Wednesday 24 January 2018

1MDB GAGAL, PENGAKUAN JUJUR ATAU SANDIWARA PILIHANRAYA? ADAKAH INI TANDA2 ADA "KAMBING HITAM" AKAN DIMANGSAKAN?


Setelah berhempas-pulas membuat cerita bahawa 1MDB sebuah syarikat yang berjaya, didakwa menjana keuntungan dan memberi kebaikan kepada negara, selain turut menangkap, memenjara dan memecat mereka yang membangkitkannya, Najib Razak akhirnya mengakui syarikat pelaburan yang ditubuhkannya itu adalah suatu kegagalan.

Sekarang saya tidak akan menafikan isu ini. Memang berlaku kegagalan serta ada kesilapan kerajaan, kata Najib ketika berucap di Invest Malaysia 2018.

Dengan pengakuan ini, banyak persoalan timbul dan tidak habis di sini saja.

Jika sudah diakui gagal, bermakna tidak timbul lagi kononnya isu 1MDB telah dieksploitasi untuk menjatuhkan Perdana Menteri dan mensabotaj ekonomi negara.

Gagal tetap gagal dan sesiapa pun berhak bercakap mengenai entiti kerajaan yang mengalami kegagalan, lebih-lebih lagi dengan beban hutangnya sebanyak lebih RM50 bilion, demi untuk kebaikan bersama serta negara.

Maka, bersediakan Najib memberi kebebasan kepada sesiapa pun membangkitkan isu 1MDB selepas ini, termasuk di Parlimen dan kemudian beliau dengan lapang dada memberikan penjelasan mengenainya?

Soalnya, kenapa baru sekarang beliau mengakui kegagalannya?

Adakah ini suatu pengakuan ikhlas atau satu lagi sandiwara pilihanraya bakal dipentaskan yang memungkinkan akan ada "kambing hitam" sudah sedia untuk dimangsakan bagi menunjukkan keseriusan kerajaan menangani skandal 1MDB?

Bagaimana dengan mereka dipecat, ditangkap dan dipenjara semata-mata kerana membangkitkan kegagalan 1MDB sebelum ini? 

Adakah Najib akan meminta maaf kepada mereka?

Meskipun Najib mengakui kerajaan telah mengambil beberapa tindakan seperti menstruktur hutang dan melantik Ahli Lembaga Pengarah baru bagi 1MDB, tidak dapat dinafikan bahawa punca utama kegagalan atau tercetusnya skandal berkaitan syarikat itu ialah berkaitan Artikel 117 dalam M & A 1MDB yang mensyaratkan hanya Perdana Menteri berhak memberi kelulusan kepada sebarang pelaburan atau komitmen kewangannya.

Selepas pengakuan ini, apakah Najib masih bermoral membiarkan dirinya lepas bebas begitu saja?

Jika mungkin ada yang akan "dikambing-hitamkan", bagaimana dengan Najib sendiri dan Jho Low yang diketahui sebagai perancang utama dalam 1MDB?

Yang lebih penting, bagaimana dengan wang RM2,600 juta yang masuk ke akaun peribadi Najib yang menurut kertas siasatan DOJ ianya adalah bersumberkan daripada dana 1MDB yang diselewengkan serta dicuri?

Begitu juga dengan dana SRC International sebanyak RM42 juta yang turut dimasukkan ke akaun Najib sebagai balasan setelah syarikat itu diberikan pinjaman wang amanah pencen KWAP melalui peranan beliau sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan?

Sesudah mengakui gagal dan ada kesilapan dalam 1MDB, adakah semua wang 1MDB yang didakwa dicuri sebagaimana siasatan DOJ yang dianggarkan lebih RM4 biilion keseluruhannya, termasuk yang didakwa masuk ke kantung Najib,  boleh dikira "halalan toyiban" begitu saja?

Mengakui 1MDB sebagai kegagalan dan ada kesilapan tidak sesenangnya melepaskan Najib daripada bertanggungjawab sepenuhnya ke atas skandal yang memburukkan nama Malaysia di seluruh dunia.

Dan sebaik-baiknya untuk memastikan tindakan benar-benar dapat diambil terhadap semua pihak pihak berkaitan skandal 1MDB, pengakuan Najib ini adalah "lesen sah" untuk pengundi dan rakyat terus membulatkan hati serta tekad menumbangkan UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang.

Hanya perubahan kerajaan menjamin skandal 1MDB dapat dibersihkan.  (ShahbudinHusin 24/01/2018)

162 comments:

  1. Replies
    1. Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam bahasa Inggerisnya mereka tulis Malaysian United Indigenious Party (MUIP)

      Orang tidak sedar 'Pribumi' itu terjemahan bahasa 'orang putih' yang selalu orang pakai selain 'Indigenious' adalah 'Native', yang bermaksud orang asal.

      Sebenarnya asalnya mahu diletak Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia. Yang terjemahannya Inggerisnya adalah United Malaysian Natives Organization. Ringkasnya UMNO! Kerana mereka sungguh sungguh sayangkan UMNO.

      Tetapi mereka menyamar dulu sementara jatuhkan lawan politik mereka, Najib, dengan memperkudakan parti parti politik yang terdesak mahu mencari sokongan orang Melayu kerana PAS tetap tegas tidak mahu bersama mereka.

      PRU14, jika Najib gagal, ahli UMNO akan desak beliau letak jawatan. Pemimpin baru yang gantikan Najib akan isytihar mahu membuka lembaran baru dengan mempelawa bekas pemimpin pemimpin UMNO yang berada dalam PPBM agar pulang ke pangkuan UMNO.

      Itulah yang diperkatakan ahli UMNO di bawah. Yang diluar UMNO yang bersama dengan Mahathir, mahupun yang masih ahli UMNO tapi mahu beri tekanan supaya Najib meletak jawatan. Mereka berpakat. Yang dalam akan sabotaj dengan mengundi 'UMNO' Mahathir.

      Sudah PRU14, Mahathir akan mula tunjuk wajah sebenar yang akan memulakan perselisihan dan pergaduhan dengan parti parti lain dalam Pakatan Harapan.

      Dia akan mulakan dengan bergaduh dengan DAP. Beliau cukup benci DAP sejak dari dulu sepertimana ahli ahli UMNO yang lain yang sejak dari kecil diasuh memusuhi DAP.

      Dia akan menghasut bekas ahli UMNO dalam PKR untuk bersamanya menentang DAP dengan membangkitkan rasa tak puas hati sikap DAP yang tamak dan mahu tentukan banyak perkara hingga mencampuri urusan yang berkait sensitiviti orang Melayu.

      Dengan mula kembali bermusuh dengan DAP, dia tahu akan dengan cepat mengembalikan sokongan ahli UMNO kepada beliau.

      Atas alasan tiada persefahaman lagi, Mahathir sendiri yang akan merundingkan 'kepulangan beramai ramai' ahli PPBM dan sebahagian PKR ke dalam UMNO.

      PH yang awal awal lagi telah mengagihkan bilangan kerusi paling besar kepada PPBM sebenarnya telah hilang 52 kerusi PPBM itu kepada Barisan Nasional. Itu belum lagi termasuk bilangan kerusi di Sabah yang paling besar akan diperuntukkan kepada parti pimpinan mantan Naib Presiden UMNO, Shafie Apdal yang bila dijumlahkan nanti begitu besar bilangannya mengatasi parti PKR, PAN, DAP.

      Akhirnya, pelan besar Mahathir untuk menyelamatkan Barisan Nasional akan tercapai.

      Hampa dan kecewalah rakyat yang gigih berjuang inginkan perubahan. Mereka yg berkorban di era Reformasi.

      PAS yang menjadi 'musuh politik tradisi' UMNO ini telah cukup masak dengan psikologi politik UMNO. PAS yang ditubuhkan pada tahun 1951 sudah berdepan dengan UMNO sejak pilihanraya 1959. Malah sebelum itu lagi perjuangan Islam yang dibawa parti yang asal sebelum tertubuh PAS iaitu Hizbul Muslimin diharamkan penjajah British yang rapat dengan UMNO.

      Lagikan Tengku Razaleigh Hamzah yang pernah berikrar tidak akan kembali kepada UMNO dengan ungkapan 'sudah bakar jambatan', akhirnya pulang beramai beramai dipimpin oleh beliau sendiri ke dalam UMNO.

      Inikan pula Mahathir yang punya begitu banyak kepentingan berkait masa depan politik dan perniagaan anak anak beliau, rakan rakan rapat beliau dari kalangan rangkaian ahli ahli perniagaan kroni beliau.

      Jika rakyat betul betul tidak mahu budaya kerosakan yang di bawa oleh UMNO terus merosakkan negara sehingga akhirnya rakyat menjadi susah, tiada guna kita jatuhkan UMNO Najib tetapi akhirnya yang naik berkuasa adalah UMNO Mahathir pula yang sudah terang lagi bersuluh acuan yang sama.

      Banyak kerosakan yang berlaku adalah hasil didikan UMNO era Mahathir. Kepimpinan UMNO hari ini mengikut Teladan yang ditunjukkan Mahathir sendiri.

      PAS menyeru perubahan dengan meletakkan Islam memimpin. Ia satu jaminan yang akan memberi kesejahteraan bukan sahaja kepada orang Melayu, malah juga orang Cina , India, Iban, Kadazan serta semua kaum lain.

      Delete
    2. Bijak rba,sangat jelas apa yang tersurat dan tersirat...tahniah,tapi melayu tidak sebodoh itu untuk percaya bulat bulat.skripnya jujur dan telus sangat.

      Delete
    3. Sudah tersepit baru nak buat pengakuan,,ingatkan MO1 cerdik pandai dari Tun M rupa-rupanya bonggok....!

      Delete

    4. Walaupun Malaysia telah me­ngambil langkah proaktif sejak sekian lama dengan memper­kenalkan Akta Fitnah 1957 untuk membolehkan tindakan diambil terhadap si pemfitnah termasuk penjara ataupun saman ganti rugi, namun ia seolah-olah tidak menghalang segelintir individu yang mempunyai pengaruh dan kekayaan berhadapan dengan sebarang bentuk hukuman.

      Mereka ini melempar fitnah kemudian didakwa dan dijatuhkan hukuman dan seterusnya membayar denda kemudiannya mengulangi kembali perbuatan keji tersebut. Matlamat mereka hanya mahu mencalarkan imej musuh dan fitnah dijadikan senjata utama.

      Pentas politik tanah air akhir-akhir ini terlalu banyak dikotori dengan fitnah hanya kerana untuk mencapai matlamat peribadi masing-masing. Ironinya, rakyat bagaikan menyokong permainan politik fitnah ini apabila ada dalam kalangan mereka sanggup menderma kepada pelaku fitnah yang disahkan bersalah mengikut saluran undang-undang bagi tujuan membayar saman.

      Kesalahan memfitnah melibatkan pemimpin politik yang dimaksudkan itu bukanlah kali pertama terjadi, bahkan beliau pernah membuat kenyataan berbaur fitnah seperti isu cincin, namun dalam sesi pendakwaan di mahkamah, politikus pembangkang tersebut berkata fitnah yang dilemparkan hanyalah gurauan atau seloroh semata-mata.

      Pada Disember 2017, politikus yang sama sekali lagi memfitnah hanya kerana memiliki nama bapa sama dengan seorang pemilik syarikat yang mendapat tender daripada kerajaan.

      Budaya politik fitnah mungkin dianggap berkesan bagi sesete­ngah pihak untuk menjatuhkan pihak lawan apatah lagi dengan perkembangan teknologi maklumat dan media sosial sekarang. Namun, matlamat tidak menghalalkan sesuatu cara dan jika tidak dibendung kesan buruk­nya adalah kepada keselamatan masyarakat dan negara ini.

      Kita mungkin tidak lupa de­ngan apa yang pernah terjadi kepada Saddam Hussein al Tikriti iaitu Presiden Iraq yang mati digantung pada 2006. Pakatan Bri­tain dan Amerika Syarikat telah menggunakan segala saluran media milik Barat bagi membunuh karakter (character assassination) pemimpin Islam tersebut.

      Bukan hanya difitnah memiliki ramai isteri, malahan beliau telah didakwa sebagai anak luar nikah. Media Barat turut menuduh anak beliau sebagai pengedar da­dah antarabangsa. Usaha pembunuhan karakter oleh pakatan Britain dan AS terhadap Saddam tidak mampu mempe­ngaruhi masyarakat dunia sehinggalah mereka berjaya membuat tuduhan palsu bahawa Iraq me­nyimpan senjata kimia yang boleh mengancam masyarakat dunia.

      Berpunca daripada fitnah itu, maka tercetusnya perang Iraq 2003 dan serangan secara besar-besaran dilakukan oleh AS dan United Kingdom (UK) ke atas negara teluk itu dan ini seolah-olah dipersetujui majoriti masyarakat dunia yang termakan dengan fitnah Barat.

      Modus pembunuhan karakter pakatan rejim AS dan UK ke atas Saddam Hussein melalui fitnah atau berita palsu kelihatan turut digunakan segelintir ahli politik pembangkang M
      Justeru, sebagai individu bertanggungjawab khususnya orang Islam, sikap mencari kebenaran (tabayyun) perlu ada dalam diri. Sebarang bentuk berita diterima sama ada melalui media sosial dan sebagainya, perlu disemak kesahihannya terlebih dahulu agar tidak tergolong dalam kalangan mereka menyebarkan berita palsu atau fitnah.

      Diharapkan pihak kerajaan juga perlu mengkaji Akta Fitnah 1957 supaya hukuman ditetapkan perlulah sejajar dengan cabaran fitnah zaman media sosial yang dilihat lebih mudah mengancam keselamatan negara tercinta.

      Delete
    5. Najib si Lahanat , calon penjara sungai buluh.

      Delete
    6. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Delete
    7. Wak kojola kengkang lagi bonggok!!!

      Delete
    8. Oh dah sedap kau najib melantak duit rakayt, hutang dah menimbun, senang senang kau kata ini kesilapan,
      Kau tunggu pru14 ni...

      Delete
    9. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) mendominasi agihan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi Pakatan Harapan (HARAPAN) di Johor dengan bertanding 18 daripada 56 kerusi.


      Sumber HARAPAN yang mengesahkan pengagihan kerusi itu selesai pada 18 Jan lalu berkata DAP akan bertanding 14 kerusi sementara PKR dan Parti Amanah Negara (AMANAH) masing-masing 12 kerusi.

      “Ini merupakan senarai akhir, tapi kita akan mengadakan konvensyen HARAPAN Johor untuk mengumumkannya secara rasmi,” kata sumber yang maklum dengan pengagihan kerusi berkenaan.

