Tuesday, 30 January 2018

GST HANYA MENYELAMAT KERAJAAN KLEPTOKRAT, BUKAN PENYELAMAT RAKYAT DAN NEGARA


1. Betapa 'bangangnya' pemimpin UmnoBN memerintah Malaysia apabila hanya bergantung pada pendapatan hasil negara daripada cukai GST sebagaimana PM Najib Razak ketika berucap pada majlis sambutan Hari Kastam Sedunia ke - 36 menyatakan negara selamat sebab GST, jika tanpa GST negara sudah tentu terjerumus dalam kancah kegawatan ekonomi.


Kenyataan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dapat menyelamatkan  negara dari terjerumus dalam kancah kegawatan ekonomi negara menunjukkan bahawa kerajaan telah gagal dalam mengurus tadbir ekonomi negara sehingga terpaksa memerah keringat rakyat.


2. Saya berpendapat kenyataan beliau merupakan kenyataan pemimpin yang tidak bertanggungjawab terhadap rakyatnya. GST bukannya menyelamatkan negara, tetapi penyelamat pemimpin kerajaan Klaptokrat UmnoBN.


Justeru GST digunakan untuk menutup dan menampung kehilangan, ketirisan dan kecurian wang negara oleh pemimpin negara sendiri dimana ianya menjadi punca Malaysia terjerumus ke jurang kegawatan ekonomi.


Melalui GST kerajaan tidak perlu bersusah payah memerah otak dan keringat mencari sumber kewangan negara melalui pelbagai industri, menyuburkan ruang ekonomi dan pendapatan negara, meningkatkan produk dalam dan luar negara, tetapi cukup hanya dengan polisi yang menekan rakyat, kerajaan sudah boleh menuai hasil yang lumayan. 


3. Sebegitu mudah seorang pemimpin negara menyandarkan kepada cukai terhadap rakyat sebagai pemangkin menyelamatkan ekonomi negara.


Jika begini mentalitinya, sesiapa pun boleh jadi pemimpin,apabila ekonomi berada dalam keadaan gawat akibat skandal 'rompakan mega' wang dan khazanah negara maka rakyat dijadikan sasaran paling utama untuk dimangsakan. Sepatutnya seorang pemimpin negara berjuang siang dan malam menjaga kebajikan rakyat dengan mendahulukan rakyat dan membiarkan diri dan kerajaan dalam keadaan susah, bukannya memangsakan rakyat untuk menyenangkan diri sendiri dan kroni serta kerajaannya.


4. Alasan paling ampuh dan jengkel yang dinyatakan adalah GST digunakan untuk menyusun segala program untuk rakyat seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang mana ianya produk kerajaan BN kepada rakyat dengan anggaran RM6 bilion setahun sedangkan projek BR1M bukan semua rakyat yang layak mendapatnya, manakala hasil GST yang berjaya dipungut dari semua lapisan masyarakat pada tahun lalu sebanyak RM 44 bilion berbanding RM 41 bilion tahun 2016 


Jumlah yang diberi pula hanya ramuan kecil, sedangkan ramuan yang besar diambil oleh kerajaan, dan pelbagai subsidi lain ditarik balik. Adakah tindakan kerajaan  ini cerdik dalam membuat polisi yang akhirnya menekan kehidupan rakyat?


RAKYAT TERJERAT DAN MEREMPAT KERANA GST!


5. Mengapa PM Najib Razak tidak menjelaskan sejak perlaksanaan GST, harga barang terutamanya barang keperluan, perkhidmatan, makanan dan lain-lain semakin mahal. 


Belum ada lagi petunjuk harga barangan dan perkhidmatan menurun atau statik sejak GST diperkenalkan. GST dikenalpasti sebagai penyumbang terbesar kenaikan harga barang. Setelah rakyat terbeban dengan GST, dalam masa sama menanggung pula beban kos harga barang yang semakin meningkat, belum dikira lagi dengan pelbagai cukai yang terpaksa dibayar oleh rakyat demi kerajaan dan negara tercinta ini. 


BR1M yang diberi hanya untuk mengenyangkan rakyat beberapa hari, tetapi rakyat perlu menanggung penderitaan ini selama setahun pula kemudiannya untuk hadapi kehidupan harian mereka akibat GST dan penarikan balik subsidi harga barang.


6. Sepatutnya pendapatan negara   tanpa sumber GST dan salah guna kuasa, rasuah dan rompak curi khazanah negara sudah pun mencukupi untut meringan kos sara hidup rakyat dan memastikan pendapatan boleh guna rakyat bertambah dengan mengembalikan subsidi harga barangan keperluan utama, memberikan pendidikan tinggi percuma tanpa PTPTN, mengawal harga barangan dan keperluan, mengawal serta mesubsidikan harga minyak.


Sebaliknya apa yang berlaku masakini taraf pengangguran semakin meningkat, ruang pekerjaan semakin terhad, kadar inflasi semakin tinggi, jurang antara yang kaya dan miskin semakin ketara. 


Adakah ini menunjukkan kedudukan ekonomi negara semakin stabil, atau  GST hanya menstabilkan ekonomi pemimpin negara?


7. PM Najib Razak tidak perlu berdolak dalik dengan mendendangkan GST menyelamatkan ekonomi negara. 


PM Najib Razak perlu akui bahawa beliau sudah kekeringan idea dan tidak tahu bagaimana hendak menguruskan negara yang berada di jurang kehancura.


Malaysia kaya dan banyak hasil daripada pelbagai sektor dan industri, tetapi kerana ketidak cekapan pengurusan dan salahguna kuasa pemerintahan kerajaan Klaptokrasi UmnoBN, mereka gagal menyuburkan ekonomi negara. Situasi ini menandakan tempoh kerajaan BN sudah sampai ke penghujung nyawa dan mandat pemerintahan perlu diserahkan kepada Pakatan Harapan, agar rakyat melihat sinar baru yang menyelamatkan mereka selepas PRU ke-14 nanti.


DATO' HJ MAHFUZ OMAR

Ahli Parlimen Pokok Sena

30 Jan 2018/13 Jamadilawal 1439H.

356 comments:

  1. Replies
    1. Kerajaan pemeras.
      Perah wang rakyat untuk bayar gaji menteri.

      Delete
    2. Fuz,
      Dlm perenggan 4, hang guna perkataan 'ketirisan'. Apa pula tirih2....?
      Projek repair jalan nilai RM14,000 depa bulih boh RM40,000 tapi ini masih ciput, hak jajaran kereta api pantai timog yg makan belanja bilion2 pulak lagu mana..?
      Cari lah perkataan yg lebih sesuai untuk cermin skala rompakkan yg depa dok buat, yg dok curah2 keluag...

      Delete
    3. Mufti Perak dan Pahang membantah keputusan Mahkamah Persekutuan mengetepikan penukaran agama sebelah pihak membabitkan 3 anak seorang guru tadika, M Indira Gandhi oleh bekas suaminya yang memeluk Islam.

      Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, hukum syarak menyatakan jika salah seorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anaknya juga seorang Islam.

      “Kalau isteri itu Islam, suami tak Islam, maka dapat kepada isteri. Kalau isteri tak Islam, suami Islam, dapat kepada suami. Itu sudah hukum syarak dan dalam agama kita ini, agama (Islam) yang dipakai ialah agama Islam dan Perlembagaan.

      “Jadi, sepatutnya dia (Mahkamah Persekutuan) tak boleh ubah,” katanya ketika dihubungi FMT hari ini.

      Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan penukaran agama anak di bawah umur kepada Islam perlu mendapat persetujuan kedua-dua ibu bapa.

      Dalam penghakiman bersejarah itu, Mahkamah Persekutuan turut memutuskan mahkamah sivil mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes penukaran agama anak oleh sebelah pihak.

      Keputusan hari ini mengakhiri pertikaian 9 tahun mengenai hak penjagaan anak antara agama, susulan tindakan bekas suami Indira yang memeluk Islam, Muhammad Riduan Abdullah menukar agama 3 anaknya tanpa pengetahuan ibu mereka pada 2009.

      Harussani berkata, 3 anak Indira sepatutnya mengikut agama bapanya, kecuali mereka sudah akil baligh (12-15 tahun bagi lelaki dan 9-12 tahun bagi perempuan) yang membolehkan mereka memilih agama sendiri.

      Tiga anak Indira itu berusia 11 bulan, 11 tahun dan 12 tahun ketika mereka diculik Riduan pada 2009. Kini, anak sulung Indira, Tevi Darsiny berusia 21 tahun dan anak lelakinya, Karan Dinish berusia 20 tahun, sementara anak perempuan bongsunya berusia 10 tahun.

      Harussani berkata, mahkamah sepatutnya menghormati Perlembagaan negara dan Islam sebagai agama persekutuan.

      “Sepatutnya begitulah. Ini seolah-olah negeri ini tidak ada agama,” katanya sambil menyifatkan keputusan mahkamah membatalkan pengislaman 3 anak Indira itu sebagai “menghindukan orang Islam”.

      Sementara itu, Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman turut membantah penghakiman bersejarah itu dengan berkata, ia akan memberi kesan kepada kes lain dalam jangka panjang.

      “Kalau ikutkan dari segi syaraknya, apabila salah seorang masuk Islam, kita mengutamakan anak-anak itu terus masuk Islam. Maknanya agama (anak) bawah umur itu mengikut agama salah seorang daripada dia (ibu atau bapa) yang masuk Islam.”

      Beliau juga bimbang dengan cara asuhan 3 anak yang sudah memeluk Islam itu di bawah jagaan Indira yang beragama Hindu.

      “Itu yang perlu diambil perhatian, kecuali anak yang menyusu tak apalah dipelihara oleh ibu. Tapi dari segi agama, dia tak boleh mempraktikkan agama ibunya, dia kena diasuh dengan cara Islam.”

      Delete
    4. So??. Lantakla. Pm perompak Ada mufti bisin?. Guna agama nak menyempitkan umat.

