Thursday, 25 January 2018

BAGAIMANA PEMAJU MAMPU BAYAR RM500 JUTA KEPADA FELDA? KENAPA FELDA PILIH SYNERGY PROMENADE SEDANGKAN IA ADA ENCORP BERHAD?

Saya meneliti jawapan-jawapan yang cuba diberikan oleh Tan Sri Shahrir Samad apabila saya membangkitkan beberapa persoalan utama mengenai kedudukan dan kepentingan Felda berhubung tanah-tanah di Jalan Semarak:


1) Bagaimana Tan Sri Shahrir Samad boleh mengatakan Felda telah mendapatkan kembali hakmilik ke atas tanah itu sedangkan hakmilik akan bertukar kepada hakmilik strata yang akan dijual kepada pembeli?


2) Jika Felda meneruskan juga pembangunan Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) di atas tanah-tanah itu seperti yang ditandatangani dengan pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) yang ditandatangani dalam tahun 2014, itu bermakna Felda akan hilang tanah itu untuk selama-lamanya?


Dalam temuramah dengan media yang dilaporkan semalam, Tan Sri Shahrir Samad dengan terbuka mengakui bahawa hakmilik tanah itu memang akan bertukar menjadi hakmilik strata yang akan dimiliki oleh pembeli unit-unit hartanah yang dibangunkan SPSB di atas tanah itu.


Fakta yang paling asas yang perlu diketahui oleh peneroka Felda dan rakyat Malaysia:


Tan Sri Shahrir mengakui bahawa “apabila tanah itu dibangunkan menjadi unit terbina, pemilikan unit terbina ini adalah dengan pembeli. Semua orang tahu, kan? Jadi perdebatan itu tentang apa? Apa yang ada mahu didebatkan?”


Sebenarnya ada banyak perkara yang wajib didebatkan mengenai skandal ini, apatah lagi kerana ia ditimbulkan sendiri oleh Tan Sri Shahrir Samad sebagai Pengerusi Felda.


Kita wajar bermula dengan dua perkara pokok yang perlu dijawab oleh Tan Sri Shahrir Samad:


i. Setelah Tan Sri Shahrir mengakui sendiri bahawa pemilikan tanah ini akhirnya akan bertukar tangan kepada pembeli unit-unit hartanah, berapakah keuntungan yang akan diperolehi Felda dengan memberikan tanah ini kepada pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd?


ii. Kalau pun Felda mahu memajukan tanah ini untuk mendapat keuntungan, kenapa tanah ini diberikan kepada syarikat pemaju swasta sedangkan anak syarikat Felda iaitu Encorp Berhad adalah sebuah pemaju yang berpuluh kali ganda lebih besar dan berpengalaman?


Untuk memahami kenapa skandal ini perlu terus diberikan tumpuan untuk mendapatkan penyelesaian yang melindungi kepentingan rakyat, saya sertakan keratan akhbar oleh New Straits Times bertarikh 13 Mei 2014:


Dalam tahun 2014, Felda membayar RM239.7 juta untuk menjadi pemegang saham majoriti di dalam Encorp Berhad, iaitu sebuah syarikat pemaju yang disenaraikan di Bursa Kuala Lumpur. Ini dilaporkan oleh The Edge bertarikh 7 Mei 2014 iaitu seminggu sebelum berita mengenai pembangunan semula tanah-tanah Felda di Jalan Semarak.


Menurut Laporan Tahunan Encorp Berhad 2016 yang dikeluarkan pada 28 April 2017, pegangan Felda di dalam Encorp Berhad adalah sebanyak 70.82%.


Mengambil kira tawaran umum (general mandatory offer) yang dibuat oleh Felda untuk membeli saham-saham yang belum dimilikinya pada 31 Mac 2017 pada harga RM1.55 sesaham, saya menganggarkan jumlah keseluruhan yang dibayar oleh Felda untuk menguasai 70.81% saham Encorp Berhad adalah RM316 juta.


(Rujuk laporan media di bawah mengenai tawaran Felda untuk membeli saham-saham berbaki pada harga RM1.55 sesaham. Peningkatan saham dari 49.45% sebelum tawaran kepada 70.81% selepas tawaran bermakna Felda membeli 47.6 juta saham pada harga RM1.55 sesaham, sebagai tambahan kepada bayaran RM239.7 juta yang dibayar untuk membeli 49.45% saham).


Saya ingin menyuburkan kembali ingatan Tan Sri Shahrir Samad bahawa salah satu sebab utama Felda membayar sedemikian harga (RM316 juta) untuk membeli Encorp Berhad ialah supaya anak syarikat Felda sendiri membangunkan tanah-tanah miliknya, termasuklah tanah-tanah bernilai di Jalan Semarak yang potensinya dianggarkan mencecah RM1 bilion.


Sebab itu seminggu selepas membayar RM240 juta membeli Encorp dalam tahun 2014, berita-berita milik Umno sendiri melaporkan rancangan Felda menggunakan Encorp untuk membangunkan tanah-tanah tersebut.


Maka, isu paling penting yang saya ingin debatkan dengan Tan Sri Shahrir Samad:


Kenapa Felda mengubah pendirian dari melantik anak syarikatnya sendiri iaitu Encorp Berhad untuk membangunkan tanah-tanah tersebut, sebaliknya menyerahkan tanah itu kepada syarikat pemaju yang tidak dikenali iaitu Synergy Promenade Sdn Bhd?


Perkara kedua yang paling penting yang saya ingin debatkan ialah mengenai pulangan kewangan kepada Felda setelah menyerahkan tanah itu kepada SPSB?


Menurut Tan Sri Shahrir, pemaju itu perlu membayar RM500 juta tunai atau RM10% dari jumlah kasar pembangunan (gross development value, GDV) yang mana lebih tinggi kepada Felda, seperti laporan BERNAMA bertarikh 15 Januari 2018:


Soalan yang ingin saya debatkan dengan Tan Sri Shahrir mengenai perkara ini ialah:


i. Bagaimana SPSB hendak membayar RM500 juta kepada Felda sedangkan ia tidak mempunyai sebarang sumber kewangan lain dan tiada aktiviti lain?


ii. Apa kemampuan kewangan SPSB apabila ia terpaksa berhutang RM100 juta dari bank dengan memberi jaminan harta peribadi pengarah-pengarah?


iii. Adakah SPSB menukar hakmilik lalu dicagarkan kepada bank untuk mendapat RM100 juta pinjaman itu?


iv. Jika benar tanah-tanah Felda dicagarkan, bukankah lebih baik ia diberikan kepada Encorp kerana sekurang-kurangnya tanah-tanah itu kekal di dalam syarikat Felda dan bukannya diserahkan kepada pemaju swasta yang tidak ada rekod?


Saya akan terus menunggu jawapan dari Tan Sri Shahrir dan terus berdebat dengan beliau melalui media sehinggalah tanah-tanah itu kembali sepenuhnya kepada Felda, bukannya sandiwara yang dimainkan setakat ini.


RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

141 comments:

  1. 1..isa samad..😆😊😅😀😁

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kalo filda mendapat 500 juta Dari spsb bermakna felda membuat keuntungan sebanyak 240 juta, kerana nilai tanah tersebut cuma 260 juta sahaja.



      Delete
    2. Semua yang najib buat..FAILED. Ini pemimpin low class. Berucap pun meneran. Diajak berdebat, sakit perut katanya.

      Delete
    3. Najib failed!!!
      FELDA failed!!!

