Thursday 28 December 2017

SELAIN 1MDB, ISU TANAH FELDA AKAN MEMUDAHKAN LAGI NAJIB TERSUNGKUR DARIPADA SINGGAHSANA PUTRAJAYA


Walaupun Najib Razak sudah sedia terbelit dengan pelbagai isu dan masalah sejak menjadi Perdana Menteri pada 2009, penolakan yang lebih besar terhadapnya bermula sebaik meletusnya skandal 1MDB dan pendedahan tentang kemasukan wang RM2,600 juta ke dalam akaun peribadinya.

Sehingga sekarang pun, isu 1MDB dan derma RM2,600 juta itu terus menghantui UMNO dan BN serta membuatkan Najib masih dalam kesamaran sama ada mampu memenangi pilihanraya akan datang atau sebaliknya.

Isu itu secara umumnya membuatkan pengundi bandar, separa bandar, golongan pertengahan, orang muda dan bukan Melayu tidak lagi dapat menerima Najib sebagai Perdana Menteri untuk tempoh yang lebih lama.

Rata-ratanya  golongan tersebut sudah membuat keputusan siapa pilihan mereka dan hanya menunggu masa saja lagi untuk membuktikannya di kertas-kertas undi.

Dengan ketiadaan sokongan pengundi bandar, separa bandar, golongan pertengahan, orang muda dan bukan Melayu itu, satu-satunya penyendal yang tinggal buat UMNO dan BN daripada kuasa terus tertanggal ialah sokongan pengundi Melayu luar bandar dan peneroka Felda. 

Seperti biasa, umpan yang selalu digunakan untuk menjinakkan golongan ini ialah menakut-nakutkan mereka tentang DAP sambil menaburkan pelbagai habuan berupa wang atau imbuhan.

Tetapi, beban kenaikan kos sara hidup dan cukai GST sedikit-sebanyak mula melunturkan sokongan mereka kepada UMNO, BN dan kerajaan. 

Tambahan lagi janji Pakatan Harapan untuk menghapuskan GST dan menstabilkan harga minyak sebaik mengambil alih Putrajaya dilihat suatu kelegaan kepada beban kos sara hidup yang mereka tanggung selama ini.

Bagi peneroka Felda pula, meskipun pelbagai skandal, kerugian dan kehilangan wang membabitkan agensi itu terus berlaku, UMNO selalu mempunyai kelebihan dalam mendapatkan sokongan mereka atas kedudukan sebagai kerajaan yang sedang berkuasa.

Selain menakut-nakutkan tentang DAP, pelbagai tawaran dan imbuhan adalah mainan yang selalu digunakan untuk menjinakkan sokongan golongan peneroka kepada UMNO dan BN.

Selebihnya, didendangkan juga bahawa kononnya hanya UMNO dan BN saja yang dapat menjaga kebajikan golongan peneroka berbanding Pakatan Harapan yang belum diketahui kemampuannya.

Namun demikian, kehadiran Tun Mahathir mula menarik lebih sokongan golongan peneroka kepada Pakatan Harapan. Dalam beberapa kunjungan dan ceramah Pengerusi Pakatan Harapan itu ke kawasan-kawasan Felda, ribuan hadirin yang hadir adalah bukti bahawa golongan peneroka sudah mula mencelikkan mata mereka.

Sebelum ini tidak pernah program Pakatan Harapan mendapat sambutan yang melimpah di kawasan Felda, tetapi sejak adanya Tun Mahathir bersama gabungan pembangkang, semuanya sudah mula berubah.

Isu tanah Felda yang terlepas ke tangan sebuah syarikat swasta dalam keadaan mencurigakan sebagaimana ia menjadi isu hangat sekarang adalah satu lagi kelebihan yang ibarat bulan jatuh ke riba bagi Pakatan Harapan. 

Ramai peneroka didapati marah dan kecewa kerana di sebalik UMNO dan kerajaan mendabik dada sebagai pembela mereka,  dalam masa yang sama merekalah juga yang penggadainpaling bahaya.

Skandal terbaru Felda itu kini memungkinkan 54 kawasan Parlimen yang selama ini ditentukan kemenangannya oleh undi peneroka mula bergoyang dan tidak lagi selamat.

Dalam hal ini, jika kita masih ingat dalam manifesto Pakatan Harapan yang dibentangkan pada Oktober lalu, antara komitmen yang dijanjikan ialah menubuhkan RCI berkaitan 1MDB dan Felda selepas 100 hari mereka berjaya mengambil alih kerajaan.

Meskipun ketika komitmen itu dibentangkan, isu tanah Felda ini belum muncul lagi, tetapi ia dengan sendirinya menunjukkan Pakatan Harapan benar-benar serius, bukan saja untuk menangani semua isu Felda, bahkan juga untuk mengembalikannya sebagai institusi penting kepada negara serta terus bermanfaat kepada peneroka.

Maka, dengan terus memanfaatkan isu tanah Felda ini dengan sebaik-baiknya, di samping tidak melupakan isu 1MDB dan derma RM2,600 juta sebagai senjata utama menghadapi pilihanraya akan datang, Pakatan Harapan sebenarnya sedang berada di landasan yang betul untuk mencapai kejayaan menyelamatkan negara ini.

Isu tanah Felda ini yang mula didedahkan oleh media kerajaan sendiri pada hakikatnya sedang merobek secara perlahan-lahan satu-satunya asas yang selama ini penyelamat kepada kedudukan UMNO dan BN. 

Jika 15 atau 20 daripada 54 kerusi Felda saja pun dapat beralih berikutan kekecewaan, kemarahan dan sakit hati peneroka berhubung isu tanah tergadai itu, ia sudah lebih daripada cukup untuk membuatkan Najib tersungkur lebih awal daripada persada kuasanya. (ShahbudinHusin 28/12/2017).

92 comments:

  1. Persatuan Nelayan Pulau Pinang (Pen Mutiara) terus membantah projek tambakan laut di selatan perairan negeri ini kerana dikhuatiri boleh menjejaskan sumber pendapatan nelayan.

    Pengerusinya, Nazri Ahmad berkata, bantahan itu bukan bertujuan menghalang pembangunan yang nak dilaksanakan, sebaliknya kesan yang akan berlaku terhadap ekosistem hidupan laut untuk jangka masa panjang.

    ADVERTISING

    “Kita buat bantahan ini kerana kita merasakan projek tambakan laut bagi tujuan membina tiga pulau buatan ini sangat merugikan kami secara keseluruhan.

    “Kawasan ini akan ditambak sepenuhnya bermula daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) sehingga melepasi Sungai Batu. Saya amat kesal dengan kerajaan negeri kerana tidak memikirkan nasib nelayan,” katanya.

    Beliau berkata demikian semasa ucapan aluan sempena program jamuan rakyat bersama nelayan di pekarangan pantai Sungai Batu, Teluk Kumbar, di sini, semalam.

    Menurutnya, walaupun nelayan merupakan golongan minoriti yang mendatangkan pendapatan ekonomi yang kecil kepada kerajaan negeri, tetapi nasib hidup nelayan juga perlu dipertimbangkan untuk menyara kehidupan masing-masing.

    “Kami Persatuan Nelayan Pulau Pinang yakin dengan perjuangan kami dan tetap akan bantah projek ini walaupun ada kelulusan daripada kerajaan negeri mahupun kerajaan persekutuan.

    “Kami tak akan berhenti membantah projek ini sehingga kami terpaksa masuk lokap ataupun penjara, kami tak kisah,” katanya.

