Wednesday 3 January 2018

UMNO SAH SEMAKIN TAKUT DENGAN TUN MAHATHIR


Baik secara tersurat atau tersirat, UMNO kini nyata semakin ketakutan dengan persetujuan Pakatan Harapan untuk mencalonkan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri bagi gabungan pembangkang itu.


Tidak cukup dengan serangan setiap hari, perlekehan berterusan, krisis kononnya akan tercetus, jasa-jasanya membina negara diabaikan, malah ada pula segerombolan  "mangkuk hayun" sanggup membuat laporan polis berkenaan Tun Mahathir atas dakwaan beliau dikatakan menghasut rakyat agar menjatuhkan Najib Razak.


Apa masalah dan salahnya bila Najib mahu dijatuhkan oleh lawan politiknya dengan cara yang sah dan melalui pilihanraya?


Bukankah jatuh-menjatuh adalah lumrah, malah itulah tujuan utama dalam berpolitik?

Jika menjatuhkan Najib dilihat sebagai suatu kesalahan dan seseorang itu sanggup memperbodohkan dirinya dengan membuat laporan polis, maka UMNO juga perlu berhenti daripada menjatuhkan Azmin Ali di Selangor dan Lim Guan Eng di Pulau Pinang.


Mintalah Noh Omar, Jamal Md Yunos dan segala macam "mangkuk-mangkuk" yang lain, baik di Selangor atau Pulau Pinang, agar duduk diam-diam dan jangan lagi buat kacau di kedua-dua negeri itu.


Dengan Tun Mahathir akan dinamakan untuk menggantikan Najib yang dikenali sebagai "bapa segala skandal", UMNO kini semakin sedar bahawa sokongan rakyat pasti akan segera melimpah-limpah kepada Pakatan Harapan.


Tidak kira sama ada Tun Mahathir adalah Perdana Menteri interim atau untuk tempoh beberapa lama, keberadaannya langsung tidak ada cacat cela dari segi harapan rakyat kepada perubahan dan masa depan yang lebih baik.


Di ketika rakyat semakin bosan, meluat dan benci kepada Najib, siapakah yang tidak yakin dengan wibawa dan intergriti Tun Mahathir dalam membina negara, menyelesaikan banyak masalah dan memberi kehidupan yang lebih baik kepada rakyat?

Meski sudah 93 tahun, tapi Tun Mahathir kekal cergas, fikirannya masih tajam dan strateginya tak terlawan oleh musuh-musuhnya. Memiliki pelbagai media dalam tangan, wang pula berbilion, ditambah dengan macam-macam kuasa yang ada, namun seluruh jentera UMNO dan BN serta dibantu oleh Pas, masih juga tercungap-cungap untuk menewaskan bekas Perdana Menteri yang selalu disebut sudah berusia itu.


Terbaru, hanya dengan memohon maaf dan mencuit mufti berkenaan Amanat Hadi Awang, habis kelam-kabut banyak pihak dan ada yang "terlanggar dinding" dibuatnya. 


Akhirnya, bukan saja rakyat semakin sedar dengan penyelewengan Pas dalam menjual agama demi nikmat politik dan kuasa, malah berjaya mendedahkan perasaan cinta parti itu kepada Najib dengan mengatakan UMNO sekarang sudah berubah dan tidak lagi teruk macam dulu-dulu.


Apalah agaknya yang menutup pandangan Pas daripada hakikat yang terang lagi disuluh lampu "spotlight" bahawa Najib dan UMNO sekarang beribu-ribu kali lebih teruk dan buruk berbanding dahulu.


UMNO yang berubah atau Pas yang sudah mengubah dirinya?

Dengan keupayaan Tun Mahathir mengemudi Pakatan Harapan serta sedang menuju ke arah kemenangan, tiada siapa ragu-ragu bahawa bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu mampu memulihkan semula negara ini jika kuasa berada dalam tangannya.


Kepada yang bosan, benci dan meluat kepada Najib pula, hanya kepada Tun Mahathir saja keyakinan mereka kian berkembang bahawa segala skandal melibatkan Perdana Menteri dan Jho Low akan dapat diadili dan diberikan hukuman sewajarnya setelah beliau dijatuhkan dan tidak lagi berkuasa nanti.


Sebab itu, mereka makin takut dan kalau boleh dianjakkan lagi tarikh pilihanraya sehingga Tun Mahathir tiada, pasti itulah pilihannya. (ShahbudinHusin 03/01/2018)

280 comments:

  1. Hahaha..cam tu ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Khairi ni, duit kemeterian dia hilang dia x tahu tapi dia boleh kata negara kacau bilau sekiranya TM kembali berkuasa.
      Heran bin ajaib Menteri umno satu ni.
      Boleh nampak dgn jelas dan nyata " the future".

      Delete
    2. ekas Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhammad Muhd Taib mendakwa permohonan maaf Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad ditujukan khas kepada Ketua Ahli Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan rakan dalam parti itu.

      Katanya, tindakan itu dilakukan kerana Dr Mahathir memerlukan sokongan DAP untuk mencapai cita-citanya kembali menjadi Perdana Menteri seperti dikehendaki anaknya, Datuk Seri Mukhriz yang juga Timbalan Presiden PPBM.

      “Akhirnya matlamat menghalalkan cara. Buat apa pun, cara mana pun janji matlamat mesti tercapai. Banyak dilakukan Dr Mahathir ketika jadi Perdana Menteri dulu sangat ditentang pemimpin pembangkang termasuk Kit Siang.

      “Tetapi pada hari ini, semua mereka itu tiba-tiba menikus dan terpaksa berdiam diri. Mana prinsip perjuangan mereka? Boleh percaya ke jenis pemimpin seperti ini.

      “Mereka seperti cakap tak serupa bikin. Apabila ternampak saja ada peluang, prinsip diletakkan di kepala lutut,” katanya menerusi aplikasi WhatsApp kepada BH, hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas permohonan maaf Dr Mahathir dalam ucapan penggulungannya sempena perhimpunan agung PPBM di Pusat Konvensyen Ideal, di Shah Alam, kelmarin.

      Dr Mahathir,93, menyifatkan dirinya sebagai manusia biasa dan tidak lari daripada melakukan kesilapan, justeru mengemukakan permohonan maaf secara terbuka ketika mengakhiri ucapan dasar.

      Bagaimanapun, bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu menjelaskan permohonan maaf itu tidak bermakna dirinya terbabit dalam melakukan kesalahan, sebaliknya bersifat umum dan tidak ditujukan kepada mana-mana pihak atau dikaitkan dengan sebarang peristiwa.

      Delete
    3. Sebab tun puak barisan klepet dah berlanggar sama sendiri
      Puak lebai terberak berak macam makan julap
      Hanya apabila tun bentang kebenaran di hadapan mereka

      Delete
    4. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    5. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......

      Delete
    6. Secerdik cerdik Mahathir ada juga menyerlahkan kebodohannya sendiri.Kini satu persatu sejarah Memali terdedah semula, sejarah yang tak boleh diubah dan tidak boleh dibohongi.Satu satunya perkara yang tidak dapat dihadamkan Mahathir yang kemudiannya mendedahkan kebodohannya sendiri konon nak cari alasan bagi meraih sokongan tetapi tanpa sedar dia mendedahkan sesuatu yang cuba diselindunginya selama ini.Bebarapa perkara yang Mahathir lakukan untuk menutup kekejamannya di Memali akhirnya melondehkan seluarnya sendiri.

      Ketika menyalahkan mufti yang berdiam diri terhadap Amanat Hadi, Mahathir berkata kalau mufti ambil tindakan terhadap Amanat Hadi mungkin Memali tak akan berlaku.Tetapi dia semacam terlupa tindakannya di Memali itu tidak pernah dibuatnya dengan merujuk dulu kepada mufti.Apa tidaknya alasan menyerang Memali ialah menangkap Ustaz Ibrahim Libya yang dituduh menyebarkan ajaran sesat dan merancang jenayah.Apa Mahathir dah rujuk ajaran sesat Ustaz Ibrahim Libya kepada mufti?

      Sejarah menunjukkan tidak! malah mufti Kelantan menyatakan tindakan di Memali itu tindakan pengurusan yang tidak memberi apa apa kuasa kepada mufti untuk campur tangan sebaliknya terserah kepada pemerintah samada mahu dapatkan nasihat mufti atau tidak yang bermakna Mahathir ketika memegang kuasa berkuasa penuh untuk mengambil tindakan dan sudah tentu boleh menanupulasikan apa saja mengikut kehendak hatinya.Mufti bukan penghalang bagi Mahathir ketika bertindak tetapi selepas lebih 30 tahun dan ketika sudah tidak ada kuasa lagi, mufti pula nak dipersalahkan atas tindakannya.

      Mahathir mahu bermain dengan sejarah yang tidak dapat diubah.Sedangkan Mahathir boleh buat buat lupa bagaimana dia boleh memberhentikan seorang Mufti hanya kerana ratu cantik, Mahathir juga lupa sejarah bagaimana dia tak pernah tanya Mufti waima untuk menuduh seseorang guru ugama mengajar ajaran sesat tetapi menuduh mufti pula kerana Amanat Hadi yang tak ada apa apa salah.Mungkin Mahathir sedar kesilapannya kerana tidak menggunakan mufti untuk mengeluarkan fatwa Amanat Hadi itu sesat sehingga mendorong pula seorang mufti untuk mendakwa majlis fatwa kebangsaan menfatwakan amanat Hadi sesat.

      Itu pasal Amanat Hadi, untuk Memali pula, Mahathir dengan bodohnya mendakwa Arwah ustaz Ibrahim seorang penjenayah yang nak memberontak kerana terpengaruh dengan amanat Hadi.Sekarang, Mahathir cuba gambarkan arwah sedang membina kekuatan perang untuk memberontak pada ketika tidak ada apa apa bukti yang boleh diketengahan sejak dari awal Kejadian Memali lagi.Sejarah telah merakamkan bahawa ketika serangan Memali kekuatan pasukan polis jauh lebih kuat dari pesukan pemberontak Memali, malah kalau dibandingkan dengan kekuatan pasukan almaunah jauh lebih kuat dari pasukan arwah Ust Ibrahim.Inilah sejarah yang cuba dibohongi Mahathir yang sekarang semakin terlondeh.

      Antara yang terlondeh ialah adanya satu memorumdam dari PAS kepada Mahathir yang dihantar sejurus peristiwa pembunuhan Memali yang ditandatangani oleh bekas Presiden PAS, ayah kepada Dr.Mujahid.Bayangkan di zaman mana memorumdam dihantar dan dalam simpanan Mahathir.RCI sudahpun dituntut PAS sebaik sahaja berlaku pembunuhan Memali tetapi Mahathir cuba mencari alasan untuk tidak mengadakan RCI itu malah sehingga kini selepas Zahid Hamidi memberi gambaran mungkin RCI Memali akan ditubuhkan, Mahathir mula berkeliaran mendakwa RCI itu tidak perlu kerana Arwah Ustaz Ibrahim adalah penjenayah.

      Penjenayah atau bukan, biarlah RCI siasat, apa Mahathir nak takut kalau dakwaannya benar.Tetapi disebabkan Mahathir cuba menipu sejarah yang tak boleh ditipu, terserlah di mata umum yang ada sesuatu yang tak kena.

      Begitu juga pasal kafir mengkafir.Dulu Mahathir ketika berkuasa begitu lancang dan lantang menuduh PAS menuduh Umno kafir tetapi apabila diajak berdebat Mahathir guna kuasanya menerusi nama YDPA untuk membatalkan debat atas alasan keselamatan negara.Itu sejarah yang mungkin tak boleh dilupakan oleh sesetengah orang apatah lagi antara penal bagi pihak Umno ialah DSAI.

      Delete
    7. Anon 11:58...jangan tulis macam tu...silap2 hari bulan...semua keluarga kamu yg kembali ke rahmatullah...macam mana?...klau nak dedak lebih pun...fikir2 la dulu...ok.

      Delete
    8. Pas main kote pandai laaa

      Delete
  2. You are spot on Tn Budin ...

    Hanya dengan menjalan proses " chop & churn " , baru kita bolih laksanakan pembersihan keatas semua kekotoran dan najis yang bertaburan sekarang .

    Selagi "Kepala Bapak Kau" tu duduk di atas , semua 'pintu' tertutup rapat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, berharap Tun Dr Mahathir Mohamad ingat pada kematian dan berdoa supaya hidupnya diakhirkan dengan kesudahan yang baik.

      Beliau berkata, nasihat itu diberikan kerana beliau tidak mahu perkara sebaliknya berlaku, malah Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu bercakap demi kepentingan politik semata-mata.

      Mohamad Shukri turut bersetuju dengan kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria, bahawa Dr Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri tidak merujuk kepada mufti apabila berlaku peristiwa Memali pada 1985.

      "Masyarakat seharusnya memahami institusi mufti dalam bidang fatwa, jadi kita tidak boleh campur-aduk soal pengurusan, kehakiman dan kefatwaan.

      "Mungkin masa dulu (insiden Memali) memerlukan tindakan pengurusan, bukannya fatwa. Jadi, individu yang berkuasa ketika itu perlu mengambil tindakan itu, bukan memerlukan kepada kefatwaan," katanya.

      Beliau memberitahu media demikian selepas Majlis Amanat Khas Tahun Baharu 2018 dan Perhimpunan Penjawat Awam Negeri, di sini, hari ini.

      Sabtu lalu, Dr Mahathir ketika ucapan penggulungan pada perhimpunan agung tahunan PPBM, dilaporkan menegur mufti berikutan isu amanat Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 1981.

      Pengerusi PPBM berkenaan turut mendakwa, kegagalan mufti menegur amanat berkenaan mendorong penyokong PAS menentang UMNO dan Barisan Nasional (BN) dengan keganasan seperti peristiwa Memali pada 1985.

      Delete
    2. Amanat hampir dengan wasiat
      Hadi awang belum mati dah bagi amanat hj hadi konon macam wali keramat
      Tapi rupa nya wali lahanat
      Terkinja kinja puak berahim libya menentang polis yg konon penjajah keluar parang bagai
      Macam askar emosi dalam cite bukit kepong
      Last terburai isi perut
      Agak agak larkalo takat pakai parang yg dilawan pakai senjata moden mmg menyembih lah yg pakai parang
      K
      Bodoh satu hal
      Bingai satu bab
      Dowg lupa POLIS DIRAJA MALAYSIA
      so perkataan diraja dah tau yg intitusi ini diberi amanah oleh agong
      Ketua negara
      Hadi awang kira cult leader masa kuar amanat jer
      Now dah tua
      Reputasi taklah tersohor
      Konon ulama sedunia
      Tapi penyapu buruk layaknya
      Pas punya worang mmg bodoh gila

      Delete
    3. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    4. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......

      Delete
    5. tanah di mana Forest City sedang dibina adalah tanah tebus guna.

      “Ia bukan dibina atas tanah Johor sedia ada. Sama sekali bukan tanah sedia ada – jadi tidak timbul tanah sedia ada dijual kepada orang asing. Selepas tebus guna, keluasannya cuma 0.01% keluasan Johor.

      “Orang asing bukan beli hartanah di atas tanah di situ. Mereka beli kondominium hak milik strata.”

      Beliau berkata tarikan utama Forest City ialah kedudukannya yang dekat dengan Singapura.

      “Projek itu terletak beberapa minit dari jambatan ke Singapura, akan ada kemudahan imigresen khas untuk mempercepatkan melintas sempadan dan 40 minit dari tengah-tengah kawasan pusat perdagangan Singapura.

      “Forest City merupakan tanah di Malaysia yang terpaling dekat dengan Singapura. Projek itu tidak akan semegah atau menarik pelabur jika ia terletak di tempat lain di Malaysia.”

