Sunday, 29 April 2018

SUDAH 14 KALI PILIHANRAYA, MENGAPA PASUKAN KESELAMATAN MASIH TAK FAHAM PERATURAN SPR?


Ini adalah arahan yang dikeluarkan oleh SPR yang terdapat di mana-mana pusat penamaan calon di seluruh negara.

Adakah terdapat keperluan mengenai pas masuk SPR?

Ini pula arahan yang lebih spesifik daripada SPR di mana jelas disebut, seseorang yang berhasrat menjadi calon yang datang bersama pencadang dan penyokong, walaupun tanpa pas masuk, Pegawai Pengurus Pilihanraya boleh membenarkan mereka masuk.

Maknanya, pas masuk SPR bukanlah syarat wajib.

Tetapi, mengapakah calon Pakatan Harapan di Rantau, Dr. S Streram yang sudah berada di pusat penamaan calon sejak pukul 8.00 pagi lagi tidak dibenarkan memasuki dewan untuk mengemukakan borang pencalonannya atas alasan tiada pas masuk?

Atas alasan apa petugas keselamatan tidak memberi kebenaran?

Apakah mereka tidak faham peraturan dan arahan yang sedia ada yang dikeluarkan oleh SPR?

Adakah pasukan keselamatan tidak diberi taklimat oleh SPR berhubung perkara tersebut?

Adil, sahih dan bersihkah kemenangan tanpa bertanding yang dianugerahkan kepada Mohamad Hasan, Menteri Besar sementara Negeri Sembilan semalam? (ShahbudinHusin 29/04/2018)

79 comments:

  1. Tn Budin, pinjam kata2 Pengerusi SPR. Ini bukan penamat, boleh bawa ke mahkamah. Ada asas yg kukuh utk semakan semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tak faham?

      Sebab ada arahan, beb.

      Dari atas, yang paling tinggi nun.

      Kalau takda arahan yang nyata pun, yang mengetuai Kementerian, Jabatan dan badan2 berkanun dll tuh buat interpretasi yang menyebelah pihak yang paling tinggi di atas tuh.

      Kalau tak, takkan depa di lantik ke jawatan2 itu beberapa tahun dulu. Depa yang di anggap "boleh gunakan budi bicara (discretion) yang menyebelahi dia".

      Tak gitu, takkan bukan Melayu di lantik ke jawatan tertinggi PTD (tak pernah di buat sabelom Ah Jib Gor jadi PM) dan ke jawatan Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan.

      Depa yang lain lain termasuk Melayu pun gitu juga. Bila dah pegang jawatan, nak mengharapkan sambung 2-3 tahun lepas tarikh pencen, atau lantikan sebagai pengarah GLCs, atau anugerah Tan Sri dsb ya.

      Campur tolak, dharab bahagi, datang nya: jangan undi depa di PRU14 nih supaya Najib/Umno/Bn lingkup.

      Delete
    2. Ramli,

      Kau pinjam kata kata aku lah -

      Kalau tak adil, kalau tak gunakan budi bicara, hingga tak pakai dog tag di leher pun tak di benarkan masuk tempat pencalonan, itu di gelar ngang.

      Senang aje Pesuruh Takberjaya cakap bawa ke mahkamah ye? Kau pulak parrotkan aje, ye?

      Tak tahu berapa banyak kesusahan, berapa lama nak dapat keputusan, dan, kalau di arah mahkamah buat semula pecalonan dan pengundian bagi kawasan itu di belakang hari, bukan kah membuang begitu banyak masa?

      Bukan saja buang masa tapi juga buang banyak air liur. Apa? kau ingat air liur mengeluarkan hujah2 aje? Kau tak fikir berapa banyak air liur akan keluar memaki hamun orang macam itu ye?

      Kau tak ingat zaman Nik Aziz PAS dulu, sampai sembahayang hajat? KO UMNO, KO UMNO, depa sembahayang. Hah, UMNO nyaris lingkup di Pru13 - kalah undi popular, kena Chinese Tsunami dan dapat keputusan yang paling teruk dalam sejarah depa.

      Delete
    3. Dr M: Some officers will do illegal things on orders

      Pakatan chairman says he is saying so openly and hopes Najib Razak will sue him, as well as the..

      Delete
  2. Kalau sebalum ini ada rakan2 dri n.9 yg seakan akan berbelah bagi dlm pilihan mereka kerana kewibawaan tok mat, tetapi semalam mereka rata rata telah dpt membuat keputusan yg jelas dan x berbelah bagi lagi.

    Kewibawaan tok mat yg membayangi keburukan najib telah terhakis dan kesimpulan episod keburukan umno telah dimuktamadkan bagi sesetengah org nogoghi. Ada rahmat disebalik kejadian semlm! Mereka kini sedar, selagi umno itu umno, sesiapa yg berada didlmnya akan berbau taik!!

    Nogoghi sekarang bergoncang kuat. Org india sebulat suara menolak bn! Blessing in disguise!!!

    ReplyDelete
  3. Md Hasan menang tipu . Malunye

    ReplyDelete
  4. DUN rantau mempunyai 27% pengundi india, lbhkrg 15% pengundi cina dan selebihya melayu, 58%. Calon keturunan pakatan mmg terkenal dikalangan masyarakt india dan juga kaum lain kerana beliau adalah seorg doktor yg byk memberi khidmat atas dasar kebajikan. Dgn ketiadaan calon lain selain mereka berdua, harapan tok mat utk kalah adalah sgt2 tinggi.

    Undi india dan cina merangkumi 42% dan hanya memerlukan 10% undi melayu utk pakatan menandingi saingannya. Kita semua tahu, separuh undi melayu akan berpihak kepada pakatan. Inilah puncanya pengundi dun rantau dinafikan hak mereka! Sedih, amat menyedihkan! Bukan shj pengundi rantau, tetapi seluruh rakyat malaysia terasa pedih dgn tindakan bacul tok mat yg dibantu spr!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat dan kelakar cerita dongeng hang ni...
      10 hari ni hang selalu ke mimpi basah ni...
      part ni paling kelakar
      "Kita semua tahu, separuh undi melayu akan berpihak kepada pakatan. "

      sabar yer..malam 9 may2018...
      baru sedarkan hang dari mimpi basah tu...

      Delete
    2. Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan jerat dikenakan SPR untuk menidakkan peluang pengundi2utk mengundi di PRU 14 kali ini. Ini kandungan berita yg sedang viral.

      At PACA briefing today, rules changed - voting time is from 8am to 5pm only.

      All voters have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran , the voter will not be allow to vote.

      Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to stealmore rakyat votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.

      Viral kan supaya pengundi2 berwaspada tidak hilang kelayakkan mengundi yg dipasang jerat oleh SuruhanJaya Penipu Rakyat Msia danpengundi2 hendaklah tiba seawalnya untuk mengundi

      Delete
  5. FuckTun tepi gantang punya melukut
    Dia ni pemantun wakil puak penjahat
    Si bingai ini mmg lah sangat penakut
    Dia berani keluar, kalu Kejora berehat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Pantun yng dia buat, tidak ada kualiti
    Tak tak mau mengalah, dia buat juga
    Mmg ternyata, nak buat dia tidak reti
    Herot senget, mcm burit naik tangga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun rasa nya ,sekolah tak tinggi
    Dia pun mcm kurang didikan agama
    Pantun dia mcm tapai tak cukup ragi
    Liihat pantun Kejora, baris nya sama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Pantun FickTun, serupa taiik diramas
    Baris panjang pendek, tersekat-sekat
    Pantun Kejora cantik tersusun kemas
    Panjang baris2 pulak macam disukat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Lawak giiler, kalu FuckTun buat buku
    Siapa mau baca, pantun bagai sialan
    Satu Msia, sepuluh buat pun tak laku
    Kedai surat khabar lama, ada le jalan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Mmg Kejora cekap berpantun madah
    Pantun2 dia buat kemas & sistematik
    Bukan saja bunyinya tersangat indah
    Baris2 rangkap tersusun amat cantik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    Kejora berpantun cekap mcm tukang
    Spt tiada tempat yng perlu diperbaiki
    Pantun FuckTun buat lintang pukang
    Baris2nya berserabut mcm bulu puki

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun ni anak ayam baru menetas
    Nak tunjuk lagak di blog cyber media
    Kemain, nak ajak hamba naik pentas
    Pentas joget sepadan ler dengan dia

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun kucing tua yng tumpul kuku
    Buat pantun mcm orng sasau sawan
    Kat dlm hatii nya, dia mmg mengaku
    Ckgu Kejora, tiada siapa boleh lawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun bongkak tak nak mengalah
    Ingin lwn Kejora, dia ngelupor sakan
    Hai tolol bingai, ngko ngaku saja lah
    Dgn Kejora, nko mmg tak blh makan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    FuckTun, telor pelir udah kian kendor
    Dgn Kejora, kerap dia ini makan kuah
    Hamba nasihat, baik lah ko berundor
    Sblm ngko parah dan hiilang maruah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boring!!! Re runs...x ada kelas langsung! Krik krik! Pantun bodoh dri seekor bapok tua! Fun Tun menang pusingan pertama!!!

      Delete
    2. Ki kik kik Mekcy Golok bontot lentik
      Jln nya berlenggang, serupa ibu itik
      Kemain dia dgn kebaya & kain batik
      Kemarin terlopong dia ni Kejora titik

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  6. Bersedia untuk kalah PH

    Mengatakan Pakatan Harapan (PH) akan menang hanya satu kempen. Kalau PH kalah dikatakan penipuan. Semua ini adalah alasan PH dan sebenarnya PH sendiri ragu-ragu mampu menempuh pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dengan berjaya.
    Kalau ada yang menyatakan sebab-sebab PH akan menang, ini merupakan percanggahan pendapat kerana PH sepatutnya bersedia menghadapi kekalahan.

    Sebelum mengulas pendapat kecil ini, kita perlu sedar kehadiran orang ramai di ceramah-ceramah hanya memberi kesan kecil kepada pertambahan undi.

    Kadang-kadang kita melihat PH seakan-akan berjaya mendahului dalam kempen mereka, berjaya memburukkan kepimpinan Barisan Nasional (BN) dengan kekuatan mereka di media sosial, malah media antarabangsa, tuduhan korupsi dan salah guna kuasa oleh Datuk Seri Najib Razak dijadikan punca kekalahan BN dan kemenangan PH.

    Namun, bagi mereka yang seakan-akan sudah mahu meraikan kemenangan PH harus sedar semua isu itu, sekiranya tidak dapat diterjemahkan kepada undi, maka kekalahan pasti menanti. Apapun, PH perlu bersedia tewas pada PRU14.

    Tsunami Melayu diharapkan tsunami yang melanda PKR

    Harapan PH jelas tertumpu kepada tsunami Melayu. Mereka membawa masuk Tun Dr Mahathir Mohamad juga untuk mendapatkan sokongan Melayu yang dikatakan menjadi penghalang kejayaan merebut Putrajaya pada PRU13.

    Namun, sebaliknya berlaku. Tsunami Melayu tidak akan berlaku. Sebaliknya, PAS yang membawa ideologi Islam mempunyai ramai pengikut beragama Islam dan Melayu adalah penghalang kepada tsunami Melayu.

    Dengan laungan PAS untuk menentang PH, undi orang Melayu berbelah bahagi dan pecahan ini tidak memungkinkan tsunami Melayu berlaku.

    PAS pada PRU14 lebih cenderung membalas dendam terhadap PH, khususnya kumpulan “Anwarisme” yang menubuhkan Amanah. Kehadiran Amanah sekali lagi memberi ketetapan tsunami Melayu tidak akan berlaku.

