Saturday 6 January 2018

PRU 14 SEBELUM 11 JUN?

Menurut Dr. Wan Azizah Wan Ismail, suaminya iaitu Anwar Ibrahim akan dibebaskan pada 11 Jun depan - lima bulan daripada sekarang.

Insya Allah, kalau diizinkan Tuhan, mengikut lunas undang-undang, pada 11 Jun ini Anwar akan dibebaskan, ujar beliau.

Pada PRU 13 lalu, Anwar yang mengetuai Pakatan Rakyat hampir-hampir berjaya menumbangkan UMNO dan BN dengan perbezaan kerusi 133-89, suatu rekod paling buruk dan kekal tiada majoriti 2/3 sejak 2008.

Meskipun demikian, Pakatan Rakyat meraih undi popular yang lebih tinggi ialah hampir 52 peratus berbanding BN yang cuma 48 peratus.

Ketika itu, Tun Mahathir Mohamad masih bersama dengan UMNO dan turut berkempen ke beberapa negeri untuk memastikan kemenangan UMNO dan BN.

Tetapi kini, Tun Mahathir sudah keluar UMNO dan menubuhkan Bersatu serta mengetuai gabungan Pakatan Harapan serta sedang bekerja kuat untuk menyingkirkan Najib yang digelarnya sebagai kleptokrat, pencuri serta penyamun.

Dengan bebasnya Anwar pada 11 Jun, apakah ini bermakna pilihanraya umum akan diadakan sebelum tarikh pembebasan bekas Timbalan Perdana Menteri itu?

Beranikah Najib mengadakan PRU 14 selepas tarikh 11 Jun dan membiarkan Tun Mahathir dan Anwar bebas duduk sepentas dalam kempen dan ceramah pilihanraya yang bertujuan mahu menjatuhkannya? (ShahbudinHusin 06/01/2018).

227 comments:

  1. Replies
    1. TAHNIAH, SAUDARA TED MANOFF. HEBAT TU. APA KATA HARI INI KITA PAKAT TENGOK PEMAKAN DEDAK BN SALIN DAN PINDAH (COPY PASTE) HANTARAN (POSTING) MEREKA YANG BERTARAF HAMPAS DAN SAMOAH TU. KITA BERI PELUANG MEREKA CARI DUIT. KASIHAN MEREKA. SATU HANTARAN MEREKA DAPAT 20 SEN. ITULAH SAHAJA MARUAH DAN NILAI DIRI MEREKA. MAKA SESEKALI, ELOKLAH KITA LAYAN MEREKA. HEHEEE...

      Delete
    2. Pembetulan: Samoah - sampah. Maaf.

      Delete
    3. Mahligai seni,

      Elaun tuan dipotong 30% UTK bulan ini kerana typing error yg berulang kali. Ini menjatuhkan kredibiliti PH. Tuan boleh merayu kpd admin blog ini dlm masa 7 hari.

      Delete


    4. babi BN


      jual negara kpd komunis

      BN = barang naik


      babi negara BN

      Delete
    5. Pru sebelum bulan puasa la shabodin bongok..!!!!

      Delete
    6. 23:03 kau jv dgn Zack tokey babi pasar borong laa.

      Delete
    7. Hishamuddin Rais Sahkan Mahathir 'Barua' Pakatan

      BONGKAR… Aktivis terkenal PKR, Hishamuddin Rais dalam satu artikelnya semalam secara terbuka mengesahkan Tun Dr. Mahathir Mohamad hanya dipergunakan oleh pembangkang.

      Bekas perdana menteri yang berusia 92 tahun itu dan dilantik sebagai Pengerusi Pakatan Harapan sebenarnya dieksploitasi pembangkang demi mendapatkan sokongan orang Melayu di kawasan kampung dan Felda.

      Artikel beliau itu dipercayai ditujukan kepada penyokong PKR yang bantah Mahathir menjadi calon Perdana Menteri dengan menyebut langkah tersebut merupakan strategi pernah digunakan oleh komunis satu ketika dahulu.

      Ini termasuk “Mengepung Kota Dari Desa” bagi menjadikan China sebuah negara republik hingga hari ini.

      “Dalam politik Malaysia kunci perubahan ialah Melayu. Tanpa Melayu sampai kiamat pun Malaysia tidak akan berubah. Justeru Pakatan Harapan wajib mendapatkan sokongan undi baharu dari Melayu.

      “Justeru saya mengajukan pandangan dari awal lagi agar Mahathir dicadangkan sebagai calon Perdana Menteri. Ini dalam usaha untuk mendapatkan sokongan penambahan peratusan undi Melayu,” kata Hishamuddin dalam artikel yang disiarkan oleh portal berita propembangkang.

      Pakatan Harapan diketuai oleh DAP dan anggota partinya adalah PKR, Parti Amanah Negara (PAN) dan parti baru Mahathir iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)

      Mahathir keluar UMNO dua tahun lalu gara-gara kecewa kepentingan peribadi dan kroni-kroninya tidak dipenuhi Kerajaan Persekutuan yang diterajui Barisan Nasional (BN) dibawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Hishamuddin memberi contoh bagaimana Mahathir dipergunakan oleh Pakatan Harapan untuk memancing undi Melayu berdasarkan pengalaman beliau berceramah di Felda Tersang bersama pemimpin DAP awal tahun lalu.

      Kata beliau, cuma 17 tetamu hadir majlis tersebut, namun kini beribu orang Melayu Felda menghadiri setiap ceramah DAP kerana ada Mahathir dalam ceramah tersebut yang meminta mereka menyokong pembangkang.

      Justeru, beliau menggesa seluruh penyokong Pakatan Harapan terutama PKR supaya menerima hakikat bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sebelum ini dicanang-canang calon Perdana Menteri pembangkang berada dalam penjara.

      Bagaimanapun, beliau meminta semua penyokong pembangkang jangan khuatir kerana Mahathir sudah berusia 93 tahun dan hanya dapat menjadi Perdana Menteri untuk tempoh yang sekejap.

      Beliau turut mengingatkan penyokong Pakatan Harapan bahawa jenayah Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun termasuk rasuah, beri projek pada kroni, mengarahkan Operasi Lalang dan menangkap para reformis bukan kesalahan yang besar

      Delete
    8. OOOOO....'BARUA' SI MAMAK MATDEY AL. KUTY NI ROPE NYA...BARU AKU TAHU!!!

      Delete
    9. Anon 23:22,,article ini bukan dari Hishammuddin Rais kamu TIPU

      Delete
    10. OKEY, MMMMMAAAFKAN SSSSAYA TUAN BUDIN KERANA TERSALAH MENGEJA. HEHEHHEEE...

      Delete
    11. 2018 adalah tahun Umno mampos.

      Delete
    12. TIPU KE TAK TIPU KER...SI MAMAK MATDEY NIH MEMANG 'BARUA'....

      Delete
    13. Anon 23.30....eh mai pulok dah bapok tua mereng ni...ingatkan dah insaf dan dok ulang alik masjid dah....tapi rupanya masih dok melalak dengan lagu2 zaman tua dia weh!!.....

      Delete
    14. Hishamuddin Rais apa pun boleh lakukan selagi ada masyuk. Tak kira dari sumber manapun. Biasanya manusia yang senget sukar untuk berjalan lurus termasuk anwar sendiri..
      Sebab

      Delete
    15. Salam perjuangan semua
      Lawan tetap lawan
      Hidup dsai
      REFORMASI
      OVERHAUL KERAJAAN SEDIA ADA
      KASI TUKAR PRU 14

      Delete
    16. Awal Februari pembubalan le.

      Delete
    17. BN/UMNO still the best
      Byk kemajuan dibawa oleh BN dan Najib
      Malaysia terus maju
      Cuma yg tak best ialah :
      - harga minyak jatuh teruk yg menyebabkan ringgit jatuh
      - Fitnah yg dibuat sehinggakan 1MDB mengalami kerugian

      Tapi so far Najib manage very well

      Ringgit dah beransur baik
      FBMKLCI dah melebehi 1800
      Harga minyak dah mula naik
      KDNK negara dianggar lebih 5 % utk 2018
      Byk insentif2 diberi oleh kerajaan dlm budget 2018 untuk meringankan kos sara hidup dibandar.
      Hutang 1MDB kepada IPC dah selesai
      Hutang negara diparas 51 % dari jumlah KDNK.(menurun dari tahun sebelum)..Masih dalam keadaan baik.

      Kerajaaan BN berwawasan, ada hala tuju dan ada target yg nak dicapai.

      Pembangkang gila kuasa...
      Kalau menang akan kacau bilau.
      Contoh semasa di Perak, Nak lantik MB pun susah...sehinggakan kena buat rundingan sulit dan kesudahannya MB yg dilantik jadi boneka kepada DAP....bahaya sungguh
      Nasib baik Allah masih sayangkan negeri Perak bila ditakdirkan 2 ADUN PKR keluar parti dan satu ADUN DAP juga keluar parti
      Perancangan Allah memang terbaik


      Delete
  2. tau dah bilaa..cantekk..x sbt nk undi pakatann!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh..sama masa kita bro ..⬆⬆

      Delete
    2. Tahniah ted tempat pertama dan sebagai hadiahnya aku nak kau kentot kan ajelah diri kau sendiri...hehehe😃😃😃

      Delete
    3. Ted manoff hoguan sial montoku. Kau mintak amput ka?

      Delete
    4. Z TOKEY BABI PASAR BORONG CHOW KIT...BILA KO NAK MAMPOSS...LIAT BETUL KO NIH!!!LIKE THE BOSS!!!

      Delete
    5. Harap umno lingkup.pelaku
      rasuah dalam umno ditangkap
      dan dibicarakan.kalau didapati
      bersalah sumbat petualang petualang ini dalam penjara.harta haram mereka
      dirampas

      Delete
    6. Tak sabar nak tunggu PRU 14
      Tak sabar nak tengok pertandinagn 3 penjuru macam kat sg besar dan kuala kangsar dulu
      Tak sabar nak tengok BN menang besar
      Tak sabar nak tengok Parti bunga madey dikuburkan selepas PRU 14 nanti
      Tak sabar nak tengok mahyuddin buat kejutan sebelum PRU 14 nanti (dia akan keleuar parti)
      Tak sabar nak tengok PAN di kuburkan jugak
      PKR hampeh...parti tak tak guna
      DAP parti opportunist.....yg parti melayu lain bungkus tapi dia terus menang sebab dimenangkan oleh melayu bodoh dlm PBBM, PKR, PAN..

      Dalam pakatan harapan, yg paling untung ialah DAP.....Melayu diperguna untuk sokong DAP.

      Delete
  3. BANGI, 18 Rabiulakhir 1439H, Sabtu – Lebih 50,000 pekerja dalam pelbagai sektor utama dijangka diberhentikan tahun ini, kata Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsudin Bardan.

    Jangkaan beliau turut diakui oleh Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Abdul Halim Mansor, yang merujuk kepada laporan Jabatan Buruh diterimanya.

    Memetik laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris, Shamsudin berkata, industri pembuatan akan menjadi sektor utama yang terjejas.

    “Ini diikuti sektor insurans, perbankan dan peruncitan serta pembinaan. Kemunculan beberapa faktor akan menjejaskan dengan teruk pasaran pekerjaan, menyebabkannya lebih mencabar,” katanya.

    Beliau berkata, beberapa faktor, seperti levi dikenakan ke atas majikan yang mengambil pekerja asing dan Skim Insurans Pekerja (EIS), akan menjejaskan pasaran kerja.


    Begitu juga, katanya, penambahan hari cuti bersalin daripada 60 hari kepada 90 hari, serta cuti kepada suami turut menjadi faktor utama.

    Pada 2015, dilaporkan 38,499 pekerja diberhentikan, manakala 37,699 hilang pekerjaan pada 2016. Laporan menyebut dari Januari hingga September tahun lalu, 30,700 rakyat Malaysia hilang pekerjaan.

    Shamsudin berkata, penjadualan semula gaji minimum pada bulan Julai nanti, juga akan memberi impak kepada majikan.

    Laporan juga menyatakan penggunaan mesin secara automatik, robot dan teknologi maklumat yang semakin meluas turut menjadi penyumbang kepada pekerja diberhentikan.

    Apabila bank mengguna pakai teknologi maklumat yang lebih baik pada tahun 2016, ia menyebabkan 18,000 orang kehilangan pekerjaan.

    Samsudin berkata, syarikat multinasional yang terbabit dalam industri berintensifkan tenaga buruh juga akan meninggalkan Malaysia berikutan kos upah yang lebih tinggi, berbanding negara lain di rantau ini.

    “Mereka berpindah ke negara-negara kos buruhnya lebih rendah,” katanya, memberi contoh Kemboja dan Laos di mana upah adalah di bawah AS$100 (RM402.59) sebulan, berbanding kira-kira AS$250 di Malaysia.

    Sementara itu, Abdul Halim pula dipetik sebagai berkata, berdasarkan laporan yang diterimanya daripada Jabatan Buruh, kira-kira 30,000 hingga 50,000 orang dijangka diberhentikan tahun ini, membabitkan sektor kewangan, pembinaan dan pembuatan.

    “Jika ini berlaku, MTUC akan memastikan mereka akan mendapat pampasan mencukupi,” katanya sambil menegaskan EIS yang mula dilaksanakan 1 Januari lalu, akan sedikit sebanyak membantu pekerja yang diberhentikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jikalau yang sudah ada pun di berhentikan , bagaimana pula nasib yang baru tamat pengajian ??

      Oh ya , terlupa saya , BRIM ada ...

      Masaalahnya , BRIM yang seciput tu kurang sedikit dari belanja sekali dandanan rambut Rhino's Mama !

      Delete
    2. Ted kenyit.

      Kau pun copy paste jugak ke?
      Haramjadah betul pukimak sekor ni.
      Letih je aku kutuk geng Najib copy paste, rupanya kau pun buat kerja tak senonoh. Haramjadah punya biawak.

      Delete
    3. Oak Diny, kalau ikut kata seseorang yg dipuja GN, J dan yg seangkatan dengannya, duit BRIM itu boleh menampung perbelanjaan selama setahun.

      Delete
    4. 2232

      babi betul ko nih

      setakat nak komen bodo baik ko berambuuuuus dari blog budin

      pkmak punya machai

      Delete
    5. 22:06

      Kau jgn buat kesilapan kali kedua. Hari tu dah kantoi melancap dpn laptop. Nak melancap masuk dlm jamban.

      Delete
    6. Diny/PJL, ada kilang tutup ada yg baru buka. Pelaburan baru masuk lebih dari kilang tutup. InsyaAllah pekerjaan ada. Tambah moratorium pencen 60 thn tamat hujung June. Doalah kebaikan bagi negara saudara. Janganlah politik benci rosakkan akal kita sehingga harap negara hancur. Hanya kerana nak tambah undi pembangkang. Apa yg ada pada pembangkang? Sehingga kini bergaduh sama sendiri rebut jawatan PM. Belum cerita kabinet lagi. Polisi memang langsung tak ada. Calunpun seorang banduan seks luar tabii dan seorang lagi penuh dgn sejarah korupsi dan kezaliman. Hanya orang yg rosak akal akan undi mereka ini. Kembalilah ke jalan yg lurus.

      Delete
    7. APA J?...

      SI MAMAK MATDEY JALAN TAK LURUS....

      KO BARU PERASAN KER...AKU DAH LAMA PERASAN DAH!!!

      Delete
    8. Anon 121, dah lama perasan. Kini kongsi dgn mereka diblog ini yg tertipu....

      Delete
    9. Jebon sedang cuba nk berak kat sini...puiii. pi jamban la wei.

      Delete
    10. Tak sabar nak tunggu PRU 14
      Tak sabar nak tengok pertandinagn 3 penjuru macam kat sg besar dan kuala kangsar dulu
      Tak sabar nak tengok BN menang besar
      Tak sabar nak tengok Parti bunga madey dikuburkan selepas PRU 14 nanti
      Tak sabar nak tengok mahyuddin buat kejutan sebelum PRU 14 nanti (dia akan keleuar parti)
      Tak sabar nak tengok PAN di kuburkan jugak
      PKR hampeh...parti tak tak guna
      DAP parti opportunist.....yg parti melayu lain bungkus tapi dia terus menang sebab dimenangkan oleh melayu bodoh dlm PBBM, PKR, PAN..

      Dalam pakatan harapan, yg paling untung ialah DAP.....Melayu diperguna untuk sokong DAP.

      Delete
  4. Bila sebenarnya tarikh PRU14 hanya boleh diputuskan oleh gurusamy dari India selepas upacara mandi susu diadakan di laman seri perdana.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya jangka pun begitu. Kena dapat restu dari gurusamy itu dulu...

      Delete
    2. 21:53

      Kau jgn buat malu madey kat sini. Itu Gurusamy adalah tempat rujuk madey. Kau jgn buat silap haribulan. Tak tau cerita jgn tunjuk bodoh.

      Bodoh buat cara bodoh.