      Delete
    5. Naib Presiden Parti Amanah Negara (Pan) Datuk Husam Muda membidas lontaran janji Perdana Menteri di hadapan orang ramai untuk memberi peruntukan tambahan kepada negeri Kelantan.

      "Beri wang, kemudian ungkit, itu buli namanya.

      "Apa lagi diungkit depan khalayak ramai. Sangat kurang sopan. Dilarang oleh Islam," kata Husam dalam suatu kenyataan media hari ini.

      Apa lagi penuh dan sarat media sosial dengan komen cybertropper AMANAH (PAN) yang kononnya Husam membelas PAS, nak harap orang lain mana ada. Mereka pun buat perbandingan kononnya itulah hebatnya "TOKOH MB Sementara" HARAPAN di Kelantan.

      Kenapa cybertropper PAN & HARAPAN kurang menggunakan akal?

      Apa beza Najib dan Husam?
      Kedua-duanya kali buli
      Mereka cuba nak buli PAS.

      Husam kata beri wang ungkit itu buli namanya. Habis Husam sendiri beri sumbangan dulu kepada PAS kini bangkit apa yang dia buat dalam PAS. Itu tak nama ungkit. Itu bukan "buruk siku" namanya.

      Sedap nak hentam Najib.
      Tak sedar diri sendiri bergelumang taik.

      Sebenarnya Najib dan Husam sama spesis, sama-sama tidak mahu kepada Islam, walaupun beragama Islam. Sama-sama berbaik dengan bukan Islam (DAP, MCA, MIC). Bukan berbaik sahaja tapi jual agama untuk kepentingan politik.



      XOXO - Husam Musa apabila dia membelakangi apa yang Tuan Guru Nik Abdul Aziz ajar, dia kini menjadi "nanor" dan rosak....

      Delete
    6. Sekarang ni umno hanyalah parti untuk perompak,perasuah,penipu,pembunuh,pengebom,perogol,pencacaitaik, sial haram jadah semua menteri2 umno.

      La ni si najib kepala bapok bergabung pulak dgn parti extremis kahkahkah memang besar punya sial ahh najib ni.

      Delete
    7. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    8. Lebai2 PAS dlm parlimen hanya gentel telo masing2 sampai melecet.
      najib suruh hadi angguk... hadi angguk
      najib suruh hadi jilat... hadi jilattt
      HuHuHu

      Delete
    9. KEPUTUSAN panel Hakim Mahkamah Persekutuan dalam kes Indira Gandi yang dikeluarkan pada hari ini amat menyedihkan. Mereka meminggirkan keputusan Mahkamah Persekutuan yang terdahulu dalam kes Subashini lwn Sarawanan. Hasilnya pemelukan Agama Islam anak-anak yang masing-masing sekarang berumur 20, 19 dan 8 tahun oleh si bapa yang memeluk Islam telah dibatalkan oleh mahkamah tertinggi negara ini.

      Saya percaya keputusan tersebut tidak memberi kesan kepada anak yang sudah dewasa. Pilihan sekarang di tangan mereka sama ada mahu kekal atau tukar. Anak yang berumur 8 tahun sekarang apa agamanya?

      Implikasi keputusan tersebut juga menyebabkan pada hadapan kita terdapat dua versi interpretasi terhadap Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahawa agama bagi anak di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu bapa atau penjaganya.

      Bermaksud apabila mana di hadapkan dengan kes-kes yang sama, hakim-hakim dalam negara ini bebas mengikut mana-mana versi tersebut sehinggalah apabila mana kerajaan memuktamadkan versi yang dipilih oleh kerajaan ke dalam akta. Sehingga ke hari ini kerajaan belum memuktamadkannya. Cubaan terakhir adalah pada cadangan terhadap Akta 164 yang telah ditarik balik semasa sidang Parlimen yang lepas.

      Mengikut laporan media Kerajaan Barisan Nasional sedia memasukkan peruntukan tersebut ke dalam Akta 164. Iaitu selepas mereka memenangi semula pilihanraya ke-14. Sedangkan mereka tahu majoriti umat Islam tidak bersetuju dengan cadangan yang bercanggah dengan pandangan jumhur ulama itu.

      Justeru tidak ada pilihan lain kecuali kita meramaikan Ahli Parlimen PAS yang sentiasa konsisten dalam isu tersebut. Ahli Parlimen PAS telah berbahas secara terbuka di Parlimen berhadapan dengan semua yang menentang biar pun tinggal beberapa belas ahli Parlimen sahaja di dalam Parlimen.

      Tentu sahaja dapat dibayang, apabila Ahli Parlimen PAS menguasai majoriti. Tentu sahaja kerajaan dapat memuktamadkan undang-undang yang selaras dengan kehendak agama.

      Tidak dapat tidak, umat Islam perlu bersatu dalam menunjukkan kesatuan dalam menolak kemunculan semula seksyen 88A dengan mengundi ahli Parlimen yang berfikir mengikut kaca mata Islam.

      Delete
    10. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  2. Kalau da kabinet kayu nak ckp apa lagi.yang kat dalam semua da jadi kayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    2. Two muftis have criticised the landmark ruling by the Federal Court yesterday to set aside the unilateral conversion to Islam of M Indira Gandhi’s three children, saying it was not in line with the status of Islam in the constitution.

      Perak mufti Harussani Zakaria said the court should respect the constitution and the status of Islam as the religion of the federation.

      “It should be like that. But this is as though the country has no religion,” he told FMT, hours after the judgment was delivered yesterday.

      The ruling put an end to a nine-year interfaith custody battle after Indira’s ex-husband Muhammad Riduan Abdullah, who converted to Islam, also converted their three children without Indira’s knowledge in 2009.

      Riduan had then taken away their youngest daughter Prasana Diksa, then 11 months old.

      Indira’s eldest daughter Tevi Darsiny, now 21, was 12 at the time, while her son Karan Dinish, 20, was 11 when their religious status was changed from Hindu to Muslim.

      The youngest daughter, Prasana, who turns 10 this year, is believed to be still with her father.

      Yesterday’s decision means the conversion certificates of the three children are null and void.

      But Harussani said the decision was like “making Hindus of Muslims”.

      He said a child will be Muslim when just one of his parents professes the religion.


      “If the wife is a Muslim and the husband is not, the child will follow the mother. If the mother is a non-Muslim and her husband a Muslim, the child will follow the father.

      “This is under shariah law. No court can change this,” he told FMT.

      As such, Harussani said the three children should abide by the religion of the father, unless they had already reached puberty and could choose their own faith.

      Pahang mufti Abdul Rahman Osman said he was worried about how the three children would be raised under the care of Indira, who is a Hindu.

      “That is a matter of concern,” he said.

      But he added that an infant child still being nursed by a non-Muslim mother was an exception.

      “Even then, from the point of view of religion, the child cannot practise the religion of the mother. The child has to be nurtured with Islamic teachings,” he said.

      He added that the ruling would impact other cases in the long term.

      “From the perspective of Islamic law, when a person embraces Islam his children automatically enter the religion,” he said.

      “This means that the underaged children follow the religion of whichever parent has taken to Islam.”

      Delete
    3. mak badak suka gst ni..boleh shopping

      Delete
    4. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  3. Gangsapun jdlah,yg penting NAJIB BN TUMBANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    2. The desire of Indian parents for sons has created an estimated 21 million “unwanted” girls because couples keep having children until they produce a boy, the government said Monday.

      Indian parents have historically wanted sons, who are seen as breadwinners and family heirs. Girls are often viewed as a financial burden in a country where the tradition of giving a marriage dowry persists.

      Even though sex selection is against the law, illegal gender-based abortions have been blamed for a sex ratio of 940 females for every 1,000 males in the last census.

      But many couples continued having children until they produced their desired number of sons, the government said in its annual economic survey report.

      “Families where a son is born are more likely to stop having children than families where a girl is born. This is suggestive of parents employing ‘stopping rules’ -– having children till a son is born and stopping thereafter,” it said.

      Couples, particularly women, in India face immense pressure to produce male children and many rural families do not send girls to school, marrying them off young.

      But the report said India’s preference for sons appeared “inoculated to development”, with even wealthier families not immune.

      Illegal sex selection and gender-based abortions remain rampant across social and economic groups in the country, according to several studies.

      A 2011 study in the British medical journal The Lancet found that up to 12 million girls had been aborted in the last three decades in India.

      Delete
    3. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  4. Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:04

      Ko tak panik sebab rasa dah kenyang....perut rasa dah buncit tapi yg hidup mewah cina jho lo yg ko sayang sangat...takut nak desak najib tangkap cina prompak jho lo...hihihihi...

      Delete
    2. Dulu pendapatan wak kojola kengkang 5 kupang sekali hisap rokok.
      Lepaslah makan sehari.

      La ni dah jatuh lima duit...mampuih..mampuih..

      Delete
    3. Saudara Aman, alhamdulillah saudara dalam keadaan aman
      Tapi hidup kita kan berteman teman, adakah ia juga nyaman?
      Dulu kita kata `enau dalam belukar` kini enau dalam taman
      Sdr Aman! Sentiasa lihat awan tak kan nampak yg di laman!

      Delete
    4. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    5. PERKASA tertarik untuk merujuk keputusan Mahkamah Persekutuan yang membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan berhubung penukaran agama tiga orang anak anak kepada islam oleh Mohd Ridzuan Abdullah ekoran rayuan sebelah pihak oleh ibunya Indira Ghandi.

      Justeru PERKASA memandang berat keputusan mahkamah ini yang dilihat ' janggal', tanpa menjadikan kes R Subasini lawan TSaravanan 2007 sebagai rujukan, walaupun memahami keputusan mahkamah tidak terikat dengan kes-kes terdahulu.

      Sebaliknya mahkamah hanya bersandarkan pentafsiran akal pada perkataan majmuk 'parents' (ibu bapa).

      Sedangkan kesepakatan ulama empat mazhab Ahli Sunah Wal Jamaah jelas memutakmadkan bahawa agama anak bawah umur adalah di bawah dan dinasabkan kepada bapanya.

