Sunday 21 January 2018

HADI AKHIRNYA DEDAH IDAMAN KALBU PAS IALAH UMNO/BN

Presiden Pas, Hadi Awang tidak menolak kemungkinan parti itu akan bekerjasama dengan parti lain  untuk membentuk kerajaan campuran selepas PRU 14 akan datang.

“Pas akan bertanding lebih 130 kerusi daripada 222 kawasan Parlimen dan akan berusaha mendapat sekurang-kurangnya majoriti mudah.

“Pas mahu bentuk kerajaan atau menyertai pembentukan kerajaan, bukan lagi sebagai pembangkang yang lemah selepas PRU 14,” kata Hadi lagi.

Dengan pengakuan Hadi kali ini, ia dengan sendirinya mengesah serta mendedahkan hasrat sebenar Pas yang umpama terang lagi bersuluh mahu bekerjasama dengan UMNO/BN selepas pilihanraya nanti.

Bertanding hanya  sekitar 130 kerusi daripada 222 kerusi, adalah mustahil Pas mampu menang 112 daripadanya bagi meraih kemenangan majoriti mudah untuk membentuk kerajaan sendiri.

Jadi, bagaimana majoriti mudah itu mahu dicapai atau ia sekadar untuk mengabui hati penyokong Pas sahaja?

Lagi pula Pas sebelum ini menyatakan sasaran mereka hanya mahu menang 40 kerusi Parlimen saja bagi membolehkannya menjadi kuasa penentu kepada pihak yang ingin menubuhkan kerajaan.

Dalam hal ini, apabila Hadi menyatakan Pas tidak menolak kemungkinan akan bekerjasama dengan parti lain bagi menubuhkan kerajaan, sudah tentu pihak yang ingin dibantunya membentuk kerajaan ialah UMNO dan BN.

Mustahil sama sekali Pas mahu bekerjasama dengan Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun Mahathir serta didalamnya ada DAP dan Amanah.

Kata Hadi juga, Pas tidak mahu lagi menjadi pembangkang yang lemah selepas PRU 14 nanti.

Ini bermakna, tak kira berapa banyak  kerusi yang dimenangi Pas, jangankan 40, malah jika 4 sekali pun dan sekiranya UMNO/BN ditakdirkan menang lagi, ia tetap akan bekerjasama dengan parti yang pernah digelarnya assabiyah itu.

Daripada kenyataan Hadi itu, beliau ternampak sudah letih untuk menjadi pembangkang yang lemah seperti sekarang dan kini masanya ingin bertukar menjadi sebahagian kerajaan pula.

Cuma, Pas seperti masih malu-malu kucing untuk menyatakan secara terbuka idaman kalbunya ialah Najib, UMNO dan BN.

Oleh itu, tidak diragui lagi, memberi undi, apalagi menghadiahkan kemenangan walau satu kerusi kepada Pas, adalah sama seperti menyokong kekalnya kerajaan kleptoktasi UMNO/BN pimpinan Najib. (ShahbudinHusin 21/01/2018)

173 comments:

  1. Perangai Hadi kebelakangan ni aku tengok dah macam laki orang yang dah tertelan "nasi kangkang" jer. Dah sayang dan angau membuta tuli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hadi jual agama demi wang


      najib jual negara demi komunis

      tuan othaman berkata ada sebuah negara yg terpaksa gadai pelabuhan strategik kerana gagal membayar pinjaman kpd china komunis...


      insyallah bila tiba masa


      ECRL buatan komunis 65b akan bertambah jadi 100b bila campur riba dan kelewatan siap kerja


      cara mudah najib nak selesai adalah bagi konsesi ECRL kpd komunis selama 99tahun !!!


      ini cara umno pengkhianat melayu

      Delete
    2. Hadi adalah dajjal melayu,
      Bertopengkan agama utk pertahan kan lahannatullah najib sembelit kepit telor,
      Hadi,
      Anugerah dajjal bangsa melayu ini ada lah lahanat peringkat tertinggi sekali antara lahanat lahanat yg ada,
      Kerana utk mendapat kan anugerah ini Sgt susah,
      1.kena jadi ayat ayat Al Quran sebagai topeng atau perisai utk pertahan kan kleptorasi
      2.kena mengkhianat 30juta penduduk yg mengharapkan kleptorasi tumbang
      3.menjual agama bangsa dan negara
      Ini lah pra syarat utk dpt anugerah dajjal wakil negara

      Delete
    3. ingat lagi kata kata kejora

      " allah meliwat dunia akhirat"

      inilah produk cikgu sekolah di latih umno

      kalau hadi bersama umno apa akan jadi dgn akhlak hadi ?

      Delete
    4. Hj hadi perasan habis.nak
      bentuk kerajaan tampa kerusi.
      kerusi yang ada pun tinggal
      berbelas saja.angan mat jenin.
      kelabukan mata pengikut dengan
      hujah dangkal.pencen sajalah
      dari politik.dah jadi tikar
      buruk dan koyak rabak.ruu 355
      pun dia dah lupa.

      Delete
    5. Sejak jatuh sakit di Turki, 2014 dulu dia blk terus cakap merapu. Tak tahu ubat bius apa yg hospital Turki beri. DSAI pun dia marah masa jumpa kat Kuala Ibai dulu. Lebih parah lepas TGNA meninggal dunia.

      Delete
    6. Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak menolak kemungkinan PAS akan bergabung dengan parti lain untuk membentuk kerajaan campuran selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      “Kita akan bertanding lebih 130 kerusi (daripada keseluruhan 222 kerusi Parlimen) sekurang-kurangnya (untuk) dapat ‘simple majority’.

      “PAS mahu bentuk kerajaan atau menyertai pembentukan kerajaan, bukan lagi sebagai pembangkang yang lemah selepas PRU,” katanya tanpa memaklumkan parti politik pilihan PAS, ketika berucap di Himpunan Fastaqim 2.4 dan pelancaran jentera pilihan raya PAS Selangor di Stadium JKR Seksyen 17, hari ini.

      Minggu lalu, Harakah Daily melaporkan Hadi menjangkakan tiada parti yang mampu memenangi kerusi secukupnya untuk membentuk kerajaan pada PRU14.

      Katanya, parti lain yang ingin menubuhkan kerajaan perlu bergantung kepada PAS, jika mereka boleh memenangi 40 kerusi Parlimen.

      “Walaupun parti lain ada 100 kerusi, 80 kerusi, kerana nak tubuh kerajaan kena ada minima 112 kerusi.

      “Jika PAS ada 40 kerusi, bermakna kita akan menjadi tempat kebergantungan siapa yang nak tubuh kerajaan. Dengan 40 kerusi ini kita (PAS) ada pengaruh dan boleh minta macam-macam,” katanya dipetik portal PAS itu pada 12 Januari lalu.

      Pada PRU13, PAS memenangi 21 daripada 73 kerusi Parlimen yang ditandinginya, tetapi 6 daripada 21 ahli Parlimennya kini melompat ke Amanah dan ia turut kehilangan satu lagi kerusi Parlimen di Pokok Sena apabila Datuk Mahfuz Omar keluar parti awal tahun ini.

      Mengenai keadaan di Selangor, Hadi berkata, PAS akan bertanding di sebanyak mungkin kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam usaha menawan negeri itu.

      “Segala kemungkinan boleh berlaku, boleh jadi kita sendiri, boleh jadi kita (bentuk kerajaan negeri) campuran.


      “Soal siapa calon menteri besar Selangor juga kita tidak perlu bincang, sistem pilihan raya Malaysia bukan Amerika Syarikat nak ada calon presiden, kita ikut calon yang menang dan kita belum tahu siapa menang.

      “Nanti kalau kita umum calon menteri besar, calon itu kalah tidak guna juga pendekatan itu.”

      Katanya, walaupun Amanah dianggap sebagai parti nyamuk yang tidak memberi sebarang ancaman kepada PAS di Selangor, mereka tidak akan memandang mudah kewujudan parti serpihan itu.

      “Bagi kita itu (Amanah) sudah jadi parti nyamuk. Jadi, nyamuk ni walaupun seekor kita tak boleh tidur jugak.

      “Kita akan tangani, rakyat Selangor boleh tangani, kita cuma lihat bagaimana parti ini ditentukan dalam Pakatan Harapan, itu semua kita dapat lihat semua.”

      Pada PRU13, pembangkang yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat berjaya mengekalkan kerajaan negeri apabila memenangi 44 daripada 56 kerusi di DUN Selangor.

      DAP dan PAS masing-masing menang 15 kerusi, manakala PKR berjaya mendapat 14 kerusi. BN kekal sebagai pembangkang dengan memperolehi 12 kerusi.

      Sementara itu, Hadi yang juga ahli Parlimen Marang mengulangi pendirian PAS tetap menganggap Umno sebagai musuh politik dan hanya akan bekerjasama dalam isu kepentingan Islam.

      “Bukan sahaja Amanah, Umno pun kita kena kalahkan juga,” katanya yang menafikan dakwaan beliau menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mengatur strategi PRU14.

      “Saya rasa ia tidak berpijak…Kalau bincang isu Palestin, Rohingya itu boleh.”

      Sejak 2015, Najib dan Hadi sudah 2 kali berkongsi pentas sama dalam memperjuangkan isu berkaitan orang Islam.

      Najib dan Hadi memakai baju Melayu warna sama ketika menghadiri Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia yang diadakan di Hotel Grand Seasons, Kuala Lumpur, pada 17 Disember 2015.

      Setahun kemudian, mereka sekali lagi muncul di pentas sama dalam Himpunan Solidariti Ummah untuk Rohingya di Stadium Titiwangsa, pada 4 Disember 2016, bagi membantah penindasan kerajaan Myanmar ke atas etnik minoriti itu.

      Delete
    7. Ini bukan Pak Lebai sebaliknya Keldai

      Delete
    8. Cantik bro...panggil je keldai hadi.

      Delete
    9. PKR’s Tian Chua has rebuked Amanah for revisiting the issue of Pakatan Harapan’s (PH) choice of prime minister candidate, calling such discussions “nonsensical”.

      The PKR vice-president said the majority of PH members had already accepted PH chairman Dr Mahathir Mohamad as the candidate.

      “It is unbecoming for Amanah to reopen the discussion. PKR was in the meeting (when the decision was made) and had agreed to follow the majority and we accepted the decision,” he told FMT.

      He was asked to respond to Utusan Online’s article that Amanah communications director Khalid Samad said Selangor PKR should have proposed PKR deputy president Azmin Ali for prime minister if it did not want Mahathir.

      Khalid, the Shah Alam MP, pointed out that Mahathir was the only name proposed for consideration by the four component parties of PH.

      Following his endorsement at the PH convention on Jan 7, Mahathir had said that Azmin, who is the Selangor menteri besar, would be a capable candidate for the prime minister position, but he was not chosen.


      Tian Chua said the issue of PH’s PM candidate should not be raised again as it had been decided by the majority.

      “It is a nonsensical discussion to ask why PKR did not nominate (Azmin).

      “If there is anyone who is unhappy with the choice, we have to face it and explain it to them,” he said.

      Selangor PKR deputy chief Zuraida Kamaruddin was among those who expressed disappointment with the nomination of Mahathir as prime minister designate, saying it suggested the pact lacked depth among its leaders.

      At the PH convention, PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail was also named as PH’s choice for the deputy prime minister’s position.

      In addition, the four parties in PH pledged to clear the legal path for PKR de facto leader Anwar Ibrahim, currently serving a 5-year jail sentence, to replace Mahathir as PM if the coalition forms the next government.

      Delete
    10. Sokong 100% kalau kita gelar dia keldai hadi.
      Memang dia keldai pun.
      Topeng saja manusia.

      Delete
    11. Ini pertanyaan yang adil untk semua, betulkah PH lebih Islam dari PAS? Pertanyaan ini saya tanya ekoran dakwaan seorang macai PH yang mendakwa PH lebih Islamik dari PAS kerana katanya " slogan Islam bermaksud tidak melaksanakan syariat Islam? Basmi rasuah bukan syariat Islam? Lawan kleptokrasi bukan syariat Islam? Beri pendidikan percuma bukan syariat Islam? Sementra PAS pula sibuk tebang balak dan sokong Jibby sebab itu tak Islam.



      Apakah Islam tu hanya kepada perkara perkara yang disebut itu? dan apakah tebang balak dan sokong Jibby tu menyebabkan PAS tidak lebih Islam dari PH?

      Sebenarnya, dakwaan tebang balak dan sokong Jibby itu terlebih dahulu perlu disahkan.Untuk itu saya serahkan kepada semua untuk mengesahkannya tetapi saya mahu terlebih dahulu mengariskan ciri ciri sebuah parti Islam.Ciri pertamanya sudah tentu barisan pemimpinnya.Pemimpin yang macam mana dikatakan pemimpin parti Islam? Pemimpin utama dalam bahasa arab disebut Imam, dan imam jugalah yang diperlukan untuk solat jemaah bermakna Imam solat jemaah itu sebenarnya pemimpin sebuah parti Islam atau dengan kata lain sebuah parti hanya akan jadi pari Islam kalau pemimpinnya juga seorang yang layak jadi imam solat jemaah.

      Lalu kita tanya parti mana yang ada pmimpin yang layak jadi imam solat Jemaah.Mungkin PAN ada, tapi Bersatu, PKR ada? Jadi maknanya hanya PAN sahajalah ada ciri pemimpin parti Islam yang boleh menyaingi PAS yang sudah tentu ada imam soloat jemaah, lantaran dari ciri pemimpin sahaja PH sudah ketingalan dari PAS.

      Tapi kenapa macai PH ini dakwa dengan hujah yang diberikan.Hujah melawan rasuah,kletoprasi sebenarnya bersifat sejagat, maknanya bukan sahaja parti yang memperjuangkan syariat Islam sahaja yang perjuangkannya tetapi parti bukan Islam juga berjuang untuknya, Maka mengatakannya sebagai perjuangan syariat Islam agak longgar sebab ianya perlu kepada penumpuan yang specifik seperti perjuangan untuk RUU 355 baru boleh dikatakan perjuangan Islam dan parti yang berjuang untuk itu lebih Islamik dari parti yang berjuang hanya untuk nilai nilai sejagat.

      Begitu juga pendidikan percuma bukan perjuangan Islam tetapi sekali lagi berbentuk sejagat.Pendidikan yang patut diperjuangan oleh Islam ialah pendidikan yang silibusnya terdiri dari ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah di aman ilum fardu ainnya pula mesti menerusi ilmu feqah,tauhid dan tasauf dan konsep pendidikan pula perlu kepada pembentukan jiwa kehambaan bukan jiwa materialistik seperti pendidikan yang diperjuangkan oleh PH.zitu bari Islamik bukan pendidikan percuma yang juga patut diperjuangkan dalam nilai nilai sejagat.

      Sebenarnya bukan dengan merujuk kepada perkara yang disebut oleh macai PH ini sudah boleh membat dakwaan PH lebih Islamik dari PAS yang kononnya menebang balak dan baik dengan Jibby.

      Tidak bijak untuk macai PH itu membuat dakwaan sasau dan longgar sebegitu sebab Islam bukan perkara main main tetapi ugama yang telah menetapkan apa berlaku di masa hidup dan apa yang berlaku sesudah mati.

      Syariat Islam pula tak boleh dipilih pilih untuk dilaksanakan dengan maksud sebuah parti yang berjuang untuk Islam ialah parti yang berjuang untuk semua syariat Islam bukan hanya untuk syariat mencegah rasuah dan mencegah kleptokrasi.

      Maka RUU 355 itu adalah syariat Islam yang mesti diperjuangkan oleh parti Islam.PH berjuang untuknya ker?

      Delete
    12. RUU 355 aadalah satu innovasi atau bidaah Hadi Awang dari Parlimen 'Mereng' yg menunjukkan tahap sewel beliau di mana dia memandai-mandai buat hukuman tidak adil & saksama ke atas kesalahan yg sama bagi seorang Muslim & Non Muslim.

      Kejora sebagai pendukung tehar 'biawak hidup lidah bercabang si Bini 3 ini' pun kita boleh kategorikan sebagai sama sewel yg sering mencarut, biadab & melalut tak tentu pasal.

      Delete
    13. Tahniah Tuan Hj Hadi bakal menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia selepas menang PRU 14 ini nanti. Kerajaan campuran PAS & UMNO. Gandingan yang mantap! Selamat maju jaya Malaysia tanah air ku!

      Delete
    14. X sabar rasanya mk tgk pas kembali ke asal sblm thn 1998 ketika dia diangggap parti kampungan dan hanya jd jagoan kt pantsi timur je...nk menang majoriti mudah...kita jwb:POOOOOODAAAHHHHH

      Delete
  2. Hadi mulut sumbing ni siang siang pun bermimpi. Merapu je kerja dia.

    ReplyDelete
    Replies

    1. bila hadi nak kembali kepala rahmatanlilalamin

      atau di akhir usia hadi senasib dgn allahyarham dr asri muda yg mati setelah memeluk umno.

      apakah nasib hadi dan pas.

      apakah pas akan di lupakan rakyat yg kununnya berjuang utk islam sebalikmya menyesatkan islam dgn fatwa dan ajaran songsang.

      KAMI AKAN BOIKOT PARTY PAS SELAGI PAS BERSEKONGKOL DGN NAJIB


      BOIKOT BOIKOT BOIKOT PAS DI PRU 14

      ALLAH..TAKBIIIIIIR !

      boikot pas pru14

      Delete
    2. Yo la,

      Budin2 poyi la mabok!

      Lopeh ni Khalifah DYMM Junjungan Bosa Tuhan Amerulmukmineen/alias Imam Mahdi/alias Jesus dari negeri Ulau tebelingkau byk besau atas pagau dtg sorang diri dgn moto buruk terus tertabal/baiah dan bernikah lah ko o'ang dgn semuwo warno kulit. Kito semuwonyo seantara duniyo bersaudara.

      Tuhan di petala ke 7 bermakna pemimpin ke tujuh lopeh Najib (akan jadi memanda menteri) baru tegobitnya Tuhan membawa rahmat ke sekalian alam.

      Delete
    3. Isteri tua merahuk
      Balik ke rumah isteri muda
      Kalau dua-dua merajuk
      Ana kahwin tiga

      Mesti pandai membohong
      Mesti pandai temberang
      Tetapi jangan sampai
      Hai pecah tembelang

      (amanat tok garu Marang)

      Delete
    4. PAS hari ini mengingatkan Tun Dr Mahathir Mohamad yang baru menjadi pembangkang, tidak perlu mengajar parti itu menjadi pembangkang.

      Naib Presiden PAS, Idris Ahmad berkata, parti Islam itu menjadi pembangkang di negara ini selama 67 tahun.

      “Kita akan buktikan PAS telah masak dalam pertarungan pilihan raya ini, sebab itu ada orang nak ajar PAS jadi pembangkang lawan Umno, padahal dia tu sehari dua keluar dari Umno.

      “Nak belajar lawan BN kena belajar dari PAS. Betul? Ini baru nak belajar jadi pembangkang, dia nak ajar PAS menjadi pembangkang. Itu pasal dia keluar Umno sebab tidak dapat dedak.


      “Kita bertarung lebih 67 tahun. PAS berada di persada paling tinggi di negara ini, tidak lain dan bukan kerana dasar dan prinsip,” katanya ketika berucap di Himpunan Fastaqim 2.4 dan pelancaran jentera pilihan raya PAS Selangor di Stadium JKR Seksyen 17, hari ini.

      Turut hadir bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

      Sementara itu, Idris berkata, kemenangan pada pilihan raya umum tidak dapat menjamin pentadbiran negara akan selamat tanpa mendahulukan Islam.

      Katanya, tiada guna memenangi undi orang Melayu, jika Islam kalah, sebaliknya rakyat perlu mengutamakan Islam seperti diperjuangkan PAS untuk menjamin semua kaum di negara ini selamat.

      “Kita semua perlu berpadu tenaga dan ukhwah kita jaga untuk kemenangan kita.

      “Yakin dan percaya bahawa dengan Islam akan beri keselamatan. Islam selamat, Melayu selamat, Cina selamat, India selamat, Kadazan selamat, Dayak selamat, semua selamat.

      “Apabila Melayu selamat, belum tentu Islam dan juga Melayu selamat, bila Islam selamat, semua selamat,” katanya merujuk perjuangan Islam yang dibawakan PAS dalam mentadbir negara.

      Delete
    5. Pengalaman Pas semua pahit belaka oleh kerana tak pernah dapat memerintah.......!!

      Delete
    6. So why is Pakatan worried?

      Well, first, because this current group wanting to spoil their votes is mostly those who were pro-Pakatan volunteers in their various campaigns since 2008.

      And second, the spoil-vote movement is really, really loud on social media, which is Pakatan’s main propaganda playground.

      And because social media is now getting more and more expensive to sponsor to reach the masses, and is permeated with select pockets of people bent on spoiling their votes and are experts at social media marketing, it becomes a credible threat.

      This has led Pakatan to the need to play defence on the online front, while trying to organise enough groundswell for their campaigns into the rural Malay heartland. It is also praying that the spoil-vote population is just the loud ones and not the silent voters waiting for the general election.

      Do spoiled votes ruin elections? Yes, they do. It happened in Ketereh and Kuala Selangor.

      Does it teach parties to change? Depends. If they don’t change, they can wait for another election to see if it changes. If not, then obviously something has to, even if it means realising the need for a more credible opposition beyond the Pakatan coalition.

      Delete
    7. Kejora.....,

      Not bad eh, skipping (speaking) English, or is it another stupid c/p......???

      In the first instance, do you know what PAS PIS PUS really means.....??

      PAS - passed away (dead/mampus)
      PIS - piss off (irritating)
      PUS - pussy (coward, sissy and also referred as cunt).

      Delete
  3. Replies
    1. boikot PAS di PRU14


      BOIKOT PAS PRU14

      Delete
    2. Zero vote for Be end. Zero vote for Pas. Insya Allah. Tak sokong kleptokrat.

      Delete
    3. Salah seorang bekas pengasas PPBM, Anina Saadudin berkata, cadangan parti itu mengenakan penalti RM20 juta bagi menghalang calon mereka melompat parti selepas memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14) menunjukkan pemimpinnya tidak mempercayai satu sama lain.

      “Kalau antara mereka pun tak boleh percaya satu sama lain, macam mana rakyat di luar nak percaya kepada mereka?

      “Ini rakyat patut fikir, bolehkah kita memilih sebuah kerajaan yang antara mereka sendiri pun tak percaya satu sama lain. Indah khabar dari rupa.

      “Ini negara demokrasi dan anda buat satu perjanjian kalau langgar bai’ah (kena bayar) RM20 juta, ini mengarut, ini tak betul. Roh demokrasi itu bukan caranya,” katanya sempena program Empirical Talk hari ini.

      Rabu lalu, Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Tariq Ismail memberitahu FMT parti itu sedang mengkaji rancangan membuat kontrak dengan penalti Rm20 juta untuk mengikat calon mereka daripada melompat parti selepas menang PRU14.


      Katanya, langkah itu juga boleh melindungi Pakatan Harapan jika memenangi PRU14 kerana berkemungkinan ahli Parlimennya ditawarkan wang untuk melompat parti.

      Hari ini, Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad dilaporkan berkata, partinya juga sedia mempertimbangkan cadangan seumpama itu, tetapi perjanjian berkenaan berbeza daripada bai’ah yang diperkenalkan PAS.

      PKR pula difahamkan mempunyai kontrak serupa yang perlu ditandatangani calonnya pada PRU 2013, di mana ahli yang melanggar kontrak mesti membayar sejumlah pampasan kepada parti.

      PAS terlebih dahulu menggunakan kaedah sama untuk memastikan wakil rakyatnya setia bersama parti. Lafaz taklik dan sumpah bai’ah yang diwajibkan ke atas calon PAS di Kelantan pada PRU antara lain menghendaki mereka yang memenangi kerusi kekal dengan parti itu atau menceraikan isteri mereka dengan talak tiga.

      Ia diperkenalkan ketika PAS bersama Semangat 46 dalam Angkatan Perpaduan Ummah pada 1995 apabila kerajaan Kelantan berdepan cabaran ekoran tindakan beberapa wakil rakyat melompat parti.

      Delete
    4. Lebai2 pas pis pus bukan kata nak jadi pemimpin negara, jadi 'datok nikah kawin' pun macam dalam cerita Musang Berjanggut, belum tentu layak.

      Delete
  4. saya tidak akan undi pas lagi


    bila hadi selalu berbohong kpd ahli


    seperti boikot pru adalah berdosa kata allah


    ReplyDelete
    Replies
    1. “… masa kita berkuasa kita buat macam-macam. Kita sanggup keluarkan arahan yang melukakan hati rakyat, meragut nyawa rakyat. Tetapi bila orang lain memerintah kita kata tak betul, tak benar, tak maju, tak patut.

