Monday, 16 April 2018

PINDA PERLEMBAGAAN PAS - HADI AWANG DICABAR BERDEBAT

1. Bila membaca laporan media terpandang berita bahawa presiden parti suci kata antara sebab beliau menolak kerjasama dengan parti Amanah adalah kerana ada usaha dari pemimpin Amanah untuk pinda perlembagaan parti suci bagi mengurangkan peranan Majlis Syura Ulama' parti itu sebagai badan tertinggi parti. 

Mak datuk. Senang je tuduh.

2. Beliau juga kata cadangan itu cuba dijadikan usul dalam muktamar parti suci 2015 tapi dibantah oleh akar umbi dan ditolak dalam AJK Pusat kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan parti suci.

3. Yang lagi best dia juga dilaporkan berkata cadangan meminda Perlembagaan parti suci itu bagi memudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP.

4. Saya ada baca beberapa komen mantan AJK saya dalam lajnah undang-undang dan guaman Pas Pusat ( yang saya Pengerusinya ) yang dakwa presiden parti suci itu menipu. Berat juga bila ulama yang dikata nombor 2 kat persada antarabangsa dituduh menipu.

5. Saya cadang jika presiden parti suci tu rasa tuduhan dia itu benar dan dia ada bukti kukuh , saya cadang beliau sebutlah siapa pemimpim Amanah yang beliau tuduh itu. 

Bukan apa , senang sikit kami nak saman beliau kaw kaw. Atau alternatifnya, kita berdebat berdua..nak tak? 

Pak Aji pilihlah tempat dan moderatornya. Saya ikut je insyaAllah. Anytime ..anywhere Pak Aji. Ini bukan isu nak tunjuk hebat tapi nak dedah kebenaran supaya orang tak keliru.

6. Jika beliau kata cadangan bagi meminda perlembagaan parti suci itu bagi memudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP , ia bukan sahaja dakwaan yang tidak ada asas sama sekali malahan tak logik langsung !.

7. Kenapa ?  Sebab sebelum dia dakwa itu , sudah berapa kali parti suci telah bertahaluf atau bekerjasama dengan pihak-pihak lain misalnya atas nama GERAK, BA (Barisan Alternatif ) atau APU (Angkatan Perpaduan Ummah ) . Tak perlu pinda perlembagaan pun? 

Hatta ketika parti suci setuju sertai PR yang ada DAP, pun tak perlu pinda walaupun satu perkara dalam Perlembagaan parti suci. Justeru itu,  kat mana logiknya dan rasionalnya bila dia dakwa ada usaha untuk pinda Perlembagaan parti suci bagi nak mudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP. 

Jika ini bukan temberang, apa namanya?

8. Hakikatnya, setiap kali berlaku musim pemilihan dalam parti suci khususnya dalam Muktamar 2015 yang semua tahu diguna "cai" dan dijaja merata tempat bahawa pemimpin nombor satu dan dua dalam parti suci mesti ulama', itulah yang bercanggah dengan Perlembagaan parti. 

Tunjukkan kat saya wahai Mr Presiden, any peruntukkan dalam Perlembagaan yang kata boleh guna sistem cai, yang kata pemimpin nombor satu dan nombor dua mesti ulama' , yang boleh gelar senang-senang orang lain dengan istilah jebon, munafiq haraki, islam liberal, barua dan pelbagai label lagi.

9. Cukuplah saya komen yang itu je. Orang lain sudah komen yang lain-lain yang dia sebut..so saya tak payahlah tambah.

Allah lebih tahu.

Mohd Hanipa Maidin
Ahli Parlimen Sepang.

53 comments:

  1. hadi ni islam ker kapir



    malaikat turuuuun weiii



    kapir PIS ...

    ReplyDelete
    Replies


    1. sampaikan ada ahli pas naib pemuda kelantan


      MALAIKAT TURUN BAWAK I.C NAK NGUNDI

      apa HADI dah PHSYCO puak PIS ni

      hadi dah bubuh racun apa kpd ahli ???

      Delete
    2. takkiya kot..
      dlm agama lain amalan takkiya dpt pahala.

      Delete
    3. Lagi banyak dia menipu, lagi taksub pengikut dia, kahkahkah.

      Ini bukan macam Pas dulu2, ini dah jadi Cult of Hadi.

      Delete
    4. Aku tak boleh senang hari rabu undi,
      Tgh pikir suami isteri nak naik kereta atau motor,
      Isteri undi di pahang, aku kat selangor,
      Aduh,
      Redah aje lah,

      Delete
    5. Woiiii hadi awang hang ada bukti hang ada saksi ka?

      Penipu punya ular..mak dalam video tu terang terang dia yg rangkul dan peluk najib dulu. Kemudian dia kata najib yg peluk dia dulu.

      Betul2 penipu punya hadi awang tok ayah kpd semua ahli2 pas.

      Ular..mak pas mmg kaki menipu. Hanya di kelantan saja malaikat berkuda akan turun mengundi pas.

