAK LANTIK LIM KIT SIANG JADI PM.

      Delete
    9. Kalo ada orang bangga sebab berjaya bayar hutang dan duit lesap tu bodoh namanya..........kalo bangga berjaya dalam pelaburan tak apa bebbbbb.....bangga berjaya dalam "peleburan" tu biol namanya.

      Berjaya atas usaha orang kita tak per........bangga atas usaha orang luar atau orang asing tu koje sia2 bebbb.....

      Mana maruah......???

      Delete
    10. Cis
      Kepala bapak kau najib,
      Tak habis habis byr hutang buat hutang,
      Mana untung nya,
      Sebut lah untung ber bilyon bilyon,
      Tolong byr kan ptptn ke turun tol ke skrg,

      Delete
    11. Rajo manusio ambil alih pemerintah semuwo nogaro cuma zionis nasionalis jo yg totingga bas la bro, Budin2 .. pi la mabok!

      Delete
  2. brita menarek kalu jibby msk hotel besi sg buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isa samad pun ikut sekalilah. Sekarang ni dok enjoy kat london. Macam takde problem langsung. Bolehlah booking sebelah najib kat sg buloh resort. La ni boleh ambik cuti lama sikit.

      Delete
    2. Rasanya nanti ada yang jadi hero warga felda di saat2 akhir sebelom pru....sb si shahrir samad janji akan dapatkan blik kesemua tanah felda yg dah kena songlap.


      Mmg biasa puok ni...depa buat onar pastu depa sendiri pulak nak jadi hero...caiii umno akan tetap tertipu dan undi umno lagi kikiki

      Delete
    3. Dah panglima bugis seperti biasa terlepas dari hukuman setelah kambing hitam akan dikorbankan utk menunjukkan keheroan diri sendiri...

      Delete
    4. Seorang ahli akademik mempersoalkan mereka yang menyifatkan Islam seperti diamalkan Malaysia semakin cenderung kepada budaya Arab, sebaliknya berkata ia adalah percubaan melemahkan tadbir urus agama di Malaysia.

      Prof Madya Mohamad Faisol Keling dari Universiti Utara Malaysia (UUM) mengulas pandangan pakar undang-undang perlembagaan, Prof Datuk Shad Saleem Faruqi baru-baru ini, yang mengundang laporan polis disusuli siasatan di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan berkenaan cubaan mengganggu keamanan.

      Faisol menganggap Shad “beremosi” semasa bercakap mengenai kebangkitan pihak berkuasa agama dan menuduh mereka cuba membawa orang Melayu pergi dari tradisi toleransi dalam mengamalkan Islam.

      “Sebaliknya, cara negara dan Islam ditadbir di sini menjadi contoh kepada orang Arab,” kata Faisol dari Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa di UUM.

      Faisol tidak berpuas hati dengan pandangan Shad dalam kolum diterbitkan The Star bulan lalu, mengenai kecenderungan mengamalkan Islam ala Arab yang meniru cara hidup Arab di Malaysia.

      Sebaliknya, Faisal mendakwa Malaysia menjadi contoh kepada umat Islam lain termasuk Arab.

      “Ini terbukti apabila orang Arab menjadikan Malaysia tempat rujukan mereka sebagai hab diplomasi dalam isu orang Islam sejagat,” katanya.

      Faisol memuji sistem Malaysia kerana “mencipta persekitaran untuk orang Islam dan bukan Islam mengamalkan agama dan hidup dalam harmoni”.

      Beliau berkata Malaysia “ternyata dapat mengelakka konflik yang boleh dilihat di beberapa negara, termasuk negara Arab”.

      Shad menjadi sasaran selepas mempersoalkan sebuah badan berkait kerajaan, Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (Iksim), yang menyerang liberalisme sebagai ancaman kepada negara.

      Susulan itu, Iksim membuat laporan polis terhadap Shad.

      Delete
    5. Jawapan belit la.
      Arab ikut system.
      Kita ikut.... sendiri fikir la

      Delete
  3. Tiada apa yang hendak dibanggakan sangat tentang bangunan bangunan pencakar langit itu .

    Bagi saya serta rakan2 , kami tahu bangunan itu adalah hak milik Mulia Group Indonesia .

    Banggakah kita jika bangunan 1000 tingkat sekali pun tapi milik orang luar ??

    Dimana jati diri serta kebanggaan serta semangat patriotic kita ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu pak Diny,

      Bila kita tengok KLCC, kita rasa bangga inilah pencapaian negara kita.

      Tapi bila kita tengok Menara Mulia, kita akan rasa terhina. Di dalam negara aku orang luar boleh miliki bangunan sebegini sbb PM aku penyamun.

