Friday, 6 April 2018

RENTETAN PERISTIWA SEBELUM BERSATU DIBUBARKAN DAN PERSAMAAN IA DIBUBARKAN DENGAN KISAH MAWI DISINGKIRKAN


KENYATAAN MEDIA PENGERUSI PPBM

1.   Pada 29 Mac 2018, Setiausaha Agung PPBM telah menyampaikan semua dokumen dan maklumat yang diperintahkan oleh ROS melalui notis Seksyen 14(2).

2.   Pada 30 Mac 2018, Setiausaha Agung PPBM telah bertanyakan kepada ROS jika ada apa-apa maklumat lanjut yang diperlukan. Pada 3 April 2018, ROS menjawab telah mengambil perhatian bahawa PPBM telah mematuhi semua perintah yang diberikan. ROS tidak menyatakan jika beliau memerlukan sebarang maklumat lanjut.

3.   Pada 5 April 2018, PPBM telah memfailkan satu tindakan guaman semakan kehakiman terhadap ROS supaya ROS tidak mengambil sebarang tindakan yang menyalahgunakan peruntukan Akta Pertubuhan sementara perkara itu dibicarakan di mahkamah.

4.   Malangnya, pada masa yang sama ROS telah membuat satu sidang media pada jam 2.30 petang mengumumkan perintah sementara membubarkan PPBM.

5.   Sidang media ROS itu amatlah mendukacitakan kerana sehingga kini kami pemegang jawatan PPBM iaitu saya sebagai Pengerusi, Tan Sri Muhyiddin sebagai Presiden, Datuk Dr Shahruddin Md Salleh sebagai Setiausaha Agung dan Datuk Mohd Salleh Bajuri selaku Bendahari Agung tidak pernah disampaikan dengan apa-apa notis atau perintah sementara pembubaran oleh ROS. Pejabat berdaftar PPBM di Damansara juga tidak menerima perintah sementara tersebut.

6.   Hal ini adalah bercanggah dengan keperluan Seksyen 62 Akta Pertubuhan 1966 yang memerlukan perintah seperti itu disampaikan kepada empat pemegang jawatan tersebut di alamat berdaftar PPBM. Dalam pada itu, perintah ROS itu telah pun diviralkan kepada orang ramai. Ini tidak sepatutnya berlaku jika ROS bersikap professional dan telus. Seharusnya ROS berhubungan dengan kami secara langsung dan bukan melalui media massa.

7.   Memandangkan ROS sendiri tidak mematuhi Akta Pertubuhan 1966 maka perintah sementara pembubaran itu belum lagi disampaikan dengan sah dan sempurna kepada kami sehingga kini dan dianggap sebagai tidak sah laku.

8.   ROS juga menyatakan dalam sidang media bahawa PPBM tidak boleh menjalankan sebarang aktiviti sebagai parti politik. Kenyataan Ini adalah salah di sisi undang-undang dan amatlah mendukacitakan. Halangan yang dinyatakan oleh ROS itu adalah halangan-halangan di bawah Bahagian 3 Akta Pertubuhan yang hanya terpakai apabila sesuatu pertubuhan itu telah dibatalkan pendaftarannya.

9.   Pada masa ini PPBM belum dibatalkan pendaftarannya. PPBM hanya dikenakan perintah sementara pembubaran. Hal ini sepatutnya disedari oleh ROS tentang perbezaan perintah sementara pembubaran dan pembatalan pendaftaran.

10. Hari ini Parlimen telah ditangguhkan dan adalah dijangkakan akan dibubarkan dalam masa terdekat. Adalah jelas tindakan ROS bertujuan untuk menghalang PPBM dari menjadi saingan UMNO sebagai parti pembela orang Melayu. Adalah juga jelas tujuan ROS mengeluarkan perintah sementara pembubaran adalah untuk menghalang PPBM dari bertanding dalam PRU-14 dan untuk mengelirukan rakyat Malaysia amnya dan orang Melayu khasnya. Ini juga dilakukan untuk menghalang Pakatan Harapan didaftarkan sebagai pertubuhan politik yang dapat menyaingi Barisan Nasional.

11.  Tindakan ROS ini adalah satu perbuatan penyalahgunaan kuasa. Sepatunya ROS bersifat neutral dan bukan cuba mensabotaj proses demokrasi dan PRU 14 dengan mengikut telunjuk UMNO. Ini menunjukkan UMNO dan Barisan Nasional akan menggunakan segala tipu helah untuk mendapat kemenangan dalam PRU 14. Ini juga menunjukkan Najib amat takut bahawa Pakatan Harapan akan membawa kepada perubahan pemerintah yang lebih baik yang akan menghadapkannya ke muka pengadilan kelak.

12. Oleh itu saya menyeru ahli-ahli PPBM supaya meneruskan perjuangan sementara proses guaman diputuskan di mahkamah. Mahkamah adalah harapan terakhir menegakkan keadilan di atas kesemua kesalahan yang telah dilakukan oleh ROS. Kes semakan kehakiman PPBM perlu disegerakan supaya tidak menjadi sia-sia jika dilengahkan sehingga PPBM tidak dapat bertanding dalam PRU 14. Semoga Allah memberikan hidayah kepada hakim-hakim kita untuk melakukan perkara yang betul dalam menegakkan kebenaran.

13. Saya menyeru semua ahli PPBM untuk mengukuhkan semangat dan terus berjuang supaya Pakatan Harapan menang dalam PRU 14 dan membawa perubahan yang kita janjikan kepada rakyat. Semoga Allah selamatkan Malaysia!

14. Menurut undang-undang, notis pembatalan sementara yang dikatakan bertarikh 5.4 ini, boleh dirayu kepada Menteri untuk dibatalkan dalam tempoh 30 hari daripada tarikh notis itu kepada Menteri berkenaan iaitu Datuk Zahid Hamidi. PPBM akan lakukannya dalam masa terdekat.

15.  Kalau Menteri Zahid Hamidi sebenarnya tidak takut dengan PPBM, maka saya cabar dia luluskan Rayuan itu secepat mungkin. Kalau tidak terbuktilah Menteri Kerajaan memang takut dengan kewujudan PPBM.

Tun Mahathir Mohamad
Pengerusi PPBM.


Ulasan - Berdasarkan rentetan peristiwa yang dibentangkan oleh Pengerusi Bersatu, Tun Mahathir Mohamad seperti di atas, tidaklah sukar untuk kita menilai serta memahami bahawa RoS bukan saja tersasar jauh daripada ciri-ciri keadilan yang sepatutnya, bahkan tindakannya seperti mengesahkan ia hanya merupakan "perkakas" dan "komponen" terbaru BN untuk memastikan kemenangan Najib Razak dalam PRU 14 akan datang.

Lantaran itu, rakyat mesti bangkit dan mengambil contoh Mawi yang pernah tersingkir, tapi kemudian berjaya menjuarai Akademi Fantasia, maka Bersatu yang dibubarkan juga tidak mustahil, melalui sokongan rakyat dan kerjasama padu dengan Pakatan Harapan, turut mampu tampil membentuk kerajaan dan menguasai Putrajaya.

Sebagaimana seluruh Malaysia bangga dan gembira dengan kemenangan Mawi dahulu,  kejayaan Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang adalah satu-satunya keputusan yang mampu membawa keceriaan dan kebahagiaan kepada seluruh rakyat Malaysia.

Ayuh bangkit kita bersama melakukannya demi negara tercinta.  (ShahbudinHusin 06/04/2018)

73 comments:

  1. semakin hampir umngok ke sg buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kenyataan yang di buat Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir yang memerintah negara ini selama 22 tahun. Takda so'al tak tepat atau tak betul.

      Nyata RoS telah di arahkan mmembuat apa yang di buat nya - membubarkan sementara PPBM. Betapa keji nya. Celaka (bawa malang kps kita), bangang hamjadah, kepala bapak kau (kata kata Najib, bos tertinggi RoS, yang tentu orang yang mahukan begitu).

      Saya mahu lihat perjumpaan raksaksa PH di Pasir Gudang nanti jeritkan ketidak adilan Kerajaan Umno/Bn itu.