      Maka akan berbarislah malaikat pas pada hari mengundi nanti dgn membawa mycard dan celup jari dlm dakwat sebelum pi pangkah.

      Aku dah lama juga hidup di atas muka bumi Allah ni tapi inilah baru pertama kalinya aku dengar malaikat pas akan turun mengundi di bumi ni di negeri kelantan.

      Tv tiga suku dgn rtm mesti dapat hak eksklusif untuk untuk buat coverage.

      Jangan lupa jemput malaikat tu ke studio untuk buat temu bual.

      Delete
    6. Anggota Parlimen Sepang Hanipa Maidin menyifatkan kenyataan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH) pernah mencadangkan pemindaan perlembagaan PAS sebagai dakwaan yang tidak berasas.

      Ini kerana, menurut Hanipa, PAS sebelum ini pernah bekerjasama dengan parti lain termasuklah bersama Barisan Alternatif tanpa perlu meminda perlembagaan parti.

      "Di mana logiknya dan rasionalnya bila dia (Abdul Hadi) dakwa ada usaha untuk pinda perlembagaan parti suci (bahasa Hanipa, dia kata PAS suka melabel) bagi nak mudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP.

      Bila buka mulut aje.. Hanipa ni akan nampak bodohnya (maaf sekali lagi terpaksa kata)

      Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa terdapat juga usaha yang dilakukan oleh pemimpin AMANAH (PAN) terbabit untuk cuba membawa usul meminda perlembagaan parti Islam itu bagi mengurangkan peranan Majlis Syura Ulamak sebagai badan tertinggi parti, lapor Sinar Harian.

      Abdul Hadi berkata cadangan itu cuba dijadikan usul dalam Muktamar 2015 namun mendapat bantahan akar umbi termasuk ditolak dalam mesyuarat Pusat kerana ia bercanggah dengan perlembagaan PAS.

      Beliau mendakwa cadangan tersebut merupakan cubaan untuk meminda perlembagaan PAS bagi memudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP.

      Itu isunya.

      Baik kita analisis betul tak kata Presiden PAS?

      Pada 22 Oktober 2015 Khalid Samad (AMANAH sekarang ini) ada menulis dalam blognya bertajuk "Pindaan Perlembagaan PAS Yang Ingin Diusahakan Sebelum Ini " pembaca boleh membacanya kerana masih ada lagi artikel berkenaan.

      Khalid mendedahkan dia minta nota daripada Asmuni (AMANAH juga) adalah pengerusi JK pindaan perlembagaan. Keseluruhan cadangan pindaan yang telah disiapkan adalah 74 dari 88 fasal.

      Di antara perkara yang ingin dipinda adalah tempoh pemilihan pimpinan yang ingin dilanjutkan kepada setiap 3 tahun dan bukan setiap 2 tahun seperti sekarang. Ini terdapat dalam fasal 25 (2).

      Begitu juga jumlah AJK PAS Pusat yang dipilih ingin ditambah dari 18 ke 24 orang. Jumlah AJK PAS Pusat yang dilantik turut ingin ditambah dari 6 ke 8 orang. Ini bermakna jumlah AJK PAS Pusat keseluruhannya ditambah dari 24 ke 32 orang. Ini terdapat dalam fasal 25 (5).

      Selain dari itu, turut ditimbulkan untuk dipinda adalah keanggotaan Ahli Majlis Syura Ulama (Fasal 8). Perkara yang ingin dilakukan adalah untuk menentukan mereka yang dilantik oleh AJK PAS Pusat bukan terdiri dari AJK PAS Pusat itu sendiri. Begitu juga yang dilantik oleh Dewan Ulama Pusat semestinya selain dari anggota Dewan Harian Dewan Ulama Pusat. Ini bertujuan untuk mengelak dari berlakunya pertindihan dan ‘conflict of interest’ atau pertembungan kepentingan.

      Khalid Samad menulis lagi "Ya benar, DAP memang menyebut mereka lebih selesa berurusan dengan kumpulan kami dan mereka mengharapkan kami kekal sebagai pimpinan PAS dalam muktamar yang lepas. "

      Delete
    7. Apa Kaitannya?

      Pindaan perlembagaan PAS cuba meramaikan AJK PAS Pusat bagi megimbangi kuasa yang ada dalam Majlis Syura dengan Majlis Syura bukan dikalangan AJK PAS Pusat.

      Kenapa dengan Majlis Syura? Mari kita lihat peranan Majlis Syura PAS Pusat.

      Fasal 8 Majlis Syura Ulamak

      (1) “Bagi menjamin kekuasaan PAS yang diperuntukan dalam Fasal 7(2) di atas dan badan-badan yang diberikan kepadanya kuasa oleh Muktamar Tahunan PAS dan oleh mana-mana peruntukan dalam Perlembagaan ini, tidak terkeluar daripada kehendak-kehendak yang diperuntukan dalam Fasal 7 (1) dan tidak berlawanan dengan dasar PAS seperti yang diperuntukan dalam Fasal 3 Perlembagaan ini, maka hendaklah ditubuhkan sebuah majlis yang dinamakan "Majlis Syura 'Ulamak" dan diberi kepadanya kuasa-kuasa seperti berikut :-.

