Friday 15 December 2017

SELEPAS ANNUAR MUSA TIDAK DIDAKWA DALAM KES MARA, APA JADI PULA KEPADA FELCRA DAN FELDA?


Selepas setahun disiasat SPRM dan Annuar Musa sendiri digantung jawatannya sebagai Pengerusi MARA dalam tempoh tersebut, beliau akhirnya dibebaskan dengan alasan agensi pencegah rasuah tidak cukup bukti untuk mendakwanya.

Keputusan SPRM yang diumumkan beberapa hari selepas berakhirnya PAU2017 segera menimbulkan banyak persoalan di kalangan orangramai.

Ada yang bertanya, kenapa hanya setelah hampir setahun baru perkara itu diumumkan?

Apakah ia ada kaitan dengan tindakan Annuar yang dalam tempoh yang sama sentiasa gigih dan ketagih memuji Najib Razak dan membelasah Tun Mahathir Mohamad atas kapasitinya sebagai Ketua Penerangan UMNO?

Adakah juga ia berkaitan dengan pujian Najib dalam ucapan penggulungan PAU2017 lalu yang menyifatkan Annuar sebagai pemimpin yang kuat bekerja untuk memenangkan parti dalam PRU 14 akan datang?
Jika demikian, apakah pendedahan mengenai tajaan anak syarikat MARA kepada pasukan bolasepak Kelantan yang dimulakan oleh Tunku Mahkota Johor dan kemudian diambil tindakan oleh Majlis MARA dengan menggantung jawatan Annuar, tiada nilai dan hanya perbuatan sia-sia?

Apakah kes Annuar boleh dibuka semula dan dicukupkan buktinya jika Pakatan Harapan nanti berjaya mengambil alih Putrajaya?

Selain Annuar yang merupakan Ketua UMNO Bahagian Ketereh, Kelantan, dua lagi pemimpin UMNO, Bung Mokhtar Radin dan Isa Samad turut sedang disiasat oleh SPRM dan keputusannya sedang dinanti-nantikannoleh masyarakat umum.

Bung Mokhtar yang merupakan Ketua UMNO Bahagian Kinabatangan dan Pengerusi Felcra disiasat berhubung penggunaan dana agensi itu untuk membeli saham amanah yang dikaitkan dengan isteri mudanya, Zizie Ezzette didakwa mendapat manfaat daripada pembelian itu.

Atas perkara itu, Bung Mokhtar telah disiasat selama 12 jam di pejabat SPRM pada Ogos 2016. Namun, setelah lebih setahun berlalu, masih tiada khabar berita mengenainya.

Isa Samad, Ketua UMNO Bahagian Teluk Kemang pula disiasat berhubung pembelian hotel oleh Felda di London dan Sarawak ketika beliau menjadi Pengerusi Felda.

Beliau pernah ditahan reman selama lima hari pada 0gos 2017, tetapi siasatan terhadap kes itu difahamkan memerlukan lebih banyak masa kerana bukti-buktinya banyak berada di luar negara.

Tetapi, beberapa hari selepas dibebaskan daripada tahanan reman, Isa kemudiannya difahamkan menerima surat rasmi berhubung perlantikannya sebagai Pengerusi SPAD.

Rentetan bebasnya Annuar daripada kes yang sedang dihadapinya, persoalan ramai kini ialah apakah pula nasib Bung Mokhtar dan Isa Samad?

Apakah mereka juga bakal dibebaskan atau akan menerima nasib yang berbeza daripada Annuar? (ShahbudinHusin 15/12/2017).

120 comments:




  1. Dah tak cukup bukti macam Nana nak dakwa.... Ini zaman Najib bukan zaman TDM.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah, tuan dapat PINGAT EMAS. Kirim salam kepada Najib, ya. Heheheehhhh...

      Delete
    2. Jangan dapat taik disangka emas anon

      Delete
    3. Haifa merupakan bandar yang terbesar di Utara Palestine (kini dikuasai regime Israel) dan bandar yang ketiga terbesar di negara ini, selepas Baitulmaqdis dan Tel Aviv, dengan bilangan penduduk seramai kira-kira 267,800 orang.Bandar ini merupakan sebuah pelabuhan laut yang terletak di gairsan pantai Mediterranean Israel di Teluk Haifa, kira-kira 90 km di utara Tel Aviv, dan merupakan salah satu daripada pusat industri utama di negara ini.
      Haifa dibina di lereng - lereng Gunung Carmel yang bersejarah. Ia terkenal sebagai pusat pembuatan pencelup dalam kurun ke - 3 Masihi. Majoriti penduduk Haifa hari ini adalah dari masyarakat Yahudi dan Arab. Bandar ini menempatkan Pusat Bahá'í Sedunia dan dua institusi akademik bertaraf dunia, Universiti Haifa dan Technion - Institut Teknologi Israel. Banyak syarikat teknologi tinggi seperti Intel, IBM, Microsoft, Motorola, dan Google telah membuka kemudahan penyelidikan dan pembangunan di Haifa beberapa tahun kebelakangan ini.



      ‘Bayangkan sebelum pendudukan Israel, Bandar Haifa ini milik sepenuhnya orang Palestine. Bandar ini mempunyai banyak sejarah lampau yang boleh dijadikan sebagai produk pelancongan , akan tetapi regime israellah yang mengeksploitasikan keindahan Haifa untuk kepentingan mereka sendiri setelah menjejaki bumi Palestine secara haram.

      ‘Haifa inilah Bandar utama puak bahai ni bro, ia adalah pusat bahai sedunia, memang ramai pelancong datang ketempat ini’. Cerita siak masjid itu.

      Pada tarikh 11/12/2017, selepas pengistiharan Baitulmuaddis sebagai ibu negra Israel, sahabat kami disana menghantar gambaran sebenar suasana di Bandar Haifa pada tarikh tersebut.

      ‘Aku ada hantar keadaan rumah siti mariam ibu Nabi Isa yang asal yang kini menjadi gereja kristian digua tu’. Cerita sahabat yang berada di Palestine pada tarikh itu.

      Lain yang kita gambarkan di Palestin selepas pengumuman Donald trump, lain pulak keadaan sebenarnya disana.

      Jom kita tengok keadaan tanah Haifa yang dirampas puak ini ketika ini.

      Bila fikir lama-lama, betapa besarnya tanah Palestine yang dirampas oleh regime ini dan dijadikan sebuah perbandaran yang cantik serta menjadi produk pelancongan buat Negara haram itu. Disebalik keindahan itu, berapa banyak darah ditumpahkan untuk mempertahankan tanah asal mereka oleh penduduk palestin. Semua nya kini menjadi sejarah yang tiada siapa yang ingin membela nasib mereka. Tinggallah mereka dikhemah2 pelarian di Jordan, Syria dan juga lubnan entah sampai bila.
      Mereka pasti tidak dapat pulang lagi ketanah air mereka dan sudah pasti mereka tidak tahu dimana lot asal rumah mereka setelah perbandaran Haifa menjadi seperti sekarang ini.

      Wallahuaklam

      Delete
    4. Hanya lakonan untuk mengabui
      mata rakyat

      Delete
    5. 9:20, saudara nampaknya begitu prihatin dgn nasib rakyat Palestin tapi bagaimana pula dgn tanah2 dan aset negara yang dah banyak terlepas kepada org asing, takkan nak diam aje? Takkan saudara nak termasuk dalam golongan yg dikatakan ada mata tapi buta.

      Delete
    6. Kejora Puaka lagi2 menunjukkan tebiat hipokritnya untuk mendukung Najib Pengkhianat Agama, Bangsa & Tanah Air.

      Sudah tersirat lagi melekat
      Najib memang seorang pengkhianat

      Bukankah Najib baru saja menghabiskan jutaan duit negara hanya untuk berikrar sumpah setia dgn Trump, "Your enemy is our enemy. We come here to strengthen your country's economical structure".

      Damn it, Go to Hell with you, Najib...!!

      Delete
    7. Selagi BN memerentah, keadilan tidak ujud.
      Buang masa saja.

      Delete
    8. PJL/Othaman, dalam pada penganut pembangkang dibuai dengan dongeng negara dah dijual Rejim DAP Pulau Pinang kini robohkan satu lagi kampung Melayu - Kg Tok Subuh. Ini selepas merobohkan 26 kampung warisan. Tanah diserah kepada kontractor kroni Cina untuk 'pembangunan'. Penganut PH yg diperbodohkan dengan berbagai hasutan sibuk bercakaran sama agama dan bangsa. Secara tak sedar negara akan tergadai pada Evengelis dan kafir DAP manakala Melayu Islam akan jadi pendatang dinegeri sendiri. Bagaimana org Palestine jadi pelarian di negara sendiri. Namun pentaksub akan tetap cari jalan untuk 'halalkan' perbuatan Tokong mereka. Begitu mereka khianati agama dan bangsa sendiri.

      Delete
    9. isu ni dah lama, dari 2013. awal tahun ni penduduk kampung pun dah dapat rumah pprt. ini masaalah tanah antara penduduk dgn pemaju.

      atau ada kampung tok suboh yang baru ke???

      aku mudah lupa atau kau yg lupa J?

      tapi yg ni aku rasa kau tak lupa.

      23/10/2011, najib berderup2 cakap kominis tak layak diampun. tapi pada 7/12/2017....bn dgn umporno ada roundtable meeting dgn parti kominis.

      yg ni aku tak tau siapa yg lupa...sama ada kau atau najib.