      Mengambil maklum 2 pembeli asing utama hartanah perumahan di Singapura ialah dari China (kira-kira 30%-40% daripada semua transaksi) dan Malaysia (20%-30%), See-To berkata:

      “Pembeli Forest City mungkin akan membeli unit di Singapura dan bukannya di Forest City. Memandangkan Singapura pernah menebus guna tanah secara agresif sebelum ini, jika Malaysia tidak menebus guna tanah dan bina Forest City, Singapura mungkin akan membina projek itu. Jika Singapura yang lakukannya, semua wang akan pergike Singapura. Malaysia tidak akan dapat apa-apa.”

      See-To berkata tidak seperti penjualan Singapura berabad lalu, tiada kedaulatan diserahkan kepada Forest City.

      “Keseluruhan Forest City masih bawah kerajaan negeri dan undang-undangnya – termasuk akta pemerolehan tanah yang membolehkan kerajaan Johor merampas tanah bila-bila masa jika perlu.”

      Delete
    6. So anon 1238 forest city johor free hold or lease hold?
      Enlightment plzzz

      Delete
    7. free or lease hold tapi masih diatas bumi malaysia...

      Free bukan makna dia boleh buat sesuka hati

      Sekarang org beli sebab good incentif

      Tapi kalau kerajaan nak ambil balik tanah tu, boleh ajer kerjaan buat peraturan baru semua free hold land owner kena byr levi sebanyak 100 %..

      Kalau tuan tanah tak sanggyp byr, dia akan jual kepada orang lain ...

      So, free hold bukan bermakna kita hilang tanah. It still di bumi malaysia. kalau nak ambil semula senang ajer bila buat peraturan baru

      Delete
    8. Apa punya baghal la ko ni ko dah jual dah tu nak amik balik buat peraturan baru..ko ingat ko main monopoli ke? Negara china tu bukan kecik2 anak ko nak permainkan mcmtu je..bodoh tul pentaksub najib ni

      Delete
    9. Itulah masa'alahnya apabila tidak faham apa yang tertulis di dalam "Land Code" .

      Maka ulasan bingong akan di tulis saperti yang anon13:06 tu .

      Delete
    10. Buat apa ada mufti tapi BISU!!!

      Delete
    11. Turun padanglah mufti oiiii..Baru hangpa tahu apa yg berlaku.
      Duduk kat pejabat apa ada?

      Delete
    12. 13.06
      nak gelak kat saudara boleh..hahahahhaha..gelak sebab saudara cerdik melampau2..g belajar le dulu encik kalau nak komen pun..puak2 hamba abdi MO1 mmg suka bodohkan diri dia org demi tuan tersayang..aduh bangsaku..harap2 aku tak kenal clown ni..

      Delete
  3. Najib bongok pi dengar nasihat laki dia punasihat badak yg gedabak bongok nya tuh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kini sokongan kpd Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir semakin membuak buak, melimpah ruah dari rakyat majoriti marhaen.
      Dengan menunggu hingga tamat tempoh penggal pemerintahan , Najib umno bn menempah MAUT!!!

      Tepat Tn Shah, umno semakin takut! TQ

      Delete
    2. Syarat Pas amat jelas dan terang, terbuka berunding dengan sesiapa sahaja selama pihak yang mengadakan rundingan menghormati prinsip perjuangan parti berkenaan.

      Setiausaha Dewan Ulamak Pas Selangor, Muhammad Najhan Halim berkata, selain itu pihaknya juga sedia berunding dengan mana-mana pihak yang dapat menerima Islam sebagai dasar Pas serta menguntungkan Islam.

      "Pas bersedia untuk memberikan sumbangan dan kerjasama di mana Islam diletakkan sebagai syarat utama dan sebabnya bukannya sekadar politiking sahaja," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


      Mengulas lanjut katanya, terdapat juga kaedah 'Mengambil mudarat yang lebih ringan' apabila terdapat dua mudarat. Pada waktu itu Pas, memungkinkan memilih untuk berdepan dengan mudarat politik dialami parti itu daripada menanggung mudarat kepada Islam dan ajaran Islam.

      "Maka dalam situasi seumpama ini, Pas bersedia untuk bekerjasama semata-mata untuk memastikan survival Islam dan kepentingan Islam menjadi keutamaan. Sebagai contoh, kerjasama Pas dalam isu umat Islam sejagat seperti Rohingya dan Palestin bersama Kerajaan Persekutuan," katanya.

      Katanya dalam hal ini, kepentingan Islam diletakkan di hadapan oleh Pas sekalipun terpaksa berdepan dengan pelbagai tuduhan dan fitnah politiking oleh musuh politiknya.

      "Inilah pendirian Pas agar difahami semua agar kita faham dan memfokuskan hala tuju kita dengan keputusan yang diambil Pas bersama-sama mendepani PRU14," katanya.

      Delete
    3. sokongan membuak2??

      hehehe...syiok sendiri

      Kau tak tahu sekarang ni madey tengah menghancurkan PH

      Liability kepada PH...Azmin dan Lim Guan eng tengah pening kepala!!!

      Delete
    4. Riwayat Laknatullah Ameno & Pas hanya di hujung tanduk.......!!
      Anon 10:37 Yang bonggok Jika PH goyang,,suruh MO1 bubar parliament sekarang bangsat....!!

      Delete
    5. Isu kafir mengkafir sudah bermula lama dulu,ketika PAS yang dipimpim oleh ulamak besar negara memulakan ikthiarnya untuk mengajak umat Islam kembali kepada carahidup Islam.Carahidup rakyat negara ketika itu sudah lama menyimpang dari Islam dengan antara propaganda yang digunakan Umno ialah jangan campuradukkan ugama dengan politik.



      Dengan usaha keras dari Tok Tok Guru yang ada dalam PAS, umat Islam diberi kesedaran sedikit demi sedikit.Ketika kesedaran ini disampaikanlah munculnya Amanat Hadi yang turut menjadi pemangkin kepada kesedaran itu.Tidak timbul soal Tok Tok Guru mengkafirkan orang kerana Tok Tok Guru hanya menyampaikan apa yang disampaikan oleh Baginda Nabi tentang bagaimana ciri ciri seseorang yang gugur imannya atau jatuh kafir untuk memberi kesedaran kepada umat Islam supaya sentiasa menjaga batas batas iman agar tidak tergelincir.Makna kata kalau Tok Tok Guru menyebut seseorang akan jatuh kafir kalau buat begini, begini maka menjadi tanggungjawab kita semua supaya menjaga agar tidak membuat perlakuan tersebut.Ciri ciri seseorang yang gugur iman sudah banyak dihuraikan oleh ulamak muktabar menerusi kitab feqahnya, maka tak sepatutnya seseorang yang tidak ada pengetahuan yang cukup tentang ajaran Islam cepat melatah dan menuding mana mana Tok Guru atau Ustaz mengatakan orang itu kafir atau tidak.Sebab politik yang dipelajari dari scholar yang salah, maka lahirlah ahli politik yang gemar mencari alasan untuk menaikan partinya dan menjatuhkan parti lawan.Itu yang berlaku ketika Umno memulakan isu kafir mengkafir, bukannya PAS.

      Amanat Hadi dijadikan punching beg yang besar dalam menuding jari kepada PAS sebagai parti yang suka mengkafirkan orang.Tanpa mereka sedar, ulamak yang dinaungi oleh pemimpin mereka telah menghasilkan sebuah kitab bernama Mastika Hadis yang mana di dalamnya ada satu bab pasal kafir dan ciri ciri mereka yang gugur iman dan sebenarnya banyak ciri ciri ini terdapat kepada ahli ahli parti mereka.

      Begitu juga ketika Mahathir menghina Nabi dengan kisah blade dan janggutnya dulu, sah ciri ciri ini juga terdapat dalam kitab Mastika hadis sebagai ciri ciri gugur iman dan perlu kepada mengucap syahadat semula.Persoalannya siapakah antara pemimpin PAS yang menuduh Mahathir kafir?

      Yang jelasnya, Mahathir dan Umno menggunakan isu kafir mengkafir ini hanyalah sekadar meraih sokongan dari pengundi.Sebab itu ketika debat mahu diadakan antara PAS dan Umno berkenaan isu ini, ianya dibatalkan dengan nama YDPA dan alasan keselamatan.Itu kerja siapa?sudah tentu kerja politik Umno untuk mendapatkan kelebihan dari isu kafir mengkafir ini.

      Hari ini situasi sudah berubah.Umno di bawah Najib sudah tidak lagi menyerang PAS dengan isu kafir mengkafir tetapi peliknya isu ini dihidupkan kembali oleh Mahathir untuk menyerang PAS.Serangan kali ini bukan lagi serangan Umno tetapi serangan parti PPBM yang sedang mengetuai PH.Nampak sangat Mahathir mahu meraih sokongan menerusi isu kafir mengkafir ini dan untuk itu Amanat Hadi dihidupkan kembali.

      Amanat Hadi yang merupakan ucapan politik TGHH di Banggol Peradong pada tahun 1981 hanyalah satu pesanan untuk dijadikan motivasi oleh ahli PAS cuba digarap oleh Mahathir dan kuncunya termasuk seorang mufti glamour sebagai amanat yang memecah belahkan umat melayu.Apa, perpecahan yang berlaku dalam Umno hari ini bukan perpecahan melayu? Umno di era Mahathir menjadi dua dan selepas Mahathir menjadi tiga.Bukankah itu menunjukkan melayu sudah berpecah tiga?

      Nak bercakap pasal perpaduan lagi? PAS ada alternatifnya, yakni menjadikan tali ALLAH sebagai mekanisma penyatuan.Kalau semua melayu menerima tali ALLAH dengan seikhlas ikhlasnya, insyaalah melayu boleh bersatu tetapi kalau melayu masih ada yang bebal dengan liberal dan sekular atau melayu yang terpengaruh dengan fikrah fikrah yang kabur maka sampai bila bila pun melayu tak akan bersatu.

      Delete
    6. Apabila kebenaran menentang yg batil
      Pasti kemenangan pada yg hak
      Yang batil akan terazab seberat berat nya
      Tak percaya cubalar

      Delete
    7. Hadi awang dan najib bukan warga emas tapi warga kemas
      Yg menjadi liabliti yg tak berguna untuk rakyat
      Mmang hampeh

      Delete
    8. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    9. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......

      Delete
    10. hari ini Mahathir mahu menipu sejarah lagi, didakwanya PAS menuduh sesiapa yang tak bersamanya sebagai kafir.Padahal PAS tak pernahpun tuduh dia kafir ketika dia menghina nabi dulu.Logiknya kalau orang yang tak jadi ahli PAS itu kafir, apa pula kedudukan seorang yang menghina Nabi? Sudahlah cuba menipu sejarah, tuduhannya pula tanpa apa apa bukti sekadar menuduh bak kata pepatah melayu, lempar batu sembunyi tangan.

      Saya bukan nak soal sangat perbuatan Mahathir yang sudahpun expiry ini, tetapi kerana keceluparannya menipu sejarah yang terlalu terang dan jelas, maka saya mengambil tanggungjawab ini untuk menjelaskan ciri ciri penipuan sejarah Mahathir untuk rujukan semua yang membaca.Kupasan saya mungkin tidak ilmiah tetapi saya berharap ianya tidak terpesong dari fakta.Mungkin saya boleh mendengar teguran dari pembaca seandainya ada fakta yang saya sertakan tersilap.

      Delete
    11. Tak payah nak ugut untuk bubar parliemen la.
      Tiba masanya nanti adalah PRU 14.
      Najib gentleman....dia tunggu DAP dan PBBM selesaikan urusan general meeeting yg taks ah dan tak buat lagi tu...

      Najib tak nak nnt orang kata dia takut.

      Najib sebenarnya lebih bersedia dari pemabngknag

      Dulu masa PRU 13 pembangknag confident menang...tapi tak menang jugak..Lepas tu buat alasan fitnah kata lampu padamla, 40,000 bangla dibawak masuk la....rubbish

      Sebab Allah nak BN/UMNO memerintah. Perancangan Allah lebih baik.

      Delete
  4. bukan najib umno je takut dgn tun m.

    pas dan walaun juga takut. sampai tk berani
    nk join najib himpunan al quds.

    sebb hj hadi tau tun m mesti hadir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih tersimpan kemas dalam rekod saya salinan satu memorandum yang telah PAS kemukakan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri mengenai Peristiwa Memali, satu tragedi hitam yang mengorbankan 18 nyawa rakyat yang tidak berdosa di Kampung Memali, Baling, pada 19 November 1985.

      Di dalam memorandum yang ditandatangani oleh Yang Dipertua Agung PAS, Haji Yusof Rawa, pada 19 Februari 1986 ini, PAS telah menuntut tiga perkara, iaitu supaya:
      (1) Kerajaan menubuhkan sebuah suruhanjaya diraja yang berkecuali dan berwibawa dengan seberapa segera untuk menyerlah kebenaran di sebalik Peristiwa Memali.
      (2) YAB Datuk Musa Hitam yang bertanggungjawab hingga tercetusnya peristiwa berdarah di Memali itu meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri.
      (3) Mereka yang ditahan di bawah ISA akibat Peristiwa Memali itu dibebaskan tanpa syarat dengan segera atau dibawa secepat mungkin ke mahkamah pengadilan.

      Dengan kehendak Allah, tuntutan kedua PAS di dalam memorandum ini terjadi dengan sendiri hanya sebulan selepas memorandum ini dikemukakan bila Tun Musa Hitam meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri pada 16 Mac 1986 akibat perbezaan pendapat yang berlaku antara beliau dan Tun Dr Mahathir.

      Walaupun begitu, di dalam sepucuk surat Tun Musa kepada Tun Dr Mahathir bertarikh 31 Julai 1984 yang Tun Dr Mahathir dedahkan pada 24 Oktober 2016 Tun Musa sendiri sebenarnya telah "dengan perasaan begitu keberatan dan dukacitanya" memberikan notis untuk berbuat demikian dalam tempoh setahun, iaitu "bermula daripada 1 Ogos 1985".

      Begitu juga dengan tuntutan ketiga PAS di dalam memorandum ini, iaitu supaya mereka yang ditahan di bawah ISA akibat Peristiwa Memali itu dibebaskan tanpa syarat dengan segera atau dibawa secepat mungkin ke mahkamah pengadilan, yang telah terjadi walaupun memakan masa bila mereka yang ditahan di bawah ISA itu akhirnya dibebaskan.

      Oleh itu, setelah 32 tahun Peristiwa Memali berlaku, sesatunya tuntutan PAS di dalam memorandum ini yang masih belum terlaksana ialah tuntutan pertamanya, iaitu supaya kerajaan menubuhkan sebuah suruhanjaya diraja yang berkecuali dan berwibawa dengan seberapa segera untuk menyerlah kebenaran di sebalik Peristiwa Memali.

      Menjadi harapan saya dan semua pencinta kebenaran di negara ini, bukan sahaja dari PAS tetapi dari semua golongan, supaya suruhanjaya siasatan diraja ke atas Peristiwa Memali ini dapat ditubuhkan segera bagi mendedahkan tangan-tangan hitam yang bertanggungjawab sehingga menyebabkan terkorbannya 18 nyawa rakyat yang tidak berdosa.

      Paling kami mahu tahu ialah apakah kenyataan Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika Peristiwa Memali berlaku, Tan Sri Mohd Radzi Sheikh Ahmad, bahawa, seperti didedahkan oleh Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, dalam sidang Dewan Rakyat pada 25 Mac 2002, arahan untuk operasi serangan itu dibuat secara terus oleh Tun Dr Mahathir, adalah benar.

      Masanya sudah tiba untuk keadilan ditegakkan.