      FASAL 88. Lain-lain Perkara

      (1) Segala perkara yang berbangkit dan perselisihan faham dan pendapat di atas tafsiran Perlembagaan ini, serta Aturan dan Peraturan yang diperbuat mengikut kuasa-kuasa yang diperuntukan dalam Perlembagaan ini hendaklah dirujukkan kepada ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’ dan sebarang keputusannya adalah muktamad, jika tidak diubah oleh Muktamar.

      (2) ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’ adalah berkuasa membuat sebarang keputusan di atas perkara-perkara yang tidak diperuntukan dalam Perlembagaan ini dengan syarat keputusan itu hendaklah tidak bercanggah dengan dasar dan tujuan PAS seperti yang termaktub dalam Perlembagaan ini dan tertakluk kepada kuasa tertinggi Muktamar


      Sebelum itu 25 Februari Ustaz Azizan Razak telah membuat kenyataan.
      ALOR SETAR – Perlembagaan Pas tidak perlu dipinda dan masih relevan walaupun sudah lama diguna pakai dalam pentadbiran Pas.

      Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, desakan sesetengah pihak yang mahu Perlembagaan Pas dipinda semata-mata kerana tidak puas hati terhadap sesuatu isu tidak perlu dilayan, kerana ia hanya membuang masa.

      “Tidak perlu pertikai sesuatu tindakan yang dibuat berlandaskan perlembagaan parti. Mereka yang mahu perlembagaan dipinda sebenarnya tidak faham mengenai perlembagaan dan anggap ianya boleh diubah sesuka hati,” katanya.

      Isu Menteri Besar Selangor dan Fitnah Abang Ahmad Kardee (AMANAH) terhadap Presiden PAS



      Abang Ahmad Kardee ada menulis pada 9 September 2014 membuat fitnah kononnya Presdien PAS menyalahi Perlembangaan PAS memberina nama calon MB dikalangan PAS.
      1. Mengenai isu pertama iaitu berkaitan isu bidangkuasa dan kuasa MSU : LUHAM ingin menyatakan bahawa jika dilihat kepada Perlembagaan PAS, kewujudan MSU adalah terhad bagi melaksanakan hasrat berikut iaitu bagi menjamin kekuasaan PAS yang diperuntukan dalam Fasal 7 (2) dan badan-badan yang diberikan kuasa oleh Muktamar PAS tidak keluar dari kehendak-kehendak yang diperuntukan dalam Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS dan juga tidak berlawanan dengan dasar PAS (Lihat Fasal 8 (1) Perlembagaan PAS). Adapun kuasa-kuasa MSU diperuntukan di dalam Fasal 8 (1) (a) hingga (c) Perlembagaan PAS.

      2. Telah menjadi pengetahuan umum bahawa MSU (di atas sebab yang hanya diketahui oleh badan itu) telah turutsama terlibat dalam isu pemilihan calon MB Selangor. Ini boleh dilihat dalam beberapa kenyataan rasmi yang dibuat oleh MSU berhubung perkara tersebut. Persoalan yang timbul adalah, adakah Perlembagaan PAS memberi kuasa kepada MSU untuk berbuat demikian?

      3. LUHAM berpendapat MSU, dengan penuh hormat, telah bertindak melampaui kuasanya apabila badan itu membuat keputusan dalam isu yang melibatkan pelantikan MB Selangor. Alasan LUHAM adalah seperti berikut.

      Delete
    8. 4. Isu pelantikan MB Selangor tidak melibatkan perkara yang bertentangan dengan kehendak-kehendak Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS dan juga tidak berlawanan dengan dasar PAS. Satu fakta yang tidak dipertikaikan adalah PAS telah bersetuju mengadakan tahaluf atau kerjasama dengan Pakatan dan kerjasama tersebut telah disahkan oleh Muktamar PAS dan sehingga kini tidak pernah dibatalkan. Menurut Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS, kekuasaan PAS adalah dipegang oleh Muktamar PAS. Memandangkan Muktamar PAS, sebagai kuasa tertinggi dalam PAS, telah memutuskan bahawa PAS bertahaluf dengan Pakatan maka tidak dapat tidak, di dalam apa sahaja tindakan dan keputusannya, maka MSU mahupun PAS mesti bertindak selari dengan ketetapan Mukamar PAS tersebut.