      Berdasarkan kenyataan Pengerusi PPBM di atas itu, bukan RoS (yang ha nya menurut perintah) tapi Najib yang salah.

      Delete
    2. Saya juga mahu lihat Najib, Umno/Bn di kenakan tindakan undang2 sepenuh nya atau "the full force of the law".

      Saman mereka ke mahkamah sehingga ke mahkamah tertinggi di negara ini.

      Ketua Hakim negara ini telah di lanjutkan tempoh perkhidmatan nya walau pun melebihi had umur dan kes saman ke mahkamah hal itu belom berjaya setakat ini, kalau tak silap saya.

      Memang susah nak menang di mahkamah dalam keadaan demikian, tapi boleh di saman bertalu talu dari beberapa segi.

      Malaysia belom lagi menjadi Zimbabwe dan segala usaha undang undang mesti di ambil terhadap Najib dan Umnpo/Bn.

      Delete
    3. Apabila "Setiausaha Agung PPBM telah menyampaikan semua dokumen dan maklumat yang diperintahkan oleh ROS melalui notis Seksyen 14(2) saperti di kata Pengerusi PPBM, maka interpretasi RoS bahawa itu ini tak cukup nampak nya di buat secara sewenang wenang nya sahaja atau arbitrary.

      Itu ada lah cara diktator. Jika dia membuat itu kerana arahan atau kemahuan Najib, maka Najib lah yang diktator.

      Kepala bapak mereka nyata tak adil terutama nya memandang kapada hal bahawa tiada tindakan di ambil terhadap Umno yang telah membuat salah tidak mengadakan pemilihan pemimpin parti lebih dari 18 bulan. Melanggar Perlembagaan parti itu.

      Perlu di aturkan secara sulit supaya seorang ahli Umno yang tulen (ada bukti ahli, saperti kad dan nomber keahlian) saman Umno ke mahkamah di atas perkara itu. Gentarkan mereka, tit for tat.

      PPBM/PH perlu ada "dirty tricks department" bagi membuat tindakan2 saperti itu. Ingat, semua parti politik yang besar besar di semua negara ada buat begitu - kegiatan rahsia saperti risikan (intelligence), misinformation, disinformation, propaganda, sabotage dan sebagai nya.

      Lihat lah Russia telah pengaruhi pengundi Amerika sehingga Donald Trump (yang di sukai Vladimir Putin) menang pilihan Presiden degan tidak di duga. Puak Trump di tuduh bersubahat dengan puak Russia, di siasat US Special Prosecutor Robert Mueller III hingga sekarang.

      Sdr Othaman, harap kemukakan cadangan saya di atas kapada PPBM/PH.

      Delete



    4. APA YANG PENTING


      ZAMAN DATO SERI DR MAHATHIR MOHAMED

      SEMANGAT 46 BOLEH D TUBUHKAN TANDING PRU



      TAPI



      ZAMAN HARAM BAPOK BYGIS PNDAN DAY BNAJIB NAK DATAR BERSATU PUN SEMBABP MCM ANAK BADAK




      KORANG NAK BAPOK PENGECUT BNAJIB JADI KETUA KAMU


      NAK.LAWAN PRU PUN TAK BOLEH DAFTAR



      NAMPAK BNAJIB NI PENGECUT MCM BABI KASI



      KAHH

      KAAHHHH

      KAAAHHHHH

      Delete
    5. Bro abda....

      You quoted, "Sdr Othaman, harap kemukakan cadangan saya di atas kapada PPBM/PH".
      --------------------------------------------------------------

      Noted and will reciprocate pending to brainstorming session with our compatriots who are expert in legality aspect.

      What I can say now is.....ROS has exceeded her authority, succumbed to Najib's coward ploy in the temporary disband of PPBM.

      Pelik tapi benar, Najib dgn keris kontot tumpul sah2 takut dgn seorang tua berbekalkan sekuntum Mawar Merah.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    6. Tun Dr Mahathir Mohamad menyalahkan perdana menteri ekoran tindakan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) membubarkan sementara Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) hari ini.

      "Untuk menang pilihan raya, dia (Datuk Seri Najib Razak) arahkan supaya parti saya, BERSATU, diisytiharkan sebagai haram.

      "Saya tidak lagi dibenarkan untuk mengaitkan diri saya dengan parti yang haram itu,” kata Dr Mahathir dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini.

      Seperti selalu bekas Dr Mahathir menyerang Najib dengan mendakwa perdana menteri itu tidak berani mengambil tindakan undang-undang ke atasnya walaupun dikenali sebagai "pencuri" di luar ngeara.

      Selepas sidang itu bagaimanapun Dr Mahathir enggan menjawab soalan wartawan yang bertanya mengenai nasib BERSATU.

      "Malam ni, malam ni," katanya merujuk kepada sidang media BERSATU yang dijadual diadakan kira-kira jam 10 malam nanti.

      Adakah ini cara dia nak hicjack PKR?...

      Delete
    7. Tindakan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tepat, itulah reaksi bekas naib ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Kota Bharu, Mohd Nor Hashim Che Min susulan arahan pembubaran sementara parti itu semalam.

      Katanya, ia susulan sikap kepimpinanan tinggi BERSATU yang didakwanya lebih mengejar hal-hal lain berbanding kepentingan parti.

      "Tindakan saya dan rakan-rakan keluar parti sangat tepat dan tidak sia-sia sebelum masalah ini berlaku memandangkan kepemimpinan tinggi BERSATU tidak cekap.

      "Masalah ini berlaku adalah salah mereka sendiri kerana tidak cekap walaupun sudah beberapa kali diberi peluang oleh ROS.

      "Macam mana nak siapkan dokumen sedangkan cawangan tidak pernah wujud untuk mengadakan mesyuarat kerana kekurangan ahli yang memerlukan sekurang-kurangnya 50 orang," katanya ketika dihubungi, di Kota Bharu, semalam.

      Tambahnya Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai bekas perdana menteri selama 22 tahun, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai bekas timbalan perdana menteri dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir juga pernah menjawat jawatan penting sepatutnya lebih arif mengenai perkara itu.

      ROS semalam mengeluarkan perintah pembubaran sementara ke atas BERSATU berdasarkan notis mengikut Seksyen 14(5) Akta Pertubuhan 1966.

      Baca BERSATU Kota Bharu pula tak puas hati

      Ketua pengarahnya, Surayati Ibrahim berkata, perintah itu memperuntukkan BERSATU diberi tempoh selama 30 hari untuk menghantar semua dokumen yang diperlukan ROS dan jika ada rayuan dan ditolak, parti itu akan dibatalkan pendaftarannya.

      Sementara itu, bekas ketua Srikandi BERSATU Kota Bharu, Normala Abdul Kadir, berkata parti terbabit memang wajar dibubarkan selepas gagal mengikut prosedur yang ditetapkan ROS.

      Menurutnya, BERSATU boleh dianggap sebagai "parti koboi" selepas gagal menyediakan dokumen yang ditetapkan.


      "Memang sepatutnya kena bubar sebab tak mengikuti prosedur yang ROS minta. Salah satunya ialah minit-minit mesyuarat di peringkat cawangan dan bahagian serta laporan kewangan.

      "Kita dah nampak perkara ini daripada awal. Parti tak ada hala tuju, celaru dan tidak cekap dalam bidang urus tadbir," jelasnya yang kini memilih untuk bersama parti PAS.

      Tambah Normala, mereka juga bosan dengan kepimpinan BERSATU yang didakwa gagal menyediakan peruntukan kewangan.

      "Selepas BERSATU ditubuhkan, pemimpin nombor satu parti itu tidak mengeluarkan wang walaupun beliau kaya.

      "Tetapi mereka suruh ahli cari wang untuk mengadakan program. Sebab itu ramai ahli keluar parti kerana tak mampu buat kerja dengan dengan poket kosong," katanya.