      Jadi bagaimana dgn semua peneroka felda yg dipaksa membeli saham FGV sebelum ini?
      Saham pula terpaksa dibeli secara berhutang dgn pihak bank.

      Bagaimana nasib yg bakal menimpa para peneroka ini?

      Mestikah mereka terus menjadi serupa bangau menunggu ikan yg dah pasti tidak akan timbul timbul?

      Delete
    4. Untung mudah, serah tanah dapat komisen. Beli saham dan kuasai syarikat dapat komisen. Peneroka felda dapat air liur percuma, telinga dengar berita hebat sedunia. Nanti jawab sharir, syarikat pemaju tu nak bina rumah utk gen 2 3 4 peneroka. Ada kisah pasal negara jika jual negara dapat duit beratus juta tak habis cicit piut joli.

      Delete
    5. apa pendapat tuang punasihat MO1 tentang isu ini? apa kah ini fitnah dan campurtangan kuasa asing?
      perlu 4 saksi juga ke??????

      Delete
    6. Rosmah mansur lagi faillllll....


      Kikiki

      Delete
    7. HADI AWANG WAJIB BACA KENYATAAN MUFTI PERLIS & PERLU MALU PADA DIRI SENDIRI

      KENYATAAN MUFTI PERLIS USTAZ ASRI ZAINAL ABIDIN DITUJUKAN PADA HADI AWANG DAN KUNCU-KUNCUNYA.

      Apakah Yang Mengelirukan?
      Pemimpin parti politik tertentu sensitif apabila saya menyebut bahawa jangan fikir keindahan Islam itu hanyalah apabila dipotong tangan pencuri, direjam dengan batu penzina, dipancung orang yang dituduh murtad. Semua hukuman itu memerlukan suasana, syarat dan ijtihad yang lebih luas. Nabi s.a.w dalam sirah baginda mendahului kebaikan rakyat sebelum hukuman. Jangan hanya nanti sibuk hendak memotong tangan pencuri basikal tetapi membisu pabila orang yang mencuri berjuta-juta harta awam.
      Keindahan Islam itu lahir dari keindahan akhlak, kebajikan rakyat, urus tadbir yang baik, menjaga kebersihan, menjaga alam sekitar, menjaga hak rakyat, hak kanak-kanak, hak wanita dan segala macam lagi. Nas-nas agama dalam hal-hal itu jauh lebih banyak dan diutamakan dibandingkan sebahagian hukum yang cuba dibawa oleh mereka. Dunia Islam hari ini dipandang hina bukan kerana pencuri tidak dipotong tangan, penzina tidak direjam atau tidak dipancung orang murtad. Dunia maju yang bermatian pelarian muslim lari kepada mereka bukan kerana mereka menjalankan undang-undang tersebut. Sebaliknya kerana mereka menjalankan urus tadbir yang baik. Negara mereka indah sebab mereka tidak 'menebang balak' sesuka hati. Amanah harta pemimpin mereka jauh lebih baik dari kebanyakan negara umat Islam. Rakyat mereka hidup dengan banyak hak dan kebajikan dijaga.
      Sejak bertahun lamanya saya telah memberikan pandangan yang sama. Bukan baru.
      Dukacitanya, dalam dunia umat Islam ada golongan yang tidak dapat melihat Islam melainkan asyik tertumpu kepada isu hudud. Seakan itulah yang hendak ditonjolkan oleh Nabi s.a.w. Mereka ini sebenarnya menjadikan dunia membenarkan dakwaan Donald Trump.
      Kata pemimpin tertentu parti berkenaan pandangan saya itu mengelirukan dan ada unsur liberal.
      Saya ingin beritahu beliau, sebenarnya yang mengelirukan itu ialah apabila agama dipolitikkan. Ataupun akidah umat dijadikan taruhan politik.
      Tahukah kamu apakah yang mengelirukan itu?
      Yang mengelirukan itu ialah apabila dahulu parti anda mengkafirkan orang yang berbeza parti sehingga ada yang bercerai berai, tidak makanan sembelihan, solat dua imam, bahkan sehingga ada yang mati terkorban kononnya syahid menentang berbeza parti.
      Kemudian, hari ini semuanya sudah berbeza. Padahal parti yang dikafirkan itu tetap sama, bahkan sebahagian besar pemimpin juga tetap sama.
      Yang mengelirukan ialah apabila parti anda menyebut 'perlembagaan kita adalah perlembagaan penjajah, kafir dan jahiliah.
      Kemudian hari ini anda menyebut kita menjunjung dan menghormati perlembagaan.
      Betapa ramai yang telah menjadi korban oleh fatwa dan amanat parti anda itu?!
      Yang mengelirukan ialah ketika anda berbaik dengan parti tertentu anda memberi seribu dalil kelebihan parti-parti tersebut. Kemudian apabila anda bertelagah anda menjadikan mereka munafik, keluar jamaah Islam mati jahiliah, musuh Islam dan sebagainya.
      Yang mengelirukan itu ialah apabila ketika anda memenangi beberapa negeri dahulu anda menyatakan hudud bukan keutamaan. Bahkan anda menyatakan 'selesai masalah pengangguran dulu baru hudud'. Kemudian anda menyatakan sesat, liberal ataupun anti-Islam sesiapa yang mengungkapkan hal yang sama.
      Anda yang menuduh orang itu dan ini murtad, kemudian anda ingin buat undang-undang murtad?!! Berkepentingan!!!
      Jika hendak disenaraikan yang mengelirukan memanglah banyak. Maka, janganlah mempolitikkan agama yang luhur ini. Ia akan benar-benar mengelirukan.
      Hari ini anda sesatkan orang yang enggan menyokong usul anda, esok mungkin anda jadikan dia jadi wali Allah pula apabila 'angin politik' anda berubah?!
      Itu belum lagi kita bincang ceramah parti anda yang penuh maki hamun, mengkafirkan, menuduh sesat, kufur, tanam di kubur kafir, keluar parti keluar jamaah Islam maka tercabut Islam dan lain-lain.

      Delete
    8. kasihan...Pas dah cerai Talak Tiga!!!!

      Delete
    9. Woi!!! Geng Najis(erkk busuknya), Mat Jho Jahanam (lulusan pondok), Wak Kejora Kengkang(PHD hisap John)
      bila nak minta balik duit Aabar BVI ciplak tu dan duit SRC dari Kepala Bapak kamu orang tu? Pttuuiii

      Delete
    10. Maaf komen saya diatas keluar tajuk tapi saya rasa perlu supaya cai2 umngok tahu yang rakyat tidak lupa.

      Delete
    11. Saudara tidak keluar tajuk 2:49, selagi ianya bekisar segala masalah yg MO1 Najib lakukan, kerosakan `FAIL DA` ini juga berkait rapat dgn MO1 PM Najib tun razak ,1MDB, jho lo, arul kanda, Aabar asli , aabar palsu , Good star Ltd , Gandingan Mentari, Ehsan Perdana, Khadim Alqubaishi, rosmah mansor, SRC , BVI, Caymen island, Nagjdni , Kevin Morais, Reza aziz, DOJ , SR, HJ hadi Awang , RwaCastle Brown, Shafiee Afdal, AG Gani Patail, Gabenor BNM Zaty, Apundek AG baru, Muhyidin Yasin, DZul entot SPRM, PAC, Nur jazlan, Tan seng Giaw , Tuan ibrahim PAS, FALCON Bank Spore, Khairuddin Penang, BSI Bank Spore,......BANYAK LAGI..... yg baru saja diakui bermasalah oleh MO1 NAJIB PM kepala lanun harta negara Malaysia.

