Sunday 14 January 2018

ALHAMDULILLAH....

 Setelah menyatakan pencalonan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri merupakan tawaran terbaik oleh Pakatan Harapan kepada rakyat Malaysia dalam PRU 14 akan datang, Azmin Ali semalam menawarkan pula kerusi Parlimen Gombak untuk ditandingi oleh Pengerusi gabungan pembangkang itu.

Kenyataan yang diikuti tawaran itu secara tidak langsung menggambarkan keakuran Menteri Besar Selangor tentang tiada tokoh lain yang lebih baik untuk menumbangkan Najib Razak, UMNO dan BN, sekaligus menyelamatkan masa depan negara.

Apa lagi yang dapat diucapkan melalui tindakan Azmin ini selain ucapan Alhamdulillah dan tentunya semua penyokong serta macai UMNO terus dirundung rasa kecewa dibuatnya.

Cuma, jika Gombak diserahkan kepada Tun Mahathir, di manakah pula Azmin akan bertanding?

Baik Tun Mahathir atau Azmin, di mana pun mereka bertanding, mereka tiada pilihan selain harus mencari kawasan yang boleh menang kerana kedua-duanya adalah watak penting sebaik Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan nanti.

Azmin nampaknya mula sedar hakikat perlunya semua pihak dalam Pakatan Harapan bersatu hati memberi sokongan yang padu kepada Tun Mahathir.

Jika Najib, UMNO serta BN tidak ditumbangkan dan Tun Mahathir tidak dijadikan  Perdana Menteri terlebih dahulu, bukan saja negara ini tidak dapat diselamatkan, bahkan masa depan politik Azmin sendiri akan jadi tidak menentu.

Oleh yang demikian, dengan kenyataan Azmin mengenai Tun Mahathir dan tawaran Parlimen Gombak itu, diharapkan para penyokong Menteri Besar Selangor itu tidak lagi mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh mengeruhkan keadaan dan kecelaruan dalam Pakatan Harapan.

Azmin juga harus menasihatkan mereka agar bertenang dan menerima keputusan yang sudah dibuat oleh Pakatan Harapan.

Dalam masa yang sama, Azmin juga harus sedar bahawa tindakan sesetengah pihak seperti bekas Naib Presiden Bersatu, Hamidah Osman yang menyokongnya sebagai lebih layak dinamakan sebagai calon Perdana Menteri adalah sokongan membawa rebah semata-mata.

Pihak ini tidak ikhlas dalam menyatakan sokongan dan hanya ingin mengeruhkan lagi keadaan, sedangkan yang diinginkan mereka kekal ialah Najib, UMNO dan BN.

Mereka sanggup keluar Bersatu, meskipun dulunya merekalah yang lantang mendesak pengunduran Najib.

Jika bukan niat untuk mengekalkan Najib, sudah tentu mereka akan kekal dalam perjuangan bersama-sama Pakatan Harapan sehingga sekarang.

Diharap Azmin tidak terpedaya dengan sokongan bawa rebah itu kerana yang sebenarnya seperti kata Tun Mahathir, mereka adalah sampah yang tidak perlu dilayan oleh sesiapa. (ShahbudinHusin 14/01/2018)

230 comments:

  1. Cilake kau rosmah...


    Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allllooo Asimin,kau mahu 'perangkap' Mahathir ke?.Gombak tu kawaasan Melayu yg kuat PAS,dan sangat benci pada Mahathir.Penyokong DAP pun kurang macam mana Mahathir nak menang.Ini misti ada udang di sebalik batu.

      Delete
    2. Melayu pas bodoh je sokong umno.

      Delete
    3. Sblm thn 1999 pas ada menang ke kat gombak tu bai klu pas betul2 kuat kt sana??

      Delete
    4. Nampak macam nak sabotaj tun di samping nk cari kawasan lain yg lebih selamat utk diri sendiri tanpa dilabel kecut tolo

      Delete
    5. Hanya orang bodoh saja sokong pas sesat pimpinan hadi tuang punya amanat sesat. Terang2 tuang punya amanat sesat sediakan 40 kerusi untuk menyokong untuk membentuk kerajaan bersama kerajaan perompak kleptokrasi. Ulamak bodoh akan membodohkan umat islam, ulamak akhir zaman.

      Delete
    6. Bantah pas bermaksud menghalang ulamak menyesatkan umat islam. Ulamak spender, ulamak balak, ulamak preview prono german dan ulamak pelabel sesuka hati hanya ulamak pasu bunga di parlimen. Kalau pas boleh menang disabah dan sarawak, kita cium kaki tuang amanat haram pencantat sotong 2.6 bilion. Bodohnya penyokong ajaran agama baru pasesat parti politik jual agama

      Delete
    7. Sy percaya energy positive sudah ada dlm pkr yg mana tujuan Tun M di jadi kan PM sudah di terima dan perlu terima,
      Perpecahan pendapat tidak patut ada dlm PAKATAN, ini bukan masa utk berlainan pendapat,
      Masa sudah suntuk,
      Kuat kan kubu masing masing dgr kata datok panglima perang, yg bukan sebarangan umur hampir 100tahun, pengalaman perang usah nak kata lah, tak pernah kalah, 2/3 dlm tangan,
      Penyokong pas skrg pun bukan mcm dulu,
      Semua nya dah terdedah dgn info terkini,
      Info kebenaran,

      Delete
    8. Anon 17:00,
      Anda betul,
      Pas di parlimen mcm tunggul,
      Senyap tak terkata,
      Parti mcm ini ke yg nak di ikut,
      Mcm pasu bunga, pasu bunga utk tanam tahi anjing, krn di rumah flat ada org bela anjing, tahi anjing tak boleh buang merata rata jadi di buat nya pasu isi tanah tapi tak ada pokok,
      Boleh cover mcm tak ada apa apa yg berlaku,
      Ini lah ibarat nya parti pas,
      Pasu bunga tahi anjing,
      Ini satu pengetahuan juga Knp ada pasu bunga tapi tak tanam pokok,
      Rupa rupa nya tmpt buang tahi anjing,
      Jadi dtg ides ni kena dgn parti pas yg konon suci turun dari langit wakil tuhan,
      Tapi sebenar nya kotor najis dlm ada tahi anjing,

      Delete
    9. Dgn PAKATAN sebagai kerajaan anda boleh bayang kan Bagai mana bersih nya meja kena cuci,
      Meja yg menjadi saksi kekotoran rasuah

      Delete
    10. Hj hadi kering idea.tak layak
      lansung jadi pemimpin parti.
      buat kenyataan songsang,hanya
      tahu wala dan taksub dipaksa
      ke atas ahli.buat politik
      semasa.memalukan saja

      Delete


  2. TIDAK PERNAH....
    Bila saya twit mengatakan rakyat tidak pernah bersemangat tinggi seperti tak sabar menunggu pilihanraya kali ini kerana mereka mahu keluar mengundi di luar tradisi, maka reaksi negatif timbul serta merta di kalangan penyokong-penyokong UMNO atau BN.

    Mereka mendakwa saya mempunyai niat yang jahat.

    Sebenarnya mereka berfikiran demikian kerana mempunyai bacaan yang sama dengan saya dalam penantian rakyat ini yang menampakan keghairahan yang luar biasa untuk membuang undi.

    Jika mereka hendak melakukan sesuatu yang biasa yang pernah mereka lakukan maka mereka tidak akan menunjukan perlakuan yang luar biasa ini.

    seorang penyokong UMNO menjawab twit saya dengn memberikn gambaran yang cuba menutup apa yang sebenarnya berada di fikirannya dengan katanya " kerana mereka tak sabar nak mengundi-nak tengok kekalahan PH." Ini adalah untuk menangkis apa yang sebenarnya hendak dilakukan oleh rakyat yang diketahuinya.

    Seorang lagi yang naik marah mengecam saya dengan berkata " Orang ini pernah dalam BN/ UMNO ,pernah diberi peluang jadi MP P015 tapi tak pernah buat kerja,malas dan berlagak pandai, kerana dialah P015 BN kalah, PKR menang. Mamak pepar yang banyak cakap,tapi tak buat kerja.Pendapat karut dan karat." . Saya tak beri pendapat pun tapi dia faham kerana dia tahu realiti sebenar di akar umbi.Marah-marah tak boleh menangkan UMNO.

    Kenaapa dia mempunyai fikiran negatif terhadap twit saya yang berbunyi "Tidak pernah pengundi bersemangat tinggi seperti tak sabar tunggu pilihanrnaya kali ini . Sebab utama kerana mereka mahu keluar dari tradisi mengundi.

    Dari pengalaman saya kecuali pilihanraya pertama 1955 , saya tidak pernah melihat dalam sejarah pilihanraya negara sehingga pilihanraya 13 , semangat rakyat yang luar biasa dalam menunggu hari pilihanraya.Tentunya mereka mahu melihat kuasa mereka dari pengundian yang luar biasa yang mereka mahu lakukan.


    zainudin maidin at 16:04

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu tungguuuuuuuuuuu najib.gua kasi sengattttttt bibir merah lu tu.kasi mamposssssss

      Delete
    2. Lu tungguuuuuuuuuuu Mamak Matdey.Nuat kasi Tonggeng lu punya Punggung.kasi bengkok lu punya pinggang...kasi mamposssssss ini orang tua Renta!!!

      Delete
    3. Mulut merah najib sedap tu klu dalam panjara nt hisap tuttt...

      Delete
  3. ASSMIN TULIS BERSAMA MEMBINGKAI KESATUAN
    ASSMIN SEBENO TULIS MEMBANGKAIKAN SI BINGAI
    NNPK X MEMASING MEMBINGAI SESAMA PAKATAN
    ELOK TUN MAMAK TANDING PARLIMEN SETIAP NIGRI....

    BODOSSSSS SI BINGAI TUA RENTA NAK DIBANGKAIKAN OLEH SI BINGAI PKR.. PADAH LAH TU...

    BERAMBOSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu tungguuuuuuuuuuu najib.gua kasi sengattttttt bibir merah lu tu.kasi mamposssssss

      Delete
    2. Si tua yg amat digeruni. Mantap tun M


      kikiki

      Delete
    3. Macaiii macaiii standard 5kupang umno dh ternanti kepanasan tunggu posting baru cik budin


      Kikiki

      Delete
    4. SI TUA RENTA...SAMPAI KAT ALOR SETAR...SEMUA KEPALA ORANG DIA PUTAQ!!!

      Delete
    5. ITU TANDA SI TUA RENTA NEGARAWAN HEBAT MELEBAQ, BUKAN TAKAT ALOQ STAQ , SATU NEGARA HABIH MENGGELETAQ, ORANG DI PUTRAJAYA LA NI DOK TERKETAQ KETAQ, TAK TAU MUKA MANA NAK LEMPAQ, LEPAIH PILIHANRAYA 14 SUMA JADI KAWAQ, KETUANYA MO1PMNajib KELEPETTOPIAQ KANYAQ
      KIOQ KOIQ KIOQ KIOQ KIOQ...........

      YA ALLAH PANJANGKAN UMUR TUN MAHATHIR
      MENANGKAN PAKATAN HARAPAN DLM PRU14 NANTI
      TUMBANGKAN HAPOSKAN MATIKAN KUBORKAN UMNOPASBN

      Delete
    6. SI BINGAAI 13:05 MENULIS MEMBINGAIKAN ORG WALHAL DIA SENDIRI YG BINGAI LG BANGANG KELDAI UMPORNO

      BERAMMMBOOSSS LU DLM JAMBAN
      SAMA JAMAL DN AZWAN

      BERAMMMBOOSSSS

      Delete
  4. DAH TAK ADA ORANG LAIN KER!!!!

    22 TAHUN DAH....CUKUP2 LAH....FIKIR KE ALAM LAIN PULAK LAH!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade....atok kau kat kg tu pun boleh.bodoh !!!!

      Delete
    2. 13:10, aderrrr, melambak, PAKATAN HARAPAN - AMANAH PKR DAP PPBM - mempunyai ramai tokoh2 bakal pemimpin yg berwibawa lagi berintegriti, yg bakal menggantikan barisan kabinet tunggul kayu reput dimakan anai2 peliharaan MO1PMNajib, sebaik saja selesai PRU14. Tungguuuuuu........

      Sdr, Nabi SAW hingga ke akhir hayat masih memikirkan nasib ummatnya!

      Muhasabah lah diri kamu! Moga kamu mendpt petunjuk memilih yg BENAR!

      Delete
    3. 1333...sebenarnya...si assmin tu nak kencing kan Matdey....Dia tahu peluang dia kali ni nak menang kat Gombak belum pasti...tu sebab dia nak lari kat tempat lain....kita tengokler nanti apa akan jadi kat Parlimen Gombak tu....

      Delete
    4. Babi tonggek nak bertanding kat mana ni?
      Pakai logo cap Ayam Bapok lahhhhhhh.

      Delete
  5. TAK CUKUP-CUKUP LAGI KER MENGUMPUL HARTA SELAMA 22 TAHUN TUH!!! CUKUP2LAH....

    LAGI TUA LAGI TERUK PERANGAI!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii..suruh tok wan hang wak gali parit tu bertanding laaa

      Delete
  6. UMUR DAH MASUK 94 TAHUN...DAH JADI PIEM 22 TAHUN....HARTA DAH MENIMBUN....APA NAK LAGI!!!CUKUP2 LAH TU.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi tonggek jgn sibuk arrr
      Pi hisap rokok john malam ni kat lorong chow kit

      Delete
  7. UMUR DAH MASUK 94 TAHUN ...TAPI HASAD DENGKI MASIH MEMBUAK2...APA NAK JADI LAH NI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak suruh jadi mcm wak kojola kengkang ka yg dok jual pungkoq kat lorong haji taib.

      Delete
    2. Wak Kojola Kengkang. Kahkahkahkahhhh...

      Delete
  8. Tun tolong jangan bertanding di Gombak.
    Something is not right.
    Mula2 team Azmin tak setuju Tun dipilih. Selepas itu dia offer Gombak.
    Be careful Tun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..He...Fukatan...akan main kencing mengencingkan antara satu sama lain...kalau tak caya tengoklah nanti...

      Delete
    2. Aku kencing atas kapala bapak kau baru tau.banyak bunyik pulak macai ni

      Kikiki

      Delete
    3. Biar Najib sajalah yang kencingkan kita.

      Delete
    4. Betul tu...

      azmin banyak simpan toyol kat situ
      disangkanya panas hingga ke petang
      rupanya hujan ditengahari

      Banyak anak pinak hj hadi kat situ
      skrang dia pun pikir nak lari..

      Delete
    5. John selalu kencing di dalam mulut wak kojola kengkang lima duit...