      Delete
  5. Malaysian Cybertrooper3 January 2018 at 10:15

    Sama la dengan pencacai Najib yg masuk ke blog ini dan mengutuk TDM. Kalau mereka benar-benar teguh dan disokong ramai maka sudah pasti pencacai-pencacai tersebut tidak perlu membuang maruah mereka utk terus dicaci dan dimaki oleh pro PH di blog yang sudah semestinya menyokong perubahan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarpun dikecam hebat agar Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik amanatnya yang didakwa memesongkan akidah umat Islam, Presiden Pas itu tidak menghiraukan desakan tersebut sebaliknya menegaskan beliau tetap akan mempertahankan amanat berkenaan.

      Berikutan itu, beliau turut melancarkan buku Amanat Haji Hadi untuk cetakan kali kedua selepas selesai menyampaikan kuliah mingguannya di Masjid Rusila, di sini hari ini.

      Buku setebal 74 muka surat itu bertajuk Amanat Haji Hadi, Antara Fitnah dan Fakta selain tajuk kecil di bawahnya yang menyebut Penghuraian dan Penjelasan Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang disusun oleh Muhammad Khalil Abdul Hadi.

      Buku seumpama itu pernah dicetak kali pertama pada tahun 2002 dan untuk cetakan kedua tahun ini, ia telah dikemaskini bagi memperjelaskan amanat tersebut yang diterbitkan oleh Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda Pas Malaysia.

      Bagaimanapun, jumlah sebenar buku itu diedarkan tidak diketahui tetapi ia dijual RM10 senaskhah, manakala RM5 senaskhah dijual pada harga promosi sempena pelancarannya.

      Selain menyempurnakan majlis pelancaran buku tersebut, Abdul Hadi sempat meluangkan masa menurunkan tanda tangan pada buku yang baru dibeli sebahagian hadirin.

      Bercakap pada sidang akhbar selepas itu, Presiden Pas itu menjelaskan, beliau melancarkan semula buku Amanat Haji Hadi yang kini mendapat bantahan pelbagai pihak kerana dikatakan menimbulkan perpecahan umat Islam, adalah untuk memberi penjelasan atas kemunsykilan yang timbul.

      "Untuk penjelasan lah. Petikan tak boleh, tak boleh tengok petikan dalam 10 baris saja, kena dengar sejamlah. Saya nak jelas dalam TV, tak bagi, jadi saya tulis bukulah. Sebenarnya (buku) dah tulis tahun 2002.

      "Ya, kita pertahankanlah (buku Amanat Haji Hadi). (Berapa kali pelancaran buku) saya pun tak tahu lah, banyak orang lain tulis pun ada, saya tulis pun ada. Saya tak tahu orang cetak (berapa naskhah), orang lain yang cetak," katanya.

      Abdul Hadi berkata, buku yang baru dilancarkan itu diharap dapat memperjelaskan kekeliruan kalangan umat Islam mengenai amanat yang dikeluarkannya pada tahun 1981 di Banggol Peradong, Manir.

      Ditanya mengenai pendiriannya sama ada kandungan buku amanat tersebut tidak menyeleweng akidah umat Islam, beliau menjelaskan, itu adalah tanggungjawab beliau untuk memberi ilmu kepada masyarakat.

      Abdul Hadi seterusnya menegaskan bahawa beliau tidak akan menarik balik amanat tersebut, sebaliknya menyifatkan isu itu timbul semula kerana pilihan raya.

      "Kenapa saya nak tarik, ini main-main pilihan raya saja. Tiap-tiap kali pilihan raya, adalah isu ini. Jangan macam itu, tak baik," ujarnya.

      Delete
    2. Nampak berpetir konon nk solidariti berdua sedondon tapi at last najib terkinja sowg yg lebai hamlau kat rusila g khutbah jumaat
      Sedang dua kekasih gelap dah berjanji nak attend solidariti utk bebas palestin
      Kesian owg palestin nk tgok ulama sedunia membela mereka tak kesampaian sebab ulama sedunia kaki ponteng

      Delete
    3. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    4. AMARAN: BUAT PENGUNDI PADA HARI PRU 14

      SIARAYA AWAM
      (PUBLIC ANNOUNCEMENT)
      DENGAN IZIN
      KIHKIHKIH

      PERBUATAN PENGUNDI MEMANGKAHH CALON BARISAN DAN PARTI PAS LEBAI KEMERING ADALAH BOLEH DISAMA KAN DENGAN PAKAR PASTRI TERSOHOR MEMBUAT KUIH DONAT DAN MELUBANGG TENGAH KAN DONUT DENGAN KOTEY NYA UNTUK ACUAN
      TIDAK DI NAFIKAN IA BERFUNGSI DAN DIMINATI GOLONGAN HEDONISME DAN DOGMA
      AKAN TETAPI PADA ADAT IA MENYALAHI DAN MENJIJIKKAN
      DAN TOBAT TAK MAKAN DONAT LAGI
      TRAUMA AKHIRNYA
      PEMINAT TEGAR DONAT SEMALAYSIA

      MAKA PAKATAN MENYEDIAKAN SATU KEK EKONOMI YANG AKAN KAMI KONGSIKAN UTK SEMUA RAKYAT MENIKMATI KEK EKONOMI YG SAKSAMA MENGIKUT APA YG KITA HIDANGKAN
      SAMA RASA SAMA MENYARA
      HIDUP HARMONI
      AMAN BAHAGIA
      ANAK CERIA
      BINI DUA TIGA
      TAK KIRA DARA JUGA MAK JANDA
      UNDI PAKATAN
      PASTI SEMUA TAK KESEORANGAN
      UJIAN MUSIBAH
      HADAPI BERSAMA
      KITA SEMUA BERSAUDARA
      SALAM PERJUANGAN
      LAWAN TETAP LAWAN

      Delete
    5. syiok sendiri

      Kek ekonomi BN lagi baik dan terbukti

      Undi Pakatan akan hancur negara

      Sebab pakatan yg rapuh

      Parti baru dan kecil, pemimpin boleh jadi PM.

      Pelik la PH ni

      Masing2 mmeperguna antara satu sama lain

      Bahaya PH ni....perlu di bakul sampahkan..

      Delete
    6. Hi anon1315 pakatan tak shiok sendiri
      Hehe kek ekonomi barisan lagi baik dan terbukti di zaman pemerintahan najib lagi tepat anon ko mesti tertinggal ayat akhir yg membolehkan ko dapat bonus jadi penjilat
      Kek kakak ko
      Cekodok pun tak dapat
      Hutang ipic bayar pakai pajak aset company china settlekan
      GST LAHANAT sampai habis titik peluh rakyat di sebat?
      Pelabur asing multinasional dah lambung lapor MITI?
      1MDB FILE CASE ?
      KES SCORPENE?MAYBE BONJOUR MERCIBAI TU HANTU MONGOLIA? IHOPE NOT KAKAKA
      SO ANON ADAKAH KEK EKONOMI YG BARISAN HIDANGKAN ADA MENGANDUNGI PERISA DI ATAS DAN SAUDARA KATAKAN KEK EKONOMI BARISAN LEBIH BAIK DAN TERBUKTI
      TERBUKTI DI ZAMAN TUN ATAU NAJIB?
      TERPERANGKAP ANON1315
      DENGAN HUJAH NYA SENDIRI

      KENA PSYKO LAGIII

      Delete
  6. Tepat Tn Budin.
    Ngelupor UmnoBn basah seluar.
    Pas kantoi tak tentu arah.
    Walamak2 bingai pun memusing kna cuit.
    Aikkk? Dulu bukan Kepala Gengster Sarip Dol Umno ckp..hempok kaca tak pecah.
    Ko Jholow, Gn ,
    Biar saja la renta tu, apa ni nmpk sgt geng ko dh gigil.
    Kaber ler sikit,malu bhaiii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...syiok sendiri

      Kau tak tahu sekarang ni madey tengah menghancurkan PH

      Liability kepada PH...Azmin dan Lim Guan eng tengah pening kepala!!!

      Delete
    2. Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata, sebab partinya dianggap sebagai pembangkang yang 'sesat' di mata DAP hanyalah kerana mereka enggan tunduk kepada parti itu.

      Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng semalam yang menyifatkan PAS sudah menyimpang daripada perjuangan politiknya dan kini menjadi 'pembangkang olok-olok' dan 'sesat' sehingga dipuji Umno.

      Idris berkata, kenyataan seumpama itu hanya menunjukkan sikap sebenar DAP sebagai parti politik yang angkuh.

      "Sesat di neraca Lim apabila PAS tidak boleh dicucuk hidung oleh DAP. Tidak mengapalah kalau hendak tuduh PAS sesat kerana mempertahankan prinsip perjuangan kami," katanya dalam kenyataan, hari ini.


      "Lagi banyak Lim serang PAS dan perjuangan Islamnya lagi baik. Biar masyarakat tahu siapa Lim dan DAP yang sebenarnya. Baru perintah satu negeri sudah tunjuk belang sebenar," katanya lagi, sambil menyifatkan kritikan DAP terhadap parti itu hanya akan menimbulkan kemarahan masyarakat, terutama orang Melayu.

      Dalam sidang media semalam, Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang berkata anggota parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mengambil tindakan keluar PAS kerana ingin bersama parti yang benar-benar melawan BN.

      "Mahfuz mahu pakatan pembangkang yang boleh bersihkan Malaysia dari skandal Felda, 1MDB, nak benar-benar lawan BN bukan nak kerjasama secara senyap-senyap, curi-curi," katanya.

      Bangkang dengan adil

      Idris menyifatkan kritikan Lim itu sebagai mengarut dan tidak adil memandangkan PAS sentiasa konsisten bersuara dalam isu melibatkan kepentingan negara seperti 1MDB dan Felda.

      Hanya parti itu berlaku adil dan tidak menyuarakan kritikan berdasarkan bukti, katanya lagi.

      "Datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah mendesak Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk 1MDB sejak tahun 2015. Presiden berpegang dengan prinsip Islam iaitu siasat dan bawa ke pengadilan.

      "Sama seperti ketika Lim dihadapkan ke mahkamah dalam isu pembelian banglo mewah. Presiden berkata beliau tak bersalah sebelum dibuktikan bersalah.

      "Tidak seperti Pakatan Harapan (HARAPAN), belum apa-apa sudah balun PAS dalam isu RM90 juta," katanya lagi, merujuk kepada dakwaan parti itu menerima RM90 juta wang 1MDB daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Katanya lagi, PAS juga tidak melulu-lulu menuduh parti pembangkang lain ingin bersama Umno walaupun pemimpinnya dilihat bersama-sama dengan pemimpin Umno, tidak seperti tuduhan mereka terhadap PAS.

      "Ada gambar kemesraan Lim dengan pemimpin Umno. Bukan setakat berlaga pipi, malah berlaga perut. Tetapi PAS tidak sebodoh itu untuk menjadikannya modal menuduh DAP hendak menyertai BN," katanya lagi.

      Delete
  7. apa kata umno calonkan pak lah sebagai PM?

    tapi yg pasti umno takkan calonkan hj hadi
    sebagai pm. hj hadi setaraf azwan dan jamal jamban je.

    beza hanya diserban dan jubah. mulut... sama je dgn mereka tu. segala maki hamun adalah zikir mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh...tapi sekarang mukut madey lebih celupar

      Dah tua sepatutnya makin berakhlak, tapi madey tak

      Semoga Allah beri dia taufik dan hidayah

      Delete
    2. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) digesa membuat siasatan terperinci terhadap mesyuarat agung tahunan (AGM) pertama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) pada Sabtu lalu kerana didakwa tidak mengikut perlembangaan parti.

      Ketua Bahagian BERSATU Temerloh Amerus Che Onn yang membuat dakwaan itu berkata AGM pada Sabtu lalu dilihat ‘syok sendiri’ kerana hanya memperjuangkan kepentingan individu tertentu dan tiada inisiatif untuk menyelesaikan kemelut dalaman parti.

      “Pemilihan perwakilan ke AGM tidak dibuat ikut perlembagaan parti. Tiada perhimpunan di peringkat cawangan dan bahagian untuk memilih perwakilan hadir AGM pertama itu. Selain itu, perhimpunan untuk Angkatan BERSATU Anak Muda (Armada) dan Srikandi juga tidak diadakan.

      “Saya rasa kami ditipu dan dipermainkan. Maka, saya mendesak RoS membuat siastan terperinci berhubung perkara ini,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di RoS di Putrajaya, hari ini.

      Sabtu lalu, BERSATU mengadakan AGM pertama yang dihadiri 941 perwakilan daripada 137 bahagian di Pusat Konvensyen Ideal, Shah Alam selepas diberikan amaran oleh RoS.

      Amerus berkata BERSATU pertama itu hanya memberi tumpuan kepada pimpinan tertentu sahaja dan perwakilan bahagian tidak diberi hak untuk menyuarakan pandangan.

      “Matlamat sebenar penubuhan BERSATU sudah tidak wujud kerana kepimpinan tertinggi hanya memperjuangkan kepentingan individu sehingga isu dalaman parti tidak diselesaikan,’ katanya.


      Sehubungan itu, Amerus mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meletak jawatan sebagai pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan kerana hanya memperjuangkan kepentingan peribadi.

      Sebelum ini, RoS memberi amaran kepada BERSATU kerana melakukan tiga kesalahan iaitu tidak mengadakan mesyuarat agung tahunan, menubuhkan sayap Pemuda dikenali sebagai Armada dan menangguhkan mesyuarat agung tanpa peruntukan dalam perlembagaan parti sehingga boleh menyebabkan parti itu dibatalkan.


      Delete
    3. Hadi awang cult status jer
      Honorary zero
      Kalo pemain bola caps tahap daerah jer
      Guan eng pun tahap negeri
      Azmin state also
      Lebai better g muhasabah later dtang munasabah rite lebaii

      Delete
  8. SPEAKER PARLIMEN INDONESIA DIBURU

    Jakarta: Suruhanjaya antirasuah Indonesia (KPK), mengeluarkan waran tangkap terhadap Speaker Dewan Perwakilan, Setya Novanto selepas tidak hadir untuk soal siasat berkaitan skandal penyelewengan kad pengenalan elektronik.

    Beberapa anggota KPK datang ke rumah Setya di Jakarta Selatan pada malam kelmarin untuk menahannya tetapi pemimpin itu tiada di rumah.

    Sehingga semalam, lokasi Setya berada masih belum diketahui.

    Setya yang juga pengerusi parti Golkar sebelum ini dinamakan sebagai suspek oleh KPK berhubung skandal rasuah berkenaan.

    “Untuk tujuan siasatan, KPK memutuskan mengeluarkan waran tangkap terhadap Setyo berhubung kes rasuah ini,” kata jurucakap KPK, Febri Diansyah yang dipetik Jakarta Post.

    Sementara itu, peguam Setya memberitahu, pemimpin itu akan memfailkan permohonan di mahkamah untuk membebaskannya daripada dijadikan suspek.

    KPK sebelum ini sudah memanggil Setya untuk disoal siasat sebanyak 11 kali sebagai saksi dan suspek dalam kes berkenaan, tetapi dia enggan hadir.

    Kes rasuah yang dianggap terbesar di Indonesia itu menyebabkan negara kerugian berjumlah AS$175 juta (RM730 juta).

    Beberapa tokoh politik dan ahli perniagaan sudah didakwa di mahkamah kerana terbabit dalam skandal berkenaan.

    # Itu di Indonesia ....
    Di Malaysia ??? Isa Ketot masih bebas berkeliaran di siang hari . Masih seronok tidor di sebelah bini muda di malam hari . Dia kasi licin pun harta benda Felda ...no hal ....#

    Itu lah Malaysia . I love 1 Malaysia !! I love Pencuri Mega !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kes di Malaysia sedang dalam siasatan..

      tunggu ajerlah...

      Di Indonesia tu dengar khabar mengambil masa yg lama jugak sebelum tindakan diambil

      Delete
    2. Pak Diny,
      Selagi MO1 @ PM Najib bertahta di Putrajaya, jangan harap usaha membenteras rasuah , penyelewengan dan salah guna kuasa spt di Indon itu berlaku di Malaysia . Kedurjanaan itu akan terus berlaku malah akan lebih dahsyat lagi jika MO1 @ Najib kekal PM selepas PRU14 nanti.

