Tuesday, 23 January 2018

BAGAIMANA NAJIB MAHU MENANDINGI TUN MAHATHIR?


Dengan sahnya Tun Mahathir Mohamad dipilih sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, cabaran paling besar bagi Najib Razak dalam PRU 14 akan datang ialah bagaimana mahu menandingi lelaki berusia 93 tahun itu.

Dari segi pemikiran, kecerdikan, kewibawaan, penerimaan dunia, rekod kecemerlangan dalam pentadbiran, kemampuan berhujah, malah sehingga kepada kesihatan dan struktur bentuk tubuh badan, segala-segalanya jelas memihak kepada Tun Mahathir walaupun usianya jauh melebihi Najib yang berumur 65 tahun.

Satu-satunya yang Najib lebih ke depan hanyalah dalam akaun bank peribadinya terbukti pernah ada wang beribu-ribu juta ringgit lebih banyak berbanding Tun Mahathir.

Menjelang tempoh beberapa bulan akan datang sebelum pilihanraya umum diadakan, mahu tidak mahu, Najib harus menerima hakikat akan wujudnya perbandingan antara beliau dengan Tun Mahathir.

Oleh kerana Tun Mahathir kembali bersaing untuk menjadi Perdana Menteri dan dalam masa yang sama mahu menyingkirkan Najib, pertaruhan beliau sudah tentu rekod-rekod lama kejayaannya dalam mentadbir negara selama ini.

Meskipun Najib akan cuba menyingkap sejarah hitam atau yang sengaja dihitamkan, tetapi rakyat sudah tentu menilai berdasarkan apa yang mereka rasa dan nikmati.

Di sebalik Tun Mahathir dituduh banyak membazir dan menggunakan wang negara untuk kroni, hakikat yang nyata rakyat tidak menerima apa-apa kesan buruk daripada segala dakwaan itu.

Tiada cukai GST, tiada barang mahal, tiada minyak naik tiap minggu, kakitangan awam tetap dapat sebulan bonus dan pelbagai nikmat yang lain yang patut dinikmati rakyat tidak pernah disekat.

Lebih daripada itu, banyak projek pembangunan dan mercu tanda yang membanggakan negara terus terpacak dengan rancaknya.

Bagi yang boleh berfikir, mereka pasti akan bertanya, di mana membazir dan di mana logiknya ada wang negara yang hilang ketika Tun Mahathir berkuasa sedangkan pembangunan berjalan dengan laju, tiada yang disusahkan dan kehidupan rakyat sentiasa baik?

Berbeza dengan sekarang, di sebalik gembar-gembur ekonomi berkembang baik, rakyat terasa dibebankan dengan GST, subsidi banyak barangan ditarik, peluang pekerjaan terhad, bantuan rakyat dicatu, perbelanjaan kementerian dipotong dan ramai yang mengeluh kesusahan.

Dalam hal ini, bagaimanakah Najib mahu menandingi rekod-rekod kejayaan Tun Mahathir?

Dengan rekod kejayaan itu, tidak sukar rakyat mempercayai jika Tun Mahathir berkuasa sekali lagi, sudah tentu tidak sukar baginya memulihkan negara dan memberi kesejahteraan kepada rakyat semula kerana beliau sudah ada rekod baik mengenainya serta terbukti mampu melakukannya.

Najib pula, yang menjadi ketakutan rakyat ialah berkuasanya lagi beliau selepas PRU 14 akan datang, kemungkinan lebih banyak siri tindakan yang menyusah dan membebankan rakyat akan dilaksanakan bagi menampung perbelanjaan negara, tambahan lagi ketika itu cabaran politik paling sengit bagi UMNO dan BN tidak lagi menghantuinya.

Mampukah Najib meyakinkan rakyat bahawa beliau tidak lebih buruk daripada Tun Mahathir? (ShahbudinHusin 23/01/2018)

431 comments:

  1. Replies





    1. Pastikan dulu Mahathir tu menang di Langkawi

      Dan

      2. Panstikan juga PH menang, penganalisis pru berpendapat sekurang2 dua juta yg dulu mengundi BN dan PAS Misti berpaling tadah untuk PH nak menang.... Ada ke dua juta ahli ppbm???




      Delete

    2. Yang akan mengundi PH nanti tak semestinya hanya ahli-ahli PPBM, AMANAH, PKR dan DAP sahaja, bahkan ahli-ahli BN dan yang tak berparti pun akan turut sama.


      Delete
    3. "ahli-ahli BN dan yang tak berparti"

      Semua ahli BN mistilah terdiri dari ahli salah satu parti komponen BN


      Kalau hanya ahli2 parti Amanah, PKR dan DAP saja mengundi PH, tidak cukup untuk memenangkan PH, melainkan kena ambil juga Dari UMNO dan PAS.

      Delete
    4. Pengundi yg paling misteri ialah pemuda genap 21thn,
      Ini lah pengundi tidak berparti yg najib perlu takut,
      Pemuda zaman 2018 tak sama dgn pemuda 2013,2008,2004,2000,
      Semangat 2018 lain,
      Pemuda ini penentang baru najib,
      Mrk melihat kesusahan ibubapa,
      Mrk terasa kesusahan bila ibubapa susah dlm kleptomaniac najib niiii...
      Belanja kolej mrk di catu ibubapa krn kesusahan hidup,
      Jadi alasan sgt kukuh utk mrk balas dgn undi PAKATAN tahun ini,
      Bila ibubapa sering mengadu tidak dpt belanja lebih utk pelajaran mrk terfikir, kena buat sesuatu utk berjuang,
      Contoh anak sendiri yg sudah 22thn skrg sudah tak sabar nak mengundi,
      Tak mcm bapak nya masa umur 22thn,
      Zaman dulu tidak terasa susah,
      Zaman skrg mencekik darah,
      Darah di hisap najib,

      Delete



    5. Hanya pemuda di bandar2 besar saja yg menyokong PH. pemuda2 di luarbandar, di pendalaman yg mendapat pelbagai bantuan kerajaan tidak menyokong PH, Dulu Mahathir pun ada beejanji untuk menghapus bantuan2 rakyat, so siapa nak sokong dia....

      Lagi pun PH memang telah menang di bandar2. So kalo pemuda di bandar tidak menyokong BN, BN tidak mengalami apa2 kerugian.



      Delete
    6. Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengecam keras "pemimpin kita" yang pernah mengutamakan bahasa Inggeris dan mengabaikan bahasa Melayu di negara ini.


      Tanpa menamakan "pemimpin kita itu" presiden PAS berkenaan berkata keinginan pihak terbabit mewajibkan bahasa Inggeris dalam sistem pembelajaran kononnya dibuat untuk memajukan negara.

      Lebih parah, katanya, pihak yang dimaksudkannya itu mahu menjemput tenaga pengajar asing dan menyediakan peruntukan kewangan untuk meningkatkan penggunaan bahasa Inggeris ketika ia sepatutnya boleh digunakan untuk tujuan lebih bermanfaat kepada negara dan rakyat.

      "Unesco (Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan PBB) telah membuat kajian bahawa negara yang meninggalkan bahasanya, gagal mencapai kemajuan yang pesat dan terus bergantung dengan pihak lain tanpa merdeka," katanya dalam kenyataan panjang lebar hari ini.

      Abdul Hadi yang menjadi antara tokoh PAS cukup gemar menggunakan perumpamaan dan bidalan dalam ucapannya berkata generasi selepas merdeka mengambil langkah positif untuk memperkasakan bahasa Melayu melalui sistem pendidikan kebangsaan.

      Antara langkah diambil katanya ialah menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), selain membuat perubahan terhadap institusi pendidikan di semua peringkat supaya bahasa kebangsaan menjadi bahasa ilmu sehinggalah akhir 1970-an.


      "Malangnya pada 1980-an dilakukan perubahan. Sekali pandang ke timur, sekali ke arah barat.

      "Akhirnya dihanyutkan oleh ribut globalisasi berslogankan Orde Baru Dunia yang ditiupkan oleh Presiden Bush, iaitu bahasa Inggeris hendaklah menjadi bahasa dunia.

      "Kita ikut berenang bersama arus itu, sehingga bahasa Inggeris menjadi kebanggaan kita. Tulisan bahasa kebangsaan dipinggirkan sedikit demi sedikit sehingga menjadi makin halus di papan tanda perniagaan dan jalan raya.

      "Kita menyaksikan juga betapa para pemimpin kuasa besar berucap dengan bahasa kebangsaan masing-masing di persidangan antarabangsa yang terbesar atau kecil seperti PBB dan majlis rasmi bersama tetamu asing.

      "Tinggallah pemimpin dunia ketiga, sama ada yang sedang membangun atau terus terduduk tanpa bangun meninggalkan bahasanya.


      "Mereka sangat bangga berucap dengan bahasa penjajah masing-masing. Inilah kesan dan pengaruh penjajah yang masih menghantui pemikiran masing-masing," katanya lagi.

      Walaupun tidak menyebut sebarang nama kenyataan Abdul Hadi itu jelas merujuk kepada Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Salahkan diri sendiri

      Bekas perdana menteri berkenaan dikenali pernah mempromosikan Dasar Pandang Ke Timur pada 1982, selain kerajaannya memperkenalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada 2003.

      Bagaimanapun PPSMI kemudian dimansuhkan pada 2012 oleh menteri pendidikan ketika itu Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Perseteruan Abdul Hadi dengan Dr Mahathir sudah berlangsung sejak beberapa dekad lalu dengan masing-masing membuat serangan politik dari semasa ke semasa.


