Monday 29 January 2018

ANNUAR MUSA, IBRAHIM ALI, ANINA - SEMUANYA ADALAH SAMPAH!!


ANNUAR MUSA... AWAK HANYALAH SEORANG KAKI BODEK MINDA LEMAH OTAK UDANG!! ANINA SAADUDDIN AWAK MINUM BALIK KENCING NAJIB TUN RAZAK!! IBRAHIM ALI AWAK HANYALAH MAHARAJA KATAK LOMPAT!!

Saya mengikuti forum Perjuangan For All dan dapati semua ungkapan-ungkapan dari ketiga-tiga orang tersebut hanyalah retorik sampah yang datang dari otak-otak sampah semata-mata!!

Huraian-huraian annuar musa selaku 'kaki bodek minda lemah otak udang', ibrahim ali 'maharaja katak lompat' dan anina saaduddin yang terpaksa 'telan semula kencing najib tun razak' hanya layak dimasukkan ke dalam tong sampah saja!!

Semua rakyat malaysia kenal siapa dia annuar musa!! Semua orang tahu sangat siapa itu ibrahim ali!! Dan kini juga keseluruhan rakyat malaysia mula mengenali siapa dia anina saaduddin!!

Saya amat geli hati bila annuar musa kata najib tun razak adalah seorang perdana menteri berjiwa besar dan sanggup terima teguran-teguran dari rakyat secara hati terbuka!!

Apa punya bodoh dan bangang annuar musa ini?! Sekarang najib tun razak mengakui terdapat pelbagai kelemahan pentadbiran dalam syarikat 1mdb yang telah mendorong kes skandal kewangan yang terbesar di dunia pada alaf ini!!

Kalau perdana menteri paling korup itu seorang yang bersifat terbuka; mengapa saya selaku bekas naib ketua umno bahagian batu kawan di pulau pinang ditangkap serta disumbat ke dalam penjara sg buloh kerana membongkar kes skandal 1mdb di mana kini sejumlah hampir rm40 bilion duit syarikat itu telah hilang!!

Pada waktu itu saya hanya nak jadi pemimpin akar umbi yang amanah!! Saya ingin jadi warganegara yang bertanggungjawab!!

Nawaitu saya untuk selamatkan dana kerajaan dan duit rakyat dari diselewengkan oleh penyangak jho low serta riza aziz yang akhirnya habuan songlapan duit 1mdb itu sampai ke pangkuan najib tun razak mahupun rosmah mansor!!

Apabila saya buat laporan pada pdrm, sprm, bank negara serta maklum pada pejabat peguam negara; semua institusi kerajaan ini tidak berani untuk ambil tindakan dalam kes skandal 1mdb!!

Maka apabila memperolehi pelbagai bukti-bukti lain mengenai pengubahan wang haram yang berpunca dari akaun syarikat 1mdb; ianya telah mendorongkan saya untuk buat laporan di singapura, hong kong, peranchis, switzerland, united kingdom dan fbi yang beribu pejabat di new york!! 

Malangnya, apabila pulang ke tanahair saya telah ditangkap seterusnya dipenjarakan selama hampir 2 bulan di penjara sg buloh!!

Semua laporan-laporan saya di luar negara mempunyai asas kukuh dan terbukti benar kini!!

Ianya disahkan benar oleh jabatan kehakiman amerika syarikat, pejabat peguam negara switzerland, penguatkuasa undang-undang di singapura, hong kong dan juga united kingdom!!

Malahan mahkamah sesyen, mahkamah tinggi, mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan juga telah memenangkan saya dalam kes yang bersangkutan dengan skandal.1mdb ini!!

Inikah yang annuar musa maksudkan najib tun razak selaku perdana menteri paling korup itu seorang yang bersikap terbuka?!

Annuar musa memang bangang dan dia hanyalah seorang kaki bodek minda lemah otak udang!!

Ibrahim ali ini seorang yang 'opportunist' dan tiada kredibiliti langsung dalam politik!! Dia 'maharaja katak lompat' yang tak boleh dipercayai!!

Sebab itu ketika saya berada dalam parti PPBM seringkali nyatakan jangan bekerjasama dengan ibrahim ali!! Dia seorang pakar 'kaki korner!!' 

Risiko amat tinggi untuk kita bekerjasama dalam politik bersama ibrahim ali!! Hakikatnya, ibrahim ali bukan ada prinsip tetapi dia seorang yang mempunyai sifat kepentingan diri  yang amat tinggi!!

Buang masa untuk saya huraikan mengenai sikap berpolitik ibrahim ali ini!! Bagi saya ibrahim ali hanyalah 'low class' bukan 'colourful' dalam arena politik!!

Yang paling sedih ialah sikap anina saaduddin masakini!! Pada realitinya dia seorang yang tiada mempunyai asas mutu kepimpinan dalam politik atau sistem berpartian!!

Sejak berada di dalam umno; anina saaduddin tidak pernah menjawat jawatan penting di dalam parti baik di peringkat bahagian ataupun cawangan!!

Ilmu politik dia cukup cetek!! Dia cipta nama hanya kerana berani sebut "najib tun razak dah kencing kita semua" di mesyuarat umno langkawi!!

Tetapi malangnya kini; anina saaduddin telan balik kencing najib tun razak!!

Bila parti PPBM lucutkan jawatan dia kerana tak tahu memimpin disebabkan oleh tiada ilmu politik maka sejak itulah baru dia mengamuk!!

Kalau tahu PPBM itu lemah dan tidak betul kenapa dari awal lagi tak mahu tolak tawaran untuk jadi ketua serikandi parti Bersatu!!

Ketika menjawat jawatan ketua serikandi PPBM; anina saaduddin ini saya nampak terlalu kagum dan gembira menerima jawatan tersebut!!

Dia menjelajah ke seluruh negara kutuk najib tun razak, rosmah mansor, umno dan BN secara bermati-matian!!

Secara sekelip mata kini setelah dilucut dari jawatan ketua serikandi; dia 'U-Turn' 359° darjah pulak!! Begitu pantas ubah pendirian!! 

Hakikatnya, anina saaduddin ini kaki putar alam!! Dia kuat menipu!! Dia kata tak boleh terima PPBM kerana parti itu bersekongkol dengan DAP!!

Ini satu pembohongan besar anina saaduddin!! Saya pernah memimpin Deklarasi Rakyat!! 

Deklarasi Rakyat adalah platform permulaan kita bergabung dengan semua tokoh-tokoh pemimpin pembangkang!! Deklarasi Rakyat menjemput semua tokoh-tokoh DAP hadiri mesyuarat-mesyuarat serta program-program ceramah di seluruh negara!!

Budak anina saaduddin ini pun selalu duduk mesyuarat dengan semua tokoh-tokoh pemimpin DAP!!

Pada waktu itu anina saaduddin tiada masalah pun dengan DAP!! Dia pun seringkali menghadiri pelbagai program-program Deklarasi Rakyat bersama dengan pemimpin-pemimpin DAP!!

Mengapa sekarang setelah dilucutkan jawatan ketua serikandi PPBM baru nak kutuk parti Bersatu kononnya bersekongkol dengan DAP?! 

Mengapa dalam Deklarasi Rakyat dulu anina saaduddin tidak pernah menolak DAP?!

Kalau anina saaduddin nak keluar dari PPBM dan masuk mana-mana parti lain waimah umno sekalipun; itu hak dia!!

Parti Bersatu tidak pernah rugi pun atau merasai kehilangan anina saaduddin kerana saya pun tahu kualiti kepimpinan dia yang kosong pada hakikatnya!!

Siapa saja nak tinggalkan parti PPBM demi dedak; melantaklah!! Tetapi selaku pengasas parti anina saaduddin tidak wajar sama sekali mengutuk sebuah parti yang dia sendiri julang serta sanjung pada suatu masa dahulu!! 

Sebab itu imej dan reputasi anina saaduddin kini hancur berkecai!! 

Dia cakap apapun 32 juta rakyat malaysia sudah jelek mendengarnya!! Anina saaduddin sudah hilang maruah mahupun kredibiliti sama sekali dalam politik!!

Sebab itu ada perumpamaan kata 'kalau jumpa ular dengan orang macam anina saaduddin maka pukullah orang macam anina saaduddin itu terlebih dahulu!!"

Makhluk yang suka makan tuan ini lebih berbahaya dari seekor ular!!

Sebagai orang yang tidak berilmu dalam politik, tak tahu buat kerja pun dan dijulang naik secara terlalu pantas; ianya telah merosakkan budak hingusan ini!!

Adalah tidak keterlaluan sekiranya saya kata budak anina saaduddin ini sedang 'meludah ke langit yang akhirnya jatuh ke muka sendiri!!'

Seandainya anina saaduddin ingat dia kuat dan diterima rakyat dengan perbuatan-pebuatan kejinya mengutuk PPBM, tun dr mahathir mohamad, tan sri muhyiddin yassin serta dato seri mukhriz tun mahathir; suruhlah dia bertanding di mana-mana kerusi pada pru14 nanti walaupun di langkawi!!

Sama-sama kita tunggu dan lihat samada budak hingusan anina saaduddin ini laku atau pun tidak!!

Memori anina saaduddin ini cukup pendek!! Namanya dijulang naik oleh tun dr mahathir mohamad, tan sri muhyiddin yassin, dato seri mukhriz tun mahathir serta Deklarasi Rakyat sebelum ini!!

Manusia yang 'kufur nikmat' serta tidak tahu berterima kasih macam budak hingusan anina saaduddin ini insya-Allah tuhan tidak akan mengangkat darjatnya!!

Nasihat ikhlas saya pada budak hingusan anina saaduddin ini sekiranya dia tak mampu nak berbudi adalah memadai dengan membalas budi!!

Andaikata dia tak mampu juga untuk membalas budi; adalah memadai dengan budak hingusan ini mengenang budi!!

Sebagai rumusannya, program forum Perjuangan For All ini hanyalah berkualiti sampah, untuk orang berotak sampah dan hanya layak dimasukkan ke dalam tong sampah saja!!

Ikhlas dari;
KHAIRUDDIN ABU HASSAN
Koordinator
Deklarasi Rakyat.

113 comments:

  1. Replies
    1. Tetiba semasa ucapan penggulungan dalam persidangan agung umno tahun 2002, DRM mengumumkan perletakkan bagi semua jawatan yang disandang baik dalam umno mahupun dalam kerajaan. Semua orang terkejut dan cuba mententeramkan beliau diatas pentas itu. Pak lah yang menjadi timbalannya pun terkejut walaupun dalam hatinya mungkin berkata 'merasa juga aku jadi PM'. Pengumuman ini betul2 mengejutkan rakyat Malaysia baik budak2 mahupun orang tua. 'Ini keputusan gila ni'.

      Selepas sahaja pak lah pegang jawatan PM seperti yang dirancangkan oleh DRM, ingatkan beliau akan gunakan masa emasnya untuk berehat dan fokus pada hari tuanya. Tup tup pak lah pulak jadi mangsa serangan beliau. Tak senang orang tua tu nak memerintah disebabkan ada orang yang lebih tua yang kata nak pencen tapi ganggu orang lain nak kerja.

      Siang malam pak lah pening memikirkan macamna nak suruh orang tua tu diam. KJ yang sedang mengatur langkah menjadi PM termuda pun terpaksa diam menghadapi serangan demi serangan dari kubu DRM. 'Kata nak pencen sangat dah hari tu, tapi makin teruk aku dikacaunya'. Mungkin itu tersirat dibenak pak lah ketika memegang jawatan Pm dulu.

      Mungkin disebabkan skill pak lah yang agak tumpul dan orang harapannya iaitu Kj tidak dapat membedil kubu DRM dengan berkesan, maka pak lah yang menang bergaya ada PRU 2004,terpaksa lepaskan jawatannya secara sukapaksa kepada timbalannya ketika itu iaitu abg jib pada 2009.

      'kalau aku tahu lah si mahadhir tu nak buat aku sampai jadi macamni, baik aku duk dalam kabinet je lagi baik dari jadi PM, lagi pening nak hadap orang tu dari orang ramai'. Mungkin itu yang terdetik dihatinya ketika bersalam dengan abg jib dihari terakhirnya di pejabat diputrajaya.

      Abg jib pun menyusun strategi bagaimana nak supaya DRM jangan ganggu kerja2 dia dipejabat seperti yang berlaku pada pak lah. Abg jib umpan anak DRM jadi MB Kedah. Mungkin dengan jawatan tu DRM diam banyak dari mengganggu dia. Anak2 DRM yang kayaraya disuapkan dengan pelbagai projek2 agar mereka dapat yakinkan DRM bahawa abg jib ini jangan diganggu kerja2nya.

      Arghhh!!!! abg jib pun kena juga seperti pak lah. Entah apa badi orang tua tu tak mahu dok diam, asyik nak cari kesalahan orang lain sahaja. Masa orang cakap jangan berhenti, dia nak berhenti sangat. Bila dah berhenti, nak suruh PM lain pun berhenti macam dia jugak. Apa ke jadahnya DRM ini.

      Tak puas ke lagi jadi PM setelah lebih 20 tahun jadi 'ketua negara'. Sekarang offer diri nak jadi PM semula setelah tidak puas hari pada paklah dan kini abg jib. Zaman DRM zaman SMS, hanya boleh antar mesej tek sahaja. Zaman abg jib zaman whatsapp, gambar, video, tulisan, live, dan audio boleh antar dalam masa yang sama. Jadi pemikiran sudah tidak sama lagi dengan arus perdana.

      katalah lepas ni si TSMY pulak jadi PM , pada ketika itu ada 4 bekas PM yang memerhatikan kerja2 beliau yang masih hidup kalau umut mereka panjang. DRM, paklah, abg jib dan juga DRM semula. Ingat DRM nak diam ker. Silap2 DRM lanyak TSMY dan dia keluar PPBM dan masuk umno balik.

      Itulah azabnya jadi seorang mahathir. Dari hari pertama menjadi Pm sehinggalah kehari ni masih lagi terasa dirinya PM. Bro zahid hamidi pun cuak juga kalau2 dia jadi PM suatu hari nanti, apa pulak DRM nak ganggu dia pulak. Sejak DRM join politik ni, dari zaman Tunku dulu sampai lani semuanya diganggu. Kelaur masuk umno org tua demi nak ganggu semua orang. Antara PM yang selamat dari gangguannya adalah Pm yg ke4 sahaja. Yang lain makan hati jelah dengan sikap orang tua tu.

      Buat masa ni, semua orang memerhati sapa yang akan meninggal dunia dahulu. Kalaulah DRM pergi dulu, maka ramailah orang merasa lega sebab takder lagi yang akan mengacau cara pemerintahan mereka. Tapi nampak gayenya, nyawa DRM agak panjang, ini kerana doa Tuan fadhil nor (presdien pas ketika itu) dimakbulkan Allah agar nyawa beliau dipanjangkan agar dia mampu meilhat apa yang dia buat dulu itu menyebabkan rakyat Malaysia gelisah dan terganggu.

      Delete
    2. Sokong


      Dan Mahathir adalah bapak segala sampah

      Delete
    3. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    4. Dalam program Ceramah Isu Semasa di Gual Ipoh Tanah Merah semalam, kawan saya Cikgu Chin Chua Lau, Pegawai Khas YAB MB Kelantan sebut, Kelantan negeri miskin, bajet 600 juta lebih saja tapi rakyat kaya. Terengganu negeri kaya tapi rakyatnya...

      Sampai giliran saya ceramah, dengan jujur saya akui bahawa fakta Cikgu Lau adalah benar. Terengganu Bajet hampir RM2b. Bajet Kelantan hanya RM600 juta lebih. Peruntukan ADUN BN Terengganu RM1 juta setahun. Peruntukan ADUN PAS Kelantan hanya RM180 ribu sahaja.