      Asasnya PERKASA amat menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut selaras dengan Rukun Negara iaitu Keluhuran Perlembagaan, namun, sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang sangat prihatin pada sesuatu yang boleh membawa kepada ancaman agama bangsa dan negara seharusnya mengingatkan kepada pihak berkenaan bahawa sebarang kehendak dan penatfsiran perlembagaan sewajarnya juga berpaksikan dan membawa bersama semangat Isam sebagai agama persekutuan seperti termaktub dalam perkara 11 perlembagaan Malaysia.

      Di samping itu PERKASA juga tidak terkecuali menzahirkan kebimbangan ekoran keputusan ini sudah semestinya akan melebarkan dan menyerap fahaman liberalisme, di samping semestinya menjadi rujukan serius pada kes-kes yang sama di masa akan datang.

      Hal ini tidak mustahil boleh membawa kepada masalah jenayah sampingan seperti sentimen provokasi agama, penculikan, melarikan anak dan seumpamanya.

      Tambahan pula PERKASA sudah melihat bibit-bibit awal provokasi atas sentimen agama apabila M Kulasagaran (anggota parlimen Ipoh Barat) yang juga peguam kepada M Indiran Ghandi yang seolahnya terus memperlekeh parlimen dan kabinet dengan menyatakan keputusan mahkamah persekutuan ini jelas menzahirkan berapa 'parlimen dan kabinet takut membuat keputusan' seperti yang disiarkan di Malaysiakini semalam.


      Justeru PERKASA mencadangkan supaya hakim/majestrit yang kebanyakannya tidak mendalami ilmu agama islam perlu ditaklimat dan difahami terlebih dahulu oleh institusi agama seperti Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (JAKIM) dalam apa jua kes yang dibicarakan di mahkamah sivil khusus yang membabitkan kes antara agama seperti kes M Indera Ghandi lawan Mohd Ridzuan Abdullah bagi mengelakkan keputusan yang boleh mengancam kesucian agama dan perpaduan negara.

      PERKASA juga sangat menyokong cadangan Presiden Persatuan Peguam Muslim yang mencadangkan supaya kerajaan negeri segera meminda undang-undang tubuh negeri untuk menyamatarafkan Mahkamah Syariah dengan Mahkamah Sivil selaras dengan Islam agama persekutuan.

      Di samping itu PERKASA mendesak supaya kerajaan segera membentangkan dan meluluskan rang Undang-udang 355 bagi mengangkat martabat Mahkamah Syariah.

      Delete
    6. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    7. Orang2 Indonesia pun dah ketawakan Brahem Katak.

      Mereka bertanya apakah Brahem Katak pimpinan 'perkasa' atau 'perkosa'....??

      Delete
  5. bodoh bengap punya orang..sapa yg rompak sapa yg curi..bukti tak ada tapi mulut bangkai jaja sana sini..pergi jahanam kau lah mahnakmampus..termasuk admin haprak..tak tau ke selama ini peniaga2 cina dah kaut berlipat ganda untung dr cukai sblum diperkenal gst..semua kena tipu hidup2..bila gst macam orang tak siuman hasut rakyat..mahbolehberambos..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 10:57

      Ko bodoo mana tau sape yg curi...telinga ko pokak...ketua prompak ko angkat jadi ketua...

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:01

      Ape bukti peniaga cina dah kaut berlipat ganda masa sst...sekepas gst banyak mana bertambah cukai pendapatan?...
      Selepas gst gaji mp naik barang pon naik...

      Delete
    3. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    4. Dah tak ada modal, guna isu rasism

      Delete
    5. Fairuz,
      Itu lah satu2nya modal yg kami ada sekarang!
      isu perkauman! modal kami sepanjang zaman!
      modal terlaris di pasaran khas untuk orang Melayu Islam sahaja!!!

      Ada yg nak marah tak ni? sbb itu `utk Melayu Islam` SAHAJA tu!....

      Delete
    6. Kurang 24 jam selepas bekas menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berikrar akan membantu PAS berkempen pada pilihan raya umum akan datang, parti itu menyatakan kesediaan untuk menawarkan kerusi kepada ADUN Pelabuhan Klang itu.

      Syaratnya adalah Abdul Khalid sudah berubah fikiran dan bersedia untuk menyertai PAS.

      Akhbar Sinar Harian dalam laporannya hari ini berkata tawaran itu dibuat oleh Pengarah Pilihan Raya PAS, Roslan Shahir Mohd Shahir yang berkata, fasa memujuk Abdul Khalid berterusan, walaupun parti itu menghormati pendiriannya yang memilih bergerak bebas.

      image: https://i.malaysiakini.com/1201/36bfeea8d216824b257f386391e7687f.jpeg

      “Hubungan PAS dan Abdul Khalid cukup akrab dan kita dah kenal sejak beliau menyandang jawatan penting di Selangor. Kami hormati prestasi dan kepimpinannya.

      “Cukup jika beliau menunjukkan sokongan melalui kempen dan program penerangan bersama PAS, itu sudah memadai untuk meyakinkan rakyat kerana latar belakang dan rekodnya yang bersih,” katanya yang dipetik akhbar itu.

      Beliau juga berkata, kehadiran Abdul Khalid adalah satu penghargaan buat PAS seterusnya membuktikan ia adalah parti yang diyakini oleh beliau untuk meneruskan perjuangan yang terbantut selepas dipecat sebagai menteri besar Selangor.

      Menurut Roslan Shahir, sikap Abdul Khalid yang terbuka hadir dalam program politik PAS dan Umno juga membuktikan peribadinya yang berpendirian.

      “PAS yakin beliau hadir pada program Umno dan PAS tanpa agenda tersembunyi, sebaliknya sebagai meneruskan agenda rakyat Selangor yang diperjuangkan termasuk program air dan ekonomi.

      “Penolakannya mungkin disebabkan komitmen, namun keberadaan bersama PAS dianggap sebagai platform terbaik buatnya meneruskan agenda perjuangan rakyat,” katanya.

      image: https://i.malaysiakini.com/1207/5dd08771135318d64d34ed17276ecc3f.jpeg

      Minggu lalu, Malaysiakini melaporkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhasrat untuk membentuk kerajaan di Selangor.
      Bagaimanapun beliau masih belum memikirkan berapa kerusi yang akan ditandingi parti berkenaan.

      Malah, Abdul Hadi turut mensasarkan PAS akan memenangi kerusi parlimen yang mencukupi agar kerajaan sendiri dapat dibentuk atau parti itu menyertai pembentukan kerajaan baru selepas pilihan raya umum ke-14.

      PAS sebelum ini menyatkan hasrat untuk bertanding si sekurang-kurangnya 130 kerusi parlimen.

      Delete
    7. Hey bongok....

      Tak mampukah kamu hasilkan tangan sendiri bukan tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    8. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    9. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    10. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
  6. Ini 'Aman' siapalah pulak
    Tak makan saman otaknya budak
    Pelbagai nama sudah diciplak
    Yang pasti dia, pelantak dedak..

    Siapa panik,siapa dah ketar
    Tentunya Ameno,jalan dah sukar
    DAP nak perintah,itu diputar
    Bunga Pakatan semakin mekar..

    Wahai 'Aman' klepto tak aman
    Sekarang bolehlah mengelak saman
    Semua sudah dalam genggaman
    Rakyat melihat geli geleman..

    Tunggulah waktu Pakatan menang
    Akan dikumpul si nang butinang
    Mencekik rakyat mewah bersenang
    Mana nak lari dah putus benang..

    Kata gst penyelamat hebat
    Harga barang terus meloncat
    Bagi sikit banyak dirembat
    Mahu mentadbir akal terencat!

    Para menteri jarang ke pasar
    Harga naik mereka tak gusar
    Projek banyak perut pun besar
    Ke luar negara belanja kasar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Behind every successful man, there is a woman..!!

      Gara2 menebus talaq merampas isteri orang dan tergamak menceraikan isteri tak berdosa, Najib menerima padah malu/aib besar & sesat di penghujung kerjaya & nyawanya. Cinta dek ubat guna2 minyak senyonyong pasti buruk padahnya.
      Tapi, kisah cinta sejati dapat kita lihat antara Tun Mahathir & Tun Siti Hasmah.

      Success of a man is in the hands of the woman associated with his life mainly in the form of a wife. What I am trying to emphasize is the fact that women play a vital role in making it easier for them to walk up the rungs of the success ladder. Men apparently are a symbol of strength. They may appear to stand up strong in times of stress and trial, but after all they are human beings and need emotional support. This is where a strong willed, supportive wife may contribute, by being at his side, assuring him that he is not alone. I am compelled to mention the example of Prophet Muhammad (saws), who although being ‘The Chosen One’ by The Divine being, was shattered and extremely nervous when he received the first revelation. The support and the strength that he received from his beloved wife Hazrat Khadija was a stepping stone in his prophet hood. She was the source of encouragement and solace in the time when no one believed in him.

      Hence I believe, if you are a man, and if you are successful, then there is definitely a woman right behind you!

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun si nang butinang da tak senang duduk la gamaknya bila kalah nanti.

      Delete
    3. SIAPA WANITA CONTOH, ROSMAH ATAU SITI HASMAH......??

      Tun Siti Hasmah ada rekod sejarah negara sebagai Wanita Melayu Pertama berkelulusan doktor perubatan.

      Selain itu, beliau mudah didekati, penyayang, berperwatakan lembut, sentiasa mengukir senyuman, berhemah & berkesederhanaan.

      Seperti isteri2 pm terdahulu,

      - beliau tidak pernah membelakangi atau menyiku suaminya.

