Thursday 4 January 2018

KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL 'BODOH', DAH TUA PUN PERANGAI SAMA JUGA, NAK PANGGIL APA?


Semalam, Tun Mahathir Mohamad melibas tindakan sekumpulan pemimpin Pemuda UMNO yang membuat laporan polis terhadapnya atas dakwaan mahu menjatuhkan Najib Razak dengan menyifatkan mereka sebagai "bodoh".

Menurut Tun Mahathir, sebagai pemimpin pembangkang yang sedang mengetuai Pakatan Harapan, beliau sudah tentu mahu mengalahkan pentadbiran Najib.

Mereka ini "bodoh". Dia tak faham politik. Sudah tentu saya cuba gulingkan kerajaan, sebab kerajaan yang ada ini kleptokratik, katanya lagi.
Dalam tulisan di blog ini sebelum ini, saya sendiri turut menggelar mereka sebagai "mangkuh hayun" yang mana tindakan membuat laporan polis itu tidak lebih membuktikan ketakutan terhadap pengaruh Tun Mahathir.

Ini kerana tindakan jatuh-menjatuh, bukan saja lumrah dalam politik, bahkan itulah tujuan utama berpolitik.

Memandangkan mereka ini golongan muda yang baru nak belajar mengampu, untung-untung dapat dipilih jadi calon pilihanraya, diberikan kontrak perniagaan atau dicampakkan secupak dua dedak oleh Najib, barangkali tindakan "bodoh" mereka itu tidaklah terlalu memeranjatkan.

"Kebodohan" mereka boleh dikata sesuai dengan kefahaman yang belum begitu mendalam tentang politik. Sepatutnya, kalau pun mahu membodek atau mengampu Najib, buatlah dengan cara lain yang boleh menutup "kebodohan" itu.

Tetapi, hari UMNO Pulau Pinang yang dianggotai oleh golongan tua-tua belaka pun membuat laporan polis juga terhadap Tun Mahathir.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Musa Sheikh Fadzir yang sudah pun putih rambutnya berkata, laporan polis itu dibuat memandangkan banyak kenyataan Tun Mahathir dianggap cuba mempengaruhi rakyat untuk untuk menggulingkan Najib.
Katanya lagi, Tun Mahathir sepatutnya memberi peluang kepada Najib mentadbir negara mengikut caranya sendiri kerana zaman pemerintahannya sudah berakhir dan harus berlapang dada menerima corak pentadbiran Perdana Menteri sekarang.

Dengan membuat laporan polis itu, nampaknya golongan tua-tua yang menjadi penyokong Najib pun tak faham  tentang hakikat politik yang sebenarnya.

Atau mereka juga mulai takut Najib akan kecundang dan hilang kuasa?

Jika golongan muda dan budak-budak mentah membuat laporan polis itu bolehlah juga mereka itu dipanggil  "bodoh" seperti yang disebut oleh Tun Mahathir, tetapi kalau golongan tua pun sama juga perangainya, apa gelaran kita nak panggil mereka? (ShahbudinHusin 04/01/2018)

268 comments:

  1. Salam panggilan bingai paling world

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL 'BODOH', DAH TUA RENTA MACAM MAMAK MATDEY KUTY PUN PERANGAI SAMA JUGA MALAHAN MAKIN TUA RENTA MAKIN TERUK , NAK PANGGIL APA?

      BAHLOL LAH TU....KALAU TAK UN BONGOK...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
    2. Panggil golongan tu BODOHTON - kebodohan yang berterusan/berpanjangan.

      Delete
    3. Anon keh...keh...keh...ko keturunan baghal sebab najib curi duit pon ko tak sedar...bengap...bodoh..melayu bangsat...keh keh keh je yg ko tau. Ko ni keturunan keh keh keh ke? Anak haram jadah kepala bapak ko laa...

      Delete
    4. AAH... DAH LAH BONGOK MADEY NI...BINGAI PULAK!!!

      Delete
    5. Kihkihkih... Ketawa dulu. Beriya2 mamat tu ckp Mahathir mamak, habis tu Musa Sheik Fadzir yang mamat tu backing Melayu? Kahkahkah... Sambung ketawa lagi.

      Delete
    6. Keh keh keh...kita gelakkan Anon keh keh keh keturunan baghal beramai2

      Delete
    7. Orang yang berumur hampir 100 tahun pun masih ada hati untuk jadi perdana menteri hanya kerana kemaruk kuasa dan jawatan. Rumah kata pergi, kubur kata mari pun gagal meredakan gelojak kemaruk kuasa.

      Delete
    8. Najib pemimpin yang tak sembahyang 5 waktu. Jangan ikut cakap dan perintah dia. Ini pengakuan rosmah dalam 1 majlis.

      Delete
    9. 23:00..kau ni entah2 mengucap pun tak tau..apa lagi nak sembahyang 5 waktu..kau samada pasik atau kafir..

      Delete
    10. Umum Orang Umur Hampir 100 tahun Sebagai PM Pilihan? Waraskah?
      Memetik portal pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad membayangkan yang beliau hanya akan menjadi calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) hanya jika mendapat persetujuan kesemua parti komponen.

      Tiga daripada empat parti komponen pakatan bersetuju untuk menamakannya sebagai calon perdana menteri dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri.

      Pembangkang mungkin mengumumkan calon perdana menteri mereka dalam konvensyen gabungan itu Ahad ini dan mereka dijangka mengumumkan Mahathir sebagai calon rasmi mereka.

      Persoalannya, adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka? Adakah ini satu lagi sandiwara pembangkang ataupun sebenarnya pakatan harapan menjadikan Mahathir sebagai bahan lawak mereka?

      Jika penyokong pembangkang mahu mempertahankan perkara tersebut atas alasan kononnya Mahathir seorang manusia luae biasa, sebenarnya siapa yang mereka cuba tipu?

      Tua dan mati tidak ada ubat. Firaun pun mati.Tidak mungkin Mahathir tidak akan mati. Berapa lama lagi hayat beliau hanya Allah s.w.t yang tahu. Namun secara logiknya dengan menamakan beliau sebagai calon PM pilihan pakatan sebenarnya hanya memalukan dan menghina gabungan pembangkang itu sendiri serta rakyat Malaysia secara amnya.

      Delete
    11. 23.11..ini bukan fitnah. Sila buka youtube. Pengakuan datang dari datin seri rosmah mansor sendiri. Dalam majlis keramaian rosmah boleh buka pekung suaminya sendiri masa berucap..

      Delete
    12. Bodoh alang bodoh tiang budak umno memghampiri sengal memdekati reput

      Pandai memandai
      Ada dna keldai kot?

      Delete
    13. Bodoh alang bodoh bendul bodoh tiang
      Budak umno
      Lemau menghampiri reput
      Dah dekat nk jadi keldai
      German sheperd lagi pandai

      Delete
    14. Bodoh piang boleh kot..tak pon tenging. Ape nak heran..anak-anak Sheikh Fadzir mane ade yang cerodek..kaki bodek ade lar..hehehe..

      Delete
    15. Atas sikit pada bodoh tu tolol.

      Kalo atas sikit dari kabinet kayu ialah kabinet reput.

      Acerrrr lerrr cerodik sikit yeoooppp......dah tentulah pembangkang nak gulingkan atau jatuhkan kerajaan yg ada.........tapi soalnya gulingkan dengan cara apa....?? Cara macam mana yeoooppp....???

      Guling dengan cara paksa......itu haram namanya.......contoh menggunakan tindakan militari atau askar untuk merampas kuasa seperti yg jadi di Thailand, Mesir dll.

      Tapi kalo nak gulingkan kerajaan melalui Pilihanraya Umum melalui undi majoriti rakyat.........atau mengguna cara undi tidak percaya di Parlimen.........itu memang kerja sumer parti2 pembangkang setiap negara di seluroh dunia.

      Cara2 undian dari rakyat dan undi tidak percaya di Parlimen ialah saloran cara yg legal dan sah.

      Tolong pahaammmkan fungsi pembangkang dalam satu2 negara yeoooppp......

      Pembangkang ialah satu pertubuhan yg legal atau sah........yg menentang kumpulan kerajaan yg memerintah. Itu sebab ia dikenali sebagai "pembangkang".

      Tapi di Msia ni ada pembangkang yg pro-kerajaan.............jadi ini yg jadi masalah yg buat orang2 tolol dah konpius bercelaru........sebab dia expect sumer pembangkang hendaklah "pro-kerajaan" atau "mesra kerajaan".

      Kalo nak pembangkang nak disuroh jadi parti sedondon yg pro-kerajaan atau mesra-kerajaan..........maka tak perlu wujudkan parti pembangkang di Msia ni.......cukoplah diwujudkan parti memerintah saja.

      Jadi amat perlu tolong kaji dulu apa fungsi parti pembangkang yg sebenar dalam satu2 negara.

      Kalo nak suruh main anggok ikot telunjuk saja.....mengipaasss lajuuu......buta tulikan mata telinga tu bukan pembangkang namanya.
      Itu namanya bahalol...!!

      Delete
    16. AKU ADA MUFTI BARU....NAMANYA MATDEY AL. KUTY...KO HADO!!!

      Delete
    17. Apa payah nor nak hadaamm...??

      Terpulang pada rakyat nak sokong sape untuk jadi PM.....kalo orang yg umor 1000 tahun pon.....tapi dah rakyat undi maka orang itulah yg jadi pilihan majoriti.

      Faktor umor tak jadi soal....faktor utama ialah sape yg majoriti rakyat undi.......sape yg rakyat pilih...

      Apa tengin bebenor ni yeooopppp....??

      Delete
    18. Tun M,
      Walau 100 tahun sekali pun ttp cerdas,
      Boleh menjawab soalan wartawan tempatan atau luar negara,
      Akan berani berucap di PBB tak lama lagi ni,
      Akan menjadi idola sekali lagi dlm persidangan OIC,
      Akan tunduk hormat kepala pemimpin dunia jika Tun M melintasi perbarisan pemimpin pemimpin dunia,
      Bangku nya pula di beri di tengah, keutamaan utk pemimpin tahap lagenda,
      Dunia merindui Kata kata berani Tun M tak kira brp besar kuasa negara itu,
      Terutama negara Arab,

      Ada yg berkata jika seluruh negara minyak Arab ada lah milik Tun M, beliau sudah boleh perintah dunia,
      Oh Dr Zakir Naik yg berkata begitu,
      Dan jangan lupa amalan kesihatan Tun M, ada lah mengikut sunah nabi,
      Boleh kah anda makan sebelum kenyang dan tidak minum Air beberapa jam selepas makan,

      Delete
    19. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
    20. Panggilan 'Terbedo' paling win!

      Delete
  2. Semua hujah mereka dapat dipatahkan dengan mudah...sekarang dia orang tak ada modal dah...main hentam je la...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Puak barisan semakin tertekan dengan serangan isu politik yg hangat dan keupayaan menangkis serangan dari pakatan adalah konsisten dan tepat pada sasaran
      Maka budak umno yg kememei dan kepit telor telah merepot polis
      Hekelleh hujah dah tak tertangkis nak main repot repot lak
      Dah terbongek still nak mengada ngada
      Bidaah dan khurafat
      Tabiat umno nie

      Delete
    2. AAH...MAKIN TUA RENTA...MAKIN GELOJOH DAN BINGAI PULAK SI MAMAK MATDEY NIH!!!

      Delete
  4. Layan Mahathir Macam Layan Orang Gila
    Orang yang dah masuk usia 90-an tidak gila mahu jadi PM kalau tidak gila. Dalam dunia tak ada orang yang bergelar mantan PM tiba-tiba kemaruk pula nak bertanding untuk diangkat jadi PM melainkan orang gila. Gila berganda-ganda.
    Di kampung aku ada orang gila. Namanya Bukan Mahathir. Diusungnya karung penuh dengan kain buruk dan busuk. Di sana ada orang yang nama betul-betul Mahathir sedang usung karung dengan otak dan hati yang busuk. Tak parah kepada manusia gelagat si gila yang bernama Bukan Mahathir . Tapi gila si Mahathir seribu dukun tak terjampi akan sakitnya.
    Aku layan Mahathir macam layan orang gila. Aku tidak gila. Tapi aku bersama dengan manusia yang ingin ambil kuasa dari orang gila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org gila kat kampung kau tu engkau. Mana ada org lain. Lagipun macam Budin cakap, ini politik. Tak kisahlah umur berapa tahun pun nak bertanding, tak ada had. Yang kau risau kenapa?

      Delete
    2. KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL 'BODOH', DAH TUA RENTA MACAM MAMAK MATDEY KUTY PUN PERANGAI SAMA JUGA MALAHAN MAKIN TUA RENTA MAKIN TERUK , NAK PANGGIL APA?

      BAHLOL LAH TU....KALAU TAK PUN BONGOK...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
    3. Mahathir tak gila. Politik itu kerja dia.

      Yang gila orang tua yang buat lapuran Polis.

      Dah bertahun ... dari N2H1 hingga N2H3 ... baru sekarang nak buat report... Tak ke bodoh sampai mampos punya orang tua..

      Delete
    4. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
    5. 22.26..rosmah cakap najib sembahyang tak cukup 5 waktu. Buka youtube.

      Delete
    6. 2232...MAMAK MATDEY KATA...DIA TAK SUKA SITI HASMAH PAKAI TUDUNG...KALAU PAKAI JUGAK DIA AKAN PALING MUKA DAN MENCEBEK...DARI PAKAI TUDUNG LEBIH BAIK TUNJUK KEPALA BOTAK...KIHKIHKIH....

      Delete
    7. 22:26
      Buku dah terlajak banyak sampai jadi KELDAI tukang pikul buku, amal tak ikut buku! hamPAS!

      Delete
    8. Sembahyang tiang agama. Rukun. Kalau macam najib yang rukun pun dia tak boleh buat, jangan ikut cakap dia. Rosmah pakai tudung tak?

      Delete
    9. Umum Orang Umur Hampir 100 tahun Sebagai PM Pilihan? Waraskah?
      Memetik portal pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad membayangkan yang beliau hanya akan menjadi calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) hanya jika mendapat persetujuan kesemua parti komponen.

      Tiga daripada empat parti komponen pakatan bersetuju untuk menamakannya sebagai calon perdana menteri dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri.

      Pembangkang mungkin mengumumkan calon perdana menteri mereka dalam konvensyen gabungan itu Ahad ini dan mereka dijangka mengumumkan Mahathir sebagai calon rasmi mereka.

      Persoalannya, adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka? Adakah ini satu lagi sandiwara pembangkang ataupun sebenarnya pakatan harapan menjadikan Mahathir sebagai bahan lawak mereka?

      Jika penyokong pembangkang mahu mempertahankan perkara tersebut atas alasan kononnya Mahathir seorang manusia luae biasa, sebenarnya siapa yang mereka cuba tipu?

      Tua dan mati tidak ada ubat. Firaun pun mati.Tidak mungkin Mahathir tidak akan mati. Berapa lama lagi hayat beliau hanya Allah s.w.t yang tahu. Namun secara logiknya dengan menamakan beliau sebagai calon PM pilihan pakatan sebenarnya hanya memalukan dan menghina gabungan pembangkang itu sendiri serta rakyat Malaysia secara amnya.

      Delete
    10. di mesir ada piramid firaun maka dimalaysia akan ada juga seakan2 piramid untuk suku sakat firaun..malah lebih mahafiraun nya..

      Delete
    11. 2316...AKU TOMPANG KETAWA...

      KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH!!!!!!

      Delete
    12. Kalau madey gila dah lama malaysia hancur
      So tengok najib bakal hancurkan negara dia tegur tak terima
      Tak dengar cakap pioneer
      Salah siapa?
      So madey join kem yg boleh kerjasama untuk selamatkan negara
      Ikut tun tak yah amik pusing main ngan cucu jjlan melancong g lepak mekah boleh jer
      Sbb ada dna pejuang dia ttap dgn perjuangan
      Dia tak maksum
      Tapi ada naluri kebenaran
      Yg salah biar dia yg jawab ngan rabbul jalil
      Kita siapa nk selongkar salah org
      Dia salahkan org yg klepet patut terima kasih bukan keji
      Dgn pengalaman yg dia ada apa salah kita amik port sbab melibatkan kepentingan negara
      Ini pendapat kawan

      Delete
    13. TENGKORAK KERING...MANA ADA OTAK!!!

      Delete
    14. RATK...Kau betul2lah percaya TDM cakap dia ni nak selamatkan Msia...100% betul kau yakin cakapnya tu...takde sebarang syak, zan dan waham?
      Kau yakin dia jujur dengan kata2nya tu..takde sebarang agenda tersembunyi yg dirancangnya?
      Aku tak nafikan dia aad DNA pejuang dalam tubuh badan retanya tu..tapi betul ke dia berjuang untuk selamatkan rakyat Msia yg kononnya tertindas bawah kerajaan sekarang?
      Kalau dia tak berjuang habis2an agak2nya ada tak peluang Mokriz jadi PM akan datang...kalau tak berjuang habis2an ada tak peluang untuk dia mendapatkan kembali harta2nya yg berbillion2 RM tu, yang kini diparking kat tangan kroni2nya,,kalau dia tak berjuang habis2n ada tak peluang untuknya menyelamatkan sykt2 anak2nya yg beratus2 tu...mau tak mau...ndak tak ndak, dia kena teruskan perjuangan walaupun badannya dah tak larat dan kederatnya dah tak sanggup lagi. Ini pasal kelangsungan legasi dinasti Mahathir dan anak2nya dan mungkin cucu2nya...takkan lah nanti dia sanggup dikeji cucu cicitnya kerana tidak menjaga legasi tu apabila dah tiada di muka bumi ni. Tak ada pilihan lain.. TDM kena terus berjuang selagi hayat dikandung badan !