      Delete
    6. Pakatan akan sabo sama sendiri macam PRN Sarawak dulu. Beginilah Pakatan mereka yg berusaha untuk diri masing masing.
      Elok juga TDM terima tawaran Gombak. Tunjukkan pada rakyat dia masih jadi pilihan. Bagaimanapun tak rasa TDM akan terima. Beliau akan cari kerusi yg paling selamat. Itupun bukan mudah kerana ramai Melayu, Cina dan India dah serik 22 thn pemerintahan TDM. Tambah pertandingan 3 penjuru. Kita sama sama tunggu mana TDM nak bertanding.

      Delete
    7. Hang bertandinglah mr jamilah aka mr j lawan Tun.
      Cakap besar tengok berapa undi yg hang boleh dapat.
      Kalau hang kalah ditangan Tun aku londeh seluar hang.

      Delete
    8. Z Tokey BABI pasar borong Chowkit baru balik niaga...

      Delete
  9. Dah tujuh lapan kali aku tulis. Tun Dr Mahathir mesti bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir tidak lagi menganggu ketenteraman penduduk Ampang.

    Payah betul nak hadam.

    (Dari persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kws Ampang)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang apa susah?

      Suka hati Tun lah dia nak bertanding kat mana. Tak perlu minta izin dari hang pun.

      Lepas pru 14 nanti hang pi angkut sampah laaa...

      Delete
    2. Jangan le marah Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...tatak untung kah ini malam...

      Delete
  10. Pembahagian Kerusi Parlimen Pakatan Harapan di Semenanjung memberikan teka teki di manakah calon Perdana Menterinya, Tun Dr Mahathir Mohamad hendak bertanding? 52 kerusi menjadi pilihan. Mungkinkah Langkawi atau Kubang Pasu di Kedah, Putrajaya di Wilayah Persekutuan atau Pekan di Pahang?

    Sesuatu yang amat menarik semalam apabila Timbalan Presiden PKR menawarkan kerusi Gombak kepada Tun Dr Mahathir. Umum mengetahui bahawa kemenangan Azmin Ali untuk kerusi Parlimen Gombak adalah ehsan pengikut-pengikut PAS yang majoriti bertanding di situ.

    Di dalam Plihan Raya Umum (PRU) ke 14 kali ini, desas desus mengatakan bahawa Azmin Ali sendiri tidak berani mempertahankan kerusi berkenaan memandangkan kemelut PAS bukan lagi sebahagian daripada Pakatan Harapan dan kerusi berkenaan pasti akan ditandingi PAS.

    Dalam PRU ke-13, Azmin Ali menang tipis di Parlimen Gombak dengan majoriti 4,734 atau 51.4% undi. Dalam PRU ke-14 nanti, Azmin Ali lebih berisiko untuk tewas di situ setelah PKR mengkhianati PAS. Jadi, lebih baik beliau tolak bala kepada Tun Dr Mahathir. Kalau calon Perdana Menteri itu kalah, maka laluan beliau untuk 'merampas kuasa' seperti Langkah Kajang akan menjadi lebih mudah.

    Adakah penawaran kerusi Gombak kepada calon Perdana Menteri Pakatan Harapan adalah helah untuk Azmin Ali menarik diri (tanpa takut digelar pengecut oleh penyokongnya) dari bertanding di situ dan secara langsung untuk menguburkan karier Tun Dr Mahathir?

    Azmin Ali sendiri tidak berani bertanding di situ, ada hati hendak suruh Tun Dr Mahathir. Seperti kata Azmin Ali sendiri, ini semua sandiwara kelas pertama.

    ReplyDelete
  11. Jangan sampai terkencing kencing sudahlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..He...buruk oiiii....kalau Matdey kencin dalam seluau!!!!!

      Delete
    2. Yg John tiap2 malam dok kencing dlm mulut hang tak pa pulak.

      Rasa mcm zeppel ker ayaq kencing john?

      Delete
    3. Lepas pencen PM, TDM kalah pilihan Ketua Bahagian Kubang Pasu. Begini Melayupun sudah tolaknya. Mungkin kerana itu TDM tsk berani sebut Kubang Pasu....

      Delete
    4. Hang pi lah berkubang dgn hadi awang

      Delete
    5. Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...hang lah pi berkubang dgn BABI belaan hang tuh!!!

      Delete
  12. Anonymous14 January 2018 at 13:23

    TAK CUKUP-CUKUP LAGI KER MENGUMPUL HARTA SELAMA 22 TAHUN TUH!!! CUKUP2LAH....

    LAGI TUA LAGI TERUK PERANGAI!!!!
    Reply
    Anonymous14 January 2018 at 13:29

    UMUR DAH MASUK 94 TAHUN...DAH JADI PIEM 22 TAHUN....HARTA DAH MENIMBUN....APA NAK LAGI!!!CUKUP2 LAH TU.......
    Reply
    Anonymous14 January 2018 at 13:31

    UMUR DAH MASUK 94 TAHUN ...TAPI HASAD DENGKI MASIH MEMBUAK2...APA NAK JADI LAH NI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org yg berperangai buruk seperti pencuri,penyamun,perompak,perasuah dan mcm2 lg pasti akan mencurigai serta mengangap org lain juga berperangai sebijik mcm dia.

      Delete
    2. Kalau perangai kita buruk, kita patut bertaubat. Bukan caranya menuduh orang lain pun buruk macam kita. Itu hanya menambah dosa.

      Delete
    3. Wak kojola kengkang hadi awang dah gerenti masuk syurga.

      Delete
    4. Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...hang lah pi berkubang dgn BABI belaan hang tuh!!!

      Delete
  13. PERCAYALAH...SEKIRANYA DALAM HATI MAMAK MATDEY NIH ADA SIMPAN DENDAM YG MEMBUAK2 DAN HANYA NAK JATUHKAN NAJIB SEBAGAI PM SAHAJA...MAKA...BELIAU TIDAK AKAN DAPAT APA YG DIHAJATI...TENGOKLAH NANTI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiik... Panas nampak... Tu baru azmin tawarkan kawasan gombak...akhir2 ni cai dedak sensitif semacam jerrrr... He he ...

      Delete
    2. Ko yg bodoh bengap bahalol. Tun dah banyak kali cakap, negara dalam keadaan paling teruk dibawah najib. Tiada cara lain, melainkan menjatuhkan najib sebab najib tak boleh dibawa berbincang mcm paklah dulu. Padan muka.

      Klia dan semua jalan keluar negara mesti dijaga supaya semua perompak negara tidak dapat lari. Dah dekat ni.

      Delete
    3. Aah...dah dekat nak MAMPOS dah si Tua Renta tu!!!

      Delete
    4. "Klepetodawangbesar kelas Mega"
      tok najibalun..pulun..ko macai macai melalak melantun lantun..pujalah pahlawan lanun..Tun pak tua tu kami santun..
      mai PRU14..PH terjah..UMNOBNPAS tersandor dlm sejarah..hahahahaappraaaakkkkhooooo..
      neh..Lawan tetap Lawan

      Delete
    5. Wak kalau aku sumbat tong gas 14 kilo masuk ke dalam pungkoq hang kena bayar berapa duit????

      Delete
    6. Anon 1420, hanya dlm mimpi saudara negara paling teruk masa kini. Negara sebenarnya paling teruk di zaman TDM - diambang bankrapsi 2 kali. Masa Forex awal 90an dan krisis 1998. Akibat beratus billion harta rakyat dikleptokan TDM dan kroni. DSN usaha bina balik negara dari zaman TDM. Kini pertumbuhan rancak, pelaburan masuk terbanyak, ringgit mengukuh dan lapuran agensi antarabangsa memuji ekonomi negara. Buang masa fitnah begini. Cubalah fokus apakah TDM akan lesapkan harta dan zalimi rakyat seperti dulu?

      Delete
    7. Malaysia’s Household Debt At RM1.03 Trillion

      The Finance Ministry recently announced that the household debt for Malaysians has reached a staggering amount of RM1.03 trillion, which is 89.1% of Malaysia’s gross domestic product (GDP).

      Out of that amount, 62.6% of it comprises long-term loans from banks and non-banking financial institutions for property acquisition and financial investments.

      Since 2010, the Finance Ministry has implemented several measures in stages to reduce household debt. Following that, there was a decrease in household debt growth to 6.5% in 2016 from 7.3% in 2015 and 14.2% in 2014, said Deputy Finance Minister Datuk Chua Tee Yong.

      When asked what the Finance Ministry was doing to prevent individuals between 25 and 30 from being declared bankrupt due to credit card debt, the Chua clarified that credit card debt was not one of the main reasons why individuals were made bankrupt.

      “The biggest reason why individuals are made bankrupt is not because they are unable to settle their card debt but because of personal loans.

      “For example, out of the 18,457 individuals made bankrupt last year, 1,770 were due to credit card debt,” he added.

      As a precaution, banks only approve credit card applications of those who qualify and the approval rate is only between 50% and 60%.
      Educating individuals on spending habits and financial management are crucial in keeping household debt low.

      Approximately 204,000 individuals have taken part in the Power Finance Management Programme since 2010. The Credit Management Agency had also assisted 148,000 borrowers in managing their finances since 2010.

      Delete
    8. AKU DAH KATA LAGI LAMBAT PRU LAGI BANYAK SAMPAH SARAP AKAN BERTABURAN MERATA TEMPAT...

      TERKINI 100 AHLI ARMADA CAP MUNGE DAH CAKLIKBUTBUT...TINGGALKAN PARTI CAP MUNGE...

      AKU TAHU APA SEBABNYA DIORANG NAK TINGGALKAN SI TUA RENTA NIH!!!

      SEBAB HATI MAMAK KHALDU ...MUKA MACAM SINGA...PENTINGKAN KELOMPOK ATASA DAN TAK PEDULI AHLI BAWAHAN...

      Delete
    9. Hang dok laa bawah bagi john dok atas

      Delete
    10. Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...hang lah pi berkubang dgn BABI belaan hang tuh!!!

      Delete
  14. Mengapa saya ragui Dr Mahathir
    Ramai kalangan ahli politik dan aktivis telah berkompromi dengan apa yang mereka perjuangkan demi mendapatkan “pengaruh” Dr Mahathir yang dipercayai mampu menjadi elemen penting dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

    Apabila kita ingin menilai figura politik, wajib kita melihat “kerosakan” yang pernah dilaluinya berbanding hanya melihat jasa-jasa sahaja.

    Saya percaya kita semua setuju Dr Mahathir memberi sumbangan besar terhadap negara ini ketika berkhidmat selama 22 tahun sebagai perdana menteri.

    Atas faktor “kenang jasa” ramai yang berfikiran Dr Mahathir harus diberikan peluang kedua untuk memimpin negara.

    Ramai juga yang menyebutkan pada waktu-waktu beliau menjadi orang nombor satu negara, kos sara diri lebih murah dan kehidupan lebih mudah. Mereka inginkan masa-masa ini dikembalikan.

    Untuk berlaku adil, saya fikir elok jika kita melihat kepada beberapa isu yang meragukan pernah timbul semasa Dr Mahathir memerintah.
    Antaranya isu salah guna Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Operasi Lalang dan peristiwa Memali.

    Sekiranya kita menimbang dengan adil dan melakukan pembacaan lanjut, kita bakal menemui beberapa lagi elemen buruk yang pernah dikaitkan dengan mantan perdana menteri itu.

    Saya turut bimbang kebebasan bersuara dan berekspresi akan semakin tertutup sekiranya Dr Mahathir menjadi perdana menteri kelak.

    Bukankah kita sudah tahu bagaimana penentang kerajaan ketika zaman Dr Mahathir berkuasa diladeni?

    Namun itu bukanlah hujah utama untuk menolak beliau kerana pada hari ini sukar untuk kita menyebutkan nama politikus yang tidak terlibat dengan “kekotoran”.

    Kuasa akan memuncak

    Saya berpandangan isu utama yang perlu dilihat oleh HARAPAN sebelum memutuskan Dr Mahathir sebagai perdana menteri ialah bagaimana untuk mengawal dominansi beliau dalam gabungan politik itu.

    Walaupun beberapa tokoh daripada HARAPAN mengatakan mereka mampu mengurangkan kuasa perdana menteri kelak, saya tetap ragu.

    Lihat sahaja apabila HARAPAN menawarkan belanjawan yang meletakkan “tol percuma”, Dr Mahathir tetap bertegas bahawa tol di Malaysia antara yang termurah.

    Bagaimana mungkin mereka boleh mengawal Dr Mahathir ketika berkuasa jika menahan beliau mengeluarkan kenyataan kontradik dengan pendirian HARAPAN sahaja sudah tidak mampu?

    Saya melihat HARAPAN cuba menjadikan BERSATU sebagai Ummno 2.0 dengan memberikan kerusi terbanyak sebagai simbolik “kuasa Melayu” dan membuang imej HARAPAN dikuasai DAP.

    Saya berpandangan hal ini bertujuan untuk memastikan undi Melayu berpihak kepada HARAPAN, terutamanya kepada mereka yang sebelum ini mengundi Umno.

    Sifir ini sebenarnya agak bahaya. Sekiranya ditakdirkan HARAPAN menang dengan kerusi terbanyak dimenangi BERSATU, maka “kuasa” Dr Mahathir akan memuncak.

    Bukan sahaja beliau bertindak sebagai perdana menteri, tetapi parti beliau memiliki bilangan kerusi terbanyak di parlimen. Ini bermaksud parti-parti lain akan berada dalam tekanan untuk mematuhi permintaan Dr Mahathir.

    Sebagai pemegang kerusi terbanyak, ancaman seperti bertukar pakatan bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dijadikan modal supaya parti-parti lain bersetuju kehendak parti dominan.

    Lebih-lebih lagi saya percaya objektif utama Dr Mahathir ialah menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak. Jika objektif itu tercapai, saya mempunyai kebimbangan berlaku “tsunami politik” selepas itu.

    Kita bimbang keluar dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya

    Kebanyakan rakyat pada hari ini hidup dengan tekanan, terutamanya dalam isu kos sara hidup, pengangguran dan pemilikan rumah. Oleh itu, kelompok ini berfikiran menukar kerajaan mungkin mampu untuk membebaskan mereka daripada tekanan yang wujud.

    ReplyDelete
  15. Bagi saya meletakkan Dr Mahathir pada usia 92 tahun sebagai calon perdana menteri bukanlah satu langkah ke arah “pembebasan” tersebut.

    Walaupun dikatakan sementara, saya tidak melihat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi pengganti beliau kelak.

    Untuk menjadi perdana menteri, Anwar perlu menjadi ahli parlimen dan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. Jika pada masa itu Dr Mahathir menjadi perdana menteri, disokong kerusi terbesar milik BERSATU, saya amat ragu jawatan itu akan diberikan kepada orang di luar BERSATU.

    ReplyDelete
  16. TIDAK ADA PERJANJIAN BERTULIS ANWAR DILANTIK PERDANA MENTERI, ANWAR TIDAK AKAN MENJADI PM
    TIDAK sampai seminggu selepas Konvensyen Pakatan Harapan yang menyaksikan Tun Dr. Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri Sementara beberapa otai PKR dan AMANAH menyerlahkan kemarahan mereka.