      Delete
  5. memandai je jijah haramjadah ni

    ReplyDelete
  6. aku t0p ten ari ni,

    yagedabedu

    ReplyDelete
  7. BUKAN SENANG UNTUK JATUHKAN NAJIB RAZAK….
    BUKAN mudah untuk tumbangkan Perdana Menteri Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak. Itu hakikat yang kita harus akui. Tidak kira kita menyokong pembangkang mahupun membantu pihak kerajaan untuk terus berkuasa. Daripada isu 1MDB dan GST, sehinggalah ke isu-isu lapuk seperti bom Altantuya dan skandal dengan artis, Najib masih utuh sebagai seorang pemimpin parti dan negara.
    Sejak mengambil alih pemerintahan negara daripada Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, Najib merupakan seorang pemimpin yang dilihat cukup lembut, bersantun dan mungkin mudah untuk digulingkan pada bila-bila masa jika mahu.
    Namun apa yang dilihat dari kaca mata kasar itu sebenarnya suatu penipuan. Najib adalah Pahlawan Bugis yang ada ilmu dan berkatnya tersendiri. Selepas pakatan pembangkang gagal untuk menjatuhkan Najib, mereka sendiri telah berpecah belah. Daripada Pakatan Rakyat yang dilihat cukup kuat kini menjadi Pakatan Harapan yang selalu bergaduh sesama sendiri.
    Tidak sekadar itu, pembangkang turut dibantu oleh empat orang bekas ‘pahlawan’ Umno dan kerajaan. Mereka berempat ini sudah tahu selok belok rahsia parti dan kerajaan. Mereka adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
    Kalau ikut logik akal, seseorang pemimpin itu dengan mudah boleh digulingkan jika ada empat orang bekas ‘pahlawan’ dan kawan baik menyerangnya secara berdepan. Analoginya, jika Hang Tuah diserang oleh Hang Jebat, Hang Lekiu, Hang Lekir dan Hang Kasturi secara serentah, takkanlah Hang Tuah mampu bertahan?
    Namun Najib menjangkaui hukum akal manusia. Rupa-rupanya, walaupun pembangkang dibantu oleh empat orang tersebut, mereka masih tetap tidak mampu menjatuhkan Perdana Menteri berkenaan.
    Jika Hang Tuah mampu terus berkuasa kerana berkat Taming Sari, maka Najib juga begitu. Cumanya pihak pembangkang dan rakyat umum mungkin masih tidak mampu mencari dan mencuri ‘Taming Sari’ yang digunakan Najib untuk mempertahankan dirinya serta kerajaannya.
    Dalam PRU14 akan datang ini sekali lagi pergaduhan besar bakal berlaku. Percayalah bahawa pembangkang dengan bantuan empat orang itu sudah kian terdesak dan malu untuk kalah. Justeru percayalah bahawa mereka akan menggunakan senjata fitnah dan cerita rekaan untuk meracuni tubuh Najib dan kerajaan sedia ada.
    Selain itu mereka juga menggunakan ‘senjata’ ampuh iaitu kebodohan majoriti rakyat negara kita. Dengan menggunakan media sosial, diadun bersama tahap kebodohan majoriti rakyat kita, maka pembangkang akan menjaja fitnah dan cerita rekaan untuk meracuni hati bersih yang dimiliki Najib Tun Razak serta seluruh kepimpinan Barisan Nasional.
    Jika kita tidak peka akan semua perkara ini, sudah tentu kita akan memangkah pihak yang salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang ka tak senang ka tunggu saja pru 14 nanti.

      Cakap byk tak guna!!!

      Delete
    2. Memang betul tu bang, bukan senang nak jatuhkan najib! Tongkat bn di sarawak tegar mekar kukuh dan utuh.

      Kenapa bn sarawak kuat? Sebabnya pembangkang amat lemah dan lembik di sarawak. Tidak ada aktiviti. Tidak bersama rakyat yang bakal mengundi.

      Bila dewan bubar.. Muka terhegeh mintak sokongan. Mangkuk2 hayun ni akan bukak isu 1mdb, gst bagai. Rakyat sarawak tidak terdedah secara meluas tentang isu2 nasional ni.

      Sedangkan bn yang ditunjangi parti PBB sentiasa turun padang berdamping dgn pengundi dengan pelbagai program. Gerakan politok bn sarawak memang sangat teratur dan terancang.

      Peluang untuk ph menambah bilangan kerusi parlimen di sarawak memang sangat tipis. Melainkan kawasan bandar2 besar dijangka masih mengekalkan status quo ia itu parti pembangkang akan menang.

      Sepatutnya ph sudah mengatur langkah secara tersusun mendekati pengundi. Lawatan ke hospital. Bawa le sikit2 buah tangan. Jangan pilih bulu masa turun padang.

      Jenguk2 le majlis orang kampung. Beramah mesra dgn rakyat. Jangan serang secara pribadi wakil bn. Cuma terangkan kelebihan ph jika dipilih sebagai kerajaan!

      Sejak peralihan ketua menteri dari Taib.. Kepada arwah tok Nan yang kini diganti abang Johari... Penerimaan rakyat sarawak khususnya di kawasan luar bandar kpd bn memang masih padu.

      Sorry to say la.. Memang sarawak masih fix deposit bn. Ph kena buat sesuatu utk merapatkan sikit jarak dominasi bn dengan pembangkang pun dah dikira kemenangan di sarawak!!

      Untuk pengetahuan semua jugak faktor Tun tidak banyak membantu ph di sarawak. Rakyat sarawak lebih nampak usaha najib membawa pembangunan fizikal di sarawak terutamanya kawasan luar bandar!

      Seharusnya kempen ph lebih fokus kepada kawasan bandar2 di sarawak. Di sini isu2 nasional boleh diterima. Penduduk bandar sarawak sama saja mentaliti dengan pengundi bandar di semenanjung.

      Penumpuan kempen di kawasan yang dijangkakan boleh menang adalah strategi untuk mempertahankan jumlah kerusi yang dimenangi dlm pru 13 yang lalu.

      Mempertahankan jumlah yang sedia ada adalah lebih berbaloi. Jia ada penambahan kerusi dari kawasan luar bandar adalah bonus kepada ph. Mungkin faktor calon dan isu setempat memainkan peranan..!

      Cuma dalam politik semuanya seva mungkin. Boleh jadi king maker yang real ialah parti bn sarawak... bukanya Pas!!

      Seandainya... Bn menang majoriti yang tersangat tipis di semanjung. Parti tempatan bn sarawak boleh memainkan peranan king maker dengan membuat beberapa tawaran sama ada kepada pihak bn itu sendiri ataupun pihak ph!!

      Semua boleh jadi kannn... Woww..!!

      Delete
    3. Politik Sarawak berbeza dgn semenanjung,,,tak adil jika kita menyalahkan pengundi Sarawak sepenuhnya jika BN masih berkuasa..sebabnya bilangan kerusi MP disarawak cuma berapa je drpd 222 kerusi MP seluruh Malaysia,,,jadi kenapa semenanjung sendiri BN masih boleh menang,,,jd pastikan PRU14,,PH mesti sapu hbis kerusi MP disemenanjung..

      Delete
    4. Anon 21:52,
      Sedap nya kau cakap bukan senang nak jatuh najib......hati kamu dah buta kah?......lihat sekeliling kamu, semuanya musuh kamu.
      Pada dasarnya BN SUDAH JATUH, cuma tunggu upacara RESMI KEJATUHAN BN sahaja.
      Penyokong BN sekarang hanya kamu dan berok berok subsidy yang tunggu pisang buruk dari tuan nya.
      Ado pehee ko?.....he....he....

      Delete
  8. ha..ha..
    2018 tahun pilihanraya horeyyyyy
    dah tak sabar gua mau undi BN

    aikkk.xxxxxx gua ata silap

    GUA MAU UNDI PAKATAN
    MASYAK SHIOOKKK O............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi pun yg hangpa pakat dok takut terkiok kiok sgt kpd Tun Mahathir dan PH ni pasai apa?

      Dulu hangpa juga yg dok buat gelak2 kat Tun Mahathir dok hina sgt kat dia kononnya dia baling gelas pun tak pecah.

      Delete
  9. Veteran PKR Terhidu Mahathir Pandu Pakatan Harapan Ke Arah Agenda Peribadi
    Ahli Biro Politik PKR, Dr Syed Husin Ali terhidu Tun Dr Mahathir memandu Pakatan Harapan (PH) bukan untuk memperjuangkan rakyat, sebalik ke arah agenda peribadi.

    Ini diisyaratkan melalui kesungguhan PH mahu menamakan siapa bakal Perdana Menteri, berbanding dengan isu-isu rakyat yang lebih penting.

    “Kenapa perlu terburu-buru memutuskannya? Sekarang ini kelihatan seolah-olah soal menamakan nama calon PM paling penting sekali.

    “Lebih buruk lagi sudah timbul pula anggapan semacam isu ini didorongkan oleh agenda peribadi,” kata veteran PKR itu kepada The Malaysian Insight.

    Syed Husin yang juga bekas timbalan presiden PKR berkata perjuangan mereformasikan sistem dalam negara lebih penting berbanding dengan siapakah calon PM.

    “Untuk mencapai ini perlulah diperjuang perubahan besar atau reformasi segala sistem dan institusi yang bobrok agar dapat ditegakkan yang lebih adil dan saksama.

    “Nyata sekali matlamat perjuangan PH itu besar, jauh lebih besar daripada soal menentukan PM. Berhentilah membesar-besarkan isu PM ini,” katanya.

    Awal Disember lalu, pimpinan tertinggi PH dilaporkan telah bersetuju untuk menamakan Mahathir sebagai calon perdana menteri dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang juga isteri Anwar dan presiden PKR, sebagai calon timbalan perdana menteri dan ia bakal diumumkan dalam konvensyen PH, Ahad ini.

    Namun, PKR khusus Ketua Umumnya, Anwar Ibrahim tidak bersetuju menamakan Mahathir sebagai PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...woiiii lori sampah sudah mari.

      Delete
    2. Nak tau sapa yg dok angkat sampah2 ni? Mestilah wak kojola kengkang lima duit tu...kahkahkah.

      Delete
    3. Pon..Pon..lori sampah nak lalu oiiii..bau hanyir membuak buak.

      Delete
    4. Ya lah bro.....wak kejola ini memang kerja angkut sampah(pikul sampah bn). Dia dengan MrJ ini memang kerja pikul sampah, cuci tahi.......
      Drebar lori dia adalah Geng Najib.
      Kebun nenas dia kat Kota Tinggi habis di SONDOL BABI.
      Sekarang baru dapat kerja makan gaji jadi PILOT LORI SAMPAH.........he....he....seronak wak dgn kerja baru? .....ada OT tak?

      Delete
  10. KAWAN-KAWAN, MARI KITA LAYAN PUAK SEBELAH SANA SALIN DAN PINDAH (COPY PASTE) ARTIKEL HAMPAS MEREKA. KITA BERI PELUANG MEREKA CARI DUIT. SATU HANTARAN (POSTING) 20 SEN. MEREKA CARI MAKAN DENGAN CARA ITU, KITA BERI PELUANG SEKALI SEKALA. HEHEHEEEE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 posen je ka bang?? Mau nak kena pos berbakul-bakul kopi pes baru lepas sebungkus rokok JOHN haha

      Delete
    2. YA, 20 SEN SAJA. BUAT KERJA SAMBIL GOYANG KAKI LEPAS TU MEMAKI HAMUN.

      Delete
  11. Siapa undi Pembangkang macam ketam Bangkang. Kenapa kerana ketua mereka Jalan tak straight.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pungkoq dia dah basah..
      Kihkihkihkih

      Delete
    2. Jaga2 oiii...dgn driver lori sampah yg pungkoq tonggek dan berjalan kengkang tuuu...tutup pintu tutup tingkap ....oiiiii

      Delete
  12. FUYOOOOO.. KEPALO JUBO BEBAS JUN INI
    PLURALIST LGBT GAY TERKINJA KINJA LAGI
    SLOGAN ISLAM MADANI PUN BERGEMA LAGI
    ISLAMIC FUNDMENTLIS STATE COMANGO SKALI..
    THAT'S WHY NORTHERN X BOLE JDI PEDANA MINTRI...
    SOOO LU FIKIR FIKIR LA SINDIRI.... KIKIKIKII..



    BARUA DAP@SINGAPORK INI BRRAMBOSSS ...

    INI KALI LAH....


    KIKIIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. HABIS LER SI Z TOKEY PASAR BORONG CHOW KIT KENA JUBOQ LEPAS NIH!!!LEPAS TU DIA JUBOQ KEPALA TAIK MAMAK MATDEY PLAK!!!

      Delete
  13. Hanya kesalahan dan tempoh hukuman yang mengikut Akta Penjara 1995 sahaja dibenarkan mendapatkan parol.
    (FMT) – Banduan yang disabit atas kesalahan seksual tidak dibenarkan mendapat parol sewaktu dalam tempoh pemenjaraan.

    Pengarah Parol dan Perkhidmatan Komuniti Jabatan Penjara, Datuk Abdul Aziz Abdul Razak berkata demikian setelah terdapat dakwaan bahawa pihak penjara Malaysia bersikap berat sebelah dan pilih kasih.

    “Kita lihat isu parol ini cuba dipolitikkan dan kita memang tidak pernah pilih kasih atau berat sebelah terhadap mana-mana banduan,” katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Penjara Malaysia.

    Merujuk kepada kes bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di mana pihak Penjara Malaysia tidak dapat mempertimbangkan berbuat demikian kerana kesalahan seksual memang tidak dibenarkan untuk mendapat parol.

    “Ia jauh berbeza dengan Bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo yang dibenarkan mendapat parol kerana ia mengikut ketetapan Akta Penjara,” tambahnya.

    Bagi menjelaskan lagi keadaan, beliau menyenarai kesalahan-kesalahan yang ‘tidak boleh’ mendapat parol daripada penjara Malaysia.

    “Antara kesalahan yang tidak boleh mendapat parol adalah seperti, banduan yang dijatuhkan hukuman mati, banduan ditahan di bawah perkenan Yang DiPertuan Agong atau Sultan atau Yang DiPertua Negeri, banduan hukuman seumur hayat, banduan kesalahan seksual, banduan reman, banduan yang terlibat dengan keganasan dan terlibat dengan aktiviti tebusan.

    “Mengikut Akta Penjara 1995 berhubung Parol, tidak semua banduan dari segi kesalahan dan hukuman layak dipertimbangkan pelepasan secara perintah parol oleh Lembaga Parol,” katanya.

    Abdul Aziz juga menjelaskan banduan yang boleh menerima parol adalah banduan yang telah menjalankan tempoh hukuman satu tahun atau ke atas dan telah menjalani separuh daripada jumlah hukuman yang telah dijatuhkan oleh mahkamah.

    “Ini termasuk banduan yang telah menjalani program pemulihan yang diluluskan oleh Komisioner Jeneral Penjara Malaysai serta berkelakuan baik sepanjang menjalani hukuman,” jelasnya.

    Oleh itu beliau meminta pihak di luar supaya tidak buat andaian bahawa pihak penjara berat sebelah atau pilih kasih kerana ia tertakluk kepada jenis kesalahan atau tempoh hukuman.

    “Sesungguhnya pertimbangan yang telah dibuat oleh Lembaga Parol adalah secara adil dan saksama serta berasaskan peruntukan undang-undang,” katanya.

    Sementara itu menurut statistik, sejak sistem parol dilaksanakan pada Julai 2008, seramai 13,160 banduan telah dibenarkan menjalani baki hukuman di luar penjara.

    “Manakala jumlah semasa adalah seramai 625,” katanya.

    ReplyDelete
  14. Selama ni orang UMNO ingat imej Tun M ni bersih suci dari segala noda, rupa-rupanya berbillion lesap. Ingatkan selama ni cerita kroni, nepotisma oleh DSAI dan pembangkang hanya untuk mencalarkan imej Tun M, rupanya memang betul.
    Dia menentang UMNO ni sebab Najib taknak jadi pak turut dia. Pandai atok ni. Dia dok canang satu dunia dia tidak akan involve dalam politik selepas bersara. Dia cakap nak bukak kedai roti dan menulis buku. Rupa-rupa cakap orang munafik yang kita dengar selama ni. Wang ringgit, kuasa, kronisma dan nepotisma menyebabkan dia masuk dalam politik kembali.
    Atok nak memerintah Malaysia indirectly menerusi proksi. Atok nak ikut model Singapura tapi atok tidak mahu memegang jawatan menteri kanan atau menteri mentor. Malu la dia kalau orang kata dia meniru LKY.
    Unfortunately bila dah masuk dalam lubang jamban fuckatan maka keluarlah segala dosa silam atok. Kita takut kalau ada mangsa Memali yang bukak kes semula maka akan keluarlah "saya tak tahu, saya tak diberitahu".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lori sampah dah mai oiiii...tayar pancit pulak tu.
      Busuknyaaaaaaaa...ada @@@@ mampuih ka?

      Delete
    2. Ha ha ... Kenapa kau takut sangat dgn orng baling gelas pun tak pecah ... SEBELUM KLUAR RCI MEMALI. kluarkan dulu laporan penuh RCI Forex.. Ade brani ?