      - Beliau tidak memandai-mandai guna jet kerajaan terbang ke sana kemari nyopping sakan mengalahkan menteri kabinet,

      - Beliau menerajui BAKTI (kesinambungan apa yg dilakukan isteri2 pm terdahulu) tanpa guna dana perbendajaraan atau bajet kerajaan,

      - Beliau tidak ada pejabat khas istimewa dan pegawai khas,

      - Beliau tidak jual menonjol muka tiap2 malam di berits perdna stesyen2 tv,

      - Beliau tidak ada koleksi barang2 berjenama termahal (kasut, handbag, jam tangan, saputangan, pakaian).

      - Beliau tidak perlu perawatan kecantikan muka, badan, rambut tiap2 hari dibiayai oleh kerajaan).

      - Beliau tidak ada koleksi emas, intan berlian, Beliau tidak ada duit juta2 dalam akaun peribadi.

      Delete


    4. PAK OTHAMAN


      BEHIND NAJIB LIES A SUCCESFUL HUSBAND . A MAN ! A GENTEL MAN


      source

      dari tuan haji hadi kuat mencarut

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:35

      Rosemah ade rekod wanita pertama di malaysia punye beg tangan paling mahal dan permata pink ratus juta dari duit rompakan 1 mdb...

      Wanita yg di sanjungi penyokong umno bodoo...

      Delete
    6. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    7. Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berkata keputusan mahkamah berhubung kes penukaran agama sepihak membabitkan M Indira Gandhi dan bekas suaminya, Mohd Ridhuan Abdullah, akan menimbulkan konflik dalam kes seumpamanya di masa hadapan.

      Hari ini, Mahkamah Persekutuan memutuskan takrif "ibu bapa" harus bersifat majmuk - melibatkan ibu dan juga bapa - justeru penukaran agama tiga anak oleh bapa mualaf mereka, hampir 10 tahun lalu terbatal dan tidak sah di sisi undang-undang.

      Musa berkata, kes yang serupa di masa depan akan merujuk keputusan yang dibuat hari ini.

      "Saya agak terkejut dengan keputusan ini. Keputusan anak untuk menentukan agamanya pasti akan dipengaruhi siapa yang menjaganya.

      "(Maka) Ia boleh menimbulkan konflik, misalnya perebutan anak sehingga anak dibawa lari pihak tertentu (sama ada penjaga yang beragama Islam mahupun bukan Islam yang tidak mendapat hak penjagaan).

      "Kemudian anak disembunyikan sehingga anak itu membuat pilihan selepas mencapai umur 18 tahun," katanya kepada Malaysiakini.

      image: https://i.malaysiakini.com/1210/f07a106fa139593d919ffac48c1a40dd.jpeg



      Panel lima hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebulat suara berpuas hati bahawa penukaran agama anak perlu mendapat persetujuan kedua-dua ibu bapa, sebelum Sijil Perakuan Memeluk Islam dikeluarkan oleh Pendaftar Mualaf.

      Zulkefli berkata, panel hakim mengambil maklum keputusan itu boleh mencetuskan perdebatan tetapi menjamin ia dibuat tanpa pengaruh agama.

      Sepuluh tahun lalu, Mohd Ridhuan menukar agama tiga anaknya, Tevi Darsiny (12 tahun), Karan Dinish (11 tahun) dan Prasana Diksa (11 bulan), tanpa kebenaran dan pengetahuan Indira.

      Sepanjang tempoh itu, kes tersebut turun naik di pelbagai mahkamah, malah pada satu masa keputusan Mahkamah Syariah bercanggah dengan Mahkamah Sivil.

      Berbeza dengan pandangan mazhab

      Keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini tidak lagi terikat dengan keputusan kes R Subashini lawan T Saravanan pada tahun 2007, yang menyaksikan isteri yang beragama Hindu itu diarahkan untuk mencari jalan penyelesaian di Mahkamah Rayuan Syariah untuk menghentikan suaminya yang beragama Islam daripada menukar agama anak mereka tanpa persetujuannya.

      Musa berkata, perbezaan dengan kes tahun 2007 itu menyebabkan keputusan hari ini bertambah janggal.

      Selain itu, katanya lagi, ia juga berbeza dengan pandangan empat ima mazhab utama Ahli Sunnah Wal Jamaah.
      "Berdasarkan mazhab Shafie, Hanafi dan Hambali, jika ibu atau bapa memeluk agama Islam, anak perlu mengikutnya.

      "Mazhab Maliki pula berpandangan jika bapa yang memeluk Islam anak perlu mengikutnya, kerana anak dinasabkan kepada bapa dan bukan ibu," katanya lagi.

      Namun, katanya lagi, tiga anak dalam kes ini masih boleh memilih agama sendiri tanpa persetujuan ibu dan bapa selepas cukup umur 18 tahun.



      Delete
    8. Terbaik bro fan tun..

      Ini Aman,memang tak aman
      Artikel Mahfuz,Aman dah baran
      Dah tentu Aman penyokong siBijan
      Dikata GST penyelamat negara, Aman pun telan..

      Tetapi persoalannya rakyat nak tahu
      Kemana perginya kutipan GST berbilion bilion tu dulu
      Kenapa hutang negara kita semakin meningkat saban waktu
      Nak kata demi pembangunan, plannya memang banyak tapi yang siapnya tak nampak pun satu..

      Katanya duit dipulangkan semula pada rakyat
      Seperti BRIM dan kemudahan lain yang mereka dapat
      Tapi harga barangan dan kos sara hidup semakin meningkat
      Umpamanya tangan kanan memberi,tangan kiri merembat..


      Delete
    9. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    10. Generasi awal PAS dapat menyaksikan kesusahan dan pengorbanan sejak perjuangan menentang penjajah sehingga pasca kemerdekaan dan selepasnya. PAS menyokong ISA kerana menentang komunis yang masih bermaharaja lela dan mengancam keselamatan negara. PAS menyertai kerajaan campuran dan penubuhan BN selepas Peristiwa 13 Mei 1969 kerana mengukuhkan kedudukan umat Islam. Namun selepasnya, PAS pula menjadi mangsa ISA, dirampas kerajaannya di Kelantan, Peristiwa Memali yang mengorbankan pengikut setianya, dicekik Kelantan selepas kemenangan 1990 supaya tidak bernafas, dirampas royalti Terengganu apabila PAS berjaya memerintah semula 1999 dan dinafikan juga hak Kelantan.

      Namun, PAS telah berjaya menyelamatkan umat Islam yang jahil akidahnya sehingga dicetuskan isu kafir mengkafir oleh gejala menghina hukum Islam disebabkan kejahilan umat dan kelemahan para ulama, serta kerakusan pemimpin negara menghina Islam. PAS mengambil pendekatan dakwah bukannya menghukum yang menjadi lapangan para mufti dan qadi yang sangat malang dipenjarakan oleh undang-undang warisan penjajah yang belum dirungkai.

      PAS mengambil pendekatan menyatakan batas-batas iman dan kufur sehingga berjaya menyedarkan umat dan melenyapkan suara menghina Islam di kalangan umat Islam sendiri. Kini hanya tinggal suara yang terpencil laksana harimau tua tidak bergigi yang melepak di hutan rimba, dan kalangan bukan Islam yang memberanikan diri tanpa menghormati Perlembagaan Persekutuan dan sensitiviti umat Islam yang telah bangkit semula bersama arus kesedarannya.

      PAS terus memilih demokrasi yang sinonim dengan ajaran Islam, bukannya demokrasi yang menipu rakyat yang masih jahil dan bodoh politiknya. Kalaulah rakyat Amerika yang dikatakan paling maju dan bebas, boleh terbabas memilih Presiden yang samseng dan bodoh semata-mata kerana kaya hartanya dan penguasaan media oleh Zionis, sehingga nafsu memintas akalnya. Maka kewajipan kita menyelamatkan rakyat di sini supaya tidak memilih yang dikitar semula melalui filem lama yang ditayangkan, khususnya kepada Melayu yang mudah lupa. Apa yang dibimbangkan pengaruh media sosial tanpa sempadan yang boleh menjadi tentera upahan musuh Islam.

      PAS wajib memperkenalkan budaya politik damai tanpa perpecahan rakyat, sama ada kalangan umat Islam yang berbeza pendekatan dan rakyat bukan Islam yang berbeza agama dan budaya.

      PAS menegaskan Islam wajib memimpin dan memerintah atau mempengaruhi pemerintah dengan nasihat yang wajib menegakkan konsep adil terhadap semua dan memelihara hak asasi manusia tanpa mengira agama dan bangsa.

      PAS mengambil pendekatan bertanding dalam pilihan raya tanpa berkelahi dan berpecah, melalui konsep ta’awun.

      PAS mesti bertanding seberapa banyak kawasan kerana cita-cita memerintah negara, bukannya angan-angan Mat Jenin yang memanjat pokok yang berbuah sahaja walaupun bergayut di dahan yang rapuh sehingga membunuh diri sendiri, kerana budaya PAS bukan memanjat pokok yang berbuah, tetapi sanggup memanjat pokok yang tidak berbuah dan belum berbuah kerana keyakinannya akan berbuah apabila tiba masanya kalau dibajakan atau dicantas dahannya. PAS sabar berlalunya masa yang panjang, biar lambat asalkan selamat.

      Delete
    11. Rosmah Mansor bontot 1 tan.

      Delete
    12. Siti Hasmah...Rambut Palsu...Kepala Botak...

      Delete
    13. Kami seluruh rakyat Malaysia salute dgn Tun Siti Hasmah kerana tidak mencuri duit perbendaharaan negara guna untuk set rambut dgn kos RM1,200 setiap kali.

      Najib & Rosmah memurtabakkan rakyat miskin dgn pemberian Brim RM1,200 setahun, sama nilainya set rambut Rosmah.

      Begitu hinanya Najib & Rosmah anggap rakyat yg tidak bernasib baik.

      Kisah cinta sejati tidak bertukar ganti sampai ke akhir hayat dapat kita lihat antara Tun Mahathir & Tun Siti Hasmah.

      Kisah Najib & Rosmah, tentu semua dah tahu sekarang......!!