      Pengerusi Biro Strategi dan Dasar BERSATU Datuk Dr Rais Hussin turut mengesahkan senarai itu akan diumumkan dalam konvensyen, namun turut menambah ia masih tertakluk kepada kelulusan majlis presiden HARAPAN.


      Rais berkata rundingan itu diselesaikan dengan lancar antara parti komponen HARAPAN.

      “Ini merupakan petanda baik untuk HARAPAN dan kami ingin membina dan membangunkan semula Johor serta Malaysia,” katanya.

      Ramai pihak memang menjangkakan BERSATU mengetuai HARAPAN di Johor yang merupakan negeri sasaran parti baru itu.

      Penganalisis Wan Saiful Wan Jan sebelum ini berkata kemenangan BERSATU di Johor akan menentukan kelangsungan parti itu kerana tanpa satu-satu negeri untuk dijadikan kubu kuat, ia tidak akan bertahan lama dan akan menerima nasib seperti parti Semangat 46.

      Rundingan kerusi di peringkat persekutuan sebelum ini berlangsung dengan tegang bagi HARAPAN Johor yang menyaksikan AMANAH Johor memboikot konvensyen awal bulan ini selepas hanya diberi dua daripada lima kerusi parlimen yang mereka minta.

      Rundingan kerusi peringkat DUN dijangka menjadi kayu ukur sama ada HARAPAN boleh menyelesaikan ketidakpuasan hari antara pemimpinnya berhubung agihan kerusi.

      Delete
    10. KOPIPES PASAMPAH

      Delete
    11. Salah seorang bekas pengasas PPBM, Kamarulazman Habibur Rahman mendakwa Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak bersetuju dengan Pakatan Harapan (PH) memilih Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri mereka.

      Beliau berkata, matlamat asal penubuhan PPBM hanya mahu melantik Dr Mahathir sebagai penasihat parti itu, tetapi beliau kemudiannya “hijack” PPBM dan PH bagi jawatan perdana menteri.

      “Masa awal penubuhan PPBM, Muhyiddin tak setuju Tun Mahathir jadi calon perdana menteri. Dia panggil Tun sebab sebagai penasihat parti, tun sebagai bekas perdana menteri dan kehadiran Tun sebagai bonus kepada parti sabagai pengatur.

      “Tak pernah ada idea nak lantik Tun sebagai perdana menteri. Muhyidin tak mahu tun dalam parti kerana ada Tun dalam parti penghalangnya idea untuk ketengahkan imej banyak kali, sehinggakan Tun dapat hidu idea halangan yang cuba dibuat Muhyiddin, lalu timbul pergeseran antara pegawai Tun dan Muhyiddin.

      “Sekarang tun telah hijack parti malah Pakatan Harapan sendiri untuk jawatan perdana menteri,” katanya selepas menghadiri Empirical Talk bersama bekas ahli PPBM, Anina Saadudin hari ini.

      Kamarulazman turut menuduh Muhyiddin bercita-cita menjadi perdana menteri.

      “Muhyiddin mungkin melihat dirinya sebagai calon perdana menteri, ketika itu beliau merupakan bekas timbalan perdana menteri. Kalau dikira dari sudut pengalaman, maka dialah yang paling sesuai.

      “Mungkin dia (Muhyiddin) saya rasa semua orang pernah berada di kedudukan numbor dua akan bercita-cita untuk menjadi numbor satu, jadi ketika itu Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM nampak beliaulah yang layak.

      “Bagaimanapun Tun mungkin mempunyai idea lain, apabila dia melihat Muhyiddin bukan orangnya dan mencari orang lain. Kalau dia tak jumpa orang lain, mungkin dia sendiri yang sepatutnya. Tapi pada usia 93 tahun, adakah rakyat Malaysia ingin memperjudikan nasib rakyat hanya kerana nostalgia bekas seorang pemimpin nombor satu negara ini?”

      Pada 7 Januari lalu, PH mengumumkan pemilihan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri mereka dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalannya, jika gabungan itu berjaya menawan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-14.

      Delete
    12. Sekarang mana pegi macaaiii baangsaatt yg dulu kata 1MDB tu baaguusss bersih lagi suci......aset banyak....tak de duit yg hilang....telus.....sumer tip top OK...!!

      Kepalaaa baapaakkk luuu...!!

      Last2 sekarang dah kata ada yg tak kena pulaakkk....

      Dulu bila Singapore arah tutop 2 bank........kat sini sumer pakat masok menyorok dalam kain celah kangkang bini........senyap tak berbunyi....berkuit pon tidak.

      Ini samalah kes dengan derma kessiaann 2.6b dulu.....mula2 kata duit tu tak ada.......kalo betol takkanlah nak buboh dalam akaun peribody.........tapi tak lama tu ngaku pulak memang betol 2.6b ada duk mengeram dalam akaun peribody.

      Persoalannya kalo jujor....kenapa in the first place tak ngaku ajerrr duit tu wujud.......kenapa berrrdalih...?????

      Sekarang sape yg bodoh...???

      Masih ada hati nak main wayang kulit lagi kaaa???

      Kawan2 celikkan mata kita tengok cerekarama yg berlaku.....
      Pikior yeop pikior...!!

      PRU14 mih lerr kita ubah pentadbiran.
      Undi itu jalan terakhir kita...!!

      Delete
    13. PAS Kawasan Parit Sulong menerima permohonan keahlian daripada bekas Ahli Majlis Pimpinan PKR Negeri Johor, Abdul Aziz Muhammad yang menyerahkan borangnya semalam.


      Penyerahan itu diterima langsung oleh Timbalan Presiden, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man sempena kuliah Maghribnya di Markas PAS Parit Pulai, di situ.

      Dalam kuliahnya itu, beliau menitipkan ingatan bahawa perjuangan PAS adalah untuk menegakkan Islam menyambung usaha dilaksanakan para Rasul terdahulu.

      Delete
    14. Pegi mampos lah najib, dah kau balun duit semua, hutang menimbun, dah puas kau bersenang lenang, ingat boleh lepas mcm tu,
      Apa kau ingat rakyat Malaysia bodoh

      Delete
  2. Replies
    1. Beberapa hari lepas saya terserempak dengan seorang Veteren Umno, seorang bekas Polis yang terlalu banyak dibrainwash oleh Umno dan BTN sehingga beliau dikenali sebagai seorang yang telan keris di kalangan penduduk tempatan.Kisah berlaku ketika saya berbual dengan seorang rakan jemaah mengenai kata kata Mahfuz yang mendakwa TGHH mahu berUg dengan Umno di mana veteren Umno berkenaan menghampiri kami dan mendengar perbualan kami.Lalu dia menyampuk dan bertanya kenapa pula PH sibuk pasal UG, ikut suka PASlah nak UG dengan sapa sapa pun.



      Dia lalu berkata Mahathirpun orang tak pakai dah tapi PH ambil apa ker hal? Mahathir yang banyak tinggal tahi untuk Najib basuh mana boleh pakai lagi.Hari ini semua orang mahu kepada Islam, jadi apa ker hal nak angkat lagi Mahathir yang sudah nyata tahap keIslamannya.

      Dalam hati, saya berbisik, kalaulah Negara kita sebuah negara Islam dengan melaksanakan seluruh undang undang Islam, sudah tentu Mahathir sudah ditangkap dan dibicarakan serta diminta untuk mengucap shahadah kembali ketika dia menghina sunah Nabi dulu dan kalau enggan sudah tentu dihukum bunuh di bawah kesalahan Riddah yang dilakukannya.Setakat ini, belum ada apa apa berita yang mengatakan Mahathir sudahpun mengucapkan shahadah ekoran kata kata hinaannya kepada sunnah Nabi dulu.

      Inikah orang yang nak kita angkat kembali sebagai pemimpin tertinggi negara? Bayangkan kalau seorang yang dibrainwash sebegitu rupa seperti veteren Umno itu yang pernah pula sanggup mengeluarkan kata kata hinaan yang dasyat terhadap TGHH malah lebih dasyat dari hinaan macai macai PH hari inipun tak sanggup mengangkat Mahathir kembali, di mana akal puak puak PH yang pernah pula satu ketika dulu melawan Mahathir sampai tak rak?

      Saya boleh menjangkakan tidak ada macai PH yang tampil memberi respon kepada tulisan saya dengan waras dan adil sebaliknya mungkin ada yang terus menggunakan pendekatan mereng untuk menafikan apa yang saya tulis.Bukan menafikan apa yang dikatakan oleh veteran Umno tersebut atau memberi hujah yang menjustifikasikan pemilihan Mahathir yang boleh diterima oleh semua.Tak percaya tengok nanti kegilaan macai PH yang akan menyerlahkan mereka lebih gila dari macai Umno yang sudah pupus, macai yang dikawal selia oleh Mahathir ketika dia masih lagi Umno dan mungkin sekarang dia juga menyelia macai PH.Macai Umno memang sudah dilatih untuk jadi gila, tapi bagaimana macai PH?

      Itu tidaklah penting mana, yang lebih penting rakyat terutamanya pengundi tidak harus diperbodohkan.Rakyat harus lebih bijak memilih dan kerana itu jugalah saya terpanggil untuk menyumbang sedikit maklumat yang boleh dipertimbangkan oleh pengundi dalam membuat pilihan.Islam bukan sekadar percakapan di mulut atau tulisan di kertas sahaja tetapi Islam adalah petunjuk yang jelas terhadap apa yang boleh dan apa yang tidak boleh, Islam ada petunjuk yang jelas mengenai jalan untuk ke syurga dan jalan untuk ke neraka.Semuanya mesti diikuti kalau benar benar kita mahu Islam memerintah.

      Tidak perlu untuk mendakwa PAS itu Islam atau Islam itu PAS yang pernah dibuat oleh macai Umno satu ketika dulu dan kini nampaknya macai PH pula mengambilnya.Sebaliknya PAS perlu difahami hanyalah sebuah Jemaah Islam yang ditubuhkan untuk mematuhi perintah Allah dan Nabi, perlu dibezakan dengan jelas mengenai PAS dan Islam, bukan menjadi bebal terus sedangkan perkara ini adalah terlalu asas untuk difahami oleh seluruh orang Islam atau yang mengaku Islam.

      Kalau veteran Umno yang satu ketika begitu taksub dan teruja dengan Mahathir boleh menolaknya sekarang, kenapa pula orang orang yang pernah menjadi lawannya sanggup pula mengangkatnya?

      Fikir fikirlah dengan waras....

      Delete
    2. Yo la,

      Budin2 poyi la mabok!

      Lopeh ni Khalifah DYMM Junjungan Bosa Tuhan Amerulmukmineen/alias Imam Mahdi/alias Jesus dari negeri Ulau tebelingkau byk besau atas pagau begegau gegau dtg sorang diri dgn moto buruk terus tertabal/terbaiah secara otomatik dan bernikah lah ko o'ang dgn semuwo warno kulit. Kito semuwonyo seantaro duniyo bersaudaro.

      Tuhan di petala ke 7 bermakna pemimpin ke tujuh lopeh Najib (Najib masih menjadi memanda menteri) baru tegobitnya Tuhan seru sekalian alam dan membawa rahmat ke sekalian alam.

      Delete
    3. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Delete
    4. MARI KITA TUMBANGKAN AL DAJJAL DAN AL MUNAFIK DULU, LEPAS ITU BARU KITA BERBICARA APA PATUT BUAT.

      Delete
  3. Nak tengok apa yang j dan gn nak spin nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Lebih baik seorang menteri Islam yang adil daripada menteri India dari MIC yang pentingkan diri sendiri.” demikian kata Ketua Penerangan Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP), Dr B Chandran.

      B Chandran berkata demikian sebagai mengulas mengenai dakwaan musuh Pas yang sering mencanang isu ‘Kabinet Melayu’ bagi mempengaruhi kaum India menjauhkan diri dari parti itu.

      Beliau tidak menolak isu tersebut dijadikan modal bagi memburukkan Pas dan menunjukkan seolah-olah Pas parti perkauman.

      “Pemimpin Pas tidak pernah cakap begitu tetapi dia cakap pemimpin Islam (perlu menerajui negara) dalam masa sama banyak tempat bukan Islam diberi dalam konteks pengurusan dan kepakaran.

      “Kita mahukan menteri Islam yang adil pada semua kaum. Kita tidak dipengaruhi oleh perkauman tetapi kita dipengaruhi oleh keadilan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

      Beliau memberitahu bahawa kebanyakan pengundi India sudah mula bersungut mengenai menteri dari MIC yang mementingkan diri sendiri dan kurang memberi perhatian terhadap kaum tersebut khususnya di kawasan estet yang turut memperlihatkan masih ramai tidak mempunyai tempat tinggal.

      Bagaimanapun keadaan itu membawa perkembangan positif kepada Pas apabila kebanyakan mereka mula menaruh kepercayaan kepada parti yang memperjuangkan Islam itu.

      “Ia bukan isu Melayu tetapi yang kena pimpin ialah pemimpin Islam, dalam masa sama menjaga kepentingan dan keadilan. Jadi dalam konteks ini mereka (musuh Pas) cuba putar belit tapi ramai orang yang tahu pasal Pas dan tahu ini bukan isu yang patut kita besarkan,” katanya.

      Dalam masa sama katanya, dengan penyertaan 156 orang kaum India di beberapa estet di Kedah yang menyertai DHPP baru-baru ini, beliau menyifatkan mereka semakin selesa dengan Pas.

      Beliau yang juga Pengerusi DHPP Terengganu berkata, sokongan pengundi India juga mampu memberi kemenangan kepada Pas walaupun golongan tersebut adalah minoriti di negara ini.

      “Katakan 20 peratus sokongan terhadap Pas datang daripada ahli Umno dan 25 peratus India, maka kita ada peluang untuk menang sekalipun melibatkan pertandingan tiga penjuru,” katanya.

      Delete
    2. Itulah bro MN

      J punya spin bagai nak mampus kata 1MDB tiada kegagalan dan semuanya Bagus, tiba-tiba Jibby sendiri mengaku 1MDB gagal.

      Kejao, J dok fikir kot mana nak putar lidahnya lagi, kalau tak dapat idea dia menyoroklah dulu sampai isu ini reda (kononnya rrda bagi dia, hakikatnya isu ini akan terus hidup sehingga benar-benar ada proper closure.

      Delete


    3. Semua perniagaan misti ada untung rugi, kecuali syarikat kroni, bila nampak nak rugi, bapakkroni mulalah bail out, bukan sikit berbillion2


      Delete
    4. Aik!!! Anon mengaku 1MDB rugi plak dah? dan mahu justify konon rugi dalam perniagaan itu perkara biasa?