      Delete
    8. 10 Fakta tentang pembubaran sementara PPBM

      Masalah antara BERSATU dan ROS telah diketahui umum sejak berbulan-bulan yang lalu.
      Ahli BERSATU sendiri telah membuat banyak aduan tentang masalah pengurusan dan penajaan dalam BERSATU.
      Malah sehingga hari ini, mereka sendiri kurang pasti tentang kesahihan sayap parti Srikandi mereka, serta siapa sebenarnya ketua sayap tersebut.
      Kepimpinan parti, termasuklah Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengaku yang BERSATU mengalami kesulitan untuk memenuhi syarat pendaftaran ROS.
      BERSATU tidak pernah membuat sebarang pemilihan parti.
      Logo BERSATU dan Parti Amanah Negara (AMANAH) masih baru dan tidak dikenali ramai jika dibandingkan dengan logo PKR dan DAP.
      Proses mendaftarkan calon BERSATU di bawah logo PKR atau DAP hanya mengambil masa kurang daripada 1 hari.
      Hari ini, DAP telah mengumumkan mereka tidak akan menggunakan logo roket. Jadi besar kemungkinan logo PKR akan digunakan untuk pilihan raya kali ini.
      Memandangkan BERSATU sendiri tidak mahu menggunakan logo mereka untuk pilihan raya; jika ROS membubarkan parti ini atas kelemahan pengurusan parti dan masalah kekurangan dana, pihak yang paling untung sekali ialah BERSATU dan Pakatan Harapan juga. Ia kerana mereka boleh menggunakan isu ini untuk menyalahkan Datuk Najib Razak dan BN dengan berlakon menjadi mangsa keadaan.
      Sekiranya ROS mengizinkan BERSATU menggunakan logo mereka sekali pun untuk pilihan raya-pilihan raya akan datang, BERSATU tetap tidak akan menggunakan logo mereka.
      Dan ini semua adalah kenyataan yang tidak boleh dinafikan mereka.

      Delete
    9. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berkata beliau terkejut dengan pembubaran sementara dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kerana gagal membekalkan dokumen yang diminta Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

      Azalina juga aneh bagaimana perkara itu boleh berlaku sedangkan BERSATU dipimpin individu berpengalaman dalam bidang politik, termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Saya agak terperanjatlah kerana (BERSATU) terdiri dari mantan menteri kabinet, mantan orang politik yang pernah pegang jawatan dan ada pernah jadi mantan perdana menteri.

      “Jadi saya terperanjat mereka tak tahu prosedur undang-undang,” katanya kepada pemberita di parlimen hari ini.

      Selain itu Azalina juga pelik mengapa tidak ada peguam BERSATU yang menasihatkan parti itu berhubung proses yang perlu dilalui.

      “Itulah saya tengok bayak logo dah pakai, baju dah pakai, bendera dah naik saya tak tahu dan tak faham peguam mereka nasihatkan mereka telah menasihati mereka dengan sepenuhnya.

      “(Atau) mungkin satu kemungkinan yang mereka fikir, mereka tak perlu ikut undang-undang, itu mungkin mereka punya pemikiran saya tak tahu,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan ROS yang membubarkan sementara BERSATU selepas parti itu dikatakan gagal membekalkan pertubuhan itu dengan dokumen dan maklumat yang diperlukan.

      ROS berkata pembatalan pendaftaran BERSATU akan kekal dalam masa 30 hari jika parti itu gagal mematuhi syarat ditetapkan atau tidak membuat rayuan.

      Mengulas lanjut, Azalina berkata BERSATU seharusnya mengikut undang-undang yang telah ditetapkan tanpa menyalahkan mana-mana pihak.

      “Tak begitu manis kalau mereka buat tuduhan tak tepat (kepada mana-mana pihak) dan jangan banyak nak keluarkan fake news, kita ada undang-undang fake news. Jangan kata mereka dah dianiaya,” katanya.

      Delete


    10. bNjaib bapok





      nak umum pru tapi pergi batal PPBM




      sah pondan bapok kotey lembik bNajib babi kasi !!!


      Delete
    11. Celaka Umno !

      Jangan Undi Dacing !

      Jangan Undi Bulan !

      Delete
    12. Undi aku tetap kepada calon lain selain bn dan pas. Sesiapa yang dicalonkan oleh PH akau akan undi. Aku benci pemimpin pembohong, penipu, pencuri dan penakut i.e najib la.

      Delete
    13. ROS ni memang perangai macam batak! Buat pengetahuan pengerusi ROS si cermin mata besar tapi sebenarnya buta hati, semasa Tun menubuhkan semula UMNO baru kamu masih sekolah lagi paham! Kamu belajar pandai pon sebab polisi Tun dulu. Setakat nak tubuhkan parti baru ni tutup sebelah mata je Tun setup! Kamu sapa nak ajar Tun! Tengok muka kamu memang nak makan penampar la wei! InsyaAllah kalau PH menang kali ni siap la kamu! Baik siap2 kemaskan barang di dalam bilik ofis kamu ok! Standby je la si spec besar yang buta hati!!

      Delete
    14. Hadi juga berkata sokongan masyarakat Cina juga akan menyumbang kepada kemenangan parti itu.

      "Saya nampak bila kita tunai janji (semasa memerintah pada tahun) 1999 (hingga 2004), janjilah kita hapus cukai pintu (dan) kita bagi tanah pada orang Cina.

      "(pembinaan) rumah mayat (orang Cina Kemaman) kita selesaikan, kita telah tunjuk bukti kita tunaikan janji kita.

      "Jadi kita mahu beri lagi (mandat sebagai) kerajaan bagi kita, (upaya) kita akan buat banyak lag (kebajikan kepada rakyat),” katanya yang pernah menjadi menteri besar Terengganu selama sepenggal.

      Beliau mengesahkan PAS akan bertanding di semua kerusi pilihan raya di negeri Pantai Timur itu.

      "(Kita yakin) sebab kita punya setiap kawasan (PAS di setiap) parlimen, kita ada kawasan, (kita) ada jentera parti (di kalangan) ahli-ahli kita, ada jentera.

      "Ada parti-parti lain tak ada jentera, Umno (hanya guna) jentera kerajaan (dan parti) PKR, Parti BERSATU (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) tiada jentera,” jelas beliau.

      Seperti di tempat-tempat lain, PAS Terengganu juga akan berdepan dengan pertembungan tiga penjuru dengan BN dan Pakatan Harapan.

      Delete
    15. Most people have heard one version or another of the following quote: “Remember, what you do now will come back and haunt you in the future. Life has a funny way of making you deal with what you make others go through.”

      The provisional deregistration of PPBM comes as a firm reminder that karma exists. In his book “Government and Society in Malaysia”, Australian political science scholar and author Harold Crouch revisited the birth of Dr Mahathir Mohamad’s Umno Baru.

      During Umno’s constitutional crisis in the late 80s, a new party called Umno Malaysia was formed under the leadership of the late Tunku Abdul Rahman with his deputy being the late Tun Hussein Onn. However, the Registrar of Societies (RoS) rejected the application for the party’s formation. Tunku and Hussein formed an alliance to go against Mahathir for his ill demeanour. The RoS is part of the home ministry, and Mahathir was the minister then. As with everything else, if asked, Mahathir would of course deny his involvement in pulling the brakes on Umno Malaysia.

      A leading Asean commentary site, Asean Today, has drawn similarities between the happenings to Mahathir today with Tunku between 1987-1990. According to the analogy, what Mahathir did to Tunku has come back to haunt him. Despite being in poor health and confined to a wheelchair, Tunku travelled the country with a determination to stop Mahathir. Tunku, too, gave scathing interviews to foreign media, very much like Mahathir in recent times.

      Tunku wrote in a highly influential weekly column, “As I See It”, in The Star newspaper. He often criticised Mahathir and his authoritarian mannerism. Following Mahathir’s Ops Lalang in 1987, the publishing permits of three newspapers were revoked, The Star being one of them. Six months later when The Star was permitted re-publication, the sitting government led by Mahathir allegedly gave strict orders to discontinue Tunku’s column.

      Mahathir was also known as a global “ambassador” for election rigging during his time. From Project IC to gerrymandering, Mahathir violated every rule in the book to continue his tyranny. Despite street demonstrations and rallies across the country, the opposition could only shed tears. Presently, Mahathir is on the opposite bench with the mammoth task of upsetting the governing coalition.

      Mahathir relied on Malay supremacy and used favouring the Chinese community as an excuse to force Tunku to resign. Tunku’s fairness towards all races was cunningly centrifuged to form a toxic poison. Today, Mahathir is heavily relying on the same Chinese community for support.

