Sunday 1 April 2018

TSUNAMI MELAYU KIAN HAMPIR JADI KENYATAAN


Minggu ini Tun Mahathir Mohamad menghadiri program Jelajah Pakatan Harapan di tiga tempat yang berbeza bersama pemimpin-pemimpin utama gabungan pembangkang itu.


Pada hari Khamis lalu,  beliau berada di Guar Cempedak, Kedah di mana ceramah yang diadakan di situ telah dihadiri antara 15 hingga 20 ribu orang ramainya.


Selain beberapa program PH di Kedah sebelum ini juga dihadiri ribuan orangramai, jumlah kehadiran dalam program terbaru ini seakan-akan mengesahkan lagi angin perubahan pasti berlaku di negeri jelapang padi itu.


"Kedah sah berkalih kali ini," kata beberapa orang Kedah yang sempat dihubungi.


Pada Jumaat pula, Tun Mahathir dan Pakatan Harapan yang lain mengunjungi Perlis, sebuah negeri terkecil dengan hanya tiga kawasan Parlimen saja.


Dalam program tersebut, dianggarkan jumlah yang hadir ialah antara 6 hingga 8 ribu orang.


"Kalau di Perlis boleh hadir seramai itu, maknanya ia adalah petanda yang sangat baik bagi Pakatan Harapan.


"Lagi pun penduduk Perlis bukan ramai mana," kata seorang kawan yang isterinya berasal dari negeri yang terkenal dengan mempelam harumanis itu.


Semalam,  Tun Mahathir berada di Langkawi untuk suatu program ceramah dan bertemu jentera pilihanraya di pulau bebas cukai itu.


Sebagaimana biasa, Langkawi yang merupakan kawasan yang disebut-sebut sebagai pilihannya untuk bertanding dalam pilihanraya akan datang, kehadiran orangramai di kawasan itu memang tidak pernah menghampakan Tun Mahathir.


Dianggarkan antara 3 hingga 4 ribu orang hadir sebagai tanda sokongan mereka kepada Tun Mahathir.


Seperti program-program sebelum ini, semakin dekat tarikh pilihanraya diadakan, sambutan rakyat terhadap Tun Mahathir terlihat semakin hangat dan memberangsangkan.


Mereka sedia datang untuk mendengar ceramah beliau secara sukarela dan tidak pun diberikan duit tambang, tiada duit makan, tiada bas dan tiada baju T percuma. 


Mereka hanya mahu mendengar penjelasan tentang masalah negara, tentang negara yang sedang dirosakkan oleh pemerintah sedia ada dan bagaimana ia mampu dipulihkan oleh sebuah kerajaan baru yang lebih berwibawa.


Tiga tempat berbeza yang dihadiri oleh Tun Mahathir di utara tanahair pada minggu lalu menunjukkan bahawa tsunami Melayu sudah kian hampir menjadi kenyataan dan gelombangnya sedang digerakkan oleh lelaki luar biasa yang sudah pun berusia 93 tahun itu.


Orang Melayu bagaikan tidak sabar lagi untuk melakukan perubahan dan isyarat ini boleh dikesan semakin merata di mana-mana saja. Pengaruh dan aura Tun Mahathir senjata utama kepada tsunami itu.


Meskipun pengundi bukan Melayu sudah melakukan perubahan yang ketara dalam dua pilihanraya yang lepas dan jangkaan sokongan mereka kepada Pakatan Harapan akan mencapai tahap sehingga 90 peratus dalam pilihanraya kali ini berikutan keadaan ekonomi dan iklim perniagaan yang gagal dipulih serta dirancakkan oleh Najib, perubahan dalam politik negara hanya akan menjadi kenyataan sekiranya pengundi Melayu juga bergerak senada dengannya.


Dengan petunjuk ini, untuk tempoh-tempoh mendatang sehingga tarikh pembuangan undi diadakan, sudah tentu Tun Mahathir akan lebih banyak melakukan jelajah dan ceramah ke kawasan-kawasan kediaman orang Melayu sendiri untuk memastikan tsunami Melayu benar-benar menjadi kenyataan.


Orang Melayu mesti menaruh keyakinan kepada Tun Mahathir untuk melakukan perubahan kepada negara ini. Selama 22 tahun sebelum ini beliau mampu menjadikan Malaysia gemilang, tiada sebab beliau tidak berupaya melakukannya sekali lagi.


Tambahan lagi, perjuangan beliau kali ini adalah suatu jihad setelah kita semua tahu bahawa negara ketika ini sedang mengalami kerosakan disebabkan amalan "cash is king"  oleh Najib, selain nama Malaysia kian membusuk dengan gelaran kleptokrasi dan dikatakan sedang dipimpin oleh pemimpin pencuri.


Lebih daripada itu, bersama keuntungan jangka panjang melalui proses pemulihan kepada negara yang akan dilakukan oleh Tun Mahathir dan lain-lain pemimpin Pakatan Harapan, kesediaan orang Melayu melakukan tsunami dalam pilihanraya kali ini juga turut memberikan keuntungan jangka pendek yang hasilnya akan dapat mereka nikmati dengan serta merta.


Ia antaranya adalah dengan penghapusan GST, kestabilan harga minyak serta pengembalian subsidi kepada beberapa barangan keperluan harian yang sebelum ini ditarik oleh Najib.


Walaupun Najib sering mengatakan penghapusan GST akan menyebabkan negara kehilangan hasil sebanyak RM42 bilion setahun, hakikatnya itulah jumlah wang daripada poket rakyat yang dirobek setiap hari sebanyak 6 peratus yang antara lain untuk membiayai kemewahan serta keborosan kerajaan dalam berbelanja.


Memang RM42 bilion adalah jumlah yang besar, tetapi apakah gunanya wang sebanyak jtu jika ia diambil daripada poket rakyat, termasuk kanak-kanak, orang tua, orang susah dan orang-orang kurang upaya?


Bagi pemimpin yang boros dan suka bermewah, jumlah RM42 bilion memang banyak jumlahnya, tetapi bagi kerajaan yang prihatin dan ingin melihat kesenangan rakyat,  ketiadaan wang sebanyak itu tidak menjadi masalah kerana ia mungkin boleh ditampung melalui banyak penjimatan atau pemotongan belanja tidak berfaedah yang lain yang selama ini sudah menjadi kebiasaan.


Natijahnya, orang Melayu harus menyambut baik dan bersama-sama dengan gelombang tsunami Melayu yang sedang digerakkan ini dan adalah merupakan suatu kerugian yang nyata jika mereka tidak sedia melakukannya. (ShahbudinHusin 01/04/2018)

146 comments:

  1. Kenyataan anwar dari penjara

    S pelir r bapok pondan penipu

    JPM mau tapis berita dan sumbat dalam penjara dgn akta fake news

    Ini.semua ciri ciri diktator

    Ala ala bugis

    ReplyDelete
    Replies

    1. 15 000 d guar chempedak kedah


      si muar pula 28 000 turun dalam hujan lebat


      allahurabi


      ini petanda apa


      inikah yg di takuti


      s pelir r spr


      sehingga sg buloh subang ada 170 000 pengundi membuat kera jaan pantat awam bachul yg bapok dan pondan mengelabah


      s.pantat.r

      jadi anak jantan lah

      pru cara adil lah


      apa ke babi kalau dulu mentor najib buat kau pun suruh najib ikut

      ko pun nak jadi babi mcm mentor najib dan jadi puaka baruah pkmak hrmjadah jahat juger


      mentor najib dah berubah dah taubat

      dah kembali jalan yg d redhai allah


      apa kau najib nak buat semua bemda jahat yg dulu dulu


      KO PULAK NAJIB NAK JADI FIRAUN BARU ????


      PUKIAMAK KAU NAJB !!!!

      Delete

    2. Kami dahagakan perubahan dan reformasi secara keseluruhan,,kami dah tak boleh tahan hidup di bawah pemerintahan kleptokrasi yang amat zalim....!!

      Delete
    3. Tumpang lalu di antara komen2 Sdr malaysiabaru.

      Nak kata:

      Kita ada 3-4 tugas di sini:

      1. Mengulas apa yang di kata dalam pos Shahbudin

      2. Menyokong PH, Tun Mahatir et al

      3. Mengkritik puak lawan - Umno/Bn terutama nya

      4. Membelasah, membalon, menyekel kepala puak Najib yang totok yang cakap tak tentu arah di sini

      Delete


    4. saudara abda teman setia blog terhebat ini yg di rahmati maha esa


      4 perkara itu sangat penting dan utama.

      mungkin ramai tak memahami kenapa kami bertungkus lumus dgn 4 perkara di atas.

      sesunguhnya kami memikirkan masa depan cucu cicit kami , negara kami, agama kami , kebebasan kami , tuhan kami, saudara saudara spt abda macy othaman zack john doe kbb ramly shafiek (yg juga hebat d facebook malaysiakini) termasuklah saudara penduduk malaysia yg saban hari dihimpit malapetala oleh babi nasional



      anak cucu kita negara kita di gadai najib tanpa henti spt mana ziana kena sondol d p.d dan kak mah di kediaman mb pahang dulu dulu.


      makhluk yg hebat bantai betina ni juga hebat bantai fulus negara,


      binatang apa yg tun rojak DNA kan ini...


      manusia ke iblis ?????

      Delete
    5. Sdr malaysia baru..s pelir r memang sial..belum bertarung lg ksmi udah kehilangan dr 2 dr 3 Dun dlm kawasan parlimen kami..persempadanan barua ini tidak akan menjejaskan pemilihan dikuasai oleh PH..namun akan tertonggeng jua BN dgn tipu helahnya..rakyat celik dah..nahas ko Bn..

      Delete
    6. ....kehilangan 2 dr 3 Dun...

      Delete
    7. maafkan saya saudara ramly. tidak berniat nak mengata kata buruk utk tatapan anak anak kita.

      inilah bahana BN . bahana najib. sehingga kata kata dah ke tahap kotor.

      kerana najib rakyat jadi kurang ajar !!!

      Delete
    8. Cyble trooper drpd BN, kenal cepat-cepat minta dedak yg masih hutang, kalau tidak, selepas PRU14, najis akan diberi.

      Delete
    9. Sokongan kpd PH semakin bertambah ketara. Parti Ajaran Sesat sudah tidak relevan. Bn buat hutang utk najib bermewah. Gertak klu PH jd kerajaan, negara muflis. Itu saja la modal bn.
      PH mempunyai kebolehan dan kepakaran memulihkan ekonomi dan kewangan negara. Hasil curi bn diambil kembali. Kerjasama dgn negara luar mendapatkan semula harta negara. Pencukaian distruktur semula. Projek mega dinilai semula.
      Tidak ragu2 iltizam Tun.
      InsyaAllah, pelaburan langsung negara luar kembali pulih. Keyakinan terhadap negara jg meningkat. Selamat tinggal/jalan bn.

      Delete
    10. Calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan individu yang diharapkan dapat menarik sokongan orang Melayu ke arah PH selepas kehilangan PAS yang memilih untuk bergerak sendiri.

      Antara kempen-kempen yang sedang dijalankan untuk mempromosikan Dr Mahathir agar dapat diterima rakyat semula sebagai PM ialah membangkitkan sentimen-sentimen rakyat yang pernah hidup di bawah pemerintahan Dr Mahathir berbanding zaman di bawah perdana menteri hari ini, iaitu Datuk Seri Najib Razak.

      Persoalan besar pada strategi ini ialah apakah mereka yang pernah melalui kehidupan di zaman Dr Mahathir sebagai PM dapat “connect” dengan Dr Mahathir yang “baru” ini yang ingin memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), bersama pimpinan DAP untuk “menyelamatkan negara” dan kononnya tiada masalah dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi PM?

      U-turn yang dilakukan oleh Dr Mahathir setakat ini tidak terkira banyaknya. Semua ini dilakukan demi mencukupkan syarat beliau untuk bersama mereka yang menentangnya berdekad lamanya. Ini kemungkinan besar menyebabkan Dr Mahathir menjadi asing kepada mereka yang mengenalinya di zaman beliau menjadi PM.

      Selain kempen perbandingan itu, Dr Mahathir juga melancarkan serangan bertubi-tubi ke atas badan Najib dengan pelbagai gelaran agar beliau kelihatan lebih suci dan baik berbanding anak didiknya.

      Namun serangan pedas beliau ke atas badan Najib tidak dibalas dengan serangan yang sama. Bahkan, Najib membalas serangan Dr Mahathir dengan cara yang amat berbeza sekali.

      Sekali-sekala, Najib akan mengusik usia Dr Mahathir dan rekod Dr Mahathir sebagai PM, tetapi kebanyakan masa Najib menghabiskan masa mempromosikan perkembangan terkini ekonomi negara, rating-rating daripada institusi ekonomi antarabangsa dan juga penjelasan mengenai tindakannya memperkenalkan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Atas dasar ini pada pandangan sudut politik orang Melayu, Najib kelihatan jauh berhemah berbanding Dr Mahathir.

      Pada masa yang sama, Dr Mahathir mengharapkan pengundi atas pagar tidak akan mengundi PAS dengan melakukan serangan bertubi-tubi ke arah PAS.

      Dalam “keseronokan” Dr Mahathir menyerang PAS, beliau terlajak sehingga adanya kenyataan-kenyataan kontroversi mengenai agama yang boleh menjejaskan undi Melayu terhadap PH.

      Apa yang lebih memburukkan keadaan ialah hujah-hujah agama Dr Mahathir sering disertai dengan pelbagai kontroversi, sindiran dan perlekehan terhadap agamawan yang tidak bersetuju dengannya.

      Islam dan menjaga kesucian agama Islam adalah antara faktor yang menentukan hala undi Melayu. Daripada sudut ini, Najib kelihatan jauh lebih bijak kerana beliau berjaya mengelak sebarang ulasan mengenai polemik agama berbanding Dr Mahathir.

      Di dalam PH hari ini, semua pihak meletakkan harapan di bahu Dr Mahathir yang berumur 93 tahun untuk menarik undi orang Melayu. Tiada tokoh lain selain beliau di dalam PH yang dilihat mampu menarik undi orang Melayu. Berapa ramai pembaca senyap di luar sana yang memandang serong terhadap realiti ini?

      Jika ada anak yang sihat dan berpendidikan di dalam keluarga yang masih bergantung pada bapanya yang berumur 90 tahun untuk mencari rezeki menampung kehidupan, masyarakat akan melihat anak itu layak digelar sebagai anak derhaka atau anak tak guna di dalam hati, walaupun anaknya hebat berhujah tiada apa masalah untuk mengharapkan rezekinya pada bapanya yang sudah berusia.

      Pandangan sunyi sedemikian juga wujud di dalam dunia politik. Orang politik tidak harus mengambil mudah perkara ini.

      Pendek kata, tsunami Melayu ke arah PH susah berlaku. PH kira bernasib baik jika prestasi pilihan raya kecil Kuala Kangsar dan Sungai Besar dapat dipertahankan.

      Delete
  2. Tsunami melayu adalah manifestasi daripada kegagalan najib utk membela bangsa sendiri dan ianya akan menjadi snowball effect dimana bila bergolek nanti tidak akan dapat dibendung kemaraannya.

    Melayu telah bangkit dan sedar bahawa kali ini mereka hanya digunakan utk kepentingan peribadi seorg ahli politik yg korup yg berlindung dibalik parti keramat melayu dan disokong oleh segelintir yg masih lagi beranggapan kuasa itu milik mereka, bukan rakyat!

    Org melayu khususnya dan rakyat malaysia amnya akan mengajar mereka mereka ini secukupnya bahawa rakyat adalah tuan kepada pemimpin dan bukan sebaliknya. Masa sudah hampir tiba utk rakyat kembali menjadi pemerintah!!! Selamat tinggal korupsi dan salahguna kuasa!!

    ReplyDelete
  3. apa guna ada anak murid haram babi najib yg tak brlajar dari kesilapan


    kalau kata tun jahat apesai kau ikut


    ko gbal i.s.a tapi ganti dgn sosma


    ko punya akta semua lagi haram babi


    ko najib nak jada hero

    bak jadi panglima

    nak jadi hebat dari tun


    nak jadi ahlinpolitik terhebat



    tapi ko najib lagi teruk dari firaun

    dari mahafiraun

    dari marcos

    dari apalagi haramjadah yg ada d bumi tuhan yg lebih agong dari kau..


    taraf kau hanyalah school drop out notingham dan anak kpd seorang pencetus ** mei . menfkhianati tunku abdul rahman tikam dari belakang

    ReplyDelete
  4. Kami dahagakan perubahan dan reformasi secara keseluruhan,,kami dah tak boleh tahan hidup di bawah pemerintahan kleptokrasi

    ReplyDelete
  5. Rakyat prihatin harus bersama demi kelangsungan bangsa & negara ini yg sngat rosak yg dilakukan oleh pemimpin2 Melayu Umno yg khianat amanah. Mereka semua terdiri dpd mereka yg seolahnya tidak bertuhan; mendera, merompak khazanah negara dgn tiada langsung rasa bersalah dan berdosa. Utk PRU14 kali ini, adalah mesti bg smua kita spya Krjaan yg menyusahkan rakyat ini diturunkan untuk diganti oleh Pakatan Harapan yg lebih bertamggungjawab. Ayuh, mari sama2 kita lakukan bersam����������

    ReplyDelete
  6. Bahru terbaca tadi bahawa di negeri yang paling kecil sekali pun, Tun Mahathir membawa 4,000 hadirin di acara dia beri ucapan. (Siapa nak link nya, sila beri tahu).

    Steady kita on the way to Tsunami Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar perkataan "membawa" kpd perkataan "menarik".

      Kita PH tak bawak 10 bas orang bagi menunjukkan ramai yang datang ke acara Najib. Taktik murahan.

      Delete
  7. Tuan Shah

    Saya berpeluang ke Hari Kraf Kebangsaan sebentar tadi

    Bertolak dari tempines road ke woodland dan sehingalah ke KL jalan conlay.

    Berjumpa dgn segerombolan tetamu dari langkawi menaiki bas double deck.

    Saya tanya DEE dtg dari mana. Katanya dari kg melaka langkawi.

    Rasa serononak tak. Biasa biasa saja. Langkawi mcmna.. teruuuuk. Pelacur china dan agen pelancong china control semua.. org local mampuih daaah.

    Solan cepu mas.

    Sokong tak Tun M

    Mestiiiii laaa woiiii

    Itu dah darah daging kita. Tun M adalah saluran darah penduduk langkawi.

    Begitulah kami dari selatan dan depa dari utara

    Bertemu d tengah kota besi dan konkrit di jalan conlay.


    MAMPOOOOOS BN


    ReplyDelete
  8. Usaha memburukkan Tun x akan menjadikan najib lebih suci! Lagi pun majoriti rakyat yg terbeban dgn gst akan memilih mana yg dpt memberi mereka keselesaan. Ini adalah faktor utama, ditambah pula dgn penyelewengan mega oleh najib dan Tun's factor, maka berlakulah apa yg sedang berlaku skang ni...tsunami!!!

    Rakyat vs najib! Tema pru kali ini!!!

    ReplyDelete
  9. Tsunami selalunye color ape ek?

    ReplyDelete
  10. Ketakutan Mahathir Bakal Jadi Realiti, Kekalahan Bermakna Kematian Legasi Mahathirisme

    Siapa yang belum berkelahi dengan Mahathir? Rasanya musuh beliau Singapura merupakan Negara yang paling banyak sekali bergaduh dengan Mahathir. Semua rakyat tahu tentang itu. Semua orang atau pemimpin yang tidak bersetuju dengannya akan dicabar. Ini lah Mahathir yang sebenarnya.

    Penyokong yang ada sekarang hanya tahu Mahathir itui adalah manusia yang membina KLCC, membina SIC, Membina Putrajaya sedangkan sebahagian besar pembinaannya menggunakan kaedah konsesi yang membebankan rakyat.

    Sebenarnya Mahathir adalah seorang manusia paling sombong, bongkak dan tidak akan mendengar apa juga bentuk pandangan dari orang lain. Manusia yang paling angkuh dari Karala yang pernah dilahirkan. Kelahiran yang penuh dengan kesombongan dalam politik Malaysia.

    Mahathir pernah bertelingkah dengan Amerika, British , Singapura dan Australia. Sikap suka bergaduh ini telah mengingatkan kita kepada seorang pemimpin diktator yang berada di Negara Uganda satu ketika dahulu yang mana amat genar bergaduh dan kejam terhadap rakyatnya.

    Mahathir bertelingkah dengan orang Cina pada 1969 (dan kalah pilihan raya umum pada tahun yang sama apabila orang Cina mengundi Yusuf Rawa daripada PAS sebagai pengajaran untuk Mahathir. Ini akibatnya apabila kebencian rakyat Malaysia terhadap Mahathir.

    Malah Mahathir bergaduh dengan semua perdana Menteri di Malaysia dan semuanya dikatakan bersalah dan hanya dia sahaja di Malaysia ini yang betul segalanya. Kata-kata nya tidak langsung boleh dihalang.

    Siapa tidak kenal dasar diktator Idi Amin di Uganda , malah diserata dunia mengenalinya bukan kerana hebatnya kepimpinannya , bukan kerana hebatnya menjaga kebajikan rakyat, bukan kerana keprihatinannya. Tetapi kerana sikap suka bergaduh dengan sesiapa sahaja.
    Di Malaysia, Mahathir juga dikenali sebagai Idi Amin. Sebenarnua ini bukan satu penghormatan untuk Malaysia, malah ianya merupakan satu penghinaan yang memalukan bagi Malaysia. Ini adalah kerana Idi Amin adalah seorang yang gila dan berada tempat kedua selepas Hitler. Memalukan.

    Mahathir suka mencari pasal dengan Singapura yang dianggap ancaman kepada Malaysia, sekarang ancaman yang dikatakan itu telah dilepaskan ikatannya dimana Mahathir telah bersama sama DAP dan pembangkang yang lain bersama mengiktiraf Singapura sebagai rakan karib DAP.

    Mungkian kita masih ingat lagi bagaimana Mahathir mengelarkan Singapura sebagai sebuah Negara proksi bagi Israel. Beliau menggelar Singapura sebagai Israel Asia dan orang Singapura tiada bezanya dengan Yahudi.

    Untuk kekal popular Mahathir mesti mencari perbalahan dengan Negara yang mempunyai proksi Yahudi seperti Singapura, kerana bagi Mahathir memusuhi Yahudi bakal menjadikannya popular dan terus kuat dan dikenali diseluruh dunia kerana berani dengan Yahudi.

    Sebenarnya dari sudut moralnya Mahathir telah kalah, beliau sudah tidak lagi mampu untuk mengalahkan anak didik terbaiknya Najib Razak yang hanya banyak mendiamkan diri dalam percaturan yang dilakukan oleh Mahathir.

