Saturday, 28 April 2018

TERIMA KASIH SPR....


Sebaik tamat proses penamaan calon, SPR sekali lagi mengundang kecaman yang tidak sedikit daripada orangramai berikutan beberapa tindakan badan pengendali pilihanraya itu yang dilihat kurang adil, berat sebelah dan seperti tanggapan biasa - mahu memberi kelebihan kepada UMNO dan BN.

Kes pertama - calon PKR di DUN Rantau ditolak pencalonannya kerana tidak membawa pas masuk yang dikeluarkan oleh SPR sehingga beliau tidak dibenarkan memasuki dewan untuk menyerahkan borang pencalonan.

Akibatnya, Mohamad Hassan, Menteri Besar sementara Negeri Sembilan, telah diisytiharkan menang tanpa bertanding.

Apakah pas masuk itu suatu syarat yang sangat wajib untuk memasuki dewan bagi menyerahkan borang pencalonan untuk bertanding dalam pilihanraya?

Apakah tiada budi bicara langsung, walaupun borang pencalonan berserta resit wang deposit dan  pencadang serta penyokong sudah ditunjukkan kepada pegawai keselamatan?

Dalam waktu yang sama, bagaimana pula seperti yang didedahkan oleh Rafizi Ramli tentang calon Pakatan Harapan di Parlimen Tampin dan DUN Bukit Naning, Johor yang tiada masalah untuk memasuki dewan bagi menyerahkan borang pencalonan, meskipun tidak membawa pas masuk SPR?

Kenapa ada perbezaan peraturan di Rantau dengan dengan di Tampin dan Bukit Naning?

Kes kedua - tiga calon Pakatan Harapan iaitu di Penaga, Bukit Pasir dan dan Kuala Balah ditolak kertas pencalonan mereka kerana didapati telah muflis.

Tetapi, apa yang menghairankan, dua daripadanya iaitu Yaakob Osman, calon di Penaga dan Pizi Jihat, calon di Bukit Pasir, telah mengemukakan dokumen yang diperolehi daripada Jabatan Insolvensi sendiri yang bertarikh sehari sebelum 28 April 2018 yang mengesahkan kedua-duanya bebas daripada sebarang masalah bankrapsi.

Namun, dalam pemeriksaan terkini oleh SPR selepas mengemukakan borang pencalonan, tiba-tiba nama mereka disenaraikan sebagai seorang yang muflis dan dengan itu, pencalonan mereka telah ditolak.

Soalnya, bagaimanakah pemeriksaan di Jabatan Insolvensi  yang dilakukan sehari sebelum 28 April mendapati mereka tidak muflis, boleh bertukar menjadi muflis pada tarikh 28 April?

Siapakah punyai angkara semua ini?

Apakah memang proses biasa bagi SPR melakukan pemeriksaan sekali lagi, termasuk juga kepada calon-calon BN, meskipun dokumen daripada Jabatan Insolvensi yang mengesahkan tidak muflis, telah disertakan?

Tetapi, tindakan keadaan  yang paling ketara dan tidak boleh diterima ialah dalam kes ketiga apabila SPR menolak pencalonan Tian Chua bagi kerusi Parlimen Batu.

Tindakan SPR itu adalah berdasarkan keputusan mahkamah pada Mac lalu yang mengekalkan sabitan bersalahnya atas tuduhan menghina kehormatan seorang anggota polis dan mengurangkan dendanya kepada RM2000.

Peraturan yang menggugurkan kelayakan seseorang wakil rakyat ialah apabila mereka dihukum penjara tidak kurang 1 tahun atau denda tidak kurang RM2000.

Penolakan kertas pencalonan Tian Chua agak pelik kerana pada pilihanraya 2013, beliau juga pernah disabitkan dengan denda sebanyak RM2000, namun ketika itu SPR tidak pula menolak kertas pencalonannya.

Apakah SPR pada 2013 berbeza dengan SPR pada 2018?

Lebih daripada itu, ketika Tian Chua dijatuhi hukuman denda sebanyak RM2000 pada 2011 itu, Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia pada waktu itu menegaskan, hukuman tersebut tidak menjejaskan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Batu.

Bagaimanakah Tian Chua yang dihukum denda sebanyak RM2000 pada 2011 dan tidak dilucutkan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen, malah dibenarkan bertanding pada 2013, tetapi atas denda dengan jumlah yang sama pada Mac 2018, tiba-tiba tidak dibenarkan bertanding pada April 2018?

Selain itu, jika benar beliau tidak layak untuk bertanding, tidakkah SPR sedar tentang kedudukan Tian Chua yang tidak digugurkan kedudukan sebagai Ahli Parlimen Batu apabila dikekalkan sabitan denda RM2000 oleh mahkamah pada Mac yang lalu?

Dalam bahasa yang mudah, apabila disebut seseorang itu hilang kelayakan apabila hukum denda tidak kurang RM2000, ia bermakna seseorang itu hanya hilang kelayakannya apabila didenda melebihi RM2000. Tepat-tepat RM2000 belumlah lagi hilang kelayakan.

Dalam hal ini, SPR sendiri nampaknya keliru tentang tindakan yang dilakukannya terhadap Tian Chua apabila Pengerusi SPR, Hashim Abdullah sendiri mencadangkan agar kes itu dibawa ke mahkamah, sambil menyatakan penolakan itu bukan penamat baginya.

Kenapakah SPR sendiri seolah-olah keliru, ragu-ragu dan tidak pasti dengan tindakannya?

Mengapa Hashim tidak bertegas dengan keputusan yang diambil oeh pegawainya terhadap Tian Chua?

Bagaimanapun, harus juga disedari bahawa PRU14 ini adalah detik penting sama ada perubahan dalam politik negara dapat dilakukan atau sebaliknya.