    Pertama, parti AMANAH Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menunjukkan kemarahan mereka. AMANAH Johor memboikot konvensyen tersebut manakala AMANAH KL diselebungi kesedihan dan kemarahan. Cita-cita mereka mahu menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan semakin samar dengan hanya peruntukan 27 Kerusi, menjadikan AMANAH sebuah parti yang paling kecil dan paling lemah dalam PH.

    Manakala PKR Selangor berantakan antara Kem DS Azmin Ali vs Kem DS Wan Azizah yang digerakkan oleh Rafizi Ramli. Umum mengetahui Rafizi tidak pernah ngam dengan Azmin, malahan sejak Azmin menjadi Mentri Besar Selangor tidak ada penglibatan besar Rafizi. Azmin mengetepikan Rafizi kerana Rafizi berada di dalam kem Dr Wan Azizah. Selepas kegagalan Rafizi menaikkan Dr Wan Azizah dalam Langkah Kajang, perlantikan Dr Wan Azizah sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri sangat menggembirakan Rafizi.

    Dalam pada itu, otai-otai Reformasi 1998 kekal hanya mahukan DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bukannya Tun M.

    Semua orang telah tertipu. Adakah anda melihat apa-apa perjanjian bertulis untuk mengesahkan Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri sejurus selepas Anwar diberi keampunan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong ? Adakah anda melihat ada tempoh masa Perdana Menteri sementara? 2 bulan atau 12 bulan atau 24 bulan atau sehingga Mukhriz berjaya dinaikkan sebagai Perdana Menteri ?

    Kembali kepada sejarah 1998, Tun M dengan tegas menyatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana perbuatan sodomi (disebut oleh Tun M dengan perkataan melancap dalam B Inggeris) dan sebab kedua amalan rasuah Anwar (Rujuk Youtube Ucapan Tun M sewaktu memecat Anwar:1998). Sehingga saat ini, Tun M tidak pernah menarik balik semua tuduhan jelik itu.

    Sepatutnya PKR mempertahankan status quo hanya Anwar sahaja Perdana Menteri bukannya menyerahkan semula kepada Tun M yang mungkin bertaraf sementara sehingga beberapa tahun lagi.

    Pada ketika itu, apabila ditanya oleh wartawan mengapa Anwar belum dilantik sebagai Perdana Menteri, jawapan yang akan diberikan dan ayat lumrah ialah DYMM SPB Yang DiPertuan Agong tidak dapat memperkenankan pengampunan kerana kesalahan Anwar sangat berat dan dia terikat dengan perlembagaan.

    ReplyDelete
  17. Semua orang telah tertipu. Adakah anda melihat apa-apa perjanjian bertulis untuk mengesahkan Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri sejurus selepas Anwar diberi keampunan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong ? Adakah anda melihat ada tempoh masa Perdana Menteri sementara? 2 bulan atau 12 bulan atau 24 bulan atau sehingga Mukhriz berjaya dinaikkan sebagai Perdana Menteri ?

    Kembali kepada sejarah 1998, Tun M dengan tegas menyatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana perbuatan sodomi (disebut oleh Tun M dengan perkataan melancap dalam B Inggeris) dan sebab kedua amalan rasuah Anwar (Rujuk Youtube Ucapan Tun M sewaktu memecat Anwar:1998). Sehingga saat ini, Tun M tidak pernah menarik balik semua tuduhan jelik itu.

    Sepatutnya PKR mempertahankan status quo hanya Anwar sahaja Perdana Menteri bukannya menyerahkan semula kepada Tun M yang mungkin bertaraf sementara sehingga beberapa tahun lagi.

    Pada ketika itu, apabila ditanya oleh wartawan mengapa Anwar belum dilantik sebagai Perdana Menteri, jawapan yang akan diberikan dan ayat lumrah ialah DYMM SPB Yang DiPertuan Agong tidak dapat memperkenankan pengampunan kerana kesalahan Anwar sangat berat dan dia terikat dengan perlembagaan.

    ReplyDelete
  18. SURAT TERBUKA,untuk ANWAR
    Assalamualaikum WW.

    Yang Dihormati DS Anwar Ibrahim,
    Baru-baru ini, Konvensyen Pakatan Harapan kembali meletak Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri sementara. Adakah DS mempercayainya? Berapa lama sementara itu? Adakah ada apa-apa perjanjian bertulis? Bolehkah gentlemen agreement dipercayai? Kenapa PH tidak melantik Dr Wan Azizah sebagai PM Sementara yang akan memudahkan lagi perlantikan DS sebagai Perdana Menteri? Ternyata semua ini adalah game politic Tun M yang akan menjerumus DS ke lubang yang lebih dalam. Nampaknya DS tidak serik kena tipu !

    DS kena beringat, Tun M tidak kisah jika ada ribuan doktor pakar atau consultant yang lebih baik dari dia, Tun M juga tidak kisah jika ada orang lebih berilmu pengetahuan dari dia, atau jika ada rakyat Malaysia lebih pandai dalam aspek lain. Tetapi Tun M tidak akan menerima jika ada orang yang lebih pandai dalam politik daripada dia, dan Tun M tidak boleh menerima hakikat jika ada orang yang lebih kaya daripada anak-anak dia.

    Sebab itulah, dalam sains politik, Tun M tidak akan membenarkan DS menjadi Perdana Menteri atau Dr Wan Azizah menjadi Perdana Menteri sementara. Sebab itulah dalam konvensyen itu, Tun M berjaya meletakkan dirinya semula sebagai Perdana Menteri walaupun hanya PM Sementara. Isunya sementara berapa lama?

    Ramai orang sekelip mata lupa bagaimana nasib DS dilebamkan di dalam penjara semasa Tun M memerintah, bagaimana DS dimalukan sebagai sodomis dan melakukan rasuah, bagaimana DS terpaksa menaiki motor untuk melarikan diri dari kepungan polis di Dataran Merdeka dahulu (1998), bagaimana rumah DS dirosakkan untuk menangkap DS ke penjara, dan banyak lagi tragedi yang memalukan.

    Sehingga ke saat ini, Tun M tidak pernah memohon maaf secara terbuka dan spesifik. Tun M tidak pernah mahu membersihkan nama baik DS walaupun dengan hanya berkata, ‘saya memohon maaf kepada Anwar kerana tuduhan-tuduhan saya dahulu sodomi dan rasuah dahulu adalah fitnah sahaja’. Tun M tidak ada keikhlasan. Sebenarnya permuafakatan Tun M sekarang hanyalah untuk menjatuhkan DS Najib bagi memastikan survival anak-anaknya dalam politik dan perniagaan, bukannya untuk melantik DS sebagai Perdana Menteri.

    Saya telah berbicara dan bertukar-tukar pandangan dengan sahabat DS yang juga seorang ilmuwan di Bangi. Kesimpulan kami, DS sedang masuk perangkap kali kedua. Berhati-hatilah…

    Salam hormat,

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERUK SUBSIDI....
      KAMU MAHU BAPAK KERA SETERUSNYA BAPAK BERUK JADI PM MALAYSIA?

      KAMU HANYA FIKIR DIRI KAMU SUPAYA DAPAT MAKAN PISANG HARI HARI......TAK KESAHPUN WALAU KAMU TAHU PISANG ITU PISANG CURI.......

      Delete
    2. Anak BABI sapa pulak yang lepas nih!!!syuh..syuh....masuk kandang cepat....menyondol jer!!!

      Delete
  19. LEPAS PRU14, BERKUBURLAH PH

    Dulu buat Barisan Alternatif pada 1999, hendak tumbangkan Mahathir yang dikata "Mahafiraun". Sanggup guling guling dan tidur atas jalan kerana hendak lawan Mahafiruan yang zalim.

    Kena pukul dengan cota, kena sembur gas pemedih mata dan kena penjara, semua tidak rasa apa apa dan tidak mengapa kerana lebih sakit melihat Mahathir berkuasa dan menjadi raja. Sakit melihat Mahathir di puncak kuasa lebih pedih waktu itu.

    Kemudian, tahun 2001, DAP keluar dari Barisan Alternatif. Tidak puas hati dengan PAS. Tidak lama selepas itu, Barisan Alternatif pun turut sama "bungkuih" dan pergi melingkup.

    Lepas keluar penjara, Anwar tanding di "Matang Pauh" pada 2008. Mahathir terus dikutuk dan dikecam Anwar. Masa Anwar duduk lama 1998-2004, kenapa masa itu Mahathir tidak hendak pergi melawat ?

    Mati Barisan Alternatif, depa buat pula Pakatan Rakyat pada 2008. Tahan tidak lama juga. Di Penang, DAP terajang keluaq PAS bila dapat kuasa. Di Selangor pun, PAS nak kena terajang keluaq lepas PRU14 ini.

    DAP sudah taja PAN lawan PAS. Bagi duit, bayaq gaji Mat Sabu sampai RM15,000 sebulan. Nak hingaq apa lagi, dedak dah penuh mulut DAP bagi. Jadilah hamba DAP, mengumpan undi Melayu.

    Sekarang ini, dengan adanya PAN dan PPBM, Pakatan Harapan dibuat. Bagi jawatan Perdana Menteri, depa sebut orang yang duduk jawatan itu hanya "sementara" sahaja.

    Ramai tidak sedaq, Pakatan Harapan ini pun hanyalah "pakatan yang sementara" sahaja juga. Berpakat sementara sahaja untuk rebut kuasa. Lepas dapat kuasa, tidak berpakat dah.

    Tubuh pakatan lain pula, untuk perjatuh depa sama sendiri. Mahathir pun duk simpan bideo Bang Non, DAP pun simpan bideo, Bang Non pun ada simpan peluru.

    Menang pun depa berkelai, kalah pun depa berkelai. Minyak dan ayaq mana boleh campuq. Kucing dan anjing mana bulih duk sekali, depa akan berkelai sakan. Hampa tunggu tengoklah.

    Ni gambaq kubuq depa, dah gali siap siap dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hah ....

      PAS UMNO boleh
      macam isi dengan kuku
      picit jari kanan jari kiri melenting
      cuit hj hadi najib tengok saja
      usik najib hj hadi mata merah

      org bercinta nih lain
      susah kita nak tau bila dia dating
      bila dia nak kahwin pun tak gitau kita
      tau tau nanti bunting lah dia...

      ha ha haa...

      Delete
  20. PRU14 BN menang mejoriti mudah????
    http://cipantapirtenuk.blogspot.my/2018/01/lu-orang-jangan-marah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+CipanTapirTenukc+(Cipan,+Tapir+%26amp;+Tenuk+(C%2B%2B))&t=123&m=1

    ReplyDelete
  21. Semua Perjanjian Mesti Melibatkan Mukhriz

    Mahathir meletak jawatan dari Umno pada pertengahan tahun 2002 tetapi mengambil masa 15 bulan untuk meninggalkannya sementara beliau memeterai perjanjian dengan Abdullah mengenai Mukhriz

    Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan perletakan jawatannya semasa perhimpunan agung Umno pada pertengahan tahun 2002 terdapat peralihan selama 15 bulan sebelum Tun Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada 1 November 2003. Semasa tempoh peralihan selama 15 bulan Mahathir dan Abdullah duduk untuk memeterai syarat perjanjian mereka. Menurut apa yang dikatakan oleh Mahathir pada tahun 2006, perjanjian berkenaan menekankan apa yang Abdullah perlu lakukan sebaik sahaja beliau mengambil alih jawatan sebagai Perdana Menteri. Dan antara senarai terma dan syarat ini termasuk Mukhriz.

    Mukhriz sepatutnya bertanding jawatan Timbalan Pemuda Umno pada tahun 2004 dan Abdullah sepatutnya membantu beliau memenangi jawatan tersebut. Bagaimanapun, menantu Abdullah, Khairy Jamaluddin juga bertanding jawatan yang sama jadi Mukhriz telah terpaksa menarik diri. Sebaliknya Mukhriz bertanding jawatan Exco Pemuda Umno dan memperoleh undi tertinggi. Tetapi jika Mukhriz bertanding jawatan Timbalan Pemuda Umno melawan Khairy, dia akan kalah.
    Abdullah tidak memberitahu menantunya agar memberi laluan kepada Mukhriz dan kerana itulah jawatan PM beliau mula menanggung akibatnya

    Mahathir berkata Abdullah telah engkari perjanjiannya dan oleh itu terpaksa digulingkan. Khairy adalah penghalang kepada Mukhriz untuk ‘mendaki tangga’ Umno dan Abdullah tidak menghalang menantunya seperti yang sepatutnya. Mahathir ‘menjadikan’ Abdullah Perdana Menteri dan sebagai balasan Abdullah sepatutnya membantu Mukhriz ‘memanjat tangga’ Umno.

    Sebaliknya Khairy dan bukan Mukhriz yang naik. Apabila Najib Tun Razak mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada tahun 2009, ia juga berdasarkan terma perjanjian yang sama – bahawa Najib akan membantu Mukhriz ‘memanjat tangga’ Umno. Tetapi dalam pemilihan parti pada tahun yang sama Mukhriz kalah dalam pertandingan kepimpinan Pemuda Umno. Sebaliknya, Khairy menang manakala Mukhriz mendapat tempat ketiga selepas Khir Toyo.Mahathir sudah mempunyai cukup janji-janji yang tidak ditepati dan kegagalan berterusan anaknya untuk memenangi jawatan dalam parti. Selama lima tahun Mukhriz terpaksa mengalami kekalahan demi kekalahan.

    ReplyDelete
  22. Mahathir akan menyokong UMNO dan Barisan Nasional pada pilihanraya umum tahun 2013 berdasarkan 3 syarat. Pertama Najib hendaklah melantik Mukhriz sebagai Pengarah Pilihanraya Kedah. Justeru beliau mempunyai kuasa dan hak mutlak untuk menentukan senarai calon. Seterusnya, sekiranya Barisan Nasional memenangi Kedah, Mukhriz akan dijadikan Menteri Besar Kedah. Akhirnya, Najib mesti memastikan bahawa Mukhriz memenangi kerusi Naib Presiden Umno semasa pemilihan parti pada akhir tahun tersebut.
    Mahathir dan Najib membuat perjanjian mengenai Mukhriz sebelum pilihan raya umum 2013

    Dua syarat yang pertama adalah dalam kuasa Najib untuk membuat keputusan jadi beliau tunaikan tuntutan tersebut. Adapun jawatan Naib Presiden Umno, ianya bukan di dalam kuasa Najib kerana terpulang kepada perwakilan dan ahli untuk membuat keputusan. Jadi Mukhriz tidak memenangi jawatan Naib Presiden Umno dan ini membuat Mahathir sangat marah.