      Delete
    10. asal bukan najib,
      najib gagal,
      pru14 100% undi PAKATAN

      Delete
    11. Dad....

      Bila kita semua rakan seperjuangan berganding bahu menangkis serangan peluru kosong puak2 pendukung Najib Pengkhianat, padahnya mereka akan terlondeh hingga terserlah kemaluan mereka.

      Syabas & teruskan perjuangan bro.

      Delete
    12. another one for you to think j.

      ada gerakan boikot israel. aku sokong, aku rasa kau pun sokong, tapi najib tu tak tau la aku. ni yg aku nak tanya kau.

      kenapa nak boikot, contoh mc donald? kat malaysia ni yg keje mc donald banyak melayu, budak sekolah pun ada keje. cari makan, cost kan dah tinggi. kau tak kesian ke kat budak2 melayu ni? bukan aku tak sokong boikot israel.

      kita bukak mata, otak kasi jalan sikit. kenapa tak nak demo depan jpm?, ofis najib tu.

      demo kat dia suruh boikot yahudi us tu. stop beli boeing, stop duit kwsp nak selamatkan ekonomi amerika. sebab klu ekonomi amerika dah selamat, duit ni la yg bantu israel musnahkan palestine!

      kau banding la duit yg mc donald dapat dgn duit yg boeing tu dapat. budak darjah satu pun tau yg mana nak pilih. kalu jamal jamban tu, ada masaalah sikit, otak dah weng.

      yg ni, aku rasa aku tak lup, tapi kau dan najib memang sudah lupa!

      Delete
    13. ....Aku tak tahu ....
      ....Aku tak ingat....
      ....Aku dah lupa dah...
      ....Entah ler Aku ni hidup ke idak lagi ni...
      ....Sungguh aku dah lupa dah ni...
      ....tolong lah aku ...aku dah tak ingat ni...
      ..nak mintak maaf..aku tak kan mintak maaf ..

      Nukilan-Mamak Matdey Helo Kity...

      Delete
    14. J si Jongos (tengok sendiri maknanya di kamua). Kau tak payah cerita pasal kafir, pasal evangelis, pasal survival hidup Melayu. Kerana ketamakan puak2 kau ni lah dah banyak tanah milik Melayu tergadai. Tak cukup dengan itu, sekarang ini pula tanah negara dan aset strategik negara mula dilepaskan ke tangan org luar. Perkara ini perlu dihentikan, once and for all. Aku tak mahu suatu hari nanti generasi selepas aku jadi macam perumpaan ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air mati kehausan. Jadi sebelum terlambat, kekuasaan UBN mesti ditamatkan melalui peti undi (sebab puak PH beradab, bukannya macam puak kau yg sampai hari ni meroyan tak sudah kerana terlepas Selangor)

      Delete
    15. Mr. J , Mengapa kamu hanya berkiblatkan Pulau Pinang sahaja apabila berlaku pengambilalihan Tanah untuk di majukan ??


      Kerajaan Negeri Sembilan juga melakukan perkara sama .

      1.) Pengambilalihan Felda LB Johnson di mana sebahagian nya menjadi Bandar Enstek .

      2.) Pengambilalihan Felda Sendayan dimana kamu juga tahu akan perkembangannya . Di situ jugalah satu pengkalan baru TUDM sedang di bina dimana kemajuan projeknya bolihlah di kategorikan sebagai 'terhegeh hegeh' di sebabkan kekangan bajet .

      3. Pengambilan Kg. Benggali di pekan Mantin . Pengambilan Kg. ini agak "hostile" kerana para penduduk tidak bersetuju . Banyak peristiwa berlaku sehingga polis masuk campur . Pembantahan para penduduk serta demonstrasi pernah tular di internet .

      Jadi Mr. J , ulasan kamu tu kenalah menyeluroh . Barulah kamu dikatakan kamu pembela nasib rakyat . Ini tidak , asyik2 Penang , kafir , evengalis ....

      Janganlah membuatkan saya terus terusan melabelkan kamu walaunta yang hancus , munafik, pembohong , kaki putar belit ....

      Delete



    16. Yang merafak sembah pada kapir Evengelis dan nak bantu ekonomi kapir Evengelis hanya Najib.




      Sesiapa umat yang demo depan Kedutaan US sah musuh Najib Razak. Musuh US = Musuh Trump = Musuh Malaysia = Musuh Najib.

      YOUR ENEMY IS MY ENEMY - NAJIB TO TRUMP

      Takkan Najib pula nak demo lawan US?



      Delete
    17. Dad , mohon ma'af ...

      Feel the need to update on the status of Mc Donald franchisor in Malaysia .

      Memang benar Mc Donald adalah sebuah syarikat yahudi . Tetapi bermula awal tahun ini , franchise untuk McD Malaysia telah diambil alih secara keseluruhan olih syarikat dari Arab Saudi .

      Jadi urusniaga McD Malaysia adalah entity yang berlainan . Tiada kena mengena dengan "the parent company anymore" . Pak Arab ni hanya dibenarkan menggunakan terus identity McDonald sahaja .

      Diharap penjelasan saya dapat memberi sedikit pencerahan ...

      Delete
    18. Jebon anak Mat Bon.........aku dah ulas panjang lebar pasal tuduhan Evangelist ko. Tapi ko saja bebal.........balik2 ko kata sokong Pakatan sokong Evangelist........konoooonnn takot negara terjual pada Evangelist.

      Kepala bapak luuu Jebon........ko jangan fokus pada Penang dan Selangor jerrr...

      Sekarang aku nak tanya ko.........misteri China Great Wall Kuantan Pahang tu apa kebendanya bebbb....??

      1200 hektar tanah diratakan untuk bagi laluan pada Taman Industri Msia-China...........kawasan yg didirikan dengan tembok batu setinggi 8 kaki mengelilingi kawasan sepanjang 9 kilometer.

      Tapak tersebut dilancarkan pada 5 Februari 2013. 49% pegangannya dimiliki oleh Guangxi Beibu Gulf International Port Group Co Ltd, sebuah syarikat China komunis............dan lagi 51% dimiliki oleh konsortium Malaysia–Kuantan, Pahang Holding Sdn Bhd.........tempat tapak pon dibubuh sepanduk2 bertulis China.

      Apasal hal ni ko tak sebut2 Jebon...?? Tentang ni ko diam bisu pulaaakkk..........tapi kalo hal Penang dan Selangor ko melatah meroyan giler.....

      Weiii........berapa banyak tanah nak diserah pada China komunis...?? 49% pegangan banyak tu woiiiii.....hampir setengah tu. Apasal yg ni ko tak risau???

      Tanah freehold ke leasehold tu...?? Ko reti bezakan tak freehold dengan leasehold....???

      Jebon.........tak payah tunggu Evangelistlah woooiii..........awal2 siang buta sejak 2013 lagi tembok besar China tu dah wujud kat Pahang. Apa ko buta ke...??

      Kaaaannn betol aku kata kuman di seberang ko nampak tapi baadaakk buntal depan bijik mata ko buta.

      Evangelist tu hanya bahan momokan ko jerrrr.......kalo ko nak takotkan budak tadika boleh laaaa woooiii.......

      Akhir kalam......salam kepala bapaakkk ko....

      Delete
    19. Isu boikot barang yahudi nie macam aktiviti bermusim lak

      Watpe boikot mc d jer?
      Boikot lah intel
      Produk silicon valley

      Jadi yg komen terkinja kinja boikot barang yahudi mc d bagau still boleh makan makanan lain

      Boikot intelectual property cam microchip utk komputer smartphone lah kalo pure anti yahudi
      Jadi tak yah terkinja kinja boikot sana sini

      Btul kat bro pjl kalo boikot yahudi jgn g mcd
      Abis tu yg kerja kat mcd kat sini nk keje apa?
      Jadi penyamun?

      Nk boikot silakan
      Tapi jgn boikot skit skit
      Boikot skali komponen semiconductor
      Duduk dalam gua
      Bru bleh dapat anugerah maal hijrah
      Pasal aktivis pure anti yahudi

      Ni boikot dua tiga produk takde maknanya

      Cakap kencang
      Ngadap fesbuk kalah yahudi

      Ingat rasulullah pun makan roti yahudi buat
      Jubah baginda yahudi jahitkan
      Takda masalah

      So bukan ini tindakan tepat nk tunjuk anti yahudi

      So kena pandai letak sesuatu perkara pada tempatnya

      Isu yahudi bukan isu bangsa sahaja
      Fundentalnya polisi zionis itu sendiri

      Yahudi adalah ras
      Zionis adalah parti politik rasis

      Rasa ada tak scenario nya di malaysia?
      Cakap banyak pun tak guna

      Delete
    20. Sori typo fundamental nya

      Delete
    21. Dad/Diny, aku tak pernah minta McD diboykot. Setakat ini aku tak jumpa bukti yg McD sokong penindasan Palestine atau beri dana untuk tujuan tersebut. Kalau benar ada aku akan turut boikot. Aku tak mahu terlibat aniaya McD atau pekerjanya hanya berdasar whatsapp yg viral. Nor do I support a muslim only laundry. I think you have stereotyped me.

      Delete
    22. Aiiikkkk Jebon........apa ko tak jawab komen aku pasal the Great Wall of China kat Pahang tu. ..??