      Tengok KLCC ingat ekonomi pesat membangun, tengok Menara Mulia ingat hutang yang bertimpa-timpa.

      Tapi apa pun mujurlah apabila melihat KLCC ia bangunan yang sangat cantik, amat unik bukan saja kerana ia berkembar tetapi juga kerana tapaknya adalah berdasarkan bentuk kubah tanda di dalam AlQuran (Tun M sendiri yang melukis bentuk tapak KLCC agar kelihatan ciri 'Islamik' sedangkan Menara Mulia hanya kotak 4 segi dan langsung tidak menarik.

      Saya meramalkan Menara Mulia akan jadi projek yang rugi dan merugikan apabila siap kelak, lebih teruk dari kerugian Jambatan Kedua PP. Maintenance jambatan tidak semahal maintenance sebuah bangunan.

      Sebagaimana KLCC menjadi simbol kejayaan negara, Menara Mulia pula akan menjadi simbol kegagalan.

      Delete
    2. Salam Sdra John Doe ,

      Bukannya apa ???

      Saya rasa sudah melewati semua benua di dunia ini ( tolak Greenland ). Bila sebut KLCC je hampir semuanya tahu ianya terletak di Malaysia .

      Tetapi bila di sebut Signature Tower , ia ada merata rata di banyak Negara . Jadi apa yang nak di banggakan ???

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Salam pak Diny,

      Saya tak layak bercakap tentang pengalaman peribadi bahagian lain di dunia ini tapi kalau tentang negara-negara Arab terutama Arab Saudi in shaa Allah saya layak bercakap disebabkan saya punya ramai kenalan di sana dan masih berhubung sehingga kini.

      Di dunia Arab KLCC dikenali sebagai 'al-burjain' yang bermaksud 'The Twin Towers'.

      Di dalam BA, menara disebut burj (seperti burj al-khalifa) dan apabila ditambah huruf ya dan nun dan sebelum huruf ya diletak baris atas akan membawa maksud dua, burj apabila disebut atau dieja burjain maka akan bermaksud 'dua menara'.

      Tapi yang lebih menariknya ialah huruf Alif dan lam (berbunyi AL) dihadapan kalimah AL-burjain yang bermaksud 'the twin towers'. Kalimah AL (the) ini apabila digunakan di dunia Arab akan merujuk khusus kepada twin towers yang terletak di Kuala Lumpur.

      Misal lain untuk kefahaman ialah kalimah Tun di Malaysia akan merujuk khusus kepada Tun Mahathir. Tun-tun lain spt Tun Daim, Tun Dolah, Tun Hanif perlu diletakkan nama di belakang untuk merujuk kpd mereka. 'TUN' atau 'The Tun' tiada dua selain Tun Mahathir.

      Begitulah kuatnya pengaruh Twin Towers Malaysia ini di dunia Arab.

      Sebagai bukti cubalah taip kalimah 'البرجين' pada google dan search. Kita akan dapat melihat Images utama yang keluar adalah KLCC.

      Itu untuk info bersifat pelajaran.

      Kalau nak Info yang bersifat kelakar, cubalah taip 'kepit' dan lihat images apakah yang keluar....

      Cubalah dulu, baru tahu.. Hehehe..

      Delete
    5. Pak Diny......setengah orang dia tak peduli sape yg buat.......hasil kerja sape......punca duit dari mana.......jaaanjiii dia dapat tumpang nama.

      Umpama lembu punya susu sapi yg dapat nama.

      Gitu jugak orang yg tak peduli duit haram.......jaanjiii dia hidop penoh bergaya mewah dengan intan berlian.....birkin bagai....dan luxury lifestyle.

      Halal haram tak jadi hal......jaanjiii luaran nampak baaguusss......konooonnnn....

      Salam perjuangan kepada Pak Diny dan Bro John Doe.

      Delete
    6. Kalau taip MAT KEPIT lagi banyak muka NAJIB. Boleh buat trending nih.

      Delete
    7. Begitulah manusia yg dilitupi akal dgn hasutan dan benci. Apa TDM buat semuanya betul walau 'lesapkan' harta rakyat beratus billion. Apa DSN buat semua salah walau bawa masuk pelaburan beratus billion. Bagi rakyat yg belum rosak akal sepatutnya boleh terima dan gembira dgn kedua duanya. Kitapun boleh gembira 1MDB bereskan bayaran berkalanya. Tak perlulah momokan 1MDB lagi. 1MDB tak pun guna harta rakyat. Mari fokus pada forex dan hukum mereka yg lesapkan beratus billion harta rakyat.

      Delete
    8. RCI Forex dah kena saman Tun M.

      Keh..keh..keh..keh..