    Ujarnya, sebarang bentuk pampasan yang disalurkan kerajaan negeri bagi tujuan mendapatkan kelulusan untuk melaksanakan projek tambakan laut adalah dianggap sebagai rasuah kepada nelayan.

    “Menjadi tanggungjawab kita sebagai nelayan untuk pertahankan generasi kita. Janganlah sama sekali kita bekerjasama dengan kerajaan negeri semata-mata nak dapatkan keuntungan untuk diri sendiri.

    “Saya mewakili Persatuan Nelayan Pulau Pinang harap seluruh kepimpinan dapat membantu kita menyelesaikan kemelut ini dan mempertahankannya. Jangan ingat kita akan berhenti, kita akan lawan sampai akhir hayat,” katanya.

    Pada 18 Disember 2016, lebih 50 nelayan membantah projek tambakan laut itu kerana dibimbangi akan menjejaskan sumber pendapatan mereka.

    Projek itu juga didakwa akan memberi kesan negatif kepada golongan nelayan di kawasan sekitar serta merugikan mereka.

    ReplyDelete
    Replies


    1. risikan singapura barkata


      hamya 25% melayu sokong bn



      habislah bn



      majib bugil pumya pasal habissss bn tumbang ranap jahanam

      Delete
    2. WINS2051

      Sebagai alternatif kepada Transformasi Nasional 2050 (TN50), satu Wawasan Induk Negara Sejahtera 2051 (WINS 2051) yang merupakan model pemerintahan Islam yang akan dilaksanakan bagi mengganti sistem pemerintahan pada hari ini..

      Saya tidak sempat untuk memperincikan apakah kandungan dan perbezaan antara WIN2051 dengan TN50 yang digembar gemburkan sekarang ini. Saya pun tidak pasti pula apa kerangka atau wawasan PH terhadap negara Malaysia ni. Apa yang ada disebut adalah agenda 100 hari jika PH diberikan mandat.

      Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Zuhdi Marsuki berkata, sistem pemerintahan ciptaan manusia terbukti semakin rosak dan tidak menyelesaikan pelbagai masalah masa kini. Menurutnya, untuk menghadapi 1001 masalah yang timbul pada hari ini adalah dengan keluar daripada sistem manusia ini dan kembali kepada sistem Allah dan manhaj Islam.

      Terang beliau, masalah sosial dan jenayah di negara ini tidak pernah selesai, bahkan semakin teruk berpunca dari model sistem pemerintahan dan pentadbiran berasaskan akal dan ideologi manusia.

      “Kita nak ubah dan bina semula negara dengan berpandukan sistem Islam yang memberikan kesejahteraan kepada negara secara menyeluruh,” ulas beliau

      Perkara itu terang beliau, disusun secara sistematik oleh pakar-pakar dalam PAS dalam bentuk sebuah dokumen yang dikenali sebagai WINS 2051 itu dan telah dilancar pada FASTAQIM 2.0 di Kuala Nerus, Terengganu baru-baru ini oleh Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS sendiri.

      Delete
    3. Kat Melaka pun ada projek penambakan. Ada juga pulau buatan. Kenapa kau tak bising? Ohhhh.. Mungkin sebab sykt dari tanah besar Hang Li Po yang buat, sabab tu kau diam. Atau mulut kau dah penuh dedak sampai tak boleh bercakap?

      Delete
    4. Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP) hari ini menyedari ada maklumat bahawa DAP sedang mendalangi usaha untuk menjatuhkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika ini untuk menggagalkan perpaduan dalam kalangan bangsa Melayu yang semakin kuat antara PAS dan Umno pada ketika ini.

      Presidennya Ramesh Rao dalam satu kenyataan media hari ini berkata, ada pemimpin dalam DAP sudah dilihat mula menyogok orang Pas untuk menjalankan usaha menjatuhkan Presiden sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 berlangsung.

      “Abdul Hadi adalah halangan terbesar usaha DAP untuk memecahbelahkan seluruh rakyat Malaysia daripada jadi kenyataan.

      “Ketika ini, Umno dan PAS dilihat begitu rapat dalam perkara-perkara yang berkaitan rakyat, malahan sudah boleh duduk sepentas membela nasib bangsa memerlukan seperti Rohingya dan Palestin dalam isu Bailtulmaqdis.


      “Abdul Hadi adalah halangan terbesar dalam hal ini, dan jika berjaya digulingkan, rakyat akan terus berjaya dipecah-belahkan oleh DAP,” kata Ramesh.

      Beliau berkata di negara ini, penyatuan orang Melayu mampu membawa bangsa dan etnik lain sama-sama bersatu ke arah kebaikan dan kemajuan negara sehingga membuatkan pembangkang tidak akan sekali-kali membiarkan perkara itu berlaku.

      Menurutnya, dulu mereka berjaya memecahbelahkan UMNO ketika Pas masih bersama-sama dalam pakatan pembangkang tapi kini mereka gagal kerana Pas sudah menyedari kerja jahat DAP melalui kepimpinan Abdul Hadi.

      “Kini, DAP perlu memastikan Abdul Hadi jatuh untuk mereka terus menghasut orang PAS terus bermusuhan dengan orang lain supaya perpaduan yang menyeluruh tidak dapat diwujudkan,” katanya.

      Ramesh berkata perhimpunan solidariti menyelamatkan Bailtulmaqdis Jumaat lepas adalah satu petunjuk bahawa rakyat dalam negara ini semakin bersatu apabila banyak badan bukan kerajaan NGO hadir di Masjid Putra di Putrajaya bersama-sama Najib menyuarakan bantahan kepada Amerika Syarikat (AS) yang mengikitraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Zionis itu.

      Perkara itu adalah yang paling ditakutkan oleh DAP kerana jika semua rakyat bersatu, kemenangan Barisan Nasional (BN) tidak dapat dihalang lagi dan ramai pemimpin DAP akan tewas pada PRU ke-14 nanti.

      “Jadi DAP akan melakukan apa sahaja untuk menggagalkannya, kerana DAP tidak mahu melihat rakyat negara ini bersatu.

      “Perkara paling utama ketika ini ialah menjatuhkan Abdul Hadi dari jawatan sebagai Presiden PAS,” kata Ramesh.

      Delete
    5. 1449,1510,1512
      Apa kejadah cerita tak masok tajuk tuh! Nelayan lah, tn50 la win51 sume nih! pi mampos lah.....

      Delete
    6. Risikan umno mengaku hanya melayu kampung masih sokong umno..felda pun tgl suku je lagi

      Delete
    7. Tukang copy n paste rak perlu la cnp panjang sangat. Tulis jer, kami sokong najib, felda hilang tanah, ok sangat. 1mdb bayar ipic 2x dan tiada tindakan terhadap ceonya, ok. Hilang harta negara, hilang tanah pd syarikat luar ok, no. Prob. Duit src 42 juta masuk akaun pm, 2 pengarahnya bebas hingga kini, ok. Jika semua kerajaan buat ok, tak perlu cnp kat sini. Kita tak baca tulisan sampah di sini.

      Delete
    8. Pencacai umno bn dan pas suka mengalihkan tiang gol. Lain isu penting lain lagi isu bulu puki emak derang nak cerita. Cakap pun x guna, anggaplah puak ini golongan ini puak aethis yang tak percaya kepada hukuman melakukan dosa semasa hidup. Golongan haprak ini mementingkan hasil mahsul duniawi, x mampu hidup sederhana menurut tuntutan agama islam. Dosa dan dosa, yang penting hidup mewah didunia sambil bertopengkan kulit babi agama islam

      Delete
  2. Anon 14:49

    Buat blog sendiri lah.tak malu ke?