    Pergolakan dalaman

    Di samping itu, pergolakan dalaman PKR semakin nyata. “Hanya ada kem saya”, kenyataan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail seakan-akan mengakui pendapat bahawa pergolakan dalam PKR semakin ketara.

    Kumpulan yang mahu menjatuhkan satu sama lain seakan-akan menggenggam bara api, biar sampai jadi arang, sudah berkerat rotan mahu menjatuhkan satu sama lain, biar pada waktu PRU sebegini.

    Perbalahan pelantikan calon PKR sendiri sudah menyuluhkan kekalahan PH.

    Dalam PPBM juga begitu, suara yang sebelum ini kuat, kini muncul menentang PPBM. Parti yang masih longgar pentadbirannya, kedudukan cawangan dan bahagian hanya akan menyulitkan PH, tetapi memberi banyak harapan kepada BN.

    Pertandingan 3 penjuru

    PAS dengan terbuka mengumumkan calon mereka menentang PH dan BN. Penyokong tegar PAS antara punca kemenangannya pada PRU13, tetapi hari ini PAS terpisah dengan dendam besar kepada PH, khususnya PKR dan Amanah.

    Sudah semestinya mereka berkempen untuk menjatuhkan PH. Pastinya akan dihasut kepimpinan PAS untuk tidak mengundi PH.

    Isu 1MDB

    Isu ini sudah lusuh atau tidak difahami rakyat terbanyak menjadi sebab ia tidak memberi perubahan undi Melayu khususnya.

    Baru-baru ini sahaja, “counter attack” dilancarkan menerusi contoh siri penerangan 1MDB dalam Bicara Subang tanpa kehadiran kepimpinan pembangkang untuk mempersoalkan apa yang dipertikaikan mereka secara terbuka dan dijadikan senjata untuk menghentam Najib.

    Ini semestinya akan dijadikan senjata kempen PRU14 oleh pembangkang.

    DAP beri peluang kepada komunis Melayu

    Sentimen ini adalah satu bentuk indoktrinasi yang diserap bertahun lamanya, khususnya sepanjang 22 tahun Dr Mahathir memerintah.

    Tidak mudah mengasingkannya daripada pemikiran orang Melayu, khususnya di luar bandar. Penolakan terhadap DAP ini pasti memberi kesan kepada PH.

    Kehadiran Dr Mahathir dengan kepimpinan DAP, khususnya Lim Kit Siang pasti akan memberi gambaran bercelaru kepada pengundi. Mereka akan keliru dan kekeliruan ini digunakan sebagai strategi kempen BN.

    ReplyDelete
  7. Bersedia untuk kalah PH

    Dr Mahathir menggantikan Anwar

    Paling utama, PH perlu bersedia menghadapi kekalahan kerana kekenduran isu Anwar yang diganti dengan cara berpolitik Dr Mahathir.

    Amat jelas, Dr Mahathir tidak pernah berjuang dalam kerangka tidak mempunyai kuasa dan masih merasakan pengaruhnya bertambah, sedangkan ia hakikat yang perlu diterima – hilang kuasa dan pengaruh.

    Musuh PKR hari ini dijulang sedemikian rupa, tetapi memualkan pejuang dan penyokong PKR. Hari ini berlaku demonstrasi membantah Dr Mahathir bertanding atas tiket PKR untuk menunjukkan kemarahan penyokong, khususnya dari gerakan Reformasi.

    Bukan itu sahaja, Dr Mahathir adalah liabiliti dengan kesalahan yang pernah dibuat sehingga digelar “Mahazalim” dan “Mahafiraun”. Pendedahan kesalahan beliau menjadi bahan kempen BN. Ini memberi mereka lebih banyak peluru untuk menyerang PH.

    Bersedialah untuk kalah PH. Jangan pula menyalahkan kekalahan itu kepada penipuan. Tuduhan penipuan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya kerap dibuat, sungguhpun 52% undi popular menyebelahi pembangkang.

    ReplyDelete
  8. #PRU14 : Mykad Tak Bawa, Pas SPR Tiada, Bagaimana Pakatan Mahu Tadbir Negara?
    Bagaimana Pakatan Harapan (PH) mahu mentadbir negara jika calon mereka tidak tahu menguruskan diri sendiri pun dan sambil lewa ketika hari penamaan calon hari ini untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    Dua kejadian iaitu calon PKR mewakili PH, untuk kerusi Parlimen, Wangsa Maju, Dr Tan Yee Kew yang hampir tidak diterima borang pencalonannya selepas Mykad miliknya dilaporkan tertinggal di rumah. Kemudian, difahamkan, beliau berjaya mendapatkan Mykadnya semula dalam tempoh masa ditetapkan sebelum pencalonan ditutup.
    Proses penamaan calon untuk kerusi Parlimen itu diadakan di Dewan Wangsa Bestari, Sekolah Menengah Kebangsaan Wangsa Melawati. Dr Tan tidak dibenarkan mengemukakan borang pencalonan oleh pegawai SPR.

    Seorang yang mahu bertanding kerusi Parlimen di ibu negara Kuala Lumpur, boleh lalai dan cuai sehingga tertinggal Mykad. Kemudian, kelalaian itu menyusahkan petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sehingga terpaksa menunggu beliau mendapatkan semula Mykad sebelum kemudian boleh menyerahkan semula borang pencalonannya.

    Beliau bakal berdepan calon BN, Yew Teong Look dari MCA dan calon dari Gagasan Sejahtera dari PAS, Razali Tumirin untuk kerusi Parlimen P116 berkenaan. Kalau mahu bertanding Mykad pun tidak bawa, entah apa kelalaian akan dilakukan jika PH boleh membentuk kerajaan.

    Kemudian, kelalaian yang teruk dan bukti pembangkang sambil lewa apabila calon PKR bagi DUN Rantau di Negeri Sembilan N27 di mana Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan menang tanpa bertanding. Calon PKR, Dr S Streram yang sepatutnya menghantar boran pencalonan tidak dibenarkan masuk ke kawasan pusat penamaan calon kerana gagal memakai pas calon yang dikeluarkan oleh SPR.

    Apabila melibatkan parti PKR, apabila sudah melanggar peraturan, mereka cuba kononnya untuk berunding cuba untuk melangkaui undang-undang untuk mendesak agar dibenarkan juga menghantar boran pencalonan sehingga berlaku sedikit kekecohan di pusat penamaan calon di Dewan Seri Rembau.

    Kesudahannya, Mohamad Hasan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Amino Agos Suyub menang tanpa bertanding kerusi N27, Rantau.

    Ini semua kebenaran dan bukti yang ditunjukkan betapa PH ambil sambil lewa semua perkara sehingga perkara penting seperti membawa Mykad dan memakai pas calon untuk pencalonan tidak diberikan perhatian serius. Apa lagi perkara-perkara penting melibatkan rakyat dan pembangunan negara.

    Itu yang jadi di negeri Selangor, masalah gangguan bekalan air yang penting yang disibukkan oleh Menteri Besar Selangor Azmin Ali ialah isu 1MDB. Banjir di Pulau Pinang semakin teruk yang disibukkan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng ialah beli banglo dengan harga murah bawah harga pasaran.

    #HarapanPalsu #HarapanFitnah #PRU14 #TsunamiPHitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAKTIK KOTOR SPR - Suruhanajib Penipu Rakyat:

      KES 1:
      Calon PH dihalang dgn sengaja & tidak munasabah oleh pihak SPR untuk masuk ke dewan menyerahkan borang pencalonan menyebabkan calon BN Mohamad Hasan menang tanpa bertanding di DUN Rantau.

      Kenapa di kawasan lain, calon2 yg tidak mamakai tag/lencana dibenarkan masuk ke dewan untuk menyerahkan borang pencalonan, kenapa ada double standard....??

      Atau ini bukan pra-syarat yg termaktub dalam undang2/peraturan SPR, tapi hanya rekaan ikut sesedap hati SPR saja tak.....??

      ps:
      Nampak sangat SPR bukan lagi Suruhanjaya Pilihan Rakyat, tapi Suruhanajib Penipu Rakyat.......!!

      Delete
    2. Lagi pula, saya ingin menambah.....

      Di bawah penal code Section 124(b)(c) Akta SOSMA ciptaan Najib sendiri,

      'mana2 pihak atau individu dgn sengaja atau niat jahat menghalang demokrasi berparlimen dianggap telah melakukan jenayah'.

      Delete
    3. Ketua Polis Negara ciptaan Najib nampak sangat pembohong.

      Bukti sangat jelas terpampang di internet menunjukkan polis menahan & menghalang calon PH untuk menyerahkan kertas pencalonan terpampang.

      Delete
  9. Dakwaan Naib Presiden PKR,Rafizi Tidak Berasas
    Polis menyifatkan dakwaan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli bahawa calon parti itu dihalang polis ketika proses penamaan calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau di Dewan Seri Rembau, Negeri Sembilan, hari ini, tidak berasas.

    Menurutnya, kebenaran untuk setiap bakal calon memasuki pusat penamaan adalah tertakluk di bawah bidang kuasa Pegawai Pengurus (RO) daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, pihaknya hanya berperanan menjaga keselamatan dan ketenteraman awam di pusat penamaan calon di seluruh negara.

    “Mengenai isu bakal calon Dr Streram Sinnasamy, dia didapati tidak memiliki pas keselamatan dikeluarkan SPR, sekali gus polis tidak membenarkannya masuk ke kawasan pusat penamaan di Dewan Sri Rembau.

    “Tindakan dilakukan pegawai dan anggota polis yang ditugaskan mengawasi semua pusat penamaan calon adalah berdasarkan arahan diberikan oleh SPR sendiri,” katanya pada sidang media di Bukit Aman, di sini, hari ini.

    Beliau berkata, kenyataan Rafizi mendakwa polis menghalang calon terbabit adalah tidak berasas.

    “Kami tidak teragak-agak memanggil atau mengambil tindakan terhadap pihak yang terus menyebarkan dakwaan tidak berasas seperti ini jika ia berterusan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada.

    “Saya tidak dapat mengulas lebih terperinci mengenai perkara itu namun ingin saya tegaskan dakwaan polis melakukan halangan terhadap calon adalah tidak betul,” katanya.

    Mengulas mengenai situasi di seluruh negara sepanjang proses penamaan calon semalam, Mohamad Fuzi menyifatkan tiada insiden buruk dan semuanya berjalan lancar.

    “Saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada calon, pengiring dan penyokong setiap parti bertanding kerana dapat mewujudkan suasana yang aman dan harmoni dalam proses hari ini,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAKTIK KOTOR SPR - Suruhanajib Penipu Rakyat:

      KES 2:
      Calon Pakatan Harapan Tian Chua tidak dibenarkan oleh SPR bertanding atas sebab beliau ada kes didenda RN2,000 pd tahun 2013.

      Kini kita tertanya-tanya dgn kebingungan kenapa Tian Chua dibenarkan bertanding dalam PRU 13 pd tahun 2013 dan kini di PRU 14 tidak boleh pulak?

      Apakah ini satu lagi repekan/rekaan ikut sesedap hati SPR saja untuk membodek Najib.....??

      ps:
      Nampak sangat SPR bukan lagi Suruhanjaya Pilihan Rakyat, tapi Suruhanajib Penipu Rakyat.......!!

      Delete
    2. Lagi pula, saya ingin menambah.....

      Di bawah penal code Section 124(b)(c) Akta SOSMA ciptaan Najib sendiri,
      'mana2 pihak atau individu dgn sengaja atau niat jahat menghalang demokrasi berparlimen dianggap telah melakukan jenayah'.

