Wednesday, 18 April 2018

STANDARD SEORANG TIMBALAN PERDANA MENTERI?


Ini kenyataannya pada minggu sudah...

Ini pula kenyataannya beberapa hari lalu...

Apa agaknya masalah beliau ini?

Selepas ini mungkin entah-entah apa lagi kenyataan yang keluar daripada mulutnya.

Inikah standard seorang Timbalan Perdana Menteri yang kita ada? (ShahbudinHusin 18/04/2018)

36 comments:

  1. Replies
    1. Oleh kerana komen2 berikut keluar lewat di pos yang lalu dan mungkin ramai yang tak membaca nya di sana, harap boleh di keluarkan lagi di sini:

      Shahbudin kata, "Secara amnya, orang Melayu masih takut untuk berubah."

      Bukan nya takut. Ramai yang kurang fahamkan isu2 yang ada.

      Di kampong dan di kota, mereka yang berpendapatan rendah hari hari bertungkus lumus mencari makan, menghadapi masalah kenaikan harga barangan tak habis habis, asyik memikirkan tak cukup wang untuk itu ini, malam lepas makan kepenatan, tidur awal, tak ada masa nak memikirkan sebab sebab harga barangan naik atau apa yang perlu di buat bagi nya, untuk menguah keadaan. Ha nya menyerahkan nasib kapada Allah SWT.

      Saya tahu hal ini, saya berasal dari kampong, masih lagi menjumpai mereka 1-2 minggu sekali bila membuat senaman exercise di kebun durian, ada ramai saudara mara yang berpendapatan rendah diam di pinggiran kota, ada medengar kelohan mereka. Saya telah memberi penerangan kapada mereka sebanyak mana yang boleh.

      Maka jika kita mahukan perubahan, amat lah perlu kita menjumpai mereka, di kampong dan di kota, kalau boleh satu per satu seramai mana yang boleh, di beri keterangan bahawa kenaikan harga barangan ada lah berpunca dari GST, terangkan apa itu GST, macam mana peniaga2 dll ambil kesempatan bagi mmenaikkan hara dengan sewenang wenang nya sahaja.

      Orang2 Cina pun komplen bahawa GST di kenakan di tiap2 peringkat - 1. peringkat pengkilangan (manufacturers) 2. peringkat pengagihan (distributers) 3. peringat jualan runncit (retailers). Ini bermakna, tiap kali kita beli, gomen Najib dapat sekurang kurang nya TIGA KALI CUKAI di atas tiap tiap barangan itu.

      (bersambung)


      Delete
    2. (sambungan)

      Maka perlu juga di terangkan kapada mereka bagaimana Najib boleh pilih jalan lain bagi mendapatkan wang, ia itu cukai yang tidak menyeluruh, tidak mengenakan mereka yang berpendapatan rendah.

      Najib juga boleh dapat lebih hasil Kerajaan jika gomen dia tentukan semua mereka yang berpendapatan tinggi dalam perniagaan membuat laporan pendapatan yang betul, tentukan mereka yang berniaga "ada fail di buka" di Jabatan Hasil Dalam Negeri, kejar mereka yang coba elakkan ("avoid"), dan terutama mereka yang coba larikan diri ("evade") cukai - ada beza nya dia antara dua itu dan kedua dua nya mesti di kejar.

      Perinsip cukai itu ia lah: kenakan kapada yang berpendapatan tinggi.

      Mereka di kampong dan yang berpendapatan rendah di pinggiran kota mungkin tak faham bahawa jika Najib kenakan lebih cukai kapada perniagaan, itu tidak akan menjejas suasana melabuur di negara ini asalkan % cukai itu sebanding dengan negara2 lain. Tapi boleh juga di coba terangkan.

      (bersambung)

      Delete
    3. (sambungan)

      Orang2 kampong nak bayar cukai tanah bagi tanah sekangkang kera mereka, ha nya setahun sekali, pun susah. Apa tah lagi cukai yang di kenakan kapada mereka tiap kali beli apa pun selain ha nya beberapa barangan sahaja yang di kecualikan. Takkan mereka tak beli serbok teh, kopi dan saperti nya yang juga di kenakan GST.

      PENTING BERI TAHU MEREKA BAHAWA GOMEN NAJIB BERI PENGCUALIAN GST KAPADA SYARIKAT ASING - CHINA KOMINIS - YANG DI BERI NYA PROJEK ECRL RM55 BILION. MEREKA YANG PUNYAI BERTAN DUIT, KAYA RAYA, KALAU TAK, TAKKAN BERKEBOLEHAN BUAT PROJEK BEGITU BESAR.