      Adoilaaa, macam mana macai Jibby tau 1MDB rugi ni padahal audit repot pun tak buat dan tak sumbit langsung.

      Makin kartunlah putar belit para macai pasal 1MDB ni. At least kalau kartun TV boleh juga buat hiburan, ini bukan kartun hiburan dah lagi tapi kartun pembawa celaka.

      Hakikatnya bukan setakat 1MDB, Derma dogol 2.6b, Felda hilang tanah dan semua sistem pentadbiran dan sistem keadilan negara ni dah jadi kartun di bawah Jibby Penyamun & Co.

      Khabarnya, BNM pun boleh cetak wang kertas berbillion jumlah tanpa sandaran emas. Kalau betoi habislah ringgit akan merudum teruk lagi sebab nilainya bukan lagi nilai solid emas tapi dah bercampur nilai kertas dan dakwat juga.

      Patutlah harga barang pun makin naik sebab ringgit kertas makin banyak di pasaran untuk membeli jumlah barang dagangan yang sama.

      Melingkup betul.

      Delete
    5. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Delete

    6. Yg di maksudkan ialah perbuatan jenanyah seperti kecurian, tidak berlaku dlm 1mdb, ini telah pun di sahkan Oleh PAC cabinet, yg ahli termasuk MP pembangkang sendiri....

      Kalo pembangkang pun ko tak percaya, siapa yg ko nak percaya?.


      Delete
    7. Bro semua ,

      Hingga kesa'at ini , cabaran demi cabaran , baik dari segi professional juga peribadi keatas Mr. J berhubong skandal 1MDB tidak ada jawapannya .

      Tup~tup , Najib pula yang mengaku .. jangan2 kot Mr. J duduk sekapal dengan "Kepala Bapak Kau " ??

      Frankly , a simple arithmetic and a little knowhow in business is good enough for some one , anyone to say that 1MDB is a flop !!

      Thus , it is rather strange for somebody claiming to possess an MBA to say otherwise .

      Gosh , I am in awe when I read that 1MDB is sending 1200 pilgrims to the Holy Land ! Where 1MDB get all the money ? Until now 1MDB is running at a lost and with mountain of debts running into the billion ...we are just left to wonder ......

      Delete
    8. Anon 15:14

      Telah berkali kali saya jelaskan di blog Yn. Budin ini .. akauntan tidak bolih mengesahkan tentang berlakunya sebarang penyelewengan keatas pelaburan syarikat .

      Yang memberi gambaran kemana , dimana dan bagaimana perjalanan dana syarikat adalah juruaudit ( auditor ) . Itulah amalan yang diperakui olih badan2 penguatkuasaan saperti bursa (utk sykt awam) ,SSM , LHDN .

      The account has to be audited first of all before accounting is done .

      Delete
    9. Macaaaiii haram kejadah udaahh terrtelan shiiitttt....!!!

      Dulu duk puji 1MDB bagus.....tak ada yg tak kena.....deme kata Pakatan yg fitnah macam2....

      Patutlah Laporan Audit diOSAkan rupanya ada yg tak kena.....

      Jebon kejadah sampai ni tak jawab2 apa beza Aabar BVI dan Aabar PJS.

      Bila orang kata bangaaannngg tau marah.

      Sekarang aku nak tanya maacaaiii kejadah.....tang mana yg korang bangga dengan 1MDB ni...???

      Haaakkktuiiii !!!

      Delete







    10. Habis Mahathir tu ada ijazah apa yg pandai sangat bab untung rugi nih....

      ijazah kepala bapak dia ke????











      Delete
    11. Anus 18:09 ni sampah. Apa yg keluar dari mulut sampah tetap sampah. Garanti Wak Kejora Kengkang.

      Delete
    12. Selama lamanya kengkang. Tunggu mati terkangkang saja.

      Delete
  4. Sah lah bahawa majoriti menteri menteri kabinet yang pertahankan Najib selama ini berkaitan 1MDB adalah menteri menteri taraf longkang belaka. Najib terjun dalam lubang najis, semua ikut belaka. Masih ada hati nak simpan dan bermegah dengan spesis spesis yang suka bergelumang dengan najis?. Tak sangka, puak melayu beragama Islam penggemar najis masih ramai, dapat habuan sikit, najis sanggup dijilat. Baik join Yahudi lah oii! Hiiii..uekk..tuih. meloyakan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dedak dah ambik, kenala buat kerja. Sama lah dengan para pendedak A9 semua tu.

      Delete
    2. Apabila telah disahkan ada yg tak kena dengan 1MDB.........maka Pakatan patut bawak perkara ni untuk didebatkan secara terbuka dalam Parlimen...

      Harap jangan ada lagi Pendekaarrr Mustaarr yg cantas persoalan yg dikemukakan.

      Pakatan........sila debatkan di Parlimen..!!

      Ini isu public interest yg melibatkan kewangan negara dan rakyat.

      Delete
  5. Yo la,

    Budin2 poyi la mabok!

    Lopeh ni Khalifah DYMM Junjungan Bosa Tuhan Amerulmukmineen alias Imam Mahdi alias Jesus dari negeri Ulau tebelingkau byk besau atas pagau begegau gegau dtg sorang diri dgn moto buruk terus tertabal/terbaiah secara otomatik dan bernikah lah ko o'ang dgn semuwo warno kulit. Kito semuwonyo seantaro duniyo bersaudaro.

    Tuhan di petala ke 7 bermakna pemimpin ke tujuh lopeh Najib (najib masih memanda menteri) baru tegobitnya Tuhan seru sekalian alam serta membawa rahmat ke sekalian alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai kau warih..suku apo kau ni..ko kau 3 suku yo..dr dulu camni la kau punyo komentar x ada isi langsung...somo ee hampeh..kesian habihkan boreh omak kau yo..alahaiii...

      Delete
    2. Lopeh ni korang nyanyi la pueh2

      Lagu JOGET PAHANG.

      Melenggang hai
      Melenggang dengan tari lenggang
      Kalau baik hati
      Nanti orangpun sayang (2x)
      Dari Melaka ke negeri Pahang
      Singgahdi Johor beli berangan (2x)
      Kami ucapkan selamatlah datang
      Apa yang kurang dicaci jangan
      Melenggang hai
      Melenggang dengan tari lenggang
      Kalau baik hati
      Nanti orang pun sayang (2x)
      Pukullah gendang hai kulit kerbau
      Dalam majlis tari menari (2x)
      Sayalah ini bang hoi dagang merantau
      Mengharap belas orang di sini (2x)
      Melenggang hai
      Melenggang dengan tari lenggang
      Kalau baik hati
      Nanti orang pun sayang (2x)
      Negeri Pahang aman sentosa
      Kaya dengan tumbuh-tumbuhan (2x)
      Niat di hati bang oii...
      Nak buat jasa
      Mudah-mudahan Tuhan kabulkan (2x)
      Melenggang hai
      Melenggang dengan tari lenggang
      Kalau baik hati
      Nanti orang pun sayang (2x)

      Baru korang tersada sekian lamo dihanyut duniyo yg tak kemana.
      Ambik ko.

      Delete


  6. Ia mengalami sedikit kegagalan dari segi kelemahan urus niaga kerana telah di sabotajkan oleh manusia yg mabuk kuasa.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
  7. Tok bijaN dah "insaf" tu selepas teriak depan ka'abah. Insaf cara depa la. Tok Guru aku mesti teriak lihat Tok bijaN insaf. Haramjadah. Haramjadah. Haramjadah sungguh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fokus kepada tanggung jawab kita sebagai rakyat Malaysia yang cerdik.
      Kita tumbangkan BN dan PAS dahulu.......lepas itu baru kita berbicara apa patut buat.
      Jangan hilang fokus......
      Jangan layan Kera Subsidi.....
      Jangan layan Beruk Subsidi.....

      Mereka hanya Ambil Upah Panjat Kelapa dan Curi Pisang orang Felda.

      Delete
    2. Sehingga kini, diperkatakan bahawa kemungkinan warga emas itu untuk kembali bertanding merebut kerusi Parlimen Langkawi sudah mencecah 80 peratus positif. Gerak kerja ‘agen-agen politiknya juga dikatakan baru bermula di sana.

      Penulis yakin, keputusan untuk bertanding kerusi Parlimen Langkawi itu kerana dia menyangka bacaan bilangan undi akan memihak kepadanya nanti. Cuma penulis harap, keyakinannya terhadap bacaan itu tidak akan mengecewakan hati warga emas itu.

      Sudah tentulah dia bermati-matian mahu menang kerusi Parlimen. Jika menang, barulah dia boleh kembali jadi Perdana Menteri semula untuk kali kedua. Jika kalah, maka mungkin harapan untuk kembali berkuasa itu akan padam selamanya.

      Cuma penulis terfikir. Pada usia lebih dari 90 tahun itu, mampukah dia menjadi wakil rakyat di zaman yang serba-serbinya mencabar ini. Penulis lihat, orang muda pun selalu ‘semput’, mampukah dia tunaikan tanggungjawab besar itu, apatah lagi tugas-tugas Perdana Menteri?

      Penulis memerhati prestasi seorang Adun muda yang pernah menjadi Menteri Besar di sebuah negeri. Ketika dia menjadi Menteri Besar, boleh dikatakan paling kuat pun hanya sebulan sekali dia berada di kawasan. Itu pun puas dirayu, barulah boleh lihat batang hidungnya.

      Ekoran dari fenomena ‘ghaib’ dari kawasan, ramai pihak yang geram dan kecewa. Hendak dihentam, dia berkuasa. Hendak dibisingkan, nanti terus ‘dicantas’, langsung tidak dibantu dan masalah langsung tidak selesai. Makan hati berulam jantunglah jawabnya.

      Lebih teruk lagi prestasinya ketika pemimpin muda itu menjadi Ahli Parlimen sepenggal sebelum dia menjadi Adun, hendak tengok batang hidungnya dua bulan sekali pun payah katanya. Pejabatnya di negeri itu pun berhabuk…

      Namun kerana pemimpin muda itu berbapanya seorang ‘warga emas’ yang ternama, maka terpaksalah didiamkan sehinggalah majoriti yang lain hilang sabar. Sudahlah tidak jaga kawasan, politik tempatan pun hancur dia tidak peduli, ada hati pula dia hendak tunjuk ‘besar kepala’ berkurang ajar pada ketua?

      Tidak hairanlah selepas itu kariernya ‘lebur’. Mujurlah dia ada bapa yang ternama. Bolehlah bapanya tubuhkan parti baru dan naikkan pangkatnya hingga ke tahap tertinggi parti. Jika diharapkan ‘skill’ politik anaknya itu, sampai mati pun tak dapat jadi Timbalan Presiden…

      Kembali ke kisah warga emas yang mahu kembali menjadi wakil rakyat, soalnya mampukah dia? Pemimpin muda pun gagal, inikan pula dia? Dia sihat sangatkah untuk bertugas? Tidakkah nanti tugas-tugas itu akan menyeksa dirinya? Tidakkah dia tahu bahawa Allah akan seksa dia di akhirat jika gagal laksanakan tanggungjawab dan amanah rakyat?

      Sebagai Ketua Penaja, khabarnya baru sekali dia pengerusikan mesyuarat? Yang lain cuma wakilkan kepada Timbalan Ketua Penaja Bahagian? Mungkinkah kerana itu dikatakan timbulnya huru-hara dalaman dan ada pula dakwaan khabarnya ada skandal ‘mak janda’?

      Jika dia ada ‘remote control’ yang mampu mengawal dari jauh, mampukah dia pastikan segala arahan mengikut apa yang dia mahukan? Bagaimana jika dia arahkan A, namun tindakannya jadi W? Bagaimana jika dia hulur RM100 tapi yang sampai hanya RM5?

      Penulis tidak nafikan dia berpengalaman luas. Namun pada usia yang terlalu ’emas’ begitu, penulis yakin ramai orang Langkawi tidak yakin dan kasihan jika dia terpaksa bangun tidur pukul 3 pagi untuk menyelesaikan masalah penduduk.

      Kita tidak mampu bayangkan seorang yang terlalu tua terpaksa berembun, tidur lewat, meredah malam dan kedinginan awal pagi untuk membantu memenuhi kehendak rakyat. Jika ada ‘remote control’ pun, sudah tentu orang ramai lebih mahu dia sendiri yang selesaikan masalah mereka, bukan ‘wakil’ yang tiada kuasa.

      Delete
    3. KOPIPES PASAMPAH

      Delete
    4. Terkejut saya bila membaca tulisan editor akhbar rasmi DAP, Roketkini, Izmil Amri Ismail, bertajuk “Mahu Menang Bersama Dr Mahathir, Atau Tewas Di Tangan Najib?” pada 19 Januari 2018 yang menyebut “Dr Mahathir sudah murtad daripada perjuangan Umno yang dibinanya selama puluhan tahun” dan mengibaratkan penyertaan Tun Dr Mahathir Mohamad ke dalam Pakatan Harapan seperti “Pope masuk Islam” kerana kedua-dua pernyataan ini, iaitu “murtad” dan “Pope masuk Islam”, seringkali dikaitkan dengan konotasi keagamaan.

      Menyebut “Dr Mahathir sudah murtad daripada perjuangan Umno yang dibinanya selama puluhan tahun” dan mengibaratkan penyertaan Tun Dr Mahathir Mohamad ke dalam Pakatan Harapan seperti “Pope masuk Islam” adalah satu perbuatan yang sangat tidak sensitif oleh akhbar rasmi DAP ini.

      Begitu juga dengan rumusan Izmil Amri di dalam tulisannya itu yang berbunyi: “Maka pilihannya mudah sahaja. Tidak ada lain, kita mesti menang. Rakyat mesti menang. Dan kalau kemenangan itu diusung mantan diktator tua, si mahafiraun yang kita benci; apakah kita akan menangguhkan kemenangan sekali lagi, dan membiarkan rejim terus ketawa untuk seribu tahun lagi?”

      Bila akhbar rasmi DAP sendiri menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai “mantan diktator tua” dan “si mahafiraun yang kita benci” maka jelaslah betapa sangat hinanya Tun Dr Mahathir di mata DAP dan betapa DAP sebenarnya hanya mahu mempergunakan Tun Dr Mahathir sebagai alat yang terpaksa digunakan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, sahaja.

      Dengan penghinaan sebegini teruk yang ditunjukkan oleh DAP terhadap Tun Dr Mahathir ini, tidak sukar untuk diagak ke mana Tun Dr Mahathir akan dilemparkan nanti setelah DAP mencapai hajat yang ia mahukan dari beliau.

      Delete
    5. Komen Sampah. Ehh busuknya sampah masyarakat 16:57 ni. Sanggup mengkhianat rakyat sebab nak jilat AhMOI dan Jho Low. Jho Low pun tak nak tengok bangsat macam kau.