      Macroscopically, the Chinese seem to be rallying behind him, but only the election results will reveal the true story. Analysis of the Teluk Intan (42% Chinese voters) and Sungai Besar (31% Chinese voters) by-elections showed that some of the Chinese votes swung back to Barisan Nasional (BN). In East Malaysia, Sarawak elections painted a similar picture.

      Mahathir is still bent on carrying out his race-based policies by even having a specific section in the election manifesto to woo the Indians. Recently, an international research firm, Fitch Group, gave the manifesto a thumbs down. Selangor state government think tank Darul Ehsan Institute (IDE) also recently stated that the manifesto does not seem to wield any influence on voters. Furthermore, the Indian section of the manifesto received flak for copying the Malaysian Indian Blueprint (MIB) of the BN federal government.

      Samy Vellu was blamed for the travesties endured by the Indian community, which is wholeheartedly accepted by Pakatan Harapan and its supporters. Meanwhile, when Najib said he was unaware of the 1MDB dealings and operations, people went ape.

      History is the best teacher. Errors of the past are the wisdom and success of tomorrow. Malaysia’s father of independence passed on at the age of 87, with Mahathir very much in control of the government.

      But do as you might, one cannot go against the law of nature.

      Delete
    16. Pas Negeri Sembilan tidak menolak berkemungkinan akan ada kejutan dalam senarai calon yang akan diperkenalkan untuk bertanding pada PRU14.

      Pesuruhjaya Pas negeri, Mustafa Daharun berkata, bagaimanapun pengumuman secara rasmi barisan calon mereka hanya akan diumumkan selepas Parlimen dibubarkan.

      “Kita tak kisah pun parti lain dah umum calon mereka jika itu strategi untuk menarik undi. Tapi Pas Negeri Sembilan hanya akan buat pengumuman secara rasmi memperkenalkan calon selepas Parlimen dibubarkan.

      “Jika PRU13 seorang calon kita seorang penyanyi, tapi kali ini tak mustahil akan ada kejutan lain yang akan kita tonjolkan," katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.

      Menurutnya, jika ada yang mana-mana bahagian yang telah pun memperkenalkan calonnya, ia bukanlah secara rasmi kerana surat watikah pelantikan masih belum dikeluarkan oleh kepimpinan tertinggi parti dan Majlis Syura.

      Selain itu beliau berharap tidak berlaku unsur sabotaj membabitkan calon terutamanya selepas senarai calon diumumkan kerana ia dibuat secara demokrasi bukannya mengikut kroni.

      “Apa sahaja keputusan yang telah diputuskan oleh parti perlulah dihormati kerana tanggungjawab sebagai pemimpin bukanlah untuk berseronok, tetapi satu amanah.

      “Soal calon kita dengar pandangan dari setiap kawasan dan ia dipersetujui dalam mesyuarat mereka sebelum ditapis di peringkat negeri dan barulah dibawa kepada kepimpinan pusat untuk dibuat penilaian,” katanya.

      Sementara itu Mustafa berkata, sehingga kini mereka masih kekal dengan keputusan bertanding di kesemua kerusi di negeri ini iaitu lapan kerusi Parlimen dan 26 kerusi Dun.

      Mengenai komen negatif yang berterusan dilemparkan oleh Pakatan Harapan kepada parti itu, Mustafa berkata, kritikan itu sedikit pun melemahkan mereka untuk terus berjuang menghadapi pilihan raya.

      “Biasalah itu kenyataan dari pesaing parti. Tapi kalau nak kritik pun, biarlah secara profesional dan adil. Janganlah timbulkan fitnah.

      “Perbezaan pandangan itu perkara biasa, tapi nak berpolitik pun biarlah secara matang,” katanya.

      Delete
  2. Pembatalan yg dilakukan pada saat2 akhir dan selang beberapa hari selepas undang2 anti fake news diluluskan. Ketakutan apakah ini?

    ReplyDelete
    Replies



    1. zaman mahathir



      sebodo makathir pun




      s46 semamgat pun


      boleh d tibuhkan



      ini haram babi bapok pondan pengecut haram babi umnobn bawah ketua NAJIS nak bersaing pun telor kecut




      WAHAI ORG MELAYU



      KORANG NAK KE PENGECUT BNAJIB NI JADI PEMIMPIN BAPOK KORANG




      HAMPIR SEMUA AKHBAR DUNIA BILEH MENGESAHKAN UMNO KALAH TERUK KEPADA BERSATU DI PRU14 INI


      HANYA BN SABAH SERAWAK YG MUNGKI MASIH BERMYAWA



      S46 PUN MAHATHIR TAK HALANG DAFTAR




      INI BAPOK BNAJIB NAK BERDEPAN TUN M 93TAHUN PUN MCM BABI KASI ...




      KAAAAAHHHHH


      KAAAHHHHH


      KAAAAAHHHHHHHH

      Delete




    2. HARAMKAN BERSATU





      MEMANG NAJIB TAKDE TELOR




      MEMAMG BAPOK PONDAN BYGIS




      HARAMBABI BYGIS




      MEMANG NAJIB BAKAL JADI DIKTATOR ASIA PALING ULUNG



      MEMGALAHKAN ZAMAN GELAP MANA MANA NEGARA D DUNIA


      NAJIB LEBIH KEJAM DARI MAHAFIRAUN





      NAJIB DIKTATOR ULUNG SETELAH MEMHARAMKAN PARTY BERSATU




      PENAKUT PEMGECUT HARAM BABI BYGIS

      Delete




    3. NAZRI PELIR SADO bini muda

      kata


      JANGAN HUKUM DATO RISIALMAN


      JANGAN HUKUM


      DIA PERGI KELAB MALAM JALAN IMBI CHINA DOLL PUN BAWAK ANAK BUAH TUAN GURU HAJI LEBAI HADI UTK BERBINCANG STRATERGY PRU 14


      DI KELAB MALAM TIDAK D HIDANG ARAK


      HANYA SUSU UNTA DAN TEH TERLANJANG TARIK



      WAKIL PAS SIAP BACA DOA LAGI DI KELAB MALAM



      SELAGI KO TAK DAKWA ANAK HARAMZADAH NI MAKA


      KAMI BEBAS MENGHUKUM DI ALAM MAYA



      KALAU TAK BERSALAH PUN DAKWA LA DULU SUPAYA RAKYAT D BARGO TAK DAPEK MENGULAS


      INI KO DOK NEGO I SCRATH UR BACK U SCRATCH MY BACK NAK BAGI LEPAS


      NEGO SPAI JADI


      BINCANG JGN TAK BINCANG




      SEKEKAP



      JOOOM KITA MINUUUUUUUUMMM DULU


      SPONSOR KETUA BAHAGIAN UMNO



      MINUM SAMPAI MABOOOK



      LAKLOK WEIIII




      MAT GIAN BANDAT TON ROSAK




      NAK BARANG SILA KE PEJABAT KETUA BAHAGIAN UMNO



      KALAU TAK STIM BOLEH HANTAR BALIK WARANTY 7JAM SAJA




      KAHHHH


      KAAAHHH

      KAAAAAHHHH



      PUAK UMNO BTR DAH JADI PENAGIH DADA PPYLAK DAH


      BANGUN PAGI TERJAH DADIH D KELAB MALAM JALAM IMBI





      JOOOOM NAJIB MAI KITA RONGENG GOLEK BILA MENANG PRU 14. ENJOY

      Delete
  3. BERSATU masih sah selagi tidak dibatalkan oleh mahkamah.

    Seseorang itu tidak bersalah selagi mahkamah belum membuat hukuman bersalah.

    Allahuakbar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah ayat2 yang di gunapakai olih Hishamuddin ke atas kes Dato Rizalman yang ditangkap salah guna dadah .

      Kita tunggu dan lihat jika undang2 itu terpakai sama rata ???

      Delete
    2. Pendekar apakah yang beraninya hanya di belakang perempuan?

      Delete
    3. Pendekar Mustar.....??

      Beyond imagination.....

      Pelik tapi benar, pahlawan bugis Najib dgn keris kontot tumpul takut dgn seorang tua lanjut usia yg hanya berbekalkan sekuntum Mawar Merah.