      Apa ko dah tak melatah meroyan giler lagi ke pasal tanah Msia diratah....??

      Ko dah OK........dah tak phobia lagi pasal tanah kepala bapak ko....???

      Delete
    23. Phanthom, tiada jawapan untuk masaalah rekaan pendokong pembangkang. Kalau Phanthom kena pakai passport masuk kawasan tu beritahulah. Boleh kita cerita tentang 'negara dijual' ketika itu. Setakat ni itu pelaburan Cina di Malaysia yg bawa manafaat dua dua pihak. Renunglah DAP pujaan saudara yg dan ranapkan 27 kampung warisan dan jual hampir kesemua tanah PP pada kontraktor kroni.

      Delete
    24. Bagus lah mr j at least ko msih ada kesedaran tntang mc d

      Tapi kenapa saudara seagama senegara ko label kafir evengelis plural liberal bagai?

      Ada lgi kawan sentuh zionis nie parti satu bangsa dan polisi zionis ialah mendirikan israel raya di kelilingi jazirah arab
      Bandar israel dipanggil tel aviv di terbalik kan huruf jadi let viva?
      So visi zionis ada pada nama ibu negara israel itu sendiri walau tak diiktiraf majoriti dunia

      Sori out topic mr j

      So zionis parti satu bangsa
      Umno parti pelbagai bangsa?
      Mca parti pelbagai bangsa?
      Mic parti pelbagai bangsa?

      Mohon pencerahan mr j

      Dan harap kamu jngan sentuh isu agama
      Kawan mahu penerangan dalam ruang lingkup politik kesukuan yang perlu kamu perjelaskan
      Adakah kesamaan dgn info yg kawan jelaskan di atas

      Please dont out topic dan jgn pula spin yg kawan ulas menyamakan puak kamu itu yahudi ya mr j

      Ini analogi bagi ideologi politik
      Bukan dalam perspektif agama mr j

      HARAP JAMGAN KELUAR DARI TOPIK YANG KAWAN USULKAN PADA KAMU MR J
      ANDAI KAMU ORANG YAMG BENAR

      Delete
    25. Mr. j @19:37

      Saya tidak katakan McD menyokong penindasan keatas Palestine secara langsung .

      Tetapi , McD adalah salah satu penyumbang dana terbesar kepada Israel selain Starbucks , Home Depot, nestle dan Coca~Cola .

      Sila lawati link ini untuk maklumat lanjut :

      https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090106093234AAOhpYi

      Delete
    26. Mr. J @20:17

      Jika benar suatu ketika kita sampai ke taraf begitu ...memerlukan passport ... then we are doomed !

      I am just raising my concern . Looking at the selling promotion being displayed for the Forest City ,it clearly stated that "you can sail direct from island city of Singapore ".
      If that does not tick you , then you can joint those melayu bastard whom ,even at the moment live like a bastard !

      Delete
    27. MrJ.....kamu dapat Master Degree online ke? MA(Master of Art),Kesusasteraan Melayu, Hikayat Awang Sulong Merah Muda....he...he......jgn mara ye?

      Delete
    28. Jebon......ko ambik iktibar apa yg jadi kat Sri Lanka yg terrrrperangkap dengan perjanjian bernilai AS$1.12 bilion dgn China........yg akhirnya membolehkan syarikat China mengambil alih Pelabuhan Hambantota yang terletak di laluan perkapalan timur-barat tersibuk dunia dengan tempoh pajakan 99 tahun.

      Zimbabwe pon macam tu jugak.......Zimbabwe berhutang AS$40juta dgn China...........akhirnya terrrrpaksa ikut kehendak negara komunis tu gantikan mata wang Zimbabwe kepada Yuan sebagai penghapusan hutang. Matawang Yuan di Zimbabwe mula digunakan pada 2016 lalu.

      Sekarang Msia berhutang 55 bilion dgn China bebbbb......

      Jebon samdol.....Sri Lanka dan Zimbabwe tak perlu nak tunggu sampai guna passport nak masuk tempat sendiri..........tau2 dah terrrrgadai.

      Apa punya bangaaanggg dangkal dan senteng akal ko cakap pasal "passport".

      Banyaklah passport yg diguna pakai kat Sri Lanka dan Zimbabwe tuuuuuu.........sampai terrrrgadai maruah negara.

      Inilah yg P.Ramlee cakap....ko tu yg bodoh..!!
      Dah tua pon bodoh...!!

      Delete
  2. Ayuh gulingkan rejim NajiBoRosmah!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan Rosmah berguling-guling (kegembiraan) sokmo dah weh...

      Delete
    2. Mungkin ramai tertanya-tanya, apa yang kita mampu buat untuk bantu saudara kita di palestin? Apakah perkara yang paling utama? Demonstrasi? Kutuk israel dan amerika? Maki hamun pemimpin?

      Di sini kami cadangkan 7 perkara yang PALING UTAMA kita perlu buat.

      1) JAGA SOLAT 5 WAKTU.

      Seperti yang kita tahu, nabi saw bersabda di dalam hadith yang sohih bahawa solat adalah tiang agama.

      Bermakna, kalau kita MENINGGALKAN SOLAT, kitalah yang meruntuhkan agama kita sendiri. Kita marah-marah bila musuh rosakkan kita. Tapi kita lupa, yang meruntuhkan agama kita bukan sahaja musuh, tapi diri kita sendiri andai kita meninggalkan solat.

      Nak islam bangkit? Nak tegakkan islam? Tegakkan tiang agama iaitu solat. InsyaAllah Allah akan berikan bantuan.

      2) DOA

      Dalam hadith yang sohih juga ada menyebut bahawa doa adalah senjata orang beriman. Jangan putus-asa dalam berdoa. Doa dengan sungguh-sungguh. Lebih-lebih lagi di waktu mustajab.

      Antara waktu terbaik untuk kita berdoa adalah selepas waktu solat, ketika qiamullail, sebelum buka puasa(jika yang berpuasa sunat) dan sebagainya. Pokoknya, doa sungguh-sungguh!

      3) DERMA
      Carilah mana-mana badan NGO yang menguruskan bantuan kepada Palestin. Antaranya ialah Aman Palestin, Aqsa Syarif dan sebagainya.

      Biar sikit asalka ikhlas. Mana tahu dengan bantuan kita yang sedikit tu dapat meringankan beban mereka insyaAllah.

      4) AMBIL PEDULI.

      Dalam hadith yang sohih juga ada di sebutkan, siapa yang tidak ambil peduli tentang urusan umat islam, mereka bukan di kalangan umat nabi. Bermakna, nabi tak mengaku umat kalau kita buat tak tahu je dengan keadaan umat.

      Maka, ambil peduli, CAKNA. Banyakkan pembacaan tentang isu ini, baca berita, share, sebarkan pada kawan-kawan agar semua orang cakna isu umat ini.

      5) BOIKOT.

      Kita sama-sama usaha apa yang termampu untuk boikot produk yang secara jelas membantu ekonomi israel. Tak mampu boikot semua, boikot sahaja apa yang termampu.

      6) DAKWAH.

      Dalam satu hadith ada menyebutkan bahawa kalau kita meninggalkan dakwah, Allah takkan kabulkan doa kita dan takkan hantar pertolongan buat kita. MAKA, kalau nak Allah bantu umat islam, laksanakanlah dakwah. Ajak manusia buat baik dan cegah manusia dari melakukan dosa.

      Gunakan segala kepakaran, bakat dan kelebihan yang ada untuk dakwah. Pandai tulis? Tulis untuk dakwah. Pandai menyanyi? Nyanyi lagu dakwah. Pandai berlakon? Berlakon cerita dakwah? Pandai lukis? Lukis untuk dakwah. Guna segala kepakaran yang ada untuk amar makruf nahi mungkar.

      7) BERSATU.

      Tolonglah ketepikan hal politik dalam hal ni. Tak payah nak kecam parti ni parti tu, pemimpin ni pemimpin tu. Saat ini bersatulah dan jangan gaduh, jangan caci mencaci.

      Kerana ada hadith menyebut bahawa andai umat islam caci mencaci sesama sendiri, Allah akan cabut kehebatan islam di mata musuh. Bermakna, kalau kita gaduh, musuh takkan gentar pada kita.
      Wallahua'lam.

      Moga usaha kita ni dapat pahala. Tak dapat buat semua, jangan tinggal semua. Yang pasti, SOLAT JANGAN TINGGAL.

      Moga Allah beri bantuan pada saudara kita di Palestin!

      Delete
    3. baru balik jumaat tadi. khatib ingatkan lagi. yahudi paling takut kalau dekat masjid solat suboh penuh macam solat jumaat.

      Delete
    4. Buat apa kita heboh nak tolong Palestine kalo kita sendiri yg ye ye nak bantu kukohkan ekonomi Amerika sekutu rapat Israel macam isi dan kuku.

      Trump tu sejak baru naik jadi Presiden lagi dah tunjuk belang sebenar dia yg anti Islam.

      Orang yg waras boleh nampak sape Trump sebenarnya.........yg bebal jerrr yg buta.

      Sekarang baru kita heboh nak marahkan Trump........dulu apa tak beringat..???