      Terkini persaingan antara Pakatan Harapan (HARAPAN) dengan PAS ketika kedua-dua pihak pembangkang berdepan cabaran pilihan raya umum (PRU) ke-14 nampak semakin sengit.

      HARAPAN menggabungkan PKR, DAP, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

      BERSATU menggabungkan Dr Mahathir dan Muhyiddin yang dianggap boleh menyaingi pengaruh Umno pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

      Pada ketika sama pengkritik mendakwa PAS menjalin kerjasama tersirat dengan Umno apabila kedua-dua pihak - terutama membabitkan Abdul Hadi dan Najib - dilihat semakin mesra.

      Bagaimanapun PAS menegaskan mereka beramal dengan budaya politik matang dan sejahtera.

      Kata Abdul Hadi Wawasan 2020 - juga diperkenalkan Dr Mahathir - hanya tinggal dua tahun saja lagi umurnya namun kemajuan yang dicapai negara ini "masih bernyawa ikan".

      Secara berkias anggota parlimen Marang itu menyarankan Dr Mahathir supaya bertaubat.

      Delete
    7. Madey mamak situa kutuk tak sedor diri...lesapkan 30billion...bailout syarikat anak2 dan kroni2...

      Delete
    8. Yo la,

      Budin2 poyi la mabok!

      Lopeh ni Khalifah DYMM Junjungan Bosa Tuhan Amerulmukmineen/alias Imam Mahdi/alias Jesus dari negeri Ulau tebelingkau byk besau atas pagau dtg sorang diri dgn moto buruk terus tertabal/terbaiah dan bernikah lah ko o'ang dgn semuwo warno kulit. Kito semuwonyo seantara duniyo bersaudara.

      Tuhan di petala ke 7 bermakna pemimpin ke tujuh lopeh Najib (akan jadi memanda menteri) baru tegobitnya Tuhan membawa rahmat ke sekalian alam.

      Delete
    9. Anon 08:19.....
      Jika keluarga kamu menjadi pengikut el mereng el hedy kamu tidak dapat membawa keluarga mu keluar dari KEPOMPONG RENDAH DIRI.

      Hadi hantar anak dia sek orang putih untuk trained jadi pemimpin.......tetapi pengikutnya disuruh belajar sek melayu.

      Tak payah aku tulis panjang, kamu pikiaq lah sendiri wahai malaun PIS.

      Delete
    10. Wahai macai2 dedak umngok. Korner lah macam mana pun kami tetap undi PH.

      Delete
    11. wahai cai2 haprak makan dedak mamak matdey dan ketua to' kong...komennlah macam mana pun kami akan tetap undi BN.

      Delete

    12. Kalau hang TAK undi PH pun,

      DAP tetap menang di situ.

      Delete
    13. This comment has been removed by the author.

      Delete
    14. Walau Apa pun keadaan,,
      Mari ramai-ramai untuk mengatakan:
      Say No To BN & PAS
      Jika tidak ingin seterusnya menderita.....!!

      Delete
    15. cian hidup ko dan cai2 haprak menderita!!!kihkihkih...

      Delete
  2. Mesti pandai bohong
    Mesti pandai temberang.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berjaya membatalkan saman fitnah oleh bekas anggota parti itu, Mohd Anas Sudin.

      Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad dalam keputusannya berkata permohonan Mohd Anas adalah remeh dan menyakitkan hati dan tanpa tindakan yang munasabah.

      Ini disahkan oleh peguam Muhyiddin, Rosli Dahlan kepada pemberita hari ini.

      "Semua tuntutan fitnah dan pertuduhan yang dibuat terhadap Muhyiddin pada ketika ini adalah tidak berasas," katanya kepada pemberita.

      Hakim juga memerintahkan Mohd Anas untuk membayar kos RM5000.

      Mohd Anas memfailkan saman itu pada 6 Jun tahun lalu, untuk menuntut ganti rugi RM10 juta kerana mendakwa, bekas timbalan perdana menteri itu telah mengaibkannya sehingga ada yang memanggilnya dengan gelaran ‘lalang’ dan ‘tupai’.
      Beliau dalam samannya mendakwa, telah mengadakan sidang media pada 5 April tahun lalu, bagi mengumumkan 500 ahli BERSATU keluar parti disebabkan tidak berpuas hati terhadap Muhyiddin yang mengamalkan konsep kronisme dalam parti.

      Berikutan daripada pengumuman oleh pihak plaintif itu, Muhyiddin telah mengeluarkan satu kenyataan di luar lobi Parlimen pada keesokkan harinya sebagai menjawab soalan yang timbul dalam sidang media pihaknya.

      Kenyataan tersebut menurut pihak plaintif antaranya, menggambarkan beliau seorang yang tidak jujur, tidak berkelayakan dan tidak berprinsip sehingga mencetuskan kebencian umum ahli-ahli dalam BERSATU.

      Mohd Anas yang adalah bekas Ketua Aktivis BERSATU Negeri Sembilan dan juga hadir berkata beliau akan berunding dengan peguamnya berhubung sama ada akan membuat rayuan.


      XOXO - Aib mengaib dalam UMNO sudah biasa, bila keluar UMNO tubuh parti baru takkan mengubah tabiat lama dah asalnya lahir daripada usus UMNO. Keluar UMNO pun bukan apa kalah berebut harta aje.

      Delete
    2. Baik BN,baik PH, kalo dah berkuasa,semua nak isi tembolok sendiri...semua tak guna!

      Delete
    3. Apa yang Hadi dok kecoh2 pasal pemimpin yang nak jadikan pemelajaran bahasa inggeris sebagai keutamaan dalam sistem pemelajaran negara ni??...puak2 semutar besar mestilah tak setuju sebab puak2 ni memang bodo2 belaka......tak boleh masuk majlis.....kalu pergi mana2 majlis yang terdapat cerdek pandai didalamnya yang rata2 menggunakan bahasa inggeris mulalah puak2 lobai sarban setinggi gunong yang sesat ni menjauhkan diri macam kera sumbang....malu,malu....


      Hanya orang2 bodoh sahaja yang menentang pemelajaran bahasa inggeris dipertingkatkan dalam pemelajaran negara!!....kita boleh tengok dimana2 jabatan sahaja yang berboskan bos yang tidak pandai berbahasa inggeris ianya kelihatan terlalu sumbang lebi2 lagi kalau anak2 buah yang berada dibawahnya lebih faseh berbahasa inggeris....malu dan amat sumbang sekali.Macam Hadi aku rasa dia dah tak kesah sebab kalau pun dia ada masuk majlis dia bukan masuk majlis orang cerdek pandai tetapi majlis sumpah seranah, dan bahasa yang dia guna adalah bahasa negeri Terengganu yang pekat dan amat sinonim dengan Hadi yang bangang.

      Delete
  3. Gua pandai klentong itu lebai...
    Lu ada apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memberi keterangan sebagai saksi ketua Umno bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos berhubung saman fitnah yang difailkan oleh pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah.

      Hakim Datuk Mohd Zaki Abdul Wahab hari ini menolak permohonan Mahathir untuk mengetepikan sepina yang disampaikan kepadanya oleh Jamal.

      Hakim Mahkamah Tinggi itu memutuskan di dalam kamarnya bahawa Mahathir adalah saksi yang relevan berikutan komennya mengenai BERSIH 3.

      "Beliau juga adalah menteri dalam negeri ketika suami Maria, Yunos Lebai Ali ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri pada 1987," kata hakim itu.

      Ini disahkan peguam Mahathir, Ilyani Khuszairi dan peguam Jamal, Mohd Nasser Yusof dan V Mugunthan.

      Mahkamah telah menetapkan 24 Januari untuk Anwar memberi keterangan sebagai saksi Maria dan 7 hingga 9 Mac untuk pembelaan.

      Maria telah memfailkan saman fitnah terhadap Jamal atas dakwaannya pada September dan Oktober 2016 bahawa BERSIH diserapi oleh IS.


      XOXO - Selalunya orang tua ini mainkan orang lain... lihat Anwar dan keluarga habis kena 'goreng' tapi kali ini dia kena main oleh si Jamal tongkol... nak tergolek aku gelak.

      Delete
    2. Kami sekeluarga akan undi PH. Cukup lah ditipu umno-bn. Buktinya ada di sini. Komen2 auta dari macai2 umno-bn.

      Delete
    3. Kami sekeluarga akan undi BN. Cukup lah ditipu dengan hasutan Matdey cap munge taik ayam. Buktinya ada di sini. Komen2 auta dari macai2 fukatan haprak.

      Delete
  4. SUMA ENTRI SI BODIN ADA TANDA SOALAN
    BILA DAH ADA SOALAN TENTU ADE JAWABANYA
    93 TU ANGKA YANG TIADA APA KEISTEMEWAAN
    FAKTA YG PASTI SUMA PEMIMPON UTARA TAK BOLE PAKAI SEMUA...

    ITU LA FAKTA DAN BUKTI DARI ENTRI SOALAN SI BODIN....



    KIKIKIKI.. BERAMBOSSSSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. harapan-esok auta23 January 2018 at 05:58

      Tak lama lagi 5.22..tak lama lagi sebelum najib dan konconya ditelanjangkan. Pemimpin johor bagus sgt ke? Hehehe

      Delete
    2. Selatan tu x semesyinya johor..ND.. Melaka.. Sgor Pun ble bodo.... pemimpin utara ni ban berslogan mentarang lam air pun bole terbang... puiiiiiii.... malay delimma tu kumpul banyak bakoo.... bab buat buku babi baca pun pengsan...


      berambossss. ..

      Delete
    3. buat lah apa -apa pun Budin Sontoloyo...lepas PRU nanti lengang lah Blog kau ni!!!