      Delete
    3. Bro zack, antu kopipes ni bukan tahap lori sampah lagi..skang ni depa dah upgrade dah..tahap lori tahik...

      Kikiki.

      Delete
    4. OOOO...'BARUA' SI MAMAK MATDEY NIH...BARU AKU TAHU!!!

      Delete
    5. Terima kasih Anon 2219. Bawah DSN kroni TDM tak boleh hidup. Maka kroni ini yg mengadu pada TDM. Tambah kini TDM ada hajat nak tubuh dinasti dgn DSMM. Namun DSMM adalah manusia yg suka joli pada kerja. Tiada kepandaian dan tokoh. Tapi ini semua tidak penting bagi TDM. Rakyat merana bukan fokusnya. Asal Dinastinya ditubuh dan kroninya dapat dihidupkan kembali....sayang ada yg pilih jadi kaldai dan turut kehendak nafsu TDM. Mereka tak sedar yg mereka hanya diperguna dan habis manis sepah dibuang. Seperti ramai timbalannya sebelum ini. Kembalilah negara ke zaman beratus billion lesap, kroni kaya dan rakyat merana....

      Delete
    6. Hei....J....
      TDM belum buat lagi.....ini fitnah orang munafik!!!.
      Kamu bukan BARUA NAJIB?
      Sanggup gadai maruah diri demi mencari sesuap nasi?
      Sanggup jadi munafik dengan berbohong sepanjang masa?
      Kamu ingat kamu tidak mengadap Allah suatu hari?
      Atau kamu ini hindu yg menyamar muslim?.......disini semua org boleh mengaku muslim sebab tiada siapa kenal.

      Delete
  15. Untuk membolehkan TDM dan DSAI duduk sepentas...terlebih dahulu wajiblah isu menamakan calon PM untuk PH dimuktamadkan. Tapi malangnya hngga sekarang ni, belum ternampak sebarang tanda2 konkrit bahawa perkaar itu akan menjadi kenyataan walaupun di katakan akan diumumkan dalam konvensyen PH Ahad ini.
    Rakyat nampak , sebenarnya yg menjadi halangan besar kpd TDM ialah DSAI. Sehingga hari ini, beliau selaku ketua umum PKR masih enggan memberi restunya agar TDM diangkat sebagai PM.
    Malah DSAI telah meletakkan pelbagai syarat yg wajib dipatuhi andaikata ingin mendapat restunya. Antaranya ialah:

    1) DSAI kakn dibebaskan secepat mungkin jika PH menanag

    2) PKR perlu diberikan kerusi terbanyak berbanding parti2 komponen lain iaitu sebanyak 60 kerusi dari 165 kerusi parlimen di semenanjung

    3) PH perlu mendapatkan pandangan dan pendapat dari NGO2 dan rakyat di akar umbi, khususnya dari OTAI2 REFORMASI

    4)TDM mesti berjanji untuk melakukan reformasi menyeluruh terhadap institusi2 penting negara.

    Penganalisa berpendapat syarat2 yang diletakkan oleh DSAI dan PKR adalah terlalu keterlaluan dan tidak menggambarkan konsep muafakat dalam PH. Syarat yang ke 3 iaitu pembahagian kerusi parlimen menjadi isu besar kpd PH. PKR nampaknya lupa DAP juga adalah parti yang paling laam dan berpengalaman dalam PH, tapi mereka tidak pernah membuat sebarang demand ytak masuk akal berkaitan pengagihan kerusi. Jika di rujuk semula majoriti undi yg dimenangi oleh DAP di setiap kawasan yg ditandinginya dalam PRU13 adalah jauh lebih besar dari majoriti yg dimenangi oleh PKR.
    Penganalisa politik berpendapat, sebenarnya syarat2 tu hanya sengaja diada2kan oleh DSAI dan PKR yang sememangnya tidak bersetuju TDM dilantik sebagai PM sejaka dulu lagi. Dendam lama DSAI dan kak wan terhadap TDM semudah itu utk dipadamkan walaupun TDM dikatakan telah memohon maaf atas segala kesalahan2 lalunya. Septutnya jika TDM benar2 jujur dan ikhlas tehadap permohonan maaf tersebut, dia menyebut secara satu persatu kesalahan2 tersebut termasuklah tuduhan dan fitnah liwatnya terhadap DSAI...bukannya lama mana pun utk berbuat demikian.
    Malah kak wan dan Nurul izzah yg diwawancara berkaitan isu tersebut telah mengelak dari menjawabnya dan menegaskan agak mustahil utk PKR mengendorse TDM sebagai calon PM.
    Azmin oula dilaporkan telah keluar awal dari mesyuarat paad hari khamis tersebut kerana agak kecewa namanya langsung tidak dipertimbangkan untuk jawatan PM walaupun disokong kuat oleh YB Zuraida.
    Kecelaruan dalam PH tidak akan selesai pada Ahad ini / Kini sudah ada 3 kem besar dalam PH...yg menyokong TDM...yang masih tegas DSAI sebagai calon paling layak dan puak2 yg menyokong Azmin. Dalam keadaan kecelaruan tidak berkehabisan spt di atas, PH dengan muka tak malu terus mendabik daad menjaja kpd Rakyat bahawa mereka adalah pilihan terbaik untuk menumbangkan UMNO/BN dalam PRU14 nanti...hanya rakyat yg bodoh, bangang, buta politik dan tak waras saja yang masih menaruh harapan kpd mereka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Jasa. Tak payahlah nak sibuk hal parti org. Kau pergi jaga parti kau, lepas tu ambik dedak.

      Delete
    2. PJL...Apasallah ngok kau ni sikit pun tak berkurangan haah???? Kalau berrkaitan mana2 parti politik sekalipun, kita wajblah amik tau dan peka. Inikan mengenai penentuan masa deoan negara tercinta...takkan nak biarkan dikuasai oleh PH yang gila kusasa dan pangkat tu...kau tak kesian ke apa jadi pada nasib generasi melayu akan datang nanti?????

      Delete
    3. A Chinese flag flies over Sri Lanka as China extends its reach into India’s backyard
      PUBLISHED : Friday, 05 January, 2018,

      On the first day of the new year, the Chinese and Sri Lankan flags were hoisted to the same height over the Hambantota port in the Indian Ocean nation.

      It was the first time the Chinese flag had risen over the loss-making facility which Sri Lanka formally handed over to a Chinese state firm in a US$1.12 billion deal.

      The port deal is just one of a series of infrastructure forays China has made into Sri Lanka in a region usually regarded as India’s backyard.

      The projects are part of China’s vast “Belt and Road Initiative” to link the country through land and sea trade routes to Africa and Europe and beyond.

      The latest was announced on Tuesday when the Sri Lankan government said a Chinese-led consortium would build three 60-storey office towers next to the main port in the capital of Colombo, the region’s only deep-sea container facility.

      Next door, China has earmarked US$1.4 billion for reclamation work for the wider Colombo International Financial City development, a project expected to become the first mid to high-end financial hub in South Asia and home 250,000 people.

      The project was put on hold in 2015 over a “lack of necessary documents” when a new administration came to power, and work only got back on track in August the next year when state-owned China Communications Construction Company entered into a fresh agreement with the new government, despite geopolitical concerns from regional superpower India.

      #### China will build their President's Summer Palace in Liow Tiong Lai's durian orchard in Bentong if BN holds on to power!!! #####

      Delete
  16. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

    ReplyDelete
  17. Mat Singapork hidup ko lagi
    Tinggalkan Geylang dimana ko kini
    Siapa maksudmu 'KJ' tadi
    Yang nak bebas pada Jun ini?

    Adakah 'KJ' yang hilang berjuta
    Yang berangan nak jadi Prime.Minista
    Atau Kleto Jahanam yg suka auta
    Yang bagi dedak buat ko buta?

    'kepalo J**o' (KJ)...bukan saya sebut
    Mat Singapork dia yg melalut
    Memang cai gila mencarut
    Sejak bayi di dalam perut!

    Singapork,Singapork..macamana Geylang
    Ko cuti ke, ko curi tulang
    Nanti mami tahu ko hilang
    Balik Geylang nasib ko malang!

    Sebab ko sebut LGBT
    Puak ko ada buat tak reti
    Sorang bergambar di pusat judi
    Sorang lagi burukkankan brother sendiri

    Mat Singapork mat kikiki
    Cai upahan Lord of the Monkey
    Baliklah Geylang kerja hakiki
    Layan baik2 brother 'Oohh kichi'..!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Bro Fan Tun

      Dia sdg layan john tu..John mmg pelanggan tetap dia kat lorong Chow Kit tu

      Delete
    2. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
  18. MUNGKIN KAH KITO ADO PEDANO MINTRI ...?
    PEDANO MINTRI HANTAM DEPAN BLKG KANAN KIRI
    FIYOOOO BANGO LA SUMA RAKYAT MESIA NANTI
    COMANGO G25 SYIAH PLURALIST MURTAD LGBT...


    KIKIKIKIKI.... BERAMBOSSSS BARUA DAP@SINGAPORK... PRU SPORK KAMI HASUT.. FITNAH.. SABOTAJ TUNGGU KAMI DATANG...



    BERAMBOSSSS... INI KALI LAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Pork buat2 gile, lepas ni confirm gila. Dah hari2 kau mintak mcm tu kan?

      Delete

    2. Syok ooo lagu ni..

      Dia datang dgn lenggang lengguknya...Dia dtg dgn pungkoq tonggeknya...Dia balik jalan terkengkang kengkangnya..

      Delete
    3. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
  19. Replies
    1. Anak pelacur mana ni?

      Delete
    2. PELACUR CHOW KIT....TEMPAT SI Z TOKEY BABI PASAR BORONG BERNIAGA...

      Delete
  20. SLOGAN ISLAM MADANI UNTUK LGBT
    ISLAMIC FUNDMENTALIS STATES ANAK CUCU COMANGO
    ISLAMIC HADHARI 5 NIGRI HANYUT KAT PUAK HARAMJADAH INI
    NO WONDER NORTHERN X BOLE JADI PERDANA MINTRI
    INI BUKAN AUTA TAPI INI LA FAKTA & BUKTI


    BERAMBOSSD BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA .... BERSIH 1...2...3..4 RAMAI RAKYAT SINGAPORK DAN PEGAWAI TINGGI KEDUTAAN SINGAPORK DATANG SABOTAJ NEGARA INI...

    PRU SINGAPORK KAMI HASUT... SABOTAJ... TUNGGU KAMI DATANG...



    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
  21. First Djibouti ... now Pakistan port earmarked for a Chinese overseas naval base, sources say

    The facility would be similar to one in operation in African nation, offering logistics and maintenance services to PLA Navy vessels

    UPDATED : Friday, 05 January, 2018, 11:34pm
    ~minnie.chan@scmp.com

    Beijing plans to build its second offshore naval base near a strategically important Pakistani port following the opening of its first facility in Djibouti on the Horn of Africa last year.

    Beijing-based military analyst Zhou Chenming said the base near the Gwadar port on the Arabian Sea would be used to dock and maintain naval vessels, as well as provide other logistical support services.

    “China needs to set up another base in Gwadar for its warships because Gwadar is now a civilian port,” Zhou said.

    “It’s a common practice to have separate facilities for warships and merchant vessels because of their different operations. Merchant ships need a bigger port with a lot of space for warehouses and containers, but warships need a full range of maintenance and logistical support services.”

    Another source close to the People’s Liberation Army confirmed that the navy would set up a base near Gwadar similar to the one already up and running in Djibouti.

    “Gwadar port can’t provide specific services for warships ... Public order there is in a mess. It is not a good place to carry out military logistical support,” the source said.

    The confirmation follows a report this week on Washington-based website The Daily Caller in which retired US Army Reserve colonel Lawrence Sellin said meetings between high-ranking Chinese and Pakistani military officers indicated Beijing would build a military base on the Jiwani peninsula near Gwadar and close to the Iranian border.

    Sellin said the plan would include a naval base and an expansion of the existing airport on the peninsula, both requiring the establishment of a security zone and the forced relocation of long-time residents.

    Gwadar port is a key part of the China-Pakistan Economic Corridor, a centrepiece of Chinese President Xi Jinping’s broader “Belt and Road Initiative” to link China through trade and infrastructure to Africa and Europe and beyond. The corridor is a multibillion-dollar set of infrastructure projects linking China and Pakistan, and includes a series of road and transport links.

    Sellin also said the Jiwani base could be “signs of Chinese militarisation of Pakistan, in particular, and in the Indian Ocean”.

    Chinese military observers said Gwadar had great geostrategic and military importance to China but China was not about to “militarise” Pakistan.

    Zhou said China wanted better access to the Indian Ocean, which was now largely limited to the Strait of Malacca in Southeast Asia. The Gwadar port could be a transit hub for sea and land routes once the corridor’s railway was up and running, helping improve and cut the cost of logistics for China.

    “The Chinese naval flotilla patrolling in the Gulf of Aden and other warships escorting Chinese oil tankers in the Indian Ocean need a naval base for maintenance as well as logistical supplies because they can’t buy much of what they need in Pakistan,” Zhou said.

    Rajeev Ranjan Chaturvedy, a research associate at the Institute of South Asian Studies at the National University of Singapore, said India was well aware of China’s plans in Pakistan.

    “China finds it very useful to use Pakistan against India and ignore India’s concerns, particularly on terrorism issues. That has created a lot of stress in the relationship between Beijing and Delhi,” he said.

    “[But] Indian naval capabilities and experience in the Indian Ocean region are fairly good. Much better than Pakistan and China.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd...

      China sends troops to military base in Djibouti, widening reach across Indian Ocean

      Swaran Singh, a professor at the school of international studies at Jawaharlal Nehru University in New Delhi, said neither Gwadar nor Jiwani would be a wise choice for a naval base because of its proximity to the port of Chabahar in Iran, in which India has a big stake.

      New Delhi has invested more than US$100 million for two berths in the port on a 10-year lease, as a way to promote trade with Afghanistan and Central Asia, bypassing Pakistan.

      “Potentially both [Gwadar and Jiwani] can become vulnerable to any stand-off ... between Pakistan and Iran but also China in Pakistan and India which is present in Chabahar,” Singh said.

      China began building what it describes as a 36-hectare logistics base in Djibouti in 2016, with its first naval troops arriving in July last year. The troops have staged regular live-fire drills since September, a move military analysts say is meant to show China’s ability to protect its overseas interests in Africa and the Indian Ocean region.


      ### Malaysia is next in line !!! ####

      Delete
    2. Pak diny...Takkanlah DSNR dan menteri2 kabinetnya nak senang2 saja membiarkan aap yang terjadi di tempat2 tu berlaku juga di negara ini. Dah tentu MINDEF dan WISMAPUTRA sedang memantau dengan teliti apa yang berlaku di seluruh dunia, khususnya di Afrika dan Lautan hindi dan persekitarannya tu.
      Kita ada hubungan yang rapat dengan agensi2 perisikan luar negara spt MI6, CIA untuk mendapat update terkini tentang pergerakan dan military expansion yang sedang giat dijalankan oleh China.
      Our friendship with Britain and US has gone a long way back and that includes military cooperation. China sedar hal ini dan sudah tentu aakn mengambil faktor2 hubungan baik kita dgn kedua2 negara tersebut serta dengan negaar2 komane yg lain sebelumberani bertindak sewenang2nya ke atas Msia.
      Dewasa ini, hubungan kita dgn China is purely based on economic trading saja. Kerajaan tidak sebodoh negara2 yg Pak diny cakapkan tu..untuk membenarkan pembinaan apa2 bentuk military bases China yang akan menjejaskan keselamatan dan kedaulaatn negara. Sehingga sekaarng ini, dan masa2 akn datang DSNR dan MINDEF tentunya tidak akan menyokong sebarang cadangan untuk mengadakan hubungan militari atau latihan ketenteraan bersama dgn China. Pengalaman pahit Msia semasa darurat sehinggalah kpd perletakan senjata Chin Peng dan PKM dalam awal tahun2 90an dulu tetap menjadi sempadan dan benteng kukuh kerajaan terhadap pengaruh
      dan ancaman ideologi komunisme.
      Jadi , kita janganlah cuba mengujudkan persepsi paranoid dalam kalangan rakyat terhadap musuh2 yang diciptakan untuk kepentingan politik PH. China tanah besar sekarang ini bukan lagi spt China di bawah Mao Tze Dong dulu. Mereka kini lebih mirip kpd ideologi kapitalisme yang memberi tumpuan untuk muncul sebaagi gergasi dan naga ekonomi yang baru menggantikan US.Pembesaran dan pengukuhan militarinya hanyalah bertujuan untuk menjaga territories dan kedaulatannya saja..tak lebih dari itu. Tak perluah Pak diny takut sangat pada hantu dan polong2 yg sengaja diciptakan dan blown out of proportion oleh pembangkang2 tu !

      Delete
    3. Geng Najib ,

      Saya akui kamu memang mempunyai otak yang bergeliga .

      Tetapi bergeliga pun , kamu gagal melihat dari perspektif menyeluroh akan impaks tindakkan Negara China ini .