    Sebenranya Mahathir tidak suka dengan satu perkataan dalam hidupnya. Perkataan ini merupakan petanda kecelakaan dalah pengakhiran kehidupannya. Perkataan tersebut ialah “ Kekalahan”. Atas sebab inilah Mahathir dalam usia 93 tahun masih mahu melihat semua orang mengikut telunjuknya.

    Benda yang Mahathir paling benci dalam dunia ini adalah kekalahan. Dia mesti menang dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan adil ataupun tidak. Jika dia kalah, dia akan mati, secara literal mahupun kiasan. Bagi Mahathir, kekalahan lebih teruk daripada kematian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..najib juga terkenal serata dunia! Tapi sbb apa ye?....kesipuan la nak cakap pasal najib ni! Ha2 ha2

      Delete
    2. Tak payah jawablah macy. Dia dtg sini dia tepek artikel yag memuja najib. Kemudian blah. Tujuan dia supaya pembaca blog ni baca artikel sampah yg tak laku kat blog asal. Sepatutnya budin kena delete benda ni. Semak.

      Delete
  11. Orang tua yg dpersenda semau maunya..kini merobek jantung hati setiap pemimpin kleptokrasi..Tun ada ummp..masih berbisa.melayu udah celik..melayu hati udah terbuka..kini tiada halangan untuk menumbangkan kerajaan yg memporak perandakan Rukun Negara kita..maju melayuku maju..
    Bangkit kita bersatu..justru membina Malaysia Baru..
    Pencacai UmnoBNPas hampiri mati kutu..kopipes x laku..rakyat tunggu PRU..kasi lutu habis dorang semua terkedu..

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
  12. Ramai yang menjangkakan Mahathir akan “tersungkur” dipentas pembangkang, “Kematiaan” dalam penuh penghinaan sebagai saorang yang dahulunya negarawan kini sebagai pengkhianat kepada Agama, Bangsa dan Negara. Semuanya itu hanya Allah sahaja yang tahu dan mengizinkan.

    Mesti menang dengan apa cara sekali pun, sama ada dengan adil ataupun tidak. Jika dia kalah, dia akan mati, secara literal mahupun kiasan. Bagi Mahathir, kekalahan lebih teruk daripada kematian. Semua yang dilakukan olehnbya bukan kerana perjuangan bangsa atau politik tetapi untuk si boboinya yang manja.

    Jadi penyokong yang ada sekarang sedang berjuang untuk simanja Mahathir dan bukan seperti slogan yang dikatakan pada awalnya iaitu untuk rakyat, untuk selamatkam Malaysia, tetapi mencari ruang untuk menjatuhkan Najib dan seterusnya untuk menjadi Perdana Menteri agar senang siboboi naik keatas.

    Menjatuhkan Najib bukan semudah yang dilakukan terhadap Ghafar, Hussien Onn, Tengku Abdul Rahman dan Abdullah Badawi, Ini adalah kerana perkembangan teknologi memudahkan rakyat mendapat maklumat dan meyebarkannya.

    Inilah yang sedang berlaku sekarang dimana sudah 5 tahun Mahathir melakukan kepelbagaian cara untuk menjatuhkan Najib , sehingga kini segala usahanya gagal sehingga menyebabkan dia terpaksa bersekongkol dengan musuh politik yang dikatakan mempunyai hubungan dan talibarut kepada Israel Asia iaitu DAP.

    Jika isu 1MDB sehingga kini masih lagi tidak mampu untuk menjatuhkan Najib, ia bermaksud isu itu tidak akan menjatuhkan Najib sehingga bila-bila pun. Semuanya dapat disanggah dengan segala bentuk pembuktian yang tiada semasa zaman Mahathir menjatuhkan bekas perdana menteri sebelum ini.

    Pilihan raya negeri Sarawak dan pilihan raya kecil serentak di Kuala Kangsar dan Sungai Besar secara jelasnya telah membuktikan bahawa 1MDB tidak boleh melakukan apa yang diharapkan oleh Mahathir. Adakah ianya tidak gila untuk Mahathir melakukan perkara yang sama berulang kali tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza?

    Mahathir risau ini akan menjadi titik akhirnya. Pengakhiran dimana simanja boboinya akan tersungkur tanpa pegangan kuasa dan politik walaupun rakyat tahu semasa boboi menjadi Menteri Besar , sebenarnya tiada apa yang mampu dilakukan olehnya untuk negeri Kedah.

    Inilah realiti yang patut Mahathir sedar, tetapi tidak. Sebaliknya, dia menyalahkan Najib kerana kekalahan Mukhriz dan bukannya menerima hakikat bahawa rakyat Malaysia telah meninggalkan Mahathirisme sebagai nota kaki dalam sejarah.

    Secara realistiknya, Mahathir tidak mempunyai masa kerana usianya dan juga masalah kesihatannya dan Parti Pribumi barunya juga memerlukan masa untuk membuktikan keberkesanannya – jikalah ianya mampu sekali pun.

    Justeru itu, menyelami kata kata Albert Einstein : “Gila ditakrif sebagai melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali, tetapi mengharapkan hasil yang berbeza”- Adakah Mahathir sekarang sedang mengalami masalah untuk mengatakan dia sudah tidak mampu lagi dan akan menggunakan apa cara sekali pun untuk tidak berada di dalam perkataan “Kekalahan” dan baginya ialah “Kematian”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tau korang berhati batu..masih menegakan kerajan puaka berhantu..ahli ko udah bijak..dedak korang tabur dulu umpama keladak.. korang dcawagan bahagian berguni melantak..kini mereka mau banyak..siapkan kali tidak bendera korang x tertegak...hahahahakera beraklak.

      Delete
    2. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Kau kata "Ramai yang menjangkakan Mahathir akan “tersungkur”.

      Kau sorang aje yang kata. Isteri dia seorang doktor, berkata di masa professor kangkong Kamarul apekenamenye menggeletar di foram aritu bahawa dia menjaga kesihatan suami nya.

      Tapi bos kau, tak tau le. Sekejap nampak boyak, sekejap, kurang, dahtu boyak lagi. Mcm mak badak jugak, pendek kata lebih teruk boyak nya si badak.

      Silap2, depa tersungkur lagi bini.

      Amacam, aku jawab "reply in kind". Kau ngata, aku terbalikkan aje. Prospek tersungkur tuh lebih kpd bos kau dan mak badak.

      Delete
  13. Pemimpin Kleptokrat Kapitalis Pembangkang Sedang Tutup Lubang “Najis” Mereka

    Penipuan demi penipuan yang lakukan terhadap rakyat oleh pihak pembangkang di Malaysia ini. Mereka sedar bahawa mereka tidak mampu melakukan apa yang dijanjikan, tiada jalan lain lagi untuk mempengaruhi rakyat ialah dengan memperdayakan mereka.

    Pada kebanyakan yang bersama pembangkang adalah orang yang mempunyai kepentingan sahaja dan bukan mereka yang benar-benar berjuang untuk memastikan kepentingan rakyat terjamin sepenuhnya. Hal ini dapat dibuktikan dengan apa yang sedang berlaku sekarang.

    Setiap perkara yang memerlukan sambungan tindakan yang dilakukan oleh kerajaan pusat sebelum ini semuanya tidak dapat dilaksanakan demi kepentingan rakyat. Tindakan susulan tidak mampu dilakukan dengan sebaiknya , malah tindakan untuk rakyat diputar belitkan walaupun berbagai bantuan kerajaan disalurkan tetapi disalahgunakan.

    Isu Air Selangor , setelah 10 tahun memerintah masih belum ada jalan peyelesaiannya walaupun setelah RM22.3billion disalurkan oleh kerajaan pusat untuk memastikan rakyat Selangor tidak bergelut dengan masalah air sebagaimana sekarang.

    Malah sebagai Menteri Besar Selangor tidak tahu membezakan diantara air mentah di empangan dan air terawat di logi penyimpanan. Putar belit dilakukan sehingga menyusahkan rakyat. Begitu juga isu tanah Ijok yang mana pengambilan semula telah dilakukan dan dibawa ke Mahkamah.

    Tetapi akhirnya, penyelesaian di luar mahkamah dilakukan dengan kerajaan negeri, secara tidak langsung telah memperdayakan peneroka yang mana pihak beberapa syarikat telah disiasat dan difahamkan beberapa tangkapan dilakukan oleh SPRM.

    Bila beratus peneroka dah ugut nak saman berhubung penjualan 880 hektar tanah yang bernilai RM1.18 juta, Azmin tiba-tiba pusing cerita, dia kata ‘itu bukan tanah Selangor dan bukan urusan Selangor’. Taktik sama macam kes air baru-baru ni lah, Azmin lepas tangan jer dengan tuduh kerajaan pusat sabotaj.

    Terbukti kerajaan negeri di bawah seorang Menteri Besar “langkah Kajang “ ini terlibat dalam kes tanah Ijok, dokumen penyelesaian yang ditandatangani kerajaan negeri di mahkamah sebagai bukti nyata. Sekarang perkara ini dalam siasatan, kita tunggu hasilnya, siapakah yang benar dan berbohong.

    Apakah lagi yang mahu Azmin putar belitkan demi kepentingan sebuah kerajaan yang amat kleptokratsi dan mementingkan kronisme. Siapakah yang tidak terlibat lagi dalam kleptokrat di pihak pembangkang. Semuanya terlibat.

    Kit Siang pula sedang bergelut dengan isu anaknya yang mungkan bakal merengkok dalam penjara susulan amalan rasuah dan sedang didakwa dimahkamah sekarang. Bersabit dengan kesalahan maka hilanglah kelayakan keluarga Lim untuk meneruskan perjuangan legasi Lim di Pualau Pinang.

    Begitu juga dengan Mahathir juga sedang bergelut untuk memastikan pengaruhnya dikalangan rakyat terus diterima walaupun terpaksa berbohong dengan kejadian kejadian yang berlaku dihadapan matanya.

    Mahathir dalam usaha untuk memastikan legasinya terus ada didalam kerajaan diperjuangkan. Pada awalnya isu 1MDB dimainkan dan akhirnya tuduhan tuduhan yang dilemparkan tidak mampu dijawab setelah beberapa kejadian sebaliknya berlaku.

    Kini Mahathir sedang melakukan penjelajahan untuk membuka cerita bohongnya dan untuk menutup amalan kleptokratnya semasa berkuasa. Mahathir hanya seorang perompak sebagai mana dikatakan oleh Mat Sabu dan Anwar Ibrahim satu ketika dahulu.

    Kalau nama pun pembangkang, apa yang mereka cakap semua penuh dengan pembohongan. Ketika puak pembangkang ni buat ceramah dekat Guar Chempedak. Dalam ceramah tu Mahathir sebagaimana biasa akan cuba menanam perasaan kebencian orang ramai terhadap kerajaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan hapak haprak memang patut di benci pun..

      Delete
    2. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      Kau kata ".. Pembangkang Sedang Tutup Lubang “Najis” Mereka"

      Betul yang kau tulis tu, Mat? Najis?

      Memang, ramai yang nak tutup lubang Najib, terutama bila dia buat Fake News law. Dia coba tutup mulut rakyat, ramai yang coba tutup lubang dia.

      Lubang mana? Tak usah merenyeh le kau nak tanya itu ini.

      Delete
  14. Mahathir sejak bersama pembangkang sudah lupa dengan segala yang dilakukannya dahulu semasa dalam kerajaan. Pada kali ini seakan menjadi jurucakap DAP dia membuat tohmahan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Konon SPR bersekongkol dengan BN untuk sorok peti undi pos, kemudian diganti dengan undi palsu.

    Mungkin faktor tekanan yang semakin memuncak untuk menghadapi pilihanraya dimana kemelut PPBM yang melanggari syarat RoS yang bakal menjadikan PPBM sebuah parti yang boleh dibatalkan susulan kegagalan mematuhi syarat wajib yang ditetapkan.

    Begitu juga dengan tohmahan yang dilakukan terhadap SPR, jika benar SPR mahu melakukannya sekarang atau sebelum ini, Maka sudah pastinya pihak pembangkang tidak mampu untuk memenangi beberapa buah negeri dalam pilihanraya.

    Tidak kurang juga karenah Guan Eng berceramah, dengan mengatakan bahawa ADAM50 hasil ‘ciplak’ dari kerajaan Pulau Pinang, Memanipulasikan fakta yang mengatakan bahawa insentif yang diberikan akan hanya dapat dikeluarkan bila berumur 21 tahun. Tetapi sebenarnya ialah 18 tahun.

    Bagi pembangkang apa yang mereka mahukan ialah apabila diberikan insentif, seharusnya ianya dibelanjakan ketika itu juga sebagai jalan untuk menunjukkan keberkesanannya. Tetapi tidak pada kerajaan BN yang mana memikirkan nilainya dimasa hadapan.

    Cuba bayangkan jika nilai RM200 itu disimpan selama 18 tahun sudah pasti nilainya akan bertambah. Tapi hakikatnya wang tunai boleh habis bila-bila masa, tetapi pemberian unit amanah ADAM50 ternyata jauh lebih baik sebab nilanya akan bertambah berdasarkan andaian kadar agihan pendapatan enam peratus setahun.

    Kesimpulannya, semakin dekat pilihanraya, maka semakin banyak tembelang dan corak penipuan dilakukan oleh pihak pembangkang. Jadi tidak hairanlah berbagai cerita karut akan berlaku dan dikeluarkan.

    Justeru itu, rakyat harus menilai sebaiknya, kekalahan kerajaan yang dipimpin oleh pemimpin Islam, memertabatkan Islam dalam sebuah Negara kepunyaan Melayu Islam mesti dipertahankan. Tersilap langkah pada kali ini adalah kesilapan yang mengadaikan Negara dan diserahkan kepada pengamal kapitalis yang hanya mementingkan kekayaan sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memertabatkan islam??? Mencemarkan islam adala..

      Delete
    2. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ dll,

      "kekalahan kerajaan yang dipimpin oleh pemimpin Islam" -

      Sejauh mana Islam nya bos kamu? Membohong, memfitnah dan, kata Tun M, mencuri, merompak, melanun tuh Islam ke?

      DoJ tak gunakan kata kata itu. "MO1" "Misappropriation of 1MDB funds and money laundering, kata depa.

      Delete
  15. Laman web Pro-Pembangkang cilisos.my telah memberikan tujuh sebab mengapa Pakatan Harapan akan memenangi pilihan raya umum akan datang pada Mei 2018 atau sekitarnya 7 CONVINCING REASONS WHY PAKATAN WILL CONFIRM WIN GE14).
    Walaupun cilisos.my mungkin merasakan tujuh sebabnya cukup meyakinkan, saya tidak yakin. Dan saya mempunyai set sendiri tujuh sebab mengapa Pakatan Harapan TIDAK akan memenangi pilihan raya umum yang akan datang.
    1. Anda tidak boleh menawarkan penyakit sebagai penyembuh atau masalah sebagai penyelesaian, yang mana Tun Dr Mahathir Mohamad adalah – penyakit atau masalahnya.

    2. Semua orang tahu, termasuk di Pakatan Harapan, bahawa Mahathir tidak dimotivasi oleh keinginannya untuk menyelamatkan Malaysia, seperti yang ditegaskannya, tetapi oleh nafsu untuk kekuasaan dan begitu terdesak untuk meletakkan anaknya sebagai Perdana Menteri supaya dia dapat mengekalkan dinasti politiknya.

    3. Kita tidak tahu apa dokumen PPBM serahkan kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS) pada hari Jumaat, 30 Mac 2018, tetapi kecuali minit mesyuarat dari cawangan dan bahagian, maka PPBM berkubur dan Mahathir tidak akan lagi mempunyai parti untuk memimpin.

    4. Mahathir belum mendapat persetujuan PKR, DAP dan / atau PAN untuk bersetuju untuk menyerap semua calon PPBM dan membenarkan mereka bertanding dalam pilihan raya umum di bawah PKR, DAP dan / atau bendera PAN.

    5. Apabila manifesto pilihan raya Barisan Nasional diumumkan, ia akan menjadikan manifesto pilihan raya Pakatan Harapan menjadi bahan jenaka.

    6. Pengundi tahu bahawa janji Pakatan Harapan untuk menghapuskan GST, caj tol lebuh raya, dan banyak lagi, tidak dapat dipenuhi kerana ia sama seperti menjanjikan bahawa apabila Pakatan Harapanberkuasa maka rakyat Malaysia akan dapat berjalan di atas air.

    7. Senjata pilihan raya Pakatan Harapan adalah untuk memainkan isu 1MBD dan GST dan tidak lebih daripada itu dan mereka berharap dengan memainkan isu-isu ini, mereka boleh membuat pengundi membenci Barisan Nasional. Sebaliknya, Perdana Menteri Najib Tun Razak memfokuskan diri untuk memberi lebih banyak wang ke dalam poket rakyat Malaysia.

    Jadi, itulah tujuh sebab saya mengapa Barisan Nasional akan menang GE14 berbanding tujuh sebab ciselos.my mengapa Pakatan Harapan akan menang GE14. Dan saya meletakkan pertaruhan bahawa saya betul sebaliknya cilisos.my salah. Dan saya mencabar cilisos.my untuk meletakkan wangnya di mana saja dia suka dan mengambil pertaruhan itu.

    Cilisos.my boleh menamakan peguam untuk bertindak sebagai pemegang amanah untuk pertaruhan ini dan apabila ia meletakkan pertaruhan RM100,000 dengan peguam tersebut saya juga akan melakukan perkara yang sama dan hari selepas Hari Mengundi peguam boleh membayar RM200,000 kepada pemenang .

    Saya juga menjemput sesiapa sahaja yang ingin mendapat wang mudah untuk menyertai saya dalam pertaruhan itu dan pergi dengan keuntungan 100% hanya dalam tempoh lima atau enam minggu atau lebih.

    ReplyDelete
    Replies




    1. KORANT TAK PAYAH BACA PEJUANG PELIR NAJIB NI POST



      BERJELA JELA PEJUANG PELIR NI POST DI BAWAH SAMPAI






      30 POSTING




      KORANG SCROLL JEEER




      TAK PUN BELI






      SINAR HARIAN




      ANWAR KATA DIA AKAN BEBASKAN




      S PELIR R SPR



      SELEPAS PRU14




      KORANG NAK KEBEBASAN


      NAK TRANSAREMCY



      KORANG PANGKAH




      BERSATU AMANAH PKR DAP WARISAN




      KORANG NAK BEBAS TAK ???



      JANGAN BACA POSTING PEJUANG PELIR DI BAWAH INI ADA 30POST


      SCROOOL JEEER TAUUU!!!!



      Delete
    2. Pnjlang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib, @ dll,

      Ooooooo, kau nak lawan Cilisauce ye?

      Kau pulak ada "tujuh sebab mengapa Pakatan Harapan TIDAK akan memenangi pilihan raya umum yang akan datang"?

      Siapa nak caya apa kau cakap. Ha nya pendapat, hujah2 yang tak kuat, takda fakta dan data, siapa nak caya apa kau cakap.

      Aku lebih caya apa Cilisauce ckap, blog dia berdenting mutu nya. Kau blog pun takda. Selalu kopipes aje.

      Delete
    3. Kau org RPk yg jilat Rosma>? hu.hu..hu

      Delete
  16. PRU14 Jadi Medan Pembangkang Jual Maruah Negara
    Terpekik terlolong Azmin Ali di dalam sidang parlimen membahsakan isu berkaitan dengan persempadanan semula tanpa memberikan ruang untuk Ahli Parlimen kerajaan memcelah. Bukan itu sahaja Azmin telah mengambil atau mencuri masa untuk mengutuk tindakan SPR.

    Sebenarnya tiada butiran penting pun yang dibangkitkan oleh Azmin Ali selaku pembangkang dan hanya meretorikkan isu persempadanan dengan mengutuk tindakan tersebut sebagai kononnya satu langkah pencabulan dalam Perlembagaan Negara.

    Tidak kurang dengan itu Azmin mengaitkan segala butiran yang berkaitan dengan 1MDB yang mana dikatakan telah berlaku kecurian dan ketirisan yang menjadi modal politik untuk mengelirukan rakyat.

    Tujuan Azmin berbuat demikian adalah untuk menutup kelemahannya dalam tadbir urus yang dilakukan oleh nya di Selangor agar tidak dibangkitkan dalam sidang perbahasan tersebut. Dalam hal ini Azmin secara keseluruhannya hanya membangkitkan isu 1MDB sahaja.

    Dia sengaja guna isu 1MDB untuk naikkan kemarahan rakyat kepada kerajaan. Azmin ini mungkin bebal. Isu 1MDB sudah jelas diterangkan bahawa ia hanyalah hutang dan tiada sesen pun daripada duit syarikat itu lesap.

    Malah kerajaan sudah lakukan pelan rasionalisasi untuk stabilkan kewangan dan mengurangkan hutang 1MDB. Sehingga kini pihak pembangkang masih lagi memberikan nama orang yang terlibat secara tepat dan jumlah yang sentiasa bertukar-tukar mengikut fahaman mereka.

    Begitu lah anak didik Mahathir satu ketika dahulu yang mana mengikut rentak sifunya Mahathir yang mana sentiasa menyalahkan orang lain dan menutup kesalahan sendiri yang nyata dilakukan. Kemana tidak tumpahnya kuah kalau tidak ke dalam pinggan.

    Semua rakyat tahu Mahathir bukan sehari dalam politik Negara, mempunyai pengalaman dan perjalanan politik yang mencecah puluhan tahun malah lebih dari setengah abad. Maka tidak pelik bila urusan persempadanan semula dilakukan.

    Namun setelah masuk blok pembangkang maka Mahathir, Muhyiddin seakan orang baru dalam politik dan mengambarkan kononnya persempadanan yang dilakukan oleh kerajaan ini satu keganjilan bagi mereka. Sedangkan jawatan yang mereka sandang sebelum ini adalah perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

    Masa kan kedua-dua mereka ini tidak tahu bahawa persempadanan yang dilakukan atas sebab tempoh masa yang diperuntukkan untuk membenarkan ianya dilakukan berdasarkan keperluan demografi. Ini adalah diantara sebab mengapa kajian kawasan diperlukan dalam tempoh masa tertentu.

    Sekarang, bila dah ‘bertukar kulit’ jadi pembangkang, lain pula jadinya. Zaman Mahathir sahaja semasa menjadi Perdana Menteri sebanyak 6 kali persempadanan semula dilakukan. Masa ada kuasa, semua boleh. Bila tak ada kuasa, dia bantah, kritik dan tuduh macam-macam, kononnya kezaliman kepada Pakatan.

    Tetapi pada hari ini Mahathir sanggup diheret ke jalanan berdemo konon persempadanan yang dilakukan adalah satu penipuan pilihanraya yang menguntungkan Barisan Nasional. Muhyiddin pun sama, walhal ruang dan peluang untuk membahas kan perkara ini terbentang didalam Parlimen untuk dapatkan penjelasan. Tetapi memilih untuk menyuarakan dijalanan.