      Delete
    5. tq diny. i know some of the franchises were related to them in the beginning, but some were bought over.

      that was why i wonder, why some of the people wasting their time and effort to boycott mc d for example.

      when the whole country know that our MO1 is helping those zionists with our own money!!! why no one from umporno or pas question MO1. as a matter of facts, our MO1 ensure that our money will still be going into zionist pockets.

      those are big money, in the billions! until today none of them even suggest to MO! to review his intention. what happened to those umporno??? what happened to hisap puting?? it is better that we keep those money rather than sending our young malaysians to jerusalem! this would be a big message to trump.

      i doubt MO1 will do it! no balls!

      Delete
  3. Adoihai Malaysia ku. Ingatlah. Janji Allah itu pasti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon0802 janji allah mmg pasti

      Akan tetapi janji kepala bapak tidak pasti

      Hingga bila pru masih kabur
      Pasti bila tamat tempoh mandat berakhir

      Rakyat yg sedar akan memastikan barisan mati

      Delete
    2. Generasi Baru rakyat semakin cerdik. Jika pemimpin itu fikir dia boleh tipu rakyat selamanya dia buat kesilapan besar.

      Delete
  4. U tolong i.....i tolong you

    ReplyDelete
  5. Mahligai Seni belum bangun ke? Dah terlepas peluang kali ni ya MS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas Subuh tadi saya buka lap top, tak ada pula hantaran (posting) terbaharu Tuan Budin. Saya pergi joging, lepas tu minum di warung. Balik ke rumah, buka lap top, hantaran baharu Tuan Budin dah disambut oleh rakan-rakan. TERLEPAS...

      Delete
    2. Takpe. MS mulakan tahun 2018 pula. Boleh buat carta macam F1. Siapa paling banyak 1st boleh juara bulanan seterusnya juara tahunan.

      Minta KJ sumbang sikit apa sangatlah berbanding RM100J yg hilang tak tau jadi apa tu kan. Tak jadi acara teras pun tak apa

      Tuan blog kena rajin post kritikan tau walau bertukar pimpinan nanti. Kena ada 'check & balance'

      Delete
    3. MS, dari tulisan tak nampak saudara 'menderita' akibat pemerintahan DSN. Nampak sihat dan bahgia. Kalau benar syukurlah pada Allah dan berterima kasihlah pada DSN. Kurang kurang pemerintahannya membahagiakan saudara. Juga berhentilah burukkan DSN. Ini hanya perbuatan buruk yg bawa dosa.

      Delete
  6. Salam perjuangan
    Umno kini ketandusan tokoh pemimpin yg mmpunyai visi dan keperibadian unggul dan dilanda krisis kepercayaan oleh rakyat

    Pilihan yg tepat
    Undi pakatan

    ReplyDelete
  7. (Tempat ke-8). Semua dakwaan itu akhirnya DIGUGURKAN. Percayalah. Semakin banyak perkara pelik berlaku di negara ini. Demikianlah adanya...

    ReplyDelete
  8. SPRM mesin kerajaan yg tujuan digunakan untuk pembasmi rasuah
    Malangnya ia ditangan pengarah pemanjat bini orang ia menjadi amat pemilih dalam mendakwa sesetengah kes
    Skarang ia jadi benteng bagi kaki klepet utk bebas tanpa sebarang tuduhan

    Power abused start at this damn hand chief

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, Saudara RATK. Setuju sangat.

      Delete
    2. Mahligai sprm mesin kerajaan berproxy yg kenal mangsa nya itu modus operandinya

      Delete
    3. ...Ya, Saudara RATK, demi mengekalkan kuasa dan mengelakkan diri masuk pagar besi.

      Delete
    4. Bila sebut ttg KP SPRM, kalau tak silap saya PDRM nak umumkan hasil siasatan mereka dalam minggu ni, tapi nampaknya mcm senyap aje. Ke saya yg salah dengar? Atau mata dan telinga saya sendiri pun dah tak boleh dipercayai? Apa2 pun saya harap perkara ini ada jawapannya.

      Delete
    5. SEMUA TINDAKAN NAJIB TIDAK MENJADI:

      Parlimen & Bahagian Kota Tinggi bakal dikuasai oleh Pembangkang gara2 kekesalan Syed Hamid Albar.....

      SYED Hamid Albar hairan dengan pemilihan Isa Samad sebagai penggantinya mempengerusikan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) kerana ia menambah beban pada kerajaan untuk menjelaskan pelantikan bekas pengerusi Felda dan Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) yang kontroversi itu.

      “Kekhuatiran dan kehairanan saya dijawab apabila pelantikan itu jadi kontroversi, apabila orang ramai, persatuan dan banyak pihak mempersoalkannya,” kata Syed Hamid kepada The Malaysian Insight, lebih kurang dua minggu genap 100 hari beliau meninggalkan SPAD.

      “Saya hairan apabila pelantikan itu diumumkan, kerajaan pula kena jawab hal-hal yang (melibatkan Isa Samad) sebelum ini.”

      Delete
  9. Lepas ni ade sapa yg terfikir nak beri atau terima rasuah, masuk UMNO dulu,rebut jawatan KB, pastu rebut lg jawatan MT .........Kalau dh tahap MT tu takpayah risau la bab rasuah ni,

    kepala Presiden yg songlap pun boleh disucikan oleh AG, apatah lg pak menteri .......dan yg penting ,kerja ampu mengampu mesti diteruskan ,kalau boleh biar luarbiasa tahap ampu tu, gerenti lepas.....TAK PERCAYA? TANYA ANNUAR MUSANG KING NI !

    ReplyDelete
  10. Kesian bibi ramjani dah hulur juta juta sponsor kelab bola kelantan
    Buat settle hutang
    Utk invest pembangunan kelab perlu fund tambahan
    Setelah ditinggalkan oleh anuar musa kelab bola kelantan jadi kelab sarat hutang

    Anuar musa berak datuk vida dan bibi ramjani tukang kemas

    Mmg lahanat anuar musa ni

    ReplyDelete
  11. Adun mentakab tengku zulpuri shah berkata ada usaha pihak tertentu mahu melagakan rakyat dan istana

    Seramai 18 000 bakal di tangkap kerana di kata menghina raja. Angka ini akan di klasifikasikan sbg membimbangkan.

    Oleh demikian pihak majlis keselamatan mungkin mencadangkan MAGERAN untuk memgelakkan huru hara ( self.made huru hara )

    Selepas PRU 14 jika keputusan tidak memihak kpd pihak tertemtu sudah pasti jawapannya MAGERAN.

    Atau

    Jika PRU14 INGIN DI TANGGUH MAKA MAGERAN ADALAH SOLUSINYA. ALASAN MUDAH ADALAH 18000 SUDAH DI TANGKAP MEMGHINA RAJA RAJA MELAYU.

    Setakat ini hampir 1000 sudah di dakwa dan terbaru seorang bekas Doktor yg di denda 10 000 kerana memyebut Agong "bodoh " dan "dayus"

    Apakah ini cara terdesak pihak tertentu yg mahu kekalkan kuasa. Jika ikut nasihat adun dap temgku zulpuri maka tidak akan ada MAGERAN. namun isu rakyat dan raja yg secara jelas membalas isu politik secara berterusan bakal memjadikan MAGERAN satu realiti.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Jangan di layan isu yang di kaitkan dengan Istana.

      Cukup satu negeri di mana isu Raja di mainkan se olah-olah semua Raja tersinggung.

      Itu lah sebabnya UMNO jadikan umpan. Nasib baik Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja lain menyimpan hasrat mereka dan mungkin akan diguna dengan cara yang lebih bijaksana.

      Apa jadi jika ada satu dua lagi Raja yang turut sama murka.

      Tentu UMNO akan menyimbah minyak dan sudah tentu Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja tidak mahu terjadi nya hal yang lebih buruk.

      Menjunjung kasih patik kepada Sultan Johor kerana Baginda lah antara Sultan yang budiman dalam isu hangat ini.

      Daulat Tuanku.

      Delete
    2. Sultan Johor antara yg sangat bijksana. Baginda berkata " saya pun terasa bila bangsa bugis di sebut" period. Full stop. Hebat titah seperti ini. Kerana ia mempunyai dua makna. Satu adalah mungkin baginda tersinggung bugis jadi taruhan pihak politikus. Kedua kerana politikus yg rosak maka bugus turut di anggap rosak.

      Baginda tidak sebut najib pahlawan bugus tercemar atau mahathir mendedahkan bugis kpd kecaman dunia. Sedangkan rakyat tahu apa realiti sebenar namun ia tidak dititahkan baginda. Ini bermakna bagida tidak masuk campur urusan pergaduhan politik di antara dua gergasi politik yg sedang bermusuhan. Tahniah baginda.

      Apa pun rakyat harus faham maksud tengku zulpuri.ADA BATU API DAN DALANG DI DALAM PEMERINTAHAN YG SEDANG MEMCARI JALAN UNTUK RUANG HURU HARA MEMJADI REALITI. Siapa yg untung jika MAGERAN di laksanakan.

      TUAN BUDIN PERLU BUAT POSTING BARU ISU MAGERAN sebelum MALAYSIABODOHKINI YG SIARKAN.

      Delete

    3. Jika di ikutkan Baginda Sultan Johor ada sebab untuk kena kan Mahathir kerana isu tanah yang di jual pada China.

      Sudah tentu puak UMNO ternanti-nanti Baginda Sultan Johor menyambut isu tersebut. Tapi jangkaan UMNO termasuk saya meleset.

      Baginda Sultan Johor lah terawal yang berkata " saya pun terasa bila bangsa bugis di sebut"

      Ini bermakna Baginda Sultan Johor tidak menghadapi masalah mana-mana pihak jadi Kerajaan.