      Delete
  4. Niat RoS bubar PPBM baik, tetapi silap?
    REAKSI

    Dengan mudah kita boleh mengatakan tindakan Pejabat Pendaftaran Pertubuhan mengeluarkan perintah pembubaran sementara kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) adalah atas restu pemipin parti memerintah (UBN). Walaupun pegawai di RoS memahami bidang kuasanya dan boleh melaksanakan undang-undnag itu dalam kes PPBM ini dia boleh menangguhnya atas semengata budibicara.

    Tetapi kerana RoS juga bertindak seperti SPR yang melaksanakan persempadanan baharu kawasan pilihan raya dengan menggunakan kriteria yang tidak masuk akal, maka RoS juga menjalankan perkara yang sama. Kedua-dua agensi itu dilihat mahu membantu parti memerintah menang dalam pilihan raya.


    Atas tindakan itu umum melihat ia cuba menganggu PPBM untuk menyertai pilihan raya dengan harapan ia mengekang Dr Mahathir Mohamad serta mengucar kacirkan parti PPBM. Tindakan RoS itu menyusahkan PPBM dalam hubungannya dengan Pakatan Harapan. PH tidak sempurna lagi dengan perintah itu. Itulah yang mahu dilihat walaupun tindakan ke atas PPBM itu tidak pun memberi kesan kepada PH.

    Selanjutnya tujuan itu bermotif politik bukan sangat kerana melaksanakan mengikut kehendak dan peraturan RoS.

    Persoalannya kini apakah hasrat itu berjaya. Apakah Dr Mahathir khasnya terganggu dengan pengharaman itu? Kalau orang yang memperkudakan RoS berfikir secara tenang tindakan itu tidak pun memberi apa-apa kesan kerana PPBM dan tiga parti yang lain sudah sepakat untuk bertanding atas satu lambang menggunakan lambang salah satu daripada parti mereka.

    Persepakatan mereka itu tidak menjejas apa-apa kerana maufakat itu tidak terikat dengan RoS. Mereka bebas bertanding atas lambang parti mana. Misalnya mereka telah bersetuju akan menggunakan lambang Keadilan. Maka semua calon PH akan menjadi calon PKR.

    RoS melakukan kesilapan dalam menyusah atau pun menganggui Dr Mahathir dan partinya ini. Sepatutnya RoS meluluskan dahulu PH dengan simbol yang dipohon yang didalamnya ada PBBM. Selepas pernamaan calon berlangsung dan semua calon PH bertanding atas satu lambang diluluskan itu baharulah RoS patut mengistyharakan PBBM parti haram. Dengan itu juga sombol PH yang sedang diguna pakai itu haram dan semua calon PH perlu dibatalkan kerana lambang mereka haram.

    Dengan cara begitulah baru RoS dapat membantu BN dan Najib Razak kerana apabila calon-calon PH dibatalkan menyebabkan yang bertarung dalam pilihan raya nanti hanya BN sahaja yang ketika itu boleh bermaufakat tanpa gangguan dengan Pas.

    Mungkin teori ini tidak terfikir oleh RoS dan juga orang yang memperkudakan RoS. Benarlah kata sebaris ayat Tuhan; bahawa manusia merancang, Tuhan juga merancang dan perancangan Tuhan tentulah yang terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH akan kiok, cepat @ perlahan
      Parti haprak mana blh bertahan
      Bapok Bodo kini dah keresahan
      Baru le kini, dia nak ingat Tuhan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Kojolla @ Penjalang Rakyat @ Geng Najib @ dll,

      Ko tak baca pos di atas, otak ko dah kena brain-washed, dah jadi bodoh, tak boleh fikir mana yang munasabah ke tak.

      Kesian.

      Delete
    3. Wak kojola kengkang kote kecut mana mampu minum kopi O di kelab malam de vergas jln imbi.

      Dia mampu tunggu kat bawah pokok di lorong imbi tu saja.....awwww

      Delete

  5. APA YANG PENTING


    ZAMAN DATO SERI DR MAHATHIR MOHAMED

    SEMANGAT 46 BOLEH D TUBUHKAN TANDING PRU



    TAPI



    ZAMAN HARAM BAPOK BYGIS PNDAN DAY BNAJIB NAK DATAR BERSATU PUN SEMBABP MCM ANAK BADAK




    KORANG NAK BAPOK PENGECUT BNAJIB JADI KETUA KAMU


    NAK.LAWAN PRU PUN TAK BOLEH DAFTAR



    NAMPAK BNAJIB NI PENGECUT MCM BABI KASI



    KAHH

    KAAHHHH

    KAAAHHHHH

    ReplyDelete




  6. NAZRI PELIR SADO bini muda

    kata


    JANGAN HUKUM DATO RISIALMAN


    JANGAN HUKUM


    DIA PERGI KELAB MALAM JALAN IMBI CHINA DOLL PUN BAWAK ANAK BUAH TUAN GURU HAJI LEBAI HADI UTK BERBINCANG STRATERGY PRU 14


    DI KELAB MALAM TIDAK D HIDANG ARAK


    HANYA SUSU UNTA DAN TEH TERLANJANG TARIK



    WAKIL PAS SIAP BACA DOA LAGI DI KELAB MALAM



    SELAGI KO TAK DAKWA ANAK HARAMZADAH NI MAKA


    KAMI BEBAS MENGHUKUM DI ALAM MAYA



    KALAU TAK BERSALAH PUN DAKWA LA DULU SUPAYA RAKYAT D BARGO TAK DAPEK MENGULAS


    INI KO DOK NEGO I SCRATH UR BACK U SCRATCH MY BACK NAK BAGI LEPAS


    NEGO SPAI JADI


    BINCANG JGN TAK BINCANG




    SEKEKAP



    JOOOM KITA MINUUUUUUUUMMM DULU


    SPONSOR KETUA BAHAGIAN UMNO



    MINUM SAMPAI MABOOOK



    LAKLOK WEIIII




    MAT GIAN BANDAT TON ROSAK




    NAK BARANG SILA KE PEJABAT KETUA BAHAGIAN UMNO



    KALAU TAK STIM BOLEH HANTAR BALIK WARANTY 7JAM SAJA




    KAHHHH


    KAAAHHH

    KAAAAAHHHH



    PUAK UMNO BTR DAH JADI PENAGIH DADA PPYLAK DAH


    BANGUN PAGI TERJAH DADIH D KELAB MALAM JALAM IMBI





    JOOOOM NAJIB MAI KITA RONGENG GOLEK BILA MENANG PRU 14. ENJOY

    ReplyDelete
  7. Matdey mau jadi PM lagi, dia sangat keciwi
    Bertopeng lakonan nak selamat ibu pertiwi
    Cai2 mula kelabu, campur-aduk rumi & jawi
    Haper jadah bwk masuk penyanyi AF Mawi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  8. Cap Munge mamphos, Suman tidor tak lena
    Kini.. terpaksa dia menjilat DAP, jubor China
    Di JB nanti, akan tertiarap ini bapok durjana
    Dgn Kejora, pasti lunyai si tua bebal ini kena

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  9. Terkedu Suman & Madey Cap Munge hancor
    Terpaksa tenggek jubor dgn DAP spt pelacor
    Meroyan raban depa dlm hati panas melecor
    Mlm tadi terkucil basah tilam pampers bocor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm tu lah nasib si bapok tua wak kojola kengkang kepala mancis.
      Merayau rayau kat lorong lmbi pula.

      Awwwww.....

      Delete
  10. Mari kita tukar negara kleptokrasi kembali ke negara demokrasi... Malaysia boleh...

    ReplyDelete
  11. Suman ayam daging nak lagak ayam sabong
    Cap Munge dah mampos, dia kini berkabong
    Nanti dia lebih parah bila kat JB bertembong
    Dgn Kejora dia akan kena sepak melambong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla @ Penjalang Rakyat @ Geng Najib @ dll,

      Jangan mengarut le, Mamat.

      Othaman dah kata kamu mengecut bila di cabar.

      Delete
    2. abda....

      With him so chickened to fix the date of our showdown, I finally realized this idiot is way below my level to deal with....wasting my time & breath.