    Inilah pemimpin yang mudah lupa, hidup atas dasar isu semata-mata. Tambahan sudah hampir dengan pilihanraya , maka kita sedia maklum berbagai dan bermacam-macam tuduhan dilemparkan oleh pembangkang dengan tohmahan paling epik dalam sejarah negara ialah `pilihan raya paling kotor’.

    Begitu juga dengan Mahathir, Nurul Izzah dan juga DAP seiring memperkatakan hal ini. Wahal Mahathir tahu ianya hanya persepsi semata-mata. Tetapi untuk menjaga hati DAP Mahathir , Muhyiddin lakukan semuanya hanya kerana DAP.

    Boleh dikatakan setiap kali pilihanraya maka isu pilihanraya paling kotor akan dilaungkan dan mengaitkan penglibatan SPR yang semestinya akan dikatakan kononnya bersekongkol dengan pihak kerajaan untuk melakukan penipuan pilihanraya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah, "Jual Maruah Negara" kata kau wahai Penjalang Rakyat.

      Kau tengok le kiri kanan atas bawah kau ada gambo bos kau yang buat gitu.

      Jual tanah kpd puak China Kominis, hingg menjejas kedaulatan negara, kata Tun M.

      Bos kau sendiri takda maruah, jadi, mana nak negara di bawah pimpinan nya ada maruah?

      Pigi jumpa Donald Trump, kawan golof dia konon, pulak nya nak "menolong Trump make Amerika great again".

      Alamak, meluat aku tengok. Awak negara kecik, belom taraf "developed nation", nak tolong make America great again apekedarah nya?

      Maruah apa mcm tuh?

      Delete
  17. Tidak ada dalam sejarah pembangkang di Malaysia mengatakan pilihanraya yang dilakukan dalam Negara ini bersih, telus dan bersih walaupun mereka telah memenangi beberapa buah negeri. Bukan itu sahaja, penglibatan orang asing yang dibawa oleh pembangkang adalah satu tindakan campur tangan yang tidak menghormati kedaulatan Negara ini.

    Mungkin kita masih ingat bagaimana mereka memainkan isu pengundi hantu bangla seramai 40 ribu orang yang dikatakan akan mengundi untuk Barisan Nasional, persepsi yang dilancarkan telah menghuru-harakan sistem pilihanraya yang dijalankan.

    Jadi pihak pengundi yang bijak seharusnya tahu menilai mana parti yang sebenarnya mementingkan keharmonian dalam Negara ini dan bukan parti yang mencari jalan-jalan songsang untuk mengadaikan kedaulatan Islam Bangsa Melayu dan juga bangsa lain yang tinggal di Malaysia hanya demi kerakusan kuasa dan jawatan.

    Barisan Nasional adalah pilihan terbaik untuk menjamin kesejahteraan kehidupan serta kemajuan Negara agar tidak dikeronyok hancur oleh pihak pembangkang yang terdiri dari pemimpin yang kleptokrat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul ada pilihanraya di bawah bos kau bersih, awat tak beri bukti2 nya, Mamat.

      Contoh nya, rekodkan dan keluarkan pendapat setiap pemerhati luuar negara yang di beri taraf pemerhati dek SPR sejak mula nya sistem itu di laksanakan.

      Apa? takda? Tak penuh? Dahtu, apa nak marah Pembangkang nuduh tak bersih pulak?

      Pssst, berak ada basuh tak? Habaigh, apasal orang nampak korang kasi pengundi wang tunai, beras, barang letrik dll di PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar?

      Delete
    2. Tak boleh salahkan kerajaan BN/UMNO saja. Salahkan org2 MElayu bangang dan tamaq kat Sg Besar dan Kuala Kangsar tu. Mmng patut pun melayu2 otak dan takda pendirian mcam pemakan2 dedak ni terima bala GST, brg naik. Sbb depa lebih penting dpt rasuah sekali sekala dari Kjaan Lanunstiap kali ada PRk atau PRU. Sama juga melayu2 bangang kat Balik Pulau, Bayan Lepas dan Bayan Baru. PRU yg lalu, betina2 umno dgn terang2 bagi duit pad melayu2 haprak ni selepas mereka mengundi BN utkdpt dedak2 RM50 seorng!. Ramai org2 DAP dan PKR namak terang terangan pemberian rasuah tu dan lapor pd polis. Tpi polis pun tak buat apa2, malah polis pun ada memerhati saja perlakuan jijik betina2 umno cawangan Balik Pulau, B.Lepas dan Bayan Baru tu dok huloq duit pd pemakan2 bangkai rasuah tu

      Delete
  18. Lepas Guna, Anak Muda Dipinggirkan, Calon Umur Hampir 100 tahun Pula Diangkat
    Pembohongan pihak pembangkang amat ketara sekali apabila mereka menggunakan orang muda sebagai alasan yang mengatakan bahawa mereka ingin melonjakkan pemimpin muda dalam arus politik perdana.

    Namun disebalik promosi yang dilancarkan , kita masih lagi melihat bagaimana pembangkang masih mengekalkan orang-orang tua yang sudah luput tarikh usia dijadikan kepimpinan mereka. Dimanakah orang muda yang mahu mereka lonjakkan.

    Kita hanya melihat Dyana, Rara dan Melati yang mana mereka ini hanya digunakan untuk menyesatkan anak muda Melayu dalam kancah politik yang tidak bertamadun dengan mempromosikan amalan songsang yang disokong oleh mereka.

    Amalan songsang yang terlarang oleh agama dalam hukum hakam dan larangan transgender yang dilaknat oleh Allah. Pembangkang Melayu yang dikatakan Islam terus tidak bersuara untuk mempertahankan kedaulatan Islam apabila semua ini dicabar.

    Dari pemimpin yang sudah tua bangka sehinggalah kepada yang sudah berumur yang hampir 80an diangkat lagi sebagai balaci politik DAP dengan anugerah jawatan dan diusung siang malam untuk memberikan sokongan.

    Lim Kit Siang pula dah 77 tahun, tapi masih bertahan dan kuasai DAP sampai sekarang. Sebab itu tak ada yang berani mendesak anaknya Lim Guan Eng berundur walaupun terlibat kes rasuah. Dasar kronisme ini adalah amalan yang diperjuangkan oleh ketiga-tiga kepimpinan dalam pembangkang.

    Perjuangan untuk rakyat tiada dalam kamus politik mereka. Hanya yang ada adalah untuk memastikan legasi keluarga mereka terus mempunyai kuasa dalam politik dan boleh melakukan apa sahaja amalan kleptokrat tanpa ada sekatan.

    Seorang lagi, Anwar Ibrahim, 70 tahun. Anwar kuasai PKR sejak era reformasi 1998 hingga hari ini. Jika Tun M nak naikkan Mukhriz, Anwar juga tidak ketinggalan mahu naikkan Nurul Izzah. Mahathir dengan Mukriznya sebagai penyambung legasi kronisme.

    Konon angkat suara orang muda, tapi masih simpan pemimpin tua. Kemudian, bukan nak naikkan orang muda pun, sekadar mahu naikkan anak-anak sendiri. Pada istilahnya anak muda itu hanya berkisar dimana nk letakkan anak masing masing dalam jawatan yang tinggi dalam politik.

    Penyokong pulak bermati-matian la sokong bagai nak runtuh Malaysia ni, tetapi mereka tak sedar dalam diam, pemimpin antik ni berurusan sesama bahagian masing-masing yang nak difaraidkan. Macam Selangor dan Pulau Pinang.

    Perkara ini boleh dibuktikan, sepanjang perjuangan anak muda yang dilancarkan DAP berapa banyak anak muda yang dah gantikan tempat pemimpin antik yang sedia ada, macam Mat Sabu, Khalid Samad, Lim Kit Siang, Anuar Ibrahim, Wan Azizah, Mahathir, Muhyiddin, dan yang lain -lain dalam DAP, PPBM , PKR dan PAN.

    Kita boleh bertanya kepada pemimpin pembangkang yang ada sekarang berapa banyak diantara mereka yang berjawatan tinggi dalam kelompok pembangkang yang mendengar suara anak muda. Malah pemimpin pembangkang menggunakan kuasa untuk menghalang dan mengugat jika ianya menganggu gugat kedudukan politik mereka.

    Juga tidak dapat dinafikan juga bahawa pihak pembangkang hanya menggunakan anak muda di Universiti atas kepentingan politik semata-mata dan bukan untuk menaikkan mereka dan apabila hasrat tercapai, pasti ditinggalkan.

    Budaya organisasi politik pembangkang juga turut menyumbang kepada tanggapan negatif anak muda di mana susah untuk anak muda diberi peluang untuk berada dalam kepimpinan tertinggi parti politik kerana sudah menjadi budaya untuk mendahulukan pemimpin lama.

    Contoh terbaik, pucuk pimpinan atas pembangkang dipelopori orang-orang lama dalam politik dan muka baru dari generasi baru tidak diberi ruang. Malah calon perdana menteri pembangkang juga difahamkan mahu mencalonkan semula Tun Dr Mahathir. Mana calon pemimpin muda? Adakah sudah pupus dalam pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipes2 Penjalang Rakyat ini begitu banyak di keluar nya, sebab takm payah keluar apa dari otak, ha nya copy dan paste aje.

      Delete
  19. Pendek kata, generasi muda sudah mula muak dengan sikap sesetengah pemimpin dalam pembangkang di mana sikap itu boleh dilihat pada rata-rata pemimpin pembangkang yang enggan melepaskan jawatan walaupun sudah mencecah usia 60 tahun.

    Generasi muda juga sudah tidak pedulikan politik dan tidak percayakan kepada perjuangan pembangkang dan mula beralih kepada Barisan Nasional yang mana dilihat banyak melakukan pembangunan dan bukan sekadar berjanji sahaja.

    Anak muda yang tinggal adalah dikalangan mereka yang mahukan kebebasan dan kesamarataan yang dilaungkan pembangkang dan boleh melakukan apa sahaja tanpa sekatan dan halangan dari agama termasuk mengamalkan fahaman LGBT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wages too low says bank negara! Inilah jadi concern anak muda skang ni, gaji kecik tapi cost of living tembus bumbung. Ingat anak anak muda peduli ke kalu pemimpin umur baper? Hujah yg x releven dri pelacur rakyat!!! Klu tanya anak muda pasal najib,mg dpt jari tengah!!! So do your math!!!

      Delete
  20. PELAWAK TERKENAL AMERIKA TERTAWAKAN ORANG TUA YANG TERINGIN JADI CALON (VIDEO)
    Menarik sungguh kandungan isi lawak artis terkenal juga seorang pelakon iaitu Chris Rock.

    Dalam “stand up” komidinya dia persoal berkenaan John Mc Cain yang sudah berusia 72 tahun (ketika menjadi calon Presiden Amerika bersaing bersama Barack Obama).

    Antara cemuhannya “mahu menjadi calon di umur 72 tahun? dia sudah di kira tua 10 tahun yang lalu” di sambut gelak ketawa ramai. (minit 1.01)

    Berapa ramaikah orang tua umur 72 tahun yang kamu dapat lihat “just doing shit” (tak buat apa apa pun)? pun susah hendak jumpa, inikan yang hendak jadi Presiden pula.

    Orang tua umur 72 tahun pun tidak akan mengajikan orang umur 72 tahun, katanya.

    Kemudian Chris bertanya kepada penonton, keputusan masa depan negara apa yang dia hendak juangkan jika dia belum tentu ada lagi esok hari. (minit 2.25)

    Pada beberapa minggu lalu kita dihidangkan dengan video seorang panelis Afrika yang membincangkan berkenaan pemimpin tua.

    Benua Afrika yang begitu besar dan luas di penuhi oleh hampir separuh orang muda hendak di pimpin oleh pemimpin tua? katanya.

    Kemana rakyat boleh di bawa oleh pemimpin tua ini, jika tidak ke kubur. Beliau sendiri sudah tua dan tidak yakin benua yang mahu menjadi hebat memilih orang tua menjadi pemimpin.

    Pada video lawak Chris ini, amat sesuai jika di bandingkan kepada negara kita yang kini di selubungi mala petaka apabila seorang tua yang pernah memerintah 22 tahun penuh dengan skandal dan cuci tangan hendak kembali memerintah negara dengan tipu helah isu rekaannya.

    Pemimpin tua ini berselindung di sebalik jenama yang dia rosakkan sendiri iaitu “Najib Razak” demi menutup mata rakyat dari melihat penyelewengan serta kerja cuci tangan “saya tak tahu” nya.

    Dia juga ada hasrat peribadi sebab apa dia mahu proksi atau anaknya menjadi Perdana Menteri, jika tidak dirinya sendiri.

    Terkini, dia cuba mengalihkan rakyat kepada isu umur 93 tahun supaya rakyat tidak bicarakan berkenaan skandal lampaunya.

    Jika di Amerika hampir 10 tahun lalu pun pemimpin berusia 72 tahun itu sudah di kira terlalu tua, apakah di Malaysia yang berusia 93 tahun belum tua lagi?

    Bukan sahaja umur, tetapi dengan bagasi skandal yang dia berjaya alihkan kepada jenama “1MDB”

    Tambahan negara menuju masa depan dengan separuh rakyat bawah umur 20 tahun dengan TN50 tetapi di hidangkan calon bertaraf muzium dan artifek negara pula.

    Fikirkanlah, kami mohon kepada anda!

    ReplyDelete
  21. APABILA MAHATHIR TULIS TENTANG ISLAM, RAMAI JADI TERKEDU SEKETIKA!
    Terkedu membaca artikel terbaru oleh Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad di blog beliau hari ini.

    Itu komen Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berhubung kenyataan Mahathir mengenai Islam tersebut.

    Nik Mohamad Abduh yang juga anak Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz tidak mengulas terperinci, tetapi mengeluarkan ayat ini:

    “Inna liLlahi wa inna ilahi raji’un.. La haula wa la quwwata illa biLlah..,” katanya di laman Facebook hari ini.

    Nik Mohamed Abduh turut menyarankan Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin supaya membantu Mahathir melengkapkan artikel itu.

    Sindir beliau, Hanipa yang luas ilmu agama pasti boleh menambah apa yang perlu dalam artikel Mahathir mengenai Islam itu.

    “Dengan lautan luas ilmu agama miliknya itu, bolehlah bantu Tun dan tambah-tambahkan apa yang perlu,” sindirnya.

    Beliau turut menyindir Parti Amanah Negara (PAN) yang kononnya mengagung-agungkan allahyarham bapanya sebagai ulama ikutan.

    “Mereka juga mengagung-agungkan Mahathir yang menjadikan Tok Guru Nik Abdul Aziz sebagai musuh nombor wahidnya,” sindir beliau.

    Mahathir dalam artikelnya itu mengecam pihak yang berpendapat beliau tidak layak jadi Perdana Menteri kerana pemikiran Islamnya dianggap tidak betul.

    Mahathir menuduh pihak terbabit menganggap pemikiran Islamnya tidak betul hanya kerana pemikiran agamanya tidak berasaskan Almarhum Datuk Dr. Harun Din dan lebih mengutamakan akal fikiran.

    Berikutan itu, bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu merujuk kepada kisah Nabi Yusuf dan wanita bernama Zulaikha bagi menunjukkan kepentingan akal mustahak dalam menilai cara hidup Islam.

    Dakwa Mahathir, kisah Nabi Yusuf itu jelas menunjukkan keperluan empat orang saksi bagi membuktikan tuduhan zina atau qazaf keatas mana-mana individu dalam Islam sebenarnya tidak selalunya perlu.

    “Dalam Surah Yusuf, terkoyaknya baju Yusuf disebelah belakang diterima dalam Quran sebagai bukti yang mengejar ialah Zulaikha dan bukan Yusuf seperti yang didakwa oleh Zulaikha.

    “Apakah pengajaran bagi orang Islam dalam cerita Yusuf dengan Zulaikha. Yang jelas ialah empat orang saksi tidak selalu perlu. Hanya kerana baju Yusuf koyak dari belakang, maka ini diterima sebagai bukti bahawa yang mengejar ialah Zulaikha.

    “Terpulanglah kepada orang Islam mengguna akal fikiran untuk mendapat panduan dirinya,” kata Mahathir dalam artikel berkenaan.

    Kenyataan beliau itu bagaimanapun bercanggah dengan firman Allah S.W.T Surah An-Nur:4:

    “Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan zina kepada perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawa 4 orang saksi, maka sebatlah mereka dengan 80 kali sebatan dan janganlah kamu menerima penyaksiannya itu selama-lamanya, kerana mereka itulah orang-orang yang fasik”

    Mohamed Hanipa di Dewan Rakyat pada 29 Mac lalu berkata: “Tolong Jangan cakap pasal agamalah. Telinga saya dengar ni gelilah..geli”

    Beliau berkata demikian apabila dinasihatkan wakil rakyat Barisan Nasional (BN) supaya tidak bersikap bongkak dan takbur kerana ia dilarang Islam.

    Hanifa tanpa menghiraukan nasihat itu seterusnya berkata: “Kalau saya Tuhan. Saya tak jadikan kamu. Dah lama saya hapuskan”

    Perbuatan beliau itu ditegur wakil rakyat PAS, Datuk Mohd. Khairuddin Aman Razali boleh merosakkan akidah seseorang umat Islam.

    Beberapa tokoh agama termasuk Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin yang dilihat cenderung menyebelahi Pakatan Harapan turut meminta beliau bertaubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana ini smua kopipes, tak perlu jawab panjang panjang, atau berkaitan dengan apa yang di tulis.

      Sebab kebanyakan nya dakyah saja dan mengarut.

      Delete
  22. LIHAT DULU ZAMAN MAHATHIR PERINTAH, SEBELUM TUDUH SPR
    Tun Dr. Mahathir Mohamad perlu melihat kembali semasa zaman beliau menjadi Perdana Menteri sebelum membuat tuduhan liar terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kononnya menipu dalam soal persempadanan semula kawasan pilihan raya sehingga boleh memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya nanti.

    Soal Naib Ketua UMNO Bahagian Arau, Datuk Rozabil Abdul Rahman, adakah Dr. Mahathir tidak pernah terfikir

    sama ada persempadanan semula kawasan pilihan raya itu mempunyai kesan baik atau buruk ketika eranya selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri yang difahamkan sebanyak tiga kali.

    Katanya, Pengerusi Pakatan Harapan diketuai DAP itu boleh menuduh apa sahaja apabila bersama pembangkang sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan tidak masuk akal hanya kerana rasa marahnya terhadap kerajaan pim-pinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “Dr. Mahathir boleh menuduh apa sahaja apabila berada di luar kerajaan hari ini.

    Ketika berada di dalam kerajaan, mengapa beliau (Dr. Mahathir) tidak pernah terfikir perkara tersebut (persempadanan semula kawasan pilihan raya) itu satu benda yang baik atau tidak kalau dilaksanakan. Kenapa hari ini, baru dipersoalkan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Tambah Rozabil, persempadanan kawasan pilihan raya bukan memberi kelebihan kepada mana-mana parti se-baliknya bertujuan memberi kesemerataan terhadap jumlah pengundi di kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).

    “Kalau dilihat di sesetengah kawasan Parlimen dan DUN itu mempunyai jumlah pengundi besar dan sememangnya memerlukan kajian semula. Saya tidak nampak, persempadanan semula ini memberi kelebihan kepada BN.

    “SPR hanya melakukan persempadan di kawasan yang dirasakan perlu sahaja dan kerajaan BN tidak pernah cam-pur tangan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha hohoho hihihi, kelaku besau -

      Kerajaan BN tak masuk campur, kata dia.

      Otak tak matang, mikirkan pembaca mcm bebudak.

      Nanti akan di tibai kata kata itu.

      Delete
  23. “PAKATAN HARAPAN HANYA MAHU RAKYAT GADUH SESAMA SENDIRI”
    UNDI sikit boleh tipu, undi banyak tidak boleh tipu. Begitulah pukul canang daripada calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad bagi mentohmah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam menguruskan sistem demokrasi di negara ini.

    Segala bentuk kepercayaan rakyat terhadap ketelusan sistem pilihan raya turut ‘ditong sampahkan’ Dr. Mahathir dengan mempertikaikan kelulusan usul kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya.



    Tidak cukup dengan itu, bekas Perdana Menteri itu juga membuat tuduhan peti undi pos akan disorok dengan undi palsu bagi memberi kemenangan kepada Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).



    Serangan-serangan liar kononnya sistem pilihan raya telah dimanipulasi dan SPR menyebelahi pihak tertentu sememangnya telah dijangkakan tetapi untuk mendengarnya keluar dari mulut Dr. Mahathir sendiri adalah bagai menampakkan Pengerusi PPBM itu berada dalam kecelaruan.



    Andai kata segala proses demokrasi di negara ini penuh dengan penipuan bak kata ‘skrip’ di setiap ceramah pakatan, bagaimanakah pula Dr. Mahathir mengekalkan kuasanya sepanjang menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum ini?



    Adakah segala-gala ‘suci’ selagi mana Dr. Mahathir berkuasa tetapi akan bertukar menjadi ‘kotor’ tat kala beliau tidak lagi menjadi Perdana Menteri. Lebih menghairankan, fitnah-fitnah berkenaan adalah apa yang telah dikumandangkan oleh pembangkang semasa Dr. Mahathir memerintah negara.



    Dalam hal ini, mungkin tampak kekok apa yang cuba dicapai oleh Dr. Mahathir serta rakan-rakanya dalam Pakatan Harapan tetapi matlamatnya adalah bukan membuktikan sebarang penipuan sebaliknya mempermainkan emosi serta menimbulkan keraguan dalam kalangan rakyat yang bakal mengundi semasa PRU-14.



    Sekiranya, pada tahun 2013 dahulu Tsunami Cina telah dapat ditimbulkan pembangkang dengan mempermainkan emosi pengundi Cina, kali ini sasaran lebih besar pula iaitu Tsunami Melayu bagi memecah-belahkan kaum majoriti di negara ini.



    Dr. Mahathir yang berusia 93 tahun itu bagai sudah tidak sabar untuk menjadi Perdana Menteri ketujuh tetapi tidakkah beliau sedar yang paling mengalami kerugian adalah bangsa Melayu yang juga merupakan darah dagingnya.



    Tiada dendam peribadi yang patutnya mendahului nasib bangsanya sendiri kerana segala perpecahan dan kemusnahan itu akan menyaksikan DAP dengan slogan Malaysian Malaysia meraih untung paling besar sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apalah labu.... asal x der gst!!!! Ha2 ha2

      Delete
  24. 5 SOALAN CEPU EMAS KEPADA PAKATAN HARAPAN…
    Terdapat beberapa sistem pilihan raya yang diamalkan, namun ‘first past the post’ menjadi kaedah paling popular dengan kira-kira satu pertiga negara di dunia menggunakannya termasuk Malaysia, United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat (AS).