      Daulat Tuanku.


      Dan sudah tentu Baginda Sultan Johor ada cara Baginda tersendiri menangani isu MB Johor berhubung siasatan SPRM yang bocor.

      Daulat Tuanku.

      Delete

    4. Sebenarnya titah Tuanku Sultan lebih kepada Najib sebab mengaku Pahlawan Bugis.. sebelum tidak jadi saman WSJ pada hari Selasa.

      Jika dah mengaku Pahlawan Bugis, saman WSJ pula tak berani. Malu dan tercemar nama Tuanku Sultan yang keturunan Bugis.

      Rupa-rupanya si Najib bukan Pahlawan tetapi.....

      Delete
    5. Kenapa dibangkitkan Baginda Sultan Johor, Kejora? Masih nak melaga-lagakan Istana Johor dgn rakyat bawahan ker? Bukankah Baginda Sultan Johor dan menyatakan baginda tidak akan lagi sebut apa2 yg berkait dgn Tun Mahathir?

      Haramjadah betul si Kejora lahanat ini...!!

      Delete

  12. Dah satu lepas... yang dua tu pun kira lepas lah.

    Azmin pun sengaja lah di 'terlepaskan' walhal kes anak saudara Azmin bukan apa pun. Salah ke ada RM 4 juta dalam rumah kalau ia nya hasil dari syarikat yang sah dan tak ada... tak ada se butir pasir pun yang di curi. Buat apa curi pasir kalau yang dah ada pun lebih dari cukup. Tamak? Tak mungkin sebab mereka tidak ada masalah untuk mohon di beri kebenaran untuk mengorek pasir di Selangor. Pasir memang sentiasa diperlukan. Kalau tak, Syarikat lain yang korek.

    Itu lah sebabnya Azmin kata bermotif kan politik.

    Bukan nak mengapi-apikan tapi siapa yang lebih berpengaruh? Anak Raja atau UMNO?

    Jika tidak kerana Anak Raja yang dedahkan dah habis duit MARA.

    Semua, dari Istana hingga lah ke rakyat terutama yang cerdik pandai termasuk mufti mesti berani berubah. Masa untuk betulkan UMNO akan merugikan semua dan jangan bagi peluang lagi kerana ibarat bermain api, kampung yang terbakar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana pulaaak hal dengan anak orang yg buat wayang lucah dan beli kediaman mewah berbilion2.......berrrjoli sakan dengan sigemok sepet kat New York tuuu???

      Senyaaapp jer........tak nak siasat ke dah jadi halal toiyyiban, tak ada kes??

      Delete
  13. Jika siasatan sprm terbukti benar adakah pihak yang membuat tuduhan boleh di anggap membuat repot palsu di mana hukumannya adalah 10 tahun penjara. Apakah peranan mahkamah khas yg di tubuhkan untuk membicarakan kaum kerabat di raja. Jika anuar sudah memaafkan maknanya pihak menuduh sudah terlepas. Tapi Malaysia tetap kalah kpd korea utara di sebabkan kegagalan anuar memjadi calon dan bertanding presiden FAM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM kata tak cukup bukti. Bukan kata Anuar tak melakukannya.

      Padahal duit dah keluar dan di luluskan tanpa pengetahuan Lembaga dan Menteri.

      Itu pun satu kesalahan tetapi bagi SPRM itu kesalahan dalam MARA dan MARA lah yang ambil tindakan.

      Begitu juga kes Felda.

      Jika tidak di tangani yang rugi kita, rakyat. Semua Kerajaan Negeri akan buka Syarikat seperti Syarikat Menteri Besar dan semua kesalahan di ambil tindakan mengikut peraturan Syarikat.

      Kalau tak nak tumbangkan UMNO, macai kena fikirlah ubah cara sistem yang merugikan rakyat.

      Delete
    2. Oh bila Anuar jadi calon bertanding presiden FAM dan menang; Malaysia menang ke kpd Korea Utara? SubhanAllah Allah satu je tuan Anon 0907...

      Delete
    3. Semua rangkaian penyamun memang tak boleh dipercayai.

      Perompak pencuri penyamun = 1 kepala bapak.

      Delete
  14. Apa nak jadi,apa nak jadi
    SM Salim pernah menyanyi
    Kesalahan kroni perap di baldi
    Semuanya senyap tidak berbunyi!

    Apa nak jadi,apa nak jadi
    Ada orang dah ceraikan bini
    Bini dah jadi biang keladi
    Sama Tok Ketua ke Bali berani..

    Apa nak jadi,apa nak jadi
    Yang buat salah tak cukup bukti
    Kalau yang sana hukuman dah ready
    dapat pulak bukti berpeti!

    Apa nak jadi,apa nak jadi
    Negarawan ulung sengaja dicaci
    Pengkhianat negara sanggup mengabdi
    Dijilat digosok berak dicuci!

    Apa nak jadi,apa nak jadi
    Ku bayar,ku beli tidak berfungsi
    Wangku banyak dah jadi badi
    Si tua pulak semangatnya besi!

    Apa nak jadi,apa nak jadi
    Tetiba aku kalah begini
    Rupanya rakyat sokong tak sudi
    Kepala bapak menteri2 ku ini..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabaasss Bro Fan Tun....
      Nukilan terrrbaikk !!

      Kalo ada rezeki kita baca pantun dari Bro Perak Man pulaakkk...

      Kita di ambang PRU14
      Ayoh.....lawan tetap lawan !!

      Salam perjuangan yeooppp....

      Delete
  15. Tuan Budin, tak perlu ada persoalan lagi, memang boleh jangka pun. Bagaimana mahu menegakkan integriti jabatan, sedangkan Chief Apache Kantoi ngentot diBali. Alamat terpaksa menghambakan diri, daripada terdedah kemaluan diri. IntegriTi terpaksa dihumban ketepi. Nampak tak permainan ini, siapa pemain dan siapa dipermainkan. SISTEM UDAH KORUP.Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  16. Keengganan pemerintah Malaysia (UMNO BN) selama ini untuk mewujudkan badan siasatan rasuah yang 100% bebas dan tidak di bawah telunjuk Perdana Menteri adalah punca dan sebab kenapa rasuah dan korupsi berleluasa dan makin menjadi sekarang ini. Ini adalah bukti bahawa UMNO BN selama memerintah negara tidak serius untuk membasmi rasuah. PM dan UMNO BN sengaja membiarkan lompong dan "pukat koyak rabak" ini terus dikekalkan begitu agar mereka yang dipuncak kekuasaan mudah untuk bermaharajalela lela mengaut kekayaan negara ke kantung masing masing secara haram dengan memanipulasi kelemahan undang undang dan penguatkuasaan yang sengaja dibiarkan begitu.

    Inilah punca utama kenapa kehilangan wang negara berbilion setiap tahun tidak dapat dikesan dan pelakunya gagal dibawa kemuka pengadilan dan ianya terus berlaku saban tahun. Negara kita yang kaya sumber alam ini hanya telah mengkayakan sekelompok elit penguasa saja sedang rakyat kebanyakan kekal terus hidup susah. Selagi perkara ini tidak ditangani, jangan bermimpi untuk Malaysia ini bebas dari rasuah dan korupsi dan jangan harap majoriti rakyat dapat dibela.

    Kita sebagai rakyat Malaysia WAJIB jatuhkan PM Najb serta UMNO BN dan gantikan dengan sebuah kerajaan baru yang boleh menjanjikan dan memastikan badan pencegahan rasuah seperti SPRM serta badan badan penguatkuasaan serta institusi undang undang dan kehakiman 100% bebas dari penguasaan PM dan mereka wajib melapor terus ke parlimen & Yang Di Pertuan Agung. Negara negara jiran terdekat seperti Indonesia dan Thailand misalnya telah jauh meninggalkan kta dalam soal ini dan ini antara sebab kenapa tata kelola kewangan mereka jauh lebih baik dan kebocoran wang negara mereka tidak sekronik apa yang Malaysia hadapi sekian lama malah makin meruncing sampai sekarang ini.

    Kita tiada pilihan lain melainkan menumbangkan UMNO BN dan memberi jalan kepada politikus lain yang lebih prihatin dan serius dalam soal ini. Ayuh sama sama kita lakukan perubahan ini demi rakyat kebanyakan yang wajar mendapat lebih banyak faedah dari negara yang kaya sumber dan khazanah alam ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Bro.

      Delete
    2. Semua nak dia jgk lantik ape boleh buat.dia rekomen agong sign jer.

      Delete
    3. Insha-Allah kalo Pakatan menang PRU14....banyak pindaan akan dibuat.

      Paling utama.......kuasa dan tempoh khidmat PM akan dihadkan sebab ini negara bukan kepala bapak dia punya.

      Delete
  17. Sedeh bila pegawai sprm yg jujur dan amanah bekerja ditukarkan, unit dipecahkan, ditekan dan akhirnya meletakkan jawatan.

    Siapa yang wujudkan sprm dan apa tujuan diwujudkan? Kalau tak mahu disiasat, tutup saja sprm, kan mudah. Ada pun macam takde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM ternyata gagal.Diharap selepas jatuh kerajaan rejim Najib ini,maka eloklah SPRM ditutup terus kerana ianya juga sudah mengkhianati amanah.