      MASAKAN ORANG KAMPONG DAN YANG BERPENDAPATAN RENDAH DI KOTA PUN KENA GST. MANA ADIL NYA?

      Maka perlu juga di terangkan kapada mereka bahawa cara mendapat perubahan senang sahaja:

      pergi mengundi dan pangkah PH, jangan pangkah Najib/Umno/Bn.

      Tak salah membantah. Tabi'at Melayu sejak lama dulu pun membantah. Bila Residen British pertama di masa mula menjajah di negara ini salepas Perjanjian Pangkur di tahun 1874, yang di hantar ke Perak, bawa orang2 nya ke Pasir Salak di tepi Sungai Perak, melekatkan notis2 mahu mulakan cukai, di rejam lembing/tombak/di keris masa mandi, mati di tepi sungai itu.

      Membunuh manusia ada lah jenayah besar, mesti jangan di buat.Tapi mengundi PH - bukan Umno/Bn - tidak salah langsung. Dan perlu untuk mendapat perubahan.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Apabila kestabilan politik kita goyah, maka semua usaha pembangunan Melayu turut bergoncang.

      Kita tidak boleh lagi bertolak ansur dalam perkara kesatuan orang Melayu.

      Hari ini, Dr Mahathir sedang memimpin Pakatan Harapan (PH).

      Adakah krisis tidak akan berlaku, sekiranya beliau berjaya menjadi perdana menteri Malaysia nanti?

      Adakah PH yang digenggam beliau tidak akan bergolak, seperti mana yang berlaku zaman beliau menerajui Umno?

      Kita kena berfikir secara objektif. Krisis politik tidak akan terhenti, sekiranya Dr Mahathir memimpin negara ini semula.

      Ia pasti akan berlaku ketika beliau memimpin PH. Melayu akan terus berpecah dan ini akan melemahkan orang Melayu.

      Memang tidak boleh disangkal, di mana ada Dr Mahathir, di situ akan timbul krisis.

      Mungkin kita patut mula sedar, perpecahan di kalangan orang Melayu tidak akan dapat membantu perkembangan orang Melayu.

      Sepatutnya kita menyesali kehadiran Dr Mahathir yang sebenarnya dalam Umno.

      Hasrat beliau amat tinggi dan sebenarnya kita harus sedar bahawa beliau adalah punca kegawatan politik sedia ada dan ini tidak dapat dinafikan.

      Delete
    6. Lebai mabuk tuak mai dah..

      Tak dan pekena roti canai dia dah btandang dah..

      Dia henjut cekeroi je pagi tadi gamaknya

      Delete
    7. Kita bukan mahu menceritakan isu-isu yang melibatkan perkauman, tetapi kita mahu membicarakan kepentingan untuk menjaga kedudukan orang Melayu, khususnya dari sudut politik.

      Tidak ada orang yang mampu menyangkal sekiranya kita mengiktiraf Umno sebagai parti ulung yang menjaga kepentingan orang Melayu.

      Malangnya, wadah yang amat penting untuk orang Melayu itu semakin bercelaru.

      Sejak 1981, Umno mula bergolak.

      Kita gagal melihat pada waktu itu, tetapi sepatutnya kita lebih jelas hari ini kerana ada satu nama kepimpinan yang membawa erti konflik.

      Namanya adalah Tun Dr Mahathir Mohamad yang sejak 1981, setelah menjawat jawatan perdana menteri dan presiden parti, Umno tidak henti-henti di ambang krisis.

      Nama seperti Allahyarham Tunku Abdul Rahman dan Allahyarham Tun Hussein Onn sebenarnya sudah mengagak senario Umno selepas mereka akan berbeza.

      Umno tidak putus-putus dilanda pergolakan.

      Pada 1986, apabila Tun Musa Hitam meletak jawatan, krisis 1987 melibatkan Tengku Razaleigh Hamzah.

      Pada 1993 dengan Tun Ghafar Baba dan 1998 dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Pada 2009, Tun Abdullah Ahmad Badawi terpaksa melepaskan jawatan perdana menteri Malaysia dan hari ini pergolakan dalam era pemerintahan Datuk Seri Najib Razak.



      Pemusatan pergolakan ini hanya satu, Dr Mahathir!

