Wednesday 10 January 2018

SELEPAS TUN MAHATHIR JADI PM, MUSTAHIL WUJUD KERAJAAN SUAMI ISTERI - ANWAR DAN DR. WAN AZIZAH


Selain serangan terhadap Tun Mahathir Mohamad, isu lain yang turut menjadi tumpuan terhadap kerajaan baru Pakatan Harapan yang bakal dibentuk selepas PRU 14 ialah dakwaan bahawa pasangan suami isteri, Anwar Ibrahim dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dalam waktu yang sama.

Konvensyen Pakatan Harapan Ahad lalu memutuskan Tun Mahathir dinamakan sebagai Perdana Menteri dan Dr. Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri sebaik saja gabungan itu berjaya menumbangkan UMNO dan BN.

Ia kemudian akan disusuli dengan memohon proses pengampunan bagi Anwar daripada Yang Dipertuan Agong bagi membolehkannya kembali aktif dalam politik, memegang jawatan dalam kerajaan dan seterusnya mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir.

Memandangkan Tun Mahathir sudah menjangkau usia 93 tahun dan matlamat utamanya ialah untuk memulih serta menyelamatkan negara daripada kerosakan berterusan akibat gaya kleptokrat Najib selama ini serta dalam masa yang sama turut terhutang budi dengan persetujuan Pakatan Harapan menamakannya sebagai calon Perdana Menteri, adalah difahami beliau tidak ada masalah untuk menyerahkan baton kepimpinan seterusnya kepada Anwar untuk menggantikannya.

Oleh kerana ketika itu Dr. Wan Azizah sudah memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dan dengan Tun Mahathir menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, lalu dikatakan kerajaan selepas itu adalah kerajaan suami isteri.

Tidak cukup dengan pelbagai serangan kepada Tun Mahathir, ternampak bukan main seronok puak-puak UMNO memainkan isu ini.

Beberapa jentera propaganda, media kerajaan dan macai berbayar di media sosial dengan ghairah memainkan isu ini untuk menimbulkan ketakutan seolah-olah kerajaan ketika itu akan menjadi milik keluarga Anwar semata-mata.

Sabar dulu...jika kita imbas perjalanan politik Anwar dan Dr. Wan Azizah sejak 1998 yang lalu sehingga sekarang,  kita dengan mudah dapat memahami perkara ini.

Dr. Wan Azizah bukanlah isteri yang gila kuasa, ghairah dengan jawatan dan suka glamour seperti isteri sesetengah pemimpin lain. Ketika Anwar memegang jawatan dalam kerajaan, beliau tidak pernah menonjolkan diri, sebaliknya hanya menjadi pendamping setia dan berperanan sebagai isteri di belakang tabir semata-mata.

Wataknya lebih kurang sama dengan Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali yang menjadi peneman setia sepanjang zaman kepada Tun Mahathir selama ini.

Penglibatannya dalam politik sebelum ini hanyalah secara kebetulan apabila Anwar berada di penjara dan tidak boleh bertanding dalam pilihanraya. Ketika itulah beliau menggantikan suaminya di Permatang Pauh.

Tetapi, sebaik Anwar bebas daripada penjara dan tiada lagi sebarang kekangan untuk bertanding, beliau dengan rela hati menyerahkan kerusi Parlimen Permatang Pauh itu kepada suaminya semula.

Setakat ini, sudah dua kali beliau menggantikan tempat Anwar di Permatang Pauh. Ketika Anwar memegang jawatan Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang, Dr. Wan Azizah tidak bergelar Yang Berhormat dalam waktu yang sama.

Untuk PRU 14 akan datang ini, sekali lagi Anwar tidak boleh bertanding. Dr. Wan Azizah pula, sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri, sudah pasti wajib bertanding dan menang bagi membolehkannya dilantik memegang jawatan tersebut.

Sebaik saja kAnwar mendapat pengampunan dan boleh bertanding semula, proses yang sama seperti sebelum ini akan berulang kembali iaitu Dr. Wan Azizah akan mengosongkan kerusi Parlimen yang disandangnya untuk memberi laluan kepada suaminya. Kerusi itu mungkin di Permatang Pauh atau lain-lain kawasan.

Dr. Wan Azizah juga turut akan mengosongkan kerusi Timbalan Perdana Menteri yang disandangnya.

Bermakna selepas Anwar menjadi Ahli Parlimen semula, beliau akan menjadi Timbalan Perdana Menteri kepada Tun Mahathir terlebih dahulu, mengambil alih tempat Dr. Wan Azizah, sebelum mengambil alih jawatan Perdana Menteri.

Tidak akan timbul kerajaan suami isteri ketika itu, lebih-lebih lagi kerana Pakatan Harapan dianggotai oleh empat parti yang hampir setara, maka jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri tidak mungkin diisi oleh dua orang daripada parti yang sama.

Jadi, jangan takut atau sengaja buat-buat takut sehingga tak nampak hakikat yang sebenarnya.

Peranan Dr. Wan Azizah selepas Anwar menjadi Perdana Menteri ialah untuk mengisi kedudukan sebagai isteri Perdana Menteri yang tidak kurang pentingnya dalam konteks politik negara ini, tetapi sudah tentu beliau tidak seperti "isteri Perdana Menteri yang seorang itu" yang namanya menjadi bualan seluruh dunia kerana suka bermewah, membazir, berpakaian mahal dan ada jutaan ringgit nilai perhiasan sentiasa bergemerlapan badannya.

Bukan kerajaan suami isteri yang tidak mungkin menjadi kenyataan perlu kita takuti, tetapi pasangan suami isteri yang sedang berkuasa sekarang perlu lebih ditakuti dan menakutkan kita. (ShahbudinHusin 10/01/2018).

232 comments:

  1. Baru permulaan,dkt p/raya lg bukan2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah anda tempat pertama

      Delete
    2. Tahniah Saudara Man Pak Lang kerana dapat tempat pertama. Berkaitan hantaran (posying) Tuan Budin ini, didapati bahawa penyokong BN macam orang mabuk laut sekarang. Cakap-cakap mereka sangat merapu. Saya harap pengundi tidak termakan dengan cakap-cakap mereka. Kalau termakan juga, memang sangat tidak cerdiklah.

      Delete

    3. najib buat umrah pakai duit gst rakyat



      betul pkmak pemimpin umno kita



      haramkan delegasi maLaysia masuk ke baitullah sbb pakai duit haram


      keluaaaaar dari tanah suci

      Delete
    4. PKR bukan parti anak beranak atau keluarga tapi diasaskan oleh DSAI dan Kak wan yg jadi mangsa konspirasi
      Maka lahirlah parti KEADILAN yg diwujudkan dalam kerangka rakyat berbilang bangsa dan mabdanya adalah
      DARI RAKYAT KEPADA RAKYAT
      Aspirasinya ialah ke arah menuju malaysia baru yang bermaruah

      Delete
    5. KUALA LUMPUR: Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad yang dinamakan calon perdana menteri oleh Pakatan Harapan pada Ahad lalu, akan bertemu Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, jam 4 petang hari ini ( Rabu 10 Januari 2018)
      Rancangan pertemuan dua pemimpin yang suatu ketika dahulu pernah bermusuhan diumumkan melalui jemputan media oleh PKR petang semalam.
      Pertemuan dua pemimpin pembangkang itu akan diadakan di Hospital Rehabilitasi Cheras iaitu tempat Anwar menjalani pemulihan selepas pembedahan bahu pada November tahun lalu.
      Susulan tindakan Pakatan Harapan itu, Dr Mahathir berdepan rungutan terutama daripada beberapa kumpulan dalam PKR serta Parti Amanah Negara.
      Penolakan itu dibuat walaupun selepas Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar membacakan kenyataan Anwar yang menyatakan beliau menerima keputusan pakatan itu.
      Bagaimanapun, Anwar tidak menyebut secara khusus nama Dr Mahathir dalam kenyataan itu. (BH)

      Rakyat masih tertanya2 apa keperluan mereka berdua untuk bertemu lagi, untuk kali kedua. Mesti ada perkara maha penting yang nak dinegotiatekan demi kelangsungan jangka hayat politik mereka berdua yang berbaki tak seberapa tu kan ?????? Adakah kerana DSAI nak tarik balik sokongannya terhadap pencalonan TDM yang dibuat tempoh hari dalam konvensyen PH tu..atau pun nak maklumkan pada TDM bahawa beliau akur dengan keputusan PKR Selangor dan Otai2 reformis yang tegas mahukan Azmin sebagai PM jika PH menang nanti?
      Ada juga berita2 tak rasmi yang mengatakan DSAI nak mintak TDM tolak pencalonan itu demi kepentingan rakyat yang majoritinya tak setuju dengan pencalonan semula TDM tersebut. Ada juga kemungkinan jika TDM enggan menolak pencalonan tu, DSAI akan meminta satu bentuk pengesahan secara bersumpah atau bertulis dengan disaksikan oleh pimpinan2 tertinggi PH agar TDM menyegerakan pembebasannya dari penjara lantas menyerahkan jawatan PM kepaad DSAI secepat mungkin?
      Persoalan2 inilah yng terus menjadi tanda tanya rakyat dan penyokong2 PH yang rata2nya ternyata masih meragui kejujuran TDM tersebut.
      Bagi penganalisa2 politik negara, mereka bersependapat sebenarnya perseteruan DSAI dengan TDM ni belum berakhir lagi sepenuhnya. Masih ada rasa tidak puas hati, dendam dan marah yang belum dapat dipadamkan walaupun pengumuman rasmi pencalonan TDM sebagai bakal PM telah dipersetujui. Malah mereka berpendapat gelanggang persilatan antara 2 pendekar melayu..DSAI dan TDM masih terbuka luas lagi..yang pasti kita boleh ibaratkan mereka berdua ni umpama gajah sama gajah bertarung..rakyat sebagai pelanduk mati di tengah2!!!!!!!

      Delete
    6. Ratk...buat pertama kalinya kausangat2 setuju dengan kenyataan kau tu. PKR ditubuhkan kerana membantah tangkapan DSAI kerana konspirasi. Tepat sekali beb.
      Masaalahnya...ibaok yang merancang konspirasi tu yang diangkat san dicalonkan sebaagi PM interim jika PH menang nanti. Kau tak terasa sesuatu yang amat ironik ke kat situ? Takkan begitu mudah ekali DSAI nak lupakan kisah pahit dalam karier politiknya tu..diaibkan dan ditelanjangkan maruahnya dengan didedahkan kisah liwatnya kepada seluruh rakyat Msia oleh TDM ...tanpa seikit pun rasa bersalah, seolah2 TDM hadir ditempat tu semasa kejadian berlaku.
      Secara zahiriah solah2 DSAI telah memaafkan TDM dan melupakan penghinaan ynag terpaksa ditanggungnya..tapi segi batiniah , hanya Allah yang mengetahuinya. Kata orang..seberat2 maat memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Bagi TDM, bolehlah dia cakap dia takde masaalah...bukan dia yang terpalit dengan isu yang mengaibkan tu.
      Kini, dengan muka selamba, TDM mengetuai PH yang lahir dari PR. PKR yang terang2 lebih senior dan lebih lama bergelumang dengan perjuangan untuk rakyat, dipinggirkan secara halus oleh TDM. Kita pun boleh nampak pencalonan kAK wan sebagai TPM hanyalah bertujuan untuk mengambil hati PKR saja supaay mereka tidak membantah pencalonan TDM tersebut...tapi ternyata PKR Selangor dan N 9 lebih hebat menghidu taktik kotor TDM ni. Lantas mereka menarik sokongan terhadp pencalonan TDM dan bertegas supaya Azmin menjadi PM jika PH menang nanti. Tahniah kerana keberanian puak2 tersebut yang tidak rela dijadikan kerbau balau yang dicucuk hidung demi merealisasikan agenda gelap TDM !!!!!

      Delete
    7. So ko setuju geng najib?
      Tun pada masa itu pun termakan hasutan para konspirator mana tahu?
      Kaedah baling batu sembunyi tangan?
      Ehh lupa lak DSAI di penjara sebab saipul bahri ini konspirasi kedua ketika najib kan dengar cite kawan sejiran aku kata shapiee muallaf tu kena bayar juta juta biar DSAI kedalam

      Delete
    8. GN....kamu sibuk bicara perjalan PH apa hei?....
      Kamu tak menangis kah hari kena tinggal kapal terbang?
      Kuat nya kamu kerja siang malam.....sampai tonjol nama GN.....malu sungguh pada budak sekolah rendah...demo tak pelawa pun naik kapal terbang pi umrah!!!
      Kesian kau GN.

      Barangkali kamu ini Anak Najib tak pandang sebelah mata pun.....kamu saja macam orang gila dok palu gendang disini AKU LAH ORANG KUAT NAJIB....memang sejak dulu lagi aku agak siapa kamu ini.
      Hanya budak gila penuh angan angan merasa jawatan tinggi tapi sekolah darjah 6.
      Balik tengok kebun nenas kat kota tinggi wak....dapat juga duit.
      Dok main watsap siang malam, anak nak belanja sek wak.....bas sekolah kena bayar tambang wak....
      Jangan dok ikut MrJ sasau macam ora g PIS nak baca khutbah kat sini.
      Atau Geng Lebai Kopi O makan dgn ubi kayu........sondol saja apa yg dapat article terus sondol kat blok budin ni.
      Atau macam kejola budak gila yg lari dari Hospital Bahagia.

      Delete
    9. Geng Naga cuba nak cetuskan api kemarahan reformasi lama dulu dgn chant......"Madey mati jadi babi"......(rujuk komen John Doe dalam posting Shahbudin sebelum ni semalam)

      Ini jarun kepala bapaaakkk Geng Naga yg cuba dijalankannya.....sebab kalo tercetus api kemarahan yg lama dulu.....maka Pakatan akan dapat dihancorkan dari dalam.

      Yg tak setuju dengan perlantikan Tun M hanya minoriti. Majoriti sudah pon buat keputusan.

      Tujuan Geng Naga sokong kumpulan minoriti yg menongkah arus kerana berharap Pakatan boleh dirosakkan dari dalam.

      Itu sebab semalam Geng Naga mengaku kepada John Doe......dia ucap chant "Madey Mati Jadi Babi" kerana nak bernostalgia cerita lama......

      Nostalgia yg bertujuan mencetuskan kemarahan lama yg boleh mendatangkan risak jahanam kepada Pakatan......supaya langkah Pakatan ke Putrajaya boleh dimatikan.

      Cukop-cukop lerrrr ko berharapan kotor GN....

      Haramjadah !!

      Delete
    10. Pakatan Haprak diterajui oleh

      1.Madey...mamak situa kutuk yg tak sedor diri...lesapkan 30bil...

      2.jijah...nenek kipas lurus bendol biorkan lakinya main belakang

      3.Mamat aljuburi...pakar tibai bontot epul dan ramai lelaki lain

      4.Mamat sembab...macam alim tapi skandal dan henjut bini org...Ohh Nika Gee darling!

      5.Mamat si bendol dan situmpang...biorkan anak sedara dan bini buat kejer haram

      6.Mamat sapu..telinga selalu kena pulas Ah Tokong

      7.Ah Tokong...bapak rasuah dan salah guna kuasa...cakap pandai tapi tarak serupa bikin maa!

      Jangan serahkan diri anda kepada mereka...mereka takkan menjadikan kehidupan anda lebih baik...think about it!

      Delete
    11. Geng Naga cuba nak cetuskan api kemarahan reformasi lama dulu dgn chant......"Madey mati jadi babi"......(rujuk komen John Doe dalam posting Shahbudin sebelum ni semalam)

      Ini jarum kepala bapaaakkk Geng Naga yg cuba dijalankannya.....sebab kalo tercetus api kemarahan yg lama dulu.....maka Pakatan akan dapat dihancorkan dari dalam.

      Yg tak setuju dengan perlantikan Tun M hanya minoriti. Majoriti sudah pon buat keputusan.

      Tujuan Geng Naga sokong kumpulan minoriti yg menongkah arus kerana berharap Pakatan boleh dirosakkan dari dalam.

      Itu sebab semalam Geng Naga mengaku kepada John Doe......dia ucap chant "Madey Mati Jadi Babi" kerana nak bernostalgia cerita lama......

      Nostalgia yg bertujuan mencetuskan kemarahan lama yg boleh mendatangkan rosak jahanam kepada Pakatan......supaya langkah Pakatan ke Putrajaya boleh dimatikan.

      Cukop-cukop lerrrr ko berharapan kotor GN....

      Haramjadah !!

      Delete
    12. Geng Najib ,

      sekurang kurangnya , mereka berani bersuara .

      Kamu tengok scenario perhimpunan UMNO ... semuanya jadi pak/mak angguk2 ,geleng2 saja . Semuanya memberi pujian dan ampu belaka .

      Para walaunta ini , semuanya tidak sedar mulut di sumbat dengan taik najis , masih mampu tersenyum serta mengamin "doa" yang di baca olih bapak lanun !!

      Delete
    13. Ohhhhhhhh ...rupa2nya wak kojola kengkang tu lari drp hospital bahagia rupanya...