    Lagi dari topik.tuan budin post pasal isu 1mdb dan Felda.bodoh

    ReplyDelete
    Replies


    1. jangan umno celaka blogger


      umno haram babi cyber pantat



      umno dah senak


      mcm senaknya pelir negro rodok lobang burit



      umno hampir KOJOL

      Delete
    2. Najib mahu hapus legasi Mahathir antaranya membina bangunan Exchange 106 yang akan lebih tinggi dari KLCC dimilik oleh pelabur asing dari Indonesia. Begitu juga bangunan PNB 118 yang akan jauh lebih tinggi dari Exchange 106 dan KLCC juga sedang rancak dibangunkan. Bangunan ini yang akan menjadi bangunan tertinggi di Malaysia dan di ASEAN ialah 100% milik Malaysia melalui PNB.

      Pada 24 November 1990, Mahathir menandatangani perjanjian untuk membenarkan Singapura mengambil-alih tanah Johor seluas 54,000 ekar (216 kilometer persegi) untuk membina empangan di Sungei Linggiu.

      Singapura hanya perlu membayar RM320 juta ganti-rugi, premium tanah RM388 juta dan sewa tahunan RM30 untuk setiap 1,000 kaki persegi.

      Di bawah perjanjian ini, Singapura juga dibenarkan untuk mengambil air tanpa had dari Malaysia.

      Siapa sebenarnya yang jual negara kata orang Najib. Siapa yang sudah gadaikan tanah negara yang sebesar 216 kilometer persegi kepada negara asing, tambah mereka untuk memburuk Tun Mahathir.

      Jika anda pembaca yang prihatin tentu anda tahu bahawa pertelingkahan antara Tun Mahathir dan Najib adalah soal berebut harta dan khazanah rakyat. Mereka berlumba untuk membuat sesuatu kebaikan tapi sebenarnya dalam tersembunyi mereka adalah "Perompak Wang Rakyat" demi kepentinga politi mereka.

      Bila ditanya soal Najib cuba hapuskan legasi Tun Mahathir, Tun berkata "Saya tidak tahu. Kita lihat sekarang ini beberapa ahli propaganda yang bijak bekerja keras. Muka saya pun sudah diconteng arang. Legasi saya juga sudah dimusnahkan."

      Delete




    3. kenapa HAKIM KATA WAN AZIZAH FITNAH FELDA BANKRAP



      org bodoooo pun tau felda TENAT



      di sebabkan hakim mahkamah tinggi kata tak boleh fitnah felda



      MAKA SERONOK PARA BABI


      HAKIM MCM BAGI LESEN PENGURUSAN FELDA BUAT SESUKA HATI TANPA PERLU RISAU PEMBANGKANG ATAU MP AKAN CENSOR FELDA





      INI MCAM KER SISTEM PEUNDEKANGAN KITA MANA JUSTICE woiiii CJ

      Delete
  3. Untuk BN tersungkur tidak semudah itu, masih ramai lagi dari perlis sampai ke sabah, ujudnya melayu bengong yang tak ambil peduli hal2 pemimpin songlap, mereka lebih sebok dengan penyanyi kpop bunuh diri, masih asyik dengan brim dan berhibur dengan maharaja lawak dan otai masih berbisa.

    PH kena tingkatkan usaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun Timbalan Presiden PAS dan Ketua Penerangan telah menafikan salah lapor berita NST terhadap kenyataan Presiden Pas yang telah menimbulkan kekeliruan daripada maksud yang sebenar sehingga diambil kesempatan oleh BN dan PH serta portal berita lain untuk menyerang Presiden. Namun NST tetap berdegil melaporkan kekeliruan sekali lagi dalam beritanya hari ini. Ia menunjukkan sikap prejudis akhbar tersebut terhadap Islam.

      NST perlu bertanggungjawab atas apa yang berlaku dan PAS menggesa NST dan wartawan Arfa Yunus memohon maaf secara terbuka dengan kadar segera.

      “Sejahtera Bersama Islam”

      Delete
    2. Yer ker? Betul la pas nak kasi bn menang dgn tanding 3 penjuru. Undi pecah 3, agaknya ramai ke yg nak undi lebai bohong?

      Delete
    3. Setuju dengan Kluangman.....orang kita ni suka ambik sambil lewa. Bukan sumer orang kita ni serius dalam hal2 ekonomi, politik, pelaburan dan sebagainya.

      Deme lebih cenderung pada hiburan dan benda remeh temeh macam gossip artis. Dari besar tungau hinggalah ke tua bangka......duk menyanyi tak sudah2.

      Ada jugak yg tak suka nak membaca dan berpikir....hanya suka tengok drama ajerr.

      Bukan sumer orang kita yg begitu.......tapi kita tak boleh nafikan golongan begitu memang besar.

      Teman setuju Pakatan mesti gerakkan jentera kempen dengan lebih giat lagi.

      Kita tak boleh hanya menunggu yg bulat datang bergolek dan yg pipih datang melayang.

      Delete
  4. Awatnya byk sangat isunya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petanda Terengganu InsyaAllah bakal menjadi milik PAS....Markaz Umno pun diberi oleh Tuan rumah menjadi Markaz PAS....AllahuAkbar...

      Delete
    2. Petanda Terengganu pun akan jadi negeri paling miskin, macam Kelantan Hahahaha.

      Pas kalau merintah... jahanam negeri ! Kahkahkah.

      Lebai2 yg hanya layak jual minyak urut dijadikan pemimpin KahKahKah.

      Delete
    3. Habis PRU14, apabila Hadi and geng lebai jatuh tersungkur, hadi sesat dan lebai2 pas walaunta akan bukak kedai kropok lekor.

      Kropok digoreng ikut sunnah nabi.

      Sila sokong beli kropok tu, konpirm masuk syurga.

      Delete
    4. Anon 15:15...kawasan umno dah bagi markas pada pas? Umno dah mampus ke?.....bagus lah jika begitu.
      Tapi kamu jangan dok buat cerita bodoh disini.

      Delete
  5. Projek tambakan laut di selatan Pulau Pinang adalah tidak sah untuk dilaksanakan buat masa ini jika kerajaan negeri berdegil untuk meneruskannya.

    Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, ia berikutan terdapat banyak laporan yang masih belum diterima sehingga kini daripada pihak pemaju dan kerajaan negeri iaitu laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA), kajian impak sosial dan politik serta kajian impak perikanan.

    "Kerajaan negeri jangan (berdegil) walaupun ada perlembagaan di sebaliknya...mereka boleh membangunkan apa sahaja yang mereka mahu, keputusan untuk membangun, perancangan semua itu kalau di bawah Majlis Pembangunan Fizikal Negara (MPFN) menolak ia akan melanggar undang-undang.

    "Saya menyeru supaya kerajaan negeri jangan berlandaskan perlembagaan sahaja, lihat undang-undang persekutuan dan negeri yang ada khususnya EIA...(EIA) sudah lulus ke tidak (sebelum melaksanakan projek)," katanya pada sidang media selepas menghadiri Program Jamuan Rakyat di sini, hari ini.

    Pada majlis itu, Wan Junaidi turut menerima nota bantahan penambakan laut daripada Persatuan Nelayan Pulau Pinang.