      Tapi fakta yang tak dapat dinafikan, bandar Kota Bharu jauh lebih membangun dari Bandaraya Kuala Terengganu. Kuasa beli orang Kelantan lebih tinggi dari orang Terengganu. Kelantan ada banyak Hypermarket seperti TESCO, AEON, GIANT, MYDIN, THE STORE, KB MALL, BILLION dan lain-lain lagi. Anehnya peniaga ayam, ikan, sayur dan santan di gerai-gerai tepi jalan tetap laku dan laris.

      Kapal terbang turun naik di Lapangan Terbang Kota Bharu 47 kali sehari. Di Lapangang Terbang Kuala Terengganu, kapal terbang turun naik hanya 7 kali saja sehari. Hotel 5 bintang pun ada di Kota Bharu iaitu Renaisance Hotel. Di Kuala Terengganu ada?

      KDNK Kelantan bagu tahun 2016 ialah 4.8% untuk berada di kedudukan ketiga selepas Johor dan Penang. KDNK Terengganu hanya 3.1%, juga di kedudukan ketiga tapi ketiga paling akhir.

      Saya ringkaskan bahawa puncanya sangat mudah. Di Terengganu, memang air banyak ada dalam tangki. Tapi bila nak air ambil untuk digunakan bagi menyiram pokok, baldi warna biru yang digunakan untuk mengambil air dah tembus. Akibatnya air yang diceduk dalam baldi akan meleleh keluar walaupun asalnya air penuh dalam baldi. Sampai dekat pokok yang nak disiram, hanya tinggal baki beberapa titik saja air. Yang lain dah hilang bocor dan tiris di tengah jalan. Nak siram pokok pun tak cukup.

      Di Kelantan, walaupun air dalam tangki tak banyak, tapi baldi hijau yang digunakan untuk ceduk air tak tiris. Bukan kita kata, sebaliknya Jabatan Audit Negara yang bagi markah 99% kepada Kelantan. Maknanya baldi tak tiris! Sebab tu walaupun air sedikit tapi mencukupi. Sepanjang 28 tahun pemimpin PAS Kelantan pegang baldi air warna hijau, tak ada seorang pun anggota pentadbiran kerajaan Kelantan yang diseret ke mahkamah dan disabitkan bersalah tuduhan rasuah. Ini satu rekod dunia!

      Juga jangan dilupa bahawa hasil Terengganu setelah ditarik royalti oleh Mahathir pada tahun 2000 hanyalah RM180 juta. Sedangkan belanja mengurus negeri saja dah RM230 juta. Macam mana Kerajaan PAS Terengganu boleh survive? Jawabnya juga kerana baldi hijau tak tiris.

      Tanggungjawab kita sekarang ialah untuk tukar baldi biru kepada hijau. Baru selamat negeri dan negara.

      Delete
    5. Budin2
      Poyi la mabok!

      Big reform start from Onn Jaafar gathering all Malays to unity ... Tunku reform to make reality to Independent, then come reforming Malay to utilize land the Green Book by Tun Razak, solidarity by Hussein Onn as to remember his father Onn Jaafar giving big role big reform by Mahathir next to Abdullah Ahmad Badawi then now Najib (done so far good transforming Malaysia to greater grand design) ... What we need is the most awaiting man the very best creation and very best fabrication of Allah the Almighty ... to reform all mankind to become brotherhood to prosper to next world. Bahasa Melayu whether like or dislike to be accept the world language as to follow the good character and attitudes just like the prophet Muhammad Rasulullah saw. This scenario with be upmost gigantic reformation not for Malaysia but for the world ... this should we need actually .... the 2nd wheel or whosever Mahathir Anwar Zahid bla bla bla nothing will change ... then continue people grumble complaining where and what wrong. Don't be surprise at sudden the that time real begun. The very great man come alone with motorcycle.

      Delete


    6. .........Maaf , keluar tajuk.....

      *********************************

      Tun Siti mampu menjadi faktor kemenangan PH....." Ayuh ladies, kita mampu mengubah "

      *******************************

      Peristiwa dimana Tun Siti Hasmah disoal siasat polis tentunya mengundang simpati ramai samada dikalangan orang awam atau ahli parti politik termasuk UMNO. Tentunya golongan wanita amat bersimpati pada beliau.

      Saya teringat kembali peristiwa Datuk Seri Anwar dipenjara dan Datin Seri Azizah menjadi calon di Permatang Pauh. Beliau menang atas simpati terutama dari golongan wanita.

      Faktor Tun Siti juga jika digunakan dengan sebaiknya akan mampu menarik simpati golongan wanita berpelajaran, wanita luar bandar juga dikawasan Felda. Malahan golongan lelaki juga.

      Gambar beliau tunduk dalam bilik semasa menghadiri soal siasat amat menyentuh perasaan. Gambar ini perlu di war-warkan semasa pilihanraya nanti.

      Saya terkenang kembali semasa Tun Abdullah menggunakan gambar beliau bersila makan bersama orang kampung menjadi modal pilihanraya.

      DS Anwar menggunakan gambar mata lebam...

      Saya berpandangan Tun Siti mampu memberi kemenangan pada PH.Saya tidak bermaksud untuk Tun Siti berkempen, tapi cukuplah sekiranya beliau dapat berkata dengan lembut sebagaimana selalu ....

      " Ayuh ladies, kita mampu mengubah "

      Kata kata ini boleh digunakan sebagai modal kempen PH.

      PH boleh membuat poster gambar Tun Siti tunduk semasa disoal siasat dan pada poster tersebut juga ditulis " Ayuh ladies, kita mampu mengubah ".

      Saya pasti, perubahan akan berlaku....

      Terima kasih.

      Delete
    7. Lu pun sama la khaixxxxx. Selama mana lu boleh duduk dlm ppbm? Bila nama lu org tak angkat jd exco, lu angkat kaki. Ini lu kata ikhlas berjuang? Ikhlas mau kerusi empuk ada la... Lu kritik org, lu sendiri lagi sampah lagi cikai dpd diorang..

      Delete
    8. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    9. Sekumpulan anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia menganggu Konvensyen Pakatan Harapan (HARAPAN) Negeri Sembilan hari ini selepas mendapat peruntukan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) paling sedikit berbanding parti lain dalam gabungan itu.

      Menurut laporan media tempatan, HARAPAN Negeri Sembilan mengumumkan manifesto peringkat negeri dan peruntukan kerusi semasa majlis itu dan BERSATU diberikan enam kerusi DUN untuk ditandingi dari 36 kerusi DUN.

      Oriental Daily melaporkan sekumpulan 30 anggota BERSATU menyuarakan bantahan ketika Presiden HARAPAN Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sedang berucap.

      Kedengaran jeritan 'tidak adil' dan seruan memboikot menjadikan ucapan Wan Azizah terpaksa dipendekkan, kata laporan Oriental Daily hari ini.

      Berdasarkan laporan Sinchew Daily pula, anggota BERSATU yang tidak berpuas hati cuba merempuh pentas bagi membuat bantahan sebelum ditenangkan Timbalan Presiden BERSATU Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

      "Ketika menjelaskan peruntukan kerusi kepada anggota BERSATU selepas itu, Mukhriz memahami BERSATU Negeri Sembilan mendapat peruntukan kerusi yang sedikit, tetapi katanya ia diputuskan bagi tujuan yang lebih besar.

      "Beliau berjanji untuk menyampaikan rasa ketidakpuasan hati anggotanya kepada kepimpinan pusat parti itu," petik laporan tersebut.

      Menurut Oriental Daily pembahagian kerusi DUN diperuntukkan seperti berikut:
      PKR (12 kerusi): Jeram Padang, Sikamat, Ampangan, Juasseh, Pilah, Labu, Rantau, Chuah, Bagan Pinang, Port Dickson, Gemas dan Sungai Lui.

      DAP (11 kerusi): Chennah, Bahau, Nilai, Lobak, Temiang, Rahang, Mambau, Senawang, Bukit Kepayang, Lukut dan Repah.

      Amanah (7 kerusi): Serting, Johol, Klawang, Lenggeng, Paroi, Senaling dan Kota.
      Bersatu (6 kerusi): Palong, Sri Menanti, Chembong, Gemencheh, Pertang dan Bagan Pinang.

      Delete
    10. Semua dedak yang ditabur oleh MO1 adalah duit rakyat dan haram dimakan.

      Delete
    11. SI KHAIRUDIN INI PUN SAMA BODOH DENGAN AININA.
      Masuk PPBM ingin terus dapat jawatan kanan. Bila tak dapat keluar PPBM.
      Berkawan dengan Izan Katak(kotak)
      Konon nak tubuh parti baru......kenapa tak tubuh?
      Konon nak jadi Pejuang Negara.....tubuh NGO dan lantik diri sendiri.
      Last...last ....blog budin juga jadi mangsa tempat meluah perasaan hati terpendam nak jadi wakil rakyat.....he.....he....
      ....jenis macam ini nak jadi pemimpin negara?...sorry..

      Delete
    12. Raja segala SAMPAH ialah Mahahtir,jilat Kit siang ,jilat anwar,jilat Mat Sabu.Maknanya dia membenarkan apa yg mereka semua kata pada dia dulu.Mahazalim ,Mahafiraun,Diktator,Kronisma dan Nepotisma.Kalau tak betul tak kana dia sanggup jilat mangkuk-mangkuk tu.

      Delete
    13. Pak Lebai pakat pakat jilat Bijan apa hei?.....dulu kata haram ....fatwa mana pulak kata halal?
      Oi.....pitis punya hai sudah kira halal sekarang?....munafik!!

      Delete
    14. Yang penting tak lama lagi Najib Al Lahanat Kepala Bapok akan Mampos !
      UMNO akan Mampos!
      Pas akan Mampos !

      Malaysia akan bebas dari parti perompak dan parti taliban !

      Delete
    15. Badan kehakiman berkemungkinan berhadapan cabaran baharu. Segala tuduhan dan dakwaan campur tangan Tun Mahathir dalam institusi kehakiman dahulu tidak akan diselidik. Reformasi institusi kehakiman mungkin akan dilaksanakan dengan tekanan reformis PKR, AMANAH, dan DAP. Namun, atas faktor kepentingan gabungan elit parti PH, badan kehakiman tetap berdepan risiko politik seperti kemungkinan penarikan balik kes tuduhan rasuah dan penyelewengan ke atas Dato’ Adam Rosly (PKR), Lim Guan Eng (DAP), Peter Anthony (Parti Warisan Sabah) antaranya.

      Projek kereta nasional yang baru berkemungkinan dibangunkan kembali kerana Proton dianggap Tun Mahathir sebagai telah dikuasai pemilik dari China, Zhejiang Geely. Projek sebegini agak negatif kerana beban kerajaan akan bertambah sedangkan pentadbiran Najib Razak kini telah pun memberi fokus kepada pemerkasaan pengangkutan awam.

      10. Dasar luar yang lebih agresif berkemungkinan kembali di bawah teraju Tun Mahathir seperti mana gaya beliau terdahulu yang lantang berhadapan kuasa besar seperti Amerika, UK, Australia, dan Eropah. Malah pengaruh Tun Mahathir sejak sekian lama menyasarkan kritikan ke atas pengaruh pelaburan China di Malaysia – hingga ke tahap berdebat dengan Sultan Johor dalam media secara terbuka. Corak dasar ini berbeza dengan pendekatan ‘diplomasi lunak’ di bawah Perdana Menteri Najib Razak. Pasti menarik juga untuk melihat bagaimana Tun Mahathir bakal menangani Presiden Donald Trump. Kemungkinan beliau akan menarik balik janji PM Najib yang ingin ‘membantu mengukuhkan ekonomi Amerika’.

      Delete
    16. Madey mamak situa kutuk tak sedor diri...situa nyanyok dan perasan dia bagus sangat....

      Delete
    17. Betoi! Din,kamu pun kali lima dengan Anuar Musa,Ibrahim Ali dan anina tu...malah kamu lagi teruk..dulu kamu masuk politik Umno kerna sepupu kamu,ketua peliwat..Din,kamu juga sampah kerana tiada sumbangan kepada masyarakt...kamu masuk kerna nak kejar kuasa,harta dan duit atas angina jugak...kamu pun bukan nya baik sangat pon....sampah like them jugak!

      Delete
    18. KITA akan menang semua, dapat kerusi gred A, kata PAN selepas dapat kerusi paling sikit”, inilah tajuk laporan portal berita Malaysia Date Line tulisan Arif Atan pada 7 Januari 2018 bila PAN diumumkan hanya diberikan 27 kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia pada hari itu.
      Laporan portal berita ini memetik Presiden PAN, Mohamad Sabu, sebagai berkata beliau “yakin akan memenangi kesemua 27 kerusi Parlimen yang diperuntukkan kepada PAN pada Pilihan Raya Umum ke-14 nanti” selain memetik Pengarah Komunikasi PAN, Khalid Samad, sebagai berkata “kerusi yang PAN dapat adalah kerusi yang berpotensi tinggi boleh menang”.

      Alih-alih semalam, 23 Januari 2018, portal berita The Malaysian Insight, dalam laporan yang ditulis oleh Zulkifli Sulong, memetik “sumber PAN” sebagai memaklumkan bahawa “mereka hampir selesai mengkaji kesemua 27 kerusi Parlimen yang akan ditandingi PAN” di mana “daripada 27 kerusi yang diperolehi PAN, mereka meletakkan enam kerusi di gred A, 16 di gred B manakala lima kerusi di gred C dan D”.

      Ke mana perginya kata-kata Presiden PAN dan Pengarah Komunikasi PAN sebelum ini bahawa PAN yakin akan memenangi kesemua 27 kerusi Parlimen yang diperuntukkan kepadanya kerana kesemua 27 kerusi Parlimen ini adalah “kerusi gred A”?

      Kenapa sekarang, setelah dua minggu agihan kerusi ini diumumkan, baru disebut bahawa sebenarnya bukan kesemua 27 kerusi Parlimen PAN ini adalah “kerusi gred A”, tetapi hanya enam kerusi sahaja “kerusi gred A” manakala 21 kerusi lagi “kerusi gred B, C dan D”?

      Inilah bahananya bila lebih lajak dari laju bila bercakap sehingga belum apa-apa lagi pemimpin tertinggi PAN sudah terpaksa menelan kata-kata sendiri pula.

      Jangan nanti selepas ini bilangan enam kerusi yang dikategorikan sebagai “kerusi gred A” ini juga akan bertukar menjadi “kerusi gred B, C dan D” sudahlah.

      Delete
    19. PARTI MAT SYABU NIH AKAN MELINGKOP..TUNGGU JER LAH!!!

      Delete





    20. KAH KAH KAH KAH


      ANAK MAMAK KENA MASUK BALIK KELING


      BAGUS KEPUTUSAN MAKHAMAH BESAR



      APA LAGI CEPAT LA ANAK MAMAK TUKAR BALIK JADI KELING



      NAZRI SOKONG MAMAK JADI BALIK KELING


      DARI ISLAM KEMBALI KEPADA HINDU




      YA



      BAGUS LAH ZAMAN NAJIB DARI ISLAM JADI HINDU



      KAH KAH KAH KAH



      INU UNTUK KEBAIKAN ISLAM JUGER



      BODO HADI TAK JADI LAWYER ATAY HAKIM


      KALAU TAK ISLAM TETAP ISLAM
      MANA BILEH ISLAM JADI HINDU



      TAHNIAH MAHKAMAH BESAR MALAYA



      RAKAYT MALAYSIA SEMUA SOKONG



      Delete
    21. Cakap apa pun, undi pru14 ini kali pangkah simbol lain. Dulu simbol adil, ini kali roket, mata lebam, piramid, bunga. Bulan tak masuk senarai.

