Friday 12 January 2018

TERIMA KASIH TOK GURU YANG MENTERTAWAKAN SAMBIL MENGIBARATKAN SAYA SUDAH LAMA MATI, CUMA TAK TANAM LAGI

1. Tindakan saya keluar dari parti PAS pada penghujung tahun lalu selepas bergiat aktif selama lebih kurang 34 tahun telah mengundang pelbagai reaksi dari seluruh negara. 

Saya mengucapkan rasa syukur Alhamdulillah kerana kebanyakan maklumbalas yang saya terima terutamanya dari rakyat adalah positif.

Saya amat terharu apabila teman-teman lama dari kalangan pemimpin dan aktivis parti politik serta NGO seluruh negara yang sebahagian besarnya telah saya kenali sejak sekian lama menzahirkan sokongan serta memberi semangat kepada saya.

Begitu juga dari kalangan masyarakat Pokok Sena khasnya dan negeri Kedah amnya  yang mengikuti perkembangan saya secara dekat.

2. Pada masa yang sama saya juga maklum akan respon respon yang saya terima dari kepimpinan Pas.Saya memahami perasaan kekecewaan dan mungkin juga kemarahan kepimpinan PAS berdasarkan dari berbagai maklumbalas mereka terhadap saya.

Oleh demikan,saya dengan berlapang dada tidak berhasrat untuk membalas atau menjawab segala apa yang diperkatakan mereka walaupun saya dilemparkan dengan berbagai kutukan, sindiran,ejekan dan serangan-serangan keras termasuk yang berunsur peribadi terhadap saya.

Bagi saya hanya cukup membalas dengan senyuman setelah diumpamakan seperti buah buruk oleh Timbalan Presiden PAS, Datuk Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man kerana sikap itulah yang saya pelajari dari buku tulisan Timbalan Presiden Pas yang berjudul  ‘senyumlah`. Senyum terhadap kebencian dan kemarahan mereka terhadap saya akan memberi kebahagian kepada kehidupan saya dan keluarga.

3. Sepanjang 34 tahun saya menganggotai PAS, antara ilmu yang saya pelajari dan hayati dari kebanyakan tok-tok guru dan ustaz-ustaz adalah  hubungan sesama muslim atas dasar aqidah dan ukhwah islamiyah sesungguhnya tidak akan terputus hanya semata-mata kerana perbezaan wadah politik kepartian.

 Maka dengan itu saya tidak perlu berkecil hati terhadap kesemua mereka yang memberi respon kerana mereka tetap saudara saya didalam Islam dan saya sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka.

5. Berkenaan dengan kenyataan Tok Guru Presiden PAS yang mengibaratkan saya seperti orang yang sudah lama mati cuma baru nak tanam, saya sedikit pun tidak terasa hati dengan kata-kata tersebut bahkan saya hargai dan menyanjung tinggi segala ilmu yang saya pelajari dari beliau selama saya berada didalam PAS.

Terima kasih Tok Guru kerana mengibaratkan saya sedemikian rupa bersama dengan gelak tawa Tok Guru di hadapan warga media. Moga Allah akan merahmati dan memberkati Tok Guru di dunia dan akhirat. 

Saya juga mengucapkan jutaan terima kasih di atas segala kepercayaan yang beliau berikan kepada saya didalam sudut kepimpinan organisasi PAS sebelum ini termasuk juga dengan Mursyidul Am, Timbalan Presiden, Naib Presiden serta Setiausaha Agung PAS yang turut berkomentar tentang berhentinya saya dari menjadi ahli PAS. 

6. Sebagaimana yang pernah saya nyatakan sebelum ini,  keterlibatan atau intima' saya bersama PAS adalah berpaksikan kepada keyakinan untuk memperjuangkan ajaran Islam dalam kerangka melaksanakan tuntutan amar makruf nahi mungkar terutamanya dalam aspek politik dan sistem pemerintahan negara bagi menegakkan keadilan Islam serta menentang segala bentuk kemungkaran, salah guna kuasa, rasuah dan penyelewengan harta negara.

Prinsip inilah yang saya genggam selama 34 tahun lalu dan ianya akan saya teruskan selagi saya masih bernyawa.

Keyakinan dan kesetiaan saya tetap kekal kepada prinsip dan akidah perjuangan, bukan menyandar bahu kepada individu atau parti.  Perjuangan akan tetap saya galang tanpa mengira di wadah atau gelanggang mana sekalipun.

Saya merasakan telatah politik PAS terutama sejak dua tahun kebelakangan ini sudah mula mengkhianati prinsip yang saya genggam maka saya tidak rela menggadaikan prinsip semata-mata kerana takut  atau gentar kepada celaan manusia. 

7. Dalam hal ini juga, saya mengucapkan terima kasih kepada yang mengingatkan saya tentang soal lafaz bai'ah ketika saya berada bersama PAS dan semasa dipilih sebagai calon untuk bertanding dalam PRU 13 bagi mewakili PAS. 

Begitu juga dengan mereka yang mencabar saya supaya meletak jawatan sebagai wakil rakyat kerana kononnya gaji dan elaun ahli parlimen yang saya terima adalah haram. 

Saya tidak perlu terjebak dalam polemik sebegini kerana cukup untuk saya mengatakan bahawa saya percaya Allah sentiasa memberi petunjuk dan jalan keluar selama mana kita berpegang kepada kebenaran.

Saya amat memahami dan menginsafi baiah tersebut yang intipatinya janji taat setia dan patuh kepada jemaah dan pemimpin selama mana tindak-tanduknya selari dengan tuntutan ajaran Islam. Islam bukannya agama yang sempit sebaliknya Islam adalah agama yang maha luas yang menyediakan jalan keluar dari kesempitan dan merungkai segala kesulitan.

Saya meyakini bahawa Allah maha pengasih,maha penyayang dan Allah tidak menzalimi hambanya yang ikhlas kepadanya.

8. Cabaran yang lebih besar pada saya ialah jihad menyelamatkan Malaysia dari jatuh ke jurang kehancuran.

Keutamaaan saya adalah menyumbangkan tenaga dan buah fikiran memimpin dan membimbing rakyat bagi  menamatkan pemerintahan UMNO BN yang semakin hari semakin merosakkan negara serta menzalimi rakyat dengan pelbagai penyelewengan dan skandal. Bukannya untuk mempertahankan UMNO BN sama ada secara sedar atau tidak sedar. 

Secara peribadi, saya berpendapat ini adalah kewajipan saya sebagai seorang muslim maka inilah keutamaan saya sekarang.

Terima kasih Tok Guru kerana mengibaratkan saya `sudah lama mati cuma baru nak tanam’. Kiasan yang keluar dari mulut Tok Guru dan tujukan pada saya ini sebenarnya menyuntik kekuatan dan melonjakkan semangat untuk saya berjuang dan berjihad bagi menyelamatkan negara dan rakyat dalam Pru14 akan datang.

Terima kasih Tok Guru,saya mendoakan moga Tok Guru diberikan kesihatan yang baik dan sentiasa di rahmati serta diberkati Allah di dunia dan akhirat.

Dato' Hj Mahfuz Hj Omar

Ahli Parlimen Pokok Sena

12 Jan 2018 / 24 Rabiulakhir 1439.

181 comments:

  1. MAHFUZ KE MAMPOS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beginikah akhlak kaum Parti Pas??
      Islam di I/C saja tapi perangai Abu Jahal

      Delete
    2. Kepada macaaiii haram yg duk serkap jarang tentang tweet DS Azmin yg menyebut "Sandiwara"........

      Sila rujuk di You Tube berikut...:-

      https://youtu.be/kgQuqpoUoTM

      Dengar betol2 caiiii....
      Lepas ni jangan nak buat spekulasi tolol hangpa lagi....

      Delete
    3. TIDAK sampai seminggu selepas Konvensyen Pakatan Harapan yang menyaksikan Tun Dr. Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri Sementara beberapa otai PKR dan AMANAH menyerlahkan kemarahan mereka.

      Pertama, parti AMANAH Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menunjukkan kemarahan mereka. AMANAH Johor memboikot konvensyen tersebut manakala AMANAH KL diselebungi kesedihan dan kemarahan. Cita-cita mereka mahu menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan semakin samar dengan hanya peruntukan 27 Kerusi, menjadikan AMANAH sebuah parti yang paling kecil dan paling lemah dalam PH.

      Manakala PKR Selangor berantakan antara Kem DS Azmin Ali vs Kem DS Wan Azizah yang digerakkan oleh Rafizi Ramli. Umum mengetahui Rafizi tidak pernah ngam dengan Azmin, malahan sejak Azmin menjadi Mentri Besar Selangor tidak ada penglibatan besar Rafizi. Azmin mengetepikan Rafizi kerana Rafizi berada di dalam kem Dr Wan Azizah. Selepas kegagalan Rafizi menaikkan Dr Wan Azizah dalam Langkah Kajang, perlantikan Dr Wan Azizah sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri sangat menggembirakan Rafizi.

      Dalam pada itu, otai-otai Reformasi 1998 kekal hanya mahukan DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bukannya Tun M.

      Semua orang telah tertipu. Adakah anda melihat apa-apa perjanjian bertulis untuk mengesahkan Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri sejurus selepas Anwar diberi keampunan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong ? Adakah anda melihat ada tempoh masa Perdana Menteri sementara? 2 bulan atau 12 bulan atau 24 bulan atau sehingga Mukhriz berjaya dinaikkan sebagai Perdana Menteri ?

      Kembali kepada sejarah 1998, Tun M dengan tegas menyatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana perbuatan sodomi (disebut oleh Tun M dengan perkataan melancap dalam B Inggeris) dan sebab kedua amalan rasuah Anwar (Rujuk Youtube Ucapan Tun M sewaktu memecat Anwar:1998). Sehingga saat ini, Tun M tidak pernah menarik balik semua tuduhan jelik itu.

      Sepatutnya PKR mempertahankan status quo hanya Anwar sahaja Perdana Menteri bukannya menyerahkan semula kepada Tun M yang mungkin bertaraf sementara sehingga beberapa tahun lagi.

      Pada ketika itu, apabila ditanya oleh wartawan mengapa Anwar belum dilantik sebagai Perdana Menteri, jawapan yang akan diberikan dan ayat lumrah ialah DYMM SPB Yang DiPertuan Agong tidak dapat memperkenankan pengampunan kerana kesalahan Anwar sangat berat dan dia terikat dengan perlembagaan.

      Delete
    4. cantik bahasa wala'un wala'un fulamak musang berjanggut

      Delete
    5. Mahfuz bukan mangga harum manis akan tetapi tembikai yg hijau berisi merah kah kah kah

      Delete
    6. Beruk Tua 22:26 ini bising sangat atas pokok......barang kali lapar tuang dier lupo nak bagi makang.
      Mane gi tuang dier tak bali lagi nih......kesiang aku dengor beruk tua nih dok tempik atas pokok.
      Jangang jangang tuang dier tak balik sini lagi?....mampus beruk tua ni tak makang!!!.
      Beruk tua ni bukang pandai cari makang sendiri.....
      Ini BERUK SUBSIDI!!!

      Delete
    7. Tok guru haprak. Tok guru kpd lembu2 parti suci pas.
      Mcm tu ka bahasa seorang tok guru?
      Mcm tu ker bahasa orang yg hanya mahu menjadi penasihat kpd kerajaan? Ini kah taraf seorang tok guru yg sgt2 diagongkan oleh ahli parti suci?
      Manusia lahanat mcm ni pun dipanggil tok guru? Mmg kena sgtlah najib menjadi PM kpd kamu.
      Tak lama lagi lembu2 pas akan tinggal di kondo!!!! Sama dgn lembu2 umno.

      Delete
    8. phantom...

      kau tak payah mengakkan benang yg basah..

      Azmin bukan bodoh....kau ajer yg bodoh
      Jadi tukang cuci taik Azmin ke???

      Delete
    9. Org pas perasan yg mrk hebat dan serba tahu ttg hukum hakam agama. Mrk sewenang-wenangnya menggunakan agama utk kepentingan diri dan bkn utk kesejahteraan ummah.
      Buat tuan Mahfuz, andai tuan berjuang demi kebenaran dan keadilan, tuhan akan memberi laluan kejayaan walaupun berseorangan. Sy bersama tuan selagi tuan berpegang kpd prinsip perjuangan ikhlas tuan.

      Delete
    10. Macaii 6.46.......kenyataan video Azmin yg terang2 bole dilihat dan didengar pon ko nak nafikan......???

      Kemudian ko tegakkan benang basah dengan menafikan kebenaran yg dibuktikan???

      Ko masih nak cakap persepsi ko tu yg betol....????

      Dah lama jadi tukang jilat...????

      Delete
    11. Ajaran tok guru yahadi la bahasanya.tu.mcm la x tau..!!!

      Delete
  2. Dato' Mahfuz ada alasan yg konkrit kenapa dia bertindak keluar dari PAS.

    Sila rujuk You Tube di bawah:

    https://youtu.be/V3CWT9QNxRU

    A smart move made by Dato' Mahfuz Omar
    Syabaasss Dato'....tindakan yg tepat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu semua org dah tahu PH memang tak boleh diharap

      pemimpin mereka sedang mempergunakan antara satu sama lain...

      Sial, orang macam kita kat bawah ni sebagai penyokong PH semakin konfius dan hilang arah..

      Byk bercakap, apa sudah jadi dengan pembangkang sekarang ni...

      Madey dah macam diktator, baru setahun jagung join pembangknag terus jadi pemimpim padahal, dia lh manusia durjana dimata PKR, DAP dan Amanah dulu...


      BN akan menag besar...Ini peluang terbaik.
      Madey skrg telah cuba nak menangkan BN

      Madey dah berjaya meng kontrol pakatan yg kutuk dia dulu...hebat madey ni

      Pemabngknag sampai sekarang tak ada calon PM melainkan terpkasa ambil bekas PM yg mereka kutuk hari2 dulu..

      PH memang pakatan hampeh!!!

      Delete
    2. Macaiii........DNA tolol ni memang ketinggalan zaman betol ye.......minda tak berkembang langsong.......pengetahuan seciput sempit betol ropenye.........cuma berpusing berputar dalam persepsi tololnya saja......

      Acerrr kome sumer tengok You Tube ni yg menyangkal tuduhan tolol kome yg Mahathir jadi diktator dalam Pakatan......

      https://youtu.be/iWx7Rv9Hvv4

      Lain kali sebelom cakap apa2.....kasi buat homework dulu hokkayyy....

      Lain kali jangan ketinggalan ketapi yeooopppp......sumer orang dah tau citer sebenar........orang udaaahhh ke depan kamu duk merayap di belakang lagi......

      Nak propa tapi tak kena tempat.....tak lut.

      Luaskanlah pengetahuan tuuuu sikiiittt yeoooppp.....

      Delete
    3. Agak melucukan dan begitu menghairankan, parti serpihan yang dibentuk belum sampai dua tahun boleh mendapat tempat sebegitu tinggi sedangkan parti yang lebih kurang sebaya, AMANAH hanya mendapat 27 buah kerusi parlimen dan tidak dijanjikan apa-apa kedudukan tertinggi," katanya menerusi tulisan di Harakahdaily.

      BERSATU ditubuhkan pada 2016 oleh bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Manakala AMANAH dibentuk oleh sebahagian pemimpin PAS yang kecewa dengan keputusan pemilihan dalam muktamar parti Islam itu pada 2015.

      Pengagihan kerusi itu diumumkan Ahad lalu pada Konvensyen HARAPAN dengan BERSATU akan bertanding di 52 kerusi, diikuti PKR (51), DAP (35) dan AMANAH (27).

      Bagaimanapun ia menimbul rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin AMANAH khususnya di Johor dan Perak. Di Johor misalnya, AMANAH diperuntukkan dua kerusi Parlimen - Parit Sulong dan Pulai - daripada lima yang dituntut mereka.

      Ia menyebabkan AMANAH Johor bertindak memboikot konvensyen Ahad lalu.

      Selain itu di Wilayah persekutuan pula AMANAH tidak diberikan sebarang kerusi sehingga pengerusinya Dr Hatta Ramli didakwa mahu meletakkan jawatan meskipun dinafikannya.

      Menurut Riduan, PAS pernah berhadapan dengan suasana sebegitu apabila parti Islam itu dibuli parti komponen dalam gabungan yang dibentuk sebelum ini, Pakatan Rakyat.

      "Atas jentera PAS, dana dan sokongan, pengaruh, pentas dan strategi PAS mereka (PKR dan DAP) bertanding dan menang tetapi akhirnya PAS juga yang tersingkir dan dipinggirkan," katanya.