      “Bagi saya, orang tua yang sudah berkuasa lebih 22 tahun sepatutnya masuk pondok, mengaji kitab, zikir banyak-banyak, bertaubat mohon maaf kepada manusia atas kesilapan yang lalu.

      “…dan membuat amal jariah yang banyak untuk akhirat. Sepatutnya tak payah fikir politik kalau sudah tua bangka, nak dekat mati ini,” katanya dalam wawancara dengan Watan Online yang disiarkan secara langsung di Facebook hari ini.

      Dr Mahathir kembali aktif berpolitik dengan menubuhkan PPBM pada 7 September 2016 dan dicalonkan Pakatan Harapan (PH) sebagai perdana menteri, jika gabungan 4 parti pembangkang itu memenangi pilihan raya umum ke-14.

      Zamihan juga mendakwa Dr Mahathir kembali aktif berpolitik dengan niat tidak baik kerana pengerusi PPBM itu cemburu dengan kuasa dimiliki pemimpin sedia ada.


      “Kita buat ‘comeback’ di penghujung usia, sebab dulu kita berkuasa dengan niat tak betul, hamba kepada dunia dan sekarang ini bila tengok orang lain berkuasa, kita rasa cemburu dan rasa nak buat penampilan semula dan ini sesuatu yang tidak patut.

      “Sebab itu saya kata niat dia politik dunia.

      “Nak kuasa politik untuk kesenangan dunia semata-mata dan melihat orang lain bodoh belaka. Dia seorang cerdik, orang lain tak pandai, tak bijak fikir selepas tak berwawasan. Yang cerdik pandai, membangun, maju aku. Mana boleh fikir begitu.”

      Sementara itu, Zamihan berkata, haram untuk umat Islam mengundi DAP yang menolak hukum-hakam Islam kerana membantah usaha PAS meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 bagi memberikan kuasa menjatuhkan hukuman lebih berat ke atas pesalah Islam.

      “Jika jelas DAP itu bertentangan dengan Islam dan anti Islam, maka haram untuk umat Islam menyokong aspirasi perjuangan DAP, mengundi DAP bukan haram kering, tetapi haram basah.

      “Orang DAP nak marah saya tidak apalah, saya tidak ada kepentingan pada Umno, Amanah, PAS, PKR. Kita NGO. Kita bersuara demi kebenaran. Mencari keredaan Allah, bukan orang kata bayar duit pada kita.

      “Haram mengundi, haram menyokong, haram membantu dan banyak-banyak benda haram itu kesimpulannya haram jadah,” kata pendakwah kontroversi itu yang dilarang mengajar dan memberi ceramah di Perak kerana memecah belahkan umat Islam di negeri berkenaan.

      Delete
    2. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    3. Hari ini, PPBM hanya mempunyai seorang ahli Parlimen, iaitu Ahli Parlimen Pagoh yang juga Presiden parti, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      Andaikan di pilihan raya umum ke-14 (PRU14), PPBM hanya dapat memenangi 8 kerusi Parlimen dan menjadi parti terkecil di dalam Pakatan Harapan (PH), sementara Umno-BN terus menjadi kerajaan, apakah yang akan terjadi kepada 8 ahli Parlimen ini?

      Baru-baru ini, Penasihat Undang-undang PPBM, Mohamed Haniff Khatri Abdulla mengumumkan partinya akan melaksanakan perjanjian mengikat calon wakil rakyat mereka daripada melompat parti selepas menang PRU14.

      Berbeza dengan PAS yang memilih untuk berbai’ah dengan Tuhan, ahli PPBM bakal diikat menggunakan perjanjian manusia dengan jumlah pampasan yang dijangka bernilai berpuluh juta ringgit.

      “Kalau Umno atau kerajaan hendak beli, mereka kena sediakan wang sebanyak itu. Sanggupkah mereka beli? Ini sebenarnya konsep untuk menyihatkan sistem demokrasi berparlimen. Sama ada jumlah itu munasabah atau tidak (bukan isu), yang tidak munasabah adalah membeli wakil rakyat daripada parti lain,” kata Haniff.

      Pendedahan Haniff ini ialah satu pengakuan terbuka, mereka menyedari ada kemungkinan wakil rakyat PPBM yang menang di PRU14 akan lompat balik ke Umno.

      Apakah mungkin mereka lompat balik ke Umno sekiranya PH dapat menawan Putrajaya? Sudah tentu tidak. Ahli politik mana yang tak suka duduk dalam kerajaan, melainkan mereka dipecat dan dihalau keluar atas sebab tertentu?

      Oleh itu, perjanjian itu untuk mengikat wakil rakyat PPBM yang menang, tetapi kekal menjadi pembangkang di negara ini selepas PRU14.

      Persoalannya mengapa kekhuatiran ini wujud?


      Pertama, PPBM terdiri daripada bekas ahli dan pimpinan Umno yang belum pernah menjadi pembangkang atau hidup sebagai pembangkang. Mereka tidak mengerti dan mengalami kesusahan menjadi ahli Parlimen mahupun adun pembangkang.

      Mereka belum pernah merasai betapa susahnya hidup ahli politik ini yang sentiasa bergelut mencari peruntukan untuk menjalankan aktiviti di kawasan mereka.

      Sekiranya mereka menang di PRU14, dan realitinya PH tidak dapat ke Putrajaya, apakah mereka ini mampu bertahan kehidupan sebagai pembangkang? Kebanyakan ahli PPBM tidak sekaya penasihat, presiden dan timbalan presiden mereka yang mampu berdiri di luar tanpa sokongan peruntukan kerajaan pusat mahupun negeri.

      Secara jujurnya, berapa ramai pemimpin, pengasas PPBM seperti Anina Saadudin dan ahli PPBM yang sudah keluar parti setakat ini?

      Dan berapa ramai ahli dan pimpinan PPBM yang tinggal ini sekadar bertahan kerana menaruh harapan tinggi penantian dan perjuangan sebagai pembangkang ini sekejap sahaja atas keyakinan 120% mereka terhadap janji Tun Dr Mahathir Mohamad untuk membawa mereka ke Putrajaya pada PRU14 ini?

      Bayangkan kalau hari ini diberitahu mereka PPBM perlu terus bertahan untuk menjadi pembangkang untuk 2 penggal lagi, berapa ramai ahli PPBM yang bakal meninggalkan parti?

      PPBM perlu mempelajari realiti mengenai perjanjian mengikat calon wakil rakyat daripada rakan mereka yang baru iaitu DAP, PKR dan Amanah.

      Tanyalah DAP dan PKR bagaimana adun mereka sanggup melompat menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Perak, meskipun ada perjanjian yang mengikat wakil mereka. Tanya pula mereka daripada Amanah bagaimana mereka boleh melepaskan diri daripada PAS, walaupun ada bai’ah dengan Tuhan.

      Wakil rakyat PPBM yang dipilih di PRU14 tidak perlu melompat kembali ke Umno. Mereka hanya perlu menjadi wakil rakyat bebas yang cenderung kepada BN sudah cukup.

      Tak percaya? Cuba tanya sekeliling, setakat ini ada sesiapa yang dapat membuktikan bekas adun Jelapang DAP, Hee Yit Foong menerima duit untuk menyokong BN sehingga kerajaan PR Perak tumbang? Tiada.

      Perjanjian ikat itu hanya akan tinggal perjanjian, dan bai’ah dengan Tuhan hanya tinggal mainan mulut apabila ahli politik itu bertukar selera untuk mengejar apa yang ada di hati. Tidak dapat dibayangkan kehebatan ahli politik yang berketuakan seorang pakar U-turn.

      Oleh itu, undilah calon PPBM dengan risiko sendiri.

      Delete
    4. Nie yg Kejora tak abis2 dgn Zamihan, apa ker hal......??

      Zamihan itu tahap macam Al Ustaz Abdul Somad LC dari Indonesia ker, atau Ustaz kita, Ustaz Auni Mohamad yg diminati & dikagumi jutaan pengikut di seluruh pelusuk nusantara........??

      Aper ker bengapnya si Kojolla tak abis2 mempamerkan ketololannya.

      Delete
  5. Ala selalu xdpt 1st

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha kagi, tuan. Heheeee...

      Delete
    2. dapat no wahid tapi nak keluar kempen susah apa punya walaun

      Delete
    3. Former PPBM founding member Anina Saadudin has urged voters not to support Dr Mahathir Mohamad, who has been selected by Pakatan Harapan (PH) as its prime ministerial candidate for the 14th general election (GE14).

      Anina, who now heads the NGO Empirical Malaysia, said people should instead vote for the party and candidate that can protect the interests of the Malays and other Bumiputeras.

      Speaking at a press conference here today, she said people should not vote because of “an obsession for someone who has built tall buildings or built Putrajaya”, in apparent reference to PPBM chairman Mahathir, who was prime minister for 22 years till 2003.

      Anina became the focus of public attention in August 2015 while still with the Langkawi Umno division, after a video clip of her criticising prime minister and Umno president Najib Razak for “peeing” on Umno members, went viral on social media.

      She was sacked from Umno the next month, after she filed a suit against Najib, accusing him of defrauding Umno members for his receipt of RM2.6 billion in March 2013 and his subsequent use of it without Umno’s knowledge.

      She later helped form PPBM in September 2016, only to quit the party a year later.

      Anina today said Malays needed to be united but were now split between five parties – Umno, PPBM, Amanah, PAS dan PKR.

      “From being one great race, we have become divided into small factions. This is dangerous for our people,” she said.

      She added that she would not run in GE14 but would focus on promoting the agenda of Empirical Malaysia, formed in October last year, to champion policies to help the Malays and other Bumiputeras , something PPBM had failed to achieve.

      Delete
    4. So what....go to hell to both of you, got it....??

      Delete

  6. apakah hadi ni ulamak?


    atau seekor makhkul allah yg sudah sewel setelah memakan duit haraM MDB?


    apakah allah merestui hadi berbohong kpd rakyat


    bila allah nak laknat hadi???


    kerana jual agama demi sesuap nasi dan menyogok ahli mengkhianati islam ???


    ReplyDelete
    Replies
    1. Barisan Nasional Strategic Communications unit (BNSC) has accused the Penang government of making a “most lopsided” toll agreement by allowing the special purpose vehicle (SPV) for the state’s undersea tunnel project to collect toll there for 30 years.

      Its deputy director Eric See-To said a normal toll concession agreement would see the concessionaire having to finance the infrastructure’s construction itself and then collect toll to recover its investment and make profit.

      “However in the case of the Penang Tunnel agreement, the state government is fully paying the SPV for the construction cost of the tunnel but they still allow the company to collect toll for 30 years – which would make this the most lopsided toll agreement in the world,” he said.

      “The SPV would be able to make money from the construction of the tunnel, make money by developing the prime seaside state land given as payment and make even more money collecting toll for 30 years.

      “Essentially – make money, make more money and make even more money,” he said in a Facebook post today.

      See-To claimed that Penang Chief Minister Lim Guan Eng’s answer on why the SPV was being allowed to collect toll for 30 years, despite being fully paid to construct the tunnel, was even more baffling.

      In an open letter to the Consumers Association of Penang in March 2013, Lim had said: “The state government agreed to a toll for only 30 years as we did not want to go into a state of war with the federal government by not charging toll, as then the federal government will have legal grounds to stop the tunnel project by claiming that we are deliberately sabotaging the toll collection for the second bridge.”

      He added that it was the reason the state had fixed the toll rate for the tunnel at the same rate as the Second Penang Bridge.


      See-To said Lim’s reasoning made no sense, claiming that there was nothing to stop a government from giving a cheaper or free alternative to existing toll roads.

      The RM6.3 billion project, awarded to Consortium Zenith Construction Sdn Bhd, came under renewed scrutiny following a probe by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) this month,

      The anti-graft agency had raided the offices of the Penang Public Works Department, Penang State Secretary, Penang Lands and Mines, and Penang Valuation and Property Services Department, as well as three property development and construction companies.

      The 7.2km undersea tunnel will connect George Town’s Pangkor Road and Bagan Ajam in Butterworth. It was scheduled to begin in 2023.

      It was to be complemented by three new highways, from Air Itam to the Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (5.7km), Tanjung Bungah to Teluk Bahang (10.53km), and Jalan Pangkor-Gurney Drive junction to the Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (4.1km).

      The delayed completion of the tunnel’s feasibility study has been criticised by Barisan Nasional.

      The state has said the study is now at 92% and the project was low in priority and could take off later, after the three main roads were completed.

      Delete
    2. If that's the case, how come Penang govt won.....

      - 'P Pinang juara nombor satu KDNK'

      - Anugerah Akauntabiliti pengurusan kewangan untuk 6 tahun berturut-turut oleh pihak Audit Negara.

      Tolong jelaskan, Kejora......!!

      Delete
  7. Satu kenyataan teramat lemah dan dungu dari hadi. Ni je yg mampu dia kata sebagai pemimpin pis?
    Patutlah pengikut2nya lemah minda. Inilah cara nak jadi pentadbir negara?
    Hancurlah kau.
    Dulu rakan seperguruan saya ajak hadi ni berdebat ....tapi penakut rupanya hadi ni. Tak berani!!! Sah la kaki auta mamat ni sama mcm komen2 dungu puak yg menyokong hadi ni....
    Errr....90juta pe citer? Saja tanya,ada balance lagi ke.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Former senator Ezam Mohd Noor has confirmed his intention to contest the Shah Alam parliamentary seat as an independent candidate in the 14th general election (GE14).

      The former PKR Youth chief, who was appointed as a senator under Barisan Nasional (BN), said he agreed with the decision by Hisbah Malaysia to nominate him to stand in the parliamentary constituency.

      Hisbah Malaysia is a non-governmental organisation (NGO) headed by Ezam.

      Shah Alam, a Malay-majority constituency, is likely to see a multi-cornered fight with Pakatan Harapan, BN and PAS all keen to win the seat.

      Ezam, who was also a PPBM member for about three months, said he would reveal the reason for wanting to run there once Parliament was dissolved.

      “Our focus is on raising issues about misuse of power and our nation’s assets. Shah Alam will be the best battleground for us to send our message out to the people,” he told reporters at the Kuala Lumpur High Court today.

      He said claims that his presence among the contenders would split the PH vote were not correct as he was once an Umno member and could garner votes from the party’s supporters.

      Hisbah Malaysia secretary Abdul Ghani Haroon announced Ezam’s planned candidacy yesterday.

      Ezam had tried to wrest the seat once before in the general election of 1999 when he lost to BN’s Mohd Zin Mohamed by a slim margin of 1,440 votes.

      Ezam, who was then a member of Keadilan, the precursor to PKR, had garnered 34,411 votes compared to Mohd Zin’s 35,851.


      ‘Ezam’s presence will benefit BN’

      Meanwhile Amanah’s Khalid Samad, who has been the Shah Alam MP since 2008, told FMT that Ezam needed to clarify his planned candidacy as it was likely to work in favour of BN.

      “He must explain whether he wants to help PH or cause problems for us, or if he has a certain agenda,” Khalid said.

      He said Ezam would need to convince the voters that his decision was genuine and reasonable.

      “That’s up to him. It is his right. It is a democratic system, but people will criticise his intention and the real motive behind his action,” Khalid said.

      There is speculation that besides Ezam, Selangor menteri besar and PKR deputy president Azmin Ali will also contest the seat.

      Selangor PKR information chief Shuhaimi Shafiei said Azmin could contest in any parliamentary seat in the state as he was state PH chairman.

      He said Keadilan had made history there when it reduced BN’s majority in Shah Alam in 1990.

      “Prior to that, Umno used to win on behalf of BN by a margin of more than 40,000 votes. So, Shah Alam is not a new seat for us,” he said.

      In the last polls in 2013, Khalid won the seat for PAS by defeating BN’s Zulkifli Noordin by a comfortable majority of 10,939 votes.

      Delete
    2. Kejora tak abis2 jadi 'racun' cuba mencucuk jarum dgn pelbagai bahan sampah asal ianya memburuk-burukkan Pakatan Harapan.

      Ezam is no longer relevant to Malaysian politic.

      Delete
  8. sana sini komunis


    tahukah kita negara CHINA memghalang rakyat islamnya memgaji agama semasa cuti sekolah. di larang ke pondok.


    kalau israel benarkan palestine bina madrasah dan tahfiz berbeza pula dgn china komunis.


    di turki timur( wilayah china komunis) umat islam di larang beragma secara terbuka kerana ini melamggar doktrin mao tze dan komunis


    namun pemmpin kita memeluk komunis dan memberi projek


    bandar malaysia
    ecrl
    pulau indah pelabuhan
    melaka port city
    forest city
    trx
    edra IPP tnb
    proton


    masyallah.. byk betul lagi.. komunis berjaya memyusup masuk ke sistem sensitif negara !

    kerja siapa ini semua

    bukan dap

    tapi parti melayu umno

    pengkhianat umat islam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Two individuals with the title of “Datuk”, who were detained by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to facilitate investigations into alleged corruption in the construction of the Penang undersea tunnel project, were released on bail today.

      Magistrate Aida Kharuleen Azli ordered that the 59-year-old senior executive director of a consortium company and the 50-year-old deputy chairman of a property development company be released on RM200,000 bail each.

      On Jan 9, the duo were detained separately here and in Penang and remanded for six days from Jan 10 by the Putrajaya Magistrate’s Court and the George Town Magistrate’s Court. Their remand was later extended for five days, beginning Jan 15.

      The arrest of the two men was made following MACC raids on several state government offices at Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), Penang, and several companies pertaining to the investigation of the undersea tunnel construction project.


      This followed a report lodged by Parti Cinta Malaysia (PCM) vice-president Huan Cheng Guan.

      MACC was also reported to have raided the Public Works Department in Sungai Pinang, Penang State Secretary’s office, Land and Mines office, and Valuation and Property Management Department at Komtar.

      The 7.2km undersea tunnel project linking Persiaran Gurney to Bagan Ajam in Seberang Perai and three major roads was awarded to Consortium Zenith Construction, which consisted of several companies.

      The project sparked controversy, such as excessive cost of the feasibility studies and the allegedly suspicious nature of payment in the state land takeover, besides objections from residents who were worried about its economic, social and environmental impacts.

      Delete
    2. If that's the case, how come Penang govt won.....

      - 'P Pinang juara nombor satu KDNK'

      - Anugerah Akauntabiliti pengurusan kewangan untuk 6 tahun berturut-turut oleh pihak Audit Negara.

      Tolong jelaskan, Kejora......!!

      Delete
  9. Si lebai sesat walaun Hadi nak jadi menteri ke? Cakap bahasa Malaysia pun tak betul. Dah ganyut tapi masih ego dan bernafsu. Waktu jadi MB Terengganu,watak dan tingkahlaku macam beruk dapat bunga. Hanya sepenggal saja kerana ditolak oleh orang Terengganu yang bijak menilai kepimpinan lebai sesat walaun ni. Lebai sesat ni berserta dgn konco konconya tak ada apa yang boleh mereka sumbangkan pada negara.. ilmu pengetahuan pun tak ada.. malapetaka Malaysia ni jika orang orang sesat ni diberi kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab itu Pas tak berani mencalonkan dia sebagai PM sebab Hadi Awang. Tambahan pulak pak lebai2 tak tahu menahu bagaimana nak menjana ekonomi buat rakyat & negara.

      Ada kang kita semua rakyat kebulur nanti macam ketika dia perintah Trengganu sepenggal, habis perniagaan melingkop dan pelancung2 tak berminat ke trengganukite.

      Si puak songkok tinggi pulak habis tanah & aset negara diserahkan kpd China Komunis, duit perbendaharaan, institusi dan sykt2 kerajaan dilapah kering macam apa yg terjadi di felda, 1mdb, mara, tabung haji, kwsp dan baru2 ini 2 bilyon lesap di bank negara konon beli tanah apa kejadanya.

      Delete
    2. Tanjung Bungah assemblyman Teh Yee Cheu’s RM200,000 allocation has been removed by the Penang government and passed over to Bukit Bendera MP Zairil Khir Johari.

      This means that Teh will no longer be able to propose and acquire funds for community events, give out charitable aid and hold events for his constituents.

      It is learnt that removal of the allocation was due to his vow to leave DAP after the next general election and his alleged drop in performance as an assemblyman.

      In an interview with FMT, the maverick DAP politician said he was not aware of his lost privileges until earlier this week when he was at the district office to apply for the funds.

      Teh said he was told that he “has lost the right to sign off” on requests for funds from his allocation as a state assemblyman.

      “These funds are usually for small projects to help NGOs, temples and churches, where we propose a small fund to repair and help them hold events.

      “Some of these funds are for the poor folk where we help them get their monthly medicine supply, baby and adult diapers, new wheelchairs and to buy necessities for their homes.

      “This aid is not for myself but for the voters of Tanjung Bungah.

      “This simple right of an assemblyman has been taken away from me. To do this to a backbencher and an elected rep is cruel,” Teh said.

      It is learnt each assemblyman gets about RM200,000 to RM300,000 yearly to hold programmes in the constituency.

      The funds are given to assemblypersons who have a proper proposal about what they intend to do with the money. Dispersal of the funds is subject to an audit.

      Previously, the Penang government had prevented Teh from approving a one-off RM700 aid to flood victims, citing “internal procedural changes”.

      Teh had vowed to leave DAP at the end of his term following his discontent with the leadership on many issues.

      He said he was told the funds and the authority to approve the funds now lies with Zairil.

      “Back in those days, when DAP was in the opposition in the state, it argued with the BN government on why its assemblymen were not given allocations.

      “It is regrettable that the current leadership has taken away something that is of public interest,” Teh said.

      Zairil: DAP will open new service centre to replace Teh’s

      When contacted, Zairil confirmed that Teh’s allocation had been transferred to his Bukit Bendera parliamentary office on the orders of the Penang government.

      Zairil says decision likely due to Teh’s decision to leave DAP in the next election and his "apparent drop in performance as an assemblyman".
      Zairil says decision likely due to Teh’s decision to leave DAP in the next election and his “apparent drop in performance as an assemblyman”.

      He said the state’s decision was likely due to Teh’s decision to leave DAP in the next election and his “apparent drop in performance as an assemblyman”.

      “The state government has decided that the administration of the constituency, beginning 2018, will be under the Bukit Bendera DAP parliamentary constituency.

      “To facilitate this, I will be opening a new service centre within the Tanjung Bungah constituency,” Zairil told FMT. He said the location of the new service centre has yet to be determined.

      He said as for concerns that the aid was not going to the needy, he said the matter had been resolved.

      Zairil said a meeting with the Tanjung Bungah village security and development committee (JKKK) was held recently and their proposals were reviewed by him.

      “Otherwise, business is as usual and there is nothing to worry about.”

      Delete
    3. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    4. PAS merupakan antara parti politik Malaysia dengan sejarah yang lama. Ia adalah sebuah parti yang berpengalaman. Tidaklah janggal jika kita lihat pengalaman PAS sebagai suatu yang memberi banyak pengajaran. Barangkali kita boleh menjadikan PAS sebagai qudwah dan mengambil iktibar.

      PAS ditubuhkan selepas golongan agama dalam Umno tidak berpuas hati dan keluar meninggalkan Umno pada 1951. Mereka melihat Tunku Abdul Rahman tidak memberi ruang kepada golongan agama memainkan peranan.

      PAS telah bertanding dalam pilihan raya umum selepas itu dan berjaya memenangi satu kerusi. Sejak itu, PAS menjadi saingan utama kepada Umno.

      PAS lebih kuat di Pantai Timur dan pernah menubuhkan kerajaan di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Ia hanya berkuasa lama di Kelantan. PAS tidak berjaya mengekalkan pemerintahannya di Kedah dan Terengganu melebihi satu penggal.

      PAS pernah memerintah Terengganu pada 1959, dan kekal hanya selama 2 tahun, selepas tumbang apabila beberapa Adun PAS berpaling tadah dan menyertai Umno.

      Walaupun PAS kuat bersengketa dengan Umno, ia bersetuju menyertai BN pada 1973. Namun, penyertaan PAS dalam BN tidak kekal lama.

      Selepas krisis dalaman kerajaan Kelantan pada 1978, PAS keluar dari BN. Pada pilihan raya negeri selepas itu, PAS tewas dan BN mengambil alih Kelantan.

      Hubungan PAS-Umno ibarat hubungan wanita yang mengalami sindrom isteri didera (battered wife syndrome). Walau didera, si wanita masih ingin kekal dengan pasangan yang menderanya.

      Walaupun PAS menyertai BN dan kerajaan persekutuan pada 1973, ini tidak menghalang Umno dari berusaha menjatuhkan PAS di Kelantan.

      Hubungan PAS-Umno hari ini pun sama juga. Walau pun PAS sedang berasmara dengan Umno, ia tidak menghalang Umno dari mengatur serangan untuk memusnahkan PAS di Kelantan. Inilah agaknya yang dikatakan cinta monyet.