      Delete
    15. Kahkahkah anon 0111 aku takda otak pun ada kesedaran sayangkan negara

      Geng najib syak ngan zhon tu kan sama
      Waham?apalak?
      Hehe sejak sedondon ngan lebai pakai istilah arab yer
      Hehe aku husnulzhon ngan tun
      Sebab misi tonggengkan najib
      Ko jer suuzhon ngan tun
      Kita pakatan tak
      Hehe geng najib tadi komen kat atas ko claim ko pengundi atas pagar
      Tapi naluri aku ko pengundi atas pokok kot
      Bukan sangka buruk kat ko
      Cuma berhati hati memilih kawan
      Kahkahkah
      Takut dapat kawan bingai cam ko
      Jangan sentap ye

      Delete
  5. Mmg bahlol pun. Aku tak sabar pilihanraya. Dap pun aku pilih klu ppbm,pkr takda kat kawasan aku.perit aku rasa hidup bawah zaman najib ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. SUDIKAH ORANG PAS MENGURUSKAN MAYAT DR MAHATHIR?
      Ketika menyambut harijadi Dr Mahathir ke 70 (1995), seorang pemimpin parti pembangkang bertanya kepada beliau, “sampai bila Dato Seri mahu memegang jawatan Perdana Menteri Malaysia”. Dr Mahathir menjawab dengan nada bergurau, “keluarga saya umur mereka biasa mencecah 100 tahun, jadi saya ada 30 tahun lagi”. Sekarang umur Dr Mahathir sudah menjangkau 93 tahun, jadi jika berdasarkan umur kebiasaan keluarga beliau, beliau masih ada tujuh tahun lagi.

      Sepanjang Dr Mahathir berpolitik beliau telah menghadapi pelbagai orang dan golongan, kebanyakan mereka akan menjadi musuh Dr Mahathir kecuali Daim Zainuddin, Sanusi Junid, Zainuddin Maidin dan Kadir Jasin. Biarpun Dr Mahathir pernah juga berkrisis dengan mereka tetapi akhirnya kiambang tetap bertaut. Yang lain sehingga hari ini tetap tidak dipercayai oleh Dr Mahathir walaupun kadang-kadang Dr Mahathir terpaksa berpelukan dengan mereka apabila masing-masing berhadapan musuh yang sama.

      Golongan yang paling dimusuhi oleh Dr Mahathir ialah PAS meskipun beliau pernah beberapa kali menggunakan podium PAS. Yang terkini Dr Mahathir terus menyerang Presiden PAS dan membangkitkan semula isu ‘Amanat Haji Hadi’. Dr Mahathir bukan hanya menyerang PAS secara penderaan mental, malah semasa pemerintahan kuku besinya, beliau begitu banyak menyerang PAS dalam bentuk serangan fizikal. Tragedi Memali adalah bukti yang paling jelas, diperakui oleh semua pihak kecuali Dr Mahathir dan empat orang rakan senegerinya.

      Ketika usia meniti senja Dr Mahathir boleh dinobatkan sebagai bapa kejahilan, sebagaimana seorang lagi rakan senegerinya yang telah meninggal dunia beberapa bulan yang lalu. Dr Mahathir adalah pembela kuat Dr Kassim Ahmad sehingga beliau mengumpamakan tindakan Dr Kassim tidak mengiktiraf hadith seumpama Imam al-Bukhari. Satu Malaysia, malah mungkin satu dunia mengetahui bahawa Dr Kassim adalah golongan anti hadith dan menjadi pengikut ajaran Rashad Khalifa.

      Delete
    2. Orang PAS dah tak suci.

      Sekarang orang PAS dah sama dengan orang Islam yang lain malah orang lain lebih suci dan ikhlas dari orang PAS.

      Tak ada sesiapa pun yang harapkan bila mati orang PAS yang mandi kan ..

      Delete
    3. Hello anon 22:07, setiap yang hidup pasti akan mati. Peringatan aku utk kau dan diri sendiri. Jadi tak usahlah nak melampau sangat.

      Delete
    4. KEH...KEH..KEH...

      SENTAP LER TEW!!!KAKI JILAT JUBOQ DAPIGS...

      Delete
    5. Rosmah mengaku najib sembahyang tak cukup 5 waktu.

      Delete
    6. Tak sentap lah bro. Mahathir bukannya bapak aku. Cuma urusan mati tu tak wajar dipersendakan. Kalau kau rasa nak teruskan, silakanlah. Aku sekadar mengingatkan. Bak kata org, kubur asing2 tapi soalannya sama. Adios.

      Delete
    7. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
    8. Park,
      2223 ni lah contoh KELDAI tu, tukang pikol buku je, cian dia......

      Delete
    9. 22:46, KELDAI... Dalam tu bro.

      Delete
    10. Bini sendiri berucap dalam 1 majlis dan dirakam, kata lakinya selalu sembahyang tak cukup 5 waktu. Leka main golf. Tanpa segan silu buka aib suami.

      Delete
    11. Umum Orang Umur Hampir 100 tahun Sebagai PM Pilihan? Waraskah?
      Memetik portal pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad membayangkan yang beliau hanya akan menjadi calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) hanya jika mendapat persetujuan kesemua parti komponen.

      Tiga daripada empat parti komponen pakatan bersetuju untuk menamakannya sebagai calon perdana menteri dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri.

      Pembangkang mungkin mengumumkan calon perdana menteri mereka dalam konvensyen gabungan itu Ahad ini dan mereka dijangka mengumumkan Mahathir sebagai calon rasmi mereka.

      Persoalannya, adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka? Adakah ini satu lagi sandiwara pembangkang ataupun sebenarnya pakatan harapan menjadikan Mahathir sebagai bahan lawak mereka?

      Jika penyokong pembangkang mahu mempertahankan perkara tersebut atas alasan kononnya Mahathir seorang manusia luae biasa, sebenarnya siapa yang mereka cuba tipu?

      Tua dan mati tidak ada ubat. Firaun pun mati.Tidak mungkin Mahathir tidak akan mati. Berapa lama lagi hayat beliau hanya Allah s.w.t yang tahu. Namun secara logiknya dengan menamakan beliau sebagai calon PM pilihan pakatan sebenarnya hanya memalukan dan menghina gabungan pembangkang itu sendiri serta rakyat Malaysia secara amnya.

      Delete
    12. Bodoh betul 23.01. Dok ulang2 komen. Tak der modal hujah ke. Memang kera bingai dia ni...

      Delete
    13. Yang muda bodoh
      Yang tua bodoh gila
      Semua dalam umno
      Saka najib dah turun kat dowg semua biar dia boleh mati selagi tak der waris najib risau nk bubat parlimen
      Am i rite?

      Delete
    14. TENGKORAK KERING...MANA ADA OTAK...

      Delete
  6. Kerala kera Tak rela dipersenda.

    ReplyDelete
  7. Panggilan sesuai ialah BADAKTUA...BArua deDAK TUA..spesis kak mah le tu..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL 'BODOH', DAH TUA RENTA MACAM MAMAK MATDEY KUTY PUN PERANGAI SAMA JUGA MALAHAN MAKIN TUA RENTA MAKIN TERUK , NAK PANGGIL APA?

      BAHLOL LAH TU....KALAU TAK UN BONGOK...

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
    2. Woi Mak Anon..lu la bahlol and bongok!

      Delete
    3. Kecik2 ada tabong baby.........daahh tua bangka ada tabong babi.

      Delete
  8. Dulu ramai yg berkata seteruk teruk umno teruk lagi pembangkang tapi sekarang sudah terbalik.. seteruk teruk pembangkang teruk lagi umno..

    ReplyDelete
  9. PANGGIL BODOHTON (BODOH YANG BERTERUSAN). HEHEEEE...

    ReplyDelete
  10. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

    GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

    HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam usia 34 tahun hj hadi ah wang balik ke malaysia dan kafirkan sedara seislam yang lain..masa tu hussein onn jadi PM.

      Delete
    2. TAK SANGKA MAMAK MATDEY NIH....SEMAKIN TUA RENTA SEMAKIN TONGONG....

      Delete
    3. mufti yg berilmu pun tak berani untuk menghukum orang lebih2 lg yg bersyahadah..tapi si penyamun ni entah mana datang terang2 mengkafir kan orang..agama apa yg dia anut..nanti apa kau ucap balik kt kau..ni lab jenis orang jahil..kepala otak dah berserabut dek politik dendam..

      Delete
    4. Hadi awang umpama keldai membawa stok kitab yang lengkap dan komprehensif
      Akan tetapi sikapnya yg kuat memonteng dan malas membaca kitab yg dibawa
      Menyebabkan dia gah dalam urusan logistik je
      Tapi tajuk kitab mmg dia hafal
      Kitab yg dibawa bahasa arab
      Ditanya walaungka dijawab tajuk je
      Kagumnya mereka umpama jumpa wali keramat
      Dogma gila

      Delete
    5. TENGKORAK KERING...MANA ADA OTAK...

      Delete
    6. Takda otak tapi berakal sihat anon0120
      Yg ko asik tuduh owg takda otak ko ada
      Asik ulang ayat yg sama
      G blaja mengeja dgn geng najib tu

      Delete
  11. FUCKKKKKK...KIKIKIKIKIKI

    ReplyDelete
    Replies
    1. keris berayon KELDAI tukang angkat najis najib

      Delete
    2. Bro..keldai lagi bijak dari Keris Mangkok Berayon ni..dia ni dah tahap jelebor. Cerodek buah pelior.

      Delete
  12. Tn Shah,
    Tg dh beruban tu kita panggil BHAGHAL B E B A L.

    Harap2 1st ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuyoo.....lajunya korang .....hermmmmm.....

      Delete
    2. Musa sheikh fadzir khianat jual tanah melayu. Beli murah dari orang kampung, jual tinggi dalam masa 3 bulan kepada cina.

      Delete
    3. Pakcik umno anon2241 tabiat mereka lagi lahanat dari budak umno yg bodoh
      Dah lah tua bodoh gila
      Klepet kuat lak
      Herrk puak umno nak marah
      Boleh saja
      Asal jgan terkejang dpan skrin komputer dan telefon pintar ya kahkahkah
      Kalau terkejang sakit kepala bapak kurang satu penjilat bontot dia

      Delete
    4. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
  13. EGO MAHATHIR SUDAH TERLALU BESAR UNTUK RAKYAT TERIMA
    1. Pada usia lebih 90 tahun, Perdana Menteri Keempat Malaysia, Tun Mahathir Mohamad, berhadapan krisis dalaman terbesar dalam hidupnya iaitu zaman telah terlalu jauh berubah dan di luar jangkauan pemikiran tuanya.

    2. Mahathir sepanjang hidupnya adalah manusia yang mempunyai ego besar. Sepanjang hidupnya Mahathir tidak berminat untuk bertolak ansur sama ada dengan ketua sebelumnya seperti Tunku Abdul Rahman, mahu pun ketua selepasnya seperti Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Razak. Beliau tidak sempat bergaduh dengan Tun Abdul Razak kerana tempoh hayat Perdana Menteri Kedua tersebut tidak panjang. Demikian juga pentadbiran Perdana Menteri Ketiga, Tun Hussien Onn yang singkat dan beliau berada ditakuk sebagai pengganti.

    3. Mahathir bukan sahaja bergaduh dengan Perdana Menteri, beliau juga bergaduh sultan, hakim, ulama, mufti, sasterawan, warga pendidik, dua orang timbalan beliau, Perdana Menteri Britain, Margaret Tatcher, Perdana Menteri Australia, Paul Keating, Presiden US, George Bush dan Presiden Singapura Lee Kwan Yew.

    4. Mahathir seorang manusia yang membesar dengan ego bahawa dunia sekeliling harus bergerak mengikut “worldview” beliau, bukan dalam kesepakatan dan tolak ansur sejagat. Dalam skrip hidup Mahathir tiada tolak ansur atau mengalah. Jika ada tampak seperti beliau mengalah ia hanyalah perubahan taktikal sementara kerana beliau pada kedudukan lemah atau tidak boleh menang.

    5. Malangnya Mahathir tidak memahami bahawa dunia telah jauh berubah. Tahun 2018 tidak lagi sama dengan tahun 2003 ketika beliau meletak jawatan. Malah dari segi geo-politik tempatan, tahun-tahun sebelum 2010 juga sudah jauh berubah berbanding hari ini.

    6. Mahathir tidak lagi boleh mengawal saluran media dan membina persepsi rakyat mengikut acuan beliau. Pada 1950 dan 60-an Mahathir mempunyai ramai rakan bersimpati dalam organisasi media yang membentuk pemikiran rakyat. Ini membantu beliau.

    7. Apabila beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri dan kemudiannya Perdana Menteri, beliau bukan sahaja mempunyai rakan-rakan media yang berpengaruh tetapi juga kuasa mengawal media. Kesemua media yang sampai kepada sebahagian besar rakyat ketika itu dicorakkan untuk agenda Mahathir. Maka Mahathir sentiasa menang di hati majoriti rakyat sama ada ketika menentang Sultan, Ketua Hakim, Mufti,Musa Hitam, Ku Li hatta pemimpin luar negara pun.

    8. Pada zaman penghujung pemerintahannya, beliau hampir jatuh apabila Timbalannya, Anwar Ibrahim mulai menguasai media. Namun Mahathir masih punya kuasa. Kuasa itulah yang beliau gunakan untuk mematikan kerjaya Anwar Ibrahim.

    9. Kejatuhan Anwar Ibrahim telah membuka ruang intelektual baru iaitu kemunculan internet bagi menentang “agenda setting” Mahathir. Namun akses ketika itu tidak meluas menyebabkan kebangkitan ini tidak begitu meninggalkan kesan kepada Mahathir dalam pilihan raya 1999 walaupun UMNO berhadapan kemerosotan sokongan yang serius.

    10. Ego Mahathir tercalar apabila “third force” dalam UMNO meminta beliau bersara sebelum pilihan raya ke 11 bagi memulihkan sokongan orang Melayu kepada UMNO. Khabarnya ini disarankan selepas Barisan Nasional kalah dalam pilihan raya kecil Lunas 2001.

    11. Justeru pada 2002, Mahathir mengejutkan Perhimpunan Agung UMNO apabila mengumumkan perletakan jawatan beliau sebagai Perdana Menteri. Beliau boleh sahaja mengumumkan dalam sidang akhbar atau memanggil mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO dan Barisan Nasional. Namun Mahathit sedar jika berlaku sedemikian tentulah ia tidak akan mempunyai kesan emosi dan sentimen yang akan meningkatkan sokongan kepada beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir jiwa besar bdg dgn yg sekarang....beza macam langit dgn bumi. Kalau parti ketayap tu pun tak ada jiwa besar hanya pandai cakap kiasan dan klu klik saja ,

      Delete
    2. Jiwa kecik pak lah contohnya
      Negarawan tak patut diam bila negara bermasalah
      Pendapat kawan pak lah mmg hati kecik

      Peminat pak lah jgn nk marah
      Raikan Demokrasi
      Terus kan tun
      Kami dibelakang
      Lawan tetap lawan
      Pejuang sejati
      Mara kedepan
      Undur bila selesai
      Tak perlu dikenang jasa yg diberikan
      Adatak jalan persekutuan nama tun lagi?
      Kalau takde tun boleh claim
      Takat nama jer
      Tapi tun sure tak macam tu

      Delete
    3. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
  14. 12. Justeru beliau memilih mengumumkan dalam Perhimpunan Agung UMNO selepas berucap berapi-api mengenai perjuangan agama, bangsa dan negara. Perletakan jawatan tersebut bukanlah sesuatu yang ikhlas. Ia adalah retorik dan “agenda setting” untuk menaikkan semula aura beliau. Maka perletakan jawatan itu ditangguhkan sehingga perbincangan dengan pemimpin-pemimpin kanan parti.

    13. Kosensus dicapai Mahathir akan bersara selepas Oktober 2003. Maka dilihat setahun itu, imej Mahathir kembali digilap dan bergemerlapan sehinggalah pada saat peralihan kuasa pentadbiran kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

    14. Kemenangan besar Barisan Nasional dibawah pimpinan Abdullah Ahmad Badawi mencalar ego Mahathir. Ia membuktikan saranan pemimpin-pemimpin kanan UMNO pada 2001 dulu benar. Mahathir mula menyindir.

    15. Apa yang Mahathir tidak jangka ialah Abdullah mulai meruntuhkan legasi dan ego beliau sedikit demi sedikit melalui pembatalan projek jambatan bengkok dan penangguhan landasan berkembar. Malah tindakan akhbar-akhbar arus perdana mengangkat dan menjulang pentadbiran Abdullah sedikit demi sedikit menimbulkan kemarahan Mahathir.

    16. Dengan menjulang pentadbiran Abdullah yang berbeza dengan Mahathir, ia merupakan satu kritikan terhadap Mahathir. Mahathir adalah seorang yang tidak akan menerima kritikan dengan hati terbuka. Mahathir bertindak balas menyerang pentadbiran Abdullah.

    17. Ketika itu Mahathir mendapat sokongan warga internet. Selebihnya pentadbiran Abdullah yang dijulang dan digilap mulai menampakkan keretakan melalui pembambitan keterlaluan keluarga Perdana Menteri Kelima Malaysia itu.

    18. Beberapa keputusan pentadbiran Abdullah yang “flip flop” juga menguntungkan Mahathir. Mahathir juga tidak banyak mempertahankan diri kerana tidak diasak bertubi-tubi seperti sekarang.

    19. Hari ini sebahagian besar aktivis media ineternet yang menggerakkan sokongan dan dokongan terhadap gerakan Mahathir pasca PRU 2004 telah berubah menyokong Najib Razak. Ini kerana mereka percaya pentadbiran dan polisi Najib Razak mempunyai fundemental yang kuat dan baik untuk negara.

    20. Ego Mahathir tidak dapat menerima keadaan ini. Beliau secara berterusan membuat dakwaan bahawa kumpulan yang tidak menyokong beliau ini sebagai “makan dedak” Najib Razak. Soalnya apakah mereka dibayar semasa menyokong beliau dulu? Jika dulu beliau mendapat sokongan walaupun tidak dibayar, mengapa sekarang beliau menuduh mereka menyokong Najib Razak semata-mata kerana bayaran?

    ReplyDelete
  15. 21. Hari ini kita lihat ego Mahathir tidak membenarkan beliau mengakui sebarang kesalahan atau kekurangan adalah atas kelemahan beliau sebagai manusia kerdil ciptaan Allah.

    22. Dalam ucapan Perhimpunan Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) beliau meminta maaf jika pentadbiran beliau dulu ada kesilapan dan kesalahan. Namun tidak sampai sejam kemudian, dalam sidang akhbar, beliau memberi alasan meminta maaf sebab budaya Melayu, bukannya kerana beliau mengakui apa-apa kesilapan atau kelemahan. Demikianlah besarnya ego Mahathir Mohamad.

    23. Apabila dibangkitkan isu-isu kontroversi dalam pentadbirannya, Mahathir bukan sahaja tidak mengakui sebarang kesalahan malah tidak langsung memohon maaf atas kapasiti Perdana Menteri ketika itu.