      Tambahnya, PAS ketika itu umpama anak tiri yang dibuli dan didera, sedangkan parti komponen dalam Pakatan Rakyat "menumpang kerusi dan rumah" yang dibina atas inisiatif parti Islam itu.

      "Hari ini, parti serpihan PAS yang ditubuhkan atas kekecewaan, AMANAH merasai apa yang pernah kami lalui dahulu.

      "Tetapi, mereka lupa dan tidak pernah serik ditipu, ditindas dan dijanjikan dengan pelbagai kata-kata manis yang indah di halwa telinga," katanya.

      Delete
    4. Sebenarnya tak ada satu pon yg betol pada macaaaiii DNA tolol........

      Apa sekalipon deme tetap dengan prinsip utama deme.........nak suroh penyamun jaga bank...

      Sekian.

      Delete
    5. Bro phantom walaungka belajar tinggi pun kalau tak hadam keadaan semasa pun tak guna ada dalam lanskap politik negara

      Delete
    6. Bro RATK.....setuju dengan mike.
      Salma perjuangan bebas dedaakkk.

      Delete
    7. Hishamuddin Rais Sahkan Mahathir 'Barua' Pakatan

      BONGKAR… Aktivis terkenal PKR, Hishamuddin Rais dalam satu artikelnya semalam secara terbuka mengesahkan Tun Dr. Mahathir Mohamad hanya dipergunakan oleh pembangkang.

      Bekas perdana menteri yang berusia 92 tahun itu dan dilantik sebagai Pengerusi Pakatan Harapan sebenarnya dieksploitasi pembangkang demi mendapatkan sokongan orang Melayu di kawasan kampung dan Felda.

      Artikel beliau itu dipercayai ditujukan kepada penyokong PKR yang bantah Mahathir menjadi calon Perdana Menteri dengan menyebut langkah tersebut merupakan strategi pernah digunakan oleh komunis satu ketika dahulu.

      Ini termasuk “Mengepung Kota Dari Desa” bagi menjadikan China sebuah negara republik hingga hari ini.

      “Dalam politik Malaysia kunci perubahan ialah Melayu. Tanpa Melayu sampai kiamat pun Malaysia tidak akan berubah. Justeru Pakatan Harapan wajib mendapatkan sokongan undi baharu dari Melayu.

      “Justeru saya mengajukan pandangan dari awal lagi agar Mahathir dicadangkan sebagai calon Perdana Menteri. Ini dalam usaha untuk mendapatkan sokongan penambahan peratusan undi Melayu,” kata Hishamuddin dalam artikel yang disiarkan oleh portal berita propembangkang.

      Pakatan Harapan diketuai oleh DAP dan anggota partinya adalah PKR, Parti Amanah Negara (PAN) dan parti baru Mahathir iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)

      Mahathir keluar UMNO dua tahun lalu gara-gara kecewa kepentingan peribadi dan kroni-kroninya tidak dipenuhi Kerajaan Persekutuan yang diterajui Barisan Nasional (BN) dibawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Hishamuddin memberi contoh bagaimana Mahathir dipergunakan oleh Pakatan Harapan untuk memancing undi Melayu berdasarkan pengalaman beliau berceramah di Felda Tersang bersama pemimpin DAP awal tahun lalu.

      Kata beliau, cuma 17 tetamu hadir majlis tersebut, namun kini beribu orang Melayu Felda menghadiri setiap ceramah DAP kerana ada Mahathir dalam ceramah tersebut yang meminta mereka menyokong pembangkang.

      Justeru, beliau menggesa seluruh penyokong Pakatan Harapan terutama PKR supaya menerima hakikat bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sebelum ini dicanang-canang calon Perdana Menteri pembangkang berada dalam penjara.

      Bagaimanapun, beliau meminta semua penyokong pembangkang jangan khuatir kerana Mahathir sudah berusia 93 tahun dan hanya dapat menjadi Perdana Menteri untuk tempoh yang sekejap.

      Beliau turut mengingatkan penyokong Pakatan Harapan bahawa jenayah Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun termasuk rasuah, beri projek pada kroni, mengarahkan Operasi Lalang dan menangkap para reformis bukan kesalahan yang besar

      Delete
    8. Ini juga BERUK SUBSIDI.....tuang dier tak balik lagi nih.......bising lagi beruk nih....lapo perut tu.....
      Kalu minggu ni tuang dier tak balik......sah mampus beruk tua nih atas pokok!!!!.
      Dengor kabor tuang dier tak balik doh......

      Delete
    9. Mahfuz ni mabuk ke apa??

      Syiok sendiri

      Org yg tak ada pendirian...

      Semua org salah....dia betul

      Dia kata UMNO merosakkan negara...padahal negara berkembang pesat..

      Mahfuz ni sejenis dengan Mat Sabu.....mulut longkang

      Agaknya dia nak join parti mana ye???

      Mungkin DAP...sebab tak ramai melayu. Dah tentu sennag nak dapat jawatan atau jadi calon melayu DAP

      PKR??...sekarang ni PKR dah berpecah dua...susah sebab tak tahu dia nak join kem mana?

      Amanah??...mungkin sebab parti orang kecewa

      PBBM?? susah sebab akan dipancung oleh 3M dlm parti tu...sebab dulu mulut celupar pada madey

      Entahlah....mahfuz....

      kau dah tak relevan.....ada atau tak ada sama ajer!!!

      Delete
    10. memang betul orang kata...

      Dalam pakatan pembangknag, mukut longkang ajer yg byk...tapi nak cari pemimpin yg betul2 pandai tak ada langsung

      last2...org tua yg mereka kutuk siang malam dulu yg mereka ambil sebagai pemimpin mereka

      bodoh!!

      Delete
    11. Pemimpin pas baju dan kopiah
      serta serban tunjukkan Islam
      tapi mulut macam munafik.
      cakap umpama longkang busuk.

      Delete
    12. Woiiii wak

      kepandaian wak kojola kengkang kepala mancis nak kempen politik dan menegur orang lain lebih baik pi bawa lori sampah laaaa...

      Delete
    13. Dato Mahfuz Omar..salah seorang Wakil Rakyat yg terbaik yg kami kagumi..nak dibandingkan dgn wakil rakyat kabinet kayu lapuk serta wakil rakyat pasu bunga..
      Semoga perjuangan beliau tetap konsisten dlm merealisasi inspirasi RAKYAT..
      Kpd lobai lobai PAS ssesungguhnya korang sungguh malang dan sungguh menghampakan!!

      Delete
    14. 6.40 dan 6.52....syiok sendiri kaaa....sendiri komen sendiri yg balas....

      6% daaah tinggal 3% kaaa...??
      Kihkihkihkihkih....

      Delete
  3. Semoga Allah Azza Wajallah memberi Taufik dan maufirah kepada Dato Mahfuz sekeluarga,,ingatlah Nabi Saw dan para sahabat baginda jauh lebih hebat ujian yang mereka terima namun mereka melalui dengan penuh kesabaran......!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAPE KUTTY TANDING 3 KAN BAGUS 33 AREA
      LAGI MERIAH LA PILIHANRAYA MALAYSIA NANTI
      PECAH REKOD GUINESSS SATU REKOD DOOONIA
      BAKAL PM KE 7 BLOM TAU & PM KE-8 SUDAH ADA
      MCM NI PUNYA UTARA BODOH MACAI MASIH TERKINJA2



      KIKIKIKIKI.... BERAMBOSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSANOTAJ EKONOMI NEGARA... TUNGGU PRU SPORK KAMI DATANG...



      INI KALI LAH....

      Delete
    2. Kahkahkah anon2229 masih mengekalkan laras bahasa yg kelakar dan tak mempunyai peradaban bangsa yg mempunyai etika dan adab sopan insan terpelajar

      Delete
    3. Bygkn mase PHngok kempen pru nnt terpampang poster2 banner banting yg mencetak.muka atok penyangak sbg icon ph / the so called incoming prime minister??

      Kah..kah..kah xdpt aku bygkn cmne perasaan genY nnt.. Cmne diorg nk terima..weird.. barf out feeling.. Satu masa dulu BA posterkan yg sama madey dgn icon firaun

      Mase nk.memangkah kertas undi aku dpt bygkn tktergamak mreka2 ni nk cari pasal serah negara pd penyangak tua kutuk tu..

      Delete
    4. Tun dah turun johor tadi petang
      Barisan johor mengelatat
      Pakatan dan turun padang

      Delete
    5. Madey menonjol

      Pemimpin pakatan yg lain hampeh

      Last2 madey keluar dan bubar PBBm, masuk UMNO semula

      Mampus la kau pembangkang masa tu

      masih nak caya madey ke???

      Delete
    6. Woiii wak kojola kengkang kepala mancis jawab dulu laaa soalan aku. Kata cikgu maths...bagi tonggek ada berapa kaki?

      Elok2 hang dok di hospital bahagia tanjong rambutan tu hang lari pulak. Tak sempat nak convo!!!!!!!

      Kalau tidak gerenti dapat deans list..

      Delete
  4. Macai kalau tak maki tak boleh ke.....kesian ye

    ReplyDelete
  5. Bila membaca blog Che Det dan pengakuannya dirinya yang ' Persetankan DAP' jelas cukup memalukan ibarat telah menjual maruah dirinya kepada musuh paling dibencinya dulu.

    Ia juga boleh dianggap segala fitnah dan tuduhannya dahulu itu tidak ada dosa dan pahala, semua dihalalkan hari ini demi menikmati kemenangan partinya di PRU14.

    Jadi , memang sesuailah sahabat2 aktivis media sosial pro kerajaan meletak hashtag hari ini #duluSetanKiniTuan

    Lebih 22 tahun, Dr Mahathir mendakwa menanam kebencian orang Melayu kepada DAP dengan pelbagai fakta dan ilmu politik yang melekat utuh untuk melawan DAP.

    Bila hari ini keluar ayat dirinya yang PERSETANKAN DAP, persoalan dalam fikiran saya dan rakyat ini manusia ini?

    Berapa ramai musuh-musuh politiknya seperti Karpal, Lim Kit Siang dan ramai lagi pernah di Penjarakan oleh Mahathir, dan hari ini mereka bersama "semata-mata mahu kemenangan".


    Sebenarnya kalau bercakap tentang DAP , bukan Mahathir orang yang Persetankan DAP , sebab DAP memang setan chauvinis pun .

    Kebencian Melayu kepada Dap dari dahulu zaman Tok Nenek kami tentang bertapa setannya parti yang anti Islam bukan disebabkan fatwa Dr Mahathir saja.

    Persoalannya kini , Mahathir dilihat cuba mempotretkan DAP itu kembali dari Setan bertukar menjadi Malaikat untuk orang Melayu. Setelah gagalnya beberapa pemimpin Melayu , kini last stand kuda tua ini pulak dijadikan tungangan DAP .


    Untuk menghalalkan Dosa Mahathir kepada Pemimpin DAP, beliau terpaksa membela DAP dan mengaku membuat kesilapan dan beranggapan semua yang pernah percaya akan menelan caci maki mereka sebelum-sebelum ini dan ampunkan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blaaahlah woiii acaiii.......orang berjalan ke depan tapi luuuu duk gostan 30 tahun ke belakang.

      Dulu Pas siap buat solat hajat KO satu stadium terpekiikkk berdoa KO umno/BN.......sekarang apa hal sedondon pimpin tangan.....

      Sebenarnya setelah cobaan korang nak hancorkan Pakatan dari luar gagal..........korang cuba pulak Plan B hancorkan Pakatan dari dalam...........itu pasal tak sudah2 nak laga-lagakan parti2 komponen Pakatan dengan harapan langkah Pakatan ke Putrajaya dapat dimatikan.

      Yaayyy deyyyy........kasi simpan luuu orang punya plan tu dalam laci laaaa......

      Tarak jalan........itu lama punya taktik suma kita worang suda simpan dalam poket laaa deyyyy...

      Delete
    2. Ramai ahli Pas tidak setuju dengan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang yang suruh rakyat jelata satu Malaysia pilih umno.
      Sesetengah ahli pas tidak percaya yang Haji Abdul Hadi Awang berkata demikian rupa terhadap parti yang menjadi musuh politiknya selama ini.

      Sangat tidak munasabah presiden Pas yang masih enggan bekerjasama dengan umno mengatakan pilihlah umno kalau mahu selamatkan Negara ini.



      Jika ia benar, bermakna pada PRU 14 ini pengundi kena pilih calon calon umno dan pas yang bertanding baik kerusi DUN ke, dan kerusi parlimen.
      Penulis ada dengar memang Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang pernah berkata dalam suatu wawancara di media massa bahawa kita kena pilih umno dan Pas pada PRU 14 nanti Kalau mahu selamat.

      Bermakna lain lain parti tidak boleh selamatkan Negara ini, kecuali dua parti iaitu umno dan Pas yang punya visi dan misi untuk menyelamatkan Negara ini.

      jika semua dun dan parlimen berlaku pertandingan tiga penjuru tidak jadi masalah, kita boleh undi calon umno dan Pas.

      jika DUN dan parlimen yang pertandingannya umno lawan Pas memang agar susah hendak buat penentuan, kata salah seorang kawan penulis.

      Tak jadi masalah pun, Kalau Kubu kuat umno sudah pasti calon umno dipilih. Demikian juga kubu kuat Pas. Sudah tentu paslah yang di pilih.

      Maka selesai dan sangat relevan akan kata kata presiden Pas suruh kita pilih umno dan tidak jadi sebarang kesalahan daripada segi politik.

      Kepada mereka yang tidak setuju dengan kata kata presiden Pas suruh rakyat jelata pilih umno boleh setuju, kerana Pas tidak akan rugi dan umno juga tidak untung.

      Yang membuat pas rugi apabila rakyat jelata mengundi pakatan Harapan, kerana Barisan pakatan harapan dari parti BERSATU, DAP dan PKR dan PAN menentang agenda Islam

      Sebut Tun Dr Mahathir domenasinya, ia sangat benci dengan agenda Islam yang dibawa oleh PAS.

      Sebut sahaja DAP domenasinya ia sangat anti Islam dan menentang undang undang Islam yang di perkasakan di Malaysia ini.

      Sebut PKR domenasinya ia adalah berfahaman Islam liberal dan memberi sokongan padu kepada NGO NGO anti islam dan gerakan ajaran sesat seperti sisters in Islam.

      Sebut PAN,domenasinya ia menamakan partinya sebagai parti islam baru yang segala tindakannya kebanyakannya bercanggah dengan ajaran Islam.

      Oleh itu, amat wajar presiden Pas mengatakan pilihlah dua parti sahaja iaitu umno dan Pas pada PRU 14 nanti jika mahu selamatkan Negara satu Malaysia.

      Jika rakyat jelata satu Malaysia pilih selain dari dua parti yang bertanding pada PRU 14 nanti sudah tentu Negara ini tidak akan selamat.

      Bukan sahaja tak akan selamat. malah, Negara ini akan bertukar menjadi Negara yang agama ramsinya bukan lagi agama Islam.

      Kalau mahu menyelamatkan Negara satu Malaysia wahai rakyat jelata pilihlah umno dan Pas pada PRU 14 yang akan diadakan bila bila masa daripada sekarang.

      Delete
    3. Copy paste based on baseless perception.....
      Macam suruh penyamun jaga bank.......

      GE14.....Zero vote for BN/PAS !!

      Delete
    4. GE 14...TOLO TOMBOLANG VOTE FUKATAN HAPRAK!!!

      Delete
    5. Ge14 kubur barisan pru 14 kali ini bro phantom
      Lawan tetap lawan

      Delete
    6. Beruk Subsidi atas tu tak mampus lagi ko?.......tuang dier tak balik lagi ko?......BAPAK BERUK MUNAFIK tak holor ke sikit sikit......kesiang beruk tua ni lapo sangat tu.....

      Delete
    7. Semakin sentap ke ulu hati bila puak ungka parti bersaka menjadi monyet liar mencuri pisang yg rakyat tanam untuk menyara hidup
      Si ungka lahanat pedengki membuli dgn gst dan 1mdb sebab rakyat tak sanggup pisang berbuah dua kali

      UNDI PAKATAN
      BARISAN GOSTAN

      Delete
    8. Phantom dan RATK...

      Rileks la brader

      BN akan menang besar ....cayalah.

      Rakyat melihat PH penuh dengan pemimpin yg berpura2....
      Masing2 sedang mempergunakan antara satu sama lain..