    Menerusi sistem itu, mana-mana parti politik yang berjaya ‘memenangi’ undi popular tidak semestinya dapat membentuk kerajaan dan situasi berkenaan pernah berlaku di UK dan AS tetapi tidak pun dijadikan isu oleh pembangkang di dua negara tersebut.

    Namun ini berbeza di Malaysia apabila pemimpin pembangkang tidak boleh menerima hakikat kekalahan dan seterusnya mendesak persempadanan semula kawasan pilihan raya dilakukan bagi memberi kelebihan kepada mereka yang meraih undi popular.

    Berikut lima soalan kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali apakah adil senario yang berlaku dalam beberapa pilihan raya di AS, UK dan juga Malaysia:



    1) Adilkah Donald Trump menjadi Presiden Amerika Syarikat (AS)?

    ———————————————————-

    Pakatan Harapan diketuai DAP sering kali berhujah kononnnya merekalah yang sepatutnya menjadi kerajaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kerana memperoleh 50.87 peratus undi popular.

    Bagaimana pula dengan AS, Hillary Clinton memenangi undi popular tetapi yang mengangkat sumpah Presiden adalah Donald Trump yang hanya mendapat 46.1 peratus undi. Apakah kawasan pilihan raya di negara rujukan demokrasi itu tidak adil?

    2) Adilkah Parti Konservatif menang Pilihan Raya UK 1951?

    ———————————————————-

    Sekali lagi, menang undi popular tetapi tidak menjadi kerajaan. Parti Konservatif pimpinan Winston Churchill di UK pada 1951 hanya memperoleh 48 peratus undi popular, ‘ditewaskan’ oleh Parti Buruh yang mendapat 48.8 peratus undi, namun Parti Konservatif tetap menang berdasarkan ‘first past the post’ sama seperti di Malaysia.

    Maka, soalan kepada Pakatan Harapan terutamanya Kit Siang, adakah kemenangan Parti Konservatif ini tidak adil? Adakah Parti Buruh sepatutnya mengetuai kerajaan UK ketika iti?



    3) PRU-10: Bagaimana BN menguasai DUN Kedah, tetapi Pas menang lebih banyak kerusi Parlimen?

    ————————————————————————–

    Semasa PRU-10 pada 1999, ‘tsunami Melayu’ menyebabkan Pas memperoleh jumlah kerusi terbanyak dalam sejarah mereka termasuk menjadi kerajaan di Terengganu. Namun di Kedah, BN masih mengekalkan penguasaan tetapi 13 kerusi DUN jadi milik Pas.

    Ironinya di peringkat Parlimen, daripada 15 kerusi, BN hanya memperoleh tujuh berbanding Pas yang mendapat lapan kerusi. Persoalannya, adakah Kit Siang atau Azmin mahu mengatakan penetapan kawasan pilihan raya ketika era Tun Dr. Mahathir Mohamad tidak adil kerana walaupun BN Kedah menguasai DUN tetapi bilangan wakil mereka di Dewan Rakyat sedikit daripada Pas?

    4) PRU-11: Kenapa BN memperoleh undi popular tetapi Pas tetap menguasai Kelantan?

    ——————————————————————————-

    Imbas kembali keputusan PRU-11 tahun 2004 di Kelantan, walaupun BN berjaya meraih undi popular di peringkat DUN berbanding Pas dan sekutunya PKR, namun pemerintahan Kelantan tetap di bawah Pas.

    Kenapa jadi begitu? Mudah saja, ia disebabkan di peringkat DUN, Pas menguasai 24 kerusi manakala BN pula hanya menang di 21 kerusi DUN, ini bermakna Pas tetap berhak memerintah Kelantan disebabkan kelebihan majoriti kerusi DUN. Sekali lagi, persempadanan itu diwujudkan era Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, adilkah?



    5) Pernahkah proses persempadanan semula dipersoal ketika Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri?

    —————————————————————————-

    Ya, Presiden PAN, Mohamad Sabu satu ketika dahulu semasa menjadi Ahli Parlimen Kuala Kedah pernah bangkit di Dewan Rakyat mempersoalkan proses persempadanan semula 2003, kononnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melanggar kuasa ketika melaksanakan proses tersebut. Contoh diberi, Terengganu tidak dilayan sama seperti Pahang.

    Persoalan, adakah Dr. Mahathir yang kini menjadi ‘kawan karib’ Mohamad ‘menggunakan’ SPR untuk proses persempadanan semula ketika itu – seperti mana dakwa mereka untuk proses yang sama kali ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang mengata bos kamu atau kuncu2 nya tak masuk campur urusan SPR itu amat mengarut.

      Ada peta besar dalam Bilik Gerakan di mana berkaitan Umno, terbambang kawasan2 PRU. Di tenong, di telek, di runding, hasil nya di tali barutkan kpd jongos2 SPR.

      Takda bukti bertulis, depa tahu cara cara berhubung cara sulit mengalahkan Double Agent Rusia.



      Delete
  25. SIAPA PINDA AKTA ROS DULU? MAHATHIR JANGAN BUAT-BUAT LUPA
    Pindaan Akta Pertubuhan 1966 selepas krisis UMNO 1988 bagi memasukkan peruntukan Seksyen 18 (C) adalah bukti kukuh campur tangan kerajaan pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu dalam urusan undang-undang berkaitan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

    Peruntukan yang menghalang hal dalam parti daripada dirujuk ke mahkamah itu secara langsung mematahkan hujah terkini bakal Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP yang menyatakan peranan ROS ketika era pemerintahannya adalah bebas tanpa dihalang kerajaan.

    Bekas Ketua Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Anina Saadudin menjelaskan bahawa, seksyen berkenaan juga secara jelas mencerminkan betapa terdesaknya Presiden UMNO ketika itu dalam mempertahankan kedudukannya.

    “Pindaan kepada Akta Pertubuhan itu secara jelas menunjukkan bahawa Dr. Mahathir campur tangan dalam urusan ROS selepas krisis UMNO 1988.

    “Jadi kalau hari ini Dr. Mahathir berkata, ROS pada zamannya adalah bebas berbanding sekarang, itu tidak berasas sama sekali,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan diketuai DAP melalui artikel bertajuk ‘DULU DENGAN SEKARANG’ di blognya, chedet.cc melabel ROS kini sebagai alat kerajaan untuk mengganggu parti lawan.

    Krisis UMNO 1988 berpunca daripada konflik di antara Dr. Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah di mana kedua mereka bersaing merebut jawatan Presiden UMNO pada tahun 1987.

    Akibat pertembungan itu, terdapat beberapa ahli UMNO yang merujuk hal berkaitan ke mahkamah dan akhirnya hakim memutuskan UMNO dibatalkan pendaftarannya.

    Dalam pada itu, Anina yang juga bekas pengasas PPBM turut memuji tindakan Ketua Pengarah ROS, Surayati Ibrahim yang dilihat tegas dan mempamerkan tahap profesionalisme yang tinggi sebagai seorang penjawat awam.

    Ujarnya, Surayati telah melaksanakan tugas yang dipikul berdasarkan peruntukan undang-undang negara.

    “PPBM adalah komponen Pakatan Harapan. Bagaimanakah pakatan itu boleh diluluskan sekiranya isu perlembagaan salah satu parti komponen belum lagi selesai.

    “Saya cuma nak minta Dr. Mahathir dan Datuk Seri Mukhriz agar tidak terus menafikan kesalahan sendiri,” katanya sinis.

    ReplyDelete
  26. KAMARUL AZMAN JANGKA ROS AKAN BUBARKAN PPBM
    Sepatutnya Isnin atau Selasa depan Pendaftar Pertubuhan (RoS) akan mengumumkan apakah perkembangan tuntutannya terhadap PPBM, kata bekas pengasas parti itu, Kamarul Azman Habibur Rahman.



    Kamarul ketika dihubungi Antarapos berkata perkembangan itu amat dinantikannya malah beliau menjangkakan PPBM akan dibubarkan RoS.



    Ujarnya, PPBM sendiri mengakui partinya tidak mampu memenuhi semua tuntutan RoS berupa dokumen minit mesyuarat serta penyata kewangan setiap bahagian serta cawangan seluruh negara.



    “Saya sebenarnya tertunggu-tungu apa tindakan RoS. Bagi saya, saya memang sedar sebagai salah seorang penaja parti, saya pasti PPBM tidak mampu memberi dokumen yang diminta RoS.



    “Saya yakin juga PBBM terpaksa menerima hakikat yang mereka akan dibubarkan. Semalam hari Jumaat, hari ini hari minggu maka saya tertunggu-tunggu hari Isnin atau Selasa sama ada RoS akan mengeluarkan kenyataan yang baru berkenaan status PBBM. Jadi kita tunggu hari Isnin atau Selasa paling lewat,” katanya.



    Sebelum ini, RoS berkata PPBM berdepan risiko dibubarkan jika gagal menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendakinya dalam tempoh 30 hari, berkuat kuasa 28 Februari lalu.



    “Saya bersama rakan-rakan (bekas ahli PPBM) sebenarnya menatikan saat dimana RoS membuat keputusan yang sepatutnya setelah memberi ruang secukupnya kepada PPBM.



    “Tindakan yang perlu diambil berlandaskan kepada keputusan yang sewajarnya yang selama ini seperti yang telah dilakukan kepada badan parti lain yang tidak menepati perlembagaan mereka dan tidak ada ‘double standard’ yang berlaku,” katanya.



    Kamarul berkata jika RoS masih memberi muka atau tidak mengambil tindakan sewajarnya ke atas PPBM, pihaknya akan mempertimbangkan untuk sekali lagi mengadakan himpunan sebagai tanda protes.



    “Kumpulan kami yang suatu masa dulu bertungkus lumus dalam PPBM, tertunggu-tunggu dan bersedia dengan langkah seterusnya (demo aman), sekiranya keputusan tidak menepati apa yang kami rasa perlu dilakukan RoS,” ujarnya.



    PPBM dilihat mula akur bahawa jangka hayat partinya amat berisiko justeru pemimpinnya memilih untuk tidak menggunakan logo sendiri pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.



    Sebaliknya akan membuat keputusan Selasa depan sama ada bertanding menggunakan PKR atau Amanah pada pilihan raya umum kelak.



    Bukan sahaja PPBM, DAP juga memutuskan perkara yang sama apabila partinya juga mempunyai masalah dengan RoS.



    DAP terdahulu diarahkan mengadakan pemilihan semula jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) oleh RoS selepas ia diisytiharkan tidak sah.

    ReplyDelete
  27. DOKUMEN YANG DIHANTAR PPBM KEPADA ROS MENCURIGAKAN – AKAR UMBI
    Ahli PPBM Selangor, mempersoalkan ketulenan beberapa dokumen yang didakwa diserahkan parti itu kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS).



    Ahli PPBM Gombak, Mohd Azimin Muhamad, mendakwa mereka mengesyaki dokumen membabitkan mesyuarat cawangan dan bahagian yang diserahkan kepada RoS pada Khamis lalu, adalah palsu.



    Beliau berkata, tidak mungkin kepemimpinan parti itu boleh menyiapkan dokumen terbabit memandangkan PPBM tidak pernah mengadakan mesyuarat di peringkat bahagian dan cawangan, lapor BH.



    “Kami tidak pasti mengenai (ketulenan) laporan kewangan, tapi jika membabitkan laporan mesyuarat cawangan serta bahagian, itu kami sangat tahu.



    “Mana ada mesyuarat di cawangan dan bahagian. Bukan saja di Selangor, rakan kami di Pulau Pinang, Kedah serta Kelantan juga menyatakan mereka tidak pernah hadir dalam mana-mana mesyuarat PPBM.



    “Jadi, laporan apa yang dihantar kepada RoS? Saya percaya ini satu bentuk penipuan kepada RoS dan pengkhianatan kepada ahli PPBM seluruh negara,” katanya pada sidang media di sini, hari ini, yang turut dihadiri ahli PPBM Shah Alam, Tanjong Karang dan Sepang.



    Kelmarin, PPBM dalam kenyataannya, berkata parti itu sudah menyerahkan dokumen membabitkan minit mesyuarat cawangan, bahagian dan pusat serta penyata kewangan parti seperti yang dituntut RoS pada Khamis lalu jam 2.45 petang.



    Pada 16 Mac lalu, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengakui parti itu tidak dapat memenuhi dua daripada sembilan perkara dituntut ROS, iaitu laporan mesyuarat bahagian dan cawangan kerana ia belum dan tidak dapat dilaksanakan.



    Mohd Azimin berkata, Setiausaha Agung PPBM, Datuk Dr Shahruddin Md Salleh dan Setiausaha Kerja PPBM, Muhammad Suhaimi Yahya, perlu memberi penjelasan berhubung perkara itu.



    “Pada kami, ini satu manipulasi fakta mesyuarat, pemalsuan minit mesyuarat cawangan dan bahagian serta jenayah kerana menipu jabatan kerajaan.



    “Jika ini pembohongan, pasti RoS akan mengambil tindakan serius terhadap PPBM. Jika sesuatu terjadi pada parti, adakah kami (ahli) akan jadi peminta simpati atau sedekah kepada parti lain dalam Pakatan Harapan?



    “Adakah kami akan menumpang DAP atau PKR? Kami ahli PPBM, bukan peminta sedekah,” katanya.



    Sehubungan itu, katanya, ahli parti digesa membuat laporan polis berhubung perkara itu, dan dia sendiri akan membuat laporan polis, Selasa depan.

    ReplyDelete
  28. USAHA MAHATHIR UNTUNGKAN DAP
    Usaha Tun Dr. Mahathir Mohamad membangkitkan tsunami Melayu bagi menarik sokongan kepada Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) hanya memberi keuntungan mutlak kepada DAP.

    Dengan slogan Malaysian Malaysia menjadi pegangan DAP buat selama-lamanya, kesamarataan yang menjadi matlamat parti itu akan hanya menjejaskan kedudukan istimewa bangsa Melayu dan agama Islam walaupun ia terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Kesan daripada perpecahan bangsa Melayu bukan mudah untuk dipulihkan dan pastinya generasi akan datang menjadi mangsa yang terpaksa menanggung akibatnya.

    Menurut Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah, perpecahan orang Melayu akibat politik bukan hanya menyebabkan kaum itu merempat malah boleh memusnahkan negara.

    “Sekiranya berlaku tsunami Melayu dalam politik negara, DAP yang akan untung dan sudah tentu agenda memperkasakan golongan bumiputera tiada dalam kamus mereka.

    “Keadaan itu sudah pun dapat dilihat di Pulau Pinang, sedikit demi sedikit rumah dan premis perniagaan orang Melayu cuba dihapuskan oleh kepemimpinan DAP, manakala Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) tidak lagi membina kediaman mampu milik untuk orang Melayu di kawasan bandar,” katanya ketika dihubungi Utusan Online, semalam.

    Semalam, Ahli Parlimen DAP Kluang, Liew Chin Tong dalam satu kenyataannya membayangkan tsunami pengundi Melayu akan dapat diterjemahkan berdasarkan kehadiran orang ramai dalam ceramah Dr. Mahathir di Guar Chempedak, Kedah, kelmarin.

    ReplyDelete
  29. JANGAN TERHUTANG BUDI, BERTERIMA KASIH PADA KERAJAAN – HASUT MUKHRIZ
    Ketika kerajaan menyalurkan pelbagai bentuk bantuan tanpa mengira batasan politik, Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir dalam keadaan terdesak sanggup menghasut rakyat supaya tidak berterima kasih dan mengenang budi dengan apa yang dinikmati mereka selama ini.

    Dalam masa sama, Mukhriz yang juga Naib Presiden Pakatan Harapan diketuai DAP seperti biasa terus celupar apabila menyamakan bantuan yang diberikan kepada rakyat seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan pelbagai lagi sumbangan lain sebagai dedak.

    “Jangan kita terpengaruh dengan bantuan, cabutan bertuah yang bertujuan memancing undi…. Jangan kita sesekali terasa terhutang budi, terima kasih (terhadap kerajaan). ini semua dedak hendak bagi kepada rakyat,” katanya dalam ceramah Himpunan Jelajah Pakatan Harapan Perlis di Gunung Medan, Utan Aji di Kangar, malam tadi.

    Yang turut hadir, Pengerusi Pakatan Harapan diketuai DAP, Tun Dr. Mahathir Mohamad; Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Presiden PAN, Mohamad Sabu.

    Dalam ceramah tersebut, Mukhriz terus mengulangi skrip sama dengan menuduh kerajaan mencuri duit dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) meskipun isu berkaitan syarikat itu sudah selesai

    ReplyDelete
  30. NAK CAKAP PASAL MALU? TINDAKAN ‘U-TURN’ MAHATHIR TERHADAP DAP LEBIH MALU!
    Walaupun hasrat Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk kembali menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun dilihat bakal meletakkan Malaysia sebagai bahan ketawa dunia, namun satu perkara lagi yang beliau perlu lebih berasa malu adalah berhubung pusingan U semata-mata untuk menjalinkan hubungan dengan DAP.

    Bekas pengasas PPBM, Kamarul Azman Habibur Rahman berkata, jika orang lain pastinya berasa amat malu tetapi lihatlah Dr. Mahathir, dahulu Penasihat DAP, Lim Kit Siang digelarnya rasis, pelampau perkauman tetapi kini mereka ibarat ‘pasangan merpati dua sejoli’.

    Bukan itu sahaja, katanya, mereka yang digelar beliau dengan pelbagai gelaran itu juga pun dua kali lima kerana setelah melabel Dr. Mahathir dengan gelaran diktator, ‘maha zalim’ dan ‘maha firaun’ tetapi akhirnya sanggup bersama-sama demi agenda politik masing-masing.

    Tambah Kamarul Azman, sifat tidak tahu malu itu juga yang menjadi pendorong kepada Dr. Mahathir untuk terus berusaha meletakkan anak tersayang di tempat yang tidak setaraf dengan kelayakan.

    “Saya sifatkan beliau sebagai seorang pemimpin mudah lupa yang tidak tahu malu kerana tidak menepati janjinya untuk tidak mengganggu kepemimpinan kerajaan ketika beliau melepaskan jawatan 15 tahun dahulu.

    “Orang Melayu sepatutnya berasa malu kerana mempunyai seorang bekas pemimpin seperti beliau yang begitu gila kuasa walaupun pada usia di mana dirinya mudah untuk dijadikan ‘kuda tunggangan’ DAP,” katanya kepada Utusan Malaysia semalam.

    Beliau yang juga bekas Setiausaha Kerja PPBM berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan terbaharu Dr. Mahathir di chedet.cc bertajuk MALU.

    Sementara itu, Kamarul Azman berkata,Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak perlu terkesan dengan serangan bertalu-talu Dr. Mahathir kerana beliau sebenarnya hanya menjadi mangsa propaganda kepada seorang bekas pemimpin yang ‘terlupa’ makna malu.

    ReplyDelete
  31. MP PAN MAHU JADIKAN DIRINYA SEBAGAI TUHAN, DITEGUR MP ISLAM LAIN…
    Ahli Parlimen Amanah Sepang, Mohamad Hanipa Maidin ditegur kerana mengandaikan dirinya sebagai Tuhan dalam sesi perbahasan di Parlimen hari ini.

    “Apabila ada perdebatan secara keras membabitkan isu agama, bila kita menyebut, kalau saya tuhan, saya akan buat begini, saya rasa tidak cantik dan manis.

    “Ini kerana Allah bersifat pengasih dan maha penyayang. Mungkin kesilapan kerana kita sedang berdebat, mungkin kita betulkan balik mengikut fakta agama.

    “Itu nasihat tulus daripada saya tanpa sebarang niat jahat terhadap Sepang, sahabat yang saya sayang,” kata Ahli Parlimen PAS Kuala Nerus, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali.

    Dr Mohd Khairuddin tampil untuk menegur Hanipa mengandaikan dirinya sebagai Tuhan ketika berdebat dengan
    Ahli Parlimen BN Datuk Seri Abdul Azeez Rahim.

    “Kalau saya Tuhan, daripada awal saya tak jadikan kamu (Abdul Azeez), menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu (Abdul Azeez).

    “Sebab saya tak Tuhan, Tuhan jadikan juga orang macam kamu,” katanya secara lantang sambil menepuk dada kiri dan menuding ke arah Abdul Azeez.

    Bagaimanapun teguran Dr Mohd Khairuddin tidak diterima oleh Hanipa sebaliknya turut memperlekehkan Ahli Jawatankuasa Ulamak PAS itu.

    “Saya tak akan hormat Kuala Nerus (Dr Mohd Khairuddin), saya tahu, saya kenal dia,” katanya.

    Dr Mohd Khairuddin mohon bangun mencelah, namun tidak dizinkan Hanipa

    “Ini bercanggah dengan akidah Islam,“ kata Dr Mohd Khairuddin.

    “Hoi diamlah..”kecam Hanipa..”Saya geram betullah dengan orang-orang yang jual agama macam ni…

    ReplyDelete
  32. KERANA GILA KUASA, MAHATHIR & KIT SIANG JADI TIDAK MALU
    Dua hari lepas seorang warga emas berusia 77 tahun yang terlupa dia dilahirkan di mana, membuat kacau dalam Dewan Rakyat. Kemudian, Speaker Dewan Rakyat bertindaklah menggantung warga emas 77 tahun itu selama 6 bulan.

    Namun semalam, warga emas itu muncul lagi di Parlimen. Membuat kacau dan cuba untuk membuat celahan. Kemunculan warga emas itu di Parlimen semalam dianggap sebagai “hantu” sahaja oleh warga dewan.

    Tidak malu sungguh, usia sudah 77 tahun tetapi masih lagi buat perangai langgar peraturan dan berpenyakit tidak faham bahasa. Memalukan sungguh.

    Datuk Ngeh Koo Ham (Beruas), Nga Kor Ming (Taiping) dan Sivakumar Varatharaju Naidu (Batu Gajah) telah digantung selama 10 hari oleh Parlimen pada Isnin selepas bersalah menghina institusi parlimen. Ketiga tiga orang ini tidak masuk ke Dewan Rakyat, mereka faham bahasa.

    Namun warga emas yang bernama Kit Siang ini masuk juga ke Dewan Rakyat semalam biarpun digantung selama 6 bulan mengikut Peraturan 44(3) Peraturan Mesyuarat Parlimen bila enggan mematuhi arahan supaya berhenti mengganggu perjalanan persidangan.

    Sama jugalah seperti warga emas berusia 93 tahun yang masih lagi gila kuasa hendak jadi Perdana Menteri sekali lagi. Dia kata dia masih kuat sebab boleh bawa Porshe dalam hujan. Bawa kereta mahal siapa pun boleh, cuba bawa Viva tengok dalam hujan.

    Dalam usia 93 tahun, Mahathir nampaknya lebih sibuk mengeluarkan kenyataan kenyataan yang mengarut dan melampaui batas agama. Menuduh Dato Seri Najib dengan tuduhan tuduhan yang tidak benar, malah lebih teruk berkata Najib tidak sembah Tuhan tetapi sembah duit.