    24. Apabila dibangkitkan hal pemecatan Ketua Hakim Negara, beliau menyalahkan almarhum Tuanku Sultan Johor yang kononnya “bergaduh” dengan Tun salleh Abbas. Namun semua orang tahu ketika itu berlaku konflik hebat antara Kehakiman dan Mahathir Mohamad. Ini dirakam dalam beberapa tulisan pengarang kanan Utusan, Berita Harian dan NST ketika itu. Antara puncanya ialah apabila Tun Salleh Abas secara terbuka mengkritik pentadbiran Mahathir dalam satu Majlis Makan Malam.

    25. Apabila Peguam Negara (ketika krisis tersebut) Abu Talib Othaman membuat kenyataan terbaru bahawa tribunal ditubuhkan kerana badan kehakiman mengkritik eksekutif, Mahathir menyalahkan Abu Talib pula sebagai punca krisis kehakiman yang memperlihatkan pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas.

    26. Kata Mahathir, Abu Talib mempergunakannya. Mahathir tidak mahu mengakui beliaulah yang berjumpa Yang Dipertuan Agong memohon diadakan satu tribunal khas membincangkan salah laku Ketua Hakim Negara dan Hakim Mahkamah Agung.

    27. Jika Mahathir ketika muda, berkuasa dan berpengaruh boleh dipergunakan oleh Abu Talib, apa keyakinan kita bahawa Mahathir yang tua, semakin lemah ingatan dan tanpa kuasa tidak dipergunakan oleh orang lain?

    28. Mahathir juga langsung tidak mahu mengambil tanggungjawab ke atas peristiwa Memali. Memang bukan Mahathir menembak Ibrahim Libya. Namun bukankah sebagai Perdana Menteri ia harus ambil sebahagian tanggungjawab tersebut? Sebaliknya, Mahathir menyalahkan Polis dan Musa Hitam sepenuhnya.

    29. Besarnya ego, Mahathir mempergunakan semua media ketika untuk menggambarkan beliau telah berada di China ketika berlaku. Hakikatnya, Mahathir hanya pergi setelah peristiwa Memali berlaku. Beliau tidak peduli krisis yang sedang berlaku kerana tidak mahu ambil tanggungjawab.

    30. Mahathir perlu sedar bahawa ego beliau sudah terlalu besar untuk ditanggung oleh rakyat.

    31. Cukup-cukuplah dengan ego sebagai manusia “superhero”. Kita hanya insan kerdil yang akan berhadapan pencipta besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ego Tun Mahathir sikit pun tak tercalar dengan ejekan memperlekeh kan asal keturunan nya.

      Ego Tun Mahathir sikit pun tak tercalar dengan menarik segala kemudahan nya sebagai Negarawan.

      Ego Tun Mahathir sikit pun tak tercalar dengan memulangkan bintang kebesaran ..

      Ego Tun Mahathir sikit pun tak tercalar dengan RCI Forex..

      Setakat lapuran Polis .. macai Najib dapat bodoh lah...

      Delete
    2. Dulu orang repot pasal duit kena curi.....bukan pencuri yg kena tangkap.....tapi orang merepot tu yg ditangkap.

      Cerodik ke idaaakkk...??

      Delete
  16. Tak ada sebab lain Tun Mahathir keluar UMNO dan tubuh PPBM.

    Lagi pun .. kata Pahlawan ...?

    Macam itu ... UMNO tua dan muda bukan buat lapuran tetapi 'mengadu' .. Macam budak mengadu si abang kacau pada emak nya.

    ReplyDelete
  17. Pangil je mereka "kepala bapak bodoh" tak berpenghujung.

    ReplyDelete
  18. MAHATHIR SERANG PAS KERANA MAHU KEPERCAYAAN DAP
    Orang Kedah kata “tak dah arah dah” atau “abis akai dah”, itulah gelaran sesuai buat Mahathir sekarang ini. “Kelupoq tak sangga” sebab hendak kuasa.

    “The end justify the means” kata Machiavelli dalam bukunya The Prince. Matlamat menghalalkan cara. Kerana hendak sangat kuasa, Mahathir akan buat apa sahaja hendak bagi DAP suka.

    Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Mahathir Mohamad kini semakin rancak menyerang PAS. Pelbagai tuduhan dibuat ke atas PAS termasuk melabel presidennya Abdul Hadi Awang sebagai kafir dan pengkhianat kerana bekerjasama dengan UMNO.

    Ternyata tuduhan itu menunjukkan Mahathir kini semakin terdesak. Ia merupakan tuduhan yang jelas sekali melanggar prinsip agama. Dulu Mahathir sedap kata PAS mengkafirkan orang. Kini, Mahathir pula mengkafirkan orang PAS.

    Selain itu, sebagai seorang Islam juga, Mahathir tidak wajarlah menjadi `mufti’ dengan melabelkan seseorang itu sebagai kafir. Sebelum ini Mahathir kata semua mufti juga kafir ketika berucap dalam mesyuarat agung PPBM.

    Apa boleh buat, Mahathir bertindak agresif sebegini semata mata hendak ambil hati DAP sahaja. Mahathir memang selalu berlagak sebagai mufti pun.

    Dulu Mahathir membuat `fatwa’ sendiri kononnya mereka yang mengerjakan haji melalui Program Khas Haji Perdana Menteri-Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak mendapat haji yang mabrur.

    Tidak berhenti di situ, Mahathir juga pernah mengatakan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang memberi manfaat kepada jutaan rakyat yang memerlukan sebagai salah satu bentuk rasuah dan haram diterima.

    Disebabkan keceluparan mulut Mahathir ini, Hadi sendiri sudah beberapa kali meminta beliau bertaubat. Namun jika dilihat kepada agenda lain, ramai yang mengandaikan ia merupakan satu serangan yang dilakukan semata-mata untuk menambat hati DAP.

    Semua tahu DAP dan PAS tidak mempunyai hubungan yang baik. Kedua-duanya yang pernah berada dalam satu gabungan pembangkang sebelum ini telah terputus selepas muktamar Tahunan PAS pada 2015 meluluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP.

    Ia susulan beberapa kenyataan pimpinan parti itu terhadap Abdul Hadi terutama dalam isu hudud.

    Sejak itu PAS tidak mahu lagi bekerjasama dengan mana-mana parti yang mempunyai hubungan dengan DAP, termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Itu antara salah satu sebab Mahathir menyerang PAS apatah lagi ketika Pakatan Harapan sedang `berfikir-fikir’ untuk menamakan calon Perdana Menteri mereka.

    Mahathir sendiri tidak menyembunyikan hasrat untuk dicalonkan sebagai PM malah beliau menyatakan kesediaan untuk menjadi calon jika Pakatan Harapan terdesak dan tiada calon lain.

    Ketika ini ada pemimpin PKR yang menyokong Mahathir menjadi Perdana Menteri dan meskipun hanya sementara sebelum Anwar Ibrahim keluar dari penjara, namun sekurang-kurangnya ia menunjukkan ada sokongan kepada beliau.

    Berbeza dengan DAP, setakat ini masih belum ada kenyataan terbuka dari DAP menyokong Mahathir sebagai PM sementara.

    Malah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng enggan mengulas mengenai cadangan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara gabungan berkenaan.

    Cadangan itu, kata Guan Eng seharusnya dibincangkan dalam Mesyuarat Majlis Presiden pakatan pembangkang terlebih dahulu, sebelum sebarang tindakan lanjut dimuktamad.

    Mungkin atas sebab itu, ramai yang melihat Mahathir yang kini semakin `galak’ menyerang PAS semata mata kerana mahu ‘mengambil hati’ DAP. Disebabkan itulah Mahathir kini tidak berhenti daripada menyerang PAS semata-mata mahu mendapatkan perhatian DAP.

    Dengan DAP bukan main lagi Mahathir berkawan kerana hendak rampas kuasa. Sesama Islam, UMNO dan PAS macam macam yang Mahathir kata dan label, sampai tuduh kafir dan sebagainya.

    Itulah perangai orang yang berusia 93 tahun bila terlalu kemaruk kuasa. Sanggup buat apa sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon2230 ko nak bela si najib ko salahkan dap
      Pas problem ngan amanah salahkan dap
      Pastu machiavelli lah kafir harbi lah
      No substance dan amat dangkal ideologi ko
      Nyata ko tak faham isu yg rakyat perlu iaitu
      Tukar kerajaan yg ada kepada kerajaan yg urustadbir baik tidak boros kebajikan rakyat terbela sistem cukai yg wajar ini isu yg paling utama
      Dan najib harus bertanggung jawab atas 1mdb dimana ia skandal terbesar abad ini
      Bodoh punya anon ko ingat najib dapat anugerah nobel keamanan ker yg ko nk menjilat bontot dia

      Delete
    2. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
  19. SUMPAH DEPAN AL-QURAN: KERANA NAK TEGAK DOSA SILAM, MAHATHIR TERPAKSA TUNJUK PERCAYAKAN TUHAN
    APA pun yang Pengerusi Pakatan cuba tegakkan dosa silamnya dalam isu pemecatan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada tahun 1988, komplen dari Agung sebab bunyi bisinglah, apa bendalah, satu perkara yang semua orang perlu tahu bahawa dalam kejadian tersebut bukan Tun Salleh Abas saja yang dipecat tapi 5 hakim Mahkamah Agung (Mahkamah Persekutuan sekarang) yang lain turut dipecat atau digantung tugas.

    Nak tunjuk yang Mahathir ni penipulah. Takkan satu hakim buat complain, 5 hakim lain pun ikut kena tindakan tak? Apa penjelasan tua kutuk ini pasal itu kalau betul ia berkisar tentang Tun Salleh Abas sorang?

    Jangan tak tahu, rakyat pada waktu itu mengenali kejadian ini sebagai krisis kehakiman, bukan krisis Ketua Hakim kena pecat!! Tapi yelahkan, budak-budak Mahathir yang cuba bercakap pasal hal ini sekarang apa tahu? Dia pun dalam Loh Mahfuz lagi menunggu benih ibu bapanya bercantum. Ada tua-tua yang tahu macam Kit Siang, Anwar dan sebagainya pun buat pekak sebab kepentingan politik kini dah berubah.
    Kalau tidak, itu jugalah yang diulang-ulang setiap kali PRU nak datang.

    Yang sebetulnya menurut ramai orang lama, Tun Salleh Abas dipecat kerana beliau bersedia untuk membawa kes pengharaman UMNO yang diputuskan di Mahkamah Tinggi sebelumnya ke Mahkamah Rayuan. Dah siap panel hakim pun siapa yang akan bersidang, tapi tak sempat (ber)langsung prosiding itu, dah kena pecat dulu dan kes itu kekal di Mahkamah Tinggi tidak bercabar sampai sekarang. Masuk akal ke kes sebesar ini setakat diputuskan di Mahkamah Tinggi, tak dirayu ke peringkat lebih atas?

    Logik juga sebab kes orang dipecat tanpa sebab oleh majikannya pun sampai ke Mahkamah Persekutuan, kes UMNO haram pulak setakat di Mahkamah Tinggi saja.

    Kata mereka, Mahathir tak mahu keputusan pengharaman UMNO dibawa ke Mahkamah Rayuan sebab ada kemungkinan ia ditolak dan pemilihan 1987 terpaksa diadakan semula, itu saja kesnya. Sebab itu dipecatnya ketua hakim, bila ada hakim lain yang turut bersama Ketua Hakim, hakim-hakim itu pun dipecatnya sekali.

    Anyway, bila Mahathir nak angkat sumpah, apa yang melarangnya dari angkat sumpah sekarang? Takut kena tangkap polis ke apa ke? Lagipun sejak bila yang Mahathir percayakan Tuhan sehingga nak angkat sumpah depan Al-Quran pun kita tidak tahu – bini dia sendiri pun dilarangnya dari pakai tudung!! Bini dia sendiri cakap tu, bukan kita pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak baca apa ulasan bekas peguam negara tan sri abu talib othman?

      Delete
    2. Hj Hadi sepatutnya yang angkat sumpah tak terima RM 90..

      Hadi percaya pada Tuhan ..

      Delete
  20. KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL 'BODOH', DAH TUA RENTA MACAM MAMAK MATDEY KUTY PUN PERANGAI SAMA JUGA MALAHAN MAKIN TUA RENTA MAKIN TERUK , NAK PANGGIL APA?

    BAHLOL LAH TU....KALAU TAK PUN BONGOK...

    KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daripada pilih pemimpin dari keturunan yang membesar dengan duit judi (tan sri noah), sembahyang pun tak cukup 5 waktu, baik kita pilih mahathir.

      Delete
    2. MAMAK MATDEY AL. KUTY....MUFTI BARU TU KER!!!

      Delete
    3. SUHARLI HJ MASROP4 January 2018 at 23:25

      Tan sri noah..datuk kepada najib razak dan hishamuddin tun hussein adalah pengasas genting berhad bersama lim goh tong. Tun razak yang dikasihi adalah orang yang merasmikan kilang arak carlsberg di shah alam.

      Delete
    4. DAH LER TUA RENTA MAMAK MATDEY NIH....BINGAI PULAK!!!!

      Delete
  21. RCI PERLU DEMI MENCARI
KEBENARAN HAKIKI – MUFTI
    Cadangan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di­raja (RCI) untuk menyiasat tragedi Memali yang berlaku 32 tahun lalu, bukan untuk memburukkan lagi keadaan sebaliknya demi mencari kebenaran yang telus.

    Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman berkata, melalui penubuhan berkenaan, ia boleh merungkai segala persoalan sebelum ini termasuk menyalahkan golongan mufti yang didakwa tidak berperanan dengan baik sehingga berlaku peristiwa berdarah tersebut.

    “Tiada halangan untuk wujudkan RCI demi mencari kebenaran kerana sangat tidak wajar mufti dipersalahkan dalam peristiwa tersebut,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menegur mufti di negara ini kerana menurutnya gagal berperanan dengan baik, termasuk ketika tragedi itu berlaku.

    Dr. Mahathir mendakwa, sekitar berlakunya ‘Amanat Haji Hadi’ dan tragedi Memali, mufti pada ketika itu tidak menegur Abdul Hadi sebaliknya ‘berdiam seribu bahasa’ menyebabkan tercetus­nya peristiwa hitam itu.

    Abdul Rahman berkata, pesa­nan tersebut merupakan kenya­taan ketua parti kepada anak-anak buahnya.

    “Jadi tidak boleh ma­suk campur lagipun ia melibatkan hal politik, mengapa ketika amanat itu hendak diperjuang, agamawan seperti mufti pula dipersalahkan,” katanya.

    Sementara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, beliau bersetuju mewujudkan RCI yang bertujuan menyiasat tragedi Memali demi mencari keadilan, namun dalam masa sama menyifatkan dakwaan Dr. Mahathir sebagai terdesak sehingga sanggup menyalahkan pihak lain demi kepentingan diri.

    “Kenyataan Dr. Mahathir itu adalah tidak adil kepada institusi mufti kerana dengan mudah menyalahkan pihak kami sedang beliau ketika itu langsung tidak meminta pandangan golongan mufti,” katanya.

    Menurutnya, kenyataan tersebut hanya pentingkan diri sendiri tanpa memikirkan pihak lain.

    Peristiwa Memali pada tahun 1985 telah mencetuskan pertempuran antara pihak keselamatan dengan penduduk kampung yang akhirnya mengorbankan 18 orang termasuk guru agama Ibrahim Libya berserta empat anggota polis.

    Puluhan rakyat lain terce­dera dan menyebabkan penahanan beratus-ratus orang.

    ReplyDelete
  22. Muda pange mangkag .toa pange mangkok jamban.
    Akibat byk mkn nasi dgn tokyu.terus-terusan jd mangkok .olang penang pange balaci.pakyed.daof....dkk.dolah kaki kentoi.
    Kerja gulimg menguling najib sudah semestinya rosmah .. Madey takdak kena mengena.
    Tarak baca punya olang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KABARE WAK....WARAS KE TAK WARAS....

      Delete
  23. Hadi Kafir? Habis tu Mahathir Islamic Sangat Ke?
    RAKYAT Malaysia dapat melihat dengan nyata bagaimana DAP mempergunakan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menyerang parti PAS yang dilihat tidak bermusuhan dengan UMNO lagi. Sebagaimana yang kita amat maklum, DAP tidak akan senang duduk apabila orang Melayu mula berbaik-baik diantara satu sama lain.

    Memetik portal pro pembangkang, Mahathir mengatakan Hadi Awang adalah seorang kafir sekaligus pengkhianat orang Islam dalam serangannya terhadap presiden PAS itu. Beliau terus menerus mengecam Hadi kerana kerjasama baik ulama itu dengan Perdana Menteri Datuk seri Najib Tun Razak.

    Dr Mahathir yang sekarang ini pengerusi Pakatan Harapan mengguna kembali hujah Hadi suatu masa dahulu yang menuduh Umno adalah parti kafir.

    “Orang yang menyalahgunakan Islam ialah Hadi. Hadi dalam amanatnya mengatakan kerajaan (yang ada) ialah sebuah kerajaan kafir, dan ia wajar ditentang dan kalau mati dalam perjuangan, masuk syurga. Itu janji dia dan ini sangat bertentangan dengan ajaran Islam,” katanya di pejabatnya di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya hari ini.

    Justeru, Hadi juga seorang kafir kerana berbaik dengan Umno, tambah Dr Mahathir. Mungkin Mahathir sakit hati memandangkan yang mengetuai UMNO ketika itu adalah beliau. Mungkin beliau rasa yang dikafirkan itu adalah beliau bukan UMNO yang sebenarnya.

    Kita juga perlu tahu bahawa banyak tindakan Mahathir dilihat tidak “mesra” Islam sejak dahulu lagi. Walaupun kini umur beliau dan isteri hampir mencecah 100 tahun namun Mahathir dilihat masih benci kepada hukum Islam seperti perintah menutup aurat. Siti Hasmah telah mendedahkan bagaimana Mahathir memalingkan muka dan enggan melihat beliau yang mengenakan tudung ketika itu.

    Dengan pegangan tersebut, adakah Mahathir layak mengkafirkan orang lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak , kepala Rhino's Mama di tutupi dengan rambut dandanan RM 1,200.00 sekali .

      Tak sangka pula Mama yang sudah beberapa di beritakan Khatam al~Quran rupanya taksub dukun & pawang !

      Oh ya , perlu di beritahu kepada kamu juga , yang bertutup itu tidak semesti bagus . Bagitu juga yang terbuka itu tidak semestinya busuk .