      5. Isu pokok yang berbangkit dalam isu MB Selangor ini adalah Presiden telah membuat ketetapan untuk menghantar nama daripada PAS sebagai calon MB (yang kemudiannya disokong oleh MSU). Sedangkan, Presiden sendiri sebelum ini telah menyatakan bahawa PAS tidak akan menuntut jawatan MB Selangor memandangkan ia adalah milik PKR. LUHAM percaya ini adalah berdasarkan kepada ketetapan Muktamar yang memutuskan bahawa PAS bertahaluf dengan Pakatan. Justeru, apabila nama ADUN PAS turut dicalonkan sebagai MB Selangor, tidakkan ia menyalahi perjanjian PAS di dalam Pakatan itu sendiri? Tidakkah perlanggaran ini menjurus kepada pelanggaran keputusan Muktamar itu sendiri? Oleh itu, LUHAM berpendapat tidak wujud sebarang perselisihan faham dalam hal keputusan Muktamar ini yang perlu kepada tafsiran oleh MSU.

      6. Isu pelantikan MB Selangor juga tidak melibatkan keperluan untuk MSU menghurai, menjelas dan menafsirkan mana-mana peruntukan Perlembagaan PAS. Maka LUHAM tidak nampak apakah keperluan atau justifikasi untuk MSU terlibat dalam perkara yang tidak termasuk dalam bidangkuasa badan tersebut sebagaimana yang digariskan dalam Perlembagaan PAS.

      7. Hatta, jika MSU berpendapat isu pelantikan MB Selangor ini melibatkan perselisihan faham dan pendapat tentang tafsiran Perlembagaan PAS berdasarkan Fasal 88 (1) Perlembagaan PAS, badan itu hanya boleh bertindak sekiranya ada rujukan dibuat kepada badan itu.

      8. Di dalam bahasa perundangan, kuasa MSU adalah kuasa atas rujukan (“referral”) dan bukan kuasa "of first instance" atau kuasa yang sedia ada (inherent). Dengan ketiadaan perselisihan faham dan pendapat tentang tafsiran Perlembagaan PAS berhubung isu pelantikan MB Selangor dan dengan ketiadaan rujukan dibuat oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat kepada MSU bagi MSU menafsir Perlembagaan PAS, maka, tindakan MSU mencampuri isu pelantikan MB Selangor itu, dengan hormat, adalah “non-starter”.
      Atas isu ini ada usaha untuk mengasingkan peranan Majlis Syura Ulama dengan AJK PAS Pusat supaya Majlis Syura PAS Pusat tidak boleh membantah keputusan AJK Pusat dalam strategi bekerjasama dengan PKR dan DAP.

      Lebai rasa Hanipa Maidin tak payah berdebat dengan Presiden PAS, berdebat dengan lebai cukuplah.. Ada berani ke??

      Delete
    9. Satu lagi untuk akhiri tulisan ini.






      Hanipa dalam kenyataan sama mempersoalkan penggunaan "sistem cai" iaitu pengedaran senarai nama dalam pemilihan parti yang menurutnya diamalkan PAS khususnya pada Muktamar 2015.

      "Tunjukkan kepada saya sebarang peruntukan dalam perlembagaan PAS yang kata boleh guna sistem cai, yang kata (mewajibkan) pemimpin nombor satu dan nombor dua mesti ulama," katanya.

      Hanipa, yang atas tu cai siapa?

      Engkau main cai dah lama dah. Semasa tu geng ulama "buta it" kalau ada blog geng ulama pun sekadar isi khutbah Jumaat. Tapi apabila geng ulama lawan cai dengan engkau engkau cuba salahkan cai atas perwakilan tolak geng engkau PEROSAK PAS.



      Kalau orang nak engkau cai macam mana pun tetap menang. Lihat Mazlan Aliman boleh menang, nama dia tak ada dalam cai? Kenapa? kerana perwakilan tahu walaupun dia jiwa AMANAH tapi dia ada hati budi bukan macam engkau mulut dah lah jahat, hati budi pun jahat juga.

      Tak payah nak salahkan cai salah diri sendiri yang merosakkan PAS, selepas tawan AJK PAS PUSAT cuba nak kurangkan kuasa Majlis Syura Ulama melalui pindaan perlembangaan.

      PAS bukan milik Presiden PAS Abdul Hadi Awang. PAS Bukan AGAMA, PAS adalah gerakan Islam yang caba mendaulatkan Islam sebagai AdDin di bumi Malaysia. Pimpinan boleh datang dan pergi tetapi perjuangan PAS mesti utuh.

      Delete
  2. fitnah tak lekang dari mulut



    BAPAK SEGALA IBLIS



    buat apa nak.pinda perlembagaan



    dulu 2008 tak pinda pun boleh kerjasama dgn DAP



    APA MABOK HADI AYOH PIN MARANG NIII




    KAH KAAAHHH MARANG PUN B

    ReplyDelete
    Replies
    1. MARANG PUN BUNGKUS NANTI


      TENGOK LAAA


      JGN HARAP ASSmin Blowjob boleh tulung PIS pus paz

      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang malam tadi mengumumkan pencabar untuk Parlimen Permatang Pauh, iaitu kerusi tradisi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disandang Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

      cilaka ASSmin yg dok blowjob dgn p.i.s dalam tandad..


      tengok apa dah JADI MIN ???!!!!