      Sebab itu lah kita menyeru dan merayu kpd seluruh warganegara Malaysia, Tumbangkan MO1 @ Najib umno bn dlm PRU14 kelak - SELAMATKAN MALAYSIA DARI SI KLEPTOKERAT DURJANA ITU.

      Delete
    3. 1042, penyiasatan di Malaysia sekarang ini hanya bertujuan menutop kesalahan dan menyelamatkan penjenayah mega spt MO1 dan sekutunya! Lihat ini hasil beberapa siasatan di Malaysia -

      Kes 1MDB - hasil siasatan, tiada salah, NFA
      Kes MARA - tiada bukti kukuh - NFA
      Kes Felda- tiada khabar berita - NFA

      Delete
    4. Entah apa gerangan, tiba tiba Mahathir muncul untuk meneruskan legasi menentang PAS.Menyambung apa yang pernah dibuatnya selama lebih 22 tahun dulu,kini dia kembali meneruskan mainannya dengan PAS di pentas yang berbeza.Kalau dulu dia bermain dengan PAS sebagai seorang yang berkuasa kini dia bermain sebagai seorang yang sedang mencari kuasa.Nampaknya PAS sudah menjadi igauan kepada Mahathir sejak dulu dan kini dan mungkin selamanya.

      Siapa boleh lupa permainan debat kafir mengkafir yang dibatalkan oleh YDPA? Mahathir memulakan permainan dengan menuduh dan mereka cerita TGHH dan PAS mengkafirkan orang orang Umno, mereka cerita solat 2 imam, mereka cerita orang PAS tak makan kenduri orang Umno, tak makan sembelih orang Umno dan macam macam cerita lagi bagi mendakwa PAS mengkafirkan Umno.

      Apabila PAS mengajak Umno berdebat, Mahathir tunjuk genteman dengan manyambutnya tetapi di saat akhir, gunakan nama YDPA untuk membatalkan debat atas alasan keselamatan.Liciknya Mahathir untuk menjadikan PAS kelihatan buruk di mata rakyat.

      Kemudiannya, arwah Ustaz Ibrahim Libya dijadikan target untuk memburukan PAS dan Amanat Hadi.Arwah Ustaz Ibrahim adalah antara ramai guru guru agama yang membuka kelas ugama di kampung kampung untuk mengajar ilmu ugama kepada orang kampung yang sebelum itu sudah jauh disesatkan oleh ilmu sekular ikutan Mahathir.Mahathir dengan bijaknya menggunakan salah satu taktik politik sekular meletakkan target kepada Arwah dengan menuduhnya mengajar ajaran sesat.Satu pasukan lengkap dengan senjata dan kereta perisai dihantar ke Memali untuk menangkap arwah dibawah ISA.

      Itulah cerita permainan Mahathir yang ke luar Negara ketika tangkapan nak dibuat dan menyerahkan kepada penolongnya Musa Hitam untuk menyelesaikan tugas untuknya.Tetapi setelah selesai dan setelah lebih 30 tahun Mahathir kembali untuk mendakwa arwah sedang menyusun satu pasukan bersenjata untuk memberontak kerana terpengaruh dengan amanat Hadi.Dakwaan Mahathir disokong pula oleh seorang mufti glamour walaupun terdapat sejarah yang menrekodkan dia beberapa kali memihak kepada Amanat Hadi.

      Inilah permainan baru Mahathir yang disertai bersama mufti glamour itu.Tambah menarik kali ini dia mendakwa PAS mengkafirkan orang orang yang tak jadi ahlinya tanpa sebarang bukti atau fakta yang boleh disandarkan.Tuduhan hanya tuduhan dan dengan tuduhan itulah dia mahu rakyat percaya cakapnya.Malanglah rakyat Malaysia yang boleh jadi begitu bodoh untuk mempercayai Mahathir dan malanglah orang Islam yang percaya kepada mufti glamour itu juga.

      Apa kata untuk merancakkan lagi permainan ini kita sarankan agar debat yang terbatal dulu disambung kembali.Ada berani ker Mahathir dan mufti glamour itu untuk menyambung kembali debat itu?

      Delete
    5. Kes sarawak report baru fail case lebai saman claire rewcastle brown dan yang dituduh kena bayar pada plaintif utk tuduhan
      Lebai dan walaungka dah terlompat gembira macam dah masuk syurga
      Baru syurga dunia dah lupa camna nak syurga yg tak terbayang dek mata
      Tak prnah dngar by telinga dan terfikir dalam akal dan otak kita
      Yang nampak lebai dan walaungka mmg naif tapi tunjuk gah dan seterusnya tak semenggah
      Buat malu

      Delete
    6. Anon 11:29 .

      Benar ..semua nya didalam siasatan yang tidak berkesudahan ...tup, tup NFA .

      Ada rakan beritahu saya , apa saja penyiasatan yang dijalankan akan berakhir dengan NFA .....NAJIB FUCK ALL !!

      Delete
  9. (Ke-8). UMNO terkecing dalam seluar. Hahahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan Kelantan membayangkan hudud di negeri itu mungkin akan mencontohi kaedah yang dilaksanakan Qatar.

      Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, berdasarkan maklumat yang diperolehinya, Qatar merupakan model terbaik dalam pelaksanaan hukuman itu.

      "Baru-baru ini menteri besar minta kita pergi ke Qatar dan Arab Saudi untuk melihat bagaimana hukuman ini dilaksanakan.

      "Saya mendapat maklumat, Qatar adalah yang terbaik dalam pelaksanaan undang-undang hudud," katanya kepada media selepas menghadiri Majlis Amanat Khas Tahun 2018 dan Perhimpunan Penjawat Awam Kelantan di Kota Bharu, hari ini.

      Kerajaan negeri memperuntukkan RM1 juta setahun bagi persediaan melaksanakan undang-undang itu, termasuk untuk mengadakan mesyuarat, kajian dan lawatan sambil belajar.

      "Jadi kita buat seminar, bengkel, panggil pakar-pakar. Jangan salah faham, duit itu digunakan bukan untuk baiki mahkamah," katanya lagi.

      Pelaksanaan undang-undang jenayah Islam atau hudud sememangnya menjadi hasrat PAS sejak sekian lama.


      Pada 19 Mac lalu, Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (pindaan 1993).

      Namun, enakmen itu gagal dilaksanakan ekoran had hukuman syariah yang ditetapkan dalam Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.

      Justeru PAS menerusi presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang membawa rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah), RUU355, bagi meningkatkan had hukuman tersebut, dan sehingga kini ia masih lagi menjadi isu utama berkenaan PAS.

      Qatar lebih moden

      Mohd Amar berkata pelaksanaan hudud di Qatar lebih moden berbanding Arab Saudi, misalnya perbicaraan di sana memiliki dokumentasi yang baik.

      "Di Arab Saudi tak ada dokumentasi, dalam kepala hakim saja. Sebab hakim ini alim, semua benda dalam kepada dia," katanya yang juga naib presiden PAS.

      Delete
    2. stupid pas! damn stupid. so now we have hudud qatar, hudud saudi. so, nothing is wrong if we say, in malaysia we hudud hadi!

      Delete
    3. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
  10. pas PUASHATI dengan PH menamakan tun m sebagai PM.

    umno TAKTAHU pun tun m dicalonkn sebagai PM PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dikeluarkan pada 1981 sesuai pada masanya kerana Umno di bawah kepimpinan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada ketika itu teruk.

      Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Mahfodz Mohamed berkata Umno kini tidak seperti dahulu apabila parti itu mengambil pendekatan berbeza untuk mendekatinya, lapor Utusan Malaysia.

      “Amanat Haji Hadi (Abdul Hadi) dikeluarkan ketika itu sesuai dengan waktunya kerana Umno di bawah kepimpinan Dr Mahathir waktu itu amat teruk, anti-Islam.


      “Sekarang pendekatan kita berubah terhadap Umno sebab parti itu hari ini tidak macam Umno bawah Dr Mahathir dulu, bila kita beri penerangan hari ini, Alhamdulillah sedikit sebanyak diterima.

      “Kalau dulu, asal Islam sahaja ditentang,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

      Mahfodz mengulas tindakan Dr Mahathir yang menyalahkan mufti kerana tidak menegur Amanat Hadi sehingga tercetusnya tragedi Memali pada 1985.

      Justeru beliau mengulangi desakan sekali lagi supaya satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi merungkai kebenaran di sebalik tragedi Memali yang meragut 18 nyawa.

      “Sebab itu, PAS bersetuju apabila ada pihak yang mencadangkan RCI ditubuhkan bagi siasat semula kes Memali ini. PAS sokong penuh.


      Delete
    2. AMANAT HJ HADI 2018:

      pas PUASHATI(dan kenyang) dengan umno dan bn

      Delete
    3. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
  11. Selepas PRU14

    Malaysia akan berwajah baru

    PH akan perintah malaysia

    InsyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas PRU 14,

      BN/UMNO terus mennag dengan cemerlang
      PBBM akan dibubar..akli akan kembali kedalam UMNO....
      PAN akan hilang sedikit sedikit dan terus lenyap
      PKR dah penat ...mungkin lepas ni surrender
      DAP terus hidup sebab niat utama belum tercapai..

      Delete
    2. Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah melahirkan rasa gembira susulan tindakan anggota Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang meninggalkan parti itu.

      Menurutnya, pengumuman Mahfuz keluar sebagai ahli PAS umpama mencabut duri dalam daging.

      "Saya gembira apabila Mahfuz keluar daripada PAS, umpama kita cabut duri dalam daging.

      "Dan keluarnya dia ini lebih senang untuk PAS terutamanya di kawasan Pokok Sena fokus dalam menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14(PRU14)," katanya kepada media, di Kota Bharu, hari ini.

      Kelmarin, Mahfuz yang menjadi ahli PAS sejak lebih 30 tahun mengumumkan keluar parti dan menjadi wakil bebas mulai semalam.

      Bekas naib presiden PAS itu mendakwa PAS hanya memperalatkan agama bagi melipatgandakan hukuman kesalahan syariah - melalui Rang Undang-undang 355.

      Beliau turut tidak berpuas hati dengan pendirian parti yang berkecuali terhadap Belanjawan 2018 serta sasaran PAS untuk hanya memenangi 40 kerusi dalam PRU14.

      Sementara itu, Mohd Amar yang juga timbalan menteri besar Kelantan berkata, adalah lebih bagi bagi Mahfuz keluar daripada PAS.

      "Sebab bila dia duduk dalam PAS dan mengkritik pimpinan, macam duri dala

      Delete
  12. Hidup Pakatan Harapan,Hidup Warisan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..

      syiok sendiri

      Kau tak tahu sekarang ni madey tengah menghancurkan PH

      Liability kepada PH...Azmin dan Lim Guan eng tengah pening kepala!!!

      Delete
    2. Selepas mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyalahkan mufti kerana gagal menghalang berlakunya Peristiwa Memali, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata para mufti tidak bersuara kerana campur tangan politik semasa era pentadbiran Mahathir.

      Hadi berkara pada waktu itu tiada pemisahan kuasa dan berlaku campur tangan politik dalam hal ehwal pentadbiran.

      "Itu berlaku menyebabkan hakim dipecat, ketua polis negara tak boleh tertindak dengan cara yang tepat, mufti pun dia nak paksa, nak bercakap pun diam di masa itu.

      "Lebih selamat. Itulah suasana pada masa itu," beliau memberitahu suatu sidang akhbar di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini.

      Hadi memberi maklum balas terhadap ucapan penutup Mahathir pada perhimpunan agung BERSATU semalam.



      Mahathir berkata antaranya para mufti patut bercakap menentang ucapan Hadi yang terkenal dengan nama Amanat Haji Hadi yang didakwa ramai pihak sebagai bertanggungjawab menyebabkan peristiwa Memali pada tahun 1985 yang mengorbankan 18 nyawa.

      “Inilah hasil daripada fatwa yang dikeluarkan oleh orang politik yang tidak ditangkis oleh mufti-mufti.

      “Saya fikir mufti-mufti patutlah bertanggungjawab kenapa berlaku peristiwa Memali, ia tidak akan berlaku kalau awal-awal lagi mufti mencabar Amanat Hadi (yang malah) tidak disangkal oleh mereka,” katanya.

      'Amanat Haji Hadi' merujuk ucapan Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang tersebar di kalangan anggota PAS pada 1981 di Kampung Banggol Peradong, Kuala Terengganu.

      Pada ketika itu Hadi ialah anggota parlimen Marang dan ketua PAS Terengganu.

      Ambil penjelasan

      Mahathir menjadi perdana menteri pada 16 Julai 1981 selepas berkhidmat sebagai timbalan perdana mentersi semenjak 1976.

      Dalam ucapan itu, Hadi mendakwa PAS menentang Umno kerana parti berkenaan mengekalkan undang-undang kafir, maka menentangnya merupakan suatu jihad.

      Delete
    3. 1046,
      aikk? oo patut suja, tapi nmpk ko pubya duka.
      Ko x 0bdai lakon laaa, pergi ambik last pay chq tu, n get the hell out. Tk menepati spec Mummy Po.

      Delete
    4. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
  13. Umno samakin gelisah hinga Party Ajaran Sesat dibuat kawan itulah tanda pengakhiran hayat umno rasis bersama Pas .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah sentiasa memeberkati Malaysia

      Sebab tu kuasa masih ditangan BN/UMNO

      Dan terus memerintah selepas PRU 14

      Aminnn

      Delete
    2. Mahfuz membuat pengumuman keluar PAS dalam sidang akhbar yang diadakan di Alor Setar hari ini dan disiarkan secara langsung di Facebook AMANAH negeri Kedah.

      Turut sama mengambil keputusan meninggalkan PAS ialah isteri dan anak-anaknya.

      Bagaimanapun, Mahfuz berkata beliau belum memutuskan parti mana yang akan disertainya kelak.

      Mahfuz sebelum ini merupakan salah seorang pemimpin PAS yang secara terbuka menyatakan sokongan kepada Pakatan Harapan khususnya AMANAH.

      Kecenderungan itu menyebabkan beliau digelar sebagai ahli kumpulan 'Harum Manis' dalam parti Islam itu. Harum Manis merujuk kepada buah mangga yang berwarna hijau di luar tetapi berisi oren di dalam yang terkenal di Perlis.

      Harumanis busuk jatuh

      Manakala itu, dalam perkembangan yang sama Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man memilih untuk menyindir Mahfuz dalam status beliau di Facebook.

      "Harumanis bila dah busuk, dia jatuh sendiri dan pada waktu itu sekupang pun orang tak tak mahu beli.

      "Jangan jadi seperti ayam betina, bila bertelor dia sendiri terkejut dengan telornya, riuh sekampung. Namun tiada siapa pun peduli kecuali jenis ayam juga," kata Tuan Ibrahim.

      Delete
    3. ayam tu terkejut, telur yg diram selama ini dgn penuh keikhlasan agar menjadi baka yag baik... rupanya telah ditukarkan seseorg kpd telur ular sawa (diresapi faham syiah dan khawarij)

      Delete
    4. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    5. 10:47, kalau itu analogi kau, adakah ianya bermaksud Tuhan juga memberkati Israel di Palestin kerana terus berkuasa dan semakin berleluasa di sana? Adakah Tuhan memberi kuasa kepada para Firaun kerana Tuhan memberkati mereka? Tolonglah jadi cerdik sikit. Kuasa adalah amanah. Bak kata para sahabat kepada khalifah, kalau kamu menyeleweng pedang ini akan membetulkannya. Fikir2kanlah saudara. Pemerintah bukannya maksum. Dalam konteks bernegara di zaman moden inj, mengambil alih tampuk pemerintahan melalui proses pilihan raya bukanlah perkara yg salah seperti yg puak BN selalu gambarkan dan mahu saudara percayai.