Jika tindakan terbaru ini, dengan sebelumnya SPR melaksanakan lakaran kawasan pilihanraya, tidak membenarkan penggunaan gambar Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim dalam bahan kempen serta tidak memberi kebenaran kepada Suhakam untuk memantau perjalanan proses pilihanraya, adalah antara langkah yang bertujuan memberi kelebihan kepada BN, ia juga sebenarnya boleh menjadi asas untuk  menaikkan lagi semangat rakyat ke arah cita-cita perubahan.

Ini kerana dengan apa yang dilakukan SPR  kali ini, khususnya dalam kes Tian Chua, rakyat secara majoritinya akan lebih membenci Najib, UMNO dan BN yang ditanggapi telah mempergunakan badan itu untuk kepentingannya memenangi pilihanraya.

Ia lantas dengan sendirinya menjadikan rakyat tidak ada pilihan lain lagi selain harus menolak BN di kotak-kotak undi secara lebih menyeluruh demi menghentikan amalan memperguna SPR itu.

Jika itu apa yang bakal terhasil pada 9 Mei nanti, ucapan berbanyak-banyak terima kasih harus diberikan kepada SPR. (ShahbudinHusin 28/04/2018)

53 comments:

  1. Replies
    1. Banyak calon-calon Pakatan telah disqualified dengan alasan yang tidak masuk akal dan munasabah. Di Negeri Sembilan contohnya, pasal tak ada pas masuk pun disqualified. SPR strict tidak bertempat. Lebih kepada menyalah guna kuasa. Boleh rujuk kenyataan rasmi Rafizi Ramli berhubung perkara kini telah viral.

      Tian Chua disqualified kononnya kerana telah dijatuhi hukuman oleh mahkamah. Padahal Mahkamah Tinggi dah maklumkan yang Tian Chua LAYAK bertanding. PRU ke-13 ada precedent case yang Tian Chua sememangnya layak pasal denda dia tak sampai tahap yang menyebabkan beliau hilang kelayakan.

      Tetapi nampaknya SPR lagi ‘arif’ dari hakim Mahkamah Tinggi. Tian Chua kononnya telah dijatuhi hukuman denda yang tak melayakkannya bertanding PRU.

      Anehnya tiada satu pun calon dari BN yang disqualified ketika penamaan calon seolah-olah semua calon-calon mereka mematuhi peraturan. Dan suci bersih seperti kapas. Status Umno yang diragui samada sah atau tidak nampaknya langsung tidak mendapat sekelumit perhatian oleh SPR.

      Umno telah TIDAK mengadakan pemilihan parti selama 5 tahun. Ini satu kesalahan yang serius. Ini boleh menyebabkan parti Umno boleh diisytihar haram dan ahli-ahli hilang kelayakan bertanding PRU. Anehnya SPR boleh tutup sebelah mata pasal isu besar ini.
      Beberapa calon Bersatu disqualified kononnya bankrap padahal pihak pengurusan parti dah berkali-kali semak dengan Jabatan Insolvensi. Jabatan Insolvensi sudah clearkan mereka bertiga. Nampaknya SPR lagi terror dari Jabatan Insolvensi bab-bab kebankrapan. Insolvensi kata tak bankrap, SPR pula kata bankrap. SPR melampaui kuasa yang ada pada mereka.

      Ini tidak lain dan tidak bukan adalah cubaan untuk mensabotaj calon Pakatan. Cubaan untuk ‘demoralize’ semangat calon-calon Pakatan. Rakyat di luar sana menjadi saksi tingkah laku SPR. Mereka lihat apa yang berlaku.

      Rakyat sudah muak dengan segala permainan dan taktik kotor kerajaan parti pemerintah. Mereka akan lahirkan segala ketidak puas hatian dan perasaan marah yang terpendam di peti-peti undi nanti. Sesungguhnya Allah SWT bersama-sama umatnya yang sentiasa dalam kesusahan dan sentiasa ditindas!...

      Delete
    2. Budi bicara dari SPR, Shahbudin sebut.

      Kepala Bapak SPR (pinjam kata2 Najib).

      Kalau dah berbulan bulan memikirkan, membincang, melaksanakan penukaran sempadan kawasan pilihan raya (re-delineation of electoral boundaries) untuk memberi kelebihan (advantage) kapada BN, mana tak otak depa dah mereng ke BN.

      Celaka SPR. Bawa malang kapada phak Pembangkang. Kalau mereng hingga gila, bagus, boleh di heret ke hospital gila setaf nya yang terlibat buat begitu.

      Bagus nya ia lah saperti yang telah di cadangkan beberapa pihak di Parlimen dll: jadikan SPR bertanggung jawab kapada Parlimen dan beroperasi di bawah arahan suatu Jawatankuasa bipartisan Parlimen, ia itu JK yang terdiri dari Wakil2 Rakyat parti pemerintah dan Pembangkang.

      Tapi, dalam suasana politik di Malaysia sekarang, nak tunggu idea itu jadi realti macam menunggu kucing bertanduk lah.

      Kepala Bapak Najib punya pasal.

      Delete
    3. Kes-kes ini blh dibawa ke mahkamah. InsyaAllah PH ambil alih kerajaan, pilihanraya kecil akan dibuat. Pd masa tu PH blh memastikan proses keadilan diperolehi.

      Delete
    4. WOW! d sini saja saya sudah nampak yg SPR akan d saman olih PKR n calun sendiri.
      jumlah saman nya sudah tentu berbaloibagi 'mangsa'.

      tak perlu juga bimbang kerana sebaik saja PH menawan Putrajaya nanti, semua kes2 'nanya' ini akan d perbetulkan.

      Insya'allah.

      Delete
    5. AIDCNews -28/04/18 –Parti Amanah Negara meluahkan kekecewaan dengan prestasi PKR berdasarkan penamaan calon wakil rakyat parti Keadilan itu hari ini.

      Sentimen kekecewaan Amanah itu diluahkan oleh wartawan pro-Amanah, Malaysia Dateline, Arif Atan.

      “PKR mengecewakan.

      “Apa masalah PKR ni sampai terlepas Dun Rantau? PH kena betul-betul siasat. Dah kena beli? Parti 20 tahun tapi calon tak bersedia macam PKR ni parti baru 20 hari wujud.