      Delete
    14. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    15. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    16. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
  7. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:08

    Bukan kutip gst aje...subsidi minyak hilang....minyak makin naik tak sepadan dengan kenaikan minyak dunia dan ringgit mesia...

    Minyak masak pon naik....barang naik..

    Najib tak mao potong gaji elaun menteri dan mp...tak mao potong bajet pmo...bebankan kpd rakyat...tapi ramai yg bodoo masih sokong barang naik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg turun hanya service wak kojola kengkang.

      Wak kojola dulu sekali hisap rokok dapat lima kupang.
      La ni lima duit saja.

      Sebab tu wak kojola kengkang terpaksa buat dua kerja la ni.

      Malam buat service hisap rokok. Siang jadi driver lori sampah.

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:21

      Wak kojola bodoo...pengikut setia ketua prompak berjemaah...cikgu tadika paling bodoo....najib bagi 5 kupang jee sehari...najib bagi cina jho lo lebih 10 billion dari 1 mdb...bodoo sungguh penyokong umno...kena sembelih dengan gst pon tetap sokong ketua prompak berjemaah malaysia...

      Delete
    3. Anda semua perasan tak, sejak mula2 naik jadi pm, jawatan 'Menteri Kewangan' tak lepas digenggamnya. Sebaliknya, Timbalan Menteri Kewangan silih berganti tak berhenti-henti. Tahu kenapa.....??

      Sebab yg mentadbir PMO atau dikenali umum 'Menteri Kewangan di sebalik tabir' adalah si Rosmah Mansor. Idea penubuhan 1mdb jahanam adalah cetusan Rosmah, Reza Aziz & Jho Low.
      Kini semua harta terkumpul yg disonglapkan oleh mereka di Amerika bernilai RM8 bilyon kena beku-sita oleh pihak Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika.

      Delete
    4. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    5. Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia hari ini menggesa kerajaan meminda undang-undang yang membataskan mahkamah syariah terhadap orang Islam sahaja, susulan keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung kes penukaran agama sepihak membabitkan M Indira Gandhi dan bekas suaminya, Mohd Ridhuan Abdullah, hari ini.

      "Pindaan perlu dibuat untuk memberi kelonggaran kepada orang bukan Islam hadir sebagai pihak (dan terlibat dalam perbicaraan) di mahkamah syariah.

      "Dengan cara ini, mereka juga boleh mendapatkan keadilan di mahkamah syariah," kata presidennya Datuk Zainul Rijal Abu Bakar dalam kenyataan.

      Selain itu, beliau juga menggesa undang-undang berhubung penukaran agama Islam melibatkan kanak-kanak dikaji semula.

      "Kanak-kanak yang tidak boleh bertutur lagi umpamanya tidaklah perlu mengucapkan syahadah bagi pemelukan Islam, cukuplah sekadar ibubapanya beragama Islam," katanya.

      Selama kira-kira sepuluh tahun, kes M Indira Gandhi dan bekas suaminya, Mohd Ridhuan Abdullah, dibicarakan di kedua-dua mahkamah syariah dan sivil, malah pada satu masa dua mahkamah itu membuat keputusan yang saling bertentangan sehingga menimbulkan pertikaian.

      Ketika Ridhuan menukar agama anak mereka pada 2009, anak yang paling muda, Prasarana Diksa, baru berusia 11 tahun. Selama sembilan tahun, Indira tidak dapat bertemunya kerana dilarikan Ridhuan.

      image: https://i.malaysiakini.com/999/d88b9dcb5ddca1e9faaca064bb8e6cdb.jpg



      Indira mendapat hak penjagaan untuk dua lagi anaknya.

      Hari ini, Mahkamah Persekutuan memutuskan takrif "ibu bapa" harus bersifat majmuk - melibatkan ibu dan juga bapa - justeru penukaran agama tiga anak oleh bapa mualaf mereka, hampir 10 tahun lalu terbatal dan tidak sah di sisi undang-undang.

      Panel lima hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebulat suara berpuas hati bahawa penukaran agama anak perlu mendapat persetujuan kedua-dua ibu bapa, sebelum Sijil Perakuan Memeluk Islam dikeluarkan oleh Pendaftar Mualaf.

      Mahkamah Persekutuan kompeten

      Walaupun kecewa dengan keputusan itu, Zainul Rijal berkata semua pihak perlu menerimanya.

      "Amat menyedihkan kerana ia memberikan duluan yang aneh, di mana Mahkamah Persekutuan meminggirkan keputusan Mahkamah Persekutuan sebelumnya," katanya.

      image: https://i.malaysiakini.com/977/e5bd59be172aa88e4b9798b5e65d4227.jpg



      Beliau merujuk kes R Subashini lawan T Saravanan pada tahun 2007, yang menyaksikan isteri yang beragama Hindu itu diarahkan untuk mencari jalan penyelesaian di Mahkamah Rayuan Syariah untuk menghentikan suaminya yang beragama Islam daripada menukar agama anak mereka tanpa persetujuannya.

      "Namun (keputusan hari ini) dibuat oleh mahkamah yang kompeten. Masyarakat Islam perlu menunggu kes yang lain untuk berhujah semula bagi mengenepikan penghakiman ini," katanya lagi.

      Satu lagi kes perebutan anak bekas pasangan berbeza agama yang mendapat perhatian umum adalah antara S Deepa dengan bekas suaminya N Viran atau Izwan Abdullah, melibatkan dua anak mereka.
      Pada 10 Februari 2016, Mahkamah Persekutuan memberikan hak penjagaan anak perempuan kepada S Deepa manakala anak lelaki kepada Izwan.

      Mahkamah ketika itu berkata, keputusan dibuat dengan mengambil kira hasrat dua anak itu.

      Delete
    6. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    7. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
  8. Saudara Aman, alhamdulillah saudara dalam keadaan aman
    Tapi hidup kita kan berteman teman, adakah ia juga aman?
    Dulu kita kata `enau dlm belukar` kini enau dalam taman
    Sdr Aman! Sentiasa lihat awan tak kan nampak yg di laman!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aman baru jadi cybertrooper

      tido depan laptop

      MELACAP PUN DEPAN LAPTOP


      katanya sayap pemuda umno dan yayasan aman

      Delete
    2. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    3. Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Datuk Husam Muda membidas lontaran janji Perdana Menteri di hadapan orang ramai untuk memberi peruntukan tambahan kepada negeri Kelantan.

      "Beri wang, kemudian ungkit, itu buli namanya.

      "Apa lagi diungkit depan khalayak ramai. Sangat kurang sopan. Dilarang oleh Islam," kata Husam dalam suatu kenyataan media hari ini.

      Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salor itu juga berkata hak mendapatkan peruntukan tambahan dijamin perlembagaan.

      "Jika Kelantan atau mana-mana negeri mengalami kurangan dalam belanja mengurus, iaitu bayaran gaji dan emolumen, kerajaan pusat wajib menampung," katanya.

      image: https://i.malaysiakini.com/1210/a3c7c6c9b720615113ca828093f6df2a.jpeg



      Husam menyifatkan ucapan Datuk Seri Najib Razak yang mengungkit bantuan persekutuan itu bertujuan untuk memalukan kerajaan PAS Kelantan dan Menteri Besar.

      "Nafkah wajib tak perlu diungkit.

      "Kalau nak ungkit, ungkit masa MB Kelantan datang jumpa tambah peruntukan.

      "Bukan depan rakyat jelata kerana nak malukan MB dan Kerajaan Pas Kelantan," katanya lagi.

      Semalam, Najib mengadakan lawatan sehari ke Kelantan. Dalam suatu majlis 'Sepetang Bersama NGO Kelantan' di Kota Bharu itu, Malaysiakini melaporkan Najib berkata tidak sanggup melihat rakyat Kelantan terdera dan dipinggirkan daripada arus pembangunan negara.
      Najib juga berkata, selama 22 tahun memerintah hanya RM12.7 bilion disalurkan Mahathir kepada negeri itu.

      Sebaliknya kata beliau lagi, sejak 2006 hingga tahun ini kerajaan memperuntukan RM14.69 bilion kepada Kelantan.

      Majlis itu turut dihadiri Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan barisan kepimpinan Umno Kelantan.

      Delete
    4. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    5. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    6. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  9. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:29

    Tahun 98 krisis ekonomi...tak de pon gst...negara tetap stabil dan selamat...tanpa gst banyak kemajuan yg dibuat tun madey...tak de duit yg masuk akaun peribadi tun madey yg dituduh merompak...tak de pihak yg sahkan bilion dlm akaun tun madey...RCI pon tak buktikan tun madey ambik duit forex..

    Najib kena pinjam dengan cina kominis...bagi mulia group dari indon buat exchange 106...jual ekuiti bandar 1 mesia kpd cina kominis untuk mulakan pembinaan...mana pooeinye duit gst?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun menyatakan pendiriannya tidak akan menyertai PAS, namun bekas menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata beliau akan membantu parti itu berkempen pada pilihan raya umum akan datang.

      “Ada yang bertanya kenapa saya tidak masuk PAS... saya tak perlu masuk PAS tapi bekerja dengan PAS.

      “Kalau saya masuk PAS, saya akan mengubah struktur dalam PAS dan orang cakap saya masuk PAS sebab nak pangkat dan jawatan, jadi biar saya bebas dalam perkara ini,” katanya yang dipetik Sinar Harian Online.

      Beliau berkata demikian dalam ceramah anjuran PAS di Batang Kali, semalam.

      Selain itu, Khalid juga meminta PAS untuk bersabar dengan sebarang kemungkinan menjelang pilihan raya umum ke-14 sekiranya 'dicucuk' oleh pelbagai kenyataan.

      Ini kerana, pada pilihan raya umum ke-13, ada pihak menjangkakan BN akan menguasai Selangor memandangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika itu menyandang jawatan pengerusi Umno negeri.

      Khalid turut memberitahu, duit yang mencukupi juga diperlukan bagi menghadapi pilihan raya walaupun ia bukan faktor penentu kemenangan.

