Tuesday, 30 January 2018

SIAPA PENYEBAR BERITA PALSU?


Ketika di Kelantan baru-baru ini, Najib Razak berkata, kerajaan akan mengkaji satu undang-undang baharu bagi mengekang penularan berita palsu di negara ini.

Sebelum itu, pada penghujung tahun lalu, Salleh Said Keruak pula berkata, tindakan mengekang berita palsu adalah bagi melindungi keharmonian dalam negara.


Tapi, siapakah sebenarnya penyebar berita palsu yang sebenar dan berlesen?

Bank Negara, sebuah institusi penting dalam negara pun diserang dengan penularan berita palsu oleh media arus perdana baru-baru ini sehingga mereka tampil menafikannya.


Yang lebih mengaibkan, bukan setakat satu, tetapi tiga media arus perdana melakukan penularan berita palsu yang sama.

Tidakkah ini mengancam keharmonian negara?


Hmmmmm....(ShahbudinHusin 30/01/2018)

210 comments:

  1. K.ekasih Mas.........O.rang tua
    E.lok pekerti.... ......T.elor lanjut
    J.uara pantun.........H.odoh rupa
    O.rang bijak............A.ota banyak
    R.upa kacak...........M.unafiq besar
    A.da aura......... ......A.njing kurap
    ................................N.eraka tunggu

    Cikgu Kejora, kekasih nya si Mas
    Orang nya segak bergaya kemas
    Dengar nama Suman jadi cemas
    Buah telor dia bagaikan diramas

    Kah kaahh kaahhh kaahhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 19:56

      Kejora bapuk@ cikgu najmi bongok mabuk ketum kerana umno dan najib sesak napas...hahahaha...
      Masuk blog budin meracau2 bersama geng najis...

      Delete


    2. kejora babi



      Delete

    3. wah pertama kali kejora first


      tahniah dari


      malaikat sepi

      Delete


    4. mas kejora tu dah kena tibai belum


      tengok burit lobos ke belum


      Delete
    5. BURIT MAMAK MATDEY@HASMAH.













































































































      Delete
    6. Di sepanjang 3 dekad melayari career , saya telah menemuduga mungkin beratus individu yang ingin bekerja di bawah syarikat saya . Tafsiran serta penilaian saya terhadap individu saperti anon 22:57 ni adalah manusia yang tak bolih pakai ..... otak senteng , mental kosong !!

      Bukan setakat tong gas je , lori sampah pun bolih masuk ..

      Delete
    7. DINY BODOO.



































































































































































































      SYARIKAT LORI TAIK BABI....












































      TAIK BABI DARI Z TOKEY BABI PASAR CHOW KIT......

















































      Delete
    8. Tepat sekali pak diny!

      Bukan saja setakat lori sampah boleh masuk tapi boleh buat u turn sekali..begitulah luasnya terowong wak kejola kengkang walaupun one way..

      Delete
    9. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

































      Z TOKEY BABI PASAR CHOW KIT KUAT SEX MANIAC..BONTOT BABI PELIHARAAN PUN DIA TONGGENG...ERMMMM...



































      Delete
  2. mainstream media punya news tk bole pecaya sgt...so mcm mna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 19:58

      Kerana buat berita palsu lah dah banyak kena bayar saman...

      Delete
    2. Dia dah tersipu malu dek dilondehkan tiap hari tiru-tairu kopipes mengeahkan dia nie bukan cerdik pamdai golongan terpelajar tapi konon nak berlagai pandai.

      Delete
    3. SUMAN BODOO...
















































      Delete
  3. K.nowledgeable.........O.ld
    E.legant......................T.ired
    J.ovial........................H.indu
    O.ptimist....................A.postate
    R.eligious..................M.oron
    A.ttractive..................A.rrogant
    ...................................N.on-believer

    Othaman is hypocrite & also a non-believer
    This bloody old skunk thought, he is clever
    Hearing Kejora's name, he started to shiver
    It'll not be a surprise if he now caught fever

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies


    1. kejora u PIG


      son of a bitch

      Delete
    2. Z TOKEY BABI PASAR CHOW KIT.


























      TOKEY TAIK BABI.
































      BABI TONYOK Z NYOK!!!




















      Delete
  4. Berita palsu adalah sama dengan fitnah.

    ReplyDelete
    Replies


    1. pantat aman


      siulman


      Delete
    2. haha.. Dh kalah la tu...

      Delete
    3. mak badak memang akan menang..kalu lelebih mak badak C4 jer

      Delete
  5. Cgu Kejora bijak berpantun bahasa Inggeris
    Suman hanya mampu buat, setakat sebaris
    Pasti dia berdegup jantong rasa spt terhiris
    Kalu dia tak masuk wad, pasti nyaris-nyaris

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies


    1. kejora babi


      Delete
    2. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh


















































































      Delete
    3. K emutttt
      E nkau
      J ohn
      O rgasm
      R asa
      A uwwwwwwwwwww...

      Delete
    4. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

















































































      .













      .









      .





      Delete
  6. Berita palsu byk dlm utusan dn harakah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu ni buat fitnah je la.

      Delete
    2. pantat aman

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:37

      Fitnah kapla bapak ko..sape yg banyak kena saman kerana sebar berita palsu...hihi...otak aman kurang sihat...

      Delete
    4. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  7. Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin (KJ) terpaksa berterus terang ketika mengulas isu Mukhriz Mahathir tidak layak diberi gelaran pemimpin semata-mata kerana ia merupakan anak lelaki bekas Perdana Menteri Malaysia.

    Justeru jika  Tun Mahathir Mohamad baca komen KJ dan masih mahu menonjol anaknya itu sebagai bakal Perdana Menteri jika pembangkang menang PRU ke14,elok batalkan saja.

    KJ berpendapat Mukhriz, yang pernah dikalahkan bagi merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO sedekad yang lalu “tidak layak bergelar pemimpin” berasaskan komen terbaru ahli parlimen Jerlun itu.

    Baru-baru ini media tempatan melaporkan Mukhriz, dalam ucapanya pada satu program di Baling, Kedah menyebut bahawa beliau terpaksa mengaku sebagai rakyat negara Brunei kerana mendakwa kepimpinan Malaysia telah mencemarkan imej negara di mata dunia.

    Untuk rekod komen Mukhriz berjaya memanaskan politik Kedah sehingga isu ini diperbualkan dimerata ceruk namun umum melihat komennya mencerminkan ketidakmatangan sebagai seorang pemimpin politik.


    Justeru ketika mengulasnya KJ menganggap kenyataan Timbalan Presiden Parti Peribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), yang mendakwa dirinya malu mengaku sebagai warga negara Malaysia apabila ke luar negara sebagai seorang yang tidak layak diangkat sebagai pemimpin.

    Katanya kenyataan Datuk Seri Mukhriz itu juga disifatkannya sebagai satu pendirian yang memalukan.

    Lebih-lebih lagi kata KJ lagi,  tindakan Mukhriz itu menunjukkan beliau langsung tidak mempunyai semangat kecintaan terhadap negara.