    Wan Junaidi berkata, secara peribadi beliau tidak bersetuju projek tambakan laut itu diteruskan berikutan ia bukan sahaja memberi kesan kepada sumber laut yang akan menjejaskan pendapatan nelayan malah bakal mengubah tebing benua di negeri ini.

    "Tebing benua Pulau Pinang akan berubah. Pulau Pinang itu sendiri akan berubah wajah. Pantai kita kalau ditimbus lebih tiga batu nautika maknanya kita punya 'continental shelves' berubah ke laut dan ia akan memasuki perairan antarabanagsa. Ini memberi gambaran bahawa saya tak boleh bersetuju dengan penimbusan sebegitu rupa," katanya.

    Beliau berkata, isu yang membabitkan perairan antarabangsa perlu diambil kira oleh kerajaan negeri sebelum melaksanakan projek berkenaan.

    "Projek ini bukan macam cadangan di negeri-negeri lain yang mana buat pulau sahaja, yang terbesar sekarang kita lihat di Johor. Dalam keadaan buat pulau itu sahaja kita ada masalah sedikit dengan pihak Singapura. Kita tak mahu keadaan ini berlaku. Kita ada masalah dengan perairan antarabangsa itu," katanya.

    Justeru, Wan Junaidi berkata, pihaknya akan meminta MPFN untuk mempertimbang semula cadangan kerajaan Pulau Pinang itu kerana dilihat banyak memberi implikasi kepada rakyat dan alam sekitar.

    Menurut laporan media, projek tambakan laut itu meliputi kawasan seluas 809.73 hektar di Permatang Damar Laut dan pembinaan tiga pulau buatan dikhuatiri merosakkan ekosistem sekali gus menjejaskan sumber pendapatan 1,700 nelayan di kawasan berkenaan.

    Projek tambakan laut bagi pembinaan tiga pulau buatan itu termasuk dalam cadangan pelaksanaan projek Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) yang turut mengandungi sebuah terowong dasar laut sepanjang 6.5 kilometer, tiga lebuh raya dan Penang Sky Cab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei PUKIMAK, aku orang melaka. DiMelaka kera jaan Babi Najib telah menambak pantai diklebang yang dikenali sebagai dataran merdeka serta membuat sebuah pulau yang diberi nama pulau melaka. Kenapa ko tak menyalak pada kera jaan Babi Najib ni yang menghapuskan punca pendapatan nelayan kawasan pantai? Kapal2 dari negara China merah bermahrajalela menyedut pasir dipesisiran pantai melaka bagi membuat ke2 tempat ini. Penyedutan pasir ini menghapuskan segala kehidupan merin dipantai melaka. Bodoh punya orang Babi Najib

      Delete
    2. Anon 15:01 ini saperti anak kera mat yeh. Tuan dia suruh panjat kelapa, dia panjat dgn upah minum air kelapa.
      Berbaloi kah upah menjadi propaganda menghancur negara sendiri?....fikir fikir lah...

      Delete
    3. Weiii Wan Junaidi geng najib pukimak kepala bapak kau haramjadah bangsat, nelayan melayu bot kecil dan sederhana kat kampong aku dah pupus 29 tahun dulu sebab kekitgn polis merin , apmm, pegawai perikanan semua makan rasuah dari datok2 tuan punya bot laut dalam yg menjahanamkan karang laut dan unjam yg kami buat. Dah bertimbon aduan nelayan tak dilayan sebab dah makan rasuah dari tokey2 jerong malaun ikutan MO1 wal najib pm. Lanun tetap LANUN di darat dan di laut. PM LANON BUGIS

      TUMBANGKAN , JAHANAMKAN , KUBURKAN UMNO BN DALAM PRU 14 AKAN DATANG!!!!!

      Delete
    4. 19.19......Bro....itu bab nelayan Klebang.....sekarang ni bab Felda pulak......penyudah kedua-dua cerita ni lebih kurang sama jerrr.....

      PRU14 ni kita undi Pakatan.
      Inilah jalan terakhir kita untuk berubah...!!

      Delete
    5. Setiap kawasan mengundi wajib ada Wakil dari setiap Parti yang bertanding jika Pakatan Harapan hendak menang, Jika tiada sesiapa yang memerhati 1000% BN Tetap menipu dari segala macam cara......!!

      Delete
  6. harakah bankrap ker


    hutang 2.2 juta dgn pencetak


    apa nasib wartawan haramkah


    apa kata suruh hadi jadi wartawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. KETIKA rakyat bercelaru untuk memilih semula BN atau tidak pada PRU ke-14 nanti, Tun Mahathir, Pengerusi PH didakwa menawarkan diri menjadi Perdana Menteri semula selepas PRU ke-14 dengan disokong oleh 3 daripada 4 parti komponen PH kecuali PKR.

      Pakatan Harapan yang dilihat sebagai saingan terdekat BN sendiri pun ‘masih kabur’ untuk membentuk sebuah kerajaan yang dinamik bila Dato’ Seri Anwar Ibrahim, satu-satunya calon Perdana Menteri Pakatan Rakyat sebelum ini terpaksa merengkok dalam penjara akibat kesalahan jenayah yang dikenakan keatas beliau.

      Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa Perdana Menteri (yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong) hendaklah seorang anggota Dewan Rakyat yang, pada hemat Yang di-Pertuan Agong, mendapat kepercayaan majoriti anggotanya. Perlembagaan Persekutuan tidak mempunyai sebarang peruntukan yang menyebut tentang jawatan timbalan perdana menteri.

      Kini Dewan Rakyat mempunyai 222 kerusi Parlimen, maka perdana menteri mestilah seseorang yang disokong oleh 112 orang anggota Dewan Rakyat. Persoalan di sini, mampukah PAS dan sekutunya mendapatkan 112 kerusi yang diperlukan bagi mendokong Kerajaan Teknokrat yang dicadangkan ini berjaya direalisasikan.

      Bila saya menulis, ‘Pasca PRU14, Kerajaan Teknokrat di Malaysia’, beberapa orang kenalan mula termasuk ahli politik mula bertanya, siapakah pada pandangan saya tokoh yang akan menerajui kerajaan teknokrat tersebut jika benar-benar berlaku.

      Delete
    2. Menang dulu, baru cerita pasal jawatan. Jangan jadi macam Jamal, belum apa2 dah tawar diri jadi MB. Last2 nama pun tak ada dalam senarai. Kihkihkih.
      Lg satu isu siapa nak jadi PM langsung tak penting. Yg org nak tahu apa hala tuju negara. Setakat caca marba kuchalana cerita pasal jawatan, apa barang? Nampak sgt puak BN gila kuasa dan bukan nak membela rakyat. Adios BN.

      Delete
    3. Anon 15:07 ini juga anak kera mat yeh.

      Delete
    4. "Kami datang untuk membantu bangunkan ekonomi AS "

      Dato sri xxxxx bin razak

      Kepala bapak kau macaii macaiii umno kikikiki

      Delete
  7. JAGA BAIK BAIK PETI UNDI KAWASAN ANDA.....MRJ & GN PANDAI ILMU SILAP MATA. JIKA MEREKA BERDUA DATANG KEPUSAT ANDA.....TANGKAP DAN IKAT DIPOKOK KELAPA.....BERI SARANG KETENGGA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa

      Siapakah teknokrat yang ada pengalaman dalam bidang ekonomi, pentadbiran dan memahami hubungan politik antarabangsa yang dilihat sesuai boleh dicadangkan untuk memimpin negara bagi mendapat sokongan majoriti ahli parlimen yang dipilih oleh rakyat untuk dilantik oleh Yang Dipertuan Agong bagi memimpin kerajaan teknokrat sebagai satu pilihan bila parlimen baru dibentuk nanti.