      So jgn risau, masih dlm tajuk perbincangan tu!

      Teruskan perjuangan, LAWAN SAMPAI MENANG!!!

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn!!!!!

      Delete
    12. Ketika Berita Harian menyiarkan artikel penyelewengan tanah Vertican City (oopp!! salah Vertical City) Jalan Semarak Kuala Lumpur aku sudah tahu jantan betinanya. Najib dan Shahrir ingat Rafizi dan Mazlan bodoh dan bangang macam mereka. Rakyat kini dah tahu prngkhianatan mereka. Apabila PH menang nanti tahulah mereka di rumah mana mereka akan berada. Tunggu, tak sampai pun 100 hari lagi...

      Delete
    13. Org felda ok sj dgn apa yg najib nazak buat. Biar papa kedana asal nnt blh dpt brim woooo. Hidup najib.
      Begitu lah setia org felda kpd najib nazak. Aku pun x kisah dgn masyarakat felda. Depa semua org bijak pandai.

      Delete
  2. 2..ziana zain..🎤🎵🎶

    ReplyDelete

  3. Kalo filda mendapat 500 juta Dari spsb bermakna felda membuat keuntungan sebanyak 240 juta, kerana nilai tanah tersebut cuma 260 juta sahaja.



    ReplyDelete
    Replies
    1. tak baca rupenya...

      i. Bagaimana SPSB hendak membayar RM500 juta kepada Felda sedangkan ia tidak mempunyai sebarang sumber kewangan lain dan tiada aktiviti lain?

      Delete
    2. 1924, dia bukan tak baca, tapi buat2 tak nampak
      atau
      ini bukti macai2 umno memang bodoh2 belaka.

      butul lah kata mak badak umno, dia memang pilih macai2 bodoh jadi caiterompah pwrbnk bateri pasir bedengong dua butir kena kepit bibir pink dimond pon pink sepasang badak malaya yg dah tak laku tuuuuuuuuu...........

      Delete
    3. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete
    4. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWY......??

      Delete
    5. Tak lamo layi,

      Kabut, sengajakah engkau mewakili pikiranku
      Pekat, katamu peralat menyelimuti matahari
      Aku dan semua yang ada di sekelilingku
      Merangkak menggapai dalam kelam

      Mendung, benarkah pertanda akan segera turun hujan
      Deras, agar semua basah yang ada di muka bumi
      Siramilah juga jiwa kami semua
      Yang tengah dirundung kehalauan

      Roda jaman menggilas kita
      Terseret tertatih-tatih
      Sungguh hidup sangat diburu
      Berpacu dengan waktu

      Tak ada yang dapat menolong
      Selain yang di sana
      Tak ada yang dapat membantu
      Selain yang di sana

      Dialah Tuhan
      Dialah Tuhan
      Oh, oh, oh Tuhan
      Hmm, hmm, hmm Tuhan

      Delete
  4. Perak utk saya!!!

    ReplyDelete
  5. BANGI, 8 Jamadilawal 1439H, Khamis – Desakan Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina (Dong Zong) supaya kerajaan membina lagi sekolah rendah Cina amat keterlaluan.

    Lebih melampau permintaan itu dibuat tatkala Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) hampir tiba, kata Ketua Biro Latihan Kepimpinan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ir Muhammad Lukman Al Hakim Muhammad.

    Jelas beliau, sikap Dong Zong ini sebenarnya membuktikan warna sebenar mereka yang sangat opportunis dan suka menangguk di air keruh.

    “Segala permintaan mereka mahu dituruti, namun, mereka tidak sedikitpun pernah menghormati hasrat kerajaan terhadap mereka. Sebagai contoh untuk memperkasakan pembelajaran Bahasa Melayu di SRJKC seluruh negara

    “Buktinya lihatlah sendiri kualiti penulisan dan kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu di kalangan pelajar SRJKC, lemah sangat,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

    Beliau berkata demikian mengulas tuntutan Dong Zong yang mahukan 34 lagi sekolah rendah Cina dibina bagi memenuhi permintaan masyarakat bangsa itu.

    Presidennya, Datuk Vincent Lau berkata, sekolah rendah Cina sekarang masih belum mencukupi meskipun kerajaan sudah meluluskan 10 sekolah rendah Cina baharu dan pemindahan enam sekolah rendah Cina.

    Lukman berkata, beliau sangat berharap kerajaan tidak terlalu terdesak dan membabi buta memenuhi permintaan Dong Zong yang tidak muhasabah ini

    “Ini kerana, lebih baik kos pembangunan tersebut digunakan untuk pelbagai inisiatif lain yang memberi manfaat kepada semua. Antaranya memperkasakan kemahiran bahasa Melayu dan integrasi pelbagai kaum di Malaysia demi masa depan negara yang lebih cemerlang,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man

      Kalau hang teringin sgt nak komen tengoklah tajuk tu dulu ya!!!

      Delete
    2. Lagi pun Budin tulis dlm bahasa Melayu.

      Delete
    3. Tak ngapa Zack ,

      Ahjib Gor ada .....

      Tambahan sdra Osman itu membawa berita yang mungkin ramai antara kita yang tidak sedar apa yang berlaku sekeliling kita .
      Terutamanya para walaunta yang sentiasa menidakkan perkara yang benar !

      Keep it up Osman ....

      Delete
  6. Felda tak bagi kpd anak2 syarikatnya mungkin kerana anak syarikat hanya mampu memberi pulangan kurang dp 500 juta.



    ReplyDelete
    Replies
    1. ni sekor lagi.. tak baca, main spam

      i. Bagaimana SPSB hendak membayar RM500 juta kepada Felda sedangkan ia tidak mempunyai sebarang sumber kewangan lain dan tiada aktiviti lain?

      Delete
    2. 1905,

      mungkin, kalaulah, khabarnya suma tu tak main ok! tolong la!!!

      Delete
    3. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete
  7. Felda tak bagi kpd anak2 syarikatnya mungkin kerana anak syarikat hanya mampu memberi pulangan kurang dp 500 juta.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii..anon 1905 hang ni faham bahasa Melayu ka tidak?

      Delete
    2. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete
    3. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWY......??

      Delete
  8. BAGAIMANA PEMAJU MAMPU BAYAR RM500 JUTA KEPADA FELDA?

    Mu gi tanya sendiri kat pemaju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni sekor lagi.. kat sekolah tak nak belajar...

      i. Bagaimana SPSB hendak membayar RM500 juta kepada Felda sedangkan ia tidak mempunyai sebarang sumber kewangan lain dan tiada aktiviti lain?

      paham ke tak? takde sumber dgn takde activiti - memang tak boleh bayor lah.. dah tu nape urusan dgn die sedangkan ade Encorp yg Felda punya...

      Delete
    2. Lepas tu...dapat loan bank dgn mencagar harta peribadi pengarah2???

      Hmmmm..sape pengarah2 tersebut? Banyak sangat ke aset depa? Ke depa gunakan tanah felda tu sbg cagaran??? Jeng jeng jeng

      Delete
    3. Setakat 500 juta mana bank pun boleh bagi pinjam dg cagaran bangunan yg didirikan itu.

      2. Kalo pemaju tak juga bolh bayar, saman le dia, sitakan bangunan2 yg dia buat tu. Tak cara ini aku kena ajar ko??


      Delete
    4. Woii anon 1955 kalau hang pandai sgt hang pi lah buat projek tu.

      Delete
    5. Satu lagi aktiviti membodohkan rakyat oleh umno bn pas.

      hebat kan?