      “Dahlah tamak kerusi sampai ketepikan AMANAH dan PPBM. Di Shah Alam, satu kerusi Dun pun tak beri kepada PPBM. AMANAH jangan cakaplah. Memang PKR fikir dia sorang saja bagus. Semangat berkawan apa macam tu.

      “Parlimen Batu pula, kalau bagi pada AMANAH dah selesai, tiada masalah siap boleh sumbang kemenangan lagi pada Pakatan Harapan”luahnya dalam Facebook.

      Tambahnya, PKR hanya ghairah untuk merebut jumlah hantar calon PRU, namun tiada jentera akar umbi untuk bekerja khususnya memasang bendera.

      “PKR galak pekik nak ke Putrajaya tapi kerusi bolot sorang, lepas tu satu-satu buat hal bagi kemenangan percuma kepada BN.

      “Bendera jangan cakaplah. Tak usaha sungguh-sungguh nak melawan BN-Pas. Memanglah politik baharu tak perlu banyak pasang bendera, tapi kalau jalan utama, simpang lampu trafik pun tiada satu pun bendera PKR, apa cerita? Dah seronok dalam zon selesa sangat ke?

      “Dari Bukit Beruntung ke Kampung Baru, KL semalam iaitu Parlimen Hulu Selangor – Gombak – Titiwangsa, bendera PKR hidup segan mati tak mahu dengan permukaan jalan macam kena bom berlekuk berlubang di sana membahayakan nyawa penunggang motosikal.

      “Apa cerita geng kartel yang menguasai PKR ni? Mahu sabotaj PH?, “katanya lagi

      Delete
  2. Xpa hero kalah dulu... person laugh last laughtbthe best

    ReplyDelete
  3. Inilah demokrasi versi najib klepet! Habis semua benda nak diklepetnya. Piliharaya pun nampaknya x terlepas! Rakyat dah dirampas hak mereka!! Bukan setakat duit rakyat disakau, negara digadai, swkarang hak memilih rakyat dinafikan! Apalagi yg tinggal??? Taik jho lo jer yg berterabur jadi santapan macai @ anjing belaan najib.

    Sad day for malaysian! Kita dah boleh agak kemana keputusan akan memihak, bukan kerana undi tetapi kerana penipuan yg telah dan bakal dilakukan.

    Sambil berusaha, mari kita sesama berdoa kerana doa itu senjata org mukmin! Swmoga penguasa yg zalim tumpas!

    ReplyDelete
  4. Itu belum lagi usaha2 Najib yg lebih dasyat.
    Tengoklah apa dia akan buat lepas ini.
    Jika PH menang, semua pengkianat negara akan dihadapkan ke mahkamah, dilucutkan jawatan dan dimasukkan dlm penjara. Tunggulah habuan kamu semua.

    ReplyDelete
  5. Mulai sekarang hingga 9mei,tolong block semua penulis upahan UMNO Dan PAS..Mereka memang sial dgn tulisan sampah mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh...mana kejora ek? Pegi pekan sambut penamaan calon panglima bugis ke?

      Bosan pulak pantun dunguuu xde malam ni.bkan ape pun,sje suke ngok kejora membodohkan diri sendiri demi rosmah mansur dan panglima bugis

      Delete
    2. Bilaa hamba tiada, cai2 merindu
      Kerinduan caii2, hamba dpt hidu
      Tiada pantun Kejora, cai terkedu
      Tak ingat ke dekat Suman Hindu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
  6. Menang tanpa bertanding ???? Due to technical error as claimed ???

    Dimana lagi jika tidak dikawasan menteri paling idiot !!! Maka akan terlompat lompatlah si KJ saperti monyet di pokok pokok getah yang banyak terdapat di kawasan Rembau . Lompatannya akan lebih hebat dari yang di pertunjukkan olih si siamang ini tatkala memenangi jawatan ketua pemuda UMNO dulu !

    A very sad day to the Malaysian democracy . The winner is declared through manipulative instrument .

    ReplyDelete
  7. Ketua Umno bahagian Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata Sultan Johor Ibrahim Sultan Iskandar yang menitahkan beliau agar tidak bertanding sebagai calon bebas di kerusi parlimen berkenaan.
    "Sebagai bangsa Johor, saya akhirnya mengambil keputusan tidak bertanding atas tiket bebas setelah mendapat nasihat daripada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Johor.
    "Sebagai rakyat Johor yang setia kepada Rajanya saya patuh kepada titah Tuanku Sultan Johor kerana saya yakin sudah tentulah Tuanku memberikan nasihat itu atas kepentingan “Bangsa Johor," katanya dalam satu kenyataan malam ini.
    Beiau dalam pada itu mengambil kesempatan menjunjung kasih terhadap tuanku Sultan Johor di atas keperihatinan, tunjuk ajar dan nasihat beginda.
    Puad bagaimanapun enggan mengulas lanjut apabila ditanya apakah beliau telah dipanggil ke istana atau menerima panggilan dari Sultan Ibrahim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Respek jgk aku kat puad ni...utk kali ini.berani dedahkan punca sebenar beliau tak jadi bertanding di batu pahat. Mungkin ada seseorng yg amat berkuasa risau undi umno sendiri terpecah dua.

      Good luck puad..

      Delete
  8. SPR usahlah hilang maruah dan wibawamu.Usah biarkan Ketua Pegawai Pilihan Raya (R.O) yang biasanya bukan kakitangan tetap SPR buat tafsiran, persepsi, tanggapan dan keputusan sendiri.Apatah lagi sikap dalam hati ada sezarah berpihak boleh memakan diri R.0 itu dan isu yang berpanjangan. Sebagai individu yang pernah menjadi Ketua Pegawai Pilihan Raya PRU 1990 dahulu; kami termasuk saya selamat menjalankan tugas dengan selamat dan lancar walau akhirnya saya dikenakan "cuti tanpa gaji" dalam buku perkhidmatan kerana kelalaian pihak SPR W.P atau pihak lain yang gagal memberi surat perakuan CTG kepada majikan saya.Apakah pada zaman kecanggihan ICT kini SPR masih menghadapi kekurangan info?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau buat kesalahan dengan tidak ada niat jahat, lain lah.