      Delete
    2. Orang gila mcm dia tu pun orang boleh angkat jadi ulamak.

      Delete


  3. JANGAN SUBAHAT DGN HADI

    NAK MAIN FITNAH PULAK


    TAK PUAS HATI APA LAGI DGN PAN


    MASING2 DAH BAWAK HALUAN MASING2


    MULUUUT BUSYUUUK HADIIII

    NI BUAT AHLI JADI BENGONG



    ADU DOMBA NI YANG ISLAM AJAR KITA????



    MASYALLAAH HADIIII CUKUPLAAH NANTI ALLAH SOAL NAK CAKAP APA


    SEMUA AJK MESYURAT KATA TAK TAHU TAK PERNAH ADA MINIT MESYUARAT PUUN !!!


    HADIIII GO DAH GILOOO KOOO

    ReplyDelete
  4. budin,


    siapa SYABU ADABI???


    kicap brand apa pulak niii


    atau ubat JENIS SYAMU nak bagi pengundi PANTATJAYA stim ???


    budin

    kalah lagiiii di PTTJAYA dah lah TETEKjaya pun kalah


    ini keer 51 kerusi PPBM ada ???

    cal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuuuh...Bersatu dah umumkan calonnya di Putrajaya. Dengar khabar seorang ahli akademik yang hebat juga. Hari tu bukan main gebang lagi kata nak letakkan TS Rashid kat situ, apasal tak jadik pulak errrrk??? Kalau TS Rashid , dah tentu barulah ada pertandingan yg sengit ...tapi mamat ni pul;ak. kalaulah TSR tu pun bakal disembelih oleh Ku Nan, apatah lagi mamat ni...celah gigi ajelah. Nampak gayanya untunglah Ku Nan, tak payah penat2 turun berkempen, duduk goyang kaki sambil minum kopi dengan cengkodok kat rumah pun pasti menang dengan majoriti yang besar, dan kemungkinan besar maamt ni hilangwang depsit adalah tersangat2 tinggi. Ahli2 Bersatu, parti haram tu pun pelik apa yang ada dalam fikiran Madey dan MTnya bila calonkan mamat ni kat Putrajaya...saja nak beri kemenangan percuma pada Ku Nan ke??? Ataupun saja nak sabotaj agar Putrajaya tak jatuh ke calon dari Amanah??? Dah tentu ada campurtangan Madey yang kuat dalam isu ni...dahlah Titiwangsa dicalonkannya Rina, kini Putrajaya pulak diserahkan kpd mamat ni. Macam ada agenda tersembunyi madey aje dalam hal ni. Tapi apa2 hal, sebagai penyokong kuat PH, cai2 Ph kat sini spt Malyasia haru biru, wajiblah menyokong penuh keputusan Madey sebagai pengerusi PH...takkan lah kau orang nak ingkar pulak, nanti tak wala dan taat pada ketua pulak.Satu aje cara kaalu kau orang nak tunjukkan rasa marah , kecewa dan membantah tu...masa hari undi nanati kau orang sabotaj aje calon2 Ph kat tempat kau orang dengan mengundi calon UMNO/BN ...kalau tak sanggup buat macam tu, apa lagi..kau orang rosakkan undi ajelah...tak pun kau orang protes dengan jangan keluar mengundi sebagai satu cara untuk mengajar Madey dan PH. Amacam...rasanya kau orang takde masalah untuk melakukannya betul tak beb !!!!!!

      Delete
    2. Beb!!! Malaikat tak turun undi bn ka?

      Delete
    3. Ku nan tukang sembelih?....ku nan yg jena sembelih...tsunami melaka di istiharkan...putrajaya tak berani istihar sunami...sient supporter...

      Delete
  5. Dengan hormat nya saya cadangkan agar kita penyokong PH membuat komen, memberi pendapat, pemerhatian dan cadangan di sini dalam nada dan bahasa yang tidak membikin Najib dan puak nya bertepuk tangan sebab nampak kita dah berperang di antara kita.

    Bagus lah kalau komen kita itu berupa membina, membangun atau constructive.

    Perlu kita ingat bahawa parti yang dah lama pun tak semua tindakan nya betul atau di sukai kesmua ahli ahli dan penyokong mereka. Apa tah lagi PPBM yang baru, nak berdaftar pun di sabotaj puak Najib.

    Sudah tentu Najib dan geng nya tiap masa memikirkan cara cara mem"frustrate"kan kita, merosakkan imej, malah mahu menjahanamkan kita yang bahru di tubuhkan,
    PH pun tidak di beri pendaftaran sebagai suatu gabungan saperti BN.

    Walau pun dengan pendirian begitu memberi imej Najib sebagai diktator, namun amat menyusahkan kita.