      “Kita hanya belanja RM1.3 juta untuk kempen pilihan raya tetapi kita tetap menang.
      “Maknanya duit bukan penentu untuk menang tetapi kita kena ada duit mencukupi untuk menghadapi pilihan raya,” katanya.

      Minggu lalu, Malaysiakini melaporkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhasrat untuk membentuk kerajaan di Selangor.
      Bagaimanapun beliau masih belum memikirkan berapa kerusi yang akan ditandingi parti berkenaan.

      Malah, Abdul Hadi turut mensasarkan PAS akan memenangi kerusi parlimen yang mencukupi agar kerajaan sendiri dapat dibentuk atau parti itu menyertai pembentukan kerajaan baru selepas pilihan raya umum ke-14.

      PAS sebelum ini menyatkan hasrat untuk bertanding si sekurang-kurangnya 130 kerusi parlimen.

      Delete
    2. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 13:36

      Adekah Khalid masih popular di selangor?...hidup segan mati tak mao...khalid yg tak tau ape2 mengenai rompakan 1 mdb...

      Delete
    4. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  10. cina merah dah manyak dapat tanah hak kekal dimalaysia.cina merah adalah cina komunis yg kita tentang dulu dan telah mengornankan serta mecacat cederakan ramai tentera malaysia.bn sekarang memerah keringat rakyat melalui GST x ada bedza ngan kominis islam ka malaysia islam ka kepalabapak haram jadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:41

      Umno dah jadi sahabat karib cina merah...cina merah hulur dulu ape yg najib nak....sampai masa mesia jadi sri lanka dan zimbabwe...masa tu cina merah tak benarkan melayu baca quran dan puasa...baru padan dengan penyokong umno bodoo...

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:03

      Kejora @ cikgu najmi bapuk BODOOH

      Delete
    3. Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) menyeru golongan muda yang kecewa dengan senario politik hari ini, bersama-sama mengundi calon-calon Gagasan Sejahtera pada PRU14.

      Ketua Pemudanya, Shahir Adnan berkata, Gagasan Sejahtera memahami kekecewaan golongan itu sehingga memulakan kempen #undirosak di media sosial.

      “Kempen ini diwujudkan apabila Malaysia yang kita sayangi ini akan kembali ke zaman pemerintahan kuku besi Tun Dr Mahathir Mohamad sekiranya Pakatan Harapan (Harapan) menang PRU14 nanti.

      “Atas dasar itulah, Gagasan Sejahtera membuka satu lembaran baharu dalam dunia politik negara, di mana anak-anak muda tidak lagi terikat untuk memilih Harapan atau BN,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Katanya, blok ketiga itu merupakan wadah baharu untuk anak-anak muda memilih Ikatan sebagai parti yang membawa aspirasi bangsa Malaysia dengan kerjasama Pas yang membawa konsep Islam untuk kesejahteraan umat manusia, tanpa mengira agama dan bangsa.

      “Kita amat menyokong kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menghuraikan bahawa Islam meletakkan politik sebahagian daripada agama dan adalah menjadi kewajipan umatnya mengundi.

      “Undi kalian adalah tanggungjawab seorang rakyat untuk menghidupkan proses demokrasi di Malaysia. Setiap undi dari anak-anak muda ini amat bernilai harganya,” katanya.

      Delete
    4. Patut lerrr....angau bagai nak rak, rak rak ruuuuuummmmmmmmmmmm .......gedeboooommmmmmmmmmmm
      ( pinjam ye z....) Bujang telajak bapok tua ghpoenye cikgu Kejora ye!!!

      Baghu teman tau! ish ish ishhhhh.......... dahsyat lagak si bapok tua ni kan........

      Delete
    5. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    6. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    7. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  11. pak othaman kata

    sri lanka dah gadai pelabuhan terbezar di azia zelatan kpd komuniz. 999 tahun mcm hongkong kpd britizh dulu

    sebab

    tak dapat bayar hutang 1.3trillion kpd china


    adoiiii giliran najib bila nak 999tahun Ecrl !!!


    $umber:
    - haji hadi kuat mencarut -

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    2. Pas Selangor bersedia menawarkan kerusi kepada bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sekiranya Adun Pelabuhan Klang itu berubah fikiran untuk menyertai parti Islam tersebut.

      Pengarah Pilihan Rayanya, Roslan Shahir Mohd Shahir berkata, fasa memujuk Abdul Khalid berterusan, namun Pas menghormati pendirian beliau yang memilih bergerak bebas tanpa menyertai mana-mana parti.

      Menurutnya, kehadiran Abdul Khalid adalah satu penghargaan buat Pas seterusnya membuktikan Pas adalah parti yang diyakini oleh beliau untuk meneruskan perjuangan yang terbantut selepas dipecat sebagai menteri besar Selangor.

      “Hubungan Pas dan Abdul Khalid cukup akrab dan kita dah kenal sejak beliau menyandang jawatan penting di Selangor. Kami hormati prestasi dan kepimpinannya.

      “Cukup jika beliau menunjukkan sokongan melalui kempen dan program penerangan bersama Pas, itu sudah memadai untuk meyakinkan rakyat kerana latar belakang dan rekodnya yang bersih,” katanya.

      Roslan Shahir berkata, sikap Abdul Khalid yang terbuka hadir dalam program politik Pas dan Umno juga membuktikan peribadinya yang berpendirian.

      “Pas yakin beliau hadir pada program Umno dan Pas tanpa agenda tersembunyi, sebaliknya sebagai meneruskan agenda rakyat Selangor yang diperjuangkan termasuk program air dan ekonomi.

      “Penolakannya mungkin disebabkan komitmen, namun keberadaan bersama Pas dianggap sebagai platform terbaik buatnya meneruskan agenda perjuangan rakyat,” katanya.

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:22

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo dan bangang dah jadi SAMPAH...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    4. "NEGERI defisit macam Kelantan ini pun, kalau tidak ada suntikan daripada Kerajaan Pusat nak bayar gaji pun tak mampu, tak boleh nak bayar gaji," begitulah bunyi ucapan Perdana Menteri di hadapan penjawat awam di Wisma Persekutuan Kota Bharu ketika Dato' Seri Najib melakukan lawatan ke Kelantan kelmarin.

      Ucapan seorang pemimpin negara bernada penghinaan kepada kerajaan dan rakyat Kelantan. Mungkin PM terlupa, Malaysia negara yang beliau duduk di kerusi PM termasuklah di dalamnya sebuah negeri negeri bernama Kelantan.
      Betapa banyak yang Kerajaan Pusat kaut hasil dari bumi Kelantan termasuk khazanah gas asli. Saya tahu sebab saya pernah pergi kuliah di Pelantar Muda, sebuah pelantar carigali gas yang terletak dalam perairan Kelantan dengan jarak 170km dari pantai Kelantan. Royalti kepada Kelantan, Kerajaan Pusat tak bayar walau sesen pun!

      Dengan 47 kali sehari kapal terbang berlepas dan mendarat di Lapangan Terbang Kota Bharu, saya yakin cukai lapangan terbang yang dikutip adalah yang tertinggi berbanding semua lapangan terbang domestik seluruh negara. Di Kelantan kereta penuh jalan raya. Setakat ini Kerajaan Kelantan tak ada kuasa kutip cukai jalan dan bayaran lesen. Yang kutip rasanya Kerajaan Pusat.

      Orang Kelantan suka berniaga. Saya tak ada data berapa banyak GST yang dikutip dari Kelantan. Tapi saya pasti jumlahnya melebihi GST yang dikutip dari Terengganu. Belum lagi dikira cukai pendapatan yang dibayar oleh rakyat Kelantan sama ada yang bekerja di Kelantan atau yang berada di luar Kelantan. Ramai pegawai tinggi kerajaan di Putrajaya dan Kuala Lumpur adalah orang Kelantan.

      Lihatlah di Kelantan tersergam AEON, TESCO, Mydin, KB Mall, The Store, Pantai Timur serta deretan hotel berbintang. Semuanya bayar cukai kepada kerajaan pusat. Hasil gas, cukai lapangan terbang, cukai pendapatan, cukai jalan, bayaran lesen serta banyak lagi Kerajaan Pusat kaut dari Kelantan. Buruk siku Najib mari ungkit balik bila Kerajaan Pusat ada bagi dana kepada negeri.

      Rakyat Kelantan rasa terhina dengan ucapan Najib sambil ketawa kecil ini. Najib silap dalam memahami jati diri orang Kelantan. Rakyat Kelantan sangat anti dengan pemimpin yang angkuh dan bercakap besar. Umno Kelantan akan terima tempias dalam PRU 14 hasil dari ucapan Najib ini. Tunggulah...

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:49

      Hahaha...kerajaan Pas kelantan kena tipuu...ade Tesco dan AEON tapi pemaju dapat tanah free...janji nak buat masjid tapi kat mana masjidnye?....bijok sangat Pas...

      Delete
    6. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    7. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    8. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete






  12. CIKGI NAJMI @ AL NUJUM

    PRU14 SAPA MENANG..?


    NAJIB MENANG LAGI KAAA


    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:45

      Kalo najib menang kita semua kena masuk sekolah cina laa...anak cucu kena pandai mandarin...keris berkarat laa

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:05

      Kejora @ cikgu najmi bapuk BODOOH

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:20

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    4. Penahanan dan pembekuan peruntukan oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor terhadap Adun-adun PAS berlaku dalam keadaan serba pelik, demikian menurut Adun Sabak, Ustaz Sallehen Mukhyi.

      Akui beliau, secara khusus peruntukan kepadanya telah ditahan sejak September lalu di mana dalam situasi biasa pembekuan hanya berlaku apabila terdapat 'kes' berkaitan penggunaan wang.

      Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor menzahirkan kemusykilannya apabila arahan pembekuan datang dan kemudiannya baharulah disusuli siasatan audit.

      "Bekukan dulu baru audit datang siasat? Lima (pegawai) audit datang pergi ke semua tempat yang kita telah luluskan (peruntukan). Ada surau kita beri karpet, ada sekolah kita beri 'aircond" dedahnya pada Ceramah Umum Isu Semasa di Sungai Air Tawar, di sini kelmarin.