      Delete
    9. Jebon.....begitu jugak ko yg litupi akal tolol yg menafikan pelaburan2, kemajuan, infrastruktur, pembaharuan dan keuntungan yg pernah dibawak oleh Tun M.

      Malah korang nafikan jasa2 Tun M macam Tun tak pernah buat satu jasa pon.

      1MDB tak guna harta rakyat.......habis datang dari mana.....dari poket kepala bapaakkk ko...??

      Blaaahlah luuu Jebon anak Mat Bon......penipu pembelit.......mahkamah Singapore terang2 sebut money laundering.......woiiii....ko pegi citer dengan orang bukit lerrr baru laku citer dongeng ko tu......

      Hari2 nak menipu.....belajar menipu dari kepala bapak ko.

      Delete
    10. Mr. j ,
      Kamu asyik berkata tentang pelaburan beratus billion yang di bawa masuk olih "Kepala Bapak Kau".
      Budak2 yang baru belajar bercakap cakap pun bolih berkata sedemikian .

      Hundredth billion investment is no mean feat .

      Tolong kamu nyatakan pelaburan apa tu serta jenis pelaburan yang di bawa masuk olih "Kepala Bapak Kau" tu ??.

      Tak usahlah kamu masukkan ECRL tu sebagai pelaburan . Ia di jalankan atau di bina dengan hutang . Hutang yang akan di bayar olih anak2 dan cucu2 rakyat Malaysia . Mungkin Najib terlepas dari menanggungnya kerana besar kemungkinan dia dan juga saya sudah pergi mendiami 'rumah gelap' nun dibawah sana !

      Delete
  4. Negaraku tanah tumpahnya darahku.... Takat tu je le kita punya. Bila nak ngundi ni.... Tak sabo dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat hanya dapat tanah kubur saja sorang sepetak yg keluasannya hanya separuh drp lot parking kereta.

      Delete
  5. Asal dapat tipu pakcik makcik tua kat kg dan warga felda aku ok jer...

    Yg benar
    (geng najib dunguuu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kali kena tipu......kena jual........tapi makcik pakcik felda tak serik2 pangkah orang yg menyamun deme.....

      Pelik.....tiap kali berjalan terbolos dalam lubok yg sama lagi dan lagi........bila dah rugi bising itu ini.

      Delete
  6. Najib pernah berbangga bangunan di Texas tu yg ke 3 tertinggi di dunia.
    Mari buat perbandingan;
    1 menara kembar Petronas waktu siap terus jadi bangunan tertinggi di dunia.
    2 menara kembar Petronas masih lagi merupakan menara kembar tertinggi di dunia.
    3 menara kembar Petronas adalah milik perusahaan negara. Menara di Texas adalah kepunyaan syarikat Indonesia.
    4 bangunan di Trx sangat hodoh dalam reka bentuk berbanding menara kembar Petronas.
    5 menara di TRX adalah hasil penipuan dan perompakkan harta kerjaan.
    Tak ada satu pun yang boleh dibanggakan mengenai pembangunan hartanah di TRX.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang pasti cukup berbangga kerana dia dapat berniaga di tepi lorong baru TRX.

      Kat situ mesti ada air pancut maka tak perlu lagi dia curi air kat pili bomba.

      Delete
    2. Sokong perbandingan ini. Ia adalah fakta.

      Delete
    3. Jika menara TRX hasil dari penipuan hasil bumi malaysia yang tidak di redhai oleh rakyat, saya yakin MENARA TRX AKAN MENJADI MENARA HANTU SUATU HARI NANTI.
      Kita sama sama tunggu dan lihat.

      Delete
    4. Satu lagi bangunan maksiat sudah terbina..

      Delete
  7. The tower in TRX to be among Malaysia’s tallest and the world’s top 15

    KUALA LUMPUR: When it comes to buildings in Kuala Lumpur, it is all in the superlatives. The 88-storey Petronas Twin Towers and the newly-launched 118-storey Merdeka PNB118 are going to have new company. And maybe a bit of competition.

    A third super tall building is entering the scene, this time in Tun Razak Exchange (TRX).

    Mulia Property Development Sdn Bhd, which is part of Indonesia’s commercial property developer Mulia Group, will be building its 92-storey Signature Tower in the 70-acre site that is being primed as Malaysia’s financial and banking district. When completed, it will be among the top 15 tallest buildings in the world while Merdeka PNB118 is among the top 10. When the Petronas Twin Towers were completed in 1998, they were the world’s tallest.

    Mulia chief executive director Datuk W.H. Lai said Signature Tower, about 30 ft short of the Twin Towers’ 1,482 ft, should not be seen as competing with iconic buildings in the city.