    Bantu lah dengan apa cara yang boleh, termasuk memberi pendapat, pemerhatian, cadangan dan syur dengan bahasa dan nada yang tidak menambah masalah mereka yang memimpin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami cadangkan PPBM serah balik kerusi pttjaya dan ttkwgsa kpd PAN..

      semua 51 kerusi yg takde CALON tangkap MUAT serah balik kpd HARAPAN

      ketua bahagian KB pttJaya dan ttkJaya ni hidup lagi keer

      laaa hidup lagi... BILA NAK MEETING PANGGIL SEMUA GENG HARAPAN ????

      apa ?/takde pejabat?/laaa kedai kopi pun boleh, ehh PUTERI PAN PACIFIC D CHOW KIT PUN BOLEH..

      apa ? tarak bajet ? pulak ?

      ok lah TUTUP KEDAI.. kita jumpa PRU15 yeer..

      Delete
    2. Malysia haru biru...Aku ada satu cadangan yang bernas, itu pun kalau kau nak terima dengan berlapang dada. Aku tengok semua calon2 yang Bersatu cadangkan untuk bertanding dalam PRU14 ni, semuanya tak kena pada kau..khususnya kat Titiwabngsa dan Putrajaya tu. Apa kata kau jumpa Madey dan pimipnan tertinggi Bewrsatu dan tawarkan diri kau bertanding sebagai calon mereka dalam PRU ni. Aku rasalah..ada kemungkinan besar kau akan menang kot. Kalau tak pun, kalau kau dapat 50 undi tu dah kira tersangat2 bernasib baiklah...boleh buat pulut kuning , hantar kat masjid tempat kau. Amcam , bagus tak cadangan aku tu???? Timbang2kan lah yeee....

      Delete
    3. Kau pernah buat begitu ke, Geng Tak Ajaib? Pernah jumpa Najib dan dia kasi kau kawasan untuk bertanding ke?

      Kau kalah bertanding ke? Kalau tak, takkan kau ada masa menulis panjang panjang, tak berperenggan pun. Begitu selalu pulak nya.

      Aku? Aku nganggor. Mintak seposen dari RM2.6 bilion pun tak di kasi dia. Kepala Bapak Dia.

      Psst, jangan marah aku maki sikit. Aku dah belajor dari dia.

      Delete
  6. Guane mu umur 70 thn dah nyanyok. Mungkin byk sgt cakap lebong.

    ReplyDelete
  7. Sedih dengan tahap kedihatan mental Peminpin PAS sekarang....semoga Allah palingkan mereka dati kesesatan le jalan yang benar...
    Saya seru kpd anak menantu hj hadi agar membawa.beliau bertemu doktor pakar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakar sakit otak di hospital tanjong rambutan mungkin boleh rawat dia lagi tu.

      Delete
  8. Sunday, April 15, 2018
    Ya'fullahu Ta'ala 'Anhu

    Saya menantu kepada Fakhruddin Yusoff (pemilik blog ini) dukacita ingin menyatakan bahawa Almarhum telah meninggal dunia pagi tadi bertarikh 15-April-2018 di rumah kami Ulu Yam,Batang Kali dan telah pun dikebumikan di tanah perkuburan Desa Kaloi,Ulu Yam selepas Asar. Sila panjangkan pada kenalan yang mengenalinya.

    Sekian





    BLOGGER MOUNTDELLER88

    ReplyDelete
  9. Sudahlah mamak...siapalah kau di sisi seorang ulama??

    Mamak ini lebi selesa dengan orang kafir dan munafik !!

    Mudah mudahan Allah tunjukkan kau jalan yg benar !!!

    ReplyDelete
  10. Satu kenyataan yg menunjukkan daya kepimpinan Haji Hadi yg lemah. Terlalu mudah membuat rumusan , seolah mempunyai kesaktian dalam menyelesaikan masalah. Lagi power dari DORAEMON.