      Delete
    6. Woi Geng Najis, Mr Jebon, Wak Kengkang. Selalu mengkhianat rakyat dengan spin auta bodek bijan sekarang di khianat oleh bijan pula. Jho Low chubby ludah kamu semua walaupun dok bodek dia. Ketuanan konon. Penderhaka,pengkhianat,sampah masyarakat.Padan muka

      Delete
  8. Pengakuan minta simpati..berjiwa besar !!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
    2. Justeru itulah penulis harap warga emas itu tidak terkejut jika dikecewakan di Langkawi nanti. Bukanlah orang Langkawi tidak mengenang budi, namun budi dahulu itu bersulam airmata mereka dan menghadiahkan kekayaan kepada kroni sahaja.

      Janganlah kecil hati jika tidak dipilih orang Langkawi nanti. Bukanlah mereka tidak suka pada warga emas itu, namun mungkin mereka tidak mahu melihatnya terkedek-kedek pukul 3 pagi selesaikan masalah rakyat. ‘Tak sampai hati’ katanya…

      Delete
    3. Bro Kluangman......pekong nanah dah tak boleh disorok lagi....jadi terrrpaksa lerrr mengaku....

      Kalo ditutop pon bangkai baadaakkk bau melantongnya tetap dapat dihidu...

      Jadi kena buat muka kessiaann mintak tolong sambongkan talian hayat......kang mampoosss pulak projek merembaatt...

      Setelah beraapaaa punya laaaama bisukan mulot......berapa lama diperam jerok cerita 1MDB ni........baru sekarang nak ngaku....???

      Maaf....udaaahhh terrlambat....!!

      Delete
  9. Menteri kewangan 2 yg berkelulusan accounting dan tokoh koperat, apa komen? Kat kfc dulu bila ada outlet / produk / staff gagal; sure ada bincang bincang sapa yg bertanggungjawab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
  10. Mr j ni graduan mba sekolah pondok...perkataan gagal tak ujud di sana; sebab semua student angguk angguk; semua lulus with flying colors kah kah kah

    ReplyDelete
  11. Bullshit!

    Art117 is the key to all failures...most importantly...Art117 is where the monies pass through.

    Where is the monies?
    For all we know 681mil USD went into your personal account.

    Who is going to bear all the liabilities now?

    Don't you ever think you will get away with it.
    The monies was not a business loss but stolen through and by the power of Art117.

    Bullshit!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Where is the money??
      In the buritkin bag.

      Kalo nasib teman baik Tuan Admin tak delete komen teman ni......hehehe.

      Delete
  12. Bijan Tengah fikir sapa plak nak di kambingkan.

    pusing kut mana pun macai gila dedak muka tak tau malu pasti menabur taik sampah kat sini.

    jawapan semberono para menteri pun sudah konflik dengan boss nya.

    org buta hati menganggap ini sebagai angin lalu sahaja.

    ini lah UMNO yg busuk sampai ke usus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
  13. Aku pasti najib nazak akan beri penjelasan kegagalan 1mdb. Kegagalan 1mdb kerana penipuan, pencurian dan penyelewengan wang negara dapat dihidu oleh pembangkang. Maka pembangkanglah yang menggagalkan 1mdb.
    Mari kita teliti, 1mdb tidak pernah mencatat keuntungan selain asyik berhutang. Hutang bkn utk pembangunan tetapi untuk pemimpin berjoli. Bagi membayar hutang tersebut 1mdb terpaksa jual tanah kepada badan² yang banyak wang spt kwsp, pnb, th, kwap, tnb dan felda secara paksaan. Jual aset dan projek lain kpd china dgn kos melampau.
    Najib kecewa 1mdb gagal bkn kerana pembangunan terbantut tetapi keseronokan utk berjoli terganggu dan masa depan utk terus berkuasa tergugat. Kuasa bkn utk sejahterakan rakyat dan negara tetapi utk keseronokan menjadi king.
    Peliknya ramai bijak pandai tidak dpt melihat perkara ini dgn hati dan minda intelektual mereka. Knp? Kepentingan sendiri melebihi kepentingan masyarakat lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
  14. looking forward to comments from j, gn, salleh, puad shit and all the anal lickers.

    this time, they are proven anal lickers! or are they going to slam in najib face that 1mdb is not a failure?

    this is catch 22 for them. i bet nobody will dare to say a word!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Dad....the maacaaiii won't pop up today.....because they're busy chewing shiiittt and licking urine...

      Let's don't disturb them....
      They're having a good time...!!

      Bon Apetit......!!!

      Delete
  15. Itu siaw/gila punya pelanamentli
    Lia kasi culi itu wang emdibi
    sama kita lakyat kasi ggssty
    Sikalang wa miniaga slupa mau mati

    Itu cilaka kasi ggssty
    suma halaga balang laik
    kalau ini pru lia menang lagi
    Lanti ggssty lagi lia kasi naik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halaga balang wak kojola kengkang saja yg tulun..

      Delete
  16. Sekurang2nya DSNR aad keberanian dan jantan untuk mengaku kekhilafan 1 MDB...inilah kehebatan darah pahlawan Bugis yang mengalir dalam dirinya. mengakui kesilapan bukan menunjukkan kelemahan atau menjatuhkan maruah, kerana pemimpin yang hebat dan ulung saja yang mampu berbuat demikian. Ibaart kata orang, berani kerana benar, takut kerana salah.
    Karakter DSNR aamt berbeza dengan Madey...yang takkan sekali2 mengaku kesalahannya walaupun dah terbukti depan mata. Tengok ajelah dalam kes fitnah DSAI meliwat..sampai sekarang pun tak berani memohon maaf secara terbuka dan mengaku dia yang merancang komplot untuk mengaibkan DSAI. Dapatan RCI FOREX terang2 menunujukkan dia memainkan peranan pentinh dalam kehilangan wang yang berbillion2 tu..aad dia nak mengaku kesilapannya?....Taark beb..sampai kiamat pun dia takkan ngaku punya..tetap disalahkan orang lain.
    Satu lagi...ops Memali dulu tu...seluruh rakyat Msia tau dialah yang memantau dan memberi arahan kepada pihak bekuasa untuk mengambil tindakan yang seterusnya hinggan menyebabkan korban kpd penduduk kampong Memali, tapi dia nak ngaku ke...sampai sekarang masih beertegas Tun Musa yang memberi arahan tersebut. Nasib baik TMH buat pengakuan kat youtube peranan sebenar yang Madey mainkan..kalau tak kesian TMH yang terpaksa tanggung beban tu.
    Tengok sekaarng ni mana ada Madey highlightkan lagi kes 1MDB. Dia tau rakyat dah semakin bijak dan dapat info terkini cerita yang sebenarnya dan tak percaya lagi segala tuduhan Madey dan PH terhadap 1MDB ni. Duit 2.6 billion yang dituduh masuk dalam akaun DSNR oleh Madey sehingga sekarang masih tak dapat dibuktikan money trailnya kedalam akaun DSNR..yang ada hanyalah fabrication atau sengaja diada2kkan untuk mengaibkan DSNR..sampai sekarang bila diminta tunjukkan bukti..senyap aje. [izi yang lantang menuduh dulu tu pun dah tak berminat untuk bercakap mengenainya lagi..dia tau rakyat yang waras takkan percaya lagi cerita2 fitnah mcm tu...buat menambah dosa aje.
    Madey dan PH dah mcm cacing kerawit kepanasan..semua isu2 yang dicipta dan diada2kan untuk memburuk2kan DSNR dan kerajaan dah semakin dilupakan dan tidak dipedulikan langsung oleh rakyat ...kini mereka fokus untuk memastikan UMNO/BN terus cemerlang dan memenangi PRU14 nanti dengan majoriti 2/3. Nampak gayanya harapan PH untuk merampas Putrajaya tinggal mimpi kosong aje..tak mustahil inilah ibu segala PRU yang akan menjadi kubur tanpa nesan bagi Madey, Din Pagoh dan Boboi Mokriz...trio serangkai yang bakal mengakhiri karier politik mereka dengan hinanya!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah...

      Ini manusia GN sudah bingai

      tak kenal beza..

      apa itu silap...

      apa itu berniat melakukan jenayah

      Delete
    2. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
    3. Lebih awal ke Tanah Suci

      Mohd Husni Mohd Noor@hmetro.com.my

      23 Januari 2018


      KUMPULAN pertama Program Khas Haji Perdana Menteri tajaan Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) 2018/1438H dijadualkan berlepas ke Tanah Suci mulai awal Julai ini.

      Pengerusi Alumni Program Khas Haji Perdana Menteri, Datuk Jailani Ngah berkata, tahun ini, pihaknya ditawarkan slot penerbangan lebih awal iaitu KT2 dan KT3 berbanding slot pertengahan dan akhir pada tahun sebelumnya.

      Beliau yang juga Setiausaha Politik Perdana Menteri berkata, 1,200 orang terpilih menyertai program khas haji tahun ini berbanding 1,100 orang pada musim haji lalu.

      "Tahun ini, bakal jemaah masih dipilih dalam kalangan Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK); imam; bilal; wakil badan bukan kerajaan (NGO); majlis guru besar; tok batin dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS)," katanya pada sidang media selepas menyempurnakan Mesyuarat Jawatankuasa Khas sempena Majlis Penyerahan Surat Tawaran Haji di Putrajaya, hari ini.

      Katanya, majlis penyerahan surat tawaran haji akan diserahkan kepada bakal jemaah pada 2 Februari ini di Masjid Putra, Putrajaya oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Jailani berkata, sejak dilancarkan pada 2011, 5,700 peserta mendapat manfaat daripada program khas haji berkenaan.

      Menurutnya, sebagaimana tahun sebelumnya, kuota jemaah akan diisi separuh oleh imam dan sebahagian lagi kepada JKKK selain komuniti tok batin, bilal dan NGO.

      "Berdasarkan kajian tidak rasmi, lebih separuh lagi komuniti imam dan JKKK di seluruh negara belum berpeluang menunaikan ibadah haji dan ia akan dipenuhi sepenuhnya pada tahun-tahun akan datang.

      "Saya tidak boleh anggarkan berapa tahun ia dapat dipenuhi, namun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ada menyatakan komitmen untuk menghantar kesemua mereka sepanjang berkhidmat sebagai Perdana Menteri," katanya.

      Katanya, tahun ini, pihaknya ada tambahan jemaah daripada majlis guru besar dan pengetua, pesara kerajaan dan majlis agama Islam negeri dimana ia dimulakan di peringkat negeri Pahang terlebih dahulu.


      #### where the money come from ??? #####

      Delete
    4. Woiii Geng Kepala Naga.......berani...???

      Sebab beranilah maka dari awal lagi bisukan mulot.....tak berbunyi apa.....dalam parlimen pon tak boleh didebatkan pasal 1MDB ni...ye idaaakkk???

      Pasal beranilah bila asal orang bukak ajerrr mulot tanya pasal 1MDB maka nahaasss lerr orang tu dipecat....dibuang....diberentikan.
      Macam yg jadi pada Muhyiddin, Mukhriz, Ghani Patail.

      Pasal beranilah orang yg terlibat dalam siasatan ditukar sana sini.

      Pasal beranilah bloggers yg lantang persoalkan penyelewengan yg berlaku diblock supaya ulasan dibuat tak boleh diaccess orang.....takot pekong terbogel.....macam Outsyed the Box....Din Turtle...dan lain2...

      Pasal beranilah maka mula2 kata tak wujud duit 2.6b.....tapi tak lama lepas tu ngaku ada pulaaakk...

      Pasal beranilah maka dulu senyap menikusss pasal 1MDB tapi sekarang baru ngaku ada yg tak kena.

      Pasal beranilah maka ko jadi salah sorang macaiii yg yg jilat licin 1MDB........konooonnn bebas dari sebarang penyelewengan.....

      Kalo betol2 berani dari awal siang2 buta lagi daaahh ngaku ada yg tak kena.

      Udah lama satu entero dunia duk kata ada yg tak kena dengan 1MDB......tapi Msia baru sekarang nak ngaku....??
      Ini macam bijaakkk kaaa...???

      Woiiii apa kejadah kurap dalam seluar sendiri pon tak tau.....sedangkan orang luar pon dah lama tau.

      Woiiii badigol samdol.....tak payah nak claim berani lerrr....
      Berani kepala bapaaakk ko...!!

      Punyalah bangaanggg masih ada hati nak ngaku "BERANI".

      Berani my foot.. !!
      Haaakktuuiii !!!

      Delete
  17. Itu umno manyak yahat
    Olang melayu lia kasi tipu
    sekalang umno blakang sulah hangat
    olang melayu sulah tau presiden umno penipu

    pilihan laya sulah mau lekat
    yangan pilih BN/UMNO parti penipu
    Mayak wang ini presiden umno sulah sebat
    ini pru14 kita lakyat kasi tukar kerajaan baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu wak kojola kengkang pun sutah penat kena pahat lorrr

      Delete
  18. Ini GN, Mr.J sana kojola mayak sayang najib
    hali2 cakap Tun tala baik
    kalal lu mau manding itu Tun sama najib
    slupa lu tengok intan banding sama taik...

    choiii!

    ReplyDelete
  19. Agaknya berani ke najib mengkambing hitam kan pengerusi 1MDB, atau pun menyalahkan menteri kewangan yg terlibat sama mengrekomenkan kepada beliau sebagai PM, bahawa penubuhan 1MDB ini sebagai memperkayakan negara. Sama~sama kita tunggu Najib mengambil tindakan terhadap menteri kewangan dan pengerusi 1MDB. HEHEHEKIKIKIHAHAHAKAHKAHKAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir ini ternyata tinggi, dia punya jati diri
      Dia tak lah malu, mengakui kesilapan sendiri
      Berkalikali mohon maaf hidayah Allah dah beri
      Bukan mcm si tua munafiq Najib MO1 si pencuri

      haposkanumnobn hapuskanumnobn haposkanumnobn

      Delete
  20. DS Najib ini ternyata tinggi, dia punya jati diri
    Dia tak lah malu, mengakui kesilapan sendiri
    Barangkali kat Mekah hidayah Allah dah beri
    Bukan mcm si tua munafiq Matdey Malabari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi Mekah pakai hasil duit curi, riba & bunga hutang, menindas rakyat dgn gst (gomen suruh tax)...ada keberkatankah....??

      Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
    2. Itu wak kojola kengkang sutah byk tua lortt tapi masih terpaksa berniaga di chow kit load.
      Byk kuat kelija hisap lokok john lorrr dia.