    “Signature Tower will complement them. When completed, it will offer a fresh and contemporary look to Kuala Lumpur’s landscape,” he said at a press conference on Saturday.

    The Signature Tower, with a gross development value (GDV) of more than RM3.5bil, will have 92 storeys of column-free floors each averaging 34,000 sq ft, the largest configuration of column-free floor space in the city. It will have a gross floor area of 4 million sq ft and a net lettable area of 2.65 million sq ft.

    “It will be the most luxurious skyscraper, built with some of the most advanced and fast-track construction strategies which we hope to share with other developers. We will have four lifts to take workers up and once they are up there, they will not be coming down until it is the end of their working day. Food will be delivered to them so that no time is wasted,” Lai said.

    On the already oversupply of office space in the Klang Valley and the group’s rationale to spend more to go on a fast-track construction mode, Lai said the group was aware of the situation.

    “But we are not benchmarking ourselves against the general current environment. Signature Tower offers a particular market segment like no other. In that sense, what Signature Tower is going to offer is not in oversupply,” he said.

    The group is eyeing banking and finance, information and technology, oil and gas sectors among its tenants.

    On Mulia Group’s decision to buy the 3.4-acre site in May 2015 for RM665mil, or RM4,490 per sq ft, among the highest land deals in the vicinity, Lai said: “We ran through our financial model, and we looked at the market. Based on that and other considerations, it is a valuable project. There were incentives for developers and standard incentives, which were given to other developers in TRX. But there were no (special) incentives given specifically to us. They were incentives given to TRX as a whole.

    “There were also incentives (given) to attract tenants into TRX. Not for Signature Tower per se but for tenants in general, and this (site of Signature Tower) is part of the financial quarter,” said Lai.

    Mulia’s land has the highest plot ratio of 18.5 times compared with other TRX land parcels that were sold which ranged from 10.8 to 15.2 times. The group paid RM77mil more for the piece of land to build the iconic tower compared to the earlier price on the table.

    Initially, Lembaga Tabung Haji was offered the land that came with the mandate to build the tower. However, the pilgrim fund turned down the offer and bought another TRX site slated for a residential development.

    Read more at https://www.thestar.com.my/business/business-news/2016/05/02/mulia-to-make-signature-mark/#ErwvRJkeqlYUbxF6.99

    ReplyDelete
  8. Selagi berkuasa berhutanglah mengikut sunnah Najib. Kalau boleh, bayar dua kali lagi afdal.

    ReplyDelete

  9. Indonesian developer Mulia Group’s recent land deal with 1Malaysia Development Bhd (1MDB) was entirely driven by its president-director, the group told KINIBIZ in response to its ties to an International Police (Interpol) fugitive.

    In a brief emailed statement late yesterday evening, the developer said the sale and purchase agreement (SPA) to buy a land parcel in 1MDB’s Tun Razak Exchange (TRX) project for RM665 million was driven by Eka Tjandranegara , the group’s president-director and owner.

    “The recent SPA between 1MDB Real Estate Sdn Bhd (1MDB RE), the master developer of TRX, and the Mulia Group was led by its president-director and owner, Eka Tjandranegara,” said the group.

    “The entire transaction was driven by Eka Tjandranegara together with the executives of Mulia Group, and who has committed to personally seeing this project through drawing on the vast experiences of the Mulia Group,” it added.

    A further email from Mulia Group later today clarified that Djoko Tjandra ( Tjan Kok Hui ) no longer holds any directorship or shareholding within the group. “As Mr Tjandra has no longer been with our Mulia Group, we are unaware of his personal activities.”

    On May 19, KINIBIZ reported ties between Mulia Group and Djoko Tjandra, a fugitive listed on Interpol’s website, who was previously cited as owner of Mulia Group. Djoko is brother to Eka Tjandranegara and was convicted of corruption charges in 2009, though he fled Indonesia a day before his sentencing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih diny yusof.
      anda telah memberi pencerahan untuk kami semua.

      Delete

    2. Is a samad dah lari ker

      Delete
    3. HBM....

      Itulah bezanya kewibawaan seseorang yg berpendidikan tinggi, ditambah pula pengalaman luas menjelajah & bekerja di luar negara....gaya penulisan dgn pengisian fakta.


      Amat berbeza sama sekali dgn paparan siber-terompah2 BN Kejora dgn klon2 yg berbagai nama samaran dan juga 'J'.

      Delete
  10. Adalah amat elok jika pejabat SPRM ditempatkan di tingkat yang paling atas, supaya senang perasuah yang akan disoalsiasat kelak mencipta rekod baru dunia.