      Delete
    6. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWY......??

      Delete
  9. Tan Sri..oh..Tan Sri

    ReplyDelete
  10. Kalau dah kantoi tu...janganlah cuba cover sahrir oooi.

    Hang tengoklah kisah najib dan 1mdb dia tu..last2 mengaku jugak 1mdb tu gagal !!! Baru terkedu himpit telo macai2 bangang dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sangka Melayu mcm shahrir ni sanggup jadi penipu.

      Woii shahrir hang ingat hang sorang saja ka yg pi sekolah?

      Delete
    2. Zack, shahrir ni 1 dpd 3++ jota melayu `SHIT` umno mcm Benjol Mercibai selalu sebut tu.....kan benjol?

      eh, benjol lama tak mai......hang pi mana , pi mana , pi mana.......

      Delete
    3. Dia balik France makan kenduri .

      Delete
    4. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete


    5. Bonus hari raya untuk peneroka2 akan di tambahkan kerana keuntungan yg dijanakan projek vertical city di tanah felda ,jln semarak...

      T/K DS Najib
      T/K TS Isa Samad,
      T/K TS Shahril

      Jangan lupa besyukur, Allah akan tambahkan lagi rezeki tuan2/puan2 adik kakak sekelian.
      Salam.

      Jangan lupa
      #vote4BN

      Delete
  11. Nasib baik ada
    Rafizi Ramli dan Mazlan Aliman.
    Kalau tidak seluruh rakyat
    Malaysia terutama warga Felda
    (ada juga tidak sedarkan diri)
    kena kencing oleh Najib Razak
    dan Shahrir Samad.
    Lagi pun kalau MH370 boleh hilang
    apa mahu diherankan tanah Felda
    di Jalan Semarak itu boleh hilang.
    Bukankah Malaysia Boleh!
    Kah... kah... kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sangat la tu..kapal terbang,tanah pon boleh hilang cam yang dibuat oleh magician yang terkenal iaitu dajib kepitfil.

      Delete
    2. Dgn kreativiti wak kojola kengkang rokok John pun boleh telan ...

      Delete
    3. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWY......??

      Delete
  12. Alhamdulillah.... Msia masih mempunyai ahli politik di kalangan cerdik pandai yg berani & sgt bertanggungjawab spt Rafizi Ramli. Bukan jenis yg angguk2 geleng2 mengikut skrip semata2 demi dedak agar dpt terus disumbatkan ke tembolok masing2. Realitinya sudah lama sesama mrk menghidu kebusukan aroma bangkai dlm negara. Selagi daya mrk akan terus cuba 'membodohkan rakyat' dgn mencipta alasan demi alasan bertaraf bangang. Nama baik Msia telah hancur dikerjakan puak2 kononnya 'aristokrat' ini walhal mrk tidak ubah spt ahli perniagaan buloh kasap, hujung dah lama hilang.... yg tinggal kini hanyalah pangkal yg akan lesap selama2nya jika bn masih terus memerintah!!!

    ReplyDelete
  13. tahniah rafizi ramli



    kalau semua mp macam rafizi kan bagus

    ReplyDelete



  14. najb razak

    mengakulah kamu ni bangang


    apa punya pm cakap U -TURN


    buat malu bugis jer



    jgn lah nampak mcm penyamun. dah lah bugis terkenal dgn lanun

    ReplyDelete
  15. sejak felda di bawah najib



    macak haram jadah jadi


    saham FGV macam pantat


    siapa yg cadang tubuh FGV


    BANGANG BETUL OTAK MELAYU UMNO



    SAPA NAK UNDI UMNO KALAU OTAK UMNO ASYIK


    FAILEDAAA


    SPM PUN UMNO FAIL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni najib nak sogok apa lagi kpd peneroka Felda?

      Kalau aku jadi pm aku akan serahkan isa ketot tu kpd peneroka Felda...

      Delete
    2. ketot ni pandai buat magic


      hilang dari nyata


      masuk sprm pun macam pergi hotel 5star




      wei cucuk pokok sawit kat bontot doraemon... apa magic pulak di nak buat



      yg lantik ketot tidak lain tidak bukan kepala bapak bugis


      tak nak tanggungjawab ker najib oiii????

      Delete


  16. betul ker najib lulusan ekonomi


    cara urus 1MDB pun macam budak spm baru belajar berniaga


    cara urus FGV macam pantat sawit dah busuk


    najib ni ada OTAK ke tak?



    bodohnya presiden umno



    dah takde yg cerdik sikit ker

    ReplyDelete

  17. sejak najib jadi tpm dan pm


    macam macam bala datang


    atatoya kena bunoh


    ekonomi jahanam


    majority BN hilang


    MH 370 MH 17 boleh hilang mcm tu jer



    memang BALA betul sokong NAJIB



    PUAK UMNO LAGI BODOOO


    PENYOKONG TEGAR TAPI MELAYU UMNO KHIANAT



    UMNO CILAKA !!!!

    ReplyDelete
  18. Cuba letak Mat Maslan pula ganti Shahril tu.

    ReplyDelete
  19. Go on YB Rafizi Ramli. Harapan agar seorang lawyer bertitle Tan Sri tidak menjadi seorang yang bacul dan dayus untuk tegakkan kebenaran jika YB Rafizi dipihak yang salah. Andai Tan Sri lawyer berdolak dalih untuk terima cabaran ini, maka rakyat berhak untuk beranggapan bahawa kejaan pimpinan Najib Razak serta UMNO BN telah mengkhianati hak hak majoriti Melayu/bumiputra hanya untuk kepentingan peribadi dan kelompok sendiri. Rakyat tidak lupa bagaimana Bankbumiputra yg suatu ketika dulu adalah bank no wahid di Malaysia tapi punah kerana elit2 politik UMNO. Dan hari ni Melayu elit UMNO cuba melingkupkan hak melayu/bumiputra, juga utk kepentingan kelompok mereka. Kalau Tan Sri lawyer bukan seorang pemimpin dayus dan bacul, cabaran YB Rafizi WAJIB disambut tanpa dolak dalih. Biar rakyat menjadi hakim siapa benar siapa salah. Jadilah lawyer yang hebat dimahkamah rakyat kalau benar Tan Sri lawyer mengutamakan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Pondan Rapuji Sotong...Sotong ni...kalau di goreng topung pun sodappppp!!!

      Delete
    2. Sodapppp ker hisap rokok John?

      Delete
    3. Hisap rokok john rasa lagu mana wak?

      Delete
    4. Z Tokey BABI pasar borong Chow Kit...baru balik niaga...manyak untung ini hali....

      Delete
    5. Talak untung. Manyak lugi. Itu satu ekoq babi pungkoq ala cap Wak Kengkang sula lali ikut Banglaman. Aiya lia manyak suka itu john.

      Delete
  20. Apa aktiviti encorp selama ni.... ada bawa keuntungan pd felda ke.

    Atau encorp pun hanya dummy utk perabih duit felda kpd pihak tertentu?

    Mungkin testing encorp berjaya.. sekrang SPSB pula dicipta utk modes operandi yg sama.. alat utk sapu lg duit felda.

    Penguin penguin apa nk jadi kau ni jht membukan la.

    ReplyDelete


  21. TAHINAH RAFIZI



    KENAPA UMNO TAKDE MP MACAM RAFIZI




    DAH MONOPAUSE KER UMNO


    BEBAL APA YG ADA DALAM UMNO?