      Delete
    22. Tak kesah la para dedakian oii..apa yang Dato' Kharudin kata tu lebih munasabah dan munasarawak untuk difahami dan diterima oleh rakyat. Sampah lagu manapon DR M tapi boleh dikitar semula. PAK LAH? NAJIB? Hanya sampah buta hati perut cam korang jer yang sanjung sangat diorang neh.

      Delete
  2. khairulryezall osman29 January 2018 at 11:59


    Dedak 4juta budin! Salam 4x pancut!


    Ainina akan terus dedah kerakusan Mahathir

    Bekas pengasas PPBM, Ainina Saadudin mendedahkan bahawa jawapan kepada dua soalan yang diajukan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad menyebabkan beliau meninggalkan parti serpihan UMNO itu.

    Pernah mempercayai bulat-bulat amanat Dr Mahathir selama ini, jelas Ainina lagi kerakusan politik pemimpin veteran itu menjadi doktrin pemikiran beliau iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak perlu melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri untuk melihat perkara yang lebih baik untuk negara.

    “Ketika itu saya tanya kenapa kita perlu ada parti baru untuk orang Melayu, Tun Mahathir kata sebab kita tak ada platform untuk bercakap, jadi perjuangan harus bermula untuk menjatuhkan UMNO terlebih dahulu. UMNO telah rosak dari akar umbi ke pucuk, jadi perlu ada parti baru untuk gantikan UMNO.

    “Saya tanya lagi, kenapa perlu kita bekerjasama dengan DAP? Jawapan Tun, kita perlu bekerjasama kerana undi Cina penting. Selama ini saya benci DAP, DAP musuh orang Melayu, itu yang Tun Mahathir ajar kepada saya tapi hari ini Tun Mahathir kata tak apa, bila PPBM masuk dalam PH, maka kita akan jadi dominan seperti UMNO dalam BN,” katanya.

    Jelas Ainina,Tun Mahathir didakwa sangat yakin dengan beranggapan bahawa DAP, PKR dan PAN akan tunduk kepada PPBM supaya orang Melayu akan terus berkuasa.

    Maka sebab itu Aina bersetuju untuk menjadi salah seorang pengasas PPBM ketika itu.

    Bagaimanapun persoalan terus timbul mengapa jumlah keahlian PPBM tidak ramai sehinggakan hanya 100,000 ahli sahaja yang menyertai parti itu.

    “Saya terus mengkaji dan saya fikir macam mana PH nak bagi kerusi dan tempat untuk PPBM sedangkan jumlah keahlian pun tak ramai?

    “Dan saya mula terfikir, bila Tan Sri Muhyiddin jadi Presiden, Mukhriz meletakkan orang-orangnya di bahagian dan cawangan. Dia letak semua orang-orang dia, apa sebenarnya yang Mukhriz nak buat?” soalnya lagi.

    Oleh sebab itu beliau sudah merasakan yang PPBM sudah tersasar jauh dan Ainina membuat keputusan meninggalkan parti tersebut selepas beliau dipecat daripada jawatan srikandi PPBM melalui ‘whatsapp group’ sahaja.

    Pada masa sama, Ainina berharap agar semua pihak menyokong beliau untuk mendedahkan segala kebenaran tentang kerakusan politik Dr Mahathir sejak beliau di bangku sekolah sehingga menjadi antara orang yang bersama dengan bekas perdana menteri itu ketika di dalam PPBM.

    “Saya tak nak bersalah kepada bangsa saya sendiri, saya perlu tebus dosa saya kepada orang Melayu kerana memecahbelahkan orang Melayu hari ini, saya bangun keluar dan tebus dosa kepada bangsa saya.

    “Di dalam Facebook saya ramai yang mengkritik, ada yang kata saya betina, jalang, sundal..itulah harga yang dibayar kepada saya hari ini dengan apa yang saya telah lakukan dulu.

    “Cuma saya harap semua pihak terus menyokong saya dalam memberi kebenaran apa yang berlaku selama dua tahun ini,” katanya dalam sesi dialog Perjuangan 4All, malam Sabtu.

    Dalam program itu, beliau bersama dengan Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali dan Tan Sri Annuar Musa yang bertindak sebagai moderator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    2. Semua dedak yang ditabur oleh MO1 adalah duit rakyat dan haram dimakan.

      Delete
    3. DAH JADI OSTAT PULAK DAH!!!!

      KIHKIHKIH...

      Delete
    4. Mana² ahli yg x bersetuju dgn PPBM blh keluar parti. Bilangan ahli bkn menjamin bilangan mengundi. Ahli bertindak menguruskan kempen mencari pengundi. Org kata TDM sampah masyarakat pun aku tak kisah. Sbb sampah ini la yg membawa kemajuan negara dan dihormati oleh dunia. Di Malaysia TDM sampah tp di luar beliau adalah permata. Bila duta² EU jumpa TDM, mengapa bn nak gelabah? Bn kan ke teguh. Org tua tu baling gelas pun x pecah.
      Aku masih berharap Tun H disiasat dan didakwa. Inilah trend pemerintahan bn yg mengikut sunah nabi konon. Hahahahahaha

      Delete
    5. DR MAHATHIR ADALAH ‘RAJA PUTAR BELIT’ MALAYSIA

      Ya, tidak disangkalkan lagi Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan seorang ‘Raja Putar Belit’ di negara kita.
      Dengan tidak semena-mena, Pengerusi Pakatan Harapan itu membuat kenyataan bahawa harga tol di negara ini masih ditahap yang murah seperti dilaporkan oleh pihak media pada awal tahun 2018 ini.
      Sedangkan hampir setiap hari partinya sendiri menuntut undi rakyat agar mereka boleh menghapuskan tol yang dianggap mereka sebagai membebankan.
      Begitu juga pada pemberian BR1M kepada rakyat Malaysia yang berpendapatan kecil dan sederhana. Pada asalnya, Dr Mahathir membuat kenyataan membenci tindakan kerajaan memperkenalkan dasar subsidi terarah seperti BR1M ini.
      Jika tidak salah, permulaan kritikan Dr Mahathir terhadap Datuk Sri Najib Tun Razak adalah mengenai BR1M. Namun pada waktu itu, Dr Mahathir masih bersama Umno dan kerajaan. Kritikannya sekadar sinis dan dianggap ‘cuitan’ dari seorang Negarawan.
      Bagaimanapun, ia berlarutan sehingga Dr Mahathir benar-benar memusuhi Perdana Menteri.
      Namun drama putar belit dan ‘u-turn’ Dr Mahathir semakin menjadi-jadi apabila Pakatan Harapan mengumumkan akan mengekalkan pelaksanaan BR1M seandainya mereka dapat menakluk Putrajaya.

      Banyak lagi siri-siri ‘Raja Putar Belit’ ini dalam dia bermain politik. Jika dahulu Dr Mahathir dianggap sebagai pro kepada dasar-dasar Kerajaan Barisan Nasional, termasuklah dasar-dasar yang diciptanya sendiri, namun sekarang lagak dan gerak geri Dr Mahathir tidak lagi begitu.

      Inilah ‘Raja Putar Belit’ paling besar dalam negara kita. Jika dia kembali menjadi Perdana Menteri, percayalah bahawa seluruh dunia akan mentertawakan kita dan kehidupan rakyat akan ‘diputar belit’ sehingga menyusahkan rakyat sendiri.

      Delete
  3. Kuasa cash is king..🌌🌌🐦🐤🐣🌌🌌🌌🌌🐤🐦🐤🐦🌌🎆🐤🐦

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejarah petama yg paling kotor dengan fitnah mahatdir utk jatuhkan Tengku Abd Rahman adalah sejarah pertama yg dimainkan oleh mahatdir ,selepas mahatdir jadi PM langkah pertamanya nyahkan darah keturunan raja dalam politik umno dan Tengku Razalie pilihan pertama utk disingkirkan .Tengku Razalie terkeluar juga dalam percaturan politik ini dan Tengku Razalie tubuh parti s46 cubaan jatuhkan Mahatdir gagal dan Tengku Razalie dan Rais yatim kepangkuan umno

      Mahatdir menjadi zalim singkirkan beberapa TPM selama bertugas denganya seperti musa hitam dengan sejarah pembunuhan di memali di pecat.
      Kemudian anwar difitnah liwat dan mahu menjatuhkan mahatdir juga menerima nasib yg sama ditangkap atas sebab meliwat akhirnya anwar di penjara.

      Mahatdir semakin letih dengan Tim2nya cuba jatuhkan beliau kini Mahatdir begitu tertekan selepas anwar di penjara .anwar cuba gulingkan mahatdir dari penjara dengan kerjasama dengan pas yg di ketuai oleh presiden Pas waktu itu Ust Fazil Noor kerja sama yg kuat untuk jatuhkan mahatdir hampir berjaya dan Mahatdir meletak jawatan dan najib tidak dipilih sebaliknya Abdullah badawi yg diangkat menjadi PM.
      Liciknya mahatdir walau meletak jawatan PM ketika itu tapi kuasanya tetap ada.mahatdir mahu pak lah mengikut telunjuknya gagal bila pak lah cuba ingkar arahan mahatdir .pak lah hanya berjaya jadi PM 1 penggal .mahatdir gunakan orang yg gila kuasa nak jadi PM utk jatuhkan pak lah .Najib menjadi orang harapan Mahatdir untuk jatuhkan Pak lah akhirnya pak lah jatuh dan Najib dinobatkan menjadi PM ketika itu oleh Mahatdir.

      Kezaliman mahatdir semakin menonjol setelah najib tidak mengikut terlunjuknya selepas sahaja menjadi PM. Najib terus menbelakangkan kehendak mahatdir .Najib terus mengikut cara mahatdir memerintah .kezaliman hampir sama dengan pemerintahan mahatdir .kini mahatdir semakin hilang arah sebaliknya najib mengambil jalan mudah pecat mahatdir sebagai ahli umno.kesunguhan najib menentangnya membuat mahatdir terpaksa mencari jalan luar utk jatuhkan najib.

      Mahatdir semakin terdesak akhirnya mahtdir mengunakan akal liciknya menubuh parti baharu PPBM dan utk jatukan najib mahatdir tidak boleh sendirian.mahatdir ini manusia licik dan jahat sangup buat apa sahaja asal matlamatnya tercapai.kini mahatdir pecahkan pembangkang dan pisahkan pas dari kelompok pembangkang besama pkr.Dap dan pan .mahatdir berjaya kucar kacirkan pembangkang akhirnya mahatdir berjaya mengusai pembangkang utk mengikutnya.Anwar yg dulunya mati2 tidak mahu bersama mahtdir akhirnya anwar menjilat ludahnya kembali .jijiknya anwar dimata mahatdir kini ternyata anwar sudah menjadi seperti orang yg tidak ada maruah sangup kembali dengan musuh yg dipetaruhkan nyawa dlm penjara.akhirnya manusia yg bernama anwar ibrahim sudah menjadi barua kepada mahatdir kembali.

      Kini mahatdir menjadi ketua pembangkang utk jatuhkan najib kuasanya belum pasti boleh tewaskan najib walau pun bersama Pkr.Dap dan Pan sebab musuh utamanya pas masih menjadi kuasa penentu dalam pru14 nanti.kini mahatdir gunakan kelicikanya utk menyerang pas .pas tidak melayan kerenah mahatdir sebab TGHH tidak akan bersama PH utk menjatuhka Najib .

      Pas sama sekali tidak akan bersama berada dlm kelompok pergolakan mahatdir dan najib walau diajak bersama bermain kekotoran najis mereka.Mahatdir akan hancurkan umno dan benarlah kata Ust Fazil nor .kita akan lihat dan minta allah panjangkan umur mahatdir supaya dia akan lihat kehancuran umno yg mahatdir lakukan sendiri.insyallah

      Pas tidak akan bersama ph atau umno .kerana pas sudah lama dikianati oleh rakan walau pun di jaga dgn baik.Allah bersama org yg sabar.
      Pru14 pasti malaysia milik pas.

      Delete
    2. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    3. Elok le korang nak gila talak, BN taik kucing
      PAS memang layak tempat BN kasi kencing
      Mmg berat le PRU undi korang nak pancing
      Kemenangan pasti untuk PH, bye bye dacing

      mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

      Delete
    4. Udah makin terserlah parti BN punya pekong
      Depa udah yakin, PAS pasti tak dpt menolong
      Hape ke jadah, UBNPAS ini korang nak sokong
      Mari Ikut kami , PAKATAN PHkami nak junjong

      mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

      Delete
    5. HE..HE...

      SEMENJAK BERMENJAK2 NIH...LEPAS KENA TALAK 3 SAMA PAS....MAMAK MATDEY DAH TEROK MEROYAN....AL BUDIN SONTOLOYO PUN SAMA MERABAN...

      KEH...KEH...KEH...

      LANTAK BAK PI LAH KO!!!!

      Delete
    6. Segala tuduhan dan dakwaan salah laku politik Tun Mahathir sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri (1981-2003) berkemungkinan besar tidak akan disentuh lagi. Maka berpotensi menimbulkan penentangan kelompok yang dipinggirkan serta mereka yang menganggap diri sebagai mangsa ‘rejim Tun Mahathir yang terdahulu’.

      Segala tuduhan rangkaian ‘kapitalisme kroni’ di dalam mahupun di luar negara yang menguntungkan Tun Mahathir dan keluarga tidak akan dirungkai, disiasat, mahupun dirobohkan.

      Meskipun Pakatan Harapan berikrar untuk melaksanakan reformasi ekonomi namun tidak semua pimpinan sanggup untuk mengisytiharkan harta termasuklah Tun Mahathir. Adakah tender kerajaan akan diwajibkan secara terbuka atau Tun Mahathir masih akan meneruskan kaedah rundingan terus secara terpilih? Dato’ Sri Mukhriz Mahathir pula bakal mewarisi rangkaian berkuasa ini.

      Delete
    7. Cai2 PAS gila talak, dengan BN depa ini ada hati
      Mereka terkencing tahu rakyat tolak cukai GST
      PAS parti haprak dengan umno 1MDB disepakati
      Takut ke UBN, PAS tolong ttp kekalahan menanti

      mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

      1. PH dah muak dengan PAS punya tipu helah
      Hal 1MDB dan GST, PAS tiada membantah
      PAS yg bersendirian pasti menempah kalah
      Apa cai2 dah makin risau, tau PAS nak kalah

      mampospasumnobn mampospasumnobn marimampuskan

      Delete
    8. Rakyat dgn. parti PH mereka mulai percaya
      PRU14, PH pastii akan menang dgn bergaya
      Dengan PasUmnoBn, rakyat telah terpedaya
      Jika BN menng lagi, negara pasti dlm bahaya

      mamposumnobn mamposumnobn mamposumnobn

      Terus hilang lesap, cai2 bingai PasBN maa chi bai
      Agaknya dah sedar, PasBN kubor dah melambai
      Kejora, mr j, GN, mercibai korang sudah mamai?
      Diam menyepi sepije bila hamba luku sekeh tibai

      MAMPOSPASUMNOBN MAMPOSPASUMNOBN MAMPOSKAN

      Delete
    9. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    10. Semua dedak yang ditabur oleh MO1 adalah duit rakyat dan haram dimakan.

      Delete
    11. OSTAT BELAAN DAPIGS!!!

      Delete
    12. Usaha memperkasa Mahkamah Syariah melalui pindaan Rang Undang-undang 355 berkemungkinan tidak akan diteruskan berdasarkan pendirian Tun Mahathir yang agak kritis terhadap isu ini. Malah pendirian ini selari dengan pendirian parti komponen PH yang lain iaitu PKR dan DAP.