      Delete
  10. 10 hb Mei 2018 ni pasti akan gegar gempar
    Sepertii dah tau, keputusan SPR akan papar
    Melopong terkedu ler Suman mulut celupar
    FuckTun & Mekcy, akan rasa mcm ditampar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  11. SIBUK KIRA HUTANG NEGARA, HUTANG SENDIRI TERLUPA…
    HASILselidikan ringkas penulis, majoriti calon Pakatan (terutama dari PPBM) yang tak lepas proses pencalonan semalam adalah kerana masalah kewangan – bankrap.

    Gelihati pun ada.

    Mana taknya, puak ini antara yang paling kuat menyalak tentang hutang negara, apa hutang dia sendiri pun terlupa, diisytihar bankrap pun tak sedar. Gila sangat nak jadi calon, sampaikan benda asas macam ini pun boleh terlepas pandang.

    inilah masalah bila ilmu kewangan kurang. Asyik cerita hutang, tak cerita pulak pendapatan, kan dah kena.

    Kalau bertanding sekalipun macam boleh menang pulak tu. Tengok banyak kawasan yang pencalonan ditolak, nampak sangat rekod BN terlalu baik disitu untuk dicabar mereka yang belum pernah berjasa. Ada diantara itu bertaraf keyboard warrior, menghasut rakyat melalui komputer saja, apa jasa yang dia ada?

    Apa pun inilah dia calon yang cuba dimintak kepada rakyat untuk menyokongnya, langsung tak layak dan berupaya untuk berkhidmat belum pun kuasa diberikan kepada dia.

    Parti pulak macam tidak pedulikan dia, tak diperiksa sesungguh apa yang wajib sehingga BN boleh dikatakan menang sebelah kaki sebab hanya tinggal calon PAS dan Bebas saja yang menanti.

    Ini baru satu masalah – bankrap. Ada juga yang lepas bertanding ini terpalit dengan masalah korup. Sepertinya seorang bekas pegawai khas kepada bekas Pengerusi Felda, beberapa orang calon Warisannya di Sabah serta beberapa lagi, semua ni pernah disiasat SPRM dan belum ada kata putus kepada siasatan itu, sama ada akan didakwa atau tidak.

    Silap-silap pilihanraya tamat, akan ada yang didakwa di Mahkamah, bila masa yang nak berkhidmat kepada rakyat?

    ReplyDelete
  12. kebaya batik confirmed kojola
    Bermekap bergincu perangai getik
    Bro Macy, kojola ni gila
    Pakai blouse takde betik!

    Budak hingusan, Poat dan blah
    Tak dapat calon terus merajuk
    Apa nak buat parti nak kalah
    Dedak takde, nasi sejuk!

    Hari2 menyebut punggung
    Bahaya emaknya dia merenung
    Ayahnya nampak kojola disigung
    intai maknya di bilik termenung!

    Kakak dan makcik paling bahaya
    Lebih lagi sedara mara
    Kojola tengok datang buaya
    Dalam seluar bergerak penggera!

    Heh..heh..kiki..kojola marah?
    Mari sini rambut nak tarah
    Kenapa sokong komunis merah
    Apa dibagi ko mengketedarah?

    Jom jumpa kita belanja
    Minum sikit air halia
    Tahu ko dah takde penaja
    Racun tikus mamak dah sedia!

    ReplyDelete
  13. GABUNGAN PEMBANGKANG HANYA MENAMPAKKAN ‘KEBODOHAN’ DIRI – PENGANALISIS POLITIK

    Jelas, nyata dan terang bahawa 10 perkara yang digariskan di bawah manifesto gabungan pembangkang PKR hanyalah kisah dongeng yang tidak mampu dilaksanakan kerana gabungan tersebut terbukti gagal menguruskan calon-calonnya sendiri.
    Perkara itu disaksikan di beberapa pusat penamaan calon semalam apabila terdapat calon-calon PKR tidak membuat persiapan awal dan melakukan kesilapan teknikal yang agak ‘memalukan’ diri sendiri serta parti.
    Bertitik tolak daripada kelemahan tersebut, adalah lebih elok juga gabungan pembangkang PKR menghapuskan terus hasrat ingin ‘meliberalkan’ negara menerusi Malaysian Malaysia, kerana ia juga bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
    Penganalisis politik di Kolej Poly-Tech Majlis Amanah Rakyat (Mara), Dr. Sharifah Syahirah Syed Sheikh berkata, manusia memang tidak lari daripada melakukan kesilapan tetapi kesalahan calon-calon gabungan pembangkang PKR itu hanya menampakkan ‘kebodohan’ diri dan parti.
    “Mungkin pertama kali mereka menjadi calon tetapi sepatutnya masing-masing membuat persediaan awal kerana mereka bertanding dalam Pilihan Raya Umum (PRU), iaitu satu proses demokrasi yang penting di negara ini.
    “Berdasarkan kesilapan-kesilapan teknikal yang agak ‘bodoh’ ini, jelas gabungan pembangkang PKR kekurangan calon yang berkaliber berbanding Barisan Nasional (BN) dan Pas,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
    Semalam, proses penamaan calon sedikit ‘kecoh’ terutamanya calon gabungan pembangkang PKR apabila terdapat beberapa calon gabungan tersebut ditolak pencalonan disebabkan kesilapan sendiri termasuk kegagalan mempamerkan pas calon dan diisytiharkan muflis.

    ReplyDelete
  14. PANDAI TOK WAN BERLAKON…

    https://www.malaysiakini.com/news/422105?utm_medium=facebook&utm_source=dlvr.it
    Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tampil dalam keadaan penuh emosi dalam sebuah filem pendek bersama dua kanak-kanak.

    Dalam video berkenaan, seorang kanak-kanak perempuan bernama Aisyah bertanya kepada Mahathir yang dipanggilnya atuk - mengapa beliau masih perlu bekerja

    Seriusly, pandainya Tok Wan berlakon. Masa kerajaan diterajui oleh beliau selama 22 tahun, belum pernah sekali pun kita dapat melihat kononnya “human touch” sebegini. Mencari simpati seolah bahawa dia dan rakyat Malaysia dalam sengsara yang amat besar.

    Maaflah admin nak bgtahu, kalau nak betul sengsara, tunjukkanlah keikhlasan sikit. Kalau semua anak2 Tun masih bergelar jutawan, kroni2 Tun boleh bagi pinjam jet peribadi macam bagi rokok sebatang pada member, itu bukan susah namanya.

    Kalau setakat nak salahkan GST, dah 3 tahun GST berlangsung. BR1M meningkat, pendapatan negara meningkat, rezab negara bertambah, prasarana bertambah dan takda yang bail out. ECRL dalam pembinaan, MRT fasa dua dalam pembinaan, trans borneo dalam pembinaan. Jadi apakah yang sengsara??

    Maaflah Tun,sepatutnya usaha kita ditumpukan kepada menjahanamkan DAP. DAP adalah sumber kepada kehancuran perpaduan umat. Perlembagaan sekular DAP sekarang menjadi sanjungan Tun. Kenapa Tun tak merayu supaya rakyat menyedari hal ini. Kenapa Tun menjadi hipokrit kepada perjuangan Tun selama 22 tahun? Kenapa menjilat semula segala ludah dan kahak Tun pd Lim Kit Siang?

    Jangan jadikan rakyat mangsa kepada kerakusan Tun mencari kelemahan kepada maksud melayu mudah lupa. Jangan jadikan rakyat alpa dengan retorik kartun Tun yg hanya mengulang dosa2 Tun sendiri. Mohonlah bersara dengan baik. Rumah Allah menunggu doa2 Tun yang lebih baik dan bukan nya bersifat THANOS yg mahu bergelar Tuhan.

    INSAFLAH TUN MAHATHIR.

    ReplyDelete
  15. PEMUDA PAS MENEMPELAK PAKATAN HARAPAN KEJADIAAN DI REMBAU

    SEREMBAN: Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan menempelak pakatan pembangkang kerana memberikan kemenangan percuma kepada calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau, Datuk Seri Mohamad Hasan, yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan.
    Ketuanya, Khairul Yazman Yahya, berkata kecuaian Dr S Streram, yang sepatutnya menjadi calon PKR di DUN berkenaan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14), tidak sepatutnya berlaku.
    “Calon PKR di DUN Rantau itu sama ada secara sedar atau tidak, tidak membawa pas SPR untuk membolehkannya masuk ke Pusat Penamaan Calon, menyebabkan dia tidak dibenarkan masuk untuk menyerahkan borang penamaan calon.
    “Sama ada (kecuaian itu dilakukan) secara sengaja atau tidak, itu bukan isunya kerana pas SPR adalah perkara paling ‘basic’ (asas) untuk setiap calon, wakil calon dan pencadang untuk dibawa, malah ia sepatutnya tergantung pada leher calon.
    “Pakatan Harapan (PH) tidak perlulah terus mengitar semula isu (kononnya ada rancangan) kerajaan campuran serta (kerjasama) PAS bersama UMNO, kerana buktinya PH (sendiri) membiarkan BN menang percuma di DUN Rantau.
    “Bagaimana mahu memerintah negeri ini jika perkara paling pokok pun PH tidak mampu selesaikan,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.
    Khairul Yazman berkata, pakatan pembangkang mensia-siakan peluang bertanding di DUN Rantau walaupun sebelum ini terpaksa menghadapi kekecohan kerana tidak berpuas hati dengan pembahagian kerusi sesama mereka.
    Beliau mengulas mengenai kegagalan Streram menghantar borang penamaan calon di pusat penamaan calon di Dewan Sri Rembau, Rembau, semalam, yang sekali gus memberi kemenangan percuma kepada Mohamad.
    Calon PKR terbabit tidak dibenarkan masuk ke pusat penamaan berkenaan kerana tidak membawa pas calon, manakala pencadang serta penyokongnya turut tidak dibenarkan masuk kerana tidak mempunyai pas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    ReplyDelete
    Replies
    1. pejuang gayat ketinggalan bas..dia x tau perkara sebenar yg berlaku

      Delete
  16. “YANG SATU PUN TAK TERJAGA, INI NAK ‘BERBINI’ DUA…” – ALI RUSTAM

    AYER KEROH: “Yang satu pun tak terjaga, inikan pula hendak ‘berbini’ dua, lagi susah…,” kata Tan Sri Mohd Ali Rustam yang menyindir tindakan penyandang kerusi Parlimen Hang Tuah Jaya, Shamsul Iskandar Mohd Akin daripada PKR yang juga bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rim pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Bekas Ketua Menteri itu berkata, tindakan Naib Presiden PKR itu untuk turut bertanding di DUN Rim tidak lain hanya sekadar mencuba nasib kerana menyedari kedudukannya yang masih samar di Parlimen Hang Tuah Jaya.

    “Mungkin agaknya dia tidak mahu lagi Hang Tuah Jaya dan berharap dapat memenangi salah satu kerusi ditandinginya.

    “Terpulang kepada beliau, ini adat dalam politik dan kita jangan membazir masa lagi untuk mengambil semula Hang Tuah Jaya,” katanya di pusat penamaan calon di Dewan Rumah Media Melaka, Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), di sini, hari ini.

    Selain Mohd Ali dan Shamsul Iskandar, turut mengesahkan pencalonan bagi kerusi Parlimen Hang Tuah Jaya ialah bekas penyandang kerusi DUN Bukit Baru yang kini dikenali DUN Bukit Katil dari PAS, Dr Md Khalid Kassim.

    Mohd Ali berkata, DUN Rim bukan kawasan yang mudah bagi pencabarnya itu kerana Shamsul Iskandar bakal bertanding tiga penjuru antara penyandang, Datuk Wira Ghazale Mohamad dari Barisan Nasional (BN) dan Kintan Man (PAS).

    “BN tidak mahu lagi membazir masa dengan membiarkan pembangkang terus menguasai Parlimen ini (Hang Tuah Jaya) pada PRU-14.