    MASLAN BADUT


    TAJUDIN MAFIA


    SALLEH KETUAK BUSYUK



    INI SAJA YG UMNO ADA



    OOOOO ITU BUDAK SABAH BENGONG RAHMAN SYOK SENDIRI GENIUS


    RUPENYER KALAH DEBAT



    RAHMAN TAK PERNAH MEMBELA HAK RAKYAT SABAH



    LAGI JAHANAM ADALAH



    SAMPAI RAKYAT SABAH DTG JB CARI KERJA


    SUDAHNYA PUAK KADAZAN JADI JEMBALANG DI NEGERI ORG..


    HABIS TU NAK KERJA APA.



    MAI SINI KENGKANG SAMA SUGAR DEDDY



    KESIAAAAAN... INI CARA UMNO MEMBELA PRIBUMI.... KENGKANG...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii wak
      Ada job tu
      Pi lah service.

      Delete

    2. wak singapok lama hilang. mamyak makan pok setan ni..


      dedak sangkut ...


      mana mat singapok


      ada job nih

      Delete


  22. pemaju ni kilang buat wallpaper



    apa ke pantat interior designer buat bangunan




    ini cara umno curi duit




    otak org melayu umno ni hanya pikir nak mencuri



    pemaju bangang kena gadai tanah felda nak pinjam duit buat bangunan




    CONFIRM TERBENGKALAI PROJEK TELORCITY


    menetas telor telor najib di JALAN SEMARAK


    kikikiiiiiiiii


    ReplyDelete
    Replies
    1. 20.30...Alaaaaaah..apa nak herankan beb. Tu haah kat Penang..syarikat fesyen boleh dapat tender buat terowong bawah laut tu apa citer??? Nsib baiklah aad orang dalam kat pejabat LGE yang bocorkan projek tu..kalau tidak, mesti masyuk bagussss punya bhai!!!!!!!!

      Delete
    2. BODOHNYA KAPLA BUTOH NAJIB


      YG DAPAT PROJEK ADALAH ZENITH

      SYARIKAT VOIR PUBLIC LISTED BURSA MALAYSIA PAID UP CAPITAL 1BILLION HANYA MENJADI PELABUR 18% DALAM ZENITH. ADA LAGI PELABUR LAIN 72%


      APA KA BODOH NAJIB TAK LULUS EKONOMI U.K BERCAKAP MCM TAKDE HOTAK

      INI KES FELDA DUIT TAKDE TERUS NEGO DAPAT PROJEK LEPASTU GADAI . DAPAT PROJEK SBG SYARIKAT KILANG WALLPAPER KAH KAH KAH KAH

      VOIR BUKAN MASUK TENDER DAPAT PROJEK TAPI JADI PELABUR DALAM ZENITH


      INI BEZA NYER BODOH NAJIB GENGSTER LANUN BUGIS

      VOIT SYARIKAT PLC BURSA MALAYSIA

      TAPI PANTAT FAILEDAA APA PUNYA LISTING


      ADA LAAA


      LISTING BERGAYUT D NENEN BOROSMAH

      KAH KAH KAH

      ISA DAN BOROSMAH SATU NOGIRI. KESIAN DEN TENGOK. BODOOOO.


      DAH LAH BUKAN PUBLIC LISTED ADA HATI NAK BINA 7BLOK BANGUNAN YG ENCORP ANAK SYARIKAT FELDA PLC PUN TAK "MAMPU'.....



      KAH KAH KAH KAH


      NAJIB BAHLOL.... minda budak iq senget.. maaf ya dato sri ...

      Delete
    3. betul tu 2323


      bodoh bebal betul anak didik dato seri..

      "syarikat fesyen boleh dapat tender" baik baik sikit dato seri kalau tak nak kena saman


      sebab yg dapat tender adalah zenith..bukan syarikat lain...


      jaga kebodohan dato seri

      malu siapa yg bagi darjah ni nanti..mcm "parit kamel"


      maaf ya dato seri..

      sekali lagi

      dato seri memang bodoooh

      Delete
    4. That's the reason I labelled them idiots .

      They cannot differentiate between investor and executor !

      Delete
  23. Mana perginya Sprm?
    Kalau tak mampu nak siasat,
    (jangan tak ada kes saja)
    minta Rafizi tolong tunjukkan
    cara bagaimana nak siasat.
    Ketuanya, Dzulkifli, kalau etot
    bini orang di Bali pandai pula dia.
    Kan teloq dah kena pegang.
    Senyap dan sunyi, Azam yang ke depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa tak berminat dgn ikan besar dah. Depa lebih minat dgn ikan bilis saja.

      Delete
    2. Itu sudah semestinya bro Zack ...

      Ikan tenggiri baru RM38/kg .

      Ikan bilis RM60/kg.

      Delete


  24. PAS BAKAL TERKUBUR PRU 14


    SEJAK HADI HISAP TELOR NAJIB DAN MEMJILAT BUNTUT BIJAN SAMPAI LICIN


    PAS BERPECAH TERUK


    SAMPAI 50% AHLI KELUAR PARTY



    PAS DAH MACAM TULANG TANPA DAGING



    KENAPA HADI SANGGUP PAS BERPECAH DEMI MENJILAT BUNTUT NAJIB?



    KENAPA PAS HANCUR HAJI HADI WOIII???


    APA HAJI HADI DAH BUAT KPD PAS????



    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok le korang nak gila talak, BN taik kucing
      PAS memang layak tempat BN kasi kencing
      Mmg berat le PRU undi korang nak pancing
      Kemenangan pasti untuk PH, bye bye dacing

      mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

      Delete

  25. TOLONG JANGAN SEBUT SPeRMa



    nama pun air mani


    ketua pun kerja mancut air dalam burit rakyat marhaen kebanyakan




    SPeRMa TUTUP LAH KEDAI


    BUAT MALU JER




    SATU HABUK KES TAK MENANG MAHKAMAH


    BODO PUNYA PENGUAPERKOSA



    ENTOT



    ENTOT



    ENTOT



    itulah SPeRMa




    DNA UMNO BODOOOO





    kikiiikiiii

    ReplyDelete
  26. Isu tanah Felda ni memang berat. Apa kata kita lantik Muhammad Azwan Haji Ali yang berkelulusan Sarjana Muda Undang Undang Universiti Malaya 1991 untuk memberi pandangan.
    Dia sememangnya hebat dalam segala galaaaanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sibuk dengan skandal seks abang dia (kata dialah ).

      Maklum sajalah , dia tu ada kekurangan didalam bab2 itu ...

      Delete
    2. he..he...ko tu bongok...atau buat2 tak tahu macam Mamak Matdey!!!

      Delete
  27. APA DAH JADI HAJI AZWAN ALI



    BETUL KER PERGI MUKAH UTK IBADA


    DI MUKAH PUN ADA PORT BAPOK


    YA SAMBIL TASBIH MAIN KUNYIT


    TAPI DIVA AA TAK BUAT MCM TU



    DIA TARAF WALI


    MUKA TEBAL KALAH KULIT BABI


    TAHNIAH HAJI AZWAN BUAT REPOT TERHADAP ABG SENDIRI...


    DIVA AA NI TARAF ULAMAK MUKTABAR



    BIBIR PUN MERAH MCM GINCU



    AAAAAAW AAAAAAAAW AAAAAAW

    JOM SOKONG ARTIS LGBT CARA UMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama lagi MELINGKOP lah si Assmin MB Jamban tu!!!!

      Delete
    2. Kah kah kah ki ki ki
      Ini sajakah Wak Kengkang komen otak selut kau. Kau ni lulusan pra sekolah saja kah.