      Delete
    4. janji lps ni mak badak jadi PM..korang dengki letewww ngan mak badak, hidup amno hidup mak badak

      Delete
    5. lepas pru nih...Budin Sontoloyo termenung sendirian di Blognya....kihkihkih...

      Delete
  5. Lebai semua tunduk pada gua...
    Lu boooooleh...

    ReplyDelete
  6. Tun akan kalah kerana dalam account tiada 2.6 billion.

    Tun kalah kerana isteri tun tiada balkin dan diamond.

    Tun kalah kerana tak pernah banggun kan Malaysia.

    Tun kalah kerana semasa jadi PM,Malaysia tak dikenali sebagai negara perasuah terbesar.

    Tun kalah kerana tiada benda ajaib spt Felda berlaku semasa jadi PM.

    Jauh beza antara Tun dan Najib



    ReplyDelete
  7. Ceteknya cara pemikiran kau Budin membandingkan zaman madey dengan najib


    ReplyDelete
  8. Dulu Zaman Madey...harga minyak tinggi. Petronas Untung byk...Sbb tu kerajaan pun byn income.

    Skrg, minyak dah jadi separuh harga, pendapatan negara pun berkurang banyak...

    Zaman madey jumlah kenderaan hanya mungkin 16 juta
    Sekarang 28 juta....yg nak guna minyak ramai. Yg kaya denagn kereta besar pun ramai sekarang ni dizaman najib..mereka ni yg untung besar bila ada subsidi sebab merekalah yg byk guna minyak

    Kalau tak uruskan subsidi denagn baik, maka jumlah wang yg banyak akan pergi kepada kelompok yg bukan sepatutnya menerima subsidi iaitu orang kaya berkereta besar dan banyak...

    Sebab tu kerajaan malakukan rasionalisasi subsidi
    Kurangkan subsidi, supaya orang kaya yg byk kereta dan berkereta besar kena bayar lebih...
    Of course , yg kereta sederhana dan motorsikal akan ken bayr lebih juga tapi tak byk sbb jumlah minyak yg diisi pun tak sebanyak orang kaya..

    lagipun duit yg diterima dari penguranagan subsidi digunakan untuk bantu mereka yg B40 dengan pemberian BRIM dan lain2...

    GST not an issue...rakyat dah absorb benda ni melainkan ada lagi manusia dengki yg mengungkit2 atau nak cucuk rakyat...
    Dulu pun ada cukai...rakyat tak heboh pun...
    Sekarang ditukar ke cukai GST sebba lebih telus dan cekap berbanding cukai lama yg byk penipuan dan kerajaan rugi...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana la dapat maklumat ni sedara, harga minyak dunia dr thaun 90an - akhir 90an tak pernah melebihi usd35 per barrel...so dimana logiknya petronas dapat untubg lg banyak zaman dulu berbanding sekarang? Pelik maklumat dihujung jari pun masih senang kena tipu

      Delete
    2. Ya termasuk sykt si NaziFoolDeen bin Mohd Najib Tun Razak Pan Global Sabah yg tak bayar cukai 6 -7 tahun berderet melebihi rm10 juta sehingga LHDN terpaksa mengeluarkan saman mahkamah!

      Weiiii FoolDin Najib Razak! Dah bayar ke belom?

      mamposumnobnpas mamposumnobnpas mamposkau

      Delete
    3. NAZI sebenar spt HITLER cerdik dan pintar......dihormati kawan dan lawan.

      NAZI PALSU......BODOH DAN TONGONG.
      Harap keturunan beri tongkat.

      Delete
  9. Tak dinafikan madey pun byk bawak kemajuan kepada negara...

    tapi jgnlah dikutuk atau dihina mereka yg bersusuah payah meneruskan pentabiran negara dizaman glonalisasi yg mencabar...

    zaman madey jauh bebeza denagn zaman sekarang ni..

    Madey kena faham...

    Dulu masa zmaan madey, tengoklah apa yg Anwar cakap pada dia...
    - Kayakan kroni, rakyat menderita, bapak rasuah, salah guna kuasa, kayakan anak2 dia, zalim dan byk lagi...
    Itu pada kaca mata Anwar.....
    Kita masa tu termasuk kau Budin, ok ajer kan...

    Tapi sekarang, bila madey dan kau buidn cakap macam macam pada Najib, itu hanya pada kaca mata dengki kau ajer...

    Rakyat ok ajer sebnarnya...

    Harga barang tinggi dah lumrah dlm negara maju
    Rakyat dah faham, kena pandai jana pendapatan sendiri
    Kerajaan buat digital ekonomi untuk bantu rakyat
    Semua rakyat positif dan melihat kehadapan

    Tapi ada jugak mansuia yg tak pernah bersyukur dan asyik merungit macam orang gila...Manusia macam ni elok berambus dan duduk kat zimbabwe..
    Sebab otak tu bodoh sanagt!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. khairulryezall osman23 January 2018 at 07:05

      Oi bahlol! Senangnya ko ckp! Najib sendiri ckp rakyat didulukn tapi apa dh jadi? Rakyat ok jerr sebenarnya? Pala bapak ko ok! Segala tok nenek brg naik masih ok? Rasuah dn ketirisan masih tinggi ni pun ko nk bangga? Bangang punya cai!

      Delete
    2. Najib dah buat macam2 bantu rakyat.
      Bukalah minda!!
      Barang naik kau nak slaahkan kerajaan kenaap?
      Salahkan kan lah peniaga mata sepet yg sokomg DAP tu...yg nak sabotaj kerajaan.
      Rasuah ye....kau tengok kat selangor dsn penang tu, kau tak baca berita ke??

      Rasuah dimana2...siapa jadi kerajaan akan terdedah kepada rasuah..
      Itu yg kita banteras...sebab tu kerajaaan tubuhkan SPRM

      Bukan bila tukar kerajaan ajer rasuah akan terus hilang...hanya org bodoh macam kau ajer yg akan percaya...



      Delete
    3. khairulryezall osman23 January 2018 at 07:19

      Oi bahlol! Apa guna lntik menteri kalau tk tahu buat kerja! Menteri ada kuasa gunalh kuasa utk ambil tindakn! Ini dia kata harga brg naik sebab dap punya angkara! Menteri mkn gaji buta ke? Duit masuk akaun najib pun salah dap?? Pungkoq hang!!

      Delete
    4. Setiap kali ada kaitan dengan cina, ko kaitkan dengan DAP. Mana dia MCA dan Gerakan?

      Sekurang2nya DAP ada ahlinya melayu dan india. MCA dan Gerakan ada ke melayu dan india ? Jawap !

      DAP memerintah di Penang...jauh lagi baik dari Gerakan memerintah dulu. Hampir semua mesjid ada air cond tak kira mesjid besar atau kecil. Activiti mesjid pon berjenis dan banyak...

      Tu spin bangang yg diajar oleh kepala bapak tu...

      Delete
    5. aikk...melenting nampak!!! bila sebut DAP..

      Kau tu masih tak faham beza antara DAP dengan MCA/Gerakan...

      Kalau tak faham , tak payahlah nak tunjuk pandai....malah kau jadi orang yg paling bododh kalau kau sokong DAP

      Harga barang ada yg dikawal kerajaan...
      Yg dikawal tak ada masalah
      Kalau bekal kurang, tu yg kerajaan akan import utk stabilkan harga..

      Tapi tak semua harga boleh kerajaan kawwl..
      Harga bergantung kepada permintaan dan penghasilan...

      Kau ingat, bila tukar kerajaan,
      - harga barang akan turun
      - Gaji akan naik
      - Harga rumah akan turun
      - rasuah akan terhapus
      - Kos sara hidup akan turun


      Hanya orang bodoh macam kau ajer yg akan percaya

      Delete
    6. anon 7.29

      Wah hebat kau memuji DAP..

      hehehe...Nampak sangat kebodohan kamu...

      DAP bijak memancing undi...

      Yg kes terowong tu apa cerita
      Yg kes banjir dulu kata akan hapuskan, tapi masih banjir berkali kali
      Dulu kata nak hapus tol janbaan PP, sanpai skrg tak hapus2 apa cerita?

      kau ni duduk penang ke??

      Masjid ada aircond bukan sebab DAP la...bengapnyer kamu ni..

      Masjid ada aircond berlambak diseluruh negara

      Baca sikit dalam laman DAP..
      apa tujuan DAp ditubuh
      Apa matlamat perjuanagn mereka?

      Jgn jadi bodoh!!

      Delete
    7. khairulryezall osman23 January 2018 at 07:48

      Bodo!mangkok berayon! Keris berayon! Ko tknk percaya tu ko punya pasal! Tk rugi pun.kerajaan baru misi dn visi baru!

      Delete
    8. Kalau aku pergi perhimpunan agung dap cukup dengan bahasa malaysia jer aku boleh paham dari oemimpin yang atas berucap sampaulah ke bawah..ko pergi la agm mca,taj tahu mandarin memang kena tipu lah ko..lagi mahu kata dap anti melayu..bab rasuah dan salah guna kuasa ni tak payah cakap la sapa juara, sampai bank negara pun kena beli tanah sekarang..esok2 sekolah pun kena beli tanah sendiri,hospital pun kena beli tanah sendiri..macam mana la benda macamni ko boleh sokong

      Delete
    9. kalau bab mengampu, mmebodek, memancing undi DAP memang pandai

      Tgk la dulu LKS masuk kampung pakai songkok

      Kalau attend perhimpunan tapi masih tak tahu agend perjuangan DAP sebenar, elok tak payah nak tulis kat sini....nampak sgt kebodohan tu

      Delete
    10. Kharulryzali....tukar kerajaan menaglah tukar visi dan misi baru..