    Lebih daripada sepuluh tahun sokongan Mahathir sentiasa bersyarat – bersyarat atas kerjaya politik dan masa depan Mukhriz. Apa-apa perjanjian yang dicapai mesti termasuk Mukhriz sebagai sebahagian daripada perjanjian tersebut. Ianya sentiasa dan akan selalu berlaku. Jadi apa yang telah dipersetujui Pakatan Harapan mengenai Mukhriz untuk mendapatkan sokongan Mahathir bagi pilihan raya umum ke-14 akhir tahun ini?

    Perjanjian yang kita diberitahu ialah Mahathir akan menjadi Perdana Menteri sementara dan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri sehingga Anwar Ibrahim boleh mengambil alih sebagai Perdana Menteri. Tetapi di manakah Mukhriz dalam situasi ini? Mahathir tidak akan membuat perjanjian melainkan ia termasuk Mukhriz. Jadi, ketika Pakatan Harapan memberitahu kita mengenai segala macam perkara, mereka tetap diam tentang Mukhriz.
    Mahathir PM sementara atau Wan Azizah TPM Sementara bergantung kepada apa yang berlaku kepada Mukhriz dalam PRU14 tahun ini

    Adakah Mahathir menjadi Perdana Menteri sementara atau Wan Azizah akan menjadi Timbalan Perdana Menteri sementara? Persoalan itu akan terjawab apabila kita tahu kerusi yang mana Mahathir dan Mukhriz akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang. Mahathir perlu bertanding di kerusi parlimen untuk menjadi Perdana Menteri. Tetapi jika Mukhriz juga diberikan kerusi parlimen dan bukan kerusi negeri untuk bertanding maka kita akan tahu bahawa Mukhriz adalah sebahagian daripada perjanjian itu.

    Untuk membuktikan bahawa perjanjian Mahathir dengan Pakatan Harapan bukan kerana Mukhriz, beliau perlu diberikan kerusi negeri untuk bertanding. Jika Mukhriz diberi kerusi parlimen untuk bertanding maka kita tahu perkara ini adalah mengenai Mukhriz kerana dia perlu menjadi Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri. Ini berkait dengan Mukhriz pada tahun 2004. Ini berkait dengan Mukhriz pada tahun 2009. Ia adalah berkait dengan Mukhriz pada tahun 2013. Dan ia masih mengenai Mukhriz pada hari ini. Dan sekarang Pakatan memberitahu kita tentang pembaharuan dan perubahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beruk Subsidi Suka Makan Pisang Curi......

      Jika Nabi Musa masih hidup geng kamu semua sudah menjadi kera kerana mencuri dan menyokong pancuri.

      Delete
    2. Anak BABI sapa pulak yang lepas nih!!!syuh..syuh....masuk kandang cepat....menyondol jer!!!

      Delete
    3. Anak babi tonggek aka wak kojola kengkang tu laaa...

      Delete
    4. Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...hang lah pi berkubang dgn BABI belaan hang tuh!!!

      Delete
  23. Kelakar tengok orang ameno panas bontot bila Tun M dicalunkan sebagai PM.
    Media antarabangsa semua highlight berita penting ni. Semua nak bekerjasama dengan Tun. Negara Jepun dah tentu yang pertama datang bawa balik pelaburan. Indeks ringgit pun meningkat berbanding dollar.

    Faham tak semua ameno. Tun M punya aura tiada tolok banding. Korang pergi check najib. Mungkin dia tinggal terus di Arab Saudi, takut nak balik. Macai yang tinggal boleh bunuh diri. Ataupun, masukkan kepala dalam lubang tandas dan flush.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, pemilihan TDM adalah rahmat bagi BN. TDM punyai 'sampah' yg banyak dari zaman pemerintahannya yg dulu ditentang habis oleh pembangkang. Akibat pencalunan TDM ini dah kelihatan perpecahan dalam pimpinan dan penyokong PH. Ini termasuk DAP, PKR dan PAN. PPBM dah pun bergolak sejak dulu....inilah yg dinanti nanti oleh BN.

      Delete
    2. "Sampah" ?
      Ambil sampah tu sumbat dlm pungkoq laa

      Delete
    3. Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...hang lah pi berkubang dgn BABI belaan hang tuh!!!

      Delete
  24. Pembangkang Akan Kalah Teruk, Barisan Nasional Akan Kekal Di Putrajaya

    Cita cita parti satu kerusi untuk jadi PM tidak akan kesampaian. Parti satu kerusi tidak layak pun, top dog sebenar dalam pembangkang adalah DAP bukannya PPBM.

    Hakikatnya, dalam Pakatan Harapan sekarang, DAP ada 37 kerusi, PKR ada 28 kerusi, PAN yang dipimpin oleh Mohamad Sabu ada enam kerusi dan PPBM hanya ada satu iaitu Muhyiddin Yassin di Pagoh.

    Dengan hanya satu kerusi, PPBM hanya melukut di tepi gantang sahajalah. Meminta simpati dengan DAP. Ketua sebenar dalam pembangkang adalah DAP bukannya Mahathir.

    Biarpun dalam konvensyen Pakatan Harapan pada hari 7 Januari lepas, PPBM kata hendak tanding 52 kerusi, PKR 51 kerusi, DAP tanding 35 dan PAN tanding 27. Jumlahnya baru 165 kerusi.

    Ada lagi baki 57 kerusi di Sabah dan Sarawak. Di dua negeri itu, PPBM dan PAN tidak akan bertanding. Dari 57 kerusi ini, PKR akan ambil 19 kerusi dan DAP akan ambil 15 kerusi. Jika ikut agihan pada PRU13, begitulah agihannya.

    Oleh itu jumlah sebenar di 222 kerusi parlimen bagi pembangkang adalah seperti berikut :

    1) DAP - 50 kerusi
    2) PKR - 70 kerusi
    3) PPBM - 52 kerusi
    4) PAN - 27 kerusi

    Jumlah kerusi - 199 kerusi.

    Ada lagi baki 23 kerusi. Dulu PAS yang tanding di 14 kerusi, kini PAS sudah tiada. Mungkin 2 diambil oleh parti Warisan di Sabah. Jadi baki lagi 21 kerusi ini siapa akan tanding? Sudah tentu akan diisi oleh DAP yang akan menaja calon calon tertentu di kawasan pedalaman.

    Oleh itu, jumlah sebenar agihan adalah seperti ini ;

    1) DAP (gabungan DAP & PAN) - 71 kerusi
    2) PKR - 70 kerusi
    3) PPBM - 52 kerusi
    4) PAN - 27 kerusi
    4) Warisan - 2 kerusi

    Jumlah kerusi - 222 kerusi.

    Dari 222 kerusi ini, DAP menang 38 dari 51 kerusi (74.5% peratus menang).

    PKR tanding 99, menang 30 kerusi (30.3% peratus menang).

    Ini bermakna jika DAP tanding 71 kerusi dan katakanlah 75% menang, akan jadi 53 kerusi. Namun jika diikut anggaran peratusan penduduk dan kekuatan DAP, paling banyak pun DAP akan dapat 42 kerusi sahaja.

    PKR pula tanding 70 kerusi dan dengan 30% kemenangan pada PRU yang lepas akan jadi jumlahnya 21 kerusi. Dulu PKR banyak dapat undi dari PAS dan guna jentera PAS. Kali ini, peluang calon PKR akan lebih tipis kecuali di kawasan DAP. Oleh itu, paling kuat PKR boleh menang dalam 15 kerusi sahaja.

    Jumlah anggaran DAP (42 kerusi) dan PKR (15 kerusi), baru jadi 57 kerusi. Bagaimana nasib PPBM dan PAN? Dua parti ini belum ada rekod dalam PRU. Di Sarawak, PAN kalah semua dan hilang deposit. Di PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar, PAN kalah teruk.

    Jadi peratusan PAN menang dari 27 kerusi ini adalah tipis. Paling kuat boleh dapat 5 kerusi sahaja di Shah Alam, Parit Buntar, Kota Raja, Kuala Krai & Sepang. Itu pun kalau ada tiga penjuru, PAN hendak dapat dua kerusi pun susah. Secara logik, dua sahaja kerusi PAN boleh dapat.

    ReplyDelete
  25. Jadi peratusan PAN menang dari 27 kerusi ini adalah tipis. Paling kuat boleh dapat 5 kerusi sahaja di Shah Alam, Parit Buntar, Kota Raja, Kuala Krai & Sepang. Itu pun kalau ada tiga penjuru, PAN hendak dapat dua kerusi pun susah. Secara logik, dua sahaja kerusi PAN boleh dapat.

    Bagaimana pula nasib PPBM? Lemah di akar umbi. Tiada orang berpengaruh dan hanya semata mata harap Mahathir sahaja. Di Langkawi, Jerlun dan Muar sahaja PPBM nampak macam kuat. Di tempat lain, rasanya kalah habis. Tambah lagi kalau ada pertandingan tiga penjuru, lingkup terus parti bunga.

    Ambil kira kerusi kerusi yang PAN dan PPBM tanding adalah kubu kuat UMNO yang menang majoriti kebanyakkannya 10,000 undi ke atas.

    Harapan untuk mereka menang tipis, Jerlun, Langkawi dan Muar pun belum tentu boleh menang lagi. Orang undi parti bukan pilih agenda peribadi.

    Anggaran keputusan undi yang pembangkang boleh dapat adalah seperti berikut ;

    1) DAP 42 kerusi
    2) PKR 15 kerusi
    3) PAN 2 kerusi
    4) PPBM 3 kerusi

    Jumlah - 62 kerusi

    PAS dijangka kekalkan kerusi kerusi mereka di Marang, Temerloh dan Pasir Mas dan mungkin menang 10 kerusi.

    Jadi daripada 222 kerusi parlimen, BN akan menang 150 kerusi (keputusan 2/3 majoriti di parlimen).

    Buang masa sahaja undi pembangkang, inilah realiti politiknya. Beri 2/3 kembali di parlimen, barulah negara ini lebih aman dan tenteram.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TIORI ANAK KERA SUBSIDI...
      ...BUNTUT DAH PANAS TAKUT LEPAS PRU14 TAK DAPAT PISANG FREE.

      Delete
    2. Anak BABI sapa pulak yang lepas nih!!!syuh..syuh....masuk kandang cepat....menyondol jer!!!

      Delete
    3. Anak babi tonggek tu laaa

      Delete
  26. Komen sampah memprovokasi membatu api bertujai masok oiii Sori batuapi2 semua.......kami dah buat pilihan, ......

    PAKATAN HARAPAN PILIHAN KAMI!!!!.....I am sori!!!!1

    ReplyDelete
  27. Mesyuarat DAP sahkan Madey diperguna, Melayu hilang kuasa!!!
    RISIKAN : RETREAT DAP

    Pertemuan tertutup LGE dgn pemimpin utama DAP merumuskan PRU14 adalah peluang keemasan dan terakhir utk menawan politik Malaysia. Faktor UMNO yg dilihat "lesu" berbanding PRU13 memberikan semangat utk DAP melaksanakan pelbagai strategi bersama parti org Melayu bagi mengalahkan BN.

    Tempoh beberapa bulan sebelum PRU14 dianggap "medan perang" bagi DAP dan LGE mahukan semua pemimpinnya bekerja keras dan tetap berhati-hati dengan parti yg dikuasai org Melayu.

    2. Pertemuan ini diadakan pada 7/1/2018 di Hotel Holiday Villa Subang selepas Konvensyen Pakatan Harapan (PH). Selain LGE, ahli CEC dan Ahli Jawatankuasa DAP Negeri Pulau Pinang, Selangor, Perak, Johor dan Kuala Lumpur seramai 75 org tlh terlibat dlm perbincangan ini.

    3. Intipati perbincangan:-

    3.1 Tan Kok Wai menyatakan DAP tetap dgn slogan "Malaysia Malaysian" dan tidak akan berganjak sama sekali. DAP tetap memperjuangan hak sama rata utk semua kaum di Malaysia.

    3.2 Gobind Singh menyatakan tidak berpuas hati atas perlantikan Tun M sebagai calon PM kerana bimbang akan _"back fire"_ kpd DAP nnt. LGE mengakui dan tahu akan perkara ini, tetapi DAP terpaksa ketika ini demi utk mengaburi mata kaum Melayu dan menunjukkan bahawa DAP bukan parti dominam dlm PH.

    3.3 LGE turut memaklumkan Tun M telah menandatangani satu surat yg menyatakan akan memberi laluan kpd DSAI utk mengambil alih jawatan PM andaikata PH dapat menubuhkn kerajaan. Surat tersebut turut ditandatangani oleh LGE, Mat Sabu dan DSWA sebagai saksi.

    3.4 LGE juga menyatakan bahawa sekiranya PH berjaya menubuhkan kerajaan, DAP mesti diberikn kementerian seperti dibawah dan telah persetujui oleh Majlis Presiden iaitu:-

    - TPM 2
    - KDN
    - Kementerian Kewangan
    - Kementerian Pendidikan
    - MITI
    - KPKT

    3.5 Selain itu, LGE mengarahkan 100 hari terakhir sebelum 17 Mei 2018 (Jangkaan DAP waktu PRU14), sebagai "medan perang" yg amat mencabar utk DAP. Ini merupakan satu peluang yg DAP ada dan seandainya gagal maka selepas ini tiada lagi harapan utk menawan Malaysia.

    3.6 Bagi LGE, ketika ini jentera UMNO tidak bergerak seperti yg dijangka, tidak seperti sebelum PRU13 dimana ketika itu UMNO terlalu aktif membawa org tertentu (bekas ahli DAP) utk menyerang DAP, tetapi kini UMNO nampak "lesu" dan peluang ini perlu diambil oleh DAP.

    3.7 Bagi LGE tidak perlu risau ttg Tun M dan TSMY kerana DAP telah _"lock"_ mereka. Selepas ini mereka akan berkempen utk DAP dikawasan luar bandar dan FELDA.

    3.8 LGE juga mahu agenda DAP berjalan seperti yg dia katakan dan ingat "inilah peluang kita yg terakhir utk rampas Malaysia" walaupun terpaksa bergabung dgn musuh- musuh kita. Harus juga diingat, walaupun DAP dlm satu gabungan dlm PH, tapi DAP harus sentiasa berwaspada dgn mrk ini kerana tidak boleh dipercayai 100 peratus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. APO NAK DI KATO
      PAK LEBAI BERUK
      SOKONG PENCURI.
      PAK LEBAI MUNAFIK MAKAN PISANG CURI.....

      Delete
    2. Anak BABI sapa pulak yang lepas nih!!!syuh..syuh....masuk kandang cepat....menyondol jer!!!

      Delete
    3. Anak babi tonggek tu laaaa

      Delete
  28. Mahathir: Father Of All U-Turns

    ReplyDelete
  29. mahathir: konsisten untuk tidak konsisten( mahaguru U turn)

    ReplyDelete
  30. Mahathir Yang Permainkan Najib Atau Sebaliknya?

