Sunday, 29 April 2018

MAHKAMAH SEHARUSNYA BUAT KEPUTUSAN SEGERA DALAM KES BATU DAN RANTAU, BUKAN SELEPAS 9 MEI


Difahamkan kedua-dua calon PKR, Tian Chua dan Dr. S Streram yang tidak dapat atau lebih tepat dihalang daripada menyertai pilihanraya pada 9 Mei depan akan membawa kes mereka ke mahkamah pada esok, 30 April 2018.


Tian Chua ditolak kertas pencalonan semalam kerana didakwa ada sabitan kes mahkamah yang menghukumnya dengan denda sebanyak RM2000, meskipun pada pilihanraya 2013 beliau dibenarkan bertanding oleh SPR atas kesalahan lain dengan hukuman yang sama.


Atas asas yang nyata meragukan itu kerana syarat gugurnya kedudukan sebagai wakil rakyat atau tidak boleh bertanding ialah apabila seseorang dihukum dengan denda tidak kurang RM2000 atau penjara tidak kurang 1 tahun, SPR sebaliknya bertegas menolak kertas pencalonan Tian Chua.


Dr. S Streram pula dihalang daripada memasuki dewan untuk  menyerahkan kertas pencalonan atas alasan tidak memiliki pas masuk yang dikeluarkan SPR, walaupun umum mengetahui perkara itu bukanlah suatu syarat wajib.


Berdasarkan kes duluan yang mana SPR pernah membenarkan Tian Chua bertanding pada 2013 sedangkan ketika itu juga ada sabitan hukuman denda RM2000 melibatkan dirinya serta kedudukannya sebagai Ahli Parlimen yang tidak pernah dilucutkan sepanjang dua kali didenda sebanyak RM2000, secara logiknya beliau mempunyai asas yang kuat untuk memenangi kesnya di mahkamah.


Lebih daripada itu, keputusan mahkamah dalam kes Tian Chua sebelum ini juga jelas menyebut kedudukannya sebagai Ahli Parlimen tidak gugur dengan denda RM2000 tersebut.


Begitu juga dengan Dr. S Streram, selain pas masuk SPR bukanlah suatu perkara wajib, beliau sudah pun berada di luar dewan untuk menyerahkan kertas pencalonan sejak pukul 8.00 pagi lagi beserta borang pencalonan, watikah, wang deposit, pencadang serta penyokong.


Dengan itu, hakikatnya, pasukan keselamatan tiada asas kukuh untuk menafikan haknya daripada menyerahkan kertas pencalonan, seterusnya bertanding dalam pilihanraya kerana ini adalah proses demokrasi yang tidak boleh dinafikan terhadap sesiapa pun jua.


Selain itu, Tian Chua dan Dr. S Streram juga turut membuat laporan polis berhubung apa yang mereka alami itu.


Cuma yang menjadi persoalan, apabila Tian Chua dan Dr. S Streram membawa kes mereka ke mahkamah esok, bilakah hakim akan membenarkan pendengaran dan membuat keputusan?


Berdasarkan kes ini amat penting dan mendesak kerana pengundian akan diadakan pada 9 Mei depan, mahkamah sepatutnya membenarkan pendengaran serta membuat keputusan dengan kadar yang segera.


Sama ada kes Tian Chia dan Dr. S Streram ditolak atau mereka dibenarkan menyertai semula pilihanraya di Parlimen Batu dan DUN Rantau, ia mesti diputuskan dengan segera sebelum 9 Mei.


Dengan itu, jika kes mereka ada asas dan berjaya memenanginya kerana  SPR terbukti melakukan kesilapan dan halangan memasuki dewan semata-mata kerana tiada pas adalah tidak sah, kedua-dua calon berkenaan masih mempunyai masa untuk berkempen dan menyertai pilihanraya.


Jika kes mereka ditolak pula, maka biarlah rakyat akhirnya menghukum keputusan itu melalui penolakan di seluruh negara terhadap BN.


Setidak-tidaknya, sama ada mereka dibenarkan bertanding atau sebaliknya, ia dapat diketahui oleh seluruh rakyat sebelum tarikh pengundian diadakan.


Tiada guna jika kes mereka ini yang dibawa ke mahkamah esok, tetapi akhirnya hanya diputuskan selepas 9 Mei nanti.


Walaupun kiranya Tian Chia dan Dr. S Streram berjaya memenangi kes masing-masing dan pilihanraya kecil perlu diadakan semula atas arahan mahkamah, namun pilihanraya yang diadakan selepas 9 Mei sudah berbeza keadaannya, malah mungkin tidak berguna apa-apa lagi.


Ketika itu, kerajaan baru - sama ada BN atau Pakatan Harapan - sudah pun terbentuk dan sebarang pilihanraya kecil sudah tidak memberi sebarang kesan kepada kedua-dua belah pihak.


Suatu perkara yang harus diingatkan ialah keadilan yang ditangguhkan adalah keadilan yang dinafikan. (ShahbudinHusin 29/04/2018)

82 comments:

  1. Pada asasnya , kedua dua kes ini kelihatan saperti ' clear cut' sahaja . Chambering student pun rasanya bolih beri keputusan yang cepat .

    Kita tunggu dan lihat ...sama ada hakim2 yang bijak pandai telah menjadi bingai di bawah pentadbiran Kepala Bapak Kau ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengerusi SPR kata Returning Officers (Pegawai Pemulangan? - jawatan yang di guna pun bodoh) di beri kuasa membuat keputusan di tempat mengundi.

      Apa kah mereka tidak di beri taklimat sabelom hari penamaan calon berkenaan penggunaan budibicara dan penggunaan otak. Contoh nya, tidak mengikut peraturan yang di kenakan kapada pencalon secara robot?

      Mereka bukan nya Pegawai SPR, biasa nya terdiri dari Pegawai Daerah/ Penolong Pegawai Daerah, ia itu, Pegawai PTD. Tidak ada pengalaman menjadi RO sebab tiap seorang depa berkhidmat di suatu tempat tidak melebihi 3 tahun, malahan pilihan raya berlaku sekali dalam 4-5 tahun.

      Jadi, tidak terlintas di kepala Pengerusi SPR ke bahawa perlu di nasihatkan mereka merujuk kapada SPR melalui "hotline" yang mesti di adakan di hari penamaan calon dan hari mengundi? Bodoh, jika tidak di buat begitu.

      Akibat nya, Pengerusi SPR di ketawakan rakyat sebab ada nya kes yang tak bawak Kad Pengenalan di benarkan masuk tempat pencalonan, masakan yang ha nya tak bawak "Dog Tag" di leher yang di keluarkan SPR tidak di benarkan masuk.

      Dan calon PH Tian Chua, yang pernah kena denda mahkamah sebanyak RM2,000 di larang mendaftar sebab kebodohan si Mamat RO yang tidak tahu bahawa ada Mahkamah telah menetapkan angka yang menghadkan itu perlu "lebih dari RM2,000, ia itu sekurang kurang nya RM2,001.

      Delete
    2. Mungkin Pengerusi SPR tahu kemungkin berlaku kes saperti itu tapi sengaja di diamkan nya sebab mahu beri kemudahan (advantage) kapada "boss nya" (dia bukan bebas atau independent).

      Atau dia di beri tahu dek depa di "Umno/Bn Dirty Tricks Department" yang telah mengkaji kemungkinan Tian Chua bertanding dan tahu kes dia ada denda mahkamah sebanyak RM2,000 itu.

      Gamak nya, bila di beri tahu, si Mamat Pengerusi SPR entahapakenamanye itu telah bangun, berdiri tegap, angkat tangat kanan, tabek, "Ya Tuan, saya akan buat apa yang perlu di buat di masa pencalonan".

      Maka, dalam kes ini, dia sengaja tidak buat - tidak beri tahu RO pegawai pemulangan Kawasan Batu bahawa ada keputusan mahkamah mentafsir had RM2,000 tidak boleh di gunakan, tapi had nya ia lah RM2,001.

      Bedebah. Kepala Bapak Dia.

      Delete
    3. Bahasa tinggi aku pagi ini!

      Maka perlu lah di ketahui bahawa, mengikut cerita seorang Pegawai PTD lama, ada dua orang yang pernah maki Pegawai British Kolonial di zaman bahru Merdeka tapi proses "Malayanisation" belom habis. Mereka menulis "FO you" dalam fail di Kemnterian berkenaan. Maki secara resmi, hehe.

      Seorang dari nya ia lah Tun Ghazali Shafie, yang pernah pegang jawatan Setia Usaha Kementerian Luar Negeri dll. Seorang lagi ia lah Tan Sri Aziz (ayah Nazri), yang pernah pegang jawatan Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran dll.

      Maka aku terasa nak tulis Fuck Off kapada Pengerusi SPR tapi tak jadi sebab hormat kapada pemunya blog ini.

      Delete
    4. RAMAI kalangan yang berteori termasuk kalangan yang bertaraf pemikir, pengamat politik, pengkaji dan ada yang bertaraf Profesor Sains Politik, berpandangan bahawa perubahan politik Malaysia secara mudah boleh berlaku sekiranya pertandingan dua penjuru. Maka PAS dipersalahkan kerana tidak menerima hakikat yang diyakininya. Semuanya meletakkan PAS menjadi penjuru yang ketiga yang berada paling bawah dan bersalah. Inilah! Kalau berfikir secara kanak-kanak sekolah, maka nombor tiga pun dapat hadiah juga, tidaklah bertaraf hanya hadiah sagu hati.