      Pada 1987, persengketaan dalam Umno menyaksikan golongan digelar sebagai Team B keluar menubuhkan Semangat 46. Parti baru ini kemudiannya berjaya menjalinkan kerjasama dengan PAS dan ini menghasilkan kejayaan kepada PAS yang mengambil alih kerajaan negeri Kelantan pada PRU 1990.


      Selepas PRU ke-13, PAS mula menunjukkan kecenderungan untuk mendampingi Umno. Sebenarnya, proses ini bermula sejak PRU ke-12 lagi. Ketika itu, beberapa pemimpin PAS telah mengadakan rundingan dengan Umno mengenai penubuhan kerajaan negeri Selangor.

      Namun, ia tidak menghasilkan sebarang persetujuan. Yang pasti, PAS telah bersedia membelakangkan rakan-rakan lain dalam Pakatan Rakyat sejak ketika itu lagi.

      Satu perkara yang menarik ialah tindakan yang diambil Pakatan Harapan (PH) sejak 2015 mula menyerupai tindak-tanduk PAS. Jika PAS mula mendampingi seterunya Umno, PH telah mula mendampingi seterunya Tun Dr Mahathir Mohamad. Seolah-olah PH mengikut qudwah PAS.

      Delete
  10. AYUH, BUANG PAS KE JURANG KEKALAHAN. (WOW, TEMPAT KE-10 SAYA).

    ReplyDelete
    Replies
    1. A Muslim women’s group who has been championing the right of hotel workers to wear hijab has criticised Marina Mahathir, accusing the daughter of former prime minister Dr Mahathir Mohamad of being selective in defending Muslim women’s rights.

      Dr Rafidah Hanim Mokhtar, who leads the International Women’s Alliance for Family Institution and Quality Education (Wafiq) said Marina had remained silent in the wake of the controversy over a ban on female hotel workers from wearing the tudung, but was vocal in condemning an incident in which a man had assaulted a group of Muslim women for not covering their hair.

      Rafidah said the man seen in the viral video clip “is hardly representative of the majority of Muslims in Malaysia”.

      “Many Muslims have condemned the incident. Surely the action of one misguided man does not serve as evidence of a so-called ‘negative effect of Islamisation’,” she said.

      Rafidah said the incident paled in comparison to the discriminatory practice by some hotels to ban their Muslim female employees from wearing the hijab.


      “It is regrettable that Marina Mahathir has chosen to focus on the recent anomalous incident of a man slapping a woman without hijab, rather than the much bigger current issue of systematic religious discrimination of female employees of international hotel chains who are forbidden from wearing the hijab by their employers,” she added.

      A footage making the rounds on social media shows a man scolding a group of Muslim women at a bus stop for not wearing the hijab, before slapping one of them.

      Marina reportedly linked the incident with Islamisation, something she has spoken out in the past and which is the focus of her latest book “Illusions of Democracy”.

      Rafidah further criticised Marina’s stand on Arabisation among Muslims in Malaysia.

      “Incidentally, it is also ironic that while condemning ‘Arabisation’, Marina chose to name her movement founded in 2009 ‘Musawwah’. Why use an Arabic term rather than a Malay word?” she asked.

      Musawwah, which means equality, is a movement seeking to empower Muslim women.

      “Rather than be critical of insignificant elements of clothing wrongly attributed to ‘Arabisation’, it is high time that Marina show some consistency and speak up for the rights of women who want to wear the hijab and yet are suffering from profound trauma and stress for not being able to do so because of systematic religious discrimination by more powerful entities,” said Rafidah.

      Delete
  11. boikot PAS di PRU 14


    maafkan kami kerana tidak keluar memgundi pas....

    ini adalah demi menyahut seruan tokoh ulamak bahawa pas MENYOKONG KLEPTOKRAT NAJIB.

    minta pas hentikan sokong najib mahupun berkecuali di parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penang Chief Minister Lim Guan Eng has been asked to explain why companies earlier announced as shareholders in the RM6.3 billion tunnel-roads project are not listed under the special purpose vehicle (SPV) formed to build it.

      MCA deputy president Wee Ka Siong claimed the discrepancy was found in the latest checks done by his team.

      “I didn’t pick these findings from just anywhere but they were stated clearly in the Penang Buletin Mutiara.

      “The March 4, 2013 newsletter stated Guan Eng himself said Zenith Construction Sdn Bhd and China Railway Construction Corporation Ltd had paid-up capital worth RM3.5 million and RM4 billion, respectively.

      “But when we checked, CRCC Ltd is not listed as a shareholder on the undersea tunnel project contract,” Wee told a press conference today.

      Based on these findings, Wee questioned the truth of Lim’s claims that the undersea tunnel project has strong technological and financial backing.

      “How can he make such claims when the companies are not reflected as shareholders in the contract?

      “I would like him to come clean on his claims and explain why these companies, inclusive of BUCG Sdn Bhd (a partner in the tunnel project consortium) are nowhere to be seen as shareholders of the SPV,” said Wee.

      “Why tell lies like this to please people? Is this the DAP’s way of preparing for the coming general election?” he asked.

      On a separate matter, Wee told the DAP to stop politicising education issues in Johor.

      “They are trying to make enemies for me, making the Malays, Chinese and Indians hate me as their tactic to win voters’ support.

      “I have been there (Ayer Hitam) long enough to know their (DAP) movements and what they are planning and plotting.

      “They can say and do anything they want, my focus is on the people’s problems and to help come up with solutions.

      “I have been doing that, and I will continue to do that, come what may,” said the three-term MP for Ayer Hitam.

      Wee was referring to Lim’s recent allegation that as minister in the prime minister’s department, he had not fulfilled his responsibilities to aid schools in Johor although he was allocated RM5 million a year.

      “The RM5 million in question is not specifically for Yong Peng. There are so many other issues I have to deal with, including 33 mosques and 90 Malay villages, drainage system repairs and also local working committees,” he said.

      In the past five days, arguments between MCA and DAP leaders heated up over the apparent inadequate funding for a Chinese school in Yong Peng.

      Ayer Hitam MCA division chairman Ling Tian Soon responded by saying that it was “irresponsible” for Lim to shoot from the hip when he did not know much about Chinese schools in Johor.

      On Jan 13, Lim said he was “surprised” to be approached for donations from a senior staff member of a Chinese school in Yong Peng, which is within Wee’s constituency.

      Delete
    2. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    3. Dr Mahathir Mohamad has started to talk about the need to impose toll charges in Malaysia to cover the cost of constructing and maintaining expressways.

      What he said is true. We obviously can’t have the convenience without paying for it.

      But then it is more than that. We can’t continue doing things the old way. We must rethink privatisation and the manner in which toll concessions are dished out.

      For a long time, we dished out privatisation and toll concessions in the most opaque manner. Over and above that, the government guaranteed revenue and profit to concessionaires.

      As it is, I think the government is providing very lucrative returns to most concessionaires, given the risk level they have to bear.

      Mahathir was right on the need to impose tolls, but he was wrong in dishing out the toll concessions in the manner that he did.

      He shouldn’t be using Japan as an example when comparing toll charges in Malaysia. The cost structure, income level and cost of living are vastly different between the two countries.

      Why not he compare with UK and Norway where no toll charges are imposed?

      When toll concession agreements are “secret” and when revenue and profits are guaranteed, there is nothing to prevent the concessionaires from engaging in “cost padding”.


      The bank extending the loan doesn’t care that a project is overpriced because it is guaranteed by the government. If the concessionaire fails to pay, the government will.

      With cost padding in building and maintenance, the concessionaires are justified to charge high toll charges. They are also given “built-in” clauses to increase toll charges over time, failing which the government must pay compensation to them.

      This is despite the increase in traffic volume beyond the original estimates, allowing concessionaires to reap enormous revenues although users still suffer traffic congestion.

      It is time to remind Mahathir his way is not always right. It is time to review and renegotiate toll agreements in the country, as intended by PH.

      Toll concessionaires cannot continue enjoying lucrative returns doing risk-free business. At one time, our independent power producers (IPPs) were also given the same privileges.

      Mahathir was too powerful and obstinate to listen to advice when he first started the privatisation of highways and IPPs. This time around, he must listen.

      It is ridiculous for him to ask us to compare toll charges with Japan. Malaysia is not Japan.

      Delete
  12. BOMBSHELL
    USA SENATE TO HEAR ALL ABOUT NAJIB, HIS STEPSON & JHO LOW'S SORDID 1MDB DEALS.

    DOJ MAY HAVE TO TESTIFY - REPORT. 1MDB THEFT PURSUED BY THE DOJ'S CRIMINAL DIVISION, PURSUING 'MALAYSIAN OFFICIALS', AND 'CORRUPT 1MDB ...

    Ini adalah berita terbahru hari ini tapi kena 'blocked' oleh Salleh Ketiak untuk tutup malu penyelewengan Najib, Rosmah, Anak Rosmah & si Cina Tembam Jho Low.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kepada penyokong2 PAS semua, jangan sama sekali korang dan keluarga korang membei undi kpd PH pada Pru ini. Sekian terima kasih, salam




      Delete
    2. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    3. Tun Dr Mahathir Mohamad akhirnya bersetuju dengan dirinya menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan (PH) menguasai Putrajaya di pilihan raya umum ke-14.

      Meskipun berkata beliau terpaksa menerima dipilih PH, hakikatnya beliau tidak memilih untuk menolak, tetapi memilih untuk menerima.

      Dr Mahathir barangkali menyedari beliau tidak pandai memilih dan tidak mahu lagi mengulangi kesilapannya terdahulu. Kedua-dua pilihannya, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak, sebagai pengganti beliau, adalah silap pada pandangan beliau.

      Pak Lah perlu diturunkan kerana dikawal menantu dan kawannya dan juga tidak meneruskan sebahagian projek seperti jambatan bengkok di Singapura. Dr Mahathir berjaya menjatuhkan Pak Lah menggunakan taktik menyerang bertubi-tubi termasuk dengan cara beliau keluar Umno.

      Manakala Najib perlu diturunkan kerana didakwa mencuri duit melalui 1MDB.

      Namun begitu, taktik Dr Mahathir yang digunakan semasa menjatuhkan Pak Lah tidak berjaya terhadap Najib sehingga beliau terpaksa mengambil jalan panjang untuk bersama mereka yang dibencinya satu ketika dulu di pembangkang untuk menurunkan Najib.

      Apa yang beza kali ini ialah beliau memilih diri sendiri sebagai pengganti. Apakah pilihan Dr Mahathir juga satu kesilapan, sebagaimana beliau memilih Pak Lah dan Najib dulu?

      Cara lain guling Najib


      Sebenarnya, cara yang paling singkat – bukan paling mudah – untuk menurunkan Najib ialah mengalahkan Najib di Pekan. Asalkan Najib bukan lagi ahli parlimen selepas PRU14, Najib tidak berpeluang menjadi PM walaupun Umno-BN mengekalkan kuasa. Tetapi, jika Dr Mahathir memilih untuk berentap dengan Najib di Pekan, beliau hanya menggali kuburnya sendiri.

      Cara kedua untuk menurunkan Najib ialah mencipta porak-peranda di dalam Umno, dan mengharapkan timbalan Najib melakukan sesuatu untuk menurunkan bosnya. Cuma taktik ini berjaya dibaca rapi oleh Najib dan beliau telah mengikut langkah Dr Mahathir untuk memecat timbalan tanpa ragu-ragu. Tan Sri Muhyiddin Yassin digantikan Najib dengan timbalan yang taat iaitu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyebabkan Dr Mahathir terpaksa mengambil jalan untuk bersama-sama pembangkang.

      Cara terakhir ialah menubuhkan PPBM, dan membawa PPBM untuk mengetuai PH di dalam misi menjatuhkan BN atau sekurang-kurangnya mengurangkan kerusi BN adalah langkah Dr Mahathir terakhir untuk menjatuhkan Najib.

      Jika PH menang, Najib pasti jatuh. Masalahnya jika PH tidak menang, apakah langkah Dr Mahathir seterusnya?

      Sebagai seorang yang tidak reti putus asa, sudah tentu Dr Mahathir ada Plan B.

      Sekiranya Umno-BN dapat membentuk kerajaan dengan jumlah majoriti yang lebih kecil, Dr Mahathir boleh menawarkan kepada Umno dengan syarat Najib diturunkan sebagai tukaran bagi sokongan beliau dan PPBM kepada BN agar kerajaan BN menjadi lebih kukuh dan tidak akan jatuh ekoran ada ahli-ahli parlimen komponen BN yang lain memilih menjadi katak. Umno yang takut kehilangan kuasa sudah tentu akan berunding dengan Dr Mahathir.

      Plan B hanya boleh berlaku kalau prestasi BN merosot berbanding PRU13 tapi tidaklah sehingga kehilangan kuasa.

      Cuma yang paling dibimbangkan ialah keputusan Dr Mahathir menerima tawaran sebagai calon PM PH.
      Apakah ini akan menjadi faktor penyumbang terbesar kepada Najib dan BN menang semua dua pertiga majoriti di parlimen semula di PRU14?

      Sekiranya ya, Dr Mahathir barangkali perlu menerima hakikat bahawa beliau sememangnya tidak reti memilih samada di waktu yang betul tersalah pilih calon PM, atau tersilap memilih waktu ketika ada calon PM yang betul.

      Delete
  13. Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga
    Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
    1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. It looks like the stage is set for Penang Chief Minister Lim Guan Eng and state BN chairman Teng Chang Yeow to battle it out in court over who is a liar.

      Lim said he would sue Teng if the latter dared to name him and say that he had lied over payments regarding Penang’s undersea tunnel project.

      Teng did so today at a press conference. Also, Teng said he would likely sue Lim for calling him a liar, without saying when Lim had called him a liar.

      Approached later, Lim said now that he had been named, he would go ahead and sue Teng.

      The probable court battle comes in the wake of a verbal battle over the proposed undersea tunnel project connecting Gurney Drive on the island and Bagan Ajam on the mainland. The project is still at the feasibility study stage.

      Teng had said the Penang government’s claim that it had not paid “a single sen” for the undersea tunnel project so far was a lie. He told the state government “to stop the blatant lie” and admit paying RM11.2 million “in cash” as stated in a state assembly reply on Nov 2, 2017.

      Lim said the RM11.2 million sum was payment to an engineering firm to verify and certify designs and claims made by the project contractor.

      He reiterated that not a sen was paid for the undersea tunnel project itself. He said the state government had given two pieces of land for environmental studies in connection with the construction of three roads, said to be part of the tunnel project.

      The “three main roads” project, also called the three paired roads, involves highways from Air Itam to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (5.7km), from Tanjung Bungah to Teluk Bahang (10.53km), and from Jalan Pangkor-Gurney Drive junction to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (4.1km).


      Lim then dared Teng to direct the allegations at “Lim Guan Eng” directly, so that he could sue Teng. He told Teng not to call the Penang government a liar, as the state had a policy not to sue others.

      Teng took up Lim’s challenge today, despite calling it a “laughable and ludicrous” dare.

      Teng then said he would also sue Lim for calling him a liar.

      “I will not be intimidated by Lim’s legal threat. His purpose is to shut my mouth from exposing more scandals of the Penang government. I am doing it in the interest of the people of Penang.

      “I shall repeat what I said at my previous press conference. The Chief Minister of Penang, Lim Guan Eng, lied in his reply to questions on the three highways which formed part of the undersea tunnel project unless he proves that all the documents I produced in supporting my arguments are fake and fabricated.

      “I am producing the same documents to back up my claims. All his statements were reproduced from his posting in his official Facebook page,” Teng read out a prepared statement at the Penang Gerakan headquarters here today.

      Teng said he had told his lawyers to study Lim’s accusation that he lied on this issue, saying he would “reserve his legal rights” to take him to court.

      Later, in Komtar, Lim said he was aware of Teng’s fresh allegation directed at him and that he would proceed to sue him.

      “Since he says I can sue him, I will just assume that he has addressed my question and we hope he won’t wriggle out of it,” Lim said.

      The RM6.3 billion infrastructure project found renewed scrutiny from the Barisan Nasional following a fresh probe by the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC).

      The 7.2km undersea tunnel will connect George Town’s Pangkor Road and Bagan Ajam in Butterworth. It is scheduled to begin in 2023.

      Its feasibility study, often a topic of contention between BN and opposition leaders, is now at 92%. The Penang government had said the project was low priority and could take off later, after the three main roads were completed.

      Delete
    2. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    3. Teka-teki terhangat sejak beberapa bulan lepas telah terjawab, Tun Dr Mahathir Mohamad tokoh yang dipilih oleh Pakatan Harapan memimpin Malaysia. Tun Mahathir akan didampingi oleh Dr Wan Azizah sebagai calon perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan menang kelak, gandingan 2 doktor.

      Pengumuman ini disertai dengan pembahagian kerusi Pakatan Harapan yang menyaksikan PPBM memiliki bilangan kerusi terbanyak diikuti oleh PPBM, DAP dan Amanah. Dua perkara yang paling menjadi perbualan pemain dan pemerhati adalah “Tun Mahathir sebagai calon PM” dan “bilangan kerusi Amanah yang sedikit”.

      Dr M pemain politik terhandal

      Sebelum Dr Mahathir menubuhkan PPBM, siapa yang dapat menjangka bekas perdana menteri ini akhirnya menjadi calon perdana menteri blok pembangkang? Kehebatan beliau menyusun strategi berjaya membawa beliau diangkat menjadi pengerusi Pakatan Harapan. Ramai dalam kalangan ahli politik dan aktivis berkompromi dengan apa yang mereka perjuangkan demi mendapatkan “pengaruh” Dr Mahathir yang dipercayai mampu menjadi elemen penting pada Pilihan Raya Umum 14 (PRU14).

      Apabila kita ingin menilai tokoh politik, wajib kita melihat “kerosakan” yang pernah dilaluinya berbanding hanya melihat jasa sahaja. Saya percaya kita semua setuju Dr Mahathir telah memberi sumbangan yang besar terhadap negara ketika berkhidmat selama 22 tahun sebagai perdana menteri.

      Atas faktor “kenang jasa” ramai yang berfikiran Dr Mahathir harus diberikan peluang kedua untuk memimpin negara. Ramai juga yang menyebutkan pada waktu Dr Mahathir menjadi orang nombor 1 negara kos sara diri lebih murah dan kehidupan lebih mudah, mereka percaya dan inginkan masa-masa ini dikembalikan.

      Untuk berlaku adil, saya fikir elok jika kita melihat kepada beberapa isu meragukan yang pernah ditimbulkan semasa beliau memerintah. Antaranya isu salahguna Akta Keselamatan Dalam Negeri, Operasi Lalang dan Peristiwa Memali. Sekiranya kita menimbang dengan adil dan melakukan pembacaan lanjut, kita bakal menemui beberapa lagi elemen buruk yang pernah dikaitkan dengan mantan perdana menteri ini.

      Saya turut bimbang kebebasan bersuara dan berekspresi akan semakin tertutup sekiranya Dr Mahathir menjadi perdana menteri kelak. Bukankah kita sudah tahu bagaimana nasib penentang kerajaan ketika zaman Dr Mahathir berkuasa?


      Namun itu bukanlah hujah utama untuk menolak beliau kerana pada hari ini sukar untuk kita menyebutkan nama ahli politik yang tidak terlibat dengan “kekotoran”. Saya berpandangan isu utama yang perlu dilihat oleh Pakatan Harapan sebelum memutuskan Tun Mahathir sebagai perdana menteri adalah bagaimana untuk mengawal dominasi beliau dalam gabungan politik PH?

      Dr M terlalu berkuasa dalam PH

      Walaupun beberapa pemimpin daripada Pakatan Harapan mengatakan mereka mampu mengurangkan kuasa perdana menteri kelak, saya tetap ragu. Lihat sahaja apabila Pakatan Harapan menawarkan belanjawan yang meletakkan “tol percuma”, Tun Mahathir tetap bertegas bahawa tol di Malaysia antara yang termurah.

      Bagaimana mungkin mereka boleh mengawal Dr Mahathir ketika berkuasa, jika menahan beliau mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan pendirian PH sahaja sudah tidak mampu?

      Saya melihat Pakatan Harapan cuba menjadikan PPBM sebagai Umno 2.0 dalam gabungan politik mereka dengan memberikan PPBM kerusi terbanyak sebagai simbolik “kuasa Melayu” dan membuang imej PH dikuasai DAP. Saya berpandangan hal ini bertujuan untuk memastikan undi Melayu berpihak kepada PH, terutamanya kepada mereka yang sebelum ini mengundi Umno.

      Sifir ini sebenarnya agak bahaya. Sekiranya ditakdirkan Pakatan Harapan menang dengan kerusi terbanyak dimenangi oleh PPBM, maka “kuasa” Dr Mahathir akan memuncak. Bukan sahaja beliau perdana menteri, tetapi parti beliau memiliki bilangan kerusi terbanyak di Parlimen. Ini bermaksud parti-parti lain akan berada dalam tekanan untuk mematuhi permintaan-permintaan yang datang daripada Dr Mahathir.

      Delete
  14. Hadi benar-benar sudah mereng! Itu belum lagi umurnya 93 tahun, fikiran dan tindakannya semua tak boleh dipakai. Tipikal gedebe Terengganu, hanya layak mencandat sotong saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umur baru 70an, asyik tak sihat, kuat ponteng pulak tuu dalam dewan rakyat. Berkat ker duit kerja tak amanah kasi makan bini sampai 3 tuu.....??

      Delete



    2. Kepada penyokong2 PAS semua, jangan sama sekali korang dan keluarga korang membei undi kpd PH pada Pru ini. Sekian terima kasih, salam





      Delete
    3. Pls bear in mind that PRU 14 is crucial for the rakyat to make the choice of life. The choice between life and death. The choice between 2 leaders of extreme opposite.

      1. A leader who is hell bent to SAVE HIMSELF and in the process DESTROYING the country, or

      2. A leader who is at his vintage golden age is on the path of SACRIFICING himself in his do-or-die mission to SAVE the nation.

      Delete



    4. Kepada penyokong2 PAS semua, jangan sama sekali korang dan keluarga korang membei undi kpd PH pada Pru ini kerana ternyata mereka2 ini telah menghina ketua2 anda semua.

      Sekian terima kasih, salam



      Delete
    5. Anon 0303,
      Abis tu kalau tak bagi pada PH nak bagi pada siapa? BN?

      Bagi pada PAS sama macam bagi undi pada BN. Jadi macam mana kira tu?
      PAS tidak membantah perlaksanaan GST. PAS tidak bersuara apabila harga minyak naik setiap minggu. PAS memgambil sikap berkecuali bila rakyat ditindas.

      Pigi mampos la lebai-lebai penipu ni semua. Lebai pekejadah kalau gi German tengok cerita blue? Ngentot kat hotel Istana takde pula diambil tindakan. Tukar je la lambang parti tu jadi parti cap spenda.

      Delete
    6. BN has come up with a theory on why the state government had to pay RM11.2 million to an engineering firm to check how much the Penang government should pay the contractors of the undersea tunnel and three roads project.

      BN strategic communications deputy director Eric See-To said the Penang government had to hire a third party company to oversee it as the environmental study into the project was given to the same people tasked with building the project.

      “The reason why another company had to be appointed and paid this sum (RM11.2 million) to check is because, for some reason, the Penang government awarded the same company, which is contracted to build the three roads and tunnel, to also do the feasibility study to see if it was feasible to proceed with building it.

      “This is similar to students being asked to create their own questions to be used in their exams later.

      “Hence, the RM11.2 million extra needed to be paid to yet another company at the Penang government’s expense to check the reports,” he said in a statement posted on his Facebook page today.

      See-To compared the RM11.2 million price tag to the Penang state budget for flood mitigation projects.

      He said the Penang Island City Council and Seberang Perai Municipal Council were allotted a total of RM20 million, while another RM10 million was set aside to protect hillsides.

      “I leave it to you to decide if the Penang government is spending your money wisely or if they have their priorities right,” See-To added.

      The state government has revealed that it hired the engineering firm, HSS Integrated Sdn Bhd (HSSI).

      Penang Chief Minister Lim Guan Eng told reporters earlier today that the engineering firm was hired to check how much the Penang government should pay the contractors of the undersea tunnel and three roads project.

      He said HSSI Sdn Bhd was picked as an independent checking engineer through an open tender and had submitted the lowest bid.

      HSSI advised the state government to pay RM208 million to contractors Zenith Construction (Zenith) for an environmental study. Zenith had earlier claimed RM302 million for the study.

      HSSI was also the company that oversaw the tender process of the undersea tunnel and roads project, together with the state Tenders’ Committee, chaired by the state secretary.

      HSSI, a specialist engineering firm, has also recently received a letter of award, worth RM82.5 million, to provide supervisory consultancy services for the East Coast Rail Link (ECRL) project.