      Sebab tu PH tak akan menang..

      Rakyat Malaysia dah cerdik...

      Hnaya org bodoh yg percaya,
      bila PH menang
      - malaysia bebas rasuah (calon PM dia bapak rasuah dan kroni dulu)
      - harga brg turrn
      - harga minyak turun
      - Tol semua hapus (madey kata tol di malaysia paling murah)
      - Gaji naik
      - GST hapus
      - Harga rumah turun
      - kos sara hidup turun
      - bla, bla, bla, bla...

      BN still the best!!!



      Delete
    9. Acaiiii tu lebih kurang acaq juga.
      Orang utara tahu lah ayaq acaq tu apa? Minuman kegemaran wak kojola kengkang...mcm coca cola jugalah..

      Delete
    10. Macaiii 7.02....kalo macam tu......apa yg ko meroyan bagai nak rak pasal Pakatan??

      Pagi buta pon dah ngelupor.......apa malam tadi tak cukop tidor ke pikir pasal Pakatan....???

      Perbuatan dan tindakan tu menunjukkan apa yg ada dalam minda dan hati seseorang.

      Memang sah Pakatan bagi impak yg besar....

      Kihkihkihkihkih

      Delete
    11. phantom ni baghal ke bongok..zero vote 4 bn..kau ni keturunan zorro agaknya..terpalajar tp nk bodohkan org..tp yg pasti semakin rancak kempen kau semakin sesak nafas ph di pru nanti..bersuka2 lah kau langau2 sepuas2nya..

      Delete
    12. Acaiii.....betol rakyat dah cerdik........dalam pada terrrpekik terrrlolong kata amanah dan berintegriti........senyap2 tanah Felda lesaaap bertukar hak milik.
      Daaah sekarang ni dah senyap citer tanah Felda tuuu....

      Dalam pada kata......."wang sumbangan dan derma hendaklah dimasokkan ke dalam akaun parti atau pertubuhan untuk mengelak dari salahguna atau rasuah".........tiba2 ada orang jadi billionaire segera.....berbilion mengeram dalam akaun peribodynya......tak pulak duit masok ke akaun pertubuhan sebagaimana yg diucapkan.....

      Rileks lerrr braderrr.....rakyat tak buta....tak pekak...yeopppp...

      Delete
  6. FuyOOIINKKKKKK...

    ALO.. ALOOOO....SIRUL... ALOOOOSS ...
    PUTUIH PULAK SAMBUNGAN TEPON
    SKETSA BANGANG DARI MAHPOS
    ELOK BERAMBOS TERJUN LOMBONG

    BERAMBOS SSSSS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH BERAMBUS PUN ANON2230 SI MAHFUZ TU
      SO ADA KACAU TELO KO KER?
      KESIAN YE KO TAKDA TELO
      KAHKAHKAH

      Delete
  7. Pakatan pembangkang menyifatkan apa yang mereka janji dalam belanjawan alternatif itu juga adalah janji mereka dalam pilihanraya umum ke-14 kepada rakyat. Tiba tiba, dua hari lepas, Mahathir selaku Pengerusi Pakatan Harapan membuat kenyataan bahawa kadar tol yang ada di Malaysia ini adalah antara yang termurah di dunia.

    Mahathir kata tol RM7 di Jambatan Pulau Pinang lebih murah berbanding di Jepun yang sehala sahaja sudah menelan belanja RM270 sehala. Mahathir berkata demikian dalam Program Policy Talk: Kos Sara Hidup, Jalan Penyelesaian? yang disiarkan menerusi Facebook Live Mahathir sendiri pada hari Rabu lepas.

    Jadi boleh percayakah apa yang pembangkang janji dan cakap? Sekejap mereka kata hendak mansuh, kemudian sekejap sahaja mereka berubah cakap. Mereka kata tol yang ada di Malaysia ini masih termurah di dunia.

    "Tetapi masih ramai tak puas hati dengan tol dikenakan. Kalau tol tak dikenakan langsung, sukar nak selenggara lebuh raya utara selatan," kata Mahathir pada hari Rabu lepas.

    Sepuluh tahun lepas, DAP berjanji masa berkempen PRU12 untuk meng hapuskan kutipan tol di Jambatan Pulau Pinang dengan kadar RM7, dan Sungai Nyior yang kadar kutipannya 50 sen. Sudah hampir 10 tahun, mana pergi janji DAP itu? Hanya janji kosong sahaja, rakyat yang kena tipu, DAP sudah dapat undi.

    Mahathir yang dikenali sebagai Bapa Segala Tol kini adalah bakal calon Perdana Menteri bagi pihak pembangkang. Berkawan pula dengan DAP. Hendak mansuh tol macam mana, Mahathir lah yang mewujudkan banyak tol yang ada di Malaysia sekarang ini.

    Mahathir selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri hanya memansuhkan satu plaza tol sahaja iaitu di Plaza Tol Slim River pada 11 Januari 1993. Kalau dalam masa 22 tahun hanya satu sahaja tol dimansuh, takkanlah masa jadi “Perdana Menteri Sementera” Mahathir hendak mansuhkan semua tol yang ada?

    Tidak akan dimansuh tol itu. Majoriti perjanjian konsesi tol yang berat sebelah ditandatangani ketika zamannya. Buat apa beriya iya benar kroni Mahathir hendak beli konsesi tol dari PLUS?

    Baru 9 tahun, Najib jadi Perdana Menteri tetapi beliau sudah mansuhkan kutipan di tujuh plaza tol. Plaza tol METRAMAC dimansuhkan pada 16 Mei 2011, Plaza Tol Teluk Kapas (NNSB) dimansuhkan pada 21 Disember 2009, Plaza Tol Batu 9 Cheras kedua-dua laluan dimansuhkan pada 2 Mac 2012 dan empat yang dimansuhkan pada tengah malam tahun baru 2018.

    Bukti Najib lebih bersungguh memansuhkan tol bila dia berkuasa. Tidak seperti Mahathir, masa berkuasa 22 tahun hanya mansuh 1 plaza tol sahaja.

    Pembangkang sentiasa tidak konsisten dengan apa yang mereka cakap dan janji kepada rakyat. Kadang kadang mereka lupa sebenarnya apa yang mereka berjanji kepada rakyat. Kenapa mereka mudah lupa? Kerana mereka sibuk hendak merampas kuasa sahaja. Itu lebih utama bagi mereka.

    Janjilah bulan dan bintang kepada rakyat, agar rakyat terpesona dan undi masuk kepada mereka. Perlaksanaan janji belum tentu akan dibuat. Inilah wajah sebenar pembangkang di Malaysia. Mereka tidak kotakan apa yang mereka janji. Mansuhkan tol adalah satu contoh bagaimana kontradiksnya pembangkang.

    Wan Azizah umum dalam belanjawan alternatif hendak mansuh tol tetapi Mahathir kata tol di Malaysia masih lagi termurah di dunia. Hendak perintah negara macam mana kalau begini. Calon TPM cakap lain, kemudian calon PM pula cakap dasar yang lain. Nampaklah sangatlah janji itu dibuat secara main main dan retorik semata mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BERUK SUBSIDI.
      TUANG MUNG DAH LARI KO?
      ITU BAPAK BERUK TAK HOLOR SIKIT KO?......MAMPUS MUNG TAK MAKANG.

      Delete
    2. Kurangnya ada jugak iltizam nak kurangkan beban rakyat. Najib? Hidup rakyat makin tertekan dri hari kesehari! What do we got to lose? Nothing! Things could not be any worse than what it is now! Im taking my chance voting umno out!

      Delete
    3. TOLO TOMBOLANG VOTE FOR FUKATAN HAPRAK...

      Delete
  8. Ego engko lebih lagi dr TM..Uuu....U.

    ReplyDelete
    Replies
    1. IDEAS : Pengundi Melayu-Islam Johor Percaya PH Adalah Pakatan DAP – Dr Kamarul
      Antara dapatan utama hasil kajian setebal 49 muka Wan Saiful yang baru sahaja diterbitkan di dalam siri penerbitan ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapore, bertajuk Trends in Southeast Asia (2018: No. 2) ini adalah membabitkan penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap DAP, iaitu:

      (1) 62% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat Pakatan Harapan adalah dikuasai oleh DAP.
      (2) 71% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat DAP adalah anti Melayu dan anti Islam.

      Lebih memberikan tamparan kepada DAP, sebuah parti sekular, adalah dapatan hasil kajian ini mengenai penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap pendekatan sekular dalam politik, iaitu:

      (1) 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.
      (2) 84% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat lebih ramai orang Islam perlu berada di dalam kerajaan.
      (3) 81% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat agama seseorang calon (pilihan raya) adalah penting.

      Lebih jauh daripada itu adalah dapatan hasil kajian ini yang mendapati bahawa masyarakat Melayu Johor bukan sahaja sangat tidak menyenangi DAP, malah AMANAH dan PPBM juga, iaitu:

      (1) 85% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi DAP.
      (2) 69% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi AMANAH.
      (3) 60% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi PPBM

      Lebih menarik ialah kesimpulan hasil kajian ini, iaitu bahawa:

      (1) Para pemimpin PPBM berpendapat bahawa kelangsungan jangka panjang PPBM bergantung kepada kemampuan PPBM untuk memenangi sekurang-kurangnya sebuah negeri, khususnya Johor.
      (2) Pengundi sasaran utama PPBM, iaitu masyarakat Melayu Johor, bagaimanapun belum lagi menyertai mereka (“not yet jumping onto their bandwagon”), kerana kebimbangan utama mereka mengenai DAP, dan ketakutan ini tergambar di dalam maklum-balas perlahan terhadap gerakan menambah keahlian PPBM (mengikut data yang diberikan oleh Setiausaha PPBM Johor, Osman Sapian, kepada Wan Saiful, setakat 8 Julai 2017, PPBM Johor mempunyai kira-kira 7,000 ahli yang telah disahkan).

      Paling menarik adalah kesimpulan hasil kajian ini bahawa penentu terpenting adalah di dalam agihan kerusi antara parti-parti dalam Pakatan Harapan kerana, kata Wan Saiful, jika PPBM hanya mendapat kerusi-kerusi majoriti tinggi Melayu (“the high-Malay seats”) dan kurang kerusi-kerusi campuran (“the mixed seats”), maka sangat tidak mungkin untuk PPBM mencapai matlamat mereka untuk menguasai Johor (“it will be highly unlikely they will achieve their ambition of capturing the state”). Ini kerana, kata beliau, tidak mudah untuk memikirkan satu senario di mana undi Melayu akan berayun begitu besar (“it is not easy to imagine a scenario where the Malay votes would swing to a significant enough extent”).

      Delete
  9. Politik ludah meludah, jilat menjilat....

    Assalamualaikum,,,
    Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,,

    Politik hari ini, di negara kita diwarnai oleh pemain pemain yang gemar ludah meludah dan jilat menjilat yang menyandarkan kepada falsasah Aristorle, yang menyebut tiada musuh dan kawan yang kekal dalam politik.Inilah falsasah yang menerbitkan parti parti yang bertanding dalam PRU negara kita di mana kalau kita perhatikan dari jauh sekarang ini musuh yang paling kekat satu ketika dulu sudah menjadi kawan baik.

    Itu politik yang sedang dimainkan dalam PH.Mader yang satu ketika dulu terkenal kerana kezalimannya dan ditentang hebat oleh tokoh tokoh PH kini sudah dilantik mengepalai PH dengan barisan tokoh tokoh yang terkenal menentang Mader dulu berada dibawah pimpinannya.Itu kehebatan Mader yang dulu meludah ke muka tokoh tokoh PH ini dan sekarang menjilat satu demi satu air liurnya sendiri.Begitu juga tokoh tokoh PH yang begitu kuat meludah Mader kini sedang menjilat air liurnya sendiri demi menyucikan Mader.

    Antara yang sedang menjilat itu ialah LKS dan LGE yang pada ketika dulu antara tokoh yang paling banyak melemparkan tuduhan kepada Mader, seperti tuduhan LGE dengan tuduhan Mader kaki klentong nombor satu negara dan tak perlu disebut di sini apa apa tuduhan LKS kepada Mader dulu kerana segalanya ada dalam arkib politik negara, sesiapa boleh merujuk kalau mahu.

    Mat Sabu pula adalah yang paling kuat meludah Mader dari kem PAS di mana antara ludahan paling dasyat Mat Sabu ialah gelaran Mahazalim dan Mahafiraun sementara Mader juga tak kurang dengan ludahannya kepada Mat Sabu seperti ketika kes khalwat Mat Sabu dulu, Mader dengan sombongnya menyuruh Mat Sabu menyimpan kopiahnya dalam poket.

    Inilah budaya ludah meludah yang kemudiian bertukar kepada jilat menjilat di mana antara pemimpin PH sekarang dan Mader, saling jilat menjilat sesudah mereka saling ludah meludah.

    Tak lupa juga DSAI.Kalau dulu DSAI dikerjakan cukup teruk oleh Mader sehinggakan dijatuhkan maruah kemanusiannya dengan kes usung tilam ke mahkamah.Pendek kata dalam dunia biasa, kalau seseorang dimalukan ke tahap ini maka tiada maaf bagimu.Tapi sebab DSAI dan Mader berada dalam dunia politik yang menghalalkan ludah meludah dan jilat menjilat maka seperti tak ada apa apa berlaku sekarang antara keduanya.Kini sesudah Mader memberi idea kepada Najib tentang apa yang perlu dilakukan kepada DSAI, Mader pula tampil untuk membuat rayuan ampun bagi pihak DSAI dan nampaknya DSAI bersetuju untuk menjadikan isterinya sebagai TPM dengan Mader sebagai PM sementara.Ada unsur jilat menjilat antara keduanya yang mungkin bolih difahami untuk mendapatkan kuasa yang agak liat diperolehi oleh DSAI.Asalnya yang menghalang DSAI ialah Mader tapi kini Mader pula menolong DSAI.Politik ludah meludah dan jilat menjilat juga jadi ikutan.

    Namun di sana dalam politik negara ada satu lagi pilihan yang disediakan oleh PAS dan Gagasan sejahtera(GS).Bukan politik ludah meludah dan jilat menjilat tetapi pilihan yang GS sediakan untuk dipilih pengundi ialah politik sejahtera untuk semua orang.GS tidak terlibat dengan politik ludah meludah dan jilat menjilat sebaliknya mengajak mana mana kumpulan untuk menyediakan satu platform pentabdiran negara ke arah kesejahteraan.

    Kalau politik ludah meludah dan jilat menjilat tidak menjamin kesatabilan pemerintahan negara, di mana setiap parti yang bergabung dalam kerajaan bila bila masa boleh berpecah dan boleh ludah meludah antara satu sama lain, GS pula bakal merancang kearah peniingkatan kualiti pentadbiran menerusi antara lain saranan kerajaan teknokrat, kerajaan berkebajikan dan seumpamanya.Bukan seperti poitik ludah meludah dan jilat menjilat PH yang hanya menumpukan kepada hal hal yang melibatkan rasuah dan penyalahan guna kuasa kerajaan sekarang untuk diperbaiki tetapi jaminan ianya tidak akan berulang sesudah diperbaiki terlalu samar.

    Sambil ludah meludah antara parti parti PH boleh berlaku bila bila masa saja, maka apakah sebenarnya pilihan terbaik untuk politik negara dewasa ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saja2 tanya..
      GS tu ape?
      Geng Sesat ke Gila Seks?
      Jgn maree,,,,ek...

      Delete
    2. Macam solah hajat KO.....sekarang OK...
      Politik ludah meludah....jilat menjilat jugaakkk....

      Mengata orang tapi ko yg lebih....

      Delete
    3. TUN Dr Mahathir Mohamad memang terkenal dengan kaki putar dan ahli politik yang licik. Kerana kepintarannya itu, beliau mampu membelit dan menyusup masuk mana-mana lorong politik.

      Tindakan Pakatan Harapan (PH) yang dibarisi pembangkang, yang suatu ketika begitu musuhinya kini mengangkatnya sebagai pemimpin utama membuktikan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah raja politik belit di negara ini.

      Kenyataannya terbaharu mengenai kutipan tol dengan mempertahankan langkah pentadbirannya dahulu mengenakan kutipan tol amat membingungkan rakyat. Malah beliau membandingkan kadar tol di negara ini dengan negara lain dengan menganggap ia sebagai termurah di dunia. Perbandingan harga tol di negara ini dengan negara lain dibuat seakan-akan menegaskan bahawa tindakan pentadbirannya dahulu adalah betul dan tepat sekali. Mungkin benar PM sekarang menggelarnya ‘bapa segala tol’. Maka sukar bagi rakyat meneka apakah pendiriannya dalam membela dan memperjuangkan rakyat, sedangkan tol adalah sebahagian daripada bebanan yang menimpa rakyat.