      Kalau PH menang tak tahu siapa akan jadi dominaan...pkatan yg carca marba dan tak ada arah tuju yg jelas..

      kalau DAP dominan, maka PM dari DAP...Sebab tu DAP pandai. Dia akan letak calon melayu untuk standy just in case DAP jadi dominan..

      Dia dh belajar masa kes di perak dulu sebab tak dapat jadi MB walaupun dia dominan sebab tak ada calon melayu masa tu..

      Sekarang dia akan letak calon melayu dinergeri yg mungkin dia boleh menang suoaya senang jadi MB yg akan jadi boneka DAP

      Delete
    11. Betui Dap pandai berlakon dan memancing undi...Dap tiru mentor mereka iaitu Mantan PM Singapura,Mendiang Lee Kuan Yew...Pada awal penubuhan Singapura,LKY ingin mandat dari rakyat...maka dia berkunjung dipenempatan org melayu islam dengan bersongkok dan sopan santun untuk menarik hati dan memancing undi..tetapi setelah kuat dan berkuasa,nasib dan hak orang melayu islam dikesampingkan.. nasib orng melayu islam Singapura dipinggirkan dan dianggap rakyat kelas 2...belajarlah dari sejarah!

      Delete
    12. 8:40, ekau ni memang bangang kan! macam MO1Najib jugak!

      1- Yg masuk kg pakai songkok tu LKY, bukan LKS

      2- Mana lebih power, Perlembagaan Negara
      Malaysia atau Perlembagaan parti DAP?

      Nih! baca nih, janji PH bila menang PRU14 nnti

      13. Menjunjung prinsip-prinsip utama Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, hak setiap individu untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing, kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak serta hak-hak yang sah untuk semua kaum, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu.

      ============================================

      haposkanumnobnpas hapuskanumnobnpas haposkan

      Delete
    13. Macai2,cybertrooper power bank pasir, tak guna kamu spin kami tetap undi PH.

      Delete
    14. Macai2 Fukatan Haprak,cybertrooper power bank pasir, tak guna kamu spin kami tetap undi BN.

      Delete
  10. TERIMA KASIH BUDIN KERANA FITNAH SAYA,JANGAN SAMPAI MERANGKAK CARI SAYA UNTUK MINTA MAAF! TIADA MAAF BAGIMU BUDIN!

    ReplyDelete

  11. Jika Najib tak ada berbilion dalam akaun dan tak ada gst, dan kata lah tiba-tiba Mahathir nak jadi PM pun pastinya pilihan tetap Mahathir..

    Sebab macamana bagus Najib pun tetap Najib kalah dari segi pemikiran dan kewibawaan Mahathir. Itu belum ambil kira kemampuan Najib jaga Isteri yang boros..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isteri Najib berbelanja ikut kemampuan dia..
      Dia tak guna satu sen pun duit rakyat dan kerajaan
      Yg kau dengki sangat tu kenapa?
      Itulah asyik baca berita fitnah hari2, otak tu dah jadi dungu dan bodoh.
      Menuduh org macam2

      Bukalah minda dan bertaubatlah

      Delete
    2. mak badak cuma shopping diamond pink je

      Delete
    3. anon 7.45

      kau tahu tak Rafizi dah kantoi pasal isu berlian tu???

      Mungkin kau tak tahu sebab hari2 baca berita fitnah dari laman pembangkang



      Delete
    4. anon 7.45 tu budak OKU...tu sebab Pembangang...

      Delete
  12. Asyik2 sebut pasal 2,6 billiom

    Dah diterangkan dan disahkan sendiri oleh mneteri luar kerajaan arab saudi itu adalah derma, still masih tak percaya...

    Otak udang betul manusia macam ni

    Itu derma politik...tak ada undang2 yg mengtakan derma pilitik salah..

    Bila kerajaan nak buat undang2 tentang derma politik, DAP tak setuju pulak....
    Sebabnya DAP pun dapat derma politik yg byk dari negraa luar...

    Tak ada isu pun melainkan isu yg ditimbulkan oleh manusia yg dengki & khianat

    ReplyDelete
    Replies
    1. khairulryezall osman23 January 2018 at 07:09

      Derma pala ayah ko! Saudi sendiri sesak lagi mau derma!! Bukti ada? Wang yg dipulangkan tu ada ada bukti? Rakyat nk tgk! Sekejap kata nk lwn isis,kejap kata nk lawan yahudi,mana satu yg betul??

      Delete
    2. Puak2 tu kena cakap german baru dia faham

      Delete
    3. kahirulyezall....kau memang manusia duduk bawah termpurang yg asyik baca berita fitnah dalam laman pembngkang dan tak pernah nak tengok berita....sebab tu otak kau lembap!!!

      Duit derma tu pun tak kacau kau pun ...
      bukannya duit rakyat pun...
      Itu duit derma politik....tak salah pun dari segi undang2 ...

      Ada faham ka???....memang lembap betul la macai ni!!!

      Delete
    4. Najib mana boleh lawan tua terkutuk tu...curi harta negara dan harta rakyat...najib ambil ciput jer tapi tua terkutuk tu ambil sampai duit bernilai rm500 dan rm1000 terus gaib

      Delete
    5. khairulryezall osman23 January 2018 at 07:26

      "Duit derma tu pun tak kacau kau pun ...
      bukannya duit rakyat pun...
      Itu duit derma politik....tak salah pun dari segi undang2 ..."


      Derma politik pala ayah ko! Dgn segala bukti kukuh pun ko tk percaya,otk udang! Gani patail nk dakwa najib tapi dh bersarakan!! Najib lantik kwn karib dia sebagai peguam negara utk cover aktiviti jenayah yg dia lakukan!

      Delete
    6. kahirulyezalli...kau manusia yg otak dah korup..
      Bagi kau, bukti palsu tu adalah benar,
      Bagi kau apa yg sarawak report tulis adalah kitab kau.....

      Tak ada orang yg akan cover aktiviti jenayah.

      Bersihkalah otak kamu tu dengan klorox....dah teruk sangat


      Delete
    7. Makin meneran neran najib bila timbul kat tv tiga suku..macai umno pun makin celupar tutur kata menunjukkan betapa hebat kesan dan aura tun m


      Kikiki

      Delete
    8. 7.31 kau anggap najib tu malaikat ke tak perlu tukar sampai dia mati..betapa taksub manusia kepada manusia puak umno ni.tun pun janji sementara jer nak jadi pm.

      Delete
    9. khairulryezall osman23 January 2018 at 07:43

      Pala keretapi warna merah,pirahhhhhhh! Sembang tknk kalah,bagi fakta merapu rugi najib byr mahal2.budin macai powerbnk pasir akn terus serang blog ni sehingga pru,arahan dari ketua mereka, perut dh berbunyi aku nk gi sarapan dulu,kikikikikiki

      Delete
    10. 7.31,

      Adakah anda masih berfantasi?

      Adakah anda terus hidup dengan berauta?

      Apakah anda tak mahu berkebenaran sehingga hidup terus dalam kepalsuan?

      Delete
    11. Derma Atok mu.

      Delete
    12. anon 7.44

      Tulis dengan fakta bukan auta
      Klaau nak cari kebenaran, baca semua berita..laman pro kerajaan dan pembangknag.
      Tengok semua berita

      lepas tu buat analisa
      Dan buat keputusan kamuu

      Bukan sekadar ceduk dari laman pembangknag ajer...

      Delete
    13. 7.48,

      Saya tak baca laman pembangkang.

      I am a trained lawyer. I follow all court proceedings in singapore and now train my focus on DoJ suit.

      Based on FACTS, not fake news spewed by salleh keruak or nur jazlan.

      No one read umno controlled mouthpieces. SR is far better than Bernama led by Ujang.

      If you are an individual believe in the truth, ask najib to release and declassify AG report on 1MDB.

      Kalau hang tak berani, feck you.

      Delete
    14. Anon 7.55

      Baguslah if you are the lawyer..
      Tapi jgn jadi lawyer buruk ye...

      Oklah...saya respect you as a lawyer..

      Boleh cerita sikit what you know about DOj suit tu?..

      saya pun ada rakan lawyer jugak yg pelik cara DOj menyiasat kes tu...
      1MDB yg didakwa duitnyer telah dicuri atau diseleweng dan duit tu digunakan dalam penggubahan wang haram di US....padahal, 1MDB dah kata tak ada duit yg hilang atau diseleweng....sanpai sekarang tak ada wakil dari DOj yg dtg ke 1MDB meminta maklumat tentang betul ke ada duit yg diselweng atau dicuri dari 1MDB...

      boleh tolong jelaskan tak??

      Delete
    15. tu yg pelik..

      DOJ kata akan rampas duit/harta yg dibeli guna wang yg diseweng dari 1MDB..

      Lepas tu duit/harta tu nanti sepatutnya akan diberi semula kepada yg empunya iaitu 1MDB..

      Tapi 1MDB kata tak ada duit yg dicuri dari 1MDB..

      habis tu duit/harta tu nanti akan dibagi pada siapa?? Tu yg pelik!!!

      Sebab tu so far tak ada lagi harta yg dirampas....yg ada hanya yg dirampas untuk siasatan...Tapi sampai sekarang siasatan tak habis2....


      Delete
    16. 8.03

      you have to be a lawyer baru sama wave length. kalau setakat dengar salleh keruak (lawyer too) atau nazri (lawyer gak) tak payah sebab awak mmg tak faham.

      no need to explain in this limited room. Guna otak u sendiri....nak believe fake news, go ahead and read utusan, watch tv3...and get feck up

      Delete
    17. anon 8.25...

      kata kamu ni lawyer

      Tapi nak jelaskan in simple word pun tak pandai...