      Kini baru ku tahu...knp dia jadi pakar copy paste...kahkahkahkahkahkahkah

      Delete
    14. Haha najib mati rosmah pm interim
      Ka geng najib

      Delete
  2. HidupPakatan Harapan,Hidup Warisan

    ReplyDelete
    Replies



    1. setelah konkek ziana


      setelah rogol mongolia


      setelah rembat 2.6b



      setelah jual NEGALA kpd komunis



      SENANG SAJA

      PEGI KE MEKAH


      MASUK BAITULLAH


      MOHON TAUBAT


      SENANG JEEER AGAMA BUGIA NI


      AGAMA APA YG UMNO PAKAI ?


      Delete
  3. UYOOOOOOOOINNKKK....

    PM KE-7 BOLOM TONTU & PM KE-8 PULAK TAU DAH..
    NI LA PERANGAI PEMIMPIN UTARA RENTA BANGANG TAK SUDAH...
    SLOGAN MAAK AAI HEBAT TAPI PERANGAI MME KIIMAK HARAMJADAH
    AKIDAH PRINSIP TELO TOK NEK DEPA PUN BOLEH TERGADAI SUDAH
    NAK SELAMAT PEDANA MINTRI MESTI DARI SELATAN LAHH....


    KIKIKIKIKI... PANTUN BERFAKTA SENTAP SANTAI

    BERAMBOOSSSS BARUA DAP@SINGAPORK .. REKOD DI CIPTA DI MESIA BANDUAN DLM PENJARA DI NIBAT PM KE - 8 ... YANG KE 7 BOLOM TONTU LAGI TAK KE BABI BANGANG NAMERNYER NIHH...



    BERAMBOSSSS PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA


    INI KALI ....LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan sekarang pun didominasi suami isteri. Jadi rasanya tak ada masalah utk rakyat Malaysia menerima kerajaan sedemikian. Kahkahkah

      Delete
    2. "KALAU SAYA JADI MAMAK MATDEY AL. KUTY, SEKARANG NI JUGA SAYA BERTAUBAT...TAK PERLU TUNGGU UMUR MENCAPAI UMUR BALIGH 100 TAHUN... SAYA AKAN KERAP PERGI UMRAH BERSAMA KELUARGA UNTUK MENCARI KETENANGAN YG ABADI ...SENTIASA MENGINGATI ALLAH DAN KEMATIAN...SESUNGGUHNYA DUNIA HANYA PINJAMAN SEMENTARA....

      Delete


    3. betul kata JEFF OI

      PENJAWAT AWAM NI MACAM PENGEMIS JALANAN


      WOIII BILA ROS NAK BAGI LULUS


      PAKATAN HARAPAN



      NAK TUNGU KEPALA BABI 100 TAHUN KER



      BILA ROS WOIIII


      JANGAN JADI MACHAI


      JANGAN JADI








      KUCHING KURAP KATA JEFF OII



      @


      ATAU JGN JADI BABIIIII

      Delete
    4. Bro pjl najib official 1
      Rosmah official apa
      Official perabis
      Francaisor bomoh minang kot

      Delete
    5. Sokong kata bro PJL.......sekarang pon kita dijahanamkan oleh pasangan klepet.

      Habis hancor sumer terrrgadai kerana bernafsu besar....

      Delete
    6. Kini baru ku tahu asal usul wak kojola kengkang lima duit tu...
      Drop out drp hospital bahagia tanjung rambutan rupanya pakar mathematics tu...
      Dia ni lah rupa2nya mr. Kelly castle kg kota baru tu.

      Kahkahkahkahkah

      Delete
  4. Saya dpt gangsa..alhamdulillah.

    ReplyDelete
    Replies



    1. wak jahid bedosa besar dgn allah



      demi jawatan timb p.m



      sanggup sokong boss yg KETURUNAN JUDI

      boss yg mengongkek


      boss yg membunoh


      boss yg mencuri



      boss yg murtad


      boss yg kapir


      boss yg menipu rakyat 24/7


      taubat lah wak jahid



      balasan kali kedua menanti


      ini pesan arwah bapa kamu!

      Delete
  5. Replies
    1. salah tu


      Tun M

      DSAI

      TSMY


      DSMM


      Rapuji


      husam elok jadi MB kelate memeruskan legasi tok guru

      dulu husam tanding putrajaya kalah kena tibai dgn Tun. sorak tekiu palsu nan.


      apa pun di atas mereka ini


      adalah RAKYAT MAALYSIA

      TSMY kata rakyat marhaen berada di tangga teratas

      lebih atas dari P.M!!!


      assMIN ko kekal lah MB lagi 100 tahun yer

      buat kartel Bugis pulak yer

      jgn lupa membogiskan negeri selangok !

      Delete
    2. Banyak calon pm membuktikan pakatan tak tandus pemimpin yg berkaliber
      Atas rundingan dan kerjasama kita sepakat utk humban najib klepet n co ke kandang pengadilan

      Delete
    3. RATK...masaalahnya TDM kan dah diendorse sebagai calon PM interim oleh pimpinan tertinggi PH secara sebulat suara. Apa perlunya PKR Selangor dan N 9 membantah pencalonan tu pulak. Kan PM patut sorang saja, mana ada negara di dunia ni yang ada lebih dari satu PMpulak. Ini jelas menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tak kena dalam PH...sampai keputusan pimpinan tertinggi pun dibantah mereka. Dalam BN ada berlaku perkara macam tu...takde kan kerana semua keputusan diambil secara sebulat suara setelah mengambil kira semua pandangan dan pendapat parti2 komponen. Jadi tidaklah timbul sebarang isu untuk mereka tidak mematuhi keputusan yang telah diambil secara konsensus tersebut.

      Delete
    4. Samdol Geng Naga.......sebab Pakatan satu parti yg bebas bersuaralah maka kedengaran yg setuju dengan yg tidak.

      Tak macam parti kepala hanggok........bisu, pekaakkk dan buta......bodek dan kipaaasss.........sampai benda tolol macam anak dibinkan kepada datoknya pon disokong disorak bagai tanda anggok dan setuju walaupon pada benda tolol yg langsung tak masok akal.

      Ehhh Geng Naga........dalam adik beradik pon mesti ada yg setuju dgn tidak....inikan pulaak satu gagasan yg besar macam Pakatan.

      Apa punya bangaaanglah luuu.....yg tak setuju cuma minoriti. Yg majoriti dah setuju....jadi ikotlah suara majoriti bahalol...!!

      Yg luu tak sudah2 sebok cari jalan untuk jalankan jarum kepala bapaaak luuuu tu apa hal..??

      Delete
    5. Tembakan yg tepat didahi GN oleh bro PHANTOM.
      Taniah bro.

      Delete
    6. Pm interim tu maksudnya apa geng najib?
      Sementara ngok
      Tun pm kak wan timbalan
      Ini menunjukkan stakeholder parti dalam kepentingan pakatan
      So calon pm barisan siapa lak?
      Jangan ko ckap najib lak
      Interim ke ekstrem ker
      Langsung tak relevan lagi nk diberi mandat
      Takkan satu dua kerat dalam pakatan yg tak setuju nk bubar pakatan
      Geng najib

      Delete
  6. Itu perkara !,GAMPANG di atur...yg penting dan utama, TUMBANG KAN BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape yg betoi tu JON BODOE oiit?!

      Delete
    2. Awat hangl lari drp hospital bahagia tanjung rambutan tu wak kojola kengkang oiiiii..

      Warden nak cota pungkoq hang ka?

      Kihkihkihkihkihkih

      Delete
    3. Atau pun terlampau gian nak hisap rokok john...

      Delete
  7. Pak diny ...Mohon maaf banyak2 kerana lambat memberi respons kepada isu yang pak bangkitkan berkaitan perlantikan sykt dari US sebagai site supervisor untuk projek ECRL tu, dari perspektif saya. Rasanya bukan lah isu besar bila dilantik syarikat dari US tu untuk jadi site supervisor. Kita pun tau syarikat yamg dilantik tu memang mempunyai pengalaman yang luas dan kepakaran tinggi dalam bidang tersebut. Dengan lantikan tersebut, ia akan memastikan projek berjalan dengan lancar, mematuhi tentatif kerja yang ditetapkan serta mematuhi date line yang diberi,
    Dah tentu ada sebab syarikat ini dilantik..antaranya ialah sebaagi mentor kepaad kontraktor2 dan petugas2 tempatan serta akan berlaku technology transfer selain menyediakan tapak pengalaman yang sangat kondusif andai kata petugas2 tempatan diberi peluang melaksanakan kerja2 seperti ini di masa hadapan. Kita perlu bersikap terbuka dan melihat dari sudut positif apa yang akan diperolehi oleh tenaga mahir dan separa mahir di negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. john doe

      temgoklah pendusta berpura pura mohon maaf


      agaknya mampos nanti GM ni jadi babi gak yeer?


      sapa nak tengok manusia kepala babi... dtg ke pengebumian GN

      Delete
    2. Sdr anon,

      Seperti yg saya pernah cakap, saya amat jarang membaca habis coretan GN.

      Tapi apabila sdr sebut nama saya dan saya membaca komen sdr, maka saya pun bacalah kesemua komen GN di atas.

      Nyatalah GN tidak pun memohon maaf atau menarik balik kata-katanya 'Mahathir mati jadi babi'.

      Maka, kebarangkalian untuk ia berlaku ke atas GN tetap ada, sebab wujud legitimate excuse untuk Allah jadikan ke atas GN jenazahnya berupa seperti apa yang ia cerca.

      Sama ada ia akan berlaku itu soal qudrah iradah Allah dan di luar pengetahuan saya. Cuma dari segi legitimate excuse, Allah punya sebab untuk jadikannya benar.

      Buat masa ini, kita hanya mampu menunggu. Sekiranya ia benar-benar berlaku kelak, maka bolehlah kita lafazkan 'sesungguhnya Allah tidak menganiayai GN sedikitpun tetapi GN yg telah menaniayai dirinya sendiri'.

      Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Delete
    3. Geng najib pasal apa ecrl pakai teknologi china?
      Koman realibility hampeh
      Jenama meraban
      Nape tak offer shinkansen dari jepun siap buat landasan firma dia bagi dua keteapi FOC
      firma TGV pun boleh offer bina
      Nape China?
      Perjanjian tersirat najib sebenarnya
      OBOR?
      OBOR kakak dia
      Negara dah dicabul dah tak yah cite ECRL bagai geng najib

      Delete
    4. Alhamdullilah Wahai Geng Najib kerana telah membawa komen balas anda ke sini .

      Sebentar tadi , ketika meluruti posting Tn Budin yang lepas , terbaca ulasan dari kamu walau pun soalan saya di ajukan kepada sahabat kamu Mr. J .

      Kamu berkata ada sebab di berikan kerja itu kepada syarikat US .... memang betul berdasarkan dua sebab .

      Pertama , kerajaan Malaysia telah kehilangan wibawa didalam hala tuju perlaksanaan projek itu .

      Kedua ; Syarikat China yang di beri projek itu telah memperbakul sampahkan kebolehan pakar2 tempatan (local talents).

      Tindakkan ini mirip saperti pukul anak sindir isteri .

      Geng Najib , "technology transfer" apa yang kamu maksudkan ?? Janganlah kamu merperbodohkan kebolihan anak watan . Cukuplah "Kepala Bapak Kau" yang melabel orang sedemikian .

      ECRL bukannya satu system yang 'sophisticated and futuristic' . Ia adalah system keretapi yang di anggap biasa .... lebih kurang sama dengan ETS yang telah beroperasi serta dilaksanakan olih syarikat serta anak tempatan .

      ECRL bukannya TGV saperti di Perancis , 'bullet train' atau shinkaisen di Jepun apatah lagi maglev di China !

      Sebagai seorang PE , walaupun tidak bergiat di dalam bidang consultancy , saya rasa terhina dengan apa yang sedang berlaku . Saya punya ramai rakan yang terlibat dengan pelaksanaan system jaluran berkembar dari Sg. gadut ke Padang Besar . MRT, LRT, Monorail ...semuanya di laksanakan menggunakan 'local talents and expertise'.

      Jadi pengajaran apa yang akan serta dapat di bawa olih Aecom ??

      Bodoh sangatkah rakyat Malaysia sehingga tidak bolih melaksana system keretapi yang hanya mempunyai satu jajaran di kebanyakkan tempat serta kelajuan tidak lebih 200 km/jam ???

      Celik2 kan mata itu Geng najib dan para walaunta . Kembangkan minda itu . Sedarlah kamu sekelian telah dibangsatkan olih pemimpin2 kamu !!!!

      SEDIH !!!!!!!!!

      Delete
    5. Pak Diny, tak payahlah buat isu dgn jadi pakar pengurusan projek. Tiap projek ada kelainan dan kepakaran pengurusan yg diperlukan. Sudah sudahlah nak buatkan isu dari segala perkara kecil. Hanya kerana nak cari jalan burukkan DSN. Nak pusing pusing cari isu dan persoal semua perkara tiada penghujungnya. Kalau saudara ada bukti penyelewengan sila kemukakan. Kalau tidak biarlah mereka yg berpengetahuan mengurus ikut cara yg perlu.

      Delete
    6. Tak payah bacalah komen2 drp driver lori taik ni.

      Delete
    7. Pak Diny, kami telah puas 'dibangsatkan' oleh TDM. Banyak harta rakyat lesap angkaranya. Kini baru keluar bukti betapa besar kerugian Forex. Belum serik ke dibangsatkan begitu. Kini manusia ini sibuk nak bina dinasti. Nak naikkan anaknya yg langsung tiada kebolehan serta lebih joli pada kerja. Berapa kali nak kena bangsatkan dgn manusia ini? Sibuk menuduh DSN. Kan dah dicabar sebelum ini - kalau betul ada bukti penyelewengan 1MDB sila serah pada DOJ dan FINMA. Kalau tiada lebih baik diam dan jangan beratkan akhirat saudara. Saudara pun hanya bidak dlm percaturan politik TDM...

      Delete
    8. Gn, ko tahu tak yang yang projek ecrl tu rel keretapi nya tu tak seperti rel keretapi ktm..udah la tak boleh berintegrasi dengan rel ktm sedia ada lepas tu kalo rosak nak ganti kena beli sparepart dari company china tu sahaja..takde vendor lain..seumur hidup kena bergantung pada company depa.. itu ke yg ko namakan transfer technology..

      Delete
  8. GN otak sempit dalam dunia hanya tau ada 2 negara US dan CHINA
    dia x pernah tau ada beribu2 lagi kontarator / engineer dalam planet ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. John doe dah tukar nama ke?
      Takut dipanggil john bodoe???
      Sekarang jadi john ribut...
      Kih kih kih ostat ribut...

      Delete
    2. Aka JONN BANGAP..BODOE LEBIU SIKIT DARI JONN BENGAPP

      Kahh..kahhh..kahh.

      Woii budin macai penyangakk..hngpa xmau mai dhkah isu najib pi saudi tu..?? Tarak untung sgt ka??

      Baru tgh mlm smlm launch


      Semua belog macai ph serentak main isu lawatan najib..tiba2 pg ni budin stop..acah isu nuor xblh jd pm dgn bini jijah sepett

      Ape ke heii nye budin..ko nk mampos buang tebiat ke budin.. Otai reforbasi tggu masa nk serang tuuu

      Delete
    3. John Doe, John Storm adalah org yg berlainan. Tp GN, Mr J, Kejora, Mat Pork berambos, Mat Kehkehkeh kiok, Mat ehemmmmatijadib...i adalah org yg sama... Sama orgnya, sama kelentongnya, sama tuannya, sama kesudahan hidupnya yg menyedihkan.

      Delete
    4. Ya, John Storm adalah kekanda saya. Kami bukan orang yang sama.

      Delete
    5. PJL...pembetulan ..saya GN bukan orang yang sama seperti anda tuduh tu. Kebetulan kami mempunyai wave length dan matan perjuangan yang sama iaitu patriotik kepad negara tercinta,serta taat dan wala kepada pemimpin yang dipilih oleh rakyat melalui P/Raya yang sah dan adil lagi demokratik. Taat kami adalah kepada goverment of the day yang kita sama2 memilih mereka ke jawatan tersebut !!!!!

      Delete
    6. Poddah!!!!!Sama2 bawa bandwagon lori taik kan?

      Delete
    7. Wave length?
      Wave length utk menyampaikan dakyah propaganda barisan lahanat
      Yg kebalikan daripada kebenaran owg macam ko ni geng najib
      Iltizam pakatan untuk pastikan barisan jadi pembangkang lepas pru nnti
      Najib n geng klepet akan disambut di mahkamah dunia untuk tolong tebuskan ulahnya di akhirat nnti puak lahanat ni kurang sikit azab sebab kat dunia pakatan dah kifarahkan ulah mereka
      Ko tak nak langsung terima kasih
      Melawan instead

      Delete
  9. budin macam bomoh negara blh ramal ph pasti menang..hari2 disogok situa kutuk laknat pm baru..tak payahlah kecoh2 berangan2 kosong ph blh menang..apa justifikasi kau..yg jelas yg undi puak2 kau yg telah kunci otak dan telah diperbodohkan..ingat undi atas pagar 100% sokong ph..sabah sarawak blh menang ke..felda yg kau fitnah hari2 blh sokong..study dulu..aura mugadey dah hancur dah..

