Wednesday, 11 April 2018

BEZA TUN MAHATHIR DENGAN NAJIB


Para pengampu Najib Razak, termasuk beberapa menteri dan timbalan menteri, demi mempertahankan keputusan SPR mengadakan hari pengundian PRU 14 pada hari Rabu, turut menyatakan bahawa perkara yang sama juga berlaku ketika era kepimpinan Tun Mahathir Mohamad dahulu.

Mereka membandingkan bahawa pada PRU 1995 dan 1999, hari pengundian juga diadakan pada hari bekerja.

Dengan demikian, kata mereka,  apa beza antara Najib dengan Tun Mahathir?
Apa yang mereka barangkali lupa ialah meskipun Tun Mahathir bersetuju dengan pilihan SPR mengadakan pilihanraya pada hari bekerja di tahun 1995 dan 1999 itu, beliau kemudiannya telah mengisytiharkan cuti umum di seluruh negara untuk hari berkenaan.

Hari mengundi yang diisytiharkan sebagai cuti umum itu ialah pada Isnin, 24 April 1995 dan Isnin juga, 29 November 1999.

Yang lebih cantiknya, dengan mengadakan hari pengundian yang jatuh pada hari Isnin di kedua-dua pilihanraya tersebut dan kemudian mengisytiharkannya sebagai cuti umum, rakyat telah mendapat tiga hari cuti sebagai kemudahan serta keselesaan kepada mereka untuk menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi.
Tapi, apa yang Najib lakukan?

Sudahlah pemilihan hari pengundi kali ini diadakan pada "hari tersepit" iaitu Rabu di mana jika pengundi luar yang mengundi di Kelantan atau Kedah misalnya, mereka perlu mengambil sekurang-kurangnya dua hari cuti tahunan, Najib juga  tiada keberanian untuk mengisytiharkan tarikh 9 Mei  itu sebagai cuti umum?

Kenapa Najib tak seberani Tun Mahathir? (ShahbudinHusin 11/04/2018)

69 comments:

  1. Si pencuri nak menang dengan menipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. naib ketua pemuda pas



      kata




      malaikat akn tolong mengundi utk pas

      mlaikat akn tolong mengundi utk pas

      mlaikat akn tolong mengundi utk pas




      ini dah sah sesat


      apa ketua agma kelantan tak nak penjarakan 9bulan iblis ni



      apa kata ketua agama kelantan



      kata kata sesat yg menghina agama dan ketua agama kelantan ini tak nak sumbat 9bulan ker



      apa kata ularrrmak



      naik ketua pemuda pas dah sewel




      malaikat turun undi pas d peti undi bawak i.c




      kaaaaahhhhh

      kaaahhhhhhhhh

      kahhhhhhhhbbbhhhh

      Delete





    2. lobai sembelit moden mana ???





      itu tontontvi algermani porno dah cabut lari telorberpeloh.



      al range rover nik menyamat mau bankrap negara dgn brim 25000 seorang.


      gila nak menang punya pasal


      brim pun nak buat is politik




      #asalbukanpasumno


      undi pas mcm undi umno

      Delete
    3. SEMAKIN hampir tarikh PRU14, denyutan jantung kita menjadi semakin kencang sementara fikiran bertambah berkecamuk.

      Setiap hari kita dipersembahkan dengan bermacam-macam berita melalui radio, televisyen, akhbar, Facebook, WhatsApp dan sebagainya, apa lagi selepas pembubaran Dewan Rakyat pada 7 April lalu.

      Berbagai berita timbul; yang serius, yang menyindir, yang membebel, yang menuduh, yang mengungkit dan rasanya yang paling banyak, yang menghentam serta yang mendedahkan rahsia.

      Otak pun sudah jadi bercelaru untuk mengasingkan yang auta daripada yang fakta.

      Entahlah berapa banyak cerita boleh diambil tindakan di bawah Rang Undang-Undang Anti Berita Tidak Benar 2018 yang diluluskan pada 2 April lalu apabila kempen PRU tamat nanti.

      Keliru atau tidak, kita yang layak mengundi perlu memilih siapa yang kita mahu jadi kerajaan bagi tempoh lima tahun lagi melalui PRU14, yang diramalkan paling sengit dalam sejarah sejak PRU pertama diadakan 59 tahun lalu.

      BN, Pakatan Harapan atau Pas? Masihkah kita mahu kekalkan Datuk Seri Najib Tun Razak, yang sudah memimpin kita sejak tiga tahun lalu, atau lantik semula Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun atau beri peluang kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang menjadi Presiden Pas sejak 2002 dan pernah menjadi Menteri Besar Terengganu dari 1999 hingga 2004. Yang mana satu?

      Kerajaan BN di bawah Najib sudah curahkan berbilion ringgit melalui pelbagai projek dan kini berjanji, melalui manifestonya, akan menambahkan lagi nikmat untuk rakyat.

      Macam-macam diberi dan dijanjikan untuk 1.6 juta penjawat awam, pelajar, anggota pasukan keselamatan, peniaga, petani, nelayan, warga emas, suri rumah dan lain-lain.

      Saya tidak mahu persoalkan apakah semua ini ikhlas atau umpan untuk memancing undi kerana ia di luar kelayakan saya untuk membuat kesimpulan.

      Harapan parti baharu, diwujudkan pada 22 September lalu, menggantikan Pakatan Rakyat dan sedang berazam untuk mengambil alih Putrajaya dari tangan BN.

      Tidaklah hairan ia belum mampu menandingi BN yang berusia lebih setengah abad dalam menaburkan goodies kepada rakyat.

      Antara teras digariskan dalam manifesto BN, ialah memperkasa taraf golongan wanita dan ibu, merancakkan pertumbuhan kewangan rakyat dan negara, mewujudkan 3 juta peluang pekerjaan, meningkatkan gaji minimum kepada RM1,500 dan mewujudkan infrastruktur pembangunan serta pengangkutan.

      Harapan, dalam manifestonya, menyenaraikan pelbagai janji, terutama meringankan beban rakyat dalam masa 100 hari pertama pentadbirannya.