      Melayu yang mudah lupa, Melayu yang nyanyuk, atau bertaraf Melayu baru mentah boleh menerima teori sebegini. Mereka tidak peka bahawa PAS bersama Islamnya boleh menjadi tangga kejayaan menegakkan Islam secara bersendirian, bukannya anak tangga untuk dipijak atau sekadar menjadi tempat bertenggek kepada yang hanya mahu ke atas semata-mata.
      PAS bukan parti serpihan kalangan yang tidak berpuas hati dengan parti asalnya atau yang melompat kerana gopoh berkonsepkan ‘political animal'. Semua jenis begini yang ditemui dalam perjalanan PAS sudah ditelan zaman, namun PAS tetap makin subur dan kuat tanpa boleh dihakiskan oleh sebab keputusan pilihan raya yang tidak berpihak kepadanya atau tekanan yang menghalang perjuangannya.

      PAS adalah mata rantai perjuangan Islam warisan Rasulullah S.A.W yang berdakwah dan berpolitik sehingga menegakkan negara yang berdaulat. Islam yang dibawa ke sini berjaya menegakkan negara berdaulat. Sehinggalah kedatangan penjajah yang mahu menghapuskannya, dan memadamkan cahaya Islam yang menjadi musuhnya. Maka seluruh umat Islam nusantara bangkit mempertahankan Islam dan menentang penjajah.

      Mereka menentang penjajah sejak bermulanya pencerobohan Portugis 1511 di Melaka, diikuti oleh Belanda, British dan Sepanyol. Penjajah mengganyang Islam, menjajah tanah air dan memperhambakan rakyat Asia, bukan sahaja penganut Islam, termasuk Hindu dan Buddha.

      Kumpulan Islam yang bernaung di bawah panji-panji jihad daripada semua suku kaum Melayu, Jawa, Bugis, Banjar, Minang dan lain-lain bersatu bersama para ulama, raja-raja dan rakyat. Mereka dianggap oleh penulis barat sebagai lanun dan mereka yang terpengaruh dengannya juga termasuk Tun dan lain-lain.

      Kumpulan Islam telah menubuhkan kumpulan yang berorganisasi oleh para ulama berkelulusan Madrasah Makkah, Kaherah, Bait Al-Maqdis, Deoband India dan lain-lain.

      Pada tahun 1800, menubuhkan Jamaah Islam yang berpusat di Riau, tidak di Singapura, diikuti oleh penubuhan Sarekat Islam di Jawa yang menubuhkan cawangannya di seluruh Nusantara, sebelum adanya Ikhwanul Muslimin di Mesir.

      Kumpulan ini menghadapi agenda penjajahan di bawah payung Syarikat Hindia Belanda dan British. Apabila cabangnya di Semenanjung Tanah Melayu diharamkan satu demi satu termasuk Hizbul Muslimin, maka ditubuhkan Persatuan Islam Se-Tanah Melayu (PAS) yang diubah namanya kepada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) pada hari ini.

      Para pengasas PAS memilih konsep Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) sejak awal lagi. Maka sinonimnya PAS bersama konsep demokrasi yang mengambil pendekatan damai (Muwajahah Silmiyyah). Berdakwah dan berpolitik bagi menegakkan kerajaan yang mendaulatkan Islam.

      PAS berjaya menyatukan ulama yang berpecah dinamakan kaum tua dan kaum muda, atau di Indonesia dinamanakan Nahdhatul Ulama (NU) dan Muhammadiah. Adapun yang jahil Islam menjadi sekular atau lebih hanyut dan melampau. Maka PAS diselamatkan daripada anasir seperti Taliban dan ISIS yang melampau sehinggalah kumpulan Takfir (kafir mengkafir dengan mudah) termasuk dalam mangsa kejahilan agama yang mesti diselamatkan.

      Delete
  2. TAKTIK KOTOR SPR - Suruhanajib Penipu Rakyat:

    KES 1: DUN Rantau
    Calon PH dihalang dgn sengaja & tidak munasabah oleh pihak SPR untuk masuk ke dewan menyerahkan borang pencalonan menyebabkan calon BN Mohamad Hasan Bacol menang tanpa bertanding di DUN Rantau.

    Kenapa di kawasan lain, calon2 yg tidak mamakai tag/lencana dibenarkan masuk ke dewan untuk menyerahkan borang pencalonan, kenapa ada double standard....??

    Atau ini bukan pra-syarat yg termaktub dalam undang2/peraturan SPR, tapi hanya rekaan ikut sesedap hati SPR saja tak.....??

    ps:
    Nampak sangat SPR bukan lagi Suruhanjaya Pilihan Rakyat, tapi Suruhanajib Penipu Rakyat.......!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin menambah.....

      Di bawah penal code Section 124(b)(c) Akta SOSMA ciptaan Najib sendiri,

      'mana2 pihak atau individu dgn sengaja atau niat jahat menghalang demokrasi berparlimen dianggap telah melakukan jenayah'.

      Ketua Polis Negara ciptaan Najib pula menafikan polis menghalang calon PH masuk ke dalam dewan untuk menyerah kertas pencalonan. Besar punyer pembohong.....!!

      Bukti sangat jelas terpampang di Youtube dilihat seluruh dunia menunjukkan polis menahan & menghalang calon PH untuk menyerahkan kertas pencalonan.

      Delete
    2. Kj nk saman rafizi sebab fitnah dia dan hasut kaum india di n9 ajar parti umno dgn undi pakatan...hari tu tok mat hassan terang2 hasut suruh terbalik meja kopi dia buat tak dgr jer pulak..lagsung tak di siasat pun tok mat. Hawaww betui la umno ni

      Delete
    3. Kini, mengapa PAS tidak bersama BN dan PH, tetapi membentuk Gagasan Sejahtera (GAGASAN)?

      PAS berpengalaman pernah bersama Umno ketika menentang penjajah dan menubuhkan BN selepas peristiwa 13 Mei demi menyelamatkan negara. Di zaman awal sebelum adanya PAS ketika masih NGO, ramai para ulama PAS bersama Umno termasuk Al-Marhum Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hasan, Haji Yahya Junid (Kedah) dan ayah saya sendiri adalah bekas Naib Ketua Umno Bahagian Marang sebelum merdeka dan sebelum PAS ditubuhkan di Terengganu tahun 1956 kerana wadah yang ada pada masa itu.

      Walaupun negeri pantai timur tercorot dan dicorotkan oleh penjajah, juga sehingga kini. PAS hanya dapat satu kerusi pembangkang dalam Pilihan Raya Pra Kemerdekaan 1955 di Perak, tiba-tiba memerintah Kelantan dan Terengganu dalam pilihan raya negeri tahun 1959. Dalam pilihan raya bagi kerusi parlimen pula dimenangi oleh Dr Burhanuddin, Hasan Adli, Dato' Onn Jaafar (Parti Negara) dan Khadijah Sidek (Ketua Muslimat Johor yang mewakili Terengganu) serta Prof. Zulkifli Muhammad, Osman Abdullah dan Abdullah Zawawi mewakili Kelantan. Inilah BPMS.

      Saya menyaksikan bahawa BPMS diamalkan oleh PAS sejak ditubuhkan dengan peranan seorang India beragama Hindu yang diselamatkan oleh Dr. Abbas Alias (YDP PAS Kedua) daripada hukuman mati dipancung di zaman pemerintahan Jepun. Ini menunjukkan PAS peduli masyarakat majmuk sejak awal lagi.

      Apabila tercetusnya fitnah kafir mengkafir kerana adanya pemimpin Melayu yang sangat jahil menghina hukum Islam seperti Hukum Hudud dan lain-lain kerana sangat jahil agamanya, sehingga laksana monyet yang mengoyak bunga yang cantik kerana tidak ada roh seni dalam dirinya. Maka PAS berjaya menenangkan api fitnah itu dengan memperkenalkan batas-batas iman dan kufur yang wajib diketahui oleh umat Islam, sehingga kini dapat dilenyapkan.

      Walaupun fitnah ini membebankan ulama PAS sehingga ada yang ditahan di bawah ISA yang sepatutnya digunakan terhadap pengganas komunis sebagaimana tujuan sebenar ISA sewaktu digubal dan disokong oleh ahli Parlimen PAS di waktu darurat ketika itu. Bahkan ada juga kalangan PAS yang dibunuh dalam Peristiwa Memali dan lain-lain. Apa yang menarik ialah semua yang melampau dan cakapnya berdegar dan mudah mengkafirkan yang jahil meninggalkan PAS dan menyertai Umno.

      Semua pengalaman tersebut menunjukkan PAS adalah parti yang kuat aqidah perjuangannya dan tidak rebah dengan sebab kalah pilihan raya. PAS sangat berjaya menyelamatkan aqidah umat Islam dan tidak boleh diubah hala tujunya semata-mata bertujuan menang pililihan raya tanpa beristiqamah bersama Islam.

      Kekuatan PAS diakui sehingga ditumpang oleh mereka yang dipecat daripada Umno atau terjun meninggalkannya, termasuk Tun Mahathir yang ditendang keluar pada tahun 1969 pernah menumpang pentas kami.

      PAS tidak boleh dilumpuhkan dengan kerjasama Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim yang bersama pada tahun 1982-1998, setelah PAS bangkit semula selepas ditendang keluar daripada BN kerana krisis Kelantan dan dikalahkan dalam pilihan raya sehingga hilang kerajaannya di Negeri Kelantan dan dipecat daripada BN oleh kalangan anti Islam.

      Delete
    4. PAS gagal dikuasai oleh Anwar yang menumpangnya apabila dipecat daripada Umno dengan cara putar alam, sehingga kini terpaksa bersama Tun Mahathir pula dalam satu bahtera berjenama Pakatan Harapan (PH) yang memuatkan DAP, Islam Liberal, Kumpulan Anti Al-Quran dan Hadis, dan semua yang suka melompat pagar politik mencapai kejayaan yang mentah. Inilah Pakatan Harapan yang dikenali PAS. Maka yang mengetahui semua senario tersebut menunjukkan bahawa PAS jangan diajar politiknya laksana mengajar itik berenang di air.