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DOSA SERTA AIB SEBESAR INI HINGGA RAMAI JADI MANGSA PENGANIAYAAN SAMPAI ADA YG DIBUNUH UNTUK TUTUP MULUT BOLEH DILEPASKAN BEGITU SAJAKAH.....???

      Seantero dunia semua sedia maklum tentang penyelewengan yang telah dilakukan oleh orang yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga 1MDB.
      Ketika skandal ini mula meletus di dalam tahun 2014, tidak ada siapa yang menyangka bahawa Najib tergamak membiarkan 1MDB menyeleweng dari objektif asas pertubuhannya. Ramai seperti tidak percaya bahawa berbilyon-bilyon ringgit telah disalurkan ke dalam akaun syarikat Jho Low bernama Good Star ketika itu. Pada mulanya Najib Razak memuji-muji 1MDB. Tetapi tidak mampu untuk menipu lebih lama, dia akhirnya mengaku bahawa model perniagaan 1MDB sebenarnya umpama angan angan Mat Jenin sebab itu 1MDB gagal.
      Semua ini diburukkan lagi apabila siasatan oleh pihak berkuasa mendapati Najib menerima sekurang-kurangnya RM2.6 billion di dalam akaun peribadinya. Tidak pernah dalam sejarah dunia seorang pemimpin dengan selamba menerima wang sebanyak itu secara peribadi. Dengan muka tidak malu, dia pada mulanya tidak mengaku menerima. Kemudian apabila bukti terpampang di peringkat umum, dia menukar cerita mengatakan itu hanya derma dari Arab dogol. Tidak pula dia memberitahu kita bagaimana dia membelanjakan wang itu. Tidak juga dia memanggil pihak audit untuk memberi keyakinan kepada kita bahawa dia tidak menggunakan waima satu sen pun dari duit tersebut untuk kegunaan peribadi.
      Yang nyata cerita derma itu semua tidak benar sama sekali. Oleh kerana penyaluran wang haram itu dilakukan melalui bank-bank luar negara, maka pihak berkuasa luar negara telah menyiasat penyelewengan ini di bawah akta penggubahan wang haram. Siasatan demi siasatan dilakukan dan hasilnya, dua pihak, iaitu Jabatan2 Peguam Negara di Amerika, Switzerland & Singapura telah mengemukakan bukti kegiatan 'money laundering' oleh 1mdb dan pehawai2nya di mahkamah.
      Hanya siasatan di Malaysia sahaja diberhentikan. Ini kerana mereka yang menggepalainya terdiri dari penyokong tegar Najib Razak. Mereka tidak berkecuali dan tidak amanah di dalam melakukan kerja mereka. Naman Peguam Negara Malaysia boleh berkata tiada kes dan Najib tidak perlu dihadapkan di mahkamah di sini.

      Kita diketawakan oleh dunia kerana menyimpan pemimpin-pemimpin yang tiada maruah dan tidak amanah. Apabila seseorang mengkritik secara lantang, dia ditangkap polis. Apabila ingin bertanya tentang 1MDB dihalang oleh Spooker Sialan, Pendekar Bujang Bapok yang kini boleh dikategorikan sebagai salah satu keldai utama Najib, selain Raja Ronggeng, Pak Pandir Ali.
      Namun begitu, kebenaran tidak mungkin dapat dilindung. Bangkai gajah tidak mungkin dapat ditutup dengan berkaraoke sha la la la. Pemerintah yang munafik tidak mungkin dapat hidup bahagia selamanya.

      Di dalam sidang akhbar Julai lepas, pasukan penyiasat ini berjanji ingin memulangkan semula wang tersebut ke rakyat Malaysia dan mendedahkan dan menangkap dalang-dalang yang terlibat.

      jumlah aset, barang kemas, perhiasan bernilai US$3,983,000,000 atau US$3.983 bilyon disita oleh negara Amerika Syarikat kerana menggunakan wang haram dari 1MDB. Aset-aset ini tidak boleh digunakan oleh kroni-kroni Najib & Rosmah lagi dan segala pendapatan yang dijana oleh aset-aset ini dirampas.

      Yang dapat habuan & berjoli katak hanyalah sekumpulan kecil kroni-kroni dan ahli keluarga Najib & Rosmah.

      Rakyat diketepikan, pencuri diutamakan......!!

      Tambahan:
      In total, 1MDB officials allegedly laundered more than US$4.5 billion (S$6.1 billion) in funds through a complex web of opaque transactions and fraudulent shell companies with bank accounts in countries ranging from Switzerland and Singapore to Luxembourg and the United States. This is kleptocracy at its worst.

      Delete
    2. Oh ya....Bank Negara Malaysia di bawah pentabiran Gabenor Bank Terbaik Sedunia, TS Zeti Aziz juga telah menghukum denda ratusan juta terhadap salah laku 1mdb.

      Malangnya, TS Zeti telah dianiayakan dgn pelbagai ancaman dan akhirnya direhatkan dgn gabenor baru ikut selera & kemahuan Rosmah Najib. Tak lama selepas itu, Bank Negara yg berwajah baru ini kononnya telah bayar RM2 bilyon untuk sebidang tanah kerajaan, satu amalan di luar peraturan Bank Pusat, dimana-mana jua pun seantero dunia.
      Bayar kpd siapa ekkk.....??

      Delete
  22. Matdey munafiiq, dulu hina dan caci pakatan
    Nuat dipenjara katanya sbb tibai jubor jantan
    Usah dibanding dgn Najib wahai cai2 syaitan
    Ibarat membanding ketul taik dgn ketul intan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
    2. NajibMO1 munafiiq, terus hina dan caci pakatan
      Anuar dipenjara katanya sbb tibai jubor jantan
      Usah dibanding dgn Mahathir wahai cai2 syaitan
      Ibarat membanding ketulan taik dgn ketul intan

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Delete
  23. Tarikh 1 Februari, hanya lah lagi seminggu
    Nak berjumpa Suman tak sabar ku tunggu
    Ingin lihat bapok inii menangis tak berlagu
    Biila penumbok cedok ku singgah ke dagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dosa serta Aib sebegitu besar dek 1mdb puaka akibat salah laku Najib, Rosmah, Reza Aziz, Jho Low hingga ramai teraniaya masuk jel, kena pecat, kena transfer, sampai ada yg dibunuh kejam untuk tutup mulut boleh senang2 dilupakan begitu sajakah..................?????

      Tak patut..tak patut..tak patut....!!

      Delete
  24. Bila 1MDB PH bentras, NajibMO1 terus berang
    Apa lagii, Najib/Umno & BN, teruk kena serang
    Maka disusunnyalah segala aota serta temberang
    Tapi tidak jalan segala jejak yg ada tak kan hilang

    mamposumnobn mamposumnobn marimamposkan

    ReplyDelete
  25. NajibMO1 dlm dunia ni, antara org yng terkaya
    Namun, dia belum puas hati jugak, ini buaya
    Dibuat pelbagai helah, rakyat semua diperdaya
    Mari kita ajar dia, terdekat punya pilihanraya

    mamposkanumnobn mamposkanumnobn mamposkanlah

    ReplyDelete
  26. Cai2 bahalol BN terus resah duduk tak senang
    Mereka mmg sedar PRU-14, BN takkan menang
    Kejora ini pulak, setiap hari dia jual temberang
    BN kalah nanti air mata depa pastikan berlinang

    hapuskanumnobnpas haposkanumnobnpas hapuskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS adalah ganti UMNO-BN untuk Malaysia. Itu sahaja yang difahami oleh ahli dan penyokong PAS hari ini. Ia adalah matlamat utama PAS memasuki PRU14 nanti.

      Ramai yang akan menyangkal dengan berkata, bagaimana mahu ganti UMNO jika hanya mensasarkan kemenangan 40 kerusi? Ia jauh daripada mencukupi. PAS hanya beromongan, dakwa pembangkang PH pula.

      PAS menjawab, jika pun PAS memenangi lebih daripada 40 kerusi sebagaimana yang disasarkan, itu pun belum mencukupi untuk memintas UMNO-BN. Tetapi semua sedar, pada masa itu PAS telah begitu kuat. Apabila PAS kuat, UMNO akan lemah. UMNO akan lemah sebaik sahaja kerusinya menurun dengan banyak, walaupun masih mendahului PAS dalam jumlah kerusinya.

      Hari ini, kekuatan UMNO bukan lagi pada kejayaannya menempa negara ini dengan kejayaan dan kecemerlangan. Tidak. Negara kita kini hanya sedang bertarung untuk tidak rebah sahaja, bukan pun untuk sihat, sejahtera dan maju. Negara kita masih sakit daripada sakit lamanya yang bermula daripada zaman keangkuhan Tun Dr Mahathir memerintah negara 20 tahun dulu dengan kuku dan taringnya. Sakit itu masih belum diubati dan jauh lagi daripada sembuh.

      Keangkuhan adalah musuh Allah. Keangkuhan sifatnya memerangi Allah dan ugama-Nya. Sesiapa yang memerintah dengan angkuh, Allah akan meletakkannya di barisan yang bertentangan dengan Allah, lalu Allah mengisytiharkan perang ke atasnya secara menghadap. Tun Mahathir masih berbangga dengan sejarahnya memerangi kerajaan Kelantan yang dulu dan kini terus membawa sinar dan obor Islam yang benar untuk tatapan dan hidangan rakyat Malaysia.

      Beliau telah gagal dan sememangnya beliau pasti gagal. Beliau gagal mengemudi UMNO, lalu meletak jawatan dan meninggalkan UMNO dan Malaysia dalam kesakitan dan kelesuan. Tun Abdullah datang dengan penawar 'minyak wangi seribu bencana'-nya. Ia melalikan untuk tempoh yang pendek, kemudian negara bertukar kembali kepada sakit asalnya.

      Doktor veteran yang gagal itu enggan menyerah kalah. Beliau memerangi ubat pertamanya sendiri, lalu menawarkan ubat seterusnya, DS Najib bin Abdul Razak untuk memimpin negara. Ubat barunya gagal lagi. Doktor veteran itu tersentak dengan tindak balas ubat barunya itu yang kini makan tuan. Beliau mengisytiharkan kepada negara bahawa beliau telah tersalah mencadangkan ubat.

      Hari ini beliau mencadangkan ubat yang ketiga. Siapa? Dirinya sendiri. Beliau berkata kepada PAS dengan suara angkuh 20 tahunnya dulu, "Pilih. Saya atau Najib." Kelakar, kelakar dan kelakar. Inilah kentut politik seribu bencana seorang doktor veteran yang sakit dan gagal yang sedang mengetuai sebuah hospital bernama PH untuk mengubati negara yang sakit akibat angkaranya sendiri dulu. Orang sakit mengubati orang sakit.

      Saya tegaskan negara kita hari ini sakit. Sakit lama yang belum sembuh. Saya tegaskan lagi, UMNO-BN hari ini kuat dan gagah di sisi rakyat bukanlah kerana kejayaannya menempa apa-apa kejayaan besar untuk negara. Tidak. Tetapi UMNO hari ini masih gagah kerana mereka adalah penyandang sejak tahun 1957. Penyandang memang sukar untuk ditumpaskan hatta pada zaman pemberontakan terbesar ahli UMNO memerangi Tun Dr Mahathir pada tahun 1999 di bawah DS Anwar Ibrahim.

      Penyandang yang terus gagal akan dimamah tua dan kelesuan. Tongkat saktinya akan dimakan anai-anai sedikit demi sedikit. Hanya nabi Sulaiman alaihissalam yang wafat berdiri bertongkat kerana anai-anai terus menyayangi baginda dengan arahan tuhannya. Adapun UMNO, ia sedikit demi sedikit akan lesu. Samada tongkat dulu yang patah atau lututnya sendiri. Takdir memilih dan menentukan.

      Sasaran memenangi minima 40 kerusi parlimen adalah sebuah gerakan besar untuk pengislahan negara daripada PAS. Ia adalah realistik bagi PAS daripada terus berilusi dengan penawar seribu bencana ciptaan seorang doktor veteran gagal yang terus angkuh dengan taubat demi taubatnya yang bohong dan palsu.

      Delete
  27. Mmg lawak lucu ler cai2 bangang bahalol unta
    Mahu pedajal Mahathir tapi Najib yg terseksa
    Diri siKejora ni penuh dgn caci maki kata nista
    Berhati hati ye Mas jgn tertipu dgn ini raksaksa

    haposkanumnobnpas hapuskanumnobnpas haposkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam persaingan bola sepak Eropah, pasukan yang mensasarkan hanya kejuaraan liga akan kecewa teruk jika gagal memenanginya. Tetapi pasukan yang turut mensasarkan kelayakan ke Liga Juara-Juara (CL) akan kekal ceria dan bangga apabila mencapainya walaupun tewas kejuaraan liga. #YNWA

      PH akan kecewa teruk bersama penyokongnya jika UMNO terus memenangi PRU14. Hanya itu sasaran mereka yang satu. Gagal bererti gelap selamanya. Kerja selepas itu adalah menanti PRU15 pula. Tetapi PAS adalah sebaliknya. PAS melihat negara dan politiknya dengan mata hatinya yang lebih jelas dan benar. UMNO-BN bukan boleh ditumbangkan dengan idea karut untuk negara oleh doktor veteran yang gagal, sakit dan telah menyebabkan negara sakit dengan ubat ciptaannya samada pada zamannya sendiri atau zaman selepasnya.

      PAS adalah realistik. Apa yang akan dicapainya nanti adalah nilai bermakna bagi terus menyumbang ke arah kejayaan negara mengubati dirinya, seterusnya melangkah lebih laju menempa kejayaan. Anda boleh nanti meneliti dan mentelaah Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) yang kini giat dibina dan dibangunkan oleh PAS sebagai wawasan terbaiknya untuk negara dan rakyat tercinta.

      PAS, sifat perjuangannya adalah islah. Untuk melakukan Islah atau pembaikan, ia bukan dengan hanya satu jalan iaitu menunggu UMNO tumbang. Anda tidak perlu menunggu taubat nasuha datang, barulah hendak bersolat dan beramal soleh. Terus bersolat dan beramal soleh dalam dosa. Itu persaingan yang jika diisi keikhlasan tinggi akan mencetuskan taubat nasuha yang akan menghancurkan kerajaan dosa dan maksiat dalam hati setiap hamba-Nya. Begitulah islah PAS untuk negara. Ia bergerak tanpa henti walau penat dan lama..

      Negeri Kelantan dibina lebih 20 tahun di dalam tekanan tinggi serangan bertalu-talu tanpa kesihan belas Tun Dr Mahathir. Kelantan disisihkan dengan kebencian dan dendam kesumat seorang diktator yang tidak mampu melihat keupayaan orang lain untuk turut membangunkan negeri dan negara. Baginya, kejayaan adalah mesti daripada hasil usaha dan wawasannya.