    Sudah terbukti siapa sebenarnya yang menghilangkan wang sebegitu banyak di Bank Negara suatu ketika dahulu. Pergi ke mana duit RM31.5 billion itu? Malah ada buku dedahkan kehilangan lebih besar lagi sampai RM100 billion di zaman Mahathir. Siapa curi duit itu?

    Tidak malu sungguh bila hanya dengan selamba sahaja menjawab “tidak tahu” sahaja bila ditanya ke mana duit Bank Negara itu. Duit 1MDB tidak hilang, yang hilang adalah duit RM31.5 billion di zaman Mahathir. Baca pautan ini :

    https://www.facebook.com/beruangbiru1/posts/1789965387690597

    Sudah terjawab siapa sebenarnya yang kleptokrasi. Mahathirlah orangnya. Hari ini, bila Mahathir buat tuduhan itu dan ini, tidak ada pun bukti dan saksi. Sebenarnya Mahathir sedang bercakap dengan dirinya sendiri. Hendak buat macam mana, Mahathir tidak malu dengan skandalnya sendiri.

    Mahathir tidak malu anaknya sokong LGBT. Mahathir tidak malu cucunya berdemo sokong LGBT di Sogo. Mahathir tidak malu cucunya berpeluk dengan anjing. Mahathir tidak malu bila didedahkan cucunya naik kapal layar mewah.

    Mahathir tidak malu dan tidak kisah bila rakyat tahu, kudanya makan karot sampai RM75,000 sebulan. Kucing anaknya harga RM200,000 seekor. Kereta anaknya harga berjuta juta.

    Mahathir tidak malu skandal berbillion di zamannya terdedah. Mahathir tidak malu buat “u turn” banyak kali terhadap DAP dan Anwar Ibrahim.

    Tidak malu sungguh, dah umur 93 tahun masih hendak rakam video janda. Tengok sini :
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1717248078370141&id=1122306847864270

    Samalah juga dengan Kit Siang, warga emas 77 tahun yang tidak tahu malu. Kit Siang tidak malu cucunya pakai jam mahal berpuluh ribu. Kit Siang tidak malu anaknya songlap beratus juta duit terowong. Kit Siang tidak malu anaknya terlibat dengan kes rasuah.

    Paling teruk, Mahathir tidak malu hendak jadi Perdana Menteri sekali lagi. Tidak malu, biarpun sudah berusia 93 tahun tetapi masih lagi gila hendak pada kuasa dan kedudukan.

    Orang Afrika pun tahu malu. Orang Afrika pun tidak hendak Perdana Menteri yang tua, kerana malu. Mereka halau Mugabe yang berumur lebih 90 tahun daripada tampuk kuasa.

    Namun di Malaysia, ada lagi warga emas berusia 77 tahun dan 93 tahun yang tidak tahu malu kepada rakyat Malaysia. Kerana gila kuasa, mereka jadi tidak malu. Memalukan sungguh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "yang tidak tahu malu" -

      Bos kamu tau malu? Sudah mashor di antero bangso.

      Bukan kejayaan nya tapi ke selewegan dan ke songlapan nya.

      1MDB yang DoJ dah cakap macam macam.

      Delete
  33. ANGGAP DIRI TUHAN & CAKAP TIDAK SEMBAH TUHAN, PEMBANGKANG SUDAH HILANG PEGANGAN AGAMA
    Pembangkang di Malaysia sudah terdesak sangat. Mereka gunakan hujah yang melampaui syariat agama. Seolah sudah tiada lagi pegangan agama bila berhujah.

    Dalam dunia ini, hanya Firaun dan Namrud sahaja yang anggap dirinya sebagai Tuhan. Keturunan Namrud dan Firaun yang mengakui dirinya sebagai Tuhan ini memang tergolong dalam kumpulan New World Order yang mahu merosakkan dunia pada hari ini.

    Hari ini pembangkang di Malaysia seolah oleh sudah mewarisi sikap sombong dan angkuh Namrud dan Firaun ini. Umpamakan diri sebagai Tuhan dan cakap orang tidak sembah Tuhan.

    “Kalau saya tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu (Abdul Azeez). Sebab saya tak tuhan, tuhan jadikan juga orang macam kamu,” kata Ahli Parlimen PAN Sepang, Hanipa Maidin di parlimen semalam.

    Lihat video di pautan ini :
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1717260485035567&id=1122306847864270

    Bekas sahabat Hanipa, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, Ahli Parlimen PAS Kuala Nerus turut menegur ayat “kalau saya Tuhan” yang digunapakai oleh Hanipa Maidin. Ujarnya tidak manis dan perlu diperbetulkan balik olehnya.

    Hanipa tidak mahu menarik balik ayatnya itu. Memberi alasan kononnya ada ayat “kalau” untuk menghalalkan perumpamaan yang dibuat olehnya itu. Nampak teruk sangat sudah ahli parlimen PAN ini. Sudah lari jauh dari pegangan agama dan akidah sejak berkawan baik dengan DAP dalam Pakatan Harapan.

    Semasa berdemo pada 28 Mac 2018 di parlimen, Mahathir ketika diberi peluang berucap berkata ;

    “Inilah Najib yang memperkenalkan cash is king, itulah yang dia sembah. Bukan dia sembah Tuhan, dia sembah cash” kata Mahathir.

    Lihat video ini :
    https://youtu.be/RYJYS1c9RgI

    Apa yang Mahathir sebut ini adalah satu tuduhan yang amat berat sekali. Menyatakan Dato Seri Najib tidak sembah Tuhan dan menyembah duit adalah satu hujah yang keterlaluan dan melampau sama sekali.

    Sudah berusia 93 tahun tetapi menggunakan hujah yang jelas sekali menyalahi syariat agama. Selain itu, Mahathir sebelum itu menyatakan bahawa duit jemaah haji 1MDB sebagai haram.

    Siapa Mahathir hendak menghukum halal dan haram? Oleh kerana itulah, Muffi Pahang sudah tegur Mahathir supaya jangan ambil kerja Tuhan. Namun Mahathir yang terdesak sangat untuk berkuasa tidak hiraukan teguran mufti, dia terus ulang lagi tuduhan itu.

    Soal prinsip agama sudah diketepikan oleh Hanipa Maidin dan Mahathir semata mata kerana hendak kuasa. Kerana tamak pada kuasa, mereka jadi sombong, ego dan melampaui batas agama.

    Sabda Rasullullah S.A.W. yang bermaksud:

    “Di awal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati..” hadis riwayat Ibnu Majah.

    Di akhir zaman ini, rakyat Malaysia jangan terperangkap dengan fitnah Dajjal yang mahu kucar kacirkan dunia. Dajjal memang suka gunakan berita palsu dan fitnah sebagai senjata mereka. Malah Dajjal mengakui diri mereka Nabi dan Tuhan untuk kelirukan manusia.

    Moga rakyat Malaysia terpelihara daripada kejahatan Dajjal ini. Janganlah pula ada mana mana rakyat Malaysia yang meniru sifat Dajjal, Namrud dan Firaun ini dalam berpolitik. Politik ada batasnya, janganlah melampaui syariat agama dan berlebih lebihan.

    Nasihat ini hanya terpakai kepada orang yang waras sahaja. Bagi mereka yang sudah ego dan tamak pada kuasa, alim ulama dan mufti berpesan pun mereka tidak hirau lagi. Apakan daya, agenda peribadi dan kroni mengatasi segala galanya. Jadilah mereka “Dark Vader”.

    ReplyDelete
  34. ‘PEMBANGKANG MEMANG TAK SUNYI DARI PERBUATAN MENGHINA ISLAM’
    Ahli Parlimen Sepang dari PAN, Mohamed Hanipa Maidin telah menimbulkan kegemparan dalam sidang Dewan Rakyat semalam apabila menggunakan ungkapan ‘Kalau saya tuhan’ meskipun beliau beragama Islam.

    Kenyataan-kenyataan yang mengguris sensitiviti agama itu bagaimanapun bukan pertama kali yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan yang diketuai DAP.

    Berikut adalah antara kontroversi-kontroversi yang telah timbul di negara ini daripada golongan berkenaan:

    1) Ahli Parlimen Taiping, Ng Kor Ming mengguris sensitiviti masyarakat Islam apabila membaca ayat dan maksud surah Al-Anraf ketika berceramah dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gantang pada 2009.

    2) Ahli DAP, Datuk Zaid Ibrahim membuat kenyataan melampau apabila menyatakan solat adalah suatu ritual yang membebankan dan tidak dapat membantu pelajar Melayu menjadi lebih berpendidikan, memahami tanggungjawab peribadi atau lebih berdisiplin, pada tahun lalu.

    3) Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa menyampaikan ceramah politik di Masjid An-Nur Kampung Melayu Subang sehingga mengakibatkan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah murka, tahun lalu.

    4) Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching menimbulkan kontroversi apabila masuk, memberi sumbangan dan menyampaikan ceramah dalam Surau Al-Huda Kajang Sentral ketika bulan Ramadan pada 2009.

    5) Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mempersendakan larangan ke atas umat Islam menyambut Hari Valentine pada 15 Februari 2014.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ada peristiwa di hotel Port Dickson tuh tak memalukan Islam.

      Memalukan mak adak amat sangat.

      Geram nya dia kalau boleh nak di sodok nya dia.

      Sodok dengan gobek. Lepas makan sireh, hehe

      Delete
  35. PEMIMPIN TUA DAN PENCURI: MAHATHIR BERCAKAP DENGAN CERMIN?
    Jika dikaji semula, tuduhan curi duit rakyat itu datang daripada pembangkang sendiri. Mereka yang memulakan fitnah bahawa Najib ‘makan’ RM2.6 bilion duit rakyat, kemudian pihak kerajaan terpaksa bersusah payah menjelaskan bahawa RM2.6 bilion itu memang derma daripada kerajaan Arab Saudi dan disahkan sendiri oleh Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir.



    “Kami juga maklum Peguam Negara Malaysia (Tan Sri Apandi Ali) telah meneliti secara terperinci perkara tersebut dan mendapati tidak ada sebarang salah laku. Apa yang saya tahu, kes ini sudah ditutup,’’ katanya kepada wartawan Malaysia.



    Kemudian pembangkang mengitar semula isu 1 Malaysian Development Berhad (1MDB) yang sudahpun selesai kesnya setelah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang juga dianggotai oleh Tan Seng Giaw Naib Pengerusi DAP yang juga Timbalan Pengerusi PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara) mengesahkan bahawa Najib tidak terlibat langsung dalam isu membabitkan syarikat berkenaan tahun lalu.



    Walhal yang sebenarnya 1MDB memainkan peranan membetulkan perjanjian berat sebelah melibatkan industri jana kuasa elektrik yang ditandatangani oleh seorang bekas pemimpin, yang menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung subsidi bahan api kepada IPP bebas sekitar RM16 billion hingga RM19 billion setahun.



    “Apabila 1MDB memasuki industri itu, ia adalah pembida terendah dalam semua perjanjiannya, dengan itu menjimatkan Malaysia sebanyak RM200 bilion dalam 20 tahun akan datang. Malah, satu laporan firma penyelidikan mengenai perjanjian kuasa yang disemak semula ini diberi tajuk ‘Tiada lagi perjanjian pilih kasih’,” kata Najib dalam catatan blognya bertajuk “Visi Ekonomi Saya Untuk Malaysia”.



    Mahathir sangat lancang mengutuk Najib sebagai tak malu, namun kutukannya itu seolah-olah menepuk air di dulang, terpercik ke mukanya sendiri. Lupakah Mahathir mengenai tragedi Memali yang terjadi disebabkan sikap gila kuasanya mahu menahan Ustaz Ibrahim Mahmud sehingga mengorbankan 18 orang dan menjadikan Tun Musa Hitam sebagai kambing hitam?



    Lupakah Mahathir bagaimana dia menyalahgunakan dana-dana awam untuk membantu kroni-kroninya, kaum keluarga dan demi kepentingan politiknya? Jika terlupa, ini senarai penyelewengannya yang merompak duit rakyat selama 22 tahun memerintah.



    Merompak wang royalti minyak Terengganu dan ditukar menjadi wang ehsan untuk kegunaan politik UMNO ketika PAS memerintah Terangganu dari tahun 1999 hingga 2004.
    Mengagihkan projek lebuh raya Utara Selatan kepada syarikat milik Umno, UEM bagi tujuan membiayai pembinaan Ibu Pejabat UMNO, PWTC.
    Memaksa Kumpulan Wang Simpanan Guru-guru (KWSG) menyelamat (bail out) 50.6 peratus saham MAS milik Naluri Sdn Bhd dengan harga RM8 sesaham ketika harga semasanya RM3.60 sesaham.
    Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tajuddin Ramli yang bernilai RM1.8b.
    Pengambilalihan syarikat UMNO, Renong dan UEM oleh kerjaan melalui Dana Harta.
    Pelaburan Tabung Haji melalui TH Technologies Sdn Bhd dalam projek ERL dengan penguasaan 80 peratus saham yang menguntungkan kroni Perdana Menteri yang menjadi rakan kongsi YTL Corporation.
    Penyuntikan modal RM750 juta kepada BBMB, sebuah bank milik kerajaan sebelum diambil alih oleh bank milik Umno, Bank of Commerce dan membentuk Bank Bumiputera Commerce (BCB).
    Pembelian saham Technology Resource Industries (TRI) oleh Dana Harta.
    Pengambilalihan Celcom, anak syarikat TRI oleh Telekom.
    Memaksa KWSP membiayai projek LRT Putra serta menyelamatkan L&G dan PLUS.
    Memaksa Petronas membeli saham Proton.
    Memaksa Petronas mengambil alih Litar Sepang.
    Memaksa Dana Harta menanggung hutang lapuk berjumlah RM39.326b milik BBMB, Sime Bank dan 66 institusi kewangan yang lain.
    Memiliknegarakan IWK setelah ia mengalami kerugian.
    Pemilikan 200 syarikat oleh Mirzan Mahathir.
    Kes anak Ling Liong Sik memiliki harta RM1b ketika berusia 28 tahun.
    Penglibatan keluarga Daim Zainuddin dalam pelbagai jenis perniagaan.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kau merapu ni bhai???? 1mdb mana pernah kena rci,!!!! He2 he2 he2 cuba nak jual temberang

      Delete
    2. Aduh...janganlah kopipis panjang2 kat sini...bosannya...hantar pergi kt utusan malaysia ata tv3 berita2 panjang2 cam ni....

      Delete
  36. ‘MAHAFIRAUN’ KAFIRKAN NAJIB, HANIPA ANGGAP DIRI TUHAN…? DAP TENTU SUKA!
    SEMAKIN melampau seolah-olah tidak takutkan hukuman dari Allah. Itulah gerak geri dan perangai Dr Mahathir Mohamad sekarang ini. Ketika berucap semasa demonstrasi BERSIH tolak persempadanan semula di depan Parlimen pada 27 Mac 2018 lalu, Pengerusi Pakatan Harapan itu ada menyebut bahawa Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak tidak lagi menyembah Allah, sebaliknya beliau menyembah “cash” – dimaksudkan dengan wang.
    Kami bukan sebar ‘fake news’, tetapi ia benar-benar berlaku. Jika tak nak percaya, sila lihat kepada minit ke 0.41, Mahathir dengan semberono dan tanpa rasa bersalah telah menuduh Najib tidak lagi menyembah Tuhan. Tidak lagi menyembah Allah. Sebaliknya, Mahathir menuduh bahawa Najib telah menyembah ‘cash‘.



    Inilah perbuatan yang paling zalim dan keji dari seorang manusia berumur 93 tahun. Dia seolah-olah mahu mengambil tugas Tuhan dengan sewenang-wenangnya menuduh orang lain tidak menyembah Tuhan mengikut selera mulutnya sendiri.



    Bukan itu sahaja, dua hari selepas itu, seorang lagi pemimpin Pakatan Harapan turut berbuat demikian. Jika Mahathir mengkafirkan Perdana Menteri di luar Parlimen, Ahli Parlimen (Parti Amanah Negara) Sepang Hanipa Maidin pula seolah-olah mengambil tugas Tuhan didalam Parlimen.



    Ketika membahaskan usul ‘fake news’ pada petang 29 Mac 2018, Hanipa menyerang Ahli Parlimen (Barisan Nasional) Baling Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim dengan tidak ada belas kasihan.
    Lihat sendiri bagaimana Hanipa telah mengeluarkan kata-kata “KALAU SAYA TUHAN…” ketika menyerang dan memaki hamun Abdul Azeez di dalam Parlimen. Walaupun dinasihati supanya bertaubat dan tarik balik kata-katanya itu, namun anak didik DAP itu masih keras kepala enggan berbuat demikian.



    Kenapa kedua-dua pemimpin Pakatan Harapan beragama Islam berbangsa Melayu ini sanggup mengambil kerja Tuhan semata-mata untuk mengaut sokongan rakyat? Apakah mereka tidak sedar akan apa yang telah mereka keluarkan dari mulut sendiri? Atau mereka benar-benar terdesak untuk menang dalam PRU14 kali ini?



    Yakinlah, ketika mana Dr Mahathir dan Hanipa yang merupakan pemimpin Melayu Islam melontarkan kata-kata dan mengambil alih tugas Tuhan sebegini rupa, penguasa sebenar dalam Pakatan Harapan iaitu DAP sedang bersorak sorai dan menyukainya.



    Sudah tentu kedua-dua nama pemimpin Melayu Islam ini akan disanjung tinggi dan mendapat pengiktirafan cukup berprestij dari DAP kerana mereka berani untuk mengenepikan soal dosa pahala semata-mata untuk memburukkan imej Najib, Barisan Nasional dan Kerajaan Malaysia.



    Mampukah anda terima sebuah parti politik sebegini rupa untuk menjadi kerajaan anda? Fikirlah sebaiknya sebelum “sudah jatuh di timpa tangga.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooooooo, Abdul Azeez double e. Bukan kah dia bos Tabung Haji?

      Melompat bila Najib talipon dia suruh beli aset apekebende (tanah TRX?) bila 1MDB tak cukup duit. Dah tu nak tukar pendirian.

      Kelam kabut di buatb si kelam. Bahana 1MDB dah kena seleweng dan songlap hingga takda wang nak bayar bunga pinjaman bank. Satu masa dulu Astro Ananda Krishnan pinjamkan RM1 bilion tanpa bunga.

      Delete
  37. MAHATHIR, INGATLAH TUHAN SAMA!
    SAYA mahu melihat UMNO jatuh” dan “Najib tidak sembah Tuhan, dia sembah cash” – Mungkin tidak siapapun akan terfikir bahawa seorang yang satu ketika dijulang sebagai Negarawan sanggup menge­luarkan perkataan sedemikian.

    Tetapi itulah Tun Dr. Mahathir Mohamad yang dalam usia 93 tahun dilihat semakin bercelaru fikirannya akibat dendam kesumat terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Sayang sekali seorang pe­mimpin hebat seperti beliau boleh ‘huru-hara’ fikirannya semata-mata kerana politik sehingga sanggup mengeluar­kan kenyataan politik yang semakin merapu.

    Dua kenyataan politik be­liau tersebut membuktikan Dr. Mahathir sudah hilang pertimbangan dan ‘kewarasan’ dalam politik. Kalaupun mahu menang pilihan raya dan kemaruk sangat ingin menjadi Perdana Menteri boneka di bawah Pakatan Harapan yang DAP pasti menjadi parti pa­ling berkuasa, ingatlah Tuhan sama.

    Sepatutnya dalam usia 93 tahun, Dr. Mahathir lebih banyak ingat Tuhan dalam melakukan apa juga tindakan. Tidak mengapa kalau menggunakan umur panjang yang dianugerahkan oleh Allah SWT untuk terus berpolitik, walaupun satu ketika dulu beliau sendiri berkata bila tidak lagi menjadi Perdana Menteri, beliau akan menghabiskan masa membuat persiapan untuk akhirat, tetapi janganlah melampau dalam tindakan dan kenyataan.

    Bertekad mahu melihat UMNO yang merupakan parti keramat orang Melayu jatuh dan menuduh Najib tidak menyembah Tuhan adalah satu kenyataan yang sudah melepasi batas-batas kewarasan seseorang berpolitik.

    Kalaupun sudah berkawan dengan DAP dan PAN, sebagai seorang negarawan, Dr. Mahathir tidak sepatutnya terikut-ikut dengan rentak serta pendekatan politik murahan pemimpin-pemimpin parti itu.

    Dr. Mahathir seharus­nya mempunyai standard tersendiri walaupun sudah menjadi pemimpin pembangkang. Tetapi sekarang beliau tiada bezanya dengan beberapa pemimpin Pakatan Harapan yang dianggap bertaraf ‘badut’ menghiburkan orang ramai di ceramah-ceramah.

    Atas sebab itulah dalam usia semakin lanjut dan ke­ada­an kesihatan yang sering terganggu, Dr. Mahathir ingat­lah Tuhan sama ketika berpolitik. Janganlah ikut sedap mulut sahaja ketika berkata-kata sehingga tohmahan, fitnah dan maki hamun sudah menjadi ‘wirid’ harian.

    Sesungguhnya penulis ti­dak menafikan jasa besar Dr. Mahathir dalam membangunkan negara ini tetapi janganlah sampai segala jasa dan bakti beliau akan tertutup atau dilupakan akibat dosa-dosa politik yang dikumpulkan sepanjang berada dalam gabungan Pakatan Harapan.

    Oleh itu Tun, ingatlah Tuhan sama. Berpolitikpun agak-agaklah, apatah lagi dalam usia 93 tahun. Berhati-hati dalam berkata-kata kerana bimbang sampai pada satu tahap, Dr. Mahathir yang pernah dianggap antara ahli politik berfikiran tajam ‘terhumban’ ke dalam golongan yang digelar ‘nyanyuk’.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak nya banyak tulisan ini di buat orang PAS.

      PAS nakkan Hudud PAS. Ramai Muslmin pun tak setuju.

      Hudud ada di sebut dlakm Qur'an. Tapi tak nyata. Takda butiran lanjut.

      Jadi, PAS nak sediakan butiran supaya nampak lengkap apa yang di namakan Hudud PAS itu.

      Maka ramai Musliman pun tak setuju dengan Hudud PAS.

      Delete
  38. DAKYAH DIBUAT MAHATHIR TIDAK BOLEH DIHADAM
    Memang tidak boleh dihadam apabila melihat seorang bekas Perdana Menteri yang pernah memimpin selama 22 tahun telah berubah 360 darjah mentohmah ketelusan sistem demokrasi di negara ini.