    ``Adakah calon seperti ini, yang malu mengaku sebagai warganegara Malaysia hendak kita angkat menjadi seorang pemimpin?

    ``Bagi saya itu adalah pendirian yang memalukan dan ia jelas menunjukkan bahawa beliau langsung tidak ada semangat mencintai negara.

    ``Pengundi harus menilai semula sama ada pemimpin seperti ini yang sanggup mengeluarkan kenyataan sedemikian.'' katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program Pemimpin Bersama Rakyat Parlimen Parit Buntar di SK Titi Serong, pada Sabtu.

    Hadir sama pada majlis itu, Naib Ketua Pemuda UMNO, Senator Khairul Azwan Harun.

    Pada program itu beliau meluluskan inisiatif bagi penambahbaikkan 6 padang futsal di seluruh Parlimen dengan peruntukkan sebanyak RM300,000.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kj mng ketua pemuda pun sbab rasuah!

      Delete
    2. Jawatankuasa Disilplin UMNO dah mengesahkan si Kitol Jahanam (KJ) membeli undi ketika bertanding jawatan Ketua Pemuda, dan.....

      Kementerian Beliak & Sakan di bawah kelolalaannya terlibat dgn kes rasuah hilang lesap beratus-ratus juta,

      Kenapa SPRM atau polis tak siasat?

      Ini nenek tua yg dorang pergi siasat, tak ker bodoh tuu namanya.......??

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:42

      Ramai rakyat malaysia malu mengaku rakyat mesia di luar negara bila di tanye negara mana....ini kerana bila disebut nesia orang akan senyum kambing...yg bodoo mcm cikgu
      kejora dan geng najis memang tak rase ape2...

      Wahid bekas menteri JPM pon rasa malu di amerika syarikat bila di tanye rompakan 1 mdb oleh najib...

      Delete
    4. dalam amno xde rasuah, politik wang je..amno memang sial

      Delete
    5. Kera Jantan ,

      KJ tu selalu cakap ikut buntut , bukan ikut mulut .
      Sebab itu dia terlupa atau buat2 lupa "Kepala Bapak Kau" adalah anak Tun Razak .

      Ya !!! anak Tun Razak yang tidak habis2 menggunakan enigma bapak dia . Habis segala mercu tanda di namakan Razak .
      Jangan terperanjat jika sedikit hari lagi akan ada " Jamban lima bintang Tun Razak "

      Delete
    6. DINY BODOO.

      Delete
    7. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh? 2212 bodoh

      Delete
  8. Replies
    1. MAMAK MATDEY CIKAH@BABUN

      Delete
    2. 2213 keterunan babi , campur badak

      Delete
    3. BODOO ANAK CIPAN@JAMBAN...































































      Delete

  9. najib mulut mencarut sejak main belakang kaki carut lobai hadi


    dua dua ni suka sebut



    BARUAAAAAAAAA


    ReplyDelete
  10. FUYOOOOOOOINKKKKKKK

    MME PATOT BANTRAS BERITA PALSU
    MAMAK KUTTY ALJUBORI BARUA NO SATU
    FITNAH BATU API ADU DOMBA PALING LAJU
    MINTAK BOKTI TELO MASUK LAM PERUT DULU

    KIKIKIKIKI.......

    BERAMBOSSSSSSS...... BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ NEGARA... PRU SPORK KAMI DATANG HASUT SABOTAJ ....


    INI KALI LAHHH.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:43

      Kepala bapak ko kejora bapuk cikgu bodoo mabuk ketum..
      Huhuhuhuhuuuuuuu

      Delete

    2. JAMGAN BACA KOMEN GENG NAJIB DI BAWAH

      BUANG MASA BACA

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 21:34

      Blog taiping mali milik cikgu najmi bodoo @ kejora bapuk tak laku...kejora bapuk bodoo meracau di blog budin kerana blog budin maha hebat...tiada berita palsu...hahaha

      Cian ko kejora bapuk cikgu bodooo......

      Delete
    4. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  11. Yang patut dapat gelaran Raja berita palsu ialah si Pizi tu. Takde satu pun yg kuar dari mulutnya boleh dipercayai melainkan fitnah dan palsu belaka. Sebab tulah dalam seminggu kalau tak turun naik mahkamah menjawab saman taksah idupnya tu.
    Malangnya..Pizilah yg dijadikan sumber utama cai2 PH untuk berhujah di laman ni. masih tak sedar2 info yg diberikannya tu semuannya palsu belaka. Memang wajarlah DSNR dan kerajaan serta SKMM akan menggubal undang2 baharu untuk mengekang gejala penularan berita palsu ni dari terus berleluasa dalam kalangan rakyat. kita tentu tak mahu melahirkan generasi yang mesra berita palsu dan fitnah pulak....cukup2lah apa yang telah tular sekarang ni. Khuatir pelabur2 lari dari Msia bila termakan berita2 palsu yg berkaitan ekonomi dan politik yg disebar luaskan oleh PH dan cai2 mereka. Penyebar2 ni dia orang pedulik apa yg bakal terjadi pada negara..asalkan cita2 dan agenda gelap mereka tercapai.
    DSNR...Rakyat berdiri teguh bersama mu dan lakukanlah yg terbaik agar penyebaran berita2 palsu dan fitnah ni dapat dihapuskan..once and for all. kasi tangkap penyebar2 berita palsu ni dan kenakan hukuman yg paling berat sebagai pengajaran kpd cai2 PH yg baru belajar utk berjinak2 menyebarkannya. Mohon ambil tindakan tanpa tangguh2 lagi DSNR!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. dato seri h najib bodooo

      dah datang bawak komen palsu

      buang masa baca


      Delete
    2. ambik tindakan laaa


      KALAU LUUUUUU ADA TELOOOR DATO SRI


      DARI DULU DGR PEKEBUN BABI NAJI NI SURUH KERA JAAN AMBIK TINDAKAN


      KAAAAH KAAAH KAAAAAHHH


      BLOG BUDIN MAKIN SUBUR

      MAMPOSSSS KAU DATO SERI G NAJIB


      Delete
    3. Ehmm..ehmm..tak serik2, nak kena lagi ker GN.....??

      Delete

    4. pak othaman

      ini bukan GN ini kojola memyamar pekebun

      cuba tanya brp lama buah sawit nak masak? mesti gn tak tahu

      GN ni penternak babi..

      gaya bahasa pun boleh tahu

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:48

      Geng nais bodoo wooit...bila sharir samad dan ko nak saman rafizi buat berita palsu beli hotel felda di london bukan atas nama felda?...

      Rafizi jugak sebar berita palsu tanah hq felda dah lesap...saman leer...kenape semua bisu...

      Berita palsu kepla bapak ko geng najis bodoo....telor tarak?...kukok jeer kuat..