      Delete
    2. Pak diny..saya tak sangka pak diny yg dikatkan begitu educated dan banyak pengalaman hidup sanggup melontarkan kata2 berupa fitnah dan tuduhan melulu , tanpa bukti kukuh..semata2 kerana kebencian dan dendam peribadi terhadap DS Rosmah. Kalau lah Pak diny tegas mengatakan DSR terlalu taksub dengan dukun dan pawang..pernah kah Pak diny tanya dan dapatkan pengakuan peribadi DSR berkaitan hal tersebut..pernahkah Pak berjumpa secara in person dan face to face dengan mana2 pawang dan dukun tersebut dan mendapatkan pengakuan lisan maupun bertulis dari mereka..ataupun pak diny lah yang biasa berurusan dgn para pengamal tradisional..agakan saya ajelah. Kami rakyat Msia yg waras tak faham apa perlunya DSR untuk berurusan dengan mereka apatah lagi dalam era IT dan moden ini..kalau zaman 50an atau 60 an dulu..mungkin ada logiknya kerana perubatan moden belum maju spt sekarang dan amt2 terhad, tapi sekarangnya..sapa lah nak berubat dgn mereka. Jangan percaya sangat cakap2 secara hear say tu..saya rasa tentu Pak terpengaruh dgn bbp video youtube yg mengaitkan DSR dgn pawang dgn dukun...yakinlah tu semua hanyalah usaha2 jiki yg dilakukan oleh musuh2 DSR termasuklah adik beradik dan sedara maranya yg cemburu dan dengki dgn kesenangan dan kedudukan yg dikecapi oleh DSR sekarang ini. Amat tidak logik jika DSR yg saban minggu menjemput para penuntut madrasah tahfiz di sekitar KL dan Selangor untuk majlis membaca yassin, tahlil serta solat hajat dan tilawah AlQuran di Sri Perdana , sanggup melibatkan dirinya dengan perkara2 tahyul dan khurafat melalui pawang dan dukun.
      Nampak sangat betapa terdesaknya musuh2 DSR termasuklah musuh poitiknya dari PH ..yg sanggup menghentamnya secara peribadi kerana tiada lagi isu2 besar yg boleh dijadikan modal. Malangnya..pak diny secara tak disedari juga terheret dalam permainan jijik politik mereka !

      Delete
    3. Woi Geng Najis..pigi mabok la lu..makan ler najis banyak2..

      Delete
    4. Hai geng najib andai si najib ngan si rosmah tak pakai pawang pun ttap boros kuat menipu dan kuat berhutang
      Ini dah nyata skang

      Pasangan najib dan rosmah ni menyerupai karektor do ngan minah dalam cerita doremi yg mana do ngan minah menipu dan bila terkantoi pura pura mati
      Mat jun boleh umum nk g hadiah pada siapa yg boleh gtau siapa mati dulu do ke minah mat jun bgi hadiah
      Dtg dua hamlau yg dah mati pun nk claim hadiah
      Kahkahkah lebai dulu yg lari bila dengar owg mati hidup balik
      Siapa lebai itu?
      Dapat teka ngan betul budin yg bagi hadiah
      Tak gitu?
      Kahkahkah

      Delete
  24. Kafir : Hadi Dulu Cakap Dekat Mahathir Bukannya Najib
    IRONI sungguh bila seorang pemimpin pembangkang yang sememangnya terkenal sebagai individu Islam liberal bercakap seolah-olah beliau merupakan seorang penganut Islam yang sejati.

    Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad, melabelkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai kafir dan pengkhianat kerana bekerjasama dengan UMNO.

    Malah beliau juga turut mendakwa Hadi pernah melabelkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai kafir apabila mengatakan Umno kafir.

    “Mereka (PAS) akan kalah, tetapi hanya menolong kawan baik mereka yang dulunya kafir dari UMNO, Najib adalah kafir, menurut PAS” kata Mahathir.

    “Dia akan bantu kafir ini yang mana dia kata kalau kerja dengan kafir, akan jadi kafir” tambah Mahathir lagi.

    Kenyataan Mahathir tersebut dilihat sebagai politik sampah yang kotor. Semua rakyat Malaysia tahu bahawa ketika Hadi Awang mengeluarkan kenyataan tersebut, Mahathir merupakan presiden UMNO. Oleh itu, individu yang dilabelkan kafir ketika itu adalah Mahathir bukannya Najib.

    Persoalannya, mengapa Mahathir cuba memutarbelitkan kenyataan tersebut dan mengapa beliau perlu menyerang PAS secara bertalu talu.

    Menurut sumber, Mahathir sedang melobi untuk dicalonkan sebagai perdana menteri pakatan harapan yang diketuai DAP. PAS amat dibenci oleh DAP maka bagi mengambil hati musuh Islam ini, Mahathir melakukan serangan “kamikaze” dengan menggunakan isu kafir.

    Orang yang berumur hampir 100 tahun pun masih ada hati untuk jadi perdana menteri hanya kerana kemaruk kuasa dan jawatan. Rumah kata pergi, kubur kata mari pun gagal meredakan gelojak kemaruk kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah jangan mati hidup balik lebai tak payung
      Kahkahkahkah

      Delete
    2. Teringatkan kes lebai spendar putih.......dah dapat konci sorga gamaknya....???

      Delete
  25. Mahathir Rasanya Boleh Digelar ‘Balaci Agung’ DAP
    Pengerusi Pakatan Harapan, Mahathir Mohamad kini sudah ada gelaran baru diberikan oleh orang ramai yang mengikuti perjalanan politik negara iaitu ‘Balaci Agung’ kerana sanggup diperalatkan oleh DAP untuk mengkhianati bangsa Melayu sampai ke tahap paling teruk iaitu membuat fitnah dan menyerang peribadi orang lain.

    Kesungguhan untuk menjatuhkan seorang pemimpin Islam dalam sebuah negara Islam kerana diperalatkan oleh parti yang majoriti dari orang bukan Islam amat keji.

    Mahathir dalam hatinya mahu lihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak orang yang dicadangkan menjadi Perdana Menteri jatuh dan kemudian digantikan dengan pilihan hatinya supaya cita-cita peribadinya dapat dipenuhi. Pada 13 Julai, Mahathir mengaku bahawa dia bekerjasama dengan DAP termasuk peliwat, Anwar Ibrahim untuk menjatuhkan Najib yang digelarkannya sebagai jembalang.

    “Di dalam usaha untuk menghancurkan jembalang ini, saya dapati ada persamaan dengan parti-parti pembangkang yang menentang Umno dan BN. Terdapat juga persamaan dengan Anwar Ibrahim. Saya dan Anwar boleh bekerjasama setelah saya U-turn.

    “Kami, bersama dengan yang lain-lain akan berusaha keras menjatuhkan Najib dan kerajaannya yang mundur, korup dan kleptokratik,” kata-kata Mahathir.

    Semua kata-kata keji, benci terhadap Anwar dan DAP dilaungkan oleh Mahathir masa jadi Perdana Menter selama 22 tahun mengajak rakyat benci DAP dan tolak Anwar dari jadi Perdana Menteri. Sekarang kerana sudah terdesak dan tahu hidupnya makin singkat, Mahathir ambil jalan mudah lupakan semua prinsip yang ada, bekerjasama dengan DAP untuk jatuhkan Najib.

    Mahathir boleh menubuhkan parti sendiri dan cuba jatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) secara bersendirian kerana mendukung prinsip tidak menyukai DAP dan Anwar sejak dulu, tapi ia akan mengambil masa yang lama kerana sokongan kepadanya akan berpecah dalam undi pada pilihan raya nanti.

    Jika dia berbuat demikian, soal prinsip Mahathir selamat dan mungkin sokongan yang diterima olehnya banyak. Tapi dia sendiri tidak boleh tunggu lama untuk menang dan jatuhkan BN secara sah kerana masa sudah semakin suntuk untuk memenuhi agenda peribadinya.

    Kroni Mahathir sudah menuntut kembali wang mereka yang disonglap dan kini disimpan di luar negara dan ia perlu dibawa pulang semula ke dalam negara. Kalau Najib jadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, helah apa yang Mahathir hendak guna untuk benarkan kemasukan wang itu ke dalam negara. Oleh sebab itu Mahathir tidak boleh tunggu lagi.

    Jadi balaci sahaja ubatnya, bantu DAP dan Anwar kononnya untuk bentuk kerajaan selepas sepanjang masa gagal sebab kalah dalam pilihan raya, persetankan prinsip diri, kemudian minta Perdana Menteri mereka benarkan kemasukan semua wang berkenaan dan ia boleh digunakan puas-puas oleh Mahathir.

    Mahathir sebagai Balaci Agung, seperti yang diborakkan oleh orang ramai, sanggup memaafkan semua dosa DAP yang dilakukan padanya ketika dia memerintah negara. Mahathir sudah tutup mata atas perbuatan para pemimpin Cina itu kepadanya, betapa mudahnya. Kalau bukan kerana duit dan harta, seseorang tidak akan merendahkan maruahnya seperti apa yang Mahathir lakukan sekarang ini.

    Dia sanggup jadi macai peringkat tertinggi atau dalam bahasa politik Balaci kepada DAP, beliau bantu DAP untuk capai cita-cita mereka, dan kemudian DAP pula diharapkan akan bantu dirinya capai cita-cita politik beliau pula.

    Macai mana yang boleh nafikan panggilan Balaci Agung kepada Mahathir kerana beliau tergamak melakukannya pada legasi beliau sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey balaci agung?
      Ko balaci apalak anon2242?

      Balaci pariah?
      Melukut ditepi gantang
      Ada tak lebih
      Takda tak kurang

      Kira saiz nano pun besar kot banding saiz ko

      Delete
  26. PERDANA MENTERI “RECYCLE” AKAN BAWA MASALAH “RECYCLE”
    Pembangkang Malaysia yang nyawa politik mereka amat bergantung kepada fitnah dan persepsi tidak sama sifat nya dengan pembangkang di negara lain yang mahu kebaikan untuk semua pihak.

    Di negara luar jika kebaikan dapat kepada semua pihak ia akan di terima dan tidak di politik kan.

    Tidak seperti di Malaysia kebaikan yang di beri oleh kerajaan ada lah berita buruk kepada pembangkang.

    Ini kerana mereka tidak ada agenda untuk rakyat selain agenda untuk parti mereka yang banyak berhutang dengan anasir luar melalui dana politik.

    Parti pembangkang seperti DAP, PKR , PAN dan PPBM bersifat buruk itu satu perkara , tetapi penyokong mereka juga buruk sifat nya.

    Mereka tidak bermaklumat berkenaan kebaikan dan hasil kerja kerajaan namun amat tahu hal berkenaan fitnah dan persepsi kosong.

    Terkini , Pakatan Harapan di kata kan akan memartabatkan bahan “reject” dari Barisan Nasional dan UMNO untuk menjadi calon Perdana Menteri mereka.

    Di kata kan pertemuan pihak tertinggi parti komponen PH akan menentukan dan mengesahkan sama ada Tun Mahathir akan menjadi calon Perdana Menteri atau tidak.

    Mungkin berita ini menjadi bahan serius kepada pihak PH dan penyokong mereka , namun ia menjadi bahan lawak dan gelak ketawa di pihak BN dan penyokong nya.

    Tun Mahathir telah pun menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun dan bagasi yang di bawa nya sudah menjadi pengetahuan umum rakyat.

    Cuma Tun Mahathir sedikit untung dan bernasib baik kerana perilaku dan kepincangan pentadbiran nya berlaku ketika ketiadaan Media sosial.

    Jika benar akhir nya Tun Mahathir berjaya di jadi kan calon Perdana Menteri maka negara bakal alami masalah ulangan.

    Tun Mahathir pasti sekali akan berperangai lama menjaga kepentingan kroni dan sahabat nya.

    Selain itu kebebasan bersuara seperti hari ini pasti sekali akan di hapuskan secara halus dan licik.

    Jika hari ini setelah tiada kuasa pun Tun Mahathir masih licik seperti ular , apa kah dia akan tidak licik dengan memiliki kuasa nanti?

    Tun Mahathir begitu terdesak sehingga sanggup membuat apa sahaja kerana mengejar kepentingan nya yang banyak.

    Pakatan Harapan seolah olah tiada calon lain atau orang muda untuk menjadi calon, sampah sarap UMNO juga mahu di nobatkan.

    Nampak nya jika benar Tun Mahathir di lantik sebagai calon, maka pasti sekali ulangan masalah lama akan kembali.

    Harimau tua walau gigi sudah ronggak , belang nya tetap ada.

    Perdana Menteri “Recycle” pasti sekali akan membawa masalah “Recycle” , itu sudah pasti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Recycle ok per
      Dapat lak yg vintage
      Ada harga

      Najib lak
      Sampah berjadual
      Biohazard
      Lupus sahaja
      Tak perlu recycle

      Delete
    2. Ahli kleptokrat akan bawak masalah kleptokrasi.

      Sana sini skandal ribu riban......million billion.

      Delete
  27. Mahathir Bekerjasama Dengan DAP Itu Apa, Bukan Pengkhianat?
    Dalam satu komentar Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad hari ini yang menggelar Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kafir, semuanya kerana PAS kini berbuat baik dengan UMNO dan parti itu mahu Datuk Seri Najib Tun Razak kekal menjadi Perdana Menteri.

    Katanya, Abdul Hadi membantu Najib untuk memecahbelahkan undi pakatan pada PRU14 nanti kerana enggan bekerjasama dengan pakatannya untuk bersama-sama menumbangkan Najib pada pilihan raya nanti.

    “Inilah niatnya dan ia tidaklah islamik sangat.

    “Dalam Melayu, kita panggil pengkhianat,” kata Mahathir dalam satu sidang media di Putrajaya.

    Apa yang Mahathir lakukan, keluar dari parti dan kemudian bekerjasama dengan DAP itu dikatakan apa pula, adakah itu bukan satu pengkhiatan yang paling besar? Selama berpuluh tahun dalam UMNO bersama-sama orang Melayu, dek kerana bencikan Najib, Mahathir sanggup keluar parti dan bersekutu dengan DAP.

    Dulu, Mahathir kata DAP kafir, laknat, cauvinis, pencetus kekecohan, rasis dan parti yang hanya mahu merosakkan Perlembagaan Persekutuan jika berjaya memerintah Malaysia. Ada lagi, Mahathir kata DAP akan menghancurkan sistem beraja serta menghapuskan peruntukan khas untuk bumiputera tapi kini semuanya sudah berubah.

    Apa dosa DAP kepada rakyat semuanya sudah dimaafkan oleh Mahathir yang dulu memusuhi mereka.

    Anda sedar atau tidak, satu pun dosa Mahathir yang menuduh DAP itu dan ini tidak dimaafkan oleh DAP sampai ke hari ini.

    Mahathir pernah kata, beliau silap dan meminta maaf kerana memanggil DAP rasis, beliau juga minta maaf dan kata DAP bukan parti anti-Melayu, dan DAP juga dimaafkan Mahathir sampai dihormati dan menganggap DAP mampu membangunkan negara. Ini sebenarnya adalah kenyataan pengkhianatan terbesar orang Melayu demi kuasa dan pangkat.

    Dia ada menyindir Abdul Hadi yang bekerjasama dengan UMNO yang katanya pernah digelas PAS kafir.

    “Najib ini kafir menurut PAS dan Hadi pernah kata jika kamu bekerjasama dengan kafir, kamu pun jadi kafirlah.

    “Jadi sekarang dia bekerjasama dengan Umno dan pada suatu masa dengan DAP, dia sendiri pun kafirlah,” kata Mahathir.

    PAS bekerjasama secara rapat dengan parti seagama Islam dalam hal-hal sejagat berkaitan agama dan PAS bukan macam Mahathir yang bekerjasama dengan DAP. Sejak kebelakangan ini, Mahathir kerap buat kenyataan media dan ia banyak menyerang PAS seakan-akan mahu melenyapkan parti itu terus dari kancah politik tanah air.

    Mahathir melakukan perkara itu sebenarnya kerana mahu melemahkan PAS dengan tekanan yang akhirnya membuatkan PAS kembali bersama dengan pakatan untuk bekerjasama sekali lagi dengan DAP untuk menjatuhkan BN dan Najib. Selepas itu barulah Abdul Hadi akan dipuji dan disanjung, terbukti Mahathir sebenarnya balaci agung DAP.

    Serangan demi serangan ini membuatkan Mahathir yakin Abdul Hadi akan mengalah tapi PAS adalah sejenis parti yang tidak mudah patah balik apabila sudah betul-betul sedar daripada leka atau sebelum ini lalai dan terpengaruh dengan hasutan musuh.

    ReplyDelete
  28. Umum Orang Umur Hampir 100 tahun Sebagai PM Pilihan? Waraskah?
    Memetik portal pembangkang, Tun Dr Mahathir Mohamad membayangkan yang beliau hanya akan menjadi calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) hanya jika mendapat persetujuan kesemua parti komponen.

    Tiga daripada empat parti komponen pakatan bersetuju untuk menamakannya sebagai calon perdana menteri dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri.

    Pembangkang mungkin mengumumkan calon perdana menteri mereka dalam konvensyen gabungan itu Ahad ini dan mereka dijangka mengumumkan Mahathir sebagai calon rasmi mereka.

    Persoalannya, adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka? Adakah ini satu lagi sandiwara pembangkang ataupun sebenarnya pakatan harapan menjadikan Mahathir sebagai bahan lawak mereka?

    Jika penyokong pembangkang mahu mempertahankan perkara tersebut atas alasan kononnya Mahathir seorang manusia luae biasa, sebenarnya siapa yang mereka cuba tipu?

    Tua dan mati tidak ada ubat. Firaun pun mati.Tidak mungkin Mahathir tidak akan mati. Berapa lama lagi hayat beliau hanya Allah s.w.t yang tahu. Namun secara logiknya dengan menamakan beliau sebagai calon PM pilihan pakatan sebenarnya hanya memalukan dan menghina gabungan pembangkang itu sendiri serta rakyat Malaysia secara amnya.

    ReplyDelete
  29. 2013 Lim Kit Siang minta kerajaan siasat skandal bank negara rugi RM30, RM100 billion. Sekarang 2017 bila kerajaan siasat kata Najib nak perkenakan Tun Mahathir....
    Tun Mahathir dianggap suci dan semua dosanya telah terhapus malah tuduhan liwat kepada Anwar pun sudah tak mengapa kononnnya demi RAKYAT. Hanya orang tidak berakal sahaja boleh tertipu mainan politik murahan dan tidak berprinsip ini.