      Kesan pergolakan ini melemahkan parti yang menjadi wadah utama orang Melayu.

      Dalam semua keadaan, Dr Mahathir adalah orang yang mencederakan kesatuan dalam Umno.

      Semua ini perlu kita jelaskan. Semua kerana kuasa dan sebab itu beliau boleh memegang kuasa selama 22 tahun.

      Ini bukan soal kepintaran, ini soal rakus mempertahankan kuasa dan kemahuan.

      Selepas melepaskan jawatan pada 2003, Dr Mahathir masih lagi nama yang unggul mencipta konflik dalam Umno.

      Seakan-akan bila ada Dr Mahathir, di situ bermulalah konflik. Umno benar-benar berpecah ketika Dr Mahathir memegang jawatan.

      Bahkan selepas bersara pun beliau masih menjadi punca konflik.

      Orang Melayu perlu sedar mengenainya, Dr Mahathir bukan mahu memupuk perpaduan antara orang Melayu, malah mencalarkan parti Melayu yang dibentuk Datuk Onn Jaafar tanpa memikirkan kepentingan orang Melayu secara kolektif.

      Adakah Dr Mahathir sebenarnya memperjuangkan kepentingan Melayu atau hanya memikirkan apa yang dimahukan dirinya?

      Kita sepatutnya sedar sepanjang pemerintahan beliau, apa yang dilakukannya adalah pembangunan fizikal mengikut kehendak dan kepentingan beliau sendiri.

      Asas pengukuhan orang Melayu tidak dihiraukan sehingga penyertaan orang Melayu dalam ekonomi dan pembangunan lain hanya superfisial, bak kata Onn Jaafar dalam interpretasi berbeza, Melayu hanya kuat pada kulit dan bukan teras.

      Bagaimana mahu mengukuhkan kedudukan orang Melayu, kalau sentiasa terlibat dalam krisis dalaman?

      Apakah jujur alasan beliau mahu memperjuangkan orang Melayu, sedangkan kepimpinan beliau penuh dengan cabar-mencabar, krisis dan pergolakan.

      Ini hanya menjelaskan perpaduan Melayu bukan soal utama, soal utama adalah mempertahankan kuasa dan melakukan apa yang dirasakan terbaik untuk dirinya.

      Sebenarnya, amat malang sekali Umno dipimpin Dr Mahathir lebih 22 tahun.

      Umno berpecah. Umno sebelum ini mati dibunuh dan dipersalahkan orang lain, lantas menubuhkan Umno Baru yang dapat digenggam untuk kepentingan diri sendiri adalah hasrat sebenarnya.

      Apakah kita mahu melihat pergolakan berlaku lagi?

      Delete
    8. Setujulh bro zenda..

      Wkl bgn dayos puak .penyangak.

      Delete
    9. PKR juga bergolak. Dalam senyap krisis kepimpinan menular sejak berlakunya tsunami pilihan raya umum ke-13. Bukan sahaja krisis antara kepimpinan, hari ini juga krisis berlaku sejak mereka bersetuju melamar Tun Dr Mahathir Mohamad.

      PKR Selangor menolak cadangan lamaran tapi menerima semula sungguh pun dalam kalangan ahli dan penyokong masih berbalah.

      PKR juga mempunyai pemimpin yang sedang membentuk dominasi dalam PKR. Nama Datuk Seri Azmin Ali, menteri besar Selangor yang naik hasil konspirasi Langkah Kajang, dikatakan sedang membentuk dominasi dalam PKR, wadah yang terhasil dari gerakan Reformasi cetusan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Pada pemilihan lepas, iaitu mandat 2014 – 2017, kepimpinan PKR dikatakan didominasi oleh penyokong Azmin dan rungutan kalangan ahli mula kedengaran. Azmin dikatakan mula membentuk “kartel” – memetik kata-kata ahli PKR sendiri – untuk memastikan beliau menyandang jawatan presiden pada pemilihan akan datang. Keadaan ini disedari ahli parti dan penentangan terhadap Azmin sudah berlaku.

      Krisis tersembunyi dalam PKR memang wujud. Perebutan jawatan menteri besar, dengan usaha menjatuhkan menteri besar sebelum itu, Tan Sri Khalid Ibrahim, bukti jelas dalam PKR berlaku perebutan kuasa. Melanggar cadangan presiden PKR menjawat jawatan menteri besar Selangor satu bukti PKR sedang bergolak.