      Ia juga, antara lain, akan hapuskan GST dan kurangkan kos sara hidup, menstabilkan harga minyak dan memperkenalkan semula subsidi petrol, menyamaratakan gaji minimum, menyasarkan hutang yang ditanggung peneroka dan lepasan universiti dan perlindungan untuk suri rumah dan isi rumah berpendapatan 40% terendah (B40),

      Delete
    4. Manifesto Pas pula, antaranya, menjanjikan penghapusan GST dan menggantikannya dengan cukai ke atas simpanan syarikat dan korporat, serta cukai saham di Bursa Saham Malaysia.

      Jadi, siapa yang jadi pilihan, BN, Harapan atau Pas? Najib, Dr Mahathir atau Abdul Hadi?

      Siapa di antara mereka yang diyakini akan mendengar suara rakyat dan membela nasib mereka, memberi segala kemudahan, membanteras rasuah dan salah laku habis-habisan apabila diberi amanah?

      Bagi Harapan, apakah Anwar, yang diuar-uarkan akan mengganti Dr Mahathir dalam tempoh dua tahun, dapat membuktikan beliau mampu melonjakkan imej negara ke paras lebih tinggi di mata dunia?

      Apakah negara akan bertambah maju di bawah BN dan mundur di bawah pembangkang?

      Tidakkah Harapan, sebagai kerajaan baharu, akan berhempas-pulas mengembangkan ekonomi dan tidak akan biarkan negara bankrap kerana mahu kekal menjadi pemerintah pada masa akan datang?

      Tidakkah Pas, yang wujud begitu lama di negara ini, dengan pemimpin-pemimpinnya mempunyai banyak pengalaman pahit manis, mampu membawa pembangunan negara ke tahap lebih tinggi dan imej yang semakin dihormati?

      Jadi yang mana pilihan anda; BN, Harapan atau Pas? Segalanya hanya akan diketahui selepas hari undi pada 9 Mei depan.

      Yang pastinya, mana-mana parti yang mahu memerintah dan wakil rakyat yang ingin berkhidmat mesti terus prihatin terhadap denyutan nadi rakyat di semua peringkat.

      Mereka hendaklah mengamalkan ‘kepimpinan melalui teladan’, memahami kehendak rakyat dan berkhidmat sungguh-sungguh, tanpa dinodai oleh segala bentuk penyelewengan bagi memenuhi kepentingan diri serta kaum kerabat.

      Itulah kerajaan dan wakil rakyat pilihan saya. Pembaca budiman, bagaimana?

      Delete
    5. Gerakan Tranformasi Nasional (The Movement for National Transformation - MNT) menyeru rakyat Zambia menolak ahli politik kitar semula.

      Pemimpin MNT Mr. Shimunza melahirkan kekecewaannya semenjak merdeka, negara tersebut hanya kitar semula orang yang sama dengan harapan bila mereka membentuk parti baru mereka akan berubah, akan meningkatkan pembangunan dan membuat berbagai perubahan yang diperlukan.


      Dia mengatakan Zambia tidak memerlukan pemimpin politik yang bergabung semula selepas dikeluarkan dari kerajaan. Dia mengatakan inilah masanya untuk memilih muka baru dalam kerajaan.

      Mr. Shimunza menegaskan bahawa Zambia memerlukan idea baru yang lebih bernas dan pemimpin lebih berwibawa.

      Seterusnya lagi dia mengatakan pemimpin seperti Harry Kalaba, Lucky Mulusa dan Chishimba Kambwili adalah sebahagian masalah kerajaan PF yang menyebabkan keperitan rakyat selama mereka berkuasa.

      KESIMPULANNYA

      Rakyat Malaysia lebih cerdik dari Zambia mereka tidak akan pilih pemimpin kitar semula. Mereka buat masalah dalam kerajaan dan buat parti baru kononnya nak ubah balik masalah yang mereka buat.

      Kami cerdik dan tidak bodoh ditipu hidup-hidup, kami pilih PAS untuk membentuk Kerajaan Teknokrat yang membawa wawasan yang lebih segar dan makmur.

      Delete
    6. najib jadila menteri zambia tu....he he

      Delete
    7. Mengambil maklum perhimpunan Perlancaran Jentera PKR yg bertempat di Paya Jaras malam tadi, saya mewakili 327227 ahli akar umbi Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta bagi Kawasan Parlimen Sungai Buloh dengan ini menyatakan keberangan kami dengan tindakan Timbalan Presiden PKR yang juga merangkap MB Selangor (sehingga semalam) untuk #kekalkhairuddin yang baru melompat dari PAS ke partinya malam tadi.

      Ini adalah satu tindakan tidak bermaruah dan tidak setiakawan oleh PKR kerana sebelum ini telah pun disepakati dalam perbincangan peringkat negeri bahawa DUN Paya Jaras ini diperuntukkan untuk parti kami dan bukannya untuk PKR.

      Barang harus diingat parti kami mempunyai bilangan ahli akar umbi terbesar di kawasan ini berbanding PKR. Kami telah giat menarik ahli-ahli PAS yang mengundi Khairuddin yang menyebabkan beliau menang dalam PRU yang lalu sehingga PAS lumpuh di kawasan ini.

      Kami juga telah mempunyai calon yang lebih layak untuk bertanding di kawasan yang telah giat berkempen di merata ceruk dalam DUN Paya Jaras sejak 2 tahun kebelakangan ini.

      Justeru tindakan untuk mengekalkan Khairuddin yang baru melompat itu kami anggap sebagai satu tindakan mensabotaj parti kami oleh PKR.

      Berapa banyak lagi harus parti kami berkorban untuk mengikut telunjuk PKR? Disuruh menerima ‘bapak perompak negara’ sebagai ketua menggantikan DSAI dalam Pakatan, kami terima.

      Disuruh menggunakan logo PKR untuk PRU kali ini, kami juga terima. Kini kerusi yang sudah pun dijanjikan kepada kami, yang telah kami berusaha bersungguh-sungguh menawannya pula mahu diserah kepada si pelompat yang hanya melompat setelah tidak dicalonkan lagi oleh parti lamanya.