      Dahulunya PAS pernah mengajar Umno supaya membubarkan bahtera Perikatan dan kapal layarnya yang bocor sehingga hampir menenggelamkan negara dengan Peristiwa 13 Mei 1969. Kini PAS menunggu sejauh mana Umno dapat membetulkan dacing Barisan Nasional yang kelihatan senget. PAS tidak boleh bersama dacing yang senget itu demi menyelamatkan negara. Maka PRU14, PAS meletakkan calon dengan jumlah yang boleh memerintah negara bersama Islam dengan wadah Gagasan Sejahtera (GAGASAN). Tunggulah apa keputusan Pilihan Raya Ke-14 yang sedang dilaksanakan.

      "Sejahtera Bersama Islam"

      ABDUL HADI AWANG
      Presiden PAS

      Delete
  3. selagi umngok berkuasa...tidak akan ada keadilan yang sama rata

    ReplyDelete
    Replies
    1. SATU fakta yang belum disentuh oleh mana-mana penganalisis politik ialah hakikat bahawa dalam PRU14 ini PAS menunjukkan keazaman yang amat tinggi untuk meletakkan dirinya sebagai pemerintah. Bukan sahaja dengan meletakkan 158 calon daripada keseluruhan 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan di peringkat Pusat malah dengan meletakkan calon di lebih separuh kerusi di semua Dewan Undangan Negeri di Semenanjung Malaysia.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Perlis, PAS Kedah, PAS Kelantan dan PAS Terengganu kerana mencapai tahap 100% peratus dari segi pengemukaan calon di peringkat Dewan Undangan Negeri masing-masing dengan PAS Perlis meletakkan calon di semua 15 kerusi, PAS Kedah meletakkan calon di semua 36 kerusi, PAS Kelantan meletakkan calon di semua 45 kerusi dan PAS Terengganu meletakkan calon di semua 32 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Pahang yang berada di tempat kedua dengan 97.6 peratus apabila meletakkan calon di 41 daripada 42 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Selangor yang berada di tempat ketiga dengan 87.5 peratus apabila meletakkan calon di 49 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Melaka yang berada di tempat keempat dengan 85.7 peratus apabila meletakkan calon di 24 daripada 28 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Perak yang berada di tempat kelima dengan 77.2 peratus apabila meletakkan calon di 44 daripada 57 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Negeri Sembilan yang berada di tempat keenam dengan 75.0 peratus apabila meletakkan calon di 27 daripada 36 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Johor yang berada di tempat ketujuh dengan 73.2 peratus apabila meletakkan calon di 41 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Pulau Pinang yang berada di tempat kelapan dengan 52.5 peratus apabila meletakkan calon di 21 daripada 40 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Tahniah diucapkan kepada PAS Sabah yang berada di tempat kesembilan dengan 30.0 peratus apabila meletakkan calon di 18 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri.

      Terbukti kini tohmahan "PAS mahu menjadi tongkat Umno" adalah fitnah semata-mata kerana, berdasarkan data ini, PAS sebenarnya mahu menjadi pengganti Umno!

      Dan itulah kelebihan para pejuang PAS yang berpegang penuh dengan Firman Allah:

      “Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu”

      (Muhammad: 7)

      Delete
  4. Undang2 dorang ciptakan adalah untuk rakyat biasa Dan tidak tertakhluk kpd dorang&kaum kerabat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AIDCNews -28/04/18 –Parti Amanah Negara meluahkan kekecewaan dengan prestasi PKR berdasarkan penamaan calon wakil rakyat parti Keadilan itu hari ini.

      Sentimen kekecewaan Amanah itu diluahkan oleh wartawan pro-Amanah, Malaysia Dateline, Arif Atan.

      “PKR mengecewakan.

      “Apa masalah PKR ni sampai terlepas Dun Rantau? PH kena betul-betul siasat. Dah kena beli? Parti 20 tahun tapi calon tak bersedia macam PKR ni parti baru 20 hari wujud.

      “Dahlah tamak kerusi sampai ketepikan AMANAH dan PPBM. Di Shah Alam, satu kerusi Dun pun tak beri kepada PPBM. AMANAH jangan cakaplah. Memang PKR fikir dia sorang saja bagus. Semangat berkawan apa macam tu.

      “Parlimen Batu pula, kalau bagi pada AMANAH dah selesai, tiada masalah siap boleh sumbang kemenangan lagi pada Pakatan Harapan”luahnya dalam Facebook.

      Tambahnya, PKR hanya ghairah untuk merebut jumlah hantar calon PRU, namun tiada jentera akar umbi untuk bekerja khususnya memasang bendera.

      “PKR galak pekik nak ke Putrajaya tapi kerusi bolot sorang, lepas tu satu-satu buat hal bagi kemenangan percuma kepada BN.

      “Bendera jangan cakaplah. Tak usaha sungguh-sungguh nak melawan BN-Pas. Memanglah politik baharu tak perlu banyak pasang bendera, tapi kalau jalan utama, simpang lampu trafik pun tiada satu pun bendera PKR, apa cerita? Dah seronok dalam zon selesa sangat ke?

      “Dari Bukit Beruntung ke Kampung Baru, KL semalam iaitu Parlimen Hulu Selangor – Gombak – Titiwangsa, bendera PKR hidup segan mati tak mahu dengan permukaan jalan macam kena bom berlekuk berlubang di sana membahayakan nyawa penunggang motosikal.

      “Apa cerita geng kartel yang menguasai PKR ni? Mahu sabotaj PH?, “katanya lagi

      Delete
  5. Tiada Pas Calon: Lupa ke sengaja!!! - Mohamad
    REMBAU, 29 April (Bernama) -- Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan tidak menolak tindakan tidak membawa pas perakuan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) oleh Dr S. Streram ketika penamaan calon semalam merupakan satu strategi yang sengaja dirancang.

    Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri Sembilan itu berkata ini berikutan pembangkang tahu tidak boleh menang di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), 9 Mei ini.

    "Semalam berapa ribu orang bertanding, mengapa yang tiga orang itu boleh tak ada pas. Kalau kita fikir mustahil...saya tanya orang dia yang duduk dalam pusat penamaan calon, mereka pun tak faham kenapa dia yang hendak bertanding lawan saya tak bawa pas. Ini boleh jadi kadang-kadang strategi yang direka. Dia memang tahu perkara ini sebenarnya.

    "Saya rasa ini strategi. Sebaik saja mereka ambil gambar menolak-nolak polis dan (Naib Presiden PKR) Rafizi (Ramli) keluar (status) menghasut semua pengundi orang India seluruh negara memboikot dan menentang BN...ini permainan yang sengaja," katanya ketika berucap pada majlis isu semasa di sini hari ini.

    Turut hadir Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin yang juga calon kerusi Parlimen Rembau, calon BN DUN Kota Datuk Seri Dr Awaludin Said, Datuk Zaifulbahri Idris (Chembong), Mohd Ghazali Abd Wahid (Paroi) dan Mustapha Nagoor (Palong).

    Mengulas lanjut, Mohamad yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan berkata tindakan Dr Streram itu merupakan satu strategi 'peperangan' yang sengaja dibuat untuk tujuan manipulasi.

    "Kemudian Rafizi mengambil isu ini dan dijadikan isu nasional untuk menghasut kaum India untuk memboikot BN. Saya pun semalam kesal tak dapat bertanding kerana saya telah pun bersiap sedia dan jentera pun begitu bersemangat, tak bertanding tak sedap.

    "Saya yakin mereka akan membawa perkara ini ke mahkamah, tak apalah kita hadapi sahaja," katanya.

    Pada hari penamaan calon di Dewan Seri Rembau semalam, Mohamad diumumkan menang tanpa bertanding di DUN Rantau selepas Dr Streram tidak dapat mengemukakan kertas penamaan calon selepas gagal membawa pas calon seperti disyaratkan SPR untuk membolehkannya memasuki pusat penamaan calon.

    Mengenai Rafizi, Mohamad menyifatkan bekas anggota Parlimen Pandan itu sebagai seorang yang suka menabur fitnah, memutar belit dan mencelarukan pemikiran masyarakat supaya membenci kerajaan.

    Menteri besar turut memberikan contoh isu yang diputarbelitkan Rafizi demi menimbulkan kebencian rakyat kepada kerajaan melibatkan Tabung Haji yang didakwa melakukan penyelewengan wang pendeposit, isu cincin mewah isteri kepada Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dan isu National Feedlot Corporation (NFC) yang didakwa berlaku penyelewengan dana syarikat itu.

    Sementara itu, Khairy yang juga Ketua Pemuda UMNO dan Pengerusi Pemuda BN berkata kenyataan yang dimuat naik Rafizi yang meminta pengundi kaum India supaya tidak mengundinya adalah bertujuan untuk mengganggu fokusnya untuk mempertahankan kerusi Parlimen Rembau yang disandangnya selama dua penggal sejak 2008.

    "Tapi saya tak ada apa-apa pun, menteri besar pun dah menang dan kalau ditanya kepada pengundi Rembau pun tiada kesan apa-apa. Cuma yang saya risau orang bawa cerita diluar kawasan saya bahawa inilah BN bersekongkol dengan SPR, KJ dan menteri besar dah menipu. Kita tak boleh biarkan.

    "Dalam keadaan pilihan raya ini, kita tak boleh tak ambil kisah tuduhan tersebut. Rafizi ini dia memang kaki menipu dan kita kena ajar dia betul-betul dengan tindakan mahkamah," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa hebat taktik ph...akhirnya kaum india n9 dah nekad tolak bn kali ni.yahooooo

      Delete
    2. Kalau dah tau itu taktik,,,apasal dia tak panggil je calon pkr hntr borang.
      Ni diam je......suke le tewwwww....

      Delete
    3. Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan jerat dikenakan SPR untuk menidakkan peluang pengundi2utk mengundi di PRU 14 kali ini. Ini kandungan berita yg sedang viral.

      At PACA briefing today, rules changed - voting time is from 8am to 5pm only.

      All voters have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran , the voter will not be allow to vote.

      Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to stealmore rakyat votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.