      Delete
    6. Taubat adalah suatu kemestian bagi manusia, sebab tidak satu pun anak keturunan Adam AS di dunia ini yang tidak luput dari berbuat dosa. Semua manusia, pasti pernah melakukan berdosa.Hanya para nabi dan malaikat saja yang luput dari dosa dan maksiyat. Manusia yang baik bukan orang yang tidak berdosa, melainkan manusia yang jika berdosa dia melakukan taubat

      Artinya : “…Sesungguhnya Allah itu menyukai orang-orang yang tobat kepada-Nya dan dia menyukai orang-orang yang membersihkan diri.” (QS Al Baqarah : 222)

      Taubat adalah proses menyadari kesalahan yang telah diperbuat dan berupaya sekuat hati untuk tidak melakukannya kembali atau permohonan ampun kepada Allah SWT atas kesalahan (kekhilafan) dan atas perbuatan dosa yang telah dilakukannya

      Hadis nabi Muhammad SAW yang artinya : “Sesungguhnya Allah menerima taubat hambanya selagi ia belum tercungap-cungap hampir mati (nyawanya berbalik-balik dikerongkongan / halkum).” (HR Ahmad)

      ALLAH hu a`lam

      Delete
    7. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:57

      Seblm tobat najib dan penyokong2 bodoo kena mintak maap dulu dengan 30 jota rakyat mesia kerana dah rompak duit syarikat kerajaan...ini dosa dengan maanusia..pecah amanah....mungkar..

      Delete
    8. Ini kali ke 2 posting di atas menjelma.

      Soalan saya dulu tak terjawab bukan dia terlepas pandang.

      Nah...saya ulang,
      Apa hukumnya orang yang mencela Allah SWT sampai sanggup mengeluarkan kata2 kesat.....

      'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir'...??


      Sila beri pencerahan.


      Delete
    9. Tak da nya rakyat nak brdiri teguh ngan najib der..gng najis n gng ahmad maslan aje la yg sokong jibby

      Delete
    10. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  12. Replies
    1. MAMAK MATDEY HELO KITY CIKAH@BABUN

      Delete
    2. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  13. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:34

    Berita palsu berita klentong...bapak klentong najib dan zahid komidi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  14. tahun melawat malaysia


    LOGO MACAM BABI

    ada gambar monyet eh silap gambar mawas eh silap gambar manusia eh silap


    GAMBAR NADZERI DGN LOSEMAH

    selfie berdua


    kaahh kahhh kahhhh

    najib izinkan kata lobai hadi kaki carut

    tak salah FLOM dan MENTERI berselfie dlm logo TMM asal suami izinkan


    ReplyDelete
  15. Berita mak badak naik jet gi shopping tu pun palsu ke? untungnye mak badak semua cai amno kena tipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Palsu leer, sebab dia pi miting bukan soping.

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:53

      Cai umno memang bodoo...suka kena tipu mcm cikgu bodoo kejora bapuk dan geng najis..hihihihi

      Delete
    3. so baju yg mak badak pkai tu beli kat pasar malam jer ke? bAJU BUNDLE KE

      Delete
    4. Berita dia naik jet pi miting ada! Tapi berita miting nya tidak ada pon? Apa biji butir miting nya? Apa hasil miting nya? Apa pekdah miting dia pada Malaysia? Takde pon?

      Kau ni 20:48, agak2 ler, patut2 le nak sebar berita palsu tu! Bedosa tau tak!

      Nah amek nih!

      Taubat adalah suatu kemestian bagi manusia, sebab tidak satu pun anak keturunan Adam AS di dunia ini yang tidak luput dari berbuat dosa. Semua manusia, pasti pernah melakukan berdosa.Hanya para nabi dan malaikat saja yang luput dari dosa dan maksiyat. Manusia yang baik bukan orang yang tidak berdosa, melainkan manusia yang jika berdosa dia melakukan taubat

      Artinya : “…Sesungguhnya Allah itu menyukai orang-orang yang tobat kepada-Nya dan dia menyukai orang-orang yang membersihkan diri.” (QS Al Baqarah : 222)

      Taubat adalah proses menyadari kesalahan yang telah diperbuat dan berupaya sekuat hati untuk tidak melakukannya kembali atau permohonan ampun kepada Allah SWT atas kesalahan (kekhilafan) dan atas perbuatan dosa yang telah dilakukannya

      Hadis nabi Muhammad SAW yang artinya : “Sesungguhnya Allah menerima taubat hambanya selagi ia belum tercungap-cungap hampir mati (nyawanya berbalik-balik dikerongkongan / halkum).” (HR Ahmad)

      ALLAH hu a`lam

      Delete
    5. 2 tahun lalu, lakinya sibuk main golf dgn Obama di Hawaii dan dipanggil pulang tergesa-gesa sebab heboh rakyat bertanya mana pm ketika musibah banjir melanda negara. Tapi Rosmah apa dia peduli, dia dgn kaum puak suku-sakan bukan mainn lagi berkeliling kota2 Eropah menyopping-sakan.

      Lepas tuu, pandai pulak pakat dgn lakinya berjumpa di Bankgok konon nak tunjuk dia sentiasa bersama dgn Najib ketika musibah banjir melanda.

      Delete
    6. Mak badak ni sejak dari TKc memang pelakon terkenal tau..berjaya mak badak merembat jibby ye

      Delete
    7. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  16. Mak badak sentiasa vogue dan cantek..ini berita benar bukan palsu..cai amno bodoh..ni pun benar

    ReplyDelete
  17. Vote for mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia bertanding dg M Sabu di PRU ini, pasti M Sabu balik awal.

      Delete
    2. ye dgn sokongan umnobngok dan paspis pus mak badak pasti akan menang di negara al badaki walaunta

      Delete
    3. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete


  18. KES INDIRA GHANDI


    NAJIB BENCI MAMAK (INDIA MASUK ISLAM)
    NAJIB NAK PANCING UNDI KELING



    MAHKAMAH BUAT KEPUTUSAN


    KELING MASUK ISLAM JADI MAMAK TAK SAH
    KENA KELUAR ISLAM MASUK BALIK KELING


    YAHOOOOO NAJIB DAPAT UNDI INDIA

    HADI PULA DIAM SERIBU BAHASA TAK MARAHKAN NAJIB TAPI SOKONG KEPUTUSAN MAHKAMAH

    " KANAK ISLAM KENA KLUAR ISLAM MASUK BALIK HINDU"

    TAHNIAH PAS DAN UMNO DAH DAPAT UNDI 90% INDIA DI MALAYSIA


    TAHNIAH PARA EVANGELIST . ANDA PERLU SOKONG BN ! DAN MAHKAMAH MALAYSIA ! DAN NAJIB !


    mr j mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 20:50

      Pas duk sibuk RUU 355... Yg lebih penting tak peduli pon..hadi punasihat najib...

      Delete
    2. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
    3. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh? cai amno memang tahap maslan

      Delete
  19. Bodoh tak sesuai lagi utk seekor lembu...cuma sesuai utk penjilat dedak!
    Menjadi BANGANG dan DUNGU adalah pilihan...so terus lah begitu!
    Maruah tiada,rasa malu jauh sekali komen pulak mcm anjing menggonggong tulang babi tapi kononnya nya nak berhujah...tak ke kepala bapak stupid namanya tu.
    Kepala kian membusuk takkan ekor suci bersih....dasar BANGSAT MELAYU yg miskin minda dan otak membeku,mcm sialan.