      Kelantan terus teguh sebagai negeri model dan sejahtera pada saat Tun Dr Mahathir melihat negara binaannya yang hebat itu tiba-tiba diserang garuda ekonomi, seterusnya menyaksikan partinya memberontak ke atasnya untuk kali kedua yang akhirnya memaksanya meletak jawatan dan menyerahkan negara kepada penggantinya yang gagal.

      Hari ini Wawasan 2020 sudah masuk muzium tanpa penghargaan tinggi daripada UMNO hari ini selain kemarahan, perlecehan dan kebencian. PAS sejak awal pembinaannya lagi telah menyatakan bahawa Wawasan 2020 akan gagal kerana ia tidak dibina di atas rukun-rukun yang kukuh dan tahan. Jika daripada PAS, Tun Mahathir akan menyumbat telinganya dengan kapas bergulung-gulung.

      Kejayaan Tun Dr Mahathir hari ini ialah terus berjaya menumpaskan DS Anwar Ibrahim yang dipenjarakannya dulu melalui para pendukung PKR-nya yang gagal bertahan dengan tonik keramat 'REFORMASI' itu. Mereka masih mampu untuk terus ditipu dengan taubat palsu yang bersalut keangkuhan.

      Kejayaan Tun Mahathir hari ini ialah menghilangkan ketajaman perseteruannya dengan DAP yang dimusuhinya melalui dasar kerasisan UMNO yang dibinanya dulu. Hari ini DAP membuntut di belakang Tun.

      Kejayaan Tun Mahathir hari ini ialah membenam PAN ke dalam lumpur. DAP menyucuk hidung PAN lalu membiarkan Tun Mahathir menariknya ke kubang lumpur. Berkubanglah di situ dengan penuh amanah kepada tuan yang melahirkanmu..

      Itulah kejayaan Tun Mahathir, mengulangi kejayaannya dulu menubuhkan UMNO Baru untuk mengalahkan Ku Li. Dia meninggalkan UMNO untuk mengalahkan Pak Lah. Dia menubuhkan PPBM untuk mengalahkan Najib. Aksi terbaiknya kini ialah memenjarakan Anwar Ibrahim di dalam dan memenjarakan pengikutnya di dalam jeriji telunjuknya di luar. What a Kajang kick!!

      Adapun kejayaannya ke atas PAS hari ini ialah kentut politiknya, "Pilih. Saya atau Najib.' Kelakar, kelakar dan kelakar..

      Delete
  28. Kita tahu agenda sebenar NajibMO1, si ular sawa
    Apabila 1 MDB kena pancung dia dilanda kecewa
    Aku resah jika negara dijajah berulang peristiwa
    Sering timbul rasa sendu di hati dan di dalam jiwa

    haposkanumnobn hapouskanumnobn marihaposkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS mendominasi pengalaman menghadapi UMNO yang gagah dengan sifatnya sebagai penyandang kepimpinan negara yang tidak pernah kalah sejak merdeka. PAS hidup dalam susah dan senang, lemah dan gagah, kejian dan pujian. PAS menembusi segala kesukaran itu dengan cemerlang sehingga hari ini. Hari ini tiada siapa sedia berkata bahawa PAS sedang menuju kegelapan kecuali musuhnya yang terus membenci dan mendengki. Benci dan dengki tidak akan sama sekali menumbangkan PAS.

      Ia adalah PAS yang kuat sebagai ganti kepada UMNO yang kian lemah. Bukan PPBM, bukan PKR dan sama sekali bukan DAP-PAN.

      Majulah PAS untuk negara menuju keredhaan Allah.

      Tahniah Harimau Muda U23 tewaskan Arab Saudi, negara World Cup. Sinar hebat anak muda negara..

      Delete
  29. Mahathir memang hebat tak peduli halilintar atau pun petir
    Hingga orang Sabah memang cepat tangkap dan bijak berfikir
    Najib tanya, siapa yg mereka pilih, mereka jawab `Mahathir`
    Itulah isyarat riwayat PMNajib MO1 sudah tamat dan berakhir

    mamposumnobn mamposumnobn marimamposkan

    ReplyDelete
  30. Kegagalan, kesilapan, salah urus tadbir are not the exact terms to describe what happened in or through 1MDB.

    Instead, there is for no better term a criminal breach of trust! Yes, in Malay it is through and through pecah amanah (against Malaysia, Malaysians and the Malay community in particular).

    And the punishment...?

    As for RM50 billion in losses which the rakyat has had to bear, by now it should be more than RM100 billion!

    No kidding?

    ReplyDelete
  31. NajibMO1 terus hanyut dibuai mimpi halimun
    Dia ingat dia durian, walhal hanya mentimun
    Biila dibuat lawatan, rakyat tak lagi kerumun
    Mereka tidak rela lagi, PMNajib kepala penyamun

    haposkanumnobn hapuskanumnobn marihaposkan

    ReplyDelete
  32. Hahahah

    Pahlawan Bugis gila sudah angkat bendera putih at last. Penglima Bugis gila @ PM @ PhukiMak Si Najis sudah kalau sama orang tua 93 tahun

    Minta maaf apa Jib? Maaf KEPALA BAPAK KAU?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat jelata, terutama majoriti pengundi tak makan umpan pancing laokonan sandiwara Najib.

      Delete
    2. Kaglau Najib jujur & ikhlas, dia wajib keluarkan laporan audit 1mdb yg di OSA & di Rosmah Mansuhkan atau SOSMAHkan, tak gitu......??

      Delete
    3. Betul tu pak man,kalau betul2 jujur awal2 lagi dia dah dgr nasihat TUN supaya ambil cuti dan biarkan 1mdb disiasat dgn telus.

      Delete
    4. UMNO MCA GeRaKaN pencacai tali barut CCP babi
      Sudah kena cucuk hidung dgn puak kafir harbi
      Terlalu taksub kan Najib MO1 depa punya nabi
      Mati akal akhirnya,Najib akui selewengkn 1MDB

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Delete
  33. Budin & Suman pencacai tali barut DAP babi
    Dah kena cucuk hidung dgn puak kafir harbi
    Terlalu taksub kan Matdey, depa punya nabi
    Udah habis modal, ulang cerita fitnah 1MDB

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiyaaa..wak kojola kingkang..
      Lu sutah byk tua lorr tak mau meliaga lagi laaa...tatak baik lorrr kasi siwa lu punya jamban sama john.

      Delete
    2. Friends, Malaysians & Countrymen....

      Ingat baik2...

      Berapa banyak dah tanah pusaka & aset negara digadai jual kpd China Komunis, bagai membenarkan satu episod penjajahan bentuk baru terhadap bumi yg tercinta ini.....??

      Amat mengguriskan hati bila dikenang betapa ramainya perwira2 kita dulu yg terkorban & cacat anggota seumur hidup mempertahankan negara dari serangan sabversif Komunis Malaya yg ditunjangi oleh negara China Komunis satu ketika dulu setelah tamat perang Jepun sampai ke tahun2 90an.

      Menyedari hakikat inilah, Tun Mahathir telah berusaha 'ceasefire' sunguh2 menamatkan perang gerilya komunis terhadap negara & rakyat agar dapat sepenuhnya fokus membangunkan negara tanpa sebarang gendala dek kos pembiayaan pertahanan besar & kehilangan nyawa anggota keselamatan kita.

      Tahu-tahunya, datang si bahalol Najib demi skim cepat kaya dan aqidah
      'cash is king', si bangang dgn mudahnya menghamparkan permaidani merah menjemput China Komunis datang untuk menjajah negara kita pula. Tidakkah itu sudah cukup jelas Najib ini tidak layak memimpin negara atas sebab dia seorang Pengkhianat & tidak ada ciri2 kepimpinan jati diri.....??

      Dan...apa kebodohnya Najib & pemimpin2 umno tidak belajar dan ambil iktibar dari kemusnahan negara Zimbabwe & Sri Lanka apabila China Komunis dijemput & dibiarkan berleluasa menjajah ekonomi negara2 berkenaan.

      Saya amat bimbang dgn 3 lagi projek terbesar yg dipersetuhui Najib...

      1. ECRL keretaapi letrik pantai timur.
      2. Pelabuhan & Pangkalan TLDM (naval base) kita( di Kuantan.
      3. Stesyen Janakuasa Terbesar (Power Station) di Melaka.

      Justru untuk selamatkan negara, kita wajib berjihad menerajang Nahib & Rosmah dari Putrajaya dgn mengundi Harapan Tunggal, iaitu Parti Pakatan Harapan.

      Salam & Selamat Perjuangan demi Agama, Bangsa & Tanah Air.

      Delete
    3. Seorang bekas pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad telah 'merampas' parti itu daripada presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Kamarulzaman Habibur Rahman, yang menjadi anggota Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU sebelum keluar pada April lalu, berkata yang pimpinan parti pada mulanya ingin menjadikan Muhyiddin sebagai pemimpin utama parti itu.

      "Ketika itu majlis pimpinan tertinggi melihat Muhyiddin yang perlu diketengahkan.

      "Beliau juga mungkin melihat dirinya sendiri sebagai calon perdana menteri. Beliau merupakan bekas timbalan perdana menteri, maka berdasarkan pengalaman beliau yang paling sesuai," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur, hari ini.

      Namun keadaan mula berubah apabila Mahathir mula melibatkan diri dalam penubuhan BERSATU dan akhirnya menjadi pengerusi parti itu, dakwanya lagi.

      "Beliau bukan sahaja merampas BERSATU, tetapi juga Pakatan Harapan (HARAPAN).

      "Ketika kami mula-mula mahu menubuhkan parti ini, tidak pernah disebut tentang Mahathir akan menjadi perdana menteri (sekali lagi)," katanya lagi.

      Sejak penubuhan parti itu, Mahathir sememangnya dilihat lebih menyerlah berbanding Muhyiddin.

      Selain kedudukannya sebagai bekas perdana menteri, beliau juga lebih kerap mengeluarkan kenyataan sama ada menerusi blognya mahupun rakaman video di Facebook.

      Pada Konvensyen HARAPAN 7 Januari lalu, Mahathir secara rasmi dinamakan sebagai calon perdana menteri HARAPAN untuk PRU ke-14.


      XOXO - Mahathir ingin jadikan semua orang tunduk kepadanya sebagai dia buat kepada Pak Lah dan Najib. Tapi Najib awal-awal dia tunduk kemudian dia 'gigit' Mahathir. Itu bermula perang antara Najib-Mahathir. Yang menjadi mangsa otai reformasi terperdaya kononnya Mahathir pejuang rakyat.

      Delete
    4. Lagi satu dakyah murahan Kejora mengkopipes bahan sampah melalut untuk memburuk-burukkan & mengadu domba TDM & TSMY.

      Baru saja kelmarin TSMY nyatakan kalau dia nak jawatan PM dari dulu lagi dia dah boleh buat ketika kecoh menjatuhlan Pak Lah.

      Saya masih ingat ketika itu Najib jual mahal tak mahu mencabar Pak Lah untuk kerusi presiden sampai ada sebahgian orang UMNO cadangkan TSMY yg cabar. Rosmah apa lagi bukan main marah lagi dgn Najib ketika itu, takottt terlepas peluang jadi FLOM dan 'menteri kewangan di sebalik tabir' & 'CEO Biji Permata' yg dah lama diidam-idamkan.

      Delete
    5. Posisi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang mengetuai Pakatan Harapan (HARAPAN) di Johor dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14 dikukuhkan dengan keputusan akhir rundingan peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) pakatan itu.


      Bagaimanapun, kehadiran parti serpihan Umno itu dalam HARAPAN telah mengubah secara ketara pembahagian kerusi DUN di Johor antara komponen HARAPAN berbanding PRU pada 2013.

      Pada 2013, Pakatan Rakyat ketika itu menyaksikan PAS bertanding 31 kerusi, DAP 14 kerusi, sementara PKR 12 kerusi.

      Sehingga BERSATU menyertai HARAPAN, Parti Amanah Negara (AMANAH) dijangkakan menggantikan tempat PAS mengisi semua kerusi yang pernah ditandingi PAS pada 2013.

      Namun, rundingan kerusi HARAPAN di Johor berakhir dengan BERSATU mengambil kebanyakan kerusi yang pernah ditandingi PAS pada PRU ke-13 iaitu sebanyak 15 kerusi, sementara PKR mengambil lima kerusi yang lain, seterusnya memberikan AMANAH 11 kerusi selebihnya.
      Satu-satunya pertambahan kerusi buat AMANAH adalah di Kemelah yang diambil daripada PKR.

      BERSATU turut mengambil tiga kerusi yang pernah ditandingi PKR.

      BERSATU dapat 9 kerusi campuran

      Daripada semua kerusi yang dipertahankan AMANAH, satu kerusi – Parit Yani – merupakan milik satu-satunya ADUN parti itu di Johor, Aminolhuda Hassan.

      Bagaimanapun, dua kerusi yang pernah diletakkan calon utama parti itu pada PRU ke-13 iaitu Kempas (Suhaizan Kaiat) dan Bukit Permai (Mazlan Aliman) kini di bawah BERSATU.

      Kempas dan Bukit Permai merupakan kerusi campuran, kawasan yang memberi peluang lebih besar kepada BERSATU jika mampu memecahkan undi Melayu dan mendapat kebanyakan undi bukan Melayu.


      Penganalisis Wan Saiful Wan Jan sebelum ini menyatakan kerusi campuran begini merupakan kunci utama yang boleh memberi kemenangan kepada BERSATU di Johor dalam PRU ke-13.

      Kerusi campuran Johor yang lain yang akan ditandingi BERSATU adalah Buloh Kasap, Tenang, Gambir, Jorak, Machap, Permas dan Tanjong Puteri.

      Parti berkenaan itu juga bertanding kerusi campuran di Puteri Wangsa yang kini dipegang oleh PAS.

      Pembangkang dengan latar belakang Umno

      Namun, tidak semua kerusi berkenaan dilihat memberi kelebihan kepada BERSATU kerana beberapa kerusi itu dimenangi BN dengan majoriti besar.

      Ini termasuk kerusi campuran Tanjong Puteri yang dimenangi BN dengan majoriti undi 9,097.

      Satu-satunya kerusi yang dilihat mudah untuk BERSATU adalah di Gambir yang menyaksikan pada 2013 BN mengalahkan PAS dengan majoriti tipis iaitu sebanyak 301 undi.

      BERSATU juga dilihat mengambil alih Panti, kerusi yang pernah menyaksikan PKR dan PAS bertembung tiga penjuru pada 2013.