      Lepas tu kata fake news la...

      What is your reference ? to say this news is fake and that news is true..

      Kamu ni lawyer ke???

      Delete
    18. anon 8.25

      Bila i nak penjelasan, you cannot explained in simple words...

      Lepas tu kata orang ni punya news is fake...yg kau punya pulak betul semuanya...

      Kalau nak tulis , bagilah fakta.

      Delete
    19. najib and umno need stupid people

      people that
      never ask
      never question
      never bother

      what ever comes out from najib and umno are the truth no matter what

      these are the people that will vote for najibut! as forest gump's mom said "stupid is as stupid does'!

      Delete
    20. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
  13. Satu perkara saja saya heran...

    Kalau selain TDM dicalon sebagai PM candidate untuk PH, umno dan bn tak akan meroyan.

    TAPI APABILA TDM DICALONKAN, NAMPAK JELAS DAN NYATA UMNO DAN BN NGELABAH, TAKUT, GENTAR sehingga seluruh machinery dikerah untuk character assasinate TDM.

    WHY????

    It shows someone has push PANIC BUTTON.

    They all know TDM can lead opposition to victory

    Victory means PM Najib and his thieves will see trials in court. Some will be at sg buluh same at other prisons. Theyhave everything to lose.....

    But then it is too late. No use in crying over rotten milk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Character assissinate??

      kau ni katak bwh tempurung

      Siapa yg sepanjang tahun melakukan character assissnate kepada najib???

      Rileks brader....BN/UMNO tak gelabah pun..Madey dh menyenangkan kerja UMNO/BN untuk menang..

      Yg cerita macam2 tu bukan ahli Bn/UMNO ajer...ramai penyokong PKR/DAP /Amanah yg tak suka paad madey...

      kau ingat Anwat, wan aziziah dan kleuarga dia suka sgt ke pada madey??? heheheh

      kau ingat DAP, LKS dan LGE percaya ke pada madey? heheeheh...

      Kita tunggu dan lihat apa kesudahan madey nanti..

      Inilah akibat tamak kuasa, tak tahu nak insaf...

      hinggakan PH pun dah kena hijacked...

      Kita tunggu dan lihat nanti ye....hehehe

      Delete
    2. 7.54

      Menyenangkan? You will be surprised what police and military intelligence have reported.

      Well......Continue to fantasize with fictions and falsities.... aamiin

      Delete
    3. Apa yg madey buat sekarang ni ....sama apa yg dibuat oleh Anwar dulu...

      Dah apa yg madey buat dulu untuk melindungi dia dari serangan Anawr....sama apa yg najib buat untuk melindungi nya dari serangan Madey..

      Dulu madey berjaya melawan anwar...
      Sekarang Najib juga akan berjaya melawan madey

      Kisah lama berulang kembali tapi aktor yg dulu baik sekarang jadi aktor yg tak baik...

      Kita lihat apa kesudahan madey!!!

      Delete
    4. yg penting mak badak dapat nyopping beg hermes

      Delete
    5. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete

  14. Kalo boboy tak berkepit di bawah ketiak madey, mungkin PH ada peluang. Nampak sangatkah, nak pas kan post PM tu kat boboy.

    Betul dak???



    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak tau...INILAH FITNAH. MOGA ALLAH balas dengan setimpalnya

      Delete
    2. si boboy ni memang tak guna..

      mempergunakan bapak dia untuk kepentingan dia...

      Bapak dia yg dah tua pun dibiarkan orang DAP/PKR/PAN usung dia kesana sini...Mungkin nak bagi dia mati cepat kot!!!

      Kesian madey masa bagi ceramah tempohari, terpaksa urut2 dada dan terpaksa balik awal sebab tak sihat...

      Delete
    3. Ta payah putar belt fakta wahai macai umngok. Kami tetap undi PH

      Delete
    4. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
  15. Agak kelakar bila menengok pencacai Najib berhempas pulas nak mengatakan kununnya UMNO/BN tak gabra dengan TDM & PH.

    Kalau dah tak betul tak ketaq lutut maka sangat pelik la mereka masuk ke blog yang dah terang memyokong TDM & PH dan melontarkan komen-komen yg tak berfakta. Malah ada sampai ketahap mencarut-carut memaki hamun sesiapa saja yg menyokong PH atau TDM.

    Kalau betul rasa dah kuat sangat duduk je la diam-diam. Tunggu PRU nanti. Sebagai rakyat Malaysia yg cukup umur untuk mengundi maka ianya menjadi hak individu tersebut siapa pun dia nak sokong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a very good comment. the problem wih macai najib is there must be good at fantasizing, spew fictions and soin falsities......

      Delete



    2. Kami masuk ke blog ini untuk debunk segala fitnah yang korang lemparkan kpd BN,

      Kalo tidak kami pun tak buluq masuk

      Mungkin juga satu strategy Budin untuk pendapat top dlm senarai blog yg paling ramai di lawati



      Delete
    3. anon 8.25

      Tak gabra pun..

      Masuk blog ni sekadar nak menjelaskan/menjawab semua auta2 kamu...at least, you can see views from other side..

      Tak lah nanti pemikiran kamu tu jadi bodoh dan syiok sendiri..

      Sekurang-kurangnya dapat aku menyedarkan manusia kat sini dari terus ditipu dan dikorup otak mereka oleh si Budin ni..

      hehehe...minta maaf ye kalau terkasar kata

      Delete
    4. Anon 0827,

      I concur with your opinion sir. Seems to me the only statement worth responding to these moronic retards is just "Bollocks".

      Anon 0845 & 0850,

      Yang ko bersusah payah nak debunk kununnya fitnah keatas BN/UMNO ni atas arahan siapa?

      Apa position ko dalam BN/UMNO yang membuatkan ko rasa ko berkelayakkan untuk "debunk" apa-apa? Adakah ko bersama-sama dengan pengurusan tertinggi UMNO/BN atau terlibat dalam policy making UMNO/BN yang membuatkan ko tahu dan mempunyai bukti-bukti kukuh untuk "Debunk" sesuatu ni?

      Delete




    5. Tiga tahun Madey kata Najib akan di tangkap oleh Interpol atau FBI bila berada di luar negara.....

      Dah nerrpuluh Kali Najib keluar negara termasuk ke USA dan Britain....

      Nah cuba cerita mai siapa yg BERBOHONG


      Jawab, jangan tak jawab







      Delete
    6. Corr

      Dah berpuluh Kali

      Delete
    7. BLOG BUDIN SONTOLOYO NIH MERIAH MASA NI JER...LEPAS PRU NANTI LENGANG LAH TU...

      BUDIN BORAK SORANG DIRI JER SEBAB DAH SASAU....

      Delete
  16. BUKTI AHLI2 UMNO RASUAH....sila baca di bawah. tiada lain dari wang, wang, wang, duit, duit,duit

    Bersatu will not be able to win in the 14th general election as its candidates are cash-strapped, said Umno's Padang Besar MP Zahidi Zainul Abidin.
    Read more at https://www.malaysiakini.com/news/409628#voYGHY0flIfKI5Yq.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg madey buat sekarang ni ....sama apa yg dibuat oleh Anwar dulu...

      Dah apa yg madey buat dulu untuk melindungi dia dari serangan Anawr....sama apa yg najib buat untuk melindungi dia dari serangan Madey..

      Dulu madey berjaya melawan/menewaskan anwar...
      Sekarang Najib juga akan berjaya melawan/menewaskan madey

      Kisah lama berulang kembali tapi aktor (madey) yg dulu baik sekarang jadi aktor(madey) yg tak baik...

      Kita lihat apa kesudahan madey!!!

      Delete
  17. Ini Artikel bertarikh 7 Okt. 2004 semasa Dr Mahathir jadi PM...

    Cuba baca sampai habis. Anda akan lihat betapa hipokritnyer madey sekarang ni tentang graduan yg menganggur.
    Dulu bila kena masa zmaan dia, dia bagi alasan macam ni.

    Ini isi artikel tu:

    Negara akan menuju kehancuran sekiranya semua lulusan universiti di negara ini menganggap bahawa kerajaan berhutang dengan mereka dalam menyediakan pekerjaan sebaik tamat pengajian. Salahkan kerajaan adalah antara perkara utama yang dilakukan graduan yang masih belum mempunyai pekerjaan.
    Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, anggapan seperti itu sebenarnya menyukarkan graduan universiti memperoleh pekerjaan kerana mereka menyangka ia adalah tanggungjawab kerajaan semata-mata.
    Katanya, dunia hari ini adalah berbeza berbanding pada satu ketika dulu apabila semua lulusan universiti mudah mendapat pekerjaan.
    “Dunia tak semacam itu, kadang-kadang ada peluang (tetapi) kadang-kadang tak ada peluang,” kata bekas Perdana Menteri dalam ucaptama semasa merasmikan Kem Ketahanan Nasional peringkat negeri Kedah di Kem Rimba Taqwa di sini, hari ini.
    Turut hadir pada majlis itu ialah isteri Dr. Mahathir, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.
    Kem tiga hari yang bermula semalam dianjurkan oleh Yayasan Pembangunan Masyarakat Kubang Pasu (YPMKP) dan dihadiri oleh 245 pelajar Tingkatan Enam Rendah sekolah menengah seluruh negeri ini.
    Dr. Mahathir berkata demikian semasa mengulas laporan akhbar baru-baru ini, bahawa terdapat lebih 46,000 siswazah Melayu masih menganggur berbanding hanya 18,200 siswazah kaum lain yang menganggur.
    Beliau yang juga Penaung YPMKP berkata, punca utama graduan universiti sukar mendapat pekerjaan adalah kerana mereka terlalu memilih pekerjaan selain memilih kursus yang menawarkan pekerjaan yang terhad.
    Tambahnya, lulusan universiti tidak boleh marah kepada orang lain yang tidak memberikan mereka peluang bekerja sedangkan mereka sendiri memilih jurusan yang tidak tepat.
    “Kita kena pilih jurusan yang baik dan kursus seperti itu biasanya tidak mudah untuk dipelajari,” ujarnya.
    Beliau juga mengingatkan generasi muda Melayu agar tidak terlalu yakin bahawa bangsa Melayu akan terselamat selama-lamanya dengan hanya bersandarkan kepada kerajaan yang telah dipilih.
    Menurutnya, kemerdekaan yang telah dikecapi selama ini bukan satu jaminan bahawa ia akan kekal selama-lamanya sekiranya orang Melayu terus leka dengan keadaan di sekeliling mereka.
    Katanya, generasi muda Melayu harus berpandangan jauh ke hadapan dan membuat persediaan daripada sekarang jika hendak terus kekal merdeka daripada penjajahan dalam pelbagai bentuk.
    “Kita bukan hanya pandang hari ini sahaja, tetapi kita perlu pandang sejauh 10 tahun, 20 tahun malah satu abad akan datang,” katanya.
    Pada majlis tersebut, Dr. Mahathir juga turut menjawab soalan-soalan yang diajukan kepadanya oleh beberapa orang pelajar yang menghadiri kem berkenaan.
    Soalan-soalan itu berkisar mengenai punca ramai orang Melayu terlibat dengan gejala sosial, usaha untuk membela orang Islam, pengangguran siswazah dan keberkesanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

    ReplyDelete
    Replies
    1. khairulryezall osman23 January 2018 at 09:18

      Bodo ko ni,mmg ada graduan megangur zaman tun tapi taklah seramai sekarang! Zaman najib ni byk pelabur lari dn kilang perindrastian tutup kedai! Dan zman tun dia kasi joran bkn ikan! Zaman najib ni cash isking sampai kering duit negara dia tibai!

      Delete
    2. khairulryezall osman23 January 2018 at 09:21

      2004 paklah yg jadi pm bkn tun m.kj kontrol paklah sampai harga mnyk ron95 jadi 1.80!

      Delete
    3. Khairul...sorry la...memang bukan madey PM masa tu...tapi itulah ucapam/jawapan dia...

      Madey bagi joran ajer
      Najib bagi joran dan duit....mana bagus

      Duit BRIM adalah dari penjimatan subsidi. Kerajaa ambil duit dari orang kaya melalui penguranag subsidi, lepas tu duit tu bagi orang B40 dan M40...

      Ada faham ka...


      Delete
    4. khairulryezall osman23 January 2018 at 09:38

      Bengong mu! Brim bkn semua dpt,betul dia bagi brim tapi dia ambil balik melalui gst! Gst miskin kaya sapu rata! Ditambah lagi dgn kenaikn harga brg! Kalau ko kira balik mmg tk berbaloi.cuba kira gaji ko bln ni

      Delete
    5. 9:26 dah bisu! tak boleh jawab , bila tak dpt jawab ditabor lah cerita sampah mcm 9:22 bawah tu . Itu kah yg dikatakan penafian fakta dan hujah lontaran rakan PH kpd macai BN? Rakan PH penuh fakta. Macai BN cuma auta!

      Macai BN!!!!! Kamu GAGAL menafikan sekaligus kamu GAGAL meyakinkan kami utk mengekalkan BN
      Undi kami kali ini pasti untuk PH ( PAKATAN HARAPAN )

      Aku? Wakil anak muda yg jadi barua umnoBN tukang buat PAGAR!

      Delete
    6. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    7. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
    8. siti hasmah...bini mamak matdey pun dah tua renta..kepala botak..tu sebab pakai rambut alley cats..kihkihkih...

      Delete
  18. HATI HATI DENGAN PAKATAN HARAPAN yg tak jelas arah tuju nyer...carca marba...siapa ketua pun tak pasti.
    yg pelik nyer, ketua dia sekarang ialah dari parti yg paling muda dan baru yg tak ada kerusi parlimen...itu pun yg ada satu ajer (pagoh)...pelik kan!!!

    Kalau PH menang tak tahu siapa akan jadi dominaan..

    kalau DAP dominan, maka PM dari DAP...Sebab tu DAP pandai. Dia akan letak calon melayu untuk standy just in case DAP jadi dominan dan boleh jadi PM..

    Dia dh belajar masa kes di perak dulu sebab tak dapat jadi MB walaupun dia dominan sebab tak ada calon melayu masa tu..

    Sekarang dia akan letak calon melayu dinegeri yg mungkin dia boleh menang supaya senang jadi MB yg akan jadi boneka DAP

    Berhati hati lah wahai saudara ku

    Kita tak ada alternatif yg baik..PH ni hampeh dan tak guna langsung...parti tak ada pendiriin...
    pemimpin yg mereka kutuk, benci, zalim, bapak rasuah, diktator dulu, tapi pemimpin ni jugak lah yg mereka nk lantik semula jadi PM .....memang mereka ni dah gila.

    Pembangknag di Malasyia sedang ditertawakan oleh masyarakat anatarabangsa sebagai pakatan pembangknag yg paling bodoh didunia

    Sebab tu kena sokong BN/UMNo untuk masa depan yg cerah dan terjamin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bn menang mak badak dapat nyopping lagi..yehaaa

      Delete
    2. yg kena tertawakan merata dunia ni sekarang, malaysia! bukan pembangkang!

      use your brain for once!

      Delete
    3. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
  19. Mati hidup balik Najib tak akan dapat menandingi TDM. TDM the best PM. Najib the boost PeeEnd....

    ReplyDelete
  20. Facebook pernah membuat satu banci sokongan terkejut dan 96%+ memilih Tun M. Hanya 3%+ memilih Najib daripada lebih 600k yang mengundi. Pada pengundian kali kedua pun jumlahnya tidak lari banyak, Tun masih melebihi 90%.

    Ketika wujud persidangan kaum Muslimin di Turki pada tahun 2012 peserta Muslimin seluruh dunia telah mengundi Tun M di tempat kedua di belakang Presiden Erdogan sebagai individu Muslim paling berpengaruh di dalam dunia Islam. Ingat tu, 2012 ialah tahun di mana Tun M bukan lagi PM Malaysia tetapi Tun tetap diundi di tempat kedua individu Muslim paling berpengaruh di dunia. Siapa PM Malaysia pada 2012?

    Itu belum dikira lain-lainnya survey. Najib bukan saja tidak pernah menang ke atas Tun M, malah kuantum kekalahannya pun dahsyat sekali dan jumlah sokongan ke atas Tun M senantiasa bersifat 'overwhelming'. Kesimpulannya dari susut statistik Najib tidak mempunyai peluang langsung berhadapan dengan Tun M.

    Lihat saja bagaimana Najib mewujudkan geng dedak A9 untuk mempertahankannya dan menyerang Tun M di alam siber tetapi kemudian muncul penyokong-penyokong Tun M yang bekerja secara percuma di alam siber yang jauh lebih ramai daripada pendedak-pendedak dan penyokong Najib, hatta Zahid sendiri mengakui +-94% pejuang siber adalah penyokong Tun M dan hanya +-6% sahaja yang menyokong Najib.

    Itu belum dikira isi dan komen kedua-dua belah pihak di mana komen-komen, geng Najib buktikan bahawa hp A9 yang canggih tidak mampu pun untuk memberi komen-komen yang benar-benar berkesan.
    Bagaimana mahu melakukannya ketika mereka membela pihak yang bathil? Ia tidak mungkin. Zahid sendiri sampai membuat kenyataan pejuang siber PH mendapat latihan di luar negara. Kelakar sungguh apabila mengenangkan kami ini rata-ratanya berkhidmat secara sukarela tanpa sebarang bayaran mahupun dorongan peribadi pun. Apa pun ia adalah komplimentari bahawa enrty dan komen penyokong2 Tun M memang berkesan.

    Rasuah dan dedak tidak mungkin akan menang ke atas keihklasan kerana dedak akan habis sedangkan ikhlas itu kekal. Malah,ikhlas itulah sebenar-benarnya perisai yang dapat mempertahankan anak-anak Adam daripada diperdayakan oleh Iblis dan syaiton.

    Mana mungkin negarawan dibandingkan dengan sakauwan. Mana mungkin nasi dibandingkan dengan najis. Begitulah juga Najib tidak boleh dibandingkan dengan Tun M.

    Najib masih PM adalah kerana mandat yang lepas. Mandat yang diperolehi ketika Tun M masih menyokong dan bersama-sama UMNO. Itu fakta.

    Satu-satunya tempat Najib berpaut pada hari ini ialah masa dan tempoh tapi masa dan tempoh juga tidak akan kekal dan akan tetap tamat.

    Apabila tamatnya masa dan tempoh ini maka Najib akan tetap perlu berhadapan dengan Tun M.

    Dihitung daripada sudut mana sekalipun Najib tidak mungkin akan menang, cuma persoalannya ialah hanya pada kuantum kekalahan Najib dan konco-konco.

    Lagi dahsyat penipuan, pendustaan dan penyalahgunaan kuasa yang Najib serta konco-konconya gunakan untuk kekal berkuasa lagi dahsyat kejatuhan Najib dan konco-konconya kelak.