    ReplyDelete
  11. Byr hutang dgn gunakan duit china..hilang aset! Duit pembayaran pertama itu mana? Tunggulah RCI pasal ipic dan 1mdb ni...10tahun atau 30tahun akan dtg pun pasti akan dilakukan..kepala bapak dan konco2nya bersedia sj lah

    Bangunan tertinggi bukan negara punya..nak bangga apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap projek ada orang dapat komisen bro, faham faham lah.
      "kebanggaan rakyat, untuk rakyat adalah perkataan untuk disumbat kemulut orang yang dungu SAHAJA".

      Delete
    2. Kebanggaan untuk Geng Najib @ MrJebong.
      .....he....he....suka hati terloncat loncat macam anak kera.

      Delete
  12. "MENANG SORAK KAMPONG TERGADAI"Mungkin ini saja satu bidalan elok dipakai buat pengikut setia najib.

    ReplyDelete
  13. ketua penyamun
    lobai penyamun
    ahli pun penyamun..

    sebab tu perhimpunan di Panggil PAU..
    Perhimpunan PENYAMUN..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat bro anon 0657

      Hari ni lobai pun penyamun.

      Delete
  14. Than shah

    SETIAUSAHA TCI ADALAH AHLI LEMBAGA FELDA YANG MELULUSKAN CADANGAN PELUPUSAN 16HEKTAR JALAN SEMARAK. SILA TUAN SEMAK

    MALAYSIAN-INSIDER-BARU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Bakal peguam negara(harapan saya anda suatu hari menjadi peguam yg amanah)
      soalan saya untuk anda, "adakah anda fikir budak kecik berani buat sesuatu tanpa arahan dari budak besar?"......fikir...fikir lah.....he...he....he....

      Delete
    2. Bro 744

      RCI PERLU DI TUBUHKAN

      KERANA TIMB MENTERI JPM DATO RAZALI TELAH DI KELIRUKAN OLEH AHLI LEMBAGABPENGARAH FELDA DAN JUGA OLEH : GABENOR FELDA

      KABINET TIDAK DI MAKLUMKAN PINDAH MILIK HAK 95 000 PETANI FELDA DI JALAN SEMARAK. BERNILAI 270 JUTA DAN KERUGIAN MASA DEPAN MENCECAH 27BILLION.

      TIMB MENTERI JPM MELAKUKAN HIJACK DGN PRESS CINFERENCE SMLM BERSAMA SIFU SHARIR SAMAD. SETELAH MEMDAPATI PM PUN "BERSUBAHAT" BERDIAM DIRI WALAU TAHU DORAEMON JUAL TANAH KPD CHINA


      TUAN SHAH

      KAMI TAHU SIAPA TOKE CHINA YG DAPAT 16HEKTAR JALAN SEMARAK. 2 MGU LEPAS KAMI BOCORKAN KPD THESTAR NST BHARIAN. NAMUN SEMUA TAKDE TELUR KECUALI BHARIAN DAN MALAY MAIL.

      ADAKAH NAJIB MENIPU KABINET PERIHAL TINGKAHLAKU GABENOR FELDA YG BELIAU LANTIK.

      SHAHRIR SAMAD AMBIL LANGKAH EVENING RAID THDP P.M DI PRESS CINFERENCE DI MENARA FELDA BERSAMA TIMB KSU KEWANGAN DAN TIMB MENTERI.


      YANG PELIK SETIAUSAHA KEM KEWANGAN YG JUGA AHLI LEMBAGA FELDA DAN SETIAYSAHA RCI FOREX TIDAK HADIR


      KENAPA DATUK DR YUSOF TAK HADIR? JGN SUBAHAT DATUK. ITU JANJI DATUK KETIKA BERTEMU KAMI TEMPOHARI. APA NI DATUK. WE RESPECTED YOU SO MUCH. WHY DATUK?

      Delete
    3. Konpom tiada RCI akan dibuat untuk kes Felda dan 1MDB sehingga kita bertukar kerajaan.

      Hal ni akan didiam-bisukan dan tidak disensasikan sementara tunggu PRU14.

      Sama ada dia orang menang atau kalah..........hal2 ni mungkin akan timbul semula selepas PRU14. Apa2 tuuungguuu selepas PRU14.

      Melainkan isu tu dibawa oleh pembangkang ke Parlimen dan disoal oleh rakyat secara agresif......yg menyebablan mereka tak der pilihan lain selain terrrpaksa menjawab persoalan.

      Delete
  15. ini berita menarik.

    saudi akan pertahankan israel kalau ada intifada terhadap yahudi ni.

    so, geng najib, j.....hari ni dak berkumpul kat mana ni????

    putarjaya atau us embassy atau saudi embassy ni????

    najib kenapa tak nak cancel je tanah yg nak di kasi ke saudi tu??

    apa sudah jadi ni geng???? teloq najib kena tarik kiri kanan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Malaysia kita ada Jenderal hisham Auww..Auww.
      Dia saja yg boleh tawan lsrael.