      Wismaputra hanyalah di pimpin olih olih politik yang hanya mementingkan mengekalkan kedudukkan peribadi melebihi kepentingan masa depan Negara . Ini termasuk juga "Kepala Bapak Kau" yang medudukki Seri Perdana .

      Memang banyak perbedzaan antara China di bawah Mao Tze Tong dengan Xi Jiang Ping .

      Mao Tse Tong lebih menerapkan penyebaran ideoloji komunisnya saja .
      Manakala Xi Jiang Ping menerapkan "pengekspotan" bangsa china itu sendiri ke seluroh pelusok dunia .

      Dizaman Mao Tze Tong , semua fahaman ugama di tekan serta cuba di hapuskan .
      Manakala di masa kini , hanya penganut serta daerah bermajoriti Muslim sahaja dikenakan pelbagai sekatan .

      Oh ya , terlupa saya bertanya ... sudah berapa kali kamu menerokai Negara China ?? Saya cadangkan mulakan perjalanan kamu dari Shanghai atau Canton hingga ke Urumqi , baru kamu akan faham apa maksud saya .

      Pegawai2 wismaputar hanya keBeijing sahaja .

      Tak payahlah kamu terlalu memuji Najib & Mindef . Gerombolan Abu Sayyaf pun telah kelam kabut untuk menanganinya .

      Pengelaman perjalanan saya di Uzbekistan mengajar saya tentang perangai manusia . Saya sempat menjenguk penempatan pendatang China dan Yahudi di Negara tersebut bersam sama rakan dari Uzbek .
      Mereka berkata kepada saya " orang china ini datang dan tidak jumpa jalan untuk balik ; orang Yahudi ni datang dengan barang2 siap sedia untuk lari bila keadaan tidak mengizinkan ".

      Harap kamu faham maksud saya ???

      Delete
    4. Pak Diny, sudahlah dengan spekulasi dan fitnah. Malaysia berdagang dan terima pelaburan dari seluruh dunia. Cuba tanya polisi PH. Apakah PH akan berhenti dagang dan pelaburan dari Cina kalau menang? Apa pula jadi dgn Penang minta pelaburan Cina untuk 3 pulau tambakkannya? Begitulah bila tiada apa apa polisi dan arah dan hanya main isu. Akhirnya 'tertembak kaki sendiri'...

      Delete
    5. J....NASIB BAIK TERTEMBAK KAKI SENDIRI DENGAN PELURU KAPUR...KALAU PELURU HIDUP...MAMPOSSS...

      JALAN LURUS PUN....JADI BENGKOK...

      Delete
    6. Mr. j
      Kamu asyik bertanyakan polisi PH sahaja .

      Sudah berkali saya katakan saya bukan ahli PH . Saya hanya pemerhati tentang hala tuju rakyat terutama bangsa melayu .

      Setujukah kamu jika saya katakan bangsa melayu majoritinya hidup merempat serta tidak bertempat ???

      Bercerita tentang polisi ....bagaimana dengan BN atau pun UMNO ?? Saya belum pun ada melihat polisi BN atau UMNO .

      Adakah dengan Najib mengatakan akan mempertahankan institusi FELDA , TH dan sebagainya itu satu polisi UMNO ?

      Semalam saya ke Shah Alam kerana memenuhi jemputan . Dilebuhraya persekutuan , ada kesesakkan kerana pembinaan SUKE . Adakah lebuhraya ini nanti 'toll~free'? Kerana hampir semua expressway yang di bina selepas zaman Mahathir di kenakan tol .

      Delete
    7. Pak diny...izinkan saya copy pastekan kenyataan balas Pak seperti di bawah ini:

      Tak payahlah kamu terlalu memuji Najib & Mindef . Gerombolan Abu Sayyaf pun telah kelam kabut untuk menanganinya .

      Saya agak kecewa dengan kenyataan yang sedemikian, apa tah lagi jika dilontarkan oleh orang yang educated sepert Pak diny. Sejaarh negara telah membuktikan betapa besarnya pewranan yg telah dimainkan oleh ATM dalam memastikan keselamatan dan kedaulatan negara..walau se inci pun, tidak terancam.
      Tentu Pak ingat keperwiraan yang telah ditujukkan oleh anggota2 tentera kita dari zaman darurat, konfrantasi sehinggalah dewasa ini. ATM di pandang tinggi oleh tentera2 luar khususnya apabila kita berkhidmat di bawah panji2 PBB.
      Tentu Pak telah mennonton filem BLACK HAWK DOWN yang diinspirasikan daripada keberanian anggota tentera Msia yg berjaya menyelamtakan tentera2 Rangers US yg terperangkap dalam serangan pemberontak Somalia. Begitu uga semasa bertugas di bawah panji2 PBB dan berkolobrasi dgn NATO, Anggota ATM kita telah disanjung tinggi atas usaha gigih dan komitmen tinggi menentang tentera2 Serbia di Bosnia Herzegovania. Malah ATM telah dikurniakan bintang kehormat Order of Bosnia oleh presiden Bosnia. Ini adalah anugerah tertinggi untuk mereka yamg telah berjasa kpd negara tersebut.

      ATM juga penah terlibat dalam peace keeping di Lebanon dan PNG ketika negara2 tersebut sedang hebat bergolak dengan civil war.
      Dalam negara pula, kepahlawanan ATM telah terbukti semasa darurat dan kronfrantasi dengan Indonesia. Malah anggota komando kita pernah menyusup jauh ke dalam Spore dan pernah menampalkan setem Msia di atas peluru berpandu SAF di markas tentera Bukit Batok. Mereka juga meletakkan bendera Msia di atas meja pegawai memerintah markas tersebut..akibatnya ramai pegawai2 SAF telah di demotedkan dan ada yg dibersarakan awal.
      FYI...saya pernah berkhidmat di dalam AW, Rejimen 5.... tak perlulah saya sebutkan di sini. Jawatan akhir saya ialah kapten tapi kini sudah bersara. Saya pernah menyertai beberapa eksesais bersama2 dengan SAF, RSAF, RNZAF, RBAF dan juga US Marines and Rangers di beberapa lokasi di semenanjung serta Sabah dan Serawak. Rata2 tentera asing tersebut kagum dengan military tactical capabilities ATM...mereka umpamakan kita sebagai a very well oiled machinery.
      Di Lahad Datu, personel ATM dan PDRM telah menunjukkan kemampuan mereka untuk bertarung denagan tentera2 Sultan Kiram...mereka bukannya Abu Syaff. Dalam mana2 pertempuran, pasti ada collateral damage samaada ada kematian atau kecederaan ..itu adat. ATm telah membuktikan bahawa ia mampu mengkoordinasikan ketiga2 sayap iaitu tentera darat, laut dan udara untuk menggempur musuh dan terbukti ramai pengikut Sultan Kiram telah terkorban, cedera dan ada yang ditawan.
      kini, telah diujudkan ESSCOM dan EZSCOM di Sabah. Pastinya insiden Lahad Datu tidak akan dibiarkan berulang lagi. Baru2 ini pun, sorang panglima kanan Abu Sayyaf telah di tembak mati di perairan Semporna dan pastinya ATM akan terus menggempur saki baki penyokong Abu Sayaff dan Sultan Kiram walau di mana mereka berada.
      Pak diny..saya cadangkan Pak berkunjung ke muzium ATM untuk mengenali lebih dekat lagi sejarah perjuangan para perajurit kita. Selagi nyawa di kandung badan..semangat AGI IDUP AGI NGALABAN dan SATU PELURU SATU MUSUH tetap kental di hati mereka !

      Delete
    8. Mr. J @ 01:36

      Pelaburan dari China tambak 3 pulau ...

      Tolong berikan penjelasan di mana kamu memperolihi info itu ???

      Semua info yang saya temui menyatakan "reclamation" itu semuanya di majukan olih syarikat tempatan tetapi menggunakan kontraktor dari China .

      Fungsi pemaju dengan kontraktor tu saya fikir berbedza .

      Saya menunggu penjelasan lanjut dari kamu Mr. J . Jangan tertembak kaki sendiri sudahlah .....

      Delete
    9. Subhanallah, saya kagum dengan ilmu dan semangat tuan. Org mcm tuan menyebabkan macai penyangak kutty dan pakatan haprak tidak keruan dan akan berakhir dengan putar belit loyar buruk untuk menutup pekung fitnah dan malu.

      Insha Allah bertambah yakin saya untuk terus setia mengundi UMNO BN pada PRU14.

      Semoga tuan diberikan keberkatan dan kekuatan serta kesihatan oleh Allah SWT. Saya doakan satu masa nanti tuan dapat muncul di khalayak media seperti TV untuk memulihkan persepsi geberasi muda yg dirosakkan pemikiran macai PH dan Kutty Penyangak.Amiin

      Delete



    10. Apa pun aku memang TAK percaya kepada pemimpin yng bersamanya ada kroni seperti anak, bini dan sebagainya, ini abad ke 21, bukan nya zaman sultan Melaka, di mana bila beliau mangkat anaknya secara automatik naik memereintah secara mutlak.



      Delete


  22. jangan lupa

    HARAKAH HUTANG 2.2JUTA DGN PENCETAK KERTAS AKHBAR


    SELEPAS NI HARAMKAH JUAL BABI DI PUTRAJAYA

    NASI LEMAK BABI
    SAMBAL SPESIAL HADI
    CELUP SEKALI NAK LAGI
    MAI MAI SAMPAI JILAT GUSI


    HARAMKAH KENAPA ASYIK RUGIII

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tuhan dah tarik balik rezeki depa laaa...tu la yg la ni dok makan dedak saja tu.

      Delete
    2. Keturunan beruk pun jd pengikut blog Budin.

      Delete
    3. Zack tokey babi pasar borong dah mampus ke belum? Payah betul tokey babi ni nak mampus.

      Delete
    4. SI Z TOKEY BABI TUH...TENGAH BERJUBOQ MAMPUIH LER TUH!!!

      Delete
  23. friends,

    umno cybermorons are trying hard to create diversions and confusions today. this strategy is similar to general patton's on the eve of d day, tried to confuse the nazi germany in 1944.

    well, they managed to divert the germans, but not anti kleptocrates, not today, not ever! they can copy paste hundreds even thousands, but our conscience is clear and focus. najibut and gangs will go down for good!

    as churchill quoted "you will never get to the end of the journey if you stop to shy a stone at every dog that barks."

    so, let them dogs be.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dad, are you not supporting the biggest kleptokrat the country ever had? Hundreds of billions 'vanished' under his rule. Just 1 RCI found him liable for CBT. There are many more RCI's to come. Want to bring this kleptokrat back???

      Delete
    2. Game on Mr. J ,

      Tell Najib to RCI everything . That's what we all want him to do anyway .

      But make sure the panellist is truly independent and professionals .

      The recent RCI has exposed that one of the panellist sits on the board of Felda Investment which in itself involved in controversies .

      Delete



    3. U dont have to tell him what to do.... he knows better.




      Delete
  24. Pelir berayun pun jd peminat Budin.
    Kikiki

    ReplyDelete
  25. Kami tak mahu Mahathir jadi PM


    KAJANG - Tun Dr Mahathir Mohamad  dianggap tidak layak menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Harapan berjaya merampas Putrajaya pada PRU14.

    Menurut Ketua Wanita Pakatan Harapan, Zuraida Kamarudin, sebagai bekas perdana menteri yang mempunyai rekod memerintah negara selama 22 tahun, beliau lebih sesuai memegang jawatan menteri kanan.

    "Bukan sebab umur (Mahathir). Dia sudah ada rekod sebagai negarawan. Sebagai bekas perdana menteri takkan kita nak naikkan dia sebagai perdana menteri lagi. Lebih wajar jika beliau menjadi menteri kanan sahaja.

    "Saya tidak kenal Mahathir secara peribadi, tidak pernah berhubung (setakat ini).Dan ini pendapat peribadi saya sahaja. Transformasi di zaman beliau sudah berlaku 20 tahun dahulu, sekarang kami hanya mahukan perubahan dalam negara," katanya ketika di temui selepas majlis pelancaran Wanita Pakatan Harapan, hari ini.

    Zuraida yang juga Ketua Wanita PKR berkata, sehingga hari ini parti itu belum memutuskan siapa calon yang layak untuk diketengahkan sebagai perdana menteri.

    "Saya tiada dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan,  Rabu lalu dan proses menamakan calon perdana menteri masih berjalan. Sama ada, calonnya Mahathir atau tidak saya tidak pasti.

    "Setakat ini Pakatan Harapan belum buat keputusan. Tetapi kalau sudah ada  mungkin akan diumumkan esok di konvensyen," katanya.

    Menurut Zuraida, Pakatan Harapan akan bermesyuarat hari ini (semalam) bagi membincangkan mengenai pembahagian kerusi, calon boleh menang dan persediaan PRU14.

    "Mungkin dari perbincangan itu akan ada keputusan mengenai siapa calon perdana menteri.

    "Tidak kisahlah siapa pun calon perdana menteri, rakyat akan menilai apa tawaran yang boleh diberikan kepada mereka," katanya.

    Menjelang konvensyen esok (hari ini) wanita Pakatan Harapan berjanji akan terus memberi semangat dengan membawa perubahan yang lebih baik daripada BN selain fokus pada gerak kerja untuk memastikan calon pembangkang menang PRU14.

    Sementara itu, Zuraida bersedia bertanding di mana-mana kerusi termasuk di Hulu Langat untuk mengukuhkan Pakatan Harapan di Selangor dan meluaskan sayap wanita.

    ReplyDelete
  26. AIKKK....TAKKAN MALAM MINGGU...CAI-CAI HAPRAK FUKATAN HAPRAK CEPAT TIDOQ.....DAH TAHU NAK MELINGKOP KER!!!

    ReplyDelete
  27. Ikhlas dariku khusus kpd Pemimpin2 PAKATAN HARAPAN serta rerakan PH,

    HARAPANKU

    Pakatan Harapan hebat jangan dibiarkan runtuh
    Esok bermaufakatlah jangan ada tuduh menuduh
    Buruklah akibatnya jika termakan racun musuh
    Pakatan jika diperalat Putrajaya akan menjauh

    Bertolak ansur berlapang dada fokus halatuju
    Halatuju kita menang pilihanraya tumbang MO 1
    Nak berjidur nak berkompang sila lupakan dulu
    Mari bulatkan kata semoga Allah memberi Restu

    Yang tersurat dan tersirat sudah menjadi hakikat
    Tidak perlu dihebohkan kerana telah tersemat erat
    Genggamlah bak azimat ia warkah suci nan keramat
    Walau musuh menceroboh janji setia jangan khianat

    Pejuang kebenaran perlukan pengorbanan dan keikhlasan
    Kepentingan diri juga kumpulan ketepikanlah demi watan
    Marhaen berkejaran beri sokongan ra`ikanlah dgn. ihsan
    Kemenangan dicari kejayaan diimpikan moga Allah berikan

    Selawat dan Salam ke atas Nabi Junjungan Muhammad saw.
    Ya Allah, permudahkanlah urusan Konvensyen PH esok, demi rakyat dan negaraku ini. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 0037, ungkit selawat tidak akan tambah berkat pada perhimpunan batil ini. Perhimpunan yg dianggotai kafir, evengelis dan liberal. Agenda mereka hanya untuk rosakkan institusi dan syariat Islam.

      Delete
    2. Khas utk Mr J,

      barang siapa khianat akan dirinya
      apalagi kepada lainnya

      kepada dirinya ia aniaya
      orang itu jangan engkau percaya

      lidah suka membenarkan dirinya
      daripada yang lain dapat kesalahannya

      daripada memuji diri hendaklah sabar
      biar daripada orang datangnya khabar

      orang yang suka menampakkan jasa
      setengah daripada syirik mengaku kuasa

      kejahatan diri sembunyikan
      kebajikan diri diamkan

      keaiban orang jangan dibuka
      keaiban diri hendaklah disangka

      moga bermenfaat Mr J.

      Delete
    3. PH jangan ikut cara BN. Usah terpedaya tipuhelah mereka. Tak perlu pon menamakan calon PM bagai. Itu lah cara BN. Asak je terus dgn isu2 semasa yg menghimpit rakyat.

      Delete
  28. Jangan ganggu kojollo!
    Dia tengah sodap tu!!!

    Kejab bawa lori sampah,
    Kejab kena rokok John,
    Kejap di tenggek John,

    Diskaun sudah abeh,
    Kalu mau sila bayar lebih!

    YEAAAAAHHHHHH HO......

    Sekali aku berkata, Kejora mesti cabut!