    “Peluang kita di Hang Tuah Jaya kali ini lebih baik dan banyak pembangunan serta kerja yang hendak dijalankan,” katanya.

    ReplyDelete
  17. ZAHID MAT ARIP INSAN ‘SUCI’ PILIHAN TUN?
    Kerusi Parlimen Pekan merupakan sebuah kerusi yang amat dinanti. Ia merupakan kerusi tradisi kemenangan buat Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Sekiranya BN kalah di situ, bermakna lumpuhlah lebih separuh parti pemerintah negara.

    Bagi maksud untuk menentang kleptokrasi dan melakukan reformasi, Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad telah meletakkan calon terbaik lagi ‘suci’ dari senarai pemimpin yang mereka ada.

    Mengejutkan apabila dalam ramai-ramai pemimpin PH yang ada, Dr Mahathir telah memilih Zahid Mat Arip sebagai pencabar Najib di Pekan.

    Kita semua begitu kagum dengan tindakan Dr Mahathir ini. Benar-benar nampak begitu besar hajat sucinya itu. Bagi mereka, kononnya ada ilham yang disampaikan oleh para malaikat untuk memperbetulkan hal ehwal Felda khusus di dalam Pekan, Pahang.

    Sangat ironi, seorang yang sembilan bulan lalu ditahan serta disiasat serta namanya menjadi hangat hingga menimbulkan kemarahan orang Melayu, tiba-tiba muncul di waktu penamaan calon Parlimen Pekan pada pagi 28 April 2018.

    Mungkin pelik kenapa kita katakan dia adalah insan ‘suci’ dan namanya pernah hangat diperkatakan sebelum ini? Sebenarnya, Zahid pernah terpalit dengan kes rasuah sehingga menyebabkan dia terpaksa menyarung ‘baju oren’ SPRM.

    Ikuti kronologi kes rasuah membabitkan Zahid seperti berikut ;



    Zahid ditahan pada 1 Ogos 2017 oleh Pasukan Penyiasat SPRM.

    SPRM memulakan siasatan berhubung kes urus niaga Hotel Merdeka Palace oleh FIC (Felda Investment Corporation Sdn Bhd) di Kuching, Sarawak.

    Harga semasa bernilai RM110 juta. Tetapi FIC (anak syarikat milik FELDA) membelinya pada harga RM160 juta.

    Margin mencurigakan RM50 juta ini menjadi tanda tanya.

    Empat individu ditahan bersama Zahid.

    Zahid ditahan selama tiga hari dan disiasat mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM.

    Wujud unsur rasuah dalam pembelian Hotel Merdeka Palace pada tahun 2014 itu.

    Nilainya melibatkan rasuah hampir RM10 juta.

    Zahid ditahan reman selama 2 hari.

    Dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM5,000 oleh Mahkamah Putrajaya.



    Jadi, apakah ini orang ‘suci’ yang paling dipercayai oleh Dr Mahathir untuk ‘menyucikan’ sebuah kuasa yang dianggap kleptokrasi selama ini dalam negara kita?

    Adakah ini seorang lelaki ‘paling suci’ yang ada dalam PPBM mewakili PKR untuk bertanding mencabar kerusi penyandang Ketua Kerajaan?

    Kadang-kadang kita mungkin terlupa, hantu tidak boleh menjadi malaikat.

    ReplyDelete
  18. PERJALANAN KL KE LANGKAWI AMBIL MASA 12 JAM, TANDA MAHATHIR PATUT BEREHAT
    PADA usia mencecah 100 tahun, seseorang manusia itu mungkin berhadapan dengan masalah kesihatan fizikal dan mental. Ini adalah suatu lumrah kehidupan kita selaku manusia, yang muda sakitnya cara orang muda. Manakala yang tua pula tetap akan menghadapi masalah kesihatan sama ada serius mahupun tidak.



    Begitu juga bagi calon PKR Parlimen Langkawi Tun Dr Mahathir Mohamad. Dia yang telah berusia selama 93 tahun itu, tidak mustahil turut mengalami masalah kesihatan yang serius khususnya pada ingatan atau fizikalnya.



    Ketika berucap di Ceramah Harapan Langkawi pada malam 28 April 2018, Dr Mahathir masih mengulas bagaimana pesawat terbangnya mengalami kerosakan saat akhir yang dianggapnya sebagai kerja-kerja sabotaj pihak tertentu.



    Bagi memerlukan dia hadir ke sesi penamaan calon di Pejabat Daerah Langkawi, Kuah pada pagi 28 April 2018, Dr Mahathir terpaksa juga dengan apa cara sekali pun datang ke Langkawi dari rumahnya di Seri Kembangan, Selangor.



    Ujar Pengerusi Pakatan Harapan itu, sekiranya pesawat terbangnya tidak berfungsi dan rakan-rakannya enggan memberi pinjam pesawat mereka, maka dia mungkin terpaksa menggunakan kereta atau motor untuk datang ke Langkawi.



    Lucunya, menurut Dr Mahathir, sekiranya kita menggunakan kereta dari Kuala Lumpur ke Langkawi, maka ia akan memakan masa yang lama iaitu 12 jam perjalanan.



    “Saya sebenarnya tidak ada pesawat terbang untuk datang ke Langkawi. Dan telah memikir untuk menggunakan kereta atau motor. Kalau guna kereta jalan daripada Kuala Lumpur ke Langkawi mengambil masa 12 jam. Dengan itu saya tak dapatlah sampai di sini sehingga jam 12 malam,” katanya di Dewan Ho Peng, Kuah, Langkawi.



    Apabila Dr Mahathir berkata demikian, hadirin yang rata-rata adalah penduduk setempat berasa binggung dengan kenyataan itu.



    Mana tidaknya, umum mengetahui perjalanan menggunakan kereta dari Kuala Lumpur ke Langkawi (melalui Kuala Perlis) hanya mengambil masa kira-kira 6 jam 30 minit.
    Ini menampakkan bagaimana Dr Mahathir berkemungkinan besar telah menghidap penyakit yang lazim manusia berusia 90 tahun ke atas hadapi iaitu ‘Alzheimer’.



    Sebagai rakyat Malaysia, tidak sepatutnya kita mendera dan memaksa lelaki berusia 93 tahun dan berisiko menghidap penyakit ‘Alzheimer’ ini untuk terus diperkudakan oleh parti jahat dan ‘chauvinis’ seperti DAP dan kuncu-kuncunya.



    Biarlah masa di akhir usia ini kita berikan ruang yang aman lagi tenang buat Dr Mahathir berehat serta bermain dengan cucu serta cicitnya di rumah sambil terus tetap menjadi seorang Negarawan yang disanjunggi ramai.



    Kita sudah ada cukup bukti bahawa Dr Mahathir tidak mampu lagi menggunakan mental dan fizikalnya untuk bergelar seorang Ahli Parlimen dan Perdana Menteri waima dalam tempoh sementara.



    Sudah pasti dalam hati kecil dan iman tebal Dr Mahathir yang kita semua tidak nampak itu mengharapkan agar dia mampu hidup tenang dengan bersara di rumah. Namun mungkin ada ‘kuasa’ lain yang memaksa Dr Mahathir untuk terjun kembali dalam arena politik, maka Dr Mahathir terpaksa jua menurut kata-kata Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.



    Justeru, orang Melayu khususnya dapat membantu Dr Mahathir untuk berehat. Caranya hanya satu iaitu pada 9 Mei 2018 ini keluar mengundi dan kali ini jangan beri undi kepada calon PKR Parlimen Langkawi tersebut.



    Biarlah dia kalah dengan bermaruah agar selepas itu dia mampu berehat serta tidak lagi ‘diganggu’ oleh kuasa-kuasa ‘chauvinis’ di negara kita ini. Percayalah hal ini, jika tidak masakan keluar dari mulut ‘pembina’ Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) bahawa perjalanan dari Kuala Lumpur ke Langkawi mengambil masa 12 jam?

    ReplyDelete
  19. PAS menafikan laporan mengenai Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA) telah keluar daripada Gagasan Sejahtera (GAGASAN) ekoran tersiarnya laporan berhubung perang empat penjuru di DUN Batu Kurau, Perak hari ini.

    ReplyDelete
  20. DR MAHATHIR BAWA PENYOKONG LUAR UNTUK RAMAIKAN PERARAKAN PKR DI LANGKAWI?

    JIKA membaca portal Malaysiakini, di atas kertas nampaknya kemenangan telah berpihak kepada Pakatan Harapan melalui simbol ‘mata satu’ PKR. Bagaimanapun, portal tersebut telah cuba untuk menidakkan kehadiran jentera dari Barisan Nasional di Langkawi bagi mengiringgi calon mereka, Datuk Ir Nawawi Ahmad.

    Ketika menulis artikel propaganda yang memihak kepada calon PKR Tun Dr Mahathir Mohamad, portal Malaysiakini cuba menunjukkan bahawa penyokong PKR jauh lebih ramai berbanding penyokong BN ketika hadir ke sesi penamaan calon PRU14 pada pagi tadi di Pejabat Daerah Langkawi di Kuah.

    Menurut portal pro pembangkang tersebut, Ir Nawawi tidak berasa gentar dengan kehadiran kira-kira 2,000 penyokong Dr Mahathir berbanding hanya 1,000 penyokong BN yang hadir pada pagi tadi.

    Hakikatnya, kehadiran bagi kedua-dua kelompok parti politik itu dikatakan hampir sama. Dalam pemerhatian lebih dari 5 pihak di lokasi penamaan calon mendapati, kira-kira 800 ke 900 penyokong dari Pakatan Harapan dan BN telah hadir.

    Cumanya, lokasi tempat berkumpul bagi penyokong BN yang sedikit tersembunyi di hadapan Masjid Al Hana, Kuah menyebabkan kehadiran mereka tidak begitu jelas dari sebelah hadapan Pejabat Daerah Langkawi.

    Lebih menarik lagi, dikhabarkan terdapat lebih 200 penyokong Pakatan Harapan yang ‘diimport’ dari luar Langkawi untuk sama-sama memenuhkan tempat berkumpul penyokong Dr Mahathir.

    Hasil pemerhatian portal Tv14, dua hotel dikatakan telah menerima tempahan yang besar secara serentak khusus untuk hari ini. Salah satu daripadanya adalah sebuah hotel yang dijadikan tempat program-program Dr Mahathir berkempen dalam beberapa hari ini.

    Ini turut diakui sendiri oleh calon BN yang menjadi pencabar terhebat kepada Dr Mahathir iaitu Ir Nawawi.

    “Penyokong import (dibawa masuk dari luar) ni biasa, mereka bukan boleh mengundi tapi datang untuk support saja, sedangkan kami kenal mak cik pak cik dalam kampung.

    “Kita (Umno) bergelumang dengan mereka dalam kampung, kita tahu taraf sokongan mereka di mana,” katanya.

    ReplyDelete
  21. MAHATHIR HINA PAS, ANGGAP MASUK BERTANDING KERANA MAIN-MAIN & SUKA-SUKA ( sebenarnya dah nampak tanda akan kalah...biasalah orang tua yg suka putarbelit)

    DENDAM Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap PAS tidak pernah surut dan terhenti begitu sahaja. Malah, ia semakin memuncak pada PRU14 kali ini apabila disaat akhir, PAS telah meletakkan calon di Parlimen Langkawi.



    Ini membuatkan 42,697 pengundi berdaftar di sana mempunyai tiga pilihan untuk kerusi panas berkenaan. Sudah tentu perkara ini menambah kemarahan dan dendam dalam hati Dr Mahathir yang pada mulanya tampak lebih selesa jika hanya ada perlawanan satu lawan satu.



    Menzahirkan rasa dendam yang membara di hati itu, Dr Mahathir terus mencemuh serta menghina PAS dalam sesi Ceramah Harapan Langkawi pada malam 28 April 2018 di Dewan Ho Ping, Kuah, Langkawi.



