Friday 12 January 2018

TUN MAHATHIR TANDING DI TITIWANGSA?

Pengerusi Pakatan Harapan dan bakal Perdana Menteri yang mempunyai misi untuk menyelamatkan Malaysia, Tun Mahathir Mohamad sebelum ini membayangkan tiga kerusi yang sesuai untuk ditandinginya dalam PRU 14 iaitu Putrajaya, Langkawi atau Kubang Pasu.

Ketiga-tiga kerusi itu bukan saja sinonim dengan Tun Mahathir ketika eranya berkuasa sebagai Perdana Menteri dahulu, bahkan juga dilihat tiada masalah untuk beliau memenanginya.

Meskipun demikian, wujud juga kebimbangan bahawa beliau mungkin terpaksa bekerja lebih keras untuk menang di kerusi-kerusi tersebut atas pelbagai faktor.

Di Putrajaya, ia mungkin disebabkan hampir keseluruhan pengundinya adalah kakitangan awam yang dengan sendirinya mendedahkan mereka kepada ugutan, tekanan dan mainan politik oleh ketua jabatan masing-masing.

Di Langkawi dan Kubang Pasu pula, meskipun tidak dinafikan jasa serta sumbangan Tun Mahathir amat besar kepada kedua-dua kawasan itu, tetapi faktor pengundi Melayu luar bandar yang agak ramai tentu saja akan memberi sedikit kelebihan kepada UMNO dan BN untuk memainkan sentimen perkauman dan menghamburkan pelbagai tawaran berupa dedak dengan tujuan memancing undi.

Jika Tun Mahathir terpaksa bekerja lebih keras untuk menjadi Ahli Parlimen bagi membolehkannya tidak menghadapi masalah untuk dilantik menjadi Perdana Menteri, ia dalam masa yang sama akan menyekat langkah beliau untuk pergi dengan selesa ke seluruh negara untuk gerak kerja kempen yang lebih menyeluruh.

Keadaan itu barangkali akan menjejaskan pula peluang Pakatan Harapan di banyak kawasan lain khususnya yang ditandingi Bersatu kerana tidak dinafikan pengaruh kempen beliau adalah tarikan utama untuk menarik sokongan rakyat kepada perubahan sambil memecahkan undi yang selama ini pro kepada UMNO.

Di banyak kawasan Parlimen yang sebelum ini dimenangi oleh calon-calon UMNO, jika Tun Mahathir berjaya menarik 5 atau 10 peratus undi yang diperolehi mereka pada 2013 lalu, di samping sudah ramai yang meninggalkan parti itu bagi menyertai Bersatu, peluang Pakatan Harapan untuk menang dengan sendirinya akan jadi sangat cerah.

Lantaran itu, adalah dirasakan Tun Mahathir perlu bertanding di kawasan lain yang peluang boleh menangnya adalah lebih cerah berbanding Putrajaya, Langkawi atau Kubang Pasu.

Dalam rundingan pembahagian kerusi yang menyaksikan kuota 52-51-35-27 berjaya diselesaikan, kawasan yang menjadi pertikaian sehingga saat-saat akhir ialah Titiwangsa.

Kerusi itu sebelum ini disasarkan oleh Amanah dengan Dr. Hatta Ramli, Ahli Parlimen Kuala Krai dipersiapkan untuk bertanding menentang Johari Ghani dalam pilihanraya akan datang.

Namun dengan Bersatu turut mahukan kawasan itu dan rundingan terus buntu untuk beberapa lama,  Amanah akhirnya sedia mengalah atas semangat kebersamaan untuk mencapai kemenangan menumbangkan Najib, UMNO dan BN.

Dalam ucapannya di Konvensyen Pakatan Harapan 7 Januari lalu, Tun Mahathir turut merakamkan penghargaan kepada Amanah kerana memudahkan proses rundingan sehingga persefahaman dalam pembahagian kerusi berjaya dimuktamadkan.

Jika Bersatu ingin mencari kawasan yang lebih selamat dan boleh menang untuk Tun Mahathir serta membolehkannya turut berkempen ke tempat-tempat lain, kawasan yang harus difikirkan ialah Titiwangsa. 

Dengan Johari hanya menang lebih 800 undi pada pilihanraya lalu, di situ juga terletaknya Kampung Baru dan Keramat, namun turut memiliki jumlah pengundi bukan Melayu yang agak besar, Titiwangsa boleh dikata selesa untuk Tun Mahathir.

Lagi pula, dengan berjaya menumbangkan seorang anggota kabinet di Titiwangsa, ia tentunya akan memberi lonjakan semangat yang menyeluruh kepada Pakatan Harapan. 

Maka, berbanding Putrajaya, Langkawi atau Kubang Pasu, Titiwangsa adalah kawasan yang lebih baik dan sesuai buat Tun Mahathir. (ShahbudinHusin 12/01/2018)

174 comments:

  1. Tweeter Asimin PGayR pasal lawatan cucu Iskander Kutty (MaDeey Mugabe) nak jumpa Nuor..







    "SANDIWARA KELAS PERTAMA. KAH KAH KAH "

    ↺ ↻ ™MahadeyKutty-Penyangak-Terbilang™ ↺ ↻

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas kenyang makan duit haram, najis razak ajak family dan sahabat penyamun tunaikan umrah. Sucikan diri. Mungkin balik malaysia nanti bayar zakat sepencurian. Ikut serta rakan seperjudian jho low, anak haram riza aziz. Kah kah kah

      Delete
    2. Apa pasal le razak dulu tak cekik sampai mampos si najis masa kecik2 dulu. Dah bsr menyusahkan semua orang.

      Delete
    3. ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS....HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
    4. LANTAK BAK PI LAH KO MAMAK MATDEY HELO KITY...KO NAK BERTANDING MANA PUN....

      HE..HE..HE...SEKEJAP PI SINI....SEKEJAP PI SANA....

      ORANG KATA ...KALAU JENIS MACAM INI ORANG TAK BERPENDIRIAN...

      GAMAKNYA ...NAK MAMPOSS LAH TU....

      Delete
    5. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Rahman Dahlan mendakwa kadar inflasi nasional sememangnya mencecah paras tertinggi sejak lapan tahun lalu.

      Menurutnya, dakwaan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengatakan kadar inflasi tinggi adalah kerana rasuah dan kerajaan autokratik adalah tidak benar.

      "Pertama sekali, kadar inflasi Mac 2017 adalah disebabkan kesan asas rendah seperti mana yang dijelaskan Jabatan Perangkaan Negara.

      "Manakala, inflasi melonjak tinggi pada tahun 1998 kerana penyusutan wang ringgit yang mendadak kemudiannya meningkatkan kos barang import seperti makanan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Sebelum ini, Guan Eng menyalahkan pihak kerajaan dengan mendakwa kadar inflasi tinggi adalah disebabkan kerajaan autokratik dan rasuah yang tiada akauntabiliti.

      Beliau juga mendakwa inflasi ini banyak memberi kesan pada mereka yang berpendapatan rendah berbanding berpendapatan tinggi.

      Sementara itu, Rahman Dahlan menerangkan bahawa kadar inflasi tinggi tidak semestinya hanya berlaku semasa sesebuah ekonomi mengalami kegawatan atau krisis.

      "Malaysia pernah mencatatkan kadar inflasi yang tinggi pada tahun 1980, 1981, 1982 dan 1992 di mana ekonomi bertumbuh ketika itu.

      "Kadar inflasi juga kebiasaannya menurun semasa krisis ekonomi atau kewangan berlaku kerana kegawatan berlaku, pengguna akan mengurangkan belanja dan penggunaan swasta berkurang," katanya lagi.

      Tambahnya lagi, beliau meminta agar Guan Eng dan pimpinan pembangkang lain belajar sedikit asas makroekonomi sebelum buat tuduhan tidak berasas tentang Malaysia.

      "Hentikanlah usaha menjatuhkan ekonomi Malaysia dengan menyebarkan berita palsu dan buat tuduhan tidak berasas tentang kerajaan dan ekonomi negara.

      "Jangan pula nanti apa yang mereka (pembangkang) tuduh itu jadi kenyataan dan ekonomi Malaysia akan terjerumus ke dalam kegawatan," katanya lagi.

      Delete
    6. KlepetDaWangBesar kelas mega...HA..HA..HAAAAAH
      Tok najib ko..
      x lama lagi jatuh menjalar..
      habis terdampar..

      Delete
    7. AAHH...MAMAK MATDEY TERDAMPAR DI ATAS TILAM DOT...DOT...DOT BERSAMA BANG NON...SAMA-SAMA KELETIHAN DI TIBAI BANG NON...

      Delete
    8. KETIKA Pilihan Raya Umum ke-14 semakin hampir, dan parti-parti politik sedaya upaya cuba meraih undi, rakyat Malaysia harus memberi perhatian yang serius pada manifesto mereka, kepada pemimpin politiknya, prestasi mereka sekarang dan sebelum ini, serta isu-isu dan kebimbangan yang mempengaruhi milieau politik tatkala mereka bersedia membuat beberapa keputusan kritikal tentang masa depan.

      Pakatan Harapan (PH), gabungan empat parti politik – PKR, Bersatu, DAP, dan Amanah – mengumumkan manifestonya pada 7 Januari lalu.

      ia senyap terhadap satu cabaran paling utama yang sering dihadapi oleh negara – cabaran menggalakkan perpaduan dalam masyarakat berbilang agama dan budaya.

      Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, cabaran ini makin ketara dengan merosotnya interaksi sosial antara rakyat pelbagai etnik terutamanya di Semenanjung Malaysia. Ini diburukkan lagi dengan sikap eksklusif yang makin meluas yang ditonjolkan oleh kumpulan kecil dalam seluruh masyarakat yang memberikan kesan besar kepada jalinan sosial sedia ada.

      Sikap eksklusif ini datang dalam banyak bentuk. Antaranya telatah sesetengah kumpulan yang lantang mendakwa kononnya bercakap bagi pihak Islam sedangkan hakikatnya ucapan dan tindakan mereka meremehkan inti pati sejagat agama itu dan meminggirkan kelompok besar rakyat bukan Muslim, termasuk di Sabah dan Sarawak.

      Mereka malah berhujah kerana Islam agama rasmi Persekutuan seperti diperuntukkan dalam Artikel 3 Perlembagaan Malaysia, undang-undang Syariah sepatutnya mengatasi undang-undang sedia ada dan tafsiran mereka tentang ajaran Islam harus diterima tanpa banyak soal.

      Selain mendukung Perlembagaan, manifesto PH tidak mengambil pendirian yang jelas terhadap tafsiran sempit agama atau sikap autoriti beragama.

      Atas hujah yang sama, manifesto itu tampaknya seperti tidak menghiraukan ancaman pemikiran cauvinis yang kurang menghargai peranan Bahasa Melayu sebagai pengantar interaksi antara etnik yang lebih berkesan atau kedudukan Raja-Raja Melayu dalam memandu arah watak dan identiti negara.

      Dalam soal ini, PH malah tidak memperakui dokumen yang dikemukakan oleh Yang Di-Pertuan Agong keempat pada 31 Ogos 1970 sebagai ideologi penyatuan negara dan alat pembinaan bangsa.

      Hanya baru-baru ini saja, pada 10 Oktober 2017, Majlis Raja-Raja menggesa semua pihak – pemimpin, pentadbir dan rakyat keseluruhannya – untuk mendukung lima matlamat dan lima prinsip Rukunegara. Adalah signifikan apabila Raja-Raja menyifatkan Rukunegara sebagai "kompas pedoman" negara.

      Ketika semakin kuat kecenderungan ke arah pecah belah, kompas pedoman yang menggariskan matlamat dan prinsip yang inklusif jadi kian mustahak. Raja-Raja sedar hakikat ini dan kerana itu mereka menegaskan semula komitmen terhadap keseluruhan Rukunegara beberapa bulan lalu.

      Setidak-tidaknya yang boleh dilakukan oleh parti politik seperti parti komponen Pakatan Harapa
      n ialah mengangkat seruan Majlis Raja-Raja itu.

      Sekiranya PH memberi penekanan pada Rukunegara yang matlamat pertamanya perpaduan nasional, ia tidak hanya akan menunjukkan keseriusan dan kejujurannya terhadap satu daripada cabaran utama Malaysia. Ia juga akan menunjukkan bahawa ia jelas tentang hala tuju yang perlu diambil oleh rakyat.

      Ia adalah satu pernyataan yang jelas tentang matlamat nasional yang dituntut oleh rakyat dan part-parti politik harus memenuhi impian itu sekiranya mereka berhasrat mahu memberikan harapan kepada rakyat.

      Delete
    9. Macaiiii haram kejadah 13.04........yg dimaksudkan oleh Azmin tu ialah Tok Imam yg pergi mensucikan duit2 sapu dan sebatnya......

      Gambaran siddiq, amanah, tabligh dan fatanah yg cuba ditonjol2 dengan jelas.

      Dalam pada amanah tanah Felda lesaaappp.........akaun peribody penoh berkepok dengan $$$$$$ sampai berbilion2........amanahlaaahh saaangaatttt....

      Weiiii bahalol kejadah.......Azmin takkan tembak orang Pakatan siotttt.....

      Azmin belomlah tolol macam orang yg binkan anak kepada datoknya.

      Azmin dalam Pakatan.......takkan orang Pakatan nak jejaskan kedudukan sendiri......tambah pulaaak sekarang dah dekat PRU......takkan nak jeopardisekan kem sendiri.

      Apa punya bangang ini macaaaiii haram.........dia pikir kita nak tembak orang sendiri.

      Woiii macaiii jamban......apa ko buta tak nampak ke sandiwara hidop siddiq, amanah, tabligh dan fatanah.............tapi dalam pada amanah duit berbillion masok mengeram dalam akaun peribody yg didaftarkan atas nama satu individu.........bukan nama parti.

      Woiii macaaiii angkat najisss........ko perasan sorang lerrr pikir orang Pakatan nak tembak orang sendiri.

      Kalo ko dah sinonim dengan DNA tolol.......jangan pulak ingat orang lain pon tolol macam luuuu jugaaakkk....

      Haram kejadah...!!

      Delete
    10. Once upon a time........di Program Pegawai Integriti Bertauliah di Putrajaya......pada Februari 2012 ada orang berkata......
      "Sumbangan atau derma kepada parti politik haruslah dimasukkan ke dalam akaun rasmi parti dan bukannya akaun peribadi.

      Katanya......"tindakan itu perlu bagi mengelakkan ahli politik salahgunakan nama parti masa mengutip derma atau wang berkenaan disalagunakan bagi tujuan peribadi."

      Mari kita bersama mencontohi orang yg amanah dan jujor ini.

      Allahuakbar...!!

      Delete
  2. MASA DI HKL TAK TERHEGEH-HEGEH PULA MAHU MELAWAT ANWAR?
    Ketika Anwar Ibrahim dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada November lalu selepas menjalani pembedahan bahu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah melawat beliau. Sehari selepas itu pula, timbalan beliau, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pula mengunjungi Anwar.

    Kunjungan dua pemimpin negara itu mendapat reaksi positif daripada orang ramai yang menyifatkan ia sebagai politik matang dan terbuka. Ia juga menunjukkan mereka berjiwa besar.

    Pada masa sama juga, ramai yang ternanti-nanti kehadiran pengerusi Pakatan Harapan (PH), Mahathir Mohamad untuk datang melawat Anwar. Namun hampa.

    Bagaimanapun semalam, Mahathir yang tidak datang melawat Anwar ketika beliau dirawat di HKL dan ketika beliau dipenjarakan, tiba-tiba menunjukkan minat mahu mengunjungi Anwar yang sedang menjalani rawatan pemulihan di Hospital Rehabilitasi Cheras.

    Malah ketika Anwar dimasukkan ke hospital pada 1998 kerana ‘mata lebam’, Mahathir tidak memperlihatkan minat untuk melawatnya.

    Tetapi kali ini, Mahathir memberi alasan mahu bertemu Anwar untuk berterima kasih secara peribadi kerana memudahkan rundingan calon Perdana Menteri Pakatan Harapan.

    “Nurul Izzah jadi tour guide saya untuk jumpa rakan lama. Rakan seperjuangan. Rakan yang banyak berkorban yang ingin saya ucapkan terima kasih,” demikian tulisnya dalam Facebook.

    Hasrat Mahathir itu bagaimanapun tidak kesampaian dan dilarang bertemu dengan Anwar. Bila tidak dibenarkan, Mahathir telah menuduh Najib sebagai diktator.

    Mahathir terlupa bahawa ada prosedur yang disediakan dan perlu dipatuhi untuk melawat banduan, namun beliau tidak peduli.

    Bagaimanapun kunjungan Mahathir itu telah ditemplak ramai. Ketika Anwar dituduh dengan kes liwat itu, Mahathir telah menghina beliau, kini Anwar diangkat sebagai rakan lama pula.

    Mahathir juga adalah orang yang bertanggungjawab memecat Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998 dan me­nuduh Anwar melakukan jenayah liwat serta pelbagai lagi perkara lain yang menjijikkan.

    Jelas apa yang berlaku ini memperlihatkan Mahathir mempunyai kepentingan politik dan membuat pusingan u terhadap Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahah anak pengasas judi genting mohammad noah pun ikut tunai umrah? Kah kah kah

      Delete
    2. Si najibkn pndai bermuka2 dgn melawat anwar x jdi masallh pda dier... sdngkn agama pn dia bole kawtim.. pas kena tipu ka abah pn pn dier bole main wayang.. krana dier tau penganut umno bnyk yng bodo n pelahap sekian...

      Delete
    3. LANTAK BAK PI LAH KO MAMAK MATDEY HELO KITY...KO NAK BERTANDING MANA PUN....

      HE..HE..HE...SEKEJAP PI SINI....SEKEJAP PI SANA....

      ORANG KATA ...KALAU JENIS MACAM INI ORANG TAK BERPENDIRIAN...

      GAMAKNYA ...NAK MAMPOSS LAH TU....