    ReplyDelete
  29. Tunku Abdul Majid ibni Almarhum Sultan Mahmood Iskandar telh menyelar kenyataan TDM tempoh hari yang terus menerus mengaitkan nama bapanya, Almarhum Sultan Mahmood yang ketika itu adalah DYMM SPBYDPA dalam isu penyingkiran Tun Salleh Abbas dari jawatan ketua Hakim Negara.
    Mengikut beliau adalah tidak wajar dan tidak adil TDM terus meletakkan kesalahan tersebut di atas bahu Almarhum sedangkan kini dia sudah tiaad utk menceritakan duduk perkaar yg sebenar demi membela dirinya.
    Walaupun TDM telah mengatakan sanggup bersumpah menjunjung Al Quran di mana2 masjid utk membuktikan kebenarannya, tetapi sehingga hari ini masih belum dilakukannya. Ini msangat berbeza dengan DSNR yang telah beberapa kali sanggup bersumpah berkitan beberapa isu setelahdicabar oleh pembangkang. Kat sini saja kita dah nampak sapa yg betrul2 jantan dan wajar digelar pahlawan Bugis buka mcm pengecut dari kerala tu.
    Apa nak diherankan dengan TDM ni..bukan saja orang yang dah tiada di muka bumi ini sanggup dipergunakannya..bahkan bayi yg masih dalam kandungan pun sanggup digunakan jika ternyata akan memberi keuntungan politik kepaadnya !

    ReplyDelete
  30. Dengar tu bunyi kojolla mengerang!

    Macam sial!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SENTAP HABIH MALAM NIH NAMPAK!!!KIHKIHKIH....

      Delete
    2. Dia dapat negro

      Delete
    3. TODIA,,,LAGI KUAT BONYI..NYERRR

      HAH...HA

      Delete
    4. BONYI 'BARUA' MATDEY...

      Delete
  31. Ari ni 7/1/18 Madey diumum sebagai PM Ke-7,

    Kojolla naik cemas,

    Pot di Chow Kit , Madey nak runtuh!

    Zack, tolong cari pot baru bagi kejora,

    cian dia !

    ReplyDelete
    Replies
    1. MASA NEGRO TONGAH PAKU PON,
      DIA SEMPAT HANTAR MESEJ KAT BLOG!

      MULOT NGERANG,
      TANGAN MAIN HANDSET

      TERRERR JUGA TU

      Delete
    2. yang bunyi

      Haaaa......a..a..a

      Bunyi dia masa klimax

      Dah 4 kali

      Delete
    3. KLIMAX 'BARUA' MATDEY...

      Delete
  32. AKU YANG KE 100

    CANTIK

    ReplyDelete
  33. Bising pasal Anwar.Puak Mahathir dan Daim ada mana masa PRU 13 dulu? kalau sokong Anwar dulu tak jadi masa penjara.Dasar pembelit No 1.

    ReplyDelete
  34. ANAKCUCU TOK WAN TIDO NGAN HANJING LAGI
    SLOGAN ISLAMIK FUNDMENTALIS COMANGO KINI
    SLOGAN ISLAM MADANI ANAKBINI ALJUBOORI
    MERIAH LA PLURALIST GAY SYIAH LIBERAL LGBT
    INI BUKAN AUTA MOPTI YG ADO LANSUNG X BONYI..
    KAFIR MENGKAFIR ISU LAMA MAAK AI DI SUNGKIT LAGI....


    MOPTI NI BILA BAB KAFIR MAAKKK AAII.. BERBONYI BONYI SUARA TINGGI MCM BABI... ISU TERKINI PLURALIST MURTAD... LGBT.. LIBEALIS GEREJA COMANGO TOKSIK. .. LGBT GAY... LANSUNG TAK ADE BONYI...


    MASA KHALIFAH UMAR DAH MASUK ISLAM TAK ADO SAHABAT NABI SUNGKIT CITOR UMAR MASA BELUM ISLAM. ... ISU KAPIR YG LAMA MOPTI SUNGKIT MCM CIPAN.... ISU DOPAN MATO MEMBUTO YOOO KOJO EEH...!!!


    BERAMBOSSSSS...

    ReplyDelete

  35. tahu pekerjaan tak baik tapi dikerjakan
    bukannya manusia ia itulah syaitan

    kejahatan seorang perempaun tua
    itulah iblis punya penggawa

    kepada segala hamba-hamba raja
    di situlah syaitan tempatnya manja

    kebanyakan orang yang muda-muda
    di situlah syaitan tempat bergoda

    perkumpulan laki-laki dengan perempuan
    di situlah syaitan punya jamuan

    adapun orang tua yang hemat
    syaitan tak suka membuat sahabat

    jika orang muda kuat berguru
    dengan syaitan jadi berseteru

    ReplyDelete
  36. Makin gila pakatan haprak. Takkan berkati mereka sekalipun dapat memang. halatuju mereka jauh tersimpang.
    Mereka diketuai oleh haprak3 pluralist, lgbt comango sis plg dhsyat pmbnci2 Islam bertopeng dgn hak kesamarataan.

    Kemenangan takkan berada pd mereka.Alllah Maha Kuasa lg Maha Bijaksana. Selagi ada org beriman yg berdoa takkan Allah biarkan golongan jahat ini memerintah negara!!!

    ReplyDelete
  37. Tuan Budin , tolong bagitau dekat anwar dan keluarganya, saya salah seorang pengundi muda sangat bersedia untuk mengundi pakatan harapan yang diketuai oleh tun M. Oleh itu anwar dan keluarga dan puaknya tolong jangan buat Kacau. Mereka sekeluarga tak layak menerajui negara

    ReplyDelete
  38. Siti Azizah Sheikh Abod, Head of FLOM Unit at PMO, was emailing the FELDA Chair directing his investment.....BILIYON WANG HANGUS atas arahan FLOM !!!
    Dovument/Email dah bocor...
    Kesalahan, Pesalah dikenalpasti.
    Dok jilat apa lagi ??

    UMNOBNPAS GOONS,
    INI TIADA KAITAN, DGN FITNAH, MELAYU ATAU ISLAM. PLEASE CUT THE CRAP !!

    Apa Sprm Pdrm tunggu lagi?????

    Rakyat ARAHKAN tindakan SERTA MERTA.

    Kamu PDRAJA MALAYSIA,SPRAJA MALAYSIA YG MENURUT PERINTAH.

    PERINTAH RAKYAT.
    BUKAN PERIBTAH PMO (FLOM)

    You have Absokutely NO EXCUSE. WE ARE WATCHING EVERYTHING YOU DO.
    Rakyat ARE PAYING YOU TO WORK, not lick arse.

    BUCK UP OR FUCK OFF !!

    ReplyDelete
    Replies

    1. PODAHRM fuck off

      SPERMA fuck off


      FLOM come fuck with jibby my new pet mongolian bulldog


      aaaaah aaaaaah aaaaaah

      Delete
  39. Subject: Financial Management With FELDA Holdings by XX XX XX XX

    “With regards to the matter above and under the orders of the Prime Minister for the business between the Prime Minister’s Office and FELDA Holdings and YB Tan Sri as the Chairman of FELDA, please hand the Statement of Readiness document over to the PM’s Office immediately. This is to ensure the investment project can proceed immediately and provide the investment returns.
    I thank you for your cooperation.

    Beginilah antara rupa "arahan2" kpd Toyol pendek utk 'segerakan' urusan 'tabur' Biliyun2 pada sykt 'buluh kasap'. Override urus tadbir utk ' hisap curut dilondon'.

    UMNO , PENYAGAK BALACI KOMUNIS ZIONIS , VERSI LABEL ISLAM.
    BN MCA , KOMUNIS KAPITALIST.
    PAS , UGAMAWANG RESTU MUNGKAR.

    Malaysia sudahpun ROSAK TERUK.

    ReplyDelete

  40. babi betul

    PODAHRM


    babi betul


    menyondol jer tau tapi bila FLOM telur pun tercabut


    balik masuk akademi bapok la weii bljr pegang telor jgn tercabut

    ReplyDelete
  41. Kuda kayu sudah berlagu
    Diulang ulang tak rasa jemu
    Macam seorang di PD, cikgu
    Kerana dedak melalaklah kamu!

    Kuda kayu suka menyanyi
    Apa kata lagu P.Ramlee
    'akulah penyamun di dalam negeri'
    Wang negara ku rembat,ku curi..'

    'jangan,janganlah adik angan angan..
    Merayau ke alam impian..
    Duduk termenung..kesian..kesian
    Rakyat tak sokong..bolayan..bolayan!'

    'Anak ku Sazali dengarlahh...
    Lagu yang ayahanda karangi
    Parti si klepto dah nak kaaalahh..
    Join Paakatan kitaaa perangi..'

    'Tiadaa kataa secantik bahasa
    Untuk ku puujii Ayahandaa..
    Tiada gambar seburuk lukisann..
    Untuk ku kutuk Barisann..'

    'Di manaa..kan ku cari ganti
    Amenooo dah nak matiii...
    Dedakkk tak dapat lagi
    Cai pun dah lari..'

    'Larilah hai kuda kayu
    Larilah ayuh lari..
    Kawan mu dah menunggu
    GN, Mat Pork dah kena gari..'

    'Kudaku lari kencang
    Rasa hati ku girang
    Rakyat pun riang.
    Klepto sudah tumbangg..angg..ang..!'

    ' tak tun tuang, tak tun tuang
    Ameno kita buang, klepto masuk jurang..'

    'tak tun tuang, tak tun tuang
    Pakatan kita julang,klepto kasi tendang!'








    '








    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkah...mana2 boleh ler...walau wa x suka matir jdi pm sbb dia dah tua n negara perlukan hala tuju yg baru, idea yg fresh, it's 1000x ok dari lantik lebai walaun penipu auta pembelit kaki spin...kahkah....yg x leh blah bila ada seko lebai kata amanat todi kuo sesuai dgn waktu zaman pemerinthan matir yg anti islam....kahkah...da ler membohong zaman tu husin onn, dikata plk pemerintahan anti islam...kahkah...yg paling win lebai kata zaman pemerintahan penyamun lo ni yg mesra islam, boleh kerjasama plk...kahkah....woii walaun n lobai poyo, korg masuk ler maharaja lawak mega vaganza musim ke 18, boleh wa berdekah2 ketawa dgn lawak bangang tolol korg tu..

      Delete
  42. just bagi tahu kat dia orang yang menetang PM Mahathir memang bodh dan bahalol. Masakan orang yang meletakkan jawatan dengan kerelaan sendiri sebagai PM mahu memerintah lebih lama bilamana pakatan memnang nantio. Tentu orang yang dah tua tak kan hidup laMA SANGAT DAN APA PUN kelantangan mahathir untuk jatuhkan kerajaan Bn adalah satu fardhu kiyah dan perjuanagn amar maruf nahi mungkar dan adalah kewajiban kita menyokong Mahathir yang sentiasa di lindungi Allah selamanya.

    ReplyDelete
  43. SAPA KATA KAMI NAK DIA PM DUA KALI
    KAMI NAK BUKAN 2 TAPI PM SEPULOH KALI
    BIA ANAK CUCU COMANGO KAYA SAMA KRONI
    SUPAYA JUDI SAHAM PINK FORM KASI NAIK LAGI

    LU CITER APAAAA..?

    KIKIKIKIKIKI.... BERAMBOSSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. YG PENTING.
      Apa2 pun PH decide.
      UMNO BN PAS BOLEH Shut up.

      Sudah la merapu melalak dimedia umum, gigil lalak ganggu,yuang taek blog PH.
      Penyangak, Pencuri, Pengklepet masih di cover, jilat.

      Wahai cacaitaek UMNOBNPAS...ko takkan dpt upah yg cukup baloi utk kerosakan yg telah UMNOBNPAS trlah lakukan. KO TIDAK AKAN DPT UBAH KEMARAHAM RAKYAT.

      Semua Parti yg petualang sbb terlalu la pegang kuasa. Spt Kongtes di India, Golkar di Indon, Ldp di Jepum.

      Rakyat sudah nmpk terang hasil licik UMNOBNPAS...skrg dibawah telunjuk Parti Komunis China

      KETIKANYA SUDAH TIBA. MELAYU AKAN TSUBAMI !!!

      Delete
  44. START KERETA TAK ADA BATERI
    CARI MEKANIK NAMANYA AH PIT
    NASIB MALANG NAJIB JADI PERDANA MENTERI
    PERANGAI SIAL BABI SIAP TELOQ TERKEPIT

    HAHAHAHAHAAAAAA

    ReplyDelete
  45. Kikiki 9;08 sila berambosss dlm jamban jumpa jamal dan azwan...

    ReplyDelete
  46. Siti Azizah Sheikh Abod, Head of FLOM Unit at PMO, was emailing the FELDA Chair directing his investment.....

    Enquiries have established that ‘FLOM’ referred to First Lady Of Malaysia, who had opened her own unit within her husband’s office at taxpayers’ expense and her confidant Ms Abod was at the head of it.

    Perhaps it is time to enquire more deeply as to the exact daily duties of Ms Abod on Rosmah Mansor’s behalf, especially when those duties tied in with the Financial decisions of her husband?

    FELDA settlers for one will be extremely interested to have full answers, given that their multi-billion dollar nest egg has now substantially evaporated under the guardianship of Najib Razak and Isa Samad.


    WOI PidiRM Ass Pi RN, AG Arse licking Dog, apa lg mau cover?
    BUKAN LAGI SOAL MELAYU , ISLAM ataupun FITNAH, u fuctards !!
    No More Lame excuse ARREST ALL THOSE TRAITIRS !! NOW,!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. As I said earlier, Rosmah is the 'finance minister' behind the curtain.

      Delete
    2. Otaman laknatullah..ko tk jemu ka sakitkan hati Rosmah/ Najib dgn fitnah keji tu.. Kutty penyangak ko sembah mcm nk mampos, dia tu yg patut dijatuhkan, 22 tahun gila ke pe jd pii emm xckup lg nk kcau politik negara.. Sampai liang kubur? Logik ke hujah2 penyembah kutty penyangak ni dpt pujuk hati pengundi?

      Rassnya pengundi akn tolak mentah2 Kutty Penyangak. Jgn tuduh bngla 40k sudahlah.

      Delete
    3. Hey Kejora ....

      Toksah merepek bukan2 macam budak2 terbiar belakang lorong2 sarang pelacur.

      Sedarlah kamu tuu masih berhutang tak menjawab balas soalan saya. Mana dia komen balas kamu yg saya masih tertunggu-tunggu.......???
      Kalau tak tahu nak berhujah dgn fakta, kamu lebih baik diam, toksah menyibuk & mengotorkan laman web orang.

      Siapa yg sesat, bukankah kamu yg berdoa minta tuhan jesus laknatkan Tun M beserta keluarga, serta juga kamu yg cerca hina Maha Suci Allah SWT dgn mengatakan Allah meliwat Tun Mahathir dunia akhirat....??

      Yg jelas kamu tuu siapa, siapa nama & ayah kamu yg sah, sampai mana tahap mana kamu belajar, apa pekerjaan & sumbangan kamu kepada negara, berapa banyak cukai pendapatan kamu dah bayar untuk perbendaharaan negara

      Sebelum tajuk thread ini, kamu bertanya @ 22:58 dan masih berhutang dgn saya untuk membalas di atas pertanyaan kamu itu....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi Allah SWT dan masih survive dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas dan menentang USA & Israel trang-terangan. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora. Jangan lupa tuuu.....!!!

      Delete
    4. Doa org munafik, pencaci Agama, penghina ilmuan Islam, pembela penyangak penjahat klepto tua ni apakah Allah akn pandang?? Otaman laknatullah..ko pasti akn dibls Allah dgn azab yg maha pedih tk didunia ko mnderita di akhirat merangkaklah ko dpn Azzawajalla melawan kebenaran!!

      Delete
    5. Bukankah kamu pernah menyatakan Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir...??

      Di blog ini ramai saksi, dan jika kamu mahu saya boleh paparkan semula posting kamu itu, amacam........??

      Delete
    6. Munafik kamu Kejora......!!

      Orang yg beriman takkan berpuluh kali semalam guna kata2 carut hingga gamak berkata seperti berikut.....

      - Aku tahu sebab Wak Suman kuat Melancap....sebab Bini dia dah Monopos!!!!kihkihkih..

      - KEBIASAANNYA WAK SUMAN KUAT MELANCAP...TU SEBAB MATI PUCUK...TANPA SEGAN DIA MELANCAP DEPAN TOK MATDEY!!!

      Apa punya jenis manusia, kamu nie, haaaaa........??

      Delete
    7. Hoiii Kejora SESUMPAH laknatullah,
      Jawab Pertanyaan2 Pak Man itu dan soalan2 dari the phantom serta lain2 yg ko berhutang tuh!!!!!
      Kemukakan hujah berfakta! bukan auta ok!
      Kalau kau tak jawab , akuilah bahawa engkau memang MUNAFIQ.

      Delete
  47. Malaysia dibawah sumpahan akibat UMNOBNPAS pemakan Taek.

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2011/01/27/rosmahs-own-oval-office/

    Tiada perlu lagi tuduhan FITNAH, Bangsa , Agana.
    Ini soal SELAMATKAN NEGARA DARI KLEPTO.
    Semua harus main peranan, muda tua malah kanak pun. TIADA JUMLAH WANG IMBHHAN YG dpt tebus Negara.

    JOM TSUNAMI longkangkan UMNOBNPAS!!!


    ReplyDelete
  48. Ingin mempunyai ZAKAR 21 cm?