      Delete
    2. Si celaka Zack tokey babi pasar borong, lambat lagi kau nak mampus

      Delete
    3. Teman doakan Bro Zack dipanjangkan umor....murah rezeki dan sihat selalu......ameen.

      Delete
  16. Tuan shah

    Kenapa berdiam diri sepi macam pasu. Kenapa KAMU TIDAK respond.

    Tun Dr Mahathir Sudah bersetuju untuk berjumpa KAMI perihal pendedahan INI.

    Satu letopan besar akan berlaku. Dan KAMI mahu shahbudindotcom.blogspot.my menjadi saksi.

    Sila respond TUAN Shahbuddin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BPN, bila fitnah 1MDB bangkrap dah ternyata palsu maka fitnah baru direka. Kenapa hidup dalam fitnah ini? Berapa lama nak rela diri diperbodohkan TDM? Kenapa masih sembah manusia ini yg terpalit CBT dlm isu forex? Belum RCI mega projek gagal dan skandal yg lain? Mudah benar Melayu ditipu dgn hasutan.

      Delete
    2. Berapa aset 1MDB terkini selepas bayar hutang IPIC dua kali?

      Keh..keh..keh..keh...

      Delete
    3. Tanah felda dah tergadai abis pun si bingaiiiii j masih buat macam tak perasan jgk lagi kebodohan pm dan menteri kabinet dapur kayunya

      Delete
    4. Betul la ada mcm srg saudara tu ckp smlm.puak caiii yg tetap undi umno ni diorg tak kisah pun baik buruk calon yg mereka nak undi...asal bukan cina.


      Nanti jgn bila dah mati nak kena mintak izin dari tuan tanah dari china udah ler masa nak tanam kau j....

      Delete
    5. Anon 1420, bayaran IPIC dua kali hanyalah dongeng rekaan diguna untuk tipu dan kaburkan mata pendokong pembangkang. 1MDB buat bayaran berkala.

      Delete
    6. Anon 1428, isu tanah Felda 270 juta adalah isu besar. Lapuran polis dah dibuat. Namun kita boleh terima kehilangan beratus billion. Dari Forex, Perwaja, BMF, Maminco dll...

      Delete
  17. TAEK SUDAH MAHU MELANTUN KEKIPAS SILING.
    GENTLEMEN, FASTEN YOUR SEAT BELT..
    Wahai Melayu Bangang UMNOPAS,
    CEPAT,!! Serkop lebaimu kemas2, TAEK akan melantun lantun diKEPALA BAPAK !!.
    USAH LAH LENA , SELINDUNG SUCI DIBELAKANG RETORIK JUBBO YG DIPENUHI TAEK LAGI...
    MELUAT RAKYAT TGK.

    ReplyDelete
  18. G.N tgh berbaris kat ATM ambil dedak,hidup Pakatan Harapan ,hidup Warisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun berbaris ambil gaji. Aku staff sokongan.
      En. Mohd Asri jgnlah hina org begitu sekali.
      Kalau pun tuan mmg kaya raya, jgn sesekali hina org lain. Dgn kuasa Allah, tuan boleh miskin dan jd hina dlm sekelip mata shj. Ini bukan soal politik. Tuan buat kenyataan secara pukul rata.

      Delete
    2. Jangan sentap mcm sesetengah bugis bro...kan jelas dan terang sdr asri sebut GENG NAJIB bin JIBUNIAN tu...sabar bro

      Delete
  19. One case in particular where the shit is certainly going to hit the fan involves a company called Synergy Promenade Sdn Bhd, that has been given Felda’s ‘goldmine’ land in Jalan Semarak, Jalan Maktab and Jalan Gurney to develop. Synergy Promenade is headed by Rahman Sutan, who everyone in Felda knows is Isa’s proxy, and the Felda land is not only a goldmine but is considered part of Kuala Lumpur’s ‘Golden Triangle’ or at least on the fringe of it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. For your info non of FELDA land is fronting JALAN SEMARAK. Only JALAN maktab ,Jalan gurney and JALAN datok keramat is fronting feldas land.

      Pls don't mislead. We are preparing a comprehensive meletop coverage on this cover up by pm dept since 2014. Najib new of isa s plans. He mislead not only the public and FELDA settlers but also the cabinet.

      We have seen the dbkl masterplan. However the work progress of the projects had sinced stopped 4months ago. Only works on felcras land is ongoing.