      There is renewed attention on the Penang undersea tunnel and its linked highway projects after a fresh probe by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) into the projects, awarded in 2013. The cost of the tunnel and road projects is RM6.3 billion.

      The “three main roads” (formerly three paired roads) planned are from Air Itam to the Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (5.7km); Tanjung Bungah to Teluk Bahang (10.53km); and Jalan Pangkor-Gurney Drive junction to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (4.1km).

      The 7.2km undersea tunnel will connect George Town’s Pangkor Road and Bagan Ajam in Butterworth. It is scheduled to begin in 2023.

      Its feasibility study, often a topic of contention between BN and opposition leaders, is now at 92%.

      Delete
    7. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    8. Saya melihat Pakatan Harapan cuba menjadikan PPBM sebagai Umno 2.0 dalam gabungan politik mereka dengan memberikan PPBM kerusi terbanyak sebagai simbolik “kuasa Melayu” dan membuang imej PH dikuasai DAP. Saya berpandangan hal ini bertujuan untuk memastikan undi Melayu berpihak kepada PH, terutamanya kepada mereka yang sebelum ini mengundi Umno.

      Sifir ini sebenarnya agak bahaya. Sekiranya ditakdirkan Pakatan Harapan menang dengan kerusi terbanyak dimenangi oleh PPBM, maka “kuasa” Dr Mahathir akan memuncak. Bukan sahaja beliau perdana menteri, tetapi parti beliau memiliki bilangan kerusi terbanyak di Parlimen. Ini bermaksud parti-parti lain akan berada dalam tekanan untuk mematuhi permintaan-permintaan yang datang daripada Dr Mahathir.

      Sebagai pemegang kerusi terbanyak, ancaman seperti “bertukar pakatan” bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dijadikan modal supaya parti-parti lain bersetuju dengan apa-apa keputusan yang menguntungkan parti dominan.
      Lebih-lebih lagi saya percaya objektif utama Dr Mahathir adalah untuk menjatuhkan DS Najib Razak. Jika objektif beliau telah tercapai, saya bimbang berlaku “tsunami politik” selepas itu.

      Mulut harimau, mulut buaya

      Kebanyakan rakyat pada hari ini hidup dengan tekanan, terutamanya dalam isu kos sara hidup, pengangguran dan pemilikan rumah. Oleh itu, kelompok ini berfikiran menukar kerajaan mungkin mampu untuk membebaskan mereka daripada tekanan-tekanan yang wujud.

      Bagi saya meletakkan Dr Mahathir pada usia 92 tahun sebagai calon perdana menteri bukanlah satu langkah ke arah “pembebasan” tersebut.

      Walaupun dikatakan sementara, saya tidak melihat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi pengganti beliau kelak. Untuk menjadi perdana menteri, Anwar perlu menjadi ahli Parlimen dan mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. Jika pada masa itu Tun Mahathir menjadi perdana menteri, disokong kerusi terbesar milik PPBM, saya amat ragu jawatan itu akan diberikan kepada orang dari luar PPBM.

      Delete
  15. bye bye pas,ahli parti masuk ka syurga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penang Barisan Nasional (BN) today questioned whether the state government was telling the truth when it said not a single sen was paid for the RM6.3 billion undersea tunnel project.

      Its chairman Teng Chang Yeow said although the state had announced that it did not pay anything for the project, in an answer to the state assembly on Nov 2, it had disclosed that RM11.2 million was paid in cash to HSS Integrated Sdn Bhd.

      He said HSSI Sdn Bhd was the technical consultant appointed by the state government to review and certify the claims payment submitted by the contractor, Consortium Zenith.

      “Is this not lying when the DAP state government said that not a single sen had been paid but only land swapped?

      “Now it seems every single sen has been paid and land swapped at the expense of the people of Penang,” he told a press conference here today.

      Teng called on the DAP state government to be truthful about the consultancy payment.

      He said the state government had also claimed that the land swap value at RM208 million was for the completion of the environmental impact assessment (EIA) of the three highways.


      However, in the Public Accounts Committee report dated October 19, 2015 and tabled in the state assembly, Teng said it was clearly stated that the cost of conducting EIA reports for the three highways would be borne by the contractor.

      “Is this not another lie of the DAP Penang state government? So, in relation to the undersea tunnel project, what has the state government been paying and how was it paid? Please avoid lying because official documents prove otherwise,” he added.

      Chief Minister Lim Guan Eng previously said that not a single sen had been paid for the undersea tunnel project so far. He said what had been paid was RM208 million for the completion of the EIA reports for the three highways in the project.

      The “three main roads” project, also called the three paired roads, involves highways from Air Itam to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (5.7km), from Tanjung Bungah to Teluk Bahang (10.53km), and from Jalan Pangkor-Gurney Drive junction to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (4.1km).

      The 7.2km undersea tunnel will connect George Town’s Jalan Pangkor to Bagan Ajam in Butterworth on the mainland. Construction is scheduled to begin in 2023.

      Delete
    2. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    3. I admit many left or stopped supporting Umno when I left. Now that I am back, and if they think that my struggle is good, they too must come back to Umno.” – Dr Mahathir Mohamad, April 2009.

      Forget the inflated scandals and the lofty promises.

      The 14th general election (GE14) boils down to an astonishingly simple question: Can you trust a man who has “U-turned” so many times and so shamelessly that it boggles the mind?

      For Pakatan Harapan leaders, the answer has been a resounding “yes”. Officially naming Mahathir as their candidate for prime minister, they’ve taken the final plunge, stamping out any remaining pretenses of “reformasi” or even integrity.

      Was it worth it? Will it be worth it? Mahathir didn’t need to try that hard – not even anything resembling a genuine apology was required.

      At his party’s AGM, the former dictator did apologise for his past mistakes, predictably without specifying what they were.

      Team Pakatan went absolutely wild, thinking (once again) that he had (once again) finally turned over a new leaf. But only hours later, their paramount leader clarified that his apology was merely a Malay custom.

      There’s fake news and then there are fake apologies.

      Who among us now isn’t tempted to rob a bank and then issue a “customary” apology afterwards?

      Learned judges may put us behind bars, but Pakatan politicians might just make us the prime minister.

      Crime doesn’t pay – unless you happen to subscribe to the right kind of politics.

      Embarrassing cynicism aside, those now pinning their hopes on Mahathir are surely bound for bitter disappointment.

      Malaysia’s foremost egomaniac and schemer has proved to be anything but reliable or consistent. After all, how many times has he switched sides, backstabbed his allies, and sabotaged his successors? Oh, let us count the ways.

      He appointed Anwar Ibrahim as his deputy, only to jail him later. He then made Abdullah Ahmad Badawi his new successor, only to wage war on him afterwards, even quitting Umno in protest.

      Once Pak Lah left office, he happily rejoined the party, threw his full support behind Najib and, well, you know how the tale goes.

      Mahathir may claim that he’s terrible at picking successors, but this repeated pattern of behaviour indicates that he’s the problem, not them.

      As his would-be and actual successors painfully discovered, Mahathir has the incurable need to remain in complete control.

      Pak Lah said it best: “Mahathir is set in his ways. And he believes that his way is the only way.

      “When I tried to do things differently, he believed that I was doing things wrong. But that is Mahathir.”

      Either you bow to Mahathir’s demands and his particular vision of Malaysia, or he sticks a knife in you. There really isn’t a third option.

      So, it’s laughable for Pakatan officials to suggest that, should Mahathir become PM again, they’ll keep him in check. They’ll certainly be in no position to do so.

      If Najib goes, Mahathir can simply return to Umno-BN, bringing along his party with him and triggering the collapse of the first (and last) Pakatan government.

      The numbers work in his favour — Pakatan foolishly allocated PPBM the most number of seats in Peninsular Malaysia. The stage is set for Mahathir’s most spectacular U-turn yet.

      Mahathir says he’ll never return to Umno, and this is also the conclusion reached by most Pakatan-leaning “analysts”. But why should it be so hard to imagine?

      Mahathir obviously shares far more common things with Umno than he does with DAP and PKR.

      His new party is a virtual carbon copy of Umno, down to its core ideology (Malay nationalism), membership (based on race; also, the party is mostly made up of ex-Umno members), and structure.

      Consider what Mahathir said after he rejoined Umno in 2009: “Although I was out of Umno, my heart and soul were in Umno.”

      Mahathir isn’t interested in defeating Umno — he’s only interested in defeating an Umno that’s not led by him. Pure and simple.

      So, what happens if Mahathir does go back to Umno? Does Pakatan have a backup plan in case that happens? And what does it entail?

      Delete
  16. Setakat sekarang aku hidup belum pernah lagi aku jumpa team seorang penyangak paling jahat di bumi Malaysia ini melainkan MAHATHIR MOHAMEN KUTTY ISKANDER LAKNATULLAH!

    Tak pernah lagi dalam sejarah PRU aku lihat cacian maki tak mengira siapa ulama siapa orang tua di hambur cacian dan kutukan sedahsyat ini mengalahkan orang kafir sendiri..

    tunggulah.. golongan ini akan dibinaskan Allah SWT bersama dengan keangkuhan kesombongan pembohongan fitnah yang lengkap sifat MUNAFIQUN..!!

    Semoga Allah SWT akan menangkan UMNO BN PAS sebesar yang mungkin pada PRU14 ini supaya dihindari mudharat sangat dahsyat oleh Pakatan Mahafiraun Mahathir Mohamed Kutty Iskander LAKNATULLAH ini!

    Golongan ini seperti tidak ber Tuhan lagi.. lidah mereka amat palsu kerja buat mereka seperti Iblis dan Dajjal!

    Semoga Allah SWT hancurkan Mahathir Mohamed dan team pengikut dan pelobinya didunia lagi sebagai balasan kejahatannya selama hayatnya menjadi ahli politik!!

    Hari ini jelas.. Najib hanyalah mangsa kejahatan Mahathir Laknatullah. Sah lah Najib pemimpin mulia yang difitnah oleh pengikut Iblis ini. Gerak kerja mereka tanpa henti demi mendewakan seorang Penyangak dan Pengkhianat yang Zalim ini.. merupakan satu bala musibah buat negara ini jika makhluk celaka Mahathir Laknatullah ini ditakdirkan naik jd PM..

    Hancurlah peradaban negara.. musnahlah kebaikan.. berpestalah kebathilan.. ya Allah Yang Maha Berkuasa..hindarilah kami daripada dikuasai dan dipimpin pemimpin yang mahajahat durjana bernama Mahathir Mohamed Laknatullah ini..

    Amiin ya Robbana!!


    P.P.B.M. = PARTI PENGKHIANAT BANGSA MELAYU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib mangsa mahathir?

      Bukan najib mangsa rosmah dn jho low ke yg mnjahanamkn negara dn mnyusahkn rakyat?

      Kat mana yg tun terlibat dlm 1mdb? Kt mana tun terlibat dlm mnjual aset negara dn membuka pintu hutang dgn china?

      Kt mana yg tun terlibat mnjahanamkn felda?

      Kt mana yg tun terlibat buat gst?

      Kt mana tun terlibat tolong belikn rosmah cincin dll berjota2?

      Allah tau siapa yg nk dilaknat.. tkperlu guna nama Allah ikut nafsu. Allah bukan samseng upahan pasno atau hadi.

      Semua yg allah suka dn xsuka sudah jelas dlm kitabnya.

      Dn allah sgt suka pd org yg bertaubat dn sifat minta maaf itulah yg paling mulia.

      Dan allah benci org yg guna agama utk tutup kejahatan.. pi mekah ambik gambo sebarkn. Pi tgh laut deal dgn jho low disorok2 gambonya.

      Sorang lg geng hj misai kontot.. calon pm allah tentukn.. calon muktamar cai yg ditentukn.

      Dua2 golongan tu sewenang2 guna agama. Dibelakng kawan dn perangai dgn setan merompak.

      Delete
    2. Consider what Mahathir said after he rejoined Umno in 2009: “Although I was out of Umno, my heart and soul were in Umno.”

      Mahathir isn’t interested in defeating Umno — he’s only interested in defeating an Umno that’s not led by him. Pure and simple.

      So, what happens if Mahathir does go back to Umno? Does Pakatan have a backup plan in case that happens? And what does it entail?

      Calling a press conference and screaming “betrayal”? Having another yellow-themed rally and picnic in the city? Curling up into a small ball and crying? By then, “nasi sudah menjadi bubur”.

      Again, Mahathir’s betrayal of Pakatan isn’t a far-fetched scenario. If Mahathir can U-turn about DAP being a racist party, he can certainly U-turn about not returning to Umno. What’s one more U-turn for a 92-year-old? He has nothing to lose.

      Question to Pakatan: If he can turn against Anwar, against Pak Lah, and against Najib, what makes you think he won’t turn against you?

      Let’s be brutally honest: Those who argue that we shouldn’t harp on Mahathir’s past are only saying so because they don’t have good answers to those questions.

      When pressed, they get all sheepish and mutter some version of “If you don’t try (Pakatan), you don’t know.”

      It’s a bit like a pitch by heroin peddlers: “Give it a shot! Who knows? You may like it!”

      Well, call me unadventurous, but I don’t need to try heroin to know that it’s bad.

      All we know about Mahathir points to the fact that he isn’t trustworthy in the least — not 20 years ago, not 10 years ago, and certainly not today.

      He spent his entire career destroying those who disagree with him, treating the government as his personal plaything. Why should we allow him to do it one more time? Enough is enough.

      If it takes Najib to break this cycle and put an end to this madness, then I’m all for it.

      We didn’t seek liberation from British rule to put ourselves at the permanent mercy of one man’s easily bruised ego, tempestuous mood swings and, yes, U-turns.

      As much as Mahathir would like to think otherwise, this is Malaysia, not “Mahathir-sia”. It’s time we take pride in that.

      Delete
  17. Hadi bkn bosan jd pembangkng yg lemah.

    Hadi bosan dgr budak2 dia takbir cium tgn tp tk kaya2.

    Seumur hidup politik xkaya2 mcm umno. Bosan dgn hidup xkaya dan tidak mndapat penghormatan seperti pemimpin umno mndorong hadi mncintai umno.

    Dn hadi bg syarat lg akn jd penentu. Kunun klu ph menang pun hadi akn ada peranan penentu. Mknanya nk makan kiri kanan. Ini jg tektik menutup vinta gelap bersama umno.

    Yg paling bahaya hadi ini ialah dokongannya terhadap syiah. Hadi seolah mngamal takiyyah cara syiah utk capai matlamat nk berkuasa.

    Jika syiah berkuasa atau dpt mnyusup dlm pemerintahan...maka keselamatan dan keharmonian umat akn tergugat.

    Hadi akn lbh mesra iran dn hezbollah. Pengaruh mereka akn dilebarkn dlm negara ini.

    Cuba fikir..sudah lama ulamak besar syria yg dijatuhi hukym mati oleh bashar laknatullah berada dimalaysia seperti sheikh ali assoubuni dan sheikjh kurayyim... mereka dilawati ramai ust2 termasuk ust azhar idrus...

    Tapi hj hadi tkpernah nk bertemu mereka.

    Walhal hadi blh pulak pi iran bertemu syaitan2 dajjal ayatollat syiah disana.

    Hadi menunjukkn kebenciannya terhadap ulamak2 syam yg dizalimi oleh syiah bashar.

    Hadi sgt bahaya kpd islam, umat islam dan keselamatan negara.

    Binasalah agen2 syiah yg cuba mnyusup. Aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Perjuangan bro Hadigol,

      Nak tanya sket... Selama hari ni derang dok usung tin melo kesana-sini masih tak kaya-kaya lagi ye? Duit tabung Memali tu gi mana ye?

      PAS nak jadi penentu? Kalau menang setakat 2-3 kerusi boleh jadi penentu ke? atau boleh jadi Hantu je? Ahaks!

      Delete
    2. More than two decades after my disqualification from the 1995 general election nominations, the “cyberpoopers” (paid to poop all over social media) continue to pepper my occasional critical articles with reference to that episode, vainly trying to cast aspersions on my integrity: “… is it possible that someone with a PhD does not know how to fill a form?”

      As with other episodes in my life, I have chronicled that episode in my 1996 title “Inside the DAP, 1990-95”, but for the benefit of the new generation and for those who are not clear as to what really transpired, that sorry episode has to be retold.

      Unfortunately, the DAP leaders do not seem to be interested in telling their members the truth surrounding my disqualification.

      Sabotage, sabotage, sabotage!

      The gist of it was, I was sabotaged not once, but three times! I am truly sorry to the voters of PJ Utara for that “indiscretion” – I was not wary enough of the saboteurs within the party.

      I should have been more cautious of the possibility of this internal sabotage for, as I wrote in my 1996 title, our disagreement with the SG, Lim Kit Siang and his son over various crucial issues – pulling out of Gagasan Rakyat, party reform, democratising the method of candidates’ selection, the election theme for the 1995 general election and other matters – was making us a thorn in the flesh of the DAP leadership by the time the 1995 general election arrived.

      1. Sabotaged by my campaign manager

      During the build-up to nomination day of the 1990 general election, I was busy copy-writing the biodata for various DAP candidates to give them a more presentable image (at least on paper) in the eyes of the voters.

      On the eve of nominations, I actually cleared my desk that morning to concentrate fully on filling in the nomination forms. Nothing untoward happened. The proposer, seconder and witness were available and I had completed the forms properly by noon.

      However, close to midnight, word got around that the numbers on the computerised electoral roll we had used were too long. They included the locality number, and we were advised to follow the number on the printed electoral roll instead.

      So I had to discard the already filled-in forms and began to fill in three new forms. This meant that a new proposer, seconder and witness had to be found. My proposer and seconder filled in the three forms accordingly, but I did not expect that my witness and campaign manager, Richard Yap – a staunch DAP supporter who had been hanging around the DAP HQ for years – had signed two of the forms but unsuspectingly left out the third.

      Mr Choong Quek Thiam, the party’s overseer of nomination forms for more than 20 years, came over from the party HQ which was just 100 metres away specially to check through my forms because my wife Anne had rung him at the HQ to ask him specifically to do this since she had received numerous calls regarding the electoral numbers. The forms passed through Mr Choong’s scrutiny and I thought that everything was fine. We only needed the proposer’s signatures, and she promised to be there the following morning.

      On nomination day, April 14, 1995, my proposer dutifully turned up and signed the forms, and I was relieved. However, for some inexplicable reason, my witness Richard Yap who would normally never miss out on the nomination day excitement was missing! For goodness’ sake, he was my campaign manager as well!

      Delete
    3. Masalahnya tabung memali ghaib ditgn pas.

      Tabung milo kita tktau berapa yg selamat. Sampai harakah pun berhutang byk.

      Tabung najib hnya utk guna individu pemimpin pas.

      Pas nk tanding 140 kerusi.. sapa yg tanggung.

      Delete
  18. Tok Lobai tak berani nak cakap terang2 sokong Najib sbb takut ahli2 Pas lari. Tambah2 lagi bila sudah berpuluh tahun menghentam Umno-Bn, tetiba mahu bersatu dan sokong Umno-Bn. Sudah pasti lah ahli2 bawahan marah. Penat2 ahli bawahan bekerja siang malam nak jatuhkan BN, tiba2 senang2 Tok Lobai ubah fikiran. Marah la ahli2 bawahan. Jadi, utk mainkan fikiran dan menjaga hati pengundi2, maka perlahan2 Tok Lobai mengeluarkan kenyataan utk menunjukkan sokongan pada Umno-Bn.

    Ha5...
    Mainan politik Tok Lobai ahli2 dah nampak. MENGKHIANATI PERJUANGAN PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    2. The quantum of indiscretion

      Ever since my departure from DAP, the party leaders and their “cyberpoopers” have seized any opportunity they can to cast aspersions on my integrity regarding my disqualification from the nominations in the 1995 general election.

      The DAP leaders continue to pretend not to know the truth of my disqualification even though throughout the election campaign, it was made clear to the public that it was my witness, a DAP veteran, Richard Yap who had neglected to sign the third nomination form.

      He has still not explained his disappearance from the nomination centre when he was the witness for my nomination forms. As it turned out, after years of trying, Richard Yap was finally rewarded when he was selected to be a candidate in Ampang Jaya during the 2004 general election.

      The point to note is that when I was disqualified on nomination day, the secretary-general Lim Kit Siang wanted me to concede and apologise for “…your indiscretion”. At the time, I wondered what his reaction would have been if it had been his son who was disqualified. He would probably have cried blue murder and called for a nation-wide campaign and for action to be taken against the returning officer.

      Well, that is all history although we have the opportunity now to compare “the quantum of indiscretion” over the affairs of the SG’s son and present chief minister of Penang…

      On July 3, 2016, Penang Chief Minister and DAP secretary-general Lim Guan Eng was slapped with two charges of corruption. Also charged was businesswoman Phang Li Koon, who is accused of abetting Lim to commit the alleged offences.

      Lim’s first charge is under Section 23 of the Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009 (MACC Act), which criminalises the use of a public office for personal gratification.

      Lim was accused of committing this offence on July 18, 2014, at a Penang State Planning Committee meeting, by approving the re-zoning of a land from agricultural to housing in favour of Magnificent Emblem Sdn Bhd. This is purported to have benefited him and his wife, Betty Chew. The said land is located at Lot 436 and 437, Mukim J, Daerah Barat Daya, Penang.

      Lim’s second charge is under Section 165 of the Penal Code, which bans public servants from accepting valuables from someone whom the public servant knows is likely to be linked to a public business that he is engaging in.

      In Lim’s case, he is accused of knowingly buying a bungalow at Jalan Pinhorn, Penang, at below market price. Lim and Chew now reside in the bungalow. According to the charges, Lim purchased the house from Phang on July 28, 2015, which is over a year after the land conversion was approved. The 10,161.13 square-foot property was supposedly worth RM4.27 million at the time, but was transacted at only RM2.8 million – an alleged difference of RM1.47 million.

      So, when we compare my supposed “indiscretion” in 1995 with Lim Kit Siang’s son, the Penang chief minister’s indiscretion over the purchase of his house at vastly discounted price from a developer leading to his corruption charges… how do we compare the quantum of indiscretion?

      Kua Kia Soong is the adviser for Suaram.

      Delete
  19. PILIHAN YG TEPAT...LEBIH BAIK PAS BEKERJASAMA DGN UMNO BN DARIPADA JADI MELAYU YG TERHEGEH2 MENYOKONG PAKATAN DAP... PAKATAN DAP KINI MENGHIMPUNKAN SEMUA KAKI PENYANGAK DUIT RAKYAT...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENYOKONG PH MERANA KERANA KEPALA TAIK TAK DAPAT MENARIK PAS BERKERJASAMA...PERGI MAMPUS DENGAN MACAI2 PH

      Delete
    2. Kah! Kah! Kah!

      Sendiri komen, sendiri sokong. Nampak sangat dah goyah!

      Delete
    3. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    4. HUJAH dan dakwaan YB Datuk Mahfuz Omar terhadap Presiden PAS bahawa PAS adalah ‘oportunis politik’ begitu dangkal dan memualkan. Sikap beliau yang menyerang PAS selepas Muktamar Tahunan PAS tahun 2015 semakin menjadi-jadi sehinggalah beliau keluar PAS dengan sendirinya awal tahun ini. Beliau telah menunjukkan wajah dan warna beliau sebenar, bahawa beliau mahu menjadikan PAS sebagai musuh, bukan UMNO-BN. Mungkin kerana ‘terlajak berpolitik’ menjadikan beliau lebih emosi, kurang cerdik dalam penilaian dan gopoh dalam tindakan. Kini langkahnya selepas keluar PAS menjadi semakin sumbang, dan saya bimbang beliau akan tumbang.

      Beliau mengambil sikap semberono dengan menembak membabi buta tanpa pemahaman yang sebenar, kajian mendalam dan mengetahui situasi yang berlaku. Sikap beliau yang mudah membuat kesimpulan serta menjadi ahli nujum yang meramalkan apa yang berlaku amat dikesali. Dalam keadaan bacaan politik semasa dan akan datang yang semuanya memerlukan kajian, angka dan fakta yang spesifik, beliau masih lagi menggunakan kaedah persepsi dan mengikut perasaan. Sepatutya ahli politik seperti beliau sudah bersara kerana strategi menyerang yang beliau gunakan telah ketinggalan zaman.

      Kenyataan Presiden PAS bahawa PAS mensasarkan 40 kerusi Parlimen untuk dimenangi dalam Pilihan Raya Umum ke 14 dan akan menjadikan alat ‘tawar menawar’ bukanlah sesuatu yang pelik untuk diucapkan. Secara keseluruhannya, PAS bertanding di 130 buah kerusi parlimen seluruh negara, dan Presiden PAS meletakkan sasaran 40 buah kerusi Parlimen adalah amat realisitik dan dalam jangkaan. PAS bukan bercakap kosong dan ‘berangan-angan’ tinggi tanpa menyedari kenyataan. Kajian lapangan dari banyak pihak mendapati angka yang disebutkan Presiden PAS itu boleh terhasil dan diperolehi.