    ReplyDelete
    Replies



    1. PERISIKAN SINGAPURA


      CIA DAN THE ECONOMIST


      semua kata NAJIB BUNGKUS


      SCMP komunis pun kata



      all eyes on MAHATHIR !


      habis semua kontrak najib dgn yahudi dan komunis akan batal..kahkahakakah

      kpd machai mai sini gue bagi kerja


      jilat bontot selepas gue berak...5kupang sekali jilat




      kaaaaah kaaaaaaaaaaah kaaaaahhh

      Delete
    2. Wak kojola kengkang mmg penjilat tegar

      Delete
    3. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    4. Woiiiii...wak awat hang lari drp hospital bahagia tanjong rambutan tu?
      Tu laaa hang elok2 duduk situ dok berubat bagi betul hang pi lari pulak pasal apa?

      Warden kat situ nak rodok pungkoq hang dgn cota ka? Mmg pungkoq hang tu tak dapat diselamatkan dahhhh..
      Lohe dah pun. Tong gas 14 kg pun boleh masuk!!!
      Kahkahkahkahkah

      Delete
    5. Anon1123 sentap dan koyak nampaknya
      Marah jer dah makan ubat darah tinggi ker?
      Kang kena stroke tak dapat komen lg kat tmpat budin
      Mugadey ke mugajib?
      Felda untung ke rugi?
      1mdb ?
      Gst?
      Ecrl?
      N blablabla

      Delete
  10. SELAPAS TUN M JADI PM???

    LAWAK, MEMANG LAWAK...MIMPI DI SIANG HARI LAGI NGKO NI BUDIN LANGAU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salapas Tun jadi PM kenapa?
      Hang nak jadi driver dia ka? Atau pun nak minta kerja jadi tukang kilat kasut dia?

      Delete
    2. Selepas tun jadi pm interim lebih tepat
      Line pakatan akan sepakat memilih perdana menteri yg benar berkredibiliti dalam memacu negara khalasss

      Delete
  11. Kesiian sungguh dgn puak haprak haluan kiri
    Kemaruk sgt, si tua biol jadi perdana menteri
    Matdey keling kerala elok ler dulu cermin diri
    Cai2 pula usah ler dibuai mimpi di siang hari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biol Budin macai otaman kontrektor pencen tu tgh main saraf utk persiapkan BOBOI ANAK MUMMY BOTAK NEK SEMAH sbg pii emm..bkn Nuor.. Madey lahanat sdg persiapkan team seterusnya utk tetapkan format attact ini slps jngkaannya umno bn tumbng dgn 'mudah'.

      Beliau yakin ayat lidah lembiknya dpt pukau ph spy letakkan boboi sbg pii emm.. Main2 ke sama mahakutyy..INI BABI PON BOLEH TERBANGG WOOOO..

      Delete



    2. babi yg terbang MAK BAPAK kau !!!




      ingat tuuue

      Delete
    3. Jubur wak kejolo kengkang bulih disumbat dgn tong gas ker?

      Delete
    4. Gara2 satu jin sontot hamba $$$$$$ yg bernafsu besar...........habisss ranap satu negara melingkop.......satu persatu terrrgadaiii dek melayan nafsu $$$$$$ yg rakus tak bertepi.....

      Delete
    5. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    6. sdr GN dan sahabat2. Perhatikan betul-betul. Anon 11:34 yg membuat komen awal semua orang tahu ia adalah Kejora.

      Anon yang membalas di 11:41 berkemungkinan besar adalah Virgo. Perhatikan betul-betul dan bezakan cara mereka.

      Delete
    7. Memang betul bro John....
      Dulu Kojola(KOJOL)(mampus) selalu sebut MADEY.....sekarang sebut MATDEY......dan gaya bahasa MrJ sama dengan Unknown Sahabat.
      Depa ini orang yg sama kerja makan upah umno.

      Delete
    8. Biasalah mood orang Bunting mmg mcm tu.

      Delete





  12. Memang tepat sekali parti ini di namakan pakatan harapan, memang harapan bergantung kpd parti ini, tapi sian kejayaan/kemenangang tak kunjung tiba....
    LAINKALILAH




    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak...Alangkah baiknya kalau hang tak lari drp hospital bahagia tanjong rambutan tu dulu.
      Mungkin la ni penyakit lama hang tu dah sembuh.
      Hang pun dah dapat bezakan mana yg betul mana yg salah.
      Tu lah hang tak sabaq...
      Kihkihkihkihkih

      Delete
  13. Budin Macai Penyangak Kutty dh palu gendang awal2.. 'Ghanimah' harta mahsul negara ialah milik Ahmad BOTAK yg punya..INI HARTA AHMAD BOTAK YANG PUNYA... HAHAAAAHAHAAHAAA

    game bodoh utk pksa ph terima boboi botak anak keling cicit kutty kerala naik jd pii emm.. Ghanimah pun belum tentu dapat.. Macai dan jadi ANJING RABIES ...BUDING OH BUDIN..kenapa ko pamer lidah terjelir tu awal sgt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salaahhh tuuu.........gendang tong derraammm sudah lama dipalu........ini harta mahsul negara jin sontot yg punya........ini harta jin sontot......bukan harta sape2 tapi jin sontot yg punya..!!!!

      Delete
    2. La ni tong gas dan tong drum pun dah boleh masuk dah....sebab tu kengkang.
      Yg aku hairan tu mcm mana boleh bunting ni wak?
      Sapa punya kerja tu wak?
      Ishhhh...awatlah depa tu sanggup buat naya kat hang.

      Delete
  14. Bilakah dapat jumpa Suman mubaligh Hindu
    Dengan iblis tua bapok ini, hamba rasa rindu
    Secara fizikal ingin hamba ajak ifrit ni beradu
    Rasa gian mau hayun sebijik tumbukan padu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr GN dan sahabat2. Perhatikan betul-betul komen anon di atas. Ia adalah Kejora dengan cirinya ialah bermain-main dan memperolok-olokkan. Bezaknya dengan anon yang saya taq sebagai 'Virgo'.

      Delete
    2. Wak ...hang rasa gian nak hisap rokok john kot...

      Delete
  15. Itu Losma butul butul babi, tapi lu olang nampak dia silupa badak wo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu tu anak babi..lu punye mak bapak sulah jd babi kee?!

      Delete
    2. Alahhh..lu pun babi tonggek lagi sexy drp losma!!!

      Delete
  16. Asalkan bukan si kelepet dan badak berhias.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkan bukan Si atok klepet dan boboi keling botak bengap tu ak xkisah laaa

      Delete
  17. Ko tgk chai..Budin macai penyangak sanggup 'pendekkan' tempoh attack pasal Najib bawak keluarga melancong ke Saudi demi mahu ubah perang saraf lbh menjanjikan ghanimah..main isu laki bini peliwat dn jijah sepet ni takkan boleh pgng jwtn pm tpm..

    Kah kah kah.. Aku tkut nnt ada geng reforbasi yg dh xthn dgn gelagat ton kuttytaik ni..mula rancang utk boikot undi ph..
    Umno bn pas akan sgt untung..bagus2..

    Tuhan Maha ESA, Dialah Sehebat2 Perancang!

    ReplyDelete
  18. SIMBOLIK PENCALONAN TUN-DSWA ADALAH NOSTALGIA ZAMAN KEGEMILANGAN TAG TEAM TERBAIK DLM SEJARAH TUN-DSAI. Bila DSAI Kak Wan akan serahkan jawatan TPM pada yg layak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uweekkkk..uwwkkkk hakkkhhhtuihhhh!!

      Bodo punya macai..nk menjilat penyangak mahazalim pun tgk keliling lah..

      Kerana dua ekor BABI tua dan BABI sontot itulah punca huru haranya negara, melayu berpecah teruk, wujudnya golongan2 liberalism, pluralism, atas bencana 1998..

      Penjahat madey laknatullah tu layak dihumban dalam lombong..menyusahkan rakyat..

      Delete
    2. Hahahaahaha hebat hebat makin ramai lak cybertroopers Umno singgah ke blog ni. Caci kena lebih lagi tau..pak jib dah kasik upah lumayan, jangan komen pendek..nanti dia kata bangang lak kecik ati korang. Sementara kerajaan BN masih ada ni, korek duit banyak2 ye. Nanti BN dah tumbang boleh la rest lama lama sikit korang duk rumah main telor.Hahahaha

      Delete
    3. Bro zusudin

      Wak kojola kengkang tu bunting sebab tu lah dia selalu muntah.

      Delete
  19. Tun M-PM PH- Anwar Dipatok Ular dari lubang Yang Sama

    PERMAINAN politik, sekali lagi membuktikan, bahawa politik itu merupakan satu bentuk permainan yang penuh dengan kemungkinan.

    Memang ramai tersentak, apabila Tun Mahathir boleh berkawan dengan Lim Kit Siang, lagi ramai tersentak, apabila Tun M bertaut semula dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Apabila Tun M keluar daripada Umno, ramai yang tidak hairan, kata mereka, memangpun diramalkan.

    Kini ramai yang tersentak, apabila Tun M dinamakan PM menunggu bagi PH., kerana sebelum ini, PM menunggu dikatakan Tan Sri Muyiddin Yassin atau Lim Kit Siang sebelumkan menyerahkan jawatan itu kepada Datuk Seri Anwar....

    Kejayaan Tun M itu, merupakan proses mempermudah kepada anak beliau- Datuk Mukhriz menjadi PM ke-8. Anggapan PKR, bahawa Anwar adalah PM ke-8, walaupun sebelum ini, parti Gerakan Reformasi itu, bahawa Anwar bakal PM-7, tidak akan terealisasi.

    Penghalang utama, merealisasikan impian Anwar menjadi PM, sekali lagi dilakukan oleh orang yang sama, iaitu Tun M.

    Rupanya, Anwar adalah contoh individu yang dipatuk ular pada lubang yang sama, mencontohi, kali ke-2 beliau menghuni Sungai Buloh, kerana faktor yang sama.

    Kalaulah, Tun M menjadi PM semula menjadi realiti, maka ianya akan menjadi rekod dalam negara, selain itu, rekod juga dicatit, kerana tiada PM negara ini, hanya berkhidmat antara 6-12 bulan. Juga, rekod di negara ini akan menjadi catitan sejarah, apabila PM merupakan mantan banduan.

    KAHHH..KAHHH..KAHHH..KAHHHH.

    bertambah yakin aku INSHAAA ALLAH..DS HJ NAJIB RAZAK KEKAL PM KE-7 Malaysia..Ameenn

    ReplyDelete
  20. KERAJAAN M'SIA TAHUN 2018...

    PERDANA MENTERI- ANWAR IBRAHIM
    TIMBALAN PERDANA MENTERI- KAK JIJAH KIPAS
    NAIB PRESIDEN- NURUL IZZAH

    FUYOOOOO...ANAK BERABAK OIIIII....

    SI JIDIN PAGOH MANA OIIIII....TUNGGUL KAYU LAH!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini baru The Truely NEPOTISM by Leader-Nation.. Kah..kahh..kahh BABI PON NANGES WOO SAMBIL TERBANG...

      Haipppp Jidin jgn kacau..dia tgh heppy celah kangkang penipu...

      Delete
    2. BN tumbang, PM lari, babi pun terbang membelah angkasa...
      Oink oink oinkkk

      Delete
    3. Babi tonggek bunting mmg kuat nanggis. Sentap pun kuat.

      Delete
  21. IBRAHIM ALI DOK KATA...

    52 KERUSI CAP MUNGE TANDING - TARAF GRED C...KIHKIHKIH...

    DARI 52 TU...KALAU MENANG 2 PUN DAH KIRA BONUS....KEHKEHKEHKEHKEH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku yakin plg tggi GRED +D jerr.. Probation lps tu fail n out lahh.. Boboi tu tgk.muka pun jdcm cucu keling botol.. Mcm haram jadah..ckp dpn tv pun tergagap2 senget mulut.. Mcm tu pun gateiiii nk jd piii emm..

      Udah2 lahh macaii oii..boboi klu sempat naik jd pii emm pun dlm mimpi basah daddy die je.. Xkn sempat punye lah..

      Dua ekor anak dgn bapak penyangak ini akn ditangkap sebaik shj pru 14 diumumkan kptsn..RCI Forex tggu masa ja nk tngkap kutty penyangak.. Lari lh pukul 7 mlm dua ekor tu naik private jet pegi Samoa Island..

      Kahh..kahhh..kahhh

      Delete
    2. Aku yakin macai BN gred reject masuk tong sampah. BN tumbang lari pegi Pulau Belitong... Kihkihkih...

      Delete
    3. Haippp chai.. Macai mcm ko tu senyap lahh..patuh sket pd ketua macai Budin Bodoe.. Dia suruh ko fokus balun Nuor bkn balun bn..

      Ade paham tak..1307 bodooo oiii.. Ko nk lari nnt jgn ikut laut ok..nnt tongkang pecah..ko ikut naik private jet..boboi dn atok kutty kaye rayee

      Delete
  22. MASING2 NAK NAIKKAN NAMA KELUARGA.....

    MATDEY NAK KAN SI BOBOIBOI...PM

    JIJAH NAK KAN BANG NON...PM

    LIM KIT SIAL NAKKAN LIM GUAN END....TPM

    FUYOOOOO...PARTI ANAK BERANAK OIIII....ELOKLAH TU...BORONG SOKMO...MACAM BAK KATA Z TOKEY BABI PASAR BORONG....KIHKIHKIHKIHKIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN pulak naikkan harga minyak, ikan, udang, tepung, beras, daging, ayam, gula,kangkung kongkang... Ishhhh banyaknya nak taip. Kihkihkih

      Delete
  23. ramai betul hamba abdi MO1 hari ni.elaun dah keluar ye...semua sembang sampai langit pun boleh runtuh..tp sekadar andaian saja..insya allah, atas izin allah, PH akan menang..lepas tu kita buka laporan PAC kepada umum, kita kasi kerjasama kpd swiss untuk teruskan siasatan, kita bawak MO1 ke mahkamah..demi anak cucu kita supaya tak dipaksa membayar duit hutang bagi pihak MO1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai betol BABI upahan Kuttytaik yg kelu lidah xbrani berkata byk..main isu ini..takot krna perangkap..
      Kajh kahh kahh

      Ulorr2 akn salng mematok..BIAWAK Dibelakang ambil peluang cabut lari.. Kahh..kahh..kahh

      Jon Bodoe kamonn la..ajk bro otaman cocheng tu kopipes cpt.. Dedak dh kena potongh kaaa??

      Delete
    2. Ank cucu aku tgh byr Forex perompak madey smpai bila konsesi penyangak2 tu nk tamat????

      JON BODOOE..boleh x ko bg tarikh???

      Delete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. To All PH supporters

    1. Do not be disheartened by the very many illogical criticisms against TDM.

    2. Illogical criticisms are derived from fear of losing to PH, discomfort of knowing the truths, facts and realities of what the rakyat want.

    3. Never in the history of BN and in particular umno where glaring fear of losing is being shown unimpeded.

    4. Examining statements made by najib, zahid, nazri, khairy etc etc, it is easy to conclude that their fear of losing is so great that all propaganda and attack against mahathir appeared to be a school boy who play truant and has to face school disciplinary teacher and the headmaster or principal.

    5. The latest by Kalumullah that BN to lose on popularity votes but no erosion on parliamentary seats. Accepting defeat on one aspect but trying to confide oneself that he still wins....dreamers are always.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fear of Najib sbnrnya macai nk ckp.. Najub ni Tuhah tkdirkan dia pemimpin yg satu2nya TAK.LUT dgn kejahatan mahadey LAKNATULLAH ALAIHH

      Defence dh lemah.. Main filem romantis pulak macai berpencen JON BODOE ni.. Kahhkahhhkahhh

      Bodoe oh bodoee.. Keep ur mouth shut lahh.. U seems so idiot lahh chaii

      Delete
  26. Terowong dasar laut, SPRM serbu 7 lokasi di P. Pinang

    PULAU PINANG 9 Jan. - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya mengambil sejumlah dokumen bagi membantu siasatan dakwaan penyelewe­ngan dan salah guna kuasa projek Te­rowong Dasar Laut Pulau Pinang dalam serbuan di tujuh lokasi di negeri ini hari ini.

    Serbuan dibuat di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, pejabat Tanah dan Galian serta pejabat Jabatan Penilaian di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar); pejabat Jabatan Kerja Raya di Sungai Pinang; pejabat syarikat pemaju Ewein-Zenith di Menara Boustead; pejabat 555 Capital Diamond Valley dan pejabat Konsortium Zenith.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, serbuan tersebut dibuat berdasarkan maklumat baharu yang diperoleh pihaknya.

    Beliau berkata, kesemua dokumen yang diambil pula yang mempunyai kaitan dengan projek Terowong Dasar Laut tersebut.

    “Dokumen yang diambil akan diteliti untuk pastikan siasatan menyeluruh dapat dilakukan. Kita juga akan memanggil beberapa saksi dalam masa terdekat,” katanya ketika dihubungi hari ini.

    Pada 5 Januari lalu, Naib Pre­siden Parti Cinta Malaysia (PCM), Datuk Huan Cheng Guan membuat laporan dan menyerahkan bukti baharu di pejabat SPRM Putrajaya berhubung projek kontroversi terowong dasar laut di negeri ini bernilai RM15 bilion.

    P/s: sangka pakcik2 kt FELDA 300 jotaa GONE ENG balun..ropenyee RM 3 BILLION, tanah lesappp..disamunnn. Pstut le galok sgt main isu tanah felda.. Nk tutup hok 3BILLIONN...