      Delete
  28. Felda dah hilang tanah
    berharga di Jalan Semarak
    buat selama-lamanya.
    Aku tak dengar apa-apa
    komen pun dari pucuk pimpinan Pas.
    Agaknya mereka dah mati kutu.
    Atau banyak sangat disuap dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok le korang nak gila talak BN taik kucing
      PAS memang layak tempat BN kasi kencing
      Mmg berat le PRU, undi korang nak pancing
      Kemenangan pasti untuk PH, bye bye dacing

      mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

      Delete
  29. Woooi ..... isa, mana kau menyuruk.
    Ramai tunggu kau diluar ni.

    ReplyDelete
  30. Mak oi byk nya harta pengarah2 tuu,dicagarkan kp bank utk dpt pinjaman 100j,sape le pengarah2 tu ya?,anak2 raja ke,atau menteri2 ...
    Mana dtg harta2 yg bertimbun2 tu.......
    Tentu cite ni mcm cite mdp,berbelit2 babak dan skrip nya......kasihanya mak cik dan pak cik felda,mana waris2 mereka yg berpelajaran?....

    ReplyDelete
  31. Tahniah kepada DSNR kerana telh berjaya meletakkan negara di aats landasan ekonomi yang betul. Buktinya, ringgit semakin mengukuh ke paras tertinggi sejak 2016 iaitu rm 3.85 berbanding 1 USD.Ini menunjukkan segala langakah2 kerajaan untuk menstrukturkan dan merasionalisasikan sektor ekonomi dan kewangan Msia telah menunjukkan hasil yang aamt2 positif. Apatah lagi dengan permergian DSNR ke India atas jemputan kerajaannya pasti dapat menarik pelabur dari sana dan menandatangani pelbagai MOU dengan syarikat2 besar negara tersebut dalam pelbagai bidang pastinya akan merancakkan pertumbuhan ekonomi Msia.
    Rakyat boleh menarik nafas lega kerana zaman kemelesetan ekonomi negara yang diwarisi dari Madey akan berakhir tak lama lagi. Nasib baiklah DSNR bijak mengurus kewangan dan ekonomi negara, kalau tidak jenuhlah Msia menanggung beban yang ditinggalkannya...ibarat Madey yg sedap2 makan nangka, DSNR yang teruk kena getahnya pulak!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saya rase bonus hari raya untuk peneroka2 akan di tambahkan kerana keuntungan yg dijanakan projek vertical city di tanah felda ,jln semarak...

      Jangan lupa besyukur, Allah akan tambahkan lagi rezeki tuan2/puan2 adik kakak sekelian.
      Salam.

      Jangan lupa
      #vote4BN


      Delete
    2. geng najib banyakan la membaca. kalau najib tu dah bodoh, jangan la ikut dia jadi bodoh.

      "Traders continued to dump the dollar on Thursday, with a key index for the buck sinking to a fresh three-year low after U.S. Treasury Secretary Steven Mnuchin attempted to clarify his comments made on Wednesday implying that he welcomed a weaker currency."

      us dollar melemah dengan hampir semua major currency. bukan sebab najib ye....steve mnuchin!

      Delete
    3. Apa? Vote 4 Badak Najib (BN)???

      Kau je la vote Badak Najib tu..

      Kah kah kah

      Delete
    4. US dollar crashes to 3yr lows against major currencies

      January 25, 2018

      The greenback has touched the lowest level against major global currencies since 2015. This comes after the US treasury secretary announced that Washington favors a weak dollar in trade.

      Addressing the World Economic Forum in Davos, Switzerland, Steven Mnuchin said that a weaker dollar “is good for us as it relates to trade and opportunities.”

      The ICE US Dollar Index, which measures the American currency against a basket of six rival currencies, dropped 1 percent to 89.245 on his speech, falling below 90 for the first time since December 2014.

      Mnuchin added, however, that “in the long term, the strength of the dollar is a reflection of the strength of the US economy and is and continues to be the primary currency, in terms of the reserve currency.”

      “Bears reacted immediately, sending the already out-of-balance currency to the south. The USD is going through a very vulnerable period, in vain trying to find excuses for recovery. And under such conditions, such statements made a particularly painful impact on the currency,” Mikhail Mashchenko, an analyst at the social network for investors eToro in Russia and CIS said in an email to RT.

      Gold touched the highest level in at least 52 weeks, trading at $1,368 per troy ounce, buoyed by the weak dollar.

      US President Donald Trump is also attending Davos to stress his ‘America First’ policies, White House officials said. Trump has made no secret of the fact that his administration prefers a weaker US dollar to boost trade.

      #### Spin Geng Najib , jangan tak spin . Aiota lebih sikit ,jangan tak aiota .####

      Delete
    5. Bakal sampah!!!

      Delete


    6. bonus hari raya duit curi

      sampai kastam pun kena bakor sibuk nak kolek gst.


      kah kaha kaha kah..


      bonus hasil bakor kereta kastam . kesiaaaan....


      tapi kera-jaan tetap bodoh

      Delete
    7. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete
    8. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWT......??

      Delete
  32. Siasatla encorpberhad kaitanya dengan najib? Mestilah ada hubungan kait?

    ReplyDelete
  33. RAFIZI DAN BODIN SAMA BANGANG... MEMANG SEMUA PENBANGUNAN AKAN ADA PENJUALAN STRATA ATAU INDIVIDU TITLE .... APA GUNA PEMBANGUNAN KALAU STARATA TAK DIKELUARKAN... APA MASALAH DENGAN TANAH FELDA SEMUA PEMBANGUNAN MEMANG BERSIGAT JUAL BELI DAN TITLE/ STRATA DI KELUARKAN... KENAPA RAFIZI TAK PERSOALKAN PROJEK JELATEKDATUM DI DATUK KERAMAT... TANAH PKNS LEBUR DAN JUALAN UNIT PUN GUNA STRATA DAN PEGANGAN TANAH BERALIH PADA PEMBELI..

    SO WHAT'S THE PROBLEMS... DAN HARTA YG DI BELI UTK STRATA MILIK INDIVIDU DAN KERAJAAN AKAN DEPAT REVENEW DARI CUKAI PINTU... CUKAI TANAH... SEWAAN...SERVUS CHARJE DLL LAGI...

    APA YANG MELALUT SI BANGANG RAFIZI...?
    DATUM PROJEK TANAH MILIK PKNS DAN BERAPA BANYAK TANA PKNS DIJUAL... ECOWORLD TANAH PETANI LANSUNG TIADA PAMPASAN... TITLE STRATA DIKELUARKAN OLEH PENIPU TUAN TANAH ECOWORLD DAN MB SELANGOR... RAFIZI KENAPA TAK BISINGGG..?

    JANGAN TUNJUK BODOH BERLEBIH SANGGAT .. SIMLAN BODOH TU SIKIT...


    MAM NI TIADA PANTUN
    PANTUN YG ADE UNTUK SI BODOH BODOH SAJA
    JANGAN TUNJUK BODOH TU MELANTUN LANTUN
    SIMPAN SIKIT BODOH TU WALAU DAH TUA RENTA..


    BERAMBOSSSSSSS....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. stratat stratat pantat

      start pantat

      #berambosssumnopork


      Delete
    2. Woii...apa mencarut nih...kurang asuhanke?

      Delete
    3. Dia pun keluar ikut lubang tu jugak

      Delete
    4. memang ler ...tak kan lubang taik Matdey pulak!!!

      Delete
    5. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete
    6. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWT......??