      Dengan kemenangan 40 buah kerusi parlimen yang disasarkan, PAS akan menjadi penentu terhadap kerajaan yang akan dibentuk nanti. Oleh kerana PAS berjuang bersama Gagasan Sejahtera dan bukan Pakatan Harapan mahupun Barisan Nasional, PAS akan menjadi alternatif kepada kerajaan baharu kelak. Situasinya jika Pakatan Harapan atau Barisan Nasional kekurangan kerusi majoriti untuk membentuk kerajaan maka, PAS diperlukan bagi mencukupkan kerusi yang mereka perlukan untuk membentuk kerajaan. Ketika itu, pasti ada pihak yang terhegeh-hegeh mahu bertemu dan melutut pada PAS menagih simpati bersama dengan mereka. Tuan Guru Presiden PAS berpandangan jauh dengan meletakkan sasaran kerusi lebih awal sebagai tanda aras bahawa pada ketika itu nanti (jika mengikut jangkaan kerusi yang dimenangi), situasi sebegitu akan terjadi. YB Datuk Mahfuz boleh menggelakkan PAS ketika ini, tetapi jika usai PRU ke 14 keadaan itu berlaku, jangan pula tercengang dan malu sendiri pula.

      Pandangan YB Datuk Mahfuz juga amat cetek dengan menyatakan bahawa PAS bukanlah sebuah parti pembangkang yang relevan untuk melawan rejim UMNO / BN dan menganggap PAS tidak lagi berprinsip. Sebenarnya beliau lupa, PAS lebih berprinsip dari mana-mana parti politik. PAS sanggup berjuang bersama Gagasan Sejahtera sebagai alternatif ketiga demi mengekalkan prinsip dan dasar perjuangannya. Dalam keadaan demikian, banyak parti dalam PH dalam diam cuba ‘menjalin hubungan’ dengan PAS agar mereka dapat mendapat sentuhan kekuatan PAS walaupun terpaksa tikam menikam sesama sendiri. Ini menunjukkan harga diri PAS begitu tinggi.

      Soal yang dibangkitkan bahawa PAS tidak akan bersama PH jika PAS mendapat 40 buah kerusi Parlimen manakala PH atau BN tidak mendapat kerusi majoriti, siapa YB Datuk Mahfuz untuk menilai hati budi PAS? Dalam politik segalanya mungkin, tidak ada kawan dan musuh selamanya. Di sinilah nantinya YB Datuk Mahfuz akan mengetahui kecerdikan kepimpinan PAS kerana visi dan matlamat kami jauh lebih jauh dari politik jangka pendek. Demi Islam, Malaysia dan survival rakyat di negara ini PAS akan ‘meletakkan tawaran yang bermanfaat’ bagi memastikan Islam berdaulat, rakyat sejahtera dan negara Malaysia selamat dan aman selamanya dari pemimpin rasuah.

      Delete
  20. I was born 61 years ago

    PAS under Ahmad Boestamam, Fadhil Noor were PAS a political party.

    PAS under Nik Aziz was more a political party riding on pick and choose Islamic priciples.

    PAS under Hadi is neither an islamic political party nor it is an Islamic Propagation movement as Hadi and the current leadership are materialistic individuaals riding on misinformed muslims and lazy malays who do not use AQAL given by Allah swt.

    Today's PAS is a parasitic party led by corrupt leaders who have managed to hoodwinked their narrow-minded supporters.

    Thus, no way PAS can win any election what more forming federal government. Setakat Kelantan boleh lah tapi tengok Kelantan.....the most mundor state in Malaysia and admitted by Nik Amar, reason PAS allow that to happen....sad. Islamic kah tu???

    Hadi claimed nak jadi kingmaker....my foot. They have islam to sell to najib

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kepada penyokong2 PAS semua, jangan sama sekali korang dan keluarga korang membei undi kpd PH pada Pru ini kerana ternyata mereka2 ini telah menghina ketua2 anda semua.

      Sekian terima kasih, salam

      Delete
    2. Export utama PAS adalah ostad2 dan ostazah2 yang menyeleweng.

      Delete
    3. Teruskan undi PAS munafiq

      Delete
    4. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      Delete
    5. ADUN Salor Datuk Husam Musa dianggap keliru dengan keputusan mahkamah perintah injunksi ‘Erinford’ pada perbicaraan kes Wisma Tok Guru Dun Salor baru-baru ini.
      Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, kandungan perintah injunksi Erinford tersebut sama sekali tidak menentukan pemilikan bangunan berkenaan secara sah.
      Sebaliknya kata beliau, perintah injunksi berkenaan mengarah supaya kedua-dua belah pihak supaya tidak mengganggu dan memprovokasi antara satu sama lain.
      “Perintah itu diberikan sementara menunggu hak pemilikan premis berkenaan diputuskan oleh mahkamah nanti.
      "Kita sebenarnya tidak berminat pun nak layan Adun PAN tetapi ucapan dibuatnya begitu angkuh, sombong dan bersifat provokatif.
      “Ia juga bercanggah dengan keputusan mahkamah dalam aspek perintah injunksi Erinford," katanya di Kota Bharu hari ini.
      Mahkamah Tinggi Kota Bharu minggu lepas memutuskan kedua-dua pihak Parti Amanah Negara (PAN) dan PAS boleh menggunakan bangunan itu selagi tidak berlaku sebarang provokasi.
      Bagaimanapun pada satu ceramah 13 Januari lalu Husam berulang kali mengaku sebagai pemilik bangunan berkenaan

      Delete
  21. teruskan perjuangan dengan pas wahai orang islam yang waras.. pengalaman saya melihat, pas adalah satu parti yang mempunyai jamaah yang besar dan terus istiqomah dengan Islam.. dengan dasar islam yang dibentuk oleh pemimpin terdahulu, pas akan terus dipelihara oleh Allah.Jangan sesekali terpedaya dengan musuh2 kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS adalah golongan khawarij.Munafik yang berselindung di sebalik nama Islam.Bermentaliti Taliban dan IS.PAS penyembah tuhan yang kejam.

      Delete
    2. "PAS penyembah tuhan yang kejam."

      WOI ANAK HARAM JADAH 8.06, apa maksud ko dengan ayat mcm ni? ko melampau libatkan tuhan.. apa hal?? PAS pulak kejam apa ke jadah yang tembak mti org PAS tahun 1986 dulu ialah Rejim Madey Lahanat!

      Madey yang kejam.. bukan PAS bongok! PAS tak pernah arah bunuh org!

      Satu masa dulu ya.. memang PAS ada ciri Khawarij.. iaitu semas puak2 pencacai DAPig berada dalam PAS.. kepala2 penyesat seperti Mat Sabon, Mahposs SRP, Husam Kambing,

      Tapi bila barua2 ini keluar dari PAS menjadi PAN.. khawarij2 ini telah meresap masuk dalam PH, tiada lagi kawalan!

      Delete
    3. BUDAYA dan nilai hidup yang dipegang masyarakat Melayu di negara ini menyebabkan kaum Melayu ketinggalan, kata Dr Mahathir.

      Orang Melayu hidup selama 22 tahun di bawah Mahathir. Hasil dari didikan Mahathir selama tempoh itu, biasa kita jumpa dalam masyarakat senario sebegini:

      Bila kita bangkitkan hal keperitan hidup rakyat, pengundi tegar Umno tanya, berapa peratus rakyat Malaysia makan rumput dan pasir?

      Inilah antara punca Umno masih kekal. Ramai lagi yang tunggu susah sampai makan rumput maka baru nak berhenti sokong Umno. Nasib baik sungguh kamu Umno! Siapa yang didik semua ini kalau bukan Mahathir.

      Bila kita cerita hal harga barang naik, mereka jawab, walaupun mahal nasib baik barang ada. Apa akan jadi kalau barang-barang tak ada? Yang jawab ini adalah pengundi tegar parti yang pernah dipimpin Mahathir.

      Seorang tukang kebun sekolah rendah tempat saya belajar dulu berlagak macam guru besar kerana dia adalah seorang ketua cawangan parti Mahathir dulu. Siapa yang ajar dia bersikap begitu?

      Ayah saya yang nak tandatangan borang sekolah anak dengan JKKK, siap kena tadah telinga dulu padahal ayah saya Melayu. Bukan nak minta duit pun. JKKK juga adalah seorang Melayu ketua cawangan parti Mahathir dulu.

      Orang kampung pesawah padi zaman Mahathir yang tak menyokong parti Mahathir, jangan mimpi nak tengok baja subsidi padahal baja diperlukan untuk padi. Pesawah ini pun orang Melayu.

      Zaman Mahathir, negeri-negeri majoriti Melayu Islam tak dapat pertambahan kerusi kerana bimbangkan perkembangan pengaruh PAS. Contohnya, Terengganu hanya ada 8 kerusi parlimen sahaja. Siapa punya angkara kalau bukan Mahathir sehingga suara orang Melayu semakin berkurangan di parlimen.

      Mahathir juga yang tarik balik royalti minyak dari sebuah negeri Melayu bernama Terengganu.

      Mahathir adalah orangnya yang telah menyekat pelbagai bantuan kepada Kelantan. Apa Mahathir ingat Arwah Tok Guru Nik Aziz yang jadi MB Kelantan itu Bangla?

      Melayu yang sanggup tinggal budaya dan nilai hidup untuk berubah, bagi Mahathir, contohilah anak saya Marina, Mokhzani dan Mirzan.

      Melayu lain akan terus ditekan dan diperbodohkan agar mereka terus setia menjadi pengundi tegar Umno. Baru sekarang Mahathir bersuara tentang nasib Melayu?

      Delete
  22. Shah sudahlah jgn percaya kat lebai dgn seban begulung ni hati mereka lebih busuk dari yahudi sama juga ulamak2 upahan ini LKS dan LGE dan DAP lebih baik mereka org Melayu yg Islam ni bodoh2 belaka hati2 mereka penuh dgn dengki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astaghfirullahaladzim..

      makin lambat PRU berlaku makin kufur dan jahat puak penjilat punggung Madeey Mugadey Mugabe nih!

      Melayu pakatan chap bunga diketua madey lah puak yg busuk hati... lebih busuk dr bangkai binatang yang berulat.. hasad dengki itu dari madey..

      dia dengki sbb Najib cemerlang darinya dan tak beri karpet merah cantas org lain untuk anak lembamnya Mokeris!!

      semoga ko mampos esok suruh LKS LGE dan kapir2 DAPig uruskan bangkai ko mampos nanti..

      ko angkat yahudi, kapir2 dengan memaki hamun org Islam lain..ulama2. Bahaya sungguh puak laknat ini kalau lah naik jd kerajaan..

      Semoga Allah Taala takkan izinkan!

      Delete
  23. Bila si munafik tua diangkat naik.. inilah musibahnya.. putar belit!

    Tiada kerja: Jangan Salahkan Kerajaan - MAHATHIR (2004)


    Negara akan menuju kehancuran sekiranya semua lulusan universiti di negara ini menganggap bahawa kerajaan berhutang dengan mereka dalam menyediakan pekerjaan sebaik tamat pengajian.
    Salahkan kerajaan adalah antara perkara utama yang dilakukan graduan yang masih belum mempunyai pekerjaan.

    Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, anggapan seperti itu sebenarnya menyukarkan graduan universiti memperoleh pekerjaan kerana mereka menyangka ia adalah tanggungjawab kerajaan semata-mata.

    Katanya, dunia hari ini adalah berbeza berbanding pada satu ketika dulu apabila semua lulusan universiti mudah mendapat pekerjaan.

    “Dunia tak semacam itu, kadang-kadang ada peluang (tetapi) kadang-kadang tak ada peluang,” kata bekas Perdana Menteri dalam ucaptama semasa merasmikan Kem Ketahanan Nasional peringkat negeri Kedah di Kem Rimba Taqwa di sini, hari ini.

    Turut hadir pada majlis itu ialah isteri Dr. Mahathir, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.

    Kem tiga hari yang bermula semalam dianjurkan oleh Yayasan Pembangunan Masyarakat Kubang Pasu (YPMKP) dan dihadiri oleh 245 pelajar Tingkatan Enam Rendah sekolah menengah seluruh negeri ini.

    Dr. Mahathir berkata demikian semasa mengulas laporan akhbar baru-baru ini, bahawa terdapat lebih 46,000 siswazah Melayu masih menganggur berbanding hanya 18,200 siswazah kaum lain yang menganggur.

    Beliau yang juga Penaung YPMKP berkata, punca utama graduan universiti sukar mendapat pekerjaan adalah kerana mereka terlalu memilih pekerjaan selain memilih kursus yang menawarkan pekerjaan yang terhad.

    Tambahnya, lulusan universiti tidak boleh marah kepada orang lain yang tidak memberikan mereka peluang bekerja sedangkan mereka sendiri memilih jurusan yang tidak tepat.

    “Kita kena pilih jurusan yang baik dan kursus seperti itu biasanya tidak mudah untuk dipelajari,” ujarnya.

    Beliau juga mengingatkan generasi muda Melayu agar tidak terlalu yakin bahawa bangsa Melayu akan terselamat selama-lamanya dengan hanya bersandarkan kepada kerajaan yang telah dipilih.

    Menurutnya, kemerdekaan yang telah dikecapi selama ini bukan satu jaminan bahawa ia akan kekal selama-lamanya sekiranya orang Melayu terus leka dengan keadaan di sekeliling mereka.

    Katanya, generasi muda Melayu harus berpandangan jauh ke hadapan dan membuat persediaan daripada sekarang jika hendak terus kekal merdeka daripada penjajahan dalam pelbagai bentuk.

    “Kita bukan hanya pandang hari ini sahaja, tetapi kita perlu pandang sejauh 10 tahun, 20 tahun malah satu abad akan datang,” katanya.

    Pada majlis tersebut, Dr. Mahathir juga turut menjawab soalan-soalan yang diajukan kepadanya oleh beberapa orang pelajar yang menghadiri kem berkenaan.

    Soalan-soalan itu berkisar mengenai punca ramai orang Melayu terlibat dengan gejala sosial, usaha untuk membela orang Islam, pengangguran siswazah dan keberkesanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

    Artikel Asal: 7 Okt. 2004

    ReplyDelete
  24. ...mari mengundi PH...jgn tertipu dgn orang yg berserban,dedak dah banyak dlm mulut,kalau terbuka,habis keluar dedak..

    ReplyDelete
    Replies


    1. kahh..kah..kah.. kalo ko sebut menipu rata2 rakyat takkan nampak muka lebai PAS atau Najib..tp akan nampak muka Kit Sial dan Madey kutty..
      duak ekor babi tua..

      gi mampos ler jgn harap aku nak undi parti SETAN TUA tu. Aku janji aku akan kempen habis2an dari sekarang pada sanak saudara, rakan-taulan dan sesiapa yang aku jumpa di masjid surau supaya jangan undi PH atau Madey Laknat. Jika taknak undi UMNO PAS pun tak mengapa tapi pastikan jangan undi PH dan chap Bunganajis!





      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      Delete
    2. Abu Jahal,abu Suffian pun berserban,berjubah dan berjanggut.. Hindun pakai abaya dan bertudung..dah memang pakaian dan style mereka..tak ada satu pahala pun berpakaian cara begini..ini adalah pemahaman Islam yang menyesatkan.. majoriti Islam sekarang hanya Islam warisan keluarga dan Islam ikut ikutan dengar cakap orang tanpa menggunakan akal yang waras.sumber ilmu dan kebenaran iaitu Al-Quran ditinggalkan dan dilupakan..

      Delete
    3. Sebenarnya apa masalahnya kalau PAS nak UG dengan Umno? Ada undang undang melarang ker? Atau ada apa sebenarnya? Sehingga sibuk sekali gerombolang PH sehingga semacam menugaskan satu team macai mereka untuk terus menghentam PAS kerana nak UG dengan Umno.Sehingga masih ada lagi macai PH terus mabuk dengan dedak, terus mabuk lagi mempengaruhi pengundi dengan cara mengutuk PAS dan entah sampai bila dia orang mahu faham bahawa semua dari kita berada dalam sistem demokrasi, masing masing tidak terikat dengan mana mana pihak dan masing masing berhak menentukan siapa kawan dan siapa lawan masing masing.Tak faham ker sasau?



      Sebab itu masih ada yang gatal tangan menyibuk pasal UG PAS Umno dengan hujah hujah bangang dan memihak kepada sebelah pihak serta dalam situasi melampau masih ada yang melemparkan fitnah bongok pada isu isu yang dahpun kantoi.

      Kata orang kalau dah sasau tu sasaulah juga.Ini barangkali itu yang dilakukan oleh PH kerana sudah terdesak nakkan kemenangan sehingga sanggup buat kerja sasau dengan membuat kesimpulan bawah sesiapa yang berbaik dengan Umno dianggap pengkianat dan perlu digempur dengan fitnah dan hujah bangang.

      Umno didakwa menjadi perosak negara dalam semua keadaan, rigid dan selamanyan perosak negara.Najib didakwa penyamun yang merosakkan negara di mana selepas PRU nanti dia akan terbang ke Kazahtan meninggalkan semua masalah kepada PH.Bongok kepada siapa yang percaya sama bongok dengan yang mendakwa PAS makan dedak Umno.Sebabnya masalah negara tidak terjadi dalam masa tak sampai 10 tahun selepas Najib jadi PM, tetapi sudah tertunggak sejak Mahathir lagi.Maknanya masalah yang bakal dipikul oleh PH(kalau menanglah) adalah masalah yang sudah lama dialami negara bukan hanya terjadi di zaman Najib sahaja.

      Bijaklah PH pilih Mader jadi PM sebab masalah yang bakal dihadapi nanti adalah berpunca dari dia, bukan dari Najib bukan dari Umno.Umno tak bersalah, tapi orang yang mengendalikan Umno itu salah, siapa sudah tentu Mahathir lah paling bersalah ke atas apa yang berlaku kepada Umno sekarang.Maknanya kalau nak marah kepada Umno tak munasabah buat baik kepada Mahathir. bukankah itu kerja orang sasau?

      Sudahlah gitu, cara meluahkan perasan sasau mereka juga tiru Umno.Kenapalah taktik yang dimulakan Mahathir untuk Umno gunakan ketika merancang merampas kembali Terengganu pula yang digunapakai oleh PH untuk meracau! Bukan kah pelik tu, kata nak lawan Umno, benci Umno sehingga PAS pun turut dibenci kerana nak UG dengan Umno tapi ikut cara Umno pulak dalam meluahkan perasaan sasau!

      Kata rakyat Malaysia dah cerdik tapi mereka cuba juga nak perbodohkan rakyat yang cerdik dan apabila ada yang cuba bertanya balik taktik licik mereka maka dikatakan pula makan dedak,hampeh kenapa sibuk pasal makan dedak! apakah anda sekelian tak makan dedak, entah entah andalah si pemakan dedak tegar tapi nak tipu orang cerdik pulak! dasar sasau!

      Cara mereka menekankan Umno merosakan negara juga double standard.Di satu pihak mereka menuduh Umno merosakkan negara dan di satu pihak lagi mereke mengangkat belas pemimpin yang membawa Umno untuk merosakkan negara sebagai pemimpin mereka.Yang peliknya mereka cuba menipu rakyat dengan mengatakan Najib yang merosakkan negara padahal tak sampai 2 penggal lagi Najib memerintah.Apa tidakkah mereka fikir Najib sebenarnya mewarisi kerajaan yang sudah rosak teruk dan menjadi pemikul biawak hidup yang ditinggalkan Mahathir.Atau dengan kata lain Najib terpaksa membasuh berak Mahathir tetapi dalam masa yang sama turut berak, itu kesilapan Najib yang berpunca dari ajaran Mahathir juga.

      Bukan kah ini satu tindakan yang pelik dan sasau? Nak tuding jari kepada orang tu tengok dulu rumahtangga sendiri.Apa nak diheboh pasal UG PAS Umno, tak ada kena mengenapun dengan PH.Nak burukkan PAS tengok dulu diri sendiri, kalau diri sendirpun penuh dengan tahi Mahathir dan kuncu kuncunya, jangan ingat PAS tidak boleh melondehkannya kalau sibuk nak londehkan hal PAS nak UG dengan Umno.

      Delete
  25. P.P.B.M. ⇨⇨ Parti PENGKHIANAT Bangsa MELAYU

    Setakat sekarang aku hidup belum pernah lagi aku jumpa team seorang ahli politik penyangak besar paling jahat di bumi Malaysia ini melainkan MAHATHIR MOHAMED KUTTY ISKANDER LAKNATULLAH!

    Tak pernah lagi dalam sejarah PRU aku lihat cacian maki tak mengira siapa ulama, siapa orang baik atau pemimpin yang wajib dihormati.. di hambur mereka dengan cacian dan kutukan sedahsyat ini kepada golongan yang tidak menyerang mereka.. mengalahkan orang kafir !!

    Tunggulah.. jawapan dari Tuhan, golongan ini akan dibinaskan Allah SWT bersama dengan kejahatan, keangkuhan, kesombongan, pembohongan, fitnah yang lengkap sifat MUNAFIQUN..!!

    Semoga Allah SWT akan menangkan UMNO BN PAS sebesar yang mungkin pada PRU14 ini supaya dihindari mudarat dan bencana yang sangat dahsyat akan dihasilkan oleh Pakatan Mahafiraun Mahathir Mohamed Kutty Iskander LAKNATULLAH ini!

    Golongan ini seperti tidak ber Tuhan lagi.. hidup mereka hanyalah berpaksi kan nafsu jahat, lidah mereka amat palsu dan kerja buat mereka seperti iblis dan dajjal!

    Semoga Allah SWT hancurkan golongan Pakatan Haprak dan team jahat blog Budin yang diketua Mahathir Laknatullah.. pengikut dan pelobinya ditakdir Allah SWT menerima balasan didunia lagi.. atas kejahatannya selama hayatnya menjadi ahli politik!!

    Hari ini jelas.. Najib hanyalah mangsa kejahatan Mahathir Laknatullah. Semakin yakin dan Sah lah Najib 100% tiada salah laku, sebaliknya semua itu rekaan golongan iblis Mahadey Laknatullah!

    Najib adalah pemimpin mulia yang difitnah oleh pengikut iblis Mahadey ini. Gerak kerja mereka berterusan mendewakan seorang Raja Penyangak 93 tahun dan Pengkhianat yang Zalim ini..

    Mahathir Laknatullah adalah bala musibah yang besar buat umat Islam negara ini... topeng kufurnya semakin terbuka!

    Jika makhluk ini berjaya.. maka hancurlah peradaban negara.. musnahlah kebaikan.. berpestalah kebathilan..

    Ya Allah Yang Maha Berkuasa..Kami dengan rasa takut dan lemah pada perancangan-MU ini.. menadah tangan kepada-MU peliharalah kami dari iblis-iblis bertubuh manusia ini.. hindarilah kami daripada dikuasai dan dipimpin pemimpin dan kumpulannya yang MahaJahat durjana bernama Mahathir Mohamed Laknatullah ini dari mendapat seinci pun peluang untuk memerintah kami..

    Amiin ya Robbana!!


    P.P.B.M. ⊳⊳⊳ Parti PENGKHIANAT Bangsa Melayu



    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS adalah penganut agama isle,bukan Islam yang suci.PAS pengotor.Penyembah tok guru.Allah melarang menyembah makhluk.PAS golongan bodoh semulajadi.

      Delete

    2. P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!



      M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

      M3P- Penyangak Penipu Pemutarbelit

      Delete
  26. Pas dah jd mafia... Ugut mengugut cara cari makan... Inikah yg dimaksudkan lebai Deris belajar dr pas bagaimana nak kalahkan umno?

    ReplyDelete
    Replies
    1. P.P.B.M. =⊳ Parti PENGKHIANAT Bangsa MELAYU


      woii bangang.. siapa yg ugut siapa skrg??

      semakin bodoh cara macai2 madey main gerak saraf.. makinkantoi

      yang sibuk gertak PAS ialah madey..dr dulu smpai skrg.. benci pd PAS seperti iblis benci Bani Adam!

      Geng kafir anti Islam anti Hudud anti RU355 anti pada penerapan nilai Islam.. puak2 comang, sis, christian evangelist/ extremist yg jadi syaitan sebenar puak Budin celak dan madey lahanat tak serang satu zarah pun.

      Skrg ni ternserlah madey dan kumpulannya dah serupa Israel.. bertopeng IC Islam tapi rupanya penyerang2 anti Islam..

      bukan sbb Hadi atau PAS.. sama juga bukan sebab Najib tak betul.. tp rahsia jahat Madey ialah dengan agenda athies/ anti Islam dan pro pada sekularisme.