      Jika ini bukan tindakan pengkhianatan oleh PKR, apa lagi mahu disebut?

      Justeru kami ahli akar umbi Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta kawasan Parlimen Sungai Buloh dengan ini bertegas dan menolak dengan keras kempen Kekal Khairuddin.

      Kami juga mendesak agar PKR tidak meletakkan sebarang calon di parlimen ini atau berdepan tindakan sabotaj dari 327227 ahli akar umbi parti kami di sini.

      Sekian, harap maklum
      Dr. Ustaz Mohd Habib Al intani
      Yang Di Pertua,
      Parti Amanah Negara Tanah Air Tercinta
      Kawasan Parlimen Sungai Buloh

      Delete





    8. kahhhh

      kaaahhhhh

      kahhhhhhhhh

      180 000 online peetisyen AGONG mintak cuti


      adoiiii bNajib sial ni dah buat rakyat TEKAN AGONG pulak


      apa AGONG NAK BUAT


      dok diam membisu ????



      sat lagiiii 500 000 atau 1 juta pekerja seluruh dunia PETISYEN AGONG KESAYANGAN RAKYAT


      mampuiiih bNajib bapok pondan nii


      PM SEMENTARA TARAK KUASA DAH



      MAI KITA LHAT


      APA KITA PUNYA RAJA YANG PEMURAH PRIHATIN SAYANGKAN RAKYAT




      ATAU



      KITA PUNYA RAJA




      _,_******,___




      lu pikir sendiri


      segalanya di tangan agong



      KUASA DI TANGAN DYMM YDP AGONG yg dicintai penghuni penduduk malayan

      Delete
    9. Maloman:

      Saya dah membalon komen benda'lah yang pakai nama Geng Najib yang di alamatkan kapada saya di pos yang lalu.

      Empat komen jawapan. Bahasa yang tidak lucah, tapi dengan hujah2 yang perit di telinga dia, macam di cubit emak dia hingga nak putus.

      Dan di harapkan membikin dia pergi jumpa doktor pakar sakit jiwa (Psychiatist).

      Siapa nak membaca nya, sila lah ke blog post yang lalu itu.

      Delete
    10. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) hari ini menarik balik saman pemula difailkan terhadap Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) bagi menuntut deklarasi berhubung status pendaftaran parti itu.

      Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili PPBM memberitahu pemberita bahawa Hakim Mahkamah Tinggi, S. Nantha Balan membenarkan saman itu ditarik balik tanpa sebarang kos selepas pengurusan kes saman berkenaan di dalam kamarnya hari ini.
      Peguam itu berkata PPBM menarik balik saman pemula itu berikutan parti berkenaan telah memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman untuk mencabar tindakan Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim membubarkan sementara parti berkenaan di Mahkamah Tinggi di sini, pada 5 April lepas. Permohonan itu akan didengar di hadapan Hakim Datuk Wira Kamaludin Md Said esok.

      Pada 22 Februari lepas, PPBM melalui Setiausaha Agungnya, Datuk Dr. Shahruddin Md Salleh selaku plaintif memfailkan saman pemula dengan menamakan RoS sebagai defendan.

      Dalam saman pemula itu, PPBM yang ditubuhkan pada 8 September 2016, memohon deklarasi bagi menuntut RoS mematuhi segala prosedur dan tidak boleh membatalkan parti berkenaan mengikut peruntukan di bawah Akta Pertubuhan 1966.

      Plaintif juga memohon suatu deklarasi bahawa tindakan RoS yang tidak memberi maklum balas terhadap tiga surat yang dikemukakan terhadapnya adalah bercanggah dengan Akta Pertubuhan 1966 selain menuntut supaya RoS menjalankan siasatan terhadap segala pertikaian berkaitan parti berkenaan

      Delete
    11. Malaysia bakal diperintah oleh sebuah gabungan parti politik yang didominasi oleh bukan Melayu jika Pakatan Harapan menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      pertama parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah kepada tiga iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

      “Tiada mana-mana parti politik (majoriti) Melayu yang akan menjadi dominan dalam Pakatan Harapan, sebaliknya yang akan menjadi dominan adalah parti politik bukan Melayu.

      “Ini kerana parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah tiga berbanding hanya ada satu sahaja parti politik bukan Melayu iaitu DAP,”

      kedua Manifesto PRU14 Pakatan Harapan adalah bayangan falsafah politik DAP iaitu Malaysian Malaysia yang mementingkan aspek meritokrasi dan kesamarataan sekali gus bakal mencairkan penguasaan politik Melayu.

      ketiga manifesto PRU14 Pakatan Harapan cuba menghakis kuasa Yang di-Pertuan Agong selaku benteng kuasa politik Melayu dengan menjadikan kuasa pelantikan pegawai tertinggi kerajaan khususnya Suruhanjaya Pilihan Raya dikuasai parti politik.

      keempat manifesto PRU 14 Pakatan Harapan akan membenarkan agenda DAP membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya berdasarkan prinsip satu orang satu undi sekali gus melipatgandakan kerusi bandar berbanding kerusi luar bandar.

      “Kelima dalam jangka panjang, Kerajaan Pakatan Harapan yang didominasi DAP akan membuka jalan kepada bukan Melayu menjadi Perdana Menteri selaras dengan kenyataan Lim Guan Eng di Singapura pada 10 Disember 2014 jika Perlembagaan Persekutuan kekal maka bukan Melayu boleh jadi Perdana Menteri.

      “Keenam rekod Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tidak baik dengan Raja-Raja Melayu sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri malah sehingga sekarang pun beliau menghadapi masalah dengan Sultan Kelantan, Sultan Johor dan Sultan Selangor menjadikan sukar untuk Pakatan Harapan menghormati Raja-Raja Melayu,”

      Delete
    12. kaaaah


      kaaaaaahhh

      kaaaaaaaaaahhhh



      baru jer kami post




      PETISYEN AGONG



      bNajib bapok pondan pmo terus bagi cutiiii




      cutiiiii weiiii 9 meeiiii


      Ampun tuanku terima kasih di atas keprihatinan DYM SPB YDP AGONG yang jelas mahu rakyat tidak susah.