    7 cm seminggu dijamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belog budin dah nakmampos.. Iklan seks kan lumayan, dedak kurang budget. Jg sbg solidariti kpd Aljub bakal Pii Emm ph.. kahkakahh

      Delete
  49. Pakatan Juboq tgh bersidamg utk singkirkan najib melalui kutty penyangak sbg pii emm.. Kahkahkahh..

    HIDUP NAJIBBB
    HIDUP NAJIBBB
    HIDUP NAJUBBB

    HANCUR PAKATAN!!

    ReplyDelete
  50. Malysian Insight melaporkan pengagihan kerusi parlimen utk dipertandingkan oleh calon2 parti PH telah dimuktamadkan.
    Bersatu telah diperuntukkan kerusi yg terbanyak di semenanjung iaitu sebanyak 52 buah kerusi, PKR 51 ketrusi, DAP 35 kerusi mankala PAN 27 kerusi di semenanjung. PKR masih mendapat kerusi yg terbanyak jika dicampur dengan kerusi2 yg bakal dipertandingkan di Sabah dan Serawak manakal DAP tidak dinytakan berapa kerusi di Sabah dan Serawak.

    Ramai penganak=lisa politik negara berpendapat pengagihan ini terlihat tidak adil dan memuaskan hati semua. Bersatu yg baru setahun jagung dan hanya mempunyai 1 MP tidak sepatutnya diberikan kerusi sebanyak itu. Mereka tidak ada pengalaman dalam PRU dan prestasi mereka ..zero.
    DAP yg mempunyai sokongan terkuat kaum cina sewajarnya diagihkan lebih kerusi. Sudah ada laporan dari dalam masyarakat cina khususnya ahli dan penyokong DAP yang mengatakan LKS telah menjual dan menggadaikan kepentingan dan perjuangan kaum Cina apabila tidak membantah ketidak adilan agihan kerusi2 tersebut.
    Malah ada yang mengatakan tuduhan LKS menerima bayaran RM 1 billion utk menokong TDM menjadi pengerusi PH ada kebenarannya.
    PKR pula yg sebelum ini begitu mencurigai segala tindak tanduk TDM dalam PH, langsung terkelu lidah untuk bersuara. Nmapak sangat PKR hanya berani dan lantang bersuara di belakang TDM, tapi bila berhadapan dengannya..menikus danmembisu seribu bahasa. Ketidakadolan pengangagihan kerusi2 ini sudah pasti akan menimbulkan pelbagai reaksi negatif dalam kalangan ahli2 dan penyokong parti2 berkenaan.
    Sudah terdengar suara2 sumbang dari dalam PKR dan DAP yang menhgatakan mereka akan mensabotaj PH dengan mengundi calon2 laawn PH ataupun merosakkan undi. Ini bertujuan untuk menyatakan bantahan dan ketidak puasan ahti mereka terhadap TDM dan Bersatu.
    Belum lagi jadi PM, TDM telah menyalahgunakan kuasantya sebagai Pengerusi PH utk memberi tekanan2 kpd pimpinan PH yg lain untuk tunduk kepada kehendaknya. Sifat dan belang diktatornya ternyata terserlah dalam pengagihan kerusi2 Parlimen yang menguntungkan Bersatu dan merugikan parti2 yg lain. Senarai agihan kerusi DUN seluruh negara belum lagi dikeluarkan oleh PH..tapi jika dilihat dari formula kerusi parlimen ini, jangan terperanjat jika Bersatu lagi sekali mendominasi kerusi2 DUN yg bakal dipertandingkan tu.
    Tambah penganalispolitik lagi, trend yg memihak dan menguntungkan Bersatu ini akan diteruskan dalam pengagihan kementerian2 dan jawatan2 penting lain dalam kerajaan jika PH menang. Apatah lagi jika PM sah menjadi PM ke 7, tiada apa yg dapat menghalangnya bertindak sedemikian. Tapi yang lebih penting, TDM akan menyediakan Mokriz untuk mengambil alih jawatan PM ke 8 nanti...dan legasi dinasti TDM akan terus subur dan kekal di negara tercinta ini!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib...

      You still owe me an an explanation pertaining to your allegation that Isa Samad collaborated with Tun Mahathir to destruct Felda within.

      Look idiot, I am not interested to hear your granma's bedtime story.

      Sila berikan sumber dari mana & bila, atau berikan saja link yg kamu dapat maklumat itu to substantiate its legitimacy of your allegation.

      Jika kamu gagal tunjukkan, saya anggap satu lagi pembohongan cerita karut tak berasas ciptaan kamu untuk memburuk-burukkan Tun Mahathir.

      Remember, saya akan terus tuntut dari kamu sampai kamu tnjukkan bukti itu atau kamu mengaku ianya hanya satu pembohongan dari kamu.

      Delete
  51. AWAL2 TAHUN NAJIB DAH MEMBOHONG:

    Dalam perutusan sempena tahun baru, Najib berbohong konon ekonomi negara berkeadaan baik dan memuji 'masuk bakul angkat sendiri' langkah kerajaan di mana BANYAK SYARIKAT MNC MELABUR & MEMBUKA OPERASI MEREKA DI MALAYSIA.

    Allah telah membongkar klentong auta Najib...selang beberapa hari kemudian 8 syarikat MNC berikut telah menutup, gulung tikar dan cabut lari ke negara lain.....

    - Rubicon Rechnology Inc
    - Seagate Technolgy Inc
    - British American Tobacco
    - Samsung
    - Amphenol Corp
    - Fairchild Semi-Conductor International
    - STR Holdings Inc
    - Sunedison Semi-Conductor

    Ini di ikuti 3 syarikat lain....
    - Japan Tobacco International
    - Suzuki Motor Corpn
    - Western Digital Corpn

    Sampai bila nak bohong-klentong rakyat, Najib...??

    GN & Kejora pun sampai bila nak klentong juga, soalan2 saya, hingga hari ini mereka tak jawab?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amu rasa penyakit kronik mental disorder kutty penyangak juga berjangkit pd kau otaman laknatullah.. Penipu berkoyan madey kutty penyangak ko tk hisab pun kata2 nya. Jd penipu mcm ko otaman dikira tak credible, kata2 dan tulisan org mcm ko adalah kebih bawah dari sampah sarap.. So who cares pasal soklan2 bodoh ko tu.. Sdgkn soklan tu ko tk kemukakan pd raja penipu kutty penyangak..this is unfair..hilang 31 billion dizmn rkyt mnderita nk beli roti sebuku pun masuk buku 555 kedai mamak.. Aku rsa gen Y skg dh xkenal apa itu buku 555.

      Buku 555 adalah lmbg kezaliman dan penyangakkan bapak korupsi negara mahadey grandson of kutty kerala south india

      Any comment wahai si tua bodoh otaman??

      Delete
    2. Malaysia akan muflis, ramai akan kehilangan pekerjaan dan syarikat multinasional (MNC) tinggalkan Malaysia.

      Sekiranya mereka benar-benar membaca keseluruhan berita, akan melihat bahawa:
      - Melibatkan 6,142 pekerjaan dan RM5.4 bilion FDI hilang.
      - 2016, 153,060 peluang pekerjaan baru diwujudkan melibatkan RM207.9 bilion FDI baru.

      Antara sebab penutupan operasi:
      - Pasaran yang lemah dan gangguan kerana teknologi (baru),
      - Pengambilalihan oleh syarikat lain dan
      - Penstrukturan semula bagi memastikan persaingan antarabangsa.

      Dalam perniagaan. Kilang dibuka dan tutup sepanjang masa dan menjadi lumrah.

      8 kilang tersebut adalah
      Rubicon Technology Inc,
      Seagate Technology PLC,
      British American Tobacco (BAT), Samsung,
      Amphenol Corp,
      Fairchild Semiconductor International Inc,
      STR Holdings Inc dan
      SunEdison Semiconductor Ltd.

      Separuh daripada yang ditutup terletak di Pulau Pinang:
      Rubicon,
      Seagate,
      Amphenol dan
      FairChild.

      Mungkin RBA harus meminta penjelasan Kerajaan DAP Pulau Pinang kenapa kilang tersebut ditutup.

      *********
      MITI: Lapan Kilang MNC Tutup Kedai

      Kerajaan mengesahkan lapan syarikat multinasional (MNC) telah menutup kilang mereka di Malaysia.

      Lapan syarikat itu ialah Rubicon Technology Inc, Seagate Technology PLC, British American Tobacco (BAT), Samsung, Amphenol Corp, Fairchild Semiconductor International Inc, STR Holdings Inc dan SunEdison Semiconductor Ltd.

      Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mendedahkan hal ini dalam jawapan bertulis parlimen kepada anggota parlimen Ranau Datuk Ewon Ebin yang meminta pengesahan terhadap laporan beberapa MNC telah menutup operasi mereka di Malaysia.

      Kementerian itu berkata tiga syarikat yang disebut Ewon iaitu Japan Tobacco International (JTI), Suzuki Motor Corporation dan Western Digital masih memiliki kilang yang beroperasi di negara ini tetapi syarikat tersebut telah distruktur semula.

      Sayap perniagaan komponen kereta Suzuki telah menutup operasi peruncitannya di Malaysia tahun lalu. Buat masa ini, tiada pengedar rasmi kenderaan Suzuki di Malaysia.

      Kementerian berkata penutupan lapan kilang itu melibatkan terlepas pelaburan FDI sebanyak RM5.4 bilion dan kehilangan pekerjaan kepada 6,412 orang.

      Menurutnya, antara sebab penutupan operasi berpunca daripada pasaran yang lemah kerana teknologi (baru) yang menimbulkan gangguan, pengambilalihan oleh syarikat lain dan penstrukturan semula bagi memastikan persaingan antarabangsa.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Pengesahan MITI (Kementerian Perdagangan) itu BUKTI NAJIB MEMBOHONG......!!

      Kejora yg buta hati dan pekak badak, tak gitu.........???

      Delete
    5. Lg ko menyalak negara nk muflis lg kuat aku yakin ko pembohong tegar dan pengecut. Barua mahadey yg tkpernah reti syukur dan menipu dgn zaman

      Slogan negara nk bngkrap akn memakan pakatan. Sjk paklah lg think tank madey penyangak dendangkan geng tngkt 4 (Kj) akn mufliskn negara.. Skrg rosmah pulak dpt award tu..

      Gilababi btoi si otaman ni desprate. Buka tutup kilang plants MNC bkn sbb ekonomi runtuh tp strategi pasaran global. Ko xnk tuduh pulak gone eng tokong rasuah tu bngkrapkn penang sbb seagate, motorola, sbhgn intel corp yg berpuluh tahun parked, cabut lari ke china dn thailand??

      Bodo otaman..aku rasa nk lekuk je dahi ko si tua bingai.. Hujah bglh cerdik..xde lah sakit hati sgt

      Delete
    6. HADIAH NAJIB UNTUK RAKYAT
      Tahun 2018 sukar untuk cari kerja.

      PENCARI kerja akan berdepan cabaran pada tahun 2018, jangka sebuah kumpulan majikan, ketika peluang pekerjaan baru terhad malah berlakunya pembuangan pekerja walaupun ekonomi dijangka bertambah baik.

      Gambaran yang tidak memuaskan itu dipacu oleh peningkatan kos operasi disebabkan pengenalan skim Sistem Insurans Pekerja (EIS) dan dasar baru levi pekerja asing, kata Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (M'sian Employers Federation).

      Hampir 50,000 pembuangan pekerja dijangka berlaku tahun ini, kata Pengarah Eksekutif MEF Shamsuddin Bardan.

      Katanya, graduan lepas kolej dan universiti yang akan memasuki pasaran kerja tahun ini perlu mempertimbangkan beberapa panduan:

      * Bersedialah menunggu lebih lama untuk mendapat pekerjaan. Malah graduan perubatan juga perlu menunggu selama sembilan bulan bagi penempatan housemanship.

      *Sedia beradaptasi. Ambil sahaja apa yang ditawarkan, walaupun pekerjaan itu bukan dalam bidang pengajian anda.

      *Terbuka dalam menerima pekerjaan yang tidak setaraf dengan kelayakan universiti anda, misalnya bekerja di jawatan tahap diploma walaupun mempunyai ijazah.

      “Tetapi persoalannya sekarang adalah sama ada pekerja tempatan mahukan pekerjaan ini,” kata Shamsuddin memandangkan hakikat yang kebanyakan pekerjaan ini adalah jawatan kemahiran rendah dalam industri pengeluaran dan perkhidmatan.

      Hampir 100,000 peluang pekerjaan juga akan tersedia kerana kumpulan pertama pekerja yang wajib bersara pada usia 60 tahun dijangka meninggalkan pekerjaan mereka pada Jun depan.

      Bagaimanapun, dengan peningkatan kos operasi, syarikat mungkin memilih untuk tidak menggantikan pesara tersebut, Shamsuddin memberikan amaran. Wujud petanda yang mereka sebaliknya akan lebih memberi tumpuan kepada peningkatan produktiviti.

      “Pasaran kerja akan menjadi lebih mencabar tahun depan kerana majikan cuba bertahan dalam peningkatan kos pengurusan perniagaan,” kata Shamsuddin kepada The Malaysian Insight.

      “Jumlah dan jenis jawatan untuk pekerja baru akan kekal sama pada 2018 seperti mana pada 2017 dan 2016.”

      Kehilangan pekerjaan:

      Sejak tiga tahun lepas, majikan dan pencari kerja berdepan situasi sukar. Dalam laporan lepas, Shamsuddin mengatakan pada 2015, hampir 44,000 orang hilang pekerjaan.

      Pada 2016 sahaja, hampir 40,000 pekerja dibuang antara Januari sehingga September.

      Hampir 30,700 pekerja dibuang kerja setakat September 2017, kata Shamsuddin.

      Pentadbiran Najib dengan bangga mengatakan yang Program Transformasi Ekonomi (ETP) sudah menambah 2.2 juta pekerjaan antara 2011 hingga 2015.

      Kehilangan pekerjaan bukan sahaja disebabkan ekonomi global yang lemah memaksa syarikat mengecilkan operasi disebabkan permintaan yang lemah.

      Begitu juga, pertumbuhan tinggi tidak menggambarkan lebih banyak pekerjaan untuk pekerja tempatan, kata Shamsuddin, kerana situasi kini cenderung kepada automasi dan digitisasi yang bermakna syarikat hanya memerlukan jumlah pekerja yang kecil.

      Dalam sektor perbankan, Shamsuddin mengatakan tumpuan banyak diberikan kepada perbankan mudah alih dan dalam talian bermakna lebih banyak operasi akan dikendalikan oleh kecerdasan buatan.

      Disebabkan itu, bank secara kolektifnya mengurangkan lebih 18,000 pekerjaan pada 2015, katanya.

      Delete
    7. Berdasarkan laporan di atas, nampak gayanya tiada pilihan bagi rakyat kecuali menerajang BE END-UMNO keluar dari Putrajaya pd tahun ini demi mengembalikan kemakmuran rakyat & negara.

      Lagipun, Pusat Pentadbiran Putrajaya bukankah ianya dibina oleh Tun Mahathir?

      Najib & Rosmah hanya tumpang semangkuk berteduh & menyibuk aja di Kediaman Rasmi PM & pejabat pentadbiran Putrajaya, termasuk juga Ibu Pejabat UMNO di PWTC.
      Tak malukah pasangan laki bini ini kpd Tun Mahathir......??

      Delete
  52. Salam di hulur disambut baik oleh kami..
    teka teki PRU 14 kini x menjadi hal pd kami..ya bang Shah..yg pasti ia berlaku thn 2018 ini..kerna tempuh
    sudah mau mati..x perlu overhaul bro RATK..kita kasi tukar casis lg baik x banyak rugi..PH berdiri tegak kita kasi semua reformasi dlm ini negara yg d kasihi..
    Lawan tetap Lawan..ya..
    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
  53. Ada hati nak kutuk Pakatan
    Diajak, kecut jumpa Pak Othaman
    Cai pendedak tidak berkhatan
    Menempel di Budin kurang siuman!

    Kudaku lari diulang ulang
    Konon kenen Negarawan terbilang
    Kuda Klepto lagi jembalang
    billion ringgit poket seorang!

    Kudaku lari gagah berani
    Tapi jokiku takutkan bini
    Disuruh duduk sana dan sini
    Ditengking dah keluar paci tani!

    Mat Singapork ekau kato apo
    Pedano Montoghi yg kuek talo?
    Felda, Mara habih di kojo
    Kok tak masyuk sah kau gilo!

    Mahathir tua tapi wibawa
    Masih diundang keseluruh dunia
    Dunia hormati, Klepto kecewa
    Disuruh serang, saja nak aniaya!

    Cai2 pendedak hingus meleleh
    Dibawah Poat,dibawah Saleh
    Otak kosong tindakan terpilih
    Dibagi dedak kena sembelih!

    Tugasan J putar memutar
    Tak pasti jantina, bermata buta
    Mungkin Zalina mungkin kah Moktar
    Kaki pembelit pusing cerita!