      Menurutnya, pihak audit menemui semua pihak berkenaan yang dibayangkan beliau sebagai hendak mencari kesalahan, namun mendapati pengurusan kewangan Dun Sabak adalah bersih tanpa masalah.

      Beliau juga menyatakan tidak kisah dengan pembekuan tersebut kerana sejak dahulu pun PAS sentiasa menambah sokongan masyarakat tanpa peruntukan dan akan bertemu dengan Menteri Besar

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:40

      Pas kan dah putus hubungan dengan PKR....adun pembangkang di kelantan pon pas tak bagi bajet pon...

      Paham2 lah supaya keluar dari kerajaan selangor...buat2 bodooh plak mcm kejora yg memang dah bodoo...

      Delete
    6. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    7. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    8. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  13. FIYOOOOOOOOOOINNNKKKKKK..

    WAK SUMAN QUOTE BEHIND OLD MAN ADE BAPE EKO KOBOI
    TEINGAT CITE P RAMLE.."KOBOI MABUK STOK KUNYITTTT.."
    INI LAH CONTOH KAUM PLURALIST COMANGO LUBANG JUBO DAH LOHOI
    PUAK HARAMJADAH NI LA RAKYAT HAMBAT SMPI TERKINCIT KINCIT



    KIKIKIKIKIKI.... BERAMBOSSS SUMA BARUA DAP@SINGAPORK.... PRU.SPORK KAMI DATANG HASUT DAN SABOTAJ ....




    INI KALI LAHHH...


    KIKIKIKIKI... BERAMBOSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 11:58

      Kejora@ cikgu najmi guru tadika paling boddoo...penyokong setia ketua prompak berjemaah....hihihi..

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:05

      Kejora @ cikgu najmi bapuk BODOOH

      Delete
    3. Memang Kejora@ cikgu najmi paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    4. BODOH@BANGANG.

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:18

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo dan bangang ...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    6. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:28

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo SAMPH paling boddoo dan bangang...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    7. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:42

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    8. Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail memuat naik ucapan tahniah kepada Pakatan Harapan Negeri Sembilan di Facebook.

      Beliau mengucapkan tahniah kepada Pakatan Harapan Negeri Sembilan kerana mendakwa kononnya telah berjaya membahagikan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan cemerlang semalam.

      “Kini fokus untuk tawan Putrajaya,” dakwa isteri Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu.

      Kenyataan Wan Azizah itu namun satu tamparan kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Negeri Sembilan yang membantah pembahagian kerusi DUN antara parti pembangkang di negeri itu.

      Bantahan keras mereka menyebabkan berlaku kekecohan besar sewaktu Konvensyen Pakatan Harapan di Negeri Sembilan berlangsung di Seremban semalam.

      Protes itu dibuat pada penghujung ucapan Wan Azizah menyebabkan pemimpin Pakatan Harapan termasuk Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu bergegas meninggalkan majlis.

      PPBM Negeri Sembilan tidak berpuas hati kerana parti itu diperuntukkan kerusi DUN paling sedikit berbanding DAP dan PKR untuk ditandingi dalam Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Daripada 36 DUN di Negeri Sembilan, 12 kerusi diperuntukkan kepada PKR, DAP (11), Parti Amanah Negara (tujuh) dan PPBM (enam).

      Ketua PPBM Bahagian Jempol Amiruddin Aman yang mengetuai protes itu dengan menyifatkan pembahagian kerusi sebagai tidak adil kerana kawasan yang diperuntukkan kepada partinya semuanya kawasan hitam (sukar menang)

      “Pembahagian kerusi tak seimbang. Kami sasar 12 kerusi dan kalau dapat 10 pun okay…tapi yang dapat enam yang hitam,” katanya.

      Mereka antara lain menjerit kearah pemimpin Pakatan Harapan dengan perkataan “Boikot”, “Hidup Tun” dan “Tidak Adil” dalam bantahan tersebut.

      Delete
    9. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:54

      Pkr parti dah lane dlm pembabgkang...yg membantah tu ejen umno dlm parti bersatu...ape yg nak diherankan...melainkan orang bodoo mcm kejora@ cikgu najmi otak udang penulis upahan umno bodoo

      Delete
    10. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    11. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    12. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  14. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:01

    Dengan wang kutipan GST najib bawak anak branak pegi mekah....pegi makan angin...bukan untuk rakyat...melayu boddoo mcm kejora@ cikgu najmi bapuk bodoo sokong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:16

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    2. Ayat najib MELAMPIASKAN kegagalan mengawal ketirisan ke atas rakyat yang tak tahan tu

      Kikiki

      Delete
    3. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    4. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:32

      Kojora @ cikgu najmi paling bodoo dah jadi SAMPAH....hihihihii..

      Delete
    5. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:43

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    6. Semua orang termasuk saya 'terkesima & teruja' dgn janji manis tebu 'si bibir merah' ketika berkempen di pru 13 konon harga barang tak naik, malah harga kereta akan diturunkan.

      Alih2 selepas pru 13, si budak suruhan mat malasan pulak berkempen auta konon KERA2jaan BN akan memperkenalkan 'gst' untuk menjamin harga barang tidak naik malah harga akan turun.
      Ternyata, APA YANG TERJADI........???

      Bagai kera mendapat bunga, Najib 'menggasak gila' menyusahkan rakyat dgn cukai2 membebankan setiap lapisan masyarakat. Indeks Harga barang terus melonjak naik tak berhenti-henti, perniagaan merudum kerana hilang berdaya-saing, kilang2 & syarikat2 termasuk yg bertaraf MNC gulung tikar, kadar pengangguran yg amat membimbangkan serta kes bankrupsi/muflis yg dah cecah 250,000.

      Selain itu, Najib yg hanya menang p/raya cukuo2 makan, berkhianat menyerah tanah pusaka & aset negara kpd China Komunis, dan memberi aib besar terhadap maruah negara hingga diperkatakan orang seantero dunia.

      Kerana tak ada jati diri, tunduk kpd Spura, Amerika, Yahudi Zionis, China Komunis juga kpd Russia (kes pesawat MAS ditembak jatuh).
      Satu persatu tanah pesaka bangsa diserahkan kpd orang asing bermula di Pulau Batu Putih, tanah KTM di Spura, tanah2 di sepanjang Selat Tebrau, tanah TRX, tanah & pengkalan tentera laut di Pahang, tanah di Melaka untuk pembinaan stesyen janakuasa terbesar, tanah2 & kekayaan felda hilang ghaib dilapah Najib.

      Mari sdra2 semua kita humbankan Najib-umno/bn demi memulihkan kesejahteraan & kemakmuran rakyat & negara.
      Apapun Najib janji, semua tak boleh pakai, semuanya auta.....!!

      Undi Pakatan Harapan - PKR, Amanah, DAP & PPBM.......!! Yg penting tak ada 'gst' lagi & kembailikan bantuan sabsidi rakyat.

      Delete
    7. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    8. “SAYA nak mengaku hari ini, bahawa satu masa dulu, satu masa pok-pok (puak-puak) kita ini ada lah sedikit sebanyak, dok sekat sana sekat sini. Itu hakikatnya maka salah kita royak salah, ada sikit sebanyak.... (tenggelam oleh kegamatan dewan).

      “Saya mengaku ni, saya mengaku. Saya juga anggota kerajaan (persekutuan), saya tahu benda-benda berlaku”.

      Begitulah antara ucapan Mustapa Mohamed selaku Adun Air Lanas pada 21 November, 2007.
      Mustapa yang ketika itu juga ahli Parlimen Jeli dan menteri pengajian tinggi melafazkan kata-kata tersebut ketika perbahasan belanjawan Kelantan 2008 di dalam Dewan Undangan Negeri.

      Keratan video ucapan Mustapa tersebar meluas. Mustapa digelar pengkhianat kerana bersubahat menyekat peruntukan ke Kelantan. Gelaran yang masih mengekorinya setiap kali menjelang pilihan raya.

      Saya berada di dalam Dewan pada hari tersebut dan mengikuti perjalanan Dewan sepenuhnya sebagai pembantu kepada exco kanan kerajaan negeri dan saya menulis hari ini selaku pembantu kepada YB Mustapa selama lebih tujuh tahun.

      Mari kita melihat kembali konteks perbahasan hari itu. Ia bermula dengan Adun Kok Lanas (ketika itu) Annuar Musa menegur ucapan penuh sindiran bekas menteri besar allahyarham Nik Abdul Aziz ketika pelancaran Koridor Ekonomi Pantai Timur (ECER) pada 29 Oktoberm 2007 di hadapan perdana menteri ketika itu Abdullah Ahmad Badawi.

      Pada hari itu Nik Aziz membaca teks ucapan yang disediakan oleh setiausaha politiknya. Antara lain ucapan itu menimbulkan keraguan terhadap keupayaan pentadbiran Abdullah melaksanakan pembangunan yang dijanjikan serta sikap perdana menteri yang mengabaikan menteri besar Kelantan. Antara lain, ucapan itu berbunyi:
      “Beradablah ketika melangkah. Bukankah ini wilayah Timur. Setiap rumah ada tuannya. Masuk berpintu. Keluar bertangga. Kadang-kadang ya terasa juga. Makan sirih berpinang tidak; Buah keranji atas perahu, singgah tidak kenang pun tidak; sampai hati buat tak tahu.”

      Jadi isu ini ditimbulkan di dalam Dewan oleh Annuar yang juga pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan ketika itu. Annuar menjelaskan betapa beliau berusaha memastikan menteri besar diberi penghormatan untuk berucap ketika perasmian ECER itu. Lantaran Annuar kecewa apabila platform itu digunakan untuk mengungkit kisah-kisah lama, apa lagi memalukan perdana menteri di hadapan ribuan hadirin.