      Daulat Tuanku !!!!


      Tq dan ampun maaf dari kami


      " demo meme raja kpd rakyat"

      Delete




    13. bNajib bapok bagi cutiii weiiii



      kena sound ker dgn raja kesayangan rakyat ??????





      kahhh kaaaaahh kaaaaahhhhhhhhb



      bapok jugak bNajib niiih...




      DAULAT TUANKU !!!!!



      terima kasih dan ampun maaf dari rakyat....



      raja di hati rakyat
      ( maaf ya .. ini utk sultan mohamad v saja yer )

      Delete
    14. Sumber Amanah mendedahkan bekas naib ketua Umno Bahagian Batu Kawan yang dipecat parti itu, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan akan bertanding di kerusi Parlimen Jasin pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      “Beliau ialah calon paling sesuai untuk mencabar BN di kubu kuat mereka,” kata sumber itu.

      Jasin ialah satu daripada 27 kerusi Parlimen yang diperuntukkan kepada Amanah di Semenanjung oleh Pakatan Harapan.

      Kerusi yang pernah diwakili bekas timbalan perdana menteri, Tun Ghafar Baba, terdiri daripada 72% pengundi Melayu, 18% Cina dan 10% India.

      Pada PRU 2013, wakil BN, Datuk Ahmad Hamzah mengalahkan Rahmat Yusof dari PKR dengan kelebihan 11,763 undi.

      Khairuddin pernah ditahan di bawah undang-undang keselamatan pada 2015 atas dakwaan mensabotaj perkhidmatan perbankan dan kewangan negara.

      Tahun lalu, Mahkamah Sesyen membebaskan Khairuddin dan peguamnya, Matthias Chang kerana pihak pendakwaan tidak mengemukakan sebarang bukti mengaitkan mereka kepada tuduhan itu.

      Kedua-duanya dituduh bersama di bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan kerana membuat laporan polis terhadap syarikat pelaburan negara, 1MDB.

      Menurut kertas pertuduhan, kedua-duanya berada di pejabat ketua polis Bahagian Jenayah Ekonomi dan Kewangan di Paris, Balai Polis Charing Cross di London, Jabatan Peguam Negara Switzerland di Berne, Balai Polis Wai Chan di Hong Kong dan ibu pejabat polis Cantonment di Singapura.

      Februari lalu, Mahkamah Persekutuan mengetepikan rayuan Khairuddin dan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan kerugian kewangan dialami 1MDB.

      Mahkamah lebih tinggi memutuskan Najib kebal daripada tuntutan undang-undang atas dakwaan misfeasans dalam jawatan awam kerana beliau bukan penjawat awam.

      Khairuddin ada skandal tanah Ijok tetapi AMANAH (PAN) sanggup pergunakan Khairuddin yang bukan ahli parti AMANAH dan menepikan calon pilihan ahli-ahli PAN Ustaz yang bergiat aktif dengan Pertubuhan IKRAM.

      Mana sikap Islam pimpinan atasan? Kenapa pimpinan atasan membuat keputusan tanpa merujuk kepada AMANAH Jasin? Itu persoalan yang timbul.

      Apa pun kita lihat dan tunggu pergolakan seterunya yang mana akan memberikan kesedaran kepada ahli-ahli AMANAH untuk balik semula kepada parti asalnya PAS.

      - Pimpinan AMANAH (PAN) sanggup jual agama demi nak Putrajaya. Mereka fikir Putrajaya segala-galanya sehingga hilang pertimbangan Islam dalam membuat keputusan...

      Delete
    15. Ahli Parlimen selama 8 penggal itu dikatakan tidak disenangi pimpinan DAP susulan kritikannya terhadap kerajaan Pulau Pinang mengabaikan isu alam sekitar dalam meluluskan projek pembangunan.

      Persengketaan itu diketahui umum apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada Jun lalu mendedahkan Tan tidak dapat dihubungi pimpinan parti itu sejak awal 2017.

      Difahamkan, Tan hanya dicalonkan di Kepong pada saat-saat akhir PRU13, di mana wakil rakyat berusia 76 tahun itu berjaya meraih majoriti terbesar, iaitu 40,307 undi di kerusi majoriti pengundi Cina itu, sejak kemenangan pertamanya pada 1982.

      Delete
    16. Hooray..cuti cuti pilihan raya..daulat tuanku.

      Delete

    17. dari facebook malaysiakini



      Semalam ada seekor bangsat tak sokong cuti umum untuk hari memgundi,harap rakyat cam muka dia dan campak dia dalam tong sampah



      SIAPA SAMPAH NI???


      SIAPA YG MENENTANG CUTI RABU/PRU

      SIAPA YG KATA JGN SALAHKAN SPR ???



      TOLING TULIS

      A.
      B.
      C
      D
      E.



      hadiah nyeer prooooot dari kejora

      Delete
    18. Ahli Parlimen selama 8 penggal itu dikatakan tidak disenangi pimpinan DAP susulan kritikannya terhadap kerajaan Pulau Pinang mengabaikan isu alam sekitar dalam meluluskan projek pembangunan.

      Persengketaan itu diketahui umum apabila Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada Jun lalu mendedahkan Tan tidak dapat dihubungi pimpinan parti itu sejak awal 2017.

      Difahamkan, Tan hanya dicalonkan di Kepong pada saat-saat akhir PRU13, di mana wakil rakyat berusia 76 tahun itu berjaya meraih majoriti terbesar, iaitu 40,307 undi di kerusi majoriti pengundi Cina itu, sejak kemenangan pertamanya pada 1982.

      Delete
    19. Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan menggesa Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad agar berhenti menggunakan istilah 'Keling'.

      Beliau yang juga pengerusi Persatuan Hak Asasi Manusia (Hakam) berkata walaupun ia biasa digunakan di sesetangah negeri - seperti Kedah - dan tidak dianggap sebagai penghinaan, tetapi ia sesuatu yang tidak dapat diterima dalam konteks Malaysia hari ini.