    Mahathir memulakan serangannya ke atas Najib pada bulan Disember 2014. Menjelang Julai 2015 ia sepatutnya telah berakhir. Muhyiddin Yassin sepatutnya menjadi Perdana Menteri baru pada 29 Julai 2015 dan perkara pertama yang akan dilakukannya ialah memastikan Mukhriz menjadi nombor dua.

    Perlembagaan Persekutuan mengatakan bahawa Perdana Menteri mestilah Ahli Dewan tetapi Anggota Kabinet tidak perlu. Mengenai kedudukan Timbalan Perdana Menteri, Perlembagaan tidak menyatakan apa-apa. Oleh itu, ia tidak menghalang Mukhriz daripada mengambil alih sebagai Timbalan Perdana Menteri walaupun selepas itu beliau perlu bertanding di kerusi Parlimen dalam pilihan raya kecil untuk mengukuhkan peluangnya untuk menjadi Perdana Menteri.

    Tarikh 29 Julai 2015 datang dan pergi dan Najib masih kekal berkuasa. Selepas itu peluang itu mula tertutup dan masa menjadi semakin singkat. Apabila undi tidak percaya di Parlimen pada bulan Oktober dan semasa perhimpunan tahunan Umno pada bulan Disember gagal, tingkap peluang itu sudah tertutup rapat. Najib memulakan tahun baru pada tahun 2016 sebagai pemburu yang memburu dan Mahathir kini menjadi pemburu yang diburu.

    Pada Januari 2016, Najib berbincang dengan Boffin Boys beliau tentang langkah mereka yang seterusnya. Mereka memerlukan Mahathir untuk membuka langkah tetapi langkah itu mesti menjadi langkah yang mana Mahathir menyebabkan keadaan menjadi lebih teruk untuknya. Daripada membunuh Mahathir mereka mesti membuatnya bunuh diri sendiri. Dan cara terbaik adalah menghantarnya ke pembangkang supaya beliau dapat menyeret pembangkang bersama-sama dengannya.

    Satu cara yang pasti yang akan membuatkan Mahathir menggelabah adalah menyakiti anaknya. Sebab Mahathir bersungguh-sungguh memusnahkan Anwar pada tahun 1998 adalah kerana Anwar menyakiti Mirzan dengan membayarnya hanya RM1 bilion dan bukannya RM2 bilion yang beliau mahukan untuk Konsortium Perkapalan Bhd. Ini benar-benar menjadikan Mahathir sangat marah kerana RM1 bilion tidak cukup untuk menyelamatkan Mirzan dari keadaan kewangannya.

    Pada tahun 2006 Mahathir mengesahkan bahawa beliau sangat kecewa dengan Anwar kerana ini. Dan beliau menjadi lebih kecewa apabila kerajaan berjaya menjual pelaburan tersebut dan membuat keuntungan daripadanya. Jadi kerajaan membuat keuntungan dari kesengsaraan anaknya sedangkan mereka boleh sahaja membayar anaknya lebih dari sekadar RM1 bilion.

    Pada 3 Februari 2016 Mukhriz dipecat sebagai Menteri Besar Kedah dan ini membuatkan Mahathir sangat marah. Pada 29 Februari 2016 Mahathir meletak jawatan dari Umno dengan harapan bahawa parti itu akan menggesa Najib untuk meletakkan jawatan seperti apa yang berlaku pada tahun 2008 ketika Mahathir juga meletak jawatan dari Umno untuk memaksa parti itu untuk memecat Tun Abdullah Ahmad Badawi.

    ReplyDelete
  31. Tetapi kali ini ia tidak berjaya dan ini menyebabkan Mahathir terkapai-kapai. Najib mahu Mahathir berasa terkapai-kapai seperti itu dan cukup terdesak untuk pergi ke pembangkang seperti apa yang dilakukannya pada tahun 1969 dan 2008 ketika beliau keluar dari Umno kedua-dua kali itu. Kali ini, untuk kali ketiga, jika Mahathir berjalan ke pembangkang, pintu Umno akan ditutup terus kepada Mahathir dan ia akan menjadi talak tiga dan beliau tidak boleh lagi kembali.

    Dan Mahathir melakukan apa yang Najib harap dan mahu beliau lakukan. Mahathir mengambil alih sebagai ‘Top Dog’ pembangkang. Dan pintu Umno untuk Mahathir tertutup rapat. Mahathir kini tidak lagi aset Umno yang menunggu untuk kembali. Status Mahathir setanding dengan Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, dan semua musuh-musuh ketat Umno yang lain.

    Najib perlu memastikan bahawa Umno menang sebanyak 100 atau lebih kerusi Melayu serta 57 kerusi Malaysia Timur. Ini mewakili 70% daripada 222 kerusi parlimen, yang bermakna ia juga mewakili lebih daripada dua pertiga majoriti di Parlimen. Ini meninggalkan baki 65 lagi kerusi untuk Pakatan Harapan. Sekali pun Pakatan menang 74 kerusi, Barisan masih akan menang dengan majoriti dua pertiga di Parlimen. Pada 145 kerusi untuk Barisan dan 77 untuk Pakatan, Barisan akan kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen.

    Jadi Najib tahu apa yang perlu beliau fokuskan. Dan fokusnya adalah kerusi Melayu dan kerusi Malaysia Timur. Dan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan tidak akan mengancam 100 atau lebih kerusi Melayu serta 57 dari Malaysia Timur. Pakatan masih akan meraih 65-70 kerusi tidak kira apa pun yang berlaku. Jadi Najib boleh melupakan kerusi-kerusi itu. Baki 150 kerusi itu yang penting. Dan dengan Mahathir sebagai Perdana Menteri sementara yang dicalonkan, yang mana beliau sepatutnya memanaskan kerusi untuk Anwar Ibrahim, Najib tahu bahawa 150 kerusi beliau selamat kerana Mahathir kini adalah orang DAP dan bukan lagi orang Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Beruk Subsidi.

      Delete
    2. Anak BABI sapa pulak yang lepas nih!!!syuh..syuh....masuk kandang cepat....menyondol jer!!!

      Delete
    3. Anak babi tonggek tu laaa

      Delete
  32. MAHATHIR CALON PM MINORITI HANYA UNTUK UNDI MELAYU DAN WANG
    Pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan bukanlah sesuatu yang boleh ditelan mudah oleh seluruh kepimpinan PKR, DAP dan PAN.

    Sebahagian besar kerjaya politik mereka membesar dengan membenci Mahathir Mohamad.

    Ia juga tidak mungkin diterima oleh sebahagian besar penyokong reformasi yang melihat Mahathir adalah petualang negara.

    Justeru mengapa Mahathir tetap diangkat sebagai calon Perdana Menteri? Apakah kerana Mahathir telah menganut idelogi mereka? Jelas ia belum berlaku.

    Apakah mereka tiada calon yang layak? Ia agak mustahil kerana Pakatan Harapan turut mempunyai wajah seperti Azmin Ali, Muhyiddin Yassin dan Wan Azizah yang boleh dijadikan Perdana Menteri.

    Justeru apakah sebab Pakatan Harapan terpaksa menjilat ludah dan menelan segala kepedihan untuk mengangkat orang yang mereka gelar sebagai Mahafiraun sebagai Perdana Menteri buat kali kedua?

    Melayu dan Wang!

    Undi Melayu

    Hanya Dr Mahthir mampu menarik sokongan kuat orang Melayu keluar dari bayangan Barisan Nasional.

    Ini diakui sendiri oleh Ahli Parlimen Shah Alam bahawa “pemilihan Dr Mahathir hanya untuk menarik sokongan undi Melayu”.

    Namun apa yang orang Melayu tidak sedar bahawa jumlah kerusi yang akan diperolehi oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM) tidak lebih dari 52 kerusi. 52 kerusi dari 222 kerusi parlimen adalah minoriti.

    Jika ditakdirkan Pakatan Harapan menang, Mahathir akan menjadi Perdana Menteri minoriti, yang bila-bila masa sahaja boleh diketepikan oleh PKR dan DAP.

    Wang

    Selain faktor undi Melayu, wang adalah punca Dr Mahathir dicalonkan sebagai Perdana Menteri.

    Selain Anwar Ibrahim, hanya Mahathir yang mampu mendapat dana politik besar dari tokoh-tokoh perniagaan yang menjadi kroni Mahathir selama berpuluh tahun.

    Pemimpin PKR, DAP dan PAN sedar bahawa dengan meletak Mahathir sebagai calon, dana politik akan mencurah masuk dan memudahkan gerakan mereka.

    Jadi pemilihan Mahathir tidak ada kena mengena dengan kehebatan Mahathir untuk memulihkan negara yang “kononnya” di ambang kemusnahan.

    Mahathir sekadar alat kepada Pakatan Harapan tajaan Parti Tindakan Demokratik (DAP).

    Orang Melayu yang tidak sedar hal ini mungkin sudah terlalu taksub kepada kehebatan lampau beliau.

    Jika orang Melayu berfikir dengan waras, mereka akan tahu Mahathir sedang diperalatkan oleh DAP.

    ReplyDelete
  33. Diharap semua pemimpin dan penyokong PH bersatu,elakkan melayan apa jua provokasi parti lawan,marilah kita terus istiqamah dlm perjuangan,pru makin hampir,bukan masa kita asyik bercakap tetapi kerja turun padang...mendekati para pengundi
    Cabaran kita sgt hebat...namun insyallah demi anak cucu kita,dan kelangsungan negara tercinta,pengorbanan sgt perlu-buah fikiran tenaga dan wang ringgit...
    Ayuh insyallah ada cahaya di hujung terowong.
    Terima kasih En Budin,anda berjuang,mengikut wadah anda,syahbas....never say die.

    ReplyDelete
  34. 15.13,buang le hujah kamu tu ke longkang.
    Ayat akhir kamu kelakar....,selama ni mca dan mic peralat pemimpin umoonooo sedar tak?
    Gara2 sekolah tak habis,orang bercakap kamu bercakap,tapi hujah bodoh tahap gaban,pooraaah chit.

    ReplyDelete
  35. WAJIB BACA : ‘PERCATURAN DAP DALAM PRU14’
    PEMBANGKANG selalu menyatakan bahawa tidak mungkin Lim Kit Siang (atau ahli politik bukan Islam yang lain) menjadi Perdana Menteri Malaysia. Hujah yang dipakai oleh mereka adalah jumlah kerusi yang ditandingi DAP adalah sedikit berbanding parti lain dalam Pakatan Harapan, dan jika DAP memenangi semua kerusi itu pun, pemimpin DAP tetap tidak akan dapat menjadi Perdana Menteri.

    Secara zahirnya, ia adalah benar. Sesebuah parti perlukan kerusi Parlimen yang besar untuk meletakkan calon mereka sebagai Perdana Menteri. Jadi, bagaimana DAP mahu menguasai politik Malaysia sebagaimana yang didakwa jika kerusi yang ditandingi mereka adalah tidak banyak, dan itu pun belum tentu mereka akan menang semuanya?

    Itulah asas yang selalu dijadikan hujah untuk menolak kemungkinan pemimpin DAP menjadi Perdana Menteri Malaysia oleh pembangkang Melayu yang takut hilang sokongan orang-orang Melayu. Maksudnya, ia ditujukan kepada orang-orang Melayu agar tidak perlu takut untuk menyokong pembangkang dan tidak perlu risau orang bukan Islam menjadi Perdana Menteri kerana bilangan kerusi mereka sedikit.

    Sepintas lalu hujah itu kelihatan masuk akal.

    Apa yang orang ramai tidak tahu jika mereka tidak memikirkannya secara mendalam adalah kenyataan bahawa tidak semestinya pemimpin sesebuah parti itu perlu menjadi Perdana Menteri untuk menguasai dan mengawal sesebuah negara.

    Di Amerika Syarikat, bahkan seluruh dunia, orang-orang Yahudi tidak perlu menjadi Perdana Menteri untuk mengawal Amerika Syarikat dan dunia.

    Ini realiti. Bagaimana orang-orang Yahudi menguasai politik dan ekonomi dunia. Untuk menjelaskan perkara ini adalah panjang lebar.

    Di Malaysia (Semenanjung), pada PRU14 nanti, DAP dikatakan bakal meletakkan calon di 35 kerusi Parlimen.

    Jumlah keseluruhan kerusi parlimen Semenanjung yang bakal ditandingi Pakatan Harapan adalah seperti berikut: PKR 51, PPBM 52, dan AMANAH 27.

    Penyokong pembangkang yang berbangsa Melayu mungkin akan menempelak: mana mungkin DAP menjadi Perdana Menteri, kerusi yang ditandingi mereka adalah sedikit?

    Kelihatan PPBM adalah parti terbesar dalam Pakatan Harapan. Melihat jumlah kerusi yang ditandingi ini ramai yang keliru seolah-olah PPBM adalah pencatur politik Pakatan Harapan, apatah lagi Tun Dr Mahathir adalah calon Perdana Menteri

    Anda jangan cepat terkeliru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma keliru yg mana satu KERA SUBSIDI DAN MANA SATU BERUK SUBSIDI.
      Kamu sudah jadi satu kumpulan menyebabkan orang kampung keliru dan menyokong PPBM.
      Kedua dua sudah ada janggut dan berjubah labuh.

      Tapi kata pepatah melayu "Hanya Jauhari Yang Kenal Maknikam'........jadi tak payah lah kempen lebih lebih.
      Jika Beruk Subsidi masuk blog ini kami kenal kamu.

      Delete
    2. Anak BABI sapa pulak yang lepas nih!!!syuh..syuh....masuk kandang cepat....menyondol jer!!!

      Delete
    3. Anak babi tonggek tu laaa

      Delete
  36. Penyokong pembangkang yang berbangsa Melayu mungkin akan menempelak: mana mungkin DAP menjadi Perdana Menteri, kerusi yang ditandingi mereka adalah sedikit?

    Kelihatan PPBM adalah parti terbesar dalam Pakatan Harapan. Melihat jumlah kerusi yang ditandingi ini ramai yang keliru seolah-olah PPBM adalah pencatur politik Pakatan Harapan, apatah lagi Tun Dr Mahathir adalah calon Perdana Menteri

    Anda jangan cepat terkeliru.

    Mari saya tunjukkan kepada anda kenyataan yang mungkin anda tidak sedari. Jangan silap faham, ia jumlah kerusi yang ditandingi, dan ia bukan bermakna jumlah kerusi yang dimenangi.

    Cuba fikir logik, apa guna bertanding jika kita tahu risiko kita kalah adalah tinggi. Jadi, adalah lebih baik kita bertanding di kawasan yang kita yakini akan menang.

    Jika DAP bertanding banyak kerusi pun, belum tentu mereka akan menang. Apa yang mereka lakukan adalah sesuatu realistik. Pilih kawasan yang mereka yakini boleh menang kerana apa gunanya bertanding banyak kerusi yang belum tentu dapat menjamin kemenangan.