      Tapi saya rasa kelakuan saperti melarang calon masuk kawasan pencalonan ha nya sebab tak pakai kalong anjing (dog tag) yang di sediakan SPR itu ada lah otak kecil, tidak gunakan budi bicara (discretion) langsung.

      Agak nya pegawai saperti itu punyai otak robot.

      Juga yang memutuskan calon PKR Tian Chua tak boleh bertanding di kawasan Parlimen Batu sebab dia punyai rekod hukuman mahkamah denda RM2,000.

      Masakan Tian Chua kata ada kes saperti itu yang di bawa mahkamah tak lama dulu tetapi Hakim membenarkan nya.

      Takkan lah tidak ada Pegawai Undang2 di SPR atau seorang Pegawai yang punyai pengalaman yang boleh di hubungi melalui "hotline" depa, yang tahu kes mahkamah itu dan menggunakan otak nya dan membenarkan Tian Chua bertanding.

      Banyak benar kes Kepala Bapak Najib di PRU14 dan akan berterusan. Sebab Najib dan kuncu2 nya memang Kepala Bapak Dia - itu kata2 Najib sendiri.

      Delete
    2. Ada berita mengatakan SPR di petang semalam mengatakan kes Tian Chua boleh di pertimbangkan.

      Kalau betul depa kata begitu, bukan kah dah terlambat nak pertimbangkan? Nasi sudah jadi bubur, suruh Returning Officer dan Pengerusi SPR makan bubur itu selepas di letak 1 kilo garam!

      Kalau pun boleh, bukan kah begitu susah nak adakan pencalonan semula, rugi tempoh untuk berkempen dsb nya.


      Delete
  9. Anything related to Najiss is cap ayam brand. Jom Malaysian lets boot out dacing n gang. Show them rakyat still hv the power and lets get rid of substandard service/ppl within the gomen. We have enuf of this stupidity.

    ReplyDelete
  10. Keldai di tepuk dia mengilai
    Konon rasa tepukan manja
    Terbukak dungu sehelai helai
    Mencarut baghal takde kerja!

    Semalam menempel berapa dapat
    Cukup ke belanja si Aci tua
    Orang takde dia nak lipat
    Carut langsung takde wibawa!

    Suman celebrity kerjanya penting
    Bukan macam si keldai ini
    Budak hingusan menghisap puting
    Dataran ke JB mana berani..

    Biol tak pandai si tua ganyut
    Pada klepto penjilat taik
    Rugi keldai nafas berdenyut
    Mati cepat alangkah baik!

    Bro Macy pun dibuat musuh
    Tiga orang keldai dah target
    Bila terkena keldai merusuh
    Ramai yg lepuk lagilah kaget!

    Sakit jiwanya teruk merapu
    Carut marut dah darah daging
    Elok berdepan kasi penyapu
    Seks maniac jantan ditonggeng!

    Sedangkan pembunuh dapat dicari
    Inikan pulak nama kojola
    Pakatan menang tunggulah hari
    Keldai ini nanti siapa nak bela?

    Bro Macy lupa nak cakap
    Keldai ni mudah nak tangkap
    Jalan kengkang muka tak lengkap
    Suara garau tapi bermekap!


    ReplyDelete
    Replies
    1. FuckTun tepi gantang punya melukut
      Dia ni pemantun wakil puak penjahat
      Si bingai ini mmg lah sangat penakut
      Dia berani keluar, kalu Kejora berehat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Pantun yng dia buat, tidak ada kualiti
      Tak tak mau mengalah, dia buat juga
      Mmg ternyata, nak buat dia tidak reti
      Herot senget, mcm burit naik tangga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun rasa nya ,sekolah tak tinggi
      Dia pun mcm kurang didikan agama
      Pantun dia mcm tapai tak cukup ragi
      Liihat pantun Kejora, baris nya sama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Pantun FickTun, serupa taiik diramas
      Baris panjang pendek, tersekat-sekat
      Pantun Kejora cantik tersusun kemas
      Panjang baris2 pulak macam disukat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Lawak giiler, kalu FuckTun buat buku
      Siapa mau baca, pantun bagai sialan
      Satu Msia, sepuluh buat pun tak laku
      Kedai surat khabar lama, ada le jalan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Mmg Kejora cekap berpantun madah
      Pantun2 dia buat kemas & sistematik
      Bukan saja bunyinya tersangat indah
      Baris2 rangkap tersusun amat cantik

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Kejora berpantun cekap mcm tukang
      Spt tiada tempat yng perlu diperbaiki
      Pantun FuckTun buat lintang pukang
      Baris2nya berserabut mcm bulu puki

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun ni anak ayam baru menetas
      Nak tunjuk lagak di blog cyber media
      Kemain, nak ajak hamba naik pentas
      Pentas joget sepadan ler dengan dia

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun kucing tua yng tumpul kuku
      Buat pantun mcm orng sasau sawan
      Kat dlm hatii nya, dia mmg mengaku
      Ckgu Kejora, tiada siapa boleh lawan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun bongkak tak nak mengalah
      Ingin lwn Kejora, dia ngelupor sakan
      Hai tolol bingai, ngko ngaku saja lah
      Dgn Kejora, nko mmg tak blh makan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun, telor pelir udah kian kendor
      Dgn Kejora, kerap dia ini makan kuah
      Hamba nasihat, baik lah ko berundor
      Sblm ngko parah dan hiilang maruah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
  11. Kenapa lambat nak bagi respon
    Kata hebat tapi Jee Bon
    Sudah ke buku tulis berhimpun
    Bajak wangkang,tak kemana pun!

    Kau dah tengok buku aku?
    Banyak pantun ada disitu
    Benda benar taknak mengaku
    Cerita lucah itu kau restu!

    Kojola ini spesis apa
    Benda betul dibuat buta
    Kerana dedak dia terlupa
    Tunggu hari Pakatan bertahta!