      12. Hubungan Tun Mahathir dengan beberapa Sultan Melayu seperti Sultan Johor dan Sultan Selangor kurang baik. Hal ini memungkinkan ketegangan akan wujud antara kabinet Pakatan Harapan dengan istana.

      13. Hubungan baik Tun Mahathir dengan Presiden Rusia Vladimir Putin memungkinkan peningkatan hubungan Malaysia-Rusia yang lebih erat. Kebetulan tahun 2018 menyaksikan pilihan raya Presiden Rusia dan Pilihan Raya Umum Malaysia bakal berlangsung dalam tahun yang sama.

      14. Pendekatan ekonomi politik Tun Mahathir memungkinkan hubungan yang tegang dengan kelompok Kesatuan Sekerja dan pendukung gerakan Kiri di Malaysia. Tun Mahathir tidak agresif mempromosikan dasar gaji minimum.

      Delete
  4. KEH...KEH...KEH...

    AL BUDIN SONTOLOYO DAH MEROYAN.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila ada artikal sejarah yang menceritakan sejarah Dato Asri Muda dan penglibatan politiknya dalam PAS dan negara, tiba tiba saya teringat akan tertubuhnya berjasa, Hamim dan Pan, yang kesemuanya merupakan parti serpihan PAS.Hamim tidak berjaya dan dibubarkan kemudian dan Dato Asri masuk Umno di mana akhirnya dia mati dalam Umno(pinjam ungkapan Mat Sabu).Untuk Berjasa pula, parti ini berjaya di awalnya dengan memenangi beberapa kerusi dalam PRU dan menyertai kerajaan Kelantan tetapi akhirnya turut berkubur sehingga sekarang muncul pula untuk bersama PAS dalam GS.Pan pula semua dah maklum berada di mana sekarang ini.Oleh kerana Hamim sudah jadi sejarah dan tidak pernah relevan kepada poitik tanah air, maka artikal ini tidak akan membicarakan pasalnya.

      Antara kedua parti Berjasa dan Pan, persamaannya yang jelas ia itu merupakan parti serpihan PAS yang bersebab dengan pengaruh luar, bezanya Berjasa ditubuhkan dengan pengaruh Umno tetapi PAN pula dipengaruhi DAP dan PKR.

      Sejarah mencacatkan punca PAS keluar dari BN kerana Umno mahu mempengaruhi parti agar tidak lagi berjuang untuk carhidup Islam.Pak Subky Latif seingat saya pernah menulis di Harakah dengan memetik kata kata Dato Asri, ketika itu presiden PAS yang menyebut PAS jadi parti Islam kerana ahlinya terdiri dari orang Islam bukannya kerana parti itu berjuang atas prinsip prinsip Islam.Inilah ucapan yang menjelaskan kepada kita bagaimana Umno cuba mengubah PAS menerusi ahli ahlinya sendiri dan untuk lebih terserlah, Umno juga menaja ahli PAS untuk jadi MB Kelantan ketika itu.Dato Mohd Nasir digunakan Umno untuk menguasai PAS dan inilah punca sebenarnya kenapa PAS bangkit menentang yang akhirnya membawa terpisahnya PAS dari BN dan keluarya Dato Moh Nasir menubuhkan Berjasa yang ditaja oleh Umno dan menyertai BN sebagai ganti PAS.

      Itu pasal Berjasa, sementara Pan pula,tertubuh ketika PAS cuba diubah oleh rakannya dalam PR, dengan menjadikan beberapa pemimpin yang lebih kepada pegangan Islam yang liberal serta yang teruja dengan DSAI.Apabila Kajang Move yang menjadi kemuncak kepada percubaan DAP dan PKR untuk mempengaruhi dan mengubah PAS, maka bermulalah segala galanya.PAS akhirnya tersingkir dari PR dan sesudah itu dalam muktamar berikutnya, tewasnya puak Anwarinas atau Ergodan dari menjadi barisan kepimpinan PAS yang sepenuhnya diambil alih oleh ulamak, berikutan ketewasan itulah PAN terhasil.Terhasilnya PAN disokong kuat oleh DAP.

      Maka nampaklah perbezaan antara Berjasa yang disokong oleh Umno dan PAN yang disokong oleh DAP.Berjasa akhirnya hilang dari peta politik untuk tempoh yang agak panjang sehingga membuat come back dengan menyertai GS.PAN pula baru nak mencuba nasib dalam PRU 14 dan nasibnya masih belum diketahui.

      Berdasarkan sejarah Berjasa dan perkembangan semasa, sesiapa pun bolehlah menjangka apa yang bakal dihadapi oleh PAN dan juga masa depan PAS.PAS sudah dibuktikan sejaran di mana ketika ia keluar dari BN kedudukan PAS cukup tenat tetapi hari ini semua boleh lihat kedudukan PAS.Berjasa ditubuhkan ketika PAS tenat tetapi di manakah kedudukan Berjasa hari ini.Di manakan pula kedudukan PAN yang tertubuh ketika PAS sudah kuat di masa akan datang, hanya ALLAH yang tahu tetapi tidak salah untuk kita membuat jangkaan bersadarkan sejarah dan situasi semasa.

      "

      Delete
  5. Replies
    1. Wa aman je skrg nie, lu org je yg buat kalut.

      Delete
    2. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    3. Perbincangan antara parti-parti komponen Pakatan Harapan (HARAPAN) mengenai agihan kerusi di Selangor terus buntu meskipun rundingan mereka sepatutnya dimuktamadkan pada 31 Januari ini.


      Masalah berpunca akibat perselisihan faham antara PKR dengan ketiga-tiga sekutunya berhubung masa dan di mana rundingan agihan kerusi patut dibincangkan,

      Isu ini telah dilaporkan oleh media sejak seminggu lalu dan sehingga hari ini tidak nampak sebarang tanda-tanda penyelesaian.

      Malaysiakini mengupas isu ini untuk memaparkan pa yang btersurat dan tersirat.

      Apa yang PKR mahu

      PKR berkeras bahawa perbincangan diadakan oleh jawatankuasa pilihan raya HARAPAN Selangor yang dipengerusikan oleh ADUN Sri Andalas Xavier Jeyakumar.




      Timbalan Ketua PKR Selangor Zuraida Kamaruddin (foto, atas) berkata ini adalah perwakilan tugas

      "Jadi bincang di peringkat ini dan kemudian bawa ke majlis kepimpinan HARAPAN negeri (untuk kelulusan)," kata Zuraida kepada Malaysiakini.

      Beliau menambah bahawa negeri-negeri lain juga menggunakan formula yang serupa.

      Apa pula AMANAH, BERSATU dan DAP mahu

      AMANAH, BERSATU dan DAP walau bagaimanapun, mahu perbincangan diadakan pada peringkat jawatankuasa agihan kerusi berasingan.

      "Jawatankuasa pilihan raya tidak pernah berniat mengadakan rundingan agihan kerusi dan kita mahu mesyuarat HARAPAN Selangor menubuhkan satu jawatankuasa untuk menmbincangkan agihan kerusi," kata Ketua DAP Selangor, Tony Pua (foto, bawah).




      Ketiga-tiga parti juga tidak bersetuju dengan Zuraida, dan berkata bahawa HARAPAN di peringkat nasional dan di negeri-negeri lain juga mempunyai dua jawatankuasa berasingan.

      Adakah rundingan kerusi sudah bermula

      Menurut Zuraida, ketua BERSATU Selangor, Datuk Abdul Rashid Asari (foto, bawah) dan ADUN Balakong dari DAP, Eddie Ng, rundingan kerusi telah dibangkitkan di peringkat jawatankuasa pilihan raya.

      Walau bagaimanapun, bagi Zuraida, ini sama dengan perbincangan formal, namun AMANAH, BERSATU dan DAP percaya ia adalah sebaliknya.

      Ketiga-tiga parti itu berkata jawatankuasa pilihan raya HARAPAN Selangor tidak mempunyai mandat membincangkan agihan kerusi.
      Bagi Zuraida, jawatankuasa pilihan raya boleh membincangkan agihan kerusi, tetapi "mandat terletak pada pengerusi masing-masing" untuk meluluskan bagaimana kerusi dibahagikan.

      Adalah difahamkan bahawa pemimpin DAP di peringkat jawatankuasa pilihan raya juga tidak diberi mandat oleh kepimpinan parti untuk membincangkan peruntukan kerusi.

      Apa seterusnya

      Abdul Rashid memberitahu Malaysiakini bahawa beliau akan berjumpa dengan Pengerusi HARAPAN Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali di pejabat menteri besar di Shah Alam pada Isnin ini.

      "Tujuan mesyuarat itu tidak dijelaskan," katanya.

      Adalah dipercayai bahawa Azmin mungkin berusaha untuk menyelesaikan masalah pertindihan kerusi antara BERSATU dan PKR pada mesyuarat itu. BERSATU dilaporkan mahu bertanding di kerusi di mana PKR tewas sebelum ini.



      Sementara itu, sekiranya HARAPAN Selangor gagal memuktamadkan agihan kerusi pada 31 Januari, AMANAH dan BERSATU merancang untuk membawa perkara itu kepada majlis presiden HARAPAN.
      "AMANAH akan menulis surat pada 1 Januari ini untuk kepimpinan pusat membangkitkan perkara ini di mesyuarat majlis presiden," kata ketua AMANAH Selangor, Izham Hashim

      Delete
    4. HE..HE..

      NASIB BAIK SEMALAM KAT KONVENSYEN PH (FUKATAN HAPRAK) NOGORI...TAK ADA KERUSI MEJA MELAYANG...KALAU TAK SI JIJAH KIPAS, SIBOIBOI DAN LIM GUAN END DAH BENJOL KEPALA...

      KAH...KAH...KAH...BELUM LAGI MENANG DAN PERINTAH M'SIA DAH TUNJUK SAMSENG...

      KAH...KAH...KAH...

      LANTAK BAK PI LAH KO!!!!

      Delete
    5. Semua dedak yang ditabur oleh MO1 adalah duit rakyat dan haram dimakan.

      Delete
    6. OSTAT BELAAN DAPIGS!!!

      Delete
    7. Kerajaan pimpinan Tun Mahathir perlu membayar pampasan yang besar jika membatalkan banyak perjanjian dengan China yang telah dimeterai di bawah pentadbiran Najib Razak. Venezuela sebagai contoh terpaksa membayar dua kali ganda hutang kepada China apabila harga minyak jatuh hampir 50 peratus.

      17. Kebebasan media merupakan antara isu besar yang mencabar rekod lalu Tun Mahathir. Namun berdasarkan kehadiran aktif beliau atas talian seperti di Blog Che Det dan Facebook, serta keupayaan berhadapan pelbagai serangan di media sosial sejak beberapa tahun yang lalu, kerelevanan untuk beliau kembali memanipulasi Akta Mesin Cetak atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agak rendah. Beliau juga selesa menyertai forum santai dengan sesi soal-jawab secara terbuka.

      18. Kebangkitan tuntutan Sabah dan Sarawak berdasarkan Perjanjian Malaysia 1963 bakal menguji keupayaan Tun Mahathir untuk mengukuhkan perpaduan Persekutuan Malaysia. Janji 20 peratus royalti petroleum serta pematuhan secara konkrit kepada Perjanjian Malaysia 1963 mampu melonjakkan penerimaan warga Sabah dan Sarawak. Desas-desus cubaan mewujudkan pakatan Mahathir-Taib Mahmud di Sarawak hinggakan kurang serangan dari PH ke atas penguasaan syarikat bekas Ketua Menteri Sarawak itu juga mampu membuka tapak buat PH di Borneo.

      19. Kelantan dan Terengganu ialah antara negeri yang sering dikatakan sebagai ‘dianaktirikan’ di bawah pentadbiran Tun Mahathir seperti penafian royalti petroleum serta penyimpangan paip minyak ke Yala, Thailand dan bukannya ke Kelantan. Tun Mahathir mungkin sukar menunaikan janji Pakatan Harapan untuk mengimbangi agihan pembangunan antara wilayah ke negeri-negeri ini jika kedua-dua negeri ini ditadbir parti politik yang bertentangan dengan beliau seperti PAS dan UMNO.

      Kemungkinan wang ehsan akan diagih melalui JKKK Versi Pakatan Harapan di peringkat negeri pula, bukan melalui kerajaan negeri pembangkang seperti mana Akta Pembangunan Petroleum 1974.

      Delete

  6. Sokong


    Dan Mahathir adalah bapak segala sampah


    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    2. BN akan menyokong siapa sahaja yang menentang seteru parti termasuk Amanah.

      Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, beliau juga tidak menolak kemungkinan tindakan parti serpihan Pas itu adalah bertujuan menarik sokongan BN.

      "Amanah tidak bersama Pas sejak dahulu lagi dan berhasrat untuk bertanding di kawasan milik Pas.

      "Menang atau tidak, kita tidak tahu dan mungkin juga untuk tarik BN bagi mendapatkan sokongan.

      "Kita tiada masalah kerana kita akan sokong siapa sahaja yang menentang seteru kita," katanya lagi.

      Beliau berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan Penyampaian Bantuan Khas Awal Persekolahan 1Malaysia (BKAP1M) di Sekolah Kebangsaan (SK) Meranto, hari ini.

      Terdahulu, Amanah Kelantan dijangka meletakkan sekurang-kurangnya 30 daripada 45 calon kerusi Dun Kelantan dalam PRU14 nanti sekaligus mendominasi pembahagian kerusi Pakatan Harapan di Kelantan.


      XOXO - UMNO dan Amanah (Pan) kedua-duanya adalah pengkhinat. UMNO Pengkhianat agma, bangsa dan tanahair manakala PAN pula pengkhianat gerakan Islam.

      Delete
    3. Dia suruh golongan profesional yang tidak sehaluan dengannya supaya keluar parti dan tubuh parti sendiri.

      Tetapi bila mereka keluar dan tubuh parti baru Amanah, Hj Hadi jadi menggelabah lalu menuduh mereka sebagai pengkhianat yang perlu bertaubat atau dihapuskan.

      Adakah bila seseorang itu masuk Pas, maka dia tidak boleh lagi keluar dari parti tersebut? Kalau keluar Pas, maka orang itu jadi penghkianat!

      Ternyata Hj Hadi telah berbohong kerana dalam perlembagaan Pas Fasal 15 jelas menyebut tiga sebab yang membolehkan seseorang itu berhenti menjadi ahli Pas iaitu atas permintaan sendiri, dipecat atau mengisytihar diri keluar Pas atau menyertai parti politik lain.

      Delete
    4. Kaedah pembuatan keputusan Tun Mahathir yang dominan sejak awal proses penubuhan Pakatan Harapan – sama seperti mana gaya beliau sepanjang 22 tahun menjadi PM – turut membayangkan kemungkinan berlaku persaingan sengit dalam proses pembuatan keputusan kabinet Pakatan Harapan nanti. Persaingan antara idealisme reformis dalam PKR, DAP dan AMANAH dengan kepentingan rangkaian PPBM (dan kemungkinan sebahagian UMNO) yang mendukung Tun Mahathir dan PPBM bakal sengit. Konsensus yang terpaksa menyaksikan kompromi sebahagian prinsip dan semangat reformasi yang diperjuangkan mungkin tidak dapat dielakkan.

      23. Usia yang lanjut tidak memungkinkan Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri buat masa yang lama. Ditambah dengan persetujuan had menjawat kedudukan PM kepada dua penggal sahaja, Tun Mahathir berkemungkinan hanya sempat mengukuhkan kedudukan anak beliau, Dato’ Sri Mukhriz dalam PPBM dan PH serta kabinet sahaja.