    “Calon PAS tidak pernah menang sekali pun di Langkawi, tapi mahu bertanding juga. Seronok….



    “Dia anggap ini (pilihan raya umum) satu permainan, Ini bukan permainan tuan-tuan, ini perkara serius,” kata Dr Mahathir penuh kebencian.



    Dr Mahathir bercakap demikian di hadapan kira-kira 500 orang penyokongnya, sambil menambah bahawa pengundi di Langkawi tidak patut untuk memangkah ‘bulan’ (PAS) dalam PRU14 kali ini.



    Pengerusi Pakatan Harapan yang dikuasai DAP itu juga turut melancarkan kempen Undi Sifar Untuk PAS dalam pilihan raya kali ini.



    Ternyata dendam kesumat Dr Mahathir terhadap PAS tidak pernah reda begitu sahaja. Mungkin inilah yang diharapkan oleh bekas Presiden PAS Allahyarham Datuk Fadzil Noor supaya umur bekas Perdana Menteri itu berpanjangan supaya rakyat Malaysia dapat lihat ‘topeng’ disebalik rupa paras Dr Mahathir yang sebenar.



    Dalam PRU14 kali ini, Dr Mahathir bukan sahaja dicabar dengan sengit oleh penyandang Datuk Ir Haji Nawawi Ahmad, malah dia juga turut mendapat tentangan hebat dari Yang DiPertua PAS Kawasan Langkawi merangkap calon parti itu iaitu Zubir Haji Ahmad.

    ReplyDelete
  22. Setiap kali ke blog budin aku selalu mual2 nk termuntah terbelahak..bukan sebab budin bau bacin tapi ade setompok taik kering yg melekat kat blog ni yg budin x cuci..nak duk jauh dgn budin sayang pulak..nk dekat2 bau taik kering..entahlah

    ReplyDelete
  23. iklan cuci mata

    “SAYA TAK GUNA MUKA CANTIK UNTUK PANCING UNDI” – BEKAS RATU CANTIK & CALON PARTI WARISAN

    TUARAN: “Saya tidak guna paras rupa untuk memancing undi,”.

    Demikian menurut bekas peserta ratu cantik yang juga calon Parti Warisan Sabah (WARISAN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kiulu, Jo Anna Henley Rampas.

    Juara ratu cantik atau Unduk Ngadau sempena Pesta Kaamatan peringkat negeri 2007, Jo Anna, 29, menjadi tumpuan sebaik dicalonkan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) di Dewan Sri Sulaman, di sini, hari ini.

    Timbalan Ketua Wirawati WARISAN itu akan menentang penyandang kerusi DUN Kiulu, Datuk Joniston Bangkuai dari Parti Bersatu Sabah (PBS) mewakili Barisan Nasional (BN), selain Terence Sinti dari Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan Gaibin Ransoi dari Parti Cinta Sabah (PCS).

    Jo Anna yang berketurunan Dusun campuran British itu mengakui pembabitannya dalam politik adalah menyambung legasi ahli keluarganya.

    “Datuk (Rampas) sebelah ibu saya adalah pemimpin masyarakat di Kiulu suatu ketika dulu, manakala bapa saudara saya, Louis Rampas adalah bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) (dari BN) di Kiulu, selama tiga penggal.
    “Ibu saya juga pernah bertanding sebagai calon BN pada tahun 1994. Jadi, mungkin ini antara sebab saya menyertai politik,” katanya ketika ditemui NSTP di sini, sebentar tadi.

    Jo Anna yang lahir di Kota Kinabalu dan dibesarkan oleh neneknya di Kampung Poturidong, Kiulu sehingga berusia sembilan tahun sebelum berpindah ke Penampang dan Kuala Lumpur, berkata jika dipilih sebagai beliau mahu meningkatkan pendapatan penoreh getah serta memperjuangkan isu geran tanah di Kiulu.

    “Saya harap orang tidak menilai berdasarkan rupa sehingga dikatakan memancing undi,” katanya.

    Sementara itu, Joniston berkata, seseorang wakil rakyat harus dinilai berdasarkan usahanya melalui apa juga tindakan untuk membantu rakyat tidak kira melalui suara, cadangan serta jalan penyelesaian dan bukan kepada paras rupa.

    “Sebagai anak jati Kiulu, saya memahami masalah dan keperluan penduduk termasuk saya sendiri yang berasal dari keluarga daif, pernah menoreh getah, menanam padi malah berjalan kaki jauh ke sekolah,” katanya yang akan mempertahankan kerusi itu untuk penggal kedua.

    DUN Kiulu yang letaknya dalam kawasan Parlimen Tuaran mempunyai 12,978 pengundi berdaftar

    ReplyDelete
  24. iklan cuci mata

    “SAYA TAK GUNA MUKA CANTIK UNTUK PANCING UNDI” – BEKAS RATU CANTIK & CALON PARTI WARISAN

    TUARAN: “Saya tidak guna paras rupa untuk memancing undi,”.

    Demikian menurut bekas peserta ratu cantik yang juga calon Parti Warisan Sabah (WARISAN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kiulu, Jo Anna Henley Rampas.

    Juara ratu cantik atau Unduk Ngadau sempena Pesta Kaamatan peringkat negeri 2007, Jo Anna, 29, menjadi tumpuan sebaik dicalonkan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) di Dewan Sri Sulaman, di sini, hari ini.

    Timbalan Ketua Wirawati WARISAN itu akan menentang penyandang kerusi DUN Kiulu, Datuk Joniston Bangkuai dari Parti Bersatu Sabah (PBS) mewakili Barisan Nasional (BN), selain Terence Sinti dari Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan Gaibin Ransoi dari Parti Cinta Sabah (PCS).

    Jo Anna yang berketurunan Dusun campuran British itu mengakui pembabitannya dalam politik adalah menyambung legasi ahli keluarganya.

    “Datuk (Rampas) sebelah ibu saya adalah pemimpin masyarakat di Kiulu suatu ketika dulu, manakala bapa saudara saya, Louis Rampas adalah bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) (dari BN) di Kiulu, selama tiga penggal.
    “Ibu saya juga pernah bertanding sebagai calon BN pada tahun 1994. Jadi, mungkin ini antara sebab saya menyertai politik,” katanya ketika ditemui NSTP di sini, sebentar tadi.

    Jo Anna yang lahir di Kota Kinabalu dan dibesarkan oleh neneknya di Kampung Poturidong, Kiulu sehingga berusia sembilan tahun sebelum berpindah ke Penampang dan Kuala Lumpur, berkata jika dipilih sebagai beliau mahu meningkatkan pendapatan penoreh getah serta memperjuangkan isu geran tanah di Kiulu.

    “Saya harap orang tidak menilai berdasarkan rupa sehingga dikatakan memancing undi,” katanya.

    Sementara itu, Joniston berkata, seseorang wakil rakyat harus dinilai berdasarkan usahanya melalui apa juga tindakan untuk membantu rakyat tidak kira melalui suara, cadangan serta jalan penyelesaian dan bukan kepada paras rupa.

    “Sebagai anak jati Kiulu, saya memahami masalah dan keperluan penduduk termasuk saya sendiri yang berasal dari keluarga daif, pernah menoreh getah, menanam padi malah berjalan kaki jauh ke sekolah,” katanya yang akan mempertahankan kerusi itu untuk penggal kedua.

    DUN Kiulu yang letaknya dalam kawasan Parlimen Tuaran mempunyai 12,978 pengundi berdaftar

    ReplyDelete
  25. PENYOKONG PEMBANGKANG YANG BODOH SAHAJA PERCAYA CERITA ‘KARTUN’ MAHATHIR
    Mungkin ‘Top Dog DAP ‘ ini terlebih mentekedarah dedak, ataupun beliau sebenarnya sudah menganggap rakyat Malaysia terutamanya gerombolan penyokong Pakatan sebagai manusia-manusia bodoh dan mudah ditipu.

    Sebab itulah si tua tersebut muncul dengan dongeng bahawa terdapat cubaan untuk membunuh beliau melalui cara sabotaj kapal terbang.

    Kalau zaman budak-budak dahulu, cerita kartun seperti ini hanya dibuat oleh budak bawah umur yang sengaja mahukan perhatian serta kurang kasih sayang sahaja.

    Kini cerita kartun yang sama diceritakan oleh seorang tua yang hampir habis usia. Signifakannya disini ialah, orang tua tersebut pastinya juga kurang kasuh sayang serta mahukan perhatian dari seluruh pemujanya.

    Kita biasa tengok dalam cerita-cerita fiksyen dari barat tentang sabotaj dan cubaan bunuh pemimpin-pemimpin di sesebuah negara. Tapi itu hanyalah cerita yang direka untuk mencari publisiti serta menghiburkan penonton.

    Kesimpulannya, apa yang Top Dog Pakatan itu cuba lakukan ialah sama seperti pengarah sebuah filem fiksyen hollywood, untuk menarik minat manusia-manusia berakal rendah agar terpedaya dengan penipuan beliau.



    “Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan dakwaan tentang adanya percubaan mensabotaj kapal terbang yang sepatutnya beliau naiki ke Langkawi bagi menyerahkan borang penamaan calon.

    Dr Mahathir berkata kerosakan pada pesawat boleh mengakibatkan kemalangan maut dan ia merupakan perkara yang serius.

    “Ia bukan sahaja boleh menyebabkan bahaya dan kecederaan, tetapi saya mungkin tidak boleh pergi ke Langkawi dan tidak dapat menyerahkan borang pencalonan saya.

    “Oleh sebab itu saya anggap apa yang berlaku kepada kapal terbang itu serius. Saya dapati ada kemungkinan ia dilakukan oleh seseorang.

    “Saya tak tahu dan tak ada bukti, tetapi kemungkinan itu ada. Saya percaya kapal terbang itu dirosakkan dengan sengaja bagi menghalang saya ke Langkawi,” katanya dalam ceramah di Dewan Ho Peng semalam.

    Terdahulu, Pengerusi Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), Azharuddin A Rahman berkata “ia masalah teknikal biasa dan rutin, dan dakwaan ia perbuatan sabotaj ke atas kapal terbang itu sangat serius dan boleh memberi kesan ke atas reputasi penerbangan Malaysia dan negara secara keseluruhan, terutama dalam tempoh pilihan raya sekarang.

    “Membuat dakwaan liar dan palsu sebegitu untuk tujuan politik adalah perbuatan yang tidak bermoral,” katanya.”

    ReplyDelete
  26. MUKHRIZ TAK PAYAH NAK ‘GEBANG’ DENGAN ANAK KEDAH
    Bekas Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir dalam ceramahnya malam tadi, telah mempersoalkan mengenai pembangunan di Kubang Pasu. Mukhriz mendakwa tiada pembangunan diljalankan selepas 2003 di Kubang Pasu, iaitu setelah bekas Perdana Menteri selama 22 tahun, Dr. Mahathir Mohamad meletak jawatan.

    “Masa Tun Mahathir jadi Perdana Menteri, Universiti Utara Malaysia (UUM), Kolej matrikulasi, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan lebuh raya telah dibina di Parlimen Kubang Pasu.

    “Selepas 2003, Barisan Nasional berjanji nak bina Masjid Canglun tapi tak nampak bayang. Sama macam Hospital Pendang. Dah berapa kali pecah tanah?,” soalnya semasa berucap pada majlis pengenalan calon Pakatan Harapan di Parlimen Kubang Pasu, malam tadi.

    Beliau juga membangkitkan mengenai projek tebatan banjir di mana kerajaan pusat memberikan peruntukan untuk pembangunan di situ, namun `tak jalan’.