    Itulah yang difikirkan DAP. Dan dalam sudut yang lain, perkara ini dapat menyembunyikan kekuatan mereka di mata orang-orang Melayu. Ia menunjukkan DAP bukanlah siapa-siapa. Orang-orang Melayu tidak patut mencurigai DAP. Itulah mesej yang mahu disampaikan oleh DAP.

    Sebaliknya jika DAP mendominasi jumlah kerusi yang dipertandingkan, tentulah ia akan menimbulkan kecurigaan ramai orang Melayu.

    Secara lebih jelas, biar saya terangkan. DAP adalah parti yang dikuasai oleh orang-orang Cina, walaupun ia sebenarnya parti berbilang kaum. DAP masih dilihat sebagai musuh oleh sebahagian besar orang-orang Melayu walaupun mereka juga menyokong Pakatan Harapan.

    Maka, untuk memperlihatkan DAP tidak menguasai Pakatan Harapan, tindakan mereka bertanding jumlah kerusi yang paling sedikit mewakili Pakatan Harapan adalah taktik yang berkesan.

    Sebenarnya ini adalah matematik biasa. Ia boleh disimpulkan begitu mudah: jangan tamak, tumpukan perhatian kepada apa yang anda boleh kuasai, tinggalkan apa yang di luar kemampuan anda.

    Jika anda semak buku seni perang seperti tulisan Sun Tzu, mungkin anda akan berjumpa teknik-teknik perang saraf yang lebih kurang begini diajarkan.

    Bahkan dalam buku-buku nasihat perniagaan pun pasti diajarkan perkara-perkara seperti ini.

    Sebenarnya dakwaan yang dibawa oleh pembangkang bahawa DAP tidak boleh menguasai negara ini adalah suatu mitos. Jika anda faham secara langsung, benarlah DAP tidak mampu menjadi Perdana Menteri.

    Apa yang dimaksudkan DAP menguasai negara ini bukanlah dengan pemimpin mereka menjadi Perdana Menteri. Jika difahami begini, memanglah DAP tidak akan menjadi Perdana Menteri dalam masa yang terdekat ini sekurang-kurangnya.

    Tetapi, apabila DAP dapat mengumpul dan mengolah sokongan orang-orang bukan Islam, khususnya orang-orang Cina, di bawah naungan parti mereka, tentulah peranan DAP adalah besar dalam Pakatan Harapan. Tanpa penyertaan DAP, kerajaan baru Pakatan Harapan tidak akan dapat ditubuhkan.

    Apa yang anda nampak? DAP akan menjadi menyumbang kerusi kepada kerajaan Pakatan Harapan.

    Melihat kepada ketegasan dan keangkuhan DAP selama ini dalam pelbagai isu berkaitan agama Islam dan orang-orang Melayu, mereka tentu akan meletakkan pelbagai syarat untuk kerajaan baru itu. Jika kehendak dan tuntutan mereka itu tidak dilayan atau tidak dipenuhi, mereka boleh mengugut untuk keluar daripada Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh...

      patutlah selama umno memerintah
      Minoriti cina menguasai ekonomi
      melayu hanya makan dedak

      Sampai bila melayu akan jual tanah
      Sampai bila melayu terus makan dedak .. . . ..?

      Delete
    2. Tu kena tanya Lim Guan End....ada paham...tak mahu paham...lantak bak pi lah ko....

      Delete
  37. Apa yang anda nampak? DAP akan menjadi menyumbang kerusi kepada kerajaan Pakatan Harapan.

    Melihat kepada ketegasan dan keangkuhan DAP selama ini dalam pelbagai isu berkaitan agama Islam dan orang-orang Melayu, mereka tentu akan meletakkan pelbagai syarat untuk kerajaan baru itu. Jika kehendak dan tuntutan mereka itu tidak dilayan atau tidak dipenuhi, mereka boleh mengugut untuk keluar daripada Pakatan Harapan.

    Adalah perkara biasa setiap parti memiliki agenda mereka sendiri. DAP yang disokong oleh orang-orang bukan Islam, sudah tentulah agendanya lebih kepada orang-orang bukan Islam. Untuk terus mendapatkan sokongan, mereka mestilah memperjuangkan agenda orang–orang bukan Islam yang menjadi penyokong kuat mereka itu.

    Jika DAP tidak dapat melakukan apa-apa untuk penyokong mereka ini, apa gunanya kerajaan baru.

    Anda boleh bayangkan sendiri keadaan ini jika ia berlaku.

    Perkara ini tidak sama dengan MCA dalam Barisan Nasional. MCA bukan parti teras dalam Barisan Nasional. Mereka tidak lagi kuat. Jika anda mahu berfikir, kerana MCA tidak dapat mengawal dan mencatur kerajaan Barisan Nasional itulah yang menyebabkan sokongan orang-orang Cina berubah arah kepada DAP.

    Sebenarnya semua percaturan ini adalah sangat mudah difahami jika anda mahu berfikir.

    Jadi, apa yang saya tulis ini? Apa perlunya saya tulis semua ini kerana ramai orang sudah mengetahui perkara ini?

    Ya, saya terpaksa menulisnya semula panjang lebar keterangan yang mudah ini kerana masih ramai yang terleka dengan perkara ini dan memandang penguasaan politik itu hanya dengan melihat siapa yang menjadi Perdana Menteri atau parti mana yang memiliki kerusi Parlimen yang paling banyak.

    Orang ramai masih tidak mampu melihat bagaimana percaturan sebenar politik melebihi soal siapa yang menjadi Perdana Menteri atau parti mana yang mendapat kerusi yang lebih banyak.

    Jadi, orang-orang propembangkang Melayu yang memperlekehkan dan mentertawakan fakta DAP tidak dapat menguasai negara ini dengan jumlah kerusi yang paling sedikit ditandingi mereka berbanding sekutu politik mereka, orang-orang itu sebenarnya tidak memahami percaturan dan perkiraan politik yang sebenar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup DAP....mampossss umno!

      Delete
    2. masih tak sedar diri....

      Delete
    3. Mampos wak kojola kengkang!!!

      Delete
  38. DR MAHATHIR PERDANA MENTERI SEMENTARA?
    kenapa ?? permainan persepsi dalam politik
    oleh DAP yg telah dibaca...

    APABILA Pakatan Harapan menamakan Tun Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara jika mereka berjaya memenangi PRU ke-14, apakah yang dapat anda baca sebenarnya?

    Politik ada seni dan tipu-helahnya, iaitu termasuk bagaimana untuk memanipulas, mengelirukan dan mempengaruhi minda orang ramai. Ia juga soal bagaimana mahu membentuk persepsi-persepsi dalam minda masyarakat sesuai dengan maksud mereka. Sesuatu yang buruk pun boleh diolah menjadi baik melalui perang saraf politik ini.

    Pelbagai kaedah boleh digunakan untuk mencapai matlamat politik ini.

    Dalam konteks politik Malaysia hari ini, banyak telahan boleh dilakukan apabila Tun Dr Mahathir telah diangkat sebagai bakal Perdana Menteri sementara oleh Pakatan Harapan.

    Sama ada Tun Dr Mahathir yang berjaya memanipulasi pembangkang yang selama ini memusuhi beliau atau pembangkang yang telah berjaya mengeksploitasi beliau, telah menjadi perbahasan terbuka.

    Siapakah yang mengeksploitasi siapa?

    Itu mungkin antara perdebatan pro dan kontra.

    Sebaliknya, apa yang tidak disedari oleh orang ramai, yang mungkin cuba disembunyikan oleh pembangkang, khususnya DAP, adalah matlamat sebenar di sebalik pencalonan ini.

    Politikus memang saling memanipulasi sesama sendiri. Masing-masing memiliki kepentingan sendiri.

    Ambil DAP sebagai contoh, mereka memang mempergunakan ahli-ahli politik Melayu untuk menumbangkan parti pemerintah yang diterajui oleh orang-orang Melayu. Mereka tidak mungkin dapat melakukannya secara sendirian. Untuk menjebak burung, perlukan burung sebagai denak/umpan.

    Bayangkan jika bukan Dr Mahathir yang dicalonkan, siapa pula yang lebih sesuai dengan misi mereka untuk meraih sokongan rakyat?

    Datuk Seri Anwar Ibrahim masih di dalam penjara, sementara Datuk Seri Wan Azizah pula adalah seorang wanita. Dalam minda orang ramai, mereka masih belum dapat menerima wanita sebagai Perdana Menteri.

    Jadi, Dr Mahathir adalah pilihan sesuai yang ada bagi mereka. Dr Mahathir boleh dipergunakan untuk meraih sokongan orang-orang Melayu. Tetapi, apakah motif selain tujuan itu?

    Jika kita mahu merenungkan lebih jauh, pencalonan Dr Mahathir ini memiliki pelbagai sasaran. Kita tidak sepatutnya fokus kepada batang tubuh Dr Mahathir semata-mata. Ia lebih daripada persoalan itu.

    Sebenarnya, terus-terang saya katakan, Pakatan Harapan cuba menjadikan PRU ke-14 kelak adalah perlawanan antara Tun Dr Mahathir dengan Datuk Sri Najib.

    Itulah mesej dan imej yang mereka mahu tanamkan ke dalam minda bawah sedar rakyat.

    Orang ramai akan dikelirukan dengan bercakap, memberi komen dan berteka-teki kewajaran Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri sementara.

    Selama ini media-media pembangkang, propembangkang dan bebas telah memberikan imej buruk kepada Perdana Menteri dengan pelbagai tuduhan, maka apabila Dr Mahathir dijadikan ketua melawan kerajaan Barisan Nasional, mereka mahu memperlihatkan pertarungan antara dua tokoh ini.

    Dalam bahasa yang mudah, pembangkang sebenarnya mahu mengecilkan skop perlawanan, iaitu dengan persepsi bahawa PRU14 adalah perseteruan Dr Mahathir dengan Dato Sri Najib.

    Kata dua mereka adalah, siapa yang mengundi Pakatan Harapan adalah mengundi Dr Mahathir, dan sesiapa yang mengundi Barisan Nasional adalah mengundi Dato Sri Najib.

    Pembangkang tidak mahu anda memikirkan perkara lain. Dengan pelbagai persepsi buruk yang mereka letakkan kepada kerajaan, pelbagai isu-isu rumit yang tidak difahami rakyat, mereka mahu memaksa anda memilih antara dua tokoh ini.

    Nampak ringkas permainan perang saraf ini. Mereka mahu meletakkan keadaan ini ke dalam minda orang ramai.

    Jadi, apa mesej mereka? Apa sebenarnya yang terselindung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dilema mempunyai zakar yg besar..

      Dua kali kahwin..dua kali cerai sbb isteri tkut utk bersama..dua dua jadi janda berhias..paling dlm pun masuk lepas takut kepala dah meraung raung..itu pun cuba ngan pelacur..ada x teknik yg boleh mengecilkan zakar sila kongsi!!!!

      Delete
    2. ...Tu kena tanya...Nuar Al Juburi!!!

      Delete
    3. Wak kojola kengkang teloq mmg besaqqqq..

      Delete
  39. Dalam bahasa yang mudah, pembangkang sebenarnya mahu mengecilkan skop perlawanan, iaitu dengan persepsi bahawa PRU14 adalah perseteruan Dr Mahathir dengan Dato Sri Najib.

    Kata dua mereka adalah, siapa yang mengundi Pakatan Harapan adalah mengundi Dr Mahathir, dan sesiapa yang mengundi Barisan Nasional adalah mengundi Dato Sri Najib.

    Pembangkang tidak mahu anda memikirkan perkara lain. Dengan pelbagai persepsi buruk yang mereka letakkan kepada kerajaan, pelbagai isu-isu rumit yang tidak difahami rakyat, mereka mahu memaksa anda memilih antara dua tokoh ini.

    Nampak ringkas permainan perang saraf ini. Mereka mahu meletakkan keadaan ini ke dalam minda orang ramai.

    Jadi, apa mesej mereka? Apa sebenarnya yang terselindung?

    Ia adalah soalan yang mudah. Orang ramai akan lupa melihat secara keseluruhan konteks politik Malaysia. Pilihan sudah dihadkan. Apabila imej PRU14 diperlihatkan sebagai perlawanan antara dua tokoh ini, orang ramai akan lupa dan terkeliru dengan realiti politik Malaysia yang sebenar.

    Jadi, saya mahu membersihkan pemikiran anda di sini, bahawa PRU ke-14 nanti bukanlah pertarungan antara Dr Mahathir dengan Dato Sri Najib. Ia adalah pertarungan antara Pakatan Harapan yang pro-DAP dengan Barisan Nasional yang pro-Melayu. Ia adalah perlawanan DAP ke atas UMNO untuk menghapuskan penguasaan politik orang-orang Melayu dengan menggunakan orang Melayu itu sendiri.

    Ya, jika anda memilih calon Pakatan Harapan, anda bukan memilih Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, tetapi anda sebenarnya telah menyerahkan kuasa politik di negara ini kepada DAP.

    Bagaimana DAP menguasai Pakatan Harapan, anda sendiri ketahui bahawa kerusi pembangkang terbesar hari ini adalah milik DAP, malah perkara ini telah banyak kali saya tuliskan sebelum ini, bahawa DAP adalah pencatur sebenar Pakatan Harapan.

    Hal inilah yang DAP tidak mahu orang ramai ketahui. Mereka cuba mengaburkan pemikiran orang ramai dengan meletakkan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri mereka. Orang ramai akan fokus kepada Dr Mahathir dan melupakan motif sebenar pencalonan ini. Orang ramai tidak akan nampak lagi bahawa PRU14 adalah percubaan DAP untuk menghakis kuasa politik orang-orang Melayu.

    Perkara ini jelas, bahawa mengundi Pakatan Harapan adalah sama seperti mengundi DAP. Dan mengundi DAP adalah mengundi untuk menjatuhkan kuasa politik orang-orang Melayu di negara sendiri.

    Persoalan sama ada kerajaan Barisan Nasional menyeleweng atau sebagainya, ia adalah persoalan lain yang boleh dibahaskan dalam tulisan lain. Persoalan di sini adalah, jika anda mengundi Pakatan Harapan, suka atau tidak, anda sebenarnya telah menyumbang kepada penghapusan penguasaan politik orang-orang Melayu di negara ini.

    Maka, itulah keadaan sebenar PRU14 nanti, iaitu ia harus dibaca sebagai perlawanan DAP cuba menghapuskan penguasaan politik orang-orang Melayu dengan menggunakan orang-orang Melayu itu sendiri.

    Dan DAP cuba mengelirukan perkara ini dengan meletakkan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara, sedangkan perlawanan sebenarnya adalah lain.

    Itulah cita-cita utama orang-orang bukan Islam (DAP) di negara ini, menumbangkan kuasa politik orang-orang Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup dap...mampus umno

      Delete
    2. masih tak sedar ...