    Mung mme cerdik ler Gone Eng.. kkikikiki

    ReplyDelete
  27. Namapak gayanya apa yang sedang berlaku di dalam PH sudah semakin berbelit2 dan memeningkan kepala rakyat Msia yang tekun mengikuti perkembangan terkini parti tersebut. Memang tidak terjangka oleh sesapa pun bahawa pencalonan TDM sebagai PM interim jika PH menang nanti akan meributkan lagi keadaan, bukan menyelesaikannya. Apatah lagi, desakan oleh ahli PKR Selangor dan Negeri sembilan yang semkin lantang inginkan Azmin sebagai PM. pastinya..lebih banyak lagi PKR negeri2 lain aakn mengikut jejak langkah mereka.
    Dari awal lagi DSAI sudah sedar permainan licik politik TDM yang hanya menguntungkan dirinya saja dan mengorbankan orang lain. Pengagihan kerusi Parlimen yang tidak adil kepada Amanah, khususnya di Johor dan WP menjadi contoh yang amat jelas depan mata. Kini TDM dah nampak betapa pencalonannya ternyata tidak mendapat sokongan 100% dalam kalangan parti2 komponen PH sendiri. Kelantangan suara PKR selangor dan N 9 tidak boleh dianggap remeh atau diabaikan begitu saja. Jika isu ketidak puasan hati ini tidak dapat diselesaikan secara baik dalam masa terdekat ini, ianya sudah tentu akan memberi impak yang amat negatif dalam persiapan PH menghadapi PRU14 nanti.
    Ketidakpuasan hati ahli2 PKR dan Amanah ini akan dimanifestasikan dalam bentuk mensabotaj undi terhadap calon2 PH dan memboikot kerja2 jentera P/Raya PH.
    DSAI dan LKS telah lama sedar bahawa kehadiran TDM dalam PH, khususnya sebagai pengerusi telah membunuh segala harapan untuk pembangkang menawan Putrajaya dan PRU14 ini akan menjadi kubur tidak bernesan kepada PH.
    Seperti yang disebut di atas, DSAI sedar LKS tahu berkaitan senario yang bakal terjadi, tetapi terpaksa terus bersama2 dengan TDM kerana tiada peluang untuknya berpatah balik. By hook or by crook, dia terpaksa swim or sink bersama TDM.
    PRU tinggal berbaki beberapa purnama lagi. Tatkala jentera P/Raya UMNO/BN dalam keadaan battle ready dan mood untuk memenanginya mat cerah..malah ramai penganalisa politik tempatan yang mengatakan bukan saja mereka akan memperolehi majoriti 2/3,bahkan tidak mustahil Selangor dan Penang akan berjaya dirampas semula dari PH dengan penuh bergaya.
    Formulanya mudah saja..dalam BN, tidak berlaku perebutan jawatan PM dan pengagihan kerusi2 Parlimen dan DUN dilakukan secara adil dengan semangat musyawarah tinggi dalam kalangan parti2 komponen...target mereka hanya satu, untuk memenangkan BN sekali lagi. Jadi segala gerak kerja P/Raay ditimpukan untuk meminimakan segala isu2 dalaman seperti yang berlaku dalam PH sekarang. BN berpegang teguh kepada prinsip tolak ansur, komitmen tinggi terhadap calon dan parti serta kerja keras unuk memastikan kemenangan...senang cerita perjuangan untuk parti BN lebih penting dari matlamat dan agenda tertentu individu. Malangnya..formula keramat ini tidak terdapat dalam PH, jika dilihat dari perkembangan negatif yang berlaku di dalam parti itu sejak akhir2 ni. Apa yang ditakuti ialah PH akan berberantakan sesama mereka sebelum sempat turun ke gelanggang pertarungan PRU...dan tentu kita tidak akan berasa seronok jika PH menghadiahkan kemenangan kepada BN tanpa perlawnan yang sengit...seolah2 memberi kemenangan tersebut on a siver platter kepada BN. Takakn kita nak biarkan perkara ini terjadi, seolah2 mengkhianati kepercayaan rakyat dan perjuangan ahli2 dan penyokong2 tegar mereka...setuju tak kengkawan semua????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan GN, sbrnya keadaan sebenar dlm kem ph skg SANGAT KRONIK dan PARAH!! Tp dlm belog Budin BODOE ni cuba counter attact mcm diorg xde pape.
      Member penaja PAN Negeri, sy lecturer senior sbuah ipta dh tk bersuara kuat lantang lg mcm sblm ni.. hbis solat di msjid cpt2 blah.. Xbrani sembg2 besar lg.

      Mmber chap.munge plk.mcm biasa lh..mcm berok2 dlm belog budin BODOE ni.. Main citer ckp besar xsudah2.mcm terencat akal x feel reality..

      Hahahaha mereka tgh suffer skg.. Sbrnya NAJIB mmg PAHLAWAN BUGIS yg hebat. Kutty kerala tk pernah kalah dgn sesiapa sejak 1981 melainkan dgn anak BUGIS ini sahaja..

      Sedar tak kita.. Hebat politik steady DSNR..kucar kacir habis pbangkang tanpa dia perlu habiskan kos beli penyembur gatai FRU atau bayar elaun lebuh masa SB2 utk kacau PH..

      Alhamdulillah..dn Insha Allah tahun 2018 ialah tahun kejayaan besar bg krjn UMNO BN DSNR..dia dh hint dh minggu lepas..Aminn

      Delete
    2. Sdr GN,

      Selepas PPBM dibatalkan pendaftarannya kelak, saya akan berkongsi sumber nas dari mana saya boleh yakin bahawa perkara itu akan berlaku.

      Kemudian saya akan kongsikan pengamatan saya dari mana saya dapat membaca bahawa UmNo akan dilenyapkan sama sekali dari muka bumi ini tidak lama selepas PPBM dibatalkan pendaftarannya.

      Di pertengahan itu kalau tiada halangan in shaa Allah saya akan berkongsi sumber pula mengapakah saya mengatakan sebelum UmNo dilenyapkan, seorang pendokong kebathilan yang selalu muncul anon iaitu Virgo (muncul di 12:35 di atas) akan terlebih dahulu dilupuskan.

      Sementara itu kalian besukarialah dahulu sementara masih diberikan tempoh.

      Delete
    3. Sdra John doe...kenapa perlu ditunggu untuk dikongsikan sumber nas tersebut sehingga Bersatu dibatalkan pendaftarannya..kenapa tak sekarang? Sekurang2nya dapatlah kita kongsi bersama dan mendissect hal tersebut dengan panjang lebar...tak gitu sdra????

      Delete
    4. GN..
      Kamu budak kecik apa tahu?
      Suruh bos kamu tel John Doe jika nak tahu cite.
      Cite pada hang bukan faham. .....

      Delete
    5. Jon Bodoe.. nampak sangat ko menagamalkan politik jahiliah.. politik celaka.. politik syaitan

      ko nk hapuskan siapa? siapa kau nak hapuskan insan atau makhluk lain??

      Aku minda doa YA ALLAH YA TUHAN MAHA BERKUASA.. terbalikkanlah doa kau itu JON DOE.. supaya kau yang akan terhapus lenyap dari muka bumi Allah SWT ini mengikut kehendak Allah SWT..

      lenyaplah munafik2 dan pendokong pemikiran SYAITAN pakatan haprak parti bunga layu macam ko JON DO dan pencacai2 Mahadey LAKNATULLAH!

      nak lupuskan orang lain.. semoga kau akan DILUPUSKAN ALLAH TAALA secepatnya dengan kehendak ALLAH TAALA..

      sama ada jasad ko tak lupus tapi otak kau atau ingatan kau akan lupus seperti mayat hidup..

      jangan bongkak sangat.. tak payah lah nak mereka drama skrip hindustan dengan ramalan2 syaitan ko..

      kalo berani tunjukan diri sebenar.. tunjuk kamu itu berbapak, bukan anak zina atau anak pungut..yang tak terdidik.. jadi syaitan manusia bila berusia!

      Delete
    6. Sdr GN,

      Saya pernah sebutkan di blog KD bahawa sebagaimana saya tidak berminat untuk mengulangi perkara-perkara yg sama yang telah dijawab demikian jugalah saya tidak mahu mendahului perkara yang belum berlaku sekalipun khabar menegenainya telah pun dimaklumkan oleh Nabi Muhammad saw lebih 15 kurun yang lampau. In shaa Allah saya akan kongsikan apabila tiba masanya. Bersabarlah.

      Mudah2an sdr hanya termasuk di kalangan golongan ruwaibdihah iaitu orang-orang yang bingung ketika di zaman fitnah. Saya masih punya harapan baik buat saudara walaupun kelihatan benar saudara beramal dengan amalan kaum pendusta.

      Ada pula untuk Virgo di 15:13, yang hanya berani muncul beranon tapi mencabar pula saya tonjolkan diri (ini namanya tak sedar diri tahap gaban.), biarlah ia dengan kebongkakannya itu. Kelak apabila ia menerima takdirnya kesemua orang akan mampu berkata dengan yakin bahawa 'Allah tidak menganiayai Virgo sedikitpun tetapi Virgolah yang telah menganiayai dirinya sendiri.'

      Selepas PPBM dibatalkan kelak kebarangkalian juga saya akan kongsikan hujahan dan pengamatan saya mengapa saya katakan bahawa Virgo akan dilupuskan terlebih dahulu sebelum UmNo dilenyapkan.

      Selepas itu Mr J akan merasa marah dan mahu menggunakannya linknya dengan pemerintah zalim untuk menangkap saya kerana menyangka Virgo dilupuskan adalah akibat kata-kata saya sedangkan hakikatnya Virgo dilupuskan adalah akibat perbuatannya sendiri dan sama ada saya wujud atau tidak wujud, Virgo tidaklah dibalas oleh Allah swt melainkan apa yang sesuai dengan dirinya sendiri. (Lihat saja bagaimana ia menyangka dirinya adalah jurucakap Allah apabila sewenangnya memberikan title laknatullah kepada Tun M.

      In shaa Allah Virgo akan menjadi bukti kepada kesemua pembela kebathilan sama ada mereka adalah ruwaibidhah ataupun mereka adalah pendokong kebathilan, bahawa mereka sebenar-benarnya berada di jalan yang salah. Yang terbuka mata hati akan meninggalkan dunia A9 yang penuh penipuan ini selepas melihat apa yang berlaku kepada Virgo. Yang kekal pula akan menerima takdir mereka yang seadil-adilnya buat diri mereka apabila tiba masanya kelak.

      Bersabarlah sdr GN. Sesungguhnya apabila tiba sesuatu ketetapan Allah, maka ia tidak akan dicepatkan walau sesaat dan tidak pula akan dilambatkan walau sesaat.

      In shaa Allah saya akan kongsikan bila tiba masanya.

      Delete
  28. PH kini dah kian hanyut tenggelam ke lautan
    Di kalangan rakyat udah tak lagi jadi sebutan
    Merata-rata didengar org kutuk Madey setan
    Boleh belah ler itu tua renta gila, PM mantan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha btul2. Puak penyalak ph dlm wassap skg bisu xdengar sepatah haram..

      Padan muka.. Takkabur mlmpau hrtu..

      Delete
  29. Lps sebulan berehat, cikgu math kini beraksi
    Mau menentang geng Mahafiraun kuku besi
    Wak Suman Kadok gerenti takut & pucat lesi
    Batang kotey makin sentot mcm lembu kasi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Keadaan pakatan haprak skrg kucar kacir haru biru lebuh teruk di luar sbnrnya.. Berbanding kosmetik tipu daya di belog SahBudin Penyangak

    Grass root mereka sgt keliru, hilang arah dan momentum, terpinga2 dgn kedudukan skrg..
    Mereka kedua belah pihak munafik ni xprnh jngka akn bertembung. Mereka sekian lama di doktrin dgn ajaran sesat peliwat dan mahafiraun..

    Mana mungkim 20 tahun ajaran2 ini dapat dilupuskan dimatikan dlm jiwa sanubari mereka yg saling kuat mencaci membenci antara satu sama lain.

    Skrg dgn hanya meletakkan najub sbg objek pembngkit nafsu shahwat mereka, sng punching nag, mereka di pksa utk bersama..

    hakikatnya mereka sdng memendam dendam..sdg berpura2 berlakon dgn khalayak..dg umno bn dan pas..ego jht mereka sht tinggi..

    Mereka bernanah hati on xmngapa jnji ego benci utk jatuhkan najub mesti diutamakan dulu. Tp mcm mana nk teruskan agenda itu sedangkan masing2 menjadi DURI DALSM DAGING..

    hebat perancangan Allah Taala. Betapa mudahnya UMNO BN PAS skrg nk menang dan lakukan yg terbaik pd PRU14 nnti.. Inshaa Allah kemenangan buat MELAYU ISLAM.UMNO BN PAS mnjadi tonggak besar kekuatan rakyat Malaysia hingga ke Sabah Sarawak..!!

    Ameen..

    HIDUP NAJIB!!
    HIDUP NAJIB!!
    HIDUP NAJIB!!

    ReplyDelete
  31. Tn Budin,
    Selepas Tun M jadi PM,

    Muhyidin PM dan Mukriz TPM, gigit jari lagi si Nwar

    ReplyDelete
    Replies
    1. JonnBodoe.. Budin Bodoe tkde nk kesah..jenis mkn dedak haram penuh temolok.. Jnji masyukk..

      Team Nuor xdok diam jgk la ngok.. Mampos le korang nnt.. Hahaha

      Jgn dtg melutut kat Najib Rosmah Wak Jahid sudah.. Bodoe +Takkabur mcm korang chap pundekutty ni akan LEBUR jadi ABU

      Delete
    2. Perhatikan anon 12:58.

      Ia bukan bekarakter bermain-main seperti Kejora. Perhatikan juga kesombongan melampaunya. Inilah Virgo.

      Karkater dirinya meyakinkan saya bahawa dialah ahli A9 yang paling afdhal untuk dipilih menjadi iktibar kepada ahli-ahli A9 yg lain.

      Perhatikan betul-betul supaya kelak semua boleh bersaksi bahawa 'Allah tidak menganiayai Virgo sedikitpun tetapi Virgolah yang telah menganiayai dirinya sendiri'.

      Delete
  32. KERAS , TEGAS DAN TAK AKAN U TURN
    PKR Selangor Tolak Mahathir

    Berhubung dengan pencalonan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri nampaknya ada di kalangan pemimpin PKR yang membantah dan menolak dengan pencalonan tersebut.



    Menurut sumber, PKR Selangor yang kecewa dengan pengumuman Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri. Mereka membantah pengumuman calon perdana menteri dan timbalannya baru-baru ini di Konvensyen Pakatan Harapan (PH) dengan menegaskan individu yang layak memegang jawatan itu perlu datangnya dari PKR.



    Memetik sumber dalaman mengatakan PKR Selangor yang dipimpin Mohamed Azmin Ali juga menegaskan ia kecewa dengan pemilihan itu.



    Dalam kenyataan itu, ketua penerangan PKR Selangor, Hizwan Ahmad antara lain membangkitkan mengenai pengorbanan penyokong gerakan Reformasi yang memerah “keringat, darah dan air mata”.



    Maka pemimpin parti sepatutnya mengutamakan ketua umum mereka Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri, kata Hizwan.



    Sebelum ini, Anwar juga pernah menyatakan yang beliau tidak akan setuju sekiranya ada di kalangan mereka yang tidak setuju dengan pencalonan itu.



    Bantahan ke atas pencalonan Dr Mahathir itu turut disuarakan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin yang berpendapat Pengerusi Bersatu itu lebih layak menjadi menteri kanan dan bukannya perdana menteri.



    Ahli Parlimen Ampang itu berkata dengan pengalaman pahit sebagai perdana menteri selama 22 tahun sebelum ini Dr Mahathir tidak seharusnya menjawat jawatan itu semula.



    Ironinya, kesannya perbalahan mungkin berlaku di kalangan parti sendiri dan perpecahan parti boleh berlaku, sekaligus memberi kesan kepada masyarakat dan wujudkan ketidakstabilan dalam negara, mata wang mungkin akan jatuh, pelabur tak yakin serta menyebabkan hasil negara terjejas

    ReplyDelete
  33. Usahlah cai2 bingai nak riuh mendabik dada
    Tak kan jadi PM punya, Matdey tua taik kuda
    Ntah mengapa, tetiba hati ini resah melanda
    Teringatkan Dr Mas Merah, pensyarah muda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Adakah Mahathir Akhirnya Bertemu Peliwat Minta Restu?
    Pertemuan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad dan banduan liwat, Anwar Ibrahim esok di Cheras adakah akan menjadi saat di mana Mahathir yang mengutuk keras perbuatan liwat Anwar hadir berjumpa dan minta restu selepas dinamakan sebagai calon Perdana Menteri untuk PH?

    Anwar yang pernah menjadi Ketua Pembangkang akan bertemu Mahathir di Hospital Rehabilitasi Cheras, tempat beliau menjalani pemulihan selepas pembedahan bahu pada November tahun lepas.

    Pengumuman memilih Mahathir itu mendapat reaksi dari ramai pihak dalam pakatan pembangkang termasuk bantahan daripada pemimpin parti sekutu sendiri. Ia nampak memberi lebih keburukan berbanding kebaikan dalam gabungan itu. Ada kemungkinan, spekulasi menyebut Mahathir bertemu Anwar untuk mendapatkan restu darinya kerana sebelum ini Anwar yang dinamakan jadi Perdana Menteri tetapi Mahathir sudah potong line.