      Delete
    4. ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS , HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

      Delete
    5. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
    6. Pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membawa lebih banyak pembangunan kepada Kelantan berbanding ketika era Tun Dr Mahathir Mohamad, kata Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

      Mohd Amar, yang juga Naib Presiden Pas berkata, ia berikutan wujud hubungan yang lebih baik antara kerajaan negeri pimpinan Pas dan kerajaan Persekutuan pimpinan BN ketika ini walaupun terdapat perbezaan ideologi antara kedua-dua parti.

      “Keadaan sekarang jauh berbeza ketika Dr Mahathir memimpin negara. Beliau ketika itu dilihat meminggirkan Kelantan dalam aspek pembangunan akibat perbezaan politik.

      “Namun demikian, semuanya berubah di bawah kepimpinan Najib (yang tidak menganaktirikan Kelantan) kerana banyak perubahan (terutama aspek pembangunan) telah berlaku di Kelantan ketika ini,” katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran Petak Kajian Pokok Eucalyptus di Hutan Simpan Beris, Lojing di sini, hari ini oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob.

      Mohd Amar berkata, era pemerintahan Dr Mahathir seharusnya telah berlalu dan Pakatan Harapan tidak sepatutnya menamakan beliau sebagai calon perdana menteri.

      “Walaupun beliau mencatat sejarah memegang jawatan perdana menteri selama 22 tahun sebelum ini namun keadaan pada masa dahulu dan kini amat berbeza (dengan pelbagai cabaran baharu),” katanya.

      Pada Ahad lepas, Pakatan Harapan menamakan Dr Mahathir yang merupakan pengerusi Bersatu sebagai calon perdana menteri jika pakatan itu memenangi pilihan raya umum ke-14, manakala presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon timbalan perdana menteri. -

      Delete
    7. Nampaakkk sangat macaaii2 haram kejadah dah gabra tahap gaban bila Tun M jadi calon PM.

      Malam2 hangat pijor tak dapat tidor mikio pasei orang tua nyanyok Kerala...!!

      Belom lagi keturunan pahlawan.........baru orang tua Kerala pon udaaahhh ngelupor giler malam2 melabun dengan dindin.

      Delete
  3. Jadi ape masalah nyer..?tak lama lagi dpt le ko makan ayam KFC free kat parlimen titiwangsa,,kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1311, orang main politik bukan macam kau main kongkek mak we kao, belasah je, janji pancot, tu ko syiok sendri nama nyerrrr doh!

      Delete
    2. Tun bertanding di parlimen Titiwangsa. Amanah diberi kerusi Langkawi atau kubang pasu. So.. Bersatu berkurang satu kerusi amanah bertambah satu kerusi. Bak kata rais yatim dulu, Win-win situation

      Delete
    3. Agak melucukan dan begitu menghairankan, parti serpihan yang dibentuk belum sampai dua tahun boleh mendapat tempat sebegitu tinggi sedangkan parti yang lebih kurang sebaya, AMANAH hanya mendapat 27 buah kerusi parlimen dan tidak dijanjikan apa-apa kedudukan tertinggi," katanya menerusi tulisan di Harakahdaily.

      BERSATU ditubuhkan pada 2016 oleh bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Manakala AMANAH dibentuk oleh sebahagian pemimpin PAS yang kecewa dengan keputusan pemilihan dalam muktamar parti Islam itu pada 2015.

      Pengagihan kerusi itu diumumkan Ahad lalu pada Konvensyen HARAPAN dengan BERSATU akan bertanding di 52 kerusi, diikuti PKR (51), DAP (35) dan AMANAH (27).

      Bagaimanapun ia menimbul rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin AMANAH khususnya di Johor dan Perak. Di Johor misalnya, AMANAH diperuntukkan dua kerusi Parlimen - Parit Sulong dan Pulai - daripada lima yang dituntut mereka.

      Ia menyebabkan AMANAH Johor bertindak memboikot konvensyen Ahad lalu.

      Selain itu di Wilayah persekutuan pula AMANAH tidak diberikan sebarang kerusi sehingga pengerusinya Dr Hatta Ramli didakwa mahu meletakkan jawatan meskipun dinafikannya.

      Menurut Riduan, PAS pernah berhadapan dengan suasana sebegitu apabila parti Islam itu dibuli parti komponen dalam gabungan yang dibentuk sebelum ini, Pakatan Rakyat.

      "Atas jentera PAS, dana dan sokongan, pengaruh, pentas dan strategi PAS mereka (PKR dan DAP) bertanding dan menang tetapi akhirnya PAS juga yang tersingkir dan dipinggirkan," katanya.


      Tambahnya, PAS ketika itu umpama anak tiri yang dibuli dan didera, sedangkan parti komponen dalam Pakatan Rakyat "menumpang kerusi dan rumah" yang dibina atas inisiatif parti Islam itu.

      "Hari ini, parti serpihan PAS yang ditubuhkan atas kekecewaan, AMANAH merasai apa yang pernah kami lalui dahulu.

      "Tetapi, mereka lupa dan tidak pernah serik ditipu, ditindas dan dijanjikan dengan pelbagai kata-kata manis yang indah di halwa telinga," katanya.

      Delete


  4. Takut nak lawan di kawasan Pekan (P085) ke??




    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau suruh bapa penyamun kau yang rasa rakyat Malaysia suka dia bertanding di Langkawai la mangkuk.

      Delete
    2. Kawasan pekan banyak taik.

      Delete
    3. LANTAK BAK PI LAH KO MAMAK MATDEY HELO KITY...KO NAK BERTANDING MANA PUN....

      HE..HE..HE...SEKEJAP PI SINI....SEKEJAP PI SANA....

      ORANG KATA ...KALAU JENIS MACAM INI ORANG TAK BERPENDIRIAN...

      GAMAKNYA ...NAK MAMPOSS LAH TU....

      Delete
    4. ``MAMPOSS UMNOBNPAS, GST IKUT MAMPOSS LAH!``

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS..HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
    5. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
    6. SAYA ingin memetik laporan media pada 26 Julai tahun yang lalu bahawa Pakatan Harapan sedia menubuhkan suruhanjaya untuk menyiasat skandal pada zaman Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri seperti yang didesak "Otai Reformasi".

      Selepas Tun Dr Mahathir Mohamad diangkat sebagai Perdana Menteri jika Pakatan Harapan berjaya menjulang Putrajaya, saya dan rakyat marhaen yang lain tertanya-tanya bagaimanakah sebuah Kerajaan yang dipimpin seorang Perdana Menteri akan diheret oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kabinetnya sendiri ke suruhanjaya yang berkaitan, dan bagaimana pula seorang Perdana Menteri yang berkuasa ketika itu, lebih-lebih lagi Tun Dr Mahathir Mohamad dengan mudah merelakan dirinya dibicarakan di hadapan sebuah Jawatankuasa suruhanjaya yang akan ditubuhkan olehnya sendiri hanya kerana beliau sendiri mahu dirinya disiasat?.
      Bukankah ini Pelik dan Gila?

      Setahu saya, sebuah Suruhanjaya Bebas malah Suruhanjaya DiRaja memerlukan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri selaku Perdana Menteri untuk mengadap serta memohon perkenan daripada Yang Di Pertuan Agong.

      Daripada rekod pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun, saya tertanya-tanya kenapakah DS Wan Azizah dilihat begitu mudah untuk mempercayai Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa Tun akan pasti menyokong saranan yang telah dibuat beliau kepada "Otai Reformasi" apabila berkuasa nanti, malah lebih lucu, pelik dan ajaib juga apabila ada dari kalangan "Otai Reformasi" yang mempercayai cadangan calon Timbalan Perdana Menteri itu dengan menyokong pencalonan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri di Konvensyen Pakatan Harapan baru-baru ini.

      Yang pasti, pemimpin Pakatan Harapan telah menzahirkan satu sikap 'bias' atau berat sebelah dalam soal keadilan apabila mengambil sikap untuk menangguhkan desakan agar skandal-skandal yang melibatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dapat diadili dengan segera walaupun mereka tahu kerajaan yang adil dan saksama kepada rakyatnya memerlukan mereka untuk tidak sesekali memilih bulu apabila melibatkan salahlaku terhadap kepentingan rakyat, walaupun melibatkan rakan politik, ahli keluarga dan sanak saudara.

      Lihatlah sendiri sikap bekas Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono yang tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap besannya sendiri kerana tuduhan rasuah, jauh sekali untuk menangguhkan proses keadilan terhadap saudaranya itu walaupun beliau adalah pemimpin yang paling berkuasa di negara itu.

      Delete
    7. Langau 13.11......

      Tun Mahathir melahirkan rasa hairan terhadap kawasan pilihan raya yang diwakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu ekoran keadaan pengundi yang kerap berubah dalam jumlah yang besar.

      “Pekan pelik sikit. Ada masa jumlah pengundi dia 35,000 orang dan Najib menang 225 undi.

      “Lepas itu bila pilihan raya sekali lagi, pengundi dia meningkat sebanyak 80,000. Tak tahu dari mana datang, dia pun menang banyak ribu.

      “Itu bukan kawasan pilihan raya, itu kawasan hantu raya,”.........katanya kepada media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (HARAPAN).

      24 Julai 2017.

      Delete
  5. Salam perjyangan.
    Tak kesah dimana. Janji PH menang.

    Tuan Shah!
    Tim menteri besar kelantan kata. TSMuhyidin bawa dna umno dlm pakata.
    Tolobg ulas tentang Abgg Mat. Slehhuddin dan lain2 yg keluar PAS masuk dlm PH. Bawa dna apa ye???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jidin jawa bangang bwk dna munapik.. Xblh pkai punya org.. Tikam blkng! Nika gee kt mna skg! Laki dia dh ceraikan ?

      Delete
    2. MO1PMNajib yg dah ceraikan bini dari kerabat istana sbb nak kawin dengan rosmah mansor. Kesian nya 3 orang anak masih kecik ditinggal bapak. Jibby jantan jalang bawa dna kapiaq.

      Delete
    3. 1326,
      Z & Z kat mana skang, kau tau tak? Kau tanya dia kenapa diceraikan. Tak pon kau tanya Isa Samad Kontot tu. errrmmmm si kontot tu tak boleh harap, geng najib jugak. Kau pi tanya pej agama nesemilan. Jangan tau buruk orang je, pekong MO1PMNajib pujaan ko tu kau buat2 tak tau ye? Pukimakkau berulat la sbb lahirkan kau!

      Delete
    4. SENTAP NAMPAK...

      Delete
    5. TUN Dr Mahathir Mohamad memang terkenal dengan kaki putar dan ahli politik yang licik. Kerana kepintarannya itu, beliau mampu membelit dan menyusup masuk mana-mana lorong politik.

      Tindakan Pakatan Harapan (PH) yang dibarisi pembangkang, yang suatu ketika begitu musuhinya kini mengangkatnya sebagai pemimpin utama membuktikan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah raja politik belit di negara ini.

      Kenyataannya terbaharu mengenai kutipan tol dengan mempertahankan langkah pentadbirannya dahulu mengenakan kutipan tol amat membingungkan rakyat. Malah beliau membandingkan kadar tol di negara ini dengan negara lain dengan menganggap ia sebagai termurah di dunia. Perbandingan harga tol di negara ini dengan negara lain dibuat seakan-akan menegaskan bahawa tindakan pentadbirannya dahulu adalah betul dan tepat sekali. Mungkin benar PM sekarang menggelarnya ‘bapa segala tol’. Maka sukar bagi rakyat meneka apakah pendiriannya dalam membela dan memperjuangkan rakyat, sedangkan tol adalah sebahagian daripada bebanan yang menimpa rakyat.

      Meskipun begitu beliau berjaya ‘menyihir’ PH dengan kepintarannya bermain politik apabila tidak ada suara pemimpin mereka mahu menyanggah kenyataannya mengenai tol itu. Jika begini pendiran seorang pemimpin yang dianggap memperjuangkan rakyat di negara ini, apakah beza perjuangan beliau dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sekarang? Bukankah nada dan suara mereka hampir sama? PM juga menyatakan harga barangan dan kos sara hidup di negara ini antara terendah berbanding negara lain, harga barang termurah, harga minyak paling rendah, GST paling sedikit, dan lain-lain lagi. Beliau banyak mengambil contoh negara-negara lain yang mengenakan kesemua cukai, GST, harga minyak, barangan dan lain-lain lagi berbanding negara ini.

      Jika harga tol di negara ini termurah di dunia, lalu perlu dipertahankan, apakah dasar perjuangan Pakatan Harapan dalam membela rakyat terbanyak khususnya mereka yang terhimpit dengan pelbagai tekanan hidup? Bukankah agenda PH adalah membela dan membantu rakyat, khususnya melepaskan mereka dari tekanan dan bebanan hidup termasuk usaha menghapuskan konsesi tol dengan alternatif bagi meringankan rakyat.

      Bayangkan hampir kesemua lebuh raya di negara ini mempunyai tol, dan setiap pengguna yang melaluinya perlu membayarnya. Tiada makna jika harga tol termurah tetapi pengguna perlu membayar banyak kali tol (kerana banyak lebuh raya perlu dilalui) dan membayarnya pula setiap hari. Pada hakikatnya, Tun adalah seorang pemimpin elit yang hidup kaya raya dan tidak merasai keperitan hidup rakyat di bawah, justeru beliau tidak tahu bebanan yang rakyat hadapi sekarang.

      Bayangkan jika Tun Dr Mahathir sekali lagi menjadi Perdana Menteri, mungkin apa yang disanggahnya sekarang pun akan terbalik. Beliau pula akan membela dan mempertahankan segala dasar dan cukai yang diperkenalkan oleh kerajaan BN sekarang, dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah. Maka pada ketika itu, pemimpin PH dan seangkatan dengan mereka akan sekali lagi tergigit oleh pemimpin yang menipu dan memperdaya rakyat.

      Delete
    6. Anon 16:54....
      Jika PH memerontah PM akan kerah semua ahli PIS di Kelantan sediakan TIN MILO untuk pungut duit buat lebuh raya Kota Bharu Kuala Krai.
      Tin milo sebelum ini habis hilang lebuh raya pun entah.....

      Delete
  6. Masa Nuor lebam mata Madeeer x nk guna pulak kuasa dia bypass pengarah penjara untuk melawat Nuor??!!

    Dituduh Nuor bukan2, kotor2. Skrg terhegeh2 xcukup lantai hospital dia nk melawat.. Utk apa?? Nk bersandiwaraa lg..

    Atok Kutty sudah lupa.. Dia punca Nuor masuk kuar sepital.. Berlakon baek ounya.. Syetan dikenali... bertandinglah kt mne pun janji ph kutty penyangak kalah !!

    Asimin aiskerim takkan biar punyee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuar masuk penjara kes liwat 2 akibat konspirasi sepul & pembantu najib..anas si gay kantoi main dengan jantan di rumah dengan bininya sendiri, skrg dah bergelar prof datuk kahkahkah

      Delete
    2. APAKAH Brother Anwar Ibrahim akan jadi Perdana Menteri selepas ini bukan suatu yang mustahil.
      Seorang warga Malaysia dibenarkan oleh perlembagaan bercita-cita menjadi Perdana Menteri seperti tidak salah teringin kahwin dengan Siti Nurhaliza. Jadi atau tidak jadi perkara kedua. Semua boleh berhajat jadi PM.

      Tetapi yang ditunggu oleh dan hendak ditengok oleh semua jadi jugakah akhirnya Anwar jadi Perdana Menteri menggantikan Dr. Mahathir? Untuk Anwar jadi PM tidak pelik, tetapi menggantikan Mahathir jadi Perdana Menteri adalah ajaib.

      Dalam pusingan pertama dulu Anwar sudah sepatutnya jadi ganti Dr. Mahathir bila Mahathir hendak berundur.

      Dia sudah berada di tempat yang selesa. Bukan saja dia TPM, bahkan Timbalan Presiden UMNO yang sudah memangku jawatan Perdana Menteri semasa Mahathir bercuti dua bulan. Walaupun sebelum ada beberapa Timbalan Perdana Menteri tidak jadi Perdana Menteri, dengan wibawanya yang boleh menggerhanakan Mahathir dialah yang sepatutnya menggantikan Mahathir.

      Tetapi dia tidak jadi disebabkan Mahathir ada pilihan lain. Boleh juga ganti Mahathir kiranya dia berjaya melawan Mahathir atas sokongan ramai. Tetapi Mahathir sememangnya licin, dia tutup semua peluang bagi mengalahkannya.

      Bila Mahathir bersara orang lain yang menggantikannya. Peluang Anwar jadi Perdana Menteri tidak pernah tertutup, tetapi bukan menggantikan Mahathir, sebaliknya menggantikan orang yang menggantikan Mahathir.

      Untuk jadi pengganti Mahathir dikira sudah tutup buku. Sudah dua Perdana Menteri lepas Mahathir, belum juga Awnar dapat jadi Perdana Menteri.

      Dengan permusuhan yang dikira payah ada damainya, dan Perdana Menteri semasa mengukuhkan kedudukannya dengan macam strategi menghalang Anwar mencabarnya, mulai payah orang memikirkan Anwar akan jadi Perdana Menteri sebelum mati sekalipun demokrasi tidak menutup peluangnya.

      Tiba-tiba berlaku keajaiban. Ketika Anwar berjuang dari dalam penjara yang peluangnya dirasakan tipis, Mahathir amat marahkan PM Najib. Dia keluar UMNO kali kedua, kali ketiga jika dikira pernah dipecat sekali. TPM Muhyiddin Yassin pula digugurkan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Secara sistematik jawatan Timbalan Presiden UMNO tidak dipegangnya, mereka tubuh parti baru dan Mahathir tidak segan-segan berjumpa Anwar di mahkamah dan akhirnya mereka berdua semula.

      Anwar di penjara, Mahathir di luar penjara. Mahahir dan partinya Bersatu diterima jadi kerabat Harapan. Anwar kekal sebagai calon PM Harapan dengan jawatannya sebagai Ketua Umum PKR. Sebelum dipenjara sekali lagi Presiden PKR kekal Dr. Wan Azizah, isterinya. Semasa di penjara Wan Azizah juga Presiden.