    ReplyDelete
  20. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 21:08

    Najib, Rosmah Kena Bayar RM2000
    30/01/2018 0


    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor dan enam pihak lagi gagal membatalkan saman yang dikemukakan keluarga penyiasat persendirian mendiang P. Balasubramaniam, A Santamil Selvi dan tiga anaknya kerana mendakwa mereka kehilangan pendapatan dan terpaksa menjalani kehidupan dalam buangan di India selama lima tahun sejak 2008.

    Hakim Datuk Hue Siew Kheng menolak saman tersebut selepas mendapati ianya dikemukakan melebihi tempoh masa yang dihadkan.

    Peguam Nor Hazira Abu Haiyan yang bertindak bagi pihak perdana menteri dan isteri memberitahu pemberita, mahkamah juga menolak saman tersebut kerana ianya mempunyai merit untuk didengar dan ianya perlu diputuskan melalui perbicaraan penuh.

    “Mahkamah juga mengarahkan defendan membayar kos sebanyak RM2000 setiap seorang kepada plaintif,” katanya.

    Nor Hazira berkata mahkamah turut menetapkan tarikh 16 Mac untuk pengurusan kes itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kes 2008??
      Kes tahun 1998 ke 1988 kes 1978 tak ada??

      Delete
  21. MP Pandan Rafizi Ramli (PKR-PH) didakwa bukan kerana palsu nya berita yg disampaikan, tetapi beliu adalah mangsa berbagai akta baru ciptaan kerajaan KLEPTOKRASI MO1 Najib. Contohnya berita 1MDB, benar! MO1 Najib sendiri akui 1MDB bermasalah!!! Dalam kes 1MDB ini YB Rafizi adalah mangsa OSA dimana semua laporan siasatan oleh SPRM, PDRM, BNM, AUDIT NEGARA serta PAC telah di OSAkan. Bukan kerana berita 1MDB itu palsu!!!.

    Begitu juga kes lembu kondo NFC, YB Rafiziz dihukjaum bukan kerana palsunya berita NFC yg dihebahkannya, tapi dia juga mangsa akta BAFIA / AMLA / BNM

    Moga lembu lembu peliharaan UMNO MO1 NajibPM dan juga wala` unta2 PAS faham dgn penerangan serba ringkas saya ini!

    MAMPOSUMNOBNPAS MAMPOSUMNOBNPAS MARIMAMPOSKAN!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Rafizi yg menghebuhkan anak Mahathir ada membeli kilang arak di Filiphina PALSU ke BUKAN

      Delete
    2. Lebai Sharir Samad sampai kini tak berani sahut cabaran RR Rock 'n' Roll, Rafizi Ramly untuk debat tanah felda yg hilang, kenapa yer.......??

      Delete
    3. Saman le, tunggu apa lagi.

      Mahathir pun mengapa tak saman Rafizi?

      Delete
    4. Yg lebih penting shahrir saman rafizi ngok kerana ini maruah dan nama baik kerajaan...

      Rafizi dan tun madey dah geng untuk tangkap prompak ngook..

      Delete
    5. Shahril kata tanah felda itu. Tak hilang, itu kenytaan rasmi Pengurusi felda, tak setuju? Boleh saman

      Delete
    6. SUMAN BODOO.
































































































































      Delete
    7. Membangun bersama mak badak

      Delete
    8. BODOO.












      BODOO.














      BODOO.








































      Delete
  22. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 21:43

    Buat pengundi padang rengas
    admin 1/30/2018 06:50:00 PM 0
    Tahukah anda, secara kasarnya gaji Nazri Aziz sebagai menteri adalah tidak kurang RM 500 000 setahun. Gaji tersebut dibayar oleh seluruh rakyat Malaysia. Gaji beliau dibayar oleh titik peluk rakyat seperti anda semua.

    Tetapi hari ini prestasi kerja beliau cukup mengecewakan kita semua. Isu IMAMs banyak kecuaian berlaku, isu logo Melawat Malaysia yang tidak ada nilai professional dan isu terbaru beliau gembira pula dengan keputusan mahkamah yang membatalkan ke-Islaman anak Muhammad Ridhuan.

    Adakah orang sebegini yang kita harapkan untuk membawa suara rakyat ?

    Ini menteri UMNO yg ngaku islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 21:46

      Cikgu kejora bapuk bodoos dan geng najis spesis menteri umno..rosak islam...

      Delete
    2. Semua MP pembangkang yg menerima gaji dan elaun setiap bulan.... Apa kerja mereka buat???

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 22:10

      Ape kaitan plak dengan mp pembangkang?....siapa yg lebih berkuasa?....

      Mp bn lebih ramai...akan lulus jugak....bertambah bodooo ko ni..

      Delete
    4. Makan gaji buta... Satu kerja pun tak buat....

      Delete
    5. Gaji wak kojola kengkang
      Hisap rokok john lima duit.
      Makan roti john lima duit.
      Jumlahnya sekupang.

      Delete
  23. Terbaiiikk anon 21:35

    Harap lembu2 Mo1 semuanya faham terutama lembu yg bernama Geng Najib tu..kikikiki..mooo..mooo..mooo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga RR Rafizi Ramly dilantik jadi Ketua Audit Negara atau Ketua SPRM selepas pru 14.

      Delete
    2. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
    3. KETUA AUDIT NEGARA....KIHKIHKIH...

      SOTONG NI...GORENG TOPUNG PUN RANGUP!!!!

      Delete
    4. ketua pencacai negara,,amnos

      Delete
    5. kuih badak berendam sedap jugak.. semah badak sedap ke?

      Delete
  24. Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) masih tidak memberikan sebarang jawapan berhubung pendaftaran Pakatan Harapan, kata pengerusi gabungan itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

    "Sehingga sekarang tidak ada jawapan, perakuan daripada ROS.

    "Jadi kita dapati ini sengaja dibuat demikian, iaitu tidak respon, supaya kita habiskan masa dan tidak dapat buat persiapan untuk pilihan raya.

    "(Ini) kerana kita tak tahu sama ada kita punya simbol diterima atau tidak.

    "Dan kita juga tak tahu sama ada parti kita ini diiktiraf secara rasmi ataupun tidak," kata Mahathir.

    Bekas perdana menteri keempat itu berkata demikian dalam sidang media di ibu pejabat Parti Pribumi Bersatu (BERSATU) Malaysia di Petaling Jaya selepas mesyuarat Majlis Presiden HARAPAN

    Perdana menteri paling lama dalam sejarah Malaysia itu sebelum ini pernah membuat tuduhan hampir sama dengan mendakwa permohonan HARAPAN sengaja dilengah-lengahkan.