    ReplyDelete
  30. KENAPA KUTY DI LANTIK PM DUA KALI...
    KALU BOLE BIO DI LANTIK PM SEPULOH KALI
    BOLE BUAT TOL JUDI FOREX DI BUAT BANYAK KALI
    BARUA MACAI HARAMJADAH DI BANGANG SMPI MATI....



    Kikikikikiki... BERAMBOSSS BARUA DAP@SINGAPORK.... PENSABOTAJ EKONOMI NEGARAA INI KALI LAH...

    BERAMBOSSSS....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SUHARLI HJ MASROP4 January 2018 at 23:03

      Kita jangan undi pemimpin yang tak sembahyang 5 waktu macam najib.

      Delete
    2. FUYOOOO...M'SIA ADA MUFTI BARU...DARI UTARA NOOOO....MAMAK MATDEY AL. KUTY NOOOO...

      NANTI AKU NAK TANYA MUFTI BARU NIH...KES BANG NON....HALAL KE TAK HALAL...KALAU DOT...DOT...DOT...

      Delete
  31. Tuduhan kafir: Antara saya dan Mahathir, saya maafkan, kata Hadi
    Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, beliau memaafkan Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung kenyataan bekas perdana menteri itu yang dilaporkan menyindirnya 'kafir'.


    Dalam rakaman video yang dikongsi di Fcebooknya, Abdul Hadi juga berharap agar Dr Mahathir insaf dengan perbuatannya memandangkan beliau sudah berusia.

    "Antara saya dan dia saya maafkan. (Antara) dia dan tuhan, dia kena bertaubat.

    "Dia orang tua, biar dia insaf sendiri.

    "Kita ingat biar dia insaf sendiri. Dia duduk sorang-sorang, fikir sendiri. Dia kena banyak baca buku. Jangan baca buku perubatan je. Buku Islam pun dia kena baca," katanya.

    Abdul Hadi berkata demikian sebagai menjawab soalan pemberita berhubung sindiran Mahathir terhadap anggota parlimen Marang itu semalam.

    Pada sidang media semalam, negarawan itu dilaporkan menyindir Abdul Hadi yang bekerjasama dengan Umno- yang menurut Dr Mahathir, presiden PAS itu pernah menggelar mereka sebagai “kafir”.

    Dr Mahathir dipetik sebagai berkata: “Najib ini kafir menurut PAS dan Hadi pernah kata, jika kamu bekerjasama dengan kafir, kamu pun jadi kafirlah.

    "Jadi sekarang dia bekerjasama dengan Umno dan pada suatu masa dengan DAP, dia sendiri pun kafirlah,” kata Dr Mahathir.

    Pada sidang media sama, Dr Mahathir turut menggelarkan Abdul Hadi sebagai pengkhianat kerana didakwa memecahbelahkan undi pembangkang pada pilihan raya umum akan datang.

    Sementara itu, ditanya sama ada kenyataan bekas perdana menteri berkenaan dilihat sebagai terdesak, Abdul Hadi menasihatkan Dr Mahathir supaya “tidak memecahkan kepala sendiri”.

    "Dia (Dr Mahathir) macam orang terdesak yang rapat ke dinding. Bila rapat ke dinding, tak boleh pergi dah. Dia (akan) tempuh dinding itu, tak pasal-pasal pecah kepala sendiri.

    "Jangan pecahkan kepala sendiri," katanya.

    ReplyDelete
  32. Anwar menerima pelawaan Tun Mahathir bersama UMNO. Ketika itu Anwar adalah di antara pemimpin muda Islam.

    Berbagai sistem Islam telah di terap oleh Anwar dalam pentadbiran Kerajaan sehingga nama Malaysia di hormati sebagai negara Islam yang maju.

    PAS hanya sibuk dengan syahid, janggut, potong tangan dan menutup aurat...

    Tun Mahathir telah berjaya mengimbangkan pembangunan dan permodenan mengikut Islam walaupun tak 100%. Kerana tidak ada negara Islam yang 100% Islam nya bagus.

    ReplyDelete
  33. Semoga Ayahanda Tun Mahathir dilimpahkan kesihatan yang baik dan minda yang sihat. Insya Allah...

    ReplyDelete
  34. Fuyooo...Nampak gayanya suasana politik negara semakin panas membahang, walaupun banyak negeri2 mengalami hujan lebat dan dilanda banjir. Sebelum ni , rakyat dihidangkan dengan polemik tak sudah2 brkaitan sapa kah yang laayak dicalonkan sebagai PM jika PH memerintah..tiba2 hari ini, kita dikejutkan dengan satu lagi khabar anih dalam PH.
    YB Zuraidah MP Ampang telah dipetik oleh Malaysian Insider sebagai mengeluarkan kenyataan bahawa PKR telah menamakan Azmin dan Mukriz Boboi sebagai PM dan TPM jika PH menang dalam PRU14 nanti. Adalah seuatu yg memeranjatkan kerana nama Azmin langsung tiada dalam senarai untuk dipertimbangkan jawatan tersebut.
    Ramai penganalisa politik tempatan berpendapat, dengan kemunculan nama Azmin ini aakn menimbulkan ketidak puasan hati dalam klanagan penyokong2 dan ahli2 Bersatu yg terlalau confident bahawa TDM adalah calon yg paling sesuai utk jawatan PM tersebut. benerapa pimpinan tertinggi PH yang ditemui telah mengatakan pencalonan Azmin oleh PKR adalah logik juga memandangkan Azmin ini adalah ketua think tank dan pakar strategis dalam PKR , seumpama Superman Hew dalam DAP. Tanpa Azmin, PKR tidak akan bertahan hingga sekaarng dan dia memang diakui bijak dalam menguruskan PKR , apa tah lagi dengan DSAI masih di dalam. Kalau nak harapkan presiden yg ada..kak Wan , memang takdelah jawabnya..taunya hanyalah goyang2 kipas lipasnya aje. Pasal politik, memang blur habis...tak taulah macam mana namanya sangkut dicalonkan sebagai TPM sebelum ni.
    Ada juga pimpinan tertinggi PKR yg mengumpamakan... DSAI dan kak wan ini hanyalah aktor saja dalam PKR dan pengarah yang sebenar2nya adalah Azmin. Tanpa Azmin, filem 'PKR' ini takkan menjadi box office dalam Msia.
    Ura2 Azmin menjadi PM telah mendapat sokongan dari AMK Bera, Pahang dan tidak mustahil, banyak lagi cabang2 PKR seluruh negara akan menyokong beliau....lapor MI.
    Jadi selama ni, cakap2 yg mengatakan TDM adalah calon PM yg paling layak hanyalah propa kosong Bersatu aje lah. Ia dimainkan dengan begitu rakus sekali untuk memberi tekanan kuat kepada pimpinanan tertinggi PH agar mencalonkan TDM, tanpa bantahan. Jika terbukti kebenarannya kata2 Zuraidah tu, kecewa sesangatlah TDM...agak2nya sekaarng ni tengah menghantuk2kan kepalanya kat dinding di pejabatnya di yayasan kepimpinaan Perdana, sambil menangis teresak2 di riba isterinya. Boboi pun tak boleh buat aap2 untuk memujuk hatinya yg duka lara tu.
    Cuma, yang rakyat berasa kasihan, simpati dan hiba yang amat sangat ialah..patutkah penamat karier TDM sebagai nergarsawan terulung akan berakhir sedemikian rupa...diketepikan begitu saja umpama sehelai kain buruk alas kaki yang tiada nilainya? Begitu lah pengakhirannya...kita sebagai rakyat Msia yg waras perlulahmenerima hakikat tu dengan berlapang dada kerana pastinya ada hikmah yang tersembunyi di luar pengetahuan kita atas apa yang menimpa TDM...Allah s.w,t lah yang maha adil dan maha mengetahui !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar lah 1000 cawangan pun yang sokong Azmin... Yang menentukan ialah Kepimpinan Tertinggi Pakatan Harapan.

      Delete
    2. Ko sebut banjir geng najib teringat aku duit tabung bencana cukup kalau beberapa negeri di landa banjir?
      Hehe tak cukup takpe naik kan rega minyak je
      Rakyat tak kisah tapi kena beritau tau
      Tak lah kita membangkang minyak naik
      Kahkahkah

      Delete
    3. Woiii haram jadah Geng Naga......Tun M dah kata kalo pakatan nak dia jadi PM dia terima.......tapi kalo pilih orang lain pon tak apa.

      Apa punya belit macaaaiii najissss.....???

      Apa luuu kesaaah sape pilihan Pakatan.....biar orang Pakatan yg buat keputusanlah samdol....!!

      Yg luuu kepanasan macam cacing gelang tu apa hal........sampai tercirit jubor.....siang malam pagi petang mikior hal pakatan......sape jadi PM sebelah kami tu......kami punya pasallah Dol....!!

      Lepas buat keputusan sape jadi PM terpulang pada rakyat nak undi dan buat pilihan. Sape menang biar rakyat yg tentukan.

      Apa hal luuu susah hati sangat......luuu mau undi sapa itu luuu dan mak luu punya pasallah........orang punya pasal luuu jangan kesah nak undi sapaaaaa......

      Yg paling aku takot........kalo bapaakk toyol gagal nanti baadaakkk mengamok menghempas-hempas badan macam tong derrraammm kena palu.

      Macam P.Ramlee cakap.....ko tu yg bodoh..!!
      Daahhh tua pon bodoh...!!

      Delete
  35. juga sering memberi alasan tidak tahu dan terlupa apabila ditanya pelbagai tuduhan yang dikaitkan dengan dirinya.

    a. Isu Memali: Amanat Haji Hadi dan para Mufti yang dipersalah
    b. Isu Pemecatan Ketua Hakim Negara: Peguam Negara yang dipersalah
    c. Isu Tangkapan Ops Lalang ISA: Polis yang dipersalah
    d. Isu Kerugian RM 32 billion Skandal Forex: Gabenor Bank Negara yang dipersalah

    Media Pro PH punyalah bersungguh melaporkan kononnya Tun M meminta maaf di penghujung ucapan dasar PPBM sedangkan ketika sidang media selepas itu, Tun M berkata permohonan maaf secara umum itu hanyalah kerana memenuhi tradisi bangsa Melayu dan ianya bukanlah tanda mengakui sebarang kesalahan.
    Hebat bukan.? Mohon maaf tetapi tidak mengaku salah.

    2) Hebat sungguh Tun M ini kerana sesiapa sahaja yang tidak mengikut kehendaknya pasti akan dilawan sehabisnya.

    Mungkin ada yang sudah terlupa ketika zaman Tun M menjadi PM selama 22 tahun dulu, sekalian TPM tersingkir samada secara sukarela atau paksa.

    a) TPM Tun Musa Hitam (1981-1986): letak jawatan
    b) TPM Tun Abdul Ghafar Baba (1986-1993): letak jawatan
    c) TPM Dato' Seri Anwar Ibrahim (1993-1998): dipecat
    d) Tun Abdullah (1999-2003): terselamat

    Walaupun Tun Abdullah berjaya menjadi PM yang baru tetapi, nasibnya tidakkah lama.
    19 Mei 2008: Tun M isytihar keluar UMNO sebagai tanda protes kepimpinan Tun Abdullah

    Selepas Tun Abdullah berundur pada Mac 2009, PM Najib dilantik sebagai pengganti dengan restu dan sokongan padu Tun M sendiri.

    Apabila PM Najib tidak membantu Mukhriz Mahathir untuk memenangi jawatan Naib Presiden UMNO dan menyingkirkan Mukhriz daripada jawatan MB Kedah, Tun M memulakan kempen mendesak PM Najib berundur.

    29 Februari 2016: Tun M isytihar keluar UMNO sebagai tanda protes kepimpinan PM Najib pula

    3) Hebat sungguh Tun M ini kerana dulu dia begitu dibenci dan dimusuhi oleh pemimpin PKR, DAP, dan PAN. Sekarang, dia begitu disanjungi dan disucikan pula oleh pemimpin Pakatan Harapan di samping memberikannya peranan sebagai Pengerusi PH.

    Bahkan, Tun M bakal dinobat sebagai PM Idaman Pakatan Harapan.
    Lawak apakah ini.?

    Bukankah dulu, pemimpin PH juga yang menggelar Tun M sebagai diktator yang mahazalim.

    PM Najib yang ada pada hari ini adalah pewaris legasi kepimpinan Tun M juga.

    4) Sungguh amat geli hati ini apabila melihat Tun M bercakap mengenai kebebasan bersuara, hak berpolitik, sistem demokrasi, anti rasuah sedangkan selama 22 tahun dia berkuasa dahulu, apa yang dia tidak buat.?

    Rekod sejarah berikut tidak pernah terpadam bahawa;

    a) Tun M menggunakan ISA untuk menahan tanpa bicara para musuh politiknya
    b) Tun M menggunakan OSA untuk menyekat penyebaran dokumen perjanjian berat sebelah kerajaan yang menguntungkan kroninya
    c) Tun M menggunakan Akta Mesin Cetak untuk menyekat penerbitan akhbar dan majalah yang menentangnya
    d) Tun M menggunakan Polis, FRU untuk menyekat demontrasi dan ceramah pembangkang
    e) Tun M meminda Perlembagaan bagi menghapuskan imuniti Raja-Raja dan kuasa Agong bagi memperkenankan sesuatu Rang Undang-Undang
    f) Tun M menyusun atur pelantikan Ketua Hakim Negara (judisiari) agar mengikut selera institusi eksekutif
    g) Tun M menggunakan wang Petronas bagi menyelamatkan (bail-out) syarikat anaknya, Mirzan Mahathir
    h) Tun M melantik rakannya, Eric Chia untuk mengetuai Perwaja Steel yang akhirnya kerugian sehingga RM 10 billion
    i) Tun M berpakat secara rahsia dengan Tun Daim mengarahkan Tan Sri Tajuddin Ramli membeli saham MAS bagi membantu Bank Negara Malaysia mengatasi kerugian sebanyak RM 32.5 billion akibat skandal tukaran asing (Forex) pada tahun 1992.
    j) Tun M menganugerahkan projek kepada sekalian kroni dan proksinya sehingga kekayaan negara berpusing di kalangan jutawan seperti Vincent Tan, Robert Kuok dan Ananda Krishnan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anob 2306 mushkil kawan
      Camner mintak maaf tak mengaku salah?
      Kalau takda salah buat apa mintak maaf?

      Ko dah makan ubat?

      Delete
  36. Pemimpin negara islam apa kalau sembahyang tak cukup 5 waktu macam najib? Pengakuan datangnya dari isterinya sendiri..rosmah mansor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tanya kak ros sejak dia menopos dia cukup ke solat lima waktu lak?
      Hehehe jangan ckap kawan tak payung

      Delete
  37. 5) Setelah puas Tun M memusnahkan institusi negara, kini dia mahu kembali memerintah Malaysia.

    Kasihan melihat pemimpin Pakatan Harapan yang begitu terdesak untuk menawan Putrajaya sehingga tidak sedar diri mereka sedang dipergunakan dan diperbodohkan oleh Tun M.

    Segala ludahan dan cacian mereka terhadap Tun M sudah dijilat kembali dan digantikan dengan semburan wangian dan hamparan permaidani indah untuk Tun M.

    6) Hanya PAS yang tidak mampu ditipu oleh Tun M.

    Oleh sebab itu, janganlah kita terkejut apabila saban hari Tun M menyerang dan memfitnah PAS kerana PAS yang dipimpin oleh Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang tidak mengikut selera dan kehendak nafsu Tun M.

    Hari ini Tun M menggelar Tuan Guru Presiden PAS sebagai pengkhianat kerana tidak mahu bersama PH menjatuhkan PM Najib.

    Tun M sepatutnya cermin dirinya sendiri dahulu.

    Adakah dia menyangka rakyat sudah lupa dengan pengkhianatan amanah yang dilakukan olehnya selama 22 tahun dahulu.?

    UMNO yang rosak membarah hari ini pun adalah hasil warisan gaya pemerintahan Tun M juga.

    PAS memperjuangkan perubahan dasar bukannya sekadar menukar individu.
    Islam hanya akan tertegak dengan keruntuhan sistem jahiliyyah bukannya digantikan pula dengan sistem jahiliyyah yang baru.

    Malaysia akan meniti hari kegelapan bukannya sinar harapan yang cerah seandainya Mantan Diktator Tua ini kembali ke puncak kuasa.

    Catatan Oleh;
    Syed Ahmad Fadhli
    Pegawai Pusat Penyelidikan PAS
    3 Januari 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. HANYA NAJIB YG BERJAYA TIPU HJ HADI DGN DEDAK..

      MUDOOH DAN MUROOH JER

      Delete
  38. SUHARLI HJ MASROP4 January 2018 at 23:14

    Baguslah jika hj hadi jadikan pemimpin islam yang tak lengkap sembahyangnya, najib razak sebagai sahabat karib sehidup semati. Aman makmur malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembahyang lengkap... Tapi songlap .. songlap jugak.

      Dari siapa Hadi belajar songlap ?

      Delete
    2. FUYOOOO...M'SIA ADA MUFTI BARU...DARI UTARA NOOOO....MAMAK MATDEY AL. KUTY NOOOO...

      NANTI AKU NAK TANYA MUFTI BARU NIH...KES BANG NON....HALAL KE TAK HALAL...KALAU DOT...DOT...DOT...

      Delete
  39. Berfikir gaya Mahathir
    DUA puluh tahun dahulu, kalau saya katakan Mahathir akan bersama DAP dan Lim Kit Siang, pasti anda akan kata saya gila. Semua orang tahu macam mana bermusuhnya Mahathir dan Kit Siang. Kalah anjing dan kucing.

    Sepuluh tahun dahulu, kalau saya katakan Mahathir akan Bersama Anwar dan Mat Sabu, pasti anda katakan saya naif. Semua orang tak boleh fikir macam mana orang yang pernah sumbat kedua ini dalam penjara boleh dimaafkan.

    Tapi sekarang, siapa gila? Siapa naif?

    Itulah dia Mahathir. Sangat licik berpolitik. Bab ini saya memang akui dia hebat. Musuh politiknya ditundukkan dengan cara yang tidak pernah terjangkau akal. Setakat sejarah Malaysia, belum ada ahli politik yang boleh mengalahkan Mahathir.

    Sampai sekarang, kelicikannya masih belum pudar. Orang susah membaca langkah gerinya. Setiap kenyataannya diperhatikan. Setiap tingkah buatnya diteliti. Dia sentiasa berubah-ubah. Membuatkan orang sentiasa tertanya-tanya apa langkah politik Mahathir seterusnya?

    Mari kita kaji serba sedikit tentang langkah politik beliau.