    Nampak sangat beliau ‘gebang’. Mustahil dalam masa 15 tahun tiada pembangunan dijalankan di situ. Dengan membuat dakwaan berkenaan, bermakna Mukhriz tidak menjalankan kerjanya ketika menjadi Menteri Besar dulu.

    Jadi apa yang mukhriz lakukan semasa beliau menjadi Menteri Besar dulu? Apabila Mukhriz membangkitkan isu air, masalah yang dialami pekebun getah dan pesawah, maka ia membuktikan beliau tidak melakukan kerjanya ketika mengetuai pentadbiran di Kedah.

    Kenapa beliau tidak mengambil kesempatan semasa menjadi Menteri Besar untuk memajukan Kedah?. Tidak guna mengimbau apa yang dilakukan oleh bapanya suatu masa lalu tetapi tidak mampu mengimbau apa yang dilakukannya semasa memerintah Kedah.

    Sesuatu yang pelik apabila Mukhriz bercakap mengenai pembangunan di Kedah dan menceritakan mengenai Kedah, yang seolah-olah `mundur’ tapi peluang yang ada semasa menjadi Menteri Besar dulu tidak digunakan sepenuhnya.

    Beliau juga menjadi Ahli Parlimen Jitra pada 2008 sebelum bertanding DUN Ayer Hitam pada 2013. Jadi Mukhriz bukan baru di Kedah.

    Baru sekarang nak `meroyan’ kononnya banyak yang tidak dilakukan. Adakah orang seperti ini boleh dipercayai? Kenapa bila sudah menjadi pembangkang, beliau begitu beria-ia membangkitkan banyak perkara yang dulunya tidak diselesaikan semasa beliau menjadi Menteri Besar?

    Cukuplah Mukhriz. Kami penduduk Kedah tahu cerita yang sebenar. Bak kata orang Kedah, jangan mai gebang kat negeri kami.

    Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) ini, Mukhriz akan bertanding di kerusi Parlimen Jerlun dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jitra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MM93 & Mukhriz...better late than never..salute!

      Delete
  27. Bercakap dihadapan 600 hadirin, Tun Mahathir calon parlimen Langkawi itu berkata beliau tidak menolak kemungkinan terdapat pihak lain yang telah dimaklumkan awal berkaitan kejadian (kapal trbang rosak) tersebut.

    Katanya beliau cuba menghubungi tiga rakannya untuk meminjam pesawat ke Langkawi namun salah seorang darinya memaklumkan telah diberi amaran untuk tidak meminjamkannya kepada beliau.

    “Nampak seolah-olah ada pihak yang tahu kecederaan (kerosakan) pada pesawat saya itu dan menentukan tidak ada pesawat lain yang boleh saya pinjam, supaya saya dapat terbang ke Langkawi untuk hadir ke penamaan calon,” katanya.

    https://www.kinitv.com/video/60092O74#UpK0HcREJvKTLHFP.99

    ReplyDelete
  28. BANYAK PDM PAKATAN HARAPAN ‘GELAP GULITA’ DI LANGKAWI
    Hasil pemerhatian kami, beberapa PDM yang sebelum ini ‘bersinar’ dengan lampu kalimantang telah bertukar gelap pada malam tadi. Malah, dalam jadual sepatutnya diadakan ceramah kelompok di salah sebuah PDM dalam kawasan DUN Kuah, turut dikhabarkan batal saat akhir.



    Menurut cerita-cerita dari sumber dalaman, ada usaha untuk memprotes tindakan pemilihan calon dari PPBM Langkawi, pada masa sama, ada juga protes tidak berpuas hati terhadap tindakan Dr Mahathir Mohamad menggunakan simbol PKR dari kalangan penggerak Reformis di daerah ini.



    Situasi yang sama turut kelihatan di beberapa buah PDM dalam DUN Ayer Hangat malam tadi.



    Adakah situasi begini akan berterusan selepas proses penamaan calon berlaku dan 11 hari berkempen tidak lama lagi? Walaupun di media sosial Pakatan Harapan di Langkawi nampak begitu riuh berkempen dan yakin menang, namun situasi jentera mereka di alam realiti tampak agak sedikit rapuh.



    Namun sama-samalah kita tunggu sehari dua ini untuk melihat gerak kerja Pakatan Harapan Langkawi dalam usaha mereka memenangkan tiga calon dari PPBM Bahagian Langkawi, mewakili Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan pejuang lahanat dgn kopipes kau tu! Bapak kau yg bengap tentunya bangga dpt anak cam kau ni!! Penyokong klepto tahap paria!!!

      Delete
    2. majoriti rakyat memang sentiasa berdoa dan
      menunggu janji ALLAH yg pasti terhadap
      perjuangan dan pertahankan yang hak dan
      supaya musuh2 islam seperti pakatan habrak=dap zionis=mahathir laknatullah.. DAN YG SEWAKTU
      DENGANNA
      di musnahkan pada malam 9may2018..
      INSYAALLAH..

      SABAR MENANTI DETIK KEMENANGAN DAN JANJI ALLAH

      Delete
    3. Menang Tanpa tanding dun rantau..
      Tak apa,,,,rakyat nak lantik dia jadi ketua pembangkang n9..kalau dia kalah maka x dpt jawatan tu..

      Delete
  29. Jet Disabotaj & CAAM : Kenapa Mahathir Sanggup Berbohong?
    Sebelum ini Dr Mahathir Mohamad mendakwa pesawat peribadi yang dinaiki beliau telah disabotaj oleh pihak tertentu.
    Tujuannya untuk mengagalkan beliau hadir semasa penamaan calon di Langkawi.

    Dakwaan Mahathir itu rupa-rupanya satu pembohongan belaka. Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) melaporkan tiada unsur-unsur sabotaj setelah pihak tersebut melakukan siasatan.

    Kenapa Mahathir sanggup menipu rakyat sedangkan beliau tahu menabur fitnah itu pasti tidak akan disukai oleh rakyat termasuk rakyat Langkawi?

    Fitnah terbaru Mahathir jelas menunjukkan betapa desperadonya beliau untuk meraih undi simpati tanpa beliau memikirkan betapa tidak logiknya tuduhan beliau itu.

    Mahathir juga mahukan publisiti dan menjadi bahan berita media walau pun semurah berbohong tentang jet disabotaj.

    Tanpa isu sensasi, nama Mahathir tenggelam di dalam kehangatan calon-calon lain meraih undi di kawasan masing-masing. Dan biasanya, minggu berkempen lebih fokus kepada isu-isu tempatan.

    Begitu juga apabila Mahathir mengeluarkan satu lagi kenyataan yang beliau "tidak menolak kemungkinan berhadapan dengan kemalangan serius'.

    Apa lagi perkara sensasi yang akan dibuat oleh Mahathir selepas ini untuk meraih undi simpati?

    Live dalam wad hospital? Video sedih?

    Kita sedia maklum dengan aksi murahan ahli-ahli politik seperti DAP. Ada yang sanggup menangis kononnya amat sedih bila tidak dapat menggunakan logo roket dan digantikan dengan logo bulan.

    Tetapi orang ini juga yang tidak kisah untuk menggunakan logo mata lebam!

    Pembangkang memang hipokrit. Kerana itu juga, PRU14 ini adalah masa yang terbaik untuk rakyat menolak DAP dan sekutunya.

    ReplyDelete
  30. Sila baca kenyataan CAAM.
    Media statement by Datuk Seri Azharuddin A. Rahman, chairman of the Civil Aviation Authority of Malaysia on the investigation into an alleged act of sabotage of a private aircraft:

    28th April 2018

    1. The Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM) has conducted an investigation following Tun Mahathir Mohamad’s allegation of sabotage against his private aircraft. Sabotage against an aircraft is an extremely serious allegation, which CAAM is duty bound to investigate thoroughly.

    2. The said aircraft, a Bombardier Challenger CL60 registered under Malta tail number 9H-VFD and operated by Vista Jet Limited, was reported as unable to depart from Subang to Langkawi on 27th April 2018.

    3. Thereafter, following the allegation of sabotage, on 28th April CAAM conducted a thorough investigation, including a verification of the aircraft documentation, physical inspection of the aircraft, and interviews with the pilots and maintenance personnel of Tun Mahathir’s private aircraft.

    4. The aircraft’s documentation found that there is no recent reported defect except for air leakage from the left hand nose wheel, which was logged on 27th April 2018.

    5. CAAM was also informed by the maintenance personnel that they found the left hand nose wheel tyre pressure to be low. They then serviced the tyre, and on monitoring the tyre pressure, found the tyre pressure to be dropping at 2psi per minute.

    6. CAAM noted from the VistaJet technical/journey log, page number 55778, that an entry was made by Vista Jet on 27th April 2018 stating that there was air leakage from the left hand nose tyre. However, the replacement of the tyre was unable to be carried out due to the non-availability of spares.

    7. CAAM also performed an inspection of the left nose wheel tyre, which matched and verified the reports of the aircraft’s maintenance personnel.

    8. Following our through investigation, CAAM has found that there was no indication whatsoever of any sabotage. The aircraft was unable to fly only due to a minor and routine technical fault, namely air leakage from the left hand nose wheel.

    9. Allegations of sabotage against an aircraft are extremely serious, and could impact the reputation of Malaysian aviation and the country as a whole, especially in this sensitive general election period. It is morally wrong to make such wild and false allegations for the sake of political gain.

    DATO' SRI AZHARUDDIN A RAHMAN, CHAIRMAN CIVIL AVIATION AUTHORITY OF MALAYSIA

    ReplyDelete
  31. Amat sombong dan angkuh bendaAllah ini -

    'Shamsul boleh pergi main layang-layang'

    Ketua menteri sementara Melaka, Datuk Seri Idris Haron memberitahu calon Pakatan Harapan (HARAPAN), Shamsul Iskandar Mohd Akin bahawa beliau boleh pergi 'main layang-layang' jika bercita-cita untuk mengambil alih jawatan yang disandangnya itu.

    Shamsul merangkap Pengerusi PKR Melaka, memutuskan bertanding di kerusi DUN Rim pada minit terakhir pagi semalam, memetik hasrat partinya untuk menjadi salah seorang calon ketua menteri HARAPAN jika Melaka jatuh pada pilihan raya ini.

    ReplyDelete
  32. “YANG SATU PUN TAK TERJAGA, INI NAK ‘BERBINI’ DUA…” – ALI RUSTAM

    AYER KEROH: “Yang satu pun tak terjaga, inikan pula hendak ‘berbini’ dua, lagi susah…,” kata Tan Sri Mohd Ali Rustam yang menyindir tindakan penyandang kerusi Parlimen Hang Tuah Jaya, Shamsul Iskandar Mohd Akin daripada PKR yang juga bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rim pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Bekas Ketua Menteri itu berkata, tindakan Naib Presiden PKR itu untuk turut bertanding di DUN Rim tidak lain hanya sekadar mencuba nasib kerana menyedari kedudukannya yang masih samar di Parlimen Hang Tuah Jaya.

    “Mungkin agaknya dia tidak mahu lagi Hang Tuah Jaya dan berharap dapat memenangi salah satu kerusi ditandinginya.

    “Terpulang kepada beliau, ini adat dalam politik dan kita jangan membazir masa lagi untuk mengambil semula Hang Tuah Jaya,” katanya di pusat penamaan calon di Dewan Rumah Media Melaka, Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), di sini, hari ini.

    Selain Mohd Ali dan Shamsul Iskandar, turut mengesahkan pencalonan bagi kerusi Parlimen Hang Tuah Jaya ialah bekas penyandang kerusi DUN Bukit Baru yang kini dikenali DUN Bukit Katil dari PAS, Dr Md Khalid Kassim.