      Pada saya, idea kerajaan teknokrat yang dicadangkan oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini untuk dibentuk di Malaysia sekarang ini cukup baik bagi menyelesaikan segala permasalahan ekonomi dan politik yang ada sekarang ini. Tetapi tidak dapat dipastikan, apakah PAS dan sekutunya dalam Gagasan Sejahtera yang ada parti Ikatan, Berjasa dan PCM serta NGO-NGO dibawah Kongres Rakyat mampu mendapat 112 kerusi parlimen bagi mendokong kerajaan teknokrat dibentuk.

      Oleh itu, jika BN ditewaskan dan PH tidak dapat membentuk kerajaan baru maka Perdana Menteri baru daripada kerajaan baru yang ditunjangi ‘kerajaan teknokrat’ nanti, sebaik-baiknya hendaklah seorang anggota Dewan Rakyat yang berasal daripada parti politik yang memenangi bilangan kerusi parlimen yang dapat menyakinkan mendapat sokongan 112 kerusi Dewan Rakyat,
      Saya tinggalkan dahulu persoalan ini untuk difikirkan oleh pimpinan parti-parti politik yang mendapat kerusi dalam parlimen nanti sama ada untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan atau Barisan Nasional atau gagasan Sejahtera setelah PRU ke-14 nanti jika PAS dan sekutunya mendapat lebih daripada 40 kerusi yang disasarkan tetapi tidak cukup 112 kerusi yang diperlukan bagi membentuk kerajaan teknokrat.

      Realiti politik Malaysia menolak kemungkinan lahirnya seorang Perdana Menteri daripada DAP walaupun tidak mustahil boleh berlaku jika DAP mempunyai calon yang sesuai. Tetapi saya masih berkeyakinan, Perdana Menteri Malaysia pasca PRU ke-14 masih seorang melayu/muslim dari parti-parti politik yang dominan tetapi boleh mendokong dan memberikan laluan kepada idea penubuhan kerajaan teknokrat di Malaysia.

      Bila parlimen ‘hung’ selepas PRU ke-14, Gagasan Sejahtera bolehlah nanti berusaha dibentuk “BN Sejahtera” atau “PH Sejahtera” bergantung kepada mana-mana pihak yang dapat menerima dokumen Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) yang telah diasaskan oleh PAS untuk dilaksanakan oleh kerajaan teknokrat yang dibentuk.

      Delete
    2. Sarang Kerengga...

      Delete
    3. Pada penulis, Anwar masih ada pengaruh miskipun duduk dalam penjara berbanding Mahathir yang duduk diluar berteriak sana sini.

      Tun Dr.Mahathir bukan tak ada pengaruh, akan tetapi mengaruhnya kecil berbanding pengaruh Anwar.

      Contoh, Tun Dr Mahathir pernah bertanding bahaaian Umno Kubang Pasu Kedah untuk jadi perwakilan perhimpunan umno selepas lepas jawatan perdana menteri, kalah ditangan bukan seorang tokoh kepimpinan.

      Anwar selepas bebas dari edah seseorang banduan bertanding PRU di Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang. Menang bergaya.
      Rakyat masih beri kepercayaaan kepada Anwar untuk menjadi pemimpin Negara, manakala Mahathir tidak diberi kepercayaan oleh ahli umno Kubang Pasu untuk jadi perwakilan perhimpunan agung partinya sendiri di PWTC Kuala Lumpur selepas letak jawatan.

      Entah apa akan jadi dengan Mahathir jika dia bertanding di parlimen Langkawi pada PRU 14 nanti.

      Kalau di parlimen Langkawi susah nak menang, Apatah lagi di lain lain parlimen di Malaysia ini.Parlimen manakah yang wajar Tun Dr Mahathir bertanding.Sudah tentu palimen yang ada potensi boleh menang.

      Kalau di tempat sendiri orang tak beri kepercayaaan sudah tentu ditempat lain menjadi lebih rumit dan sukar.Bukan macam Lim Kit Siang, mana mana parlimen pun dia boleh menang. Orang china lain berbanding orang Melayu.

      Sejarah telah menentu orang Melayu mudah jadi tali barut sesiapa pun menakala China tidak demikian. Mereka tetap taatsetia dengan bangsanya sendiri.Bukan macam orang Melayu, boleh apa sahaja.

      Sebab itu, penulis cadang agar Tun Mahathir bertanding di parlimen Pekan Pahang. Nampaj nya Tun Mahathir membisu. Najib nampaknya tak kisah.

      Jika Tun Mahahthir bersetuju baru kena buku dengan ruas. Najib lawan Mahathir.Gajah lawan gajah , baru wajar. Tak kan Tak makan cekak.

      Macam mana nak jadi perdana menteri semula kalau diri sendiri tak boleh menang pada PRU 14 nanti.

      Memang Tun Mahathir ada cam untuk jadi perdana menteri kalau dia menang pada PRU 14 nanti, kerana Dap dah nak gugur senarai nama Anwar sebagai bakal calon perdana menteri.

      Tun Dr Mahathir jika tak menang pilihanraya sudah tentu namanya juga akan disingkirkan. Yang pasti Lim Kit Siang dan Guan Eng lah yang akan jadi perdana menteri berbanding Dr Wan Azizah Ismail dan Azmin Ali.

      Maka tak ada camlah orang Melayu dalam pakatan harapan nak jadi perdana menteri selepas parti itu memang pada PRU 14 ini.

      Oleh itu, pakatan Harapan yang dikatakan akan menang dan memerintah Malaysia akan buat apa sahaja agenda politiknya termasuk mengugurkan undang undang Islam dan Port Dickson akan di beri kepada yahudi, tanda terimakasih dan janji yang tersurat dan tersirat.

      Delete
    4. Pemimpin yg ada ni pun dah lama tunduk pada Yahudi. Apa buktinya? Tak pernah pun aku dengar dia kutuk Yahudi, tp Mahathir pernah. Banyak kali oulak tu, sampai dia dicop anti semitik. Jadi tak payah kau nak buat bidaah kat sini.

      Delete
    5. Hadi Awang nak jadi PM?......orang Teganu sendiri sudah humbang dia dari kerusi MB.....faham faham lah.

      Delete



    6. HADI BAWANG PONTENG PARLIMEN CANDAT SOTONG





      MALAM SUMBAT SOTONG DALAM BURIT KEDUA BINI BUAT MAIN GELI GELI AAWWWW LOBAI SODAP




      RUU 335 APA CERITA LOBAI PASESAT

      Delete
    7. Monyet 15:27 nanti bila kau mampus, suruh bini kau buang mayat kau dlm kandang babi.

      Delete
    8. park, anon tu copy paste dari blog yg orang tak masuk lagi. kalau kita nak komen pun, dia tak tau apa2 pun.....yg penting, dedak masuk.

      Delete
    9. Anon 15:08 ini juga ANAK BERUK MAT YEH.