    DIPECAT UMNO ZAMAN TUNKU

    Pada PRU 1969, prestasi Umno dan parti komponen perikatan MCA dan MIC merudum teruk di bawah kepimpinan Tunku Abdul Rahman. Mereka hanya memperoleh 74 kerusi daripada 144 yang dipertandingkan. Kerajaan terbentuk hasil majoriti yang sangat goyah iaitu 51% sahaja.

    Dengan kedudukan Umno itu, beliau bimbang Umno akan jatuh bila-bila masa sahaja. Jika Umno jatuh, segala perancangan membina empayar politik dalam Umno dan kerajaan akan musnah. Justeru dia harus berbuat sesuatu.

    Ketika itu Mahathir lantang mengkritik kepimpinan Tunku secara terbuka, dan pernah mengutuskan surat mendesak Tunku melepaskan jawatan sebagai PM. Tunku bertindak balas memecat Mahathir, tetapi Mahathir menumpang pentas PAS bagi terus menyerang Tunku. Beliau turut berpakat dengan Tun Abdul Razak.

    Akhirnya atas tekanan yang dirancang pakatan Mahathir-Tun Razak, Tunku terpaksa meletakkan jawatan. Tun Razak naik sebagai pengganti.

    Setelah rancangan menurunkan Tunku berjaya, Mahathir memohon untuk masuk kembali kepada Umno. Di bawah kepimpinan Tun Razak, dan dibantu faktor penyertaan PAS dalam kerajaan, Umno kembali mendapat kepercayaan dan menang besar untuk PRU 1974.

    ReplyDelete
  40. Yang tua tua ini panggil saja bahlol.

    ReplyDelete
  41. Berfikir gaya Mahathir
    RANCANGAN MENYINGKIR TUN HUSSEIN ONN

    Tun Hussein Onn menaiki takhta PM pada tahun 1976 menggantikan Tun Abdul Razak yang meninggal dunia. Tun Hussein sebenarnya lebih tua daripada Tun Abdul Razak, dan tidak pernah bermimpi untuk menjadi PM. Namun kuasa tuhan, Tun Razak meninggal lebih awal dan beliau berpeluang menjadi PM.

    Ramai yang berpendapat bahawa Tun Hussein meletakkan jawatan kerana masalah kesihatan. Tetapi sumber dalaman mengatakan ianya adalah disebabkan tekanan kuat daripada Mahathir yang menjadi Timbalan Perdana Menteri waktu itu. Beliau mahu menjadi PM, lalu menggunakan kes pemecatan MB Selangor, Harun Idris yang terlibat dengan rasuah sebagai isu untuk menjatuhkan Hussein Onn.

    Pada tahun 1981, Tun Hussein meletak jawatan dan Mahathir berjaya mencapai cita-cita menjadi PM. Angkara Mahathir, Tun Hussein direkodkan sebagai PM paling singkat dalam sejarah.

    Namun Tun Hussein dan Tunku Abdul Rahman tidak membiarkan Mahathir begitu sahaja. Pada tahun 1987, mereka bersama team B diketuai Tengku Razaleigh Hamzah menentang Mahathir dalam pemilihan Umno. Team ini mendapat sokongan yang kuat di peringkat akar umbi Umno dan diyakini mampu mengalahkan Team A.

    UMNO DIHARAMKAN DAN KETUA HAKIM DIPECAT

    Mahathir sanggup melakukan apa sahaja bagi mempertahankan kedudukannya. Dengan memanipulasi proses pemilihan, team A yang dipimpin Mahathir menang dalam pemilihan Umno 1987. Semua team B disingkirkan dari kerajaan.

    Team B yang dikenali sebagai Umno 11 membuat aduan penipuan Mahathir dalam pemilihan yang akhirnya membawa kepada pengharaman Umno tahun 1988. Mahathir terus menubuhkan Umno Baru menggunakan logo, bendera, aset dan perlembagaan Umno lama. Dengan Umno Baru, kuasa Mahathir semakin kukuh.

    Tunku dan Tun cuba menubuhkan Umno Malaysia, tetapi dibatalkan oleh Mahathir dengan penubuhan Umno Baru. Tidak berpuashati, mereka menubuhkan pula parti Melayu Semangat 46, mengambil nama sempena penubuhan Umno 1946. Tetapi Semangat 46 gagal menyaingi politik Mahathir dan akhirnya akur untuk masuk Umno Baru.

    Mereka sebelum itu cuba membuat rayuan ke mahkamah soal pengharaman Umno dan Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas telah melantik panel hakim untuk meneliti kes ini. Malangnya Mahathir menggunakan kuasa untuk menggantung seterusnya memecat Tun Salleh Abas daripada jawatan, menyebabkan rayuan itu tidak dibicarakan. Demi kuasa, Mahathir sanggup mencabar demokrasi negara dengan campur tangan politik terhadap institusi kehakiman.

    ReplyDelete
  42. Berfikir gaya Mahathir
    MAHATHIR KELUAR UMNO ZAMAN PAK LAH

    PRU 2008 memperlihatkan BN berada pada prestasi terburuk apabila kehilangan majoriti dua pertiga di parlimen dan gagal mempertahankan lima buah negeri. Mahathir merasakan jika dibiarkan berlarutan, Umno pasti akan kecundang dalam PRU seterusnya.

    Jika Umno jatuh, Mahathir juga akan beroleh sakit. Banyak kes-kes beliau akan diheret ke muka pengadilan dan empayar keluarganya hancur. Justeru ia tidak boleh dibiarkan.

    Mahathir mula menyerang kepimpinan Tun Abdullah Badawi secara terbuka. Kemuncaknya, Mahathir mengisytiharkan diri keluar daripada Umno. Beliau terus menyerang Tun Abdullah menyebabkan ahli Umno mula hilang kepercayaan pada PM itu.

    Akhirnya Tun Abdullah mengalah. Beliau meletakkan jawatan dan digantikan oleh Najib. Itu merupakan rancangan Mahathir kerana Najib merupakan orang kepercayaan beliau pada waktu itu.

    Turunnya Tun Abdullah bermakna misi menyelamatkan Umno berjaya. Beliau pun mengisytiharkan diri kembali menyertai Umno.

    MAHATHIR BUAT LAGI ZAMAN NAJIB

    Mahathir menjadi antara pengempen kuat BN dalam PRU13. Tetapi keputusan, BN di bawah kepimpinan Najib tidak berjaya memulihkan sokongan kepada Umno. Malah majoriti semakin menurun.

    Mahathir terpaksa melakukan sesuatu demi menyelamatkan Umno. Najib tidak mampu membawa Umno ke depan. Jadi Najib mesti ditukar.

    Mahathir menggunakan taktik sama terhadap Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdullah, dengan mengkritik kepimpinan Najib. Kemuncaknya, Mahathir keluar daripada Umno.

    PLAN TIDAK MENJADI

    Mahathir menjangkakan tindakan beliau itu bakal menjadi tekanan buat Najib supaya turun. Malangnya perkara tersebut tidak berlaku. Najib mengambil langkah mencantas orang-orang Mahathir di dalam Umno termasuk kroni-kroninya yang selama ini menjadi penyumbang dana Umno.

    Mahathir tidak mengalah. Beliau tubuh parti baru. Tarik seberapa ramai ahli Umno untuk bersamanya. Beliau cuba berpakat dengan pembangkang, untuk terus memberi tekanan kepada Najib supaya mendengar kata-katanya, atau ditumbangkan dalam PRU.

    Tetapi Mahathir gagal mencapai apa yang dikehendaki. Pertama kerana Najib tidak mahu menurut kehendaknya. Kedua, kerana PAS tidak mahu menjadi buah caturnya lagi sebagaimana pernah berlaku zaman beliau berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman dahulu.

    Yang lebih memilukan, semua kes-kes lama beliau dan orang-orangnya dibongkar kembali. Ini membuatkan orang-orangnya takut bertindak ke atas Najib untuk menjaga periuk nasi.

    KUBURKAN UMNO

    Setelah tidak ada jalan untuk membuat Najib berundur, Mahathir akhirnya tekad untuk menumbangkan Umno dan BN. Jika bahtera BN sudah tidak boleh diselamatkan, baiklah ia dikuburkan terus. Yang penting dia segera membina bahtera lain yang bakal menggantikan Umno. Dengan cara itu, empayarnya akan terus selamat. Khazanah Mokhzani, Mukhriz, Marina dan Mirzan perlu dilindungi.

    Beliau sanggup buat Umno diharamkan dulu. Lalu apa yang boleh menghalangnya untuk beliau kuburkan Umno?

    ReplyDelete
  43. Penat dan letih dan memualkan baca sampah dari harakah ni

    ReplyDelete
  44. Berfikir gaya Mahathir
    STRATEGI MEMPERBODOHKAN PH

    Atas kelicikannya, Mahathir berjaya memperdaya pemimpin PH untuk menerimanya. Pemimpin yang dulunya bermati-matian melawan beliau sampai meringkuk di penjara, lebam biji mata dan tempang dibalun FRU kini boleh mencium kaki beliau. Segala kesalahannya sepanjang memerintah sudah dibersihkan tanpa perlu membayar balik ganti ruginya.

    Kemuncak kehebatan beliau memperbodohkan penentangnya dahulu adalah, beliau diterima untuk menjadi PM semula selepas ini.

    Namun perkiraannya silap. Disangkakan penglibatannya dalam PH boleh melemahkan sokongan kepada BN. Rupanya makin memperkuatkan BN pula. Kalangan sosialis seperti PSM menolak beliau sehingga sanggup melawan PH dalam PRU nant. Non-muslim pula semakin meninggalkan DAP kerana bersekongkol dengan Mahathir, selain isu-isu kegagalan pentadbiran dan salah laku pemimpinnya. MCA pula yang semakin pulih.

    PAS masih tegas dengan Gagasan Sejahtera. Tidak mahu tertipu dengan rancangan Mahathir, selain tidak mahu berkompromi dengan kepentingan Islam.

    Nampak gaya, PH tidak mampu kedepan. PAS pula yang bakal mengambil manfaat. BN tidak terjejas. DAP mungkin beroleh keuntungan, untuk menarik sedikit lagi sokongan Melayu di beberapa kawasan parlimen bagi menambah bilangan kerusi mereka. Itupun terancam dengan gerak kerja MCA yang semakin proaktif sekarang.

    KEMBALI KEPADA UMNO

    Rancangan terakhir Mahathir mungkin berunding kembali dengan Umno. Jika parti itu dapat tawarkan kedudukan yang baik untuk anaknya Mukhriz di jawatan tertinggi kerajaan, itu sudah cukup daripada terus lenyap dalam pertarungan politik sekarang.

    Jawatan Timbalan Perdana Menteri 2 pun sudah memadai. Tapi kalau terdesak, cukup untuk minta segala kes beliau yang dalam siasatan dilupuskan.

    Tak mungkin Mahathir akan berada bersama parti yang berisiko untuk kalah. Beliau tidak mahu karier politiknya berakhir dengan cara yang memalukan. Bersama PAS, tak mungkin dapat jadi pemimpin. Justeru lebih baik beliau kembali kepada Umno sahaja.

    Dengan menawarkan beberapa syarat, tentu sekali Umno akan tertarik dengan tawaran Mahathir. Inilah peluang mereka untuk melenyapkan PH. DAP, PKR dan PAN telah mengangkat Mahathir terlalu tinggi, lebih tinggi daripada Anwar, Mat Sabu dan Lim Kit Siang sendiri. Jika Mahathir kembali kepada Umno, habis parti-parti itu nak menjawab pada penyokong PH yang sudah menjadi peminat fanatik Mahathir.

    Tidak mustahil sebelum pilihan raya, Mahathir buat tindakan pelik menyertai Umno kembali. Bermain dengan Mahathir, kita mesti berfikir jauh kedepan. Tak boleh fikir selapis sahaja. Beliau sangat licik dan penuh helah.

    Sebagaimana saya katakan di awal tulisan, jangan cepat melabel telahan ini sebagai tidak masuk akal. Dalam politik segalanya masuk akal. Yang penting jangan terlalu naif, nanti hilang akal pula. Baca sejarah, manfaatkan akal sebaiknya.

    ReplyDelete
  45. Pemuda PH boleh buat laporan polis balas kerana cubaan dan propaganda parti pembangkang UMNO mengganggu gugat dan menjatuh/menguling kerajaan yang dipilih rakyat Selangor dan Penang secara demokrasi. Ambil contoh spin2 yang dikeluarkan JASA dan dikopi pes askar2 upahan menyerang pemimpin PH termasuk Mahathir.

    Barulah adil PDRM ambil tindakan dan siasat sama mcm kes Mamak Kutty ok tapi Lanun Bugis menghasut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Zul......benda2 bodoh tu biar deme jerrr yg buat bro.....

      Pakatan ni biar bijak.......kita jangan jadi macam deme bangaaanggg manjang jerrrr....

      Biar deme jadi bodoh abadi bro.....

      Macam P.Ramlee cakap.....dah tua pon bodoh..!!

      Salam perjuangan.

      Delete
  46. Tua, tua Tun .. Tua ubi.. makin lama ... makin berisi..

    Rakyat Malaysia akan mencipta sejarah .. PM tertua.. 2x jadi PM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK SANGKA MAMAK MATDEY SI TUA RENTA NIH...SEMAKIN TUA SEMAKIN GELOJOH DAN BINGAI!!!

      Delete
  47. Kehadiran Dr Mahathir punah pembangkang
    KEHADIRAN Tun Dr Mahathir Mohamed dilihat boleh memecah-belahkan pakatan pembangkang dan bukannya mengukuhkan gabungan itu untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) tidak lama lagi.

    Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, sejak kemuculan bekas Perdana Menteri itu bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pembangkang mulai menjadi kucar kacir.

    “Kemunculan Tun Mahathir tidak mengukuhkan gabungan pembangkang untuk menentang Umno dan BN. Banyak masalah berlaku dalam pembangkang sekarang sejak kemunculannya.

    “PKR dan Pakatan Harapan jadi kelam kabut tidak bersatu, kemunculannya hanya untuk merosakkan pembangkang, ini pandangan saya,” katanya mengulas kenyataan Dr Mahathir terhadap PAS di Kota Bharu.

    Dalam kenyataan terbarunya Pengerusi PPBM terbabit menyifatkan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai pengkhianat.

    ReplyDelete
  48. Apabila Firaun mengkafirkan Nabi Musa
    KISAH-kisah sejarah di dalam al-Quran kekal segar untuk dirujuk, kerana ia menceritakan tabiat manusia dengan pelbagai wajah. Kitaran sikap dan perangai watak-watak di dalam al-Quran akan turut kekal seperti kekalnya kitab suci tersebut.

    Nabi Musa vs Firaun

    Allah menceritakan betapa gigih dan tegasnya Nabi Musa A.S memperingatkan kepada Firaun berkenaan batasan iman dan kufur. Nabi Musa menawarkan khidmat tunjuk ajar kepada Firaun agar dia kembali insaf:

    فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَىٰ أَن تَزَكَّىٰ • وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ

    "Maka katakanlah kepada Firaun: "Adakah kamu ingin menyucikan dirimu dari kesesatan? • Dan mahukah aku tunjukkan kepadamu jalan Tuhanmu agar engkau takut kepadanya?"
    (al-Nazi'at: 18-19)

    Firaun mula berkasar

    Setelah nasihat demi nasihat secara lembut telah diberikan oleh Nabi Musa, namun Firaun tetap berdegil. Bahkan Firaun mula menuduh kononnya Nabi sedang tersampuk kesesatan:

    إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَىٰ مَسْحُورًا
    "Sesungguhnya aku merasakan kamu wahai Musa telah tersampuk sihir"
    (al-Isra': 101)

    Lalu Nabi Musa membalas:

    وَإِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا فِرْعَوْنُ مَثْبُورًا
    "Dan sesungguhnya aku pula merasakan kamulah yang akan hancur binasa"
    (al-Isra': 102)

    Firaun menuduh Nabi Musa kafir

    Dengan keterangan-keterangan yang telah dikemukakan oleh Nabi Musa, Firaun tetap buat-buat tidak faham. Bahkan Firaun bersikap loyar buruk dengan mengembalikan segala peringatan wahyu untuk mendakwa Nabi Musa. Firaun menyelar Nabi Musa:

    وَفَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَأَنتَ مِنَ الْكَافِرِينَ
    "Dan engkau (Musa) telah melakukan kesalahan dari perbuatan engkau. Dan engkaulah di kalangan orang-orang yang kafir"
    (al-Syu'ara': 19)

    Tidak faham bahasa

    Jika kita melihat sikap Firaun, dia cukup degil menerima ajaran Islam yang telah dijelaskan berulang kali oleh Nabi Musa.

    Syeikh Dr. Solah Abdul Fattah al-Khalidi menjelaskan:

    "Firaun enggan berinteraksi dengan topik yang dikemukakan oleh Nabi Musa dengan sewajarnya. Dia tidak mahu berfikir secara serius. Sebaliknya Firaun mengolah nasihat Nabi Musa sebagai serangan peribadi antara dirinya. Lebih malang lagi, Firaun hanya mahu memahami topik yang diutarakan oleh Nabi Musa berdasarkan kefahaman dangkalnya sahaja. Bukan berdasarkan keterangan Nabi Musa. Ini semua bertitik tolak dari sikap ego yang dijulang oleh Firaun."

    Dangkal

    Bayangkanlah betapa dangkalnya Firaun, apabila Nabi Musa menyampaikan peringatan berkenaan batasan iman dan kufur, tiba-tiba Firaun menuduh Nabi Musa pula yang kafir.

    Yang pasti, Firaun telah mati. Namun Firaunisme masih hidup.

    ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
    Ketua Urusan Ulamak
    PAS Kawasan Klang
    3 Januari 2018 - HARAKAHDAILY 4/1/2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg solat Jumaat 2 imam 2 jemaah dalam satu qariah dulu tu....sah atau tidak..??

      Solat hajat dan doa KO dulu....sah atau tidak...??

      Dulu kafirkan umno....sah ke tidak...???

      Amanat yg dibuat dulu....sah atau tidak..??

      Lain kali cek pekong dalam seluar sendiri dulu.....

      Delete
  49. Tua bahalol..mudahnya bang Shah..Tolol..amcam..boleh ke

    ReplyDelete
  50. Cacaitrompah Taek membuat serangan ala Shout Down, Mode 2.2 Doktrin Mao.
    Welcome welcome..mummy popo dok monitor tu....
    Happy? Tapi kandas jugak.