      Madey dan puak2 penjilatnya golongan2 anti Islam yang kejam dan totok!!

      baru sekarang aku nampak pelik benar cara mereka menyerang PAS... PAS tak buat salah apa pun dr segi syarak.. apa hal yg maki carut dan kutuk berlebih2an..

      macam jadi org kafir dh penyokong Madey dan Buding penyangak!!




      P.P.B.M. =⊳ Parti PENGKHIANAT Bangsa MELAYU

      Delete
    2. Ti: MCA has done its part on RUU355, now it’s DAP’s turn

      By MT Webmaster On Mar 30, 2017

      (The Star) – Now that MCA has done its part in preventing the Government from tabling the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act or RUU355, it is time for DAP to walk the talk too, said Datuk Seri Ti Lian Ker.

      The MCA religious harmony bureau chairman said the party’s role in the decision by Barisan Nasional not to table PAS president Datuk Seri Hadi Awang’s Private Member’s Bill showed its resilience and resolve in resisting political pressure.

      Under Datuk Seri Liow Tiong Lai’s leadership, he added, the party had consistently argued on the implications and impact of the proposed amendments based on facts and laws even though it involved the sensitive topic of religion.

      “MCA has done its part. Now we call on DAP to stand its ground by quitting the Selangor state government or expelling PAS,” he said in a statement on Thursday.

      Hadi had tabled the Private Member’s Bill in Parliament on a motion to seek amendments to enhance syariah punishments to a maximum of 30 years’ jail, RM100,000 fine and 100 lashes.

      Recently, Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said Putrajaya was committed to tabling RUU355.

      But Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced the decision to drop the plan after the coalition’s supreme council meeting on Wednesday night.

      Ti said MCA had never run away from its responsibility of convincing Barisan component parties, including Umno, to reject Hadi’s Bill as it erred in law, Constitutional safeguards and in politics.

      “Despite internal and external pressures, MCA took up the challenge of speaking up for women and ethnic and religious minorities of their concerns over the impact of the proposed amendments,” he said.

      This, he added, was unlike DAP which had lobbied for popular votes for PAS in the past few elections but is now attempting to downplay its role in empowering the Islamist party to achieve national stature.

      “If DAP is a party of dignity, it must emulate the late Karpal Singh’s consistency or listen to Lim Kit Siang, who had asked MCA and other Barisan leaders to quit the Government if we fail to stop Umno.

      “So why is DAP not quitting the Pakatan government in Selangor? Why is DAP continuing its (links) with PAS in Selangor?” he asked.

      Ti also trained his guns on Lim Kit Siang and asked if the opposition party’s adviser was playing with fire, compromising DAP and continuing its association with PAS in the Selangor government despite knowing the potential damage that PAS could cause to multiracial harmony.

      “It is time for DAP to walk the talk, and not talk and talk with a tongue that is forked,” he added.

      Delete
    3. P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


      M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

      M3P- Penyangak Penipu Pemutarbelit



      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      Delete
  27. Cai2 anjing puak haprak, terus gila menyalak
    Dengn PAS, mereka betul2 dah jadi gila talak
    Puak caca merba sasau ini pasti rakyat tolak
    PRU14 nanti lingkup kita tunggu je nak gelak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS munafik,khawarij,dan kafir.

      Delete

    2. P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


      Madeey Mugadey Mugabe!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


      Delete
    3. UMNO >>>>> Persatuan Kebangsaan Melayu Bersatu ...

      P.K.M.B >>>>> perlukah saya meletakkan sebarang label keatas persatuan ini ???

      Elakkan lah diri kamu dari menjadi pemusnah kaum melayu berbayar !!!

      Delete

  29. P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


    Madeey Mugadey Mugabe! 3P- Penyangak Penipu Pemutarbelit






    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!




    ReplyDelete
    Replies
    1. RUU 355: MCA will still oppose

      24 November 2016

      MCA will still oppose RUU 355 and ordered all the party’s representatives to oppose the motion presented by Pas President, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Its President, Datuk Seri Liow Tiong Lai asserted that his party will explain the matter to the Prime Minister, Datuk Seri Najib Tun Razak soon.

      Tiong Lai with several other BN component leaders held a meeting with Deputy Prime Minister, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi to propose their views on the amendment of RUU 355.

      “We think, Abdul Hadi should not be given the chance to present the private bill, to be debated in Parliament,” he said as quoted in Sin Chew Jit Poh.

      Apart from MCA, Gerakan and MIC also stated the same view.

      According to Tiong Lai, MCA knows Abdul Hadi intends to execute hudud laws as the ultimate goal.

      “Although at the moment Abdul Hadi is asking to amend Islamic laws but if given the chance, he will pursue the effort to execute hudud laws,” he said.

      Tiong Lai who is also Bentong MP said, MCA has spent so much time to study the effect and consequences that will happen with regards to the RUU 355 amendment.

      "Abdul Hadi did state that the motion is not hudud laws and he has the right to empower and sanctioned harsher punishment according to Islamic laws.

      "However, this amendment cannot violate the Federal Constitution of Malaysia for under Article 8 of the Federal Constitution of Malaysia, all citizens have equal rights. When someone breaks the law, he cannot incur two different types of punishment," he said.

      Meanwhile, Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP), one of the existing BN component party expressed support for the proposed amendment to RUU 355, if it does not involve the non-Muslims.

      Its President, Tiong King Sing said, SPDP with four members in Dewan Rakyat will not opposed the motion from being passed if it is only related to the interest of Muslims.

      Delete
  30. 130 KERUSI PAS NAK LAWAN BARUA BANGANG
    TUMPUSN UTAMA SELANGOR DARUL PLURALIS
    ASSMIN SAH MB PALING SINGKAT DAH MEROYAN
    2 BOLAN SAJA LAGI ASSMIN JADI SAMBAL BILIS



    KIKIKIKIKIKI... BERAMBOSSSS

    ReplyDelete
  31. Keluarga kami ada 10 undi utk pakatan harapan pru 14 nt

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS adalah entiti politik yang berpengaruh. Tapi pengaruh yang ada belum cukup untuk memerintah Malaysia. Pas adalah sebuah parti politik.

      Sebagai sebuah parti politik ia perlukan kuasa. Sebagai pembangkang, Pas belum mampu mendukung perubahan. Ia memerlukan regu yang berkesan untuk memerintah negara.
      Realiti politik Malaysia terlihat dalam tiga arah. Menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), dijangkakan UMNO dan Barisan Nasional memilih satu arah meneruskan kepimpinan negara.

      Pakatan Harapan dengan gabungan PKR, DAP, PAN dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sedang cuba merebut kuasa membentuk suatu arah yang lain. Sementara Pas dengan politik matang dan sejahteranya memi­lih arah sendiri untuk berkuasa.

      Politik Malaysia memerlukan kesinambungan dan kemena­ngan dua pertiga untuk menggerakkan perubahan. Apa lagi perubahan ke arah memartabatkan Islam dalam sistem. Islam tidak boleh lahir secara nyata tanpa dukungan politik majoriti. Pendekatan retorik dan kenyataan yang umum sifatnya tidak ba­nyak memberi kesan perubahan. Menunggu Islam terbina dengan harapan pasang siap bukanlah satu perjuangan yang bijaksana.

      Pas bukan sebuah badan dakwah dan tarbiah semata-mata tetapi badan politik. Sebagai badan politik, Pas harus membuat perhitungan politik.

      Tidak cukup sekadar sifatnya membangkang. Tenaga ulama-ilmuwan, profesional dan teknokrat dalam Pas harus bergerak di arus perdana supaya ia membantu ke arah perubahan dasar yang lebih Islami.

      Rasulullah SAW melakukan strategi perubahan dengan berhijrah ke Madinah dan memba­ngunkan Sahifah Madinah serta menyatukan pelbagai fahaman dan aliran untuk maslahah politik dan melakukan futul makkah untuk kembali memperjuangkan Islam di Mekah. Dan akhirnya dakwah berkembang subur dan Islam tertampil dengan baik.

      Sebagai sebuah parti politik, Pas harus berjiwa besar dan memilih strategi bijaksana membaca senario Pakatan Harapan yang dikuasai DAP dan hala tuju negara masa depan supaya politik umat Islam dapat berada di tahap yang lebih mantap. Dukungan politik matang dan sejahtera hanya memberi makna sekiranya Pas yang berjiwa dai’ dan murabbi dapat sama-sama berperanan mengukuhkan pendekatan Islam dalam realiti masyarakat berbilang dan situasi yang kompleks.

      Perjuangan UMNO umpama­nya sudah banyak mengalami perubahan. Perubahan ke arah Islam akan lebih rancak sekiranya kekuatan politik umat Melayu berada dalam tahap yang teguh dan kukuh. Ia boleh dilakukan sekiranya UMNO dan Pas bergandingan dalam perjuangan politik supaya perpecahan umat Melayu dapat diperbaiki dan jalan ke arah per­ubahan boleh terjadi dengan lebih baik lagi.

      Idealisme Pas untuk memartabatkan Islam adalah baik. Tetapi realiti politik di Malaysia yang bermasyarakat majmuk memerlukan strategi bijaksana bagi melaksanakan sesuatu dasar.

      Perimbangan antara idealisme dan realiti amat dituntut supaya Islam di Malaysia menampilkan imej sederhana dan masyarakat Malaysia merasakan kehadiran Islam hendaklah sifatnya menyumbang untuk kebaikan umat manusia.

      Pada hemat penulis, analisis yang dibuat dalam kalangan khalayak dan kajian yang dilakukan pelajar ada perubahan yang menarik ke arah kecenderungan kepada kerajaan yang ada dan penulis menjangkakan track-record UMNO dan BN memberi kemungkinan UMNO dan BN berkuasa lagi.

      Kepimpinan Pakatan Harapan masih bercelaru dan hilang hala tuju walaupun DAP yakin undi orang Cina boleh melakukan sesuatu yang mengejutkan.

      Semasa PRU-13, kemenangan Pas sebahagiannya didukung oleh PKR dan DAP. Dalam PRU-14 nanti sekiranya Pas memilih jalan sendiri, ia bakal bertembung dengan pertandingan tiga penjuru yang tidak mudah bagi kemenangan Pas. Dahulu, pengaruh Pas didukung sama oleh orang yang hari ini berjuang dalam PAN. Pertandingan tiga penjuru berdepan dengan PAN menjadi cabaran kepada Pas.

      Pas kena mencari regu yang lebih berkesan membawa kemenangan. Pertandingan dua penjuru di mana Pas bersama regu yang berwibawa bakal memungkinkan kemenangan yang lebih besar. Ini congak politik yang mudah.

      Delete
  32. MMMMM...

    MASIH TIADA HUJAH2 WALAUN YG PASNO BERILTIZAM UTK MEMBASMI PENYELEWENGAN DAN MENGEMBALIKAN ROMPAKAN.

    SO MASIH TK RELEVAN UTK MENYOKONG BN PAS.

    USIA MAHATHIR.

    NAJIB DAN HADI PUN BUKAN MUDA. TUA BANGKA JUGA. BELUM TENTU SEMPAT UMUR 90 PUN.

    APA GUNA USIA LEBIH MUDA KALAU MEROMPAK TK HENTI2.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalannya mudah. Tetapi jawapannya tidaklah mudah. Namun saya perhatikan kebanyakan kita hanya melihat jawapannya yang mudah.

      Apa yang kita mahu? Kita mahu jatuhkan Najib. Semudah itu jawapannya, dan seolah-olah habis di situ sahaja. Lalu, kalau kita perlu angkat Mahathir jadi Perdana Menteri pun, tak mengapalah, asalkan kita boleh jatuhkan Najib. Kerana yang paling penting sekarang ialah jatuhkan Najib.

      Seperti biasa, saya tidak bicara politik di sini. Saya melihat pemikiran – bagaimana kebanyakan orang kita berfikir. Saya perhatikan kita hanya melihat perkara-perkara yang di dekat kita sahaja.

      Perkara-perkara yang jauh kita abaikan; walaupun kita tahu lambat laun kita terpaksa juga hadapi perkara-perkara yang jauh itu. Kita abaikannya sehingga kita sanggup melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan keperluan kita di hari depan kita sendiri.

      Sekarang kita mahu jatuhkan Najib. Kebanyakan kita hanya melihat itu. Seolah-olah kita tidak ada masalah lain lagi yang lebih penting atau utama daripada itu. Sebab apa kita melihat begitu? Sebab kita didominasi oleh politik. Kita berfikir pun dengan fikiran yang dihidupkan oleh orang-orang politik; yakni dengan fikiran politik. Dan fikiran politik kita pula jangkauannya tidak jauh.

      Manakala Mahathir pula tidak berfikir seperti kebanyakan kita berfikir. Jangkauan fikiran politik Mahathir jauh melebihi jangkauan fikiran politik kebanyakan kita. Makanya kebanyakan kita berhujah mengatakan kita mempergunakan Mahathir. Padahal kita tak sedar bahawa selama ini Mahathir telahpun mempergunakan kita dan terus mempergunakan kita persis seperti dalam perancangannya.

      Saya tak mahu berhujah siapa yang pergunakan siapa di sini. Seperti saya kata tadi, saya tidak bicara politik, tetapi saya melihat pemikiran, kerana pemikiranlah yang menggerakkan tindakan. Soalan semudah “apa kita mahu” itupun terlalu sukar untuk kita menjawabnya dengan betul, sebab apa?

      Cuba perhatikan. Apakah benar bahawa yang kita mahu itu ialah jatuhkan Najib? Untuk apa? Sebab Najib telah merompak terlalu banyak hak rakyat. Sebab Najib telah mengakibatkan kos hidup kita menjadi semakin tinggi dan semakin tinggi, dan kebanyakan kita tidak mampu lagi hendak menampung kos yang semakin tinggi itu.

      Jadi – apa yang kita mahu sebenarnya? Bukan jatuhkan Najib. Yang kita mahu sebenarnya ialah kehidupan yang aman dengan kos sarahidup yang munasabah dan tidak membebankan.

      Yang hendak kita jatuhkan sebenarnya bukan manusia yang bernama Najib itu, tetapi pemimpin yang jahat yang menipu rakyat, yang sanggup merompak hak dan harta rakyat, yang tidak pedulikan rakyat hidup susah asalkan dia dapat memuaskan nafsunya sendiri menikmati kuasa yang tiada batas.

      Samalah juga – dulu kita berusaha hendak menjatuhkan Mahathir dan serentak dengan itu kita melancarkan Reformasi (yang sehingga sekarang sejak tahun 1998 itu belum berjaya). Mahathir sudah berundur daripada kerusi Perdana Menteri. Dia bukan dijatuhkan oleh gerakan Reformasi tetapi dia berundur.

      Gerakan Reformasi hendak menjatuhkan pemimpin yang zalim dan bersikap diktator itu masih belum berjaya sehingga sekarang. Mahathir berundur dengan kehendaknya sendiri dan dengan strateginya sendiri. Dia tidak dijatuhkan oleh gerakan Reformasi yang dipimpin oleh Anwar (yang disingkirkan Mahathir daripada barisan kepimpinannya itu).

      Diringkaskan cerita, apabila kepemimpinan PM Najib menunjukkan belang jahatnya yang semakin menimbulkan kemarahan rakyat, Mahathir tiba-tiba menunjukkan kecenderungannya kepada kelompok gerakan Reformasi. Dia mulai bertindak melakukan beberapa perkara yang tak dijangka umum, yang mengejutkan, tetapi mulai ditafsirkan umum bahawa dia cenderung memihak dan menyokong kelompok Reformasi dan pembangkang.

      Sedikit demi sedikit Mahathir masuk ke dalam barisan pembangkang, sehinggalah dia menubuhkan parti baru dan berjaya mengetuai pakatan parti-parti pembangkang yang dinamakan Pakatan Harapan (PH); dan terakhir dia diumumkan bakal Perdana Menteri Malaysia sekiranya PH menang dalam pilihanraya umum akan datang.

      Delete
  33. Kenapa nak dengki dgn PAS budin oi.itu strategi mereka.Kenapa mahathir dengki sgt?.sepatutnya kamu yg tak suka Pas ni masuk pkr atau Pas kalau betul2 nak lawan najib.kenapa perlu buka parti baru.

    ReplyDelete
  34. Kalau telus najib umno tak OSA kan semua perkara

    ReplyDelete
  35. ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote BN


    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


    M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

    M3P - Penyangak Penipu Pemutarbelit




    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


    M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

    M3P - ∳ Penyangak Penipu Pemutarbelit ∲



    ReplyDelete
    Replies
    1. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      hapuskanpasumnobn haposkanpasumnobn marihaposkan

      Delete
    2. Mahathir kini diterima kembali untuk sekali lagi memimpin rakyat Malaysia sebagai Perdana Menteri, bagi menggantikan Perdana Menteri kini yang dianggap keterlaluan jahatnya, hingga menyusahkan dan membebankan kehidupan rakyat.

      Apa yang kita mahu sebenarnya? Kita mahukan pemimpin yang diktatorial, materialis, tidak menghargai budaya Melayu dan sanggup mencemari dan meng’aibkan maruah orang Melayu, seperti Mahathir itu, untuk menjadi Perdana Menteri kita sekali lagi, semata-mata kerana kita marah dan bencikan Najib? Kita sanggup lupakan sisi negatifnya Mahathir itu buat sementara, semata-mata kerana nak jatuhkan Najib?

      Apa yang kita mahu sebenarnya? Kita mahukan kehidupan yang aman dengan kos sarahidup yang munasabah dan tidak membebankan. Kita mahukan kehidupan yang seimbang dan harmoni. Kita mahukan pemimpin yang bertanggungjawab dan mampu membangunkan kehidupan seperti yang kita inginkan itu.

      Apakah dengan mengangkat kembali pemimpin yang pernah kita tolak kerana sebab-sebab yang termaklum itu, kita percaya kita akan mencapai kehidupan yang kita inginkan itu?

      Kita tak berfikir begitu. Kita tak fikirkan itu pun. Kita hanya fikir nak jatuhkan Najib sahaja. Yang lain-lain kita akan fikir kemudian selepas Najib berjaya dijatuhkan, ataupun selepas Najib tidak lagi menjadi Perdana Menteri, yang mungkin bukan kerana kita yang menjatuhkannya seperti dengan kes menjatuhkan Mahathir dulu itu.

      Seperti dikatakan tadi, saya tidak bicara politik di sini, kerana saya memang tidak percayakan politik boleh menyelesaikan masalah sebenar yang sedang dihadapi rakyat Malaysia kini. Saya hanya menyatakan pemerhatian terhadap sikap dan pemikiran sebahagian daripada kita, yang pemikirannya masih kuat didominasi oleh fikiran/minda politik.

      Dan pemerhatian saya ini juga memberitahu saya bahawa apa yang saya harapkan untuk membangunkan ‘Tekad Budaya’ itu adalah sesuatu yang masih jauh untuk dicapai. Namun perjuangan ke arah itu perlu diteruskan, kerana bibit-bibitnya sudah kelihatan tumbuh menghijau.

      Delete
  36. Puak haprak bingai makin sakit hati dgn Pas
    Tiga penjuru akan bikin puak biol ini tumpas
    Kerajaan Msia, depa tak kan berjaya rampas
    PRU nanti, hancor, spt kaca jatuh terhempas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      hapuskanpasumnobn haposkanpasumnobn marihaposkan

      Delete
    2. Selepas lebih seminggu diumumkan sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini bertanya tentang calon perdana menteri PAS.

      “Kita nak tahu PAS ni nak bertanding siapa calon perdana menteri dia? Calon Najib ke, calon saya ke, itu kita nak tahu,” katanya dalam sidang media selepas Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan, di Menara Yayasan Selangor, Petaling Jaya hari ini.

      Mahathir politiknya memang bijak, apabila ramai orang mempersoalkan kenapa HARAPAN meletakkan dia sebagai calon Presiden dan pendedahan daripada Khalid Samad bahawa Mahathir sendiri mencadangkan dirinya sebagai calon PM dalam mesyuarat HARAPAN dia alih isu ini kepada PAS.

      Tapi memang dia mudah lupa. Dulu dia juga bercakap bahawa Hadi lebih baik daripada Anwar jadi PM. Daripada dia nak ganti Anwar selepas dia jadi PM ke-7 baik dia ganti Hadi.

      Mahathir makin dia bercakap makin jelas dia ini sudah nyanyuk dan menjilat ludahnya, Atau setidak-tidaknya dia mencangahi apa dia cakap semasa dia belum nyanyuk!

      XOXO - Ada peribahasa politik mengatakan jika jumpa ular dan Mahathir lebih baik 'katok' Mahathir dulu.

      Delete
  37. Mana pergi Suman bingai dungu, otak sabut
    Lagak hero, tak padan bapok sotong lembut
    Tersentap pelir, bila cabaran hamba sambut
    Lihat je kelibat hamba terus dia belah cabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  38. Negara ibarat sebuah keluarga...sebagai ketua yg memimpin keluarga...walaupun keluarga dalam kesusahan...tidak akan mencuri...menjual maruah..apatahlagi menyusahkan ahli keluarga..

    ReplyDelete
  39. Matdey dah terok tahap gila sasau sakit otak
    Marah le dia, bila Najib cantas si Boboi botak
    Harta negara tak dapat lagi dia nak melantak
    Dibuat tohmahan hasut rakyat memberontak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      hapuskanpasumnobn haposkanpasumnobn marihaposkan

      Delete
    2. Dakwaan berlaku pakatan bahawa BN sudah menyerahkan Kelantan kepada Pas dalam PRU14 hanya rekaan musuh yang mahu menjatuhkan Pas.

      Setiausaha Pas negeri, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, mulut musuh-musuh parti itu akan terus menyerang Pas bertujuan menumbangkan kerajaan itu di Kelantan.

      "Kami tidak pernah dengar satu kenyataan atau bayangan sekali pun daripada pemimpin Pas sendiri, atau dari mulut presiden sama ada secara terus, atau secara kiasan bahawa adanya pakatan ini.

      "Kenyataan-kenyataan ini keluar dari mulut musuh Pas yang kononnya presiden yang kata. Semua ini dilakukan musuh Pas, nak percaya tidak, itu terpulang," katanya pada sidang media di Kompleks Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Semalam, Ahli Majlis Pemimpin Tertinggi Bersatu, Datuk A Kadir Jasin menerusi blog rasminya mendakwa Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dikatakan membuat perbincangan sulit dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk membenarkan Pas terus menguasai Kelantan pada pilihan raya umum akan datang.

      Dalam pada itu, Che Abdullah berkata, Amanah pula tidak berbuat apa-apa bagi menghalang usaha Umno merampas negeri ini daripada Pas.
      "Apa yang mereka buat, sering mempertikaikan kesungguhan Pas melawan Umno, malah seolah-olah berperanan membantu Umno menang di Kelantan.

      "Contoh pada hari ini, berlaku rayuan di Tumpat mengenai daftar pemilih, yang Pas daftar, Umno bantah, yang Umno daftar, Pas bantah, tetapi Amanah tidak bantah apa-apa. Pas sahaja yang berlawan dengan Umno," katanya.

      Beliau turut mendakwa Amanah berkomplot dengan Umno dan sememangnya mahu melihat kejatuhan Pas.

      "Dalam perbicaraan persempadanan semula di negeri ini, kita sertai dan buat bantahan mana-mana taktikal yang beri kelebihan kepada Umno, tetapi Amanah tidak bantah. Mereka ini (Amanah) memang setuju Umno menang dan nak tengok kekalahan Pas," katanya.


      XOXO - Apabila mereka tak berjaya menguasai PAS dalam usaha nak jatuhkan Najib, mereka mula menyebar fitnah kepada PAS. Usaha ini diterajui oleh Bersatu melalui Kadir Jasin.

      Delete

    3. Dah meroyan dah.. kutuk2 PAS..last2 puak Kutty Penyangak upahan ni pulak buat hal yang sama... macam tuduh pada PAS

      Sandar nama Allah dengan perbuatan jahat puak2 Syaitan PH Chap Munge.. menempah nerakalah jawabnya dengan puak ini!


      apa punya gila perang saraf macai2 Kutty Penyangak ni.. pengundi mana lah nak tertarik dengan watak gila meroyan mcm ni..


      Kutuk Agama lepas tu cedok balik pakai Agama.. ini syaitan pun tabik.. Madey punye Syaitan tarak boleh lawan..

      setakat BABI BOLEH TERBANG WOO... tarak heran laa.. ini Madeyy tuhan pun dia lawan!!

      nauzubillah.. janglah rosakan jiwa dan Aqidah Syariat kita dengan mendekati puak2 sesat MUGADEY Pakatan Sesat ini...

      Wallahualam



      M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

      M3P - ∳ Penyangak Penipu Pemutarbelit ∲



      Delete
  40. “Pas akan bertanding lebih 130 kerusi daripada 222 kawasan Parlimen dan akan berusaha mendapat sekurang-kurangnya majoriti mudah.