      Delete
    3. Tunggu siapa?

      Tunggu bang rizalman...Awwww

      Awwwwwww....

      Delete
    4. Knp awwww..?

      Nyamuk gigit l kat pungkoq...

      Delete
  12. jom telan barabg di kelab jalan imbi


    jom jorah


    ketua bahagian umno


    ajak


    mnuuuum dulu

    ReplyDelete
  13. LEBAI MODEN


    PEJUANG RAKYAT


    KEJORA


    mai ketua bahagian umno nak belanja tonggang di kelab malam



    cepat laaa aku dah gian dah nii


    aadk toloooong laaaa


    aku nak brang tu



    dato risialman ko boleh bawak ker


    barang tuuu



    aaadk tolong mat gian bandat ton rosak

    ReplyDelete
  14. Berdasarkan dapatan badan pemikir berpangkalan di Selangor itu 61 peratus daripada 4,920 responden memilih pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) itu berbanding 39 peratus yang mahu Datuk Seri Najib Razak dikekalkan sebagai perdana menteri



    risialman mabok kata di sabotaj SPRM


    di sabotaj PDRM


    weiii nak bercakap pum tunggunla mabok tu reda duluu


    piiirah ketua bahagian umno kaki mabok

    ReplyDelete
  15. "The Economist" March 10, 2018 dah tulis. Pendekar Bugis akan curi pilihan raya. Hidup dengan hasil memcuri. Bini curi, Duit curi, Kuasa curi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bini Curi ... hahaha, betul tuh, dia curi bini orang.

      Apa? Ada yang kata kita going personal?

      Dah si bos depa yang dok kata Tun M mcm mcm tu apa?

      Kepala bapak dia.

      Apa? Bahasa kasar? Itu kata kata bos depa lah. dah jadi amat famous sekarang.

      Delete


  16. JOM SEMUA AHLI BERSATU YG D HARAMKAN OLEH HARAMZADAH BNAJIB


    KITA SERBU PEJABAT PKR DI SEMUA CAWANGAN



    DAN GUNA LOGO PKR UTK JAHANAMKAN BNAJIB



    KITA GUNA ALAT ALAT PKR DI SELURUH CAWANGAN MALAYSIA





    SAUDARA KU BERSATU


    BERTEMU SAUDARA KAMI PKR




    BERSATU DAN PKR


    BERGABONG TENAGA



    HUMBAN BNAJIB




    JOM CETAK 1000 00000 00000 KEPING BENDERA PKR !!!!




    JOM KITA GUNA PKR SBG BATU LONJATAN UTK LUMPUHKAN MAHAFIRAUN BNAJIB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaaaa malaysiabaru, good idea propakan betapa kuat nya gabungan Melayu PKR + PPBM nak campak Najib ke longkang di Pru14.

      Ada lah saya dengan ini memohon kebenaran Sdr menggunakan idea itu di sana sini di internet dll.

      Terima kasih, brader.

      Delete
    2. dari sudut kecil hati yg ikhlas ini saya dgn rendah diri membenarkan saudara ABDA menggunakan idea kami



      sebenarnya kami punyai 1001 idea lagi yg sedang di brainstrom di pusat analysis dan syrategy kami di pulau temasek ini


      kaki akan salurkan slowly mengikut keadaan


      sila lah ABDA sebarkan

      your welcome

      Delete
  17. 1) amat jelas yg ROS hanya melakunkan adengan yg tlh d sediakan olih 'd puppet masters' yg d ketuai olih pasangan klepet.( well orchestrated episode).

    2)sungguh pun kita wajib mencabar keputusan tersebut hingga k peringkat tertinggi pengadilan,namun dlm keadaan pihak penguatkuasa d konkong, maka usaha tersebut mungkin memakan masa n sia2 saja (futile). PPBM perlu akur dgn saranan tun m supaya aktiviti harian (terutama persediaan utk pru14)d teruskan saperti biasa.

    3)saya rasa surat ROS terutama para akhir agak janggal dari segi bahasa. pertubuhan bolih d bubar tetapi permohonan hanya bolih d tolak, ditangguh atau d batalkan.

    4)kalu kita main catur (chess), semua strategi utk 'frustrate' PPBM/PH tlh d check mate olih tun m dgn perstujuan semua rakan2 dlm PH utk menggunakan satu symbol/logo dlm pru14 ini.

    5)jelas sekali najib/rosmah dgn kuncu2 mereka sedang berasa amat resah kerana semua yg tlh d cuba memakan tuan (backfire).

    6)rasa marah n benci warga marhein akan lebih dpt d rasakan selepas ini.

    7) saya yakin sokongan kpd PH/PPBM selepas ini akan melonjak naik n kekalahan total najib ( mungkin juga tewas d parl Pekan) n gang akan menjadi kenyataan, insya'allah.

    8)bila sudah hilang kuasa d putrajaya nanti maka kekebalan hukum juga akan hilang. jika ini berlaku, insya'allah, saya tak sabar2 hendak melihat scenario 'role reversal' i.e najib/rosmah n gang pula menjadi 'the hunted'.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pak man sbg bekas tksu patut tahu cara pemamtat awam bekerja

      mereka ini sanggup amgkat bapok tegar sbg pm.

      dulu ada pm kaki tido


      skrg ada pm bapok takut nak lawan pru14 dgn party org tua


      taraf bapok p.m kita ni dah


      jangan pula kita ada pemantat awam yg bapok


      ketua polis kl pun tak nak ulas kes


      kaki mat pet bamdar ton rosak


      diam kunci mulut


      sprm pulak yg jadi mangsa



      #JOMTOLAKPMBAPOK

      Delete
    2. Ingin bertanya pendapat: ada kah faedah nya jika di adakan tunjuk perasaan (peaceful demo) beramai2 di bawah Peaceful Assembly Act?

      Ada kah perjumpaan di Pasir Gudang nanti berbuat begitu? Kebenaran yang ada bagi perjumpaan itu boleh membenarkan nya atau tidak?

      Betul, tindakan di mahkamah lama dapat hasil nya. Tarikh di bawa ke mahkamh pun di tentukan oleh Pendaftar Mahkamah yang di bawah telunjuk Ketua Hakim yang baru dapat sambung tempoh perkhidmatan nya lebih lama dari tarikh bersara biasa.

      Perlu ada pembantahan yang di tunjuk dek rakyat jelata bersama ahli2 PH. "Tunjuk Perasaan".

      Delete
    3. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) tidak akan menghiraukan arahan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) supaya mematuhi arahan pembubaran sementara parti itu.
      Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, mendakwa notis yang dihantar oleh ROS mengandungi istilah yang mengelirukan pihaknya. Beliau mendakwa ayat dalam surat ROS menggunakan bahasa yang lucu sehingga membuatkan ia sukar difahami.
      "Dalam surat itu mengandungi istilah yang saya tak pasti sama ada (maksud) bubar atau batal.
      "Jadi, kami anggap parti ini masih boleh berfungsi seperti biasa sehingga ROS batalkan (parti) secara rasmi.
      Cawangan pun masih berfungsi seperti biasa.
      "Memandangkan ROS sendiri tidak mematuhi Akta Penubuhan 1966, maka perintah sementara pembubaran itu belum lagi disampaikan dengan sah dan sempurna kepada kami sehingga kini serta dianggap sebagai tidak sah laku," katanya pada sidang media tergempar di ibu pejabat PPBM di sini, malam tadi.
      Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata PPBM akan terus berkempen menggunakan pentas itu kerana pihaknya ada hak untuk guna nama dan logo berkenaan. Dalam sesi sidang media yang sama, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu terus menyalahkan ROS sebagai punca parti itu terus dirundung masalah pendaftaran. Antaranya, beliau mendakwa notis yang dihantar ROS ke alamat ibu pejabat lama di Damansara dan ia juga tidak ditujukan kepada pegawai yang sepatutnya.
      Pendaftar Pertubuhan (RoS) semalam mengarahkan pembubaran sementara PPBM berkuatkuasa serta merta. Menurut Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim PPBM diberi tempoh sehingga 30 hari untuk membuat rayuan dengan syarat parti itu menyerahkan semua dokumen-dokumen yang diminta sebelum ini. Jika PPBM gagal berbuat demikian, parti itu akan secara automatik terbubar, kata Surayati.
      Soalnya sekarang, mengapa Dr M tidak hirau arahan ROS? Masa 30 hari saya rasa cukup jika Dr M mahu laksakan arahan ROS. Ataukah ada rahsia strategi lain disebaliknya? Strategi memporak perandakan pakatan atau kumpulan pembangkang, dengan mengambil kesempatan ke atas 'tarik balik tahalluf siasi PAS/DAP', memperalatkan kumpulan 'serpihan PAS', meniupkan semula api perkauman, memecah belahkan PKR, cipta tuduhan selingkuh PAS/UMNO, dan lain-lain. Jika ditelurusuri apa yang telah dilakukan selama ini oleh Bersatu ni, memang wajiblah ia dikenakan tindakan tegas pembubaran sementara ole RoS tersebut. Akur ajelah arahan Ros tu..bukannya susah mana pun kan !!!!!