      "Istilah itu berakar dari kawasan Kalinga di India, tetapi di Malaysia hari ini ia dianggap penghinaan oleh masyarakat India.

      "Justeru saya menggesa Mahathir agar tidak lagi menggunakan istilah itu (walaupun ia tidak berniat untuk menghina sesiapa)

      Delete
    20. The crown prince of Johor has voiced his concern regarding Dr Mahathir Mohamad’s vision of becoming the prime minister again. Unfortunately, the keyboard warriors supporting the opposition did not shy away from criticising his thoughts. Numerous opinions are popping up, with the message that the royalty should stay away from politics.

      In 2015, when Prime Minister Najib Razak did not attend the Nothing to Hide forum, the same crown prince voiced his dissatisfaction. That time, he was hailed as a super hero because his opinion did not favour Najib. It was perfectly fine then that the royalty got involved in politics.

      The crown prince was also hero-worshipped when he got involved in a spat with Nazri Aziz. In fact, pleas were made to the royalty by opposition supporters to get involved in politics to remove Najib. However, when his views differ from those of the opposition cheerleaders, their voice changes as well.

      We saw the same thing when Mahathir uttered a disparaging word about the Indians. Perkasa’s Zulkifli Nordin was ridiculed prior to the last general election when he used the same word, and Najib was collaterally called a racist. However, suddenly the same word has become common and acceptable just because it came from the opposition.



      DAP’s P Ramasamy repeats himself endlessly, chiding MIC for the lack of opportunity for Indians. He puts the blame on MIC because of deeds by Samy Vellu. Although Samy has long retired from the political arena, he is still being used as an excuse for voters to abandon MIC.

      On the other hand, Ramasamy is campaigning for the man who destroyed Malaysia, especially the Indian community, to come back as prime minister. If MIC is to be abandoned because of their long-gone ex-leader, then Pakatan Harapan (PH) should be exiled with Mahathir at the helm.

      Nurul Izzah Anwar’s response on tax exemption for rent collectors is perplexing. She says this would lead to a rush to purchase homes for rental, which would lead to an escalation in house prices. First of all, purchasing property is not like buying clothes at a sale where it could lead to a rush that affects pricing. Secondly, if the tax exemption is something that would increase the purchase of properties, wouldn’t that be a good thing?

      On one hand, the opposition says the government is doing nothing to ensure that people have a roof over their heads. But when the government does something, they say people will rush to purchase homes, etc.

      Mahathir has admitted on numerous occasions that he was unaware of many of the wrongdoings during his tenure as prime minister. Today, he says the government has no money and questions the mechanism by which the government will fund initiatives in its manifesto.

      Mahathir has been out of Putrajaya for some time. How does he know what is happening in the government?

      Isn’t it ironic that when he was in office with access to all information, he did not know anything, but when he is out with no access, he knows everything?

      The double standards overflowing from the opposition are astounding. Fortunately, the majority of voters are not cyber warriors. They have an intellectual cortex that can comprehend the true colours of PH. This will definitely be reflected on polling day.

      Delete


    21. hadi telor kecut kata



      nak tanding 1 kerusi saja



      kaaah kaaaaah kaaaaaaaahhhh


      bapak ketua lobai tak yakin dgn malaikat "abe mae" keer


      90juta dah habisss keerrrr




      #undipasmacamundiumno


      Delete
    22. Saya mohon sdra Shahbudin buang posting2 yg lari tajuk untuk pembaca blog beri tumpuan tanpa buang masa schrolling posting2 spam berjela-jela yg langsung tak berfaedah.

      Terima kasih.

      Delete
    23. Lebai Malang 15:00,

      Pas nak buat kerajaan Teknokrat?
      Teknokrat ke Tenok Didarat...tak pn kerajaan tenat melarat..

      Delete
    24. Najib betangan menang. Lps tu dia nak isytihar khamis dan jumaat cuti.
      Kena buat hr rabu sbb selasa nak saman wsj.

      Delete
    25. Hahahaha,, sure lah Najib istiharkan PRU di hari tersepit, hari rabu, sbb dia pun suka kepit bila main golf...pondan kepit teloq, tpi teloq dah takde, Mak Badak simpan dlm rambut mengerbang dia kihkihkihkih

      Delete
    26. KETIKA nujum politik mengatakan PAS akan tumbang di Kelantan dan sekerusipun diperolehinya di Parlimen, saya terpanjat markas sebuah Dun PAS di Selangor dan saya terperanjat dengan papan culanya yang memaparkan ia mengatasi Barisan Nasional dan meletakkan jauh di tempat ketiga.

      Masih sekitar 40 peratus pengundi yang belum dan tidak dapat dicula, tetapi dalam hampir setiap peti undi yang dicula BN di belakang PAS dan Harapan nombor tiga.

      Saya tanya bila cula ini buat?

      Jawapannya, beberapa bulan dulu, selepas PAS memutuskan untuk bertanding sendiri.

      Katanya, ini bukan yang terkini. Sudah ada lebih dari sekali ia dikinikan tetapi ia tetap meletakkan PAS di depan dan memeranjatkan Harapan tidak sepertiga dari yang PAS perolehi.

      Saya tidak mahu mengatakan cula itu khayal kerana PAS menang di DUN itu dalam PRU13 dulu.

      Memang Tan Sri Noh Omar, ketua BN Selangor tidak berminat bertanding negeri sebagai calon Menteri Besar, kendatipun dia menang di kawasannya, dia berkemungkinan akhirnya menjadi ketua pembangkang. Adalah baik baginya menjadi menteri dalam kerajaan pusat dari menjadi ketua pembangkang di sebuah negeri yang BN kalah.

      Dalam PRU lalu PAS di situ kerana ia sebahagian dari Pakatan Rakyat dan mendapat sokongan dari penyokong DAP.