      Delete
    3. Awat? Wak kojola kengkang dah masuk lCU ka?

      Delete
  40. Semua pencaci dan blogger UMNGOK bodoh.
    Bising tanya MUSLIHAT AZMIN TAWARKAN GOMBAK KEPADA
    TUN MAHADIR. Dah awak menuduh Azmin menolak pencalonan
    Tun Mahadir sebagai PM, inilah cara Azmin buktikan,
    tuduhan kamu semua, SALAH.
    Dia sokong Tun bahkan sanggup serah Parlimen Gombak
    kat Tun, so what is your problem..................?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu yg Bengap....

      Delete
    2. hanya tawaran..belum ada keputusan..
      ko buat tanggapan..siapa bengap?

      Delete
    3. Dua-dua...Assmin MB Jamban dan Matdey si Tua Renta BENGAP...

      Delete
    4. Tunggu apa lagi wak kojola kengkang pi la serah pungkoq hang kat John mcm biasa...

      Delete
  41. strategi azmin bijak....
    gombak bukan kawasan pkr...
    gombak adalah kawasan pas...dulu bekas
    kawasan umno...
    azmin tunjukkan lubang kubur TUn Taik main
    politik...
    pandai azmin ...TUN Taik kalau bertanding
    kat gombak boleh hilang wang deposit...
    habis peluang terus...
    azmin..TUn taik dah baca dah "akal hang "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Piirahhhh gombak kawasan pas! Tak tun tuang apa apa pasal politik jgn nak nyebok lah nyamuk!!!!!

      Delete
    2. masih tak sedar diri budak nih!!!

      Delete
  42. cik minah 1553..
    hang ni basic pun tak lepas..
    azmin tu pandai...
    kalau dia tanding gombak la ni
    dia kalah...
    dia pun dah prepare nak kewasan
    sebelah...AMPANG /PANDAN / Shah ALAM

    pergi semak senarai pengundi parlimen
    gombak yg terkini...
    lepas tu buat kerja sikit
    analisa ker /banci olok 2
    turun padang jumpa akar umbi...@ pengundi
    sekurangnya 2/3 minnggu kerja ni...
    hang dapat jawapan ???
    lagi satu...banyak ker cawangan bunga
    raya kat gombak tu ???orang bunian tak boleh kira
    cawangan pkr pun sikit..


    tu lah hang...
    basic sifir politik tak tahu..
    lagi mau sembang..
    belajar dulu basic ..baru sembang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Basic nonok mak ang...kat mana pun umno mamposss...rakyat malaysia benci umno!!!!!

      Delete
    2. masih tak sedar diri budak nih!!!

      Delete
    3. Woiii pi ambil basic buat kandang babi dulu laaa

      Delete
  43. 1604...senarai pengundi pun tak pernah tengok...
    lagi mau sembang besar...

    setakat pangkah /mengundi baru sekali/dua kali...
    dah nak sembang besar...

    perang saraf,senarai pengundi , jumpa akar umbi..analisa ni mainan+makanan kami dah 30 tahun..
    jangan nak kelentong...
    pegi belajar basic dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi sorang tak sedar diri!!!!

      Delete
  44. Hari ini cai overtime
    Konon nak psiko kita punya mind
    Out to get the extra dime
    They're confirming,"stupidity is mine!"

    Kopipes panjang tidak berpada
    Buruk Tun terus direka
    Hanya melalak bukti tak ada
    Tun tak maaf..masuk neraka!

    Kita disini bercakap bukti
    Siasatan teliti diluar negeri
    Pihak disini buat tak reti
    Senyap simpan jawatan sendiri!

    Semalam ada orang Peranchis
    Otak kecik kepala mancis
    Fakta kita dia nak tepis
    "my France suck..",dia dah habis!

    Saya diluar menulis buku
    Banyak fakta tak main sapu
    Orang Peranchis tulis tak laku
    Sebab fakta banyak menipu!

    Kopipes panjang diulang ulang
    Buruk Mahathir itu dicanang
    Sebab Mahathir berani menghalang
    Mantan yang tidur diberi senang!

    Umpama anjing menyalak bukit
    Negarawan Ulung sedikit tak sakit
    Jangan dihina sebuah rakit
    Layar dilabuh boleh terjungkit!

    Cai pendusta kenalah ingat
    Petualang negara mereka dah jilat
    PRU nanti rakyat menyengat
    Biru boleh bertukar coklat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...dia ni lagi tak sedar diri!!!

      Delete
    2. Terbaikkkkkkk bro Fan Tun..nmpak setan dah kepanasan... bro!!! Klu ada koleksi pantun lu, wa nak beli

      Delete
    3. Aku sedekah 50 kupang jer!!!

      Delete
    4. Dulu lima kupanglah tapi la ni lima duit sahaja..

      Delete
  45. PERIKSA PARTI CAP MUNGA d'GOMBAK BERAPA.?
    PAS TU CER TENGOK JENTERA CAP MUNGA CENNER
    PKR YG BERUSIA PUN TENGELAM TIMBUL SAJA
    BAHANA EGO LEBIH TEBAL DRI REALITY SEMASA


    PUIIIIIIO... BRRAMBOSSS BARUA DAP@SINGAPORK NI... PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA... PRU SPORK KAMI TUNGGU..

    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
  46. kawasan putih /kawasan hitam /kawasan kelabu
    mangkok ayun pakatan haprak faham tak ??

    kalau basic ni pun tak faham..
    tak payah sembang pasal cara nak menang
    pru lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmg lauk la umno kali ni

      Delete
    2. Tak tahu ler sapa yg lauk...

      Jangan jadi BABI panggang udah ler Fukatan Haprak nih!!!

      Delete
    3. Babi panggang?????? Ada org sebut babi panggang ke???? Emmm ummpppppphhhh! Slurpppppp!

      Delete
    4. Wak kojola kengkang laaa tu...dia tu babi tonggek

      Delete
  47. Kpd.

    Pengerusi,
    Majlis Presiden Pakatan Harapan.

    Tun Dr. Mahathir Adalah Calon Paling Layak Di Parlimen Ampang (Rayuan kali ke 10)
    ======================================================

    Adalah dimaklumkan berhubung perkara di atas, saya mewakili Persatuan Ibu-Ibu Yang Mempunyai Anak Kecil Bawah Sepuluh Tahun Parlimen Ampang (PIYMAKBSTPA) merayu kpd pihak majlis supaya meletakkan Tun Dr. Mahathir sebagai calon Pakatan Harapan (PH) kawasan Ampang.
    2. Cadangan ini bertujuan supaya puaka mak lampir yang berkeliaran di parlimen Ampang tidak lagi menganggu serta menakut-nakutkan penduduk khususnya kanak-kanak di parlimen ini.

    3. Semoga mendapat perhatian dan tindakan yang segera dari pihak majlis presiden PH demi untuk ketenteraman dan keharmonian masyarakat.

    Sekian, terima kasih.


    Saya yang benar,

    .........................
    (Pengerusi PIYMAKBSTPA)

    * Ini adalah catatan berkomputer, tanda tangan tidak diperlukan.

    ReplyDelete
  48. si pantat @ fantun dah keluar cerita
    nak keluarkan pantun ada caranya
    minum dulu air kencing dan makan taik sendiri
    hasilnya keluar pantun syok sendiri
    kerana pemikiran membuta tali
    lagi banyak diminum dan dimakan tahi..
    pantun banyak yg standart umpama babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian ko...nak pantun pun kena minum air kencing dn makan taik sendiri....apa umno dah buat kat ko bro???? Feel sorry 4 ya!

      Delete
  49. Sekarang najib lawan rakyat le....,bukan lawan Tun
    Kasihan 15.48
    Rakyat tak halalkan 2.6b duit mdb masuk akaun sendiri,dulu masa belajar english ponteng kelas...itu sebab cuma baca utusan meloya...padan muka kena tipu puak umnooo hidup2,kasihan...kasihan...kasihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1642...
      kesian tengok kau..tu ler banyak makan taik dan air kencing.. dan tengok video lucah jer
      solat selalu tinggal...
      hati dan fikiran dah gelap..
      Allah dah tutup pintu hati kau...
      tidak berupaya berfikir dan membuat
      perbezaan...
      kesian..
      tapi masih sempat lagi untuk taubat
      dan kembali pangkal jalan

      Delete
    2. 1648...Biorkan lah si 1642 tu....Budak Terencat akal ko layan.....

      Delete
  50. Apa muslihat Azmin sanggup serah kerusi kepada Dr.Mahathir
    Melepaskan kerusi Parlimen Gombak oleh Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali dilihat seolah mempunyai muslihat tersendiri atau menyedari hakikat tidak lagi mampu untuk memenangi kerusi itu dengan majoriti tipis sebelum ini.

    Atas dasar menyedari hakikat tersebut Menteri Besar Selangor itu menawarkan kerusi yang dimenanginya sebelum ini kepada calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata kemungkinan itu dilihat berdasarkan analisis yang dibuat parti terbabit iaitu, sekiranya berlaku pertembungan tiga penjuru, PKR tidak dapat mempertahankan kerusi Gombak.
    “Saya tak tahu apa matlamat tersirat Datuk Seri Azmin untuk dia lepas kerusi Gombak.

    “Cuma saya boleh sebut bahawa kerusi Gombak tidak selamat buat PKR berdasarkan kita punya kajian dan analisis apabila berlaku tiga penjuru,” katanya kepada media selepas kuliah duha disampaikan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar, hari ini.

    Pada PRU13 Azmin memenangi kerusi Gombak dengan majoriti 4,734 atau 51.4 peratus undi.

    Mengulas lanjut, Zuhdi juga tidak menolak kemungkinan Azmin cuba menggagalkan usaha Dr Mahathir untuk menjadi perdana menteri sekali lagi.

    Kemungkinan itu katanya dipertimbangkan kerana Gombak kini sukar dimenangi HARAPAN selepas PAS tidak lagi bekerjasama dengan parti pembangkang lain.

    Anggapan umum ialah kemenangan Azmin sebelum ini banyak dibantu oleh penyokong serta ahli PAS di kawasan Gombak.

    “Bila dia sendiri tidak selamat, saya yakin Dr Mahathir lagi tak selamat, sebab pengundi Gombak ini adalah pengundi urban (bandar).

    “Mereka yang melalui reformasi dulu, mereka yang pernah ikuti zaman Dr Mahathir, mereka banyak tertekan kerana nampak apa yang berlaku (ketika era Dr Mahathir).

    “Jadi kalau Dr Mahathir bertanding di sini (Gombak) ia adalah usaha untuk menggagalkan Dr Mahathir jadi perdana menteri,” katanya.

    Namun Zuhdi mengakui kemungkinan tersebut bersifat andaian.

    “Tapi saya tidak tahu apa matlamat sebenarnya. Cuma langkah itu usaha menggagalkan Dr Mahathir jadi perdana menteri,” katanya.



    Untuk rekod sesetengah pihak tidak dapat menerima pencalonan berkenaan, malah menganggap ada tokoh lain – termasuk Azmin – yang dirasakan lebih layak.

    ReplyDelete
  51. SURAT TERBUKA OTAI REFORMASI BUAT WAN AZIZAH!!!

    Menyambung kegelisahan Sdra Razak Ismail, bekas Setiausaha R98, saudara sebenarnya tidak keseorangan, malah beberapa rungutan dapat di kesan ekoran keputusan Majlis Presiden pada Konvensyen 7/1/2018 memutuskan bakal PM ialah Tun Mahathir.
    Seawal 10/01/2018, Saudara Hj. Jamal Nasir telah menyuarakan rasa kurang senang beliau di atas keputusan yang di buat oleh Majlis Presiden, dan menawarkan solusi Win win situation - Gandingan DS Azmin - DS Mukhriz dan Timbalan II dari DAP.
    Saya berpendapat keputusan yang di buat oleh Majlis Presiden adalah seperti memandang remeh dan rendah pengorbanan Dato Sri Anwar yang teraniaya sejak 1998, kesan fitnah dalaman Umno. Sewajarnya Majlis Presiden meletakkan D.S Wan Azizah atau DS Azmin sebagai calon PM.
    Kebimbangan Saudara Razak Ismail - Bimbang Tun Mahathir berpaling tadah adalah berasas. Sejarah tidak boleh di tipu. Tun Dr Mahathir pernah berada berada di dalam UMNO dan bersama pembangkang sewaktu era Tunku Abdul Rahman, dan menikam Tun Hussein Onn untuk mengambil tempat sebagai PM.
    Adalah tidak mustahil Tun Mahathir akan pulang ke lubuk sekiranya PH berjaya memenangi Pru 14, atau sekiranya DS Najib kalah pada pru yang akan datang.
    Saya sependapat dengan Saudara Rosli Ibrahim (Adinda DSAI), bahawa PKR yang telah sekian lama memperjuangkan agenda reformasi mesti bertindak sebagai tulang belakang wakil PKR sendiri.
    Untuk kesekian kalinya, kami merayu Datin Seri segera menyampaikan suara dari bawah, bahawa kami hanya menerima calon dari PKR sahaja sebagai calon P.M.
    Khamis malam Jumaat adalah malam perhimpunan sebahagian Otai Reformasi di rumah Yab Datin Seri di Segambut, silalah Yab Datin Seri selami pendapat kami.


    *Hj Najib Hamid*
    Marshall Reformasi 98
    Bandar Baru Bangi.
    11/01/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebimbangan kamu sudah ada jawapan di bawah...

      mari kita bina MALAYSIA baru....

      jika kita tiada agenda peribadi, hanya memertabatkan tanahair untuk zuriat selepas kita insya allah

      TUHAN MAKBULKAN

      Delete
  52. Sesuatu yang amat menarik semalam apabila Timbalan Presiden PKR menawarkan kerusi Gombak kepada Tun Dr Mahathir. Umum mengetahui bahawa kemenangan Azmin Ali untuk kerusi Parlimen Gombak adalah ehsan pengikut-pengikut PAS yang majoriti bertanding di situ.

    Di dalam Plihan Raya Umum (PRU) ke 14 kali ini, desas desus mengatakan bahawa Azmin Ali sendiri tidak berani mempertahankan kerusi berkenaan memandangkan kemelut PAS bukan lagi sebahagian daripada Pakatan Harapan dan kerusi berkenaan pasti akan ditandingi PAS.

    Dalam PRU ke-13, Azmin Ali menang tipis di Parlimen Gombak dengan majoriti 4,734 atau 51.4% undi. Dalam PRU ke-14 nanti, Azmin Ali lebih berisiko untuk tewas di situ setelah PKR mengkhianati PAS. Jadi, lebih baik beliau tolak bala kepada Tun Dr Mahathir. Kalau calon Perdana Menteri itu kalah, maka laluan beliau untuk 'merampas kuasa' seperti Langkah Kajang akan menjadi lebih mudah.