    Anwar juga pada awalnya enggan terima Mahathir jadi calon jawatan itu kerana pernah bersengketa dalam Reformasi untuk menggulingkan Mahathir, tapi kali ini terpaksa pula memberikan laluan Mahathir jadi Perdana Menteri sementara sehingga Anwar boleh bertanding semula dalam pilihan raya. Selepas dibebaskan, Anwar tidak boleh bertanding kerana pernah dipenjarakan mengikut Perlembagaan Persekutuan.

    Ini mencerminkan betapa terdesaknya Mahathir mahu jadi Perdana Menteri sampai sanggup jumpa peliwat minta restu daripadanya.

    Selain itu, Mahathir mahu Anwar meyakinkan pemimpin dan ahli parti dalam pakatan supaya menerimanya sebagai calon Perdana Menteri jika blok pembangkang menang pada PRU14 nanti.

    Kalau Mahathir yang pernah jadi Perdana Menteri selama 22 tahun diterima, baru beliau boleh buat kerja penuhi agenda politiknya yang masih belum selesai dengan kroni-kroninya itu.

    Pada Mac 2016, Mahathir menjatuhkan maruahnya sendiri apabila sanggup bertemu dengan musuh politiknya sejak sekian lama iaitu Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan bersekongkol dengannya mengkhianati UMNO untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Pada 14 Mac 2017, PPBM yang dipengerusikan Mahathir secara rasmi berfikiran pembangkang apabila menyertai PH selaku parti sekutu bersama DAP, PKR dan PAN untuk melawan Barisan Nasional (BN) pada PRU14 dan menjatuhkan Najib.

    Kemudian, Mahathir pada 7 Januari lepas, dinamakan sebagai calon Perdana Menteri jika menang.

    Kini, Mahathir berjumpa Anwar orang yang dihalangnya sendiri dari menjadi Perdana Menteri kerana meliwat tapi sudah berubah sama sekali kerana Anwar dan Mahathir ada misi yang sama iaitu menjatuhkan Najib. Perbuatan meliwat itu, Mahathir tolak tepi dan sanggup bertemu dengan Anwar minta restunya untuk terima dirinya jadi Perdana Menteri sementara nanti.

    ReplyDelete
  35. Budin macai Pundekutty, awat hg buat entry lagu ni.. Ini cari nahas n suicide nama nyer..

    Kahhh..kahh..kahh

    ReplyDelete
  36. PENGANALISIS LIHAT ‘DRAMA’ PAKATAN PILIH DR M SEBAGAI PM
    Pemilihan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri oleh Pakatan Harapan membuktikan pembangkang mengakui pemerintahan Barisan Nasional (BN) sehingga kini adalah cemerlang disebalik dakwaan mereka, menurut penganalisis politik.

    Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM) Md Shukri Shuib berkata, keputusan itu turut membuktikan bahawa pihak pembangkang adalah ‘raja drama’ dan isu-isu yang ditimbulkan sewaktu Dr Mahathir menjadi perdana menteri hanya direka untuk memperoleh undi rakyat.

    “Kalau pada era Dr Mahathir, beribu isu mereka boleh timbulkan, dan hari ini dia mereka angkat jadi calon perdana menteri, saya percaya isu-isu yang mereka timbulkan ke atas (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Tun Razak juga hanya sandiwara, dan akan hilang sekiranya Najib memihak kepada mereka,” katanya kepada Bernama.

    Beliau mengulas pengumuman Pakatan Harapan semalam yang memutuskan Dr Mahathir yang merupakan pengerusi Parti Bersatu Pribumi Malaysia (PPBM) sebagai calon perdana menteri dan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri jika pembangkang memenangi pilihan raya umum ke-14.

    Md Shukri menyifatkan pembangkang sebagai “neo-Zimbabwe” atau “neo-Mugabelism” kerana menamakan bekas perdana menteri paling lama memerintah Malaysia itu sebagai perdana menteri sekali lagi di usianya menjangkau 90-an.

    “Di Zimbabwe mereka tolak presidennya Robert Mugabe kerana faktor usia dan kurangnya kepekaannya terhadap perubahan semasa. Kini seolah-olah Malaysia mahu pergi ke arah negara mereka pula. Tak akan mereka tak ada calon lebih muda untuk ditampilkan sebagai perdana menteri?,” soalnya.

    Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN) Prof Datuk Dr Abdul Halim Sidek berkata pembangkang berdepan situasi bahaya apabila memutuskan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri mereka.

    “Pakatan sepatutnya sedar tujuan Dr Mahathir bergabung dengan pembangkang… sekarang dia setuju Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri.

    “Tapi itu cerita dan janji sekarang? dia belum jadi perdana menteri lagi dia setujulah dengan semua syarat. Sebaik sahaja Dr Mahathir berkuasa nanti Pakatan itu sendiri yang mula-mula dihancurkan,” katanya.

    Abdul Halim berkata perjanjian untuk menaikkan Ketua Umum Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang menjalani hukuman penjara sebagai calon perdana menteri ke-8 juga merupakan bayangan yang samar dan sukar direalisasikan.

    “Perlu ingat… sebaik sahaja Dr Mahathir memerintah negara dia boleh lantik sesiapa sahaja yang dia mahu, tiada siapa mampu menghalangnya. Selama 22 tahun dia jadi perdana menteri, dia memang penuh dengan helah licik,” katanya.

    Menurutnya keadaan Pakatan Harapan ketika ini adalah goyah dan kucar kacir walaupun mereka kelihatan ‘sepakat’ tetapi hakikatnya mereka hanya terpaksa duduk bersama-sama.

    “Kesepakatan yang mereka tunjukkan ketika ini hanyalah syarat… mereka mesyuarat ini pun bukan bukti mereka bersatu tetapi untuk penuhi syarat RoS kalau tidak masing-masing dalam pakatan itu tidak boleh bertanding,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finally.. Pakatan Bongok akui 'CV' pemimpin umno. Testimoni umno. Lepas mereka jd sampah umno berebut pakatan kuti jilat jdkan sembahan dan hidangan enak.

      Kah kah kah kutuk umno bagai nak rak..

      Delete
  37. Sementara itu, jurucakap publisiti MCA Datuk Seri Ti Lian Ker menyifatkan pengumuman itu sebagai pengkhianatan nyata DAP terhadap anggota dan penyokongnya.

    Katanya DAP mungkin sengaja memilih untuk melupakan prinsip dan janji yang dibuat kepada rakyat khususnya komuniti Cina akibat ketamakan mereka untuk berkuasa dan menguasai Putrajaya, tetapi mereka tidak sepatutnya melayani penyokong dan mereka yang bersimpati dengannya seperti ‘mayat hidup politik’.

    Ti berkata pemimpin DAP sebelum ini mendakwa Dr Mahathir telah mengkhianati dan memperdayakan masyarakat Cina dengan menyetujui tuntutan SUQIU (Jawatankuasa Rayuan Pilihan Raya Persatuan-Persatuan Cina Malaysia) bagi Keharmonian Nasional sebelum pilihan raya umum 1999 dan selepas beliau menang, beliau berpaling tadah dan mengecap mereka yang mendesak dan menyokong SUQIU sebagai komunis, ekstremis dan tidak tahu berterima kasih.

    Senada dengan pandangan Ti, Ketua Pemuda MIC Datuk Sivaraajh Chandran berpendapat kembalinya Dr Mahathir sebagai perdana menteri pastinya merupakan berita buruk buat kaum India kerana mereka yang paling terjejas oleh dasar-dasar berasaskan kaum yang diamalkan Dr Mahathir semasa menjadi perdana menteri.

    Sivaraajh berkata kaum India perlu ingat bahawa dasar-dasar ditetapkan oleh Dr Mahathir semasa mentadbir negara selama 22 tahun telah secara beransur-ansur menghakis hak kaum India dalam perkongsian ekonomi negara ini.

    “Beliau berjanji untuk lakukan lebih baik kali ini, tetapi jika beliau gagal menjamin bantuan dan peruntukan sampai kepada kaum India sedangkan ketika itu parti kaum India sebahagian komponen BN diterajuinya, bagaimana beliau dapat melakukannya apabila menerajui barisan Pakatan Harapan yang tidak mempunyai satu parti pun yang mewakili kepentingan kaum India,” tegasnya.

    ReplyDelete
  38. Tuan GN, mana dia pak othaman sombong bongkak takkabur tu??

    Bila dia nk muncul.. Tenyeh sket tuan!..biar berbahasa sikit org tua bodoe mcm tu.. Lagak bodoh sombong.. Posting zero value mcm SAMPAH SARAP.. perasan mcm merak.. manglish mcm perasan bagus.. Org tgk.meluat!

    ReplyDelete
  39. apa bising bising ni dedakian..baguslah lawan parti org nyanyuk..tua..lagi senang nak menang...patut kenduri syukur la madey jd calon..senang nk lawan..ni meroyann ja..apesal..risau ke.hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waowww rakan jon bodoe dan bangun dr tido..terase panasszz ekkk xleh duduk.. Tahu dh ph akn hncorr..lumatt

      Jgn salahkan bangla atau rohingya 40k yaa..macai

      Delete
  40. SOROTAN LANGIT MAYA TERDAHULU

    Ma'af kan lah kasih tak ku sengaja
    terpaksa aku berlari...

    Dengan sekeping hati...
    Ku menunggu disini...
    Terasa menyayat

    Hati menjerit rindu
    Mungkin kah kau kembali untukku

    Semua kini berlalu...
    Pedih ku mengenang mu...
    Biarkan lah cinta
    Redup seiring masa
    Tak mungkin rasaku bersamamu...

    Abang,Mas tahu ini luahan rasa abang
    Kerana hati Mas dan abang telah bertaut
    Tidak sukar untuk mentafsir

    Abang,Mas juga rasa gitu

    Mas tak pernah mungkir janji
    Cuma masa akan merealisasikan harapan
    Cuma fahaman memisahkan kita

    Kan dulu ada kisah'Romeo dan Juliet'

    Sebenarnya Mas dah bertekad

    Lepas PRU kita bertemu
    Mas akan masuk masuk muslim
    Dan menunggu pinangan abang

    Salam buat abang.

    Mas Merah KL/10/1/18

    ReplyDelete
    Replies
    1. apalah perkataan 'masuk' sampai dua kali!

      Mas ngah sibuk fokas syarah ni

      Delete
    2. BUAT MAS YG ABG IBARATKAN SEKUNTUM MAWAR:

      Oh mawar kau bunga nirwana
      Mekar mu menghias suasana

      Bau mu mengharum di taman
      Warna mu bak lukisan halaman

      Kau bunga di taman yang sepi
      Mengganggu ku dalam mimpi

      Madu mu bagai manis terasa
      Mungkin punya racun berbisa

      Namun bagi ku, kau mawar
      Kau racun kau juga penawar

      Biar pun dahan mu berduri
      Ku sanggup melukakan jari

      Teruslah kau mekar di ranting
      Tiba masanya kan ku sunting

      Kita kan tetap berumah tangga
      Hidup bersama bagai di syurga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Abang yg merindu
      Rumah warden/KL
      Jan 10 / 05:00 pm

      Delete
  41. To All PH supporters

    1. Do not be disheartened by the very many illogical criticisms against TDM.

    2. Illogical criticisms are derived from fear of losing to PH, discomfort of knowing the truths, facts and realities of what the rakyat want.

    3. Never in the history of BN and in particular umno where glaring fear of losing is being shown unimpeded.

    4. Examining statements made by najib, zahid, nazri, khairy etc etc, it is easy to conclude that their fear of losing is so great that all propaganda and attack against mahathir appeared to be a school boy who play truant and has to face school disciplinary teacher and the headmaster or principal.

    5. The latest by Kalumullah that BN to lose on popularity votes but no erosion on parliamentary seats. Accepting defeat on one aspect but trying to confide oneself that he still wins....dreamers are always.

    ReplyDelete
  42. DR M JADI PM SEMENTARA : WOW! CERDIKNYA DAP…
    SYABAS DAP kerana sudah cuba untuk menggunakan teknik minda bawah sedar 31 juta rakyat di Malaysia dalam arena politik Malaysia. Mungkin ramai boleh mula perasan kenapa media arus perdana dan media sosial kerap mengutamakan berita tentang Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi calon Perdana Menteri sementara di awal tahun 2018 ini.



    Sebenarnya inilah kehendak pencatur politik Pakatan Harapan iaitu DAP. Mesej tersirat yang cuba DAP mahu sampaikan adalah rakyat bercerita tentang harapan baharu mereka melantik kembali Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri ke-7. Ini mampu menjawab persoalan besar siapa boleh menggantikan Datuk Sri Najib Razak jika rakyat mahu menolak Barisan Nasional pada PRU14 akan datang.



    DAP mahu letakkan dalam minda bawah sedar rakyat bahawa PRU14 ini adalah pertembungan antara dua tokoh hebat iaitu Dr Mahathir dan Najib Razak. Dalam bahasa mudah, pilih Pakatan Harapan bermaksud memilih Dr Mahathir, manakala pilih Barisan Nasional membawa erti kita sedang memilih Najib.
    Jahatnya mereka mahu memadamkan asas sebenar pertembungan politik Malaysia abad ini iaitu Barisan Nasional (UMNO) dan Pakatan Harapan (DAP). Atau jelasnya, jika kita terus pilih Barisan Nasional ia bermaksud kita sedang memilih UMNO pro-rakyat untuk berkuasa, manakala jika kita membuat pilihan terhadap Pakatan Harapan, ini bererti kita sedang memberi kuasa politik buat DAP.



    DAP sedar jika persepsi ‘UMNO VS DAP’ ini terus berleluasa dalam kalangan 31 juta rakyat Malaysia, maka graf politik DAP akan semakin menurun dan bertambah teruk. Ramai yang tidak suka kepada pembangkang bukan kerana mereka membangkang, tetap kerana kekotoran agenda DAP disebaliknya.



    Justeru mereka (DAP) menggunakan persepsi ‘Najib Vs Dr Mahathir’ untuk menghadapi PRU14 akan datang. Ia sekali gus akan menenggelamkan hakikat sebenar iaitu ‘UMNO VS DAP’ yang paling ditakuti mereka.



    Majoriti rakyat di Malaysia khususnya orang Melayu perlu sedar bahawa DAP akan menggunakan orang Melayu sendiri untuk ‘skru’ bangsa Melayu. Mereka tidak akan sesekali mengotorkan tangan mereka untuk menikam bangsa majoriti kerana mereka tidak sesekali mahu tangan mereka itu dipenuhi ‘darah bangsa lain’. Jahatnya DAP tidak akan pernah bertaubat sampai bila-bila.

    ReplyDelete
  43. Serangan keatas nlog PH makin menjadidg c&p yg makin bersalut Taek. Skip sj lebih senang.
    Selagi ramai caitrompahtaek datang, selagi tu budak tadika pun nmpak. Baki cacai Pihak UMNOBNPAS makin hilang pedoman. Selagi wan turun, mereka ulang kebodohan yg sama.

    Allah membenarkan mungkar,sehingga tempohnya saja. Tempoh utk UMNOBNPAS sudah serlah...Rakyat tunggu utk musnahkan UmnoBNpas munafik,dan kembalikan kedaukatan dan maruah Negara.
    UMNOBN KOMJNID dan Pasesat WAJIB ditammatkan.Harta Kekayaan rakyat perlu dikembalikan.
    TIADA SEBARANG KONRROMI.

    ReplyDelete
  44. ‘PENGORBANAN’ MUHYIDDIN, PKR
    KALAULAH Pulau Sibu di Johor boleh ketawa sudah tentu ia akan ketawa berdekah-de­kah apabila ‘melihat’ keputusan Pakatan Harapan di­ketuai DAP yang turut disertai oleh PKR, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan PAN memilih bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri sementara jika pakatan itu memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Mungkin ramai terlupa tetapi di pulau itulah bermulanya riak penentangan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri terhadap Dr. Mahathir. Penulis masih ingat ketika membuat liputan Konvensyen UMNO Johor di pulau berkenaan, ucapan Anwar ketika itu penuh dengan sindiran terhadap kepe­mimpinan negara yang diterajui oleh Dr. Mahathir sehingga perkataan ‘reformasi’ kali pertama kedengaran.

    Bermula dengan nada ucapan, ‘reformasi’ akhirnya bertukar men­jadi laungan apabila Anwar dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO. Alasan yang diberikan oleh Dr. Mahathir ialah Anwar tidak layak menerajui negara ke­rana mempunyai masalah moral.

    Lanjutan itu kestabilan politik negara tergugat. Saban hari ada sahaja demonstrasi dijalankan bagi membantah kepemimpinan Dr. Mahathir yang dituduh sebagai ‘Maha Firaun dan Maha Zalim’. Ribuan penyokong Anwar terpaksa mengorbankan segala-galanya termasuk ditahan dan dipukul oleh pasukan polis apabila mereka menyertai demonstrasi haram. Tetapi selepas 20 tahun, semua pengorbanan mereka menjadi sia-sia.

    Dr. Mahathir yang dianggap tokoh politik paling dibenci akhirnya dicalonkan untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi. Yang berbuat demikian bukannya UMNO atau BN, tetapi PKR yang mencapai ke­sepakatan bersama dengan DAP, PPBM dan PAN sedangkan PKR ditubuhkan disebabkan api kebencian yang cukup mendalam terhadap Dr. Mahathir.