      Sekarang DAP tidak membenarkan penyokong tegarnya membeeri undi kepada PAS. Justeru pandangan sekalian nujum PAS tidak berkemungkinan mengulangi apa yang didapatinya dulu. Bahkan orang PAS pun ada yang menujum begitu hingga mereka berkumpul di luar PAS mendaftar diri menjadi kerabat Harapan.

      Tidak mahu berimamkan TG Haji Hadi lagi baik mati mahupun hidup. Begitu ramai mengharapkan TG Haji Hadi mengimamkan solat jenazah mereka, mungkin hati kecil PM Najib berfikir, tapi tidak mengapalah mereka diimamkan oleh Tun Mahathir.

      Selama ini saya kurang mengambil berat azam dan keyakinan PAS unuk memerintah Selangor. Sekalipun saya menyeru pengundi dan rakyat yakinlah atas janji Allah memenangkan Islam, dalam konteks ini PAS tetapi saya rasa peluang PAS di Selangor itu di belakang peluang Kelantan, Terengganu dan Kedah.

      Saya tetap bersama PAS menjadikan Selangor negeri sasaran. Tiada ertilah saya orang PAS jika saya tidak mengharapkan PAS menang di mana-mana.

      Setelah melihat cula di dinding markas Dun itu saya bersemangat bahawa PAS Selangor tidak sekadar retorik. Ia ada asas menjadikan Selangor target setelah dua penggal bersama Tan Sri Khalid Ibrahim dan Datuk Seri Azmin Ali mentadbir Selangor.

      Pemimpin PAS tempatan tidak bimbang sekalipun Dr. Mahathir memimpin pakatan pembangkang kerana mereka dipandu oleh culanya. Jika majoriti Dun yang ditanding PAS di Selangor begitu culanya, maka benarlah pendirian mereka untuk bertanding sendirian sekalipun menjadikan pertandingan kali ini tiga penjuru.

      Yang menakutkan semua sebelum in ialah pengudi DAP tidak mengundi PAS, tetapi cula yang Dun itu dapati pengundi bukan Melayu tidak memberi kesan besar kepada arus politik di kawasan itu. Kiranya pengundi bukan Melayu tidak negatif sangat kepada PAS, maka dengan izin Allah PAS Selangor berharapan cerah membentuk kerajaan di Shah Alam.

      Apapun saya tidak suka bercakap garang dengan peluang yang ada tetapi suka mengiring hasil cula itu mengajak penyokong PAS berpesan-pesan kepada kemenangan dengan mendapat keredhaan Allah sepenuhnya

      Delete
  2. Apa nak susah sangat , biaq depa menipu . Kita Pakatan Harapan berjanji kpd pengundi2 luar balek kampong mengundi di beri RM 500.00 seorang dengan SYARAT PAKATAN HARAPAN ... MENANG . Kalau kita MENANG duit sumbangan akan mencurah 2 . Apa pun kita MESTI MENANG dengan apa cara sekali pun .

    ReplyDelete
    Replies

    1. analisa terbaru 11 april 2018


      1. index undi popular meningkat kbali kpd 67% pihak bukan BN

      2. PENGUNDI yakin cuti di beri pada 10&11 mei. pengundi juga yakin bnajib sedang nazak cari alasan nak menipu. rayat melayu yg rata rata kaum berani syahid merasai bNajib ni pengecut dan penakut tidak sesuai sbg PM malaya mewakili melayu. org pengcut akan kata dia hebat dan berani malah akan tabur rayat kunun dia pendekar.

      3. ramalan reuters bn menang lagi kerana 1. sempadan semula 2. pas pecah undi 3, hari rabu TIDAK MASUK AKAL KERANA TIDAK AMBIK KIRA KEBEMCIAN RAKYAT KEPADA 1. PM PENGECUT 2.PM KAKI CURI 3. PM KAKI SEMBELIH RAKYA DGN CUKAI 4. PM YG KATA EKONOMI BAGUS 5.9%GDP TAPI KENA CUKAI RAKYAT 6%UTK SELEMATKAN NEGARA

      PM PENIPUUUUUU

      Delete
  3. Jangan khuatir.Kpd yg beriman semak Hadith. Kalau tak silap riwayat Muslim # 2789.Apa istimewa nya Hari Rabu. Hari Allah memenghapus penghkhiant2, petualang dimuka Bumi.Hari chahaya dilahirkan. Berusaha keras dan berdoalah agar Rabu 9 Mei 2018 hari chahaya baru di Malaysia akan mula bersinar.Pemimpin2 pengkhinat2 Bangsa - pencuri2 khazanah negara, penipu, penindas,penderita rakyaat akan di rakyaat akan ditenggelam.

    ReplyDelete
  4. Ayuh rakyat Malaysia usah peduli memang depa nak susahkan rakyat supaya pengundi bandar yg bekerja tak mengundi, yg kampung sokong BN mengundi. Ayuh kita bangkit tak kira hari apa kita turun ramai-ramai kita ubah kita undi mata kita undi HARAPAN untuk Malaysia tercinta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jommmmmmm. Tunjukkan kuasa rakyat. Br depa tau langit tu rendah atau tinggi. Jgn bg alasan lg ttg hari undi tu. Pakat turun ramai². Suruh anak2 yg jauh balik demi masa dpn depa. Jgn biar kena tipu utk 5thn lg. Klu bn menang, makin teruk kita sbb sangkaan dia rakyat blh ditipu dan dibeli benar.

      Delete
  5. Terbaek Tun pendekar melawan najib pencuri, perompak, penipu, pembunuh dan pondan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lee

      terima kasih sebut PONDAN


      kami sedang promo / propa





      #bNajibBapokPondan

      sebarkan 1000000000 x

      Delete
    2. Kalu ade seseorang yg 300biji kete mewah mmg la ckp takpe berketuakan si najib...yg majoriti bawah ni meluap2 geram tgok muka najib.muka si rosmah mansur tu laagiiii la

      Delete
    3. Cuma kejora n geng najib je sanggup tgok muka diorg laki bini tu utk 5tahun lagi...