      Bila Mahathir jadi kerabat Harapan, tanpa bantahan Anwar, Mahathir diterima sebagai orang yang memimpin Harapan di luar penjara dan Anwar memimpin sama dari penjara.

      Yang terakhir Mahathir dan Anwar setuju Anwar jadi Ketua Umum Harapan, Mahathir jadi pengerusi, semua empat ketua parti komponan jadi timbalan presiden. Terbaru Harapan setuju jadikan Mahathir calon Perdana Menteri dan Wan Azizah calon Timbalan Perdana Menteri.

      Mahathir setuju jadi Perdana Menteri sementara, menguruskan membebaskan Anwar dari masalah undang-undang. Bila semuanya selesasi Mahathir serahkan Anwar jadi Perdana Menteri.

      Jika berlakulah apa yang dirancang itu, maka bagi pusingan kedua jadi juga Anwar menggantikan Mahathir sebagai Perdana Menteri.

      Peluang pertama dulu tidak menjadi. Nampaknya terbuka peluang kedua bagi Anwar menggantikan Mahathir dan Mahathir dapat juga peluang menjadikan Anwar sebagai penggantinya.

      Bukan soal kita seronok dan hendak menyambut kemungkinan itu, tetapi menunggu berlakukah keajaiban yang tidak pernah diduga itu?

      Delete
    3. Anon 16:56
      TDM cakap sebenar dia nak lantik budak tak baligh nik abodoh ganti dia......kamu tentu setujukan?
      Sebab itu yg kamu mahu dengar.
      Memang KERJA KAMU INI MENGADU DOMBA SAPERTI IBLIS.

      Delete
  7. tak lambat sangat. no 4.
    Haha..

    ReplyDelete
    Replies

    1. AGAK mengejutkan bila membaca hasil kajian terbaru Wan Saiful Wan Jan selaku Ketua Eksekutif IDEAS merangkap Felo Pelawat Kanan ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapore, bertajuk “Parti Pribumi Bersatu Malaysia In Johor: New Party, Big Responsibility”.

      Antara dapatan utama hasil kajian setebal 49 muka Wan Saiful yang baru sahaja diterbitkan di dalam siri penerbitan ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapore, bertajuk Trends in Southeast Asia (2018: No. 2) ini adalah membabitkan penerimaan masyarakat Melayu Johor terhadap DAP, iaitu:
      (1) 62 peratus daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat Pakatan Harapan (PH) adalah dikuasai oleh DAP.
      (2) 71 peratus daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat DAP adalah anti Melayu dan anti Islam.

      Lebih memberikan tamparan kepada DAP, sebuah parti sekular, adalah dapatan hasil kajian ini mengenai penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap pendekatan sekular dalam politik, iaitu:
      (1) 90 peratus daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.
      (2) 84 peratus daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat lebih ramai orang Islam perlu berada di dalam kerajaan.
      (3) 81 peratus daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat agama seseorang calon (pilihan raya) adalah penting.

      Lebih jauh daripada itu adalah dapatan hasil kajian ini yang mendapati bahawa masyarakat Melayu Johor bukan sahaja sangat tidak menyenangi DAP, malah PAN dan PPBM juga, iaitu:
      (1) 85 peratus daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi DAP.
      (2) 69 peratus daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi PAN.
      (3) 60 peratus daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi PPBM

      Lebih menarik ialah kesimpulan hasil kajian ini, iaitu bahawa:
      (1) Para pemimpin PPBM berpendapat bahawa kelangsungan jangka panjang PPBM bergantung kepada kemampuan PPBM untuk memenangi sekurang-kurangnya sebuah negeri, khususnya Johor.
      (2) Pengundi sasaran utama PPBM, iaitu masyarakat Melayu Johor, bagaimanapun belum lagi menyertai mereka (“not yet jumping onto their bandwagon”), kerana kebimbangan utama mereka mengenai DAP, dan ketakutan ini tergambar di dalam maklum-balas perlahan terhadap gerakan menambah keahlian PPBM (mengikut data yang diberikan oleh Setiausaha PPBM Johor, Osman Sapian, kepada Wan Saiful, setakat 8 Julai 2017, PPBM mempunyai kira-kira 7,000 ahli yang telah disahkan).

      Paling menarik adalah kesimpulan hasil kajian ini bahawa penentu terpenting adalah di dalam agihan kerusi antara parti-parti dalam Pakatan Harapan kerana, kata Wan Saiful, jika PPBM hanya mendapat kerusi-kerusi majoriti tinggi Melayu (“the high-Malay seats”) dan kurang kerusi-kerusi campuran (“the mixed seats”), maka sangat tidak mungkin untuk PPBM mencapai matlamat mereka untuk menguasai Johor (“it will be highly unlikely they will achieve their ambition of capturing the state”). Ini kerana, kata beliau, tidak mudah untuk memikirkan satu senario di mana undi Melayu akan berayun begitu besar (“it is not easy to imagine a scenario where the Malay votes would swing to a significant enough extent”).

      Sementara agihan kerusi Dewan Undangan Negeri antara parti-parti dalam PH masih belum dimuktamadkan, berdasarkan kepada agihan kerusi Parlimen yang diumumkan di dalam Konvensyen PH baru-baru ini yang menyaksikan PPBM hanya diberikan 10 kerusi berbanding 8 PKR, 5 DAP dan 2 PAN, maka jelaslah bahawa matlamat PPBM untuk menguasai Johor kelihatan seperti sudah terkubur. Ini kerana, seperti didedahkan oleh Pengerusi PPBM Johor, Datuk Dr Shahruddin Salleh, dan Setiausaha PPBM Johor, Osman Sapian, strategi PPBM Johor adalah untuk bertanding antara 20 ke 22 kerusi daripada keseluruhan 26 kerusi Parlimen yang ada di Johor (bagi membolehkan PPBM turut menguasai kerusi-kerusi campuran).

      Delete
  8. Johari, seorang akauntant yg tak boleh pakai, ACCA? phew...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila wartawan tanya, johari mesti jwb : saya tiada maklumat / itu kena tanya ksu perbendaharaan / saya akan bagi jawapan kemudian. Timbalan menteri kewangan yang tongong. Menteri kewangan malaysia najis razak?? Lagi TONGONG. Taik penuh dalam kepala. Ayat favourite menteri tongong : MALAYSIA BERADA DI LANDASAN EKONOMI YANG BETUL. Berpuluh kali ulang. Celaka

      Delete
    2. LANTAK BAK PI LAH KO MAMAK MATDEY HELO KITY...KO NAK BERTANDING MANA PUN....

      HE..HE..HE...SEKEJAP PI SINI....SEKEJAP PI SANA....

      ORANG KATA ...KALAU JENIS MACAM INI ORANG TAK BERPENDIRIAN...

      GAMAKNYA ...NAK MAMPOSS LAH TU....

      Delete
    3. 1451,
      YES UMNOBNPAS MEMANG DEKAT NAK MAMPOS DAH
      MAMPOS UMNOBNPAS MAMPOSLAH GGGSSSTTT. Hoorey!

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS...HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
    4. Mengapa Salehuddin Ayub dan Mohamad Sabu Menangis Ketika Konvensyen PH?
      Ramai pihak yang membuat spekulasi mengenai gambar-gambar sekitar konvensyen Pakatan Harapan yang berlangsung baru-baru ini. Krew Revolusi Habib juga terpanggil untuk mengetahui lebih lanjut mengenai dua keping gambar yang dipetik oleh jurugambar profesional yang bertugas di konvensyen tersebut.
      Revolusi Habib segera mendapatkan berita daripada salah seorang pimpinan yang terlibat dalam mesyuarat majlis Pakatan Harapan yang juga terlibat dengan proses pengagihan kerusi untuk pilihanraya umum akan datang. Walaubagaimanapun sumber meminta agar identiti beliau tidak didedahkan bagi tujuan kestabilan dan hubungan baik sesama parti dalam Pakatan Harapan.

      Mengapa Mat Sabu dan Salehudin menangis ketika pengumuman yang diraikan gembira oleh seluruh majlis pada hari berkenaan?

      Mengikut sumber, dalam perbincangan, mesyuarat pengagihan kerusi yang berlaku hampir setiap minggu dengan lokasi mesyuarat saling berselang-seli mengikut giliran, berlaku beberapa isu besar yang hampir meretakkan hubungan antara parti dalam Pakatan Harapan.

      Sumber mendedahkan bahawa, berlaku pertengkaran dan ketuk meja oleh beberapa pimpinan apabila PAN membangkitkan kerusi-kerusi yang layak dipertandingkan. Kemudian berlaku ugut-mengugut untuk pecat, singkir dan seumpamanya ke atas mana-mana pemimpin yang telah dianugerah kerusi dalam GLC dengan elaun belasan ribu ringgit sebulan. Walaubagaimanapun sumber tidak mahu mendedahkan siapa yang mengugut dan siapa yang diugut.

      Berikutan itu juga, Parti PAN mesti mengalah dalam pembahagian itu kerana mereka dikatakan tidak ada lagi jalan untuk berpatah balik atau keluar daripada Pakatan Harapan, menurut sumber berkenaan.

      Semasa pembahagian tersebut, mesyuarat dikawal penuh oleh PPBM dan PKR manakala DAP dan PAN seolah-oleh tidak ada kuasa langsung ke atas mesyuarat tersebut sehingga menghasilkan pembahagian kerusi yang paling sedikit dan tidak seimbang buat DAP dan PAN berbanding PKR dan PPBM.

      Delete
  9. Anon 13:09,
    Masa di HKL nak lawat untuk ucap apa??.
    Masa ITU belum ada mesyuarat untuk buat kepitusan siapa jadi PM lagi. Bila dah buat keputusan baru la ucap terima kasih

    ReplyDelete
  10. Tak kisah Matdey bertanding kat Titiwangsa
    Dekat mana pun, Keling tua ini tetap binasa
    Dia tak sedar yg dia hanya kan buang masa
    PRU-14, terus BN tetap akan kekal perkasa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO parti CELAKA,
      Bapak mati, kerusi diwaris pada JANDA.

      Delete
    2. Laki masuk penjara
      Bini pulak jd calon, famili puaka

      Delete
    3. ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS..HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
    4. Selepas wakil Parti Amanah Negara (PAN) memboikot Konvensyen Pakatan Harapan (PH) sebagai tanda tidak puas hati dengan pembahagian kerusi, PKR Selangor pula tidak bersetuju dengan pencalonan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      PKR Selangor melahirkan rasa kecewa dengan keputusan pimpinan PH yang mencalonkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan mempersoalkan mengapa jawatan penting itu tidak diberikan kepada pemimpin dalam parti itu sendiri.

      “Dengan saki-baki ruang demokrasi dan kebebasan bersuara yang ada, Keadilan Negeri Selangor dengan ini melahirkan rasa terkilan dan kecewa dengan pengumuman calon Perdana Menteri Pakatan Harapan.

      “Sedang kami menghormati keputusan pimpinan tertinggi Pakatan Harapan, izinkan juga kami menyatakan pendirian yang berbeza. Biarlah ia terakam dalam lipatan sejarah suatu hari nanti,” kata Ketua Biro Komunikasi PKR Selangor, Hizwan Ahmad
      dalam satu kenyataan.

      Jelas beliau, tindakan mencalonkan Dr Mahathir disifatkan sebagai agak janggal memandangkan PKR juga sebenarnya mempunyai pemimpin berkaliber untuk diangkat menjawat jawatan tersebut tetapi sebaliknya diberikan kepada bekas perdana menteri itu.

      “Justeru, Keadilan Selangor merasa amat janggal untuk mengakui bahawa setelah begitu panjang tempoh perjuangan kita juga setelah dibuktikan dengan rekod luar biasa.

      “Parti ini tidak mampu untuk mengangkat seorang tokoh sendiri bagi diusung sebagai calon bakal Perdana Menteri Malaysia,” katanya lagi.

      Semalam, PH mengumumkan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri mereka sekiranya memenangi pilihan raya umum ke-14 nanti.

      Delete
  11. Mana Suman nyah bapok kaki lebat gebang
    Tak kan masih membuta, harii dah rembang
    Mungkiin kecut pelir, tahu dia akan tumbang
    Nak berdepan dgn cgu silat gayung terbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa PSM umum kerusi yang nak ditandingi dulu, orang Amanah la yang ramai bising dalam wall aku kata PSM hanya memecahkan undi Pakatan. Mungkin friendlist aku ramai sangat orang Amanah..bersangka baik saja la. Mungkin tak mencerminkan keseluruhan orang Amanah.

      Bila dah keluar senarai kerusi Parlimen untuk PH, Amanah dapat empat kerusi Parlimen di Perak.

      Parit Buntar, Bukit Gantang, Parit dan Lumut.

      Dikeempat-empat kawasan ini, PSM tak tanding pun. Tapi penyokong PSM ramai. Depa nak sokong sapa la nanti? Nak sokong BN, tentu tidak. Nak sokong Amanah, depa dah anggap musuh yg nak memecahkan PH!! Susah jugak politik ni.

      Dalam keempat-empat kerusi Amanah, tak ada yang pelik. Member aku, Anizam Ahmed rasa pelik sebab kerusi Lumut yang dimenangi PKR pun terlepas kat Amanah! Kak Aisah Lamsah pun terkejut macam mana kerusi menang pun boleh bagi kat orang!

      Kerusi Lumut adalah ihsan DAP kepada Amanah. Amanah jangan seronok sangat. Menang pun kena kutuk... kalah jangan cakap la.

      Delete
  12. Kasihan juga, nengok si keling tua Malabari
    Dah ganyut bangka nak jadi perana menteri
    Tak abis2, tua sasau ini mimpi di siang hari
    Kat penjilat ludah ini, tiada undi akan diberi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS,HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      ``PAKATAN HARAPAN MEMERINTAH
      HARGA BARANG JADI MURAH`` - DAH JANJI DAH -

      MARI MENANGKAN PAKATAN PEMBANGKANG DD PRU14 INI

      Delete
    2. Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini menggesa semua ahli Pakatan Harapan (PH) untuk melupakan persengketaan yang lalu di antara mereka dan menumpukan perhatian untuk menumpaskan Barisan Nasional (BN), beberapa minit selepas parti gabungan itu secara rasmi menamakannya sebagai calon perdana menteri.

      “Lupakan masa lalu kerana ianya akan menjadi penghalang untuk mencapat matlamat kita,” kata Mahathir dalam ucapannya semasa konvensyen PH di Shah Alam, hari ini.

      Bekas perdana menteri berusia 92 tahun itu sebelum ini dinamakan sebagai pilihan utama perdana menteri, dan presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalannya.

      Bagaimanapun, apabila ditimbulkan kembali mengenai pendiriannya terhadap isu moral Anwar, Mahathir masih tak berani memberikan jawapan yang konsisten.

      Sebaliknya, Mahathir ‘memutar belitkan’ soalan mudah tersebut dengan menyeru ahli parti pembangkang agar ‘fokus’ menjatuhkan BN pada pilihan raya akan datang.

      Gabungan itu juga mengumumkan bahawa ia akan melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang akan dibebaskan dari penjara pada bulan Jun tahun ini, sebagai perdana menteri kelapan selepas melalui satu proses dalam undang-undang untuk membenarkannya kembali aktif dalam dunia politik.

      “Saya berterima kasih kerana menamakan saya sebagai perdana menteri. Saya sudah 92 tahun, saya tidak akan hidup untuk jangka masa yang panjang,” kata Mahathir lagi.

      Mahathir turut akui bukan mudah untuk menyertai parti pembangkang yang “pada masa lalu telah menentang saya.”

      “Tetapi oleh kerana menggulingkan Datuk Seri Najib Razak (Perdana Menteri) menjadi keutamaan buat masa ini, saya bersedia mendengar semua aduan terhadap saya,” katanya pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu lagi.

      Delete
  13. aku nak tun bertanding kt pekan..dh tentu najib kalah...baru fight..kan PH yakin menang so mana2 pun menang.. come on tun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. LANTAK BAK PI LAH KO MAMAK MATDEY HELO KITY...KO NAK BERTANDING MANA PUN....

      HE..HE..HE...SEKEJAP PI SINI....SEKEJAP PI SANA....

      ORANG KATA ...KALAU JENIS MACAM INI ORANG TAK BERPENDIRIAN...

      GAMAKNYA ...NAK MAMPOSS LAH TU....

      Delete
    2. YES 1457,
      UMNOBNPAS NAK MAMPOSS , TAK LAMA DAH , TUNGGUUU!

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS,HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

      Delete
    3. Mengapalah mereka memilih punca segala masalah negara dulu sebagai pengganti. Ini nak selesaikan masalah atau nak merayakan masalah?

      Persoalan dibangkitkan anak bekas Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu ditujukan kepada Pakatan Harapan yang mengumumkan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri pembangkang.

      Nik Mohamad Abduh yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata, pihak yang bersalah dalam perkara yang sangat mencelarukan rakyat tersebut adalah pemuja Mahathir dalam Pakatan Harapan.

      “Tak rasa berdosakah menyusahkan orang tua tu? Semakin hari semakin berani melanggar garis agama? Tak bolehkah kita biarkah dia ambil rehat meniti hari tuanya berteleku di tikar sejadah memohon keampunan dan rahmat Allah yang luas di talian ajal yang pasti?

      “Pemuja Tun (Mahathir) terlalu naif kudrat sampai terus bertongkat dengan ilusi lampau,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook baru-baru ini.

      Pucuk pimpinan Pakatan Harapan dalam satu konvensyen semalam mengumumkan Mahathir calon Perdana Menteri sementara walaupun mendapat bantahan akar umbi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN).