      Delete
    4. Kojolla @ Geng Najib @ dllo,

      Kepala bapak kau mengata "PPBM tidak akan menghiraukan arahan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS)"

      Korang Umno ada hiraukan hal tak ikut Perlembagaan parti korang yang mengata penangguhan pemilihan pemimpin parti tak boleh melebihi 18 bulan?

      Tak guna panjang lebar, cukup dengan mengentotkan korang begitu saja.

      Delete

  18. Rakyat Msia yang waras nak tanyalah...kalau Bersatu ni dah diharamkan dan semua calon2 PH dah bersetuju nak bertanding bawah logo PKR, sepatutnyalah Kak wan yang patut jadi PM ke7, dan bukannya Madey. lagipun madey ni dah tak layak jadi pengerusi PH pasal partinya dah tak ujud lagi. Pemimpin2 parti komponen PH sewajbnya mengambil tindakan proaktif untuk menendang keluarMadey dari jawatan pengerusi PH dan gantikanya dengan kak wan kipas lipas. Persetujuan yg tercapai dulu untuk calonkan Madey sebagai PM interim telah tidak sah lagi dan terbatal dengan sendirinya bila Bersatu diharamkan. Logik ke pengerusi parti yg telah diharamkan dilantik sebagai PM...pelikkan, rasanya tak de satu pun negara dalam dunia ni yg buat macam tu !!!!!!!











    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojolla @ Geng Najib @ dll,

      "Rakyat Msia yang waras" - bukan kamu.

      Apa yg kau cakap di sini tiada orang yang baca.

      Tak payah tanya.

      Delete
    2. GN,
      Low standard betul komen tuan..parti mana diharamkan. tak sekolah ke? tolong baca statement ROS. ketakutan umngok nampak sgt. mula2 SPR tak kasi guna gambar tun m. Ni bubar sementara pulak oleh ROS..takut betul ye pemimpin agung kau ye GN..dunia je GN..jgn lupa akhirat nanti..halang le org, lagi kuat semangat kami nak lawan MO1..kami masih boleh lagi mengundi walaupun tanpa PPBM..kena ingat tu GN..

      PH ada majlis presiden. Majlis presiden dah bersetuju tun m akan jadi PM. undang2 negara mana cakap kalau guna logo parti tertentu, pm kena dilantik dari parti tersebut. undang2 MO1 ke? ke undang2 nak sedapkan diri sendiri yang sedang takut tu GN?

      Delete
    3. Alah. Sesiapa sahaja yang dipilih selepas menang pru14 untuk jadi PM. Orang itu akan memastikan negara dan rakyat kembali dibela dengan sewajarnya. Bn dan pas dah tidak boleh dipercayai langsung.

      Delete
  19. Sepatutnya Madey dan Bersatu perlulah berlapang dada dan menerima keputusan RoS tu dengan hati yg terbuka. Semestinya ada hikmah di sebalik ujian yg diberikan oleh Allah s.w.t. Madey dan pimpinan2 Bersatu kena muhasabah diri dan lihat nawaitu perjuangan mereka,betul ke untuk membela rakyat dan menyelamatkan Msia??? Atau ada agenda jijik lagi keji di sebalik tu iaitu untuk menjadi PM lagi sekali demi kelangsungan legasinya dalam bentuk Mokriz botak dinobatkan sebagai PM ke 8 nanti. jadi yakinlah, pembubaran Bersatu ni kena tepat pada masanya...jangan rakyat juga tertipu untuk sama2 menaikkannya sebagai PM jika PH menang nanti. Kita kena terima hakikat depan mata bahawa Madey ni dah tak releven lagi dalam persada politik Msia dewasa ini. Zaman ini zaman edan...mana mungkin Madey mampu untuk terus bertahan , bukan apa dah 47 kali masuk IJN, jangan cukupkan sampai 50 kali sudahlah, dah tentu ini satu rekod baru dalam sejarah perubatan negara !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GN,
      zaman tun m dulu, semangat 46 ditubuhkan tanpa halangan, PKR pun sama. tak de gangguan dari PM pun. Zaman MO1 ni semua dia kontrol. kalau tun m dah tak relevan, kenapa hari2 TV3suku, utusang, malah MO1 dalam ucapan2 nya tak lekang dari menyebut pasal tun? GN, ada org sekali je masuk IJN dah mati. Urusan maut ni biar kat Allah sj. Najib, saudara, zahid komedi, dan lain2 pemimping dan hamba abdi umngok tak de kuasa pun nak tentukan ajal maut org ni. silap haribulan Pemimpin Agung umngok yang mati dulu. perancangan Allah mana kita tahu. jgn melebihi kuasa Allah

      Delete



  20. paanglima bugis ni ropenyer pengecut bapok bygis



    anak Ton Rosak yg satu satunya pelir mancis tak berani lawan pru14



    mcmna



    MADEY lawan ku li semangat 46



    bNAJIB babi kasi rupmyer lagi pengecut teluq puyuh...


    melayu nak angkat bapok jadi PM ?


    bapok tuuu weeeiii

    ReplyDelete



  21. MAKLUMAT sedih YG KAMI BARU TERIMA


    UMNO BN kehilangan hampir 55% sokongan melayu tegar.

    pakar analisa dalam dan luar negara meramalkan KEJATUHAN TERUL UMNOBN DI SENANJUNG


    KEMUNGKINAN SEHINGGA 40 KERUSI UMNO PRU14 HILANG.

    PUNCA UTAMA HILANG SOKONGAN INI ADALAH KERANA

    1.GST
    2.BARANG NAIK
    3. NILAI BELI RINGGIT RAKYAT YG RENDAH


    bukan pun isu 1mdb (1mbabi) atau pelirda (felda) menjadi punca



    KEBODOHAN PUNAISIHAT NAJIB MULA DI PERSOAL. SIAPA PENASHAT EKONOMI NAJIB. KELING MANA. YAHUDI MANA. BUGIS MANA


    PRU 14 MENGUKIR SEJARAH KEJATUHAN KERAJAAN UMNO DI MALAYSIA 2018!




    kesiaaaaan juger bila party melayu hancur tapi apa nak buat...