      Delete
  18. You are only corrupt when you leave UMNO. Takde yg kena charge kat mahkamah. Semua akan lepas dan siap boleh gi holiday lagi. Tapi jangan umum keluar UMNO. Kejap lagi sampailah polis atau Sprm. Biasalah tu. Maknanya presiden FAM silaplah ni. Org yg suci disangka tidak. Sampai tak ada bukti langsung. Hebat betul UMNO ni. Hanya yg berani je boleh keluar parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, you become 'clean' as a new born baby when you join PH. Refer AI, TDM and TSMY. You can google so many bad things said about them by opposition before. As soon as they join Pakatan all is forgiven and forgotten. This is the Pakatan 'magic'.

      Delete
    2. Its not about become clean mr j
      Its about political maturity
      Its about remorse
      Its about repent
      Awakening mr j
      Death chased all live creature
      Expecially human
      We all be met our omnipotent mr j
      By force or not

      Delete
  19. http://khairulryezal.blogspot.my/2017/12/kampung-tok-subuh-akhirnya-diroboh.html?m=1


    NI LA AKIBAT DIANGKAT PEMIMPIN UTAMA DOLU2
    SUMA YANG DI ANGKAT AKHIR JADI BARUA APEK..
    CUKUP2 LA ANGKAT PEMIMPON UTARA SELALU
    PERANGAI &C AKAP MEREKA SUMA MCM PANTEK..!!


    KIKIKIKIKI..

    BERAMBOSSSS BARUA DAP@SINNGAPORK... PRU SINGAPORK TUNGGU KAMI DATANG...

    SAJA RAK BERSIARAN 1 MINGGU... KIKIKI..

    RENUNG2 KAN PANTUN BERFAKTA DI ATAS

    RENUNG2KA DAN SELAMAT BERAMAL.... KIKIKIKI..

    BERAMBOSSSSS.....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib kena selepuk bila Presiden Turki dalam ucapan perasmian Persidangan Tergempar OIC menyatakan Islam tidak kuat kerana pemimpin2 negara Islam saling berbalah sesama sendiri dgn fahaman berpuak-puak (syiah, ahli sunnah, dll) dan ada pula yg bersahabat dgn Zionis Israel & Amerika. Dia kata dia Orang Islam, bukan Islam Syiah maupun Islam Sunnah (satu pukulan untuk Islam Pas & Islam Melayu UMNO).

      Masih ingat tak Najib kata pd Trump baru2 ini..."Your enemy is my enemy".

      Trump awal2 lagi (sewaktu kempen p/raya Amerika) memang memusuhi Islam hingga beliau satu ketika dulu dibalun oleh bekas Juara Tinju Heavyweight Dunia, Muhammad Ali.

      Delete
  20. '1mdb is kleptocracy at its worst'
    - US AG


    Sessions said “allegedly corrupt officials” in 1MDB had reportedly spent US$200 million on real estate in Southern California and New York, US$130 million on artwork, invested US$100 million in an American music label and US$265 million on a yacht.

    “In total, 1MDB officials allegedly laundered more than US$4.5 billion in funds through a complex web of opaque transactions and fraudulent shell companies, with bank accounts in countries ranging from Switzerland and Singapore to Luxembourg and the United States,” Sessions told the international audience at the forum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab AG Pandir Ali tidak mahu memberi kerjasama, ianya menghambat & melengah-lengahkan siasatan pihak DOJ & FBI.

      Bila KERA-taJAAN Borosmah Najib tumbang nanti, barulah proses pendakwaan berlunaskan Undang-Undang akan berjalan licin.

      Delete
  21. Kat malaysia ni kalau buat sesuatu yg mungkar pastu nak selamat senang jer..jadi lah penyokong tegar umno atau
    Kerap memuji najib kompom lepas dari hukuman dunia.

    Tgok si jamal segala macam hal dia buat sesuka hati sampai tahap mghina bgsa lain,memukul dan menyerang sesiapa yg tak sehaluan ideologi ,membuat provokasi di tempt awam dan sbagainya...begitu jgk menteri2 yang diamanahkan mentakbir syarikat perbadanan atau GLC serta badan berkanun utama.bila ada pendedahan cepat2 declare bersih tapi hasil siasatan dan dokumen tak disertakan,patut present kat parlimen sb mereka yg dikaitkan adalah penjaga amanah kepunyaan rakyat malaysia..


    Di mana ketelusannya ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu anuat ni Kalu btul tak slah tunjuk la dokumen sah penajaan.betul ke guna saluran betul atau men pintu blkg jgk mcm derma si bugis...pusing sana sini alih- alih kementerian plk kne bayar berbillion

      Delete
  22. Annuar Musa
    Isa Samad
    Musa Aman
    Zahid Hamidi
    Tungku Nan Bo Ti Nan
    Bung Mokhtar
    KJ
    Azalina Othman
    Adnan Yaacob
    Khaled Nordin

    Nama2 BESAR umno yg terpalit dgn skandal rasuah/korup skala BESAR melibatkan berjuta-juta di peringkat antarabangsa maupun dalam negara.

    Kalau KEPALA dah bermain taik, sampai ke ekor pun akan berlumuran dgn taik juga, tak gitu....??

    Jika sesiapa nak tahu cerita lanjut, pilihlah nama yg tersenarai di atas, saya siap menghuraikannya.

    Salam Perjuangan....!!


    ReplyDelete
  23. Kita sebagai rakyat Msia yang waras, sepatutnya berbangga dengan agensi2 penguatkuasa spt SPRM dan PDRM yang ternyata telah melaksanakan segala amanah dant/jawab yang telah diberikan kepada mereka dengan penuh profesional dan bertintegriti.
    Tanpa mereka tak mungkin kita akan dapat hidup dengan aman dan damai tanpa sebarang masaalah yang membebankan hidup kita. Mahu tak mahu, kita perlu angkat topi kepada SPRM, yang sehingga kini berjaya menyelesaikan kes2 besar tanpa mengira bulu, tanpa mengira dari kerajaan atau pembangkang. Kes Exco perumahan Johor dan Piee Pedal adalah cth terbaik.
    Kita jangan terlalu gelojoh menyalahkan dan menuduh mereka bersikap prejudis tanpa dan bias, tanpa meletakkan diri kita dalam kasut mereka. Mereka takkan sesuka hati melepaskan seseorang dari pertuduhan bersalah tanpa melalui penyiasatan yang cukup terperinci, telus dan adil kepada semua. Kenapa masih nak dipertikaikan keputusan yang dibuat oleh SPRM tu..dah ternyaat takde bukti yang mencukupi, terima ajelah dengan berlapang dada.
    Bewrkaitan dengan kes Felcra dan Felda tu, siastan terperinci sedang dilakukan dengan giatnya, SPRM dalam proses mengumpul bukti2 dan keterangan yang releven..jadi janganlah kita memberikan tekanan yang tak sepatutnya kepada mereka dalam menjalankan tugas..jangan ganggu mereka dengan membuat judgement yang boleh compromisekan kes2 tersebut.
    Inilah masaalah kita, sentiasa saja tergopoh2 nak menjatuhkan hukuman, tanpa memberi ruang dan peluang untuk memberi pihak2 yang terlibat didakwa dan dibicarkan di mahkamah secar adil..tak gunalah macam tu kalau kita ada sistem kehakiman, kalau kita sendiri yang tak meletakkan sepenuh kepercayaan kepada mereka !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul geng "kepala bapak kau" tu benar dan jujur nak hapus rasuah, kenapa SPRM terus perlu bertanggung away terhadap PM "kepala bapak kau" dan bukan bebas melapor terus kepada parlimen Dan Yg Di Pertuan Agung?. Kenapa tak pinda hal ini?. Dan kalau "kepala bapak kau" nak hapus rasuah dan ikhlas selama ini, pasal apa hanya " PM kepala bapak kau" memandai2 mandai OSA kan dokumen siasatan JAN (Jabatan Audit Negara) yang selama ini adalah dokumen awam?. "Kepala bapak kau" nak sembunyi apa?. Sampai mampus ah kau menjilat bontot "kepala bapak kau" dan terus baghal menelan hanyir dan bontotnya itu. Dah lah bodoh, ditunjuk pula sifat baghal tu. Kes sekupang dua siasat ada lah bukti rasuah, kes lesap bilion dan ratusan juta, memanjang Tak cukup bukti dan tak der kes walhal laporan audit tahunan jelas membuktikan billion billion duit negara lesap. Siapa mentekedarah? Dah tentu lah kerana ada toyol "kepala bapak kau" tu. Sadisnya GengNajib penjilat dedak ni.

      Delete
    2. Adoii..nak harap SPRM, si ikan bilis tangkap penyamun besar, jerung MO1 yang korup, sampai kiamat pun tak dapat. Kena tempias bersin jerung pun, terpelanting bilis bilis tu macam sebelum ni. Hang ganti la bilis mana pun, jerung cuma gelak sakan saja sambil terus menyamun dan korup. Sampai GengNajib mati berulat pun, bilis tetap bilis dan jerung tetap jerung. Rakyat jangan jadi bodoh atau biar diperbodoh terus macam GengNajib yang tak ada otak untuk fikir rasional, biar GengNajib saja terus diperbodohkan kerana mungkin sudah takdir mereka dicipta untuk kekal bodoh begitu

      Delete
    3. Isu 1mdb, Felda, Mara, air Sabah, Kementerian belia, klang gate dan kejadah apa lagi hanya akan boleh diselesaikan dan perompak/perasuah cuma akan tertangkap setelah UMNO BN DITUMBANGKAN dan kerajaan baru dibentuk. Ni saja jalan penyelesaian terbaik dan berkesan. apa yang ada sekarang ni hanya wayang tongkoi saja dan percayalah, SPRM akan drag dan lambatkan hasil siasatan hingga pilihanraya. Semua wayang kelentong saja, nak tarik keyakinan rakyat kembali sokong kepala bapak kau itu.