      Meskipun begitu beliau berjaya ‘menyihir’ PH dengan kepintarannya bermain politik apabila tidak ada suara pemimpin mereka mahu menyanggah kenyataannya mengenai tol itu. Jika begini pendiran seorang pemimpin yang dianggap memperjuangkan rakyat di negara ini, apakah beza perjuangan beliau dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sekarang? Bukankah nada dan suara mereka hampir sama? PM juga menyatakan harga barangan dan kos sara hidup di negara ini antara terendah berbanding negara lain, harga barang termurah, harga minyak paling rendah, GST paling sedikit, dan lain-lain lagi. Beliau banyak mengambil contoh negara-negara lain yang mengenakan kesemua cukai, GST, harga minyak, barangan dan lain-lain lagi berbanding negara ini.

      Jika harga tol di negara ini termurah di dunia, lalu perlu dipertahankan, apakah dasar perjuangan Pakatan Harapan dalam membela rakyat terbanyak khususnya mereka yang terhimpit dengan pelbagai tekanan hidup? Bukankah agenda PH adalah membela dan membantu rakyat, khususnya melepaskan mereka dari tekanan dan bebanan hidup termasuk usaha menghapuskan konsesi tol dengan alternatif bagi meringankan rakyat.

      Bayangkan hampir kesemua lebuh raya di negara ini mempunyai tol, dan setiap pengguna yang melaluinya perlu membayarnya. Tiada makna jika harga tol termurah tetapi pengguna perlu membayar banyak kali tol (kerana banyak lebuh raya perlu dilalui) dan membayarnya pula setiap hari. Pada hakikatnya, Tun adalah seorang pemimpin elit yang hidup kaya raya dan tidak merasai keperitan hidup rakyat di bawah, justeru beliau tidak tahu bebanan yang rakyat hadapi sekarang.

      Bayangkan jika Tun Dr Mahathir sekali lagi menjadi Perdana Menteri, mungkin apa yang disanggahnya sekarang pun akan terbalik. Beliau pula akan membela dan mempertahankan segala dasar dan cukai yang diperkenalkan oleh kerajaan BN sekarang, dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah. Maka pada ketika itu, pemimpin PH dan seangkatan dengan mereka akan sekali lagi tergigit oleh pemimpin yang menipu dan memperdaya rakyat.

      Delete
    4. Geng Serban.

      Delete
    5. Itu Geng Beruk Subsidi.

      Delete
    6. Anak BABI siapa pulak yg dah lepas nih...syuh...syuh...masuk kandang balik!!!!

      Delete
  10. SURAT TERBUKA OTAI REFORMASI BUAT WAN AZIZAH!!!

    Menyambung kegelisahan Sdra Razak Ismail, bekas Setiausaha R98, saudara sebenarnya tidak keseorangan, malah beberapa rungutan dapat di kesan ekoran keputusan Majlis Presiden pada Konvensyen 7/1/2018 memutuskan bakal PM ialah Tun Mahathir.
    Seawal 10/01/2018, Saudara Hj. Jamal Nasir telah menyuarakan rasa kurang senang beliau di atas keputusan yang di buat oleh Majlis Presiden, dan menawarkan solusi Win win situation - Gandingan DS Azmin - DS Mukhriz dan Timbalan II dari DAP.
    Saya berpendapat keputusan yang di buat oleh Majlis Presiden adalah seperti memandang remeh dan rendah pengorbanan Dato Sri Anwar yang teraniaya sejak 1998, kesan fitnah dalaman Umno. Sewajarnya Majlis Presiden meletakkan D.S Wan Azizah atau DS Azmin sebagai calon PM.
    Kebimbangan Saudara Razak Ismail - Bimbang Tun Mahathir berpaling tadah adalah berasas. Sejarah tidak boleh di tipu. Tun Dr Mahathir pernah berada berada di dalam UMNO dan bersama pembangkang sewaktu era Tunku Abdul Rahman, dan menikam Tun Hussein Onn untuk mengambil tempat sebagai PM.
    Adalah tidak mustahil Tun Mahathir akan pulang ke lubuk sekiranya PH berjaya memenangi Pru 14, atau sekiranya DS Najib kalah pada pru yang akan datang.
    Saya sependapat dengan Saudara Rosli Ibrahim (Adinda DSAI), bahawa PKR yang telah sekian lama memperjuangkan agenda reformasi mesti bertindak sebagai tulang belakang wakil PKR sendiri.
    Untuk kesekian kalinya, kami merayu Datin Seri segera menyampaikan suara dari bawah, bahawa kami hanya menerima calon dari PKR sahaja sebagai calon P.M.
    Khamis malam Jumaat adalah malam perhimpunan sebahagian Otai Reformasi di rumah Yab Datin Seri di Segambut, silalah Yab Datin Seri selami pendapat kami.

    *Hj Najib Hamid*
    Marshall Reformasi 98
    Bandar Baru Bangi.
    11/01/2018

    ReplyDelete
  11. Proses Demokrasi PH Songsang! – Latheefa Koya
    Ahli majlis pimpinan pusat PKR, Latheefa Koya kesal dengan tindakan Pakatan Harapan (PH) menamakan calon perdana menteri dan timbalan secara tergesa-gesa.

    Menurutnya, tiada penerangan diberikan kepada ahli parti sebelum pengumuman dibuat dan ia hanya memerangkap gabungan empat parti pembangkang itu dalam permainan politik BN.

    “Bagi saya, pengumuman calon PM/DPM secara tergesa-gesa adalah satu tindakan memerangkap diri sendiri dalam game BN.

    “Malangnya, pihak pimpinan baharu sekarang nak turun nak beri penjelasan. Terbalik!

    “Perkara ini sepatutnya dilakukan sebelum bukan selepas! Proses demokrasi songsang,” katanya menerusi Facebook, Jumaat.
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=397160450723889&id=100012898119246

    ReplyDelete
  12. YANG SEBENARNYA ANWAR TIDAK MAHU BERTEMU MAHATHIR?

    Dalam suasana politik pembangkang yang penuh muslihat sekarang ini, begitu sukar hendak memahami strategi mereka tapi dari apa yang berlaku boleh diagak mengapa sesetengah peristiwa itu berlaku sebegitu rupa sebagai contoh, lawatan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad ke atas Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.
    Mahathir pergi melawat Anwar di Hospital Rehabilitasi Cheras di ibu negara kelmarin tetapi dihalang oleh kakitan Jabatan Penjara yang mengawal Anwar kerana Anwa masih menjalani hukuman penjara lima tahun kerana kesalahan meliwat.
    Anwar berada di hospital itu kerana menerima rawatan selepas menjalani pembedahan pada November tahun lepas di bahagian bahu.
    Menurut Ketua Pengarah Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar antara syarat untuk membenarkan sebarang lawatan bertemu dengan banduan selain ada permohonan dikemukakan kepada jabatan itu, banduan itu sendiri (Anwar) perlu bersetuju menerima kunjungan itu. Timbul spekulasi bahawa Anwar sendiri sebenarnya sudah awal-awal enggan bertemu Mahathir.
    Kalau difikirkan banyak alasannya untuk Anwar menolak lawatan Mahathir itu.
    Kata Mahathir, beliau hanya hendak berjumpa dengan Anwar untuk mengucapkan terima kasih kerana merestui pemilihannya sebagai calon PM.
    Pada 17 November 2017, selepas beberapa hari Anwar selesai menjalani pembedahan, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Hospital Kuala Lumpur bersama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor. Isteri Anwar, Dr Wan Azizah Wan Ismail turut berada bersama ketika lawatan Najib itu.
    Kemudian, keesokan harinya, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pula melawat Anwar di hospital sama.
    Pada masa itu sampailah kelmarin, sekali pun Mahathir tidak datang ke HKL melawat Anwar.
    Ketika itu, ada konflik dalam pemilihan jawatan calon Perdana Menteri PH dan nama Mahathir sudah awal-awal lagi disebut-sebut akan terpilih. Saat itu, Anwar dikatakan enggan menerima pencalonan Mahathir sehingga ia disampaikan kepada pengetahuan pimpinan PH.
    Entah bagaimana, pada 7 Januari yang lepas PH sepakat memilih Mahathir untuk jadi calon Perdana Menteri kalau pakatan pembangkang menang PRU14 nanti.
    Selepas itu, barulah Mahathir bersungguh-sungguh mahu bertemu Anwar di hospital sampai sanggup meredah kawalan anggota penjara. Sebagai seorang bekas Perdana Menteri, bukannya Mahathir tidak boleh dapat maklumat adakah lawatan beliau dibenarkan atau sebaliknya.
    Ada sebab menyatakan salah satu pihak cuba bersandiwara dalam isu ini. Tidak pasti adakah anak Anwar, Nurul Izzah yang dikatakan menjadi ‘tour guide’ oleh Mahathir di Twitter turut sama berlakon bagi pihak bapanya untuk malukan Mahathir kerana sudah ‘cantas’ Anwar untuk jadi Perdana Menteri.

    Oleh sebab itu, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali di media sosial Twitternya seakan-akan menyindir Anwar dan Mahathir kerana berlakon dalam sandiwara kelas pertama, katanya.

    ReplyDelete
  13. ANWAR LEBIH TINGGI MARTABAT BERBANDING MAHATHIR
    Semalam menyaksikan bagaimana Pengerusi Harapan dan calon yang akan menjadi Perdana Menteri pertama Pakatan Harapan sekiranya mereka mampu membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke 14, Tun Dr Mahathir Mohamad, buat kali pertamanya hadir ke sebuah hospital untuk melawat “sekutunya”, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Dia yang tiba pada jam 4.15 petang semalam dikatakan mahu bertemu dengan Anwar bagi mengucapkan terima kasih di samping dikatakan membawa sehelai surat akuan berhubung pencalonannya kali ini. Namun begitu, hasrat Mahathir ini tidak kesampaian apabila Mahathir langsung tidak mengemukakan sebarang permohonan bertulis kepada pihak Jabatan Penjara Malaysia berhubung lawatannya ini.



    Apa yang ingin disentuh disini adalah, kehadiran Mahathir untuk melawat Anwar hanya disebabkan beberapa perkara yang remeh. Umum sedia maklum bahawa Mahathir cuku menyanjung tinggi egonya sehinggakan semasa Anwar di masukkan ke wad HKL selepas pembedahan bahu baru-baru ini, Mahathir langsung tidak pergi melawatnya.

    Walhal, semasa Anwar di masukkan ke wad, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, ada datang melawat. Mungkin juga pada ketika itu, namanya belum disahkan untuk dicalonkan sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Itulah sebab kenapa Mahathir merasakan tidak ada keperluan untuknya melawat Anwar di hospital.

    Senarionya berubah kali ini apabila Mahathir sah dicalonkan. Kali ini, samada Mahathir benar-benar ikhlas datang ke hospital untuk mengucapkan terima kasih ataupun dia datang ke hospital untuk menunjukkan egonya sebagai calon Perdana Menteri, hanya dia sendiri yang mampu menjawabnya.

    Namun, dari apa yang didedahkan oleh Mahathir sendiri, nampaknya, Mahathir kali ini benar-benar terpaksa tunduk dana menghormati kekuasaan yang ada pada Anwar di dalam Pakatan Harapan. Manakan tidak, dia terpaksa bertemu dengan Anwar hanya untuk meminta”restu” dan “keizinan” orang yang dimusuhinya selama lebih 18 tahun untuk membolehkan dirinya menerajui Pakatan Harapan.



    Malangnya, drama berkenaan tidak berlaku semalam. Seandainya berlaku, ingin juga kita saksikan sejauh mana Anwar merestui Mahathir mengambil alih tempatnya sebagai calon Perdana Menteri. Juga menarik untuk disaksikan bagaimana Mahathir menunjukkan keegoannya setelah dicalonkan di hadapan Anwar dan anaknya, Nurul Izzah Anwar.

    Apapun yang berlaku, Mahathir akhirnya terpaksa akur kepada kekuatan yang ada pada Anwar di dalam Pakatan Harapan. Seandainya Mahathir memungkiri janji atau membawa Pakatan Harapan di laluan yang salah, pastinya Anwar akan bangkit sekali lagi untuk menumbangkan kedudukan Mahathir, tidak kiralah apa jua jawatan Mahathir pada ketika itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JADI GENG BERUK SUBSIDI DARJAT KAU TINGGI SANGAT KO.......
      BAPAK BERUK DAPAT DUIT BANYAK TAK HOLOR SIKIT KO......
      MUNG NI BODOH ANAK BERUK....

      Delete
    2. Anak BABI siapa pulak yg dah lepas nih...syuh...syuh...masuk kandang balik!!!!

      Delete
  14. Hidup Pakatan Harapan,Hidup Warisan

    ReplyDelete
  15. REFORMIS ‘98 SEPAKAT, MAHATHIR PUNCA MASALAH NEGARA
    Reformis 1998 sepakat bahawa Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad adalah punca kepada masalah negara.

    Menurut aktivis politik, Haris Ibrahim, tindakan PH mencalonkan Mahathir sebagai Perdana Menteri sekiranya mereka menang pada Pilihanraya Umum ke-14 (PRU14) adalah tidak masuk akal.

    “Ekonomi Malaysia kalau kita rujuk balik kepada analisa, 22 tahun ekonomi ditangani oleh Dr Mahathir laporannya tak berapa elok.

    “Jadi bagi saya negara ini sekarang menghadapi situasi di mana dari segi institusi, ekonomi dan lebih penting lagi semangat negara telah dihancurkan oleh Mahathir.

    “Tapi kenapa dia sebagai calon Perdana Menteri? Itu tidak masuk akal. Dah menang pru14, bagi kepada pencuri penyangak itu buat apa?” tegasnya.

    Beliau berkata demikian dalam forum ‘Adakah Mahathir Solusi Untuk Malaysia Yang Lebih Baik’ yang diadakan di auditorium Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH), malam tadi.

    Forum itu dianjurkan Malaysia Bebas daripada Perasuah & Diktator dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

    Ahli panel lain adalah Pengerusi Biro Strategi dan Dasar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Datuk Rais Hussain; aktivis sosial, Hishamuddin Rais; penganalisis politik, Nathaniel Tan; bekas editor portal Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan aktivis, Haris Ibrahim manakala Y Kohila bertindak sebagai moderator.

    Sementara itu Fathi Aris pula berkata untuk memulakan perubahan masa silam tidak boleh dilupakan.

    Sebagai pengamal media katanya, beliau masih ingat bagaimana kebebasan media disekat ketika Mahathir Perdana Menteri.

    Ini ujar beliau berbeza dengan Perdana Menteri sekarang, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “Najib hanya saman saya sahaja, dia tak tutup Malaysiakini. (Tapi) Mahathir rampas komputer malaysiakini,” tegas beliau.

    Bagi Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin pula kehadiran Mahathir dalam pakatan pembangkang disifatkan dapat merosakkan gabungan terbabit.

    Beliau yang juga dikenali sebagai Chegubard, berkata kehadiran Mahathir yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dilihat turut sama membawa pengaruh Mahathirism dalam pakatan itu.

    “Belum pun Mahathir berkuasa, beliau sudah memijak pemikiran rakyat apabila mempertahankan sistem tol memberitahu kadar tol Malaysia masih rendah.

    “Malah beliau berkata, sekiranya pakatan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) beliau mahu menubuhkan Proton yang baharu.

    “Kehadiran Mahathir seperti mahu pemimpin pakatan hanya mengikut petunjuk beliau saja,” katanya.

    ReplyDelete
  16. JIKA MAHATHIR MEMERINTAH SEKALI LAGI, RAKYAT AKAN ‘DERITA’ – SAMM
    Meletakkan Tun Dr Mahathir Mohamad kembali ke tampuk pemerintahan negara hanya satu tindakan yang bakal mengembalikan penderitaan rakyat, tegas Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin.

    Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegubard berkata, rakyat perlu melihat kepincangan dan kerosakan yang dihasilkan oleh Dr Mahathir sepanjang 22 tahun pemerintahan beliau, yang mana ia kemudian menjadi ‘warisan’ sehingga ke hari ini.

    “Sistem pada hari ini, penswastaan hospital, ubat jadi mahal. Sistem kesihatan jadi porak peranda. Siapa yang tukar? Bukankah Mahathir bin Mohamad?