    ReplyDelete
  12. Ok..x apa..penamaan calon selesai..sikit punya hal spr sial..takut lg puak puaka ini celaka bikin hal..dwaktu mengundi serta kiraan keputusan..
    So..semboyan udah berbunyi..kita kelapangan kempen cari kemenangan ini kali..10 hr lg perubahan mau dkecapi. apa yg kalian mampu segala mcm bantu waima sebagai perayu..jom..turun bilik gerakan masing2..jom..Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
  13. For those who know the Malay Lawyer Azhar Harun, below is what he said about the disqualification of the candidates.

    Quote

    "Beberapa persoalan timbul hari ini berikutan dari penolakan borang pencalunan calun-calun Pakatan Harapan oleh Pengurus Pilihanraya.

    A)

    Calun Pakatan di Negeri Sembilan yang berniat untuk bertanding melawan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan telah dihalang dari memasuki tempat penamaan calun kerana tidak mempunyai pas calun.

    Peraturan mengenai pas calun ini tidak terdapat di dalam Peraturan-peraturan Pilihanraya (Perjalanan Pilihanraya) ("Peraturan Tersebut") 1981.

    Peraturan Tersebut menghendaki calun-calun menyampaikan borang pencalunan ditempat penamaan di antara jam 9 hingga 10 pagi. Calun boleh berbuat demikian dengan hadir sendiri dengan pencadang dan penyokongnya ataupun mana-mana 2 orang yang tersebut (calun sendiripun tidak perlu hadir mengikut Peraturan Tersebut).

    Peraturan 6A (1) memberi kewajipan kepada Pengurus Pilihanraya untuk "menandakan sempadan" kawasan penamaan di bawah jagaannya. Beliau juga hendaklah memastikan bahawa "tiada seorang pun selain calun dan pencadangnya dan penyokongnya boleh dibenarkan berada ditempat penamaan."

    Adalah terang bahawa Pengurus Pilihanraya WAJIP membenarkan calun, pencadangnya dan penyokongnya untuk memasuki tempat penamaan untuk tujuan penyerahan borang pencalunan.

    Sekiranya ditunjuk borang penamaan, akuan berkanun dan pengenalan diri calun atau orang yang berniat untuk menjadi calun, maka mengikut Peraturan Tersebut, beliau WAJIP dibenarkan untuk memasuki tempat penamaan.

    Keperluan untuk pas calun tidak dinyatakan di mana-mana di dalam Peraturan Tersebut.

    Apa-apa keperluan yang dipertanggungjawapkan terhadap bakal-bakal calun yang melebihi bidangkuasa dan keperluan Peraturan Tersebut adalah tidak sah dan mungkin hanya keperluan administratif semata-mata.

    Peraturan Tersebut wujud untuk menjamin bahawa proses demokrasi amnya dan khususnya proses penamaan calun berjalan lancar dan semua rakyat Malaysia yang berhak bertanding diberi peluang untuk bertanding.

    Oleh itu apa-apa peraturan haruslah ditaksirkan dan dilaksanakan dengan hasrat untuk menyenangkan bakal-bakal calun bertanding dan bukannya untuk menyusahkan dan membebankan bakal-bakal calun dengan syarat-syarat yang tidak munasabah dan tidak berkeperluan.

    The rules ought to be enforced to facilitate rather than to restrain or frustrate the process of democracy.

    Saya rasa penyekatan bakal calun-calun Pakatan di atas alasan tiada pas calun ialah bertentangan dengan prinsip demokrasi dan natijah Peraturan Tersebut.

    Tindakan itu tidak sah di sisi undang-undang dan pilihanraya ditempat berkenaan boleh dicabar melalui Petisyen Pilihanraya kelak.

    ReplyDelete
  14. B)

    Terdapat pula bakal-bakal calun yang ditolak pencalunan mereka kerana mereka didapati seorang bankrap.

    Sememangnya seorang bankrap tidak boleh menjadi calun. Tetapi terdapat kes di mana bakal calun telah menyemak sebelum ini dan mendapati beliau bukan seorang bankrap. Akan tetapi apabila Pengurus Pilihanraya membuat semakan pagi ini, didapati bahawa belaiu seorang bankrap.

    Bagaimana ini boleh terjadi?

    C)

    Penolakan Tian Chua di Parlimen Batu

    Bagaimanakah Pengurus Pilihanraya menolak penamaan calun beliau di atas alasan bahawa beliau telah disabitkan kesalahan dan didenda RM2000.00 sedangkan terdapat keputusan Mahkamah Agung yang menyatakan seseotang itu tidak lucut kelayakan beliau untuk bertanding sekiranya didenda RM2000.00 atau kurang daripadanya?

    Mengikut keputusan itu, orang-orang yang didenda RM2000.01 sen ke atas sahaja yang hilang kelayakan.

    Bagaimanakah ini boleh terjadi?

    Kesamaran di dalam undang-undang mestilah diselesaikan dengan tindakan yang membenarkan proses demokrasi dijalankan, bukan dengan cara yang menghalang proses demokrasi.

    Pengurus Pilihanraya semestinya mengikut keputusan-keputusan Mahkamah dan tidak bertindak seolah-olah undang-undang dan pemakaiannya berada di dalam tapak tangan beliau secara mutlak.

    Penolakan-penolakan pencalunan di atas telah menimbulkan persoalan-persoalan samada proses pilihanraya ke 14 adalah adil dan mungkin menyebabkan persepsi malap masyarakat tempatan dan juga antarabangsa mengenai proses pilihanraya ke 14.

    End quote "

    ReplyDelete
  15. Khas untuk Tun Mahathir:

    Semalam Tun melakar sejarah
    Usia lanjut tetap berbakti
    Kerana fikirkan negara dah parah
    Bersenang lenang dia tak reti..

    Aduhai Tun pahlawan ulung
    Tidak kenal hujan dan panas
    Asap tebal ombak menggulung
    Akal fikiran tetap bernas!