      Delete
    6. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    7. Betul bro pjl klalifah umar ketika mnjadi khalifah berkata pada pegawai pegawai 'andai aku bengkok maka luruskan aku'
      Dan dijawab oleh pegawai umar 'wahai tuan andai kamu bengkok pedang kami yang akan meluruskan kamu.
      Lihat intergriti yang ada dalam setiap individu dalam perspektif pemerintah bukan boleh dibuat semberono
      Ia amanah allah swt
      Tanggungjawab
      Maka pedang yg sesuai dalam meluruskan ialah
      Pangkah dan tanda di petak pakatan di kertas undi para pemilih yg budiman
      Elak ruang pada lambang dacing dan bulan putih yg semirip bendera jepun dan bangladesh walau lain warna latar belakang
      Insyaallah setiap individu akan berjaya melurus kan kebenaran
      Untuk kerajaan yg realibiliti daya saing bermaruah intergriti
      UNDI PAKATAN
      BUKAN OPSYEN
      TAPI AFDAL

      Delete
  14. Replies
    1. takbuur ! (hj hadi)

      Delete
    2. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) digesa membuat siasatan terperinci terhadap mesyuarat agung tahunan (AGM) pertama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Sabtu lalu kerana didakwa tidak mengikut perlembagaan parti.

      Ketua Bahagian PPBM Temerloh Amerus Che Onn yang membuat dakwaan itu berkata AGM dilihat “syok sendiri” kerana hanya memperjuangkan kepentingan individu tertentu dan tiada inisiatif untuk menyelesaikan kemelut dalaman parti.

      “Pemilihan perwakilan ke AGM tidak dibuat ikut perlembagaan parti. Tiada perhimpunan di peringkat cawangan dan bahagian untuk memilih perwakilan hadir AGM pertama itu. Selain itu, perhimpunan untuk Angkatan Bersatu Anak Muda (Pemuda) dan Srikandi juga tidak diadakan.

      “Saya rasa kami ditipu dan dipermainkan. Maka, saya mendesak JPPM membuat siastan terperinci berhubung perkara ini,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di JPPM hari ini.


      Sabtu lalu, PPBM mengadakan AGM pertama yang dihadiri 941 perwakilan daripada 137 bahagian di Pusat Konvensyen Ideal, Shah Alam selepas diberikan amaran oleh JPPM.

      Amerus berkata AGM pertama itu hanya memberi tumpuan kepada pimpinan tertentu sahaja dan perwakilan bahagian tidak diberi hak untuk menyuarakan pandangan.

      “Matlamat sebenar penubuhan PPBM sudah tidak wujud kerana kepimpinan tertinggi hanya memperjuangkan kepentingan individu sehingga isu dalaman parti tidak diselesaikan,’ katanya.

      Sehubungan itu, Amerus mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meletak jawatan sebagai pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan kerana hanya memperjuangkan kepentingan peribadi.

      Sebelum ini, JPPM memberi amaran kepada PPBM kerana melakukan 3 kesalahan iaitu tidak mengadakan mesyuarat agung tahunan, menubuhkan sayap Pemuda dikenali sebagai Armada dan menangguhkan mesyuarat agung tanpa peruntukan dalam perlembagaan parti sehingga boleh menyebabkan parti itu dibatalkan.

      Delete
  15. Setakat hari ini, belum ada sebarang kata putus konkrit berkaiat kesepakatan pimpinan tertinggi PH untk menamakan TDM sebagai PM jika PH menang. Kata putus hanya akan dicapai dalam mesyuarat PH khamis ini.
    PKR dilihat masih bertegas untuk menggunakan gelaran PM sementara jika TDM dipilih, manakala pimpinan lain merasakan perkataan sementara tu hanya akan menunjukkan kpd rakyat bahawa PH bukanlah jerajaan yang stabil untuk memerintah negara di mata rakyat.
    Ramai yang merasakan isu menamakan calon PM ini akan menjadi duri dalam daging untuk PH dan tidak mustahil akan membaw kepada keretkan dan seterusnya perpecahan dalam pakatan tersebut. Jika diambil kira pandangan dan pendapat majoriti rakyat, mereka lebih selesa jika DSAI tetap dinamakan sebagai PM kerana ketokohan dan kewibawaannya mampu mengujudkan solidariti dalam kalangan rakyat ..dan ini terbukti dalam gerakan reformasinya menentan rejim kejam TDM.
    Tapi..jika nak dibandingkan dengan kewibawaan DSNR memimpin dan menguruskan negara, ternyata DSAI jauh tercicir di belakang...dan ada yang mengumpamakannya sebagai di bawah tapak kaki DSNR saja. Apa2 pun, tidak kira lah sapa pun yang akan dinamakan oleh PH sebagai calon PM pada ahad depan, ia tidak akan memberi aap2 impak yang besar kepada keputusan dan pendirian rakyat jelata. Mereka telah bulat bertekad untuk mengekalkan DSNR dan UMNO/BN di tampuk pemerintahan lagi sekali dalam PRU14 nanti..dan bukan PRU14 saja, tapi pada PRU2 seterusnya hingga akhir zaman..InsyAllah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg kau merapu ni labu

      Delete
    2. pemuda umno tunggul, geng pun tunggul. nak tumbangkan najib pun kena report polis! betul2 bingai umporno ni!

      esok, kalau election, berkumpul ramai2 umporno buat report polis rakyat tak undi umporno. biar polis siasat!

      Delete
    3. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    4. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......

      Delete
    5. Dad, byk repot polis tunjukkan mereka dah goyang. Pilihanraya semakin dekat, tetapi rakyat menjauhkan diri dari mereka. Jadi untuk timbulkan persepsi buruk pada PH sambil nentup cerita mereka mengkelepet, cara yg masih ada ialah buat laporan polis sambil panggil reporter utk buat lioutan. Semak aku tengok.

      Delete
    6. Biasalah....Madey bila dh terdesak, semua lawan dia boleh jadi kawan..

      Dia dah desperate sangat..

      Telur muhyiddin dia pegang sebab tu nama ajer Presidien PBBM tapi keputusan org tua tu jugak yg buat...Presiden tak ada telur

      Muhyiddin akan keluar parti PBBM sebelum PRU 14 nanti percayalah....Masa tu madey akan terkejut beruk!!!

      Delete
    7. Dad .. buat report polis siasat Mahathir nak tumbangkan Najib ?????

      Kelakar betul . PRU lepas pun 52% pengundi dah cuba nak tumbangkan Najib . Apa punya baral Pemuda UMNO .

      Saya lihat assistant Ketua Jahanam tu tak ubah macam penjual nasi ayam penyet kegemaran saya . Jikalau saya berkunjong ke Jakarta ,pasti saya akan pergi menjamu selera di warong dia yang terletak berhampiran Jalan Jeneral Sudirman .

      Delete
  16. Aduh tak pyh buat auta tanpa fakta...kepala taik tk dpt apa2 hanya buat malaysia bertambah teruk...dulu zaman kepala taik tk ad teknologi jadi maklumat tk sampai..sekarang semua dh cepat..macai2 tk pyh menegak benang basah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama seperti Kubang Pasu untuk Tun Dr Mahathir Mohamad, nama Dr Tan Seng Giaw sukar dipisahkan daripada Kepong, kerusi Parlimen yang diwakilinya sejak 4 dekad lalu, walaupun sebelum beliau menyertai DAP.

      Di dalam DAP, Dr Tan terkenal dengan kelantangannya terhadap pemimpin parti, termasuk Lim Kit Siang.

      Jun lalu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membuat pendedahan mengejutkan mengenai Dr Tan tidak menghubungi pemimpin parti sejak awal tahun ini.

      Ia selepas kenyataannya mengkritik kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP kerana mengabaikan isu alam sekitar dalam meluluskan projek pembangunan.

      Kini, timbul desas-desus Dr Tan tidak akan dicalonkan untuk mempertahankan kerusi Kepong, di mana orang dalam DAP berkata, kemungkinan wujud muka baharu sejak PRU13.

      Sumber dalaman DAP berkata, Dr Tan hanya dicalonkan di Kepong pada saat-saat akhir PRU13, di mana wakil rakyat berusia 75 tahun itu berjaya meraih majoriti terbesar di kerusi majoriti pengundi Cina itu, sejak kemenangan pertamanya pada 1978.

      Ada spekulasi mengatakan zaman Dr Tan sudah berakhir dan beliau akan digantikan bekas exco Selangor, Ronnie Liu atau Pengarah Strategi Pilihan Raya DAP, Ong Kian Ming.

      Liu antara mereka yang dipilih semula menganggotai badan pembuat keputusan tertinggi DAP, Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC), dengan undi ke-17 terbanyak.


      Ong yang juga ahli Parlimen Serdang pula disebut-sebut akan menggantikan Tan di Kepong pada PRU13 lalu.

      Seorang sumber memberitahu FMT, Ong berkemungkinan besar diturunkan di Kepong.

      “Jika Suruhanjaya Pilihan Raya meneruskan syor persempadanan semula, kerusi Serdang mungkin dinamakan Bangi dan menjadi kawasan majoriti pengundi Melayu. Disebabkan itu, Ong mungkin berpindah ke Kepong,” kata sumber itu.

      Tetapi, DAP mungkin menggunakan peluang ini untuk membuktikan kepada pengundi Melayu yang mereka bukan parti berpusatkan orang Cina.

      Nama yang kerap timbul ialah Datuk Zaid Ibrahim, ahli politik bukan ortodoks yang menarik hati pengundi bandar.

      “Zaid mungkin diturunkan di kerusi itu untuk meningkatkan kedudukan DAP sebagai parti berbilang kaum. Beliau dilihat sebagai umat Islam yang lantang bersuara dan sederhana serta sering memperjuangkan hak orang bukan Islam,” kata sumber itu.

      Bekas menteri itu menyertai DAP Februari lalu dan menyuarakan kesediaannya bertanding di kubu kuat Umno di Johor Bahru, atau di Kota Bharu yang pernah dimenanginya ketika bersama BN.

      Zaid memenangi kerusi Parlimen Kota Bharu di bawah tiket BN pada PRU 2004 dan dilantik sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri pada 2008, sebelum beliau meletak jawatan pada 2009 untuk menyertai PKR.

      Beliau kemudiannya meninggalkan PKR pada 2010 untuk menubuhkan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) pada Januari 2011, sebelum meletak jawatan pada 2012.

      Delete
    2. Gonjol mercii a newcomer from barisan hell
      Bring it

      Delete
  17. SHAH ALAM: Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terus diselar pemimpin PAS ekoran sekali lagi menyerang parti itu dengan mengitar semula segala tuduhan dan fitnah berhubung Amanat Hadi.

    Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, Dr Mahathir tidak pernah insaf dan masih lagi cuba menutup 'bangkai gajah' (kesilapan yang dilakukan) beliau dengan daun nyiru.

    Jelas beliau, amanat berkenaan ditulis untuk memberi penjelasan kepada masyarakat bahawa PAS menentang Umno kerana ia mengekalkan perlembagaan penjajah, undang-undang kafir dan peraturan jahiliah.

    "Amanat itu adalah respon semasa terhadap pemikiran pemimpin negara seperti Mahathir ketika itu yang menganggap politik suku, agama suku sedangkan ia bercanggah dengan prinsip Islam.

    "Islam tidak boleh dipisahkan dengan politik.
    "Amanat itu menggariskan sempadan iman dan kufur. Bukan tugas pendakwah mengkafirkan individu muslim tetapi kewajipan pendakwah menjelaskan sebab yang boleh membawa kepada kekufuran," katanya dalam satu kenyataan di laman sosial Facebooknya.

    Susulan itu, amanat berkenaan dituduh sebagai punca orang Melayu berpecah kepada PAS dan Umno sehingga menyebabkan tuduhan kafir-mengkafir, solat dua imam dan pemulauan aktiviti masyarakat.

    Sabtu lalu, Dr Mahathir membidas mufti-mufti kerana gagal menegur PAS yang didakwanya mengkafirkan sesiapa yang tidak menyertai PAS.

    Malah katanya lagi, sikap berdiam diri mufti ini juga telah membuahkan Amanat Hadi yang semakin menghangatkan polemik isu kafir mengkafir.
    Walau bagaimanapun Khairuddin tetap mempertahankan bahawa tragedi Memali adalah berpunca daripada kezaliman pemerintah ketika itu yang diterajui Dr Mahathir.

    Peristiwa Memali tercetus pada 19 November 1985 iaitu pada era pemerintahan Dr Mahathir, ekoran tindakan pihak keselamatan mahu menahan seorang guru agama, Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya atas dakwaan mengancam keselamatan negara.

    Pertempuran antara pihak keselamatan dengan penduduk kampung akhirnya mengorbankan 18 orang termasuk guru agama itu beserta empat anggota polis, dengan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang. (http://antarapos.com)
    Seluruh lapisan rakyat Msia tanpa mengira agama, kaum maupun pegangan politik amat2 menggesa agar kerajaan bertindak cepat menubuhkan RCI bagi menyiasat peranan sebeanar TDM dalam peristiwa berdarah Memali tersebut. Jika sudah terbukti peranan beliau dalam mengarahkan serangan ganas terhadap rakyat yg tidak berdosa tu, maka hendaklah didakwa di mahkamah dan dijatuhi hukuman yang setimpal. TDM tidak boleh berlepas tangan dan meletakkan kesalahan kpd Tun Musa yang ternyata telah di jadikan kambing hitam dalam isu tersebut. Kini..TDM bolehlah mendabik dada dengan mengatakan dia lah PM yang paling banyak dikenakan siasatan RCI dalam sejarah negara sejak merdeka ! Hebat tu..takde sesapa pun boleh celen dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lar tu geng najib
      Kahkahkah

      Terbaik geng najib
      Bab ceritera mmg handal
      Sampai cumming lak

      Mmuahh

      Delete
    2. Geng Najib ,

      Kerajaan Najib tiada buat "bail~out" ke ??

      Kerajaan Najib tiada bagi projek kat krooni ke ??

      Delete
  18. Semoga Allah panjangkan usia Tun dan memberi kesihatan yg baik. Biarlah kita diberikan kesempatan untuk bersama~sama TUN, menumbangkan najib KLEPTOKRAT. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengaruh istana dalam kalangan rakyat Johor merupakan sesuatu yang perlu ditangani pembangkang pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, di sebalik hubungan suram antara pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad dengan kerabat raja Johor.

      “Johor adalah tempat kelahiran Umno, dan sentimen Umno sangat kuat,” kata Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Tariq Ismail, yang juga berasal daripada keluarga politik yang berpengaruh di Johor.

      Tariq adalah cucu Tun Dr Ismail Abdul Rahman, yang pernah memegang jawatan timbalan perdana menteri seketika sehingga kematiannya pada 1973, dan meninggalkan kesan besar dalam politik negara pada masa itu.

      Bercakap kepada FMT, Tariq berkata beliau sedar tentang hubungan kurang baik antara istana dan bekas perdana menteri itu.

      Beliau turut akui terdapat banyak perkara yang perlu dilakukan Pakatan Harapan (PH) untuk mendapatkan keyakinan istana.

      “Baginda (Sultan Ibrahim) mungkin bimbang untuk bekerjasama dengan Dr Mahathir, tetapi inilah di mana kita perlu bina jambatan.

      “Apa yang perlu kita lakukan adalah memberikan jaminan kepada semua kerabat bahawa kuasa sultan kekal di negeri masing-masing dan pendapat mereka mengenai mana-mana undang-undang yang diluluskan tidak akan diabaikan,” katanya.

      Tariq yakin perubahan akan berlaku pada PRU akan datang.

      Beliau berkata isu yang melanda Felda, dakwaan ke atas Menteri Besar Datuk Seri Khaled Nordin serta aduan mengenai kos sara hidup terus menjadi keutamaan pembangkang.