      Viral kan supaya pengundi2 berwaspada tidak hilang kelayakkan mengundi yg dipasang jerat oleh SuruhanJaya Penipu Rakyat Msia danpengundi2 hendaklah tiba seawalnya untuk mengundi

      Delete
    4. Wahai teman sekenakalan Tok Mat .

      Janganlah kamu terlalu gembira dengan kemenangan percuma itu . Kamu perlu ingat , tahun 2008 , kamu hampir kalah . Jika tidak kerana penyokong kaum India di kawasan Rantau , sudah pasti kamu bungkus . Pengakuan ini datangnya dari mulut kamu sendiri !

      2013 ..kamu memang menang selesa . Tapi ingin saya bertanya , berapa ratus ribu , mungkin jutaan ringgit hangus . Berapa ribu 'rice cooker & blender ' kamu 'hadiahkan' kepada penduduk kawasan parlimen Rembau ???

      Delete
    5. Pencalonan enam wakil Pakatan Harapan dibatalkan sebelum pertarungan Pilihan Raya Umum ke-14 bermula. 2 daripada terselamat, seorang kerana sempat balik ambil kad pengenalan diakhir masa.

      Naib Presiden PKR Tian Chua yang diisytiharkan hilang kelayakannya di Batu - kerusi parlimen - yang dipegangnya selama 10 tahun.Beliau dilucutkan hak bertanding kerana denda RM2,000 yang dikenakan ke atasnya pada bulan lalu walaupun jumlah denda yang sama pada 2010 tidak melucutkan haknya daripada bertanding pada pilihan raya umum lalu.

      Di kerusi Dewan Undangan Negeri Johor, Bukit Pasir, pencalonan calon BERSATU, Pizi Jihat ditolak oleh pegawai pengurus SPR kerana namanya tersenarai dalam rekod Jabatan Insolvensi (bangkrap).

      Calon BERSATU, Yaakob Osman di kerusi DUN Penaga di Pulau Pinang pun bangkrap.



      Di Kelantan, calon PKR di kerusi DUN Tawang dan Kuala Balah juga hilang kelayakan bertanding.

      Mohd Azihan Che Seman hilang kelayakan di Tawang dengan alasan bahawa alamat di kad pengenalannya tidak tertera di Kelantan, yang merupakan syarat untuk bertanding di kerusi negeri di sana. Mohd Hafidz Rizal Amran pula hilang kelayakan di Kuala Balah atas sebab dirinya juga bankrap.

      Di kerusi DUN Rantau, calon PKR Dr S Streram, dihalang masuk ke pusat penamaan calon dengan alasan dia tidak membawa pas SPR dan hanya dibenarkan berbuat demikian selepas tiga minit tempoh penaaman calon berakhir.

      Kenapa tak ada pelan, jika berlaku apa-apa kepada calon?

      Ada komen nakal berkata “Kamu boleh letak sesiapa sahaja di situ, seorang pesara macam saya atau anjing bertanding bawah bendera PKR dan masih boleh menang.”
      Seolah-olah tak ada pelan B untuk perkara ini.

      Bayangkan ceramah hebat merata tempat. Kajian pula, macam kajian dengan INVOKEnya. Forum habis hotel. Tapi bila masuk bertanding lupa bawa kad pengenalan? Satu alasan sangat dangkal kata pemerhati politik.



      Tok Mum, sekarang ni berumur 99 tahun, lebih tua daripada calon PM Harapan 2 kali masuk bertanding. Dia bukan dikalangan profesional tapi boleh datang awal, bawa IC, ada pas SPR, ada watikah, tahun syarat percalonan dan dia boleh bertanding walaupun tak ada pengurus calon yang terlatih sekadar waris dan kenalan.

      Yang hairan, HARAPAN dikalangan profesional tak boleh ke nak upah peguam dalam mengurus percalonan ini?

      Satu pertanyaan kenapa tak terjadi pada parti AMANAH sedangkan parti itu baru?

      Itu rungutan yang bermain di media massa.

      Tapi Lebai berpendapat lain..
      Ini semua berpunca daripada PAS.
      kenapa lebai kata sebab PAS?

      Bila PAS keluar daripada PAKATAN HARAPAN
      PAS bukan sahaja keluar sebagai parti tetapi PAS keluar dengan semua JENTERA PARTInya.

      Dulu daripada A sampai Z parti PKR diurus oleh PAS.
      Pasal itu 2, 3 PRU sebelum ini mana ada cerita calon di tolak??
      Calon Bangkrap... (takkan calon tak tahu dia bangkrap... pelikkan?)
      Maknanya yang mengurus calon HARAPAN sangat bodoh dengan syarat penamaan calon kerana tak ada pengalaman sebagai PAS mengurus sebelum ini.



      PKR ni parti "budak manja" seperti kata Tok Guru Nik Abdul Aziz... semua perkara PAS nak kena suap. Sekarang engkau tahulah bila JENTERA PAS tak lagi membantu. Engkau kena makan sendiri.

      Lebai berani kerat keringking
      Lihat nanti poster tak terurus..
      Bilik gerakan sunyi..
      PACA tak ada orang nak bertugas..
      Barung dan markaz kelam kabut..

      Kita tunggu dan lihat

      Delete
  6. Tidak dapat masuk pusat penamaan, SPR tunggu siasatan polis
    Tarikh kemaskini: 29/04/2018

    KUALA LUMPUR, 29 April (Bernama) -- Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung dakwaan ada calon tidak dibenarkan masuk ke pusat penamaan calon, sehingga laporan lengkap diperolehi dan siasatan polis dijalankan.

    Menurut Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah, difahamkan ada pihak telah membuat laporan polis berhubung kes tersebut, dan oleh itu adalah tidak wajar bagi pihaknya untuk memberikan sebarang kenyataan.

    "SPR mengambil maklum terhadap bantahan pihak terbabit yang tidak dibenarkan masuk ke pusat penamaan calon untuk menyerahkan kertas pencalonan mereka semasa hari penamaan calon di bahagian pilihan raya DUN (Dewan Undangan Negeri) Rantau dan Parlimen Rembau, Negeri Sembilan ekoran tidak mempunyai pas SPR.

    "Terpulanglah kepada pihak terbabit untuk menggunakan saluran perundangan yang dibenarkan berkaitan kes itu," katanya dalam kenyataan hari ini.

    Sehubungan itu juga, SPR meminta orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi memandangkan kes berkenaan masih dalam siasatan polis.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua Polis Negara ciptaan Najib menafikan polis menghalang calon PH masuk ke dalam dewan untuk menyerah kertas pencalonan. Besar punyer pembohong.....!!

      Bukti sangat jelas terpampang di Youtube dilihat seluruh dunia menunjukkan polis menahan & menghalang calon PH untuk menyerahkan kertas pencalonan.

      Delete
    2. PH menang... katalah future scenario bgini, agaknya mungkin berpanjangan depa dok gaduh berebut jawatan menteri.. kejap2 susun kabinet... Rakyat ke laut. Najib waktu tu mungkin pihak berwajib baru nak mula tahanan dan siasatan. Jalan keluar bg Najib mungkin isi borang DAP. Kalau anwar plak kluar penjara, perebutan kuasa pulak. rasanyer mahader dan grup p join BN. Runtuh kjaan PH.

      Hasrat mahader jatuhkan Najib shj, Umno dia kutip semula sebab Najib degil tak nak dengar cakap. Kalaulah Najib sedia akur, macamaner plak... Selagi mahader hidup, anwar takkan boleh duk atasnya.

      Umno asetnya banyak, apelah sgt jawatan Pengerusi PH tu.. cabuttt.

      Mahader; " saya dah cakap dulu, saya nak jatuhkan Najib.. umno kita kekalkan, bukan salah saya.. depa PH bg kerjasama saya terima kasih lah... orang melayu kan mudah lupa.. saya tak tipu... cuba tgok balik laporan akhbar.. saya nak jatuhkan Najib.. tp tak perlah.. saya org tua..byk lupa la kot.." mungkin ini lah lebih kurang skrip nya nanti.

      Serabut kan....

      Mudah jer.. dah tahu jgn serabut.... Anwar, Razak lanie Najib, Mahader..darpd dulu lg politik negara berkisar kpd individu2 inilah... kuasa duk berligar2 disini lah.. yg duk urus negara ini lah .. takdak org lain.. untung ka , rugi ka.. depa inilah.. nak nilai gagal, byk benda pun gagal.. masing2 dah ader rekod...

      Naper duk cari yg rekod yg dah memang markah merah sana, merah sini... ok lah.. saya ambik pendapat nak elak mudharat yg lebih besar... dah nampak individu2 ini trek rekod byk muddarat naper tak pilih yg kurang mudharat macam PAS. Naper tak mahu bg peluang kpd PAS... kita bicara yg depan mata kan, belum yg belakang mata lg nie.. Kenapa takut utk mengambil risiko dengan PAS ? tetapi sgt berani mengambil risiko dgn PH yg sememangnya teruk juga kepincangannya.

      Strategi mahader ialah menang seberapa byk kerusi melalui Bersatu dan Warisan , kerana inilah modal utk dia berunding dgn Najib. Memandangkan kerusi yg di tandingi Bersatu juga banyak, perancangan ini nampaknya boleh berjaya. Rundingan paling utama ialah, memastikan kedudukan Mukhriz dalam parti Umno dan kerajaan terjamin.. Mahader tahu dia tidak boleh menunggu 5 tahun lg , entah hidup entahkan mati. Dia juga tahu PH adalah pakatan longgar , seterunya dgn Anwar juga tdk pernah padam. Siapa berani bangkang Mahader? Siap la...


      Wallahua'lam.

      Delete
  7. 6 calon HARAPAN tumbang sebelum PRU-14 kerana Pas?
    Pencalonan enam wakil Pakatan Harapan dibatalkan sebelum pertarungan Pilihan Raya Umum ke-14 bermula. 2 daripada terselamat, seorang kerana sempat balik ambil kad pengenalan diakhir masa.