    Mohd Ali berkata, DUN Rim bukan kawasan yang mudah bagi pencabarnya itu kerana Shamsul Iskandar bakal bertanding tiga penjuru antara penyandang, Datuk Wira Ghazale Mohamad dari Barisan Nasional (BN) dan Kintan Man (PAS).

    “BN tidak mahu lagi membazir masa dengan membiarkan pembangkang terus menguasai Parlimen ini (Hang Tuah Jaya) pada PRU-14.

    “Peluang kita di Hang Tuah Jaya kali ini lebih baik dan banyak pembangunan serta kerja yang hendak dijalankan,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi...byk lagi cai lahanat! Rakyat majoriti sdg berdoa!! Nanti ngan kau skali kena laknat!!! Kezaliman akan terhapus jua...itu mmg pasti!!!

      Delete
    2. majoriti rakyat memang sentiasa berdoa dan
      menunggu janji ALLAH yg pasti terhadap
      perjuangan dan pertahankan yang hak dan
      supaya musuh2 islam seperti pakatan habrak=dap zionis=mahathir laknatullah.. DAN YG SEWAKTU
      DENGANNA
      di musnahkan pada malam 9may2018..
      INSYAALLAH..

      SABAR MENANTI DETIK KEMENANGAN DAN JANJI ALLAH

      Delete
  33. Hari Sabtu dan juga Ahad
    Pejuang Laknat tak dapat rehat
    Sebab dedak dah cukup had
    Terpaksa kopipes hingga ke lahad!

    Malam ini tidur pejabat
    File dah ada tiga tingkat
    Mahathir,Pakatan wajib disebat
    Macam Kojola,disuruh menyakat!

    Apa susah hanya kopipes
    Hari minggu mungkin tak habis
    GN tak boleh,nak tuai kobis
    Kojola pulak Chow Kit nak servis!

    Kojola sekejap bolehlah tolong
    Waktu rehat datanglah polong
    Tak kopipes cuma melolong
    Kekadang menjerit cam Sundel Bolong!

    Lahanat,Kojola sama sahaja
    Otak koman dah kurang baja
    Makan dedak nak cukup belanja
    Nasi goreng matmaslan taja!

    Pakatan menang dicari dia
    Rasa2nya tak susah jumpa
    Pakai kebaya lipstick sedia
    Tersangat kengkang tak tahu kenapa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. majoriti rakyat memang sentiasa berdoa dan
      menunggu janji ALLAH yg pasti terhadap
      perjuangan dan pertahankan yang hak dan
      supaya musuh2 islam seperti pakatan habrak=dap zionis=mahathir laknatullah.. DAN YG SEWAKTU
      DENGANNA
      di musnahkan pada malam 9may2018..
      INSYAALLAH..

      SABAR MENANTI DETIK KEMENANGAN DAN JANJI ALLAH

      Delete
    2. Kikikikk!!! Terbaik broa fan tun! Terbaik!

      Nyah kejora jubor buasir
      Klu berak bunyi berdesir
      Suruh pergi dia tok sir
      Kah kah kah mcm langsuir

      Ekekekekekek

      Delete
    3. Islam jenis apa pejuang lahanat?? Kerja dok menipu, rasuah salah guna kuasa bagai!!! Rakyat dizalimi, duit negara kena klepet!! Islam versi mana hah! Pejuang lahanat!!!

      Delete
  34. BERSABAR UNTUK MENUNGGU KEMENANGAN....

    BERSABAR MENGHADAPI KEJAHILAN DAN KEBODOHAN
    MANUSIA KERANA AKAL DAN HATI TELAH DIHITAMKAN
    DISEBABKAN KELEMAHAN DIRI DAN MELANGGAR
    PERINTAH AGAMA DAN BERGELUMANG DENGAN DOSA

    BERSABAR MENGHADAPI FITNAH TERUTAMANYA DI AKHIR ZAMAN...

    DAN AKHIR SEKALI...MUSUH ISLAM PERLU DI MUSNAHKAN

    ReplyDelete
  35. SEMOGA AKAL DAN FIKIRAN DAPAT DI BERSIH DAN DIPUTIHKAN
    SUPAYA MUDAH MENERIMA KEBENARAN HAKIKI DAN MENOLAK
    SEGALA FITNAH AKHIR ZAMAN...DAN TINGGALKAN
    PERBUATAN TIDAK BERFAEDAH YANG MERUGIKAN AGAMA DAN BANGSA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebenaran hakiki ialah menolak pemimpin klepto, penyamun wang rakyat! Pembela cina jho lo..dan menolak pencacai otak udang yg x boleh berfikir dgn waras!

      Delete
  36. lnfo lanjut sidang pembaca boleh baca SPR OH SPR" blog: drrajieehadi.blogspot.com

    ReplyDelete
  37. Tanda luar, tanda dalam HARAPAN akan menang
    Hishamuddin Rais

    Keputusan PRU14 kali ini Pakatan Harapan (HARAPAN) akan menang. Kecuali ditipu. Tanda kemenangan semakin jelas. Tapi awas penipuan telah dijalankan. Penipuan sedang dijalankan. Penipuan akan dijalankan. Telah, sedang dan akan.

    Tulisan ini akan menghuraikan tanda-tanda kemenangan yang muncul dari luar dan yang lahir dari dalam.

    Najib bersama gerombolan ketuanan Melayu dan kuncu-kuncunya dalam Barisan Nasional hanya akan menang dengan jalan tipu.

    Sayugia saya ingatkan kembali bahawa PRU14 kali ini adalah kemenangan kali kedua untuk Pakatan. Kali pertama Pakatan Rakyat menang 52 peratus undi rakyat dalam PRU13. Jangan lupa akan fakta ini. Pakatan telah menang dalam PRU13 tetapi ditipu.

    Kemenangan Pakatan Rakyat pada PRU13 telah mengajar Najib untuk merancang dan menipu dengan lebih licik lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada bulan April 2018 ini tanda kemenangan untuk HARAPAN semakin kuat. Semakin kuat pula aparachik Najib - Suruhanjaya Pilihan Raya - menjalankan penipuan. Jentera daulah - alat alat kerajaan - juga sedang bekerja kuat untuk memastikan Najib selamat. Amin.

      Membaca politik di negara dunia ketiga seperti di Malaysia ini memerlukan pengalaman dan pengamatan yang kuat. Ini kerana media Malaysia ini tidak bebas untuk melapor berita. Analisa babak dan tanda politik pun kurang tuntas dan kurang berilmu.

      Kadang kala si politikus terlepas cakap - ada sesuatu tidak kena dengan pimpinan Najib. Atau tetiba ada suara sumbang kedengaran mengkritik Najib.

      Bila ini berlaku sang politikus akan menuduh media salah lapor. Menafikan laporan berita ini. Berita dikatakan muncul atas kesilapan wartawan, pemberita atau pengamal media.

      Seni ampuh ilmu bodek

      Ini juga tanda. Tanda bahawa di Malaysia ini media yang kukuh semuanya berjenis bodek. Bodekoloji - ilmu bodek - telah menjadi satu seni yang ampuh. Bodekoloji kini telah memainkan peranan yang amat penting dalam proses membodohkan warga.

      Pembodohan warga ini - terutama projek membodohkan bani Melayu - amat penting. Jika bani Melayu mula sedar dan bijak berfikir maka parti ketuanan Melayu a.k.a United Malays National Organisation akan lingkup. Amin.

      Delete
    2. Dalam tulisan ini saya akan cuba menerangkan tanda-tanda perubahan yang sedang berjalan. Tanda-tanda yang jelas menunjukkan parti ketuanan Melayu ini akan lingkup.

      Pertama - tanda dari luar. Apa makna laporan media luar negara tentang politik, ekonomi dan Najib. Kenapa media luar negara hampir setiap bulan ada sahaja berita tentang Malaysia yang melibatkan Najib.

      Tidak habis-habis berita 1MDB dibocorkan oleh media dan majalah antarabangsa yang amat berpengaruh dalam dunia. Lebih daripada 55 buah akhbar harian dan majalah dunia telah membuat laporan tentang 1MDB dan peranan Najib sebagai pencuri.

      Paling akhir pembocoran media antarabangsa pada 8 April 2018 - malam Ahad minggu lalu. Tarikh ini pasti dipilih tepat satu bulan sebelum rakyat Malaysia keluar mengundi.

      Stesen Saluran9 televisyen Australia dalam rancangan 60 Minutes telah membocorkan tentang keterlibatan Najib dalam kes pembunuhan Altantuya.

      Program ini menggunakan format rencana dan dokumentari. Program ini mengupas suasana politik Australia dan politik kontemporari global. Rancangan ini telah berjalan di Australia selama 30 tahun. Kini stesen televisyen di New Zealand juga mengambil sebahagian daripada isi program ini.

      Induk 60 Minutes ialah CBS Amerika Syarikat (AS). Rancangan ini paling popular di AS. Muncul untuk pertama kalinya pada 24 September 1968 - ketika Perang Vietnam meledak.

      Selama 12 minit Saluran9 ini telah memaparkan Dirty Secret atau Rahsia Kotor kepada penonton. Seperti di AS dan di New Zealand - 60 Minutes - telah menjadi candu televisyen yang amat popular.

      Untuk pertama kalinya kita - terutama warga Malaysia - diberitahu bahawa Sirul telah dijanjikan RM15 juta dan sebuah rumah di Sydney Australia. Sirul diminta bercakap untuk dirakam bahawa Najib tidak terlibat dalam pembunuhan Altantuya.

      Laporan itu menyebut Najib telah menghantar orang perantaraan untuk membuat perjanjian ini. Dakwaan perjanjian ini ditemui oleh wartawan Australia dan dibocorkan dalam Rahsia Kotor.

      Dalam Rahsia Kotor ini untuk pertama kalinya kita telah diberitahu bahawa Sirul juga telah berhubung dengan Dr Mahathir untuk minta bantuan. Kenyataan ini keluar dari mulut Mahathir sendiri yang ditemu bual oleh wartawan 60 Minutes.

      Delete
    3. Mahathir bantu Sirul dapat suaka

      Malah Mahathir sendiri mengakui yang dirinya telah membuat amal jariah untuk membantu Sirul mendapatkan suaka perlindungan di Australia.

      Sekilas ikan di air bukan sahaja saya tahu jantan betinanya. Malah saya tahu di mana ikan ini tidur, makan dan bersenggama. Mustahil kita tidak faham, niat dan cita-cita program Rahsia Kotor ini.

      Kenapa sekarang ditimbulkan sekali lagi kes pembunuhan Altantuya? Jawabnya senang sahaja. Media dunia - dengan segala bentuk jaringan - sedang berusaha untuk menyingkirkan Najib dari peta politik dunia.

      Sebelum 60 Minutes ke udara, sebuah lagi majalah yang berpengaruh di Indonesia, Majalah Tempo telah memperlekehkan sistem pilihan raya di Malaysia. Majalah ini membocorkan rancangan penipuan Najib untuk menang dalam PRU14.

      Lidah pengarang Tempo ini telah menjadikan pak duta kita di Jakarta tersemput-semput mencari Viagra untuk menjawab demi menegakkan kebaikan dan kesucian pilihan raya di Malaysia.

      Manakala sesudah Rahsia Kotor ke udara di Australia, pak duta kita di Canberra - senyap sepi sejuk kecut. Tidak ada Viagra kendati pun Tongkat Ali yang dapat membantu mengeraskan hujah bahawa Najib tidak terlibat dalam kes pembunuhan Altantuya.

      Delete
    4. Yang saya lakar di atas adalah tanda dari luar. Kini saya lakar tanda kedua - tanda dalaman. Tanda dalaman ini akan membuktikan hari-hari akhir Najib semakin dekat.