    Bagaimanapun Dr. Mahathir bijak bersandiwara, malah mungkin lakonan politik beliau jauh lebih hebat daripada Anwar sehingga boleh `memaksa’ pemimpin dan penyokong PKR tunduk kepada kemahuan politiknya.

    ‘Tahniah’ kepada penyokong-penyokong PKR kerana pengorbanan mereka selama hampir 20 tahun akhirnya berjaya mencalonkan Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri – seorang yang pernah menjadi musuh ketat dan ‘bertanggungjawab’ melahirkan PKR.

    Keadaan itu membuktikan selepas 20 tahun berjuang, PKR hakikatnya tidak memiliki pe­mimpin yang layak menjadi Perdana Menteri. Sebab itulah mereka terpaksa bersetuju de­ngan keputusan Pakatan Harapan melantik Dr. Mahathir sebelum kononnya akan diambil oleh Anwar yang dijangka dibebaskan dari penjara pada Jun ini.

    Jika ditoleh kembali apa yang berlaku ketika gerakan reformasi tercetus, mereka pasti faham pe­rangai Dr. Mahathir apabila mempunyai kuasa, tetapi sekarang boleh pula mereka dengan mudah percaya Dr. Mahathir hanya akan menjadi Perdana Menteri sementara sebelum diserahkan kepada Anwar.

    Apa yang perlu diingat, sehingga ke hari ini biarpun Dr. Mahathir sudah melakukan ‘permohonan maaf politik’ termasuk kepada Anwar, tetapi Dr. Mahathir tidak pernah menarik balik panda­ngan beliau terhadap moral Ketua Umum PKR itu. Dr. Mahathir bijak bermain kata-kata dengan menyatakan beliau memahami penderitaan keluarga Anwar sepanjang Anwar di penjara. Itu sahaja.

    ReplyDelete
  45. Ia sekali gus ditafsirkan semata-mata untuk memuaskan nafsu politik dan dendamnya terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau bersedia ‘menyembah kaki’ DAP dan menganggap apa yang berlaku kepada Anwar sebagai satu sejarah sedangkan Dr. Mahathir sendiri pernah berkata, jika mahu dilihat dari segi tiada beban sejarah, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang jauh lebih la­yak daripada Anwar menjadi Perdana Menteri. Tetapi apa boleh buat, penyokong-penyokong PKR bersedia untuk menjadi mangsa kelentong politik Dr. Mahathir.

    Akibat terpedaya dengan kata-kata Dr. Mahathir, mereka kini sudah melupakan segala ‘dosa-dosa’ beliau. Daripada seorang yang dianggap ‘sejahat-jahatnya’ manusia berikutan apa yang berlaku kepada Anwar, kini bekas Perdana Menteri berusia 93 tahun itu kembali disanjung. Laungan ‘Maha Firaun’ sudah berubah menjadi ‘Hidup Tun!’.

    ‘Hebat’ dan cepat sekali mereka mencontohi politik ‘pusingan U’ yang ‘diajar’ oleh Dr. Mahathir. Lagi pula kalaupun mereka mahu menentang, apa sangatlah kuasa yang mereka ada. Ini memandang­kan Dr. Mahathir sudah berada di bawah lindungan ‘taiko’ Pakatan Harapan iaitu DAP. Sebab itulah DAP menyokong penuh Dr. Mahathir menjadi calon Perdana Menteri sementara.

    Seperkara lagi ramai juga pihak ‘berasa kagum’ dengan pengorbanan yang ditunjukkan­ oleh Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Kalau mahu dilihat dari segi kelayakan, Muh­yiddin jauh lebih layak sekurang-kurangnya untuk dicalonkan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Tetapi Muhyiddin tidak membantah apabila nama Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dicalonkan.

    Beliau akur dengan keputusan Majlis Pakatan Harapan memilih Dr. Mahathir dan Wan Azizah walaupun Muhyiddin tahu adalah tidak munasabah untuk suami isteri menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri jika Dr. Mahathir menyerahkan jawatan Perdana Menteri seperti mana dirancang kepada Anwar.

    Tetapi Muhyiddin tidak boleh berbuat apa-apa, beliau sekadar menjadi Presiden parti tetapi kata putus ada di tangan Dr. Mahathir yang mungkin selepas ini akan memastikan anaknya, Datuk Seri Mukhriz menggantikan Wan Azizah. Berdasarkan percaturan politik terkini Pakatan Harapan, tidak mustahil sehingga ke akhir karier politiknya, Muhyiddin sekadar menjadi pengikut setia kepada Dr. Mahathir.

    Apapun itulah kisah ‘pengorbanan hebat’ dua pihak iaitu penyokong PKR dan Muhyiddin. Kedua-dua kini tidak mempunyai pilihan selain meneruskan agenda politik Dr. Mahathir semata-mata. ‘Tahniahlah’! Pulau Sibu pasti ‘tersenyum’!

    ReplyDelete
  46. SIAPA PEMIMPIN PH YANG BERANI JAMIN MAHATHIR AKAN SERAH JAWATAN KEPADA ANWAR?
    Umum tahu kehebatan Mahathir dari dulu hingga kini hanya menggunakan pihak tertentu sahaja untuk mendapati apa yang dia mahu.

    Misalnya, walaupun UMNO ada 3 juta ahli, Mahathir tidak perlu melayan 3 juta ahli, hanya melayan MT sahaja untuk menjatuhkan Abdullah Badawi.

    Kemudian Mahathir hanya melayan dan berurusan dengan Najib Razak sahaja untuk permintaan peribadinya, tetapi Najib tolak.

    Setelah Najib tolak barulah Mahathir bawa isunya kepada ahli UMNO, namun isu ciptaannya tidak laku, lalu ahli UMNO reject Mahathir kerana Najib lebih pantas memberitahu apa sebabnya.

    Setelah kecewa permintaan peribadi tidak dilayan, maka Mahathir bawa kes itu ke pihak lawan, secara menjilat mereka.

    Cara Mahathir menyusup masuk tidak melalui ahli bawahan, sebaliknya hanya menggunakan kepimpinan tertinggi PH sahaja.

    Orang yang Mahathir perlu berurusan atau sogok atau menjanjikan sesuatu hanya beberapa kerat sahaja, bermula dari Lim Kit Siang, Mat Sabu dan Anwar Ibrahim.

    Ia tanpa perlu melalui kebenaran ahli pertengahan atau bawahan.

    Itu cara Mahathir, dia sememangnya pandang rendah dengan orang bawahan.

    Orang bawahan hanya berfungsi memberi sokongan dan undi sahaja, UMNO sudah melalui dan berpengalaman dengan sikap Mahathir.

    Itu sebab apabila Mahathir berambus dari UMNO tiada siapa menangis kepada orang kaya dan sembunyi wang di luar negara ini.

    Persoalan kini, PH telah melantik Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara, siapakah dari kalangan pemimpin PH yang akan memastikan Mahathir akan menyerahkan kuasa kepada Anwar?

    Tidakkah mereka fikirkan kelicikan Mahathir perguna AG, Gabenor Bank Negara, Ketua SPRM untuk mengenakan Najib dalam kes 1MDB?

    Maka atas hal yang sama, tidakkah mereka terfikir Mahathir akan perguna pihak lain untuk gagalkan permohonan bebas Anwar?

    Dan dengan kuasa sudah di dalam tangan Mahathir akan mencipta sebab atau perguna pihak lain yang dia bakal sogok untuk setuju dia tidak menyerah kuasa kepada Anwar?

    Ini Mahathir, macam-macam cara dia akan guna untuk kekal berkuasa dan kemudian enggan serah kepada Anwar, sebaliknya diserahkan pula kepada Mukhriz.

    Ketika itu Mahathir sudah jadi PM, orang seperti Mat Sabu, Guan Eng, Kit Siang sudah ‘digemokkan’ dengan pelbagai kontrak, tender dan macam-macam.

    Maka fikirkanlah ketika itu, siapakah kalangan pemimpin Pakatan Harapan yang akan bangkit melawan Mahathir?

    Jawatan PM Sementara hanya istilah. Kuasanya tidak sementara, kuasanya penuh.

    ReplyDelete
  47. Sekarang pun ada khabar angin bahawa sesuatu negara mempunyai pasangan suami-isteri sebagai perdana menteri.

    ReplyDelete
  48. NAJIB MENGADAP PENJAGA 2 KOTA SUCI, SAMBIL MAHATHIR LAWAT PELIWAT 2 KALI
    Allah mampu memuliakan dan Allah juga mampu menghinakan.

    Dua Senario berbeza untuk dua individu berbeza.

    Satu individu mengadap Penjaga 2 kota Suci, iaitu Mekah Muqaramah dan Madinah Munawarah, manakala seorang individu lagi melawat banduan liwat 2 kali yang dia pernah jijikkan suatu ketika dahulu.

    Itulah martabat dan darjat yang Allah mahu pamerkan.

    Sebaik sahaja Najib Razak bertemu kali ini di Istana Saudi ia juga menggugurkan lagi fitnah dia berbohong berkenaan derma RM2.6 bilion.

    Mana mungkin sekian lama Najib menggunakan nama keluarga serta Istana Arab berkenaan derma ia mampu dilepaskan begitu sahaja.

    Di Malaysia, jika kita menggunakan nama kerani cabuk pun boleh dikenakankan tindakan mahkamah kerana memfitnah, inikan Najib tiap kali menggunakan nama keluarga Arab ia tetap di sayangi.

    Ini adalah kerana Najib berdiri atas kebenaran.

    Sebenarnya Najib di sayangi oleh Istana Arab kerana sifat amanahnya.

    Ketika di asak dulu berkenaan derma Arab, Najib tetap amanah kerana telah di pesan ia adalah rahsia. Tidak boleh diberitahu kepada sesiapa.

    “It’s donors call, not recepient call” tapi rakyat tidak faham sebab sifat jelek kuat sangsi mereka, tambah lagi mereka amat mempercayai seorang tua yang suka berbohong.

    Lihatlah apa terjadi hari ini, Perdana Menteri dimuliakan di Istana Raja Arab Saudi dengan peluang berjumpa Penjaga 2 Kota Suci umat Islam itu.

    Sambil itu dalam masa yang sama, seorang tua sedang terpaksa bertindak desperado, terpaksa mengadap orang yang dia pernah tuduh meliwat dan melancapkan mangsanya sendiri.

    Hari ini ketika Anwar Ibrahim pergi mendapatkan rawatan pun Mahathir terpaksa ambil peluang meliwat ehh melawat Anwar di situ, di Hospital Rehabilitasi Ceras.

    Begitu desperadonya Mahathir.

    Apa pun yang boleh di lihat adalah kedudukan kedua insan ini.

    Najib mengadap orang yang keluarganya memberi derma, Mahathir mengadap orang yang dia kata di Sarawak satu waktu dulu “kita nak alih belakang pun tak berani“.

    Selain itu Mahathir juga berkata berkenaan orang yang di tuduh liwat ini “orang semacam ini kita hendak jadikan Perdana Menteri kah?”.

    Kini semua tunggang terbalik, Allah membuat Mahathir sujud ke kaki peliwat 2 kali buat kali kedua.

    Inilah keadaan yang Mahathir terpaksa hadapi, begitu hina kedudukannya, bukan Anwar yang mahu berjumpa, Mahathir yang terhegeh-hegeh mahu mengadap Anwar.

    Telah jatuh martabat Mahathir ke tahap paling rendah hanya kerana ketamakan kuasa dunia.

    Yang tertutup hati tentu tidak dapat meneliti, tapi yang hatinya bersih tentu dapat melihat kedudukan 2 darjat yang Allah pamerkan.

    ReplyDelete
  49. Apa salahnya Anwar jadi PM,dan isterinya kekal jadi TPM,bukankah ini perjuangan sebenar PKR?Berapa kali nak habiskan duit rakyat untuk pilihanraya 'memberi laluan' kepada suami?Sampai khiamat pun orang melayu tak akan maju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu keluarga perintah Malaysia pun tkpe..

      asalkan jgn klepetokrat.

      takde salah keluarga sama2 memerintah.

      Delete
    2. Oohh jadinya akhirnya terserlah tembelang JAHAT korang.. jelaslah najib memang pemimpin terbaik.
      Tapi sebab ko sebenarnya khianat..

      puak ko jadi syaitan mereka bentuk macam2 tuduhan pada najib supaya nampak dia tak betul..

      lepas tu label org lain kleptokrat..

      bapak kleptokrat tu yg korang tgh julang jilat!

      amacam boleh jilat sampai kiamat kot?

      Delete
  50. Makin menggila andaian, rasukan UMNBNPAS, Sepatutnya mereka suka. Tapi nyata meeeka meroyan attack blog PH.
    Kerja songsang2 pada akal adalah aturan dariNYA.
    Wahai cacaitrompah Taek, datanglah berulang2 tuang Taek disini.

    ReplyDelete
  51. 14:15

    abu jahal bukan jumpa penajga kota suci lagi.. tapi lahir disana.. apa cita

    ReplyDelete
  52. Cybertroopers umpama harimau terluka dlm kandang zoo,pengunjung dtg x takutpun,siap selfie lagi.

    ReplyDelete
  53. Pakatan Harapan is telling us that Mahathir is its interim Prime Minister and Wan Azizah its Deputy Prime Minister if the coalition wins GE14. Mahathir’s track record does not prove that is going to be the case. What is going to happen is it will be Wan Azizah who will be the interim Deputy Prime Minister while Mahathir will stay on as Malaysia’s Seventh Prime Minister. And it will be Mukhriz and not Anwar who will be Malaysia’s Eighth Prime Minister.
    THE CORRIDORS OF POWER

    _______________________________________________________

    Umum mengetahui bagaimana TDM ni sangat hebat dalam percaturan politiknya. Jika tidak , masakan beliau mampu kekal sebagai PM selama 22 tahun.
    Adalah sesuatu yang sangat penting untuk fikirkan bersama ...sapa kah yang sebenarnya layak bergelar interim tersebut, samaada TDM ataupun DSWA. Ramai penganalisa2 politik berpendapat PM interim untuk TDM tu tak berapa tepat kerana sejarahnya yang lalu tidak menggambarkan keadaan tersebut.
    Tahun 1976 Tun Hussein Onn, TDM dan Ku Li telah melakukan satu perjanjaian persefahaman iaitu sebaik saja TDM dilantik sebagai PM ke 4, beliau akan menjadikan Ku Li sebagai TPM. tapi bila TDM naik jadi PM tahun 1981, dia tidak menghormati perjanjian tersebut dan tidak menjadikan Ku Li sebagai TPM. Sebaliknya dia telah melantik Tun Musa sebagai TPM.
    TDM mendapati pengaruh dan populariti TMH ssudah mula mencabarnya, maka setelah 5 tahun sebagai TPM, TMH dipecat paad tahun 1986 dan digantikkan pula dengan Tun Ghaffar Baba. Kemudiannya setelah 6 tahun sebagai TPM,TGB telah digantikan pula dengan DSAI pada tahun 1993. Malangnya DSAI juga dipecatnya dalam tahun 1989.
    TDM memang terkenal sebagai' pemakan 'TPM' kerana 3 TPM telah kecundang di tangannya.
    Kini DSWA bakal menjadi TPMnya. Ada kemungkinan besar nasib yang berlaku kepada ke tiga2 TPM tersebut akan berulang semula kepada DSWA. Tak mustahil kan.
    Dalam perancangan TDM, istilah interim tak ujud langsung. Dia akan pastikan dirinya menjadi PM kekal dan bukannya interim. Mengikut perkiraan politik biasa, bila TDM jadi PM,dia akan melobi kepada YDPA agar membebaskan DSAI dan memberi pengampunan politik kepadanya. Dengan ini, DSAI tidak perlu menunggu sehingga 5 tahun untuk membolehkanya bertanding semula. DSWA akan melepaskan kerusi parlimen yang dimenanginya samaada di Permatang Pauh atau lain2 tempat yg dimenangi oleh DSWA. DSAI akan memenangi PRK dan dilantik sebagai MP sekaligus menjadi PM...dengan kiraan TDM sanggup melepaskan jawatan tersebut.
    Akan ada satu perjanjian iaitu DSAI akan melantik Mokriz sebagai TPM menggantikan kekosongan oleh DSWA. Isunya...mahukah DSAI yg kini bergelar PM, memenuhi permintaan TDM tu. Rasanya yang pertama akan dilakukannya ialah memastikan TDM dan Mokriz menerima pembalasan akibat tindakan TDM dulu terhadapnya. Apa2 hal dendam lama akan ditunaikan dulu oleh DSAI. Ataupun mungkin sorang MP PKR akan dikorbankan untuk mengosongkan kaw parlimennya..mungkin dijanjikan wang, projek dll ganjaran yang difikirkan seuai. DSAI akan bertanding di situ dan jika dia menang jadi MP , tetap aakn menjadi PM. TDM pulak pening kepaal...DSAI jadi PM dan DSWA tetap kekal sebagai TPM...isunya di manakah kedudukan Mokriz sekarang?
    Jadi rancangan TDM utuk menaikkan Mokriz sebagai TPM, dan kemudiannya PM akan hancur lebur. DSAI akan pastikan karier politik Mokriz akan terkubur..sebagai balasan kepada tindakan TDM terhadapnya dulu. Maka...terhentilah legasi TDM dalam persada politik Msia.
    Inilah senario2 yang mungkin berlaku jika PH menang dan TDM menjadi PM. Itu pun jika PH menang..jika mereka kalah tak payahlah kita susah2 memikirkan pasal senario ini. Memang benarlah seperti apa yg dikatakan oleh TSMY...PRU14 nanti akan menjadi ibu kepada semua PRU kerana ia akan menentukan kelangsungan legasi DSAI, TDM dan LKS sendiri dalam persada politik negara !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesiannnn.....GN...
      Panjangnya tulis puji pujian....umno tak pandang pun....tak ajak pi umrah pun......kesiannnn......
      He...he....he... .