      Delete


    7. Bonus hari raya untuk peneroka2 akan di tambahkan kerana keuntungan yg dijanakan projek vertical city di tanah felda ,jln semarak...

      T/K DS Najib
      T/K TS Isa Samad,
      T/K TS Shahril

      Jangan lupa besyukur, Allah akan tambahkan lagi rezeki tuan2/puan2 adik kakak sekelian.
      Salam.

      Jangan lupa
      #vote4BN


      Delete
  34. Probe into Felda Jalan Semarak land deal far from over, says Attorney-General

    New Straits Times KHAIRAH N. KARIM,

    KUALA LUMPUR: Despite police handing in the investigation papers (IP) over its probe into the Felda Jalan Semarak land deal, there is more to be done.

    Attorney-General Tan Sri Mohamed Apandi Ali confirmed that the IP had indeed been handed over to the A-G’s Chambers.

    However, he said the investigations were not done yet.

    “I must correct the wrong perception that the investigations into the matter by the police have been completed. It is far from it,” he told the New Straits Times.

    Apandi added that the IP was referred to the A-G’s Chambers for specific further instructions, the nature of which he was not obliged to disclose.

    Yesterday, Inspector-General of Police Tan Sri Mohamad Fuzi Harun had said the investigations were completed and the IP handed over to the A-G’s Chambers.

    Earlier this month, police recorded former Felda chairman Tan Sri Isa Samad's statement as part of their probe into the Jalan Semarak land scandal.

    It was learnt that police had recorded statements from at least nine people, including those on Felda's board of directors at the time the deal was made, as well as developer Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB).

    It was reported last month that Felda was at risk of losing ownership of its Jalan Semarak land, worth more than RM200 million, in what had been described as a “dubious deal” conducted in 2015.

    The ownership transfer of the land took place when FIC Sdn Bhd appointed SPSB as its main developer on June 3, 2014, and it was granted full power of attorney to develop the land.


    #### ding~dong , ding~dong .... end of the story is NFA ....Najib Fuck All !!! ####

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bakal Sampah!!!

      Delete
    2. Jikalau saya bakal sampah ...

      Kamu tu bakal BANGKAI NAJIS !

      Delete
    3. ko tu bangkai najis BABI!!!

      Delete
    4. saya suka ayat

      Najib Fuck All !!! ####


      kikikikiiiiiiii

      Delete
    5. yes bro..Najibn FUCK ALL!!!!

      Delete
  35. MALAM NI TAK BRRSELERA BERPANTUN
    ENTRY BODOH UNTUK DI CANANG BANGANG
    DATUM JELATIK UNTUK PENGHUNI MISKIN
    JUAL STRATA SI PRNGHUNI ASAL DITERAJANG


    JANGAN TUNJUK BODOH TU SANGAT
    SIMPAN SIKIT BODOH TUA RENTUNG
    MALAM NI PANTUN TAK MRNYENGAT
    LAYAN SI BODOH BONGOK BINGUNG


    BERAMBOSSSSSS..

    ReplyDelete
  36. Syed Mohamed resigns as Encorp chairman

    TheStar Mon, Jan 22, 2018 -

    KUALA LUMPUR: Datuk Syed Mohamed Syed Ibrahim has resigned as chairman of property development and construction company Encorp Bhd with effect on Monday.

    According to a filing to Bursa Malaysia, Syed Mohamed, 59, had resigned due to personal reasons.

    Federal Land Development Authority owns a 70.82% stake in Encorp.

    Syed Mohamed is currently the executive director of Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd.

    He is presently the chairman of Felda Investment Corporation Sdn Bhd and Prasarana Integrated Development Sdn Bhd.

    He was also a director of I & P Group Sdn Berhad and currently a director of Yayasan Sultan Ibrahim Johor and Tunku Laksamana Johor Cancer Foundation.

    He started his working career in the banking industry namely Bank Bumiputera (M) Bhd and Bank Rakyat.

    Later he joined the Johor State Economic Development Corporation where he served from 1989 to 1993.

    The filing showed he had his first stint in property business with Advance Development Sdn Bhd, a unit of Kulim (M) Bhd.

    His previous roles include leadership positions in property segments of DRB-Hicom , TH Properties, Knowledge Economic City (Madinah, Saudi Arabia) and Sime Darby Group.

    He was also the president and CEO of Iskandar Investment Bhd from 2010 till 2016.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...saya tak ingat...

      ...saya tak tahu...

      ...saya tak ambik tahu...

      Nukilan:Mamak Matdey

      Delete
  37. Rapuji pondan Sotong....Sotong ni kalau digoreng buat sambal pun sodappppp!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak...Apa rasa hisap rokok john?

      Delete
    2. Z Tokey BABI pasar borong Chow kit balik lewat niaga malam nih...manyak untung ini hali...

      Delete
  38. Najib kata, tak perlu cerdik tapi perlu yang setia.

    KJ kata, c&p supaya nampak bijak.

    ReplyDelete
  39. Mr j MBA sekolah pondok sila komen....ada kaaa orang buat bisnes cam ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada...ko pi tanya sama Lim Guan End....

      Delete
    2. Skandal dahsyat terowong Gone Eng bakal membenamkan DAPiG.. kaw2..punya..

      jual tanah yang masih laut billion2.. waowww... ini ultra penyamun punya.. hari2 lu bising UMNO rasuah bla2... rupanya lu mau tutup taik sendiri!!

      Lanc**!! Keling Penyangak Kutty bisu mcm mayat!


      INIKALILAH!!

      kah..kah...kah..

      Delete
  40. Azmin Masih Berharap Pada PAS
    Chah | January 25, 2018

    MUNGKINKAH Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali akan berani menentang arahan DAP yang mengetuai Pakatan Harapan dengan terus berusaha memujuk parti PAS untuk bersekongkol dengan beliau? Rakyat Selangor tahu betapa bencinya DAP terhadap parti PAS.

    Orang Melayu tahu bahawa DAP mengunakan apa sahaja kesempatan yang ada untuk memperlekehkan agama Islam secara langsung atau pun tidak langsung selagi ianya mampu merendahkan mertabat agama Allah s.w.t ini.

    Dalam beberapa pilihan raya yang lalu DAP boleh bekerjasama dengan PAS memandangkan ketika itu mereka sanggup bertolak ansur dalam isu negara Islam. PAS menukar fokus kepada negara berkebajikan. Namun lama kelamaan sokongan rakyat terhadap PAS semakin merudum sehingga mereka terpaksa kembali semula kepada “perjuangan” asal iaitu kononnya negara Islam.

    Ketika ini isu memperkasakan undang-undang syariah untuk orang Islam timbul. Walaupun ianya bukan untuk orang kafir namun demi keangkuhan parti chauvanist mahu menunjukkan kuasa mereka maka DAP menentang undang-undang yang bukan untuk mereka pun. Ketika ini lah DAP berpatah arang berkerat rotan dengan parti PAS.

    Sehingga ke hari ini pakatan Selangor Selangor masih belum memulakan secara rasmi rundingan untuk agihan kerusi negeri walau tempoh yang ditetapkan hanya berbaki tujuh hari. Malah Jawatankuasa Khas Rundingan Agihan Kerusi DUN Selangor yang sepatutnya dianggotai oleh wakil dari empat parti komponen juga masih belum dibentuk.

    PKR dikatakan masih cuba menarik PAS bersama dengan keyakinan bahawa pakatan akan kalah di Selangor tanpa penyertaan parti itu. Tarikh akhir rundingan peringkat negeri seperti yang ditetapkan oleh PH Nasional ialah pada 31 Januari 2018.