    Naib Presiden PKR Tian Chua yang diisytiharkan hilang kelayakannya di Batu - kerusi parlimen - yang dipegangnya selama 10 tahun.Beliau dilucutkan hak bertanding kerana denda RM2,000 yang dikenakan ke atasnya pada bulan lalu walaupun jumlah denda yang sama pada 2010 tidak melucutkan haknya daripada bertanding pada pilihan raya umum lalu.

    Di kerusi Dewan Undangan Negeri Johor, Bukit Pasir, pencalonan calon BERSATU, Pizi Jihat ditolak oleh pegawai pengurus SPR kerana namanya tersenarai dalam rekod Jabatan Insolvensi (bangkrap).

    Calon BERSATU, Yaakob Osman di kerusi DUN Penaga di Pulau Pinang pun bangkrap.
    Di Kelantan, calon PKR di kerusi DUN Tawang dan Kuala Balah juga hilang kelayakan bertanding.

    Mohd Azihan Che Seman hilang kelayakan di Tawang dengan alasan bahawa alamat di kad pengenalannya tidak tertera di Kelantan, yang merupakan syarat untuk bertanding di kerusi negeri di sana. Mohd Hafidz Rizal Amran pula hilang kelayakan di Kuala Balah atas sebab dirinya juga bankrap.

    Di kerusi DUN Rantau, calon PKR Dr S Streram, dihalang masuk ke pusat penamaan calon dengan alasan dia tidak membawa pas SPR dan hanya dibenarkan berbuat demikian selepas tiga minit tempoh penaaman calon berakhir.

    Kenapa tak ada pelan, jika berlaku apa-apa kepada calon?

    Ada komen nakal berkata “Kamu boleh letak sesiapa sahaja di situ, seorang pesara macam saya atau anjing bertanding bawah bendera PKR dan masih boleh menang.”
    Seolah-olah tak ada pelan B untuk perkara ini.

    Bayangkan ceramah hebat merata tempat. Kajian pula, macam kajian dengan INVOKEnya. Forum habis hotel. Tapi bila masuk bertanding lupa bawa kad pengenalan? Satu alasan sangat dangkal kata pemerhati politik.
    Tok Mum, sekarang ni berumur 99 tahun, lebih tua daripada calon PM Harapan 2 kali masuk bertanding. Dia bukan dikalangan profesional tapi boleh datang awal, bawa IC, ada pas SPR, ada watikah, tahun syarat percalonan dan dia boleh bertanding walaupun tak ada pengurus calon yang terlatih sekadar waris dan kenalan.

    Yang hairan, HARAPAN dikalangan profesional tak boleh ke nak upah peguam dalam mengurus percalonan ini?

    Itu rungutan yang bermain di media massa.

    Tapi Lebai berpendapat lain..
    Ini semua berpunca daripada PAS.
    kenapa lebai kata sebab PAS?

    Bila PAS keluar daripada PAKATAN HARAPAN
    PAS bukan sahaja keluar sebagai parti tetapi PAS keluar dengan semua JENTERA PARTInya.

    Dulu daripada A sampai Z parti PKR diurus oleh PAS.
    Pasal itu 2, 3 PRU sebelum ini mana ada cerita calon di tolak??
    Calon Bangkrap... (takkan calon tak tahu dia bangkrap... pelikkan?)
    Maknanya yang mengurus calon HARAPAN sangat bodoh dengan syarat penamaan calon kerana tak ada pengalaman sebagai PAS mengurus sebelum ini.
    PKR ni parti "budak manja" seperti kata Tok Guru Nik Abdul Aziz... semua perkara PAS nak kena suap. Sekarang engkau tahulah bila JENTERA PAS tak lagi membantu. Engkau kena makan sendiri.

    Lebai berani kerat keringking
    Lihat nanti poster tak terurus..
    Bilik gerakan sunyi..
    PACA tak ada orang nak bertugas..
    Barung dan markaz kelam kabut..

    Kita tunggu dan liha

    ReplyDelete
  8. kewibawaan apa lagi yg tinggal kpd tok mat ni yg dikatakan antara pemimpin umno yg masih berwibawa di dalam umno yg tak berwibawa lai..dulu suruh terbalikkan meja kat gerai minum skrg menang free plak dipertikaikan orang..alahai nasib kau la tok sori/ datukseri

    ReplyDelete
  9. DR MAHATHIR ADALAH INDIVIDU PALING KUAT TENTANG UNDANG ISLAM – TOK GURU HADI
    SEREMBAN 27 April – Pengerusi gabungan pembangkang PKR, Tun Dr. Mahathir Mohamad adalah individu paling kuat menentang pelaksa­naan perundangan Islam sepenuhnya di Kelantan terutama selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) meluluskan Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Negeri Kelantan yang bertujuan mendidik masyarakat.

    Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Dr. Mahathir yang ketika itu memegang jawatan Perdana Menteri telah menghantar sepucuk surat amaran kepada Menteri Besar Kelantan pada masa itu, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat agar Kelantan tidak meneruskan hasrat untuk menguatkuasakan enakmen berkenaan.

    Dalam suratnya itu, Abdul Hadi berkata, sekiranya Kelantan melaksanakan perundangan Islam tersebut, kerajaan Pusat akan mengambil tindakan.

    “Inilah yang berlaku sebenarnya. Dr. Mahathir bersama timbalannya (Datuk Seri Anwar Ibrahim) menghalang pelaksanaan perunda­ngan Islam di negeri Kelantan setelah dua pertiga ahli DUN Kelantan meluluskan pelaksanaan enakmen tersebut,” katanya.

    Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas program ceramah perdana di Kompleks Latihan Islam Ne­geri Sembilan, Ampangan di sini, malam tadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PEJUANG KEPARAT GUNA FUCK-TUA TOK GARU HADI BINI 3 KONON DR MAHATHIR ADALAH INDIVIDU PALING KUAT TENTANG UNDANG ISLAM.

      Ini bercanggah sama sekali dgn penghormatan & anugerah dari pemimpin2 negara Islam sedunia yg menobatkan Tun Mahathir pemimpin Islam Terbaik sebaris dgn PM Turki dalam era modern.

      Selain itu, anak2 pemimpin2 utama/Mursyidul Am PAS juga menyertai parti Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir, iaitu....

      - Mujahid Rawa anak Ustaz Yusof Rawa,
      - Faiz Fadhil anak Ustaz Fahdil Noor,
      - Nik Omar Nik Aziz anak Ustaz Nik Aziz Nik Mat.
      PAS dah melingkup.....!!

      Kepala hotak kamulah pejuang keparat....!!

      Delete
  10. “SAYA TINGGALKAN MAHATHIR KERANA DIA MAHU HANCURKAN ISLAM DAN MURTADKAN UMAT ISLAM” – ANINA
    Saya perlu bercakap benar kepada semua rakyat Malaysia hari ini. Ketika kami bekerjasama dengan BERSIH, saya difahamkan bahawa ianya hanya untuk menarik sokongan untuk Deklarasi Rakyat. Malah Dr Mahathir juga memberitahu BERSIH bukanlah parti politik.

    Namun, tiba-tiba nama Ambiga timbul kembali apabila beliau mencadangkan supaya Muhyiddin Yassin dicalonkan sebagai Perdana Menteri ke 7. Saya mulai hairan bagaimana BERSIH masih ada suara di dalam PAKATAN HARAPAN. Ianya membuatkan saya semakin curiga dan percaya pasti mereka ada agenda tersembunyi.

    Ini adalah antara sebab utama kenapa saya tidak lagi boleh bersama PPBM dan Dr Mahathir.

    Berikut adalah 14 tuntutan sulit Bersih iaitu:

    1. Anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

    2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    3. Kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.

    4. Tidak perlu dicatatkan dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa dia beragama Islam.

    5. Orang bukan Islam tidak perlu menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

    6. Salah seorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

    7. Orang yang bukan Islam dan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusaka selepas kematiannya.

    8. Kerajaan hendaklah mempunyai dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana dana yang dikhaskan untuk masjid.

    9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

    10. Bible dalam bahasa Melayu dan Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

    11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

    12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenar untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

    13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya juga digunakan untuk keperluan orang bukan Islam.

    14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

    BERSIH juga sangat akrab dengan tuntutan yang diperjuangkan oleh COMANGO (Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process) yang melibatkan 54 NGO pada tahun 2013 dulu. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah membentangkan usul Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah atau RUU 355 di Dewan Rakyat pada 6 April 2017 dan ianya dicemari dengan gangguan oleh Lim Kit Siang, Golbind Singh Deo dan Lee Boon Chye. Ini menampakkan bahawa umat Islam akan ditindas di bawah PAKATAN HARAPAN yang didominasikan oleh DAP.

    Isu derma politik RM2.6 billion dan 1MDB adalah propaganda Dr Mahathir yang menggunakan Sarawak Report untuk menabur fitnah. Dr Mahathir pernah berpesan kepada saya supaya sentiasa bercakap benar walau tidak disukai oleh orang lain. Hari ini saya memilih untuk terus bercakap benar walau tidak disukai oleh Dr Mahathir sendiri.

    Saya mengumumkan keluar dari PPBM pada 16 September 2017

    Anina Saadudin
    EMPIRICAL MALAYSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke?boleh caya ke sibiawak ni

      Delete
    2. Minah ni lagi merapu..puok umno ni klu tak main kisar isu agama,bangsa aku rasa lama dah bungkus kt malaysia.

      Delete
  11. DRAMA PENDEK ATUK.. TERHARU CUCU TENGOK..
    Sama sama kita tengok video ini pula. Jangan sekadar terpengaruh kepada sebuah propaganda yang bermain dengan emosi dan simpati semata-mata.