    Tun Dr. Mahathir Mohamad yang begitu rancak mempertikai kelulusan usul kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya, mungkin ‘terlupa’ bahawa ketika eranya, perkara itu telah tiga kali diluluskan di Parlimen, yakni tempat yang sama beliau kini labelkan sebagai ‘Parlimen sandiwara’ dan ‘Parlimen main-main’.

    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusof berkata, Dr. Mahathir bagai kecelaruan apabila menggunakan tohmahan-tohmahan politik yang sering kali digunakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang mahupun Penasihat PKR, Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim sepanjang 22 tahun era pentadbiran beliau sebagai Perdana Menteri.

    Ujarnya, tidak sahaja menerusi jentera pentadbiran, Dr. Mahathir sebelum ini berusaha sehabis boleh menangkis dakwaan sistem demokrasi di negara ini tidak telus melalui pelbagai cara termasuk penulisan.

    “Waktu beliau dahulu sebanyak tiga persempadanan semula telah dilaksanakan. Kalau Dr. Mahathir berkata Parlimen hari ini adalah Parlimen sandiwara atau main-main, sama jugalah Parlimen zamannya.

    “Saya melihat beliau sebenarnya sedang menyediakan alasan jika Pakatan Harapan pimpinan beliau kalah. Sebab itu asyik bangkitkan isu kerajaan akan menipu dalam pilihan raya sedangkan beliau sebelum ini melalui pelbagai tulisan banyak kali menafikan tuduhan bahawa perjalanan pilihan raya di Malaysia ini tidak adil,” ujarnya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Semalam, ketika berucap di Jelajah Pakatan Harapan di Kangar, Perlis, Pengerusi PPBM itu yang jelas tidak berpuas hati mengenai laporan kajian semula persempadanan kawasan pilihan raya melepaskan kemarahannya dengan memperlekeh sistem Parlimen Malaysia apabila menyifatkannya sebagai ‘Parlimen sandiwara’ dan tempat main-main.

    Terdahulu, kelmarin, calon Perdana Menteri sementara Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu membuat tuduhan yang sememangnya tidak masuk akal apabila mendakwa peti undi pos akan disorok dengan undi palsu bagi memberi kemenangan kepada BN dalam PRU-14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha Professor Kangkong Kamarul Zaman.

      Menggeletar, terkening dalam seluar bila Tun Mahathir datang duduk di depan dia sedang cakap macam bebudak di Foram Umur Tun Mahathir.

      Tak tahu mcm mana UUM kasi dia jawatan. Jatuh nama UUM akibat dia punya prstasi di forma itu.

      Delete
  39. SIAPA ‘MAIN KECOH’, SPR ATAU MAHATHIR?
    MALAM tadi, dalam ceramahnya di Guar Cempedak, Kedah, Tun Dr. Mahathir Mohamad mula memfokuskan serangannya terhadap proses pilihan raya.

    Kununnya beliau boleh jadi balik Perdana Menteri pada usia 93 tahun menerusi Pakatan Harapan diketuai DAP jika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak ‘main kecoh’.

    Kecoh kata orang Aloq Setaq bermaksud main tipu. Tapi siapa sebenarnya cuba main kecoh sekarang? Dalam bola sepak pun pengadil hanya dijadikan kambing hitam bila kalah. Tapi ini belum pun sepak mula, pengadil (SPR) dah dipersalahkan.

    Siap berfantasi konon peti undi kena sorok dan macam-macam lagi tuduhan yang sudah pun dinafikan SPR berulang-ulang kali. Memang cakap Tun pun dah bunyi Datuk S. Ambiga.

    Paling tak tahan, ‘kununnya’ pembentangan kajian persempdanan semula kawasan pilihan raya di Dewan Rakyat kelmarin tidak dilakukan secara demokrasi termasuk soal ruang berbahas tidak diberi dengan cukup.

    Kata Tun, perkara tersebut sangat sangat penting. Tapi jangan lupa, masa kali terakhir persempadanan semula dibentang di Dewan Rakyat pada April 2003, Tun yang masih Perdana Menteri tidak nampak kelibat pun.

    Hansard Dewan Rakyat menunjukkan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang bentangkan laporan itu. Tun pi mana? Kata penting sangat. Wallahualam. Mungkin masa tu tak sepenting sekarang, atau seperti biasa, bagi orang lain tanggung.

    Satu lagi, malam tadi Tun kata apa SPR buat ini hanya menjadikan kawasan Melayu jadi lebih Melayu, begitu juga kawasan Cina.

    Lupakah Tun, di Jerai tempat berlangsungnya ceramah Pakatan Harapan juga hanya wujud akibat persempadanan 2003, sedangkan masa Tun lama memerintah negara namanya Parlimen Yan – yang 90 peratus pengundi Melayu.

    Macam tu juga Parlimen Pokok Sena, daripada hampir 90 peratus pengundi Melayu, bertukar jadi kawasan bercampur dengan sebahagian penduduk di pusat bandar Alor Setar pun masuk Parlimen Pokok Sena.

    Itu belum ambil kira dakwaan Mohamad Sabu, Presiden PAN masa perbahasan persempadanan 2003, kenapa Terengganu -negeri Melayu- tidak dapat tambahan kerusi Parlimen seperti Pahang?

    Oh, masa Tun jadi Perdana Menteri adil? Sekarang sahaja tak adil? Lawan sahajalah Tun. Elok Tun pula kata ‘lawan tetap lawan’. Senang cerita tak payah nak drama sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kecoh kata orang Aloq Setaq bermaksud main tipu."

      Kecoh satu hal, Tapi takut kalau nak kalah, buat hal.

      Dah pinda Akta Keselamatan Negara memberi kuasa mengistiharkan dharurat di kawasan tertentu. Takut kalau asa hitung undi nampak nak kalah, gengster2 depa laksanakan pelan bikin kacau, maka bosman istiharkan dharurat, kemudian kensel keputusan pru14.

      Tun kata itu mungkin. Waspada lah semua dan jeritkan ramai2 jika berlaku.

      Delete
    2. Ya kemungkinan Ketua Lanun Bugis akan tiup nafiri pd ahli2 silat yg dituntut utk wala terhadap Lanun Bugis dua hari sudah. Ketua Lanun takot kalah PRU, persempadanan semula dah dilulus, Akta Fake News pun dah dilulus tergesa2. Apa Ketua Lanun masih tak yakin kah BN boleh menang lagi PRU 14 ni dgn segala tipu helah tersebut, dan dedak2, gula2 yg telah diderma pd rakyat, khususnya org melayu dan anggota2 keselamatan.
      huhuhu confirm Ketua Lanun masih cuak dan amat takot pd kebangkitan rakyat dipimpin Tun M dan PH utk tendang Ketua Lanun dan BN pd PRu kali ni. Maka diajak ahli2 silat utk defends kedudukkan nya sebagai PM dgn auta pembohong bahawa dia mita wala ahli2 silat bkn atas nama Najib tpi atas nama PM supaya BN/Umno terus berkuasa di bumi Malaysia ini. Piirrah Petualang rakyat, hng dan anak2 bini dan kroni dah gasak duit 1MDB, lani kecut teloq utk hadapai PRU, bimbang tsunami Melayu, hng nak ajak org2 silat terlibat dlm kancah politik kotor hang! Ingat2, human proposed, but God disposed. Kuasa dan qadar Allah lah yg menetukan segalanya. Jgn dok perasan Kepala Bapa Lanun ni boleh menng dan get away with all his sins and money swindling

      Delete
  40. ‘MUGADET’, ‘PEROMPAK’ DAN PELBAGAI ‘ISME’ LEBIH MEMALUKAN…
    warga emas itu menulis lagi. Dia menulis tentang keburukan Presiden UMNO merangkap Pengerusi BN yang mengemudi negara sebagai Perdana Menteri. Dia berbicara soal ‘malu’. Dalam usia tuanya, dia cuba sedaya upaya memperlekeh Dato’ Seri Najib Tun Razak di mata rakyat.

    Dia mendakwa Najib seorang ‘pencuri’. Itu kata dia, seorang warga emas yang bercita-cita mahu mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Najib. Dia tuduh suatu yang tidak berasas, tidak benar dan hanya persepsi semata-mata.

    Untuk menjatuhkan Najib, mengata anak tiri Najib. Tapi dia tidak tengok anak-anak kandungnya sendiri. Kaya rayanya ‘luar biasa’. Ada yang liberal, menyokong penuh LGBT. Malah khabarnya ada yang tidak bermoral? Bagaimana dengan menantu dan cucu? Khabarnya yang perempuan ada yang berseluar pendek, ‘tak cukup kain’?

    Penulis rasa, tidak perlulah disebut nama atau mengata anak menantu atau cucu-cicit warga emas itu. Kita doakan saja supaya kembali ke pangkal jalan. Kita sangka yang baik-baik saja. Kita bukan kemaruk kuasa nak jadi Perdana Menteri macam dia, bukan?

    Konon dia mendakwa pemimpin-pemimpin dunia tahu Najib melakukan jenayah ‘mencuri’. Jika benar begitu, penulis tidak rasa mereka akan menjemput Najib ke majlis mereka. Sudah tentu mereka tidak mahu terpalit sama.

    Tapi nampaknya Najib tetap juga disambut mesra, diyakini, dihormati, disegani kawan dan lawan. Sebagai contoh, warga emas itu beri ‘arahan’ kepada Perdana Menteri Australia supaya tidak bergambar dengan Najib.

    Namun sebaliknya yang berlaku. Bukan saja beliau bergambar dengan Najib, malah berbincang mesra lagi tentang hubungan diplomatik yang makin erat. Nampak sangat Perdana Menteri Australia langsung tak hormat pada ‘arahan’ warga emas. Tak laku langsung, bukan?

    Pada pandangan penulis, satu dunia tahu tentang perangai buruk warga emas itu. Mereka bukan tak kenal perangainya. Bila tak dapat apa yang dia mahukan dari seseorang, dia serang orang itu. Mujurlah dia jadi Perdana Menteri di Malaysia saja. Kalau dia jadi Presiden US, mungkin dia sudah berperang dengan semua negara yang tak sebulu dengannya…

    Dia menuduh Najib sebagai pencuri. Tapi dia tidak ingat apa yang Mat Sabu, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Ku Li, Almarhum Tunku Abdul Rahman dan bekas-bekas Perdana Menteri kita yang lain bercakap mengenainya?

    Dia lupakah bahawa dia itu perompak, memetik kata Mat Sabu? Dia tak ingatkan dia dianggap sebagai perasuah, penyeleweng, perosak, penyangak, kuku besi, maha-firaun, maha-zalim, kuku besi, diktator, nepotisme, kronisme dan banyak ‘isme’ lagi?

    Jika warga emas itu lupa, eloklah dia bertanya pada rakan-rakan sekutunya sekarang sementara dia masih hidup dan mereka juga masih bernyawa. Bukan apa, mereka itulah yang berkata sedemikian, penulis hanya mengingatkan saja.

    Bukan itu saja, di luar negara pun kecoh juga menghentam dia dulu. Bukan hanya US, malah negara tetangga Asia Tenggara, negara di Timur Tengah dan negara-negara di benua lain pun pernah dia berkelahi dulu. Itu bukan diplomatik namanya, itu sikap seorang ‘crook’…

    Jadi pada hemat penulis, serangan bertali arus daripada ‘ketua pembangkang’ atau ‘pembangang’ itu memang suatu yang biasa. Tuduhan-tuduhan itu bukannya betul pun, tapi sekadar hanya untuk memburuk-burukkan lawan kerana berseteru politik, itu saja.

    Bila disebut soal malu, penulis rasa rakyat di Zimbabwe pun tahu rasa malu jika mempunyai seorang Perdana Menteri yang sudah terlalu lanjut usianya. Warga emas itu mahu jadi ‘Mugabe versi Malaysia’? Nak panggil apa nanti? ‘Mugadet’? Jangan buat rakyat Malaysia ketawa…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wooi, koma nak guna kata2 yang Tun M dah guna - pencuri, perompak, lanun - di atas bos kamu yang seleweng dan songlap 1MDB.

      Kata2 Tun M selari dengan tuduhan DoJ yang kata negara ini the worst Kleptocracy in the world.

      Laporan DoJ 15 Jun 2017 menyebut "MO1". Aku nak tunggu Laporan depa di tahun 2018 - nama penuh MO1 dan jnayah yg di lakukan nya.

      Delete
  41. Warga emasitu perlu tahu bahawa rakyat Malaysia pun tahu malu seperti rakyat Zimbabwe. Malah mereka juga malu berperdanamenterikan perompak, penipu, tukang fitnah, diktator yang mengamalkan nepotisme kronisme dan banyak ‘isme’ lagi.

    Jadi, tidak perlulah terlalu beretorik sangat. Jika terlalu kemaruk hendak berkuasa semula pun, berpada-padalah. Jika tidak malu pada anak menantu dan cucu, malulah sama ada rakyat. Jangan tunjuk sangat perangai buruk di penghujung usia. Tak elok begitu.

    Jika tahu tidak mampu kalahkan Najib sekalipun pada PRU14 nanti, janganlah main politik ‘kotor’. Islam larang berpolitik berkiblatkan Machiavelli. Jika tidak percaya, cuba tanya Presiden PAS. Penulis yakin dia pun setuju dengan penulis.

    Maaflah. Penulis bukan membenci warga emas itu. Kerana sayangkan dialah maka penulis perlu mengingatkan ‘kanak-kanak’ itu. Penulis hargai segala jasanya dan terpaksa ‘menelan’ segala ‘dosa’nya. Kerana sayang padanya, penulis seru supaya dia kembalilah ke pangkal jalan, aminnnn…

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Jika terlalu kemaruk hendak berkuasa"

      Bos kamu ye?

      Delete
  42. Akuilah Kesilapan, Hanipa, Jangan Asyik Nak Gembira Saja
    Dr Kamarul Yusoff

    “Don’t Worry Be Happy” (“Usah Risau Mari Gembira”) umumnya adalah prinsip yang baik kerana kajian dalam bidang psikologi membuktikan bahawa kebimbangan berlebihan boleh membawa pelbagai masalah kepada diri seseorang individu, termasuk tekanan jiwa.

    Bagaimanapun, mengguna pakai prinsip ini sebagai dalih untuk melarikan diri dari isu-isu penting yang dihadapi oleh individu tersebut sebenarnya adalah sikap yang tidak baik kerana apa yang diperlukan adalah untuk menanganinya secara terus supaya boleh “move on”.

    Saya perhatikan inilah yang kerap dilakukan oleh Pengerusi KANUN AMANAH merangkap Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin, bila beliau berada dalam keadaan tertekan ekoran kritikan masyarakat terhadap beliau, khususnya dalam isu-isu membabitkan agama.

    Bila beliau berhadapan dengan kritikan masyarakat, termasuk saya, kerana kesilapan beliau mempertahankan ateisme akhir tahun lalu, itulah kaedah yang beliau guna untuk melarikan diri darinya, iaitu menulis “Don’t Worry Be Happy” pada 29 dan 30 November 2017.

    Hari ini beliau sekali lagi berhadapan dengan kritikan masyarakat kerana kesilapan beliau menyebut di Parlimen ungkapan kalau beliau Tuhan beliau tidak akan jadikan atau akan hapuskan Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Azeez Rahim, yang “menyusahkan orang saja”.

    Jawapan mudah beliau di laman Facebook beliau hari ini adalah sekali lagi menggunakan “Don’t Worry Be Happy” ini untuk menepisnya, ditambah dengan tuduhan kononnya pengkritik beliau “spin” ungkapan beliau itu untuk mengalihkan perhatian dari isu lain.

    Kepada Hanipa, eloklah jangan kerap sangat bergantung dengan “Don’t Worry Be Happy” ini untuk melarikan diri dari isu-isu penting yang dihadapi oleh beliau, khususnya isu-isu membabitkan agama, sebaliknya tanganilah ia dengan lebih serius seperti sepatutnya.

    Sahabat beliau Mufti Perlis sendiri sudah menulis ungkapan beliau itu “secara langsung dan tidak langsung merendah penciptaan Tuhan dan menafikan hikmah ciptaanNYA” dan “sangat bahaya kepada akidah yang mengungkapnya jika dia sedar apa yang diucapkan”.

    Saya tidaklah sekeras Mufti Perlis yang secara terus-terang meminta beliau “bertaubat dari ucapan itu”, cuma jika banyak pihak yang berwibawa menyebutkan beliau memang melakukan kesilapan maka buanglah ego dan akui sahajalah kesilapan itu dan “move on”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak usah lah dengor kata kata Porfessor Kangkong Kamarul UUM.

      Dah lancai jadi Si Luncai dia di Foram Umur Tun M. Video menunjukkan dia merah muka, berpeluh, gelisah, duduk pun tak betul, bila Tun tetiba datang hadir dan duduk depan dia.

      Dalam gambar di hujung foram dia nak berdiri disebelah Tun Pulak. Di tenong Tun sabentar tapi kita nampak macam Tun mengata kesian betul budak nih.

      Delete
  43. Dua-dua Permain Tuhan Untuk Tegak Hujah
    Untuk tegak hujah Tuhan jadi sandaran itulah sikap jika agama sudah jadi mainan politik demi untuk mencapai cita-cita nafsu.

    Tun Mahathir dalam ceramah pada himpunan Bersih di hadapan Parlimen menuduh DS Najib tidak lagi menyembah Tuhan. Najib sembah duit.

    Apa yang Mahathir sebut ini adalah satu tuduhan yang amat berat sekali. Menyatakan Dato Seri Najib tidak sembah Tuhan dan menyembah duit adalah satu hujah yang keterlaluan dan melampau sama sekali.

    Saya tak hairan dengan Mahathir ni, dia boleh kata apa sahaja pasal dia ni "bodoh' mengenai agamanya snediri dan malangnya cersik pandai agama yang bersamanya sudah jadi "ALIM BISU" kerana janji bantuan wang untuk PRU-14. Jadi saya pun tak hairan kalau ada pimpinan IKRAM yang bersama dengan PAN lebam dahi kerana sujud boleh jadi "bisu" dan bodoh.

    Yang saya pelik ni si Hanipa Maidin.

    "Kalau saya tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu (Abdul Azeez). Sebab saya tak tuhan, tuhan jadikan juga orang macam kamu," kata Ahli Parlimen PAN Sepang, Hanipa Maidin di parlimen semalam.

    Dia ingat Tuhan ni boleh buat kalau-kalau ke??

    Mufti Perlis kata Muslim perlu berhati-hati dalam ungkapannya yang berkaitan dengan ketuhanan.

    “Itu secara langsung dan tidak langsung merendah penciptaan Tuhan dan menafikan hikmah ciptaannya.

    “Seakan apa yang Tuhan lakukan tidak tepat ataupun salah atau pun di sana ada cara yang lebih baik. “Ini sangat bahaya kepada akidah yang mengungkapnya jika dia sedar apa yang diucapkan. Hendaklah dia bertaubat,” katanyalagi.

    Tapi tahu si Hanipa ni jenis keras kepala. Dia lawan orang tegur dia sebab dia rasa dia betul Tuhan pun silap buat Abdul Azeez.

    "Tapi saya mohon maaf kerana saya tidak akan tarik balik kenyataan saya tersebut. My concscience is very clear (niat saya jelas).

    "Ada juga minta saya bertaubat dan istighfar. Terima kasih kerana ingatkan saya. Taubat, is after all, an ongoing process anyway (taubat adalah proses yang bereterusan). katanya.


    TAK TAHU HANIPA DARIPADA MAHATHIR atau Mahathir kena belajar dengan Hanipa pasal lawan Tuhan!!


    XOXO - Parti yang bertuankan DAP menolak Islam cara penyelesaian masalah. Dulu bersama Islam sekarang bersama MALAYSIAN-Malaysian... sudah pasti syaitan suka dekati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu menunjukkan betapa keji nya si Azeez double e.

      Delete
  44. Koleksi Kenyataan/Ucapan Yang Menghina Islam, Mengelirukan Rakyat Mengenai Islam Dan Menghalang Perkembangan Islam Di Malaysia

    MENGHINA SUNNAH - BERJANGGUT

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke?

    Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...(di) padang pasir".
    MENGHINA HUKUM MENUTUP AURAT DAN MENGALAKAN RATU CANTIK

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam".

    Dr.Mahathir Mohamad: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO). Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat".

    (Mahathir Mohamad, Utusan Malaysia, 19 Julai 1997) Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, Mahathir yang ketika itu sedang bercuti di Okoyama, Jepun mengulas: "Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa".

    Allah berfirman: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka.( An-Nuur:31)

    Sesungguhnya termasuk ahli neraka, iaitu perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat….mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium buanya (Muslim)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korang nak pakai janggut panjang sampai ke pusat, lantak lah. Tapi hati jangan busuk.

      Politik tak politik, jangan bohong, fitnah, mencuri, merompak, melanun macam bos kamu dengan 1MDB.

      Kalau nak pegang pegang tangan tuh, jangan ada muslihat, nanti nampak di gambar itu niat tak baik. Tak caya, tanya lah yang berkenaan.

      Delete
  45. Koleksi Kenyataan/Ucapan Yang Menghina Islam, Mengelirukan Rakyat Mengenai Islam Dan Menghalang Perkembangan Islam Di Malaysia

    MENGHINA DAN MEMECAT ULAMA'

    (Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato' Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama', macam-macam ulama' ada."Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama' jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu, yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi - pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa 'ulama' adalah waris nabi'. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih."

    (Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad, 8 Nov.1991, Perhimpuan Agung UMNO, PWTC). " Ajaran ulama' inilah yang menyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata mebuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka".

    Allah kata (berfirman): "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hambaNya hanyalah ulama'" (Mafhum al-Quran, Surah al-Fathir:28)

    Rasullullah bersabda:

    "Ulama' itu waris sekalian para Nabi"

    "Ulama' itu pelita-pelita bumi, pengganti-pengganti Nabi

    "Ulama' itu para pemegang amanat Allah atas segenap makhlukNya" (Muslim)

    Lanjutan dari gesaan Mahathirlah maka Sahibus Samahah Dato' Ishak Baharom ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah

    ReplyDelete
    Replies
    1. MENGHINA ULAMA' - hingga PAS tak mahu bersatu dengan Umno dalam PRU14. Kta nya, di sogok RM90 juta, itu pun tak nampak PAS menyokog Umno sehingga hari ini.

      Ha nya pegang tangan Hadi. Tapi ulama PAS merongot.

      Delete
  46. (Kenyataan Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primiti
    Kenyataan Mahathir pada 14 Julai 1992 kepada wartawan). Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.

    Ucapan Mahathir pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 Umno bahagian Johor). Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

    Ucapan Mahathir pada 2 Mei 1992 di Papar Sabah). Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa2 lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.
    (Kenyataan Mahathir kepada para wartawan pada tahun 1994 selepas mesyuarat MT Umno). Saya ingin memastikan bahawa negeri2 yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud.

    (Ucapan Mahathir pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan). Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

    Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? - Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

    (Ucapan Mahathir pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik. -
    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994). "Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa

    kini."
    (Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno, 1994). "Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud."