      Delete
  7. Ainina Saadudin kata pensyarah tapi otak ciput
    Masok politik tapi napas pendek sbb ada semput
    PH bikin carta Tun Mahathir Pengerusi dijemput
    Apa la Ainina ni,takut pd DAP sampai 4 x pancut

    Aininaa ku sayangg pengarang jantung buah hati abanggg
    Mulianya hatimu sayang, ekonomi Melayu nak diperjuang
    Tak payah sembang lah, sebab lidah u nampak bercabang
    Mari ikut abang kita turunkan MO1PM Najib si petualang

    hapuskanumnobnpas hapuskanumnobnpas marihapuskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    2. Apabila Mahathir membuat roadshow turun ke setiap pelusuk negeri untuk berceramah. Ramai membuat anggapan salah kononnya Mahathir Bapa Permodenan Malaysia masih ada 'bisa' untuk menjatuhkan Najib dan BN.

      Mereka mula sombong dengan PAS dan cuba membuat fitnah dan tohmahan jahat kepada PAS kononnya PAS nak bersama UMNO dan BN.

      Puak HARAPAN tak sedar bahawa rakyat turun nak dengar apa kata Mahathir. Mereka nak tahu apa yang MAHAFIRAUN ini nak kelentong rakyat setelah 22 tahun menipu dan mencekik kedarah rakyat.

      Cuba tuan-tuan bayangkan, sesetengah negeri misalnya di Kedah, Terengganu, Kelantan, Pahang mana ada tempat hiburan. JADI CERAMAH MAHATHIR itu adalah sekadar hiburan sahaja. Jadi kalau boboi dan lain-lain datang siapa nak turun. Buat habis beras aje..





      Gambar tak berbohong dan itulah gambaran undi yang bakal di perolehi oleh HARAPAN di tempat orang Melayu nanti.

      Tapi tukang upload gambar selalu berbohong nak tunjuk dia hebat. FB Mukhriz ada upload gambar seperti di bawah. Pembaca boleh membuat penilaian.



      XOXO - Melayu tidak lupa bagaimana mereka ini mengkhianat bangsa, agama dan tanah air apabila berkuasa.

      Delete
  8. FUuUuuCccKkk...kikikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    2. PELBAGAI dakwaan penyelewengan dan salah laku pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan dijaja oleh Husam penuh mulut merata-riti.
      Tapi faktanya, tak ada seorang pun anggota pentadbiran Kerajaan Kelantan yang dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan rasuah sepanjang tempoh 28 tahun.
      Bangunan SPRM Negeri Kelantan saya rasa antara yang terbesar berbanding Ibu Pejabat SPRM di beberapa negeri lain. Tersergam tinggi di Jalan Sultan Yahya Petra. Tak munasabah bangunan yang besar begini hanya kosong tak ada kakitangan bekerja.
      Dakwaan penyelewengan yang dijaja Husam, itu dinamakan persepsi. Tiada anggota Kerajaan Kelantan yang didakwa rasuah, ini adalah realiti.
      Rakyat boleh menilai antara politik persepsi dan realiti.

      Delete
  9. Penyakit yang melanda pembangkang semakin kronik. Yang di atas gila rebut jawatan dan kuasa. Yang jadi pemimpin di kawasan gila hendak jadi calon. Yang dibawah mahu buat undi rosak.

    Ketika ini, tiga penyakit ini sedang menghantui Pakatan Harapan (PH) iaitu gerakan undi rosak, keluar parti dan protes dalaman. Ia bukan sahaja sedang merebak dalam PH malah semakin membimbangkan pemimpin dalam pakatan berkenaan.

    Keadaan ini menjadikan Pakatan Harapan semakin rapuh dan bercelaru. Bagaimana ia mahu menubuhkan kerajaan sedangkan akar umbinya sendiri tidak cukup kukuh untuk menahan parti itu daripada runtuh.

    Gerakan undi rosak misalnya, ia dimulakan oleh penyokong PKR dan telah menjadi trending di media sosial. Dengan hashtag #undirosak, gerakan itu mendapat sokongan ramai terutama mereka yang pernah menjadi penyokong reformasi.

    Salah satu sebab kenapa #undirosak diwujudkan adalah kerana penyokong reformasi ini tidak berpuas hati selepas Mahathir dipilih sebagai calon Perdana Menteri bagi PH sedangkan mereka inilah yang sanggup turun ke jalan raya untuk berdemonstrasi menentang Mahathir, yang telah memecat Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri pada 1998.

    Protes terhadap pencalonan Mahathir itu bukan hanya dilakukan oleh penyokong reformasi malah ada pemimpin dalam PH sendiri yang membantah pemilihan pengerusi Pakatan Harapan itu sebagai calon Perdana Menteri.

    Ia termasuk anak mendiang Karpal Singh, Sangeet Kaur yang berpendapat bahawa langkah melantik Mahathir sebagai Perdana Menteri sementara hanya akan memperkenalkan semula kelahiran Mahathirism.

    Selain Sangeet, ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin juga sebelum ini tidak senang dengan langkah pelantikan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH namun beliau kemudiannya terpaksa akur.

    PKR Selangor sebelum ini juga membantah pemilihan Mahathir malah tindakan Menteri Besar, Azmin Ali yang menawarkan kerusi Parlimen Gombak kepada Mahathir pada PRU-14 ini juga mengundang banyak tanda tanya.

    Ini kerana semua tahu Gombak adalah kawasan kuat PAS dan kemenangan Azmin di kerusi berkenaan pada PRU-13 lalu adalah atas faktor dan sokongan PAS. Jika Mahathir sekali pun bertanding di situ, sudah pasti beliau juga akan kalah.

    Namun tamparan paling hebat datangnya daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) apabila Ketua Pemuda PPBM Pahang, Raja Mohd Azlan Raja Omar, menolak pelantikan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH.

    Ini kerana beliau melihat Mahathir tidak lagi sesuai memegang jawatan Perdana Menteri, sebaliknya memerlukan seseorang tokoh muda berkaliber.

    Itu belum lagi masuk bab keluar parti beramai-ramai seperti yang berlaku kepada PPBM. Baru-baru ini lebih 100 ahli PPBM bahagian Klang meninggalkan parti itu kerana hilang kepercayaan terhadap pucuk pimpinan.

    Tindakan mereka ini menyebabkan PPBM bahagian Klang lumpuh. Itu tidak termasuk lagi ahli-ahli parti berkenaan di bahagian lain yang telah lama meninggalkan parti itu kerana tidak berpuas hati dengan amalan kronisme yang diamalkan oleh PPBM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah ahli PPBM tidak berapa kerat, maka apabila ada ahlinya yang keluar parti maka bertambah sesak nafas parti itu. Jika dulu hendak diadakan mesyuarat bahagian dan cawangan pun sudah tidak cukup orang, kali ini lagi teruk masalah yang dialami PPBM.

      DAP juga berdepan isu sama. Tahun lepas, empat wakil rakyat DAP Melaka bertindak keluar dari parti itu. Mereka ialah Anggota Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him, ADUN Duyong Goh Leong San, ADUN Bachang, Lim Jak Wong dan ADUN Kesidang, Chin Choong Seong.

      Kemudian ia diikuti dengan 182 anggota akar umbi DAP yang diketuai tujuh bekas anggota jawatankuasa DAP negeri, keluar parti kerana 'kecewa' dengan parti itu.

      Namun malangnya suara akar umbi ini tidak dipedulikan oleh pemimpin PH kerana mereka masing-masing sibuk mahu menjadi calon pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 ini.

      Mereka sebaliknya lebih sibuk dengan urusan parti Barisan Nasional (BN) daripada memikirkan parti sendiri. Apa yang penting mereka mahu memperjuangkan agenda peribadi, berbanding mengambil kira suara penyokongnya.

      Barah yang melanda pembangkang ini semakin parah. Tidak boleh diubat biarpun dua orang calon PM dan TPM dalam pembangkang adalah doktor. Hendak merawat bagaimana, dua orang doktor ini pun sama kena serang penyakit gila kuasa.

      Hendak makan ubat apa kalau ada penyakit gila kuasa? Hospital dan klinik pun tidak mahu terima penyakit itu. Oleh itu, betullah tindakan undi rosak yang dibuat oleh penyokong penyokong pembangkang itu. Undi rosak sebab marah pada pemimpin pembangkang yang gila kuasa.

      Delete
  10. It is good to be angry when it is time to be angry. But truly Malaysia today is a time for rejoice too. Why? Because for every single shameless one you, dear Khairuddin, mentioned, we have thousands of others - some quite well known and so many others are not - who are upright and are willing to give everything for this land where we belong. Indeed?

    Takbir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada hari ini Parti Islam se-Malaysia (PAS) negeri Kedah, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) Kedah dan beberapa NGO mengambil inisiatif mengadakan majlis taaruf bertujuan mengembangkan blok Gagasan Sejahtera ke negeri Kedah.


      Hasrat penubuhan blok ini adalah untuk memberi ruang kepada rakyat berpatisipasi secara matang dalam menggerakkan demokrasi ke arah lebih sejahtera sesuai dengan variasi tuntutan yang diperjuangkan.

      Pembentukan Gagasan Sejahtera memperlihatkan koalisi blok yang menggabungkan parti2 politik tanahair seperti PAS, Parti IKATAN dan Parti BERJASA, NGO misalnya MAPIM, Kongres Rakyat serta lain2 pertubuhan yang bercita2 mewujudkan masyarakat dan negara yang sejahtera.

      Rakyat seharusnya diberikan peluang memilih parti politik yang diyakini dapat memelihara mereka dengan penuh keadilan, kesejahteraan dan harmoni, seterusnya membangunkan negeri dan negara berteraskan prinsip2 Islam.

      Bagi merialisasikan tujuan ini, maka dimaklumkan satu program pelancaran Blok Gagasan Sejahtera yang akan berlansung pada 25 Februari 2018 bertempat di Kompleks PAS Kedah. Oleh itu, seluruh rakyat Kedah dijemput hadir ke majlis bersejarah tersebut

      Delete
  11. Politik di Malaysia mcm sampah.x malu ke org bukan Islam tgk kita ni mcm org x matang org x de brtamadun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budaya Politik Matang dan Sejahtera serta Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) 2051 yang digagaskan PAS merupakan solusi ke arah membina Malaysia lebih baik untuk rakyat.

      Timbalan Ketua Muslimat PAS Malaysia, Dr Rosni Adam menegaskan perkara itu dalam Sembang Teh Tarik anjuran Lajnah Penerangan dan Media Baru PAS Kawasan Bandar Tun Razak di Taman Desa Cheras, di sini kelmarin.

      Perkara tersebut diperjelaskan lagi oleh Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Kamaruzaman Mohamad bahawa budaya baru politik dibawa PAS itu adalah politik berteras prinsip dan bukannya kepentingan peribadi atau individu.

      PAS tegasnya, bukan hanya pembangkang semata-mata tetapi membawa jalan penyelesaian terhadap setiap permasalahan dihadapi negara dan rakyat menurut kerangka syarak.

      Oleh itu serunya, rakyat mesti memilih parti yang benar-benar memperjuangkan rakyat dan negara atau parti sekadar menawar janji manis populis untuk meraih undi dan berkepentingan politik peribadi semata-mata.

      Delete
  12. Tun Mahathir hanya sejarah, kekal sejarah
    PAKATAN pembangkang akhirnya mengumumkan calon Perdana Menteri iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sekiranya mereka memenangi pilihan raya umum akan datang. Keputusan ini dianggap sangat mengecewakan ramai pihak kerana Dr Mahathir adalah calon 'kitar semula' yang sudah tercalar dengan pelbagai dakwaan dan tuduhan.

    Dr Mahathir mungkin lupa, tetapi Melayu tidak lupa, Malaysia tidak lupa akan segala tindakan kotor dan jahat yang pernah dilakukannya. Walau berkali-kali Dr Mahathir memutarbelitkan, sejarah takkan boleh diubah dengan seribu penafian. Pada zaman Dr Mahathir, kebebasan bersuara hanya mimpi kerana sesiapa yang bersuara bakal disumbat ke dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

    Rasuah dan ketirisan dibiarkan berleluasa tanpa sebarang siasatan, wang negara diperjudikan dalam dagangan forex, sistem kehakiman diganggu dengan pemecatan Ketua Hakim Negara, kuasa Raja-Raja Melayu dihilangkan, anaknya dijadikan antara orang terkaya di Malaysia dan kini beliau sedang mengatur jalan untuk memastikan anaknya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir menjadi Perdana Menteri.

    Keputusan memilih Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri membuktikan pembangkang ketandusan calon berkaliber yang layak memimpin gabungan parti mereka. Hal ini jelas boleh dilihat melalui kepemimpinan parti di bawah gabungan pakatan pembangkang yang hanya dipenuhi ahli keluarga semata-mata. Penuh gandingan anak beranak, ibarat parti milik sesebuah keluarga. Amalan nepotisme amat jelas dalam kalangan parti pembangkang.

    Harapan palsu

    Rakyat juga tidak lupa sejarah penubuhan PKR sendiri dengan mereka berjanji menegakkan keadilan dan sistem kehakiman. Bukankah usaha mereka untuk menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dengan memanipulasi proses pengampunan Yang di-Pertuan Agong, suatu campur tangan jelas kepada sistem kehakiman negara?

    Rata-rata anak muda berpendapat mereka amat kecewa dengan calon Perdana Menteri pembangkang. Parti pembangkang yang sekian lama menjanjikan harapan baharu untuk masa depan negara, rupanya hanya menyajikan harapan palsu untuk rakyat Malaysia. Mereka berputus asa dengan generasi muda dan memilih untuk menaikkan seorang calon lama untuk ditunggangi pakatan pembangkang bagi mencapai hasrat menakluk Putrajaya, bukan dipilih atas dasar kepentingan rakyat dan negara.

    Lebih 4.5 juta orang muda dianggarkan akan turun mengundi pada pilihan raya akan datang. Adakah kita akan meletakkan nasib 4.5 juta rakyat Malaysia ini di tangan seorang bekas pemimpin yang terkenal di seluruh dunia sebagai diktator? Bagaimana hendak kita meletakkan kepercayaan kepada seseorang yang berumur hampir 93 tahun untuk memperjuangkan nasib generasi muda yang saban hari menghadapi cabaran baharu dunia moden?

    Bangkitlah belia, bangkitlah pemuda pemudi, bangkitlah daripada nostalgia dongeng yang didendangkan oleh pakatan pembangkang. Tiada yang indah untuk rakyat apabila pilihan raya dianggap hanya sebagai medan pertempuran politik bagi memperjuangkan agenda politik peribadi mereka. Tidak ada guna berharap pada pihak yang hanya memperjuangkan nasib seorang insan bernama Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri. Tiada guna kita berpaut pada pakatan yang hanya ditunggangi individu bernama Dr Mahathir bagi meneruskan legasi keluarganya. Masa depan negara untuk kita, masa depan negara di tangan kita.

    Tiada sesiapa yang mampu menjamin bahawa sandiwara kelas pertama Dr Mahathir akan berhenti selepas beliau menjadi Perdana Menteri. Menurut janjinya, beliau hanya akan menjadi Perdana Menteri untuk tempoh singkat sebelum menyerahkannya kepada Anwar.

    Ingatlah, pada saat Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri, Dr Mahathir yang memecat beliau, memalukan, dan menyumbat beliau ke dalam penjara. Oleh kerana kegilaan kuasa Dr Mahathir, kisah ini mungkin berulang. Anwar mungkin akan dihalang sekali lagi oleh Dr Mahathir.

    ReplyDelete
  13. Kepada Anonymous2 yang memberi komen di blog ini,berhujahlah dengan bijak dan berfakta.