      Delete
  8. Terlalu banyak bukti kebelakangan ini yang menunjukkan bahawa UMNO BN ADALAH MUSUH & PETUALANG NEGARA, PIMPINAN MELAYU UMNO BN ADALAH PENGKHIANAT BANGSA SENDIRI. Semak lah sejarah pecah amanah yang banyak berlaku baik dulu mau pun sehingga kini, KEBANYAKAN PENYELEWENGAN & ROMPAKAN ADALAH MELIBATKAN INSTITUSI INSTITUSI @ PERBADANAN YG DIMILIKI KAUM MELAYU & BUMIPUTRA. Isu BMF, MARA, TABUNG HAJI, ZAKAT & TERBARU, FELDA dan beberapa lagi ADALAH SEBAHAGIAN DARINYA. Itu belum dihitung PROGRAM PROGRAM BISNES BERCIRI MONEY LAUNDRING YG MELIBATKAN VIP VIP TERTENTU DI BELAKANG TABIR YG DIBIARKAN BERGERAK & MENIPU MELAYU UNTUK SATU TEMPOH MASA AGAK LAMA SEBELUM TINDAKAN (kononnya kerana prihatin) DIAMBIL. Anihnya..selepas tindakan dibuat, TAK DENGAR KHABAR DUIT RAMPASAN KE MANA PERGI, tak banyak bezanya dgn DUIT 1MDB YG LESAP BERBILION BILION itu yang mendarat dalam akaun Dan puak tertentu. No wonder puak puak jadah itu super Kaya.

    Selagi UMNO berkuasa, makin bangsat lah bangsa Melayu & negara Malaysia ini. Believe me! Kalau mau terus biar diri dan bangsa membangsat dan merempat di tanahair sendiri...PILH LAH BARISAN PENYAMUN ELIT MELAYU UMNO sampai anda mampus! Muga para Melayu cepat mampus kerana kebodohan memilih PENYAMUN BANGSA SENDIRI kononnya untuk menyelamatkan bangsa. Malah dalam isu tanah FELDA bertukar milik, Botak Chin atau Chin Peng pun tak tergamak lakukan. Yang sanggup lakukan ni hanyalah spesis Melayu Jadah dari UMNO yang berketuakan Kepala Bapak Dia tu!

    ReplyDelete
  9. TERIMAKASIH 1MDB TARIF LETRIK KEKAL PUNN
    HUTANG IPIC PUN DAH SETTEL ABIS SEMUANYA
    MINYAK TUDUN BARANG LANSUNG TAK TURUN
    KUTTY JUAL TANAH PD SINGAPORK RUPANYA...

    TAK KE BABI NAMERNYER TU... BERAMBOSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI


    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. MOF TANGUNG SUBSIDI ELEKTRIK RM1.50 KPD TNB SEHINGGA 2020


      SEBAB IPP EDRA DI MILIKI CHINA KOMUNIS MASIH MENJUAL LETRIK KPD TNB DGN HARGA TINGGI TAK MASUK AKAL


      LAAAA NAMA PUN KOMUNIS



      KESIAN KERAJAAN DI PERBODOHKAN KOMUNIS LETRIK


      HARGA LETRIK KEKAL TAPI MOF RUGI BESAR


      TAKPE LAH REMBAT GST JEEER

      Delete

    2. MOF TOLONG BAYAR HUTANG 1MBABI GUNA DANA RAKYAT


      HUTANG POKOK 5.6B BILA NAK MOF TOLONG BAYAR BAGI PIHAK 1MBABI



      5.6B BANYAK TUUUU


      DAH TU 1MBABI MENIAGA APA YG ADA UNTUNG

      Delete


    3. KALAU 1MBABI JUAL BABI


      KOWANG KOWANG ADA LER JUGAK UNTUNG


      INI LANGSUNG TAKDE



      JUAL BABI PANGGANG DI TRX CITY KPD PEKERJA CHINA KOMUNIS OK JUGAK


      UNTUNG .50 SEN 0UN KIRA UNTUNG JUGAK


      BABI PUN BABI LAAA YG PENTING MENIAGA

      TERKINJA KINJA SERONOK BOSS 1MBABI DAPAT UNTUNG .50SEN

      Delete
    4. hutang abis??? boloh!!....3 billion lagi nak sorok mana??

      Delete
    5. Apa yg dia tau selain dari patok dedak....tu pasal terpekik hutang habes........hutang negara yg masih bertimbun macam gunong tu dia tak ambik pot.

      Apa punya bangaaanggglah....!!

      Delete



  10. CYBER UMNO JELAS KALAH DI ALAM MAYA




    TANYA KETUA CAWANGAN UMNO PASAL FELDA




    DIA KATA TAK TAHU



    UMNO BUKAN SEMUA LAWYER TAHU PASAL UNDANG HARTANAH



    CURI KE TAK CURI


    SAYA TAK TAU


    ULAS SIKIT



    SAYA TAK TAU



    BODOOOO KETUA CAWANGAN UMNO

    NAK PERINTAH MALAYSIA ORG KETUA KETUA CAWANGAN UMNO BODOH NIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tulis mcm biasa oklah. Tak perlu guna block letter. Kau ingat kita orang rabun mcm kau anak beranak ke?

      Delete
    2. 1613

      block pepet mak kau

      hisap sedut ummmmah

      Delete
    3. Hehehe marah betul kawan tuh.

      Delete
    4. "Kami datang untuk membantu bangunkan ekonomi AS "

      Dato sri xxxxx bin razak


      Kikiki...kepala bapak kau najib

      Delete



  11. KENAPA 1 MDB DI AMBIL ALIH MOF?



    SUPAYA SENANG MOF NAK BAYAR HUTANG 1MDB PAKAI DUIT GST RAKYAT




    OOOOO BODOH SEKALI NAJIB URUS 1MBABI


    NASIB BAIK PNB BAWAH TAN SRI AHMAD SARJI



    KALAU BAWAH AHLI POLITIK MCM WASHIT OMAR HABISSSLAAA


    SEMUA M & A SYARIKAT MINYAK PNB GAGAL BAWAH WASHIT


    APA KATA BAGI NAJIB PENGERUSI PNB CEPAT HANCUR MCM 1MBABI SIKIT





    HAAHAAAHAAAAA BODOOOOO P.M ORG MELAYU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulis mcm biasa sudahlah mangkuk Ooi. Degil betullah.

      Delete
    2. nak tulis blkg bontot boleh


      5 kupang sekali sendat


      cepat lelong murah

      Delete
    3. 15.36.....KWAP sudah, Tabong Haji sudah.....Petronas dah, KWSP pon dah kena booked......Felda memang dah selamat.....sikit hari lagi giliran Khazanah, PNB dan duit zakat 1Msia.

      Semua tunggu turn jerr.....
      Tuuungguuu dan lihat aktiviti melingkop ni.

      Delete
  12. TEL AVIV: Israel memutuskan memberi nama stesen Western Wall sempena nama Presiden Amerika Syarikat Donald Trump atas jasa dan keberanian bersejarah beliau mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel.

    Projek naik taraf rangkaian kereta api berkelajuan tinggi bawah tanah itu masih di peringkat awal.

    Menteri Pengangkutan rejim Israel, Yisrael Katz berkata, nama Donald Trump diabadikan untuk stesen kereta api laju bawah tanah berhampiran Temple Mount atau Western Wall di Baitulmaqdis.

    Selain mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel, pada 6 Disember lepas Trump turut mengumum untuk memindahkan kedutaan AS dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis, kota suci tiga agama.