    Semua itu untuk melindunggi segala kejahatan yang ramai orang tidak tahu selama ini. Saksikan ;

    KREDIT VIDEO : https://www.facebook.com/barisanm3rdeka/

    ReplyDelete
  12. INDIVIDU KISAHKAN KLCC PROJEK MAHATHIR SAPU UNTUK KELUARGA (VIDEO)

    Nampaknya legasi yang dibanggakan oleh penyokong Tun Mahathir banyak juga kisah belakang tabir yang tidak diketahui oleh rakyat.

    Namun seorang individu bertaraf veteren yang bernama Ruslan Latiff telah sedikit memberi pencerahan berkenaan kisah belakang pintu hal KLCC ini.

    Menarik juga kerana Tun Mahathir dikenali dengan hal kronisma dan nepotisma dan atas sebab itu telah bersungguh-sungguh mahu menarik dan mengalihkan tumpuan rakyat dari dirinya kepada Datuk Seri Najib.

    Apapun sila pembaca lihat sendiri video iringan di bawah ini:-
    http://www.tv14.my/2018/04/29/veteren-dakwa-klcc-projek-mahathir-sapu-untuk-keluarga/

    ReplyDelete
  13. Siapakah yang sponsor kempen pilihanraya Dr Mahathir dan Pakatan Harapan (PH) ?
    Inilah persoalannya apabila kita merujuk kepada kenyataan Mokhzani Mahathir yang disiarkan oleh The Edge Markets.

    Anak kedua Mahathir, yang ikut serta berkempen di Langkawi bersama ibubapanya mendakwa bahawa BN telah melupakan hari-hari ketika parti itu ‘mencari bantuan untuk membiayai kempen parti tersebut’.

    "Pada masa itu, mereka tahu bagaimana untuk meminta bantuan saya dan saya membantu mereka tetapi kini mereka telah melupakannya," katanya.

    Mokhzani mungkin lupa bahawa ketika beliau ‘membantu BN’, bapanya adalah Perdana Menteri atau pun masih aktif dalam politik walau pun sudah bersara.

    Ironinya,
    a. Apakah parti UMNO/BN tidak mempunyai sebarang jasa walau secuit pun hingga membolehkan Mokhzani berstatus antara 50 orang terkaya di Malaysia dengan nilai bersih US $ 380 juta?
    b. Jika ada, kenapakah Mokhzani hanya mengungkit sumbangan beliau sahaja tanpa mengatakan jasa UMNO/BN kepada beliau?
    Jika ada, nanti ada pihak yang akan melabel beliau sebagai orang yang tidak mengenang budi dan sebagainya.

    Dan apabila ditanya, Mokhzani enggan pula mengulas sama ada beliau membiayai kempen pilihanraya PH.

    Logiknya, jika sebelum ini ada pembiayaan daripada beliau, kali ini berkemungkinan ada juga pembiayaan beliau tetapi kepada pakatan pembangkang?

    Dan siapa pula yang membiayai kempen parti DAP? Pemaju-pemaju tanah? Yahudi?

    Setelah 2 tahun, Kit Siang jelas berbohong kononnya 'peguam DAP akan mulakan prosiding dalam satu atau dua hari lagi tentang isu parti cauvinis DAP ditawarkan dana sebanyak USD300 juta oleh Israel untuk PRU13 dan juga pemimpin DAP dilatih oleh pakar perisikan Israel untuk menjadi pakar strategik'. Kenyataan beliau itu adalah pada 2 Januari 2016.

    Untuk rekod, pada bulam Mac, majalah Forbes mengatakan bahawa Mokhzani adalah di antara 50 orang terkaya di Malaysia dengan nilai bersih US $ 380 juta.

    The Edge Markets pula melaporkan Mokhzani mempunyai kepentingan di Sapura Energy. Pada bulan November tahun lepas, Mokhzani yang menjadi pemegang saham utama dalam syarikat minyak dan gas Khasera Baru Ltd, telah menjual 387.97 juta saham bernilai RM577.46 juta, meninggalkan kepentingan hanya 220.03 juta saham atau 3.67% di dalam firma tersebut.

    Syarikat pengurusan aset persendirian miliknya, Kencana Capital Sdn Bhd masih memegang 0.08% dan 0.16% lagi kepentingan ekuiti dalam Sapura Energy, dan 0.16% kepentingan ekuiti.

    Mokhzani Mahathir boleh mengabaikan komen pemimpin Barisan Nasional (BN) mengenai kekayaannya semasa kempen pilihan raya ke-14 tetapi rakyat turut mempersoalkan kekayaan beliau dan keluarga Mahathir Mohamad.

    Malah, pemimpin-pemimpin pembangkanglah yang paling banyak dan kerap membangkitkan isu ini. Ada yang melabelkan Mahathir sebagai kepala perompak, hantu nombor 1 Malaysia, keluarga kaya raya, kronisme melampau dan merompak bilion ringgit wang rakyat. Gelaran ini diberikan oleh Anwar Ibrahim, Rafizi Ramli, Mat Sabu dan juga puak DAP.
    Media juga telah melaporkan kecaman Kit Siang kepada Mahathir iaitu:
    "Kesan buruk Mahathirisme yang lain, biar saya (Kit Siang) senaraikan antara yang paling ketara,
    a. Terjejasnya kebebasan badan kehakiman dan prinsip kedaulatan undang-undang.
    b. Merosotnya keyakinan pihak di dalam dan luar negeri terhadap kecekapan, mutu profesionalisme dan integriti institusi-institusi negara yang utama.
    c. Kemerosotan sistem pendidikan yang dulunya bertaraf antarabangsa – di peringkat sekolah rendah, menengah dan pengajian tinggi; dan
    d. Berleluasanya korupsi, kronisme dan penyalahgunaan kuasa di jabatan politik tertinggi.
    Maka, apabila puak pembangkang beria-ia bekerjasama dengan 'kepala perompak' yang mereka sendiri gelarkan, rakyat Malaysia terutamanya penyokong DAP telah ditipu bulat-bulat oleh mereka.

    Rakyat sudah muak dengan putar belit dan pembohongan pembangkang serta akan menolak PH pada PRU14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi bodoh!! Ulas ikut tajuk bolehke? Dahla bapak ko bodoh, turun kat anak pulak!!!!

      Delete
    2. Itu la prgai bani melayu umno...org kaya sikit timbul hasad dengki.cari la duit sendiri.tak payah harap brim sgt

      Hahahahaha

      Delete
  14. 28 APRIL: Calon PKR Batu Tian Chua boleh mengemukakan petisyen bantahan di mahkamah berikutan ketidakpuasan hati apabila kertas pencalonannya ditolak.

    Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Mohd. Hashim Abdullah berkata, pihaknya akan akur dengan apa juga keputusan yang dibuat oleh mahkamah kelak.
    Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah bercakap pada sidang media berhubung proses penamaan calon dan PRU14 di Menara SPR

    “Kalau tak puashati boleh kemukakan di mahkamah, kita tengok dahulu apa keputusannya,” katanya pada sidang media, Sabtu.

    Mengulas calon PKR di DUN Rantau, Dr Streram Sinnasamy yang tidak dibenarkan masuk ke Dewan Sri Rembau untuk mengemukakan kertas pencalonannya, Mohd Hashim berkata, beliau sedang menunggu laporan itu.

    Mohd Hashim berkata, beliau perlu mendapatkan laporan daripada pegawai pengurus yang bertugas terlebih dahulu sebelum mengulas.

    “Jika mereka tidak berpuas hati, mereka juga boleh mengemukakan petisyen,” katanya.

    ReplyDelete
  15. Suruhanajib Penyangak Rakus..
    Moga kes dhakimi secepat mungkin.. kalo x nilh penguasa melayu zaman gila zalim yg mempertahankan parti melayu lahap x bermaruah x bermoral x berakhlak x berakal x bertamadun..xda nilai2 kemanusiaan...xda nilai2 ajaran Islam..xda aqidah..xda nilai demokrasi..penguasa terikat parti melayu umno x bernilai sesen pun..lingkuplh hendaknya umnobn selepas ini..maka dgn itu..
    Lawan tetap lawan!!

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan jerat dikenakan SPR untuk menidakkan peluang pengundi2utk mengundi di PRU 14 kali ini. Ini kandungan berita yg sedang viral.

    At PACA briefing today, rules changed - voting time is from 8am to 5pm only.

    All voters have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran , the voter will not be allow to vote.

    Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to stealmore rakyat votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.

    Viral kan supaya pengundi2 berwaspada tidak hilang kelayakkan mengundi yg dipasang jerat oleh SuruhanJaya Penipu Rakyat Msia danpengundi2 hendaklah tiba seawalnya untuk mengundi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patutla ye ye x nak suhakam monitor election, something up their sleeves!!! Klu hak rakyat dinafikan, nantilah akibatnya!!!!

      Delete
    2. PH perlu fikirkan cara mahu periksa jika ada CCTV kamera rahsia di ceiling tempat memangkah undi.

      Kalau ada yang gambar nya di relayed to a secret Umno/Bn monitoring centre, mereka akan dapat tahu bila sampai masa undi Umno/Bn sudah cukup untuk menang, di beri arahan supaya pihak yang mengawal kemasukan pengundi ke tempat mengundi itu di tutup, atau di lambatkan kemasukan pengundi dengan berbagai helah, tak kira berapa panjang pengundi yang beratur belom mengundi.

      Jangan underestimate "Dirty Tricks Department" depa.

      Jangan fikir tak mungkin depa berkahut dengan perkhidmatan risik atau secret intelligence kominis China. Macam puak Donald Trump buat dengan puak Intelligence Service Russi, hingga ada "special investigation on collusion wiith Russia" di US sekarang.

      Delete
    3. Ingat, sudah di ketahui umum bahawa sepandok2 dan bendera2 Umno/Bn ada tanda cap di kilang di Kominis China.

      Ingat, Kominis China mesti mahu membantu Najib menang sebab banyak tanah di benar nya di jual kapada Kominis China sehingga menjejas kedaulatan negara, kata Tun Mahathir.