    HARAPAN telah menyerahkan permohonan mereka pada pertengahan tahun lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saman saja ROS tu... Kena ada bukti yg tidak meragukan le

      Delete
    2. saman rosmah badak

      Delete
    3. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
  25. 21.46 ini jwp kp soalan BODOH kamu
    Mp pembangkang juga wakil rakyat,mereka dipilih dlm pru,tugas mereka spt juga mp umno,mewakili rakyat akan hak2 rakyat kp sesebuah kerajaan demokrasi berparlimen.
    Bezanya di msia,hak mp pembangkang di nafi/disekat,seolah2 mereka ni penjahat...fungsi mereka ini juga sebg check and balance.
    Justeru apabila mp parti pemerintah buat onar dan khianat,mereka berjuang utk membetulkan nya demi rakyat......
    Di msia ni mana2 kws diwakili mp pembangkang cukup baik,gi le buat lawatan ke bandar2 spt bahau,batu pahat,kluang...kami penduduk tempatan sgt terasa perbezaannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 22:19

      Ade soklan dari mp pembangkang disekat...tak dibenarkan oleh speker....

      Delete
    2. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
    3. Habis apa pasal statement bodoh seperti ini keluar




      Tahukah anda, secara kasarnya gaji Nazri Aziz sebagai menteri adalah tidak kurang RM 500 000 setahun. Gaji tersebut dibayar oleh seluruh rakyat Malaysia. Gaji beliau dibayar oleh titik peluk rakyat seperti anda semua.


      Seperti dlm anon 2143

      Delete
    4. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 22:59

      Bukan statement bodooo....kejora bapuk bongok yg bodooo...hihihi...tengok gambar ko sebjik bapuk...mcm mana ko diterima jadi guru?..otak udang.......ko rasuah yeek...hahahaha...

      Delete
    5. BODOO.






























      BODOO.





























      BODOO.





























      Delete
    6. Speaker dewan Parlimen nama Pandikar Amin Mulia
      Asal kera Sabah, habis peraturan dewan dia ranggah
      Patut dia ni non partisan, tapi pada MPBN dia setia
      Sungguh tidak Mulia bah!!!...bila MPPH disekat dicegah

      HIDUPWARISANSABAHAN HIDUPWARISANSABAHAN IDUP

      Delete
    7. PIE AFDAL...TERCEKIK MAKAN PEDAL AYAM....



















      KIHKIHKIHKIH...



















      KAHKAHKAHKAH....












































      KIOK...KIOK...KIOK...

















      Delete
  26. mak badak x buat apa dapat gak beli diamond pink

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak memang bodoh, tp cai amno lagi bodoh..so sape bodoh?

      Delete
    2. mak badak for all..takburrrr

      Delete
    3. Jgn jadi bodoh macam cai amno..hidup mak badak

      Delete
    4. BODOO.















      BODOO.
















      BODOO.


















      Delete
  27. Laporan: 3 sebab BN akan menang PRU14

    KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) dilihat akan menang walaupun Tun Dr Mahathir Mohamad semakin meraih perhatian pengundi Melayu di luar bandar, menurut laporan penyelidikan Financial Times (FT).

    Laporan itu yang disiapkan oleh penyelidik kanan Hafiz Noor Shams memberikan 3 sebab mengapa mereka yakin BN akan menang pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

    Menurut laporan itu, sebab paling utama adalah persempadanan semula kawasan pilihan raya yang dijangka memihak kepada Barisan Nasional (BN).
    “Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjalankan semula persempadanan semula ini selepas mahkamah menggugurkan aduan Pakatan Harapan (PH) terhadap badan itu pada Disember.”

    Persempadanan semula sebelum ini membawa kemenangan besar kepada BN.

    Laporan itu menyebut, persempadanan semula oleh SPR pada 2003 menyaksikan BN menang 90% kerusi tetapi hanya 64% undi popular pada PRU 2004.
    Pada 2013, BN memenangi 60% kerusi dengan hanya 47% undi popular.
    “Kita menjangka SPR memuktamadkan proses itu sebelum Mac atau April. Kita percaya contoh terkini muslihat pilihan raya di Malaysia itu akan memanfaatkan BN,” kata laporan itu.

    Sumber pembangkang memberitahu FT mereka akan cuba menangguhkan proses itu di mahkamah sehingga Jun, apabila Parlimen akan secara automatik terbubar jika Najib tidak membubarkannya sebelum itu. Pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipenjara atas kesalahan liwat, dijangka dibebaskan pada Jun dan ini akan memberi kelebihan kepada PH, kata laporan itu.
    “Apa pun, kami percaya kemungkinan ia ditunda adalah rendah.”

    Sebab kedua adalah PAS akan memecahkan undi pembangkang, memandangkan parti Islamis itu berhasrat meletakkan calon di kerusi yang mereka tidak tandingi sebelum ini, walaupun peluang untuk menang sangat tipis.

    Sebab ketiga adalah gabungan PH lemah di Sabah dan Sarawak di mana terletaknya 1/3 daripada jumlah keseluruhan kerusi Parlimen.
    “Tanpa kejayaan besar di Sabah dan Sarawak, PH perlu menang lebih kurang 2/3 daripada kerusi di Semenanjung untuk mengambil alih Parlimen, yang mana ianya agak sukar. PH hanya memegang 39% kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia, dan semasa PAS sertai gabungan itu sekali pun, mereka hanya memegang 47%.”

    https://www.msn.com/en-my/news/national/laporan-3-sebab-bn-akan-menang-pru14/ar-BBIs6Pu?li=AAaD62f&ocid=spartandhp

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn lupa vote for mak badak ye cai amnopas

      Delete
    2. AMINNNNNNN!!!!!


































































      Delete
    3. Usah lah caii2 bahallol nak pukul canang
      Financial Times ramal, BN tetap menang
      Dgn Madey munafiq, rakyat tidak senang
      Lps PRU14, kat atas darat cai2 berenang

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhhh

      Delete
    4. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 22:51

      Sabah dah ubah baa....peneroka ramai benci umno kerana hutang...harapan umno makin tipis.....

      Kalo umno kuat najib dah bubar parlimen....dedak makin kurang kerana akaun bank jho lo di luar negara semua kena sita...hihihihi...
      Cian ko kejora bapuk cikgu bongok...

      Delete
    5. Mak badak for all..takburrrr

      Delete
    6. BODOO.














      BODOO.













      BODOO.














      Delete
  28. BUDIN SONTOLOYO.



































































































    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 22:54

      Blog taiping mali milik cikgu bapuk bongok kejora tak laku...nompang blg budin nak meracau....cian ko bodoo ....hahahaha...

      Delete
  29. Jgnkan setakat berita/cerita palsu..bang Shah..
    hantu pun dorang bela..kuarlah nanti PRU14..
    korang tenguk apa keja dorang buat persempadanan oleh SPR sekarang..biasalah tu..ubah mau menang..
    sebenarnya UMNOBN dah goyang..goyang goyang..dorang dah rasa nak melayang..tapi sayang..macai macai sembang karang bergayut buntut nagibalun2.6b masih x tenteram..ampu semau maunya macai oi!!..
    udah disampok sakasaka umno beb..hahahahahiiii
    Hantu Hantu dah mula diberi kelulusan untuk digerakan nanti..siap kita enjuk ini Hantu hantu bros PH

    Lawan Tetap Lawan!!