    Banyak anonymous yang mengeji Tun,Mahyuddin,Mukriz dan tuan budin dengan memberi berbagai gelaran.

    Ini lah standard dan tahap penyokong UMNO/BN yang sudah kekeringan idea dan cara berpolitik yang memalukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan PPBM untuk mengenakan penalti RM20 juta kepada wakil rakyatnya yang lompat parti selepas menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), menandakan budaya curiga yang amat menebal dalam parti itu.

      Justeru bekas pengasas PPBM, Anina Saadudin memberi amaran kepada rakyat agar berhati-hati memilih parti untuk diberi mandat pada pilihan raya akan datang.

      “Kalau antara mereka pun tak boleh percaya antara satu sama lain, macam mana rakyat di luar nak percaya kepada mereka. Ini rakyat patut fikir, bolehkah kita memilih sebuah kerajaan yang antara mereka sendiri pun tak percaya antara satu sama lain. Indah khabar dari rupa,” katanya dipetik media.

      Beberapa hari lalu Ahli Majlis Tertinggi PPBM Tariq Ismail berkata partinya sedang mengkaji rancangan membuat kontrak untuk mengikat calon mereka daripada melompat parti selepas menang pada PRU14.

      Menurutnya, langkah itu juga boleh melindungi PH jika memenangi PRU14 kerana berkemungkinan ahli Parlimen PH ditawarkan wang untuk melompat parti.

      Justeru katanya, PPBM bercadang mengenakan penalti RM20 juta kepada calon berkenaan.

      Ujarnya lagi sekiranya diluluskan, PPBM akan mendapatkan nasihat peguamnya untuk menentukan sama ada jumlah itu munasabah.

      “Ini negara demokrasi dan anda buat satu perjanjian kalau langgar bai’ah (kena bayar) RM20 juta, ini mengarut, ini tak betul. Roh demokrasi itu bukan caranya, saya tak setuju,” kata Anina lagi sambil menegaskan rakyat perlu memilih parti yang membawa kesejahteraan kepada rakyat.

      Sebelum ini, Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad dilaporkan sebagai berkata, partinya juga sedia mempertimbangkan cadangan seumpama itu, namun menegaskan, perjanjian berkenaan berbeza dengan bai’ah yang diperkenalkan PAS.

      Sementara itu PKR pula difahamkan mempunyai kontrak serupa yang perlu ditandatangani calonnya pada PRU 2013, di mana ahli yang melanggar kontrak mesti membayar sejumlah pampasan kepada parti.

      Lafaz taklik bai’ah diwajibkan ke atas calon PAS di Kelantan pada pilihan raya umum yang antara lain mengkehendaki mereka yang memenangi kerusi kekal dengan parti itu.

      Delete
  14. Lebih baik Dr.Mahathir masuk pondok daripada berpolitik
    Oleh AIMAN HANIF
    20 JAN: Tun Dr Mahathir Mohamad disaran supaya menghabiskan sisa kehidupan dengan memperbanyakkan taubat kepada Allah SWT daripada kembali ke pentas politik semata-mata untuk mencari kuasa.

    Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Dr Zamihan Mat Zin al-Ghari, berkata pemimpin yang sudah bersara tidak perlu lagi kembali untuk memperbetulkan kesilapan yang pernah dilakukannya.

    Meskipun tidak menyebut nama secara jelas, namun teguran itu secara terbuka dilontarkan kepada Pengerusi Pakatan Harapan (PH) yang ingin kembali menjadi Perdana Menteri.

    “Orang tua yang sudah berkuasa lebih 22 tahun elok masuk pondok, bertaubat, zikir dan belajar kitab. Mohon maaf sesama manusia atas kesilapan lalu, buat amal jariah yang banyak untuk akhirat.

    “Tak payah fikir politiklah kalau sudah dekat tua bangka dah nak mati ini…,” katanya ketika program Sembang Watan Online yang disiarkan secara langsung di FB Watan Live.

    Sebelum ini Mahathir yang sudah berusia 92 tahun diangkat sebagai calon Perdana Menteri PH bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Sementara itu mengulas mengenai perjuangan politik DAP yang anti Islam, Zamihan mengingatkan umat Islam supaya tidak bersekongkol dengan mana-mana parti menentang Islam.

    Katanya, Rang Undang-Undang untuk memartabatkan Mahkamah Syariah (RUU355) di negara ini ditentang habis-habisan oleh parti Cauvinis itu.

    “Gagasan perjuangan DAP jelas bertentang dengan Islam dan menolak hukum-hakam Islam.

    “Jika jelas DAP itu anti Islam, maka haram bagi umat Islam bukan saja haram, tapi ‘haram jadah’,” katanya.

    ReplyDelete
  15. Anda Tahu Mahathir Benar-benar Terdesak Bila Dia Jilat Ludahnya Semula
    Ustaz Fadzil dihormati oleh banyak pihak, bukan sahaja oleh ahli-ahli atau penyokong PAS. Malah, keluarga diraja, terutamanya dari negeri Kedah, mereka menghormati Ustaz Fadzil – yang dilihat sebagai seorang Muslim yang paling sederhana yang mana bukan Melayu juga tidak mempunyai masalah untuk menyokongnya. Kematiannya 14 tahun yang lalu pada tahun 2002 adalah satu kehilangan kepada seluruh negara. Dan kerana Ustaz Fadzil, orang bukan Islam mula menerima PAS. Saya berada di sana pada hari Ustaz Fadzil meninggal dunia dan ramai orang bukan Melayu juga berada di luar hospital untuk memberi penghormatan terakhir.

    Bagaimanapun, pada tahun 2000, Ustaz Fadzil berdoa supaya Mahathir diberi umur yang panjang supaya dia boleh hidup untuk melihat hari di mana karma dosanya mengejarnya. Mahathir hanya perlu meninggal selepas dia sedar bahawa segala-galanya yang berlaku kepadanya pada penghujung hidupnya adalah pembalasan untuk dosa-dosa yang dia telah lakukan lebih 47 tahun lalu iaitu sejak 1969.
    Doa Ustaz Fadzil sangat kuat. Dan tiada seorang pun orang Islam sama ada dari PAS atau Umno akan tidak menyetujui mengenai perkara ini (walaupun orang Melayu PAN hanya akan bersetuju dengan apa sahaja yang DAP katakan). Ustaz Fadzil tidak mendoakan agar Mahathir mati awal walaupun dengan apa yang telah orang tua itu lakukan. Sebaliknya, Ustaz Fadzil berdoa agar Mahathir dikurniakan umur yang panjang supaya dia boleh hidup cukup lama untuk melihat dosanya kembali menghantuinya dan menyebabkannya menderita dan menyesal dan sedar bahawa apa yang dia lalui sekarang adalah karma bagi dosa-dosa yang telah dia lakukan.

    ReplyDelete
  16. haposkanpasumnobn hapouskanpasumnobn marihaposkan

    Mahathir memang hebat tak peduli halilintar atau pun petir
    Hingga orang Sabah memang cepat tangkap dan bijak berfikir
    Najib tanya, siapa yg mereka pilih, mereka jawab `Mahathir`
    Itulah isyarat riwayat PMNajib MO1 sudah tamat dan berakhir

    mampospasumnobn mampospasumnobn marimamposkan

    NajibMO1 terus hanyut dibuai mimpi halimun
    Dia ingat dia durian, walhal hanya mentimun
    Dapat sokongan PAS the king maker lah kunun
    PAS sokog, makin giat PM MO1 Najib menyamun

    haposkanumnobnpas hapuskanumnobnpas marihaposkan

    UMNO MCA GeRaKaN pencacai tali barut CCP babi
    Sudah kena cucuk hidung dgn puak puak kafir harbi
    Taksubnya PAS kan Najib MO1 itu depa punya nabi
    Mati akal akhirnya, Najib akui selewengkan 1MDB

    mampospasumnobn mampospasumnobn mampospasumnobn

    Najib sudah pun buat kerosakan untuk negara
    Bila dia terus terang, memang itu sandiwara
    Puak wala`unta haprak sengaja bikin purapura
    Kepala donga yang jadi batu api siKejora kera

    mampospasumnobn mampospasumnobn mampospasumnobn

    Cai2 bingai haprak tidak habis2 lebat gebang
    Ikut cakap NajibMO1 sasau,babi boleh terbang
    Hakikat nyata, kekalahan BN udah diambang
    Aku nak ketawa berguling2 bila BN tumbang

    mampospasumnobn mampospasumnobn mampospasumnobn

    NajibMO1 punya aota mengalah guruh dan petir
    Tapi dia punya pengikut kini hanya tgl segelintir
    Dibanding PAKATAN PH, dia bagai pasir sebutir
    PRU14 nanti,tamatlah kabinet NjibMO1 sapupasir

    mampospasumnobn mampospasumnobn mampospasumnobn

    Penuh penipuan dalam NajibMO1 punya hikayat
    Kaut harta negara guna GST diperdaya rakyat
    Allah sengaja kasi panjang, dia punya hayat
    Supaya iblis ni terseksa sblm tamat riwayat

    mampospasumnobn mampospasumnobn mampospasumnobn

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    2. PAS kehilangan maruah dan jati diri
      Gadai prinsip parti rm 90 jota cuma
      Putar belit sesekejap begitu begini
      PAS mmg hamPAS sikit pon tak berguna

      pasmelepas pismenipis pusmampussspas

      Delete
    3. HE..HE...

      PAS DAH TALAK TIGA NGAN PKR...

      SUKA HATI AKU!!!

      Delete
    4. Pada hari ini Parti Islam se-Malaysia (PAS) negeri Kedah, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) Kedah dan beberapa NGO mengambil inisiatif mengadakan majlis taaruf bertujuan mengembangkan blok Gagasan Sejahtera ke negeri Kedah.


      Hasrat penubuhan blok ini adalah untuk memberi ruang kepada rakyat berpatisipasi secara matang dalam menggerakkan demokrasi ke arah lebih sejahtera sesuai dengan variasi tuntutan yang diperjuangkan.

      Pembentukan Gagasan Sejahtera memperlihatkan koalisi blok yang menggabungkan parti2 politik tanahair seperti PAS, Parti IKATAN dan Parti BERJASA, NGO misalnya MAPIM, Kongres Rakyat serta lain2 pertubuhan yang bercita2 mewujudkan masyarakat dan negara yang sejahtera.

      Rakyat seharusnya diberikan peluang memilih parti politik yang diyakini dapat memelihara mereka dengan penuh keadilan, kesejahteraan dan harmoni, seterusnya membangunkan negeri dan negara berteraskan prinsip2 Islam.

      Bagi merialisasikan tujuan ini, maka dimaklumkan satu program pelancaran Blok Gagasan Sejahtera yang akan berlansung pada 25 Februari 2018 bertempat di Kompleks PAS Kedah. Oleh itu, seluruh rakyat Kedah dijemput hadir ke majlis bersejarah tersebut

      Delete
  17. KEMPEN BOIKOT PRU14 OLEH RAKYAT BERI KESAN PKR DI PMTG PAUH
    penang bangkit on Friday, January 19, 2018 by Generasi Pejuang Bangsa - No Comments





    Pandangan oleh penganalisis & pemerhati politik tentang satu kempen oleh rakyat pengundi atas pagar terutama generasi muda untuk memboikot PRU14 sebenarnya adalah berita cukup merisaukan pembangkang.

    Jika dulu PRU13 , mereka berbangga dengan undi popular memihak Pakatan yang majoritinya datang dari pengundi atas pagar , bayangkan kali ini situasi pembangkang menjelang PRU14.

    Ini semua adalah disebabkan tindakan PH yang mencalonkan nama Tun Mahathir sebagai PM yang tidak diterima sebahagian generasi sekarang termasuk akar umbi penyokong pembangkang sendiri .

    Senario ini juga akan turut memberi kesan kepada Parlimen Pmtg Pauh yang menjadi kubu kuat keluarga Anwar Ibrahim sejak sekian lama yang bakal kali menampilkan anaknya Nurul Izzah sebagai calon yang lari dari Lembah Pantai .

    Hal ini kerana kemenangan PKR selama ini adalah hasil undi penyokong PAS , kaum Cina dan juga pengundi atas pagar .

    Jika kempen boikot ini berkesan ke atas pengundi atas pagar menyebabkan peratusan keluar mengundi bawah 75 % dan ditambah pertandingan 3 penjuru yang disertai PAS , tak mustahil sejarah baru akan dilakar iaitu PKR tumbang di Pmtg Pauh !!

    Kepada UMNO Pmtg Pauh & Team Zaidi ...terus bekerja & buktikan kita yang terbaik untuk rakyat Pmtg Pauh !

    ReplyDelete
  18. Bos awak Tun M pun sampah juga. Kenapa tak masukkan sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY SAMPAH MASYARAKAT!!!!!!

      SI KITUL MODEN YG PATUT DIHAPUSKAN...

      Delete
    2. Ko lagi sampah! FuUuCcKkk..kikikikikiki

      Delete
    3. HE..HE...

      SAMPAH TENGAH BERTERBANGAN!!!

      Delete
    4. TULIS Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Datuk A Kadir Jasin di dalam Facebook beliau hari ini: “Semalam, 25 Januari, (Tun) Dr Mahathir berjumpa dan berbincang selama dua jam dengan diplomat Kesatuan Eropah (European Union) di kediaman Duta EU ke Malaysia, Maria Castillo Fernández. Hadir adalah 14 Duta dan tiga Charge de Affairs negara-negara EU. Selain Dr Mahathir, Pakatan Harapan turut diwakili oleh Mohamad Sabu, (Tan Sri) Abdul Rashid Abdul Rahman, Tan Kok Wai, Dr Xavier Jayakumar dan (Datuk) Saifuddin Abdullah. Antara perkara yang dibincangkan termasuklah pemerhatian pilihan raya umum akan datang oleh EU (atas jemputan kerajaan Malaysia) dan perkembangan tindakan negara-negara EU tertentu bersabit skandal 1MDB.”

      Bagaimanapun, lebih awal mendedahkan mengenai pertemuan ini adalah Presiden PAN, Mohamad Sabu, yang berbuat demikian ketika menyampaikan ucapan perasmian Bilik Operasi PH DUN Pengkalan Pasir, Pasir Mas, Kelantan, semalam. Ucapan Mohamad Sabu ini dilaporkan oleh portal berita Malaysia Kini hari ini di bawah tajuk “PH Gesa Duta Eropah Tekan Najib” di mana PH dikatakan “menggesa duta negara-negara Eropah ke Malaysia memberi tekanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar kerajaan melaksanakan pilihan raya yang adil”.

      Tatkala soal PH “menggesa duta negara-negara Eropah ke Malaysia memberi tekanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar kerajaan melaksanakan pilihan raya yang adil” adalah satu perkara yang boleh dipersoalkan kewajarannya, lebih boleh dipersoalkan kewajarannya lagi ialah tindakan Mohamad Sabu mempolitikkan pertemuan ini dengan menyebut pertemuan ini kononnya berlangsung kerana diplomat Kesatuan Eropah “nampak bahawa PRU14 kerajaan akan bertukar tangan”.

      Dakwa Mohamad Sabu: “Selalunya mereka akan jumpa presiden parti atau setiausaha, ini berlainan (secara berasingan). Kenapa duta negara Eropah tidak bertemu kita melalui satu per satu setiap parti? Sebaliknya mereka berkumpul sekali dan menjemput kami untuk berdialog. Saya nampak daripada isyarat itu, mereka nampak bahawa PRU14 kerajaan akan bertukar tangan.”