      Ingat, ECRL punya anggaran dulu nya ia lah RM35 bilion tapi yang di tanda tangani ia lah RM55 bilion. Tahu saja le ke mana RM20 bilion itu pergi.

      Ingat, CCCC syarikat Kominis China yang begitu besar pun di kecualikan dari GST masakan rakyat yang berpendapatan rendah kena bayoleh teka lah ke mana pergi nya "savings" yang CCCC itu dapat dari nya.

      Ingat ...

      Ingat ...

      Delete
  18. Woi umnobn..

    Korang cakap korang disayangi rakyat. Korang cakap korang kuat.

    Tapi apasal nak menang cara menipu?
    Lawanlah secara jantan, adil dan berhemah. Baru kemenangan itu lebih bermakna dan berkah!

    Menang cara menipu itu hanya untuk orang2 yang takde MARUAH tau tak? Lagipun nak takut apa? Kan rakyat sayang dan sokong korang. Jadi apakejadahnya nak menipu?

    Lawan korang pun bukannya kuat sangat. Ketua diorang pun baling gelas tak pecah. Pondan betul la korang...no balls. Sebijik macam ketua korang si kepit pencuri tu.

    Kah kah kah

    ReplyDelete
  19. Setuju dan sokong amat sangat MAHKAMAH "Sepatutnya" KEPUTUSAN SEGERA DALAM KES BATU DAN RANTAU, BUKAN SELEPAS 9 MEI.

    Saya tukar perkataan itu kapada "Sepatutnya", mahukan lebih kuat tekanan nya. Bermakna, tak patut jika tak buat segera.

    Saya harapkan majoriti pengundi dah begitu bosan dengan keadaan di negara ini di bawah Najib/Umno/Bn sehingga mereka buat saperti di Philippines - undikan Presiden yang di ketahui lakukan tindakan2 yang berupa "extra judicial". Tembak mati pengedar dadah dsb nya.

    Tapi di Malaysia PH tidak akan buat apa apa "extra judicial", tidak akan mencuri, merompak dan melanun wang di khazanah negara, saperti di lakukan berkaitan 1MDB.

    ReplyDelete
  20. Mana dia FuckTun, yg konon nya hebat
    Hari ini tidak ada ker, nak gebang lebat
    Teringin mau tengok muka ini musibat
    Dah lama juga dia ini hamba tak sebat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. "tengok muka ini musibat" -

      muka kamu ke?

      Delete
  21. Tian Chua dungu ini buat apa nak meradang
    Apek pemuja penjubor ini, elok jer ditendang
    Time PRU13 dulu, SPR dah telepas pandang
    Akui jer hakikat, dia pesalah undang-undang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Begitu baik dan membina (constructive) syur Tengku Mmahkota Pahang -

    Jadikan PRU14 sebagai pentas penyatuan - Tengku Abdullah

    Tak macam TMJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bercakap cara biadap, seperti Nazi Aziz, walau pun Nazri tidak mencarut.

      Walau pun saya tidak suka Nazri, tapi saya sokong kata kata dia "royalty should not dabble in politics", seperti di laporkan Malay Mail Online:

      Who said I’m God, Nazri asks Johor prince as spat blows up

      Tourism and Culture Minister, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz indicated he would not be cowed by the Johor crown prince’s biting response to his criticism.

      KUALA LUMPUR, June 15 — Datuk Mohamed Nazri Aziz declared tonight that he would not be cowed into submission by the Johor crown prince’s biting response to his criticism, saying he had as much right to voice his opinion as the royal does.

      Acknowledging HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim’s reminder to him that he was “not a God from the heavens”, Nazri pointed out to the young prince that he had neither declared himself a God nor has masqueraded as one to the public.

      “I want to reply to him that I never said that I’m God. I’m a Muslim and my God is Allah,” he told Malay Mail Online tonight.

      “I am answerable to the rakyat and to the system. So I won’t back down. I believe that I am right,” he added.

      Nazri went on to remind Tunku Ismail that in a constitutional monarchy like Malaysia’s, members of the royal family should not dabble in politics.

      “The royalty is above politics. I don’t think that I’m wrong... we’ve practiced this system since Independence. Until and unless we change it, this is my position,” he said.

      Nazri added that he would not have criticised the prince if the latter had not insinuated that Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was guilty in the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) scandal.

      Explaining this, Nazri pointed out that Tunku Ismail had alleged that Najib had “everything to hide” when the latter commented on the prime minister’s no-show at the recent “Nothing To Hide” forum.

      The Johor royal had on June 5 weighed in on the “Nothing To Hide” forum that was cancelled at the last minute before a face-to-face confrontation between Najib and his harshest critic Tun Dr Mahathir Mohamad over the prime minister’s controversial 1MDB project.

      In his comment then, Tunku Ismail had said that inviting someone who allegedly has “everything to hide” to such a dialogue session would obviously result in a no-show.

      He also said that those entrusted with the responsibility to answer to issues of national interest should not lay blame on the public if they lose their support but should ponder the reasons for such a loss.

      Nazri later told the crown prince to stay out of politics, and was quoted saying in a Malaysiakini report last Saturday that “we will whack him”.

      https://www.malaymail.com/s/915959/who-said-im-god-nazri-asks-johor-prince-as-spat-blows-up

      Delete
  23. Pencalonan calon PKR mmg telah dirancang utk ditolak semenjak dri awal lagi. RO (returning odfice) adalah ketua penerangan umno Rembau!!! Pas masuk mmg sengaja tidak dikeluarkan kpd calon pkr sehingga lewat ptg sblum penamaan calon, barulah diberitahu bahawa beliau perlu mendapatkan pas utk masuk! Bila beliau pergi utk mendptkan pas, pejabat spr telah ditutup dan beliau diberitahu boleh mendapatkannya semasa penamaan calon dan kita tahu selebihnya apa yg berlaku!!

    Napmk sgt ini adalah pre orchestrated effort utk memberi kemenangan percuma kpd tok mat.

    And, what the hell is happening with spr? Ketua penerangan umno jadi RO?? Elok sajer letak najib jadi pengerusi spr!!! Apa bezanya??

    So, bila ada perancangan sebegini, sudah tentu dari legal aspect mereka dah kaji dan tentunya keputusannya nanti keputusan akan berpihak kepada mereka no matter how ridiculous it looks!! Jgn harap ianya akan berpihak kepada pakatan, tambah2 lagi sebelum 9hb May kerana akan memberi imej buruk kpd spr secara formal!!! Itu tidak akan berlaku!!

    Mmg dah diduga dri dulu najib akan berbuat apa saja utk menang. Sambil berusaha, kita panjatkan doa supaya kezaliman ini dpt ditumbangkan dgn pertolongan Allah!!

    ReplyDelete
  24. FuckTun cuba nak lagak mcm Zorro
    Atau nak jadi adiwira ala Robinhood
    Mcm ni ker puak haprak punya hero
    Kejora mencabar tidak berani sahut

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Robinhood bukan adiwira, tapi folklore hero!!! Bodoh!!!

      Delete
  25. FuckTun ni Matdey punya lembu
    Dgn DAP sanggup dia diperkuda
    Kelmarin kemain, dia mari serbu
    Hanya berani bila Kejora tak ada

    Kah kaahh kaaahhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing jho lo dah masuk menyalak!!!

      Delete
  26. FuckTun bingai terus diam terpaku
    Mau lawan Kejora, diia tak berdaya
    Mana dia yang dikata penulis buku
    Kalu buku hutang boleh le percaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lapar ke jing?? Tuan ko x bagi makan lgi ke? Siannn!!!

      Delete
    2. Hai...morning Mekcy Golok...

      Pekhabar.. sawa dee karp..
      Pehal ni, ko banyak cakap?
      Hari ni udah pakai mekap?
      Jaga2 nanti kena tangkap!


      Kah kaahh kaahhh kaaahh

      Delete
  27. Konon boleh tumbang kan partii dacing
    Tapi dicabar, dia tidak berani nak keluar
    Seakan-akan mcm ada berbau hancing
    Rupanya FuckTun terkucil dalam seluar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

    ReplyDelete
  28. Petition signatures surpass 55000 after Tian Chua's disqualification
    The Star Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disqualification of Malaysian opposition candidates sparks uproar
      TODAY ONLINE

      Delete
    2. Batu, Rantau by-elections on the cards?

      Former EC deputy chairman Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar said the PKR vice-president ought to have been allowed to contest based on the court decision which saw Tian Chua contesting GE13 on May 5, 2013, when he succeeded in defending the federal territory parliamentary seat of Batu.

      Wan Ahmad was commenting on Tian Chua’s disqualification on a “live” television talk show by Bernama News Channel — Ruang Bicara

      Delete
    3. Alaaaa...apa ada heran dengan signatures yang mencecah 55 ribu tu...bukan boleh tukar keputusan muktamad yg telah dibuat oleh SPR tu. Hanya mahkamah saja yang ada kuasa dalam hal ni. Tunggu ajelah lepas PRU ni, barulah boleh citer nanti. Ambik cth, Deklarasi rakyat yang kononnya ditanda tangani oleh berjuta rakyat yg menyokongnnya..tengok apa jadi..dah buang ke dalam tong sampah ajelah. Bila Madey bawak jumpa Almarhum YDPA, dia ingat YDPA akan sokong..Pooodah, siap kena sound kaw2 lagi oleh baginda. Sebenarnya PH dan yg sewaktu dengannya ni memang suka sangat cari publisiti murah, khususnya bila hari mengundi semakin hampir. Isu yg kecik diperbesar2kan...making a mountain out of a mole hill. Tujuannya takde lain lah tu..meraih undi simpati dari rakyat. Ini taktik lapok depa semua sejak azali lagi..sebab tulah rakyat dah tak heran lagi sandiwara rutin mereka ni..dah boleh baca jalan citernya tu.
      Sepatutnya sebagai ahli politik yang matang , berpengalaman dan berjiwa besar, calon2 PH yang telah dibatalkan penamaan mereka ni bersikap gentleman dan menerima keputusan SPR tu dengan berlapang dada dan berjiwa terbuka. Jadikan apa yang berlaku sebagai pengalaman dan pengajaran yang amat2 berharga dalam karier poltik mereka. Ingatlah..It's not the end of the world kalu tak dapat bertanding masa ni, kan PRU15 pasti akan datang lagi..kan masih ada [eluang untuk bertanding, itu pun kalau parti masih mencalonkan depa lagi, kalau tak..jadiklah calon bebas pulak macam Azwan Ali. Yang paling penting, pastikan kecuaian 'bodoh' lagi simple macm ni tak berulang lagi pada masa2 hadapan. malulah pada orang kampung...nama aje ahli poltik tapi tak tau peraturan dan undang2 nak jadi calon bertanding dalam PRU !!!!!