    1. Parti Angin Sahaja (PAS) main2 saje, berfantasi kerana mereka tahu PAS sekarang bukan PAS dulu bawah Nik Aziz. Graasroot members are deeply split. Tak percaya, talk to those professionals who have left the party from early 2016 till now.

    2. Parti Auta Selalu (PAS) tahu secara faktanya mereka akan kalah teruk. Jadi apa salahnya berauta untuk syok sendiri. Nanti ada ganjaran

    3. Parti Angkat Sendiri (PAS) tiada apa yang benar jadi cakap yang palsu pun okay jugak. Bukan nak menang tapi harap bayaran as a reward for being used and abused.

    Hadi hanya buat lawak. He has not contributed anything to the party but destrying the party adalah, serupa najib yang musnahkan umno

    Wallahuaklam


    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii macai munapik Kutty Penyangak..
      Tak habis lagi serang PAS?

      Macam perogol yang tak puas2 nafsu merogol mangsa??



      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote BN



      SAY NO to :

      M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

      M3P - ∳ Penyangak Penipu Pemutarbelit ∲

      Delete
    2. MEMPERTAHANKAN NEGARA ADALAH JIHAD

      Jangan sia siakan undi anda, ia sangat2 berharga.
      Dgn hanya majoriti 1 undi - mungkin undi anda - sesbuah pakatan boleh membentuk kerajaan yg baru. Jika anda tidak mahu berikan kpd pas, berilah undi anda itu kpd parti pembangkang yg lain, AMANAH , PPBM, PKR, DAP melalui PAKATAN HARAPAN yg berhasrat menjadikan kehidupan kita lebih baik dan selesa dari sekarang.
      1 undi anda itu boleh mengubah kehidupan anda sendiri serta rakyat keseluruhannya. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa itu. Bangsa itu sendirilah yg perlu mengubah nasibnya dari yg kurang baik kpd yang lebih baik. Sangat sangat rugi jika tidak mengundi @ boikot pilihanraya. Berikan kpd Pakatan Harapan UNTUK MALAYSIA BARU YANG BAHAGIA DAN IN SYAA ALLAH RAHMATAN LIL `ALAMIN.

      HUBBUL WATHAN MINAL IMAN
      (Menyayangi Negara Sebahgian dari Iman )
      ASSALAMU`ALAIKUM WBT.

      hapuskanpasumnobn haposkanpasumnobn marihaposkan

      Delete
    3. Bijaklah PH pilih Mader jadi PM sebab masalah yang bakal dihadapi nanti adalah berpunca dari dia, bukan dari Najib bukan dari Umno.Umno tak bersalah, tapi orang yang mengendalikan Umno itu salah, siapa sudah tentu Mahathir lah paling bersalah ke atas apa yang berlaku kepada Umno sekarang.Maknanya kalau nak marah kepada Umno tak munasabah buat baik kepada Mahathir. bukankah itu kerja orang sasau?

      Sudahlah gitu, cara meluahkan perasan sasau mereka juga tiru Umno.Kenapalah taktik yang dimulakan Mahathir untuk Umno gunakan ketika merancang merampas kembali Terengganu pula yang digunapakai oleh PH untuk meracau! Bukan kah pelik tu, kata nak lawan Umno, benci Umno sehingga PAS pun turut dibenci kerana nak UG dengan Umno tapi ikut cara Umno pulak dalam meluahkan perasaan sasau!

      Kata rakyat Malaysia dah cerdik tapi mereka cuba juga nak perbodohkan rakyat yang cerdik dan apabila ada yang cuba bertanya balik taktik licik mereka maka dikatakan pula makan dedak,hampeh kenapa sibuk pasal makan dedak! apakah anda sekelian tak makan dedak, entah entah andalah si pemakan dedak tegar tapi nak tipu orang cerdik pulak! dasar sasau!

      Cara mereka menekankan Umno merosakan negara juga double standard.Di satu pihak mereka menuduh Umno merosakkan negara dan di satu pihak lagi mereke mengangkat belas pemimpin yang membawa Umno untuk merosakkan negara sebagai pemimpin mereka.Yang peliknya mereka cuba menipu rakyat dengan mengatakan Najib yang merosakkan negara padahal tak sampai 2 penggal lagi Najib memerintah.Apa tidakkah mereka fikir Najib sebenarnya mewarisi kerajaan yang sudah rosak teruk dan menjadi pemikul biawak hidup yang ditinggalkan Mahathir.Atau dengan kata lain Najib terpaksa membasuh berak Mahathir tetapi dalam masa yang sama turut berak, itu kesilapan Najib yang berpunca dari ajaran Mahathir juga.

      Bukan kah ini satu tindakan yang pelik dan sasau? Nak tuding jari kepada orang tu tengok dulu rumahtangga sendiri.Apa nak diheboh pasal UG PAS Umno, tak ada kena mengenapun dengan PH.Nak burukkan PAS tengok dulu diri sendiri, kalau diri sendirpun penuh dengan tahi Mahathir dan kuncu kuncunya, jangan ingat PAS tidak boleh melondehkannya kalau sibuk nak londehkan hal PAS nak UG dengan Umno.

      Kalau nak anggap Umno tu penyamun, jangan ingat semua orang anggap seperti itu sehingga kalau PAS tidak anggap Umno tu penyamun nak terus serang PAS dan PAS tak boleh serang balas, sasau betul....

      Dah bagi tahu tapi tak nak dengar juga tapi sentiasa gatal tangan nak kutuk PAS, itulah PH yang sasau, macai PH yang sasau..................

      Tapi nak bagi tahu sekali lagi, PAS tak anggap Umno itu penyamun, tetapi orang yang mengedalikan Umno tu penyamun, Najib penyamun tapi Kepala kepada semua penyamun ialah Mahathir.Kalau pun PH tak anggap Mahathhir penyamun tapi hormat lah sikit pendirian PAS.Walaupun macai PH tak mahu dengar, tapi jangan gatal tangan ya!

      Delete

  41. ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote BN


    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


    M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

    M3P - Penyangak Penipu Pemutarbelit




    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


    M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

    M3P - ∳ Penyangak Penipu Pemutarbelit ∲



    ReplyDelete
    Replies
    1. inikah saja yang awak pandai setelah najib bangsatkan awak?

      Sedih melayu layu......

      Delete
    2. Jentera Pilihanraya Dewan Muslimat PAS Subang telah bersiap bersedia untuk mendapatkan sokongan rakyat bagi Pilihanraya Umum ke 14 yang akan datang.





      Ketuanya, Siti Rohaya Ahad menzahirkan keyakinan bagi menghadapi pilihanraya kali ini dengan mempersiapkan jentera muslimat bagi mendapatkan sokongan rakyat khususnya wanita di Parlimen Subang serta DUN - DUN yang akan ditandingi oleh PAS dalam pilihanraya umum ke 14 kelak.

      Jentera Muslimat melalui HalWA Jabatan Pilihanraya DUN dan Kawasan kini begitu komited dalam menyantuni rakyat dan menyampaikan mesej Politik Matang dan Sejahtera PAS kepada pengundi-pengundi di konstituensi Parlimen Subang ini.

      Program ini telah dirasmikan oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri, Ustazah Wan Hasrina Wan Hassan yang berlangsung di Dewan KIQ di Subang pada hari ini.

      Dalam ucapan perasmiannya, Ustazah Wan Hasrina telah menegaskan tentang perlunya jentera muslimat membantu dalam memperkuatkan sokongan rakyat kepada PAS, lebih-lebih lagi dalam situasi politik negara yang berlaku mutakhir ini.

      Turut hadir ke perasmian program ini adalah Yang Dipertua PAS Subang, Ustaz Ridzuan Ismail, Ketua Urusan Ulama Kawasan, Ustaz Nasir Hassan serta Ketua Pemuda Ustaz Hanafi Zulkafli.

      "Istiqamah Sehingga Kemenangan"

      Delete
    3. Ulama dan Ustaz ada ke dalam PAS?

      Setahu saya tiada. Yang ada Merchants (Ulama dan Ustaz) trading their goods which have confused the malays and muslims. They are experts in mengkafirkan sesama bangsa dan agama. Mereka boleh tahu siapa yang masuk syurga dan neraka. Merek boleh buat U-Turn apabila ada kepentingan peribadi dan material.

      Delete
    4. BUDAYA dan nilai hidup yang dipegang masyarakat Melayu di negara ini menyebabkan kaum Melayu ketinggalan, kata Dr Mahathir.

      Orang Melayu hidup selama 22 tahun di bawah Mahathir. Hasil dari didikan Mahathir selama tempoh itu, biasa kita jumpa dalam masyarakat senario sebegini:

      Bila kita bangkitkan hal keperitan hidup rakyat, pengundi tegar Umno tanya, berapa peratus rakyat Malaysia makan rumput dan pasir?

      Inilah antara punca Umno masih kekal. Ramai lagi yang tunggu susah sampai makan rumput maka baru nak berhenti sokong Umno. Nasib baik sungguh kamu Umno! Siapa yang didik semua ini kalau bukan Mahathir.

      Bila kita cerita hal harga barang naik, mereka jawab, walaupun mahal nasib baik barang ada. Apa akan jadi kalau barang-barang tak ada? Yang jawab ini adalah pengundi tegar parti yang pernah dipimpin Mahathir.

      Seorang tukang kebun sekolah rendah tempat saya belajar dulu berlagak macam guru besar kerana dia adalah seorang ketua cawangan parti Mahathir dulu. Siapa yang ajar dia bersikap begitu?

      Ayah saya yang nak tandatangan borang sekolah anak dengan JKKK, siap kena tadah telinga dulu padahal ayah saya Melayu. Bukan nak minta duit pun. JKKK juga adalah seorang Melayu ketua cawangan parti Mahathir dulu.

      Orang kampung pesawah padi zaman Mahathir yang tak menyokong parti Mahathir, jangan mimpi nak tengok baja subsidi padahal baja diperlukan untuk padi. Pesawah ini pun orang Melayu.

      Zaman Mahathir, negeri-negeri majoriti Melayu Islam tak dapat pertambahan kerusi kerana bimbangkan perkembangan pengaruh PAS. Contohnya, Terengganu hanya ada 8 kerusi parlimen sahaja. Siapa punya angkara kalau bukan Mahathir sehingga suara orang Melayu semakin berkurangan di parlimen.

      Mahathir juga yang tarik balik royalti minyak dari sebuah negeri Melayu bernama Terengganu.

      Mahathir adalah orangnya yang telah menyekat pelbagai bantuan kepada Kelantan. Apa Mahathir ingat Arwah Tok Guru Nik Aziz yang jadi MB Kelantan itu Bangla?

      Melayu yang sanggup tinggal budaya dan nilai hidup untuk berubah, bagi Mahathir, contohilah anak saya Marina, Mokhzani dan Mirzan.

      Melayu lain akan terus ditekan dan diperbodohkan agar mereka terus setia menjadi pengundi tegar Umno. Baru sekarang Mahathir bersuara tentang nasib Melayu?

      Delete
    5. Berikut adalah muafakat yang dirundingkan dan dipersetujui bersama:

      MUAFAKAT PAKATAN HARAPAN

      Rakyat Malaysia berhasrat menjadikan tanah air ini sebuah negara yang maju, stabil dan sejahtera. Mereka mengimpikan negara yang gemilang, utuh dan dihormati seantero dunia. Sejak Merdeka dan penubuhan Malaysia, pendiri bangsa telah mewariskan pedoman dan gagasan besarnya agar kita tidak tergelincir dari landasan tersebut.
      Namun, mutakhir ini Malaysia berada dalam bahaya dan dilingkungi kebejatan tidak berkesudahan. Rasuah bermaharajalela, hutang negara menggunung, nilai ringgit susut dan hilang daya-saing, sedangkan rakyat terbeban dan menderita kerana harga barang serta kos perkhidmatan terus meningkat dalam keadaan pendapatan tidak mencukupi.
      Justeru, menjadi keutamaan Pakatan Harapan menawarkan harapan baharu buat seluruh warganegara demi perjuangan membela rakyat dan membina semula Malaysia yang lebih baik.
      MAKA, Pakatan Harapan bermuafakat dan bertekad untuk melaksanakan janji-janji berikut apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14:
      1. Membentuk sebuah kabinet berwibawa; gandingan yang berpengalaman, berkelayakan dan berkemampuan;
      2. Menjadikan Parlimen sebagai sebuah institusi yang kukuh dan bebas; dan dipimpin oleh Yang di-Pertua yang adil dan berwibawa.
      3. Mengambil langkah-langkah segera memulihkan ekonomi negara dan meringankan beban kos sara hidup rakyat. Antaranya menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), menstabilkan harga petrol dan memberikan fokus utama kepada usaha menambah pendapatan rakyat;
      4. Melaksanakan reformasi menyeluruh demi mengembalikan maruah dan jatidiri negara dan Bangsa Malaysia, meliputi reformasi institusi, reformasi pendidikan, reformasi ekonomi dan reformasi sosial seperti yang terkandung dalam Manifesto Pakatan Harapan;
      5. Menghadkan tempoh memegang jawatan Perdana Menteri kepada dua penggal pilihanraya untuk memugar dan menyihatkan amalan demokrasi terbaik serta mempertegas prinsip kebertanggungjawaban dalam urustadbir negara;
      6. Memastikan ketua-ketua institusi penting negara termasuk Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan Ketua Audit Negara bebas daripada pengaruh penguasa politik. Mereka bertanggungjawab sepenuhnya kepada rakyat menerusi institusi parlimen, di mana mereka akan melalui proses pengesahan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parlimentary Select Committee) dan akhirnya dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong;
      7. Membersihkan Malaysia dari najis rasuah dengan mendakwa pelaku rasuah di mahkamah, dan jika disabit bersalah maka akan dikenakan hukuman setimpal;
      8. Memastikan institusi-institusi awam seperti FELDA, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Majlis Amanah Rakyat diurus secara cekap, telus dan beramanah;
      9. Membela kebajikan rakyat terutamanya golongan miskin, ibu tunggal, orang berkelainan upaya dan kumpulan berpendapatan rendah;
      10. Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan desa, serta antara wilayah dengan tumpuan khusus kepada hak rakyat Sabah dan Sarawak sejajar dengan semangat Perjanjian Malaysia 1963;
      11. Mengkaji semula sistem percukaian negara untuk memastikan pembayar cukai, terutamanya golongan kelas menengah, tidak tertekan dengan bebanan cukai yang berganda;
      12. Menghormati prinsip keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang; dan
      13. Menjunjung prinsip-prinsip utama Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, hak setiap individu untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing, kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak serta hak-hak yang sah untuk semua kaum, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu.

      Delete
    6. MENGHARGAI bahawa Pakatan Harapan adalah sebuah gabungan besar (grand coalition) parti-parti politik yang menggandingkan dua tokoh negarawan ulung, iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dalam rangka menyempurnakan legasi misi tertangguh, maka Pakatan Harapan dengan penuh sukacita dan ta’zimnya mengumumkan:
      1. Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri dan Yang Berhormat Datuk Seri Dr Wan Azizah binti Datuk Dr Wan Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14;
      2. Untuk memperkukuh kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan dan memperteguh muafakat antara parti-parti anggota, proses undang-undang untuk mendapatkan Pengampunan Diraja bagi membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dimulakan segera, selepas Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara, agar Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat segera berperanan dalam Kerajaan Persekutuan dan kemudiannya diangkat sebagai calon Perdana Menteri ke-8;
      3. Sebagai persiapan Pakatan Harapan menghadapi dan memenangi PRU14, kami telah memutuskan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen bagi Semenanjung iaitu yang melibatkan 165 kerusi, seperti berikut:

      a. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) – 52 kerusi

      b. Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) – 51 kerusi

      c. Parti Tindakan Demokratik Malaysia (DAP) – 35 kerusi

      d. Parti Amanah Negara (AMANAH) – 27 kerusi
      MAKA dengan ini kami bersepakat dan bersetuju dengan muafakat bersama ini sebagai perjanjian yang mengikat parti-parti kami.
      Tun Dr Mahathir Mohamad
      Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia
      Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
      Presiden Parti Keadilan Rakyat
      Tan Sri Muhyiddin Yassin
      Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia
      Tuan Tan Kok Wai
      Pengerusi Parti Tindakan Demokratik Malaysia
      Tuan Hj Mohamad Sabu
      Presiden Parti Amanah Negara
      Bertarikh: 6 Januari 2018

      ============================================

      HAPUSKANPASUMNO HAPUSKANPASUMNO MARIHAPUSKAN

      Delete
    7. PAS Selangor tidak menolak kemungkinan untuk mengadap Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah berkaitan isu semasa di negeri itu termasuk spekulasi peruntukan dana kepada ADUN parti itu akan dibekukan.

      “Isu ini sebahagian daripada kemungkinan yang akan kita lakukan tapi kita belum boleh pastikan dan akan tengok dari sudut sejauh mana pembekuan berlaku.

      “Jadi kalau beku, mengadap tuanku adalah sebahagian daripada itu. Itu pun jika tuanku berkenan. Kalau tak berkenan tak buat boleh apa kerana ini adalah isu politik,” kata Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi ketika dihubungi Malaysiakini.

      Hari ini, Sinar Harian memetik akhbar China Press yang melaporkan Sallehen sebagai berkata, PAS tidak menolak kemungkinan menghadap sultan Selangor minggu ini, sekiranya masalah pembekuan peruntukan kawasan kepada wakil rakyat mereka tidak diselesaikan dengan segera.

      Awal bulan ini, kerajaan negeri Selangor pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dilaporkan mahu membekukan peruntukan kawasan yang disalurkan kepada semua 13 ADUN PAS Selangor dan lima penyelaras DUN.

      Mengulas lanjut, Sallehen berkata pihaknya dimaklumkan secara lisan oleh Bendahari Kerajaan Negeri berkaitan pembekuan tersebut, bagaimanapun masih belum dapat dipastikan kerana tidak ada sebarang surat rasmi dikeluarkan.

      Malah, katanya, bagi peruntukan bulan Disember, mereka juga tidak mempunyai sebarang masalah untuk membuat tuntutan.

      Sallehen berkata, PAS akan menunggu terlebih dahulu dan sekiranya peruntukan mereka dibekukan, mereka akan mengambil langkah seterusnya.

      Katanya sehingga kini ada di antara ADUN PAS menggunakan wang peribadi mereka bagi melaksanakan program dan akan membuat tuntutan seperti biasa pada hujung bulan ini.

      “Pegawai kewangan negeri memaklumkan secara lisan bahawa peruntukan dibekukan tapi macam mana pun kita tak pegang yang itu kerana surat rasmi tak keluar lagi. Jadi tuntutan tetap macam biasa.

      “Sekarang ini ada projek yang libat duit peribadi ADUN dahulukan untuk program. Sepatutnya tak berlaku pembekuan. Kalau berlaku pembekuan jadi masalah pada kita. Ada yang guna duit peribadi. Ini bukan duit ADUN, ini adalah duit rakyat.

      “Apa-apa kita tunggu hujung bulan (Januari), sebab duit belum turun. Kalau lepas ini kita lihat ADUN bukan PAS boleh tuntut, ketika itu kita boleh pastikan kita kena beku,” katanya.

      Sallehen ketika ditanya lagi bila PAS akan menghadap sultan Selangor berkata “Bukan sekarang (nak menghadap), bergantung hasil perbincangan dengan pemimpin PAS Selangor,” katanya.
      Sallehen juga enggan mengulas ketika ditanya adakah ini permainan politik mejelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      “Saya tak boleh nak kata, saya tak tahu pasal apa. Sebarang ulasan tunggu sehingga kita boleh benar-benar ada kepastian, peruntukan itu dibekukan. Buat masa ini kita tunggu dulu,” katanya.


      XOXO - PKR nak ugut PAS kerana PAS tak bersama Harapan. Dia ingat duit segala-galanya. Adakah selepas PRU-14 nanti PKR ada duit seperti sekarang?

      Delete



  42. Kepada lima juta penyokong2 BN dan PAS, jangan sama sekali tuan2/puan2 dan keluarga memberi undi kpd PH pada Pru ini kerana ternyata mereka2 ini telah menghina ketua2 anda semua.

    Puak2 PH ingin kembali menghayati undang2 rimba di mana pembunuhan boleh lakukan sesukahati .. Boleh menyumbat org tak bersalah ke penjara... Boleh tendang keluar Hakim sesuka hati... Boleh songlap Wang negara untuk mengkayakan keluarga dan kroni.
    Boleh pindakkan kuasa raja2 Melayu kpd PM yg lantik.

    Sudah lah, Muslim tak seharusnya jatuh ke lobang biawak dua Kali.

    Sekian terima kasih, salam







    ReplyDelete
    Replies

    1. Insha Allah bagi yang tidak buta hati nampak jelas Madey PH ialah perancang kepada kejahatan dan kemusnahan negara dengan menggula2kan ayat2 menipu.

      Yang bertungkus lumus setiap masa memakmurkan negara untuk rakyat ialah DS Najib UMNO BN.. segala gelaran2 jahat itu sekarang ialah milik mereka.. kleptobasi si tu umur 93.. berasa begi juah bongkak hanya krn di calonkan sbg calon Pi Em..

      tp menang belum tentu lagi.. dia tak pikir dalam PH sendiri banya kem2 yang membencinya

      belum lagi di peringkat akar rakyat.. mana mungkin logik akal rakyat akan terima si tua bongkak umur 93.. sehebat mana manusia itu..tp bila sudah berusia terlalu tua, tak konsistem pulak pendirian.. tidak akan diberikan apa2 tugasan besar..

      sekadar nk jd PM sbb nk balas dendam/ tangkap Najib dan memunggah hasil negara kembali kepada penyamun2..dan memberikan kerusi empuk kepada Mokeris Bengap.. apakah rakyat takkan bangkit??

      Rakyat akan turun di jalanan seperti 1998 dahulu.. malah kali ini lagi dhsyat jika terjadi


      jangan syok sangat ye chaii!



      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote4BN

      ⊠ ⚖ - Vote BN



      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

      P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


      M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

      M3P - Penyangak Penipu Pemutarbelit

      Delete
    2. Suka membaca apabila Tun Mahathir beri amaran kepada PAS, pilih siapa Perdana Menteri pilihan PAS, samaada beliau atau DS Najib. Inilah masalah Tun, pernah pegang kuasa lama sangat sehingga dia anggap masih lagi Perdana Menteri walau pun beliau sekarang ini sudah menjadi pembangkang. Jangan Tun, bangun pagi-pagi hendak masuk pejabat Perdana Menteri di Putra Jaya sudah lah.

      Tun beri amaran kepada PAS, semacam dia berkuasa selama 22 tahun dengan memberi amaran kepada JKK dan Ketua Umno Bahagian sahaja. Beliau silap oranglah hendak memberi amaran kepada PAS. Semasa beliau berkuasa pun PAS lawan, tidak munasabah jika beliau yang tidak ada kuasa PAS tidak berani lawan.

      Siapa PM pilihan PAS, dua-dua PAS tolak. Tuan Guru Hj Abdul Hadi sewaktu PRU 13 dahulu, apabila ditanya wartawan apabila ada yang bertanya beliau mengenai calon Perdana Menteri, maka Tuan Guru menjawab, tidak mengapa biarlah beliau menjadi nelayan saja.

      Tun yang mempunyai rekod yang semua rakyat tahu, termasuk pemimpin PH yang duduk mengampu dia sekarang. Cuma pakat diam kerana ada agenda peribadi masing-masing, bukan agenda rakyat.

      DS Najib pula PAS tolak, kerana meneruskan agenda Tun Mahathir. Bukankah Tun yang bersetuju untuk tendang Tun Abdullah Badwi dan menggantikan DS Najib. Apa yang dilakukan oleh DS Najib, gurunya ialah Tun Mahathir, selama 22 tahun.

      Tun yang tarbiah DS Najib maka inilah hasilnya. Semoga Allah panjangkan usia Tun, supaya melihat banyak lagi hasil peninggalan beliau. Tun boleh beri beribu alasan, hakikat yang sebenar bukan agenda rakyat tetapi agenda peribadi yang masih tidak puas untuk diri dan kroni beliau.

      Saya yakin Tun akan serang lagi PAS kerana beliau gagal tundukkan PAS. Lagi kuat Tun serang,
      lagi bersemangat ahli PAS untuk bekerja melawan PH dan BN. PAS bersedia dengan apa tuduhan dan serangan, biar rakyat menjadi hakim. Rakyat yang rasional akan menilai segala tuduhan Tun.

      Tindakan Tun menyerang PAS sebenarnya memberi kredit kepada umno dan untuk memenangkan umno di dalam PRU akan datang. Tidak mustahil pun, kerana Tun hanya marah kepada DS Najib, bukan kepada umno. Sejarah Tun keluar masuk umno seperti iklan chip more, kejap ada, kejap tiada.