    ReplyDelete
    Replies

    1. masa najib jumpa trump najib sokong apa semua trump nak buat


      siap nak melabur 46billiion di amerika

      baitulmakudis hal kecil laaah. wang besar wang besar kata NAJIB



      Delete
    2. "Kami datang untuk membantu bangunkan ekonomi AS "

      Dato sri xxxxx bin razak

      Delete
    3. Sepatutnya stesen ketapi israel tu letak nama najib razak pm of malaysia sbb tu duit puloh2 bilion upti dari najib kpd trump, trump sedekah kat israel. GN ke mr J tak marah ke israel tak balas jasa pm najib kesayangan kowang tu?

      Delete
  13. Shah,

    Tolong buat artikel based on new report coming in

    "Divestment of 1MDB assets to companies from China helped raised funds to repay a US$602.7 million debt to Abu Dhabi's International Petroleum Investment Company (IPIC) by year-end, according to Singapore's Straits Times.

    The report, citing sources, said 1MDB sold financial instruments and stakes by two 1MDB-related entities which held land in northern Penang and around Port Klang.

    Lets see how mr j, gn dan anonymous respond to these new info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon

      tolong cakap melayu

      tuan shah tak reti omputih


      kamu ni evangelist mca ker cakap omputih

      kami anak felda mana reti bahasa omputih.. yayasan felda tak buat kelas basa inglish


      Delete
    2. JASA penah anjur kelas bhase omputih utk blogger umno.kos dijamin free

      Delete
    3. Bukan yayasan felda tak buat kelas bahasa ingeris.. korang asyik sibuk gi skodeng anak dara org mandi.. mana ada masa nak belajo.. Kehkehkeh

      Delete
    4. i am looking forward to j comments for this non halal relations. why he is so quite on najib engagement with kafir china, communist and evangelist.

      Delete
    5. Masaalah melayu muslim, lalau cakap orang putih mestinya evangelist, penyokong lgbt, jilat dap, anti islam, liberalist, anti melayu dsbnya.

      Saya melayu muslim, pendidikan awal di sekolah catholic mission school.
      Saya ingin kongsi pengalaman saya.

      Ramai melayu muslim hipokrit. Konon lulusan UIA, tapi arak judi, rumah urut, rasuaj adalah biasa2. Yang haram adalah MAKAN BABI.

      Sedikit pun keimanan saya tak tergugat malah kepercayaan saya makin menebal. Yang sedihnya, ramai mmelayu muslim hidup dalam kepura-puraan dan hipokrit. Itu realiti.

      Tengok perangai kita...samun, curi, tipu jual tanah, bohong, cakap tak sserupa bikin. Yang sangat sedih sekali ulamak jadi bisu, pekak dan buta terhadap tindakan melayu muslim sekarang.

      Wallahuaklam

      Delete
    6. Tahniah 18:04, La Tah zan, jangan bersedih!
      Teruskan berkata yg benar, melakukan yg benar di jalan yg benar, Ini sunnatullah , dunia akhir zaman, ulamak ul su` bersepah skang ni, gigit dgn gigi geraham aqidah islam suci kita, akhir zaman pengamal Islam sejati kembali jadi suatu yg asing di mata masyarakat umum. Ibarat menggenggam bara api. Bersabarlah. Rasullullah jamin `` Beruntunglah mereka2 yang dipandang asing itu``

      Hasbunnallahuwanikmalwakill

      Delete
    7. Jebon konpom akan kata 1MDB bersih lagi suci. Tak derr duit yg hilang.....hutang dah habis......asset 1MDB banyak......1MDB bersih dari sebarang money laundering dan breach of trust......Pakatan suka fitnah 1MDB.

      Inilah benda2 yg dipuutarrrkan lagi dan lagi dan lagi oleh Jebon anak Mat Bon........tak caya tunggu dan lihat.

      Delete
  14. JOE KATENYE DOLU2 MESIA GAGAL URUS EKONOMI
    GRADUAN KLAS 3 KUTY LANTIK MENTRI KEWANGAN
    JURUSAN BANGANG KUTY LANTIK JADI MENTERI..
    MAMAK LANTIK ALJUBORI NO WONDER BANGANG


    BERAMBOSSSS BARUA DAP@SINGAPORK.... INI KALI LAH SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA..

    BERAMBOSSSS. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Someone decribes beautifully of the 3 psychophants who are nuisances to this blog......

      I am writing to highlight the 3 indisputable characters who frequently drop their worthless comments in Shahbuddin, Celah Gelegar and Kluangdiamond blogs namely Mr J, Geng najib and Anonymous who are by definitions stubborn personaliites due to blind loyalty.

      Mr J is known for his continuous strategy of instilling fear in others on issue of FITNAH, DAP, LGBT, LIBERALISM and what have you. Whilst Geng Najib makes his days spinning fictions and falsiities, Anonymous joins the fray calling others by abusive names without feeling guilty.

      Mr J, Geng Najib and Anonymous are always inflexible and always not willing to accept the opinion of others whether it's right or wrong. They stick to their incorrect opinions in order to maintain their psychological stability. They go at lengths (in spite of unworthy) to defend their beliefs even if they were wrong. They cannot admit that they are wrong because this hurts their egos and affects their self esteem in a bad way. They become stubborn in order to not be proven wrong by anyone

      The 3 characters above cannot stand anyone disagreeing with them because disagreeing with them means disagreeing with who they are (associated with Najib). They become very stubborn to the point that they don't even consider the opinion of others.

      We may ask, why? This has got to do with ignorance leading to blind loyalty, meaning having faith in another person, despite that person’s shortcomings and faults. They will put their trust and faith in that individual, and follow and support them against all odds.

      “Najib is a thief and the whole world know it. He is involved in larceny in 1MDB, SRC, Felda, TH, EPF, KWAP etc. He spews lies without feeling any guilt towards all umno members and ordinary Malaysians. He cheated on the cabinet ministers and all in BN leaderships.

      Despite all exposures in overseas courts, local and international media etc, Najib was Umno’s entire world, and they followed him with blind loyalty.”

      As a reward for blind loyalty, Najib has incompetent men at all levels around him. Zahid, Isa Samad, Ermiety (Dep Minister of Toruism), Fake Ku Nan, Annuar Musa, Ahmad Maslan, Tajuddin, Khairy, Nazri etc etc.

      (Anonymous 28 December 2017 at 09:21)

      Delete
  15. 1. Felda
    2. 1MDB
    3. Derma Arab 2.6b
    4. GST
    5. Pemotongan subsidi di semua sektor
    6. Belanjawan PERMATA Rosmah
    7. Bersegera dan berwala kepada Donald Trump
    8. TUDM Sg Besi
    9. Menara TRX Mulia Group
    10. Bersekutu dengan China Komunis
    11. Menjual dan menggadai aset negara kepada China Komunis
    12. Bersekutu dengan Zionist melalui APCO.
    13. Pinjaman riba Yahudi drpd Goldman Sachs
    14. Tabung Haji
    15. KWAP
    16. Menaikkan umur persaraan kakitangan awam ke 60tahun.
    17. Buat RCI Forex untuk kerugian 25b ketika rakyat tidak susah tetapi kemudian sendiri rugikan 160b dan letak beban ke atas rakyat
    18. Denda dan faedah luar biasa di atas cukai pendapatan.
    19. Hutang negara hampir 1 trillion dan masih meningkat tanpa keupayaan untuk mengurangkan dan selanjutnya melangsaikannya,
    20. Anak buat filem lucah daripada wang curi 1MDB dan beli hartanah mewah di US.
    21. Kepala Bapak Kau

    Saya boleh terus menulis lagi tapi memadailah 21 perkara di atas untuk menunjukkan Najib bukan hanya akan tersungkur daripada Putrajaya tapi akan tumbang menyembah bumi.