    Dulu Langkawi tak pernah janji
    Semasa kuasa Tun tak punya
    Bila PM Langkawi dipuji
    Membangun hebat dikenali dunia!

    Negarawan Ulung dihormati dunia
    Malaysia maju pembangunan pesat
    Walau dicaci diberi aniaya
    Kepimpinan Tun takkan tersesat!

    Jika mahu bersenang lenang
    Tun takkan menongkah arus
    Dibina negara bukannya senang
    Negara tersohor Tun yang urus!

    Kini bila negara terancam
    Rakyat susah pelbagai kerenah
    Tun bangkit walau dikecam
    Niatnya jangan negara musnah!

    Bukan niat nak naik anak
    Atau untuk merebut jawatan
    Sejahtera negara sentiasa di benak
    Rela berkorban selamat watan!

    Penduduk Langkawi,rakyat Malaysia
    Kenali Tun,negarawan kita
    Pengorbanannya,usah dipersia
    Negara dan rakyat terus dicinta!

    Pada Allah kita berserah
    Panjang umur sihat sejahtera
    Bersama Tun ke satu arah
    Harapan rakyat pemimpin bahtera!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila klepto dbuang rakyat bebas..
      Tun memang pejuang Fan Tun ada klas..
      HahahaBN hanyut terbuang

      Delete
    2. FuckTun tepi gantang punya melukut
      Dia ni pemantun wakil puak penjahat
      Si bingai ini mmg lah sangat penakut
      Dia berani keluar, kalu Kejora berehat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Pantun yng dia buat, tidak ada kualiti
      Tak tak mau mengalah, dia buat juga
      Mmg ternyata, nak buat dia tidak reti
      Herot senget, mcm burit naik tangga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun rasa nya ,sekolah tak tinggi
      Dia pun mcm kurang didikan agama
      Pantun dia mcm tapai tak cukup ragi
      Liihat pantun Kejora, baris nya sama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Pantun FickTun, serupa taiik diramas
      Baris panjang pendek, tersekat-sekat
      Pantun Kejora cantik tersusun kemas
      Panjang baris2 pulak macam disukat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Lawak giiler, kalu FuckTun buat buku
      Siapa mau baca, pantun bagai sialan
      Satu Msia, sepuluh buat pun tak laku
      Kedai surat khabar lama, ada le jalan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Mmg Kejora cekap berpantun madah
      Pantun2 dia buat kemas & sistematik
      Bukan saja bunyinya tersangat indah
      Baris2 rangkap tersusun amat cantik

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Kejora berpantun cekap mcm tukang
      Spt tiada tempat yng perlu diperbaiki
      Pantun FuckTun buat lintang pukang
      Baris2nya berserabut mcm bulu puki

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun ni anak ayam baru menetas
      Nak tunjuk lagak di blog cyber media
      Kemain, nak ajak hamba naik pentas
      Pentas joget sepadan ler dengan dia

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun kucing tua yng tumpul kuku
      Buat pantun mcm orng sasau sawan
      Kat dlm hatii nya, dia mmg mengaku
      Ckgu Kejora, tiada siapa boleh lawan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun bongkak tak nak mengalah
      Ingin lwn Kejora, dia ngelupor sakan
      Hai tolol bingai, ngko ngaku saja lah
      Dgn Kejora, nko mmg tak blh makan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun, telor pelir udah kian kendor
      Dgn Kejora, kerap dia ini makan kuah
      Hamba nasihat, baik lah ko berundor
      Sblm ngko parah dan hiilang maruah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
  16. Penjangak tukang angkat bola pakai nama Kojolla @ Geng Najib @ dll diam tak aktif sejak semalam.

    Kot dia dah kena "sound" pihak Umno supaya jangan ligat kopipes dan asyik mencarut sebab tak mendatangkan U13, Njib maki depa saperti itu "bangang hamjadah", tak mencari fakta dan hujah yang pengundi boleh terima bagi meniakkan imej dia yang merudum hingga kena Tsunami Cina dan dapat keputusan PRU yang paling buruk alam sejarah Umno.

    Kot di PRU14 ini, Najib kan maki dia "Kepala Bapak Kau", kalau terus mencarut, berkahkahkah, tidak mencari fakta2 dan hujah2 yang boleh di terima pengundi.

    Oooooops, silap, bakpa aku beri tahu dia begitu? Patut biorkan aje dia meneruskan cara dia supaya lebih ramai pengundi jijikkan Umno bila lihat kelakuan dia.

    ReplyDelete
  17. SPR tidak ada "hotline" ke antara "Returning Officer" di tempat pencalonan dengan sesiapa yang bertanggung jawab di Ibupejabat SPR yang boleh menuntukan keputusan di atas perkara perkara remeh temeh boleh menjadi "standard"?

    Kalau itu pun tidak di aturkan dek Pengerusi SPR, kita perlu propagandakan supaya dia meletak jawatan, walau pun menjelang hari pengundian.

    ReplyDelete
  18. spr busuk, kotor, toy umno. anak beranak spr mmg kaya raya. peduli apa diorg klu kena terus byr gst ka, x da subsidi minyak ka..

    ReplyDelete
  19. Bro Abda, Pakatan semuanya
    Sejak dulu Kojola mencela
    Pada Pak Othaman boleh bertanya
    Di Putramerdeka kojola dah mula!

    Bab politik pelbagai pandangan
    Komen membina jangan carutan
    Ini kojola spesis bajingan
    Benda maknya jadi sebutan!

    Tak sah dia tidak mencarut
    Konon hero orang pun takut
    Tengok komennya semua mengarut
    Pengkhianat negara disokong ikut!

    Selalu di libas bro John Doe
    Terdiam mungkin tak dapat tidur
    Kita bantai dia pun kendur
    Nyorok di lorong tak tinggal kondo!

    Masa dulu tak pernah pantun
    Tengok pantun dia pun cuba
    Memaki,mencarut tidak bersantun
    Mata buta teraba raba!