    ReplyDelete
  22. maalysia harubiru...jangan mimpilah ahli2 PKR nak terima Bersatu dengan senang hati. Dendam mereka, khususnya oleh otai2 PKR dan otai2 Reformasi maas tahun 98 tu masih membara lagi..takkan semudah itu untuk melupakan apa ayng telah Madey lakukan paad mereka diera Reformasi tu. Dihayun dengan belantan, dikejar seperti anjing kurap serta disembur dengan air kimia masih kukuh tertancap dalam ingatan mereka. Bak kaat orang tua2..walau lukanya dah lama sembuh, tapi yakinlah parutnya masih kekal.
    Apatah lagi bila madey dicalonkan sebagai PM interim jika PH menang nanti, tak seluruh saf PKR dapat menerima keputusan tu dengan berlapang dada, khususnya kartel Azmin dan Zuraida mak lampir serta PKR Selangor dan N9. Itu yang terang2 membantah pencalonan tersebut, yang menentang scara diam2 dan pasif juga ramai di seluruh negara. janagn ingat dengan sebegitu mudah untuk menerjah cawangan2 PKR di seluruh negara adn menggunakan kemudahan parti tersebut untuk berkempen..langkah mayat mereka dulu lah.
    PKR sedar ramai yang menggangotai Bersatu ni adalah mantan ahli2 UMNO yang kecewa kerana hajat tertentu mereka tak dipenuhi oleh Umno, bukannya mereka yang benar2 masuk untuk berjuang membela rakyat dan menyelamatkan Msia. Dah tentu sikap syak, zhann dan waham ahli2 PKR tetap ujud terhadap ahli2 Bersatu ni. Malah ahli2 PKR ada yang menganggap mereka ini seperti agen2 UMNO ayng sengaja diletakkan dalam bersatu untuk melakukan sabotaj dalam kesepaduan PH. Tak mustahil kan benda ini akan berlaku.
    Jadi sebelum PKR membuka pintunya seluas2 kepada Bersatu..perlulah difikirkan secara mendalam lagi terperinci akan hal ini. Jangan letakkan sepenuh kepercayaan kepaad Bersatu...pasti ada saja muslihat licik yang ada direncanakan mereka. Janagn pula nanti PKR seperti melepaskan anjing yang tersepit bila memberi ruang dan peluang tanpa had kepada Bersatu untuk menggunakan segala kemudahan logistik PKR di seluruh cawangan PKR serata negara. Takut2 nanti...PKR pulak yang seolah2 menumpang di cawangan sendiri bila didominasikan oleh ahli2 Bersatu..dibuat mereka seperti harta mak bapak mereka sendiri pulak !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaaah kaaahbkaaahhhh

      pkmak kau bila kau nak repot kami kpd pee dee aar eeemmm


      kaah kaaah kaaaahh


      korang tengok first time babee ninmasuk blog budiin dia nak ugut malaysiabaru


      pantat bapak kau geng babee

      ko ingat kamu pun takde informer atau deepthroat ke dalam agensi kerajaann


      kahhh kaaaahh kaaaaahhh


      ko ingat kami dok memblog bodoo mcm kau yg menipu dok berkebun

      fxuk u geng babee

      Delete
    2. Geng najis tk boleh pakai cakapnya...ke laut!!!

      Delete
    3. Haru biru lebih baik dr kena tipu woi.

      Delete
  23. Dgn ini ternyatalah kak Ros telah berbohong dlm maklumatnya sblm ini ttg kegagalan ppbm menyerahkan dokumen lngkap

    ReplyDelete
  24. Banyak kesalahan undang-undang dalam notis RoS kepada PPBM - Tun M
    Astro Awani | Diterbitkan pada April 06, 2018 06:48 MYT
    Banyak kesalahan undang-undang dalam notis RoS kepada PPBM - Tun M
    Dr Mahathir berkata PPBM akan mengemukakan rayuan kepada menteri dalam negeri dalam masa terdekat. - Gambar fail
    KUALA LUMPUR: Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa terdapat banyak kesalahan undang-undang dalam notis yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (Ros) kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Antara yang didakwa kesalahan undang-undang yang dilakukan RoS dalam notis pembubaran sementara PPBM pada Khamis ialah ia tidak dihantar kepada individu yang patut menerimanya.

    "Sebaliknya notis ini dihantar kepada individu yang namanya tidak terdapat dalam notis dan alamat yang dihantar berlainan dengan pejabat PPBM.

    "Pada masa yang sama salinan tidak dihantar kepada pegawai yang sepatutnya malah saya tidak menerima notis ini, saya hanya menerima salinan faks yang dihantar oleh kakitangan kami," katanya pada sidang media yang diadakan di ibu pejabat PPBM di Petaling Jaya pada Khamis malam.

    Dr Mahathir juga mendakwa PPBM telah menjawab persoalan yang dikemukakan oleh RoS termasuk menjelaskan kenapa tidak menyerahkan minit mesyuarat.

    Katanya sebagai sebuah parti baharu, PPBM belum mempunyai cawangan dan disebabkan itu mesyuarat cawangan tidak dapat diadakan.

    "Ros mendakwa kami tidak menjawab apa yang mereka kemukakan sebenarnya telah kami jawab sepenuhnya, contohnya Ros telah diberitahu bahawa kami tidak mempunyai cawangan.

    "Oleh itu cawangan tidak boleh menghantar minit mesyuarat kerana tidak ada cawangan jadi tidak ada mesyuarat tapi RoS tetap bertanya tentang minit mesyuarat," katanya lagi.

    Dr Mahathir menjelaskan PPBM akan mengemukakan rayuan kepada menteri dalam negeri dalam masa terdekat berhubung notis tersebut.

    Beliau juga menegaskan biarpun RoS telah membubarkan sementara PPBM, namun mereka akan tetap bertanding pada PRU14 nanti.

    Pengumuman tentang logo yang bakal digunakan akan diumumkan dalam satu ceramah yang akan diadakan di Gelang Patah pada Jumaat.

    ReplyDelete
  25. QINZHOU - CHINA: Menelusuri perjalanan di Taman Perindustrian Qinzhou China-Malaysia (CMQIP), mata anda akan terpana pada nama sebatang jalan di sini.

    Mana tidaknya, nama jalan itu ada kaitan dengan Malaysia. Namanya diambil bersempena sebuah bandar yang cukup dikenali di tanah air.

    Lebuh Kuantan, itulah nama sebatang jalan sepanjang 3.2 kilometer yang terletak di kawasan seluas 7.87 kilometer persegi CMQIP. Qinzhou adalah sebuah bandar di Guangxi, wilayah autonomi di China.

    Taman Perindustrian Qinzhou China-Malaysia (CMQIP) adalah taman perindustrian berkembar dengan Taman Industri Malaysia-China Kuantan (MCKIP).

    Maka tidak hairanlah jika di Malaysia sekiranya anda memandu di kawasan perindustrian Gebeng dan menuju ke Pelabuhan Kuantan, anda akan melalui sebatang jalan sepanjang 1.8 kilometer yang bernama Jalan Qinzhou.

    Pertukaran nama kedua-dua tempat itu dianggap sebagai lambang persahabatan baik antara Malaysia dan China.

    Pembinaan CMQIP bermula pada 2013 selepas dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Perdana Menteri China, Wen Jiabo.

    Sehingga Mei 2017, CMQIP telah menarik pelaburan 30 bilion yuan (RM19.3 bilion).

    Taman CMQIP akan dibangunkan dalam tiga fasa, dengan fasa pertama 15 kilometer persegi disasarkan untuk disiapkan sepenuhnya menjelang 2020.

    CMQIP dibangunkan secara usaha sama antara Malaysia dan China, dan 49 peratus daripada penguasaan pembangunan utama taman berkenaan dipegang konsortium Malaysia, yang dimiliki secara bersama oleh Rimbunan Hijau Group dan SP Setia Bhd.

    Sinar Harian berada di Nanning, China dari 31 Mac sehingga 1 April bagi mengikuti Festival Sarang Burung Nanning, China-Malaysia 2018. #sumber

    #######################################################
    Jadi memang patutlah ada Taman perindustrian MCKIP tu di kuantan, rupa2nya ada kembarnya di China. Jadi sangat tepatlah perancangan DSNR semasa menandatangani perjanjian atau MOU dengan syarikat2 China yang berkaitan...fuhh..berbillion2 RM pelaburan yang berjaya dibawa masuk oleh DSNR ke Msia. Tak sia2lah selama ini lawatan DSNR ke China, langsung tak betul tuduhan2 nakal yang dibuat oleh PH selama ini. Kira ada berlaku proses win-win situation dalam hal ni, langsung jauh terpesong tuduhan2 jahat yang mengatakan DSNR dan kerajaan telah menjual negara ini kepada China.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lah kata Tun M bos kamu dah jual begitu banyak tanah ke Cina Kominis hingga menjejaskan kedaulatan negara ini.

      Diorang kasi nama jalan Lebuh Kuantan di China, ko nak lebuhkan bontxt korang?

      Mengarut.

      Delete
    2. Tak lama lagi ramai bayi berselerak kat kawasan sepanjang jajaran ecrl.

      Delete
    3. Apa barang kembar dgn negara kapir komunissssss....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...