    ReplyDelete
  11. Kah...kah.1000x... Telah tular di media sosial bahawa Bersatu akan calonkan Rina bertanding di parlimen Titiwangsa menentang Dato Johari. Banyak pulak komen2 yg membantah pencalonan tersebut..siap ada yg maki hamun dan kata nak sabotaj kempen PH kat situ. Aikk, belum masuk gelanggang dah bertelagah pulak cai2 PH ni??? baguslah Bersatu letak si Rina tu bertanding kat Titiwangsa, senanglah sikit keje Dato johari. Tak payah susah2 nak berkempen , dah tentu kemenangan dalam tangan bagi BN. Aku dah cakap dari dulu..madey dan Bersatu ni memang api dalam sekam kat dalam PH. Kau orag tak nampak lagi ke permainan politik jijiknya...tak sedar diri parti yang paling junior, tapi dapat paling banyak kerusi Parlimen, logik ke macam tu???? Aku pun dapat maklumat bahawa tempat tu sepatutnya memang milik Amaanh, tapi biasalah sebijak2 Mat Syabu, Khalid Samad dan Dr Hatta Ramli, tak boleh celen kelicikan Madey. Kerusi yang dah terang2 milik Amanah pun boleh kena rampas dengan semudah itu oleh Madey...dah tentulah Madey ada tangan2 ghaibnya dalam hal ni. kesian betullah kan...cai2 PH ni baru sedar dan buka mata sapa sebenarnya Madey ni...tapi rasanya belum lagi terlambat untuk buat sesuatu. kita kasi jatuh kaw2 punya calon2 PH kat tempat kau orang dalam PRU nanti...bukannya susah sangat untuk pangkah dacing kan. Janagn biarkan ketidak puasan hati kau orang tu bersarang dalam hati...takut2 jadi kanser pulak nanti, lagi teruk beb.
    Yakin lah, banyak lagi kes2 macam ni kat seluruh negara, ini baru gezet aje....yang nampak depan mata. yang tersembunyi bawah tikar lagi melambak2. Apa2 hal, kau orang jangan lupa pakat2 pasang bendera dan oster PKR kat Titiwangsa..kesian aku tengok, hanya bendera dan poster BN aje yang penuh, nampak gaya macam nak beri kemenangan percuma aje kepada BN...betul ke ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. letak sesiapa calun2 di sekitar KL & Lembah klang akan mempunyai peluang mudah menang sekiranya parti yg diwakilinya dapat menghapus GST terus dari mukabumi Malaysia, disini rakyat biasa dari golongan pertengahan & kebawah amat2 terasa perit kehidupan dari amalan GST DSN, tak percaya cuba buat temubual rambang penduduk2 sekitar disini, UNTUK PILIHANRAYA KALI INI, FAKTOR SIAPA CALON DILETAKAN PADA CRETERIA KEDUA, HAPUS GST ADALAH PILIHAN UTAMA.

      Delete
    2. Cirit laa tengku palsu tu kali ni

      Delete
  12. Lobai hadi sama penakut dgn najib....takkan berani sambut cabaran debat...cai akan bagi alasan..

    Lobai2 pas munafik...

    ReplyDelete
  13. kesian betul Husam Kusam dan Amanah ni kan...Punyalah bagai nak rak memujuk Nik Omar, anak Allahyarham TGNA untu menyertai Amanah dan bertanding bawah tiket PKR, tapi last2...hampa. Sebabanya..bonda Nik Omar, isteri TGNA tak memberin restu dia masuk Amanah dan bertanding bawah parti tu. Nik Omar mengaskan dia masih ahli PAS dan takkan sekali2 membantah cakap bondanya tu.
    mesti Husam Kusam tengah frust menonggeng..ingat dia boleh gunakan Nik Omar untuk tarik undi simpati dari penyokong2 PAS di Kelantan, tapi taktiknya tak menjadi.
    Husam dah nampak, sokongan rakyat Kelantan pada Amanah ni tak sekuat mana. nampak macam kuat kat luar aje, tapi dalam, rapuh yang amat2 sangat. Nampak gayanya..takde lah chan Husam Kusam nak merasa duduk kat kerusi MB...mimpi disiang hari ajelah dia..bukan setakat mimpi, dah mengigau pulak beb !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tumbang jugak...dah ramai ahli yg cabut dari pas kerana tahu pas dan umno kawin dlm gelap...Ruu 355 hilang dikincin oleh najib dan hadi..

      Ini kali baru pas tahu dia boleh buat sesukahati ato tidak...

      Delete
  14. Ada orang baca ke komen panjang panjang, kekadang takda perenggan langsung nih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua org kat sini tau yg komen tu monyet, species ni bukan tau perenggan tu apa.

      Delete


  15. berita kami baru terima



    TUAN GURU LEBAI TUA HAJI EDDY WANG AKAN LETAK JAWATAN SELEPAS PRU 14


    APABILA

    PAS HANYA DAPAT 2 KERUSI PARLIMEN DAN TERLEPAS KERAJAAN KELANTAN


    HAJI EDDY WANG MOHON MAAF ATAS KESILAPAN MEMAKAN DUIT HARAM UMNO DAN MEROSAKKAN PAS SEHINGGA BERPECAH BELAH

    MAAFKAN TOK LEBAI TUA EDDY WANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak berkawan dgn penyamun pak lebai pun dah jadi dunguuu...

      Delete
  16. Matlamat utama ialah untuk menyelamatkan Malaysia dari pemimpin kleptokrasi...

    ReplyDelete
  17. Ini berita yang menggalakkan untuk puak Pembangkang - dari Bloomberg. Petikan2:

    Investors Are Taking Nothing for Granted About Malaysia’s Election

    There have many unexpected outcomes of late: INTL FCStone
    Barings says opposition victory may not be negative for market

    While the ringgit is still Asia’s third-best performer this year, it lost ground this month as uncertainty increases before the May 9 vote.

    “There has been a slight weaker bias in the ringgit recently as we approach the general elections,” said Mingze Wu, an FX trader at INTL FCStone Inc. in Singapore.

    “.. we’ve had so many surprises in the past couple of years that the market isn’t taking anything for granted.”