      Keadaan dalam PKR tidak setenang mana. Nama Rafizi Ramli dikaitkan dengan kem yang tidak menyokong Azmin. Rafizi dikatakan mempunyai kaitan khusus dengan presiden PKR dari segi sokongan, juga berbalah dengan Azmin. Beberapa pendedahan dilakukan terhadap pentadbiran Selangor di bawah Azmin kini muncul.


      Nama lain seperti Datuk Saifuddin Nasution juga dikaitkan sebagai penentang Azmin sungguh pun tidak kelihatan jelas.

      Keredaan hanya berlaku sementara dalam mana ia masih berterusan ada. Pergolakan tetap ada dan menurut sumber, pencabar Azmin satu-satu mula tersingkir dan dikeluarkan.

      Adakah tidak ada persamaan parti ini dengan cara pengendalian Dr Mahathir sewaktu dalam Umno, dengan usaha menutup suara-suara penentang dengan cara yang tidak demokrasi dan menggunakan pengaruh kuasa pentadbiran untuk menguatkan kedudukan dalam parti.

      Azmin menjadi menteri besar Selangor banyak mengukuhkan kedudukannya dalam PKR. Sokongan kerana beliau adalah menteri besar Selangor mula meningkat. Kaitan kuasa yang ada padanya memberi loncatan kepada usaha beliau menerbitkan sokongan dalam kalangan ahli PKR.

      Benar kata Rafizi

      Tidak banyak yang berbeza dalam politik baru yang dicanangkan PKR, politik tetap politik. Benar juga dalam ceramah Rafizi baru-baru ini, untuk tidak mempercayai ahli politik yang memegang kuasa. Mungkin ahli PKR sendiri perlu memikirkan tentang apa yang dikatakan oleh Rafizi.

      Delete
    10. Hanya lebaikuno jer yg berpendapatan rendah pastu mengharap belas ihsan puad zakarsi elaun yang tak seberapa...


      Kaaahh kahhhh kahhh kaaaahhhh

      Delete
    11. LEBAI SUBSIDI.
      Hidup dengan mengambil upah menjadi PENGADU DOMBA.
      Lebai Malang .....sanggup menjadi MUNAFI demi WANG!!!!.

      Delete
    12. fuyooo belly i standad......kangkung standard

      Delete
    13. Apa guna hantar anak belajar tinggi dan bekerja di bandar kalu tak mahu menimba maklumat drpd mereka. Pelik betui pemimpin bn kan. Gostan ke belakang dan tak mahu maju ke depan. Tutup saja universiti, kolej dan institusi pengajian tinggi supaya rakyat sentiasa bodoh. Pemimpin mcm ni ka yg kita nak?
      Kalau pun terdesak, gunalah pendekatan yg bijak bkn undur ke belakang. Memalukan sj.

      Delete
    14. Lebai Mangkuk,@Lebai Mereng,,,dendam tak sudah kat TM tu...
      Buat duno je kalau beliau menjelma kat sini@kat mana2 blog..ada tak menambah,tiada tak mengurang..

      Delete
  2. "Jangan" bermaksud zahid tshu dan cemas apa yang sedang berlaku.

    Kena juga ingat, sekarang ini "Dr" membawa standard Professor Kangkong jika ilmu tidak diterjemahkan dengan betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak jahid ni mabuk tempe dah ni

      Delete
  3. Bayangkan Raja Bomoh Brahim Zain pulak nak jadi calon di bagan datok, kununnya nak jadi pemecah undi...
    Dan bayangkan pulak kalau Brahim ni menang...
    Tak Terbayang, hilang terus bayang2.

    ReplyDelete
  4. Bila Zahid meminta ibu bapa jangan terpengaruh dengan "arus perubahan", itu bermakna

    1. dia sedar dan gentar bahawa "arus perubahan" itu sedang berjalan dengan lancar

    2. dalam keadaan tenat dan desperate, puak Najib selalu nyanyok atau keluarkan kenyataan yang tak bijak, makan diri sendiri

    3. Puak Pakatan Harapan perlu eksploitasikan keadaan begini dan terus hentam mereka sehabis habis nya hingga mereka terguling di Pru14.

    4. Rakyat mesti sedar bahawa salah jenayah jika mahu gulingkan Kerajaan selain melalui undi. Pru14 ada lah peluang baik. Jadi, perlu lah mengundi dan gulingkan Najib di Pru14 9 Mei ini.