    “Kalau ikut cita-cita Mahathirisme ini, kita perlu ada kereta kebangsaan. Bila wujud Proton, (dia) sabotaj pengangkutan awam. Dulu ada sistem bas sebelum wujud Proton. Pernah dengar mak ayah kita ada masalah? Tak pernah. Secara sengaja sabotaj pengangkutan awam ketika seluruh dunia membangunkan sistem pengangkutan awam. Tapi kita sabotaj kerana mahu rakyat pakai Proton.

    “Baru dua tiga hari lalu pula, Mahathir kata tol Malaysia masih murah. Ini belumpun dia berkuasa lagi…tapi seorang pun tak bersuara, tak berani. Dia bezakan dengan Jepun. Mati kita,” kata beliau di hadapan kira-kira 100 hadirin di Dewan Pehimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) di sini malam tadi.

    Chegubard adalah antara enam ahli panel pada forum “Adakah Mahathir Solusi Untuk Malaysia yang Lebih Baik” malam tadi.

    Forum anjuran Malaysia Bebas daripada Perasuah & Diktator dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu turut menampilkan Pengerusi Biro Strategi dan Dasar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Datuk Rais Hussain; aktivis sosial, Hishamuddin Rais; penganalisis politik, Nathaniel Tan; bekas editor portal Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan aktivis, Haris Ibrahim manakala Y Kohila bertindak sebagai moderator.

    Setuju Dr M masuk pembangkang, bukan pegang kuasa

    Pakatan Harapan (PH) pada Konvensyennya Ahad lalu sebulat suara mencalonkan Dr Mahathir sebagai perdana menteri sekiranya mendapat mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Sementara itu Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dinamakan sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Ketua Umum PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula sekadar dinamakan sebagai Perdana Menteri Ke-8 selepas gabungan itu mengusahakan pembebesan beliau.

    Dalam pada itu, Chegubard turut mencabar Pengerusi PPBM itu untuk bertanding di kawasan majoriti Felda, dan bukannya kawasan ‘selamat’ jika beliau benar-benar ‘menggembeling sokongan rakyat’.

    Seorang lagi ahli panel, Haris pula bersetuju dengan penyertaan Dr Mahathir ke dalam PH untuk menyatukan pembangkang serta meraih sokongan kaum Melayu, namun ujarnya, adalah tidak masuk akal untuk meletakkan pemimpin itu kembali berkuasa di Malaysia.

    Ujar Haris, perkara itu hanya akan mengulangi kerosakan yang pernah dibuat Dr Mahathir sebelum ini.

    “(Dr Mahathir penyatu pembangkang) Tak ada masalah, tapi selepas PRU14, bagi kembali kepada pencuri itu buat apa? Saya sendiri ‘simpati’ kepada beliau kerana kalau kita dengar apa yang dia cakap beberapa bulan lalu.

    “Ujarnya semasa dia mentadbir, Ops Lalang 1987 adalah keputusan IGP, bukan keputusan dia. Pemecatan Tun Salleh Abas (sebagai Ketua Hakim Negara), bukan keputusan dia tapi Peguam Negara…dia kena ‘buli’. Isu forex, dia seolah ‘blur’ dan tak perasan negara rugi hampir RM30 bilion. Itu bukan ‘silap’ dia. Kesian!!!

    “Jadi kita tak mahu lalui situasi sama. Selepas PRU14, kena ‘buli’ lagi. Tak payah,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mung ini kang GENG BRRUK curi pisang......susah apa?
      Pisang banyak orang tanang kat kebun.
      Kebun Geng Najib pun banyak pisang.....he....he...

      Delete
    2. Anak BABI siapa pulak yg dah lepas nih...syuh...syuh...masuk kandang balik!!!!

      Delete
  17. KETIKA Pilihan Raya Umum ke-14 semakin hampir, dan parti-parti politik sedaya upaya cuba meraih undi, rakyat Malaysia harus memberi perhatian yang serius pada manifesto mereka, kepada pemimpin politiknya, prestasi mereka sekarang dan sebelum ini, serta isu-isu dan kebimbangan yang mempengaruhi milieau politik tatkala mereka bersedia membuat beberapa keputusan kritikal tentang masa depan.

    Pakatan Harapan (PH), gabungan empat parti politik – PKR, Bersatu, DAP, dan Amanah – mengumumkan manifestonya pada 7 Januari lalu.

    ia senyap terhadap satu cabaran paling utama yang sering dihadapi oleh negara – cabaran menggalakkan perpaduan dalam masyarakat berbilang agama dan budaya.

    Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, cabaran ini makin ketara dengan merosotnya interaksi sosial antara rakyat pelbagai etnik terutamanya di Semenanjung Malaysia. Ini diburukkan lagi dengan sikap eksklusif yang makin meluas yang ditonjolkan oleh kumpulan kecil dalam seluruh masyarakat yang memberikan kesan besar kepada jalinan sosial sedia ada.

    Sikap eksklusif ini datang dalam banyak bentuk. Antaranya telatah sesetengah kumpulan yang lantang mendakwa kononnya bercakap bagi pihak Islam sedangkan hakikatnya ucapan dan tindakan mereka meremehkan inti pati sejagat agama itu dan meminggirkan kelompok besar rakyat bukan Muslim, termasuk di Sabah dan Sarawak.

    Mereka malah berhujah kerana Islam agama rasmi Persekutuan seperti diperuntukkan dalam Artikel 3 Perlembagaan Malaysia, undang-undang Syariah sepatutnya mengatasi undang-undang sedia ada dan tafsiran mereka tentang ajaran Islam harus diterima tanpa banyak soal.

    Selain mendukung Perlembagaan, manifesto PH tidak mengambil pendirian yang jelas terhadap tafsiran sempit agama atau sikap autoriti beragama.

    Atas hujah yang sama, manifesto itu tampaknya seperti tidak menghiraukan ancaman pemikiran cauvinis yang kurang menghargai peranan Bahasa Melayu sebagai pengantar interaksi antara etnik yang lebih berkesan atau kedudukan Raja-Raja Melayu dalam memandu arah watak dan identiti negara.

    Dalam soal ini, PH malah tidak memperakui dokumen yang dikemukakan oleh Yang Di-Pertuan Agong keempat pada 31 Ogos 1970 sebagai ideologi penyatuan negara dan alat pembinaan bangsa.

    Hanya baru-baru ini saja, pada 10 Oktober 2017, Majlis Raja-Raja menggesa semua pihak – pemimpin, pentadbir dan rakyat keseluruhannya – untuk mendukung lima matlamat dan lima prinsip Rukunegara. Adalah signifikan apabila Raja-Raja menyifatkan Rukunegara sebagai "kompas pedoman" negara.

    Ketika semakin kuat kecenderungan ke arah pecah belah, kompas pedoman yang menggariskan matlamat dan prinsip yang inklusif jadi kian mustahak. Raja-Raja sedar hakikat ini dan kerana itu mereka menegaskan semula komitmen terhadap keseluruhan Rukunegara beberapa bulan lalu.

    Setidak-tidaknya yang boleh dilakukan oleh parti politik seperti parti komponen Pakatan Harapa
    n ialah mengangkat seruan Majlis Raja-Raja itu.

    Sekiranya PH memberi penekanan pada Rukunegara yang matlamat pertamanya perpaduan nasional, ia tidak hanya akan menunjukkan keseriusan dan kejujurannya terhadap satu daripada cabaran utama Malaysia. Ia juga akan menunjukkan bahawa ia jelas tentang hala tuju yang perlu diambil oleh rakyat.

    Ia adalah satu pernyataan yang jelas tentang matlamat nasional yang dituntut oleh rakyat dan part-parti politik harus memenuhi impian itu sekiranya mereka berhasrat mahu memberikan harapan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  18. PEMBANGKANG SUDAH GILA BILA MAHU DR M JADI PM
    Pakatan Harapan (PH) disifatkan sebagai gila kerana mencalonkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri sekiranya menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    Menurut Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin, ini kerana pakatan tersebut telah bersetuju untuk mengangkat seorang pemimpin yang sudah ‘pencen’ untuk mengetuai mereka.

    “Saya ingat lagi di banyak tempat bila kita berhujah soal demokrasi, bila orang nak berhujah kamu kata ‘apalah pondan lawan orang pencen’.

    “Sekarang ini kamu yang gila kerana bagi kuasa kepada orang yang sudah pencen,” tegasnya.

    Beliau berkata demikian dalam forum ‘Adakah Mahathir Solusi Untuk Malaysia Yang Lebih Baik’ yang diadakan di auditorium Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH), malam tadi.

    Forum itu dianjurkan Malaysia Bebas daripada Perasuah & Diktator dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

    Ahli panel lain adalah Pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, Datuk Rais Hussain; aktivis sosial, Hishamuddin Rais; penganalisis politik, Nathaniel Tan; bekas editor portal Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan aktivis, Haris Ibrahim manakala Y Kohila bertindak sebagai moderator.

    Tambah beliau yang lebih dikenali sebagai Chegubard itu, rakyat tidak dapat menerima permohonan maaf oleh Mahathir di atas ‘dosa’ yang dilakukan sepanjang pentadbirannya selama 22 tahun.

    Justeru beliau menempelak Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana telah menerima permohonan maaf Mahathir.

    “Kami turun ke jalanan pada tahun 1998 bukan semata-mata kerana individu bernama Anwar, tapi Anwar dilihat yang mampu melawan Dr Mahathir ketika itu.

    “Tapi dengan keputusan mengangkat Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri pakatan pembangkang, jangan rakyat pula yang tidak memaafkan Anwar,” katanya.

    Selain itu, Chegubard turut berpendapat kehadiran Mahathir di dalam PH dapat merosakkan gabungan terbabit.

    Ini kerana katanya, Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dilihat turut sama membawa pengaruh Mahathirism dalam pakatan itu.

    “Belum pun Mahathir berkuasa, beliau sudah memijak pemikiran rakyat apabila mempertahankan sistem tol memberitahu kadar tol Malaysia masih rendah.

    “Malah beliau berkata, sekiranya pakatan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) beliau mahu menubuhkan Proton yang baharu.

    “Kehadiran Mahathir seperti mahu pemimpin pakatan hanya mengikut petunjuk beliau saja,” katanya.

    ReplyDelete
  19. PEMBANGKANG DIRESAPI PENGARUH ‘MAHATHIRISME’ – CHEGUBARD
    Kehadiran Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohammad dalam pakatan pembangkang disifatkan dapat merosakkan gabungan terbabit, tegas Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin.

    Beliau yang juga dikenali sebagai Chegubard, berkata kehadiran Dr Mahathir yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dilihat turut sama membawa pengaruh Mahathirism dalam pakatan itu.

    “Belum pun Mahathir berkuasa, beliau sudah memijak pemikiran rakyat apabila mempertahankan sistem tol memberitahu kadar tol Malaysia masih rendah.

    “Malah beliau berkata, sekiranya pakatan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) beliau mahu menubuhkan Proton yang baharu.

    “Kehadiran Mahathir seperti mahu pemimpin pakatan hanya mengikut petunjuk beliau saja,” katanya dalam forum Adakah Mahathir Solusi Untuk Malaysia Yang Lebih Baik yang diadakan di auditorium Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH), di sini.

    Forum itu dianjurkan Malaysia Bebas daripada Perasuah & Diktator dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

    Ahli panel lain adalah Pengerusi Biro Strategi dan Dasar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Datuk Rais Hussain; aktivis sosial, Hishamuddin Rais; penganalisis politik, Nathaniel Tan; bekas editor portal Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan aktivis, Haris Ibrahim manakala Y Kohila bertindak sebagai moderator.

    CheguBard juga berkata, rakyat tidak dapat menerima permohonan maaf oleh Dr Mahathir diatas ‘dosa’ yang dilakukan sepanjang pentadbirannya selama 22 tahun.

    Malah beliau turut menempelak pihak yang memaafkan Dr Mahathir apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri menerima permohonan maaf itu.

    “Kami turun ke jalanan pada tahun 1998 bukan semata-mata kerana individu bernama Anwar, tapi Anwar dilihat yang mampu melawan Dr Mahathir ketika itu.

    “Tapi dengan keputusan mengangkat Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri pakatan pembangkang, jangan rakyat pula yang tidak memaafkan Anwar,” katanya.

    Sementara itu, Nathaniel Tan berkata, pembahagian 53 kerusi oleh pakatan pembangkang kepada PPBM dilihat tidak wajar.

    Beliau berkata, rakyat sendiri kurang mengenali pemimpin PPBM untuk diangkat dalam PRU-14 nanti.

    “Rakyat hanya mengenali segelintir saja seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

    “Malah pendirian mereka juga dilihat tidak jelas terhadap dasar yang diperjuangkan oleh pakatan. Jadi pembahagian kerusi ini perlu dilihat semula,” katanya.

    ReplyDelete
  20. Dapat juga Anwar ganti Mahathir jadi Perdana Menteri?
    APAKAH Brother Anwar Ibrahim akan jadi Perdana Menteri selepas ini bukan suatu yang mustahil.

    Seorang warga Malaysia dibenarkan oleh perlembagaan bercita-cita menjadi Perdana Menteri seperti tidak salah teringin kahwin dengan Siti Nurhaliza. Jadi atau tidak jadi perkara kedua. Semua boleh berhajat jadi PM.

    Tetapi yang ditunggu oleh dan hendak ditengok oleh semua jadi jugakah akhirnya Anwar jadi Perdana Menteri menggantikan Dr. Mahathir? Untuk Anwar jadi PM tidak pelik, tetapi menggantikan Mahathir jadi Perdana Menteri adalah ajaib.

    Dalam pusingan pertama dulu Anwar sudah sepatutnya jadi ganti Dr. Mahathir bila Mahathir hendak berundur.

    Dia sudah berada di tempat yang selesa. Bukan saja dia TPM, bahkan Timbalan Presiden UMNO yang sudah memangku jawatan Perdana Menteri semasa Mahathir bercuti dua bulan. Walaupun sebelum ada beberapa Timbalan Perdana Menteri tidak jadi Perdana Menteri, dengan wibawanya yang boleh menggerhanakan Mahathir dialah yang sepatutnya menggantikan Mahathir.

    Tetapi dia tidak jadi disebabkan Mahathir ada pilihan lain. Boleh juga ganti Mahathir kiranya dia berjaya melawan Mahathir atas sokongan ramai. Tetapi Mahathir sememangnya licin, dia tutup semua peluang bagi mengalahkannya.

    Bila Mahathir bersara orang lain yang menggantikannya. Peluang Anwar jadi Perdana Menteri tidak pernah tertutup, tetapi bukan menggantikan Mahathir, sebaliknya menggantikan orang yang menggantikan Mahathir.

    Untuk jadi pengganti Mahathir dikira sudah tutup buku. Sudah dua Perdana Menteri lepas Mahathir, belum juga Awnar dapat jadi Perdana Menteri.

    Dengan permusuhan yang dikira payah ada damainya, dan Perdana Menteri semasa mengukuhkan kedudukannya dengan macam strategi menghalang Anwar mencabarnya, mulai payah orang memikirkan Anwar akan jadi Perdana Menteri sebelum mati sekalipun demokrasi tidak menutup peluangnya.

    Tiba-tiba berlaku keajaiban. Ketika Anwar berjuang dari dalam penjara yang peluangnya dirasakan tipis, Mahathir amat marahkan PM Najib. Dia keluar UMNO kali kedua, kali ketiga jika dikira pernah dipecat sekali. TPM Muhyiddin Yassin pula digugurkan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Secara sistematik jawatan Timbalan Presiden UMNO tidak dipegangnya, mereka tubuh parti baru dan Mahathir tidak segan-segan berjumpa Anwar di mahkamah dan akhirnya mereka berdua semula.

    Anwar di penjara, Mahathir di luar penjara. Mahahir dan partinya Bersatu diterima jadi kerabat Harapan. Anwar kekal sebagai calon PM Harapan dengan jawatannya sebagai Ketua Umum PKR. Sebelum dipenjara sekali lagi Presiden PKR kekal Dr. Wan Azizah, isterinya. Semasa di penjara Wan Azizah juga Presiden.

    Bila Mahathir jadi kerabat Harapan, tanpa bantahan Anwar, Mahathir diterima sebagai orang yang memimpin Harapan di luar penjara dan Anwar memimpin sama dari penjara.

    Yang terakhir Mahathir dan Anwar setuju Anwar jadi Ketua Umum Harapan, Mahathir jadi pengerusi, semua empat ketua parti komponan jadi timbalan presiden. Terbaru Harapan setuju jadikan Mahathir calon Perdana Menteri dan Wan Azizah calon Timbalan Perdana Menteri.