      Apabila giliran Mustapa bangun untuk berbahas, beliau memanjangkan rasa kecewa Annuar. Sebagai anggota kabinet kerajaan persekutuan, Mustapa mengambil peluang menjelaskan perbezaan pentadbiran perdana menteri sebelumnya dan Abdullah ketika itu.

      Mustapa memberi jaminan oentadbiran Abdullah tidak sama dengan pentadbiran sebelumnya. Kerajaan persekutuan di bawah Abdullah mengambil pendekatan berbeza dan mengetepikan perbezaan politik demi kepentingan penduduk Kelantan.

      Maka dalam konteks itu, keluarlah kata-kata pengakuan itu dari bibir Mustapa. Tetapi adakah Mustapa sebenarnya mengaku beliau yang menyekat pembangunan di Kelantan sehingga digelar pengkhianat?

      Ada yang benar-benar tidak tahu dan tidak ramai juga yang sengaja buat-buat lupa. Selepas Barisan Nasional kalah di Kelantan pada pilihan raya umum 1990, Dr Mahathir Mohamad mengambil alih teraju Umno Kelantan dan menjadi pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan sehinggalah terbubar Semangat 46 dan kembalinya Tengku Razaleigh Hamzah ke dalam Umno.

      Siapa Mustapa ketika itu? Beliau pemimpin pelapis yang diketengahkan oleh Dr Mahathir di peringkat persekutuan dalam tempoh transisi “pembinaan semula” Umno Kelantan.

      Bagaimanapun Umno Kelantan ketika itu masih dikuasai oleh tokoh-tokoh lama. Mustahil untuk memikirkan bahawa Mustapa ketika itu mempunyai begitu besar pengaruh sehingga boleh meyakinkan pengerusi Perhubungan Umno negeri yang juga presiden Parti untuk menyekat peruntukan pembangunan di Kelantan.

      Delete
    9. Nak pulih macam mana bang sebab yang nak ganti tu pun lebih teruk

      Delete
    10. Hey bongok....

      Di atas itu adalah nukilan hasil tangan sendiri bukan tiru-tairu kopipes bahan sampah yg kamu lakukan setiap hari, fahammmm.....!!

      Delete
    11. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    12. Hey bongok lagi bodoh....

      Tak mampukah kamu hasilkan tangan sendiri bukan tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    13. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    14. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  15. EKELEH ...AL BUDIN SONTOLOYO & CAI2 HAPRAK...MACAM LAH MATI SANGAT DISEBABKAN GST NIH...BUKAN M'SIA JER GUNA GST...BANYAK NEGARA LAIN LAGI...

    BODOH@BANGANG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:25

      Bila cina merah dah control malaysia kejira@ cikgu najmi bapuk bodoo melayu sampah akan dapat jawatan best dari cina merah sebagai upah jadi talibarut cina merah...
      Melayoo bodoo laknat

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:30

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo SAMPAH paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    3. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 12:33

      Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo...jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    4. Ade jugak cikgu dah jadi BoDooh...biar betul...hihihihuhuhuuu

      Delete
    5. Kerana wang yg ciput cikgu pon sangguo jadi bodoh macm kejora ni ...hihihi..

      Delete
    6. Kal cikgu bodoo anak murid lagi bebal...umno memang suka penyokong yg bodoo bebal mcm kejora sekor ni...

      Delete
    7. Pada 30 Januari, 2008 dua bulan selepas “pengakuan Mustapa” di dalam DUN itu, saya menghadiri sidang media Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana. Pada sidang media itu, saya sempat mengemukakan soalan kepada Tun. Saya bertanya mengenai pengakuan Mustapa. Ini jawab Tun dan video jawapan itu masih terdapat di Youtube:
      “Bukan Mustapa, tapi kesemua ahli Umno merasakan tidak perlu memajukan Kelantan.
      “Kerana jika Kelantan dimajukan, mereka (PAS) akan beritahu kepada orang ramai, walau kita tidak undi Barisan Nasional, kita tetap akan dapat pembangunan. Jadi kenapa perlu undi Barisan? Oleh sebab itu pembangunan terpaksa dibekukan.”

      Maka, keputusan membekukan pembangunan di Kelantan adalah keputusan perdana menteri yang juga presiden Umno dan pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan ketika itu.

      Jadi jelaslah konteks yang cuba disampaikan oleh Mustapa, 10 tahun dahulu. Pendirian kerajaan persekutuan di bawah pemerintahan Abdullah adalah berbeza dengan zaman Dr Mahathir. Pentadbirannya lebih terbuka. Pentadbiran Najib Razak lebih-lebih lagi terbuka.

      Apa yang perlu ialah kita belajar dari masa lampau dalam membentuk hari ini dan hari depan yang lebih bermanfaat serta lebih baik untuk kita. Itulah inti pati lafaz Mustapa hari itu jika kita memilih untuk melihat dari konteks keseluruhannya.

      PAS hari ini juga sudah berbeza dengan PAS ketika Nik Aziz masih ada. Dr Mahathir hari ini juga berbeza dengan Dr Mahathir ketika itu.

      Mustapa juga berbeza. Pengaruh dan kekuatannya dalam politik sudah di puncak berbanding pada zaman Dr Mahathir membekukan pembangunan di Kelantan. Sudah tentu jika hari ini ada usaha untuk membekukan pembangunan di Kelantan oleh “pok-pok kita”, Mustapa akan memberi pandangannya demi kebaikan semua pihak.

      Delete
    8. Memang Kejora@ cikgu najmi melayoo paling boddoo...Sampah..jadi hamba dan pelindong kpd cina prompak jho lo...hahahaha

      Delete
    9. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 13:02

      Kejora dan pas same bodoo...

      Delete
    10. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    11. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    12. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  16. yang rasa cerdik sebenornya dok sedor ditipu hari-hari. kesian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 13:00

      Kejora dapat ciput tapi ingat dapat banyak mcm jho lo....ingat cedik dooh tapi bodoo lebih dari tahih jho lo...hahahaha..

      Delete
    2. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
    3. BAKAL-BAKAL SAMPAH.

      Delete
    4. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  17. Tak usah lah Mahfuz Bean cakap pasal GST
    Mangkok ayun ni, pasal ekonomi bukan reti
    Si bahallol ini, dgn Najib mmg dari dulu anti
    Sbb atok dia dia sekapal dgn iskandar kutty

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak pun sokong GST tau

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 13:43

      Kejora@ cikgu najmi lagi bahlol dari mr bean....cina prompak jho lo pon cikgu bodooo bahlol ni nak lindongi...gst lagi kejora bahlol...

      Delete
    3. Yg jelas bodoh adalah kejora sebab tiru-tairu kopipes bahan sampah tiap2 hari.....!!

      Delete
  18. Kecantikan mak badak memukau cyberpetpot imnobgok dan lobai paspis

    ReplyDelete
  19. Kemain celupar lagi, Suman tua tulang reput
    Nak lagak juah, tak padan dirii penat semput
    Si tua renta ini, hayat dah tak lama nak luput
    Lusa di Pdg Merdeka dia kan makan rumput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak x mkn rumput.mak makan steak menate

      Delete
    2. Cikgu najmi bodoo30 January 2018 at 13:46

      Kejora@ cikgu najmi guru tadika bahlol sentap plak dengan ayat power Pak Man...

      Delete
  20. Untungla mak badk..dgn ada gst dapatlah mak menambahkan pendapatan.bak kata pepatah untung batu tenggalam, untuk sabut timbul, tapi mak badak lagi spesel tenggelam boleh timbul pun boleh,,hebat kan?

    ReplyDelete
  21. vote for mak badak

    ReplyDelete
  22. shopping pun badak, rambut pun badak, diamond pun badak- sapekah itewww

    ReplyDelete
  23. najimis= najis= najid=

    ReplyDelete
  24. D.S Najib mmg ternyata, pemimpin yng bijak
    Sikit demii sedikit, paradigma rakyat dianjak
    Bila dilaksana GST, ekonomi terus melonjak
    Di landasan yng betul, kerajaan kita berpijak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan lasnadasan yg betul, tapi berambut landak macam bini dia yg memurtabatkan harga diri rakyat dgn Brim RN1,200 setahun saja.

      Harga sekeciput sama nilai dgn duit set rambut Rosmah RM1,200 per set.

      Delete
    2. BAKAL-BAKAL SAMPAH....SAMPAH MASYARAKAT...

      Delete
    3. Ckgu Najmi Bodoo Taiping Mali30 January 2018 at 13:54

      Hahaha....pandangan orang bahlol@ kejora....ekonomi meningkat....harga barang naik..pendapatan rakyat tak meningkat....harga minyak naik...
      160 bllion lesap dlm 2 tahun kerana najib bijak nak pertahankan ringgit yg demam kuat...hutang cina kominis ratus billion....

      Hutang Ipic 2 kali bayar....syarikat palsu tak didakwa pon...tanah hq felda berpindah milik...surat serah kuasa tak dibatalkan pon...

      Kejora memang cikgu paling bahlol di mesia....hihihii..

      Delete
  25. Dgn orang lain, boleh lah Suman jual minyak
    Tapi dgn Kejora dia tak berani cakap banyak
    Mau tak nya, lusa dia nak kena balun lanyak
    Pasti si tua bapok ini, mlm tidor tak nyenyak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Suman want to act like he's a hungry old lion
    But he never expect to meet a massive giant
    His opponent is tougher than a block of iron
    The guy is Kejora the superb mathematician

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ckgu Najmi Bodoo Taiping Mali30 January 2018 at 13:57

      Kecian kejora@ cikgu najmi ckgu paling bahlol sentap dengan kehebatan pak man..,,huhuhuhu huhuhu huhuhuuuuuuu

      Delete
  27. Dia kini udah mula cemas, Suman kera duku
    Tengok pantun BI, terus iblis ni diam terpaku
    Terasa kepala botak dia, mcm dah kena luku
    Diri nya itu lekeh, mmg dia tak kan mengaku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. DS Najib pemimpin paling penakut di donia...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...