    ReplyDelete
  5. Dalam kata lain, anak2 awak yang pulang dari bandar semua pembohong. Itulah maksud Zahid. Kan begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Porah wak jahid

      Anak betina dia sendiri cam haramjadah

      Nak sekolahkan anak orang kunun

      Delete
  6. Dah teruk sangat dah, standard kepimpinan dalam UMNO-Najib dan kerajaan. Puncanya dari Ketua-bangang yang lebih mengutamakan kesetiaan dari kecerdikan, apabila memilih sesaorang mengepalai sesuatu bidang.

    Lihat saja Ketua Audit Negara, tiada kelayakan accounting pun dipilihnya. Lebih baik pilih tunggul-kayu, tak perlu bazir duit Rakyat, bayar gaji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si bangang US President Donald Trump telah meminta kesetiaan dari Comey, Pengarah badan siasa US, FBI, di masa itu.

      Bila tak dapat kesetiaan sepenuh nya, di "fired" nya Comey.

      CNN baru sahaja hebahkan temuramah dengan dia yang mengatakan Donald Trump tak layak pegang jawatan Presiden.

      Di Malaysia pun, Najib dan Zahid tak layak pegang jawatan mereka. Perlu di gulingkan di Pru14.

      Delete
  7. Perkenalan kami pd mulanya usik mengusik
    Seakan terdengar suara dia merdu gemersik
    Ketika tidor, rasa sepertii dia datang berbisik
    Mmg cinta antara kami begitu teramat asyik

    -------------------------------------
    DAMASUTERA - ASYIK
    (https://youtu.be/h-I1NnKbPV0)

    Dengan bahasa
    Kalimah yang sama
    Puji dan memuja
    Dilindung dan dibuka
    Rahsia kan tetap rahsia

    Indah bukan rupa
    Harum bukan bunga
    Manis bukan gula
    Panas bukannya bara
    Cintakan tetap cinta

    Chorus:

    Sejak aku kenali
    Cinta mu yang suci
    Aku telah berjanji
    Tak berpaling lagi

    Akan aku genggam api
    Hingga jadi besi
    Dan nyata sebati

    Gelap bukan malam
    Terang bukan siang
    Satu tak terbilang
    Hanyut tak terenang
    Waktu tak terasa
    Rindu tak terkata
    Asyiknya cinta

    Dan hanya kepada mu
    Ku serah jiwa raga ku
    Walau berjuta seteru
    Tak ku ragu

    __________________________
    Buat si dara idaman hati ku,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  8. 'DIA'... SI DARA
    ------------------------
    Dari desa pendalaman, dia hijrah ke ibu kota
    Demii menuntut ilmu dan juga mengejar cita
    Dgn seorang guru muda dia udah jatuh cinta
    Di atas jinjang pelamin, kami akan bertakhta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia dari bumi kenyalang, seorang gadis Iban
    Kalu di rumah panjang dia cuma berkemban
    Demi cita-cita ke ibu kota dirinya terhumban
    Jatuh cinta dgn guru muda warak berserban