    Adakah penawaran kerusi Gombak kepada calon Perdana Menteri Pakatan Harapan adalah helah untuk Azmin Ali menarik diri (tanpa takut digelar pengecut oleh penyokongnya) dari bertanding di situ dan secara langsung untuk menguburkan karier Tun Dr Mahathir?

    Azmin Ali sendiri tidak berani bertanding di situ, ada hati hendak suruh Tun Dr Mahathir. Seperti kata Azmin Ali sendiri, ini semua sandiwara kelas pertama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin,Ezam,KJ,Rafizi,dan yang satu spesis dengannya bukan lah pilihan terbaik pemimpin masa depan Malaysia.

      Delete
    2. Alahai....baik sgtla sibibir pink tu! Keh keh keh! Hidup DAP...mampus UMNO setannnnn!

      Delete
    3. masih tak sedar diri!!!

      Delete
  53. Mmm setelah meneliti semua copypaste... tidak didapatipun hujah kuat kesediaan pasno utk mengembalikn 2.6b.. sumpah utk benteras prnyelewengan dn rasuah serta rompakan. Tiada iltizam pemimpin bn pas utk membersihkn ketirisan....

    Selain hnya meluah persepsi mimpi ngeri trauma dgn sepakatan ph.

    Maka dgn ini kami berikrar utk terus mnyokong PH hingga ke putrajaya.

    Diharapkn walaun pasno tetuskn berusaha dgn hujah yg lbh mantap yg meyakinkn jika bn pas bersungguh2 menyelamatkn negara...takat ini tiada.

    Klu hadi yg musuh ketat umno blh sekongkol utk meneruskn klepet..takkn tun yg bersama ph utk menyelamaykn negara salahh pulak.

    U turn hadi kearah kebinasaan
    U turn tun kearah malaysia yg lbh baik

    Carilah lg hujah lbh mantap utk meyakinkn kami mnyokong bn pas.

    Sekian keputusan nya.

    ReplyDelete
  54. Survei & Terbongkarnya Strategi Pembangkang Menipu Melayu.
    Perkara ini menjadi asas kepada keputusan kajian ISEAS-Yusof Ishak Institute.
    Kajian itu juga boleh mewakili sentimen majoriti kaum Melayu di seluruh negara ini kerana penyebab kepada penolakan parti DAP adalah sama.
    Di antara keputusan kajian itu, 85% pengundi Melayu Johor menolak parti DAP manakala hanya 5% yang menyokong parti cauvinis DAP.
    65% pengundi Melayu Johor menyokong parti UMNO/BN, satu nilai yang besar dan sudah pasti akan merimaskan pihak pembangkang.
    Manakala parti-parti Melayu iaitu PPBM, PAN dan PKR menerima kesan buruk kerana bersekongkol dengan parti DAP.
    Pakatan Harapan (PH) begitu jelas ditolak pengundi Melayu Johor. 69% tolak PH.
    Hanya 21% menyokong PPBM.
    Amanah (PAN), parti yang dikenali sebagai parti di bawah telunjuk DAP hanya mendapat 13% sokongan sahaja. Nilai rendah ini tidak mengejutkan kerana bukan sahaja parti itu di bawah belas kasihan DAP, kepimpinan parti serpihan PAS ini gagal untuk menandingi parti PAS.
    Pengundi Melayu di Johor percaya bahawa orang Melayu terpinggir di Singapura dan mereka akan menerima nasib sama sekiranya parti yang dikuasai oleh DAP memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org melayu singapura jauh lebih berpendidikan dari org melayu malaisia di bawah telunjuk umno.

      Ranking universiti mereka jauh meninggalkan universiti malaisia yg pada asalnya adalah universiti yg sama.

      Melayu perlu bangun kuar dari cengkaman Umno / BN yg mencekek darah rakyat...

      MELAYU AKAN LEBIH MULIA DI MATA DUNIA BILA UMNO JADI PEMBANGKANG

      Delete
    2. That's right johny!!!! Kipidap

      Delete
    3. Klu org melayu singapork maju.. pi suruh budak suman tu balik singapork.... puiiiii...!!!

      Delete
  55. Kebimbangan itu memang ada ..

    logik mengatasi segalanya. Mengapa perlu tun kembali pada umno sedang penyokongnya telah ada apabila menang. Lari meninggalkan pengikut yg lebih ramai itu perbuatan sia sia. Cemohan dari kiri dan kanan, dari luar dan dalam akan mengkritiknya. Lebih lagi apabila pakatan 4 parti ini longgar.
    Sememangnya lebih baik untuk rakyat. Bebanding dlm be end mereka semua sepakat dalam merompak segala harta negara.

    Pakatan yg longgar dan curiga sesama sendiri ini lebih selamat kerana masing masing akan menunjukkan yg terbaik bagi rakyat.
    Disini perbezaan antara be end dan pakatan.

    selama lebai lebai ada dok dalam pakatan mereka sentiasa tidak puas hati akan kedudukan mereka sendiri dari berkhidmat pada masyarat. Kebanyakan khidmat mereka itu dijalankan macai macai.
    Macai mereka ini lurus bendul kena cucuk hidung. Maklumlah ulama pewaris nabi. Berbeza dari pendapat org org yg melihat keseluruhan
    pergerakan mereka atas dan bawah.

    Bagi aku percaturan yg ada sekarang cukup baik. Cuma ppbm perlulah bekerja lebih. Amanah juga perlu fikirkan bagaimana mencuri pemikiran para walaun dan penyokong tegar umno be end.

    Yang sebenar mereka ini juga sudah muak dengan cara najib merompak negara..

    ReplyDelete
  56. malam ni mahathir datang ketempat aku di padang a/u 2,keramat ulu klang,dekat asrama felda pukul 8 malam..datang beramai=ramai..

    SELAMAT DATANG TUN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. First time aku nak mgundi.maka tun pilihan aku.

      Delete
    2. Ko nak pm SRP ke mrj?

      Patut la bodoh tak kurang walau dh tua

      Delete
    3. AKU DAH KATA LAGI LAMBAT PRU LAGI BANYAK SAMPAH SARAP AKAN BERTABURAN MERATA TEMPAT...

      TERKINI 100 AHLI ARMADA CAP MUNGE KELANG DAH CAKLIKBUTBUT...TINGGALKAN PARTI CAP MUNGE...

      AKU TAHU APA SEBABNYA DIORANG NAK TINGGALKAN SI TUA RENTA NIH!!!

      SEBAB HATI MAMAK KHALDU ...MUKA MACAM SINGA...PENTINGKAN KELOMPOK ATASA DAN TAK PEDULI AHLI BAWAHAN...

      Delete
  57. Baki dlm umno hanya melayu ala hang tuah telur kecut otak selut, pelahap taek low.
    Baki dlm pas hanya melayu ala arab palsu ,baca tak habis,totoktaat, penghirup kencing.

    Majoriti Melayu akan benam UMNOBN KOMUNIS dan Pastaliban.

    Kasik hancur zaman Jahiliah melayu, selamatla baki tanah air, dan maruah agama.
    Cukup is Enough. Enough is cukup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes..yes...yesssssss!

      Delete
    2. Ada lagi ke ahli cap Munge nih!!!kalau ada pun Munge TAHI Ayam....

      Delete
  58. Babon2 umno pas bn,

    Di bawah ni aku aku ulang balik antara MATLAMAT PERJUANGAN PAKATAN HARAPAN.

    Selain menuntut pembebasan Anwar Ibrahim melalui proses pengampunan diraja, HARAPAN juga mengumumkan beberapa langkah yang akan diambil sepanjang tempoh 100 hari pemerintahan negara seperti berikut:

    - Menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST);
    - Menstabilkan harga petrol;
    - Memberi fokus kepada usaha meringankan beban rakyat;
    - Memulakan proses reformasi institusi secara
    menyeluruh;
    - Memerangi rasuah hingga ke akar umbi;
    - Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan di-Raja skandal 1MDB;
    dan
    - Memulihkan Felda.

    Sebaik sahaja PAKATAN HARAPAN menubuhkan KERAJAAN, tindakan 100 hari itu dilaksanakan satu persatu mengikut prioriti. Dengan tindakan drastik itu imej Malaysia yg buruk dimata dunia sebagai negara KLEPTOKRASI hasil perbuatan MO1PNNajib serta barisan kabinet haramjadahnya yg didokong oleh parti hamPAS akan terpadam serta merta. Bila itu berlaku, Malaysia Baru MUNCUL dgn lebih BERMARUAH. Pelabur datang mencurah curah, ekonomi bercambah, pendapatan rakyat bertambah tambah, harga barang diturunkan rendah, tiada lagi keluh kesah, kehidupan kan jadi indah.
    In sya ALLAH.

    Umnobnpas! Faham dah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan Harapan hebat jangan dibiarkan runtuh
      Elok tu bermaufakat lah jangan tuduh menuduh
      Buruk lah akibat nya jika termakan racun musuh
      Pakatan andai diperalat Putrajaya akan menjauh

      HAPOSKAN MATIKAN TAMATKAN RIWAYAT UMNOPASBN

      Delete
    2. AKU DAH KATA LAGI LAMBAT PRU LAGI BANYAK SAMPAH SARAP AKAN BERTABURAN MERATA TEMPAT...

      TERKINI 100 AHLI ARMADA CAP MUNGE KELANG DAH CAKLIKBUTBUT...TINGGALKAN PARTI CAP MUNGE...

      AKU TAHU APA SEBABNYA DIORANG NAK TINGGALKAN SI TUA RENTA NIH!!!

      SEBAB HATI MAMAK KHALDU ...MUKA MACAM SINGA...PENTINGKAN KELOMPOK ATASA DAN TAK PEDULI AHLI BAWAHAN...

      Delete
  59. Busuk nya sampah....
    heeeeeee..

    ReplyDelete
  60. Pejuang kebenaran perlukan pengorbanan dan keikhlasan
    Kepentingan diri juga kumpulan ketepikanlah demi watan
    Marhaen berkejaran beri sokongan ra`ikanlah dgn. ihsan
    Kemenangan dicari kejayaan diimpi semoga Allah berikan

    HAPOSKAN MATIKAN TAMATKAN RIWAYAT UMNOPASBN

    ReplyDelete
  61. Fuhhhh..... selama setengah jam tv3suku, rehat tidur makan 1 ( RTM ), membalun Pakatan Harapan melalui buletin fitnahnya, Dato` Mahfuz kena, PKR kena, PPBM kena, kes memali / amanat hj hadi pon disucikan ...... perghhhhhhh......kalau tak menang juga umnopasbn dlm pru14, macai2 babon bangang umnopas bolehlah pulangkan bali `BANGANG`tu pada MO1PMNajib ye!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org gila ni membebel sorang-sorang. Mcmana org gila ni boleh ada dlm masyarakat. Tempat orang gila di Tanjung rambutan.

      Delete
  62. Alaaa..korang..mak badak pun nak jadik pm ..kan mak badak lebih chantek..ada diamond pink..sokonglah mak badak..plizzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni gila juga, tapi gila babi. Sekali sekala je gila babi dia ni, tapi bahaya. Bontot lembu pun dia sondol.

      Delete
  63. Depan orang melayu MO1PMNajib kata DAP akan jadi PM.....

    Depan kroni MCA MO1PMNajib kata DAP tak kan jadi PM....

    Deyyyy macha!!!! Apa citer aneyy! Main wayang opera ka?

    Tanya cina, anda suka bnnn? ...... TIDAK!!!!!
    Tanya lagi, anda suka bnnn? ...... TIDAK!!!!!
    Lagi 1 kali, anda suka bnnn? ..... TIDAK!!!!!

    Padan muka MO1PMNajib!!!!!!!!!!..............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak guna Rajnikanh dgn Kamal Hassan pun India dh hidu. Ampus la UmnoBnPas....your time is OVER.
      Melayu dah bangun...
      hanya tinggal baki macaiUmnoKomunis makan TAEK, dan Pastaliban Arab ala palsu.
      Basmikan Melayu Otak selut Jahiliah.

      Delete
    2. AKU DAH KATA LAGI LAMBAT PRU LAGI BANYAK SAMPAH SARAP AKAN BERTABURAN MERATA TEMPAT...

      TERKINI 100 AHLI ARMADA CAP MUNGE KELANG DAH CAKLIKBUTBUT...TINGGALKAN PARTI CAP MUNGE...

      AKU TAHU APA SEBABNYA DIORANG NAK TINGGALKAN SI TUA RENTA NIH!!!

      SEBAB HATI MAMAK KHALDU ...MUKA MACAM SINGA...PENTINGKAN KELOMPOK ATASA DAN TAK PEDULI AHLI BAWAHAN...

      Delete
  64. BN dan Pas parti dinosaur yang sepatutnya wajib pupus dah lama. Pemimpin BN dan Pas berkongsi DNA gagal yang sama. Perosak bangsa dan agama.




    ReplyDelete
    Replies
    1. DNA wak kojola kengkang termasuk kangkung ada kat John...

      Delete
  65. Umno kini tahu komponen bn tidak boleh diharap
    MCA MIC Gerakan kini, cuma parti hanjing kurap
    Sedang kemarahan rakyat kini makin meluap luap
    Walau 15 parti lagi ada, Putrajaya mungkin lesap

    mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

    Itu sebab parti Pas hingga kini masih sehat wal `afiat
    Walau fatwa hukum Pas sesat KER-jaan umno tidak siasat
    Dibiarkan hidup bertujuan akan dijudikan dan diperalat
    Kini Terbukti parti Paslah kepada umno jadi penyelamat

    mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas mampos

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu pun bakal jadi sampah!!!

      Delete
  66. Khadam cai 16.30 gemar mencarut
    maknya punya selalu disebut
    agaknya licin kurang berjanggut
    setengah inci tak boleh paut!

    orang berpantun cai nak juga
    ajak kepentas manjang tak ada
    elok dipentas kita berlaga
    boleh saya mencili lada!

    memang resmi pencacai Bijan
    kena selepuk tak boleh tahan
    minuman dia kencing berlenjan
    sebelum berpantun tahi dimakan!

    budak hingus usahlah heboh
    tolonglah Bijan membersih sauh
    jahit layar sebelum dilabuh
    layar dah rabak tenggelamnya jauh!

    sebut pasal syok sendiri
    memanglah tepat pada si jibby
    juga pencacai rendahkan diri
    lidah tak lekang menyebut babi!

    macamana kata itulah perangai
    "jadah, kepala bapak, bangang dan bingai"
    jika disebut pemimpin dan cai
    jenis ni baik.. buang ke sungai!

    22 tahun Tun mentadbir
    dihormati dunia ditunggu hadir
    tak pernah hamun keluar bibir
    isterinya juga tak pernah membazir!

    ada otak tak suka guna
    mencarut tak bawa kemana mana
    rasa dah hero tidak bermakna
    dah tak bernama, sungguhlah hina...!


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...