      Satu lagi kerusi menarik yang diambil BERSATU adalah Kahang, kerusi majoriti Melayu yang kini dipegang oleh MIC.

      Penyandang kerusi itu, Vidyananthan Ramanadhan, mengalahkan calon Melayu PKR dengan 7,801 majoriti undi pada PRU ke-13.

      PRU ke-14 akan menunjukkan sama ada calon pembangkang Melayu dengan latar belakang Umno lebih digemari pengundi di kawasan itu atau sebaliknya.

      Delete
    6. Sendiri kena ingat Melayu totok Johor begitu sinonim dgn parti yg dilahirkan dari negeri iu. UMNO menang besar di Johor pd PRU 13 sebab sebahgian besar tokoh2 PPBM masih mendukung UMNO ketika itu, terutama sekali TDM & TSMY. Saya sendiri & keluarga ketika itu berkempen untuk BN, tapi tidak sama sekali nanti di PRU 14.

      Keadaan kini dah jauh berubah, apatah lagi Melayu di Felda2 dan kawasan pendalaman Johor banyak memihak kpd pembangkang melihat pada sambutan hangat ceramah2 Pakatan Harpan dan... terlebih2 lagi rasa tidak puashati penyelewengan 1mdb, felda, mara, kebanjiran rakyat & syarikat2 China Komunis di persesiran pantai Selat Tebrau serta kos harga sara hidup & kadar pengangguran yg menjadi-jadi. Kilang2 MNC di Jojor dah banyak sekali gulung tikar. Bayangkan kilang 'Eveready' yg berpuluh tahun beropeasi sejak zaman merdeka pun dah melingkop.

      Delete
    7. Teringat saya pada ketika kita sedang asyik berjemaah dan berkempen untuk kemenangan PAS pada tahun 2004 dulu, tiba tiba kita berdepan dengan satu kejutan besar besaran, kejutan yang datang seperti ribut pasir menyerang kita sehingga kita seperti kaku dan tidak berdaya melawan.Kemudiannya apabila suasana begitu berterusan baru kita sedar kita sebenarnyya diserang oleh segerombolang spesis macai yang dicitpa oleh Umno menerusi idea licik bekas presidennya Tun Mahathir.

      Ciri ciri macai kemudiannya dikenal pasti dan kita mula berdepan dengan mereka sehingga mereka pupus.Mykmut ialah laman sosial mereka yang menjadi tempat buang tahi para macai Umno ini kemudiannya hilang terus dari persada siber.Tetapi kehilangannya diganti oleh satu lagi spesis yang hampir serupa dan menjadikan jemaah PAS sebagai target seperti macai Umno juga serta ciiri ciri mereka juga hampir sama.Gerombolang baru muncul ini kemudiannya dikenalpasti sebagai macai PH yang seperti macai Umno menjadikan fitnah sebagai alat propaganda untuk menyerang jemaah PAS.

      Kita boleh dengar dan lihat sampai hari ini, Macai macai PH masih mendendangkan pasal dedak Umno yang PAS terima,Sekalipun PAS sudahpun menyahut cabaran mereka untuk menyaman SR kerana mengeluarkan artikal fitnah itu.

      Kita juga boleh mendengar macai PH mengenchokan suara suara pemimpin mereka yang fobia dengan Ug PAS Umno walaupun dalam suasana yang nyata dan jelas tidak ada tanda tanda Ug akan berlaku kecuali kemungkinan pembentukan kerajaan campuran yang diperlukan oleh sistem negara, itu saja sebenarnya tetapi bagi macai PH seperti pemimpin mereka juga itu tanda PAS mahu ug dengan Umno, apatah lagi PAS menerusi TGHH sudah menjelaskan pendirian mereka dengan sejelas jelas, ia itu tidak akan membentuk kerajaan dengan PH dalam apa jua keadaan sekalipun.

      Tidak cukup dengan perangai macai Umno yang sudah pupus itu, macai PH juga meniru cara macai Umno menfitnah sex.Masa macai Umno berleluasa dulu, kita dihidangkan dengan video sex DSAI, Cikgu Pa dan ada juga gambar dan cerita sex Azmin Ali dan Ustaz Badrul Amin, tiba tiba bila tiba giliran macai PH ada pula cerita sex Ustaz Mokhtar Senik.

      Paling lucu ialah kesungguhan macai PH mengajak kita semua lawan Umno tetapi dalam masa yang sama mereka yang tiru Umno, mereka mengajak kita jangan ikut Umno yang kuat fitnah tetapi mereka sendiri yang kuat fitnah sehingga kepada perkara perkara yang jelas kantoipun mereka masih lagi buat fitnah.

      Selama ini munculnya kumpulan yang disebut walaun oleh macai PH adalah kerana asalnya diusik dengan biadap oleh macai Umno dan kemudiannya apabila macai Umno mula pupus muncul pula macai PH yang didahului oleh macai Kuali, PAN meneruskan usikan biadap macai Umno itu.Kumpulan yang digelar waluan ini sebenarnya mereka yang istiqamah mempertanahkan Jemaah dari fitnah dari segenap penjuru dan dalam mempertahankan jemaah itu, ada diantara mereka yang memberi respon kepada macai PH mengikut bahasa macai PH dan kelihatan seperti badap dan maki hamun.Kemudiannya macai PH akan mendakwa walaun ini biadap dan suka maki hamun walhal mereka yang memulakan segalanya.

      Inilah lawak king dari macai PH yang kekal sampai hari ini menggantikan macai Umno yang telah pupus.

      Delete
    8. Pas pis pus..mcm kentut ..busok..eiiiii

      Delete
    9. Pak Lah telah diberi Allah SWT satu ujian besar bila dia berjaya membawa kemenangan cemerlang pada PRU 2004.

      Lepas itu, dia lalai, tidak bekerja keras, asuik kuat zzzzzz. serah bulat2 pentadbiran negara kpd budak2 hingusan yg diketuai oleh anak & menantunya. Akibatnya dia membuat kejutan sejarah negara tak terlupakan kalah 5 negeri buat julung2 kalinya. Kesudahannya, dia kecundang dalam keadaan aib dan ditendang keluar dari Putrajaya.

      Najib pulak baru sekali meminpin PRU, kalah lebih teruk dari Pak Lah hingga pihak pembangkang meraih undi popular 52% pd PRU 13.

      Tak dapat bayangkan betapa buruknya prestasinya yg bakal terjadi pd PRU 14 melihat pada kebangkitan rakyat & pembongkaran penyelewengan Bajib/Rosmah sehak akhir2 ini.

      Pas apa sumbangan kepada negara & rakyat selain makan elaun buta, mengkafirkan sesama Islam...buat jarum peniti pun tak pernah buat, kecuali menginovasikan tin milo dijadikan 'bekas' untuk berligar-ligar mengutip sedekah, jual ayat & buku agama serta air liur lebai dijadkan air jampi buat obat tenaga bathin power.

      Delete
    10. kepada pentaksub pas..sila senaraikan yg pas telah berjsya menjadi partai pemerintah bercirikan islam

      Delete
  34. DEKAT NAK PRU13 NI BYK PULAK SANDIWARA DAN LAKONAN YG DIBUAT OLEH UMNO BN DAN PM. INI SEMUA UTK MENAGIH SIMPATI RAKYAT. KNAPA BARU SEKARANG KATA 1MDB GAGAL SEDANGKAN BERTAHUN THN RAKYAT DAH BISING. SIAL PUNYA PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib sudah pun buat kerosakan untuk negara
      Bila dia terus terang, memang itu sandiwara
      Puak cai haprak sengaja nak bikin huru hara
      Kepala donga yg jadi batu api siKejora kera

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Delete
    2. Tapi lakonan dia termasuk Kejora hambar & sumbang,

      Bak kata pendekar Mustar, 'langkah sumbang, hentamm sajalah'......!!

      Delete
  35. Najib dah pun buat yng terbaik untuk negara
    Bila dia terus terang, dikata pulak sandiwara
    Puak cai haprak sengaja nak bikin huru hara
    Kepala dongga yg jadi batu api si Budin kera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Aku setuju sgt yg ini semua bagi rakyat faham kononnya pm tak brrsalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai2 bingai haprak tidak habis2 lebat gebang
      Ikut cakap NajibMO1 sasau,babi boleh terbang
      Hakikat nyata, kekalahan BN udah diambang
      Aku nak ketawa berguling2 bila BN tumbang

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Delete
  37. Cai2 bingai haprak tidak habis2 lebat gebang
    Ikut cakap Matdey sasau, babi boleh terbang
    Hakikat nyata, kekalahan PH udah diambang
    Aku nak ketawa berguling2 bila PH tumbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. NajibMO1 punya aota mengalah guruh dan petir
      Tapi dia punya pengikut kini hanya tgl segelintir
      Dibanding PAKATAN PH, dia bagai pasir sebutir
      PRU14 nanti,tamatlah kabinet NjibMO1 sapupasir

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Delete
  38. Madey punya aota mengalah guruh dan petir
    Tapi dia punya pengikut hanya ada segelintir
    Dibanding Umno/ BN, dia bagai pasir sebutir
    PRU14 nanti, tamatlah kelibat keling Mahatir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's not Matde.....!!
      It's not Madey.....!!
      It;s not Matdey ...!!
      It's Mayday.. Mahathir the Saviour....!!

      Delete
    2. Penuh penipuan dalam NajibMO1 punya hikayat
      Kaut harta negara guna GST diperdaya rakyat
      Allah sengaja kasi panjang, dia punya hayat
      Supaya iblis ni terseksa sblm tamat riwayat

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Delete
  39. Penuh penipuan, dlm Matdey punya hikayat
    Mahu kaut harta negara, dia perguna rakyat
    Allah sengaja kasi panjang, dia punya hayat
    Supaya iblis ni terseksa sblm tamat riwayat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's not Matde.....!!
      It's not Madey.....!!
      It;s not Matdey ...!!
      It's Mayday.. Mahathir the Saviour....!!

      Delete
    2. Adakah ini brmakna saman doj itu adalah benar...bukannya fitnah yg dikutip dr pemimpin pembangkang spt dakwaan bn dan macai2 mrk malah haji yahadi bawang pun tumpang semangkuk mengatakan tindakan doj itu adalah tindakan campurtangan negara asing..skrg apa cerita..

      Delete
  40. waoiii banyak kera umno pas sini ya..maii nak bagi makan dedak.. mai maiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH sibok tanya siapa PM dari PAS .. Macam mana kalau kami tanya ada ka petugas2 PH di setiap UPU dan Lokaliti ❓ Amacam ❓��

      Agen Musuh dlm PAS kalau ada la baik didedahkan Jgn Dibela macam bela hantu raya..mencelarukan gerakerja parti..jgn jd ulat dlm budu...��
      ���� Ukuran kemengan dlm Islam bersandarkan kepada tiga aspek ..1 . kejayaan kita mmpertahakan iman pada setiap masa yg kita di uji oleh Allah SWT.. 2 . kejayaan kita mentaati apa sahaja perintah Allah dan rasulmya kemenangan bagi org yg beriman... 3 . Kemengan sebenar akan dicapai oleh setiap orng yg beriman apabila dia istiqamah dgan keimanannya.. ����

      Bui suter atas dahi..

      Delete
    2. PAS bakal melePAS.
      PIS semakin meniPIS.
      PUS bakal terkujur mamPUS

      Delete
    3. Anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menyangkal dakwaan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad “merampas” parti itu dan jawatan calon perdana menteri daripada presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin.


      Mereka menegaskan bahawa Dr Mahathir, yang merupakan pengerusi BERSATU merupakan satu-satunya calon parti itu untuk jawatan perdana menteri.

      Ketua Penerangan BERSATU Datuk Kamaruddin Mohd Nor berkata topik berkenaan calon perdana menteri parti itu tidak dibincangkan di mesyuarat majlis tertinggi pada awal penubuhan parti, sekali gus menafikan dakwaan yang dibuat bekas anggota BERSATU Kamarulazman Habibur Rahman.

      “Dalam beberapa bulan pertama, kita lebih bertumpu berkenaan penubuhan parti, mendapatkan penyertaan dan menyelesaikan bahagian.

      “Isu berkenaan Muhyiddin sebagai calon perdana menteri tidak pernah diusulkan, tidak pernah dibincangkan,” kata Kamaruddin.

      Awal hari ini, Kamarulzaman mendakwa majlis tertinggi pernah cuba mengetengahkan Muhyiddin.

      Beliau turut mendakwa penglibatan Dr Mahathir ke dalam politik dengan menyertai BERSATU mengubah rancangan itu.

      Kamarulzaman yang merupakan salah seorang pengasas BERSATU keluar parti April lalu selepas kurang setahun dalam parti.

      Muhyiddin ketengahkan Dr Mahathir

      Apabila parti akhirnya membincangkan pilihan mereka untuk jawatan calon perdana menteri, Kamaruddin berkata, “calon PM sentiasa Mahathir”.

      Sementara itu, ketika dihubungi secara berasingan, seorang lagi anggota majlis tertinggi BERSATU Datuk Dr Rais Hussin memberikan jawapan yang serupa.

      “Dr Mahathir sentiasa merupakan calon (perdana menteri) untuk BERSATU. Kita sudah bincangkan ini secara terperincin (dalam mesyuarat).

      “Malah, Muhyiddin sendiri yang mengetengahkan Mahathir sebagai calon kita,” kata Rais kepada Malaysiakini.

      Rais mendakwa Kamarulzaman sengaja mengadakan “kisah dongeng” sementara Kamaruddin berkata beliau cuba merosakkan imej Dr Mahathir.

      Selepas spekulasi berlanjutan beberapa bulan, bekas perdana menteri itu akhirnya diumumkan sebagai bakal perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan menang dalam pilihan raya umum akan datang.

      Delete
    4. ostad!!! yang no.1 - 3 tuh ... ostad ngan geng2 ostad sekali dah KO dengan rm90jota je rege nya!!!!!

      ehh....ostad, RawCastle Brown SR kim salam pd ostad dan kengkawan...yaaaa maulana kucalana!

      Delete
    5. Satu percubaan dakyah murahan Kejora mengkopipes bahan sampah melalut untuk memburuk-burukkan & mengadu domba TDM & TSMY.

      Baru saja kelmarin TSMY nyatakan kalau dia nak jawatan PM dari dulu lagi dia dah boleh buat ketika kecoh menjatuhlan Pak Lah.
      (Bukti ada di You Tube dalam Ceramah Terkini TSMY).

      Saya masih ingat ketika itu Najib jual mahal tak mahu mencabar Pak Lah untuk kerusi presiden sampai ada sebahgian orang UMNO cadangkan TSMY yg cabar. Rosmah apa lagi bukan main marah lagi dgn Najib ketika itu, takottt terlepas peluang jadi FLOM dan 'menteri kewangan di sebalik tabir' & 'CEO Biji Permata' yg dah lama diidam-idamkan.