    Mahathir setuju jadi Perdana Menteri sementara, menguruskan membebaskan Anwar dari masalah undang-undang. Bila semuanya selesasi Mahathir serahkan Anwar jadi Perdana Menteri.

    Jika berlakulah apa yang dirancang itu, maka bagi pusingan kedua jadi juga Anwar menggantikan Mahathir sebagai Perdana Menteri.

    Peluang pertama dulu tidak menjadi. Nampaknya terbuka peluang kedua bagi Anwar menggantikan Mahathir dan Mahathir dapat juga peluang menjadikan Anwar sebagai penggantinya.

    Bukan soal kita seronok dan hendak menyambut kemungkinan itu, tetapi menunggu berlakukah keajaiban yang tidak pernah diduga itu?

    SUBKY LATIF
    Penulis Veteran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu lain, sekarang lain...
      Tuhan tidak mengizinkan peralihan ini
      dahulu.
      Tapi menangguhkan selama 20 tahun..

      Itulah kehebatan tuhan..

      Pasti menjadi weiiiii..

      InsyaAllah

      Delete
  21. MAHATHIR CALON PM MINORITI HANYA UNTUK UNDI MELAYU DAN WANG
    Pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan bukanlah sesuatu yang boleh ditelan mudah oleh seluruh kepimpinan PKR, DAP dan PAN.

    Sebahagian besar kerjaya politik mereka membesar dengan membenci Mahathir Mohamad.

    Ia juga tidak mungkin diterima oleh sebahagian besar penyokong reformasi yang melihat Mahathir adalah petualang negara.

    Justeru mengapa Mahathir tetap diangkat sebagai calon Perdana Menteri? Apakah kerana Mahathir telah menganut idelogi mereka? Jelas ia belum berlaku.

    Apakah mereka tiada calon yang layak? Ia agak mustahil kerana Pakatan Harapan turut mempunyai wajah seperti Azmin Ali, Muhyiddin Yassin dan Wan Azizah yang boleh dijadikan Perdana Menteri.

    Justeru apakah sebab Pakatan Harapan terpaksa menjilat ludah dan menelan segala kepedihan untuk mengangkat orang yang mereka gelar sebagai Mahafiraun sebagai Perdana Menteri buat kali kedua?

    Melayu dan Wang!

    Undi Melayu

    Hanya Dr Mahthir mampu menarik sokongan kuat orang Melayu keluar dari bayangan Barisan Nasional.

    Ini diakui sendiri oleh Ahli Parlimen Shah Alam bahawa “pemilihan Dr Mahathir hanya untuk menarik sokongan undi Melayu”.

    Namun apa yang orang Melayu tidak sedar bahawa jumlah kerusi yang akan diperolehi oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM) tidak lebih dari 52 kerusi. 52 kerusi dari 222 kerusi parlimen adalah minoriti.

    Jika ditakdirkan Pakatan Harapan menang, Mahathir akan menjadi Perdana Menteri minoriti, yang bila-bila masa sahaja boleh diketepikan oleh PKR dan DAP.

    Wang

    Selain faktor undi Melayu, wang adalah punca Dr Mahathir dicalonkan sebagai Perdana Menteri.

    Selain Anwar Ibrahim, hanya Mahathir yang mampu mendapat dana politik besar dari tokoh-tokoh perniagaan yang menjadi kroni Mahathir selama berpuluh tahun.

    Pemimpin PKR, DAP dan PAN sedar bahawa dengan meletak Mahathir sebagai calon, dana politik akan mencurah masuk dan memudahkan gerakan mereka.

    Jadi pemilihan Mahathir tidak ada kena mengena dengan kehebatan Mahathir untuk memulihkan negara yang “kononnya” di ambang kemusnahan.

    Mahathir sekadar alat kepada Pakatan Harapan tajaan Parti Tindakan Demokratik (DAP).

    Orang Melayu yang tidak sedar hal ini mungkin sudah terlalu taksub kepada kehebatan lampau beliau.

    Jika orang Melayu berfikir dengan waras, mereka akan tahu Mahathir sedang diperalatkan oleh DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa lebih mulia dari munng sumer ada maruah diri.
      Mung sumer apa? Dapat pisang subsidi yg dicuri.
      Bapak beruk pun dah kenyang makang pisang curi.

      Delete
    2. Anak BABI siapa pulak yg dah lepas nih...syuh...syuh...masuk kandang balik!!!!

      Delete
    3. Ini anak kera mana pulaok......
      Bapak Kera tak balik lagi ko?
      Banyok ko dapat pisang?
      Mung gi cuti kebun mana pula BapakKera?
      Kalu gi kebun GN takpa .....halal.....jika mung curi kebun manusia .....harammm......

      Delete
  22. Kekalutan Politik Negara Gara-gara Kerakusan Kuasa Dinasti Anwar
    KUALA LUMPUR, 12 Jan – Pegawai Khas Perdana Menteri, Datuk Rizal Mansor berpandangan, PKR bakal hancur sekiranya parti tersebut terus dikuasai oleh Dinasti Anwar memandangkan beliau sanggup berbuat apa saja demi menjayakan agenda dan matlamat politik peribadinya, termasuk mengangkat kembali Dr Mahathir yang menjadi punca gerakan reformasi dan penubuhan PKR itu sendiri.

    Tegas beliau, perjuangan reformasi yang didokong oleh segelintir rakyat kini menjadi satu perjuangan yang sia-sia apabila Anwar membuat u-turn dengan bersetuju keputusan Pakatan Harapan untuk meletakkan Dr Mahathir sebagai calon PM.
    “Itulah politik keluarga Anwar Ibrahim, mereka sanggup buat apa sahaja asalkan mendapat keuntungan politik untuk mereka. Menjerit-jerit di jalan raya, menangis, mencari simpati diluar negara, memfitnah, mencaci dan segala macam tindakan lagi yang mereka sanggup lakukan.

    “Kita dapat melihat hari ini mereka sanggup menipu, memfitnah dan menelan balik kahak yang diludah, asalkan politik mereka terus hidup dan bagi saya pendekatan politik seperti ini jelas mengenepikan prinsip dan maruah diri serta keluarga Anwar sendiri.

    “Nurul Izzah yang satu masa dulu sampai terpaksa ke Filipina meminta pertolongan Presiden Estrada kerana bapanya sedang dizalimi oleh seorang diktator, hari ini menjadi ‘tour guide’ kepada diktator berkenaan untuk membawa beliau bertemu bapanya.

    “Namun hari ini apa yang telah terjadi? Keluarga Anwar telah menjadi pendokong kuat Dr M untuk kembali menjadi PM. Tiada lagi istilah mahazalim dan mahafiraun yang mereka lemparkan dahulu,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada UMNO-Online di sini hari ini.

    Rizal juga menyifatkan segala kekalutan politik yang berlaku di dalam negara hari ini berpunca daripada pertembungan Tun Mahathir dengan keluarga Anwar Ibrahim.

    “Semuanya bermula apabila Anwar giat menjalankan gerakan merampas jawatan nombor satu dan Mahathir pula berusaha mempertahankan jawatan yang disandangnya.

    “Jika tidak kerana permusuhan ini maka tidak akan timbul kes Anwar tidak bermoral, ejen asing atau sebagainya. Walaupun pada tahun 1993, lima tahun sebelum Anwar dipecat, Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar pernah melaporkan hal ini, tetapi Tun Mahathir menolak segala laporan KPN ini.

    “Bagi saya adalah sesuatu yang melucukan apabila laporan daripada KPN ditolak Dr Mahathir mentah-mentah, tetapi laporan daripada Umi Hafilda dan buku 50 dalil diterima pula oleh Dr Mahathir.

    “Kerana pertarungan kuasa mereka berdua, rakyat dan pihak berkuasa seperti polis turut diheret bersama dalam konfik ini. Ada yang ditangkap, didakwa di mahkamah sehingga terpaksa bergolok gadai mencari wang untuk membayar ikat jamin.

    “Ada yang terpaksa menjadi pelarian keluar negara, dan ada juga yang perniagaan bankrap. Malah ada rumahtangga yang runtuh. Semuanya kerana hendak melawan dan menjatuhkan individu yang bernama Mahathir dan mengangkat Anwar menjadi Perdana Menteri.

    “Saya nak tanya, berapa ramai pejuang-pejuang reformasi yang bertarung di jalanan dulu untuk bapanya, diberi layanan sebegitu oleh Nurul Izzah dan keluarganya sebagaimana mereka melayan Dr Mahathir hari ini?” soalnya.

    Justeru itu beliau berpandangan bahawa PKR tidak mampu untuk melangkah lebih jauh dalam gelanggang politik tanahair sekiranya Dinasti keluarga Anwar terus menguasai parti tersebut.

    “Bagi saya, PKR tidak akan pergi jauh selagi keluarga ini termasuklah para kroni Anwar dan keluarganya terus mendominasikan halatuju politik PKR di negara ini.

    “Walaupun PKR mempunyai beberapa pemimpin lain yang lebih berkaliber, namun kepentingan keluarga Anwar perlu dijadikan keutamaan politik mereka terlebih dahulu berbanding dengan hal lain. Sia-sia sahaja perjuangan reformasi selagi keluarga itu terus mendominasi PKR,” akhirinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg hancur tu parti dorang(PKR)yg penjilat kak ros ni gelabah beruk apa psl?sepatutnya mamat ni gumbira ler,,,tak pun sebenarnya dia peminat PKR,tp Malu nak mengaku...

      Delete
    2. Lawan tetap lawan
      Dari rakyat kepada rakyat
      Hehe asal pakatan watpe nak malu kumbang terbang
      Umno pun malu nk ngaku contoh ada disini geng najib dan mr j dowg malu nak gtau dowg umno
      Pas dah lah asik kopipes syok sndiri
      Ada sampai makan ubat psiko dserang bertubi tubi
      Kahkahkah

      Delete
    3. RATK dan bro semua.
      Masa beri penerangan kpd mereka sudah tamat. Geng Addajjal dan Geng Almunafik tidak boleh faham bahasa penerangan. Tanah Felda didepan mata depa jual pun dikata kerja orang baik.
      Jadi sudah sah mereka ini adalah GENG BERUK SUBSIDI yang dapat upah pisang yg dicuri dari kebun kebun orang di pinggir hutan
      Kita balung saja beruk beruk ini biar dia menjerit...kieh....kieh....
      he....he.....

      Delete
  23. Mesyuarat DAP sahkan Madey diperguna, Melayu hilang kuasa!!!
    RISIKAN : RETREAT DAP

    Pertemuan tertutup LGE dgn pemimpin utama DAP merumuskan PRU14 adalah peluang keemasan dan terakhir utk menawan politik Malaysia. Faktor UMNO yg dilihat "lesu" berbanding PRU13 memberikan semangat utk DAP melaksanakan pelbagai strategi bersama parti org Melayu bagi mengalahkan BN.

    Tempoh beberapa bulan sebelum PRU14 dianggap "medan perang" bagi DAP dan LGE mahukan semua pemimpinnya bekerja keras dan tetap berhati-hati dengan parti yg dikuasai org Melayu.

    2. Pertemuan ini diadakan pada 7/1/2018 di Hotel Holiday Villa Subang selepas Konvensyen Pakatan Harapan (PH). Selain LGE, ahli CEC dan Ahli Jawatankuasa DAP Negeri Pulau Pinang, Selangor, Perak, Johor dan Kuala Lumpur seramai 75 org tlh terlibat dlm perbincangan ini.

    3. Intipati perbincangan:-

    3.1 Tan Kok Wai menyatakan DAP tetap dgn slogan "Malaysia Malaysian" dan tidak akan berganjak sama sekali. DAP tetap memperjuangan hak sama rata utk semua kaum di Malaysia.

    3.2 Gobind Singh menyatakan tidak berpuas hati atas perlantikan Tun M sebagai calon PM kerana bimbang akan _"back fire"_ kpd DAP nnt. LGE mengakui dan tahu akan perkara ini, tetapi DAP terpaksa ketika ini demi utk mengaburi mata kaum Melayu dan menunjukkan bahawa DAP bukan parti dominam dlm PH.

    3.3 LGE turut memaklumkan Tun M telah menandatangani satu surat yg menyatakan akan memberi laluan kpd DSAI utk mengambil alih jawatan PM andaikata PH dapat menubuhkn kerajaan. Surat tersebut turut ditandatangani oleh LGE, Mat Sabu dan DSWA sebagai saksi.

    3.4 LGE juga menyatakan bahawa sekiranya PH berjaya menubuhkan kerajaan, DAP mesti diberikn kementerian seperti dibawah dan telah persetujui oleh Majlis Presiden iaitu:-

    - TPM 2
    - KDN
    - Kementerian Kewangan
    - Kementerian Pendidikan
    - MITI
    - KPKT

    3.5 Selain itu, LGE mengarahkan 100 hari terakhir sebelum 17 Mei 2018 (Jangkaan DAP waktu PRU14), sebagai "medan perang" yg amat mencabar utk DAP. Ini merupakan satu peluang yg DAP ada dan seandainya gagal maka selepas ini tiada lagi harapan utk menawan Malaysia.

    3.6 Bagi LGE, ketika ini jentera UMNO tidak bergerak seperti yg dijangka, tidak seperti sebelum PRU13 dimana ketika itu UMNO terlalu aktif membawa org tertentu (bekas ahli DAP) utk menyerang DAP, tetapi kini UMNO nampak "lesu" dan peluang ini perlu diambil oleh DAP.

    3.7 Bagi LGE tidak perlu risau ttg Tun M dan TSMY kerana DAP telah _"lock"_ mereka. Selepas ini mereka akan berkempen utk DAP dikawasan luar bandar dan FELDA.

    3.8 LGE juga mahu agenda DAP berjalan seperti yg dia katakan dan ingat "inilah peluang kita yg terakhir utk rampas Malaysia" walaupun terpaksa bergabung dgn musuh- musuh kita. Harus juga diingat, walaupun DAP dlm satu gabungan dlm PH, tapi DAP harus sentiasa berwaspada dgn mrk ini kerana tidak boleh dipercayai 100 peratus.

    Betullah akuan Hishamuddin Rais bahawa Madey diperguna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini tiori BAPAK BERUK untuk menghalalkan cara. Bapak beruk kata kepada anak beruk jika kita tak pi tolong BAPAK KERA nanti kita tak boleh makan pisang lagi.
      Selama ini pun BAPAK KERA lah yg beri pisang kepada kita.
      Anak kera pun takut tak dapat derma pisang.......setuju dengan rayuan BAPAK BERUK.

      Delete
    2. Anak BABI siapa pulak yg dah lepas nih...syuh...syuh...masuk kandang balik!!!!

      Delete
  24. Gagal menjadikan Pas sebagai lembu untuk dicucuk hidungnya maka pelbagai serangan yang keterlaluan lahir daripada mulut pemimpin Pakatan Harapan, kata Naib Presiden Pas, Idris Ahmad.

    Jelasnya, semua tomahan dan tuduhan yang disuarakan oleh gabungan itu menggambarkan kemarahan mereka selepas Pas tetap dengan pendirian untuk bertanding bersendirian pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    “Perangai manusia ini bila nafsu amarah menguasai diri mereka sudah rasa.

    “Perasaan di hati mereka itu dijelmakan melalui mulut, sebab Pas tidak boleh dicucuk hidung oleh mereka,” katanya kepada Malaysia Gazette.

    Beliau berkata demikian mengulas dakwaan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa Pas dan UMNO atau Barisan Nasional sedang ‘berkhalwat’ sesama sendiri.

    Muhyiddin berkata begitu kerana menyifatkan Pas membantu UMNO untuk kemenangan parti itu pada pilihan raya akan datang.

    Tambah Idris, kemarahan Pakatan Harapan sebenarnya melambangkan kekalutan parti itu untuk bertanding lebih tiga penjuru nanti.

    “Mereka tahu bahawasanya ketiadaan Pas mereka akan mengalami masalah dalam pilihan raya yang akan datang, mereka nak Pas ini dicucuk hidung sebab itu nafsu marah mereka keluar banyak kenyataan begitu,” ujarnya.

    Idris dalam pada itu berkata, jumlah kerusi Parlimen yang bakal ditandingi Parti Amanah Negara (PAN) menerusi pengumuman yang dibuat semasa Konvensyen Pakatan Harapan semalam di Ideal Convention Centre (IDCC) membuktikan parti itu berjaya dipergunakan oleh gabungan.