      “Kami mempunyai banyak isu untuk dibangkitkan kepada rakyat,” katanya lagi.

      PPBM yang dipengerusikan Dr Mahathir dilihat antara barisan depan dalam kempen PH untuk menamatkan 6 dekad pemerintahan Umno di Johor.

      Menyedari pengaruh besar istana dan kelantangan kerabat diraja negeri itu, PPBM baru-baru ini memutuskan untuk mendekati Sultan Johor menerusi beberapa siri dialog.

      Sejarah hubungan Dr Mahathir dan istana Johor membawa balik ke tahun 1993, ketika beliau melancarkan kempen besar-besaran menghapuskan imuniti raja-raja Melayu di bawah undang-undang.

      Ia berikutan kontroversi membabitkan seorang jurulatih hoki, Douglas Gomez yang dikasari Sultan Johor ketika itu, Sultan Iskandar Sultan Ismail.

      Sultan Johor sekarang, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar adalah antara sultan yang secara terbuka mengkritik Dr Mahathir, selain Sultan Selangor.

      Sultan Ibrahim tidak senang dengan tentangan Dr Mahathir terhadap projek Forest City berhampiran Johor Bahru, selain isu “lanun Bugis”.

      Seorang lagi pemimpin PH kelahiran Johor, Salahuddin Ayub tidak melihat “permusuhan” antara pihak istana dan Dr Mahathir sebagai isu.

      Timbalan presiden Amanah itu yang mengetuai jentera pilihan raya PH di Johor, berkata tumpuan perlu diberikan mengenai isu yang mempengaruhi rakyat di negeri itu, seperti perumahan, pendidikan dan aliran keluar tenaga kerja ke Singapura.

      “Apa jua ketegangan antara Dr Mahathir dan sultan, biarkan ia kekal di antara mereka,” katanya.

      “Tetapi saya yakin konsep sistem beraja seperti yang dinyatakan dalam perlembagaan akan dilindungi dan begitu juga hak demokrasi setiap warga negara untuk mengundi siapa yang mereka pilih.”

      Delete
  19. Kleptrokrasi...sampai sekarang sekadar kata2.
    Tak terbukti
    Tak ada orang yg disabitkan di mahkahmah
    Kes tak ada....dah senyap
    Nak bisingkan semula kes tu kena byr berjuta juta kepada pelobi di amerika....geng2 tu dh habis duit kot!!

    Pergilah kemana mana di dunia...tak ada org bercakap pasal 1MDB, tak ada orag bercakap pasal kleptokrasi..

    Buka mata dan minda....


    ReplyDelete
    Replies
    1. buka isu memali jgn lupa buka juga ISU KEHILANGAN DUIT SUMBANGAN GUAMAN MANGSA MEMALI.

      kita nk tengok siapa yg songlap duit tu.

      kerana itu mungkin isu memali sudah disenyapkan takut kantoi pas seleweng duit memali.

      begitu juga dengan KOHILAL.

      hutang harakah jgn cakaplah. kalau nk cover semula harakah kena combine dgn utusan merapu

      atau join majalah manga.. baru ade market.

      klu takat nk kutuk amanah dap, setaraf utusan aje lah.

      kalau bisnes parti sendiri pun lingkup, memerintah negara lagi lingkup.

      kerana itu pemimpin pas berbaik dgn pemimpin umno.. mereka sekufu. perangai lebih kurang sama. geng sedondon. u help me I help u.

      u puashati I pun senang hati.

      Delete
    2. kau nk cari perkataan klepet ni kt Malaysia atau marang memanglah tak jumpa.

      kau pergilah baca laporan kat US.

      dh kau tk baca. kau kata tkde kes. setaraf amhamd maslan betul la kau ni

      Delete
    3. 1050,
      salut taek pada diri sendiri nmpk...?
      pesanan baru guruji ekkk?
      kira obat kebas malu 1mdb la,tu babitan 1mdb tersohor beb, klepto of worst kind tuu.
      Peguam Negara Wahud yg ckp kot beb. Sbb apa Malaysia skip conference klepto donia anjuran un baru tu? Mediamu x mo c9ver ekk? Sbb tu ko dunggu kayu buta.

      Delete
    4. Ciss...kat kampung atok kau je tak cerita pasal 1mdb.sb atok kau macaiii jumud umno dari muda sampai nak mamposs dok undi umno


      Kikiki

      Delete
    5. Sb tv3 dok cerita isu selesai bayar hutang jer...kenapa hutang,buat ape dgn hutang tu,brp byar bunga@interest, salah bayar kompeni palsu tv3 tak cerita

      Delete
    6. Tubuh PKR sebab Anwar dipenjara dan difitnah oleh Mahathir...alasan nak lawan Umno tapi yang jadi mangsa fitnah adalah PAS....

      Tubuh pula PAN sebab tidak berjaya menjadikan PAS mengikut telunjuk DAP, alasan untuk lawan Umno tapi yang jadi mangsa fitnah adalah PAS...

      Tubuh lagi PPBM kerana anak kesayangan dan kuncu2nya dipecat dari Umno, alasan nak lawan Umno tapi yang jadi mangsa fitnah, PAS juga....

      Datang pula juak2 wahabi yang serangannya juga tetap pada jemaah Islam PAS...

      Cuba kita lihat mereka yang memusuhi jemaah Islam PAS semakin lama semakin berpecah dan semakin banyak kumpulan tanpa mereka sedar...

      Jadi jangan kita pelik seandainya jemaah Islam PAS mendapat kemenangan satu hari nanti dengan izin Allah... Istiqomah Hingga Kemenangan... Allahu Akbar....

      Delete
    7. org bodoh mcm pas memang patut dihentam semua org. sbb org lain semua bijak2 belaka.

      nk buat ruu355 pun kena demo kt padang burung.

      tu baru satu ruu.

      nnti perintah Negara tiap bulan kena demo utk pinda undang2.

      so sudah selayak dan wajib bagi rakyat Malaysia utk menghentam dan mengutuk pas yg dipimpin oleh org yg ego sombong bongkak dan terasa nk jadi imam mahadi.

      akan dtg pas mungkin saja boleh dpt kemenangan. tp masa tu golongan ulamak sombong dah mati semuanya.

      mungkin akan lahir pemimpin2 muda yg berakhlak mulia yg membetulkn semula pas. pas hanya parti. pemimpin dan hajatuju yg membezakan.

      so tak payah nk takbir2 byk sgt lah.

      banyakkan istighfar dan munasabah diri. kurangkan bongkak kata pas kuat. takbir bermaksud Allah Maha Besar.. pas maha kecut dan jumud.

      klu nk kira kemenangan, firaun dan zionis pun menang. dajjal pun menang. umno pun memang. tp jln mereka sesat.

      kalau nk kira dimusuhi byk pihak.. perompak penyamun perogol pun majoriti manusia tk suka.
      adakah mereka jln betul?

      kalau pas nk dibenci ramai lagi senang je... terus masuk umno, join sekali seleweng dgn umno, jgn malu2 declare puashati dgn rompakan... pasti ramai lagi akan benci pas.

      buatlah jenayah dan mugnkar byk2, pasti pas akan dibenci.. bolehlah pas perasan semua org benci aku, maka aku benar.

      bangang

      Delete
    8. Waktu Marcos meratah secara bermaharajalela kekayaan negara Filipina, di Filipina ketika itu, kleptrokrasi juga hanya sekadar kata2.
      Tak terbukti juga
      Tak ada orang yg disabitkan di mahkahmah juga.

      Fikir-fikirkan...!

      Delete
    9. Yg pelik nyer saman dibuat oleh beberpa orang malaysia kepada DOJ...menyatakan 1MDB terlibat dalam pengubahan wang haram dan ada duit yg dicuri dari akaun 1 MDB yg diguna untuk membeli aset/buat movie dsb...

      Yg dituduh ialah 1MDB. Tapi tak pernah pun DOJ minta penjelasan dari 1MDB atau sekurang-kurangnya bertanya memang ada wang yg dicuri atau tidak...

      Tahu tahu, ada kes pengubahan wang haram la...curi duit la...Padahal 1 MDB kata, tak ada pun duit dia yg hilang atau disalahguna.

      Duit/aset yg DOJ ambil atau rampas tu dia nak bagi siapa??? Klau ikutkan kena bagi balik kepada yg empunya iaitu 1 MDB...

      Dalam kleptrokrasi, duit atau aset yg dirampas atau diambil semula akan dipulangkan kepada yg empunya.

      Adakah ini yg berlkau??? 1MDB pun tak tahu menahu dan tak ada pulak DOJ nak bagi duit/aset kepada 1MDB

      Di USA, semua boleh berlaku jika dibayar berjuta-juta.
      Irqa diserang pun sebab dia cipta bukti palsu sehinggakan seluruh dunia percaya Irqa ada "weapon of mass detruction""

      masih nak percaya ke dengan DOJ dan peguam negra amerika ni???

      Delete
    10. Satu lagi..

      adakah cara DOJ menyiasat telus??

      hanya menyiasat sebelah pihak dan hanya berdasarkan info yg diberi oleh beberapa rakyat malaysia yg membuat saman tersebut..?

      Itulah peliknya kes ni....

      Delete
    11. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    12. Sibuk dgn 1MDB, cubalah jawab isu Forex yg RCI dapati TDM terbabit CBT. Duit rakyat yg disonglap bernilai lebih 100 billion kini. Belum campur PKFZ, Perwaja, BMF dan banyak lagi. Anehlah kita benci kleptokrasi tapi mahu jadikan kleptokrat terbesar dlm sejarah negara sebagai pemimpin.
      Sebenarnya puak kat sini je rasa TDM sebagai PM baik untuk PH. Secara keseluruhannya rakyat benci dan tidak lupa pada korupsi dan kezaliman TDM. Pelantikkan TDM akan hanya bawa pada kekalahan dan keruntuhan PH. Sila teruskan....

      Delete
    13. Apa Mr. J , kamu sudah surrender ke nak menjawab kes 1MDB ???

      Mr. J , kamu sungguh yakin duit 1MDB tidak di curi . Tak usahlah kamu kata tiada bukti . Permohonan AG Swiss untuk mendapat kerjasama dari Malaysia telah tolak olih Anak Gampang Malaysia bukan sekali , tetapi dua kali !

      Jadi Mr. J , disebabkan kamu juga ahli ugama yang arif dalam bab2 kukum hakam , saya syorkan kamu membuat kenyataan mengatakan tiada wang yang dicuri dari 1MDB sambil menjunjung al~ Quran !

      Delete
    14. Bhai1050..betul ko kata..tp x pelik..tau tak ko..yg nak dicekup tu ada hantu.. yg patut siasat tu..ada hantu..yg patut menilai dan ketengahkan..ada hantu..hantu raya..hantu air..hantu laut..toyol..kuntilanak..
      pontianak..gondorowo..bagailah hantu..
      jd mcmmana..
      itu pasal tak sampai ke tempat keadilan..
      kat situ pun ada hantu..ko x caya?..ko tanya hantu hantu tu..apala ko..sengal!!

      Delete
  20. Malaysia is in the right track

    Tak perlu ubah kerajaan yg tak pasti apa bentuk kerajaan yg nak dibentuk...

    BN yg didominasi parti org islam UMNO is still the best

    PH - tak pasti siapa yg dominasi??
    Nak kata DAP ...mungkin
    Tapi parti kecil baru tubuh, pemimpin dia dah nak ditabal jadi PM pulak....pelik

    Byk teka teki dlm PH ni....masing2 memperguna antara satu sama lain...
    Sungguh bahaya!!!

    Tolak PH....masukkan dlm tong sampah lepas PRU 14 nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape la macaiii umno takut sgt kat tun tu..baling gelas pun tak pecah


      Kikiki

      Delete
    2. Terpegun seketika saya selepas membaca laporan bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan satu tuntutan undang-undang di Mahkamah Persekutuan memohon supaya Seksyen 8 Akta Perlembagaan Pindaan 1994 (selain Seksyen 12 Akta Perlembagaan 1983 (Pindaan) dan Seksyen 2 Akta Perlembagaan 1984 (Pindaan)) diisytiharkan sebagai tidak sah kerana melanggar struktur asas Perlembagaan Persekutuan.

      Seksyen 8 Akta Perlembagaan Pindaan 1994 berbunyi:

      "Perkara 66 Perlembagaan Persekutuan adalah dipinda—
      (a) dengan menggantikan Fasal (4) dan (4A) dengan Fasal yang berikut:
      "(4) Yang di-Pertuan Agong hendaklah dalam masa tiga puluh hari selepas sesuatu Rang Undang-Undang dikemukakan kepada baginda memperkenankan Rang Undang-Undang itu dengan menyebabkan Rang Undang-Undang itu dicapkan dengan Mohor Besar.

      (4A) Jika sesuatu Rang Undang-Undang tidak diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam masa yang ditentukan dalam Fasal (4), Rang Undang-Undang itu hendaklah menjadi undang-undang apabila habis masa yang ditentukan dalam Fasal itu mengikut cara yang sama seolah-olah baginda telah memperkenankannya.";
      (b) dengan memotong Fasal (4B); dan (c) dalam Fasal (5), dengan menggantikan perkataan "Fasal (4B)" dengan perkataan "Fasal (4A)"."

      Huraian kepada Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994 berbunyi:
      "Fasal 8 Rang Undang-Undang ini bertujuan meminda Perkara 66 Perlembagaan untuk menggantikan peruntukan Fasal (4) dan (4A). Peruntukan Fasal (4) dan (4A) yang sedia ada menetapkan suatu prosedur yang menurutnya Yang di-Pertuan Agong, selepas sesuatu Rang Undang-Undang dikemukakan kepada baginda untuk perkenan baginda, boleh, dalam masa tiga puluh hari, mengembalikan Rang Undang-Undang itu kepada Majlis Parlimen di mana Rang Undang-Undang itu bermula supaya Rang Undang-Undang itu ditimbangkan semula oleh kedua-dua Majlis Parlimen dan kemudiannya dikemukakan semula kepada Yang di-Pertuan Agong. Fasal (4) dan (4A) yang menjadi ganti itu sebaliknya memperuntukkan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah, dalam tempoh tiga puluh hari selepas sesuatu Rang Undang-Undang dikemukakan kepada baginda, memperkenankan Rang Undang-Undang itu. Jika baginda tidak berbuat demikian, Rang Undang-Undang itu akan menjadi undang-undang apabila habis tempoh itu seolah-olah baginda telah memperkenankannya."

      Individu yang bertanggungjawab membentangkan Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994 di Dewan Rakyat pada 9 Mei 1994 adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada waktu itu.

      Delete
    3. on the right track? to where??? the zoo??

      digest this!

      "Malaysian Employers Federation (MEF) executive director Datuk Shamsuddin Bardan said 2018 is going to be another challenging year, and he expected more than 50,000 people to lose their jobs this year."

      Delete
    4. Kalau PH memerintah, akan berubah ke?
      50,000 hilang pekerjaan jadi 50,000 pelunag pekerjaann???

      Kita kena bersama sama kerajaan memajukan ekonomi bukan mensabotaj ekonomi

      Delete
    5. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    6. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......

      Delete
    7. 11:45, mana ada yg mensabotaj ekonomi? Bukankah puak tuan selalu ckp mana ada ekonomi terjejas? KFC penuh, starbuck penuh. Ada pula yg ckp cikgu kat sekolah dia pakai kereta mewah. Kesimpulannya tak ada sesiapa pun yg sabotaj ekonomi melainkan sekumpulan elit yg menjual harta negara di sana sini. Merekalah pensabotaj sebenar tetapi telah dimaksumkan oleh juak2 saudara.

      Delete
    8. anon 13.01

      siapa jual negara??

      Pelabur asing datang kenegara ni beli aset kata menjual negraa ke??

      Padahal aset masih di bumi Malysia..

      Apa yg kau faham???