    The opposition Pakatan Harapan led by former Prime Minister Mahathir Mohamad aims to take advantage of voter disaffection caused by rising living costs and financial scandals surrounding the government.

    “Brexit, Trump and the dark horses have been winning,” Wu said. “People are upset at the ruling party. Whether this translates to opposition leader Mahathir Mohamad winning is another story

    Similar to previous cases in developed economies, a hung parliament or a protracted period of political negotiation will not necessarily be bad for the economy, he said.

    “We never see political renewal (the opposition winning elections) as a bad omen anywhere,” said Adrogue at Barings.

    “In Malaysia’s case, the opposition has not yet governed the country in the past and that is the only uncertainty for investors -- that is, how they will govern. But this is not necessarily negative.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi tau kat semua investors tu kat tx exchage tu ada satu tugu yg langsung tak ada senibina.

      Delete
  18. Asyik main suap aje, apa nak jadi nih? Undang2 letak mana?

    Among the violations cited by Bersih are:

    April 8: Kelantan Menteri Besar Ahmad Yakob held a function in Kuantan, Pahang, organised by the Kelantan state government, where he handed out television sets, fans, hampers and other goodies. At the event, he campaigned for PAS.

    April 10: Terengganu Menteri Besar Ahmad Razif Abdul Rahman gave RM100,000 to Tabung Amanah Warisan Polis (TAWP), a yearly contribution of RM50,000 to Persatuan Kebajikan Polis (Perkep), RM400 for every police family and RM200 each for unmarried officers.

    April 10: Negeri Sembilan Menteri Besar Mohamad Hasan handed out monetary aid to NGOs and needy individuals. The aid, bearing the state government logo, was handed out at the menteri besar’s office in Wisma Negeri, Negeri Sembilan, a state government building.

    April 11: The Penang government gave an additional RM17.5 million to Islamic education institutions in the state. The event was held in Permatang Pauh. Present at the handover of the funds were PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail, PKR vice-president Nurul Izzah Anwar, and Amanah president Mohamad Sabu. Penang Chief Minister Lim Guan Eng used the handover to dispel allegations he is “anti-Islam”.

    April 12: Prime Minister Najib Razak used an event organised by the Land Public Transport Commission (SPAD) to announce that 67,000 taxi drivers nationwide would receive the 1Malaysia Taxi Assistance Card (Kad Bantuan Teksi 1Malaysia) worth RM800 each.

    April 14: The Selangor government organised functions in Menteri Besar Mohamed Azmin Ali’s constituencies of Bukit Antarabangsa and Gombak. Azmin handed out cheques, laptops and tablets. While giving the handouts, he said: “This is a compassionate state… Amin, amin, amin, don’t forget to vote.”

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/04/16/bersih-lists-8-violations-on-both-sides-since-dissolution/

    ReplyDelete
  19. Pru 14 bukan 3 penjuru lagi...pas ade ato tidak tiada kesan langsung pertarungan PH dan bn...

    BN yg tewas....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS kiPAS liPAS akan melePAS ke jamban sebab menjaja agama untuk capai matlamat politik, seperti apa yang terjadi semua parti2 lain di dunia Arab, Pakistan, Aghanistan, Indonesia & Afrika. Semuanya hancur lebur, rakyat berbalah & berbunuhan sesama sendiri sebab guna Islam untuk politik.

      Lihat saja PAS, apa dah jadi sekarang ini? Ularmak2 PAS berfikiran sempit, tidak progressif, dah beregoitik, pakai kereta mewah & berumah istana mahligai, sedangkan ada tetangga & sdra2 Islam hidup susah & melarat.

      Delete
    2. RM90 juta punya penangan ke?

      Aku nak getek, kawan sekolah asrama aku cakap.

      Tak pernah dengor perkataan "getek" makna nya "hendak juga". Dia orang Pahang.

      Luas bahasa aku dari asrama itu. Buah gajus di Johor, janggus di mana entah, buah jambu golok di Pahang, buah ketereh di Kelantan.

      Budu cap buah ketereh best dengan pucuk gajus/janggus/jambu golok/ketereh, hehe.

      Jangan marah, nak ceriakan suasana selalu serius berdiskusi di sini.

      Selamat malam, sekelian, assalamu'alaikum.

      Delete
  20. Saya sdh tak percaya 100% dgn parti PAS.
    Ketuanya PNIPU DAN PMBOHONG! !

    ReplyDelete
  21. https://drive.google.com/file/d/0B6ut4qmVOTGWMkJvbFpZejBQZWM/view?usp=drivesdk

    Web: almawaddah.info

    Salam


    Kepada:

     

    Redaksi, rektor dan para akademik


    Per: Beberapa Hadis Sahih Bukhari dan Muslim yang Disembunyikan


    Bagi tujuan kajian dan renungan. Diambil dari web: almawaddah. info

    Selamat hari raya, maaf zahir dan batin. 


    Daripada Pencinta Islam rahmatan lil Alamin wa afwan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...