      Mahathir diberi ‘fast track’ menjadi Pengerusi Pakatan Harapan hanya selepas beberapa tempoh menyertai gabungan parti pembangkang tersebut melalui parti baharunya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      Sejak itu, Mahathir dipergunakan dengan cemerlang oleh Pakatan Harapan yang diketuai DAP yang memperjuangkan pembentukan negara sekular dan liberal total di Malaysia untuk menarik sokongan kaum Melayu kepada mereka.

      Sementara itu, Nik Mohamad Abduh dalam kenyataan lain di Facebook hari ini menyindir Parti Amanah Negara (PAN) kerana sedang berasa marah, sedih dan bungkam dengan keputusan konvensyen Pakatan Harapan semalam.

      “Kerana diisytiharkan dengan jumlah kerusi yang sedikit sesudah mereka ketawa memperlekeh PAS mengisytiharkan diri bertanding di mana saja kerusi yang dimahunya. Sedih sang malang (PAN). Ketawa sang maling (Mahathir),” katanya.

      PAN yang merupakan parti serpihan PAS mendapat pengangihan terendah kerusi Parlimen untuk ditandingi Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Delete
  14. Madey tidak sedar dia sumbang melangkah
    Kemarukkan kuasa, bertuhan nafsu serakah
    Bukan ingat nak beribadat atau pegi Mekah
    Tengok muka ifrit ni, tak siapa nak pangkah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah menang banyak..PH menang 4,5 negeri penting dah cukup. Ingat dulu dollah badawi kecut telur bawak lari ahli parlimennya ke taiwan takut berpaling tadah..sumber negeri penting bila dipegang pembangkang, kerajaan persekutuan akan kena sawan babi. Hahahaha

      Delete
    2. TAK HABIH2 BERANGAN PUAK2 CAI HAPRAK NIH!!!

      MAT JENIN OIII...HANG PI PANJAT POKOK KELAPA...LEPAS TU 'SELFIE' ATAS POKOK KELAPA...

      JANGAN LEKA PULAK....NANTI TERJUN POKOK...TERUS MELINGKOP...KIHKIHKIH...

      Delete
    3. 14:38 kahkahkah

      Engkau rupanya saki baki kerajaan 16 sept 2008 yg masih hidup dan belum mampoos.

      Muahaha... muahaha...

      Delete
    4. Ulasan yang mencerminkan kekecewaan yang ternyata menggelojak di dalam hati dan jiwa.

      Dahlah kecewa sebelum ini kerana kecundang dalam pertandingan pucuk pimpinan PAS dulu, kini terperosok pula di tangga tercorot dengan peruntukkan cuma 27 kerusi daripada 165 yang PH bakal bertanding di Semenanjung.



      Husam dan Pan memang wajar kecewa dan marah.

      Lalu untuk melepaskan diri dari bahana jiwa kacau itu dicarilah mangsa, dan siapa lagi jika tidak PAS.

      PAS kata Husam jangan perlekeh Pan tetapi perlu tanya Umno BN berapakah kerusi yang PAS nanti diberi bertanding.

      PAS tanya Umno? Di bumi manakah Husam ni berpijak? Masih di kayangan lagikah?

      Janganlah menggadai apa sahaja baki maruah dan harga diri yang ada. Malu dipersanda dan ditertawa nanti.

      Dulu masa dalam PAS pun tuduh kononnya ada pihak nak bawa PAS sertai Umno. Kempen habis-habisan dulu membawa isu ini.

      Kini bertahun berlalu namun terus meratib dan menyanyikan lagu lapok yang sama.

      PAS wahai Husam bukan Pan. Tidak duduk bawah ketiak mana-mana parti. Tidak ditindik dan di cucuk hidung.

      PAS berada pada platform "Third force" bersama Gagasan Sejahtera dan kini menyediakan diri berhadapan BN dan PH.

      Kenapa tanya Umno sedang Tuan Guru Presiden PAS sudah isytihar mahu bertanding lebih 130 kerusi.

      Ada 27 tu selesailah segera pembahagian sesama sendiri, jangan cah keting dan sabotaj pula sesama sendiri maklumlah yang diperuntukkan cuma 27 kerusi tetapi yang dakwa hebat dan layak ramai.

      Jangan pula keciwa sampai dibakar kelambu lagi. Kelambu yang ada pun dah rentung dan hangus.

      Delete
  15. Mana kelibat Suman lahanat, anak gampang
    Ternyata dia peluru kosong punya senapang
    Nak megah tak padan jalan hencot tempang
    Tak sabar kadok ni aku nak bagi pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAK SUMAN TEMPE TENGAH SIBUK CARI AHLI BARU KAT LORONG2 DI PASAR BORONG BERSAMA Z TOKEY BABI PASAR CHOW KIT....

      AL MAKLUM LER ...AHLI LAMA CAP MUNGE DAH MElayu, BERTABURAN MERATA TEMPAT DAN MENJADI SAMPAH...

      Delete
    2. Nk lempang dia jumpa face to face la bai stkt tulis dlm blog ni nk lempang orang aku pun boleh cakap nk libas dan rodok orang tu pun boleh..anyway kau tu lagi menumpang orang nyer blog lagi nk lebih2 plak..cubalah buka blog sendiri tgk berapa ekor agaknya yg akan masuk blogkau tu bai kojola ..sola meninggal la lu dlm jamban...sama jamal dn azwan����

      Delete
    3. SENTAP KERRR!!!!!!

      Delete
    4. KEGAGALAN terbesar Pakatan Harapan (PH) bukannya kegagalan menamakan calon perdana menteri (PM) mahupun kabinet bayangan.


      Kegagalan terbesar PH adalah kesilapan mengikut rentak permainan dan naratif politik Barisan Nasional (BN).

      "Pertahanan yang terbaik adalah serangan yang baik” dan BN telah mempraktikkan konsep ini dengan baik, dari polemik PAS dalam pakatan pembangkang sehingga isu calon PM PH.

      Dari kedudukan pertahanan, BN telah berubah kepada kedudukan menyerang.

      Sekiranya Dr Mahathir Mohamad hari ini dinamakan calon PM PH, percayalah, esok BN akan bertanyakan bagaimana Dr Mahathir boleh jadi PM tanpa menjadi ahli Parlimen, sebagaimana Anwar Ibrahim diserang.

      Serangan bertubi-tubi ini akan diikuti dengan persoalan mengenai calon TPM PH, kemudian kabinet bayangan PH.

      PH akan sentiasa berada selangkah di belakang BN kerana terlalu sibuk menjawab persoalan BN yang tiada hubung kait dengan masalah rakyat, sehinggalah Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) selesai.

      Tanyalah rakyat marhaen. Kebanyakannya sudah muak dengan politik disebabkan pergolakan dalaman.

      Pergolakan dalaman inilah hasil keghairahan PH menari mengikut rentak BN.
      Daripada polemik PAS hingga calon PM, yang bakal disusuli calon TPM serta kabinet bayangan dan sebagainya. PH terlalu ghairah menjawab setiap persoalan BN.

      Geek teknologi yang tak ambil kisah tentang pilihan raya, kerani yang tak ambil peduli tentang perkembangan politik, artis solek yang tak baca berita, golongan profesional yang bersedia berhijrah, anak muda yang tidak nampak kepentingan mendaftarkan diri sebagai pengundi – golongan inilah yang menjadi blok undi terbesar anti-BN dalam setiap PRU.

      Mereka tidak membaca berita setiap hari, tetapi merasai beban kehidupan yang semakin berat. Mereka inginkan perubahan, tetapi tidak nampak bagaimana satu undi mereka mampu membawa perubahan. Pada tahun 2008 dan 2013, mereka akhirnya memberanikan diri melakukan sesuatu kerana tersentuh dengan Pakatan Rakyat.

      Minggu depan, golongan ini akan terbaca berita dalam akhbar antarabangsa yang bertajuk: "Pembangkang Malaysia Menamakan Bekas PM Berumur 92 Tahun Sebagai Calon PM"".
      Tak malu jadi bahan lawak dunia?

      Bayangkan perasaan golongan pengundi atas pagar yang suatu ketika dahulu memberanikan diri melakukan perubahan selepas berdekad lamanya dipujuk para aktivis serta pembangkang, kini mendapat tahu bekas PM yang dikritik lantang berdekad lamanya diangkat pula sebagai PM pembangkang.

      Mereka akan memganggap bahawa pembangkang kini membuat keputusan mengorbankan perjuangan asal, ganti dengan sosok tubuh yang dilawan begitu lamanya demi menawan Putrajaya.
      Secara tidak langsung, PH sedang mengaku bahawa perjuangan yang ikhlas, murni dan suci untuk demokrasi, urustadbir baik, prinsip, menolak kezaliman dan sebagainya selama ini gagal teruk, pembangkang kini kebuntuan, maka jalan pintas terpaksa diambil demi menjadi tuan di Putrajaya.

      Pemimpin PH sedang memberitahu rakyat Malaysia, HARAPAN telah jadi TIADA HARAPAN.

      Sewajarnya PH kembali kepada perjuangan yang berkisar tentang nasib rakyat, kerana hanya melalui kaedah ini BN akan berada selangkah di belakang PH. Hanya melalui isu rakyat, lebih ramai akan membuka mata.

      PH ulang mansuh tol, BN jawab tidak boleh dan terpaksa mempertahankan sebabnya.

      PH ulang mansuh PTPTN, BN jawab tidak boleh dan terpaksa mempertahankan sebabnya.
      PH umum akan batal GST, BN jawab tidak boleh dan terpaksa mempertahankan sebabnya.

      Apapun alasan yang dikemukakan BN demi mempertahankan kedudukannya akan menyerlahkan kerakusan kuasa serta ketamakan mereka.

      Perjuangan pembangkang dan para aktivis sebenarnya lebih besar dari soal PM. Itulah yang membezakan pembangkang/aktivis dengan BN selama ini. Perbezaan ini akan lenyap sekiranya kita bermain mengikut naratif BN.

      Maka saya merayu kepada PH, janganlah bermain mengikut naratif BN.

      Delete
  16. Ada 2 "fake" news yang kalau benar, bnyk implikasi.

    Sinar Harian menafikan NAJIB AKAN MASUK JEL JIKA BN KALAH

    OTSB ada keluarkan video CIA yg mengatakan NAJIB TAKKAN BALIK KE MALAYSIA LAGI....cari suaka politik d saudi arabia...that explains whole family entourage!

    .....let's wait n see

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita dari lubang jubor tokey babi pasar borong.

      Delete
    2. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
    3. Lubang jubur mak najib

      Delete
    4. Parlimen Lumut ni ada tiga DUN. Sitiawan, Pasir Panjang dan Pangkor. Ada 88,000 pengundi kat Parlimen ini dan dari jumlah itu, 12000 adalah pengundi pos.

      Sejak 1999, PKR tak pernah menang disebabkan undi Pos yang banyak ni.

      Sejak 2011, aku selalu ke Manjung pasal isu Teluk Rubiah dan dalam masa yang sama, main politik. Wakaka.

      Ketua Cabang PKR masa tu ialah Shanmugam. Derebar teksi. PKR Lumut pulak berpecah pada dua. Geng Sitiawan dengan geng Pangkor. Ketua Cabang nak jadi calon, geng Pangkor pun nak juga. Tapi dua-dua aku tengok tak boleh cari makan la.

      Untuk menang, perlu ada calon yang boleh mendapatkan undi Pos dari TLDM. Masa tu ternampak Laksamana Imran. Tapi dia orang Pas. Pegang kawasan Ketua Penerangan pulak tu. Nak tarik orang Pas jadi calon PKR bukan senang. Kalau takat aku yang nak pi pujuk, tak jalan la.

      Pegawai khas Imran masa tu ialah Al Hud Zainal, dan dia aktif dalam KUASA. Sebelum PRU13, aku dapat pergi kerumah Hi Imran untuk mendapatkan pandanganya. Dia kata boleh dapat 50% undi Navy.

      Bagi aku, dapat 30% cukup dah.

      Selepas tu, aku tak masuk campur dah. Semua Anwar punya kerja. Apa yang Anwar janjikan kat Imran (berkupiah) aku pun tak tau. Yang aku tau, Imran masuk PKR dan jadi calon Lumut. Orang Pas sedikit kecewa tapi tak tunjuk. Aku tak tolong Imran masa mengundi sebaliknya tolong Pas di DUN Pasir Panjang.

      Orang Pas bukan suka kat aku. Jadi, aku kena menyorok. Manjung Mari jadi barua Pas menjadi penghubung team aku dan Otai Manjung dengan Pas Lumut. Wakaka.

      We are professional.

      So, Imran menang. Dan dia cuba menggunakan kedudukan dia dalam PKR Perak. Dapat la jadi Tindakan Pengerusi negeri.

      Dalam PKR, kena masuk team la. Sama ada team Azmin atau Rafizi. Imran cuba main kayu tiga. Azmin dia sokong, Rafizi pun dia sokong. Dalam masa itu, dia cuba membincangkan sokongan dalam PKR Perak. Orang baru nak naik cepat alamat kena cantas la.

      Sejak 2008, DAP jadi taiko di Perak. Imran nak bertanding pun kena dapat restu Ngeh dan Nga. DAP setuju Imran jadi calon, tapi bukan atas tiket Pas.

      Tahun 2013, Imran menang dengan undi DAP. Di Pangkor, dia kalah dengan 1166 undi. Kat Pasir Panjang, dia kalah dengan 262 undi tapi menang di Sitiawan dengan 10, 366 undi majoriti. Undi pos yang diperolehi oleh Imran ialah 35%.

      Kali ni dapat kat Amanah. Masa Imran menang, orang tak kisah sangat sebab PKR ni parti berbilang kaum.

      Macam mana kalau Amanah menang dengan trend yang sama? Kalah dikawasan Melayu dan menang dikawasan Cina?

      Dan mampukah calon Amanah mendapatkan 35% undi Pos?

      Delete
  17. Harap Dr Mahathir bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir lari dari situ dan tidak mengganggu penduduk Ampang lagi.

    (Persatuan ibubapa yg ada anak kecil kws Ampang)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanah Johor menafikan dakwaan tindakan memboikot konvensyen Pakatan Harapan semalam kerana rasa terhina dengan peruntukan kerusi kepada mereka berbanding DAP dan PPBM.

      Pengerusi Aminolhuda Hassan berkata boikot berujuan memberikan mesej jelas kepada kepimpinan Amanah pusat dan Pakatan Harapan bahawa Amanah Johor mempunyai pendirian tersendiri dalam isu tertentu.

      Aminolhuda berkata mesej boikot itu ialah pembahagian kerusi perlu menegakkan konsep keadilan dan kesamarataan, tetapi nampaknya tidak berlaku.

      “Kita korbankan satu-satunya kerusi Parlimen yang ada di Wilayah Persekutuan untuk PPBM walaupun PKR ada lebih daripada 1 kerusi Parlimen di sana.

      “Dr Hatta Ramli meletakkan jawatan sebagai pengerusi Amanah Kuala Lumpur kerana mengambil tanggungjawab atas kegagalannya memperoleh walaupun 1 kerusi.

      “Di Johor, DAP ambil alih Parlimen Ayer Hitam daripada Amanah hanya kerana DAP perlu bertanding 1 kerusi lebih daripda julah kerusi yang akan ditandingi MCA.

      “Akhirnya Amanah hanya bertanding 2 kerusi di Johor. Pulai dan kerusi suram, Parit Sulong,” katanya.

      Sebelum ini, Aminolhuda dilaporkan berkata Amanah Johor kecewa kerana PH menolak permintaan untuk bertanding 5 kerusi Parlimen di negeri itu, lalu memutuskan untuk memboikot konvensyen PH.

      Aminolhuda berkata Amanah hanya dibenarkan bertanding 2 kerusi iaitu Parit Sulong dan Pulai.

      Terdahulu, Ketua Setiausaha Sekretariat PH Datuk Saifuddin Abdullah mengumumkan PPBM akan bertanding di 52 kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia, PKR (51 kerusi), DAP (35 kerusi) dan Amanah (27 kerusi).

      Aminolhuda berkata seolah-olah hanya Amanah yang sanggup berkorban untuk gabungan pembangkang tetapi parti komponen lain hanya memikirkan kemahuan sendiri.

      “Kita antara yang ke depan membentuk Pakatan Harapan menggantikan Pakatan Rakyat. Kita juga menjadi tunggak PH di Johor, bahkan isytihar Johor negeri barisan depan Amanah.

      “Akhirnya kita korbankan hasrat kita dengan Johor jadi negeri barisan depan PPBM dan cadangan awal PH menamakan Salahuddin Ayub (naib presiden Amanah) sebagai pengerusi PH negeri diberi kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin (presiden PPBM),” katanya.

      Beliau menambah pengorbanan itu dilakukan demi solidariti dan perpaduan gabungan pembangkang di Johor dan peringkat nasional.

      Delete
  18. Tak tahu ler apa nak jadi dgn Matdey buaya
    Dekat nak mampos, nak tanding pilihanraya
    Namun niat serong dia rakyat tak terpedaya
    Di mana pun bertanding dia tak kan berjaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. Sasau abis puak meno belaka. Klass gitu TDM tanding Titiwangsa. Bior nangis demo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mase Nuor jd tpm.. dia dituduh peliwat n bi-seks.. tragedi usung tilam..etc.

      katakan Jijah pula jd TPM.. apakah pula skrip atas Jijah.. apakah bi-seks.. lesbian pulak??

      aku bukan percaya dgn madey ni.. lagi tua lagi menggila perangai dia..

      harap Otaman Budin boleh bagi pencerahan??

      Janda anak Nuor ni pun satu bodoh.. percaya sgt kat atok gila tu.. mase Bapak ko kena serbu dengan UTK.. ko baru darjah 5 kot.. takkan le tak nampak camne mak ko merayu pada Nek Semah Botak, langsung dia tak layan...

      hadoii laaah...!