    ReplyDelete
  30. Mengikut blog Amenoworld, seorang aktivis mendedahkan Madey telah berkempen untuk #UNDIROSAK dalam PRU12 lalu. Beliau telah mengalakkan agar rakyat menyatakan ketidakpuasan hati terhadap kerajaan dan BN dengan merosakkan undi. Adalah dikatakan terdapatnya 300 ribu undi rosak, terbesar sejak merdeka, Tak mungkin setelah 50 tahun Msia merdeka, rakyat masih tak tahu caar untuk mengundi sedangkan media cetak dan elektronik telah menerangkan proses pembuangan undi dengan begitu terperinci sekali.
    Tapi kini, bila gerakan #UNDIROSAK semakin kuat dan mendapat sambutan dari rakyat, khususnya golongan muda Madey dan pimpinan PH lan sudah berasa bimbamg pulak. Mereka tau betapa undi golongan muda dan baru pertama kali mengundi ini adalah talian hayat akhir mereka untuk menang PRU 14 nanti. Dalam keadaan mereka ketandusan isu ..1 MDB, 2.6 billion , FGV, Tanah Felda di jln Semarak semuanya sudah tidak menarik minat rakyat lagi dan DSNR serta kerajaan telah terbukti berjaya menyelesaikannya dengan begitu pantas dan bijak sekali, tanpa menjejaskan dana serta kewangan negara.
    PH dan Madey nampak mereka kini tertekan apatah lagi isu pencalonan Madey sebagai interim PM tidak diterima sebulat suara dalam kalangan penyokong2 PKR .
    Ketidakadilan pengagihan kerusi dalam kalangan komponen2 parti PH, khususnya Amanah kini hanya menunggu masa saja untuk meletop umpama barah kanser yg dah mencapai tahap 4.
    Sikap penyokong2 Bersatu yang begitu rakus ingin membolot pengagihan kerusi DUN di N9 baru2 ni juga mencetuskan perasaan tak puas hati dalam PH dan ada laporan sahih yg mengatakan penyokong2 PH dari parti lain akan melakukan undi rosak terhadap calon2 PH walaupun dari parti mereka sendiri. Gerakan undirosak dalam PH dijangka turut menular ke negeri2 lain di semenanjung. Jika ini diterjemahkan dalam PRU nanti, harapan PHn untuk memenangi PRU adalah amat tipis bahkan tak mustahil Selangor dan Penang juga akan jatuh ke tangan UMNO/BN.
    Tengok ajelah..oleh kerana ketandusan modal dan isu, logo tahun melawat Msia 2020 pun digembar gemburkan oleh mereka..terdesak sangatlah tu. Nampak gayanya..semua isu yg diketengahkan oleh Madey dan PH telah backfire kpd mereka..sampai tercungap2 mereka kelemasan untuk terus menghasut rakyat benci kpd DSNR dan BN. Sampai sekarang ni ,mana berani Madey, Pizi, Tony Pua serta pimpinan2 lain PH menyentuh isu 1 MDB lagi. Mereka sendiri tau bahawa isu tu takkan jadi daya penarik kepada rakyat lagi...boring dan bosan warga marhaein mendengarnya.
    Skarang ni, topik yg kerap kita dengar menjadi perbualan utama di warong2 serta restoran2 mamak ialah memperkasakanjati diri dan bergerak sederap dan sesaf dengan DSNR dan kerajaan untuk menuju TN50..Msia bakal menjadi kuasa ekonomi atau the new emerging economic tiger in Asia and the world....ini telah gagal dilaksanakan semaas era Madey dulu, apataknya asyik sibuk mengayakan kroni2 dan anak beranaknya aje beb!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak lagi hebat..x smpai berapa tahun dah ada diamond pink..hebat kan mak badak..cayang uolsss

      Delete
    2. BODOO.

























      BODOO.





































      BODOO.




























      Delete
    3. Bukan sahaja Mak badak ada pink diamond . Anak Mak badak pun tiada kurangnya ...bolih buat filem 'semi~phono' kesukaan walaunta . Selain itu bolih beli apartment2 serta banglo mewah di benua Amerika dan Eropah .

      Tidak ketinggalan , anak angkat Mak badak , si Taek Jho mampu beli kapal mewah 1 billion ringgit disamping lukisan2 ,apartment, hotel serta kapal terbang .

      Geng Najib dan para walaunta dapat apa ???

      Delete
    4. DINY BODOO.























      SYARIKAT BAWAK LORI TAIK BABI.











































      .












      Delete
    5. Pak diny...pada saya, cukuplah kebun2 sayur2an dan sawit yang ada sekarang ni lebih dari memadai. Tak perlu nak mengambil yang bukan hak dan ditentukan kepada saya oleh Allah s.w.t. Yang sedia ada ni pun tak habis makan untuk saya sekeluarga. Lagi pun harta dunia ni kan sementara dan pinjaman aje...amal ibadah lah yang kekal hingga ke alam akhirat. Tak gitu Pak???????? Harap2 Pak jangan terpedaya dengan dunia yang hanya pinjaman ni pak.....

      Delete
    6. Wak kojola kengkang bapok pun pelakon porno juga dlm film terbaru arahan reza aziz.

      Lokasi di chow kit.

      Tajuk film Chow kit selepas senja.

      Pelakon undangan John Brutally

      Delete
    7. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

















































































      Delete
    8. Geng Najib , tak payahlah kamu nak gunapakai serta sebut nama Allah s.w.t.

      Fakta yang kamu ajukan kebanyakkannya bohong serta di putar belit .

      Bahkan pengakuan kamu yang mengatakan mempunyai kebun2 sayur2an serta lading sawit adalah karut belaka !!!!!

      Delete
    9. DINY BODOOOOO.



























      SYARIKAT ANGKUT TAIK BABI.
























      SYARIKAT AKAN GULUNG TIKAR BUAT BUNGKUSAN TAIK BABI...



































      .




















      .

















      .
















      .













      .












      .











      .











      .










      .










      Delete

  31. Najib fails to strike out suit over US$3.5bil 1MDB loan

    The Star Online

    MAIZATUL NAZLINA ~ 9/1/2018

    KUALA LUMPUR: The High Court has dismissed an application by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak (pic) to strike out a suit by Gerakan Anakmuda Tolak Najib (Gant1) over a USD$3.5bil bond loan made by 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    The loan being challenged in the suit was made by 1MDB from the International Petroleum Investment Company (Ipic) and its subsidiary, Aabar Investment PJS (Aabar asli).

    On Tuesday (Jan 9), Justice Hue Siew Kheng dismissed the application on grounds that Gant1 had locus standi (standing) to initiate the legal proceedings.

    The court later fixed Feb 5 as the next case management date.

    Speaking to reporters after the proceedings, Najib's counsel Datuk Mohd Hafarizam Harun said that they would file an appeal against the decision.

    Muhammad Haniff Khatri Abdulla acted for the ten plaintiffs from Gant1, while Datuk Tan Hock Chuan acted for 1MDB and senior federal counsel Alice Loke acted for the Government.