    “Kerusi yang diterima PAN itu menggambarkan itulah dia selama ini kata hebat boleh ganti Pas, sekarang boleh tahu tidak boleh gantilah mereka ikut sahaja.”katanya.

    PAN diberikan kerusi yang paling sedikit iaitu 27 manakala PPBM paling banyak 52 kerusi berbanding PKR 51 manakala DAP 35 pada pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  25. Harap Dr Mahathir bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir tidak lagi menganggu penduduk Ampang.

    Dari persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kws Ampang.

    ReplyDelete
  26. Mahpos bean pencacai dapig dan pakatan liberal.. berdarah keling jugak mahposs ni sama mcm kutty penyangak.. elok le tu duduk sama2 menjilat dapig!

    Tak sape kesah pun.. chap munge boboi botak nak amik jadi timbalan pon boleh ganti tempat Jidin Nika Gee!

    kah..kah..kah..kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey tetap hansem walau diusia 93

      Delete
    2. Alhamdulillah sihat live di depan mata kawan tdi

      Delete
    3. Firaun lagi sehat.. tapi Firaun mati dlm keadaan azab...!

      Delete
  27. Tahniah yang ulas
    Adalah 14juta pengundi berdaftar akan pilih pru14?
    Tahniah en budin
    Blog ini sahaja ramai pembodek najib umno
    Blog lain pro umno Hampeh takdepun satu ulasan
    Patutlah pembodek umno najib menyelit di sini tumpang sebar ulasan mereka

    Blog pro umno tiada pembaca .tiada pengulas
    Taklaku terus.Tak menjana pendapatan
    .Tak menjana idea Bernas

    Disini pelbagai topik ulasan

    Kesian. Blog pro umno sepi taklaku
    Catatan mereka bak sampah sahaja.

    Tahniah en budin blog paling Laris.

    #parlimen pekan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la tu,
      Kejora dah tak keluaq info!
      Dia ke Co kET,
      jUAL PONGGONG

      kIH...KIH

      Delete
    2. jual juboq,

      Hari-hari hisap rokok John 8 kotak

      Delete
    3. masa kocik kona liwat
      bila tua kojora ketagih

      kih.....kih...
      ka....ka...ka

      Delete
    4. Aah...Nuar Al Juburi tengah ketagih tu...tak lama lagi si Mamak Matdey kena Tonggeng lah dek Bang Non...he..he..

      Delete
  28. Tuan Budin,

    Saya tiada komen panjang ke atas entry kali ini. Bagi saya Mafhuz tidak patut menyertai PAS sejak dari awal pun dan demikian tindakannya keluar dari PAS tidak ada apa-apa yang boleh menukarnya menjadi seorang wira terkejut. Walaubagaimanapun tak apalah juga kerana 'better late than never.'

    Cuma saya masuk kali ini nak maklumkan bahawa pada entry yang lepas saya bermusafir, tempatnya tak perlulah diberitahu.

    Cuma ketika berada di KLIA saya telah gunakan PC free di KLIA untuk surf blog ini disebabkan mahu jimatkan penggunaan bateri hp saya.

    Rupa-rupanya blog boleh masuk dan entry admin boleh dibaca, tetapi komen peserta tidak boleh baca di atas alasan 'contents are harmful'. Bukan saja nak bagi komen tak boleh, tapi nak baca komen pun disekat.

    Nampaknya walaupun blog ini dipenuhi oleh sampah-sarap kopipes yang berjela-jela dan berulang-ulang, mereka tetap takuktan peserta-peserta komen di dalam sini.

    Dalam pada para penyokong blog digelar tua renta, tun taik, hantu raya tak bertuan dsbgnya, dan puak-puak mereka penuhinya pula dengan sampah-sarap kopipes daripada blog2 UmNo yang dah tak laku, pun mereka takut nak benarkan komen-komen dalam ni dibaca.

    Hmmmm.. Alahai.. Kesiannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ostad Doe Fukatan Haprak....sila komen sikit pasal Dapigs nih!!!

      Delete
  29. Salamat tawon baru.2018.

    Sabag dato.

    Malaisa negeriku malaisa posaka tinggalan latok ku.
    Biag potih mata jgn potih tulang.

    Mlayu konker habih-habisan dari atasan sampe bawahan,hujong kehujong habih depa lipat.
    Poak ataih jgn lingkop.poak bawah biag melingkop mampuih pi @ biag pi mampuih melingkop.
    Insan ada roh dan jasad.yg nampak cuma jasad,roh aku taktau dok tangmana .
    jasad ada kepala d atasan dan kaki d bawahan.d antara kepala dan kaki mcm-mcm ada .kalu nak cerita yg d antara ,luag dlm sampe esok pong takleh habih.

    Hang mlayu aku pong mlayu jugak.
    Kalu kepala besepai suma jd kaku,kalu kaki besepai pong suma jd kaku jugak.
    Mcm kata pak pandiag ada palak anggok ada kaki goyang selagi belom mampuih, bila mampuih suma jd kaku. nak anggok takboleh nak goyang pong takboleh jugak

    Malaisa boleh depakata.mlayu serba serebi boleh aku kata.
    Kulibatak boleh mampu tengok,nak milek tetap takboleh dari muda sampe toa dan sampe mampuih.
    kita tengok sapa mampuih duluan.




    ReplyDelete
    Replies
    1. salam hormat tuan mahfuz kamisekeluarga polis yg kena pelekoh dgn buluh runcing dek amanat edywanggg..sokong hang..tak kelapaq dgn pas la ni..piiii rahhhh..nak buat hudud kononnn..kalau najib jadi kawaq duit negarra..hukumnya apa ya lobai edywang?/////

      Delete
    2. Terima kasih Datuk Mahfuz.....
      Syukurlah kepada Allah yang maha agung. Tuan sudah insaf dan tidak lagi bersubahat dengan kumpulan Ajaran Sesat.
      Terima Kasih tuan.

      Delete
  30. MANGSA MEMALI: KENAPA ANGKAT PEMBUNUH JADI PERDANA MENTERI LAGI ?


    “Mana mungkin ‘pembunuh’ boleh jadi Perdana Menteri…saya sangat terkejut dan rasa benci dengan Mahathir selepas apa yang berlaku kepada saya sekeluarga dan orang kampung."


    Balu Ustaz Ibrahim Mahmud (Ibrahim Libya) terkejut dengan berita pencalonan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan sekiranya Barisan Nasional (BN) berjaya digulingkan.

    Tegasnya, beliau tidak pernah berhenti mengharapkan pembelaan ke atas semua mangsa tragedi yang dituduh sebagai pengganas yang mahu menumbangkan kerajaan.
    “Secara jujur, saya tidak akan memaafkan Tun Dr Mahathir Mohamad (Perdana Menteri ketika insiden Memali).
    “Saya pasti, perkara sama juga dirasai semua mangsa yang kehilangan keluarga, termasuk yang tercedera.”
    Tambahnya, harapan agar sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menyiasat tregadi Memali juga akan terkubur sekiranya Dr Mahathir kembali berkuasa sebagai Perdana Menteri.
    Katanya, jika diadakan sekalipun ianya pasti tidak telus.
    “Jika Mahathir mahu memohon maaf dan datang sendiri ke Memali pun saya tidak akan benarkan beliau masuk ke rumah, apatah lagi bersemuka,” ujar Solehah.
    Turut berkongsi kisah berdarah tersebut, mangsa yang ‘merasai’ sendiri peluru polis, Abdullah Che Soh, 71, juga sependapat dengan Solehah – tidak setuju dengan Dr Mahathir diangkat sebagai Perdana Menteri semula.
    Beliau yang terselamat selepas terkena 7 das tembakan polis menegaskan seringkali teringat akan kekejaman Dr Mahathir di Kampung Memali setiap kali melihat parut pada tubuhnya.
    “Kesan tembakan iaitu empat di tangan, tiga di dada dan satu di pinggang membuatkan saya mahukan pembelaan.
    “Bayangkan, saya terpaksa dirawat di Hospital Alor Setar dengan kedua-dua tangan digari pada katil, selain di lokap selama sebulan dan ditahan secara tidak sah selama lima bulan di Penjara Kamunting, Perak.
    “Hanya melalui RCI kebenaran boleh terungkai. Jika saya dan mangsa tidak dapat pembelaan di dunia, kami akan tuntut di akhirat,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini Beruk Tua mata juling.....
      Dari muda sampai tua hidayah tak masuk dalam hati....
      Dulu kerja hari hari mengutuk puak kera, kata puak kera jahat.

      Dah tahu pun Bapak kera jahat suka curi pisang tapi bila Bapak kera beri pisang Bapak Beruk makan sorok sorok.....
      Malu lah bila anak beruk tahu....

      Delete
    2. Anak BABI siapa pulak yg dah lepas nih...syuh...syuh...masuk kandang balik!!!!

      Delete
  31. Mahfuz ni mabuk ke apa??

    Syiok sendiri

    Org yg tak ada pendirian...

    Semua org salah....dia betul

    Dia kata UMNO merosakkan negara...padahal negara berkembang pesat..

    Mahfuz ni sejenis dengan Mat Sabu.....mulut longkang

    Agaknya dia nak join parti mana ye???

    Mungkin DAP...sebab tak ramai melayu. Dah tentu sennag nak dapat jawatan atau jadi calon melayu DAP

    PKR??...sekarang ni PKR dah berpecah dua...susah sebab tak tahu dia nak join kem mana?

    Amanah??...mungkin sebab parti orang kecewa

    PBBM?? susah sebab akan dipancung oleh 3M dlm parti tu...sebab dulu mulut celupar pada madey

    Entahlah....mahfuz....

    kau dah tak relevan.....ada atau tak ada sama ajer!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahfuz ibarat org kaki sabu lama2 rosak otaknya...org makin lama cerdik tp mahfuz makin lama makin jadi keldai...muka memang tak ad cahaya mcm kepala taik

      Delete
  32. Isu2 yg dah basi:

    1MDB - tadbir urus yg lemah. Sekarang dalam plan pemulihan. Semua hutang dah habis byr kpd PICC...
    Dah kena sabotaj, macam mana nak buat busness, sebab tu rugi

    GST - Rakyat dah adopt...dah biasa dah...cuma pendengki yg masih nak ulang2 dengan fitnah yg tak habis2...tak apalah. nanti senyap la tu
    Lebih 160 negara guna sistem percukaian GST...ta ada maslah pun. Indonesia yg miskin pun kena GST 10%..Ok jer...


    Pembangkang dah tak ada isu!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. KALI NI BUKAN GAMAKNYA LAGI!
      UMNO MEMANG DAH NAK MAMPOS - TAK LAMA DAH, DLM PRU14 AKAN DTG MAMPOSLAH UMNO TU, KITA ORANG AKAN KUBURKAN SELOBANG BESAR DENGAN PARTI PAS hamPAS YG BABI PON TAK NAK MAKAN TU BERSEKALI

      ``MAMPOSS UMNOBNPAS, GST IKUT MAMPOSS LAH!``

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS..HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas


      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS,HILANGLAH GGGSSSTTT`

      GST LAH IBU SEGALA PUNCA KENAIKAN HARGA BARANG - Kopegilah tanya, tokey kedai seluruh negara 99% akan jawab sebab dia orang kena GGGSSSTTT - Tu ari KAU macai bangang umnopas kata peniaga2 khasnya cina tulah yg mensabotaj kerajaan dgn menaikan harga barang, engkau dah tau gitu pegilah heret penguatkuasa ke , KPDNKK ke, menteri ke atau MO1PMNajib sendiri, pi tunjal dan tangkap peniaga2 cina pensabotaj negara tuh. Tapi tak buat! Kenapa? Tak boleh! Kenapa tak boleh? Sebab perot dah boncit membaham RASUAH dari taikun2 dragon cina tu kan! Gopi pi mana? Khalid ex IGP tau tu......

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      Delete
    2. 7:09, Isu2 basi kau kata?

      Ia tidak akan basi selagi si KEPARAT KLEPTOKRAT MO1PMNajib MUSIBAT LAHANAT KETUA BN DACING KARAT MEREMBAT HAK HAK RAKYAT SECARA BERJEMAAH DGN MENTERI2 KABINETNYA.

      - 1MDB dah habis bayar hutang? ketua penipu!
      - kelemahan urus tadbir? ketua bodoh!
      - PICC? kah...kah...kah....kahhhhhh
      - pelan pemulihan? pelan penggadaian la doh!
      - GST rakyat dah adopt? poket rakyat dicopot
      - 160 negara guna GST? itu negara ekonomi mati
      - Indonesia miskin? u`re just `pumpkin`

      Delete
  33. jika mahfuz dpt terima tun m, mmg betullah tu pilihannya utk kita

    ReplyDelete
  34. Jilat Nurul izzah jilat
    Jilat Nurul Izzah jilat



    Jilat Nuar jilat
    Jilat Nuar jilat

    Jilat Mat Sabu jilat
    Jilat Mat Sabu jilat

    Jilat Jijah jilat
    Jilat Jijah jilat

    20 tahun pejuang reformasi, buat kerja yg sia-sia, buang masa, buang tenaga.

    ReplyDelete
  35. TAHNIAH KEPADA TN.SHAHBUDIN POST POST TUAN DALAM BLOG INI PENUH DENGAN CACI MAKI PENYOKONG2 POLITIK SAHAM NYA TN BUDIN DAPAT UNTUK DIKUMPULKAN DI AKHIRAT

    ReplyDelete
  36. Usah ler cai2 nak sabit TGHH punya amanat
    PH mmg sebuah parti cikai yg sedang tenat
    Ianya tempat berkumpul para2 pengkhianat
    Semua udah tertipu dek Matdey tua lahanat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Kita tahu niat sebenar itu keling tua Malabari
    Dia susun agenda untuk kepentingan sendiri
    Belum puas lagi, berbilion dia sakau dan curi
    Kini mau rebut lagi, jawatan perdana menteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  38. Bila Boboi dicantas, Matdey sangat dendam
    Sbb itulah BN & juga UMNO dia terus godam
    Manakala Najib pulak, dia mahu kasi padam
    Budin dan Suman, antara dia punya khadam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. You talk a lot
      And you talk rot

      17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  39. Suman rasa diri kapal, wal hal cuma sampan
    Mana ler setanding dgn cgu math yg tampan
    Dgn hamba, dajal ni tak berani lagi berdepan
    1 Feb18, dia akan jadi hamba punya sarapan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. You talk a lot
      And you talk rot

      17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  40. Udah kecut lembik, pelir Suman boncit bujal
    Jumpa nanti, lunyaii dia hamba sekeh tunjal
    Hamba akan ajar betul2, itu pelesit ifrit dajal
    Dlm wad ler tempat dia, kalu tidak temui ajal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. You talk a lot
      And you talk rot

      17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  41. Tahniah untuk Dato Mahfuz kerana masih istiqamah untuk meneruskan perjuangan menegakkan yang maaruf, menentang kemunkaran.

    Sebenar nya beliau belum mati, yang sedang nazak menunggu kematian adalah pemimpin dan wala'un wala'un parti paspispus akibat tercekik dedak beracun yang diumpankan oleh umno/bn...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi adalah seorang syaitan yang merupakan musuh yang nyata.Dia adalah wakil iblis pemesong ummah.Golongan bodoh semulajadi percaya dengan kesesatan yang dibawa oleh Hadi.Mereka bertuhankan Hadi.Allah melarang perkara ini.Bacalah!

      Delete
    2. Madey dah cakap dia syaitan dikenali..ko nak tuduh orang lain kenapa??

      Delete
  42. Terbayang bila jumpa Suman anak gampang
    Tua renta ini dtg berjalan terhencot tempang
    Ketakutan dekat wajah dia jelas terpampang
    Tetiba...pang...muka dia singgah pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  43. ``Terima kasih Tok Guru kerana mengibaratkan saya `sudah lama mati cuma baru nak tanam’. Kiasan yang keluar dari mulut Tok Guru dan tujukan pada saya ini sebenarnya ...``

    Wajah sebenar Hj Hadi Awang Presiden PAS penganut Syi`ah. Itu lah `takkiyah` amalan syi`ah. Katakan saja Mahfuz kafir kerana tentang parti sendiri. Tak payah belit2 kata ``...dah lama mati, cuma baru nak tanam...``. Apakah ertinya? Ertinya Hj Hadi menganggap Mahfuz sudah kafir, orang kafir . Hanya orang kafir menyimpan mayat beberapa ketika sebelum disemadikan. Orang Islam tak buat macam tu!