      Delete
    2. Dua hari lepas ketika berjogging saya terhampir dengan dua orang sahabat veteran yang turut berjogging.Saya terdengar perbualannya dengan terang dan jelas.Seorang ialah penyokong Mahathir yang sudah lama diketahui yang merupakan seorang cikgu pencen yang saya kenal, sambil seorang lagi tidak saya kenali, dipercayai juga seorang pesara.Cikgu pencen itulah yang diketahui sebagai bekas ahli Umno yang sudah berpaling kepada Bersatu kerana sokongan pekatnya kepada Mahathir tetapi sahabatnya pesara yang tidak saya kenali itu merupakan penyokong atau ahli PAS berdasarkan cara dia berbual.Menariknya ada beberapa perkara yang saya sedari dari perbualan mereka.



      Bermula dengan kisah saman TGHH ke atas SR di mana menurut cikgu pencen itu tidak munasabah difailkan oleh TGHH, katanya SR tidak menyebuut TGHH yang menerima 90 juta itu tetapi kenapa TGHH yang saman SR? Ini yang membuat saya terkejut, sejak bila pula SR tidak menuduh TGHH menerima 90 juta?.Tetapi pesara penyokong.ahli PAS itu bijak menjawab malah saya sendiripun tak terfikir.Katanya SR tuduh PAS terima 90 juta dan TGHH sebagai Presiden PASlah yang patut saman.

      Jawaban yang diterima baik oleh cikgu pencen itu sambil berkata dia melihat dalam U tube yang melapurkan kisah saman tersebut.Baru saya tahu rupanya ada flip flop dalam kisah saman dan fitnah SR ini.Sebelum ini saya diberitahu oleh seorang kenalan berbangsa cina bahawa ada lapuran dalam U tube mengatakan TGHH dan Najib sudah mempengaruhi mahkamah untuk mengenakan SR dalam kes yang sama.

      Mainan siapa kah ini? Ketika mula mula membuat tuduhan dulu bukan main riuh cabar TGHH dan PAS saman SR tetapi bila saman dah difail, lain pulak ceritanya.

      Kembali kepada perbualan dua sahabat itu tadi, saya memanjatkan rasa respek saya kepada pesara penyokong/ahli PAS itu kerana berjaya menjinakan cikgu pencen itu di mana saya beberapa kali cuba menjelaskan kedudukan politik sekarang tetapi dia setiap kali engggan mendengar penjelasan saya sambil sentiasa meningggikan suara setiap kali saya cuba memberitahu yang Mahathir tidak boleh dipakai lagi dan PAS tidak pernah mahu Ug dengan Umno.Tetapi perasa penyokong/ahli PAS tersebut berjaya menjelaskan dengan sejelas jelasnya tentang pembohongan berita mengenai Ug PAS Umno.

      Katanya sudah berkali kali dijelaskan tentang itu dan tentang BPMS tetapi geng ini tetap degil(kuali) terus menuduh PAS mahu Ug dengan Umno.Katanya lagi PAS sudah buat keputusan untuk bertanding lawan Umno pada PRU 14 nanti, jadi kenapa masih ada yang bebal? Tidak akan berlaku Ug yang disibukkan itu.

      Yang menariknya cikgu pencen itu mula mahu mendengar penjelasan yang gagal saya buat dan semuga selepas ini akan berlaku banyak lagi perbualan yang menjurus kepada kedudukan semasa politik negara agar Islam mampu mentabdir.Kita tahu di luar sana masih ramai orang Islam yang terpengaruh dengan Islam suku politik suku dan antara yang terpengaruh ini terdiri dari penjawat awam yang dibrainwash oleh Biru Tata Negara yang membentuk penyokong Umno sejak di zaman Mahathir.Kumpulan inilah yang sekarang ramai yang pencen seperti cikgu pencen itu yang masih perlu kita sedarkan kepada Amanat Hadi dan kembali kepada Islam sepenuhnya.

      Delete
    3. Logiknya parti suci ni boleh menang majoriti ....?

      Klu dikira mustahil untuk menang, perlu dirangka strategi lain.

      Klu tiada apa rancangan yg membolehkan pasti menang menentang najib rosmah, tak payah bising, bazir air lior

      Delete
    4. Aah...pagi petang siang malam..cai2 Fukatan Haprak dok meroyan....bazir air lior kat blog nih!!!

      Delete
  20. Tn Budin,
    Wak berpendapat Putrajaya ada lah yang terbaik bagi Tun M. . Tengku palsu kepopularitinya agak merudum akhir akhir ni. Isu 'slow learner' masih belum reda lagi. Ramai graduan Uitm ada disana . The Last Jedi Returns.

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOOOO....ULTRAMAN TARO MAMAK MATDEY ...NAK TERBANG MERATA KAWASAN....LANTAK BAK PI LAH KO MATDEY...ASAL KO BAHAGIA...JANGAN LEPAS NIH PI TG. BAHAGIA UDAH LER!!!

      Delete
    2. Ramai ahli Pas tidak setuju dengan Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang yang suruh rakyat jelata satu Malaysia pilih umno.
      Sesetengah ahli pas tidak percaya yang Haji Abdul Hadi Awang berkata demikian rupa terhadap parti yang menjadi musuh politiknya selama ini.

      Sangat tidak munasabah presiden Pas yang masih enggan bekerjasama dengan umno mengatakan pilihlah umno kalau mahu selamatkan Negara ini.



      Jika ia benar, bermakna pada PRU 14 ini pengundi kena pilih calon calon umno dan pas yang bertanding baik kerusi DUN ke, dan kerusi parlimen.
      Penulis ada dengar memang Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang pernah berkata dalam suatu wawancara di media massa bahawa kita kena pilih umno dan Pas pada PRU 14 nanti Kalau mahu selamat.

      Bermakna lain lain parti tidak boleh selamatkan Negara ini, kecuali dua parti iaitu umno dan Pas yang punya visi dan misi untuk menyelamatkan Negara ini.

      jika semua dun dan parlimen berlaku pertandingan tiga penjuru tidak jadi masalah, kita boleh undi calon umno dan Pas.

      jika DUN dan parlimen yang pertandingannya umno lawan Pas memang agar susah hendak buat penentuan, kata salah seorang kawan penulis.

      Tak jadi masalah pun, Kalau Kubu kuat umno sudah pasti calon umno dipilih. Demikian juga kubu kuat Pas. Sudah tentu paslah yang di pilih.

      Maka selesai dan sangat relevan akan kata kata presiden Pas suruh kita pilih umno dan tidak jadi sebarang kesalahan daripada segi politik.

      Kepada mereka yang tidak setuju dengan kata kata presiden Pas suruh rakyat jelata pilih umno boleh setuju, kerana Pas tidak akan rugi dan umno juga tidak untung.

      Yang membuat pas rugi apabila rakyat jelata mengundi pakatan Harapan, kerana Barisan pakatan harapan dari parti BERSATU, DAP dan PKR dan PAN menentang agenda Islam

      Sebut Tun Dr Mahathir domenasinya, ia sangat benci dengan agenda Islam yang dibawa oleh PAS.

      Sebut sahaja DAP domenasinya ia sangat anti Islam dan menentang undang undang Islam yang di perkasakan di Malaysia ini.

      Sebut PKR domenasinya ia adalah berfahaman Islam liberal dan memberi sokongan padu kepada NGO NGO anti islam dan gerakan ajaran sesat seperti sisters in Islam.

      Sebut PAN,domenasinya ia menamakan partinya sebagai parti islam baru yang segala tindakannya kebanyakannya bercanggah dengan ajaran Islam.

      Oleh itu, amat wajar presiden Pas mengatakan pilihlah dua parti sahaja iaitu umno dan Pas pada PRU 14 nanti jika mahu selamatkan Negara satu Malaysia.

      Jika rakyat jelata satu Malaysia pilih selain dari dua parti yang bertanding pada PRU 14 nanti sudah tentu Negara ini tidak akan selamat.

      Bukan sahaja tak akan selamat. malah, Negara ini akan bertukar menjadi Negara yang agama ramsinya bukan lagi agama Islam.

      Kalau mahu menyelamatkan Negara satu Malaysia wahai rakyat jelata pilihlah umno dan Pas pada PRU 14 yang akan diadakan bila bila masa daripada sekarang.

      Delete
  21. Pencalonan Madey PM tak disukai pakatan
    Mereka dpt baca muslihat ini keling syaitan
    Dia nak jadikan PKR sebagai batu loncatan
    Sbb itu kat Nuat, terkinja mau buat lawatan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai geng2 najis je yg tak suka
      Kita org ph tiada halangan
      Masing2 macai dh kepanasan punggung sbb masing2 meroyan mcm tersampuk hantu terpekik terlolong dlm blog PH ni mcm wak kojola kengkang mat singapork berambosss dn sespesis dngannya

      Delete
    2. Jijah jadi tpm kpd madey? apa ke bangang PH ni.. dulu anwar jd tpm madey pun madey sumbat dia ke dlm penjara akhirnya inikan pula Jijah ?

      PH akan kelah teruk!!!!

      Delete
    3. Timbalan Presiden Amanah, Salahuddin Ayub mencadangkan platform Pakatan Harapan (Harapan) digunakan untuk berbincang mengenai pembahagian kerusi susulan wujud ketidakpuasan hati beberapa kumpulan dan individu dalam Amanah mengenainya.

      Salahuddin berkata, dua perkara akan dibawa ke meja rundingan iaitu mengatur semula kerusi yang dirasakan boleh menjadi faktor kemenangan dan berbincang mengenai kerusi negeri.

      “Rundingan mengenai pengagihan kerusi ini kita bincang dari semua aspek seperti faktor kemenangan, kekuatan parti, sokongan pengundi dan kekuatan jentera. Semua ini kita adunkan dan kita bincang dalam menentukan kerusi.

      Advertisement
      “Jalan penyelesaian kepada situasi sekarang adalah melalui Harapan iaitu kita atur balik kerusi yang kita rasa boleh berbincang tentang faktor kemenangan dan masih ada kerusi-kerusi negeri masih dalam proses rundingan. Masih ada jalan keluar dan dapat kita selesaikan,” katanya kepada Sinar Harian.

      Kelmarin, Amanah Johor dilaporkan memboikot Konvensyen Pakatan Harapan 2018, kerana parti itu hanya mendapat dua kerusi di Johor.

      Manakala, Pengarah Pilihanraya Amanah, Dr Hatta Ramli didakwa meletak jawatan sebagai Pengerusi Amanah Wilayah Persekutuan selepas tidak diberikan kerusi parlimen Titiwangsa, namun dinafikan beliau.

      Amanah Kuala Lumpur juga menyifatkan kelmarin sebagai hari duka kerana tidak mendapat 12 parlimen di Kuala Lumpur.

      Salahuddin berkata, beliau menghormati pendirian Amanah Johor dan sesetengah individu yang rasa kecewa dalam soal pembahagian kerusi.

      “Itu hak mereka dan kekecewaan mereka kerana Amanah ditubuhkan di Johor tetapi hanya dua kerusi diperuntukkan kepada Amanah.

      “Biar mereka lahirkan rasa ketidakpuasan hati, namun tindakan mereka untuk tidak hadir ke Konvensyen Pakatan Harapan tidak akan membawa kepada timbul usaha meruntuhkan Harapan yang telah dibina selama ini.

      "Kita akan berusaha mencari jalan-jalan perbincangan dalam Harapan,” katanya.

      Jelasnya, ketidakpuasan hati tersebut masih berada dalam kerangka demokrasi dan tidak akan menjurus kepada perpecahan dalam Amanah.

      “Saya rasa, kita perlu ambil pendekatan positif kerana mereka hanya suarakan pandangan agar didengari.

      "Pimpinan peringkat nasional akan ambil daya usaha supaya perkara itu dapat dibincangkan secara harmoni atas semangat dalam Harapan,” katanya.

      Delete
  22. Kalau betul Tun Dr Mahathir tak kan berjaya mengapa kau bersungguh sungguh habiskan masa kat sini....

    ReplyDelete
  23. Matdey melopong tekedu air mata mengalir
    Dulu diperdajal Nuat, ini tiba dia punya gilir
    Menagih sokongan rata ke hulu dan ke hilir
    Baik dok rumah je suruh Hasmah urut pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di atas ialah pantun mereng dr geng2 najis
      Harap penonton semua terhibur

      Tepuk tangan...tepuk tangan

      Delete
    2. SIAPA SOKONG MAMAK MATDEY JADI PIEMM KE 7...SILA ANGKAT KAKI KIRI DAN PUNGGUNG KE LANGIT...

      CEPAT...CEPAT....

      Delete
    3. Ketika beberapa pemimpin kanan PKR Selangor menolak keputusan Pakatan Harapan menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri, sayap pemuda negeri itu pula berpendirian sebaliknya.


      “Tidak seharusnya timbul lagi nada-nada sinis penentangan kerana fokus utama sekarang adalah agenda menyelamatkan Malaysia.

      “Saya seru seluruh pendukung perjuangan untuk berjiwa besar menerima keputusan ini dan kembali fokus kepada agenda utama untuk menumbangkan Umno dan BN,” kata Setiausaha Pemuda PKR (AMK) Selangor Syed Badli Shah Syed Osman.


      Selepas perbahasan awam sekian lama, HARAPAN semalam mengumumkan Mahathir sebagai calon perdana menteri, manakala Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizan Wan Ismail pula menjadi timbalannya.

      Bagaimanapun, perkara itu tidak disenangi beberapa pemimpin negeri, termasuk Zuraida Kamaruddin dan Ketua Biro Komunikasi PKR Selangor Hizwan Ahmad yang melihat keputusan itu menggambarkan parti itu tidak mampu menamakan calon sendiri.

      Dalam kenyataan lewat petang ini, Syed Badli Shah berkata polemik ketidakpuasan hanya akan menjejaskan kestabilan HARAPAN.

      “Pada saya kita boleh berbeza pandangan dan cadangan sebelum keputusan dibuat. Namun setelah kata putus dicapai, ia perlu dipertahankan dan dihormati.

      “Kita perlu berjiwa besar menerima keputusan demi meneruskan agenda yang lebih utama,” katanya

      Delete
    4. dh angkat dh kaki tngan punggung ke ke langit .. saya sokong mamak matdey jadi pm ke 7 100% .. aminn ... kau tu xdak pungkuq bgi kat jiban bab tu xleh sokong tdm

      Delete



  24. BN hanya menfokuskan pertandingan di 100 kawasan parliman majoriti melayu di Semenanjung, dan 50 lagi kawasan di Sabah/Sarawak, tak banyak pun, yang lebih tu korang boleh ambil le.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha menangnya pun belum tentu!!!

      Delete
    2. ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS,HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

      Delete
  25. Suman tua ibarat mcm dah tersembam jatoh
    Tak berani muncul, sbb takut maruah runtoh
    Terus menyepii, walau bertubi2 Kejora tutoh
    Melopong terkedu ler dia, urut batang butoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantun umporno sex dr geng najis

      Kah kah kaaaaahhh

      Delete
    2. Dapat ilham masa solat jumaat agaknya tulis pantun tu yer..

      Delete
    3. Saya sejak awal pagi bersama-sama Setiausaha PPBM Johor sempena 'Majlis Mengenang Jasa Tun Mahathir' yg berlangsung sejak pkl 2.00 ptg anjuran NGO2 di Johor.

      Banyak maklumat kami perolehi dari ucapan Tun M.

      Delete
  26. Tun M setanding dengan kehebatan DSAI,,,layak dan bakal tumbangkan ameno di PRU14, dengan jayanya. Bijan pula pula setaraf dengan Hardy sAwang,,,yang banyak bawa sawang kotorkan dan karatkan parti dan pendedak2 nya menjadi bertambah hina ,,,,,Moga Tun Mahathir sehat walafiat dan Allah panjang umur Tun Mahathir yang sangat di kasihi,,,Benar..hikmah Allah memanjangkan umur Tun adalah untuk mengambil sementara tugas DSAI menumbangkan regim ameno jahanam yg di sokong oleh walaunta2 dan badut2 paspispus yang pandai berlakun alim,,,,,,tolong la Tun M,,,,, selamatkan la kami semua rakyat yang tidak berdosa ini, dari mendapat sengsara di bumi sendiri. Semoga Allah mempermudahakan tugas dan tanggungjawab suci Tun M dan moga Allah mengampun segala kesalahan dan kesilapan Tun M di masa lalu dengan perjuangan suci ini. Aamiinn, Takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu semua org dah tahu PH memang tak boleh diharap

      pemimpin mereka sedang mempergunakan antara satu sama lain...

      Sial, orang macam kita kat bawah ni sebagai penyokong PH semakin konfius dan hilang arah..

      Byk bercakap, apa sudah jadi dengan pembangkang sekarang ni...

      Madey dah macam diktator, baru setahun jagung join pembangknag terus jadi pemimpim padahal, dia lh manusia durjana dimata PKR, DAP dan Amanah dulu...


      BN akan menag besar...Ini peluang terbaik.
      Madey skrg telah cuba nak menangkan BN

      Madey dah berjaya meng kontrol pakatan yg kutuk dia dulu...hebat madey ni

      Pemabngknag sampai sekarang tak ada calon PM melainkan terpkasa ambil bekas PM yg mereka kutuk hari2 dulu..

      PH memang pakatan hampeh!!!

      Delete
  27. Aku nak jugak Dr Mahathir bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir tidak lagi duduk kawasan Ampang.

    Ikhlas dari persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kawasan Ampang)

    ReplyDelete
  28. Tembusan internet (maklumat) tinggi di kalangan ramai rakyat dititiwangsa.
    Musuh utama mungkin undi pos. Harap tolong ambil kira dan mantapkan
    gerak kerja.
    Selamat berjuang dan dgn izin Allah pulihkan maruwah negara dan harga diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AAH..PULIHKAN MARWAH NEGARA DAN HARGA DIRI DARI KACAU BILAU SI MAMAK MATDEY DAN KETUA TO'KONG LIM KIT SIAL...LAHANATULLAH DAPIGS...