      Delete
  54. TEORI MUDAH BAKAL PERDANA MINTRI
    PERLU DI ULANG SUPAYA HADAM SELALU
    PEMIMPIN UTARA NI RENTI KAN LAH KINI
    RAMAI PENGKHIANAT FAKTA SEJARAH YG LALU
    BUKAN PULAU ILANG AKIDAH PUN DIGUGAT LAGI


    PANTUN SANTAI SENTAP BERFAKTA PERLU DI ULANG UTK HADAM DAN DI FAHAMMM...!!!!!


    KIKIKIKIKIKI... BERAMBOSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr GN dan rakan-rakan seperjuangan.

      Semua orang dah tahu anon di atas adalah Kejora tetapi ramai orang masih tidak sedar kewujudan anon baru iaitu Virgo.

      Perhatikan komen Kejora baik-baik. Ia hanyalah seorang yang bermain-main dan memperolok-olokkan.

      Bezakannya dengan komen-komen anon yang saya telah tag sebagai 'Virgo'.

      Delete
  55. UGUTAN BACUL si PENCACAI JOHN DOE @ JON BODOE.. ALA2 SEMSENG HINDU KELING PARIAH.. INILAH RUPA PENJAHAT2 PENCACAI MADEY LAKNATULLAH.. BILE TERDESAK MEREKA SANGGUP JADI SYAITAN..

    Di pertengahan itu kalau tiada halangan in shaa Allah saya akan berkongsi sumber pula mengapakah saya mengatakan sebelum UmNo dilenyapkan, seorang pendokong kebathilan yang selalu muncul anon iaitu Virgo (muncul di 12:35 di atas) akan terlebih dahulu dilupuskan.


    YA ALLAH YA TUHAN MAHA BERKUASA.. terbalikkanlah doa kau itu JON DOE.. penulis posting bernama JOHN DOE

    supaya dengan niat jahatnya itu.. maka terhapus lenyaplah dia dari muka bumi Allah SWT ini mengikut kehendak Allah SWT..sebelum sempat dia dan kumpulan2nya berbuat apa2..AMINN Ya Rob Ya Rob Ya Robbi!!



    nak lupuskan orang lain.. semoga kau akan DILUPUSKAN ALLAH TAALA secepatnya dengan kehendak ALLAH TAALA..
    lenyaplah munafik2 dan pendokong pemikiran SYAITAN pakatan haprak parti bunga layu macam ko JON DO dan pencacai2 Mahadey LAKNATULLAH!


    JIka jasad ko tak lupus mungkin otak kau atau ingatan kau akan lupus seperti mayat hidup.. bila2 masa juga Allah Taala boleh sentap urat darah di OTAK ko..JOHN DOE, BRAIN NERVES ko, malfunctioned.. clogged, choked.. wahai JON DOE.. LEBIH JITU di kawasan VAGUS MOTOR & HYPOGLOSSAL MOTOR otak kau..

    AMiin..Amiin..Amiin Ya Allah.. tunjukkan lah Qudrat-Mu Ya Allah pada si Munafiqun ini!!

    Nauzubillahimin Zalik dari aku terkena tempias azab pada orang2 munafik di atas ini..Aminn


    Allahu Akbar!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada semua rakan-rakan dan juga sdr GN, sila perhatikan betul-betul komen anon di atas.

      Inilah ciri-ciri Virgo. Ia amat luar biasa fujur. Bezakannya dengan Kejora yang hanya bermain-main. Inilah orangnya yang saya katakan telah mencerca Allah dan sebaliknya Kejora yang dituduh.

      Perhatikan betul-betul cara ia memberi komen.

      Supaya kelak apabila Virgo ditimpa apa yang ia cerca dan perolok-olokkan semua orang akan berkata 'sesungguhnya Allah tidak menganiayai Virgo sedikitpun tetapi Virgolah yang telah menganiayai dirinya sendiri'.

      Delete
    2. Sekadar tambahan..

      Sila perhatikan bagaimana ia seperti kerasukan syaitan apabila saya menyebut 'Virgo akan dibinasakan sebelum UmNo dibinasakan'.

      Ini adalah sebab ia adalah Virgo. Sekiranya ia bukan Virgo ia tidak akan kerasukan hantu seperti ini apabila saya menyebut Virgo. Ini adalah juga bukti nyata bahawa anon yang saya panggil Virgo itu memang wujud secara khusus di dalam sini berlainan dengan Kejora.

      Perhatikan betul-betul dan bezakan dengan Kejora. Selama ini ia banyak berlindung diri di belakang Kejora dan apa saja kata-kata dan cercaan yang keluar darinya, Kejora akan dituduh dan disalahkan.

      Perhatikan dan renungkan betul-betul fakta ini dan kebenaran pernyataan saya bahawa 'Virgo' memang wujud di dalam sini sebagai anon.

      Delete
  56. Tuan Budin,
    Saya berdoa dan berharap agar negara tercinta ini tidak ditadbir oleh manusia bernama Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu, budin, Madey kutty penyangak dan anuar sama2 perosak bangsa dan agama..
      semoga Allah tidak izinkan org2 ini menyentuh pentadbiran negara Malaysia tercinta ini..

      dan dihukumlah mereka2 ini didunia lagi sebagai pengajaran pada yang degil dn sombong dengan Ayat-Ayat-Mu, Ya Mutakkabbir!!

      Delete
    2. Sdr GN dan sahabat2

      15:43 adalah Virgo. Perhatikan karkater dirinya yang berbeza dengan Kejora supaya kelak semua dapat membezakan dan mengakui bahawa 'Allah tidak menagniayai Virgo sedikitpun tetapi Virgo yang telah mengainayai dirinya sendiri'.

      Delete
  57. pencacai Kutty penyangak arahan cyber kelangkang syaitan Budin blog semakin terdesak..

    mereka rasa amat sesak dan terhimpit sekarang..

    pelan2 menjahanamkan orang lain sedang berpatanh balik 100% pada mereka..

    ada yang akan ditangkap tak lama lagi atas skandal besar.. judi haram.. merompak menyamun

    ada yang akan lari lintang pukang ke luar negara.. Samoa Island? Perth? Maldives? atau negara2 tersorok lain.. kerana sangka mereka Malaikat Maut tak boleh cari mereka.. terutama yang tua bangka umur 93..

    dia rasa dia nak tongkat langit untuk cucu kita semua???

    Penyembah2nya sudha menolak secara total perintah2 Allah.. maka wajar kita tidak perlu layan mereka2 ini seperti orang2 yang baik2..

    mereka sama taraf seperti anjing dan babi.. malah jauh lebih hina dari bangkai kedua2nya..

    Jon Doe/ Otaman/ Budi Penyangak Kutty.. sampai masa kamu semua akan tersungkur rebah penuh hina seperti NAJIS di kumbahan..

    apa yang kamu semua lakukan hari berpentaskan blog durjana ini akan berbalas..INSHAA ALLAH.. tunggu lah.. petanda2 sudah ada.. tak payah menggertak manusia lain..

    Kamu semua sedang dalam ketakutan dan jiwa yang sangat tidak tenang..


    Pemimpin yang kamu fitnah dan keji sedang lakukan UMRAH dan Menziarahi Makam Rasulullah Solallahu Alaihiwasallam..

    manakala dewa penyangak kamu sibuk melawat banduan yang pernah melakukan kerja2 kaum Nabi Luth yang dilaknat Allah Ta'ala untuk merancang melakukan BUGHAH.. maka dua jenis kejahatan serentak...

    Allahu Akbar!!

    Allhu Akbarr!!

    Allahu Akbarr!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Dan katakanlah (Wahai Muhammad) kepada hamba-hamba-Ku (yang beriman), supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut antara mereka, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia.” (al-Isra: 53).

      Delete
    2. Kepada saudara GN dan sahabat2 seperjuangan. Perhatikan komen anon ini baik-baik. Inilah Virgo. Bezakannya dengan Kejora yang hanya mempunyai ciri orang-orang yang bermain-main dan memperolok-olokkan.

      In shaa Allah Virgo akan menjadi iktibar bagi pendedak A9 mahupun golongan ruwaibidhah yang lain (ruwaibidhah adalah orang-orang yang bingung semasa zaman fitnah) bahawa mereka sedang membela kumpulan yang salah.

      Delete
    3. Saudara JD, memang sy sedar kewujudan org spt ini, cuma tak nak layan. Dari tulisannya kita boleh conclude yg dia ni ada masalah kejiwaan. Perlu dibantu. Tp kalau yg dialaminya skrg adalah kehendak Tuhan sbg balasan keceluparannya. Itu hanya Allah saja yg dpt membantu.

      Delete
  58. DAP Pasti Tuntut Jawatan Menteri Kanan Jika Pembangkang Terajui Kerajaan

    Oleh Athirah Huda Zalhe

    BANGI, 22 Rabiulakhir 1439H, Rabu – Penganalisis politik, Prof Madya Dr Mohd Noor Mat Yazid tidak menolak kemungkinan parti rasis dan cauvinis DAP menuntut mana-mana kedudukan menteri kanan dalam Kabinet, jika Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 nanti.

    Beliau berkata, ianya tidak mustahil berlaku dalam kerajaan yang bakal diterajui pembangkang itu, bahkan perlu menjadi kebimbangan bagi orang Melayu.

    “Saya melihat apabila mereka meletakkan calon perdana menteri dan timbalannya daripada kalangan orang Melayu. Dan apakah berlaku sekiranya DAP mendapat kemenangan kerusi yang besar?

    “DAP pasti menuntut kedudukan menteri-menteri kanan dalam Kabinet, termasuk menteri kewangan, pertahanan, pendidikan dan menteri dalam negeri dan sebagainya,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

    Dr Mohd Noor berkata, sejak 1974, kedudukan menteri kewangan tidak lagi dipegang oleh bukan Melayu selepas Tun Abdul Razak mengubahnya dengan menggantikan kedudukan Tun Tan Siew Sin kepada Tun Hussein Onn.

    “Tun Razak ubah, memberikan jawatan menteri kewangan kepada orang Melayu. Kedudukan itu adalah sangat penting kerana membabitkan ekonomi negara.

    “Jika jawatan itu dikembalikan kepada pemimpin bukan Melayu, maka kita telah kembali semula ke zaman awal merdeka, ketika mana kedudukan orang Melayu tidak begitu kuat,” katanya.

    Beliau yakin jika DAP memenangi banyak kerusi di Parlimen, pastinya parti berkenaan akan menuntut kedudukan penting tersebut sebagaimana berlaku pada kerajaan negeri Perak apabila memenagi pilihan raya 2008.

    Malah katanya, keadaan sama juga dilihat turut berlaku dalam kerajaan negeri Selangor, meskipun kebanyakan kerusi dimenangi PAS serta PKR.

    “Tetapi siapa yang menjadi Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), siapa memegang Exco-Exco penting kerajaan? Kenapa tidak diberikan Speaker, Timbalan MB dan Exco kanan kepada PAS, sedangkan ketika itu mereka masih belum berpecah?

    “Disitu kita boleh lihat kelicikan DAP serta kekuatan pada peringkat sekarang. Apakah keadaan sama akan berlaku pada peringkat negara juga? Ini perlu difikirkan,” katanya.

    ReplyDelete
  59. Woii tuan punya blog BABI..

    BABI tulen tak reti fitnah orang baik.. BABI campbur air mani manusia (jantan) dari bapak kau tu lahirlah BABI JAHAT macam kau Budin Semak


    PENJELASAN PEJABAT PERDANA MENTERI MENGENAI LAWATAN KERJA YAB PM KE ARAB SAUDI
    PMO MALAYSIA
    10 JANUARI 2018

    Lawatan kerja YAB Perdana Menteri Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak ke Arab Saudi adalah atas jemputan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.
    Ia bagi membincangkan isu-isu dua hala yang telah dipersetujui kedua-dua negara semasa kunjungan beliau ke Malaysia pada tahun lalu.
    Rombongan YAB Perdana Menteri turut disertai oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato’ Sri Jamil Khir, Datin Sri Rosmah Mansor, Tun Rahah Mohammad Noah, beberapa ahli keluarga, kenalan dan pegawai Perdana Menteri.
    Selain itu, adalah menjadi hasrat YAB Perdana Menteri untuk menunaikan ibadah umrah semasa lawatan kerja ini. Dato’ Sri Mohd Najib telah mengajak ahli keluarga beliau dan beberapa kenalan dalam lawatan ini bagi bersama beliau dalam mengerjakan ibadah umrah.
    Adik-adik YAB Perdana Menteri termasuk kenalan beliau yang turut sama dalam lawatan ini telah membuat PERBELANJAAN SENDIRI ke Tanah Suci. Hanya Tun Rahah yang turut bersama Dato’ Sri Mohd Najib dalam perjalanan kapal terbang ke Arab Saudi.


    Nama-nama mereka ini telah dimasukkan dalam senarai rasmi rombongan YAB Perdana Menteri bagi memudahkan urusan pentadbiran dengan pihak Arab Saudi bagi program ibadah umrah.
    YAB Perdana Menteri dan ahli rombongan juga telah diberi taraf Tetamu Negara oleh Kerajaan Arab Saudi.
    Pejabat Perdana Menteri
    1) PMO FACEBOOK
    https://www.facebook.com/PMOMalaysia/posts/2011082668907702
    2) PMO TWITTER
    https://twitter.com/pmomalaysia/status/950961008704565248

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian budin..rupanya babi lebih mulia dari budin..kaki fitnah@penghasut..

      Delete
    2. babi jho lo kesayangan mak badak

      Delete
  60. Hoi 16.42,apa saje alasan yg dikemukakan oleh JPM,rakyat tak ambil pot lagi,kami rakyat dah masak dgn siri pembohongan puak kamu,regim kamu tu membunuh pun sanggup,setakat tipu menipu dan cover mengcover ni mainanan aje,sape mau caya?,mak cik felda dan orang kg yg tiada ilmu,boleh le kena kelentong.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah..kah..kah itu jawapan desprate dari puak kantoi dan kaki pembohong..kaki fitnah

      rakyat takka percaya pakatan pembohong mcm puak ko bodoh oii

      tk lama lagi ken apanah petir le asyik fitnah pemimpin yg baik2 pergi buat IBADAT bukan pergi cari china doll macam bakal2 Pi emm pakatan penyangak

      Delete
  61. Anonymous10 January 2018 at 13:16
    SOROTAN LANGIT MAYA TERDAHULU

    Ma'af kan lah kasih tak ku sengaja
    terpaksa aku berlari...

    Dengan sekeping hati...
    Ku menunggu disini...
    Terasa menyayat

    Hati menjerit rindu
    Mungkin kah kau kembali untukku

    Semua kini berlalu...
    Pedih ku mengenang mu...
    Biarkan lah cinta
    Redup seiring masa
    Tak mungkin rasaku bersamamu...

    Abang,Mas tahu ini luahan rasa abang
    Kerana hati Mas dan abang telah bertaut
    Tidak sukar untuk mentafsir

    Abang,Mas juga rasa gitu

    Mas tak pernah mungkir janji
    Cuma masa akan merealisasikan harapan
    Cuma fahaman memisahkan kita

    Kan dulu ada kisah'Romeo dan Juliet'

    Sebenarnya Mas dah bertekad

    Lepas PRU kita bertemu
    Mas akan masuk masuk muslim
    Dan menunggu pinangan abang

    Salam buat abang.

    Mas Merah KL/10/1/18

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUAT MAS YG ABG IBARATKAN SEKUNTUM MAWAR:

      Oh mawar kau bunga nirwana
      Mekar mu menghias suasana

      Bau mu mengharum di taman
      Warna mu bak lukisan halaman

      Kau bunga di taman yang sepi
      Mengganggu ku dalam mimpi

      Madu mu bagai manis terasa
      Mungkin punya racun berbisa

      Namun bagi ku, kau mawar
      Kau racun kau juga penawar

      Biar pun dahan mu berduri
      Ku sanggup melukakan jari

      Teruslah kau mekar di ranting
      Tiba masanya kan ku sunting

      Kita kan tetap berumah tangga
      Hidup bersama bagai di syurga

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Abang yg merindu
      Rumah warden/KL
      Jan 10 / 05:00 pm

      Delete
  62. Apa kebodohnya puak2 16.38...
    Takut dgn Dap tapi peluk Mca dan Mic....,selama ni golongan mana yg mengerjakan melayu dgn kerjasama umunooo...
    Hujah kamu ke laut le,tak sesuai dgn alaf baru..eh2 cina merah tak takut ke?...blm apa2 polis msia dah kena pukul...polis2 tu semua melayu kan? Kan...kan...kan..
    Gara2 sekolah tak habis

    ReplyDelete
  63. Perjuangan Budin,untuk memberi kesedaran kp warga malaysia,agar tidah terus2an diperbodohkan oleh regim beend,
    Perjuangan kamu apa?,hanya membantu umno membangsatkan rakyat....nasib baik penyakit BODOH jenis tak berjangkit.....