    Dan saya dengan yakin mengatakan bahawa kekalahan dan kejatuhan Najib dan konco-koncoya adalah sangat dahsyat sekali sehinggakan bukan sahaja Najib, malahan UmNo sendiri pun akan lenyap sama sekali dan hanya akan tinggal di dalam buku sejarah semata-mata.

    Sama ada saya benar atau salah, tempohnya sudah amat dekat. Hanya beberapa purnama sahaja lagi dan sesiapa yang masih ada umurnya pasti akan melihat, in shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    2. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
    3. siti hasmah...bini mamak matdey pun dah tua renta..kepala botak..tu sebab pakai rambut alley cats..kihkihkih...

      Delete
  21. Anda rasa patut tak tajuk diatas sebenarnya adalah "BAGAIMANA TUN MAHATHIR MAHU MENANDINGI DS NAJIB?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib tu tahap tapak kaki bangla je

      Delete
    2. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    3. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
    4. siti hasmah...bini mamak matdey pun dah tua renta..kepala botak..tu sebab pakai rambut alley cats..kihkihkih...

      Delete
  22. i have posted this recently but not a single macai response. are they really thinking about malaysia or just najib and gangs.

    ""Secara jelas Najib Razak sebenarnya sudah melanggar seksyen 23 Akta Undang-Undang SPRM.

    Seksyen 23: Kesalahan menggunakan jawatan atau kedudukan untuk suapan

    23 (1) Mana mana pegawai badan awam yang menggunakan jawatan atau kedudukannya untuk apa apa suapan, sama ada bagi dirinya sendiri, saudaranya atau sekutunya, melakukan suatu kesalahan

    “Suapan” ertinya –

    wang, derma, alang, pinjaman, fi, hadiah, cagaran berharga, harta atau kepentingan mengenai harta, iaitu apa-apa jenis harta, sama ada alih atau tak alih, faedah kewangan, atau apa-apa manfaat seumpama itu yang lain"

    so, now 'derma' is not a suapan??

    najib did say that "ciri2 orang munafik adalah tidak tepati janji". so he is confirming that he himself is a munafik!

    what happened to ag report on 1mdb? he promised but then osa??? ain't he a munafik?

    ReplyDelete
  23. Madey dipilih PM geng PH, tiada apa2 kesan
    Hanya puak haprak je syok sendiri & perasan
    Ia lebih senang bawak PH dekati batu nesan
    Lps PRU14, caii2 meraung le dalam tangisan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak xleh nangis...sebab air mata dah campur dlm kolam badak

      Delete
  24. Tun m xleh lawan mak badak..dari segi saiz badan pun mak badak dah menang..hebatkan mak badak..cayang cai pasemno

    ReplyDelete
  25. sini badak sana badak, di mongolia pun badak di milan pun badak semua badak..sapekah mak badak?

    ReplyDelete
  26. Org2 Melayu tak kebulor lagi Matdey bangka
    Tak ingin mereka PM pluralis munafiq puaka
    Bab Islam & hal agama, ifrit ni mmg tak suka
    Mampos je, siap jadi bahan bakar api neraka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi cai amno kebulur ngan mak badak..sebb tu mak badak masih survive..hidup amno pas..hidup mak badak

      Delete
    2. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    3. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  27. Mahu jumpa Suman, hamba membilang hari
    Rasa tersangat lambat tibanya 1 hb Februari
    Hamba nak cepuk dia, hanya dgn tangan kiri
    Harapnya, bapok tua pelir lembik ni tidak lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak jalan memang lambat ..sebab gemok dan pendek.tapi masih vogue ye

      Delete
  28. minta semua rakyat malaysia menyokong mak badak...luv u..nanti mak akan istiharkan hari nyopping..korang shopping sendiri bayar..mak shopping pkai duit derma arab..clever kan mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. morning coffee break....

      mak badak...nanti announce public holiday setiap shopping day ye....black friday, boxing day, cyber monday, singles day, green monday, super saturday.....last sekali 'birkin day'...he he he

      Delete
    2. yess..of coz..mak badak akan menjadi ikon shopping pertama di dunia..hebatkan..dengan sokongan cyberpetpot umnobngok pasti kejayaan di tangan mak badak,,muah muah muah

      Delete
    3. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    4. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  29. Matdey tua renta, tak hilang sifat riak takbor
    Tidak sedar diri sehari dua lagi nak ke kubor
    Kemain berangan2 BN/Umno nak kasi lebor
    Hingga rela melutut dgn Nuat, kaki penjubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak xyah nak melutut sebab mak memang dah sediakala pendek..tulah kelebihan mak badak berbanding tun m

      Delete
  30. AWAS

    TAKTIK TERBARU UMNGOKBNPASU



    HIDANG MINUMAN KETUM BERAMAI RAMAI KPD GOLNGAN MUDA MALAM SEBELUM MENGUNDI


    DI SG PETANI BANDAR BESAR PESTA SEKS ORGY ARAK UTK ELAK CINA MUDA MEMGUNDI KEESOKAN HARI


    MACAM NI SEKALI TERDESAK UMNGOK

    YG TUKANG HANTAR ARAK KPD CINA PULA ADALAH PASPISPUS. YG TOLONG BELI UMNGOK YG BAYAR MCA GONTING JUDI.



    RANAP BUDAYA UMNOPASMCABN TAKUT KALAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe..hari tu najib bukak table kat portklang, ramai chinese datang..tatap kalah bn

      Delete
    2. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    3. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  31. Penyakit haloba Madey dah tak ada lagi ubat
    Tak puas lagi berbilion dia dah sakau rembat
    Dulu Nuat dikata peliwat, kini dibuat sahabat
    Rakyat dah cukup meluat kat ini tua musibat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak yg rembat laki orang ye

      Delete


  32. KITA TAK PERNAH DENGAR MADEY BERJUBOR


    TAPI KITA BIASA DENGAR NAJIB DAN RAZAK ORGY MONGOLIA


    SIAPA YG TUTOH LUBANG JUBO ATATOYA?
    SIAPA PULA TARUK LOBANG PEPET?


    BIASA DENGAR ZZ ?

    KAKI TUTOH NI DAH JADI P.M


    ANTARA NAJIB DAN MADEY


    SIAPA KUAT TUTOH?????


    BIASA SIAPA YG SELALU KITA DENGAR SELALU MENUTUH ????


    NAJIB ATAU MADEY ?


    JAWAPAN

    esok entry budin terbaru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sian cai anon 10:47 bahlol unta
      Nak berhujah tapi tak ada fakta
      Hanya dia tahu, fitnah mengata
      Tanpa ada sikit pun bukti nyata

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. ANON 1047...BIASALAH OKU....NAK BUAT CAM NO!!!

      Delete
    3. mak badak ni bukan sembarangan ye.sebab tu jibby pun takut ngan I..semua bomoh mak badak ada

      Delete

  33. TAKTIK TERBARU UMNOMCAPAS




    UPAH BLOGGER KEJORA


    SIANG MALAM MENCACI


    DEDAK TAK SEBERAPA PUN


    TAPI DARI BAWAK UBER BAIK KEJORA MENCACI DI BLOG

    KEJORA NI BUDAK HINGUSAN KETOT LEMBIK MCM TOYOL. PELIR PUN KIRA MM BUKAN CM ATAU KM...

    DARI BAWAK UBER BAIK MENCARUT


    PUAS HATI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SUKO HATI KO LAH...KAU TU KAN OKU...NAK WAT CAM NO!!!

      Delete
    2. 1305..cyberpetpot umnobngok tahap masaln..tengok muka pun da tau bodoh

      Delete
  34. Matdey keling mmg kaki pembelit main lidah
    Asyik je dia buat pusingan U & menjilat ludah
    Dia nak kaburi mata rakyat, bukan lah mudah
    Bermimpi saja lah, ini keling tua haram jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini bukan negara badak

      Delete
  35. Tun M terbaik.....bye bye DSNR.

    DSNR ni,masa diberi amanah pegang kuasa eksekutif daripada PM zzzz,tak mau mentadbir dengan jujur dan rajin,hanya nak bergaya saja dan membazir,sekarang nasi dah menjadi bubur....sudah terlambat.Bye!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    2. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  36. Matdey ni, demi cita peribadi, Umno dia kilas
    Pengkhiianatan dia kpd Melayu, sangat jelas
    PRU 14 nanti, kat peti undi rakyat akan balas
    Ok lah cau dulu, sekarang ni cikgu ada kelas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. citer peribadi mak badak ngan jibby satu dunia tahu..hhihi..xleh nk selindung..marbelous..

      Delete
    2. citer peribadi Nuar Al juburi (bakal PIEM ke 8) satu dunia dah tahu hihi..xleh nk selindung..marbelous..

      Delete
    3. mak badak ni hebat satu dunia nyoppingg naik jet kerajaan ..ko hado? sape berani marah mak badak.

      Delete
  37. KENA SOUND CIKGU KEJORA BERAMBUS


    MANA TELOR MM KAU JORAH WEIII


    MAI SINI BALIK

    MAI SINI BUKAK PANTATUN KAMU


    PAK OTHAMAN PANGGIL PUN KAU TAK BERANI KLUAR...


    KLUAR CEPAT KALAU KOTEY KAU BUKAN mm\cm\km

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman bapok tak usah lah disebut
      Dia hanya bapok sotong yg lembut
      Otak bingai hampas, serupa sabut
      Takut dia, cabaran hamba sambut

      Kah kaahh kaaahh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. cian anon 12.00...budak OKU...