      Delete
    2. 1618,
      Kamu sedang keliru, tarik nafas, istighfar....
      Kembalilah ke Fitrahmu yang asal,
      Mudah mudahan kamu diberi kesempatan oleh Allah yg Maha Pengasih Maha Penyayang. Amin

      Delete
    3. IDEAS : Pengundi Melayu-Islam Johor Percaya PH Adalah Pakatan DAP – Dr Kamarul
      Antara dapatan utama hasil kajian setebal 49 muka Wan Saiful yang baru sahaja diterbitkan di dalam siri penerbitan ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapore, bertajuk Trends in Southeast Asia (2018: No. 2) ini adalah membabitkan penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap DAP, iaitu:

      (1) 62% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat Pakatan Harapan adalah dikuasai oleh DAP.
      (2) 71% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat DAP adalah anti Melayu dan anti Islam.

      Lebih memberikan tamparan kepada DAP, sebuah parti sekular, adalah dapatan hasil kajian ini mengenai penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap pendekatan sekular dalam politik, iaitu:

      (1) 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.
      (2) 84% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat lebih ramai orang Islam perlu berada di dalam kerajaan.
      (3) 81% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat agama seseorang calon (pilihan raya) adalah penting.

      Lebih jauh daripada itu adalah dapatan hasil kajian ini yang mendapati bahawa masyarakat Melayu Johor bukan sahaja sangat tidak menyenangi DAP, malah AMANAH dan PPBM juga, iaitu:

      (1) 85% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi DAP.
      (2) 69% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi AMANAH.
      (3) 60% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi PPBM

      Lebih menarik ialah kesimpulan hasil kajian ini, iaitu bahawa:

      (1) Para pemimpin PPBM berpendapat bahawa kelangsungan jangka panjang PPBM bergantung kepada kemampuan PPBM untuk memenangi sekurang-kurangnya sebuah negeri, khususnya Johor.
      (2) Pengundi sasaran utama PPBM, iaitu masyarakat Melayu Johor, bagaimanapun belum lagi menyertai mereka (“not yet jumping onto their bandwagon”), kerana kebimbangan utama mereka mengenai DAP, dan ketakutan ini tergambar di dalam maklum-balas perlahan terhadap gerakan menambah keahlian PPBM (mengikut data yang diberikan oleh Setiausaha PPBM Johor, Osman Sapian, kepada Wan Saiful, setakat 8 Julai 2017, PPBM Johor mempunyai kira-kira 7,000 ahli yang telah disahkan).

      Paling menarik adalah kesimpulan hasil kajian ini bahawa penentu terpenting adalah di dalam agihan kerusi antara parti-parti dalam Pakatan Harapan kerana, kata Wan Saiful, jika PPBM hanya mendapat kerusi-kerusi majoriti tinggi Melayu (“the high-Malay seats”) dan kurang kerusi-kerusi campuran (“the mixed seats”), maka sangat tidak mungkin untuk PPBM mencapai matlamat mereka untuk menguasai Johor (“it will be highly unlikely they will achieve their ambition of capturing the state”). Ini kerana, kata beliau, tidak mudah untuk memikirkan satu senario di mana undi Melayu akan berayun begitu besar (“it is not easy to imagine a scenario where the Malay votes would swing to a significant enough extent”).

      Delete
  29. ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS , HILANGLAH GGGSSSTTT``

    mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

    MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

    PAKATAN HARAPAN MEMERINTAH HARGA BARANG AKAN MURAH

    - DAH JANJI DAH -

    MAMPOSUMNOBNPAS MAMPOSUMNOBNPAS MAMPOSUMNOBNPAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah...kesian Mamat nih...tak habih2 ngan GST...

      ...ADA JUALAN MURAH KER!!!

      Delete
    2. 1649, kau golongan hartawan bangsawan nagasawan bersekongkol dgn pemerintahan setan mmg tidak dpt merasakan kesusahan org bawahan.

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS , HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

      Ya memang GST lah punca segala kenaikan harga barang keperluan harian.

      Engkau memang tidak merasakan sebab engkaulah SYAITAN bertoprngkan insan.

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS , HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

      Delete
    3. kahkahkah....GST lagi.....kasihan Mamat nih!!!

      kau dengar sini apa kata Mamak Matdey nih!!!

      Pakatan pembangkang menyifatkan apa yang mereka janji dalam belanjawan alternatif itu juga adalah janji mereka dalam pilihanraya umum ke-14 kepada rakyat. Tiba tiba, dua hari lepas, Mahathir selaku Pengerusi Pakatan Harapan membuat kenyataan bahawa kadar tol yang ada di Malaysia ini adalah antara yang termurah di dunia.

      Mahathir kata tol RM7 di Jambatan Pulau Pinang lebih murah berbanding di Jepun yang sehala sahaja sudah menelan belanja RM270 sehala. Mahathir berkata demikian dalam Program Policy Talk: Kos Sara Hidup, Jalan Penyelesaian? yang disiarkan menerusi Facebook Live Mahathir sendiri pada hari Rabu lepas.

      Jadi boleh percayakah apa yang pembangkang janji dan cakap? Sekejap mereka kata hendak mansuh, kemudian sekejap sahaja mereka berubah cakap. Mereka kata tol yang ada di Malaysia ini masih termurah di dunia.

      "Tetapi masih ramai tak puas hati dengan tol dikenakan. Kalau tol tak dikenakan langsung, sukar nak selenggara lebuh raya utara selatan," kata Mahathir pada hari Rabu lepas.

      Sepuluh tahun lepas, DAP berjanji masa berkempen PRU12 untuk meng hapuskan kutipan tol di Jambatan Pulau Pinang dengan kadar RM7, dan Sungai Nyior yang kadar kutipannya 50 sen. Sudah hampir 10 tahun, mana pergi janji DAP itu? Hanya janji kosong sahaja, rakyat yang kena tipu, DAP sudah dapat undi.

      Mahathir yang dikenali sebagai Bapa Segala Tol kini adalah bakal calon Perdana Menteri bagi pihak pembangkang. Berkawan pula dengan DAP. Hendak mansuh tol macam mana, Mahathir lah yang mewujudkan banyak tol yang ada di Malaysia sekarang ini.

      Mahathir selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri hanya memansuhkan satu plaza tol sahaja iaitu di Plaza Tol Slim River pada 11 Januari 1993. Kalau dalam masa 22 tahun hanya satu sahaja tol dimansuh, takkanlah masa jadi “Perdana Menteri Sementera” Mahathir hendak mansuhkan semua tol yang ada?

      Tidak akan dimansuh tol itu. Majoriti perjanjian konsesi tol yang berat sebelah ditandatangani ketika zamannya. Buat apa beriya iya benar kroni Mahathir hendak beli konsesi tol dari PLUS?

      Baru 9 tahun, Najib jadi Perdana Menteri tetapi beliau sudah mansuhkan kutipan di tujuh plaza tol. Plaza tol METRAMAC dimansuhkan pada 16 Mei 2011, Plaza Tol Teluk Kapas (NNSB) dimansuhkan pada 21 Disember 2009, Plaza Tol Batu 9 Cheras kedua-dua laluan dimansuhkan pada 2 Mac 2012 dan empat yang dimansuhkan pada tengah malam tahun baru 2018.

      Bukti Najib lebih bersungguh memansuhkan tol bila dia berkuasa. Tidak seperti Mahathir, masa berkuasa 22 tahun hanya mansuh 1 plaza tol sahaja.

      Pembangkang sentiasa tidak konsisten dengan apa yang mereka cakap dan janji kepada rakyat. Kadang kadang mereka lupa sebenarnya apa yang mereka berjanji kepada rakyat. Kenapa mereka mudah lupa? Kerana mereka sibuk hendak merampas kuasa sahaja. Itu lebih utama bagi mereka.

      Janjilah bulan dan bintang kepada rakyat, agar rakyat terpesona dan undi masuk kepada mereka. Perlaksanaan janji belum tentu akan dibuat. Inilah wajah sebenar pembangkang di Malaysia. Mereka tidak kotakan apa yang mereka janji. Mansuhkan tol adalah satu contoh bagaimana kontradiksnya pembangkang.

      Wan Azizah umum dalam belanjawan alternatif hendak mansuh tol tetapi Mahathir kata tol di Malaysia masih lagi termurah di dunia. Hendak perintah negara macam mana kalau begini. Calon TPM cakap lain, kemudian calon PM pula cakap dasar yang lain. Nampaklah sangatlah janji itu dibuat secara main main dan retorik semata mata.

      Delete
  30. Menyambung kegelisahan Sdra Razak Ismail, bekas Setiausaha R98, saudara sebenarnya tidak keseorangan, malah beberapa rungutan dapat di kesan ekoran keputusan Majlis Presiden pada Konvensyen 7/1/2018 memutuskan bakal PM ialah Tun Mahathir.


    Seawal 10/01/2018, Saudara Hj. Jamal Nasir telah menyuarakan rasa kurang senang beliau di atas keputusan yang di buat oleh Majlis Presiden, dan menawarkan solusi Win win situation - Gandingan DS Azmin - DS Mukhriz dan Timbalan II dari DAP.

    Saya berpendapat keputusan yang di buat oleh Majlis Presiden adalah seperti memandang remeh dan rendah pengorbanan Dato Sri Anwar yang teraniaya sejak 1998, kesan fitnah dalaman Umno. Sewajarnya Majlis Presiden meletakkan D.S Wan Azizah atau DS Azmin sebagai calon PM.

    Kebimbangan Saudara Razak Ismail - Bimbang Tun Mahathir berpaling tadah adalah berasas. Sejarah tidak boleh di tipu. Tun Dr Mahathir pernah berada berada di dalam UMNO dan bersama pembangkang sewaktu era Tunku Abdul Rahman, dan menikam Tun Hussein Onn untuk mengambil tempat sebagai PM.

    Adalah tidak mustahil Tun Mahathir akan pulang ke lubuk sekiranya PH berjaya memenangi Pru 14, atau sekiranya DS Najib kalah pada pru yang akan datang.

    Saya sependapat dengan Saudara Rosli Ibrahim (Adinda DSAI), bahawa PKR yang telah sekian lama memperjuangkan agenda reformasi mesti bertindak sebagai tulang belakang wakil PKR sendiri.

    Untuk kesekian kalinya, kami merayu Datin Seri segera menyampaikan suara dari bawah, bahawa kami hanya menerima calon dari PKR sahaja sebagai calon P.M.


    Khamis malam Jumaat adalah malam perhimpunan sebahagian Otai Reformasi di rumah Yab Datin Seri di Segambut, silalah Yab Datin Seri selami pendapat kami.


    *Hj Najib Hamid*
    Marshall Reformasi 98
    Bandar Baru Bangi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. reformasi kepala bapak hangpa!!!

      orang berjuang untuk sejahtera rakyat!!

      hangpa dok kira individu!!

      Pesan kepada Tun dan Kak Zizah

      Bila menang nanti

      Sumbat geng kepala bapak ni ke Sg, Buloh

      depa akan mengacau tak sudah

      sorang lagi ostaz yang doakan "Firaun" pada
      Tun itu hari!!

      Penjarakan seumur hidup

      Pengacau lahanat!!!

      Delete
  31. Blogger ni saja buat gempak mahu Tun bertanding di Titiwangsa untuk tunjukkan yang PPBM dapat sokongan urban. Bila pilihanraya nanti dia akan balik ke Kubang Pasu/Langkawi kononnya kawasan selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BIASA LAH...TU SEBAB AKU BERI NAMA ...AL BUDIN SONTOLOYO!!!!
      ORANG DOK KATA....KALAU ADA TAHI LALAT KAT KEPALA TUH....PANDAI KELENTONG...

      Delete
  32. Pakatan pembangkang menyifatkan apa yang mereka janji dalam belanjawan alternatif itu juga adalah janji mereka dalam pilihanraya umum ke-14 kepada rakyat. Tiba tiba, dua hari lepas, Mahathir selaku Pengerusi Pakatan Harapan membuat kenyataan bahawa kadar tol yang ada di Malaysia ini adalah antara yang termurah di dunia.

    Mahathir kata tol RM7 di Jambatan Pulau Pinang lebih murah berbanding di Jepun yang sehala sahaja sudah menelan belanja RM270 sehala. Mahathir berkata demikian dalam Program Policy Talk: Kos Sara Hidup, Jalan Penyelesaian? yang disiarkan menerusi Facebook Live Mahathir sendiri pada hari Rabu lepas.

    Jadi boleh percayakah apa yang pembangkang janji dan cakap? Sekejap mereka kata hendak mansuh, kemudian sekejap sahaja mereka berubah cakap. Mereka kata tol yang ada di Malaysia ini masih termurah di dunia.

    "Tetapi masih ramai tak puas hati dengan tol dikenakan. Kalau tol tak dikenakan langsung, sukar nak selenggara lebuh raya utara selatan," kata Mahathir pada hari Rabu lepas.

    Sepuluh tahun lepas, DAP berjanji masa berkempen PRU12 untuk meng hapuskan kutipan tol di Jambatan Pulau Pinang dengan kadar RM7, dan Sungai Nyior yang kadar kutipannya 50 sen. Sudah hampir 10 tahun, mana pergi janji DAP itu? Hanya janji kosong sahaja, rakyat yang kena tipu, DAP sudah dapat undi.

    Mahathir yang dikenali sebagai Bapa Segala Tol kini adalah bakal calon Perdana Menteri bagi pihak pembangkang. Berkawan pula dengan DAP. Hendak mansuh tol macam mana, Mahathir lah yang mewujudkan banyak tol yang ada di Malaysia sekarang ini.

    Mahathir selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri hanya memansuhkan satu plaza tol sahaja iaitu di Plaza Tol Slim River pada 11 Januari 1993. Kalau dalam masa 22 tahun hanya satu sahaja tol dimansuh, takkanlah masa jadi “Perdana Menteri Sementera” Mahathir hendak mansuhkan semua tol yang ada?

    Tidak akan dimansuh tol itu. Majoriti perjanjian konsesi tol yang berat sebelah ditandatangani ketika zamannya. Buat apa beriya iya benar kroni Mahathir hendak beli konsesi tol dari PLUS?

    Baru 9 tahun, Najib jadi Perdana Menteri tetapi beliau sudah mansuhkan kutipan di tujuh plaza tol. Plaza tol METRAMAC dimansuhkan pada 16 Mei 2011, Plaza Tol Teluk Kapas (NNSB) dimansuhkan pada 21 Disember 2009, Plaza Tol Batu 9 Cheras kedua-dua laluan dimansuhkan pada 2 Mac 2012 dan empat yang dimansuhkan pada tengah malam tahun baru 2018.

    Bukti Najib lebih bersungguh memansuhkan tol bila dia berkuasa. Tidak seperti Mahathir, masa berkuasa 22 tahun hanya mansuh 1 plaza tol sahaja.

    Pembangkang sentiasa tidak konsisten dengan apa yang mereka cakap dan janji kepada rakyat. Kadang kadang mereka lupa sebenarnya apa yang mereka berjanji kepada rakyat. Kenapa mereka mudah lupa? Kerana mereka sibuk hendak merampas kuasa sahaja. Itu lebih utama bagi mereka.

    Janjilah bulan dan bintang kepada rakyat, agar rakyat terpesona dan undi masuk kepada mereka. Perlaksanaan janji belum tentu akan dibuat. Inilah wajah sebenar pembangkang di Malaysia. Mereka tidak kotakan apa yang mereka janji. Mansuhkan tol adalah satu contoh bagaimana kontradiksnya pembangkang.

    Wan Azizah umum dalam belanjawan alternatif hendak mansuh tol tetapi Mahathir kata tol di Malaysia masih lagi termurah di dunia. Hendak perintah negara macam mana kalau begini. Calon TPM cakap lain, kemudian calon PM pula cakap dasar yang lain. Nampaklah sangatlah janji itu dibuat secara main main dan retorik semata mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ITU MAKNANYA....FUKATAN HAPRAK NIH....CAKAP TAK SEROPA BIKIN.....

      Delete
    2. Dah dekat nak mampos umno barisan pon caiiii nak menyalak lagi


      Kikiki

      Delete
    3. BRO 17:14

      Depa tengah meroyan nak mampossss
      Bior kan lah!!!

      Delete
    4. AAH...TAK LAMA LAGI MAMPUIH LAH MAMAK TUH!!!BIOR KAN LAH!!!

      Delete
    5. Tun Mahathir semakin sihat wal afiat seolah-olah dia berusia 60an. Beliau masih mampu berdiri & berucap selama 1 jam tanpa teks.

      Saya sejak awal pagi bersama-sama Setiausaha PPBM Johor sempena 'Majlis Mengenang Jasa Tun Mahathir' yg berlangsung sejak pkl 2.00 ptg anjuran NGO2 di Johor.

      Banyak maklumat kami perolehi dari ucapan Tun M.

      Delete
  33. NILAI RINGGIT MAKIN MENGUKUH
    MEROYAN LA MAMAK NAK MENUTUH
    APA NAK BUAT 93 TAHUN DAH LUSUH
    TUNGGU MASA REBAH DAN RUNTUH



    KIKIKIKIKIKI... BERAMBOSSSSS...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat tun m tu....spe bleh lawan.


      Kikiki

      Delete
    2. WEIIII KEJORA PONGGONG SEZEN

      KO beli lah dildo 12 inch

      sumbat kat jubo ko

      dari dok meroyan kat blog budin nihh

      kakakaka

      Delete
    3. bro 17:41 apa yang awak cakap tu betol.

      Ponggong kojora cap tikus

      Pompuan tengok pun,tak berahi

      Delete
    4. TIDAK sampai seminggu selepas Konvensyen Pakatan Harapan yang menyaksikan Tun Dr. Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri Sementara beberapa otai PKR dan AMANAH menyerlahkan kemarahan mereka.

      Pertama, parti AMANAH Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menunjukkan kemarahan mereka. AMANAH Johor memboikot konvensyen tersebut manakala AMANAH KL diselebungi kesedihan dan kemarahan. Cita-cita mereka mahu menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan semakin samar dengan hanya peruntukan 27 Kerusi, menjadikan AMANAH sebuah parti yang paling kecil dan paling lemah dalam PH.