    Topik juga jelas iaitu Politik mmg dirangka utk jatuhkan musoh.
    * mcm cacai tgh usaha jayuhkan Tun. Betul? Pandai...
    Maka berbangkit pula Soalan sampingan dlm topik...
    "Habis?! Apekehenye, puak kome bingai caitaek umno dgn pas, nak sibuk buat repot balai? Faham dah?
    Ok, tak faham. bagus!

    Datang lagi tau.
    Mummy Popo dok monitor tu.
    Esok lahobo2 dijamu Taek,kuah cirit. Hepi2..

    ReplyDelete
  51. esok report polis...

    najibut oh cakap org felda bangang.
    najibut oh cakap kepala bapak kau.

    ReplyDelete
  52. umporno dah meroyan.

    cina dah tak sokong.
    melayu pkr dah tak sokong.
    umporno dah hilang sebahagian jadi ppbm, dah tak sokong.
    india dah tak sokong, baru minggu ni dah demo kat jasin, janji 7 tahun dah jadi capati.

    yang tinggal, macai2 perompak, pembohong.
    haru la najibut oh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY NIH...DAH LAH TUA RENTA...BONGOK DAN BINGAI PULAK!!!

      Delete
  53. Ruangkan masa 5 minit untuk kenali siap Tun Mahathir

    Catatan Khas: Buat Yang Tidak Tahu dan Yang Terlupa
    1. Ramai dalam kalangan generasi muda hari ini tidak tahu berkenaan episod hitam krisis Perlembagaan Negara yang berlaku pada tahun 1988 ketika era pemerintahan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri.
    Mereka yang pada hari ini berusia 28 tahun ke bawah belum pun lahir ke dunia pada ketika krisis itu termasuklah saya yang menulis ini.
    Namun, ia bukanlah penghalang untuk kita mengimbau dan merungkai sejarah lama ini sebagai pengajaran bersama.

    2. Apa sebenarnya yang berlaku pada tahun 1988.?
    Untuk memahami kisah tersebut, lebih mudah ianya ditulis dalam bentuk kronologi peristiwa kerana setiap yang berlaku itu saling berkait sehinggalah krisis tersebut mencapai kemuncaknya iaitu pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada 08 Ogos 1988.

    3. Catatan ini akan menunjukkan bagaimana ketika Tun Mahathir berkuasa, beliau telah meruntuhkan institusi kehakiman (judisiari) yang sepatutnya berfungsi dalam konsep "separation of power" seiring badan Legislatif (Parlimen) dan Eksekutif (Kerajaan).
    Apabila pihak Kehakiman dengan beraninya membuat keputusan yang tidak menyebelahi pihak Kerajaan, lalu Tun Mahathir bertindak menggunakan pelbagai cara bagi memastikan para Hakim tunduk kepada Kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengor kau ni. abu talib dah jawab. kau ni yg patut belajar membaca.

      Delete
    2. SEMAKIN TUA RENTA... SEMAKIN GELOJOH DAN BINGAI PULAK MAMAK MATDEY NIH!!!

      Delete
  54. 5. Begitulah kronologi titik hitam yang tidak akan dapat dipadam daripada rekod sejarah sistem kehakiman negara ini.
    Pada 17 April 2008, Perdana Menteri ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menyatakan kekesalan kerajaan dan mengumumkan pembayaran ex-gratia kepada Tun Salleh dan 5 Hakim yang terbabit.
    Ironinya, si pelaku utama kisah ini iaitu Tun Mahathir tidak pun pernah meminta maaf atas kesilapan itu.
    Apa yang beliau tahu, hanyalah menyalahkan pihak lain iaitu pemecatan Tun Salleh atas aduan daripada Yang di-Pertuan Agong ketika itu Almarhum Sultan Iskandar.

    Mungkin Tun Mahathir menyangka kita semua Melayu Mudah Lupa, tidak ingat apa yang beliau telah lakukan semasa 22 tahun memerintah Malaysia.?

    6. Tun Salleh Abas, mangsa utama penganiayaan ini masih ada dan sudah pun mencecah usia 88 tahun. Beliau merupakan anak kelahiran Besut, Terengganu.
    Tun Salleh pernah bergelar Exco Kerajaan Negeri Terengganu (Pengerusi Jawatankuasa Hisbah dan Tugas-Tugas Khas) pada era pemerintahan PAS tahun 1999 hingga 2004.
    Beliau ada menulis sebuah buku yang berjudul May Day For Justice terbitan Magnus Book bagi menceritakan secara terperinci episod hitam 1988.

    7. Jikalau hari ini ramai yang bersungut mengenai pemerintahan PM Najib yang bertindak pelbagai cara bagi menutup skandal 1 MDB, ianya tidaklah begitu menghairankan sebenarnya kerana PM Najib hanya mengikut apa yang pernah dibuat oleh sifunya dulu, Tun Mahathir.
    PM Najib membersarakan awal Peguam Negara, Tun Mahathir dulu memecat Ketua Hakim Negara.
    PM Najib menggugurkan Tan Sri Muhyiddin daripada jawatan TPM, Tun Mahathir dulu mempunyai 3 TPM yang bersilih ganti dan Anwar merupakan TPM yang dipecat atas tuduhan rasuah dan salahsaku seks.
    PM Najib ada skandal 1 MDB, Tun Mahathir pula ada skandal FOREX Bank Negara yang menyebabkan kehilangan berpuluh bilion pada awal tahun 1990-an dulu.

    8. Dulunya, sekalian pemimpin PKR, DAP dan PAN siang-malam, pagi-petang mengecam Tun Mahathir bahkan sehingga digelar Maha Firaun, Bapa Perosak Negara, Diktator Tua dan bermacam lagi.
    Kini, siang-malam mereka menjunjung pula Tun Mahathir bagaikan wira- permata bagi menyelamatkan negara. Mereka pula kini mengikut telunjuk Tun Mahathir yang memimpin Pakatan Harapan.
    Sungguh geli hati ini apabila membaca berita janji PH untuk menghadkan jawatan PM kepada 2 penggal dan janji hendak beri royalti.
    Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir dulu berkuasa selama lebih 20 tahun sebagai PM.?
    Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir yang merampas royalti Terengganu sebagai hukuman kepada rakyat yang memilih PAS untuk memerintah pada PRU 1999 dulu.?
    Bukankah Pengerusi PH, Tun Mahathir ketika berkuasa dulu telah mengkayakan anaknya sehingga menjadi jutawan, mengamalkan kronisme, berlakunya penyelewengan dan kerugian dalam deretan kes BMF, Perwaja, Maminco,UEM, Renong, Bank Bumiputera, PKFZ, Maika Holding, MAS, Petronas, Tabung Haji, KWSP, IWK dan banyak lagi.

    9. Adakah akan menjadi trend kebiasaan selepas ini, mana-mana pemimpin yang sudah tidak berkuasa dapat menyucikan dosa salahlaku pemerintahannya apabila membangkang?
    Tidak mustahil suatu hari nanti, PM Najib pula yang dijunjung oleh pembangkang sebagai wira mereka apabila Najib sudah tidak lagi berkuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketinggaln zaman kau ni. sebab tu kunan marah....slow sangat!

      Delete
    2. DAH LAH TUA RENTA MAMAK MATDEY NIH...BAGHAL DAN BINGAI PULK...

      Delete
  55. najibut oh sendiri dah marah. dia panggil cyber umporno ni semua bangang! dalam blog ni dah terbukti, bangang2 belaka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAH.. BANGANG BETUL SI TUA RENTA MAMAK MATDEY NIH....DAH LAH BANGANG BAGHAL PULAK...

      Delete
    2. dad..nak tanyalah, apa citer mesyuarat pimpinan tertinggi PH di HQ Bersatu semalam...dah ada keputusan sebulat suara untuk calonkan TDM sebagai PM jika PH menang nanti? Atau PKR masih tak sokong pencalonan TDM tu? Kalau ikut YB Zuraidah, PKR nak calonkan Azmin sebaagi PM dan Mokriz sebagai TPM...habis TDM macma mana..gigit jari aje lah dia? Yang paling aku kesian si Din Pagoh tu, dah jadi tunggul mati dan mereput lah kan, dalam UMNO kena main..dalam Bersatu dan PH pun mavcam tu jugak..mesti nyesal tak abis dia, kena perkudakan oleh TDM bulat2! !

      Delete
    3. Bro Dad.....ada orang tak boleh tidor mikior pasei kita.......sampei tercirit jubor takot kalah.

      Tapi kata confident kepala bapaakkknya boleh menang.

      Tapi bila tengokkan cara tu.....tak sudah2 susah hati takot kalah.

      Delete
  56. Hebat sungguh serangan cytro 6% mudmustland pd Tun M yg nazri kata pegang pun tak larat......tahniah Tun. Rupanya umgok sgt2 takut pd si tua ini.

    Tanpa mudmustland sedation taktik serangan yg byk merapu tanpa fakta dan menghina ini membuatkan org atas pagar mcm aku X akan pangkah BN dlm pru14 nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. org atas pagar mcm aku pun X akan pangkah Fukatan Haprak dlm pru14 nanti

      Delete
    2. Lantaklah kamu nak pangkah apa ?

      Kan Negara ni amal demokrasi ...

      Delete
    3. Pak diny..cakap2 macam pak diny ni lah yang menyebabkan pengundi atas pagar mcm saya ni menganggap penyokong2 PH ni bercakap besar dan over confident. Baik2 nak ngundi PH...dah terbantut hajat tu !

      Delete
    4. Anon0045 duduk atas pagar pasal bontotnya tersangkut barb pagar berduri
      Macam kera sumbang

      Delete
    5. Geng Naga......orang macam ko tak wujud pon tak perrr......

      Tak rugi kalo tak derrr ko.......koje membelit tahab gaban.

      Cakaplah apa pon......cakap besar ke....over confident ke......ada kita orang kesaaaahhh...???

      Kalo yg betol pon ko boleh belit apa lagi yg boleh diharap dari ko.

      Pooodaaahhhh.....!!!

      Delete
  57. Sudahlah Mahathir
    Mahathir Seorang Berjasa Tetapi Juga Pemusnah Sistem Negara
    1. Watak Tun Dr Mahathir Bin Mohamad adalah watak istimewa yang berada pada semua zaman era pemerintahan. Menyelak sejarah dari Zaman Tunku Abdul Rahman hinggalah ke yang terbaru era Datuk Seri Najib Tun Razak peranan beliau sentiasa terakam. Persoalan yang paling penting ialah apa peranannya dan kepentingannya dalam menjatuhkan semua pemimpin tersebut ?

    2. Kini sekali lagi Dr. Mahathir bersuara dengan keras dan lantang diikuti dengan Tun Daim dan diiringi oleh juak juak pengampunya atau yang terpesona dengan kritikannya.

    3. Jujur dari penelitian banyak pihak Najib Razak tidak akan bertahan menghabiskan penggal ini jika gagal menangani kritikan keras yang diterokai oleh Mahathir ini. Umum tidak boleh lupa ketika era Najib menjadi PM bukan sekali Dr. Mahathir melontar kritikan kepada Najib. Dr. Mahathir bising dan senyap beberapa kali. Pasti kita tertanya mengapa ?

    4. Kita harus tidak melupa Dr. Mahathirlah yang mengkritik Tun Abdullah Badawi dan memberikan tekanan tanpa henti sehingga Abdullah Badawi dimalukan terpelanting dari puncak kuasa sebegitu rupa. Namun dalam era Najib Razak ia berbeza kerana ia kelihatan Dr. Mahathir bising dan senyap kemudian bising dan senyap dan kini bising semula dengan lebih garang. Ini kerana mungkin Najib belajar banyak dari Abdullah Badawi. Ketika di era Abdullah Badawi , Dr. Mahathir langsung tidak dipedulikan penasihat Abdullah ketika itu yang dikatakan kelompok muda yang diberikan kedudukan istimewa dikepalai Khairy Jamaluddin mengambil pendekatan bermusuh dengan Mahathir. Najib berbeza dia memberi laluan banyak kepada Mahathir termasuk menjadikan anak Mahathir sebagai Menteri Besar. Mahathir bising Najib beri maka Mahathir diam sekejap, tetapi sampai bila pentadbiran negara hanya berkisar kepada memuaskan hati Mahathir dan kawan – kawanya semata. Jika Mahathir dilayan maka tak ada rasuah atau salah guna kuasa, itu teorinya.

    5. Jika Mahathir nak bercakap soal kronisma dan peluang, soalnya berapa ramai anak Melayu diberi peluang menyapu berbilion (ada mengatakan angka menjangkau RM3billion) projek dibawah Petronas. Tanpa membela apa yang berlaku dalam 1MDB tetapi Mahathir juga perlu menjawab bagaimana dia menggunakan kuasanya melahirkan IPP yang dilihat lebih merupakan kini skim pencen kepada dia dan kawan – kawanya. IPP kini menjadi punca antara masalah besar pengurusan subsidi dan industry tenaga dalam negara.

    6. Yakinlah Mahathir akan diam jika Najib Razak menurunkan RM3B kepada beliau yang kini menjadi kepala kepada Proton. Persoalanya kenapa negara perlu terus sakit kerana projek idea gagal Mahathir yang menjerut negara ini ? Proton bukan GLC negara pun.

    7. Menyelurusi sejarah Mahathirlah yang telah menjahanman banyak aspek negara. Jangan lupa bagaimana dia memulakan kecelaruan dengan melakukan rombakan perlembagaan beberapa kali, dialah yang memperkosa sistem kehakiman dalam memenuhi nafsu politiknya, dialah yang yang memulakan banyak tradisi kecelaruan dalam negara. Dia menggunakan istana bila diperlukan dan menghina Istana bila kuat dan bertembung kepentingan. Dialah yang banyak menggadai kepentingan Melayu sebaliknya dialah yang menggunakan nama Melayu bila mendepani musuh politiknya.

    8. Tanpa menafikan sumbangan Mahathir pada negara tetapi dia juga terbeban dengan banyak punca kemusnahan dalam negara. Sekarang dia mahu game Im holier than you. Mahathir tidak layak !

    ReplyDelete
  58. 9. Ketika era permerintahan Dr. Mahathir ramai anak Malaysia berpotensi besar dijahanamkan kerana bertembung dengan nafsu Mahathir. Sekadar menyebut beberapa nama Tan Sri Ani Arope antara pemikir bijak tersingkir dari kedudukan penting hanya kerana mempertahankan kepentingan rakyat menolak IPP dan jelas kini IPP menjadi antara masalah utama negara. Tun Salleh Abas antara Hakim yang integrity tinggi mempunya penghormatan diperingkat antarabangsa tetapi disingkir hanya kerana nafsu politik Mahathir. Itu belum masuk cendiakawan yang akhirnya mencipta nama diperingkat antarabangsa tetapi meninggalkan negara hanya kerana tidak sebulu denganya. Jika disenaraikan jawatan kecil dan besar jumlahnya pasti beribu. Ini kerugiaan tidak berganti.

    10. Zaman Mahathirlah politik jijik termasuk menyerang peribadi seteru politik dengan cara paling hina berlaku. Datuk Seri Anwar Ibrahim sangat memahami perkara ini kerana dialah mangsa buli politik paling kejam dalam sejarah negara yang dibawa Mahathir.

    11. Pembangkang khususnya Pakatan Rakyat mungkin kini sedang berseronok menggunakan isu Mahathir menyerang Najib. Ramai yang memikirkan, mereka menggunakan Mahathir dalam menjatuhkan Najib. Tetapi mereka tidak sedar hakikatnya Mahathir yang sedang menunggang mereka bagi melengkapkan nafsu rakusnya di hujung usia. Ini sememangnya skill politik Mahathir ketika mahu melengkapkan percaturan politiknya dia akan menggunakan apa saja termasuk musuhnya. PAS seawal dari era Tunku Abdul Rahman bangga Mahathir menggunakan pentasnya menyerang Tunku tetapi ia hanya sementara selepas lengkap cita citanya maka PAS kembali digodam. Ketika menyerang dan membunuh di Memali Mahathir tidak pernahpun ingat dia pernah menggunakan pentas PAS.

    12. Ingat kita pernah menyerang Abdullah Badawi bersama Mahathir hasilnya Abdullah disingkirkan tetapi Umno (sila baca kelompok Mahathir khsusnya Daim dan kuncu) terus kukuh dan Pakatan Rakyat terus dihimpit. Kenapa perubahan total masih tidak diperolehi ? Ia kerana imej perubahan itu diterajui oleh Mahathir dan kelompoknya, PR hanya mengikuti dari belakang. Jika sekali lagi kita terperangkap diperkuda Mahathir untuk pusingan kali ini maka PR hanya layak sekali lagi selaku pembangkang yang kuat. PR harus berdepan dengan Najib dalam pilihanraya akan datang, membongkar kebobrokan dan mengutara cadangan pembaikan diteruskan…tetapi perlu berhati – hati jangan diperkuda Mahathir dengan melupakan dosa Mahathir pada negara.

    13. Yakinlah masalah dalam negara tidak akan selesai selagi Mahathir masih dilayan sebagai watak istimewa dalam negara ini.

    14. Saya bercakap soal kepentingan kelansungan negara ini. Inilah masanya beberapa watak penting yang dibuli Mahathir bergabung mematikan kerakusan nafsu politik Mahathir dan kuncunya dan memulakan lembaran baru Malaysia. YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, YBM Ku Li, Tun Abdullah Badawi, Tun Musa Hitam dan Tun Salleh Abbas dan ramai lagi harus tampil bersama mematikan gerakan Mahathir ini. Najib Razak pula kena buang egonya, kamu hanya produk legasi kemusnahan sistem warisan Dr. Mahathir. Najib Razak ini masanya kamu dan Anwar, Ku Li, Abdullah Badawi, Musa Hitam, Salleh Abbas dan beberapa nama besar mangsa buli politik Mahathir duduk bersama mendepani Mahathir, Daim dan kuncunya. Kemudian berdepanlah semula dengan gentleman sebagai seteru politik.

    15. Saya bersama teman – teman dalam PKR, PR dan beberapa NGO termasuk SAMM sedang mengusahakan untuk menganjurkan satu persidangan meja bulat melibatkan banyak pihak membincangkan isu Ya Mahathir berjasa pada negara tetapi kemusnahan yang diwariskan kepada kita juga besar, cukuplah dan berhentilah.