      Laporan sama turut dibuat oleh portal berita The Malaysian Insight hari ini di bawah tajuk “Diplomat Kesatuan Eropah Terima Kunjungan Pemimpin Pakatan” yang sekali lagi memetik Mohamad Sabu sebagai berkata: “Kebiasaannya, duta negara Eropah bertemu dengan kita melalui parti masing-masing. Biasanya hanya presiden dan setiausaha dijemput. Tetapi kali ini kami dijemput sebagai PH. Mungkin ini isyarat mereka nampak yang PRU14 kerajaan di Malaysia akan bertukar tangan.”

      Pada pendapat saya, cubaan Mohamad Sabu mengheret diplomat Kesatuan Eropah ke dalam kancah politik dalam negara kita dengan mendakwa kononnya mereka nampak atau yakin bahawa PH akan memenangi PRU14 adalah satu perbuatan yang cukup tidak bertanggungjawab dan menampakkan seolah-olah PH sudah cukup terdesak untuk mendapatkan sokongan rakyat.

      Adalah lumrah untuk diplomat negara luar mendapatkan perkembangan terkini yang berlaku di negara mereka ditempatkan dan ini diperolehi melalui pertemuan dengan pelbagai segmen masyarakat, termasuk pemimpin kerajaan, pemimpin pembangkang mahupun pemimpin masyarakat sivil. Untuk mendakwa mereka bertemu PH kerana mereka nampak atau yakin bahawa PH akan memenangi PRU14 adalah satu politik murahan.

      Delete
    5. HE..HE...

      MAT SABU NI TERLEBIH HISAP SHABU...

      AMANAH SANGAT KE...PARTI AMANAH NIH!!!

      ...SAMA2 LER KITA TENGOK MELINGKOP KE IDAK PARTI MAT SHABU NIH!!!

      Delete
  19. Kelihatan disini amat ketara macaiuns dan rakannya walauntas serta walauntit begitu resah gelisah dan gundah gulana melihat kebangkitan rakyat yg secara terserlah, apatah lagi juga jelas terpancar riak2 alunan kecil kebangkitan secara senyap, bhw kini rakyat sudah terbangun dari lena yg panjang. Telah tersedar dari mimpi indah yg tak berkesudahan, telah terantuk setelah lama terngadah. Kini memasing memasang tekad utk terus membelah badai yg menghadang, melanggar setiap rintangan terhalang, demi menuju kesebuah negara yg akan dirahmatiNya, dgn kepimpinan yg bijak, telus, ikhlas, berwawasan, serta sentiasa perihatin keatas setiap keluh kesah rakyat, In Syaa Allah. Kini sudah tiba saat dan ketikanya segala petualang yg menggadai bangsa dari kelompok macaiuns terbawah sehinggalah ke ketua puaknya, serta walauntas dan walauntit yg memperdagangkan agama demi nafsu serakah utk perut dan bawah perut pemimpin kabilah mereka, perlu ditebas dan dirintis demi menuju kehujung terowong yg menanti sebuah sinar yg bergemerlapan, In Syaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE...

      TEROWONG KEGELAPAN.....

      BELUM PRU DAH BERKECAMUK ...TUNJUK SAMSENG...APA DAH!!!

      ...NAK MELINGKOPLAH TU!!!

      Delete
    2. HARI ini ada orang menuduh PAS sebagai pemecah belah parti pembangkang. Sebelumnya dituduh PAS tungkat Umno, PAS hendak UG dengan Umno, PAS dapat RM90 juta, PAS parti pengacau. Macam-macam lagi tuduhan terhadap PAS yang dihamburkan oleh pemimpin mereka dan ditulis oleh cyber trooper mereka. Itu petanda alamatu kubra pilihan raya sudah dekat. PAS terus mara atas landasan perjuangan.

      Semua tuduhan itu PAS anggap sebagai multivitamin untuk terus bekerja dan memperjuangkan Islam dan menyelamatkan negara. Segala tuduhan ini bukan melemahkan PAS. Mereka hendak mematikan perjuangan PAS insya-Allah tidak mampu, selagi PAS tidak meninggalkan dasar Islam. Motivasi ahli PAS ialah perjuangan di dunia untuk bekalan akhirat. PAS berpolitik bekalan untuk mati bukan bekalan untuk hidup semata-mata.

      Pelik yang tuduh itu baru jadi pembangkang. PAS sudah lama melawan BN, dahulunya Perikatan.
      Memang belum menang di peringkat negara. Kerana PAS tidak mahu gadai prinsip. Kalau hendak menang cepat, tanpa mengira prinsip Islam, sudah lama PAS menang. Kalau PAS hendak cepat menang mudah ja. Setuju dengan pesta arak, setuju dengan LGBT, setuju dengan puak atheis, setuju dengan golongan anti hadis, setuju dengan orang yang hina hukum Islam setuju dengan program maksiat.

      Mereka yang baru lawan Umno kerana, temolok sudah penuh, harta negara habis difaraid di kalangan suku sakat. Sekarang mengamuk fasal tidak cukup dedak. Bukan kerana dasar. Bukan kerana negara dan rakyat. Semua gara-gara hendak perhatian dan hilang kasih sayang. Nanti apabila dipujuk akan berhentilah menangis. Apabila dedak dan nestum diberi oleh Umno, maka berduyun-duyun sertai Umno kembali, kerana nafas tidak panjang. Kesian.

      Delete
  20. Pastikan bahawa kita akan memperolehi kejayaan dan boleh berasa bangga di alam kubur dan di alam akhirat dengan amalan seharian kita menyumbang buah fikiran di alam maya yang dapat dibaca oleh anak-cucu-cicit-piut.... sampai hari kiamat. Sebab itulah orang-orang dahulu marah kalau kita membaca diary mereka. Setiap sampah sarap yang ada di alam maya nanti akan ditimbang dan dikembalikan kepada penyumbangnya. Pada masa itu masing-masing akan melihat dan mengutip hasil tuaiannya insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DR MAHATHIR ADALAH ‘RAJA PUTAR BELIT’ MALAYSIA

      Ya, tidak disangkalkan lagi Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan seorang ‘Raja Putar Belit’ di negara kita.
      Dengan tidak semena-mena, Pengerusi Pakatan Harapan itu membuat kenyataan bahawa harga tol di negara ini masih ditahap yang murah seperti dilaporkan oleh pihak media pada awal tahun 2018 ini.
      Sedangkan hampir setiap hari partinya sendiri menuntut undi rakyat agar mereka boleh menghapuskan tol yang dianggap mereka sebagai membebankan.
      Begitu juga pada pemberian BR1M kepada rakyat Malaysia yang berpendapatan kecil dan sederhana. Pada asalnya, Dr Mahathir membuat kenyataan membenci tindakan kerajaan memperkenalkan dasar subsidi terarah seperti BR1M ini.
      Jika tidak salah, permulaan kritikan Dr Mahathir terhadap Datuk Sri Najib Tun Razak adalah mengenai BR1M. Namun pada waktu itu, Dr Mahathir masih bersama Umno dan kerajaan. Kritikannya sekadar sinis dan dianggap ‘cuitan’ dari seorang Negarawan.
      Bagaimanapun, ia berlarutan sehingga Dr Mahathir benar-benar memusuhi Perdana Menteri.
      Namun drama putar belit dan ‘u-turn’ Dr Mahathir semakin menjadi-jadi apabila Pakatan Harapan mengumumkan akan mengekalkan pelaksanaan BR1M seandainya mereka dapat menakluk Putrajaya.

      Banyak lagi siri-siri ‘Raja Putar Belit’ ini dalam dia bermain politik. Jika dahulu Dr Mahathir dianggap sebagai pro kepada dasar-dasar Kerajaan Barisan Nasional, termasuklah dasar-dasar yang diciptanya sendiri, namun sekarang lagak dan gerak geri Dr Mahathir tidak lagi begitu.

      Inilah ‘Raja Putar Belit’ paling besar dalam negara kita. Jika dia kembali menjadi Perdana Menteri, percayalah bahawa seluruh dunia akan mentertawakan kita dan kehidupan rakyat akan ‘diputar belit’ sehingga menyusahkan rakyat sendiri.

      Delete
    2. Siapa ‘Raja Putar Belit’ paling besar dalam negara kita???

      Hj Hadi memfitnah gunapakai nama al-Qaradhawi kononnya telah berkata, tubuh parti Islam ke-2 adalah haram. Sampai sekarang dia tidak mampu tunjuk bukti mengenai dakwaannya tersebut apabila dicabar. Waima, kenyataan al-Qaradhawi adalah sebaliknya.

      Menurut Ust Ghani Shamsudin, dalam pertemuannya dengan Syaikh Ali Qaradaghi di Hotel Westin Di KL Awal bulan 11/2015 yg lalu, beliau antara lain telah menegaskan bahawa: Tidak ada fatwa bertulis oleh Syaikh Yusuf Al Qaradhawi tentang pengharaman parti Amanah Negara di Malaysia seperti yang diwarwarkan oleh orang orang tertentu.

      Dia pernah berkata, bekerjasama dengan Umno umpama memikul biawak hidup! “Pepatah Melayu mengatakan, kalau memikul biawak hidup, menyakitkan kita, kuku dia, dia gigit kita …lebih baik kita bersendirian ...." kata Hj Hadi. Tapi dia kini semakin tergila-gila nak pikul biawak hidup

      Hj Hadi mengatakan bahawa Unity Government lontaran ideanya itu telah dibincangkan dan dipersetujui di dalam dialog dikalangan kepimpinan Pas Pusat. Tapi Almarhum TGNA telah menafikannya seraya berkata “Ini bukan datang daripada Pas tetapi lontaran (idea) daripada peribadi tertentu. Bukan dari Pas.” Terbukti, Hj Hadi berbohong. Hj Hadi mendakwa Unity Government lontaran ideanya itu juga telah dibincangkan dan dipersetujui bersama oleh PKR dan DAP. Tetapi Anwar dan LKS telah menafikannya. Dia berbohong dengan tidak mengaku telah berjumpa dan berbincang dengan Umno secara gelap. Tapi tembelangnya pecah kerana Abdullah Ahmad Badawi sendiri telah mengaku telah menemuinya sebanyak tiga kali untuk bincang pasal UG.

      Hj Hadi pernah berkata, “DAP Berhak Tolak Hudud”. Dia adalah berbohong kerana apabila DAP menolak hudud ditempelaknya tuduh DAP memusuhi Islam. Malah mereka dituduh sebagai anjing dan serigala yang menyalak.

      Hj Hadi telah mengelirukan rakyat dengan RUU yang mahu dibentangkan di parlimen itu adalah hudud. Hj Hadi dengan bertegas mahu melaksanakan hudud di Malaysia hingga menyebabkan Pakatan Rakyat berbalah sesama sendiri dan akhirnya berpecah. Malah Pas sendiri berpecah dan ramai ahlinya yang keluar parti kerana mahu isu hudud ditangguhkan dahulu dan menumpukan soal-soal keadilan sosial dan kebajikan rakyat terlebih dahulu.

      Ternyata Hj Hadi berbohong ketika dia berkata "Akan bentangkan draf perlaksanaan hukum hudud di parlimen sebelum 9 April 2015!"

      Setelah berbohong RUU yang mahu beliau dibentangkan itu hudud, kini berhempas pulas menjelaskan RUU itu bukan hudud tetapi hanyalah untuk meminda hukuman dera dan denda akta 355. Ketika mengumumkan mahu berkawan dengan parti 'Ikatan', Hj Hadi mengakui mahu menangguhkan hudud dengan berkata, "Hudud kita fikir kemudian, apa yang dibentangkan di parlimen bukan untuk melaksanakan Hudud....

      Delete
    3. Sekarang inilah dunia sdg mentertawakan kita
      Sehinggakan digelar Malaysia negara KLEPTOKRAT
      Pemimpi melanun merompak merembat harta negara
      Pemimpin senang lenang rakyat roti sekerat bagi 4

      mamposumnobn mamposumnobn mamposlah
      =============================================
      1432 kamulah manusia buta mata buta hati tidak berhatiperut!

      Delete
    4. HARAPNYA tidak berlaku apa yang dikatakan Kerajaan Selangor menyekat peruntukan pembangunan di DUN yang diwakili PAS.

      Inilah yang berhembus di Selangor hingga menggerak hati PAS hendak mengadu kepada Sultan. Angin menderu itu tidak dikira ribut, tetapi angin politik menjadi ribut.

      Sama ada ia ribut atau sekadar sepoi-sepoi bahasa, ia adalah politik yang menggelikan. Sama ada ia betul atau sekadar satu salah faham, dan yang dikatakan dipotong itu termasuklah dua DUNnya yang dibawa lari? Ia terjadi beberapa bulan saja lagi pilihan raya.

      Yang jadi geli itu kerana penggal kerajaan di ambang tamat. Dua tiga bulan saja lagi. Lepas itu peruntukan itu akan ditentukan oleh parti yang menang dalam pilihan raya.

      Berapa duit sangat yang dapat selamatkan atau dijimatkan oleh kerajaan yang berlebihan duit itu.

      Tiada apa manfaat politik yang boleh diraih kerajaan dan pimpinan kerajaan yang bertindak begitu. BN yang mengamalkan diskriminasi di Parliman/DUN pembangkang, sekalipun politik tidak bermaruah, tetapi hendak melemahkan pembangkang di kawasan itu. Bila sekatan dibuat Waibi tidak dapat menggunakan peruntukan kerajaan untuk mendapat faedah politik, dan bila pembangunan di kawasan itu tidak rancak diharapkan pegundi tidak lagi menyokong pembangkang.

      Kesannya pun tidak ada. Peruntukan ada atau tidak, pembangkang di bandar-bandar terus menyokong DAP. Peruntukan di Kelantan disekat, ia masih dikuasai PAS juga. Apa yang BN dapat? Nama buruk saja.

      Maka tiada apa yang PKR dan Harapan dapat dari menyekat peruntukan dua tiga bulan lagi. Sebaliknya ia boleh menjejaskan wibawa kepimpinan si penyekat.

      Tidak berapa masuk akal Embi Azmin Ali boleh bertindak begitu melainkan tidak rasional lagi. Dan sekalipun MB banyak kuasa, tapi kerajaan yang ada itu masih kerajaan bersama PAS. Tidak bijak tindakan seperti tidak dibincangkan oleh Exco sedang PAS ada tiga Exco untuk menentukan kelancaran pentadbiran kerajaan dari semasa ke semasa.

      Tekanan dari BN dan DAP bahawa PAS jadi pihak ketiga dalam PRU14 bukan perkembangan baru. Ia sudah diiklankan sejak tahaluf siyasi dengan DAP dibatalkan lebih dua tahun lalu. Jika peruntukan itu hendak disekat mengapa tunggu tiga bulan sebelum Parlimen bubar? Mengapa tidak dari dulu atau setahun dulu?

      Dan politik geli ini terjadi bukan mustahil gara-gara perangkap berterusan DAP dan BN/UMNO supaya pilihan raya tiga penjuru diteruskan. BN mahu PAS bersendirian dan DAP mahu jangan ada hubungan lagi PKR dengan PAS.

      Sekalipun betul ada sekatan itu, saya payah percaya. Yang saya percaya ia satu salah faham justeru ada yang tidak kena dalam pentadbiran, maka aliran peruntukan terlambat. Terlambat boleh jadi silap atau ada anasir yang buat silap supaya memburukkan imej Azmin berterusan hingga DUN dibubarkan.

      Ramai yang mahu supaya orang PAS marah pada Azmin dan jika boleh sama marahnya dengan DAP.

      Memang perkara bukan isu itu sudah jadi isu. Kita ada banyak isu mengapa PAS tidak boleh bersama Harapan dan tidak boleh bersama UMNO. Menyekat peruntukan menjelang Parlimen bubar memang menggelikan sama geli dengan Mahfuz Omar tidak tunggu Parlimen bubar untuk keluar PAS.