      Delete
    3. sian 1313..terlebih tahik babi lho..kikiki..tujuh keturunan bodoh

      Delete
  38. Mat Carut kononnya guru
    Tapi lebih si katak puru
    Hari2 Mahathir diharu
    Jika tidak,miss lah sorru!

    Lagak gah di rumah orang
    Blognya sunyi jin bertendang
    Hari2 jual temberang
    Masuk ke Budin tak diundang!

    Melalak,melalok sepanjang hari
    Sebab hidup terasa sepi
    Mintak belai ditolak isteri
    Sebab badan berbau sapi!

    Cikgu perahak cikgu menyamar
    Buat nama guru tercemar
    Konon Mas, pensyarah dah gemar
    Jumpa Mas, Mas pun tampar!

    Ini baghal punya balaci
    Jawatan khas situkang maki
    Tun Mahathir dia nak caci
    Layaknya dia ditapak kaki!

    Cai' cikgu' Tanjong Rambutan
    Perangai iblis berlaku setan
    Dulu lahir maknya bentan
    Lalu dihumban dipinggir hutan!

    Tiada kasih dan juga sayang
    Sesama manusia mencarutkan orang
    Bukan manusia mungkin beruang
    Pencacai perahak dambarkan wang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. FuckTun biiol dah mula sakit hati
      Marah dia, kalu tibai Madey kutty
      Tapi, susun madah dia ini tak reti
      Herot bengot saja, serupa capati

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
    2. Di dlm hati, FuckTun dah mula rimas
      Cemburu lihat pantun hamba kemas
      Dada berombak, mcm org sdg lemas
      Lbh2 lagi, bila hamba dicintai si Mas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
    3. mak badak tak rimas ye bab amik laki orang ni..janji I wife PM..hidup mak badak

      Delete
    4. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    5. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
    6. Terbaik bro fan tun..

      Memang cai kaki perasan
      Bila ditegur sikit dah naik sawan
      Mencarut merapu diaorang meraban
      Ibarat manusia tiada agama, tak takut tuhan..

      Didunia boleh la cai mengaku betul
      Walaupun diihat cakapnya seperti manusia biol
      Sendiri angkat, sendiri masuk bakul
      Tak kena gaya cai esok, kubur berasap berkepul kepul..

      Kalau tak kerana dedak
      Tak mungkin cai keblog ni datang melalak
      Berbaloi ke cai berhempas pulas kerana kepala bapak
      Sedangkan tengok korang pun dia tak hendak..

      Kalau cai terasa berpantun pandai
      Tak payahlah disini datang bersidai
      Kalau setakat penuh kata lucah, mencarut dan memaki cai
      Dunia pun orang marah, mati esok confirm cai kena tibai..



      Delete
  39. JAUHLAH BEZA KHARISMA DAN KETOKOHAN TUN M DENGAN DS NAJIB..DS NAJIB BUKAN LAWAN TUN M..CARI TAJUK LAIN LAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    2. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  40. Tadi, cgu Kejora masuk ke kelas satu waktu
    Kini tampil lagi berdepan cai2 syaitan hantu
    Puak sial haprak ini, hamba mau tibai & latu
    Terutamanya Madey ifrit, pengerusi Bersatu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  41. Bila Boboi kena cantas, Matdey terus berang
    Apa lagii, Najib/Umno & BN, dia cuba serang
    Maka disusunnyalah segala aota temberang
    Tapi, tidak jalan segala fitnah yng dia karang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  42. Matdey, dlm dunia ni, antara org yng terkaya
    Namun, dia belum puas hati jugak, ini buaya
    Dibuat pelbagai fiitnah, rakyat nak diperdaya
    Mari kita ajar dia, terdekat punya pilihanraya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  43. Macai umno/bn dah pegi skola yer.

    Kurang sikit caci maki.
    Cuma fakta fakta yg kuar tu belum cujup buat tuan besar mereka kelihatan sihat dan sempurna akal. Klu boleh bagi fakta fakta yg menunjukkan mak mah dan najib kelihatan jujur dan berwibawa.

    Berkin, pink diamond, personal jet, riza aziz, jho low, 2.6 billlion. Tu jangan sebut laa. Pasal dah terbukti tak leh tutup.

    Cuba nyatakan projek zaman najib yg rakyat dapat nikmati hasilnya
    yg tak memerlukan org luar.

    Rasanya M'sia cukup dengan rakyat yg berkemahiran tinggi.
    keluaran negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    2. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
  44. Cai2 bahalol terus resah, duduk tak senang
    Mereka sedarii, PRU-14, PH takkan menang
    Hamba ini pulak tiap hari asyik mengenang
    Berdebar menanti hari Mas akan ku pinang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg lawak lucu ler cai2 bingai bahalol unta
    Mahu banding Najib dgn Madey, si tua renta
    Dlm hati hamba inii, Mas sentiasa bertakhta
    Rasa bahagiia, hidup diterangii cahaya cinta

    _________________________
    FLYBAITS: CAHAYA CINTA
    (https://youtu.be/CHP3oDaYlFs)

    Ingin ku selam lautan hati mu
    Ingin aku mencuba
    Akan ku lukis gambaran hati mu
    Akan aku lukiskan

    Ingin ku rasa belaian kasih mu
    Ingin aku rasakan
    Akan ku semai keikhlasan hati mu
    Akan aku semaikan...

    Chorus:

    Cahaya cinta mu menerangi dunia ku
    Bersemadi di jiwa ku
    Bagaikan bunga hidup subur di taman
    Tak mungkin gugur takkan layu

    Akan ku sahut seruan hasrat mu
    Ku sematkan di kalbu
    Akan ku puja selama-lamanya
    Ku jadikan permata...

    ____________________________
    Buat si dia yg ku cintai selalu,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak memang santek...santek ye bukan ilmu santet..hihi mak badak ada bnyk bomoh tau

      Delete
    2. EHHH...EHHH...

      AKU INGATKAN 39...ROPE2 NYE 93....

      TUA RENTA TAK SEDAU DIRI!!!!

      Delete
    3. mak badak pun dah tua ..tu yg buat facial surgery..tapi dah rupa witch pulak

      Delete
    4. kebanggaan mak badak yg pertama adalah merampas jibby jd laki I..

      Delete
  45. Combine najib n hadi will never beat the wisdom of tdm.

    Najib deals with fictions, hadi lives in fantasy

    With everything else are false, the heads of umno and pas are a good case study for superficiality and deep hypocrisy

    ReplyDelete
  46. Philipines- Imelda marcos
    Zimbabwe- Grace
    malaysia- hihi.. the awards go to Mak badak..

    Korang bangga tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matdey = Mugadey

      Bangga, bangga...

      Delete
    2. huhu..mak badak tahu semua sayang kan tun M..tapi mak tetap nk jadi pm..sebab mak badak ada beg hermes n diamond pink..nanti mak badak boleh bertukar menjadi SAILORBADAK..

      Delete
    3. si grace tu x abis menunut ilmu sebabtu kena guling.. tgk mak ni..grace tu takat gucci jer..mak badak hermes limited edition yer..winter collection nokks

      Delete
    4. grace=gucci
      badak= birkin

      same la pulok

      Delete
  47. Kita tau agenda sebenar Madey, si ular sawa
    Bila Boboi kena pancung dia dilanda kecewa
    Hamba resah ingat Mas, lecturer muda lawa
    Sering timbul rasa sendu di hati rindu di jiwa

    __________________________________________
    ARROW: Sendu Di Hati Mu Rindu Di Jiwa Ku
    (https://youtu.be/42ntOhy8LiE)

    Takdir yang menentukan
    Pertemuan yang tak disangka
    Takdir jua yang menentukan
    Perpisahan...

    Di talian cinta ini
    Terjalin ikatan mesra
    Walau hanya seketika
    Bagiku sungguh bermakna

    Masih terkenang lagi
    Kepadamu insan misteri
    Yang sudi bertamu di hati
    Tersentuh hatiku ini
    Rasa ingin bersamamu
    Menyapu si airmata
    Menghilangkan rasa sendu di hati

    (Korus)
    Setiap malam
    Kutunggu panggilan mu
    Resah hatiku menanti
    Walaupun sehari
    Tak ku dengar suaramu
    Hati rindu...
    Ku terasa dunia ini bagai terhenti

    Aku tahu kau rindukan aku
    Belaian kasih mesra untukmu
    Tak sempat lagi kita bersua bermesra
    Engkau telah pergi jauh
    Terlerai genggaman mawar dari tanganku

    Masih terkenang lagi
    Kepadamu insan misteri
    Yang sudi bertamu di hati
    Tersentuh hati kuini
    Rasa ingin bersamamu
    Menyapu si airmata
    Menghilangkan rasa sendu dihati

    ____________________________
    Buat si dia yg ku rindu selalu,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. agenda sebenar mak badak adalah menjadi piem lepas jibby kiok..tgk sape ganti adnan satem..balu dia kan? clever mak badak..

      Delete
  48. mak nak saman kat orang yg buat surgery kat mak..mak suruh wat muka mcm KimK..tetiba jadi macm witch dalam filem Oz pulak..haru betul

    ReplyDelete
  49. waah


    pak diny dan pak othaman . dua tokoh blogger di blog budin hebat.


    share your info about najib and mak badak and famili with us more often.

    if can about their personal life..

    how najib melancap duit 1mdb and mak badak mandi beg birkin

    tell usss more pak pak sekelian


    very interesting....

    ReplyDelete
  50. Mana pergii si bapok lahanat, Suman biawak
    Terus dah mati kutu si mati pucuk pak lawak
    Tidak nampak lagi, bahan kopipes dia bawak
    Dah mampos ker, ini tokey tempe punya wak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...