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia ini seorang gadis muda belia yang cantik
    Walau belum jumpa, hamba tau dia romantik
    Tak sangka dgn hamba ini cinta nya berputik
    Walau pun hamba ni hanya cikgu metematik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kekadang, fikiran hamba kian jauh melayang
    Wajah dia, kat fikiran ini asyik saja terbayang
    Kpd hamba ini dia kata dia tersangat sayang
    Dia sgt suka hamba tak tinggal sembahyang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba dan dia umpama bagai lagu & irama
    Walau bebeza fahaman, keluarga dia terima
    Katanya dia udah dpt izin dari abah & mama
    Mereka tak kisah kalau dia nak tukar agama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kami berdua, sama2 lulusan dari University
    Dia dgn BN & DS Najib, ternyata sangat anti
    Hamba pula meluat dengan si mamak kuty
    Yg pelik nya kami berdua boleh terpaut hati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Sungguh mesra dia panggil hamba ini abang
    Tidak ada lah dlm hati ini, nak risau bimbang
    Dia tak kisah kalau BN atau PH nak tumbang
    Lps PRU betemu kat pelamin punya gerbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia seorang yg berhati mulia dan tinggi budi
    Tidak rasa besar diri pun walau dia ada PhD
    Dgn hamba ini bersemi cintanya yang abadi
    Ingin bersama hamba walau apa pun terjadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Bila ingatkan dia, hati hamba terasa senang
    Kata2nya dulu, masih lagi hamba terkenang
    Nak bersama hamba tak kira siapa menang
    Lps PRU kalau tidak kahwin pun, bertunang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Bagi hamba, dia adalah bagai sinaran cahaya
    Kerana kejujuran hati hamba dia jadi percaya
    Dia pilih hamba walaupun hamba ni tak kaya
    Mungkin dia tau hamba mmg kacak bergaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba pasrah dan tak jemu membilang hari
    Bila dah bersama hidup akan jadi lbh berseri
    Sungguh bahagia bila udah jadi suami isteri
    Bagi hamba ni, dia adalah umpama bidadari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kat blog maya ini akan tercatat suatu sejarah
    Cikgu bertemu jodoh dgn seorang pensyarah
    Kpd hamba, segala jiwa & raga dia rela serah
    Pembaca semua, jgn le cemburu atau marah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia mmg suka dgn kerjaya hamba sbg cikgu
    Kalau dulu lawan, nanti kami akan jadii regu
    Terasa tersangat lama hari berganti minggu
    Namun kerana janji dia tetap hamba tunggu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Cinta kami suatu kenangan manis bak madu
    Terasa percintaan ini, sungguh indah syahdu
    Bila dah berjauh, sama-sama saling merindu
    Lps PRU nanti, jiwa & raga kami kan berpadu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Sungguh tak sangka nak bercinta dgn seteru
    Jalinan mesra berbunga dari asal rasa keliru
    Dr pensyarah, terpaut hatii dgn seorang guru
    Tak lama lagi kami akan jadi pengantin baru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kami ini, sama-sama lulusan menara gading
    Dia ada PhD, mmg hamba tak boleh tanding
    Tapi pangkat dan harta dia tak mau banding
    Di atas pelamin kelak kami akan bersanding

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Apakah pertemuan maya ini, Allah nak duga
    Dia jadi ingatan hamba di kala lena dan jaga
    Betapa le bahagia bila kami berumahtangga
    Hidup nanti pastinya bagai berada di syurga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Sesekali hamba senyum pandang ke cermin
    Lepas PRU, kehidupan hamba lebih terjamin
    Hamba dengan 'Dia' akan ke jinjang pelamin
    Marilah sama-sama kita do'akannya..aamiin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  9. 'DIA'... SANG TERUNA
    ------------------------------------
    Dia seorang pemuda tegas tapi ramah mesra
    Hidup nya sentiasa dalam riang dan gembira
    Kehebatan dlm diri nya mmg sungguh ketara
    Ramai lah pembaca yg cemburu tidak terkira

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia sgt tak suka kalau keadaan jadi huru hara
    Kerana dia pencinta yg sgt sayangkan negara
    Dia pastii akan balun, puak pencetus angkara
    Musuh tetap ditentang tak kiraa dgn apa cara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia dilahir sungguh berbakat penuh dgn aura
    Dia pakaar dlm matematik atau ilmu kira-kira
    Dia mahir dlm bidang sains dan juga sastera
    Dia cekap dlm seni, agama & semua perkara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia cekap berpantun dan petah dalam biicara
    Pantunnya panas bak api yang sdg membara
    Siapa pun jual pasti dia jawab dengan segera
    Ada kala menyakitkan & sering penglipor lara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia punya pukulan, ramai yang sudah cedera
    Musuh yng berdegil dia akan seksa dan dera
    Ramai cuba berdepan sudah temui sengsara
    Ada yg tergaru-garu seperti monyet dan kera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Apabila perlu dia pasti akan lantang bersuara
    Walaupun dihalang dia akan tetap terus mara
    Hujahnya padu bagaikan ilmu jampi mentera
    Yg mana tidak tahan hinggakan demam kura

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia sering berterus terang tidak berpura-pura
    Demi bangsa, dia terus berjuang sbg perwira
    Dia muncul, kerana musuh2 punya gara-gara
    Utk beri penjelasan, musuh punya sandiwara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia mmg berani, ibarat seorang pengembara
    Dia tidak takut, hadapi musuh sebatang kara
    Dia meredah sungai dari hulu sampai muara
    Dia bak bayang teduh bawah pohon cemara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia bukanlah tandingan & tidak ada yg setara
    Antara batu-batu, dia adalah sebagai mutiara
    Namun hatinya yang suci telah pun dipenjara
    Dgn seorang pensyarah dia memadu asmara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Ketampanan dirinya bagai raja punya putera
    Dia segak & bergaya menjadi idaman si dara
    Dalam berpantun dia memang muncul juara
    Itulah kegemerlapan nya bak bintang Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola dh datang isim,,,tgh hr terik pn nak berasmaradana...
      Apalah nak jd dgn nyahhh sekor ni..