      Delete
    4. Eiiii bodohnya ko gn! Apsal ko ni bodoh sgt hahh!! Ish! Bodohnya manusia nama gn ni! Perkataan bodoh tu pun malu kat ko! Sbb ko ni lebih bodoh dri perkataan bodoh tu sdiri!! Bodoh, bodoh yg teramat sgt ko ni. Mak ko sdiri pun x sanggup tgok kebodohan melampau ko ni!! Eiii bodohnya ko ni bodohhh!

      Delete
    5. Eiiii bodohnya ko Mcay! Apsal ko ni bodoh sgt hahh!! Ish! Bodohnya manusia nama Macy ni! Perkataan bodoh tu pun malu kat ko! Sbb ko ni lebih bodoh dari perkataan bodoh tu sdiri!! Bodoh, bodoh yg teramat sgt ko ni. Mak ko sdiri pun x sanggup tgok kebodohan melampau ko ni!! Eiii bodohnya ko ni bodohhh! Kebodohan dan kebangangan kau dah melantun2 sampai ke langit ke 7 pulak lah...heran kan, rupanya masih ada lagi orang yg bingai macam ko ni kat Msia..aku ingat semua cai2 PH bijak2, rope2nya telahan aku tersasar jauh bebbb!!!!!

      Delete
    6. Geng Najib ...benarkah almarhum YDPA Sultan Abdul Halim ada sound Mahathir kaw2 ??

      Kamu ni kalau pasal mensensasikan cerita ..serah kat kamu .

      Benarkah PH suka membuat publisiti murahan ?

      Bagaimana dengan Najib , berstatus caretaker PM pun terus terusan memperbodohkan orang dengan menabur dedak . Hari ini , 30hb April , 60000 pekerja DRB Hicom dapat dedak khas 500 ringgit sorang . Mungkin ia termasuk diri kamu .

      Saya masih sangsi yang kamu tu pekebun sawit .. haaa...haaaa..
      Mungkin berpokokkan batang sawit sebatang macam Isa Samad ..tapi masuk juta2 .

      Delete
  29. FuckTun dikalahkan oleh Kejora tampan
    Dia bersedih pilu, air mata pun mengalir
    Penulis buku tak berani ke dtg ke depan
    Apa tuan hamba dah kecut batang pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

    ReplyDelete
  30. Pasti mlm ni FuckTun tidor tak nyenyak
    Dia pun kini udah tak lagi cakap banyak
    Terok bebal tua ni kena tibai dan lanyak
    Rasa ler akibat buat Kejora naik minyak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

    ReplyDelete
  31. EC head Hashim in Bersih's 'Hall of Shame'
    Free Malaysia Today

    Tapi dia ada kepala ke?

    Atau ada gunakan kepala dia dalam urusan Pru14 ke?

    ReplyDelete
  32. FuckTun ini khabarnya otai pakatan
    Tapi dia cabut lari bila kena gempar
    Keluar le berlawan kalu anak jantan
    Batang butoh, kat mana kau lempar

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete
  33. FuckTun dah jadii mcm kera duku
    Mulut terkuncii, diam, kelu & kaku
    Dia buat bodoh je, kena tibai paku
    Mcm ni ke yg konon penulis buku

    Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

    ReplyDelete
  34. Malaysia election: Artist fights back against Najib Razak's attempts to make life difficult for opponents

    Blog ABC Online (blog)

    ReplyDelete
  35. FuckTun kelmarin, kemaiin membebel sakan
    Tapi bila Kejora muncul jer dia terus tertekan
    Kini udah menggigil mcm org yng kesejukan
    Pelir ko cincang je le, lempar kasi itik makan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadoiii! Bising btul anjing bapok sekor ni dok menyalak pepagi bute ni!! Nak rilek2 minum capucino pun x tenang dgar salakan anjing bapok kurap kena hiv sekor ni!! Mana laaa tuan dia pegi x bagi mkaan kat anjing kurap, sopak, siplis gigi jonggang, sekor ni!!! Bising btul!

      Delete
    2. Ki ki kik..Mekcy bapok Siam iblis
      Merapu jer, tak reti apa mau tulis
      Rumah urut tutup, kini dia muflis
      Jubor dah tak laku sbb ada siflis

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete

  36. Malaysia election: Opposition billboard depicting Najib and wife taken down

    The Straits Times

    ReplyDelete
  37. Mana dia sembunyi ni FuckTun mulut busuk
    Lihat pantun2 Kejora, hatinya bagai tertusuk
    Tak diduga, Kejora nak amuk spt kena rasuk
    Menggeletar dia terus tak berani lagi masuk

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  38. Nampak nya sudah teruk si Hadi yang Najib coba pegang tangan hingga nyaris ditangkap berkhalawat ini -

    Mohd Amar kata Hadi mimpi Nik Aziz berkaki sebelah

    Langsung tak hormat lagi kapada Nik Aziz yang dulu dia hormat amat sangat.

    ReplyDelete
  39. Rakyat tersangat2 heran dengan tuduhan Madey bahawa ada unsur2 sabotaj oleh pihak tertntu yg nak menghalangnya bertanding di Langkawi tu. Semlam, KP Jabtan penerbangan awam dah kuarkan stement bahwa kerosakan pada roda pesawat yg dinaikinya tu adalah kerana masalah teknikal. Siasatan yg dilakukan oleh pakar2 dari DCA mengesahkan perkara tersebut.
    Rakyat tak paham kenapa Madey dah buat tuduhan tu , mendahului hasil siasatan pakar. Dia ni pernah keje jadi aircraft maintenance ke dulu??? Setau rakyat, dia melantik kroni2nya dalam MAS tu dulu..adalah kan. Kemudian dia tuduh ada tangan2 ghaib yg menghalang rakan2nya meminjamkan pesawat padanya utk ke Langkawi. Eeeeeh..kalau orang taknak pinjamkannkau pesawat mereka, iti hak dia oranglah..apasal pulak kau nak paksa2 mereka..dulu, bolehlah orang nak dengar cakap kau..tapi sekarang kau ni dah jadik nobody, sapalah nak respek kau lagi. Terimalah hakikat tu walaupun pahit untuk ditelan. Takde faedahnya pun kalaunad orang nak sabotaj kau...mereka dah tau bukannya kau ada peluang untuk menang pun di Langkawi tu. Jangan ingat sambutan hebat yang diterima dari warga Lnagkawi tu sebagai petunjuk sokongan kuat mereka pada kau, itu semua adalah superficial aje..bersifat luaran. Depa semua nak bagi kau syok sikit sebelum menendang kau keluar. Kalau ikut kajian oleh penganalisa2 politik non prtisan negara, trend semasa menunjukkan 90.5% sokongannwarga Langkawi masih kukuh dengan BN dan Dato Nawawi..manakal selebihnya tu menyokong PH. Agak2nya..boleh menang ke kalau berpandukan pada dapatan kajian sahih tu...hanya orang2 yg tak waras dan buta politik aje yg masih mengatakan ya. Tak caya..tengok ajelah kat youtube walkabout Madey di Pasar awam kuala Langkawi semalam..berapa kerat saja yang datang untuk bersalaman dan menegur kau. Ada pulak yang terus melarikan diri dari tempat tu ataupun berpaling muka ke arah lain bila kau mengampiri mereka. Yang ramai berswafoto dengan Madey hanyalah kaum cina..orang melayu buat tak tau...buat dono aje kehadiran kau. Jadi betullah telahan penganalisa2 politik di atas yg mengatakan, Madey telah melakukan kesilapan yg amat2 besar bila memutuskan untuk bertanding di Langkawi ni..tak musatahil pulau legenda Mahsuri ni bakal menjadi saksi terkuburnya karier politik Madey untuk selama2nya di persada poltik Msia...tarikh keramat 9 Mei akan dikenang dalam sejarah negara sebagai titik akhir perjalanannya dalam politik nasional..yakinlah kengkawan semua, ini bukan fake news !!!!!!

    ReplyDelete
  40. Dah pakai nama lain pulak, si Kejora.

    Apa hal pun, saya mahu keluarkan berita yang sepatut nya melemahkan semangat PAS yang Najib coba rapati untuk Pru14.

    Pemimpin penyokong bukan muslim PAS Kedah masuk AMANAH

    Beberapa anggota Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kedah menyerah borang menajdi ahli Amanah pada satu ceramah di Taman Derga Jaya, Alor Setar, Kedah.


    ReplyDelete
  41. AWAS !!
    Budak Budak Dilarang Masuk !!
    Jom Terjah >>> KLIK SINI !! <<<

    ReplyDelete
  42. Benda y dah berlaku kite tak boleh ubah saya yakin kite kene kerja keras dlm family kite pengaruhi dulu pangkah PH saya satu family besar semua ubah kali ni. UMNO mmg sudah jauh terpesong .saya yakin dengan dengan sokongan parti warisan sabah y kiat sekarang dan family 2 saya y berubah secara senyap insyallah PH akan menang. Pecaya lah umno ambik 6 kerusi PH kali ni ni 9 hb kite kasi dia 6 kerusi tu je lain2 jangan. Insyallah allah hu akbar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...