    Semua orang nak buat musuh
    Konon di sini dirinya hebat
    Kita tahu perangainya lusuh
    Sebab dedak jadi musibat!

    Pembohong,penipu nak psiko kita
    Konon hebat abuk pun takde
    Mengaku cikgu gormal cerita
    Entah di Chow Kit jual spender!

    Ajak ke pentas kita berpantun
    Ke pentas menari dia dah kalih
    Ramai membantai sebab tak santun
    Masuk sini kita sembelih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sahabat. Jadual saya amat padat dgn tugas khas di bahagian perisek/polling agent melihat tindakan-bertanduk SPR (Suruhanajib Penipu Rakyat).

      Kpd semua rakan2 seperjuangan di blog ini, teruskan perjuangan.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. FuckTun tepi gantang punya melukut
      Dia ni pemantun wakil puak penjahat
      Si bingai ini mmg lah sangat penakut
      Dia berani keluar, kalu Kejora berehat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Pantun yng dia buat, tidak ada kualiti
      Tak tak mau mengalah, dia buat juga
      Mmg ternyata, nak buat dia tidak reti
      Herot senget, mcm burit naik tangga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun rasa nya ,sekolah tak tinggi
      Dia pun mcm kurang didikan agama
      Pantun dia mcm tapai tak cukup ragi
      Liihat pantun Kejora, baris nya sama

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Pantun FickTun, serupa taiik diramas
      Baris panjang pendek, tersekat-sekat
      Pantun Kejora cantik tersusun kemas
      Panjang baris2 pulak macam disukat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Lawak giiler, kalu FuckTun buat buku
      Siapa mau baca, pantun bagai sialan
      Satu Msia, sepuluh buat pun tak laku
      Kedai surat khabar lama, ada le jalan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Mmg Kejora cekap berpantun madah
      Pantun2 dia buat kemas & sistematik
      Bukan saja bunyinya tersangat indah
      Baris2 rangkap tersusun amat cantik

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Kejora berpantun cekap mcm tukang
      Spt tiada tempat yng perlu diperbaiki
      Pantun FuckTun buat lintang pukang
      Baris2nya berserabut mcm bulu puki

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun ni anak ayam baru menetas
      Nak tunjuk lagak di blog cyber media
      Kemain, nak ajak hamba naik pentas
      Pentas joget sepadan ler dengan dia

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun kucing tua yng tumpul kuku
      Buat pantun mcm orng sasau sawan
      Kat dlm hatii nya, dia mmg mengaku
      Ckgu Kejora, tiada siapa boleh lawan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun bongkak tak nak mengalah
      Ingin lwn Kejora, dia ngelupor sakan
      Hai tolol bingai, ngko ngaku saja lah
      Dgn Kejora, nko mmg tak blh makan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      FuckTun, telor pelir udah kian kendor
      Dgn Kejora, kerap dia ini makan kuah
      Hamba nasihat, baik lah ko berundor
      Sblm ngko parah dan hiilang maruah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
    4. TAKTIK KOTOR SPR - Suruhanajib Penipu Rakyat:

      KES 1:
      Calon PKR dihalang dgn sengaja & tidak munasabah oleh pihak SPR untuk masuk ke dewan menyerahkan borang pencalonan menyebabkan calon BN Mohamad Hasan menang tanpa bertanding di DUN Rantau.

      Kenapa di kawasan lain, calon2 yg tidak mamakai tag/lencana dibenarkan masuk ke dewan untuk menyerahkan borang pencalonan, kenapa ada double standard....??

      Atau ini bukan pra-syarat yg termaktub dalam undang2/peraturan SPR, tapi hanya rekaan ikut sesedap hati SPR saja tak.....??

      ps:
      Nampak sangat SPR bukan lagi Suruhanjaya Pilihan Rakyat, tapi Suruhanajib Penipu Rakyat.......!!

      Delete
    5. Lagi pula, saya ingin menambah.....

      Di bawah penal code Section 124(b)(c) Akta SOSMA ciptaan Najib sendiri,

      'mana2 pihak atau individu dgn sengaja atau niat jahat menghalang demokrasi berparlimen dianggap telah melakukan jenayah'.

      Delete
    6. Ketua Polis Negara ciptaan Najib nampak sangat pembohong.

      Bukti sangat jelas terpampang di internet menunjukkan polis menahan & menghalang calon PH untuk menyerahkan kertas pencalonan terpampang.

      Delete
  20. SPR sepatutnya semak dahulu status kelayakan setiap permohonan untuk menjadi calon pilihanraya.
    Setelah pemohon cukup syarat, baru lah pemohon membayar deposit dan melakukan pengisian borang.
    Setelah SPR mendapati semua dokumen sudah lengkap maka semua dokumen itu dimasukkan dalam sampul dan diserah pada calon untuk dibawa ke tempat penamaan calon. Tujuaan nya untuk semakkan pihak lawan dan bukannya untuk semakkan SPR. Mana-mana calon yang tidak berpuas hati terhadap lawannya boleh kemukakan bantahan dimahkamah.
    Dengan cara ini baru lah nampak SPR adalah pihak yang berkecuali dan hanya merupakan "penganjur" dalam pertandingan pilihanraya dalam negara demokrasi.
    Setiap tahun ada saja calon yang "menang buta" dan menidakkan hak pengundi untuk mengundi calon pilihan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai bila bro..pegawainya spr x ada qualiti..sia sia cerdik..nmpak jelas berat sebelah..maka x salahlh kami katakan ianya celaka!!

      Delete
  21. Sekali bah, pantai pun turut berubah.
    Gerakan pembaharuan/reformasi cukup kuat hingga Tun Mahathir pun terpaksa akur menyertainya.

    PAS juga berubah bila anak2 pemimpin2 utamanya menyertai parti Amanah dalam Pakatan Harapan seperti ....
    - Mujahid Rawa anak Ustaz Yusof Rawa,
    - Faiz Fadhil anak Ustaz Fahdil Noor,
    - Nik Omar Nik Aziz anak Ustaz Nik Aziz Nik Mat.