    On July 11, the ten plaintiffs named Najib, the Government and 1MDB as the first, second and third defendants in the suit.

    The ten are Muhammad Faiz Fadzil, Mahathir Mohd Rais, Lee Chuan How, Ridzwan Abu Bakar, Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar, Muhammad Syaafiq Azmi, Omar Tuah, Mohd Zulhazmi Hassan, Mohamad Ammar Atan and Abdullah Suady Ramadhan Mohd Nasir.

    In their statement of claim, the plaintiffs are seeking a declaration from the court that the arbitration claim settlement between Ipic and/or Aabar asli with the Government and 1MDB at the London Court of International Arbitration is null and void.

    The plaintiffs are also seeking a mandatory injunction to restrain Najib and/or the Government and/or 1MDB and/or its agents, officers and staff from making any payments between IPIC and/or Aabar asli with the Government and 1MDB.

    They are also seeking an order that the defendants via its agents and/or officers have the responsibility to return any payments wrongly paid to IPIC and/or Aabar asli and/or Aabar (BVI) to be returned to 1MDB's account or a "special account for the benefit of the rakyat" as deemed fit by the court.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DINY BODO.



























      SYARIKAT ANGKUT TAIK BABI.








































      Delete
    2. .


















      .






















      .















      .














      .












      .














      .














      .









      .














      .
















      .













      .









      Delete

  32. Felda settlers to protest against the EU



    New Straits Times

    OOI TEE CHING ~ 8/1/2018

    KUALA LUMPUR: Federal Land Development Authority (Felda) will petition against the European Union’s (EU) discriminating palm oil and this peaceful protest will take place here on January 16.

    When contacted by NST Business, a spokesperson confirmed Felda chairman Tan Sri Shahrir Abdul Samad will be having a closed door meet-and-greet session with the agency's staff and settlers here this afternoon.

    "It's the start of the year and the usual monthly meeting where our chairman shares his thoughts and gather feedback from all concerned," said the spokesperson.

    Last year, the EU Parliament passed two resolutions to unjustly impose a single certified sustainable palm oil scheme for palm oil after 2020 and phase out palm oil from the EU biofuel programme by 2020.

    The resolutions were passed on biased claims that palm oil producers had allegedly failed to achieve the United Nations Sustainable Development Goals (SDG), which includes responsible consumption, production and climate action.

    There are more than 650,000 smallholders cultivating some 40 per cent of Malaysia’s oil palm area and contributing to the nation’s exports.

    Felda, which takes care of the largest population of oil palm smallholders in Malaysia, has repeatedly condemned the discriminatory act by the EU to curb and eventually ban palm oil from entering its market.

    Felda is collecting signatures from about 100,000 settlers for the petition to be sent to the 27 EU representatives in Kuala Lumpur.

    “Our chairman has announced the petition against the EU defaming and discriminating palm oil, will take place, in Kuala Lumpur, on January 16,” added the spokesperson.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smallholders stage protest against EU palm oil ban

      Published: 16 Jan 2018,


      More than 2,000 oil palm smallholders staged a protest outside the European Union (EU) Delegation Office here to call for an immediate withdrawal of the palm oil ban.

      A petition signed by several smallholding groups, the Federal Land Development Authority (Felda), and the Sarawak Land Consolidation and Rehabilitation Authority (Salcra), was handed over to the EU Delegation Office.

      Felda Kuantan’s Village Development and Security Committee president Ahmad Hamidi Hassan said copies of the petition were also handed over to all 17 EU nations’ embassies simultaneously.

      Speaking to Bernama, Ahmad Hamidi said 103,078 signatures were collected from Felda settlers in the country in their stride to voice out dissatisfaction over the EU’s move.

      “There are about 1,700 of us, who gathered here today, to protest against the ban as this will affect our livelihood as we rely heavily on the commodity as our sole income,” he said.

      Meanwhile, Salcra representative John Chupong, who flew from Kuching, Sarawak together with 120 Salcra members, said the palm oil boycott would hamper the lives of 30,000 Sarawakian landowners or participants.

      “We arrived here yesterday to speak out our concern over the issue and we hope that our voice would be heard before the EU makes the final decision,” he said.

      A peaceful demonstration was held in front of the Tan and Tan building in Jalan Tun Razak here which housed the EU Delegation Office.

      The protesters held colourful placards written with messages such as “Stop the palm oil ban, save small farmers,” “Palm oil is our life, end the ban,” “Palm oil produces food for my family, stop the palm oil ban,” and “Palm oil has saved small farmers from poverty.”

      Other smallholding groups, who joined the fray, were the National Association of Smallholders and the Dayak Oil Palm Planters Association.

      In a separate statement, the Malaysian Palm Oil Council (MPOC) said rural communities across Malaysia would be devastated by the proposed restriction, and thousands would be driven into poverty.

      It said the Malaysian government had previously warned that if any ban on palm oil were to be implemented by the EU, it would take the necessary actions in order to protect the rights and livelihood of Malaysian smallholders.

      The MPOC outlined three demands listed in the petition – end the palm biofuels ban, end discrimination against Malaysians and commitment to no future ban on palm oil.

      "Firstly, the EU must withdraw the proposed ban on palm oil biofuels in the Renewable Energy Directive (RED); secondly, all discriminatory provisions against palm oil in the RED must be removed; and thirdly, the EU must commit to a fair and non-discriminatory approach to palm oil in future," it said.

      - Bernama

      Delete
    2. Pak diny..nampak bagaimana EU ni menggiggat mata pencarian warga Felda serta pekebun2 kecil spt saya ni. kita boleh lihat bagaimana mereka menggunakan kuasa ekonomi mereka untuk membuli negara pengeluar minyak sawit seperti Msia serta indonesia. Tapi malangnya madey dan PH tanpa rasa bersalah telah menjemput MP2 EU ni ke KL untuk membantu PH memberi tekanan kepada Msia. Ikut laporan, di antara permintaan Madey dan PH ialah agar EU menghantar pemerhati semasa PRU nanti. Tidak kah ini dikira sebagai c/tangan ke atas sebuah negar merdeka yang mengamalkan sistem demokrasi. Ini secara tak langsung merendah2kan kredibiliti SPR dan kerajaan seolah2 tak mampu untuk menjalankan P/Raya secara telus dan adil. Pembangkang inilah yang sanggup menggadaikan kedaulatan negara kepada pihak asing hanya semata2 bencikan DSNR.
      Peliklah..sepatutnya Madey dan PH dalam pertemuan tu memujuk MP2 EU aagr menerima kemasukan produk minyak sawit ke dalam kesatuan mereka..tapi tidak, digunakan pulak sebaagi platform untuk memberi ruang dan peluang pihak asing untuk c/tangan di Msia. Sapa yang taknak..umpama ikan diletakkan didepan kucing, tentulah dingapppnya..betul tak pak ????????

      Delete
    3. DINY BODOO.






















      SYARIKAT BAWAK TONG TAIK BABI.




