      Bagi lah tahu

      Delete
    9. Anon 1101 dan 1326, pemikiran mereka kat sini dah rosak akibat bertenggek kat media pembangkang. Mereka telan saja apa apa hasutan yg dihidang. Seolah otak dah jadi zombie. Mereka tidak akan nampak kebaikan negara. Dari pertumbuhan mampan ke pelaburan mencurah. Mereka akan tetap spin - pertumbuhan mampan dikata hanya penipuan kerajaan dan pelaburan dikata jual negara. Tidak ada ubat bagi mereka hanya doa Allah bukakan hati. Yg sebenar mereka yg jual agama, bangsa dan negara kepada kafir evengelis dan liberal. Betapa banyak nasihat dari ulama' dan mufti pun mereka tetap tolak. Ustaz mereka John Doe yg akan putar belit sejarah silam untuk halalkan pengkhianatan pada agama dan bangsa. Sebahagian mereka masih ingat pengkhianatan mereka ini akan dibalas oleh Allah dgn syurga. Namun keadaan mereka tidak berbeza dgn umat Nabi nabi terdahulu. Umat Nabi Salih ditunjukkan mukjizat yg sangat besar. Unta betina muncul dari batu yg besar sebagaimana dicabar oleh umatnya. Namun mereka tetap dustakannya. Kita hanya boleh teruskan dialog dan berdoa. InsyaAllah.

      Delete
    10. Kau pulak kenapa susah sangat nak faham. Bagi lah tahu.

      Delete
    11. Mr. J , pandangan kamu tu yang sudah kabur .

      Tidak sedarkah kamu didalam menerangkan fakta2 yang saya utarakan , tidak ketinggalan melampirkan link2 dari akhbar Star milik MCA . Bukan kah MCA tu rakan perkongsian UMNO dalam melelong tanah2 Negara ini kepada China ??

      Delete
    12. apa pasal mau pelik pelik..x kira siapa dominasi..yg kami pasti UMNOBN dah basi..yg kami fikir..lain x..mau kasi sligi..terus masuk perigi..x da lagi..hahahahhoooooooo..ambik ko!!1101

      Delete
  21. Saya amat bimbang bila terfikir yg malaun najib dan geng mungkin melakukan sesuatu kpd Tun Mahathir agar org tua ini tiba2 sakit atau pun lg buruk dari itu. Najib boleh buat apa saja krn yg pegang kuasa semua dia.. pdrm sprm rmrm semua yg ada rm kena pegang telor dgn najib.. semcm ada puaka najib ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tercatat jelas dalam Penyata Rasmi Dewan Rakyat pada 9 Mei 1994 betapa Datuk Seri Anwar Ibrahim, sewaktu membentangkan Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994, mengucapkan begini:

      “Tuan Yang di-Pertua, Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994 bertujuan memperkukuhkan dan memperjelas prinsip-prinsip Raja Berperlembagaan, demokrasi berparlimen dan kedaulatan undang-undang. Dari segi semangat dan cita-cita, pindaan yang dicadangkan juga akan memastikan perundangan dan sistem kehakiman berkembang sehaluan dengan arus negara serta nilai dan kenyataan masyarakat setempat.

      Pindaan ini perlu dilihat sebagai langkah berterusan untuk memantapkan semua usaha pembaharuan yang menjurus ke arah menjadikan Malaysia sebuah negara yang kukuh, dinamis dan bertunjangkan kepada prinsip keadilan dan kesaksamaan. Inilah iltizam Kerajaan, kesungguhan yang berasaskan hasrat untuk menunaikan amanah rakyat kerana Malaysia terbentuk dari gerakan rakyat untuk membebaskan masyarakat dari belenggu penjajahan, untuk menjayakan cita-cita pembaharuan tajdid dan reformasi islah.

      Pemikiran rakyat semakin matang setelah kita memasuki dekad keempat sebagai bangsa dan negara merdeka. Seterusnya dituntut penegasan terhadap prinsip-prinsip Perlembagaan berhubung kedaulatan undang-undang dan rakyat. Kesedaran ini telah menimbulkan gerakan untuk menghasilkan satu muafakat dalam bentuk Perisytiharan Raja-Raja dan Pindaan Perlembagaan Menghapuskan Kekebalan Raja-Raja.
      Fasal 4 Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994 bertujuan memaktubkan muafakat tersebut dengan memasukkan Perkara 40 ke dalam Perlembagaan. Pindaan ini akan menjelaskan maksud sebenar nasihat, ungkapan dengan izin, act in accordance with advice, supaya tidak ada lagi kesamaran terhadap prinsip demokrasi berparlimen dan prinsip bahawa Kerajaan perlu bertindak mengikut kehendak rakyat.

      Fasal 8 dalam Rang Undang-Undang ini bertujuan meminda Perkara 66. Pindaan ini akan memastikan agar suatu Rang Undang-Undang tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk menjadi undang-undang setelah diluluskan oleh kedua-dua Majlis Parlimen dan disembahkan untuk diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong.

      Dengan pindaan kepada Fasal (4A) seperti yang dicadangkan, melainkan dalam hal-hal yang menyentuh secara langsung keistimewaan Raja-Raja, sesuatu Rang Undang-Undang akan tetap menjadi Rang Undang-Undang setelah berakhir tempoh 30 hari ianya diluluskan oleh kedua-dua Majlis Parlimen. Agar tidak ada yang akan cuba memutarbelitkan pindaan ini sebagai langkah untuk menggugat kemuliaan Raja-Raja, saya ingin mengulangi pendirian Kerajaan bahawa pindaan dari segi hakikinya bukanlah baru. Ianya merupakan pindaan berbangkit atau, dengan izin, consequential amendment dari pindaan-pindaan sebelum ini. Tujuannya ialah sekadar memaktubkan prinsip yang disepakati iaitu kedaulatan rakyat dan kewibawaan institusi legislatif yarig mewakili kehendak rakyat. Kemuliaan Raja-Raja akan terus dipertahankan dalam konteks Raja Berperlembagaan.”

      Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994 ini telah ditentang hebat oleh Ahli Parlimen Kok Lanas dari Semangat 46, Datuk Sukri Haji Mohamed yang berucap begini:
      “Tuan Yang di-Pertua, nampaknya dengan pembentangan suatu Akta untuk meminda Perlembagaan Persekutuan untuk Bacaan Kali Kedua pada hari ini yang mana Bacaan Kali Pertamanya telah dibentangkan pada hari Khamis lepas, Kerajaan sekali lagi telah secara sengaja melanggar Perlembagaan dan Perintah Tetap Dewan Rakyat. Kerajaan nampaknya sudah hilang rasa tanggungjawab dan sikap untuk menghormati Perlembagaan Negara.

      Tuan Yang di-Pertua, kami tidak bersetuju bahawa pindaan yang dibentangkan di hadapan Dewan pada hari ini, seperti yang dinyatakan oleh Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri sekejap tadi, adalah sebenarnya pindaan berbangkit daripada pindaan-pindaan terdahulu. Sesugguhnya pindaan yang dibentangkan pada petang ini adalah suatu pindaan baru yang secara langsung menyentuh prinsip-prinsip asas Perlembagaan termasuk Kedaulatan Raja-Raja Melayu.

      Delete
    2. anon 11.07

      kau ni memang pemakan dedak madey
      Kalau dia jatuh sakit pun, biasalah
      Kenapa pulak nak tuduh takut Najib akan buat sesuatu pada dia...

      Siapa yg sebenarnya yg takut, dendam dan geram dengan Najib...kalau bukan si madey ni

      Delete
    3. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    4. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......

      Delete
    5. 11:38, selalu saya tengok saudara mendoakan yg tak baik pada Tun sedangkan dia tak ada urusan pun dgn saudara. Rasanya dah lebih 40 kali. Org tua2 kat tpt saya selalu ckp, doa yg buruk tanpa sebab selalunya berbalik pada diri sendiri. Kalau tak kena pada saudara, mungkin kaum keluarga saudara. Nak percaya boleh, tak percaya pun tak apa. Tapi saudara tunggu ajelah.

      Delete
    6. PJL, kita sama sama doakan TDM akan diberi hidayah oleh Allah pada penghujung usianya ini. Kini usahanya bersekongkol dgn Evengelis untuk membalas dendam pada DSN dan menaikkan anaknya yg tiada kebolehan adalah usaha yg sangat merugikan agama, bangsa dan negara. PJL, kita semua akan pulang suatu hari. Cuma ada yg pulang ke rahmat Allah dan ada yg pulang ke azab Allah. Marilah kita ambil peluang dan iktibar sementara ada kesempatan.

      Delete
  22. SEMOGA DI PANJANGKAN UMO 100 TAUN LAGI
    MOGA KEMUSNAHAN CIPTAAN d'PERTONTONKAN
    KLAU BOLE JADI LAG 5 KALI PERDANA MENTERI
    SEMOGA JUDI FOREX BOLE LAH DIMULAKAN...

    BERAMBOSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK.... PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Yang di-Pertua, perkara pindaan Perlembagaan Persekutuan yang dibentangkan ini jelas menyentuh kedudukan Raja-Raja kita, terutamanya Perkara 40 dan Perkara 66, mengenai nasihat dan kuasa Yang di-Pertuan Agong. Saya ingin mengingatkan Dewan yang mulia ini bahawa adalah salah dari segi Perlembagaan mahupun adab untuk kita mengemukakan serta meluluskan Rang Undang-Undang ini tanpa terlebih dahulu dikemukakan serta mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja Melayu. Perkara 38(4) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyebut bahawa, "Tiada apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung keistimewaan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan dengan tiada persetujuan Majlis Raja-Raja".

      Tuan Yang di-Pertua, oleh kerana perkara yang akan kita bahaskan ini secara langsung menyentuh kedudukan Raja-Raja, seperti mana yang tertakluk dalam Perkara 38(4) tadi, saya ingin bertanya: Apakah Majlis Raja-Raja Melayu telah dimaklumkan mengenai pindaan ini? Kalau sudah, apakah Majlis itu telah memberi persetujuannya? Sekiranya belum, atas peruntukan manakah pihak Kerajaan boleh membentangkan Rang Undang-Undang yang menyentuh kedudukan Raja-Raja ini tanpa terlebih dahulu dibawa ke pengetahuan Majlis tersebut dan mendapat persetujuan Majlis tersebut? Tidakkah perbuatan meneruskan pembentangan Rang Undang-Undang ini bukan sahaja bertentangan dengan Peraturan Mesyuarat tetapi juga bertentangan dengan Perlembagaan Negara? Apakah kita ingin dicap sebagai golongan yang mengkhianati Perlembagaan kerana turut mengambil bahagian dalam Perbahasan yang tidak menurut lunas-lunas Perlembagaan?

      Tuan Yang di-Pertua, saya juga ingin menimbulkan tentang kesahihan Perkara 66 pada hari ini. Perkara ini menyebut tentang kuasa Yang di-Pertuan Agong dan menerima serta menolak sesuatu Rang Undang-Undang, adalah pindaan yang dibuat dalam tahun 1983 sehingga mencetuskan krisis Perlembagaan ketika itu, ianya adalah merupakan perkara yang tidak sah. Perkara ini tidak sah kerana ia juga melanggar Perkara 38(4) Perlembagaan Persekutuan yang menuntut persetujuan Majlis Raja-Raja Melayu terlebih dahulu. Malangnya sehingga kini, Perkara ini tidak pernah mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja. Oleh kerana itu, saya ingin mengingatkan di sini bahawa Perkara 66 yang hendak dibincangkan ini juga sebenarnya adalah perkara yang dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan tersebut yang kami anggap adalah tidak sah dan terbatal.”

      Bangkangan Datuk Sukri Haji Mohamed ke atas Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1994 ini bagaimanapun telah ditepis tajam oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sesi penggulungan pada 10 Mei 1994 dengan berucap begini:
      “Saya terima pandangan-pandangan yang dikemukakan dan ini, umumnya yang memberikan sokongan kerana melihat kepada beberapa masalah yang telah berbangkit, dan ini ada hubungan juga dengan menghadkan 30 hari untuk diperkenankan dan terus sah sebagai undang-undang, seolah-olah telah diberikan perkenan.

      Memang bukan maksud saya pada hari ini untuk membawa masalah dan menimbulkan beberapa perbalahan yang berlaku, tetapi kita menerima semangat dan convention bahawa nasihat akan diterima dan keputusan Parlimen dihormati. Kita tidak terdesak untuk mengemukakan pindaan peruntukan ini jika kita tidak menghadapi apa-apa masalah.

      Ahli-Ahli Yang Berhormat yang menyebut perkara ini termasuk dari Jerai, Arau, Pasir Mas dan Jelutong. Apakah ada insiden yang berlaku yang menyebabkan kita terdesak untuk melakukan pindaan ini? Nyata ada, walaupun tidak di peringkat Persekutuan, ia telah kita alami di peringkat negeri.

      Delete
  23. Bukan maksud Kerajaan untuk mengadakan pindaan sewenang-wenang tanpa mengambil kira sensitiviti dan perasaan rakyat, Kerajaan dan juga Raja-Raja Melayu. Cuma saya berasa dukacita mendapat teguran daripada Yang Berhormat Kok Lanas yang tentunya agak berlainan sedikit dari semua Wakil Rakyat yang ada, termasuk daripada DAP dan PAS, selain daripada Ahli-Ahli Barisan Nasional yang memberikan pandangan. Kerana nyata Parti Semangat 46 ini mempertahankan sistem feudal. Sistem feudal ini mengukuhkan kedudukan Raja dan memberikan hak dan kuasa yang nyata mutlak kepada Raja. Kita mempertahankan prinsip Raja Berperlembagaan, menghormati prinsip kemuliaan Raja-Raja tetapi tidak mengenepikan kehendak dan kedaulatan rakyat. Ini yang berlaku.

    Untuk Yang Berhormat dari Kok Lanas menganggap bahawa ini mencemar kedudukan Raja-Raja dan menganggap bahawa Raja-Raja sahaja berkuasa dan seolah-olah kita mahu merampas kuasa Raja-Raja dan seluruh kuasa hendak dipindahkan daripada Raja-Raja kepada Perdana Menteri. Ini tentulah satu kenyataan yang keterlaluan dan tidak berasas dan menampakkan satu keghairahan untuk mengembalikan kedudukan kepada satu zaman feudal 100-200 tahun yang lalu. Rakyat bangun menentang penjajahan, memang benar.

    Tetapi rakyat menentang penjajahan, mahu memerdekakan negara, bukan untuk mempertahankan sistem fuedal - penindasan oleh golongan atau kelompok. Ia mahu supaya kebebasan dan demokrasi itu dilaksanakan dengan mengambil kira pendirian dan sikap rakyat. Perdana Menteri bertanggungjawab kepada Parlimen. Perdana Menteri bertanggunjawab kepada rakyat. Kalau rakyat merasakan tidak senang dengan Kerajaan dan parti Kerajaan, rakyat boleh memilih untuk menolak parti Kerajaan. Sebab itu ada bezanya kalau dikatakan bahawa kuasa pada Menteri itu mutlak justeru kerana pindaan ini dikemukakan. Ini pandangan seorang peguam muda tetapi pemikiran usang dan lapuk, seolah-olah menyokong ungkapan "reks non protes pekare - the King can do no wrong". I hope the pronunciation is correct.”

    Bila Datuk Seri Anwar Ibrahim tuntutan undang-undang di Mahkamah Persekutuan memohon supaya Seksyen 8 Akta Perlembagaan Pindaan 1994 diisytiharkan sebagai tidak sah kerana melanggar struktur asas Perlembagaan Persekutuan maka bolehlah dibayangkan betapa terdesaknya beliau di dalam berpolitik sehingga beliau tergamak untuk menelan balik segala kata-kata yang beliau sendiri ucapkan sewaktu membentangkannya di Dewan Rakyat pada 9 Mei 1994 dan sewaktu mempertahankannya dari asakan Datuk Sukri Haji Mohamed di Dewan Rakyat pada 10 Mei 1994.