    16. Akhirnya saya ingin bertanya pendirian Khairy Jamaluddin yang merupakan menantu kepada Andullah yang pernah disingkir dan dimalukan hasil gerakan Mahathir apa pendiran anda, adakah anda mahu bersama dalam menghentikan legasi politik celaru Mahathir ini ? Kepada YAB Menteri Besar kedah ya betul kamu naik kerana bapa kamu, tetapi kini apa pendiran kamu dalam isu Mahathir menyerang Najib ini ? atau kamu sedang memerhati tanpa pendirian ?

    ReplyDelete
  59. Msia adalah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berperlembagaan dengan institusi kesultanan sebagai tonggaknya. Sudah termaktub ,kerajaan hanya boleh ditukar melalui P/Raya yg sah yg dikendalikan oleh SPR dalam jangkamasa tertentu yg ditetapkan.
    Sebarang usaha untuk menjatughkan kerajaan adalah dianggap tidak sah oleh perlembagaan negara apatah lagi dengan usaha berterusan melalui fitnah, hasut dan spin yg dilakukan oleh PH, khususnya TDM.
    Tindakan pemuda UMNO dan UMNO Penang membuat laporan polis dilihat sebagai usaha yg paling wajar ketika budaya fitnah dan hasutan semakin berleluas di negara
    ini. Memang lidah TDM tidak bertulang..apa saja yg terbuku di hatinya akan diluahkan tanpa memikirkan kesan dan akibat dari kata2nya tu. Janganlah kerana Msia mengamalkan kebebasan bersuara, maka ia telah disalah gunakan dan menjadi medan utama untuk menyebarkan fitnah yg tidak berasas. Merekayasa tuduhan dan fitnah memang mudah..anak2 yadika pun mampu melakukannya, tapi membuktikan kebenaarn tuduhan dan fitnah tu yng menjadi masaalah beasr.
    TDM sebagai negarasawan ulung sepatutnya lebih tau aakn bahaya fitnah spt yg selalu dilontarkannya di pentas ceramah dan PCnya. Setiap action pasti ada reactionnya. Jika TDM dilihat begitu ghairah menyebarkan fitnah dan hasutan sesuka hati untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada yang sah..jadi bersedialah juga untuk menerima tindak balas dan akibat dari keberanian tak bertempatnya tu. PDRM sebaagi agensi penguatkuasa undang2 negar yg profesional perlu bertindak segera terhadap segalalaporan yg telah dibuat..jangan sekali2 kita suburkan budaya fitnah dan hasutan untuk menjatuhkan kerajaan sebagai cara hidup kita..jgn biarkan berkembang biaknya budaya mesra fitnah dan hasutan dalam kalangan rakyat Msia.Jika ditakdirkan ada asas untuk diambil tindakan terhadap TDM...bertindak segera demi kemaslahatan rakyat jelata yg cintakan kedamaian !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mangkuk hayun betullah kamu ni Geng Najib dan sekor dua ekor walaunta UMNO .

      Parlimen pun sudah nak sampai masa je utk dibubarkan . Apa pasal mahu repot2 (bilang orang Indonesia) suroh polis siasat Mahathir ??

      PRU mesti diadakan menjelang Jun ini .

      Adakah Najib sedang mencari jalan untuk mengishtiharkan undang2 darurat ??

      Delete
    2. Woi Geng Najis..lu mabok lagi ker??

      Delete
    3. AAH...MAMAK MATDEY SI TUA RENTA NIH TENGAH MABUK TODI!!!

      Delete
    4. Pak diny...kan dah betul telahan saya. Cakap2 bahawa DSNR akan mengisytiharkan undang2 darurat ni adalah salah satu daripada fitnah dan hasutan yg kerap diulang2 oleh TDM. Urus tadbir DSNR dan TDM ni jauh bezanya. Kalau di era TDM dulu memang ad kemungkinan besar dilakukan tindakan tu untuk kekal berkuasa tapi DSNR takkan sekali tergamak utk melakukannya. Dia amat menjunjung tinggi perlembagaan negara dan amat berpegang teguh kpd prinsip kerajaan yg dipilih secara demokratik melalui P/Raya yg sah lagi telus.
      DSNR tidak berkehendakkan kpd pengisytiharan darurat utk terus berkuasa. Darurat ini hanya propaganda TDM untuk menyemarakkan rasa benci rakyat terhadap kerajaan..fitnah dan hasutan spt ini lah yang patut diambil tindakan oleh pihak berkuasa spt yg telah dibuat oleh Pemuda UMNO dan UMNO Penang tu. Apa nak diherankan..TDM ni kan pakar memanipulasi fikiran dan sentimen rakyat, ada aje caranya untuk memeperdayakan dan menghasut kita semua !

      Delete
  60. Kesian aku lihat orang Melayu Islam kat Malaysia ni yang tidak sedar diri siapa kah mereka dan bagaimana kah penghidupan mereka ketika dibawah kepimpinan PM sebelum dan sesudah Tun Dr. Mahathir.

    Jenis Melayu apa lah engkau orang ni yang tak dapat menilai antara berlian dan kaca.

    Kepada Hj. Hadir, Tun Dr. Mahathir dah lama dah tak baca buku perubatan sebab dia bukan lagi pengamal perubatan setelah menjadi PM.
    Hj. Hadi ni boleh saya takrifkan dia sebagai "Brain Dead atau OTAK.MATI"

    Insaf lah orang Melayu, jangan lah biarkan diri kamu di perobohan oleh Najib, Hj. Hadi dan Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JENIS TUA RENTA YG TAK SEDAU DIRI...DAH LAH BONGOK MAMAK MATDEY NIH...BINGAI PULAK!!!

      Delete
  61. 00.17
    Lebih baik kamu diam dp berhujah bodoh tu...
    Bodoh tak boleh diajar,pandai tak boleh diikut

    ReplyDelete
  62. Confirm ph ambilalih pemerintahan selps pru ke 14ni,org2 umunoo sdg menggelupur dan meryan2 gila tahap gaban dr yg muda hingga ke tua,dp pencacai hingga ke menteri,baik jantan maupun betina...
    Hebat penangan Tun,itu le lautan dalam jangan dijengkal,meninggal dunia le

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOOO....M'SIA ADA MUFTI BARU NOOO...ORANG UTARA...NAMA DIA MATDEY AL. KUTY...

      GAMAKNYA ...SENANG LER MAMAK NI NAK KAFIRKAN ORANG LAIN YG TAK SETUJU DGN NYA....

      HJ. HADI KATA...MAMAK NI JANGAN BACA BUKU PERUBATAN JER....BACA SEKALI BUKU2 MENGENAI ISLAM...BUKAN SAYA YG KATA TAUUU!!!!

      Delete
    2. 02:02,...tak malu ke menunjukkan kejahilan?

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper5 January 2018 at 08:38

      org2 umunoo sdg menggelupur dan meryan2 gila tahap gaban dr yg muda hingga ke tua,dp pencacai hingga ke menteri,baik jantan maupun betina...

      Jangan lupa yang "Macam Jantan" juga ye.

      Salam perjuangan.

      Delete
  63. Dalam umnongok tua dan muda semua sama sahaja...semuanya bodoh bangang mangkukhayun baghal bahalol tolol tak ada otak sebab semuanya makan dedak thaeik jho lo...itulah lambang umnongok sejati..

    ReplyDelete
  64. Sudin kan dah cakap..alif min nun tendang wau..bunyinye..SARKAS..tu yang kelam kelibut sumernye.

    ReplyDelete
  65. Yabedabadooooo....yeeeehaaaaa...lebai bawang sudah kepanasan....baghal2 umno sudah naik sawan..malu la weiiii..baru kena jentik skit dgn org tua 92 tahun terus jem kepala otak. Amendeeee leerr...lebai2 pas lagi bagus lilit itu serban kat tengkuk...kasi ikat serban dekat dahan pokok...pakat ramai2 panjat dan terjun. Kalau nak mengaku ulamak tapi buta hati dgn kemungkaran selayaknya mampos jer. Geng2 umno pulak korang rendam kepala dalam jamban kasi flush sampai la korang sedar si najib tu kaki samun. Hepi jer najib laki bini kencing kt kepala korang yg kelabu asap...bugis lanun sesat mana ntah dtg kt tanah melayu kasi kencing atas kepala org2 melayu. Tak rasa terhina ke kebodohan korang diambil kesempatan oleh manusia durjana mcm najib utk disepak sana sini walhal korang tau terang2 najib laki bini curi duit. Takde maruah ke korang nie sampai sanggup 24 jam menepek kat sini demi mempertahankan lanun bugis? Yg paling aku hairan tak sudah2 mau taichi isu2 sebenar negara mcm 1MDB, Felda, Jho Low, Riza Aziz dan mcm2 kemungkaran najib sekarang dgn isu2 basi zaman Mahathir yg korang sendiri tau takde faedah pon nak ungkit. Isu skrg najib curi duit...money trail sudah ada...rosmah curi duit....anak dia curi duit...kawan baik dia Jho Low curi duit...tapi pasal bodoh tahap kepala bapak punya bodoh korang taichi tak sudah2 dgn isu2 Mahathir yg dah basi.

    KALAU NAJIB BTOL2 JANTAN SILA TANGKAP MAHATHIR DAN LIHAT LA NANTI REAKSI SATU MALAYSIA. SILAP2 NAJIB LAKI BINI DALAM TONG DRUM KENA C4. SETAKAT MENYOROK DLM KAIN ROSMAH BAIK KERAT AJER PELIR TU.

    ReplyDelete
  66. 02.42...Wahhhh..ngamuk sakan nampak. Kau jangan risau sangat pasal TDM tu. Taulah pihak berkuasa menguruskannya. Sekarang ni pun SPRM dan PDRM tengah giat melakukan siasatan berkaitan laporan J/kuasa RCI berhubung kes FOREX tu. Laporan polis yang dibuat oleh Pemuda UMNO dan UMNO Penang pasal hasutan TDM untuk menjatuhkan krajaan pun dah dibuka kertas siasatannya.
    PAS pusat pula dah hantar memorandum kepaad kerajaan agar siasatan RCI dijalankan seberapa segera berkaitan kes MEMALI tu.
    Sebenarnya banyak lagi kes2 semasa era TDM tu yang sewajibnya dibongkar semula untuk kepentingan rakyat dan negara..kes BMF dan pembunuhan ABD JALIL, auditor BMF tu, kes Makuwasa securities sdn bhd serta skandal Maminco Tin. InsyaAllah ..kerajaan akan bongkar semula satu persatu dan kita sama2 lihat peranan TDM dan kroni2nya dalam skandal2 tersebut. Kalau nak dibandingkan dengan 1 MDB yang dijaja PH siang dan malam ni, skandal2 tu berpuluh2 kali lebih besar dan kerugian yang kerajaan dan rakyat terpaksa tanggung boleh membuat kau pengsan, berbuih2 mulut.
    TDM tak boleh cucu tangan begitu saja..dia perlu bertanggung jawab sepenuhnya dalam skandal2 tersebut yang berlaku semasa eranya tu. Jadi kalau ditakdirkan TDM ditangkap, bukanlah kerana benci dan marahnya DSNR kepadanya, tetapi kerana untuk mendapatkan keadilan dan mendedahkan kebenaran kepada rakyat..yang sememangnya berhak untuk tahu dan membuat pengadilan moral terhadapnya !

    ReplyDelete
  67. Haaa...kan aku dh cakap...geng najib dah start taichi isu2 semasa rakyat sampai terus melalut skandal2 basi mahathir yg dah berkurun2. Bukan main lagi mau taichi sejak lanun bugis tu kantoi menipu 2.6 billion kononnya derma. Kepala bapak lu la geng najib. Marah aku bukan pasal najib ajer tapi dgn baghal2 otak kelabu asap mcm kau yg tegar sangat dgn boss suci kau. Sesekali cuba pikir sejenak...2.6 billion tu kau boleh percaya ke derma? 1MDB tu bersih ke? Takan semudah tu kau boleh makan kelentong najib? Sampai masa najib akan diadili jugak kalau tak kat dunia pasti kat akhirat. Org2 mcm kau yg dah buta mata buta hati takan membawa kerugian kat org2 yg memperjuangkan kebenaran melainkan diri kau sendiri. Dedah la apa pon tapi realiti skrg rakyat dh tak peduli isu2 yg dah basi melainkan isu2 semasa yg semakin menyemakkan hidup skrg. Sepanjang 22 tahun mahathir memerintah telah menjadi fakta sejarah dia bapa pemodenan malaysia...rakyat lebih percaya pemimpin yg terbukti berkesan yg secara tak langsung mengesahkan kelayakan mahathir utk gelaran seperti tu. Skrg, boss kau wahai geng najib....apa gelaran rasmi si najib dah dapat? Bukan terkenal ke skrg sebagai penyamun, penyangak, pencuri....yg bahasa glamer dia KLEPTOKRASI? RAKYAT BERHAK MEMBUAT PENGADILAN MORAL TERHADAP DIA JUGAK!

    ReplyDelete
  68. 05.49..apa2 hal aku nak ucapkan salam jumaat untuk kau pagi ni. Kalau aku kata kau baru keluar dari gua zaman batu..kau nanti melenting setinggi gunung Kinabalu pulak. Takkan lah kau tak tau 1 MDB ni dah tutup buku. AG dah tegaskan takde aap2 isu salah laku jenayah yang boleh dikaitkan dengan DSNR. Siasatan terperinci yang meliputi segala aspek telah dijalankan dengan telus lagi perofesional oleh SPRM, PDRM, BNM dan Jabatan AG sendiri. Bahkan pengerusi PAC, yang juga ada terdapat wakil2 pembangkang di dalamnya, juga telah mengeluarkan kenyataan yang jelas tanpa sebarang keraguan bahawa 1 MDB tiada apa2 salah laku dalam urus tadbirnya spt yang didakwa oleh pembangkang. Yang mengeluarkan kenyataan2 ni bukannya calang2 orang, tapi ternyata yg sangat berwibawa dan berkredibilit tinggi. Kalau kita sendiri sebagai rakyat Msia tak mahu percaya cakap dia orang..tak taulah nak cakap mana lagi.
    RM 2.6 billion yang dikatakan dimasukkan ke dalam akaun DSNR tu ternyaat adalah derma dari pihak kerabat Arab saudi sebagai penghargaan kerana DSNR begitu gigih dan berkomitmen tinggi memerangi terrorisme oleh pelampau2 agama , khususnya ISIS dan Taliban. Malah derma tu dah disahkan oleh jurucakap kerabat di raja tersebut. Isu ni menjadai tular bila diperbesarkan oleh Clare Brown melalui Serawak Report. Jika kau rajin menyemak balik posting Budin yg lepas2, aku ada menerangkan dgn panjang lebar berkaitan konspirasi terancang yang didalangi oleh TDM dengan k/sama erat oleh CB dan SR dalam isu derma ni dan juga penglibatan DOJ dalam isu 1 MDB. Terkini, ada bukti2 baru penglbatan AG Switzerland berkolobrosi dengan DOJ tapi sejauh mana kebenarannya, belum ditentukan secara sah lagi. Malah dokumen2 sulit dalam BNM telah disalurkan secara haram kpd DOJ dan melalui wakil2 TDM yang dihantar khusus ke sana.
    Inilah kuasa internet..mudah sangat kita mendapatkan maklumat2 yang belum tentu betul dan tepat yg ditularkan oleh pihak2 yang ad agenda gelap mereka sendiri. Sepatutnya kita membuat rujuk silang terlebih dahulu dgn pihak2 yg berotoriti yang bert/jawab dalam isu2 yg dibangkitkan. Barulah kita akanmendapat info yang paling tepat dan tidak meragukan.
    Sebenarnya isu 1 MDB dan 2.6 billion tu adalah modal PH yang terdesak untuk menarik sokongan rakyat. Mereka ternyata telah ketandusan isu2 besar untuk menghentam DSNR dan mengaibkan kerajaan lalu dimainkan isu2 tersebut dalam ceramah2 seluruh negara, khususnya oleh TDM dan Pizi. PH ni mengamalkan taktik yang telah dilakukan oleh jentera propaganda propaganda Hitler dulu...penipuan yang diulang lagi dan lagi akan dianggap sebagai betul dan akan dipercayai oleh rakyat.
    Kau tentu ingat amanat DSNR tahun lepas,,katanya pembangkang ni kerjanya lain takde...kalau dia orang tak dapat convince rakyat, dia akan confusekkan mereka melalui fitnah, spin dan putar belit yg kononya berfakta, tapi hakikatnya hanyalah auta semata2.
    Paad aku lah, kalau yang layak untuk diberikan gelaran bapa kleptokrasi Msia ialah TDM...tak yerhitung banyaknya harta rakyat yang telah diklepetnya untuk diagih2kan kpd anak beranak dan kroni2nya...dah tentu yg terbesar ialah kick back FOREX yang masuk kedalam kantungnya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau yg masih dalam gua! wak jawa cakap masih dalam siasatan. ag cakap masih disiasat.

      Delete
    2. Punya lah panjang kau tulis. Punya lah aku malas nak baca. Cuma aku tahu pasal kleptokrat, penyamun dan penyangak tu kepala bapak kau la sbb pakai nama Geng !

      Delete
  69. apa dah jadi blog shahbudin nie..banyak sangat copy paste dari geng A9..tahuah KJ yang suruh copypaste2 nie..tp percaylah kami x baca pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketua pemuda umno dh arah guna copy paste utk lawan pembangkang di cyber.

      sebb umno sedar penyokong mereka dungu2 belaka tak tau apa pun.

      kalau system demokrasi pilihanraya yg dibenar perlembagaan, keujudan pembangkang dibayar gaji oleh kerajaan, kerajaan dan parti adalah berbeza... kalau ini semua pun umno tk faham.. maka layaklah mereka guna copy paste saja.

      repot polis pasal pembangkang bermakna menentang perlembagaan Malaysia. mamak penang ni boleh disabitkan menentang perlembagaan Negara dan YDP Agong.

      Delete
  70. AYAHANDA RANI KULOP LEBIH BIJAK DPD UMNO.

    repotla sekali keujudan parti pembangkang yg memang nk guling bn.

    repot juga pengundi yg undi pembangkang utk gulingkan bn

    umno ni hnya mengesahkan tun ckp yg tinggal dlm umno yg bodoh saja. terbukti dah.

    menyusahkan polis ajer.

    ReplyDelete
  71. Apa lah bodoh sangat budak umno ni. Melancap pakai lidi punya bangang mcm pintu kayu. Masa najib kasi guling kerajaan Perak 2009 itu apa bendanya ? Punya lah bodoh budak kaki lima mau buat laporan polis ingat polis tak da kerja kaa ??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...