    Lihat lah wahai ahli2 dan penyokong2 PAS!!! Benarlah dakwaan Kerajaan selama ini bahawa PAS adal Parti Ajaran Syi`ah. SESAT LAGI MENYESATKAN UMAT. BERTAUBAT LAH SEGERA dan TINGGALKAN CABANG SYI`AH MALAYSIA INI. AMAT AMAT MERBAHAYA!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi mengapa parti Pas hingga kini masih sehat wal afiat
      Kerana KER-jaan umno tau Pas hanyalah parti tahi palat
      Bila bila masa sahaja pemimpinnya sangat mudah diperalat
      Terbukti kini bagi umno parti Paslah penyambong hayat

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
    2. Tapi mengapa cap Munge mcm nampak dah tenat
      Kerana Dapigs tau cap Munge hanyalah parti yg kuat menjilat
      Bila bila masa sahaja pemimpinnya sangat mudah diperalat
      Terbukti kini bagi cap munge parti Dapigslah penyambong hayat

      Fukatan Haprak mampos.. mampos.. mampos

      Delete
  44. Pergi jahanam mampos le Matdey taik kuda
    Semua org dah tahu keling ni punya agenda
    Dia mahu naikkan Boboi dia punya anaknda
    Senang nak kaut, negara punya harta benda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini propaganda UMNO kat kampung2
      Melayu utk bencikan Tun M...

      Delete
    2. Mamak Matdey tua renta tu dah NYANYUK nak buat macam mana!!!tengok jer lah kesudahannya...

      Delete
    3. Ada ker patut Najib arah Bank Negara bayar RM2 bilyon untuk membeli bangunan & tanah kepunyaan seorang billionaire Indonesia yg merupakan rakan baik Najib jugak.....??

      Sebelum ini tanah kepunyaan kerajaan berkeaan telah dijual oleh Najib dgn harga RM600 juta saja.

      Belum pernah dalam catatan sejarah... Bank Negara beli tanah kerajaan.
      Apakah ini satu lagi skandal perompakan Najib......????

      Delete
  45. Komen hamba, Otaman tak berani nyampok
    Jelas udah kecut pelir, ini lahanat tua bapok
    Gebang lebat, tapii jiwa rapuh mcm keropok
    Sbb dia tahu kepala dia hamba nak hempok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. You talk a lot
      And you talk rot

      17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  46. Makin hari makin terbukti.
    Baki UmnoBnPas semakin mati.
    Putus akal ,mereka caci maki.
    Sifat lanun sudah jelas sekali.

    Melayu digah konon taat berbudi.
    Hanya helah supaya yg dibawah tuli.
    Budaya itu sendiri ada duri.
    Kuat dengki,licik makan sendiri.

    Kuat ugama cuma pelali.
    Byk alasan utk selamat diri.
    Lantun, latah,lawak,caci maki.
    Tiba2 jd warak,bila tersepit kaki.

    Semua telah dicerita P.Ramli.
    Melayu konon amal jiwa komuniti,
    Padahal, sgt pekat sifat kroni.
    Agama Melayu Umnobnpas KLEPTOKRASI.

    MELAYU SUDAH JELMAKAN INTIPATI,
    MELAYU Bukan ISLAM SEJATI
    Melayu TIDAK PUNYAI MARUAH dlm HATI
    MELAYU TIDAKPUN BIJAK BISTARI.

    Hanya 1 cara selamat diri.
    UMNOBNPAS WAJIB DIMATI.

    TIDAK ADA LAGI KOMPROMI.

    ReplyDelete
  47. Maruah Suman tua khunsya kini sudah jatoh
    Hamba caki cerca pun dia tak rasa tersentoh
    Ternyata bapok ni sudah kecut batang butoh
    Agaknya dia pegi tadah jubor kasi Nuat tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  48. Rakyat udah muak Matdey punya sandiwara
    Apa ke jadah pukiimak, mau selamat negara
    Dulu kata Nuat peliwat dihumban ke penjara
    Kini nak melawat Nuat, tergaru2 serupa kera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 1126/1139...kamu ni dilahirkan keluar dari mulut mak ko ke?

      Delete
    2. Anon 1126/1139 itu Geng Bapok Kera curi pisang.
      Dah kena solat hajat tuan kebun.....sikit hari lagi masuk hospital gila lah.(hospital haiwan)

      Delete
  49. Bubar PPBM, pentaksub besar kepala akan nyembah PH

    KUALA LUMPUR - Satu perhimpunan dijangka akan diadakan di ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) bagi mendesak siasatan terhadap Perhimpunan Agung Bersatu yang didakwa tidak sah.

    Bekas Exco Pemuda Bersatu, Muhd Syazwan Ahmad Zainal berkata, sehingga kini tiada tindakan daripada ROS walaupun beberapa aduan telah dibuat berkenaan perhimpunan tersebut yang tidak mematuhi perlembagaan parti.

    "ROS perlu tegas dan tidak berkrompomi dengan mana-mana pihak. Sebagai ahli parti, kami berhak tahu sama ada perhimpunang agung itu sah atau tidak.

    PRU 14 dah dekat, masaalah dengan ROS belum selesai. Di tambah pula bantahan dari bekas ahli PPBM mengenai pemilihan wakil dalam Perhimpunan Agung.

    (//theunspinners.blogspot.my/2018/01/bubar-ppbm-pentaksub-besar-kepala-akan.html)

    ReplyDelete
  50. Tweeter Asimin PGayR....







    "SANDIWARA KELAS PERTAMA. KAH KAH KAH "

    ↺ ↻ ™MahadeyKutty-Penyangak-Terbilang™ ↺ ↻

    ReplyDelete
    Replies
    1. "KLEPETDAWANGBESAR KELAS MEGA..HA..HA..HAHHHH"
      Tok najibalonlah..
      come PRU14..PH mai kasi blasah..UMNOBNPAS boleh blah..

      Lawan ttp Lawan

      Delete
  51. PH semakin celaru..

    PM sementara lah.. nak bebas Anwar dari larangan politik lah.. Boboi Botak akan naik jd TPM lah..

    GILA puak ni perasan macam dah menang.. silap2 bungkus dengan tisu jamban.. kalah busuk!

    mereka hanya gila kuasa.. tamak kuasa.. UMNO BN Najib shjlah yang terbaik untuk membela rakyat pada masa sekarang! Inshaa Allah itu takdir Allah Yang maha Esa

    Takkabur mcm ni mereka akan kalah.. lepas tu salahkan SPR pengundi hantu lah bangla lah

    Kita saksikan sarkas mereka hari demi hari!

    ReplyDelete
  52. Mmm setelah meneliti semua copypaste... tidak didapatipun hujah kuat kesediaan pasno utk mengembalikn 2.6b.. sumpah utk benteras prnyelewengan dn rasuah serta rompakan. Tiada iltizam pemimpin bn pas utk membersihkn ketirisan....

    Selain hnya meluah persepsi mimpi ngeri trauma dgn sepakatan ph.

    Maka dgn ini kami berikrar utk terus mnyokong PH hingga ke putrajaya.

    Diharapkn walaun pasno tetuskn berusaha dgn hujah yg lbh mantap yg meyakinkn jika bn pas bersungguh2 menyelamatkn negara...takat ini tiada.

    Klu hadi yg musuh ketat umno blh sekongkol utk meneruskn klepet..takkn tun yg bersama ph utk menyelamaykn negara salahh pulak.

    U turn hadi kearah kebinasaan
    U turn tun kearah malaysia yg lbh baik

    Carilah lg hujah lbh mantap utk meyakinkn kami mnyokong bn pas.

    Sekian keputusan nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1222...Berangan jer lah...ko pi panjat pokok kelap tu...lepas tu...SELFIE atas tandan kelapa...tapi jangan leka sangat...nanti terjatuh tersembam kat tanah!!!Faham tak ni...kalau tak faham lantak ko lah>>>

      Delete
  53. 12:22 Kami harap Dr Mahathir yg hebat tu bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir tidak lagi menganggu penduduk Ampang. Disebabkan Dr Mahathir mempunyai aura yg begitu hebat, maka kami harap beliau dpt menghalau puaka mak lampir dari terus mengganggu penduduk Ampang.

    Sekian, terima kasih.

    Dr. Persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kws Ampang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkahkah...1253....ko memang kelakar....
      Terhibur aku....

      Delete
    2. mak badak next pm ye

      Delete
  54. pauk pas dan amno dah setuju nk mak badak jadi next pm//all hail mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen macam beruk gila

      Delete
    2. cyberpetpot umbngok memang mak badak amik yg bodoh dan sewel mcm maselan

      Delete
  55. Tiada lagi kelibat, Othaman tua anjing dubok
    Dekat blog ni bapok ni tak lagi nak menyibok
    Mmg dia bacul, ini sami Hindu muka tembok
    Terkucil tua renta ni Kejora cabar bertumbok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  56. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. babi jho lo kesayangan mak badak

      Delete
  57. I'm expecting respond, from Seman coward
    Realising that I'm around, he step backward
    He got shocked, can't answer a single word
    I challenge him, if he's a man come forward

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak xleh jalan kebelakang..mak badak jln kedepan..maklumla badak gemok

      Delete
    2. 17 days more to go for a countdown.

      No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

      Delete
  58. mak badak memang saje buat buat pekak..mak badak tau rakyat tak suka kat mak..tapi lantaklah, janji mak wife pm..ko hado?

    ReplyDelete
  59. Where is he hiding poor Suman damn idiot
    He is as if an old lady, with no more period
    I screwed him until he turn helpless & tired
    Now, he can do nothing, except keep quiet

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak memang dah tua...tp nafsu..hihi..tanye jibby

      Delete
    2. What goes up, must come down
      No need for hiccup, I'm still around
      From east to west
      Tun Mahathir still the best......!!!

      Saya sehari suntuk semalam bersama Setiausaha PPBM Johor sibuk sempena 'Majlis Mengenang Jasa Tun Mahathir' yg berlangsung sejak pkl 2.00 ptg anjuran NGO2 di Johor.

      Banyak maklumat kami perolehi dari ucapan Tun M. Ketrampilan Tun M amat luarbiasa seolah-olah dia sebaya dgn saya...kelihatan amat sergas & cerdas, mampu berdiri & berucap lebih 1 jam dgn tenang, sentiasa senyum tak perlu terpekik terlong macam Najib yg gabrah & gundah gulana.

      NGO2 bukan parti politk pun sekarang mendukung Parti Pakatan Harapan petanda umno-bn bakal kecundang di Johor & seluruh Malaysia.

      Delete
    3. kejora pun hadir
      terintai-intai macam berok
      habis intai dia pi berjuboq

      Delete
    4. Betul Pak Man,
      MO1PMNajib berucap dgn intonasi yg dibuat buat, siap meneran neran suara, macam org berak semelit, tak real langsung, sentiasa menoleh ke macai pendedak minta support. Tiada keyakinan dan meloyakan.

      Berbanding Tun Mahathir , walau dah nak masuk 93 tahun masih segak, kekal karismatik, full of confidence dan realistik. Syabas Tun Mahathir.

      Ya Allah , berkati dan rahmatilah Tun Mahathir

      Delete
  60. KALI NI BUKAN GAMAK GAMAK LAGI YE!
    UMNO MEMANG KAMI NAK KASI MAMPOS - TAK LAMA DAH, DLM PRU14 AKAN DTG MAMPOSLAH UMNO TU, KITA ORANG AKAN KUBURKAN SELOBANG BESAR DENGAN PARTI PAS hamPAS YG BABI PON TAK NAK MAKAN TU BERSEKALI

    ``MAMPOSS UMNOBNPAS, GST IKUT MAMPOSS LAH!``

    ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS..HILANGLAH GGGSSSTTT``

    mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas


    ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS,HILANGLAH GGGSSSTTT`

    GST LAH IBU SEGALA PUNCA KENAIKAN HARGA BARANG - Kopegilah tanya, tokey kedai seluruh negara 99% akan jawab sebab dia orang kena GGGSSSTTT - Tu ari KAU macai bangang umnopas kata peniaga2 khasnya cina tulah yg mensabotaj kerajaan dgn menaikan harga barang, engkau dah tau gitu pegilah heret penguatkuasa ke , KPDNKK ke, menteri ke atau MO1PMNajib sendiri, pi tunjal dan tangkap peniaga2 cina pensabotaj negara tuh. Tapi tak buat! Kenapa? Tak boleh! Kenapa tak boleh? Sebab perot dah boncit membaham RASUAH dari taikun2 dragon cina tu kan! Gopi pi mana? Khalid ex IGP tau tu......

    mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

    Isu2 basi kau kata?

    Ia tidak akan basi selagi si KEPARAT KLEPTOKRAT MO1PMNajib MUSIBAT LAHANAT KETUA BN DACING KARAT MEREMBAT HAK HAK RAKYAT SECARA BERJEMAAH DGN MENTERI2 KABINETNYA.

    - 1MDB dah habis bayar hutang? ketua penipu!
    - kelemahan urus tadbir? ketua bodoh!
    - PICC? kah...kah...kah....kahhhhhh
    - pelan pemulihan? pelan penggadaian la doh!
    - GST rakyat dah adopt? poket rakyat dicopot
    - 160 negara guna GST? itu negara ekonomi mati
    - Indonesia miskin? u`re just `pumpkin`

    Tuan Ibrahmin , puas hati tak nih?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita bungkus semua PUAK KERA DAN PUAK BEROK dalam satu lobang.
      Supaya kebun pisang kita selamat.
      Kebun nenas GN tak dapat ditolong sebab babi sondol dari bawah......
      Bukan kah babi itu kawan GN?

      Delete
    2. AKIBAT DARI PELAKSANAAN GGG...SSS...TTT

      -Beras, gula, tepung, minyak masak naik 31%
      -Barangan Pembinaan rumah naik 50%
      -Petrol RON 95 naik 20%
      -Makanan import naik 25%
      -Tambang LRT naik 102%
      -Kadar tol lebuhraya naik 140%

      MENTERI AHMAD MASLAN!!! TOLONG ULANG KATA KATA ENGKAU BAHAWA DENGAN ADANYA GGGSSSTTT HARGA BARANGAN TURUN!!!!

      RTM TV3SUKU UTUSAN MELOYA - SILA ULANG TAYANG BERITA DAN IKLAN GGGSSSTTT TUUU - AKU RINDU NAK DENGAR BALIK KEMPEN2 GGG SSS TTT KEBANGANGAN MO1PMNAJIB OOOOOIIIII!!!!!!!!

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
  61. 17 days more to go for a countdown.

    No need to talk cock. True man is seen by action, we'll wait and see then.

    ReplyDelete
  62. KEJORA KETAGIH BER JUBOQ

    ReplyDelete
  63. Dengan ini mak badak mengistiharkan bertanding melawan tun m..so lps ni mak badak boleh ganti jibby jadi pm..all hail mak badak

    ReplyDelete
  64. Mohon dimaafkan sebelumnya....!! terpaksa sy ngeposting disini karna sy sudah mengalami skrg bagaimn rasanya tinggal di perantauan jd TKW. Anak dan suami di tinggal di kampung. Sy dulu 4 tahun 5 bulan tinggal di Taichung Taiwan.. hanya jeritan batin dan tetes air mata selalu menharap. tp tdk ada hasilnya sm sekali. Cuman gali lobang tutup lobang trus. dulu.. pengen pulang ke indo gaji tidak seberapa. Tetapi namanya juga rejeki itu tidak ada yg tau. Yg penting kita betul-betul yakin dan percaya Pasti ada jlan keluarnya. Halal tidaknya hanya tuhanlah yg menentukan. Kebetulan waktu itu sy istirahat di kamar buka facebook dapt nmor telpon Mbah Suroto di halaman tki sukses. setelah sy baca ternyata beliau murid Eyang Guru Jugo dari gunung kawi. dengan adanya Pesugihan Dana Ghaib ini dan Pesugihan Anka ghaib/Togel 2D sampai 6D pilihan..., sy memilih jalan Pesugihan Dana Ghaib saja karna tidak ada tumbal menumbal. alhamdulillah ternyata benar2 terbukti hasil nya dari Mbah. skrg sy bsa buka usaha kecil-kecilan di rumah.. ya allah terima kasih rejekimu ini yg enkau berikan. Mungkin ada teman pengen merubah nasib nya seperti sy. ini nomr nya Mbah Suroto +6282291277145 karna tidak ada salahnya kita berbagi. sy sudah merasakan manis pahitnya tinggal di perantauan. Trmksh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...