      PAS sahaja yang mampu melawan umno kerana memiliki kekuatan organisasi dan boleh menyantuni pengundi melayu di luar bandar. Tanpa sokongan undi Melayu di negara ini maka tidak ada siapa yang boleh memerintah. Dap tidak bergantung kepada undi melayu, kerana mereka bertanding di kawasan bandar. Dap hanya nasi tambah untuk menjadi king maker di dalam PH sahaja.

      Delete
  43. ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote4BN

    ⊠ ⚖ - Vote BN



    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!

    P.P.B.M. ≫≫≫ Parti Pengkhianat Bangsa Melayu!


    M3M - Madeey Mugadey Mugabe!

    M3P - Penyangak Penipu Pemutarbelit


    ReplyDelete


  44. ingat lagi kejora

    guru pro umno najib

    yg selalu mencarut pelir kotey

    paling teruk anak babi belaan umno ni kata


    " allah meliwat dunia akhirat "


    mcm ni la perangai pas bila berkawan dgn umno... mulut pun kkuar ayat yg iblis suka dengar

    undi pas macam undi umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS tidak akan menyokong Datuk Seri Najib Razak mahupun Tun Dr Mahathir Mohamad untuk jawatan perdana menteri, menurut Naib Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Saari.


      Beliau berkata tidak perlu PAS terperangkap dengan gesaan Dr Mahathir agar parti itu untuk mmilih dirinya atau Najib sebagai calon perdana menteri.

      Pada Selasa lalu, Dr Mahathir, yang dinamakan calon perdana menteri Pakatan Harapan (HARAPAN) meminta PAS untuk mendedahkan sama parti itu menyokong dirinya atau Najib.

      “Kita nak tahu PAS ni nak bertanding siapa calon perdana menteri dia? Calon Najib ke, calon saya ke, itu kita nak tahu,” kata bekas perdana menteri yang berusia 93 tahun itu.

      Hakikatnya, kata Ahmad Fadhli, PAS berada di landasan betul dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 dengan meletakkan agenda Gagasan Sejahtera sebagai paltform untuk menawan undi rakyat.
      Gagasan Sejathera, selain PAS dianggotai oleh IKATAN dan Parti Cinta Malaysia (PCM), yang disebut sebagai alternatif kepada kedua-dua BN dan HARAPAN.

      IKATAN diketuai oleh bekas menteri Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir manakala PCM diterajui oleh Datuk Huan Cheng Guan, bekas naib presiden Gerakan.

      Mengulas lanjut, Ahmad Fadhli berkata presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menyatakan bahawa PAS tidak bersama BN dan juga tidak bersama HARAPAN yang sudah cukup untuk difahami sebagai pendirian PAS pada hari ini.

      “Agenda PAS bukan terhenti setakat menobatkan perdana menteri tetapi lebih kepada menukar dasar pentadbiran negara kepada landasan syariah dan berkebajikan.

      “Siapapun yang menjadi perdana menteri bukanlah merupakan satu keutamaan kerana yang lebih penting ialah dasar yang akan dikemukakan ialah asas yang boleh menjanjikan kebajikan untuk rakyat,” katanya dipetik sebagai berkata dalam Harakah Online.






      PAS, menurut beliau, tidak mahu terperangkap dengan agenda mengangkat semula individu yang telah terbukti banyak melaksanakan dasar-dasar yang menyusahkan rakyat dan menjahanamkan iklim politik negara .
      “Namun, jika PAS perlu juga untuk menjawab, cukuplah sekadar jawapan, Of two evils, choose neither,” katanya.

      Delete
  45. prof azmi sharom kata


    saya pun tak suka madey tapi kalau mahu perubahan kerajaan saya akan undi tun mahathir khalifah malaysia baru


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini pertanyaan yang adil untk semua, betulkah PH lebih Islam dari PAS? Pertanyaan ini saya tanya ekoran dakwaan seorang macai PH yang mendakwa PH lebih Islamik dari PAS kerana katanya " slogan Islam bermaksud tidak melaksanakan syariat Islam? Basmi rasuah bukan syariat Islam? Lawan kleptokrasi bukan syariat Islam? Beri pendidikan percuma bukan syariat Islam? Sementra PAS pula sibuk tebang balak dan sokong Jibby sebab itu tak Islam.



      Apakah Islam tu hanya kepada perkara perkara yang disebut itu? dan apakah tebang balak dan sokong Jibby tu menyebabkan PAS tidak lebih Islam dari PH?

      Sebenarnya, dakwaan tebang balak dan sokong Jibby itu terlebih dahulu perlu disahkan.Untuk itu saya serahkan kepada semua untuk mengesahkannya tetapi saya mahu terlebih dahulu mengariskan ciri ciri sebuah parti Islam.Ciri pertamanya sudah tentu barisan pemimpinnya.Pemimpin yang macam mana dikatakan pemimpin parti Islam? Pemimpin utama dalam bahasa arab disebut Imam, dan imam jugalah yang diperlukan untuk solat jemaah bermakna Imam solat jemaah itu sebenarnya pemimpin sebuah parti Islam atau dengan kata lain sebuah parti hanya akan jadi pari Islam kalau pemimpinnya juga seorang yang layak jadi imam solat jemaah.

      Lalu kita tanya parti mana yang ada pmimpin yang layak jadi imam solat Jemaah.Mungkin PAN ada, tapi Bersatu, PKR ada? Jadi maknanya hanya PAN sahajalah ada ciri pemimpin parti Islam yang boleh menyaingi PAS yang sudah tentu ada imam soloat jemaah, lantaran dari ciri pemimpin sahaja PH sudah ketingalan dari PAS.

      Tapi kenapa macai PH ini dakwa dengan hujah yang diberikan.Hujah melawan rasuah,kletoprasi sebenarnya bersifat sejagat, maknanya bukan sahaja parti yang memperjuangkan syariat Islam sahaja yang perjuangkannya tetapi parti bukan Islam juga berjuang untuknya, Maka mengatakannya sebagai perjuangan syariat Islam agak longgar sebab ianya perlu kepada penumpuan yang specifik seperti perjuangan untuk RUU 355 baru boleh dikatakan perjuangan Islam dan parti yang berjuang untuk itu lebih Islamik dari parti yang berjuang hanya untuk nilai nilai sejagat.

      Begitu juga pendidikan percuma bukan perjuangan Islam tetapi sekali lagi berbentuk sejagat.Pendidikan yang patut diperjuangan oleh Islam ialah pendidikan yang silibusnya terdiri dari ilmu fardu ain dan ilmu fardu kifayah di aman ilum fardu ainnya pula mesti menerusi ilmu feqah,tauhid dan tasauf dan konsep pendidikan pula perlu kepada pembentukan jiwa kehambaan bukan jiwa materialistik seperti pendidikan yang diperjuangkan oleh PH.zitu bari Islamik bukan pendidikan percuma yang juga patut diperjuangkan dalam nilai nilai sejagat.

      Sebenarnya bukan dengan merujuk kepada perkara yang disebut oleh macai PH ini sudah boleh membat dakwaan PH lebih Islamik dari PAS yang kononnya menebang balak dan baik dengan Jibby.

      Tidak bijak untuk macai PH itu membuat dakwaan sasau dan longgar sebegitu sebab Islam bukan perkara main main tetapi ugama yang telah menetapkan apa berlaku di masa hidup dan apa yang berlaku sesudah mati.

      Syariat Islam pula tak boleh dipilih pilih untuk dilaksanakan dengan maksud sebuah parti yang berjuang untuk Islam ialah parti yang berjuang untuk semua syariat Islam bukan hanya untuk syariat mencegah rasuah dan mencegah kleptokrasi.

      Maka RUU 355 itu adalah syariat Islam yang mesti diperjuangkan oleh parti Islam.PH berjuang untuknya ker?

      Delete
  46. Berikut adalah muafakat yang dirundingkan dan dipersetujui bersama:

    MUAFAKAT PAKATAN HARAPAN

    Rakyat Malaysia berhasrat menjadikan tanah air ini sebuah negara yang maju, stabil dan sejahtera. Mereka mengimpikan negara yang gemilang, utuh dan dihormati seantero dunia. Sejak Merdeka dan penubuhan Malaysia, pendiri bangsa telah mewariskan pedoman dan gagasan besarnya agar kita tidak tergelincir dari landasan tersebut.
    Namun, mutakhir ini Malaysia berada dalam bahaya dan dilingkungi kebejatan tidak berkesudahan. Rasuah bermaharajalela, hutang negara menggunung, nilai ringgit susut dan hilang daya-saing, sedangkan rakyat terbeban dan menderita kerana harga barang serta kos perkhidmatan terus meningkat dalam keadaan pendapatan tidak mencukupi.
    Justeru, menjadi keutamaan Pakatan Harapan menawarkan harapan baharu buat seluruh warganegara demi perjuangan membela rakyat dan membina semula Malaysia yang lebih baik.
    MAKA, Pakatan Harapan bermuafakat dan bertekad untuk melaksanakan janji-janji berikut apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14:
    1. Membentuk sebuah kabinet berwibawa; gandingan yang berpengalaman, berkelayakan dan berkemampuan;
    2. Menjadikan Parlimen sebagai sebuah institusi yang kukuh dan bebas; dan dipimpin oleh Yang di-Pertua yang adil dan berwibawa.
    3. Mengambil langkah-langkah segera memulihkan ekonomi negara dan meringankan beban kos sara hidup rakyat. Antaranya menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), menstabilkan harga petrol dan memberikan fokus utama kepada usaha menambah pendapatan rakyat;
    4. Melaksanakan reformasi menyeluruh demi mengembalikan maruah dan jatidiri negara dan Bangsa Malaysia, meliputi reformasi institusi, reformasi pendidikan, reformasi ekonomi dan reformasi sosial seperti yang terkandung dalam Manifesto Pakatan Harapan;
    5. Menghadkan tempoh memegang jawatan Perdana Menteri kepada dua penggal pilihanraya untuk memugar dan menyihatkan amalan demokrasi terbaik serta mempertegas prinsip kebertanggungjawaban dalam urustadbir negara;
    6. Memastikan ketua-ketua institusi penting negara termasuk Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan Ketua Audit Negara bebas daripada pengaruh penguasa politik. Mereka bertanggungjawab sepenuhnya kepada rakyat menerusi institusi parlimen, di mana mereka akan melalui proses pengesahan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parlimentary Select Committee) dan akhirnya dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong;
    7. Membersihkan Malaysia dari najis rasuah dengan mendakwa pelaku rasuah di mahkamah, dan jika disabit bersalah maka akan dikenakan hukuman setimpal;
    8. Memastikan institusi-institusi awam seperti FELDA, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Majlis Amanah Rakyat diurus secara cekap, telus dan beramanah;
    9. Membela kebajikan rakyat terutamanya golongan miskin, ibu tunggal, orang berkelainan upaya dan kumpulan berpendapatan rendah;
    10. Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan desa, serta antara wilayah dengan tumpuan khusus kepada hak rakyat Sabah dan Sarawak sejajar dengan semangat Perjanjian Malaysia 1963;
    11. Mengkaji semula sistem percukaian negara untuk memastikan pembayar cukai, terutamanya golongan kelas menengah, tidak tertekan dengan bebanan cukai yang berganda;
    12. Menghormati prinsip keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang; dan
    13. Menjunjung prinsip-prinsip utama Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, hak setiap individu untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing, kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak serta hak-hak yang sah untuk semua kaum, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MENGHARGAI bahawa Pakatan Harapan adalah sebuah gabungan besar (grand coalition) parti-parti politik yang menggandingkan dua tokoh negarawan ulung, iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dalam rangka menyempurnakan legasi misi tertangguh, maka Pakatan Harapan dengan penuh sukacita dan ta’zimnya mengumumkan:
      1. Yang Amat Berbahagia Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri dan Yang Berhormat Datuk Seri Dr Wan Azizah binti Datuk Dr Wan Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14;
      2. Untuk memperkukuh kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan dan memperteguh muafakat antara parti-parti anggota, proses undang-undang untuk mendapatkan Pengampunan Diraja bagi membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dimulakan segera, selepas Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara, agar Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat segera berperanan dalam Kerajaan Persekutuan dan kemudiannya diangkat sebagai calon Perdana Menteri ke-8;
      3. Sebagai persiapan Pakatan Harapan menghadapi dan memenangi PRU14, kami telah memutuskan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen bagi Semenanjung iaitu yang melibatkan 165 kerusi, seperti berikut:

      a. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) – 52 kerusi

      b. Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) – 51 kerusi

      c. Parti Tindakan Demokratik Malaysia (DAP) – 35 kerusi

      d. Parti Amanah Negara (AMANAH) – 27 kerusi
      MAKA dengan ini kami bersepakat dan bersetuju dengan muafakat bersama ini sebagai perjanjian yang mengikat parti-parti kami.
      Tun Dr Mahathir Mohamad
      Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia
      Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
      Presiden Parti Keadilan Rakyat
      Tan Sri Muhyiddin Yassin
      Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia
      Tuan Tan Kok Wai
      Pengerusi Parti Tindakan Demokratik Malaysia
      Tuan Hj Mohamad Sabu
      Presiden Parti Amanah Negara
      Bertarikh: 6 Januari 2018

      ============================================

      HAPUSKANPASUMNO HAPUSKANPASUMNO HAPUSKAN

      Delete
    2. NGO Hisbah Malaysia hari ini mengumumkan akan meletakkan Datuk Ezam Mohd Noor di parlimen Shah Alam pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti.


      Ezam yang pernah dua kali keluar Umno, keluar PKR sekali dan Parti NewGen juga sekali itu akan bertanding sebagai calon bebas. Ezam mengetuai Hisbah Malaysia, sebuah NGO antirasuah.

      Setiausaha Hisbah Malaysia Abdul Ghani Haroon mengumumkan perkara ini dalam suatu kenyataan media hari ini.

      "Shah Alam dipilih kerana ia merupakan kawasan pengundi bandar dan majoriti besar Melayu," katanya.

      Menurut beliau langkah itu bermatlamat menciptakan kesedaran melawan rasuah dikalangan orang Melayu dan umat Islam.

      Lawan AMANAH

      "Hisbah sedia berkerjasama dengan semua parti-parti politik dan badan NGO lain di dalam usaha ini melainkan Umno dan BN," katanya.

      Ghani berkata Ezam pada awalnya meminta bertanding di parlimen Pekan melawan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menyatakan pendirian melawan 'kleptokrasi'.

      Bagaimanapun, beliau mendakwa ahli lembaga Hisbah menolak cadangan itu kerana terdapat pemindahan pengundi secara besar-besaran di Pekan.

      Jika Ezam bertanding, beliau akan berhadapan dengan Khalid Abdul Samad, calon Parti Amanah Negara (AMANAH) yang mempertahankan kerusinya.

      Khalid pada ketika itu anggota PAS mendapat 49,009 undi mengalahkan calon BN Zulkifli Nordin yang mendapat 38,070 undi.


      Sebelum ini terdapat laporan spekulasi Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin masing-masing dijangka bertanding di kerusi Parlimen Shah Alam dan Parlimen Hulu Langat pada pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Menurut sumber, nama mereka dan dua kerusi Parlimen berkenaan dikemukakan pada Mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Raya (JPR) Pakatan Harapan (HARAPAN) Selangor.

      Manakala itu, Anggota Palimen Shah Alam Khalid Samad pula dilaporkan menolak berita Azmin akan bertanding di kerusinya pada pilihan raya umum ke 14 nanti.

      Menyifatkannya sebagai cubaan berniat jahat untuk melaga-lagakan beliau dan Azmin serta parti masing-masing (AMANAH dan PKR), Khalid berkata hal ini telah diputuskan jawatankuasa pilihan raya HARAPAN.

      Delete

  47. kisah pak lebai di tipu setan

    sehingga najis khalifah zalim dia jilat

    sehngga burit mongolia dia sentap


    baca di sini >>>>>> 18sx


    https://m.malaysiakini.com/news/409506

    ReplyDelete
  48. UMNO BN PAS sudah expired.
    Good riddance to KKK parties.
    End UMJOBNPAS,
    END KleptoKroniKomunism.
    Hapuskan politik yg bodohkan Rakyat/Pengundi

    Selamatkan Malaysia,
    Maju Malaysia
    Undi Perubahan
    Undi PH, tanpa kira bangsa agama utk Rakyat dan keadilan sejagat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Undur Mahathir Undur!”. “Reformasi!”

      Ratusan ribu rakyat Malaysia berarak di pusat bandar Kuala Lumpur menyatakan protes terhadap Datuk Seri (kini Tun) Dr Mahathir Mohamad kerana memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim dari jawatan Timbalan Perdana Menteri.



      Penganalisis politik, Abdul Rahmat Omar Tun Haniff berkata, mengetuai gerakan Reformasi tidak lain tidak bukan adalah Setiausaha Sulit Anwar, ‘leftenan’ Azmin Ali yang merupakan pembantu Anwar di Pejabat Timbalan Perdana Menteri.

      “Dengan Anwar masih dipenjara, Azmin adalah pilihan kegemaran untuk dicalonkan sebagai Perdana Menteri Pakatan dalam kalangan golongan belia.

      “Atau itulah yang kami fikirkan akan terjadi,” ujarnya mengimbau sejarah gerakan Reformasi 1998.

      Setelah 20 tahun berlalu, Dr Mahathir kini menyertai pakatan pembangkang dan pada usia 92 tahun, dicalonkan pula sebagai Perdana Menteri pilihan Pakatan Harapan jika Barisan Nasional (BN) kalah pada PRU14.

      Pencalonan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri diterima ‘kem’ Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail tetapi, Azmin selaku Timbalan dan Pengerusi PKR Selangor membantah.

      Kata Abdul Rahmat, Azmin cuba untuk memalukan Dr Mahathir dengan memerangkapnya untuk bertanding di Parlimen Gombak pada PRU14 – kerusi yang tidak lagi selamat untuk Azmin.

      Dan seperti Anwar yang dimalukan Dr Mahathir dengan pendedahan skandal seks pada 1998, Azmin juga menerima nasib sama apabila dakwaan skandal seks melibatkan dirinya ‘dikorek’ kembali.

      “Apapun Azmin kini diserang, maka pastinya amat mengujakan untuk kita melihat juara Reformasi melawan orang yang ditentangnya selama 20 tahun.

      “Jika beliau gagal, ianya satu tamparan hebat dari Mahathir – kerana membunuh gerakan Reformasi dari dalam dan akhirnya membentuk Reformasinya sendiri dimana penentang tidak akan dapat dimaafkan.

      “Selamat datang kepada Reformasi Mahathir – atau seperti yang kita tahu, Pemerintahan Diktator 2.0,” kata Abdul Rahmat lagi.

      Delete
  49. PILIHAN DI TANGAN ANDA.

    MAHU TERUS KEKAL DALAM KESEMPITAN HIDUP? ( mungkin lebih sengsara lagi) undilah umnoBNpas lagi.

    ATAU MAHUKAN HIDUP YANG LEBIH BAHAGIA DAN SELESA? PILIHLAH, UNDILAH PAKATAN HARAPAN ( PH = AMANAH + DAP + PKR + PPBM ) HANYA ANDA , RAKYAT MALAYSIA YANG BOLEH MENGUBAH! MAHUKAH ANDA?

    INI TAWARAN DAN JANJI KAMI ``PAKATAN HARAPAN``

    MAKA, Pakatan Harapan bermuafakat dan bertekad untuk melaksanakan janji-janji berikut apabila Pakatan Harapan mendapat mandat rakyat untuk membentuk Kerajaan Persekutuan selepas Pilihanraya Umum ke-14:

    1. Membentuk sebuah kabinet berwibawa; gandingan yang berpengalaman, berkelayakan dan berkemampuan;

    2. Menjadikan Parlimen sebagai sebuah institusi yang kukuh dan bebas; dan dipimpin oleh Yang di-Pertua yang adil dan berwibawa.

    3. Mengambil langkah-langkah segera memulihkan ekonomi negara dan meringankan beban kos sara hidup rakyat. Antaranya menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), menstabilkan harga petrol dan memberikan fokus utama kepada usaha menambah pendapatan rakyat;

    4. Melaksanakan reformasi menyeluruh demi mengembalikan maruah dan jatidiri negara dan Bangsa Malaysia, meliputi reformasi institusi, reformasi pendidikan, reformasi ekonomi dan reformasi sosial seperti yang terkandung dalam Manifesto Pakatan Harapan;

    5. Menghadkan tempoh memegang jawatan Perdana Menteri kepada dua penggal pilihanraya untuk memugar dan menyihatkan amalan demokrasi terbaik serta mempertegas prinsip kebertanggungjawaban dalam urustadbir negara;

    6. Memastikan ketua-ketua institusi penting negara termasuk Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan Ketua Audit Negara bebas daripada pengaruh penguasa politik. Mereka bertanggungjawab sepenuhnya kepada rakyat menerusi institusi parlimen, di mana mereka akan melalui proses pengesahan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (Parlimentary Select Committee) dan akhirnya dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong;

    7. Membersihkan Malaysia dari najis rasuah dengan mendakwa pelaku rasuah di mahkamah, dan jika disabit bersalah maka akan dikenakan hukuman setimpal;

    8. Memastikan institusi-institusi awam seperti FELDA, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Majlis Amanah Rakyat diurus secara cekap, telus dan beramanah;

    9. Membela kebajikan rakyat terutamanya golongan miskin, ibu tunggal, orang berkelainan upaya dan kumpulan berpendapatan rendah;

    10. Merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan desa, serta antara wilayah dengan tumpuan khusus kepada hak rakyat Sabah dan Sarawak sejajar dengan semangat Perjanjian Malaysia 1963;

    11. Mengkaji semula sistem percukaian negara untuk memastikan pembayar cukai, terutamanya golongan kelas menengah, tidak tertekan dengan bebanan cukai yang berganda;

    12. Menghormati prinsip keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang; dan

    13. Menjunjung prinsip-prinsip utama Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan, hak setiap individu untuk mengamalkan ajaran agama masing-masing, kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak serta hak-hak yang sah untuk semua kaum, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu.

    =====================================================

    HAPOSKANUMNOBNPAS HAPUSKANUMNOBNPAS MARIHAPOSKAN

    ReplyDelete
  50. Kita terpaksa tolak PAS kali ini sebab kita mahu pastikan BN dapat di tumbangkan secara total pada PRU kali ini.Kita tak mahu pada sebelah malam hari pilihanraya ke14 nanti kita dapat berita BN berjaya di tumbangkan kemudian esoknya pula kita dapat berita BN kembali jadi kerajaan dengan sokongan sejumlah kerusi dari PAS.Perkara ini bukan main2.Kita menanti dan berjuang selama 5 tahun selepas PRU13 lalu untuk tumbangkan BN dengan undi kita.Kita tak mahulah undi kita yang 5 tahun sekali ini di letakkan dalam kotak undi PAS yang mungkin menjadi talian hayat UMNO.Bacalah kenyataan pemimpin2 utama PAS pada kebelakangan ini.masing2 kata jika PAS dapat 40 kerusi PAS akan jadi penentu siapa yang jadi kerajaan samada HARAPAN atau BN
    Jadi PAS akan kerjasama dengan siapa kalau dia ada kerusi hasil undian kita?Jika PAS tidak mahu kerjasama dengan HARAPAN di sebabkan dalam HARAPAN ada AMANAH dan DAP maka pastila PAS hanya ada satu pihak sahaja lagi untuk bekerjasama iaitu BN.Dan jika itu berlaku maka BN akan kekal jadi kerajaan selepas PRU14 dan kita terpaksa menunggu lagi 5 tahun untuk undi sekali lagi.PAS kata mereka akan letakkan syarat itu dan ini kepada BN jika BN mahu jadi kerajaan nanti.Kita jangan lupa UMNO pernah ajak PAS sertai Parti PERIKATAN pada tahun 1969 selepas berlakunya darurat.PAS setuju sertai Parti PERIKATAN yang kemudiannya di ganti dengan nama BN dengan beberapa syarat [ sama seperti sekarang le ].Kemudian PAS tidak dapat kelebihan2 yang telah di janjikan oleh UMNO sebelumnya malah pada tahun 1978 PAS telah [ di pecat BN - meminjam perkataan Presiden PAS ].PAS nak kena patuk dua kali dari lubang BN biarkan mereka.Yang pasti kita jangan bazirkan undi kita untuk sesuatu yang berkemungkinan akan jadi talian hayat kepada BN.Apatah lagi Presiden PAS pernah kata biar BN perintah semua negeri pun tak apa asalkan bagi PAS 5 negeri SELANGOR,KEDAH,PERAK,KELANTAN,TERENGGANU.

    Jadi ingatlah nasib anak cucu kita dengan ekonomi dan sara hidup yang semakin tinggi peluang pekerjaan semakin berkurangan kalau kita tak ubah sekarang makin teruklah negara kita akan wariskan kepada mereka

    Sekian
    Berani kerana benar
    Demi agama dan negara tercinta

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...