      Delete



    4. PETISYEN AGONG MINTAK CUTI !!!


      sebarkan 10000000000 x


      kita tengok raja kesayangan rakyat ada simpati tak dgn rakyat kena balik kg NUN jauh di kelate tempat MALAIKAT turun nak mengundii



      kikikikiiiikiiiiii

      Delete
    5. Budin. Apasal kau tak letak nama GengNajib, Kejora, Aman, pejuangdedak, lebailebam kat dlm senarai pengampu tu. Kesian kat dia org. Dah penat mengampu membodek, nama dia org kau tak sebut.

      Delete
  6. undi online http://www.undi.cc/pru14/

    ReplyDelete
  7. oiii pak lebai....najib cakap undi umno haram sampai kiamat....sekarang dah halal ke......90 jota punya penangan

    ReplyDelete
  8. Memang pilihan menolak umno dan najib adalah satu pilihan yg betul dan benar!! Najib adalah petualang negara yg perlu di buang agar negara kita mendapatkan balik maruahnya yg tercalar dan rakyatnya mendapat kembali hak hak mereka.

    Sudahlah peluh keringat kita dikerahnya demi menampung hutang peribadi beliau, sekarang beliau seolah olah ingin menafikan hak kita sebagai rakyat utk mengundi!!!

    Najib dan balaci balacinya tak akan hidup tenang! Kita akan tentang mereka mereka ini dgn doa kerana doa org yg dizalimi akan dimakbulkan! Itu janji Allah, janji yg pasti...bukan manifesto najib!!!!

    ReplyDelete
  9. ada pak lebai pas cakap....pas tak mintak duit tapi duit tetiba ada dalam akaun....org umno deposit....

    itu duit derma la....najib cakap derma halal. sprm cakap derma bukan rasuah....

    pak lebai, tak mintak, tapi ambik....haruuuuu! 2x5 dgn najib jugak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora mana? Kejora....kau oegi jumpa rosmah mansur skrg.kau mtk rosmah approve cuti 3hari utk pru ni

      Delete
    2. dey,



      petisyen AGONG skrg JAMESDEAN



      kita KKASI CECAH 10 000 000 JUTA PETISYEN


      KAAAHHHHHH KAAAHHHH KAAAHHHHHH

      Delete
  10. Izinkan saya salinkan komn di atas di sini pula, sebab dah di "eclipse" dek kopipes2 lebaimoron -

    Maloman:

    Saya dah membalon komen benda'lah yang pakai nama Geng Najib yang di alamatkan kapada saya di pos yang lalu.

    Empat komen jawapan. Bahasa yang tidak lucah, tapi dengan hujah2 yang perit di telinga dia, macam di cubit emak dia hingga nak putus.

    Dan di harapkan membikin dia pergi jumpa doktor pakar sakit jiwa (Psychiatist).

    Siapa nak membaca nya, sila lah ke blog post yang lalu itu.

    ReplyDelete
  11. Najibalunwang besar kencing ahlul bahlul Umno..
    Najibohong wang besar klentong ahlul bahlul Umno..
    Najibagi dedak perkudakan ahlul bahlul Umno..
    Najibelajolo perbudakan ahlul bahlul Umno..
    Najibangsawan bugis persetankan ahlul bahlul Umno..
    Itu bezanya dgn Tun..hahahahaso..

    Lawan tetap Lawan!!


    ReplyDelete
  12. Strategi PH berkesan akhirnya - Najib istiharkan Rabu 9/5 (Hari Kejatuhan UMNo) sebagai cuti umum

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih juga kpd


      TUAN SHAHBUDIN

      kerana post blog NAJIB PENAKUT ISYTIHAR CUTI UMUM.



      semua main peranan


      #bNajibapokpondan

      Delete
  13. BEZA MAHATHIR VS NAJIB:

    01) NAJIB DITUDUH TANPA BUKTI DALAM ISU 1MDB DAN 2.6 BILLION...MAHATHIR TUTUP BUKTI CURI LEBIH RM100 BILLION DALAM SKANDAL FOREX, BMF, MAMINCO, PERWAJA STEEL

    02) NAJIB HAPUSKAN ISA... MAHATHIR GUNA ISA UNTUK MENJATUHKAN MUSUH2NYA

    03) NAJIB KONGSI KEKAYAAN NEGARA DGN BAGI BR1M...MAHATHIR KAUT KEKAYAAN NEGARA UNTUK ANAK2 DAN KRONI

    04) PENYOKONG NAJIB SEMUANYA WARAS... MACAI2 MAHATHIR SEMUANYA BEBAL DAN SANGGUP MENJILAT LOBANG NAJIS DAP

    05) NAJIB HORMATI ULAMA...MAHATHIR MENGHINA AGAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. jus bapok pondan beracun


      babiiii punya jus harambabii

      Delete
    2. Alamak, punya cetek pemikiran, aku nak sebat pun malas.

      Woi, Mamat, RM2.6 b8lion tuh kongsi dengan rakyat ke?

      Apa, duit Putera Raja Saudi? Kupra worak punya cita.

      DoJ kata "MO1 .. misappropriation of 1MDB funds and money laundering", kau tak tahu ke?

      BRIM tu duit gomen le. Ramai yang dah kata: itu cara kuno/feudal. Macam kasi ikan, tak lama habis di makan. Cara yang bijak: kasi perahu dan enjin, depa boleh pigi ke laut, tangkap ikan, makan berpuluh tahun.

      Delete
    3. Najib dituduh tanpa bukti duit 2.6b ?? Kikiki. Bahalol mana pulak ni..yg dok kunci dlm peti besi OSA tu mende ngok??

      Najib hapuskan isa?? Betula tu tapi apa hal dgn SOSMA, POCA tu cai?? Sama ngan ISA la jugak!!

      Najib kongsi kekayaan dgn bagi brim!! He2 he2..mmg melayu jenis makan dedak kau ni...brim x semua dpt, tpi gst pukul keliling, bayi, org tua dan miskin semua kena..subsidi habis kena tarik..harga barang melambung x masuk akal!!! Itu namanya kongsi??? Otak letak kat lubang bontot kau ni!!