      Benda boleh selesai dengan Parlimen bubar, buat apa tambah perbalahan dengan benda kecil sedang kita banyak benda besar yang dibalah?

      Delete
  21. NajibMO1 5 tahun perintah tanpa sokongan daripada rakyat
    Ini berdasar undi populer 52% PH berbanding 48% BN dapat
    Walaupun kerusi MP bn , cukup tapi setuju rakyat tak padat
    Akibat tanpa restu rakyat begitulah jadinya, si`KLEPTOKRAT`

    HAPOSKANUMNOBN HAPUSKANUMNOBN MARIHAPOSKAN


    Walaupun berdasarkan dapatan kerusi fizikal nampak hebat
    Akibat tanpa restu rakyat beginilah jadinya, si`KLEPTOKRAT`
    Bila dh jadi `KLEPTOKRAT` habis khazanah negara dirembat
    Ayuhlah rakyat PRU14 KERAjaan KLEPTOKRAT kita kasi tamat

    Awaslah rakyat, jika PRU14 BN tak tamat, Melayu akan merempat!

    HAPOSKANUMNOBN HAPUSKANUMNOBN MARIHAPOSKAN


    ABU

    ReplyDelete
  22. Syabas Datuk Khairuddin!!....diatas sokongan Datuk kepada Tun Mahathir,TS Mahyiddin Yassin dan Ds.Mukhriz walau pun Datuk sudah tidak berada didalam PPBM lagi buat masa ini.Dan saya berharap dan berdoa semuga disuatu masa nanti Datuk akan kembali menyokong perjuangan PPBM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I refer to the report, “My successors inherited a ‘profitable’ Proton, says Mahathir” in which it was implied that former prime minister Dr Mahathir Mohamad was right in doing what he did.

      But I have my reservations on this. Setting up heavy industries and having our own national car project could be a good strategic idea.

      However, it is the execution aspects that we must look at.
      Mahathir has always had great ideas.

      From challenging established orders, setting up Sogoshosha, initiating privatisation and building the twin-towers to creating Cyberjaya and Putrajaya, he did it all.

      But as the saying goes, the proof of the pudding is in the eating.
      Great ideas need coherent and well thought out execution.

      Most Malaysians were supportive of Proton, but it was the unfettered and timeless protection and shielding from competition that annoyed most people.

      We accept the “infant industry” argument for Proton to build up the capacity to compete, but it has been more than 30 years with still no sign of Proton being able to stand on its own feet to compete.
      It is true Proton made lots of money, but it was out of a “defined market” and at the expense of Malaysians having to buy cars at exorbitant prices.

      Great ideas with poor execution will come to nothing.

      The South Koreans started the car industry at around the same time as Malaysia. They too started with protection, but look at where South Korea’s automobile industry is today.

      They used the protection to build up the capacity to compete. However, in Malaysia, the protection was used to benefit groups with vested interests.

      We created a protected auto market that not only helped Proton but also car importers who were given the approved permits (AP) licence to become billionaires.

      I can understand how public policies should be used to help the poor. But quite frankly, I cannot understand why public policies should be used to help some people become billionaires.

      The same goes with privatisation of highways, supply of potable water and power generation.
      It is a good idea to leverage on the efficiency and effectiveness of the private sector, but all “natural monopolies” must have proper regulations post privatisation.

      All privatisation agreements must be properly scrutinised to avoid abuse, cronyism and profiteering.
      Sometimes I wonder why it is so difficult for us to understand this simple rule of privatisation unless “the powers that be” are also a beneficiaries of any lopsided privatisation agreement.
      Mahathir must learn to accept legitimate criticisms.

      It is not enough for him to say Proton was making money or the toll in Japan is much higher than Malaysia.

      With him out of power now, he must do more to understand the downside and the unintended consequences of his policies and programmes.

      People are yearning for better governance but it is not any cost.

      Mahathir and PH must be consistent, coherent and logical in their articulations.
      As a package deal, Mahathir is not bad but he certainly needs refinement.

      Delete
  23. Baik sampah daripada najis macam admin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zari pari


      babi lunchai


      jumpa blog komen tahi

      sah umno babi punya machai

      Delete
  24. Tentang braim katak dan anak musang tu tak perlu dikomen lagi,semua org kg dah tau....
    Ainina apa ada...nasib dia sama mcm ezam 6 kotak dan zulkifli nordin,sape peduli lagi.......bibur rahman lagi le tak masuk kepala orang ramai.....
    Berforum le ke seluruh negara, rakyat dah buat keputusan sape yg nak diundi nanti....
    Yg HAK tetap akan mengalahkan yg BATIL...percaya lah pd janji Allah SWT.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Babi Dan Lembu Pun Tak Tahu Beza
      Dr Mahathir menyuarakan rasa terkejutnya, atau mungkin menyindir pihak tertentu apabila timbul desas-desus rakyat yang menyamakan pilihan raya seperti memilih antara Pepsi atau Coca Cola.

      Semalam, melalui blognya, Chedet, Dr Mahathir dikatakan mempersoalkan adakah babi haram atau tidak jika disembelih dengan menyebut nama tuhan.

      Babi dan daging lembu pun tidak boleh beza? Sejahil-jahil orang Islam dan semabuk-mabuk mereka juga pun tahu membezakan. Oleh itu, apa tujuan Mahathir mengeluarkan kenyataan tersebut.

      Adakah beliau menghalalkan babi semata-mata kaum DAP makan babi? Mahathir dinasihatkan agar jangan mempermainkan hukum Allah s.w.t.

      Lebih baik beliau memperbetulkan pegangan dulu,sebelum membuat penilaian tentang ajaran Islam. Apatah lagi untuk memimpin negara yang majoritinya adalah umat Islam.

      Perpecahan yang berlaku dalam umat Islam kini juga dikatakan adalah berpunca daripada sikap pemimpin itu sendiri yang gagal mengamalkan ajaran Islam yang sebenar.

      Sebelum ini, telatah Mahathir mempermainkan hukum agama dikatakan bukan baharu, malah ada cucu beliau sendiri dikatakan memperlekehkan ajaran Islam dan lebih malang,gambar tersebut tular.

      Cucu Mahathir tersebut dengan angkuh memuatnaik gambar tidur bersama anjing-anjing kesayangan berserta kapsyen “All my bitches love me” menerusi laman Instagram miliknya yang juga dikongsikan secara umum,tiada sesiapa pun berani tegur kecuali musuh politiknya.

      Terbaru,Marina Mahathir yang merupakan anak sulung Mahathir dalam kenyataannya mendakwa Malaysia di ambang kemerosotan jika negara meneruskan agenda Islamisasi yang tidak hanya akan memecahbelahkan masyarakat, tetapi menyuburkan keganasan.

      Beliau yang juga merupakan salah seorang penggiat aktif Sister In Islam (SIS) seolah-olah menyatakan Islamisasi adalah satu penjajahan dan konsep yang kononnya ganas.

      Dalam pada itu, Pengerusi Pusat Dakwah dan Kecemerlangan Islam Peace (PEACE) ,Dr Hazlin Chong secara jujurnya menasihatkan kepada tokoh-tokoh seperti Marina Mahathir agar kembali kepada asas ajaran agama Islam yang sebenar sebelum cuba mengaitkan apa-apa perkara yang dilakukan oleh orang Islam.

      Sebagai seorang tokoh yang dianggap hebat, sudah tentu ideologi Mahathir mempengaruhi fikiran anak-anak dan cucu serta kaum kerabatnya. Dan sudah tentulah anak-anak dan cucu-cucunya patut menjadi orang-orang yang hebat dari segi pemikiran.Namun mengapa anak-anak dan cucu-cucu beliau memaparkan tindakan dan cara pemikiran yang songsang serta jauh dari kebenaran?

      Melalui penulisannya, beliau sendiri mengatakan maju mundurnya sesuatu bangsa itu bergantung kepada daya fikir bangsa itu.Puak yang tidak dapat fikir ini dikenali sebagai puak jahiliah ujar beliau, jadi siapakah yang sebenarnya tergolong dalam puak jahiliah ? Tepuk dada tanya hati.

      Delete
    2. MAKSUD MAHATHIR TENTANG BABI TU IALAH:KITA NI DH JELAS DAGING BABI TU HARAM, TAK AKAN BOLEH JADI HALAL WALAU DISEMBELIH CARA ISLAM.SAMA MACAM SITUASI POLITIK SEKARANG, KITA DAH JELAS DENGAN KEROSAKKAN YANG DIBUAT OLEH PARTI SONGKOK DAN KEROSAKKAN TERSEBUT X DAPAT DIHALALKAN WLAUPUN PARTI KOPIAH PUTIH BERGABUNG DGN PARTI SONGKOK.

      Delete
  25. Undi rosak dan Mahathir (Dr M kambing hitam)
    Hasutan memboikot pilihan raya itu bukan sahaja satu bentuk kekecewaan masyarakat Cina kepada gabungan pembangkang, lebih khusus juga kepada DAP.

    Masyarakat Cina akar umbi sebenarnya cukup tahu, mencari masalah dengan PAS tidak akan menjadikan pakatan pembangkang berjaya mengalahkan BN.

    Apa yang lebih penting adalah berdepan dan mengalahkan BN. Bukan bergaduh dengan PAS.

    DAP 'abang besar' pembangkang

    Congak politik masyarakat Cina adalah mudah: kalau mahu mengalahkan BN, perlu kerjasama dengan PAS, atau, kalau mahu mengalahkan PAS perlu kerjasama pula dengan UMNO. Pilih sahaja salah satu.

    Tetapi apa yang dilakukan ke atas PAS telah menyebabkan nasi menjadi bubur.

    Keadaan tersebut juga telah mengiyakan tuduhan Umno-BN selama ini bahawa DAP adalah 'taiko' atau 'abang besar' di dalam pakatan pembangkang.

    Apabila mendapat kerusi yang banyak, DAP mula menunjukkan kuku dan taringnya — membuat onar dan memporak-perandakan parti rakan. Selalunya misi itu dilakukan selepas PRU.
    Semua itu menyebabkan peluang pakatan pembangkang untuk mencapai kemenangan semakin dan semakin tipis. Apa yang dilakukan DAP hanya untuk memastikan Pulau Pinang kekal kepada DAP di bawah keluarga Lim.

    Nasib kerajaan seperti Selangor, pandai-pandailah gabungan di Selangor menyelamatkannya sendiri.

    Ikrar sejuta kali pun untuk menyokong Anwar sebagai PM hanyalah tebu di pinggir bibir sahaja. Apalah gunanya ikrar itu kalau tetap kalah di peringkat persekutuan?

    Akhirnya PAS berjaya dipecahkan; Umno terus diburukkan; MCA dilemahkan sama sekali; Anwar kembali terpenjara; dan, DAP memunggah segala kekuatan dan keuntungan politik yang tak pernah diperolehi sejak ditubuhkan pada 1965.

    Dr M kambing hitam

    Dan setiap kekalahan perlu ada alasan. Samalah dengan setiap kejadian buruk diperlukan kambing hitam untuk disembelih nanti. Kebetulan di ketika sama, muncul pula Tun Dr Mahathir Mohamad. Dialah calon terbaik!

    Menamakan Dr Mahathir sebagai calon PM Pakatan Harapan (HARAPAN) mempunyai dua tujuan.

    Tujuan yang nyata adalah untuk kononnya memukau orang Melayu supaya mengundi HARAPAN. Satu lagi tujuannya ialah, kalau HARAPAN gagal lagi ke Putrajaya, maka Dr Mahathir kali ini adalah alasan atau kambing hitam itu.

    Mungkin sudah menjadi nasib Dr Mahathir untuk menadah segala tuduhan jelik apabila sesuatu yang buruk berlaku. Dulu, ketika tercetusnya Reformasi 1998, wajahnya bukan sahaja diconteng sebagai seorang diktator, bahkan digelar pula sebagai “mahafiraun” dan “mahazalim”.

    Kini apabila kempen undi rosak menyebar ke seluruh negara, maka di sebaliknya adalah suara untuk menyalahkan Dr Mahathir atas segala yang buruk nanti.

    Selagi Dr Mahathir hidup, itulah yang enaknya menjadi rakyat Malaysia kerana kalau ada kejadian hilang kasut di masjid sekalipun, kita boleh menyalahkan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are very stupid. So stupid that you do not know anything about the Chinese. No Chinese started the Undi rosak campaign. Go check your facts. But you are so stupid. You will not know what is facts and how to analyse except listen and say more stupid things !

      Delete
  26. Ulasan terbaik dari Dato Khairuddin.

    Berasap telinga Anina walaupun poketnya dah penuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pak john doe


      anina pancut 4x

      dedak 4 jota

      pru 14


      anina suka empat


      sampai laaaaw merempat


      pukimak punya langkawi pantat

      mai sini gue mau rasa barang ketat



      maaf ostad JD gue bengang sama ini cipap

      Delete
  27. taikdin..kau lah sebenarnya sampah busuk berulat..kata2 kau cukup hanyir..kau pergi jahanam sajalah..tolonglah berubat kalau nak bertaubat tak tau kau agama apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taubat kepala bapak kau lah..cucu pengasas kasino genting tu kau tak suruh taubat pulak

      Kikiki

      Delete
    2. Kau ni mkn taik budak kencing masin tu ok la. Tapi bila org lain bersuara tak boleh pulak. Pegi mampuih kau layan kepala bapak penyamun. Boleh dpt dedak taik sama kencing masin oii.

      Delete
  28. Aku pernah dengar anina ni bercakap dan berucap. Aku mmg heran mcm mana tun m boleh angkat dia jadi pemimpin. Dia tak da kualiti langsung nak pimpin tapi dipilih. Skang tahu lah org bersatu yg budak hingusan tu mmg tak guna langsung. Nak jadi ketua NGO Kepala bapak tu ok lah.

    ReplyDelete
  29. Mmg tepat gelaran sampah sama budak hingusan. Dia tahu nak bising pasal kencing. Tapi skang terpaksa pula minum balik air kencing yg dia sendiri mintak. Puiii !

    ReplyDelete
  30. MINTA MINTA SEMUA PENYOKONG MADEY KUTTY + PPBM, PAN DAN LEBIH LEBIH LAGI PENYOKONG DAP DI PANAH PETIR SEMUANYA. BIAR MAMPOS JADI ABU KAH KAH KAH ! MADEY DAH GILA SEBAB DOSA-DOSA DIA PADA ANWAR DAN DOSA-DOSA DIA PADA ORANG-ORANG YANG TELAH DI ZALIMINYA. SENGAJA DIBIARKAN DIA LAMBAT MAMPOS SEBAB NAK BAGI DIA TENGOK BALIK KESAN DAN AKIBAT PERBUATAN DIA SEMASA DIA JADI PM SELAMA 22 TAHUN DULU. "SAYA DAH LUPA " JAWAPAN DIA TAK BOLEH DITERIMA SEBAB ALLAH MELIHAT DAN MENDENGAR MANAKALA MALAIKAT PULA MENCATIT SEGALA PERBUATAN DIA. KALAU ADA ORANG LAIN TAK PERCAYA PADA HAKIKAT INI TERSERAH TAPI HAKIKAT ITU TETAP NYATA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIBUN LEBIH LAGI ZALIM SEBAB SATU MALAYSIA DICUKAINYA SEMATA - MATA NAK BAYAR HUTANG YANG DIBUAT OELH NAJIBUN.RAKYAT DAH X SUKA NAJIBUN, LETAK JE LA JAWATAN..UNTUK URUSAN KENA PANAH PETIR TU, TERPULANG LAH KEPADA ALLAH.JANGAN SI NAJIBUN YANG KENA PETIR TU SUDAHLAH.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...