    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama') ialah mengajar, bukan mentadbir."

    .(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam".

    (Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud."

    (Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992). "Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam."

    (Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991. "Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan."

    (Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) . "Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka benarlah kata org umno dan pas telah menjadikan islam sebagai tunggangan utk kepentingan politik dan utk menutup penyelewengan tahap mega. Ruu355 , tidak mendapat tempat di hati pemimpin umno yg kononnya ingin mertabatkan islam!! Ruu lain boleh diluluskan 2 jam selepas dibentangkan!!! Inilah pejuang ugama yg kita banggakan???? Pelacur agama mungkin lebih sesuai!!! Agama dan bangsa adalah alat utk mereka utk kekal berkuasa, tapi mereka sebenarnya lebih pentingkan duit dan kuasa!!!


      Tsunami rakyat telah melanda..kali ini rakyat akan menang!!!

      Delete
  47. Mahathir Memang Tidak Layak
    Jika merujuk kepada beberapa perkara di bawah, Dr Mahathir tidak layak untuk mencabar.
    Sebelum ini, Mahathir enggan turut serta forum di Kelantan. Beliau menganggap panel-panel tidak layak untuk berdebat dengan beliau kerana beliau adalah ketua parti PPBM.

    Sebaliknya, Mahathir mahu Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berdebat dengan beliau.
    1. Dalam hairaki PPBM, Presiden parti tersebut ialah Datuk Seri Mukhyiddin Yassin.

    2. Mahathir Mohammad tidak layak kerana parti PPBM bukan sebuah parti yang sah jika dibandingkan dengan UMNO dan PAS.

    3. Jika mengikut alasan Mahathir, PPBM perlu sama taraf dengan UMNO dan PAS dahulu sebelum Mahathir boleh mencabar kedua-dua presiden parti.

    4. Ketika Dr Mahathir mentadbir negara, beliau tidak pernah berdebat dengan mana-mana pemimpin pembangkang dan walau pun dicabar oleh Anwar Ibrahim.

    5. Lagi pun Mahathir telah berkata bahawa debat tidak perlu diadakan kerana tidak mengubah pendirian masing-masing. Beliau merujuk kepada ura-ura debat di antara Najib Razak dan Anwar Ibrahim sebelum ini.
    6. Mahathir juga berkata, Anwar Ibrahim sudah lama memburukkan negara di peringkat antarabangsa dan masyarakat tidak perlu mendengar pendebatan seperti itu.
    “Dia nak tunjuk bengis sahaja. Kerja Anwar hanya mahu burukkan imej negara. Orang nak lawan kita tu pun kita kenal lama dah, tak payahlah,” kata Mahathir.
    Dan jika kita baca kenyataan Muhyiddin Yassin, Mahathir berkemungkinan besar memegang jawatan sebuah parti haram dan tidak sah!

    Muhyiddin mengaku parti PPBM tidak dapat memenuhi 2 perkara yang termaktub dalam Seksyen 14 (2) Akta Pertubuhan 1996 yang berkuat kuasa sejak 28 Februari 2018.

    2 perkara tersebut ialah laporan berkaitan mesyuarat bahagian dan juga cawangan parti PPBM. Muhyiddin mengaku bahawa tidak ada cawangan yang sudah didaftarkan.

    Maksud mudah, pengerusi parti tidak sah tidak layak untuk mencabar presiden 2 parti yang sah dari segi undang-undang negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat telah sedar bahawa mereka sebenarnya terpaksa mengikat perut demi membantu ketua pelanun negara melangsaikan hutang hutang negara akibat ketidak cepakn dlm mengurus keewangan negara termasuklah penyelewengan terbesar dunia yg memalukan negara.


      Rakyat tidak akan lagi bersekongkol dan akan menghukum mereka yg terlibat!


      Tsunami rakyat sedang melanda..kita benci gst!!!!

      Delete
  48. Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1)by Malaysian Digest

    KUALA LUMPUR: Sepanjang 22 tahun pemerintahan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, pelbagai pembangunan dikecapi termasuk projek mega pembinaan Menara Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas, Litar Lumba Antarabangsa Sepang, serta Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

    Berikut merupakan 24 'jasa' utama Dr Mahathir didalam usaha 'memajukan' Malaysia diperingkat antarabangsa.

    1. Pembinaan 32 pondok tol seluruh negara dengan kenaikan kadar tol sebanyak 10% setiap 3 tahun.

    Dr Mahathir memperkenalkan konsep penganugerahan konsesi dan projek lebuhraya bertol direka oleh beliau. Juga dikenali sebagai bapa konsesi negara, konsep yang digunapakai membolehkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap 3 tahun.

    Sekiranya kenaikan tersebut ditangguhkan, kerajaan perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi.

    2. 10,000 produk dikenakan AP (Permit Import)

    Antara produk paling popular dikenakan AP adalah kenderaan import. Dr Mahathir menerusi blognya pada 5 November 2009 pernah menjelaskan bahawa AP kepada kenderaan import adalah caranya untuk melindungi Proton daripada menjerumus ke arah bankrap.

    "Tanpa perlindungan (AP) kita tidak akan ada industri kenderaan. Proton pernah mendominasi 80% pasaran pada suatu masa dahulu disebabkan oleh perlindungan ini."

    3. Muwujudkan perjanjian penjana tenaga bebas (IPP).

    IPP diwujudkan pada 1996 selepas tragedi 'blackout 1992'. Menurut Raja Petra Kamaruddin, kejadian berkenaan adalah rancangan Dr Mahathir untuk menswastakan pengeluar IPP kepada kroninya, Francis Yeoh.

    Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) TNB, Tan Sri Ani Arope pernah mendedahkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) pentadbiran Dr Mahathir pernah memaksa TNB menyerahkan tanahnya di Terengganu, dan Johor kepada pihak ketiga bagi membina loji janakuasa.

    TNB sebelum itu menghasilkan elektrik pada kadar 8 sen seunit dan membekalkannya dengan harga 17 sen seunit. Selepas kewujudan pembekal IPP, TNB membeli kuasa elektrik dengan kadar 23 sen seunit dan menjualnya kembali dengan harga 30 sen seunit.
    4. Pemberian tanah rizab Melayu di Tioman, Pulau Perhentian dan Sentul kepada Vincent Tan dan YTL.

    Sepanjang pemerintahan Dr Mahathir, beliau berjaya mengubah Vincent Tan daripada 'millionaire' kepada 'billionaire'. Dr Mahathir juga 'menswastakan' syarikat perjudian Sports Toto kepada hartawan tersebut.

    Sports Toto dijual kepadanya secara rahsia tanpa pengumumman bidaan oleh syarikat lain. 70% pegangan kepada B&B Enterprise milik Vincent Tan pada harga RM28 juta dan bakinya milik Raleigh Berhad milik Tun Daim Zainuddin.

    5. Tanah rizab melayu di Langkawi banyak terjual pada kroni. Tanah kerajaan negeri di Langkawi diberi tanpa bayar premium.

    Laporan media tempatan menyebut, seramai 80 keluarga di Pantai Chenang, Langkawi dihalau keluar pada 1980 untuk memberi laluan kepada projek pembangunan pelancongan oleh syarikat milik Vincent Tan.

    Perkara ini didedahkan oleh ahli DAP Syerleena Abdul Rashid yang menyebut perkara sama turut berlaku di Pulau Redang, Terengganu. Kesemua penduduk kampung berkenaan menetap diatas tanah rizab Melayu dan diarah meninggalkan kediaman demi projek kroni Dr Mahathir.

    6. Tanah milik DBKL 70 ekar Bukit Kiara dipajak pada Berjaya untuk jadi tempat equestrian
    Projek ini didakwa bagi memenuhi minat Dr Mahathir didalam arena equestrian. Beliau juga mengakui sudah mempunyai 40 ekor kuda yang ditempatkan di ladang ternakan kuda di Langkawi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jasa jasa Tun mmg besar...negara maju dan dihormati..rakyat selesa tanpa gst dan barangan asas bersubsidi... anak anak melayu melata dipelusuk dunia menimba ilmu dibiayai kerajaan!!!

      Delete
  49. Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1)by Malaysian Digest

    7. Tragedi Memali 1985 dan Al Maunah 2001 antara tragedi berdarah yang berlaku dibawah pemerintahannya

    Selama lebih 30 tahun, rakyat Malaysia diberitahu insiden berdarah Memali berlaku selepas Polis mendapat arahan oleh Timbalan Perdana Menteri pada wajtu itu Tun Musa Hitam untuk menyerang Kampung Memali.

    Musa baru-baru ini menerusi buku 'Frankly Speaking by Musa Hitam' mendedahkan Dr Mahathir berada didalam Malaysia sewaktu tragedi itu berlangsung.

    "Pada hari insiden, Ketua Polis Negara (KPN) pada waktu itu dan saya bertemu dengan Dr Mahathir di pejabatnya dan KPN memaklumkan kepada beliau mengenai apa yang terjadi sewaktu operasi Memali, yang mengakibatkan kematian empat anggota polis dan 14 orang awam," kata Musa.

    8. Enggan menghulurkan bantuan kepada Sekolah Agama Yan, Kedah yang terbakar.

    Lebih dikenali sebagai 'Tragedi Pondok Pak Ya', insiden pada 1989 itu mengorbankan 27 pelajar perempuan sekolah tersebut. Sejarah hitam di Sekolah Menengah Agama (SMA) Taufikiah Khairiah Al-Halimiah itu tidak mendapat bantuan kerajaan pusat.
    9. Mengenakan cukai 58.6 sen seliter bagi petrol dan 19 sen seliter untuk diesel

    Sebelum kewujudan media sosial, pelbagai perkara disorokkan termasuk pengenaan cukai terhadap komoditi bahan bakar. Dr Mahathir berselindung disebalik subsidi yang diberikan diperoleh daripada cukai petrol dan diesel yang dijual kepada rakyat.

    10. Dr Mahathir menangkap musuh politiknya dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti Ops Lalang

    Majoriti rakan Dr Mahathir didalam Pakatan Harapan kini pernah ditahan dibawah ISA termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Mat Sabu, Azmin Ali, dan ramai lagi.

    Ops Lalang pada tahun 1987 memberkas 106 rakyat Malaysia termasuk pemimpin pembangkang. Pada waktu itu, cabang bidang kehakiman, legislatif dan eksekutif diletakkan dibawah arahan Dr Mahathir.
    11. Membelanjakan lebih RM102 bilion wang rakyat untuk menjamin syarikat-syarikat kroni.

    Antara syarikat yang mendapat 'faedah' termasuk Intrakota, ParkMay, Danaharta dan PKFZ. Terdapat juga skandal besar seperti skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) dan kerugian besar Bank Negara akibat kegagalan dagangan mata wang awal 1990-an.

    Skandal BMF juga menjadi punca kepada kematian salah seorang pegawai Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB) Jalil Ibrahim, di Hong Kong.

    12. Memberikan projek kerajaan bernilai puluhan juta ringgit kepada ahli keluarganya.

    Penerima kontrak berkenaan tidak lain adalah Mirzan Mahathir yang memiliki syarikat perkapalan.

    Syarikat tersebut pada 1998meminta jaminan kerajaan bernilai RM2 bilion namun Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memegang portfolio Menteri Kewangan pada waktu itu cuma meluluskan RM1 bilion sahaja.

    Mokhzani Mahathir menerusi syarikatnya Tongkah Holdings juga mendapat kontrak membekalkan peralatan kepada hospital kerajaan.

    Sementara Mukhriz Mahathir menerusi syarikatnya Opcom Sdn Bhd diberikan kontrak membekalkan fiber optik kepada Telekom Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22 tahun punya merintah tak boleh bannding dengan yang 9 tahun merintah.

      Di zaman Tun Mahathir merintah, suasana aman makmur, hormat kpd undang2, respek kpd yang berkuasa, kpd orang tua, nilai2 masyarakat baik.

      Lihat lah sekarang, di KL dan Petaling Jaya, bukan saja motorsikal langgar lampu merah, juga kereta. Takda hormat kpd undang2, moral fabric of society broken down.

      Yang pendapatan rendah di kota dan di luar bandar merana dengan GST, harga barangan asyik naik, mcm mcm lagi.

      Respon nya - di Pru14 nanti.

      Delete
  50. Tidak dinafikan Tun Dr Mahahthir Mohamad banyak menyumbang kepada kemajuan negara lantas memberi jolokan kepadanya 'Bapa Pemodenan'. Jasa pembangunan era beliau dapat dilihat sehingga ke hari ini.

    24 Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1) merungkai 12 jasa bekas Perdana Menteri itu sepanjang berkhidmat memimpin negara.

    Berikut merupakan baki 12 'jasa' Dr Mahathir:

    13. Menggunakan tabung Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk memberi membeli bond daripada kroni seperti projek IPP YTL.

    YTL Power merupakan syarikat yang diberikan kontrak Loji Tenaga Bebas (IPP) oleh Tun Mahathir. IPP tersebut merupakan antara beban besar pada waktu pentadbiran Dr Mahathir yang hanya menguntungkan pihak konsesi semata-mata.

    Dua loji YTL siap dibina pada tahun 1994 dan 1995.Tahun 1996 merupakan tahun pertama di mana kedua-dua loji beroperasi setahun penuh.

    Ianya segera disenaraikan di Bursa Malaysia pada awal tahun 1997, membuat keuntungan segera berbilion-bilion ringgit dan antara pelaburnya adalah KWSP sendiri.

    Pada tahun 1980-an, dividen KWSP sekitar 8% setahun. Namun pada dua tahun terakhir beliau menjadi Perdana Menteri, dividen KWSP merudum kepada 4.25% pada 2002 dan 4.5% pada 2003.

    14. Menggunakan RM125 juta dana Khazanah Nasional untuk membiayai projek Country Heights milik Tan Sri Lee Kim Yew yang mempunyai masalah kewangan

    Perkara ini diakui sendiri oleh bekas Menteri Kewangan Tan Sri Nor Mohamed Yakcob.

    Kerajaan pada waktu itu menyuntik RM125 juta wang tunai kepada East Vision Leisure Group dalam usaha untuk menyelamatkan Country Heights Holdings Berhad (CHHB).

    15. Membayar pampasan RM700 juta kepada Tan Sri Tim Phek Khing akibat penangguhan projek Bakun

    Dr Mahathir menswastakan projek tersebut kepada Ekran Berhad yang berkerjasama dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB), kerajaan negeri Sarawak, Sarawak Electricity Supply Corporation (Sesco), dan Malaysia Mining Corporation Bhd (MMC) yang membentuk sebuah konsortium digelar Bakun Hydroelectric Corporation.

    Projek yang dimulakan pada 1994 itu dijangka siap pada 2004 namun dihentikan pada 1997 akibat krisis ekonomi negara.

    Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) telah membekalkan pinjaman sebanyak RM5.75 bilion kepada projek

    16. Membina kolam ikan terbesar di Puduraya apabila Projek Plaza Rakyat ditangguh

    Projek ini mula dibina pada tahun 1992 dengan anggaran kos RM1.2 bilion. Banyak ‘pengorbanan’ yang terpaksa dilakukan pelbagai pihak dalam melaksanakan pembangunan ini.

    Bagaimanapun akibat kegawatan ekonomi pada 1997, projek yang dijangka siap sepenuhnya pada Mei 2007 terbengkalai. Pemaju juga bertukar tangan tetapi projek itu masih terbengkalai

    Kini, kawasan berkenaan dijadikan Pusat Transformasi Bandar Kuala Lumpur (UTC KL) menempatkan perkhidmatan kerajaan yang beroperasi setiap hari.

    17. Menswastakan aset kerajaan seperti PERNAS, MARA Holdings pada kroni

    Sewaktu mengumumkan langkah beliau menswastakan aset-aset kerajaan, Dr Mahathir mendakwa tanpa penswastaan, pelabuhan, stesen janakuasa dan pelbagai lagi kemudahan tidak akan dibangunkan oleh kerajaan.

    Namun, apa yang membimbangkan adalah penswastaan tersebut mendapat jaminan kerajaan seperti bantuan kewangan RM1.8 bilion untuk melunaskan hutang syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines.

    Dr Mahathir juga membelanjakan RM4 bilion membiayai syarikat UEM yang merupakan anak syarikat kepada Renong yang banyak mendapat kontrak kerajaan membina lebuhraya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barangan asas murah dan bersubsidi..org2 miskin tidak dikenakan cukai zalim, keadaan amat selesa ketika itu!!!!

      Delete
    2. Dia kan kalah pasti BN akan kalah.Saya bercakap dengan beribu orang person to person.So belum jumpa penyokong Bn bila saya explain 1MDB. Dia bagi goodies , dan ini dia ORANG KATA. dIA BAGI KITA AMBEK TAPI LAWAN TETAP LAWAN.DIA BAGI PUN DIA KALAH DAN TAK BAGI LAGI KALAH TEROK.ZAMAN MAHATHIR BARANG MURAH, MINYAK ADA SUBSIDI,MINYAK MASAK PUN ADA SUBSIDI. ZAMAN DIA SEMUA SUBSIDI DIa tarik dan bebankan rakyat dengan GST. So kita tengok berapa ketul yang akan sokong dia.Ramai orang saya jumpa kata kami sayang UMNO tapi kami tak suka Najib. So orang UMNO apa kamu nak buat dengan malapetaka yang pasti aKAN BERLAKU PADA UMNO. KAMU AKAN AGONGKAN MO1 KE ATAU KAMU AKAN JADIKan JHO LO malaikat yang tak bolih di sentuh.Duit berbilion dia dapat , bukan dapat ke orang UMNO, dan dia bolih libas ahli UMNO kononya spinmaster, pun orang UMNO diam, dia ada dua passport, nampak BELUM ada tindakan. Bila kapal di sita di Indonesia ada orang sebelum JHO Lo meroyan , mengatakan itu bukan milik JHO LO.Kalau bukan milik JHO LO milik siapa?Ada orang lain ke yang memiliki kapal itu? Tapi bila FBI/DOJ periksa phone Captain kapal, Jho Lo,MEMBERI ARAHAN DENGAN CAERA We Chat dengan Captain, dan sekarang yang meroyan nak mahkamah indonesia dan Amerika syarikat memberikan kapal itu bailk pada JHO Lo. Pasal kow tow dengan Boss,Kesian orang UMNO ada pemimpin tapi macam orang yang rapat kata “He is not thick skin but iron skin" tak malu ke setiap hari ada lapuran 1MDB yang mengaitkan dia sebagai Kleptocrat yang memalukan Malaysia DARI MEDIA SOSIAL DAN SURAT KHABAR DUNIA. SELEPAS SURAT kHABAR MYANMAR,iNDONESIA SEKARANG THAILAND MEMALUKAN DIA. MALU LAH MALAYSIA.Kita perlu dapat balik dan betulkan persepsi masyarakat dunia selepas pilihanraya NANTI.Semua orang tahu BN akan kalah terok,Semua survey yang kata ada sokongan 42% tunggu PRU nanti, silap silap 15 % SAJA.Sapertimana yang saya katakan Mahathir is the right person to lead Malaysia dan kami sanjungi keberanian orang tua ini, the old man of Malaysia,YANG SEPATUTNYA REST TETAPI INGAT PUISI MAHATHIR “Perjuangan Yang Belum Selesai”The man Mahathir is “ the man of soul and” “a man of degree” and” he is God sent” and yes” he is protected man”. Selepas ini apa saja yang akan di sebut olh Mahathir aka nada ripple effect in time and space. Tengok perkataan yang beliau akan keluarkan dan tengok statement Najib.Anda bolih bandingkan nanti. So Mahathir, Najib sekarang ini sedang senak dan sakit bila dia tengok orang yang datang di GUAR CEMPEDAK.Ada lagi yang meroyan. Kononnya tak akan ditranslate into vote.Kamu ada mata , tapi buta, ada otak , tak tahu nak guna, jadi kita tengok apa yang akan terjadi dengan orang yang macam ini.Dia protector Najib, kesian selepas PRU siapa yang dia nak protect. LEPAS INI RAMAI LAGI YANG AKAN DATANG KE PASIR GUDANG DAN MASA ITU MUNGKIN ADA ORANG TERKENCING DAN TERBERAK. KITA NAK TENGOK JURUCAKAP NAJIB BILA SEMBOYAN AKAN BERBUNYI DI PASIR GUDANG, APA KOMEN DIA. SAYA DAH RAMALKAN TAHUN INI MEMANG TAHUN MALA PETAKA BAGI sesiapa yang sentiasa menipu. DAN JIKA ADA ORANG GUNA MANDRAM, RAMAI YANG AKAN SEWEL DAN JUGA MATI.JADI BERHati hati apa bila nak buat sesuatu dia Akan makan diri.So if someone want to dream let him dream, syok sendiri kot.Apa kata kita guna slogan ini untuk kuat kan Pakatan Harapan.Apabila berlaku Tsunami Melayu untuk Pakatan, tentu kita perlukan satu slogan yang berprinsipkan kebenaran global. Memandangkan melakukan perbuatan yang baik dan menjauhi sesuatu yang mungkar adalah prinsip keislaman yang dituntut maka ini cadangan saya.Tsunami Melayu adalah Tsunami Fardhu Kifayah Amar Maaruf Nahi Mungkar.

      Delete
  51. 24 Jasa Dr Mahathir Selama 22 Tahun Yang Wajib Dikenang Rakyat Malaysia (Bhgn.1) merungkai 12 jasa bekas Perdana Menteri itu sepanjang berkhidmat memimpin negara.

    Berikut merupakan baki 12 'jasa' Dr Mahathir:
    18. Mengarahkan Petronas membeli tanah KLCC dengan harga RM900 juta daripada kroni.

    Mantan Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Tan Kee Kwong mendakwa Petronas dipaksa membeli tanah di mana terletaknya menara berkembar Petronas kini daripada kroni tersebut pada harga berlipat kali ganda.

    Tanah tersebut dahulunya merupakan tapak Kelab Kuda dijual kepada Petronas dengan harga tinggi kerana kroni tersebut teristimewa bagi Dr Mahathir, kata Kee Kwong.

    Petronas dipaksa beli tanah berharga RM214 kaki persegi sungguhpun harga pasaran pada waktu itu cuma RM26 kaki persegi.

    19. Mengarahkan kerajaan membeli tanah PKFZ dengan harga RM1.1 bilion walaupun nilai sebenar cuma RM90 juta.

    Kawasan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) seluas 404.7 hektar itu dijual dengan harga RM1.08 juta. Individu yang terlibat adalah bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Chan Kong Choy yang menghadapi tiga tuduhan menipu bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkaitan projek itu.

    20. Memberi 16,000 ekar tanah Bukit Tinggi kepada Vincent Tan dan memberi lesen mesin slot dan judi bola

    Vincent Tan mendapat kuasa monopoli lesen judi selepas Dr Mahathir meluluskan lesen menjalankan Sports Toto tanpa secara sembunyi. Tanpa sebarang pengumuman bidaan, Vincent merupakan satu-satunya pembida bagi projek berkenaan.