      Delete
    6. PKR Selangor tidak berbincang dengan PAS berhubung pengagihan kerusi di negeri itu, kata timbalan pengerusinya Zuraida Kamaruddin.

      “Tiada rundingan kerusi dengan PAS,” kata Zuraida kepada Malaysiakini.

      Anggota parlimen Ampang itu mengulas dakwaan yang mengatakan usaha Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Selangor Datuk Seri Azmin Ali berunding dengan PAS menyebabkan rundingan kerusi di kalangan parti HARAPAN tidak dapat dijalankan.

      Zuraida berkata, sehingga kini HARAPAN Selangor sudah mengadakan enam mesyuarat rasmi berhubung agiha kerusi.

      Menurutnya, dua mesyuarat berkenaan adalah mesyuarat majlis kepimpinan HARAPAN Selangor yang dipengerusikan oleh Azmin, sementara empat mesyuarat yang lain dipengerusikan pengarah pilihan raya HARAPAN Selangor Dr Xavier Jeyakumar.

      Ditanya jika Azmin akan mengadakan mesyuarat membincangkan rundingan kerusi bagi menyelesaikan masalah itu hujung bulan ini, Zuraida berkata: “InsyaAllah”.

      Diminta mengulas dakwaan bahawa PKR berhasrat bertanding di kerusi PAS dan Umno yang turut dihajati Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Zuraida berkata perkara itu akan berdasarkan “keupayaan untuk menang”.

      PAS dikatakan mempunyai hubungan istimewa dengan PKR di Selangor.

      Meskipun PAS telah memutuskan hubungan dengan PKR tahun lalu, PAS masih menjadi sebahagian kerajaan negeri Selangor.

      Azmin berkata ia bertujuan bagi meneruskan mandat yang diberikan rakyat pada 2013.


      XOXO - Fitnah nampak makin berkembang luas, bila BERSATU bersama HARAPAN. Bersatu ni anak benih UMNO yang tersingkir. Memang tabiat dan corak pemikiran politik mereka tak lain macam UMNO.

      Delete
    7. Penulis rasa sangat pelik dengan orang Pan, lebih lebih lagi dia mendakwa yang dia lebih islam daripada Islam Pas.
      Kalau Pan lebih Islam daripada Pas mana mungkin dia tak suka apabila penulis kata musuh Islam adalah Islam juga, akan tetapi Islam yang munafik.

      Mereka marah dengan penulis dan berkata tak ada faedah mengatakan musuh umat Islam ialah umat Islam juga, tetapi yang munafik.



      Pelik juga, kerana marah dengan penulis yang berkata demikian. Pada hal itu adalah suatu yang reality dan realistic.
      Mengapa mereka marah.Mungkin kata kata penulis itu sudah terkena atas kepala mereka.

      Mustahil islamnya lebih Islam daripada Islam Pas jadi munafik. Sangat tidak munsabah mereka yang islamnya lebih baik berbanding dengan Islam yang lain boleh jadi munafik.

      Zaman Rasulullah SAW memerintah Madinah ada dua musuh. Pertama orang orang Yahudi. Untuk selamatkan kerajaan Islam mahu tidak mahu kena bunuh ketuanya.

      Kedua, orang orang munafik.Rasulullah SAW mengarah membunuh ketuanya Ka’ab bin Asyraf dan Abdulllah Bin Ubay dibiar hidup.

      Demikian juga dengan Pan dibiar hidup miskipun sangat bahaya kepada misi dan visi Pas untuk mendaulatkan syariat Allah.

      Mereka bukan setakat marah dengan penulis, malah tergamak mengatakan Presiden Pas ulamak Su’.

      Mungkin sudah terpengaruh dengan Tun Dr Mahathir Mohamad bakal perdana menteri Malaysia selepas PRU 14 nanti.

      Tun Dr Mahathir Mohammad mengatakan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang Kafir.

      Tuduhan itu semacam masuk akal, kerana Pas sudah bekerjsama dengan umno yang dituduh kafir sebelum ini.

      Apa apa pun demikian perangai orang orang politik yang tidak beriman dan bertakwa.

      Kalau mereka beriman dan takwa mana mungkin berlaku tuduh menuduh satu sama lain.

      Kita tahu tuduh menuduh itu adalah modal untuk naik dan berkuasa.Pada hal islam melarang keras akan perbuatan tersebut.

      Akan tetapi kita yang mengaku Beragama Islam berperangai macam umat Para nabi sebelum ini yang ingkar dengan perintah dan dakwah untuk mentauhidkan Allah.

      Delete
    8. pas ni partai penuggang agama,,tak islamik pun

      Delete
    9. Kopipes dr lobai pasampah...sila abaikan

      Delete
  41. MCA n MIC dah masuk Parti Islam ka?!

    hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gerakan, MCA & MIC dah tidak relevan lagi sebab.....

      Gerakam MCA 'Makes Chinese Angry',
      Gerakan MIC 'Makes Indian Crazy'

      PRU 14 'O' votes for them......!!

      Delete
  42. Beribur Raman macam si Kejora cuma cikgu cabuk
    Masuk umno tujuan utama harta dunia nak disauk
    Memperjuangkan Melayu sudah 60 tahun kaki busuk
    Cina cuti seminggu raya Melayu makan tak berlauk

    Faham tak nih org2. Umno? Tak? Pegi mampos !

    Mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn mamposkan

    ReplyDelete
  43. Rakyat dgn. parti PH mereka mulai percaya
    PRU14, PH pastii akan menang dgn bergaya
    Dengan NAJIBMO1, rakyat tak mau terpedaya
    Kalau BN menang, negara pastii dlm bahaya

    mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

    ReplyDelete
    Replies
    1. 17:05 Esquuire...

      Tepat yang tersangalah TPEAT bak kata opmputeh, 'On The Do'......!!

      Delete
    2. Siapa Datuk Seri Mahadzir Khalid, Menteri Pendidikan yang menggesa guru yang tidak menyokong kerajaan (sebenarnya ‘tidak menyokong UMNO/BN’) supaya meletakkanjawatan? Siapa speaker Dato’ Seri Ahmad Razif, MB Terengganu? Siapa Datuk Zubir Embong, speaker DUN-nya? Bukankah mereka asalnya guru? Apakah lepas masuk bertanding pilihanraya baru mereka bergiat dalam politik?



      Semasa bertugas sebagai guru dulu tidakkah mereka merupakan penggiat politik dan memegang jawatan tertentu di dalam UMNO? Persoalannya, apakah sikap Pengarah Pendidikan dan Menteri Pendidikan waktu itu?

      Menteri Pendidikan patut belajar politik matang dan sejahtera daripada PAS. Era pendidikan makin maju. Bukan saja guru, pelajar juga semakin educated. Institusi yang paling ramai pemegang ijazah ialah sekolah dan IPT. Hampir semua guru sekolah baik menengah atau rendah kini adalah pemegang ijazah. Kalau sesebuah sekolah ada 100 orang guru, 95 orang adalah pemegang sarjana muda dan sarjana. Apakah sebuah institusi yang cemerlang begini rela diperbodohkan pak menteri?

      Bodoh bagi guru hanya dalam dua situasi; bodoh kerana menyokong parti yang cakap tak serupa bikin atau buat-buat bodoh. Memang ada segelintir guru yang terus menyokong UMNO/BN walaupun UMNO/BN tipu rakyat dengan GST. Mereka terus sokong UMNO/BN walaupun rasuah dan ketirisan ekonomi menyebabkan rakyat menanggung bahananya pada hari ini.

      Mereka terus memuja UMNO/BN walaupun parti keris telanjang dan dacing itu menyebabkan tanah rezab Melayu tergadai. Malah mereka bangga melihat bendera-bendera keris terpacak di pagar-pagar sekolah walaupun pemimpin merekalah berkata jangan bawa masuk politik ke sekolah.

      Manakala golongan kedua yang buat-buat bodoh memang ramailah. Pengetua suruh guru sediakan tempat untuk UMNO buat program di sekolah, guru buat. Buat-buat bodoh. Pengarah JPN suruh guru berikrar sokong kerajaan walaupun sebenarnya sokong UMNO/BN, guru ikrar. Buat-buat bodoh. Menteri kata kalau nak berpolitik ( sebenarnya berpolitik di pihak pembangkang) , sila letak jawatan, guru angguk. Buat-buat bodoh. Satu tindakan yang amat padan dengan Pengetua, Pengarah dan Menteri Pendidikan yang bodoh.

      30 tahun aku menitiskan ilmu di sekolah. Berbagai-bagai karenah pengetua, PPD, Pengarah dan Menteri Pendidikan aku dan rakan-rakan hadapi. Kami yang disyak menyokong pembangkang, disenaraikan nama untuk rekod Jabatan Pelajaran Negeri. Ugutan. Kalau borang Prestasi Tahunan, jangan tulis penglibatan dalam masyarakat sebagai ahli atau AJK PAS. Nahas. Tetapi ramai guru kategori bodoh tadi rasa teruja ketika menulis “ahli atau AJK UMNO”. Bertuah.

      Jemput wakil rakyat rasmi mesyuarat agung PIBG, dia cakap soal sokong kerajaan (sokong UMNO sebenarnya). Jemput menteri rasmi sesuatu program di sekolah, dia cakap tentang parti pembangkang tak pandai memerintah Kelantan. Datang PM, apalagi penuh bersusun bendera dan manusia yang beruniform UMNO/BN mencemar alam sekitar sekolah. Setiap majlis atau program di sekolah, apabila dijemput wakil rakyat atau orang politik berucap bersedialah kita untuk dengar ceramah politik. Dalam situasi berbeza, mereka inilah juga yang berkata jangan berpolitik di sekolah.

      Kalau ada dalam kalangan kami yang dilihat selalu hadir ceramah atau aktiviti politik PAS, kami dipanggil ke Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) atau Jabatan Pendidikan Negeri (JPN). Kami disoal itu ini, diugut dan diperli – itu biasa. Klimaksnya, kami ditukar kehujung negeri atau ke pulau. Lebih teruk lagi mereka sanggup tukar kami ke pedalaman Sabah dan Sarawak walaupun mereka tahu kami sudah ada anak isteri. Banyak kes seperti ini kerana campur tangan orang politik, khususnya JKKK.

      Delete
    3. Terima kasih Pak Man,
      Depa nih tak boleh diberi muka!
      Tak pa, kita layan depa dgn cara depa...
      Bagaimana gendang depa .... begitulah kita bagi tarinya.......

      Salam Perjuangan Pak Man dan rakan2 PH semua!

      Delete
  44. Terus hilang lesap, cai2 bingai BN maa chi bai
    Agaknya dah sedar, BN kubor dah melambai
    Kejora, mr j, GN, mercibai korang sudah mamai?
    Diam menyepi je bila hamba luku sekeh tibai

    MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN MAMPOSUMNOBN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata sdra john doe selama ini.....!!

      Najib, bn-umno hanya menghitung hari menunggu masa kebinasaannya.

      Dgn perkembangan terbaru Najib mengaku 1mdb adalah satu kegagalan & kesilapan, Allah SWT sedikit demi sedikit telah melondehkan dirinya sebagai....
      - Penipu,
      - Pembohong,
      - Pengecut,
      - Pengkhianat,
      - Pencuri,
      - Perompak,
      - Berjiwa kerdil tak ada jati diri
      - Penindast dgn gst memeritkan rakyat.

      Delete
  45. Cikgu Kejora cuma temberang berpantun madah
    Semakiin kecut ler, ***** Kejora haram jadah
    Bapok ni terus tak berani nak keluar lagi dah
    Huerghh ptuihh.......... muka dia hamba ludah

    mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn mamposlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini rakan sparring cikgu kojora lwn pantun..ha baru lu tau wak..lu ingat lu aje pandai brpantun tapi putar alam..
      Sekarang baru brtemu buku dgn ruas!!!

      Kipidap anon 17:19

      Delete
    2. kejora tu pendedak semah badak je

      Delete
    3. Tq non 1758,
      In sya Allah, selagi termampu...
      sekadar melayan bebudak tu je....
      tapi....

      LAWAN TETAP LAWAN, LAWAN SAMPAI MENANG!

      In sya Allah. Salam Perjuangan non 1758

      Delete
  46. hey..korang kena support mak badak ye..plese..especialy putri amno yg peragai mcm bohsiak tu..penat mak bayar

    ReplyDelete
  47. kenapa rakyat tak suka kat mak badak.. penat ye mak buat prgram PERMATA...huhu..dengannye ramai kanak kanak kat malaysia dah bijak math and science tau kalah jepun dan korea..ckp omputih pun perhhh..x bersyukur langsung korang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau njb seorang yg tinggi moralnya..pengakuan ttg kegagalan syrt 1mdb itu harus dituruti dgn meletakkan jawatan sbg pm..tp adakah seorang lanun bugis akan berbuat sprti itu..fikir2kan dn slmt beramal..

      Delete
  48. hidup lagi isu imdb..tapi ph tak kan hidup lama..tunggu saat dikapankan..bergembiralah sementara iblis2 semua..jangan terketar2 lepas pru nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg penting mak badak next pm. cayang cybertruper amno...muah muah muah

      Delete
  49. Letak batang pisang pun calon ph boleh menang
    Begitulah hasrat nak susah ke senang
    Masa tu ayaq mata KEJORA jatuh berlinang
    KEJORA sasau telanjang tanpa sorat benang

    TEEE HEEEE HEEEEEEEE

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejora ni dapat duit..xde duit xde la dia nk komen.. nk pulak ujung bulan...

      Delete
    2. CIAN KEJORA..
      dia dari keluarga susah
      mak bapak dia orang nagori
      motong gotah

      Delete
    3. ////\\\\\
      z..o..o`..Z
      (....v....}
      .(////\\\\)
      ..(..xxx..}
      .....(...)..

      Inilah wajah KOJOLLA
      kALU TEMAN NAK TAHU

      Delete
  50. ///\\\\\
    z..o..o`..Z
    (....v....}
    .(////\\\\)
    ..(..xxx..}
    .....(...)..
    ....XX....
    ....XX....
    >XXXXXXX<
    ....XX....
    ....XX....
    ....XX....
    ...XXXXX...
    ..X.....X...
    ..X.....X...
    ..X.....X...
    ..X.....X...
    QQQ.....QQQ

    Ini gambar penuh KOJOLLA

    CIAN DIA!!

    ReplyDelete
  51. Plan rasionalisasi kepala bapak dia? Kat mana rasionalnya kalau org lain hutang orang lain kn bayar?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...