    GN pulak kuat menipu
    'tak sebelah siapa' dia merapu
    Konon peladang berlagak mampu
    Muka entah ikan kerapu!

    Mat Singapork tugas hakiki
    Dok di Geylang layan ' oh kici'
    Suka mencarut kikikiki
    Sama Mahathir selalu nak dengki!

    Sorang lagi Peranchis asalnya
    Benjol Macai diberi nama
    Mungkin bersiput macam mak nyonya
    Agaknya rupa ikan gelama!











    ReplyDelete
  54. uduhan peliwat tu....sebenarnya selain Mat Sabu dan Mendiang Karpal Singh yang cakap dulu....

    Tun M lah yang orang yang mengambil tindakan terhadap DSAI.

    Kena pecat dari UMNO, jawatan TPM, Menteri Kewangan, rumah kena serbu....kena tangkap....Kena tumbuk mata lebam....Pernah dituduh talibarut asing???

    Adakah sekarang ni, Tun M mengaku bahawa....Apa yang dilakukan ke atas DSAI tu dulu semata2 untuk menyingkirkan "pesaing" ???

    DSAI bukannya peliwat sebagaimana yang telah 2 X dibuktikan di mahkamah???

    Jika benar begitu....Tidak kah mungkin...segala tuduhan salah laku dalam 1 MDB ......yang dikaitkan ke atas DS Najib juga cuma satu fitnah????

    Apa pula selepas ini???

    Adakah DS Najib juga bakal dituduh sebagai peliwat dan pengamal seks bebas???

    Sekadar bertanya sebab modus operandi terhadap DSAI jika ianya satu fitnah dilihat begitu berjaya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora puaka laknat lagi dahsyat.....!!

      Allah dikatakan meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.

      Tak ker itu kafir namanya......??

      Delete
    2. Dr situ lah kita boleh katakan politik Tun Kutty dn Dsai adalah politik jenis xde prinsip..politik jijik politik pelacoran.

      Org yg berpolitik ats nama haq snggup.mati demi yg haq. Ini ape kejadah boleh u turn 380. Msg2 mnjilat jilat balik nista dn kekejian dulu. Jijik oiii.. Sggupkh gadai negara beri undi pd mkhluk2 keji mcm ni krn bencikan umno najib yy xdk buat kslhn pd rkyt?

      Najib xprnh mengherer rkyt ke jalan raya atau memeras ugut rkyt dgn ISA.
      Makin berkeyakinan tinggilah sy bhw Umno bn pilihan penting utk pru14 dn najib kita wajib pertahankan utk mengekang syaitan2 berupa manusia ini dr mnjhanamkan kita melalui slogan2 'rakyat'

      Delete
    3. Kamu yg kafir lagi kufur nak tuduh & burukkan orang lain pulak, apa hal....??

      Kamu Kejora, lebih puaka laknat lagi dahsyat.....!!

      Allah dikatakan meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.

      Tak ker itu kafir namanya......??

      Delete
  55. Mahathir Rasuah Kit Siang RM1 Bilion Untuk Jadi Pengerusi Pakatan
    Mahathir menyogok Kit Siang RM1 bilion supaya dia boleh menjadi Pengerusi Pakatan. Sebahagian daripada perjanjian itu adalah Kit Siang tidak akan ‘mendedahkan apa-apa’ berhubung skandal forex Bank Negara dan Mukhriz akan diberikan kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang. RM750 juta telah dibayar setakat ini dan apabila kerusi Mukhriz disahkan maka bakinya akan dibayar.

    (bicara News) – Tindakan Lim Kit Siang semenjak awal tahun ini telah membingungkan ramai orang, terutamanya kepimpinan DAP. Kit Siang nampaknya telah menghangatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Kit Siang tidak lagi menganggap Mahathir sebagai bapa perkauman, ‘Bapak’ segala rasuah, orang yang membunuh demokrasi, orang yang memusnahkan badan kehakiman, penjenayah yang mesti dimasukkan ke dalam penjara sepanjang hayatnya apabila Pakatan Harapan berkuasa, dan sebagainya.

    Malah, hari ini Kit Siang menganggap Mahathir sebagai individu yang akan menyelamatkan Malaysia dan dia mengatakan bahawa dia tidak pernah mempunyai dendam peribadi terhadap Mahathir tetapi hanya tidak bersetuju dengannya mengenai hal-hal dasar dan pengurusan negara. Sejauh mana maruah Kit Siang dari menggelarkan Mahathir ‘Syaitan’ kepada sekarang menggelarkannya ‘Anak Tuhan’.
    Ketika penubuhan pasukan petugas khas telah diumumkan ramai menjangkakan Kit Siang akan menjadi saksi utama terhadap Mahathir dan sangat terkejut apabila Kit Siang tiba-tiba melakukan pusingan U
    Ada yang hanya berpandangan ini sebagai membiarkan Kit Siang untuk memberi jawapan di akhirnya. Ada yang mengatakan Kit Siang mengamalkan doktrin “musuh kepada musuh saya adalah kawan saya” – dan sejak Mahathir menjadi musuh Perdana Menteri Najib Tun Razak maka dia menjadi kawan kepada DAP. Kemudian orang seperti Superman Hew Kuan Yew berkata ini hanyalah strategi Kit Siang menggunakan orang Melayu untuk ‘skrew’ orang Melayu.

    Sebenarnya ia lebih daripada itu. Mahathir telah membeli Kit Siang dengan harga RM1 bilion dan itulah sebabnya orang cina tua itu telah berubah menjadi ‘anjing tua Mamak yang jinak’. Jadi benar apa yang mereka katakan pada tahun 1976 selepas itu, yang mana Kit Siang boleh dibeli tetapi ia perlu pakai banyak wang. Mereka yang mengingati skandal Exxon pada pertengahan 1970-an yang melibatkan carigali minyak di Laut China Selatan akan tahu apa yang dimaksudkan. Malah, Kit Siang hampir dipenjara kerana isu tersebut dan ketika dia melakukan U-turn ramai orang tidak memahami sebabnya.
    Tindakan Kit Siang di RCI sangat mengecewakan memandangkan ini adalah ‘perang salibnya’ selama lebih daripada 20 tahun – dan kini jelas bahawa Mahathir ‘membeli’ untuk menutup mulutnya.

    Untuk memperoleh yang RM1 bilion pertama, Kit Siang perlu bersetuju dengan PPBM menyertai Pakatan Harapan sebagai ahli gabungan keempat dan Mahathir menjadi Pengerusi gabungan. Kemudian Kit Siang harus ‘undur’ dan tidak mendedahkan apa yang dia ketahui semasa pendengaran RCI mengenai RM31.5 bilion skandal forex. Mukhriz seterusnya mesti diberi kerusi parlimen yang selamat untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang, kalau boleh kerusi yang DAP boleh ‘kawal’ dan boleh mengarahkan pengundi siapa yang perlu di undi.

    Apa yang menarik ialah Muhyiddin Yassin tidak termasuk dalam perjanjian tersebut jadi kelihatan seperti dia sudah dicampak keluar.

    ReplyDelete
  56. Persoalan yang mengelilingi tingkah laku dan perubahan sikap Kit Siang sejak awal tahun ini kini telah dijawab. Ramai orang tidak faham mengapa PPBM dimasukkan ke dalam Pakatan Harapan apabila tiada apa yang ditawarkan. Mereka hanya mempunyai satu kerusi parlimen, Pagoh, dan walaupun Muhyiddin akan menghadapi kesukaran mengekalkan kerusinya pada pilihan raya umum akan datang.

    Pilihanraya umum Malaysia bukan hanya mengenai undi tetapi juga mengenai kerusi. Barisan Nasional boleh memenangi hanya 45% undi popular tetapi ia masih dapat membentuk kerajaan persekutuan kerana ia masih boleh mempunyai majoriti mudah di parlimen. Pakatan Harapan perlu memenangi sekurang-kurangnya 60% undi popular untuk membentuk kerajaan persekutuan seterusnya kerana anda memerlukan sekurang-kurangnya 112 kerusi untuk ianya menjadi kenyataan.



    Apa nilai PPBM kepada Pakatan Harapan dan apa yang boleh mereka sumbang dengan hanya satu kerusi, yang mungkin tidak dapat dikekalkan pada pilihan raya umum akan datang?

    Jadi apa nilai PPBM kepada Pakatan Harapan? Pakatan Harapan memerlukan 112 kerusi jadi masih kekurangan 50 hingga 55 kerusi. Apa yang baik ialah satu kerusi Pagoh walaupun adakah Muhyiddin masih boleh mengekalkannya pada pilihan raya umum akan datang? Dan tidak membenarkan PPBM menjadi Pakatan Harapan dan melantik Mahathir sebagai Pengerusi sebenarnya menyebabkan lebih banyak kerusi hilang?

    Pakatan Harapan sudah kehilangan lebih daripada 25 kerusi atas apa yang DAP lakukan kepada PAS. Dengan membenarkan PPBM menjadi Pakatan Harapan dan melantik Mahathir sebagai Pengerusi mereka boleh menyebabkan kehilangan 15 lagi kerusi, menjadikannya 40 kerusi. Ini bermakna Pakatan Harapan akan berjuang dengan kira-kira 50 kerusi atau separuh daripadanya atau sekitar 25 kerusi DAP.

    Sebenarnya Kit Siang tahu bahawa peluang Pakatan Harapan memenangi 115 kerusi dengan 55 daripadanya dimenangi oleh DAP dan 60 oleh ahli gabungan lain kini mustahil. Perdana Menteri Najib Tun Razak begitu bijak meneutralkan Pakatan Harapan sejak serangan ke atasnya bermula pada Disember 2014.



    Kerjasama Kit Siang dengan Mahathir telah memualkan ramai orang Cina, termasuk di Pulau Pinang, dan kini telah terdedah bahawa perjanjian itu melibatkan rasuah RM1 bilion juga

    Paling banyak Pakatan Harapan boleh menang di Sabah dan Sarawak adalah sepuluh kerusi. DAP mungkin membawa 45 lagi kerusi, maksima. Ia mungkin hanya 35 kerusi kerana ramai orang Cina kini mual dengan Kit Siang dan DAP, termasuk di Pulau Pinang sendiri. Jadi di mana baki 65 kerusi akan datang?

    Itulah realiti. Jadi sama ada PPBM dibenarkan untuk menyertai Pakatan Harapan dan sama ada Mahathir dilantik sebagai Pengerusi itu bukannya isu. Apa juga keadaan pun Pakatan Harapan akan mati. Dengan cara ini pun Pakatan Harapan masih akan mati tetapi Kit Siang membuat RM1 bilion dalam proses itu. Dan mendapat RM1 bilion dan mati lebih baik daripada tidak mendapat apa-apa dan juga mati.

    Kami akan menunggu untuk melihat bagaimana respon SPRM. Sekiranya mereka mahu bertemu dengan ‘sumber rapat’ ianya boleh diatur. Tetapi SPRM perlu bersetuju dengan terma dan syarat ‘sumber rapat’ sebelum mereka boleh mendapatkan bukti tersebut. Dan sama seperti dalam afidavit untuk membuktikan bahawa Muhyiddin mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang bernama Nika Gee, bukti ini juga akan membuktikan bahawa Kit Siang menerima rasuah sebanyak RM1 bilion daripada Mahathir.



    ReplyDelete
  57. PRU ke 14 kini hampir sudah
    PH lawan BN pasti lah sudah
    PAS dgn PIGS muka tak sudah
    PH pilihan kita tetap lah sudah

    Ini negara demokrasi jangan tak faham
    Kita bebas pilih siapa nak jadi wakil
    Tapi bila dah diberi jgn kita dibaham
    Sampai berjalan mcm atas batu kerikil

    Hari ini konvensyen PH kita doakan berjalan lancar
    Bincanglah dgn hemah lapang dada dan berjiwa besar
    Kami percaya, yakin pada agenda yg jelas terpancar
    Pemerintahan tak berhemah MO1 umnobn jauh tersasar

    Di blog ini macai umnopasbn meraban dan menyanyah
    Mereka kata Tun Mahatir baling gelas pon tak pecah
    Kini nyata macai tak tahan kena sental kena ganyah
    Oleh bro Pakatan hujah balas dgn santai lagi petah

    Macai tua Fuad Zakarshit anjing peliharaan KERA-jaan
    Gugur jadi menteri jadi pengarah JASA bergaji menteri
    Pusing perkataan jangan ternampak kecurangan kerajaan
    Macam 1MDBABI, FGV FIC FELDA MARA semua dia kasi cuci

    Wahai GN KEJORA MATPORK KRIS BERAYON dan macai anonymos
    Saya nak bagi tahu bahawa umnopasbn dah hampirr monopos
    Fitnah Hasutan kamu semua, buat kami tak satu pon lolos
    Rakyat kini cuma mahu kamu2 MO1 umnopasbn segera mampos

    Buat pemimpin Pakatan Harapan pembela rakyat dan negara
    Janji 100 hari pertama memerintah jangan sekali dilupa
    Laksanakan buktikan dimata rakyat PH bukan berpura pura

    SELAMAT MAJU JAYA PAKATAN HARAPAN
    TUMBANGKAN HAPOSKAN KUBORKAN UMNOPASBN

    ReplyDelete
  58. Adalah tidak masuk akal mengapa Kit Siang mahu Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan memandangkan ‘dosa’ Mahathir yang akan menyebabkan kehilangan banyak kerusi – tetapi sekarang kita tahu terdapat satu bilion alasan mengapa Kit Siang melantik Mahathir sebagai ‘Top Dog’ Pakatan

    Saya fikir ini adalah kes taubat Mahathir dan hukuman kepada Kit Siang. Mahathir menebus dirinya dengan memberikan Kit Siang RM1 bilion daripada RM100 bilion yang dicurinya manakala Kit Siang mendapat hukumannya dengan mengembalikan RM1 bilion daripada RM100 bilion yang Mahathir curi. Inilah yang mereka sebut situasi ‘menang-menang’ – kemenangan untuk Mahathir dan Kit Siang tetapi dengan mengorbankan pembayar cukai, pengundi, DAP dan Pakatan Harapan.

    Justeru, ada yang mengatakan bahawa tidak ada istilah ‘perkara percuma’ dan pada hakikatnya seseorang akan membayarnya. Dalam kes ini, DAP dan Pakatan Harapan akan ‘dihukum’ pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 13:29,...orang cacat akal bolehlah kau klentong.Kalau inilah tahap fikir kau,memang najib senang-senang tarik hidung kau macam lembu.Kelebihan kau dibandingkan dengan kera ialah kebolehan menaip.

      Delete
    2. Terbalik kot sbnrnya. Najib tk pernah tarik idung sapa2. Xde sapa pun diarah tembak bunuh mati sbb beza parti mcm kes atok kutty gila dn memali.

      Jg xde siapa diugut kena undi bn utk dptkn brim.mcm otak.kutty gila wajibkn kroni penyangak jd fixed deposit duit bn dulu. Dgn kasi projek2 mmbaham wang rkyt.

      Keboleh menaip bohong puak.kutty pnyangak dh sgt tepu.. Angkt bakul rsa terkinja2 hebat, pdhl blog ni tkde byk pn pelawat. Just org yg sama

      Delete
    3. JAKIM PERNAH MENGELUARKAN FATWA....

      - Amanat Hadi Awang sesar bercanggah dari ajaran Islam.

      -Larangan menyebar, menganjur & mengamalkan amanat Hadi yg sesat itu.

      File Ruj: PHW0020 Jilid 9 (61) akta Enakmen MPU13 bertarikh 25/7/02.


      Hey budak tak abis sekolah....

      Lain kali kalau nak tulis, bagi fakta serta bukti seperti di atas...bukan buta2 niru kopipes bahan sampah tau......!!

      Delete
  59. Doa org munafik, pencaci Agama, penghina ilmuan Islam, pembela penyangak penjahat klepto tua ni apakah Allah akn pandang?? Otaman laknatullah..ko xkn selamat dunia akhirat krn mnjdi ejen penjahat dn perosak. Allah dgn azab yg maha pedih tk didunia ko mnderita di akhirat merangkaklah ko dpn Azzawajalla melawan kebenaran!!

    ReplyDelete
  60. Lim Kit Siang, Tidak Dikira Rasuah Jika Benar Mahathir ‘Derma’ RM1 Bilion

    Uncle Lim Kit Siang cuba berlakon mangsa lagi dengan mengatakan beliau tidak lama lagi akan ditangkap oleh SPRM kerana atas dakwaan rasuah RM1 bilion
    Malangnya, Lim Kit Siang nampaknya tidak memahami undang-undang. Sekiranya memang wujud wang diberi oleh Mahathir maka tidak ada kes rasuah dan hanya boleh diklasifikasikan sebagai derma politik daripada Mahathir kepada Lim Kit Siang.

    Dan kerana Pakatan tidak mahu undang-undang dikuatkuasakan ke atas derma politik, maka tidak ada undang-undang yang dilanggar.