    PPBM, PAN dan DAP telah melakukan rundingan pembahagian kerusi antara mereka tanpa penglibatan PKR. Menurut jangkaan awal, PKR akan bertanding sehingga 30 dari 56 kerusi negeri di Selangor dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Dalam PRU13, PKR hanya bertanding 20 kerusi sahaja, manakala PAS bertanding di 20 DUN dan DAP 15. Dalam rundingan tiga parti itu, DAP akan kekal di 15 kerusi yang ditandinginya pada PRU13 manakala 20 kerusi PAS akan diagihkan antara Amanah dan Bersatu.

    Kemelut dalaman pakatan Selangor dilihat semakin meruncing ketika PRU14 semakin menghampiri. Azmin Ali masih lagi berharap pada parti PAS ketika DAP mengistiharkan sebaliknya. Semua perkara ini memberi kelebihan kepada Barisan Nasional untuk merampas semula Selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWT......??

      Delete

    2. Bonus hari raya untuk peneroka2 akan di tambahkan kerana keuntungan yg dijanakan projek vertical city di tanah felda ,jln semarak...

      T/K DS Najib
      T/K TS Isa Samad,
      T/K TS Shahril

      Jangan lupa besyukur, Allah akan tambahkan lagi rezeki tuan2/puan2 adik kakak sekelian.
      Salam.

      Jangan lupa
      #vote4BN

      Delete
  41. Dari pada macai berok Kudin sibuk pasal FELDA lebih buat ko siasat kes terowong gila Lim Gone End 6.3 billion yang makin dahsyat skandal..!!


    Apa pasla Kutty Penyangak Diam? Mokhzani dah nak jadi PM pulak ke??

    kah...kah...kah..

    Daddy tak harap lag kpd si BOTAK Ceng Bengap.. useless.. apa pun tarak..anak keling kerala!


    kekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete
    2. CONFIRMED.....Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

      Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah.

      Sekarang kita fikir2kan....
      Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWT......??

      Delete

  42. Bonus hari raya untuk peneroka2 akan di tambahkan kerana keuntungan yg dijanakan projek vertical city di tanah felda ,jln semarak...

    T/K DS Najib
    T/K TS Isa Samad,
    T/K TS Shahril



    Jangan lupa besyukur, Allah akan tambahkan lagi rezeki tuan2/puan2 adik kakak sekelian.
    Salam.

    Jangan lupa
    #vote4BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 06:53

      Bonus hari raya tu tahun bila baru bayar????

      Kalau tahun 2050 baru bayar, tak payah nak komen berulang kalilah.... Naik menyampah aku membacanya???

      Soalan tambahan

      Vertical City tu dah siap ke????

      Berapa ramai pembeli yang dah bayar deposit????

      Dah renegotiate perjanjian ke belum????

      Hasil siasatan polis dan odit forensik tu kena OSA ke tak????

      Penilai bebas menganggarkan tanah tu nilainya mencecah 1 bilion. Mengapa letak harga 270 juta je????


      Tolong jawab!!!!!!!

      Delete
  43. Siapa cakap pantun tak ada
    Ramai disini pun dah reka
    Hanya rangkap harus berpada
    Carut marut orang tak suka..

    nampak senyap dah kurang samseng
    Cai gundah hati dah runsing
    Klepto sendiri dah jadi gasing
    Beritahu emdibi ada dipusing!

    Bukan saja tanah Semarak
    Segala benda anak beranak
    Sahabat, taulan semua diarak
    Kroni,balaci,cai diternak!

    Titik peluh pakcik di Felda
    Senang saja dibawa keluar
    Saham dulu kini tak ada
    Habis buah disapu kelawar!

    Felda parah apa cerita
    Macam sudah disampuk puaka
    Sebab Ameno masih bertahta
    Letak orang songlapnya suka..

    Tiada jalan cumalah satu
    Sokong Pakatan, sokong Bersatu
    Ayuh singkir segala hantu
    Agar negara kembali jitu!

    ReplyDelete
  44. NFA - Najib Failed Again

    ReplyDelete


  45. Semua kawasan2 yg di senaraian di bawah ini adalah TIDAK selamat untukk PH:-

    P135 ALOR GAJAH
    P003 ARAU
    P025 BACHOK
    P058 BAGAN SERAI
    P016 BALING
    P033 BESUT
    P054 GRIK
    P032 GUA MUSANG
    P038 HULU TGANU
    P030 JELI
    P127 JEMPO
    P012 JERAI
    P081 JERANTUT
    P005 JERLUN
    P026 KETEREH
    P156 KOTA TINGGI
    P067 KUALA KANGSAR
    P087 KUALA KRAU
    P129 KUALA PILAH
    P006 KUBANG PASU
    P004 LANGKAWI
    P056 LARUT
    P055 LENGGONG
    P079 LIPIS
    P029 MACHANG
    P086 MARAN
    P134 MASJID TANAH
    P154 MERSING
    P146 MUAR
    P001 PADANG BESAR
    P143 PAGOH
    P028 PASIR PUTEH
    P073 PASIR SALA
    P084 PAYA BESAR
    P085 PEKAN
    P011 PENDANG
    P157 PENGERANG
    P164 PONTIAN
    P125 PUTRAJAYA
    P092 SABAK BERNAM
    P034 SETIU
    P093 SG BESAR
    P149 SRI GADING
    P063 TAMBUN
    P095 TANJUNG KARANG
    P165 TANJUNG PIAI
    P072 TAPAH
    P042 TASIK GELUGUR
    P155 TENGGARA
    P119 TITIWANGSA
    P019 TUMPAT


    ReplyDelete
  46. PROJEK DATUM JELATEK PUN BERSTRATA
    DIHUNI ORANG MISKIN DIHALAU SI ASSMIN
    TANAH PKNS TERGADAI MILIK ORANG KAYA
    KENAPA RAFIZI TAK PULAK BISING BISING..?

    DATUP JELATEK DULI DIHUNI OLEH ORANG MISKIN 1 BILIK DAN 2 BILIK SAHAJA... TANAH STRATRGIK 6 EKAR PKNS DIGADAI ASSMIN OLEH OEMBELI TAIWAN SINGAPORK DAN CHINA... PRNGHUNI ASAL PERNAH MENYUARAKAN BANTAHAN DAN DEMONSTRASI TAPI DIHALAU ASSMIN MACAM ANJING..... KENAPA SOTONG BANGANG TAK BISING BISING..?

    JUALAN BERSTRATA DAN INDIVIDU TITLE AKAN DIMIK OLEH ORANG ASING.... PEMAJU BERMASALAH DILANTIK HANYA DISEBABKAN KRONI ASSMIN.... KENAPA SOTONG TAK BISING...SUMAN BANGANG.. JON DOE.. RAMAN JPC DAN.POMEN BAWAH TANAH JADI BODOSSSS BISU...

    KIKIKIKI... BERAMBOSSSSSS....!!



    ReplyDelete
  47. Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana telah membantu saya mengembalikan kegembiraan dan ketenangan dalam perkahwinan saya setelah banyak masalah yang hampir menyebabkan perceraian, alhamdulillah saya bermaksud Dr EKPEN TEMPLE pada waktu yang tepat. Hari ini saya dapat mengatakan kepada anda bahawa Dr EKPEN TEMPLE adalah jalan keluar untuk masalah itu dalam perkahwinan dan hubungan anda. Hubungi dia di (ekpentemple@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...