      Penyokong najib waras?? Ini kelakar! Org waras x sesenang kena tipu pasal duit derma tu konon! Satu dunia dok gelak...pastu ada org offer nak hapuskan gst, degil x nak terima!! Bodoh bebal namanya tu.


      Mahathir hina ugama?? Yg najib dok mainkan ugama tu apahal, ruu 355 tu sampai bubar parlimen x bentang pun!! Terang2 dia mainkan ugama, pastu memalukan org islam ngan dia punya skandal 1mdb smpai satu dunia ingat islam halalkan kleptokrasi!! Btul2 cemarkan nama islam!!!

      Bodohla kau cai...byk makan taik babi jo lo ke???

      Delete
    4. Najib bg rakyat br1m ttp ambil blk dgn gst dan lgi dan lagi...

      Delete
  14. jus biru muda kata


    1. najib gadai tanah melayu kpd komunis
    ECRL pajak tanah 99tahun hutang 55b bayar balik 135 tahun campur riba 240b !!!???

    2. jual proton kpd komunis

    3. jual firex city kpd komunis

    4. hytang 1mbabi 45b sudahnyA MOF KENA BAIL OUT KSU JADI CEO bukan GLC JADI CEO TAPI P.T.D JADI CEO

    5... BYK BABII TAHIK NAJIB BUAT TAK LARAT AKU SEBUT NAK MUNTAH BIRUUU

    ReplyDelete
  15. baru lepas muntah


    6. anak tiri najib org melayu tekaya di amerika dgn aset hampir billion. condo saja 35 juta. aset filem 300 juta. woiii usdollar woiii

    7. bubar i.s.a ganti SOSMA lagi teruk

    8. akta berita palsu

    9. trx jalan tun razak jual kpd 1mbabi 7.5 juta? lepastu babi jual kpd mat indon 750 juta... babi ape ke nama.. cerita la najib dgn detail supaya rakyat tahu harga sebenar...???

    10... jaaaap nak muntah biru lagiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, muntahkan dia banyak banyak, Sdr malaysiabaru.

      Nak gunakan shortform "mb" bila mengalamat Sdr supaya tak panjang sangat menulis, harap ok.

      Delete
  16. Najib hapuskan isa dan diganti dgn akta mkn yg sama mcm isa mlh dikatakan lbh zalim lg..dan lagi dan lagi...

    ReplyDelete
  17. citer psal ecrl ni, mmg teruk nnti kita kena perah nak cover hutang 55b ngan china nanti...apa taknya. KTM skang ni rugi jer memanjang..itupun tambang ktm lgi murah dri bas..klu dulu bus rm55 ke kelantan banding ktm rm 44 tmpt tidur lgi, ttp gak rugi. Apa yg buat ecrl nnti bleh buat untung?? Aku dah kira dulu, utk cover loan shj tanpa intreset, dgn maximum coach dan tmpt duduk, stu tiket cecah smpai rm1000 ke rm3000, klu murah dri tu x boleh nak cover loan!!!! Itu kiraan x campur interest!!! Hancusssss!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Strategi China Kominis dari segi ketenteraan, perdagangan dll mesti lah nak cari laluan alternatif ke Selat Melaka, tak mmelalui Singapura yang ada pangklan tentera American military base) di situ.

      Satu cara ia lah melalui laluan terusan (canal) di Selatan Thailand di Kra Isthmus. Tapi Thailand, yang juga rapat dengan Amerika, bo layan depa China Kominis kot.

      Jadi, China Kominis pun melompatlah bila dapat ECRL. Bila ada keadaan tegang, konflik atau konfrontasi, kapal2 China Kominis boleh berhenti di Kuantan, transferkan barangan dari kapal ke keretapi, tuju ke Port Kelang, Melaka dsb nya.

      Depa pun minat nak buat pagkalan tentera (military base) di Melaka, Port Dickson atau sebagai nya.

      Najib apa peduli itu semua. Yang anih dan mencurigakan ia lah: anggaran kos projek ECRL pada satu masa dulu ia lah RM35 billion. Apasal akhir nya jadi RM55 billion?

      Dan takda tender langsong, ia tak? Jadi, kemana pergi nya RM20 billion tuh? Ada kah di gunakan untuk mendapatkan "persetujuan" di atas projek itu?

      Delete
    2. Macy.. i am confused lah..somtimes your comments sounds like you are anti-mamak (keling) or anti PH. Most of the times your comment are anti-umno. So which is which now. Jangan mare, tanya saja. Sbb terbaca your comment mcam perli geng mamak (keling) ajer in one of your postings, and Kejora juara dedak, cepat2 sambut komen kau dgn ulasan nya yg menambah nasik tambah, dan tumpang semangkok tahik menghina dan memperlekeh Tun M.. Awat hang macam tu Macy

      Delete
  18. Saya mohon sdra Shahbudin buang posting2 yg lari tajuk untuk pembaca blog beri tumpuan tanpa buang masa schrolling posting2 spam berjela-jela yg
    langsung tak berfaedah.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  19. what does RABU Mean?“Rakyat Akan Buang Umno”.

    ReplyDelete
  20. Dah diketahui perbezaan ketara antara Tun dan najib...

    Tun jauh lebih bijak dari najib

    Tun lebih berani dari najib penakut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M pejuang bangsa.
      Najib pejuang bangsat.

      Itulah bezanya.....!!

      Delete
    2. Assalamualaikum Che Man, bertambah sebok lagi nampaknya...

      Aku tengah dok cari komen ttg MONEYfesto BN, ntah camne tersesat ke sini,,, terjumpak hang,,,

      Delete
  21. Hahahaha,, sure lah Najib istiharkan PRU di hari tersepit, hari rabu, sbb dia pun suka kepit bila main golf...pondan kepit teloq, tpi teloq dah takde, Mak Badak simpan dlm rambut mengerbang dia kihkihkihkih

    ReplyDelete
  22. najib tak layak bertanding dlm pilihanraya kerana begitu tidak sensitif dgn kesusahan rakyat utk mengundi pada hari rabu. elok berambus je dr malaysia.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...