    Innalillahi wainna ilaihi roji'uun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Power John Doe !
      Anjing2 umno yg berkeliaran kat sini buat2 tak faham perkara2 diatas.
      Ajak debat.. telo terus kecot.

      Delete
    2. Bro John Doe.....21 points tu pon dah cukop yeoooppp......udah nak mamposss kita kena cekiikkk.

      Apa punya kepala baapaakkk lah...!!

      Delete
  16. Bini losemah x akan mudah tersu gkur. Yang sudah register untuk disungor ialah:
    1. Puak serban bawang yang tanpa segan silu melantik diri sebagai pensihat kepada maharaja kleptokrasi
    2. Jho lok atau taik low jo
    3.puak-puak yang punyai bidang kuasa fatwa menghalal@mengharamkan apa saja sambil terima gaji dan elaun.

    ReplyDelete
  17. FUYOOIIINKKKKK

    JON DOE PUNYA LIST AUTANYA
    1 TRILLON PULAK HUTANG MESIA
    MESIA NI SUDAH BANGKRAP KA..?
    UMO BERSARA TU KUTY PUNYA KIRJA...

    NAK MENIPU PITNAH PUN AGAK2 LA
    JUAL NEGARA KUTTY YANG PUNYA KIRJA
    KRONI ANAK BERANAK KAYA RAYA
    AKIDAH ANAK CUCU TOK WAN KASI BELASAH SUMA

    KIKIKIKIKI... 1 PANTON SAJA BOLE JAWAB JON DOE PUNYA SPIN FITNAH DIA....


    BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA .... INI KALI LAH... PRU SPORK KAMI MAI DAN TUNGGU.... CUKUP2 BUAT FITNA SPIN DAN SABOTAJ EKONOMI KITA...


    BERAMBOASSSSSS ...!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah sudahlah jual maruah tu Mat Pork. Kau cakap pun banyak yg merapu, macam org mabuk todi. Cakap tak ada bukti tapi ada hati nak jadi caitrooper. Blahlah. Pergi menetek balik kat mak kau.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
  18. Tunggang agama dan bangsa sambil betopengkan kulit babi. Ok,awak boleh menang dengan cara ini. Besok awak boleh cuba tunggang agama dan bangsa dan pakai topeng kulit anjing.

    ReplyDelete
  19. TUNGGANG AGAMA SEDAP BOBONTOT SAJA
    PLURALIST MURTAD LIBERALIST KIRJA SAPA..?
    PUAK HARAMJADAH MESTI KITA BELASAH SUMA
    BUKAN BANGSA SAJA AGAMA AKIDAH DIJUALNYA


    PUIIIIII.... BERAMBOSSSSSS LAH BARUA DAP@SINGAPORK...... PENSABOTAJ EKONOMI KITA... INI KALI LAH......!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kami datang untuk membantu bangunkan ekonomi AS "

      Dato sri xxxxx bin razak

      Kikiki

      Delete
    2. Yang haram jadah tu kau. Usaha tak nak, tapi nak hidup senang. Tak ada duit, jadi barua. Yang salah kau cakap betul. Puiiii

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
    3. JOHN tonggang bontot kejora!!!!
      Kejora lari tanpa plana dikaki
      terseliuh jatuh terlentang...
      jOHN jatuh tersemban....

      Dari buku hikayat John Black

      Delete
  20. john doe baca ni

    Akhbar: Firma China selamatkan 1MDB

    28 Dis 2017, 12:34 tengahari (Dikemaskini 28 Dis 2017, 12:37 tengahari)

    Read more at https://m.malaysiakini.com/news/406824#DikuctQCM1bfmgPJ.99


    allhurabi


    wabillahi

    autahi

    SEMUA INI KERJA DUTA KHAS MALAYSIA KE CHINA BEKAS PRESIDEN MCA


    boleh tak saya mencarut mcm anon anon di atas?


    BABI MCA BN KOMUNIS

    ReplyDelete
  21. FUYOOOOINKKKK..

    NI LA PUAK HARAMJADAH PERLU DIBELASAH
    MESIAKINI DI JADIKAN BERITA MEMBATU API
    AKHBAR PUAK KITTY BABI MEMBATU API SANA SINI
    PASAL NI LA KAMI LAWAN DI SINI ... NUTRAL KAN BERITA BATU API..


    KALAU DAH BABI PUNYA FITNAH BANGANG JADI RUJUKAN TETAP BABI JUGA...



    KIKIKIKIKI... BERAMBOSSSSS. .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. HISAPLAH ROKOK JOHN KEJORA..
      jIMAT LA SIKIT

      Delete
    2. TUN KEJORA B.MUSHTARI B. KING KONG BUNDY

      KIH...KIH....

      MANA PANTON K0

      KAN DAH KENA MARAH!

      Delete
  22. Apa nak jadi dengan penyokong PAS di atas ni? Lain yang orang tulis, lain depa komen. Celaru dan haru biru mcm ketua depa ni. Ini mungkin petanda yang nak tunjuk kpd kita bahawa bila agama disalahgunakan dan ditafsir ikut sesuka hatinya, kelakuan pelik, hujah pelik dan tindakan pelik akan terserlah. Bukankah kalau orang berilmu agama tinggi, maka tinggi lagi akhlak dan hujahnya.

    ReplyDelete
  23. HAPPY TAHUN BARU HAPPY TAHUN BARU HAPPY TAHUN BARU
    FROM-rossastanleyloancompany

                              Adakah anda memerlukan kredit segera?

    * Pemindahan yang Sangat Cepat dan Segera ke akaun bank anda
    * Bayaran balik dalam bulan selepas anda mendapatkan pinjaman anda
    akaun bank
    * Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Tempoh bayaran balik jangka panjang (1-20) Panjang
    * Pinjaman fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas memohon pinjaman
    anda mungkin menjangkakan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 48Hours selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari kru. Di syarikat pinjaman ROSSA STANLEY, kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang menyediakan pinjaman percuma kepada individu yang berminat dan serius, syarikat, badan korporat dan orang awam pada kadar faedah 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira berapa kecil atau besar, kami mempunyai wang tunai. Semoga yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami yang optimum, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda.

    Hubungi syarikat pinjaman yang sah dan boleh dipercayai dengan rekod prestasi perkhidmatan yang memberikan kebebasan kewangan kepada negara-negara bersatu (UN).
    Untuk maklumat lanjut dan pinjaman yang meminta untuk menubuhkan perniagaan anda, membeli rumah, membeli kereta, bercuti, hubungi kami melalui,

      E-mel rasmi: rossastanleyloancompany@gmail.com
      Viber rasmi: +15186756750
      Rasmi Instagram: Rossamikefavor
      Twitter rasmi: Rossastanlyloan
      Rasmi Facebook: rossa stanley nikmat

    untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
    Sila isikan borang permohonan di bawah dan kami akan kembali kepada anda, kami akan mendapat 24/7
                                
                                       DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:

    2) Negara:

    3) Alamat:

    4) Jantina:

    5) Status Perkahwinan:

    6) Kerja:

    7) Nombor Telefon:

    8) kedudukan semasa di tempat kerja:

    9) Pendapatan Bulanan:

    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:

    11) Tempoh Pinjaman:

    12) nama facebook:

    13) Nombor Whatsapp:

    14) Agama:

    15) Tarikh lahir:

    16) Nombor Viber


    TERBAIK TERBAIK,
    Puan Rossa Stanley Memihak
    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    E-mel rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...