      Manakala PKR Selangor berantakan antara Kem DS Azmin Ali vs Kem DS Wan Azizah yang digerakkan oleh Rafizi Ramli. Umum mengetahui Rafizi tidak pernah ngam dengan Azmin, malahan sejak Azmin menjadi Mentri Besar Selangor tidak ada penglibatan besar Rafizi. Azmin mengetepikan Rafizi kerana Rafizi berada di dalam kem Dr Wan Azizah. Selepas kegagalan Rafizi menaikkan Dr Wan Azizah dalam Langkah Kajang, perlantikan Dr Wan Azizah sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri sangat menggembirakan Rafizi.

      Dalam pada itu, otai-otai Reformasi 1998 kekal hanya mahukan DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bukannya Tun M.

      Semua orang telah tertipu. Adakah anda melihat apa-apa perjanjian bertulis untuk mengesahkan Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri sejurus selepas Anwar diberi keampunan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong ? Adakah anda melihat ada tempoh masa Perdana Menteri sementara? 2 bulan atau 12 bulan atau 24 bulan atau sehingga Mukhriz berjaya dinaikkan sebagai Perdana Menteri ?

      Kembali kepada sejarah 1998, Tun M dengan tegas menyatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana perbuatan sodomi (disebut oleh Tun M dengan perkataan melancap dalam B Inggeris) dan sebab kedua amalan rasuah Anwar (Rujuk Youtube Ucapan Tun M sewaktu memecat Anwar:1998). Sehingga saat ini, Tun M tidak pernah menarik balik semua tuduhan jelik itu.

      Sepatutnya PKR mempertahankan status quo hanya Anwar sahaja Perdana Menteri bukannya menyerahkan semula kepada Tun M yang mungkin bertaraf sementara sehingga beberapa tahun lagi.

      Pada ketika itu, apabila ditanya oleh wartawan mengapa Anwar belum dilantik sebagai Perdana Menteri, jawapan yang akan diberikan dan ayat lumrah ialah DYMM SPB Yang DiPertuan Agong tidak dapat memperkenankan pengampunan kerana kesalahan Anwar sangat berat dan dia terikat dengan perlembagaan.

      Delete
  34. Nampak tak bertapa jahatnya fake news disebarkan DAP hanya menggunakan senarai delegasi PM ke Arab Saudi .

    Menggunakan ayat konon rakyat Malaysia berhak bertanya..

    Bullshit !!

    Di bawah ini penjelasan oleh Pejabat PM menjawab fitnah disebarkan pembangkng yang semakin terdesak !!




    PENJELASAN PEJABAT PERDANA MENTERI MENGENAI LAWATAN KERJA YAB PM KE ARAB SAUDI
    PMO MALAYSIA :-
    10 JANUARI 2018

    Lawatan kerja YAB Perdana Menteri Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak ke Arab Saudi adalah atas jemputan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.
    Ia bagi membincangkan isu-isu dua hala yang telah dipersetujui kedua-dua negara semasa kunjungan beliau ke Malaysia pada tahun lalu.
    Rombongan YAB Perdana Menteri turut disertai oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato’ Sri Jamil Khir, Datin Sri Rosmah Mansor, Tun Rahah Mohammad Noah, beberapa ahli keluarga, kenalan dan pegawai Perdana Menteri.

    Selain itu, adalah menjadi hasrat YAB Perdana Menteri untuk menunaikan ibadah umrah semasa lawatan kerja ini. Dato’ Sri Mohd Najib telah mengajak ahli keluarga beliau dan beberapa kenalan dalam lawatan ini bagi bersama beliau dalam mengerjakan ibadah umrah.

    ***Adik-adik YAB Perdana Menteri termasuk kenalan beliau yang turut sama dalam lawatan ini telah membuat PERBELANJAAN SENDIRI ke Tanah Suci. Hanya Tun Rahah yang turut bersama Dato’ Sri Mohd Najib dalam perjalanan kapal terbang ke Arab Saudi.

    Nama-nama mereka ini telah dimasukkan dalam senarai rasmi rombongan YAB Perdana Menteri bagi memudahkan urusan pentadbiran dengan pihak Arab Saudi bagi program ibadah umrah.
    YAB Perdana Menteri dan ahli rombongan juga telah diberi taraf Tetamu Negara oleh Kerajaan Arab Saudi.
    Pejabat Perdana Menteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prove that they are paying gor themselves. Otherwise it remain a lie by PMO

      Delete
    2. Anon 1720,

      Read OTSB Blog. Watch CIA/M16 commentaries especially at Minute 7.20 onwards. Thats why the whole family flew into saudi arabia.

      Delete
    3. Anon 1720,

      Just wonder why fake news on najibvyo go to jail if bn losed ge14...

      Macam ada cue if u read together with OTSB Blog.......

      Planning for exit i/o of sg buluh residency

      Delete
    4. Kak ijat lombu jer teringin jubo kejora tu


      Kikiki

      Delete
    5. TIDAK sampai seminggu selepas Konvensyen Pakatan Harapan yang menyaksikan Tun Dr. Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri Sementara beberapa otai PKR dan AMANAH menyerlahkan kemarahan mereka.

      Pertama, parti AMANAH Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menunjukkan kemarahan mereka. AMANAH Johor memboikot konvensyen tersebut manakala AMANAH KL diselebungi kesedihan dan kemarahan. Cita-cita mereka mahu menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan semakin samar dengan hanya peruntukan 27 Kerusi, menjadikan AMANAH sebuah parti yang paling kecil dan paling lemah dalam PH.

      Manakala PKR Selangor berantakan antara Kem DS Azmin Ali vs Kem DS Wan Azizah yang digerakkan oleh Rafizi Ramli. Umum mengetahui Rafizi tidak pernah ngam dengan Azmin, malahan sejak Azmin menjadi Mentri Besar Selangor tidak ada penglibatan besar Rafizi. Azmin mengetepikan Rafizi kerana Rafizi berada di dalam kem Dr Wan Azizah. Selepas kegagalan Rafizi menaikkan Dr Wan Azizah dalam Langkah Kajang, perlantikan Dr Wan Azizah sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri sangat menggembirakan Rafizi.

      Dalam pada itu, otai-otai Reformasi 1998 kekal hanya mahukan DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bukannya Tun M.

      Semua orang telah tertipu. Adakah anda melihat apa-apa perjanjian bertulis untuk mengesahkan Anwar akan dilantik sebagai Perdana Menteri sejurus selepas Anwar diberi keampunan oleh DYMM SPB Yang DiPertuan Agong ? Adakah anda melihat ada tempoh masa Perdana Menteri sementara? 2 bulan atau 12 bulan atau 24 bulan atau sehingga Mukhriz berjaya dinaikkan sebagai Perdana Menteri ?

      Kembali kepada sejarah 1998, Tun M dengan tegas menyatakan Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana perbuatan sodomi (disebut oleh Tun M dengan perkataan melancap dalam B Inggeris) dan sebab kedua amalan rasuah Anwar (Rujuk Youtube Ucapan Tun M sewaktu memecat Anwar:1998). Sehingga saat ini, Tun M tidak pernah menarik balik semua tuduhan jelik itu.

      Sepatutnya PKR mempertahankan status quo hanya Anwar sahaja Perdana Menteri bukannya menyerahkan semula kepada Tun M yang mungkin bertaraf sementara sehingga beberapa tahun lagi.

      Pada ketika itu, apabila ditanya oleh wartawan mengapa Anwar belum dilantik sebagai Perdana Menteri, jawapan yang akan diberikan dan ayat lumrah ialah DYMM SPB Yang DiPertuan Agong tidak dapat memperkenankan pengampunan kerana kesalahan Anwar sangat berat dan dia terikat dengan perlembagaan.

      Delete
  35. NAPE KUTTY TANDING 3 KAN BAGUS 33 AREA
    LAGI MERIAH LA PILIHANRAYA MALAYSIA NANTI
    PECAH REKOD GUINESSS SATU REKOD DOOONIA
    BAKAL PM KE 7 BLOM TAU & PM KE-8 SUDAH ADA
    MCM NI PUNYA UTARA BODOH MACAI MASIH TERKINJA2



    KIKIKIKIKI.... BERAMBOSS BARUA DAP@SINGAPORK PENSANOTAJ EKONOMI NEGARA... TUNGGU PRU SPORK KAMI DATANG...



    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun tanding PRU
      Kejora tanding bejubo

      kakahakah

      Delete
    2. Sebodoh ahmad maslan tu upenyer macaiii sekor ni lagi la dunguuuu..


      Kikiki

      Delete
  36. Tekanan dan mengugut kakitangan awam adakah tidak berlaku di zaman purba kala dahulu 1981-2003

    ReplyDelete
  37. IDEAS : Pengundi Melayu-Islam Johor Percaya PH Adalah Pakatan DAP – Dr Kamarul
    Antara dapatan utama hasil kajian setebal 49 muka Wan Saiful yang baru sahaja diterbitkan di dalam siri penerbitan ISEAS – Yusof Ishak Institute, Singapore, bertajuk Trends in Southeast Asia (2018: No. 2) ini adalah membabitkan penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap DAP, iaitu:

    (1) 62% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat Pakatan Harapan adalah dikuasai oleh DAP.
    (2) 71% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat DAP adalah anti Melayu dan anti Islam.

    Lebih memberikan tamparan kepada DAP, sebuah parti sekular, adalah dapatan hasil kajian ini mengenai penolakan masyarakat Melayu Johor terhadap pendekatan sekular dalam politik, iaitu:

    (1) 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.
    (2) 84% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat lebih ramai orang Islam perlu berada di dalam kerajaan.
    (3) 81% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat agama seseorang calon (pilihan raya) adalah penting.

    Lebih jauh daripada itu adalah dapatan hasil kajian ini yang mendapati bahawa masyarakat Melayu Johor bukan sahaja sangat tidak menyenangi DAP, malah AMANAH dan PPBM juga, iaitu:

    (1) 85% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi DAP.
    (2) 69% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi AMANAH.
    (3) 60% daripada masyarakat Melayu Johor tidak menyenangi PPBM

    Lebih menarik ialah kesimpulan hasil kajian ini, iaitu bahawa:

    (1) Para pemimpin PPBM berpendapat bahawa kelangsungan jangka panjang PPBM bergantung kepada kemampuan PPBM untuk memenangi sekurang-kurangnya sebuah negeri, khususnya Johor.
    (2) Pengundi sasaran utama PPBM, iaitu masyarakat Melayu Johor, bagaimanapun belum lagi menyertai mereka (“not yet jumping onto their bandwagon”), kerana kebimbangan utama mereka mengenai DAP, dan ketakutan ini tergambar di dalam maklum-balas perlahan terhadap gerakan menambah keahlian PPBM (mengikut data yang diberikan oleh Setiausaha PPBM Johor, Osman Sapian, kepada Wan Saiful, setakat 8 Julai 2017, PPBM Johor mempunyai kira-kira 7,000 ahli yang telah disahkan).

    Paling menarik adalah kesimpulan hasil kajian ini bahawa penentu terpenting adalah di dalam agihan kerusi antara parti-parti dalam Pakatan Harapan kerana, kata Wan Saiful, jika PPBM hanya mendapat kerusi-kerusi majoriti tinggi Melayu (“the high-Malay seats”) dan kurang kerusi-kerusi campuran (“the mixed seats”), maka sangat tidak mungkin untuk PPBM mencapai matlamat mereka untuk menguasai Johor (“it will be highly unlikely they will achieve their ambition of capturing the state”). Ini kerana, kata beliau, tidak mudah untuk memikirkan satu senario di mana undi Melayu akan berayun begitu besar (“it is not easy to imagine a scenario where the Malay votes would swing to a significant enough extent”).

    ReplyDelete
  38. Sementara agihan kerusi Dewan Undangan Negeri antara parti-parti dalam Pakatan Harapan masih belum dimuktamadkan, berdasarkan kepada agihan kerusi Parlimen yang diumumkan di dalam Konvensyen Pakatan Harapan baru-baru ini yang menyaksikan PPBM hanya diberikan 10 kerusi berbanding 8 PKR, 5 DAP dan 2 AMANAH, maka jelaslah bahawa matlamat PPBM untuk menguasai Johor kelihatan seperti sudah terkubur.

    Ini kerana, seperti didedahkan oleh Pengerusi PPBM Johor, Datuk Dr Shahruddin Salleh, dan Setiausaha PPBM Johor, Osman Sapian, kepada Wan Saiful, strategi PPBM Johor adalah untuk bertanding antara 20 ke 22 kerusi daripada keseluruhan 26 kerusi Parlimen yang ada di Johor (bagi membolehkan PPBM turut menguasai kerusi-kerusi campuran).

    Bila PPBM hanya diberikan 10 kerusi majoriti tinggi Melayu sahaja, bukannya antara 20 ke 22 kerusi seperti yang dirancang oleh PPBM Johor, di peringkat Parlimen maka agak sukar dibayangkan PPBM akan diberikan kerusi-kerusi campuran di peringkat Dewan Undangan Negeri. Berdasarkan kepada logik Wan Saiful, bila PPBM tidak diberikan kerusi-kerusi campuran, maka sudah tentulah matlamat PPBM untuk menguasai Johor kelihatan seperti sudah terkubur.

    Bagi saya, hasil kajian Wan Saiful ini menjadi bukti nyata betapa PPBM membuat satu kesilapan yang besar bila ia memilih untuk bersekongkol dengan DAP.

    Tahniah kepada UMNO yang, mengikut hasil kajian Wan Saiful ini, masih lagi disukai oleh 67% daripada masyarakat Melayu Johor dan kepada PAS yang mendekati UMNO dengan 48% sokongan daripada masyarakat Melayu Johor.

    Tidak lupa juga, takziah kepada PPBM Johor.

    Dr Kamarul Zaman Yusoff,
    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
    Universiti Utara Malaysia (UUM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kajian ape rosmah masor merapu ni...mmg betina puaka la kau


      Kikiki

      Delete
  39. Harap Dr Mahathir bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir dapat dihalau dari Ampang.

    (Persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kws Ampang)

    ReplyDelete
  40. Bukan Farid Saja, Semua Artis Sokong Mahathir Juga Bermasalah, Terutama Dengan Dadah?


    Kita masih ingat, pada era 80-an dan 90-an - ketika Mahathir masih Perdana Menteri, soalan lazim yang biasa ditanya kepada setiap artis dalam temuramah ialah "Siapa pemimpin idola anda?"

    Nak nak kalau yang temuramah itu majalah hiburan milik syarikat UMNO seperti Utusan.

    Difahamkan, tujuan soalan itu ditanya adalah untuk melihat sama ada artis berkenaan cenderung kepada kerajaan atau pembangkang. Jadi, "masa depan" artis berkenaan akan ditentukan berdasarkan jawapan tersebut.

    Kalau jawapannya Mahathir, maka dia akan mendapat tawaran dari RTM dan TV3 sekerap yang mungkin, jika dia penyanyi, lagunya juga akan selalu dimainkan di radio milik kerajaan.

    Tak hairan pada waktu itu, hampir semua artis memberikan jawapannya Mahathir, boleh selak majalah hiburan lama kalau tidak percaya.


    Sekarang ada artis yang cuba menjadi hero mendakwa 300 artis meminjam ah long kerana tidak ada kerja - seolahnya tugas kerajaan menyediakan kerja untuk artis. Jika semua masih ingat, ramai artis jatuh dan terpaksa memilih kerjaya lain bila krisis ekonomi 1997 melanda.

    Ramai terpaksa membuka kedai makan dan pentadbiran Mahathir waktu itu tidak melakukan satu apa pun untuk membantu golongan artis ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kau ni terpengaruh dgn filem usup aslam lah..ni la melayu kuno fikiran sempit.ade ke nak kait dgn tun bila seseorang itu jadi jahat atau baik


      Kikiki

      Delete
  41. Balu Ustaz Ibrahim Mahmud (Ibrahim Libya) terkejut dengan berita pencalonan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan sekiranya Barisan Nasional (BN) berjaya digulingkan.

    Soleha Husin, 65, berkata, beliau tidak sangka individu yang menyebabkan kematian penduduk Kampung Memali di Baling Kedah dan beberapa anggota polis dijadikan sebagai sandaran Pakatan Harapan untuk mengambil alih pentadbiran Putrajaya.

    "Sejarah Mahathir selaku Perdana Menteri amat teruk dan kini dicalonkan semula untuk menjadi Perdana Menteri.

    "Mana mungkin 'pembunuh' boleh jadi Perdana Menteri...saya sangat terkejut dan rasa benci dengan Mahathir selepas apa yang berlaku kepada saya sekeluarga dan orang kampung.

    "Sepatutnya rakyat janganlah terpedaya dengan lakonan Mahathir, janganlah sokong beliau. Apa yang sudah dilakukannya tidak dapat ditebus dengan perkataan maaf. Bagi saya, tiada maaf bagi mu," katanya dipetik Berita Harian.

    Ibrahim Libya antara 18 korban tragedi berdarah di Kampung Memali termasuk empat anggota polis.

    Balu Ibrahim Libya, Soleha Husin (kanan) menunjukkan papan tanda Tragedi Memali di kediamannya di Kampung Charok Putih Siong (Foto: BH Online)Balu Ibrahim Libya, Soleha Husin (kanan) menunjukkan papan tanda Tragedi Memali di kediamannya di Kampung Charok Putih Siong (Foto: BH Online)

    Kata Solehah, walaupun tragedi pada tahun 1985 itu sudah lebih 30 tahun berlalu, kebenciannya terhadap Dr Mahathir tidak pernah pudar kerana menjadi punca kepada kematian suaminya.

    Tegasnya, beliau tidak pernah berhenti mengharapkan pembelaan ke atas semua mangsa tragedi yang dituduh sebagai pengganas yang mahu menumbangkan kerajaan.

    "Secara jujur, saya tidak akan memaafkan Tun Dr Mahathir Mohamad (Perdana Menteri ketika insiden Memali).