    Lebih melucukan lagi adalah hakikat bahawa tuntutan Datuk Seri Anwar Ibrahim ini dibuat dengan menggunakan hujjah yang digunakan oleh Datuk Sukri Haji Mohamed yang beliau sendiri bantai habis-habisan pada waktu itu.

    ReplyDelete
  24. Salam semua, setuju dengan Anon 1107. Bagi orang yang dah terdesak dan merasakan nyawa mereka dah terancam, akan melakukan apa saja "at all courses" untuk terus hidup. Dikuatiri orang yang minta nyawa ini, menggunakan taktik jahat MAFIA iaitu strategy ERASER mungkin boleh mengupah Sniper dan lenyapkan ancamannya (Main Threat) bagi melumpuhkan pihak lawan. Marilah kita semua berdoa semoga Tun dan Barisan ketua parti pembangkang, dilindungi Allah dan dikurniakan kesihatan, setidaknya sehingga selesai PRU14. Ayuh semua kita lanksanakan solat hajat dan tidak lupa berdoa demi NEGARAKU TERCINTA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hajat golongan dajal tak kan di makbul..

      Delete
    2. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
  25. anon 11.01..

    Malaysia on the right track.... to destruction!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau diperintah oleh PH

      Delete
    2. kalau diperintah PH... Malaysia akan cemerlang gemilang

      Delete
    3. apa yg PH nak buat??

      Delete
    4. Bgailah tahu apa yg PH nak buat untuk Malasyia jadi cemerlang dan gemilang??

      Sepatutnyer ini yg perlu diwar warkan...bukan hanya nak jatuhkan Najib dengan cerita fitnah yg berulang kali diulang ulang sehinggakan rakyat jadi muak...

      Bagilah solution..

      kalau nak hapus GST , apa option lain yg ada untuk gantikan GST....bagilah tahu rakyat.

      Jgn nanti dh meemerintah, GST tetap ada tapi kurang jadi 5.5 % kurang sikit..dari 6 %.
      Ini namanya menipu rakyat!!!

      Delete
    5. Belum perintah dh tuduh tipu..
      Sebb dh lama ditipu umno maka anggap org lain pun akn tipu juga.

      Tok nujum umno pas berkiblat ayatolat hadi ni la jadinya. Mendahului tuhan tentang masa depan

      Delete
    6. 12:03, kan dah bg tahu? Opsyen gst ialah sifar gst. Baru 3 tahun kena gst dah jadi bodoh. Org kata tak payah bayar, kau nak bayar jugak.

      Delete
  26. Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...

    ReplyDelete
  27. MAAK KUTY JADI PERDANA MENTRI LAGI
    TOKONG TENGOKKK JER DNG GELI HATI
    1 JARI TAPAK KAKI TOKONG SINGGAH MUKA KUTY
    SAMBIL KETAWA TOKONG GOYANG TELO LAGI...



    KIKIKIKIKI... TAKOOOT NYER KLU KUTTY JADI PM LAGI...


    BERAMBOSSSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA....


    INI KALI LAH....


    KIKIKIKIKIKI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pesakit 11:40

      masa tun m jadi PM dulu kau berambos kat mana?

      kau ada kat hospital mentol Singapore kot.

      Delete
    2. itulah kemarahan orang anwar /PKR semasa madey memerintah...
      Madey bapak rasuah, diktator, mahazalim, mahafiraun, kayakan kroni, menyalahguna ISA utk kepentingan politik, menyekat kebebasan akbar & media elktronik dan byk lagi..

      Aku heran jugak macam mana penyokong PKR/DAP , azizah dan Nurul izzah boleh terima orang tua ni jadi PM dan ketua PH???

      Aku rasa madey is liability to PH

      Harap PH buat keputusan tepat untuk tidak memilih madey...

      kalau tidak, PH akan hancur!!!

      Luka lama masih berdarah lagi. Bukan sennag nak melupakan apa yg madey dh buat pada anwar, keluarga dan rakyat...

      Delete
    3. 12:01, mat pork tu berlakon mcm psiko. Kononnya identiti cytro dia kat sini. Tak payah layan, biar dia meroyan.

      Delete
    4. Anon 1216, Pakatan ini tiada apa apa prinsip. Matlamat halalkan cara. Mereka yg masih terbuka hati nampak segala perkara ini. Malang sebahagian dah tertutup hati dan serupa dah dirasuk. Mereka dah buta terhadap segala perkara begini. Yg tinggal hanya benci yg membuak buak pada Kerajaan dan jumhur org Islam. Kafir evengelis dan liberal menjadi ikutan dan pujaan mereka.

      Delete
    5. Mr. J ,

      UMNO tidak bersekongkol dengan evengelis serta kafir harbi ke ???

      Mr. J , saya nasihatkan kamu pergi cuci mata kamu tu . Mata kamu kelihatan telah di selaputi olih Taik !

      Delete
  28. Hanya orang bodoh yg akan percaya jika PH memerintah:

    1) GST akan hapus
    2) Gaji akan naik
    3) Kos sara hidup akan menurun
    4) Harga barang akan turun
    5) harga petrol akan turun
    6) Universiti bagi free
    7) Semua hutang PTPTN akan dihapus
    8) Bla bla bla...

    Kalau macam ni jadinyer, meemang betul negara akan bangkrap kalau diperintah oleh PH

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi bodoh org yg tak percaya penyelewengan 1mdb, felda, gst dll yg telah berlaku

      Delete
    2. bila dh terlalu lama sokong umno, dah lali dgn rompakan. dh tk percaya org lain boleh buat lebh baik dr umno.

      mcm dh lama dlm jamban, tk bau busuk dah. mustahil ada bau yg lebih wangi dr jamban.

      kalau duduk marang lagilah teruk. asal kafir saja mesti jahat dn mesti dihapuskan.

      Delete
    3. Anon 12.03

      penyelewengan akan disiasat dan siapa yg berslaah akan didakwa...

      Macam penyelwengan beli bnaglow oleh Lim Guan eng dan penyelwengan forex masa zaman madey..

      Manusia tak perfect kan..

      Itu bukan isu utama....kalau jadi pemnerintah byk tanggungjawab.

      Kat selagor, tak ada IC pun dapat beli rumah, saudara MB dapat beli tanah dsb...

      Kat pulau pinang pun byk.

      So, kau ingat PH tu malaikat ke??

      Madey akan kayakan semula kroni dia dan kroni dia akan naik semula bila di jadi PM (nauzubillah)

      So apa yg kau nak sebenarnya???

      Delete
    4. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    5. Najib malaikat ke takleh tukar2 org lain? Bnyak calon lain pm dalam umno..cth annuar musang,ahmad nasi goreng,kak jijat,khairy kaki ampu,atau anak keruak yg paling kuat spin tu...boleh jer


      Kikiki

      Delete
    6. Ph kalu menang nt Nak kasi hapus atok kau kat kampong tu pun boleh anon 11.59..


      Kikiki




      Delete
    7. Hanya orang bangang tahap gaban akan menulis seperti 11:59.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Delete
  29. anon 12.05

    bukan sbb sokong UMNO terlalu lama...
    sebab tak ada parti lain seelok UMNO
    sebab tu terpaksa sokong UMNO

    Kau sokong mana??
    PBBM atau PAN atau PKR???

    Bagilah tahu?

    Boleh aku cerita sikit tentang taik yg ada dlm parti2 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb terlalu lama umno berkuasa sampai otak tkblh trima ada org lain lbh baik dr umno.

      Syndrom tersekat otak

      Delete
  30. mmmmmmm.....anon with a multiple identity syndrome. a retarded or paid retard.....whatever, the cash is king!

    sendiri komen, sendiri reply.

    "Anonymous3 January 2018 at 11:38

    2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

    Anonymous3 January 2018 at 11:44

    Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty......"

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2018 ADAKAH INI AKAN MENJADI TAHUN UNTUK TUN M ISK. KUTTY KEMBALI KERAHMATULLAH?

      Delete
    2. Apakah najib akan jadi pm paling muda akan mati akibat tergezut akibat kalah pru?? Harap macaii sabar menunggu

      Delete
    3. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    4. Sdr dad

      Memang ramai dah perasan dua anon ini adalah orang yang sama.

      Kuat sangat makan dedak sampai menghina kebijaksanaan manusia.

      Adalah mustahil kedua-dua anon ini boleh muncul berturut-turut selama berpuluh kali melainkan keduanya adalah orang yang sama.

      Tuan Budin boleh sahkan dengan melihat IP address mereka, tapi Tn Budin kita ni memang kelihatan taknak respon apa-apa pasal ni.

      Delete
    5. Innalillah Mahazalim dan Mahafiraun Mamak Kuty..

      Delete
    6. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    7. Rilkes la brother John Doe...

      Ini negara demokratik....semua org boleh beri pendapat bukan masa zaman madey dulu.

      Delete
    8. Ok 13:01, pendapat pertama aku di zaman serba bebas ini, mesti kau ni bodoh tahap nak mampus.

      KEH KEH KEH KEH KEH KEH

      Relaks ka bro. Itu pendapat aku aje. Lagipun ini zaman Najib, org boleh ckp apa aje termasuk memaki mak bapak org.

      Delete
  31. Tak perlu ubah kerajaan yg tak pasti apa bentuk kerajaan yg nak dibentuk...

    BN yg didominasi parti org islam UMNO is still the best

    PH - tak pasti siapa yg dominasi??
    Nak kata DAP ...mungkin
    Tapi parti kecil baru tubuh, pemimpin dia dah nak ditabal jadi PM pulak....pelik

    Byk teka teki dlm PH ni....masing2 memperguna antara satu sama lain...
    Sungguh bahaya!!!

    Tolak PH....masukkan dlm tong sampah lepas PRU 14 nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    2. Hippo & Hipokrit sangatlah sinonim bagai tak terpisahkan, FAHAMMMMM......!!.

      Tulah padahnya kalau sekolah sekerat jalan jer....!!

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    2. Hippo & Hipokrit sangatlah sinonim bagai tak terpisahkan, FAHAMMMMM......!!.

      Tulah padahnya kalau sekolah sekerat jalan jer....!!

      Delete
  33. how stupid najib is? in his new year speech....

    he praised hadi, but he forgot that umno is kafir.
    he forgot 90 mills gone, but umno is still kafir.
    he failed to see hadi is squizzing his balls, and yet he forgot that umno is still kafir.

    so, what should he do to revoke the 'amanat'? perhaps hadi is also another 681 million dollar man! never know!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    2. Banyak auta dari fakta...akhir zaman tk perlu hairan

      Delete
    3. Perancis celop ini dah saya nasihati agar dia lebih baik diam supaya dia tidak kelihatan bodoh. Tapi dia degil dan nak lagak ekkk konon. Kesudahannya, dia terkantol bila dia tersasol 'my france is suck'. Cakap Melayu pun tak betol, ada hati pulak nak cakap omputeh perancis & inggeris.

      Ada orang itu menyamar pakai nama perancis 'bonjour merci'. Tapi bila kita respond dgn bahasa pernacis, dia terkedu-gamam, merepek meraban yg tak berkaitan pulak. Kenapalah bengap & bodohnya kamu, Kejora......??

      Kejora..kojollla, bila pulak kamu nak kojol, yer............??

      Delete
    4. ini fakta atau auta?

      "Police have carried out an investigation, as instructed by the AGC, and referred the investigation paper back to the AGC.

      "Up until now, they (police) are awaiting further instructions from the AGC,"

      ini fakta dari wak jawa tu atau auta dari wak jawa tu?

      Delete
    5. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    6. Aku pn rasa elok kau pakai autaman lebih sesuai dgn cara ko..kebanyak fakta merapu seangkatan dgn kepala taik

      Delete
    7. pak othaman,

      agreed! il est un morceau de merde!

      Delete
    8. Aku ingat mamat ni Banjar Mersing tapi nak nampakkan kononnya dia ni org putih, diubahnya sebutan jadi Bonjour Merci.

      Delete
    9. setuju dengan Bonjour merci..

      Fakta mangkuk2 kat sini byk yg merapu

      Delete
    10. Dad....

      Me too totally argee Kejora @ perancis celop bonjour merci is a piece of shit material (il est un morceau de merde!).

      Delete
  34. Pertandingan 3 penjuru....mana boleh PBBM atau PKR atau PAN boleh menang.

    BN/UMNO akan menang besar jika ada pertandingan 3 penjuru

    Tak payahlah syiok sendiri

    PBBBM dan PAN dan PKR hanya perosak kepada bangsa Melayu di Malaysia

    ketiga tiga parti ni akan berkubur selepas PRU 14
    Madey angkat kaki
    Mudin kembali kpd UMNO sebab dia UMNO totok
    Mukriz berguling guling atas katil lepas PRU 14 nanti
    PAN juga akan buabar..
    PKR hilang taring sebab tak ada pemimpin yg berkaliber. Dalam PKR pun dah ada 2 team..

    Inilah nasib parti perosak negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH-PAKATAN HIPOKRIT...

      BUKAN MASUK DALAM TONG SAMPAH....KASI MASUK DAN KAMBUS SEKALI DALAM TONG TAIK...

      Delete
    2. Ada satu cerita sang keldai mengangkat tong taik membawa dari pangkal kehujung sampai sekarang tak sampai2 apa maknanya...geng2 kepala taik pasti tau

      Delete
    3. Bang Bonjol. Nak jawab teka-teki ni boleh tak? Nama keldai tu Najib. Betul tak? Bye.

      Delete
  35. Betul ke ekonomi sekarang teruk???
    Atau sekadar persepsi dan mainan kata2 oleh pembangkang.
    Atau ada yg ambil kesempatan menaikkan harga dan terus menyalah kos hidup yg tinggi sebab tu harga naik..

    Memang kos sara hidup menaik...Kalau menjadi negara maju dah tentu semua akan naik.
    Tapi rakyat Malaysia yg miskin terus dibantu
    Yg sederhana juga dibantu tapi perlu juga menolomg diri sendiri...dengan tidak boros, tahu menabung dan money management yg baik

    So far, rakyat faham, terus berusaha manambah pendapatan. Pada masa yg sama kerajaan terus membantu.

    Kalau emua rakyat bersatu dan menyokong penuh kerajanan yg dipilih oleh rakyat, maka ekonomi kita boleh lebih bagus dan baik
    Rakyat dpt pekerjaan dgn gaji yg lumayan.

    Tapi sayang, pembangknag tak suka kalau Rakyat senang, ekonomi baik, gaji tinggi , ada peluang pekerjaan yg banayak....

    Bagi mereka , bagus kalau rakyat susah, ekonomi teruk, tak ada pekerjaan, barang harga naik...dsb..

    Bila ini berlaku, senanglah mereka nak take over kerjaaan semasa PRU nanti

    ReplyDelete
  36. Kat Malaysia ni byk investigation nak buat...kes2 masa zaman madey yg dulu org tak tahu semua dah terbongkar...

    Semua perlukan penyiasatan atau RCI

    Habislah kau madey, satu satu pakaian akan dibuka hingga telanjang...

    Dulu kau ingat boleh simpan semua bawah carpet.
    sekarang semua ni akan diungkit semula..

    Aku risau jugak kay Madey ni. Kesian...dia negarawan.
    Tapi anak2 dia yg bododh usung dia kehulu hilir untuk mencari pibilisti politik....mereka sendiri hampeh.

    Semoga Allah bagi taufik dan hidayah kepada madey untuk kembali kpd UMNO dan perjuangan orang melayu..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas pru kesemua menteri dalam kabinet paling ramai di dunia akan disiasat.kasi tangkap semua sekali anak beranak sumbat dalam lokap..

      Kikiki

      Delete
    2. Anak pm yg diusung kesana kemari naik jet kerajaan fre2 selalu tu mesti kena punya lepas pru..


      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...