      Delete
    4. Setahun di siasat tak cukup bukti...? Apa yang di siasat lama sangat..?

      Kalau tak cukup bukti bermakna ada bukti juga lah.. dari situ cari lah bukti lain yang berkaitan..

      Sebenarnya bukti yang ada dah cukup sebab kes hanya melibatkan satu orang bukan macam 1MDB.. Pak Arab pun terlibat..

      Delete
  24. GengSTER Najib ni hidup lagi. Semalam kena tibai cukup cukup dalam blog ni rupenyer tak terkesan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib yang sekor ni mana lagi dia nak berambus . Kulit tebal beb ... sama tebal dengan kulit mak badak sumbu !!

      Tambahan lagi , fulus masuk lebat hasil bertani di blog Tn Budin ni .

      Delete
    2. Pak diny..itulah kelebihannya berbudi pada tanah...memang lebatlah masuk fulus, makin bertambah2 berkat rezeki tu...boleh lah dibuat pusingan modal untuk syarikat eksport kecil2an hasil2 sayuran dan buah2an ke Spore saya tu. Pak diny nak join venture sama tak mengembangkan syarikat tu?

      Delete
    3. Untung kita bagi sama rata..saya 80%...Pak diny 20%...setuju tak? Kalau jadik, kita boleh bicangkan lebih lanjut masa Hi Tea kat rumah Pak Rahman JPC di Shah Alam tu nanti k!

      Delete
    4. weiii matpork@BERAMBOSSSS,
      ni lu punya geng -gengSTERnajib- bantu singapork ni pe hal?lu kan mau perang sama singapore?
      oooooo.....kena geng sendiri sonyap ye? dasar munafik kamu semua!!!!!!

      Delete
    5. TK banyak2 nak Geng najib atas pelawaan kamu itu .

      Pertama ... pertanian kontan bukannya kemahiran saya .

      Kedua ....untung bagi sama rata ...80/20 . Kata sama rata , mengapa kamu 80% manakala saya 20% ??

      Lebih dari itu , cerita bab agro~business kamu ni tak lebih hanya gebang kamu saja !!!

      Delete
  25. Rakyat Msia ingin mengucapkan setinggi2 tahniah tak terhingga kepada DSNR, kerana telah dianugerahi Bintang King Hammad order of Development dari Raja Bahrain. Adalah difahamkan bahawa anugerah ini adalah yang pertama diberikan kepada pemimpin negara dari Asia Timur sebaagi menghormati jasa2 yang telah diberikan oleh DSNR dalam uasaha2nya yang berterusan untuk mempromote keamanan dan kestabilan di dalam dunia islam.
    King Salman dari KSA dan Erdogan pun belum pernah menerima bintang kebesaran ini. Tak hairanlah negara2 islam lain di dunia ini berlumba2 untuk memberi pelbaagi anugerah kepaad DSNR...mereka sedar hanya DSNRlah harapan terakhir dunia islam untuk terus mempertahankan maruah dan sinar islam agar tidak sewenang2nya diinjak dan diperlekehkan sesuka hati oleh negara2 kufar, khususnya US dan Israel.
    Betapa beruntungnya Msia yang mempunyai pemimpin spt DSNR ini..dia pasti menjadi cemburuan seluruh dunia islam dewasa ini!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menyarung rantai emas ke leher kaldai.

      Kaldai belaan Trump..

      Delete
    2. Tak siapa yg nak heran dgn anugerah dari negara yg berusia satu tahun ketika Tun Mahathir bersara pd tahun 2003.

      Tak ada apa keistimewaan ttg negara berkenaan, nama rajanya tidak dikenali ramai. Selama ini pun negara Bahrain tak pernah wujud dalam peta dunia.

      Ada sekor berok ma'rip bukan main heboh bila ayam jantannya bertelor baru sebiji.

      Delete
    3. Wak Suman...inilah cth orang yang hasad dengki dan cemburu bertahta di hatinya, sebijik macam mentornya TDM tu. Dia bukan boleh tengok pentadbiran DSNR lebih baik dan dihargai serta disanjung oleh pemimpin negara2 luar. Kalu di zaman TDM, boleh dibilang dengan jari anugerah peringkat dunia yang diterimanya..ialah, sapalah nak beri pada orang yang mulut macam longkang, main langgar semacam aje tanpa mengambil kira kesan negatifnya kepada hubungan atarabangsa Malysia ketika itu. Tanyalah diplomatic circle Msia..semuanya masih terasa kesan negatif tersebut hingga ke hari ini. Tidak keterlaluan, di masa era TDMlah..kita dianggap sebagai pariah A/bangsa..dan kini DSNR terpaksa berhempas pulas untuk merectify segala kesilapan yang telah dilakukan oleh TDM...adil ke macam ni?

      Delete
    4. gn, cuba cerita orang luar mana yg puji jibo kau??? yang selalu aku jumpa, ketawakan adala....pm sarkas!

      Delete
    5. pak othaman, gn najib lupa kot. ye la...kan selalu lupa.

      hari tu selepuk kena kat batnag hidung, pm ukraine depan mata jibo, dia puji tun. mana la nak taruh muka.

      tak tido mlm agaknya. ni gn nak sedapkan hati, sendiri kena puji la....

      Delete
    6. Dad....

      Did you watch the recent OIC summit?

      Oh I see...Najib di Persidangan Tergempar OIC memang hebat.

      - Biasanya PM Malaysia duduk di Main Table dan menjadi tumpuan serta salah seorang ucaptama/main speaker. Kenapa kali ini tidak, yer?

      - Berpandukan teks yg disediakan, Najib berucap agak hambar macam pembaca berita tv tahun 70an, mendatar & kaku. Isinya juga stereo-type.

      - Ucapan presiden Turki spontan tanpa teks yg mengupas secara detail apa masalah, kenapa bermasalah & bagaimana nak mengatasi masalah. Ini mengingatkan kita akan kehebatan Tun Mahathir ketika mewakili negara.

      - Najib tidak kelihatan di barisan depan ketika photo session (hanya di barisan kedua) tapi Pak Jokowi pulak yg menonjol di depan dgn Presiden Turki.

      Delete
    7. Fuyooo Wak Suman...ni bukan sikit2 punya jeles dan cemburu dah wak ni...dah sampai ke tahap maksima..sampai langit ke 7 gamaknya pulak. Kalau nak bandingkan dengan ucapan Madey Kutty berkaitan dengan demonstrasi bantahan terhaadp US tu lagi teruk...Madey takde langsung sentuh mengenai penderitaan umat Islam Palestin dan kekejaman Zionis dan sekutunya US..tapi dipenuhi dengan memaki hamun dan mecerca DSNR pulak...apa citer tu ye wak?

      Delete
    8. Masih ingat tak Najib kata pd Trump baru2 ini..."Your enemy is our enemy".

      Kenapa Najib begitu teruja dgn Trump yg dari awal2 lagi satu dunia tahu (sebelum jadi pressiden kempen Amerika) memang memusuhi Islam hingga beliau satu ketika dulu dibalun oleh bekas Juara Tinju Heavyweight Dunia, Muhammad Ali.

      Apalah malangnya negara ini mempunyai PM yg tidak ada jati diri sebagai seorang Islam sejati, apatah lagi sebagai pemimpin.....!!

      Delete
  26. Planet baru telah di temui menyerupai bumi..

    Harap Kat situ tak ada lah UMNO dan PAS.. tak ujud lah makhluk yang bernama Najib dan Hadi..

    ReplyDelete
  27. Mengkut laporan terkini dari pejabat AG Msia, Peguam negara US tidak aakn meminta banyauan dari AG Msia dalam penyiasatan kes 1 MDB.
    Ini adalah sesuatu tindakan yang amat2 pelik oleh AG us iaitu Sessions, memandangkan kerajaan Msia dan TS Apandandi, telah pun menyatakan persetujuan untuk memberi k/sama sepenuhnya kepada Sessions dan AG Switzerland dalam penyiasatan tersebut. Telah berkali2 TSAA menegaskan, tiada apa2 keperluan untuk disembunyikan dalam hal tersebut, memandangkan siasatan dalaman yang telah dilakukan oleh SPRM, PDRM, BNM dan Pejabat AG sendiri telah membuktikan tiada sebarang s/laku jenayah yang boleh mengaitkan DSNR dalam kes tersebut..dan PAC juga memutuskan segala urus niaga 1MDB adalah compliance dengan undang2 negara yang sedia ada.
    Mengikut pejabat AG, berkemungkinan besar Sessions dan AG Switzerland tidak meminta bantuan AG Msia adalah disebabkan oleh terdapatnya bukti2 dan keterangan terkini yang mendedahkan segala apa dokumen2 dan bukti2 yang ada ditangan mereka adalah palsu dan sengaja direka2 oleh pihak2 tertentu yang berkepentingan politik...iaitu untuk mengaibkan nama baik DSNR dan seterusnya cubaan terang2an untuk mensabotaj ekonomi negara. Dalang2 tersebut sememangnya telah dikenalpasti oleh pihak berkuasa US dan Swiss dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk didedahkan dan dibawa ke muka pengadilan. PDRM dan SPRM juga diberitakan telah membentuk Task Force untk menyiasat dalang besar atau mastermind, yang dipercayai mempunyai dana yang cukup besar dan mantan pemimpin negara. Tidak dinyatakan sapa pemimpin yang dimaksudkan tersebut.
    Dari awal lagi, rakyat Msia langsung tidak mempercayai segala fitnah dan dakwaan jijik yang dilemparkan terhadap DSNR dan 1 MDB ni...tapi dengan pendedahan pejabat AG tersebut dan kenyataan Sessions, dapatlah kita sebagai rakyat yang waras membuat kesimpulan bahawa, sememangnya terdapat tangan2 ghaib yang bermotifkan plotik dalam segala tuduhan2 tak berasas terhadap 1 MDB ni. Nampaknya, terbongkar lagi sekali segala perancangan jijik dan kotor mereka selama ini..samalah jugak spt terbongkarnya konspirasi oleh TDM, Din Pagoh, Boboi Botak dan 3 TS untuk menjatuhkan DSNR melalui proses undi tak percaya oleh MP2, yang ternyata tak mendapat sambutan...teruslah menggigit jari kau orang ...jangan mati tersedak kuku sudahlah yeee!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa.... menurut AG M'sia yg bernama Pandir Ali kah....??