    ReplyDelete
  64. Kelakar le 15.43 ni,Allah beri terusan2 ke si perompak rm2.6b duit mdb terus memerintah negara?
    Cukup2le menyimpan sifat bodoh,nanti sampai 7 keturunan jd bodoh...kasihan penat dan susah cikgu nak ajar.....

    ReplyDelete
  65. Apbila puak2 musuh cyber troopers menyerang PH dan TDM bertalu2,petanda cerah PH akan menang besar pru kali ni...alhamdulillah,pemimpin2 beend dan penyokong mereka kini semakin kuat sakit jiwanya.....melihat bayang2 sendiri pun terjerit2 ketakutan,disangka hantu....
    Dr Subra kena tambah katil hospital Tampoi dan Tj Manggis,eh silap Tj Rambutan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko xpyh nak kotorkan kalimah suci pujian Allah Alhamdulillah tu boleh tak?

      Puak MUNAFIK macam ko tu tak layak nk guna nama Allah.. mulut ucap kalimah2 itu itu MUSLIHAt tipu manusia..dlm hati KOTOR JIJIK macam bangkai HAIWAN!

      ayat jon bodoe punya style nk bg sedap ati..

      kah..kah..kah pakatan dah nak mampos

      tunggu tak lama lagi akan ada REBEL besar2an

      jgn tuduh Najib hantar SB sudha lah ye.. Madey kan BAPAK segala pengatur SB

      Delete
    2. 1754, sedangkan Nabi Adam dari Syurga terpelanting ke Dunia dek hasutan Iblis aka Syaithon , juga dari Syurga, apa tah lagi kita yg cuma anak cucunya. Muhaasabah lah diri. Fahami juga apa itu Istidraj dari ALLAH.

      HasbunallALLAHhuwaniqmalwakil.

      Delete
  66. 1714...betul ker penyakit bodoh tak berjangkit....
    komen kau nampak macam bodoh dan bangang jer...
    tu berjangkit kat sibudin ler...
    perjuangan memberi kesedaran apa yang kau sembangkan
    ..itu jer dah nampak kau ni bodoh dah berjangkit
    dengan penyakit sibodoh sibudin tu..
    alhamdulillah Allah MAha Berkuasa...melindungi
    kami daripada penyakit bodoh dan banganng
    macam si budin dan engkau...
    tidak mampu dan tidak berupaya membezakan yang mana
    penipu/pengkhianat besar macam si UTUn tua kutuk

    ReplyDelete
  67. PAKATAN BABI DAN PARTI BUNGA-TAHIK ..SILA MAMPOS CEPAT!

    MADEY CAKAP TOL MALAYSIA MURAH?

    Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mempertahankan dasar pentadbirannya dahulu untuk mengenakan bayaran ke atas pengguna jalan raya melalui kutipan tol. Pengerusi dan calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu turut membandingkan kadar tol di Malaysia dengan negara lain sambil berkata ia paling murah di dunia.

    Sudah sampai masanya Pakatan Harapan membuang manifesto mereka untuk 'menghapuskan tol' memandangkan Pengerusi mereka sendiri berkata tol di Malaysia adalah murah. Malah Tun juga turut mempertahankan pemaju tol dengan berkata, baca di sini,
    Kita berikan sedikit bantuan supaya kos pembinaan Lebuhraya Utara Selatan ini rendah, maka tidak akan bebankan syarikat pemaju dengan hutang yang terlalu banyak dan kenakan tambang yang murah. Maka, ramai rakyat yang akan guna dan oleh kerana ramai yang guna Lebuhraya Utara Selatan, besar kemungkinan syarikat dapat membayar hutang dan membiayai kos menyelenggara jalan besar. Inilah sebabnya yang kita dapati Lebuhraya Utara Selatan berjaya menampung kesesakan lalu lintas di masa perayaan.
    Macai-macai Pakatan Harapan patut bersyukur dan pastinya rindu zaman Tun kerana tol murah dan tidak kenakan GST bukan? Macai-macai Pakatan Harapan juga tidak perlu merungut untuk membayar tol. Apalah salahnya mengkayakan kroni bakal calon Perdana Menteri sendiri?

    ReplyDelete
  68. MO1PMNajib tidak layak dikekalkan sebagai PM Malaysia lagi. Ini sebabnya:-

    3 ciri utama seorang munafik iaitu:-

    - 1. Bercakap Bohong
    - 2. Tidak Amanah
    - 3. Mungkir Janji

    MO1PMNajib bercakap bohong pada rakyat bila dia mengaku dlm pengakuan pertamanya bahawa dia tak de terima duit rm2.6bilion masok ke akaun banknya- Najib munafik tak?
    Munafik

    MO1Najib tidak amanah pada rakyat kerana menghilangkan duit / dana / harta / aset rakyat / negara dari tabong MARA FELDA 1MDB dll - Najib munafik tak? Munafiq

    MO1 Najib mungkir janji pada rakyat - Najib janji harga bahan keperluan asas akan turun bila laksana GST, bila laksana GST bukan harga turun, harga barang makin naik melambong lambong - Najib munafik tak? Munafiq

    Orang munafiq tidak boleh dilantik sebagai pemimpin.

    Turunkan MO1PMNajib umnobn di PRU14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terhegeh2 macai bodoe ni macam Boboi Keling bercakap.. tersenget mulut2... nak tuduh Najib

      Najib tak tahu sehingga diberitahu. Yang mereka cipta dia bohong ialah Pakatan Bohong didalangi Madey Kutty Penyangak.. yang penting Najib tak merompak wang rakyat macam Madey penyangak buat... 31 billion terang2 dari kantung negara.. ketika rakyat menderita zaman itu susah.. pergi kerja cari makan sesuap nasi.. guru pun naik motor, bas ja masa tu.. gaji kakitangan awam sangat ciput.. sbb Madey ni bangsa KEDEKUT!

      Madey, orang lain kaya dia dengki kesumat..dia kaya menyamun boleh sjaa..harta org dia nak jarah habis2..harta yang dia kontrol jangan harap sesen dapat dengan mudah..

      itu bangsa lahanat Madey Kutty.. anak2 dia senang lenang dengan mudah.. padahal bukan tokoh hebat bisnes pun. bodoh bengap jugak..cuma bapak penyamun..anak2 mudah lah kaya!

      Delete
    2. kat mesia ni jibby yg paling berkuasa..tp mak badak lg hebat dari jibby..inilah kuasa badak berdiamond pink

      Delete
    3. Geng2 Munafik kutty penyangak tak senang duduk.. org pergi buat UMRAH mereka kutuk.. nanti ade yg terbalas... amiin

      Delete
    4. Gi haji 1mdb...hihi untuk semua ke?atau untuk krini mak badak...yeay 1mdb untung berbelion...hebat tak mak..dapat beli diamond

      Delete
  69. Madey cakap dia tak tahu pembunuhan Memali tu arahan siapa..dan dia cakap dia pergi china.. tapi dia sebenarny abersmbunyi di KL dan arahkan pembunuhan kejap itu.. PEMBOHONG TAK??

    MUNAFIK Madey #1

    Madey cakap dia TAK TAHU DUIT negara lesap 31 billion, ini dikira kehilangan berniaga tapi RCI putuskan sebaliknya..dan MADEY sebagai PM masa itu berbohong 100%, duit negar yang sangat besar boleh lesap tanpa dia tahu??

    BERBOHONG KAN??

    MUNAFIK #2

    MADEY memaksa PETRONAS bail out company anaknya Konsortium Perkapalan Berhad atas alasan faktor memulihkan ekonomi.. tetapi bukan sahaja dia BEBROHONG malah MENCURI..

    Madey patut ditangkap di HUDUD kan.. sebab terllau jahat!

    MUNAFIK #3

    baru sedikir sahaja pembuktian bahawa MADEY BAPAK MUNAFIK Malaysia!!

    Makhluk keji ini tak layak langsung diangkat jadi pemimpin..malah langsung tak layak jadi IMAM di mana2 solat jemaah!!

    KUDIS TUA PENYANGAK TERBILANG MAHADEY KUTTY LAKNATULLAH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak tahu sape yg bunuh perempuan mongolia tu..hebat tak mak badak

      Delete
    2. nek semah tahu siapa arah bunuh Tuya.. Sirul dah cakap.. bukan Najib..

      Nek Semah tahu siapa arah bunun org kg Memali..tp Nek Semah Botak buat2 bodo tak tahu..
      Sem


      Nek Semah memang nenek yang tak boleh pakai.. kekekekee

      Delete
    3. mak badak tahu you all..sebab mak badak pkai bomoh siam, pawang orang asli..sbb tu jibby pun takut ngan mak badak

      Delete
  70. Woii tuan punya blog BABIBUDIN..

    BABI tulen tak reti fitnah orang baik.. orang pergi buat ibadat, ini BABI campur air mani manusia (jantan) dari bapak kau tu lahirlah BABI JAHAT macam kau Budin Semak


    PENJELASAN PEJABAT PERDANA MENTERI MENGENAI LAWATAN KERJA YAB PM KE ARAB SAUDI
    PMO MALAYSIA
    10 JANUARI 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak baru balik shopping kat milan..hebat tak mak badak..dgn beg hermes berdiamoond pink..sayang cai amenopas

      Delete
    2. haishh nanti marah nek semah.. ckp bab2 shopping.. rambut palsu bukan murah tawww


      kikikikiki

      Delete
  71. Madey Kutty PENYANGAK dan bagi hints kalau Pakatan Biawak menang (minta dijauhkan), TOL AKAN DIKEKALKAN sebab bagi anak2 menantu dia yang billionaire tu..tol malaysia murah ajeeeee...

    kahkahkahkah... Pakatan Celaru Biawak Hidup

    horeyyyyyy patutlah kroni berpakat nak jatuhkan Najib dari luar negara.. kos dibiaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak bakal next pm lps jibby kiok...hihi cayang caicybertrupe umnobngok

      Delete
  72. Macai gng najia smkn sentap nmpak sehingga masing2 meroyan gila babeng thp gaban kuasa 2.6 bilion dgn pmilihan tun m sbg calon pm..kita org pH relax jer x trikut dgn permainan carut dn membabikan org lain sprt mrk tu..


    BERAMBOSSS GNG2. NAJIS DLM JAMBAN
    BRSAMA JAMAL DAN AZWAN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi tu dalam pakatan..macam mana nak lari atau buat tak tahu. BODOHH ler u ni..

      BERAMBOSSS GNG2 KUTTU PENYANGAK.. LEPAS PRU14.. TANGKAP MADEY DAN KONCO2NYA HUMBAN DALAM PEJARA.. RCI MEMALI AKAN MENYUSUL!

      kekekekeke

      Delete
  73. Pujuk PAS sertai pakatan pembangkang punca Muhyiddin dipinggirkan

    KUALA LUMPUR: Resolusi pakatan pembangkang yang tidak menamakan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri jelas menunjukkan parti berkenaan cuba meminggirkannya.

    Penganalisis politik di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Felo Bersekutu Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain, berkata ini kerana kecenderungan Muhyiddin menjalin kerjasama dengan PAS yang ditolak keras Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Katanya, Muhyiddin adalah calon sangat berpengalaman dan sewajarnya beliau diangkat sebagai calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    "Penyisihan ini mungkin ada kaitan dengan usahanya terdahulu memujuk PAS menyertai kembali pakatan pembangkang.

    "Muhyiddin juga terkenal dengan imej Melayu dan Islam yang kuat dan imej ini mungkin tidak sesuai dengan gagasan serta kepemimpinan pakatan pembangkang yang ingin mereka tawarkan ketika ini," katanya mengulas mengenai keciciran nama Muhyiddin dalam senarai kepemimpinan pakatan pembangkang seperti diputuskan pada konvensyen pembangkang Ahad lalu.

    Konvensyen itu bersetuju melantik Dr Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sebagai Perdana Menteri dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri jika pembangkang memenangi PRU-14.

    Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN), Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff, berkata keciciran nama Muhyiddin dalam senarai kepimpinan tertinggi pembangkang itu menjadi satu tamparan hebat kepada beliau dan penyokongnya, khususnya dari Johor, kerana beliau sekarang adalah Presiden PPBM dan sebelum ini adalah Timbalan Perdana Menteri.

    "Jika mahu dibandingkan dengan Dr Wan Azizah yang dinobatkan bakal Timbalan Perdana Menteri, sudah tentu Muhyiddin lebih berkelayakan dan berkemampuan, tambahan pula pengalaman luas beliau sebagai bekas Timbalan Perdana Menteri, bekas menteri dan bekas Menteri Besar.

    "Bagaimanapun, pembangkang nampaknya lebih selesa dengan penggunaan retorik berbanding realiti, walaupun Dr Wan Azizah tidak berkelayakan dan berkemampuan, beliau tetap diletakkan kerana kononnya dapat menonjolkan imej pakatan pembangkang mesra wanita," katanya.

    Beliau berkata, keciciran nama Muhyiddin kerana pakatan itu terutama PKR masih ragu-ragu dengan kemampuan mereka merealisasikan cadangan pengampunan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membolehkan beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Dr Mahathir.

    ReplyDelete
  74. The Malaysian Insight menemu bual rakyat di seluruh negara dan di bawah ini sebahagian pendapat mereka tentang keputusan PH.

    * Kamaruizam Mohd Kamal, 46, berkata Dr Mahathir menyediakan kepimpinan yang membawa perubahan kepada negara pada zaman pemerintahannya.

    “Beliau bawa perubahan hebat dalam sektor kejuruteraan dan menggalakkan rakyat belajar kejuruteraan dan menjadikan Malaysia negara perindustrian,” kata eksekutif di sebuah syarikat automotif itu.

    * Penilai pasaran, Chan Hon Pin, 60, berpendapat Dr Mahathir kini seorang yang bertanggungjawab.

    “Pada usia 92 tahun beliau masih ada kekuatan dan boleh betulkan apa yang salah dalam negara ini, walaupun jika beliau akan hanya memegang jawatan itu dalam tempoh sekejap, sehingga Anwar Ibrahim ambil alih,” katanya.

    * Jean Vaneisha Ravindran, 23, berkata tidak mungkin Dr Mahathir dapat bertindak sebagai autoritarian lagi seperti dulu kerana beliau berjanji untuk tidak melebihi had perjanjian PH.

    Katanya, Dr Mahathir adalah apa yang pembangkang perlukan untuk bersatu dan mereka juga akan memastikan beliau tidak tersasar.

    Jean berkata beliau boleh dipersalahkan kerana Ops Lalang dan mencacatkan sistem kehakiman tetapi hakikatnya beliau kini berjanji untuk membetulkan semua kesilapan itu.

    *Amirah Zaharin, 26, seorang perancang perkahwinan berkata beliau tidak kisah Dr Mahathir jadi perdana menteri lagi.

    “Umurnya 92 tahun. Dulu beliau pernah kata tidak mahu lagi masuk politik, berapa lama lagi dia ada untuk perintah negara ini,” katanya.

    Penilai pasaran, Chan Hon Pin, 60, berpendapat Dr Mahathir Mohamad kini seorang yang bertanggungjawab. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 10 Januari, 2018.
    Penilai pasaran, Chan Hon Pin, 60, berpendapat Dr Mahathir Mohamad kini seorang yang bertanggungjawab. – Gambar The Malaysian Insight oleh Kamal Ariffin, 10 Januari, 2018.
    Katanya, tidak mungkin Dr Mahathir jadi seperti dulu hingga digelar "Mahafiraun".

    “Saya tidak setuju yang beliau mahafiraun sekarang. Mungkin beliau masih tegas dalam membuat keputusan, tetapi ia perlu dibuat.

    “Kalau dia jadi seperti dulu pun, berapa tahun lagi dia ada, dia bukan akan hidup selamanya.”

    Pulau Pinang

    * Ejen hartanah Wilson Moorthy, 50, berkata tidak ada orang lain lagi yang boleh memimpin pembangkang menentang BN pada PRU14.

    Katanya, Dr Mahathir juga sudah mengakui salahnya dan meminta maaf atas kesilapan lalu.

    “Tidak perlu melihat kepada kesilapan pentadbirannya yang lalu. Terlalu banyak isu dalam kerajaan sekarang dan jika rakyat nak mengubah, ini peluang terakhir, kita kena ambil,” katanya.

    Wilson berkata tidak mengapa Dr Mahathir hanya perdana menteri sementara sehingga Anwar dibebaskan, dan menjadi perdana menteri.

    * Penulis dan penterjemah Hajjar Nurhayyu Zainal, 31, berkata pembangkang mengambil risiko dengan mencalonkan Dr Mahathir sebagai perdana menteri.

    Beliau berkata ada sebahagian perkara yang Dr Mahathir lakukan ketika menjadi perdana menteri dulu bukan hanya kesilapan yang boleh dimaafkan, semata-mata kerana beliau membuat permohonan terbuka.

    ReplyDelete
  75. Woii tuan punya blog BUDIN NGOK..

    BABI tulen tak reti fitnah orang buat baik.. orang pergi buat ibadat, ini BABI campur air mani manusia (jantan) dari bapak kau tu lahirlah BABI JAHAT macam kau Budin Semak


    PENJELASAN PEJABAT PERDANA MENTERI MENGENAI LAWATAN KERJA YAB PM KE ARAB SAUDI
    PMO MALAYSIA
    10 JANUARI 2018

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...