    21. RM200 bilion aset UMNO dilesapkan

    Raja Petra Kamaruddin pernah mendedahkan Dr Mahathir enggan menyerahkan dana bernilai RM200 bilion milik UMNO kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak.

    Akibat daripada itu, Najib mencari dana tambahan dari luar negara termasuk mendapatkan RM2.6 bilion daripada kerajaan Arab Saudi bagi kerja-kerja Pilihan Raya pada 2013.

    22. Meletakkan semua perjanjian berat sebelah dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) seperti perjanjian konsesi tol, pembinaan ERL dan IPP

    Hampir kesemua perjanjian konsesi tol ditandatangani ketika zaman Mahathir, seperti Maju Expressway yang dibina oleh Abu Sahid, rakan baik dan kroni Mahathir, dan Lebuhraya Senai-Desaru yang dibina oleh kumpulan Ranhill milik Hamdan Muhamad, pada tahun 2004.

    Kedua-duanya menandatangi konsesi lebuhraya mereka sebelum Mahathir meletak jawatan. Perjanjian pembangunan Lebuhraya Senai-Desaru ditandatangani pada penghujung 1990an.

    PLUS pula pada asalnya dibina oleh kerajaan melalui Lembaga Lebuhraya Malaysia. Dirancang ketika Tun Hussein menjadi PM pada tahun 1977, ianya mula dibina pada tahun 1980, setahun sebelum Mahathir menjadi PM.

    Dan kebiasaannya, kesemua perjanjian ini diletakkan dibawah OSA.

    23. Menukar royalti minyak Terengganu kepada Wang Ehsan selepas negeri diperintah PAS

    Setelah Terengganu jatuh ke tangan PAS, negeri berkenaan tidak lagi mendapat royalti hasil minyak yang digali Petronas. Dr Mahathir mengubah royalti kepada wang ehsan.

    Berbanding royalti yang ditetapkan nilainya setiap tahun, wang ehsan diberikan diatas budi bicara Dr Mahahtir.

    24. Pelancaran projek IC di Sabah dalam usaha mengekalkan kuasa.

    Dr Mahathir menyalahkan bekas Timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim diatas isu yang timbul pada 1990-an itu.

    Juga dikenali sebagai 'Projek M', Penasihat DAP Lim Kit Siang menakwa Dr Mahathir berselindung disebalik hujah bahawa pendatang asing boleh menjadi warganegara sekiranya memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

    Kata Kit Siang, setelah sekian lama menafikan kewujudan 'Projek M', Dr Maathir pada 31 Januari 2013 mendakwa Anwar adalah dalang bagi projek berkenaan.

    - Malaysian Digest

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah, kau kopipes seluruh makallah, ye, Mmat.

      Tapi kali ini kau sebut punca nya - Malaysian Digest.

      Kau kasi tau le depa yang tulis tu bahawa dia bodoh.

      Yang menuduh Tun buat "Projek IC Sabah" tu mengarut. Tun dah kata, memang ada lk 100,000 penduduk tetap Sabah yang di beri kerakyatan dalam 22 tahun dia merintah. Tapi itu semua mengikut peraturan - depa dah duduk di Sabah berpuluh tahun, dah dapat taraf pnduduk tetap, mengkut peraturan, selepas itu boleh di beri kerakyatan.

      Tapi yang korapsi ambik duit kasi IC tuh di buat dek Pegawai Pendaftaran. Kan dah di sebut di RCI apekebende nye. Dah di tangkap dan dikenakan tindakan - ISA.

      Delete
  52. Cakap Orang Bernafsu Tidak Mengunakan Akal.
    Orang kalau sedang bernafsu bercakap selalunya tidak melalui akalnya kerana nafsu sudah menguasai dirinya ketika itu adakalanya mereka ini boleh terlatah dan merasakan dirinya lebih baik dan hebat dari orang lain.

    Begitulah telatah ahli parlimen dari Sepang yang mula terlatah dengan gurauan yang jika dirinya tuhan maka dia tidak akan menjadikan orang lain ujud didunia ini kerana tidak mahu menyakitkan 'kepalanya' mungkin maksudnya berfikir.

    Kasihan sungguh nasib pengundi di Sepang yang telah memilih orang ini sebagai wakil rakyat, namun pada ketika itu mungkin pengundi tiada pilihan kerana calon yang unjurkan oleh Barisan Nasional ketika itu bukanlah calon kesukaan penduduk sekitar Sepang.

    Jadi pilihan yang ada ketika itu adalah calon dari PAS yang ketika itu sedang bersemangat dengan kerjasama DAP, selain dari bantahan pengundi dengan memangkah calon bebas yang jika diambil kira undi calon bebas memihak kepada calon Barisan Nasional sudah pasti calon Barisan Nasional boleh menang.

    Jika dilihat bongkaknya ahli parlimen Sepang ini mencerca ahli parlimen yang tidak sependapat dengannya sangatlah keterlaluan, malahan jika dinilai dari segi gerak kerja rakyat dapat melihat perbezaan diantara Sepang dengan Baling yang seperti langit dengan bumi.

    Bertanyalah dengan warga Sepang, apa sumbang bakti beliau kepada warga Sepang, dan bertanyalah warga Baling di Kedah apa sumbangan wakil rakyat mereka Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Rahim selepas mereka menang dan menjadi wakil rakyat di kawasan mereka.

    Seperti yang diperkata seawal tadi manusia bila bercakap mengikut nafsu akan sering tersasar dalam ungkapan mereka seperti mengatakan dirinya lebih bagus dari tuhan, seolah apa yang telah diujudkan oleh tuhan tidaklah sebaik apa yang mereka ini akan ujudkan.

    Seperti dakwaan “Kalau saya tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu. Sebab saya tak tuhan, maka tuhan jadikan kamu.”

    Ini seperti memberi gambaran bahawa apa yang Allah ciptakan tidaklah sebaik seperti mana yang akan di cipta dan sudah pasti lebih hebat dari apa yang telah Allah jadikan.

    Kita tidak mahu bercakap soal akidah orang ini, biarlah pihak yang berkelayakan meletakkan akidah orang ini, tetapi sebagai rakyat yang mempunyai kuasa memilih dengan memberi undi dan telah memberi undi kepada orang ini, kita tertanya-tanya apakah sumbangan besar ahli parlimen Sepang ini kepada warga Sepang dan negara amnya.

    Jika dibandingkan dengan Datuk Seri Panglima Abdul Azeez jauhnya sangat ketara, boleh dikaktan setiap inci bumi Baling kenal akan Datuk Seri Panglima Abdul Azeez ini, jika bumi mengenali apa tah lagi rakyat dan warga Baling.

    Malah disetiap inci bumi yang pernah menerima bantuan dari negara Malaysia sudah pasti tidak lekang dari ingat mereka nama Datuk Seri Panglima Abdul Azeez ini jika dibandingkan dengan ahli parlimen Sepang yang lebih banyak sembang dari menyumbang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye! Ye! Yg tak berakal shj yg akan memilih kerajaan yg mencekik darah...hapuskan gst, rakyat selesa!!!

      Delete
    2. Apa Datuk Seri Panglima Abdul Azeez. Dia tu mamk pedukang, kuat temberang. Lagi teruk duit Tabung Haji digelapkan oleh si gelap ni. Datuk Seri apa..ini datu Seri takdak kat muka. Sbb tu gelap muka, tanda pelahap duit haram 1MDB dan duit tabung haji

      Delete
  53. Kemenangan pada PRU ke 13 lalu bukanlah kerana kehebatan beliau bersama rakyat, tetapi disebabkan penduduk Sepang menolak calon Barisan Nasional ketika itu, seperti diberi madu dibalas tuba layaknya ahli parlimen Sepang ini bila mana kini tidak lagi bersama PAS.

    Walaupun pernah bersama parti yang mengunakan agama untuk berpolitik, namum diri beliau bukan lah seorang yang benar-benar berjalan di landasan agama Islam jika kita mengungkap kembali sejarahnya ketika bersama parti PAS dan kini bersama parti PAN.

    Banyak kecelaruan pemikiran yang akan kita jumpa, kewibawaanya dan kecelaruan sebagai seorang pejuang Islam ketika bersama parti PAS dapat kita lihat hari ini ketika bersama parti PAN yang dilihat lebih liberal.

    Oleh itu pada Pilihan Raya Ke 14 ini, jika di takdirkan orang ini dicalon dan dipertandingkan, warga penduduk Sepang harus bijak menolak calon seperti ini, jika warga Sepang mahu mencari yang berwibawa tolaklah orang yang akidahnya boleh di pertikaikan.

    Pilihlah calon yang benar-benar cekap dalam pengurusan kawasan dan memegang teguh amanah yang diberikan, bukan melepaskan dan meninggalkan tanggungjawab serta amanah yang diberikan oleh penduduk Sepang.

    Semoga warga Sepang terlepas dari bala Allah S. W. T.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "kerana kehebatan beliau bersama rakyat"? Kau mulakan komen kau dengan tak tulis siapa?

      Kau kopipes komen itu ye? Bedebah, menipu, Penjalang Rakyat @ Kojolla @ dll nih.

      Delete
  54. Kebongkakkan Hanifa Maidin Dah Macam Syaitan?
    Betulkan dah mcm perangai Syaitan yg mempertikaikan Allah SWT, ketika Allah menjadikan manusia dengan mencipta Nabi Adam a.s. sebagai manusia pertama dan Allah SWT telah memerintahkan Syaitan dan para Malaikat utk menghormati Nabi Adam a.s. sebagai ciptaan yg lebih mulia. Ketika itu Syaitan dengam bongkaknya mempertikaikan bahawa Syaitan lebih mulia kerana dijadikan dari api dan Malaikat pula dari cahaya. Malah bangsa manusia hanya akan membawa kemusnahan kepada dunia.

    Kena bermuhasabah diri bro.....politik tu berpolitik lah....jangan terlanjur ikut perangai Syaitan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgnlah menjadi syaitan bisu... kemungakaran dan penyelewengan harus ditentangmm. Rakyat sengsara...hapuskan gst...

      Delete
  55. DAH KENA SAKIT JANTUNG PUN TAK SEDAR DIRI!!!
    Jika kita melihat dan meneliti siaran langsung perbahasan Parlimen, Hanipa Maidin dalam satu pertelingkahan dengan Ahli Parlimen Baling, beliau telah mengeluarkan satu kenyataan :
    Kalau saya tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu. Sebab saya tak tuhan, maka tuhan jadikan kamu.”

    Ungkapan ini memberikan makna seperti Hanipa Maidin lebih bijak daripada tuhan yang telah menciptakan seseorang itu yang dikatanya menyusahkan orang.


    Kenyataan melampau ini sudah melanggar garis sempadan atas akibat terlalu taksubnya dengan politik kepartian meskipun telah diberikan teguran yang baik dari rakan-rakan parti komponen yang lain namun beliau tetap menunjukkan singkap bongkak dan enggan mendengar nasihat.


    Bahkan lebih teruk lagi beliau terus mempertikaikan isu peribadi orang lain tanpa ada sikap rendah diri untuk mendengar nasihat yang jelas ada kebenaranya. Apa sahaja teguran yang sampai kepada beliau, beliau terus membalas dengan cercaan dan herdikan yang merendahkan semua orang dan tiada siapa yang layak untuk menegurnya.


    Ungkapan "kalau saya Tuhan" bukanlah satu pekara yang ringgan, main-main dan gurauan. Ia sudah melibatkan hal akidah secara tidak langsung. Mana mungkin manusia boleh menyamakan diri sendiri seperti Tuhan.


    Sebelum ini Hanipa pernah mempertahankan golongan Atheist dengan mencadangkan agar ateisme diiktiraf sebagai agama. Beliau juga pernah mempertahankan Syiah dengan menyelar JAKIM agar fatwa tentang kesesatan Syiah dikaji semula

    ReplyDelete
  56. Waduh2, nyata sgt hebat sdr Pejuang Rakyat
    Begitu panjang lebar, bukan sebaris dua ayat
    Dah tentu, puak haprak kecut telor dan gayat
    PRU14 nanti sah puak ini akan tamat riwayat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib kecut rakyat dah bangkit
      Tsunami besar, umno udah sakit
      Apa najib buat,rakyat dah ungkit
      Peluh kat jubur melekit lekit


      He2 he2 he2

      Delete
  57. Suman tua bapok dah lari mcm lipas kudong
    Tak tahu di mana dia sembunyi berselindong
    Dah lemah & lesu, kalah ppuan mengandong
    Jumpa kat JB nanti hamba nak jentik hidong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sorry ler, kamu tuu sebenarnya yg masih mamai & kesipuan dek dihempuk & ditelanjangkan bila kebengapan kamu telah didedahkan dgn fakta2 & bukti2 posting masih tersimpan dalam blog ini.

      Sahabat2 Seperjuangan,
      Minggu ini saya jadual saya sangat sibuk & padat dgn (1) Majlis Pernikahan anak perempuan saya (2) Majlis Ceramah2 Kecil-kecilan Pakatan Harapan di JB & daerah yg terdekat sebelum menjelangnya Majlis Siri Jelajah Johor Mega di Pasir Gudang pd 9/4/2018.

      Terus berjuang & Salam Perjuangan.

      Harap maklum.

      Delete
    3. Kita semua faham, Bang. Doakan semua nya berjalan lancar dan di rahmati Allah.

      Jangan khuatir, kami akan teruskan membidas Kojolla @ Penjalang Rakyat @ Geng Najib @ dll tuh.

      Delete
    4. Majlis Mega secara besar-besaran 'Pakatan Harapan Jelajah Johor akan dihadhiri oleh 'all the big guns, incl Tun M & Dr Wan Azizah', marking the historical end of bn-umno in Johor', Insya Allah.

      Delete
    5. UPDATE/TERKINI:
      JELAJAH MEGA HARAPAN Johor bersama bakal Perdana Menteri Malaysia ke 7, Tun Dr Mahathir Mohamad dan kepimpinan PAKATAN HARAPAN......

      Tarikh: JUMAAT, 6 APRIL 2018
      Tempat: TMN BKT DAHLIA, PASIR GUDANG,
      JOHOR

      Delete
  58. tema sebenar pru14 2018....

    rakyat yg buta hati / lemah akal fikiran
    vs
    rakyat yg waras dan bijak akal fikiran
    = result ialah Takdir /Kehendak ALLAH
    yg lebih mengetahui yg terbaik untuk hambanya..

    dan mohon tiada sebarang kematian mengejut/bunuh diri
    dan hilang akal dan mohon juga kembali insaf
    dan kembali kepangkal jalan
    kerana Takdir dan Kehendak ALLAH yang lebih mengetahui

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kembali ke pangkuan klepto??? He2 he2 he2...lain kali jelah wak!!! Rakyat dah bangkit...hapuskan klepto!!!

      Delete
    2. Petualang rakyat @ kojora bapuk terencat akal terkena renjatan letrik dlm jamban....hahahahahaaa...

      Delete
  59. Sana sini orang bercerita
    Hal sebegini x kuar berita
    Anak tiri galak kumpul harta
    Tapi sayang dah kena sita

    Ha2 ha2 ha2

    ReplyDelete
  60. Malaysia terkenal seantero dunia
    Gegak gempita seluruh alam maya
    Satu keluarga tetiba jadi kaya
    Kononnya derma tekak jadi loya



    Ha2 ha2 ha2

    ReplyDelete
  61. Ingatkan dah cukup berat GN punya pukulan
    Lagi hebat Tn Pejuang Rakyat punya bedilan
    Kalulah Lebai Moden masuk sini sekali jalan
    Alamat cai2 haprak, nasi tidak lalu nak telan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingatkan dah cukup berat GN @ kejora bapuk tulur kicik punya pukulan
      Samma bodooh dgn kejora bapuk tua @ petualang Rakyat punya bedilan
      Kalulah Lebai kuno masuk sini sekali jalan
      Alamat lagi banyak sampah busuk nasi pon kojora bapuk tak tertelan...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    2. Mmg tk lalu la makan sbb gng2 najis buang sampah sarap dn tong taik dlm
      Blog ph..puak2 pengotor gng2 kojora ni semuo..

      Delete
  62. Buibar RAMD : Najib cakap ikut sedap mulut


    Jangan cakap ikut sedap mulut RAMD akan dibubarkan oleh DAP. Jika Pakatan Harapan memerintah.

    Satu perkara yang saya paling tak suka.. membodohkan rakyat dan mainkan sentimen perkauman.

    Contuhnya bila pula DAP akan melupuskan@membubarkan Regiment Askar Melayu Di Raja. Jika DAP menang 146 kerusi pun dia tidak akan melakukan bertambah pula hanya sekadar bawah 50 kerusi dalam Pakatan Harapan.

    Pertama RAMD adalah satu pasukan tentera yang ditubuhkan melalui Perlembagaan dibawah Panglima Tertinggi Angkatan Tentera ia itu Yang Di Pertuan Agung dengan kawalan Majlis Angkatan Tentera yang di Pengerusikan oleh Menteri Pertahanan.

    Bagaimana pun setiap keputusan hendak diperkenankan oleh Yang Di Pertuan Agung selaku Panglima Tertinggi Angkatan Tentera mengikut kuasa Perlembagaan Persekutuan.

    Kedua ialah RAMD pada asasnya ditubuhkan oleh Raja-Raja Melayu dalam Kerajaan Melayu Bersekutu di zaman penjajah.

    Setiap tindakan dan apa sahaja keputusannya hendaklah dibawa ke Mesyuarat Majlis Raja-Raja. Dan tidak mungkin Majlis Raja-Raja akan bersetuju RAMD dibubarkan. Melainkan DAP mencadangkan Raja-Raja Melayu dihapuskan dan negara Malaysia menjadi sebuah negara Republik, itu pun tidak mungkin akan berlaku. Kerana akan berlaku perang saudara dan perkauman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapak klentong nak takutkam melayu kononnye...tapi klentong bodooo..

      Delete
    2. DAP talian hayat umno..mati DAP berkuburlah umno

      Delete
  63. Dlm bnyk2 pru tiba2 dlm pru14 dap dpt memerintah Malaysia...inilah fuckta plg bebal dn sewel pernah sya dengar...awat orang Melayu dh jadi minoriti ke...agong dn raja melayu dh bertukar ke maharaja china kaaa???

    ReplyDelete
  64. http://www.amenoworld.org/2018/04/layakkah-tun-mahathir-jadi-perdana.html?m=1

    ReplyDelete
  65. Nampak nya banyak tulisan yang di salin Penjalang Rakyat di buat orang PAS. Jika betul, nak kata sepatah dua psal PAS -

    PAS nakkan "Hudud PAS". Ramai Muslmin pun tak setuju.

    Hudud ada di sebut dlakm Qur'an. Tapi tak nyata. Takda butiran lanjut.

    Jadi, PAS nak sediakan butiran supaya nampak lengkap apa yang di namakan Hudud PAS itu.

    Maka ramai Musliman pun tak setuju dengan Hudud PAS. Ia itu, tafsiran depa apa itu Hukum Hudud. Sebab tak pasti tafsiran depa tu betul dan tepat.

    ReplyDelete
  66. Othaman kata

    Majlis Ceramah2 Kecil-kecilan Pakatan Harapan di JB & daerah yg terdekat sebelum menjelangnya Majlis Siri Jelajah Johor Mega di Pasir Gudang pd 9/4/2018.

    Waaaah, serius dan bersemangat sungguh PH nih. Di Johor, akhir2 ini di Kedah, di Perlis. Syabas.

    Padan lah gigil lutut si Najib dan kuncu2 nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. UPDATE/TERKINI:

      JELAJAH MEGA HARAPAN Johor bersama bakal Perdana Menteri Malaysia ke 7, Tun Dr Mahathir Mohamad dan semua kepimpinan PAKATAN HARAPAN......

      Tarikh: JUMAAT, 6 APRIL 2018
      Tempat: TMN BKT DAHLIA, PASIR GUDANG,
      JOHOR

      Delete
  67. Pakatan Harapan chairperson Dr Mahathir Mohamad has vowed to make Prime Minister Najib Abdul Razak and his family, and their associate Low Taek Jho, return the funds allegedly misappropriated from 1MDB.

    He said this during a forum in Putrajaya today, when he was asked by a member of the audience how a Pakatan Harapan-led government seek to reduce government debt.

    Mahathir suggested that recovering 1MDB funds would be a low-hanging fruit, particularly funds that had been seized by foreign governments.

    “There’s some in America, some in Singapore, some in Switzerland, and some in Luxembourg. We can ask to have the money back.

    ReplyDelete
  68. But some of the money is with Najib, with (his wife) Rosmah Mansor, with Low, and with (Najib’s stepson) Riza Aziz. For these people, we will squeeze them until money falls out of them,” he said, drawing laughter from the audience.

    Najib, Rosmah, Riza, and Low had all been implicated in the 1MDB scandal. However, they have each denied wrongdoing, and attorney-general Mohamed Apandi Ali had also cleared Najib of any misconduct.

    In addition, 1MDB had denied that its money has been misappropriated and insists that all its money is accounted for.

    ReplyDelete
  69. Meanwhile, Mahathir said Harapan aims to recover at least three-quarters of the RM42 billion that 1MDB had borrowed to improve the country’s finances.

    “Some of it (the debt) can be recovered, some of it would be difficult to recover in a short time […]

    “So it’s easier with 1MDB funds. But the rest would have to be renegotiated whether to terminate the project, or reduce the price and impose other conditions,” he said.
    As an example, he said, the East Coast Rail Line (ECRL) project would be reviewed on whether it is still necessary.

    If not, he said parts of the rail line that have not started work may be abandoned.

    MKINI

    ReplyDelete
  70. Pilihanraya tak bersih. Tak boleh salahkan kerajaan BN/UMNO saja. Salahkan org2 MElayu bangang dan tamaq kat Sg Besar dan Kuala Kangsar tu. Mmng patut pun melayu2 otak dan takda pendirian mcam pemakan2 dedak ni terima bala GST, brg naik. Sbb depa lebih penting dpt rasuah sekali sekala dari Kjaan Lanunstiap kali ada PRk atau PRU. Sama juga melayu2 bangang kat Balik Pulau, Bayan Lepas dan Bayan Baru. PRU yg lalu, betina2 umno dgn terang2 bagi duit pad melayu2 haprak ni selepas mereka mengundi BN utkdpt dedak2 RM50 seorng!. Ramai org2 DAP dan PKR namak terang terangan pemberian rasuah tu dan lapor pd polis. Tpi polis pun tak buat apa2, malah polis pun ada memerhati saja perlakuan jijik betina2 umno cawangan Balik Pulau, B.Lepas dan Bayan Baru tu dok huloq duit pd pemakan2 bangkai rasuah tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...