      SYARIKAT NAK MELINGKOP DI SONDOL BABI.












































      Delete
    4. MAMAK MATDEY SIKITOL MODEN YG WAJIB DILUPUSKAN PADA PRU KE 14....















      MAMAKMATDEY SI KITOL MADEN.

















      SI TUA RENTA YG PENDENDAM.

























      SI YUA RENTA TAK SEDAU DIRI.



































      Delete
    5. DINY BODOO.




















      SYARIKAT BAWAK TONG TAIK BABI.

















      Delete
    6. REFORBASI...REFORBASI....












      TONG TAIK MADEY MANYAK GELI.....






















      PKR SUDAH KENA SIRAM TONG TAIK MADEY....


















      REFORBASI.....REFORBASI.....














      PADAN MUKO...

      Delete
    7. Rasa sedih , geram dan juga kesihan apabila melihat bagaimana gundek2 kerajaan "Kepala Bapak Kau" mempergunakan serta memanipulasi para pekebun kecil didalam usaha menentang penghapusan impot biofuel minyak sawit olih kasatuan eropah .

      Saya sedar , majority dari mereka , para pekebun kecil dan peneroka kurang mengerti akan perbedzaan antara minyak sawit dengan biofuel yang di hasilkan dari minyak sawit .

      Bukan bermaksud mengutuk usaha bantahan yang dilakukan olih pihak berwajib . Tetapi kurang senang dengan cara menggunakan para pekebun kecil dan peneroka Felda .

      Ini kerana , pemilikkan kebun sawit milik pekebun kecil hanyalah tidak sampai 40% dari jumlah yang ditanam dengan sawit . Mengikut statistic 2012 , kebun milik peneroka Felda adalah lebih kurang 10% sahaja ...iaitu sekitar 500 ribu hektar berbanding jumlah keseluruhan lebih 5 juta hektar .

      Jadi siapa yang memiliki selebihnya ???

      Ladang2 sawit lainnya dimiliki olih tauke2 Cina saperti IOI , Golden Hope, Samling , Lee Plantation serta banyak lagi . Mengapa tiada kedengaran apa2 pun dari mereka ?? Saya tidak Nampak pun ada perwakilan dari kalangan mereka .

      Rekod juga menunjukkan IOI dan Samling Group adalah pengeluar biofuel dari minyak sawit yang terbesar di Negara ini .

      Sebenarnya kempen penentangan biofuel ini telah pun bermula bertahun dahulu . Ia berputik dari ajenda Bruno Manser lagi . Felda terjebak (bukan peneroka) terjebak lebih terok apabila FGV mula membeli ladang2 sawit milik syarikat lain . Pembelian terakhir yang dilakukan olih FGV adalah keatas Eagle High milik Peter Sondaksh . Walau pun di tentang ramai orang yang waras otak (bak kata Geng najib) , ia tetap diteruskan walau pun dibeli dengan harga mahal dari pasaran . Pembelian itu juga telah menjadikan Peter Sondaksh dari jutawan kurang dikenali (obscure) kepada individu paling kaya di Indonesia !!

      Jadi kepada anon 01:14 serta para walaunta , siapa yang bodoh serta di perbodohkan ???

      Delete
    8. MAMAK MATDEY SIKITOL MODEN MEMANG CELAKA LAHANAT BANGSA...











      SI TUA RENTA TAK SEDAU DIRI.


















      DAH KAYA RAYA MENYAMUN 22 TAHUN JADI PIEM TAK CUKUP2.....HAWAU!!!!!! LAHANAT BANGSA.....













      DINY BODOOOO....























      SYARIKAT BAWAK TONG TAIK BABI.....














      Delete
    9. REFORBASI SUDAH BASI....









      PANDAI KEPALA HOTAK MAMAK MATDEY MAINKAN CAI2 HAPRAK PKR...











      PADAN MUKO PKR....















      REFORBASI....
































      REFORBASI....








      TUNGGU KO MAMAK MATDEY......
















      Delete

  33. Najib, wife and others fail to strike out PI Bala’s widow’s suit


    KUALA LUMPUR: The High Court here dismissed a joint bid by Prime Minister Najib Razak, wife Rosmah Mansor and six others to strike out an “intentional harm” suit filed against them by the widow of P Balasubramaniam, who is better known as PI Bala.

    Najib’s lawyer, Nor Hazira Abu Haiyan said Justice Hue Siew Kheng ruled in chambers that widow A Santamil Selvi’s current lawsuit is not an unsustainable one.

    “The issues should be decided in a full trial.”

    Previously, lawyers for Najib, Rosmah and six others argued that Santamil’s suit should be annulled as she was out of time to file the action.

    It was also understood that Justice Hue also ruled the principle of “res judicata”, or a higher court’s decision is bound by a lower court, does not apply to this current striking out.

    “Her previous lawsuit was never heard, and the cause of action from this current suit is different from the last one.”

    The court set another case management on March 16.

    Santamil previously filed a conspiracy suit against Najib, Rosmah, Najib’s brothers Mohd Nazim and Johari, lawyers Sunil Abraham, Cecil Abraham, Arulampalam Mariampillai, commissioner for oaths Zainal Abidin Muhayat and businessman Deepak Jaikishan.

    She claimed there was evidence to implicate all the nine defendants in perpetrating the alleged wrong against them.

    However, her lawsuit was struck out by the Court of Appeal in 2015.

    Last year, Santamil and her two children filed another suit against the same individuals she named in her previous suit, alleging they suffered intentional harm as a result of their exile in India.

    She said the nine people had deprived her family of a normal life, and caused them to suffer financial and non-financial losses.

    They claim to have suffered trauma and mental anguish caused by the nine, and to have been deprived of a home in familiar surroundings.

    They are seeking damages, with interest, for losses suffered from July 2008 as a result of their five-year displacement.

    However, the case against Deepak was not heard today, as the businessman filed a separate application to strike out Santamil’s suit.

    Balasubramaniam was previously embroiled in a controversy over his two conflicting statutory declarations (SD) in the high-profile 2006 murder of Mongolian model Altantuya Shaariibuu.

    In the current suit, the family said the nine individuals had caused Balasubramaniam’s second SD to be drafted without his instruction and further caused him to sign it under threat and inducement.

    The family said he was forced to leave Malaysia for India in a hurry after signing the second SD in July 2008, a day after the first was released.

    On July 3, 2008, Balasubramaniam told a packed press conference, organised by PKR, that the contents of the first SD, which implicated Najib and several others in the murder of Altantuya, were true.

    The second SD dated July 4, 2008, is supposed to have cleared Najib of any involvement in the case. In the second SD, Balasubramaniam said he wished to retract the entire contents of his first SD dated July 3, as it had been made under duress.

    Balasubramaniam, a key witness in the Altantuya trial, died of a heart attack on March 15, 2013, weeks after returning from India.

    He had worked for political analyst and Najib associate Abdul Razak Baginda, who had hired him to monitor Altantuya before her disappearance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DINY BODOOOO...















      SYARIKAT BAWAK TONG TAIK BABI.....














      SYARIKAT NAK MELINGKOP KENA SONDOL BABI......

















      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...