      Membaca tanda dalaman ini memerlukan penghayatan dan penelitian. Kadang kala, satu demi satu berita muncul dan kemudian hilang lesap. Tidak diketahui hujung pangkalnya.

      Sebenarnya semua berita memiliki latar, konteks dan sejarah. Tidak ada satu pun berita yang mucul dalam vakum. Justeru kenapa tiba-tiba heboh berita mengatakan bahawa undi kita rahsia atau undi kita tidak rahsia.

      Kenapa berita ini muncul. Apa latarnya. Bekas pengarah SPR sendiri - yang kini telah belot untuk menjadi calon HARAPAN telah menyatakan bahawa undi kita rahsia. Kenapa hal rahsia mengundi ini timbul.

      Untuk memahami perkara undi rahsia itu sila renungkan dan sila tanya dari mana Husam Musa mendapat maklumat tentang pemimpin parti Islam PAS menerima berjuta ringgit duit daripada Najib.

      Husam memiliki maklumat yang tuntas. Nama pemberi, nama penerima dan juga nombor akaun bank diumumkan oleh Husam. Bila duit ini masuk dan bila duit ini dikeluarkan. Dan siapa yang mengambilnya - semua diumumkan.

      Seperti biasa parti Islam PAS bersilat lidah. Tetapi akhirnya mengakui duit ini bukan dedak tetapi duit derma. Duit ini bukan derma Tok Arab tapi derma Tok Najib. Amin.

      Belum pun reda kes parti Islam dapat dedak - tetiba Husam sekali lagi membocorkan bahawa syarikat projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) milik China Merah telah mendapat pelepasan GST.

      Bila berita ini meledak, bani Melayu mula naik minyak. Warga miskin kota, orang kelainan upaya (OKU), ibu tunggal, mak cik dan pak cik Felda, mek warung, tauke ikan, penjaja, penoreh getah - semua dikenakan GST.

      Celaka haram jadah kenapa syarikat China Merah dikecualikan? Ini bunyi suara bani Melayu sebaik sahaja Husam Musa membocorkan berita ini.

      Ada tiga perkara yang amat penting bila menganalisa berita ini. Pertama jelas menunjukkan bahawa Najib kini telah diperangkap oleh China Merah melalui hutang. Yang menjadi cagaran ialah bumi Tanah Melayu.

      BACA: Najib nafi jual negara kepada China

      Najib berhutang akibat mencuri duit 1MDB yang dirancang oleh Jho Low yang kini menjadi ejen China Merah. Justeru Jho Low tinggal selamat di Shanghai dipelihara oleh China Merah walaupun dicari oleh CIA dan FBI.

      Najib sedang gadai Tanah Melayu

      Kedua, berita syarikat China Merah mendapat pelepasan GST membuka mata Bani Melayu. Mereka semakin sedar bahawa apa yang dinyatakan dan dikempenkan oleh HARAPAN tentang Najib dan China Merah adalah tepat, betul, tuntas dan sahih. Najib sedang menggadaikan Tanah Melayu.

      Ketiga, untuk saya inilah kunci penting berita ini. Soalan kurun ini - siapa yang membocorkan maklumat sahih ini. Husam mendapat maklumat daripada siapa?

      Delete
    5. Pembocoran daripada Husam tidak dinafikan. Najib diam menikus dan mengelak menjawab walaupun si Najib ini menteri kewangan.

      Seorang pegawai kastam telah menjadi macai Najib untuk menerangkan alasan syarikat China Merah ini mendapat pelepasan cukai GST. Tipu lagi. Ini betul betul 'auta'.

      BACA: Kastam: Pelepasan GST kepada ECRL manfaatkan rakyat



      Nasib baik ada pegawai kastam ini untuk jadi jurucakap Najib. Kalau pegawai kastam ini tidak wujud siapakah yang akan jadi barua Najib untuk menjawab kemarahan bani Melayu ini? Mungkin Azeez Tabung Haji? Kah kah kah.

      Undi tidak rahsia. Undi kita rahsia. Maklumat bocor. Apa sebenarnya yang saya cuba paparkan di sini?

      Jawabnya, saya mahu menerangkan berita-berita ini adalah bukti bahawa kaki tangan kerajaan, pegawai tinggi kerajaan telah mula berpaling tadah. Makin ramai menyokong HARAPAN.

      Pegawai kerajaan inilah yang telah membocorkan maklumat kepada Husam. Hanya pegawai kerajaan yang tahu maklumat parti Islam PAS terima duit dari Umno.

      Buktinya cukup senang, mustahil Husam Musa memiliki penyiasat peribadi yang boleh membongkar maklumat bank.



      Sahih 'orang dalam' yang membocorkan maklumat. Pegawai kerajaan - malah pasti dalam jabatan kastam juga - yang membocorkan maklumat tentang syarikat China Merah mendapat pelepasan cukai GST.

      Justeru pasukan perang saraf Najib - jentera daulah telah mewarwarkan bahawa undi kita tidak rahsia. Ini taktik jahat untuk menakut-nakutkan kaki tangan kerajaan dan pegawai tinggi kerajaan supaya tidak menyokong HARAPAN.

      Berita 'undi tak rahsia' ini merupakan tanda dalaman yang membuktikan sokongan bani Melayu - majoriti kaki tangan kerajaan ialah Melayu - kini telah beralih ke Pakatan Harapan. Sah dan sahih dalam PRU14, HARAPAN akan menang kecuali ditipu.

      Menang kecuali ditipu? Masih ada yang tak percaya apa yang saya tulis ini? Tunggu minggu hadapan saya akan paparkan sejelas mungkin kes penipuan PRU13.

      Delete
  38. Betul ke Presiden MCA Liow luluskan peletakan potret Presiden China Kominis Xi Jinping di billboards?

    Election billboards?

    Apa kah depa mahukan China Kominis menjajah negara ini?

    Dan di benarkan Najib? Benarkan jual begitu banyak tanah di Forest City dll kpd Cina Kominis hingga Tun M kata "boleh menjejas kedaulatan negara Malaysia ini"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini ada komplen di laporkan di M'kini -

      Liew Chin Tong complained of EC bias as they had not ordered a billboard featuring China president Xi Jinping to be similarly taken down.


      The EC official told Malaysiakini that it had not received any complaints about the Xi billboard.

      Delete
  39. Mat hasan, kalau kau baca nukilan aku ini, aku harap ko dpt ilham. Menang bertanding lg bergaya dr menang cara bacul. Ko sepatutnya kluar dewan, pi borak dgn badigol2 tu tanya apa masalah. Selesaikan cara org berkerandut telor. Baru masuk tv rakyat tgk mat hasan telo x senget sebelah. Mat hasan si pemberani. Pasti mat hasan akan menang dgn gaya komando turun payong terjun. Tp apa kan daya, skg aku tgk mat hasan hanyalah mat bulu jempot

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong 20:30. mb bacul, yg nak melawan tapi tak dibenarkan masuk gelanggang. 5 thn nasib pengundi rantau dikhianati. pakat pangkah pakatan utk kerusi parlimen nnti..

      Delete
    2. 👍👌👌👌👌👌👌👌👌

      Delete
    3. Sstu cara utk mendpt keadilan ialah dgn mengundi PH spy menang. Segala kebatilan najib akan telanjang. Mada tu baru rakyat tahu tembelang atau temberang najib. Tp sdh terlambat buat umno. Parti tu pun di ambang pembubaran krn tidak mengadakan pemilihan. Kesian kat kejorla, pejuwang rakyat, lebai modes dan pemakan2 dedak yg lain. Berbaris ambil quinoa kat sg. buluh

      Delete

  40. Umno Youth lodges police report over Rafizi’s remark
    Published on 28 April 2018


    REMBAU, April 28 — Umno Youth has lodged a police report against PKR vice-president Rafizi Ramli over the latter’s remark on a social media platform regarding Negri Sembilan Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan who returned unopposed for the Rantau state seat in the 14th General Election (GE14).

    Umno Youth exco Ibdilillah Ishak said the former Pandan MP’s statement had clearly tarnished the reputation and credibility of the Election Commission (EC), which had been neutral in handling the electoral process.


    “I hope the police will speed up investigations against Rafizi under the Anti-Fake News Act 2018,” he told reporters after lodging the report at the Rembau police headquarters here today.

    In his posting on social media, Rafizi alleged the EC rejected the nomination papers of PKR’s Dr S. Streram to allow Mohamad to win uncontested despite the opposition candidate having arrived at the nomination centre in the Seri Rembau Hall here since 8am.

    Elaborating, Ibdilillah said among the alleged statements by Rafizi which were deemed defamatory and malicious were that the EC, mentri besar and the commission’s returning officer used the Royal Malaysia Police (RMP) to prevent Dr Streram from submitting the nomination form.

    Mohamad was declared winning uncontested by EC returning officer Amino Agos Suyub as Dr Streram failed to present the nomination papers after failing to bring along the candidate pass, a document to enable him to enter the nomination centre, as required by the commission.

    The announcement saw Mohamad returned to the Rantau state seat for the fourth term since 2004.

    In Kuala Lumpur, Inspector-General of Police Tan Sri Mohamad Fuzi Harun denied Rafizi’s allegations that the police had prevented the PKR man from submitting the nomination form.

    “The tasks of RMP personnel involve aspects of safety and the public, and are not related to any nomination process carried out by the EC,” he told a press conference at the federal police headquarters in Bukit Aman. — Bernama

    #### Mengapa pemuda UMNO pula yang membuat laporan ?? SPR adalah sebuah suruhanjaya .

    Ia menampakkan SPR ni saperti sudah menjadi "satu anak syarikat" UMNO pula .

    Tidak kah anda juga berpendapat sebagitu ???

    ReplyDelete
  41. Saudara2 Pejuang PH ... bukan saja wakil2 calon PH ditolak pencalonan dgn alasan yg tak munasabah dan petty, malah terbaru pengundi2 pula akan dikenakan tindakkan dan penipuan jerat dikenakan SPR untuk menidakkan peluang pengundi2utk mengundi di PRU 14 kali ini. Ini kandungan berita yg sedang viral.

    At PACA briefing today, rules changed - voting time is from 8am to 5pm only.

    All voters have to enter the "Saluran" before 5pm. If voters enter thru school gate and not enter thru "Saluran , the voter will not be allow to vote.

    Please inform our family members, relatives, neighbours and friends of these EC "new ruling" to stealmore rakyat votes for Ah Jib Gor and Binawe Najis party.

    Viral kan supaya pengundi2 berwaspada tidak hilang kelayakkan mengundi yg dipasang jerat oleh SuruhanJaya Penipu Rakyat Msia danpengundi2 hendaklah tiba seawalnya untuk mengundi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pukul 8 kita siap berbaris kat pintu saluran mengundi masing2. Pastikan bawa kad pengenalan yang sah. Undi kat kotak selain bn, pas dan bebas. Jgn bazir masa. Lps undi rehat kat pondok ph. Pekena kopi dan roti 4segi. Perrrgh. Torbaik

      Delete
  42. Tgh garu kepala yg x gatal. Siapa paling berkuasa dlm kwsn penamaan calon? Pengawai pengurus pilihanraya atau polis?
    Kebenaran masuk blh diberikan oleh peg. Pengurus pilihanraya. Andai kata individu yg tidak dpt buktikan dia calon dan membuat kacau maka peg pengurus mengarahkan polis mengambil tindakan sewajarnya. Sekarang kelihatannya peg pengurus gagal menjalankan tugas serta menghalang proses demokrasi. Polis bertanggungjawab terhadap ketenteraman awam.
    Persoalannya knp peg pengurus bertindak demikian? Ada apa2 ka?

    ReplyDelete
  43. Di Saat PRU 14, Rahsia Besar Najib Akhirnya Terbongkar !!
    >>> KLIK HERE !! <<<

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...