      Delete
  10. Mengapa dia cakap "Ibu bapa diminta tidak mudah
    terpengaruh dengan arus MENENTANG KERAJAAN....?

    KERAJAAN APA NI.......Kan Parlimen sudah dibubar.
    Rakyat bebas mengundi memilih party untuk tubuh
    kerajaan.

    Dia terperangkap dengan mentaliti statik yang
    anggap UMNO/BN itu kerajaan dan tidak boleh di
    ubah. Ini demokrasi oooiiiii....rakyat bebas
    memilih mana-mana party untuk bentuk kerajaan.

    UMNO/BN sudah 60 tahun jadi kerajaan sampai orang
    dah lupa, MALAYSIA INI NEGARA DEMOKRASI. KITA BEBAS
    MEMILIH MANA-MANA PARTY UNTUK BENTUK KERAJAAN.
    HAK KITA MEMILIH - INI BUKAN SATU PENGKHINATAN.
    INILAH DEMOKRASI.
    Demokrasi Malaysia statik macam AIR LONGKANG.
    BERTAKONG 60 TAHUN, SAMPAI BAUNYA BUSUK SEANTERO
    DUNIA/ KITA PERLU KOREK SALORAN AIR SUPAYA LONGKANG
    INI MENGALIR, MEMBUANG KEKOTORAN DAN KELADAKNYA.
    BIARKAN AIRNYA JERNIH SEMULA MACAM LONGKANG DI
    JEPUN, KOREA DAN NEGARA-NEGARA EROPAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good point, Cik Minah - KERAJAAN APA NI.......Kan Parlimen sudah dibubar.

      Itu lah yang membikin orang kata dia ada PhD tipu, beli di internet - jika di google, akan di bawa kpd websites mereka yang buat itu di US.

      Nyata orang saperti ini tidak boleh memimpin. Begitu juga boss dia.

      Delete
  11. Pakatan disyor menyediakan perkara2 utama mengapa kita menentang dan menjatuhkan bn kpd setiap calon dan ejen parti. Sediakan skrip yg seragam untuk diwar²kan kpd pengundi setempat. Memandangkan media tv, radio dan akhbar dikuasai bn. Mungkin ini salah satu pendekatan yg dapat menyedarkan rakyat di luar bandar. Edarkan jg sbg risalah mcm zaman menentang penjajah dan komunis dulu. Isi biar mudah difahami dgn gaya bahasa yg mudah. Ahli pakatan blh jd ejen mengedar risalah. Malah bersedia mencetak sebagai sumbangan dan sokongan. Ayuh kita tumbangkan bn. Anak2 aku, keluargaku dan jiran2ku sudah faham dan bertekad akan keluar mengundi calon pakatan tak kira calon parti pkr atau amanah atsu dap. Janji bkn bn dan pas.

    ReplyDelete
  12. Siapa yg mnentang kerajaan?
    Kita cuma nak rehatkan parti BN dr terus jadi pneraju KERAJAAN MLAYSIA?
    Mereka jadi perosak KERAJAAN dan memalukan KERAJAAN.

    ReplyDelete
  13. Amat malang...jauh standard DS Anwar Ibrahim dn TS Muhyidin Yasin....kita ganti lain la....

    ReplyDelete
  14. Amat malang...jauh standard DS Anwar Ibrahim dn TS Muhyidin Yasin....kita ganti lain la....

    ReplyDelete
  15. Standar DS ANwar dan TS Muhyiin tak jatuh. Yg jatuh ialah air muka kita rakyat Msia menanggung malu sbb perbuatan khinat dan tak malu SI Bijan dan petualang2 yg rakus menyilapmatakan dana 1MDB hingga kebusukkan skandal 1mDB terhidu satu dunia. Cuma konco2 dan rakyat2 terutamanya org2 melayu yg makin LAYU maruah dan, hilang kemaluan dan kewarasan dek kerna sama2 menjamu taburan2 dedak yg tak seberapa tu.... no class punya sebilangan rakyat and no class punya Kepala Lanun

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...