    Mahathir dan keluarganya kaya dan mampu membayar RM1 bilion dengan mudah.( ada baki lagi 99 billion yang dilesapkan dulu tu)

    Ia hanya korupsi jika wang tersebut diperoleh dari dana awam atau dari syarikat-syarikat tersenarai awam sebagai balasan atas aktiviti yang menyalahi undang-undang.
    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki berkata ini sebagai respon terhadap kenyataan penasihat DAP Lim Kit Siang yang meminta agensi itu menyiasat dakwaan rasuah RM1 bilion yang didakwa diterima daripada Tun Mahathir Mohamad.

    “Parlimen tidak meluluskan undang-undang yang memberikan panduan kepada parti politik atau ahli politik mengenai derma politik. Akta SPRM 2009 tidak meliputi kesalahan yang berkaitan dengan politik wang.”

    Oleh itu, Lim Kit Siang harus menyimpan dramanya.

    ReplyDelete
  61. FUYOOOOOO....

    KONBENSION PAKATON TONJOL MUKO2 BARUA NI
    KONVENSION BARUA NAK PILIH PEDANA MINTRI
    RAPIJI JIDIN BOBOI ASSMIN JIJAH DAN KUTTY
    JANGAN LUPA TOKONG JANGAN TOLAK KE TEPI
    1 JARI TAPAK KAKI TOKONG KOK ADO YG SINGGAH KAT MUKO NANTI...


    KIKIKIKIKIKI... ALAHAI PADA BARUA2 DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI ARI BACA KOMEN BARUA BLOGGER BODIN PANTUN PANTUN SENTAP BERFAKTA ..... PRU SPORK KAMI DATANG SABOTAJ... HASUT... FITNAH PULAK.... PEGAWAI DAN RAKYAT SINGAPORK BOLE DATANG MASA BERSIH 1..2..3.& 4 HASUT SABOTAJ EKONOMI NEGARA INI... KAMI PUN BOLE BUAT JUGAAA...



    INI KALI .....



    BERAMBOSSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn risau bro..konbensyen lakonan nk tipu.macai barua bodoh mcm otaman tua kutuk tu.. Spy dpt suntikan smgt kunun2 semua dh settel, madey kutty pnygk dh mcm blh mngdp YDPAgong lusa utk jd pii emm..boboi keling tersengih2 nk jd pnggnti daddy haprak..rkyt bwh2 macai dihidang non stop cacian fitnh skrip mmbenci Najib Rosmah Zahid ahmad maslan..spy macai khayal teekinja2..

      Politik jijik madey pnyangk akn hncur xlma lg...

      Delete
  62. BN/UMNO still the best
    Byk kemajuan dibawa oleh BN dan Najib
    Malaysia terus maju
    Cuma yg tak best ialah :
    - harga minyak jatuh teruk yg menyebabkan ringgit jatuh
    - Fitnah yg dibuat sehinggakan 1MDB mengalami kerugian

    Tapi so far Najib manage very well

    Ringgit dah beransur baik
    FBMKLCI dah melebehi 1800
    Harga minyak dah mula naik
    KDNK negara dianggar lebih 5 % utk 2018
    Byk insentif2 diberi oleh kerajaan dlm budget 2018 untuk meringankan kos sara hidup dibandar.
    Hutang 1MDB kepada IPC dah selesai
    Hutang negara diparas 51 % dari jumlah KDNK.(menurun dari tahun sebelum)..Masih dalam keadaan baik.

    Kerajaaan BN berwawasan, ada hala tuju dan ada target yg nak dicapai.

    Pembangkang gila kuasa...
    Kalau menang akan kacau bilau.
    Contoh semasa di Perak, Nak lantik MB pun susah...sehinggakan kena buat rundingan sulit dan kesudahannya MB yg dilantik jadi boneka kepada DAP....bahaya sungguh
    Nasib baik Allah masih sayangkan negeri Perak bila ditakdirkan 2 ADUN PKR keluar parti dan satu ADUN DAP juga keluar parti
    Perancangan Allah memang terbaik

    ReplyDelete
  63. Tak sabar nak tunggu PRU 14
    Tak sabar nak tengok pertandinagn 3 penjuru macam kat sg besar dan kuala kangsar dulu
    Tak sabar nak tengok BN menang besar
    Tak sabar nak tengok Parti bunga madey dikuburkan selepas PRU 14 nanti
    Tak sabar nak tengok mahyuddin buat kejutan sebelum PRU 14 nanti (dia akan keleuar parti)
    Tak sabar nak tengok PAN di kuburkan jugak
    PKR hampeh...parti tak tak guna
    DAP parti opportunist.....yg parti melayu lain bungkus tapi dia terus menang sebab dimenangkan oleh melayu bodoh dlm PBBM, PKR, PAN..

    Dalam pakatan harapan, yg paling untung ialah DAP.....Melayu diperguna untuk sokong DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey penyangak berkhayal mcm dia duk dlm umno dlu. Skrg jntera lain yg akn hndle pru boboi.. Kita xsbr nk tgk geng baling kerusi ni nk settel kempen cmne..
      Brape buah lori angkut guni duit prlu dipakai utk merasuah balaci2 ini..

      Akhirnya tngga putrajaya atau tngga sg buloh resort yg akn dijejaki kutty dn boboi?? Xsbr utk tggu kutty pnyagk direman dgn boboi ats tuduhn penyangak wang negars dn jg memerangi yg dipertuan Agong utk jatuhkan pm

      Delete
  64. Adalah tidak masuk akal mengapa Kit Siang mahu Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan memandangkan ‘dosa’ Mahathir yang akan menyebabkan kehilangan banyak kerusi – tetapi sekarang kita tahu terdapat satu bilion alasan mengapa Kit Siang melantik Mahathir sebagai ‘Top Dog’ Pakatan

    Saya fikir ini adalah kes taubat Mahathir dan hukuman kepada Kit Siang. Mahathir menebus dirinya dengan memberikan Kit Siang RM1 bilion daripada RM100 bilion yang dicurinya manakala Kit Siang mendapat hukumannya dengan mengembalikan RM1 bilion daripada RM100 bilion yang Mahathir curi. Inilah yang mereka sebut situasi ‘menang-menang’ – kemenangan untuk Mahathir dan Kit Siang tetapi dengan mengorbankan pembayar cukai, pengundi, DAP dan Pakatan Harapan.

    Justeru, ada yang mengatakan bahawa tidak ada istilah ‘perkara percuma’ dan pada hakikatnya seseorang akan membayarnya. Dalam kes ini, DAP dan Pakatan Harapan akan ‘dihukum’ pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  65. Adalah tidak masuk akal mengapa Kit Siang mahu Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan memandangkan ‘dosa’ Mahathir yang akan menyebabkan kehilangan banyak kerusi – tetapi sekarang kita tahu terdapat satu bilion alasan mengapa Kit Siang melantik Mahathir sebagai ‘Top Dog’ Pakatan

    Saya fikir ini adalah kes taubat Mahathir dan hukuman kepada Kit Siang. Mahathir menebus dirinya dengan memberikan Kit Siang RM1 bilion daripada RM100 bilion yang dicurinya manakala Kit Siang mendapat hukumannya dengan mengembalikan RM1 bilion daripada RM100 bilion yang Mahathir curi. Inilah yang mereka sebut situasi ‘menang-menang’ – kemenangan untuk Mahathir dan Kit Siang tetapi dengan mengorbankan pembayar cukai, pengundi, DAP dan Pakatan Harapan.

    Justeru, ada yang mengatakan bahawa tidak ada istilah ‘perkara percuma’ dan pada hakikatnya seseorang akan membayarnya. Dalam kes ini, DAP dan Pakatan Harapan akan ‘dihukum’ pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  66. DAP bijak
    Dia dah tahu kali ni PH memang tak ada harapan untuk menang...
    Sekarang ni DAP hanya memikirkan macam mana nak kekalkan kuasa dia di Pulau Pinang dengan menggunakan undi orang melayu untuk sokong dia...
    Sebab tu dia dah tak kisah siapa yg akan jadi PM...madey ke atau anwar ke atau aziziah ke atau mat sabu ke atau azmin ke...
    DAP tahu PH tak akan dpt kalah kan BN dalam senario politik sekarang ni lebih2 lagi bila ada pertandingan 3 penjuru...
    Lim kit siang pun tak kisah kalau madey nak pimpin PH yg akan tenggelam...sebab tu dia sokong madey sebab madey boleh bwk undi melayu sokong DAP di pulau pinang

    Bijak sungguh Lim kit siang dan DAP
    Bodoh sungguh 3 M dlm PBBM, PKR, PAN....

    Wahai orang melayu semua....insaf la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu x penting berbanding 1MDB dan tanah Felda.

      Delete
    2. Tanah Felda sedang disiasat oleh pakar perunding forensik audit dari luar negara...tunggulah

      1MDB cerita dh lama dan lapuk.
      Semua dah tahu, ada pengurusan yg tak cekap menyebabkan hutang diburukkan lagi dengan fitnah oleh geng si tua tu.
      Tapi semua hutang dengan IPIC dah selesai
      1MDB sedang berusaha untuk bangkit semula
      Apa lagi yg kau nak risaukan???

      Delete
    3. Bayaran lebih kpd IPIC palsu tu yg Najib sain buta2 tuu, apa hal, bukan sikit US$620 juta...takkan kira dah settle....???

      Lagipun, kan last2 masuk ke akaun Ambank Najib sampai Najadi & Kevin Morales mati dibunuh dgn kejam buat tutup mulut.

      Delete
  67. BN SILA UMUMKN SIAPA CALON NEXT PM JIKA MENANG?

    SUSAH TENTU CALONNYA MAT KLEPET. KLU ITULAH CALONNYA...MAKA MELUDAHLAH RAKYAT KPDNYA.

    KLU CALINNYA BUKAN MAT KLEPET...SAPA YG BERANI CALINKN ORG LAIN TU.. PECAH BELAH LG BN.

    SO SAPA CALON PM KLU BN MENANG?

    ReplyDelete
    Replies
    1. calon BN ialah Najib Razak.
      Senang ajer

      Yg meludah Najib adalah org macam kau yg makan dedak madey byk sgt hinggakan tak tahu bersyukur.

      Najib still the best
      Dia cool dan rileks
      Dia tak terkesan dengan maki hamun dan fitnah
      Dia fokus dengan kerja dia
      Dia ada KPI yg nak di achive

      Delete
  68. antara mahyudin dan mahathir....
    siapa yg u turn dulu ???
    mahathir akan u turn dulu...
    raja u turn membuat u turn yang
    paling besar dan gempak dalam sejarah
    u turn ...
    tunggu lah kemunculannya...
    dijangka antara MAC dan APRIL 2018...
    tajuk berita nya...
    CALON BAKAL PM PAKATAN HAPRAK MEMBUBARKAN
    PAKATAN HARAPAN DAN PARTI BERSATU DEMI
    PERPADUAN MELAYU..KONONYA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telur mahyuddin dipegang oleh madey
      sebab tu mahyudin jadi presiden tapi yg berkuasa ialah madey
      Madey ada semua rahsia mahyudin...
      Sebab tu mahyudin terpaksa ikut cakap madey

      Tapi percayalah, bila madey dah tak ada atau dah nyanyuk, Mahyuddin akan kembali kepada UMNO.
      Dia memang UMNO totok.....percayalah!!!

      Delete
    2. Najib, Kejora & GN lagi dahsyat....!!

      Langsung tak ada telor......!!

      Delete
  69. sebab tu kalau korang tengok, DAP tak byk buat apa2 statement

    Dia ikut ajer...sebab dia tahu PH akan kalah.

    Sekarang dia nak fikir macam mana dia nak gunakan undi org melayu yg dh hilang dari pengikut PAS untuk pastikan DAP terus berkuasa di Pualau Pinang.

    Caranya ialah dia terpaksa menerima semula madey yg dia kutuk maki dulu sebagai satu umpan untuk menggunakan madey untuk menarik undi org melayu
    Dia pun tahu melayu PKR/PAN/PBBM sukar nak menang bila tak ada sokongan dari PAS

    Tengok ajer contoh semasa PRK Sg besar dan PRK Kuala kangsar serta PRN sarawak...

    Tak boleh menang pun mereka ni!!!!

    ReplyDelete
  70. Aku tengok Mahyudin ni memang sedang pecahbelahkan PH.
    Dia agen UMNO
    Kalau tengok ucapan dia semasa perhimpunan mesyuarat tahunan, begitu bersemangat nak jadikan madey jadi PM kalau PH menang....

    Mana boleh buat macam tu!!!! Sebab calon PM perlu ditentukan oleh majlis presiden PH

    Dia memang nak cucuk rakan2 yg lain dalam parti lain dalam PH...

    Kita tunggu dan lihat , apa mahyuddin akan buat semasa kempen PRY 14 nanti....dia akan keluar parti dan join semula UMNO...

    Masa tu Madey akan terkejut beruk, PH akan bungkus teruk

    ReplyDelete
  71. 1. Reaksi pasaran saham pada Jumaat yang melepasi 1,800 mata, pertama kali untuk tempoh 3 tahun, selain pengukuhan mata wang ringgit terhadap dollar Amerika, menunjukkan, keyakinan kepada perekonomian negara.

    2. Dakwaan pembangkang selagi Malaysia dipimpin DS Najib Razak, maka ekonomi akan merundum, negara akan muflis, dibuktikan sebaliknya.

    3. Perekonomian negara berkembang lebih 5% pada tahun 2017. Tidak masuk akal, sebuah perekonomian yang berkembang positif, dikatakan menunju bankrap.

    4. Reaksi postif terhadap pasaran saham negara dan pengukuhan nilai ringgit, mencerminkan bahawa rakyat dan pelabur akur kepada kepimpinan negara. Reaksi positif itu, secara langsung menjawab bahawa semua dakwaan pembangkang telah hanyut ke laut.

    5. Perkembangan positif pasaran saham, menunjukkan reaksi positif peniaga. Siapa majoriti peniaga di negara ini? sudah tentunya kaum cina. Di lihat kepada senario itu, adalah boleh dibaca, bahawa kaum cina menyokong cara kerajaan menngurus negara termasuk perekonomiannya. Dan yang pasti, kerajaan itu adalah kerajaan Barisan Nasional, kerana parti itulah yang memerintah yang diterajui DS Najib Razak.

    6. Pembangkang khususnya parti-parti yang bergabung dalam Pakatan Harapan, tidak boleh mengandaikan, bahawa kaum cina 90% menyokong mereka pada PRU-14. Jika sokongan kaum itu menurun sahaja 15%, jumlah kerusi yang dimenangi pada PRU-13, akan berkurang 30%, ertinya, maksima kerusi yang bakal dimenangi hanya 56 kerusi di Semenanjung. Jika ditambah, maksima 9 kerusi daripada Sabah dan Sarawak, maka PH maksima akan mempunyai 65 kerusi. Parti Pas akan berlegar-legar pada 9-11 kerusi. Apa makna angka-angka itu?

    7. Gerakan Tun Dr Mahathir keluar daripada Umno, kemudiannya menubuhkan parti sendiri, kemudian bergabung dalam PH, dan seterusnya menjadi “Top Dog” yang bertujuan menimbulkan “fear factor” kepada BN, tidak menjadi, malah menjadi senjata makan tuan.

    8. Tun Dr Mahathir menyadari itu, sebab itu, beliau meminta “Harakah” membuat analisa, bahawa beliau akan kembali kepada Umno sebelum PRU-14, sebagai keadah “testing the water”.

    ReplyDelete
  72. Ketua Wanita PKR, Zuraida Mak Lampir mendakwa Pengerusi PPBM, Tun Mahathir hanya layak menjadi Menteri Cabuk berbanding jawatan Perdana Menteri jika Pakatan menang PRU ke 14.

    Zuraida yang merupakan penyokong kuat Kartel pimpinan Azmin Ali itu juga mendakwa, Mahathir sudah terlalu tua, justeru itu dia tidak sewajarnya memegang jawatan itu sekali lagi.
    “Beliau ada ‘track record’ sebagai negarawan, beliau layak jadi menteri kanan bukan perdana menteri. Saya rasa secara prinsipnya beliau layak jadi menteri kanan. Bukan sebab reformasi. Reformasi 20 tahun dulu kita lawan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas pelancaran Wanita PH di Kajang, hari ini.
    Dalam permukiman yang diadakan Pakatan akhir tahun lalu, Tun Mahathir dicalonkan Perdana Menteri dan Wan Azizah dinamakan Timbalan sebagai salah satu strategi menghadapi PRU 14.

    Bagaimanapun, pencalonan Tun Mahathir itu didakwa tidak dipersetujui oleh Ketua Umum PKR yang mahu Pakatan kembali kepada semangat permuafakatan dan menolak kepentingan peribadi.

    Sumber Palatan memberitahu, Si Ketua Penipu itu mahu Pakatan menangguhkan keputusan calon PM sebelum mendapatkan maklum balas daripada kumpulan masyarakat dan aktivis sivil.

    Kesemua syarat ini dinyatakan oleh Si Ketua Penipu itu menerusi sepucuk surat yang disampaikan Azmin Ali ketika Majlis Pimpinan Pakatan memulakan mesyuaratnya semalam.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...