    GST - Benawe Najib 'GASAK SAMPAI TERLINGKOP' negara.
    PAS hadi dah kena libas tutup mulut disogok rasuah UMNO.....!!

    Bitchy Najib aka Benawe Najib is merely a trash & therefore should be chucked into the garbage bin.

    Mari bersama PH (Pakat Henyak) BN (Benawe Najib).......!!

    ReplyDelete
  22. MasyaAllah, masuk akal ke Housing and Local Government Minister Noh Omar kata

    The ministry will build 500 units here (Tanjung Karang) at the cost RM200,000 each but will sell it to the public at RM35,000 each The projct will be completed in two years.

    Begitu banyak untung siapa yang dapat membeli, sudah tentu berkeliaran, berkejaran, lintang pukang pejabat tempahan membeli bila tempahan di buka.

    Sudah tentu timbul iri hati, cemburu, geram, maki hamun mereka yang tak dapat membeli. Ha nya 500 unit masakan yang berpendapatan rendah ada beratus ribu, malahan berjuta.

    Apa jenis pemikiran ini Noh Omar? Apa kah dia mahu mennimbulkan kacau bilau di situ akibat dasar Kementrian dia?

    Padan lah UMNO/BN Selangor yang di ketuai nya tidak dapat mengalahkan Pakatan Rakyat di masa lalu, mungkin jugak di Pru14.

    ReplyDelete
  23. FuckTun tepi gantang punya melukut
    Dia ni pemantun wakil puak penjahat
    Si bingai ini mmg lah sangat penakut
    Dia berani keluar, kalu Kejora berehat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Pantun yng dia buat, tidak ada kualiti
    Tak tak mau mengalah, dia buat juga
    Mmg ternyata, nak buat dia tidak reti
    Herot senget, mcm burit naik tangga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun rasa nya ,sekolah tak tinggi
    Dia pun mcm kurang didikan agama
    Pantun dia mcm tapai tak cukup ragi
    Liihat pantun Kejora, baris nya sama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Pantun FickTun, serupa taiik diramas
    Baris panjang pendek, tersekat-sekat
    Pantun Kejora cantik tersusun kemas
    Panjang baris2 pulak macam disukat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Lawak giiler, kalu FuckTun buat buku
    Siapa mau baca, pantun bagai sialan
    Satu Msia, sepuluh buat pun tak laku
    Kedai surat khabar lama, ada le jalan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Mmg Kejora cekap berpantun madah
    Pantun2 dia buat kemas & sistematik
    Bukan saja bunyinya tersangat indah
    Baris2 rangkap tersusun amat cantik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Kejora berpantun cekap mcm tukang
    Spt tiada tempat yng perlu diperbaiki
    Pantun FuckTun buat lintang pukang
    Baris2nya berserabut mcm bulu puki

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun ni anak ayam baru menetas
    Nak tunjuk lagak di blog cyber media
    Kemain, nak ajak hamba naik pentas
    Pentas joget sepadan ler dengan dia

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun kucing tua yng tumpul kuku
    Buat pantun mcm orng sasau sawan
    Kat dlm hatii nya, dia mmg mengaku
    Ckgu Kejora, tiada siapa boleh lawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun bongkak tak nak mengalah
    Ingin lwn Kejora, dia ngelupor sakan
    Hai tolol bingai, ngko ngaku saja lah
    Dgn Kejora, nko mmg tak blh makan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun, telor pelir udah kian kendor
    Dgn Kejora, kerap dia ini makan kuah
    Hamba nasihat, baik lah ko berundor
    Sblm ngko parah dan hiilang maruah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    ReplyDelete
  24. I'm proud of you, all bros Pakatan
    We're the ones to be in front
    For guarding the truth we don't mind
    Dedak and positions we don't want!

    Klepto thinks money buys everything
    Country in ruins we ought to think
    The Grand Old Man is ninety something
    Support him,he's PM in waiting!

    Don't ever think Pakatan is weak
    Observe the reception Tun goes public
    This coming election vote Pakatan quick
    Remove klepto chief and his cliques!

    By all means,vote Pakatan Harapan
    It's PKR,Bersatu,DAP and PAN
    The only logo is the PKR one
    Let kleptos run for their sampans!

    Tun,Anwar,the country prospers again
    Kleptos,conspirators gone with the wind
    New era starts, new episodes begin
    The rakyat is happy,it's their win!

    Come what may, it's do or die
    The country in a mess,smeared with dye
    Pakatan is here,Tun not senile
    Winning it is, down with crocodiles!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAKTIK KOTOR SPR - Suruhanajib Penipu Rakyat:

      KES 2:
      Calon Pakatan Harapan Tian Chua tidak dibenarkan oleh SPR bertanding atas sebab beliau ada kes didenda RN2,000 pd tahun 2013.

      Kini kita tertanya-tanya dgn kebingungan kenapa Tian Chua dibenarkan bertanding dalam PRU 13 pd tahun 2013 dan kini di PRU 14 tidak boleh pulak?

      Apakah ini satu lagi repekan/rekaan ikut sesedap hati SPR saja untuk membodek Najib.....??

      ps:
      Nampak sangat SPR bukan lagi Suruhanjaya Pilihan Rakyat, tapi Suruhanajib Penipu Rakyat.......!!

      Delete
    2. Lagi pula, saya ingin menambah.....

      Di bawah penal code Section 124(b)(c) Akta SOSMA ciptaan Najib sendiri,

      'mana2 pihak atau individu dgn sengaja atau niat jahat menghalang demokrasi berparlimen dianggap telah melakukan jenayah'.

      Delete
    3. Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan utk SPR mengistiharkan pengundi2 yg terjerat sebagai "undi yg tidah sah. Ini bertia2 yg sedang viral.

      At PACA briefing today, rules changed - voting ti,e is from 8am to 5pm only.
      All the voter have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran" , the voter will not be allow to vote.
      Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to steal rakyat more votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.

      Viral kan supaya pengundi2 berwaspada dan tiba seawalnya untuk mengundi.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...