      Letopan berita YG bakal menggegar jantung umno.

      100 days to come najib must wish the agong to delay the pru14 or opt for state of emergency (mageran)

      Delete
    2. Manakala Isa Samad pula dilantik oleh YAB DSN untuk meneraju Felda. Dalam masa yang relatif singkat dari tarikh perlantikannya, tanah rancangan Felda menjadi hancur lebur. Malahan apa saja yang berkaitan dengan Felda, termasuk kes yg terbaru ini, macam harta bapak sendiri. Manakala pendedak2 yang kononnya pejuang Melayu dan Islam, menjerit ke sana sini mengatakan Felda, Mara dan semuanya bakal hancur jika berpindah ke tangan harapan. Puihhhhh!!!! Sekarang pun dah terbarai. Pandai betul kau memerintah. Semua kau jual.

      Delete
    3. Bro PJL,itu pun x sedar diri lg juga bad company yg dlm blog ni..dorang pun kena jual..hahahahaha

      Delete
  20. Menang sorak kampong tergadai

    ReplyDelete
  21. Kesilapan berita harian berkenaan nilai hakmilik FELDA.

    16.5 hectare keluasan 3 keping geran wisma FELDA anjung FELDA dan balai FELDA.

    Bersamaan 41.25 ekar

    Bersamaan 25.8 juta seekar ( 43000 kaki kali RM600 seekar)

    Jumlah nilai hakmilik FELDA adalah 1,064,250,000 bilion.

    Kesilapan berita harian.

    Nilai hakmilik FELDA cecah rm1billion. Pindah milik kpd syarikat china komunis melalui land swap for develipment. Macc kata takde unsur rasuah. Sharir samad kata pecah amanah buat repot polis.

    Kami tak percaya MACC pdrm FELDA. Kami siasat sendiri.

    Siap ko BIJAN!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro BPN,banyak betul toyol..jembalang..pontianak..
      pelesit..gondorowo dlm kabinet kayu..kasi kopak..pecah habislh.
      dengar tanah dijual tapi duit x masuk..
      betul ke? Wang besar tu gi mana ye?

      Delete
  22. BANYAK DIVERSION ISSUES NAK LARI DARIPADA SKANDAL HUTANG IPIC. SEBAB ITU, FELDA DAN PALESTIN DIBUAT SEKALIGUS.

    HUTANG IPIC 1MDB DAH BAYAR 2 KALI NAK DIVERT ISSUE LAIN. PTUIH!

    NAJIB MEMANG SIAL.

    ReplyDelete




  23. I say, 1Mdb sudah bereskan hutangnya , tinggal aku yg belum beres hutang, dg Maybank hutang kereta ada lagi 3 tahun, dg Kementerian Kewangan hutang perumahan, banyak lagilah, 20 thn lagi baru beres, kalo PH sanggup mansohkan hutang rumah, mungkin aku undi PH pru ini.



    ReplyDelete
    Replies
    1. HUTANG DALAM BON TAK SETTLE LAGI BRO. BN MENANG PRU14, RAKYAT MALAYSIA AKAN KENA PERAH DAN SAKAU KIRI-KANAN DENGAN NAJIB DAN GENG PENYAMUN. SILAP-SILAP JADI SRI LANKA.

      1MDB juga mempunyai komitmen untuk melangsaikan USD3 billion dollar bon antarabangsa yang akan matang pada tahun 2023.

      Delete
    2. Tuu lah 11:30, sapa suruh hidup tak agak2 ukur badan sendiri. Hidup penuh dgn utang, utang beriba' oulak tuu... jadi hamba sahaya pemakan riba' asyik siang malam mikir utang bukan zikirullah.

      Saya hidup sederhana saja, satu sen pun tak berhutang dgn sesiapa. Beli rumah kos sederhana saja, kereta pun pakai yg lama tak perlu ekk atau bergensi.

      Delete
    3. DIAM LAH KO WAK SUMAN TEMPE.....MEROYAN JER TAK HABIH-HABIH SEJAK SUBUH, PAGI, PETANG, MALAM, MASUK
      BALIK SUBUH, PAGI, SIANG DAN MALAM!!! TAK ADA KEJE LAIN KER!!!

      Delete
    4. Bisa la caiii umno tak sedar diri...miskin tapi nak hidup macam menteri besar gaye...


      Last2 hidup mengharap brim je pandai

      Delete
    5. Biasa lah tuu, sifat tebiat Kejora bila kemuflisan idea kena balun.