      Pandir Alui yg membakul-sampahkan 'Kertas Pertuduahn' terhadap Najib besera bukti2 lengkap. Pandir Ali yg tak semena-mena dilantik Najib untuk menggantikan AG TS Ghani Patail yg bertanggung-jawab menyiapkan siasatan dan 'Kertas Pertudahan' itu, kemudian dianiaya oleh Najib tak pasal2 dibuang kerja atas alasan tak munasabah konon TS Gnani Patail tak sihat.

      Pegi daaaaa.....!!

      Delete
    2. Sdra Othman ,

      Mangkok hayun si Geng Najib ni bukan cakap ikut mulut ...dia cakap ikut buntut !

      " Switzerland had TWICE asked Malaysia for mutual legal assistance , Micheal Lauber, the Swiss AG , said in an interview ."

      On both occasion , it was rebuffed by the Malaysian AG .

      go to ....www.ft.com/content/a3a11718-a752-11e6-8898-79a99e2a4de6
      for further details ..

      Delete
    3. Geng Najib manusia munafik yang cuba menukar cerita benar menjadi palsu.
      Semoga Allah memberi petunjuk kepada mu 'Geng Najib'.

      Delete
  28. Dia 'harapan dunia Islam'
    Tuu diaa mimpi semalam
    Melutut sekali pi jumpa Trump
    Agaknya biar Palestine karam!!

    Your enemy is my enemy
    Palestine sama kita dok buli
    Saya jugak nak bantu ekonomi
    Pasai DOJ hang jangan peduli!

    Bila dia berangkat pulang
    Mesti Presiden rasa tercengang
    Orang fakir yg nampak tulang
    Nak bantu si kaya nampaklah bangang!

    Sebutir pingat dah cuci salah
    Satu dunia tahunya helah
    Negara sendiri rakyat berbalah
    Disuruh undur tak mahu mengalah!

    Pencacai pendedak disuruh cover
    6% pelbagai rupa
    Adalah sorang dipanggil Mat over
    Saya yg tampar bos jangan lupa..?

    Konon pertahan maruah Islam
    Harta negara habis ditaram
    Cakap berbelit siang dan malam
    Bilalah nak undi..rakyat dah geram!





    ReplyDelete
  29. Dalam salah satu kertas pertuduhan di atas, pengurus bank Falcon di Singapura, Jens fred Sturzenegger telah didapati bersalah bersubahat dan meluluskan transaksi-transaksi yang mencurigakan yakni pemindahan wang haram yang datangnya dari 1MDB.

    Terdapat 16 kertas pertuduhan kesemuanya dan salah satu daripadanya adalah menipu pihak polis Singapura dengan mengatakan dia tidak pernah berjumpa dengan Jho Low. Dia hanya berjumpa dengan Eric Tan, pemilik syarikat Tanore dan Blackstone Asia.

    Walau bagaimanapun, siasatan polis Singapura membongkar bahawa Jho Low dan Eric Tan adalah orang yang sama, walaupun mempunyai passport berasingan! Ini bermakna Jho Low mempunyai dua identiti dan dua passport berlainan!

    Kertas siasatan mendapati, Jho Low telah mengarahkan Sturzeneggger untuk meluluskan pemindahan wang berbillion-billion ringgit dari beberapa akaun untuk masuk ke dalam akaunnya di dalam syarikat Tanore:

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perbualan-perbualan telefon antara Sturzenegger dan Jho Low serta CEO Falcon Bank kepada pengerusinya turut direkodkan dan disiarkan di dalam mahkamah. Antara lain, CEO Falcon Bank (Eduardo Leeman) memarahi Jho Low kerana dokumentasi yang mereka terima untuk meluluskan transaksi itu tidak masuk akal:

      c2gtxgyuuaanli0-jpg-large

      Dia juga berkata kepada pengerusinya bahawa dokumentasi yang diberikan oleh Jho Low tidak lengkap dan hanya ‘cut & paste’ sahaja:

      “But between you and me, Mohammed, the rest of the documentation, which our friend in Malaysia has delivered, is absolutely ridiculous. This is exactly that kind of issue which is gonna get everybody in trouble. This is done not professionally, unprepared, amateurish at best. The documentation they’re sending me is a joke… How can you send hundreds of millions of dollars with documentation, you know, nine million here, 20 million there, no signatures on the bill, it’s kind of cut and paste, and, and… I mean it’s ridiculous!” – kata Leeman kepada Pengerusi Falcon Bank, Mohammed AlHusseiny.

      Dan kita semua telah melihat dengan sendiri pembongkaran oleh suratkhabar Wall Street Journal mengenai wang sebanyak USD681 juta (RM2.6 billion mengikut kadar matawang ketika itu) yang telah masuk ke dalam akaun Najib sendiri:

      Delete
    2. Di dalam penyata bank di atas, tertera nama syarikat Tanore Finance milik Jho Low. wang sebanyak USD620 juta telah dimasukkan pada 21 Mac 2013 dan sebanyak USD61 juta lagi telah dimasukkan pada 25 Mac 2013.

      Kesemua transaksi ini telah benar-benar berlaku. Tahun lepas, media Australia telah mendedahkan surat surat pengakuan yang kononnya terdapat seorang putera arab yang akan memberi berbillion wang kepada Najib melalui akaun milik syarikatnya bernama Blackstone Asia dan Tanore! Sejak bila Jho Low @ Eric Tan itu seorang seorang Putera Arab?

      Delete
    3. JAN tidak dapat mengesahkan US$7bilion urusniaga oleh 1MDB.
      Urusniaga itu diperincikan sbg berikut :-
      US$1.03bilion kpd Good Star Limited
      US$3.51bilion kpd Aabar PJS Limited
      US$940 juta di BSI Bank Singapore
      US$1.56bilion pelaburan di dana pelaburan asing.
      Ini lah jumlah duit 1MDB yg hilang , MO1 ada sebut angka2 ini tapi diputar belit termasuk oleh Geng2 Najis KBK pukimak haramjadah jembalang tanah!

      Delete
    4. 22.50...Kau tak rasa pelikke sampai sekarang ni DOJ atau AG Swiss takde pun buat pertuduhan rasmi terhadap DSNR, Jho Low atau Riza Azeez berkaitan dengan segala urus niaga 1MDB yang mereka dakwa penuh dengan penipuan dan ktidak akuran undang2 tu. Kalau setakat disita segala penthouse, apartment, lukisan2 tu semuanya tak memberi apa2 makna..biasalah dalam menjalankan siasatan, DOJ akan membekukan segala aset2 tersebut..kini mereka dapati takde kes yang mengaitkan pihak2 tertuduh dengan tuduhan money laundering tu , tak lama lagi aset2 tersebut pasti akan diserahkan balik kepada yang empunyanya iaitu Riza dan Jho Low. Mereka sedar , bukan dalam jurisdiction mereka untuk terus membekukan aset2 tersebut.
      kenyataan Sissons dalam seminar Asset Recovery baru2 ni, berkaiatan dengan 1 MDB dibuat sebelum DOJ dan AG Swiss mendapat maklumat terkini yang ada kaitan dengan penyiasatan mereka.
      Mengikut WSJ dan CNN, DOJ dan AG US akan membuat PC dalam masa yang terdekat untuk membetulkan segala kesilapan mereka sebelum ini, iaitu membuat tuduhan terhadap MO1, Riza dan Jho Low berdasarkan maklumat2 palsu yang mengelirukan para penyiasat DOJ , US AG dan Swiss AG. Adalah di fahamkan, maklumat terkini yang didedahkan oleh Prince Al Taraki, yang ditahan oleh anak King Salman dalam OPS anti korupsi baru2 ni di Arab Saudi, melepaskan DSNR dan Jho Low dari sebarang keterlibaatn dengan kes 1MDB. Kita sama2 tunggu akan PC US AG tersebut...dan moga2 ia kan dapat menyelesaikan isu ini once and for all...period!

      Delete
    5. Almunafikun.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...