    "Saya pasti, perkara sama juga dirasai semua mangsa yang kehilangan keluarga, termasuk yang tercedera."

    Tambahnya, harapan agar sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menyiasat tregadi Memali juga akan terkubur sekiranya Dr Mahathir kembali berkuasa sebagai Perdana Menteri.

    Katanya, jika diadakan sekalipun ianya pasti tidak telus.

    "Jika Mahathir mahu memohon maaf dan datang sendiri ke Memali pun saya tidak akan benarkan beliau masuk ke rumah, apatah lagi bersemuka," ujar Solehah.

    Turut berkongsi kisah berdarah tersebut, mangsa yang 'merasai' sendiri peluru polis, Abdullah Che Soh, 71, juga sependapat dengan Solehah - tidak setuju dengan Dr Mahathir diangkat sebagai Perdana Menteri semula.

    Beliau yang terselamat selepas terkena 7 das tembakan polis menegaskan seringkali teringat akan kekejaman Dr Mahathir di Kampung Memali setiap kali melihat parut pada tubuhnya.

    "Kesan tembakan iaitu empat di tangan, tiga di dada dan satu di pinggang membuatkan saya mahukan pembelaan.

    "Bayangkan, saya terpaksa dirawat di Hospital Alor Setar dengan kedua-dua tangan digari pada katil, selain di lokap selama sebulan dan ditahan secara tidak sah selama lima bulan di Penjara Kamunting, Perak.

    "Hanya melalui RCI kebenaran boleh terungkai. Jika saya dan mangsa tidak dapat pembelaan di dunia, kami akan tuntut di akhirat," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok tangkap je balu2 tu sekali.suami isteri taksub meraban mcam ajaran sesat

      Delete
  42. idak ada yang lebih melucukan apabila calon Timbalan Perdana Menteri berjuang membebaskan suaminya dari penjara, sedangkan individu yang memenjarakan suaminya adalah calon Perdana Menteri.
    Ini bukan skrip drama swasta tetapi resolusi keputusan barisan kepimpinan pembangkang yang diumumkan dalam Konvensyen Pakatan Harapan petang tadi.
    Ketetapannya ialah Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri, manakala Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri.
    Sementara itu mereka juga memutuskan proses pengampunan untuk membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dimulakan selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya bagi membolehkan beliau berperanan dalam Kerajaan Persekutuan lalu dilantik sebagai Perdana Menteri.



    Apa nak jadi pada Malaysia sekiranya Pakatan Harapan menerajui negara? Pasti haru-biru dibuatnya.
    Sudahlah jawatan Perdana Menteri hendak diberi kepada seorang lelaki yang berusia hampir 100 tahun, malah jawatan itu seolah-seolah dipersendakan apabila hendak ditukar sesuka hati.
    Tak masuk akal Anwar yang baharu bebas daripada penjara mahu dijadikan sebagai Perdana Menteri.
    Jawatan Perdana Menteri bukan lantikan secara automatik, sebaliknya perlu melalui proses demokrasi, iaitu melalui pilihan raya.
    Untuk menjadi Perdana Menteri, Anwar perlu menjadi seorang Ahli Parlimen terlebih dahulu.
    Untuk itu, pasti akan ada kerusi Parlimen yang 'dikorbankan' untuk membolehkan beliau bertanding.
    Bukankah ini kerja gila? Daripada awal misi Pakatan Harapan bukanlah mahu menjadikan Malaysia sebuah negara yang gemilang dan terbilang, tetapi membebaskan seorang banduan yang dipenjarakan atas kesalahan meliwat yang dikenakan oleh Dr Mahathir sendiri.
    Kepada pemimpin Pakatan Harapan, ini bukan politik kedai kopi. Mereka pernah gagal dalam plot Kajang Move iaitu ketika misi menukar Menteri Besar Selangor, inikan pula hendak menukar Perdana Menteri.
    Nampaknya Pakatan Harapan sanggup berbuat apa sahaja termasuk masa depan rakyat dan negara asalkan cita-cita politik mereka tercapai.
    Satu pertanyaan saya kepada rakyat yang menyokong Pakatan Harapan. Di mana dalam dunia suami menjadi Perdana Menteri, manakala isteri Timbalan Perdana Menteri? Bukankah ini kronisme terhebat dalam sejarah?
    Dan apakah nasib Lim Kit Siang, Mat Sabu serta Tan Sri Muhyiddin Yassin? Semestinya Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali antara yang paling kecewa kerana sebelum ini nama beliau disebut-sebut menjadi orang nombor dua negara.
    Ke mana pula Tan Sri Muhyiddin kerana sekali lagi ditipu oleh Dr Mahathir yang jelas bukan berjuang untuk rakyat tetapi kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  43. Akhirnya perjuangan Reformasi menentang Mahathir berkubur apabila mereka rebah juga di pemimpin yang dulu ditentang mereka .

    Selama lebih 20 tahun rakyat ditipu oleh PKR dan sekutu mereka , kini mereka melantik Mahathir sebagai calon PM Pakatan Harapan semata-mata untuk menjatuhkan YAB PM DS Mohd Najib Tun Razak dan UMNO .

    Jika Pakatan Harapan berjawa menawan negara ini , bermakna era KRONI , KEKAYAAN ANAK BERANAK , DIKTATOR , ISA , TOL , IPP , RASUAH , akan kembali menghantui rakyat dan negara ini seperti mana 20 tahun dahulu.

    Adakah rakyat bersedia semua ini ? Pemimpin muda dalam Pakatan Harapan tenggelam dan dikitar semula pemimpin untuk ditabalkan sebagai Perdan Menteri .

    Kesian kepada geng Reformis 98 yang berjuang dahulu untuk menjatuhkan Mahathir yang kini mahu diangkat sebagai Perdana Menteri .

    Ternyata keputusan konvensyen Pakatan Harapan pada hari ini telah mengkhianati perjuangan mereka selama 20 tahun itu.

    ReplyDelete
  44. Bila membaca blog Che Det dan pengakuannya dirinya yang ' Persetankan DAP' jelas cukup memalukan ibarat telah menjual maruah dirinya kepada musuh paling dibencinya dulu.

    Ia juga boleh dianggap segala fitnah dan tuduhannya dahulu itu tidak ada dosa dan pahala, semua dihalalkan hari ini demi menikmati kemenangan partinya di PRU14.

    Jadi , memang sesuailah sahabat2 aktivis media sosial pro kerajaan meletak hashtag hari ini #duluSetanKiniTuan

    Lebih 22 tahun, Dr Mahathir mendakwa menanam kebencian orang Melayu kepada DAP dengan pelbagai fakta dan ilmu politik yang melekat utuh untuk melawan DAP.

    Bila hari ini keluar ayat dirinya yang PERSETANKAN DAP, persoalan dalam fikiran saya dan rakyat ini manusia ini?

    Berapa ramai musuh-musuh politiknya seperti Karpal, Lim Kit Siang dan ramai lagi pernah di Penjarakan oleh Mahathir, dan hari ini mereka bersama "semata-mata mahu kemenangan".


    Sebenarnya kalau bercakap tentang DAP , bukan Mahathir orang yang Persetankan DAP , sebab DAP memang setan chauvinis pun .

    Kebencian Melayu kepada Dap dari dahulu zaman Tok Nenek kami tentang bertapa setannya parti yang anti Islam bukan disebabkan fatwa Dr Mahathir saja.

    Persoalannya kini , Mahathir dilihat cuba mempotretkan DAP itu kembali dari Setan bertukar menjadi Malaikat untuk orang Melayu. Setelah gagalnya beberapa pemimpin Melayu , kini last stand kuda tua ini pulak dijadikan tungangan DAP .


    Untuk menghalalkan Dosa Mahathir kepada Pemimpin DAP, beliau terpaksa membela DAP dan mengaku membuat kesilapan dan beranggapan semua yang pernah percaya akan menelan caci maki mereka sebelum-sebelum ini dan ampunkan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persetankan tulisan anon 18:46 ni kikikiki...

      Delete
  45. SELAIN DRPD PEKAN , SEMUA KERUSI PARLIAMEN N NEGERI DLM TANGAN TUN M KECUALI PEKAN OLIH KERANA D SANA,RAMAI HANTU RAYA D BENAR MENGUNDI HANYA NAJIB RAZAK. HI HI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman...JPC tu apa?

      Delete
    2. CAKAP BESAR...DALAM TANGAN MAMAK MATDEY...

      SUDAHLAH KO RAHMAN....DATO MAK TOK....

      ORANG TUA RENTA NIH TAK MACAM DULU LAGI DAH MAN OIIII...DULU DIA NI PUN IDOLA AKU...TAPI SEJAK BERKAWAN NGAN SI KETUA TO' KONG TU...NAIK MENYAMPAH AKU...

      Delete
    3. LANTAK BAK PI LAH KO MAMAK MATDEY HELO KITY...KO NAK BERTANDING MANA PUN....

      HE..HE..HE...SEKEJAP PI SINI....SEKEJAP PI SANA....

      ORANG KATA ...KALAU JENIS MACAM INI ORANG TAK BERPENDIRIAN...

      GAMAKNYA ...NAK MAMPOSS LAH TU....

      Delete
    4. Jpc - standing for Jaksa Pendamai Celup.

      Delete
    5. X habis2 meroyan gng2 najis dlm blog PH ni ye...kesian dh blog beend x laku terpaksala melukut dlm blog PH yer..!!!

      BERAMMBOOSSSS!!!

      Delete
    6. 1916,KALI NI BUKAN GAMAKNYA LAGI!
      UMNO MEMANG DAH NAK MAMPOS - TAK LAMA DAH, DLM PRU14 AKAN DTG MAMPOSLAH UMNO TU, KITA ORANG AKAN KUBURKAN SELOBANG BESAR DENGAN PARTI PAS hamPAS YG BABI PON TAK NAK MAKAN TU BERSEKALI

      ``MAMPOSS UMNOBNPAS, GST IKUT MAMPOSS LAH!``

      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS..HILANGLAH GGGSSSTTT``

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas


      ``TUMBANGKAN UMNOBNPAS,HILANGLAH GGGSSSTTT`

      GST LAH IBU SEGALA PUNCA KENAIKAN HARGA BARANG - Kopegilah tanya, tokey kedai seluruh negara 99% akan jawab sebab dia orang kena GGGSSSTTT - Tu ari KAU macai bangang umnopas kata peniaga2 khasnya cina tulah yg mensabotaj kerajaan dgn menaikan harga barang, engkau dah tau gitu pegilah heret penguatkuasa ke , KPDNKK ke, menteri ke atau MO1PMNajib sendiri, pi tunjal dan tangkap peniaga2 cina pensabotaj negara tuh. Tapi tak buat! Kenapa? Tak boleh! Kenapa tak boleh? Sebab perot dah boncit membaham RASUAH dari taikun2 dragon cina tu kan! Gopi pi mana? Khalid ex IGP tau tu......

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas``

      MENANG PAKATAN HARAPAN, GST AKAN DIKAFANKAN``

      Delete
    7. biarlah kau mamposs dengan mamposs kau..ramai sangat yg sakit mental puak2 pakatan haram sejak akhir2 ni..

      Delete
  46. Bila nak terima masa TDM dah berlalu? Puak Reformasi sendiri menolak TDM yg dikatakan adalah 'Bapa' segala masaalah kini. Kelihatan beliau dah mula promosi Tol kembali lepas DSN usaha buangkan bebannya. Ramai pendokong DAP pun terpingga dan khuatir dengan perkembangan ini. Termasuk Sangeet a/p Karpal, Lua Kok Soon, Editor Sin Chew Daily dll...
    Mereka yg dahulu percaya DAP dan Pakatan punyai 'prinsip' yg teguh kini dah hilang kepercayaan.
    Biarlah TDM bertanding dimanapun. Ia tetap tidak selamat bagi TDM. Ramai yg masih ingat angkaranya. Belum campur doa anak anak yatim Memali yg teraniaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaa MrJ, kau mengaku je laaa..
      >>>>AKU ANAK YATIM MANGSA AMANAT HJ HADI<<<<

      Kah Kaahh Kaaahhh Kaaaahhhh Kaahhh

      Delete
  47. dimana2 mugadey tanding akan pasti kecundang..ini hukum bg org yg zalim..dan pakatan dajal..

    ReplyDelete
  48. Masukkn jer kepala taik dlm akta ISA kan dlu dia suka2 masuk org2 tanpa bicara nk tgk mcmana lak br ad rasa pedas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benjol Mercibai, tulaaaa kan aku dah cakap semalam, pi ko khatam kitab `SHIT` ko tu lagi.
      Kitab ko tu cetakan taun berapa ek?..........

      Delete
  49. Haiya..blo Pakatan wa sulah cakap lu
    Ini cai halam yadah suma tatak malu
    Masuk olang punya lumah mau pukui palu
    Ati manyak susah takoot kalah PLU!

    Semalam ha..satu cai sulah manyak malah
    Lia kata DAP kasi sama wa, wang upah
    Saya hamtam Mulayu Islam, sulah fitnah
    Itu cai mimang cilaka, yin tanah!

    cai mengong atak cakap saya kapir halbi
    Ini cai manyak hangsap nelaka lia pigi
    Wa Cina Islam lulu MCA sikalang DAP
    Wa sokong Budin,suka atilaa masuk sini!

    Wa sayang Malaysia wa punya negala
    Klepet punya olang manyak wang lia tala
    Mana boley sokong lu cai sulah gila
    Apasat lu sokong itu lompak kepala??

    Hali2 masuk sini,lu Tun tatak holmat
    Lalam negala apa jasa lu atak buat?
    Sikalang sama Tun lu takut sanggg-ngat
    Kalah lu mampoi,yantung tepelanjat!

    Blo Pelak Man, Fan Tun, wa punya sedala
    Lia sikalang sibuk suma atak kilija
    Blo Pakatan sini suma manyak power
    Kita talak dedak,manyak sayang negala!

    Nanti Pakatan munang cai misti lali
    Dedak sulah hilang wang mana cali?
    Ada cai Pork lia tatak susah hati
    Pigi Geylang yumpa blother 'oh kici!'

    Cai satu olang boleh juai sayor
    Lia atak kubun suma atas kubor
    Lia cakap politik lia tatak campor
    Tapi hali2 komen manyak sokong yibbo!

    Cai haplak sini suma sudah goyang
    Hali2 masuk mau main wayang
    Sulah otak kosong tak moleh jawab abang
    Lia kasi calut mak lia punya balang!

    Sulamat malam.. wa balik lulu
    Solly kalau salah, wa pantun Mulayu
    Wa mimang tak mau sebut calut, bulu
    Jangan malah haa.. cai katak pulu..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu baliklah dulu
      Cabut pantat bini punya bulu
      Wa tengok bini lu selalu galu galu
      Bulu pantat bini lu keras mcm babi punya bulu

      Delete
  50. Saya berharap Dr Mahathir bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir tidak lagi menganggu penduduk Ampang.

    Dari persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kws Ampang.

    ReplyDelete
  51. Mohon dimaafkan sebelumnya....!! terpaksa sy ngeposting disini karna sy sudah mengalami skrg bagaimn rasanya tinggal di perantauan jd TKW. Anak dan suami di tinggal di kampung. Sy dulu 4 tahun 5 bulan tinggal di Taichung Taiwan.. hanya jeritan batin dan tetes air mata selalu menharap. tp tdk ada hasilnya sm sekali. Cuman gali lobang tutup lobang trus. dulu.. pengen pulang ke indo gaji tidak seberapa. Tetapi namanya juga rejeki itu tidak ada yg tau. Yg penting kita betul-betul yakin dan percaya Pasti ada jlan keluarnya. Halal tidaknya hanya tuhanlah yg menentukan. Kebetulan waktu itu sy istirahat di kamar buka facebook dapt nmor telpon Mbah Suroto di halaman tki sukses. setelah sy baca ternyata beliau murid Eyang Guru Jugo dari gunung kawi. dengan adanya Pesugihan Dana Ghaib ini dan Pesugihan Anka ghaib/Togel 2D sampai 6D pilihan..., sy memilih jalan Pesugihan Dana Ghaib saja karna tidak ada tumbal menumbal. alhamdulillah ternyata benar2 terbukti hasil nya dari Mbah. skrg sy bsa buka usaha kecil-kecilan di rumah.. ya allah terima kasih rejekimu ini yg enkau berikan. Mungkin ada teman pengen merubah nasib nya seperti sy. ini nomr nya Mbah Suroto +6282291277145 karna tidak ada salahnya kita berbagi. sy sudah merasakan manis pahitnya tinggal di perantauan. Trmksh

    ReplyDelete
  52. Agen Judi Taruhan Online yang menyediakan permainan yang terlengkap hanya di BOLAVITA

    Agen BOLAVITA menyediakan permainan Judi Taruhan Online yang sangat lengkap pastinya. Yang dapat Anda mainkan dimana dan kapanpun juga.

    Dengan minimal deposit hanya Rp 50.000 saja sudah bisa mainkan permainan yang ada di Agen BOLAVITA

    Agen BOLAVITA menyediakan jenis taruhan yang terlengkap dan terbesar yang bisa Anda coba mainkan.
    • Bola Tangkas (Tangkasnet, Tangkas88 dan Tangkas1)
    • Casino Online (WM Casino, Green Dragon dan SBOBET Casino)
    • Sabung Ayam (S128, SV388 dan Kungfu Chicken)
    • Taruhan Bola (SBOBET, MAXBET/ICB Bet dan 368 Bet)
    • Togel Online (KLIK4D dan ISIN4D)
    • Games Virtual / Slot Games (Joker dan Play1628)

    Tunggu apalagi? Daftar dan gabung sekarang juga di www.bolavita.ltd

    Baca juga =
    1. Cara Membuat Akun dan Bermain di Situs S128
    2. Promo Promo BOLAVITA

    Untuk info selanjutnya, bisa hubungi kami VIA:
    BBM : BOLAVITA / D8C363CA
    Whatsapp : +62812-2222-995
    Livechat 24 Jam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...