      Delete
  24. AL BUDIN SONTOLOYO...TAK MENARIK PUN CITER KO!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Pork dah meroyan.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    2. Tuuu diaaaaa anak babi najib al-jibunian sudah mari...bau babi satu blog ni


      Kikiki

      Delete
  25. SAYA DENGAR LEPAS INI ADA YG MENCADANGKAN KPD ROSMAH/NAJIB UTK MEMBANGUN/MENGGALI BANGUNAN TERDLM (DLM TANAH)D DUNIA. YG INI TIADA SIAPA YG BOLIH TANDING.

    HI HI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki elok sgt la....kasi tanam jer terus dua ekor kera tu.jimat sikit duit cukai rakyat drp nak bgi makanan sedap2 kalau dok penjara sgi buloh nt

      Delete
    2. Big bro Pak Rahman jpc...

      Saya jangka landskap politik negara akan berubah sama sekali selepas Pembangkang ambil alih pentadbiran negara. Perdana Menteri baru dan mana2 badan politik tidak lagi boleh sewenang-wenangnya buat sesuka hati kecuali dapat mandat dari Majlis Tertinggi P. Harapan, termasuk parti dominan dari Sabah & Sarawak.

      Jawatan perdana menteri dan menteri kewangan hanya terhad maksimum untuk 2 penggal saja. No more such thing as 'PM Seumur Hidup'. Ini paling utama & penting bagi mengelakkan amalan korup & rasuah di peringkat tertinggi pemerintah.

      Pengisian anggota kabinet menteri akan dibagi sama rata, tidak seperti sekarang dimonopoli oleh UMNO. Jumlah menteri2 & timbalan2 menteri juga akan dikurangkan untuk mengurangkan kos pentadbiran dan memastikan mereka tumpu sepenuh masa berbakti pada rakyat.
      Tidak seperti style Najib, di mana meenteri2 & timbalanya hidup glamour dgn upah tinggi tapi menyibuk siang malam dgn lip service buat kerja memekak-bodek Najib & Rosmah saja.

      Selain itu, kuasa mutlak negara akan berada di tangan Ahli2 Parlimen selaku wakil rakyat untuk dibahaskan sebelum sebarang keputusan, peraturan atau undang2 dilaksankan.

      Apa pendapat Pak Raphman?


      Salam Perjuangan.

      Delete
    3. salam kembali pak othaman 17:00

      bersetuju dgn saranan. sebagai tambahan :

      1) calun2 PH utk pru14 wajib 'bersih, pintar n cekap',(bagi PPBM, biarlah tun m menjadi penentu calun2),

      2)politic 'transactional' perlu d kurangkan n jika bolih d hentikan n pemimpin2 kerajaan d lantik drpd semua lapisan masyarakat berdasakan 3 kriteria d atas,

      3) SPRM d rombak secara total n answerable only 2 parliament n YDP Agong.
      model Indonesia , hong kong n singapura d jadi kan 'reference point'.

      4) semua calun2 PH d wajibkan solat thaubah (nasuhah) secara berjemaah utk tidak lagi melakukan kemungkaran.
      (saranan yb rafizi mungkin tidak akan berepa berkesan kerana sukar utk seseorang mengakui tlh melakukan perbuatan mungkar n mendedahkan asset pegangan.

      aksi kunci nya ia lah rombakan SPRM.

      jika warga yakin bahawa tindakan kerajaan PH ini serious, maka dokongan akan d beri secara spontan.

      wallahu'allam.

      Delete
  26. IMAMS SUDAH DIBATAL KINI
    TANAH FELDA PULA DI GALI
    ELOK INI BARUA BERAMBOS PIRGI
    PIRGI SAMA PUAK HARAMJADAH KUTTY


    KIKIKIKIKIKI.... TOYOL KATIK & BARUA BAU2AN DAP@SINGAPORK MME DAH LAMA DIKESAN... ALANGKAH BAGOSS NYER INI BATUA BERAMBOS PUAK PAKATAN.... GUNGING DLM.LIPATAN NI KAMI TAK HADAP LANSUNG FLM UMNO....


    BERAMBOSSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi anjing umno imams batal kira settle kes...begitu mudah caiii umenok pnya fikiran.

      Itu la caiii...asal umno buruk tipu,kira settle pastu mintak lupa kisah silam.kalu bangsa lain belum apa2 dah hentam.

      Delete
    2. 1457, dipersilakan GET OUT. Petualang Not Wanted...shooooh! UMNOPAS busuk TAEK. BN busuk bangkai Komunis.
      GET OUT ...NOW,!!!

      Delete
    3. Petulang No. 1 should GET OUT from Putrajaya, and

      GET IN Sungai Buluh Inn.

      Delete
  27. Mencari Bandar Togel Aman
    Bergabung saja di sini Togel Pelangi
    Bandar togel terbaik dan terpecaya
    http://www.togelpelangi.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...